Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 228 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.558 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fgd007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:05:
Ik probeerde een offerte voor Duurzaam dalen 3 jr te krijgen maar ik krijg daar geen bedrag meer uit helaas. Prijs blijft leeg. Hebben jullie dat ook?

Ik ga van 250 naar 750 per maand. € 2.96 euro per m3 gas tot begin oktober.
Als je die pagina opent staat er toch duidelijk dat je moet bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:55
Ik wil de wintermaanden doorbrengen met een aanbieder die een variabel elektra contract kan aanbieden.
Nu kijk ik al week rond maar mijn vermoeden is dat de prijzen op de website van de aanbieder niet echt overeenkomen met de prijzen die ze aangeboden krijgen bij een ‘verlengvoorstel’.
Wie weet waar ik nu op dit moment de goedkoopste elektra kan krijgen?

Voor gas ga ik sowieso 3 jaar naar GC en na febr wss naar Eneco ivm hoge TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 20:08
hoihoi66 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 05:29:
Ik wil de wintermaanden doorbrengen met een aanbieder die een variabel elektra contract kan aanbieden.
Nu kijk ik al week rond maar mijn vermoeden is dat de prijzen op de website van de aanbieder niet echt overeenkomen met de prijzen die ze aangeboden krijgen bij een ‘verlengvoorstel’.
Wie weet waar ik nu op dit moment de goedkoopste elektra kan krijgen?

Voor gas ga ik sowieso 3 jaar naar GC en na febr wss naar Eneco ivm hoge TLV.
Volgens mij bieden energiebedrijven alleen nog maar modelcontracten aan als je daar naar wil overstappen.
De variabele contracten met “iets” lagere prijzen dan model contract zijn alleen voor klanten die dat al waren maar waarvan het vaste contract is afgelopen.

De prijzen van alle modelcontracten kan je hier vinden

https://www.overstappen.nl/energie/energietarieven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Supershiva schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:00:
[...]

Volgens mij bieden energiebedrijven alleen nog maar modelcontracten aan als je daar naar wil overstappen.
De variabele contracten met “iets” lagere prijzen dan model contract zijn alleen voor klanten die dat al waren maar waarvan het vaste contract is afgelopen.

De prijzen van alle modelcontracten kan je hier vinden

https://www.overstappen.nl/energie/energietarieven/
Er zijn nog wel niet-modelcontracten af te sluiten.

Op die overstappen pagina staat BudgetEnergie met 0,99 per kWh en 3,99 voor een m3 gas, dat is flink aan de prijs.

Maar als ik op BudgetEnergie.nl mijn postcode en verbruik invul komen er andere prijzen uit, nl 0,71/kWh en 3,09/m3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:12
Hier een aflopend 1 jarig contract bij Engie, nog met mooie tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueckpE85hqG_WOm26JFTTfL_yc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIZjetmLTsDmHHQQFMSkATlv.jpg?f=user_large

Een nieuw aanbod gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn61i4TVhYgW6zRyPuvs_gPAIB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0lJvcjfFPb3yO9mF48o4HMNf.jpg?f=user_large

Lijkt een van de hogere gezien eerdere reacties en vergelijkingen.

Ook maar voor het 3 jarig Unive / Greenchoice contract gegaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

DaanMc schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:25:
Hier een aflopend 1 jarig contract bij Engie, nog met mooie tarieven:

[Afbeelding]

Een nieuw aanbod gekregen:

[Afbeelding]

Lijkt een van de hogere gezien eerdere reacties en vergelijkingen.

Ook maar voor het 3 jarig Unive / Greenchoice contract gegaan 8)
"Alsjeblieft!" :)
holy cow... dat is geen leuk verjaardagscadeautje.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

Verona27 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:18:
Net ook GC gebeld voor 3 jaar dalen. Kreeg een tariefblad met tarieven aangeboden vanaf 01.07.2022. Voor gas ga ik volgens dit blad 1,95899 per m3 betalen. Toch nog best vors, maar hopelijk beter dan Vattenfal variabel waar ik anders vanaf 1 oktober aan ben overgeleverd.
Dat is deze?

https://www.google.com/ur...Vaw2TCHLIEUe_eersxsNqNEUz

Maar, ook zij kunnen dat toch nog tussentijds aanpassen?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 08:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:52:
[...]

Als je die pagina opent staat er toch duidelijk dat je moet bellen?
https://www.greenchoice.n...n-univ%C3%A9-20220701.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:11
Ik kwam deze nog tegen op Pepper..

Ik logde zojuist in op de website van Vattenfall en kwam tegen dat je een blijven loont korting krijgt maar deze wel eerst zelf moet activeren.
De korting is als volgt opgebouwd:

• In het eerste jaar geldt een korting van 10%
• In het tweede jaar geldt een korting van 15%
• In het derde jaar geldt een korting van 20%
• In het vierde jaar geldt een korting van 25%
• Na het vierde jaar blijft de korting van 25% gelden

De huidige tarieven zijn voor mij aantrekkelijker, dan de Greenchoice/Unive contracten, maar je blijft bij Vattenfall toch variabel zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
DaYwaLkUr schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Ik kwam deze nog tegen op Pepper..

Ik logde zojuist in op de website van Vattenfall en kwam tegen dat je een blijven loont korting krijgt maar deze wel eerst zelf moet activeren.
De korting is als volgt opgebouwd:

• In het eerste jaar geldt een korting van 10%
• In het tweede jaar geldt een korting van 15%
• In het derde jaar geldt een korting van 20%
• In het vierde jaar geldt een korting van 25%
• Na het vierde jaar blijft de korting van 25% gelden

De huidige tarieven zijn voor mij aantrekkelijker, dan de Greenchoice/Unive contracten, maar je blijft bij Vattenfall toch variabel zitten..
Dat ben je wel verplicht om je meter uit te laten lezen door henzelf :+

Op welke korting gelden die prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
elektriekert schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

https://www.vattenfall.nl...waarden-blijven-loont.pdf

1. Je krijgt korting over de variabele leveringskosten van stroom per kWh. Niet op de vaste leveringskosten, btw en overheidsheffingen en netbeheerkosten.

2. Je kunt geen gebruik maken van Blijven Loont als je al een andere korting op je contract ontvangt of als je een Modelcontract hebt.

Kortom lijkt leuker dan het daadwerkelijk is. Maargoed, alle beetjes helpen.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Ze hebben bij Greenchoice/Unive 3 jaar duurzaam dalen de tarieven aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIB-TI9cinxA0d5UO7Ufeebb7L4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWs4pFAcbwqvkYKUHkkwkBT7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
elektriekert schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Ik ga van normaaltarief van € 0,364 naar € 0,336
En Dal ga ik van € 0,308 naar € 0,254
Gas lijkt hetzelfde te blijven.. € 1,639

Dus ik heb nog even om mijn GC/Unive deal te cancellen, ik heb geen idee was wijsheid is.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ballantines schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:57:

[Afbeelding]
Gas + 30% en stroom +15% in een maand tijd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
stin00 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

https://www.vattenfall.nl...waarden-blijven-loont.pdf

1. Je krijgt korting over de variabele leveringskosten van stroom per kWh. Niet op de vaste leveringskosten, btw en overheidsheffingen en netbeheerkosten.

2. Je kunt geen gebruik maken van Blijven Loont als je al een andere korting op je contract ontvangt of als je een Modelcontract hebt.

Kortom lijkt leuker dan het daadwerkelijk is. Maargoed, alle beetjes helpen.
Dan ben ik benieuwd wat mijn variabele kosten worden na afloop van het contract.
Bij het afsluiten als nieuwe klant was gas totaal rond de 3,30€

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert

[Afbeelding]
Dan was ik gisteren net op tijd. 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
elektriekert schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Haha, kut. Ik ben vandaag precies een dag te laat 7(8)7

Net wel even afgesloten d:)b en dan wachten we Coolblue nog maar even af.
marteltor schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:27:
Weten jullie de terugleververgoeding bij de GC/Univé deal?
Die staat inderdaad niet in de tabelletjes waar je ze zou verwachten.
"Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan een vergoeding van 11,5 cent per kWh exclusief btw voor de nettoteruglevering."

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 15:21

[Afbeelding]
Gelukkig heb ik dit op maandag nog voor de oude prijzen af kunnen sluiten. Het was nog enigszins een no-brainer, al weet je nooit precies wat de prijzen volgend jaar gaan doen. Maar met dit aanbod zou ik misschien toch variabel blijven zitten als je een bestaande kant bent ergens en redelijke prijzen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 17-09 18:50
DaYwaLkUr schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Dus ik heb nog even om mijn GC/Unive deal te cancellen, ik heb geen idee was wijsheid is.. :(
Mooie prijzen toch. Ik zit nu ook wel in dubio. Overstappen naar GC/Unive of toch wachten tot Vattenfall over 4 weken met een aanbod komt. Eind september loopt het 1 jarige contract af bij mij. Was jij al lang klant bij ze? En hoe lang van te voren kreeg je dit aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:24

[Afbeelding]
Woah dan was ik gisteren precies op tijd. Heb nog tot morgen om het aanbod te accepteren. Zal maar eens op de knop in de mail klikken! Dank voor de update. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:02

[Afbeelding]
Dat was te verwachten. Ze hebben het zelfs langer volgehouden dan ik dacht. :+ De tarieven waren behoorlijk laag vergeleken met de rest van de markt.

De GC/Univé deal is er al een paar maanden (met veel scherpere tarieven in het begin). :)

Velen hebben mensen die begin dit jaar voor 3 jaar hebben bijgetekend bij andere partijen voor bedragen rond de € 1,50/m³ werden bijna uitgelachen. Zij lachen nu de mensen uit die toen niet hebben bijgetekend. Ik vraag me af of de groep die voor deze nieuwe GC/Univé deal kiest straks ook mensen mag uitlachen (als in: gaan de prijzen nóg verder omhoog?)... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Mawlana schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Dat was te verwachten. Ze hebben het zelfs langer volgehouden dan ik dacht. :+ De tarieven waren behoorlijk laag vergeleken met de rest van de markt.

De GC/Univé deal is er al een paar maanden (met veel scherpere tarieven in het begin). :)

Velen hebben mensen die begin dit jaar voor 3 jaar hebben bijgetekend bij andere partijen voor bedragen rond de € 1,50/m³ werden bijna uitgelachen. Zij lachen nu de mensen uit die toen niet hebben bijgetekend. Ik vraag me af of de groep die voor deze nieuwe GC/Univé deal kiest straks ook mensen mag uitlachen (als in: gaan de prijzen nóg verder omhoog?)... :+
Ach ja ik weet nog dat ik in Februari Zondergas heb opgezegd binnen bedenktijd :9 Dat was 5 jaar tegen 1,12 euro. 8)7

Uitlachen klinkt wel vrij negatief, laten we elkaar proberen te blijven helpen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goldenace007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11-2024
elektriekert schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Hier nog 1, gisteren afgesloten. Eerder had nog beter geweest maar geeft nu wat minder stress voorlopig. Iedereen in het topic bedankt ook voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
marteltor schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Mooie prijzen toch. Ik zit nu ook wel in dubio. Overstappen naar GC/Unive of toch wachten tot Vattenfall over 4 weken met een aanbod komt. Eind september loopt het 1 jarige contract af bij mij. Was jij al lang klant bij ze? En hoe lang van te voren kreeg je dit aanbod?
Ik stapte normaal ieder jaar over. Dus nu 1jr klant. Dit is nu variabel, was ook geen "echt" aanbod, maar de huidige tarieven als "vaste" klant. Zit nu alleen in dubio ik heb GC/unive (oude tarieven) afgesloten per 1-1-2023 (zit nog in de 14 dagen bedenk termijn). Nu weten we allemaal dat de kosten omhoog gaan, dus is het gokken? Gas verbruik is niet heel hoog hier 900m3, stroom echter 4500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Bao_mi1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Gelukkig heb ik dit op maandag nog voor de oude prijzen af kunnen sluiten. Het was nog enigszins een no-brainer, al weet je nooit precies wat de prijzen volgend jaar gaan doen. Maar met dit aanbod zou ik misschien toch variabel blijven zitten als je een bestaande kant bent ergens en redelijke prijzen krijgt.
Probleem is dat die variabele prijzen ineens kunnen stijgen, zonder dat je een goed alternatief kan vinden. Het is dus echt echt afhankelijk van je een kwestie van de juiste afweging maken:
1) Ik heb voldoende middelen om een eventuele verhoging op te vangen, dus ik neem het risico.
2) Ik heb voldoende middelen om een eventuele verhoging op te vangen, maar ik houd niet van risico's. Als de prijzen straks flink dalen, dan betaal ik wel een opzegvergoeding. Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben.
3) Ik heb onvoldoende middelen om een eventuele verhoging op te vangen. Nu weet ik tenminste wat ik straks maximaal kwijt ben aan energie. Met een beetje geluk kan ik ook het verbruik verlagen om de pijn iets te verzachten.
4) Waar is de voedselbank?
CarpeVentum schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Ach ja ik weet nog dat ik Zondergas heb opgezegd binnen bedenktijd :9 Dat was 5 jaar tegen 1,12 euro. 8)7

Uitlachen klinkt wel vrij negatief, laten we elkaar proberen te blijven helpen! :)
Uitlachen klinkt negatief, maar zo bedoelde ik het niet. Het was meer dat de mensen die voor een stukje zekerheid kozen bijna voor gek werden verklaard. Dat begrijp ik ook, want die tarieven waren doorgaans hoger dan wat in de markt op dat moment beschikbaar was én de hele situatie in Oekraïne was voor veel mensen een verrassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
Mawlana schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
[...]

Uitlachen klinkt negatief, maar zo bedoelde ik het niet. Het was meer dat de mensen die voor een stukje zekerheid kozen bijna voor gek werden verklaard. Dat begrijp ik ook, want die tarieven waren doorgaans hoger dan wat in de markt op dat moment beschikbaar was én de hele situatie in Oekraïne was voor veel mensen een verrassing.
Absoluut, veel mensen, waaronder ikzelf zagen het als iets wat wellicht richting de zomer weer wat zou afkoelen, dat we nog maar moesten zien wat voor vaart het zou lopen. Toen geen gekke gedachte, en ook nu maak ik met GC/Unive een keuze op basis van aannames. Maar gezien alle variabele aanbiedingen die ik zie langskomen voelt dat nu dan wel weer prima 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024

[Afbeelding]
Zit nu wel in dubio wat te doen. Opzich is het 3 jaar zekerheid, maar verbruik zelf ongeveer 2200kwh en lever bijna 5000 kwh terug via de zonnepanelen.
Iemand hier nog advies over? Blijven bij de huidige partij is geen optie (ENGIE) vraagt meer dan 3 euro voor ga en stroom rond de 53 cent (wel beter terugleveringstarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ballantines schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Zit nu wel in dubio wat te doen. Opzich is het 3 jaar zekerheid, maar verbruik zelf ongeveer 2200kwh en lever bijna 5000 kwh terug via de zonnepanelen.
Iemand hier nog advies over? Blijven bij de huidige partij is geen optie (ENGIE) vraagt meer dan 3 euro voor ga en stroom rond de 53 cent (wel beter terugleveringstarief)
Voor gas (als je dat gebruikt) gewoon vastzetten voor 3 jaar, goedkoper wordt het met de winter in aantocht niet en je kan er relatief goedkoop vanaf met een aflopende boete.

Voor electriciteit: Zoek een leverancier die jaarlijks saldeert. Wil je er meer aan verdienen dan kan het lonen een leverancier te zoeken met een hoge TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Vanmorgen aangemeld en kreeg inderdaad deze tarieven in de bevestigingsemail. Net een dag te laat :( dan blijf ik wel bij mijn variabele contract wat vooralsnog goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
DaYwaLkUr schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Wat je kunt doen is de ingangsdatum bv. op 1-1-2023 zetten, mochten de gunstige variabele al eerder verhoogd worden (zeer aannemelijk), dan zet je die datum gewoon weer wat naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:28

[Afbeelding]
Holy Moses! Gas per m3 met 50 cent omhoog ten opzichte van de 1 juli tarieven. Toch blij dat ik op tijd de knoop het doorgehakt! _/-\o_

Gaat nu een beetje op de Bitcoin lijken...wanneer stap je in of uit? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door A3-D op 04-08-2022 11:45 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ik vroeg me gisteren af wat de variabele tarieven van Coolblue Energie zouden zijn; die staan blijkbaar gewoon online: https://www.coolblue.nl/energie/modelcontract
Het modelcontract bevat dus de variabele prijzen. Wist ik niet, misschien best logisch :P

Oftewel: €0,58 per kwh (onafhankelijk hoog/laag) en €2,59 per kuub gas.

Kortom, voor wie bij Coolblue Energie zit, is die 3 jaar vast bij GC/Unive eigenlijk best wel een no-brainer. Die is ondanks de prijsverhoging van vandaag al direct goedkoper en verder kan je toch nergens anders heen waar het goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is een no-brainer als je ervan uitgaat dat de prijzen zo extreem hoog blijven de komende 3 jaar.

De komende winter is dat nagenoeg zeker, maar wat er na de winter gaat gebeuren weet niemand. Als er een recessie komt of nieuwe fracking locaties geopend worden kunnen de prijzen ook dalen.

Met de GC prijzen van 1 juli was ik overtuigd maar met de GC prijzen van vandaag niet.

[ Voor 13% gewijzigd door wian op 04-08-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brny
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 16:30
A3-D schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Holy Moses! Gas per m3 met 50 cent omhoog ten opzichte van de 1 juli tarieven.
Als ze de lagere BTW niet verlengen ga je in de koudere maanden al richting de 60 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

CarpeVentum schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Ach ja ik weet nog dat ik in Februari Zondergas heb opgezegd binnen bedenktijd :9 Dat was 5 jaar tegen 1,12 euro. 8)7
Oei! :X :( Wat deed je daartoe besluiten? Hoop op "in de zomer zijn de tarieven lager"? Was vast nog net voor start van de oorlog in Oekraïne.

Edit: ah ik zie het al, was letterlijk 3 dagen voor begin van de oorlog ivm hoge teruglevertarieven zonnepanelen bij Delta, hoop op goedkoper overstapen in juli en het risico om lang aan 5 jaar aan een partij vast te komen zitten die failliet kan gaan. Soms zit het niet mee met de timing. :|

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 04-08-2022 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
wian schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:29:
Het is een no-brainer als je ervan uitgaat dat de prijzen zo extreem hoog blijven de komende 3 jaar.

De komende winter is dat nagenoeg zeker, maar wat er na de winter gaat gebeuren weet niemand. Als er een recessie komt of nieuwe fracking locaties geopend worden kunnen de prijzen ook dalen.

Met de GC prijzen van 1 juli was ik overtuigd maar met de GC prijzen van vandaag niet.
als je het contract 1 jaar en een dag aanhoudt en dan overstapt is de boete 75 euro per product...nou dat vind ik wel te overzien. Als ik met 1050 m3 verbruik 10 cent kan besparen door over te stappen dan heb ik al profijt tegen die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47

[Afbeelding]
De tarieven worden echt onbetaalbaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:57
Bao_mi1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Ik baal enorm, vanochtend contact met ze gehad en ben dus precies een dag te laat :-(
Even door zitten rekenen en die dag maakt voor ons 723,- verschil op jaarbasis.
Maar als nog met deze tarieven is het aantrekkelijk om voor ze te kiezen t.o.v. Oxxio variabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:28
brny schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Als ze de lagere BTW niet verlengen ga je in de koudere maanden al richting de 60 cent.
Ik ga er vanuit dat de verlaging van de BTW wordt verlengd. Met deze tarieven is de kans groot dat veel mensen in de problemen komen als er niet een financieel buffertje is….

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
A3-D schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Ik ga er vanuit dat de verlaging van de BTW wordt verlengd. Met deze tarieven is de kans groot dat veel mensen in de problemen komen als er niet een financieel buffertje is….
dan breekt de pleuris uit dat is zeker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
wian schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:29:
Stel na 6 maanden dalen de prijzen weer aanzienlijk. Dan betaal je 200 euro boete.

Als wij nu niks doen, betalen we straks ~200 euro per maand meer.
Als we overstappen betalen we straks ook ongeveer 200 euro per maand meer.

De komende winter gaan de variabele prijzen ongetwijfeld stijgen. Ik denk dat je met dit contract snel 50-100 euro per maand gaat besparen tov de variabele prijzen dan.

Stel daarna dalen de prijzen weer? Na 6 maanden mag je voor 200 euro boete weer van de boel af. Eigenlijk gok je met 200 euro als je variabele tarief nu hoger is dan de GC deal. Of 60-80 kuub gas :P dat is niet heel veel.

Het zou zeker zonde zijn van de 200 euro, maar het is een relatief 'goedkope' verzekering mocht het toch alleen maar duurder worden.

Heb je nu nog een contract van laten we zeggen <40 cent per kwh dan zou ik ook anders oordelen.
Als er een recessie komt of nieuwe fracking locaties geopend worden kunnen de prijzen ook dalen.
Ik denk dat die recessie juist mede komt door de energieprijzen, een tekort aan gas lossen we niet op als mensen het geld niet meer hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
Van de GC/Univé deal zijn de tarieven volgens mij tot nu toe iedere maand verhoogd. De verhoging kon ieder moment doorgevoerd worden dus.

Ik vind het jammer dat mensen blijven misgrijpen omdat ze nog even wilden nadenken over het aanbod. Dit terwijl we in Nederland gewoon nog 14 dagen op ons gemak kunnen nadenken na het aangaan van een nieuw contract (tenzij je ervoor kiest om het contract vóór het verstrijken van de bedenktijd laat ingaan geloof ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Richh schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Stel na 6 maanden dalen de prijzen weer aanzienlijk. Dan betaal je 200 euro boete.
En als de prijzen echt lager worden dan willen energiemaatschappijen je ook weer graag als klant hebben en een vast contract aanbieden. En waarbij je tevens een opzegvergoeding kan krijgen dus per saldo is de boete misschien 100 euro of zelfs nihil.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Jezus. Als ik had bedacht dat ze niet per 1 augustus maar per 4 augustus zouden gaan had ik er gisteren nog even naar gekeken in plaats van vandaag. Ik wist toch zeker dat ik al te laat was :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-09 20:01
Er is gisteren hier ook aangegeven dat er nog enkele tientallen contracten beschikbaar waren. Dat geeft ook aan dat men bezig is met verhoging en/of beperking van het aanbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
Bjorn180179 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

En als de prijzen echt lager worden dan willen energiemaatschappijen je ook weer graag als klant hebben en een vast contract aanbieden. En waarbij je tevens een opzegvergoeding krijgt dus per saldo is de boete misschien 100 euro of zelfs nihil.
Ik zal binnenkort eens een rekenmodule maken om te bepalen vanaf welk punt het interessant wordt om het contract voortijd te beëindigen. Betwijfel overigens wel of zo’n tool volgend jaar al nuttig wordt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 12:35
A3-D schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:54:
[...]
Met de huidige tarieven is die BTW verlaging van 12% hoogst waarschijnlijk niet voldoende om veel mensen uit de problemen te helpen. Het is nu al de hoogste inflatie sinds 1975, de toekomst ziet er voorlopig niet rooskleurig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
besteller2019 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:31:
Er is gisteren hier ook aangegeven dat er nog enkele tientallen contracten beschikbaar waren. Dat geeft ook aan dat men bezig is met verhoging en/of beperking van het aanbod.
Wacht even, bedoel je dat dat toen een signaal was dat ze snel de prijzen zouden verhogen? OF dat het een signaal is dat ze nu nog wat gaan veranderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-09 06:58
hoihoi66 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:45:
Ik wil dolgraag voor gas naar Unive/GC maar ben nog met vakantie tot zaterdag :(. Hoop dat ik in het weekend een contract kan afsluiten bij ze.

Zoals aangegeven wil ik alleen voor gas naar ze maar hoe zien de elektra prijzen eruit bij GC? Deze wil ik liever variabel en pas in laten gaan in febr. ivm een hoge TLV bij Eneco.
Wie is lkkr goedkoop met zijn elektra? ;)
Met de huidige verhoging komt dit je nu duur te staan...Bellen vanuit het buitenland is toch niet zo lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
Jasper Janssen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Wacht even, bedoel je dat dat toen een signaal was dat ze snel de prijzen zouden verhogen? OF dat het een signaal is dat ze nu nog wat gaan veranderen?
Een collega van mij kreeg gisteren te horen dat er nog enkele tientallen contracten beschikbaar waren. Dat heb ik hier toen ook meteen gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Jasper Janssen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Vaak wordt een hoeveelheid gas ingekocht tegen een bepaald tarief waardoor constructies als zo'n contract rendabel zijn. Als die hoeveelheid gas ongeveer op is, wordt het aanbod herzien. Al is dat misschien iets te simplistisch, ze hebben vaak wel beperkt aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
besteller2019 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

Een collega van mij kreeg gisteren te horen dat er nog enkele tientallen contracten beschikbaar waren. Dat heb ik hier toen ook meteen gepost.
Tja, ik lees hier nu eenmaal niet dagelijks ook wanneer het eigenlijk wel zou moeten :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pikstert schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

Met de huidige verhoging komt dit je nu duur te staan...Bellen vanuit het buitenland is toch niet zo lastig?
Kruideniersmentaliteit doet veel mensen de das om. Bellen vanuit het buitenland was te duur met zijn sim en nu is de aanbieding honderden euro's duurder.

Je ziet in dit topic ook veel mensen die denken 'Ik wacht even af wat mijn variabele contract gaat doen over 3 weken', maar daarbij vergeten ze een paar dingen.
1. Je variabele contract is maar een paar maanden tot de volgende prijswijziging
2.Het afkopen van een vast (3-jarig) contract kost naar verhouding peanuts met prijsverhogingen van 10% per maand.
3. De winter komt eraan, angst zal toenemen en dus de prijs gaat omhoog

Je kan dus gokken op verbetering de komende 3 jaar, wel een hoog risico.
Of je betaalt nu misschien max een paar honderd euro teveel en koopt je contract af wanneer de tarieven flink zakken.
Of je bent spekkoper en zit 3 jaar zonder stress op de bank wetende dat je flink veel geld hebt bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
[...]

:( ik baal als een stekker. Zit in Turkije en wist niet hoelang ik aan de lijn moest hangen. Wss rond de 1 euro per min.
Nu weet ik dus niet meer voor welke aanbieder ik moet gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Er wordt hier nu door een aantal mensen gesuggereerd dat iedereen die 'te laat' is, voor de komende jaren gedoemd is. Maar dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn.

Er hangt op dit moment natuurlijk heel veel onzekerheid boven de markt, maar als gasprijzen zo hard omhoog kunnen, dan kunnen ze ook weer net zo hard omlaag.

De olieprijs lag ruim anderhalve maand geleden nog 33% hoger. Als je toen had gezegd dat in zo'n korte tijd de prijs zo hard zou dalen (voor nota bene een brandstofproduct in tijden van energietekorten en oorlog), dan zou 99% ook hebben gezegd dat dat niet ging gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Uniciteit schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:05:
Er wordt hier nu door een aantal mensen gesuggereerd dat iedereen die 'te laat' is, voor de komende jaren gedoemd is. Maar dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn.

Er hangt natuurlijk heel veel onzekerheid boven de markt, maar als gasprijzen zo hard omhoog kunnen, dan kunnen ze ook weer net zo hard omlaag.

De olieprijs lag ruim anderhalve maand nog 33% hoger. Als je toen had gezegd dat in zo'n korte tijd de prijs zo hard zou dalen (voor nota bene een brandstofproduct in tijden van energietekorten en oorlog), dan zou 99% ook hebben gezegd dat dat niet ging gebeuren.
Het is jammer dat je niet direct hebt geregeerd op die mensen waardoor ik niet weet of ik mij aangesproken moet voelen :P

Maar goed, je hebt natuurlijk gelijk dat alles kan veranderen in positieve (of negatieve) zin. Iedereen heeft een andere risicobeleving,de ene laat het allemaal gebeuren en de andere wilt liever zekerheid.

Voor de laatste persoon is het natuurlijk wel interessant als dat negatieve gedeelte jarenlang kan worden afgekocht voor onderstaande bedragen. Zie het als een verzekeringspremie, gebruik je het niet dan heb je goed geboerd en gebruik je het wel dan is er dus een aanbieding die je geld gaat besparen.

Afbeeldingslocatie: https://static.gaslicht.com/v/026d13be/UserFiles/Image/Thumbnail_400/infographic-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

Er hangt op dit moment natuurlijk heel veel onzekerheid boven de markt, maar als gasprijzen zo hard omhoog kunnen, dan kunnen ze ook weer net zo hard omlaag.

De olieprijs lag ruim anderhalve maand geleden nog 33% hoger. Als je toen had gezegd dat in zo'n korte tijd de prijs zo hard zou dalen (voor nota bene een brandstofproduct in tijden van energietekorten en oorlog), dan zou 99% ook hebben gezegd dat dat niet ging gebeuren.
Dit werd ook geroepen toen de gasprijzen gingen stijgen en boven de 2 euro/m3 kwamen. Het werd zelfs als argument gegeven om vooral niet iets vast te gaan leggen, maar inmiddels gaat de prijzen voor gas richting de 3 euro/m3, midden in de zomer... terwijl de prijzen volgens iedereen in de zomer zouden dalen.
De situatie met Rusland en Oekraïne zie ik niet snel verbeteren en met een winter straks in aantocht, zie ik die prijzen echt niet naar beneden gaan.
Olie is een ander verhaal: Er dreigt een recessie... Dan zakt de vraag naar olie in elkaar.
Ik ben in ieder geval blij geen gas aansluiting te hebben en dankzij de zonnepanelen zo'n 2000kWh per jaar te gebruiken waardoor de schade redelijk te overzien is. Ik heb nog 2 panelen en een microinverter liggen. Misschien die 2 panelen ook nog maar eens snel monteren.
Wat de stroomprijs precies gaat doen weet ik nog niet. Momenteel zit ik bij Powerpeers waar ik zo'n 35ct/kWh betaal. Maar waar die prijs in januari naar toe gaat....

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Zo, ik heb ook maar een 'verzekering' afgesloten..weliswaar 1 dag te laat, maar goed...you can't have it all.

Ik zit nu bij Vattenfal tot 30 september.
Mijn overopbrengst van 500-1000kwh gaat naar Eneco voor 61 cent teruglevergoeding per 1 oktober.
En per 1 januari nu toch de Unive/GC deal genomen. Ingangsdatum 1 januari, zodat ik nog okt-nov-dec kan profiteren, mocht Vattenfal toch met een mooi aanbod komen. Mocht Vattenfal duurder zijn dan 2,46 euro per m3, dan laat ik Unive/GC eerder in gaan. Dank voor de tip hiervoor, van wie die dan ook kwam :)

En mocht volgend jaar blijken dat ik een slechte deal heb, dan betaal ik 100 euro boete. Met een jaarvebruik van 1050m3 is dat het snel waard. Want als in april 2023 het tarief elders enkele tientallen centjes lager is, dan verdien ik dat zo terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181

Nog geen jaar geleden was voor mij de gasprijs iets van €0,77m3, nu betaal je rond de €3,= of meer voor een variabel contract, dus zo'n 300% meer in nog geen jaar tijd. Stel je voor dat de benzine binnen een jaar tijd naar ruim €6,= per liter gaat, dan krijg je vooroorlogse geldontwaarding, wat nu al langzaam in gang is gezet door de huidige inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

Het is jammer dat je niet direct hebt geregeerd op die mensen waardoor ik niet weet of ik mij aangesproken moet voelen :P
Mijn post was ook meer om mensen gerust te stellen en niet zo zeer om mensen aan te spreken. :)
TFHfony schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Dit werd ook geroepen toen de gasprijzen gingen stijgen en boven de 2 euro/m3 kwamen. Het werd zelfs als argument gegeven om vooral niet iets vast te gaan leggen, maar inmiddels gaat de prijzen voor gas richting de 3 euro/m3, midden in de zomer... terwijl de prijzen volgens iedereen in de zomer zouden dalen.
We zitten nu echter nog midden in een volatiele periode.

De stijging van de gasprijzen is ongeveer een jaar geleden begonnen. Weliswaar vervelend, maar toen nog wel op een dusdanige manier dat dat weinig consumenten en bedrijven in de problemen zou brengen. De extreme bewegingen zijn pas begin december, 8 maanden geleden, begonnen.

8 maanden is qua tijdsverloop echt niets.

Ik heb zelf ook gekozen voor het vastzetten van mijn tarieven, aangezien ik zelf ook met zorgen kijk naar aanstaande winter.

Dat betekent niet dat het nooit meer goedkomt. De prijs kan nog makkelijk naar €3/m3 en daar voorbij. Maar vroeg of laat daalt, juist door de hoge prijzen, de vraag naar gas en energie. Tegelijkertijd zijn bedrijven en overheden massaal bezig met alternatieve aanvoerroutes voor gas.

Die combinatie (een daling van de vraag naar gas en een stijging van de aanvoer), gaat vroeg of laat de prijs weer drukken.

Hoe snel dat gaat lukken is nog afwachten. Volgende zomer kunnen we er al een stuk relaxter bijzitten, maar het kan ook nog een paar jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Een daling van de olieprijs heeft geen invloed op de elektraprijs omdat olie, en afgeleiden daarvan, bijna niet gebruikt worden voor electriciteitsproducten (~1%). Vandaar ook dat je wel een prijsdaling ziet voor benzine, diesel e.d. en niet voor elektra en gas. Dat de olieprijs daalt komt vnl. door de (aankomende) recessies wereldwijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
pdukers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:04:
[...]
Een daling van de olieprijs heeft geen invloed op de elektraprijs omdat olie, en afgeleiden daarvan, bijna niet gebruikt worden voor electriciteitsproducten (~1%). Vandaar ook dat je wel een prijsdaling ziet voor benzine, diesel e.d. en niet voor elektra en gas. Dat de olieprijs daalt komt vnl. door de (aankomende) recessies wereldwijd.
Maar dat beweert @Uniciteit ook helemaal niet, toch? Er wordt alleen een voorbeeld gegeven van plotselinge stijging/daling van een product..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Waarom iedereen nog steeds zo op bellen is ingesteld verbaasd me nog steeds, ze hebben gewoon Whatsapp chat zonder gedoe met tijd in wacht verdoen en @hoihoi66 misschien kunnen ze je al toezegging doen voor contract via WA: https://www.greenchoice.nl/klantenservice/whatsapp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
crispo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Maar dat beweert @Uniciteit ook helemaal niet, toch? Er wordt alleen een voorbeeld gegeven van plotselinge stijging/daling van een product..
In mijn ogen legt hij wel een verband door "brandstofproduct" en "energietekorten" in een zin te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
hoihoi66 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

:( ik baal als een stekker. Zit in Turkije en wist niet hoelang ik aan de lijn moest hangen. Wss rond de 1 euro per min.
Nu weet ik dus niet meer voor welke aanbieder ik moet gaan.
Echt slim was dat niet omdat er al flink gewaarschuwd werd. Als je zo’n contract afsluit zit je met wachttijd een keer 30 minuten aan de lijn. Das 30 euro. Laat het 60 euro zijn….

Ik ben achteraf heel blij dat welkom energie failliet is gegaan. Door tweakers snel weg bij Eneco en naar Vattenfall. Toen bij Essent 3 jaar deal afgesloten. 1,08 gas en 0,24 kWh.

Al zie ik het ook gebeuren als de prijzen niet zakken dat alle bestaande contracten worden opengebroken en er een gemiddelde word gemaakt van zeg 2 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Verwijderd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Waarom iedereen nog steeds zo op bellen is ingesteld verbaasd me nog steeds, ze hebben gewoon Whatsapp chat zonder gedoe met tijd in wacht verdoen en @hoihoi66 misschien kunnen ze je al toezegging doen voor contract via WA: https://www.greenchoice.nl/klantenservice/whatsapp/
Eergisteren via de app GC benaderd waarbij ze aangaven dat ik enkel een contract kon afsluiten bijnze door te bellen. Via WA kon het niet. Op de vraag of ze mij konden terugbellen kon ook niet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Echt slim was dat niet omdat er al flink gewaarschuwd werd. Als je zo’n contract afsluit zit je met wachttijd een keer 30 minuten aan de lijn. Das 30 euro. Laat het 60 euro zijn….

Ik ben achteraf heel blij dat welkom energie failliet is gegaan. Door tweakers snel weg bij Eneco en naar Vattenfall. Toen bij Essent 3 jaar deal afgesloten. 1,08 gas en 0,24 kWh.

Al zie ik het ook gebeuren als de prijzen niet zakken dat alle bestaande contracten worden opengebroken en er een gemiddelde word gemaakt van zeg 2 euro.
Er werd wel gewaarschuwd maar aan de andere kant waren het priizen van juli. Ik dacht tot het weekend zal het wel zo blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
*offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 05-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoihoi66 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Eergisteren via de app GC benaderd waarbij ze aangaven dat ik enkel een contract kon afsluiten bijnze door te bellen. Via WA kon het niet. Op de vraag of ze mij konden terugbellen kon ook niet :(.
Ah duidelijk, balen!

offtopic:
Vervelende samenloop qua timing maar laat het hopelijk niet de vakantiepret beïnvloeden, lekker volgende keer voor vertrek checken en rustig op reis 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Alles hangt natuurlijk af van Putin. Nu komt er nog maar 20% door maar wie weet veranderd dat nog voor de koude maanden.
Hij kan nergens anders met het gas heen.
Laten we hopen dat dat zo is.
Daar zou ik niet zo stellig in zijn. Landen als India en China kopen maar al te graag goedkoop gas op ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rofdof
Tc-Chub schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Daar zou ik niet zo stellig in zijn. Landen als India en China kopen maar al te graag goedkoop gas op ;)
Er ligt maar een hele kleine pijpleiding en een nieuwe bouwen kost tien jaar. En lng ervan maken is weer duur. Daarnaast geven die landen schooierprijzen ivm met de eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
RnB schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:43:
Mijn contract bij Vattenfall loopt op 31 augustus af.
Ik hield mijn hart al vast, met alle verhalen van de verhogingen.
Maar volgens mij zijn onderstaande tarieven per 1 september best wel prima:

€0,272631 per kWh
€1,639332 per m3

Geen vaste prijzen, want die bieden ze naar eigen zeggen niet meer aan.

Naast de extra isolatiemaatregelen die we vorig jaar hebben genomen, zijn we nu als een malle offertes aan het opvragen voor lucht/lucht warmte pompen om ons gasverbruik te temperen.
Waar vinden jullie deze tarieven? Ik zit te spitten op die vattenfall site maar ik kan nergens iets vinden. Mijn contract loopt 31-8 a.s. af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Unito schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Waar vinden jullie deze tarieven? Ik zit te spitten op die vattenfall site maar ik kan nergens iets vinden. Mijn contract loopt 31-8 a.s. af.
Die krijg je wel, of niet... beetje een loterij soms. Zolang er nog elektra/gas beschikbaar is voor die prijs krijg je dat en anders krijg je een ander tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
ArcticWolf schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Die krijg je wel, of niet... beetje een loterij soms. Zolang er nog elektra/gas beschikbaar is voor die prijs krijg je dat en anders krijg je een ander tarief.
Ik zal niet de eerste zijn die dit raar vind.. 8)7 :) Ik begrijp dat we in een uitzonderlijke situatie zitten.
Dus tot die tijd maar afwachten wat ik ga betalen...? Of is overstappen nog zinvol?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
Kijkende naar de gas futures https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5419234 staan we vandaag op 194 Euro (per MWh, volgens mij) voor de leveringen die nu plaatsvinden.

Voor leveringen in Q1 '23 zit je op 190 Euro waarbij het pas in Q2/Q3 in '23 afzwakt naar 150 Euro en pas in medio '24 weer onder de 100 Euro.

Ter vergelijking: dit was de situatie van juli van dit jaar:*

Voor leveringen in Q1 '23 zit je op 120 Euro waarbij het pas in Q2/Q3 in '23 afzwakt naar 100 Euro en pas in medio '24 weer onder de 60 Euro.

Ter vergelijking: dit was de situatie van mei van dit jaar:*

Voor leveringen in Q1 '23 zit je op 90 Euro waarbij het pas in Q2/Q3 in '23 afzwakt naar 80 Euro en pas in medio '24 weer onder de 60 Euro.

Ik zie een trend...

*bron = Stratergy.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Unito schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Ik zal niet de eerste zijn die dit raar vind.. 8)7 :) Ik begrijp dat we in een uitzonderlijke situatie zitten.
Dus tot die tijd maar afwachten wat ik ga betalen...? Of is overstappen nog zinvol?
Zo gaat het altijd al, alleen nu zijn de tarieven eng hoog dus is het extra spannend.

Overstappen heeft weinig nut, al zie ik hier wat 3-jarige contracten langskomen. Maar die beginnen hoog en eindigen over 3 jaar wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
[...]

Ik heb gebeld. Mijn contract loopt op zelfde datum af. Tot 1 januari zouden die prijzen gelden volgens de dame voor klanten waarvan het contract af zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
vraag me eigen af als de prijs zo hoog wordt dat zeg maar 60% de rekening niet meer kunnen betalen of dan de gaskraan in Groningen nog meer open wordt gezet?

of kan dat scenario niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Mijn contract liep 31-7 af. Ik kreeg 11-7 een mail met daarin een link naar een "persoonlijk aanbod".

Op die pagina kon ik de variabele tarieven zien. Ook kreeg ik de optie om (tegen wat hogere tarieven) weer voor 1 jaar vast te gaan.

Wie weet krijg jij eind volgende week ook zo'n mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
bie100 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:42:
vraag me eigen af als de prijs zo hoog wordt dat zeg maar 60% de rekening niet meer kunnen betalen of dan de gaskraan in Groningen nog meer open wordt gezet?

Jawel, maar verwacht dat de overheden dan al ingrijpen... zelfs de grote energiemaatschappijen hebben het moeilijk. Juniper wordt al geholpen met een injectie van 7+ miljard euro en EDF wordt genationaliseerd... zo goed gaat het dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Uniciteit schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Mijn contract liep 31-7 af. Ik kreeg 11-7 een mail met daarin een link naar een "persoonlijk aanbod".

Op die pagina kon ik de variabele tarieven zien. Ook kreeg ik de optie om (tegen wat hogere tarieven) weer voor 1 jaar vast te gaan.

Wie weet krijg jij eind volgende week ook zo'n mail.
Dus het is nog maar afwachten of de 31-8 ers zo’n prijs krijgen ondanks dat dat aan de telefoon wel word gezegd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Dus het is nog maar afwachten of de 31-8 ers zo’n prijs krijgen ondanks dat dat aan de telefoon wel word gezegd?
De kans is aardig groot dat alle bestaande Vattenfall klanten een dergelijk modelcontract krijgen met dezelfde tarieven.. maar dit is inderdaad nooit 100% zeker. Hangt allemaal af van de markt.

Ik ben zelf ook Vattenfall klant momenteel en aan de telefoon konden ze me helemaal niets zeggen over welke tarieven ik eind september krijg bij einde contract. Ze gaf aan dat de kans op een 1 of meerjarig contract bijzonder klein was en dat ik 99% zeker alleen een modelcontract kan nemen. De tarieven waren - zoals het nu lijkt - de hier eerder genoemde tarieven (1.64 voor gas ofzo?) ipv de modelcontracten op hun site voor nieuwe klanten waar gas rond de 3.20 per kuub zit..

Ik vertrouw Vattenfall echter voor geen cent. Ze hebben al eens eerder de variabele tarieven eerder verhoogd dan op de 2 standaard momenten van 1 januari en 1 juli. Ik denk dat ze bestaande klanten graag behouden met relatief lage tarieven om vervolgens in de winter sky-high te gaan met de gasprijs.

Ik wilde eerst m'n GC/Unive contract in laten gaan vanaf 1 januari 2023, maar doe het nu al per einde 1 jaar contract Vattenfall. Wilde eigenlijk nog even 'profifteren' van het Vattenfall modelcontract tot december met relatief gunstige gasprijs, maar ze weigeren aan te geven welke tarieven ik zal krijgen over 2 maand. Ik durf de gok niet meer te nemen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• besteller2019
*offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 05-08-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
*offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 05-08-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
besteller2019 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
Extreem belangrijk dus dat heel Europa z.s.m. van het gas af gaat. Beter vandaag dan morgen.
Volgens mij heb je dan een verkeerd beeld van heel Europa. Ik was laatst bijv. een tijdje in Polen waar vrijwel het hele dorp nog kolen verstookt als centrale verwarming... Als je daar begint over zonnepanelen of een warmtepomp dan word je uitgelachen, met een maandsalaris van 500 euro kunnen ze dat nooit betalen. Het milieu is een stuk minder urgent als je nauwelijks geld hebt om dagelijks van te leven. Ze willen graag hoor, maar met een simpele arbeidersbaan is je perspectief daar 0.

De EU (dus niet eens heel Europa) wil volgens mij in 2049 volledig van natuurlijk gas af zijn.. dat duurt nog 27 jaar :D Heel Europa van het gas is een gigantische, tijdrovende en vooral complexe taak. Voor nu moeten we gewoon zuinig zijn met gas en ons verbruik terugdringen.. de eeuwig groeiende economie en thuis lekker de hele dag de binnenlucht op 20+ graden knallen hoeft niet.

Maargoed, heeft iemand nog een goede deal gespot die vergelijkbaar is met de GC/Unive deal? Daar gaat dit topic ten slotte over. Zijn Energie Direct 3 jaar dalen of consumind nog opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54
[...]

Ik kan de bedragen bevestigen, ik heb ze gebeld en kreeg deze bedragen door. In je online omgeving zie je ze niet. Je krijgt een aanbieding ergens in de laatste 2 weken en inderdaad zeer waarschijnlijk een variabel contract.

[ Voor 17% gewijzigd door kibber op 04-08-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Iemand hier recent variabele tarieven (voor een bestaande klant) ontvangen van vandebron?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
stin00 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

De kans is aardig groot dat alle bestaande Vattenfall klanten een dergelijk modelcontract krijgen met dezelfde tarieven.. maar dit is inderdaad nooit 100% zeker. Hangt allemaal af van de markt.

Ik ben zelf ook Vattenfall klant momenteel en aan de telefoon konden ze me helemaal niets zeggen over welke tarieven ik eind september krijg bij einde contract. Ze gaf aan dat de kans op een 1 of meerjarig contract bijzonder klein was en dat ik 99% zeker alleen een modelcontract kan nemen. De tarieven waren - zoals het nu lijkt - de hier eerder genoemde tarieven (1.64 voor gas ofzo?) ipv de modelcontracten op hun site voor nieuwe klanten waar gas rond de 3.20 per kuub zit..

Ik vertrouw Vattenfall echter voor geen cent. Ze hebben al eens eerder de variabele tarieven eerder verhoogd dan op de 2 standaard momenten van 1 januari en 1 juli. Ik denk dat ze bestaande klanten graag behouden met relatief lage tarieven om vervolgens in de winter sky-high te gaan met de gasprijs.

Ik wilde eerst m'n GC/Unive contract in laten gaan vanaf 1 januari 2023, maar doe het nu al per einde 1 jaar contract Vattenfall. Wilde eigenlijk nog even 'profifteren' van het Vattenfall modelcontract tot december met relatief gunstige gasprijs, maar ze weigeren aan te geven welke tarieven ik zal krijgen over 2 maand. Ik durf de gok niet meer te nemen :+
je kan beter wel 1 Jan opgeven als datum bij FC/Univé. Ik heb echt precies dezelfde situatie als jij :')

Vattenfal dus tot eind sep. Nu overgestapt naar gC/Univé voor gas, per 1 Jan. Meneer aan telefoon de situatie voorgelegd en gevraagd of ik het eerder in kon laten gaan als het aanbod van vattenfal over 4 weken toch tegenvalt. En dat kon. Hij zei zelf: dan kan je misschien toch nog 3 maanden van het voordelige modelcontract van vattenfal profiteren.

(Overigens, hier op Tweakers was met zonnepanelen altijd het motto: zoveel mogelijk panelen neerleggen. En dat betaalt zich nu uit. Met aardige teruglevering naar Eneco worden m'n kosten voor gas+stroom nu 170 euro per maand.)

[ Voor 5% gewijzigd door marteltor op 04-08-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:17:
[...]

Er ligt maar een hele kleine pijpleiding en een nieuwe bouwen kost tien jaar. En lng ervan maken is weer duur. Daarnaast geven die landen schooierprijzen ivm met de eu.
Kan je het wat duidelijker opschrijven? Volgens mij pakt hij met die 20% naar West Europa van nu al meer dan hij voorheen met 100% deed?

En over wat voor “schooierprijs” spreek je bij leveringen naar China en India?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bie100 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:42:

Volgens sommige experts heeft dat geen merkbaar effect op de gasprijs.

https://www.nporadio1.nl/...de-prijs-niet-zal-drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Kan je het wat duidelijker opschrijven? Volgens mij pakt hij met die 20% naar West Europa van nu al meer dan hij voorheen met 100% deed?

En over wat voor “schooierprijs” spreek je bij leveringen naar China en India?
De afname van alternatieve landen is niet zo groot. En de capaciteit van de leiding is ook marginaal. Om een nieuwe leiding aan te leggen kost dat bizar veel en kost jaren.
Het klopt dat Putin nu veel geld pakt op die leveringen. Maar Europa is flink bezig om alternatieve bronnen te vinden en in sneltreinvaart op duurzame bronnen over te stappen.
Als Ukraine wint dan zijn daar ook gigantische gasvelden waarbij pijpleidingen al in de buurt liggen.

De exacte prijs van de schooierbedragen ken ik niet maar ze betalen stuk minder.

Ze kunnen ook niet stoppen met leveren omdat de schade aan de gasveldengroot is en ze onbruikbaar kunnen worden.

In het Ukraine topic is wel een yale rapport van de economische situatie van Rusland. Die is niet rooskleurig.

Maar als Putin volhard dan gaan we wel een hele zware winter tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Als je het over de duivel hebt….
Ik heb toevallig uur geleden gechecked wat nieuwe tarieven zouden zijn bij Vattenfall. Kon nog niks zien.

Krijg net dit mailtje binnen met nieuwe variabele tarieven. Mijn contract loopt 31 augustus 2022 af. Was een 1 jaar contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fGTNSAcO_vtQ7gmg0i5XW571uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuZ16goUDoeliO87ljthgsT5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon niet meer bellen (tot 1500).
Dus dit Whatsappje.

Ze maken dus onderscheid tussen contracten voor en na augustus zoals ik het lees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4yCRYdfAeaOgDZYTLOpVwCQ6m0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OjtDzWINR4aOUae1tamcnRyN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Rofdof op 04-08-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:08
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:47:
[...]

De afname van alternatieve landen is niet zo groot. En de capaciteit van de leiding is ook marginaal. Om een nieuwe leiding aan te leggen kost dat bizar veel en kost jaren.
Het klopt dat Putin nu veel geld pakt op die leveringen. Maar Europa is flink bezig om alternatieve bronnen te vinden en in sneltreinvaart op duurzame bronnen over te stappen.
Als Ukraine wint dan zijn daar ook gigantische gasvelden waarbij pijpleidingen al in de buurt liggen.

De exacte prijs van de schooierbedragen ken ik niet maar ze betalen stuk minder.

Ze kunnen ook niet stoppen met leveren omdat de schade aan de gasveldengroot is en ze onbruikbaar kunnen worden.

In het Ukraine topic is wel een yale rapport van de economische situatie van Rusland. Die is niet rooskleurig.

Maar als Putin volhard dan gaan we wel een hele zware winter tegemoet.
Inderdaad, op de korte termijn dreigt voor ons een zware crisis, maar op de iets langere termijn heeft Rusland zelf een enorm probleem. Bedenk ook dat de inkomsten uit grondstoffen de hoofdmoot is van hun verder maar matig ontwikkelde economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Ik zie het niet gebeuren dat je 3 jarig contract wordt opengebroken door Essent. Die zullen jouw verbruik wel ingedekt hebben en anders dit verlies te kunnen dragen omdat contract een contract is. Bestaande contracten tegen die lage tarieven schat ik niet hoger dan 10% van hun klantenbestand in. Het is niet zo hoog als het bij de failliete energieboeren van eind 2021 was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rofdof
Hongy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Ik zie het niet gebeuren dat je 3 jarig contract wordt opengebroken door Essent. Die zullen jouw verbruik wel ingedekt hebben en anders dit verlies te kunnen dragen omdat contract een contract is. Bestaande contracten tegen die lage tarieven schat ik niet hoger dan 10% van hun klantenbestand in. Het is niet zo hoog als het bij de failliete energieboeren van eind 2021 was.
Ik denk dat als echt de shit de fan raakt dat dat wel eens kan gebeuren. In Duitsland is daar ook al sprake over. En we volgen Dld wel vaker.

En om eerlijk te zijn het is wel cru dat de een 1,08 per m3 betaald en de ander 2,80 per m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Volgens sommige experts heeft dat geen merkbaar effect op de gasprijs.

https://www.nporadio1.nl/...de-prijs-niet-zal-drukken
Lijkt me dat het wel kan als men wil. Je kan de inkomsten van verkoop aan buitenland natuurlijk gebruiken om energiebelasting te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

Ik denk dat als echt de shit de fan raakt dat dat wel eens kan gebeuren. In Duitsland is daar ook al sprake over. En we volgen Dld wel vaker.

En om eerlijk te zijn het is wel cru dat de een 1,08 per m3 betaald en de ander 2,80 per m3.
Ons lage tarief middelen zal niet zorgen dat de andere 90% van de klanten opeens 2,00 per M3 gaan betalen.
En hoe eerlijk is het als een Essent jouw verbruik heeft afgedekt tegen 0,90 per M3 maar zegt dat je in je contract opeens naar 2,00 per M3 gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

€ 0,87180 meld zich... Idd cru, ik zou best de lasten mede willen dragen.

Aan de andere kant heb ik jaaaaaren het gebeteweter:"Flexibel is goedkoper dan vast" moeten horen van vrienden en kennissen. Ben je spekkoper tot okt '24, dan ben je dat.

Lijkt me fair als Essent z'n contracten honoreert, is dat oprecht écht niet mogelijk dan lijkt me dat ook fair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:32
De tijd gaat snel. Inmiddels is mijn GC contract ingegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HA1XmOsUa4OsDt7jbuGW5EGCDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgD7jMqoDMOClkUUTFffmOpH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlKblAHpfLikESXPMJ_bz1RzozU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ev0nJp9LfdBTfWicdXSuTIWh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Chris.nl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

€ 0,87180 meld zich... Idd cru, ik zou best de lasten mede willen dragen.

Aan de andere kant heb ik jaaaaaren het gebeteweter:"Flexibel is goedkoper dan vast" moeten horen van vrienden en kennissen. Ben je spekkoper tot okt '24, dan ben je dat.

Lijkt me fair als Essent z'n contracten honoreert, is dat oprecht écht niet mogelijk dan lijkt me dat ook fair.
Mijn meeste tarieven(iets minder gunstig dan die van jou) zijn tot 2025 volgens contract.

Maar zijn onze tarieven niet gebaseerd op een bepaalde inkoop die nu opeens weg valt?
Heel leuk contractuele afspraken maar als Putin de gaskraan dicht draait komt er gewoon niks/ minder binnen.

Kunnen we allemaal wel Essent/leverancier aanklagen voor contractbreuk maar dat schiet ook niet op.
Pagina: 1 ... 228 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4