Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.497 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Roos79 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:23:
[...]

Maar hij wil weten kwa betaling omdat hij dat zelf dus slecht/niet kan inzien.
Hij wilt toch weten over welke periode de gedane betaling via iDeal gaat. Die geef ik toch.

Ik begrijp het niet of jij begrijpt het niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
FaceDown schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Ik weet niet waarom je je persoonlijk aangevallen voelt of waarom je mij persoonlijk wil aanvallen. Ik zie tientallen posts van mensen die Zondergas en gezusters ophemelen en iets kritisch mag niet gezegd worden?
Men negeert bovendien het risico dat je een jaar aan opgewekte energie kwijt kan raken, wat voor sommigen duizenden euro's kan betekenen en de schade van een gedwongen flexibel contract met woekertarieven. Twee stornerinkjes gaat daarbij weinig helpen.
Maar goed ik heb gewaarschuwd en een ieder kan ermee doen wat ze willen.
mijn reactie naar jou komt voort uit wat je zegt, ook eerder al. voglens mij stelde jij gisteren in een discussie dat gezien de ervaringen emt welkom energie het verstandig was voorschotbedragen zeer laag te zetten, en dan op de jaarrekening desnoods 1000 bij te betalen. er werd iets gezegd als dat de kleine prijsvechters het risico maar moesten dragen in plaats van de consument. op die manier wordt de situatie waar je osn voor waarschuwt door jezelf tot stand gebracht. ene relatief kleine speler kan namelijk niet voor bank spelen, als 10.000 klanten dat zouden doen hun voorschot zo laag zetten dat ze op de jaarrekening 1000 moeten bijbetalen dan moet de energielleverancier daarvoor gaan lenen en breng je je leverancier dus in gevaar. je kan niet alels willen: lage prijzen waarmee ook nog een groot bedirjf winstgevend gehouden moet worden en directie/aandeelhouders miljoenenbonussen moeten krijgen, dat luikt niet. dus ja, vaak zijn de kleinere spelers degenen die ook in deze mart nog proberen iets goeds te bieden, als mensen dan gaan stellen dat je voorschotbedragen laag moet zetten en dat dan ook nog de mesnen zijn die net nog welkom enerige hebben geplundert met overschot, zodat er niks voor de andere gedupeerden overblijft, dan heb ik dar geen goed gevoel bij. ik zal blij zijn als die ex-welkom klantne inderdaad bij ene lekker groe spler gan zitten en die voor bank laten spelen, zodat de kleinere leveranciers heellblivjen en wij er op een verantwoorde manier plezier van kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door FaceDown op 19-02-2022 23:09 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cap schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:08:
[...]

Dat klopt, maar je kan een bedrijf m.i. niet verwijten dat ze een incassomachtigingsprocedure volgens de regels doorlopen, of ze erom verdacht maken. Ja, je kan het ze wel verwijten, maar dat is m.i. geen terecht verwijt of terechte verdachtmaking.

[...]

Garanties voor de toekomst geeft het zeker niet. Maar binnen die maatstaven genomen geldt dat net zo goed niet voor de energieleverancier waar jij nu zit. Of om het even welke. Ook daar deze rare tijden, ook daar geen garanties.

[...]

Dat is nu eenmaal de opzet: het is een whitelabelproduct dat andere bedrijven kunnen verkopen met hun merknaam erop. Zondergas is een bedrijf met eigen producten (energie gerelateerd), HVE ook, Mijn Domein ook (je kent ze vast van hosting), Leaseplan ook, ANWB ook. Zoals die laatste bijvoorbeeld ook verzekeringen verkopen, net als de HEMA. Daar verdienen die bedrijven natuurlijk iets op, naast dat het de bonus van extra binding geeft met het betreffende bedrijf ("naast de Wegenwacht heb ik mij verzekerd via ANWB en ik neem ook energie bij ze af"). Energyzero faciliteert dat dmv het opzetten van een "Bedrijfsnaam X Energiediensten" label, omdat zij volgens de wet nu eenmaal degenen moeten zijn die de energie leveren, ANWB mag dat zelf niet zolang ze zelf geen vergunning van de ACM hebben. Coolblue laat ook energie leveren door een andere vergunde partij, ze hebben immers zelf geen vergunning, dat is precies dezelfde constructie.

[...]

Dat men zich gek laat maken is jouw interpretatie, iedereen heeft zijn eigen overweging. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik ken mijn risico's en die zijn zeer beperkt. Ik heb een laag maandbedrag (want laag verbruik) en geen teruglevering. We hebben het in jouw scenario al over een doemscenario waar niemand een realistische / goed onderbouwde, mate van waarschijnlijkheid aan kan ophangen, maar zelfs in dat geval zal mijn schade in hoogstens in een aantal tientjes lopen. Net als wanneer ik bij een ander bedrijf energie ga afnemen overigens, als die ook het doemscenario volgt.

Hoeveel risico anderen nemen daar kunnen wij naar mijn mening geen zinnig woord over zeggen zonder hun ins and outs te kennen, laat staan dat we weten hoe groot dat risico zou zijn als ze elders (tegen een waarschijnlijk hoger maandbedrag) een energiecontract aan gaan.

Je mag natuurlijk vinden wat je wilt en kritisch zijn is ook niet verkeerd, maar een bedrijf betitelen als 'zeer shady' omdat ie een incassomachtigingsprocedure doorloopt of omdat ze al jaren een whitelabel product voeren, dat vind ik nodeloze verdachtmakingen. En, juist omdat je weet dat er een aantal meelezers dit contract heeft afgesloten, onnodig paniek zaaien. En daarom zeg ik er wat van.

Edit: van ophemelen heb ik hier trouwens weinig gemerkt, op misschien 1 bericht van dicksterck na. Natuurlijk zijn er wat tevreden reacties van mensen omdat ze tegen een lager tarief dan gedacht een energiecontract hebben afgesloten, maar dat is in mijn boek geen ophemelen. Als er ergens een (tijdelijke) aantrekkelijke aanbieding is van een willekeurig product dan zullen er altijd mensen zijn die vermelden dat ze het product hebben afgenomen, terwijl je minder leest over de bedrijven zonder zo'n aanbieding. Dat is standaard.
Een enorm epistel waarin je mij beticht van het erbij halen van hun incassomachtiging. Echter ben ik nooit over die incassomachtiging begonnen. Natuurlijk is dat slim van het bedrijf. Dat heb ik nooit betwist. Ik heb dat ook nooit shady genoemd.
Wat ik shady vind zijn: Slechte website, slechte bereikbaarheid, nieuw bedrijf, laagste prijzen in de markt, eerste betaling per Ideal. En dat mensen het bedrijf hier verdedigen als hun nieuwe iPhone of PS5 dat doet mij ook de wenkbrauwen fronsen.
Tenslotte kan een bedrijf als Essent of Vattenfal inderdaad ook failliet gaan echter is dat wel een factor 1000 minder waarschijnlijk dan zo'n stunter. Als je het risico beperkt houdt en acceptabel vindt moet je het doen, maar ik zou het zeker niet iedereen aanraden. Maandbedrag dermate laag houden zodat je nauwelijks een positief saldo opbouwt is ook zeker aan te raden, bij elke maatschappij overigens.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dicksterk
FaceDown schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Een enorm epistel waarin je mij beticht van het erbij halen van hun incassomachtiging. Echter ben ik nooit over die incassomachtiging begonnen. Natuurlijk is dat slim van het bedrijf. Dat heb ik nooit betwist. Ik heb dat ook nooit shady genoemd.
Wat ik shady vind zijn: Slechte website, slechte bereikbaarheid, nieuw bedrijf, laagste prijzen in de markt, eerste betaling per Ideal. En dat mensen het bedrijf hier verdedigen als hun nieuwe iPhone of PS5 dat doet mij ook de wenkbrauwen fronsen.
Tenslotte kan een bedrijf als Essent of Vattenfal inderdaad ook failliet gaan echter is dat wel een factor 1000 minder waarschijnlijk dan zo'n stunter. Als je het risico beperkt houdt en acceptabel vindt moet je het doen, maar ik zou het zeker niet iedereen aanraden. Maandbedrag dermate laag houden zodat je nauwelijks een positief saldo opbouwt is ook zeker aan te raden, bij elke maatschappij overigens.
dat mensen net zo blij zijn met energyzero als met hun nieuwe iphone komt misschien omdat ze ineens de optie kregen om van absurd hoge maandbedragen toch nog over te stappen op gunstiger maandbedragen, die niet zo hoog waren dat je moet bezuinigen op eten, of een vakantie of wat ook. Dat doen de essents van deze wereld niet, en ja misschine maakt dat hun omval-kans kleiner maar voor mensen met een lager inkomen zijn ze simpelweg onbetaalbaar. Of ga je dan zeggen: doe de kachel maar uit en trek 3 truien aan. dat si en keuze idd, maar ik ga liever bij een stunter zitten waarbij ik mijn comfort kan behouden dan dat ik de 4e vakantie per jaar van de aandeelhouders van essent of vattenfal betaal.
en dan je advies: je kan je voorschotbedragen neit zo laag zetten dat er geen positief saldo is. als je dt zou doen in de zomer, moet je energieleverancier de volledige winter voorschieten. en ja dan gaan ze dus failliet als ze ddat voor iedereen moeten doen.
ik snap echt eit wat je wilt: als mensne voor een kleien prijsstunter keizen, adviseer ze dan niet het bedrijf van hun keuze kapot te maken door hun voorschot onrealistisch laag in te schatten anders ben je de oorzak van je eigen doemscenario. en als jij liever (te)veel betald bij een grote speler, dan doe je dat gewoon, jouw keuze. mar stop dan alsjeblieft met mensen adviezen te geven dus kleine spelers om zeep helpen want daar help je niemand mee, ook niet diegenen die hun voorschot absurd laag hadden gezet want ook die belanden in een maand met extreem hoge tarieven bij de paritj die een failliet bedrijf overneemt. voorschotbedragen die je verbruik dekken, en ja moet je 50 of 100 bijbetalen op de eindfactuur prima natuurlijk, maar 1000 achterhouden is je energieleverancier in gevaar brengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@FaceDown het epistel was een poging inhoudelijk antwoord te geven (ging bij lange na niet alleen over de incassomachtiging), maar ik zal hierbij afsluiten en het korter proberen te.houden. :)

1. Je hebt gelijk, ging niet om de incassomachtiging maar om de 1e incasso per ideal betaling, daar reageerde je op met "zeer shady". En de incassomachtiging noemde je in de reactie daarop als een nadeel. In diezelfde reactie ook de verdachtmaking richting de labels. Dat leg ik e.e.a. over uit, daarop ontvang ik geen reactie.

Nu kom je weer met een rits nieuwe zaken waar ik weer op kan reageren (feitelijke partij waar je een overeenkomst mee afsluit is Energyzero, is niet nieuw (had ik al eerder gemeld bij een eerdere 'shady' vermelding van jouw kant als ik het goed heb) en hun klantenservice ook bereikbaar (maar net als andere energieleveranciers de laatste maanden drukker met klanten), en w.b.t. de website, de persoonlijke Energyzero omgeving is wmb aantoonbaar beter dan die van A-merk Eneco, lees terug in dit topic). Maar laten we maar stoppen met hierover te discussieren want dan wordt het weer een epistel. :)

2. Het is duidelijk, jij ziet het niet zitten in dat bedrijf. Je goed recht. Vervolgens lees / vertaal je de berichten / info hier over het bedrijf m.i. wel minstens zo negatief als jij anderen in dit topic ervan beticht van het omgekeerde (het ophemelen).

3, Niet dat dat punt per se over mij gaat maar ik zelf voel geen inherente behoefte on een bedrijf te verdedigen, wat dat betreft eens. Echter als beweringen niet stroken met mijn ervaringen met de specifieke leverancier, beschuldigingen niet kloppen of ik de logica achter een verdachtmaking simpelweg niet kan volgen, dan zal ik erop reageren. Persoonlijk: als welke leverancier dan ook zich misdraagt zal ik het melden. Als een andere leverancier een aanbod heeft dat me meer aanstaat stap ik ook zo over, ik heb geen emotionele band met welke energieleverancier ook.

4. Eens. Ik schat de kans dat de Vattenfalls ook failliet gaan ook kleiner in, de factor 1000 laat ik daarbij aan jou. Ik zou ook niemand iets aanraden, iedereen moet wat mij betreft zijn eigen afweging maken. (y)

PS Dit was mijn laatste inhoudelijke poging mbt deze discussie, vanaf nu kort en ongenuanceerd. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 20-02-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

dicksterk schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:22:
[...]

dat mensen net zo blij zijn met energyzero als met hun nieuwe iphone komt misschien omdat ze ineens de optie kregen om van absurd hoge maandbedragen toch nog over te stappen op gunstiger maandbedragen, die niet zo hoog waren dat je moet bezuinigen op eten, of een vakantie of wat ook. Dat doen de essents van deze wereld niet, en ja misschine maakt dat hun omval-kans kleiner maar voor mensen met een lager inkomen zijn ze simpelweg onbetaalbaar. Of ga je dan zeggen: doe de kachel maar uit en trek 3 truien aan. dat si en keuze idd, maar ik ga liever bij een stunter zitten waarbij ik mijn comfort kan behouden dan dat ik de 4e vakantie per jaar van de aandeelhouders van essent of vattenfal betaal.
en dan je advies: je kan je voorschotbedragen neit zo laag zetten dat er geen positief saldo is. als je dt zou doen in de zomer, moet je energieleverancier de volledige winter voorschieten. en ja dan gaan ze dus failliet als ze ddat voor iedereen moeten doen.
ik snap echt eit wat je wilt: als mensne voor een kleien prijsstunter keizen, adviseer ze dan niet het bedrijf van hun keuze kapot te maken door hun voorschot onrealistisch laag in te schatten anders ben je de oorzak van je eigen doemscenario. en als jij liever (te)veel betald bij een grote speler, dan doe je dat gewoon, jouw keuze. mar stop dan alsjeblieft met mensen adviezen te geven dus kleine spelers om zeep helpen want daar help je niemand mee, ook niet diegenen die hun voorschot absurd laag hadden gezet want ook die belanden in een maand met extreem hoge tarieven bij de paritj die een failliet bedrijf overneemt. voorschotbedragen die je verbruik dekken, en ja moet je 50 of 100 bijbetalen op de eindfactuur prima natuurlijk, maar 1000 achterhouden is je energieleverancier in gevaar brengen.
Onzin natuurlijk. Ook die kleine spelers werken met termijncontracten en hebben zowel kredietverzekeringen als afgesproken (lange) betaaltermijnen met hun leveranciers. Het naar beneden schroeven van je maandbedrag komt neer op het verlengen van je betalingstermijn met zo'n 6 maanden. Geen vreemde termijn in de B2B wereld. De vorderingen op de klanten dekken hun lening bij de bank. Als zo'n bedrijf daardoor in de problemen komt hadden ze het ten eerste niet toe moeten staan (zijn ze niet toe verplicht) en bovendien was het dan toch al een onderneming gedoemd om onderuit te gaan.
Nu klanten een schuldgevoel aanpraten omdat ze niet een deel van het risico van een prijsvechter willen dragen vind ik bijna lachwekkend eerlijk gezegd. Maar het geeft wel mooi weer hoe riskant het is om met dit soort bedrijven te gokken. Overigens ben ik ervan overtuigd dat wanneer zo'n label failliet gaat je echt niet bij het moederbedrijf aan hoeft te kloppen, dan ben je je geld en teruggeleverde kWh's gewoon kwijt. Het moederbedrijf zal je dan graag beleveren voor 2 euro per kuub gas.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-08 21:57
op dit moment zijn zowel zondergas 3j
en Leaseplan energy 3j bij mij het zelfde kwa maandbedrag
ik neig dan toch meer naar leaseplan?
alleen zit er zo'n vage verbruik auto prijs tussen?
Ja ik heb een lease auto maar die is bij Athlon en het is een electrische auto.

maar kom bij beiden uit op rond de 153 euro
wat is jullie ervaring met Leaseplan energy
of toch beter Zondergas?

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door FreakGIB op 20-02-2022 14:17 ]

PSN: FreakGIB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:50
FreakGIB schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:33:
op dit moment zijn zowel zondergas 3j
en Leaseplan energy 3j bij mij het zelfde kwa maandbedrag
ik neig dan toch meer naar leaseplan?
alleen zit er zo'n vage verbruik auto prijs tussen?
Ja ik heb een lease auto maar die is bij Athlon en het is een electrische auto.

maar kom bij beiden uit op rond de 53 euro
wat is jullie ervaring met Leaseplan energy
of toch beter Zondergas?

Alvast bedankt
Even zoeken op Leaseplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:17
Broodbeleg schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:13:
Bij mij loopt zondergas ook niet op rolletjes. De datum van ingang contract was met enkele dagen verschoven omdat dat beter uitkomt voor facturatie. Anders zou ik blijkbaar twee termijnen achter elkaar betalen. Telefonisch aangegeven dat ik gewoon het contract in wil laten gaan per de opgegeven datum.

Nu wil ik inloggen om te kijken hoe eerste termijnbedrag betaald moet worden. SEPA machtiging heb ik al afgegeven. Ik kan echter niet inloggen met mijn emailadres en wachtwoord. Bij het aanmaken van een nieuw wachtwoord krijg ik een foutmelding.

Energielevering is nog niet begonnen en ik heb al vaker contact gezocht met de klantenservice dan ooit.
Ik heb precies hetzelfde. Wachtwoord werkte niet, kon niet inloggen. Nieuw wachtwoord ingesteld. Toen kon ik inloggen maar na 2 muisklikken op de site moest ik weer inloggen en nu werkt het inloggen weer niet.
Ik kan ook geen machtiging geven want ik krijg telkens een error van mijn bank, vorige week ook al.
Zal maandag maar eens gaan bellen en kijken wat de stand van zaken is bij Zondergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Hoe verdienen die whitelabel partners van EnergyZero eigenlijk hun geld? Weet iemand dat? Pakken zij een deel van de leveringskosten?
ZonderGas Energie is mede mogelijk gemaakt door EnergyZero. De gehele backoffice wordt door EnergyZero geregeld. Hierbij kun je denken aan de onboarding, de facturatie en de klantenservice. Van A tot Z is geregeld zodat ZonderGas zich kan blijven focussen om hun missie.
Dit zag ik op de site van EnergyZero staan. Wat wint EnergyZero er mee om levering via een extra tussenpartij te laten verlopen? Bij bekende merken als ANWB of LeasePlan kan ik snappen dat er een meerwaarde is, maar in het geval van Zondergas is die meerwaade er niet toch? En kunnen ze beter gewoon zelf leveren: minder tussenpersonen is meer winst en/of lager tarief zou je denken?

Verder vind ik het vreemd dat er een verschil is in de levertarieven tussen verschillende whitelabel partijen, als de hele verkoop en afhandeling door EnergyZero wordt gedaan.

[ Voor 62% gewijzigd door henkebek op 20-02-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 10:19
FaceDown schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:12:
[...]

We zullen zien. Zo te zien verkrijgen ze in elk geval een geldige incassomachtiging. Het nadeel daarvan is wel dat een MOI geen zin heeft indien je voorschot terug wil halen.
Overigens biedt wat energie betreft het verleden geen garantie voor de toekomst. Zeker niet in deze rare tijden. Mag ik het dan verdacht vinden dat een maatschappij links en rechts allemaal nieuwe labeltjes lanceert? Mensen maken elkaar hier gek met de laagste stuntprijzen en risico's worden gebagatelliseert. Als zo'n partij failliet gaat ben je je voorschotten kwijt, je teruggeleverde kWh's kwijt en je krijg een variabel contract met minstens dubbele tarieven aangesmeerd. Schade kan ik de duizenden euro's lopen.
Als het goed is krijgen al die mensen die dachten met een MOI hun geld 'terug te halen' of de 'welkomstbonus op eisen' nu allemaal aanmaningen van een incasso bedrijf (zie draadje Welkom Energie). Dus ik vraag me af hoeveel mensen daar nu alsnog op terugkomen.

Dat je een maand kwijt kan raken geldt bij meerdere producten, bij energie is het risico op dit moment wel groter, maar dan nog, je moet hier rekening mee houden en gewoon een buffer hebben ten allen tijde. Als je geen buffer hebt ben je sowieso al niet erg slim bezig op financieel vlak imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-H
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-04-2024
henkebek schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:55:
Hoe verdienen die whitelabel partners van EnergyZero eigenlijk hun geld? Weet iemand dat? Pakken zij een deel van de leveringskosten?

Ergens vind ik het vreemd dat er een verschil is in de levertarieven, als de hele verkoop en afhandeling door EnergyZero wordt gedaan.
Ik denk op dezelfde manier als bv Unilever. Bijna alles wat je eet en op je lichaam smeert komt uit dezelfde fabriek met heel veel verschillende merken. Uiteindelijk alle plussen en minnen opgeteld, eindigend in de plus (als ze het goed doen ;) ).
Even vertaald naar dit topic. Je ziet 3 merken met 3 tarieven. Bij de duurste denk je, wouw, die is te duur. Bij de goedkoopste denk je, dat kan nooit goed zijn. Je neemt de middelste. Uiteindelijk allemaal dezelfde leverancier.

[ Voor 15% gewijzigd door Max-H op 20-02-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Wachtwoord werkte niet, kon niet inloggen. Nieuw wachtwoord ingesteld. Toen kon ik inloggen maar na 2 muisklikken op de site moest ik weer inloggen en nu werkt het inloggen weer niet.
Ik kan ook geen machtiging geven want ik krijg telkens een error van mijn bank, vorige week ook al.
Zal maandag maar eens gaan bellen en kijken wat de stand van zaken is bij Zondergas.
Ook maar bellen morgen, want een reactie op mijn tickets (ZG en EZ) kan tot 10 werkdagen duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Max-H schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Ik denk op dezelfde manier als bv Unilever. Bijna alles wat je eet en op je lichaam smeert komt uit dezelfde fabriek met heel veel verschillende merken. Uiteindelijk alle plussen en minnen opgeteld, eindigend in de plus (als ze het goed doen ;) ).
Even vertaald naar dit topic. Je ziet 3 merken met 3 tarieven. Bij de duurste denk je, wouw, die is te duur. Bij de goedkoopste denk je, dat kan nooit goed zijn. Je neemt de middelste. Uiteindelijk allemaal dezelfde leverancier.
Het verschil is wel dat de winst in het geval van Unilever altijd bij de moedermaatschappij blijft omdat alle merken hun eigendom zijn, en er in het geval van EnergyZero winst moet worden gedeeld met een externe partij. Althans ik ga er vanuit dat partijen niet hun goede naam gratis verbinden aan een externe dienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-H
henkebek schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Het verschil is wel dat de winst in het geval van Unilever altijd bij de moedermaatschappij blijft omdat alle merken hun eigendom zijn, en er in het geval van EnergyZero winst moet worden gedeeld met een externe partij. Althans ik ga er vanuit dat partijen niet hun goede naam gratis verbinden aan een externe dienst...
Klopt, het is ook niet een 1 op 1 vertaling, maar 'in de trant van'. Het zal wel iets ingewikkelder in elkaar zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dicksterk
FaceDown schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:58:
[...]

Onzin natuurlijk. Ook die kleine spelers werken met termijncontracten en hebben zowel kredietverzekeringen als afgesproken (lange) betaaltermijnen met hun leveranciers. Het naar beneden schroeven van je maandbedrag komt neer op het verlengen van je betalingstermijn met zo'n 6 maanden. Geen vreemde termijn in de B2B wereld. De vorderingen op de klanten dekken hun lening bij de bank. Als zo'n bedrijf daardoor in de problemen komt hadden ze het ten eerste niet toe moeten staan (zijn ze niet toe verplicht) en bovendien was het dan toch al een onderneming gedoemd om onderuit te gaan.
Nu klanten een schuldgevoel aanpraten omdat ze niet een deel van het risico van een prijsvechter willen dragen vind ik bijna lachwekkend eerlijk gezegd. Maar het geeft wel mooi weer hoe riskant het is om met dit soort bedrijven te gokken. Overigens ben ik ervan overtuigd dat wanneer zo'n label failliet gaat je echt niet bij het moederbedrijf aan hoeft te kloppen, dan ben je je geld en teruggeleverde kWh's gewoon kwijt. Het moederbedrijf zal je dan graag beleveren voor 2 euro per kuub gas.
dit is mijn laatste reactie naar jou, want je voert geen eerljike discussie je roept zomaar wat:
1. als wat jij zegt over lange-termijn betalingen juist is zou je bij een faillissement van je energieleverancier voor de situatie komen te staan dat je al je voorschotbedragen opnieuw moest betalen. dat gebeurd nooit, enkle wat je teveel betaald hebt ben je kwijt het is niet zo dat je een eindafrekening van de netbheerder krijgt met de mededeling dat al je betaalde voorschotbedragen in rook zijn opgegaan en je je verbruik vanaf de vorige eindafrekening tot nu opnieuw moet betalen. met andere woorden je werkeljike verbruik wordt direct verrekent met de netbeheerder en iet op een lange termijn.
2. energyzero neemt weldegeljk de levering voor zijn rekening van whitelabels die failliet zijn gegaan. dat is pas nog nagevraagd en kan ook niet anders want je hebt altidj een contract met energyzero bijvoorbeeld: zondergas energiediensten is een handelsbenaming van Energyzero. gaat zondergas failliet dan loopt ons contract gewoon door bij energyzero, nameljik met hen hebben we het daadwerkelijke contract.
Ik vind dat jij een merkwaardig wensenlijstje hebt: je wil een rijke prijsvechter met grote winsten hoewel ze stuntprijzen rekenen, die ook nog voor bank speelt omdat jij een lening van 6 maanden werkeljk verbruik bij ze wilt hebben uitstaan, en volgens jou zou niet allene jij dat moeten doen maar ook alle andere gebruikers. zo werkt het dus niet, want die groe spelers moeten hun honderden werknemers, hun dure directie en aandeelhouders van winst voorzine dus ze kunnen niet echt meer op de bodem van de prijs gaan zitten. de kleine spelers die geneogne nemen met minder winst, die echt wat willen betekenen in de markt, kunenn dat alleen doen als hun klanten zich ook gewoon normaal gedragen. je horot mij niet zeggen: steun je kleine energieleverancier door ze als spaarpot te gebruiken, betaal 100 per maand teveel an krijg ej straks 1000 terug op je eindfactuur. dat zou dom zijn. je voorschot zo insteleln dat je 50 moet bijbetalen op je eindfactuur vidn ik helemaal prima, maar wat jij wil zal er voor zorgen dat er alleen grote dure bedrijven overblijven die mede duur zijn omdat jouw advies ze tot leningen dwingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
rond middernacht is heir een mail binnengekomen van mijn domein enerige dat ze vanaf 25 februari mijn energieleverancier niet meer zijn. dat klopt want hve neemt het dan over, wel grappig ik ga weg maar tegeljk ook niet want ik blijf uiteindeljk bij energyzero. ik ben dan 22 dagen klant geweest van mijndomein enerige, de aanmelding bij hve was op 26 januari en mijndomein ging pas op 3 februari in. Dus mijn overstap lijkt sopeel te verlopen,, ondnaks dat het een overstap tussen 2 labels van heetzlefde bedrijf is, netjes vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-H
dicksterk schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:48:
rond middernacht is heir een mail binnengekomen van mijn domein enerige dat ze vanaf 25 februari mijn energieleverancier niet meer zijn. dat klopt want hve neemt het dan over, wel grappig ik ga weg maar tegeljk ook niet want ik blijf uiteindeljk bij energyzero. ik ben dan 22 dagen klant geweest van mijndomein enerige, de aanmelding bij hve was op 26 januari en mijndomein ging pas op 3 februari in. Dus mijn overstap lijkt sopeel te verlopen,, ondnaks dat het een overstap tussen 2 labels van heetzlefde bedrijf is, netjes vind ik.
Apart, je zou denken dat Mijn Domein je pas op 4 maart zou vrijgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Lord_Dain schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:00:
[...]
Als het goed is krijgen al die mensen die dachten met een MOI hun geld 'terug te halen' of de 'welkomstbonus op eisen' nu allemaal aanmaningen van een incasso bedrijf (zie draadje Welkom Energie). Dus ik vraag me af hoeveel mensen daar nu alsnog op terugkomen.
Ik ben 1 van die ex Welkom klanten die een aanmaning heeft gekregen van het incassobureau, op die aanmaning zijn keurig de door mij teruggehaalde Moi's en stornering verrekend en ging ik van een tegoed van, naar een schuld aan het failliete Welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Waar staat HVE en MOI voor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 19:17
*snip* Je had natuurlijk ook gewoon de vraag kunnen beantwoorden...

[ Voor 76% gewijzigd door Señor Sjon op 21-02-2022 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
Max-H schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Apart, je zou denken dat Mijn Domein je pas op 4 maart vrijgeven.
dat kan je oude energieleverancier niet, de nieuwe neemt de 30 dagen in acht bij aanmelding. maar als je je dus aanmeld bij een nieuwe, en de ingangsdatum van de oude ligt binnen die 30 dagen periode dan zit je korter bij de oude dan 30 dagen. en daar kunnen ze niets van zeggen(tenzij ze dgb heten;-) want boetes gelden enkel bij contracten voor bepaalde tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dicksterk
Hve staat voor hve energie, net als zondergas een partner van energyzero(al neemt die momentele geen contracten aan). moi staat voor melding onterecht incasso, dat hebben mensen gedaan bij een failliete energieleverancier om zo meer incasso`s terug te krijgen dan de 2 die je kan storneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
dicksterk schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Hve staat voor hve energie, net als zondergas een partner van energyzero(al neemt die momentele geen contracten aan). moi staat voor melding onterecht incasso, dat hebben mensen gedaan bij een failliete energieleverancier om zo meer incasso`s terug te krijgen dan de 2 die je kan storneren.
Thx

Vind het echt lastig om een andere energie leverancieer te vinden
Zit nu nog bij Greenchoice maar hun nieuwe aanbod is 110 euro per maand meer.
Ik betaal nu 150 per maand en heb aan echte kosten rond de 90 euro.
Dus normaal krijg ik elk jaar iets terug want ik neem meestal een jaar contract.

Als ik nu bv voor Zondergas zou gaan dan kom ik volgens de site uit op 153 euro per maand.
meestal zet ik het maandbedrag iets hoger zodat je aan het einde van het jaar niet ineens bij moet betalen.
Maar als ik zo de berichten hier lees weet ik dus niet of dat zo slim is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

henkebek schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Klopt. Ik neem aan dat Energyzero wat verdient aan (het vastrecht en/of de tarieven) die in rekening gebracht worden, net als het bedrijf onder wiens merk het verkocht wordt. Voor Energyzero betekent het meer afzet door mee te liften op de marketing / bekendheid van andere bedrijven, voor de reseller zal een voordeel zijn dat ze breder pakket van diensten kunnen aanbieden zoals eerder beschreven, met als voordeel meer potentiële afzet en lock-in van klanten (meer afhankelijkheid van hun merk).

Dat is tenminste mijn interpretatie, maar ik ben geen marketing expert. Het kan zijn dat anderen betere inzichten of goede aanvullingen hebben.
Dat is nu eenmaal de opzet: het is een whitelabelproduct dat andere bedrijven kunnen verkopen met hun merknaam erop. Zondergas is een bedrijf met eigen producten (energie gerelateerd), HVE ook, Mijn Domein ook (je kent ze vast van hosting), Leaseplan ook, ANWB ook. Zoals die laatste bijvoorbeeld ook verzekeringen verkopen, net als de HEMA. Daar verdienen die bedrijven natuurlijk iets op, naast dat het de bonus van extra binding geeft met het betreffende bedrijf ("naast de Wegenwacht heb ik mij verzekerd via ANWB en ik neem ook energie bij ze af"). Energyzero faciliteert dat dmv het opzetten van een "Bedrijfsnaam X Energiediensten" label, omdat zij volgens de wet nu eenmaal degenen moeten zijn die de energie leveren, ANWB mag dat zelf niet zolang ze zelf geen vergunning van de ACM hebben. Coolblue laat bijvoorbeeld ook energie leveren door een andere vergunde partij, ze hebben immers zelf geen vergunning, dat is precies dezelfde constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

FreakGIB schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:59:
[...]

meestal zet ik het maandbedrag iets hoger zodat je aan het einde van het jaar niet ineens bij moet betalen.
Maar als ik zo de berichten hier lees weet ik dus niet of dat zo slim is om te doen.
Klopt, je kan beter een beetje aan de strakke gaan zitten met het maandbedrag, dat heeft minimaal 2 voordelen:
- je betaalt misschien iets bij aan het einde van het jaar maar als de boel omvalt verlies je wat minder aan vooruitbetaald termijnbedrag dan wanneer je echt te ruim zit
- je bent vanzelf geneigd ietsje zuiniger te zijn omdat je niet teveel wilt bijbetalen aan het einde van het jaar, en zo bespaar je extra :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 18:28
Lijkt toch wat te gebeuren nou. zie bij mijn huidige energieleverancier nu Status: Niet actief Huidig termijnbedrag: €0 staan. en bij zondergas contractstatus in afwachting van start levering per 26-02-2022 . :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

dicksterk schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:39:
[...]

dit is mijn laatste reactie naar jou, want je voert geen eerljike discussie je roept zomaar wat:
1. als wat jij zegt over lange-termijn betalingen juist is zou je bij een faillissement van je energieleverancier voor de situatie komen te staan dat je al je voorschotbedragen opnieuw moest betalen. dat gebeurd nooit, enkle wat je teveel betaald hebt ben je kwijt het is niet zo dat je een eindafrekening van de netbheerder krijgt met de mededeling dat al je betaalde voorschotbedragen in rook zijn opgegaan en je je verbruik vanaf de vorige eindafrekening tot nu opnieuw moet betalen. met andere woorden je werkeljike verbruik wordt direct verrekent met de netbeheerder en iet op een lange termijn.
Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Je verdraait al mijn woorden en knoopt er een hoop verzinsels aan vast. Natuurlijk ben je alleen kwijt wat je teveel betaald hebt. Ik heb nooit anders beweert. Ik zeg dat het later betalen door een te laag maandbedrag maar een beperkte invloed heeft op het working capital van de energiemaatschappij. Wat veel meer impact heeft bij een faillissement zijn de opgewekte kWh's die je nooit terug ziet. En bij gasloze huishoudens zijn dat er doorgaans VEEL.
2. energyzero neemt weldegeljk de levering voor zijn rekening van whitelabels die failliet zijn gegaan. dat is pas nog nagevraagd en kan ook niet anders want je hebt altidj een contract met energyzero bijvoorbeeld: zondergas energiediensten is een handelsbenaming van Energyzero. gaat zondergas failliet dan loopt ons contract gewoon door bij energyzero, nameljik met hen hebben we het daadwerkelijke contract.
Als er op het contract de naam Energyzero als partij genoemd staat heb je gelijk. En anders niet. Dan kunnen ze nog zoveel roepen, maar dat heeft geen enkele juridische waarde. Het feit dat zo'n label failliet kan gaan en Energyzero niet geeft al aan dat het 2 juridische entiteiten zijn en die nemen bij een faillissement NOOIT elkaars schulden over.
Ik vind dat jij een merkwaardig wensenlijstje hebt: je wil een rijke prijsvechter met grote winsten hoewel ze stuntprijzen rekenen, die ook nog voor bank speelt omdat jij een lening van 6 maanden werkeljk verbruik bij ze wilt hebben uitstaan, en volgens jou zou niet allene jij dat moeten doen maar ook alle andere gebruikers. zo werkt het dus niet, want die groe spelers moeten hun honderden werknemers, hun dure directie en aandeelhouders van winst voorzine dus ze kunnen niet echt meer op de bodem van de prijs gaan zitten. de kleine spelers die geneogne nemen met minder winst, die echt wat willen betekenen in de markt, kunenn dat alleen doen als hun klanten zich ook gewoon normaal gedragen. je horot mij niet zeggen: steun je kleine energieleverancier door ze als spaarpot te gebruiken, betaal 100 per maand teveel an krijg ej straks 1000 terug op je eindfactuur. dat zou dom zijn. je voorschot zo insteleln dat je 50 moet bijbetalen op je eindfactuur vidn ik helemaal prima, maar wat jij wil zal er voor zorgen dat er alleen grote dure bedrijven overblijven die mede duur zijn omdat jouw advies ze tot leningen dwingt.
Het enige dat ik zeg, zorg dat je geen fors bedrag uit hebt staan bij je energieleverancier. En kies die leverancier met zorg want je opgewekte kWh's kun je in een klap kwijtraken. De rest heb je erbij verzonnen, wederom.
Tip: Probeer bij een discussie te reageren op wat de ander zegt, niet op wat jij denkt dat de ander zegt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

FaceDown schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:13:
[...]

Als er op het contract de naam Energyzero als partij genoemd staat heb je gelijk. En anders niet.
Dat staat er dus, volgens mij is dat al meermaals gepoogd uit te leggen, het zijn labels gevoerd door Energyzero, de andere partijen zijn geen vergunninghouder elektriciteit en gas dus kunnen zelf niet leveren. In de voorwaarden:
ZonderGas Energie* wordt geleverd door ZonderGas Energie Diensten. ZonderGas Energie Diensten is een handelsnaam van EnergyZero.
HVE Energie* wordt geleverd door HVE Energie Diensten. HVE Energie Diensten is een handelsnaam van EnergyZero.
ANWB Energie* wordt geleverd door ANWB Energiediensten. ANWB Energiediensten is een handelsnaam van EnergyZero.
Etc, etc.

* = de naam van de leverancier op het contract.

De site die je in je persoonlijke omgeving te zien krijgt voor je levering, contract, facturen, verbruiksstatistieken, persoonsgegevens, termijnbedrag etc is dus ook die van Energyzero en niet van Zondergas, HVE, ANWB, MijnDomein, etc etc. En die site is in orde. De hele motoriek achter de schermen is van Energyzero.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 20-02-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
FaceDown schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:13:
Wat veel meer impact heeft bij een faillissement zijn de opgewekte kWh's die je nooit terug ziet. En bij gasloze huishoudens zijn dat er doorgaans VEEL.
hier heb je een belangrijk punt inderdaad voor als je energie terugleverd. Dan is de keuze van de leverancier inderdaad erg belangrijk.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cap schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Dat staat er dus, volgens mij is dat al meermaals gepoogd uit te leggen, het zijn labels gevoerd door Energyzero, de andere partijen zijn geen vergunninghouder elektriciteit en gas dus kunnen zelf niet leveren. In de voorwaarden:

[...]

[...]

[...]

Etc, etc.

* = de naam can de leverancier op het contract.

De site die je in je persoonlijke omgeving te zien krijgt voor je levering, contract, facturen, verbruiksstatistieken, persoonsgegevens, termijnbedrag etc is dus ook die van Energyzero en niet van Zondergas, HVE, ANWB, MijnDomein, etc etc. En die site is in orde. De hele motoriek achter de schermen is van Energyzero.
Dan zal het inderdaad zo zijn dat Energyzero de leverancier is, ook juridisch. Hoe de solvabiliteit van die partij zit is dan nog wel handig om te weten.

Edit: Even gegoogled: https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

"De solvabiliteit van negentien energiemaatschappijen werd onderzocht. Vier energieleveranciers hebben een negatieve solvabiliteit. Het gaat hier om Fenor Energie, Gewoon Energie, VanHelder en Welkom Energie. Zes andere energieleveranciers, waartoe Anode Energie, EnergyZero, Enstroga, Green NL, Slim met Energie en Vrij op Naam behoren, hebben een positieve solvabiliteit hoewel deze erg laag is. Voor deze bedrijven geldt dat een klein verlies ze direct in problemen kunnen komen. "

Stemt mij niet positief zeker aangezien een aantal van het lijstje reeds omgevallen zijn. Lijkt erop dat ze met al die nieuwe labels het ene gat met het andere willen dichten in de hoop dat de prijzen binnenkort naar beneden komen. Doen ze dat niet dan is het bye bye waarschijnlijk.
Bovenstaande link is eind vorig jaar al eens langsgekomen hier zie ik dus ik neem aan dat de nieuwe klanten hiervan op de hoogte waren.

[ Voor 36% gewijzigd door FaceDown op 20-02-2022 17:45 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Zodra je naar de solvabiliteit gaat kijken zie je dat eigenlijk alle aanbieders met gunstige aanbiedingen, weinig solvabel zijn. Dat is het risico wat je loopt.

Als er sprake is van veel teruglevering van stroom wel iets om extra over na te denken.
Van de andere kant: dan zijn je voorschotten toch ook heel laag of zie ik dat verkeerd?.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

FaceDown schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:32:
[...]

"De solvabiliteit van negentien energiemaatschappijen werd onderzocht. Vier energieleveranciers hebben een negatieve solvabiliteit. Het gaat hier om Fenor Energie, Gewoon Energie, VanHelder en Welkom Energie. Zes andere energieleveranciers, waartoe Anode Energie, EnergyZero, Enstroga, Green NL, Slim met Energie en Vrij op Naam behoren, hebben een positieve solvabiliteit hoewel deze erg laag is. Voor deze bedrijven geldt dat een klein verlies ze direct in problemen kunnen komen. "
Bovenstaande link is eind vorig jaar al eens langsgekomen hier zie ik dus ik neem aan dat de nieuwe klanten hiervan op de hoogte waren.
Klopt dat solvabiliteitslijstje is hier al vaker langsgekomen (direct en gelinkt naar).
Stemt mij niet positief zeker aangezien een aantal van het lijstje reeds omgevallen zijn.
Dat snap ik, als je je erge zorgen maakt dat er een kans X is dat je leverancier omvalt en wat dan de gevolgen voor jou zijn dan zou ik een groen balletje kiezen tegen hogere prijs ipv een oranje. Goedkopere leveranciers varen doorgaans nu eenmaal scherper aan de wind, te voorkomen is het dus niet echt.
Lijkt erop dat ze met al die nieuwe labels het ene gat met het andere willen dichten in de hoop dat de prijzen binnenkort naar beneden komen. Doen ze dat niet dan is het bye bye waarschijnlijk.
Dit is weer een compleet subjectieve invulling van jouw kant waar ik niet in mee kan gaan. :P Voor zomer 2021 liep het grootste deel van deze labels al (zo niet alle? we zouden het moeten opzoeken maar ik ben zeker van MijnDomein, ANWB, HVE) en toen was er nog helemaal geen sprake van een probleem op de energiemarkt omdat de inkoopprijzen stabiel laag waren? In het laatste jaar zelfs zeer laag wegens corona.

Voor het goede begrip (en voor de laatste maal), het is niet zo dat ze blind labels uit de grond stampen. ANWB, Leaseplan en MijnDomein kennen de meesten al wel als bestaand merk / bedrijf. Die hebben ZELF gekozen ook energie te gaan voeren en Energyzero faciliteert ze.

HVE en Zondergas zijn ook zelfstandige bedrijven met eigen producten, in hun geval energiegerelateerd. Het zijn energieconsultants die zich richten op het verduurzamen van woningen en kantoren. Hier zie je bijvoorbeeld de projecten waar Zondergas dagelijks mee bezig is:

https://www.facebook.com/nederlandzondergas/

Het is dus niet zo dat Energyzero virtuele labels uit de grond stampt maar andersom: er zijn bedrijven die diensten leveren en die ook een graantje willen meepikken van energielevering, hetzij voor extra inkomsten hetzij voor extra klantenbinding.

Zie ook de website van Energyzero, dit is hun bedrijfsmodel.

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 21-02-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
FaceDown schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Dan zal het inderdaad zo zijn dat Energyzero de leverancier is, ook juridisch. Hoe de solvabiliteit van die partij zit is dan nog wel handig om te weten.

Edit: Even gegoogled: https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Stemt mij niet positief zeker aangezien een aantal van het lijstje reeds omgevallen zijn. Lijkt erop dat ze met al die nieuwe labels het ene gat met het andere willen dichten in de hoop dat de prijzen binnenkort naar beneden komen. Doen ze dat niet dan is het bye bye waarschijnlijk.
leuk dat je naar die link verwijst. dan zie je maar dat het advies voorschotbedragen onder het werkeljke verbruik te zetten niet zo handig zijn. overigens idd kende ik die link en ook toen ik het de eerste keer als viel het me op dat de vastelastenbond zijn huiserk niet zo goed gedaan heeft. Gewoon enerige is geen zelfstandige entiteit maar onderdeel van Innova, de solvabilitiet van een dochtermaatschappijtje zonder leveringsvergunning doet natuurlijk niets ter zake, waarschijnlijk zit er helemala geen geld in die bv simpelweg omdat die zelf niets hoeft te kunnen.
je idee dat het riscant is om veel labeltjes te hebben snap ik niet. energyzero heeft als voornaamste doel andere bedrijven zonder energievergunning in de gelegenheid te stellen energie aan te bieden aan hun klanten. als ik jouw redenatie vol bewijst het feit dat mijn domein, leaseplan en de anwb energie wilen aanbieden via energyzero dat energyzero wankel is en op omvallen staat, die logica ontgaat me. Energyzero heeft de laatste maand behoorljk wat klanten getrokken met zeer scherpe prijzen, dat beteektn een hoop extra geld in kas want hun winst ontstaat door het vastrecht. Ik denk niet dat een bedrijf klantne gaat werven met lage tarieven als ze van te voren weten dat dat hun ondergang wordt.
voor teruglevering kan je sowieso het beste de leverancier met het hoogste tarief nemen, dat zijn nu net vaak de grote. je kan prima stroom en gas bij verschilende leveranciers parkeren, en zo dus goedkoop gas inkopen bij energyzero en geld verdienen met je zonnepanelen bij de grote speler met het hoogste teruglevertarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richajax
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 15:53
Lord_Dain schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Dat heb ik dus gedaan.
Allereerst de €509 die ik teveel had betaald aan voorschotten teruggehaald dmv moi.
Later ook nog 2 maal €150 ivm de welkomstbonus, wist dat dit een gok was

Eergisteren een email van een incassobureau namens de curator.
€290 terug te betalen.
Niet geschoten is altijd mis 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
richajax schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:05:
[...]

Dat heb ik dus gedaan.
Allereerst de €509 die ik teveel had betaald aan voorschotten teruggehaald dmv moi.

€290 terug te betalen.
wel netjes dat de curator het terughalen van de teveel betaalde voorschotbedragen accepteert. dat doet de curator van naked energy trouwens ook, op de eindfactuur zal te zien zijn of je teveel hebt teruggehaalld of niet want de eindafrekenign wordt gebaseerd op voorschotbedragen die betald zijn. in feite zou iedereen die nog geld tegeod heeft qua voorschotbedragen van welkom enerige dus nu alsnog via moi hun voorschotbedragen kunnen veiligstellen, zolang ze maar niet meer terughalen zoals welkomsbonussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
Ik zie dat Zondergas het 5 jaars contract niet meer aanbied. Heb ik net vorige week afgesloten, ik ben benieuwd.

Voorlopig zie ik het ook als mogelijk 'too good to be true' echter ik gun mezelf het voordeel van de twijfel, we zullen zien. Veel te veel betalen is zeker mogelijk, een heel scherp tarief sluit ik ook niet uit. :)

ps @FaceDown geeft me in beetje het gevoel van hoe inkoopafdeling van de Blokker zich mogelijk voelde tijdens de opkomst van de Action; veel te goedkoop kan niet wat zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Nu online
richajax schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:05:
[...]
Dat heb ik dus gedaan.

€290 terug te betalen.
Krijg jij €10,=, korting op de €300,= die je na je teveel betaalde en geMoide €509,= nog extra hebt teruggehaald?

[ Voor 13% gewijzigd door R0181 op 20-02-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Nomind schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:44:
Ik zie dat Zondergas het 5 jaars contract niet meer aanbied. Heb ik net vorige week afgesloten, ik ben benieuwd.

Voorlopig zie ik het ook als mogelijk 'too good to be true' echter ik gun mezelf het voordeel van de twijfel, we zullen zien. Veel te veel betalen is zeker mogelijk, een heel scherp tarief sluit ik ook niet uit. :)

ps @FaceDown geeft me in beetje het gevoel van hoe inkoopafdeling van de Blokker zich mogelijk voelde tijdens de opkomst van de Action; veel te goedkoop kan niet wat zijn......
Echter verkoop ik geen energie en zijn mijn variabele Vattenfall tarieven bijna net zo goed als deze stunters, maar dan zonder de risico's.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

dicksterk schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:11:
[...]

leuk dat je naar die link verwijst. dan zie je maar dat het advies voorschotbedragen onder het werkeljke verbruik te zetten niet zo handig zijn. overigens idd kende ik die link en ook toen ik het de eerste keer als viel het me op dat de vastelastenbond zijn huiserk niet zo goed gedaan heeft. Gewoon enerige is geen zelfstandige entiteit maar onderdeel van Innova, de solvabilitiet van een dochtermaatschappijtje zonder leveringsvergunning doet natuurlijk niets ter zake, waarschijnlijk zit er helemala geen geld in die bv simpelweg omdat die zelf niets hoeft te kunnen.
je idee dat het riscant is om veel labeltjes te hebben snap ik niet. energyzero heeft als voornaamste doel andere bedrijven zonder energievergunning in de gelegenheid te stellen energie aan te bieden aan hun klanten. als ik jouw redenatie vol bewijst het feit dat mijn domein, leaseplan en de anwb energie wilen aanbieden via energyzero dat energyzero wankel is en op omvallen staat, die logica ontgaat me. Energyzero heeft de laatste maand behoorljk wat klanten getrokken met zeer scherpe prijzen, dat beteektn een hoop extra geld in kas want hun winst ontstaat door het vastrecht. Ik denk niet dat een bedrijf klantne gaat werven met lage tarieven als ze van te voren weten dat dat hun ondergang wordt. [..]
Al die extreem lange contracten die ze nu afgesloten hebben betekent juist een groot risico want als de energieprijzen blijven stijgen (bijv als Putin los gaat) dan is het einde verhaal voor Energyzero.
Als de prijzen wel dalen dan vertrekken al die klanten weer, dat geeft namelijk iedereen in dit topic aan. Kortom alleen als de energieprijzen redelijk gelijk blijven of licht stijgen maken ze een kans.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

dicksterk schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:11:
[...]

voor teruglevering kan je sowieso het beste de leverancier met het hoogste tarief nemen, dat zijn nu net vaak de grote. je kan prima stroom en gas bij verschilende leveranciers parkeren, en zo dus goedkoop gas inkopen bij energyzero en geld verdienen met je zonnepanelen bij de grote speler met het hoogste teruglevertarief.
Dus je raadt mensen aan om alleen voor gas naar Zondergas te gaan? Grappig.
Overigens gaat het niet alleen om terugleveren na saldering, maar ook ervoor. Stel je levert 90% terug van je verbruik dan kun je nog steeds het best bij de goedkoopste zitten. Echter bij een faillissement kun je 100% verbruik aftikken ipv 10%.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:50
FaceDown schreef op maandag 21 februari 2022 @ 00:51:
[...]

Overigens gaat het niet alleen om terugleveren na saldering, maar ook ervoor. Stel je levert 90% terug van je verbruik dan kun je nog steeds het best bij de goedkoopste zitten. Echter bij een faillissement kun je 100% verbruik aftikken ipv 10%.
Ik heb mijn stroom bij Engie per maart en gas voorlopig bij Essent tot ik een mooie aanbieding tegen kom. Bij elk overschot aan stroom kun je beter de duurste leverancier kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 21-02-2022 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:33
FaceDown schreef op maandag 21 februari 2022 @ 00:39:
[...]

Echter verkoop ik geen energie en zijn mijn variabele Vattenfall tarieven bijna net zo goed als deze stunters, maar dan zonder de risico's.
Wat zijn jouw huidige variabele tarieven van Vattenfall nu dan?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Tja, ik heb het nog eens nagerekend, maar mijn Zondergas 5-jaar contract is zo mooi dat ik een faillisement kan incalculeren. Als Energyzero dan bijv. komende winter failliet zou gaan ben ik inderdaad de opgewekte kWhs kwijt van mijn panelen, maar heb ik ook een relatief laag voorschot betaald. En ik heb een gedeelte van die kWhs zelf verbruikt.

Je kunt niet in de toekomst kijken wat voor contract je tegen die tijd afsluit... Maar het verschil nu is zo groot dat ik het verlies bij een faillisement deels al terugverdien. Vandaag de laatste dag bedenktijd... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 11:26
Op energievergelijkingssites / overstapsites wordt vaak gevraagd om aan te geven wat je huidige energieleverancier is. Weet iemand of die sites aan je huidige energieleverancier doorbriefen dat je op zoek bent naar een andere energieleverancier?

[ Voor 18% gewijzigd door Cumulus-1 op 21-02-2022 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
FaceDown schreef op maandag 21 februari 2022 @ 00:51:
[...]

Natuurlijk niet, ten eerste is in je maandbedrag al rekening gehouden met de saldering, waardoor je maandbedrag lager is dan zonder terugleveren. Ten tweede is je daadwerkelijke verbruik lager, dat wordt al op dagbasis tegen elkaar weg gestreept. Ten derde wordt ook bij de eindafrekening ten tijde van een faillissement gesaldeerd en gekeken naar je uiteindelijke verbruik ten opzichte van je betaalde voorschotten. Dan zal de curator nog wat van je vorderen, óf je hebt helaas een periode meer betaald dan verbruikt. Uiteraard loop je het hoogste risico in de periode april tm sept (faillissement sept-dec) maar nooit 100% van enkel je verbruik.

Nog even terzijde, alle leveranciers krijgen mogelijk te kampen met uitdagingen als de inkoopprijzen zo hoog blijven, ook de grote jongens die nog vele duizenden vaste contracten hebben lopen tegen veel lagere tarieven. Vooralsnog blijft de hoge prijs tot medio 2023 gehandhaafd en dat moet wel allemaal worden ingekocht. Denk bijvoorbeeld aan de Vattenfall deal eind vorig jaar die gunstiger was dan ZonderGas.

Mocht de bom barsten in Oekraïne dan gaat dat nog wel een schokgolf teweeg brengen in energieland die ook de grote partijen juist flink kan raken.

Ik vermoed dat EnergyZero gewoon al veel eerder slim heeft ingekocht op de lange termijnen en daarom momenteel scherper (maar dus tegen veel hogere tarieven dan de inkoop) deze contracten nog aan de man kan brengen. Welk bedrijf heeft er immers belang bij om zichzelf op te blazen?

[ Voor 27% gewijzigd door Tony023 op 21-02-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:04
Tony023 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:02:
[...]

Ik vermoed dat EnergyZero gewoon al veel eerder slim heeft ingekocht op de lange termijnen en daarom momenteel scherper (maar dus tegen veel hogere tarieven dan de inkoop) deze contracten nog aan de man kan brengen. Welk bedrijf heeft er immers belang bij om zichzelf op te blazen?
Dat doen veel grote partijen op die wijze dus heel gek dat niet.
Enkel de kleine met minder reserve zullen dat minder kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roos79 op 21-02-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
CarpeVentum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:57:
Tja, ik heb het nog eens nagerekend, maar mijn Zondergas 5-jaar contract is zo mooi dat ik een faillisement kan incalculeren. Als Energyzero dan bijv. komende winter failliet zou gaan ben ik inderdaad de opgewekte kWhs kwijt van mijn panelen, maar heb ik ook een relatief laag voorschot betaald. En ik heb een gedeelte van die kWhs zelf verbruikt.

Je kunt niet in de toekomst kijken wat voor contract je tegen die tijd afsluit... Maar het verschil nu is zo groot dat ik het verlies bij een faillisement deels al terugverdien. Vandaag de laatste dag bedenktijd... >:)
Dan reken je niet met het feit dat je in kwartaal 2 en 3 al vooruit betaalt voor de winter. Dat geld ben je dan dus ook kwijt. (Tenzij Zondergas het je toestaat om je termijnbedrag op slechts een paar euro te zetten voor het gasverbruik in de zomer natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Roos79 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:20:
[...]

Dat doen veel grote partijen op die wijze dus heel gek dat niet.
Enkel de kleine met minder reserve zullen dat minder kunnen.
Voor bestaande klanten is dat min of meer logisch, vandaar dat variabele klanten bij de grote maatschappijen nog heel redelijke tarieven hebben nu. Maar je gaat als bedrijf toch geen langdurige verplichtingen aan voor niet bestaande klanten lijkt me? Dat kan heel erg fout aflopen, zeker aangezien de opzegboete een maximum kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
henkebek schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:21:
[...]

Dan reken je niet met het feit dat je in kwartaal 2 en 3 al vooruit betaalt voor de winter. Dat geld ben je dan dus ook kwijt. (Tenzij Zondergas het je toestaat om je termijnbedrag op slechts een paar euro te zetten voor het gasverbruik in de zomer natuurlijk).
Klopt, dus naar verwachting zal ik bij een faillissement wel de sjaak zijn, maar omdat ik bij een andere partij echt veel duurder uit ben is dat verschil ook weer niet mega. Ik weet dat we niet met maandbedragen moeten rekenen hier, maar omdat ik teruglever geeft dat wel het beste beeld van de verschillen, incl. terugleveren.
- Zondergas: 86 euro
- Innova: 111 euro (en wie zegt dat deze partij niet omvalt met hun solvabiliteit)
- NLE: 117 euro
- Engie: 125 euro

Het verschil is dus zo'n 30 per maand, maar volgens mij zou ik dus moeten uitrekenen welk percentage ik in de komende maanden teruglever omdat ik bij faillissement kan fluiten naar die kWhs. Jeetje, dan wordt het wel een nog complexere som :/

Daarnaast heeft Eneco weleens de teruglevertarieven tussentijds verlaagd (en dan mag je weg, ja), dus wie zegt me dat Engie dat niet doet? Dan zit je daar ineens niet goed meer met een hele hoge gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 15:42

Acradavos

Poetsfanaat

Eind deze maand verloopt ons energiecontract bij Vattenfall. Ik zag dat er een 'Blijven Loont' aanbieding beschikbaar was, maar zit hier een addertje onder het gras? Dit lijkt mij wel heel aantrekkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I54xjP9cWLkJS104b5CubRML-JQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WmgaJUzDmaGQw4BClDHqBB2x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:27
Cumulus-1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:58:
Op energievergelijkingssites / overstapsites wordt vaak gevraagd om aan te geven wat je huidige energieleverancier is. Weet iemand of die sites aan je huidige energieleverancier doorbriefen dat je op zoek bent naar een andere energieleverancier?
In principe kunnen ze dat wel doorgeven, maar dat is niet echt nodig. Stel, jij zit bij Leverancier A zit en je sluit via een vergelijker een nieuwe contract af bij B per 1 april.
B zal dan in het centraal register aangeven dat zij op jouw adres gaan leveren vanaf 1 april, waardoor A sowieso weet dat jij over gaat stappen.

B heeft er geen belang bij dat A jou nog een extra scherp aanbod kan doen om te pogen je binnen te houden. Daarom zal B zo laat mogelijk de aantekening in het register doen, zodat A niet genoeg tijd heeft om jou iets aan te bieden in je 14 dagen bedenktermijn.

De vraag van de vergelijker lijkt me vooral voor hun eigen statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
CarpeVentum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:31:
[...]

Klopt, dus naar verwachting zal ik bij een faillissement wel de sjaak zijn, maar omdat ik bij een andere partij echt veel duurder uit ben is dat verschil ook weer niet mega. Ik weet dat we niet met maandbedragen moeten rekenen hier, maar omdat ik teruglever geeft dat wel het beste beeld van de verschillen, incl. terugleveren.
- Zondergas: 86 euro
- Innova: 111 euro (en wie zegt dat deze partij niet omvalt met hun solvabiliteit)
- NLE: 117 euro
- Engie: 125 euro

Het verschil is dus zo'n 30 per maand, maar volgens mij zou ik dus moeten uitrekenen welk percentage ik in de komende maanden teruglever omdat ik bij faillissement kan fluiten naar die kWhs. Jeetje, dan wordt het wel een nog complexere som :/

Daarnaast heeft Eneco weleens de teruglevertarieven tussentijds verlaagd (en dan mag je weg, ja), dus wie zegt me dat Engie dat niet doet? Dan zit je daar ineens niet goed meer met een hele hoge gasprijs.
Je verlies is per maand misschien wel 70-80 euro als je zonnepanelen hebt, mocht het bedrijf wel omvallen.

Je kunt natuurlijk ook een flexibel contract nemen bij een grote dure maatschappij tot de zomer. Dan krijg je tot wel 55 cent per kwh terug (Delta). Stel je levert 1000 kwh meer terug (en het is wrs meer) dan je afneemt in de maanden t/m augustus. Dan heb je alvast 550 euro gespaard voor de komende dure winter. Kun je daarna in de herfst weer een vast contract afsluiten met een kleiner risico.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Update van het prijzenoverzicht mbt de Zondergas en Leaseplan tarieven: deze zijn weer actueel. Gas een klein beetje duurder, stroom een wisselend beeld. Verder zijn er nog geen wijzigingen bij de vaste contracten vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
henkebek schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Je verlies is per maand misschien wel 70-80 euro als je zonnepanelen hebt, mocht het bedrijf wel omvallen.

Je kunt natuurlijk ook een flexibel contract nemen bij een grote dure maatschappij tot de zomer. Dan krijg je tot wel 55 cent per kwh terug (Delta). Stel je levert 1000 kwh meer terug (en het is wrs meer) dan je afneemt in de maanden t/m augustus. Dan heb je alvast 550 euro gespaard voor de komende dure winter. Kun je daarna in de herfst weer een vast contract afsluiten met een kleiner risico.
Is dat hoe het werkt met terugleveren op flexcontracten? Dat de zomermaanden binnen het flexcontract verrekend worden en je dus vooral een paar maanden verdient op een flexcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
CarpeVentum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Is dat hoe het werkt met terugleveren op flexcontracten? Dat de zomermaanden binnen het flexcontract verrekend worden en je dus vooral een paar maanden verdient op een flexcontract?
Zo zou het moeten werken. De vraag is natuurlijk of dat houdbaar is bij de partijen die het kale leveringstarief als netto terugleververgoeding geven. Maar ik vind het in elk geval de moeite van het proberen waard. Ik ga eind volgende maand over naar Delta.

Tweede reden voor mij om nu flexibel te gaan is dat ik liever in de zomer/herfst weer overstap op vast contract, omdat ik dan minder voorschot opbouw bij een maatschappij en mogelijk de prijzen weer wat schappelijker zijn. Bovendien gebruik ik maar 150 m3 gas tussen 1 april en 1 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
henkebek schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Zo zou het moeten werken. De vraag is natuurlijk of dat houdbaar is bij de partijen die het kale leveringstarief als netto terugleververgoeding geven. Maar ik vind het in elk geval de moeite van het proberen waard. Ik ga eind volgende maand over naar Delta.

Tweede reden voor mij om nu flexibel te gaan is dat ik liever in de zomer/herfst weer overstap op vast contract, omdat ik dan minder voorschot opbouw bij een maatschappij en mogelijk de prijzen weer wat schappelijker zijn. Bovendien gebruik ik maar 150 m3 gas tussen 1 april en 1 oktober.
Hm zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik gebruik ook zoiets aan gas tussen die periode. Toch nog het overwegen waard... Ik zit nu bij Eneco en sinds een week is dat overgegaan op flex. Nu maar eens bellen wat de teruglevertarieven zijn op dit flexcontract, dan is het toch nog een sommetje waard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 11:26
Bedankt voor je reactie @Melkunie.

Ik bedoel eigenlijk de fase vóór het overstapproces. Als je nog aan het zoeken / oriënteren bent op zo'n energievergelijkingssite, wordt dan doorgegeven aan je huidige energieleverancier dat je op zoek bent naar een alternatief? Je moet ook altijd postcode en huisnummer invullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 20:41
Cumulus-1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:15:
Bedankt voor je reactie @Melkunie.

Ik bedoel eigenlijk de fase vóór het overstapproces. Als je nog aan het zoeken / oriënteren bent op zo'n energievergelijkingssite, wordt dan doorgegeven aan je huidige energieleverancier dat je op zoek bent naar een alternatief? Je moet ook altijd postcode en huisnummer invullen.
Postcode is nodig voor de netbeheer kosten die regionaal (kunnen) verschillen.
Huidige leverancier willen ze weten omdat sommige aanbiedingen niet voor bestaande klanten, alleen voor nieuw klanten, geldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
RichieB schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:03:
[...]

Wat zijn jouw huidige variabele tarieven van Vattenfall nu dan?
Buurman hier heeft vast contract bij Vattenfall waar de tarieven in januari en juli wijzigen en betaald nu;
Normaaltarief € 0,231431
Daltarief € 0,202391
Gas € 1,258787

Ik ben wel benieuwd wat deze tarieven bij de andere grote maatschappijen zijn zoals bijv. Eneco?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Cap schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:47:
Update van het prijzenoverzicht mbt de Zondergas en Leaseplan tarieven: deze zijn weer actueel. Gas een klein beetje duurder, stroom een wisselend beeld. Verder zijn er nog geen wijzigingen bij de vaste contracten vandaag.
Dank voor de update. Andere wijziging is, wat @Nomind hiervoor al aangaf, ZonderGas biedt geen 5-jaars-contracten meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 15:53
R0181 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:44:
[...]

Krijg jij €10,=, korting op de €300,= die je na je teveel betaalde en geMoide €509,= nog extra hebt teruggehaald?
Factuurnummer Factuurdatum Vervaldatum Bedrag
3210499 21-04-2021 28-04-2021 € 150,00
3348407 21-05-2021 28-05-2021 € 150,00
3489192 21-06-2021 28-06-2021 € 150,00
3642894 21-07-2021 28-07-2021 € 150,00
3801243 21-08-2021 28-08-2021 € 100,08
3958148 21-09-2021 28-09-2021 € 100,08
4135328 12-11-2021 26-11-2021 € -509,40

TOTAAL OPENSTAAND: € 290,76

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Acradavos schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:35:
Eind deze maand verloopt ons energiecontract bij Vattenfall. Ik zag dat er een 'Blijven Loont' aanbieding beschikbaar was, maar zit hier een addertje onder het gras? Dit lijkt mij wel heel aantrekkelijk.

[Afbeelding]
Dit is wel heel goedkoop, nergens nog zulke lage prijzen gezien dit jaar!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

kraanwagen schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Dank voor de update. Andere wijziging is, wat @Nomind hiervoor al aangaf, ZonderGas biedt geen 5-jaars-contracten meer aan.
Klopt, dat is vrijdagmiddag al gemeld in de update. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
HereIsTom schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Dit is wel heel goedkoop, nergens nog zulke lage prijzen gezien dit jaar!
Er staat boven huidige contract tot eind maart. Dus dit zal niet het verlengaanbod zijn neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Ik heb het toch nog eens nagerekend.

Als ik maart-augustus flexibel blijf, en zonnepanelen productie wordt in die periode verrekend, en ik verbruik in die maanden vrij weinig gas, dan ga ik best wat verdienen:
Bij Delta zo'n -550 euro
Bij Eneco zo'n -200 euro

Bij Zondergas betaal ik in die periode 520 euro. Dus het verschil is meer dan 1000 euro om de hele zomer flexibel te blijven en dan pas een vast contract af te sluiten. Dan mogen de tarieven tegen die tijd zelfs nog best wat hoger zijn om aan het eind van de rit ongunstiger uit te zijn. In combinatie met het risico op faillissement bij Energyzero komende winter (ja, dat is risico en speculatie) is dat misschien geen slecht idee.

Vandaag de laastste dag bedenktijd, dus ga toch maar zondergas opzeggen. Nu nog even uitzoeken hoe ik dat doe, want het herroepingsfomulier zat niet bij het contract. Ik hang al een tijdje in de wacht >:)

[ Voor 11% gewijzigd door CarpeVentum op 21-02-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anja
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-04 16:45
Anja schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Ik kreeg vrij snel reactie op deze vraag via Whatsapp, het antwoord was of ik een ticket wilde inschieten en heb dat meteen gedaan.
Vandaag (21-02-2022) de betaallink ontvangen en mailtje dat de betaling goed is ontvangen. Levering per 26-02-2022 zou dus goed moeten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

CarpeVentum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:14:

Vandaag de laastste dag bedenktijd, dus ga toch maar zondergas opzeggen. Nu nog even uitzoeken hoe ik dat doe, want het herroepingsfomulier zat niet bij het contract. Ik hang al een tijdje in de wacht >:)
Zie de pdf helemaal onderaan deze pagina:

https://www.zondergas.nu/energie-voorwaarden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
CarpeVentum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Hm zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik gebruik ook zoiets aan gas tussen die periode. Toch nog het overwegen waard... Ik zit nu bij Eneco en sinds een week is dat overgegaan op flex. Nu maar eens bellen wat de teruglevertarieven zijn op dit flexcontract, dan is het toch nog een sommetje waard. :P
ik heb nog meer input voor je sommetje:
- bij faillissement kan je 2 maandbedragen storneren. die krijg je dus weer terug
- henkebek is denk ik vergeten dat bij flexibele contracten de tarieven vaak op 1 januari en 1 juli wijzigen. dus als de energieleverancier het slim speelt gaat in de zomer een veel lager teruglevertarief in en verdien je helemaal niet zoveel t erug
- in de herfst een gascontracct afsluiten lijkt me een ramp, zeker als rusland oekraine binnenvalt
- theoretisch had je gas bij zondergas kunnen nemen en bij een andere leverancier het hoogste teruglevertarief voor stroom kunnen nemen, maar ik denk dat je voorchot bij zondergas daardoor hoger zou zijn omdat je het voorschot niet verlaagt door je teruglevering stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
dicksterk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:49:
[...]

- bij faillissement kan je 2 maandbedragen storneren. die krijg je dus weer terug
- henkebek is denk ik vergeten dat bij flexibele contracten de tarieven vaak op 1 januari en 1 juli wijzigen. dus als de energieleverancier het slim speelt gaat in de zomer een veel lager teruglevertarief in en verdien je helemaal niet zoveel t erug
- in de herfst een gascontracct afsluiten lijkt me een ramp, zeker als rusland oekraine binnenvalt
- theoretisch had je gas bij zondergas kunnen nemen en bij een andere leverancier het hoogste teruglevertarief voor stroom kunnen nemen, maar ik denk dat je voorchot bij zondergas daardoor hoger zou zijn omdat je het voorschot niet verlaagt door je teruglevering stroom.
Klopt, dat zou het verschil al kleiner maken. En ja, de tarieven voor elektra (en dus terugleveren) kunnen omlaag gaan op 1 juli. Maar... dan kan ik gewoon weg? En bijv. dan alsnog een jaarcontract ergens afsluiten als de nieuwe tarieven me niet bevallen? Dan heb ik wel een paar maanden flink binnengehaald, want de piek van de productie ligt volgens de leverancier van de panelen in mei/juni.

Zojuist met Delta gebeld en zij hebben alles bevestigd. En dus heb ik het daar afgesloten! Heb natuurlijk nog 2 weken bedenktijd. Ben erg benieuwd wat dit me gaat opleveren de komende maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb even snel gezocht, volgens mij nog niet benoemd hier.
Krijg net nieuw aanbod van Consumentenbond:
Je bent ingeschreven voor het Energiecollectief. De energiemarkt is nog steeds onrustig. Met leveranciers is daarom nagedacht over een andere vorm van veilen. Kleinschalig, flexibel en snel, met een beperkt aantal contracten voor 1 jaar. Onze voorwaarde: de tarieven moeten op het moment van veilen scherp zijn. We noemen dit flitsveiling.

Dit keer heeft Coolblue de veiling gewonnen.

Bekijk je aanbod
Op = Op
Let op: een flitsveiling heeft een beperkt aantal contracten beschikbaar en sluit zodra het maximum is bereikt. Mogelijk volgt binnenkort een nieuwe flitsveiling.

Houd deze pagina in de gaten.  

Goede deal
Het aanbod van onze flitsveiling moet op het moment van veilen scherper zijn dan de voordeligste leverancier in onze Energievergelijker. Zo zorgen we voor een op dit moment voordelig contract.

Vraag je je af of een contract voor 1 jaar op dit moment voor jouw situatie wel de juiste keuze is? Neem geen overhaaste beslissingen, lees waar jij verstandig aan doet en meld je aan voor onze EnergieAlert.
Heb even vergeleken voor mijn verbruik. Qua 1 jaar-contract zitten ze redelijk voordelig. Vergelijkbaar met Innova en Gewoon Europese.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fQdwGJ9/cb.png

Op moment van schrijven 1984 contracten over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk

Als ik maart-augustus flexibel blijf, en zonnepanelen productie wordt in die periode verrekend, en ik verbruik in die maanden vrij weinig gas, dan ga ik best wat verdienen:
Bij Delta zo'n -550 euro
Bij Eneco zo'n -200 euro

Bij Zondergas betaal ik in die periode 520 euro. Dus het verschil is meer dan 1000 euro om de hele zomer flexibel te blijven en dan pas een vast contract af te sluiten. Dan mogen de tarieven tegen die tijd zelfs nog best wat hoger zijn om aan het eind van de rit ongunstiger uit te zijn. In combinatie met het risico op faillissement bij Energyzero komende winter (ja, dat is risico en speculatie) is dat misschien geen slecht idee.

je rektn met de flex-teruglevertarieven van nu, diee veranderen per 1 juli weer. in de zomer is er een hoog aabond van energie juist door de teruglevering waardoor de stroomtarieven dan laag zijn, je berekende terugverdienmodel klopt dus niet want dat is gebaseerd op de teruglevertarieven die nu in de wintr gelden tot 1 juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:06
dicksterk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:02:
[...]

je rektn met de flex-teruglevertarieven van nu, diee veranderen per 1 juli weer. in de zomer is er een hoog aabond van energie juist door de teruglevering waardoor de stroomtarieven dan laag zijn, je berekende terugverdienmodel klopt dus niet want dat is gebaseerd op de teruglevertarieven die nu in de wintr gelden tot 1 juli.
op zich is het geen probleem dat de tarieven kunnen veranderen per 1 juli. @CarpeVentum kan dan altijd weer overstappen. Zoals ik waarschijnlijk ook ga doen.
insomniac in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Als ik bij mij kijk, lever ik in maart t/m juni bijna 50% terug van het totaal aan teruglevering. In mijn geval 3200kWh van de 6200kWh. En dan is € 0,55758 kaaltarief teruglevering dal toch erg lekker.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
[...]

De onzekerheid over een eventuele oorlog zit grotendeels al in de prijs verwerkt natuurlijk, de prijs ligt nu al 4/5x zo hoog dan het langjarig gemiddelde. Kan t verder stijgen? Natuurlijk. Als een oorlog echter uitblijft, dan zal de prijs waarschijnlijk dalen.

Amerika levert daarnaast inmiddels voor het eerst meer gas aan Europa dan Rusland. Die leveringen kunnen en zullen waarschijnlijk alleen maar meer worden om bondgenoten in Europa te ondersteunen.
More U.S. natural gas was shipped to Europe in the form of liquified natural gas in January than the amount that flowed through Russian pipelines, making the U.S. a bigger supplier for the first time, according to IHS Markit.
https://www.cnbc.com/2022...il-and-gas-industry-.html

Je kunt je ook afvragen of een eventuele stijgende prijs van gas als een argument moet worden gezien om nu over te stappen op Zondergas. Sterk stijgende prijzen waren immers de reden dat kleinere maatschappijen afgelopen herfst massaal omvielen. Ik zou in elk geval niet in mijn handen gaan wrijven als EnergyZero klant mochten de prijzen ineens heel hard stijgen. Dan mag je hopen dat ze hun verplichtingen helemaal hebben afgedekt. Anders kun je alsnog je opgebouwde voorschotten en Kwh's kwijt zijn.

Ik zou zeggen: pak wat je pakken kunt in deze markt, als je geld toe kunt krijgen op je overproductie omdat je contract toevallig net nu afloopt, dan is dat een mooie buitenkans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
insomniac schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:16:
[...]

op zich is het geen probleem dat de tarieven kunnen veranderen per 1 juli. @CarpeVentum kan dan altijd weer overstappen. Zoals ik waarschijnlijk ook ga doen.
insomniac in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Als ik bij mij kijk, lever ik in maart t/m juni bijna 50% terug van het totaal aan teruglevering. In mijn geval 3200kWh van de 6200kWh. En dan is € 0,55758 kaaltarief teruglevering dal toch erg lekker.
ja, maar julianl had het goedkoopste contract uit de emarkt dat er nu is. Niemand zegt dat er in de herfst weer zo`n contract is. sterker nog ik denk van niet. als zelfs nieuwkomers als shell energy en Mega energie geen prijzenoorlog voeren, zoals nu bljikt, dan geloof ik niet in spectacularie deals dit jaar. en Julianl baseert haar opzegging op wat ze in de zomer kan terugverdienen, terwijl de tarieven per 1 juli wijzigen zoals bij alel flexcontracten gebeurt waardoor haar rekensom niet uitkomt maar ze wel het goedkoopste contract van de markt heeft verloren zonder enige garantie dat ze een vergeljkbar contract vind in de herftst, en ook zonder garantie dat ze deze zomer ook maar de helft heeft teruverdient van wat ze verwachtte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie

Bij Delta zo'n -550 euro
Bij Eneco zo'n -200 euro

Interessant, heb je globaal die berekening zo?
Ik moet nog bellen waarom mijn machtiging geven niet werkt. Verbruik zelf ook weinig gas (verwarm elektrisch), betaal in maart €1,66 per kuub en iets van 45 cent per kwh voor stroom met een variabel contract en met Zondergas dacht ik wat goedkoper te zitten.
Ik heb zonnepanelen en wek in de periode van maart t/m augustus ongeveer 2750 kWh op. Mijn verbruik is dan zo'n 1500 kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 21-02-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
henkebek schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:22:
[...]

De onzekerheid over een eventuele oorlog zit grotendeels al in de prijs verwerkt natuurlijk, de prijs ligt nu al 4/5x zo hoog dan het langjarig gemiddelde. Kan t verder stijgen? Natuurlijk. Als een oorlog echter uitblijft, dan zal de prijs waarschijnlijk dalen.

Amerika levert daarnaast inmiddels voor het eerst meer gas aan Europa dan Rusland. Die leveringen kunnen en zullen waarschijnlijk alleen maar meer worden om bondgenoten in Europa te ondersteunen.

[...]

https://www.cnbc.com/2022...il-and-gas-industry-.html

Je kunt je ook afvragen of een eventuele stijgende prijs van gas als een argument moet worden gezien om nu over te stappen op Zondergas. Sterk stijgende prijzen waren immers de reden dat kleinere maatschappijen afgelopen herfst massaal omvielen. Ik zou in elk geval niet in mijn handen gaan wrijven als EnergyZero klant mochten de prijzen ineens heel hard stijgen. Dan mag je hopen dat ze hun verplichtingen helemaal hebben afgedekt. Anders kun je alsnog je opgebouwde voorschotten en Kwh's kwijt zijn.

Ik zou zeggen: pak wat je pakken kunt in deze markt, als je geld toe kunt krijgen op je overproductie omdat je contract toevallig net nu afloopt, dan is dat een mooie buitenkans.
ik vraag me ernstig af of dat amerikaanse gas goedkoop is, dat komt per schip dus de vervoerskosten moeten ook betaald worden. en het moet volgens mij ook nog aangepast worden voor het gebruikt kan worden.
het punt is: ja energyzero kan omvallen, maar als ze dat niet doen is er momenteel gewoon geen alternatief als je niet heel hoog wil uitkomen op je gasprijs. en zelfs dat 5-jarie contract is nu weg dus degenen die het hebben hadden veel geluk. ik vind het dan jammer als iemadn die het had het opzegt omdat ze lekker gemakt wordt met teurglevertarieven die er in de zomer helemala n iet meer zijn. hoge teruglevertarieven aanbieden is leuk in de winter, want dan produceren die zonnepanelen toch weinig terugleverbaars, inn de zomer dalen die tarieven weer want dan wordt er heel veel, elk jaar meer, teruggelevert door mensen. je kan het ook zo zine: in een jaar dat 7 leveranicers omvielen overleefde energyzero, dus blijkbaar zijn ze sterk gneog om een zwaar jaar te doorstaan en kan het heel goed at daat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
dicksterk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:23:
[...]

ja, maar julianl had het goedkoopste contract uit de emarkt dat er nu is. Niemand zegt dat er in de herfst weer zo`n contract is. sterker nog ik denk van niet. als zelfs nieuwkomers als shell energy en Mega energie geen prijzenoorlog voeren, zoals nu bljikt, dan geloof ik niet in spectacularie deals dit jaar. en Julianl baseert haar opzegging op wat ze in de zomer kan terugverdienen, terwijl de tarieven per 1 juli wijzigen zoals bij alel flexcontracten gebeurt waardoor haar rekensom niet uitkomt maar ze wel het goedkoopste contract van de markt heeft verloren zonder enige garantie dat ze een vergeljkbar contract vind in de herftst, en ook zonder garantie dat ze deze zomer ook maar de helft heeft teruverdient van wat ze verwachtte
Er zit natuurlijk nog wel een gat tussen 1 juli en de herfst. Niemand weet wat de tarieven gaan doen, dat is ook zo. Ik gok er zelf op dat er tussen 1 juli en 1 oktober er best nog wel een aantrekkelijke aanbieding langs gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
dicksterk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:31:
[...]

ik vraag me ernstig af of dat amerikaanse gas goedkoop is, dat komt per schip dus de vervoerskosten moeten ook betaald worden. en het moet volgens mij ook nog aangepast worden voor het gebruikt kan worden.
het punt is: ja energyzero kan omvallen, maar als ze dat niet doen is er momenteel gewoon geen alternatief als je niet heel hoog wil uitkomen op je gasprijs. en zelfs dat 5-jarie contract is nu weg dus degenen die het hebben hadden veel geluk. ik vind het dan jammer als iemadn die het had het opzegt omdat ze lekker gemakt wordt met teurglevertarieven die er in de zomer helemala n iet meer zijn. hoge teruglevertarieven aanbieden is leuk in de winter, want dan produceren die zonnepanelen toch weinig terugleverbaars, inn de zomer dalen die tarieven weer want dan wordt er heel veel, elk jaar meer, teruggelevert door mensen. je kan het ook zo zine: in een jaar dat 7 leveranicers omvielen overleefde energyzero, dus blijkbaar zijn ze sterk gneog om een zwaar jaar te doorstaan en kan het heel goed at daat zo blijft.
Gas uit Rusland is momenteel 3x zo duur als LNG uit Amerika. Daar kun je een hoop voor vervoeren hoor.

Iedereen maakt zijn eigen afweging en risico-analyse. Ik schat de kans op hogere tarieven deze zomer of herfst kleiner dan de kans op gelijkblijvende of lagere tarieven. Bij mij mag de gasprijs tov de huidige aanbieding zelfs nog wel 80/90 cent stijgen om toch gunstiger uit te zijn. Dan pak ik liever de komende maanden een kleine duizend euro aan terugleververgoeding. Die is dan maar vast binnen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Binnetie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:30:
[...]

Interessant, heb je globaal die berekening zo?
Ik moet nog bellen waarom mijn machtiging geven niet werkt. Verbruik zelf ook weinig gas (verwarm elektrisch), betaal in maart €1,66 per kuub en iets van 45 cent per kwh voor stroom met een variabel contract en met Zondergas dacht ik wat goedkoper te zitten.
Ik heb zonnepanelen en wek in de periode van maart t/m augustus ongeveer 2750 kWh op. Mijn verbruik is dan zo'n 1500 kWh.
Leuk om te zien dat m'n gedachtegang wat los maakt. Het was gewoon een schetsberekening op een papiertje, even niet in Excel dit keer:
Gasverbruik maart-augustus: 150m3
Elektraverbruik maart-augustus: ± 230kWh/maand = 1380kWH
Productie panelen maart-augustus (volgens model van leverancier, gecorrigeerd voor tegenvallers): 3150kWh
Overproductie maart-augustus: (3150-1380) = 1770kWh

En dan alles bij elkaar optellen voor deze periode. Dus 1770kWh x {teruglevertarief} + 150m3 * {gastarief}. Dat is even los van de vaste kosten uiteraard.

Delta is vrij duur qua gas, maar 2 keer zo hoog qua terugleveren. En laat dat in een voorjaar/zomerperiode heel interessant zijn. Als de situatie per 1 juli verandert... Kan ik overstappen of een vast contract afsluiten. Met dank aan @henkebek voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
CarpeVentum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Leuk om te zien dat m'n gedachtegang wat los maakt. Het was gewoon een schetsberekening op een papiertje, even niet in Excel dit keer:
Productie panelen maart-augustus (volgens model van leverancier, gecorrigeerd voor tegenvallers): 3150kWh

En dan alles bij elkaar optellen voor deze periode. Dus 1770kWh x {teruglevertarief} + 150m3 * {gastarief}. Dat is even los van de vaste kosten uiteraard.

Delta is vrij duur qua gas, maar 2 keer zo hoog qua terugleveren. En laat dat in een voorjaar/zomerperiode heel interessant zijn. Als de situatie per 1 juli verandert... Kan ik overstappen of een vast contract afsluiten. Met dank aan @henkebek voor de tip.
Je kunt zelfs voor je gas bij je huidige aanbieder blijven of het elders onderbrengen. Je hoeft dat niet mee te nemen naar Delta. Maar is maar net hoeveel extra handelingen je dat waard is. Ik ben met gas bij mijn huidige leverancier gebleven en alleen met stroom overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
CarpeVentum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Dan zitten we qua verbruik dicht bij elkaar, dat kan nog eens interessant zijn.
Advies is dan bij Delta te gaan kijken voor stroom? Ik weet helemaal niet wat de terugleververgoeding van Zondergas is.

Bij Delta stroom kom ik op een minbedrag uit qua stroom op jaarbasis (-€33,-) maar ik denk dat ik het tot 1 juli moet verrekenen of niet?

Edit:
Ik heb het eens berekend met het verbruik van maart t/m juli. Gasverbruik in die periode ook aangepast.
Dan kom ik totaal op een min bedrag:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MKTf83kK/Delta.png

Met de volgende gegevens:
Verbruik normaal: 320 kWh
Verbruik dal: 403 kWh

Teruglevering normaal: 778 kWh
Teruglevering dal: 312 kWh

Gas: 125m3

Zouden ze daar intrappen bij Delta?

[ Voor 13% gewijzigd door Binnetie op 21-02-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Binnetie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Dan zitten we qua verbruik dicht bij elkaar, dat kan nog eens interessant zijn.
Advies is dan bij Delta te gaan kijken voor stroom? Ik weet helemaal niet wat de terugleververgoeding van Zondergas is.

Bij Delta stroom kom ik op een minbedrag uit qua stroom op jaarbasis (-€33,-) maar ik denk dat ik het tot 1 juli moet verrekenen of niet?

Edit:
Ik heb het eens berekend met het verbruik van maart t/m juli. Gasverbruik in die periode ook aangepast.
Dan kom ik totaal op een min bedrag:

[Afbeelding]

Je denkt te moeilijk lijkt het. Je kunt gewoon je normale jaarverbruik opgeven en dan een flexibel contract aangaan. Dan ben je vrij om te gaan met 30 dagen opzegtermijn.

Zodra je je contract opzegt wordt de berekening gemaakt hoeveel meer Kwh je terug geleverd hebt dan afgenomen en hoeveel gas je verbruikt hebt (als je dat meeneemt naar Delta).

Waarschijnlijk krijg je op dat moment een fors bedrag terug (ook energiebelastingkorting komt er nog bij).

Het is aannemelijk dat je termijnbedrag alsnog tien euro of i.d. is. Dat doen ze vaak omwille van administratieve redenen en omdat zij je aansluiting bij de netbeheerder moeten betalen. Neemt niet weg dat ze je vervolgens volgens het contract je Kwh's e.d. moeten vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]

Niet altijd.

Storneren is tot 8 weken in het verleden mogelijk. Afhankelijk van de timing van het faillisement en op welke dag v/d maand een incasso normaal gesproken plaatsvindt, kun je slechts 1 voorschot storneren. Ik kon als Welkom Energie klant bijvoorbeeld eind oktober slechts het september voorschot storneren. Voor augustus was een MOI nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Nu online
pdukers schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:11:
[...]
Niet altijd.

Storneren is tot 8 weken in het verleden mogelijk. Afhankelijk van de timing van het faillisement en op welke dag v/d maand een incasso normaal gesproken plaatsvindt, kun je slechts 1 voorschot storneren. Ik kon als Welkom Energie klant bijvoorbeeld eind oktober slechts het september voorschot storneren. Voor augustus was een MOI nodig.
Ja, dat faillisement van Welkom was mooi getimed, precies op het moment dat je nog maar 1 incasso kon storneren, gelukkig zijn we later op de Moi mogelijkheid gewezen om ons geld terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
henkebek schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Je denkt te moeilijk lijkt het. Je kunt gewoon je normale jaarverbruik opgeven en dan een flexibel contract aangaan. Dan ben je vrij om te gaan met 30 dagen opzegtermijn.

Zodra je je contract opzegt wordt de berekening gemaakt hoeveel meer Kwh je terug geleverd hebt dan afgenomen en hoeveel gas je verbruikt hebt (als je dat meeneemt naar Delta).

Waarschijnlijk krijg je op dat moment een fors bedrag terug (ook energiebelastingkorting komt er nog bij).

Het is aannemelijk dat je termijnbedrag alsnog tien euro of i.d. is. Dat doen ze vaak omwille van administratieve redenen en omdat zij je aansluiting bij de netbeheerder moeten betalen. Neemt niet weg dat ze je vervolgens volgens het contract je Kwh's e.d. moeten vergoeden.
je hebt gelijk. Ik denk te moeilijk. Heel goede denkwijze van je, had ik niet bij stil gestaan.
Het gekke is dat je in je hoofd de laagste gasprijs wilt hebben, maar door het terugleveren kun je veel geld besparen.

Ik ga denk ik ook maar het contract opzeggen bij Zondergas. Ik ben alleen nog even aan het kijken welke partijen er alleen gas leveren, anders alles maar naar Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Binnetie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:30:
[...]

je hebt gelijk. Ik denk te moeilijk. Heel goede denkwijze van je, had ik niet bij stil gestaan.
Het gekke is dat je in je hoofd de laagste gasprijs wilt hebben, maar door het terugleveren kun je veel geld besparen.

Ik ga denk ik ook maar het contract opzeggen bij Zondergas. Ik ben alleen nog even aan het kijken welke partijen er alleen gas leveren, anders alles maar naar Delta.
Als je een vast contract afsluit wil je inderdaad de laagst mogelijke gasprijs.

Er is geen one-size-fits-all oplossing op dit moment. Iedereen moet zijn eigen afweging maken. De prijzen van gas kunnen stijgen terwijl jij in een flexibel contract zit waardoor je misschien in de winter baalt dat je niet toch bij Zondergas bent gebleven. Bij dat risico moet je wel goed stilstaan natuurlijk. Persoonlijke afweging. Voor mij kan het makkelijk uit (denk ik, geen zekerheid natuurlijk) omdat ik relatief veel panelen heb liggen, lever je maar een beetje terug in het voorjaar dan is de rekensom al moeilijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Vraagje
Ik zit nu bij Greenchoice maar mijn contract loopt op 2-3-2022 af
ik heb een aanbod gekregen maar dat is een stuk hoger dan nu ik zou met aftrek van zonne panelen rond de 226 euro paar maand komen voor en 1 jaar contract
als ik niks doe ga ik richting de 300+ per maand:(

Kan ik mijn contract verlengen met een jaar en dan toch over 1 a 2 maanden overstappen naar een ander?
ik zie bij Media Markt budget energie 3jr vast ook redelijke bedragen en een opzeg vergoeding tot 250?

misschien dat de bedragen toch nog omlaag gaan de komende maanden.
en zo niet dan 1 jaar voor 226 per maand :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
FreakGIB schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:00:
Vraagje
Ik zit nu bij Greenchoice maar mijn contract loopt op 2-3-2022 af
ik heb een aanbod gekregen maar dat is een stuk hoger dan nu ik zou met aftrek van zonne panelen rond de 226 euro paar maand komen voor en 1 jaar contract
als ik niks doe ga ik richting de 300+ per maand:(

Kan ik mijn contract verlengen met een jaar en dan toch over 1 a 2 maanden overstappen naar een ander?
ik zie bij Media Markt budget energie 3jr vast ook redelijke bedragen en een opzeg vergoeding tot 250?

misschien dat de bedragen toch nog omlaag gaan de komende maanden.
en zo niet dan 1 jaar voor 226 per maand :(
Je kunt altijd opzeggen, maar je hebt grote kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Je kunt misschien beter gewoon even het contract laten verlopen en variabele tarieven nemen. Bij kort lopende contracten van 1 jaar is de opzegvergoedig vaak wel lager, vaak 50 euro per product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag een "aanbieding" via Vereniging Eigen Huis gehad voor een energie contract. Dit keer heeft Budget Energie weer gewonnen. Er zijn 8000 contracten beschikbaar dus beslis snel!!!111....

Ok, hier het aanbod:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ITm0NcKKox29AxpeppJYMrbok4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlIX8qGAqOqkDMVXn9L9BebY.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJFA6N5-_CGhMiMxCChLTDFaY4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gWTpqBTdPpfa2pGElDbOUs4y.jpg?f=user_large

Ik denk dat ik er nog even over nadenk. Heb nu een variabel contract bij Delta tegen veel lagere tarieven. Ook de vergelijking die ze doen ten opzichte van variabele contracten vind ik nogal beneden de gordel en neigt naar misleiding in mijn ogen.

[ Voor 21% gewijzigd door redfoxert op 21-02-2022 15:12 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
Binnetie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:16:
[...]

je berekening klopt niet, als je het verbruik bij delta invult, krijg je wel voor een heel jaar de vaste kosten en teruggave EB verrekend.
volgens mijn berekening (uitgaande dat we in dezelfde regio zitten) zou je voor deze 4 maanden €139,63 totaal moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Nu online
redfoxert schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:12:
Ook de vergelijking die ze doen ten opzichte van variabele contracten vind ik nogal beneden de gordel en neigt naar misleiding in mijn ogen.
Neigt zeker naar misleiding als dat de 'gemiddelde' tarieven bij andere leveranciers zouden zijn, dus dat er zelfs ook een stuk hogere tarieven dan de €2,33 voor gas en €0,587 en €0,49 voor stroom zouden zijn om het 'gemiddeld' te laten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
insomniac schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:20:
[...]

je berekening klopt niet, als je het verbruik bij delta invult, krijg je wel voor een heel jaar de vaste kosten en teruggave EB verrekend.
volgens mijn berekening (uitgaande dat we in dezelfde regio zitten) zou je voor deze 4 maanden €139,63 totaal moeten betalen.
Dus van een - bedrag naar een te betalen bedrag, bedoel je dat?
Scherp van je. Ze rekenen het hele jaar aan kosten en wij maar voor 4 maanden + dat de verminderen energiebelasting ook geen 365 dagen is. Ik zit in Regio 8 qua gas.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Df55gNd2/Delta-stroom.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6qH0p757/Delta-gas.png

€546,96 - €691,28 = -€144,32

Maar ga ik van 120 dagen uit (4 maand) dan worden de volgende kosten anders.

[ Voor 33% gewijzigd door Binnetie op 21-02-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
R0181 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Neigt zeker naar misleiding als dat de 'gemiddelde' tarieven bij andere leveranciers zouden zijn, dus dat er zelfs ook een stuk hogere tarieven dan de €2,33 voor gas en €0,587 en €0,49 voor stroom zouden zijn om het 'gemiddeld' te laten zijn. :)
Dat 'Gemiddelde Marktaanbod' is gewoon het gemiddelde van de 3 partijen die in diezelfde tabel worden vergeleken.
Maar het is idd niet helemaal fair om te vergelijken met variabele i.p.v. jaarcontracten.. :/

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Binnetie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:26:
[...]

Dus van een - bedrag naar een te betalen bedrag, bedoel je dat?
Scherp van je. Ze rekenen het hele jaar aan kosten en wij maar voor 4 maanden + dat de verminderen energiebelasting ook geen 365 dagen is. Ik zit in Regio 8 qua gas.
klopt, €34,84 per maand.

je zou €27,27 elektra afname hebben (dal )403-312)*0,62932)
teruglevering €-255,37 (normaal (778-320)*0,55758)
gas 125*2,69974=€337,47

4 maanden vastenlasten en belasting vermindering etc totaal €-79,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@julianl @binnetie: ik snpa julie denkwije even niet. Dat je een hoog teruglevertarief wil snap ik wel. maar waarom zou je dan ook je gasverbruik weghalen bij zondergas? waarom: als ik meer verdien met teruglevertrarief dan ook maar een hoger gasverbruik, dan verdien je toch in de prakitjk minder terug? en dan nog het volgende: jullie hebben neem ik aan allebei het zondergas contract genomen zodat je een prijsplaffond had, de komende 5 jaar zou het dan niet duurder worden dan die prijzen. maar dan kot om een tijdeljik hoog teruglevertarief ineens de gedachte op: we gaan voor de gok dat die teruglevertarieven er misschien vanaf 1 juli nog zijn, zo niet dan gaan we de heel winter wel 70ct per m3 meer betalen, en mogeljik ook 20ct per kw meer enkel omdat de winter-teruglevertarieven nu zo hoog staan, de kans dat ze dat in de zomer nog zijn schat ik op 10%. als het nu om een vast contract ging emt super hoge teruglevertarieven dan was stroom dar vastzeten en gas bij zondergas laten heell slim. maar het zijn variabele tarieven, in de zmer is het stroomaanbod hoog en de variablee tarieven dus laag, dus ook de teruglevertarieven. en ene deel van jullie verdiende geld is gewoon opgebouwd voorschot dat ej anders voor de winter had verbruikt. want een andere rekenosm is hier niet gemaakt; wat gebeurd er als je in oktober overstapt en je leverancier gaat in maart failliet? dan betaal je gigantisch veel eindafrekening en verdwijnt je in de zomer terugverdiende geld weer.
mijn gedachten hierover:
1. het is een heel korte termijn winstje, dat direct verdampt als je door deze keuze in oktober een veeld uurder contract meot afsluiten
2. er bestaat geen enkel voordeel dat maakt dat gas ook bij delta onderbrengen meer geld oplevert, je had dan beter gas bij zondergas kunnen laten en enkel stroom kunnen opzeggen binnen de bedenktijd. dan heb je het mogeljke voordeel van hogere teruglevertarieven
3. jullie rekenen je rijk met terugleertarieven die gelden in de winter, delta is echt wel slim genog om bij ene variable contract die teruglevertarieven in de zomer flink omlaag te zetten en dan is het heel avontuur voor niets geweest. ben je dan alleen voor stroom de dupe tja dat is jammer maar minder erg dan dure winters terwijl je de goedkope al in handen had. dit zijn winter-tarieven, delta weet dat er nu nauweljks wordt teurggeleverd en juli en augustus zijn de piek-maanden en die vallen onder de nieuwee variablee tarieven die net zo goed 30 cent lager kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
insomniac schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:34:
[...]

klopt, €34,84 per maand.

je zou €27,27 elektra afname hebben (dal )403-312)*0,62932)
teruglevering €-255,37 (normaal (778-320)*0,55758)
gas 125*2,69974=€337,47

4 maanden vastenlasten en belasting vermindering etc totaal €-79,90
De -€79,90 haal je uit mijn verbruik? Dus dat is wat ik dan zou terugkrijgen?
Dat is wat anders dan €139,63 uit je andere bericht, maar dat bedrag sloeg denk ik op de berekening van je eigen verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
Binnetie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:57:
[...]

De -€79,90 haal je uit mijn verbruik? Dus dat is wat ik dan zou terugkrijgen?
Dat is wat anders dan €139,63 uit je andere bericht, maar dat bedrag sloeg denk ik op de berekening van je eigen verbruik?
nee, die 79,90 zijn alleen alle vaste kosten en belasting vermindering:
bel vermindering -824,77p/j 4mnd = -274,92
levering gas 5,99p/m 4mnd = 23,96
levering electra 5,99p/m 4mnd = 23,96
netbeheer gas 187,04p/j 4mnd = 62,35
netbeheer elek 254,26p/j 4mnd = 84,75

vaste kosten totaal: -79,90
waar ik dus even voor het gemak gerekend heb met de netbeheerkosten van m'n eigen regio.

die €139,63 is alle kosten en teruggave verrekend. dus wat je zou moeten betalen als je van maart tot en met juni bij delta zou zitten met je opgegeven verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door insomniac op 21-02-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
dicksterk schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:55:
dit zijn winter-tarieven, delta weet dat er nu nauweljks wordt teurggeleverd en juli en augustus zijn de piek-maanden en die vallen onder de nieuwee variablee tarieven die net zo goed 30 cent lager kunnen liggen.
De piekmaanden zijn mei en juni, de langste dagen. Die maanden vallen binnen dit teruglevertarief. Ook is het aannemelijk dat na 1 juli nog steeds terugleververgoeding = kale leveringstarief geldt. Al zou Delta hier vanaf kunnen stappen.

Na 1 juli kun je je tarief daarnaast vastzetten. Als je ongeveer evenveel opwekt als je gebruikt dan maakt het elektriciteitstarief door salderen niet uit en heb je wel in het voorjaar geprofiteerd van de hoge terugleververgoeding. Uiteraard weet ik niet of de situatie (gebruik is gelijk of minder dan opwek) ook geldt voor anderen. Daarom moet iedereen zijn eigen analyse maken.

Gas zou ik inderdaad niet meenemen naar Delta.
Pagina: 1 ... 166 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4