Het zal niet voor iedereen zijn, maar ik ben erg blij met een petroleumkachel. Vergeleken met gas kost petroleum nog steeds erg weinig.
Vorig jaar zat ik bij Oxxio met een 1-jaars contract dat in december 2021 afliep. Toen in oktober 2021 de gasprijzen plotseling enorm begonnen te stijgen, heb ik enigszins in paniek een 3-jarig contract afgesloten bij Engie. In NL misschien wat minder bekend (ik had er nog nooit van gehoord), maar in het buitenland is Engie echt een grote speler, die vallen niet zomaar om. Het voorschotbedrag per maand was destijds 135 euro. Een behoorlijke verhoging vond ik, maar met de huidige prijzen is het weinig. Het verbruik is geschat op ongeveer 2100 kWh en 1000 m3 gas.
Ik heb toen een Qlima laserkachel gekocht. Daar verwarm ik de huiskamer annex open keuken mee, de rest van het huis wordt niet verwarmd. De hal hoeft niet, de badkamer ook niet want daar kom ik alleen om te douchen en te scheren. Slaapkamer hoeft ook niet, ik blijf warm onder de elektrische deken. Er wordt niet op gas gekookt, gas wordt alleen nog gebruikt om te douchen en voor warm water om af te wassen met de hand.
De petroleumkachel levert zeer aangename warmte. Laserkachels hebben een ventilator die de warmte de kamer in blaast, anders dan een passief element als een radiator. Binnen 30 minuten stijgt de temperatuur van 18 naar 21 graden, na nog een uurtje is het 23 graden. Dan zet ik hem uit en koelt het langzaam af naar 20 graden, daarna weer aanzetten tot 23 graden bereikt is. Er zit wel een thermostaat in maar met marges van 3 graden, dan doe ik het liever zelf.
Officiele brandstof van Qlima (of Zibro) kost overal 58 euro voor 20 liter, 2,90 euro per liter. Per week gebruikt de kachel gemiddeld 12 liter petroleum, dus 12x2,90=34,80 euro. Het kan echter (veel) goedkoper. Karwei bouwmarkt geeft deze week 20% korting op een artikel naar keuze, waaronder deze petroleum Qlima Kristal, dan kost het per liter nog maar 2,30 euro. Bij sommige oliehandelaren kun je petroleum van vergelijkbare kwaliteit uit de pomp tanken voor 1,80 euro per liter. In Belgie kost dezelfde petroleum vandaag de dag 1,20 euro per liter, dat was een paar weken geleden nog 99 cent. In een personenauto mag iedereen, behalve de brandstof in de ingebouwde tank, maximaal 240 liter brandstof meenemen in jerrycans. Voor mij kan het makkelijk uit om voor het volgende winterseizoen naar Belgie te rijden vanuit Groningen (275 km enkele reis) om daar 200 liter op te halen. In alle gevallen gaat het om geurloze petroleum van C kwaliteit. Je ruikt alleen iets bij het aan- en uitzetten van de kachel, verder niet.
Zoals ik al zei, dit zal niet voor iedereen zijn. Een petroleumkachel heeft geen schoorsteen of afvoer. Je moet ventileren anders stijgt de CO2 waarde behoorlijk. Maar het is ook niet zo dat je de ramen of deuren wagenwijd open hoeft te zetten want dan stook je voor de vogeltjes. Mijn huis heeft ventilatieroosters boven de ramen, dat is voldoende. Daarnaast heb ik een losse CO2 meter en het huis heeft zelf een CO2 sensor die de afzuiging regelt. De kachel zelf slaat af bij een te hoge waarde.
Ik heb nu vanaf december, toen het Engie contract inging, 4x135 euro betaald en toen kreeg ik al >1100 euro terug op jaarbasis. Nu heb ik het voorschotbedrag verlaagd naar 75 euro per maand en dan krijg ik straks in december nog steeds >700 euro terug.