Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.541 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb even zitten kijken naar meerjarige contracten. Ook daar komt Inova naar voren met een mooi aanbod.
Eur 1600 per/jaar (133 p/mnd) voor 4 jaar. (0.29 p/kWh en 1.30 p/m3), met max 250,- boetevergoeding.
Waar zien jullie die? De Excel linkt me door naar gezondverzekerd maar daar kan ik niets?

Ik heb ergens zoiets van sluit maar af. Kan nooit beter worden met die gekke Poetin. BTW verhaal staat er los van dus dat maakt uiteindelijk geen verschil.

De site van Inova zelf geeft me gewoon de standaard bagger;

All-in tarief gas incl. btw (€) 1,77025 per m3

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 23-02-2022 10:03 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:43
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Waar zien jullie die? De Excel linkt me door naar gezondverzekerd maar daar kan ik niets?

Ik heb ergens zoiets van sluit maar af. Kan nooit beter worden met die gekke Poetin. BTW verhaal staat er los van dus dat maakt uiteindelijk geen verschil.

De site van Inova zelf geeft me gewoon de standaard bagger;

All-in tarief gas incl. btw (€) 1,77025 per m3
Ja bij gezondverzekerd inderdaad.... je kan daar je gegevens invullen (de stap na vast/variabel contract) en dan op de handmatige tour verder gaan ("Bedankt, maar ik wil toch zelf vergelijken ") , en daarna direct afsluiten.

PS. zojuist dit 4 jarig contract afgesloten wat ingaat per 1/4/2022.... zie wel wat de toekomst brengt!

[ Voor 6% gewijzigd door Chris12 op 23-02-2022 10:06 ]

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Ja bij gezondverzekerd inderdaad.... je kan daar je gegevens invullen (de stap na vast/variabel contract) en dan op de handmatige tour verder gaan ("Bedankt, maar ik wil toch zelf vergelijken ") , en daarna direct afsluiten.
Zie het nu ja. Lijkt me een no-brainer als je nu iets moet? Ken Inova verder niet, maar omvallen etc, geloof ik wel, niets is zeker nu...

edit:
Ik zie 123 niets terug over terugleveren?

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 23-02-2022 10:11 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb even zitten kijken naar meerjarige contracten. Ook daar komt Inova naar voren met een mooi aanbod.
Eur 1600 per/jaar (133 p/mnd) voor 4 jaar. (0.29 p/kWh en 1.30 p/m3), met max 250,- boetevergoeding.
Volgens de sheet niet de goedkoopste, maar kan mij voorstellen dat je Innova kiest boven ZonderGas. Wel opletten met eventuele welkomstbonus, deze kan je nu beter niet meenemen in je berekeningen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Daarnaast kom je ook weer met je teruglever verhaal, dat je dat dan kwijt bent. Iets wat je al een paar keer uitgelegd is, dat dit zo zwart wit is als jij zegt. Hoogstens voor het bedrag dat je teveel opwekt. Maar dat is dan weer een stukje risico wat je zelf neemt.
Met zonnepanelen wek je altijd teveel op in de lente en zomer, in elk geval in Nederland. Die kwhs kun je niet salderen en ben je dus kwijt als het bedrijf omvalt. Kijk maar eens terug in het Welkom Energie topic bijvoorbeeld. Dit kan om heel veel kwh's en dus geld gaan.

Bovenstaande is een van de redenen waarom nu overstappen risicovoller is dan in de vroege winter/herfst. Ook als je geen zonnepanelen hebt. Er komen immers relatief goedkope maanden aan en dan bouw je automatisch een voorschot op bij je provider. Als ze dan in de herfst omvallen ben je je opgebouwde voorschotten kwijt (en in het geval van zonnepanelen ook nog eens je opgebouwde kwh's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Jij weet ook altijd alles beter he? Je verhaal staat vol aannames en toont daarmee aan dat de inschatting van een ander niet klopt?
Ik doe geen aannames, ik bekijk bepaalde risico's.
Hoe groot schat jij de kans in dat het conflict echt uit de hand loopt? En waar baseer je dat op? En dan is er geen gas meer uit Rusland. Komen we dan direct te kort? Waar baseer je dit op? De winter was een stuk milder dan verwacht. Zouden de meeste leveranciers dus niet een gezonde buffer aan gas kunnen hebben? Waarom zouden die leveranciers het niet minimaal redden tot de zomer?
Aangezien Putin bezig is met een invasie en reeds heeft aangegeven in duidelijke bewoordingen dat hij Oekraine als staat niet erkent, is de kans dat Oekraine binnenkort een Russische provincie is zeer groot.
Energieleveranciers hebben geen gasvoorraden. Ze hebben contracten waarmee ze deels toekomstige afnames afdekken. Bij een verdere escalatie van het conflict gaan de spotprijzen op de markt direct omhoog en alle energieleveranciers voelen dit. Zij het omdat ze nu energie moeten inkopen, danwel omdat ze op de prijsverhoging moeten anticiperen.
Daarnaast kom je ook weer met je teruglever verhaal, dat je dat dan kwijt bent. Iets wat je al een paar keer uitgelegd is, dat dit zo zwart wit is als jij zegt. Hoogstens voor het bedrag dat je teveel opwekt. Maar dat is dan weer een stukje risico wat je zelf neemt.
"Hoogstens voor het bedrag dat je teveel opwekt". Klopt dus niet. Jij gaat uit van saldering. Die vindt echter niet plaats tot de eindafrekening. Als ik vandaag op een zonnige dag 20kWh opwek (waarvan ik 5kWh direct verbruik en dus 15 teruglever), maar om 18u is het donker en ik ga 10kWh verbruiken, dan loopt mijn meter met 10kWh op en die moet ik betalen. De 15kWh overdag wordt teruggeleverd, maar die zie ik bij een faillissement niet meer terug, omdat dit een vordering wordt op de eindafrekening. Zie ook de afhandeling bij Welkom Energie waarbij precies dit gebeurde bij mensen met zonnepanelen.
En als laatste. Je geeft een situatie aan, dat als leveranciers over 2 weken failliet gaan. Hoe groot schat jij de kans in dat een bedrijf dat over 2 weken failliet gaat, dat daar nu nog helemaal niks over bekend is?
Het kan ook 3 of 4 weken zijn. Het feit dat we nu niets daarover horen zegt helemaal niets. Zodra het in het nieuws komt is het doorgaans al te laat. Iedereen moet het verder zelf weten, ik geef alleen maar mijn visie op het geheel, en volgens mij is het juist goed om mensen ook op de risico's te wijzen, naast alle halleluja-verhalen over de "lage" prijzen. En zo te zien is het nodig ook, aangezien de meeste mensen het risico op het verliezen van opgewekte stroom nog steeds niet begrijpen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Billie Turf schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:31:
[...]

"no certification of the pipeline can happen right now."
Die laatste twee woorden lijken me de sleutelwoorden. Over een poosje gaat het proces gewoon weer door verwacht ik. Uiteindelijk komen er vroeg of laat weer verkiezingen, en je maakt jezelf als politicus niet heel populair als je gastekorten gaat veroorzaken.
Het scheelt dat de winter praktisch voorbij is. Het gas inkopen zal nog even door gaan om voorraden opnieuw aan te vullen, maar in principe hebben ze t/m september om de kat even uit de boom te kijken.

Als de EU niet de gelegenheid krijgt gasvoorraden aan te vullen, goede prijsafspraken te maken voor de periode daarna, en de oorlog in Oekraine in het najaar verder escaleert, dan zijn er altijd nog het VS en het Midden-Oosten, maar gaan de prijzen nog gerust maal 2 lijkt mij.

Na deze week voelt het ineens niet zo slecht om een 3/5-jarig contract afgesloten te hebben. Naar beneden is de boete snel terugverdiend, verder omhoog zou niet leuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:20
Out.of.Control schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Na het telefoontje van Consuwijzer heb ik ze nog gebeld. Gelukkig ontkennen ze niet dat ze eerder een verkeerd antwoord hebben gegeven.
Ze gaan proberen de overstap naar leverancier B tegen te houden en de boete die ik daar waarschijnlijk zal moeten betalen te vergoeden. Als het zo kan worden opgelost, dan kan ik daar wel mee leven. Het voordeel dat ik dacht te behalen is er dan helaas niet, maar ik heb er ook geen nadeel van (behalve een hoop gedoe en een paar grijze haren erbij ;) ).
En weer een nieuwe wending in het verhaal. Afgelopen woensdag was mijn laatste contact met leverancier A, ze zouden proberen de overstap naar leverancier B proberen tegen te houden. Maar daarvoor was wel overleg nodig met leverancier B, binnen een paar dagen zou ik bericht terug krijgen.

Gisteren maar weer gebeld omdat ik nog niets had vernomen, en ze zouden er achteraan gaan. Ik zou later op de dag teruggebeld worden, of een mailtje ontvangen als het dezelfde dag niet meer zou lukken.

Uur later een mailtje: het is mogelijk om met alleen elektra over te stappen naar een andere leverancier. Voor de verduurzaming van Nederland hebben we liever dat je met gas en elektra overstapt, maar met alleen gas klant blijven kan ook.

Huh? Dus nu kan het toch wel? Met dat ‘beter voor de verduurzaming van NL’ bedoelen ze denk ik ‘beter voor onze portemonnee’, want met alleen gas verdienen ze waarschijnlijk niet genoeg aan me.

Er staat alleen niet expliciet bij dat mijn gas-contract met de huidige tarieven blijft doorlopen, dus daar ga ik nog even achteraan.

En nu maar hopen dat het administratief ook allemaal goed verloopt. Heb nu in ieder geval de uitspraak dat alleen gas ook mogelijk is zwart op wit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 16:11
FaceDown schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Aangezien Putin bezig is met een invasie en reeds heeft aangegeven in duidelijke bewoordingen dat hij Oekraine als staat niet erkent, is de kans dat Oekraine binnenkort een Russische provincie is zeer groot.
[...]
Aldus onze Rusland & Oekraine kenner.

Continu roep je dat je geen aannames doet. Maar zowel de waarde van gasprijs, als de situatie in het oosten over een maand, kan je alleen maar aannames over doen. Niemand weet hoe dat afloopt. Je zal daar dus wel aannames voor moeten doen. Dat kan, dat mag, maar zeg dan niet, dat je dat niet doet. Zoals anderen ook al eerder hebben aangegeven, je maakt mensen echt onnodig angstig voor het omvallen van leveranciers. Natuurlijk is dat mogelijk. Maar het werkt niet zo zwart/wit als jij het schets.

Maar goed, nu heb ik toch alweer gereageerd. Ditmaal was het echt de laatste keer.
henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:17:
[...]

Met zonnepanelen wek je altijd teveel op in de lente en zomer, in elk geval in Nederland. Die kwhs kun je niet salderen en ben je dus kwijt als het bedrijf omvalt. Kijk maar eens terug in het Welkom Energie topic bijvoorbeeld. Dit kan om heel veel kwh's en dus geld gaan.

Bovenstaande is een van de redenen waarom nu overstappen risicovoller is dan in de vroege winter/herfst. Ook als je geen zonnepanelen hebt. Er komen immers relatief goedkope maanden aan en dan bouw je automatisch een voorschot op bij je provider. Als ze dan in de herfst omvallen ben je je opgebouwde voorschotten kwijt (en in het geval van zonnepanelen ook nog eens je opgebouwde kwh's).
Maar dat zei ik dus als, als je er bewust voor kiest om je zonnepanelen als een verdienmodel te nemen ipv een besparing, dan is dat een bewust risico waar je voor kiest. Voor wat betreft die hoge voorschotten, die bedragen kan je dus gewoon verlagen. Niet bij iedere leverancier even makkelijk of even laag. Maar je kan ook nog eens je laatste 2 incasso's laten storneren als je teveel hebt betaald. Maar ook dat is al meerdere keren ter sprake gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wie heeft er net als @Chris12 ook een 4 jarig contract afgesloten bij Inova? Het zou me prima uitkomen, hier loopt huidige af op 2-4-22 maar ik heb sinds januari ook zonnepanelen laten leggen en daar vind ik niets over terug (terugleveren).

@Chris12 kwam zojuist met onderstaande link;

https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

Lijkt dus helder..

[ Voor 22% gewijzigd door JB op 23-02-2022 10:47 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:43
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:46:
Wie heeft er net als @Chris12 ook een 4 jarig contract afgesloten bij Inova? Het zou me prima uitkomen, hier loopt huidige af op 2-4-22 maar ik heb sinds januari ook zonnepanelen laten leggen en daar vind ik niets over terug (terugleveren).
Inova terugleververgoeding: Gelijk aan het kale leveringstarief (volgens het afgesloten contract). Dit tarief is exclusief belastingen.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Continu roep je dat je geen aannames doet. Maar zowel de waarde van gasprijs, als de situatie in het oosten over een maand, kan je alleen maar aannames over doen. Niemand weet hoe dat afloopt. Je zal daar dus wel aannames voor moeten doen. Dat kan, dat mag, maar zeg dan niet, dat je dat niet doet. Zoals anderen ook al eerder hebben aangegeven, je maakt mensen echt onnodig angstig voor het omvallen van leveranciers. Natuurlijk is dat mogelijk. Maar het werkt niet zo zwart/wit als jij het schets.

Maar goed, nu heb ik toch alweer gereageerd. Ditmaal was het echt de laatste keer.
Nogmaals; ik doe geen aannames, ik schat risico's in. Ik zegt niet dat de energieprijs naar A gaat of dat leverancier X omvalt, maar ik bekijk de gevolgen van wat er gebeurt als dat wel het geval is. Uiteraard zijn er ook scenario's waarbij alles koek en ei is. Als Putin zijn keutel intrekt en de gasprijzen weer lekker gaan dalen kunnen we over een maand allemaal lekker goedkope contracten afsluiten. Zou ook zomaar kunnen.
[...]

Maar dat zei ik dus als, als je er bewust voor kiest om je zonnepanelen als een verdienmodel te nemen ipv een besparing, dan is dat een bewust risico waar je voor kiest. Voor wat betreft die hoge voorschotten, die bedragen kan je dus gewoon verlagen. Niet bij iedere leverancier even makkelijk of even laag. Maar je kan ook nog eens je laatste 2 incasso's laten storneren als je teveel hebt betaald. Maar ook dat is al meerdere keren ter sprake gekomen.
Hieruit blijkt dat je het nog steeds niet snapt. Het risico van teruglevering bij faillissement betreft niet alleen mensen met "zonnepanelen als verdienmodel". Je wekt stroom bijna nooit op op het moment dat je het ook verbruikt. Dus het grootste deel lever je terug aan het net. En precies dat deel zie je bij een faillissement dus nooit meer terug. Ik weet niet hoe ik het nog makkelijk kan zeggen, maar dit raakt dus iedereen met zonnepanelen en loopt in de honderden tot duizenden euro's schade.
Inderdaad kun je de risico's deels ondervangen door je maandbedrag laag te houden. Echter gaat je dit niet helpen met bovenstaand probleem mbt teruggeleverde kWh's.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Teruglevertarief valt me op dat het bij de "grote jongens" bagger is. Dus hoeveel gok je dan nog? :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik ben op zoek naar een nieuw energiecontract, maar door alle bovenstaande reacties lezen helpt niet echt...

[ Voor 65% gewijzigd door turkeyhakan op 23-02-2022 10:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:50:
Teruglevertarief valt me op dat het bij de "grote jongens" bagger is. Dus hoeveel gok je dan nog? :P
Let op dat saldering pas plaats vindt bij de eindafrekening. Dus het mogelijk verlies bij een "gok" zit hem niet in het verschil tussen de tarieven na saldering, maar in de totale waarde van de teruggeleverde kWh's.

Voorbeeld: Je verbruikt in een jaar 2000 kWh (op de meter) en levert 1800 kWh terug aan het net. Dan zou je normaliter 200 kWh moeten afrekenen op de eindafrekening.
Echter bij een faillissement mag je 2000 kWh afrekenen en de 1800 wordt een vordering op de energiemaatschappij waar je nooit meer iets van terug ziet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkebek
Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:41:
[...]

[...]

Maar dat zei ik dus als, als je er bewust voor kiest om je zonnepanelen als een verdienmodel te nemen ipv een besparing, dan is dat een bewust risico waar je voor kiest.
Zonnepanelen wekken altijd veel meer op in de lente en zomer dan je kunt verbruiken. Dat heeft niks met een verdienmodel te maken. Ook als je over het hele jaar gezien minder opwekt dan je verbruikt heb je een enorm overschot in de lente- en zomermaanden. Stap je over aan het begin van het jaar en gaat het bedrijf kapot aan het begin van de koude maanden dan ben je al die opgebouwde saldeerbare kwh's kwijt.
FaceDown schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Let op dat saldering pas plaats vindt bij de eindafrekening. Dus het mogelijk verlies bij een "gok" zit hem niet in het verschil tussen de tarieven na saldering, maar in de totale waarde van de teruggeleverde kWh's.

Voorbeeld: Je verbruikt in een jaar 2000 kWh (op de meter) en levert 1800 kWh terug aan het net. Dan zou je normaliter 200 kWh moeten afrekenen op de eindafrekening.
Echter bij een faillissement mag je 2000 kWh afrekenen en de 1800 wordt een vordering op de energiemaatschappij waar je nooit meer iets van terug ziet.
Dit is niet helemaal waar. Bij Welkom Energie werd er bijvoorbeeld wel gesaldeerd. Het probleem zat hem daar in het moment van overstappen. Begin je in maart met je contract en klapt het bedrijf in november dan heb je een enorm overschot aan Kwh's die je verliest. Ook als er wel gesaldeerd wordt. Zie ook onderstaande quote uit het Welkom topic.
Salderen doen ze wel, maar al het meer opgewekte wordt verrekend tegen die 5,7 cent. Dit is natuurlijk nadelig voor mensen die na de winter overgegaan zijn met WE, die zullen immers een groot deel van de opwek zien verdampen omdat juist de maanden waarin je normaliter veel verbruik hebt dat je later kan salderen er nu net aankomen, terwijl de maanden dat je veel overschot hebt juist de laatste 6-7 maand betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Dit is niet helemaal waar. Bij Welkom Energie werd er bijvoorbeeld wel gesaldeerd. Het probleem zat hem daar in het moment van overstappen. Begin je in maart met je contract en klapt het bedrijf in november dan heb je een enorm overschot aan Kwh's die je verliest. Ook als er wel gesaldeerd wordt. Zie ook onderstaande quote uit het Welkom topic.

[...]
Ah dan had ik dat verkeerd begrepen. Ik denk echter dat je hierin wel afhankelijk bent van de manier waarop de betreffende maatschappij de salderingsregels toepast. Wellicht iets om rekening mee te houden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
FaceDown schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:50:
[..]

Het risico van teruglevering bij faillissement betreft niet alleen mensen met "zonnepanelen als verdienmodel". Je wekt stroom bijna nooit op op het moment dat je het ook verbruikt. Dus het grootste deel lever je terug aan het net. En precies dat deel zie je bij een faillissement dus nooit meer terug. Ik weet niet hoe ik het nog makkelijk kan zeggen, maar dit raakt dus iedereen met zonnepanelen en loopt in de honderden tot duizenden euro's schade.
Inderdaad kun je de risico's deels ondervangen door je maandbedrag laag te houden. Echter gaat je dit niet helpen met bovenstaand probleem mbt teruggeleverde kWh's.
Dat geldt zeker niet voor iedereen met zonnepanelen. Als je over een jaar gezien ongeveer evenveel opwekt als verbruikt, dan is je maandbedrag ongeveer 0. Je hebt alleen pech als je energieleverancier net na de zomer omvalt en je contract/periode begon tijdens of net voor de lente. Je hebt dan nog steeds niets betaald, maar je terugverdientijd is een paar maanden opgeschoven. Verder merk je er denk ik niet zoveel van; bij je nieuwe leverancier ga je ook weer niets betalen 😀

Edit: je voorbeeld met 2000 vs. 1800 kWh klopt niet. Energiemaatschappijen zijn wettelijk verplicht om te salderen per jaar of per einde contract. Ze mogen wel normaal/dal-tarief apart salderen, maar meer keuze hebben ze niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Martin7182 op 23-02-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
Ik kan het zo snel niet terugvinden in het topic maar is er niemand zoals ik met een vrij laag verbruik (elektra: 1500 kWh / gas: 10 m³, kook alleen op gas), waarbij het heel interessant is om een hoger verbruik in te vullen, zodoende een veel hogere welkomstbonus (eindbonus) te ontvangen, en dan daarna gelijk het maandbedrag omlaag te zetten? Als ik bij Gewoon Energie kijk en maximaal verbruik invoer, krijg ik een bonus van €701, terwijl ik na 1 jaar dan dus nog geld terug ga krijgen ook (ok, natuurlijk met risico dat leverancier omvalt en ik een tijd lang iets hogere tarieven betaal dan gemiddeld). Ervaringen hiermee?

En @Cap: je inzet wordt nog steeds gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Martin7182 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Dat geldt zeker niet voor iedereen met zonnepanelen. Als je over een jaar gezien ongeveer evenveel opwekt als verbruikt, dan is je maandbedrag ongeveer 0. Je hebt alleen pech als je energieleverancier net na de zomer omvalt en je contract/periode begon tijdens of net voor de lente. Je hebt dan nog steeds niets betaald, maar je terugverdientijd is een paar maanden opgeschoven. Verder merk je er denk ik niet zoveel van; bij je nieuwe leverancier ga je ook weer niets betalen 😀
Dat er alleen sprake is van een paar maanden terugverdientijd verlies, is natuurlijk alleen zo als je direct na het faillissement over kunt gaan op een nieuw jaarcontract. De realiteit was dat veel mensen verplicht minimaal 30 dagen vastzaten bij een hele dure aanbieder. Die 30 dagen waarop je normaal "gratis" stroom had (immers die kon je salderen), mag je nu ineens de hoofdprijs voor aftikken. Dat kan ook aardig in de papieren lopen.

We dwalen een beetje af. Hoewel het natuurlijk wel degelijk een extra risico is om rekening mee te houden bij een overstap in het voorjaar.

[ Voor 6% gewijzigd door henkebek op 23-02-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
crispo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:13:
Ik kan het zo snel niet terugvinden in het topic maar is er niemand zoals ik met een vrij laag verbruik (elektra: 1500 kWh / gas: 10 m³, kook alleen op gas), waarbij het heel interessant is om een hoger verbruik in te vullen, zodoende een veel hogere welkomstbonus (eindbonus) te ontvangen, en dan daarna gelijk het maandbedrag omlaag te zetten? Als ik bij Gewoon Energie kijk en maximaal verbruik invoer, krijg ik een bonus van €701, terwijl ik na 1 jaar dan dus nog geld terug ga krijgen ook (ok, natuurlijk met risico dat leverancier omvalt en ik een tijd lang iets hogere tarieven betaal dan gemiddeld). Ervaringen hiermee?

En @Cap: je inzet wordt nog steeds gewaardeerd!
Volgens mij staat in de voorwaarden dat de bonus bepaald wordt aan de hand van het daadwerkelijke verbruik. Dus dat trucje werkt niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@henkebek Bedankt voor je toevoeging. Doorgaans hoef je niet 30 dagen te blijven. Ik ging idd. uit van een nieuw jaarcontract (waarom zou je dat niet doen?) Als je stroom en gas apart hebt en volledig saldeert zonder groot overschot, dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit waar je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Volgens mij staat in de voorwaarden dat de bonus bepaald wordt aan de hand van het daadwerkelijke verbruik. Dus dat trucje werkt niet ;)
Er staat inderdaad dat het gevolgen kán hebben, en dat ze het evenredig kunnen korten, vraag me alleen af hoe ze dat precies gaan doen.

edit: ben benieuwd wat ze dan hier aan gaan doen, het verbruik in mijn contract zal wel ongeveer gaan kloppen, dus denk dat ik goed zit, vind het wel leuk om te proberen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIdbByfLyGyzgpORmZgbaTXSzVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOI8K41PzEUMTIy3059d67FK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door crispo op 23-02-2022 11:31 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
crispo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Er staat inderdaad dat het gevolgen kán hebben, en dat ze het evenredig kunnen korten, vraag me alleen af hoe ze dat precies gaan doen.
Vrij makkelijk toch. Op de eindafrekening wordt de korting verrekend. Die kan evenredig aan het verbruik worden toegepast. Overigens konden maatschappijen tot afgelopen jaar (weet niet of dat veranderd is) het historische verbruik van je meters inzien. Daarom kun je meestal je maandtermijn ook niet lager zetten dan een bepaald drempelbedrag gebaseerd op dit historische verbruik.

Mooi laag termijnbedrag zo bij een dergelijk laag verbruik. What could possibly go wrong ;)
Martin7182 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:23:
@henkebek Bedankt voor je toevoeging. Doorgaans hoef je niet 30 dagen te blijven. Ik ging idd. uit van een nieuw jaarcontract (waarom zou je dat niet doen?) Als je stroom en gas apart hebt en volledig saldeert zonder groot overschot, dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit waar je zit.
Bij Welkom Energie werden klanten overgenomen door Eneco en zaten ze daar verplicht 30 dagen vast. Er waren trucjes om er onderuit te komen, maar dat lukte niet bij iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door henkebek op 23-02-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Martin7182 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Edit: je voorbeeld met 2000 vs. 1800 kWh klopt niet. Energiemaatschappijen zijn wettelijk verplicht om te salderen per jaar of per einde contract. Ze mogen wel normaal/dal-tarief apart salderen, maar meer keuze hebben ze niet.
Maar zeg je hiermee dus eigenlijk dat je je voorschot bedrag elektriciteit dan beter op 0 kan zetten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Maar zeg je hiermee dus eigenlijk dat je je voorschot bedrag elektriciteit dan beter op 0 kan zetten?
Dat is altijd het meest verstandige. Echter zullen de meeste leveranciers dat niet toestaan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

FaceDown schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Dat is altijd het meest verstandige. Echter zullen de meeste leveranciers dat niet toestaan.
Ja nieuwe materie voor mij omdat ik pas net panelen heb. Weet ook niet hoe een maandbedrag dan precies wordt opgebouwd nu (heb geschatte opwek opgegeven), maar dan kun je dus beste nadien (zodra contract actief is) zo laag mogelijk insteken?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Ja nieuwe materie voor mij omdat ik pas net panelen heb. Weet ook niet hoe een maandbedrag dan precies wordt opgebouwd nu (heb geschatte opwek opgegeven), maar dan kun je dus beste nadien (zodra contract actief is) zo laag mogelijk insteken?
Op zich wel. Je wilt niet dat je leverancier bank voor jou gaat spelen (met alle risico's van dien). Uiteraard moet je wel altijd zorgen dat je bij de eindafrekening genoeg hebt opzij gezet om je rekening te kunnen betalen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

FaceDown schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Op zich wel. Je wilt niet dat je leverancier bank voor jou gaat spelen (met alle risico's van dien). Uiteraard moet je wel altijd zorgen dat je bij de eindafrekening genoeg hebt opzij gezet om je rekening te kunnen betalen.
Hmm dan is de vraag hoe laag je mag inzetten. Iemand al Inova O-)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
[...]

Het is het beste om je voorschot bedrag gewoon realistisch in te vullen. Als dat in jouw geval 0 euro is, dan kan je dat zeker doen. Maar er wordt hier ook nogal eens geadviseerd om je voorschotbedrag bewust heel erg laag te zetten. Onderstaand een goede uitleg waarom je dat beter niet kan doen:
MooDyBLueS in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Dat kan inderdaad; ik heb hem op nul staan. Mijn energieleverancier staat dat toe omdat mijn historisch verbruik laat zien dat ik net zoveel opgewekt als afgenomen heb.
Ik heb nog niet zo lang panelen, ze komen er straks achter dat er fors geld bij moet 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Het is het beste om je voorschot bedrag gewoon realistisch in te vullen. Als dat in jouw geval 0 euro is, dan kan je dat zeker doen. Maar er wordt hier ook nogal eens geadviseerd om je voorschotbedrag bewust heel erg laag te zetten. Onderstaand een goede uitleg waarom je dat beter niet kan doen:
Helemaal eens. Lastig inschatten ook. Ik zou in theorie net zoveel op moeten wekken dan ik per jaar verbruik 6000 kWh, maar heb nog geen idee of dat gaat lukken. Er is inmiddels genoeg aan cijfers dat het naar verwachting goed komt, maar je hebt nog steeds "goed weer" nodig. Maar wat houd je dan aan? 1/3?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Blijf het spannend vinden om juist nu 4 jaar vast te knallen, maar dat drukt de prijs. Wel zit ik met Inova. Vind in dit topic ook weinig tot geen hits op die term.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• crispo
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:03:
Blijf het spannend vinden om juist nu 4 jaar vast te knallen, maar dat drukt de prijs. Wel zit ik met Inova. Vind in dit topic ook weinig tot geen hits op die term.
Dat komt omdat het met dubbel N is (Innova)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

crispo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Dat komt omdat het met dubbel N is (Innova)
:F :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pudding94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-04-2023
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Hmm dan is de vraag hoe laag je mag inzetten. Iemand al Inova O-)
Hier een ex Innova klant, je kan het bedrag zo laag als je wilt zetten via de klantenservice geen minimum; geen maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Het is de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappij om het niet mogelijk te maken voor de klant om het tarief onrealistisch laag te zetten. Maken ze dit wel mogelijk dan is dat in feite gewoon slechte bedrijfsvoering, of ze weten dat ze met hun betaaltermijnen dit kunnen doen. Waarom moet je als klant dat risico dan voor het bedrijf gaan dragen? Als braafste jongetje van de klas ben jij namelijk straks de klos mocht het misgaan.

Ik zou hem kortom zo laag mogelijk zetten. Uiteindelijk krijg je altijd een afrekening en dan kun je keurig betalen voor wat je hebt afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Helemaal eens. Lastig inschatten ook. Ik zou in theorie net zoveel op moeten wekken dan ik per jaar verbruik 6000 kWh, maar heb nog geen idee of dat gaat lukken. Er is inmiddels genoeg aan cijfers dat het naar verwachting goed komt, maar je hebt nog steeds "goed weer" nodig. Maar wat houd je dan aan? 1/3?
Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar als het in theorie 6000 kWh is, dan zou ik dat gewoon dat dus ook als verwachte opbrengst invullen. En mochten de verwachtingen in de tussentijd wijzigen, dan pas je het toch gewoon aan?
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:03:
Herkenbaar. Ik stapte zelf eigenlijk ieder jaar over. Tot ik te laat reageerde op de stijgende prijzen en vanaf december met een variabel Energiedirect contract zat. Heel slecht waren de tarieven niet in vergelijking met wat er aangeboden werd. Tot het 5 jarige HVE contract beschikbaar kwam. 1,07 voor een m3 gas, ruim 50 cent goedkoper. Nog even getwijfeld omdat het wel meteen 5 jaar is. Maar mochten de prijzen echt tot ver onder de 1,07 gaan dalen, dan heb ik die overstapboete er toch al lang weer uit. Al met al blijft het natuurlijk een gok, want in de toekomst kijken kan niemand.
henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Het is de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappij om het niet mogelijk te maken voor de klant om het tarief onrealistisch laag te zetten. Maken ze dit wel mogelijk dan is dat in feite gewoon slechte bedrijfsvoering, of ze weten dat ze met hun betaaltermijnen dit kunnen doen. Waarom moet je als klant dat risico dan voor het bedrijf gaan dragen? Als braafste jongetje van de klas ben jij namelijk straks de klos mocht het misgaan.

Ik zou hem kortom zo laag mogelijk zetten. Uiteindelijk krijg je altijd een afrekening en dan kun je keurig betalen voor wat je hebt afgenomen.
Heb je überhaupt de reactie wel gelezen die ik gedeeld heb? Natuurlijk moet ook een leverancier gewoon zorgen dat het niet kan. Maar als het wel kan is het nog steeds geen goed idee om het te doen, zoals in die reactie dus heel goed uitgelegd wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Phoolie op 23-02-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pudding94 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Hier een ex Innova klant, je kan het bedrag zo laag als je wilt zetten via de klantenservice geen minimum; geen maximum.
Waarom geen klant meer? Puur vanwege andere scherpe aanbieder of toch omdat het "een kleintje" is?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:16:
Heb je überhaupt de reactie wel gelezen die ik gedeeld heb? Natuurlijk moet ook een leverancier gewoon zorgen dat het niet kan. Maar als het wel kan is het nog steeds geen goed idee om het te doen, zoals in die reactie dus heel goed uitgelegd wordt.
Ja ik heb die reactie gelezen. En ik blijf bij mijn punt: het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf dat die mensen te weinig voorschot hebben betaald.

Als je precies elke maand je exacte verbruik kan afrekenen dan zou ik ook een realistisch maandbedrag instellen. Maar dat is niet zo op dit moment. Termijnbedragen zijn niet dynamisch: je betaalt in de zomer evenveel als in de winter, terwijl je misschien wel 5x minder verbruikt. Kortom je betaalt tot wel 5x teveel in de zomermaanden en gaat dus tegoeden opbouwen.

Bij een contractstart in oktober t/m januari is dit niet zo'n issue, dan betaal je eigenlijk eerst te weinig (dat zijn immers de dure maanden). Maar start je nu je contract dan ga je al snel een tegoed opbouwen bij je energiemaatschappij. En dat ben je kwijt als het bedrijf omvalt.

Als het bedrijf dan ook nog eens de mogelijkheid geeft aan andere klanten om heel veel minder te betalen dan ze verbruiken, dan loop je dus extra risico als jij wel het braafste jongetje van de klas bent.

[ Voor 11% gewijzigd door henkebek op 23-02-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Als het bedrijf dan ook nog eens de mogelijkheid geeft aan andere klanten om heel veel minder te betalen dan ze verbruiken, dan loop je dus extra risico als jij wel het braafste jongetje van de klas bent.
Ja, we kunnen ook massaal de verzekering op gaan lichten omdat anderen dat ook doen.

Het gaat er om dat de energieleverancier geen bank voor je kan spelen. Je verwacht toch ook dat jij geen bank hoeft te spelen voor je energieleverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pudding94
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Waarom geen klant meer? Puur vanwege andere scherpe aanbieder of toch omdat het "een kleintje" is?
Was tot April 2021 klant en toen de slimme zet gedaan naar WelkomEnergie over te stappen vanwege de cashback :(

Niet omdat het een kleintje is ik heb goede ervaringen met Innova, getwijfeld eind december tussen Innova en CoolBlue deal per 1 April, en die viel net goedkoper uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Pudding94 op 23-02-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Ja, we kunnen ook massaal de verzekering op gaan lichten omdat anderen dat ook doen.

Het gaat er om dat de energieleverancier geen bank voor je kan spelen.
Oplichting? Of je nu vooruit betaald of achteraf heeft toch niks met oplichting te maken?
Je verwacht toch ook dat jij geen bank hoeft te spelen voor je energieleverancier?
Dat is het hele punt dat ik hier wil maken. Ik wil geen bank zijn voor de energieleverancier. En al helemaal niet als ze toestaan dat klanten een heel laag termijnbedrag betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door henkebek op 23-02-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:33
henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:39:
[...]
Dat is het hele punt dat ik hier wil maken. Ik wil geen bank zijn voor de energieleverancier. En al helemaal niet als ze toestaan dat klanten een heel laag termijnbedrag betalen.
Een realistisch bedrag vind ik ook prima. Hier zijn wij dit jaar veel minder gas gaan verbruiken dus maandbedrag is nog aan de hoge kant. Maar ik ga begin maart naar Zondergas.

Nu zag ik van de week een afschrijving van mijn oude leverancier voor het "nieuwe" tarief. Welke dus niet van toepassing is omdat ik overstap. Die schrijven nog even een nieuwe termijn af van €375,- 8)7 . Nu betaal ik €140 per maand. :'(

Ik twijfel of ik deze moet storneren. Met huidige bedrag en verhoogde teruggave van de overheid verwacht ik nog minimaal €600,00 terug te krijgen excl. die €375,00.

Ik denk dat ik maar even wacht op de eindafrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Oplichting? Of je nu vooruit betaald of achteraf heeft toch niks met oplichting te maken?
Nee, maar jij zegt dat je het doet omdat het kan. Je verzekering oplichten kan ook. Dat doe je toch ook niet?
[...]

Maar je verwacht dus wel dat de energieleverancier een bank speelt voor jou.

Als je er wat tijd en moeite insteekt, kan je gewoon maandelijks (ongeveer) het bedrag aftikken wat je verbruikt. Alleen moet je daar zelf tijd en energie insteken.
Highfive95 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Een realistisch bedrag vind ik ook prima. Hier zijn wij dit jaar veel minder gas gaan verbruiken dus maandbedrag is nog aan de hoge kant. Maar ik ga begin maart naar Zondergas.
Een realistisch bedrag is ook helemaal niks mee. Het gaat om het bewust veel te laag zetten.
Nu zag ik van de week een afschrijving van mijn oude leverancier voor het "nieuwe" tarief. Welke dus niet van toepassing is omdat ik overstap. Die schrijven nog even een nieuwe termijn af van €375,- 8)7 . Nu betaal ik €140 per maand. :'(

Ik twijfel of ik deze moet storneren. Met huidige bedrag en verhoogde teruggave van de overheid verwacht ik nog minimaal €600,00 terug te krijgen excl. die €375,00.

Ik zou er zelf niks mee doen, dat geld krijg je echt wel terug. Storneren kan alleen maar vertraging opleveren in het proces van je terugbetaling.

Zelf had ik bij energiedirect het maandbedrag bewust op 275 euro laten staan, terwijl het advies was dit te verlagen naar 220. Maar aangezien ik al wist dat ik waarschijnlijk weg zou gaan, heb ik dat laten staan, zodat ik straks maar een klein beetje bij hoef te betalen.

[ Voor 45% gewijzigd door Phoolie op 23-02-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik zie nu LeasePlan Energy ook weer in die sheet staan met 1,25 euro per m3. Jullie maken het me wel lastig :P Zonder gas zie ik ook weer 8)7 Kleine toko's vs grote jongens vs Poetin die de zaak kan laten ploffen op gekke plekken :/

[ Voor 24% gewijzigd door JB op 23-02-2022 14:19 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:32

Honesty

kattenneus!

Highfive95 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb hetzelfde aan de hand per 27 januari overgestapt en ook de nieuwe leverancier is al aan het leveren vanaf 27 januari maar toch werd er 27 januari gewoon het nieuwe maandbedrag afgeschreven. Ik heb wel gestooneerd en heb er wat mailtjes aan besteed maar kom er niet tussen. Ik verwacht 27 februari ook weer een afschrijving die ik weer ga storneren. Zeker met de omvallende energieleveranciers ga ik niet de gok nemen.
Cash is king

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 15:02
Korte update mbt overstap naar ZonderGas:
a.s. vrijdag begint de levering van ZonderGas. Heb ze afgelopen maandag nog even gesproken, wachttijd is lang voordat je iemand aan de lijn krijgt, maar wanneer je iemand spreekt wederom erg vriendelijk en zeer behulpzaam. De startdatum telefonisch laten aanpassen naar a.s. vrijdag. Moest nog wel even bewijs van verhuizing toesturen, daarna gelijk de factuur ontvangen om eerste betaling te doen. Hierna wordt contract geactiveerd en gaat het per automatische incasso.

Dit is nu ook zichtbaar in 'https://energie.zondergas.nu/' in mijn account.
Contract Status = in afwachting van start levering per 25-2-2022.
Verder zie ik in het dashboard dat 'Het gratis energieinzicht start binnen 1-1 dagen. Het verzoek om de meterstanden uit de slimme meter te lezen is inmiddels aangevraagd bij de netbeheerder'

so far so good dus. Nu hopen dat ze niet omvallen komende periode, maar dat is heel andere discussie en zien we tzt wel weer + m.i. geldt dit net zo goed voor de andere leveranciers.
PhrancK schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:48:
ZonderGas zojuist gesproken, moest wel even blijven hangen inderdaad maar sprak super behulpzame werknemer. Aanvraag werd direct geannuleerd en kan nieuwe aanvraag doen (meteen gedaan) tegen de nieuwe tarieven.
Omdat voor mij de aanvraag geldt voor een nieuw adres (waar nu nog niet wordt geleverd) kan als je na de aanvraag contact opneemt de leverdatum op de verhuisdatum worden gezet. Ze gaf zelfs aan dat aankomende maandag/dinsdag en de week erop maandag/dinsdag de prijzen weer wijzigen (kan omhoog of omlaag) ik evt deze zelfde stappen weer zou kunnen nemen, zolang de leverdatum een dag voor levering maar goed staat en de handmatige betaling binnen is.
Als het op je huidige adres is, is dit minder aantrekkelijk gezien elke keer de 30 dagen levertijd opschuift.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:48:
[...]
Nee, maar jij zegt dat je het doet omdat het kan. Je verzekering oplichten kan ook. Dat doe je toch ook niet?

[...]

Maar je verwacht dus wel dat de energieleverancier een bank speelt voor jou.

Als je er wat tijd en moeite insteekt, kan je gewoon maandelijks (ongeveer) het bedrag aftikken wat je verbruikt. Alleen moet je daar zelf tijd en energie insteken.
Ik snap de vergelijking met oplichting of een illegale actie niet. Ik wil netjes betalen, en als de energiemaatschappij mij de keuze geeft tussen vooraf of achteraf betalen dan betaal ik liever achteraf. Zo hou ik het risico voor mijzelf het kleinst. Jij en ik weten niet hoe en wanneer energiemaatschappijen hun leveranciers betalen en hoe de betalingstermijnen zijn. Ik mag er vanuit gaan dat deze bedrijven over hun cashflow en dus termijnbedragen nadenken. Staan ze het toe om het termijnbedrag heel laag te zetten dan is dit kennelijk geen probleem. (Hebben ze er nou niet over nagedacht dan is dat op zich des te meer reden om vooral niet vooruit te betalen ;) )

Je verwees naar een bericht over Welkom Energie. Dat bedrijf is niet omgevallen door de klanten die 5 miljoen te weinig hebben betaald. Daar tegenover stond immers 20 miljoen teveel betaald voorschot. Dus het bedrijf was simpelweg slecht geleid en/of niet levensvatbaar met de gevoerde tarieven.

Als mensen zin hebben om elke 2/3 maanden na te rekenen hoeveel ze verbruiken (gaan), en hun termijnbedrag daar op willen aanpassen dan is dat prima en wellicht de eerlijkste manier. Of het voor het bedrijf echt uit maakt weten we niet. Persoonlijk zie ik mezelf niet constant mijn termijnbedrag aanpassen. Het is dat ik voor mijn werk nu met de energiemarkt bezig ben, en daarom ook veel op dit forum te vinden ben, maar anders is energie iets wat totaal niet top-of-mind bij mij is. Dus dan vergeet ik gegarandeerd om mijn termijnbedragen tijdig aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Ik snap de vergelijking met oplichting of een illegale actie niet.
Het gaat niet zo zeer om dat je iets illegaals moet doen. Jij zegt dat je het doet omdat het kan. Vandaar mijn vergelijking. Een verzekeraar oplichten kan ook namelijk. En ja, dat is illegaal, maar het kan wel.
Je verwees naar een bericht over Welkom Energie.
[...]
Nee, er wordt in die uitleg verwezen naar een nieuwsbericht over Welkom Energie als voorbeeld.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:01:
Ik kom even terug op mijn eigen post van iets eerder:

Daarin gaf ik aan dat het advies van sommigen hier om een zo laag mogelijk voorschotbedrag in te stellen en dus onder de werkelijkheid te gaan zitten, een gevaarlijk advies is, zowel voor jezelf als voor het bedrijf. Je draagt daarmee direct bij aan verslechterde financiële situatie van het bedrijf. En wat wil het toeval... ik kom nu net een nieuwsbericht tegen dat een failliet energiebedrijf nog 5 miljoen krijgt van klanten die te weinig voorschot hebben betaald.

https://nos.nl/regio/flev...iljoen-van-klanten-tegoed

Kortom: wees volwassen, accepteer je verantwoordelijkheid, doe niet zo dom met te lage voorschotbedragen om alleen maar zeer egoïstisch jezelf denken te beschermen (wat dus niet eens zo is) én dus het bedrijf in de slop helpt.

Er staat gewoon duidelijk in het nieuwsbericht dat alle 'trucjes' niet werken en sowieso vond ik het al erg dom gedacht. En ja, ik trek mijn bek even op want er is hier een vrij groot aandeel gebruikers die er zo over denken en daar ga ik even tegenin. Take it or leave it.
Waar ik het vooral over heb is het dikgedrukte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik ben ook naar Innova per 2-4... Gaan het meemaken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:47
Door het grote overschot aan terugleveren heb ik reden om te gaan kijken naar een andere stroomleverancier.

Nu ben ik bekend dat het mogelijk is om beide contracten afzonderlijk van elkaar af te sluiten.
Maar is het ook mogelijk om enkel met stroom over te stappen naar een andere leverancier en met gas bij de huidige leverancier te blijven en van huidig contractprijzen gebruik te blijven maken?
Huidige leverancier is Vattenfall model contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:35:
[...]
Kortom: wees volwassen, accepteer je verantwoordelijkheid, doe niet zo dom met te lage voorschotbedragen om alleen maar zeer egoïstisch jezelf denken te beschermen (wat dus niet eens zo is) én dus het bedrijf in de slop helpt.

Er staat gewoon duidelijk in het nieuwsbericht dat alle 'trucjes' niet werken en sowieso vond ik het al erg dom gedacht. En ja, ik trek mijn bek even op want er is hier een vrij groot aandeel gebruikers die er zo over denken en daar ga ik even tegenin. Take it or leave it.
Dat is een mening, maar wat mij betreft niet op feiten gebaseerd.

- Er is geen enkel bewijs dat een laag termijnbedrag een bedrijf in problemen brengt, als dat wel zo is waarom staat het bedrijf dit dan toe, ze hebben toch ook wel een accountant of financial controller die hierover meedenkt? En zoals al eerder gezegd: Welkom is echt niet omgevallen door die 5 miljoen tegoed als ze tegelijkertijd andersom juist 20 miljoen teveel hebben geïncasseerd aan voorschotten.

- Hoezo bescherm je jezelf niet met een laag voorschotbedrag? De mensen met het te lage voorschot hebben uiteindelijk precies betaald voor wat ze hebben afgenomen, dmv een eindberekening en factuur van de curator. De mensen die vooruit hebben betaald zijn hun voorgeschoten geld kwijt.

- De 'trucjes' waarover wordt gesproken waren ná het faillissement. En die trucjes werkten wel degelijk om het teveel betaalde voorschot terug te halen. Er waren mensen die meer geld hebben teruggehaald dan dat ze teveel hadden betaald aan Welkom. Ja, die hebben inderdaad uiteindelijk weer bij moeten betalen. En terecht.
BaBoK schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:58:
Door het grote overschot aan terugleveren heb ik reden om te gaan kijken naar een andere stroomleverancier.

Nu ben ik bekend dat het mogelijk is om beide contracten afzonderlijk van elkaar af te sluiten.
Maar is het ook mogelijk om enkel met stroom over te stappen naar een andere leverancier en met gas bij de huidige leverancier te blijven en van huidig contractprijzen gebruik te blijven maken?
Ja dat kan gewoon. Ik ben om de hoge tergleververgoeding naar Delta verkast en heb gas bij mijn huidige leverancier gelaten. Ik ben nog niet over, maar voorlopig lijkt alles goed te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door henkebek op 23-02-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:48
Mijn contract loopt in april af.
Een verlengaanbod voor 1 jaar vast zou op 195,- per maand uit komen.

Overstappen naar een partij als Innova is goedkoper door de welkomstkorting, en scheelt min of meer het kortingsbedrag (+-150-250,-) waarbij je dan mogelijk een risico neemt op het omvallen van zo'n partij indien de prijzen nog hoger komen te liggen.

Anderzijds heeft een Essent of Budget Energie ook een 'aanbieding' om de prijzen nog langer vast te zetten, waarbij je dan ook lagere prijzen tegemoet kan zien.
Maar dan loop je wel weer tegen boetes aan als je over een paar jaar wil overstappen omdat de prijzen weer gedaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

dutchgio schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:18:
Mijn contract loopt in april af.
Een verlengaanbod voor 1 jaar vast zou op 195,- per maand uit komen.

Overstappen naar een partij als Innova is goedkoper door de welkomstkorting, en scheelt min of meer het kortingsbedrag (+-150-250,-) waarbij je dan mogelijk een risico neemt op het omvallen van zo'n partij indien de prijzen nog hoger komen te liggen.

Anderzijds heeft een Essent of Budget Energie ook een 'aanbieding' om de prijzen nog langer vast te zetten, waarbij je dan ook lagere prijzen tegemoet kan zien.
Maar dan loop je wel weer tegen boetes aan als je over een paar jaar wil overstappen omdat de prijzen weer gedaald zijn.
Heb je het dan over 1 jarig contract bij Innova ikv welkomstkorting? Ik heb 4 jaar vast gezet, de boete bedraagt max 250 euro. Mocht het echt gaan dalen, dan is de businesscase redelijk snel valide om op te breken :)

Eventueel omvallen is enige showstopper maar als jij nu ook overstapt, hebben ze alweer een klant erbij ;) :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 11:50
FaceDown schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Je risico-inschatting klopt niet. Als het conclict in het oosten uit de hand loopt en Putin de gaskraan dicht draait dan zien wij hier direct prijzen van 3 a 4 euro per m3. Niet voor de mensen die een contract hebben, maar als je geforceerd (door faillissement) een nieuw contract moet afsluiten dan ben je de Sjaak. Hoe realistisch is dit scenario? Ik denk vrij realistisch. Partijen als Essent, Vattenfall, Engie kunnen dit opvangen. De rest zal een groot probleem hebben.
Hier werd eerder geroepen dat reeds opgewekte kWh's gesaldeerd worden, maar dat is niet zo. Wat je meteen kan verbruiken, verbruik je, maar alles wat je teruglevert wordt pas op de eindafrekening verrekend, en ben je bij een tussentijds faillissement dus gewoon kwijt.
Bovenstaande zijn de 2 hoofdredenen voor mij om niet over te stappen. Ik blijf bij Vattenfall in elk geval tot de zomer en dan zien we wel weer verder. Er zijn dan 3 scenario's denkbaar: 1) De prijzen dalen: Ik sluit een nieuw gunstiger contract af, zonder boete, 2) prijzen blijven gelijk, we kijken het nog even langer aan met variabel of mogelijk vast contract, 3) de prijzen rijzen de pan uit, heel Nederland heeft een probleem en kleine maatschappijen zullen het niet overleven. De overheid zal moeten bijspringen.
Als het zover is, dan koop ik een houten pallet kachel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Het gaat er om dat de energieleverancier geen bank voor je kan spelen. Je verwacht toch ook dat jij geen bank hoeft te spelen voor je energieleverancier?
Kun je je toon misschien matigen? Mensen onterecht van oplichting gaan beschuldigen kan niet de bedoeling zijn hier (elders trouwens ook niet, is zelfs strafbaar).

Ik betaal mijn rekeningen altijd zo laat mogelijk. Zo heb ik de terugbetaling van mijn studieschuld (met 0% rente) 2 jaar lang stopgezet. De inflatie zorgt ervoor dat de lening vanzelf zelfs minder waard wordt. Hoe langer je je geld in kas houdt, hoe groter je working capital. Bedrijven doen het ook (zelfs die lieve kleine energiemaatschappijen) dus particulieren zouden gek zijn om het niet te doen. Als energiemaatschappijen liever elke maand geld zien, dan moeten ze elke maand een factuur sturen met een betalingsverplichting. Aangezien ze het niet doen en sommige maatschappijen zelfs toestaan om het maandbedrag op nul te zetten, hebben ze daar kennelijk geen problemen mee. Dan snap ik niet dat jij er wel een probleem van maakt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Valt me op dat Innova hier meermaals genoemd wordt als potentiële "omvaller". Nu zie ik ZonderGas ook regelmatig voorbij komen als keuze, maar hier wordt met geen woord over gerept ikv omvallen. Zit hier een grotere jongen achter?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:03
Fermion schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Als het zover is, dan koop ik een houten pallet kachel.
Ik zou een pellet kachel van metaal kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:26
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:00:
Valt me op dat Innova hier meermaals genoemd wordt als potentiële "omvaller". Nu zie ik ZonderGas ook regelmatig voorbij komen als keuze, maar hier wordt met geen woord over gerept ikv omvallen. Zit hier een grotere jongen achter?
Hier is al zoveel over gezegd. Even zoeken en teruglezen, is makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Laatst online: 19-09 22:43
Laguna schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:40:
[...]

Sinds gister loopt de 14 dagen bedenktijd voor de 3 jaar SuperDalen bij Essent, hopelijk is "snel" binnen die tijd. Alternatief is annuleren en niks doen tot op 1 april m'n 1 jarig contract afloopt om dan tijdelijk genoegen te nemen met een variabel tarief totdat de gasprijs gedaald is en dan alsnog een nieuw contract aan te gaan.
Toevallig zijn ze bij mij ook net aan de deur geweest. Ik zit met dezelfde tarieven. Ik dacht: afsluiten en dan de komende twee weken even over nadenken.

Als ik het goed begrijp worden de tarieven wel élk jaar opnieuw vastgesteld. Dus een variabeltarief voor één heel jaar, met daarop de korting (tweede jaar 40%, derde jaar 40% + 20%). Correct me if I'm wrong. :P

_@/'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:16:
[...]
Ik zou het wel prettig vinden als deze partijen hun jaarrekening dan publiek delen op hun website. Dan kan ik een betere risico inschatting maken..... Beursgenoteerde partijen moeten dat in ieder geval wel. Tot die tijd kijk ik wel eerst naar mijn eigen risico, dat kan ik namelijk beter inschatten dan mijn tegenpartij risico.

Lijkt me goed als er meer transparantie komt, de ACM deed onderzoek naar de levensvatbaarheid, maar je ziet partijen er nog niet commercieel op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:00:
Nu zie ik ZonderGas ook regelmatig voorbij komen als keuze, maar hier wordt met geen woord over gerept ikv omvallen.
Die bewering klopt niet, die mogelijkheid is hier tot in den treure geopperd, bediscussieerd en herhaald. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cap schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:02:
[...]

Die bewering klopt niet, die mogelijkheid is hier tot in den treure geopperd, bediscussieerd en herhaald. ;)
Ik zag 'm niet tussen deze post staan;

Drardollan in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

vandaar dat ik even dacht dat deze "meer potentie" kende maar begrijp nu dat het een van de vele EnergyZero labels is.

Overigens zeer bedankt voor de Excel sheet!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:20
BaBoK schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:58:

Hier ben ik toevallig onlangs ook mee bezig geweest, zie o.a. hier, hier en hier.
Ik zou het dus navragen en zorgen dat je het antwoord op papier hebt staan, voordat je de overstap maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 15:15
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:54:
Ik ben ook naar Innova per 2-4... Gaan het meemaken.
Ik heb het maandag afgesloten en kreeg als datum 11-04. Is dat nou random? Want mijn voorkeur stond op 01-04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Koptelefoontje schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Ik heb het maandag afgesloten en kreeg als datum 11-04. Is dat nou random? Want mijn voorkeur stond op 01-04.
2-4 loopt mijn huidige contract af dus die datum heb ik zelf opgegeven. Heb nog niet meer info dan de mail van gezondverzekerd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:55
Hier ook net het Innova 4 jaars aanbod doorgevoerd via gezondverzekerd.
Begindatum is 1 april en ga van energiedirect van momenteel 284 euro flexibel contract naar 149 euro.
Voorheen met 1 jarig (afgelopen) contract zat ik op 125 euro p/mnd. Denk niet dat prijzen dusdanig zullen dalen dat ik me bekocht zal gaan voelen en anders de 250 euro ophoesten en verder.......
btw bedankt Cap voor de sheet, vooral doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
door discussies over klein en groto vraag ik me af of we daar een eenduidige formule voor kunnenn bedenken, wat is kklein en wat is groot? en heeft de omvalkans wel met de grootte te maken?
voorbeeld:
mijn energieleverancier naked energy gign failliet, ik bleek 1 van de 2600 klanten te zijn. Ik vind naked energy dus een kleine speler. Hem energie kocht de 600 klantenn van allure energie dat failliet ging(overigens gign dat niet failliet door de hoge energieprijzen maar door conflicten tussen de 2 aandeelhouders), 600 is pas echt klein dan wordt naked energy weer iets minder klein;-)
Innova kocht sepa green met 21,000 klanten en voede daarmee een kleien kwart aan het bestaande klantenbestand toe. Ik vind 121.000 aansluitingen(waar dus ook gezinnen, mkb-bedrijven etc onder vallen) niet echt klein. welkom enerige met 90.000 klanten was ook niet bepaald klein maar viel wel om. Pas gaf iemadn aan dat budget energie 250.000 klanten had, ik vraag me af of dat cijfer wel recent is want doro de overname van nle werd budget energie de 4e speler van nederland. is dat dan ook klein? wel als je enkkel bedrijven met miljoenen klantne groot vindt, maar als ik het vedrgeljik met allure enerige vind ik innova weer behoorlijk groot.
het speculeren over omvallen vind ik dan ook een beetje zinloos. als het echt meot kan ook budget energie omvallen als de gasprijs 3 euro wordt, odmat ze nog veel oude 3-jaars contracten hebben lopen, maar dan kan een speler met 2 miljoen klanten die nog meer van die contracten heeft lopen nt zo goed omvallen.
hier werd de vraag gesteld is energyzero veiliger dan innova? geen idee, ik ken het klanten-aantal van energyzero niet. als ik de aantaleln installaties bij de apps van anwb energie en mijn domein enerige zie vidn ik die aantaleln nogal laag. maar oxxio heeft ook maar 100.000+ installaties, en dan meot je teleln vanaf het moment dat de app in de google playstore stond dus dat is ook duidelijkg een graadmeter.
Ik vind dat heir de laatste dagen wel erg veel banggemaakt wordt. kijk uit voor die, die is te goedkoop, kijk uit voor die, die overleeft de oorlog emt rusland neit want die is te klein. het engie wat bangmaken oplevert is maar 1 ding: hogere prijzen, hogere inflatie, lachende hele grote bedrijven die mar al te graag de angstige klanten bedienen tegen de hoofdprijs. laten we vooral prijsbewust blivjen, voorschotbedragen niet te hoog zetten mar wel conform gebruik want een energieleverancir is geen bank. wil je verdienen door teruglevering, neem dan voor stroom de maatschappij met de hoogste terugleververgoeding, vaak is dat ook nog een grote dus dan krijg je ej geld ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik probeer nog steeds te rijmen wat er mis kan gaan met faillissement. Kijkende naar opwek ben je alles wat je terug hebt geleverd kwijt. En dan? Met een realistisch voorschotbedrag (verbruik vs geschat opwek) kan het toch nooit zijn dat je dan wel moet betalen terwijl je opwek verloren gaat?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:26
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:07:
Ik probeer nog steeds te rijmen wat er mis kan gaan met faillissement. Kijkende naar opwek ben je alles wat je terug hebt geleverd kwijt. En dan? Met een realistisch voorschotbedrag (verbruik vs geschat opwek) kan het toch nooit zijn dat je dan wel moet betalen terwijl je opwek verloren gaat?
Die laatste zin snap ik niet. Je voorschot is neem ik aan gebaseerd op het gesaldeerde totaal. Als je evenveel verwacht te verbruiken als terug te leveren, zal je je voorschot op nul zetten, bijvoorbeeld. Als je leverancier failliet gaat en je moet je verbruik afrekenen, terwijl de teruglevering een vordering wordt die je wel kan vergeten, moet je alsnog flink bijbetalen ondanks je realistische voorschotbedrag van 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pudding94
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:07:
Je bent je opwek kwijt, je bent indien je incasso machtiging hebt afgegeven je teveel betaalde termijnen kwijt.

En je krijgt een nieuw variabel contract met de dan geldende huidige tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dus als ik het goed begrijp na 10 maanden (fictief);

- verbruik 5000 kWh
- opwek 5000 kWh

Voorschotbedrag 0 euro

Energieleverancier gaat failliet dus opwek is kwijt en ik mag 5000 kWh afrekenen?

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 23-02-2022 23:45 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-09 09:43
Als het goed is word op de eindafrekening die dan volgt, de opwek gewoon verrekend.
Alleen ben je dan wel de teveel betaalde voorschotten en een eventuele welkomstbonus kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BadEendTerror schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:45:
Als het goed is word op de eindafrekening die dan volgt, de opwek gewoon verrekend.
Alleen ben je dan wel de teveel betaalde voorschotten en een eventuele welkomstbonus kwijt.
Dus zodra je meer opwekt dan verbruikt, wordt het vervelend of begrijp ik het dan nog steeds niet?

Bij gas moet je dan natuurlijk ook even oppassen richting de zomer.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-09 09:43
Dan begrijp je het verkeerd. Dit word als het goed is gewoon verrekend.
Het enige wat je kwijtraakt zijn de teveel betaalde voorschotten en de eventuele welkomstbonus.

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
dicksterk schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:41:
Pas gaf iemand aan dat budget energie 250.000 klanten had, ik vraag me af of dat cijfer wel recent is want door de overname van NLE werd budget energie de 4e speler van Nederland.
"Budget Energie en NLE leveren samen aan ruim 700.000 huishoudens in Nederland stroom en gas"

(Bron: https://www.nle.nl/docs/NLE_Nieuwsbericht_2021.pdf)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Update van het prijzenoverzicht:

- United Consumers is terug met een hoger gastarief (+5ct), een lager stroomtarief (-2ct) en hogere bonus (+52)
- vandeBron heeft een forse verhoging op het gastarief (+13ct) en stroomtarief (+4ct)
- Bij de Budget en NLE aanbiedingen zijn de welkomstbonussen vervallen

• henkebek
Het formaat van het bedrijf op zich maakt niet zoveel uit voor het risico op omvallen.

Het gaat om solvabiliteit en inkoopbeleid. En laat nou juist uit onderzoek van o.a. de Consumentenbond blijken dat bij kleine energiemaatschappijen de solvabiliteit vaak laag is en dat er meer risico wordt genomen met het inkoopbeleid.

Dit gaat goed zolang de prijzen niet stijgen. Waar stijgende prijzen toe kunnen leiden hebben we afgelopen winter gezien.

En laten de prijzen nu net weer stijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOHmPFg5ackfVvuGW8LZ3QwWYvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PGCjmuMoXg3z8xE8whhGTJkf.png?f=fotoalbum_large

Kortom, als je al kiest voor een kleine maatschappij dek je dan maximaal in en zet je voorschot op 0 of in elk geval zo laag mogelijk.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
henkebek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:37:

Kortom, als je al kiest voor een kleine maatschappij dek je dan maximaal in en zet je voorschot op 0 of in elk geval zo laag mogelijk.
Als je zonnepanelen bezit en je komt op 0 of krijgt terug een goede zet maar anders als je moeten kijken naar je gebruik per maand ongeveer en je maand bedrag steeds bijstellen.
De energie maatschappij kan ook geen bank zijn voor jouw die voor 100 euro of meer per maand gebruikt.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:09
Zijn er hier mensen bekend met de minimale voorschot tarieven van Innova en Zondergas?

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:47:
[...]

Dus zodra je meer opwekt dan verbruikt, wordt het vervelend of begrijp ik het dan nog steeds niet?

Bij gas moet je dan natuurlijk ook even oppassen richting de zomer
Klopt, maar dan dus voor enkel de periode van de verstreken tijd. Je moet het eigenlijk zien als een eindafrekening tot het moment van faillissement. Alles wat je dan aan kWh in de plus staat ben je zo goed als zeker kwijt. Net als teveel betaalde voorschotten

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
emot schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:53:
Zijn er hier mensen bekend met de minimale voorschot tarieven van Innova en Zondergas?
Bij Innova kan je hem zelf aanpassen tot een bepaald aangegeven minimum bedrag. Wat afhangt van je aanvankelijk opgegeven verbruik. Ik weet niet zeker of zij dat eerste bedrag ook toetsen maar ik had hem vorig jaar vanwege de extra bonus op x2 gezet en daar niks over gehoord, behalve dat ik hem niet heel veel lager kom zetten toen de gascrisis zich begon aan te dienen. De eerste klap is dus een daalder waard.

Bij ZonderGas heb ik nu uiteraard niet op x2 gezet vanwege de huidige omstandigheden en het ontbreken van een bonus. Daarom zelf een voorzichtige doch reële inschatting obv de afgelopen 3 jaar (laag gemiddelde). Dat moest wel door de backoffice worden beoordeeld en is goedgekeurd. Geen idee of zij daarbij historische gegevens hanteren.

• JB

JB

Cédric roelt!

Klopt het dat je bij Budget Energie geen eigen startdatum kan kiezen? Dat vinkje is grayed-out. Mijn moeder is ook aan de beurt vanaf midden mei en wil deze voor haar afsluiten maar met ingang vanaf dan eigenlijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srfxPu5sklkd7xFiAUm7pN4laRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yeELKB8K0UnQlMUQEI5p92UJ.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:05:
Klopt het dat je bij Budget Energie geen eigen startdatum kan kiezen? Dat vinkje is grayed-out. Mijn moeder is ook aan de beurt vanaf midden mei en wil deze voor haar afsluiten maar met ingang vanaf dan eigenlijk...

[Afbeelding]
Ik liep hier zojuist ook op vast. Ergens eind mei loopt mijn huidige contract af en ik zou ook graag overstappen via die mediamarkt actie.

• Roos79
Heeft budget energie met dat aanbod geen datum staan op de site?

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:16:
[...]

Ik liep hier zojuist ook op vast. Ergens eind mei loopt mijn huidige contract af en ik zou ook graag overstappen via die mediamarkt actie.
Gaan zij dan eerder eea losweken? Dat betekent dat mijn moeder de huidige gunstige tarieven eerder kwijt is namelijk.

Mijn boefje is liev!

• Roos79
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:23:
[...]

Gaan zij dan eerder eea losweken? Dat betekent dat mijn moeder de huidige gunstige tarieven eerder kwijt is namelijk.
Nee want zei heeft een contract wat tot een datum loopt toch?

• JB

JB

Cédric roelt!

Roos79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:19:
Heeft budget energie met dat aanbod geen datum staan op de site?
Zie ik niets over staan.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Roos79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Nee want zei heeft een contract wat tot een datum loopt toch?
Ja klopt maar die datum hoef ik niet aan te geven :?

Mijn boefje is liev!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:23:
[...]

Als je het nu afsluit wel denk ik, want ze zeggen dat ze de overstapboete ook betalen.

• Roos79
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Zie ik niets over staan.
Stom dan dus contact met hun opnemen dus 😉

• JB

JB

Cédric roelt!

Roos79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Stom dan dus contact met hun opnemen dus 😉
Ja dat ken ik. Krijg je zo'n broodJooster die met "ja hoor meneer, maakt u maar geen zorgen" beantwoord en het eigenlijk ook niet weet :/

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Als je het nu afsluit wel denk ik, want ze zeggen dat ze de overstapboete ook betalen.
Dat denk ik dus ook :/ Dat scheelt 2 maanden voordeel. Verder kun je helemaal niet aangeven dat je stroom opwekt.

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 24-02-2022 08:27 ]

Mijn boefje is liev!

• Roos79
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Dat denk ik dus ook :/ Dat scheelt 2 maanden voordeel.
Ja dat is dus een gok want of over twee maanden liggen te tarieven hoger en heb je die twee maanden er niet zo uit of ze liggen lager en het is sneller eruit.

• JB

JB

Cédric roelt!

Roos79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:27:
[...]

Ja dat is dus een gok want of over twee maanden liggen te tarieven hoger en heb je die twee maanden er niet zo uit of ze liggen lager en het is sneller eruit.
Jep hete kolen ivm die frikandel uit Rusland :D

Mijn boefje is liev!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 11:26
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:05:

[Afbeelding]
Toen ik me eergister via de Gaslicht-aanbieding (met bonus van 380 die intussen is verdwenen) inschreef, kon ik de startdatum zelf aanpassen. Volgens mij werd ik tijdens de aanmelding doorgelinkt naar de BE-omgeving en kon ik de datum gewoon instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cumulus-1 op 24-02-2022 08:31 ]

• Phoolie
FaceDown schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Kun je je toon misschien matigen? Mensen onterecht van oplichting gaan beschuldigen kan niet de bedoeling zijn hier (elders trouwens ook niet, is zelfs strafbaar).
Ik zeg dat het kan, ik zeg toch niet dat hij dat doet? Jij beschuldigt mij dus van iets wat ik niet doe.
jerh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:01:
[...]

Ik zou het wel prettig vinden als deze partijen hun jaarrekening dan publiek delen op hun website. Dan kan ik een betere risico inschatting maken..... Beursgenoteerde partijen moeten dat in ieder geval wel. Tot die tijd kijk ik wel eerst naar mijn eigen risico, dat kan ik namelijk beter inschatten dan mijn tegenpartij risico.

Lijkt me goed als er meer transparantie komt, de ACM deed onderzoek naar de levensvatbaarheid, maar je ziet partijen er nog niet commercieel op inspelen.
Dat lijkt mij inderdaad een goed idee.
henkebek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:03:
[...]
- Hoezo bescherm je jezelf niet met een laag voorschotbedrag? De mensen met het te lage voorschot hebben uiteindelijk precies betaald voor wat ze hebben afgenomen, dmv een eindberekening en factuur van de curator. De mensen die vooruit hebben betaald zijn hun voorgeschoten geld kwijt.
Maar er zit wel een verschil tussen lager zitten en extreem laag zetten. Het iets lager zetten zie ik ook niet als een probleem. Extreem laag vind ik niet netjes.
- De 'trucjes' waarover wordt gesproken waren ná het faillissement. En die trucjes werkten wel degelijk om het teveel betaalde voorschot terug te halen. Er waren mensen die meer geld hebben teruggehaald dan dat ze teveel hadden betaald aan Welkom. Ja, die hebben inderdaad uiteindelijk weer bij moeten betalen. En terecht.
Dat terughalen werkt ook wel. Maar uiteindelijk moet je gewoon betalen wat je verschuldigd bent. Dus om dan echt van een trucje of werken te spreken. Overigens is er door andere ook al meermaals gezegd dat je gewoon de laatste 2 incasso's kan en mag storneren. Voor mijn gevoel heb je dan toch ook al aardig wat zekerheid.

[ Voor 82% gewijzigd door Phoolie op 24-02-2022 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:24
Het feest is begonnen, gas futures zijn vanochtend al 30% gestegen, van 84 naar 114. Maar, dat zijn vaak wel eerste paniekreacties zonder dat bekend is wat het nu allemaal betekent.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:48
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Dat denk ik dus ook :/ Dat scheelt 2 maanden voordeel. Verder kun je helemaal niet aangeven dat je stroom opwekt.
Vergeet ook niet dat je geen eventuele welkomstbonus verrekend krijgt op je eindafrekening als de nieuwe partij de boete afbetaald en eerder opzegt.
Pagina: 1 ... 168 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4