Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.543 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
Malarky schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Ik heb cashback, welkomstkorting en Blijven Loont (handmatig zelf geactiveerd op of rondom 1 juni) op het 1 jarig contract.
Haha goed geregeld dan! Dus jij hebt via Vattenfall zelf afgesloten? Ik via gaslicht dus heb lagere cashback via CashbackXL, maar krijg aan het eind wel liefst €290 terug van Vattenfall. Alleen het zou mij niets verbazen als hier een verschil wordt gemaakt door Vattenfall (en andere energieleveranciers?), ze willen natuurlijk geen klanten die elk jaar via energievergelijkers bereid zijn over te stappen. Ben bang dat ik in september gewoon baggertarieven van ze ga krijgen, dus mijn nieuwe plan: dreigen met overstappen naar GC als ik niet ook al Blijven Loont kan krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 12:35
Ik krijg als klant van Univé regelmatig de nieuwsbrief in de mail, het vreemde is dat de Univé-Greenchoice energiedeals helemaal niet ter sprake komen in die mails. Er wordt wel gevraagd of je een reisverzekering nodig hebt, maar niet hoe het zit met je energiecontract en dat Greenchoice met de Univé-deal die kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
tokjah schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Is niet meer beschikbaar dus. Hij staat er wel tussen maar geeft streepjes bij berekening.
Dan pak je toch model cq variabel.

Ik wil echt geen vaste contracten meer...magoed, dat ben ik :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 20:43
R0181 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:45:
Ik krijg als klant van Univé regelmatig de nieuwsbrief in de mail, het vreemde is dat de Univé-Greenchoice energiedeals helemaal niet ter sprake komen in die mails. Er wordt wel gevraagd of je een reisverzekering nodig hebt, maar niet hoe het zit met je energiecontract en dat Greenchoice met de Univé-deal die kan leveren.
Dan krijg je andere mails dan ik. Ik kreeg gisteren nog een nieuwsbrief van Univé met een link daarin naar de Greenchoice-deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Sicco92 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Dan krijg je andere mails dan ik. Ik kreeg gisteren nog een nieuwsbrief van Univé met een link daarin naar de Greenchoice-deal.
Ik kreeg gisteren deze Univé-nieuwsbriefmail, maar ik zie geen link voor een energiecontract.
https://nieuwsbrief.unive...UjEHtOtTwE_kzNqIguIK2sG4D

[ Voor 18% gewijzigd door R0181 op 29-06-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
crispo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:46:
[...]

[...]

Ok krijg net eindelijk antwoord van de klantenservice, ze schrijven: "Je hebt echter een vast contract met cashback, hierdoor is het niet mogelijk om ook nog de korting toe te voegen aan je contract. Als je contract afloopt, vanaf 1 september, kunnen we je wel aanbieden om de korting te krijgen. Dus nog eventjes wachten hiervoor."

@Malarky: klopt het dat jij een vast contract zonder cashback hebt?
Ik heb ook bericht gehad van Vattenfall.
Door de korting van 90 euro en 1 jaar contract zouden we geen recht hebben op blijven loont.
Nu is de korting maar 45,00 euro en voor een 11 maanden contract.
En bestaande klanten krijgen geen modelcontract maar de standaard variabele contract.

https://www.vattenfall.nl...r-voordeel/blijven-loont/
Je kunt geen gebruik maken van Blijven Loont als je al een andere korting op je contract ontvangt of als je een Modelcontract hebt.

Klopt dus wel maar of dat voor iedereen telde begin dit jaar?
Nieuwe klanten krijgen op dit moment modelcontract waarvoor de blijven loont dan ook niet zou gelden.

Dit zijn onze 7 beloftes
Elk jaar voordeel voor klanten die blijven
Een heldere jaarafrekening zonder verrassingen
Overal en altijd inzicht in je verbruik en kosten
Direct bericht bij afwijkend gebruik
Gratis bespaaradvies op maat
Straks 100% groene stroom voor alle klanten thuis
Altijd goed geholpen garantie

Onder Elk jaar voordeel voor klanten die blijven staat ook gewoon.
Er zit voor iedereen iets tussen, zoals korting op stroom of leuke cadeautjes. En hoe langer je klant blijft, hoe groter je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
PCJR schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Dan pak je toch model cq variabel.

Ik wil echt geen vaste contracten meer...magoed, dat ben ik :>
Ik vroeg het niet he? Ik ben al voorzien (met een jaar heerlijk vast :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53
[...]

Ik heb cashback, welkomstkorting en Blijven Loont (handmatig zelf geactiveerd op of rondom 1 juni) op het 1 jarig contract.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lukt mij ook niet.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
[...]

Normaal krijgen nieuwe klanten maar 5% . Maar je krijg geen welkomstkorting als je al klant bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

space-one schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Normaal krijgen nieuwe klanten maar 5% . Maar je krijg geen welkomstkorting als je al klant bent.
Ik was nieuwe klant per 1 september 2020. En heb dus per 1 juli de Blijven Loont korting van 10% geactiveerd had denk ik al veel eerder gekunt.

Die welkomstkorting krijg ik wel in september nog, ben daar specifiek voor gekomen en staat ook netjes in mijn contract
crispo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:16:
[...]

Haha goed geregeld dan! Dus jij hebt via Vattenfall zelf afgesloten? Ik via gaslicht dus heb lagere cashback via CashbackXL, maar krijg aan het eind wel liefst €290 terug van Vattenfall.
Ah, ik had via CashbackXL -> Vattenfall deze keer, normaal doe ik wel via Gaslicht inderdaad. Lijk ik onbewust iets slims gedaan te hebben, want ik wel wel perse die variabele tarieven van Vattenfall voor vaste klanten natuurlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Malarky op 29-06-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort, misschien weet iemand van jullie dat:

Als je leverancier failliet gaat en je wordt overgezet naar een andere leverancier, hoe zit het dan met de tegemoetkoming energiebelasting van 800+ euro?. Deze ben je dan toch niet kwijt neem ik aan?.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Ik zit met een nogal lastige keuze voor mijn nieuwe energieleverancier.
Ik heb op dit moment energiedirect.nl, veel te duur. Deze loopt 3 augustus af.
Komende maanden worden zonnepanelen, 10.000 WP en airco voor verwarmen, 4.2 kW beneden en 3.5 kW boven geïnstalleerd. Eind september zou dat allemaal operationeel moeten zijn.
De hele energiehuishouding gaat nogal op de schop dus.
Huidig gebruik is 1500 M3 gas voor verwarmen, 200 voor SWW. Stroom zo`n 3500 kWh.
De panelen zouden zo`n 7500 kWh per jaar moeten leveren. Maar vanaf 3 augustus de 1e 2 maanden dus nog niets, 1e jaar dan 6000 kWh.
Ik schat dat de airco`s zo`n 3000 kWh nodig gaan hebben.
Gebruik komt dan op 200 M3 gas en 500 kWh stroom.

Maar er zijn nogal wat variabelen. Hoe streng wordt de winter, hoeveel stroom leveren de panelen echt, hoeveel stroom kosten de airco`s voor verwarmen in de praktijk.
Het zou dus wel kunnen variëren tussen een aardig gebruik stroom en toch flink wat terug leveren.
En gas moet er in ieder geval komen.
Zal ik nu kiezen voor een aanbieder met lage tarieven maar ook lage TLV, of iets meer risico en hogere tarieven en hogere TLV? Waarbij de gasprijs ook wel weer wat hoger is.

Misschien iemand in een zelfde situatie gezeten die wat advies kan bieden? Zie ik nog factoren over het hoofd?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel12!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
Zuinig schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:40:
Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort, misschien weet iemand van jullie dat:

Als je leverancier failliet gaat en je wordt overgezet naar een andere leverancier, hoe zit het dan met de tegemoetkoming energiebelasting van 800+ euro?. Deze ben je dan toch niet kwijt neem ik aan?.
Neehoor, de curator maakt netjes een eindafrekening op. Zelf ondervonden bij Fenor. Gelukkig via MOI m'n teveel betaalde voorschotten terug kunnen halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Zuinig schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:40:

Die 800 euro komt toch via de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Wessel12! schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Neehoor, de curator maakt netjes een eindafrekening op. Zelf ondervonden bij Fenor. Gelukkig via MOI m'n teveel betaalde voorschotten terug kunnen halen ;)
ok, thanks Wessel _/-\o_

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Die 800 euro komt toch via de gemeente?
Klopt. Die wordt, wanneer je er recht op hebt, door de gemeente direct op je rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
marcovandam schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:47:
Komende maanden worden zonnepanelen, 10.000 WP en airco voor verwarmen, 4.2 kW beneden en 3.5 kW boven geïnstalleerd. Eind september zou dat allemaal operationeel moeten zijn.
Huidig gebruik is 1500 M3 gas voor verwarmen, 200 voor SWW. Stroom zo`n 3500 kWh.
De panelen zouden zo`n 7500 kWh per jaar moeten leveren. Maar vanaf 3 augustus de 1e 2 maanden dus nog niets, 1e jaar dan 6000 kWh.

Maar er zijn nogal wat variabelen. Hoe streng wordt de winter, hoeveel stroom leveren de panelen echt, hoeveel stroom kosten de airco`s voor verwarmen in de praktijk.
Het zou dus wel kunnen variëren tussen een aardig gebruik stroom en toch flink wat terug leveren.
Zal ik nu kiezen voor een aanbieder met lage tarieven maar ook lage TLV, of iets meer risico en hogere tarieven en hogere TLV? Waarbij de gasprijs ook wel weer wat hoger is.

Misschien iemand in een zelfde situatie gezeten die wat advies kan bieden? Zie ik nog factoren over het hoofd?
Mijn situatie is redelijk vergelijkbaar: recentelijk overgestapt op een wp voor de verwarming en een wpboiler voor het warme tapwater. Het gas heb ik inmiddels opgezegd. Daarnaast is er een elektrische auto gekomen en worden de zonnepanelen uitgebreid.
Oftewel: een duidelijk groter stroomverbruik dan voorheen, wat al dan niet gedeeltelijk "gecompenseerd" wordt door de extra toekomstige panelen.
Mijn huidige contract bij Energiedirect loopt binnenkort af en ik heb voor een middle of the road oplossing gekozen. Namelijk een variabel tarief bij Greenchoice via cooperatie. Die hebben voor stroom momenteel nette tarieven en ook de teruglevering is met 11,5 cent/kWh best OK (meer dan het dubbele t.o.v. ED). Een voordeel van een variabel tarief is dat ik gemakkelijk kan switchen als ik tzt wat meer zekerheid heb over het stroomverbruik en opbrengst. Want al mijn gemaakte schattingen zijn leuk, de praktijk kan soms weerbarstig zijn. Ook door b.v. het aantal gereden kilometers (lockdown, thuiswerken etc).
Nadeel: wat de tarieven vanaf juli gaan doen weet ik niet, hopelijk blijft het concurrerend t.o.v. andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12

Aanbieder met lage tarieven aanhouden. Je weet uberhaupt niet wat je panelen echt gaan opbrengen en daarboven is het geen wat je schat over te houden ook niet schrikbarend veel.

Hier ook airco's met zonnepanelen en houd minder over dan de schatting vooraf gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:26

Is het een idee het goedkoopste jaarcontract af te sluiten dan? Kan je even de situatie bekijken. Misschien moet je na een jaar dan een paar honderd kWh de ene of de andere kant op verrekenen. Mocht je netto wat overhouden word je er niet rijk van maar het risico is wel afgedekt. En je hebt een jaar extra data.

Mocht blijken dat je in april al je hele winter hebt weggesaldeerd kan je het contract openbreken en in de zomer 2023 alsnog een leverancier met een hoge tlv zoeken, als dat tegen die tijd nog bestaat.

Overigens zijn de beste tlv's nu variabele contracten. De prijzen daarvan veranderen in januari, lijkt me vrij risicovol als je niet zeker weet dat je veel overhoudt.

[ Voor 5% gewijzigd door Compuchip87 op 29-06-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Remmer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Klopt. Die wordt, wanneer je er recht op hebt, door de gemeente direct op je rekening gestort.
Sorry, foutje mijnerzijds, ik doelde op de tegemoetkoming van 565 euro op je eindafrekening. Niet de tegemoetkoming van 800 euro.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Dank jullie wel voor het advies. Soms is iets uitschrijven en wat feedback echt goud waard om wat duidelijkheid te scheppen.
Ik denk dat ik inderdaad voor goedkoop ga met een wat lagere TLV. Als alles dan toch meevalt kan ik altijd nog switchen naar een hogere TLV als ik bijgesaldeerd ben.

Ik kan weer lekker slapen! :z Oh nee, de airco is er nog niet 8)7

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• space-one
Zuinig schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Sorry, foutje mijnerzijds, ik doelde op de tegemoetkoming van 565 euro op je eindafrekening. Niet de tegemoetkoming van 800 euro.
die is geen 565 maar hoger 825. Met de verlaging van de BTW wordt deze wel aangepast naar beneden.

Update:

Uit de gewijzigde tarieven van Vattenfall voor stroom door de BTW verlaging

Vaste kosten tot en met 30 juni 2022 per dag per maand per jaar
Vaste leveringskosten € 71,87
Vermindering energiebelasting € - 824,77
Netbeheerkosten (Enexis 3x25) € 267,68

Vaste kosten vanaf 1 juli 2022 per dag per maand per jaar
Vaste leveringskosten € 64,75
Vermindering energiebelasting € - 742,98
Netbeheerkosten (Enexis 3x25) € 241,14

Wordt dus 742,98 euro

[ Voor 39% gewijzigd door space-one op 30-06-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:20
Momenteel hebben we een contract voor gas bij Oxxio (€ 0,90398 per m3) tot 28-9-2022. Voor elektriciteit zijn we een maand geleden overgestapt in verband met de installatie van zonnepanelen (btw teruggave partner en tlv). Ik vind het lastig in te schatten wat nu wijsheid is voor wat betreft gas. Nu al een jaarcontract afnemen voor wanneer het huidige contract af loopt of toch nog even afwachten. Jaarverbruik is +/- 900m3.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
De GC Coöperatie 1 jaar contracten zijn weer mogelijk, met flink gestegen tarieven:

Stroom dal: € 0,4425
Stroom normaal: € 0,5350
Gas: € 2,1707

Alle prijzen zijn inclusief 21% BTW en alle opslagen en belastingen.

De variabele tarieven zijn nog steeds ongewijzigd.

[ Voor 0% gewijzigd door VanRoyal op 30-06-2022 10:14 . Reden: woordje BTW vergeten :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
VanRoyal schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:08:
De GC Coöperatie 1 jaar contracten zijn weer mogelijk, met flink gestegen tarieven:

Alle prijzen zijn inclusief 21% en alle opslagen en belastingen.

Ik neem aan gebaseerd op 21% btw voor een goed vergelijk? Wellicht morgen andere tarieven met 9% btw.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
VanRoyal schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:08:

Alle prijzen zijn inclusief 21% en alle opslagen en belastingen.

Dat zijn wel serieuze bedragen... Hebben we even "geluk" gehad met de verlengingen van bijv. Pure Energie voor 1 jaar vast en de GC contracten paar weken geleden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Millert schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:53:
Momenteel hebben we een contract voor gas bij Oxxio (€ 0,90398 per m3) tot 28-9-2022. Voor elektriciteit zijn we een maand geleden overgestapt in verband met de installatie van zonnepanelen (btw teruggave partner en tlv). Ik vind het lastig in te schatten wat nu wijsheid is voor wat betreft gas. Nu al een jaarcontract afnemen voor wanneer het huidige contract af loopt of toch nog even afwachten. Jaarverbruik is +/- 900m3.
Zoals al 100x gezegd (niet persoonlijk bedoeld) hier; het blijft koffiedik kijken. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Verwacht je dat de prijzen voor gas het komende jaar gaan dalen? Sluit variabel af. Verwacht je dat niet (zoals ik, denk dat de ellende nog wel gaat toenemen en dat er op korte termijn voor gasleveringen geen oplossing komt die de prijs zal drukken)? Dan is een jaarcontract wel handig. Bovendien geeft het - niet geheel onbelangrijk - een gevoel van zekerheid en wellicht wat rust in je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
Millert schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:53:
Welk jaarcontract zou je nu al af willen nemen dan wat er aantrekkelijk uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@tokjah
Ik denk nu dat de GC Coöperatie gestegen zijn er niet echt een aantrekkelijke optie is. Voor drie jaar vastzetten zie ik niet zitten, dan gok ik denk ik op variabel (bijv. Frank Energie).

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
space-one schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:58:
[...]

die is geen 565 maar hoger 825. Met de verlaging van de BTW wordt deze wel aangepast naar beneden.

Update:

Uit de gewijzigde tarieven van Vattenfall voor stroom door de BTW verlaging

Vaste kosten tot en met 30 juni 2022 per dag per maand per jaar
Vaste leveringskosten € 71,87
Vermindering energiebelasting € - 824,77
Netbeheerkosten (Enexis 3x25) € 267,68

Vaste kosten vanaf 1 juli 2022 per dag per maand per jaar
Vaste leveringskosten € 64,75
Vermindering energiebelasting € - 742,98
Netbeheerkosten (Enexis 3x25) € 241,14

Wordt dus 742,98 euro
Bij een laag stroomverbruik krijg je dus minder terug. En wordt de rekening dus duurder door de BTW verlaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Lightning89 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Bij een laag stroomverbruik krijg je dus minder terug. En wordt de rekening dus duurder door de BTW verlaging.
Klopt. Dat is dus het rare van deze maatregel op maatregel op maatregel. Eerst zouden we 824 terugkrijgen over heel 2022. Nu krijg je over eerste half jaar 0,5*824 = 412 terug en over 2e half jaar 0,5*824/1,21*1,09= 371 euro terug. Scheelt dus zo'n 41 euro minder teruggave.

Die vermindering krijg je deels weer terug in de vorm van btw korting op vaste leveringskosten van de energieleverancier en op de vaste netbeheerkosten van het netwerkbeheerder. Bij mij zelf levert dat iets van 25 euro btw korting op.

Netto blijft er dan nog steeds een nadeel van 16 euro en dat moet helemaal goed gemaakt worden door de daling van de BTW op het gebruik van x m3 gas en y kwh elektriciteit.

Uiteindelijk levert dat bij mij door zuinig gebruik niet die 16 euro op dus hoe krom ook, de btw verlaging levert bij mij onder aan de streep een hogere totaal rekening op 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R0181
Eigenaren zonnepanelen benadeeld bij saldering per maand, CDA stelt Kamervragen
https://www.ad.nl/wonen/e...elt-kamervragen~af3540d0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
BBKing schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:34:
[...]

Klopt. Dat is dus het rare van deze maatregel op maatregel op maatregel. Eerst zouden we 824 terugkrijgen over heel 2022. Nu krijg je over eerste half jaar 0,5*824 = 412 terug en over 2e half jaar 0,5*824/1,21*1,09= 371 euro terug. Scheelt dus zo'n 41 euro minder teruggave.

Die vermindering krijg je deels weer terug in de vorm van btw korting op vaste leveringskosten van de energieleverancier en op de vaste netbeheerkosten van het netwerkbeheerder. Bij mij zelf levert dat iets van 25 euro btw korting op.

Netto blijft er dan nog steeds een nadeel van 16 euro en dat moet helemaal goed gemaakt worden door de daling van de BTW op het gebruik van x m3 gas en y kwh elektriciteit.

Uiteindelijk levert dat bij mij door zuinig gebruik niet die 16 euro op dus hoe krom ook, de btw verlaging levert bij mij onder aan de streep een hogere totaal rekening op 8)7
Die extra eur 371 vermindering is nog steeds meer dan we de jaren ervoor als vermindering kregen. Met de 9% btw verlaging zou dit ook gebeurd zijn als de energiekorting hetzelfde was als in 2020 en eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
Mijn Vattenfall contract loop morgen 1 juli af. Ik dacht, laat ik onderstaande "Greenchoice Energiecoöperatie variabel" nemen. Ik dacht dat deze tarieven per 1 juli waren. Maar de tarieven per 1 juli zijn:
"De huidige variabele tarieven (onder voorbehoud) met 9% btw per 1 juli:
Stroom per kWh (normaal): €0,46081
Stroom per kWh (dal): €0,37083
Gas per m³: €1,84727"

Nog wel een vraag voor hier: Is dat een goed aanbod voor 1 juli? Of kan ik beter binnen de bedenktijd weer overstappen?
Malarky schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:13:
Na het overzicht met 21% tarieven in Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" is het tijd voor een nieuw overzicht.

Tarieven laatst geüpdatet op 27 juni 2022 (alles 9% BTW):

LeverancierNormaal kWhDal kWhEnkel kWhSalderenTeruglever
vergoeding kWh
Gas m³ Leverings
kosten p.p. p/m
Nieuwe tarieven
Tibber--€0,002 + Inkoop p/u + taxInkoop p/u + tax (over 12mnd)Inkoop p/u-€3,5943Elk uur
EnergyZero labels: Mijndomein, HVE, GroenestroomLokaal--€0,01199 + Inkoop p/u + tax€0,01199 + Inkoop p/u + tax (over 12mnd)€0,01199 + Inkoop p/u€0,04258 + Inkoop p/d + tax€4,5041Elk uur/dag
Greenchoice Energiecoöperatie variabel€0,3215€0,2508€0,2897Beide telwerken€0,1150€1,4275€5,70521 juli (elk halfjaar)
Greenchoice 3 jaar Duurzaam Dalen Univé0,4351*
€0,3628
€0,3266
€0,3593*
€0,3021
€0,2735
€0,4010*
€0,3355
€0,3027
Beide telwerken€0,1150€1,6622*
€1,4278
€1,3106
€5,7052Na 3 jaar
Shell Energy variabel€0,4354€0,3809€0,4070Per telwerk€0,1090€1,8356€5,44Elke maand (onregelmatig)
Delta Groene Stroom Modelcontract€0,5652€0,4738€0,5209Per telwerk€0,4512 (Normaal),
€0,3674 (Dal)
€2,1621€5,39601 juli (elk halfjaar)
Coolblue Kwartaal Zeker€0,5255€0,4779€0,5051Beide telwerken€0,1177€2,2198€5,8464Na 3 maanden

*Tarievenblad van GC 3 jaar toont nog de oude tarieven van 18 mei, berekenmodule al nieuwe tarieven. Even afwachten wat het wordt.

Snel totaalbedragen met 21% naar 9% omrekenen kan door oude bedragen te vermenigvuldigen met 0,9.

- Verdwenen uit de lijst zijn door het schrappen van aanbod: Greenchoice Energiecoöperatie 1 jaar, MEGA Modelcontract, Shell Energy 1 jaar, Pure Energie 1 jaar.
- Verdwenen uit de lijst verdwenen zijn door sterk verhoogde (niet competitieve) tarieven: Budget Energie Variabel, Vattenfall Modelcontract.
- Eneco is vervangen voor DELTA, die biedt vanaf 1 juli het hoogste TVL.

Ondanks de BTW-verlaging zijn de tarieven over de hele linie fors omhoog gegaan. De Greenchoice tarieven zijn nu zeer competitief en zouden goed mogelijk de komende dagen ook kunnen gaan verdwijnen.

Bewust ook de GC 3 jaar tarieven allemaal op 9% gezet om het vergelijken eenvoudig te maken en met deze constante prijsstijgingen is de kans weer groter geworden dat het 9% tarief verlengt wordt. Een steeds groter wordende groep Nederlanders zal uit zijn contract met oude aantrekkelijke tarieven geraken en dan zijn deze tarieven met 21% ipv 9% zijn dan wel erg fors.

[...]

Mijn 1 jaar Vattenfall contract loopt ook op 31-8 af :9. Ik ik had Vattenfall benaderd met jouw vraag omdat ik veel tegenstrijdige berichten zag. Er werd mij verteld dat je wel handmatig Blijven Loont moet hebben geactiveerd in je Mijn Vattenfall om straks de aantrekkelijke variabele tarieven te krijgen en niet het - nu wel - erg dure modelcontract met variabele tarieven. Bij mij was Blijven Loont ook niet geactiveerd, dus ik krijg pas vanaf 3 weken geleden 10% korting op mijn stroom (na 10 maanden onnodig teveel betaald te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Het was duidelijker geweest als elke energie-aanbieder met 21% zou werken voor de periode jul-dec 2022. Zeker ook omdat de jan 2023 tarief weer 21% btw zou kunnen zijn. De jaarrekening deel van 2de helft 2022 zou dan alleen meevallen ipv tegenvallen en consumenten zonder onduidelijkheid beter kunnen vergelijken in aanbiedingen. Nu moet je eerst uitzoeken of de verschillende aanbiedingen die je vergelijkt dezelfde BTW hebben. Denk dat weinig mensen kaal tarief vergelijken en vaak alleen maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 21:22
MallePietje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:34:
Maar de tarieven per 1 juli zijn:
[...]
Hier ook bij GreenChoice, vast contract op 6 juni verlopen. Ik kreeg dezelfde tarieven als jij. Omdat er binnenkort 3450 WP op Zuiden en 6900 WP op Noorden (effectief dus 4485WP) worden gelegd dacht ik eigenlijk eraan om over te stappen op een aanbieder met hoge tlv, maar ik blijf toch liever even afwachten en kijken hoe de eerste 12 maanden met de panelen eruit zien. Dit ook omdat er een all-electric warmtepomp met ssw wordt geïnstalleerd. Bovendien zijn wij net twee maanden geleden verhuisd. Dus even afwachten wat ons verbruik nu echt wordt. Maar: heeft er iemand een idee wie op dit moment het goedkoopst stroom levert?

TLDR: Is €0,46 normaal, €0,37 daal per KwH oké voor 1 juli 2022? Of heeft er iemand een contract met betere tarieven op dit moment? Ik hoor het graag!

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
Millert schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:04:
@tokjah
Ik denk nu dat de GC Coöperatie gestegen zijn er niet echt een aantrekkelijke optie is. Voor drie jaar vastzetten zie ik niet zitten, dan gok ik denk ik op variabel (bijv. Frank Energie).
Frank Energie is toch dynamisch? Per dag? Dus dat heeft dan toch geen zin om nu al vast te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
MallePietje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:34:
Mijn Vattenfall contract loop morgen 1 juli af. Ik dacht, laat ik onderstaande "Greenchoice Energiecoöperatie variabel" nemen. Ik dacht dat deze tarieven per 1 juli waren. Maar de tarieven per 1 juli zijn:

Nog wel een vraag voor hier: Is dat een goed aanbod voor 1 juli? Of kan ik beter binnen de bedenktijd weer overstappen?

[...]
Heb je deze prijzen per email gekregen? Want op de website staan nog de prijzen met 1,58 /m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
@tokjah
Je hebt gelijk inderdaad, dynamisch spreekt me wel aan. Dan ben ik ook vrij om over te stappen als een betere deal voorbij komt.

@tokjah
Ik zie dat ik aardig onduidelijk geweest ben in mijn posts. Ik dacht dat er twee soorten waren, vast en variabel maar je hebt ook nog dynamisch.

Wanneer ik op de Greenchoice cooperatie site kijk kan ik kiezen voor 1 jaar vast (€2,17 per m3) of variabel (€ 1,5847 per m3). De variabele tarieven wijzigen twee keer per jaar, ik zie niet terug of dit al de tarieven per 1 juli zijn? Als dit wel al de tarieven per 1 juli zijn lijkt dit me een interessante keuze.

[ Voor 63% gewijzigd door Millert op 30-06-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
Millert schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:09:
@tokjah
Je hebt gelijk inderdaad, dynamisch spreekt me wel aan. Dan ben ik ook vrij om over te stappen als een betere deal voorbij komt.
Ik volg het niet helemaal. Net wilde je nog een jaarcontract vooruit afsluiten voor eind september en nu toch liever dynamisch...
Met variabel en modelcontracten kan je ook vrijwel per direct weg he?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MallePietje
tokjah schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Heb je deze prijzen per email gekregen? Want op de website staan nog de prijzen met 1,58 /m3.
Ja, via Whatsapp. Ik kreeg een contract die ingaat op 10 juli en daarin tarieven die niet matchte met het voorgestelde termijnbedrag. Daar heb ik opheldering over gevraagd. Het blijkt dat ze in mijn contract die 10 juli ingaat, tarieven noemen waarvan ze al wisten dat die onjuist waren. Het voelt als pure misleiding. Het lijkt momenteel echt het wilde wetteloze westen in energie land.

Edit voor de duidelijkheid: Ik kreeg vandaag onderstaande contract. Terwijl me later via Whatsapp werd gemeld dat die tarieven helemaal niet kloppen...

Whatsapp klantenservice GreenChoice:

Contract van eerder vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCPCig-8S8vcUduITV2UGxD4Q8Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChE1eEHFygNvV7enUMSGej0o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-R_cyXcEURHcK8sEnDIYicjDqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLU2twEHqP3JjeOoUnztC4Of.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 50% gewijzigd door MallePietje op 30-06-2022 16:18 . Reden: Plaatjes van contract toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Natuurlijk vervelend dat het voor jou nu in negatieve zin wordt veranderd, maar eigenlijk is het helemaal niet krom. Het doel van al die maatregelen is om de energierekening nog enigszins betaalbaar te houden. Maatwerk was niet mogelijk, dus ze werken met generieke maatregelen... maar eigenlijk is het nooit de bedoeling geweest om mensen zoals jou te compenseren.

De groep mensen die bij wijze van spreken van 10 naar 50 euro per maand gaan, tja, een vervijfvoudiging is vervelend, maar daar is eigenlijk heel die lastenverlichting niet voor bedoeld. Het gaat natuurlijk om de mensen die er honderden euro's per maand op achteruitgaan.

In principe komen de lastenverlichtingen nu veel beter terecht bij de mensen die het nodig hebben - zelfs nu het enigszins 'nadelig' uitpakt ten opzichte van de situatie tot 30 juni. (Waar 'nadelig' natuurlijk relatief is, want ten opzichte van 2021 is er nog steeds een flinke lastenverlichting van toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Kreeg vandaag onderstaand aanbod van onze huidige leverancier Engie. De tarieven voor verlengen worden bij Engie pas kort voor het aflopen van het contract bekend gemaakt. Wij hebben voor wat anders gekozen maar wellicht heeft iemand anders er wat aan:

Engie

Stroom
Normaal per kWh €0,62 (staffel 0-10k kWh)
Dal per kWh €0,51 (staffel 0-10k kWh)
Leveringskosten €6,67 p/m

Gas
Per m3 €2,37 (staffel 0-5000m3)
Leveringskosten €6,67 p/m

Alle prijzen inclusief btw en overheidsheffingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00

dbzfan

Nee.

Vandaag de eindafrekening van Vattenfall gehad. 679 euro energiebelasting terug. Maar onder de streep maar ongeveer 250 euro terug... Terwijl mijn termijnbedrag altijd wat te hoog was.. snap er niks van :'( :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:23
Zit al een tijdje mee te lezen en mooi jullie bevinden te lezen en jullie expertises.
24 september loopt mijn jaarcontract af bij powerpeers.
Vandaag kreeg ik een nieuwe 'aanbieding' voor 1 jaar, hij viel mij niks tegen. We hebben zonnepanelen die ons jaarverbruik tot 100kWh dekken dus qua stroom kost het niet veel.
Gasverbruik ik ook te overzien, we verbruiken ongeveer 650m3 per jaar.
De aanbieding was:
Stroom: €0,410178 per kWh inclusief. 21% belasting.
Gas: €1,880485 per m3 inclusief 21% belasting.

Hier toch maar voor gekozen als ik hier andere berichten van jullie lees. Of we er goed aan doen gaan we zien maar wat zekerheid is wel fijn.
We gaan van een maandbedrag van nu €55 naar €100 na september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

dbzfan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:39:
Vandaag de eindafrekening van Vattenfall gehad. 679 euro energiebelasting terug. Maar onder de streep maar ongeveer 250 euro terug... Terwijl mijn termijnbedrag altijd wat te hoog was.. snap er niks van :'( :/
Wellicht al een termijn van een nieuwe periode meegerekend? De jaarafrekeningen zijn geen rocket science. Verbruik maal een vast (want contract) tarief. Dus dan is je verbruik wellicht hoger geweest dan eerder? Of had je geen vast contract en zijn je tarieven omhoog gegaan?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

FaceDown schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Wellicht al een termijn van een nieuwe periode meegerekend? De jaarafrekeningen zijn geen rocket science. Verbruik maal een vast (want contract) tarief. Dus dan is je verbruik wellicht hoger geweest dan eerder? Of had je geen vast contract en zijn je tarieven omhoog gegaan?
Ik had een vast contract voor 1 jaar. Ik zie nu dat mijn welkoms bonus van 190 euro ook niet uitgekeerd is!! Morgen even bellen.. gek dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 01:06
MallePietje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Ja, via Whatsapp. Ik kreeg een contract die ingaat op 10 juli en daarin tarieven die niet matchte met het voorgestelde termijnbedrag. Daar heb ik opheldering over gevraagd. Het blijkt dat ze in mijn contract die 10 juli ingaat, tarieven noemen waarvan ze al wisten dat die onjuist waren. Het voelt als pure misleiding. Het lijkt momenteel echt het wilde wetteloze westen in energie land.

Edit voor de duidelijkheid: Ik kreeg vandaag onderstaande contract. Terwijl me later via Whatsapp werd gemeld dat die tarieven helemaal niet kloppen...

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben het gevoelsmatig helemaal met je eens, maar variabel is variabel lijkt me... staat er ergens vermeld dat ze niet mogen wijzigen van tarief wanneer ze er zin in hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:26
Willaaam schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:07:
[...]

Ik ben het gevoelsmatig helemaal met je eens, maar variabel is variabel lijkt me... staat er ergens vermeld dat ze niet mogen wijzigen van tarief wanneer ze er zin in hebben?
Ja, in de algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
Willaaam schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:07:
[...]

Vast wel. Maar mogen ze een tarieventabel in je contract zetten waarvan ze op dat moment al wisten dat hij fout was? (Aangezien ze het voorgestelde termijnbedrag in datzelfde contract wel op de echte tarieven hebben gebaseerd) Dat lijkt mij misleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:41
Voor de opstappers bij BudgetEnergie de tip om zeker twee dagen voor overstap screenshots te maken van standen en gegevens in de app.
Ik ben vanaf 1 juli overgestapt.
Gisterochtend zag ik nog verbruiksgegevens ed in de app en bij inloggen gisteravond was er al niets meer te raadplegen..

Zelf heb ik overigens nog een (gratis) account aangemaakt bij slimmemeterportal. Daar heb je ook goed inzicht in gebruik en teruglevering (tot per uur). Dit staat los van de energieleverancier.

[ Voor 25% gewijzigd door Lowlands op 01-07-2022 07:22 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
In mijn Eneco app is het tarief nog niet gewijzigd. Zowel niet voor de btw als mogelijk compleet nieuwe tarieven omdat het 1 juli is. Ik heb ook helemaal geen communicatie van Eneco ontvangen hierover.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36
MallePietje schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:26:
[...]

Vast wel. Maar mogen ze een tarieventabel in je contract zetten waarvan ze op dat moment al wisten dat hij fout was? (Aangezien ze het voorgestelde termijnbedrag in datzelfde contract wel op de echte tarieven hebben gebaseerd) Dat lijkt mij misleiding.
Als de nieuwe tarieven nog niet bekend zijn, kunnen ze niet anders lijkt me? Ze gaan natuurlijk wel tegen de regels in omdat ze niet 30 dagen van te voren de nieuwe tarieven hebben gecommuniceerd. Dus kun je nu waarschijnlijk direct onder je contract uit. Maar daar heb je verder weinig aan in deze markt met steeds minder keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

dbzfan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:45:
[...]

Ik had een vast contract voor 1 jaar. Ik zie nu dat mijn welkoms bonus van 190 euro ook niet uitgekeerd is!! Morgen even bellen.. gek dit
Vanmorgen gebeld met vattenfall.. ze waren de 190 euro welkomsbonus vergeten 8)7
Wordt nu alsnog teruggestort..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:09
Ook hier weg van budgetenergie. Prima tevreden over geweest vorig jaar. Maar GC toch de betere deal. Overstap ging vloeiend. 3 jaartjes weet ik iig waar ik aan toe ben. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:08
Voor alle Engie klanten hierbij mijn berekening van het variabel tarief voor bestaande klanten van 1-7-2022 t/m 31-12-2022 met 9% btw ipv van 21%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC_MDrFRa5MhPa-RQOdOqOnzf4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TmEXEPcJ3B5yzpaYIXfYMjzh.png?f=user_large

Gas: 1,4564362
Normaal: 0,3722568
Dal: 0,2959241

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
[...]

Misschien heb ik het mis maar reken je wel juist?

Oorspronkelijk was de teruggave Energiebelasting € 560. Deze teruggave is verhoogd naar voor jou (ik neem even jouw berekening) € 783. Waar ben jij er nu exact op achteruit gegaan omdat jij onder aan de streep op een hogere totaal rekening uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:02:
In mijn Eneco app is het tarief nog niet gewijzigd. Zowel niet voor de btw als mogelijk compleet nieuwe tarieven omdat het 1 juli is. Ik heb ook helemaal geen communicatie van Eneco ontvangen hierover.
Hier idem. Enige email die ik heb ontvangen is dat het BTW tarief per 1 juli wijzigt, maar daar zie ik in mijn eneco ook nog niks van terug. Het is weer een zooitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MallePietje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:53:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Nu staat er bij hun (https://www.greenchoice.nl/tuindorphengelo/)
Variabele kosten (normaal) € 0,3878 / kWh
Variabele kosten € 1,6575 / m3

Irritant dit, want ik zou hier opzich wel voor tekenen. Maar trekken ze dan weer een konijn uit de hoge hoed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Laatst online: 18-09 10:24
Windows95 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:14:
[...]

In 1995 gebruikte ik een rekenmachine op zonne-energie, nu gebruik ik die van mijn telefoon. Maar met de omvallende energie leveranciers kan goedkoop snel duurkoop worden. Voor de paniek op de energiemarkt zou ik dan ook blindelings voor Innova gekozen hebben, met een hoog termijn bedrag zodat ik lekker wat geld terug zou krijgen.Maar dat is nu in 2022 geen goede keus meer.

voor 2021 zag ik dit topic ook wel eens voorbij komen, en dacht ik nog van kies gewoon de goedkoopste, waarom zo'n groot topic. 8)7 Nu post ik er zelf in :+
Uiteindelijk heb ik wel gekozen voor Innova. Ik kom op een totaal bedrag van € 150,00 voor het hele jaar. Mede door mijn lage gasverbruik en omdat ik + 1300 Kwh terug lever.

Daardoor heb ik nu een termijnbedrag van 35 euro. Totaal € 420,00. Mocht ik dan die welkomstbonus niet krijgen, is het jammer :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 17-09 21:36
stok schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Nu staat er bij hun (https://www.greenchoice.nl/tuindorphengelo/)
Variabele kosten (normaal) € 0,3878 / kWh
Variabele kosten € 1,6575 / m3

Irritant dit, want ik zou hier opzich wel voor tekenen. Maar trekken ze dan weer een konijn uit de hoge hoed ?
1.65 inderdaad, iemand nog ergens een goedkopere gezien voor nieuw modelcontract?

Anders ga ik van Frank naar gc met gas. :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De 3 jarige Greenchoice deal heeft sinds vandaag onderstaande tarieven. Gas van €1,66 naar €1,95 inc. 9%. De kortingspercentages op het starttarief voor jaar 2 en jaar 3 zijn wel verhoogd naar 25% en 40%. Dit was 20% en 30%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zH5TMEUI1F1NnmitYr-txv9dZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af363ywxXK4MXaa8ADc8ARC0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52
storm-biker schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:38:
De 3 jarige Greenchoice deal heeft sinds vandaag onderstaande tarieven. Gas van €1,66 naar €1,95 inc. 9%. De kortingspercentages op het starttarief voor jaar 2 en jaar 3 zijn wel verhoogd naar 25% en 40%. Dit was 20% en 30%.

[Afbeelding]
Ik was net aan het rekenen geslagen. Neem aan dat je de tarieven krijgt waar je voor getekend hebt toch? Ik heb ergens in mei een contract afgesloten tegen de oude tarieven. Mijn contract gaat 19 juli in. Scheelt best wel wat met deze tarieven.

Ter vergelijking:

eerste half jaar stroom normaal 0,435 ipv 0,48685
eerste half jaar stroom dal 0,35933 ipv 0,40458
eerste half jaar gas 1,6621 ipv 1,9589

[ Voor 8% gewijzigd door Pelox op 01-07-2022 11:51 ]

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik zag het net ook en liet het ook aan familie zien. Ze zijn blij dat ze mijn advies ditmaal wel hebben opgevolgd. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:43
Mawlana schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Ik zag het net ook en liet het ook aan familie zien. Ze zijn blij dat ze mijn advies ditmaal wel hebben opgevolgd. :P
Juist, hier zijn ze dus nu te laat.. wilden er even over nadenken..

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ewivis schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Jammer, gemiste kans. De volgende keer overstappen en nadenken in de bedenktijd. ;)

Gasprijs inclusief 9% btw is nu gewoon hoger dan de vorige prijs inclusief 21% btw, aanzienlijke verhoging dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Mawlana op 01-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ewivis schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Les geleerd voor te toekomst dat er altijd (verplichte) bedenktijd op zit waarbinnen je altijd nog van gedachten kan veranderen, zelfs een koophuis wat veel zwaarder weegt heeft niet zoveel bedenktijd na het tekenen.

offtopic:
Wat beteft bedenktijd ik kon overigens gelukkig deze week zelf na wat op en neer geping mijn contract eerder dan pas na 14 dagen bedenktijd in laten gaan. Was namelijk pas op mijn verhuisdag registratie gestart bij GC (de 3 jaar vast deal), wat dus vanwege bedenktijd leide tot netbeheerder die tegen - nog te ontvangen - woekertarieven mijn m3/kWh factureren en uiteraard mooie hoeveelheid teruggeleverde energie van panelen niet gaan verrekenen over de periode.

Gelukkig opgelost met sneller in laten gaan van contract door GC (y) , en tov als ze 14 dagen hadden vastgehouden zeker rond 50 a 100 kWh saldering bespaard met deze zonnige dagen.

Lesson learned, bij verhuizing even analoge meterstanden opschrijven en die 14 dagen later doorgeven werkt niet meer met slimme meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55

[Afbeelding]
Ben heel benieuwd of de mensen die met de oude tarieven hebben afgesloten een mailtje gaan krijgen. Het zou niet de eerste 'correctie' zijn die je maar hebt te slikken als ik de draad hier zo lees.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:09
Brent schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Ben heel benieuwd of de mensen die met de oude tarieven hebben afgesloten een mailtje gaan krijgen. Het zou niet de eerste 'correctie' zijn die je maar hebt te slikken als ik de draad hier zo lees.
Lijkt mij niet toch?

Ik zit voor het eerste jaar op

0.40100 per kwh en 1.66220 per m3 gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn 3 jaar unive/GC 2 weken terug afgesloten.
Vandaag ingegaan met de beloofde tarieven en nu dus lager ivm 9% BTW.
Alles goed dus.
0,401 kWh
1,6622 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
Wij hebben op 17 dec 2021 een 1 jaar contract afgesloten wat de einddatum heeft 31-12-2022. Contract is gestart op 1-2-2022 toen het 3 jarige contract bij Greenchoice afliep. Contract van vattenfall is dus geen 12 maanden maar 11 maanden.

Ik heb hier over een vraag gesteld aan Vattenfall. (ja ik de vraag beter in de 14 dagen kunnen stellen)

antwoord: omdat je vanuit een andere leverancier bij ons bent gekomen is de levering later gestart dan je contract. De periode dat je nog bij je vorige leverancier zat telt mee in de contractperiode.

Vattenfall heeft de overstap met Greenchoice regelt. En dat mag pas na de 14 dagen bedenktijd. Wat ook in de Gedragscode-Consument-en-Energieleverancier 2020 staat. Om geen opzegboete te krijgen van Greenchoice heb ik dus de 1-2-2022 ingevuld. In totaal dus 6 weken.

Is het normaal dat de opzegtermijn van je oude energieleverancier meetelt bij je nieuwe contract?
Voor Greenchoice zijn we van Essent gekomen. Wij zijn in de praktijk 3 jaar + 14 dagen bij Greenchoice geweest dus geen minder dagen meer 14 dagen meer. Essent had ook een opzegtermijn van een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:48
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:46:
Alles goed dus.
0,401 kWh
1,6622 m3
Ik heb een maandje terug contract afgesloten ingaand per vandaag, als ik MijnGC kijk dan zie ik geen lopend contract... volgens klantenservice (via Whatsapp) heeft MijnGC een storing en is mijn contract wel vandaag ingegaan.

En ik neem dan aan tegen de tarieven die golden op het moment dat ik het afsloot.

Doet MijnGC het bij jou wel, en zie je daar inderdaad de tarieven die je noemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
migchiell schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:16:
[...]

Ik heb een maandje terug contract afgesloten ingaand per vandaag, als ik MijnGC kijk dan zie ik geen lopend contract... volgens klantenservice (via Whatsapp) heeft MijnGC een storing en is mijn contract wel vandaag ingegaan.

En ik neem dan aan tegen de tarieven die golden op het moment dat ik het afsloot.

Je hier werkt het gewoon, en sinds gisteren zit ik op het 3-jaar contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:48
UTMachine schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:24:
[...]

Je hier werkt het gewoon, en sinds gisteren zit ik op het 3-jaar contract.
Met de tarieven die golden tijdens het afsluiten, of met de tarieven van vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornty
  • Laatst online: 25-05 16:12
migchiell schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Met de tarieven die golden tijdens het afsluiten, of met de tarieven van vandaag?
Sorry maar zulke vragen snap ik niet.
Iedereen heeft toch een contract bevestiging gekregen?
Mijn contract is vandaag ook ingegaan en nee mijn gc app werkt ook nog niet dat de tarieven er in staan.
Afgesproken en bevestigd gekregen dat ik 1.845 betaal met 21% btw het 1e jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
migchiell schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:29:
[...]

De tarieven zijn correct, dus die ik had gekregen bij afsluiten en netjes met 9% BTW (dus gas +/- 1,66 per m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbdie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 19:51
Ik zie hier mensen posten over een driejarig contract bij Greenchoice. Op hun site zie ik echter dat ze alleen variabele contracten aanbieden op t moment. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:41
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:46:
Alles goed dus.
0,401 kWh
1,6622 m3
En zie jij ook al iets in de app dan?
Bij mij vandaag ook ingegaan maar er is niets te zien

SORRY pagina niet ververst, is al eerder aangegeven

[ Voor 8% gewijzigd door Lowlands op 01-07-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Robbdie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:03:
Ik zie hier mensen posten over een driejarig contract bij Greenchoice. Op hun site zie ik echter dat ze alleen variabele contracten aanbieden op t moment. Zie ik iets over het hoofd?
Halfuur geleden nog via deze link een familielid geholpen met een nieuw energiecontract.
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

€0,4498/kWh en €1,9590/m3. Ik vind het echt vreselijke prijzen momenteel. Heb zelf afgelopen oktober nog gunstig kunnen vastleggen voor 3 jaar. De markt is momenteel echt om te huilen, wat een geld :X Hopelijk met deze 3j deal wat zekerheid ingekocht.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
[...]

Mijn contract half mei afgesloten , i gang 1 juli niets zichtbaar.
Gebeld zou vandaag of morgen zichtbaar zijn maar contract loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 06:42

Richard

Kuru Kuru Kururin

Heef iemand het tarievenblad beschikbaar van GreenChoice van het moment dat het Gas wel al 1,9590 was; maar op dat moment nog het oude blad werd getoond:

https://www.greenchoice.n...-dalen-unive-20220518.pdf

Ik heb het dus niet over die van:

https://www.greenchoice.n...n-univ%C3%A9-20220701.pdf

Maar precies die daartussen (wegens verschillende BTW en Kortingspercentages).

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 10:34
Ik zit nu bij Vattenfall (variabel) en heb de nieuwe tarieven vanaf 1 juli eens vergeleken met de tarieven van Greenchoice (3 jaar contract) en of het interessant is om eventueel over te stappen. Voor het vergelijk ben ik uitgegaan van de kale prijzen (om het makkelijk te houden). Ik houd rekening met een prijsstijging van 10% van de prijzen bij Vattenfall.

Over de looptijd van 3 jaar zou het dan ongeveer 100 euro besparen uitgaande van een prijsstijging van 10% per jaar. Ga ik uit van 5% verhoging dan scheelt het nog maar enkele tientallen euro's.

Zie ik nog iets over het hoofd in dit vergelijk? Heb nog wel even gekeken naar de vaste leveringskosten maar op dit moment scheelt dit slechts een paar euro tussen VF en GC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOfKW20pxGfDA_HGhTMks4xmitw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lFbwSdjF4rNacLUx7EuCAuVj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:32

[Afbeelding]
Dit zijn wel significante verhogingen. Ondanks dat ik nog steeds een deel twijfel over het afsluiten van een 3 jarig contract ben ik toch wel blij momenteel.

Een kleine vergelijking van de stroomtarieven voorheen en nu.

TypeOud Tarief 21%Oud Tarief 9%Oud Tarief 0%Nieuw Tarief 9% Nieuw Tarief 0% Verschil op 0%Verschil %
Stroom enkeltarief per kWh jaar 10,445150,4010,367890,449830,412690,044812,2 %
Stroom enkeltarief per KwH jaar 20,37240-0,30777-0,326340,018576%
Stroom enkeltarief per KwH jaar 30,33603-----1,1%

[ Voor 11% gewijzigd door Soru op 01-07-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmobile
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08-2024

nlmobile

bit.ly/3vxU4U8

Vorige week de 3 jaar GC afgesloten. Net voor de verhoging. Dit is een gok, omdat ik genoeg tijd heb om over te stappen vanaf ED. Nu meer rust voor de komende 3.5 jaar. Anders eerder overstappen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88fuPMCczFbgXdJgs-uHTR5_cBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/p7CJC3Anad9DxQDgvr8EymrO.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

[Afbeelding]
Die tabel klopt niet. De Energiebelasting en ode hebben ook te maken met de btw-verlaging, maar in die tabel blijven die tarieven gelijk. Nvm, zal wel ex btw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
VidaR-9 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:02:
Eneco heeft mijn tarief aangepast voor 21% > 9%.

Blijkbaar geen aanpassing van mijn basistarief vooralsnog. Ik ben drie weken terug na mijn aflopende jaarcontract overgegaan naar variabel, dus had een update verwacht vandaag.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja sinds vandaag pas.
Vertrouw Greenchoise wel, zal mij geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remius
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2023
De variabele prijzen van GC vind ik best oké (1,6575 / m3). Alleen dat systeem met energiecoöperaties... het maakt toch niet uit welke ik kies? :? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Richard schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:36:
Heef iemand het tarievenblad beschikbaar van GreenChoice van het moment dat het Gas wel al 1,9590 was; maar op dat moment nog het oude blad werd getoond:

https://www.greenchoice.n...-dalen-unive-20220518.pdf

Ik heb het dus niet over die van:

https://www.greenchoice.n...n-univ%C3%A9-20220701.pdf

Maar precies die daartussen (wegens verschillende BTW en Kortingspercentages).
Toen het nieuwe tarief er stond werd het oude blad (bovenste link) getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Het is lastig hier bijhouden, maar volgens mij heb ik al zeker eens een aanbieder een correctie zien nazenden, terwijl het contract al was afgesloten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brny
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:30
Brent schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Het is lastig hier bijhouden, maar volgens mij heb ik al zeker eens een aanbieder een correctie zien nazenden, terwijl het contract al was afgesloten.
Dat was een variabel contract, niet echt vergelijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
Soru schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Dank. Dit is ontzettend nuttige informatie voor mij. Nu weet ik zeker dat ik geen UC variabel ga voortzetten per augustus. Ik denk dat ik mijn 3 jaar GC ook maar door laat gaan.
Toch wel typisch, zie nu vandaag net de nieuwe variabele tarieven voor mijn moeder bij United Consumers (al vóór de energiecrisis had ik haar op UC gezet). Ze komt er nog niet zo slecht vanaf lijkt het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vs6EbcHXnWFPkgjLvLfhjGgQG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1rttKPuHaYwCcO5kpX6Zhsan.png?f=fotoalbum_large

Geldig tot 1 januari 2023, dus wel spannend wat het midden in de winter gaat doen...

Ik was van plan om eind juni een vast contract bij Shell Energy af te sluiten voor haar (en eventueel weer op te zeggen), maar was net te laat (na de "kolen persconferentie" van Rob Jetten), de schade lijkt mee te vallen, sterker nog: volgens mij zijn deze UC tarieven een stuk voordeliger!). Waar ze dat aan te danken heeft, is me een raadsel (vaste klanten korting, of leeftijdskorting, ze is 92 :) ).

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 01-07-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Batilan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Toch wel typisch, zie nu vandaag net de nieuwe variabele tarieven voor mijn moeder bij United Consumers (al vóór de energiecrisis had ik haar op UC gezet). Ze komt er nog niet zo slecht vanaf lijkt het:

[Afbeelding]

Ik was van plan om eind juni een vast contract bij Shell Energy af te sluiten voor haar (en eventueel weer op te zeggen), maar was net te laat (na de "kolen persconferentie" van Rob Jetten), de schade lijkt mee te vallen, sterker nog: volgens mij zijn deze UC tarieven een stuk voordeliger!). Waar ze dat aan te danken heeft, is me een raadsel (vaste klanten korting, of leeftijdskorting, ze is 92 :) ).
Als dit de nieuwe variabele tarieven zijn van UC dan is dat niet verkeerd. Ik had hetzelfde plan met Shell 1 jaar vast met welkomstbonus. Helaas ook net te laat, ik wilde wachten tot de bedenktijd over de maandgrens heen zou reiken. Ik had dan beter kunnen aanvragen, opzeggen, aanvragen.

Hoelang heeft jouw moeder bij UC gezeten? Ik kom zelf net van een jaarcontract af begin augustus. Ik verwacht eerder een voorstel rond jouw tarieven te ontvangen (21% - 0,496 normaal, 0,397 dal).

Als ik jullie variabelen tarieven vergelijk dan is het ex btw:

Normaaltarief: € 0,41030 / € 0,32995 = 38% hoger
Daltarief: € 0,32825 / € 0,27623 = 19% hoger

Let er ook op dat haar vaste leveringskosten 5,5eur zijn... wellicht zit er een groot verschil in het opgegeven maandverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
Soru schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:54:
[...]

Als dit de nieuwe variabele tarieven zijn van UC dan is dat niet verkeerd. Ik had hetzelfde plan met Shell 1 jaar vast met welkomstbonus. Helaas ook net te laat, ik wilde wachten tot de bedenktijd over de maandgrens heen zou reiken. Ik had dan beter kunnen aanvragen, opzeggen, aanvragen.

Hoelang heeft jouw moeder bij UC gezeten? Ik kom zelf net van een jaarcontract af begin augustus. Ik verwacht eerder een voorstel rond jouw tarieven te ontvangen (21% - 0,496 normaal, 0,397 dal).

...
Oktober 2020 gestart. Geen PV overigens, wel een flink gasverbruik (woning van ca. 1975, spouw is nageïsoleerd meen ik). Ze zit nu halverwege het jaar op 1140 m3 (ze mag er graag warmpjes bij zitten met zo'n 22 a 23 graden :+ , elektra verbruik 1110 kWh).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Tabel geupdated met alle wijzigingen per vandaag: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Het is de keuze tussen GC variabel (toch nog aantrekkelijke tarief) of GC 3 jaar. Of je wilt toch aan de gang met dynamische tarieven, maar die zijn momenteel vrij stevig.

Erg opvallend dat de concurrentie totaal niet meer in de buurt lijkt te komen van Greenchoice, of zijn er vandaag ergens leveranciers met sterke tarieven online gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soru
Malarky schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 23:58:
Tabel geupdated met alle wijzigingen per vandaag: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Het is de keuze tussen GC variabel (toch nog aantrekkelijke tarief) of GC 3 jaar. Of je wilt toch aan de gang met dynamische tarieven, maar die zijn momenteel vrij stevig.

Erg opvallend dat de concurrentie totaal niet meer in de buurt lijkt te komen van Greenchoice, of zijn er vandaag ergens leveranciers met sterke tarieven online gekomen?
Als het inderdaad blijkt dat er geen bestaande concurrentie is op het gebied van 3 jaar vast contracten dan zou je dit kunnen interpreteren dat leveranciers daadwerkelijk geen redelijk beeld hebben van de ontwikkelingen.

Ik zou namelijk verwachten dat nu de prijzen extreem hoog zijn er veel meer partijen zouden proberen consumenten 3 jaar te vast te zetten in het geval van een goede kans dat de prijzen significant gaan dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Soru schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Als het inderdaad blijkt dat er geen bestaande concurrentie is op het gebied van 3 jaar vast contracten dan zou je dit kunnen interpreteren dat leveranciers daadwerkelijk geen redelijk beeld hebben van de ontwikkelingen.

Ik zou namelijk verwachten dat nu de prijzen extreem hoog zijn er veel meer partijen zouden proberen consumenten 3 jaar te vast te zetten in het geval van een goede kans dat de prijzen significant gaan dalen.
Niemand verwacht dat de prijzen binnen 2 jaar gaan dalen lijkt me. In de Noordzee ligt nog een gasveld dat aangebroken gaat worden, maar dat zal tot 2024 duren voordat deze in productie gaat.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Laatst online: 02-02 10:03
Ik ben in april overgestapt van Eneco naar Greenchoice, waar ik een jaarcontract heb afgesloten. Helaas was er toen nog niet het aanbod van GC/Univé, ik heb laatst wel geïnformeerd of het wel evt. mogelijk zou zijn om mijn jaarcontract evt. om te zetten naar dit contract van 3 jaar. Er werd mij echter verteld dat dit niet kon, als je van elders komt kun je wel een contract opzeggen, met een opzegboete afhankelijk van (resterende) looptijd van het contract, maar dezelfde partij kun je dus niet switchen.

Nu maar hopen dat de situatie medio april 2023 enigszins is bekoeld en gestabiliseerd. Zelf heb ik een voorgevoel dat volgend jaar wel eens de klad in de economie kan komen, ofwel een recessie, hier zijn nu al meerdere voortekenen van zichtbaar. Dit kan ook leiden tot vraaguitval in de industrie, wat gunstig kan zijn voor de energieprijzen, daarbij worden maatregelen die we nu hebben genomen dan mogelijk ook zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Soru schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Zou men niet bewust proberen iedereen in een variabel contract te krijgen?. Dan kunnen ze doen wat ze willen met hun klanten.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Gisteren is mijn 3 jaar contract bij GC ingegaan. Dankzij jullie heb ik dit gevonden, veel dank!
Pagina: 1 ... 214 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4