Ik heb nog een contract bij energiedirect tot 4 april. En ik vroeg me dan ook af of iemand hier recent van een vast naar een variabel tarief is gegaan bij energiedirect en wat die tarieven dan zijn. Ik kan dat op hun site nergens vinden (alleen de tarieven voor nieuwe klanten)
Donders. Ik heb wel veel vrees voor mijn energierekening vanaf 1 juli. Ik heb nu nog Engie 1 jaar vast (vorig jaar afgesloten zoals elk jaar).
Een overstap naar Shell 3 jaar vast lijkt dan nog de minst onredelijke optie te zijn, maar dan ben ik (denk ik) de welkomstbonus van Engie kwijt + 2x 125 euro als boete? Of zie ik dat verkeerd? Ik had het geld voor een andere auto gepland, maar dat doel lijkt nu wel erg ver weg.
Dan nog maar beter 'genieten' van de lage tarieven van Engie tot 1 juli (0,80 gas en 0,23 stroom), en dan eerst maar variabel (het is toch zomer, dat scheelt dan weer). Toch? Of zie ik dit heel verkeerd?
Een overstap naar Shell 3 jaar vast lijkt dan nog de minst onredelijke optie te zijn, maar dan ben ik (denk ik) de welkomstbonus van Engie kwijt + 2x 125 euro als boete? Of zie ik dat verkeerd? Ik had het geld voor een andere auto gepland, maar dat doel lijkt nu wel erg ver weg.
Dan nog maar beter 'genieten' van de lage tarieven van Engie tot 1 juli (0,80 gas en 0,23 stroom), en dan eerst maar variabel (het is toch zomer, dat scheelt dan weer). Toch? Of zie ik dit heel verkeerd?
Ik zou het nog even afwachten de komende 2 maanden.koelkast schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:34:
Donders. Ik heb wel veel vrees voor mijn energierekening vanaf 1 juli. Ik heb nu nog Engie 1 jaar vast (vorig jaar afgesloten zoals elk jaar).
Die auto aanschaf trouwens ook, occasions zijn ontzettend gestegen in prijs.
Ik zit sinds het omvallen van Welkom bij Vattenfall variabel.
Ik schrik wel van de huidige prijzen, maar heb mezelf beloofd eerst te wachten tot die oorlog voorbij is voordat ik een nieuw jaarcontract ga afsluiten. Die oorlog zal toch vast niet nog tot Juli aanhouden...
Ik schrik wel van de huidige prijzen, maar heb mezelf beloofd eerst te wachten tot die oorlog voorbij is voordat ik een nieuw jaarcontract ga afsluiten. Die oorlog zal toch vast niet nog tot Juli aanhouden...
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Deze quote ik vast voor het archiefBurning_Tyre schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:20:
Niemand weet hoe lang de situatie in Oekraïne gaat duren. Werk maar een paar scenario's uit in je hoofd en je komt erachter dat het hoe dan ook nog wel even gaat duren. Of het effect op de gasprijzen even lang blijft is de vraag nu iedereen van russisch gas af wil, en NL er maar beperkt van afhankelijk is. We zagen deze piek ook in december, en die daalde ook weer tot de inval.
Politiek heeft aangegeven met de voorjaarsbrief bekend te maken wat ze aan de energierekening gaan doen. Als ze al iets doen. Lijkt me wel als gasprijzen tov vorig jaar 400% stijgen. Maar nobody knows. Mijn hoop is wel dat er medio juni wat meer duidelijkheid is en je tegen een 'redelijk' tarief een jaarcontract kunt afsluiten om komende winter door te komen.
[ Voor 7% gewijzigd door CarpeVentum op 03-03-2022 14:28 ]
Misschien een tip: De niet beschikbare aanbiedingen (donker)grijs maken ipv rood, omdat rood ook al gebruikt wordt voor prijsstijgingen.Cap schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:16:
Update van het prijzenoverzicht, verdere verschraling van het aanbod.
- Shell Energy site werkt weer, aanbiedingen ongewijzigd.
- Mega 3-jaars vast aanbod is verwijderd.
- Energiedirect flexibel aanbod is verwijderd.
- Vattenfall heeft de tarieven voor het modelcontract weer terug naar sky-high gewijzigd.
- Engie heeft de tarieven voor het modelcontract en flexcontract ook naar sky-high gewijzigd.
Groetjes, FaceDown.
of extra kolom met beschikbaar ja/nee en daar een filter op ja?FaceDown schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:46:
[...]
Misschien een tip: De niet beschikbare aanbiedingen (donker)grijs maken ipv rood, omdat rood ook al gebruikt wordt voor prijsstijgingen.
Iemand enig idee?turkeyhakan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:32:
Weet iemand hoe het zit met de eindafrekening als je bij leverancier A voor zowel stroom als gas zit en vervolgens voor stroom overstapt naar leverancier B, maar gas nog bij leverancier A blijft afnemen?
- Krijg je dan van leverancier A een eindafrekening voor stroom voor de periode ingangsdatum t/m opzegdatum (en dus niet voor gas)?
Nou paar dagen met support bezig geweest... Hun antwoord...EmJeej schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:57:
Op 25-01 een contract aangegaan met Leaseplan Energy wat in zou gaan op 01-03-2022.
Dit stond ook reeds in de portal, echter staat daar nu geen datum meer en is de status ONBEKEND.
Net gebeld met support, maar die vinden raar en gaan het uitzoeken ?
Geven ook aan dat je alleen overkan stappen als je ook een laadpaal hebt van Leaseplan, staat nergens en heb dat ook niet.
Nog meer mensen met hetzelfde probleem ?
Wat is er gebeurd: op het moment dat u een aanvraag deed voor het energiecontract, hadden wij te maken met een overbelasting van de server. Het lijkt erop dat uw contract daarom niet succesvol is aangemaakt. Normaal gesproken wordt er na het afronden van de aanmelding een contract aangemaakt, dat u ook via de mail toegestuurd krijgt. 14 dagen voor de startdatum krijgt u vervolgens een verzoek om het eerste maandbedrag te betalen. Als u dat betaald heeft, bent u officieel klant, en dan starten we het levering van energie op de afgesproken datum. In dit geval is het contract dus niet aangemaakt, en is de aanmelding daarom ook niet succesvol afgerond. Ik ben u daarom mijn oprechte excuses verschuldigd, want dit betekent helaas dat we niet zullen kunnen starten met het leveren van energie op uw adres.
Ik had u heel graag aangeboden om een nieuwe aanvraag te doen voor begin april, zoals u voorstelde. Helaas kunnen wij op dit moment geen vaste contracten aanbieden. De situatie in Rusland en Oekraïne zorgt voor zo veel onzekerheid op de energiemarkt, dat onze energiepartner EnergyZero heeft besloten om geen vaste contracten aan te bieden totdat er meer stabiliteit is. Wij zijn overigens niet de enige energieleverancier die dat besluit heeft genomen.
Het enige dat u op dit moment kan bieden, is dat ik u op de hoogte houdt als het weer mogelijk is om een contract af sluiten. Daarom nogmaals mijn excuses, ik had heel graag een andere oplossing geboden.

Jah Man Jah
Hangt van A en B af. Als B je accepteert voor alleen stroom en A == Budget Energie dan gaat het precies zoals je schetst. Voor andere A geen idee.
Ik ben maar gezwicht voor een contract bij Shell Energy. Ik heb een tijd bij Frank Energie gezeten maar voelde me daar steeds minder comfortabel bij.
Gas steeg in een week tijd van 90 cent naar 2,20 vandaag, elektra ook bijna verdubbeld.
Heb nu 2 weken bedenktijd nog, dus mocht het stabiliseren, wat ik niet verwacht, dan kan ik nog wat anders.
Gas steeg in een week tijd van 90 cent naar 2,20 vandaag, elektra ook bijna verdubbeld.
Heb nu 2 weken bedenktijd nog, dus mocht het stabiliseren, wat ik niet verwacht, dan kan ik nog wat anders.
Mijn contract liep 4 februari af bij energie direct. Ik hoorde ook maar niets. Dus ik heb via de chat contact opgenomen. Toen kreeg ik de (vond ik toen) erg hoge tarieven te horen: gas 1.82 electra 0.42/0.38. Waarbij werd gezegd dat ik geluk had. Want als mijn contract 5 dagen eerder, dus in januari, was afgelopen de tarieven nog veel hoger waren: gas 2.24 electra 0.53/0.48. In andere woorden: de variabele tarieven bij energie direct werden toen per maand opnieuw vast gesteld voor mensen waarvan het contract afliep.Jesp_J schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:28:
Ik heb nog een contract bij energiedirect tot 4 april. En ik vroeg me dan ook af of iemand hier recent van een vast naar een variabel tarief is gegaan bij energiedirect en wat die tarieven dan zijn. Ik kan dat op hun site nergens vinden (alleen de tarieven voor nieuwe klanten)
Ik zit inmiddels bij HVE 5 jaar vast dankzij dit forum. Dank nog daarvoor!
Ja dat kan, hoewel het onderscheid tussen de naam en het tarief nu ook al gemaakt is in de legenda. Ik maak het wel weer groen en grijs. Ik wil ze niet weghalen want a. het geeft een referentie b. er zijn verschillende aanbiedingen die steeds weer verdwijnen en terugkomen en c. het is veel werk om ze weer terug te zetten.FaceDown schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:46:
[...]
Misschien een tip: De niet beschikbare aanbiedingen (donker)grijs maken ipv rood, omdat rood ook al gebruikt wordt voor prijsstijgingen.
Ik kan wel een kolom toevoegen waarop gefilterd kan worden maar ik probeer het aantal kolommen zo beperkt mogelijk te houden, het wordt er (zeker op kleinere schermen) allemaal niet overzichtelijker op als het aantal kolommen groeit. Daarnaast wil ik op dit moment de niet beschikbare aanbiedingen laten zien omdat zo het direct een visuele referentie geeft tegen het recente verleden.Hongy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:53:
[...]
of extra kolom met beschikbaar ja/nee en daar een filter op ja?
Is het niet vooral het “voorschot” in de vorm van teruglevering? Saldering vindt pas plaats bij de jaarafrekening, dus als in het najaar (en nog voor jouw jaarafrekening) de toko omvalt dan is jouw overschot nog niet gesaldeerd. En dan is de waarde daarvan een kansloze vordering van jou op een failliete leverancier. Dat risico kon wel eens groter zijn dan wat je met een laag maandtarief kunt mitigeren.Nomind schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Je aanname is dat dat ik een hoog voorschot moet betalen. Mijn voorschot wordt ca € 30 / mnd. Dat 'risico' kan ik dragen.
Heb je geen overeenkomst in je mail ontvangen? Wel vreemd dat ze kunnen zien dat je je hebt aangemeld. Je zou verwachten dat ze dan coulant zouden zijn.EmJeej schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:04:
[...]
Nou paar dagen met support bezig geweest... Hun antwoord...
Wat is er gebeurd: op het moment dat u een aanvraag deed voor het energiecontract, hadden wij te maken met een overbelasting van de server. Het lijkt erop dat uw contract daarom niet succesvol is aangemaakt. Normaal gesproken wordt er na het afronden van de aanmelding een contract aangemaakt, dat u ook via de mail toegestuurd krijgt. 14 dagen voor de startdatum krijgt u vervolgens een verzoek om het eerste maandbedrag te betalen. Als u dat betaald heeft, bent u officieel klant, en dan starten we het levering van energie op de afgesproken datum. In dit geval is het contract dus niet aangemaakt, en is de aanmelding daarom ook niet succesvol afgerond. Ik ben u daarom mijn oprechte excuses verschuldigd, want dit betekent helaas dat we niet zullen kunnen starten met het leveren van energie op uw adres.
Ik had u heel graag aangeboden om een nieuwe aanvraag te doen voor begin april, zoals u voorstelde. Helaas kunnen wij op dit moment geen vaste contracten aanbieden. De situatie in Rusland en Oekraïne zorgt voor zo veel onzekerheid op de energiemarkt, dat onze energiepartner EnergyZero heeft besloten om geen vaste contracten aan te bieden totdat er meer stabiliteit is. Wij zijn overigens niet de enige energieleverancier die dat besluit heeft genomen.
Het enige dat u op dit moment kan bieden, is dat ik u op de hoogte houdt als het weer mogelijk is om een contract af sluiten. Daarom nogmaals mijn excuses, ik had heel graag een andere oplossing geboden.
![]()
![]()
Maar weer een avond update van het prijzenoverzicht:
- Innova en Gewoon 1 jr vast zeer sterk gestegen door het gastarief.
- Tarief van de Bron 1jr vast stroom iets omhoog.
- Energiedirect flex is weer terug tegen hetzelfde tarief.
- De tarieven van United Consumers modelcontract zijn verdwenen.
- Vattenfall en Engie modelcontracten t.o.v. vanmorgen ongewijzigd sky-high.
Edit: oh ja, op verzoek de kleurtjes aangepast.
- Innova en Gewoon 1 jr vast zeer sterk gestegen door het gastarief.
- Tarief van de Bron 1jr vast stroom iets omhoog.
- Energiedirect flex is weer terug tegen hetzelfde tarief.
- De tarieven van United Consumers modelcontract zijn verdwenen.
- Vattenfall en Engie modelcontracten t.o.v. vanmorgen ongewijzigd sky-high.
Edit: oh ja, op verzoek de kleurtjes aangepast.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 03-03-2022 20:43 ]
Als je inlogt en naar ‘mijn contract’ gaat kan je ‘mijn tarieven’ inzien, bij mij kan ik ze zo inzien.Jesp_J schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:28:
2,25 / m3 en 0,52 normaal 0,48 dal was het bij mij, per 4/1/22 was dat een flex contract geworden.
Nee niet in de mail, die stond wel in de portal. Ook met daarin de start datum van 01-03, maar helaas niet opgeslagen, want stond in de portal (dom dom dom) nu er weer een mail achteraan gestuurd. Heb wel een account etc, kan inloggen, kan allerlei dingen wijzigen. Je kan niet eens los een account aanmaken bij ze en als ik het had geweten had ik ook wel ergems gaan shoppen. Heb nu niks gedaan omdat ik ook gebruik had gemaakt van de overstapservice. Maar ook daar is dus niks mee gedaan.darkdesign schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:50:
[...]
Heb je geen overeenkomst in je mail ontvangen? Wel vreemd dat ze kunnen zien dat je je hebt aangemeld. Je zou verwachten dat ze dan coulant zouden zijn.
Jah Man Jah
Zou kunnen, echter ik verbruik iets meer kWh dan dat ik opwek. Van maart tot oktober is er wel een overschot. Echter met mijn 5 panelen is dat prima te overzien mbt mogelijk verlies. Als je het dak vol hebt liggen om daar in de winter je warmtepomp mee te compenseren dan kan het oplopen. Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat dat vaak mensen zijn die alles goed op rijtje hebben en wel wat kunnen hebben. Mijn aannameJME schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:33:
[...]
Is het niet vooral het “voorschot” in de vorm van teruglevering? Saldering vindt pas plaats bij de jaarafrekening, dus als in het najaar (en nog voor jouw jaarafrekening) de toko omvalt dan is jouw overschot nog niet gesaldeerd. En dan is de waarde daarvan een kansloze vordering van jou op een failliete leverancier. Dat risico kon wel eens groter zijn dan wat je met een laag maandtarief kunt mitigeren.
En mijn gedachten zijn bij mensen met bv alleen AOW, die het pas in de gaten krijgen als ze opeens van 150 naar 450 euro per maand gaan.
Contacteer je rechtsbijstand (als je die hebt). Als ze jouw een aanbieding doen en jij gaat daar online op in dan is er een overeenkomst. Het feit dat zij vervolgens geen contract opsturen is imo niet jouw probleem maar dat van hun. Het is door hen ook prima recht te zetten. Je hebt in elk geval nu de bevestiging van hun dat je de aanvraag gedaan hebt: heel belangrijk.EmJeej schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:42:
[...]
Nee niet in de mail, die stond wel in de portal. Ook met daarin de start datum van 01-03, maar helaas niet opgeslagen, want stond in de portal (dom dom dom) nu er weer een mail achteraan gestuurd. Heb wel een account etc, kan inloggen, kan allerlei dingen wijzigen. Je kan niet eens los een account aanmaken bij ze en als ik het had geweten had ik ook wel ergems gaan shoppen. Heb nu niks gedaan omdat ik ook gebruik had gemaakt van de overstapservice. Maar ook daar is dus niks mee gedaan.
Groetjes, FaceDown.
In excel kun je ook op kleur filteren, wellicht dat het in deze online variant ook kan?Cap schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:20:
[...]
Ik kan wel een kolom toevoegen waarop gefilterd kan worden maar ik probeer het aantal kolommen zo beperkt mogelijk te houden, het wordt er (zeker op kleinere schermen) allemaal niet overzichtelijker op als het aantal kolommen groeit. Daarnaast wil ik op dit moment de niet beschikbare aanbiedingen laten zien omdat zo het direct een visuele referentie geeft tegen het recente verleden.
Groetjes, FaceDown.
Dat kan zeker, het filter staat ook al op de kolom. Degenen die de sheet downloaden voor eigen gebruik en alleen de beschikbare aanbiedingen willen zien zijn er dus 2 klikken van verwijderd.FaceDown schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:28:
[...]
In excel kun je ook op kleur filteren, wellicht dat het in deze online variant ook kan?
Als mensen zich storen aan de niet actieve aanbiedingen dan kan ik ze wel wegfilteren, tot nu toe is de keuze geweest om ze zichtbaar te houden.
/f/image/A9Ypa90zPKmqR7L4DorgKoqe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eBBVRoa6rzb2a0KhNLOYcLeG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 04-03-2022 08:37 ]
Mijn contract bij Energiedirect loopt af op 10 april. Zit nu enorm te twijfelen om het aanbod van Shell te nemen, die zit tenminste nog onder de 2 euro.
Ik heb ook geen flauw idee wanneer energiedirect de variabele tarieven voor de komende tijd bepaalt, dus om daar op te wachten is wel een flinke gok.
Ik heb ook geen flauw idee wanneer energiedirect de variabele tarieven voor de komende tijd bepaalt, dus om daar op te wachten is wel een flinke gok.
Vraagje;
Op de site van van de bron kan ik enkel een flexibel contract vinden, moet ik voor vaste contracten bellen ?
Op de site van van de bron kan ik enkel een flexibel contract vinden, moet ik voor vaste contracten bellen ?
Zat ook bij Energiedirect voor 96 euro per maand, einddatum 15 april 2022. Nu gegevens ingevuld en zou dan met zelfde verbruik 320 euro p.m. betalen. Bij Shell zelfde gegevens ingevuld: 255 euro pm. Dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Zeker omdat ik gewoon geen vertrouwen heb in Mega, die ongeveer 30 euro goedkoper is/was p.m. Mocht het ooit dit jaar nog flink zakken breek ik mijn contract open, betaal 2 x 50 euro (gas en elektra, contract van 1 jaar) boete en zoek ik iets anders.BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:52:
Mijn contract bij Energiedirect loopt af op 10 april. Zit nu enorm te twijfelen om het aanbod van Shell te nemen, die zit tenminste nog onder de 2 euro.
Hoe weet je zo zeker dat je bij ED 320 gaat betalen? Voor bestaande klanten met variabel tarief rekenen ze niet hetzelfde als voor nieuwe klanten.honda-noob schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:11:
[...]
Zat ook bij Energiedirect voor 96 euro per maand, einddatum 15 april 2022. Nu gegevens ingevuld en zou dan met zelfde verbruik 320 euro p.m. betalen. Bij Shell zelfde gegevens ingevuld: 255 euro pm. Dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Zeker omdat ik gewoon geen vertrouwen heb in Mega, die ongeveer 30 euro goedkoper is/was p.m. Mocht het ooit dit jaar nog flink zakken breek ik mijn contract open, betaal 2 x 50 euro (gas en elektra, contract van 1 jaar) boete en zoek ik iets anders.
Ik heb net even gechat met een medewerker en als je contract in maart verloopt worden dit je variabele tarieven bij ED:Phoolie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Hoe weet je zo zeker dat je bij ED 320 gaat betalen? Voor bestaande klanten met variabel tarief rekenen ze niet hetzelfde als voor nieuwe klanten.
Enkeltarief: € 0,67433 per kWh
Normaaltarief: € 0,69853 per kWh
Daltarief: € 0,65013 per kWh
Gas: € 3,07307 per m3
Vaste kosten: € 5,99 per maand per product
waarom bel je niet ff, dan weet je het meteen.bd-casemod schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:54:
Vraagje;
Excuus, vergeten erbij te vermelden dat dit ging om een berekening op de website, voor 1 jaar vast.Phoolie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Hoe weet je zo zeker dat je bij ED 320 gaat betalen? Voor bestaande klanten met variabel tarief rekenen ze niet hetzelfde als voor nieuwe klanten.
Zo, dat zijn flinke tarieven. Overigens al vaker gehoor dat de woorden van die medewerkers uit de chat niet altijd helemaal correct zijn. Je zou het dus nog eens na kunnen vragen en kijken of de reactie dan hetzelfde is.BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:47:
[...]
Ik heb net even gechat met een medewerker en als je contract in maart verloopt worden dit je variabele tarieven bij ED:
Dat zijn sowieso andere tarieven. Tenminste, dat was zo toen mijn ED contract af liep.honda-noob schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:02:
[...]
Excuus, vergeten erbij te vermelden dat dit ging om een berekening op de website, voor 1 jaar vast.
[ Voor 50% gewijzigd door Phoolie op 04-03-2022 13:11 ]
Waren jouw tarieven veel lager dan de tarieven op de website?Phoolie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:07:
[...]
Zo, dat zijn flinke tarieven. Overigens al vaker gehoor dat de woorden van die medewerkers uit de chat niet altijd helemaal correct zijn. Je zou het dus nog eens na kunnen vragen en kijken of de reactie dan hetzelfde is.
[...]
Dat zijn sowieso andere tarieven. Tenminste, dat was zo toen mijn ED contract af liep.
Wauw, dat is als ik het goed heb dan bijna €1k per maand voor ons (6900kWh/2300m3)BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:47:
[...]
Ik heb net even gechat met een medewerker en als je contract in maart verloopt worden dit je variabele tarieven bij ED:

De exacte tarieven weet ik niet meer. Ik weet dat ik zo'n 1,54 (vanaf januari werd dat 1,58) ging betalen voor gas en nieuwe klanten, zat dacht ik zo tussen de 1,75 en 2,00. Maar er zat iig best een aardig verschil in.BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:33:
[...]
Waren jouw tarieven veel lager dan de tarieven op de website?
Oke en weet je ook nog wanneer je die tarieven kreeg? Is dat ver voordat je contract afloopt?Phoolie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:36:
[...]
De exacte tarieven weet ik niet meer. Ik weet dat ik zo'n 1,54 (vanaf januari werd dat 1,58) ging betalen voor gas en nieuwe klanten, zat dacht ik zo tussen de 1,75 en 2,00. Maar er zat iig best een aardig verschil in.
Volgens mij was dat iets minder dan een maand voor het aflopen van mijn contract.BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:51:
[...]
Oke en weet je ook nog wanneer je die tarieven kreeg? Is dat ver voordat je contract afloopt?
Voor de mensen met een contract bij een Energyzero label / reseller, deze heeft 1 maart een update van de marktsituatie gegeven. Natuurlijk beweren ze zoals bijna alle leveranciers dat ze door de prijsstijgingen geen vaste prijs contracten kunnen bieden.
Wat verder opvalt is de bewering dat ze hun risico's beperken waardoor de kans zeer klein is dat ze niet meer garant kunnen staan voor levering. Daar geven ze invulling aan door te stellen dat ze "jouw verbruik direct inkopen na afsluiting van het contract". Dit zal dan uiteraard op basis van een inschatting moeten zijn, want je daadwerkelijke verbruik in de toekomst weten ze niet. Vermoedelijk gaat het om het SJV (standaard jaarverbruik, gebaseerd op werkelijk verbruik in het verleden) van de woning zoals bekend bij de netbeheerder, anders misschien het opgegeven verbruik op het moment van afsluiten.
Wat er van waar is weet je natuurlijk nooit, maar wat ze beweren is natuurlijk wel anders dan de vaker gehoorde aanname van "prijsstunters die lange termijn contracten afsluiten tegen lage marges er vanuit gaande dat de prijzen zullen gaan dalen". Of iets van die strekking.
Vervolgens is de vraag
1. voor welk verbruik ze dan precies inkopen: SJV, door contractant opgegeven verbruik of iets anders ;
2. of door contractant bewust een veel te laag verbruik opgeven bij afsluiten v.h. contract de risico's vergroot: ze kopen dan immers minder in dan er verbruikt gaat worden ;
3. of ze, bij door contractant tussentijds verlagen van het toekomstige verbruik en dus termijnbedrag via de online tool, de gereserveerde m³ gasinkoop o.b.v. bij afsluiten contract aanhouden of dat ze het verlaagde deel alvast administratief vrijgeven als "beschikbaar voor levering aan anderen". In het laatste geval ontstaat dus weer een risico als het toekomstige verbruik toch een stuk minder laag is dan opgegeven door de contractant.
Ik ga hier niet met stelligheid allerlei beweringen over doen, dat laat ik aan de usual suspects, maar het is wel food for thought dus ik wilde het jullie niet onthouden.
Wat verder opvalt is de bewering dat ze hun risico's beperken waardoor de kans zeer klein is dat ze niet meer garant kunnen staan voor levering. Daar geven ze invulling aan door te stellen dat ze "jouw verbruik direct inkopen na afsluiting van het contract". Dit zal dan uiteraard op basis van een inschatting moeten zijn, want je daadwerkelijke verbruik in de toekomst weten ze niet. Vermoedelijk gaat het om het SJV (standaard jaarverbruik, gebaseerd op werkelijk verbruik in het verleden) van de woning zoals bekend bij de netbeheerder, anders misschien het opgegeven verbruik op het moment van afsluiten.
Wat er van waar is weet je natuurlijk nooit, maar wat ze beweren is natuurlijk wel anders dan de vaker gehoorde aanname van "prijsstunters die lange termijn contracten afsluiten tegen lage marges er vanuit gaande dat de prijzen zullen gaan dalen". Of iets van die strekking.
Vervolgens is de vraag
1. voor welk verbruik ze dan precies inkopen: SJV, door contractant opgegeven verbruik of iets anders ;
2. of door contractant bewust een veel te laag verbruik opgeven bij afsluiten v.h. contract de risico's vergroot: ze kopen dan immers minder in dan er verbruikt gaat worden ;
3. of ze, bij door contractant tussentijds verlagen van het toekomstige verbruik en dus termijnbedrag via de online tool, de gereserveerde m³ gasinkoop o.b.v. bij afsluiten contract aanhouden of dat ze het verlaagde deel alvast administratief vrijgeven als "beschikbaar voor levering aan anderen". In het laatste geval ontstaat dus weer een risico als het toekomstige verbruik toch een stuk minder laag is dan opgegeven door de contractant.
Ik ga hier niet met stelligheid allerlei beweringen over doen, dat laat ik aan de usual suspects, maar het is wel food for thought dus ik wilde het jullie niet onthouden.
Tijdelijk geen vaste contracten
Door de huidige situatie zijn wij helaas genoodzaakt om de optie tot het afsluiten van een vaste contract te verwijderen. De prijzen stijgen op dit moment zo exponentieel dat wij geen nieuwe vaste prijzen kunnen vaststellen.
BEN IK VERZEKERD VAN LEVERING?
Met een contract bij EnergyZero ben je verzekerd van levering. Wij beperken onze risico’s waardoor de kans zeer klein is dat wij niet meer garant kunnen staan voor levering.
Vast contract
Heb je een vast contract, dan kopen we jouw verbruik altijd direct in na afsluiting van het contract. Je blijft dus verzekerd van levering. De boete bij vroegtijdig opzeggen blijft overigens onveranderd.
Dynamisch contract
Met ons dynamisch contract betaal je altijd de huidige prijs van dat moment. Dit is per uur voor stroom en per dag voor gas. Dit betekent wel dat je de exponentiële stijging die momenteel plaatsvindt, terugziet in de prijzen die jij betaalt. Het is daarom des te belangrijker om je verbruik te verplaatsen naar een goedkoper moment. Benieuwd naar de prijzen van morgen? Bekijk hier de huidige tarieven. Elke dag om 15:00 uur worden de prijzen van de volgende dag bekend gemaakt.
VAST CONTRACT VERSUS DYNAMISCH CONTRACT
Wanneer je nu overstapt naar een vast contract betaal je vanwege de huidige hoge tarieven over de gehele looptijd relatief veel voor elektriciteit en gas. Dit geeft echter wel zekerheid en je weet waar je maandelijks aan toe bent. Met een maandelijks opzegbaar flexibel contract heb je wat meer tijd om te kijken hoe de energiemarkt zich ontwikkelt en kun je daar zelf op inspelen.
Helaas kunnen we geen verwachting schetsen van de komende periode. De prijzen lijken te stabiliseren, waardoor je nu meer betaalt maar op lange termijn - als prijzen weer dalen - direct kunt profiteren en voordeliger uit zult zijn. Garanderen kunnen we dat in deze unieke marktsituatie helaas niet.
KOM IK NOG WEL UIT MET MIJN MAANDBEDRAG?
Je kunt dit heel makkelijk zelf zien in MijnOmgeving. Log in en bereken jouw maandbedrag opnieuw naar de huidige situatie.
Vast
Wanneer je een vast contract hebt afgesloten, staan je tarieven vast. Ook in deze tijd. Pas je maandbedrag aan wanneer je meer of minder energie denkt te verbruiken.
Dynamisch
heb je een dynamisch contract afgesloten waarbij je altijd de actuele uurprijs voor stroom en dagprijs voor gas betaalt, dan word je verbruik direct gekoppeld aan de huidige prijs. Het is belangrijk om je maandbedrag regelmatig te controleren, zodat je aan het eind van het jaar niet voor verrassingen komt te staan.
Ik zit bij Leaseplan en daar is een slimme meter verplicht.Cap schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:07:
Dit zal dan uiteraard op basis van een inschatting moeten zijn, want je daadwerkelijke verbruik weten ze niet.
Kunnen ze dan ook niet uitlezen wat je in het verleden verbruikt hebt voordat je klant werd?
Want zo ja, dan kunnen ze het wel inschatten.
Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)
Dat is dus het SJV zoals geadministreerd door je netbeheerder, deze is gebaseerd op het werkelijke verbruik uit het verleden.pms1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Ik zit bij Leaseplan en daar is een slimme meter verplicht.
Kunnen ze dan ook niet uitlezen wat je in het verleden verbruikt hebt voordat je klant werd?
Want zo ja, dan kunnen ze het wel inschatten.
Standaard jaarverbruik gas
Bij een gasaansluiting met een capaciteit tot en met 10 m3/h hangen de netwerkkosten af van uw persoonlijk standaard jaarverbruik (SJV). Hieronder leggen we uit wat het standaard jaarverbruik is én waarvoor we het gebruiken.
Het standaard jaarverbruik is het verwachte jaarverbruik voor gas op een aansluiting in een jaar met gemiddelde klimaatomstandigheden (standaardjaar). Dit is dus niet hetzelfde als het gasverbruik op uw jaarnota. Wat doen we met het standaard jaarverbruik?Berekening standaard jaarverbruik
- De netwerkkosten die u betaalt als u een gemiddelde consumentenaansluiting (G4-G6) hangen af van uw standaard jaarverbruik.
- Energieleveranciers gebruiken uw standaard jaarverbruik om een meterstand in te schatten als deze niet is opgenomen.
- Energieleveranciers bepalen op basis van uw standaard jaarverbruik het maandelijks termijnbedrag dat u moet betalen.
- Met het standaard jaarverbruik van al onze klanten opgeteld, schatten we het gasverbruik voor een komende periode in. Zo kunnen we voldoende gas inkopen en er zo voor zorgen dat iedereen zeker is van gas.
- Verder wordt het standaard jaarverbruik gebruikt om berekeningen voor energiebesparingen uit te voeren.
Als we een nieuwe meterstand ontvangen van uw energieleverancier, berekenen we het standaard jaarverbruik opnieuw. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- De periode tussen twee meterstanden moet minstens 300 dagen zijn.
- In deze periode moeten de volledige maanden januari en februari vallen.
- De meterstand mag niet geschat zijn.
ZonderGas vindt de site updaten blijkbaar lastig.Cap schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:07:
Voor de mensen met een contract bij een Energyzero label / reseller, deze heeft 1 maart een update van de marktsituatie gegeven.
"Bij ons kun je nu je prijs tot wel vijf jaar vastzetten, tegen inkoopprijs uiteraard. Erg interessant, vooral nu energie zo goedkoop is."

https://www.zondergas.nu/slimme-energie/
@Cap Ze hebben via de netbeheerder wel een langjarig verbruik die ze boven water kunnen krijgen natuurlijk. Daar kan je met 10-20% marge rekenen qua inkoophoeveelheid. Innova heeft bv niet mijn opgegeven waarden gebruikt voor de termijnberekening, maar de data die ze uit de meters trekken.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Update van het prijzenoverzicht:
- Van de Bron 1 jr vast wordt niet meer aangeboden.
- In de plaats daarvan biedt van de Bron een variabel contract met precies dezelfde tarieven als het modelcontract.
- Welkomstbonus United Consumers 1 jr vast omlaag van 300 naar 100 euro.
- Greenchoice modelcontract zeer forse stijging tarieven.
- Pure Energie variabel contract forse stijging tarieven.
- Energiedirect variabel en Essent Flexibel contracten zijn sky-high gegaan.
Wederom alleen maar verslechteringen dus
- In de plaats daarvan biedt van de Bron een variabel contract met precies dezelfde tarieven als het modelcontract.

Wow, we hebben een winnaarBeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Zal dit dan de nieuwe standaard worden komende tijd?
[ Voor 29% gewijzigd door -Muncky- op 04-03-2022 15:50 ]
Die "Energiedirect altijd dalen 3 jr vast via GV" lijkt ook niet meer te werken. Ik krijg op de website van GV steeds "Helaas hebben we geen aanbiedingen op kunnen halen"Cap schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:03:
Update van het prijzenoverzicht:
Dit is voor heel veel mensen niet te betalen denk ik ...-Muncky- schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:49:
[...]
Wow, we hebben een winnaar![]()
Zal dit dan de nieuwe standaard worden komende tijd?
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Hier nog wel.BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:50:
[...]
Die "Energiedirect altijd dalen 3 jr vast via GV" lijkt ook niet meer te werken. Ik krijg op de website van GV steeds "Helaas hebben we geen aanbiedingen op kunnen halen"
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Dat is gek ik had het nagelopen en nu nogmaals, hier werkt het nog. Probeer eens een ander adres, andere browser, cache / cookies legen?BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:50:
[...]
Die "Energiedirect altijd dalen 3 jr vast via GV" lijkt ook niet meer te werken. Ik krijg op de website van GV steeds "Helaas hebben we geen aanbiedingen op kunnen halen"
Op de lange termijn niet. Maar de komende maanden zullen we weer minder gas gebruiken dan het maandelijkse gemiddelde.heho schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Dit is voor heel veel mensen niet te betalen denk ik ...
Wat vreemd... ik heb het nu in meerdere browsers geprobeerd, cache geleegd, incognito modus, startdatum op vandaag, startdatum in april. Allemaal dezelfde melding...Cap schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:15:
[...]
Dat is gek ik had het nagelopen en nu nogmaals, hier werkt het nog. Probeer eens een ander adres, andere browser, cache / cookies legen?
EDIT: ik zie het eindelijk, ik vulde Energiedirect in als huidige aanbieder... met een andere aanbieder werkt het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door BeeJee78 op 04-03-2022 16:31 ]
Ben eigenlijk best benieuwd naar het volgende, namelijk: bieden de energieleveranciers nu ook geen verlengingsaanbod meer aan?
Bij mij werkt het ook gewoon.BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:24:
[...]
[...]
Wat vreemd... ik heb het nu in meerdere browsers geprobeerd, cache geleegd, incognito modus, startdatum op vandaag, startdatum in april. Allemaal dezelfde melding...
Wat ik alleen niet snap - als ik die AltijdDalen vergelijk met Shell Energy - is dat de tarieven bij Shell lager zijn (zowel normaal, dal als gas) dan bij AltijdDalen maar mijn maandbedrag hoger? Scheelt €25 p/m. Ik zal ongetwijfeld iets over het hoofd zien?
Volgens de sheet is gas van Shell een stuk duurder dan van GV energiedirect altijd dalen, kaal 1,14951 vs 1,40615. Voor stroom is GV ruim een cent duurder maar dat scheelt dus minder veel.omnom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:30:
[...]
Bij mij werkt het ook gewoon.
Wat ik alleen niet snap - als ik die AltijdDalen vergelijk met Shell Energy - is dat de tarieven bij Shell lager zijn (zowel normaal, dal als gas) dan bij AltijdDalen maar mijn maandbedrag hoger? Scheelt €25 p/m. Ik zal ongetwijfeld iets over het hoofd zien?
Je moet uiteraard wel appels met appels vergelijken, dus kaal met kaal, inc btw met inc btw etc. De sheet lepelt het voor je op met zowel de kale als all-in tarieven. Je moet zelf even bestuderen naar welke tarieven je precies zit te kijken. Ik gok dat jij de kale tarieven van Shell (zonder energiebelasting/ODE, inc btw) vergelijkt met de all-in tarieven van GV. Bij GV staan naast eerdergenoemde all-in tarieven de kale tarieven ook vermeld maar dan moet je even verder naar onderen scrollen...
Tenslotte zit op de Shell site de achterafkorting (welkomstkorting) niet in het maandbedrag verwerkt, dus dat moet je nog verrekenen. In de sheet is de welkomstkorting al verrekend in het jaar/maandbedrag.
Het handige van de sheet is dus dat ie probeert alle gegevens op dezelfde manier te berekenen / tonen, in tegenstelling tot wat de leveranciers doen. Zo kan je dus gemakkelijk vergelijken. Het enige wat je even moet controleren van de 2 die je vergelijkt is of de kale tarieven actueel zijn en of de welkomstbonus klopt voor jouw verbruik.
[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 04-03-2022 16:45 ]
Ah, het zal inderdaad die korting zijn, thanks (+ dat ik inderdaad naar het kale tarief zat te kijken...). Ik had het trouwens niet over de tarieven in je sheet. Ik zat bij GV te kijken omdat ik net daarvoor de 3 jaar bij Shell gekozen had en toen zag ik dat ik daar lager uitkwam met hogere tarieven, dat begreep ik niet helemaal.Cap schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:36:
[...]
Volgens de sheet is gas van Shell een stuk duurder dan van GV energiedirect altijd dalen, kaal 1,14951 vs 1,40615. Voor stroom is GV ruim een cent duurder maar dat scheelt dus minder veel.
Je moet uiteraard wel appels met appels vergelijken, dus kaal met kaal, inc btw met inc btw etc. De sheet lepelt het voor je op met zowel de kale als all-in tarieven. Je moet zelf even bestuderen naar welke tarieven je precies zit te kijken. Ik gok dat jij de kale tarieven van Shell (zonder energiebelasting/ODE, inc btw) vergelijkt met de all-in tarieven van GV. Bij GV staan naast eerdergenoemde all-in tarieven de kale tarieven ook vermeld maar dan moet je even verder naar onderen scrollen...
Tenslotte zit op de Shell site de achterafkorting (welkomstkorting) niet in het maandbedrag verwerkt, dus dat moet je nog verrekenen. In de sheet is de welkomstkorting al verrekend in het jaar/maandbedrag.
Maar goed, op basis van dat sheet kan ik dus beter switchen naar GV... Even kijken nog. Ik ben sowieso te laat want m'n contract loopt de 12e af
[ Voor 7% gewijzigd door omnom op 04-03-2022 17:02 ]
Superhandig dat sheet. Is het een idee om het verbruik op de overige werkbladen over te nemen van het eerste werkblad ? Dan hoef ik niet op ieder blad opnieuw m'n verbruik in te vullen.Cap schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:36:
[...]
Het handige van de sheet is dus dat ie probeert alle gegevens op dezelfde manier te berekenen / tonen, in tegenstelling tot wat de leveranciers doen. Zo kan je dus gemakkelijk vergelijken. Het enige wat je even moet controleren van de 2 die je vergelijkt is of de kale tarieven actueel zijn en of de welkomstbonus klopt voor jouw verbruik.
Nou maak je het verwarrend. Je zei letterlijk dat de tarieven van Shell lager zijn maar het maandbedrag hoger.omnom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:50:
[...]
Ah, het zal inderdaad die korting zijn, thanks. Ik had het trouwens niet over de tarieven in je sheet. Ik zat bij GV te kijken omdat ik net daarvoor de 3 jaar bij Shell gekozen had en toen zag ik dat ik daar lager uitkwam met hogere tarieven, dat begreep ik niet helemaal.
Maar nogmaals, dat de tarieven van Shell lager zijn is dus niet zo. Gas is bij Shell veel duurder. (In de sheet staat verder hetzelfde als op de sites, ik legde hiermee het nut van de sheet uit, namelijk juist de verwarring voorkomen die jij nu hebt, maar dat was terzijde).
De tarieven gas bij GV zijn lager... en je maandbedrag bij GV ook. Tenzij je heel weinig gas verbruikt waardoor de welkomstbonus van Shell dat duurdere gas nog kan goedmaken...
Quote:
omnom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:30:
[...]
Je hebt helemaal gelijkCap schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:58:
[...]
Nou maak je het verwarrend. Je zei letterlijk dat de tarieven van Shell lager zijn maar het maandbedrag hoger.![]()
Maar nogmaals, dat de tarieven van Shell lager zijn is dus niet zo. Gas is bij Shell veel duurder. (In de sheet staat verder hetzelfde als op de sites, ik legde hiermee het nut van de sheet uit, namelijk juist de verwarring voorkomen die jij nu hebt, maar dat was terzijde).
De tarieven gas bij GV zijn lager... en je maandbedrag bij GV ook. Tenzij je heel weinig gas verbruikt waardoor de welkomstbonus van Shell dat duurdere gas nog kan goedmaken...
Quote:
[...]
Ik heb mijn post aangepast maar dat heb je waarschijnlijk niet gezien.
Kan, maar je zult bij enkel toch het enkel verbruik in moeten vullen en bij normaal/dal de verhouding die jij zelf hebt, dus dat blijft 2x invullen. Is natuurlijk een kleine moeite dat zelf even te doen als je de sheet downloadt. Ik heb al genoeg werk aan het bijhouden van alles.lexuzu schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:52:
[...]
Superhandig dat sheet. Is het een idee om het verbruik op de overige werkbladen over te nemen van het eerste werkblad ? Dan hoef ik niet op ieder blad opnieuw m'n verbruik in te vullen.
Ik weet ook niet hoe lang ik dit nog blijf doen, het kost nu vele uren per week.
Oxxio zojuist over nieuw contract. Het oude loopt 19 maart af.
Goedemiddag, wij weten nog niet wat de tarieven precies zullen worden. Tien dagen voor het einde van de contractdatum zullen wij ons LosVast aanbod naar uw dochter versturen. Met LosVast heeft u de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. U mag namelijk gewoon tussentijds kosteloos opzeggen of kiezen voor een contract met een vaste looptijd en vaste leveringstarieven zodra wij deze weer ter beschikking stellen.
Edit:Is niet voor mij maar voor een dochter. Ben all electric met teveel kWh’s.
Goedemiddag, wij weten nog niet wat de tarieven precies zullen worden. Tien dagen voor het einde van de contractdatum zullen wij ons LosVast aanbod naar uw dochter versturen. Met LosVast heeft u de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. U mag namelijk gewoon tussentijds kosteloos opzeggen of kiezen voor een contract met een vaste looptijd en vaste leveringstarieven zodra wij deze weer ter beschikking stellen.
Edit:Is niet voor mij maar voor een dochter. Ben all electric met teveel kWh’s.
[ Voor 7% gewijzigd door JoKo op 04-03-2022 17:22 ]
BeeJee78 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Ik zat tot een aantal dagen terug nog bij ED, daar had ik het variabele tarief. Dat zou vast staan tot juli en zat zo rond de 1,13 per m3. Als ik dit zo zie ben ik heel blij dat ik hem 5 jaar vast heb gezet bik HVE. Als ze nu aan nieuwe klanten al zulke tarieven vragen zal dat voor bestaande klanten niet achter blijven vermoed ik.
Ik zit met exact hetzelfde dilemma. Dit weekend is voor mij de laatste kans om dat aanbod 3 jaar SuperDalen van Essent te annuleren en vanaf 1 april tot 1 juli het variabel tarief van €1,25 per m³ te accepteren. Alleen de vraag is of de markt tegen die tijd enigszins genormaliseerd is, zodat je weer een vast contract kan afsluiten met een redelijk tarief.superessy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:15:
Op dit moment hebben we bij Vattenfall een variabel contract voor onbepaalde tijd en betalen we 1,25/m3 gas.
Nou hebben we een energie aanbod van Essent gehad (3 jaar Superdalen) welke wij binnen 6 maand kunnen laten ingaan
Bij Essent gaan we dan het eerste jaar 1,80/m3 betalen, het 2e jaar 1,30/m3 en het 3e jaar 1,15/m3.
Hoe reeel is het dat Vattenfall in juli (ruim) boven die 1,80 zit? Wat is nu verstandig om te doen? Hebben jullie een advies voor me?
*knip*
Off-topic rant.
[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 07-03-2022 09:07 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Usual suspect hier.Cap schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:07:
Voor de mensen met een contract bij een Energyzero label / reseller, deze heeft 1 maart
Vervolgens is de vraag

Nette reactie en fijn dat ze een kijkje in de keuken geven. Zoals je al aangeeft, heel veel waarde kunnen we er denk ik niet aan hechten. Als ze wel op omvallen zouden staan, zullen ze het waarschijnlijk niet zeggen. En Fenor zei immers ook dat er geen probleem was en een week later waren ze failliet.
Verder, inkopen op het moment van afsluiten betekent niet dat ze geen risico nemen.
Het risico bij stijgende prijzen is dan wellicht aardig afgedicht als ze daadwerkelijk hebben ingekocht, maar het risico voor op termijn dalende prijzen niet. De opzegboete is lang niet hoog genoeg om ingekocht gas en stroom te dekken, mochten mensen over pak en beet een halfjaar overstappen omdat het elders goedkoper is. Daarom zou ik alsnog het termijnbedrag zo laag mogelijk zetten.
Waarom denk je dat andere partijen zo'n hoge risico-opslag hebben in hun tarieven de laatste maanden? Precies vanwege deze onzekerheid.
Aangezien het er niet op lijkt dat de prijzen voorlopig heel erg snel gaan dalen zouden we in elk geval kunnen stellen dat ze tot nu toe goed gegokt hebben
NOS: Aanbod energiecontracten opgedroogd, de markt is totaal onvoorspelbaar.
Toch zijn er wel degelijk consumenten die uit vrees voor nog verdere prijsstijgingen nu een contract met vaste prijzen willen hebben. "We merken dat er ontzettend veel behoefte is onder consumenten om een vast contract af te sluiten, consumenten zijn op zoek naar zekerheid", zegt Ben Woldring van Gaslicht.com. Vorige week zag hij nog een piek in aanvragen, ook na de inval in Oekraïne. "Duizenden mensen per dag sloten nog snel een jaarcontract af, zo van 'het kan nog duurder worden'. De mensen die dat vorige week deden zijn nu tevreden dat ze het nog hebben kunnen regelen."
Bijna alle prijsvergelijkers hebben door het gebrek aan opties hun diensten tijdelijk gestaakt. "Wij bieden sinds 24 februari geen vergelijkingen meer aan", laat Independer weten. "Energiemaatschappijen bieden namelijk geen contracten meer aan. Dus geen jaarcontract, geen variabel contract, maar alleen het wettelijk verplichte 'modelcontract."
Het is volgens Independer te lastig om de prijzen van de modelcontracten te vergelijken, omdat de tarieven snel veranderen. "Die veranderen bij wijze van spreken per minuut, dus dat is ondoenlijk om in kaart te brengen", zegt de vergelijkingssite. Ook Pricewise is tijdelijk gestopt.
Gaslicht.com is de enige die de modelcontracten wel op de site heeft staan. "We hebben een team dat de prijzen continu in de gaten houdt", zegt eigenaar Ben Woldring. Hij zegt erbij dat het aanbod veel kleiner is dan vóór de hogere energieprijzen, omdat sommige aanbieders de prijzen van modelcontracten niet communiceren.
[ Voor 87% gewijzigd door Cap op 05-03-2022 10:12 ]
@henkebek Gewoon betalen naar wat je verbruikt
Voor beide partijen het fijnst.
Voor beide partijen het fijnst.
Ik lees hier relatief weinig over die gezondverzekerd ED 3 jaar optie. Too good to be true? Of zie ik iets over het hoofd?
Hier heb ik respect voor hoor.HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:24:
[...]
Dat wisten we al jaren geleden, maar bijna niemand deed iets, nu het ineens duur wordt gaat men klagen!
Ik heb altijd veel minder dan modaal verdient, maar door zuinig te zijn en de juiste keuzes te maken kom je een heel eind.
Wij hebben nog geen 2 jaar een huis nu, gekocht met energielabel G en momenteel C.
Eind van de zomer zouden we ongeveer op B moeten zitten.
Het voelt alleen zo lullig dat je denkt te gaan besparen na serieus geld erin te hebben gestoken.
Onder aan de streep blijven we dan hetzelfde uitgeven aan energie.
@br00ky op zich niet, het is gewoon een Energiedirect Altijd Dalen 3jr contract dat Energiedirect zelf niet meer aanbiedt op hun site.
Wat ik op de site alleen mis naast de tarieven is de leveringsvoorwaarden, ik zou die wel even willen zien. Er staat namelijk bij "vaste tarieven" maar Altijd Dalen is een constructie waarbij de tarieven jaarlijks dalen. Ik zou dus willen weten of de getoonde tarieven de starttarieven zijn (die dus nog dalen, en hoeveel dan per wanneer?) of dat het het gemiddelde is van de 3 jaren dat getoond wordt.
Dat maakt natuurlijk nogal wat uit voor het totale financiële plaatje.
Sowieso is er bij dalende tarieven in de toekomst natuurlijk sprake van een mate van lock-in van de klant door de in het vooruitzicht gestelde dalingen, maar dat hoeft in de huidige markt natuurlijk geen probleem te zijn, zeker niet als de starttarieven al relatief aantrekkelijk zijn.
Dus als iemand hier die een contract wil afsluiten even de leveringsvoorwaarden (dus niet algemene voorwaarden) / actievoorwaarden incl. tarieven opvraagt en hier publiceert dan is dat ook weer duidelijk en kan ik het erbij zetten in de sheet.
Wat ik op de site alleen mis naast de tarieven is de leveringsvoorwaarden, ik zou die wel even willen zien. Er staat namelijk bij "vaste tarieven" maar Altijd Dalen is een constructie waarbij de tarieven jaarlijks dalen. Ik zou dus willen weten of de getoonde tarieven de starttarieven zijn (die dus nog dalen, en hoeveel dan per wanneer?) of dat het het gemiddelde is van de 3 jaren dat getoond wordt.
Dat maakt natuurlijk nogal wat uit voor het totale financiële plaatje.
Sowieso is er bij dalende tarieven in de toekomst natuurlijk sprake van een mate van lock-in van de klant door de in het vooruitzicht gestelde dalingen, maar dat hoeft in de huidige markt natuurlijk geen probleem te zijn, zeker niet als de starttarieven al relatief aantrekkelijk zijn.
Dus als iemand hier die een contract wil afsluiten even de leveringsvoorwaarden (dus niet algemene voorwaarden) / actievoorwaarden incl. tarieven opvraagt en hier publiceert dan is dat ook weer duidelijk en kan ik het erbij zetten in de sheet.
[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 05-03-2022 10:35 ]
Gister is dochterlief naar EDje overstapt in afwachting van het Oxxio voorstel komende week.Cap schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:22:
Hier de actievoorwaarden van 3 jaar Edje
Het leveringstarief per kWh/m3 wordt per periode met een kortingspercentage verlaagd volgens het volgende schema: De 1e korting op 1 maart 2023 is 40% korting ten opzichte van het kale leveringstarief. De 2e korting op 1 maart 2024 is 20% korting ten opzichte van het dan geldende kale leveringstarief. De korting geldt uitsluitend voor klanten met een E1-profiel of E2 profiel elektriciteitsaansluiting en een maximaal elektriciteitsverbruik van 20.000 kWh en heeft uitsluitend betrekking op de leveringstarieven per kWh/m3, exclusief vaste leveringskosten, belastingen/heffingen van overheidswege en netbeheerkosten.
Top! We weten nu dus wat het dalingspatroon is. Kan je ook nog controleren in het opgestuurde contract wat de starttarieven zijn? Dus levertarief stroom, levertarief gas, vastrecht stroom, vastrecht gas? Graag erbij vermelden of ze kaal of incl energiebelastingen, ex of inc btw zijn. Dan hebben we het plaatje compleet. Nu weten we nog steeds niet of het getoonde tarief op de GV site een vaag gemiddelde is of de tarieven waarmee je start bij ingang contract.JoKo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:44:
[...]
Gister is dochterlief naar EDje overstapt in afwachting van het Oxxio voorstel komende week.
Hier de actievoorwaarden van 3 jaar Edje(shirtsponsor PSV
)
Het leveringstarief per kWh/m3 wordt per periode met een kortingspercentage verlaagd volgens het volgende schema: De 1e korting op 1 maart 2023 is 40% korting ten opzichte van het kale leveringstarief. De 2e korting op 1 maart 2024 is 20% korting ten opzichte van het dan geldende kale leveringstarief. De korting geldt uitsluitend voor klanten met een E1-profiel of E2 profiel elektriciteitsaansluiting en een maximaal elektriciteitsverbruik van 20.000 kWh en heeft uitsluitend betrekking op de leveringstarieven per kWh/m3, exclusief vaste leveringskosten, belastingen/heffingen van overheidswege en netbeheerkosten.
PS staat er in de bevestigingsmail nergens een link naar de voorwaarden pdf oid? Die link zou dan welkom zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 05-03-2022 10:51 ]
Cap schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:47:
[...]
Top! We weten nu dus wat het dalingspatroon is. Kan je ook nog controleren in het opgestuurde contract wat de starttarieven zijn? Dus levertarief stroom, levertarief gas, vastrecht stroom, vastrecht gas? Graag erbij vermelden of ze kaal of incl energiebelastingen, ex of inc btw zijn. Dan hebben we het plaatje compleet. Nu weten we nog steeds niet of het getoonde tarief op de GV site een vaag gemiddelde is of de tarieven waarmee je start bij ingang contract.
PS staat er in de bevestigingsmail nergens een link naar de voorwaarden pdf oid? Die link zou dan welkom zijn.
:strip_exif()/f/image/qjnWedq4I1TrAVz2KjW30jQE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets? @Cap https://www.energiedirect.../Algemene-voorwaarden.pdf?
[ Voor 4% gewijzigd door JoKo op 05-03-2022 10:59 ]
Hoorde vanochtend dus al dat de Gas/Electra rekening ongeveer naar 6k per jaar gaat voor een 3 persoons gezin... Slik.
Dacht net, eens even kijken wat mijn huidige provider Essent nu doet...
Als je vandaag voor een jaar flexibel afsluit is het al 595 per maand... Dus kleine 7200 per jaar ... Ruim 3x wat ik gewend was..
Dacht net, eens even kijken wat mijn huidige provider Essent nu doet...
Als je vandaag voor een jaar flexibel afsluit is het al 595 per maand... Dus kleine 7200 per jaar ... Ruim 3x wat ik gewend was..
Dat klopt, alleen moet je wel bedenken dat als je niet had geïnvesteerd in energiebesparingen dat je nu dus veel meer zou betalen.elektriekert schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:20:
[...]
Hier heb ik respect voor hoor.
Wij hebben nog geen 2 jaar een huis nu, gekocht met energielabel G en momenteel C.
Eind van de zomer zouden we ongeveer op B moeten zitten.
Het voelt alleen zo lullig dat je denkt te gaan besparen na serieus geld erin te hebben gestoken.
Onder aan de streep blijven we dan hetzelfde uitgeven aan energie.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dank! Echt hetzelfde principe als Essent Superdalen dus. Pakt dus in 3 jaar nog een stuk gunstiger uit dan de jaarprijs zoals vermeld in de sheet. Momenteel dus een gunstig aanbod, voor zover ik weet het gunstigste vaste prijs (of eigenlijk vast dalende prijs
Wel opvallend dat Energiedirect dit al een tijd niet meer op hun site aanbiedt. Blijkbaar heeft GezondVerzekerd een bepaald volume van deze contracten ingekocht o.i.d. waardoor ze ze nog kunnen aanbieden. En omdat de site zelf redelijk obscuur is (mij was ie tenminste niet bekend) loopt het niet echt storm.
Ik heb de info er in de sheet bijgezet (opmerking en notitie bij opmerkingveld).
Nee dat zijn dezelfde algemene voorwaarden die elke leverancier hanteert, een soort algemene huls voor allee producten. Het moet echt gaan om de specifieke productvoorwaarden / actievoorwaarden / leveringsvoorwaarden. Zoals bijv dus dat document van Essent waar ik hierboven naar link.
[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 05-03-2022 11:11 ]
Dat kan toch nooit dat EDje na 1 jaar 40% korting geeft op het kale leveringstarief?
Gas: nu €1,15 wordt dan €0.69jaar later, nog een jaar verder €0,53
In mijn ogen onmogelijk
Gas: nu €1,15 wordt dan €0.69jaar later, nog een jaar verder €0,53
In mijn ogen onmogelijk

Thanks voor de bevestiging, ik neem de gok. Als het verkeerd afloopt meld ik me wel weerJoKo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:44:
[...]
Gister is dochterlief naar EDje overstapt in afwachting van het Oxxio voorstel komende week.
)
Meer dan dit krijg je niet, misschien omdat het via GV gaat
Als de einddatum van je huidige overeenkomst binnen nu en 75 dagen na ontvangst van je energiedirect.nl overeenkomst ligt, dan wacht energiedirect.nl met overnemen tot deze datum. Ligt de einddatum van je huidige contract buiten de 75 dagen, dan schakelt energiedirect.nl je zo spoedig mogelijk over. De exacte ingangsdatum en einddatum van de overeenkomst worden in de bijlage "Mijn Energieoverzicht" bij je energiedirect.nl overeenkomst bevestigd.
Na afloop van de overeenkomst wordt deze automatisch verlengd op basis van flexibele looptijd (onbepaalde tijd) tegen het op dat moment daarvoor geldende variabele tarief. Dit tarief zal tijdig voor ingang van de verlenging persoonlijk aan je worden gecommuniceerd en is ook te raadplegen op https://www.energiedirect.nl.
Je kan de overeenkomst tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Bij voortijdige beëindiging van de overeenkomst ben je, afhankelijk van de resterende duur van de overeenkomst, wel een opzegvergoeding verschuldigd tot een bedrag van maximaal € 125,00 per product.
Na ontvangst van je overeenkomst heb je 14 dagen de tijd om hier kosteloos van af te zien. Je dient dit persoonlijk aan te geven via de klantenservice van Consumind door telefonisch contact op te nemen via het nummer 085 303 5389 of middels het Modelformulier Herroeping Energieovereenkomst. Deze vindt je hier. (https://www.docu-menten.n...structieherroeping-35.pdf)
Indien je huidige leverancier je een opzegvergoeding in rekening brengt, compenseert energiedirect.nl je tot maximaal € 125,00 per product, wanneer je kiest voor een meerjarige overeenkomst. Je dient de compensatie binnen 3 maanden na de eindafrekening aan te vragen. De compensatie wordt binnen 4 maanden na ingang van je overeenkomst op je bankrekening overgemaakt. De regeling voor het terugbetalen van de opzegvergoeding is niet geldig bij een zakelijk contract en geldt ook niet voor verkregen cadeaus, welkomstpremies of kortingen. Klik hier voor meer informatie. (https://www.energiedirect.nl/opzegvergoeding)
energiedirect.nl dient zich te houden aan de Gedragscode Consument en Energieleverancier, en de Gedragscode Leveranciers Slimme Meters. Deze kan je hier raadplegen. (https://www.energiedirect...rden/algemene-voorwaarden)
Als de einddatum van je huidige overeenkomst binnen nu en 75 dagen na ontvangst van je energiedirect.nl overeenkomst ligt, dan wacht energiedirect.nl met overnemen tot deze datum. Ligt de einddatum van je huidige contract buiten de 75 dagen, dan schakelt energiedirect.nl je zo spoedig mogelijk over. De exacte ingangsdatum en einddatum van de overeenkomst worden in de bijlage "Mijn Energieoverzicht" bij je energiedirect.nl overeenkomst bevestigd.
Na afloop van de overeenkomst wordt deze automatisch verlengd op basis van flexibele looptijd (onbepaalde tijd) tegen het op dat moment daarvoor geldende variabele tarief. Dit tarief zal tijdig voor ingang van de verlenging persoonlijk aan je worden gecommuniceerd en is ook te raadplegen op https://www.energiedirect.nl.
Je kan de overeenkomst tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Bij voortijdige beëindiging van de overeenkomst ben je, afhankelijk van de resterende duur van de overeenkomst, wel een opzegvergoeding verschuldigd tot een bedrag van maximaal € 125,00 per product.
Na ontvangst van je overeenkomst heb je 14 dagen de tijd om hier kosteloos van af te zien. Je dient dit persoonlijk aan te geven via de klantenservice van Consumind door telefonisch contact op te nemen via het nummer 085 303 5389 of middels het Modelformulier Herroeping Energieovereenkomst. Deze vindt je hier. (https://www.docu-menten.n...structieherroeping-35.pdf)
Indien je huidige leverancier je een opzegvergoeding in rekening brengt, compenseert energiedirect.nl je tot maximaal € 125,00 per product, wanneer je kiest voor een meerjarige overeenkomst. Je dient de compensatie binnen 3 maanden na de eindafrekening aan te vragen. De compensatie wordt binnen 4 maanden na ingang van je overeenkomst op je bankrekening overgemaakt. De regeling voor het terugbetalen van de opzegvergoeding is niet geldig bij een zakelijk contract en geldt ook niet voor verkregen cadeaus, welkomstpremies of kortingen. Klik hier voor meer informatie. (https://www.energiedirect.nl/opzegvergoeding)
energiedirect.nl dient zich te houden aan de Gedragscode Consument en Energieleverancier, en de Gedragscode Leveranciers Slimme Meters. Deze kan je hier raadplegen. (https://www.energiedirect...rden/algemene-voorwaarden)
Daarom vroeg ik naar het document met voorwaarden. Als je dit zwart op wit hebt is dit volgens mij een goede deal. Ik neem aan dat je eerste tekst over de korting rechtstreeks uit je contract / leveringsvoorwaarden komt?JoKo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:14:
Dat kan toch nooit dat EDje na 1 jaar 40% korting geeft op het kale leveringstarief?
Gas: nu €1,15 wordt dan €0.79 1 jaar later, nog een jaar verder €0,63.
In mijn ogen onmogelijk
Hoe reken jij met die 40% en 20% dat je op die bedragen uitkomt?
Gas kaal
1e jaar: € 1,1495
2e jaar: € 0,6897 (40% korting = 60% van 1e jr, dus bedrag 1e jaar x 0,4)
3e jaar: € 0,55176 (20% korting = 80% van 2e jr, dus bedrag 2e jaar x 0,8)
Dan nog ruim 54,41 cent er bovenop voor de belastingen.
Stroom kaal
1e jaar: € 0,2965
2e jaar: € 0,1779 (60% van 1e jr)
3e jaar: € 0,14232 (80% van 2e jr)
Dan nog 8,14 cent erbovenop voor de belastingen.
Lijkt me netjes. In deze tijden zéér netjes.
Nogmaals het is opvallend dat Gezond Verzekerd deze nog steeds aanbiedt. Alle leveranciers en wederverkopers hebben de afgelopen week dit soort aanbiedingen ingetrokken of het tarief flink verhoogd (Shell / Mega). Maar als ze nog een voorraadje hebben dan kan men er gebruik van maken...
[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 05-03-2022 11:30 ]
Is dit niet zwart op wit dan?Cap schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:24:
[...]
Daarom vroeg ik naar het document met voorwaarden. Als je dit zwart op wit hebt is dit volgens mij een goede deal. Ik neem aan dat je eerste tekst over de korting rechtstreeks uit je contract / leveringsvoorwaarden komt?
Hoe reken jij met die 40% en 20% dat je op die bedragen uitkomt?
Gas kaal
2e jaar: € 0,6897 (40% korting = 60% van 1e jr, dus bedrag 1e jaar x 0,4)
Dan nog ruim 54,41 cent er bovenop voor de belastingen.
Stroom kaal
1e jaar: € 0,2965
2e jaar: € 0,1779 (60% van 1e jr)
3e jaar: € 0,14232 (80% van 2e jr)
Dan nog 8,14 cent erbovenop voor de belastingen.
Lijkt me netjes.
:strip_exif()/f/image/sG2pB5loVZORaQZjjp221Nan.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar kun je dat vinden, ik krijg bij Energiedirect alleen deze tarieven te zien;JoKo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:44:
[...]
)
Groene stroom normaaltarief € 0,69853 per kWh
Groene stroom daltarief € 0,65013 per kWh
Gas € 3,07307 per m3
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dit is een speciale aanbieding via Gezond Verzekerd, Energiedirect biedt het product zelf niet (meer) aan op hun site.HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:30:
[...]
Waar kun je dat vinden, ik krijg bij Energiedirect alleen deze tarieven te zien;
Groene stroom normaaltarief € 0,69853 per kWh
Groene stroom daltarief € 0,65013 per kWh
Gas € 3,07307 per m3
Ook daar kan ik dat dus niet vinden, dus is niet voor iedereen!Cap schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:32:
[...]
Dit is een speciale aanbieding via Gezond Verzekerd, Energiedirect biedt het product zelf niet meer aan op hun site.
Jawel, zie het product wat je afsluit in screenshot. Alleen de actie/productvoorwaarden zelf ontbreken op de site, vandaar dat ik er naar vroeg. Die kreeg ik dus van @JoKoHereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:33:
[...]
Ook daar kan ik dat dus niet vinden, dus is niet voor iedereen!
https://energie.gezondver...=2B&toon_tarief_per=maand
/f/image/ikdO00qzT1uxW42AAAcMS52u.png?f=fotoalbum_large)
Ik lees daar dat je korting krijgt ten opzichte van het dan geldende kale leveringstarief. Dat zou voor mij een toezegging zijn die waardeloos is. Een meerjarig contract moet voor mij kale prijzen hebben die ik nu kan bepalen, en geen korting op een prijs die ze later zelf bepalen.
Sorry, maar ik krijg dat niet te zien!Cap schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:37:
[...]
Jawel, zie het product wat je afsluit in screenshot. Alleen de actie/productvoorwaarden zelf ontbreken op de site, vandaar dat ik er naar vroeg. Die kreeg ik dus van @JoKoUiteraard zelf altijd weer even controleren welke voorwaarden je in de mail krijgt bij afsluiten.
![]()
https://energie.gezondver...=2B&toon_tarief_per=maand
[Afbeelding]
Klopt. Gaat om het woordje DAN. Staat alleen bij de 2de korting van 20 %wjvh schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:40:
[...]
Ik lees daar dat je korting krijgt ten opzichte van het dan geldende kale leveringstarief. Dat zou voor mij een toezegging zijn die waardeloos is. Een meerjarig contract moet voor mij kale prijzen hebben die ik nu kan bepalen, en geen korting op een prijs die ze later zelf bepalen.
En al zou de prijs veranderen in je nadeel na 2 jaar. Boete van 100 euro en wegwezen.
Wellicht heb je al heel veel voordeel behaald t.o.v. wat je nu bij een modelcontract betaald.
[ Voor 16% gewijzigd door JoKo op 05-03-2022 11:56 ]
Je kan het inderdaad op meerdere manieren uitleggen.wjvh schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:40:
[...]
De klant hoopt:
Jaar 1 betaal je x
Jaar 2 krijg je 40% korting op de x van jaar 1 = het dan geldende kale tarief
Jaar 3 krijg je 20% korting op het dan geldende tarief van jaar 2
De realiteit wordt?:
Jaar 1 betaal je x
Jaar 2 krijg je 40% korting op de x van jaar 1
Jaar 3 krijg je 20% korting op een bedrag wat dan door leverancier bepaald wordt.
Ik weet het niet.
Ik zou het wel weten, namelijk deze aanbieding negeren. Ik had inderdaad de tweede uitleg genomen, maar ik kan me voorstellen dat iemand die eerste uitleg kiest.Chris.nl schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:50:
[...]
Je kan het inderdaad op meerdere manieren uitleggen.
De klant hoopt:
Jaar 1 betaal je x
Jaar 2 krijg je 40% korting op de x van jaar 1 = het dan geldende kale tarief
Jaar 3 krijg je 20% korting op het dan geldende tarief van jaar 2
De realiteit wordt?:
Jaar 1 betaal je x
Jaar 2 krijg je 40% korting op de x van jaar 1
Jaar 3 krijg je 20% korting op het bedrag wat dan door leverancier bepaald wordt.
Ik weet het niet.
Onduidelijk, en dus niet doen. Maar in deze tijd met het schrale aanbod en zeer hoge prijzen heb ik gemakkelijk praten met mijn 3 jaars contract uit oktober 2021.
Nou, dat wil ik wel nuanceren. Het ligt er helemaal aan hoe je situatie nu is. Als je je nu blauw betaalt is dit gewoon een laag tarief. Het tweede jaar krijg je nog eens 40% korting. Het derde jaar zeer waarschijnlijk nog eens 20% korting of eventueel - maar m.i. onwaarschijnlijk - korting op een "dan geldend (variabel) tarief". Zoals Chris.nl uitlegt. Die discussie is hier al eerder gevoerd obv Essent SuperDalen, zie ongeveer vanaf hier:
Cap in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Al met al lijkt het me onwaarschijnlijk dat er in het 2e jaar een verhoging plaatsvindt naar het dan geldende VARIABELE tarief (en daar dan weer 20% korting op gegeven wordt
) omdat er overal van een vast tarief gesproken wordt en nergens van variabele tarieven. Zoals ik in mijn reactie op Essent SuperDalen hierboven al zeg, het kán, maar is onwaarschijnlijk.
Als je een flink verbruik hebt en en je zit nu tegen ultiem hoge variabele tarieven dan zou ik het wel weten, dan neem ik wel 2 jaar sowieso lagere tarieven met een kleine kans op het 3e jaar eventueel hogere tarieven, incl de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen tegen een beperkte opzegboete.
Als er andere aanbiedingen waren die duidelijk onder dit tarief doken dan was het een andere kwestie, maar dat is nu eenmaal niet zo in de huidige markt.
Edit: je kan nu wel zeggen dat het sprookje waar ik het op 22 feb over had werkelijkheid is geworden. Tenzij iemand duidelijk betere starttarieven weet voor een ander vast contract.
Cap in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Al met al lijkt het me onwaarschijnlijk dat er in het 2e jaar een verhoging plaatsvindt naar het dan geldende VARIABELE tarief (en daar dan weer 20% korting op gegeven wordt

Als je een flink verbruik hebt en en je zit nu tegen ultiem hoge variabele tarieven dan zou ik het wel weten, dan neem ik wel 2 jaar sowieso lagere tarieven met een kleine kans op het 3e jaar eventueel hogere tarieven, incl de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen tegen een beperkte opzegboete.
Als er andere aanbiedingen waren die duidelijk onder dit tarief doken dan was het een andere kwestie, maar dat is nu eenmaal niet zo in de huidige markt.
Edit: je kan nu wel zeggen dat het sprookje waar ik het op 22 feb over had werkelijkheid is geworden. Tenzij iemand duidelijk betere starttarieven weet voor een ander vast contract.
Cap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:23:
Ik zie de toegevoegde waarde van dit product dus niet, behalve voor de portemonnee van de leverancier (eerder meer geld ontvangen en maximale lock-in van de klant). Tenzij de tarieven in het eerste jaar natuurlijk net zo laag zijn als die van de normale vaste prijs contracten, maar dat is een sprookje.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 05-03-2022 12:58 ]
Was het seizoen hier wel qua energie
Oma in oktober een 3jr contract “aangesmeerd” bij GC via CB. Kwam van Eneco.
Dochter 1 na faillissement Welkom, 3 jaar gestald bij VF.
Dochter 2 voorlopig contract EDje 3 jaar, komt van 1 jaar Oxxio.
Bonusdochter nieuw stroomcontract Innova 1 jaar.
Ikzelf gisteren contract afgesloten vanaf 1 mei bij Eneco ivm exorbitante tlv. Dus weg bij UC
Dank aan het forum
Oma in oktober een 3jr contract “aangesmeerd” bij GC via CB. Kwam van Eneco.
Dochter 1 na faillissement Welkom, 3 jaar gestald bij VF.
Dochter 2 voorlopig contract EDje 3 jaar, komt van 1 jaar Oxxio.
Bonusdochter nieuw stroomcontract Innova 1 jaar.
Ikzelf gisteren contract afgesloten vanaf 1 mei bij Eneco ivm exorbitante tlv. Dus weg bij UC
Dank aan het forum
Als jij dan met die link even de vragen doorloopt met verbruik 2500 kWh enkeltarief stroom en 1100 m³ gas (standaard vd sheet), en even een screenshot deelt wat jij dan te zien krijgt?
Ja heb het nu gezien, maar de voorwaarden van die korting zijn tricky dus daar trappen we maar niet in!Cap schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Als jij dan met die link even de vragen doorloopt met verbruik 2500 kWh enkeltarief stroom en 1100 m³ gas (standaard vd sheet), en even een screenshot deelt wat jij dan te zien krijgt?
Jij en ik hebben al een veel gunstiger contract afgesloten in veel gunstiger tijden, maar als ik nu variabel boven de € 2 per m³ gas zat met een behoorlijk verbruik dan zou ik het zelf direct doen. Immers, zelfs in de slechtste uitleg van de voorwaarden zijn de starttarieven nog stukken beter.
Verbruik je vanaf nu geen gas meer tot de volgende winter dan is Shell misschien de betere optie.
[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 05-03-2022 14:56 ]
Eens, maar als je de kortingen negeert zijn het nog steeds hele nette tarieven voor dit moment:HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:50:
[...]
Ja heb het nu gezien, maar de voorwaarden van die korting zijn tricky dus daar trappen we maar niet in!
/f/image/JVkMutr85AGANeUiGmBG2mPp.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Tja een maand geleden was je voor gek verklaard met deze hoge prijzen, maar niemand weet wat de toekomst brengt, maar als je contract nu afloopt en je tarieven zijn al hoger dan deze dan is het misschien wel een goede deal.RichieB schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:41:
[...]
Eens, maar als je de kortingen negeert zijn het nog steeds hele nette tarieven voor dit moment:
[Afbeelding]
Ga jij dan maar terug naar september 2021 en sluit een energiecontract af voor 5 jaar vast. Dit draadje gaat over mensen die nu willen overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Wat de prijzen een maand gelden waren maakt voor hen niet uit.HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:48:
[...]
Tja een maand geleden was je voor gek verklaard met deze hoge prijzen, maar niemand weet wat de toekomst brengt, maar als je contract nu afloopt en je tarieven zijn al hoger dan deze dan is het misschien wel een goede deal.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het lijkt me minder onwaarschijnlijk. Je sluit géén contract af waarin de bedragen voorgerekend zijn als in:Cap schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:13:
Al met al lijkt het me onwaarschijnlijk dat er in het 2e jaar een verhoging plaatsvindt naar het dan geldende VARIABELE tarief (en daar dan weer 20% korting op gegeven wordt) omdat er overal van een vast tarief gesproken wordt en nergens van variabele tarieven. Zoals ik in mijn reactie op Essent SuperDalen hierboven al zeg, het kán, maar is onwaarschijnlijk.
Gas kaal
2e jaar: € 0,6897 (40% korting = 60% van 1e jr, dus bedrag 1e jaar x 0,6)
Waarom doen ze dat niet? Het ligt toch vast, zou je denken?
Wanneer de prijzen voor de komende 3 jaar niet zwart op wit gegeven worden, maar je het mag doen met een synoniem en berekeningen. Heb je imo flinke kans dat het uitgekiende verkoop praat is.
Alleen de kale prijs van het eerste jaar wordt gegeven met daarnaast een berekening die ruimte geeft voor interpretatie jezelf rijk te rekenen. En leveranciers een slag om de arm geeft om het 3e jaar dan te berekenen. Is de marktprijs dan lager dan € 0,55176m³ betaal je 'zoals afgesproken' € 0,55176m³ is de marktprijs dan hoger dan € 0,55176m³, staat het de leverancier vrij 'zoals afgesproken' een dan geldend kaal tarief in de mix te gooien.
Als het voor nu een goede deal is én in de toekomst eventueel voordeliger afgekocht kan worden, dan is dat zo. Normaliter zou ik met een boog om soortgelijke berekeningen van synoniemen heen lopen.
[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 05-03-2022 15:04 ]
Zondergas vandaag probleemloos ingegaan! Nu maar hopen dat het overeind blijft.
Ik ben heel benieuwd of GV die ‘lage’ tarieven van ED ook echt kan leveren. Zou me niks verbazen als het al van de website had moeten zijn.
Of heeft iemand heel recent (lees gister of vandaag) deze tarieven nog kunnen afsluiten met bevestiging van ED?
Overigens zit ik nu ook bij ED dus kan ik dit niet afsluiten dus dit is pure jaloezie 😁🤣
Of heeft iemand heel recent (lees gister of vandaag) deze tarieven nog kunnen afsluiten met bevestiging van ED?
Overigens zit ik nu ook bij ED dus kan ik dit niet afsluiten dus dit is pure jaloezie 😁🤣
[ Voor 16% gewijzigd door BeeJee78 op 05-03-2022 15:12 ]
@Chris.nl Nogmaals principieel vind ik het ook, dat heb ik in mijn eerste post over Essent SuperDalen waar ik naar link al uitgebreid vermeld, ik was daar niet voor niets al kritisch over de voorwaarden die ik samen met @Señor Sjon nageplozen heb.
Maar ik zou het in de huidige situatie, m.a.w. stel dat ik nu voor 2 euro per m³ in een variabel contract ben beland, dus vooral praktisch insteken en me niet al te druk maken om eventueel minder voordelige tarieven dan gedacht in het het 3e jaar.
Het 1e jaar zijn de tarieven al goed t.ov. de andere vaste en vrijwel alle modelcontract tarieven, het 2e jaar krijg je nog eens 40% korting op het kale tarief en in het ergste geval krijg je in het derde jaar de dan actuele variabele tarieven + 20% korting. Dus wat is je risico dan ten opzichte van je huidige situatie? Een eventuele afkoopboete op het moment dat alles heel dik daalt. Maar dan valt de financiële schade sowieso mee dus dan is dat het beperkte verlies wat je moet nemen voor het indekken op slechtere verwachtingen. Te overzien.
Ik zou zelf voor afsluiten de kwestie 3e jaar gewoon navragen bij Energiedirect en vragen of ze het antwoord op mail zetten. Denken aan misleiding is wel meteen van het slechtste uitgaan, wat mij betreft goede kans dat het toch om een vaststaand aflopend tarief gaat als je leest in de geest van de aanbieding en de begeleidende tekst incl vermelding van vaste prijs ipv variabel. En áls ze al bewust proberen de waarheid te verbloemen, het meermaals vermelden van een vaste prijs zal het voor de rechter / ACM niet gemakkelijker maken, dat weten zij vast ook wel. Een wantrouwiger ingesteld iemand zou ik toch ook zeggen: vraag het na, laat het zwart op wit zetten, oordeel dan. Kansberekening doen over hoe het derde jaar geïnterpreteerd moet worden blijft anders vooral een exercitie luchtfietsen.
We zitten nu met het probleem dat er vrijwel geen vaste contracten aangeboden worden, veel keus is er niet. En juist in deze roerige tijden kan ik me voorstellen dat een aantal mensen liever voor een vaste prijs kiest dan variabel blijven zitten. Je weet tenminste waar je de komende 2 jaar aan toe bent. Er zijn mensen voor wie dat gezonder is dan de knagende onzekerheid wat er volgende maand met de prijs gebeurt. Mensen met een echt variabel contract leunen nu meestal niet lekker achterover, alleen de stijging van de kale tarieven de laatste paar dagen al:
/f/image/3I8vw9kt2jzqI6ZMiasKlzVS.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan me ook voorstellen dat je nog steeds kiest voor de verwachting "dit waait binnen afzienbare tijd wel over en dan heb ik betere prijzen". Maar die groep is sinds het uitbreken van de oorlog wel aanzienlijk geslonken.
@BeeJee78 het contract van de dochter van @JoKo is al binnen dus ja, ze gaan leveren over 2 weken. Contract is contract. De leverancier kan daar itt de consument niet onderuit.
Maar ik zou het in de huidige situatie, m.a.w. stel dat ik nu voor 2 euro per m³ in een variabel contract ben beland, dus vooral praktisch insteken en me niet al te druk maken om eventueel minder voordelige tarieven dan gedacht in het het 3e jaar.
Het 1e jaar zijn de tarieven al goed t.ov. de andere vaste en vrijwel alle modelcontract tarieven, het 2e jaar krijg je nog eens 40% korting op het kale tarief en in het ergste geval krijg je in het derde jaar de dan actuele variabele tarieven + 20% korting. Dus wat is je risico dan ten opzichte van je huidige situatie? Een eventuele afkoopboete op het moment dat alles heel dik daalt. Maar dan valt de financiële schade sowieso mee dus dan is dat het beperkte verlies wat je moet nemen voor het indekken op slechtere verwachtingen. Te overzien.
Ik zou zelf voor afsluiten de kwestie 3e jaar gewoon navragen bij Energiedirect en vragen of ze het antwoord op mail zetten. Denken aan misleiding is wel meteen van het slechtste uitgaan, wat mij betreft goede kans dat het toch om een vaststaand aflopend tarief gaat als je leest in de geest van de aanbieding en de begeleidende tekst incl vermelding van vaste prijs ipv variabel. En áls ze al bewust proberen de waarheid te verbloemen, het meermaals vermelden van een vaste prijs zal het voor de rechter / ACM niet gemakkelijker maken, dat weten zij vast ook wel. Een wantrouwiger ingesteld iemand zou ik toch ook zeggen: vraag het na, laat het zwart op wit zetten, oordeel dan. Kansberekening doen over hoe het derde jaar geïnterpreteerd moet worden blijft anders vooral een exercitie luchtfietsen.
We zitten nu met het probleem dat er vrijwel geen vaste contracten aangeboden worden, veel keus is er niet. En juist in deze roerige tijden kan ik me voorstellen dat een aantal mensen liever voor een vaste prijs kiest dan variabel blijven zitten. Je weet tenminste waar je de komende 2 jaar aan toe bent. Er zijn mensen voor wie dat gezonder is dan de knagende onzekerheid wat er volgende maand met de prijs gebeurt. Mensen met een echt variabel contract leunen nu meestal niet lekker achterover, alleen de stijging van de kale tarieven de laatste paar dagen al:

/f/image/3I8vw9kt2jzqI6ZMiasKlzVS.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan me ook voorstellen dat je nog steeds kiest voor de verwachting "dit waait binnen afzienbare tijd wel over en dan heb ik betere prijzen". Maar die groep is sinds het uitbreken van de oorlog wel aanzienlijk geslonken.
@BeeJee78 het contract van de dochter van @JoKo is al binnen dus ja, ze gaan leveren over 2 weken. Contract is contract. De leverancier kan daar itt de consument niet onderuit.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 05-03-2022 20:58 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4