Martin7182 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:09:
[...]
Dat spreek ik ook niet tegen. Maar je koopt natuurlijk gewoon een stukje zekerheid (en dat kost geld). Niks mis mee hoor. Sommige mensen praten de afkoopboete wel snel goed. Terwijl goedkope energieleveranciers de boete niet zo snel overnemen. Of men zegt dat de boete peanuts is vergeleken met het verbruik. Maar dan is er nog veel meer te besparen door b.v. isolatie en bewust stoken.
Er zijn ook alternatieven, b.v. overstappen op een dikke trui / zonnepanelen / houtkachel

Nou, of het geld kost dat hangt er maar vanaf vanuit welk perspectief je het bekijkt. De leverancier heeft uiteraard marge ingecalculeerd op het aanbod om tot een vaste prijs te komen, zoveel is zeker. Dus in die zin kost het geld t.o.v. een virtueel, niet aangeboden contract zonder onzekerheidsmarge. Tot zover eens.
Maar interesseert me dat, die marge voor de leverancier? Nee. Ik moet naar mijn eigen kosten kijken en welke opties er zijn om die kosten eventueel te verminderen.
Dit aanbod is - nu - zoveel beter dan wat andere leveranciers rekenen dat ik per direct snel geld bespaar. Er zijn gewoon bijna geen goede aanbiedingen, het is op 1 hand te tellen. Wat de toekomst brengt weten we niet (maar nogmaals, nog een koude periode voor de deur en gasstrubbelingen en spanningen Oekraïne helpen niet mee). Maar het besparen obv de tarieven van het huidige contract (laat staan enig ander contract dat nu valt af te sluiten dat flexibel is, die zijn allemaal nog een stuk duurder) gaat hard en de maximale schade is beperkt en binnen een beperkt aantal maanden verdwenen.
Ik snap best waar je heen wilt, en zelf ben ik niet zo van goedpraten van de boetes. Ik kijk gewoon naar de risk-reward ratio in mijn persoonlijke situatie. Conclusie is nu flink goedkoper, weinig risk, voorlopig geen veel beter contract in zicht.
Wat betreft boete overnemen, het Budget Mediamarkt aanbod behoort nu tot het allergoedkoopste opties en zij nemen de boete over. Maar overname van een boete zou een bonus zijn. Ik reken al met (op

) die boete.
Isolatie en bewust stoken zit hier al op de max van wat nu haalbaar is (<500 m3 jaarverbruik gas incl koken en douchen voor 2 personen, in een huis uit 1907 van 130m2), dus die besparing is sowieso al ingecalculeerd.