Ik doe geen aannames, ik bekijk bepaalde risico's.
Hoe groot schat jij de kans in dat het conflict echt uit de hand loopt? En waar baseer je dat op? En dan is er geen gas meer uit Rusland. Komen we dan direct te kort? Waar baseer je dit op? De winter was een stuk milder dan verwacht. Zouden de meeste leveranciers dus niet een gezonde buffer aan gas kunnen hebben? Waarom zouden die leveranciers het niet minimaal redden tot de zomer?
Aangezien Putin bezig is met een invasie en reeds heeft aangegeven in duidelijke bewoordingen dat hij Oekraine als staat niet erkent, is de kans dat Oekraine binnenkort een Russische provincie is zeer groot.
Energieleveranciers hebben geen gasvoorraden. Ze hebben contracten waarmee ze deels toekomstige afnames afdekken. Bij een verdere escalatie van het conflict gaan de spotprijzen op de markt direct omhoog en alle energieleveranciers voelen dit. Zij het omdat ze nu energie moeten inkopen, danwel omdat ze op de prijsverhoging moeten anticiperen.
Daarnaast kom je ook weer met je teruglever verhaal, dat je dat dan kwijt bent. Iets wat je al een paar keer uitgelegd is, dat dit zo zwart wit is als jij zegt. Hoogstens voor het bedrag dat je teveel opwekt. Maar dat is dan weer een stukje risico wat je zelf neemt.
"Hoogstens voor het bedrag dat je teveel opwekt". Klopt dus niet. Jij gaat uit van saldering. Die vindt echter niet plaats tot de eindafrekening. Als ik vandaag op een zonnige dag 20kWh opwek (waarvan ik 5kWh direct verbruik en dus 15 teruglever), maar om 18u is het donker en ik ga 10kWh verbruiken, dan loopt mijn meter met 10kWh op en die moet ik betalen. De 15kWh overdag wordt teruggeleverd, maar die zie ik bij een faillissement niet meer terug, omdat dit een vordering wordt op de eindafrekening. Zie ook de afhandeling bij Welkom Energie waarbij precies dit gebeurde bij mensen met zonnepanelen.
En als laatste. Je geeft een situatie aan, dat als leveranciers over 2 weken failliet gaan. Hoe groot schat jij de kans in dat een bedrijf dat over 2 weken failliet gaat, dat daar nu nog helemaal niks over bekend is?
Het kan ook 3 of 4 weken zijn. Het feit dat we nu niets daarover horen zegt helemaal niets. Zodra het in het nieuws komt is het doorgaans al te laat. Iedereen moet het verder zelf weten, ik geef alleen maar mijn visie op het geheel, en volgens mij is het juist goed om mensen ook op de risico's te wijzen, naast alle halleluja-verhalen over de "lage" prijzen. En zo te zien is het nodig ook, aangezien de meeste mensen het risico op het verliezen van opgewekte stroom nog steeds niet begrijpen.
Groetjes, FaceDown.