Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.167.416 views

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:43
jongetje schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:28:
[...]

Bijzonder want totaal niet interessant voor de mensen die niet bij Welkom vandaan komen.
Dus als je huidige leverancier niet overeenkomt met jouw mening is het totaal niet interessant. Ik zat ooit een keer bij Essent, ook niet interessant? Vorig jaar bij Greenchoice?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
medu80 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:52:
[...]

Dus als je huidige leverancier niet overeenkomt met jouw mening is het totaal niet interessant. Ik zat ooit een keer bij Essent, ook niet interessant? Vorig jaar bij Greenchoice?
Op zich voor overstappen wel, maar zeven pagina's over telefoon gesprekken en mails met klanten service is allemaal zinloze informatie.

1 PVoutput . Dongen NB

• Inimieni
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-04-2023
reneeke1970 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:55:
[...]

Op zich voor overstappen wel, maar zeven pagina's over telefoon gesprekken en mails met klanten service is allemaal zinloze informatie.
Voor een grote groep mensen is t wel zinvol die info……

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11 14:08
Djeen84 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:08:
Geprobeerd om bij Vattenfall een modelcontract aan te vragen.

Goedenavond. Ik moet mijn collega corrigeren. We bieden geen modelcontracten aan aan nieuwe klanten op dit moment. Klant worden kan nu alleen met een jaarcontract.

Fijn..
Energieleveranciers zijn toch verplicht een modelcontract aan te bieden?
1.2 Het modelcontract

Het modelcontract is een contract dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2012 heeft opgesteld en aan energieleveranciers verplicht heeft gesteld. Elke energieleverancier moet het modelcontract daardoor in zijn aanbod opnemen. Het doel daarvan is het voor consumenten eenvoudiger te maken de verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken en de voor hen juiste keuze in energieleverancier te maken.

Het modelcontract is een gestandaardiseerd contract met vijf vaste onderdelen, waarin dezelfde energietermen gehanteerd worden. Ieder modelcontract moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

een looptijd voor onbepaalde tijd;
variabele energietarieven;
een opzegtermijn van maximaal een maand.
Dat ze het niet (meer) online via de website aanbieden is gewoon irritant maar telefonisch zou je dit gewoon af moeten kunnen sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door LiquidSmoke op 03-11-2021 23:08 ]

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:00
Ben benieuwd of er hier nog veel mensen hadden ingeschreven voor het CB collectief want die komt een deze dagen met een aanbod dacht ik.
In oktober was dit een fijn aanbod.

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:35
[quote]LiquidSmoke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:07:
[...]

Energieleveranciers zijn toch verplicht een modelcontract aan te bieden?

[...]

Ik heb voor Engie gekozen, het is wel goed zo. Ben wel effe klaar met al die bedrijven die het beste met de klant voor hebben (nadat het bedrijf geweest is)

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-11 18:24

NLF

Het model contract bij Engie scheelt mij 120 euro per maand tegenover Eneco, dus zojuist de overgang in gang gezet.

Hopelijk verloopt het een beetje zonder problemen.

Dit op basis van 1200/1200 kWh stroom, en 1200 gas.

[ Voor 13% gewijzigd door NLF op 04-11-2021 07:02 ]

• LiquidSmoke
NLF schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:23:
Het model contract bij Engie scheelt mij 120 euro per maand tegenover Eneco, dus zojuist de overgang in gang gezet.

Hopelijk verloopt het een beetje zonder problemen.
Waar kies je nu bji Engie voor het modelcontract? Online zie ik alleen 1 of 3 jaar...

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:35
LiquidSmoke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:36:
[...]

Waar kies je nu bji Engie voor het modelcontract? Online zie ik alleen 1 of 3 jaar...
Is per maand: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/

• LiquidSmoke
Yes nu zie ik het, thanks! Enig idee of Engie ook daadwerkelijk pas per 1 januari de tarieven verhoogt?

Had mij aangemeld bij Oxxio maar deze schijnen eind november de tarieven al aan te passen, in mijn account zie ik ook dat de huidige tarieven tot 25 november gelden. Als dat echt zo is kan ik Oxxio nu nog opzeggen en bij Engie een contract afsluiten.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:35
Ik ben benieuwd of ik vanaf nu weer schappelijke tarieven heb van vattenfall.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:43
Inimieni schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:06:
[...]

Voor een grote groep mensen is t wel zinvol die info……
@medu80 precies voor mensen die van welkom komen, en daar is nu precies al een heel topic voor. Ik zeg niet dat het niet interessant is, maar alleen voor een specifieke groep. Die al een topic heeft. Maar goed, de moderators vinden blijkbaar anders.
Die 7 pagina's voegen in mijn ogen weinig toe voor de mensen die over willen stappen vanaf een andere energie leverancier. Zeker omdat het nu helemaal niet aan te raden is om over te stappen. Uitzonderingen daar gelaten, maar die kunnen hier prima besproken worden.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 04-11-2021 06:45 ]

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
LiquidSmoke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:59:
[...]

Yes nu zie ik het, thanks! Enig idee of Engie ook daadwerkelijk pas per 1 januari de tarieven verhoogt?

Had mij aangemeld bij Oxxio maar deze schijnen eind november de tarieven al aan te passen, in mijn account zie ik ook dat de huidige tarieven tot 25 november gelden. Als dat echt zo is kan ik Oxxio nu nog opzeggen en bij Engie een contract afsluiten.
Elke energieleverancier zal variabele tarieven aanpassen naar marktconform op dat moment. Normaliter per 1 januari. Vooralsnog hebben vattenfall en engie niet aangekondigd het eerder te doen. Het zijn beide partijen die niet zomaar omvallen dus waarschijnlijk hoeven ze niet uit financiële noodzaak aanpassing te doen voor 1 januari. Zekerheid heb je niet. Dan moet je een vast contract nemen maar betaal je uiteindelijk waarschijnlijk meer.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• AadDeBaron
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-11 18:18
Is iemand het nog gelukt om een modelcontract aan te vragen tegen wat betere tarieven? Hoe en waar?

Ik word overall (engie, vattenfall) geweigerd en afgescheept met een jaarcontract...

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:55
AadDeBaron schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:00:
[...]

Is iemand het nog gelukt om een modelcontract aan te vragen tegen wat betere tarieven? Hoe en waar?

Ik word overall (engie, vattenfall) geweigerd en afgescheept met een jaarcontract...
Even online aanvrragen.Ze zijn er niet happig op om modelcontracten af te sluiten (al is het wel verplicht vanuit een energieleverancier)

https://www.engie.nl/energie/modelcontract

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
AadDeBaron schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:00:
[...]

Volgens mij zijn ze verplicht een modelcontract aan te bieden.als het niet op de site staat zul je moeten bellen. Ze kunnen zich er uiteraard wel op beroepen dat je in novemberr geen contract kan aanvragen omdat er van 1.11-30.11 een 'overstappauze' is ingelast.

• AadDeBaron
  • Laatst online: 15-11 18:18
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:11:
[...]

Volgens mij zijn ze verplicht een modelcontract aan te bieden.als het niet op de site staat zul je moeten bellen. Ze kunnen zich er uiteraard wel op beroepen dat je in novemberr geen contract kan aanvragen omdat er van 1.11-30.11 een 'overstappauze' is ingelast.
Via online aanvragen lijkt het te zijn gelukt. Net een bevestigingsmail ontvangen, maar die start 4 december.
Via de telefoon werd geen modelcontract afgesloten, alleen 1 of 3 jarige contracten.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25
ik heb net online een vattenval model contract aangevraagd. Ik kon dat via een pagina die al paar dagen open stond in een browser :? dus mijn ingevulde verbruik en voorbeeld berekening stonden er al in.

die pagina nogmaals openen in incognito ging naar een vast jaarcontract. lijkt er dus op dat ze dit nu actief proberen te ontmoedigen.

ik kon bij ingangsdatum morgen kiezen. (zit eigelijk in de 30 dagen eneco vast periode van welkomenergie dus ga even kijken wat er gebeurd).

aanvraag is in ieder geval binnen in mijn mail. nu nog even wachten op de bevestiging van het contract.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LiquidSmoke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:59:
[...]

Kreeg gisteren bij afsluiten van variabel contract bij Engie te horen dat ze volgende week maandag de nieuwe tarieven voor januari bekend gaan maken.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11 16:47
Zojuist contact gehad met Engie... model contract was niet mogelijk. :|

• Crysania
B___MAN schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:46:
wat was de reden dan? ze zijn toch wettelijk verplicht dit te doen?

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11 16:47
Crysania schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:48:
[...]

wat was de reden dan? ze zijn toch wettelijk verplicht dit te doen?
Ze geven alleen aan dat het niet mogelijk is... alleen een 1 of 3 jaar contract.

• RaymondD
  • Laatst online: 14:22
Voor mensen met weinig verbruik kan deze nog wel interessant zijn:

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/bol-com-300/

Wel hoge tarieven maar 300,- bol.com bon op jaarcontract.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• 2wheel_robbie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-11 11:48
vanmorgen via vattenval gewoon een model contract aangeboden gekregen, het kan nog steeds
eneco lijkt wel te weigeren
ga het straks nog eens testen

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even een positieve noot over Vattenfall. Gisteravond via chat en vanochtend telefonisch geprobeerd mijn ingangsdatum van 1-12 te vervroegen naar vandaag. Beide keer nul op het rekest gekregen. Werd mijn vrienden net gebeld door Vattenfall dat ze het per vandaag in orde kunnen maken 8)7 _/-\o_

Ik blij en zij blij met een nieuwe klant. Vattenfall ga ik wel even houden zo!

Verwijderd

B___MAN schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:46:
Ze komen er bij Engie ook achter dat de variabele tarieven voor nieuwe klanten iets vaker aangepast moeten worden dan voor bestaande klanten 8)7

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-11 13:53
hereweare67893 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:40:
Even een positieve noot over Vattenfall. Gisteravond via chat en vanochtend telefonisch geprobeerd mijn ingangsdatum van 1-12 te vervroegen naar vandaag. Beide keer nul op het rekest gekregen. Werd mijn vrienden net gebeld door Vattenfall dat ze het per vandaag in orde kunnen maken 8)7 _/-\o_

Hier hetzelfde, afkomstig van Welkom Energie / Eneco. Echter mijn ingangsdatum is pas 17-11-21 toch nog evendoorzetten dan om het per vandaag te kunnen laten slagen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46
Zijn er hier nog menesn bekend met Powerpeers: https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden

De kosten van hun variabelcontract zijn:
Stroom 24 cent
Gas 83 cent

Stuk beter dan het aanbod van Eneco voor deze maand...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:32
AadDeBaron schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:15:
[...]

Via online aanvragen lijkt het te zijn gelukt. Net een bevestigingsmail ontvangen, maar die start 4 december.
Via de telefoon werd geen modelcontract afgesloten, alleen 1 of 3 jarige contracten.
Gisteren nog een modelcontract kunnen aanvragen bij Engie en vanmorgen gebeld om te vragen of dit vervroegd kan worden (staat nu dus op 3 dec).
Ja, dat kan ,maar... dat wordt het een spoedaanvraag en daarvoor rekent Engie 200 euro per item (dus 400 euro totaal) als waarborgsom. Die krijg je terug bij je jaarafrekening of eerder als je eerder opzegt.
Maar ik ben nu als ex Welkom klant toch wat huiverig om honderden euro's tijdelijk te stallen bij een energieleverancier.....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Barre73
RobbieB schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:55:
Zijn er hier nog menesn bekend met Powerpeers: https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden

Stroom 24 cent
Gas 83 cent

Volgens de onderzoeken naar solvabiliteit van energiebedrijven maken ze deel uit van Vattenfal en zijn daarmee, naar ik verwacht, goed gedekt voor betalingsproblemen.

maar zekerheid heb je nooit...

laat maar, in het andere topic zie ik dat je dat al wist

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 04-11-2021 11:11 ]

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-11 16:43
Barre73 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:05:
[...]

Gisteren nog een modelcontract kunnen aanvragen bij Engie en vanmorgen gebeld om te vragen of dit vervroegd kan worden (staat nu dus op 3 dec).
Ja, dat kan ,maar... dat wordt het een spoedaanvraag en daarvoor rekent Engie 200 euro per item (dus 400 euro totaal) als waarborgsom. Die krijg je terug bij je jaarafrekening of eerder als je eerder opzegt.
Maar ik ben nu als ex Welkom klant toch wat huiverig om honderden euro's tijdelijk te stallen bij een energieleverancier.....
Ik heb ook zojuist met Engie gebeld om te vragen of mijn modelcontract eerder dan op 3 december in kan gaan. Kan inderdaad alleen maar met die €400,= borg. Op mijn vraag hoe het dan kan dat Vattenfall contracten wel eerder in laat gaan, reageerde de medewerkster met dat Engie zich aan de voorwaarden van de ACM houdt, vanwege torenhoge boetes die kunnen worden opgelegd bij overtredingen en wat Vattenfall doet eigenlijk iets schimmigs is door zich niet aan de ACM afspraak te houden en de spoedaanvragen met de zgn verhuizingen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46
Hang nu met Vattenfall aan de lijn, die geven aan, je gaat per vandaag over, maar hebt wel 14 dagen bedenk tijd...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:20:
[...]

Ik heb ook zojuist met Engie gebeld om te vragen of mijn modelcontract eerder dan op 3 december in kan gaan. Kan inderdaad alleen maar met die €400,= borg. Op mijn vraag hoe het dan kan dat Vattenfall contracten wel eerder in laat gaan, reageerde de medewerkster met dat Engie zich aan de voorwaarden van de ACM houdt, vanwege torenhoge boetes die kunnen worden opgelegd bij overtredingen en wat Vattenfall doet eigenlijk iets schimmigs is door zich niet aan de ACM afspraak te houden en de spoedaanvragen met de zgn verhuizingen.
Inderdaad om nou 400 euro ergens te stallen voor twee weken lagere kosten is ook weer wat. Straks is Engie de klos en ben je dat ook weer kwijt. Voelt niet echt goed. Fijn dat het lukt bij Vattenfall om het eerder in te laten gaan maar daar kon ik geen modelcontract afsluiten en gisteren bij Engie nog wel.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Medione1210
Snarfie31 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:32:
[...]

Ook ik kan nu vandaag naar Vattenfall overstapoen maar ben jij niet bang voor een fikse boete van honderden euro's dat weerhoudt mij voorals nog. Ik heb geen rechtsbijstands verzekering die dan in de pen klimt.
Als ze al een boete rekenen(u heeft niet eens een officieel contract),dan is dat maximaal 250 euro en bent u waarschijnlijk nog steeds voordeliger uit O-)

• Crysania
ik heb vanmorgen via de website dus een modelcontract afgesloten bij Vattenval. (via aanvraagformulier op website met startdatum 5 november (formulier is nu offline gehaald)).

kreeg zojuist een bevestiging met start op 18 november. Ga zo nog bellen of ik het kan vervroegen.

• MrRoq
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
R0181 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:20:
[...]

Precies dat. Ik heb ook vanochtend contact gehad met Engie. De praktijken van Vattenfal kloppen niet. Je gaat hier hoe dan ook last van krijgen. Engie houdt zich aan de regels en daar hebben ze gelijk in.
Ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij hoe Engie de zaken snel geregeld heeft voor mij.

Laten we eerlijk wezen, het is natuurlijk niet fijn om deze maand bij Eneco te zitten, maar als je deze maand het gasverbruik kunt minimaliseren dan is er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand. Het is ook nog eens niet de koudste maand...Sowieso het maandbedrag terugschroeven, zodat je niet weer afhankelijk bent van de maatschappij.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 20:47

geerttttt

Manisch positief

RobbieB schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:55:

Stroom 24 cent
Gas 83 cent

Ja, ik. Even een copy paste uit het andere topic:
Ik heb zojuist een contract afgesloten bij Powerpeers. 83 cent voor gas en 24 cent voor stroom. Alleen moet wel 14 dagen bedenktijd hanteren, en hij was bang dat ik pas op 1 december kon overstappen.

Hij heeft wel op mijn verzoek 14 dagen aangehouden, maar na die 14 dagen bedenktijd gaan ze pas de aanvraag invoeren en krijg ik dus dan pas te horen of de levering daadwerkelijk gaat starten op 18 november.

Klinkt dus alsof ik op 18 november gewoon doodleuk te horen ga krijgen dat het overstappen mislukt is en dat ik pas op 1 december over kan... Zou ik niet ergens kunnen toetsen of afdwingen dat dat wel lukt? Bij het ACM wellicht?

Edit: Ook vertelden ze trouwens dat er sommigen direct overgestapt waren door aan te geven dat ze verhuisd waren terwijl dat niet zo was. Die zijn vandaag allemaal afgekeurd omdat overstappen tot 1 december niet kan, behalve een enkeling waarbij de overstap handmatig doorgevoerd was, iets wat niet de bedoeling was en dus nu niet meer lukt... :o

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Medione1210
wimpod schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:52:
[...]

net nogmaals geprobeerd door te bellen met Vattenfall maar het lukt me echt niet om nog te vervroegen.
Ligt er denk ik ook aan dat ik dat al een keer gedaan heb naar 17 november. Een 2e keer aanpassen willen ze niet aan.

Het is zuur maar ik geeft het maar even op voor nu.
Patavorene schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:08:
Mijn nieuwe leverancier wil wel op 15-11 starten met leveren. De klantenservice van Eneco blijft vasthouden aan 30 dagen.

What to do.. hoe straks gaan ze die 30 dagen verdedigen.
SYQ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:13:
[...]

Via powerpeers afgesloten, vooraf even gebeld en de medewerker was bekend met de situatie en voorziet geen problemen dat eerstvolgende overstapdatum (19de) mogelijk is. Ik was idd niet de eerste met deze case :) Fingers crossed
SYQ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:03:
[...]

Dank! Zonet even Engie gebeld, die kunnen als ik de medewerker moet geloven vandaag geen modelcontract (variabel) aanbieden vanwege drukte. Vanaf morgen zou het via hun website mogelijk gemaakt worden, maar dan wel met ingangsdatum december. Rare gang van zaken iig, hij was trouwens goed op de hoogte van het forum waar mensen aanraden om over te stappen op Vattenfal of Engie.

(Ik ga zostraks even Vattenfall proberen)
Misschien komen de andere leveranciers er nu achter dat ze niet handelden volgens de regels van de ACM(tijdelijke stop in november)? Zie ook bericht van @MrRoq .

Edit: zelf in totaal 7x iemand van Greenchoice 'geeproken' via telefoon, chat en Whatsapp. Steeds hetzelfde bericht dat ze niet eerder dan 1 december(ik was 4 oktober al overgestapt per 1 december) mogen laten starten, maar ik krijg het een Whatsapp dat ze de datum nu op 15 november hebben gezet. Staat nu ook in mijn.greenchoice. Fingers crossed O-)

(Overigens ben ik van mening dat startdatum laten vervroegen als je al vóór het faillissement van WE bent overgestapt niet onder de '1 maand blokkade' voor opzeggen valt. Maar ik kan het mis hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door Medione1210 op 04-11-2021 12:50 ]

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:07:
[...]

Misschien komen de andere leveranciers er nu achter dat ze niet handelden volgens de regels van de ACM(tijdelijke stop in november)? Zie ook bericht van @MrRoq .
dank, we gaan het zien. Ik heb het dan iig geprobeerd en qua kosten maak ik me ook niet echt druk - dan maar een maandje volle pond betalen, ik zie het als een wijze les voor mezelf - jaarlijks overstappen zonder onderzoek te doen met wat voor bedrijf ik in zee ga terwijl ik bij een online aankoop me suf loop te vergelijken :)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

MrRoq schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:43:
[...]

Precies dat. Ik heb ook vanochtend contact gehad met Engie. De praktijken van Vattenfal kloppen niet. Je gaat hier hoe dan ook last van krijgen. Engie houdt zich aan de regels en daar hebben ze gelijk in.
Ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij hoe Engie de zaken snel geregeld heeft voor mij.
Hoezo zouden de particuliere afnemers hier last van krijgen, ik heb gewoon een modelcontract gekozen bij Vattenfall en deze zo vroeg mogelijk laten ingaan, voor mij is dat per 4-11-2021. Vattenfall regelt dit allemaal ik zou niet weten in welke vorm ik hier last van zou moeten krijgen, iedere rechter zal mij gelijk geven. Hoogstens krijgt Vattenfall zelf hier last mee maar ik heb het vermoeden dat zij dit zelf ook wel hebben onderzocht...

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
original4u schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:02:
[...]

Even online aanvrragen.Ze zijn er niet happig op om modelcontracten af te sluiten (al is het wel verplicht vanuit een energieleverancier)

https://www.engie.nl/energie/modelcontract
Kan het zijn dat Engie deze optie inmiddels ook heeft dichtgegooid?

Dit bewijst wel dat het energiestelsel niet werkt.

• Barre73
pk026 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:29:
[...]

Kan het zijn dat Engie deze optie inmiddels ook heeft dichtgegooid?

Dit bewijst wel dat het energiestelsel niet werkt.
Ik las in het andere topic dat ze het tijdelijk hebben dichtgezet wegens drukte en morgen hopelijk weer open stellen. Mag officieel inderdaad niet maar ik zou niet meteen concluderen dat daarmee het stelsel niet werkt...

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
hereweare67893 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:40:

Ik kreeg de zelfde mogelijkheid om vandaag te switchen echter de boete weerhield mij daarvan. Zit jij daar niet mee? Wettelijk 30 dagen om over te gaan nog steeds.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:19
Vandaag zou mijn CB/GC contract in gaan,
maar nog niets gehoord van GreenChoice,
oude contract OXXIO liep gister af,
heb zo een gevoel dat OXXIO toch nog 30 dagen wil profiteren van mij, want bij einde contract OXXIO ging ik over naar Flex en Vast, dat was wel met een opzegtermijn van 30 dagen :(
Morgen toch maar even 45 miniuten aan de lijn wachten bij GC voor een antwoord

• ArcticWolf
  • Niet online
Snarfie31 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:35:
[...]

Ik kreeg de zelfde mogelijkheid om vandaag te switchen echter de boete weerhield mij daarvan. Zit jij daar niet mee? Wettelijk 30 dagen om over te gaan nog steeds.
De boete is vaak lager dan het bedrag dan als ze sneller weg kunnen bij Eneco (zo hoog zijn de tarieven dus...)

• Barre73
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:44:
[...]

De boete is vaak lager dan het bedrag dan als ze sneller weg kunnen bij Eneco (zo hoog zijn de tarieven dus...)
Yep: Als ik inschat dat ik deze maand 150 kuub gas verbruik scheelt dat 150 euro tussen de Eneco prijs van 1,80 en de variabele prijs van rond de 80 cent bij anderen.

Helaas gaat dit voor mij dus niet op aangezien ik Engie heb gekozen, maar voor anderen snap ik het wel ja.

• Medione1210
SYQ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:25:
[...]

dank, we gaan het zien. Ik heb het dan iig geprobeerd en qua kosten maak ik me ook niet echt druk - dan maar een maandje volle pond betalen, ik zie het als een wijze les voor mezelf - jaarlijks overstappen zonder onderzoek te doen met wat voor bedrijf ik in zee ga terwijl ik bij een online aankoop me suf loop te vergelijken :)
Als je,het als ik al jaren iedere keer overtstapt ben je waarschijnlijk nog steeds voordeliger uit als je het totaalplaatje bekijkt! Ik heb met name gekeerd om het voorschot zo laagp mogelijk te zetten en niet meer te kiezen voor leverancier met een hoge bonus achteraf.
Verder ben ik An me inv dat je niet van een consument mag verwachten dat hij/zij boekenonderzoek doet voordat hij/zij kiest voor een energieleverancier. Je mag verwachten dat de overheid en ACM die taak op zich nemen.
Ik kan er zelf wel mee leven dat ik mijn bonus kwijt ben, maar voorschotten horen beschermd te zijn voor een faillissement imho.
ries_zuid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:55:
Heel bijzonder, die verschillende ingangsdata die Vattenfall hanteert. Ik had mijn contract bij Vattenfall op 28 oktober afgesloten met ingangsdatum 1-12-2021. 14 dagen bedenktijd nog niet voorbij dus. Vanmorgen via de app (10:00 uur) een vraag gesteld dat ik heb gehoord dat de ingangsdatum naar voren kan worden gehaald. Even later een mededeling: "Wij zijn per vandaag jouw energieleverancier". Het staat inmiddels ook in de MijnVattenfall omgeving. Wel vreemd dat een vraag wordt beschouwd als een verzoek. Ik vind het eerst goed zo.
Dat is een leuke verrassing. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Medione1210 op 04-11-2021 13:00 ]

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:44:
[...]

Ik lees over boetes die tot 3 a 400,- euro kunnen oplopen

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Medione1210
info33 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:37:
Vandaag zou mijn CB/GC contract in gaan,
maar nog niets gehoord van GreenChoice,
oude contract OXXIO liep gister af,
heb zo een gevoel dat OXXIO toch nog 30 dagen wil profiteren van mij, want bij einde contract OXXIO ging ik over naar Flex en Vast, dat was wel met een opzegtermijn van 30 dagen :(
Morgen toch maar even 45 miniuten aan de lijn wachten bij GC voor een antwoord
Wat zie je als je bij Greenchoice inlogt. Bij mij staat de startdatum groot op het startscherm.
Mnaada schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:03:
Jippie kan toch per vandaag naar Vattenfal.
_/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Medione1210 op 04-11-2021 13:04 ]

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:54

• Medione1210
Snarfie31 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:02:
[...]

Dat is echt onzin:
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

• Barre73
Snarfie31 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:02:
[...]

Bron?

• Medione1210
Opzegvergoeding voor energiecontracten.
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? hoeveel moet u maximaal betalen?
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Dit is per contract. Als je gas en electriciteit hebt moet je deze prijzen verdubbelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Medione1210 op 04-11-2021 13:06 ]

• info33
@Medione1210
Als ik inlog staat er geen datum op,
terwijl ik een week geleden wel een mail kreeg ,
dat ze 04-11 gingen leveren .

• Medione1210
info33 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:10:
@Medione1210
Als ik inlog staat er geen datum op,
terwijl ik een week geleden wel een mail kreeg ,
dat ze 04-11 gingen leveren .
En als je kijkt bij 'mijn contract'?

• info33
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:13:
[...]

En als je kijkt bij 'mijn contract'?
ook niets ,
ga ze even een berichtje doen via Facebook.

• pietjuh1
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 15:23
Mnaada schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:03:
Hoe hebben jullie dit toch per vandaag in kunnen laten gaan? Klantenservice gebeld die zei me dat het echt moet wachten op de wettelijke termijn van 14 dagen en dus per 18-11.
Hij zei dat degenen die dat anders hadden gedaan een “trucje” hadden gebruikt of dat de medewerker iets niet volgens de regels had doorgevoerd.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:05:
[...]

Opzegvergoeding voor energiecontracten.
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? hoeveel moet u maximaal betalen?
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Dit is per contract. Als je gas en electriciteit hebt moet je deze prijzen verdubbelen.
je bent vergeten de regel voor korter dan 1.5 jaar mee te nemen. De boete daarvoor is 50 euro per contract.
Dit is trouwens voor contract met een vaste contractduur (bijv. 1, 3 of 5 jaar). Hoe dat zit voor variable contracten kan ik niet duidelijk vinden. Gezien de gegevens voor vaste contracten zal het zeker niet meer dan 50 euro zijn.

• Medione1210
pietjuh1 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:24:
[...]

Hoe hebben jullie dit toch per vandaag in kunnen laten gaan? Klantenservice gebeld die zei me dat het echt moet wachten op de wettelijke termijn van 14 dagen en dus per 18-11.
Hij zei dat degenen die dat anders hadden gedaan een “trucje” hadden gebruikt of dat de medewerker iets niet volgens de regels had doorgevoerd.
Je zegt het eigenlijk zelf al. Volhouden tot je de juiste medewerker te spreken krijgt. En dan hopen dat het later niet alsnog teruggedraaid gaat worden.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 20:47

geerttttt

Manisch positief

Ik heb ook contact gehad met Powerpeers en Vattenfall. Powerpeers had als minimale datum 19 november, waarbij de medewerker betwijfelde of dat wel kon, maar het toch heeft gedaan. Later nogmaals gebeld maar een redelijk kort-af gesprek met een mevrouw wees erop dat eerder dan 19 november overstappen onmogelijk was.

Vattenfall hanteert een soort speciaal proces hiervoor, en daarbij was de eerste datum 20 november. Daarbij moest ik zelf nadrukkelijk vragen om een modelcontract, anders was alleen een 1jarig contract mogelijk. Wel een uiterst vriendelijke mevrouw aan de telefoon die me hielp, maar en datum vroeger dan 20 november kon ze niet kiezen in het systeem en was dus onmogelijk.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:54
pietjuh1 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:24:
[...]

Blijven proberen haha. Heb gezegd dat ik Eneco geen stuiver gun.

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:04
Begrijpelijk dat u wenst te weten hoe het zit met uw keuze om over te stappen naar een andere leverancier dan Eneco. U ontvangt van ons op uiterlijk 5 november 2021 een nieuw contract en voorwaarden, dit gaat automatisch in op maandag 1 november 2021. De opzegtermijn van dit contract is in de maand november 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 geldt een opzegtermijn van 9 dagen. Dit betekent voor u dat u zich nu al kunt aanmelden bij een andere leverancier met ingangsdatum vanaf 1 december. Bij ons opzeggen is dan niet nodig, dit wordt bij een overstap geregeld door de nieuwe leverancier.
Eneco blijft standaard antwoorden geven op de vraag "waarom kan Vattanfall een contract op 18 november leveren?"

• Barre73
pdukers schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:26:
[...]

je bent vergeten de regel voor korter dan 1.5 jaar mee te nemen. De boete daarvoor is 50 euro per contract.
Dit is trouwens voor contract met een vaste contractduur (bijv. 1, 3 of 5 jaar). Hoe dat zit voor variabele contracten kan ik niet duidelijk vinden. Gezien de gegevens voor vaste contracten zal het zeker niet meer dan 50 euro zijn.
Precies wat ik bedoelde. Het contract dat we nu als Ex-Welkom klanten bij Eneco hebben is voor onbepaalde tijd dus de einddatum is maximaal 1 maand in de toekomst. Dat valt dus in de categorie "korter dan 1,5 jaar en dus maximaal 2x50 euro.

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-11 12:44

Technoid

VCDS 058

Ik ben ook sinds vandaag klant en overgestapt naar Vattenfall. Eerst was het 18 november, mevrouw aan lijn zei eerst kon niet en opdracht er voor hadden gekregen dit niet meer te doen maar na even een lieve babbel, ook over dat ze zich wat min voelde enz ging er deuren open.

[ Voor 8% gewijzigd door Technoid op 04-11-2021 13:54 ]

• Meneer9
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-08 14:56
Technoid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:53:
Ik ben ook sinds vandaag klant en overgestapt naar Vattenfall. Eerst was het 18 november, mevrouw aan lijn zei eerst kon niet en opdracht er voor hadden gekregen dit niet meer te doen maar na even een lieve babbel, ook over dat ze zich wat min voelde enz ging er deuren open.
Bij mij ook gelukt! Per direct overgestapt naar het Modelcontract van Vattenfall.

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-11 19:31
Joyous-P schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:42:
[...]

Eneco blijft standaard antwoorden geven op de vraag "waarom kan Vattanfall een contract op 18 november leveren?"
Vattenfall doet een fictieve verhuizing, het onderwerp van de email met het nieuwe contract: "Energie op uw nieuwe adres". Ik ben gister per direct overgegaan.

PV Output

• wimpod
  • Niet online
Het lijkt er toch op dat de aanhouder wint. Het kostte mij 7 pogingen.
ik ben op mijn 4de poging. Weet ook niet meer wat nog moet zeggen tegen die medewerkers. De laatste had mijn vorige pogingen er gewoon bij gehaald en gaf me even een recap :S

[ Voor 12% gewijzigd door wimpod op 04-11-2021 14:24 ]

• Medione1210
JerryJerryJerry schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:45:
[...]

Ik had nog niet op enter gedrukt of mijn schoonpa belt me net op dat het zojuist gebeld had en het bij hem dus per vandaag ingaat |:( Wat een stel prutsers :( (fijn voor hem hoor)
Het lijkt er toch op dat de aanhouder wint. Het kostte mij 7 pogingen om het van 1 december naar 15 nov. te krijgen. Ik ga dus nog even door.
wpeterw schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:57:
[...]

Vattenfall doet een fictieve verhuizing, het onderwerp van de email met het nieuwe contract: "Energie op uw nieuwe adres". Ik ben gister per direct overgegaan.
Heb je al bij je nieuwe leverancier kunnen zien of het goed is gegaan en heb je een afmelding bij Eneco gezien?

[ Voor 30% gewijzigd door Medione1210 op 04-11-2021 14:02 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Jij
Vraag over nieuw contract bij Eneco

Eneco
Oké. Op dit moment kunnen we je nog niet helpen. We zijn nog bezig met het verwerken van je gegevens.

Vanaf 8 november staat onze Klantenservice voor je klaar om al je vragen te beantwoorden.
Uit de voorgeprogrammeerde antwoorden van de Klantenservice-chat van Eneco.

Oftewel ze gaan de tarieven officieel op vrijdag 5 november pas communiceren rond het sluiten van de klantenservice, laten er het weekend nog overheen gaan en gaan maandag wel kijken hoeveel ophef het nog geeft.

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:04
wpeterw schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:57:
[...]

Deze verhuistruc is om het contract per direct in te laten gaan, Vattenfall gaf aan dat het na de bedenktijd al mocht ingaan. Ik vroeg aan Eneco of dit kan en mag, puur omdat ik benieuwd was naar het antwoord. Alle andere, Engie bijvoorbeeld, gaven aan dat het na 30 dagen het contract pas in ging.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-11 16:43
Medione1210 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:59:
[...]

Het lijkt er toch op dat de aanhouder wint. Het kostte mij 7 pogingen om het van 1 december naar 15 nov. te krijgen. Ik ga dus nog even door.
Blijft een vreemd verhaal, dat als je maar vaak genoeg belt met Vattenfall, dat dan de startdatum kan worden vervroegd. Ik heb gisteren ook een live chat met een medewerker van Vattenfall gehad en toen kon ik helemaal geen modelcontract afsluiten volgens hem, ook geen 1 die pas over een maand in zou gaan. Is een raar beleid toch dit, dat de ene medewerker dit zegt en de andere dat doet. Ik heb daarna maar een modelcontract bij Engie afgesloten en een paar keer uitdrukkelijk gevraagd of dit ook niet eerder dan pas na een maand in kan gaan, volgens de medewerkers niet, Engie houdt zich aan de afspraken die de ACM heeft bepaald. Vervroegd contract kon wel met een borg van €400,=, dan zing ik die paar weken extra wel bij Eneco uit.

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Snarfie31 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:35:
[...]

Ik zie geen enkele reden dat ik een boete ga krijgen. Dus nee ik zit daar niet mee :)

• richajax
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-11 23:46
Inmiddels krijg ik na meerde pogingen een eenduidig antwoord bij Vattenfall op de vraag om het contract eerder in te laten gaan.
Dit is niet meer mogelijk

Even uitzitten tot de 17e dus 😕

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-10 14:00
Barre73 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:49:
[...]

Precies wat ik bedoelde. Het contract dat we nu als Ex-Welkom klanten bij Eneco hebben is voor onbepaalde tijd dus de einddatum is maximaal 1 maand in de toekomst. Dat valt dus in de categorie "korter dan 1,5 jaar en dus maximaal 2x50 euro.
Contracten met onbepaalde tijd mag je altijd gratis opzeggen. De energieleverancier mag geen kosten in rekening brengen.

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
richajax schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:16:
Inmiddels krijg ik na meerde pogingen een eenduidig antwoord bij Vattenfall op de vraag om het contract eerder in te laten gaan.
Dit is niet meer mogelijk

Even uitzitten tot de 17e dus 😕
5 minuten geregeld dat ik miv vandaag klant ben bij Vattenfall ipv 20 november. Na 2x bellen.

• wimpod
  • Niet online
Hendrik H. schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:19:
[...]

5 minuten geregeld dat ik miv vandaag klant ben bij Vattenfall ipv 20 november. Na 2x bellen.
kan jij voor mij ook even bellen Hendrik? 8)7

• Crysania
[...]

wat heb je daarvoor gedaan? wat heb je gezegd? helpt wel voor de rest van ons

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-11 00:00

mark-k

AKA markkNL

Inderdaad, hier ook na meerdere keren proberen via whatsapp elke keer het antwoord dat het niet mogelijk is en ik tot de 19e moet wachten. Zelfs die (geanonimiseerde) screenshot die hier stond meegestuurd maar ook dat mocht niet helpen.

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
[...]
Via Whatsapp keerr op keer geweigerd. Dus gebeld.
Ik hang ook net op en de heer is niet te vermurwen. De werkstroom is illegaal en ze hebben vanochtend instructie gehad.
Ook de melding dat een kwartier voor mijn belletje mensen dit nog wel lukt mocht niet baten.
Technoid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:53:
Ik heb je tekst letterlijk geciteerd en de - verder zeer vriendelijke - heer die ik sprak was niet te vermurwen. Ook voorrekenen dat ik de komende twee weken een hele dag voor Jan-met-de-korte-achternaam werk om enkel de gasmeerpijs te betalen door de weigering hielp niks.
(Hij gaf dan wel weer aan dat het heel handig was dat ik een ouderwetse meter had, wat natuurlijk eigenlijk nog "fouter" is dan een niet toegestane werkstroom volgen.)

Dus iedereen die het gelukt is: gefeliciteerd, en ik hoop dat het niet wordt teruggedraaid (omdat het volgens de medewerker ook echt onwettig is).

Ik vind de ongelijke/willekeurige behandeling verder wel erg oneerlijk, dat het treffen van de (on)juiste medewerker gewoon zwaar geld kost.

[ Voor 4% gewijzigd door Titusvh op 04-11-2021 14:33 ]

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
wimpod schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:21:
[...]

kan jij voor mij ook even bellen Hendrik? 8)7
Een zielig verhaal vertellen hoeveel geld je dit heeft gekost en dat met de feestdagen voor de deur. Echt waar.
Vond de dame verschrikkelijk om te horen en ze was overstag.

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-11 09:30
redfoxert schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:34:
[...]

Mijn contract bij BE loopt 30 november af maar ik wacht tot de rust een beetje terug is op de markt. Zolang je geen nieuw contract afsluit krijg je van BE de geldende variabele tarieven. Die zijn best fors maar voor zover ik kan zien komen die overeen met het "aanbod" voor een verlenging die ik heb gehad. Wat dat betreft hoe ik niet persee een contract voor bepaalde tijd bij BE. Tegen eind december ga ik nog eens kijken wat er verkrijgbaar is.
Zo zat ik er ook in, maar ben bang dat ik de tarieven alleen nog maar hoger gaan worden. Maar we gaan het zien. Het nieuwe aanbod van budget was letterlijk 3x zo hoog als nu, dus er zijn wel goedkopere alternatieven dan doorgaan met de geldende variabele tarieven, alleen zit je er dan een jaar aan vast.

Verder wordt ik niet heel veel wijs van dit Topic in de laatste 10 pagina's. Zijn er nog anderen in dezelfde situatie?

• sikking
  • Laatst online: 04-02-2024
mij is het gelukt door een toezegging te geven dat ik in april, als de energietarieven weer "normaal" zijn, ik een contract zou afnemen. wellicht kun je dit ook proberen.

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 19:06
Even een waarschuwing vooraf, ik ben geen held in de wereld van energie dus wellicht interpreteer ik de cijfers verkeerd.

Ik lees dat iedereen die van Welkom naar Eneco is gegaan, over lijkt te stappen naar Vattenfall. Vermoedelijk omdat die goedkoper is.

Eneco geeft aan dat we 1,80 per m3 moeten betalen. Maar als ik prijzen ga vergelijken kom ik bij Vattenfall (en anderen) uit op bedrag van 2,10 euro per m3 uit. Zie onderstaand. Of moet ik de eerste aanhouden, totaal variabele leveringskosten?
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
1.450 m³ * € 1,582995 per m³

Variabele leveringskosten : € 1,058266 per m³
Overheidsheffing: € 0,524729 per m³

• Technoid

Technoid

VCDS 058

Titusvh schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:31:
[...]

Ik heb je tekst letterlijk geciteerd en de - verder zeer vriendelijke - heer die ik sprak was niet te vermurwen. Ook voorrekenen dat ik de komende twee weken een hele dag voor Jan-met-de-korte-achternaam werk om enkel de gasmeerpijs te betalen door de weigering hielp niks.
(Hij gaf dan wel weer aan dat het heel handig was dat ik een ouderwetse meter had, wat natuurlijk eigenlijk nog "fouter" is dan een niet toegestane werkstroom volgen.)

Dus iedereen die het gelukt is: gefeliciteerd, en ik hoop dat het niet wordt teruggedraaid (omdat het volgens de medewerker ook echt onwettig is).
Ik heb het zwart op wit wat is afgesproken. Is net half uur geleden geweest. Ze had het ook over dat dit niet mocht maar toch.... Liefde doet alles O+ <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TN0T7eRPZknbUjO4Zz1MyWgemg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2eyoZv1lXwSOf8SihE24V9cJ.png?f=user_large

• Technoid

Technoid

VCDS 058

Michel schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:34:
Even een waarschuwing vooraf, ik ben geen held in de wereld van energie dus wellicht interpreteer ik de cijfers verkeerd.

Ik lees dat iedereen die van Welkom naar Eneco is gegaan, over lijkt te stappen naar Vattenfall. Vermoedelijk omdat die goedkoper is.

Eneco geeft aan dat we 1,80 per m3 moeten betalen. Maar als ik prijzen ga vergelijken kom ik bij Vattenfall (en anderen) uit op bedrag van 2,10 euro per m3 uit. Zie onderstaand. Of moet ik de eerste aanhouden, totaal variabele leveringskosten?

[...]
Yup. Ik sta nu op enkel tarief ipv dubbel maar goed dat maakt mij weinig uit.
Was anders 0,24ct piek en 0,22ct dal. Ik vind het wel best zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqoIlgD6GHZKC4V68U0CxbKYAvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/38kCutjwKDhI6ccoIeV4EQ9V.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Technoid op 04-11-2021 14:36 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Arts schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:32:
[...]

Zo zat ik er ook in, maar ben bang dat ik de tarieven alleen nog maar hoger gaan worden. Maar we gaan het zien. Het nieuwe aanbod van budget was letterlijk 3x zo hoog als nu, dus er zijn wel goedkopere alternatieven dan doorgaan met de geldende variabele tarieven, alleen zit je er dan een jaar aan vast.

Verder wordt ik niet heel veel wijs van dit Topic in de laatste 10 pagina's. Zijn er nog anderen in dezelfde situatie?
Nu een contract afsluiten is gewoon niet te doen, het wordt zelfs bijna afgeraden door de maatschappijen zelf. Enige tip die ik je kan meegeven is blijven zitten bij BE met de variabele tarieven of een andere maatschappij zoeken met variabele tarieven en wachten tot de prijzen gaan dalen... echt andere opties zijn er niet zolang de levering vanuit Rusland nog niet op gang is gekomen.
Het ziet er naar uit dat de gasprijs rond maart/april 2022 weer enigszins betaalbaar wordt.

• JerryJerryJerry
  • Laatst online: 14:58

[...]
Het gaat om het huidige modelcontract van Vattenfall.

• Michel
JerryJerryJerry schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:36:
[...]

Het gaat om het huidige modelcontract van Vattenfall.
Dus, beste even bellen met ze en vragen naar het modelcontract?

• ArcticWolf
  • Niet online
Michel schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:37:
[...]

Dus, beste even bellen met ze en vragen naar het modelcontract?
Elke maatschappij met een variabel contract kan je proberen.

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-11 07:15
Technoid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:35:
[...]

Yup. Ik sta nu op enkel tarief ipv dubbel maar goed dat maakt mij weinig uit.
Was anders 0,24ct piek en 0,22ct dal. Ik vind het wel best zo.

[Afbeelding]
Netjes dat je korting gekregen heb ook. is dat vanwege het alvast tekenen voor 1 jaar vast voor 1 april 2022?

• Technoid

Technoid

VCDS 058

Sheppie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:40:
[...]

Netjes dat je korting gekregen heb ook. is dat vanwege het alvast tekenen voor 1 jaar vast voor 1 april 2022?
Het modelcontract wat ik via de site oorspronkelijk had afgesloten is even duur. Mij maakt het weinig uit. Als je screenshot (van de post die je quote) bekijkt staat er dat er geen einddatum contract is helemaal rechts.

Het enige is dat ik kan bedenken is dat ik tot 14 oktober 2019 al klant was bij hun, ik stap elk jaar over alleen dit jaar niet gedaan. Maar met de screenshot hieronder die via de site was afgesloten ben ik evenveel kwijt.

Dit was die van vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfT6zGd0Z3Sp2cdG2Q1WPKme_uI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LBWbSOZlXm71SM7lvgXctORw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Technoid op 04-11-2021 14:44 ]

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:11

megaleo

Special member

Bij voorbaat sorry O-)
Ik lees heel veel door 2 verschillende topics heen maar de "rode draad" voor mij is dat er flink aantal mensen zijn die overstappen vanaf WE (of Eneco) naar Vattenfal of Powerpeers.
Maar ik vraag mij steeds af waarom?
Bij Vattenfall zou ik nu opeens €226,- p.m. gaan betalen en bij Powerpeers kan ik €128,- p.m. gaan betalen. Ik snap niet hoe dit verschil zo groot kan zijn.
Bij allebei staat variabele leverinskosten.
Daarom vraag ik mij af waarom kiezen er zoveel voor Vattenfal of Powerpeers?

• Technoid

Technoid

VCDS 058

megaleo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:44:
Bij voorbaat sorry O-)
Ik lees heel veel door 2 verschillende topics heen maar de "rode draad" voor mij is dat er flink aantal mensen zijn die overstappen vanaf WE (of Eneco) naar Vattenfal of Powerpeers.
Maar ik vraag mij steeds af waarom?
Bij Vattenfall zou ik nu opeens €226,- p.m. gaan betalen en bij Powerpeers kan ik €128,- p.m. gaan betalen. Ik snap niet hoe dit verschil zo groot kan zijn.
Bij allebei staat variabele leverinskosten.
Daarom vraag ik mij af waarom kiezen er zoveel voor Vattenfal of Powerpeers?
Je moet niet kijken wat je gaat betalen aan voorschot, dat doet niet ter zake. Dat kan je ook op 300,- in de maand zetten of 60,- de schrik volgt dan later wel.

Je moet kijken naar de kWh prijs en wat je betaald per m3 aan gas.

[ Voor 6% gewijzigd door Technoid op 04-11-2021 14:45 ]

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:39
Ik heb nog even het volgende:

Ik ben van 1 november t/m 2 november klant geweest bij Eneco en nog geen meterstanden doorgegeven (geen mogelijkheid toe gehad, geen mail, niet via de website niks). Gisteren (3 november) klant geworden bij Vattenfall zei vragen nu om de meterstanden door te geven. Normaal gesproken geeft vattenfall dan mijn eindstand door aan Eneco, maar Eneco heeft nog geen beginstand van mij.

Zal ik dat verzoek nog krijgen van Eneco om mijn beginstand/eindstand van Welkom-Energie door te geven?

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
redfoxert schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:34:
[...]

Mijn contract bij BE loopt 30 november af maar ik wacht tot de rust een beetje terug is op de markt. Zolang je geen nieuw contract afsluit krijg je van BE de geldende variabele tarieven. Die zijn best fors maar voor zover ik kan zien komen die overeen met het "aanbod" voor een verlenging die ik heb gehad. Wat dat betreft hoe ik niet persee een contract voor bepaalde tijd bij BE. Tegen eind december ga ik nog eens kijken wat er verkrijgbaar is.
Zijn de variabele tarieven van Budget Energie niet heel onvoordelig op dit moment? Zo ja, dan zou ik zeker overwegen om toch nog zo snel mogelijk over te stappen op de variabele tarieven van Vattenfall, Engie of Powerpeers. Vervolgens kun je dan over enkele weken gaan kijken wat voor het nieuwe jaar de beste optie is. Op dit moment is dat nog niet duidelijk.

Als je huidige variabele tarieven van Budget Energie verglijkbaar zijn met die van de drie partijen hierboven, dan heeft het inderdaad geen zin om nu over te stappen.

• Nivado
  • Laatst online: 17:14

[...]
In jouw tabel staat netjes 1.58, bestaande uit 1.05 + 0.52. Dus geen 2.10. Dat is voor 1 jaar vast. Huidige variabele contracten zijn nog ca. 0.86 tot 0.95 voor gas. Dus ja dat is voorlopig flink goedkoper. Ik verwacht niet dat de variabele tarieven van januari hoger zullen zijn dan de 1.80 van Eneco voor 4 maanden. En als dat wel zo is, dan is dat zo.

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Is het niet handig om hier even een bottom-line te geven?
Want het begint toch wel een beetje onoverzichtelijk te worden.

1- de WE-klanten lijken dus in meerderheid over te stappen naar Vattenfall (vroeger Nuon) of Engie.
2- niet duidelijk is waarom voor de één of de ander wordt gekozen.
3- Vattenfall of Engie bieden donderdagmiddag 4/11 14:37 géén Modelcontract aan via hun website, maar alleen een 1-jarig en 3-jarig contract. Dat zou 5/11 weer online komen?
4- telefonisch contract afsluiten lijkt bij zowel Engie als Vattenfall een zaak van lange adem
5- uit de reacties lijkt een wat rommelig aanvraagproces bij Vattenfall op te doemen. Hetgeen mij argwanend maakt, ook gezien de reputatie van Vattenfall over de afgelopen jaren.
6- Engie gaat per 1/1/22 zijn tarieven aanpassen. Die tarieven zouden volgende week al bekend worden gemaakt?
7- voor mij is de conclusie dan : contract met Engie, met ingangsdatum en overgang per eerste gelegenheid

Als iemand dit kan corrigeren MET bronvermelding, dan graag.

• Barre73
cyberdyne schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:17:
[...]

Contracten met onbepaalde tijd mag je altijd gratis opzeggen. De energieleverancier mag geen kosten in rekening brengen.
Mwah...de wet stelt ook dat er altijd een opzegtermijn is. En voor contracten met onbepaalde tijd is dat vrijwel altijd een maand.
Voor een krant of een telecomabonnement kan je meestal wel sneller dan die maand over naar een ander maar zul je die laatste maand nog wel gewoon moeten afrekenen bij de vorige. Dus heb je dubbele kosten.
Bij energie is dat lastiger omdat het gaat over verbruik en niet over een vast maandbedrag.

• ArcticWolf
  • Niet online
PJW9779 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:52:
Is het niet handig om hier even een bottom-line te geven?
Want het begint toch wel een beetje onoverzichtelijk te worden.

1- de WE-klanten lijken dus in meerderheid over te stappen naar Vattenfall (vroeger Nuon) of Engie.
2- niet duidelijk is waarom voor de één of de ander wordt gekozen.
3- Vattenfall of Engie bieden donderdagmiddag 4/11 14:37 géén Modelcontract aan via hun website, maar alleen een 1-jarig en 3-jarig contract. Dat zou 5/11 weer online komen?
4- telefonisch contract afsluiten lijkt bij zowel Engie als Vattenfall een zaak van lange adem
5- uit de reacties lijkt een wat rommelig aanvraagproces bij Vattenfall op te doemen. Hetgeen mij argwanend maakt, ook gezien de reputatie van Vattenfall over de afgelopen jaren.
6- Engie gaat per 1/1/22 zijn tarieven aanpassen. Die tarieven zouden volgende week al bekend worden gemaakt?
7- voor mij is de conclusie dan : contract met Engie, met ingangsdatum en overgang per eerste gelegenheid

Als iemand dit kan corrigeren MET bronvermelding, dan graag.
2; zolang je maar zsm weg bent bij Eneco.

Dit zijn de voorwaarden voor ex-WE klanten van Eneco:
Je nieuwe contract
Je hebt bij ons een vrij opzegbaar contract, waarbij we de leveringstarieven tot 1 maart 2022 hebben vastgezet. Zo bieden we de zekerheid dat je niet nog eens meer moet betalen als de energietarieven verder stijgen. Bovendien ga je geen contractverplichting aan voor een langere tijd.

Dit zijn je tarieven van 1 november 2021 tot 1 maart 2022:

Stroom
Stroom per kWh enkel: € 0,45855
Stroom per kWh normaal: € 0,49352
Stroom per kWh dal: € 0,41986
Vaste leveringskosten stroom per maand: € 5,99
Gas
Gas per m³: € 1,80442
Vaste leveringskosten gas per maand: € 5,99
We zullen je tijdig informeren over de tarieven die zullen gelden vanaf 1 maart 2022. Op basis van voorgaande jaren verwachten we dat deze lager zullen zijn. We zijn hierbij echter afhankelijk van de dan geldende marktomstandigheden.
Dit zijn de aanvullende wurg eisen:
Het nieuwe termijnbedrag
Je contract bij Welkom Energie is net voor de wintermaanden stopgezet. Dit is helaas een ongunstig moment, omdat het energieverbruik in de winter veel hoger is dan in de zomer. De verwarming staat bijvoorbeeld meer aan en de lampen branden langer. En doordat de tarieven op dit moment hoog zijn, zijn de wintermaanden extra duur.

Om de komende wintermaanden de energie zo betaalbaar mogelijk te houden, hebben wij het termijnbedrag berekend op basis van je jaarlijkse energieverbruik. Op deze manier blijft het termijnbedrag iedere maand hetzelfde en lager dan wanneer we het termijnbedrag zouden berekenen op basis van het verbruik tot 1 maart 2022. Dit betekent dat je in de aankomende winter minder betaalt dan je werkelijk verbruikt. In de zomer betaal je echter weer meer dan je verbruikt.

Op het moment dat je je contract beëindigt, verrekenen wij alle betaalde termijnbedragen met het werkelijke energieverbruik. Uiteindelijk betaal je dus altijd wat je daadwerkelijk hebt verbruikt.

Daarnaast hebben we in het termijnbedrag alvast rekening gehouden met naar verwachting lagere tarieven na 1 maart 2022 én de maatregelen die de overheid in 2022 neemt om de stijging van de energierekening te beperken. Ook hiervoor geldt dat je uiteindelijk betaalt voor het energieverbruik tegen de werkelijke tarieven op dat moment.

Let op:

Het termijnbedrag hieronder is het bedrag op basis van een gemiddeld verbruik (3.192 kWh stroom en 1.665 m³ gas) van alle voormalig Welkom Energie-klanten.

Gemiddeld termijnbedrag: € 289,00.

Op 5 november ontvang je van ons je termijnbedrag, gebaseerd op het jaarlijkse verbruik op jouw adres.

We schrijven, via automatische incasso, het termijnbedrag maandelijks af van het rekeningnummer dat bij Welkom Energie bekend was. Rond 27 november 2021 schrijven we voor het eerst het termijnbedrag van de maand november af.
Het is een heel technisch verhaal, maar als je NU niet meteen overstapt dan tik je zo 500 euro per maand af of je bent gebonden aan het heel jaar om het voorschot te kort te compenseren in de zomer...
Iedere andere partij met een variabel contract, bijna ongeacht de tarieven is voordeliger dan Eneco op dit moment. Terwijl het variabele tarief van Eneco niet heel hoog is....

5: Vattenfall lijkt een maas in de wet te hebben gevonden om onder de 30 dagen uit te komen, Engie waagt zich daar niet aan en die houdt gewoon 30 dagen aan.

6: Engie komt volgende week maandag met de nieuwe tarieven voor 1/1/22 (zei de vrouw van de klantenservice tegen mij gisteren). Hier en daar komen de eerste geruchten al naar boven dat de gemiddelde variabele prijs rond de 1,20 en 1,30 per m3 gaat liggen (ongeacht de maatschappij).

• Michel
Nivado schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:52:
[...]

In jouw tabel staat netjes 1.58, bestaande uit 1.05 + 0.52. Dus geen 2.10. Dat is voor 1 jaar vast. Huidige variabele contracten zijn nog ca. 0.86 tot 0.95 voor gas. Dus ja dat is voorlopig flink goedkoper. Ik verwacht niet dat de variabele tarieven van januari hoger zullen zijn dan de 1.80 van Eneco voor 4 maanden. En als dat wel zo is, dan is dat zo.
Thanks, duidelijk!

Net ook gebeld met Vatenfall, daar naar toe gegaan tegen eerder genoemde tarieven van een modelcontract. Helaas geen mogelijkheid tot eerder overstappen en heb ook niet de tijd om nog 5 keer te bellen. Ben allang blij dat ik niet langer dan twee weken vast zit aan die idiote prijzen van eneco.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1 ... 70 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4