Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.164.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@wjvh dat soort dingen gaat bij dat soort organisaties meestal vrij langzaam. Ik zou er nog eens achteraan gaan, mailen en bellen om het warm te houden, anders belandt het onderop de stapel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

Thanks, duidelijk!

Zijn er Tweakers die tips hebben voor mijn situatie? (moet een nieuw contract afsluiten door verhuizing naar koophuis eind mei '22). We zijn met zijn tweeën.

Betreft een tussenwoning uit '69 met 10 nieuw te plaatsen zonnepanelen en een houtkachel waarmee behoorlijk veel gestookt gaat worden.

- Geschat stroomverbruik 2.500kWh
- Geschatte opbrengst zonnepanelen >3.600kWh
- Geschat gasverbruik: maximaal 700m3 (i.v.m. houtkachel, is dit realistisch?)

Mij lijkt dat ik met name gebaat ben bij een leverancier die een hoog teruglevertarief heeft (Innova?) en een laag gastarief.
Of kan het voordelig zijn om twee verschillende leveranciers te nemen voor dure stroom en goedkoop gas?

Hoor graag of iemand tips heeft. Alvast bedankt!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

V-8 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Thanks, duidelijk!

Zijn er Tweakers die tips hebben voor mijn situatie? (moet een nieuw contract afsluiten door verhuizing naar koophuis eind mei '22). We zijn met zijn tweeën.

Betreft een tussenwoning uit '69 met 10 nieuw te plaatsen zonnepanelen en een houtkachel waarmee behoorlijk veel gestookt gaat worden.

Mij lijkt dat ik met name gebaat ben bij een leverancier die een hoog teruglevertarief heeft (Innova?) en een laag gastarief.
Of kan het voordelig zijn om twee verschillende leveranciers te nemen voor dure stroom en goedkoop gas?

Hoor graag of iemand tips heeft. Alvast bedankt!
Terzijde: waarom moet je een nieuw contract afsluiten? Jullie hebben nu nog geen contract, loopt je contract toevallig in mei af of wonen jullie nu incl?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:11
[...]

Ik weet niet wat voor zonnepanelen dat zijn. Maar ik haal ongeveer 1.800 kwh met 9 panelen die ik goed schoon houd. 3.600kWh met 10 panelen lijkt me vrij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

EWK schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:54:
[...]

Terzijde: waarom moet je een nieuw contract afsluiten? Jullie hebben nu nog geen contract, loopt je contract toevallig in mei af of wonen jullie nu incl?
Klopt, we hebben nu inderdaad een huurprijs all-inclusive (particuliere huur).
fhwstam schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Ik weet niet wat voor zonnepanelen dat zijn. Maar ik haal ongeveer 1.800 kwh met 9 panelen die ik goed schoon houd. 3.600kWh met 10 panelen lijkt me vrij veel.
Ik snap je vraag!
Het zijn panelen van 370WP, die ook erg gunstig komen te liggen. Mijn collega heeft dezelfde panelen en haalt (ruimschoots) de door de leverancier opgegeven opbrengst. Daardoor denk ik dus dat dit wel haalbaar zou moeten zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
fhwstam schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Op dit moment is 500 Wp de hoogste vermogens per paneel, dat zou betekenen dat je met 10 panelen theoretisch 5000 kWh kunt ophalen ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:11
HereIsTom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:15:
[...]

Op dit moment is 500 Wp de hoogste vermogens per paneel, dat zou betekenen dat je met 10 panelen theoretisch 5000 kWh kunt ophalen ;)
Mijn panelen zijn nog van de vorige bewoners en zijn al wat ouder inderdaad. Mooi om te zien dat alles steeds efficiënter wordt alhoewel ik niet verwacht dat we in Nederland de theoretisch maximaal haalbare capaciteit zullen halen met de panelen. Maar we gaan beetje off-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:37
HereIsTom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:15:
[...]

Terugverdientijd is nog vele malen langer dan dat je voor bijv 320wp gaat. wp / kwh kan je overigens niet 1 op 1 omrekenen, dit is in de meeste gevallen 85% (in het geval van 5000wp hou je dus maar 4250kwh over)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:58
^^Volgens mij haal je in NL op jaarbasis iets meer dan 1 kWh/Wp, als ze tenminste ideaal liggen. Dus met 10 * 370 haal je meer dan 3700 kWh. Het is geen theoretisch maximum, maar een praktijkgetal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Plucky schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:31:
Je voorschot laag zetten terwijl je verbruik stukken hoger ligt is moreel ook geen nette oplossing.
In feite breng je je eigen leverancier daarmee in gevaar op gebied van solvabiliteit. Indirect dwing je ze tot hogere kosten omdat jij je eigen verbruik pas aan het eind van het jaar afrekent. Om de tent draaiend te houden zullen leveranciers in bepaalde gevallen extern kapitaal moeten aantrekken als werkkapitaal. En ja, daar hangt een prijskaartje aan vast dat toch door iemand moet worden opgehoest, de klant…
Maar goed, daar moeten we maar in een ander draadje over discussiëren.

Iemand nog een goede nieuwe deal gezien? :*)
Wat een onzin naar mijn inziens.

Het woord: voorschot, zegt het al. Je schiet het voor. In de winkel betaal ik toch ook pas als ik het product heb.

In mijn ogen een middel omdat het grootste gedeelte van energiegebruik end NL niet achteraf de energienota kan betalen dus wordt het maandelijks *Voor* geschoten.

Als het voorschot nu te laag staat en ik betaal netjes mijn verbruik achteraf bij. Wat is daar dan moraal verkeerd aan? Je betaald toch voor je verbruikte energie?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:33:
^^Volgens mij haal je in NL op jaarbasis iets meer dan 1 kWh/Wp, als ze tenminste ideaal liggen. Dus met 10 * 370 haal je meer dan 3700 kWh. Het is geen theoretisch maximum, maar een praktijkgetal.
Klopt niet, dat is alleen als ze perfect zijn geplaatst en op de zonnigste plek van Nederland en dan moet ook het aantal zonuren per jaar nog mee zitten, dus het is theoretisch ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 09:54

Malarky

Wils voor wat ieder

HereIsTom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Wt denk je zelf? Als de leverancier failliet gaat krijg je de bonus helemaal niet meer!
De marktwerking in de nutsvoorzieningen zijn uitgedraaid op de puinhoop die we nu hebben net als in de zorg.
Marktwerking en winst maken met dit soort dingen heeft geleid tot veel hogere kosten en mensen die er slapend rijk van worden!
Vriend zat bij WelkomEnergie. Na failissement gewoon de bonus gehad, gek genoeg. Had wel net zijn contract uitgediend.

Hier ook weer een zakelijke/prive groot verbruiker op 5 jaar zondergas prive gezet (op zakelijke naam is overstap boete wel tot vele duizenden euros)

[ Voor 11% gewijzigd door Malarky op 30-01-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
ik neem aan dat leveranciers de netwerkbeheerder elke mand het verbruik betalen, andes zou bij een faillisement regelmatig je voorschot van bijvoorbeeld de laatste maand weg zijn, ook als je niets meer terug te vorderen hebt van de energieleverancier maar dat komt noit voor. het enige wat je kwijt bent is teveel betaald voorschot.
overigens vind ik dat we van het idiote rincipe af moeten dat de belastingdienst altijd voor gaat, die heeft het minstt te leiden van niet betaald worden, invididuele consumentne treft dit veel zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
HereIsTom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:40:
[...]

Klopt niet, dat is alleen als ze perfect zijn geplaatst en op de zonnigste plek van Nederland en dan moet ook het aantal zonuren per jaar nog mee zitten, dus het is theoretisch ;)
Lees a.u.b. even de eerste post van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10, "Orientatie en locatie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:01
Trouwe lezer van dit topic meldt zich.
Na 3-jarig Engie contract dat op 10-02-2022 afloopt, op zoek.
Oud huis aan een gracht, 220m2 met gemiddeld 3 werkende/studerende volwassenen.
Huidig maandbedrag €270, jaarafrekening was +/- 10-tjes werk.
Verlengingsaanbod Engie 1jaar: €623 per maand.

Nu:https://docs.google.com/spreadsheets/d/1j9EJ0ZqahOrH8JH5LPWackcnrN7p6QLwHRIosTAJ7Ic/edit#gid=1620290679 aan het bestuderen.

Kom bij Zondergas 5-jaar uit op €290 per maand, het onderzoek gaat voort.

Dank aan de samenstellers van de spreadsheet. (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
stuffer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:39:
[...]

Het woord: voorschot, zegt het al. Je schiet het voor. In de winkel betaal ik toch ook pas als ik het product heb.

In mijn ogen een middel omdat het grootste gedeelte van energiegebruik end NL niet achteraf de energienota kan betalen dus wordt het maandelijks *Voor* geschoten.

Als het voorschot nu te laag staat en ik betaal netjes mijn verbruik achteraf bij. Wat is daar dan moraal verkeerd aan? Je betaald toch voor je verbruikte energie?
Precies, in de winkel betaal je als je het product hebt. Waarom ben je dan positief over pas aan het eind van het jaar je energierekening betalen als je netjes dagelijks je energie geleverd krijgt? Dat klinkt tegenstrijdig.

Wat dat betreft is elke maand je daadwerkelijke gebruik betalen helemaal niet gek. En omdat niet iedereen dat maandelijks lukt (dure wintermaanden), wordt het jaarverbruik door 12 maanden gedeeld en als voorschot gerekend.
Prima systeem, maar dat werkt natuurlijk enkel wanneer de afnemer het voorschot niet met 80% naar beneden bijstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:43:
[...]
Theoretisch wel, in praktijk kan je fluiten naar je geld want je staat helemaal achteraan in de rij vd schuldeisers.
In de praktijk kun je de laatste 2 incasso's storneren en de overige incasso's mogelijk m.b.v. moi's terughalen. Maar het ging mij in eerste instantie om het recht op een (gedeeltelijke) bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Lees a.u.b. even de eerste post van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10, "Orientatie en locatie".
Ja dat is dus allemaal theoretisch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:28

Ad Hox

N/A

[...]

Ik heb ook een houtkachel, woonhuis uit ‘60 (hoek), matig geïsoleerd. In de maanden november, december en januari heb ik veel minder gas hoeven stoken door het gebruik van de houtkachel. Deze staat name ‘s avonds en in het weekend aan. Maar soms kan het niet als het windstil is of mistig.

De woonkamer wordt heerlijk warm, maar de rest van het huis niet. Dus soms moet je wel bij stoken. Of als het buiten koud is, dan slaat de CV ‘s-nachts en overdag gewoon aan om het op 17 graden te krijgen als je niet thuis bent.

De CV aanvoertemperatuur staat hier op 55 graden en alle radiatoren hebben een thermostaat knop, standje 1 (behalve de woonkamer). Ook heb ik een tijdschema en een af/aanwezigheid functie (Nest).

Mijn gasverbruik ligt rond de 1.000m3. Of 700m3 realistisch is kan je wellicht met bovenstaande informatie iets beter inschatten.

Iedere situatie is anders natuurlijk, maar misschien heb je hier iets aan.

Edit: en gefeliciteerd met jullie koophuis :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ad Hox op 30-01-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-10 10:34
stuffer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:39:
[...]

Je verbruik toch energie elke maand? Is het dan niet logisch om dat te betalen? Niks achteraf dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

V-8 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:16:
Even een korte vraag, ik kan er zo niets over vinden. Hoe zit het met de prijzen-sheet als je zonnepanelen hebt? Ik ga (in het nieuwe huis) meer opwekken dan ik verbruik. Kan er in de sheet een negatief verbruik worden ingevoerd?

Alvast bedankt voor jullie reactie! ;)
Als je zoekt op TLV dan vind je het terugleververgoeding topic.

Engie en Eneco staan bovenaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@moonlander Exact. Op het woord 'voorschot' moet je niet echt afgaan, het is hoogstens een 'voorschot' in die zin dat je vooraf het maandbedrag voor de komende maand betaalt (een paar dagen voordat de maand begint dus). Maar dat lijkt me redelijk normaal.

Je kunt voorschot ook opvatten als een voorschot nemen op het bedrag dat je uiteindelijk moet betalen, als aan het einde van de rit obv de meterstanden de meer-/minderkosten worden afgerekend.

En tot slot, in de winkel betaal je ook VOORDAT je het product hebt, je mag het product toch echt pas meenemen als je het betaald hebt. ;)

Het zuiverste systeem zou zijn elke m3/kWh direct afrekenen maar dat is onhaalbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:01:
@moonlander
Het zuiverste systeem zou zijn elke m3/kWh direct afrekenen maar dat is onhaalbaar.
Deze bedoel je: Elrctra of Gas: Eerst een 1 of 2 euro munt erin! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddTYP5RvqkQhFOtaVO5WzFlPUr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HewY3y446A6CHVjeOHXbHsrw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrrT-SLyjh2Poy_ODxZQRHwIhLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABY8U0bI2i245Sm0WtC0Mz7S.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door pms1 op 30-01-2022 20:17 ]

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

@moonlander en @Plucky

Zeker mee eens dat het dan per maand afgerekend zou moeten worden. Echter is dit zo niet geregeld.

Als mijn nieuwe contract ingaat in april waarom moet er dan al *voorgeschoten* worden voor de aankomende winter?

Zie veel ex Welkom Energie klanten die daardoor de boot zijn ingegaan.

Ik zie niet in waarom het laaghouden van je voorschot moreel onjuist is. Ik vind het namelijk moreel onjuist als je niet zou betalen voor wat je afneemt.

Nu wordt er een jaarcontract afgesloten. Waarom kan je dan niet aan het einde afrekenen wat je hebt afgenomen? Er is toch een moment van verrekenen afgesproken? Dat is dus niet het *voorgeschoten* bedrag.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:01:
@moonlander Exact. Op het woord 'voorschot' moet je niet echt afgaan, het is hoogstens een 'voorschot' in die zin dat je vooraf het maandbedrag voor de komende maand betaalt (een paar dagen voordat de maand begint dus). Maar dat lijkt me redelijk normaal.

Je kunt voorschot ook opvatten als een voorschot nemen op het bedrag dat je uiteindelijk moet betalen, als aan het einde van de rit obv de meterstanden de meer-/minderkosten worden afgerekend.

En tot slot, in de winkel betaal je ook VOORDAT je het product hebt, je mag het product toch echt pas meenemen als je het betaald hebt. ;)

Kort door de bocht weet je vaak toch al in de winkel wat je gaat afnemen en reken je af voordat je weggaat.

Met energie kan je het vaak wel schatten maar is toch wel een beetje afhankelijk van het gebruik achteraf (weersinvloeden bv). Wat is er mis mee om dat per maand (als ze dat zouden kunnen) of op de afgesproken dag van verrekening te betalen?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
stuffer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:18:
@moonlander en @Plucky

Als mijn nieuwe contract ingaat in april waarom moet er dan al *voorgeschoten* worden voor de aankomende winter?.
Dan sluit je je contract toch in december af dan "schiet" de leverancier energie voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

stuffer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Met energie kan je het vaak wel schatten maar is toch wel een beetje afhankelijk van het gebruik achteraf (weersinvloeden bv). Wat is er mis mee om dat per maand (als ze dat zouden kunnen) of op de afgesproken dag van verrekening te betalen?
Niks, zolang de betaalfrequentie maar hoog genoeg is. 1 jaar afnemen en dan afrekenen is nadelig voor de leverancier. Teveel vooruit betalen is nadelig voor de afnemer. Je doet dus een betaling per periode die nog voor beiden praktisch is (=maand), je betaalt dan voor wat je in een maand waarschijnlijk gaat gebruiken. Einde vh jaar mag je verrekenen. Te weinig betaald? Dan heb je als afnemer voordeel gehad van levering voordat er betaald is. Te veel betaald? Dan andersom. Vandaar dus het belang van realistische maandbedragen.

Er zijn wel meer mogelijkheden. Frank rekent met flexibele maandbedragen obv verrekening van maandelijks verwacht verbruik, en de maand erop verrekenen van het werkelijke verbruik van vorige maand. Alleen veel mensen willen juist geen variërend maandbedrag (in de winter heel duur en zomer goedkoop), ze willen elke maand hetzelfde betalen.

Van de website van Frank Energie:
Het proces

Energie betaal je altijd vooraf. We sturen dan ook een termijnfactuur in de maand voorafgaand aan de maand waarin je levering start bij Frank.
(...)

Het doel achter onze betalingsafspraken is om zo dicht mogelijk bij de werkelijke kosten te blijven. Zo ontstaan geen wederzijdse verplichtingen en houden we risico’s klein.

Eigenlijk werkt het heel logisch. Omdat je energie vooruit betaalt, schatten wij eerst in hoeveel je de volgende maand zal verbruiken. En we maken een inschatting van de energieprijzen van de volgende maand. Op je termijnfacturen staan dus altijd de verwachte kosten (zie onder) van de komende maand. De maand daarna weten we wat je werkelijk verbruikt hebt en wat de prijzen waren. Het verschil corrigeren we op de volgende termijnfactuur.

stuffer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:18:
@moonlander en @Plucky
Waarom kan je dan niet aan het einde afrekenen wat je hebt afgenomen? Er is toch een moment van verrekenen afgesproken? Dat is dus niet het *voorgeschoten* bedrag.
Tuurlijk, dat is de jaarrekening. Maar het idee is dus dat je bijna goed zit, de ene keer valt het mee, de andere keer tegen. Door een onrealistisch laag maandbedrag in te stellen en leen je sructureel een heel jaar stroom en gas van de energieleverancier. Aan het einde betaal je pas. Dat is dan altijd in hun nadeel.

Dat is dus echt wat anders dan obv een realistisch maandbedrag achteraf verreken wat je (de ene keer) teveel en (de andere keer) te weinig hebt betaald.

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 30-01-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

TvanW schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Dan sluit je je contract toch in december af dan "schiet" de leverancier energie voor ;)
Ja goed verhaal;-) dan raak ik de welkomst-achteraf bonus kwijt als ik dat nu doe.

Maar zonder gekheid, het woord voorschot zegt toch al genoeg.

Waarom zou ik iets voorschieten als er een verreken moment is bepaald. Weet ik veel hoe vaak de zon op je panelen gaan schijnen deze zomer en ik weet ook niet of de Elfstedentocht wordt gereden deze winter.

Naar mijn mening is het voorschot bedacht omdat veel, niet de meeste, mensen geen flauw benul hebben van wat ze verbruiken en dan dus het daadwerkelijk verbruik dan niet kunnen betalen. Op het afreken moment.

*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

stuffer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:48:
[...]

Ja goed verhaal;-) dan raak ik de welkomst-achteraf bonus kwijt als ik dat nu doe.

Maar zonder gekheid, het woord voorschot zegt toch al genoeg.

Waarom zou ik iets voorschieten als er een verreken moment is bepaald.
Dat heb ik eerder al geprobeerd uit te leggen. Voorschot want de energieleverancier is terecht niet het omgekeerde van plan, namelijk per definitie alles te gaan voorschieten voor jou. Volkomen logisch. Jij spreekt af dat je iets van de leverancier wilt krijgen en betaalt daar net voor de levering (maand) ingaat wat voor. Dus je schiet elke maand een realistisch deel voor, in de zin van: ik betaal nu een maandbedrag dat vast overeenkomt met wat ik in een maand gemiddeld verbruik (behalve bij Frank ;)). De verrekening met het werkelijke verbruik (in je voor- of nadeel, elk jaar weer afwachten), volgt inderdaad achteraf. Wat is daar nu vreemd aan?

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 30-01-2022 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:54
Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:17:
[...]
In de praktijk kun je de laatste 2 incasso's storneren en de overige incasso's mogelijk m.b.v. moi's terughalen. Maar het ging mij in eerste instantie om het recht op een (gedeeltelijke) bonus.
Moi's terugvragen zal bij Zonder Gas Energie niet gaan, daar moet je een officiële incasso machtiging afgeven in de beveiligde bankomgeving, of betalen via Ideal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Niks, zolang de betaalfrequentie maar hoog genoeg is. 1 jaar afnemen en dan afrekenen is nadelig voor de leverancier.
Misschien een beetje egoïstisch maar waarom is dat mijn probleem? Ze runnen een energieleveranciers bedrijf. Geen bank. Inkopen, verkopen, afrekenen. Gewoon zaken doen. Niks voorschieten zou mijn voorkeur hebben.

Ik heb namelijk niet met ze geknikkerd.

Er is toch heel duidelijk een verreken moment. Einde van het contract.

Daarom val ik over het woord "moraal" en het woord "voorschot".

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

stuffer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Misschien een beetje egoïstisch maar waarom is dat mijn probleem? Ze runnen een energieleveranciers bedrijf. Geen bank. Inkopen, verkopen, afrekenen. Gewoon zaken doen. Niks voorschieten zou mijn voorkeur hebben.

Het wordt vanzelf je probleem als genoeg mensen het maar doen, een zo laag mogelijk, irrealistisch maandbedrag en dan achteraf heel veel bijbetalen (tegen wel het aan het begin vastgestelde tarief). Dan gaan de prijzen namelijk omhoog omdat de energieleveranciers minder/later geld in kas hebben om energie in te kopen. Als je dat wilt, prima.

De energieleverancier heeft ook geen boodschap aan jou en zal het niet kunnen schelen of jij in de kou of donker zit of niet. Dat kan ze pas schelen als ze zien dat je betaalt. :) Dus zij doen ook gewoon zaken en stellen ook voorwaarden. Zoals vragen je maandelijks een bedrag voor te schieten, of eigenlijk, vooruit te betalen (de redenen waarom het soms 'voorschot'; genoemd word heb ik nu volgens mij al 3 keer uitgelegd dus laten we daar nu maar over stoppen, woordenneukerij waar je niets mee op schiet. Het wordt vaker gewoon "termijnbedrag" of "maandbedrag:" genoemd.) En ze verhinderen je het termijnbedrag onrealistisch laag te zetten.

Uiteraard weten ze dat dit niet jouw voorkeur is. Ze weten zelfs dat je voorkeur zou zijn om helemaal niets voor de energie te betalen. ;) Maar aan die grap doen ze niet mee. Net zo goed als ze niet meedoen aan het hele jaar bijna niets betalen en dan achteraf, als de energie al een heel jaar geleverd is, pas alles verrekenen en het grootste deel van het geld ontvangen. Gewoon zaken doen, ja dat denken zijn ook. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 30-01-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Het wordt vanzelf je probleem als genoeg mensen het maar doen, een zo laag mogelijk maandbedrag en dan achteraf heel veel bijbetalen (tegen wel het aan het begin vastgestelde tarief). Dan gaan de prijzen namelijk omhoog omdat de energieleveranciers minder/later geld in kas hebben om energie in te kopen. Als je dat wilt, prima.

De energieleverancier heeft ook geen boodschap aan jou en zal het niet kunnen schelen of jij in de kou of donker zit of niet. Dat kan ze pas schelen als ze zien dat je betaalt. :) Dus zij doen ook gewoon zaken en stellen ook voorwaarden. Zoals vragen je een bedrag voor te schieten. En je verhinderen het termijnbedrag onrealistisch laag te zetten. Uiteraard weten ze dat dit niet jouw voorkeur is. Ze weten zelfs dat je voorkeur zou zijn om helemaal niets voor de energie te betalen. Maar aan die grap doen ze niet mee. Net zo goed als ze niet meedoen aan het hele jaar bijna niets betalen en dan achteraf, als de energie al een heel jaar geleverd is, pas verrekenen en geld ontvangen. Gewoon zaken doen, ja dat denken zijn ook. :)
Nee ze vragen het niet, het is een in NL normale eis. Helaas.

Ik denk dat wij het wel eens zijn dat je netjes betaald voor wat je gebruikt maar zoals je stelt heeft het niet mijn voorkeur om niets te betalen.

Dat noem ik "moreel" onjuist. Ik wil ook dat mijn werkgever mij betaald voor geleverd werk. En in de supermarkt betaal ik ook voor de boodschappen.

Zoals ik al typte, val ik over het woord *moraal* en het woord *voorschot*. Als ik per maand kon afrekenen wat ik heb verbruikt zou ik voor zijn. Zou voor veel mensen ook nog eens inzicht geven in hun daadwerkelijk verbruik.

Maar ik weiger om een energieleverancier voor bank te laten spelen. Dat lijkt mij niet de juiste weg.

Schiet mij binnen dat in de tijd dat mobiele telefoonabbo's nog redelijk nieuw waren, je ook achteraf betaalde naar je verbruik aan belminuten en sms'jes. (Ja ik weet het, ben best oud).

Ook toen was er geen voorschot op mogelijk meer gebruiken dan dat je daadwerkelijk deed.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
R0181 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Moi's terugvragen zal bij Zonder Gas Energie niet gaan, daar moet je een officiële incasso machtiging afgeven in de beveiligde bankomgeving, of betalen via Ideal.
Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om niet klant te worden. Als ze failliet gaan ben je echt de sjaak 😉

Maar respect dat ze een van de weinige bedrijven zijn die hun incasso machtiging wel op orde hebben 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

pdukers schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om niet klant te worden. Als ze failliet gaan ben je echt de sjaak 😉

Maar respect dat ze een van de weinige bedrijven zijn die hun incasso machtiging wel op orde hebben 👍
Eens dat het wel een duim omhoog verdient maar denk ook meer de rede waarom je beter op het afreken moment kan betalen dan de voorschotten waar het hierboven over gaat.

*** NIKS ***

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Je blijft maar vallen over voorschot terwijl het veel vaker maandbedrag of termijnbedrag wordt genoemd. Ik hou daarover op, het is wel duidelijk. Je betaalt een maandbedrag, net voor levering. Jij kan het wel achteraf willen betalen maar dat wil de leverancier niet. Niks geks aan. Die leverancier denkt: zoek er maar eentje waar dat wél kan, en dat tegen een redelijk tarief, veel succes. (y) :w

Dat maandbedrag ligt bij voorkeur zo dichtbij mogelijk wat je uiteindelijk over een jaar betaalt gedeeld door 12. En je betaalt uiteindelijk altijd wat je geleverd krijgt via de verrekening aan het einde.

Over de moraliteit. Wil jij proberen een onrealistisch laag maandbedrag in te stellen dan moet je dat vooral doen. Maar wees niet verontwaardigd als de energieleverancier daar een stokje voor steekt door hier beperkingen aan op te leggen. Kom je met een verhaal dat je je woning verduurzaamd hebt of het huis nauwelijks meer bewoont dan gaan ze misschien mee. Lijkt me heel redelijk. Maar zit je op 3000 euro energiekosten per jaar en wil je een termijnbedrag van 50 euro instellen omdat je liever achteraf betaalt.. grote kans dat ze nee zeggen. Heel zakelijk.
Zoals je stelt heeft het niet mijn voorkeur om niets te betalen.
Okee. Bijna niets? Wedden dat het je voorkeur heeft 0,1 cent per kuub / kWh te betalen en dat je direct een contract sluit bij de leverancier die dit aanbiedt? ;)

En zoals gezegd, wil je per maand een termijnbedrag betalen vooraf voor het ingeschatte deel en achteraf (de maand erop) met verrekening voor het werkelijke deel, ga bij Frank Energie. Misschien zijn er nog wel meer.

Ik stop nu met dit onderwerp, er is wmb genoeg over gesproken. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 31-01-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

pms1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Deze bedoel je: Elrctra of Gas: Eerst een 1 of 2 euro munt erin! ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hilarisch! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:27:
Je blijft maar vallen over voorschot terwijl het veel vaker maandbedrag of termijnbedrag wordt genoemd. Ik hou daarover op, het is wel duidelijk. Je betaalt een maandbedrag, net voor levering. Jij kan het wel achteraf willen betalen maar dat wil de leverancier niet. Niks geks aan. Die leverancier denkt: zoek er maar eentje waar dat wél kan, en dag tegen een redelijk tarief, veel succes. (y) :w

Dat maandbedrag ligt bij voorkeur zo dichtbij wat uiteindelijk over een jaar betaalt gedeeld door 12. En je betaalt uiteindelijk altijd wat je geleverd krijgt.

Over de moraliteit. Wil jij proberen een onrealistisch laag maandbedrag in te stellen dan moet je dat vooral doen. Maar wees niet verontwaardigd als de energieleverancier daar een stokje voor steekt door hier beperkingen aan op te leggen. Kom je met een verhaal dat je je woning verduurzaamd hebt of het huis nauwelijks meer bewoont dan gaan ze misschien mee. Lijkt me heel redelijk. Maar zit je op 3000 euro energiekosten per jaar en wil je een termijnbedrag van 50 euro instellen omdat je liever achteraf betaalt.. grote kans dat ze nee zeggen.

[...]

Okee. Bijna niets? Wedden dat het je voorkeur heeft 0,1 cent per kuub / kWh te betalen en dat je direct een contract sluit bij de leverancier die dit aanbiedt? ;)

En zoals gezegd, wil je per maand een termijnbedrag betalen vooraf voor het ingeschatte deel en achteraf de maand erop met verrekening voor het werkelijke deel, ga bij Frank Energie. Misschien zijn er nog wel meer.

Ik stop nu met dit onderwerp, er is wmb genoeg over gesproken. :Y
He niet boos worden ;-) ik heb het nooit over een onrealistisch laag maandbedrag gehad.

Ik wil graag betalen voor wat ik afneemt. Maar ik viel over het woord moraal en voorschot in 1 zin.

De energieleveranciers zijn ook dozen schuivers die prima weten wat ze inkopen en doorschuiven op papier. Als je daar een klant voor een jaar voor hebt weet je toch wat je in de boeken hebt na een jaar (of meerdere jaren).

Dat ik ben overgeleverd aan het *voorschotten*termijn bedragen* doe ik aan mee. Dat kan ik alleen niet veranderen ook al zou ik dat wel anders willen bij een energieleverancier die mij een prijs biedt die ik graag wil betalen per maand.

Maar dat het voor veel mensen goed zou zijn om te zien wat het verbruik daadwerkelijk is per maand, denk het wel.

Andersom krijgt de energieleverancier dan alleen waar die recht op heeft. Zonder voor bank te spelen.

Dat zou mijn voorkeur hebben.

Maar zoals je al typte, laten we er mee stoppen.

Kleine edit

"Okee. Bijna niets?"

Nee ook niet. Voor een brood betaal ik ook gewoon. Dus waarom niet voor de electra die ik afneemt. Maar wel het bedrag wat ik heb afgenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door stuffer op 30-01-2022 21:49 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
HereIsTom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Ja dat is dus allemaal theoretisch :)
Berekeningen uit de praktijk kun je theoretisch noemen. De waarheid is dat je dit in de praktijk wel gewoon haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
R0181 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Daarom zei ik ook "mogelijk". Maar Zonder Gas Energie geeft toch helemaal geen welkomstbonus? Dus is het probleem er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
banaan-X schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Dat is nergens op gebaseerd inderdaad, althans, het lijkt het gemiddelde van januari, maar dat ia geen garantie voor de toekomst. Op zich vind ik het een interessante gedachte om puur de dagprijs te betalen, en geen risicomarge die alle andere leveranciers rekenen. Dat Frank een hoge inkoopvergoeding rekent is misleidend, en maakt ze daardoor niet echt interessant. Interessanter is dan om bij EnergyZero (bijv. ANWB) te gaan, die hebben minder marge.
Dat het momenteel nog goedkoper kan dan de marktprijs door als consument een langer termijn contract te nemen en halverwege met een lage boete af te kopen, sja.., het zijn ook voor leverancier bijzondere tijden..
Over die inkoopvergoeding, dat hebben al die marktprijs-kwh-schuivers, is denk ik "normaal" bij deze categorie.

En die is bij Frank 0,0169
en bij ANWB 0,01331

Op 4000 kwh scheelt dat nog geen 15 euro per jaar. Niet echt een reden dat ik nu denk van ik moet van Frank naar ANWB :P

(correct me als ik verkeerd he...)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
pdukers schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Je kan de laatste 2 incasso's terughalen, dus als je maandbedrag niet te hoog is, loop je weinig tot geen risico, er is ook geen bonus die je kwijtraakt. ZGE heeft wel veruit de laagste tarieven op dit moment, dus is een risicootje nemen het wel waard.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:02
Zouden we dit topic misschien kunnen laten gaan over (nieuwe) aanbiedingen en energie + gastarieven? Het is best lastig om dit bij te houden als ik ook door pagina's lange semantische discussies moet lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ad Hox schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Ik heb ook een houtkachel, woonhuis uit ‘60 (hoek), matig geïsoleerd. In de maanden november, december en januari heb ik veel minder gas hoeven stoken door het gebruik van de houtkachel. Deze staat name ‘s avonds en in het weekend aan. Maar soms kan het niet als het windstil is of mistig.

De woonkamer wordt heerlijk warm, maar de rest van het huis niet. Dus soms moet je wel bij stoken. Of als het buiten koud is, dan slaat de CV ‘s-nachts en overdag gewoon aan om het op 17 graden te krijgen als je niet thuis bent.

De CV aanvoertemperatuur staat hier op 55 graden en alle radiatoren hebben een thermostaat knop, standje 1 (behalve de woonkamer). Ook heb ik een tijdschema en een af/aanwezigheid functie (Nest).

Mijn gasverbruik ligt rond de 1.000m3. Of 700m3 realistisch is kan je wellicht met bovenstaande informatie iets beter inschatten.

Iedere situatie is anders natuurlijk, maar misschien heb je hier iets aan.

Edit: en gefeliciteerd met jullie koophuis :)
Bedankt voor de info! Met hoeveel personen zijn jullie? Geeft in ieder geval een redelijk vergelijk. Thanks.
Jeroenneman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Als je zoekt op TLV dan vind je het terugleververgoeding topic.

Engie en Eneco staan bovenaan.
Nice, ga ik eens even naar kijken! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
stuffer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Waarom zou ik iets voorschieten als er een verreken moment is bepaald.
Omdat je geen keuze hebt misschien >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

PCJR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:45:
[...]

Over die inkoopvergoeding, dat hebben al die marktprijs-kwh-schuivers, is denk ik "normaal" bij deze categorie.

En die is bij Frank 0,0169
en bij ANWB 0,01331

Op 4000 kwh scheelt dat nog geen 15 euro per jaar. Niet echt een reden dat ik nu denk van ik moet van Frank naar ANWB :P

(correct me als ik verkeerd he...)
Bij stroom valt de inkoopvergoeding van Frank inderdaad mee, mits je verbruik niet buitensporig is.

Bij gas gaat het een stuk harder: er gaat bij Frank € 0,0967 per m3 bovenop de gasprijs (in de grafiekjes tonen ze de kale inkoopprijs zonder die opslag). Ja, dat is bijna 10 cent. Ter vergelijk, bij verschillende EnergyZero merken is het € 0,0137 per m3, hoewel ik niet weet waar de (tegenwoordig over het hele land gelijke) € 0,0236 regiotoeslag bij Frank in de prijs zit verwerkt, ik zie hem zo snel niet staan. Maar dan nog bijna 5 ct verschil.

Zie: Cap in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Misschien maakt een screenshot het meteen duidelijk: de inkoopkosten zijn een behoorlijk percentage van de leverprijs, en als de gasprijzen dalen neemt dat aandeel alleen maar toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am5wzehGNR7q-_0-o6y5NsiHGZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZ1z2O8Z7lzFYixkDZbT2Zki.png?f=fotoalbum_large

Je moet wel je best doen om deze inkoopkosten te achterhalen want bij al het gewauwel op Frank's frontpage over energie tegen inkoopprijzen zonder winst staat het niet, en ook niet op de pagina over de kosten. Op de servicepagina vind ik ook geen vermelding van de opslagen.

De enige plek waar ik deze inkoopopslag op de website kan vinden is wanneer je een maandbedrag berekening doet, vervolgens op de prijsopbouw klikt. Dan opent er een veel te klein venstertje met een heel verhaal over de facturering en een grafiek, daar moet je helemaal doorheen scrollen. Vervolgens moet je het kopje "gas" uitklappen en ja, daar verschijnt de "inkoopvergoeding".

En dan zegt Frank op de frontpage:
Frank staat voor eerlijk en openhartig, voor duidelijk en direct. Wij Nederlanders zijn hartstikke Frank. We houden van dingen die helder en goed zijn. En we houden er niet van als we teveel betalen.
en
Geen winst op jouw verbruik

Frank verdient alleen aan de maandelijkse vaste vergoeding die we aan jou vragen. En daar zijn we transparant over.
Nou dit valt bij mij niet onder transparant, eerlijk en openhartig, en zeker niet onder duidelijk en direct. Daarom is Frank bij mij af. Met hun eerlijke, transparante borsklopperij. En hun dure tv reclames op prime time vertellen de rest. Er is flinke marge nodig om dat te kunnen betalen. Meh. :/

Edit: via google search iets meer gevonden op de website van Frank, namelijk:

https://www.frankenergie.nl/hoe-we-factureren

Daar staat een voorbeeld van de facturering. Als je vervolgens op de inkoopvergoeding regel klikt staat er in kleine lettertjes:
Dit is een variabele vergoeding voor energiegerelateerde inkoopkosten (waaronder programmaverantwoordelijkheid, onbalans, landelijk transport van gas, vergroening in de vorm van GVO’s en CO2-compensatie, risico’s en handelingkosten derden). De inkoopvergoeding staat vast voor een jaar. Deze vind je terug in je welkomstbrief.
Uitleg waarom de inkoopvergoeding zo hoog is (veel hoger dan bij de concurrent) wordt niet gegeven. Óf ze maken veel hogere inkoopkosten dan de concurrent óf er zit toch marge op, lijkt me. In het laatste geval is hun hele verhaal van "Bij ons betaal je de inkoopprijs voor energie. Die rekenen we één-op-één af. We verdienen dus niets aan jouw verbruik." + "Frank verdient alleen aan de maandelijkse vaste vergoeding (5 euro per product) die we aan jou vragen. En daar zijn we transparant over." een wassen neus. Wie meer weet mag het zeggen. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 31-01-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
[...]

En dan is er ook nog zoiets als risico. Het bedrijf loopt risico dat iemand de rekening niet kan/wil betalen als het eenmalig hoog bedrag is.

Maar goed doe lekker waar je je zelf het prettigst bij voelt. Je moet het uiteindelijk toch betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Cap schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Nou dit valt bij mij niet onder transparant, eerlijk en openhartig, en zeker niet onder duidelijk en direct. Daarom is Frank bij mij af. Met hun eerlijke, transparante borsklopperij. En hun dure tv reclames op prime time vertellen de rest. Er is flinke marge om dat te kunnen betalen. Meh. :/
Helder, die had ik nog niet zo verteerd. Met 1000 m3 gas betaal ik dan iets van 90 euro meer, ok swa, wellicht dan toch over x maanden over. Gister de eerste vooraf-factuur van Frank gekregen.

Maar; welke heb jij dan gekozen? ;)

Edit (ik vraag me af hoe het nu zit (en hoeveel het verschil is, if any):
Nog even over Frank:

Inkoopvergoeding:
Dit is een variabele vergoeding voor extra energiegerelateerde inkoopkosten (waaronder programmaverantwoordelijkheid, onbalans, landelijk transport van gas, vergroening in de vorm van GVO’s en CO2-compensatie, risico’s en handelingkosten derden). Deze vergoeding wordt jaarlijks herijkt o.b.v. de werkelijke kosten. Hierover wordt geen marge gerekend.

En de mederwerker:
De inkoopvergoeding is een variabele vergoeding voor extra energiegerelateerde inkoopkosten (waaronder programmaverantwoordelijkheid, onbalans, landelijk transport van gas, vergroening in de vorm van GVO’s en CO2-compensatie, risico’s en handelingkosten derden). Deze vergoeding wordt jaarlijks herijkt o.b.v. de werkelijke kosten. Hierover wordt geen marge gerekend.
Frank kiest ervoor om al deze energie gerelateerde inkoopkosten onder dezelfde post te vermelden. Andere leveranciers kunnen zelf kiezen welke posten zij hier onder schalen.
Mogelijk rekenen zij deze vergoedingen door in andere posten.

Ik weet helaas niet hoe andere leverancier hun inkoopvergoeding berekenen. Wij rekenen echter geen winstmarge over de inkoopvergoeding. Het zijn de werkelijke kosten voor deze posten die we doorrekenen aan de klant.

[ Voor 50% gewijzigd door PCJR op 31-01-2022 10:13 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Laatst online: 03-07-2023
[...]

Je maakt van jouw probleem, hun probleem. Je neemt elke dag energie af en wilt dan in het uiterste geval pas na 364 dagen voor het geleverde product betalen?

Nee, je betaalt elke maand een voorschot op jouw eindfactuur die over de gehele verbruiksperiode gaat.

En als je het daar niet mee eens bent, heb je twee keuzes: 1) in het donker zitten of 2) zelf een energiemaatschappij oprichten die alles na 1 jaar in rekening brengt. Ga je al die geleverde energie aan klanten zelf vooruit financieren? En hoe ga je dat betalen?

Edit: er is trouwens ook een 3e optie. Door een 3e partij jouw maandelijkse energiekosten laten voorfinancieren.

[ Voor 6% gewijzigd door herofruit op 31-01-2022 09:34 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

ok, laatste keer. Daarna stop ik.
herofruit schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Je maakt van jouw probleem, hun probleem. Je neemt elke dag energie af en wilt dan in het uiterste geval pas na 364 dagen voor het geleverde product betalen?
Dat kan je ook omdraaien natuurlijk. Waarom is het bedrijfsrisico mijn probleem? Ik heb er btw geen probleem mee om gewoon te betalen voor wat ik afneem. Lijkt mij wel zo eerlijk. Of dat pas na 365 dagen of per maand is. Maar zoals al eerder gezegd viel ik over de woorden "moraal" en "voorschot".

Dat het nu eenmaal zo is geregeld in NL ga ik niet veranderen maar dat het (in mijn ogen) raar is dat je niet betaald voor wat je afneemt en daardoor het mag voorschieten aan een partij die niks anders doet dan papieren doorschuiven.

De topicwarning die er zo uit ziet:

Situatie Welkom: Welkom Energie raakt vergunning kwijt
Situatie Enstroga: Energieleverancier Enstroga raakt vergunning kwijt
Situatie Allure: Afhandeling faillissement Allure Energie
Situatie Anode: Afhandeling faillissement Anode Energie
Situatie Fenor: Afhandeling faillissement Fenor Energie
Situatie Sepa Green Energy: Afhandeling faillissement SEPA Green Energy
Situatie Naked Energie: Afhandeling faillissement Naked Energie

Zegt mij genoeg dat voorschieten geen goed idee is. Gewoon netjes betalen voor wat je afneemt wel.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

PCJR schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Maar; welke heb jij dan gekozen? ;)
Op zich is een individuele keuze irrelevant, maar vooruit: heb jaren bij MijnDomein Energie (EnergyZero) gezeten, zat nu tijdelijk bij Coolblue Flex (vast tarief, flex opzegbaar) en ga mogelijk binnen een paar weken over naar HVE (EnergyZero). Ik heb nog niets definitief besloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 31-01-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09 22:01

SFA

Hi all, ik heb ook Zondergas 5jr vast aangevraagd dankzij de sheet van @Cap. Thanks!

Even een vraag die ik in de groep wil gooien:
Ik heb thuis een laadpaal, en krijg de kosten die ik maak terug á 0,24 cent per kWh.
Nu zit ik redelijk goed bij Zondergas maar mijn leasemaatschappij zegt "graag even jouw energieleverancier contacten om te informeren hoe je je tarief dient te lezen en wat je straks exact per kWh (all inclusive) gaat betalen."
Dat is natuurlijk heel lastig met de vermindering energiebelasting en normaal - daltarieven.. Iemand toevallig al ervaring mee?

ID.4 1ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
stuffer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:50:
Zegt mij genoeg dat voorschieten geen goed idee is. Gewoon netjes betalen voor wat je afneemt wel.
Maar je kan niet in iemands portemonee kijken of iets goed of slecht is. Iemand die niet veel te besteden heeft kan in de wintermaanden niet ineens een groot bedrag op tafel leggen. Daarentegen de zomer maanden weer minder natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 14:57
SFA schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:06:
Hi all, ik heb ook Zondergas 5jr vast aangevraagd dankzij de sheet van @Cap. Thanks!

Even een vraag die ik in de groep wil gooien:
Ik heb thuis een laadpaal, en krijg de kosten die ik maak terug á 0,24 cent per kWh.
Nu zit ik redelijk goed bij Zondergas maar mijn leasemaatschappij zegt "graag even jouw energieleverancier contacten om te informeren hoe je je tarief dient te lezen en wat je straks exact per kWh (all inclusive) gaat betalen."
Dat is natuurlijk heel lastig met de vermindering energiebelasting en normaal - daltarieven.. Iemand toevallig al ervaring mee?
Heb zojuist @Cap al een bericht gestuurd, maar de tarieven zijn sinds vandaag alweer verhoogd...
Heb jij nog wel met de 'oude' tarieven iets af kunnen sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@PCJR de medewerker leest dus de info door die op de facturatie pagina staat (zie mijn edit in de vorige post over Frank). En herhaalt het verhaal over geen marge op de webpagina. :)

Vervolgens verwijst ie ernaar dat de andere leveranciers het mogelijk doorrekenen via andere posten. Dat antwoord lijkt me gemakkelijk te counteren door ze bijvoorbeeld de prijsopbouw van Energyzero of Easy Energy voor te leggen. Daar zie je precies wat hun posten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euzo0mJzwwBxHjR2_ymwHWuFwLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQ1Qo2uDHuWll3iXMiv5RQgF.png?f=fotoalbum_large

Verder vermeldt EnergyZero op de pagina van MijnDomein Energie waar hun "inkoop-/groothandelsprijzen" vandaan komen: "De beursprijzen van de EPEX (stroom) en LEBA (gas) zijn openbaar." en "Wij halen de prijzen op van Energymarketprice.com".

Ik wil je wel verder proberen te helpen in de zoektocht naar wat die prijzen nu precies inhouden.

Bij échte transparantie weet je dit:
- onze inkoopprijs is gelijk aan die van beursprijs X (naam en toenaam, link) voor stroom en beursprijs Y (naam en toenaam, link) voor gas. Ok
- de vaste toeslagen per eenheid kWh en m3 die hierop komen zijn: (naam, toenaam, link)

Dat is echte transparantie. Dat mis ik bij Frank. Kan jij het vinden? Waar zit bijvoorbeeld de transporttoeslag (voorheen regiotoeslag, nu landelijk 1 tarief) in verwerkt? In de inkoopprijs zelf? Of in de inkoopvergoeding? Ik zie onder de grafiek "Dit is de kale inkoopprijs (excl. BTW) zoals die op dit moment op de stroom- of gasbeurs geldt." De "stroom of gasbeurs"? Welke beurzen betreft het precies? Waar is de link naar de openbare marktdata waar de per uur en per dag prijzen op vastgesteld worden?

Bij EnergyZero wordt verwezen naar EPEX en LEBA en dat ze de data ophalen van Energymarketdata.com, dat is al winst. Maar vervolgens zie ik daar nergens directe uurtarieven voor stroom en dagtarieven voor gas. Dus ook niet geheel transparant. Ook als je probeert m3 EPEX en LEBA uurprijzen bij de bron zelf te achterhalen zul je die niet vinden. EnergyZero levert in je persoonlijke omgeving wel een tabel waar voor stroom echt per uur (!) en voor gas per dag staat vermeld hoeveel kWh of m3 je hebt verbruikt tegen welk tarief. Dus in die zin is dat inzichtelijk. Alleen waar het tarief precies vandaan komt, nog steeds niet.

Het dichtste kom ik voor de stroomprijs bij:

https://www.epexspot.com/...0&data_mode=graph&period=

Op de NL Day-ahead price van 12:00 kom ik bijv € 230 per MWh tegen, wat overeenkomt met de kale prijs van € 0,23 bij Frank. Maar het gaat vooral om gas, en daar kan ik zoiets niet vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 31-01-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:24:
[...]

huidig per 1 februari
elektriciteit
enkel € 0,61141 € 0,38097
elektriciteit
dubbel (normaal) € 0,69783 € 0,43266
elektriciteit
dubbel (dal) € 0,51386 € 0,31431
gas € 2,21314 € 1,38314

Inclusief btw ex overheidsheffingen.

Ik heb nu ook de €2,76 voor gas per m3 incl alles.
Daar gaat een flink stuk vanaf.
Dit is model contract / flexibel, vanaf 15 januari voor mij.
Vandaag even nagevraagd: gaat ook gelden voor mij. Ze hadden mij (nog) geen email gestuurd, waarschijnlijk omdat ik pas net in dat andere tarief viel en dat elkaar gekruist heeft of zoiets. Morgen mag de verwarming weer een graadje hoger. :P

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:49
Arts schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Heb zojuist @Cap al een bericht gestuurd, maar de tarieven zijn sinds vandaag alweer verhoogd...
Hier hetzelfde 'probleem'... Had hem toch beter vorige week kunnen afsluiten, zeker nu ik mijn energierekening heb gezien van Budget Energie. (na overgang van Fenor). Dit is helaas beetje blijven liggen afgelopen weken.

De boete om uiteindelijk onder je contract af te komen heb je erg snel terug verdiend vergeleken met de kosten voor alleen al stroom bij BudgetEnergie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arts
iMick schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Hier hetzelfde 'probleem'... Had hem toch beter vorige week kunnen afsluiten, zeker nu ik mijn energierekening heb gezien van Budget Energie. (na overgang van Fenor). Dit is helaas beetje blijven liggen afgelopen weken.

De boete om uiteindelijk onder je contract af te komen heb je erg snel terug verdiend vergeleken met de kosten voor alleen al stroom bij BudgetEnergie..
Ik zit met de huidige alweer €250,= hoger op jaarbasis.. Ik word hier een beetje moedeloos van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Wat moet ik doen om ALLEEN met stroom over te stappen en mijn huidige gastarief te behouden?
Na het omvallen van Fenor heb ik een "vriendenprijsje" gekregen voor gas bij BudgetEnergie. Maar de stroomprijzen zijn in verhouding erg hoog.

Ik wil dus alleen met stroom overstappen, en mijn huidige gastarief behouden. Hoe werkt dat, en kan dat?

Volgens mij ben ik het al eens tegengekomen in dit topic, maar kan het niet terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
boxlessness schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:56:
Wat moet ik doen om ALLEEN met stroom over te stappen en mijn huidige gastarief te behouden?
Na het omvallen van Fenor heb ik een "vriendenprijsje" gekregen voor gas bij BudgetEnergie. Maar de stroomprijzen zijn in verhouding erg hoog.

Ik wil dus alleen met stroom overstappen, en mijn huidige gastarief behouden. Hoe werkt dat, en kan dat?

Volgens mij ben ik het al eens tegengekomen in dit topic, maar kan het niet terug vinden.
Je alleen aanmelden voor stroom bij een andere leverancier. Die zal dan alleen je stroomcontract opzeggen en niet gas. Kan alleen lastig zijn om een leverancier voor alleen stroom te vinden met goede prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-10 18:31

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Ook wel leuk dat na de Fenor -> BudgetEnergie overstap ik opeens 'vastzit' aan variabele prijzen.

Meer dan 100 % gestegen in kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Cap schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:36:
@PCJR de medewerker leest dus de info door die op de facturatie pagina staat (zie mijn edit in de vorige post over Frank). En herhaalt het verhaal over geen marge op de webpagina. :)

Vervolgens verwijst ie ernaar dat de andere leveranciers het mogelijk doorrekenen via andere posten. Dat antwoord lijkt me gemakkelijk te counteren door ze bijvoorbeeld de prijsopbouw van Energyzero of Easy Energy voor te leggen. Daar zie je precies wat hun posten zijn.

[Afbeelding]

Verder vermeldt EnergyZero op de pagina van MijnDomein Energie waar hun "inkoop-/groothandelsprijzen" vandaan komen: "De beursprijzen van de EPEX (stroom) en LEBA (gas) zijn openbaar." en "Wij halen de prijzen op van Energymarketprice.com".

Ik wil je wel verder proberen te helpen in de zoektocht naar wat die prijzen nu precies inhouden.

Bij échte transparantie weet je dit:
- onze inkoopprijs is gelijk aan die van beursprijs X (naam en toenaam, link) voor stroom en beursprijs Y (naam en toenaam, link) voor gas. Ok
- de vaste toeslagen per eenheid kWh en m3 die hierop komen zijn: (naam, toenaam, link)

Dat is echte transparantie. Dat mis ik bij Frank. Kan jij het vinden? Waar zit bijvoorbeeld de transporttoeslag (voorheen regiotoeslag, nu landelijk 1 tarief) in verwerkt? In de inkoopprijs zelf? Of in de inkoopvergoeding? Ik zie onder de grafiek "Dit is de kale inkoopprijs (excl. BTW) zoals die op dit moment op de stroom- of gasbeurs geldt." De "stroom of gasbeurs"? Welke beurzen betreft het precies? Waar is de link naar de openbare marktdata waar de per uur en per dag prijzen op vastgesteld worden?

Bij EnergyZero wordt verwezen naar EPEX en LEBA en dat ze de data ophalen van Energymarketdata.com, dat is al winst. Maar vervolgens zie ik daar nergens directe uurtarieven voor stroom en dagtarieven voor gas. Dus ook niet geheel transparant. Ook als je probeert m3 EPEX en LEBA uurprijzen bij de bron zelf te achterhalen zul je die niet vinden. EnergyZero levert in je persoonlijke omgeving wel een tabel waar voor stroom echt per uur (!) en voor gas per dag staat vermeld hoeveel kWh of m3 je hebt verbruikt tegen welk tarief. Dus in die zin is dat inzichtelijk. Alleen waar het tarief precies vandaan komt, nog steeds niet.

Het dichtste kom ik voor de stroomprijs bij:

https://www.epexspot.com/...0&data_mode=graph&period=

Op de NL Day-ahead price van 12:00 kom ik bijv € 230 per MWh tegen, wat overeenkomt met de kale prijs van € 0,23 bij Frank. Maar het gaat vooral om gas, en daar kan ik zoiets niet vinden.
Detective werk dit weer. Live chat Frank zegt geen specificatie te hebben van de inkoopvergoeding. Bij bv ZeroEnergy is dit iets meer uitgesplitst. Weer jammer dit.

(Frank:)
Energieprijzen worden opgebouwd uit:

• Een inkoopprijs. Zie hiervoor de grafiek op de website (onder goedkoop). Dit wijzigt per uur (elektra) en per dag (gas).

• Een inkoopvergoeding (stroom: 0,0169/kwh / gas: 0,0967/m3)
Een variabele vergoeding voor extra energiegerelateerde inkoopkosten (waaronder programmaverantwoordelijkheid, onbalans, landelijk transport van gas, vergroening in de vorm van GVO’s en CO2-compensatie, risico’s en handelingskosten derden).

• Overheidsheffingen. Deze bestaan uit Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.

• BTW 21%

Ik heb de app van Frank en hierin zit wel netjes een grafiek met de uurprijs, kaal en all-in. Zelfde als op hun site volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
wat zijn de huidige tarieven bij zndergas voor 5 jaar dan? ik heb het vorige week nog aan diverse mensen doorgegeven die zich direct hebben aangemeld. sorry @cap ik kan je sheet niet lezen door mij blindhied dus ik kan het daar niet vandan halen maar ik lees heir nu dat de tarieven bij zondergas voro 5 jaar verhoogd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Quad schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:54:
Energieleveranciers melden de overstap circa 1 week voor de einddatum aan de oude leverancier.
Ik zit momenteel tijdelijk bij PowerPeers (modelcontract) om de tijd te vullen voordat ik naar MM BE kan.

Nou is het zo dat PowerPeers aangeeft dat het een opzegtermijn heeft van 30 dagen.
"De opzegtermijn bedraagt 30 dagen"

Gaat dat dan wel goed als MM BE pas een week van tevoren bij PP opzegt?
Want ik heb geen zin om dan alsnóg 30 - 7 = 23 dagen te wachten omdat MM BE te laat is met PP opzeggen.. :/

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 31-01-2022 11:08 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrehorst
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2022
dicksterk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:03:
wat zijn de huidige tarieven bij zndergas voor 5 jaar dan? ik heb het vorige week nog aan diverse mensen doorgegeven die zich direct hebben aangemeld. sorry @cap ik kan je sheet niet lezen door mij blindhied dus ik kan het daar niet vandan halen maar ik lees heir nu dat de tarieven bij zondergas voro 5 jaar verhoogd zijn?
Stroom daltarief per kwh: € 0,22967
Stroom normaaltarief per kwh: € 0,27033

Gas per m3: € 1,16730

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
pdukers schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Je alleen aanmelden voor stroom bij een andere leverancier. Die zal dan alleen je stroomcontract opzeggen en niet gas. Kan alleen lastig zijn om een leverancier voor alleen stroom te vinden met goede prijzen.
Klopt, zo heb ik het ook gedaan. We zitten na Fenor nu alleen voor gas bij BE. Hun systeem kan er niet zo goed mee omgaan, maar het werkt wel. Er staan momenteel 2 'contracten' op inactief, ik kan geen details zien. Verder kreeg ik vandaag een maandoverzicht met alleen gas, terwijl ik tussen 30/12 en 20/01 toch ook een stroomcontract bij BE had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

[...]

En ook aan @dicksterk:

Klopt, kale tarieven oud vs nieuw voor het 5 jarige contract:

Stroom normaal
Was 0,15728+0,00847 = 0,16575 wordt 0,18044+0,00847 = 0,18891
Stroom dal
Was 0,11882+0,00847 = 0,12729 wordt 0,13978+0,00847 = 0,14825
Vastrecht p/m 6,49 gelijk gebleven

Gas
Was 0,48723+0,02366+0,0137 = 0,52459 wordt 0,58579+0,02366+0,0137 = 0,62315
Vastrecht p/m 6,49 gelijk gebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

PCJR schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Detective werk dit weer. Live chat Frank zegt geen specificatie te hebben van de inkoopvergoeding. Bij bv ZeroEnergy is dit iets meer uitgesplitst. Weer jammer dit.

(Frank:)
Energieprijzen worden opgebouwd uit:

• Een inkoopprijs. Zie hiervoor de grafiek op de website (onder goedkoop). Dit wijzigt per uur (elektra) en per dag (gas).

• Een inkoopvergoeding (stroom: 0,0169/kwh / gas: 0,0967/m3)
Een variabele vergoeding voor extra energiegerelateerde inkoopkosten (waaronder programmaverantwoordelijkheid, onbalans, landelijk transport van gas, vergroening in de vorm van GVO’s en CO2-compensatie, risico’s en handelingskosten derden).

• Overheidsheffingen. Deze bestaan uit Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.

• BTW 21%

Ik heb de app van Frank en hierin zit wel netjes een grafiek met de uurprijs, kaal en all-in. Zelfde als op hun site volgens mij.
Wat Frank zegt qua prijs componenten klopt allemaal maar overheidsheffingen en btw zijn irrelevant. Het gaat dus om waar precies is de (vooral gas!) inkoopprijs gelijk aan (linkje naar marktdata) en waarop is precies de inkoopvergoeding (gas!) gebaseerd (opbouw van de subcomponenten, link naar bronnen). Want juist daar zitten de verborgen kosten en opslagen, als we de bronnen niet weten kunnen we ook niet controleren of het tarief zonder marge is! Slim hè! ;) Ik vind het pas transparantie als dit ook echt transparant is. Je kan elke kosten(sub)component herleiden naar zijn bron (zijnde niet Frank zelf ;)) met een tarief.

Edit:
Het is idd detectivewerk omdat iedere leverancier a. hun prijs anders specificeert opgesplitst in bepaalde componenten en b. de bron van die componenten moeilijk of niet te achterhalen is. Ik vind het pas echt transparant als ze gewoon voorzien in die informatie. Voor iedereen duidelijk zichtbaar op de website. Dan mag je jezelf transparant noemen. :Y

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 31-01-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
blijkbaar zijn ze erachter gekomen dat niemadn ze volgt, en dat ze dus best iets hoger kunnen gaan zitten om alsnog veruit de goedkoopste te blijven. gelukkig zat ik nog bij de hve deal van vorige week en zijn al mijn bekenden nog vorige week naar zondergas overgestapt. ben nu alleen nog een beetje bang voor mij hve-deal omdat e incassomachtigign nog niet is verwerkt. wij zittenn bij bunq en die stond niet in de lijst, dan krijg je een formulier wat je in moet vullen en terug moet sturen, hebben we gedaan maar staat nog niet op verwerkt. ik weet uberhuapt niet of ze dat contract na een x aantal dagen verbreken als je de incassomachtigign niet opgeeft, of dat ze dan gewoon op ideal-betalingen overgaan, weet iemadn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09 22:01

SFA

[...]

Ja, heb mijn contract een aantal dagen geleden afgesloten.

ID.4 1ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Laatst online: 06:38
dicksterk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:26:
blijkbaar zijn ze erachter gekomen dat niemadn ze volgt, en dat ze dus best iets hoger kunnen gaan zitten om alsnog veruit de goedkoopste te blijven.
Toch is het opmerkelijk dat een aanbieder zo ver onder de prijzen van de concurrentie durft te gaan zitten voor zo'n lange termijn. Het riekt toch een beetje naar speculatie. Dat als ze de tarieven niet waar kunnen maken (lees: ze moeten toch te duur inkopen), ze de vaste contracten toch gaan omzetten naar een variabel net zoals DGB eind vorig jaar heeft gedaan.

Als de tarieven dalen naar het 'oude' niveau, zijn ze natuurlijk spekkoper met hoge marge en/of de opzegvergoedingen van 125 euro per product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:55
DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Vanaf 1 februari zakken de prijzen weer bij Engie. Heb je geen mail gehad?
Wat zullen de prijzen worden of geldt dit alleen voor bestaande klanten en niet voor nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:55
Even een vraag over overstappen via Consumentenbond. Houden jullie de 3 euro lidmaatschap aan of kan het weer opgezegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@bard1982: wat dgb en enstroba deden werd door de acm niet bepaald gewaardeerd, k denk niet dat energyzero zijn vergunning zal wileln verspillen. al vind ik het nogsteeds jamer dat dgb blijkbaar mild is aangepakt, enstoga kreeg dwangsommen en verlor de vergunning, dgb kreeg alleen de oproep de contracten weer te herstellen, beetje jammer dat verschil in behandeling want daardoor zitten alle ex-naked energyklanten nu bij deze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Laatst online: 06:38
dicksterk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:56:
@bard1982: wat dgb en enstroba deden werd door de acm niet bepaald gewaardeerd, k denk niet dat energyzero zijn vergunning zal wileln verspillen. al vind ik het nogsteeds jamer dat dgb blijkbaar mild is aangepakt, enstoga kreeg dwangsommen en verlor de vergunning, dgb kreeg alleen de oproep de contracten weer te herstellen, beetje jammer dat verschil in behandeling want daardoor zitten alle ex-naked energyklanten nu bij deze club.
Ik heb eigenlijk nergens meer gelezen hoe het is afgelopen bij DGB. Zijn de contracten hersteld? Of is er nog geen gehoor gegeven aan de oproep? En zal dat waarschijnlijk ook niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenGroothaar
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03 14:46
SmiGueL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Ik zit momenteel tijdelijk bij PowerPeers (modelcontract) om de tijd te vullen voordat ik naar MM BE kan.

Nou is het zo dat PowerPeers aangeeft dat het een opzegtermijn heeft van 30 dagen.
"De opzegtermijn bedraagt 30 dagen"

Gaat dat dan wel goed als MM BE pas een week van tevoren bij PP opzegt?
Want ik heb geen zin om dan alsnóg 30 - 7 = 23 dagen te wachten omdat MM BE te laat is met PP opzeggen.. :/
Hoi, net contact gehad met MM BE omdat ik met hetzelfde zit.
Dit geven ze mij aan op de chat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm9qYsZawu7NY-3Rk0fj_KqmXhU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oAne6SThvX15z3mMXa7HtXfT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
RubenGroothaar schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Hoi, net contact gehad met MM BE omdat ik met hetzelfde zit.
Dit geven ze mij aan op de chat:

[Afbeelding]
Dus het is mogelijk om in contact te komen met BE. Ik probeer het nu al een tijdje, maar het nummer ligt eruit en er zijn geen chat medewerkers beschikbaar. Ik wil de MM BE aanvraag annuleren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anja
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-04 16:45
darkdesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Dus het is mogelijk om in contact te komen met BE. Ik probeer het nu al een tijdje, maar het nummer ligt eruit en er zijn geen chat medewerkers beschikbaar. Ik wil de MM BE aanvraag annuleren. :)
Als het goed is zit er bij je aanvraag en contract ook een herroepingsformulier. Dat kun je invullen, scannen en naar ze toe mailen. Was bij mij daarmee heel snel geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Anja schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Als het goed is zit er bij je aanvraag en contract ook een herroepingsformulier. Dat kun je invullen, scannen en naar ze toe mailen. Was bij mij daarmee heel snel geregeld :)
Daar heb ik ook naar gekeken, maar ik kon het mail adres niet vinden. Naar welk mail adres heb je het gestuurd? Dan ga ik dat ook meteen even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Laatst online: 21:39
darkdesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Daar heb ik ook naar gekeken, maar ik kon het mail adres niet vinden. Naar welk mail adres heb je het gestuurd? Dan ga ik dat ook meteen even doen.
Staat op het formulier :) : klanten@budgetenergie.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Update prijzensheet, belangrijkste wijzigingen:

- Zondergas vast prijzen gestegen (dubbeltarief tabblad).
- Oxxio en Eneco vast prijzen gas gestegen, stroom gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
belly89 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Staat op het formulier :) : klanten@budgetenergie.nl
Nu zie ik het ook. Ik heb eroverheen gelezen. Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenGroothaar
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03 14:46
darkdesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Je wilt ook niet weten hoe lang het duurde voordat ik eindelijk iemand op de chat had. De steekwoorden "medewerker spreken" stond ook standaard onder de CTRL + C 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:13
Ik krijg onderstaande aanbieding in mn mailbox. Is dat nog enigzins voordelig. 1 jaar vast van BE:

Jouw tarievenStroom
(normaal):€ 0,30648 / kWhStroom
(dal):€ 0,26292 / kWh
Gas:€ 1,27016 / m³
Vaste leveringskostenStroom:€ 2,99 / maandGas:€ 2,99 / maand

https://www.budgetthuis.nl/energie/aanbod-op-maat/resultaat

(Fictief adres ingevuld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:37
stuffer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:50:
ok, laatste keer. Daarna stop ik.

[...]

Dat kan je ook omdraaien natuurlijk. Waarom is het bedrijfsrisico mijn probleem? Ik heb er btw geen probleem mee om gewoon te betalen voor wat ik afneem. Lijkt mij wel zo eerlijk. Of dat pas na 365 dagen of per maand is. Maar zoals al eerder gezegd viel ik over de woorden "moraal" en "voorschot".

Dat het nu eenmaal zo is geregeld in NL ga ik niet veranderen maar dat het (in mijn ogen) raar is dat je niet betaald voor wat je afneemt en daardoor het mag voorschieten aan een partij die niks anders doet dan papieren doorschuiven.

De topicwarning die er zo uit ziet:

Situatie Welkom: Welkom Energie raakt vergunning kwijt
Situatie Enstroga: Energieleverancier Enstroga raakt vergunning kwijt
Situatie Allure: Afhandeling faillissement Allure Energie
Situatie Anode: Afhandeling faillissement Anode Energie
Situatie Fenor: Afhandeling faillissement Fenor Energie
Situatie Sepa Green Energy: Afhandeling faillissement SEPA Green Energy
Situatie Naked Energie: Afhandeling faillissement Naked Energie

Er worden genoeg tools aangereikt om in de gaten te houden of je voorschotbedrag nog in lijn is met je verbruik. Online kan je de gevens inzien, via de P1 kan je de gegevens inzien en via dedicated website's kan je ook nog eens alles inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Flexion1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:12:
Ik krijg onderstaande aanbieding in mn mailbox. Is dat nog enigzins voordelig. 1 jaar vast van BE:

Jouw tarievenStroom

(Fictief adres ingevuld)
Als dat all-in prijzen zijn incl belastingen, opslagen en btw dan ja. Vergelijk zelf met de prijzen in de sheet.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 31-01-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
Cap schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Als dat all-in prijzen zijn incl belastingen, opslagen en btw dan ja. Vergelijk zelf met de prijzen in de sheet.
Yep all-in. Zie bijgevoegde link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arts
Flexion1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Ik krijg veel hogere tarieven te zien. Ben je nog klant bij BE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
[...]

Ik zie deze tarieven:
Stroom:€ 0,46862 / kWh
Gas:€ 1,87516 / m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:06
[...]

Als ik verleng krijg ik de volgende tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Een__PPCRRhu3EEt3C3a-JDfSxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7jD6LdVKneLJtQhgatLzAx1.png?f=fotoalbum_large

Weet je zeker dat het klopt?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

[...]

Die link gaat naar een aanbod op maat, zie de tekst in de link zelf. Die kan alleen jij dus bekijken. Anderen krijgen de standaard pagina te zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-09 17:21

Jouw tarievenStroom

(Fictief adres ingevuld)
Ik weet niet hoe dit in je mailbox terecht komt. Via budget zelf of anders? Maar als ik het vastrecht zo bekijk (2,99) dan denk ik toch dat dit een oude aanbieding is die niet meer af te sluiten is. Daar hebben we het al vaker hier over gehad. Als je de gegevens invult en je entered dan krijg je ws een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
Arts schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Ik krijg veel hogere tarieven te zien. Ben je nog klant bij BE?
Nee geen klant. Kreeg het via zinngeld.nl. ik ben op zoek voor een contract voor mijn schoonvader. Zit nu bij vattenval tegen 2 euro per kuub. Gegevens ingevuld en dit kwam eruit. Ik heb nog niet verder het proces doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
robbies schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Ik weet niet hoe dit in je mailbox terecht komt. Via budget zelf of anders? Maar als ik het vastrecht zo bekijk (2,99) dan denk ik toch dat dit een oude aanbieding is die niet meer af te sluiten is. Daar hebben we het al vaker hier over gehad. Als je de gegevens invult en je entered dan krijg je ws een foutmelding.
Oke. Was al te mooi om waar te zijn. Wel gek dat ik vandaag de link kreeg. Ik ga wel even kijken hoever ik kom.

https://www.zinngeld.nl/m...29b7111399aab3feade7.html

Was via deze mail.

[ Voor 8% gewijzigd door Flexion1 op 31-01-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online

Jouw tarievenStroom

(Fictief adres ingevuld)
Zeker ook fictieve prijzen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbies
Flexion1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Oke. Was al te mooi om waar te zijn. Wel gek dat ik vandaag de link kreeg. Ik ga wel even kijken hoever ik kom.
Ik krijg via die link deze tarieven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM-XlH4m4Bmne1pzXwlPNGMmck8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hFddofbG2FmmfjZKSppSmFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51
Mijn contract bij energie direct loopt halverwege februari af. De variabele tarieven zijn hoog. 1.82 euro voor gas. Ik neig dus ook naar een lang vast contract (zondergas/mm be).

Als ik het goed begrijp gaat mijn nieuwe contract daar pas na 1 maand in. Kan ik in de tussentijd een ander variabel contract ergens afsluiten voor halverwege februari tot 1 maart?

Ik snap niet helemaal of je dan zit met een opzegtermijn van 30 dagen of dat het bij overstappen wel mag. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:17
michaeltb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:24:
Mijn contract bij energie direct loopt halverwege februari af. De variabele tarieven zijn hoog. 1.82 euro voor gas. Ik neig dus ook naar een lang vast contract (zondergas/mm be).

Als ik het goed begrijp gaat mijn nieuwe contract daar pas na 1 maand in. Kan ik in de tussentijd een ander variabel contract ergens afsluiten voor halverwege februari tot 1 maart?

Ik snap niet helemaal of je dan zit met een opzegtermijn van 30 dagen of dat het bij overstappen wel mag. Iemand ervaring hiermee?
Ik heb hetzelfde. 7feb stopt mijn ED contract. MMBE start 1mrt. dus 3 weken door de zure variable appel bijten.
(veel open haard aan zetten)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

michaeltb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:24:

Je hebt altijd een opzegtermijn van 30 dagen tenzij je verhuist. Zie de regels zoals geformuleerd door de ACM (de links staan prijzensheet). Dat je contract halverwege feb afloopt maakt niet uit. Daarna loopt de levering door energie direct gewoon door tegen variabel tarief. Het gaat om het moment dat jij laat weten op te willen zeggen. Vanaf dat moment gaat de opzegging lopen.

Maar dit zijn eigenlijk gewoon vragen die je in de voorwaarden opzoekt of aan de klantenservice van je energiemaatschappij stelt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbies
Flexion1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:21:
[...]

https://www.zinngeld.nl/m...29b7111399aab3feade7.html

Was via deze mail.
Zinngeld.nl. De zoveelste nep cashback firma. Geloof die jongens toch niet. Hetzelfde met al die sites die kortingsbonnen aanbieden. :(

[ Voor 9% gewijzigd door robbies op 31-01-2022 13:34 ]

Pagina: 1 ... 153 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4