Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 211 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.473 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook Unive/GC voor 3 jaar vast genomen en inderdaad identiek contract als paar posts hierboven ontvangen, ik ben sinds de 12e nieuwe huis getrokken en wat voor mij nieuw is, is 'slimme' meter.

Mijn contract gaat pas in op 4 juli en oude bewoners hebben 12e al hun contract verhuisd met eindstanden, iemand enig idee wat er met (in dit geval opgewekte) energie in de tussentijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:57:
Hier ook Unive/GC voor 3 jaar vast genomen en inderdaad identiek contract als paar posts hierboven ontvangen, ik ben sinds de 12e nieuwe huis getrokken en wat voor mij nieuw is, is 'slimme' meter.

Mijn contract gaat pas in op 4 juli en oude bewoners hebben 12e al hun contract verhuisd met eindstanden, iemand enig idee wat er met (in dit geval opgewekte) energie in de tussentijd?
Ik snap niet veel van je bericht maar ik vermoed dat je probeert duidelijk te maken dat je tussen 12 juni en 4 juli geen contract hebt afgesloten bij een energiemaatschappij.

In dat geval bepaald de netbeheerder de prijzen en die zal je dan ook een afrekening sturen tussen die tijd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Giel schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Het is verbazingwekkend hoe niet-transparant deze markt is.
Ja de privatisering van de energiemarkt is net als bij de zorg een groot succes gebleken.

[ Voor 3% gewijzigd door PP_Sound op 23-06-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchKel schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Ik snap niet veel van je bericht maar ik vermoed dat je probeert duidelijk te maken dat je tussen 12 juni en 4 juli geen contract hebt afgesloten bij een energiemaatschappij.

In dat geval bepaald de netbeheerder de prijzen en die zal je dan ook een afrekening sturen tussen die tijd.
Excuses dat zal vermoedelijk aan de hitte liggen bij mij (of bij u) liggen, maar inderdaad tussen 12-06 en 04-07 geen contract. Bedankt voor antwoord en ben benieuwd naar bericht van netbeheerder in dat geval, en of zij ook proactief contact opneemt ook (en verplicht) in geval dat ik niet hoef te betalen maar geld terugkrijg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
VanRoyal schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Dat vroeg ik me ook af en toen kwam ik w.b.t. Vattenfall op deze pagina uit: https://www.vattenfall.nl...r-voordeel/blijven-loont/

Blijkbaar zijn de mensen die flinke korting krijgen ook al een aantal jaren klant én moet je die korting laten activeren.
Storend vind ik dat ze het niet gewoon uit zichzelf doen: bijvoorbeeld 3 jaar klant, dan zetten we je om. Waarom moet je er toch altijd maar achteraan?. Waarom ben je als "vaste klant", vaak meest het haasje?.
Dit hele "markt" gedoe heeft heel veel mensen helemaal niets gebracht, alleen degene die er constant bovenop zit.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Zuinig schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:17:
[...]
Storend vind ik dat ze het niet gewoon uit zichzelf doen: bijvoorbeeld 3 jaar klant, dan zetten we je om. Waarom moet je er toch altijd maar achteraan?. Waarom ben je als "vaste klant", vaak meest het haasje?.
Dit hele "markt" gedoe heeft heel veel mensen helemaal niets gebracht, alleen degene die er constant bovenop zit.
Nou het haasje als vaste klant, ik zag net bij collega die al zijn hele leven bij Nuon/Vattenfall zit de nieuwe tarieven voor 1 juli en die zijn best laag voor deze tijd;

Stroom Normaal € 0,264478
Stroom Dal € 0,226873
Gas € 1,476754

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 16:57
Gommert69 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:30:
Ik zie helaas nog steeds niet de nieuwe tarieven van Vattenfall in de online omgeving.
Kan iemand die ook sinds Nov/Dec op een variabel tarief zit die even posten. Dank!
Niet zo gek want ze hebben vandaag een mailing uitgedaan naar bestaande klanten met de nieuwe tarieven van volgende week. Een effectieve manier om de klantenservice helemaal plat te laten bellen omdat de backend van de website geen enkele tarief informatie naar boven lijkt te kunnen toveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
FlashHeaven schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:54:
Ze hebben het toch maar aangepast bij Greenchoice :9

[Afbeelding]
Ze zijn inderdaad wakker geworden. Net deze mail ontvangen:
Beste klant,

Tussen 14 en 22 juni heb je een e-mail van ons ontvangen met jouw contractbevestiging. Per abuis is in de tarieventabel het btw-tarief van 21% opgenomen. Hier hoort het btw-tarief van 9% te staan.

Alle getoonde tarieven zijn wel juist. Deze zijn berekend met het verlaagde btw-tarief van 9%, die van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt op energie.

Met vriendelijke groet,

Paulien Jeurissen
Manager Commercie Consument

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ik krijg net een rectificatie-mail van GC dat de tarieven met 9% zijn gerekend (voor juli-december) terwijl er nog 21% in de tabel staat.

Ow, loop alweer een minuut achter zie ik aan de post hierboven....

[ Voor 20% gewijzigd door Heintje op 23-06-2022 19:07 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Echt onhandig die mail weer. Waarom niet gewoon een nieuwe tarievenblad mailen o.i.d. Nu weer alles na moeten rekenen of ik nou de goede tarieven in mijn hoofd heb of niet. Maar het is dus gewoon 1.66 voor gas incl 9% BTW dus op zich is dat nog zoals ik het had geinterpreteerd de afgelopen dagen. Hoop ik :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:21:
Echt onhandig die mail weer. Waarom niet gewoon een nieuwe tarievenblad mailen o.i.d. Nu weer alles na moeten rekenen of ik nou de goede tarieven in mijn hoofd heb of niet. Maar het is dus gewoon 1.66 voor gas incl 9% BTW dus op zich is dat nog zoals ik het had geinterpreteerd de afgelopen dagen. Hoop ik :-D
Ik had liever de hogere tarieven in een tabel gezien. Nu moet ik zelf eind december weer gaan terugrekenen als ze niet verlengen en geen nieuwe tabel sturen.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Holland1994 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Welke website is dat? Als ik zoek naar Unive/gc stroom dan word ik weer naar Greenchoice geleid met €2 m3, terwijl ik de laagste m3 prijs zoek. Ik zit nu bij Powerpeers dus dan valt die 1,72m3 wel mee eigenlijk.
Deze: https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
PCJR schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Greenchoice is 1.84727 euro voor gas. Duurder dus. Gister via whatsapp gekregen. Is al incl 9%.
Nee hoor, bekijk deze maar eens: FlashHeaven in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heintje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:06:
Ik krijg net een rectificatie-mail van GC dat de tarieven met 9% zijn gerekend (voor juli-december) terwijl er nog 21% in de tabel staat.

Ow, loop alweer een minuut achter zie ik aan de post hierboven....
Ik krijg die mail zojuist ook, maar op mijn tarievenblad is er wel gewoon gerekend met 21% btw. Daar staat dus gas 1.845 incl 21% btw. Als ik de ex btw en incl btw tarieven vergelijk, dan zit er ook gewoon 21% tussen.

Dus die mail is extreem verwarrend, en in mijn geval dus ook onjuist.

Geeft weinig vertrouwen dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brumbrum86
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
FlashHeaven schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:54:
Ze hebben het toch maar aangepast bij Greenchoice :9

[Afbeelding]
Ik zie dat jouw gasprijs 1.662 per m3 is. Die van mij staat op 1.845 per m3 en dat is dus gebaseerd op 21% btw, maar ik krijg zojuist wel een mail dat mijn gasprijs gebaseerd is op het 9% tarief ......

Morgen maar even bellen met GC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvaJgOEhywPq0qjJaqv4spaaU4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgRVnVOhJjDLDkrHsLMaYTDa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
abalone schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:15:
[...]

Ik krijg die mail zojuist ook, maar op mijn tarievenblad is er wel gewoon gerekend met 21% btw. Daar staat dus gas 1.845 incl 21% btw. Als ik de ex btw en incl btw tarieven vergelijk, dan zit er ook gewoon 21% tussen.

Dus die mail is extreem verwarrend, en in mijn geval dus ook onjuist.

Geeft weinig vertrouwen dit...
+1 :( Zoals ik het lees staat er dat er ipv 21%, 9% had moeten staan en dat de tarieven hetzelfde blijven...
Dat zou even lekker worden... Het bericht van @FlashHeaven bied wel enige geruststelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasMachinator
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12-2024

WasMachinator

I'll be back! =)

..

[ Voor 99% gewijzigd door WasMachinator op 23-06-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:48
storm-biker schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:23:
[...]

+1 :( Zoals ik het lees staat er dat er ipv 21%, 9% had moeten staan en dat de tarieven hetzelfde blijven...
Dat zou even lekker worden... Het bericht van @FlashHeaven bied wel enige geruststelling...
Zo lees ik het ook idd. Lekker onduidelijk weer.

Zou betekenen dat de gasprijs met 21% uitkomt op € 2,048

Denk dat dat niet klopt.
Want als je het tarievenblad bekijkt voor de komende 3 jaar rekenen ze ook met 21% en dat komt precies overeen met de bedragen die hier eerder zijn genoemd.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Volgens mij is de mail naar een te grote groep klanten gestuurd. Ik heb hem ook naar mijn mening ten onrechte ontvangen, aangezien ze alles met 21% berekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golden1988
  • Laatst online: 22:32
WasMachinator schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:25:
Hoe is het in jullie beleving mbt het unive/GC contract en geen klant zijn van Unive. Dit gaat gewoon zonder problemen of schat ik dat foutief in?
Ik heb dit via whatsapp nagevraagd, zij geven aan dat je geen klant hoeft te zijn bij unive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
abalone schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:41:
Volgens mij is de mail naar een te grote groep klanten gestuurd. Ik heb hem ook naar mijn mening ten onrechte ontvangen, aangezien ze alles met 21% berekend hebben.
Mail heeft het ook over "Tussen 14 en 22 juni heb je een e-mail van ons ontvangen met jouw contractbevestiging. "
Ik heb de contract bevestiging echter begin juni gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvspier
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-09 10:53
Netsrek schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:54:
Heeft er iemand op dit forum trouwens al de nieuwe Eneco tarieven per 1 juli gezien? Ik zit bij hun op variabel sinds eind januari en wil naar aanleiding van stijging/daling kijken of het GC/Univé contract voor mij gunstiger is.
Ik dacht dat dit 9 dagen voor 1 juli gecommuniceerd zou worden, maar dat is bij mij nog niet het geval.
Ik zit in bij Eneco variabel en kreeg eergisteren een mail met deze info:

Je nieuwe gastarief per 01-07-2022
Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 1,69054

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
jvspier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Incl btw?
9% of 21%?
Incl overheidsheffingen?

Alleen een prijs zegt niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvspier
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-09 10:53
abalone schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Incl btw?
9% of 21%?
Incl overheidsheffingen?

Alleen een prijs zegt niet zo veel.
Even later staat er in de mail
Deze leveringstarieven zijn inclusief een btw-tarief van 9%, en overheidsheffingen, bij een jaarlijks verbruik tot 5.000 m³, dit is inclusief regiotoeslag gas.
Sorry had ik er even bij moeten vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Hmm dat is nog wel gunstiger dan ik per 30/6 kreeg van Eneco

Eneco Hollandsewind & zon variabel per kwh normaal 0.43222 en dal 0.39221
Eneco Gas Variabel per m3 1.99944

Waarom zou dat verschil er zijn? Vind het nogal wat 0.30ct per m3..

Wil komende tijd ook eens in de contracten duiken en kijken of het tijd is afscheid te nemen van Eneco. Iemand nog tips waar ik uberhaupt moet beginnen? Gemiddeld afgelopen 3 jaar verbruikte ik 1140m3 gas, verbruikte ik 2053kwh en leverde ik 3160kwh terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Okasha schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:34:
[...]

Hmm dat is nog wel gunstiger dan ik per 30/6 kreeg van Eneco

Eneco Hollandsewind & zon variabel per kwh normaal 0.43222 en dal 0.39221
Eneco Gas Variabel per m3 1.99944

Waarom zou dat verschil er zijn? Vind het nogal wat 0.30ct per m3..

Wil komende tijd ook eens in de contracten duiken en kijken of het tijd is afscheid te nemen van Eneco. Iemand nog tips waar ik uberhaupt moet beginnen? Gemiddeld afgelopen 3 jaar verbruikte ik 1140m3 gas, verbruikte ik 2053kwh en leverde ik 3160kwh terug.
Misschien eens gaan kijken of je je stroom overschot kan opmaken aan verwarmen, dan kun je besparen op je gasverbruik, levert meer op.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Misschien eens gaan kijken of je je stroom overschot kan opmaken aan verwarmen, dan kun je besparen op je gasverbruik, levert meer op.
Exact dit. Voordat wij airconditioning hadden heb ik onze werkplek enkel met een elektrisch kacheltje verwarmd om onze overproductie op te maken (kreeg toen maar 5cnt TLV in het oude contract).

En daarnaast is met 2€ gas wellicht het GC coöperatie contract ook iets voor je..wel maar 12cnt TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Zie veel mensen kiezen voor het 3 jarig contract van GC/Unive. Voor de mensen met zonnepanelen: nemen jullie het ongunstige moment m.b.t. salderen voor lief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:58
JBS schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:57:
Zie veel mensen kiezen voor het 3 jarig contract van GC/Unive. Voor de mensen met zonnepanelen: nemen jullie het ongunstige moment m.b.t. salderen voor lief?
Wat is er ongunstig aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Als ik het goed begrepen heb:

In de zomer is vaak je opbrengst een stuk hoger dan je verbruik. Stap je in de zomer over naar een andere leverancier, dan kun je die overproductie niet meer salderen met je verbruik in de winter en krijg je er de vaak veel minder gunstige terugleververgoeding voor.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 23-06-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Precies wat @JBS zegt en je krijgt maar €0,12 terug voor wat je teveel terug levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
JBS schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:06:
[...]

In de zomer is vaak je opbrengst een stuk hoger dan je verbruik. Stap je in de zomer over naar een andere leverancier, dan kun je die overproductie niet meer salderen met je verbruik in de winter en krijg je er de vaak veel minder gunstige terugleververgoeding voor.
Maar zelfs met onze acht paneeltjes is op dit moment het verbruik van afgelopen winter wel weer weggesaldeerd. En het verbruik van komende winter is geen probleem als je drie jaar, of zelfs één jaar, wil blijven. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

HereIsTom schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:23:
[...]

Precies wat @JBS zegt en je krijgt maar €0,12 terug voor wat je teveel terug levert.
Bij EnergieDirect, waar ik zit, nog minder. 5 of 6 cent. Normaal gesproken geen probleem als je opbrengst nagenoeg gelijk is met je verbruik, maar in dit geval betekent een overstap eigenlijk een paar honderd euro weggooien, zeker met de stijgende elektra tarieven kan dat aardig oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Compuchip87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:25:
[...]

Maar zelfs met onze acht paneeltjes is op dit moment het verbruik van afgelopen winter wel weer weggesaldeerd. En het verbruik van komende winter is geen probleem als je drie jaar, of zelfs één jaar, wil blijven. Toch?
Hoe lopen de saldeer periodes? 1 januari tot 31 december, of vanaf moment dat je leverancier de jaarrekening opmaakt tot aan de volgende jaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
JBS schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:26:
[...]
Hoe lopen de saldeer periodes? 1 januari tot 31 december, of vanaf moment dat je leverancier de jaarrekening opmaakt tot aan de volgende jaarrekening?
Bij vaste contracten per contractjaar. Dus nu van half juni tot half juni volgend jaar. Tenzij je in maart het contract openbreekt en weggaat natuurlijk, salderen kan immers niet over verschillende leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
JBS schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:25:
[...]
Bij EnergieDirect, waar ik zit, nog minder. 5 of 6 cent. Normaal gesproken geen probleem als je opbrengst nagenoeg gelijk is met je verbruik, maar in dit geval betekent een overstap eigenlijk een paar honderd euro weggooien, zeker met de stijgende elektra tarieven kan dat aardig oplopen.
Bij BudgetEnergie en nog een aantal andere leveranciers salderen ze ook nog per maand, dus ben je de extra opbrengst van het voorjaar direct kwijt, dus ook al zouden je zonnepanelen per jaar minder opbrengen dan je verbruik, wordt het meeste nog tegen die €0.06 verrekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Compuchip87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:31:
[...]

Bij vaste contracten per contractjaar. Dus nu van half juni tot half juni volgend jaar. Tenzij je in maart het contract openbreekt en weggaat natuurlijk, salderen kan immers niet over verschillende leveranciers.
Ook dat is niet zo bij elke leverancier, sommige salderen per maand en sommige zodra de tarieven worden gewijzigd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
HereIsTom schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:35:
[...]

Ook dat is niet zo bij elke leverancier, sommige salderen per maand en sommige zodra de tarieven worden gewijzigd!
Daarom zei ik: bij vaste contracten, als in: vaste tarieven met een looptijd van 1, 2 of 3 jaar. De variabele contacten waar veel mensen nu zitten / naar toe gaan zijn een beetje het Wilde Westen wat saldering betreft, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 22:59
[...]

Je kunt een nieuw contract afsluiten met een ingangsdatum die maximaal zes maanden van nu ligt. Tot die tijd kun je dus het huidige contract -met bijvoorbeeld hoge terugleververgoeding- aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:48
Je kunt ook met alleen gas naar Unive gaan en voor stroom iets kiezen met gunstig teruglevertarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 13:21
[...]

Heb je ook de stroom tarieven gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 16:11
Ik zit nu al vanaf begin dit jaar (voor 5 jaar vast) bij HVE/EnergyZero, ik ben alleen even benieuwd wat de tarieven (in verband met de BTW verlaging) nu vanaf 1 juli gaan worden en of het maandbedrag dan ook nog gaat veranderen. Ik kan het alleen nergens terug vinden. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Je kan bij GC/Unive de ingangsdatum 6 maanden in de toekomst zetten. Voor de mensen die zekerheid willen maar op dit moment nog in een ander gunstig(er) contract zitten kan dat uitkomst bieden.

Ja, wat @antidote ook al aangaf dus :+

[ Voor 4% gewijzigd door Tehh op 24-06-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

[...]

Dit hangt sterk af welke leverancier je heb?
Je heb er geen last van als er over geheel contractjaar wordt gesaldeerd? Stap je nu over, heb je nog wat productie in juli/augustus en dan weer pas veel in april/mei/.
Voor de eindafrekening wordt het totaal op elkaar weggestreept en heb je geen last van?

Of mis ik hier iets wat ik over het hoofd zie?

Net als andere hier ook GC/Unive mail gehad, die op zoals gezegd verwarrend is...

[ Voor 5% gewijzigd door R-B op 24-06-2022 08:44 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:09
Phoolie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:58:
Ik zit nu al vanaf begin dit jaar (voor 5 jaar vast) bij HVE/EnergyZero, ik ben alleen even benieuwd wat de tarieven (in verband met de BTW verlaging) nu vanaf 1 juli gaan worden en of het maandbedrag dan ook nog gaat veranderen. Ik kan het alleen nergens terug vinden. Iemand enig idee?
(maandbedrag / 121) x 109 = te simpel gedacht van mij vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
R-B schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:43:

Of mis ik hier iets wat ik over het hoofd zie?
Nee je mist niets.
Het is tot nu toe heel normaal dat leveranciers per jaar salderen, of aan het einde van je contract. Als je dan nog stroom over hebt dan krijg je daar de vergoeding voor.

Nu zijn er ineens leveranciers die per maand gaan salderen, waarschijnlijk omdat tarieven per maand veranderen bij die leveranciers. Echter lees ik hier op Tweakers wisselende berichten of dit nou wel of niet mag van het ACM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Plenkske schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:54:
[...]

Nee je mist niets.
Het is tot nu toe heel normaal dat leveranciers per jaar salderen, of aan het einde van je contract. Als je dan nog stroom over hebt dan krijg je daar de vergoeding voor.

Nu zijn er ineens leveranciers die per maand gaan salderen, waarschijnlijk omdat tarieven per maand veranderen bij die leveranciers. Echter lees ik hier op Tweakers wisselende berichten of dit nou wel of niet mag van het ACM...
Ja precies, extra reden om bepaalde leveranciers uit te sluiten dus..

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
R-B schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Ja precies, extra reden om bepaalde leveranciers uit te sluiten dus..
Om die reden ben ik ook weggegaan bij BudgetEnergie per 1 juli. Want vanaf dan gaan hun dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
marcelcee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:45:
[...]

De energiebelasting voor stroom is over hoog en laag-tarief gelijk, dus ik denk idd dat het te simpel gedacht is idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
Phoolie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:12:
[...]

De energiebelasting voor stroom is over hoog en laag-tarief gelijk, dus ik denk idd dat het te simpel gedacht is idd.
Maar de BTW over de ODE + EB gaat (neem ik aan :?) ook van 21% naar 9%.

Dus omrekenen met x / 1.21*1.09 zou dan gewoon moeten kloppen voor de tarieven. :)

Omdat de belastingvermindering ook naar beneden gaat (van €824.77 naar €742.92) lijkt dat voor het het totale maandbedrag ook aardig te kloppen; Ik heb mijn nieuwe BE voorschotbedrag zojuist toevallig binnen gekregen en die gaat, op €1 na, met factor /1.21*1.09 naar beneden.

[ Voor 35% gewijzigd door SmiGueL op 24-06-2022 10:02 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apaat
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 14:50
jobr schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Mail heeft het ook over "Tussen 14 en 22 juni heb je een e-mail van ons ontvangen met jouw contractbevestiging. "
Ik heb de contract bevestiging echter begin juni gekregen.
Ik heb de contractbevestiging van GC 3 jaar wel in de genoemde periode gekregen, maar daar is het totale leveringstarief vermeld "inclusief 21% btw" op €1,84519. Als ik het goed begrijp, is dit tarief ook inclusief 21% btw, waardoor je met 9% btw op €1,66220 moeten uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
rmr1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:42:
Ben benieuwd hoe ze precies die 9% BTW gaan berekenen.

Heb nog een ouderwetse meter die terugdraait.
Dan zal ik op 1 juli en 31 dec 00:00 de standen moeten noteren.

Wat als ik er dan niet ben? vakantie oid…

Deze regeling gaat er vanuit dat iedereen een digitale meter heeft lijkt het…
Je kan zelf ook altijd standen doorgeven aan je energieleverancier. Anders gaan ze uit van een schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Plenkske schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:54:
[...]

Echter lees ik hier op Tweakers wisselende berichten of dit nou wel of niet mag van het ACM...
De TLDR van de discussie is: nee het mag niet van de ACM. Er iets aan doen? Nee, dat ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
marcelcee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:45:
[...]

BTW gaat helemaal aan het eind over alles incl opslagen en andere belastingen. Dus ja dit kan je gewoon doen (tenzij je netto teruglevert over een jaar want daar krijg je geen btw op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
SmiGueL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Maar de BTW over de ODE + EB gaat (neem ik aan :?) ook van 21% naar 9%.

Dus omrekenen met x / 1.21*1.09 zou dan gewoon moeten kloppen voor de tarieven. :)

Omdat de belastingvermindering ook naar beneden gaat (van €824.77 naar €742.92) lijkt dat voor het het totale maandbedrag ook aardig te kloppen; Ik heb mijn nieuwe BE voorschotbedrag zojuist toevallig binnen gekregen en die gaat, op €1 na, met factor /1.21*1.09 naar beneden.
Ok, wel apart dat de belasting op hoog en laag dan gelijk is. Maar dat moet dan andere belasting zijn dan de BTW. Maakt het berekenen iig wel makkelijker :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
Phoolie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:22:
[...]

Ok, wel apart dat de belasting op hoog en laag dan gelijk is. Maar dat moet dan andere belasting zijn dan de BTW. Maakt het berekenen iig wel makkelijker :)
Klopt, de genoemde ODE + EB (Energiebelasting) was € 0,08143 incl. BTW, maar gaat nu door de lagere BTW voor zowel dal als normaal dus ook met hetzelfde percentage naar beneden. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Lowlands
  • Laatst online: 14-09 07:52
Compuchip87 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:12:
[...]

De TLDR van de discussie is: nee het mag niet van de ACM. Er iets aan doen? Nee, dat ook weer niet.
@Compuchip87
Eergisteren een lang gesprek gehad met iemand van de ACM. Hoewel ik na opmerken van maandelijks salderen en halvering vergoeding toch al ben overgestapt. Budget heeft beweerd dat dit mag van de ACM. Daar zijn ze zeker niet over te spreken! Ik heb daar een zeer gedetailleerd verhaal gehouden en zij gaan er echt mee aan de slag. Heb gevraagd om hier iets over op hun site te zetten. Hoop dat ze dat gaan doen. Mijn juridische kijk op dit geheel is dat Budget hier handig gebruik maakt van wat het lijkt een maas in de wet. Hiermee handelen ze zeer zeker niet in de geest van de wet. Daar zal dus een juridische uitspraak over moeten komen. Ik ga daar niet op wachten in ieder geval.

Mijn persoonlijke conclusie is dat wijze van salderen op jaarbasis en onafhankelijk van telwerk het meest gunstig is bij zonnepanelen. Lagere terugleververgoeding neem ik dan voor lief. Ik verwacht dan ook niet veel over te houden.

Tweede conclusie is dat dit voor de gemiddelde burger een totaal onoverzichtelijke bende is geworden. Dat op zich vind ik nogal verwerpelijk. Het zou voor eenieder goed te volgen moeten zijn.

Ik overweeg komende week hier een brief over te schrijven naar Den Haag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
Lowlands schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:27:
[...]

@Compuchip87
Eergisteren een lang gesprek gehad met iemand van de ACM. Hoewel ik na opmerken van maandelijks salderen en halvering vergoeding toch al ben overgestapt. Budget heeft beweerd dat dit mag van de ACM. Daar zijn ze zeker niet over te spreken! Ik heb daar een zeer gedetailleerd verhaal gehouden en zij gaan er echt mee aan de slag. Heb gevraagd om hier iets over op hun site te zetten. Hoop dat ze dat gaan doen. Mijn juridische kijk op dit geheel is dat Budget hier handig gebruik maakt van wat het lijkt een maas in de wet. Hiermee handelen ze zeer zeker niet in de geest van de wet. Daar zal dus een juridische uitspraak over moeten komen. Ik ga daar niet op wachten in ieder geval.

Mijn persoonlijke conclusie is dat wijze van salderen op jaarbasis en onafhankelijk van telwerk het meest gunstig is bij zonnepanelen. Lagere terugleververgoeding neem ik dan voor lief. Ik verwacht dan ook niet veel over te houden.

Tweede conclusie is dat dit voor de gemiddelde burger een totaal onoverzichtelijke bende is geworden. Dat op zich vind ik nogal verwerpelijk. Het zou voor eenieder goed te volgen moeten zijn.

Kijk dit zijn de helden waardoor ik van Tweakers hou!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Phoolie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:58:
Ik heb mijn maandrekening in het postvak ontvangen (ZG). Gewoon het normale (21%) voorschot. Ik neem aan dat ze dit op de jaarrekening verrekenen.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

@Compuchip87

Precies. Het moet minimaal overzichtelijk zijn zodat de consument een goede prijsvergelijking kan doen. Ik zou ik niet weten waarom maandsalderen (salderen per maand) voor iemand interessant zou zijn.

Maar komt in de prijsberekening duidelijk naar voren dat ze per maand salderen en niet per jaar? Want dan zou je je verbruik en opbrengsten ook per maand moeten invoeren in een prijsvergelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
En wat dacht je dan van Day ahead aanbieders? Moeten die dan ook per jaar gaan salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Helemaal eens hiermee. Door de komst van een L/W WP verwacht ik zelf ook niet veel over te houden, daarom ook gekozen voor salderen op jaarbasis onafhankelijk van telwerk.

Die onoverzichtelijke bende komt ook wel door de huidige markt.
Voorheen was het simpel: je had keuze tussen variabel of X jaar contracten. Vaak zat er een welkomstbonus op en sites als gaslicht.com gaven echt goede vergelijkingen om een keuze te maken.

Nu de tarieven omhoog zijn gegaan hebben leveranciers bijna geen X jaar contracten meer en de variabele tarieven wijzigen bij sommige vaker dan bij andere.
Maakt het vergelijken erg lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 24-06-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:00:
En wat dacht je dan van Day ahead aanbieders? Moeten die dan ook per jaar gaan salderen?
Hoe doen ze dat nu ?
Wat voor terugleververgoeding geven ze ? Of is dat ook elke dag anders ?

Ze zouden wel per jaar kunnen salderen, met een vaste terugleververgoeding als je dan nog kWh's over hebt.
Voor verbruikte kWh's krijg je dan op je eindfactuur een regel per dag: verbruik * bedrag

Ik heb geen idee hoe die aanbieders nu werken, dus kans is groot dat het zo nu niet gaat. Maar het is niet onmogelijk.

(edit)

Als je veel zonnepanelen hebt en een day ahead aanbieder saldeert per dag, dan is dat toch nooit gunstig (over een jaar gezien).
In de winter ga je veel meer verbruiken en zijn waarschijnlijk de tarieven ook nog eens hoger dan wat je er voor krijgt in de zomer.

[ Voor 18% gewijzigd door Plenkske op 24-06-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Hoe doen ze dat nu ?
Wat voor terugleververgoeding geven ze ? Of is dat ook elke dag anders ?

Ze zouden wel per jaar kunnen salderen, met een vaste terugleververgoeding als je dan nog kWh's over hebt.
Voor verbruikte kWh's krijg je dan op je eindfactuur een regel per dag: verbruik * bedrag

Ik heb geen idee hoe die aanbieders nu werken, dus kans is groot dat het zo nu niet gaat. Maar het is niet onmogelijk.
Ik neem aan dat ik vandaag tussen 10:00 en 11:00 0.5 kWh gebruikt heb en 0.7 kWh teruggeleverd, dus netto 0.2 kWh uitbetaald krijg voor dit uur en dat 8760 uur per jaar. En voor de energiebelasting: Totaal gebruik van jaar - totaal teruglevering per jaar = totaal gebruik voor energiebelasting * EB+ODE.

BTW is wat ongemakkelijk met een deel voor en een deel na 1 juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Ik neem aan dat ik vandaag tussen 10:00 en 11:00 0.5 kWh gebruikt heb en 0.7 kWh teruggeleverd, dus netto 0.2 kWh uitbetaald krijg voor dit uur en dat 8760 uur per jaar. En voor de energiebelasting: Totaal gebruik van jaar - totaal teruglevering per jaar = totaal gebruik voor energiebelasting * EB+ODE.

BTW is wat ongemakkelijk met een deel voor en een deel na 1 juli.
Assumptions are the.... ;)
Zie ook nog mijn edit trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ep Woody schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:00:
Ik denk dat de enige manier om per kWh salderen met fluctuerende prijzen te verrekenen is door TLV=verkoopprijs af te dwingen. Als een kWh op die dag x kostte om af te nemen, dan moet ie dat ook opleveren als jij hem levert.

Een lagere TLV kan dan van toepassing zijn bij een jaaroverschot. De vraag is dan welk overschot: je hebt verschillende prijzen gekregen voor je levering, over welke mag het lagere tarief in gecrediteerd worden? Het gemiddelde tarief misschien?

[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 24-06-2022 11:21 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Brent schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat de enige manier om per kWh salderen met fluctuerende prijzen te verrekenen is door TLV=verkoopprijs af te dwingen. Als een kWh op die dag x kostte om af te nemen, dan moet ie dat ook opleveren als jij hem levert.

Een lagere TLV kan dan van toepassing zijn bij een jaaroverschot. De vraag is dan welk overschot: je hebt verschillende prijzen gekregen voor je levering, over welke mag het lagere tarief in gecrediteerd worden? Het gemiddelde tarief misschien?
Zolang de regels maar duidelijk zijn. Ik heb een SAP aangevraagd voor de teruglevering van mijn zonnepanelen, maar ik kan me voorstellen dat het soms ook interessant is om juist via dayahead terug te leveren. Zolang het maar duidelijk is volgens welke regels dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dit zegt Tibber erover:
Omdat we bij Tibber werken met dynamische uurtarieven, geldt voor ieder uur een ander tarief voor je stroomverbruik. Ditzelfde principe is van toepassing op de stroom die je opwekt en teruglevert. Het dynamische uurtarief dat in een bepaalt uur van de dag geldt voor je verbruik, geldt ook voor wat je teruglevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Salderen is wettelijk per jaar!

Bij de ACM staat er dit;
“Het is niet toegestaan om de bestaande salderingsregeling op te delen in afzonderlijke termijnen en bijvoorbeeld toe te passen op maandfacturen.”

En dit staat er bij o.a. de Consumentenbond;
“ De energieleverancier is wettelijk verplicht de stroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met de stroom die je afneemt. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen stroom minus teruggeleverde stroom) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.”

Dus doen leveranciers dat niet dan klacht indienen bij de ACM en bij de leverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:39:

Bij de ACM staat er dit;
“Het is niet toegestaan om de bestaande salderingsregeling op te delen in afzonderlijke termijnen en bijvoorbeeld toe te passen op maandfacturen.”

“ De energieleverancier is wettelijk verplicht de stroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met de stroom die je afneemt. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen stroom minus teruggeleverde stroom) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.”

Dus doen leveranciers dat niet dan klacht indienen bij de ACM en bij de leverancier!
Maar waar geldt dat voor, volgens de ACM? Voor de belastingen of ook voor de leveringskosten? Als het voor de leveringskosten geldt, zou ik dat onredelijk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Ep Woody schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Maar waar geldt dat voor, volgens de ACM? Voor de belastingen of ook voor de leveringskosten? Als het voor de leveringskosten geldt, zou ik dat onredelijk vinden.
Volgens mij geldt dat voor je verbruik en niet voor de kosten.

Als een energiemaatschappij het met kosten verrekend dan dienen ze dezelfde kosten te gebruiken voor het verbruik en voor de opwekking. Dus als je belasting betaald (wat bijna iedereen doet) over je verbruik dan hoort dat ook bij het opwekken erbij gerekend te worden. De leveringskosten is vaak een vast bedrag per maand en vallen hier dus buiten, dat is geen onderdeel van je kWh prijs.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ep Woody schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Het gaat erom dat ze per jaar moeten salderen, dus hetgeen je per jaar opwekt met zonnepanelen wordt weggestreept tegen hetgeen je paar jaar zelf verbruikt.
Dus wek je per jaar 5000kWh op en je eigen verbruik is 4000kWh, dan lever je dus 1000kWh terug, de kosten van de levering kunnen ze dan op de jaar/eindafrekening per tariefperiode specificeren.

Als ze per maand salderen, dan lever je dus in het voorjaar per maand teveel terug, waarover je dan een laag terugleverings tarief krijgt en in de winter moet je dan veel dure stroom weer terug kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Laatst online: 20-09 07:00
HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:39:

Bij de ACM staat er dit;

Maar melden ze bij de ACM en consumentenbond ook waar ze dat op baseren? Als ik namelijk artikel 31c van de elektriciteitswet er bij pak lees ik dat er als simpele leek niet in terug.
1 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

2 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die niet-duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het net onttrokken minus de op het net ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt.

3 Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
Mania-92 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Maar melden ze bij de ACM en consumentenbond ook waar ze dat op baseren? Als ik namelijk artikel 31c van de elektriciteitswet er bij pak lees ik dat er als simpele leek niet in terug.

[...]
Die discussie is al uitgebreid gevoerd (aan het worden) in Saldering per kwartaal of jaar
Misschien kunnen we het hier bij het onderwerp overstappen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Compuchip87 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Die discussie is al uitgebreid gevoerd (aan het worden) in Saldering per kwartaal of jaar
Misschien kunnen we het hier bij het onderwerp overstappen houden.
Inderdaad maar ook voor mensen die overstappen met zonnepanelen is het wel degelijk belangrijk hier op te letten, een goedkoop leveringstarief is mooi, maar als salderen niet juist gebeurt ben je ook de pineut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
Wat een lastig onderwerp dit. Mijn moeder zat in het Welkom Energie debacle en heb ik via Oxxio (daar wilde ik haar uit principe ook zo snel mogelijk weg, nooit maar dan ook echt nooit meer iets van Eneco nu) nu maar ingeschreven voor de 3 jaar GC optie.

Vind dit echt voor mensen die niet in deze materie zitten een waardeloos overgecompliceerd gebeuren.

Dank aan iedereen in dit topic, heb tientallen pagina's gelezen (gelukkig heeft mijn moeder geen zonne-energie anders was ik helemaal gek geworden) en ben (voor nu) blij met de gekozen optie. Zal het hier alsnog in de gaten houden.

Voor nu dank aan iedereen hier d:)b

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Inderdaad maar ook voor mensen die overstappen met zonnepanelen is het wel degelijk belangrijk hier op te letten, een goedkoop leveringstarief is mooi, maar als salderen niet juist gebeurt ben je ook de pineut.
Het is sowieso een feit dat een aantal energietoko's proberen om via een omweg toch tussentijds te salderen. Daarnaast is het niet duidelijk hoe een jaarafrekening eruit moet zien als tarieven fluctueren. De wetgeving komt uit een tijd dat dat niet of nauwelijks voorkwam, maar nu is het zeer relevant om te weten hoe die fluctuatie verdisconteerd gaat worden (een TLV=(gemiddelde) inkoopprijs lijkt fair, maar dat heb ik nog nergens terug gezien).

Kortom, TLV en saldering: bedrijven zijn daar niet altijd duidelijk over, hebben ook alle reden daar niet duidelijk over te zijn en alle reden om via omwegen toch tussentijds te salderen. Je kunt zonder precies te weten wat het TLV/salderingmethode is in de diverse scenario's eigenlijk helemaal geen goede beslissing nemen. Of je het nu salderen (in kWh) of salderen in euro's (en dan komt TLV om de hoek kijken): het is in feite om het even, dus is TLV/salderen toch wel on-topic wmb.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Dit is ook weer 3 jaar. Ik wil een modelcontract.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nightofthegun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 12:36
Brad Pitt schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:47:
Mijn moeder zat in het Welkom Energie debacle en heb ik via Oxxio (daar wilde ik haar uit principe ook zo snel mogelijk weg, nooit maar dan ook echt nooit meer iets van Eneco nu) nu maar ingeschreven voor de 3 jaar GC optie.
De aandelen van Greenchoice zijn in handen van Energie Concurrent B.V. (70%) en Eneco Consumenten B.V. (30%). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Laatst online: 22:48
brumbrum86 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Ik zie dat jouw gasprijs 1.662 per m3 is. Die van mij staat op 1.845 per m3 en dat is dus gebaseerd op 21% btw, maar ik krijg zojuist wel een mail dat mijn gasprijs gebaseerd is op het 9% tarief ......

Morgen maar even bellen met GC.

[Afbeelding]
Heb je toevallig al contact gehad met GC hierover?

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lowlands
Gecko123 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Precies. Het moet minimaal overzichtelijk zijn zodat de consument een goede prijsvergelijking kan doen. Ik zou ik niet weten waarom maandsalderen (salderen per maand) voor iemand interessant zou zijn.

Maar komt in de prijsberekening duidelijk naar voren dat ze per maand salderen en niet per jaar? Want dan zou je je verbruik en opbrengsten ook per maand moeten invoeren in een prijsvergelijker.
@Gecko123
En voor de anderen ook natuurlijk.

Ik heb het verhaal BudgetEnergie voorgelegd aan gaslicht.com

Antwoord:
Bedankt voor uw reactie. De nieuwe constructie van Budget Energie is inderdaad verwarrend. Het klopt dat zij elke maand het verbruik en de teruglevering salderen. Op de jaarafrekening kijken zij wel naar de totalen voor de belastingen zodat u alleen over het verbruik na saldering over het gehele jaar de belastingen betaald.

Wij zijn ook met hen in gesprek hierover omdat het veel verwarring brengt. Op onze website rekenen wij nu de terugleververgoeding alleen als er op jaarbasis meer teruggeleverd wordt dan verbruikt. Daadwerkelijk kan dit anders uitvallen omdat wij niet weten hoeveel en per maand verbruikt en teruggeleverd wordt.
————

Die laatste zin is dus zeker waar!
Ik heb voor mezelf nagerekend wat het maandelijks salderen in combinatie met de 50% vergoeding betekent.
Voor ons is dit een nadeel van ca EUR 1000 voor een jaar!!
Ik ben daarbij uitgegaan van dit schema opbrengst zonnepanelen per maand.
Al het teveel opgewekte krijg ik de helft voor terug terwijl ik die kWh ga gebruiken in de wintermaanden (airco als cv) terwijl ik dan weer de volle mep betaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sC1hEwRN_4kt69JJidR2fYcvIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbIqw512vmETNcosDDfUl1uQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie op de site van BudgetEnergie geen mogelijkheid om opbrengst zonnepanelen in te vullen.

[ Voor 0% gewijzigd door Lowlands op 24-06-2022 17:24 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Vattenfall tarieven per 1 juli op basis van 9% btw en inclusief overheidsheffing

Enkeltarief: 0,28

Gas: 1,4776

Dit is inclusief blijven loont 10% korting op variabele leveringskosten van stroom.

Prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 23:06
We Are Borg schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:57:
Vattenfall tarieven per 1 juli op basis van 9% btw en inclusief overheidsheffing

Enkeltarief: 0,28

Gas: 1,4776

Dit is inclusief blijven loont 10% korting op variabele leveringskosten van stroom.

Prima zo :)
Kan dit nog ergens afgesloten worden?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 10:43

FlashBang

Hoi.

radeoxx schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:05:
[...]

"Blijven lonen" dus je moet al klant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
radeoxx schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:05:
[...]

Mijn contract liep begin april af. Ik ben al aantal jaren klant bij Vattenfall, steeds een jaarcontract gesloten, en nu dus over naar variabel. Waar ik altijd via gaslicht moest 'overstappen' naar Vattenfall om goede tarieven te krijgen, verbaas ik me (positief) dat Vattenfall nu wel echt trouwe klanten beloond door, in mijn ogen, goede tarieven te geven. Waarom ze dit nu zo doen begrijp ik oprecht niet, maar ik vind het prima. De 10% blijven loont is leuk meegenomen voor de variabele leveringskosten voor stroom, maar zelfs zonder dat vind ik de tarieven erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Apaat schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:25:
Ik heb de contractbevestiging van GC 3 jaar wel in de genoemde periode gekregen, maar daar is het totale leveringstarief vermeld "inclusief 21% btw" op €1,84519. Als ik het goed begrijp, is dit tarief ook inclusief 21% btw, waardoor je met 9% btw op €1,66220 moeten uitkomen?
Dat is correct. Ik heb het ook nog even nagevraagd bij GC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
rmr1 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Heb je toevallig al contact gehad met GC hierover?
Ik wel contact gehad en het tarief is bij 21% btw : €1,84519. Die van 9% kun je zelf wel uitrekenen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HereIsTom
Lowlands schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:55:
[...]

@Gecko123
En voor de anderen ook natuurlijk.

Ik heb het verhaal BudgetEnergie voorgelegd aan gaslicht.com

Antwoord:
Bedankt voor uw reactie. De nieuwe constructie van Budget Energie is inderdaad verwarrend. Het klopt dat zij elke maand het verbruik en de teruglevering salderen. Op de jaarafrekening kijken zij wel naar de totalen voor de belastingen zodat u alleen over het verbruik na saldering over het gehele jaar de belastingen betaald.

Wij zijn ook met hen in gesprek hierover omdat het veel verwarring brengt. Op onze website rekenen wij nu de terugleververgoeding alleen als er op jaarbasis meer teruggeleverd wordt dan verbruikt. Daadwerkelijk kan dit anders uitvallen omdat wij niet weten hoeveel en per maand verbruikt en teruggeleverd wordt.
————

Die laatste zin is dus zeker waar!
Ik heb voor mezelf nagerekend wat het maandelijks salderen in combinatie met de 50% vergoeding betekent.
Voor ons is dit een nadeel van ca EUR 1000 voor een jaar!!
Ik ben daarbij uitgegaan van dit schema opbrengst zonnepanelen per maand.
Al het teveel opgewekte krijg ik de helft voor terug terwijl ik die kWh ga gebruiken in de wintermaanden (airco als cv) terwijl ik dan weer de volle mep betaal.
[Afbeelding]

Ik zie op de site van BudgetEnergie geen mogelijkheid om opbrengst zonnepanelen in te vullen.
Precies dit, BudgetEnergie en nog een aantal andere leveranciers worden slapend rijk om het op deze manier te salderen.
Veel mensen snappen het niet en denken dat het wel zal kloppen op de jaarrekening, maar zelfs als je net zoveel of minder opwekt dan je gebruikt ga je voor honderden euro’s het schip in!

Iedereen die hier mee te maken heeft moet een klacht indienen bij de ACM en de leverancier, hoe meer klachten hoe beter dan moeten ze er iets aan doen.
Als er niet tegen wordt geageerd dan voeren straks alle leveranciers het in en heb je niks meer aan je zonnepanelen en zeker niet als ook nog het salderen straks wordt afgebouwd!

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 25-06-2022 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 02:00
Mijn ouders hebben een boerderij. Ze zijn vorig jaar gestopt met de koeien. Het jaarverbruik ligt op 15000kwh en ongeveer 2800m3 gas.

Mijn vader is benaderd door essent via de telefoon en dat gaat op een toon dat je bijna direct moet reageren. Ze zijn al een keer eerder klant geweest bij essent en zitten nu bij total energies. Die stopt er mee in juli.
bij total zijn ze ongeveer 600 per maand kwijt. Een jaarbedrag van ongeveer 7200 euro. Ik heb even via gaslicht en independer gekeken en de goedkoopste optie betreft een maandbedrag van 1300 euro en een jaarbedrag van 15600. Vrij schofterige prijzen in deze tijden. Helaas heeft iedereen daar last van.

Essent kwam met onderstaande aanbieding. Superdalen Plus gas en electriciteit. Looptijd is 3 jaar.
Als ik de tarieven zo bekijk dan zijn deze vast voor de komende 3 jaar. Mijn ouders hebben er de ballen verstand van en mijn moeder wil het liefst een jaarcontract. Ik vrees dat je die al helemaal nergens meer kan krijgen (zakelijk)

u ontvangt van ons de volgende korting op het leveringstarief (exclusief netbeheerkosten, belasting en toeslagen) poer kwh/m3. Korting leveringstarief per 01-07-2023 is 30% en korting leveringstarief t.o.v 01-07-2023 per 01-07-2024 is 15%

Excl btw
gas per 15-07-2022 1,25500 per m3
gas per 01-07-2023 0,87850 per m3
gas per 01-07-2024 0,74673 per m3
vastrecht gas 8,99 per maand
Bovenstaande tarieven zijn exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en 21% btw

Excl btw

Leveringstarief stroom
enkel =0,33500 per kwh
normaal =0,37500 per kwh
dal =0,29500 per kwh

Leveringstarief stroom per 01-07-2023
enkel =0,23450 per kwh
normaal =0,26250 per kwh
dal =0,20650 per kwh

Leveringstarief stroom per 01-07-2024
enkel =0,19933 per kwh
normaal =0,22313 per kwh
dal =0,17553 per kwh
vastrecht stroom is 8,99 per maand.

Bovenstaande tarieven zijn exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en 21% btw
Ik weet even niet op wat voor maandbedrag ze uit gaan komen.

als ik 15000 kwh * normaal tarief 0,37500= 6937,50. Daar moet 12 x 8,99 = 107,88 bij op. Maakt 7035,38 aan stroom (even globaal geschat en alleen normaal tarief aangehouden)

als ik dan 2800 * 1,25500 doe = 3514. Daar moet 12 x 8,99 =107,88 bij op. Maakt 3621,88
Totaal jaarbedrag 6937,50 + 3621,88 = 10559,38.

Als ik dan rond kijk op internet scheelt dit toch bijna 5000 euro het eerste jaar. Mijn ouders willen ook nog de schuren vol gaan leggen met panelen zodat die stroom straks allemaal zelf opgewekt gaat worden. Dit gaat plaats vinden in 2023.

Een heel verhaal en ik heb mij echt al scheel gezocht en gelezen op tweakers en google. Wat kan ik nu mijn ouders het beste adviseren. Moet ik ze in zee laten gaan met dit 3 jarig contract? of de stoute schoenen aantrekken en andere aanbieders bellen of ze hier tegen op kunnen? Ik kan in ieder geval geen scherpere aanbieding vinden. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en wij zouden het enorm waarderen als jullie je mening in deze willen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@harrybeuker In principe zou ik zeggen te hoog, er is wel goedkoper te krijgen en de model contracten zijn nog steeds het voordeligst (als je er 1 kan krijgen) maar je weet wel waar je aan toe bent en met die panelen volgend jaar komen ze al een heel stuk beter uit daarna.
Het is ook wel aannemelijk dat Essent dat gas al heeft ingekocht en dat er nog wat contracten beschikbaar zijn, dus waarschijnlijk kan Essent dat contract ook honoreren.

Als ik naar de huidige korte en lange termijn koersen kijk dan zijn ze ook wel redelijk gunstig. In deze tijd valt het niet te zeggen wat de markt gaat doen, op dit moment is er paniek omdat er te weinig gas voor de winter zou zijn. Wie zal het zeggen... als dat echt zo is, dan heb je toch niks meer aan je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@harrybeuker Je schrijft dat ze vorig jaar zijn gestopt met koeien, zijn ze met pensioen of waar komt dat hoge stroomverbruik vandaan?
En als ik koeien hoor, dan denk ik aan schuur met groot dak vol zonnepanelen?
Als ze genoeg zonnepanelen erop leggen kunnen ze er ook mee verwarmen, dan heb je dus een veel lagere rekening of krijg je zelfs geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 02:00
HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:32:
@harrybeuker Je schrijft dat ze vorig jaar zijn gestopt met koeien, zijn ze met pensioen of waar komt dat hoge stroomverbruik vandaan?
En als ik koeien hoor, dan denk ik aan schuur met groot dak vol zonnepanelen?
Als ze genoeg zonnepanelen erop leggen kunnen ze er ook mee verwarmen, dan heb je dus een veel lagere rekening of krijg je zelfs geld terug.
klopt. Het hoge stroomverbruik komt weg van de grote schuren. Daar zitten enorme ventilatoren in die de aardappelen moeten koelen in de warmere maanden. Verder komt alleen het stroomgebruik van de melkmachine te vervallen en daarom is het verbruik al naar beneden afgerond. Als je het nieuws volgt dan weet je dat het bijna onmogelijk is voor een boer om verder te gaan met koeien. Ze wilden uitbreiden naar meer koeien maar de overheid heeft zoveel nare regeltjes dat zij dit niet meer gaan doen. Ze gaan al mooi richting pensioen maar hebben gelukkig nog veel akkerbouw waar ook geld mee te verdienen in. Het project van de zonnepanelen moeten ze nog in gang zetten. Ik ben daar eerst zelf mee bezig voor mijn eigen woning. Als je nu zonnepanelen wil dan kom je al in januari 2023 uit voor installatie. Ik snap dat panelen een oplossing zal zijn. Echter 15 juli stopt die total energie ermee en dan hebben ze niks meer. Greenchoice en energiedirect bieden geen nieuwe zakelijke contracten. Ik heb alleen van vattenfall en budgetenergie gevonden maar die liggen op het 1e jaar al 5000 hoger dan wat essent aanbied. Het is een gok dat je er 3 jaar aan vast zit. Ik probeer af te wegen of ik ze moet adviseren om die gok te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
harrybeuker schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:37:
[...]

klopt. Het hoge stroomverbruik komt weg van de grote schuren. Daar zitten enorme ventilatoren in die de aardappelen moeten koelen in de warmere maanden. Verder komt alleen het stroomgebruik van de melkmachine te vervallen en daarom is het verbruik al naar beneden afgerond. Als je het nieuws volgt dan weet je dat het bijna onmogelijk is voor een boer om verder te gaan met koeien. Ze wilden uitbreiden naar meer koeien maar de overheid heeft zoveel nare regeltjes dat zij dit niet meer gaan doen. Ze gaan al mooi richting pensioen maar hebben gelukkig nog veel akkerbouw waar ook geld mee te verdienen in. Het project van de zonnepanelen moeten ze nog in gang zetten. Ik ben daar eerst zelf mee bezig voor mijn eigen woning. Als je nu zonnepanelen wil dan kom je al in januari 2023 uit voor installatie. Ik snap dat panelen een oplossing zal zijn. Echter 15 juli stopt die total energie ermee en dan hebben ze niks meer. Greenchoice en energiedirect bieden geen nieuwe zakelijke contracten. Ik heb alleen van vattenfall en budgetenergie gevonden maar die liggen op het 1e jaar al 5000 hoger dan wat essent aanbied. Het is een gok dat je er 3 jaar aan vast zit. Ik probeer af te wegen of ik ze moet adviseren om die gok te nemen
@harrybeuker
Kijk even wat je moet betalen is als je voortijdig overstapt. Dat zijn vaak niet al te hoge bedragen en zeker niet gezien wat er nu aan kosten is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@harrybeuker Ja dan klinkt de aanbieding van Essent nog niet zo gek, maar zoek even uit hoe het met de terugleveren van zonnepanelen bij hun zit, want als ze dan volgend jaar zonnepanelen hebben is dat wel belangrijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lowlands schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:40:
[...]

@harrybeuker
Kijk even wat je moet betalen is als je voortijdig overstapt. Dat zijn vaak niet al te hoge bedragen en zeker niet gezien wat er nu aan kosten is
Zakelijke contracten open breken is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03:18
De btw-verlaging van 21% naar 9% geldt voor alle kosten (verbruikte energie, vaste leveringskosten, netbeheerkosten en (verlaging) energiebelasting). Ik heb het voor mezelf uitgerekend en kom op een nadeel op de kosten waar ik geen invloed heb, met andere woorden alles behalve de verbruikte energie, van €12,93 (€117,40 teruggave in plaats van €130,33 teruggave). Dit wordt met de verbruikte energie wel een voordeel.

Dit geldt voor leverancier Vattenfall en netbeheerder Liander in Amsterdam, deze bedragen zullen bij een andere leverancier en/of netbeheerder net iets anders zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trUUiBikmsRYbQtuPb5H8gNeq9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iz67Kg4Z1WxPxn1TWlztryRi.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
TobiasdePagter schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 06:19:
De btw-verlaging van 21% naar 9% geldt voor alle kosten (verbruikte energie, vaste leveringskosten, netbeheerkosten en (verlaging) energiebelasting). Ik heb het voor mezelf uitgerekend en kom op een nadeel op de kosten waar ik geen invloed heb, met andere woorden alles behalve de verbruikte energie, van €12,93 (€117,40 teruggave in plaats van €130,33 teruggave). Dit wordt met de verbruikte energie wel een voordeel.

Dit geldt voor leverancier Vattenfall en netbeheerder Liander in Amsterdam, deze bedragen zullen bij een andere leverancier en/of netbeheerder net iets anders zijn.

[Afbeelding]
Klopt, als je zuinig bent met energie wordt je met die BTW verlaging nu gestraft, zeker als je (bijna) geen gas verbruikt, dan kost het je zo’n 7 euro per maand!
Dat komt omdat die BTW ook wordt toegepast op de Vermindering Energiebelasting en je betaald voor gas de meeste belasting, dus krijg je daarop ook de meeste korting 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 25-06-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 09:11
Ik mag meer dan 700 euro bijbetalen :) Mooie jaarrekening!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zie ik zo maar weer tweakers voorbij komen...

Quote: Onder meer op het forum van techsite Tweakers wordt geklaagd dat het voorkomt dat salderen niet meer op jaarbasis plaatsvindt. 

https://www.nu.nl/wonen/6...evering-zonnepanelen.html

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03:18
HereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:04:
[...]dan kost het je zo’n 7 euro per maand!
Dat komt omdat die BTW ook wordt toegepast op de Vermindering Energiebelasting en je betaald voor gas de meeste belasting, dus krijg je daarop ook de meeste korting 8)7
Deze zit al verwerkt in de formule, dat is de -€824,77 voor de eerste 6 maanden en -€824,77 / 1,21 * 1,09 voor de laatste 6 maanden: negatier verschil van €6,81 per maand.

Wat ik met mijn post probeerde aan te geven is dat naast deze vermindering van de energiebelasting ook de variabele leveringskosten en de netbeheerkosten (de overive getallen in de formules) naar een lager btw-bedrag gaan. En dat had ik nog niet gezien in dit topic, ik zag alleen posts over dat het naast de verbruikte energie ook van toepassing was op de vermindering van de energiebelasting.

Daardoor is het nadeel voor bedragen waar ik zelf niks aan kan doen "slechts" €12,93 over 6 maanden.

Edit: Ik snap wat je probeert te zeggen. Per maand moet er ongeveer €2,16 (€12,93 / 6) "goedgemaakt" worden door de verbruikte energie. Met alleen stroom is dat bij een kaal tarief van €0,20 per kWh al bij 90 kWh (21% is 4,2 cent en 9% is 1,8 cent per kWh). Dat moet te doen zijn echter ben ik het met je eens dat als je weinig verbruikt deze regeling je niet heel erg helpt.

[ Voor 23% gewijzigd door TobiasdePagter op 25-06-2022 10:14 ]

Pagina: 1 ... 211 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4