Okay, dat is de truuk. Die site kom ik niet op, geeft een error.Cap schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:39:
[...]
Ze zien hun kans schoon, want de "gewone" energieleveranciers hebben hoge tarieven en zij positioneren zichzelf als goedkoop, nee zelfs: "Energie tegen inkoopprijzen! Zonder marge." Waarbij ze heel gewiekst de ook in rekening gebrachte inkoopkosten verzwijgen. En niet te vergeten het vastrecht.Zie ook hun website.
Echt niet? Met Chrome en Safari werkt het hier prima.
https://www.frankenergie.nl
Probeer eens een andere browser of zet je cookiefilter even uit?
Ook ik was ex Fenor en op 6-1 overgegaan naar VF. Zonder problemen. In de app van Budget stond direct daarna dat ik geen actief contract meer had. Wil je nog meer reacties hierop zien dan kijk in het topic “faillissement Fenor”.TallyO schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:15:
[...]
Ik zit echt in een rare situatie met dat variabel BE contract als ex-Fenor klant. Ik heb namelijk een contract weten te scoren bij GroeneStroom Lokaal welke de 25e van februari ingaat. Mijn BE contract ging 30 december in, dus dat zou betekenen dat ik 5 dagen te vroeg overstap. Echter, gezien BE aangeeft dat ik ieder moment over kan gaan stappen en ikzelf denk dat er waarschijnlijk nu geen restricties meer vanuit ACM zijn, zou dit waarschijnlijk goed gaan. Ik was hier op de forum geen soortgelijke situatie tegengekomen. Jouw situatie bevestigt dat ik waarschijnlijk niet een hele maand hoef vol te maken bij BE.
Op mijn laptop doet ie t. Thnx. Ik begrijp echt niet dat iemand zo’n contract aangaat bij Frank. Okay, je zit er niet aan vast maar dan nog. 1,60 gas en 0,32 stroom gemiddeld maar dat is toch nergens op gebaseerd.Cap schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:19:
[...]
Echt niet? Met Chrome en Safari werkt het hier prima.
https://www.frankenergie.nl
Probeer eens een andere browser of zet je cookiefilter even uit?
Zo 2x ZonderGas afgesloten voor 5 jaar. Dank @Cap voor de handige sheet voor de vergelijking! Nu hoeven we voorlopig geen koffiedik meer te kijken voor de tarieven 😉
Dat is nergens op gebaseerd inderdaad, althans, het lijkt het gemiddelde van januari, maar dat ia geen garantie voor de toekomst. Op zich vind ik het een interessante gedachte om puur de dagprijs te betalen, en geen risicomarge die alle andere leveranciers rekenen. Dat Frank een hoge inkoopvergoeding rekent is misleidend, en maakt ze daardoor niet echt interessant. Interessanter is dan om bij EnergyZero (bijv. ANWB) te gaan, die hebben minder marge.robbies schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:46:
[...]
Ik begrijp echt niet dat iemand zo’n contract aangaat bij Frank. Okay, je zit er niet aan vast maar dan nog. 1,60 gas en 0,32 stroom gemiddeld maar dat is toch nergens op gebaseerd.
Dat het momenteel nog goedkoper kan dan de marktprijs door als consument een langer termijn contract te nemen en halverwege met een lage boete af te kopen, sja.., het zijn ook voor leverancier bijzondere tijden..
Cool! Dan ga ik maandag zeker eens bellen.Lord_Dain schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Ik ben al na 22 dagen weggegaan bij BE als ex-FENOR klant (de 22e ging ik over naar Powerpeers welke ik 14 dagen ervoor heb aangevraagd). Ik heb netjes een bericht van PP gehad dat ze mijn meterstanden hebben uitgelezen en binnen de BE omgeving is mijn contract beëindigd.. blij dat ik weg ben bij die laaielichters![]()
Wel nog even in de gaten houden dat ze de financiële afhandeling goed doen.
Ook zojuist ZonderGas 5 jaar afgesloten; Startdatum staat op 28-02 (zo spoedig mogelijk gekozen), mijn contract einddatum bij BE is 29-01. Is het nog mogelijk om de startdatum naar voren te halen ivm de hoge variabele tarieven bij BE de komende maand of duurt een overstap altijd minimaal 30 dagen ivm de opzegtermijn? Thanks!
[ Voor 8% gewijzigd door bureno op 28-01-2022 23:04 ]
Helaas heb ik het bij HVE energie ook geprobeerd.(data naar voren halen)bureno schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:45:
Ook zojuist ZonderGas 5 jaar afgesloten; Startdatum staat op 28-02 (zo spoedig mogelijk gekozen), mijn contract einddatum bij BE is 29-01. Is het nog mogelijk om de startdatum naar voren te halen ivm de hoge variabele tarieven bij BE de komende maand of duurt een overstap altijd minimaal 30 dagen..? Thanks!
:strip_exif()/f/image/zF7z9czxr0UbOv1BsIchk4Zo.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet gelukt
In mijn geval zal ik mijn boete van 250.- in 1 maand hebben terugverdiend, omdat het gas 20 cent goedkoper is. Als het gas in de komende 5 jaar nogmaals 20 cent goedkoper wordt, dan loont het voor mij de boete te betalen. Maar ik weet nu wat ik de komende 5 jaar heb.Smultie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:25:
[...]
Omdat in sommige gevallen weggaan met een boete de goedkopere optie is?
Voor grootverbruikers is overstappen en een boete betalen lonend als het gas een flink stuk goedkoper wordt. Voor een kleinverbruiker zoals mijn vriendin is 5 jaar zekerheid van (dit jaar nog) €43 p/m ook een prettig gevoel. Zij verbruikt met haar hybride-warmtepomp hooguit zo'n 600 à 700 m3 en met stroom leveren haar 12 (nieuwe) zonnepanelen waarschijnlijk net zo veel op als dat zij gaat verbruiken.Fermion schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:07:
[...]
In mijn geval zal ik mijn boete van 250.- in 1 maand hebben terugverdiend, omdat het gas 20 cent goedkoper is. Als het gas in de komende 5 jaar nogmaals 20 cent goedkoper wordt, dan loont het voor mij de boete te betalen. Maar ik weet nu wat ik de komende 5 jaar heb.
Dan moet het gas wel een heel stuk goedkoper worden om over te stappen en die €250 boete betalen, voordat het lonend is.
Voorlopig zijn het vergeleken met de andere aanbieders mooie tarieven van zowel gas en stroom, ik denk niet dat er snel goedkopere tarieven op de markt verschijnen.
Nogmaals: als je bij Zondergas invuld meer terug te gaan leveren dan wat je verbruikt: je krijgt hier geen vergoeding voor.
Ja hoor, als je een proefberekening maakt op de site van GasLicht en je geeft meer opbrengst op dan verbruik, zie je in de berekening dat je €0,16575 per kWh terugkrijgt.turkeyhakan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:03:
Nogmaals: als je bij Zondergas invuld meer terug te gaan leveren dan wat je verbruikt: je krijgt hier geen vergoeding voor.
Als je 1250m3 gas in een maand verbruikt kun je meer besparen als je je verbruik naar beneden krijgt.Fermion schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:07:
[...]
In mijn geval zal ik mijn boete van 250.- in 1 maand hebben terugverdiend, omdat het gas 20 cent goedkoper is. Als het gas in de komende 5 jaar nogmaals 20 cent goedkoper wordt, dan loont het voor mij de boete te betalen. Maar ik weet nu wat ik de komende 5 jaar heb.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Woont je vriendin in een groot huis of is het zo slecht geïsoleerd, vind 600 á 700m3 nog best veel met een hybride warmtepomp.R0181 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:40:
[...]
Voor grootverbruikers is overstappen en een boete betalen lonend als het gas een flink stuk goedkoper wordt. Voor een kleinverbruiker zoals mijn vriendin is 5 jaar zekerheid van (dit jaar nog) €43 p/m ook een prettig gevoel. Zij verbruikt met haar hybride-warmtepomp hooguit zo'n 600 à 700 m3 en met stroom leveren haar 12 (nieuwe) zonnepanelen waarschijnlijk net zo veel op als dat zij gaat verbruiken.
Dan moet het gas wel een heel stuk goedkoper worden om over te stappen en die €250 boete betalen, voordat het lonend is.
Voorlopig zijn het vergeleken met de andere aanbieders mooie tarieven van zowel gas en stroom, ik denk niet dat er snel goedkopere tarieven op de markt verschijnen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Op GasLicht? Vragen jullie het via daar aan?R0181 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:18:
[...]
Ja hoor, als je een proefberekening maakt op de site van GasLicht en je geeft meer opbrengst op dan verbruik, zie je in de berekening dat je €0,16575 per kWh terugkrijgt.
Hier precies dezelfde mail ontvangen. Dus helaas wordt februari een dure maand. Maar wat meer op bezoek bij familieCmkl75 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:04:
[...]
Helaas heb ik het bij HVE energie ook geprobeerd.(data naar voren halen)
[Afbeelding]
Niet gelukt
Als ik het goed begrijp speculeren ze dus juist dan op een prijsstijging, zodat niemand vertrekt? (Muv optie 3)NTS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:12:
[...]
Weten we zeker dat EnergyZero voor eigen risico handelt? Of ligt het risico bij ZonderGas, HVE, Leaseplan, ANWB etc? Want die laatste twee hebben nu bijvoorbeeld niet meer dezelfde aanbieding.
Je kunt je vanaf de leverancier kant de energie markt een beetje voorstellen als het verkopen van een optie zoals in aandelen. Het kopen is relatief laag risico (dat doen consumenten), maar het verkopen heeft een vrijwel ongelimiteerd risico (dat doet bij opties dus een bank / professional). Jij koopt eigenlijk een contract om 5 jaar lang energie van EnergyZero te kopen voor een bepaalde prijs, hoe hoog de markt ook wordt, ze moeten leveren. En jij kunt besluiten je optie niet uit te oefenen, dat kost je dan een opzegboete. Dat is met aandelen opties vergelijkbaar, je betaalt een aankoop prijs en als je de optie niet uitoefent ben je die kwijt.
De manier om hier in de aandelen/optie handel mee om te gaan als verkoper is je risico beperken door het onderliggende aandeel (in deze context: de energie) al te kopen als je de optie uitgeeft of bij een te groot verschil. Dat zou EnergyZero (of misschien ZonderGas / HVE) ook kunnen doen. Ze kopen een langetermijncontract gas in op het moment dat jij je "optie contract" sluit.
Hun uitdaging zal zijn dat ze dan een hoop energie voor de komende 5 jaar hebben vastgelegd in futures contracten, terwijl de consument mogelijk z'n contract opzegt en dan hebben ze gas over. Nu kunnen ze die futures natuurlijk weer verkopen, maar ze komen in deze setup wel in de problemen als de prijs ineens snel daalt want dat jaagt het opzeggen door consumenten aan terwijl je de futures ook niet meer op hoge bedragen verkocht krijgt.
Dat geval is voor de consument allemaal niet zo erg, want dan vallen ze dus mogelijk om op het moment dat de gasprijzen snel dalen. Dan neem je gewoon ergens anders een goedkoop contract.
Als ze uit jouw lijstje optie 3 gekozen hebben dan is er wel een hoog risico voor consumenten, want dan vallen ze dus om bij snel stijgende gasprijzen en heb je net als met de vorige ronde leveranciers die omvielen een groot probleem omdat je ergens de hoofdprijs moet gaan betalen en er geen andere leveranciers meer zijn.
Deze nemen het af van EneryZero, waarvan Mijndomein de eigenaar is.. Die nog meer bedrijven als eigendom heeeft, Mijndomein kan het risco wel verdelen onder deze..Weten we zeker dat EnergyZero voor eigen risico handelt? Of ligt het risico bij ZonderGas, HVE, Leaseplan, ANWB etc? Want die laatste twee hebben nu bijvoorbeeld niet meer dezelfde aanbieding.
[ Voor 14% gewijzigd door TwistedIT op 29-01-2022 09:09 ]
Je bedoelt €125. Tenzij je voor stroom ook over wilt stappen.Fermion schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:07:
[...]
Als je alleen stroom afneemt en teruglevert met zonnepanelen dan wil je de hoogste kWh prijzen toch? Dan krijg je namelijk het meeste geld voor je teruglevering. 7 cent per kWh is peanuts bij Innova krijg je 31 cent per kWh.Sacrada schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:11:
[...]
Voor Stroom only kon ik niet zo snel een beter contract vinden? Deze is maandelijks opzeg baar.
Via pricewise of andere tools kwam Innova steeds naar boven als goedkoopst met 0,48 per kWh?
Op het moment dat je meer teruglevert dan je verbruikt is dit inderdaad waar. Op het moment dat je binnen je verbruik blijft maakt het niet uit, dan wordt voor het salderen je leveringstarief gebruikt. Het is dus alleen relevant voor hetgeen je meer teruglevert dan je verbruikt (over de hele periode gezien, er wordt niet gekeken op dagniveau ;-))TheUninvited schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Als je alleen stroom afneemt en teruglevert met zonnepanelen dan wil je de hoogste kWh prijzen toch? Dan krijg je namelijk het meeste geld voor je teruglevering. 7 cent per kWh is peanuts bij Innova krijg je 31 cent per kWh.
[ Voor 11% gewijzigd door DjeezD op 29-01-2022 10:40 ]
Volgens mij heeft niemand meer die voorwaarden doorgelezen voordat deze werd gepubliceerd
'een opzegvergoeding in rekening brengen een opzegvergoeding conform de richtsnoeren redelijke opzegvergoedingen in rekening te brengen. '
Ik sta op het punt om over te stappen naar ZonderGas voor een 5-jarig contract. De overstapboete haal ik er vrij snel uit met de huidige tarieven bij Vandebron waar ik nu zit.
Ik wilde eigenlijk HVE afsluiten, maar deze is dus niet meer beschikbaar. Heeft ZonderGas dezelfde tarieven als het laatste aanbod van HVE? (site ziet er hetzelfde uit in ieder geval)
Iemand al ervaring om dit contract eerder in te laten gaan? (ik wil eigenlijk al per 5 februari overstappen)
Het voorschot zal ik zo laag mogelijk zetten in het geval ze failliet gaan en ik kan fluiten naar mijn centen.
Is er een reden dat deze niet in het overzicht van Cap staat?
Ik wilde eigenlijk HVE afsluiten, maar deze is dus niet meer beschikbaar. Heeft ZonderGas dezelfde tarieven als het laatste aanbod van HVE? (site ziet er hetzelfde uit in ieder geval)
Iemand al ervaring om dit contract eerder in te laten gaan? (ik wil eigenlijk al per 5 februari overstappen)
Het voorschot zal ik zo laag mogelijk zetten in het geval ze failliet gaan en ik kan fluiten naar mijn centen.
Even persoonlijk dank voor jullie effort en hulde voor de sheet!Cap schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:11:
Nieuwe update van de prijzensheet. De Budget Mediamarkt vast deal is omhoog gegaan en Coolblue vast ook. Dus voorlopig nog geen dalende tarieven...
Ik heb a.d.h.v. jouw sheet vorige week voor € 0,31108 / 0,26268 kWh en € 1,27488 m3 inc. BTW een nieuw contract afgesloten bij MM Budet. Nu heel even stil blijven zitten en geschoren worden tot en met ingang van het contract, want we zitten momenteel (na een begin januari afgelopen contract) bij GreenChoice op een variabel tarief van € 0,51 / € 0,41 en € 2,08m3. Ouch.....

Er zijn waarschijnlijk geen manieren om het contract eerder in te laten gaan?
Staat zo'n 5 berichten hierbovenArts schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:57:
Doet dat er toe? Je zult het moeten doen met wat er beschikbaar is.Arts schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:57:
Ik sta op het punt om over te stappen naar ZonderGas voor een 5-jarig contract. De overstapboete haal ik er vrij snel uit met de huidige tarieven bij Vandebron waar ik nu zit.
Maar het antwoord is: de m3/kWh tarieven zijn hetzelfde, het vastrecht is 2x 1,49 euro per maand duurder voor stroom en gas.
Hij staat er wel in, er staan zelfs 4 Zondergas aanbiedingen in. Je moet alleen iets beter kijken naar de sheet denk ik.Het voorschot zal ik zo laag mogelijk zetten in het geval ze failliet gaan en ik kan fluiten naar mijn centen.
Je hebt gelijk, had de tabbladen nog niet ontdektCap schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:05:
[...]
Doet dat er toe? Je zult het moeten doen met wat er beschikbaar is.
Maar het antwoord is: de m3/kWh tarieven zijn hetzelfde, het vastrecht is 2x 1,49 euro per maand duurder voor stroom en gas.
[...]
Hij staat er wel in, er staan zelfs 4 Zondergas aanbiedingen in. Je moet alleen iets beter kijken naar de sheet denk ik.
Duurder vastrecht is dan jammer, maar nog prima te overzien op jaarbasis.
Als je niet wil dat ze omvallen dan zou ik gewoon betalen wat je aan verbruik afneemt. In ieder geval het voorschot wat je krijgt.Arts schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:57:
Precies. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten; iets met vraag en aanbodHereIsTom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:49:
[...]
Als je 1250m3 gas in een maand verbruikt kun je meer besparen als je je verbruik naar beneden krijgt.
Met deze milde winterdagen hoeft bij ons de kachel niet eens aan. Ze stikken maar lekker in hun dure gas
Neem aan dat ze dat ook wel toetsen adhv je historisch verbruik. Kreeg zelf een melding dat het opgegeven verbruik teveel afweek van de bij hun bekende gegevensmoonlander schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Als je niet wil dat ze omvallen dan zou ik gewoon betalen wat je aan verbruik afneemt. In ieder geval het voorschot wat je krijgt.
De tarieven voor gas en stroom zijn gelijk aan die van HVE, maar Zondergas rekent meer voor de leveringskosten. Ik betaal bij HVE 41,99 per maand en zou bij Zondergas €44,96 gaan betalen, op basis van 2250KWh stroom en 250 m3 gas.Arts schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:57:
Geen groot huis, een hoekwoning uit de jaren 60, heeft nu nog een Energie D label, maar is wel onlangs verbouwd. Er is een isolatiemuur om het hele huis gezet met steenstrips, alle ramen zijn vernieuwd met betere isolatiewaarden, er zijn 12 zonnepanelen en een hybride-warmtepomp geplaatst.HereIsTom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:52:
[...]
Woont je vriendin in een groot huis of is het zo slecht geïsoleerd, vind 600 á 700m3 nog best veel met een hybride warmtepomp.
Dit is pas eind november opgeleverd, dus het werkelijke verbruik weet ik nog niet, ik zie wel in de app dat ze weinig gas verbruikt, dus daarom zei ik hooguit 6 à 700m3, was een schatting.
Als ze nog minder gaat verbruiken dan hoeft overstappen helemaal niet meer, dan zit ze voorlopig 5 jaar goed met de huidige lage tarieven van Zonder Gas en heeft een (iets) lagere gasprijs weinig invloed op haar maandbedrag.
p.s., ik kijk net even op energielabel.nl en zie dat haar woning van energielabel D naar A++ is gegaan.
[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 29-01-2022 13:49 ]
Voor die meerprijs krijg je bij GasLicht ZonderGas dan weer een app.Pierre_nr1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:52:
[...]
De tarieven voor gas en stroom zijn gelijk aan die van HVE, maar Zondergas rekent meer voor de leveringskosten. Ik betaal bij HVE 41,99 per maand en zou bij Zondergas €44,96 gaan betalen, op basis van 2250KWh stroom en 250 m3 gas.
[ Voor 10% gewijzigd door R0181 op 29-01-2022 14:39 ]
https://energie.zondergas.nu/klantturkeyhakan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:07:
[...]
Op GasLicht? Vragen jullie het via daar aan?
Waarschijnlijk was er drank in het spel tijdens het schrijven van de voorwaarden.zerocool82 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Volgens mij heeft niemand meer die voorwaarden doorgelezen voordat deze werd gepubliceerd![]()
'een opzegvergoeding in rekening brengen een opzegvergoeding conform de richtsnoeren redelijke opzegvergoedingen in rekening te brengen. '

[ Voor 3% gewijzigd door R0181 op 29-01-2022 13:53 ]
Zeer weinig inderdaad. Maar iedereen mag me altijd een DM sturen of mede TS worden.
Ik heb de sheet vorige week wel gepinned voor jullie.
Ik heb vandaag niet veel tijd, maar zal volgende week even kijken dat ik het in de TS opneem.
[ Voor 13% gewijzigd door Aardwolf op 29-01-2022 14:24 ]
Met 5.000 kWh opwek en 2.500 kWh verbruik zie ik geen vergoeding terug voor die resterende 2.500 kWh
Niet GasLicht maar Zondergas.R0181 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:30:
[...]
Voor die meerprijs krijg je bij GasLicht dan weer een app.https://play.google.com/s...ro.zondergasenergie&gl=NL
De vraag is hoe lang het duurt voordat HVE er ook een heeft, de motoriek eronder is allemaal weer EnergyZero. De Zondergas app is als twee druppels water als de Mijn Domein app.
En bovendien heb je sowieso een webomgeving met precies dezelfde layout en functionaliteit. Die ook weer als twee druppels water lijkt voor HVE, Mijn Domein, Zondergas en vast ook ANWB, want: onder het kleurtje/huisstijl van de motorkap is het allemaal EnergyZero. Dus om nu te zeggen dat dat 3 euro per maand waard is... het is voor iedereen natuurlijk verschillend maar als mijn Homewizard energy P1 meter voor de app 3 euro per maand zou vragen dan zou ik die meter direct retourneren.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 29-01-2022 14:34 ]
Nieuwe update van de prijzensheet.
Coolblue Vast 1jr en CoolBlue Flexibel zijn beiden ietsje gedaald.
Verder geen spannende veranderingen...
Coolblue Vast 1jr en CoolBlue Flexibel zijn beiden ietsje gedaald.
Verder geen spannende veranderingen...
Dan doe je eerst 2500 verbruik en 2500 opwek, daarna 2500 verbruik en 5000 opwek, dan zie je het verschil. Het meerdere opgewekte wordt door 12 maanden gedeeld in de berekening.turkeyhakan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:32:
[...]
Met 5.000 kWh opwek en 2.500 kWh verbruik zie ik geen vergoeding terug voor die resterende 2.500 kWh
Ik probeer over te stappen vanaf Engie die nu mijn contract is afgelopen deze week véél te duur geworden is. ZonderGas zag er redelijk uit, maar daar kan het pas vanaf de 28/2? Zijn er leveranciers waar je sneller terecht kan? Een maand Engie gaat de de hoofdprijs kosten in de winter tegen €2,76/m^3

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dit is hier al heel vaak langsgekomen, en de info staat ook in de FAQ van de ACM / Consuwijzer (zie ook de sheet).ATS schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:02:
Ik probeer over te stappen vanaf Engie die nu mijn contract is afgelopen deze week véél te duur geworden is. ZonderGas zag er redelijk uit, maar daar kan het pas vanaf de 28/2? Zijn er leveranciers waar je sneller terecht kan? Een maand Engie gaat de de hoofdprijs kosten in de winter tegen €2,76/m^3
https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen
Het is ook heel normaal dat leveranciers die 30 dagen opzegtermijn hebben, dat geldt toch voor vrijwel alle abonnementen van diensten? Ze moeten de overstap immers ook administratief regelen.Wat is mijn opzegtermijn?
De opzegtermijn van een energiecontract is 30 dagen. Deze opzegtermijn begint op de dag nadat u opzegt. Het maakt niet uit of u een contract voor 1, 2 of 3 jaar hebt. Of een contract voor onbepaalde tijd.
Zegt u in de vaste periode op? Houd dan rekening met een opzegvergoeding. Pas na de vaste periode kunt u zonder kosten overstappen.
Alleen bij verhuizing heb je recht op een snellere overstap. Er zijn energieleveranciers die bereid zijn om je sneller over te zetten, o.a. door de 14 dagen bedenktijd te laten vervallen, maar let wel, je oude leverancier moet daar ook mee akkoord gaan want die heeft dus recht op die 30 dagen opzegtermijn. Let wel dat je dan ook terecht komt bij leveranciers die momenteel geen aantrekkelijk tarief rekenen, dus in die zin schiet je er waarschijnlijk niet zoveel mee op als je zou willen.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 29-01-2022 15:26 ]
Dank.Cap schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:07:
[...]
Dit is hier al heel vaak langsgekomen, en de info staat ook in de FAQ van de ACM / Consuwijzer (zie ook de sheet).
https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen
Nou... Niet als een contract van 3 jaar net is afgelopen. Dan zou je (voor mij logischerwijs) contractvrij moeten zijn, net zoals je dan bij je telefoonabbo direct kan overstappen. Dan heb je ook niet ineens nog verplicht een maand bij een provider die zojuist je tarieven x4 gedaan heeft.[...]
Het is ook heel normaal dat leveranciers een maand opzegtermijn hebben, dat geldt toch voor vrijwel alle abonnementen van diensten? Ze moeten de overstap immers ook administratief regelen.
Zolang je nog in een contract zit lijkt me dat logisch, maar niet als een vast contract afgelopen is. Maar goed, regels zijn niet altijd logisch, of ik zie de logica ervan niet altijd in.Alleen bij verhuizing heb je recht op een snellere overstap. Er zijn energieleveranciers die bereid zijn om je sneller over te zetten, o.a. door de 14 dagen bedenktijd te laten vervallen, maar let wel, je oude leverancier moet daar ook mee akkoord gaan want die heeft dus recht op die 30 dagen opzegtermijn.
En overigens: nogmaals veel dank voor je sheet!
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Een mobiel contract heeft na de contractperiode ook 1 maand opzegtermijn.ATS schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:12:
[...]
Nou... Niet als een contract van 3 jaar net is afgelopen. Dan zou je (voor mij logischerwijs) contractvrij moeten zijn, net zoals je dan bij je telefoonabbo direct kan overstappen. Dan heb je ook niet ineens nog verplicht een maand bij een provider die zojuist je tarieven x4 gedaan heeft.
Dat is een hele andere kwestie. Na afloop van je contract mag je bij een energieleverancier net zoals bij je telefoonprovider boetevrij weg. Maar als je bij je telefoonprovider vergeet een maand voor einde contract over te stappen loopt dat abonnement óók gewoon door, en heb je ook een maand opzegtermijn als je het wilt beëindigen of naar elders wilt overstappen.ATS schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:12:
[...]
Nou... Niet als een contract van 3 jaar net is afgelopen. Dan zou je (voor mij logischerwijs) contractvrij moeten zijn, net zoals je dan bij je telefoonabbo direct kan overstappen. Dan heb je ook niet ineens nog verplicht een maand bij een provider die zojuist je tarieven x4 gedaan heeft.
Daar komt in het geval van energie nog bij dat het niet facultatief is, zolang jij op dat adres woont moet je altijd een energieleverancier hebben. Het is dus sowieso logisch dat je abonnement doorloopt. Bij een telefoonabonnement is dat helemaal niet zo, dat is helemaal aan jezelf hoe je dat wilt regelen. Wil jij zonder telefoonnr zitten? Prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 29-01-2022 15:18 ]
Niet wanneer de prijzen aangepast worden.darkdesign schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:16:
[...]
Een mobiel contract heeft ook 1 maand opzegtermijn.
Maar goed, het is irrevant hier, want het gaat hier over de energiemarkt en niet over mobiele telefonie.
Dat is ook weer anders, dan heb je het over contractbreuk van de leverancier tijdens de looptijd. Daar is geen sprake meer van als je looptijd afgelopen is. Je had het dan toch een maand eerder al moeten regelen.
Overigens, ook als je tijdens je vaste looptijd je contract wilt opzeggen (tegen boete) dan heb je een 30 dagen opzegtermijn bij diensten. Het is gewoon heel normaal.
Maar goed, hoe je het ook wendt of keert en wat de verschillen precies zijn tussen verschillende diensten, het is gewoon een normale opzeg / wisseltermijn volgens de richtlijnen van de ACM die breed gebruikt wordt.
Overigens, ook als je tijdens je vaste looptijd je contract wilt opzeggen (tegen boete) dan heb je een 30 dagen opzegtermijn bij diensten. Het is gewoon heel normaal.
Maar goed, hoe je het ook wendt of keert en wat de verschillen precies zijn tussen verschillende diensten, het is gewoon een normale opzeg / wisseltermijn volgens de richtlijnen van de ACM die breed gebruikt wordt.
[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 29-01-2022 15:24 ]
Engie gaat heel soepel om met overstappers. Mijn contract loopt op 2-2-2022 af en Engie heeft me toegezegd dat als ik een nieuwe energieaanbieder vind, ik per 3-2-2022 zonder enige consequenties kan overstappen ook zonder maand opzegtermijn. Ze stellen zich coulant op, zoals ze zelf zeggen. Dus gewoon even contact opnemen, heb ik ook gedaan.ATS schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:02:
Ik heb HVE gevraagd of ze wellicht eerder kunnen/willen leveren, dus ik wacht hun reactie even af. Ik heb een rechtstreeks mailcontact dus dat maakt de communicatielijntjes wat korter
Dank, ik zal zeker even contact met ze opnemen!
Vanaf 1 februari zakken de prijzen weer bij Engie. Heb je geen mail gehad?ATS schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:02:
Een maand Engie gaat de de hoofdprijs kosten in de winter tegen €2,76/m^3
@Cap @Plucky . Via https://energie.gezondverzekerd.nl/2022?step=1 kom ik nog een drietal vaste contracten tegen die ik op de welbekende vergelijkingssites niet tegenkom. Je moet wel even aangeven dat je niet gebeld wilt worden maar zelf wilt vergelijken. Innova 4 jaar vast per april, en ook Energiedirect en Essent beide 3 jaar vaste contracten (deze kunnen volgens mij wel eerder dan april). Wellicht handig voor in de sheet!
Edit: Energiedirect en Essent hanteren tot mei 2022 een andere prijs dan vanaf mei. Hoe 'vast' dit is vraag ik me nu wel af en lijkt dus ook minder gunstig dan sommige andere contracten. Desalniettemin wel goed voor het vergelijk.
Edit: Energiedirect en Essent hanteren tot mei 2022 een andere prijs dan vanaf mei. Hoe 'vast' dit is vraag ik me nu wel af en lijkt dus ook minder gunstig dan sommige andere contracten. Desalniettemin wel goed voor het vergelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door fhwstam op 29-01-2022 18:32 ]
Komt deze altijd op Innova uit? En als je verder klikt op Essent, Greenchoice of EnergieDirect. Andere leveranciers worden niet vergeleken (doen niet mee bij gezondverzekerd) dus wat heb je hieraan in godsnaam?fhwstam schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:21:
@Cap @Plucky . Via https://energie.gezondverzekerd.nl/2022?step=1 kom ik nog een drietal vaste contracten tegen die ik op de welbekende vergelijkingssites niet tegenkom. Je moet wel even aangeven dat je niet gebeld wilt worden maar zelf wilt vergelijken. Innova 4 jaar vast per april, en ook Energiedirect en Essent beide 3 jaar vaste contracten (deze kunnen volgens mij wel eerder dan april). Wellicht handig voor in de sheet!
[ Voor 10% gewijzigd door robbies op 29-01-2022 20:12 ]
Bij mij wel maar of dat altijd zo is durf ik niet te zeggen. Je kunt aangeven dat je ook de overige aanbieders wilt zien. Wellicht handig voor mensen die liever bij een andere partij dan Energyzero label willen zitten, maar toch voor langere tijd vast. Ikzelf heb Leaseplan Energy afgesloten.
Volgens mij krijg je niks terug, als ik hier de berekening zie wordt er met teruglevering ineens een maandbedrag correctie gedaan;R0181 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Dan doe je eerst 2500 verbruik en 2500 opwek, daarna 2500 verbruik en 5000 opwek, dan zie je het verschil. Het meerdere opgewekte wordt door 12 maanden gedeeld in de berekening.
:strip_exif()/f/image/K0LUuE1uPDsTxZfA6WE8IClH.jpg?f=fotoalbum_large)
Die getoonde "altijd dalen" contracten zijn toch al een tijdje offline en niet meer af te sluiten.fhwstam schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:39:
[...]
Bij mij wel maar of dat altijd zo is durf ik niet te zeggen. Je kunt aangeven dat je ook de overige aanbieders wilt zien. Wellicht handig voor mensen die liever bij een andere partij dan Energyzero label willen zitten, maar toch voor langere tijd vast. Ikzelf heb Leaseplan Energy afgesloten.

[ Voor 69% gewijzigd door rick-1975 op 29-01-2022 20:01 ]
Nee, niet gehad. Raar. Welke tarieven gaan ze heen?DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:49:
[...]
Vanaf 1 februari zakken de prijzen weer bij Engie. Heb je geen mail gehad?
Omdat jouw verbruik in combinatie met de vermindering van energiebelasting voor een negatief maandbedrag zorgt, wordt er een correctie gemaakt. Een maandbedrag kan bij een energieleverancier nooit negatief zijn. Je zal dat allemaal terug krijgen bij jouw jaar of eindrekening.HereIsTom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:03:
[...]
Volgens mij krijg je niks terug, als ik hier de berekening zie wordt er met teruglevering ineens een maandbedrag correctie gedaan;
[Afbeelding]
huidig per 1 februariATS schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:17:
[...]
Nee, niet gehad. Raar. Welke tarieven gaan ze heen?
elektriciteit
enkel € 0,61141 € 0,38097
elektriciteit
dubbel (normaal) € 0,69783 € 0,43266
elektriciteit
dubbel (dal) € 0,51386 € 0,31431
gas € 2,21314 € 1,38314
Inclusief btw ex overheidsheffingen.
Ik heb nu ook de €2,76 voor gas per m3 incl alles.
Daar gaat een flink stuk vanaf.
Dit is model contract / flexibel, vanaf 15 januari voor mij.
Dank! Dat scheelt in elk geval aanzienlijk voor de tussentijd. Nog steeds niet goedkoop, maar ook niet zo absurd als de huidige tarieven.DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:24:
[...]
huidig per 1 februari
elektriciteit
enkel € 0,61141 € 0,38097
elektriciteit
dubbel (normaal) € 0,69783 € 0,43266
elektriciteit
dubbel (dal) € 0,51386 € 0,31431
gas € 2,21314 € 1,38314
Inclusief btw ex overheidsheffingen.
Ik heb nu ook de €2,76 voor gas per m3 incl alles.
Daar gaat een flink stuk vanaf.
Dit is model contract / flexibel, vanaf 15 januari voor mij.
Ik gebruik nauwelijks stroom (8400Wp op het dak) en gas kan ik verminderen door pellets. Daarom ga ik (dadelijk) een 1 jaar contract afsluiten bij Engie. Dan krijg ik 500 euro terug aan het einde van het jaar. Dat hakt er bij mij wel in. (Afgelopen jaar totaal €470,- energie kosten)ATS schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:27:
[...]
Dank! Dat scheelt in elk geval aanzienlijk voor de tussentijd. Nog steeds niet goedkoop, maar ook niet zo absurd als de huidige tarieven.
Volgens het spreadsheet zijn enkel de snelle jongens goedkoper, daar heb ik geen zin in.
Mochten de prijzen nog veel zakken, dan kan ik voor 2x €50,- aan boete van Engie afkomen. (En geen €500,-)
[ Voor 15% gewijzigd door DjAntoon op 29-01-2022 19:38 ]
Afaik is de maximum boete €250 (totaal). Ik heb aanzienlijk hogere energiekosten helaas, zo’n €180/mnd afgelopen jaar toen ik nog een 3jarig contract had.
Ik ben ook niet zo van de snelle jongens, maar het verschil is me nu te groot. Bovendien: we beginnen in de winter, mijn reële verbruik zal nu hoger zijn dan mijn maandbedrag. Ik bouw dus een schuld op bij hen ipv dat zij op geld van mij zitten voorlopig. Als ze dan over de kop gaan valt dat qua schade wel mee denk ik.
Mochten de tarieven terugzakken naar normale tarieven dan pak ik die boete wel.
Ik ben ook niet zo van de snelle jongens, maar het verschil is me nu te groot. Bovendien: we beginnen in de winter, mijn reële verbruik zal nu hoger zijn dan mijn maandbedrag. Ik bouw dus een schuld op bij hen ipv dat zij op geld van mij zitten voorlopig. Als ze dan over de kop gaan valt dat qua schade wel mee denk ik.
Mochten de tarieven terugzakken naar normale tarieven dan pak ik die boete wel.
Thanks, Innova alvast toegevoegd.fhwstam schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:21:
Komt bij enkeltarief nu als scherpste aanbod naar voren, doet bij dubbeltarief ook best lekker mee.
ED en Essent niet toegevoegd omwille van overzicht. Rekenen tot 01-05 namelijk afwijkende tarieven ten opzichte van de periode erna.
[ Voor 6% gewijzigd door Plucky op 29-01-2022 19:56 ]
Van de Engie website:ATS schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:50:
Afaik is de maximum boete €250 (totaal).
Resterende looptijd minder dan 1,5 jaar: € 50 per product (gas of stroom) Resterende looptijd tussen de 1,5 en 2 jaar: € 75 per product. Resterende looptijd tussen de 2 en 2,5 jaar: € 100 per product. Resterende looptijd meer dan 2,5 jaar: € 125 per product.
Jullie zeggen dan toch allebei exact hetzelfde?DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:53:
[...]
Van de Engie website:
Resterende looptijd minder dan 1,5 jaar: € 50 per product (gas of stroom) Resterende looptijd tussen de 1,5 en 2 jaar: € 75 per product. Resterende looptijd tussen de 2 en 2,5 jaar: € 100 per product. Resterende looptijd meer dan 2,5 jaar: € 125 per product.
Hoe betrouwbaar is eigenlijk zondergas? Zijn ze onderdeel van een groter bedrijf of is daar niks over bekend?
Jazeker, maar aangezien ik voor een 1 jarig contract ga, is het dus €100,-. Ik lees hier vaak hogere bedragen, waarbij (ik) er dan vaak (misschien ten onrechte) vanuit ga dat dit het minimum is.Plucky schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:57:
[...]
Jullie zeggen dan toch allebei exact hetzelfde?
Zoek even wat in dit topic, dat is echt al heel vaak besproken.Figo112 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:00:
[...]
Hoe betrouwbaar is eigenlijk zondergas? Zijn ze onderdeel van een groter bedrijf of is daar niks over bekend?
Zie tabblad 3 van de sheet, daar staat het precies zoals het is. Het zijn altijd maximale bedragen, dus de energieleverancier MAG ook minder rekenen.DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:01:
[...]
Jazeker, maar aangezien ik voor een 1 jarig contract ga, is het dus €100,-. Ik lees hier vaak hogere bedragen, waarbij (ik) er dan vaak (misschien ten onrechte) vanuit ga dat dit het minimum is.
Klopt, omdat de meeste mensen hier voor meer zekerheid gaan op langere termijn en dus een langere looptijd kiezen. Maar je hebt gelijk hoor, in jouw geval max €100.DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:01:
[...]
Jazeker, maar aangezien ik voor een 1 jarig contract ga, is het dus €100,-. Ik lees hier vaak hogere bedragen, waarbij (ik) er dan vaak (misschien ten onrechte) vanuit ga dat dit het minimum is.
[ Voor 5% gewijzigd door Plucky op 29-01-2022 20:08 ]
Is wel pas vanaf 1-4-2022.Plucky schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:52:
[...]
Thanks, Innova alvast toegevoegd.
Komt bij enkeltarief nu als scherpste aanbod naar voren, doet bij dubbeltarief ook best lekker mee.
ED en Essent niet toegevoegd omwille van overzicht. Rekenen tot 01-05 namelijk afwijkende tarieven ten opzichte van de periode erna.
Klopt. Maar had het in de post waarop ik reageerde over €500 boete. Daar reageerde ik op. Vandaar.DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:53:
[...]
Van de Engie website:
Je levert kritiek, en ik antwoord er op, en dan antwoord je weer nietSmultie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:03:
[...]
Was je specifiek op zoek naar het slechtst mogelijke contract, of... ?
Deze prijzen zijn alleen in combinatie met gas, zonder gas zijn ze zelfs hoger ,waar zie jij een betere aanbieding dan?
I.p.v. iemand af te kraken kan je ook kiezen om advies te geven.
/f/image/6nLdvSINuTLn9rf3Qd3OX2rN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Sacrada op 29-01-2022 22:18 ]
Bij zonder gas kan je ergens in de berekening aangeven ´ik heb geen gas´. Dit heb ik ook gedaan. Het teruglever tarief is dan ook gelijk aan jouw kale afneemprijs. je krijgt dan 15,7 cent in het normaal tarief en 11,8 cent in het dal tarief voor jouw netto teruglevering. Je kan dus voor minder geld stroom afnemen en voor me geld terugleveren dan jouw huidige contractSacrada schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:14:
[...]
Je levert kritiek, en ik antwoord er op, en dan antwoord je weer niet
Deze prijzen zijn alleen in combinatie met gas, zonder gas zijn ze zelfs hoger ,waar zie jij een betere aanbieding dan?
[Afbeelding]

Afkraken was niet mijn bedoeling... het was gewoon de eerste ingeving die ik kreeg bij het zien van die prijs.Sacrada schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:14:
[...]
Je levert kritiek, en ik antwoord er op, en dan antwoord je weer niet
Is het niet gewoon mogelijk een gas+stroom abo af te sluiten en gewoon 0 gas te gebruiken? Ik snap dat je dan iig de maandelijkse gaskosten hebt (5-10 euro/maand) maar met 24 cent/kWh verdien je dat snel terug.. ?
Dat ben ik niet met je eens. Mocht jij eerder dan je jaarcontract opzeggen bij Engie kost het dus die 2x € 50,- en je bonus van € 500,-.DjAntoon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:32:
[...]
Mochten de prijzen nog veel zakken, dan kan ik voor 2x €50,- aan boete van Engie afkomen. (En geen €500,-)
Dit staat er nl in de voorwaarden:
Speciale voorwaarden
Bij een contract bestaand uit elektriciteit én gas ontvang je op beide producten een actiekorting van € 250 (inclusief BTW) per aansluiting. Neem je alleen elektriciteit of gas af, dan ontvang je geen korting.
De actiekorting wordt verrekend of vermeerderd met het saldo op jouw jaarafrekening na een minimale looptijd van 12 maanden.
[ Voor 28% gewijzigd door MvdV75 op 30-01-2022 08:49 ]
True, als er sprake is van een 'welkomstbonus' einde-looptijd bonus dan vervalt die altijd als je eerder opzegt. Dat moet je zeker meenemen. Dat vind ik ook zo slecht aan dergelijke aanbiedingen als die nu bij Engie: matige tarieven en enorm veel geld terug (€500,-) als je je contract uitdient, complete lock-in.
Dat komt op hetzelfde neer als de lock-in die voorheen van toepassing was doordat de opzegboetes niet gemaximeerd waren. Precies dat probeerde de ACM te voorkomen met de maximering daarvan. Nu gaan ze weer hetzelfde doen door belachelijk hoge zogenaamde 'welkomstbonussen', einde looptijd. Gewoon verbieden die einde looptijd bonussen. Ze moeten gewoon aantrekkelijke tarieven leveren en geen trucs toepassen.
Dat komt op hetzelfde neer als de lock-in die voorheen van toepassing was doordat de opzegboetes niet gemaximeerd waren. Precies dat probeerde de ACM te voorkomen met de maximering daarvan. Nu gaan ze weer hetzelfde doen door belachelijk hoge zogenaamde 'welkomstbonussen', einde looptijd. Gewoon verbieden die einde looptijd bonussen. Ze moeten gewoon aantrekkelijke tarieven leveren en geen trucs toepassen.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 30-01-2022 10:12 ]
Jouw oplossing (verbod bonussen) zou sowieso veel meer transparantie bieden en voor de “simpele consument” ook veel eenvoudiger vergelijken zijn.Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:10:
True, als er sprake is van een 'welkomstbonus' einde-looptijd bonus dan vervalt die altijd als je eerder opzegt. Dat moet je zeker meenemen. Dat vind ik ook zo slecht aan dergelijke aanbiedingen als die nu bij Engie: matige tarieven en enorm veel geld terug (€500,-) als je je contract uitdient, complete lock-in.
Zelfde geldt feitelijk voor het commercieel aantrekkelijk maken van de voorschotten, dat geeft ook een scheef beeld omdat consumenten denken goedkoop uit te zijn…
Overigens mogen de opzegboete-vergoedingen wat mij betreft ook verboden worden. Waarom zou de markt dat in stand willen houden?
Kleine update van de prijzen sheet: Budget Nederlandse windstroom en gas 1jr vast heeft lagere tarieven gekregen maar ook een lagere welkomstbonus.
Precies, en dat is precies wat verkopers altijd in stand proberen te houden: mist ipv transparantie. Dé tool om dingen beter voor te spiegelen dan ze zijn.Plucky schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Jouw oplossing (verbod bonussen) zou sowieso veel meer transparantie bieden en voor de “simpele consument” ook veel eenvoudiger vergelijken zijn.
Zelfde geldt feitelijk voor het commercieel aantrekkelijk maken van de voorschotten, dat geeft ook een scheef beeld omdat consumenten denken goedkoop uit te zijn…
Idd vanuit de consument bezien. Hoewel je nog wel kan zeggen dat de leverancier hier onevenredig nadeel van ondervindt, want zij kopen in op basis van het klantenbestand en hun belofte om te blijven. Dus in die zin snap ik dat nog wel. Het is een productkeuze van de consument voor variabele prijzen of juist een x periode vaste prijs tegen een bepaald tarief. Als je die afspraak verbreekt...Overigens mogen de opzegboete-vergoedingen wat mij betreft ook verboden worden. Waarom zou de markt dat in stand willen houden?
Het vergoeden van de boete door de nwe leverancier, niet de boete zelf afschaffen.Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Precies, en dat is precies wat verkopers altijd in stand proberen te houden: mist ipv transparantie. Dé tool om dingen beter voor te spiegelen dan ze zijn.
[...]
Idd vanuit de consument bezien. Hoewel je nog wel kan zeggen dat de leverancier hier onevenredig nadeel van ondervindt, want zij kopen in op basis van het klantenbestand en hun belofte om te blijven. Dus in die zin snap ik dat nog wel. Het is een productkeuze van de consument voor variabele prijzen of juist een x periode vaste prijs tegen een bepaald tarief. Als je die afspraak verbreekt...
Exact, dat bedoel ik inderdaad.rick-1975 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Het vergoeden van de boete door de nwe leverancier, niet de boete zelf afschaffen.
Boetes an sich zijn wat mij betreft een prima middel om klanten het contract te laten nakomen.
Maar het is niet transparant om die te laten vergoeden door een nieuwe partij. Per saldo bindt zo’n klant zich dan op die manier weer extra aan de nieuwe partij en creëer je een nieuwe molensteen die de ACM juist wilde voorkomen…
[ Voor 3% gewijzigd door Plucky op 30-01-2022 11:09 ]
De bonussen zitten al in de prijs verwerkt, ze geven, zeker nu, niks cadeau.Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:10:
Het hele systeem zoals het nu is zou op de schop moeten!
Het systeem is die van de vrije markt, ik weet niet of we beter af zouden zijn zonder concurrentie. Uiteindelijk moet toch de prijs van het stoken van (fossiele) brandstoffen betaald worden. Dan is het eerlijk dat de grootste stokers het meest betalen.
Even een gerelateerde vraag; als je het vooruitzicht hebt op een bonus en je energieleverancier gaat failliet, heb je dan recht op een evenredig deel v.d. bonus?
Even een gerelateerde vraag; als je het vooruitzicht hebt op een bonus en je energieleverancier gaat failliet, heb je dan recht op een evenredig deel v.d. bonus?
Waarschijnlijk wel recht, maar je krijgt het niet. De belastingdienst is de eerste schuldeiser. Als die klaar is, is er meestal geen geld meer over.Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:34:
Het systeem is die van de vrije markt, ik weet niet of we beter af zouden zijn zonder concurrentie. Uiteindelijk moet toch de prijs van het stoken van (fossiele) brandstoffen betaald worden. Dan is het eerlijk dat de grootste stokers het meest betalen.
Wt denk je zelf? Als de leverancier failliet gaat krijg je de bonus helemaal niet meer!Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:34:
De marktwerking in de nutsvoorzieningen zijn uitgedraaid op de puinhoop die we nu hebben net als in de zorg.
Marktwerking en winst maken met dit soort dingen heeft geleid tot veel hogere kosten en mensen die er slapend rijk van worden!
Ben ik het helemaal mee eens, de prijs moet uiteindelijk toch betaald worden. Dus in die zin ben je kwijt wat je verbruikt, vrije markt of niet. Vrije markt is niet per se een voordeel, zeker niet voor basis-/nutsvoorzieningen. Het gaat er helemaal om welke spelregels je vaststelt. Anders heb je gegarandeerd wantoestanden, in elke branche.Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:34:
Het punt is dus van welke methodes die vrije markt zich bedient, dat mag je best aan banden leggen. Rookgordijnen optrekken en ingewikkelde constructies maken die het voor de klant moeilijk maken om te zien wat ie echt betaalt of wat de lange termijn consequenties zijn horen er wat mij betreft niet bij. Maar elke keer als daar ruimte voor gelaten wordt (en dat doet onze overheid keer op keer) dan zal dat ook gebeuren.
Eerlijke concurrentie door onderscheidend te zijn op bepaalde gebieden, dát is de vrije markt die je zou moeten voorstaan. Kan je dat als leverancier niet op prijs dat doe je dat op andere gebieden, maar ga je je slechte tarief niet proberen te verhullen met financiële wanconstructies als een 'welkomst'bonus achteraf die je meeneemt in het totaalplaatje (je verrekent hem niet alleen het jaarbedrag maar óók het maandbedrag).
Theoretisch wel, in praktijk kan je fluiten naar je geld want je staat helemaal achteraan in de rij vd schuldeisers.Even een gerelateerde vraag; als je het vooruitzicht hebt op een bonus en je energieleverancier gaat failliet, heb je dan recht op een evenredig deel v.d. bonus?
[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 30-01-2022 13:49 ]
ik heb de afgelopen dagen de discussies een beetje gevolgd.
mijn mening is dat iedereen die nu iets niewus zoekt voor de zonder gas deal zou moeten gaan omdat:
- het de goedkoopste deal is
- het, als genoeg mensen dit doen, de grote leveranciedrs een signaal geeft dat ze niet zomaar kunenn vragen wat ze willen omdat hun klantenbestand dan leegloopt
- omdat het risico niet heel groto is zolang je je voorschotten redeljk op werkelijk verbrik baseert. idd er omt zomer, maar met een voorschot op basis van werkelijk verbruik kan je 2 maanden storneren bij een faillisement, als je het voorshcot op 15 zet heof je dan niet, maar is je voorschot ook zo minimal dat je er niets aan hebt om het te storneren. ik vind overigens ook dat het voorschot op 15 zetten, als je werkelijk verbruik ongeveer een voorschot van 180 rechtvaardigd ook niet eerlijk, je zorgt dan alelen amar dat jijzelf en je mede-gebruikers bij een faillietgaande leverancier komen te zinnen omdat die leveranicer voor iederen het werkelijek verbruik moet gaan voorschieten tot de jaarfactuur komt.
- het argument: ik betaal liever een paarhonder euro meer per jar bij een bekende partij, gaat denk ik alelen op als je zo rijk bent dat een paarhonderd euro niet uitmaken, anders ben je jezlef gewoon aan het pesten door jezlef ee vakantie/lekker eten/genoeg warmte in huis te ontnemen omdat je liever emer betaalt bij en bekende speler. het voordeel van de zondergas deal is nu juist dat we er niet heel erg op achteruit gaan, en dus gewoon ons hele huis kunnen blijven verwarmen in plaats van krap moeten gaan leven mdat het anders niet op te brengen is.
ik heb ook iets tegen het principe dat de grote spelers kunnen vragen wat ze willen, omdat mensen te bang zij geworden voor een kleine speler. ja die kan failliet gaan, een grote speler trouwens ook maar minder snel. maar als je die grote speler dan zoveel mact geeft dat hij alels kan vragen omdat mensen de goedkopere deals bij de kleinere partijen laten liggen, dan lacht die grote speler en zal hun aanbod in de zomer half zo concurrered zijn dan wanneer hij nu zou mekrne dat al zijn klanten wegloepn naar de goedkoopste.
- ook het argument: in de zomer wordt het beter, waar ik zelf lang in geloofde, betwijfel ik nu. het kan alleen maar beter worden als er een oplosing zichtbaar is. nordstream 2 lijkt voorlopig dicht te blijven, misschien wel altijd, gronignen raakt uitgeput of er komt ene keer zo`n aardbeving datde publike opinie verder boren onmogelijk maakt, en noors of amerikaans gas is vrij duur. dus k denk dat voor de huidige en volgende winter deze deal weleens het beste zou kunnen zij wat we kunnen krijgen. er is weinig rede om aan te neemn dat zonder stabiele oplossing voro het gas-probleem de prijzen weer tot onder de 1 euro per m3 gaan dalen(tarieven inclusief alels bedoel ik dan) dus ik zou zeggen, meld ejd aan, denk nog 14 dagen na, is beter dan straks spijt hebben.
mijn mening is dat iedereen die nu iets niewus zoekt voor de zonder gas deal zou moeten gaan omdat:
- het de goedkoopste deal is
- het, als genoeg mensen dit doen, de grote leveranciedrs een signaal geeft dat ze niet zomaar kunenn vragen wat ze willen omdat hun klantenbestand dan leegloopt
- omdat het risico niet heel groto is zolang je je voorschotten redeljk op werkelijk verbrik baseert. idd er omt zomer, maar met een voorschot op basis van werkelijk verbruik kan je 2 maanden storneren bij een faillisement, als je het voorshcot op 15 zet heof je dan niet, maar is je voorschot ook zo minimal dat je er niets aan hebt om het te storneren. ik vind overigens ook dat het voorschot op 15 zetten, als je werkelijk verbruik ongeveer een voorschot van 180 rechtvaardigd ook niet eerlijk, je zorgt dan alelen amar dat jijzelf en je mede-gebruikers bij een faillietgaande leverancier komen te zinnen omdat die leveranicer voor iederen het werkelijek verbruik moet gaan voorschieten tot de jaarfactuur komt.
- het argument: ik betaal liever een paarhonder euro meer per jar bij een bekende partij, gaat denk ik alelen op als je zo rijk bent dat een paarhonderd euro niet uitmaken, anders ben je jezlef gewoon aan het pesten door jezlef ee vakantie/lekker eten/genoeg warmte in huis te ontnemen omdat je liever emer betaalt bij en bekende speler. het voordeel van de zondergas deal is nu juist dat we er niet heel erg op achteruit gaan, en dus gewoon ons hele huis kunnen blijven verwarmen in plaats van krap moeten gaan leven mdat het anders niet op te brengen is.
ik heb ook iets tegen het principe dat de grote spelers kunnen vragen wat ze willen, omdat mensen te bang zij geworden voor een kleine speler. ja die kan failliet gaan, een grote speler trouwens ook maar minder snel. maar als je die grote speler dan zoveel mact geeft dat hij alels kan vragen omdat mensen de goedkopere deals bij de kleinere partijen laten liggen, dan lacht die grote speler en zal hun aanbod in de zomer half zo concurrered zijn dan wanneer hij nu zou mekrne dat al zijn klanten wegloepn naar de goedkoopste.
- ook het argument: in de zomer wordt het beter, waar ik zelf lang in geloofde, betwijfel ik nu. het kan alleen maar beter worden als er een oplosing zichtbaar is. nordstream 2 lijkt voorlopig dicht te blijven, misschien wel altijd, gronignen raakt uitgeput of er komt ene keer zo`n aardbeving datde publike opinie verder boren onmogelijk maakt, en noors of amerikaans gas is vrij duur. dus k denk dat voor de huidige en volgende winter deze deal weleens het beste zou kunnen zij wat we kunnen krijgen. er is weinig rede om aan te neemn dat zonder stabiele oplossing voro het gas-probleem de prijzen weer tot onder de 1 euro per m3 gaan dalen(tarieven inclusief alels bedoel ik dan) dus ik zou zeggen, meld ejd aan, denk nog 14 dagen na, is beter dan straks spijt hebben.
Je voorschot laag zetten terwijl je verbruik stukken hoger ligt is moreel ook geen nette oplossing.
In feite breng je je eigen leverancier daarmee in gevaar op gebied van solvabiliteit. Indirect dwing je ze tot hogere kosten omdat jij je eigen verbruik pas aan het eind van het jaar afrekent. Om de tent draaiend te houden zullen leveranciers in bepaalde gevallen extern kapitaal moeten aantrekken als werkkapitaal. En ja, daar hangt een prijskaartje aan vast dat toch door iemand moet worden opgehoest, de klant…
Maar goed, daar moeten we maar in een ander draadje over discussiëren.
Iemand nog een goede nieuwe deal gezien?
In feite breng je je eigen leverancier daarmee in gevaar op gebied van solvabiliteit. Indirect dwing je ze tot hogere kosten omdat jij je eigen verbruik pas aan het eind van het jaar afrekent. Om de tent draaiend te houden zullen leveranciers in bepaalde gevallen extern kapitaal moeten aantrekken als werkkapitaal. En ja, daar hangt een prijskaartje aan vast dat toch door iemand moet worden opgehoest, de klant…
Maar goed, daar moeten we maar in een ander draadje over discussiëren.
Iemand nog een goede nieuwe deal gezien?
Ik heb een nieuw contract voor gas, maar ben niet overgestapt voor stroom (bij ZonderGas kan dat online, bij BudgetEnergie bleek het telefonisch ook te kunnen).
De zonnepanelen leveren hier op jaarbasis een heel klein beetje meer op dan ik verbruik, dus zolang salderen nog kan maakt het tarief voor stroom mij niet zoveel uit. En dan zit ik liever niet 5 jaar aan een leverancier vast of opzegboete.
Maar, is het nu niet een goed idee om ergens een duur flexibel contract af te sluiten met hoge terugleververgoeding? Ik zie al teruglever bedragen van € 0,50 (gebaseerd op een kaal tarief van € 0,78 min btw, ODE en belasting). Dan stap ik voor het winter wordt weer over naar een goedkoper contract, want pas in die maanden ga ik weer energie verbruiken.
Volgens mij "verlies" ik dan alleen het salderen van de btw en belastingen (8 cent + 21% van het kale tarief), maar het verschil tussen € 0,78 en een beetje redelijke aanbieding is veel groter dan dat verlies. Of mis ik dan nog iets?
De zonnepanelen leveren hier op jaarbasis een heel klein beetje meer op dan ik verbruik, dus zolang salderen nog kan maakt het tarief voor stroom mij niet zoveel uit. En dan zit ik liever niet 5 jaar aan een leverancier vast of opzegboete.
Maar, is het nu niet een goed idee om ergens een duur flexibel contract af te sluiten met hoge terugleververgoeding? Ik zie al teruglever bedragen van € 0,50 (gebaseerd op een kaal tarief van € 0,78 min btw, ODE en belasting). Dan stap ik voor het winter wordt weer over naar een goedkoper contract, want pas in die maanden ga ik weer energie verbruiken.
Volgens mij "verlies" ik dan alleen het salderen van de btw en belastingen (8 cent + 21% van het kale tarief), maar het verschil tussen € 0,78 en een beetje redelijke aanbieding is veel groter dan dat verlies. Of mis ik dan nog iets?
[ Voor 3% gewijzigd door NTS op 30-01-2022 16:38 ]
Is dat zo? Veel zal afhangen van het moment wanneer zij hun leveranciers en de belasting moeten betalen. Geen idee hoe die contracten in elkaar steken.Plucky schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:31:
Je voorschot laag zetten terwijl je verbruik stukken hoger ligt is moreel ook geen nette oplossing.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Dat maakt niet uit. Hun model / financiële huishouding is natuurlijk grofweg gebaseerd op het feit dat gemiddeld mensen een termijnbedrag betalen wat zo'n beetje overeenkomt met hun verbruik, plus een veiligheidsmarge.TFHfony schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Is dat zo? Veel zal afhangen van het moment wanneer zij hun leveranciers en de belasting moeten betalen. Geen idee hoe die contracten in elkaar steken.
Mede daarom hebben de meeste leveranciers veiligheidsmechanismen ingebouwd waarbij je je verbruik niet te veel naar beneden kan stellen tov je eerdere verbruik (of bij nieuwe klanten, SJV). Vaak verschijnt er een foutmelding als je in de online omgeving van een ternijnbedrag van 200 naar 20 euro wilt en volgt de melding dat je maar even telefonisch contact moet opnemen als je een dergelijke wijziging wilt doorvoeren. Bijv omdat je je huis ingrijpend hebt verduurzaamd.
Als veel mensen bewust gaan proberen hun termijnbedrag stukken lager te zetten dan hun verbruik dan brengt dat ze sneller in de problemen dan wanneer mensen dat niet zouden doen.
[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 30-01-2022 17:16 ]
De vraag is wat dan het probleem is en de correcte oplossing. Voor een energiemaatschappij is het natuurlijk fijn om de risico's op de consument af te wenden. Dit is nu het geval. Valt de energiemaatschappij om, dan is de consument de pineut. Misschien moeten ze hun businessmodel maar eens aanpassen en een paar jaar wat minder dividend uitkeren aan aandeelhouder(s) en een fatsoenlijke financiële buffer opbouwen ipv het risico bij de klant weg te leggen.Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:06:
[...]
Dat maakt niet uit. Hun model / financiële huishouding is natuurlijk grofweg gebaseerd op het feit dat gemiddeld mensen een termijnbedrag betalen wat zo'n beetje overeenkomt met hun verbruik, plus een veiligheidsmarge. Als veel mensen bewust gaan proberen hun termijnbedrag stukken lager te zetten dan hun verbruik dan brengt dat ze sneller in de problemen dan wanneer mensen dat niet zouden doen.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Eerlijkheid zit aan twee kanten.
De energieleverancier moeten proberen verantwoordelijk beleid te voeren zodat hij niet omvalt en mensen met lege handen achterlaat. Volgens mij heb je trouwens niet bij alle leveranciers te maken met dividend aan aandeelhouders, je hebt hele grote en kleine leveranciers. Je kan ze in ieder geval niet over een kam scheren. En de echt grote (waarbij wel sprake zal zijn van dividend en aandeelhouders) zijn toch geen van allen omgevallen dus de klanten hebben daar geen risico gelopen?
De afnemende consument moet zich houden aan de contractafspraken en een realistisch verbruik invullen en een daarvoor proportioneel maandbedrag betalen.
Als één van de partijen hier vanaf wijkt is dat natuurlijk niet correct.
De energieleverancier moeten proberen verantwoordelijk beleid te voeren zodat hij niet omvalt en mensen met lege handen achterlaat. Volgens mij heb je trouwens niet bij alle leveranciers te maken met dividend aan aandeelhouders, je hebt hele grote en kleine leveranciers. Je kan ze in ieder geval niet over een kam scheren. En de echt grote (waarbij wel sprake zal zijn van dividend en aandeelhouders) zijn toch geen van allen omgevallen dus de klanten hebben daar geen risico gelopen?
De afnemende consument moet zich houden aan de contractafspraken en een realistisch verbruik invullen en een daarvoor proportioneel maandbedrag betalen.
Als één van de partijen hier vanaf wijkt is dat natuurlijk niet correct.
Even een korte vraag, ik kan er zo niets over vinden. Hoe zit het met de prijzen-sheet als je zonnepanelen hebt? Ik ga (in het nieuwe huis) meer opwekken dan ik verbruik. Kan er in de sheet een negatief verbruik worden ingevoerd?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Alle betaal-scenarios hebben voor- en nadelen en idem risicos.
Een gemiddeld voorschot is in de koude maanden een risico voor de aanbieder, in de zomer risico voor de afnemer.
Met de slimme meters kun je een situatie krijgen waarbij je per maand de afrekening kunt gaan krijgen.
Niemand heeft dan een groter risico dan 1 maand, maar sommige huishoudens kunnen de werkelijke kosten van het hogere verbruik in de koude maanden gewoon niet ophoesten en zijn gebaat bij een gemiddeld maandbedrag.
Ook die gezinnen zijn de reden dat het maandbedrag niet te laag kan worden gezet, ter voorkoming dat ze aan het eind van het jaar niet een bedrag moeten bij betalen wat niet betaald kan worden.
Een gemiddeld voorschot is in de koude maanden een risico voor de aanbieder, in de zomer risico voor de afnemer.
Met de slimme meters kun je een situatie krijgen waarbij je per maand de afrekening kunt gaan krijgen.
Niemand heeft dan een groter risico dan 1 maand, maar sommige huishoudens kunnen de werkelijke kosten van het hogere verbruik in de koude maanden gewoon niet ophoesten en zijn gebaat bij een gemiddeld maandbedrag.
Ook die gezinnen zijn de reden dat het maandbedrag niet te laag kan worden gezet, ter voorkoming dat ze aan het eind van het jaar niet een bedrag moeten bij betalen wat niet betaald kan worden.
Mijn vraag hierover aan de ACM is nog steeds niet beantwoord.Cap schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:10:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4