tilhen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 01:17:
Ik ben het even helemaal kwijt.
Omdat ik bang was voor (nog) hogere tarieven per 1 januari, heb ik op 31 december om 23:30 een contract afgesloten bij Budget Energie 1 jaar vast met 300 euro welkomstpremie.
Onderstaande tarieven per mail gekregen hierop:
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Nu heb ik al een tijd een contract met variabele tarieven bij Engie.
Vanavond ingelogd omdat ik de jaarafrekening gekregen heb. Nu schrok ik van het voorgestelde nieuwe termijnbedrag. Veel lager dan het termijnbedrag bij het Budget Energie wat ik afgesloten had.
Gekeken wat de huidige variabele tarieven zijn bij mijn huidige Engie contract.
[
Afbeelding]
Veel lager dus. Deze bedragen doorgerekend met het verbruik van 2021 en dan kom ik ook ongeveer uit op het nieuwe voorgestelde termijnbedrag.
Nu heb ik 14 dagen bedenktijd en zijn nog (net) niet om. Zit dus nu te denken of het verstandig is om het Budget Energie contract nog te annuleren.
Scheelt dik 200 euro per maand, dus die welkomstpremie gaat dit ook niet opvangen.
Risico is natuurlijk dat het nog verder stijgt. Maar als dit pas op 1 juli gebeurd, heb ik al 5 maanden heel wat bespaart. (nieuwe contract zou 4-2 in gaan).
Als ik momenteel 1 jaar vast bij Budget uit laat rekenen is het ook alweer gezakt tov 31-12.
Ik kan mij alleen niet voorstellen dat een variabel contract zoveel goedkoper is dan 1 jaar vast, dus heb ik het idee dat ik iets over het hoofd zie.
Mijn Engie 2 jarig contract is afgelopen per 14-01-2022.
De nieuwe prijzen (modelcontract / flexibel) bij mij zien er heel anders uit.
Alle gegevens uit de Engie app:
2-12-2021 3-1-2022 17-1-2022
Normaaltarief kWh €0,22903 €0,16007 €0,77925
Daltarief kWh €0,21024 €0,14128 €0,59528
Terug gelijk
Gas m3 €0,8157 €0,83513 €2,75730
Zulke verhogingen heb ik nog niet voorbij zien komen, nu is dit enkel in de Engie app, dus misschien word het nog aangepast, want ik zie bij @
tilhen hele andere bedragen.
Zo niet dan denk ik dat ik niet lang klant meer bij Engie ben.
Ik gebruik trouwens nauwelijks stroom (400kWh) , vooral gas (590m3).
Maar ik ben nu gestart met veel meer pellets stoken, en dan kan ik ook nog meer gas naar stroom verplaatsen.