Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:22
@reneeke1970
Dat dacht ik dus ook. Maakt nu nogal verschil tussen met of zonder panelen. Dus dan maar even afwachten.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:21
i7x schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:24:
[...]

Ik heb het ooit ook eens bij tele2 gehad. Die werkte wel met een andere krediet checker (Experian uit m'n hoofd). Dus ik m'n gegevens daar opvragen want ik heb nooit gedoe gehad met betalingsachterstanden of wat dan ook. Kreeg netjes m'n raport opgestuurd maar die was dus inderdaad leeg. Toen nogmaals geprobeerd en gewoon geaccepteerd bij tele2.

Ik zou je geen zorgen maken tenzij ze echt verkeerde info over je hebben. Zal wel geen waterdicht systeem zijn allemaal. Misschien had de vorige bewoner wel allerlei schulden ofzo. Is verder wel logisch dat ze dat willen checken maar werkt gewoon niet helemaal lekker.
Inmiddels na de afwijzing van Oxxio ivm een kredietwaardigheidscheck de gegevens binnengekregen van het kredietwaardigheidsbureau waarmee ze werken.
Niets, helemaal leeg. |:(
Zal eens aan Oxxio gaan vragen hoe ze hier nu bij komen, vind het redelijk van de pot gerukt....

• i7x
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:55
I
ASW1 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:05:
[...]

Inmiddels na de afwijzing van Oxxio ivm een kredietwaardigheidscheck de gegevens binnengekregen van het kredietwaardigheidsbureau waarmee ze werken.
Zal eens aan Oxxio gaan vragen hoe ze hier nu bij komen, vind het redelijk van de pot gerukt....
Ja dacht ik wel, denk zelf dat het door een eerdere bewoner komt misschien. Houd je ons op de hoogte hier?

• Wally2002
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:07
ASW1 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:05:
[...]

Is dat juist niet de reden: omdat er geen info is over kredietwaardigheid wijzen ze af...

• RobertowNL
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:57

RobertowNL

For your gear!

_JGC_ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:10:
Hier weer een jaar bijgetekend bij EnergieDirect. Weet niet wat ik fout doe, maar die zijn hier nu al 3 jaar op rij het goedkoopst.
Grappig, dat was hier ook 3 jaar het geval. Helaas is het dit jaar anders, de leveringskosten gingen ineens omhoog van 11,90 per product naar ruim 65 euro per product.

Op de vergelijkingssites kwam ik nu uit op united consumers en Fenor.
De eerste heeft een 'behoorlijke' bonus van €199,- maar Fenor geheel niet.

Ben benieuwd of dat Fenor wat is, tarief voor gas van: 0,644 en een electra tarief van 0,195 is behoorlijk laag.
Vast recht komt op ongeveer 40 euro per product.

Iemand afgelopen jaar naar Fenor overgestapt en ervaring?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:24
RobertowNL schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

Grappig, dat was hier ook 3 jaar het geval. Helaas is het dit jaar anders, de leveringskosten gingen ineens omhoog van 11,90 per product naar ruim 65 euro per product.

Ben benieuwd of dat Fenor wat is, tarief voor gas van: 0,644 en een electra tarief van 0,195 is behoorlijk laag.

Zie het nu ook... verlengen via de site gaf zelfde totaalbedrag als nieuw afsluiten bij gaslicht. Tarief is iets lager maar vastrecht is fors hoger (idd 130 per jaar terwijl het voorheen 24 was).
Zal binnen de opzegtermijn nog even rekenen...

Edit:
Alles week af, ook de tarieven. Uiteindelijk maar een overstap naar BudgetEnergie ingezet met het 2000 kuub trucje.

_JGC_ wijzigde deze reactie 06-10-2019 11:03 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MobileMan82
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 22-10 17:34
[...]

Een jaar geleden overgestapt naar fenor, en tot nu toe geen problemen gehad met deze maatschappij. Wijzigingen (onlangs een verhuizing) vragen ze wel via e-mail aan hun door te geven. Uiteindelijk wordt dit wel snel en netjes afgehandeld. Een maand geleden hadden ze van Nuon (onterecht) doorgekregen dat ik wilde overstappen. Netjes een mail van ze gehad of dit inderdaad de bedoeling was. Hierop aangegeven dat dit niet de bedoeling was. Dit hebben ze netjes geregeld zonder problemen en dat ik er administratief qua Facturatie iets van heb gemerkt. Tevreden klant hier dus

• koku
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21:17

koku

Tnet Devver
Vandaag op nu.nl: Consumentenbond: Schuldenlast energieleveranciers baart zorgen

Ben wel benieuwd welke 13 bedrijven dat zijn... Ben nu toch wat huiveriger om over te stappen naar een wat onbekendere of nieuwe partij.

• _JGC_
@koku Is op zich niks engs aan. Als je nu of in de winter overstapt mogen ze failliet gaan, dan moeten ze nog geld van jou krijgen. Stap je na de winter over, is het een heel ander verhaal.
Ik stap zelf daarom ook altijd net voor de winter over, pak je eerst de dure maanden en de achterstand haal je dan in de zomer wel weer in.

• koku

koku

Tnet Devver
_JGC_ schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:38:
@koku Is op zich niks engs aan. Als je nu of in de winter overstapt mogen ze failliet gaan, dan moeten ze nog geld van jou krijgen. Stap je na de winter over, is het een heel ander verhaal.
Ik stap zelf daarom ook altijd net voor de winter over, pak je eerst de dure maanden en de achterstand haal je dan in de zomer wel weer in.
Het gaat me natuurlijk ook om de welkomstbonus, die krijg je pas na 12 maanden... En natuurlijk is het slim om je maandelijks bedrag niet te hoog in te stellen, of ze nou wel of niet failliet gaan...

• _JGC_
@koku Dan kies je beter voor een contract met lagere welkomstbonus. Bij veel van die leveranciers met hoge bonus betaal je ook fors hoger vastrecht. Innova en Oxxio bijvoorbeeld geven een flinke bonus, maar vastrecht is ook flink hoger.
Verder is 100 euro bonus verliezen nog te overzien. Het doet meer pijn als je in het voorjaar overstapt, in de warme maanden een flink bedrag opbouwt en in oktober vragen ze faillissement aan.

• koku

koku

Tnet Devver
@_JGC_, uiteindelijk gaat het toch om wat je in een jaar betaald? Als je na een jaar weer overstapt, maakt het hogere vastrecht toch niet uit als dat meer dan gecompenseerd wordt door de welkomstbonus? Uiteraard moeten ze dan niet failliet gaan, maar daarom probeer ik bij energieleveranciers te blijven die al een aantal jaren bestaan.

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

Ik kreeg de bonus na de verhuizing al in juli blijkbaar, met weer een nieuw contract... Eigenlijk door tijdtekort niet doorgenomen, maar dat zullen weer de normale kosten zijn :X Ik moet maar eens op zoek naar leuke aanbieders die ook overstapboetes voor je betalen.

Mijn laatste reviews: Wiko View 2 Plus | Samsung 50ru7170

• koku

koku

Tnet Devver
ByteMe_ schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:06:
Ik kreeg de bonus na de verhuizing al in juli blijkbaar, met weer een nieuw contract... Eigenlijk door tijdtekort niet doorgenomen, maar dat zullen weer de normale kosten zijn :X Ik moet maar eens op zoek naar leuke aanbieders die ook overstapboetes voor je betalen.
Is dat dan automatisch een jaarcontract geworden? Mag dat eigenlijk wel?

• ByteMe_
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

koku schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:12:
[...]

Is dat dan automatisch een jaarcontract geworden? Mag dat eigenlijk wel?
Nope, niet autromatisch. Ik heb gewoon gezegd dat ze het moesten doorzetten, ik had geen zin om weer alles te gaan vergelijken op dat moment. Ik zal dus even moeten inzien hoe het daadwerkelijk zit. Ik had het contract tot volgend jaar januari officieel.

EDIT: 30 november 2019. Het valt dus mee. Waarom die korting in juli al is gegeven :? Of een voorschot terug?

ByteMe_ wijzigde deze reactie 07-10-2019 12:22 (11%)

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:23
koku schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:55:
Vandaag op nu.nl: Consumentenbond: Schuldenlast energieleveranciers baart zorgen

Ben wel benieuwd welke 13 bedrijven dat zijn... Ben nu toch wat huiveriger om over te stappen naar een wat onbekendere of nieuwe partij.
Hier kun je er meer over lezen;

https://www.consumentenbo...tenbond-2019-waarmerk.pdf

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Ik mis alleen hoe de consumentenbond haar bevindingen gaat meenemen in de gunning van hun eigen energie collectief. Juist omdat de Consumentenbond via dat collectief een rol had in het EnergieFlex debacle.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15-11 13:53
koku schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:55:

Ik ben absoluut niet verbaasd. Ik ben heel specifiek bij mn vorige leverancier weggegaan omdat ze steeds onrealistisch hoge voorschotten vroegen en voorstelden op mijn verbruik - echt, 50% bovenop mijn geschatte maandverbruik.

Nu was mijn vermoeden in dit specifieke geval dat men het overschot op het voorschot gebruikte als operationele kredietlijn, mogelijk met het doel om deze in te zetten als marketingbudget. Met een (snel) groeiende energiemaatschappij hoeft daarmee ook niet veel aan de hand te zijn - maar er is altijd het risico waarbij dat een soort piramidespel blijkt te zijn, met als inzet mijn voorschot. Daar heb ik voor bedankt.

Ik heb nu een andere energieleverancier waarbij ik gewoon mn eigen maandtarief kan kiezen, ook als die technisch gezien onder mijn realistische maandbedrag zou liggen. Niet dat ik dat doe - maar alleen dat al geeft mij een goed gevoel over het gebruik van die voorschotten :)

• belastingdizzle
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:02

belastingdizzle

Rechts Links

Ben nu ook bezig met het overstappen. Voor mij is het lastig omdat ik zonnepanelen heb liggen van verhuurder zonder duidelijk inzicht wat ze opwekken. Mijn vrees is dus dat ik dit kalenderjaar meer op heb gewekt dan verbruikt. Dat lijkt me niet handg ivm salderen. Ik heb Eneco gevraagd een overzicht te geven van mijn verbruik en consumptie. Online kon ik dat niet in zien. Zodra ik antwoord heb zal ik het delen.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik ben bang dat ik nu, zeg, 200kwh in de plus sta. En als ik nu overstap dan wordt dat a 9 cent oid verrekend.

Verwachte opbrengst is 2700kWh per jaar en vorig jaar was het verbruik 3050kWh. Dus met de donkere maanden denk ik in de plus te staan op het moment.

belastingdizzle wijzigde deze reactie 07-10-2019 18:14 (12%)

Wie dit leest is gek

• HereIsTom
belastingdizzle schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:13:
Ben nu ook bezig met het overstappen. Voor mij is het lastig omdat ik zonnepanelen heb liggen van verhuurder zonder duidelijk inzicht wat ze opwekken. Mijn vrees is dus dat ik dit kalenderjaar meer op heb gewekt dan verbruikt. Dat lijkt me niet handg ivm salderen. Ik heb Eneco gevraagd een overzicht te geven van mijn verbruik en consumptie. Online kon ik dat niet in zien. Zodra ik antwoord heb zal ik het delen.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik ben bang dat ik nu, zeg, 200kwh in de plus sta. En als ik nu overstap dan wordt dat a 9 cent oid verrekend.

Verwachte opbrengst is 2700kWh per jaar en vorig jaar was het verbruik 3050kWh. Dus met de donkere maanden denk ik in de plus te staan op het moment.
Kun je in de winter niet het overschot gebruiken om elektrisch bij te verwarmen?

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• belastingdizzle
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:02

belastingdizzle

Rechts Links

HereIsTom schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:18:
[...]

Kun je in de winter niet het overschot gebruiken om elektrisch bij te verwarmen?
Ja zeker, maar ik weet niet of ik het overschot van de zomer zomaar mee kan nemen naar een nieuwe maatschappij. Ik verwacht dat Eneco een eindafrekening maakt en dat ik bij de nieuwe leverancier weer op 0 begin. Dan moet ik dus mijn overschot ongunstig verkopen in plaats van het gunstig verrekenen met mijn hogere verbruik deze winter.

Eneco zelf kon overigens geen scherp aanbod doen bij het verlengen.

Wie dit leest is gek

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:29
[...]

[…]
Aanmelden via www.energiedirect.nl dan. Daar is de aanbieding nog wel met 11,90 euro vaste leveringskosten per product.

• RobertowNL
  • Registratie: mei 2011

RobertowNL

For your gear!

cryptapix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:59:
[...]

Aanmelden via www.energiedirect.nl dan. Daar is de aanbieding nog wel met 11,90 euro vaste leveringskosten per product.
Dat is/was het verlengaanbod via de site van Energiedirect. Of kan je je gewoon via de site opnieuw aanmelden en dan alsnog opteren voor het lagere tarief vaste leveringskosten?

• cryptapix
RobertowNL schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:10:
[...]

Dat is/was het verlengaanbod via de site van Energiedirect. Of kan je je gewoon via de site opnieuw aanmelden en dan alsnog opteren voor het lagere tarief vaste leveringskosten?
Hmm, waarschijnlijk valt je aanmelding er dan gewoon uit en gebeurt er niets. Je zou ze eens moeten bellen of e-mailen, wellicht dat ze je een nieuwe aanbieding willen doen.

Ik heb me onlangs aangemeld en had toen nog die lage vaste leveringskosten. Kort daarna zag ik dat die kosten op gaslicht.com substantieel zijn verhoogd (maar de tarieven lagen wel lager dan die ik heb). Echter, op de website van energiedirect zelf kun je je nog aanmelden met lage vaste leveringskosten.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
belastingdizzle schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:13:
Je praat dus over een paar tientjes max. Als overstappen een bonus oplevert, is dat al gauw een tientje per maand. Het duurt dus niet lang voor je het hebt terugverdiend. Kortom ik zou me er niet al te druk over maken. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• HereIsTom
belastingdizzle schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:23:
[...]

Ja zeker, maar ik weet niet of ik het overschot van de zomer zomaar mee kan nemen naar een nieuwe maatschappij. Ik verwacht dat Eneco een eindafrekening maakt en dat ik bij de nieuwe leverancier weer op 0 begin. Dan moet ik dus mijn overschot ongunstig verkopen in plaats van het gunstig verrekenen met mijn hogere verbruik deze winter.

Precies wat hierboven wordt gezegd, als het maar om 200kWh gaat valt het nog wel mee, een bonus bij overstappen is meestal hoger.
En als je nu ongeveer weet wat je jaarlijkse verbruik en overschot is, bijv. die 200kWh, dan kun je die deze winter al gebruiken om bij te warmen, zodat je volgend jaar bij overstappen niet hetzelfde krijgt.
Toen ik hier 5 jaar geleden kwam wonen was ik 25 jaar klant geweest bij Eneco en wilde ze me zelfs verhuiskosten laten betalen en korting ho maar, dus toen ben ik meteen overgestapt.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:01
belastingdizzle schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:23:
[...]

Heb je geen slimme meter dan die je dagelijks kunt uit lezen?
Paar weken wachten tot overschot weg is, is toch snel paar tientjes verdient.

• ASW1
reneeke1970 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 05:59:
[...]

Paar weken wachten tot overschot weg is, is toch snel paar tientjes verdient.
Dat ja, die panelen zullen de komende tijd weinig meer opleveren tov het jaargemiddelde. Alleen heb je dan volgend jaar weer een groter overschot.
Nou ja, het hoeft niet op, die geproduceerde kwh's gaan niet verloren een ander gebruikt ze.

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:25

databeestje

Von PrutsHausen

Bijzondere constatering. Afgelopen jaar had ik na aflopen contract van VandeBron 3 maanden door laten lopen op flexibele prijs, maar dat scheelt nog al. Want dat staat nu duidelijk in de Nota. Aan het eind van dit jaar laat ik het contract maar lopen op flexibele prijs en zie ik het wel.

Buiten contract (16-9 / 15-12) was het € 0,0618 per kWh en € 0,1996 per m3 exclusief de BTW. Vergelijk ik dit met de prijzen na 15-12 dan is dit € 0,0750 kWh en € 0,2388 m3 exclusief BTW. Dat is voor gas een ~19% hogere prijs per m3 binnen het contract. Wow.

Nu weet ik dat de prijzen fluctueren, maar ook binnen contract zijn stijgingen niet altijd, of tot zekere hoogte afgedekt. VandeBron is de goedkoopste niet met het vastrecht geloof ik, maar verder zit ik goed. Ze zullen niet de enige zijn die op deze manier werken.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Mr. R.
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 09-11 13:05
Trucje van hoger gasverbruik voor meer cashback kende ik niet, maar bij wie is de cashback ooit niet uitgekeerd hierdoor?

• Mr. R.
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe aanbieder en Innova komt telkens naar voren met hun hoge cashback, echter heeft Innova de klanten van EnergieFlex toen over genomen, ik was ook de dupe van EF en heb gelukkig de laatste betaling toen kunnen storneren, ben €150,- gedupeerd, contract was in mei ingegaan en in oktober meen ik zijn ze geklapt....had dus net de goedkope maanden gehad en natuurlijk de cashback misgelopen....dus voor mij geen "kleine"stunters" meer.

wie kan mij adviseren met een verbruik van;
- 1.700 kwh hoog
- 1.800 kwh laag
- 1.250 m3

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16-11 17:48
Mr. R. schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:08:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe aanbieder en Innova komt telkens naar voren met hun hoge cashback, echter heeft Innova de klanten van EnergieFlex toen over genomen, ik was ook de dupe van EF en heb gelukkig de laatste betaling toen kunnen storneren, ben wel met tientallen euro's gedupeerd, contract was in mei ingegaan en in oktober meen ik zijn ze geklapt....had dus net de goedkope maanden gehad en natuurlijk de cashback misgelopen....dus voor mij geen "kleine"stunters" meer.

wie kan mij adviseren met een verbruik van;
- 1.700 kwh hoog
- 1.800 kwh laag
- 1.250 m3
www.independer.nl
www.gaslicht.com
www.pricewise.nl

• i7x
Mr. R. schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:35:
Trucje van hoger gasverbruik voor meer cashback kende ik niet, maar bij wie is de cashback ooit niet uitgekeerd hierdoor?
Niemand in dit topic iig.

• ASW1
Wat wel kan is dat je een hoog voorschot krijgt vanwege je ingeschatte verbruik, en dan moet je dat weer naar beneden zien te praten voor zover je het niet zelf kunt aanpassen.

• Mr. R.
ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:40:
Wat wel kan is dat je een hoog voorschot krijgt vanwege je ingeschatte verbruik, en dan moet je dat weer naar beneden zien te praten voor zover je het niet zelf kunt aanpassen.
Bedankt voor je antwoord, dit schijnt niet het geval te zijn omdat ze kijken bij het bepalen van je termijnbedrag naar de historie...dit las ik op de 1e pagina van dit topic.

Even een excel sheetje gemaakt met formules met het geschatte verbruik op basis van de 2.000 m3 gastruck;

Budget Energie €1.497,-
NLE €1.503,-
United Consumers €1.537,-
Innova €1.479,-

• ASW1
Mr. R. schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

Bedankt voor je antwoord, dit schijnt niet het geval te zijn omdat ze kijken bij het bepalen van je termijnbedrag naar de historie...dit las ik op de 1e pagina van dit topic.
Dat is zeker niet overal het geval. Ik moest bij welkom toch echt het voorschot terugpraten van 230 naar 65..... redelijk genant.

• Mr. R.
ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:13:
[...]

Dat is zeker niet overal het geval. Ik moest bij welkom toch echt het voorschot terugpraten van 230 naar 65..... redelijk genant.
Ok en is dat gelukt? Had het invloed op je cashback?

• ASW1
Mr. R. schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Ok en is dat gelukt? Had het invloed op je cashback?
Dat is gelukt ja, cashback is blijven staan.

• cryptapix
ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:57:
[...]

Dat is gelukt ja, cashback is blijven staan.
Heb je die daadwerkelijk uitbetaald gekregen? Zou toch denken dat het heel eenvoudig (en geautomatiseerd) te voorkomen is voor een leverancier. Gewoon cashback afhankelijk maken van verbruik (tabelletje in voorwaarden opnemen) en bij jaarrekening juiste cashback toepassen.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:15

Theo

moederbord

Mr. R. schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:35:
Als je dit doet; hoe zit het dan met het capaciteitstarief voor je gasaansluiting? Bij een gasverbruik van <500 kuub is dit vaste bedrag zo'n 50 euro lager dan bij >500 kuub. Geef je 2.000 kuub op als gasverbruik terwijl je maar 100 kuub verbruikt, hoe zit het dan met de reductie van het capaciteitstarief? Weegt de extra cashback dan op tegen het verhoogde vastrecht?

7400 Wp op het dak

• i7x
cryptapix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:28:
[...]

Heb je die daadwerkelijk uitbetaald gekregen? Zou toch denken dat het heel eenvoudig (en geautomatiseerd) te voorkomen is voor een leverancier. Gewoon cashback afhankelijk maken van verbruik (tabelletje in voorwaarden opnemen) en bij jaarrekening juiste cashback toepassen.
Ja, maar dan moet het ook in de voorwaarden staan, en dat staat het nergens, behalve bij Eneco waarvan in de praktijk blijkt dat het er enkel voor de show staat. Maar desondanks, als je veilig wilt spelen kun je hun iig vermijden.

• i7x
Theo schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Als je dit doet; hoe zit het dan met het capaciteitstarief voor je gasaansluiting? Bij een gasverbruik van <500 kuub is dit vaste bedrag zo'n 50 euro lager dan bij >500 kuub. Geef je 2.000 kuub op als gasverbruik terwijl je maar 100 kuub verbruikt, hoe zit het dan met de reductie van het capaciteitstarief? Weegt de extra cashback dan op tegen het verhoogde vastrecht?
Vastrecht gaat over het algemeen over het daadwerkelijke verbruik van het jaar ervoor. Daarom kom je er nooit mee in de problemen. In de online rekentool kan een hoger bedrag staan, maar in de praktijk wordt het verbruik van vorig jaar genomen om het vastrecht te betalen.

In theorie kun je zo genaaid worden als je het bent verhuisd en de vorige bewoner verbruikte mega veel. Heel gekke constructie, maar goed, die heb ik dan ook niet bedacht.

i7x wijzigde deze reactie 09-10-2019 13:53 (10%)

• Mr. R.
Bevestiging binnen, ze hebben idd vanuit de historie het termijn bedrag bepaalt. Ondanks mijn ingave, cashback klopt wel...

Termijnbedrag: € 158,00 *

Budget korting: 205,00
* gebaseerd op een verbruik van stroom normaal 1749 kWh, stroom dal 2036 kWh en gas 1204 m3

Goed om te weten: wij voeren standaard een controle uit om te zien tot wanneer uw huidige contract loopt. Op basis hiervan is de startdatum van de energielevering bepaald.

Uw overstap is online te volgen in MijnBudget. Daar regelt u trouwens al uw energiezaken. Klik op onderstaande knop om in te loggen.

• ASW1
[...]

Heb je die daadwerkelijk uitbetaald gekregen?
Ik kan het je volgend jaar vertellen.

• Theo

Theo

moederbord

i7x schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Vastrecht gaat over het algemeen over het daadwerkelijke verbruik van het jaar ervoor. Daarom kom je er nooit mee in de problemen. In de online rekentool kan een hoger bedrag staan, maar in de praktijk wordt het verbruik van vorig jaar genomen om het vastrecht te betalen.

In theorie kun je zo genaaid worden als je het bent verhuisd en de vorige bewoner verbruikte mega veel. Heel gekke constructie, maar goed, die heb ik dan ook niet bedacht.
Als vastrecht gebaseerd wordt over het vorige gebruik dan kan een 'ietsje' te hoog gasverbruik idd nog best rendabel zijn. Net even gekeken bij Gaslicht (en Welkom Energie vermeden gezien deze dezelfde directie hebben als Energieflex).
Ik verbruik daadwerkelijk ongeveer 150 m3 gas per jaar en 1 kWh aan stroom. Door alles netjes in te vullen is dit 72 euro per jaar aan totale kosten. Met een opgegeven verbruik van 2.000 3 (en een daadwerkelijk verbruik van 150) zijn de kosten nog nog maar 30 euro per jaar :P En dan gaat hier ook nog 9 euro af als je via ShopBuddies naar Gaslicht gaat.
Dat gaat volgend jaar dus weer een effectieve energierekening worden van nog geen 2 euro per maand :)

7400 Wp op het dak

• ASW1
i7x schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:11:
I
[...]

Ja dacht ik wel, denk zelf dat het door een eerdere bewoner komt misschien. Houd je ons op de hoogte hier?
Contact opgenomen met oxxio, waarom ze een waarborgsom wilden is me niet echt duidelijk geworden, ze mompelden iets over "adres" maar ik weet zeker dat er in ieder geval de laatste 10 jaar geen wanbetaler op dit adres heeft gewoond dus waarom de kredietwaardigheidstrigger is overgegaan geen idee. Kopie van de brief van Focum en de aanmeldig werd alsnog doorgezet zonder de waarborgsom.
Alleen had ik de 26e aangemeld met 260 cashback, kreeg de 27e de vraag om waarborgsom en heb toen nogmaals aangevraagd omdat ik dacht dat het wellicht kwam door ontbreken telefoonnummer..
Die aanmelding van de 27e zat zag ik later maar een cashback van 230 op.
Wat blijkt ze hebben de aanmelding met 230 doorgezt en niet die met 260. Die laatste was al geannuleerd door de 2e aanmelding zeggen ze en kunnen ze niet meer terughalen. Dus nu alsnog helemaal geannuleerd; had inmiddels via Welkom al 260 cashback geregeld.
Veel te veel gedoe uiteindelijk en veel teveel tijd aan besteed. |:(

• waah
  • Laatst online: 20:37
@ASW1 ik wou dat die kredietverstrekkers eens bij ons gingen triggeren. Ons adres wordt al jaren gebruikt als alternatife voor iemand die zo'n beetje alles aanvraagt op ons adres. De ANWB al 8x ofzo.... Ondanks dat er al 2 legitieme abbo's staan op mijn adres... Maar nooit iets van problemen gehad met afsluiten van energie of iets anders.

Klinkt als een excuus ;-)

• RenaldoN
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:21
[...]

Sommige leveranciers doen dat wel zo maar sommige niet. Vorig jaar Nuon en dit jaar Oxxio hadden geen tabelletje in de voorwaarden staan.

• Xabre
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Zie dat Innova ineens dat actievoorwaarden heeft aangepast m.b.t. opgegeven verbruik en cashback. Helaas.

Philips CD473 + AKG K280 Parabolic

• ASW1
Xabre schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:42:
Zie dat Innova ineens dat actievoorwaarden heeft aangepast m.b.t. opgegeven verbruik en cashback. Helaas.
Haha, die hadden laatst een bonus van €360. Nog steeds spijt dat ik die niet gepakt heb. Dat is de helft van m'n jaarbedrag 8)

• saharoen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:58
Haha, die hadden laatst een bonus van €360. Nog steeds spijt dat ik die niet gepakt heb. Dat is de helft van m'n jaarbedrag 8)
Ik zie als ik verbruik op 2000 gas zowel licht zet nog steeds via de energievergelijkers 360 cashback krijg.

Alleen ik durf niet :)

saharoen wijzigde deze reactie 13-10-2019 23:02 (8%)

• Xabre
  • Niet online
saharoen schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Ik zie als ik verbruik op 2000 gas zowel licht zet nog steeds via de energievergelijkers 360 cashback krijg.

Alleen ik durf niet :)
Zelfs 395,- als je 2500 gas invult.. echter:
De hoogte van de korting vindt u terug in onze bevestigingsbrief. De hoogte van de korting is
afhankelijk van het door u opgegeven ingeschatte jaarverbruik van stroom en gas bij uw aanmelding.
Als uw historische jaarverbruik en uw daadwerkelijke jaarverbruik afwijkt van het door u opgegeven
ingeschatte jaarverbruik, dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van de korting op uw jaarnota,
en heeft Innova het recht om deze korting evenredig te korten op uw jaarnota.

• saharoen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:58
Dan maar weer naar Nuon ik zit nu bij Essent. Ik switch elk jaar heen en weer tussen die 2 ;)

• ASW1
Xabre schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:15:
[...]

Zelfs 395,- als je 2500 gas invult.. echter:

[...]
Ja, lastig. De kans dat ze daadwerkelijk gaan korten is klein, maar als ze het doen blijft er van die bonus vrijwel niets meer over....

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:32
Ik moet dit jaar weer overstappen of vernieuwen

Zit nu bij powerpeers 1 jaar. verbruik netto ca 500 kwh ( zonnepanelen doen ca 4000 kwh) en gas ~ 200 m3.

vul ik dit in bij bv gaslicht dan valt op de Greenchoice en Powerpeers vlak bij elkaar liggen.
Alleen bij GC vaste leveringskosten €54,- maar bij Powerpeers €107,88 dubbele zeg maar. Vraag me af waarom ?

Ik wilde eigenlijk PP nemen 3 jaar vast.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

habbekrats schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:01:

Zit nu bij powerpeers 1 jaar. verbruik netto ca 500 kwh ( zonnepanelen doen ca 4000 kwh) en gas ~ 200 m3.

vul ik dit in bij bv gaslicht dan valt op de Greenchoice en Powerpeers vlak bij elkaar liggen.
Alleen bij GC vaste leveringskosten €54,- maar bij Powerpeers €107,88 dubbele zeg maar. Vraag me af waarom ?

Ik wilde eigenlijk PP nemen 3 jaar vast.
Dat mogen ze zelf beslissen, enige die daar antwoord op kan geven zijn zij zelf

We nominate you to find out and report back.

• ASW1
habbekrats schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:01:

Kun je niet beter een inductieplaat kopen zodat je je gas eruit kunt gooien?

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:43

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ASW1 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:04:
[...]

90% van je gas is verwarming

• ASW1
ApC_IcE schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:05:
[...]

90% van je gas is verwarming
Bij mij niet, en bij iemand met een verbruik van 200 kuub per jaar al helemaal niet.
Al zit daar wellicht nog warm water bij. In dat geval kun je een warmtepompboiler halen, die kosten na aftrek van subsidie bijna niets.

• habbekrats
ASW1 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:04:
[...]

Dat beetje gas heb ik nu nog nodig in de winter als ik een paar dagen weg ben en de cv nog en keer aanspringt en voor warmwateraanvulling.

Koken is al inductie, hoofdverwaming is pelletkachel.

Mocht de cv stuk gaan dan trap ik hem er inderdaad uit, naverwarmen tapwater dan met boiler .
Voor bij verwarmen huis moet ik dan nog iets zoeken, ik heb in de badkamer infrarood panelen dat kan ik ook in de kamer doen.

• Theo

Theo

moederbord

ASW1 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:25:
[...]

Bij mij niet, en bij iemand met een verbruik van 200 kuub per jaar al helemaal niet.
Al zit daar wellicht nog warm water bij. In dat geval kun je een warmtepompboiler halen, die kosten na aftrek van subsidie bijna niets.
Met een gasverbruik van 150 m3 heb ik ook soortgelijke situatie.Zo'n beetje alles wordt gebruikt voor warm water. Echter is het erg lastig om even een plek in huis te vinden waar een 270 liter WP boiler kan worden geplaatst op zo'n manier dat deze zowel waterzijdig als luchtzijdig aangesloten kan worden. Plus; er moet ook fysiek ruimte zijn voor zo'n ding; de benodigde vloeroppervlakte is groter dan een wasmachine, en de hoogte is rond de 2 meter.

Ik heb bijv simpelweg niet de ruimte voor zo'n ding. CV ketel is klein, compact, kan een enorme vracht water leveren (niet zo'n pisstraaltje als een electrische doorstoomverwarmer) en vooral; hij kan veel warm water leveren. Twee keer in bad op een dag is geen probleem. Je hoeft nooit na te denken over de hoeveelheid warm water welke je beschikbaar hebt.

Het is dus erg gemakkelijk om te zeggen dat je beter een (bijna gratis) WP boiler moet halen om zo van het gas af te komen, maar in de praktijk gaat dat helaas vaak een heel stuk lastiger. :'(

7400 Wp op het dak

• heho
  • Laatst online: 13:30

heho

Ommen, Overijssel

Ik mag/moet in december weer overstappen. Nu heb ik een aanbod gekregen van Essent. Het verhaal was dat ze verwachten dat de gasprijzen flink gaan stijgen, en dat daarom een 3 jarig contract nu goed zou zijn. Dat is natuurlijk een standaard verhaal en ik was/ben voornemens om jaarlijks over te stappen.
Wat is jullie idee hierbij ?

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• ArthurMorgan
  • Niet online
Kijk op een vergelijkingssite en vergelijk het met het aanbod van essent :)

I got a bad feeling about this.

• heho

heho

Ommen, Overijssel

Het kan natuurlijk goedkoper, maar mijn vraag is of het inderdaad verstandig is om voor 3 jaar te gaan, of om jaarlijks een welkomstbonus te pakken.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb een driejarig pakket gedaan, dat was per maand geloof ik rond de euro duurder dan een eenjarig contract. De bonussen voor meerdere jaren zijn vaak hoger dan voor eenjarig.

Maar ik zou me niet blindstaren op bonussen, of bepaalde onderdelen van een contract, maar gewoon kijken naar het totaalbedrag wat je per jaar moet betalen. Zeker als je verwacht de komende jaren geen grote veranderingen in gas of elektra verbruik of opwek te hebben.

I got a bad feeling about this.

• reneeke1970
heho schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:24:
Het kan natuurlijk goedkoper, maar mijn vraag is of het inderdaad verstandig is om voor 3 jaar te gaan, of om jaarlijks een welkomstbonus te pakken.
Nee natuurlijk niet, en het word alleen duurder door de extra belasting, en die word altijd door berekend, ook lange contracten

• habbekrats
heho schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:11:
Ik mag/moet in december weer overstappen. Nu heb ik een aanbod gekregen van Essent. Het verhaal was dat ze verwachten dat de gasprijzen flink gaan stijgen, en dat daarom een 3 jarig contract nu goed zou zijn. Dat is natuurlijk een standaard verhaal en ik was/ben voornemens om jaarlijks over te stappen.
Wat is jullie idee hierbij ?
De gas prijs stijgt het meest door regerings maatregelen en niet door de essent berekende kale gas prijs. De gasprijs is al een tijdje stabiel alleen de overheid gooit elk jaar allerlei heffingen omhoog waarover je dan ook nog btw mag betalen en deze heffingen berekend Essent gewoon aan je door.

habbekrats wijzigde deze reactie 15-10-2019 18:41 (3%)

• heho

heho

Ommen, Overijssel

reneeke1970 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:44:
[...]

Nee natuurlijk niet, en het word alleen duurder door de extra belasting, en die word altijd door berekend, ook lange contracten
Dit was exact mijn gedachte. Ga maar eens in gaslicht.com o.i.d. duiken ....

• Xabre
  • Niet online
Overigens is het altijd verstandig om meerderen vergelijkers te checken, niet alleen gaslicht.com

Bij bijvoorbeeld www.vergelijkexpert.nl komt Vattenval met 250,- bonus naar boven en bij gaslicht.com niet.

• heho

heho

Ommen, Overijssel

Zal daar ook eens kijken. Vattenfall zit ik nu, dus dat zal hem niet worden.
Zie wel gelijk een aanbod van Essent met meer bonus voor een 1 jarig contract dan dat ik aangeboden kreeg voor 3 jaar.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De huidige OXXIO app kan helaas niet goed omgaan met zonnepanelen en ferrrarismeter standen.
Daarbij is dit zo eenvoudig te regelen.

Mijn huidige meterstand is na de zomer nog steeds veel lager dan de beginstand in april,
tot voor kort per dag steeds lager. De app klaagt altijd dat de meterstanden niet kunnen kloppen.
Dat de negatieve stand geen tegoed tegen het teruglevertarief tot gevolg heeft verbaasde me al.

Maar nu is voor de eerste keer de meterstand met enkele kWh toegenomen, maar natuurlijk nog steeds ruim onder de beginwaarde, de app vind dat dit wel een nettoverbruik is, dus rekent 21,98 cts/kWh.
Mijn maandbudget wordt op deze manier dus onterecht belast.

Dit is toch makkelijk in de backend aan te passen, of niet?
Zoiets als: Indien actuele stand < beginstand doe niets,
anders reken 21,98 cts/kWh per additionele kWh verbruik.

P.S.: De verhoogde vermindering EB per 1 januari 2020 moet je ook zelf berekenen
en toepassen, bij mij scheelt dit ca. € 150 op jaarbasis wat ik minder kwijt ben.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:35
heho schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:24:
Kale prijs van gas (en olie) hangt erg af van geopolitiek geneuzel. Knap als je daar goed op kunt gokken.

Paar gekken met een torpedoboot in de golf of een extra portie Putin-fobie en de boel gaat gewoon omhoog.

• cryptapix
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:01:
[...]

Kale prijs van gas (en olie) hangt erg af van geopolitiek geneuzel. Knap als je daar goed op kunt gokken.

Paar gekken met een torpedoboot in de golf of een extra portie Putin-fobie en de boel gaat gewoon omhoog.
Even een rekensommetje.

https://forstrom-inzichtinenergie.com/prijzen-en-tarieven/
Kijk daar eens naar de kale gasprijs, die lag in 2011 op 30 cent per m3 en nu op 20cent per m3 en top was in afgelopen 10 jaar rond de 37 cent.

Het is niet zo moeilijk om een cashback van 250 euro te krijgen bij een jaarcontract. In twee jaar dus 500 euro. Bij een verbruik van 1500m3 per jaar, zou de prijsstijging dus 16,7 cent per m3 moeten zijn over twee jaar. Dat betreft de kale gasprijs (belastingen etc worden namelijk altijd doorberekend).

Kortom, ik durf het wel aan om te stellen dat een meerjarig contract (in ieder geval voor de gasprijs) niet zo snel interessant is.

• heho

heho

Ommen, Overijssel

En stroom maak ik zelf dus een 1 jarig contract gaat het weer worden ...

• RobBrands
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 14-11 12:35
Per december komt mijn huidige contract te vervallen. Ik ben dus mijn opties in kaart aan het brengen.

Wat mij opvalt is dat de netbeheerkosten verschillen, ook al geef ik telkens hetzelfde gebruik door. Ik heb dit gevraagd aan Oxxio, maar hier kreeg ik een niet veelzeggend antwoord op "De netbeheerkosten kunnen per leverancier verschillen". Dit klopt geloof ik ook niet, Enexis hanteert bedragen afhankelijk van gebruik.

Hoe zit dit precies? Immers scheelt het toch weer 44 euro per jaar.

• Kees_B
  • Laatst online: 18:20
RobBrands schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:54:
Per december komt mijn huidige contract te vervallen. Ik ben dus mijn opties in kaart aan het brengen.

Wat mij opvalt is dat de netbeheerkosten verschillen, ook al geef ik telkens hetzelfde gebruik door. Ik heb dit gevraagd aan Oxxio, maar hier kreeg ik een niet veelzeggend antwoord op "De netbeheerkosten kunnen per leverancier verschillen". Dit klopt geloof ik ook niet, Enexis hanteert bedragen afhankelijk van gebruik.

Hoe zit dit precies? Immers scheelt het toch weer 44 euro per jaar.
Waar zie je dat de netbeheerkosten verschillen? Mij lijkt dit ook niet te kloppen. Het kan echter wel per provincie verschillen. Verschilt dit alleen bij gas, of alleen bij licht, of bij beiden?

Voor gas gelden 3 verbruiksgroepen, <500 m3, 500 tot 4000 m3 en >4000 m3. Wellicht val je voor de berekening net op een scheiding?

Ook de grootte van je stroomaansluiting is bepalend. Hier zijn 4 tariefgroepen voor.

Tenslotte is een dubbele meter duurder dan een enkele meter.

Wellicht toch even nakijken of het in een van bovenstaande puntjes zit.

(ik mag in december ook weer overstappen, dus ook weer aan het rondneuzen. Voor het eerst een nieuwe leverancier uitzoeken met zonnepanelen dus het wordt waarschijnlijk Greenchoice)

PV Output

• RobBrands
Kees_B schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:04:
[...]

Waar zie je dat de netbeheerkosten verschillen? Mij lijkt dit ook niet te kloppen. Het kan echter wel per provincie verschillen. Verschilt dit alleen bij gas, of alleen bij licht, of bij beiden?

Voor gas gelden 3 verbruiksgroepen, <500 m3, 500 tot 4000 m3 en >4000 m3. Wellicht val je voor de berekening net op een scheiding?

Ook de grootte van je stroomaansluiting is bepalend. Hier zijn 4 tariefgroepen voor.

Tenslotte is een dubbele meter duurder dan een enkele meter.

Wellicht toch even nakijken of het in een van bovenstaande puntjes zit.

(ik mag in december ook weer overstappen, dus ook weer aan het rondneuzen. Voor het eerst een nieuwe leverancier uitzoeken met zonnepanelen dus het wordt waarschijnlijk Greenchoice)
Even wat meer info:

Het betreffen de netbeheerkosten van gas welke verschillen, stroom is hetzelfde. Ik heb een dubbele meter en mijn gasverbruik is ongeveer 400 m3.

Als ik het aanbod van mijn huidige leverancier gebruik als 'basis' dan zie ik het volgende:

Netbeheerkosten Enexis aansluitwaarde G4/G6 SJV <500

Hierbij staat als bedrag inc belasting 126,45. Dit komt overeen met het tarievenblad van Enexis.

Als ik vervolgens precies dezelfde gebruiksaantallen invul bij Oxxio krijg ik als netbeheerkosten voor gas:
Totale netbeheerkosten gas per jaar (enexis b.v.) € 170,61

Dit betreft volgens het tarievenblad van Enexis een capaciteit t/m G6, sjv 500 m3 tot 4.000 m3.

De leveranciers gebruiken dus een andere capaciteit wat raar is als bij het doorgeven dezelfde gebruiksgegevens worden ingevuld.

• koku

koku

Tnet Devver
Gisteravond overstap gemaakt van EnergieDirect naar UnitedConsumers. Nog geen ervaring met die partij, maar ze waren voor mijn geschatte verbruik de goedkoopste. EnergieDirect had me ook een aanbod gedaan, maar dat was uiteindelijk bijna 100 euro duurder, dus toch maar weer overstappen, ondanks dat ik weinig te klagen heb over EnergieDirect.

• ByteMe_
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

Ik ben naar Oxxio gegaan. Scheelt qua jaarprijs een tientje met vorig jaar -O- Leuk die belastingverhoging van toen.

• Trousercough
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-10 21:43
RobBrands schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:17:
[...]

Even wat meer info:

Het betreffen de netbeheerkosten van gas welke verschillen, stroom is hetzelfde. Ik heb een dubbele meter en mijn gasverbruik is ongeveer 400 m3.

Als ik het aanbod van mijn huidige leverancier gebruik als 'basis' dan zie ik het volgende:

Hierbij staat als bedrag inc belasting 126,45. Dit komt overeen met het tarievenblad van Enexis.

Als ik vervolgens precies dezelfde gebruiksaantallen invul bij Oxxio krijg ik als netbeheerkosten voor gas:

Dit betreft volgens het tarievenblad van Enexis een capaciteit t/m G6, sjv 500 m3 tot 4.000 m3.

De leveranciers gebruiken dus een andere capaciteit wat raar is als bij het doorgeven dezelfde gebruiksgegevens worden ingevuld.
Je hebt per netbeheerder de schalen <500, 500>4000, >4000. Per schaal verschillen de tarieven. Kijk hier voor de specifieke tarieven: https://www.enexis.nl/con...%20tarieven%20zoekt%20u_1

Het kan zijn dat de leverancier dit niet goed aanbiedt op hun eigen website. Als dat het geval is, zou ik het ze even laten weten, aangezien ze wel de plicht hebben hun (potentiële) klanten correct te informeren over dit soort zaken.

• Kees_B
RobBrands schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:17:
[...]

Even wat meer info:

Dan lijkt het me duidelijk dat dit een fout van Oxxio is. Die delen jou in een verkeerde verbruiksgroep in.

Ik vergelijk veel met Easyswitch, net even voor jouw situatie getest. Deze neemt wel de juiste netbeheerkosten op bij minder dan 400 m3.
In mijn regio is dat €137,66 vs €191,19, een verschil van 53 euro.

Ook even op de Oxxio site gekeken. En daar krijg ik inderdaad dezelfde fout:

Kees_B wijzigde deze reactie 23-10-2019 13:43 (7%)

PV Output

• RobBrands
Kees_B schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:38:
[...]

Dan lijkt het me duidelijk dat dit een fout van Oxxio is. Die delen jou in een verkeerde verbruiksgroep in.

Ik vergelijk veel met Easyswitch, net even voor jouw situatie getest. Deze neemt wel de juiste netbeheerkosten op bij minder dan 400 m3.
In mijn regio is dat €137,66 vs €191,19, een verschil van 53 euro.

Ook even op de Oxxio site gekeken. En daar krijg ik inderdaad dezelfde fout:
[Afbeelding]
Dat is precies mijn punt.

Ik heb dit doorgegeven aan Oxxio en krijg het volgende terug:

"Op onze website wordt gerekend met een standaardcapaciteit van de meter. Wanneer je de aanmelding doorzet krijgen wij de daadwerkelijke capaciteit door van je netbeheerder en zij berekenen dan aan de hand van de capaciteit de definitieve netbeheerkosten die je dan weer bij ons afrekent. Wij dragen deze dan weer over naar je netbeheerder. Het bedrag is afhankelijk van de capaciteit van de meter, niet van je verbruik. Je zou kunnen navragen bij je netbeheerder welke capaciteit je meter heeft, maar dit zie je ook terug op de overeenkomst wanneer je de aanmelding doorzet."

Een wat vaag verhaal...

• Kees_B
RobBrands schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Dat is precies mijn punt.

Ik heb dit doorgegeven aan Oxxio en krijg het volgende terug:

"Op onze website wordt gerekend met een standaardcapaciteit van de meter. Wanneer je de aanmelding doorzet krijgen wij de daadwerkelijke capaciteit door van je netbeheerder en zij berekenen dan aan de hand van de capaciteit de definitieve netbeheerkosten die je dan weer bij ons afrekent. Wij dragen deze dan weer over naar je netbeheerder. Het bedrag is afhankelijk van de capaciteit van de meter, niet van je verbruik. Je zou kunnen navragen bij je netbeheerder welke capaciteit je meter heeft, maar dit zie je ook terug op de overeenkomst wanneer je de aanmelding doorzet."

Een wat vaag verhaal...
Voor elektra zou dat verhaal kunnen kloppen. Ik denk dat het uiteindelijk financieel ook wel goed komt.
Het zal vast liggen aan de rekenmodule op de website. De meeste huishoudens gebruiken natuurlijk meer dan 400 m3 gas per jaar.

PV Output

• NegativeFreak
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14-11 22:23
Volgens mij wel een goede deal gescoord bij Energiedirect.nl
Vooral de leverkosten lekker laag. Bij mijn vorige was dat €0,24.
Zelf niet nog een lagere prijs gevonden voor gas, al kan dat morgen wel anders zijn :P
Ik heb na het afsluiten nog een check gedaan bij Energiedirect.nl en toen waren de leverkosten ineens €0,18/dag.
Misschien een leuke tip voor iemand anders hier. :)

Totaal normaaltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,22222 / kWh en Totaal daltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,20221 / kWh

Leveringskosten stroom
Normaaltarief € 0,08001/kWh
Daltarief € 0,06000/kWh
Leveringskosten € 0,03262/dag
Netbeheerkosten voor Liander NV : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A € 0,69152/dag

Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) € 0,11934/kWh
Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) € 0,02287/kWh
Vermindering energiebelasting € 0,85376-/dag

Totaal tarief gas (1 t/m 170.000 m3): € 0,68809 / m³

Leveringskosten gas
Gasprijs (G1/gasregio 01) € 0,27000/m3
Netbeheerkosten voor Liander NV : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 € 0,52381/dag

Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,35469/m3
Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,06340/m3

Cashback: €110

Diablo 3 - WoW - Steam

• CyberMania
NegativeFreak schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:46:
Volgens mij wel een goede deal gescoord bij Energiedirect.nl
Zelf niet nog een lagere prijs gevonden voor gas, al kan dat morgen wel anders zijn :P
Ik heb na het afsluiten nog een check gedaan bij Energiedirect.nl en toen waren de leverkosten ineens €0,18/dag.
Misschien een leuke tip voor iemand anders hier. :)

Totaal normaaltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,22222 / kWh en Totaal daltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,20221 / kWh

Leveringskosten stroom
Normaaltarief € 0,08001/kWh
Daltarief € 0,06000/kWh
Netbeheerkosten voor Liander NV : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A € 0,69152/dag

Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) € 0,11934/kWh
Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) € 0,02287/kWh
Vermindering energiebelasting € 0,85376-/dag

Totaal tarief gas (1 t/m 170.000 m3): € 0,68809 / m³

Leveringskosten gas
Gasprijs (G1/gasregio 01) € 0,27000/m3
Netbeheerkosten voor Liander NV : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 € 0,52381/dag

Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,35469/m3
Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,06340/m3

Cashback: €110
Het vastrecht is volgens mij 65 euro p/jaar per product bij Energie Direct. Dit is een relatief hoog vastrecht dus een beetje sigaar uit eigen doos die cashback.

• NegativeFreak
CyberMania schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:05:
[...]

Het vastrecht is volgens mij 65 euro p/jaar per product bij Energie Direct. Dit is een relatief hoog vastrecht dus een beetje sigaar uit eigen doos die cashback.
Dit zijn alle tarieven uit het contract. Dus er komt niets meer bij.
Hoe kom je dan aan die €65?

Diablo 3 - WoW - Steam

• reneeke1970
NegativeFreak schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:45:
[...]

Dit zijn alle tarieven uit het contract. Dus er komt niets meer bij.
Hoe kom je dan aan die €65?
Inderdaad, 11.91 euro per product per jaar

• _JGC_
Die 65 is om bestaande klanten die verlengen te naaien. Op de website aangeven dat bestaande klanten korting krijgen en dan na afsluiten een tarievenblad met hoger vastrecht.

• CyberMania
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 08:05:
[...]

Inderdaad, 11.91 euro per product per jaar
€0,18 * 365 = 65 euro.
De term vastrecht is heel bekend, maar wordt officieel niet meer gebruikt sinds 2015. Je ziet op je factuur dan ook geen vastrecht staan, maar 'vaste leveringskosten'
https://www.energiedirect.nl/energie/energieprijzen

Jij noemt 65 euro vastrecht heel laag. Dat is het absoluut niet.
Ik heb een jaarcontract bij Greenchoice daar betaal ik maar:
Jaarlijkse vaste leveringskosten: € 19,97
Dus die korting is een sigaar uit eigen doos (wordt terugverdiend door een hoger vastrecht).
Want jij betaalt 2x 45 euro meer per jaar (65-20 = 45)aan vastrecht ('vaste leveringskosten') = 90 euro. Zo kan ik ook kortingen geven, terwijl ik praktisch hetzelfde voor stroom betaal (heb geen gas): € 0,22594 (piek) en € 0,20525 (dal) per kWh.

Dus.

CyberMania wijzigde deze reactie 26-10-2019 10:00 (22%)

• Ruben0s
  • Registratie: november 2010
Bij Energiedirect zijn de vaste leveringskosten 11.91.

Komt bij mij nu ook het goedkoopst uit de bus. Vergeet ook niet 45 cashback via cashbackxl voor het eventueel afsluiten van het contract.

Ander leuk voordeeltje van Energiedirect is de Tankey App. 5 cent korting per liter op diesel/benzine en CO2 compensatie.

En ze zijn volgens de consumentenbond solvabel.https://www.consumentenbo...tenbond-2019-waarmerk.pdf

Ruben0s wijzigde deze reactie 26-10-2019 11:31 (42%)

PSN: Baklapper

• CyberMania
Ruben0s schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:04:
Bij Energiedirect zijn de vaste leveringskosten 11.91.
Er staat toch echt 18 cent p/dag vaste leveringskosten in zijn post, dat is 65 euro p/jaar per product en geen 11.91

• NegativeFreak
CyberMania schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:21:
[...]

Er staat toch echt 18 cent p/dag vaste leveringskosten in zijn post, dat is 65 euro p/jaar per product en geen 11.91
Klopt maar die 18 cent was nadat ik het contract had afgesloten, ik had nog een check gedaan. In mijn leveringscontract staat echt 3 cent. Wat je in mijn post ziet, als opsomming van alle bedragen staan in het contract. Het verhaaltje erboven is mijn ervaring.

Ik denk dat ik je daardoor verward heb :>

NegativeFreak wijzigde deze reactie 26-10-2019 12:48 (12%)

Diablo 3 - WoW - Steam

• _JGC_
EnergieDirect werkt met 2 bedragen: bestaande klanten krijgen 65 pppj, nieuwe klanten 11,91 pppj.
Dat verschil zie je pas na verlengen, kijk dus goed wat je hebt afgesloten.

• Spixo
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:04
Via de Collectieve Inkoop Energie van Vereniging Eigen Huis is een best scherp aanbod te vinden van Essent.

Stroom normaaltarief: € 0,2146 per kWh
Stroom daltrief: € 0,2001 per kWh
Gas € 0,6552 per m³
Vaste leveringskosten 11,76 euro per jaar

Ik heb het nog niet scherper kunnen vinden. Iemand op- of aanmerkingen voordat ik het afsluit?

• Rob Wu
  • Registratie: januari 2014
@Spixo

Dat ziet er scherp uit... Ik heb ook even het enkeltarief opgezocht, en het is: € 0,2064
Je genoemde vaste leveringskosten bestaan uit € 71.76 minus € 60,00 korting, wat neerkomt op € 11,76 voor het eerste jaar.

Essent heeft zelf ook een "tijdelijke" (?) actie: https://www.essent.nl/con...f-1-jaar-cashback-pt.html

Alle componenten opgeteld:
Stroom enkeltarief: € 0,21179 per kWh
Stroom normaaltarief: € 0,21735 per kWh
Stroom daltarief: € 0,20622 per kWh
Gas: € 0,71769 per m³
Vaste leveringskosten (exclusief netbeheerkosten): € 95,76
Cashback: € 200 na een jaar

De variabele tarieven van de collectieve inkoop bij VEH zijn beter.
Bij stroom scheelt het niet veel (een halve cent per kWh).
Bij gas is het verschil al een stuk groter, € 0,06249 per m³.

Aan de andere kant heeft Essent's tijdelijke actie een flinke cashback, waardoor je € 104,24 krijgt i.p.v. €11,76 kwijt bent, wat een verschil is van € 116 .

Welke van de twee interessanter is hangt af van je verbruik. Als je veel verbruikt (vooral veel gas), dan is het aanbod van VEH interessant. Bijvoorbeeld bij een verbruik van 2000 kWh (vasttarief) en 1700 m³ is het variabele verschil € 117. Rekenmachine: https://jsfiddle.net/yf0kgbLh/1/embedded/result

Als je een kleine verbruiker bent (1500 kWh, 1100 m³), dan is het verschil slechts €76,82, en zou je bijna vier tientjes beter uit zijn bij de tijdelijke actie. Zonder de cashback is het een stuk minder gunstig, dus niet vergeten over te stappen op het einde.

• michielbaert
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11-11 21:04
Daar zit ik ook naar te kijken @Spixo Best een goede deal!

Ik moet alleen nog ff zien of Essent gunstiger is vwb het verrekenen van stroom die ik opwek met zonnepanelen (zit nu bij NLE).

Bij NLE:
Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.e energiebelasting van het totale verbruik wordt gesaldeerd met de energiebelasting van de totaal opgewekte energie. Voor een eventueel restant verbruik wordt nog energiebelasting in rekening gebracht. Opgewekte energie in de normaaluren wordt gesaldeerd tegen het verbruik in de normaaluren, hetzelfde geldt voor de opgewekte energie in de daluren. Voor het eventuele restant opgewekte energie per telwerk wordt een terugleververgoeding ontvangen.

Bij Essent: Opwekking wordt bij elkaar opgeteld: eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik.

Bron: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Wat is gunstiger? (ben newbie op dit vlak)

michielbaert wijzigde deze reactie 28-10-2019 23:04 (10%)
Reden: bronvermelding toegevoegd

• MdO82
  • Laatst online: 22:12
michielbaert schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:51:
Daar zit ik ook naar te kijken @Spixo Best een goede deal!

Ik moet alleen nog ff zien of Essent gunstiger is vwb het verrekenen van stroom die ik opwek met zonnepanelen (zit nu bij NLE).

Bij NLE:
Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.e energiebelasting van het totale verbruik wordt gesaldeerd met de energiebelasting van de totaal opgewekte energie. Voor een eventueel restant verbruik wordt nog energiebelasting in rekening gebracht. Opgewekte energie in de normaaluren wordt gesaldeerd tegen het verbruik in de normaaluren, hetzelfde geldt voor de opgewekte energie in de daluren. Voor het eventuele restant opgewekte energie per telwerk wordt een terugleververgoeding ontvangen.

Bij Essent: Opwekking wordt bij elkaar opgeteld: eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik.

Wat is gunstiger? (ben newbie op dit vlak)
Is persoonlijk.
Voor mij is NLE ongunstiger omdat ik de meeste stroom gebruik in het daltarief.

Dan zou ik in notmaaltarief enkel euro terug krijgen ivm solderen en dat extra betalen bij daltarief.

2250 WP Zuid PVoutput

• michielbaert
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11-11 21:04
Ok, wij gebruiken overdag/normaal en dal ongeveer evenveel. En straks een Elga warmtepomp erbij dus kan het wat lastig inschatten.

Essent klinkt simpeler: we wekken ongeveer 5000 kwh per jaar op en verbruiken ongeveer 5500 met Elga erbij. Saldo is dan 500 en of dat nu tegen normaal of dal is maakt dan niet zoveel uit qua bedrag.

Of denk ik nu te makkelijk? :-)
NLE klinkt veel te ingewikkeld iig

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

koku schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:36:
Gisteravond overstap gemaakt van EnergieDirect naar UnitedConsumers. Nog geen ervaring met die partij, maar ze waren voor mijn geschatte verbruik de goedkoopste. EnergieDirect had me ook een aanbod gedaan, maar dat was uiteindelijk bijna 100 euro duurder, dus toch maar weer overstappen, ondanks dat ik weinig te klagen heb over EnergieDirect.
Ik heb me gister ook aangemeld bij United Consumers, voor ons nieuwe huis (krijgen per 6 dec de sleutel). Ook geen idee, geen ervaring met de partij maar we zullen het wel zien. Kwamen in de Consumentenbond wel redelijk naar voren met weinig klachten.

Heb al redelijk veel aanbieders gehad/versleten, zoals Nuon, Eneco, Oxxio, NLE, en in mijn ervaring maakt het ook weer niet zo heel veel uit welke je uiteindelijk hebt. Zoals een deurverkoper ooit tegen me zei: 'Stroom is stroom, waarom zou je niet voor het goedkoopste gaan?'

Enige nuance die ik daar in wil maken is dat het wel heel kut is als ze ofwel administratief een zooitje van maken of dat als je een keer een probleem met ze hebt, of ze flexibel willen zijn en met je mee willen bewegen om het op te lossen. Te lang verhaal maar vanwege dat laatste ga ik in ieder geval niet meer met Oxxio in zee.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:31
MdO82 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 23:04:
[...]

Is persoonlijk.
Voor mij is NLE ongunstiger omdat ik de meeste stroom gebruik in het daltarief.

Dan zou ik in notmaaltarief enkel euro terug krijgen ivm solderen en dat extra betalen bij daltarief.
Als de terugleververgoeding hoger is dan je daltarief dan is het juist interessanter om niet te salderen, maar het normaaltarief terug te leveren en je daltarief in te kopen. Het is maar margewerk, maar het kan voordeliger zijn.

Dit jaar voor het eerst overstappen naar een energieleverancier voor alleen stroom, met meer teruglevering dan gebruik.
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True