Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 229 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.160.144 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Mijn meeste tarieven(iets minder gunstig dan die van jou) zijn tot 2025 volgens contract.

Maar zijn onze tarieven niet gebaseerd op een bepaalde inkoop die nu opeens weg valt?
Dat weet ik niet, maar ik krijg volgens contract ook 5,5cent voor mijn overproductie terwijl Essent die nu voor een betere prijs kan doorverkopen dan de 0,18082 piek / 0,16709 dal die ik zelf "betaal" (overproductie dus ik betaal niets). Qua mijn overproductie is Essent spekkoper, dat compenseert die 340m³ die ik dit jaar verbrand weer een beetje.
Heel leuk contractuele afspraken maar als Putin de gaskraan dicht draait komt er gewoon niks/ minder binnen.

Kunnen we allemaal wel Essent/leverancier aanklagen voor contractbreuk maar dat schiet ook niet op.
Ik weet niet of Essent 100% afhankelijk was van Russisch gas op het moment dat ik m'n contract afsloot. Aanklagen zou ik ook niet doen, het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11

Don Quijote

El Magnifico

Oef. Mijn nieuwe tarieven van Eneco zijn ingegaan sinds gisteren.
  • Stroom 0,488 per kWh
  • Gas 2,25 per m3
Dat valt mij fink tegen ten opzichte van wat ik hier lees wat de tarieven bij Vattenfall zijn voor bestaande klanten. Maar als ik als nieuwe klant kijk bij Vattenfall moet het zelfs 3,20 per m3 kosten….

Ik vraag mij wel af hoe mensen dit gaan betalen. Ons voorschot is ondertussen naar ongeveer Eur 600 per maand gegaan. Nu betalen wij het gewoon uit “iets minder sparen per maand”. Maar geen idee hoe anderen dit moeten gaan doen. Ben toch bang dat we als rijk westers land, dadelijk heel veel gezinnen letterlijk in de kou gaan laten zitten komende winter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-07 18:06

K van k

18x 400 wp oost-west

Had ook mn energiecontract 5 jaar vast, maar sinds de 13 juli heb ik warmtepomp/boiler geïnstalleerd.
Gascontract opgezegd liep nog 3.5 jaar.
Ook ik werd voor gek verklaard, elk jaar moet je switchen voor cadeautjes.
Zie het net als de hypotheek mn zwager variabel voor 0.7 % per maand,ik 20 jaar lang voor 1.8.

Heb hypotheek app,olieprijsapp,gasapps/stroomapps.Leuk om alles te volgen zo kun je ook de laatste 20 jaar zien en beetje voorspellen als er stijging komt of daling.
Dus had precies opt goeie moment vast gezet voor 0.06 cent de kwh en 0.24 de m3 voor 5 jaar.

Wat ook leuk is elke maand passen de gas leveranciers hun prijzen aan.
Dit kun je zien door te googlen gasprijzen gasleveranciers.. voor augustus zie je inderdaad dat meerdere nu 3 tot 3,99 de kuub vragen.
Omdat rusland het nu op de turbines gooit en er nu weer 4 kapot heeft... wat niet zo is. kun je rekenen op een 5 a 6 de kuub vanaf november.
Stroom kun je ook googlen stroomprijzen gasleveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Even gekeken van de 20 leveranciers voor augustus.
8 -boven de 3,0€per m3
12- boven de 2,50 €per m3
2 zitten er op 3,99 pfft.

Stroomprijs is ook niet misselijk
De meeste zitten rond de 60 tot 75 cent per kwh.
En 2 uitschieters naar 0,98 cent per kwh.

Bij 1300 gas en een 4500 kwh per jaar wat sommige gebruiken kun elk jaar een goede auto van kopen, beter in doos gaan wonen met deze prijzen.

Shell 17,8 miljard meer winst dan het eerste kwartaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:57
@K van k

Zeg, heb je ook een idee hoe hoog de TLV’s in 2023 worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-07 11:34
Chris.nl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

€ 0,87180 meld zich... Idd cru, ik zou best de lasten mede willen dragen.

Aan de andere kant heb ik jaaaaaren het gebeteweter:"Flexibel is goedkoper dan vast" moeten horen van vrienden en kennissen. Ben je spekkoper tot okt '24, dan ben je dat.

Lijkt me fair als Essent z'n contracten honoreert, is dat oprecht écht niet mogelijk dan lijkt me dat ook fair.
Helemaal cru voor mensen waarvan de energieleverancier failliet is gegaan (zoals ik). Gelukkig heb ik nu de Univé deal en veel hout, dus ik kom de winter wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
quazar schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Helemaal cru voor mensen waarvan de energieleverancier failliet is gegaan (zoals ik). Gelukkig heb ik nu de Univé deal en veel hout, dus ik kom de winter wel door.
Hout d:)b 't Lijkt me zeker verstandig om niet geheel afhankelijk van gas te zijn. Als er nul beschikbaar is vraag ik me af hoe stabiel het stroomnetwerk blijft met alle stroomkacheltjes.

Ik denk momenteel zelf aan ethanol inslaan (48mnd houdbaar) en iets met een brandertje en bouwsel waarbij de luchtstroom langs spekstenen gaat. Ben me aan het inlezen.... petroleum lijkt ook best schoon te kunnen branden. Maar da's meer overstappen van energie dan leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:52

Wuursj

want worst is al bezet

Hier is GC ook ingegaan, toch ff slikken komende vanaf 19ct/kwh. Maar fijn om te weten dat 0 euro voorschot geaccepteerd wordt. Voorschot stond default op 38 euro (zoals ook aangegeven bij afsluiten contract) maar is dus prima aan te passen naar 0 (die ze zelf ook nu schatten...). De misere bij een mogelijk faillisement is dan toch wat minder.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RDDnLF7.png

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Bij deze stroomprijzen zullen die ook wel hoog blijven.
Omdat ik voor stroom nog wel vast zit 5 jaar, is mijn tlv ook 5 jaar vast, over de eerste 1500 kwh krijg ik 14.5 cent, over de rest 7 cent.
Maar ga het meeste toch zelf nu opverbruikn, door m'n warmtepomp/boiler.
Wek rond de 6200 op.

En zoek je betrouwbare energieleverancier die niet failliet gaat, kijk dan naar bv pure energie.
Veel windparken en zonneparken, maar veel andere leveranciers zijn afhankelijk van anderen en moeten alles zelf inkopen...gaat de 1 gaat de ander ook. En er zijn steeds minder vaste contracten, dus op den duur word het meeste variabel..op gc dalen na dan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 00:11

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Bij Essent is de terugleververgoeding voor zonne-energie €0,055... Nu is dat erg weinig, maar ik kom aan het einde van het jaar uit op ongeveer 0kwh verbruik gemiddeld.

Heeft het dan zin om alsnog over te stappen op een partij die €0,70/kwh vergoedt bij terugleveren?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SalimRMAF schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:58:
Bij Essent is de terugleververgoeding voor zonne-energie €0,055... Nu is dat erg weinig, maar ik kom aan het einde van het jaar uit op ongeveer 0kwh verbruik gemiddeld.

Heeft het dan zin om alsnog over te stappen op een partij die €0,70/kwh vergoedt bij terugleveren?
Als je niks te verkopen hebt dan is het inkooptarief niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:14
Richh schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Haha, kut. Ik ben vandaag precies een dag te laat 7(8)7

Net wel even afgesloten d:)b en dan wachten we Coolblue nog maar even af.

[...]

Die staat inderdaad niet in de tabelletjes waar je ze zou verwachten.
"Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan een vergoeding van 11,5 cent per kWh exclusief btw voor de nettoteruglevering."
Kreeg vandaag het aanbod van Vattenfall binnen, variabel voor 1,639 gas.
Maar iets zegt me dat het gas probleem nog ff aanhoudt dus blijf ik toch bij Greenchoice.
Aankomend jaar gaat het gasverbruik hier sowieso drastisch omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Poeh lees net op Nu.nl dat als je nu een energiecontract moet afsluiten je bijna € 6.500 kwijt bent en dat dit € 4.000 meer is dan een jaar geleden.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

ja las het bjorn, deze gaan uit van een 2500 kwh en 1200 kuub
Staat er 4 uur op en al bijna 2400 reacties.
Mensen zijn er flink mee bezig en nogal logisch.
Ze mogen de belasting en accijns er nu wel afhalen.
Anders staan er strax niet alleen john Deere s op de weg te blokkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:45

dragonhaertt

@_'.'

In februari ben ik op zoek geweest naar leveranciers omdat toen mijn vaste contract bij Oxxio afliep.
Uiteindelijk was het verleng-aanbod van oxxio gunstiger, dus is mijn contract omgezet in een LosVast contract van Oxxio.

Bij het omzetten van dit contract is er over het losvast contract gezegd: "De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen."

Nu heb ik een mail gekregen dat mijn tarieven per 15-08 veranderen.

Zijn er andere mensen met Oxxio LosVast tegen heztelfde probleem aangelopen? Ik moet nu op een minder gunstig tijdstip weer op zoek naar andere opties om te kijken of ik dit nog betaalbaar kan houden.

Even voor de beeldvorming:
De enige info die je krijgt over LosVast tarieven is de bovenstaande zin, dat de tarieven een jaar vast staan. Ook telefonisch is mij dit verteld.

Er staat in de voorwaarden van LosVast niks over tarieven.

Er staat in de algemene voorwaarden dat tarieven gewijzigd kunnen worden, ook staat er: "we kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst"
Er staat nergens gedefinieerd of LosVast nou onder die variabele tarieven, of onder de 'afgesproken' vaste tarieven vallen. (afgezien van de 'belofte' dat de tarieven een jaar vast staan)

Mag dit überhaupt? Klinkt naar mijn idee nogal misleidend om 'een jaar lang vast tarief' aan te bieden en dat volgens algemene voorwaarden later weer te veranderen, ook al ben ik van mening dat dat specifieke artikel hier niet van toepassing is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:33:
In februari ben ik op zoek geweest naar leveranciers omdat toen mijn vaste contract bij Oxxio afliep.
Uiteindelijk was het verleng-aanbod van oxxio gunstiger, dus is mijn contract omgezet in een LosVast contract van Oxxio.

Bij het omzetten van dit contract is er over het losvast contract gezegd: "De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen."

Zijn er andere mensen met Oxxio LosVast tegen heztelfde probleem aangelopen? Ik moet nu op een minder gunstig tijdstip weer op zoek naar andere opties om te kijken of ik dit nog betaalbaar kan houden.

Even voor de beeldvorming:
De enige info die je krijgt over LosVast tarieven is de bovenstaande zin, dat de tarieven een jaar vast staan. Ook telefonisch is mij dit verteld.

Er staat in de voorwaarden van LosVast niks over tarieven.

Er staat in de algemene voorwaarden dat tarieven gewijzigd kunnen worden, ook staat er: "we kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst"
Er staat nergens gedefinieerd of LosVast nou onder die variabele tarieven, of onder de 'afgesproken' vaste tarieven vallen. (afgezien van de 'belofte' dat de tarieven een jaar vast staan)

Mag dit überhaupt? Klinkt naar mijn idee nogal misleidend om 'een jaar lang vast tarief' aan te bieden en dat volgens algemene voorwaarden later weer te veranderen, ook al ben ik van mening dat dat specifieke artikel hier niet van toepassing is.
Heb je al contact met ze opgenomen? Wellicht is er iets verkeerd gegaan waardoor je contract niet juist is geadministreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Heb je al contact met ze opgenomen? Wellicht is er iets verkeerd gegaan waardoor je contract niet juist is geadministreerd?
Zeker, ze beroepen zich op de algemene voorwaarden artikel 19.3: "Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeen- komst."

Terwijl hier wat mij betreft artiekl 19.5 meer van toepassing is: "we kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst"

De enige officiële communicatie over tarieven betreffende het LosVast contract (dus buiten de algemene voorwaarden) is: "De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen."

Zowel aan de telefoon als in de chat wordt ik niet verder geholpen anders dan 'het gaat heel slecht in Oekraïne dus we moeten de tarieven verhogen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 12:11
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Zeker, ze beroepen zich op de algemene voorwaarden artikel 19.3: "Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeen- komst."

Terwijl hier wat mij betreft artiekl 19.5 meer van toepassing is: "we kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst"

De enige officiële communicatie over tarieven betreffende het LosVast contract (dus buiten de algemene voorwaarden) is: "De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen."

Zowel aan de telefoon als in de chat wordt ik niet verder geholpen anders dan 'het gaat heel slecht in Oekraïne dus we moeten de tarieven verhogen'
Ik probeer even te begrijpen wat de crux van 'losvast' is. Is het nou los, of vast? Want de naam van het product doet mij het ergste vrezen.. vast, tenzij misschien? Als jij een vast contract hebt dan mag Oxxio je tarief niet wijzigen voor het jaar voorbij is, simpel as that. Wat staat er in je product overzicht en wat staat er in je contract?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]

De naam LosVast geeft niet direct veel vertrouwen dat het hier gaat om een vast contract. Staat er niet een looptijd voor de tarieven op je contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

Duidelijke mail, met alle quotes uit mails. plus datum en tijd dat je ze gehad hebt, en quites uit de algemene voorwaarden versturen zodat je alles zwart op wit hebt.

Gaan ze dan nog steeds niet verder met hun fout dan contact opnemen met de ACM en je rechtsbijstand.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

"Wie nu een nieuw energiecontract afsluit, is op jaarbasis bijna 6.500 euro kwijt aan gas en licht. Dat is ruim 4.000 euro meer dan een jaar geleden."

Aldus kopt Nu.nl. Wat een kolder.

Het klinkt natuurlijk lekker indrukwekkend, die duizenden euro's. Maar dat het zo algemeen gesteld wordt is onzinnig omdat het gasverbruik enorm verschilt van huishouden tot huishouden én omdat mensen (gelukkig) toch minder gaan verbruiken als de prijs stijgt.

Als de media en energiecontractaanbieders nu eens zouden afleren om maandbedragen de wereld in te slingeren en gewoon te spreken in levertarieven (plus evt vastrecht) dan zou dat een hoop schelen. Als de boodschap luidt dat gas van 75 cent de kuub naar meer dan 2 euro de kuub gaat is ook duidelijk.

Ze kunnen desnoods in het nieuwsartikel anekdotisch enkele specifieke huishoudens aanhalen en hun energierekening van nu met die van een jaar geleden vergelijken, zodat het gaat 'leven' mensen die het zich obv het tarief nog steeds niet kunnen voorstellen. Maar plompverloren met soort bedragen koppen wekt alleen maar meer verwarring en onbegrip op bij de doorgaans toch al niet zo best geïnformeerde en nogal impulsief reagerende consument.
Het gaat om de kosten voor een gemiddeld huishouden, dat hadden ze idd wel wat duidelijker erbij kunnen zetten.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZTOFylWAAUKE2U?format=png&name=4096x4096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
henkebek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

De naam LosVast geeft niet direct veel vertrouwen dat het hier gaat om een vast contract. Staat er niet een looptijd voor de tarieven op je contract?
LosVast bij Oxxio is een variabel contract wat je kan opzeggen met een opzegperiode van 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:09
Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

LosVast bij Oxxio is een variabel contract wat je kan opzeggen met een opzegperiode van 1 maand.
De voorwaarden staan hier.

Bizar maar er staat niets in over tarieven. Alleen maar "4.1 Je hebt een contract afgesproken met een vaste looptijd". Dat lijkt mij een vaste prijs. Want: als je een contract hebt met vaste looptijd dat jij binnen 9 dagen kan opzeggen en waar zij altijd de prijzen mogen aanpassen, dan is er toch niets vasts meer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@dragonhaertt Post die mail eens hier waar je het over hebt met die tarieven voor 1 jaar?

Als ik in dit topic kijk zie ik dat er in de tijd dat jij het contract afsloot al een adder werd gezien.
kelly.hipolito schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat 'Onder voorbehoud van onvoorziene ontwikkelingen' een beeld zegt meer dan duizend woorden gaat worden. Oxxio presenteert LosVast als ideaal voor de klant. Klanten inpalmen met een veilig gevoel, dat het tarief 1 jaar vast zou staan. Daarnaast pronken met 'Erg fijn als de tarieven gaan dalen.' terwijl ze dus alles onder 'onvoorziene ontwikkelingen' kunnen gooien en dus weldegelijk de prijzen kunnen verhogen. Iets wat met het gezeik van Covid, Rusland enz enz niet onannnemelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:57:
@dragonhaertt Post die mail eens hier waar je het over hebt met die tarieven voor 1 jaar?

Als ik in dit topic kijk zie ik dat er in de tijd dat jij het contract afsloot al een adder werd gezien.

[...]
Uiteindelijk ben ik gebleven bij Oxxio omdat de tarieven een heel stuk lager waren dan wat ik elders kon krijgen (in februari)
Mijn vaste contract (3 jaar) is toen automatisch overgezet naar Losvast.

De mails:
Na afloop van je vaste contract ben je automatisch overgegaan op het product LosVast. De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen. Hierdoor krijg je voorlopig niet met stijgende energietarieven te maken.
En toen het contract werd omgezet:
Je tarieven
In onderstaande tabel zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 15-02-2022. Met LosVast heb je de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Je mag namelijk gewoon tussentijds kosteloos opzeggen of kiezen voor een contract met een vaste looptijd en vaste leveringstarieven. Houd dan wel rekening met een opzegtermijn van 9 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App.
Verder staat in de app, of op de website, 0 informatie over de definitie van "LosVast" met betrekking tot de tarieven. Afgezien dus van de algemene voorwaarden, waar zowel losse als vast contracten onder vallen.
henkebek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Je kan sowieso nergens een 'contract' vinden. Op de website staan alleen je tarieven, maar geen geldigheid. Je krijgt geen PDF met duidelijke afspraken te zien. Afgezien van de tekst "De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen." die je via de mail en via de telefoon te horen krijgt, is er dus nooit iets over tarieven en geldigheid er van gezegd.

Aangezien ze sowieso op elk moment de volledige voorwaarden mogen veranderen verwacht ik niet echt hier iets uit te kunnen halen, maar ik vind het wel bijzonder misleidende praktijken. Ik ga nu sowieso eens rond kijken naar alternatieven, maar ik ben bang dat ik op andere plekken net zo duur uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Uiteindelijk ben ik gebleven bij Oxxio omdat de tarieven een heel stuk lager waren dan wat ik elders kon krijgen (in februari)

De mails:
Je post stukjes van de mails, maar nergens in de mail staat dit?
Deze leveringstarieven zijn inclusief btw en regiotoeslag gas, en onder voorbehoud van onvoorziene ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas.
Dat stond er nl. wel in bij @Lonestander op 26 januari 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:10:
[...]
Bij dezelfde energieleverancier: van een vaste contract automatisch omzetten is altijd een variabele contract.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06-2024
Bjorn180179 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:10:
Poeh lees net op Nu.nl dat als je nu een energiecontract moet afsluiten je bijna € 6.500 kwijt bent en dat dit € 4.000 meer is dan een jaar geleden.
Las het ook ja..... Ik heb net een nieuw contract (half juli ingegaan voor een half jaar) en betaal 1,60 / kuub. Dat vond ik al best aan de prijs. Zag nu dat bij het zelfde contract 2,60 betaald. Poeh indeed....

Moet wel zeggen dat ze in het bericht uit gaan van een wel erg royaal verbruik van > €200 per maand 'voor de energiecrisis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
CoffeeMachine schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Las het ook ja..... Ik heb net een nieuw contract (half juli ingegaan voor een half jaar) en betaal 1,60 / kuub. Dat vond ik al best aan de prijs. Zag nu dat bij het zelfde contract 2,60 betaald. Poeh indeed....

Moet wel zeggen dat ze in het bericht uit gaan van een wel erg royaal verbruik van > €200 per maand 'voor de energiecrisis'.
Ik ga binnenkort over naar GC/UV met het 3 jaar duurzaam dalen contract. Gas gaat van van € 0,81ct naar € 1,95. Vastgestelde termijnbedrag staat nu op € 154 per maand en ik betaalde bij energiedirect ongeveer € 90 dus die € 60 stijging is nog wel te overzien.

Dit jaar in mei nog vloerisolatie laten uitvoeren dus ik hoop dit najaar/winter veel minder gas te verbruiken. Daarnaast de palletkachel ook maar wat vaker gebruiken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-07 11:48
Zojuist een e-mail gekregen van Vattenfall. Mijn vaste contract loopt af per 30-08. Nieuw variabel tarief voor gas wordt 1,639 en stroom 0,33. Dit inclusief 21% BTW. Ik vind dit erg meevallen t.o.v. al de berichten in de media en de berichten in dit topic of mis ik wellicht wat? (ik kom van 1,01 en 0,25)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Bartezzzb schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:30:
Zojuist een e-mail gekregen van Vattenfall. Mijn vaste contract loopt af per 30-08. Nieuw variabel tarief voor gas wordt 1,639 en stroom 0,33. Dit inclusief 21% BTW. Ik vind dit erg meevallen t.o.v. al de berichten in de media en de berichten in dit topic of mis ik wellicht wat? (ik kom van 1,01 en 0,25)
Aan de telefoon zeggen ze dat de variabele prijzen gelden tot 1 januari. Dan weet je dus niet wat de prijzen worden na 1 januari.

Bovendien dus het twee jaarlijks tariefswijziging (1 januari en 1 juli) iets dat vast is. Kan ook zo dat ze 1 november opeens flink verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
Bjorn180179 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Ik ga binnenkort over naar GC/UV met het 3 jaar duurzaam dalen contract. Gas gaat van van € 0,81ct naar € 1,95. Vastgestelde termijnbedrag staat nu op € 154 per maand en ik betaalde bij energiedirect ongeveer € 90 dus die € 60 stijging is nog wel te overzien.

Dit jaar in mei nog vloerisolatie laten uitvoeren dus ik hoop dit najaar/winter veel minder gas te verbruiken. Daarnaast de palletkachel ook maar wat vaker gebruiken :*)
Beetje vergelijkbare situatie hier, wij hebben een relatief nieuw huis met flinke overproductie op de zonnepanelen; verbruik is 900kuub gas en -800 kWh stroom (waar je helaas nagenoeg niets voor terug krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:16
Bartezzzb schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:30:
Wanneer je nu een nieuw contract zoekt (en dus niet overgaat op een variabel contract wegens een aflopend vast contract), dan krijg je direct te maken met de torenhoge prijzen.

Dat neemt echter niet weg dat de mensen die nu een variabel contract aangeboden krijgen met scherpe tarieven later nog te maken kunnen krijgen met hogere tarieven. Oók midden in het stookseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDminer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:58
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:33:

[.....]
Ik heb Oxxio LosVast per 28-1-2022. Onlangs voor de GC/Unive deal gekozen, ingangsdatum 1-1-2023. Ik heb geen mail van Oxxio dat ze de prijzen tussentijds gaan verhogen. Eerder dit jaar stond in de Oxxio app nog wel een tijdsaanduiding: tarief geldig tot 28-1-2023. Daar heb ik toen screenshots van gemaakt.
Mocht ik wel nog van Oxxio een verhoging krijgen, dan bel ik GreenChoice op om het contract eerder te laten ingaan (als de prijzen van Oxxio hoger zijn dan de GC deal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik zit in een vergelijkbare situatie als @dragonhaertt. Mijn 1-jarig contract eindigde 17 januari bij Oxxio en ben toen ook naar LosVast gegaan. De enige vermelding over dat LosVast-tarieven 1 jaar vast staan kan ik terugvinden in de mail "Stijgende energietarieven, wat betekent dat voor jou?" van 19 oktober 2021:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XkZ9ibhm.png Klik voor groot

Toen ik de aankondiging van mijn tarieven in december kreeg werd hier niets over gezegd.
Ik heb daarom een maand geleden de vraag gesteld via de app en dit als antwoord terug gekregen:

"Goedenavond, fijn dat je hier je vraag stelt.
Wij proberen jouw tarieven vast te houden tot 17 januari 2023"

'Proberen' kun je dus alsnog totaal niets mee. Ik heb echter nog geen mail gekregen en met mijn eind-startdatum zit ik natuurlijk wel weer in een andere inkoopbatch dus ik hoop dat ik mijn gasprijs van €1,31 nog even mag houden in de komende koude maanden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:02
Huidige contract loopt oktober af en heb nu nog voor 0,90ct gas, huidige tarieven liggen op 3,30 euro. Ze doen 10 dagen voor afloop contract een voorstel en geven contracten van maximaal 3 maanden uit.
GC online afsluiten is niet mogelijk: runtime error dus maar gebeld.

Heb geen vraag gekregen over lidmaatschap Univé oid. Onderstaand mijn aanbod. Ik gaf aan dat de tarieven al wel ligt gestegen zijn t.o.v. hun tarievenblad: https://www.greenchoice.n...n-univ%C3%A9-20220701.pdf

Volgens mij prima aanbod, beter gaat het niet worden vrees ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucWJWcSMCKWYdKz0GqvFfycpdi0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KKErsmKnFeFHfu3XH6kfQJyS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:56
Ons 3 jarig contract bij Essent loopt bijna af. Het variabele aanbod wat we hebben gekregen betreft onderstaande tarieven

.Totaal elektriciteit Normaaltarief € 0,47709 / kWh
Totaal elektriciteit Daltarief € 0,37899 / kWh
Totaal gas € 1,99026 / m³
Teruglevering boven verbruik € -0,05500 / kWh

Verbruik zit rond de 1000m3 gas en 2000kWh stroom. We hebben zonnepanelen en leveren ongeveer 2400kWh terug.

Bovenstaande tarieven lijken mij voor nu nog wel redelijk. Toch zoeken we nog naar wat meer zekerheid. Het is nu lastig om een goed overzicht te krijgen. Zijn er aanbieders die ik sowieso even moet bekijken (los van Greenchoice)?

[ Voor 3% gewijzigd door ThijsM op 05-08-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
ThijsM schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:40:
Zijn er aanbieders die ik sowieso even moet bekijken (los van Greenchoice)?
Volgens mij is er verder geen vast contract te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 21-07 14:55
ThijsM schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:40:
Ons 3 jarig contract bij Essent loopt bijna af. Het variabele aanbod wat we hebben gekregen betreft onderstaande tarieven

.Totaal elektriciteit Normaaltarief € 0,47709 / kWh
Totaal elektriciteit Daltarief € 0,37899 / kWh
Totaal gas € 1,99026 / m³

Verbruik zit rond de 1000m3 gas en 2000kWh stroom. We hebben zonnepanelen en leveren ongeveer 2400kWh terug.

Bovenstaande tarieven lijken mij voor nu nog wel redelijk. Toch zoeken we nog naar wat meer zekerheid. Het is nu lastig om een goed overzicht te krijgen. Zijn er aanbieders die ik sowieso even moet bekijken (los van Greenchoice)?
Even bellen ze stonden hier aan de deur met een zeker dalen contract, met verglijkbare tarieven. Volgen jaar 15% korting en het jaar erna 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Net weer even geschrokken.

Energydirect raad aan om het maandelijkse voorschot bedrag omhoog te krikken naar 470 euro per maand te zetten...

We zitten in een jaren 60 flatje van 60 vierkante meter, we gebruiken al heel weinig stroom en gas.
Dit is echt bizar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Melkunie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:38:
Ik zit in een vergelijkbare situatie als @dragonhaertt. Mijn 1-jarig contract eindigde 17 januari bij Oxxio en ben toen ook naar LosVast gegaan. De enige vermelding over dat LosVast-tarieven 1 jaar vast staan kan ik terugvinden in de mail "Stijgende energietarieven, wat betekent dat voor jou?" van 19 oktober 2021:

[Afbeelding] Klik voor groot

Toen ik de aankondiging van mijn tarieven in december kreeg werd hier niets over gezegd.
Ik heb daarom een maand geleden de vraag gesteld via de app en dit als antwoord terug gekregen:

"Goedenavond, fijn dat je hier je vraag stelt.
Wij proberen jouw tarieven vast te houden tot 17 januari 2023"

'Proberen' kun je dus alsnog totaal niets mee. Ik heb echter nog geen mail gekregen en met mijn eind-startdatum zit ik natuurlijk wel weer in een andere inkoopbatch dus ik hoop dat ik mijn gasprijs van €1,31 nog even mag houden in de komende koude maanden :X
De LosVast-tarieven gelden 1 jaar lang. Ze kunnen in principe niet tussentijds stijgen.
[..]
De tarieven van een vast contract gelden gedurende de hele vaste looptijd. Ze kunnen dus niet tussentijds stijgen.
Dat impliceert dus al dat de LosVast-tarieven niet zo vast zijn als bij een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arend_Akelig
AMDminer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Ik heb Oxxio LosVast per 28-1-2022. Onlangs voor de GC/Unive deal gekozen, ingangsdatum 1-1-2023. Ik heb geen mail van Oxxio dat ze de prijzen tussentijds gaan verhogen. Eerder dit jaar stond in de Oxxio app nog wel een tijdsaanduiding: tarief geldig tot 28-1-2023. Daar heb ik toen screenshots van gemaakt.
Mocht ik wel nog van Oxxio een verhoging krijgen, dan bel ik GreenChoice op om het contract eerder te laten ingaan (als de prijzen van Oxxio hoger zijn dan de GC deal).
Denk dat ze tussentijds geen tarieven meer aanpassen, anders hadden ze dat wel per 1 juli gedaan.
Heb Oxxio nog gebeld: ze geven een aanbod 10 dagen voor aflopen contract. Daarnaast geen vaste tarieven, variabel is per 3 maand wijzigen van tarief, huidige tarief gas zit op 3,28.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Wowhead schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:54:

Energydirect raad aan om het maandelijkse voorschot bedrag omhoog te krikken naar 470 euro per maand te zetten...

We zitten in een jaren 60 flatje van 60 vierkante meter, we gebruiken al heel weinig stroom en gas.
Met je jaarverbruik kun je toch uitrekenen hoeveel je kwijt bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Dat is mooi. Jouw situatie is dus niet vergelijkbaar met @dragonhaertt aangezien er in zijn mails vanuit Oxxio (tot nu toe) geen voorbehoud tevoorschijn is gekomen.
In mijn mails staat inderdaad de tekst "In principe" niet genoemd.
Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Je post stukjes van de mails, maar nergens in de mail staat dit?

[...]

Dat stond er nl. wel in bij @Lonestander op 26 januari 2022.
In de latere mails staat wel de disclaimer die hierboven benoemd is. Dit is pas in een meer recentere mail gecommuniceerd, dus niet ten tijde van mijn verlenging.

Als je nu naar de oxxio website gaat en opzoekt hoe de tarieven van LosVast werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dWONrg2QK4FJGWlCzfHzHK8kF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b0Hwt5d47PFTWobeIMjSpXcm.png?f=user_large

Daar staat dus ook 'in principe' bij. Erg onduidelijk wat dan wél en níet onder 'in principe' valt, aangezien de voorwaarden het hebben over:
"Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de over- eenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen."

Daaruit zou ik logischerwijs concluderen dat: Losvast is in principe een jaar lang vast tarief, BEHALVE als er wijzigingen zijn in overheidsheffingen of de belastingen.

In ieder geval vind ik het allemaal maar erg vaag en heel dicht bij misleiding. Mensen bij je houden met de belofte 'Een jaar lang vast' zonder disclaimer, later een disclaimer toevoegen, en nog later de tarieven wijzigen met als enige uitleg "het gaat onverwachts slecht in Oekraïne".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:08:

Daar staat dus ook 'in principe' bij. Erg onduidelijk wat dan wél en níet onder 'in principe' valt, aangezien de voorwaarden het hebben over:
"Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de over- eenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen."

Daaruit zou ik logischerwijs concluderen dat: Losvast is in principe een jaar lang vast tarief, BEHALVE als er wijzigingen zijn in overheidsheffingen of de belastingen.

In ieder geval vind ik het allemaal maar erg vaag en heel dicht bij misleiding. Mensen bij je houden met de belofte 'Een jaar lang vast' zonder disclaimer, later een disclaimer toevoegen, en nog later de tarieven wijzigen met als enige uitleg "het gaat onverwachts slecht in Oekraïne".
Accent op; Jij leest "in principe". Ik lees "maar kan je op ieder moment een ander product nemen." = variabel. Communiceren is moeilijk, dit is wel misleidend en kan dus zeker anders geïnterpreteerd worden.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Zhou schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Accent op; Jij leest "in principe". Ik lees "maar kan je op ieder moment een ander product nemen." = variabel. Communiceren is moeilijk, dit is wel misleidend en kan dus zeker anders geïnterpreteerd worden.
Accent op, 'in principe' stond bij mij niet in de mail communicatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx-YUa7Q9nXS7dV8NP5DxwfKOW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bqn2gvuusa86LKJFD0KjCHL1.png?f=user_large

Onder deze mail staat GEEN disclaimer over de tarieven.

[ Voor 23% gewijzigd door dragonhaertt op 05-08-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine

Dat is wel een erg fors bedrag zeker voor een flatje. Vertegenwoordigd dit ook je werkelijke jaarverbruik? Of 'leent' energiedirect indirect geld bij jou zonder rente te betalen? ;). Het loont wellicht even na te rekenen of je naar beneden kan obv je historische verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
LosVast lijkt mij gewoon het variabele contract van Oxxio waarop je overgaat na het aflopen van je vaste contract, waarbij ze de indruk wekken de tarieven in principe 1x per jaar te zullen wijzigen. LosVast bestond ook in de tijd dat de tarieven niet zo hard stegen, dus dat konden zij zich permitteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-07 13:41

Niet nodig om meteen in paniek te raken.

Wellicht staat je voorschot al een aantal maanden te laag en moet je nu achterstand repareren. Valt weinig over te zeggen zo. Wat je ongeveer je jaarverbruik in kwh en m^3? Tot welke maand loopt je contract (wanneer is de eindafrekening)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:25
Wat is jullie advies, mijn contract bij Oxxio loopt in september af , ik heb alleen stroom , 2200kw per jaar, betaal nu €22 p.m.

Komt men van Oxxio altijd met een nieuwe aanbieding of in deze bizarre tijden niet? Vast zetten of toch variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
ramrodwillem schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:20:
Wat is jullie advies, mijn contract bij Oxxio loopt in september af , ik heb alleen stroom , 2200kw per jaar, betaal nu €22 p.m.

Komt men van Oxxio altijd met een nieuwe aanbieding of in deze bizarre tijden niet? Vast zetten of toch variabel?
Jij krijgt een aanbod 10 dagen voordat je contract afloopt. Men geeft alleen vaste tarieven voor de duur van 3 maanden. Voor huidige tarieven kun je de site van Oxxio raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Het gaat om de kosten voor een gemiddeld huishouden, dat hadden ze idd wel wat duidelijker erbij kunnen zetten.
Ik had de post al weggehaald want beter voor in een ander topic. Ik snap natuurlijk dat ze een gemiddelde bedoelen maar mijn punt was dus juist dat het er a. niet staat, alleen een absoluut bedrag in de kop, zonder enige toelichting eronder b. juist mensen die er al weinig van snappen behoefte hebben aan correctie informatie c. het bij die mensen weer extra onbegrip / paniek triggert, en d. omdat verbruik heel erg n=1 is en we juist nu bij flucturerende, stijgende prijzen eens af moeten van "maandbedragen" en in tarieven moeten gaan praten. Was just my 2 cents maar paste beter in ander topic. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 05-08-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
besteller2019 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Niet nodig om meteen in paniek te raken.

Wellicht staat je voorschot al een aantal maanden te laag en moet je nu achterstand repareren. Valt weinig over te zeggen zo. Wat je ongeveer je jaarverbruik in kwh en m^3? Tot welke maand loopt je contract (wanneer is de eindafrekening)?
  • Mijn gas verbruik vorig jaar was 1.1107 m3
  • (1,137.88 euro)
  • Mijn electra verbruik vorig jaar was 2.154 kWh
  • (118,94 euro volgens de energiedirect app)
Huidige verbruik in 2022 dusver.
  • 208 m3 Gas
  • Men voorspelt in de app dat ik 1263m3 gas ga gebruiken en het 3,290,98 euro gaat kosten
  • 831 kWh Electra
Ik heb inderdaad een te laag maand voorschot op het moment van een paar tientjes hier en daar per maand, dus daar is het logisch dat ik wat meer moet gaan betalen.

ik denk dat ik nog een heel jaar moet op dit contract, ik zal dit even uitzoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Wowhead op 05-08-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-07 10:00
Vorig jaar 1.275 betaald aan Eneco op mijn jaarafrekening best netjes voor Stroom en warmte via stadsverwarming

mijn contract loopt volgende maand af en het meisje van Eneco kon al vriendelijk melden dat mijn stroom 3x zo duur ging worden.

Nu ben ik geen reken held maar ik als die 1.275 x 3 doe en delen door 12 dan heb ik toch mijn nieuwe maandbedrag ? 316 euro :)

:o :o

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Njay schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:38:
Vorig jaar 1.275 betaald aan Eneco op mijn jaarafrekening best netjes voor Stroom en warmte via stadsverwarming

mijn contract loopt volgende maand af en het meisje van Eneco kon al vriendelijk melden dat mijn stroom 3x zo duur ging worden.

Nu ben ik geen reken held maar ik als die 1.275 x 3 doe en delen door 12 dan heb ik toch mijn nieuwe maandbedrag ? 316 euro :)

:o :o
Nee klopt niet. Je elektriciteitsrekening bestaat uit vaste delen en variabele delen (=je verbruik).
Dat variabele deel gaat nu keer 3, de rest blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-07 10:00
BBKing schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Nee klopt niet. Je elektriciteitsrekening bestaat uit vaste delen en variabele delen (=je verbruik).
Dat variabele deel gaat nu keer 3, de rest blijft gelijk.
Alright hoe kan ik dan het beste het variable stuk uitrekenen? Ik wordt niet wijs van de Jaarnota van Eneco 8)

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 12:11
Ik vind het hele verhaal omtrent Oxxio losvast van wat ik er tot op heden over lees neigen naar misleiding.
De klant zijn vaste contract loopt af; normaliter geef je dan als energiemaatschappij netjes aan dat ze automatisch overgaan op een variabel/modelcontract. Bij een model/variabel contract zijn de voorwaarden echt anders en kan de leverancier deze tussentijds wijzigen.

In de mails van Oxxio aan zowel @dragonhaertt als @Melkunie staan volzinnen als 'tijdens dit jaar kunnen (in principe) deze tarieven niet wijzigen', maar dat lijkt me je reinste onzin want het gaat hier niet om een vast contract met een looptijd van 1 jaar, maar een variabel contract wat met 9 dagen opzegtermijn op te zeggen is.

Conclusie, Oxxio heeft het zo doen lijken om de klant te behouden, dat het om een vast tarief zou gaan van een jaar, de tekst die gebruikt is, is misleidend; de klant had anders zeer waarschijnlijk al voor het verlopen van het jaarcontract op zoek gegaan naar een ander vast contract en zit nu met de gebakken peren.

Ik zou dus zeker als klant die dit overkomt met de rechtsbijstand in de hand en de eerdere mails, Oxxio tegemoet treden. Laat ze maar met een voor jou acceptabel compromis komen en anders gewoon voor laten komen, ik denk dat je redelijk sterk staat in dit geval. Een bedrijf moet gewoon transparant en juist communiceren.

[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 05-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-07 13:57

paularts

Paulux !!!!!!

Wowhead schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:34:
[...]
  • (1,137.88 euro)
  • 208 m3 Gas
  • Men voorspelt in de app dat ik 1263m3 gas ga gebruiken en het 3,290,98 euro gaat kosten
  • 831 kWh Electra
Ik heb inderdaad een te laag maand voorschot op het moment van een paar tientjes hier en daar per maand, dus daar is het logisch dat ik wat meer moet gaan betalen.

ik denk dat ik nog een heel jaar moet op dit contract, ik zal dit even uitzoeken.
1100 m3 voor 60m2
das... best veel

ik had afgelopen jaar 1000m2 (net niet zelfs) in een 150m2 rijtjes huis
(en ben begonnen met meer isoleren voor aankomede winter)
hier in huis is het 20 (19,5-20) graden normaal gesproken

ik weet niet hoe warm je het stookt, maar ik denk dat daar ook nog een hele berg geld ligt om te besparen

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 20:19

Superbeagle

Always smile

CoffeeMachine schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Beetje vergelijkbare situatie hier, wij hebben een relatief nieuw huis met flinke overproductie op de zonnepanelen; verbruik is 900kuub gas en -800 kWh stroom (waar je helaas nagenoeg niets voor terug krijgt).
Tja, je bent niet verplicht om gas en elektra bij dezelfde leverancier af te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Modbreak:Weer een zwik posts verwijderd. Ja, het is een hot topic nu, maar hou het alsjeblieft bij de desbetreffende topics en vervuil deze niet met meta-discussies over de energiemarkt in het algemeen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Lord_Dain schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:47:
Ik vind het hele verhaal omtrent Oxxio losvast van wat ik er tot op heden over lees neigen naar misleiding.
De klant zijn vaste contract loopt af; normaliter geef je dan als energiemaatschappij netjes aan dat ze automatisch overgaan op een variabel/modelcontract. Bij een model/variabel contract zijn de voorwaarden echt anders en kan de leverancier deze tussentijds wijzigen.

In de mails van Oxxio aan zowel @dragonhaertt als @Melkunie staan volzinnen als 'tijdens dit jaar kunnen (in principe) deze tarieven niet wijzigen', maar dat lijkt me je reinste onzin want het gaat hier niet om een vast contract met een looptijd van 1 jaar, maar een variabel contract wat met 9 dagen opzegtermijn op te zeggen is.

Conclusie, Oxxio heeft het zo doen lijken om de klant te behouden, dat het om een vast tarief zou gaan van een jaar, de tekst die gebruikt is, is misleidend; de klant had anders zeer waarschijnlijk al voor het verlopen van het jaarcontract op zoek gegaan naar een ander vast contract en zit nu met de gebakken peren.

Ik zou dus zeker als klant die dit overkomt met de rechtsbijstand in de hand en de eerdere mails, Oxxio tegemoet treden. Laat ze maar met een voor jou acceptabel compromis komen en anders gewoon voor laten komen, ik denk dat je redelijk sterk staat in dit geval. Een bedrijf moet gewoon transparant en juist communiceren.
In het contract van Oxxio staat het (uiteraard) anders:
Na de einddatum vaste looptijd van dit contract wordt je contract verlengd voor onbepaalde tijd. Je krijgt dan gas en groene stroom voor het variabele leveringstarief dat op dat moment geldt. Je opzegtermijn vanaf deze verlenging is 9 dagen.
Is inderdaad misleidende informatie. Zeker als ze "in principe" weglaten in de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
[...]
  • (1,137.88 euro)
  • 208 m3 Gas
  • 831 kWh Electra

Je zit nu op een gas tarief van 2,60 EUR per m^3. Elektra kan ik op basis van jouw informatie niet berekenen.

Ik zou dit weekend even gebruiken om je te oriënteren of dat niet wat goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
paularts schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

1100 m3 voor 60m2
das... best veel

ik had afgelopen jaar 1000m2 (net niet zelfs) in een 150m2 rijtjes huis
(en ben begonnen met meer isoleren voor aankomede winter)
hier in huis is het 20 (19,5-20) graden normaal gesproken

ik weet niet hoe warm je het stookt, maar ik denk dat daar ook nog een hele berg geld ligt om te besparen
We stoken zeer weinig alleen in de winter en dan nooit meer dan 18 graden :( waarschijnlijk ivm de CV ketel al oud is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
besteller2019 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

Je zit nu op een gas tarief van 2,60 EUR per m^3. Elektra kan ik op basis van jouw informatie niet berekenen.

Ik zou dit weekend even gebruiken om je te oriënteren of dat niet wat goedkoper kan.
Dankjewel! ik ga het uitzoeken van het weekend of er goedkopere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
Wowhead schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

We stoken zeer weinig alleen in de winter en dan nooit meer dan 18 graden :( waarschijnlijk ivm de CV ketel al oud is :(
Wellicht raadzaam om iemand even naar de CV te laten kijken. Kijk ook eens op deze site:

https://natuurenmilieu.nl...siTUFjcs2ZloaApCVEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
besteller2019 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Wellicht raadzaam om iemand even naar de CV te laten kijken. Kijk ook eens op deze site:

https://natuurenmilieu.nl...siTUFjcs2ZloaApCVEALw_wcB
Dankjewel zal ik doen! Het gekke is we verwarmen meestal ook alleen een gedeelte van de huiskamer en niet de rest van het huis in de winter en dan ook nog maar enkele uurtjes per dag dan als het echt koud is.

Ik moet er nog wel bij vermelden dat we met zijn 5e in het flatje wonen waarvan 3 kids :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wowhead op 05-08-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Laatst online: 21:36
Wowhead schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

Dan is daar een stuk winst te behalen. Laat je ketel nog voor de herfst vervangen voor een HR ketel, die verdient zich met deze gasprijzen heel snel terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben zo direct ook weer aan de beurt voor een nieuw contract.

bij gas licht.com zag ik het bedrijf Innova Energie.

Geen vast contract en prijzen die best ok zijn 54 cent voor stroom en 184 cent voor Gas.

Stroom
47,65 ct.

Teruglevering
36,98 ct.

Gas
183,96 ct.
0-5000 m3

Mijn verbruik is op dit moment ongeveer 5200 kW stroom, teruglevering ongeveer 4900 Kw

Gas zit ik rond de 700 Kuub.

TEvens gaan we hier bezuiningen. Nas, switch en wifi uit in de nacht (dus mogelijk nog wat terug leveren misschien. . Verwarming nog wat lager etc etc.Het huis kan eventueel ook met de airco verwarmd gaan worden, en de badkamer komt een infrarood apparaat.

Goede deal of toch maar naar een wat betrouwbaardere greenchoice ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Supershiva schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Dan is daar een stuk winst te behalen. Laat je ketel nog voor de herfst vervangen voor een HR ketel, die verdient zich met deze gasprijzen heel snel terug
Dankjewel ik ga hiermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
Peter F schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:41:
Ik had 2 weken terug een leuke aanbieding van Innova maar daar heb ik vanaf gezien om dat de solvabiliteit van hun niet al te best is.
Ik zou er alleen heen gaan als je netto op bijna 0 uit kan komen bij de eindafrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Laatst online: 19:56
[...]
  • (1,137.88 euro)
  • 208 m3 Gas
  • 831 kWh Electra

Dat gasverbruik is echt bizar voor een flat van 60m2 of zit je op de bovenste etage?

Bij mijn oude flat stookte mijn buren voor mij de boel op. Had bijna geen gasverbruik voor verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
maxoss schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Dat gasverbruik is echt bizar voor een flat van 60m2 of zit je op de bovenste etage?

Bij mijn oude flat stookte mijn buren voor mij de boel op. Had bijna geen gasverbruik voor verwarming
Dankje, we zijn wel met zijn 5e though :D we zitten op de begane grond en stoken alleen als het echt koud word.

Ik ben al aan het orienteren voor een nieuwe HRE ketel
Net onderzocht onze ketel komt uit 2015 een Vaillant HR richten de 8 jaar niet super oud wat ik wel dacht.

[ Voor 18% gewijzigd door Wowhead op 05-08-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
[...]
  • (1,137.88 euro)
  • 208 m3 Gas
  • 831 kWh Electra

Dat is echt heel fors. Wij wonen meer dan 2 keer zo groot; ons gasverbruik is 900m3.

Las hier ergens ook al iets over een nieuwe ketel... Ik zou er serieus naar kijken, dat heb je er zo in no time uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
CoffeeMachine schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Dat is echt heel fors. Wij wonen meer dan 2 keer zo groot; ons gasverbruik is 900m3.

Las hier ergens ook al iets over een nieuwe ketel... Ik zou er serieus naar kijken, dat heb je er zo in no time uit :)
Dankje ga er gelijk mee aan de slag.
Ik had uitgezocht dat onze CV uit 2015 komt een Vaillant HR, op zicht niet heel oud maar weinig onderhoud allicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wowhead schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Ik had uitgezocht dat onze CV uit 2015 komt een Vaillant HR, op zicht niet heel oud maar weinig onderhoud allicht.
Zoek in het forum op “waterzijdig inregelen” - mogelijk kun je flink besparen zonder te hoeven investeren in een nieuwe ketel of thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Laatst online: 21:36
[...]

Mmm 8 jaar oude ketel is idd niet heel oud.
Vraag me af hoeveel zuiniger de cv ketels zijn geworden tov 8 jaar terug.

HRe gebruikt iets meer gas dan een HR ketel en met de warmte die hiermee wordt opgewekt spaar je (wat) elektra uit. Vraag me af of de besparing op elektra op weegt tegen het meerverbruik gas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:18
[...]

Kijk ook of je met een kleinere maat ketel uitkunt dan je nu hebt. Een modulerende ketel kan over een beperkt bereik regelen.
Rendenment van ketels verbeterd alleen nog wat in de marge, de grote rendenments verbeteringen liggen al 20 jaar achter ons.
En zoals @wian zegt waterzijdig inregelen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023

Geen vast contract en prijzen die best ok zijn 54 cent voor stroom en 184 cent voor Gas.

Stroom
47,65 ct.

Teruglevering
36,98 ct.

Gas
183,96 ct.
0-5000 m3

Mijn verbruik is op dit moment ongeveer 5200 kW stroom, teruglevering ongeveer 4900 Kw

TEvens gaan we hier bezuiningen. Nas, switch en wifi uit in de nacht (dus mogelijk nog wat terug leveren misschien. . Verwarming nog wat lager etc etc.Het huis kan eventueel ook met de airco verwarmd gaan worden, en de badkamer komt een infrarood apparaat.

Ik zou het niet doen… kijk maar eens naar de trustpilot reviews. Bij Innova kiezen ze zelf het maandbedrag en dat wijkt vaak af van wat ze initieel beloven. Je bent dan op eens heeeeel veel kwijt per maand aan voorschotten… wat mij betreft een duidelijk signaal dat ze mogelijk cashflow issues hebben. Bij een faillissement ben je zomaar alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:53

Stroom
47,65 ct.

Teruglevering
36,98 ct.

Gas
183,96 ct.
0-5000 m3

Ik zag dit ook, maar kon deze tarieven niet op de site van Innova terugvinden. Daar al gekeken? Daar zat gas al op 3,14 euro / kuub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
[...]

Ketels staan standaard vaak ingesteld dat ze op vol vermogen moeten draaien. Dat vermogen kun je ook lager zetten. Er is hier op tweakers een heel topic over het tweaken/tunen van je HR ketel en vergeet ook niet om je radiatoren te ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
[...]

Als er 5 personen elke dag 10 minuten douchen of veel in bad gaan, dan kan dat ook heel goed het gasverbruik verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
henkebek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Als er 5 personen elke dag 10 minuten douchen of veel in bad gaan, dan kan dat ook heel goed het gasverbruik verklaren.
Ja het douchen kan wel kloppen, we hebben tevens geen bad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Bjorn180179 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Ketels staan standaard vaak ingesteld dat ze op vol vermogen moeten draaien. Dat vermogen kun je ook lager zetten. Er is hier op tweakers een heel topic over het tweaken/tunen van je HR ketel en vergeet ook niet om je radiatoren te ontluchten.
Dankjewel, ik zal dit ook nog even controleren, we hadden vorige winter een storing die verholpen was door wat onderdelen te vervangen door een monteur, het zou mij niet verbazen als het een hackjob was want het was zo`n spoedklusje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bjorn180179 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Dit topic dus voor de liefhebber: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
Wowhead schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Ja het douchen kan wel kloppen, we hebben tevens geen bad :D
Wellicht een suf inkoppertje maar een waterbesparende kraan kan ook helpen in het verbruik bij het douchen.

Ik vraag mijzelf trouwens wel af de tarieven uiteindelijk niet omlaag gaan als de buffers overal aangevuld zijn. Volgens mij zijn ze op dit moment flink aan het 'vooruitkopen': https://www.rijksoverheid...rheid-5---5-augustus-2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
henkebek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:44:
[...]
Het grootste verbruik van gas is de verwarming. Het met 5 personen 10 minuten per dag douchen is relatief gezien niet echt één van de oorzaken van een hoog gasverbruik. Bij iedereen zal de jaargrafiek er ongeveer zo uitzien (en in de warmste maanden douchen we vaak 2 keer per dag).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3Ehl64fm6vPO_RyLX7dn9Qf600=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYppQqmxYC6zIaRDP7RAIvIv.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zijn overigens ook een gezin met 4 personen en douchen per dag gemiddeld 1 x 10-20 minuten. Ons verbruik ligt op 1.350M3 per jaar.

Heb er al aan zitten denken om een muntjesapparaat op te hangen voor een stukje bewustwording :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-ho4m9I19Jl_mbbF-as2J2snYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9O9xa1WTU5Kx5sZFRd4VP7WN.jpg?f=user_large

Bron: https://www.pricewise.nl/...-om-veel-gas-te-besparen/

[ Voor 15% gewijzigd door A3-D op 05-08-2022 16:27 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
CoffeeMachine schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Wellicht een suf inkoppertje maar een waterbesparende kraan kan ook helpen in het verbruik bij het douchen.

Ik vraag mijzelf trouwens wel af de tarieven uiteindelijk niet omlaag gaan als de buffers overal aangevuld zijn. Volgens mij zijn ze op dit moment flink aan het 'vooruitkopen': https://www.rijksoverheid...rheid-5---5-augustus-2022
Goed idee, zal ik ook naar kijken, we gebruiken al een water besparende doucekop maar allicht is daar ook nog wat mee te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:57

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

A3-D schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Het grootste verbruik van gas is de verwarming. Het met 5 personen 10 minuten per dag douchen is relatief gezien niet echt één van de oorzaken van een hoog gasverbruik. Bij iedereen zal de jaargrafiek er ongeveer zo uitzien (en in de warmste maanden douchen we vaak 2 keer per dag).
[Afbeelding]

Wij zijn overigens ook een gezin met 4 personen en douchen per dag gemiddeld 1 x 10-20 minuten. Ons verbruik ligt op 1.350M3 per jaar.

Heb er al aan zitten denken om een muntjesapparaat op te hangen voor een stukje bewustwording :)
That's a bingo. Als er niet gestookt wordt hier zitten we tussen 0,4 en 0,8 m3 per dag. In het stookseizoen pieken we op 18 m3 :X (oude ketel uit 2006 hangt hier nog :'( )

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Als we geswitched zijn van energieleverancier dan wordt ons altijd het 1e jaar gevraagd of de gas meterstanden wel juist zijn. Doordat we een warmtepompboiler hebben gebruiken we in de periode mei t/m september geen gas. Daar zetten de energieboeren altijd weer vraagtekens bij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:51
Wowhead schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Goed idee, zal ik ook naar kijken, we gebruiken al een water besparende doucekop maar allicht is daar ook nog wat mee te winnen.
Daar heb je natuurlijk ook gradaties in. Mijn waterbesparende douchekop deed (koud water) 10L per minuut. De Niebla doet nu 5L per minuut. Er komt minder water uit, maar het valt reuze mee qua beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 13:03
Trichoglossus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Daar heb je natuurlijk ook gradaties in. Mijn waterbesparende douchekop deed (koud water) 10L per minuut. De Niebla doet nu 5L per minuut. Er komt minder water uit, maar het valt reuze mee qua beleving.
Maar bespaar je hier ook gas mee? Je ketel gaat er niet minder om stoken of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25

TFHfony

Professional Weirdo

thomastvd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Maar bespaar je hier ook gas mee? Je ketel gaat er niet minder om stoken of zie ik dat verkeerd?
Als je minder warm water gebruikt, gebruik je ook minder gas om datzelfde water te verwarmen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johansw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:28
alki schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Even bellen ze stonden hier aan de deur met een zeker dalen contract, met verglijkbare tarieven. Volgen jaar 15% korting en het jaar erna 10%
Bij mij was dat "zeker dalen" in het 2e 30% en 15% ikorting in het derde jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet dat warm water normaal gesproken niet zo'n groot aandeel heeft in het verbruik. Maar zo'n hoog gasverbruik voor een flat van 60 m2 moet toch op een andere manier te verklaren zijn dan door verwarming. Zou je denken in elk geval.

On topic: Buiten GC/Univé is er ook nog een vast contract af te sluiten bij Gewoon Energie. Wel duur: 1 jaar vast voor normaal 77 cent/Kwh, Dal 60 cent/ Kwh. Gas 2,65 per m3. En dat is met 9% Btw.

[ Voor 5% gewijzigd door henkebek op 05-08-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik twijfel nog steeds om het aanbod van GC/Unive voor 3 jaar te accepteren (heb wel de prijzen per 4 augustus, dus helaas weer hoger!) Maar zit nog met één openstaand punt.

Ik verbruik ongeveer 2.100Kwh en lever daarnaast ongeveer 3.000 kwh terug aan het net. Dat is bij het GC/Unive contract niet perse gunstig.

Toch moet ik vanaf september wat anders, omdat de tarieven bij de huidige partij (ENGIE) helemaal scheef lopen.

Heeft het zin om voor alleen stroom toch elders te kijken ivm de hogere TLV? Gas zou ik dan vastzetten bij GC/Unive (Ik zie Eneco meerdere malen voorbij komen) Alleen lever ik in de winterperiode natuurlijk bijna niks terug. Hooguit nog wat in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 13:03
TFHfony schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

Als je minder warm water gebruikt, gebruik je ook minder gas om datzelfde water te verwarmen.
Misschien is het bij mij dan anders. Beetje aparte situatie maar wij hebben 2 badkamers die op 1 geiser zijn aangesloten. Ik heb het idee dat de geiser gewoon "aan" gaat of ik de kraan nu half of helemaal open zet. Er is hier dus geen warm water opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier een gezin met 2-5 personen (50% van de tijd 2 de andere 50% 5) we verbruiken voor warm water (lees douchen, want in de keuken hebben we een boiler) 7m3 per maand inmiddels, dat was een stuk meer…. Tot dat ik een google speakertje via home assistant aanstuur als er iemand langer dan 4 minuten onder de douche staat…. 😜 afgelopen jaar 100 kuub minder gas verbruikt, alleen douchen, ook minder gestookt. Ik vermoed dat ik 25 kuub op het warme water heb bespaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 19:35
Ballantines schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:40:
Ik twijfel nog steeds om het aanbod van GC/Unive voor 3 jaar te accepteren (heb wel de prijzen per 4 augustus, dus helaas weer hoger!) Maar zit nog met één openstaand punt.

Ik verbruik ongeveer 2.100Kwh en lever daarnaast ongeveer 3.000 kwh terug aan het net. Dat is bij het GC/Unive contract niet perse gunstig.

Toch moet ik vanaf september wat anders, omdat de tarieven bij de huidige partij (ENGIE) helemaal scheef lopen.

Heeft het zin om voor alleen stroom toch elders te kijken ivm de hogere TLV? Gas zou ik dan vastzetten bij GC/Unive (Ik zie Eneco meerdere malen voorbij komen) Alleen lever ik in de winterperiode natuurlijk bijna niks terug. Hooguit nog wat in september.
Waarom zou je gas en elektra bij elkaar houden? Omdat dat vroeger altijd zo ging? Ik ben er van overtuigd dat steeds vaker mensen dit los zullen trekken.
Ik zit in vergelijkbare situatie en ga mijn stroom naar eneco leveren voor 61 cent. Gas via GC/unive.

Wat betreft dat douchen...korter douchen, een waterbesparende kop, hem niet vol open zetten en minder heet douchen doet je warmwaterverbruik met douchen wel aardig reduceren. Maar dit lijkt me als je net begint met zuiniger omgaan met energie niet je nummer 1 prioriteit.

[ Voor 11% gewijzigd door marteltor op 05-08-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-07 18:34
CoffeeMachine schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:44:
[...]
Dit is interessant maar roept ook veel vragen op. Kan je veronderstellen dat 100% gevuld ook betekend 100% gasverbruik van Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:44
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een verbruik grafiek is makkelijker dan een geld grafiek... Hier overigens een beter geïsoleerde tussenwoning gok ik, alleen gas voor douche/bad/verwarming. Ook twee kinderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g9LU06JwJmniNwzVvjtCUCtu5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMocBA3hOS5zbxwjwEYz0iFt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 229 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4