Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.623 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:24
skozaa schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:48:
[...]

5 jaar is lang. Wat betaal je dan? All in voor gas en elektra?
De bekende HVE deal uit dit topic, eind januari afgesloten:

Elektra normaal: 0,2471 per KwH
Elektra dal: 0,2087 per KwH
Gas: 1,0687 per m3.

All-in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:52:
[...]

in het geval van een volledige WP wel ja. Kost meer dus lening wordt meer, maar als zaken als vastrecht en volledig gasvrij daarin meegenomen worden, kan het al snel -ondanks een lening- voordeliger zijn denk ik.

Met hybride behoud je wel nog vastrechtkosten en 385 m3 gas (40% van totaal verbruik) per jaar...
Hybride warmtepomp verdien je met de huidige tarieven, subsidie en extra zonnepanelen waarschijnlijk al in 4-5 jaar terug. Zelfs al bespaar je maar de helft op je gasverbruik. Veel betere investeringen kun je niet doen met "gratis geld" (renteloze lening).

Ik zie nu dat je CV ketel ook vervangen moet worden, dan zou ik inderdaad direct helemaal van het gas afgaan.

En dan zie ik ze de salderingsregeling ook nog wel verlengen door de hoge tarieven. Dan gaat het terug verdienen nog sneller.

[ Voor 14% gewijzigd door henkebek op 01-03-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

skozaa schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:48:
[...]

5 jaar is lang. Wat betaal je dan? All in voor gas en elektra?
Je weet dat je tussentijds kunt opzeggen en dan enkel een vooraf vastgestelde boete betaald? Boete is wettelijk vastgesteld en afhankelijk van de resterende looptijd van je energiecontract :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:52:
[...]

in het geval van een volledige WP wel ja. Kost meer dus lening wordt meer, maar als zaken als vastrecht en volledig gasvrij daarin meegenomen worden, kan het al snel -ondanks een lening- voordeliger zijn denk ik.

Met hybride behoud je wel nog vastrechtkosten en 385 m3 gas (40% van totaal verbruik) per jaar...
Inderdaad de investering in een volledige WP is veel hoger, maar de uiteindelijke kosten van gasvrij is veel lager, de terugverdientijd is dan wel langer, maar op de lange termijn ben je met gasvrij veel goedkoper uit.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-07 22:41
HereIsTom schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Inderdaad de investering in een volledige WP is veel hoger, maar de uiteindelijke kosten van gasvrij is veel lager, de terugverdientijd is dan wel langer, maar op de lange termijn ben je met gasvrij veel goedkoper uit.
henkebek schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Hybride warmtepomp verdien je met de huidige tarieven, subsidie en extra zonnepanelen waarschijnlijk al in 4-5 jaar terug. Zelfs al bespaar je maar de helft op je gasverbruik. Veel betere investeringen kun je niet doen met "gratis geld" (renteloze lening).

Ik zie nu dat je CV ketel ook vervangen moet worden, dan zou ik inderdaad direct helemaal van het gas afgaan.

En dan zie ik ze de salderingsregeling ook nog wel verlengen door de hoge tarieven. Dan gaat het terug verdienen nog sneller.
Ok, heb nog eens de cijfers naast elkaar gezet. Hieronder even mijn autistische bierviltje berekening:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 20:41
discussies over WP hebben toch eigen topics?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honda-noob
henkebek schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:00:
[...]

De lening is niet renteloos; is 1,8% JKP.
rick-1975 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:40:
discussies over WP hebben toch eigen topics?
Klopt, alleen het kwam voort uit mijn initiele vraag over wat nu wijsheid is mbt overstappen/nieuw contract afsluiten. En wellicht kan het andere helpen of in ieder geval doen nadenken over dat zo een optie (met lening een WP regelen) er ook is. Dus ik laat het verder hier bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max-H
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-04-2024
Cap schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Pas vandaag te zien hier, mijn ingangsdatum was 25e. 23e en 24e staan ook in de grafiek, nog wel even opletten bij de eindafrekening vorige leverancier want we gaan natuurlijk niet dubbel betalen voor die 2 dagen. ;)
Heb je die 2 dagen ook vergeleken met SlimmemeterPortal? Bij mij is HVE de 26e gestart. Op de site staan nu ook 24 en 25 in de grafiek. Deze komen niet overeen(hoger) met SlimmemeterPortal. Vanaf de 26e klopt het wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 16:11
Cap schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Pas vandaag te zien hier, mijn ingangsdatum was 25e. 23e en 24e staan ook in de grafiek, nog wel even opletten bij de eindafrekening vorige leverancier want we gaan natuurlijk niet dubbel betalen voor die 2 dagen. ;)
Hier exact hetzelfde verhaal. Vrijdag leken de 23 en 24e nog niet berekend te zijn bij het totaal, maar nu lijken ze wel meegeteld te worden. Dus idd even goed opletten met de eindafrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 15:42

Acradavos

Poetsfanaat

Cumulus-1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:27:
Daarnet gebeld met Vattenfall.

Als ik mijn huidige jaarcontract bij VF met vaste prijs (eindigt 31 mrt) laat overgaan in een variabel contract (hun advies), dan bieden ze vanaf 1 apr het volgende:

0,262 / kWh hoog
0,243 / kWh laag

Nu heb ik: 0,163 enkeltarief

1,25 / m3

Nu heb ik: 0,874 / m3

Tarieven excl. vaste leveringskosten. Deze tarieven blijven geldig tot 1 juli, behalve bij extreme omstandigheden.
Is dit inclusief blijven loont?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Update van het prijzenoverzicht, en geen gunstig beeld.

- Vaste contracten Mega zijn verhoogd, waarbij de 3-jaars aanbieding sky-high gegaan is.
- Energiebesteding.nl 1 jaar vast is er niet meer, er is nu een flexibel aanbod.
- van de Bron modelcontract is sky-high gegaan.
- Coolblue modelcontract prijs verhoogd, met name gas.
- Energiedirect altijd dalen 3 jaar vast via Gezond Verzekerd beweegt contrair: gas is zowaar gedaald, stroom een wisselend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:14
Acradavos schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Is dit inclusief blijven loont?
Dit is het tarief van het variabele contract dat je automatisch krijgt als je niets doet na afloop van je vaste contract. Hiermee maak je geen gebruik van Blijven Loont (als ik het verhaal goed begrepen heb).

Die tarieven vind ik gunstig, maar wat gaat er 1 juli gebeuren? Een enorme stijging?

Edit: je kunt 1 juli uit dat variabele contract stappen, indien nodig. Ik denk dat ik voor dit variabele contract ga kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cumulus-1 op 01-03-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 15:42

Acradavos

Poetsfanaat

Cumulus-1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:30:
[...]
Dit is het tarief van het variabele contract dat je automatisch krijgt als je niets doet na afloop van je vaste contract. Hiermee maak je geen gebruik van Blijven Loont (als ik het verhaal goed begrepen heb).

Die tarieven vind ik gunstig, maar wat gaat er 1 juli gebeuren? Een enorme stijging?

Edit: uit dat variabele contract kun je op 1 juli stappen, indien nodig. Ik denk dat ik voor dit variabele contract ga kiezen.
Blijven Loont was volgens mij wel een voorwaarde. Als ik nu een Modelcontract van Vattenfall bekijk, zie ik een gasprijs van € 3,151106 per m³

Dat is immers ook een variabel contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Cumulus-1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Denk dat het bij de grote 3 voor bestaande klanten waarschijnlijk nog wel wat mee gaat vallen. Die bedrijven wekken deels zelf hun energie op, kopen grootschalig voor klanten in meerdere landen in en doen dit waarschijnlijk ook al ver vooruit.
Acradavos schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Blijven Loont was volgens mij wel een voorwaarde. Als ik nu een Modelcontract van Vattenfall bekijk, zie ik een gasprijs van € 3,151106 per m³

Dat is immers ook een variabel contract.
Verschil is bestaande klant of nieuwe klant. Als nieuwe klant ben je de sjaak, en als bestaande klant van een kleiner bedrijf ook vaak overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:14
@Acradavos Bij twijfel zou ik even bellen met VF. Ze waren vanochtend vlot te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Max-H schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Heb je die 2 dagen ook vergeleken met SlimmemeterPortal? Bij mij is HVE de 26e gestart. Op de site staan nu ook 24 en 25 in de grafiek. Deze komen niet overeen(hoger) met SlimmemeterPortal. Vanaf de 26e klopt het wel.
Inderdaad kloppen stroomverbruik normaal en dal niet maar bij mij een iets ander beeld: de ene is te hoog, de andere te laag, zaterdag de 26e ontbreekt bij stroom in zijn geheel. Vanaf zondag klopt het. Gas klopt vanaf de 25e, daarvoor niet.
Phoolie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Hier exact hetzelfde verhaal. Vrijdag leken de 23 en 24e nog niet berekend te zijn bij het totaal, maar nu lijken ze wel meegeteld te worden. Dus idd even goed opletten met de eindafrekening
Inderdaad. Standaard handeling op het moment van ingaan contract: de meterstanden van dat moment noteren. Dat is het enige dat later je hoeft te weten. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
FaceDown schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:18:
[...]

Hulde voor het mooie overzicht. Maar damn, die modelcontractprijzen zijn niet grappig meer. Laat staan wat er gebeurt als Rusland echt de gaskraan dicht draait. Mensen die nu een vast contract hebben bij een maatschappij die omvalt hebben dan per direct mogelijk een megaprobleem.

Overigens voorspelde ik een week geleden al gasprijzen van 3 eur / m3, en sommigen zitten er nu al aan. Als een Vattenfall dit moet vragen (en geen vaste contracten aanbiedt), dan maak je me niet wijs dat al die prijsvechters zonder problemen rond de euro kunnen blijven leveren.
Er wordt nu paniekvoetbal gespeeld. Volgens mij zijn vooral de verkoopprijzen gestegen, niet inkoop. Dus een prijsvechter kan gewoon blijven leveren, met ongeveer dezelfde winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Martin7182 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Er wordt nu paniekvoetbal gespeeld. Volgens mij zijn vooral de verkoopprijzen gestegen, niet inkoop. Dus een prijsvechter kan gewoon blijven leveren, met ongeveer dezelfde winst.
Die moet je even uitleggen.. volgens mij is de spotprijs op de energiemarkt enorm gestegen. Dit is de inkoopsprijs voor bedrijven die NU moeten kopen. Hebben ze een leveringscontract dan genieten ze van lagere prijzen, maar ook daaraan hangt een einddatum aan (zelfde als nu bij consumenten in principe).
Een relevante vraag is dus in hoeverre de energiebedrijven zich hebben ingedekt richting de toekomst (en voor hoe lang). Echter is deze informatie niet inzichtelijk.

Ik heb in elk geval besloten om voor het Shell 3jr contract te gaan en niet te wachten tot mijn Vattenfall modelcontract nieuwe prijzen krijgt in juli. Ik laat het Shell contract pas eind mei ingaan (90 dagen) zodat ik nog zolang mogelijk van de lage Vattenfall prijzen kan genieten. Mocht er binnen 2 weken een verstandige Rus opstaan die Poetin omlegt en alles is weer pais en vree dan kan ik overwegen om gebruik te maken van de bedenktijd. Anders zit ik in elk geval tijdens de zomer bij Shell. Na een half jaar is de boete nog maar 200,- totaal dus dan kan ik ook makkelijk weer overstappen als de prijzen voor de winter fors lager zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14
Martin7182 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Dat is niet waar. De inkoopprijzen zijn enorm gestegen, dáárom stijgen de verkoopprijzen. Dat gebeurt niet omdat leveranciers ineens hun kans schoon zien om hun marge te kunnen verviervoudigen ofzo.

Edit:
Leveranciers zijn verplicht om elke wijziging in tarieven van elk van hun producten bij de ACM in te dienen. Daar wordt toegezien op de marges die gemaakt worden. Deze mogen niet te hoog zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Melkunie op 01-03-2022 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
FaceDown schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Die moet je even uitleggen.. volgens mij is de spotprijs op de energiemarkt enorm gestegen. Dit is de inkoopsprijs voor bedrijven die NU moeten kopen. Hebben ze een leveringscontract dan genieten ze van lagere prijzen, maar ook daaraan hangt een einddatum aan (zelfde als nu bij consumenten in principe).
Een relevante vraag is dus in hoeverre de energiebedrijven zich hebben ingedekt richting de toekomst (en voor hoe lang). Echter is deze informatie niet inzichtelijk.
Doel je op de afgelopen paar dagen waarin de prijs per MWh gestegen is van €80 naar €124? Dat is inderdaad een enorme stijging, maar voor een m3 gas betekent dit (even snel gerekend met 10 kWh/m3) een stijging van 44 cent. Dan hoef je nog steeds geen €3 te vragen. Sommige energieleveranciers slaan gewoon een slaatje uit de huidige 'crisis'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:07:
[...]

Doel je op de afgelopen paar dagen waarin de prijs per MWh gestegen is van €80 naar €124? Dat is inderdaad een enorme stijging, maar voor een m3 gas betekent dit (even snel gerekend met 10 kWh/m3) een stijging van 44 cent. Dan hoef je nog steeds geen €3 te vragen. Sommige energieleveranciers slaan gewoon een slaatje uit de huidige 'crisis'.
Je punt is m.i. alleen valide als je energie afneemt op basis van dagprijzen.

Voor standaard variable contracten met onbepaalde looptijd kan of wil een energieleverancier niet grote prijsschommelingen voortdurend doorberekenen aan de afnemer. Het is dan logisch dat de energieleverancier een risicoopslag boven op de normale marge zet. In deze extreme tijden en enorme risico's (zal de leverancing vanuit Rusland stoppen?) zal die opslag heel hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

[...]

Dat heeft niks te maken met "een slaatje slaan uit.." maar met risico-berekeningen. Ze kunnen moeilijk een aanbieding doen op basis van de huidige prijzen daarbij aannemend dat de prijs alleen maar omlaag kan en niet omhoog. Op die manier zou elke energiemaatschappij omvallen bij een forse prijsstijging. Dus aan de hand van in hoeverre ze zichzelf in gedekt hebben, en hoeveel risico ze kunnen EN willen lopen, zullen ze een verkoopprijs bepalen.
Het is een feit dat alle bedrijven die tot voor kort lange contracten tegen relatief lage prijzen aanboden, zich daar behoorlijk in verslikt hebben, anders zouden ze namelijk hun aanbiedingen niet ingetrokken hebben. Welk bedrijf wil er namelijk nou niet graag meer klanten? Vast staat dus in feite dat ze verlies gaan lijden op de reeds afgesloten contracten. De vraag is hoeveel, en wanneer, en of ze dit kunnen dragen. Hier kunnen we lang over speculeren maar het enige wat we kunnen doen is afwachten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

pdukers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Je punt is m.i. alleen valide als je energie afneemt op basis van dagprijzen.

Voor standaard variable contracten met onbepaalde looptijd kan of wil een energieleverancier niet grote prijsschommelingen voortdurend doorberekenen aan de afnemer. Het is dan logisch dat de energieleverancier een risicoopslag boven op de normale marge zet. In deze extreme tijden en enorme risico's (zal de leverancing vanuit Rusland stoppen?) zal die opslag heel hoog zijn.
Precies. En "heel hoog" is ook maar relatief. Want had je een maand geleden gezegd dat gasprijzen naar 3 euro zouden gaan, had iedereen je hier voor gek verklaard. Zodra Poetin de kraan dicht draait, is 4, 5, 6 euro niet uitgesloten. Zal het meteen zo'n vaart lopen? Persoonlijk verwacht ik van niet. Maar ik zie wel in dat deze hele oorlogssituatie wel eens langer aan zou kunnen houden, waardoor de prijzen hoog blijven (in plaats van dat ze door de lage vraag in de zomer dalen), de energiemaatschappijen vast houden aan 'we bieden nu geen nieuwe contracten aan' en we vervolgens begin winter 2022 een megaprobleem hebben met z'n allen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:53
In dubio hier.

Vastelastenbond heeft me vorige week automatisch aangemeld voor een Coolblue Energie 1jr vast contract met volgende tarieven.

- 1.83 euro / m3
- 39/41 cent / kwh
- 13.7 cent teruglevering
- 210 euro welkomskorting na 1 jaar

Nu maakt met de Kwh prijs niet veel uit, omdat ik toch alles saldeer met mijn zonnepanelen, ik wek denk ik zelfs 2000kwh meer op dan dat ik gebruik.

Ik zie nu mensen hier over Shell Energy praten, daarbij kan ik het voor 3 jaar vast zetten voor:

- 1.65 euro / m3
- 31/35 cent / kwh
- 10 cent teruglevertarief
- 240 euro welkomstkorting (80 euro na elk jaar)

Uiteindelijk onderaan de streep lijkt dit allemaal een beetje op hetzelfde neer te komen. De ene een beetje hogere tarieven met hogere korting, de andere een lager tarief met minder korting...

Enige voordeel is 3 jaar vast, maar wil je het 3 jaar vast tegen dit soort tarieven... Maargoed, misschien vinden we 1.65 over een paar maanden wel erg goedkoop ;)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
dicksterk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:21:
[...]

hve bellen heeft niet veel zin, het enige wat die voor je kunnen doen is een terugbel verozek versturen. bel het nummer op energyzero.nl die kunnen je gelijk helpen. weet je zeker dat nergnes in je spmbox zo`n ideal lijk staat? anders morgen zeker even bellen, ze zeggen nameljik overal: zonder die betaling kan het contract niet ingaan op de ingangsdatum.
Ik heb gebeld en ze hebben een nieuw betaalverzoek gestuurd. Vreemd dat ik die nog niet had ontvangen. Morgen gaat het contract in. Hopelijk gaan ze niet failliet en kan ik er lang van genieten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

FaceDown schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Mocht er binnen 2 weken een verstandige Rus opstaan die Poetin omlegt en alles is weer pais en vree dan kan ik overwegen om gebruik te maken van de bedenktijd. Anders zit ik in elk geval tijdens de zomer bij Shell.
Je kan over 2 weken als het Shell aanbod nog beschikbaar is en de situatie nog steeds stabiel & slecht is ook herroepen en vervolgens opnieuw aanvragen? O-) Dan heb je weer 14 dagen bedenktermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Martijn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:25:
In dubio hier.

Vastelastenbond heeft me vorige week automatisch aangemeld voor een Coolblue Energie 1jr vast contract met volgende tarieven.

- 1.83 euro / m3
- 39/41 cent / kwh

Nu maakt met de Kwh prijs niet veel uit, omdat ik toch alles saldeer met mijn zonnepanelen, ik wek denk ik zelfs 2000kwh meer op dan dat ik gebruik.

Ik zie nu mensen hier over Shell Energy praten, daarbij kan ik het voor 3 jaar vast zetten voor:

- 1.65 euro / m3
- 31/35 cent / kwh

Uiteindelijk onderaan de streep lijkt dit allemaal een beetje op hetzelfde neer te komen. De ene een beetje hogere tarieven met hogere korting, de andere een lager tarief met minder korting...

Enige voordeel is 3 jaar vast, maar wil je het 3 jaar vast tegen dit soort tarieven... Maargoed, misschien vinden we 1.65 over een paar maanden wel erg goedkoop ;)...
Check even de voorwaarden bij Shell. Na een jaar is de boete bij tussentijds opzeggen nog maar 150 euro (stroom en gas samen). Dus gaat de prijs terug naar 0.80 dan lap je 150 euro en je bent klaar. Na 1,5 jaar is deze nog maar 100 euro. En inderdaad, wie weet is het spotgoedkoop tegen die tijd.
Ik heb bovendien meer vertrouwen in een Shell dan in een net beginnende Coolblue, maar die afweging moet iedereen voor zich maken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Martijn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:25:
In dubio hier.

- 1.83 euro / m3
- 39/41 cent / kwh

- 1.65 euro / m3
- 31/35 cent / kwh

Vuistregel: bij bijna gelijke uitkomsten altijd kiezen voor de lagere tarieven en niet voor de hogere korting. De korting krijg je namelijk achteraf en op voorwaarde dat je het contract uitdient, én bij onverhoopt meer verbruiken dan ingeschat (koude winter, veranderende persoonlijke omstandigheden) profiteer je extra van een lager tarief. Uiteraard is het lastiger kiezen bij zowel kleine verschillen in tarief als welkomstbonus...

Of 1 of 3 jaar verstandiger is dat is nu echt koffiedik kijken, als jij er van overtuigd bent dat de prijzen na een jaar wel weer normaliseren weet je wat je moet doen. Als je het tegenovergestelde denkt weet je dat ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 01-03-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cap schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:29:
[...]

Je kan over 2 weken als het Shell aanbod nog beschikbaar is en de situatie nog steeds stabiel & slecht is ook herroepen en vervolgens opnieuw aanvragen? O-) Dan heb je weer 14 dagen bedenktermijn.
Mja, maar eind mei zit ik inmiddels zo dichtbij de nieuwe tarieven van Vattenfall (1 juli - en weinig verbruik in de zomer) dat dat niet zoveel gaat uitmaken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Cap schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Vuistregel: bij bijna gelijke uitkomsten altijd kiezen voor de lagere tarieven en niet voor de hogere korting. De korting krijg je namelijk achteraf, én bij onverhoopt meer verbruiken dan ingeschat (koude winter, veranderende persoonlijke omstandigheden) profiteer je extra van een lager tarief. Uiteraard is het lastiger kiezen bij zowel kleine verschillen in tarief als welkomstbonus...

Of 1 of 3 jaar verstandiger is dat is nu echt koffiedik kijken, als jij er van overtuigd bent dat de prijzen na een jaar wel weer normaliseren weet je wat je moet doen. Als je het tegenovergestelde denkt weet je dat ook.
En vaak krijg je die bonus pas aan het eind (bestaan ze dan nog...?) en als je eerder overstapt krijg je dus niks, terwijl dat mogelijk wel een factor gaat worden bij deze tarieven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cap schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Bij bijna gelijke uitkomsten altijd kiezen voor de lagere tarieven en niet voor de hogere korting. De korting krijg je namelijk achteraf, én bij onverhoopt meer verbruiken dan ingeschat (koude winter, veranderende persoonlijke omstandigheden) profiteer je extra van een lager tarief. Of 1 of 3 jaar verstandiger is dat is nu echt koffiedik kijken, als jij er van overtuigd bent dat de prijzen na een jaar wel weer normaliseren weet je wat je moet doen. Als je het tegenovergestelde denkt weet je dat ook.
De bonus bij Shell is uitgesmeerd over 3 jaar. De boete wordt ook lager per half jaar dus is na een jaar nog 'maar' 150 euro.
Persoonlijk verwacht ik niet dat alles weer terug naar normaal is binnen een jaar. Dan zou men in de lente / zomer alle buffers weer moeten gaan vullen, terwijl de prijzen dan waarschijnlijk nog erg hoog zijn. Maar dat is inderdaad wel koffiedik kijken vooralsnog.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
FaceDown schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Precies. En "heel hoog" is ook maar relatief. Want had je een maand geleden gezegd dat gasprijzen naar 3 euro zouden gaan, had iedereen je hier voor gek verklaard. Zodra Poetin de kraan dicht draait, is 4, 5, 6 euro niet uitgesloten.
In NL zijn we maar voor 15% afhankelijk van russisch gas. 4, 5, 6 euro is dus paniekvoetbal. Maar ik snap dat wel hoor, alleen ga ik dat er niet voor betalen. Overigens draaien wij de kraan dicht, niet Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
FaceDown schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Check even de voorwaarden bij Shell. Na een jaar is de boete bij tussentijds opzeggen nog maar 150 euro (stroom en gas samen). Dus gaat de prijs terug naar 0.80 dan lap je 150 euro en je bent klaar. Na 1,5 jaar is deze nog maar 100 euro. En inderdaad, wie weet is het spotgoedkoop tegen die tijd.
Ik heb bovendien meer vertrouwen in een Shell dan in een net beginnende Coolblue, maar die afweging moet iedereen voor zich maken.
Dat is wel een valide punt ja.

Wat ik wel zie bij Shell in hun berekeningen is dat ze salderen per meter (normaal/dal). Kan niet goed vinden wat Coolblue daar doet, maar dat kan op zich ook nog een factor zijn of niet? Alles wat ik dus 's avonds gebruik moet ik gewoon aftikken tegen 31 cent, en krijg ik overdag maar 10 cent voor terug...

Of begrijp ik dat verkeerd. Ik, naief als ik kennelijk ben, ging er gewoon van uit dat alles opgeteld werd en gesaldeerd, en daarna de afrekening...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Martin7182 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:40:
[...]

In NL zijn we maar voor 15% afhankelijk van russisch gas. 4, 5, 6 euro is dus paniekvoetbal. Maar ik snap dat wel hoor, alleen ga ik dat er niet voor betalen. Overigens draaien wij de kraan dicht, niet Poetin.
Laten we wel wezen, 3 euro had je een jaar geleden ook 'paniekvoetbal' gevonden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Martijn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Dat is wel een valide punt ja.

Wat ik wel zie bij Shell in hun berekeningen is dat ze salderen per meter (normaal/dal). Kan niet goed vinden wat Coolblue daar doet, maar dat kan op zich ook nog een factor zijn of niet? Alles wat ik dus 's avonds gebruik moet ik gewoon aftikken tegen 31 cent, en krijg ik overdag maar 10 cent voor terug...

Of begrijp ik dat verkeerd. Ik, naief als ik kennelijk ben, ging er gewoon van uit dat alles opgeteld werd en gesaldeerd, en daarna de afrekening...
Goede vraag. Moet ik het antwoord even op schuldig blijven. Ik ben in de veronderstelling dat de netbeheerder bepaalt of je gebruik maakt van dal/piek of alleen normaal. Althans hier hebben ze ons afgelopen jaar (of 2020?) van dal/piek naar normaal gezet. Maar er loopt hier vast iemand rond die daar meer over weet.

Edit: Sorry, gevalletje klok-klepel. Bij mij was het omgezet omdat ik nog een oude meter had. Inmiddels heb ik een slimme meter en zal dus waarschijnlijk gewoon gebruik maken van piek/dal.

[ Voor 9% gewijzigd door FaceDown op 01-03-2022 16:12 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Kom er nu bij Shell Energy niet meer doorheen, 'gaat was mis' zegt ie... Vrees dat zij er ook mee gestopt zijn, maar eens proberen te bellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:30
Dan hoef je nog steeds geen €3 te vragen. Sommige energieleveranciers slaan gewoon een slaatje uit de huidige 'crisis'.
Dat betwijfel ik. De energieleveranciers opereren in een verzadigde markt, iedereen heeft het product al. En, anders dan bij de telecomproviders, is het product en de infrastructuur exact hetzelfde. Mijn lampen gaan niet opeens feller of zwakker branden als ik van leverancier verander.
De leveranciers kunnen dus niet meer groeien, alleen nog klanten van elkaar af proberen te snoepen (vandaar de welkomstbonussen, nieuwe klanten zijn simpelweg meer waard dan zittenblijvers omdat nieuwe klanten hun huidige leverancier opzeggen). Marktaandeel is king. Niemand gaat de tarieven verhogen als het niet noodzakelijk is en de concurrent het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

FaceDown schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:37:
[...]

De bonus bij Shell is uitgesmeerd over 3 jaar.
Oh, is dat zo, uitgesmeerd in de zin van na 1 jaar 1/3e uitgekeerd dus? Waar staat dat vermeld, er wordt verwezen naar de "actievoorwaarden" maar op die pagina staan geen actievoorwaarden voor het stroomproduct. Wel de algemene / contractvoorwaarden maar daarin kwam ik het niet tegen. Zou kunnen dat ik eroverheen gelezen heb. :)

Hoe dan ook, het blijft zo dat bij gelijk totaalbedrag over de periode lage tarieven het aantrekkelijkste zijn ivm het feit dat deze tarieven onvoorwaardelijk zijn en de welkomstbonus niet, bovendien heb je je meteen een lager maandbedrag, hoewel je dat natuurlijk zelf naar achteren kan schuiven op de jaarrekening door te kiezen voor een (te) laag maandbedrag. Maar als er sprake is van een welkomstbonus, hoe eerder deze uitgekeerd wordt hoe beter natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 01-03-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]

Nederland inderdaad 15%, maar de EU als geheel 40%. Aangezien het een met elkaar verbonden gasmarkt is, betekent dat ook voor ons de prijs op de EU gasmarkt bepaald wordt en iedereen dezelfde pijn gaat lijden.

En niemand draait momenteel de kraan dicht. Gasimport uit Rusland via Oekraine gaat nog met hetzelfde volume als voor de inval. Dat lef heeft men nog niet omdat de consequenties voor de EU extreem zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Martijn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:53:
Kom er nu bij Shell Energy niet meer doorheen, 'gaat was mis' zegt ie... Vrees dat zij er ook mee gestopt zijn, maar eens proberen te bellen...
Via de telefoon is het gelukt. Kan ik nu in 'alle rust' Coolblue en Shell even naast elkaar leggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
[...]
In NL zijn we maar voor 15% afhankelijk van russisch gas. 4, 5, 6 euro is dus paniekvoetbal. [...]
Waarom zou 6 euro dan niet kunnen? Als 15% van onze (benodigde) import wegvalt wil dat niet zeggen dat de prijs 'maar' 15% stijgt. Dat wordt dan echt een veelvoud.
Nog los van het feit dat we eerder naar de 40% van de EU moeten kijken die @pdukers al aanhaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

pdukers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Nederland inderdaad 15%, maar de EU als geheel 40%. Aangezien het een met elkaar verbonden gasmarkt is, betekent dat ook voor ons de prijs op de EU gasmarkt bepaald wordt en iedereen dezelfde pijn gaat lijden.

En niemand draait momenteel de kraan dicht. Gasimport uit Rusland via Oekraine gaat nog met hetzelfde volume als voor de inval. Dat lef heeft men nog niet omdat de consequenties voor de EU extreem zullen zijn.
De reden voor Putin is waarschijnlijk dat het hem geld gaat kosten. De temperatuur in de gemiddelde Europese woonkamer kan hem vermoedelijk minder schelen.
De vraag is, moeten we iemand die dreigt met kernwapens op zijn blauwe ogen geloven?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Melkunie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:05:
[...]

Waarom zou 6 euro dan niet kunnen? Als 15% van onze (benodigde) import wegvalt wil dat niet zeggen dat de prijs 'maar' 15% stijgt. Dat wordt dan echt een veelvoud.
Nog los van het feit dat we eerder naar de 40% van de EU moeten kijken die @pdukers al aanhaalde.
Ik zeg ook niet dat het niet kan. Je kunt beter overstappen naar een dikke trui en je huis beter isoleren :) Ze stikken maar lekker zelf in hun gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Martijn Salderen kan inderdaad apart voor normaal/daltarieven, maar het is wel per jaar (of per einde contract). Tekort in daltarief kun je dan niet compenseren met overschot in piek. Maar over een heel jaar kun je vaak zelf compenseren door grote verbruikers als wasmachine e.d. wat vaker in piektijden aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Shell is ook alweer fors duurder dan gisteren. En de inkoopprijzen van gas blijven maar stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:55
henkebek schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:56:
Shell is ook alweer fors duurder dan gisteren. En de inkoopprijzen van gas blijven maar stijgen.
Poh de stijgingen van vandaag zijn niet mild. 50% al op de inkoop.

Edit: 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:21
Gas is nu rond de alltime high. Hoelang gaan consumenten en (energie-)bedrijven dit nog volhouden. En dan vooral de kleintjes die vorige week nog af te sluiten waren voor 1.06 een kuub meen ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Niet mild is een understatement, dit is echt extreem. Dutch TTF april 194 as we speak, dat is € 1,90 inkoopprijs gas per m³.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Cap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:09:
Niet mild is een understatement, dit is echt extreem. Dutch TTF april 194 as we speak, dat is € 1,90 inkoopprijs gas per m³.
Dat wordt dan zo'n €2,50/m3 verkoop. Wie biedt? Eenmaal andermaal...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Het gaat er nogal wild aan toe, van 194 naar 156 en weer omhoog naar 174... en dat in een paar minuten. Even wachten tot het stof optrekt maar dat het erg onrustig is op de markt mag duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Cap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:19:
Het gaat er nogal wild aan toe, van 194 naar 156 en weer omhoog naar 174... en dat in een paar minuten. Even wachten tot het stof optrekt maar dat het erg onrustig is op de markt mag duidelijk zijn.
Dat is dan alsnog +40% in een dag :+

Hopelijk hebben de maatschappijen geleerd van afgelopen herfst, en hebben ze de zaakjes nu goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Vandaag lijkt het oprukken van de russen de belangrijkste veroorzaker. Het lijkt me ook dat evt terugtrekkende oekrainers gasleidingen onklaar maken. Ja geef ze eens ongelijk, vanuit hun optiek.
Wat natuurlijk nu ook meer gaat meespelen bij oprukkende russen is dat europa nog een stap verder moet gaan qua sancties, door bijv. helemaal geen gas meer af te nemen van ze.
Ook dat doet ons enorm pijn in europa, maar uiteraard moeten we deze stap wel maken. Dan maar koud douchen etc. En in slechtste scenario groningen, voor NL iets opschalen..Liefst voor de groningers niet natuurlijk.

Maar goed de markt is volop in beweging, misschien valt het aan het einde van de dag weer mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Hendriks1 op 02-03-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Die prijzen zeg.. De tandjes. Nog steeds erg dankbaar voor de Greenchoice deal van de CB. Sinds kort ook over op een EV, dus ook geen brandstof meer nodig. Dus voor de komende 3 jaar zitten wij goed. Succes allen die zich niet in deze situatie bevinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:32
aschja schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:37:
Die prijzen zeg.. De tandjes. Nog steeds erg dankbaar voor de Greenchoice deal van de CB. Sinds kort ook over op een EV, dus ook geen brandstof meer nodig. Dus voor de komende 3 jaar zitten wij goed. Succes allen die zich niet in deze situatie bevinden.
Zelf ook nog de MM goedkoop voor 3 jaar kunnen afsluiten, maar om te zeggen dat we gegarandeerd de komende 3 jaar goed zitten is alleen maar te hopen. Als de leverancier omvalt, ben je gelijk klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
aschja schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:37:
Dat is misschien nog het enige voordeel van de hele situatie; dat het heel snel interessanter wordt om te verduurzamen/elektrificeren. De complotdenkers zullen daar ook wel weer de nodige verbanden inzien ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hendriks1
henkebek schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Dat is misschien nog het enige voordeel van de hele situatie; dat het heel snel interessanter wordt om te verduurzamen/elektrificeren. De complotdenkers zullen daar ook wel weer de nodige verbanden inzien ;)
Inderdaad. :) Wel wordt de koopkracht van de Nederlanders inmiddels totaal uitgehold met deze energieprijzen. We zaten al op een procentje of 7 inflatie tot vorige week. Dit zal er zeker niet beter op worden. Kortom om niet half Nederland in nóg véél grotere problemen te brengen verwacht ik snel aanvullende koopkracht reparaties. (Btw verlagingen, energie belastingen verlaging etc). Het is natuurlijk zo langzamerhand onverkoopbaar dat half nederland straks niet meer rond kan komen, maar we hebben wel een enorm klimaat investeringsfonds, miljarden voor stikstof etc. Let wel ik vind dit óók belangrijk, maar hoeveel meer mensen moeten daarvoor in huidige en toekomstige situatie naar de voedselbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superessy
  • Laatst online: 03-11-2022
Op dit moment hebben we bij Vattenfall een variabel contract voor onbepaalde tijd en betalen we 1,25/m3 gas.

Nou hebben we een energie aanbod van Essent gehad (3 jaar Superdalen) welke wij binnen 6 maand kunnen laten ingaan
Bij Essent gaan we dan het eerste jaar 1,80/m3 betalen, het 2e jaar 1,30/m3 en het 3e jaar 1,15/m3.

Hoe reeel is het dat Vattenfall in juli (ruim) boven die 1,80 zit? Wat is nu verstandig om te doen? Hebben jullie een advies voor me?

PSN: Direstraits87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Rsport40 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Zelf ook nog de MM goedkoop voor 3 jaar kunnen afsluiten, maar om te zeggen dat we gegarandeerd de komende 3 jaar goed zitten is alleen maar te hopen. Als de leverancier omvalt, ben je gelijk klaar.
Als Greenchoice omvalt, vallen er nog veel meer om. HEEEEL veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 12:53
Goedendag,

ik had een vraag over mijn energiecontract.

mijn contract liep in december af en mij werd toen een variabel contract geadviseerd (door vattenfal) want ik kon altijd de prijs vastzetten.
Toen kwam Poetin en nu mag het ineens niet meer. Is het echt niet mogelijk? of doen ze gewoon moeilijk zodat de meesten afhaken? ik kan geen duidelijke contractgegevens vinden op hun site.

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-H
  • Laatst online: 11-04-2024
Evert134 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:27:
Goedendag,

ik had een vraag over mijn energiecontract.

mijn contract liep in december af en mij werd toen een variabel contract geadviseerd (door vattenfal) want ik kon altijd de prijs vastzetten.
Toen kwam Poetin en nu mag het ineens niet meer. Is het echt niet mogelijk? of doen ze gewoon moeilijk zodat de meesten afhaken? ik kan geen duidelijke contractgegevens vinden op hun site.
Ze doen niet moeilijk. De energiebedrijven kunnen/willen op dit moment geen vaste contracten aanbieden. De situatie is veel te onzeker om vastleggen voor een bepaalde tijd te verantwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
superessy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:15:
Op dit moment hebben we bij Vattenfall een variabel contract voor onbepaalde tijd en betalen we 1,25/m3 gas.

Nou hebben we een energie aanbod van Essent gehad (3 jaar Superdalen) welke wij binnen 6 maand kunnen laten ingaan
Bij Essent gaan we dan het eerste jaar 1,80/m3 betalen, het 2e jaar 1,30/m3 en het 3e jaar 1,15/m3.

Hoe reeel is het dat Vattenfall in juli (ruim) boven die 1,80 zit? Wat is nu verstandig om te doen? Hebben jullie een advies voor me?
Mij is altijd geleerd dat je moet stil zitten als je wordt geschoren.
Je hebt een mooie prijs bij Vattenfall die in ieder geval nog tot juli duurt.
Niemand weet wat er de komende 4 maanden gaat gebeuren, dus nu advies geven is in een glazen bol kijken.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 22:14
Max-H schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Ze doen niet moeilijk. De energiebedrijven kunnen/willen op dit moment geen vaste contracten aanbieden. De situatie is veel te onzeker om vastleggen voor een bepaalde tijd te verantwoorden.
En een boete van maximaal 50 euro per product per jaar helpt ook niet echt bij deze prijzen ;)

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Plucky en ik hebben weer een update gedaan van het prijzenoverzicht. Wijzigingen:

- Shell heeft als laatste nu toch ook zijn gastarieven verhoogd, en flink.
- Budget energie heeft de tarieven van het modelcontract flink verhoogd.

Het aanbod wordt steeds kariger. Ik verwacht dat het energiedirect 3 jaar vaste contract via Gezond Verzekerd met de huidige futures gasprijzen ook wel vlot gaat verdwijnen, maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superessy
  • Laatst online: 03-11-2022
HereIsTom schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Mij is altijd geleerd dat je moet stil zitten als je wordt geschoren.
Je hebt een mooie prijs bij Vattenfall die in ieder geval nog tot juli duurt.
Niemand weet wat er de komende 4 maanden gaat gebeuren, dus nu advies geven is in een glazen bol kijken.
Eens, maar het dilemma zit hem in dat we het niet weten inderdaad. Die Vattenfall prijs kan in juli wel eens heel erg omhoog schieten. Is het dan niet verstandig om die Essent aanbieding (1,80/m3) in juli te laten ingaan? En als de prijzen toch gedaald zijn over te stappen tegen die 250 euro boete? (mits dat uit kan)

PSN: Direstraits87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Cap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:48:
@Plucky en ik hebben weer een update gedaan van het prijzenoverzicht. Wijzigingen:

- Shell heeft als laatste nu toch ook zijn gastarieven verhoogd, en flink.

Het aanbod wordt steeds kariger. Ik verwacht dat het energiedirect 3 jaar vaste contract via Gezond Verzekerd met de huidige futures gasprijzen ook wel vlot gaat verdwijnen, maar we zullen zien.
Ik heb gisteren nog net Shell afgesproken, 3 jaar voor 1.65/m3, echter contract krijg je 24 uur later binnen is me verteld. Neem aan dat het wel tegen die tarieven is, en niet tegen de 1.95 ofzo van vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvds
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-07 11:33
Hallo ik had een vraag over de bedenktijd.

Ik heb nu nog tot 25-04 een 1 jarig contract bij Energiedirect.

Ik heb giseren ook Shell afgesloten en zal ook wel vandaag het contract binnen krijgen,
Maar hoe zit het nu precies: Stel dat ik dus binnen die 2 weken niet het contract van Shell neem dan houd ik toch gewoon mijn huidige contract bij EnergieDirect en ook gewoon dus na 25-04 ?
Shell gaat toch niet al mijn contract opzeggen bij EnergieDirect binnen die twee weken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
arjanvds schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:42:
Hallo ik had een vraag over de bedenktijd.

Ik heb nu nog tot 25-04 een 1 jarig contract bij Energiedirect.

Ik heb giseren ook Shell afgesloten en zal ook wel vandaag het contract binnen krijgen,
Maar hoe zit het nu precies: Stel dat ik dus binnen die 2 weken niet het contract van Shell neem dan houd ik toch gewoon mijn huidige contract bij EnergieDirect en ook gewoon dus na 25-04 ?
Shell gaat toch niet al mijn contract opzeggen bij EnergieDirect binnen die twee weken ?
Ligt er neem ik aan aan wat jij als start datum hebt geselecteerd. Je kunt bij Shell 3 maanden vooruit selecteren max. Als je per 1 april bijvoorbeeld selecteerd, gaat Shell daar gewoon vanuit en krijg je wellicht een boete van ED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvds
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-07 11:33
Martijn schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:45:
[...]

Ligt er neem ik aan aan wat jij als start datum hebt geselecteerd. Je kunt bij Shell 3 maanden vooruit selecteren max. Als je per 1 april bijvoorbeeld selecteerd, gaat Shell daar gewoon vanuit en krijg je wellicht een boete van ED...
Als Start datum heb ik 25-04 geselecteerd uiteraard want eerder kan nog niet.
Maar het gaat mij om feit wat houd die twee weken bedenktijd in want dit is toch een consumenten recht en kunnen ze me toch niet op vastbinden. ?

Ne gebeld met Shell en is niks aan de hand
Kan gewoon annuleren binnen die twee weken al moet dat wel telefonisch.

[ Voor 9% gewijzigd door arjanvds op 02-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
arjanvds schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Als Start datum heb ik 25-04 geselecteerd uiteraard want eerder kan nog niet.
Maar het gaat mij om feit wat houd die twee weken bedenktijd in want dit is toch een consumenten recht en kunnen ze me toch niet op vastbinden. ?

Ne gebeld met Shell en is niks aan de hand
Kan gewoon annuleren binnen die twee weken al moet dat wel telefonisch.
Binnen twee weken kun je gewoon annuleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:30
TallyO schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:27:
Poeh, 600 is behoorlijk veel geld per maand. Is een petroleum kachel geen alternatief? Cv uit, kachel aan.
Het zal niet voor iedereen zijn, maar ik ben erg blij met een petroleumkachel. Vergeleken met gas kost petroleum nog steeds erg weinig.

Vorig jaar zat ik bij Oxxio met een 1-jaars contract dat in december 2021 afliep. Toen in oktober 2021 de gasprijzen plotseling enorm begonnen te stijgen, heb ik enigszins in paniek een 3-jarig contract afgesloten bij Engie. In NL misschien wat minder bekend (ik had er nog nooit van gehoord), maar in het buitenland is Engie echt een grote speler, die vallen niet zomaar om. Het voorschotbedrag per maand was destijds 135 euro. Een behoorlijke verhoging vond ik, maar met de huidige prijzen is het weinig. Het verbruik is geschat op ongeveer 2100 kWh en 1000 m3 gas.

Ik heb toen een Qlima laserkachel gekocht. Daar verwarm ik de huiskamer annex open keuken mee, de rest van het huis wordt niet verwarmd. De hal hoeft niet, de badkamer ook niet want daar kom ik alleen om te douchen en te scheren. Slaapkamer hoeft ook niet, ik blijf warm onder de elektrische deken. Er wordt niet op gas gekookt, gas wordt alleen nog gebruikt om te douchen en voor warm water om af te wassen met de hand.

De petroleumkachel levert zeer aangename warmte. Laserkachels hebben een ventilator die de warmte de kamer in blaast, anders dan een passief element als een radiator. Binnen 30 minuten stijgt de temperatuur van 18 naar 21 graden, na nog een uurtje is het 23 graden. Dan zet ik hem uit en koelt het langzaam af naar 20 graden, daarna weer aanzetten tot 23 graden bereikt is. Er zit wel een thermostaat in maar met marges van 3 graden, dan doe ik het liever zelf.
Officiele brandstof van Qlima (of Zibro) kost overal 58 euro voor 20 liter, 2,90 euro per liter. Per week gebruikt de kachel gemiddeld 12 liter petroleum, dus 12x2,90=34,80 euro. Het kan echter (veel) goedkoper. Karwei bouwmarkt geeft deze week 20% korting op een artikel naar keuze, waaronder deze petroleum Qlima Kristal, dan kost het per liter nog maar 2,30 euro. Bij sommige oliehandelaren kun je petroleum van vergelijkbare kwaliteit uit de pomp tanken voor 1,80 euro per liter. In Belgie kost dezelfde petroleum vandaag de dag 1,20 euro per liter, dat was een paar weken geleden nog 99 cent. In een personenauto mag iedereen, behalve de brandstof in de ingebouwde tank, maximaal 240 liter brandstof meenemen in jerrycans. Voor mij kan het makkelijk uit om voor het volgende winterseizoen naar Belgie te rijden vanuit Groningen (275 km enkele reis) om daar 200 liter op te halen. In alle gevallen gaat het om geurloze petroleum van C kwaliteit. Je ruikt alleen iets bij het aan- en uitzetten van de kachel, verder niet.

Zoals ik al zei, dit zal niet voor iedereen zijn. Een petroleumkachel heeft geen schoorsteen of afvoer. Je moet ventileren anders stijgt de CO2 waarde behoorlijk. Maar het is ook niet zo dat je de ramen of deuren wagenwijd open hoeft te zetten want dan stook je voor de vogeltjes. Mijn huis heeft ventilatieroosters boven de ramen, dat is voldoende. Daarnaast heb ik een losse CO2 meter en het huis heeft zelf een CO2 sensor die de afzuiging regelt. De kachel zelf slaat af bij een te hoge waarde.
Ik heb nu vanaf december, toen het Engie contract inging, 4x135 euro betaald en toen kreeg ik al >1100 euro terug op jaarbasis. Nu heb ik het voorschotbedrag verlaagd naar 75 euro per maand en dan krijg ik straks in december nog steeds >700 euro terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PKHS
  • Laatst online: 20:58
13 februari 2022 5 jaar ZonderGas contract afgesloten, start levering 15 maart 2022.
Machtiging afgegeven en vandaag 1e factuur ontvangen, per iDeal te betalen.
So far, so good.

ZonderGas Energie Diensten
Prijsopbouw, prijzen incl. btw.

Energieverbruik en -tarieven
Stroom dal jaarverbruik 1440kWh
Stroom normaal jaarverbruik 1760kWh
Gas jaarverbruik 2500m3
Stroom daltarief per kWh €0,22465
Stroom normaaltarief per kWh €0,26481
Gastarief per m3 €1,12102

Totaal maandbedrag incl. btw € 282,95

Net de grafiek bekeken op:
https://www.zondergas.nu/slimme-energie/

Wens de heren, dames ook, van ZonderGas en onszelven alle goeds en veel wijsheid toe. _/-\o_ :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkebek
PKHS schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:30:
Wens de heren, dames ook, van ZonderGas en onszelven alle goeds en veel wijsheid toe. _/-\o_ :)
Jij ook alle goeds. Een veel beroerder moment om te beginnen bij een niet-zo-solvabele startup midden in een energiecrisis is er helaas niet. Ik zou de termijnbedragen zo laag mogelijk zetten en dan maar hopen dat ze t redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 12:19
Zijn er bij iemand die nu klant is bij Zonder Gas, in de app of op de site al verbruiksgegevens te zien? Hier blijft Zonder Gas zonder data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 20:59

mwa

R0181 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:12:
Zijn er bij iemand die nu klant is bij Zonder Gas, in de app of op de site al verbruiksgegevens te zien? Hier blijft Zonder Gas zonder data.
Jep, ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Vanaf wanneer ben jij klant en had je vanaf dag 1 al verbruiksgegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
R0181 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:12:
Hier hetzelfde, sinds de 26e klant, maar nog steeds staat er “Wij wachten op je standen”. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 20:59

mwa

R0181 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:08:
[...]

Vanaf wanneer ben jij klant en had je vanaf dag 1 al verbruiksgegevens?
Sinds de 26ste en sinds gisteren standen.

Doet je computer en lampen het nog? Zo ja, dan zou ik mij geen zorgen maken om je levering van stroom en gas en wat meer geduld hebben :P (dat ontbreekt bij meerdere in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
mwa schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:34:
[...]
Sinds de 26ste en sinds gisteren standen.

Doet je computer en lampen het nog? Zo ja, dan zou ik mij geen zorgen maken om je levering van stroom en gas en wat meer geduld hebben :P (dat ontbreekt bij meerdere in dit topic).
Gaat niet om geduld, het is hier toch een forum waar vragen kunnen worden gesteld over energieleveranciers?
Ik vroeg erom omdat al vanaf 27 januari in de app stond dat gegevens zijn opgevraagd bij de netbeheerder en als dan het contract op 26 februari ingaat, dat ik het best lang vind duren eerdat er iets zichtbaar is.
Het is geen ramp, slechts een vraag en ja, computer, licht en verwarming doen het (gelukkig) nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
R0181 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:02:
[...]

Gaat niet om geduld, het is hier toch een forum waar vragen kunnen worden gesteld over energieleveranciers?
Ik vroeg erom omdat al vanaf 27 januari in de app stond dat gegevens zijn opgevraagd bij de netbeheerder en als dan het contract op 26 februari ingaat, dat ik het best lang vind duren eerdat er iets zichtbaar is.
Het is geen ramp, slechts een vraag en ja, computer, licht en verwarming doen het (gelukkig) nog. ;)
Wat ik ook raar vind is dat als ik bij de netbeheerder (Stedin) kijk dan staat er bij Energieleverancier helemaal niks meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 15:02
bij mij is levering zondergas 25-2 gestart. Inzicht in standen sinds maandag.Kan nu verbruik t/m zondag 27-2 zien
edi: ik moet het overzicht overigens wel op 'week' zetten. Bij 'maand' of 'dag' zie ik de boodschap we wachten op standen
[...]

[ Voor 8% gewijzigd door PhrancK op 02-03-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:19
[...]

Zelfs bij GC duurde het bij mij even voordat alles goed en wel duidelijk was kwa standen.

En nu zal zonder gas wel een hele bups nieuwe klanten hebben ineens wat ze ook moeten verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Gezien de meest recente update mbt de spreadsheet/prijzen, vrees ik dat ik maar moet gaan voor Mega Variabel. Komt bij mij uit op €236 pm. Shell Energy 1 jaar vast €253. De rest is sky-high :/

EDIT: gezien de reviews bij Mega en dat de MyMega persoonlijke inlogpagina nog in ontwikkeling is (en ik dus veel gezeik verwacht als je 40 min moet bellen met de klantenservice om termijnbedrag aan te passen oid), pas ik toch. Ik kijk wel verder.

[ Voor 39% gewijzigd door honda-noob op 02-03-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Laatst online: 20:58
henkebek schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:46:
[...]
Jij ook alle goeds. Een veel beroerder moment om te beginnen bij een niet-zo-solvabele startup midden in een energiecrisis is er helaas niet. Ik zou de termijnbedragen zo laag mogelijk zetten en dan maar hopen dat ze t redden.
Dank voor je goede wensen.
EnergyZero heeft sinds januari 2018 toestemming van de ACM om energie te leveren.
Is het dan nog een startup?
Houd de termijnbedragen reëel en hoop dat de meeste klanten van ZonderGas dat ook doen.
We hebben een buffertje :) , gaan het zien en maken ons geen zorgen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Er zijn weer wijzigingen, dus nog maar een late update van het prijzenoverzicht.

- Bij Shell kun je geen aanbiedingen meer opvragen want het invullen van een correcte postcode / huisnr combo leidt tot een foutmelding "Er gaat iets mis, we kunnen je adres niet vinden. Wil je controleren of je dit goed hebt ingevuld?". Hopelijk is dit tijdelijk, wie weet is dit een quick & dirty manier van Shell om (gedurende sluitingstijden?) nieuwe aanmeldingen even te voorkomen. :|
- Essent heeft geen 1 jr vast aanbieding meer.
- Vattenfall heeft de tarieven van het modelcontract verlaagd van sky-high naar grijze middenmoot.
- Essent en Energiedirect flexcontracten zijn weer beschikbaar, tegen sterk verhoogde tarieven.
- NLE modelcontract toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 02-03-2022 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:10:
Er zijn weer wijzigingen, dus nog maar een late update van het prijzenoverzicht.

- Bij Shell kun je geen aanbiedingen meer opvragen want het invullen van een correcte postcode / huisnr combo leidt tot een foutmelding "Er gaat iets mis, we kunnen je adres niet vinden. Wil je controleren of je dit goed hebt ingevuld?". Hopelijk is dit tijdelijk, wie weet is dit een quick & dirty manier van Shell om (gedurende sluitingstijden?) nieuwe aanmeldingen even te voorkomen. :|
- Essent heeft geen 1 jr vast aanbieding meer.
- Essent en Energiedirect flexcontracten zijn weer beschikbaar, tegen sterk verhoogde tarieven.
- Vattenfall heeft het modelcontract tarief verlaagd van sky-high naar grijze middenmoot.
Namens mijn schoonvader: Bedankt! Gisterenavond nog een contract voor hem kunnen aanvragen voor "maar" 1.65/m3 dankzij jouw overzicht.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkebek
PKHS schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:37:
[...]
Dank voor je goede wensen.
EnergyZero heeft sinds januari 2018 toestemming van de ACM om energie te leveren.
Is het dan nog een startup?
Ze noemen zichzelf een startup. En verder:

- Termen als Energy-as-a-service en softwarebedrijf waar ze graag naar refereren.
- Hun kantoor is een appartement in een winkelstraat in Rotterdam.
- Aantal werknemers. Zie er een stuk of 20 op LinkedIn. Vast niet allemaal fulltime.
- Ze willen t helemaal anders doen dan de andere maatschappijen. In interviews geeft de founder af op het "contractjes verkopen" van andere bedrijven. Dynamische prijzen en slimme software zouden de toekomst moeten zijn. (En dan toch ineens vaste contracten gaan verkopen :? ).

Toen ik twijfelde of ik over moest stappen naar LeasePlan heb ik dit in een half uurtje bij elkaar geresearched. En op basis daarvan maar besloten niet over te stappen. Vooral die plotselinge switch naar het verkopen van contracten, terwijl ze daar zo tegen waren, vind ik vreemd.

Oh ja, en ze staan natuurlijk op het bekende lijstje van weinig solvabele bedrijven uit oktober.

[ Voor 4% gewijzigd door henkebek op 03-03-2022 07:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
henkebek schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:24:
[...]

Ze noemen zichzelf een startup. En verder:

- Termen als Energy-as-a-service en softwarebedrijf waar ze graag naar refereren.
- Hun kantoor is een appartement in een winkelstraat in Rotterdam.
- Aantal werknemers. Zie er een stuk of 20 op LinkedIn. Vast niet allemaal fulltime.
- Ze willen t helemaal anders doen dan de andere maatschappijen. In interviews geeft de founder af op het "contractjes verkopen" van andere bedrijven. Dynamische prijzen en slimme software zouden de toekomst moeten zijn. (En dan toch ineens vaste contracten gaan verkopen :? ).

Toen ik twijfelde of ik over moest stappen naar LeasePlan heb ik dit in een half uurtje bij elkaar geresearched. En op basis daarvan maar besloten niet over te stappen. Vooral die plotselinge switch naar het verkopen van contracten, terwijl ze daar zo tegen waren, vind ik vreemd.

Oh ja, en ze staan natuurlijk op het bekende lijstje van weinig solvabele bedrijven uit oktober.
Allemaal waar, alleen is het risico bij leveranciers met een heel groot klantenbestand ook hoog bij deze prijsexplosies. Staat nog veel te gebeuren komende maanden/jaren.
Vooralsnog ben ik bij ZonderGas for the time being goedkoper uit dan het alternatieve modelcontract en de dagkoersers die ik voor ogen (en onder contract) had tot de zomerperiode. Ik bekijk het dan ook per half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:46
Nadat m'n contract afliep bij BudgetEnergie in november even gewacht met een nieuw contract vanwege de hoge prijzen. Nu deze uitblijven eieren voor m'n geld gekozen en dinsdag bij Shell Energy 3 jaar vast gezet.

Ik was het gewoon zat om elke maand verrast te worden met de tarieven, vorige maand betaalde ik 60 ct (!) per KW/h.

Gezien de inflatie die op dit moment gaande is volgens mij helemaal geen slechte deal geweest om het bij Shell af te sluiten. Ik was even bang dat ik de boot gemist had, maar gelukkig kreeg ik m'n contract gisteravond binnen.

Het is alleen jammer dat ik niks aan die 30% korting heb van die Shell snellader laadpas.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Heel veel posts verschoven naar de verbrandingsoven voor uw aller gasrekening. Dit is zoals meermaals gezegd en aangegeven een topic voor het switchen van energieleverancier. Geen verhandelingen over hoe en wat je aan de duurzaamheid van je woning kan verbeteren. Daar hebben we een prachtig subforum voor ingericht, niet zijnde dit topic.

Graag on-topic blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
Vandaag over van GreenChoice 1 jr vast naar GC variabel. Mijn nieuwe tarief voor gas valt niet mee, van €0,82 /m3 naar €2,05 / m3.

Wat me bij Greenchoice opvalt is dat ze voor stroom nog steeds slechts 8 ct / kWh als teruglevertarief hanteren voor mij. Dat is wel erg karig gezien de leverprijs van 51 ct / kWh.
M.b.t. GC is wel lief dat je mijn maandbedrag naar €10 hebben gezet. Ik ben echter bang dat ik de komende weken iets meer kwijt zal zijn bij deze prijzen.

Over 3 weken ga ik over naar Zondergas op een 5 j vast contract (afgesloten in de laatste week dat het nog kon).
Als Zondergas failliet zou gaan. dan is er voorlopig geen probleem voor mij. Van mei-okt gebruik ik alleen gas om te douchen (ca 0,15 m3 / dag) en zorgen de zonnepanelen voor een overschot.

Als ik in mijn glazenbol kijk zie ik dat op dit moment bijna alles mogelijk is, ik voorzie een gasprijs van ca 1 - 10 euro :o
Als de gasprijs erg hoog zal oplopen zal de overheid verwacht ik ingrijpen omdat het dan ook hier 'crisis' wordt. Fabrieken die erg veel energie gebruiken zullen sluiten en huishoudens zullen ondersteund worden. Dit topic gaat bij uitstek over marktwerking. Ik zou het geen slechte zaak vinden als energie weer een nuts voorziening wordt. Zoals zo vaak bij marktwerking zijn er enkele winnaars en veel verliezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:56
Nomind schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:05:

Als Zondergas failliet zou gaan. dan is er voorlopig geen probleem voor mij. Van mei-okt gebruik ik alleen gas om te douchen (ca 0,15 m3 / dag) en zorgen de zonnepanelen voor een overschot.
Dat is juist vervelend, want je te hoge voorschot voor deze maanden ben je dan kwijt (!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
Noshi schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Dat is juist vervelend, want je te hoge voorschot voor deze maanden ben je dan kwijt (!)
Je aanname is dat dat ik een hoog voorschot moet betalen. Mijn voorschot wordt ca € 30 / mnd. Dat 'risico' kan ik dragen.
Ik 'vrees' meer een koude winter met een gedwongen overstap naar een partij die de boedel overneemt. Bij Radar was laatst te zien dat het klantenbestand naar de hoogst bieder gaat en die kan vervolgens vragen wat hij/zij wil aan de afnemers. Er waren mensen die voor de eerste maand van een paar honderd naar over de duizend euro per maand gingen. Triest!

[ Voor 34% gewijzigd door Nomind op 03-03-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Dit topic gaat bij uitstek over marktwerking. Ik zou het geen slechte zaak vinden als energie weer een nuts voorziening wordt. Zoals zo vaak bij marktwerking zijn er enkele winnaars en veel verliezers.
Marktwerking is denk ik best goed en mogelijk, maar het moet veel moeilijker worden om een vergunning te krijgen. Het slaat natuurlijk helemaal nergens op dat er 50+ bedrijven met een vergunning zijn. Grotendeels zijn dit resellers met flinterdunne marges die ze om klanten binnen te halen ook nog eens uitgeven aan marketing. En het risico wordt afgewikkeld op klanten die vrijwel geen (financiële) informatie hebben om hun keuze op te baseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vandaag over van GreenChoice 1 jr vast naar GC variabel. Mijn nieuwe tarief voor gas valt niet mee, van €0,82 /m3 naar €2,05 / m3.

Wat me bij Greenchoice opvalt is dat ze voor stroom nog steeds slechts 8 ct / kWh als teruglevertarief hanteren voor mij. Dat is wel erg karig gezien de leverprijs van 51 ct / kWh.
M.b.t. GC is wel lief dat je mijn maandbedrag naar €10 hebben gezet. Ik ben echter bang dat ik de komende weken iets meer kwijt zal zijn bij deze prijzen.

Over 3 weken ga ik over naar Zondergas op een 5 j vast contract (afgesloten in de laatste week dat het nog kon).

Als ik in mijn glazenbol kijk zie ik dat op dit moment bijna alles mogelijk is, ik voorzie een gasprijs van ca 1 - 10 euro :o
Als de gasprijs erg hoog zal oplopen zal de overheid verwacht ik ingrijpen omdat het dan ook hier 'crisis' wordt. Fabrieken die erg veel energie gebruiken zullen sluiten en huishoudens zullen ondersteund worden. Dit topic gaat bij uitstek over marktwerking. Ik zou het geen slechte zaak vinden als energie weer een nuts voorziening wordt. Zoals zo vaak bij marktwerking zijn er enkele winnaars en veel verliezers.
Zelfde situatie. Pas op 11 april heeft Innova tijd, dus zit bijna 4 weken aan de uitzuigtarieven van GC. Nu zijn het al geen vriendelijke verlengers qua kosten, maar dit is nog een tandje erger. Mijn verlengpagina was ook stuk trouwens, bieden ze niet meer aan. :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Update van het prijzenoverzicht, verdere verschraling van het aanbod.

- Shell Energy site werkt weer, aanbiedingen ongewijzigd.
- Mega 3-jaars vast aanbod is verwijderd.
- Energiedirect flexibel aanbod is verwijderd.
- Vattenfall heeft de tarieven voor het modelcontract weer terug naar sky-high gewijzigd.
- Engie heeft de tarieven voor het modelcontract en flexcontract ook naar sky-high gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
Weet iemand hoe het zit met de eindafrekening als je bij leverancier A voor zowel stroom als gas zit en vervolgens voor stroom overstapt naar leverancier B, maar gas nog bij leverancier A blijft afnemen?

- Krijg je dan van leverancier A een eindafrekening voor stroom voor de periode ingangsdatum t/m opzegdatum (en dus niet voor gas)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thobe
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 18:11
Gewoon even een vraag. Vattenfall geeft op de site aan dat ze geen vaste contracten aanbieden omdat de vaste tarieven hoger zijn dan de variabele tarieven.

Shell Energy biedt wel vaste contracten aan waarbij de tarieven bij 1 en 3 jaar lager zijn dan hun variabele tarief. Hoe is dit te verklaren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
HereIsTom schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Bij mij staat er al 2 dagen Wij wachten op je standen, bij Stedin staat nog steeds mijn oude leverancier.
Bericht gehad van Zondergas over dat er nog geen inzicht is op de site en app;

“Goedendag Tom,

Bedankt voor jouw e-mail.

Online inzichten bij nieuw contract
Goed dat je contact opneemt! Jouw levering is recent gestart. Vanaf die datum zijn wij gemachtigd om jouw slimme meter uit te lezen en data op te halen. Het is heel gebruikelijk dat het 2 tot 3 weken kan duren voor alle gegevens goed in de online omgeving zijn ingeladen en zichtbaar zijn. Dit betekend uiteraard niet dat je de tussenliggende periode aan verbruik kwijt zal zijn, ook deze dagen worden met terugwerkende kracht in de online omgeving zichtbaar. Mocht het tegen die tijd nog steeds niet inzichtelijk zijn hoor ik het heel graag van je, dan kan ik het doorzetten naar IT. Bedankt voor jouw geduld!

Heb jij nog een vraag? Vind het antwoord direct in de online support.

Met vriendelijke groet,
Claire
Support”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Laatst online: 20:47

MevrouwDeKat

Miauw

MevrouwDeKat schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:05:
Deze ochtend nog geprobeerd om het 3 jarig contract van Budget Energie + MM te regelen. Ik kreeg ook geen tarieven te zien, maar wel een bevestiging dat ik het contract snel zou ontvangen. Vanwege de 14dagen na denk tijd wilde ik het wel gokken. Niks ontvangen vandaag, en de dame aan de lijn van de klantenservice kon mijn hele contractaanvraag ook niet vinden.
Terugkomend hierop, een week later nog geen ontvangstbevestiging gehad van het contract. Klantenservice kon opnieuw niks terugvinden. Ze blijken alles *uit* gezet te hebben toen de prijzen de 24ste stegen, daarmee was ik dus net te laat met mijn aanmelding. Ik kon er vanuit gaan dat er inderdaad geen contract is afgesloten en dat ik dus niet over een week overgezet wordt.

Tot 1 juni hoop ik veilig te zitten bij PowerPeers op het modelcontract dat ik in januari afsloot (gas 1,58 m3). Budget energie bood me wel 1 jaar vast aan voor 3,20 per M3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:03
HereIsTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Bericht gehad van Zondergas over dat er nog geen inzicht is op de site en app;

“Goedendag Tom,

Bedankt voor jouw e-mail.

Online inzichten bij nieuw contract
Goed dat je contact opneemt! Jouw levering is recent gestart. Vanaf die datum zijn wij gemachtigd om jouw slimme meter uit te lezen en data op te halen. Het is heel gebruikelijk dat het 2 tot 3 weken kan duren voor alle gegevens goed in de online omgeving zijn ingeladen en zichtbaar zijn. Dit betekend uiteraard niet dat je de tussenliggende periode aan verbruik kwijt zal zijn, ook deze dagen worden met terugwerkende kracht in de online omgeving zichtbaar. Mocht het tegen die tijd nog steeds niet inzichtelijk zijn hoor ik het heel graag van je, dan kan ik het doorzetten naar IT. Bedankt voor jouw geduld!

Heb jij nog een vraag? Vind het antwoord direct in de online support.

Met vriendelijke groet,
Claire
Support”
Een verwachte reactie van een klantenservice. Ze houden je gewoon 2 à 3 weken aan het lijntje. Mijn contract bij HVE(is eigenlijk hetzelfde als Zondergas, precies dezelfde website look) is 26 februari j.l. ingegaan en ik kan gewoon mijn dagelijks verbruik van februari per 1 maart keurig in een grafiek terugzien.

Tevens heb ik contact met Stedin gehad, aangezien er geen leverancier meer stond onder 'mijn stedin'. Dat heeft met Stedin zelf te maken, ze lopen achter met hun administratie. HVE had me per 20 februari keurig netjes bij hun aangemeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Pierre_nr1 op 03-03-2022 13:12 ]

Pagina: 1 ... 173 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4