iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Bedankt! Ik zie inderdaad een verschil in belastingen, vreemd dat die verschillen op hetzelfde verbruik.Martin7182 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:10:
@THE_BASE ik vermoed dat het verschil o.a. wordt veroorzaakt door de tijdelijke belastingverlaging van 21% naar 9%. Als je weinig verbruikt dan kan dat een relatief grote invloed hebben m.b.t. de vermindering energiebelasting (die een stuk afneemt). Met een jaarcontract kijk je naar een langere periode dan bij een variabel contract. Sowieso horen bij verschillende contracten ook verschillende voorwaarden en prijzen.
/f/image/4krslqtMM7fNrHNmfW4cl73i.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1nBLNd259JN0XeNUmKR6ECME.png?f=fotoalbum_large)
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
@WillaaamWillaaam schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:19:
Hier ook maar overgestapt naar het Univé + Greenchoice plan vanaf Vattenfall variabel. Het is een stukje duurder dan het huidige tarief (1,639 vs 1,845 - beide incl 21% BTW), maar de aankondiging van de nieuwe tarieven van Vattenfall moet nog komen en gaan sowieso iets omhoog is beloofd.
Gezien de gasprijzen deze week weer 73% gestegen zijn, kies ik toch maar even voor de zekerheid van een 3 jarig vast contract. Als de gastarieven dalen als een baksteen dan betaal ik wel gewoon de opzeggingsboete… als de wereld verder degenereert vind ik de 20 cent per m3 die ik nu meer betaal een acceptabele verzekeringspremie.
Mag ik vragen wat er in het contract staat over salderen en terugleveren?
Er zijn blijkbaar drie afspraken mogelijk bij Greenchoice
Ik zou wel eens een bron willen zien van bv. @HereIsTom die verkondigd dat BudgetEnergie per maand saldeert of gaat salderen.Lowlands schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:01:
BudgetEnergie met variabel contract nu maar gaan vanaf 1 juli per maand salderen.
Op hun site staat gewoon dat op de jaarafrekening of eindafrekening (bij eindigen contract) gebeurt.
EDIT
Ik heb zelf even verder gezocht, zie paar posts hieronder.
Dat ze per 1 juli hun terugleververgoeding op 50% zetten is mij bekend, en daarom ga ik ook zoeken om over te stappen. Ik heb over een paar dagen precies 1 maand variabel bij ze gehad en tot nu toe waren de tarieven niet slecht. Maar per 1 juli wordt het dus slechter.
[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 20-06-2022 09:45 ]
Ze salderen per tarief, en als dat tarief elke maand verandert, dan kan er dus sprake zijn van salderen per maand. Geldt alleen als je een variabel contract hebt.Plenkske schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:11:
[...]
Ik zou wel eens een bron willen zien van bv. @HereIsTom die verkondigd dat BudgetEnergie per maand saldeert of gaat salderen.
Op hun site staat gewoon dat op de jaarafrekening of eindafrekening (bij eindigen contract) gebeurt.
Dat ze per 1 juli hun terugleververgoeding op 50% zetten is mij bekend, en daarom ga ik ook zoeken om over te stappen. Ik heb over een paar dagen precies 1 maand variabel bij ze gehad en tot nu toe waren de tarieven niet slecht. Maar per 1 juli wordt het dus slechter.
Volgens mij is dat de uitleg.
"Iemand enig idee wat hier precies achter zit?"joep2020 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:39:
[...]
Ik heb zelfde tarieven als @Dakillerbean , maar ik heb ook eens lopen rondvragen bij anderen. Er zijn een hoop mensen die een beduidend lager tarief hebben (rond de 10 ct lager!) Bij greenchoice variabel tarief welke volgende maand ingaat. Zie hieronder:
Totaaltarief
Stroom enkeltarief per kWh € 0,33078
Stroom normaaltarief per kWh € 0,35677
Stroom daltarief per kWh € 0,29903
Vaste leveringskosten per dag € 0,18757
Vermindering energiebelasting per dag € -2,03555
Netbeheerkosten stroom per dag € 0,68038
Gas per m3 € 1,43784
Vaste leveringskosten per dag € 0,18757
Netbeheerkosten gas per dag € 0,4941
Navraag bij greenchoice hoe dit kan gaf een zeer vaag antwoord: afhankelijk van het vorige contract en moment van inkoop. Mijns inziens kul, omdat het over de nieuwe tarieven gaat die in de toekomst liggen. Er lijken hier twee tarieven gehanteerd te worden: mensen die eerst een vast contract hadden (ik) en mensen die een een variabel contract hebben. Dit wordt alleen niet expliciet gemaakt door greenchoice.
Iemand enig idee wat hier precies achter zit?
Kan dit zomaar volgens bijvoorbeeld de ACM?
Thanks
Bijvoorbeeld afhankelijk van het vorige contract en moment van inkoop
"Kan dit zomaar volgens bijvoorbeeld de ACM"
Ja hoor.
Het lijkt er op dat Greenchoice hier een soort risicoafweging maakt. Ik denk misschien zoiets dan, gebaseerd op jouw bevindingen:
Bij een klant die hiervoor ook al op een variabel contract stond is de kans groter dat dit een 'slapende' klant is, die blijft wat makkelijker hangen en heeft voor de leverancier dus een hoge levensduur. Klanten die van een vast contract afkomen hebben een verhoogd overstaprisico. Zij zijn immers actief bezig met hun energiecontract. En al helemaal als ze dat vaste contract via een prijsvergelijker hebben afgesloten is de kans dat ze jaarlijks hoppen erg groot.
Tuurlijk, maar ik heb alleen gas afgesloten...Lowlands schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:27:
[...]
@Willaaam
Mag ik vragen wat er in het contract staat over salderen en terugleveren?
Er zijn blijkbaar drie afspraken mogelijk bij Greenchoice
Dit is wat er in mijn contract staat, mocht het iemand tot nut zijn:
:strip_exif()/f/image/Ns8is0FsqlCinICtzPBgglxv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PqepsJOWiiTEGQ857cNwqfzl.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is dus een aanname, terwijl het volgens de ACM als ik het goed begrijp niet eens mag.henkebek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Ze salderen per tarief, en als dat tarief elke maand verandert, dan kan er dus sprake zijn van salderen per maand. Geldt alleen als je een variabel contract hebt.
Volgens mij is dat de uitleg.
Het salderen kan bij maandelijkse wijziging van tarieven gewoon nog steeds per jaar of op de eindafrekening.
Stel je hebt 8 maanden variabel.
Dan kijken ze eerst wat je in die 8 maanden verbruikt hebt. Bijvoorbeeld 1500 kWh
Dan wat je hebt teruggeleverd. Bijvoorbeeld 1800 kWh
Na saldering blijft dus nog 300 kWh over
Van alleen die 300 kWh krijg je dan een vergoeding. Welke vergoeding dit dan is... goede vraag. Hoe ze dat doen kan ik niet vinden. Een gemiddelde ? Wellicht procentueel ? Bv. 30% is in maand X teruggeleverd dus je krijgt van 100 kWh dat tarief.
Van de ACM mag er per tarief worden gesaldeeerd, dynamische aanbieders doen niet anders. En er zijn ook aanbieders die per telwerk salderen. Het enige dat altijd helemaal gesaldeerd moet worden zijn de belastingen.Plenkske schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:36:
[...]
Het is dus een aanname, terwijl het volgens de ACM als ik het goed begrijp niet eens mag.
Het salderen kan bij maandelijkse wijziging van tarieven gewoon nog steeds per jaar of op de eindafrekening.
Dan kijken ze eerst wat je in die 8 maanden verbruikt hebt. Bijvoorbeeld 1500 kWh
Van alleen die 300 kWh krijg je dan een vergoeding. Welke vergoeding dit dan is... goede vraag. Hoe ze dat doen kan ik niet vinden. Een gemiddelde ? Wellicht procentueel ? Bv. 30% is in maand X teruggeleverd dus je krijgt van 100 kWh dat tarief.
Dan is alsnog de vraag wat BudgetEnergie doet.henkebek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Van de ACM mag er per tarief worden gesaldeeerd, dynamische aanbieders doen niet anders. En er zijn ook aanbieders die per telwerk salderen. Het enige dat altijd helemaal gesaldeerd moet worden zijn de belastingen.
Ik heb het nu eens verder onderzocht en de bron is deze pagina.
https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen
BudgetEnergie gaat het dus vanaf 1 juli inderdaad per maand doen.
Te vinden onder "Dubbele meter: je verbruik is lager dan je opwekking"*Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.
[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 20-06-2022 09:47 ]
Plenkske schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:36:
[...]
Het is dus een aanname, terwijl het volgens de ACM als ik het goed begrijp niet eens mag.
https://www.budgetthuis.n...en%20voor%20teruglevering.. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.
Hoe rijm je dat stukje tekst op de website met jouw rekenvoorbeeld?
Bovenstaand stukje gaat over teruglevering, dat is weer een ander hoofdstukVan alleen die 300 kWh krijg je dan een vergoeding. Welke vergoeding dit dan is... goede vraag. Hoe ze dat doen kan ik niet vinden. Een gemiddelde ? Wellicht procentueel ? Bv. 30% is in maand X teruggeleverd dus je krijgt van 100 kWh dat tarief.
Het rekenvoorbeeld ging over salderen per jaar, toen had ik dat ik stukje tekst op hun site nog niet gevonden maar inmiddels wel, zie paar posts hierboven.Wolly schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:50:
[...]
[...]
https://www.budgetthuis.n...en%20voor%20teruglevering.
Hoe rijm je dat stukje tekst op de website met jouw rekenvoorbeeld?
[...]
Bovenstaand stukje gaat over teruglevering, dat is weer een ander hoofdstuk
Dynamische aanbieders hebben hiervoor afspraken met de ACM.henkebek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Van de ACM mag er per tarief worden gesaldeeerd, dynamische aanbieders doen niet anders. En er zijn ook aanbieders die per telwerk salderen. Het enige dat altijd helemaal gesaldeerd moet worden zijn de belastingen.
Ook in de algemene regels van de ACM kun je lezen dat salderen per tarief mogelijk zou moeten kunnen zijn. Vraag is natuurlijk of wat de energiemaatschappijen nu doen wel de bedoeling is. Want feitelijk saldeert Budget dus maar voor 50% van het kale leringstarief (in de zomer krijg je 50% voor je overschot en in de winter betaal je 100% voor wat je afneemt).Wolly schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Dynamische aanbieders hebben hiervoor afspraken met de ACM.
Zal binnenkort wel een keer een uitspraak over komen nu steeds meer energiemaatschappijen op deze manier hun (slapende) klanten proberen te naaien.
Waar in de algemene regels van ACM over salderen kan ik lezen dat salderen per tarief mogelijk moet kunnen zijn? Of heb je het misschien over dag/nachtstroom?henkebek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:03:
[...]
Ook in de algemene regels van de ACM kun je lezen dat salderen per tarief mogelijk zou moeten kunnen zijn. Vraag is natuurlijk of wat de energiemaatschappijen nu doen wel de bedoeling is. Want feitelijk saldeert Budget dus maar voor 50% van het kale leringstarief (in de zomer krijg je 50% voor je overschot en in de winter betaal je 100% voor wat je afneemt).
Zal binnenkort wel een keer een uitspraak over komen nu steeds meer energiemaatschappijen op deze manier hun (slapende) klanten proberen te naaien.
Voor de duidelijkheid nog even de definitie van salderen zodat daar geen verwarring over ontstaat.
Op uw energienota staat hoeveel energie u geleverd hebt gekregen van het energiebedrijf. Dat staat vermeld in kWh. Daarvan wordt de energie die u hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.
In dit topic lees je er meer over. Het staat er niet zwart op wit, maar het is wel zo te interpreteren.Wolly schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:06:
[...]
Waar in de algemene regels van ACM over salderen kan ik lezen dat salderen per tarief mogelijk moet kunnen zijn? Of heb je het misschien over dag/nachtstroom?
Voor de duidelijkheid nog even de definitie van salderen zodat daar geen verwarring over ontstaat.
[...]
Dat is toevallig mijn topichenkebek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:08:
[...]
In dit topic lees je er meer over. Het staat er niet zwart op wit, maar het is wel zo te interpreteren.
Je stelligheid deed vermoeden dat je goed in de materie zat met uitspraken als "Van de ACM mag er per tarief worden gesaldeeerd" en "Ook in de algemene regels van de ACM kun je lezen dat salderen per tarief mogelijk zou moeten kunnen zijn".
Het was niet mijn bedoeling om stellig over te komen in deze. Ik zeg ook "mogelijk zou moeten kunnen zijn" en "Zal binnenkort wel een keer een uitspraak over komen nu steeds meer energiemaatschappijen op deze manier hun (slapende) klanten proberen te naaien.Wolly schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:14:
[...]
Dat is toevallig mijn topicDaar is vooralsnog geen definitief antwoord op gekomen.
Je stelligheid deed vermoeden dat je goed in de materie zat met uitspraken als "Van de ACM mag er per tarief worden gesaldeeerd" en "Ook in de algemene regels van de ACM kun je lezen dat salderen per tarief mogelijk zou moeten kunnen zijn".
Lijkt mij namelijk ook niet de correcte manier van salderen, maar als meerdere energiemaatschappijen op deze manier gaan salderen, dan zullen ze dat vast pas doen nadat er een legal team naar de case heeft gekeken.
Dit staat er bij BudgetEnergie;Plenkske schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:11:
[...]
Ik zou wel eens een bron willen zien van bv. @HereIsTom die verkondigd dat BudgetEnergie per maand saldeert of gaat salderen.
EDIT
Ik heb zelf even verder gezocht, zie paar posts hieronder.
“ *Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.”
Staat onder: Wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie?;
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Mijn edit niet gelezen ?HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Dit staat er bij BudgetEnergie;
“ *Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.”
Staat onder: Wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie?;
Jij schrijft hier per jaar, maar hun schrijven dus echt per 1 juli per maand.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Je hebt dus niet alles gelezen voor je reageerdeHereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:06:
[...]
Jij schrijft hier per jaar, maar hun schrijven dus echt per 1 juli per maand.
Ik had het zelf al gevonden namelijk: Plenkske in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Ja nu wel, maar dat zijn een aantal posts verder, zover was ik nog niet, reageerde waar je mij aanhaaldePlenkske schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:07:
[...]
Je hebt dus niet alles gelezen voor je reageerde![]()
Ik had het zelf al gevonden namelijk: Plenkske in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Vaste klanten. Nieuwe klanten krijgen een ander tariefOpperpanter2 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:50:
[...]
@dbzfan @arj1o1 Hoe komen jullie aan dit tarief? Op de site krijg ik € 2,258005 per m³ voor onbepaalde tijd (variabel dus denk ik)
Ik zoek mss een nieuwe gas only leverancier, zit nu bij Frank, mss toch iets vaster laten zetten met een modelcontract ipv pay per day.
Thx
Zelf achter gekomen; na 1 juli de gasprijs:
Eneco 1.69 (21 minuten met een meneer gesproken voordat hij de 1 juli tarieven had...vandaag 1,69 en gister was t 1,49 nagoed... he, lekker duidelijk)
Energie direct 1.87 (weer een wijziging; via de chat nu 2,07 euro met 9%)
Budgetthuis 1.87
Essent 1.88 (via de chat, weer aanpassing: 2,14 met de 9% )
Vattenfall 2.03
Greenchoice 1.85
Engie 2.61 (was nog met 21% en dit was vast tot 1jan ofzo)
Innova 1.85
Delta 2.40 ( incl 21% btw, gister aan de telefoon was het tarief 1.69 magoed, he... https://www.deltaenergie....delta-gas-11-mei-2022.pdf )
[ Voor 58% gewijzigd door PCJR op 21-06-2022 17:19 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Deze kreeg ik ook. Even snel narekenen leverde op dat in dat tarievenblad wel 21% vermeld staat, maar dat er met 9% gerekend is. Mijn contract gaat ook 1 juli in, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit het dan blijft, of dat we in de komende week nog een correctie naar echt HY2 prijzen krijgen.TFHfony schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Vandaag het contract in mijn mail, staan hier de volgende tarieven in:
[Afbeelding]
Het wordt er niet duidelijker op....
Als ik nu bij de energie coöperaties kijk, dan zie ik dat de variabele tarieven ietsje hoger liggen.
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
wat is het uitendelijke geworden? 28 juni eindigt mijn vaste contract bij energiedirectVanRoyal schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:28:
Mijn contract loopt eind deze maand af bij EnergieDirect en ik twijfel al heel lang wat ik moet doen: vastzetten bij GreenChoice voor 3 jaar via de Univé link of voor 1 jaar via de Coöperatie link. Nu viel het me vandaag op dat de kosten voor het variabele contract via de Coöperaties opeens (?) een stuk lager is dan de jaarlijkse tarieven. Ik weet alleen niet of dit eerder ook het geval was.
Stroom normaal 1 jaar: 0,4722
Stroom normaal variabel: 0,3568
Stroom dal 1 jaar: 0,3900
Stroom dal variabel : 0,2784
Gas 1 jaar: 1,8086
Gas variabel: 1,5846
Alle prijzen zijn inclusief alle belastingen en incl. 21% BTW.
Weet iemand toevallig of deze tarieven altijd al zo laag waren, of is dit onlangs veranderd? In mijn herinnering scheelde het voorheen niet zoveel. Deze tarieven zouden interessant kunnen zijn als tijdelijk contract om te zien wat er de komende tijd gaat gebeuren. Oh had ik maar een glazen bol
ik heb 950 normaal, 850 dal en 1300 gas. redelijk stabiel afgelopen 3 jaar.
Ik zit echt te twijfelen tussen GC coöperatie of shell 1 jaar vast.
Kan iemand vertellen wat ik het beste kan doen?
De keuze voor 1 of 3 jaar vast kan niemand namens jou maken, dat is vooral een gevoelskwestie. Het kan zijn dat de wereld binnenkort in brand staat en de prijzen nog verder oplopen maar we kunnen ook weer tegen lage prijzen aankijken. Welk risico ben je bereid te nemen.bjkmemo8 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:56:
Ik zit echt te twijfelen tussen GC coöperatie of shell 1 jaar vast.
Kan iemand vertellen wat ik het beste kan doen?
Op basis van je historisch verbruik kan je in Excel prima uitrekenen wat de verschillen tussen beide contracten zijn...
Ik zit bij Energiedirect met gas+elektra tm 31 oktober.
Ik wil mijn elektra bij een ander onderbrengen (hier gelezen dat het geen probleem is maar boete betalen en bonus weg) echter zie ik in mijn overeenkomst niets van een boete en ook niet wat mijn bonus was.
Zijn er hier mensen die van Energiedirect zijn overgestapt naar een ander?
en zo ja, was je gebonden aan een opzegtermijn? of kon je gewoon weg met de boete betalen/bonus foetsie.
(mag je nieuwe contract bij de ander bv al na 7 dagen ingaan?)
tia
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Je kan altijd opzeggen, maar dan ben je inderdaad de bonus kwijt en krijg je een opzegboete, deze is als je een 1 jaar contract hebt €50,- per product.Hansieo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:39:
Goedendag,
Ik zit bij Energiedirect met gas+elektra tm 31 oktober.
Ik wil mijn elektra bij een ander onderbrengen (hier gelezen dat het geen probleem is maar boete betalen en bonus weg) echter zie ik in mijn overeenkomst niets van een boete en ook niet wat mijn bonus was.
Zijn er hier mensen die van Energiedirect zijn overgestapt naar een ander?
en zo ja, was je gebonden aan een opzegtermijn? of kon je gewoon weg met de boete betalen/bonus foetsie.
(mag je nieuwe contract bij de ander bv al na 7 dagen ingaan?)
tia
Ook ik blijf benieuwd.Armada schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:36:
[...]
Deze kreeg ik ook. Even snel narekenen leverde op dat in dat tarievenblad wel 21% vermeld staat, maar dat er met 9% gerekend is. Mijn contract gaat ook 1 juli in, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit het dan blijft, of dat we in de komende week nog een correctie naar echt HY2 prijzen krijgen.
Als ik nu bij de energie coöperaties kijk, dan zie ik dat de variabele tarieven ietsje hoger liggen.
Ik ben overigens via Whatsapp al 3 dagen bezig dit beantwoord te krijgen, maar lezen en correct antwoorden is niet de sterkste eigenschap van de mensen achter de chat.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Gek toch wel. Ik heb zojuist een modelcontract afgesloten en ik kreeg de volgende tarieven:Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:48:
De nieuwe tarieven voor het modelcontract van Eneco zijn ook bekend:
Gas € 1,85458
Elektra (normaal) € 0,46654
Elektra (dal) € 0,39823
Elektra (enkel) € 0,42716
Teruglevergoeding: 0,36073
inclusief 9% btw, ODE en EB
:fill(white):strip_exif()/f/image/LflC8fvgGv6rRdC1PI51ugQU.png?f=user_large)
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Fijn zo'n klantenservice...psy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Gek toch wel. Ik heb zojuist een modelcontract afgesloten en ik kreeg de volgende tarieven:
[Afbeelding]
De tarieven die ik per mail kreeg waren:
Je nieuwe tarieven per 1 juli 2022
✓ Je variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,46654 (normaal tarief) per kWh en € 0,39823 (daltarief) per kWh.
✓ Je vaste leveringskosten voor stroom worden € 5,40 per maand.
En hierbij inderdaad de bevestiging van de nieuwe kale leveringstarieven van Greenchoice via de coöperaties:TFHfony schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:10:
[...]
Ook ik blijf benieuwd.
Ik ben overigens via Whatsapp al 3 dagen bezig dit beantwoord te krijgen, maar lezen en correct antwoorden is niet de sterkste eigenschap van de mensen achter de chat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QCoV8UBhDAmKe8mxrXUMOuaz.jpg?f=user_large)
Dus 9ct er boven op per kWh.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik kreeg vandaag 1.49 te horen aan de telefoon, voor eneco gas na 1 juli. Zie mijn vorige post met een lijstje. RaarEp Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:48:
De nieuwe tarieven voor het modelcontract van Eneco zijn ook bekend:
Gas € 1,85458
Elektra (normaal) € 0,46654
Elektra (dal) € 0,39823
Elektra (enkel) € 0,42716
Teruglevergoeding: 0,36073
inclusief 9% btw, ODE en EB
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Behalve dat het precies andersom is. De mensen die eerder al vast contract hadden zijn goedkoper uit dan de mensen die afgelopen half jaar van een vast contract zijn gekomen.Melkunie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:32:
[...]
"Iemand enig idee wat hier precies achter zit?"
Het lijkt er op dat Greenchoice hier een soort risicoafweging maakt. Ik denk misschien zoiets dan, gebaseerd op jouw bevindingen:
Bij een klant die hiervoor ook al op een variabel contract stond is de kans groter dat dit een 'slapende' klant is, die blijft wat makkelijker hangen en heeft voor de leverancier dus een hoge levensduur. Klanten die van een vast contract afkomen hebben een verhoogd overstaprisico. Zij zijn immers actief bezig met hun energiecontract. En al helemaal als ze dat vaste contract via een prijsvergelijker hebben afgesloten is de kans dat ze jaarlijks hoppen erg groot.
Je zou zeggen 1 juli, iedereen naar hetzelfde tarief. Ik zie geen reden waarom hier (zo'n groot) onderscheid wordt gemaakt...
Die einddatum van het contract klopt natuurlijk niet. Wat staat hierover in jullie mails?Beste heer,
Fijn dat u opnieuw voor Greenchoice kiest. Met uw keuze voor 3 jaar Duurzaam Dalen Univé leveren wij u de komende tijd écht groene stroom en bosgecompenseerd gas. Zo kunnen wij samen met onze klanten blijven werken aan een duurzame wereld.
Hieronder ziet u een overzicht van de door u gekozen tarieven. Vanaf de ingangsdatum ziet u de tarieven ook op Mijn Greenchoice.
Contractgegevens
Ingangsdatum: 1 juli 2022
Einddatum: 1 januari 2023, daarna variabel met het op dat moment geldende variabele tarief
Gewoon 21 7 25(3 jaar dus)Gaafy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:40:
Ik heb afgelopen weekend bij Greenchoice het Unive Drie jaar dalen abonnement afgesloten. Ik was al klant bij GC. Nu krijg ik het volgende bericht:
[...]
Die einddatum van het contract klopt natuurlijk niet. Wat staat hierover in jullie mails?
Festina lente
ContractgegevensGaafy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:40:
Ik heb afgelopen weekend bij Greenchoice het Unive Drie jaar dalen abonnement afgesloten. Ik was al klant bij GC. Nu krijg ik het volgende bericht:
[...]
Die einddatum van het contract klopt natuurlijk niet. Wat staat hierover in jullie mails?
Ingangsdatum: 1-9-20222
Einddatum: 1-9-2025, daarna variabel met het op dat moment geldende variabele tarief
En nee, het was geen bewuste keuze van mij om het contract over 18.200 jaar in te laten gaan
[ Voor 10% gewijzigd door Maestro op 20-06-2022 15:44 ]
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Fijn dat u opnieuw voor Greenchoice kiest. Met uw keuze voor 3 jaar Duurzaam Dalen Univé leveren wij u de komende tijd écht groene stroom en bosgecompenseerd gas. Zo kunnen wij samen met onze klanten blijven werken aan een duurzame wereld.Gaafy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:40:
[...]
Hieronder ziet u een overzicht van de door u gekozen tarieven. Vanaf de ingangsdatum ziet u de tarieven ook op Mijn Greenchoice.
Contractgegevens
Ingangsdatum: 27-06-2022
Einddatum: 27-06-2025, daarna variabel met het op dat moment geldende variabele tarief
Helemaal niet gek toch? In jouw screenshot staat 21% btw, de user die jij quote heeft het over 9% btw.psy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Gek toch wel. Ik heb zojuist een modelcontract afgesloten en ik kreeg de volgende tarieven:
[Afbeelding]
Edit, dan alsnog wel een groot verschil
[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 20-06-2022 16:01 ]
Hoi!
Kabinet laat kolencentrales harder draaien, om 17.30 uur persconferentie
https://nos.nl/artikel/24...17-30-uur-persconferentie
Is kaal zonder energiebelasting en opslag of ook zonder BTW. Dat zou wel een hele ophoging zijn.TFHfony schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:33:
[...]
En hierbij inderdaad de bevestiging van de nieuwe kale leveringstarieven van Greenchoice via de coöperaties:
[Afbeelding]
Dus 9ct er boven op per kWh.
Dan kan die ook weer geannuleerd worden, denk ik…
Is het wel duidelijk dat deze persoon het over hetzelfde tarievenblad heeft of die straks gewone variabele klanten gepakt?
[ Voor 8% gewijzigd door Armada op 20-06-2022 17:38 ]
Normaal €0,42
Dal €0,35
Gas €1,66 m3
Zojuist via Whatsapp bevestigd gekregen.
Is variabel bij deze deal per maand of per half jaar?Wessel12! schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:40:
Greenchoice variabel via coöperatie per 1-7-21 incl. 9% btw;
Normaal €0,42
Dal €0,35
Gas €1,66 m3
Zojuist via Whatsapp bevestigd gekregen.
Tarieven zijn nu dus nagenoeg gelijk met de 3 jarige GC deal. (1e jaar)
[ Voor 29% gewijzigd door Wessel12! op 20-06-2022 17:55 ]
Nee hoor, je bent niet gek. Dat is inderdaad zoArmada schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:12:
Hmmm, ben ik nou gek of biedt Shell nu ook geen 1-jaarscontracten meer aan?
Ai, dat is wel jammer. Wellicht na 1 juli weer.Lowlands schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:19:
[...]
Nee hoor, je bent niet gek. Dat is inderdaad zo
Pure Energie ook niet meer. Als je nog wat wilt op korte termijn, moet je er nu snel bij zijn lijkt het.Armada schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:12:
Dan zou ik liever variabel of 1 jaar Greenchoice kiezen. Volgend jaar zijn de tarieven naar mijn idee niet verder gestegen. Mijn gevoel zegt niet dat ze gaan dalen, maar dat we het hier mee moeten doen voorlopig.Wessel12! schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:53:
Als het goed is per half jaar bij GC, maar op die vraag nog geen antwoord via Whatsapp.
Tarieven zijn nu dus nagenoeg gelijk met de 3 jarige GC deal. (1e jaar)
Heeft iemand deze?
[ Voor 2% gewijzigd door Lowlands op 20-06-2022 18:33 . Reden: Typefout ]
Ik heb het tot 2 keer toe laten controleren. Het is het kale tarief, zonder opslag en zonder btw. Het zouden inderdaad de coöperatie tarieven zijn.Armada schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:37:
[...]
Is kaal zonder energiebelasting en opslag of ook zonder BTW. Dat zou wel een hele ophoging zijn.
Dan kan die ook weer geannuleerd worden, denk ik…
Is het wel duidelijk dat deze persoon het over hetzelfde tarievenblad heeft of die straks gewone variabele klanten gepakt?
Nu is de communicatie niet heel soepel, dus geen garantie. Ik heb nu in ieder geval geannuleerd en blijf lekker bij Powerpeers waar ik de komende 6 maanden 35,5ct per kWh betaal, enkeltarief alles incluis.
Op de site nu staat dat er met 9% BTW gerekend wordt, maar hoe weet ik waarop mijn tarief is gebaseerd.
Tsja, het blijft koffiedik kijken natuurlijk. Maar als je variabel kiest kan het zijn dat je midden in de winter op zoek moet naar een andere aanbieder. En of dat nou een goede tijd is weet ik niet.THE_BASE schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:25:
[...]
Dan zou ik liever variabel of 1 jaar Greenchoice kiezen. Volgend jaar zijn de tarieven naar mijn idee niet verder gestegen. Mijn gevoel zegt niet dat ze gaan dalen, maar dat we het hier mee moeten doen voorlopig.
Snap ik, in mijn geval betreft het alleen stroom. Maar zelfs dat is erg lastig allemaal.Wessel12! schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:46:
[...]
Tsja, het blijft koffiedik kijken natuurlijk. Maar als je variabel kiest kan het zijn dat je midden in de winter op zoek moet naar een andere aanbieder. En of dat nou een goede tijd is weet ik niet.
Ja dat de prijzen niet gaan dalen! Omdat de wereldwijde vraag naar kolen enorm is toegenoem is de prijs van kolen ook meer dan verdubbeld en die blijft ook nog wel even stijgen nu andere landen in Europa ook hebben besloten hun kolencentrales weer volop aan te zetten.THE_BASE schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:16:
Recente ontwikkelingen van onze overheid, vanmiddag een persconferentie. Wellicht heeft het invloed op de energieprijzen.
Kabinet laat kolencentrales harder draaien, om 17.30 uur persconferentie
https://nos.nl/artikel/24...17-30-uur-persconferentie
Ik begreep van Jetten dat de markt zijn werk zou doen en de electraprijs door de openstelling van de kolencentrales zou dalen.HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:53:
[...]
Ja dat de prijzen niet gaan dalen! Omdat de wereldwijde vraag naar kolen enorm is toegenoem is de prijs van kolen ook meer dan verdubbeld en die blijft ook nog wel even stijgen nu andere landen in Europa ook hebben besloten hun kolencentrales weer volop aan te zetten.
Als ik iemand niet vertrouw dan is dat de totaal incompetente Jetten. De prijzen zouden immers dit voorjaar al normaliseren..Wolly schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:08:
[...]
Ik begreep van Jetten dat de markt zijn werk zou doen en de electraprijs door de openstelling van de kolencentrales zou dalen.
Alsof hij alles kan voorzien. Het is wel een beetje VVD standpunt, de markt zal het wel regelen... uhuh....voor zichzelf ja.SvMp schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:14:
[...]
Als ik iemand niet vertrouw dan is dat de totaal incompetente Jetten. De prijzen zouden immers dit voorjaar al normaliseren..
24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/
Volgens het grote teruglever topic en een snelle check op Gaslicht laat zien dat ik voor elektra, met 3,2 MWh verbruik en 4,5 MWh opwekken het beste bij eneco kan gaan zitten.
Ik zie hier voor gas ook een tarief genoemd worden van 1,49 m3 bij eneco, maar Gaslicht zegt echt iets compleet anders!
Wat is wijsheid?
Grappig, ik heb uiteindelijk dit aanbod geaccepteerd (de tarieven stonden nog exact zo op de pagina) en krijg vervolgens een bevestiging met deze tarieven:FlashBang schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:15:
Greenchoice verlengingsaanbod (6 maanden, 1-7-22 tot 1-1-23)
Groene Stroom
Normaaltarief (per kWh) € 0,4621
Daltarief (per kWh) € 0,3848
Vaste leveringskosten (per maand) € 6,3333
Teruglevering Zonnepanelen
Normaaltarief (per kWh) € 0,4621
Daltarief (per kWh) € 0,3848
Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3) € 1,7553
Vaste leveringskosten (per maand) € 6,3333
Alle prijzen inclusief 21% btw
Elektra
Totaal leveringstarief (normaal) €0,41629
Totaal leveringstarief (dal) €0,34666
Vaste leveringskosten (per dag) €0,18757
Gas
Totaal leveringstarief €1,58124
Alles inclusief 21% btw weer. Ik zal er maar niet over klagen.
Denk prijs 9 %, btw ipv 21FlashBang schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:01:
[...]
Grappig, ik heb uiteindelijk dit aanbod geaccepteerd (de tarieven stonden nog exact zo op de pagina) en krijg vervolgens een bevestiging met deze tarieven:
Elektra
Totaal leveringstarief (normaal) €0,41629
Totaal leveringstarief (dal) €0,34666
Gas
Totaal leveringstarief €1,58124
Alles inclusief 21% btw weer. Ik zal er maar niet over klagen.
Dat zou je zeggen inderdaad, maar er staat toch echt 21% bij
:fill(white):strip_exif()/f/image/kMhItIJIIKFA9ldsUySzrJ8y.png?f=user_large)
Tja en hij weet dus niet hoe de markt werkt! Marktwerking heeft bijna nooit voor lagere prijzen gezorgd, kijk alleen al naar de zorg.Wolly schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:08:
[...]
Ik begreep van Jetten dat de markt zijn werk zou doen en de electraprijs door de openstelling van de kolencentrales zou dalen.
Maar iemand die kan rekenen snapt dat bij een hogere vraag naar kolen de prijs ook stijgt en aangezien heel Europa nu naar de kolen wil zal de prijs echt niet dalen.
Iemand die hier nog correctie of aanvulling op heeft?PCJR schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:52:
Zelf achter gekomen; na 1 juli de gasprijs:
Eneco 1.49
Energie direct 1.87
Budgetthuis 1.87
Essent 1.88
Vattenfall 2.03
Greenchoice 1.85
Engie 2.61 (was nog met 21% en dit was vast tot 1jan ofzo)
Innova 1.85
Delta 1.65
[ Voor 28% gewijzigd door PCJR op 20-06-2022 20:54 ]
@THE_BASE Dat heb ik ook gedaan maar krijg geen bevestigingsmail…THE_BASE schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:32:
Voor nu even 3 Jaar Dalen van Univé/Greenchoice weer vastgelegd. Ik heb zo'n vermoeden dat er over enkele dagen geen vaste contracten meer te vinden zijn. Mijn partner zegt: kies maar iets waar je even rust van hebt, die kosten maken niet uit. Dus deze keer even de laagste prijs, maar een prima prijs en 3 jaar geen omkijken naar en anders voortijdig opzeggen met opzegboete.
[ Voor 1% gewijzigd door Lowlands op 20-06-2022 21:04 . Reden: @ vergeteb ]
De ervaringen van andere lieten zien dat dit soms 24 uur kan duren.Lowlands schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:03:
[...]
Dat heb ik ook gedaan maar krijg geen bevestigingsmail…
Ik heb nu ook stroom afgesloten, ik zag de discussie over saldering die niet meer per jaar gaat in het geval van tariefwisselingen en toen dacht ik ja… dan ben ik straks bij Vattenfall ook de klos, want die gooien de tarieven nu ook iedere maand omhoog. Ben benieuwd naar de details die ik straks te zien krijg.Lowlands schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:03:
[...]
@THE_BASE Dat heb ik ook gedaan maar krijg geen bevestigingsmail…
Reken maar na vanaf de excl. BTW kolom, wij wachten wel even…FlashBang schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:18:
[...]
Dat zou je zeggen inderdaad, maar er staat toch echt 21% bij
[Afbeelding]
@Willaaam inderdaad, zo dacht ik ook. Beter 3 jaar vast hoewel ik nog steeds niet weet hoe het zit met salderen en terugleveren. Bij de aanvraag kon ik geen opbrengst zonnepanelen invullen en tarief teruglevering en welke wijze salderen geldt bij dit contract niet vindenWillaaam schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:05:
[...]
Ik heb nu ook stroom afgesloten, ik zag de discussie over saldering die niet meer per jaar gaat in het geval van tariefwisselingen en toen dacht ik ja… dan ben ik straks bij Vattenfall ook de klos, want die gooien de tarieven nu ook iedere maand omhoog. Ben benieuwd naar de details die ik straks te zien krijg.
Ja het moet 9% zijn maar het is vrij duidelijk dat dat er niet staat toch? Verderop staat dan nog eens extra genoteerd: "In alle bedragen die inclusief btw zijn gegeven is 21% btw meegerekend."Armada schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:05:
[...]
Reken maar na vanaf de excl. BTW kolom, wij wachten wel even…
Vrij slordig zo.
De vorige keer kreeg ik die ook de volgende dag. Komt vast goed. Jammer dat Shell Energy geen 1-jarig contract meer afsluit, maar het is tijd voor rust. Dus dan maar 3 jaar. Zien we het over een maand of 12 en 24 wel weer.Lowlands schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:03:
[...]
Daarom had ik het in eerste instantie ook niet gedaan, maar Vattenfall geeft sowieso amper een terugleververgoeding en ik wek fors meer op dan ik verbruik - dus overstappen is bijna zonder risico. Meende eerder in het topic te lezen dat Greenchoice per tariefswijziging saldeert, dat zou voor mij gunstig zijn.Lowlands schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:07:
[...]
@Willaaam inderdaad, zo dacht ik ook. Beter 3 jaar vast hoewel ik nog steeds niet weet hoe het zit met salderen en terugleveren. Bij de aanvraag kon ik geen opbrengst zonnepanelen invullen en tarief teruglevering en welke wijze salderen geldt bij dit contract niet vinden
Het lijkt niet goed te gaan bij Greenchoice. Men stuurt bevestigingen met 21% btw, echter is het verschil tussen ex-BTW en inclusief BTW 9%... Je wordt dus op het verkeerde been gezet bij de bevestiging van je variabele of jaarcontract.Willaaam schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:33:
[...]
Tuurlijk, maar ik heb alleen gas afgesloten...
Dit is wat er in mijn contract staat, mocht het iemand tot nut zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Willaaam ik ben benieuwd naar waarom dat salderen per tarief gunstig is.Willaaam schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:18:
[...]
Daarom had ik het in eerste instantie ook niet gedaan, maar Vattenfall geeft sowieso amper een terugleververgoeding en ik wek fors meer op dan ik verbruik - dus overstappen is bijna zonder risico. Meende eerder in het topic te lezen dat Greenchoice per tariefswijziging saldeert, dat zou voor mij gunstig zijn.
Voor ons is nu veel nieuw: net 19 zonnepanelen maar ook het voornemen om veel te verwarmen met airco ipv cv. Geen idee wat dat precies doet voor het stroomverbruik. Wasten eerst altijd in de daluren maar moet nu nog uit zien te vogelen hoe we dat beter kunnen doen met zo’n salderen per tarief.
En nog geen enkel idee in welke verhouding het opwekken met zonnepanelen is vwb hoog en laag
Deze avond heb ik ook dit contract bij GC/Univé aangevraagd. Ook ik heb geen bevestigingmail ontvangen. Je bent niet de enige.Lowlands schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:03:
[...]
Op het moment heb ik nog een GC contract lopen tot ongeveer half juli. Hopelijk kan ik gebruik maken van het GC/Univë contract. Ik kan nergens vinden dat het niet mogelijk is.
Beetje kort door de bocht. De wet van vraag en aanbod zegt dat bij meer aanbod de prijs daalt. De vraag naar andere bronnen dan gas is hoog, de prijs van kolen zou alleen maar nog hoger worden als je centrales dicht laat.HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:53:
[...]
Tja en hij weet dus niet hoe de markt werkt! Marktwerking heeft bijna nooit voor lagere prijzen gezorgd, kijk alleen al naar de zorg.
Maar iemand die kan rekenen snapt dat bij een hogere vraag naar kolen de prijs ook stijgt en aangezien heel Europa nu naar de kolen wil zal de prijs echt niet dalen.
De zorg is een slecht voorbeeld; de kwaliteit is enorm verbeterd. Dat kost gewoon geld.
Wat bedoel je?nightofthegun schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:33:
[...]
Het lijkt niet goed te gaan bij Greenchoice. Men stuurt bevestigingen met 21% btw, echter is het verschil tussen ex-BTW en inclusief BTW 9%... Je wordt dus op het verkeerde been gezet bij de bevestiging van je variabele of jaarcontract.
Gaat bij mijne niks mis hoor
Kort samengevat - de productie van je zonnepanelen is cyclisch, in de winter produceer je weinig stroom en in de zomer produceer je veel stroom. Stel een energieleverancier saldeert per tariefswisseling dan saldeer je (met een klassiek variabel contract, twee keer per jaar tariefswisseling, energieleverancier die de ACM regels voor hem het gunstigst implementeert) over de periode juni-december en januari-juni.Lowlands schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:41:
[...]
@Willaaam ik ben benieuwd naar waarom dat salderen per tarief gunstig is.
Voor ons is nu veel nieuw: net 19 zonnepanelen maar ook het voornemen om veel te verwarmen met airco ipv cv. Geen idee wat dat precies doet voor het stroomverbruik. Wasten eerst altijd in de daluren maar moet nu nog uit zien te vogelen hoe we dat beter kunnen doen met zo’n salderen per tarief.
En nog geen enkel idee in welke verhouding het opwekken met zonnepanelen is vwb hoog en laag
In die situatie — Juni-December heb je (waarschijnlijk) een fors overschot aan eigen stroom, want Juni/Juli/Augustus produceer je verreweg het meeste stroom. Januari - Juni heb je waarschijnlijk een tekort. Dat is zonde, want de terugleververgoeding na salderen in die eerste periode is vaak geen 100% van het tarief waarvoor jij stroom moet kopen.
Als je saldeert over een heel jaar (Juni-Juni) omdat je maar 1 tariefswijziging per jaar hebt is de kans groot dat je in de tweede helft van dat jaar een stuk van je overschot uit de eerste helft verbruikt.
In de situatie waar we nu in zitten worden tarieven variabel nog veel vaker gewijzigd. Dat geeft een energieleverancier dus de kans om van Juni-Augustus te salderen en dan September-December bijvoorbeeld. Dat is super ongunstig, want je overschot van Juni-Augustus moet je nu terugverkopen en kun je niet salderen over de donkere maanden.
[ Voor 4% gewijzigd door Willaaam op 20-06-2022 22:05 ]
[ Voor 97% gewijzigd door nightofthegun op 20-06-2022 22:09 ]
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar ik ben bang van niet, de kolenprijs is alweer gestegen.Martin7182 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:51:
[...]
Beetje kort door de bocht. De wet van vraag en aanbod zegt dat bij meer aanbod de prijs daalt. De vraag naar andere bronnen dan gas is hoog, de prijs van kolen zou alleen maar nog hoger worden als je centrales dicht laat.
De zorg is een slecht voorbeeld; de kwaliteit is enorm verbeterd. Dat kost gewoon geld.
Vervelend. Tijdens de persconferentie controleerde ik het nog en toen kon het nog wel. Ik vond het kijkende op de 14 dagen bedenktijd net niet gunstig uit komen en wilde daarom woensdag dat contract afsluiten. Ik hoop nu dat ze tijdelijk de optie voor het jaarcontract hebben uitgezet omdat de persconferentie aan het einde van de werkdag was en ze morgen wellicht eerst de gevolgen willen evalueren. Als consument heb je inmiddels barweinig te kiezen en de overheid doet er heel weinig aan.Armada schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:12:
Het zou geen vreemde gedachte zijn, maar ben er bang voor dat ze dit niet meer online gaan zetten. Vrijwel niemand bied het aan, alleen Greenchoice via verstopte wegen. Dus waarom zou Shell het nog aanbieden? Ik verwacht zelfs dat Greenchoice alleen nog variabel gaan aanbieden.Flying35 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:23:
[...]
Vervelend. Tijdens de persconferentie controleerde ik het nog en toen kon het nog wel. Ik vond het kijkende op de 14 dagen bedenktijd net niet gunstig uit komen en wilde daarom woensdag dat contract afsluiten. Ik hoop nu dat ze tijdelijk de optie voor het jaarcontract hebben uitgezet omdat de persconferentie aan het einde van de werkdag was en ze morgen wellicht eerst de gevolgen willen evalueren. Als consument heb je inmiddels barweinig te kiezen en de overheid doet er heel weinig aan.
Geprojecteerd verbruik voor deze maand is ~€100,-, dus blijf 141+ euro toevoegen aan spaarpot Zondergas/Zeroenergy.
[hide]
:fill(white):strip_exif()/f/image/gi63dWrY1uAWolcKidMRRIYK.png?f=user_large)
Daarnaast heb ik nu nog een opzegtermijn van 14 dagen dus kan in nog opzeggen als het echt moet mocht het volgende maand nog heel anders worden. Anders hou ik het gewoon in de gaten het komende jaar en neem ik de boete voor lief als het echt goedkoper wordt.
P.S. Voor de volledigheid mijn verbruik, geen zonnepanelen!
Normaal: 1650 kWh
Dal: 1850 kWh
Gas: 800 m3
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Naar aanleiding van deze post even gekeken bij Coolblue. Zij zijn vergelijkbaar met Shell. Nog wel jaarcontact maar gasprijs is al wel flink verhoogd. Prijzen bij Univé Greenchoice 3-jarig contract zijn nog niet verhoogd.Mr.Viper schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:35:
Zojuist ook maar een 3-jarig contract afgesloten bij GC/Univé. Dit omdat ik de zekerheid wilde en het betere tarieven waren dan variabele voor het komende half jaar bij UnitedConsumers. Dat nu Shell geen jaarcontract meer aanbied was voor mij een teken om vast te zetten, let wel dat is gebaseerd op mijn gevoel en verder niks.
Daarnaast heb ik nu nog een opzegtermijn van 14 dagen dus kan in nog opzeggen als het echt moet mocht het volgende maand nog heel anders worden. Anders hou ik het gewoon in de gaten het komende jaar en neem ik de boete voor lief als het echt goedkoper wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 21-06-2022 01:34 ]
Ik heb hierboven even de link van de Greenchoice/Univé drie jaar duurzaam dalen opnieuw gequote voor de mensen die op zoek zijn naar vast contract. Ik heb deze ook afgesloten een paar weken geleden en kreeg ook geen bevestiging (ook niet na meer dan twee dagen wachten). Kwam doordat ik al bestaande klant bij GC was, denk ik. Uiteindelijk heb ik bevestiging kunnen krijgen via een whatsapp naar hun servicedesk. Overigens heb ik in mijn bevestiging weer een andere variant staan die de contracttermijn beschrijft. Bij mij staat er bij einddatum: “1 juli 2023, daarna tot 1 juli 2025 met een nieuw tarief” . Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat dat wel correct is, want door de dalen-constructie is er na 1 jaar inderdaad een nieuw tarief.HereIsTom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:19:
@kadooosh
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/
Enkeltarief (per kWh)
€ 0,4451
Gas (per m3)
€ 1,8452
Ik ben eerder klant geweest bij Greenchoice en kreeg het contract voor 3 jaar Duurzaam Dalen de volgende dag. Meteen na het afsluiten zag ik wel na het inloggen bij Greenchoice dat ik een nieuw contract had doordat mijn adres er dubbel in stond met een nieuwe ingangsdatum. Dag daarop kreeg ik het contract.Siepie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 06:35:
[...]
Ik heb hierboven even de link van de Greenchoice/Univé drie jaar duurzaam dalen opnieuw gequote voor de mensen die op zoek zijn naar vast contract. Ik heb deze ook afgesloten een paar weken geleden en kreeg ook geen bevestiging (ook niet na meer dan twee dagen wachten). Kwam doordat ik al bestaande klant bij GC was, denk ik. Uiteindelijk heb ik bevestiging kunnen krijgen via een whatsapp naar hun servicedesk. Overigens heb ik in mijn bevestiging weer een andere variant staan die de contracttermijn beschrijft. Bij mij staat er bij einddatum: “1 juli 2023, daarna tot 1 juli 2025 met een nieuw tarief” . Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat dat wel correct is, want door de dalen-constructie is er na 1 jaar inderdaad een nieuw tarief.
Bij mij staat in de mail als in het contract zelf een einddatum van 3 jaar later na de ingangsdatum.
Mail: "Jouw keuze
Je hebt gekozen voor 3 jaar Duurzaam Dalen Unive. Dit contract loopt 26-06-2025 af."
Contract:
Begindatum: 26-06-2022
Einddatum: 26-06-2025
Contractduur: 36 maanden
In het contract staan de tarieven van het eerste jaar en een verwijzing naar het tabel met de tarieven van het eerste, tweede en derde jaar die ook op de website te vinden is.
Apart dat ze verschillende varianten hebben voor hetzelfde product... Het zinnetje wat jij aanhaalt kan ik niet vinden.
Precies het zelfde gebruik en ook dezelfde keus gemaakt voor 3 jaar univee, het is wel fijn om 3 jaar stabiel te zitten en als het echt veranderd kunnen we er altijd nog af.Mr.Viper schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:35:
Festina lente
Ik was ook niet helemaal correct, de prijs van kolen stijgt inderdaad (meer vraag), maar de stroomprijs daalt (meer aanbod). Daalt ten opzichte wat hij anders doet; kan in absolute zin ook gelijk blijven of stijgen, maar anders zou hij dus nog veel harder stijgen. Het gaat uiteindelijk om de stroomprijs, niet de kolenprijs.HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:10:
[...]
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar ik ben bang van niet, de kolenprijs is alweer gestegen.
Coolblue vergelijkbaar met Univé? 55 cent voor normaal en 50 cent voor dal. Zo duur heb ik nog amper gezien.SvMp schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 01:33:
[...]
Naar aanleiding van deze post even gekeken bij Coolblue. Zij zijn vergelijkbaar met Shell. Nog wel jaarcontact maar gasprijs is al wel flink verhoogd. Prijzen bij Univé Greenchoice 3-jarig contract zijn nog niet verhoogd.
@SaittamWSaittamW schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:04:
[...]
Ik ben eerder klant geweest bij Greenchoice en kreeg het contract voor 3 jaar Duurzaam Dalen de volgende dag. Meteen na het afsluiten zag ik wel na het inloggen bij Greenchoice dat ik een nieuw contract had doordat mijn adres er dubbel in stond met een nieuwe ingangsdatum. Dag daarop kreeg ik het contract.
Bij mij staat in de mail als in het contract zelf een einddatum van 3 jaar later na de ingangsdatum.
Mail: "Jouw keuze
Je hebt gekozen voor 3 jaar Duurzaam Dalen Unive. Dit contract loopt 26-06-2025 af."
Contract:
Begindatum: 26-06-2022
Einddatum: 26-06-2025
Contractduur: 36 maanden
In het contract staan de tarieven van het eerste jaar en een verwijzing naar het tabel met de tarieven van het eerste, tweede en derde jaar die ook op de website te vinden is.
Apart dat ze verschillende varianten hebben voor hetzelfde product... Het zinnetje wat jij aanhaalt kan ik niet vinden.
Ik heb me aangemeld maar wacht nog op bevestiging.
Zal ze zo bellen.
Ik zoek nog steeds naar tarieven en voorwaarden salderen en terugleveren
Heeft u die misschien?
Lowlands schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:53:
[...]
@SaittamW
Ik heb me aangemeld maar wacht nog op bevestiging.
Zal ze zo bellen.
Ik zoek nog steeds naar tarieven en voorwaarden salderen en terugleveren
Heeft u die misschien?
:strip_exif()/f/image/JkN9L09gygtZJZDK3rANpsNd.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn contract staat daarover het bovenstaande.
De voorwaarden waar naar verwezen wordt staan hier: https://docs.greenchoice....a1-4272-b86c-0a0f0d4c017b
Dit topic is gesloten.
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4