Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 227 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.625 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentloo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-02-2023
Ook hier het contract voor 3 jaar genomen. Allemaal bedankt voor de tips. Lijkt mij een goede deal die jullie hier hebben aangeraden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Vincentloo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:38:
Ook hier het contract voor 3 jaar genomen. Allemaal bedankt voor de tips. Lijkt mij een goede deal die jullie hier hebben aangeraden _/-\o_
Kan hier weinig aan toevoegen. Het was behoorlijk druk bij Univé door deze actie vertelden ze mij. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
koelkast schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:27:

Eerste helft volgend jaar verhuizen naar gasloze woning, dan betaal je geen opzegvergoeding voor gas. Zonnepanelen dekken geen volledig verbruik.

Geeft rust zo'n contract, dat vinden wij erg lekker. Dan maar (eerst) wat duurder...
Dat snap ik dat het rust geeft.
Hoe kom je erbij dat je geen opzegvergoeding betaalt als je naar een gasloze woning verhuist. Want geldt over een aantal jaar ook voor ons en wij zitten bij Essent. Aan de telefoon zei men toen ik het contract afsloot wel opzegvergoeding betaal voor gas niet voor elektra omdat die ook bij zonnepanelen nodig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
Hallo allen,

Ik lees hier af en toe een keertje mee en nu zie ik het aanbod van GC/Unive voorbij komen.
Maar dan heb ik even een vraagje, wat is de correcte methode om de lasten te berekenen?
Dit even als een dubbelcheck, als het goed is moet het methode 2 zijn toch?
En klopt de berekening voor de lasten zo?
Want de TLV is toch € 0,11 bij GC/Univé?

Methode 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5EtdyU02CWL8iPkoVE9lkGLV-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TszS4jbb7PALZ0VTPIV7pFXc.png?f=user_large

Methode 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYvmlgqE1I9obhPdqehMA-QSR6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBQTh4rYBuZsrjwLYtD8Uriz.png?f=user_large

Alvast bedankt! Ik kom er zelf echt even niet meer uit :X :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
Bobbje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:37:
Hallo allen,

Ik lees hier af en toe een keertje mee en nu zie ik het aanbod van GC/Unive voorbij komen.
Maar dan heb ik even een vraagje, wat is de correcte methode om de lasten te berekenen?
Dit even als een dubbelcheck, als het goed is moet het methode 2 zijn toch?
En klopt de berekening voor de lasten zo?
Want de TLV is toch € 0,11 bij GC/Univé?

Methode 1:
[Afbeelding]

Methode 2:
[Afbeelding]

Alvast bedankt! Ik kom er zelf echt even niet meer uit :X :|
Methode 2 inderdaad. Het klopt zolang je vastrecht etc niet meeteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Blijft toch allemaal wel vaag wat Eneco communiceert...als ik op mijn Eneco kijk dan zie ik dat dit mijn huidige tarieven zouden moeten zijn? En volgens het maandelijks energierapport staan er weer andere bedragen in voor elektriciteit en gas? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riJv8vyWM245gi2BvFffZOf5gMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMUSScCKZgAjkglT2Uq3xGKM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlUm7aMdc1oujGAVocnA-TevO4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSVPg4FHMOlvO3Q2EZKJfk4n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frayUBRrI76mQAh-HQTpFpJhhzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJzoy92G2YxnfNLINMPxhFVH.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door A3-D op 02-08-2022 18:50 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:46
A3-D schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:49:
Blijft toch allemaal wel vaag wat Eneco communiceert...als ik op mijn Eneco kijk dan zie ik dat dit mijn huidige tarieven zouden moeten zijn? En volgens het maandelijks energierapport staan er weer andere bedragen in voor elektriciteit en gas? :?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zelfde netto bedragen, alleen links is met 9% BTW en de middelste met 21%. ;)

Edit: 3e afbeelding zijn je nieuwe tarieven die pas volgende week gelden. Die zijn (uiteraard :| ) hoger dan die van juni.

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 02-08-2022 19:16 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:19
Ondanks dat de link van de site af is, is het contract nog wel af te sluiten voor de tarieven van 1 juli. Voor hoe lang nog, dat is de vraag ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
RadioAir schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:57:
Ondanks dat de link van de site af is, is het contract nog wel af te sluiten voor de tarieven van 1 juli. Voor hoe lang nog, dat is de vraag ;-)
beetje vreemd inderdaad. Je zult dan nu echt moeten bellen voor de tarieven. Lijkt me een signaal dat ze de interesse willen afremmen of dat er een nieuw tarievenblad in aantocht is.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:55
Ik wil dolgraag voor gas naar Unive/GC maar ben nog met vakantie tot zaterdag :(. Hoop dat ik in het weekend een contract kan afsluiten bij ze.

Zoals aangegeven wil ik alleen voor gas naar ze maar hoe zien de elektra prijzen eruit bij GC? Deze wil ik liever variabel en pas in laten gaan in febr. ivm een hoge TLV bij Eneco.
Wie is lkkr goedkoop met zijn elektra? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
RadioAir schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:57:
Niet meer via de website lijkt het. Ik krijg namelijk een runtime error bij de laatste stap in het aanmeldproces (‘Aanmelden bij Greenchoice’). Moet ik dan bellen? Edit: ja

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rofdof
  • Laatst online: 29-08-2023
hoihoi66 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:45:
Ik wil dolgraag voor gas naar Unive/GC maar ben nog met vakantie tot zaterdag :(. Hoop dat ik in het weekend een contract kan afsluiten bij ze.

Zoals aangegeven wil ik alleen voor gas naar ze maar hoe zien de elektra prijzen eruit bij GC? Deze wil ik liever variabel en pas in laten gaan in febr. ivm een hoge TLV bij Eneco.
Wie is lkkr goedkoop met zijn elektra? ;)
je belfunctie op je telefoon werkt niet in het buitenland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:06
Een collega heeft net afgesloten en volgens de medewerker waren er nog enkele tientallen contracten voorradig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:43
Ik heb sinds april een 3 jarig contract bij gc, goedkoop enzo.
Maar ik heb zonnepanelen gelegd en de terugverdientijd is behoorlijk laag omdat ik voor de netto teruglevering maar 8 cent per kwh terug krijg.

Dat is zo'n 65 euro per jaar.

Ik zit dus te denken om met alleen stroom over te stappen naar een andere leverancier met goede teruglevertarieven, maar vraag me af of ik dan mijn contract van 3 jaar voor het gas ook verlies?
Die wil ik wel behouden, het scheelt aanzienlijk veel als ik overstap met stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 19:26
besteller2019 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:54:
Een collega heeft net afgesloten en volgens de medewerker waren er nog enkele tientallen contracten voorradig.
tarieven nog hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:40
Robke15 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:01:
Ik zit dus te denken om met alleen stroom over te stappen naar een andere leverancier met goede teruglevertarieven, maar vraag me af of ik dan mijn contract van 3 jaar voor het gas ook verlies?
Die wil ik wel behouden, het scheelt aanzienlijk veel als ik overstap met stroom.
Je kan prima met alleen electra overstappen naar een andere leverancier, houd er wel rekening mee dat de huidige leverancier je een boete in rekening zal brengen. Als je nog meer dan 30 maanden te gaan hebt dan is dit boetebedrag bij GC 125 Euro per product.

Overstappen naar een leverancier met een hogere TLV is overigens alleen interessant als je na saldering meer teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
Maar ik heb zonnepanelen gelegd en de terugverdientijd is behoorlijk laag omdat ik voor de netto teruglevering maar 8 cent per kwh terug krijg.

Nee, je kunt gewoon alleen met stroom overstappen naar een andere leverancier. Er is een apart topic voor de beste keuze qua TLV: Het grote terugleververgoeding topic.

Let wel even op een mogelijke opzegvergoeding bij GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Timmy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Je kan prima met alleen electra overstappen naar een andere leverancier, houd er wel rekening mee dat de huidige leverancier je een boete in rekening zal brengen. Als je nog meer dan 30 maanden te gaan hebt dan is dit boetebedrag bij GC 125 Euro per product.

Overstappen naar een leverancier met een hogere TLV is overigens alleen interessant als je na saldering meer teruglevert.
Oke fijn!
Ja ik heb een jaar verbruik van ca. 2800 tot 3000kwh, en wek waarschijnlijk 3800kwh op, dus netto 800kwh teruglevering.
In de toekomst leg ik wat panelen bij, pas in 2023 ivm belastingvrij.

Ik ga even rekenen of het gunstig is, in ieder geval, de moeite is om over te stappen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
rumour93 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Nee, je kunt gewoon alleen met stroom overstappen naar een andere leverancier. Er is een apart topic voor de beste keuze qua TLV: Het grote terugleververgoeding topic.

Let wel even op een mogelijke opzegvergoeding bij GC.
Thx! Ik ga kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:06
Vraag me toch af of en hoe vaak GC gaat controleren of je klant bent bij Univé.
Wat nou als je na een jaar je reisverzekering opzegt bij Univé? Zo goed zijn de voorwaarden namelijk niet in vergelijk met andere reisverzekeringen…

Dit is trouwens het enige wat ik kon vinden over het klant zijn bij Univé i.c.m het Greenchoice contract:

https://www.unive.nl/ener...me-energie-uit-mijn-regio

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb zojuist telefonisch een Duurzaam dalen contract afgesloten bij Unive/GC. Er werd wel direct gevraagd of ik al klant was bij Unive.
En ik kan bevestigen dat het de tarieven zijn die geldig waren vanaf 1 juli 2022.

[ Voor 8% gewijzigd door BonJonBovi op 03-08-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 20:08

Lekker wachten met overstappen met alleen stroom tot ergens maart 2023 en dan alleen als je op jaarbasis een aanzienlijke overcapaciteit hebt anders haal je die opzegvergoeding die je moet betalen er niet eens uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
Supershiva schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Lekker wachten met overstappen met alleen stroom tot ergens maart 2023 en dan alleen als je op jaarbasis een aanzienlijke overcapaciteit hebt anders haal je die opzegvergoeding die je moet betalen er niet eens uit
Nouja, 0,08 cent tegenover 0,61 cent is volgens mij wel een aardig bedrag, 488 euro tegenover 64 euro. En de boete bedraagd 125 euro, dus zou €363 op de eindstreep schelen, op jaarbasis.

Of wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Robke15 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:34:
Nouja, 0,08 cent tegenover 0,61 cent is volgens mij wel een aardig bedrag, 488 euro tegenover 64 euro. En de boete bedraagd 125 euro, dus zou €363 op de eindstreep schelen, op jaarbasis.
Hoe lang heb je de panelen al? Als dat nog niet zo lang is dan zou ik in eerste instantie het verbruik van het huidige contract salderen.

Houd er vervolgens rekening mee dat de TLV van Eneco in principe tot 1 januari geldt, daarna kan het tarief veranderen (positief of negatief tov de huidige 61 cent). Salderen doet Eneco per tariefsperiode, dus per half jaar. Het zou dus goed kunnen zijn dat het voor jou pas vanaf het voorjaar van 2023 interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45
rmr1 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:23:
Wat nou als je na een jaar je reisverzekering opzegt bij Univé? Zo goed zijn de voorwaarden namelijk niet in vergelijk met andere reisverzekeringen…

Dit is trouwens het enige wat ik kon vinden over het klant zijn bij Univé i.c.m het Greenchoice contract:

Die vraag had ik ook al gesteld paar pagina's terug.
Wat is er niet goed aan de voorwaarden van de reisverzekering?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 21:55

RnB

Mijn contract bij Vattenfall loopt op 31 augustus af.
Ik hield mijn hart al vast, met alle verhalen van de verhogingen.
Maar volgens mij zijn onderstaande tarieven per 1 september best wel prima:

€0,272631 per kWh
€1,639332 per m3

Geen vaste prijzen, want die bieden ze naar eigen zeggen niet meer aan.

Naast de extra isolatiemaatregelen die we vorig jaar hebben genomen, zijn we nu als een malle offertes aan het opvragen voor lucht/lucht warmte pompen om ons gasverbruik te temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentloo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-02-2023
RnB schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:43:

€0,272631 per kWh
€1,639332 per m3

Naast de extra isolatiemaatregelen die we vorig jaar hebben genomen, zijn we nu als een malle offertes aan het opvragen voor lucht/lucht warmte pompen om ons gasverbruik te temperen.
Lijkt mij inderdaad een prima aanbod. Hoe kom je aan dit aanbod? Op de website communiceren zij hele andere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Timmy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Hoe lang heb je de panelen al? Als dat nog niet zo lang is dan zou ik in eerste instantie het verbruik van het huidige contract salderen.

Houd er vervolgens rekening mee dat de TLV van Eneco in principe tot 1 januari geldt, daarna kan het tarief veranderen (positief en negatief tov de huidige 61 cent). Salderen toen Eneco per tariefsperiode, dus per half jaar. Het zou dus goed kunnen zijn dat het voor jou pas vanaf het voorjaar van 2023 interessant is.
Ik heb ze nou 1,5 maand, en verdien ze het liefst zo snel mogelijk terug.
Mijn tarieven momenteel:
€0.97 per m3 gas
€0.24 stroom normaal
€0.20 dal
€0.08 tlv tot 2000kwh netto

Verbruik ca. 2800 wek ca 3800 op.
Is een krappe schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:06
Ewivis schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Die vraag had ik ook al gesteld paar pagina's terug.
Wat is er niet goed aan de voorwaarden van de reisverzekering?
O.a. de bedragen die ze uitkeren zijn vrij laag ten opzichte van andere aanbieders. Vergelijk maar eens met de ANWB reisverzekering.
Bv €350,- voor mobiele telefoon, koop je tegenwoordig niet eens een tweedehands Nokia voor ;)

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:06
Vincentloo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Lijkt mij inderdaad een prima aanbod. Hoe kom je aan dit aanbod? Op de website communiceren zij hele andere prijzen.
Dit is een aanbod voor bestaande klanten. Als nieuwe klant betaald je het dubbele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:58

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[…]
Dat gaan ze niet doen, mogen ze niet eens ;)
[…]
[…]
Dan niets, je moet bij afsluiten een Univé verzekering hebben. Ik ga over 1 jaar mijn reisverzekering opzeggen, want ik voldoe nu aan de voorwaarden om het mogen af te sluiten. Een verplichting om klant te blijven bij Univé is er niet.
[…]

Het is gewoon een aanbieding voor Univé klanten, waarschijnlijk bedoeld om klanten te binden/krijgen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45
rmr1 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

O.a. de bedragen die ze uitkeren zijn vrij laag ten opzichte van andere aanbieders. Vergelijk maar eens met de ANWB reisverzekering.
Bv €350,- voor mobiele telefoon, koop je tegenwoordig niet eens een tweedehands Nokia voor ;)
Mijn mobiel was 2 jaar geleden 400 euro, dus ben ik het niet met je eens ;) Maar ik snap war je heen wilt.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esmittie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:51

€0,272631 per kWh
€1,639332 per m3

Ik zat in een vergelijkbare situatie. Contract liep per 1-8 af. Uiteindelijk toch voor het GC-contract gekozen vanaf 1-1-23. Ik verwacht dat Vattenfall in januari gewoon weer met een prijsverhoging komt en dan is het verschil met GC klein met het voordeel dat het in de komende jaren in ieder geval niet meer stijgt. Mocht het toch allemaal veel lager gaan uitvallen, dan kan ik altijd nog met een opzegvergoeding van GC af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:21

€0,272631 per kWh
€1,639332 per m3

Zijn het netto prijzen, of inclusief de tijdelijke 9 %, per januari 23 word het vast weer 21%?

Ik zit sinds 1e juli op € 1,4767 all inclusief voor gas en € 0,225 kWh, inclusief 25% korting, echter heb een kleine 700 a 800 kWh te salderen. Wordt nu ingezet om met de airco de hoofdverwarming te vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 22:29
Zojuist ook het 3 jaar dalen abonnement afgesloten. Was binnen 5 minuten gepiept, geen verdere vragen gesteld. Al ga ik denk ik wel de reisverzekering afsluiten voor de zekerheid.

Tarieven die eerder genoemd waren kloppen inderdaad (nog). Als ik tijdens het telefoongesprek akkoord gaf, werden die tarieven 'vastgelegd' en had ik 2 weken bedenktijd of tijd om evt te vergelijken zei de medewerker. Klinkt schappelijk. Ingangsdatum werd automatisch op +1 maand gezet (= 3 september), maar kon eventueel aangepast door de klantenservice te bellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEOEj7OKJKAMJtKAzqS3dO0NLn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/InnNuFdgCWJOX9O54EfYoWr8.png?f=user_large

Ik zit nu overigens bij Energiedirect, mijn abonnement loopt tot (en met?) 1 september. 2500 kwh stroom, 900 m3 gas. Ik ga per 1 september dan ook overstappen naar eneco ivm de hoge TLV, zodat ik evt in het voorjaar weer een andere switch kan maken als dat nodig is.

Vragen:
1) Klopt het dat ik tot 1 januari bij eneco dus evenveel moet opwekken als gebruiken om niet mezelf in de vingers te snijden (qua salderen per half jaar periode)?
2) Is het dan wijsheid om per 1 september over te stappen naar Eneco voor stroom?
3) Wordt mijn gascontract bij ENergiedirect automatisch opgezegd door GC/unive? Dat werd mij niet duidelijk in het telefoongesprek
4) Reisverzekering afsluiten is dus een must om deze aanbieding te kunnen pakken?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door KoningPaulus op 03-08-2022 09:59 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Robke15 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:47:
Ik heb ze nou 1,5 maand, en verdien ze het liefst zo snel mogelijk terug.
Houd er wel rekening mee dat de meeste leveranciers zoals GC een opzegtermijn van een maand hanteren. Nu overstappen naar Eneco betekent dus dat ze pas vanaf 3 september stroom gaan leveren.
Dan komen de wintermaanden ook al snel in zicht. Vanaf midden oktober verbruik je waarschijnlijk meer stroom van het net dan je teruglevert, dan tikt de ruim 70 cent die je bij Eneco betaalt flink aan.
En vervolgens saldeer je bij Eneco per half jaar (tariefsperiode). Grote kans dus dat het verbruik van de wintermaanden niet opweegt tegen de opbrengst die je tot 1 januari realiseert.

Dit zijn situaties die je het beste in Excel kan uitwerken. Op basis van gevoel denk ik dat je te laat bent.
Ik zou de wintermaanden afwachten en zodra de wintermaanden weer gesaldeerd zijn of zodra je weer netto opbrengst hebt overstappen naar de leverancier die op dat moment de gunstigste tarieven biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Robke15 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:34:
[...]

Of wat mis ik?
Ik bereken even snel dat je ongeveer 800kwh overcapaciteit op jaarbasis hebt. Dat is wel lekker!
Deze overcapaciteit wordt in de zonnenmaanden geproduceerd. Bij mijn eigen dak is dat van maart tm september.
In oktober vaak break even en november tm februari leveren de panelen te weinig op om eigen verbruik af te dekken.
Vandaar mijn tip om met overstappen te wachten tot maart volgend jaar en nu bij je huidige leverancier te blijven waar je nu minder per kWh betaald dan bij Eneco.
En wat eerder werd gemeld hier, de stroom die je nu op wekt wordt mooi gesaldeerd met je verbruik eerder dit jaar voordat je panelen erop lagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Timmy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de meeste leveranciers zoals GC een opzegtermijn van een maand hanteren. Nu overstappen naar Eneco betekent dus dat ze pas vanaf 3 september stroom gaan leveren.
Dan komen de wintermaanden ook al snel in zicht. Vanaf midden oktober verbruik je waarschijnlijk meer stroom van het net dan je teruglevert, dan tikt de ruim 70 cent die je bij Eneco betaalt flink aan.
En vervolgens saldeer je bij Eneco per half jaar (tariefsperiode). Grote kans dus dat het verbruik van de wintermaanden niet opweegt tegen de opbrengst die je tot 1 januari realiseert.

Dit zijn situaties die je het beste in Excel kan uitwerken. Op basis van gevoel denk ik dat je te laat bent.
Ik zou de wintermaanden afwachten en zodra de wintermaanden weer gesaldeerd zijn of zodra je weer netto opbrengst hebt overstappen naar de leverancier die op dat moment de gunstigste tarieven biedt.
Heel slim dit, nog niet over nagedacht.
Fijn dit forum, haha!
Dan wacht ik mooi even af inderdaad, ik betaal tenslotte echt niet veel voor energie nu.

Ik hou het allemaal mooi in de gaten en in 2023 even kijken of ik de stap kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Supershiva schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Ik bereken even snel dat je ongeveer 800kwh overcapaciteit op jaarbasis hebt. Dat is wel lekker!
Deze overcapaciteit wordt in de zonnenmaanden geproduceerd. Bij mijn eigen dak is dat van maart tm september.
In oktober vaak break even en november tm februari leveren de panelen te weinig op om eigen verbruik af te dekken.
Vandaar mijn tip om met overstappen te wachten tot maart volgend jaar en nu bij je huidige leverancier te blijven waar je nu minder per kWh betaald dan bij Eneco.
En wat eerder werd gemeld hier, de stroom die je nu op wekt wordt mooi gesaldeerd met je verbruik eerder dit jaar voordat je panelen erop lagen
Ja inderdaad, ik ben het nou volledig met jullie eens.
Ben erg benieuwd naar 2023, wil de panelen rond de 3 jaar terugverdiend hebben, heb ze zelf geplaatst dus scheelt aanzienlijk in aanschaf, maar zolang de salderingsregeling er nog is en de tlv hoog is, kan ik lekker van dat geld een thuis accu plaatsen ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Vincentloo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Wat @besteller2019 zegt, ik ben al een paar jaar klant bij ze.
dinandus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Zijn het netto prijzen, of inclusief de tijdelijke 9 %, per januari 23 word het vast weer 21%?

Ik zit sinds 1e juli op € 1,4767 all inclusief voor gas en € 0,225 kWh, inclusief 25% korting, echter heb een kleine 700 a 800 kWh te salderen. Wordt nu ingezet om met de airco de hoofdverwarming te vormen.
Volgens de website zijn dit de prijzen inclusief 21% korting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_-5eEpIsY9Z3UYn7fTjD80p3wU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JxErpj1JNY26nqVet0oHVOv2.png?f=fotoalbum_large
esmittie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Ik zat in een vergelijkbare situatie. Contract liep per 1-8 af. Uiteindelijk toch voor het GC-contract gekozen vanaf 1-1-23. Ik verwacht dat Vattenfall in januari gewoon weer met een prijsverhoging komt en dan is het verschil met GC klein met het voordeel dat het in de komende jaren in ieder geval niet meer stijgt. Mocht het toch allemaal veel lager gaan uitvallen, dan kan ik altijd nog met een opzegvergoeding van GC af.
Ja, dat snap ik. Voor mij is het koffiedik kijken, dus ik blijf wel bij Vattenfall. Lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Krijg net het GC/UV contract binnen en het termijn bedrag ligt € 20 hoger dan het aanbod. Dit zal wel met het historisch verbruik te maken hebben. Wordt het bij historisch verbruik puur naar het adres gekeken of hoe werkt dat ?

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Bjorn180179 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:31:
Krijg net het GC/UV contract binnen en het termijn bedrag ligt € 20 hoger dan het aanbod. Dit zal wel met het historisch verbruik te maken hebben. Wordt het bij historisch verbruik puur naar het adres gekeken of hoe werkt dat ?
Ze halen bij de netbeheerder het verbruik van de voorgaande jaren op, meestal is dat een gemiddelde van de laatste 3 jaar. Heb je dus onlangs zonnepanelen geplaatst dan is dat nog niet zichtbaar. Je kan natuurlijk altijd in de app of via de servicedesk het termijnbedrag verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D

Die voorwaarden zijn voor de meesten bijzaak imho, in ieder geval voor mij. Ik heb al geruime tijd een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en die bij Univé heb ik louter en alleen maar gedaan om die korting te kunnen krijgen. Die 13 Euro is voor mij dus inderdaad weggegooid geld, maar het levert me wel bijna 400 Euro besparing op, uitgaande van ons verbruik en de tarieven de we elders door hebben gekregen.
Ik ontving zojuist de bevestiging en je kan het termijnbedrag dus gewoon zelf aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-Cs3mSAeaX9-uP1n-hbbvAoSz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qcP0FR5iDtvRHuZzOLFdpQPX.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door A3-D op 03-08-2022 10:55 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ik krijg ook net een contractbevestiging van Greenchoice binnen en daar staat op dat ik een 3 jarig contract “bosgecompenseerd gas” heb afgesloten.

Nergens wordt gesproken over “Duurzaam dalen”
En de korting die je het 2e en 3e jaar krijgt.

Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjorn180179
Supershiva schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Ik krijg ook net een contractbevestiging van Greenchoice binnen en daar staat op dat ik een 3 jarig contract “bosgecompenseerd gas” heb afgesloten.

Hebben jullie dat ook?
Als je kijkt op pagina 4 van het contract dan staan daar welke voorwaarden van toepassingen zijn en daar staat ook tarievenblad en contractvoorwaarden duurzaam dalen unive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
[...]

Hebben jullie dat ook?
Klik in de mail even op de button "Bekijk contractbevestiging"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBOXo7PHQ3tynlSl-ZEhPumz4Q0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIK5xZk9GdT2R6YnMgfJAW85.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door A3-D op 03-08-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Timmy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Ze halen bij de netbeheerder het verbruik van de voorgaande jaren op, meestal is dat een gemiddelde van de laatste 3 jaar. Heb je dus onlangs zonnepanelen geplaatst dan is dat nog niet zichtbaar. Je kan natuurlijk altijd in de app of via de servicedesk het termijnbedrag verlagen.
Dit, en daarnaast houden ze geen rekening met teruglevering. Ik ga per 2 oktober 145 betalen, terwijl ik op 100 uit kom, daarom dus ook direct die dag verlagen naar 100. Is elk jaar zo. (bij alle aanbieders die ik gehad heb.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[...]

Hebben jullie dat ook?
Dit staat in mijn aanbiedingsmail van afgelopen maandag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gB6WFMM2BvVD1nrV_6FUhWI9Vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rd3P3UeDURfCXcbo0uNkL25p.jpg?f=user_large
In de bevestiging vanuit Greenchoice staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t3gh4UIz-uFx5NmDhry3rV1FEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7T7ZFzibqGOyqWGTD2x3t34.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 22:29
KoningPaulus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:56:

Vragen:
1) Klopt het dat ik tot 1 januari bij eneco dus evenveel moet opwekken als gebruiken om niet mezelf in de vingers te snijden (qua salderen per half jaar periode)?
2) Is het dan wijsheid om per 1 september over te stappen naar Eneco voor stroom?
3) Wordt mijn gascontract bij ENergiedirect automatisch opgezegd door GC/unive? Dat werd mij niet duidelijk in het telefoongesprek
4) Reisverzekering afsluiten is dus een must om deze aanbieding te kunnen pakken?

Alvast bedankt! :)
Nog wat aanvullende vragen over het energie deel:

Huidige situatie:
1 jaar vast contract bij Energiedirect loopt af per 1-9-2022.
Jaarverbruik +- 2500 (denk ik), opwerk 4000kwh.

Hier ontstaat de eerste vraag, hoe lees ik dit precies af? Want ik heb een app voor mijn zonnepanelen, ik heb de meterstanden inzichtelijk in de app van energiedirect, maar wat is leidend en hoe lees ik het af, aangezien ik de aanname doe dat niet alles in de meter wordt geregisteerd als het direct verbruikt wordt (dmv wassen/droger etc)? Of is dat een verkeerde aanname.

Korte opsomming van de gegevens van vorig jaar 1-9-2021 - 1-1-2022
Opwek (vanuit zonnepanelen app)
September 370
Oktober 210
November 88
December 42

Totaal kwh 710

Gegevens uit energieapp/meterstanden
Start 2 sep dal 7401 normaal 8269 TLV dal 479 TLV Norm 1078
1-okt dal 7460 normaal 8314 TLV dal 560 TLV Norm 1286
1-nov dal 7553 normaal 8394 TLV dal 605 TLV Norm 1380
1-dec dal 7627 normaal 8524 TLV dal 615 TLV Norm 1409
1-jan dal 7727 normaal 8678 TLV dal 616 TLV Norm 1413

326 kwh 409 kwh 137 kwh 335 kwh

Ik hoor graag wat wijsheid is mbt moment van overstappen; aangezien energiedirect een TLV heeft van 5 cent, maar wel 71 cent vraag per kwh momenteel...
En hoe ik die standen moet aflezen. (domme vragen bestaan niet toch? :o )

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashHeaven
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 11:30
Sinds eergisteren is bij ons ook de GC/Unive 3 jaar dalen deal ingegaan. Alles goed verlopen en fijn de standen telefonisch doorgegeven! Dankjewel voor de tips allemaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVyxOfAGickE63RlpdRyD38hyK4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Sx2KgloP32rEA6anVl8Ajoy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35

€0,272631 per kWh
€1,639332 per m3

Dit is dan een variabel contract voor bestaande klanten begrijp ik hieruit?

Ik zit ook nog bij Vattenfall en keek voor de variabele prijzen als je een nieuw contract afsluit, die zijn ff stukken hoger :o

Heb vanmorgen ook Greenchoice 3 jaar dalen afgesloten.

Ben benieuwd wanneer het aanbod binnenkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Als groot stroomverbruiker zonder gas en met slechts 3 zonnepanelen is deze markt, net als voor ieder ander, nogal wispulturig zeg.

Ik denk dat ik met mijn NLE variabel nog steeds redelijk oké zit.
0,46 normaal
0,419 dal

6,30 vaste leveringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:01
Robke15 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Oke fijn!
Ja ik heb een jaar verbruik van ca. 2800 tot 3000kwh, en wek waarschijnlijk 3800kwh op, dus netto 800kwh teruglevering.
In de toekomst leg ik wat panelen bij, pas in 2023 ivm belastingvrij.

Ik ga even rekenen of het gunstig is, in ieder geval, de moeite is om over te stappen.

Bedankt!
Ik zou wel even bij je huidige leverancier navragen of ze ook alleen gas doen. Ik wilde precies hetzelfde doen, maar toen ik overstapte met E wilden ze ook mijn G contract beëindigen want "alleen G doen we niet aan".
Dat is uiteindelijk wel goed gekomen, maar een leverancier mag ervoor kiezen om alleen gecombineerd E+G aan te bieden. En dan is je beoogde voordeel heel snel weg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Laatst online: 29-08-2023
elektriekert schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Dit is dan een variabel contract voor bestaande klanten begrijp ik hieruit?

Ik zit ook nog bij Vattenfall en keek voor de variabele prijzen als je een nieuw contract afsluit, die zijn ff stukken hoger :o

Heb vanmorgen ook Greenchoice 3 jaar dalen afgesloten.

Ben benieuwd wanneer het aanbod binnenkomt
Ik heb toevallig ook een jaarcontract bij VF die ook op 31 augustus afloopt.

Enige verschil is dat ik nog dubbel tarief heb.
normaal: 37 cent kwh
dal: 34 cent kwh.
gas: 1,64 per m3

variabel tot 1 januari.

verbruik is 1000 kwh en 600 kuub gas.
van dat gas is denk ik zo'n 500 m3 voor verwarming.

Zaterdag worden de laatste panelen gelegd en dan hebben wij effectief 3500 kwh erbij (airco in alle hoofdruimtes is er al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Bij mij vroegen ze naar het verbruik, vanuitgaande van de zonnepanelen die dit jaar komen en de airco’s die ik ga plaatsen hebben ze het verbruik geschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Out.of.Control schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Ik zou wel even bij je huidige leverancier navragen of ze ook alleen gas doen. Ik wilde precies hetzelfde doen, maar toen ik overstapte met E wilden ze ook mijn G contract beëindigen want "alleen G doen we niet aan".
Dat is uiteindelijk wel goed gekomen, maar een leverancier mag ervoor kiezen om alleen gecombineerd E+G aan te bieden. En dan is je beoogde voordeel heel snel weg ;)
Ja ik heb het voor de zekerheid nagevraagd, betaal de helft van de boete en krijg maar de helft van de welkombonus.
Ook om rekening mee te houden dus in 20223

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
FlashHeaven schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:53:
Sinds eergisteren is bij ons ook de GC/Unive 3 jaar dalen deal ingegaan. Alles goed verlopen en fijn de standen telefonisch doorgegeven! Dankjewel voor de tips allemaal

[Afbeelding]
Waar komen deze tarieven vandaan? Die wijken namelijk af van de tarieven zoals die op het tarievenblad staan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

A3-D schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Waar komen deze tarieven vandaan? Die wijken namelijk af van de tarieven zoals die op het tarievenblad staan? :?
Ik vermoed dat @FlashHeaven al eerder een contract heeft afgesloten toen de prijzen lager stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Tomba schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Ik vermoed dat @FlashHeaven al eerder een contract heeft afgesloten toen de prijzen lager stonden.
Dan moet dat zijn voor 1 juli? Vanaf wanneer loopt deze actie dan eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

A3-D schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Dan moet dat zijn voor 1 juli? Vanaf wanneer loopt deze actie dan eigenlijk?
Al een paar maandjes zo te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 19:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ach vergeleken met wat ik nu betaal nog steeds duur ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKHe2q3FTu5t3ugGLLfqOX99oTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4vRe4JBzzf6tbbOL3gY9jUIL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okf7XjsnPiSoAp6fS6nPIV2UOvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3p12HqijEr6ZZiXwNqs33VwB.png?f=fotoalbum_large
Maar ik had er ook wel wat eerder bij willen zijn ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
Zojuist een e-mail van Eneco gehad dat ons gastarief variabel van 1,60727 naar 2,24927 gaat. Ik ga maar eens elders kijken. Wordt een dure winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

CarpeVentum schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:14:
Zojuist een e-mail van Eneco gehad dat ons gastarief variabel van 1,60727 naar 2,24927 gaat. Ik ga maar eens elders kijken. Wordt een dure winter.
Per welke datum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
Per 15-08. Ik ben klant die afgelopen februari uit z'n contract liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Net ook GC gebeld voor 3 jaar dalen. Kreeg een tariefblad met tarieven aangeboden vanaf 01.07.2022. Voor gas ga ik volgens dit blad 1,95899 per m3 betalen. Toch nog best vors, maar hopelijk beter dan Vattenfal variabel waar ik anders vanaf 1 oktober aan ben overgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
CarpeVentum schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Per 15-08. Ik ben klant die afgelopen februari uit z'n contract liep.
Bizar, hier ook Eneco klant maar nog geen communicatie gehad erover. ik liep eind januari uit het vaste contract. Vorige keer op 1juli ook geen verhoging van tarieven gehad, enkel daling vanwege de btw aanpassing.
Hoe lang was je totaal klant bij Eneco? Ik snap hun strategie hieromtrent soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviaa
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-09-2022
Ook ik heb op basis van alle tips en info op dit forum maandag de GC/Univé 3 jaar dalen afgesloten!

M'n huidige contract, ook GC, loopt per 01-09-2022 af. Daarna gaat m'n nieuwe direct in.

Ik lees zojuist nog de tips qua nieuwe contract per 1-1-2023 in te laten gaan, omdat de variabele tarieven voor bestaande klanten momenteel nog lager ligt (naar verwachting tot 1 jan 2023). Super slim! En zelf niet aan gedacht helaas.

Maar alsnog blij dat ik hiervoor heb gekozen. Dat geeft inderdaad rust. Wilde eerst voor dynamisch contract gaan (dus de inkoopprijs + opslag), maar gezien de huidige inkoopprijzen nu in de zomer al hoog zijn, toch voor deze vaste tarieven gekozen. Hopelijk blijkt straks dat het de juiste keuze is geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Ik ga per 2 september 2022 over naar 3 jarig contract van GC/UV. Het gastarief bij GC/UV ligt heel iets lager dan het variabel tarief wat ik bij Energiedirect krijg per 13-8-2022.

Van de medewerker van Unive/Greenchoice die ik gisteren gesproken heb begreep ik dat ik na verkrijgen van het contract (vandaag ontvangen) ook de klantenservice kan bellen en kan vragen om het contract per 13-8 al kan laten ingaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
Netsrek schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Bizar, hier ook Eneco klant maar nog geen communicatie gehad erover. ik liep eind januari uit het vaste contract. Vorige keer op 1juli ook geen verhoging van tarieven gehad, enkel daling vanwege de btw aanpassing.
Hoe lang was je totaal klant bij Eneco? Ik snap hun strategie hieromtrent soms niet.
Klopt, ik kreeg per 1 juli ook geen andere tarieven. Ik had februari 2021 een jaarcontract afgesloten, gingen toen naar ons eerste koophuis.

Update: zojuist GC/UV afgesloten per 1 september 2022. Kan nog 3 dagen lang het aanbod accepteren en heb dan 14 dagen bedenktijd. Maar beter 1,96 dan 2,25, en met de komende 3 jaar nog lagere tarieven lijkt dat me helemaal prima. Het is duur, maar beter is er niet. Variabel kan ook naar 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
CarpeVentum schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Klopt, ik kreeg per 1 juli ook geen andere tarieven. Ik had februari 2021 een jaarcontract afgesloten, gingen toen naar ons eerste koophuis.

Update: zojuist GC/UV afgesloten per 1 september 2022. Kan nog 3 dagen lang het aanbod accepteren en heb dan 14 dagen bedenktijd. Maar beter 1,96 dan 2,25, en met de komende 3 jaar nog lagere tarieven lijkt dat me helemaal prima. Het is duur, maar beter is er niet. Variabel kan ook naar 3 euro.
Daar zitten we al bijna op : |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baxBc1ljr5jDXFAUctgLGSsnaLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U7BsdYb0XRAPW2SEQOMSq0mg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

€0,272631 per kWh
€1,639332 per m3

Mijn contract liep bij Vattenfall op 31 juli af. Ik kreeg op 11 juli een mail met als kop "Uw persoonlijk contractadvies staat voor u klaar."

Die krijg jij misschien ook nog. Daarin zit een link verstopt die verwijst naar een persoonlijk aanbod. Ik kon op die pagina kiezen tussen variabel of 1 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Heeft iemand hier een antwoord op mijn vraag;

Ik heb een contract bij Zondergas. Zij zijn onderdeel van EnergyZero. Stel; Zondergas gaat failliet - ben ik dan de l*l? Of neemt EnergyZero mijn 5 - jaars contract over met de daarbij behorende tarieven?

Ik weet niet wat de kans is dat Zondergas failliet gaat, volgens mij is de energielevering maar een bijzaak van hun. En EnergyZero is voor zover ik weet veelal dynamische prijzen (waarvan de kans ook kleiner is dat ze failliet kunnen gaan..?) En daarnaast is EneryZero weer onderdeel van een nog groter concern..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Babel10 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:27:

Ik heb een contract bij Zondergas. Zij zijn onderdeel van EnergyZero. Stel; Zondergas gaat failliet - ben ik dan de l*l? Of neemt EnergyZero mijn 5 - jaars contract over met de daarbij behorende tarieven?

Ik weet niet wat de kans is dat Zondergas failliet gaat, volgens mij is de energielevering maar een bijzaak van hun. En EnergyZero is voor zover ik weet veelal dynamische prijzen (waarvan de kans ook kleiner is dat ze failliet kunnen gaan..?) En daarnaast is EneryZero weer onderdeel van een nog groter concern..
Als Zondergas ermee zou stoppen of failliet zou gaan, ga je gewoon over naar Energy zero. Destijds nagevraagd.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jankey11
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09 08:30

Ik zat zelf bij HVE, was ook onderdeel van EneryZero, die zijn er snel na het aangaan van de contracten weer mee gestopt. EnergyZero heeft deze contracten gewoon netjes overgenomen. Enig wat veranderd is, is dat er een ander logo op de omgeving en facturen staan. Hoe het zit met de liquiditeit van EnergyZero is mij wel een raadsel. Kan bestaat dat als Zondergas het niet meer red EnergyZero zelf ook wel eens in de poblemen kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Weet je nooit. Koffiedik kijken. Mocht de overheid ervoor kiezen om bedrijven te nationaliseren zal de vraag zijn: of alleen de grote jongens of ieder bedrijf met een leverings vergunning.

Ik zou me er niet te veel zorgen over maken nu.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36

Welk groter concern dan als ik vragen mag? Volgens mij is het een op zichzelf staand "softwarebedrijf" / startup.

Het lijkt me dat de bedrijven die dynamische tarieven bieden veel klanten weg zien lopen, aangezien je daar nu de absolute hoofdprijs betaalt (de dagkoers). Dus of dat een positief punt is weet ik niet zo goed.

Frank heeft bijvoorbeeld ook al de inkoopvergoeding verhoogd, dat zal vast niet uit luxe zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Bedankt @Jankey11 + @Zuinig

Dat van HVE had ik meegekregen inderdaad. Zondergas lijkt mij een bedrijf wat de core business eigenlijk niet veel met energielevering te maken heeft, dus de kans dat hun failliet gaan heeft denk ik niet teveel met de energiemarkt te maken (is mijn idee), wel kan het zo zijn dat ze het net als HVE natuurlijk afstoten dat je dan - gelukkig - door EneryZero wordt overgenomen.

EnergyZero solvabiliteit: Tja, als dynamische leverancier lijkt het mij dat je minder kans hebt op faillissement. Maar is inderdaad allemaal koffiedik kijken.

Ik betaal nu, voornamelijk nog eens door die BTW korting echt absurd lage tarieven voor gas / elektriciteit, en dat 5 jaar. Maar het lijkt mij voor veel energieleveranciers niet vol te houden. De kans dat er veel omvallen deze winter is toch wel aanzienlijk en dan ben ik wel de l*l. En dan met name t.o.v. mijn huidige maandbedrag; dat kan zomaar eens 200EUR per maand schelen..

[ Voor 3% gewijzigd door Babel10 op 03-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Babel10 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:39:
Bedankt @Jankey11 + @Zuinig

Dat van HVE had ik meegekregen inderdaad. Zondergas lijkt mij een bedrijf wat de core business eigenlijk niet veel met energielevering te maken heeft, dus de kans dat hun failliet gaan heeft denk ik niet teveel met de energiemarkt te maken (is mijn idee), wel kan het zo zijn dat ze het net als HVE natuurlijk afstoten dat je dan - gelukkig - door EneryZero wordt overgenomen.

EnergyZero solvabiliteit: Tja, als dynamische leverancier lijkt het mij dat je minder kans hebt op faillissement. Maar is inderdaad allemaal koffiedik kijken.

Ik betaal nu, voornamelijk nog eens door die BTW korting echt absurd lage tarieven voor gas / elektriciteit, en dat 5 jaar. Maar het lijkt mij voor veel energieleveranciers niet vol te houden. De kans dat er veel omvallen deze winter is toch wel aanzienlijk en dan ben ik wel de l*l. En dan met name t.o.v. mijn huidige maandbedrag; dat kan zomaar eens 200EUR per maand schelen..
allemaal koffiedik kijken. Ligt eraan welke afspraken ze gemaakt hebben en waartegen/of ze zich hebben ingedekt. Wij hebben daar geen zicht op, dus iedereen roept maar wat. Wat ook zou kunnen is dat ze een partij hebben ingekocht bij een grote jongen bijvoorbeeld. Maar dat is allemaal een gok. We gaan het wel meemaken.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
Babel10 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:39:
EnergyZero solvabiliteit: Tja, als dynamische leverancier lijkt het mij dat je minder kans hebt op faillissement.
Niet per se, aangezien ze wel werken met vaste maandbedragen op basis van een schatting van een jaarverbruik. Juist bij de dynamische leveranciers kan de prijs ineens omhoog schieten, en dan kan het nog maximaal een jaar duren voordat ze die kosten terugkrijgen van de consument.
Sommige andere dynamische leveranciers werken met variabele maandbedragen op basis van daadwerkelijk maandverbruik, daarbij vind ik de kans inderdaad wel lager op een faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Sicco92 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Niet per se, aangezien ze wel werken met vaste maandbedragen op basis van een schatting van een jaarverbruik. Juist bij de dynamische leveranciers kan de prijs ineens omhoog schieten, en dan kan het nog maximaal een jaar duren voordat ze die kosten terugkrijgen van de consument.
Sommige andere dynamische leveranciers werken met variabele maandbedragen op basis van daadwerkelijk maandverbruik, daarbij vind ik de kans inderdaad wel lager op een faillissement.
Ah ik dacht dat EneryZero ook werkte met variabele maandbedragen, maar dan heb je gelijk.

Achja we kunnen alleen maar afwachten; hoop dat ze 5 jaar niet omvallen, maar zoveel factoren afhankelijk.
Normaal boeit een paar 10tjes me per maand niet zoveel. Maar als ik nu zou kijken zou ik van 98,00 EUR per maand naar +- 300,00 EUR gaan, als ze nu opeens failliet gaan. Dat zou wel zuur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55
CarpeVentum schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:14:
deze kreeg ik ook, van 80ct naar 2.24€ stroom van 21 cr naar 53 om 45 ct (nieuw tarief normaal-dal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Netsrek schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Wees gerust, je ontvangt echt vandaag of morgen een bericht dat de tarieven worden aangepast. Alle langlopende contracten die aan het eind van hun termijn zitten, worden op variabel gezet. Vanaf dan wordt er per kwartaal een aanpassing gedaan m.b.t. de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
De tandjes. Ons Coolblue Energie contract loopt in september af, maar ze bieden aan om het een jaar vast te zetten....

€2,90/m3 gas
€0,73/kWh hoog
€0,60/kWh dal.

Dat is in alle situaties een ruime verdrievoudiging.

Erg vervelend dat ik nergens het de prijzen van het alternatief (niks doen -> variabel) kan vinden... als ik dit topic zo lees vallen die varabele prijzen bij de grotere energieleveranciers namelijk nog best wel mee (daarmee bedoel ik, per kwh of m3 gas maar zo de helft van deze 'deal').

[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 03-08-2022 17:48 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:23
Richh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:46:
De tandjes. Ons Coolblue Energie contract loopt in september af, maar ze bieden aan om het een jaar vast te zetten....

€2,90/m3 gas
€0,73/kWh hoog
€0,60/kWh dal.

Erg vervelend dat ik nergens het de prijzen van het alternatief (niks doen -> variabel) kan vinden... als ik dit topic zo lees vallen die varabele prijzen bij de grotere energieleveranciers namelijk nog best wel mee (daarmee bedoel ik, per kwh of m3 gas maar zo de helft van deze 'deal').
Op de site staat: "Door de hoge energieprijzen bieden we helaas tijdelijk geen 1-jarige en flexibele energiecontracten aan."

Dus ze zijn je sowieso liever kwijt dan rijk nu, lijkt het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Lees maar eens goed bij de leveringsvoorwaarden in je contract, je hebt een leveringsovereenkomst met Zondergas Energie Diensten, niet met het bedrijf Zondergas. Klein maar belangrijk verschil. ;)

Want wat staat er dan in de voorwaarden:
ZonderGas Energie wordt geleverd door ZonderGas Energie Diensten. ZonderGas Energie Diensten is een handelsnaam van EnergyZero.
En dus... ;)

ANWB Energiediensten is ook een handelsnaam van Energyzero. Mijn Domein Energie Diensten is ook een handelsnaam van Energyzero. Leasplan Energiediensten ook, en voorheen HVE Energiediensten ook. Zoals hierboven gezegd is die laatste onlangs doorgegaan onder het label van Energyzero omdat het HVE label stopte met de verkoop van energie.

Ook al zouden ANWB, Zondergas, Mijndomein etc zelf willen leveren, ze zouden het niet kunnen: ze hebben een partij nodig die een vergunning bij de ACM heeft voor het leveren van energie... zoals Energyzero dus. De hele constructie is verkoop van een whitelabel energieproduct (inclusief de hele tariefstructuur, achterliggende software en administratie) door Energyzero. De verkopende partij (Zondergas) mag zijn labeltje erop plakken, anders niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 04-08-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

je belfunctie op je telefoon werkt niet in het buitenland ;)
Wel maar heb een Turkcell simkaart erin zitten :). Mijn winst die ik hieruit zal gaan halen wil ik niet opmaken aan belkosten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Verona27 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:18:
Net ook GC gebeld voor 3 jaar dalen. Kreeg een tariefblad met tarieven aangeboden vanaf 01.07.2022. Voor gas ga ik volgens dit blad 1,95899 per m3 betalen. Toch nog best vors, maar hopelijk beter dan Vattenfal variabel waar ik anders vanaf 1 oktober aan ben overgeleverd.
Ow nee he. Is gas niet €1,52 voor 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
hoihoi66 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Ow nee he. Is gas niet €1,52 voor 3 jaar?
Dat was een paar maanden terug. Nu rijst het de pan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:23
A3-D schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Wees gerust, je ontvangt echt vandaag of morgen een bericht dat de tarieven worden aangepast. Alle langlopende contracten die aan het eind van hun termijn zitten, worden op variabel gezet. Vanaf dan wordt er per kwartaal een aanpassing gedaan m.b.t. de tarieven.
Hier ook benieuwd. Begin juni van mijn vaste contract naar variabel gegaan bij Eneco. Hierbij heeft Eneco inderdaad gemeld dat ze iedere 3 maanden het tarief aanpassen.

We gaan het zien..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Trichoglossus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Dat was een paar maanden terug. Nu rijst het de pan uit.
Huh, ik lees nog op 1 pagina terug dat ze het goedkoper hebben afgesloten. Dus voor 3 jaar voor 1,52 voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:29
-

[ Voor 99% gewijzigd door Amps op 09-08-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Richh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:46:

€2,90/m3 gas
€0,73/kWh hoog
€0,60/kWh dal.

De afgelopen paar dagen liep het hier storm op het GC/Univé contract.
Kost me wel 1,14€ voor een doorlopende reisverzekering in de Benelux per maand :+
Geen idee of je die nog kan afsluiten (Duurzaam dalen)
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/
https://www.greenchoice.n...-dalen-univé-20220701.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 03-08-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
elektriekert schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

De afgelopen paar dagen liep het hier storm op het GC/Univé contract.
Kost me wel 1,14€ voor een doorlopende reisverzekering in de Benelux per maand :+
Geen idee of je die nog kan afsluiten (Duurzaam dalen)
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/
Yep, die ga ik morgen maar even bellen... We hebben al een fietsverzekering bij Unive lopen :+

Mijn punt is een beetje dat ik veel mensen ken die van vast naar variabel zijn overgezet, en dat uiteindelijk variabel 'maar' 30-35 cent per kwh moest kosten. Ook in dit topic zie je voldoende Tweakers melden dat ze het variabele tarief helemaal niet zo gek vinden. Ondanks dat diezelfde bedrijven voor jaarcontracten ook toen al 50-60 cent per kwh wouden hebben.

Het is een beetje irritant dat ook Coolblue mij nu nog niet kom vertellen wat de variabele tarieven gaan worden. Hoezo is dat zo lastig, ze hebben neem ik aan wel meer klanten met een variabel contract neem ik aan...

Ik vind het nogal wat om het nu 3 jaar vast te zetten tegen een best wel hoge energieprijs, terwijl het mogelijk de eerste 4 maanden toch wel meevalt en de wereld er over 1-2 jaar best anders uit kan zien. Ik heb ook geen glazen bol, en tuurlijk is de zekerheid wat waard... Maar je kan jezelf ook vastzetten op het toppunt.

Oké: ik moet me nog even goed verdiepen in de eventuele opzegboetes bij ontbinding (iets wat hier ongetwijfeld al superveel besproken is). :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:09
hoihoi66 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Huh, ik lees nog op 1 pagina terug dat ze het goedkoper hebben afgesloten. Dus voor 3 jaar voor 1,52 voor gas.
Je bedoelt waarschijnlijk deze post. Kijk nog eens naar het overzicht. Je betaalt pas in het derde jaar €1,52 per m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fgd007
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-07 09:24
Ik probeerde een offerte voor Duurzaam dalen 3 jr te krijgen maar ik krijg daar geen bedrag meer uit helaas. Prijs blijft leeg. Hebben jullie dat ook?

Ik ga van 250 naar 750 per maand. € 2.96 euro per m3 gas tot begin oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Mawlana schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:51:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk deze post. Kijk nog eens naar het overzicht. Je betaalt pas in het derde jaar €1,52 per m3.
Yep idd, te snel eroverheen gelezen. Eerste jaar 1,96 ook niet echt verkeerd lijkt mij. Goedkoper gezien elders?
De elektra prijzen zijn ook wel ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Richh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:50:
[...]

Yep, die ga ik morgen maar even bellen... We hebben al een fietsverzekering bij Unive lopen :+

Mijn punt is een beetje dat ik veel mensen ken die van vast naar variabel zijn overgezet, en dat uiteindelijk variabel 'maar' 30-35 cent per kwh moest kosten. Ook in dit topic zie je voldoende Tweakers melden dat ze het variabele tarief helemaal niet zo gek vinden. Ondanks dat diezelfde bedrijven voor jaarcontracten ook toen al 50-60 cent per kwh wouden hebben.

Het is een beetje irritant dat ook Coolblue mij nu nog niet kom vertellen wat de variabele tarieven gaan worden. Hoezo is dat zo lastig, ze hebben neem ik aan wel meer klanten met een variabel contract neem ik aan...

Ik vind het nogal wat om het nu 3 jaar vast te zetten tegen een best wel hoge energieprijs, terwijl het mogelijk de eerste 4 maanden toch wel meevalt en de wereld er over 1-2 jaar best anders uit kan zien. Ik heb ook geen glazen bol, en tuurlijk is de zekerheid wat waard... Maar je kan jezelf ook vastzetten op het toppunt.

Oké: ik moet me nog even goed verdiepen in de eventuele opzegboetes bij ontbinding (iets wat hier ongetwijfeld al superveel besproken is). :)
Klopt, koffiedik kijken dit.
125€ opzegboete als je langer dan 30 maanden aan het contract vast zit, gaat stapsgewijs omlaag. (Per energie soort, gas of elektra)
Maar je hebt altijd nog 14 dagen bedenktijd.
Als Coolblue nu wel met een gouden deal aankomt binnen die 2 weken kan je het kostenloos annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 17-09 18:50
Weten jullie de terugleververgoeding bij de GC/Univé deal?

En of het mogelijk is alleen gas af te nemen?

Mocht niemand het zo kunnen zeggen dan ga ik ze morgen natuurlijk bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A3-D
marteltor schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:27:
Weten jullie de terugleververgoeding bij de GC/Univé deal?

En of het mogelijk is alleen gas af te nemen?

Mocht niemand het zo kunnen zeggen dan ga ik ze morgen natuurlijk bellen.
De tarieven per 1 juli, inclusief het tarief voor terugleveren, is al meerdere keren in dit topic genoemd en aangegeven, en ja, je kunt alleen gas afnemen.

Pagina: 1 ... 227 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4