Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.167.434 views

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@PJW9779 En met enige moeite kun je al iets eerder overstappen naar Vattenfall dan naar Engie, waardoor je eerder van de lachwekkende tarieven van Eneco af bent.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:32
PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:52:
Is het niet handig om hier even een bottom-line te geven?
Want het begint toch wel een beetje onoverzichtelijk te worden.

1- de WE-klanten lijken dus in meerderheid over te stappen naar Vattenfall (vroeger Nuon) of Engie.
2- niet duidelijk is waarom voor de één of de ander wordt gekozen.
3- Vattenfall of Engie bieden donderdagmiddag 4/11 14:37 géén Modelcontract aan via hun website, maar alleen een 1-jarig en 3-jarig contract. Dat zou 5/11 weer online komen?
4- telefonisch contract afsluiten lijkt bij zowel Engie als Vattenfall een zaak van lange adem
5- uit de reacties lijkt een wat rommelig aanvraagproces bij Vattenfall op te doemen. Hetgeen mij argwanend maakt, ook gezien de reputatie van Vattenfall over de afgelopen jaren.
6- Engie gaat per 1/1/22 zijn tarieven aanpassen. Die tarieven zouden volgende week al bekend worden gemaakt?
7- voor mij is de conclusie dan : contract met Engie, met ingangsdatum en overgang per eerste gelegenheid

Als iemand dit kan corrigeren MET bronvermelding, dan graag.
2) Waarom Vattenfal of Engie is deels een gevoel, deels bekendheid van naam, en deels ook beschikbaarheid. Vattenfal was de eerste waar in dit topic (en dat andere topic over Welkom) over werd gesproken en waar ik zelf toevallig de link plaatste naar de aanvraag pagina. Na een paar dagen was die ineens niet meer te zien en gingen mensen andere opties zoeken. Engie kwam daarbij ook langs met nog wel een mogelijkheid voor online bestelling.
3) Is inderdaad niet meer zichtbaar hetgeen wettelijk niet mag. Dat het morgen weer zichtbaar zou worden is een gerucht vanuit klantenservice medewerkers.
6) Elke leverancier, niet alleen Engie, gaat per 1 januari zijn prijzen aanpassen. De huidige variabele tarieven zijn gebaseerd op de inkoop van eerste helft 2021. Er gaat dus echt wel flink wat verhoogd worden op basis van de inkoop tweede helft 2021. Maar wellicht toch weer iets minder op basis van de futures in de gasprijzen waarin je ziet dat men verwacht dat de prijs aanmerkelijk daalt in maart/april.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:11

megaleo

Special member

Technoid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:45:
[...]

Je moet niet kijken wat je gaat betalen aan voorschot, dat doet niet ter zake. Dat kan je ook op 300,- in de maand zetten of 60,- de schrik volgt dan later wel.

Je moet kijken naar de kWh prijs en wat je betaald per m3 aan gas.
Ja begrijp ik. Maar enig idee hoe het kan dat Vattenfall €185 per m3 rekent en Powerpeers €0,82 per m3.

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-11 12:44

Technoid

VCDS 058

megaleo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:03:
[...]

Ja begrijp ik. Maar enig idee hoe het kan dat Vattenfall €185 per m3 rekent en Powerpeers €0,82 per m3.
Vattenfall levert mij voor 0,82ct. Je moet alleen geen jaar met variabele contracten door elkaar gaan halen.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25
net ook met vattenfal gebeld om mijn contract wat 18 nov in gaat te laten vervroegen naar liever vandaag..

no luck. die man zei dat dit gewoon wettelijk niet mag vanwege de bedenktijd van 14 dagen :F ik mocht hier ook niet vanaf zien ofzo. dus hoe anderen dit voor elkaar krijgen weet ik niet.

hij vond het al knap dat het eerder gelukt was om een nieuw variabel contract aan te bieden. "modelcontract" was het toverwoord trouwens zei hij er bij als je daarom vraagt kun je het nog krijgen.

echter niet voor 18 november.

de verhuisoptie mocht niet gezien omdat het geen officiele verhuizing betrof.

nog andere manieren om dit wel voor elkaar te krijgen?

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:36

1- de WE-klanten lijken dus in meerderheid over te stappen naar Vattenfall (vroeger Nuon) of Engie.
3- Vattenfall of Engie bieden donderdagmiddag 4/11 14:37 géén Modelcontract aan via hun website, maar alleen een 1-jarig en 3-jarig contract. Dat zou 5/11 weer online komen?
4- telefonisch contract afsluiten lijkt bij zowel Engie als Vattenfall een zaak van lange adem
5- uit de reacties lijkt een wat rommelig aanvraagproces bij Vattenfall op te doemen. Hetgeen mij argwanend maakt, ook gezien de reputatie van Vattenfall over de afgelopen jaren.
6- Engie gaat per 1/1/22 zijn tarieven aanpassen. Die tarieven zouden volgende week al bekend worden gemaakt?
7- voor mij is de conclusie dan : contract met Engie, met ingangsdatum en overgang per eerste gelegenheid

2. Eerst was het modelcontract van Vattenfall gevonden als mogelijk optie met goede variabele tarieven, die werd overspoelt dus gooiden de aanmeldingen dicht. Toen was Engie gevonden als goed alternatief, en werd die overspoelt en gooide die de aanmeldingen dicht. Bron: dit topic.
6. ELKE leverancier past per 1-01-2022 zijn modelcontract tarieven aan, en dat doen ze op 1-07-2022 weer. Engie maakt deze blijkbaar op 8-11-2021 bekend. Bron: algemene kennis van energie markt.
7. Dit is speculeren. Voor mij (met mijn gebruik) is het 2 euro duurder dan Vattenfall per jaar, je kan de tarieven van de meeste modelcontracten in dit topic vinden, of op de sites van de energie leveranciers. Het kan ook een optie zijn om nu een jaar contract af te sluiten. Kijk dan niet (alleen) op gaslicht/pricewise etc, maar (ook) op die sites van energie leveranciers zelf. Dan betaal je waarschijnlijk ca. 1,60 voor gas. nog steeds meer dan (momenteel) variabele contracten, maar ruim minder dan wat Eneco je afhandig maakt. en je weet zeker wat je het komende jaar gaat betalen (mits je nieuwe toko niet ook falliet gaat).

• Barre73
megaleo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:03:
[...]

Je vergelijkt nu Vattenfall vaste contractprijs met PowerPeers variabele contractprijs. Dat is appels en peren.

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-11 12:44

Technoid

VCDS 058

Crysania schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:04:
Blijven bellen en vooral heel lief doen <3
Vooral de vrouwelijke medewerkers lukt het makkelijker bij vermoed ik.

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Technoid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:05:
[...]

Blijven bellen en vooral heel lief doen <3
Vooral de vrouwelijke medewerkers lukt het makkelijker bij vermoed ik.
Tja, ik vind het wel bezwaarlijk dat ik dan - terwijl ik weet dat het onwettig is - ik een persoonlijk beroep op een medewerker doe om zowel onwettig als in strijd met de instructie van hun baas te handelen... In het dossier zien ze ook gewoon dat je al eerder gebeld hebt en uitleg hebt gekregen.

Op zich zijn zij ook niet de oorzaak van alle problemen, dat is Welkom.

Wat ik wel oneerlijk vind is de willekeur. Het gaat niet over 5 euro ofzo.
Crysania schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:04:
net ook met vattenval gebeld om mijn contract wat 18 nov in gaat te laten vervroegen naar liever vandaag..

no luck. die man zei dat dit gewoon wettelijk niet mag vanwege de bedenktijd van 14 dagen :F ik mocht hier ook niet vanaf zien ofzo. dus hoe anderen dit voor elkaar krijgen weet ik niet.

hij vond het al knap dat het eerder gelukt was om een nieuw variabel contract aan te bieden. "modelcontract" was het toverwoord trouwens zei hij er bij als je daarom vraagt kun je het nog krijgen.

echter niet voor 18 november.

de verhuisoptie mocht niet gezien omdat het geen officiele verhuizing betrof.

Ik ben al door de helft van mijn bedenktijd heen dus vroeg waarom ik dan niet over 8 dagen kon krijgen.
De twee weken vd bedenktermijn is een andere. Dit is gewoon blijkbaar een minimumtermijn "na vandaag".

Via whatsapp weigeren ze al vanaf 12u, terwijl ik hier lees dat er om 14u nog mensen wél per vandaag over kunnen. Totale willekeur dus.

Bij mij hetzelfde verhaal: het is geen verhuizing en geen spoed.

Overigens las ik op de website bij spoedoverstap niet direct voorwaarden dus misschien dat ik dat nog gewoon maar ga proberen. Ze doen dan een screening op je betaalgedrag en zouden dan met een dag gaan leveren. Wellicht komen de voorwaarden pas naar boven als je de aanvraag echt start.

Iets heel anders: hier wordt geopperd dat de "overname" door Eneco mogelijk niet rechtmatig is en er een scenario is dat zij de bestaande Welkom contracten moeten honoreren.
Door op te zeggen verspeel ik dan denk ik wel de kans dat contract weer terug te krijgen. Misschien kan ik wel de schade claimen doordat ik bij Vattenfall hogere tarieven betaal en mijn overstap ter goeder trouw was binnen de mij - als leek - bekende informatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Titusvh op 04-11-2021 15:12 ]

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-11 07:15
Voor de mensen die het gelukt is om bij Vattenfall per vandaag (of eerder) het contract in te laten gaan.
Ikzelf heb de mail en het contract binnen maar de site geeft nog steeds aan dat ik geen contract heb. Dit heb ik gisterochtend geregeld dat ze mij per vandaag over zouden zetten.

Whatsapp krijg ik geen reactie en via de telefoon zeggen ze geduld. Maar hebben meer mensen dit?

• Barre73
Nivado schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:04:
[...]

Het kan ook een optie zijn om nu een jaar contract af te sluiten. Kijk dan niet (alleen) op gaslicht/pricewise etc, maar (ook) op die sites van energie leveranciers zelf. Dan betaal je waarschijnlijk ca. 1,60 voor gas. nog steeds meer dan (momenteel) variabele contracten, maar ruim minder dan wat Eneco je afhandig maakt. en je weet zeker wat je het komende jaar gaat betalen (mits je nieuwe toko niet ook falliet gaat).
Mwah... ruim minder zou ik niet zeggen. Bij Engie heb ik nog redelijke variabele tarieven zometeen maar vastzetten voor een jaar is 1,94 per m3 en rond de 50 cent per KwH. Zelfs duurder dan het wurgtarief van Eneco.

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Titusvh schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:31:
[...]

Via Whatsapp keerr op keer geweigerd. Dus gebeld.
Ik hang ook net op en de heer is niet te vermurwen. De werkstroom is illegaal en ze hebben vanochtend instructie gehad.
Ook de melding dat een kwartier voor mijn belletje mensen dit nog wel lukt mocht niet baten.

[...]

Ik heb je tekst letterlijk geciteerd en de - verder zeer vriendelijke - heer die ik sprak was niet te vermurwen. Ook voorrekenen dat ik de komende twee weken een hele dag voor Jan-met-de-korte-achternaam werk om enkel de gasmeerpijs te betalen door de weigering hielp niks.
(Hij gaf dan wel weer aan dat het heel handig was dat ik een ouderwetse meter had, wat natuurlijk eigenlijk nog "fouter" is dan een niet toegestane werkstroom volgen.)

Dus iedereen die het gelukt is: gefeliciteerd, en ik hoop dat het niet wordt teruggedraaid (omdat het volgens de medewerker ook echt onwettig is).

Ik vind de ongelijke/willekeurige behandeling verder wel erg oneerlijk, dat het treffen van de (on)juiste medewerker gewoon zwaar geld kost.
Als ik nog een ouderwetse meter had zou ik me weinig zorgen maken of ik vandaag of eind van de maand overstap, je moet de (eind)meterstanden toch zelf opgeven. O-)

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-11 19:31
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:36:
[...]

Nu een contract afsluiten is gewoon niet te doen, het wordt zelfs bijna afgeraden door de maatschappijen zelf. Enige tip die ik je kan meegeven is blijven zitten bij BE met de variabele tarieven of een andere maatschappij zoeken met variabele tarieven en wachten tot de prijzen gaan dalen... echt andere opties zijn er niet zolang de levering vanuit Rusland nog niet op gang is gekomen.
Het ziet er naar uit dat de gasprijs rond maart/april 2022 weer enigszins betaalbaar wordt.
Van een contract ben je zo af, de boetebedragen zijn niet heel hoog. Zeker niet in het licht van de huidige gasprijs.

PV Output

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-11 19:31
Sheppie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:10:
Voor de mensen die het gelukt is om bij Vattenfall per vandaag (of eerder) het contract in te laten gaan.
Ikzelf heb de mail en het contract binnen maar de site geeft nog steeds aan dat ik geen contract heb. Dit heb ik gisterochtend geregeld dat ze mij per vandaag over zouden zetten.

Whatsapp krijg ik geen reactie en via de telefoon zeggen ze geduld. Maar hebben meer mensen dit?
Idem. Het maandbedrag is nu wel zichtbaar in Mijn Vattenfall. Contract per mail gekregen.

PV Output

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:10:
[...]

Als ik nog een ouderwetse meter had zou ik me weinig zorgen maken of ik vandaag of eind van de maand overstap, je moet de (eind)meterstanden toch zelf opgeven. O-)
Dat is dus ook de suggestie van de medewerker die mij weigerde op vandaag te zetten... Lijkt mij nog 'fouter' dan gewoon mij "verhuizen".
Zeker omdat de 'gesprekken worden opgenomen voor kwaliteitsdoeleinden'..

• Crysania
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:10:
[...]

ja eens. dan zou ik gewoon doorgeven dat je in november niets hebt verbruikt...

helaas heb ik wel een slimme meter.

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:54
wpeterw schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:13:
[...]

Idem. Het maandbedrag is nu wel zichtbaar in Mijn Vattenfall. Contract per mail gekregen.
Ik kom niet meer in de app want hij zegt dat het eruit ligt momenteel. Hopelijk gaat het toch goed.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
cyberdyne schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:17:
[...]

Contracten met onbepaalde tijd mag je altijd gratis opzeggen. De energieleverancier mag geen kosten in rekening brengen.
En check👍
Uit de standaard vw. van Vattenfal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfw3YsFDPT5ebkT0LKF7JkbZYjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMaGgTTX3SXjlJ5rPb6uaKzz.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Barre73
Boeryepes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:18:
[...]

En check👍
Uit de standaard vw. van Vattenfal:
[Afbeelding]
Leuk maar het gaat om Eneco, niet om Vattenfall...

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Nivado schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:04:
[...]

2. Eerst was het modelcontract van Vattenfall gevonden als mogelijk optie met goede variabele tarieven, die werd overspoelt dus gooiden de aanmeldingen dicht. Toen was Engie gevonden als goed alternatief, en werd die overspoelt en gooide die de aanmeldingen dicht. Bron: dit topic.
6. ELKE leverancier past per 1-01-2022 zijn modelcontract tarieven aan, en dat doen ze op 1-07-2022 weer. Engie maakt deze blijkbaar op 8-11-2021 bekend. Bron: algemene kennis van energie markt.
7. Dit is speculeren. Voor mij (met mijn gebruik) is het 2 euro duurder dan Vattenfall per jaar, je kan de tarieven van de meeste modelcontracten in dit topic vinden, of op de sites van de energie leveranciers. Het kan ook een optie zijn om nu een jaar contract af te sluiten. Kijk dan niet (alleen) op gaslicht/pricewise etc, maar (ook) op die sites van energie leveranciers zelf. Dan betaal je waarschijnlijk ca. 1,60 voor gas. nog steeds meer dan (momenteel) variabele contracten, maar ruim minder dan wat Eneco je afhandig maakt. en je weet zeker wat je het komende jaar gaat betalen (mits je nieuwe toko niet ook falliet gaat).
Punt is dus dat de vergelijkingssites het ook niet meer kunnen behappen, en Engie en Vattenfall de informatie over de Standaardcontracten hebben verwijderd.
Asap weg wezen bij Eneco staat wel bovenaan. Consensus hier lijkt wel te zijn : óf Vattenfall óf Engie.

De informatie vanuit Vattenfall is niet eenduidig. Zo zeggen ze "Wanneer je naar ons overstapt kun je alleen kiezen voor een contract met een vaste prijs." Dus niet voor het verplicht aan te bieden Standaardcontract (onbeperkte looptijd met flexibele tarieven)?
En "Daarnaast hebben we de verwachting dat onze variabele energieprijs tussen eind 2021 en voorjaar 2022 onder het vasteprijsniveau van 1 jaar zal blijven." (https://www.vattenfall.nl/service/nieuwetarieven/).
Nee, Vattenfall gaat het voor rmij niet worden.

• Boeryepes
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:20:
[...]

Leuk maar het gaat om Eneco, niet om Vattenfall...
Modelcontract is toch altijd dezelfde voorwaarden door ACM vastgesteld.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58

icecreamfarmer

en het is

PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:21:
[...]

Punt is dus dat de vergelijkingssites het ook niet meer kunnen behappen, en Engie en Vattenfall de informatie over de Standaardcontracten hebben verwijderd.
Asap weg wezen bij Eneco staat wel bovenaan. Consensus hier lijkt wel te zijn : óf Vattenfall óf Engie.

De informatie vanuit Vattenfall is niet eenduidig. Zo zeggen ze "Wanneer je naar ons overstapt kun je alleen kiezen voor een contract met een vaste prijs." Dus niet voor het verplicht aan te bieden Standaardcontract (onbeperkte looptijd met flexibele tarieven)?
En "Daarnaast hebben we de verwachting dat onze variabele energieprijs tussen eind 2021 en voorjaar 2022 onder het vasteprijsniveau van 1 jaar zal blijven." (https://www.vattenfall.nl/service/nieuwetarieven/).
Ik heb mijn ouders net omgezet naar powerpeers omdat ik dat nog wel werkend krijg.
Maar moet ik nu zelf bij eneco opzeggen voor 19-11? Normaliter gaat dat automatisch maar in dit geval vraga ik mij af of dat werkt.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Medione1210
icecreamfarmer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:23:
[...]

Ik heb mijn ouders net omgezet naar powerpeers omdat ik dat nog wel werkend krijg.
Maar moet ik nu zelf bij eneco opzeggen voor 19-11? Normaliter gaat dat automatisch maar in dit geval vraga ik mij af of dat werkt.
Gaat altijd automatisch.

• TexMex
  • Niet online
PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:21:
[...]

De keuze die je maakt is in eerste instantie ook puur om van de woekerprijzen van Eneco af te komen. Met Vattenfall kan dat het snelst. Vervolgens kijk je de rest van het jaar wat de beste optie voor 2022 zal zijn. Dat kan wederom Vattenfall zijn, maar wellicht ook iets compleet anders. Aangezien je nu eerst voor een variabel contract gaat, maakt het ook helemaal niets uit. Je kunt daar vervolgens zo weer vertrekken (met een maand opzegtermijn) als je iets beters tegenkomt.

Naast Vattenfall en Engie is Powerpeers overigens voor nu ook nog een optie.

[ Voor 8% gewijzigd door TexMex op 04-11-2021 15:27 ]

• Barre73
Boeryepes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:23:
[...]

Modelcontract is toch altijd dezelfde voorwaarden door ACM vastgesteld.
De tekst wel ja. Tarieven en bedragen niet. Die moeten "redelijk en marktconform" zijn.

Maar het hele punt van de boetes gaat over het contract dat de Welkom klanten nu van Eneco krijgen. Dat is niet het modelcontract maar een contract voor onbepaalde tijd met een vaste prijs voor 4 maanden. Heel iets anders.
Als je daar nu meteen vanaf wil, betaal je dan een opzegvergoeding? Dat is de vraag.

• PJW9779
Crysania schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:14:
[...]

ja eens. dan zou ik gewoon doorgeven dat je in november niets hebt verbruikt...

helaas heb ik wel een slimme meter.
Klinkt leuk. Dan denk je nog wat geld terug te halen van WE, waar je tegen lager tarief zat.
Maar dan ga je bij de nieuwe leverancier dus het nieuwe, hogere tarief betalen over de échte beginstand.

• Medione1210
Barre73 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:25:
[...]

De tekst wel ja. Tarieven en bedragen niet. Die moeten "redelijk en marktconform" zijn.

Maar het hele punt van de boetes gaat over het contract dat de Welkom klanten nu van Eneco krijgen. Dat is niet het modelcontract maar een contract voor onbepaalde tijd met een vaste prijs voor 4 maanden. Heel iets anders.
Als je daar nu meteen vanaf wil, betaal je dan een opzegvergoeding? Dat is de vraag.
Bij een contract voor onbepaalde tijd is de boete 0 euro. Zie de post van @Boeryepes .

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58

icecreamfarmer

en het is

PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:26:
[...]

Klinkt leuk. Dan denk je nog wat geld terug te halen van WE, waar je tegen lager tarief zat.
Maar dan ga je bij de nieuwe leverancier dus het nieuwe, hogere tarief betalen over de échte beginstand.
Nee want dat kunnen ze alleen controleren door langs te komen en dat proces kun je weken zo niet maanden frustreren.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Barre73
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:26:
[...]

Bij een contract voor onbepaalde tijd is de boete 0 euro.
Klopt. Bij een opzegtermijn van één maand. En wat als je die opzegtermijn doorbreekt? Zoals heel veel mensen hier doen door binnen twee weken naar Vattenfall te gaan.

Ik begin te denken dat daar gewoon niks voor geregeld is omdat niemand ooit bedacht dat dat nodig kon zijn...

• Mnaada
Hoop dat het toch goedkomt met mijn nieuwe contract nu haha. Stom dat de app niet meer werkt hier.

• Crysania
PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:26:
[...]

dat bedoelde ik niet.. Hij moet nu iets opsturen naar Eneco/WE toch? daarmee wacht je zo lang mogelijk.
liefste tot einde Eneco. Dat is dan de stand van 1 november maar ook de stand van 1 dec/18 nov whatever wanneer je overstapt. die stand geef je dus ook weer door aan je volgende leverancier. klaar

helaas zullen er maar weinig een analoge meter hebben.

• PJW9779
Net even gebeld met Engie. Zéér correcte klantenservice, dat ben ik van Eneco, en anderen el anders gewend.
Ik gaf direct aan dat ik een Modelcontract wilde. Dat kon, maar dan moest ik mij online aanmelden, dat kon niet telefonisch. Mmm, ongewoon maar OK.
Ze had niet gezien dat de online aanvraagmogelijkheid off line was.
Kon het beste morgen weer proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door PJW9779 op 04-11-2021 15:44 ]

• Kamerlingh O
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-12-2021
Ik heb ook zojuist een contract voor onbepaalde tijd afgesloten bij Vattenfall met de tarieven die hier eerder gedeeld zijn. Wij kunnen pas 20 november over; heb allerlei argumenten gebruikt maar tis me niet gelukt om eerder over te gaan. Ik ga nog een aantal keer keer bellen / appen, hopelijk krijg ik het alsnog voor elkaar.

Wel knap van degene die het wel gelukt is! _/-\o_

Ben benieuwd naar potentiele boete vanuit Eneco. Als dat niet het geval is en de MOI’s zijn successvol, dan hebben we de schade toch beperkt.

Super dat iedereen zijn ervaringen deelt, hoe meer mensen dit lezen hoe minder mensen gedupeerd worden!

• ries_zuid
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-11 23:14
Crysania schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:25:
[...]

wat heb je daarvoor gedaan? wat heb je gezegd? helpt wel voor de rest van ons
Via Whatsapp gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsO4da3FCAA251KhRJhlQdHkOIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82qWTzVIEiCpIYKr4iMdC3WW.jpg?f=fotoalbum_large

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:44

Dit gaf voor mij ook de doorslag om voor een modelcontract bij Engie te kiezen, het is mij te rommelig bij Vattenfall, gisteren kon ik geen modelcontract bij ze krijgen, vandaag kan dat blijkbaar weer wel, dan de verschillende begindatums, bij de 1 direct en bij de ander na 14 dagen. Volgens de medewerker van Engie werken ze bij Engie volgens de regels die zijn opgesteld en is wat Vattenfall doet een beetje schimmig.

• Mnaada
R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:47:
[...]

Dit gaf voor mij ook de doorslag om voor een modelcontract bij Engie te kiezen, het is mij te rommelig bij Vattenfall, gisteren kon ik geen modelcontract bij ze krijgen, vandaag kan dat blijkbaar weer wel, dan de verschillende begindatums, bij de 1 direct en bij de ander na 14 dagen. Volgens de medewerker van Engie werken ze bij Engie volgens de regels die zijn opgesteld en is wat Vattenfall doet een beetje schimmig.
Wat Eneco doet ook haha.

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 08:01
Zojuist gebeld met Vattenfall…

Geholpen door een zeer vriendelijke dame. In eerste instantie gaf ze aan dat het vervroegen van de startdatum niet mogelijk is. In hun systeem staat dat Eneco 30 dagen hanteert.
Ik mijn verhaal uitgelegd, dat er nog geen contract met Eneco getekend is etc. Ze begreep me en nu heeft ze ‘t vervroegd naar 18 november. Een eventuele boete staat Vattenfall wel niet garant voor.

PS. Via Whatsapp kreeg ik gelijk te horen dat het niet mogelijk was.

• R0181
Dat is niet schimmig, maar schandalig. ;)

• Mnaada
R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:49:
[...]

Dat is niet schimmig, maar schandalig. ;)
Is ook wel weer zo.

• TexMex
  • Niet online
[...]

Engie zelf loopt eigenlijk ook gewoon te rommelen met de beschikbaarheid van zijn modelcontract. Eerst wel online, toen niet meer, vandaag kennelijk een dag helemaal niet meer af te sluiten.

• Crysania
reacties duren heel erg lang op dit moment lijkt het.. gezien ze niet reageren maar een screenshot van jouw conversatie erbij gedaan :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oELVpxN8YXMpqfi0ipJTeNIbx_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqhajFpnl297iSSdv7VR8JVk.png?f=fotoalbum_large

• PJW9779
[...]

Ik sprak ze ook net. Lijkt erop dat Engie ook overbelast is geraakt.
Aanmelden voor een Modelcontract kan alleen online, en dat ligt eruit. Naar ik begreep kan het morgen wél weer.
Ik geef gewoon aan per allereerste gelegenheid over te willen stappen, en laat hen de rest regelen.
Van de komende tariefwijzigingen verwacht ik niet dat ze onderling veel gaan afwijken. Behalve Eneco natuurlijk. En men verwacht dat de marktprijzen rond Q2 2022 normaliseren.

Wat Vattenfall doet lijkt mij óp of net óver het legale randje.
Ik vermoed dat Vattenfall dat achteraf gewoon terug draait, met als argument dat het bij nader inzien niet gestaan was.

• PJW9779
TexMex schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:01:
@PJW9779 En met enige moeite kun je al iets eerder overstappen naar Vattenfall dan naar Engie, waardoor je eerder van de lachwekkende tarieven van Eneco af bent.
Maar daar zijn wél zekere risico's aan verbonden.
Vattenfall komt op mij niet echt betrouwbaar over, en men heeft de afgelopen jaren qua bedrijfscultuur al vaker het nieuws gehaald.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46
Bij de portal van de Netbeheerder staat inmiddels ook Vattenfall als leverancier. Daar stond vanmorgen nog Eneco. En vorige week WE.

Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken…

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieB op 04-11-2021 16:07 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Inimieni
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-04-2023
Snarfie31 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:02:
[...]

Ik lees over boetes die tot 3 a 400,- euro kunnen oplopen
Ben wel heel benieuwd waar je dat weghaalt….

• TexMex
  • Niet online
PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:04:
[...]

Vattenfall komt op mij niet echt betrouwbaar over, en men heeft de afgelopen jaren qua bedrijfscultuur al vaker het nieuws gehaald.
Mwa, Vattenfall (het oude Nuon) is gewoon een van de drie energiereuzen in Nederland, samen met Essent en Eneco. Die hebben allemaal zeker hun minpunten, maar op zich kun je er zonder zorgen een contract afsluiten (zolang dat je maar niet wordt opgedrongen zoals nu bij Eneco ;)). Dat de grootste spelers ook de meeste klachten krijgen, is iets wat je overal terugziet en is eigenlijk niet heel vreemd.

Maar goed, voor wie je ook kiest, als je maar van dat woekercontract van Eneco af bent!

• Medione1210
Inimieni schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:27:
[...]

Is al beantwoord met daarbij de boetebedragen. Waarom er dan weer op verder gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Medione1210 op 04-11-2021 18:26 ]

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Inimieni schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:27:
[...]

Hier op het forum kwamen berichten voor dat dat stond te gebeuren bij eerder weggaan. Werd ook op het forum weggezet zet als bang makerij. Echter de informatie die ik hier vind is zo tegenstrijdig op tal van punten dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• PJW9779
Snarfie31 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:51:
[...]

Hier op het forum kwamen berichten voor dat dat stond te gebeuren bij eerder weggaan. Werd ook op het forum weggezet zet als bang makerij. Echter de informatie die ik hier vind is zo tegenstrijdig op tal van punten dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Boeryepes gaf donderdag 4 november 2021 15:18 al een overzichtje
https://tweakers.net/i/gf...Kzz.jpg?f=fotoalbum_large

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 08:01
Dit ook nog even geprobeerd (nieuwe woning benoemd), met de volgende reactie:

‘Goedemiddag, nee. Dat is niet mogelijk in dit geval. Kan best zijn dat het sommige gelukt is, maar dit mogen we niet doen. 18-11-2021 is vroegste wat we mogen doen. Ik wens je nog een fijne avond.’

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:54
PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:59:
[...]

Ik sprak ze ook net. Lijkt erop dat Engie ook overbelast is geraakt.
Aanmelden voor een Modelcontract kan alleen online, en dat ligt eruit. Naar ik begreep kan het morgen wél weer.
Ik geef gewoon aan per allereerste gelegenheid over te willen stappen, en laat hen de rest regelen.
Van de komende tariefwijzigingen verwacht ik niet dat ze onderling veel gaan afwijken. Behalve Eneco natuurlijk. En men verwacht dat de marktprijzen rond Q2 2022 normaliseren.

Wat Vattenfall doet lijkt mij óp of net óver het legale randje.
Ik vermoed dat Vattenfall dat achteraf gewoon terug draait, met als argument dat het bij nader inzien niet gestaan was.
Dan is dat voor mij ook wel een interessante partij. Ik kom ook van Welkom af, maar ik heb geen zin in dat gedoe voor een paar weken eerder overstap (en misschien ben ik dan ook tamelijk laat). Ik wil gewoon, zoals wel/niet verplicht is, vanaf 1 december een nieuwe leverancier. Mijn nieuwe leverancier regelt het maar verder.

Wel pijnlijk allemaal. Goede zomer gedraaid met de zonnepanelen. En dan nu vol moeten betalen voor stroom. Aangevuld met de voorschotten, welkomstbonus, nieuwe gasprijs, etc.
Ik ga maar niet uitrekenen hoeveel dit grapje me kost ;w

Het liefst wil ik wel z.s.m. een vaste leverancier waar ik minimaal een jaar kan blijven, zodat mijn stroomopbrengst over een heel jaar wordt verspreid. Alleen lijkt me nu niet echt de beste tijd om een contract af te sluiten. Eén-na-beste lijkt me z.s.m. weg bij Eneco, dus dan is zo'n modelcontract wel aantrekkelijk. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Budget energie variabel:
Sroom (normaal):
€ 0,48894 / kWh
Stroom (dal):
€ 0,42360 / kWh
Gas:
€ 1,84641 / m³
Vaste leveringskosten
Stroom:
€ 5,99 / maand
Gas:
€ 5,99 / maand

1 jaar vast vanaf 1 april:

Stroom (normaal):
€ 0,33914 / kWh
Stroom (dal):
€ 0,29558 / kWh
Gas:
€ 1,19023 / m³
Vaste leveringskosten
Stroom:
€ 3,99 / maand
Gas:
€ 3,99 / maand

Dan valt Eneco nog mee.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:24
RaymondD schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:54:
Voor mensen met weinig verbruik kan deze nog wel interessant zijn:

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/bol-com-300/

Wel hoge tarieven maar 300,- bol.com bon op jaarcontract.
nog duur.. mijn verbruik is niet heel hoog.

Hier betaal ik 165 per maand.
en via de consumentenbond/geenchoise kom ik uit op 100 .

• Inimieni
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-04-2023
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:49:
[...]

Is al beantwoord met daarbij de boetebedragen. Waarom er dan weer op verder gaan?
Die bedragen die jij noemt heb ik niet voorbij zijn komen met gefundeerde info.

Alleen die van 2x 50 euro.

Maar euhm je begint er zelf toch over??

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Mijn voorschotbedrag bij Eneco inmiddels weggehaald. Was €522 en bij WE €200 8)7
Hebben waarschijnlijk al afmelding van Vattenfall ontvangen. Overgang per heden d:)b
Ik drink er vanavond een op :9B

• Boeryepes
  • Niet online
De consumentenbond heeft ondertussen de veiling uitgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjuGmXogGXIZytxAreavyOaaQpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/smqiaWoM08l8jMegp9FwLLjB.png?f=fotoalbum_large

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-11 12:12
Boeryepes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:44:
De consumentenbond heeft ondertussen de veiling uitgesteld.
[Afbeelding]
Dat komt dan helaas na de bedenktijd van mijn vattenfal aanbod... Heb nu voor 3 jaar vast gekozen door de redelijke gas prijs van 1,28 maar twijfel of dat wel de juiste keuze is...

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Voorschot kan ik in de - zetten bij GC zie ik net. Tot -€30,00 p/m.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLy7OSGfeuCsUR68WjijZRlYsJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9bYWCp15fbnS4tP9SCi1yIF.png?f=fotoalbum_large
Jaarnota komt net binnen….-€900,00 netto :9

Maar helaas ;) ….we gaan naar United Consumers.
We gaan voor 2k ipv 900 euries *O*
Lang leve de hoge stroomprijs :Y

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
Aggressor schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:33:
[...]

nog duur.. mijn verbruik is niet heel hoog.

Hier betaal ik 165 per maand.
en via de consumentenbond/geenchoise kom ik uit op 100 .
Dat was toen. Als je nu iets wilt is er weinig te vinden.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Wordt je “contract” bij Eneco wel automatisch opgezegd door Vattenfall als je via de “verhuisroute” bent overgezet?
Normaal gesproken moet je dat zelf doen bij een verhuizing meen ik.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lennnn schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:42:
[...]

Dan is dat voor mij ook wel een interessante partij. Ik kom ook van Welkom af, maar ik heb geen zin in dat gedoe voor een paar weken eerder overstap (en misschien ben ik dan ook tamelijk laat). Ik wil gewoon, zoals wel/niet verplicht is, vanaf 1 december een nieuwe leverancier. Mijn nieuwe leverancier regelt het maar verder.

Wel pijnlijk allemaal. Goede zomer gedraaid met de zonnepanelen. En dan nu vol moeten betalen voor stroom. Aangevuld met de voorschotten, welkomstbonus, nieuwe gasprijs, etc.
Ik ga maar niet uitrekenen hoeveel dit grapje me kost ;w

Het liefst wil ik wel z.s.m. een vaste leverancier waar ik minimaal een jaar kan blijven, zodat mijn stroomopbrengst over een heel jaar wordt verspreid. Alleen lijkt me nu niet echt de beste tijd om een contract af te sluiten. Eén-na-beste lijkt me z.s.m. weg bij Eneco, dus dan is zo'n modelcontract wel aantrekkelijk. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Variabel is sowieso het beste op dit moment, vast is niet te doen omdat niemand weet wat de prijs gaat doen , daarom zijn de vaste contracten enorm duur. Ik blijf voorlopig ook bij 1 partij hangen (zolang het maar geen Eneco is... :+ was daar sowieso al met gezeik weggegaan vorige keer)

Kreeg gisteren nog een (goed) modelcontract bij Engie, blijf daar waarschijnlijk ook wel even hangen. Erg grote partij ook: Wikipedia: Engie

Ook maken zij volgende week al de nieuwe variabele prijzen bekend zij de klantenservice.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Mnaada
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:19:
[...]

Variabel is sowieso het beste op dit moment, vast is niet te doen omdat niemand weet wat de prijs gaat doen , daarom zijn de vaste contracten enorm duur. Ik blijf voorlopig ook bij 1 partij hangen (zolang het maar geen Eneco is... :+ was daar sowieso al met gezeik weggegaan vorige keer)

Kreeg gisteren nog een (goed) modelcontract bij Engie. Erg grote partij ook: Wikipedia: Engie

Ook maken zij volgende week al de nieuwe variabele prijzen bekend zij de klantenservice.
Ja ik blijf eerst ook wel gewoon hangen denk ik bij Vattenfal, voel me daar iig al een stuk meer welkom. Alleen kan ik nog steeds niet de app in, nog steeds storing dat is wel jammer.

• ArcticWolf
  • Niet online
Mnaada schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:22:
[...]

Ja ik blijf eerst ook wel gewoon hangen denk ik bij Vattenfal, voel me daar iig al een stuk meer welkom. Alleen kan ik nog steeds niet de app in, nog steeds storing dat is wel jammer.
Ik word pas 3 december overgezet, heb mij er al aan overgeven dat ik deze Eneco periode ca. 450 euro moet aftikken... maar daarna zien ze mij er echt nooit meer terug. Heb overigens nog steeds geen tarieven of mail van Eneco gehad mbt m'n contract, ballen partij :X

Als ik die mail eindelijk krijg ga ik de ACM wel aanschrijven mbt woekercontracten. Deze Eneco tarieven zijn gewoon een quick grab & cash en slaat kant nog wal. Van mij mag de ACM ook dreigen met intrekken van de vergunning door deze praktijken. Minimaal een flinke dwangsom.

• Barre73
JoKo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:52:
Voorschot kan ik in de - zetten bij GC zie ik net. Tot -€30,00 p/m.
[Afbeelding]
Jaarnota komt net binnen….-€900,00 netto :9

Maar helaas ;) ….we gaan naar United Consumers.
We gaan voor 2k ipv 900 euries *O*
Lang leve de hoge stroomprijs :Y
Je weet dat 2K staat voor 2000 euro? :-)

• KaliBaba
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:37
Scorpio861 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:46:
[...]

Dat komt dan helaas na de bedenktijd van mijn vattenfal aanbod... Heb nu voor 3 jaar vast gekozen door de redelijke gas prijs van 1,28 maar twijfel of dat wel de juiste keuze is...
Heb ik ook gedaan, om meerdere redenen:
- overstappen betekent (een paar) dure wintermaand(en) ineens aftikken vanwege niet compenseren over het jaar;
- €100 korting per jaar plus 5% extra korting p/j bij Vtf;
- stroom saldeer ik bijna volledig en met (steeds) overstappen loop ik risico op niet (optimaal) te kunnen salderen;
- overstapboete (lees: vergoeding contractbreuk) haal ik er makkelijk uit met één maand geen Eneco (2400 m3/jaar);
- zekerheid kost soms geld en maandelijkse rust en regelmaat is mij ook wat waard;
- de variabele tarieven gaan (waarschijnlijk) flink stijgen per 1-1, mede ingegeven door de variabele tarieven bij Greenchoice en Vandebron, ik verwacht boven het niveau van het 3-jarig contract, maar een glazen bol heb ik natuurlijk niet.

En dit komt uit de faq van Vattenfall, er staat 1 jaar en niet 3: ;)
Een variabel energietarief bij Vattenfall. Is dat nou gunstig?
Onze klanten met een variabel tarief betaalden tussen 2016 en 2021 de laagste prijs, als je kijkt naar het gemiddelde van de top 10-energieleveranciers. Daarnaast hebben we de verwachting dat onze variabele energieprijs tussen eind 2021 en voorjaar 2022 onder het vasteprijsniveau van 1 jaar zal blijven. Deze zal dus nog steeds zeer scherp geprijsd zijn vergeleken met andere energiemaatschappijen. Ook verwachten we dat de variabele prijs in de zomer weer gaat dalen. Kortom: met een variabel tarief bij Vattenfall zit je dus goed.

'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
@KaliBaba je gaat toch niet op de top van de markt je tarief drie jaar vast zetten?

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
RaymondD schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:54:
Voor mensen met weinig verbruik kan deze nog wel interessant zijn:

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/bol-com-300/

Wel hoge tarieven maar 300,- bol.com bon op jaarcontract.
Geen verkeerde deal bij 1 jaar laag verbruik en redelijke vastrechtkosten (5,99 per product pm).

• ArcticWolf
  • Niet online
KaliBaba schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:42:
[...]

Heb ik ook gedaan, om meerdere redenen:
- overstappen betekent (een paar) dure wintermaand(en) ineens aftikken vanwege niet compenseren over het jaar;
- €100 korting per jaar plus 5% extra korting p/j bij Vtf;
- stroom saldeer ik bijna volledig en met (steeds) overstappen loop ik risico op niet (optimaal) te kunnen salderen;
- overstapboete (lees: vergoeding contractbreuk) haal ik er makkelijk uit met één maand geen Eneco (2400 m3/jaar);
- zekerheid kost soms geld en maandelijkse rust en regelmaat is mij ook wat waard;
- de variabele tarieven gaan (waarschijnlijk) flink stijgen per 1-1, mede ingegeven door de variabele tarieven bij Greenchoice en Vandebron, ik verwacht boven het niveau van het 3-jarig contract, maar een glazen bol heb ik natuurlijk niet.

En dit komt uit de faq van Vattenfall, er staat 1 jaar en niet 3: ;)

[...]
Ik begreep juist van berichtgeving van Vattenfall, Engie en zelfs Eneco dat de variabele gasprijs op 1 januari eerder tussen de 1,20 en 1,30 euro/m3 zal liggen. Dus veel lager dan een 1 jarig contract en zelfs lager dan een 3 jarig contract.
Zou nu echt geen 3 jarig contract afsluiten. Als ik de futures zie van maart / april dan zal de gasprijs rond april weer richting de 1 euro/m3 gaan. Maar goed... dat is nu ook even koffiedik kijken vanwege de berichtgeving van gisteren:
https://www.rtlnieuws.nl/...opa-met-13-procent-omhoog

Het is toch nog even een week / 2 weken afwachten wat Gazprom gaat doen.

• R0181
Barre73 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:32:
[...]

Je weet dat 2K staat voor 2000 euro? :-)
Waarschijnlijk heeft JoKo een windpark of een zonnepanelenpark en levert hij giga veel stroom terug? Vandaar dat hij voor 2K teruggave gaat.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:10:
[...]

Waarschijnlijk heeft JoKo een windpark of een zonnepanelenpark en levert hij giga veel stroom terug? Vandaar dat hij voor 2K teruggave gaat.
_O-

Ipv 11 cent krijg ik nu 28 cent gemiddeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-4NkrzPPkdA_fekxH8J_kRFKq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hM03G9dyAanmZqc2OxScc9r0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door JoKo op 04-11-2021 20:19 ]

• Scorpio861
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:09:
[...]

Ik begreep juist van berichtgeving van Vattenfall, Engie en zelfs Eneco dat de variabele gasprijs op 1 januari eerder tussen de 1,20 en 1,30 euro/m3 zal liggen. Dus veel lager dan een 1 jarig contract en zelfs lager dan een 3 jarig contract.
Zou nu echt geen 3 jarig contract afsluiten. Als ik de futures zie van maart / april dan zal de gasprijs rond april weer richting de 1 euro/m3 gaan. Maar goed... dat is nu ook even koffiedik kijken vanwege de berichtgeving van gisteren:
https://www.rtlnieuws.nl/...opa-met-13-procent-omhoog

Het is toch nog even een week / 2 weken afwachten wat Gazprom gaat doen.
Als je je nu eerst eens inleest... Bij een 3 jarig contract ga je 1,28 voor gas betalen dat is veel minder dan aangeboden tarief bij 1 jaar vast of wat straks variabel gaat betalen per januari...

• ArcticWolf
  • Niet online
Scorpio861 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:19:
[...]

Als je je nu eerst eens inleest... Bij een 3 jarig contract ga je 1,28 voor gas betalen dat is veel minder dan aangeboden tarief bij 1 jaar vast of wat straks variabel gaat betalen per januari...
Ik zie nog nergens de harde variabele tarieven van de genoemde 3... alleen van GC en BE. Dus het blijft nog steeds koffiedik kijken, hoef mij nergens in te lezen.

• Scorpio861
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:21:
[...]

Ik zie nog nergens de harde variabele tarieven van de genoemde 3... alleen van GC en BE. Dus het blijft nog steeds koffiedik kijken, hoef mij nergens in te lezen.
Dus is je reactie voorbarig dat de tarieven voor 3 jaar vast te hoog zouden zijn....

• ArcticWolf
  • Niet online
Scorpio861 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:22:
[...]

Dus is je reactie voorbarig dat de tarieven voor 3 jaar vast te hoog zouden zijn....
Het "gerucht" gaat dat het onder de 1,30 euro/m3 blijft, dit wordt in de aankomende 3 weken duidelijker... En uit de futures van maart/april lijkt het erop dat de prijs weer richting de euro gaat. Dan snijd je jezelf toch alleen maar in de vingers als je nu naar een 3 jarig contract van 1,28 gaat??

• daanteva
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-04 22:50
Ook ik ben 1 van de 90.000 gedupeerden van het faillissement van Welkom Energie

Vandaag contact gehad met Vattenfall via whatsapp met het verzoek om een model contract af te sluiten. Ze gaven aan mij per 20 november aan te kunnen melden met dit model contract:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzMnrD1fj64SU30cTSIo5HQetDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fW1WrA9cLkxPhWnP3YKTZVmP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zsWpDvhLPKCw3aPJIN_oV4Ubig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OTV75As12KIkgunWyC4qwRo2.jpg?f=user_large

Is het verstandig om dit te doen of kan ik beter wachten tot na 1 december i.v.m. een mogelijke boete? :?

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:25:
[...]

Het "gerucht" gaat dat het onder de 1,30 euro/m3 blijft, dit wordt in de aankomende 3 weken duidelijker... En uit de futures van maart/april lijkt het erop dat de prijs weer richting de euro gaat. Dan snijd je jezelf toch alleen maar in de vingers als je nu naar een 3 jarig contract van 1,28 gaat??
De tarieven zullen waarschijnlijk nooit meer worden wat ze een half jaar geleden waren. Ook al is er straks weer volop gas, dan zal de prijs toch kunstmatig hoog gehouden worden door de marktleiders en durven veel mensen het niet meer aan om naar prijsvechters over te stappen, na wat er nu met Welkom is gebeurd.

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:36:
[...]

Het zal helaas nooit meer worden wat het een half jaar geleden was, ook al is er straks weer volop gas, dan zal de prijs toch kunstmatig hoog gehouden worden door de marktleiders en durven veel mensen het niet meer aan om naar prijsvechters over te stappen, na wat er nu met Welkom is gebeurd.
Yes dat is jammer idd, maar 1 euro per m3 moet nog wel mogelijk zijn denk ik? In theorie kunnen de prijzen alweer rond de euro per m3 liggen... maar ja, zelfde spelletje als met brandstof.
Ik heb mijn lesje ook wel geleerd met WE, ook al waren zij op dat moment niet eens de goedkoopste. Als ik het mij goed herinner waren BE en Innova goedkoper. Denk sowieso dat het verhaal WE wel een staartje gaat krijgen.

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1456034057062658048

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:39:
[...]

Yes dat is jammer idd, maar 1 euro per m3 moet nog wel mogelijk zijn denk ik? In theorie kunnen de prijzen alweer rond de euro per m3 liggen... maar ja, zelfde spelletje als met brandstof.
Ik heb mijn lesje ook wel geleerd met WE, ook al waren zij op dat moment niet eens de goedkoopste. Als ik het mij goed herinner waren BE en Innova goedkoper. Denk sowieso dat het verhaal WE wel een staartje gaat krijgen.

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1456034057062658048
Ik kwam van Innova vandaan en was ook al eens klant geweest bij BE, voor mij was WE (helaas) een mooi en gunstig alternatief. Nu maar klant geworden bij Engie, schijnt de grootste leverancier ter wereld te zijn, die zal niet zo snel omvallen hoop ik. :)

[ Voor 8% gewijzigd door R0181 op 04-11-2021 20:44 ]

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-10 14:00
daanteva schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:28:
Ook ik ben 1 van de 90.000 gedupeerden van het faillissement van Welkom Energie

Vandaag contact gehad met Vattenfall via whatsapp met het verzoek om een model contract af te sluiten. Ze gaven aan mij per 20 november aan te kunnen melden met dit model contract:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het verstandig om dit te doen of kan ik beter wachten tot na 1 december i.v.m. een mogelijke boete? :?
Ik zou het doen want er is geen boete i.v.m. het niet hebben van een contract voor bepaalde tijd.
Je hebt ook nog 14 dagen bedenktijd.

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:42:
[...]

Ik kwam van Innova vandaan en was ook al eens klant geweest bij BE, voor mij was WE (helaas) een mooi en gunstig alternatief.
Afgelopen jaren van GC naar Delta naar GC naar Eneco (just don't...) naar WE.

Nu weer bij Eneco, zwaar gepaaid worden en vanaf 3 dec. naar Engie.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JoKo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:14:
[...]

_O-

Ipv 11 cent krijg ik nu 28 cent gemiddeld.
[Afbeelding]
Lekker bezig! Maar 28 cent terugleververgoeding? Dat is flink hoog. Lijkt me dan een nobrainer voor iedereen die netto teruglevert om naar UC over te stappen.

Ai, toch zeker niet. Engie scoort echt erbarmelijk op groene energie. Dan maar iets meer betalen voor een groene partij.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroenneman op 04-11-2021 21:03 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:35
Voor de mensen die sinds vandaag bij Vattenfall zit als ex Welkom klant. Kunnen jullie bij mijn Vattenfall wel je contract zien of werkt de app?

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Jeroenneman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:47:
[...]

Lekker bezig! Maar 28 cent terugleververgoeding? Dat is flink hoog. Lijkt me dan een nobrainer voor iedereen die netto teruglevert om naar UC over te stappen.
Zie de link in mijn bericht van 20.13 uur.

• RaymondD
  • Laatst online: 14:22
menzo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:49:
Voor de mensen die sinds vandaag bij Vattenfall zit als ex Welkom klant. Kunnen jullie bij mijn Vattenfall wel je contract zien of werkt de app?
Ik ben gisteren overgestapt en kon het gisteren niet zien in de app. Vanmorgen werkte het wel weer. En Eneco zegt: Jammer dat je weg gaat.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:44:
[...]

Afgelopen jaren van GC naar Delta naar GC naar Eneco (just don't...) naar WE.

Nu weer bij Eneco, zwaar gepaaid worden en vanaf 3 dec. naar Engie.
GC heb ik ook al een keer gehad, nog nooit problemen gehad met overstappen, tot nu helaas. Ik ben ook vanaf 3 december klant bij Engie, die kwam bij mij het meest vertrouwd over na gisteren kontakt te hebben gehad met Vattenfall en mij werd verteld dat er geen modelcontracten konden worden afgesloten en dan al het gerommel met de ingangsdatums. Ik zei tegen de medewerker van Vattenfall dat ik dan Engie als leverancier zou nemen en hij wenste me zelfs succes. Toch vreemd dan dat anderen wel volop die modelcontracten bij hun konden/kunnen afsluiten, komt allemaal een beetje rommelig over en bij Engie waren ze tenminste consequent, contract gaat in op 3 december thats it.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:35
RaymondD schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:52:
[...]

Ik ben gisteren overgestapt en kon het gisteren niet zien in de app. Vanmorgen werkte het wel weer. En Eneco zegt: Jammer dat je weg gaat.
Bij Vattenfall kan ik in de correspondentie zien dat mijn contract ingaat vandaag en ik zie een termijnbedrag. Maar bij het tabblad contract krijg ik een foutmelding. Mijn Eneco geeft totaal een error bij inloggen wat het gisteren nog niet deed.

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:52:
[...]

GC heb ik ook al een keer gehad, nog nooit problemen gehad met overstappen, tot nu helaas. Ik ben ook vanaf 3 december klant bij Engie, die kwam bij mij het meest vertrouwd over na gisteren kontakt te hebben gehad met Vattenfall en mij werd verteld dat er geen modelcontracten konden worden afgesloten en dan al het gerommel met de ingangsdatums. Ik zei tegen de medewerker van Vattenfall dat ik dan Engie als leverancier zou nemen en hij wenste me zelfs succes. Toch vreemd dan dat anderen wel volop die modelcontracten bij hun konden/kunnen afsluiten, komt allemaal een beetje rommelig over en bij Engie waren ze tenminste consequent, contract gaat in op 3 december thats it.
Ik denk dat VF een beetje overspoeld werd door alle aanvragen en idd dat gerommel met de data... Mij maakte het niet zo heel veel uit waar ik heen ging, zolang ik maar niet bij Eneco hoefde te blijven }:O
De klantenservice van Engie klonk in ieder geval heel capabel en de informatie die ik tot nu heb gekregen van ze ziet er ook goed uit. Neem even aan dat ik daar nog wel een tijdje blijf zitten ongeacht de verwachtte prijsstijging, tenzij de hele markt op z'n kop gaat (wat ik niet 123 verwacht).

Daar kan Eneco iets van leren 8)7

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:11
Ik ben vanmorgen ook (telefonisch) overgestapt naar Engie. Het is duidelijk dat ze op dit moment liever geen flexibele modelcontracten verkopen. Je moet een beetje doorzetten aan de telefoon (zeggen dat het aanbieden van modelcontracten een wettelijke verplichting is) maar na een minuut of 20 had ik het voor elkaar.

De kale gasprijs bij Engie is op dit moment 0,30 euro (dus zonder netwerkkosten e.d). Volgens de mevrouw van de helpdesk gaan deze per 1 januari naar 0,53 euro.

• ArcticWolf
  • Niet online
bitjeverkeerd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:04:
Ik ben vanmorgen ook (telefonisch) overgestapt naar Engie. Het is duidelijk dat ze op dit moment liever geen flexibele modelcontracten verkopen. Je moet een beetje doorzetten aan de telefoon (zeggen dat het aanbieden van modelcontracten een wettelijke verplichting is) maar na een minuut of 20 had ik het voor elkaar.

De kale gasprijs bij Engie is op dit moment 0,30 euro (dus zonder netwerkkosten e.d). Volgens de mevrouw van de helpdesk gaan deze per 1 januari naar 0,53 euro.
Dat is netjes, ik kreeg alleen te horen dat de nieuwe variabele tarieven volgende week maandag bekend gemaakt gaan worden.

• R0181
Ik ben vanmorgen ook (telefonisch) overgestapt naar Engie. Het is duidelijk dat ze op dit moment liever geen flexibele modelcontracten verkopen...
De aanbieders van de modelcontracten weten ook dat ze met die contracten een hoop passanten binnenhalen, die na 1 januari weer op zoek gaan naar de goedkoopste aanbieders. Dit geeft voor die 2 maanden een hoop rompslomp voor die aanbieders, zonder dat ze weten of ze die nieuwe klanten binnenhouden.

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
RonaldPK schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:18:
Wordt je “contract” bij Eneco wel automatisch opgezegd door Vattenfall als je via de “verhuisroute” bent overgezet?
Normaal gesproken moet je dat zelf doen bij een verhuizing meen ik.
Anyone? Ik heb nog geen reactie van VF zelf

• PJW9779

Da's vreemd. Ik heb vanmiddag nl. ook met Engie gebeld. En Engie zegt telefonisch geen contracten af te sluiten. Dat moet via het webform, en dat is pas morgen weer beschikbaar.

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:11
PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:23:
[...]

Da's vreemd. Ik heb vanmiddag nl. ook met Engie gebeld. En Engie zegt telefonisch geen contracten af te sluiten. Dat moet via het webform, en dat is pas morgen weer beschikbaar.
Ik heb vanmorgen vroeg gebeld, wellicht waren ze nog niet helemaal wakker :z
Maar je moet inderdaad redelijk volhardend zijn..

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
RonaldPK schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:20:
[...]

Anyone? Ik heb nog geen reactie van VF zelf
Ik ben ook via verhuis route omgezet (zonder daar trouwens om te vragen). Mijnvattenfall meldt dat ze leveren, bij mijneneco krijg ik de melding “jammer dat je gaat”. Ik heb geen enkel contact gehad met Eneco. Ziet er dus goed uit.

[ Voor 5% gewijzigd door pdukers op 04-11-2021 21:37 ]

• Medione1210
Riddler85 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:22:
[...]

Nu de tarieven nog 🙈

Wat ik niet snap is hoe ze je deze tarieven kunnen verplichten:
1) variabel lijkt veel logischer aangezien het geen jaar contract is
2) je geen contract met hen hebt gesloten

Hiernaast wanneer kan je nu overstappen? Ik heb nu andere overeenkomst per 1-12 met ANWB energie maar kan ik deze laten vervroegen?
Als je terugleest zie je dat diverse mensen, waaronder ikzelf met veel moeite, de startdatum van nieuwe leverancier hebben kunnen laten vervroegen. Heeft mij 7 pogingen gekost.

• Ron Jeremy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-11 20:25
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:07:
[...]

Als je terugleest zie je dat diverse mensen, waaronder ikzelf met veel moeite, de startdatum van nieuwe leverancier hebben kunnen laten vervroegen. Heeft mij 7 pogingen gekost.
Ik heb ook veel gelezen op dit forum, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ben eens gaan kijken bij powerpeers en die variabele ziet er volgens mij wel prima uit.

Toch moet er ook wel wat te vinden zijn wat voor alle WE klanten de beste optie is, of zie ik iets over het hoofd?

• R0181
Ron Jeremy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:24:
[...]

Toch moet er ook wel wat te vinden zijn wat voor alle WE klanten de beste optie is, of zie ik iets over het hoofd?
Volgens de ACM was die beste optie Eneco.

• Paleda
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-01 06:02
pdukers schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:36:
[...]

Ik ben ook via verhuis route omgezet (zonder daar trouwens om te vragen). Mijnvattenfall meldt dat ze leveren, bij mijneneco krijg ik de melding “jammer dat je gaat”. Ik heb geen enkel contact gehad met Eneco. Ziet er dus goed uit.
Ik heb precies hetzelfde.
VF app is nu volledig gevuld. Eneco werkt niet meer en ben sinds gisteren over.
Moeite: 1 appje naar VF

• Ron Jeremy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-11 20:25
R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:33:
[...]

Volgens de ACM was die beste optie Eneco.
De slager keurt zijn eigen vlees.
Pagina: 1 ... 71 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4