Dus is het misleidend als ze 3 peperdure variabele contracten er uit pikken als voorbeeld voor een waarschijnlijk vast contract en dit dan als 'gemiddeld marktaanbod' te presenteren.SmiGueL schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:32:
[...]
Dat 'Gemiddelde Marktaanbod' is gewoon het gemiddelde van de 3 partijen die in diezelfde tabel worden vergeleken.
Maar het is idd niet helemaal fair om te vergelijken met variabele i.p.v. jaarcontracten..
Je hebt in een aantal dingen zeker gelijk. Maar:dicksterk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:55:
@julianl @binnetie: ik snpa julie denkwije even niet. Dat je een hoog teruglevertarief wil snap ik wel. maar waarom zou je dan ook je gasverbruik weghalen bij zondergas? waarom: als ik meer verdien met teruglevertrarief dan ook maar een hoger gasverbruik, dan verdien je toch in de prakitjk minder terug? en dan nog het volgende: jullie hebben neem ik aan allebei het zondergas contract genomen zodat je een prijsplaffond had, de komende 5 jaar zou het dan niet duurder worden dan die prijzen. maar dan kot om een tijdeljik hoog teruglevertarief ineens de gedachte op: we gaan voor de gok dat die teruglevertarieven er misschien vanaf 1 juli nog zijn, zo niet dan gaan we de heel winter wel 70ct per m3 meer betalen, en mogeljik ook 20ct per kw meer enkel omdat de winter-teruglevertarieven nu zo hoog staan, de kans dat ze dat in de zomer nog zijn schat ik op 10%. als het nu om een vast contract ging emt super hoge teruglevertarieven dan was stroom dar vastzeten en gas bij zondergas laten heell slim. maar het zijn variabele tarieven, in de zmer is het stroomaanbod hoog en de variablee tarieven dus laag, dus ook de teruglevertarieven. en ene deel van jullie verdiende geld is gewoon opgebouwd voorschot dat ej anders voor de winter had verbruikt. want een andere rekenosm is hier niet gemaakt; wat gebeurd er als je in oktober overstapt en je leverancier gaat in maart failliet? dan betaal je gigantisch veel eindafrekening en verdwijnt je in de zomer terugverdiende geld weer.
mijn gedachten hierover:
1. het is een heel korte termijn winstje, dat direct verdampt als je door deze keuze in oktober een veeld uurder contract meot afsluiten
2. er bestaat geen enkel voordeel dat maakt dat gas ook bij delta onderbrengen meer geld oplevert, je had dan beter gas bij zondergas kunnen laten en enkel stroom kunnen opzeggen binnen de bedenktijd. dan heb je het mogeljke voordeel van hogere teruglevertarieven
3. jullie rekenen je rijk met terugleertarieven die gelden in de winter, delta is echt wel slim genog om bij ene variable contract die teruglevertarieven in de zomer flink omlaag te zetten en dan is het heel avontuur voor niets geweest. ben je dan alleen voor stroom de dupe tja dat is jammer maar minder erg dan dure winters terwijl je de goedkope al in handen had. dit zijn winter-tarieven, delta weet dat er nu nauweljks wordt teurggeleverd en juli en augustus zijn de piek-maanden en die vallen onder de nieuwee variablee tarieven die net zo goed 30 cent lager kunnen liggen.
1. Ik haal m'n gas ook weg bij zondergas omdat ik twijfel over het langdurig aan hen vastzitten en het risico op faillissement.
2. Ja, het was beter geweest om gas ergens anders te laten, maar in de periode maart tot augustus gebruik ik weinig gas, dus is het verschil ook kleiner (volgens mij 60 euro met Eneco. Niet niks, dus ik zou gas evt. nog daar kunnen laten)
3. Het tarief kan veranderen per 1 juli. Tot 1 juli maak ik 1220 kWh overproductie, dan is de piek al geweest, tegen het hoge tarief. Dat is bij Delta zo'n €600, geen kort, klein termijn winstje. Als het verandert, kan ik overstappen.
SuperDalen van Essent... Weten zij iets wat wij niet weten of bouwen ze zo'n enorme marge op in jaar 1 dat jaar 2 en 3 geen probleem zijn? Voor mijn verbruik is het 462 euro per maand vs 313 bij ZonderGas. Degene die het plaatje heeft gemaakt is wat misleidend in de roze vlakken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VmXz7Ow2fN1eLyE9sW25DJoM.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 21-02-2022 16:58 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Lijkt wel een beetje het iBood systeem... een absurd hoge startprijs noemen en dan gaan smijten met hoge kortingen...Señor Sjon schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:57:
SuperDalen van Essent... Weten zij iets wat wij niet weten of bouwen ze zo'n enorme marge op in jaar 1 dat jaar 2 en 3 geen probleem zijn? Voor mijn verbruik is het 462 euro per maand vs 313 bij ZonderGas. Degene die het plaatje heeft gemaakt is wat misleidend in de roze vlakken.
[Afbeelding]
In mijn geval:
- Huidig voorschot: € 160,-
- Binnenkort via Zondergas: € 190,- (obv 5 jaar)
- Bij Essent: € 320,- (jaar 1)
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
qua elektricitiet snap ik je volledig. maar ook daarbij geldt: als je in de winter niet hetzelfde goedkope tarief terugkrijgt maak ej gewoon je verdiende geld weer op. en gas: ik heb geen glazen bol ;--)al zou het door mijn blindheid weinig verschil maken als ik die wel had;-) maar ik zie nieuwe bedrijven zoals mega enerige die zich prijsstunter noemen niet stunten. waar de politiek oorlog zoekt is de prijzenoorlog uit de samenleving verdwenen, en dus denk ik oprecht dat je als je zondergas voor gas laat vallen dat je deze winter voor 1,50 per m3 of hoger gat stoken, en dna geef je ook je verdiende geld weer uit tenizj je besluit vanwege de hoge gasprijs een kouder huis te gaan hebben, hoe dan ook inleveren deo je dan toch op prijs of comfort. ik had mijn contract bij hve nooit genomen als ik had gedacht dat ik deze zomer weer moet overstappen, die 250 boete is best veel, ik geloof echt niet dat ik iets beters ga vinden deze zomer.CarpeVentum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:36:
[...]
Je hebt in een aantal dingen zeker gelijk. Maar:
1. Ik haal m'n gas ook weg bij zondergas omdat ik twijfel over het langdurig aan hen vastzitten en het risico op faillissement.
2. Ja, het was beter geweest om gas ergens anders te laten, maar in de periode maart tot augustus gebruik ik weinig gas, dus is het verschil ook kleiner (volgens mij 60 euro met Eneco. Niet niks, dus ik zou gas evt. nog daar kunnen laten)
3. Het tarief kan veranderen per 1 juli. Tot 1 juli maak ik 1220 kWh overproductie, dan is de piek al geweest, tegen het hoge tarief. Dat is bij Delta zo'n €600, geen kort, klein termijn winstje. Als het verandert, kan ik overstappen.
Zojuist geprobeerd om een contract af te sluiten bij Zondergas voor 3 jr. Krijg ik de volgende melding:
"Er zijn op dit adres meerdere energieaansluitingen gevonden. Neem contact met ons op."
Morgenochtend maar bellen, waarschijnlijk heeft dit te maken met dat we ons huis gesplitst hebben (het andere huis heeft wel z'n eigen aansluitingen & huisnr).
Hebben meerdere mensen deze melding gehad?
"Er zijn op dit adres meerdere energieaansluitingen gevonden. Neem contact met ons op."
Morgenochtend maar bellen, waarschijnlijk heeft dit te maken met dat we ons huis gesplitst hebben (het andere huis heeft wel z'n eigen aansluitingen & huisnr).
Ja lees flink wat pagina’s terug hierover, even bellen en het wordt opgelostArchiebald schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:58:
Zojuist geprobeerd om een contract af te sluiten bij Zondergas voor 3 jr. Krijg ik de volgende melding:
16x DMEGC 370WP = 5920WP, GOODWE GW5K-DT, Bovenin Groningen volledig op zuid hellingshoek 54 graden
Goedenavond.
Weet iemand toevallig of je tijdens een overstap zonder energie kan komen te zitten?
In ons geval:
We hebben een nieuw contract bij Eneco afgesloten, vandaag was de 13e dag en hebben we opgezegd binnen de 14 dagen termijn vanwege een beter aanbod.
Nu vroeg ik mij af of Eneco de energie levering aan ons kan stoppen voordat de nieuwe leverancier levert?
Want voordat de nieuwe leverancier gaat leveren zijn we ook zomaar een week verder denk ik.
Weet iemand toevallig of je tijdens een overstap zonder energie kan komen te zitten?
In ons geval:
We hebben een nieuw contract bij Eneco afgesloten, vandaag was de 13e dag en hebben we opgezegd binnen de 14 dagen termijn vanwege een beter aanbod.
Nu vroeg ik mij af of Eneco de energie levering aan ons kan stoppen voordat de nieuwe leverancier levert?
Want voordat de nieuwe leverancier gaat leveren zijn we ook zomaar een week verder denk ik.
Geen reactie hier maar wel van HVEDjeezD schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:59:
Ook overgestapt naar HVE met een startdatum van 25/02/2022.
Ik zie nog steeds "status onbekend" in de "mijn" omgeving staan. Daarnaast heb ik ook geen factuur gehad voor een eerste betaling via iDeal. Ik heb wel meteen een machtiging afgegeven voor automatische incasso.
Zijn er meer die dit hebben?
Ik werd vrijdag gebeld met een NLE voorstel.
gas 1,39
Elektra 29 ct dal / 39 ct normaal
3 jaar contract.
Het ging om een actie om oude klanten terug te krijgen. Ik had daar 2 jaar geleden een contact dus ze hadden al mijn gegevens al.
Volgens mij kon het niet goedkoper. Dus ik heb vandaag akkoord gegeven. Ik had toch nog 2 weken bedenktijd.
Het bleek alleen via besparenkan.nl te lopen en niet via NLE zelf. Nu gaf die dame aan de telefoon aan dat NLE besparenkan.nl had opgekocht maar ik vond daar online heel weinig over op terug.
Is dit een goede deal of heb ik ergens toch iets gemist?
Ik had gelezen dat er gewoon afspraken zijn dat ik eerder onder een contract uit kan (met een boete van 300,-) mocht die prijs ineen keer toch flink kelderen. Dus 3 jaar durf ik dit keer wel aan.
:strip_exif()/f/image/J6H9838GiXnQTptCPWVKoek6.jpg?f=fotoalbum_large)
gas 1,39
Elektra 29 ct dal / 39 ct normaal
3 jaar contract.
Het ging om een actie om oude klanten terug te krijgen. Ik had daar 2 jaar geleden een contact dus ze hadden al mijn gegevens al.
Volgens mij kon het niet goedkoper. Dus ik heb vandaag akkoord gegeven. Ik had toch nog 2 weken bedenktijd.
Het bleek alleen via besparenkan.nl te lopen en niet via NLE zelf. Nu gaf die dame aan de telefoon aan dat NLE besparenkan.nl had opgekocht maar ik vond daar online heel weinig over op terug.
Ik had gelezen dat er gewoon afspraken zijn dat ik eerder onder een contract uit kan (met een boete van 300,-) mocht die prijs ineen keer toch flink kelderen. Dus 3 jaar durf ik dit keer wel aan.
:strip_exif()/f/image/J6H9838GiXnQTptCPWVKoek6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WDuEn28RrS4s6nC6g3swk27U.jpg?f=fotoalbum_large)
Je heb toch een energie leverancier?wesdegroot1983 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:21:
Goedenavond.
In ons geval:
Die blijft gewoon leveren want waar zit je nu?
Ja we zaten 3 jaar bij Engie, 13 dagen geleden overgestapt naar Eneco. En nu hebben we vandaag een contract afgesloten bij Budget energie via Vereniging Eigen Huis.Roos79 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:28:
[...]
Je heb toch een energie leverancier?
Die blijft gewoon leveren want waar zit je nu?
Dus momenteel krijgen we energie van Eneco, maar die heb ik vandaag binnen de bedenktijd opgezegd. Maar ik vroeg me af of bijvoorbeeld Eneco niet morgen zomaar kan stoppen met leveren voordat we aangesloten zijn bij Budget energie.
De bedenktijd gaat in na afsluiten niet nadat het leveren is gestart ben je je daar bewust van?wesdegroot1983 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:54:
[...]
Ja we zaten 3 jaar bij Engie, 13 dagen geleden overgestapt naar Eneco. En nu hebben we vandaag een contract afgesloten bij Budget energie via Vereniging Eigen Huis.
Dus momenteel krijgen we energie van Eneco, maar die heb ik vandaag binnen de bedenktijd opgezegd. Maar ik vroeg me af of bijvoorbeeld Eneco niet morgen zomaar kan stoppen met leveren voordat we aangesloten zijn bij Budget energie.
Wanneer heb je het contract bij Eneco afgesloten?
@wesdegroot1983Roos79 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:58:
[...]
De bedenktijd gaat in na afsluiten niet nadat het leveren is gestart ben je je daar bewust van?
Wanneer heb je het contract bij Eneco afgesloten?
Inderdaad ik las het en dacht ook 'ehhhh'.. je kan niet na ingaan pas opzeggen. Wel met 30 dagen opzegtermijn indien variabel. Heb je een vast contract bij Eneco? Dan kan opzeggen ook maar betaal je de opzegboete..en die kan wel oplopen bij langere contracten als je én gas én stroom afneemt.
[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 21-02-2022 22:09 ]
Het lijkt erop dat je dan hebt afgezien van je bedenktijd? Of je gaat nu uit van je bedenktijd na start levering ipv afsluiten.… in beide gevallen kan je niet zonder boete overstappen naar budget energie (tenzij modelcontract) en zou ik dit nog even goed nalopen voor jezelf.wesdegroot1983 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:54:
[...]
Ja we zaten 3 jaar bij Engie, 13 dagen geleden overgestapt naar Eneco. En nu hebben we vandaag een contract afgesloten bij Budget energie via Vereniging Eigen Huis.
In het ergste geval kan je budget energie nog herroepen
Wanneer heb je het contract met Eneco afgesloten?
Ik heb dat aanbod ook aan de deur gekregen. Ik zit nog bij Vattenfall tot 1 april. Betaal nu €85 p/m voor 700m³ en 2.000kWh, tegen €0,87 per m³ en €0,24 per kWh. Tarief Essent €1,81 per m³ en €0,39 per kWh.Señor Sjon schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:57:
[Afbeelding]
Wat is wijsheid nog even wachten of op dit aanbod ingaan?
Verkoper zei natuurlijk dat de gasprijzen alleen maar zullen gaan stijgen. Maar onduidelijk of de politiek nog wat gaat doen met de hoge gasprijs en ook onduidelijk hoe de situatie Oekraïne/Rusland verder gaat ontwikkelen.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Waar denk je dat dit draadje over gaat? Kijk eens in de sheet of je echt een goede deal hebt.L0g0ff schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:31:
[...]
Volgens mij kon het niet goedkoper.
[...]
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Bedankt voor jullie antwoorden.Tony023 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:08:
[...]
Het lijkt erop dat je dan hebt afgezien van je bedenktijd? Of je gaat nu uit van je bedenktijd na start levering ipv afsluiten.… in beide gevallen kan je niet zonder boete overstappen naar budget energie (tenzij modelcontract) en zou ik dit nog even goed nalopen voor jezelf.
In het ergste geval kan je budget energie nog herroepen
Wanneer heb je het contract met Eneco afgesloten?
Ik zie inderdaad dat ik buiten de termijn zit, contract is 17 januari afgesloten.
Heb even in de voorwaarden gekeken, maar de boete is 50 euro per product dus voor energie en gas zou ik dan op 100 euro uitkomen. Het verschil in maandbedrag is 70 euro dus de boete is de moeite waard.
Geef even aan bij je nieuwe leverancier dat er een opzegboete in het spel is. Mogelijk kun je het laten lijken dat je overstappen overweegt, maar nog twijfelt. Voorheen nam een nieuwe leverancier met plezier je opzegboete voor zijn rekening. Of ze dat nu nog doen, weet ik niet.wesdegroot1983 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:24:
[...]
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik zie inderdaad dat ik buiten de termijn zit, contract is 17 januari afgesloten.
Heb even in de voorwaarden gekeken, maar de boete is 50 euro per product dus voor energie en gas zou ik dan op 100 euro uitkomen. Het verschil in maandbedrag is 70 euro dus de boete is de moeite waard.
Opzeggen van je huidige leverancier moet je sowieso door de nieuwe laten doen.
Vanaf herfst/winter sluit je een jaarcontract af. Over dat hele jaar kun je weer salderen, dus stroomprijs maakt niet zo veel uit.dicksterk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:37:
[...]
qua elektricitiet snap ik je volledig. maar ook daarbij geldt: als je in de winter niet hetzelfde goedkope tarief terugkrijgt maak ej gewoon je verdiende geld weer op. en gas: ik heb geen glazen bol ;--)al zou het door mijn blindheid weinig verschil maken als ik die wel had;-) maar ik zie nieuwe bedrijven zoals mega enerige die zich prijsstunter noemen niet stunten. waar de politiek oorlog zoekt is de prijzenoorlog uit de samenleving verdwenen, en dus denk ik oprecht dat je als je zondergas voor gas laat vallen dat je deze winter voor 1,50 per m3 of hoger gat stoken, en dna geef je ook je verdiende geld weer uit tenizj je besluit vanwege de hoge gasprijs een kouder huis te gaan hebben, hoe dan ook inleveren deo je dan toch op prijs of comfort. ik had mijn contract bij hve nooit genomen als ik had gedacht dat ik deze zomer weer moet overstappen, die 250 boete is best veel, ik geloof echt niet dat ik iets beters ga vinden deze zomer.
Hoe vul je die betreffende sheet goed in icm opgewekte stroom van zonnepanelen?RichieB schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:19:
[...]
Waar denk je dat dit draadje over gaat? Kijk eens in de sheet of je echt een goede deal hebt.
Als die verkoper dat zegt zou ik het maar doen. Top gasprijs.Laguna schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:17:
[...]
Ik heb dat aanbod ook aan de deur gekregen. Ik zit nog bij Vattenfall tot 1 april. Betaal nu €85 p/m voor 700m³ en 2.000kWh, tegen €0,87 per m³ en €0,24 per kWh. Tarief Essent €1,81 per m³ en €0,39 per kWh.
Verkoper zei natuurlijk dat de gasprijzen alleen maar zullen gaan stijgen. Maar onduidelijk of de politiek nog wat gaat doen met de hoge gasprijs en ook onduidelijk hoe de situatie Oekraïne/Rusland verder gaat ontwikkelen.
@Cap is nog op zoek naar een vrijwilliger om alle terugleveringsvergoedingen in de sheet bij te houden.emot schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:40:
[...]
Hoe vul je die betreffende sheet goed in icm opgewekte stroom van zonnepanelen?
Als dit de tarief prijzen, betekent btw en andere toeslagen komen dan nog bovenop, kan wel eens duurder uitpakken dan je denkt. En geen 14 dagen bedenktijd, want het is geen online aankoop.robbies schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:45:
[...]
Als die verkoper dat zegt zou ik het maar doen. Top gasprijs.
En dat dan in een eigen versie van de sheet (voor het overzicht).RichieB schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:49:
[...]
@Cap is nog op zoek naar een vrijwilliger om alle terugleveringsvergoedingen in de sheet bij te houden.
En nog iemand om regelmatig de prijzen te checken en up to date te houden is ook meer dan welkom.
Maar ik maak me geen illusies.
Ik heb ook het idee dat er minder (nieuwe) kijkers zijn dan in de eerste maand van de sheet, dat het meer gaat om een vast klein groepje 'lurkers'. Dus misschien is het ook wel goed om er mee te gaan stoppen, de noodzaak is er niet echt meer.
[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 21-02-2022 23:24 ]
Het is de wet ‘koop op afstand’. Het is niet enkel beperkt tot online aankopen. Telefonische aankopen horen daar ook bij.Fermion schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:19:
[...]
….
En geen 14 dagen bedenktijd, want het is geen online aankoop.
Als ik hem invul dan is het 60% van de leveringsprijs excl belasting.Laguna schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:17:
[...]
Ik heb dat aanbod ook aan de deur gekregen. Ik zit nog bij Vattenfall tot 1 april. Betaal nu €85 p/m voor 700m³ en 2.000kWh, tegen €0,87 per m³ en €0,24 per kWh. Tarief Essent €1,81 per m³ en €0,39 per kWh.
Dus 32,76x60% voor jaar 2 en 32,76x60%x80% voor jaar 3.
Allin dus
normaal 40.818 > 27.745 > 23.825 Gemiddeld 30.794
dal 37.183 > 25.567 > 22.082 Gemiddeld 28.277
Gas
181.467 > 130.647 > 115.401 Gemiddeld 142.505
Al met al in jaar 3 de goedkoopste, maar gemiddeld 13% duurder dan Zondergas, met vooral in jaar 1 een fors maandbedrag.
Ik zou nooit meer iets bij Essent kopen! Ik ben namelijk op het verkeerde spoor gebracht door hen en ze erkennen hun fout niet eens. Terwijl ik allemaal screenshots heb van de chat waarin mij gewoon foutieve informatie wordt gegeven. Hierdoor ben ik mijn contract bij Vattenfall (die op dat moment het goedkoopste was) kwijt geraakt.Señor Sjon schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:49:
[...]
Als ik hem invul dan is het 60% van de leveringsprijs excl belasting.
Dus 32,76x60% voor jaar 2 en 32,76x60%x80% voor jaar 3.
Allin dus
normaal 40.818 > 27.745 > 23.825 Gemiddeld 30.794
dal 37.183 > 25.567 > 22.082 Gemiddeld 28.277
Gas
181.467 > 130.647 > 115.401 Gemiddeld 142.505
Al met al in jaar 3 de goedkoopste, maar gemiddeld 13% duurder dan Zondergas, met vooral in jaar 1 een fors maandbedrag.
Je weet dat het aanbod budgetenergie via gaslicht beter is dan via eigen huis ? Althans ik kreeg dezelfde tarieven maar dan een veel hogere "welkoms"eindejaarsbonuswesdegroot1983 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:54:
[...]
Ik vertrouw dan eigenlijk nooit op chats van dat soort dingen.
Ze doen alleen wat in contracten staat. Daarom ben ik wel benieuwd of er meer mensen ervaring hebben met een prijsverlaging.
Zit even de voorwaarden (PDF) door te nemen.
Art 3: Essent compenseert opzegvergoedingen tot 125/product.
Variabele leveringskosten Normaaltarief 0,326700 €/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief 0,290400 €/kWh
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 3) 1,270500 €/m3
Klein addertje kan zijn dat de 2e korting 'van het dan' geldende tarief is. Is dat het tarief na 1? Is dat het tarief van de halfjaarlijkse tombola?
Zit even de voorwaarden (PDF) door te nemen.
Art 3: Essent compenseert opzegvergoedingen tot 125/product.
Het lijkt erop dat mijn berekening klopt:10. De korting geldt alleen voor de variabele leveringskosten van elektriciteit en gas en wordt in de vorm van een tariefsverlaging van het leveringstarief per kWh/m3 vergoed.
11. Het leveringstarief per kWh/m3 wordt per periode met een % korting verlaagd volgens het volgende schema:
• 1e korting 1 maart 2023: 40% korting ten opzichte van het starttarief.
• 2e korting 1 maart 2024: 20% korting ten opzichte van het dan geldende tarief.
12. De korting heeft uitsluitend betrekking op de leveringstarieven per kWh/m3, exclusief vaste leveringskosten, belastingen/ heffingen van overheidswege en netbeheerkosten.
Variabele leveringskosten Normaaltarief 0,326700 €/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief 0,290400 €/kWh
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 3) 1,270500 €/m3
Klein addertje kan zijn dat de 2e korting 'van het dan' geldende tarief is. Is dat het tarief na 1? Is dat het tarief van de halfjaarlijkse tombola?
[ Voor 106% gewijzigd door Señor Sjon op 22-02-2022 09:13 ]
Als je naar Budget Energie wilt... vergelijk het dan ook even met de MediaMarkt aanbieding.RenaldoN schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:04:
[...]
Je weet dat het aanbod budgetenergie via gaslicht beter is dan via eigen huis ? Althans ik kreeg dezelfde tarieven maar dan een veel hogere "welkoms"eindejaarsbonus
@Señor Sjon ik snap je bedoelt. Ik vind het voorwaardentechnisch maar weer een moeilijke constructie. 
Maar dat terzijde.)
Echter in eigen communicatie gebruikt Essent overal de term vast versus variabel (of flexibel), zoals op de productpagina:
Maar dit krijg je met al dat geknutsel aan producten, juist omdat er zo gesleuteld wordt ontstaat er altijd verwarring. Ik zou het niet slecht vinden als de ACM veel strikter toeziet op wat er voor producten mogen. Weg met die ondoorzichtige achteraf bonussen, weg met dit soort "eerst duur maar we beloven later goedkoper" constructies of het omgekeerde, "eerst goedkoop maar later duurder". Gewoon alleen toestaan dat er variabele contracten worden aangeboden en echte vaste prijs contracten. Dan ontstaat er nooit onduidelijkheid. Maar ja, blijkbaar is dat te moeilijk en moet de leverancier altijd de gelegenheid geboden worden mistige constructies op te zetten waarbij het de consument niet meer duidelijk is wat ie onder de streep betaalt. Dit is natuurlijk niet alleen zo bij energielevering maar ook bij andere producten. Ik verlang naar de dag dat...

Hier staat vrij duidelijk dat de tarieven degene zijn die vermeld staan. Alleen, omdat ze niet in deze voorwaarden zelf staan hangt het er strikt genomen dus maar net vanaf "hoe ze bij de leveringsovereenkomst vermeld staan", dus het blijft opletten.7. Voor de levering van elektriciteit en gas gelden de in of bij deze leveringsovereenkomst vermelde leveringstarieven.
Dit is de normale verwijzing naar dat de tarieven mogen veranderen als de overheid de heffingen aanpast, dat lijkt me ook duidelijk. (Wat ik altijd jammer vind is dat hier niet duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de kale m³ / kWh levertarieven die bij een vaste prijs contract niet mogen wijzigen, en de overige shizzle (die natuurlijk jaarlijks wijzigt), het zou het veel duidelijker maken als dit expliciet vermeld stond. Nu kun je er bijvoorbeeld lezen dat ze de kale m³ / KWh levertarieven mogen wijzigen als de overheid andere heffingen van netbeheerkosten toepast.9. Essent behoudt zich het recht voor tarieven eenzijdig te wijzigen indien er sprake is van wijziging van overheidsheffingen netbeheerkosten, de belastingen of wanneer gewijzigde wet- en regelgeving dan wel maatregelen van overheidswege hier aanleiding toe geven.

Dit vind ik verwarrend verwoord. Met die "variabele leveringskosten" wordt hier m.i. niet bedoeld dat ze variabel zijn in de zin van de normale flex- en modelcontracten, maar dat het alleen on het m³ / kWh levertarief gaat en niet om het vastrecht.10. De korting geldt alleen voor de variabele leveringskosten van elektriciteit en gas en wordt in de vorm van een tariefsverlaging van het leveringstarief per kWh/m3 vergoed.
11. Het leveringstarief per kWh/m3 wordt per periode met een % korting verlaagd volgens het volgende schema:
• 1e korting 1 maart 2023: 40% korting ten opzichte van het starttarief.
• 2e korting 1 maart 2024: 20% korting ten opzichte van het dan geldende tarief.
12. De korting heeft uitsluitend betrekking op de leveringstarieven per kWh/m3, exclusief vaste leveringskosten, belastingen/ heffingen van overheidswege en netbeheerkosten.
Echter in eigen communicatie gebruikt Essent overal de term vast versus variabel (of flexibel), zoals op de productpagina:
Waardoor je weer zou kunnen interpreteren dat het om "variabele tarieven" gaat, zeker met die toevoeging "ten opzichte van het dan geldende tarief", en dan val je terug op het deel van de algemene voorwaarden waarin staat:Wil je profiteren van prijsdalingen met variabele tarieven of heb je liever de zekerheid van vaste tarieven?
Het is allemaal ver gezocht, ik denk dat het echt bedoeld is als een vast tarief maar in duidelijkheid blinkt het niet uit. Ze hadden m.i. in de voorwaarden gewoon moeten spreken van een "jaarlijks vast tarief" dat "na jaar 1 X procent daalt" en "na jaar 2 Y procent daalt ten opzichte van het tarief van jaar 1". Dan is er m.i. geen verwarring mogelijk.Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Maar dit krijg je met al dat geknutsel aan producten, juist omdat er zo gesleuteld wordt ontstaat er altijd verwarring. Ik zou het niet slecht vinden als de ACM veel strikter toeziet op wat er voor producten mogen. Weg met die ondoorzichtige achteraf bonussen, weg met dit soort "eerst duur maar we beloven later goedkoper" constructies of het omgekeerde, "eerst goedkoop maar later duurder". Gewoon alleen toestaan dat er variabele contracten worden aangeboden en echte vaste prijs contracten. Dan ontstaat er nooit onduidelijkheid. Maar ja, blijkbaar is dat te moeilijk en moet de leverancier altijd de gelegenheid geboden worden mistige constructies op te zetten waarbij het de consument niet meer duidelijk is wat ie onder de streep betaalt. Dit is natuurlijk niet alleen zo bij energielevering maar ook bij andere producten. Ik verlang naar de dag dat...
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 22-02-2022 10:03 ]
Ik zou overigens niet voor zo'n "3 jaar vast met dalende tarieven"-constructie gaan.
Rekenen met de gemiddelde prijs over 3 jaar vertekent de boel namelijk. Je betaalt immers in het eerste jaar een hoog tarief, dus je hebt in het eerste jaar én hoge kosten voor de levering én je betaalt een hoge opzegboete door de resterende duur. Je zit dus maximaal 'locked-in", niet iets waar je op zit te wachten als de prijzen flink dalen.
Bij een normaal 3 jarig vaste prijs contract heb je tenminste het voordeel dat je ook het eerste jaar een (als het goed is, zo niet dan heb je in de huidige markt een slechte keus gemaakt
) lager tarief betaalt.
Ook als de prijzen stijgen heb je van de "X jaar vast dalende tarieven" constructie geen extra voordeel tov een vast contract van gelijke duur met vlak laag tarief.
Ik zie de toegevoegde waarde van dit product dus niet, behalve voor de portemonnee van de leverancier (eerder meer geld ontvangen en maximale lock-in van de klant). Tenzij de tarieven in het eerste jaar natuurlijk net zo laag zijn als die van de normale vaste prijs contracten, maar dat is een sprookje.
Rekenen met de gemiddelde prijs over 3 jaar vertekent de boel namelijk. Je betaalt immers in het eerste jaar een hoog tarief, dus je hebt in het eerste jaar én hoge kosten voor de levering én je betaalt een hoge opzegboete door de resterende duur. Je zit dus maximaal 'locked-in", niet iets waar je op zit te wachten als de prijzen flink dalen.
Bij een normaal 3 jarig vaste prijs contract heb je tenminste het voordeel dat je ook het eerste jaar een (als het goed is, zo niet dan heb je in de huidige markt een slechte keus gemaakt
Ook als de prijzen stijgen heb je van de "X jaar vast dalende tarieven" constructie geen extra voordeel tov een vast contract van gelijke duur met vlak laag tarief.
Ik zie de toegevoegde waarde van dit product dus niet, behalve voor de portemonnee van de leverancier (eerder meer geld ontvangen en maximale lock-in van de klant). Tenzij de tarieven in het eerste jaar natuurlijk net zo laag zijn als die van de normale vaste prijs contracten, maar dat is een sprookje.
[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 22-02-2022 10:27 ]
Voor mijn verbruik is hij enkel het laatste jaar 10% goedkoper dan Zondergas, maar overall is hij 13% duurder over de hele looptijd.Cap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:23:
Ik zou overigens niet voor zo'n "3 jaar vast met dalende tarieven"-constructie gaan.
Bij een normaal 3 jarig vaste prijs contract heb je tenminste het voordeel dat je ook het eerste jaar een (als het goed is, zo niet dan heb je in de huidige markt een slechte keus gemaakt) lager tarief betaalt.
Wel bijzonder hoe de prijsvergelijkers bijkans leeg zijn.
Het is wel het enige (?) langdurige contract bij een grote partij. De alternatieven zijn Innova of een van de EnergyZero labels. Dat zijn allebei kleine bedrijfjes, met niet zoveel werknemers en niet de beste financiële positie. Het is maar net hoe risicobereid je bent.Cap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:23:
Bij een normaal 3 jarig vaste prijs contract heb je tenminste het voordeel dat je ook het eerste jaar een (als het goed is, zo niet dan heb je in de huidige markt een slechte keus gemaakt) lager tarief betaalt.
Edit: je hebt natuurlijk ook nog BudgetEnergie. Dat is dan al een middelgrote partij.
[ Voor 3% gewijzigd door henkebek op 22-02-2022 10:57 ]
Ik wil hier voor iedereen die bij kleine bedrijven als EnergyZero een contract wil afsluiten nogmaals benadrukken, dat gezien de situatie in Oekraïne, de gasprijzen na de sancties die de EU en de USA gaan opleggen de kans groot is dat de gasprijzen nog verder door het dak gaan.
Kijk dus goed naar de solvabiliteit van de leverancier waar je een contract sluit, gezien dit momenteel belangrijker word gezien de komende stijgingen van de gasprijs.
Just my two cents na mijn drama met WelkomEnergie.
Kies idd eerder een BudgetEnergie oid dan EnergyZero of Innova zou ik zeggen... Maar nogmaals dat is mijn redenatie
Kijk dus goed naar de solvabiliteit van de leverancier waar je een contract sluit, gezien dit momenteel belangrijker word gezien de komende stijgingen van de gasprijs.
Kies idd eerder een BudgetEnergie oid dan EnergyZero of Innova zou ik zeggen... Maar nogmaals dat is mijn redenatie
[ Voor 10% gewijzigd door Pudding94 op 22-02-2022 11:04 ]
Sinds ruim een week volg ik dit topic. De sheet heeft geleid tot een relatief gunstige overstap ;-)Cap schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:22:
[...]
Ik heb ook het idee dat er minder (nieuwe) kijkers zijn dan in de eerste maand van de sheet, dat het meer gaat om een vast klein groepje 'lurkers'. Dus misschien is het ook wel goed om er mee te gaan stoppen, de noodzaak is er niet echt meer.
Ook ik heb de sheet aandachtig bekeken en daarop gebaseerd een keuze gemaakt.Cap schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:22:
[...]
Op zich vind ik het wel een logische redenatie, waarbij ik wel wil aantekenen dat jij of ik niet weten welke hoeveelheid, voor welke leverdatum en tegen welk tarief Energyzero zijn gas heeft ingekocht. Zo werken futures contracten nu eenmaal. Je kan dus niet zeggen op basis van wat ze nu verkocht hebben aan vaste contracten of ze risico lopen bij prijsstijgingen, of dat ze dat risico juist netjes afgedekt hebben. Tenzij je de ultieme inside information hebt.Pudding94 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:03:
Ik wil hier voor iedereen die bij kleine bedrijven als EnergyZero een contract wil afsluiten nogmaals benadrukken, dat gezien de situatie in Oekraïne, de gasprijzen na de sancties die de EU en de USA gaan opleggen de kans groot is dat de gasprijzen nog verder door het dak gaan.
Maar iedereen moet voor zichzelf inschatten welk risico hij mogelijk loopt en wil nemen.

Ik mijn geval zou 1jaar via gaslicht met welkomsbonus en huidig verbruik uitkomen op €100 voor een heel jaar. De tarieven zijn wel absurd hoog maar de eventuele korting maakt dit goed, moeten ze natuurlijk niet omvallen want dan ben ik de klos.Danny the dog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Als je naar Budget Energie wilt... vergelijk het dan ook even met de MediaMarkt aanbieding.
Gaat hier om 1300/1500 kWh en 50m3
Prima redenering en heel begrijpelijk gezien het nieuws.Pudding94 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:03:
My 2 ct
Een uitgebreide grondoorlog in het oosten heeft zeer grote gevolgen voor oost en west. Ik heb deskundigen gehoord, zoal Rob de Wijk, die verwachten dat Poetin uiteindelijk niet over de rand gaat en het naar verwachting bij prikken en treiteren houdt. Gezien de inflatie ontwikkeling kan het westen het zich ook niet veroorloven om de gasprijs verder te laten exploderen. Allemaal redenen waarom verdere, grootschalige escalatie niet waarschijnlijk is.
Niemand weet het zeker en ik heb nog een week bedenktijd voor mijn 5j contract bij Zondergas
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-59601892Nomind schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Prima redenering en heel begrijpelijk gezien het nieuws.
My 2 ct
Een uitgebreide grondoorlog in het oosten heeft zeer grote gevolgen voor oost en west. Ik heb deskundigen gehoord, zoal Rob de Wijk, die verwachten dat Poetin uiteindelijk niet over de rand gaat en het naar verwachting bij prikken en treiteren houdt. Gezien de inflatie ontwikkeling kan het westen het zich ook niet veroorloven om de gasprijs verder te laten exploderen. Allemaal redenen waarom verdere, grootschalige escalatie niet waarschijnlijk is.
Niemand weet het zeker en ik heb nog een week bedenktijd voor mijn 5j contract bij Zondergas
Ik vind het lastig te geloven dat kleine bedrijven met een kleine balans voor nog niet bestaande klanten alvast gas inkopen. Want dat is wat ze hebben moeten doen om nu zo onder markttarieven te kunnen duiken. Misschien hadden ze een vooruitziende blik en wisten ze als een van de weinigen dat de prijs omhoog zou gaanCap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Op zich vind ik het wel een logische redenatie, waarbij ik wel wil aantekenen dat jij of ik niet weten welke hoeveelheid, voor welke leverdatum en tegen welk tarief Energyzero zijn gas heeft ingekocht. Zo werken futures contracten nu eenmaal. Je kan dus niet zeggen op basis van wat ze nu verkocht hebben aan vaste contracten of ze risico lopen bij prijsstijgingen, of dat ze dat risico juist netjes afgedekt hebben. Tenzij je de ultieme inside information hebt.
Maar iedereen moet voor zichzelf inschatten welk risico hij mogelijk loopt en wil nemen.
Vergelijk ook maar eens de variabele tarieven van bijv Vattenfall, Essent en Eneco voor nieuwe en bestaande klanten. Nieuwe klanten moeten tot wel 2x zoveel betalen: voor bestaande klanten is ingekocht, nieuwe klanten betalen het huidige marktconforme tarief.
Klopt, maar dat zien we dan wel weer. Als EnergyZero niet meer kan leveren vanaf datum x, heb ik weer de keuze om naar een andere leverancier te gaan.. De tijd zal het leren.Pudding94 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:03:
Wat betaal jij bij Vattenfall dan voor een m3 gas? Ik betaalde bij ED 1,58 met een variabel tarief.FaceDown schreef op maandag 21 februari 2022 @ 00:39:
[...]
Echter verkoop ik geen energie en zijn mijn variabele Vattenfall tarieven bijna net zo goed als deze stunters, maar dan zonder de risico's.
1.26 voor gas, 0.26 elektra. In elk geval tot juli. Dan heb ik mijn warmtepomp en wordt de prijs voor mij in elk geval een stuk minder belangrijk.Phoolie schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:56:
[...]
Wat betaal jij bij Vattenfall dan voor een m3 gas? Ik betaalde bij ED 1,58 met een variabel tarief.
Groetjes, FaceDown.
Goedemiddag,
Heeft iemand zicht op de solvabiliteit van zondergas?
Ik ben een ex-welkomenergie klant die nog tot juli "redelijke" tarieven heeft (lees; 1,36 per m2 gas) bij powerpeers.
Ik zie in het sheet dat ik iets goedkoper uit ben momenteel bij zondergas met een 3 jarig contract. Ik verwacht niet dat de prijzen in juli onder de 1.25 per m2 gas uitkomen ivm de spanningen in Oekraïne.
Zit alleen ook niet te wachten dat er weer een energieleverancier omvalt na de goedkopere zomermaanden in september 2022 en ik gedoe heb om mijn teveel betaalde voorschot te moeten veiligstellen en dan alsnog in september over moet naar een duurdere leverancier.
Wat is wijsheid mede-tweakers
?
Ik ben een ex-welkomenergie klant die nog tot juli "redelijke" tarieven heeft (lees; 1,36 per m2 gas) bij powerpeers.
Ik zie in het sheet dat ik iets goedkoper uit ben momenteel bij zondergas met een 3 jarig contract. Ik verwacht niet dat de prijzen in juli onder de 1.25 per m2 gas uitkomen ivm de spanningen in Oekraïne.
Zit alleen ook niet te wachten dat er weer een energieleverancier omvalt na de goedkopere zomermaanden in september 2022 en ik gedoe heb om mijn teveel betaalde voorschot te moeten veiligstellen en dan alsnog in september over moet naar een duurdere leverancier.
Wat is wijsheid mede-tweakers
Dat is toch 19 cent meer voor gas. is toch best een aardig verschil. Maar als je van de zomer toch een warmtepomp krijgt dan snap ik dat het voor jou niet relevant is om weg te gaan.FaceDown schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:03:
[...]
1.26 voor gas, 0.26 elektra. In elk geval tot juli. Dan heb ik mijn warmtepomp en wordt de prijs voor mij in elk geval een stuk minder belangrijk.
Moment... ik pak even mijn glazen bol erbij.... Je haalt alle punten terecht aan, echter weet je pas over een paar maanden of zeg maar 3 jaar (looptijd contract) of het achteraf een goede keuze was. Het is gewoon lastig te zeggen nu.dereiger schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:56:
Goedemiddag,
Wat is wijsheid mede-tweakers?
De winter is snel afgelopen, je hoge gasverbruik dus als het goed is ook, bovendien zit je tot de zomer goed genoeg. Daarbij zit jij zoals je zelf zegt niet te wachten op 'gedoe' verderop in het jaar. Dus ik zou in jouw geval nu niet handelen maar rustig afwachten wat er gebeurt, vervolgens ergens einde zomer / begin najaar naar een van de 3 grote bedrijven (en daarom hoop je dan meest zekere) bedrijven gaan.dereiger schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:56:
Goedemiddag,
Wat is wijsheid mede-tweakers?
North Stream stilleggen is logisch en m.i. goed. Het laat juist zien hoe oost en west elkaar nodig hebben. North stream is vooral voor Putin van strategisch belang omdat het gas dan niet door de oostelijke eu landen heen hoeft.
Daarbij is North stream al jaren controversieel. Het goedkeuringsproces ging al in slowmotion.
Zoals zovelen moet ik over een maand beslissen of ik mijn huidige energie contact bij energiedirect.nl verleng middels het aanbod, of niks doe en dan automatisch in een duur variabel contract ga vallen.
Mijn huidige maand prijs is eur 133,- als ik het verleng contract van energiedirect neem dan wordt dat 307,- per maand. bij het variabele contract wordt niet eens het maand bedrag genoemd, maar de tarieven voor gas/elek. zijn daar al hoger dan bij het verleng voorstel dus dat is een stuk hoger nog dan de eur 307 per maand.
Nu heb ik in de rekensheet van deze site mijn gegevens ingevuld en dan komt Innova (via gaslicht.com) als goedkoopste optie naar voren (voor 1 jaar contract): 1740 per jaar (145 p/mnd).
Ik ken Innova verder niet, maar is dit een betrouwbaar aanbod? En zijn er geen addertjes onder het gras?
En is het nu verstandig een contract voor 1 jaar aan te gaan of toch voor 3 jaar?
Mijn huidige maand prijs is eur 133,- als ik het verleng contract van energiedirect neem dan wordt dat 307,- per maand. bij het variabele contract wordt niet eens het maand bedrag genoemd, maar de tarieven voor gas/elek. zijn daar al hoger dan bij het verleng voorstel dus dat is een stuk hoger nog dan de eur 307 per maand.
Nu heb ik in de rekensheet van deze site mijn gegevens ingevuld en dan komt Innova (via gaslicht.com) als goedkoopste optie naar voren (voor 1 jaar contract): 1740 per jaar (145 p/mnd).
Ik ken Innova verder niet, maar is dit een betrouwbaar aanbod? En zijn er geen addertjes onder het gras?
En is het nu verstandig een contract voor 1 jaar aan te gaan of toch voor 3 jaar?
Innova is een kleine partij waarbij normaliter de welkomstbonus de prijs drukt. Het risico in deze tijd is dat kleine partijen als Innova omvallen en je dus je welkomstbonus niet gaat ontvangen. En dan kan het een duur grapje worden.Chris12 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:22:
Zoals zovelen moet ik over een maand beslissen of ik mijn huidige energie contact bij energiedirect.nl verleng middels het aanbod, of niks doe en dan automatisch in een duur variabel contract ga vallen.
Dus dat moet je goed afwegen, ik weet niet wat de huidige bonus is maar als je die kan aftikken zonder wakker te liggen dan is het het risico waard. Als je het wat minder ruim hebt kan je op dit moment beter kiezen voor wat meer zekerheid bij een partij die niet met een welkomstbonus werkt,
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
"no certification of the pipeline can happen right now."Nomind schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:11:
[...]
North Stream stilleggen is logisch en m.i. goed. Het laat juist zien hoe oost en west elkaar nodig hebben. North stream is vooral voor Putin van strategisch belang omdat het gas dan niet door de oostelijke eu landen heen hoeft.
Daarbij is North stream al jaren controversieel. Het goedkeuringsproces ging al in slowmotion.
Die laatste twee woorden lijken me de sleutelwoorden. Over een poosje gaat het proces gewoon weer door verwacht ik. Uiteindelijk komen er vroeg of laat weer verkiezingen, en je maakt jezelf als politicus niet heel populair als je gastekorten gaat veroorzaken.
Bij ons loopt het contract bij Energiedirect ook af over ongeveer een maand.Chris12 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:22:
Maar het verschil tussen 1 jaar verlengen en variabel is maar 5% (€30/mnd).
Kijk, in zo'n situatie laat ik het wellicht zelf ook liever variabel staan. Nu betaal ikMarcell96 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:40:
[...]
Bij ons loopt het contract bij Energiedirect ook af over ongeveer een maand.
Maar het verschil tussen 1 jaar verlengen en variabel is minder dan 5% (€25/mnd).
Coolblue heeft een 1 jarig aanbod van;Gas € 0,81593
Elektriciteit € 0,15317
Maar met de huidige ellende in Oekraïne weet ik niet of ik wel/niet ergens op in moet gaan (2 april loopt mijn contract af)Gas € 1,66693 / m3
Stroom € 0,36348 / kWh

Mijn boefje is liev!
Mijn contract loopt in mij pas af. Ik kan nu ook nog geen verlengvoorstel van mijn huidige leverancier ontvangen daardoor.
Is het niet mogelijk om nu al een nieuw contract af te sluiten met een ingangsdatum [oude contract]
Mochten er alsnog een aantrekkelijk aanbod komen, kan ik mij beroepen op de WKOA?
De levering is immers nog niet gestart..
Of is dit een beetje te kort door de bocht?
Is het niet mogelijk om nu al een nieuw contract af te sluiten met een ingangsdatum [oude contract]
Mochten er alsnog een aantrekkelijk aanbod komen, kan ik mij beroepen op de WKOA?
Lijkt erop dat je gewoon in de waan van de dag moet kiezen. In dit geval is dat voor mij ZonderGas waar mijn maandlasten structureel 35% lager liggen dan elders. Ook bij een eventueel faillissement of tussentijds overstappen kan ik daar geen buil aan vallen. En met de huidige politieke ontwikkelingen kan je ook niet veel verder kijken dan de komende maanden en hopen dat de energiemarkt het überhaupt gaat trekken met tegen sancties op gas. Er is geen enkele garantie voor de huidige tarieven en overeenkomsten.
Het gaat dus goed tot het fout gaat en dan zien we wel weer 😇
Medvedev: 'Dapper Europa' krijgt torenhoge gasrekening
De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft het goedkeuringsproces voor de omstreden gaspijpleiding Nord Stream 2 - die loopt van Rusland naar Duitsland via de Oostzee - opgeschort vanwege de oplopende spanningen rond Oekraïne. Dmitri Medvedev van de Russische nationale veiligheidsraad waarschuwt in een reactie Europa voor torenhoge energierekeningen. ,,Welkom in de dappere nieuwe wereld waar Europeanen zeer binnenkort tweeduizend euro gaan betalen voor 1.000 kubieke meter aardgas!", stelt hij in een cynische tweet.
Scholz gaf aan geen certificering te zullen geven voor de ingebruikname van de pijplijn, die al is afgebouwd maar nog op formele goedkeuring van de Duitse overheid wacht. Via de Nordstream 2 kan 55 miljard kubieke meter gas van Rusland naar Duitsland worden vervoerd.
De leiding is 1200 kilometer lang en loopt via de bodem van de Oostzee. De Verenigde Staten zijn altijd fel tegenstander geweest van het project, net als Oekraïne. Volgens de VS maken Duitsland en Europa zich met de pijpleiding te afhankelijk van Russisch aardgas.
Het gaat dus goed tot het fout gaat en dan zien we wel weer 😇
Medvedev: 'Dapper Europa' krijgt torenhoge gasrekening
De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft het goedkeuringsproces voor de omstreden gaspijpleiding Nord Stream 2 - die loopt van Rusland naar Duitsland via de Oostzee - opgeschort vanwege de oplopende spanningen rond Oekraïne. Dmitri Medvedev van de Russische nationale veiligheidsraad waarschuwt in een reactie Europa voor torenhoge energierekeningen. ,,Welkom in de dappere nieuwe wereld waar Europeanen zeer binnenkort tweeduizend euro gaan betalen voor 1.000 kubieke meter aardgas!", stelt hij in een cynische tweet.
Scholz gaf aan geen certificering te zullen geven voor de ingebruikname van de pijplijn, die al is afgebouwd maar nog op formele goedkeuring van de Duitse overheid wacht. Via de Nordstream 2 kan 55 miljard kubieke meter gas van Rusland naar Duitsland worden vervoerd.
De leiding is 1200 kilometer lang en loopt via de bodem van de Oostzee. De Verenigde Staten zijn altijd fel tegenstander geweest van het project, net als Oekraïne. Volgens de VS maken Duitsland en Europa zich met de pijpleiding te afhankelijk van Russisch aardgas.
In mij.... really?cable-one schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:45:
Mijn contract loopt in mij pas af. Ik kan nu ook nog geen verlengvoorstel van mijn huidige leverancier ontvangen daardoor.
Anywho... WKOA geldt enkel tot 14 dagen na aangaan van je koop op afstand. Daarna zit je er aan vast, ook al krijg je je dienst pas in september geleverd.
Maar wel kostenloos op elk moment opzegbaar, en zeer beperkt risico op faillissement. Vooral dat laatste is me wel wat waard. Want als een partij als Zeroenergy over twee weken failliet gaat terwijl de gasprijs op 3 euro / m2 staat hebben veel mensen een megaprobleem.Phoolie schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:00:
[...]
Dat is toch 19 cent meer voor gas. is toch best een aardig verschil. Maar als je van de zomer toch een warmtepomp krijgt dan snap ik dat het voor jou niet relevant is om weg te gaan.
Groetjes, FaceDown.
Risico management moet iedereen voor zichzelf doen en op basis van de eigen boekhouding en buffers.FaceDown schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:40:
[...]
Maar wel kostenloos op elk moment opzegbaar, en zeer beperkt risico op faillissement. Vooral dat laatste is me wel wat waard. Want als een partij als Zeroenergy over twee weken failliet gaat terwijl de gasprijs op 3 euro / m2 staat hebben veel mensen een megaprobleem.
Als er echt oorlog uitbreekt zou ik me op dit moment bij geen enkele leverancier 'veilig' wanen.
Als er echt een oorlog uitbreekt, zowel fysiek als op de energiemarkt, mag ik toch hopen dat de overheid acuut de belastingen op energie verlaagt of absoluut maakt / beperkt tot een maximum als het dan toch procentueel moet blijven...Lord_Dain schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:56:
[...]
Risico management moet iedereen voor zichzelf doen en op basis van de eigen boekhouding en buffers.
Als er echt oorlog uitbreekt zou ik me op dit moment bij geen enkele leverancier 'veilig' wanen.
Hier verwarmen we nu ook ook met een Airco warmtepomp, daarmee is ons gasverbruik met 90% gedaald, alleen nog gas voor warm water, maar dat wordt een elektrische boiler.FaceDown schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:03:
[...]
1.26 voor gas, 0.26 elektra. In elk geval tot juli. Dan heb ik mijn warmtepomp en wordt de prijs voor mij in elk geval een stuk minder belangrijk.
Elektra verbruik is met 50% gestegen, maar maandbedrag is zowel ruim € 50,- gedaald.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dan wordt wellicht ook de hele energiemarkt door de overheid in handen genomen omdat er ook allerlei tekorten zullen ontstaan en de meest kritieke sectoren voorrang dienen te krijgen.Danny the dog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:01:
[...]
Als er echt een oorlog uitbreekt, zowel fysiek als op de energiemarkt, mag ik toch hopen dat de overheid acuut de belastingen op energie verlaagt of absoluut maakt / beperkt tot een maximum als het dan toch procentueel moet blijven...
Ik heb net 4jr Innova via gezondverzekerd afgesloten (goedkoopste uit de gsheet). Gas totaal incl 1,30.JB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:43:
[...]
Kijk, in zo'n situatie laat ik het wellicht zelf ook liever variabel staan. Nu betaal ik
[...]
Coolblue heeft een 1 jarig aanbod van;
[...]
Maar met de huidige ellende in Oekraïne weet ik niet of ik wel/niet ergens op in moet gaan (2 april loopt mijn contract af)
Ik zag dat de opzegboete 125,- per product bedraagt dus ook als hete ergens anders veel goedkoper zal zijn in de komende 4jr dan moet dat geen probleem zijn. De meeste vergoeden de overstapboete tot 125,- per product.
Ow en zonder welkomstbonus dus ook geen extra kosten als ze omvallen.
[ Voor 4% gewijzigd door Koptelefoontje op 22-02-2022 17:36 ]
2 euro / m3FaceDown schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:40:
[...]
Maar wel kostenloos op elk moment opzegbaar, en zeer beperkt risico op faillissement. Vooral dat laatste is me wel wat waard. Want als een partij als Zeroenergy over twee weken failliet gaat terwijl de gasprijs op 3 euro / m2 staat hebben veel mensen een megaprobleem.
Over twee weken komt de lente en hoeft de kachel niet meer aan. Sterker nog, bij ons staat hij nu al uit.
Ik heb eind vorig jaar de veelgeprezen vattenfall actie van 3 jaar vast gebruikt. Kreeg daarna ook nog eens 10% korting op de variabele prijzen van electra. Betaal nu 0,227 ct per KW en 1,18 per m3 gas. Volgend jaar maar eens volledig aan de electra proberen te gaan.
En de vattenfall pagina via de historie weer terug gevonden, want de actie gelde niet meer.
Ik ben blij met dit forum!
En de vattenfall pagina via de historie weer terug gevonden, want de actie gelde niet meer.
Ik ben blij met dit forum!
[ Voor 19% gewijzigd door CrazyOne op 22-02-2022 18:13 ]
Exclusief dan wel!Martin7182 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:02:
[...]
2 euro / m3![]()
Over twee weken komt de lente en hoeft de kachel niet meer aan. Sterker nog, bij ons staat hij nu al uit.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
@Cap , mega bedankt voor je Excel sheet. Ook ik ben er nu gebruik van aan het maken!
Wie kan mij van tips voorzien?
1-11-21 heb ik nog een modelcontract kunnen afsluiten bij Vattenfall nav case Welkom Energie.
Als ik deze prijzen vergelijk met de prijzen uit de Excel van CAP, zou ik zeggen blijf lekker bij Vattenfall, echter heb ik het idee dat ik de energie prijs van Vattenfall verkeerd benader omdat ze toch wel onder de huidige marktprijzen liggen. Kan iemand bevestigen of ik het goed zie?
Vattenfall
Stroom Variabel
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
€ 0,261953 per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,180532 per kWh
Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh
Stroom vast
Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
365 dagen * € 0,196915 per dag
Vermindering energiebelasting (€ -68,73 per maand)
365 dagen * € -2,259650 per dag
Netbeheerkosten (Enexis 3x25) (€ 22,31 per maand)
365 dagen * € 0,733381 per dag
Nu is mijn vraag:
- "variabele leveringskosten enkeltarief " en " stroomkosten kaal" zijn deze benoemingen eigenlijk hetzelfde?
- "Overheidsheffing" is dit eigenlijk Energiebelasting stroom & ODE stroom tesamen?
Maken deze bovenstaande vragen het stroomtarief all-in?
***antwoord geven op mijn eigen vraag:
Overheidsheffingen bestaan uit Energiebelasting en ODE (opslag duurzame energie- en
klimaattransitie).***
Wie kan mij van tips voorzien?
1-11-21 heb ik nog een modelcontract kunnen afsluiten bij Vattenfall nav case Welkom Energie.
Als ik deze prijzen vergelijk met de prijzen uit de Excel van CAP, zou ik zeggen blijf lekker bij Vattenfall, echter heb ik het idee dat ik de energie prijs van Vattenfall verkeerd benader omdat ze toch wel onder de huidige marktprijzen liggen. Kan iemand bevestigen of ik het goed zie?
Vattenfall
Stroom Variabel
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
€ 0,261953 per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,180532 per kWh
Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh
Stroom vast
Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
365 dagen * € 0,196915 per dag
Vermindering energiebelasting (€ -68,73 per maand)
365 dagen * € -2,259650 per dag
Netbeheerkosten (Enexis 3x25) (€ 22,31 per maand)
365 dagen * € 0,733381 per dag
Nu is mijn vraag:
- "variabele leveringskosten enkeltarief " en " stroomkosten kaal" zijn deze benoemingen eigenlijk hetzelfde?
- "Overheidsheffing" is dit eigenlijk Energiebelasting stroom & ODE stroom tesamen?
Maken deze bovenstaande vragen het stroomtarief all-in?
***antwoord geven op mijn eigen vraag:
Overheidsheffingen bestaan uit Energiebelasting en ODE (opslag duurzame energie- en
klimaattransitie).***
[ Voor 5% gewijzigd door BaBoK op 22-02-2022 21:02 ]
Om 19.47 uur ontving ik een e-mail van het Energiecollectief van de Consumentenbond met een aanbod van een flitsveiling. Om 20.20 uur ging ik die bekijken:
Helaas
Het maximum aantal contracten is bereikt. Zodra er een nieuw aanbod is, mailen we je zo snel mogelijk. Houd je mailbox dus in de gaten.
Ik kan hem nog wel afsluiten:Cumulus-1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:39:
Om 19.47 uur ontving ik een e-mail van het Energiecollectief van de Consumentenbond met een aanbod van een flitsveiling. Om 20.20 uur ging ik die bekijken:
[...]
/f/image/hirnzbsXuj7gBZDLHLLRAtme.png?f=fotoalbum_large)
Ach ja, echt warm wordt je toch niet van de aanbieding tenzij je laag verbruik hebt:Cumulus-1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:39:
[...]
Stroom
€ 0,36348 / kWh (Enkeltarief)
€ 0,38345 / kWh (Normaal)
€ 0,34134 / kWh (Dal)
Leveringstarief per kWh
€ 0,28205
Overheidsheffingen per kWh
€ 0,08143
Gas
€ 1,66693 / m³ Gasregio 1
Leveringstarief per m3
€ 1,12276
Overheidsheffingen per m3
€ 0,54417
Vastrecht 2x € 77,83
Alleen de welkomstbonus van 250.- is eigenlijk lekker.
/f/image/7nirOHVS3lFfeKLVMwr0vXFG.png?f=fotoalbum_large)
Overigens zie ik dat er op dit moment nog 1100 contracten over zijn:
/f/image/WlXj171XiER5a22Ry3cQbnAM.png?f=fotoalbum_large)
Edit: ook leuk om nog even te vergelijken met de flitsveiling van 20 januari:
- gas 13 cent duurder
- stroom 3 cent goedkoper
- vastrecht 2x18 = 36 euro duurder
- welkomstbonus 50 euro hoger
Cap schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:02:
Vanmiddag kreeg ik een aanbod in de mail van het Consumentenbond Energiecollectief dat tot stand gekomen is via een "flitsveiling". Het aanbod is van (alweer) Budget Energie en bestaat uit een beperkt aantal contracten (1000 stuks).
Het komt neer op een 1 jaar vast contract met groene Europese windstroom en gas voor de volgende all-in tarieven:
- Gastarief € 1,53637
- Vastrecht gas € 59,80 / jaar
- Enkeltarief stroom € 0,39603, normaal € 0,41781, dal € 0,37425
- Vastrecht stroom € 59,80 / jaar
- Welkomstbonus 200 euro
Het aanbod zal voor sommigen die niet veel verbruiken (met name weinig stroom) interessant zijn vanwege het gastarief, het vrij lage vastrecht en de welkomstbonus.
Het is met mijn lage verbruik net iets goedkoper dan het CB flexibel contract dat ik relatief gunstig in dec heb afgesloten, maar gezien het kleine verschil dus niet interessant omdat ik niet elke maand boetevrij weg kan.
Ik zet hem niet in de google spreadsheet omdat hij niet publiek beschikbaar is, je moet je eerst aanmelden voor het energiecollectief.
Anyway voor wie het interessant vindt, momenteel 958 contracten van de 1000 over and counting...
[ Voor 54% gewijzigd door Cap op 22-02-2022 21:34 ]
Inderdaad heel vreemd. Per regio misschien? Het zakt nu wel, van 1100 even geleden nu naar 1071.Cumulus-1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:24:
Heel vreemd @Cap .
Ik krijg nog steeds de melding dat het maximum aantal contracten is bereikt.
Verschillende browsers gebruikt, ge'F5, hetzelfde resultaat.
Voorselectie en uitsluiting van kandidaten?
Ik zou de CB even mailen / twitteren (dat laatste eigenlijk vooral, publiciteitsschade) over deze oneerlijke praktijken.
Edit: zoveel verbruik ik ook niet. Heb het verbruik ff verder verlaagd en het werkt nog steeds.
Hoe lager je verbruik des te interessanter wordt het natuurlijk ivm de 250 euro welkomstbonus.
Verbruik:
500 kWh per jaar (dag)
500 kWh per jaar (nacht)
200 m3 per jaar (gas)
[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 22-02-2022 21:34 ]
@BaBoK je moet zelf achterhalen of de tarieven die je noemt inclusief of exclusief energiebelasting, ODE en btw zijn. Dat kunnen wij op basis van de fragmentarische info niet zien. Dus even goed zelf uitzoeken met behulp van de complete kostenspecificatie.
De belasting op stroom komt in totaal neer op 8,1 cent incl btw, die op gas komt neer op 54,4 cent.
De belasting op stroom komt in totaal neer op 8,1 cent incl btw, die op gas komt neer op 54,4 cent.
Ik kreeg net ook de email vd Consumentenbond. Kan gewoon afsluiten met 1047 contracten over.Cap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:26:
[...]
Inderdaad heel vreemd. Per regio misschien? Het zakt nu wel, van 1100 even geleden nu naar 1071.
Maar de prijs is 90 euro p/m hoger dan mijn Leaseplan contract dat ik 1 maand geleden heb afgesloten.
> 330 vs 240 euro p/m
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Wil overstappen op BudgetEnergie via de MediaMarkt actie maar het is blijkbaar niet mogelijk om het contract in te laten gaan op een bepaalde datum? Mijn huidige contract bij Vandenbron verloopt op 02-04-2022. Als ik eerder zou overstappen verlies ik de 'afscheidsbonus' dus dat gaan we sowieso niet doen.
Op 26-2 komt er 1 bij, dan stap ik over naar Zondergas (hoop dat het zijn niet de eer aandoet).Cap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:10:
[...]
Ach ja, echt warm wordt je toch niet van de aanbieding tenzij je laag verbruik hebt:
Stroom
€ 0,34134 / kWh (Dal)
Leveringstarief per kWh
€ 0,28205
€ 0,08143
Gas
Leveringstarief per m3
€ 1,12276
€ 0,54417
Vastrecht 2x € 77,83
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- gas 13 cent duurder
[...]
Zelfs bij een laag verbruik zijn het nog idiote tarieven, kun je wel zien dat Coolblue het doet voor eigen gewin en niet voor de klant anders waren ze ook niet met Budget Energie gokomen, klote maatschappij!Cap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:10:
[...]
Ach ja, echt warm wordt je toch niet van de aanbieding tenzij je laag verbruik hebt:
Stroom
€ 0,34134 / kWh (Dal)
Leveringstarief per kWh
€ 0,28205
€ 0,08143
Gas
Leveringstarief per m3
€ 1,12276
€ 0,54417
Vastrecht 2x € 77,83
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- gas 13 cent duurder
[...]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
als we nu elke leverancier die geen netwerkbeheerder is een kleine partij gaan noemen.... innova bestaat al 12 jaar, is sponsor van de jeugdafdelign van ado den haag, ze zijn vast niet de grootste maar om het nou een kleine partij te noemen gaat wel een beetje ver.Drardollan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:40:
[...]
Innova is een kleine partij waarbij normaliter de welkomstbonus de prijs drukt. Het risico in deze tijd is dat kleine partijen als Innova omvallen en je dus je welkomstbonus niet gaat ontvangen. En dan kan het een duur grapje worden.
Dus dat moet je goed afwegen, ik weet niet wat de huidige bonus is maar als je die kan aftikken zonder wakker te liggen dan is het het risico waard. Als je het wat minder ruim hebt kan je op dit moment beter kiezen voor wat meer zekerheid bij een partij die niet met een welkomstbonus werkt,
Kleine update van het prijzenoverzicht: United Consumers heeft zijn aanbieding ingetrokken van de vergelijkingssites.
Verder geen wijzigingen vandaag, net als gisteren. Het lijkt wel alsof de energieleveranciers even hun adem inhouden met de ontwikkelingen in Oekraïne en kijken wie er gaat bewegen. Of het slechts een korte pauze is of stilte voor de storm zullen we snel weten.
Verder geen wijzigingen vandaag, net als gisteren. Het lijkt wel alsof de energieleveranciers even hun adem inhouden met de ontwikkelingen in Oekraïne en kijken wie er gaat bewegen. Of het slechts een korte pauze is of stilte voor de storm zullen we snel weten.
Sinds gister loopt de 14 dagen bedenktijd voor de 3 jaar SuperDalen bij Essent, hopelijk is "snel" binnen die tijd. Alternatief is annuleren en niks doen tot op 1 april m'n 1 jarig contract afloopt om dan tijdelijk genoegen te nemen met een variabel tarief totdat de gasprijs gedaald is en dan alsnog een nieuw contract aan te gaan.Cap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:35:
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
De welkomsbonus is nu 535,- euro (zo'n 45,- per maand) bij inova.Drardollan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:40:
[...]
Innova is een kleine partij waarbij normaliter de welkomstbonus de prijs drukt. Het risico in deze tijd is dat kleine partijen als Innova omvallen en je dus je welkomstbonus niet gaat ontvangen. En dan kan het een duur grapje worden.
Wat gebeurd er als een 'kleine' partij omvalt, dan wordt je opgevangen door bv Eneco. Zit je dan bij Eneco vast aan het duurste contract van hun, of kan je dan nog wisselen naar een ander contract of aanbieder?
Is Budget Energie ook een kleine partij?
Daar zou ik 1816,- p/j (eur 151 p/mnd) kwijt zijn met een welkomspremie van 410,- euro
Volgens mij zit je nooit vast en kun je wisselen. Het is alleen onzeker wat de tarieven gaan doen de komende tijd.Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:41:
[...]
De welkomsbonus is nu 535,- euro (zo'n 45,- per maand) bij inova.
Wat gebeurd er als een 'kleine' partij omvalt, dan wordt je opgevangen door bv Eneco. Zit je dan bij Eneco vast aan het duurste contract van hun, of kan je dan nog wisselen naar een ander contract of aanbieder?
Is Budget Energie ook een kleine partij?
Daar zou ik 1816,- p/j (eur 151 p/mnd) kwijt zijn met een welkomspremie van 410,- euro
Ben je in de mediamarkt geweest bij Budget Energie? Dat scheelt ook nog wel wat.
Die doen volgens mij alleen 3 jarige contracten, ik sluit er altijd 1 voor 1 jaar af.Beetwee schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:54:
[...]
Volgens mij zit je nooit vast en kun je wisselen. Het is alleen onzeker wat de tarieven gaan doen de komende tijd.
Ben je in de mediamarkt geweest bij Budget Energie? Dat scheelt ook nog wel wat.
De tijden zijn veranderd. De energiemaatschappijen doen niet wat ze altijd deden. Waarom zou jij dat wel doen?Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:59:
[...]
Die doen volgens mij alleen 3 jarige contracten, ik sluit er altijd 1 voor 1 jaar af.
omdat nu de prijzen erg hoog liggen (en ja ze kunnen nog hoger zijn over 1 jaar, maar ik hoop van niet), en ik niet voor lange tijd vast wil zitten aan een energie leverancier.RichieB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:02:
[...]
De tijden zijn veranderd. De energiemaatschappijen doen niet wat ze altijd deden. Waarom zou jij dat wel doen?
Zullen we gewoon naar de cijfers kijken?dicksterk schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:24:
[...]
als we nu elke leverancier die geen netwerkbeheerder is een kleine partij gaan noemen.... innova bestaat al 12 jaar, is sponsor van de jeugdafdelign van ado den haag, ze zijn vast niet de grootste maar om het nou een kleine partij te noemen gaat wel een beetje ver.
Innova: Innova Energie levert op dit moment reeds aan meer dan 100.000 klanten gas en groene stroom.
Budgetenergie: Met inmiddels meer dan 250.000 klanten is Budget Energie dan ook een snel groeiende energieleverancier.
GreenChoice: Het totaal aantal klanten groeide van 566.000 (in 2019) naar 628.000
Vattenfall: Vattenfall Nederland verkoopt gas en elektriciteit aan 2 miljoen klanten in Nederland
Essent: Essent levert stroom en gas aan ruim 2,5 miljoen klanten in Nederland.
https://www.innovaenergie.nl/persberichten/
https://www.trouw.nl/econ...cht-van-essent~b8cac6bfb/
Wikipedia: Vattenfall Nederland
https://www.energievergel...veranciers/budget-energie
https://www.greenchoice.nl/nieuws/artikelen/jaarverslag2020/
Innova is een kleine partij. Inhoudelijk heb ik helemaal niets over ze gezegd en hoeft er dus ook niet bijgehaald te worden. Het recent failliet gegane Welkom Energie was ook voetbalsponsor om maar iets te noemen. Innova kan het prima voor elkaar hebben, dat weet ik niet en heb ik niets over gezegd. Feit is dat kleinere partijen het lastiger hebben in deze tijd en je dus meer risico loopt dan bij een grotere partij.
[ Voor 29% gewijzigd door Drardollan op 23-02-2022 08:56 ]
Zoals gezegd, je zit nooit vast. Je kunt altijd weg, mits je de boete(s) betaalt. Soms is het verschil zo groot, ook door welkomstbonussen, dat het toch loont om gedurende een vast contract over te stappen.Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:08:
omdat nu de prijzen erg hoog liggen (en ja ze kunnen nog hoger zijn over 1 jaar, maar ik hoop van niet), en ik niet voor lange tijd vast wil zitten aan een energie leverancier.
Dat heb ik ook jaren gedaan, maar oktober vorig jaar toch 3 jaars contract genomen.Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:59:
[...]
Die doen volgens mij alleen 3 jarige contracten, ik sluit er altijd 1 voor 1 jaar af.
Op dit moment zijn 1 jaar contracten bijzonder ongunstig. 3 of 5 jaar is voordeliger en je kan met een opzegboete van maximaal 125 euro per product altijd weg binnen je contract.Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:59:
[...]
Zoals al eerder gezegd, in jouw situatie is je keuze echt goed te begrijpen. Maar je hebt het over beperkt risico op faillissement en vervolgens over 3 euro per m3 over 2 weken. Natuurlijk is er kan op stijgende prijzen, maar de kans dat de gasprijs over 2 weken op 3 euro per m3 staat is ongeveer net zo groot als dat Vattenfall failliet gaat.FaceDown schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:40:
[...]
Mensen die echt angstig zijn voor hoge gasprijzen, kunnen ook gewoon investeren in een gasloze/arme woning. Het geld wat ik nu per maand bespaar door niet bij ED te blijven, is ruim 100 euro per maand. Zet dat op een aparte rekening en je hebt een buffertje of een start voor je projectje om gas te besparen.
Dit is een interessante. Heb ik niet bij stil gestaan. Wellicht moet ik dit ook zo doen. Boete aftikken als het weer normaler wordt (wordt het dat nog...Drardollan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:40:
[...]
Op dit moment zijn 1 jaar contracten bijzonder ongunstig. 3 of 5 jaar is voordeliger en je kan met een opzegboete van maximaal 125 euro per product altijd weg binnen je contract.
Mijn boefje is liev!
Hier precies dezelfde situatie. Ik heb zelfs een 5 jaar contract afgesloten recent (kan niet meer bij ZonderGas helaas). 1,12 per m3. Ik verwacht niet dat de gasprijzen de komende 2 jaar zo stevig dalen dat we weer op het oude niveau van half 2021 komen (rond de 0,75 per m3). Win win dus, nog een relatief lage prijs voor 5 jaar en als de gasprijzen ineens terug gaan naar de oude prijs dan kost het mij maximaal 250 euro, die waarschijnlijk door de nieuwe provider vergoedt wordt.JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:11:
[...]
Dit is een interessante. Heb ik niet bij stil gestaan. Wellicht moet ik dit ook zo doen. Boete aftikken als het weer normaler wordt (wordt het dat nog...) Focus is hier met name gas door de komst zonnepanelen. Dus de kWh hoop ik grotendeels af te kunnen dekken.
Vrij risicoloze keuze in deze tijd met in ieder geval 5 jaar nog enigzins betaalbare tarieven (tenzij ZonderGas omvalt).
Poh dat is lekker zeg. Ik zie alles rond de 1,60 1,70 euro gaan nu...Drardollan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:16:
[...]
Hier precies dezelfde situatie. Ik heb zelfs een 5 jaar contract afgesloten recent (kan niet meer bij ZonderGas helaas). 1,12 per m3. Ik verwacht niet dat de gasprijzen de komende 2 jaar zo stevig dalen dat we weer op het oude niveau van half 2021 komen (rond de 0,75 per m3). Win win dus, nog een relatief lage prijs voor 5 jaar en als de gasprijzen ineens terug gaan naar de oude prijs dan kost het mij maximaal 250 euro, die waarschijnlijk door de nieuwe provider vergoedt wordt.
Vrij risicoloze keuze in deze tijd met in ieder geval 5 jaar nog enigzins betaalbare tarieven (tenzij ZonderGas omvalt).

Mijn boefje is liev!
1,25 is nog haalbaar volgens de sheet die hier bijgehouden wordt: https://docs.google.com/s...TAJ7Ic/edit#gid=665585803JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:20:
[...]
Poh dat is lekker zeg. Ik zie alles rond de 1,60 1,70 euro gaan nu...
Je risico-inschatting klopt niet. Als het conclict in het oosten uit de hand loopt en Putin de gaskraan dicht draait dan zien wij hier direct prijzen van 3 a 4 euro per m3. Niet voor de mensen die een contract hebben, maar als je geforceerd (door faillissement) een nieuw contract moet afsluiten dan ben je de Sjaak. Hoe realistisch is dit scenario? Ik denk vrij realistisch. Partijen als Essent, Vattenfall, Engie kunnen dit opvangen. De rest zal een groot probleem hebben.Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:04:
[...]
Zoals al eerder gezegd, in jouw situatie is je keuze echt goed te begrijpen. Maar je hebt het over beperkt risico op faillissement en vervolgens over 3 euro per m3 over 2 weken. Natuurlijk is er kan op stijgende prijzen, maar de kans dat de gasprijs over 2 weken op 3 euro per m3 staat is ongeveer net zo groot als dat Vattenfall failliet gaat.
Mensen die echt angstig zijn voor hoge gasprijzen, kunnen ook gewoon investeren in een gasloze/arme woning. Het geld wat ik nu per maand bespaar door niet bij ED te blijven, is ruim 100 euro per maand. Zet dat op een aparte rekening en je hebt een buffertje of een start voor je projectje om gas te besparen.
Hier werd eerder geroepen dat reeds opgewekte kWh's gesaldeerd worden, maar dat is niet zo. Wat je meteen kan verbruiken, verbruik je, maar alles wat je teruglevert wordt pas op de eindafrekening verrekend, en ben je bij een tussentijds faillissement dus gewoon kwijt.
Bovenstaande zijn de 2 hoofdredenen voor mij om niet over te stappen. Ik blijf bij Vattenfall in elk geval tot de zomer en dan zien we wel weer verder. Er zijn dan 3 scenario's denkbaar: 1) De prijzen dalen: Ik sluit een nieuw gunstiger contract af, zonder boete, 2) prijzen blijven gelijk, we kijken het nog even langer aan met variabel of mogelijk vast contract, 3) de prijzen rijzen de pan uit, heel Nederland heeft een probleem en kleine maatschappijen zullen het niet overleven. De overheid zal moeten bijspringen.
Groetjes, FaceDown.
Dat moet je wel kunnen betalen, en ook kunnen.Phoolie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:04:
[...]
Een huurhuis met energielabel E of hoger is lastig van het gas te halen.
Ik heb even zitten kijken naar meerjarige contracten. Ook daar komt Inova naar voren met een mooi aanbod.Drardollan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:40:
[...]
Op dit moment zijn 1 jaar contracten bijzonder ongunstig. 3 of 5 jaar is voordeliger en je kan met een opzegboete van maximaal 125 euro per product altijd weg binnen je contract.
Eur 1600 per/jaar (133 p/mnd) voor 4 jaar. (0.29 p/kWh en 1.30 p/m3), met max 250,- boetevergoeding.
Jij weet ook altijd alles beter he? Je verhaal staat vol aannames en toont daarmee aan dat de inschatting van een ander niet klopt?FaceDown schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:43:
[...]
Je risico-inschatting klopt niet. Als het conclict in het oosten uit de hand loopt en Putin de gaskraan dicht draait dan zien wij hier direct prijzen van 3 a 4 euro per m3. Niet voor de mensen die een contract hebben, maar als je geforceerd (door faillissement) een nieuw contract moet afsluiten dan ben je de Sjaak. Hoe realistisch is dit scenario? Ik denk vrij realistisch. Partijen als Essent, Vattenfall, Engie kunnen dit opvangen. De rest zal een groot probleem hebben.
Hier werd eerder geroepen dat reeds opgewekte kWh's gesaldeerd worden, maar dat is niet zo. Wat je meteen kan verbruiken, verbruik je, maar alles wat je teruglevert wordt pas op de eindafrekening verrekend, en ben je bij een tussentijds faillissement dus gewoon kwijt.
Bovenstaande zijn de 2 hoofdredenen voor mij om niet over te stappen. Ik blijf bij Vattenfall in elk geval tot de zomer en dan zien we wel weer verder. Er zijn dan 3 scenario's denkbaar: 1) De prijzen dalen: Ik sluit een nieuw gunstiger contract af, zonder boete, 2) prijzen blijven gelijk, we kijken het nog even langer aan met variabel of mogelijk vast contract, 3) de prijzen rijzen de pan uit, heel Nederland heeft een probleem en kleine maatschappijen zullen het niet overleven. De overheid zal moeten bijspringen.
Hoe groot schat jij de kans in dat het conflict echt uit de hand loopt? En waar baseer je dat op? En dan is er geen gas meer uit Rusland. Komen we dan direct te kort? Waar baseer je dit op? De winter was een stuk milder dan verwacht. Zouden de meeste leveranciers dus niet een gezonde buffer aan gas kunnen hebben? Waarom zouden die leveranciers het niet minimaal redden tot de zomer?
Daarnaast kom je ook weer met je teruglever verhaal, dat je dat dan kwijt bent. Iets wat je al een paar keer uitgelegd is, dat dit zo zwart wit is als jij zegt. Hoogstens voor het bedrag dat je teveel opwekt. Maar dat is dan weer een stukje risico wat je zelf neemt.
En als laatste. Je geeft een situatie aan, dat als leveranciers over 2 weken failliet gaan. Hoe groot schat jij de kans in dat een bedrijf dat over 2 weken failliet gaat, dat daar nu nog helemaal niks over bekend is?
En verder ga ik er geen woorden meer aan vuil maken. Jij weet het toch beter.
Een huurhuis kan inderdaad een uitdaging zijn. Voor het kunnen betalen zijn altijd oplossingen. Zonnepanelen kan jij bijvoorbeeld ook leasen en zo zijn er ook leningen om te verduurzamen. Natuurlijk niet zo ideaal en rendabel als kopen van je eigen spaarcenten. Maar rendabel is het nog steeds.wjvh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:48:
[...]
Dat moet je wel kunnen betalen, en ook kunnen.
Een huurhuis met energielabel E of hoger is lastig van het gas te halen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4