Man man wat een onoverzichtelijke bende, die energieleveranciers. Op vergelijkingsites staat een deel van de leveranciers niet (Essent en Greenchoice ontbreken afaik overal), leveranciers die er andere berekeningen op nahouden, paaien met cashback die dan al in het maandtarief is verrekend enzovoorts. Zorgverzekering is makkelijker om uit te zoeken dan deze ellende.
@
DonJunior Ik zit nu ook bij Greenchoice, had 3 jaar vast gezet. Misschien wel aardig ter indicatie. Dit zijn dus tarieven uit 2018. Ik had toen een contract afgesloten bij Huismerk Energie maar dat is overgenomen door GC.
Normaal: €0,22056
Dal: €0,20846
Gas: €0,80
Ik heb 1,5 jaar verbouwd terwijl ik niet in dit huis woonde dus nu voor het eerst een jaar 'normaal' verbruik. Schrik er wel een beetje van: ~2225 kWh (~1425 piek, 800 dal) ~1376m3 gas. Ik kook op inductie, woon alleen, tussenwoning uit '62 met matige isolatie (tijdens verbouwing wel overal dubbel glas aangebracht + radiatorfolie, geen dakisolatie of kruipruimteisolatie, ga ik nog doen, spouwisolatie heeft bij mij weinig zin).
Het was een vrij strenge winter plus ik werk 100% thuis en afgelopen jaar überhaupt ook 90% van de tijd thuis geweest. Ergo: verwarming veel aan. Mijn contract loopt in september af en ik krijg vermoedelijk een naheffing van zo'n €230.
Maar goed. Nu dus op zoek naar een nieuwe leverancier. Beste wat ik nu kan vinden:
Essent 3j
Normaal: €0,2662
Dal: €0,2500
Gas: €0,9317
Oxxio 3j
Het is me niet helemaal duidelijk of die tarieven nou variabel of vast zijn. Het contract heet namelijk '3 jaar vast' maar vervolgens staat er wel 'variabele leveringskosten'. Ik vermoed dat ik het laatste moet interpreteren als: afhankelijk van gebruik.
Normaal: €0,2536
Dal: €0,2297
Gas: €0,8884
EnergieDirect 2j
Normaal: € 0,27038
Dal: € 0,24638
Gas: € 0,93974
Gas is de grootste kostenpost dus Oxxio zou de meest logische keuze zijn. Ik heb het ook allemaal berekend met jaarcontracten, maar dat valt allemaal duurder uit. Vooral omdat het toch wel in de lijn der verwachting ligt dat energieprijzen nog gaan stijgen, neig ik er wel naar om weer voor 2 of 3 jaar af te sluiten.
De cashbacks maken het echter wel weer ingewikkelder. Bij Essent namelijk €300 terwijl dat bij Oxxio maar €50 is. Bij Essent kom ik dan uit op verwachte maandkosten van €136, bij Oxxio op €149.
Máár! En dat blijkt nergens uit, die verwachte maandlasten van €136 bij Essent zijn alleen voor het eerste jaar. Eigenlijk is dat €161 maar daar geven ze het eerste jaar dus €300 van terug. Jaar 2 en 3 ga je vrolijk €161 betalen. Over de hele looptijd (even los van eventuele belastingverhogingen of -verlagingen) betaal ik dan €161*12maanden*3jaar-€300=€5496. De echte maandkosten komen dus neer op pakweg €5496/36maanden=€152.
Bij Oxxio is dit €153,64. Mét voordeliger tarieven. Dus bijzonder lang verhaal kort (sorry voor mijn rant

), voor mij lijkt Oxxio voordeliger als het verbruik daalt of stijgt. Post-pandemie zal mijn verbruik sowieso dalen.
Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?