0,267584 kWh en 1,476754 m3 zijn mijn variabele tarieven per 1 juli bij Vattenfall. Het kan erger, i guess...
Je was al klant denk ik? Want via de site zie variabel per m3 2,40euro 😳DutchOwnage schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:32:
0,267584 kWh en 1,476754 m3 zijn mijn variabele tarieven per 1 juli bij Vattenfall. Het kan erger, i guess...
Ja, ga mijn 5e jaar in inderdaad. Blijven loont.....stok schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:39:
[...]
Je was al klant denk ik? Want via de site zie variabel per m3 2,40euro 😳
Tegen het tarief van voor 1 juli mag ik hopen?Gaafy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:27:
Gisteren is mijn 3 jaar contract bij GC ingegaan. Dankzij jullie heb ik dit gevonden, veel dank!
Yes, ik was er op tijd bij!Recklezz schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:49:
[...]
Tegen het tarief van voor 1 juli mag ik hopen?
Wat de gasprijs nu doet, is eigenlijk ook helemaal niet zo spannend. Gas is nog vrij goed verkrijgbaar en met uitzondering van december, wordt er ook maar weinig verstookt. Stel dat de inkoop voor vattenfal in het najaar verdubbeld, dan schieten ze er nog relatief weinig bij in.DutchOwnage schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:32:
Het nieuwe jaar begint dan echter weer met 2,5 koude maand. En dát is waar het dan interessant wordt en de gemiste inkomsten van december terugverdiend moeten worden. Dat lijkt mij het nadeel van de variabele prijs nu. Het lijkt relatief aantrekkelijk, maar het is nog maar afwachten hoe ver dat tarief in januari omhoog schiet.
Die 3 jaar dalen deal van Greenchoice was een gok, het eerste jaar (ver) boven de inkoopprijs, het tweede jaar mogelijk op de huidige inkoopprijs en het derde jaar onder de huidige inkoopprijs, in de hoop dat de energiemarkt weer gestabiliseerd is. Nu Rusland mogelijk eerder dan verwacht de gaslevering aan Duitsland heeft geknepen, is het te verwachten dat er een groter gasprobleem gaat ontstaan. Vandaar dat de tarieven van die deal ook weer gestegen zijn om een grotere buffer op te bouwen (volgens mij is het nu niet eens meer beschikbaar).
Dat is iig hoe ik er met mijn 0 kennis tegenaan kijk. Ik ben ook wel redelijk biased, omdat ik zelf 3 maanden geleden nog net een 3 jaar vast contract heb weten te regelen bij mijn energieleverancier, tegen een tarief waar ik nu zéér content mee ben.
spoiler: niet klikken als je jaloers aangelegd bent
€0,77/m3 kaal, €1,26/m3 all-in (9%btw) 

Nouja voorgevoel, misschien heb je gewoon goed de kranten gelezen? Een recessie is namelijk wat zo’n beetje de halve wereld aan economen voorspelt voor de komende tijd. Als je nog wat beter de krant had gelezen had je ook gezien dat experts de kans aanwezig achten dat Poetin in de aanloop naar de winter de gaskraan naar Europa volledig dichtdraait. Mocht dat uitkomen, dan hebben we een flinke recessie (of zelfs economische crisis) maar ook nog gewoon doorstijgende energieprijzen. Kortom ik zou nu niet gokken op een prijsdaling in 2023. Het kan wel natuurlijk, maar dat het juist nog verder oploopt is ook niet onwaarschijnlijk.Henrico1981 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:20:
Nu maar hopen dat de situatie medio april 2023 enigszins is bekoeld en gestabiliseerd. Zelf heb ik een voorgevoel dat volgend jaar wel eens de klad in de economie kan komen, ofwel een recessie, hier zijn nu al meerdere voortekenen van zichtbaar. Dit kan ook leiden tot vraaguitval in de industrie, wat gunstig kan zijn voor de energieprijzen, daarbij worden maatregelen die we nu hebben genomen dan mogelijk ook zichtbaar.
Mijn UnitedConsumers jaarcontract is op 30 juni afgelopen. Nieuwe variabele tarieven m.i.v. 1 juli 2022 tot 1 januari 2023:
Stroom normaal: 0,63393
Stroom laag: 0,49393
Gas: 2,49604
Alle tarieven inclusief heffingen en 9% BTW.
Volgens mij is dit bizar hoog. Waar zijn de variabele tarieven voor een nu af te sluiten contract momenteel het laagst?
Volgens mij is dit bizar hoog. Waar zijn de variabele tarieven voor een nu af te sluiten contract momenteel het laagst?
[ Voor 15% gewijzigd door mno op 02-07-2022 11:47 ]
Gewoon rösti
Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"mno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:40:
Waar zijn de variabele tarieven voor een nu af te sluiten contract momenteel het laagst?
Kreeg zojuist een bevestiging van Greenchoice over de tarieven vanaf 1 juli voor mijn 3-jarige contract van 2 weken eerder:
Normaal tarief €0,435
Dal tarief €0,359
Gas per kWh €1,66
Normaal tarief €0,435
Dal tarief €0,359
Gas per kWh €1,66
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Precies dit. En dan betaal ik liever 2 jaar lang iets te veel zonder meer risico te lopen, dan 1 jaar een mooie prijs en daarna de Sjaak zijn.Citroentjuh schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:27:
[...]
Nouja voorgevoel, misschien heb je gewoon goed de kranten gelezen? Een recessie is namelijk wat zo’n beetje de halve wereld aan economen voorspelt voor de komende tijd. Als je nog wat beter de krant had gelezen had je ook gezien dat experts de kans aanwezig achten dat Poetin in de aanloop naar de winter de gaskraan naar Europa volledig dichtdraait. Mocht dat uitkomen, dan hebben we een flinke recessie (of zelfs economische crisis) maar ook nog gewoon doorstijgende energieprijzen. Kortom ik zou nu niet gokken op een prijsdaling in 2023. Het kan wel natuurlijk, maar dat het juist nog verder oploopt is ook niet onwaarschijnlijk.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Met variabele contracten zullen ze in het scenario van een dalende energieprijs hoe dan ook de prijzen moeten laten dalen om nieuwe klanten te blijven winnen. De klanten die op een hoog tarief zijn vastgezet blijven dan per persoon de meeste winst genereren kan ik me zo voorstellen.Zuinig schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:24:
[...]
Zou men niet bewust proberen iedereen in een variabel contract te krijgen?. Dan kunnen ze doen wat ze willen met hun klanten.
Ik denk dat we bij het aanpassen van de tarieven begin volgend jaar een beter beeld gaan krijgen van wat de aanbieders zelf verwachten van de markt door te kijken naar het productaanbod dat er ontstaat.
Nog steeds niets te zien op site of app zijn er meer mensen met dit probleem?Hp68 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:19:
[...]
Mijn contract half mei afgesloten , i gang 1 juli niets zichtbaar.
Gebeld zou vandaag of morgen zichtbaar zijn maar contract loopt
Batilan in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"mno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:40:
Mijn UnitedConsumers jaarcontract is op 30 juni afgelopen. Nieuwe variabele tarieven m.i.v. 1 juli 2022 tot 1 januari 2023:
Volgens mij is dit bizar hoog.
De onderlinge verschillen zijn ook echt immens, de ene blijvende klant is de andere niet.
Is er iemand die al iets gehoord heeft van ZonderGas naar aanleiding van de BTW verlaging per 1-7? Ze zijn verplicht hier iets over te laten weten heb ik begrepen en heb ze begin van de week al een mail gestuurd, maar het blijft oorverdovend stil...
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dat is echt een enorm verschil tussen klanten bij hetzelfde bedrijf. Ik vraag me af of dat wel mag.brny schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:38:
[...]
Batilan in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
De onderlinge verschillen zijn ook echt immens, de ene blijvende klant is de andere niet.
Gewoon rösti
Het idee waar ik zelf mee speel is dat de contract rectificatie van GC niet mag. Ik heb nog een half idee om even met de rechtsbijstand te bellen om te polsen, maar daar verwacht ik weinig input van. Ik heb nu een contract waarop letterlijk staat dat er 21% BTW is gerekend. Meerdere tabellen en de tekst zelf maken dit expliciet.mno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:59:
[...]
Dat is echt een enorm verschil tussen klanten bij hetzelfde bedrijf. Ik vraag me af of dat wel mag.
Dat ze er zelf achteraan mailen "eh ja we bedoelde eigenlijk iets anders met de cijfers in het contract" lijkt me een wankel argument.
De opslag op dynamische energie zijn bij ZonderGas (en alle andere EnergyZero labels) zijn in ieder geval fors gestegen:Drardollan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:43:
Is er iemand die al iets gehoord heeft van ZonderGas naar aanleiding van de BTW verlaging per 1-7? Ze zijn verplicht hier iets over te laten weten heb ik begrepen en heb ze begin van de week al een mail gestuurd, maar het blijft oorverdovend stil...
Stroom was: €0,01331 per kWh incl 21% btw
Stroom is: €0,01471 per kWh incl 9% btw (22,68% duurder ex belastingen)
Gas was: €0,04727 per m3 incl 21% btw
Gas is: €0,05230 per m3 incl 9% btw (22,81% duurder ex belastingen)
Vaste leveringskosten waren: €5,00 per product incl 21% btw
Vaste leveringskosten zijn: €5,84 per product incl 9% btw (29,66% duurder ex belastingen)
[ Voor 14% gewijzigd door Malarky op 02-07-2022 13:54 ]
WinstmaximalisatieMalarky schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:49:
[...]
De opslag op dynamische energie zijn bij ZonderGas (en alle andere EnergyZero labels) zijn in ieder geval fors gestegen:
Stroom was: €0,01331 per kWh incl 21% btw
Stroom is: €0,01471 per kWh incl 9% btw (22,68% duurder ex belastingen)
Gas was: €0,04727 per m3 incl 21% btw
Gas is: €0,05230 per m3 incl 9% btw (22,81% duurder ex belastingen)
Vaste leveringskosten waren: €5,00 per product incl 21% btw
Vaste leveringskosten zijn: €5,84 per product incl 9% btw (29,66% duurder ex belastingen)

Gelukkig hier een 5 jaar contract wat pas in 2027 gaat aflopen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
@Hp68Hp68 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Nog steeds niets te zien op site of app zijn er meer mensen met dit probleem?
Hier nu wel. Er komt steeds meer info in.
Rechtsboven bij berichten ook niet de bevestiging van je contract?
Dat stond er bij meteen al in namelijk.
De rest kwam later.
Ok, weer nieuw onduidelijk gedoe met GreenChoice.MallePietje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:53:
[...]
Ja, via Whatsapp. Ik kreeg een contract die ingaat op 10 juli en daarin tarieven die niet matchte met het voorgestelde termijnbedrag. Daar heb ik opheldering over gevraagd. Het blijkt dat ze in mijn contract die 10 juli ingaat, tarieven noemen waarvan ze al wisten dat die onjuist waren. Het voelt als pure misleiding. Het lijkt momenteel echt het wilde wetteloze westen in energie land.
Edit voor de duidelijkheid: Ik kreeg vandaag onderstaande contract. Terwijl me later via Whatsapp werd gemeld dat die tarieven helemaal niet kloppen...
Whatsapp klantenservice GreenChoice:
"De huidige variabele tarieven (onder voorbehoud) met 9% btw per 1 juli:
Stroom per kWh (normaal): €0,46081
Stroom per kWh (dal): €0,37083
Gas per m³: €1,84727"
Contract van eerder vandaag:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Op de website zie ik 1,6575 voor gas. Dat terwijl mijn variabele tarief 1,84727 is. Voor mij niet te verklaren, dus ik vraag het de klantenservice maar weer. Dat levert deze onnavolgbare dialoog op.
![]() | ![]() |
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Edit. Ok, ik heb iets van een antwoord. Maar ik begrijp er nu nog minder van geloof ik. Nu zegt iemand weer dat de bedragen in mijn contract leidend zijn.
:strip_exif()/f/image/nMUNLC3coqlE63bx0KkRRg27.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door MallePietje op 02-07-2022 16:37 . Reden: Reactie van GreenChoice ]
Ik was klant bij Welkom Energie. Failliet maar wel m'n geld terug kunnen halen. Enkele weken "gedwongen" bij Eneco variabel gezeten. Wat een criminele tarieven waren dat. Toen naar een van de andere van de grote jongens gegaan: Vattenfall. Heb een variabel contract en 10% blijven loont korting op het kale tarief van stroom. Vanaf 1 juli zijn dit mijn tarieven incl 9% btw.
Stroom piek 0,302704
Stroom dal 0,257578
Gas 1,476754
Vaste kosten 5,40 per product per maand.
Wat ik nu heb zijn volgens mij prima prijzen voor deze markt. Maar ja wat brengt de toekomst.
Ik heb hier wat rond gelezen maar kan er geen peil op trekken waar nu een interessant lange termijn contract af te sluiten is. Iemand een gouden tip?
Stroom piek 0,302704
Stroom dal 0,257578
Gas 1,476754
Wat ik nu heb zijn volgens mij prima prijzen voor deze markt. Maar ja wat brengt de toekomst.
Ik heb hier wat rond gelezen maar kan er geen peil op trekken waar nu een interessant lange termijn contract af te sluiten is. Iemand een gouden tip?
Wanneer ben je naar Vattenfall overgestapt?GekkeRipper schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:21:
Ik was klant bij Welkom Energie. Failliet maar wel m'n geld terug kunnen halen. Enkele weken "gedwongen" bij Eneco variabel gezeten. Wat een criminele tarieven waren dat. Toen naar een van de andere van de grote jongens gegaan: Vattenfall. Heb een variabel contract en 10% blijven loont korting op het kale tarief van stroom. Vanaf 1 juli zijn dit mijn tarieven incl 9% btw.
Stroom piek 0,302704
Stroom dal 0,257578
Gas 1,476754
Als ik zelf nu bij Vattenfall een enkel stroom modelcontract aanvragen kom ik op €0,5061 per kWh enkeltarief uit!

[ Voor 9% gewijzigd door Soru op 02-07-2022 17:06 ]
Hoera! Althans, voor zover ik mededelingen van de klantenservice nog vertrouw...MallePietje schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:00:
[...]
Ok, weer nieuw onduidelijk gedoe met GreenChoice.
Op de website zie ik 1,6575 voor gas. Dat terwijl mijn variabele tarief 1,84727 is. Voor mij niet te verklaren, dus ik vraag het de klantenservice maar weer. Dat levert deze onnavolgbare dialoog op.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Edit. Ok, ik heb iets van een antwoord. Maar ik begrijp er nu nog minder van geloof ik. Nu zegt iemand weer dat de bedragen in mijn contract leidend zijn.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/63LTDCCFg8aApafuorSLDCEv.jpg?f=fotoalbum_large)
Het meest handige is om de kale tarieven te bekijken (zonder BTW), dan weet je het zeker. De prijzen inclusief BTW geven wel vaker verwarringMallePietje schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:45:
[...]
Hoera! Althans, voor zover ik mededelingen van de klantenservice nog vertrouw...
[Afbeelding]
In dit geval was/is er verwarring over 3 verschillende tarieven, allemaal inclusief 9% btw.SaittamW schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:18:
[...]
Het meest handige is om de kale tarieven te bekijken (zonder BTW), dan weet je het zeker. De prijzen inclusief BTW geven wel vaker verwarring![]()
Ik sluit op 30 juni een contract af die op 10 juli ingaat. In dat contract staat 1,42, maar dat matcht niet met verbruik en ingeschatte termijnbedrag. Dus ik vraag klantenservice, en die zeggen: de variabele tarieven zijn per 1 juli aangepast naar 1,84. 1 juli zie ik op de website 1,65, dus ik vraag waarom mijn tarief 1,84 is i.p.v. 1,65. Daar komt geen begrijpelijk antwoord op, maar wel wordt gezegd dat mijn contract leidend is. Desgevraagd bevestigen ze dat mijn tarief 1,42 is.
Nu 1 juli geweest is: veranderen de variabele tarieven van aanbieders nog voor nieuwe klanten (dus in de calculators)? Of verandert alles pas weer op 1jan?
Ik heb hetzelfde probleem als jij. 15-6 variabel aangevraagd via cooperatie bij GC met 1,42 all in gc voor gas. Nu 1-7 de switch heeft plaatsgevonden en ik de tarieven in de online omgeving kan zien krijg ik 1,65 te zien in mijn portal. Ook al heeft die medewerker bevestigd dat de tarieven in de brief leidend zijn, heb ik hier een hard hoofd in dat dit gecorrigeerd gaat worden. In de voorwaarden staat ook dat de variabele tarieven op ieder moment gewijzigd kunnen worden, dus ook per 1-7. Ik zal komende week zelf ook eens contact opnemen met dezelfde vraag.MallePietje schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:30:
[...]
In dit geval was/is er verwarring over 3 verschillende tarieven, allemaal inclusief 9% btw.
Ik sluit op 30 juni een contract af die op 10 juli ingaat. In dat contract staat 1,42, maar dat matcht niet met verbruik en ingeschatte termijnbedrag. Dus ik vraag klantenservice, en die zeggen: de variabele tarieven zijn per 1 juli aangepast naar 1,84. 1 juli zie ik op de website 1,65, dus ik vraag waarom mijn tarief 1,84 is i.p.v. 1,65. Daar komt geen begrijpelijk antwoord op, maar wel wordt gezegd dat mijn contract leidend is. Desgevraagd bevestigen ze dat mijn tarief 1,42 is.
Ik ben benieuwd wat voor reactie je krijgt. Voor mij is het ook onduidelijk omdat de app/portal nog niets zegt over tarieven.digitalus101 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:46:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem als jij. 15-6 variabel aangevraagd via cooperatie bij GC met 1,42 all in gc voor gas. Nu 1-7 de switch heeft plaatsgevonden en ik de tarieven in de online omgeving kan zien krijg ik 1,65 te zien in mijn portal. Ook al heeft die medewerker bevestigd dat de tarieven in de brief leidend zijn, heb ik hier een hard hoofd in dat dit gecorrigeerd gaat worden. In de voorwaarden staat ook dat de variabele tarieven op ieder moment gewijzigd kunnen worden, dus ook per 1-7. Ik zal komende week zelf ook eens contact opnemen met dezelfde vraag.
Voorwaarden horende bij jouw contract, of algemene voorwaarden? Ik kan me voorstellen dat een energieleverancier hun tarieven mag aanpassen naar eigen inzicht (meestal elke maand), maar zodra iemand een variabel contract aan gaat, de tarieven van dat moment gelden en er pas in januari of juli een wijziging mag plaatsvinden.digitalus101 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:46:
Ik heb hetzelfde probleem als jij. 15-6 variabel aangevraagd via cooperatie bij GC met 1,42 all in gc voor gas. Nu 1-7 de switch heeft plaatsgevonden en ik de tarieven in de online omgeving kan zien krijg ik 1,65 te zien in mijn portal. Ook al heeft die medewerker bevestigd dat de tarieven in de brief leidend zijn, heb ik hier een hard hoofd in dat dit gecorrigeerd gaat worden. In de voorwaarden staat ook dat de variabele tarieven op ieder moment gewijzigd kunnen worden, dus ook per 1-7. Ik zal komende week zelf ook eens contact opnemen met dezelfde vraag.
Tegelijkertijd ben je het contract aangegaan met de tarieven van juni (en mogelijk de 5 maanden daarvoor = tarief van 1 januari). Gezien het variabele tarief, is een tariefwijziging in juli dan "volgens de regels". Variabel tarief wordt 2x per jaar gewijzigd, te weten 1 januari en 1 juli. Het is volgens mij niet zo dat het tarief geldig is 6 maanden na aangaan contract. Dus of je nu 1 januari of 30 juni het contract met variabel tarief aangaat, 1 juli vindt de volgende wijziging plaats.
Edit:
Ik lees nu dat leveranciers helemaal niet gebonden zijn bij een variabel contract. Ze mogen wijzigingen doorvoeren wanneer hun het nodig achten. Voorheen was dit 2x per jaar (1 januari en 1 juli), maar sinds dit jaar (en de daarmee gepaard gaande onzekerheden) kunnen leveranciers vaker wijzigingen doorvoeren. Als de leverancier elke maand het tarief wil wijzigen, is er volgens mij geen wet die dat tegenhoud.
[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 02-07-2022 18:27 ]
Lowlands schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:41:
[...]
@Hp68
Hier nu wel. Er komt steeds meer info in.
Rechtsboven bij berichten ook niet de bevestiging van je contract?
Dat stond er bij meteen al in namelijk.
De rest kwam later.
Ja gelukkig alles staat erin
Correct, zo is het in de regel. In de voorwaarden staat ook dat het tussentijds aangepast kan worden, dus eigenlijk hebben wij geen poot om op te staan. Echter is de manier van communiceren erg slordig gegaan. Eerst bevestiging van de tarieven met 21% BTW, daarna een rectificatiemail dat de tarieven daadwerkelijk wel kloppen maar dat het met 9% BTW geldt.LA-384 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:05:
[...]
Voorwaarden horende bij jouw contract, of algemene voorwaarden? Ik kan me voorstellen dat een energieleverancier hun tarieven mag aanpassen naar eigen inzicht (meestal elke maand), maar zodra iemand een variabel contract aan gaat, de tarieven van dat moment gelden en er pas in januari of juli een wijziging mag plaatsvinden.
Tegelijkertijd ben je het contract aangegaan met de tarieven van juni (en mogelijk de 5 maanden daarvoor = tarief van 1 januari). Gezien het variabele tarief, is een tariefwijziging in juli dan "volgens de regels". Variabel tarief wordt 2x per jaar gewijzigd, te weten 1 januari en 1 juli. Het is volgens mij niet zo dat het tarief geldig is 6 maanden na aangaan contract. Dus of je nu 1 januari of 30 juni het contract met variabel tarief aangaat, 1 juli vindt de volgende wijziging plaats.
Vervolgens blijken die tarieven dan toch helemaal niet overeen te komen in de portal en zijn ze fors hoger, door de wijziging per 1-7. Dit terwijl het voorschotbedrag is berekend op de tarieven waarmee dit contract is aangegaan. Kortom het voorschotbedrag is dus te laag ingeschat. Veel mensen die het vsbedrag niet zelf verhogen en de tarievenwijziging niet hebben ontdekt zullen later een vervelende verrassing door krijgen bij de jaar of eindafrekening te moeten bijbetalen. Kortom de hele samenloop geeft niet heel veel vertrouwen, maar we moeten het er maar mee doen in deze tijd.
@digitalus101 Ja dat is dan wel slordig ja. Mogelijk is er ook sprake van personeelstekort en ongelofelijke hectiek door de markt met onduidelijke prognoses, de btw-wijziging en daarbovenop de vragen door de knullige communicatie.
Het beste is denk ik om gewoon even een paar weken te wachten en als er tegen die tijd nog geen correctie/verduidelijking is gekomen, dan pas aan de bel te trekken. Je kunt nu de klantenservice blijven stalken om duidelijkheid te krijgen, maar wat heb je er aan als de tarieven volgende maand weer kunnen veranderen? Het is slechts een administratieve aanpassing, die pas doorgevoerd hoeft te zijn bij de afrekening. In het slechtste geval zijn de hoge tarieven de juiste, dan lever je op het moment nog relatief weinig in, omdat je geen/weinig gas hoeft te verstoken. Tegen de tijd dat gas ertoe doet, kun je kijken waar je dan het voordeligste uit bent.
Het beste is denk ik om gewoon even een paar weken te wachten en als er tegen die tijd nog geen correctie/verduidelijking is gekomen, dan pas aan de bel te trekken. Je kunt nu de klantenservice blijven stalken om duidelijkheid te krijgen, maar wat heb je er aan als de tarieven volgende maand weer kunnen veranderen? Het is slechts een administratieve aanpassing, die pas doorgevoerd hoeft te zijn bij de afrekening. In het slechtste geval zijn de hoge tarieven de juiste, dan lever je op het moment nog relatief weinig in, omdat je geen/weinig gas hoeft te verstoken. Tegen de tijd dat gas ertoe doet, kun je kijken waar je dan het voordeligste uit bent.
[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 02-07-2022 18:51 ]
Dan stap je toch over naar een leverancier waar je geen opzegtermijn hebt en stap je weer naar GC.Henrico1981 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:20:
Ik ben in april overgestapt van Eneco naar Greenchoice, waar ik een jaarcontract heb afgesloten. Helaas was er toen nog niet het aanbod van GC/Univé, ik heb laatst wel geïnformeerd of het wel evt. mogelijk zou zijn om mijn jaarcontract evt. om te zetten naar dit contract van 3 jaar. Er werd mij echter verteld dat dit niet kon, als je van elders komt kun je wel een contract opzeggen, met een opzegboete afhankelijk van (resterende) looptijd van het contract, maar dezelfde partij kun je dus niet switchen.
Had je de tarieven zelf eigenlijk ook nagerekend? Volgens mij zijn ze namelijk nog met 21% BTW, ondanks dat ze zelf al 9% melden op de website. Er zouden nog technische problemen zijn om de 9% som juist weer te geven.mno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:59:
[...]
Dat is echt een enorm verschil tussen klanten bij hetzelfde bedrijf. Ik vraag me af of dat wel mag.
Ja daarom zo slecht zit ik volgens mij niet op dit moment. Maar variabel blijft variabel, dus het kan ooit flink verhoogd worden.Soru schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:40:
[...]
Wanneer ben je naar Vattenfall overgestapt?
Als ik zelf nu bij Vattenfall een enkel stroom modelcontract aanvragen kom ik op €0,5061 per kWh enkeltarief uit!
[Afbeelding]
Ben op 5-11-21 klant geworden bij Vattenfall. Letterlijk op de dag dat ze geen nieuwe klanten een variabel modelcontract meer aan wilden bieden. Telefoniste 1 had de memo al gelezen, Telefoniste 2 nog niet. Geluk daarmee gehad denk ik.
Mijn moeder ontving zojuist de nieuwe tarieven van Eneco, waarin ze spreken van een variabel contract met wijzigingen per 3 maanden. De nieuwe tarieven:
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,40062
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,34538
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40
Eneco Gas Variabel per m3 € 1,68685
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40
Over drie maanden dus sowieso nieuwe tarieven en ik geloof nooit dat die lager gaan zijn. Dit zijn overigens vrijwel dezelfde tarieven als Greenchoice 3 jaar en mijn moeder is blij dat ik die voor 1 juli nog af heb gesloten voor haar.
Over drie maanden dus sowieso nieuwe tarieven en ik geloof nooit dat die lager gaan zijn. Dit zijn overigens vrijwel dezelfde tarieven als Greenchoice 3 jaar en mijn moeder is blij dat ik die voor 1 juli nog af heb gesloten voor haar.
Wat zou er gebeuren als je voor deze oude aanbieding (3 jaar Essent + Nintendo Switch) een aanvraag indient?
https://www.essent.nl/con...ff/i-nintendo-switch.html
Lijkt me niet verstandig. Termijnbedrag berekenen werkt niet en tarieven onbekend.Edman schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:04:
Wat zou er gebeuren als je voor deze oude aanbieding (3 jaar Essent + Nintendo Switch) een aanvraag indient?
Bij mij was het direct correct omgerekend (1 jaar vast coöperatie) en het staat erbij dat het 9% is.brny schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:13:
[...]
Had je de tarieven zelf eigenlijk ook nagerekend? Volgens mij zijn ze namelijk nog met 21% BTW, ondanks dat ze zelf al 9% melden op de website. Er zouden nog technische problemen zijn om de 9% som juist weer te geven.
:strip_exif()/f/image/rhjbQ4PYDNHtESE6AToNXsrN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is een goeie. De berekening lijkt inderdaad niet te kloppen:brny schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:13:
[...]
Had je de tarieven zelf eigenlijk ook nagerekend? Volgens mij zijn ze namelijk nog met 21% BTW, ondanks dat ze zelf al 9% melden op de website. Er zouden nog technische problemen zijn om de 9% som juist weer te geven.
/f/image/6ulRSDZgyjWNIhk71galn3RS.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon rösti
Ik snap toch niet helemaal het verschil variabel<>modelcontract. Dit variabele contract valt niet meer af te sluiten, toch?THE_BASE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:25:
Mijn moeder ontving zojuist de nieuwe tarieven van Eneco, waarin ze spreken van een variabel contract met wijzigingen per 3 maanden. De nieuwe tarieven:
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
UC, geen GC.tokjah schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:40:
[...]
Bij mij was het direct correct omgerekend (1 jaar vast coöperatie) en het staat erbij dat het 9% is.
[Afbeelding]
Zowel modelcontract als variabele contracten hebben variabele energieprijzen (die regelmatig wijzigen). Het verschil is dat het modelcontract het verplichte contract van elke leverancier is, die iedere leverancier met een ACM vergunning moet aanbieden aan een ieder (zelfs partijen die eigenlijk alleen aan specifieke industrieen willen leveren). Daarom zie je dat elke aanbieder wel een modelcontract aanbiedt, maar sommige absurd hoge tarieven rekenen in de hoop dat niemand deze afsluit.Brent schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Ik snap toch niet helemaal het verschil variabel<>modelcontract. Dit variabele contract valt niet meer af te sluiten, toch?
Daarnaast hebben sinds dit jaar veel leveranciers nog een variabel contract met nieuw prijzen op 1 jan en 1 juli (of tussentijds als de situatie daar echt om vraagt) die alleen beschikbaar zijn voor bestaande klanten. De definitie van bestaande klant lijkt een beetje geworden te zijn dat je al in 2021 klant was bij die partij.
Had ik even pech dat mijn aanbieder een slecht contract aanbood na 3 jaar klant te zijn geweest...Malarky schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:07:
[...]
De definitie van bestaande klant lijkt een beetje geworden te zijn dat je al in 2021 klant was bij die partij.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik begrijp de "blijven loont" korting van Vattenfal niet helemaal. Ik heb vorig jaar augustus een jaar contract afgesloten bij vattenfal, dit bleek vervolgens een contract tm 30 Jun te zijn. Op 18 mei zag ik het "blijven loont" knopje dus heb ik me ingeschreven, maar pas op 18 mei 2023 krijg ik extra korting terwijl ik dus al vanaf augustus 2021 klant ben en ik dus augustus 2022 een extra 5% zou moeten krijgen na een jaar klant zijn.
Goedenavond dankzij een lief lid deze topic gevonden.
Ik heb een variabele contract budget maar zag dat ze het teruglevering met 60 procent hebben verminderd.
Ik heb er echt weinig verstand van mijn man doet dit maar die is terminaal ziek.
Ik snap er weinig van normaal zou ik erin denken maar nu in deze tijd heb ik de energie niet voor.
Wie kan me helpen met een aanbieder die een goede prijs hanteert, jaarlijks saldeerd en de normale prijs heeft voor de teruglevering.
Alvast mijn dank
Ik heb een variabele contract budget maar zag dat ze het teruglevering met 60 procent hebben verminderd.
Ik heb er echt weinig verstand van mijn man doet dit maar die is terminaal ziek.
Ik snap er weinig van normaal zou ik erin denken maar nu in deze tijd heb ik de energie niet voor.
Wie kan me helpen met een aanbieder die een goede prijs hanteert, jaarlijks saldeerd en de normale prijs heeft voor de teruglevering.
Alvast mijn dank
Wat is je verbruik in gas en stroom? Welke tarieven betaal je nu en waar zit je bij?Techorazek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:51:
Goedenavond dankzij een lief lid deze topic gevonden.
Alvast mijn dank
:strip_exif()/f/image/wOYIxwIPZimeZ57Ln1CRhICD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Techorazek op 03-07-2022 21:31 ]
En hoeveel wek je op aan stroomTechorazek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:32:
We gebruiken rond de 4000 kwh stroom en 1100 m3 gas
We zitten bij budget variabel
We hebben ze nu 6 weken en de teruglevering staat op 810.Kunt u hier wat mee?
Als je nog even laat weten hoeveel de schatting is wat de panelen gaan opwekken wel ongeveerTechorazek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:40:
Mei Juni Juli zijn wel de hoogste opbrengstmaanden. Dat je nu veel terug levert zegt niet dat je in de wintermaanden ook netto overhoudt.Techorazek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:40:
Het lijkt erop dat je legplan aardig gepast is gemaakt op je verbruik van 4000kwh. Wat best hoog is. Elektrische auto of warmtepomp? je hebt gas dus geen WP
Blijft wel een feit dat Budget Energie nadelig is met maandelijks salderen maar het neemt wel heel nauw of je moet kijken naar een leverancier met lage tarieven voor alles of een leverancier met een hoge terugleververgoeding. Als je maar een klein beetje stroom op jaarbasis overhoudt dan moet je in de zomer een leverancier met een hoge TLV nemen en in de winter terug naar een goedkope leverancier. Je geeft aan dat je er niet in thuis bent, en dat je wat anders aan je hoofd hebt.
Dan is het fijner om voor het komende half jaar of jaar veilig laag te zitten met een redelijke terugleververgoeding? Correct?
:strip_exif()/f/image/FX8Wg7sqIp2frL22IUOzspuy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dat klopt hoef ik me daar even geen zorgen over te maken, heb gisterenavond veel geleerd over greenchoiche 3 jaar is dit oke?
Dat vind ik lastig te zeggen omdat je bij Greenchoice geen zonnepanelen op kan voeren in de berekening. Hun TLV is ook maar 11 cent dacht ik. Echter heb je ook aardig wat gas. Ik ben naar GC gegaan voor hun gas (ook de 3 jaar deal overwogen), alleen stroom heb ik elders.Techorazek schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:26:
Ja dat klopt hoef ik me daar even geen zorgen over te maken, heb gisterenavond veel geleerd over greenchoiche 3 jaar is dit oke?
Misschien dat iemand hier kan adviseren die ook bij GC zit en ook zonnepanelen heeft! Want het is belangrijk hoe je onder aan de streep uit komt voor stroom en gas samen
Weinig denk ikEdman schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:04:
Nog even los van dat de bijbehorende tarieven niet meer beschikbaar zijn waardoor je niet echt weet wat je afsluit:
Bevestiging dat je een aanvraag hebt gedaan wordt nog wel verstuurd:quote: Actievoorwaarden ZekerheidsGarantie Plus Deal Cadeau"Deze actie geldt wanneer je in de actieperiode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 een leveringsovereenkomst sluit."

In geval je niet wil switchen 2 keer per jaar en een vast contract neemt
Als je per jaar minder opbrengst hebt dan verbruik, kies laagste leveringstarief bij een leverancier die saldeert over beide telwerken.
Als je evenveel opbrengst hebt als verbruik maakt laagste/hoogste leveringstarief niet uit (bij hoogste lijkt het dan alleen dat je de installatie sneller terugverdient). Leverancier met saldering over beide telwerken
Als je per jaar meer opbrengst hebt dan verbruik, kies dan leverancier met hoogste terugleververgoeding en saldering over beide telwerken
heb een vraag over de volgende situatie:
stroom verbruik 3000 normaal tarief en 3000 daltarief, gasverbruik is 1600m3.
Nu worden er zonnepanelen geplaats en komt later omstreeks september een warmtepomp, de opbrengst van de zonnepanelen zou gelijk moeten zijn met het stroomverbruik en gas gaat de deur uit.
op moment zit ik bij greenchoice tegen het variabel tarief, waar moet ik op letten bij mijn keuze voor een energieleverancier en welke is voordelig?
Nu worden er zonnepanelen geplaats en komt later omstreeks september een warmtepomp, de opbrengst van de zonnepanelen zou gelijk moeten zijn met het stroomverbruik en gas gaat de deur uit.
op moment zit ik bij greenchoice tegen het variabel tarief, waar moet ik op letten bij mijn keuze voor een energieleverancier en welke is voordelig?
Ik heb een vergelijkbare situatie. Ik heb sinds vorig jaar zonnepanelen, lucht-lucht warmtepompen waarmee ik mijn huis verwarm en koel en gebruik mijn CV ketel alleen nog maar voor SWW. De warmtepompboiler is besteld en als die geïnstalleerd is wordt de gasaansluiting verwijderd. Mijn jaarcontract bij Energie Direct loopt af op 17 juli. Ik heb al een verlengingsaanbod gekregen, maar kan op dit moment dus niet verlengen omdat immers mijn gasaansluiting er uit gaat, dus laat ik het variabel doorlopen waardoor ik iedere maand kan opzeggen. Pas als mijn WPB geplaatst is en mijn gasaansluiting is verwijderd kan ik kijken naar een nieuw jaarcontract.fv12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:36:
Hallo
Mijn contract tarieven vanaf april "22 bij greenchoice voor de komende 3 jaar:
Gas: €0,97 incl.9% btw
Stroom:
Normaal €0.24
Dal €0.20
TLV €0.08 incl tot 2000kwh daarna stroomtarief excl. btw.
Mijn verbruik ~2800kWh en wek waarschijnlijk 3800kWh op.
Ik zit te denken om alleen over te stappen met stroom, vergoeding die ik dan betaal is 125 euro en welkomstbonus zal wel vervallen, 150 euro.
Is dit slim om te doen?
Mijn contract tarieven vanaf april "22 bij greenchoice voor de komende 3 jaar:
Stroom:
Normaal €0.24
Dal €0.20
Mijn verbruik ~2800kWh en wek waarschijnlijk 3800kWh op.
Ik zit te denken om alleen over te stappen met stroom, vergoeding die ik dan betaal is 125 euro en welkomstbonus zal wel vervallen, 150 euro.
Is dit slim om te doen?
Ik vraag mij af wat handig is. Ons huidige energiecontract bij Vattenfall loopt 31 augustus af, dan gaan we dus over naar een variabel tarief.
Nu werd ik vandaag gebeld door energie direct met een “aanbieding” voor 3 jaar. Een beetje hetzelfde als die greenchoice aanbieding.
1e jaar: 41 cent per kwh
2e jaar: 31 cent
3e jaar: 27 cent
Stuk hoger dan het huidige tarief van 20 cent. Maar goed wel beter dan de meeste aanbieders nu aanbieden.
Het gaat hier enkel om stroom, wij hebben geen gas nodig.
Verbruik is ongeveer 14.000/15.000 kWh, vanwege 2 electrische auto’s en airco’s.
Zonnepanelen doen ongeveer 10.000 kWh per jaar.
Wat zouden jullie doen, aannemen de aanbieding of wachten? En om welke redenen?
Alvast bedankt!
Update: Vattenfall variabele tarief zou voor mij ongeveer 33.5 cent per kwh worden. Wellicht dat dit iets veranderd voor de keuze om het alvast vast te zetten voor 3 jaar.
Ps: alles is enkeltarief
Nu werd ik vandaag gebeld door energie direct met een “aanbieding” voor 3 jaar. Een beetje hetzelfde als die greenchoice aanbieding.
1e jaar: 41 cent per kwh
2e jaar: 31 cent
3e jaar: 27 cent
Stuk hoger dan het huidige tarief van 20 cent. Maar goed wel beter dan de meeste aanbieders nu aanbieden.
Het gaat hier enkel om stroom, wij hebben geen gas nodig.
Verbruik is ongeveer 14.000/15.000 kWh, vanwege 2 electrische auto’s en airco’s.
Zonnepanelen doen ongeveer 10.000 kWh per jaar.
Wat zouden jullie doen, aannemen de aanbieding of wachten? En om welke redenen?
Alvast bedankt!
Update: Vattenfall variabele tarief zou voor mij ongeveer 33.5 cent per kwh worden. Wellicht dat dit iets veranderd voor de keuze om het alvast vast te zetten voor 3 jaar.
Ps: alles is enkeltarief
[ Voor 11% gewijzigd door The_Realest op 04-07-2022 14:36 ]
Ik ook nietJanpietertje89 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:45:
Ik begrijp de "blijven loont" korting van Vattenfal niet helemaal. Ik heb vorig jaar augustus een jaar contract afgesloten bij vattenfal, dit bleek vervolgens een contract tm 30 Jun te zijn. Op 18 mei zag ik het "blijven loont" knopje dus heb ik me ingeschreven, maar pas op 18 mei 2023 krijg ik extra korting terwijl ik dus al vanaf augustus 2021 klant ben en ik dus augustus 2022 een extra 5% zou moeten krijgen na een jaar klant zijn.
https://www.vattenfall.nl...waarden-blijven-loont.pdf
Met Blijven Loont krijg je korting op de variabele leveringskosten van stroom (per kWh) over je werkelijke verbruik. Wij
verrekenen de korting op de jaarafrekening.
De korting wordt ieder jaar hoger, waarbij de startdatum van Blijven Loont als uitgangspunt wordt genomen.
• In het eerste jaar geldt een korting van 10%
• In het tweede jaar geldt een korting van 15%
• In het derde jaar geldt een korting van 20%
• In het vierde jaar geldt een korting van 25%
• Na het vierde jaar blijft de korting van 25% gelden.
Nieuwe klanten starten op 5% korting.
7. Het recht op korting vervalt in één van de volgendesituaties:
• Wanneerje bijons geencontractmeerhebt voorstrooméngas ofstrooménstadswarmte
• Wanneer je een stroom en/of gas contract hebt waarop je al een korting krijgt of wanneer je overstapt op een stroom en/of gas contract met korting, of op het Modelcontract.
• Wanneer je twee opeenvolgende termijnfacturen niet binnen debetalingstermijn betaalt.
• Wanneer je niet via automatische incasso betaalt. Het is wél mogelijk om een eventuele bijbetaling op de jaarafrekening per acceptgiro tevoldoen.
Had jij ook korting bij het afsluiten? Of was je al klant bij Vattenfall. Hoeveel korting krijg je nu.
Als het goed lees heb je ook een 11 maand contract? En zit je nu al op variabel?
[ Voor 6% gewijzigd door space-one op 04-07-2022 14:57 ]
Mijn vast contract liep van 2 augustus 2021 tot 30 jun 2022 en ik kreeg 300 euro bol.com bonnen erbij. Geen idee of dat als korting telt, zal wel dan. Blijft raar dat die blijven loont knop er dus zonder verdere communicatie ineens in de app stond en deze korting nu dus vanaf de compleet willekeurige datum 18 mei 2022 in is gegaan omdat ik toen toevallig de knop in de app zag staan.space-one schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:38:
[...]
Ik ook niet
https://www.vattenfall.nl...waarden-blijven-loont.pdf
Met Blijven Loont krijg je korting op de variabele leveringskosten van stroom (per kWh) over je werkelijke verbruik. Wij
verrekenen de korting op de jaarafrekening.
De korting wordt ieder jaar hoger, waarbij de startdatum van Blijven Loont als uitgangspunt wordt genomen.
• In het eerste jaar geldt een korting van 10%
• In het tweede jaar geldt een korting van 15%
• In het derde jaar geldt een korting van 20%
• In het vierde jaar geldt een korting van 25%
• Na het vierde jaar blijft de korting van 25% gelden.
Nieuwe klanten starten op 5% korting.
7. Het recht op korting vervalt in één van de volgendesituaties:
• Wanneerje bijons geencontractmeerhebt voorstrooméngas ofstrooménstadswarmte
• Wanneer je een stroom en/of gas contract hebt waarop je al een korting krijgt of wanneer je overstapt op een stroom en/of gas contract met korting, of op het Modelcontract.
• Wanneer je twee opeenvolgende termijnfacturen niet binnen debetalingstermijn betaalt.
• Wanneer je niet via automatische incasso betaalt. Het is wél mogelijk om een eventuele bijbetaling op de jaarafrekening per acceptgiro tevoldoen.
Had jij ook korting bij het afsluiten? Of was je al klant bij Vattenfall. Hoeveel korting krijg je nu.
Als het goed lees heb je ook een 11 maand contract? En zit je nu al op variabel?
Maargoed, lijkt dus eerder gunstig dan ongunstig te hebben uitgepakt voor mij.
dus ik heb eind juni een 3 jarig contract genomen bij GC. Word ik vandaag gebeld omdat zien dat ik een oude klant van hun ben (klopt) en of ik nog interesse had in een speciale aanbieding. Eigenlijk niet eens gevraagd naar de tarieven, maar ze vond het vreemd dat ik 3 jaar had kunnen regelen, ze zijn daar dus echt niet allemaal op de hoogte van die acties van derden...
Meteen maar bel-me-niet aangemeld....
Meteen maar bel-me-niet aangemeld....
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Vandaag kreeg ik een zogenaamde "aanbieding" van Essent, "omdat ik een oude klant ben" en zij mij graag een voorstel willen doen.
Het verbaasde mij dat zij nog een 3 jarig contract weggeven. Ik heb het verhaal aangehoord en zij hebben mij een voorstel gedaan met de tarieven voor de komende 3 jaar.
Het bijzondere vind ik vooral dat de tarieven in de huidige markt vrij gunstig zijn. Als de prijzen over een jaar flink gedaald zijn, kan ik eventueel overstappen en de boete (max €250,-) betalen of neemt de nieuwe leverancier dat over (als ze dat dan nog doen).
Het aanbod wat ik krijg:
1e jaar: €0,47665 elektriciteit normaal en €0,37855 dal / €1,95080 gas
2e jaar: €0,35566 elektriciteit normaal en €0,28699 dal / €1,51262 gas
3e jaar: €0,31331 elektriciteit normaal en €0,25494 dal / €1,35926 gas
Mijn huidige contract verloopt eind deze maand. De prijzen zijn wel gebaseerd op 9% btw, wat dus hoger uitvalt als de btw weer 21% is.
Wat denken jullie? Normaal gesproken ben ik nogal huiverig met deze telefonische verkoop, maar het aanbod is in deze tijd toch nog prima. Ik weet zelf niet wat de ontwikkelingen zullen zijn in de toekomst, maar verwacht niet dat we ineens weer een gaskraan ergens kunnen openen.
Mijn verbruik ligt trouwens op ongeveer 2.600 kWh per jaar en 500 m3 gas per jaar.
Het verbaasde mij dat zij nog een 3 jarig contract weggeven. Ik heb het verhaal aangehoord en zij hebben mij een voorstel gedaan met de tarieven voor de komende 3 jaar.
Het bijzondere vind ik vooral dat de tarieven in de huidige markt vrij gunstig zijn. Als de prijzen over een jaar flink gedaald zijn, kan ik eventueel overstappen en de boete (max €250,-) betalen of neemt de nieuwe leverancier dat over (als ze dat dan nog doen).
Het aanbod wat ik krijg:
Mijn huidige contract verloopt eind deze maand. De prijzen zijn wel gebaseerd op 9% btw, wat dus hoger uitvalt als de btw weer 21% is.
Wat denken jullie? Normaal gesproken ben ik nogal huiverig met deze telefonische verkoop, maar het aanbod is in deze tijd toch nog prima. Ik weet zelf niet wat de ontwikkelingen zullen zijn in de toekomst, maar verwacht niet dat we ineens weer een gaskraan ergens kunnen openen.
Mijn verbruik ligt trouwens op ongeveer 2.600 kWh per jaar en 500 m3 gas per jaar.
Dan ga je heel wat zonnepanelen laten plaatsen. Let vooral op hoe ze salderen, tarieven kun je zelf wel googlen of dit topic lezen/zoeken.fv12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:36:
Hoi!
Ik wilde ook gebruikmaken van deze aanbieding maar het is van een derde partij. Weet jij toevallig hoe ze heten zodat ik ze kan terugbellen? Ik belde zelf terug maar kreeg een ‘bel-verzoek’ optie maar helaas hebben ze nooit teruggebeld.Hoianddoei schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:56:
Vandaag kreeg ik een zogenaamde "aanbieding" van Essent, "omdat ik een oude klant ben" en zij mij graag een voorstel willen doen.
Het aanbod wat ik krijg:
Kloppen de bedragen echt, dan zou ik het tegenwoordig gelijk doen.Robke15 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:17:
Stroom:
Normaal €0.24
Dal €0.20
Volgens mij is bijna overal de gasprijs rond de 2 euro.
1.65roefje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:07:
[...]
Kloppen de bedragen echt, dan zou ik het tegenwoordig gelijk doen.
GC cooperatie
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zou het niet gewoon de leverprijs zijn? Dus zonder energiebelasting en ode á €0,49/€0,074?roefje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:07:
[...]
Nog steeds interessant overigens. En het zijn de prijzen van april dit jaar. Z'n vraag is volgens mij of hij er goed aan doet met stroom over te stappen ivm de summiere terugleververgoeding.
Het is me niet duidelijk of die 3800kWh opwek na of vóór saldering van die 2800kWh is. Voor 1000kWh lijkt het me niet interessant, of iig een risico voor een paar tientjes.
1000kWh terugleveren is €80,- bij de huidige leverancier. Overstappen zou dan minstens een terugleververgoeding van ((150+125+80=355)/1000=)€0,36 vereisen. En dan moet je goed kijken hoe je saldeert (per telwerk? Per maand?).
Dan kun je misschien beter wat elektrisch bijverwarmen en op die manier gas besparen.
[ Voor 47% gewijzigd door LA-384 op 04-07-2022 20:02 ]
Je kunt toch gewoon tm okt/nov ofzo naar delta gaan met stroom. 45cnt tlv ofzo. Toch lekker lijkt me.LA-384 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Zou het niet gewoon de leverprijs zijn? Dus zonder energiebelasting en ode á €0,49/€0,074?
Nog steeds interessant overigens. En het zijn de prijzen van april dit jaar. Z'n vraag is volgens mij of hij er goed aan doet met stroom over te stappen ivm de summiere terugleververgoeding.
Het is me niet duidelijk of die 3800kWh opwek na of vóór saldering van die 2800kWh is. Voor 1000kWh lijkt het me niet interessant, of iig een risico voor een paar tientjes.
1000kWh terugleveren is €80,- bij de huidige leverancier. Overstappen zou dan minstens een terugleververgoeding van ((150+125+80=355)/1000=)€0,36 vereisen. En dan moet je goed kijken hoe je saldeert (per telwerk? Per maand?).
Dan kun je misschien beter wat elektrisch bijverwarmen en op die manier gas besparen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Hoi mensen,
Even geleden voor m'n ouders uitgezocht waar ze het beste terecht kunnen voor gas elektriciteit. We zijn op unive/greenchoice uitgekomen. Ik heb m'n ouders ook geadviseerd om het maandelijkse voorschot zo laag mogelijk te houden en de het bedrag op te sparen op een eigen spaarrekening.
Her voorgestelde voorschot is zo'n €320 per maand. Nu kunnen ze het maandbedrag online niet lager stellen dan zo'n €270.
Klopt dit, of doen we iets verkeerd? Het liefst zetten ze het maandelijkse voorschot zo laag mogelijk.
Even geleden voor m'n ouders uitgezocht waar ze het beste terecht kunnen voor gas elektriciteit. We zijn op unive/greenchoice uitgekomen. Ik heb m'n ouders ook geadviseerd om het maandelijkse voorschot zo laag mogelijk te houden en de het bedrag op te sparen op een eigen spaarrekening.
Her voorgestelde voorschot is zo'n €320 per maand. Nu kunnen ze het maandbedrag online niet lager stellen dan zo'n €270.
Klopt dit, of doen we iets verkeerd? Het liefst zetten ze het maandelijkse voorschot zo laag mogelijk.
Ik heb zelf het voorschot op 18 euro staan. Maar dit is al vanuit de aanvraag op basis van het verbruik zo ingesteld.G-addict schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:19:
Hoi mensen,
Klopt dit, of doen we iets verkeerd? Het liefst zetten ze het maandelijkse voorschot zo laag mogelijk. Levering is nog niet ingegaan dus er is voor mij nog niets in te stellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Soru op 04-07-2022 22:24 ]
Klantenservice bellen, verlagen naar gewenste bedrag, klaar.G-addict schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:19:
Ik kreeg hem online ook niet lager, even een appjes naar hun WhatsApp en ze verlagen hem voor je naar het gewenste bedrag.G-addict schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:19:
Hoi mensen,
Vraagje, waarom zou je dat willen? Je moet aan het eind dan stuk meer terugbetalen? Het is niet dat je veel rente krijgt op de bank toch?G-addict schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:19:
Hoi mensen,
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Mocht de leverancier failliet gaan dan ben je je geld niet kwijt.Ewivis schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:53:
[...]
Vraagje, waarom zou je dat willen? Je moet aan het eind dan stuk meer terugbetalen? Het is niet dat je veel rente krijgt op de bank toch?
Ze gaan het bedrag niet zomaar enorm laag zetten als je daar geen goede reden voor hebt.migchiell schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:00:
[...]
Mocht de leverancier failliet gaan dan ben je je geld niet kwijt.
Bij een faillissement kun je altijd 2 termijnen storneren.
Groetjes, FaceDown.
GC doet daar niet moeilijk over. Heb 3 jaar dalen gas afgesloten en mijn maandbedrag gezet op 20 euroFaceDown schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:41:
[...]
Ze gaan het bedrag niet zomaar enorm laag zetten als je daar geen goede reden voor hebt.
Ja de bedragen kloppen, ik heb ik December 2021 afgesloten voor 1 April 2022.roefje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:07:
[...]
Ik denk dat ik het mooi doe dan, eneco 47 cent teruglevertarief ex btw tot 10.000kwh. veel leveranciers gaan maar tot 3000kwh en dan geld een ander tarief zag ik.
De prijzen zijn van eind 2021, gingen in op 1 April "22. Het zijn all in prijzen, destijds afgesloten op €1.0660 incl. 21% btw.LA-384 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Zou het niet gewoon de leverprijs zijn? Dus zonder energiebelasting en ode á €0,49/€0,074?
Ons verbruik ligt rond de 2800kWh per jaar en heb voor 4800wp panelen liggen sindskort.
En inderdaad vanwege de boete en welkomstbonus weet ik niet of ik er goed aan doe om over te stappen, het is gewoon jammer dan gc zo'n laag teruglevertarief hanteerd.. en boven de 2000kwh krijg ik dus nog maar rond de 20ct.
Overigens: wel lullig tegenover de mensen die een ontzettend hoge rekening hebben dat ik hier lig te pinnen.
Maargoed, ik heb geen risico genomen zoals vele gedaan hebben met een variabel contract. Je zag het aankomen.. tis oorlog met Rusland.
En wat is je verwachte jaarbedrag?bjornty schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:08:
[...]
GC doet daar niet moeilijk over. Heb 3 jaar dalen gas afgesloten en mijn maandbedrag gezet op 20 euro
Groetjes, FaceDown.
Hier gaat het hard(er) dan verwacht met kWh terugleverenAFCAjax schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Uiteindelijk heb ik wel gekozen voor Innova. Ik kom op een totaal bedrag van € 150,00 voor het hele jaar. Mede door mijn lage gasverbruik en omdat ik + 1300 Kwh terug lever.
Daardoor heb ik nu een termijnbedrag van 35 euro. Totaal € 420,00. Mocht ik dan die welkomstbonus niet krijgen, is het jammer

Hoop dat Innova wel in de lucht blijft. Betaal 5 euro per maand voor de stroom en de helft voor gas omdat ik richting herfst/winter (mee) ga stoken met de airco denk ik. Mochten ze omvallen kan ik hoogstens het teveel aan opwek verliezen...
Mijn boefje is liev!
De vraag of wel of dat genoeg is als je zonnepanelen hebt en ze vlak voor de kou failliet gaan.FaceDown schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:41:
[...]
Ze gaan het bedrag niet zomaar enorm laag zetten als je daar geen goede reden voor hebt.
Hoi!
Je bedoeld dat je daarmee het teveel betaald niet kunt compenseren?EWK schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:57:
[...]
De vraag of wel of dat genoeg is als je zonnepanelen hebt en ze vlak voor de kou failliet gaan.
Mijn boefje is liev!
Ik zag dat in het noodplan in Duitsland staat dat energiemaatschappijen contractafspraken niet hoeven te respecteren (in andere woorden dus meer kunnen rekenen dan afgesproken in vaste contracten). Als dat hier ook zo is kan het met de blijvende afsluiting van Nord Stream wel eens een hele dure winter worden....
Ik niet in ieder geval, ik heb zonnepanelen liggen en verwarm op gas.JB schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:01:
[...]
Je bedoeld dat je daarmee het teveel betaald niet kunt compenseren?
Daar is bij ons (nog) geen sprake van en staat zo ver ik weet niet in ons noodplan. Nord stream 1 is wel open he, komt alleen wat minder gas doorheen.henkebek schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:03:
Ik zag dat in het noodplan in Duitsland staat dat energiemaatschappijen contractafspraken niet hoeven te respecteren (in andere woorden dus meer kunnen rekenen dan afgesproken in vaste contracten). Als dat hier ook zo is kan het met de blijvende afsluiting van Nord Stream wel eens een hele dure winter worden....
[ Voor 53% gewijzigd door EWK op 05-07-2022 09:07 ]
Hoi!
Nee dat snap ik, maar daar doel je op bij zijn ouders toch?EWK schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:03:
[...]
Ik niet in ieder geval, ik heb zonnepanelen liggen en verwarm op gas.
Mijn boefje is liev!
Nee, nav de opmerking van FaceDown die schreef dat je altijd 2x kunt storneren,JB schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:16:
[...]
Nee dat snap ik, maar daar doel je op bij zijn ouders toch?
Hoi!
Vaak ben je te bang, zal heus wel goed gaan.JB schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:43:
[...]
Hier gaat het hard(er) dan verwacht met kWh terugleverenIk heb vorig jaar meer dan 6000 kWh er doorheen geduwd, maar het lijkt me vooralsnog niet te lukken om daar überhaupt in de buurt te komen.
Hoop dat Innova wel in de lucht blijft. Betaal 5 euro per maand voor de stroom en de helft voor gas omdat ik richting herfst/winter (mee) ga stoken met de airco denk ik. Mochten ze omvallen kan ik hoogstens het teveel aan opwek verliezen...
-
[ Voor 100% gewijzigd door lifefix op 05-07-2022 12:34 ]
Is ook. Ik zit vooralsnog (los van PV panelen terugverdienen) met veel minder maandkosten qua energie tov vorig jaar.
Hoe werkt dal/piek tijdstip eigenlijk mbt terugleveren? Kan er weinig over vinden met een simpele search maar het lijkt erop dat het omgedraaid is. Op piekmomenten leveren, "dalmeter" van opwek actief.
Mijn boefje is liev!
Waarschijnlijk niet in veel gevallen. Toch denk ik niet dat veel maatschappijen zullen accepteren dat iedereen zijn maandbedrag op nul zet en aan het eind van het jaar duizenden euro's moeten incasseren (als je een maandverbruik van een paar tientjes hebt is het wellicht anders).EWK schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:57:
[...]
De vraag of wel of dat genoeg is als je zonnepanelen hebt en ze vlak voor de kou failliet gaan.
De gasprijzen blijven ondertussen de lucht inschieten. Ik verwacht aan het eind van de zomer een golf faillissementen. Veel bedrijfjes zullen nu nog lekker incasseren en tegen de tijd dat ze flink in moeten gaan kopen gaan ze over de kop. Ik weet 100% zeker dat al die prijsvechters als ZeroEnergy echt geen 3 of zelfs 5 jaar aan energie hebben ingekocht om al die lopende lange contracten af te dekken. Die hebben gewoon gespeculeerd op prijsdalingen. Tegen de winter betalen we tegen de 3 euro voor een m3 gas en zijn al die klanten van bedrijven die over de kop gaan dus flink de sigaar.
[ Voor 3% gewijzigd door FaceDown op 05-07-2022 09:30 ]
Groetjes, FaceDown.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4