En EnergyZero ook niet.
Hahaha. Echt? Ik ook in november naar VF op modelcontract gegaan en in januari naar een 3 jaar ook bij VF. Allemaal in één keer goed. It's a miracle....😁(1x onzinnig geintje, moet kunnen😂)
RichieB schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:20:
Ik ben eind februari overgestapt naar Vattenfall. Ging in 1x allemaal goed!
Kunnen we stoppen met het melden van dit soort onzinnige zaken? EasyEnergy is nog niet failliet en alle bedrijven maken wel eens foutjes. Mocht het nu erg uit de hand lopen dan horen we het natuurlijk graag.
[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 16-03-2022 10:51 ]
Hier het zelfde aanbod gehad. Ik twijfel ook heel erg. Zit nu nog vast tegen een veel lager tarief bij Vattenfall maar dat verloopt met een paar maanden.marcelloiets schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:11:
1 jarig contract loopt 1-5-2022 af bij Vattenvall. Greenchoice belde (zelf) vorige week met deze aanbieding voor "oude" klanten. Gaat mij voornamelijk om gas, €1.89 m3 voor een jaar, is dit verstandig om nu af te sluiten?
Leek aantrekkelijk dus akkoord gegaan. Heb nog 5 dagen wettelijke bedenktijd........ Graag advies!
[Afbeelding]
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Denk eigenlijk dat het pas vervelend wordt aankomende december... de meeste energiemaatschappijen zijn waarschijnlijk de 'crisis' voor geweest voor aankomende Q2 en 3. Afgelopen winter stond de prijs nog op 35 euro per MWh voor de zomer en Q3. Met wat correcties vanwege de extreme pieken verwacht ik dat de huidige (van afgelopen december) variabele tarieven nagenoeg gelijk zal blijven tot aankomende december. Maar wie weet... misschien wordt het wel 2 euro/m3, al lijkt mij dat erg sterk.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 16-03-2022 12:01 ]
Mijn contract loopt per 20 mei af bij Essent. Dit was mijn eerste energiecontract, heeft iemand een idee wat de tarieven worden als dit is afgelopen? Zijn deze gelijk aan de variabelen tarieven die ze aanbieden of flink daaronder? De klantenservice kon mij hier helaas niks over vertellen.
Ik heb een aanbod gekregen voor 1,95 per kuub gas en 35 cent per mWh voor 3 jaar vast. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Ik heb een aanbod gekregen voor 1,95 per kuub gas en 35 cent per mWh voor 3 jaar vast. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Wacht even... ik pak even mijn glazen bol erbij_function schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:01:
Mijn contract loopt per 20 mei af bij Essent. Dit was mijn eerste energiecontract, heeft iemand een idee wat de tarieven worden als dit is afgelopen? Zijn deze gelijk aan de variabelen tarieven die ze aanbieden of flink daaronder? De klantenservice kon mij hier helaas niks over vertellen.

Er gaan deze zomer geen goedkope gas en daarmee stroomaanbiedingen meer komen lijkt me. De situatie was al penibel en Europa zal nu eisen gaan stellen aan de gasvoorraden. Landen kopen gewoon in zodra de lokale politiek beslist heeft, wat de prijs voor de consument alleen maar verder op zal drijven.ArcticWolf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:01:
Denk eigenlijk dat het pas vervelend wordt aankomende december... de meeste energiemaatschappijen zijn waarschijnlijk de 'crisis' voor geweest voor aankomende Q2 en 3. Afgelopen winter stond de prijs nog op 35 euro per MWh voor de zomer en Q3. Met wat correcties vanwege de extreme pieken verwacht ik dat de huidige (van afgelopen december) variabele tarieven nagenoeg gelijk zal blijven tot aankomende december. Maar wie weet... misschien wordt het wel 2 euro/m3, al lijkt mij dat erg sterk.
Rusland komt er achter dat als ze het gas 5x zo duur maken dat we het nog steeds wel kopen. De kogel is al door de kerk m.b.t. afbouwen van afhankelijkheid, dus ik zie geen redenen om de prijzen weer te verlagen en zo de EU te vriend te houden als langetermijnklant. China koopt het overschot wel op dus de vraag zal ook niet kelderen nu de EU een goed voornemen heeft.
Volgens mij zijn we aangekomen we in een nieuw tijdperk waarin de basisprijs voor energie 3-5x zo hoog is.
3x-5x zo hoog is niet realistisch te handhaven... dat kan niemand betalen (en al helemaal niet in oost-Europa) al zal het best kunnen dat het die kant op gaat; daarom voorzie ik ook dat de overheid/EU ingrijpt en de hele gasmarkt nationaliseert (of iets dergelijks). Het heeft nu geen nut meer om een private energiemarkt te hebben als de kogel door de kerk is en iedereen van het gas af moet.Ypuh schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Er gaan deze zomer geen goedkope gas en daarmee stroomaanbiedingen meer komen lijkt me. De situatie was al penibel en Europa zal nu eisen gaan stellen aan de gasvoorraden. Landen kopen gewoon in zodra de lokale politiek beslist heeft, wat de prijs voor de consument alleen maar verder op zal drijven.
Rusland komt er achter dat als ze het gas 5x zo duur maken dat we het nog steeds wel kopen. De kogel is al door de kerk m.b.t. afbouwen van afhankelijkheid, dus ik zie geen redenen om de prijzen weer te verlagen en zo de EU te vriend te houden als langetermijnklant. China koopt het overschot wel op dus de vraag zal ook niet kelderen nu de EU een goed voornemen heeft.
Volgens mij zijn we aangekomen we in een nieuw tijdperk waarin de basisprijs voor energie 3-5x zo hoog is.
De onzekerheid bij de private energiemarkt zal dan gasprijs laten exploderen terwijl dat (nog) nergens voor nodig is.
Ja, tussen de 0,01 en 10,00. En de Lotto getallen voor de maand augustus zijn 8, 12, 15, 37 en 40._function schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:01:
Mijn contract loopt per 20 mei af bij Essent. Dit was mijn eerste energiecontract, heeft iemand een idee wat de tarieven worden als dit is afgelopen?
Die 3x a 5x sloeg natuurlijk op de kale gasprijs. (de belastingen etc. verschillen per land)ArcticWolf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:00:
3x-5x zo hoog is niet realistisch te handhaven... dat kan niemand betalen
Waar de kale gasprijs vorig jaar rond de €0,20 / m³ zat (dit betaalde ik iig) kan het goed dat dit de komende tijd wel even 3x a 5x zo hoog blijft, en daarmee €0,60 a €1,00 per m³.
Incl. belastingen is dit dan ~€1,14 a €1,54 / m³, en daar gaat dan de overheidskorting vanaf 1 juli ook nog af.
[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 16-03-2022 15:14 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Mijn jaarcontract loopt midden april af bij Essent. Ik heb geen aanbod gekregen maar de boodschap dat het overgaat naar variabel tarief:_function schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:01:
Energie: €0,63/kWh
Gas: €2,97/m3
Zou het zelf vorig jaar nooit kunnen zeggen maar als ik jou aanbod had gekregen dan had ik zeker gehapt. Die eventuele opzegboetes zou ik er t.o.v. dit voorstel zo uit hebben.
Het variabele leveringstarief is op dit moment al ruim 5x zo hoog. Door de belastingen die al een groot deel van de kWh/m3 prijs voor hun rekening namen, valt het alleen minder op.ArcticWolf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:00:
[...]
3x-5x zo hoog is niet realistisch te handhaven... dat kan niemand betalen (en al helemaal niet in oost-Europa) al zal het best kunnen dat het die kant op gaat; daarom voorzie ik ook dat de overheid/EU ingrijpt en de hele gasmarkt nationaliseert (of iets dergelijks). Het heeft nu geen nut meer om een private energiemarkt te hebben als de kogel door de kerk is en iedereen van het gas af moet.
De onzekerheid bij de private energiemarkt zal dan gasprijs laten exploderen terwijl dat (nog) nergens voor nodig is.
Ter referentie; vorig jaar betaal ik €0.24 per kWh waarvan €0.14 energiebelasting. Dit jaar betaal je in ongunstige gevallen €0.69 per kWh en €0.11 energiebelasting. Bij gas is zowel het variabele leveringstarief (dus hetgeen de energiemaatschappij ontvangt excl. de overheidsheffingen) als de belasting toegenomen. Het 'cadeautje' wat de overheid op de kWh gaf, verdienen ze weer driedubbel terug op de gestegen energiebelasting per m3 en BTW. Leuk voor de mensen met een gasloos huis, maar het merendeel is er niet mee gered.
Velen staren zich blind op de all-in kWh/m3 prijzen of het maandelijkse voorschot bedrag, maar die verbloemen deels nog de écht explosieve groei die er plaatsgevonden heeft.
@SmiGueL was me al voor.
Verwijderd
Niet heel logisch als de situatie in Noord Amerika totaal anders is. Het is met name een lokaal (en tijdelijk) probleem in Europa.Ypuh schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Pff, krijg komende maandag de sleutels van een nieuw appartement... En geen bestaand contract om mee te verhuizen... (Momenteel inwonend bij iemand)
Die 'superhandige' sheet uit topicwarning loopt zo te zien ook wel achter? Als ik daar naar kijk en dan op de site van een leverancier zelf kijk zit daar echt euro's verschil tussen
(Volgens die sheet bijvoorbeeld kost gas all-in bij vdBron 2,27 per kuub, volgens de tarieven op de site 3,37
)
Dat wordt maar random ergens afsluiten en dagelijks gaan kijken of er ergens alweer vaste contracten met normale prijzen zijn ofzoiets...
Die 'superhandige' sheet uit topicwarning loopt zo te zien ook wel achter? Als ik daar naar kijk en dan op de site van een leverancier zelf kijk zit daar echt euro's verschil tussen
(Volgens die sheet bijvoorbeeld kost gas all-in bij vdBron 2,27 per kuub, volgens de tarieven op de site 3,37
Dat wordt maar random ergens afsluiten en dagelijks gaan kijken of er ergens alweer vaste contracten met normale prijzen zijn ofzoiets...
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Ze zijn gestopt met het updaten van die sheet, kost nogal wat werk om dat constant bij te houden.SambalBij schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:16:
Pff, krijg komende maandag de sleutels van een nieuw appartement... En geen bestaand contract om mee te verhuizen... (Momenteel inwonend bij iemand)
(Volgens die sheet bijvoorbeeld kost gas all-in bij vdBron 2,27 per kuub, volgens de tarieven op de site 3,37)
Plus er zijn simpelweg geen interessante aanbiedingen. 
Plus er staat heel duidelijk in de eerste regel van de sheet dat de prijzen tot 9 maart bijgewerkt zijn. Dus ja, ze lopen achter.
Plus er staat heel duidelijk in de eerste regel van de sheet dat de prijzen tot 9 maart bijgewerkt zijn. Dus ja, ze lopen achter.
[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 16-03-2022 16:25 ]
De situatie in NA is momenteel ook sterk toenemende energieprijzen?Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:16:
[...]
Niet heel logisch als de situatie in Noord Amerika totaal anders is. Het is met name een lokaal (en tijdelijk) probleem in Europa.
De 'tijdelijke'-factor is naar mijn mening hoe lang Rusland blijft leveren en de EU landen hun bevolking nog blijven subsidiëren (recent weer met het verlagen van de accijns op benzine).
Deze vragen overstijgen een beetje dit topic; maar concreet denk ik dat het advies 'kat uit de boom kijken' m.b.t. afsluiten van een energiecontract niet per se meer het beste advies is. Ik weet even niet welke aanbiedingen er vandaag zijn; maar Vattenfal heeft al aangegeven niet te wachten tot 1 juli met hun nieuwe variabele tarieven.
Ik zou nog wachten tot de winter voorbij is (er is op dit moment echt bijna niks mogelijk bij de maatschappijen), maar niet langer dan eind augustus. Beter zet je hem vast tussen nu en augustus en valt de prijs te overzien. Mochten de tarieven sterk dalen kun je de boete wel lijden, vallen tarieven tegen omdat de hele EU voorraden inkoopt dan loop je hopelijk niet volledig leeg op je energierekening. De overheid heeft al duidelijk aangegeven de energiecrisis niet (volledig) te compenseren en mensen hun spaargeld maar aan moeten spreken.
Ik ontving zojuist deze mail :
'Beste Klant,
HVE energie gaat stoppen.
Langs deze weg willen wij u informeren dat HVE een andere koers gaat varen met als focus warmte en koude oplossingen. Helaas past energielevering/bemiddeling niet langer binnen die focus en daarom stoppen wij per 1 maart 2022 met het voeren van het merk HVE energie.
Wat betekent dit voor u?
Het merk HVE energie stopt, maar uw energieleveringsovereenkomst loopt ononderbroken door. U kreeg de energie van HVE al aangeboden via het platform van EnergyZero, daarom verandert er nu niets voor u. Voor de duidelijkheid: ook uw contractvoorwaarden en uw tarief blijven ongewijzigd!
Het enige verschil voor u is dat u voortaan het logo van EnergyZero op u factuur zult zien in plaats van dat van HVE. EnergyZero is ACM vergunninghouder en blijft u dus leveren alleen onder een andere naam.
En als ik dat niet wil?
Uiteraard bent u vrij om te kiezen voor een andere energieleverancier. Afhankelijk van de door u gekozen contractsvorm en looptijd kunnen daar wettelijke opzegkosten aan verbonden zijn. Indien u dat wenst informeren u graag over uw specifieke situatie. Daarvoor kunt u contact opnemen met de klantenservice, zie contactgegevens hieronder.
Moet ik nog iets doen?
Nee, u hoeft verder geen actie te ondernemen. EnergyZero blijft u leveren onder dezelfde voorwaarden en tegen dezelfde tarieven. Uw energielevering loopt ononderbroken door en ook de manier waarop u betaalt en het daarbij horende rekeningnummer blijven hetzelfde. Wij rekenen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u toch nog vragen hebben neemt u dan contact op via de klantenservice van EnergyZero via support@energyzero.nl of telefonisch op 085 808 5144.
Met vriendelijke groet,
HVE Energie'
Ik schrok eerst van de kop, maar achteraf valt het reuze mee. Maar toch........
'Beste Klant,
Langs deze weg willen wij u informeren dat HVE een andere koers gaat varen met als focus warmte en koude oplossingen. Helaas past energielevering/bemiddeling niet langer binnen die focus en daarom stoppen wij per 1 maart 2022 met het voeren van het merk HVE energie.
Wat betekent dit voor u?
Het merk HVE energie stopt, maar uw energieleveringsovereenkomst loopt ononderbroken door. U kreeg de energie van HVE al aangeboden via het platform van EnergyZero, daarom verandert er nu niets voor u. Voor de duidelijkheid: ook uw contractvoorwaarden en uw tarief blijven ongewijzigd!
Het enige verschil voor u is dat u voortaan het logo van EnergyZero op u factuur zult zien in plaats van dat van HVE. EnergyZero is ACM vergunninghouder en blijft u dus leveren alleen onder een andere naam.
En als ik dat niet wil?
Uiteraard bent u vrij om te kiezen voor een andere energieleverancier. Afhankelijk van de door u gekozen contractsvorm en looptijd kunnen daar wettelijke opzegkosten aan verbonden zijn. Indien u dat wenst informeren u graag over uw specifieke situatie. Daarvoor kunt u contact opnemen met de klantenservice, zie contactgegevens hieronder.
Moet ik nog iets doen?
Nee, u hoeft verder geen actie te ondernemen. EnergyZero blijft u leveren onder dezelfde voorwaarden en tegen dezelfde tarieven. Uw energielevering loopt ononderbroken door en ook de manier waarop u betaalt en het daarbij horende rekeningnummer blijven hetzelfde. Wij rekenen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u toch nog vragen hebben neemt u dan contact op via de klantenservice van EnergyZero via support@energyzero.nl of telefonisch op 085 808 5144.
Met vriendelijke groet,
HVE Energie'
Hoi allemaal,
Ik begrijp de tegemoetkoming van de overheid nog niet helemaal. Stel dit zijn mijn tarieven voor gas. Wat worden deze dan met inachtname van de overheid tegemoetkoming?
Gas Vast Gas AltijdVoordeel C 1 jaar
tarief gas (1 t/m 170.000 m3): € 2,22607 / m³
Leveringskosten gas
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 1) € 1,68190/m3
Vaste leveringskosten € 0,19692/dag
Netbeheerkosten
voor Liander N.V. : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 € 0,54849/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,43950/m3
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,10467/m3
Ik begrijp de tegemoetkoming van de overheid nog niet helemaal. Stel dit zijn mijn tarieven voor gas. Wat worden deze dan met inachtname van de overheid tegemoetkoming?
Gas Vast Gas AltijdVoordeel C 1 jaar
tarief gas (1 t/m 170.000 m3): € 2,22607 / m³
Leveringskosten gas
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 1) € 1,68190/m3
Vaste leveringskosten € 0,19692/dag
Netbeheerkosten
voor Liander N.V. : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 € 0,54849/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,43950/m3
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,10467/m3
Pffffff, ik ook. Vorig jaar had ik Welkom Energie, toen Fenor. Even Budget Energie, Toen HVE............Pierre_nr1 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:51:
'Beste Klant,
Wat betekent dit voor u?
En als ik dat niet wil?
Moet ik nog iets doen?
Met vriendelijke groet,
HVE Energie'
Zojuist ook deze mail gehad. Ben benieuwd... Hopelijk klopt het wat in het bericht staat en veranderd er naast de naam niks. De naam kan me gestolen worden eerlijk gezegdPierre_nr1 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:51:
'Beste Klant,
Wat betekent dit voor u?
En als ik dat niet wil?
Moet ik nog iets doen?
Met vriendelijke groet,
HVE Energie'
Ik schrok ook in eerste instantie. Gelukkig valt het mee.Pierre_nr1 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:51:
'Beste Klant,
Wat betekent dit voor u?
En als ik dat niet wil?
Moet ik nog iets doen?
Met vriendelijke groet,
HVE Energie'
Verlengvoorstel gekregen voor Eneco variabel:
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,37099
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,33989
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99
Eneco Gas Variabel per m3 € 1,64232
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99
Al met al blij dat ik volgende week overstap naar Greenchoice consumentenbond collectief 3 jaar. (Afgesloten begin oktober. Ingangsdatum volgende week)
Al met al blij dat ik volgende week overstap naar Greenchoice consumentenbond collectief 3 jaar. (Afgesloten begin oktober. Ingangsdatum volgende week)
Ja las het idd later ook... Die sheet geeft eigenlijk ook meteen de bizarre situatie wel aan... Sheet is een week geleden bijgewerkt. In die week dat kuub gas bij die leverancier van 2,30 naar 3,40 gegaan... 50% omhoog.... In een week... Één week... Je zou er van in de lach schieten als het niet zo triest was...Cap schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:24:
Plus er zijn simpelweg geen interessante aanbiedingen.
Zo dan doe mij die aanbieding... Variabel modelcontract volgens de site kost 2,77 voor een kuub gas...r_kluft schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:09:
Verlengvoorstel gekregen voor Eneco variabel:
[ Voor 29% gewijzigd door SambalBij op 16-03-2022 17:17 ]
Thanks, een antwoord waar ik wat aan heb.Boom schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:53:
[...]
Mijn jaarcontract loopt midden april af bij Essent. Ik heb geen aanbod gekregen maar de boodschap dat het overgaat naar variabel tarief:
Energie: €0,63/kWh
Gas: €2,97/m3
Zou het zelf vorig jaar nooit kunnen zeggen maar als ik jou aanbod had gekregen dan had ik zeker gehapt. Die eventuele opzegboetes zou ik er t.o.v. dit voorstel zo uit hebben.
Ik krijg 20 april de sleutel van een nieuw huis, maar ik denk dat ik maar gewoon mijn bestaande vandebron variabel moet verhuizen omdat er verder echt geen zinnige keuze op de markt is. Ben benieuwd of er nog iets veranderd voor die tijd, maar het lijkt erop dat ondanks ik zat te fitten op van de bron in november vanwege de verhoging ik nu ineens prima zit tov de markt.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ben ik ook benieuwd of de inloggegevens blijven bestaan op de website van HVEdarkdesign schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:01:
[...]
Ik schrok ook in eerste instantie. Gelukkig valt het mee.
Op dit moment wel. Wanneer je 'Wachtwoord vergeten?' klikt bij EnergyZero, kom je op de HVE site terecht. Zo zal het straks ook wel gaan. Of via een link va EnergyZero in een welkom mail.MvdV75 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:44:
[...]
Ben ik ook benieuwd of de inloggegevens blijven bestaan op de website van HVE
[ Voor 4% gewijzigd door Max-H op 17-03-2022 11:08 ]
De inlog site (omgeving) was altijd al van EnergyZero en niet van HVE:
- de domeinnaam van HVE is www.hve-nl.com
- die van je persoonlijke HVE-Energie omgeving is energie.hve-nl.com
HVE Energie wordt geleverd door HVE Energie Diensten.
HVE Energie Diensten is altijd al een handelsnaam van... EnergyZero.
Kortom, je hebt, en had, een contract met EnergyZero.
Het HVE naampje zal er wel snel afgaan, we zullen terecht komen op https://energie.energyzero.nl
Sinds de hectische energiemarkt met de stijgingen plus grote aanwas via ons topic is HVE erachter gekomen dat ze hier niet op zitten te wachten, veel gedoe met klanten die telefonisch of via mail support willen terwijl de marge op het product vast heel dun is voor ze. Vandaar dat ze nu met Energyzero hebben kunnen afspreken dat ze ertussenuit willen. Althans, dat lijkt mij het waarschijnlijke verhaal.
- de domeinnaam van HVE is www.hve-nl.com
- die van je persoonlijke HVE-Energie omgeving is energie.hve-nl.com
HVE Energie wordt geleverd door HVE Energie Diensten.
HVE Energie Diensten is altijd al een handelsnaam van... EnergyZero.
Kortom, je hebt, en had, een contract met EnergyZero.
Het HVE naampje zal er wel snel afgaan, we zullen terecht komen op https://energie.energyzero.nl
Sinds de hectische energiemarkt met de stijgingen plus grote aanwas via ons topic is HVE erachter gekomen dat ze hier niet op zitten te wachten, veel gedoe met klanten die telefonisch of via mail support willen terwijl de marge op het product vast heel dun is voor ze. Vandaar dat ze nu met Energyzero hebben kunnen afspreken dat ze ertussenuit willen. Althans, dat lijkt mij het waarschijnlijke verhaal.
[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 16-03-2022 21:57 ]
Wat is deze “goed voornemen”? Iedere burger laten 5x meer voor energie betalen, terwijl china het voor niks krijgt?Ypuh schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:43:
[...]
China koopt het overschot wel op dus de vraag zal ook niet kelderen nu de EU een goed voornemen heeft.
Beste voornemen ooit!
zijn de sancties, die rijke mensen in EU hoofdkantoor verzinnen, tegen rusland of eu volk? Het is gewoon dom. Hoofden spelen een spelletje in plaats van oplossing te zoeken.
Het feite dat rusland blijft gas nog leveren is verbazend, met alles eromheen. Pas als dat stopt, wordt het gewoon katastrofish hier. Ik hoop dat het nooit gebeurt.
En dan te bedenken dat het in die week ervoor al net zo hard gestegen was. Plus werkelijk alle vaste prijs contract aanbiedingen ingetrokken. Daarom ook gestopt met de sheet.SambalBij schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:13:
[...]
Ja las het idd later ook... Die sheet geeft eigenlijk ook meteen de bizarre situatie wel aan... Sheet is een week geleden bijgewerkt. In die week dat kuub gas bij die leverancier van 2,30 naar 3,40 gegaan... 50% omhoog.... In een week... Één week... Je zou er van in de lach schieten als het niet zo triest was...
Iemand die mij misschien kan helpen met de prijzen (en eventueel copy contract die gestuurd is op 25-02 ?EmJeej schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:44:
[...]
Alweer een week verder met Leaseplan Energy, ze blijven volhouden vanwege technische storing is jou account niet goed aangemaakt en heb je dus geen contract.
Zojuist gebeld met mijn rechtsbijstand en aangezien er wel een overeenkomst is (omdat je online akkoord gaat met een aanbod) en er ook een account is aangemaakt en daar gegevens instaan van mij is dit genoeg voor een overeenkomst. Enkel is er geen contract of dergelijke aangemaakt en heeft de rechtsbijstand mij gevraagd of ik bewijs heb van de prijzen van die tijd of voorwaardens, dan wel een contract. Deze heb ik uiteraard niet, want dat is door die "technische storing" nooit aan mij geleverd. De rechtsbijstand ziet hier zeker een zaak in, vooral vanwege de huidige prijzen, de contract stop en ook het feit dat ze zelf aangegeven hebben dat er wel een account is, en dat zij een storing hadden.
Echter hebben ze wel bewijs nodig van de prijzen van dat moment en de voorwaardens (dan wel een sooftgelijk contract van 3jaar). Is er iemand bereid om mij van deze informatie te voorzien ? Voor het contract mag de persoonlijke gegevens geblurried worden en de persoon word niet genoemd in het dossier.
Helaas staan de prijzen niet meer in de excelijst, en ook deze is niet geldig als bewijs.
Als jou aanbod nog geld heel heel graag.pms1 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:00:
[...]
Ik heb op één dag eerder namelijk op 24 januari een 3-jarig contract afgesloten bij Leaseplan voor levering start 10 maart:
[Afbeelding]
Mocht je niemand vinden die op jouw datum heeft afgesloten en je rechtsbijstandverzekering kan er iets mee dan kan ik het contract wel geanonimiseerd doorsturen.
Eerste contact tussen rechtsbijstand en Leaseplan zijn gelegd. Maar ze doen natuurlijk alsof hun neus bloed, maar er is wel duidelijk aangetoond dat een technische storing, waardoor het contract niet goed is aangemaakt. Geen probleem voor de klant en dat ging leaseplan dus ook uitzoeken.
Jah Man Jah
Hmm dat is misschien nog best een goede deal; een van de weinigen nog met een jaartje vast... Zit er aan te denken die maar gewoon af te sluiten._function schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:17:
[...]
Thanks, een antwoord waar ik wat aan heb.Je zou eventueel eens kunnen kijken bij https://shellenergy.nl, deze bieden nu 1 jaar contracten aan voor 1,60 per kuub en 36 cent per mwh (daltarief). De prijzen zijn wel kaal, dus excl. belasting e.d. Klinkt in ieder geval goedkoper dan Essent!
Hebben alleen wel 3 weken nodig voor het aanmelden (6 april) en ik krijg a.s. maandag de sleutel van mijn nieuwe appartement. Weet iemand of dat uitmaakt?
Je hebt toch meestal wat tijd om aan te melden na de overdracht, en uiteindelijke betaal je alsnog met terugwerkende kracht vanaf die datum?
(Geen idee hoe dat allemaal werkt eigelijk met aanvragen en contracten en overstappen enzo; heb ooit eerder (in 2003) een simpel variabel contract afgesloten bij Eneco voor mijn toenmalige appartement. Datzelfde nog steeds variabele contract weer opgezegd toen ik een jaar geleden dat appartement verkocht. In de tussentijd bij mijn moeder ingetrokken geweest, dus momenteel helemaal geen eigen contract ergens)
Als je geen zonnepanelen hebt is dit contract van Shell een goede optie. Het teruglever tarief is echter slechts 0,10 cent. Dit is lachwekkend laag.SambalBij schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:19:
[...]
Hmm dat is misschien nog best een goede deal; een van de weinigen nog met een jaartje vast... Zit er aan te denken die maar gewoon af te sluiten.
Hebben alleen wel 3 weken nodig voor het aanmelden (6 april) en ik krijg a.s. maandag de sleutel van mijn nieuwe appartement. Weet iemand of dat uitmaakt?
Je hebt toch meestal wat tijd om aan te melden na de overdracht, en uiteindelijke betaal je alsnog met terugwerkende kracht vanaf die datum?
(Geen idee hoe dat allemaal werkt eigelijk met aanvragen en contracten en overstappen enzo; heb ooit eerder (in 2003) een simpel variabel contract afgesloten bij Eneco voor mijn toenmalige appartement. Datzelfde nog steeds variabele contract weer opgezegd toen ik een jaar geleden dat appartement verkocht. In de tussentijd bij mijn moeder ingetrokken geweest, dus momenteel helemaal geen eigen contract ergens)
Ter illustratie: bij energie direct krijg je dezelfde vergoeding als je betaalt:
Energie Direct:
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief inclusief
energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel panelen je hebt, wek je minder op dan dat je verbruikt dan maakt die terugleververgoeding niet veel uit.besteller2019 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:24:
[...]
Als je geen zonnepanelen hebt is dit contract van Shell een goede optie. Het teruglever tarief is echter slechts 0,10 cent. Dit is lachwekkend laag.
salderen is niet hetzelfde als terugleverenbesteller2019 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:24:
[...]
Als je geen zonnepanelen hebt is dit contract van Shell een goede optie. Het teruglever tarief is echter slechts 0,10 cent. Dit is lachwekkend laag.
Ter illustratie: bij energie direct krijg je dezelfde vergoeding als je betaalt:
Energie Direct:
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief inclusief
energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik.
salderen is je eigen verbruik wegstrepen tegen je eigen opbrengt
terugleveren is alles wat daarboven zit
(en dan zit je bij de grote 3 beter dan hier, maar het loont de moeite eens uit te rekenen hoeveel je dan werkelijk teruglevert op jaarbasis)
Oke zo leer ik steeds weer een beetje bij.
Dank voor de uitleg.
Dank voor de uitleg.
Ik heb je een privé-bericht gestuurd met een WE-Transfer link om het contract te downloaden,EmJeej schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:59:
[...]
Iemand die mij misschien kan helpen met de prijzen (en eventueel copy contract die gestuurd is op 25-02 ?
[...]
Als jou aanbod nog geld heel heel graag.
Eerste contact tussen rechtsbijstand en Leaseplan zijn gelegd. Maar ze doen natuurlijk alsof hun neus bloed, maar er is wel duidelijk aangetoond dat een technische storing, waardoor het contract niet goed is aangemaakt. Geen probleem voor de klant en dat ging leaseplan dus ook uitzoeken.
Succces!
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Maar hoe werkt salderen nu precies?B-Force schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:52:
[...]
salderen is niet hetzelfde als terugleveren
salderen is je eigen verbruik wegstrepen tegen je eigen opbrengt
terugleveren is alles wat daarboven zit
(en dan zit je bij de grote 3 beter dan hier, maar het loont de moeite eens uit te rekenen hoeveel je dan werkelijk teruglevert op jaarbasis)
Ik dacht: Aan het eind van het contract jaar wordt wat je hebt teruggeleverd afgetrokken van wat je hebt verbruikt.
Als je dan meer hebt teruggeleverd dan verbruikt krijg je die meer teruggeleverde kWh uitbetaald (terugleververgoeding vaak zonder belastingen en heffingen). Als je minder hebt teruggeleverd dan gebruikt moet je het meerverbruik betalen.
Klopt dat?
Ik ben benieuwd of Zondergas ook opgeheven gaat worden, en het voorbeeld van HVE gaat volgen. Zondergas valt namelijk ook onder EnergyZero, net als HVE deed.
Dat was in eerste instantie natuurlijk precies hetzelfde met leaseplan energy, die hebben 2x de stekker eruit getrokken en nemen nu alleen klanten aan met een laadpaal. Ik vrees dat het een feit blijft dat elke echt goede deal via dit topic vrij snel om zeep geholpen zal worden door de transparantie spreadsheet. Maar ja geen spreadsheet maken is ook weer zo watCap schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:48:
Sinds de hectische energiemarkt met de stijgingen plus grote aanwas via ons topic is HVE erachter gekomen dat ze hier niet op zitten te wachten,

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Dit contract maar afgesloten, krijg 12 april me sleutels. Komt er binnen 14 dagen nog een goedkoper contract met een jaar tarief of variabel dan stappen we rustig nog over!SambalBij schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:19:
[...]
Hmm dat is misschien nog best een goede deal; een van de weinigen nog met een jaartje vast... Zit er aan te denken die maar gewoon af te sluiten.
Jadagobert1966 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:56:
[...]
Maar hoe werkt salderen nu precies?
Ik dacht: Aan het eind van het contract jaar wordt wat je hebt teruggeleverd afgetrokken van wat je hebt verbruikt.
Als je dan meer hebt teruggeleverd dan verbruikt krijg je die meer teruggeleverde kWh uitbetaald (terugleververgoeding vaak zonder belastingen en heffingen). Als je minder hebt teruggeleverd dan gebruikt moet je het meerverbruik betalen.
Klopt dat?
Wat salderen betreft.... Heb wat zitten rekenen.
Ik huur (soort van verplicht mazzeltje) zonnepanelen van de woningbouw. Heb vandaag alle huur sinds oplevering nieuwbouw gedeeld door alle opgewekte kWh's en kom tot 7ct per kWh. Ik saldeer vooralsnog 100% en leverde de laatste jaren nog een beetje terug.
Nu is een woningbouw geen leverancier, maar toch leuk contractje.
Ik huur (soort van verplicht mazzeltje) zonnepanelen van de woningbouw. Heb vandaag alle huur sinds oplevering nieuwbouw gedeeld door alle opgewekte kWh's en kom tot 7ct per kWh. Ik saldeer vooralsnog 100% en leverde de laatste jaren nog een beetje terug.
Ja zou ik ook doen.Rokz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:01:
[...]
Dit contract maar afgesloten, krijg 12 april me sleutels. Komt er binnen 14 dagen nog een goedkoper contract met een jaar tarief of variabel dan stappen we rustig nog over!
Ik heb nog 1 dag bedenktijd op mijn Shell contract (1,96) dat op 12-4 in gaat. Van Energiedirect nog steeds geen bericht wat mijn variabele tarieven gaan worden maar ik vermoed dat die gelijk zijn aan die van Essent wat gister door iemand gemeld werd (2,77). Dus ik laat 'm lekker ingaan denk ik.
Even een vraagje aan alle mensen met een contract bij HVE
Hoe zit het met termijn februari die via Ideal is betaald aan HVE nu er overname is door EnergyZero.
Nemen zij deze termijn betaling mee in de eindnota? Iemand een idee?
Hoe zit het met termijn februari die via Ideal is betaald aan HVE nu er overname is door EnergyZero.
Alleen de naam boven de factuur veranderd. Voor de rest blijft alles hetzelfde.Cmkl75 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:06:
darkdesign schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:10:
[...]
Alleen de naam boven de factuur veranderd. Voor de rest blijft alles hetzelfde.
Net (via de chat) de nieuwe tarieven van april gekregen voor aflopende vaste contracten bij Energiedirect:
stroom normaal 0,65013, stroom dal 0,60173 en gas 2,96417
Ze sparen bestaande klanten dus totaal niet, wat sommige andere aanbieders wel doen.
Ze sparen bestaande klanten dus totaal niet, wat sommige andere aanbieders wel doen.
Hallo, weet iemand of de SEPA doorlopende incassomachtiging afgesloten met HvE energie diensten ook aangepast moet worden nu Energyzero het contract voort gaat zetten per 1 maart 2022?
elstinio schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:26:
Hallo, weet iemand of de SEPA doorlopende incassomachtiging afgesloten met HvE energie diensten ook aangepast moet worden nu Energyzero het contract voort gaat zetten per 1 maart 2022?
Dit staat er in de mail van HVE.Moet ik nog iets doen?
Nee, u hoeft verder geen actie te ondernemen. EnergyZero blijft u leveren onder dezelfde voorwaarden en tegen dezelfde tarieven. Uw energielevering loopt ononderbroken door en ook de manier waarop u betaalt en het daarbij horende rekeningnummer blijven hetzelfde.
Er is geen sprake van een overname, HVE was al van EnergyZero.Cmkl75 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:06:
Weet je heel zeker dat deze tarieven wel kloppen? Toen ik nog bij Energiedirect zat kreeg ik de tarieven pas in de maand voordat mijn contract afliep. Via de chat zeiden ze mij toen dat ze alleen maar de tarieven voor nieuwe klanten konden geven en dat zodra de tarieven bekend zouden zijn, werden deze direct gemaild.BeeJee78 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:24:
Net (via de chat) de nieuwe tarieven van april gekregen voor aflopende vaste contracten bij Energiedirect:
Mijn god echt? Ben ik blij dat ik daar weg ben gegaan. Ik vertrouwde het zaakje eind oktober al niet met hun voor toen forse, tussendoor variabele verhoging van 0.86 naar 1.56 (per 1 nov)...
BeeJee78 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:24:
[quote]Hendriks1 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:44:
Mijn god echt waar? Ben ik blij dat ik daar weg ben gegaan. Ik vertrouwde het zaakje eind oktober al niet met hun tussendoor "vaste bestaande klanten" variabele verhoging van 0.86 naar 1.56....
Mijn god echt waar? Ben ik blij dat ik daar weg ben gegaan. Ik vertrouwde het zaakje eind oktober al niet met hun tussendoor "vaste bestaande klanten" variabele verhoging van 0.86 naar 1.56....
Met andere woorden: een ander (lager?) tariefbesteller2019 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:24:
[...]
Energie Direct:
(Zie dikgedrukte)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Inderdaad alleen naamsveranderingPierre_nr1 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Er is geen sprake van een overname, HVE was al van EnergyZero.
Ik zit te twijfelen tussen Greenchoice en Energiedirect.
Eigen situatie:
1 persoonshuishouden in een rijtjeshuis en 8 zonnepannelen.
Wegens een verhuizing weet ik nog niet wat het nieuwe huis zal gebruiken, echter schat ik iets van 850 kuub gas, en 2200 kWh stroom.
Tarieven GC:
en 0,09c teruglevering
Tarieven ED:
/f/image/QEKrMunsigEJiU5b6akUSmgG.png?f=fotoalbum_large)
Terugleverbeleid van ED is: "De vergoeding bedraagt 5,00 cent per kWh*, exclusief energiebelasting en btw**."
Lijkt me dat GC beter is qua stroom/gas, maar ED beter is qua teruglevering?
Eigen situatie:
Wegens een verhuizing weet ik nog niet wat het nieuwe huis zal gebruiken, echter schat ik iets van 850 kuub gas, en 2200 kWh stroom.
Tarieven GC:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HeMOkR2bBjV7ROpXBM54DIIn.png?f=user_large)
Tarieven ED:
/f/image/QEKrMunsigEJiU5b6akUSmgG.png?f=fotoalbum_large)
Terugleverbeleid van ED is: "De vergoeding bedraagt 5,00 cent per kWh*, exclusief energiebelasting en btw**."
Ik denk dat greenchoice een tlv tarief van 9 cent heeft, tegen de 5 cent van ED. Volgens mij heeft Shell Energy nu een jaarcontract met tlv tarief van ongeveer 10 cent?Basekid schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:01:
Eigen situatie:
Tarieven GC:
[Afbeelding] en 0,09c teruglevering
Tarieven ED:
[Afbeelding]
Best een goede deal idd. Maar ook voor de woningbouw. Na 12 a 15 jaar heb jij de panelen gefinancierd en krijgt de woningbouw omgerekend nog steeds 7ct/kWh. Panelen gaan gemiddeld dan nog wel een tijdje nee.Chris.nl schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:42:
Wat salderen betreft.... Heb wat zitten rekenen.
Waarom alleen deze 2? Shell geen optie voor je?Basekid schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:01:
Eigen situatie:
Tarieven GC:
[Afbeelding] en 0,09c teruglevering
Tarieven ED:
[Afbeelding]
Aardig goed, in hun FAQ:bananenmelk schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:39:[...]Ik denk dat greenchoice een tlv tarief van 9 cent heeft
Als je meer stroom teruglevert dan je zelf verbruikt, spreken we over netto teruglevering. Bij netto teruglevering ontvang je van Greenchoice een terugleververgoeding van 8 cent per kilowattuur exclusief btw.
Wel al meerdere jaren klant bij Vattenfall, dan doen die het toch best netjes voor degenen die al tijdje variabel zitten.BeeJee78 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:24:
Afgelopen najaar zat ik op 0,86 per januari is het 1,27en nu per 1 april wordt het 1,35 all inclusief.
Stroom wordt voorzien door panelen, rond de 800 a 1100 kWh op jaarbasis over.
Krijg hier 0,07 per KWh terug, niet veel maar prima als ik andere gasprijzen zie in verhouding tot de gasprijs bij langer afnemende klanten bij Vattenfall.
Ik heb de mail inmiddels ook binnen, stroom is iets lager dan via de chat maar gas niet:Phoolie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:25:
[...]
Weet je heel zeker dat deze tarieven wel kloppen? Toen ik nog bij Energiedirect zat kreeg ik de tarieven pas in de maand voordat mijn contract afliep. Via de chat zeiden ze mij toen dat ze alleen maar de tarieven voor nieuwe klanten konden geven en dat zodra de tarieven bekend zouden zijn, werden deze direct gemaild.
Je tarievenoverzicht per 12 april 2022 voor leveringsadres: XXXX
Je tarieven (incl. btw)
Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,65013 / kWh
Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Daltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,60173 / kWh
Totaal gas incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 2,96417 / m³
Groene Stroom onbepaalde tijd variabel
Leveringskosten energiedirect.nl
Variabele leveringskosten Normaal
€ 0,56870 / kWh
Variabele leveringskosten Dal
€ 0,52030 / kWh
Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
€ 0,19692 / dag
Netbeheerkosten Liander
Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A (€ 275,68 per jaar)
€ 0,75528 / dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,04452 / kWh
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,03691 / kWh
Vermindering energiebelasting (€ -824,77 per jaar)
€ -2,25965 / dag
Gas onbepaalde tijd variabel
Leveringskosten energiedirect.nl
Variabele leveringskosten (G01)
€ 2,42000 / m³
Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
€ 0,19692 / dag
Netbeheerkosten Liander
Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand.jaarv. 500-4.000 m3 (€ 200,20 per jaar)
€ 0,54849 / dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m³)
€ 0,43950 / m³
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 170.000 m³)
€ 0,10467 / m³
Pffff, dat is wel bizar hoog. Toen ik van vast naar variabel ging zat er nog een aardig verschil met nieuwe klanten. Maar blijkbaar doen ze daar dus niet meer aan.BeeJee78 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Ik heb de mail inmiddels ook binnen, stroom is iets lager dan via de chat maar gas niet:
[..]
Goed punt, ik ga eens kijkenbesteller2019 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:58:
[...]
Waarom alleen deze 2? Shell geen optie voor je?
Zojuist dezelfde e-mail gekregen.BeeJee78 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Ik heb de mail inmiddels ook binnen, stroom is iets lager dan via de chat maar gas niet:
Ik heb 4 jaar vast afgesloten bij Innova. Daar hoor ik weinig klachten over qua overstap? Hopelijk een goed teken :-)!
wat betaal je dan all in voor gas en stroom?Froenker schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:03:
[...]
Zojuist dezelfde e-mail gekregen.
Ik heb 4 jaar vast afgesloten bij Innova. Daar hoor ik weinig klachten over qua overstap? Hopelijk een goed teken :-)!
Trusted
Ik denk dat dit 10 cent moet zijn en niet 0,10 cent?besteller2019 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:24:
[...]
Hoi!
Klopt en het is niet eens zo heel slecht. Ik heb net ED geannuleerd en Shell afgesloten.EWK schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:51:
[...]
Ik denk dat dit 10 cent moet zijn en niet 0,10 cent?
Volgens mij met afstand het beste wat er nu aangeboden wordt.
Wel een factor 100 verschilbesteller2019 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:53:
[...]
Klopt en het is niet eens zo heel slecht. Ik heb net ED geannuleerd en Shell afgesloten.
Hoi!
Moet wel zeggen dat ik op 22 februari mijn overstap had geregeld.skozaa schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:23:
[...]
wat betaal je dan all in voor gas en stroom?
Gas: € 1,30236
Stroom N: € 0,30990
Stroom D: € 0,27624
[ Voor 5% gewijzigd door Froenker op 17-03-2022 15:00 ]
Goed punt! Ben uiteindelijk inderdaad voor shell gegaan. Maandbedrag komt op 150 euro de maand uit (met 950 kuub gas en 2200kWh stroom + 8 zonnepanelen). Dit is nog wel te behappen.besteller2019 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:58:
[...]
Waarom alleen deze 2? Shell geen optie voor je?
Helaas wel mn ziel moeten verkopen aan Shell.. maarja, voor dit jaartje moet dat dan maar even.
10 cent is als nog 3 cent boven het minimale. Ik zit bij VF en zij hebben 7 cent terugleveringbesteller2019 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:53:
[...]
Klopt en het is niet eens zo heel slecht. Ik heb net ED geannuleerd en Shell afgesloten.
Trusted
Ik ben overgestapt naar zonder gas (vast) en heb voor mijn contract verbruik 3800Khw opgegeven. Nu ik elektrisch ga rijden verwacht ik ruim het dubbele te gaan verbruiken.
Hoe werkt dit bij een vast energie contact? Moet ik dit doorgeven, voorschot aanpassen of is er niets aan de hand.
Hoe werkt dit bij een vast energie contact? Moet ik dit doorgeven, voorschot aanpassen of is er niets aan de hand.
Hier ook zoiets. Goed geïsoleerde tussenwoning uit 2022 (wel nog aan het gas helaas).Basekid schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:01:
[...]
Goed punt! Ben uiteindelijk inderdaad voor shell gegaan. Maandbedrag komt op 150 euro de maand uit (met 950 kuub gas en 2200kWh stroom + 8 zonnepanelen). Dit is nog wel te behappen.
Helaas wel mn ziel moeten verkopen aan Shell.. maarja, voor dit jaartje moet dat dan maar even.
Verwacht niet boven de 1000 kuub uit te komen.
150 EUR de maand is nog te overzien in deze tijden. Het elektra contract is sowieso prima (+ je levert wsl nagenoeg alles terug). Mochten de prijzen zakken dan kan je gas annuleren voor 50 EUR en overstappen.
Helaas is het binnenkort ook voor mij zover, mijn vaste energiecontract loopt over enkele weken af. Toen ik zojuist de variabele tarieven van Energiedirect (mijn huidige leverancier) ontving - ik zag ze net ook een paar keer in dit topic voorbij komen - viel ik bijna van mijn stoel van de hoge variabele tarieven in combinatie met de lage terugleververgoeding (5ct / kWh). Ik ben dus direct aan het vergelijken geslagen om te kijken wat ik nu het beste kan doen. Echter, de vergelijking is voor mij nu iets ingewikkelder (in positieve zin) dan voorgaande jaren omdat ik afgelopen najaar zonnepanelen op het dak heb laten leggen. Dit is een enigszins overbemeten installatie (20 panelen met een verwachte opbrengst van zo'n 6000 kWh / jaar) waardoor ik verwacht - na saldering - nog de nodige stroom terug te gaan leveren (tenzij ik later dit jaar over zou stappen op elektrisch verwarmen, maar die beslissing hangt samen met de ontwikkeling van de gasprijzen komende tijd).
Nu gelden er voor salderen en terugleveren de nodige regels, waaronder het volgende: "Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar." Vooral dat laatste zinnetje zorgt ervoor dat ik vastloop in mijn vergelijking, want hoe zit het op het moment dat je van een tijdelijk contract (die je bijvoorbeeld een half jaar aanhoudt) overgaat in een nieuw vast contract (of een ander tijdelijk contract), waarmee je dus verschillende energieleveranciers in één jaar hebt.
Mijn huidige 'plannetje':
Ik wil een poging wagen om de huidige gasprijzen gedurende de zomer 'uit te zitten', waarna ik ga evalueren of ik t.z.t. een nieuw energiecontract met lagere gastarieven af kan sluiten of dat ik mogelijk de overstap ga maken naar elektrisch verwarmen (d.m.v. een lucht/lucht of lucht/water warmtepomp). Gedurende het voorjaar en de zomer zal ik uiteraard relatief weinig gas verbruiken en anderzijds juist veel overproductie van stroom hebben. De gierige zuinige Nederlander in mij denkt er dan aan om een duur modelcontract pakken met hoge stroom- en gasprijzen, waarbij de teruglevergoeding bij bepaalde leveranciers gekoppeld is aan die hoge stroomprijs. Dan zou het komende halfjaar mij onder de streep fors opleveren qua terugleververgoeding en weinig kosten qua verbruik. Echter, als ik dit najaar bijvoorbeeld over zou stappen naar een nieuw vast contract, hoe wordt het geheel dan uiteindelijk berekend? Gaat die vlieger wel op dat ik in de zonnige / goedkope maanden lekker die terugleververgoeding van een dure leverancier cash om vervolgens de dure / donkere maanden bij een (hopelijk t.z.t.) goedkopere leverancier te zitten?
Deze manier klinkt mij iets te mooi om waar te zijn, en vooral dat zinnetje "En ook niet per deel van het jaar." wekt bij mij de indruk dat dit op zo'n manier berekend gaat worden dat dit trucje niet opgaat, maar hoe wordt het dan wel berekend? Ik kan er vooralsnog geen duidelijk antwoord op vinden, dus hopelijk kunnen jullie mij hier wegwijs in maken. Heb zelf alleen ervaring met 1-jarige contracten waarbij alles altijd precies over dat ene jaar loopt en ik dus altijd netjes een eindafrekening van één leverancier krijg.
(Sorry voor het lange verhaal
)
Nu gelden er voor salderen en terugleveren de nodige regels, waaronder het volgende: "Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar." Vooral dat laatste zinnetje zorgt ervoor dat ik vastloop in mijn vergelijking, want hoe zit het op het moment dat je van een tijdelijk contract (die je bijvoorbeeld een half jaar aanhoudt) overgaat in een nieuw vast contract (of een ander tijdelijk contract), waarmee je dus verschillende energieleveranciers in één jaar hebt.
Ik wil een poging wagen om de huidige gasprijzen gedurende de zomer 'uit te zitten', waarna ik ga evalueren of ik t.z.t. een nieuw energiecontract met lagere gastarieven af kan sluiten of dat ik mogelijk de overstap ga maken naar elektrisch verwarmen (d.m.v. een lucht/lucht of lucht/water warmtepomp). Gedurende het voorjaar en de zomer zal ik uiteraard relatief weinig gas verbruiken en anderzijds juist veel overproductie van stroom hebben. De gierige zuinige Nederlander in mij denkt er dan aan om een duur modelcontract pakken met hoge stroom- en gasprijzen, waarbij de teruglevergoeding bij bepaalde leveranciers gekoppeld is aan die hoge stroomprijs. Dan zou het komende halfjaar mij onder de streep fors opleveren qua terugleververgoeding en weinig kosten qua verbruik. Echter, als ik dit najaar bijvoorbeeld over zou stappen naar een nieuw vast contract, hoe wordt het geheel dan uiteindelijk berekend? Gaat die vlieger wel op dat ik in de zonnige / goedkope maanden lekker die terugleververgoeding van een dure leverancier cash om vervolgens de dure / donkere maanden bij een (hopelijk t.z.t.) goedkopere leverancier te zitten?
Deze manier klinkt mij iets te mooi om waar te zijn, en vooral dat zinnetje "En ook niet per deel van het jaar." wekt bij mij de indruk dat dit op zo'n manier berekend gaat worden dat dit trucje niet opgaat, maar hoe wordt het dan wel berekend? Ik kan er vooralsnog geen duidelijk antwoord op vinden, dus hopelijk kunnen jullie mij hier wegwijs in maken. Heb zelf alleen ervaring met 1-jarige contracten waarbij alles altijd precies over dat ene jaar loopt en ik dus altijd netjes een eindafrekening van één leverancier krijg.
(Sorry voor het lange verhaal

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
In de leveringsvoorwaarden op de Zondergassite 2021 staat dit hierover:markweb4871 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:36:
Ik ben overgestapt naar zonder gas (vast) en heb voor mijn contract verbruik 3800Khw opgegeven. Nu ik elektrisch ga rijden verwacht ik ruim het dubbele te gaan verbruiken.
ZonderGas Energie Diensten geeft maandelijks inzicht in betaalde voorschotnota’s en jouw werkelijke
energieverbruik en -kosten. Indien blijkt dat jouw maandelijkse voorschotbedrag niet in lijn is met je
werkelijke verbruik dan biedt ZonderGas Energie Diensten jou de mogelijkheid, via een vrijblijvend
betalingsverzoek, een extra storting te doen of je maandbedrag op eigen initiatief aan te passen. Op deze
manier voorkom je vervelende verrassingen ten tijde van de jaarrekening die ZonderGas Energie Diensten
je jaarlijks stuurt. De mogelijkheid tot extra storting of de aanpassing van het maandbedrag zijn
vrijblijvend. Je wordt hiertoe dus nooit verplicht. ZonderGas Energie Diensten behoudt het recht om je
maandbedrag (op basis van de jaarrekening) eenmaal per jaar structureel aan te passen.
MHI SRK 50 ZS-W
Weet iemand hoe de BTW verlaging wordt berekend die op 1 juli wordt doorgevoerd op de energierekening door 9% te rekenen ipv 21%? Ik wil graag weten hoe laag het wordt maar ben niet zo'n rekenwonder.
Worden deze bedragen lager? en hoeveel lager?
Energiebelasting per kWh : 0,04452
Energiebelasting per m³ : 0,43950
Vermindering energiebelasting per jaar : -824,77
Ik heb ook mijn tarieven gekregen van Energiedirect:
Je tarieven (incl. btw)
Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,65013 / kWh
Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Daltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,60173 / kWh
Totaal gas incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
2.96417 / m3
Ben blij dat ik gisteren het shell contract 1 jarig NIET heb opgezegd binnen twee weken.
Daar heb ik: Gas: 1,96
Elec dal: 0.35
Elec norm: 0.40
Enkel: 0.37
Vind het prima zo voor 1 jaar zie de gasprijs nog niet zomaar onder mijn 1.96 ineens gaan gaan
Je tarieven (incl. btw)
€ 0,65013 / kWh
€ 0,60173 / kWh
2.96417 / m3
Ben blij dat ik gisteren het shell contract 1 jarig NIET heb opgezegd binnen twee weken.
Vind het prima zo voor 1 jaar zie de gasprijs nog niet zomaar onder mijn 1.96 ineens gaan gaan
Ik zit zelf ook bij ED en mijn contract verloopt in Juni, ik ben dus benieuwd naar de voorlopige variable tarieven, alleen ontbreekt het gastarief in je verhaal. Kun je dit nog toevoegen of aanpassen?
* Ik zie het nu, Gastarief is extreem.
* Ik zie het nu, Gastarief is extreem.
arjanvds schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:12:
Je tarieven (incl. btw)
€ 0,65013 / kWh
€ 0,60173 / kWh
2.96417 / m3
Precies, voor mij hetzelfde. Die 1,96 lijkt nu ineens een koopje...arjanvds schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:12:
Je tarieven (incl. btw)
€ 0,65013 / kWh
€ 0,60173 / kWh
2.96417 / m3
En mocht de prijs alsnog zakken heb je de boete er binnen no time uit. Wat een prijzen.arjanvds schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:12:
Je tarieven (incl. btw)
€ 0,65013 / kWh
€ 0,60173 / kWh
2.96417 / m3
Misschien is het een optie om alleen voor stroom over te stappen? Je krijgt nu (nog steeds?) rond de 50 cent/kWh. Sommige energieleveranciers bieden niet actief alleen-gas abonnementen aan, maar gaan wel akkoord als je alleen stroom opzegt.dinandus schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Wel al meerdere jaren klant bij Vattenfall, dan doen die het toch best netjes voor degenen die al tijdje variabel zitten.
Afgelopen najaar zat ik op 0,86 per januari is het 1,27en nu per 1 april wordt het 1,35 all inclusief.
Stroom wordt voorzien door panelen, rond de 800 a 1100 kWh op jaarbasis over.
Krijg hier 0,07 per KWh terug, niet veel maar prima als ik andere gasprijzen zie in verhouding tot de gasprijs bij langer afnemende klanten bij Vattenfall.
Ik zit ook te twijfelen over de overstap naar Shell. Vanaf Innova variabel.
Gas kost me nu:
€2,28 per m3
En bij Shell (1 jaar vast):
€2,15 per m3
---
Stroom kost me nu:
Normaal: €0,62
Dal: €0,58
En bij Shell:
Normaal: €0,51
Dal: €0,45
---
En mijn verbruik:
Stroom normaal: 1520 kWh
Stroom dal: 1294 kWh
Gas: 1520 m³
Zou het verschil het waard zijn om het een jaar vast te zetten...
Gas kost me nu:
€2,28 per m3
En bij Shell (1 jaar vast):
€2,15 per m3
---
Stroom kost me nu:
Normaal: €0,62
Dal: €0,58
En bij Shell:
Normaal: €0,51
Dal: €0,45
---
En mijn verbruik:
Stroom normaal: 1520 kWh
Stroom dal: 1294 kWh
Gas: 1520 m³
Zou het verschil het waard zijn om het een jaar vast te zetten...

@MiBe Volgens mij gaat je plan gewoon werken hoor. Je kunt ook gas bij de ene leverancier onderbrengen en stroom bij de andere. Salderen gaat niet over meerdere leveranciers heen. Tussentijds salderen is doorgaans nadelig, maar in dit geval heb je er eenmalig voordeel van. Het wordt natuurlijk wel spannend welke gastarieven er nog aankomen. Met overproduktie is overstappen naar een warmtepomp inderdaad verstandig; het is niet alleen goedkoper maar het maakt je ook minder afhankelijk van de energiemarkt die nu alle kanten opschiet.
Verstandig voor zolang dat nog kan. Je hebt geen glazen bol nodig om te zien dat als de gasprijs lang zo hoog blijft, de boetes uiteindelijk ook verdrie/vier/vijfvoudigd gaan worden.darkdesign schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:29:
[...]
En mocht de prijs alsnog zakken heb je de boete er binnen no time uit. Wat een prijzen.
Ze worden lager met een factor 109 / 121. Vermindering energiebelasting wordt bijvoorbeeld 824,77 * 109 / 121 = 724,98, enzovoort. Ook als je geen rekenwonder bent moet je dit eigenlijk wel kunnen beredeneren: als iets nu 121 euro kost is de prijs zonder 21% btw dus 100 euro. Komt er daarna 9% btw bovenop dan is de prijs 109 euro. Prijs nieuw / prijs oud is de omrekenfactor van oud naar nieuw, en dit kunnen we nog even dubbelchecken met ons voorbeeld: 121 * (109 / 121) = 109.RoscoP schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:00:
Weet iemand hoe de BTW verlaging wordt berekend die op 1 juli wordt doorgevoerd op de energierekening door 9% te rekenen ipv 21%? Ik wil graag weten hoe laag het wordt maar ben niet zo'n rekenwonder.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Mega energie heeft ook prima aanbieding variabel.
€ 0,4200 normaal
€ 0,3346 Dal
€ 1,7798 gas
All in tarieven
€ 0,4200 normaal
€ 0,3346 Dal
€ 1,7798 gas
All in tarieven
Ik vind hun vaste tarieven ook nog niet heel raar. Ik heb alleen geen ervaring met Mega. Ik hoop niet dat dit 'één van de velen' wordt die gedwongen moet stoppen.Newbie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:15:
Mega energie heeft ook prima aanbieding variabel.
€ 0,4200 normaal
€ 0,3346 Dal
€ 1,7798 gas
All in tarieven
Iemand ervaringen met Mega?
Normaal € 0,5089
Dal € 0,4250
Gas € 2,0889
[ Voor 17% gewijzigd door ViezeVis op 17-03-2022 18:25 ]
Mega is al meerdere keren ter sprake gekomen hier.ViezeVis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:24:
[...]
Ik vind hun vaste tarieven ook nog niet heel raar. Ik heb alleen geen ervaring met Mega. Ik hoop niet dat dit 'één van de velen' wordt die gedwongen moet stoppen.
Iemand ervaringen met Mega?
Normaal € 0,5089
Dal € 0,4250
Gas € 2,0889
Hoi!
Dat klopt. Ik lees in dit topic iets negatiefs over de ervaringen in België en de borg van 2x€300 per aansluiting, behalve dat niet heel veel verassends of 'echte' ervaringen hier. Vandaar mijn vraag.EWK schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:31:
[...]
Mega is al meerdere keren ter sprake gekomen hier.
Wat je zegt klopt. Bij de eindafrekening wordt er gesaldeerd.MiBe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:50:
Helaas is het binnenkort ook voor mij zover, mijn vaste energiecontract loopt over enkele weken af. Toen ik zojuist de variabele tarieven van Energiedirect (mijn huidige leverancier) ontving - ik zag ze net ook een paar keer in dit topic voorbij komen - viel ik bijna van mijn stoel van de hoge variabele tarieven in combinatie met de lage terugleververgoeding (5ct / kWh). Ik ben dus direct aan het vergelijken geslagen om te kijken wat ik nu het beste kan doen. Echter, de vergelijking is voor mij nu iets ingewikkelder (in positieve zin) dan voorgaande jaren omdat ik afgelopen najaar zonnepanelen op het dak heb laten leggen. Dit is een enigszins overbemeten installatie (20 panelen met een verwachte opbrengst van zo'n 6000 kWh / jaar) waardoor ik verwacht - na saldering - nog de nodige stroom terug te gaan leveren (tenzij ik later dit jaar over zou stappen op elektrisch verwarmen, maar die beslissing hangt samen met de ontwikkeling van de gasprijzen komende tijd).
(Sorry voor het lange verhaal)
Let wel dat warmtepompen niet a la minute beschikbaar zijn. Momenteel lopen wachttijden al op tot een half jaar of langer. En dan is er nog een risico dat de subsidiepot op een gegeven moment leeg is.
Ook prijzen van warmtepompen zullen oplopen bij tekorten en zo verdwijnen subsidies in de zakken van de installateurs.
Groetjes, FaceDown.
Dat is niet meer "zullen". De prijzen zijn al gigantisch opgelopen tov van vorig jaar. De offertes liggen steevast zo'n 5k hoger, dus de hogere subsidie (scheelt ca 1k) werkt eerder negatief. De marges van de installateurs en importeurs zijn in ieder geval erg hoog op dit moment.FaceDown schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:07:
Ook prijzen van warmtepompen zullen oplopen bij tekorten en zo verdwijnen subsidies in de zakken van de installateurs.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
www.fd.nl
*snip* het staat niet voor niets achter een paywall. Het artikel integraal kopiëren is i.v.m. copyright niet toegestaan, je mag wel korte passages quoten en er eigen duiding aan geven. Verder is dit topic voor het overstappen. De generieke problemen horen in: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
*snip* het staat niet voor niets achter een paywall. Het artikel integraal kopiëren is i.v.m. copyright niet toegestaan, je mag wel korte passages quoten en er eigen duiding aan geven. Verder is dit topic voor het overstappen. De generieke problemen horen in: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
[ Voor 119% gewijzigd door Señor Sjon op 18-03-2022 12:59 ]
Bedankt voor de uitleg.MneoreJ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:36:
[...]
Ze worden lager met een factor 109 / 121. Vermindering energiebelasting wordt bijvoorbeeld 824,77 * 109 / 121 = 724,98, enzovoort. Ook als je geen rekenwonder bent moet je dit eigenlijk wel kunnen beredeneren: als iets nu 121 euro kost is de prijs zonder 21% btw dus 100 euro. Komt er daarna 9% btw bovenop dan is de prijs 109 euro. Prijs nieuw / prijs oud is de omrekenfactor van oud naar nieuw, en dit kunnen we nog even dubbelchecken met ons voorbeeld: 121 * (109 / 121) = 109.
Wat ik vreemd vind is dat er een 10% verlaging van de energierekening wordt toegezegd bij invoering van de lagere BTW op energie (21% naar 9%) maar als ik de 'lagere tarieven' invoer en de 'lagere vermindering energiebelasting' in mijn eigen sheet dan zie ik juist een toename van de jaarprijs met een paar euro. Als ik een hoger verbruik invul dan wordt het verschil minder, maar geen dalng en zeker geen 10% daling.

Dat kan wel kloppen; men is bij de berekening uitgegaan van een zogenaamd "gemiddeld verbruik", wat volgens het CBS uitkomt op 1 169 m3 gas en 2 479 kWh elektriciteit. Verbruik je een stuk minder dan dat, dan speelt de teruggave energiebelasting je al snel parten, want die gaat ook omlaag. Persoonlijk is mijn voordeel maar liefst 10 euro... op het hele jaar, en dan alleen nog maar omdat ik veel betaal aan vaste lasten voor warmte. Puur op stroom ga ik erop achteruit.RoscoP schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:19:
Wat ik vreemd vind is dat er een 10% verlaging van de energierekening wordt toegezegd bij invoering van de lagere BTW op energie (21% naar 9%) maar als ik de 'lagere tarieven' invoer en de 'lagere vermindering energiebelasting' in mijn eigen sheet dan zie ik juist een toename van de jaarprijs met een paar euro. Als ik een hoger verbruik invul dan wordt het verschil minder, maar geen dalng en zeker geen 10% daling.
De maatregel is dan ook voornamelijk bedoeld om mensen met een hoge rekening te ontzien, het is geen algehele vermindering. Dat de Kamerbrief zonder meer stelt dat "de energierekening met 10% daalt" is dan ook, nou ja, zeg maar, gewoon niet waar.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik zit ook te kijken waar we het beste heen kunnen met een stroomoverschot. Recentelijk is het contract afgelopen en loopt nu al variabel, maar op het moment dat het laatste stukje winter is gecompenseerd staan we op 0 en kunnen we overal heen. De beste optie die ik heb gevonden is Delta met 64/52ct kaal tarief normaal/dal.MiBe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:50:
(Sorry voor het lange verhaal)
Zijn er nog betere opties? Een tijdje terug had Engie volgens mij nog hogere tarieven, maar die zijn ondertussen wat gezakt.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Je kan uit voorzorg je voorschot bedrag omhoog zetten, maar je hoeft het niet te melden. Zolang je dan maar op de eindstreep rekening houd met een afrekening van 3800kwh extramarkweb4871 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:36:
Ik weet al wat ik verkeerd heb gedaan. De berekening moet gedaan worden over het inclusieve tarief i.p.v. alleen over de energiebelasting per kWh of per m3 - of mogelijk zelfs gewoon over de totale jaar- of periode eindrekening (dan worden de 'vaste leveringskosten' en 'netbeheerkosten' ook nog meegerekend in de BTW verlaging). Daar ging ik de mist in. Dan is mijn energiejaarrekening €60 tot zelfs €120 lager (€30 tot €60 voor een half jaar). Inderdaad niet veel als je verbruik laag is maar mooi meegenomen.MneoreJ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:55:
[...]
Dat kan wel kloppen; men is bij de berekening uitgegaan van een zogenaamd "gemiddeld verbruik", wat volgens het CBS uitkomt op 1 169 m3 gas en 2 479 kWh elektriciteit. Verbruik je een stuk minder dan dat, dan speelt de teruggave energiebelasting je al snel parten, want die gaat ook omlaag. Persoonlijk is mijn voordeel maar liefst 10 euro... op het hele jaar, en dan alleen nog maar omdat ik veel betaal aan vaste lasten voor warmte. Puur op stroom ga ik erop achteruit.
De maatregel is dan ook voornamelijk bedoeld om mensen met een hoge rekening te ontzien, het is geen algehele vermindering. Dat de Kamerbrief zonder meer stelt dat "de energierekening met 10% daalt" is dan ook, nou ja, zeg maar, gewoon niet waar.Hier moet je al "in die 6 maanden" bij zetten en dan nog "als de verbruikskosten ruim boven de teruggave uitkomen".
Energie Tarief kaal
Energiebelasting
Opslag duurzame energie +
------------------------------
Energie Tarief inclusief (21%)
==> Tarief inclusief (21%) x (109/121) = Tarief inclusief (9%)
Rijksoverheid:
Ook over de energiebelasting betaalt u 21% btw. Een ondernemer die goederen of diensten levert, berekent u btw over de totale verkoopprijs van een product. Dit is geregeld in de Wet op de omzetbelasting (btw heet ook wel omzetbelasting). U betaalt hierdoor btw over de energie en over de energiebelasting.
[ Voor 5% gewijzigd door RoscoP op 18-03-2022 15:48 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4