Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.857 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Cap schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Dat zegt ie toch ook? "Je betaalt gewoon de inkoopprijs + belastingen. Die fluctueert deze week tussen de €1,70 en €1,50 ongeveer." :)
Eh ja de insteek was verkeert, bedoelde eigenlijk dat je met die flexibele tarieven eigenlijk helemaal niet veel goedkoper uit bent.
Ze zeggen dat het per uur berekend wordt, daar geloof ik toch helemaal niks van!
Ik zou wel eens een afrekening daarvan willen zien, dat zal me een telefoonboek zijn :+
En maar steeds startklaar staan met je wasmachine, stofzuiger e.d. wachtend op het goedkope uurtje :+

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

HereIsTom schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Eh ja de insteek was verkeert, bedoelde eigenlijk dat je met die flexibele tarieven eigenlijk helemaal niet veel goedkoper uit bent.
Ze zeggen dat het per uur berekend wordt, daar geloof ik toch helemaal niks van!
Ik zou wel eens een afrekening daarvan willen zien, dat zal me een telefoonboek zijn :+
En maar steeds startklaar staan met je wasmachine, stofzuiger e.d. wachtend op het goedkope uurtje :+
Dat is toch echt waar, ja het is inderdaad een telefoonboek. Ik heb hier (nog) Mijn Domein Energie, elk uur je verbruik dat uur en een andere prijs, en naar rato de opslagen erbij. Dat zie je in je online omgeving.

Je kan het allemaal importeren en narekenen in een eigen excel. :P

De maandfactuur is natuurlijk een kort overzicht, dat wel. Maar dat boeit ook niet. Het gaat uiteindelijk om het totaal in het jaar betaalde bedrag t.o.v. de verbruikte eenheden. Lekker rekenen in je excelsheetje. 8)7

Wasmachine, droger en vaatwasser kan je meestal gewoon uitgesteld starten, althans dat doe ik: standaard +zoveel uur in het menu aanklikken en klaar. Is ie lekker ergens tussen t en 5 uur 's nachts bezig, dan zit je bijna altijd goed. Met de elektrische auto loont het helemaal. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 13-01-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Cap schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:53:
[...]

Zeker prima tarieven! d:)b

Maar @awwexl inderdaad, dat ze onjuiste tarieven doorgeven en daar later op terugkomen vind ik echt niet kunnen. Ze zeggen:

"Je aanmelding is niet goed verwerkt en daardoor hebben wij onjuiste tarieven aan je bevestigd."

Het vermoeden ontstaat bij mij meteen dat dit anders verwoord is dan wat er werkelijk gebeurd is.

Ze doen met deze bewoordingen alsof jij je hebt aangemeld met de "correcte" tarieven en zij vervolgens een bevestiging hebben gestuurd met "onjuiste" (dus andere) tarieven.

Is dit wel zo? Heb jij niet gewoon akkoord gegeven op tarieven zoals jij ze zag (op website of aanbod via mail) en vervolgens ook precies deze zelfde tarieven waarop je akkoord gegeven hebt in de bevestiging gekregen? Dat is namelijk iets heel anders. ;)

Heb je daar screenshots / bevestigingen / bewijzen van? :)
Ja hoor. Dit staat mijn contract / aanmeldbevestiging. Eerste daling van 50% dus per 1 mei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oESpm-Qq9jA6yi65jcKubfxpzUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Am2qvEz1KFp41zPviDTmy6pO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvAmeMN-gBjT8kVh2AOi786Aelg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTNEUJ8m7EX9i6tbyZQoCKCS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door awwexl op 13-01-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeO8guxBTGClJ6Ot3mpbCaBxvwo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gniyw86BDnfhaCwAS86LRqLf.png?f=user_large

De NLE heeft zojuist de prijzen voor de tweede keer op rij bijna met een factor 2 verhoogd. :+ Ik denk dat ik ook maar ga overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jrz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:32:
Het lijkt dat powerpeers is sinds deze week van 0.329716 naar 0.425548 gegaan met stroom.
Ja, dat zag ik ook vandaag, maar alleen voor nieuwe klanten vanaf 11 januari.
https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/

Ik baalde, want net op 9 januari mij aangemeld met ingangsdatum 31 januari.
Berichtje naar de klantenservice gestuurd. het geldt dus op de aanmelddatum (niet ingangsdatum). de tarieven die in je bevestigingsmail staan zijn leidend.

Beetje apart, want het is een model/variabel contract dus ik verwachtte dat dat voor iedereen met zo'n contract gold, maar ik heb hopelijk/blijkbaar net mazzel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:03
Rocket-III schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Klinkt wel reuze interessant! Wat zijn de teruglevertarieven? (die vergeet 3/4 hier er helaas bij te vermelden...)
Hoezo is 66 cent per Kwh reuze interessant?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:24
belly89 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Heb jij al bericht gehad van Eneco wat de tarieven worden? Mijn contract loopt af 1-2 maar had nog niks gehoord. Gebeld en gaven aan dat het inderdaad nog niet verstuurd was, gingen ze direct doen.

Krijg ik een mailtje met "Helaas kan ik u nog niet direct vertellen wat uw nieuwe tarieven zullen worden, omdat er meerdere klanten van ons zijn met dit probleem wordt dit nu intern doorgevoerd en zult u hiervan zo snel mogelijk van ons horen"
Nee nog niks gehoord; medewerker zei dat ik deze of volgende week een mail zou krijgen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
CarpeVentum schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:54:
[...]
Nee nog niks gehoord; medewerker zei dat ik deze of volgende week een mail zou krijgen…
Bij dochter Oxxio is het opeens dit geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzm8OVec_wS73rfBy_JpZpr8_N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxlf8HvrV3wK4HpPexpyltbn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Brad Pitt op 13-01-2022 20:06 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstrhans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06-2023
Cap schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Detail: op de leveringsprijs wordt nog een GvO-kostentoeslag toegepast igv groene stroom, én elke leverancier heeft nog een opslag voor eigen 'kosten'. Zie hier een overzichtje.

Het zit me toch niet lekker, aan de ene kant adverteren met "transparantie" en "inkoopprijzen" en aan de andere kant die onduidelijkheid over die opslagen. Dus toch geen echte transparantie. :P
Ik kom weg uit failliete welkom, daarna Eneco en dacht goedkoper uit te zijn bij Frank. Maar dat was even een tegenvaller. Achteraf is het wel logisch bij goed nalezen; maar dat dynamische voorschot wat ze direct 2x berekenen (6e van de maand en 25e van dezelfde maand voor de maand erop) dat ze dat zelf inschatting van dat voorschot maken zonder dat je dat zelf kunt aanpassen. De slechte app die een te lage kosten stand aangeeft. Kortom na één maand was ik duurder uit dan bij Eneco. Dank de support hier nu gelukkig bij een redelijk tarief bij vattenfall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Brad Pitt schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]
Hier valt vooral 1 ding op: ze hebben het over tarieven die zijn ingegaan per 1-1-2022 maar de energiebelastingen en ODE tarieven die er staan zijn nog uit 2021! |:(

Je gaat dus iets anders betalen dan je obv hiervan denkt. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

mstrhans schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:06:
[...]

De slechte app die een te lage kosten stand aangeeft.
Is dat echt zo? Welke kosten worden dan niet weergegeven? Of heb je het erover dat bij Frank de uurtarieven in de grafiek kaal en ex btw zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:42
Fabske schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:34:
[...]

Ja, dat zag ik ook vandaag, maar alleen voor nieuwe klanten vanaf 11 januari.
https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/

Ik baalde, want net op 9 januari mij aangemeld met ingangsdatum 31 januari.
Berichtje naar de klantenservice gestuurd. het geldt dus op de aanmelddatum (niet ingangsdatum). de tarieven die in je bevestigingsmail staan zijn leidend.

Beetje apart, want het is een model/variabel contract dus ik verwachtte dat dat voor iedereen met zo'n contract gold, maar ik heb hopelijk/blijkbaar net mazzel gehad.
Ik heb mezelf aangemeld op 11-1. In mijn bevestigingsmail staan nog de “oude tarieven” van 0,32xxx. Daarna niets gehoord, ik hoop dat ik dus geluk heb :) Dank voor je linkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmkl75
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-01 22:11
*snip* We gaan niet elke paar uur elke energieleverancier voor je reviewen. Dat kan je echt met wat eigen inzet zelf vinden.

[ Voor 75% gewijzigd door Señor Sjon op 13-01-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Cap schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Dat is toch echt waar, ja het is inderdaad een telefoonboek. Ik heb hier (nog) Mijn Domein Energie, elk uur je verbruik dat uur en een andere prijs, en naar rato de opslagen erbij. Dat zie je in je online omgeving.

Je kan het allemaal importeren en narekenen in een eigen excel. :P

De maandfactuur is natuurlijk een kort overzicht, dat wel. Maar dat boeit ook niet. Het gaat uiteindelijk om het totaal in het jaar betaalde bedrag t.o.v. de verbruikte eenheden. Lekker rekenen in je excelsheetje. 8)7

Wasmachine, droger en vaatwasser kan je meestal gewoon uitgesteld starten, althans dat doe ik: standaard +zoveel uur in het menu aanklikken en klaar. Is ie lekker ergens tussen t en 5 uur 's nachts bezig, dan zit je bijna altijd goed. Met de elektrische auto loont het helemaal. :)
Mmm… ik woon in een appartement, denk niet dat de buren er blij van worden als we ‘s nachts die apparaten gaan aanzetten. En wij zelf ook niet 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:42
awwexl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Ja hoor. Dit staat mijn contract / aanmeldbevestiging. Eerste daling van 50% dus per 1 mei.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van welke aanvraagdatum is dit contract? Ik heb 2 december aangevraagd met ingangsdatum 1 mei. Ik heb een bevestigingsmail gehad met gastarief tot 30-4 van 0,5566. Dat zou 1 mei dan nog weer door de helft gaan. Lijkt me onjuist... Maar ik heb het wel zwart op wit in mijn contractbevestiging. Ben benieuwd hoe ze daarmee om gaan.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocket-III
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-02-2022
sdk1985 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Hoezo is 66 cent per Kwh reuze interessant?
Omdat de teruglevertarieven gekoppeld zijn aan de levertarieven.

Liefst heb ik een zo duur mogelijke energieleverancier.... :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilhen
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-03-2023
Zojuist het formulier opgestuurd voor het annuleren.
Hopelijk nog op tijd. Als ik vanmiddag niets gehoord heb maar eens bellen.

Anders wordt het €100 boete. Kan nog uit.
9:40 per mail de op 31 december afgesloten contract geannuleerd bij Budget Energie.
11:35 mail terug dat het geannuleerd is.

Nog net op tijd dus met de 14 dagen bedenktijd.
Blijf dus eerst bij Engie met mijn bestaande variabele contract.

Nog bedankt voor het reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
RaymondD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:39:
[...]

Van welke aanvraagdatum is dit contract? Ik heb 2 december aangevraagd met ingangsdatum 1 mei. Ik heb een bevestigingsmail gehad met gastarief tot 30-4 van 0,5566. Dat zou 1 mei dan nog weer door de helft gaan. Lijkt me onjuist... Maar ik heb het wel zwart op wit in mijn contractbevestiging. Ben benieuwd hoe ze daarmee om gaan.
Contract 11-12-2021 binnen. Ik ga morgen maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
awwexl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Contract 11-12-2021 binnen. Ik ga morgen maar eens bellen.
Ben benieuwd.
awwexl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:20:

Ik ben akkoord gegaan met de volgende tarieven vanaf 1 mei:
Normaal: 0,16184 euro per kwh
Dal: 0,14369 euro per kwh
Gas: 0,5566 euro per m

Kale tarieven per 1 mei.
Dat zijn ook exact de tarieven die ik te zien kreeg op 2 december.

Maar heb dus in bevestiging gekregen:
tarieven tot 30-4-2022:
Variabele leveringskosten Normaaltarief € 0,32368/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief € 0,28738/kWh
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 4) € 0,55660/m3

50% korting op 1 mei 21
20% korting op 1 jan 23
10% korting op 1 jan 24

In de bevestiging lijk ik dus de elektriciteitstarieven die ze bedoeld hadden t/m 30 april en de gastarieven van na 1 mei. Maar in de tekst staat dat het gaat om de tarieven tot 30 april. Ik ga 1 mei gewoon gastarief eisen van 50% van 0,5566 = 0,2738. Lijkt me een volstrekt normaal tarief, is zelfs hoger dan ik afgelopen jaren betaald heb. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mNliYC4kGs0y8heNXaS2_weIaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vrdaic80YG7wVoYrJYy8lK4j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door RaymondD op 13-01-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 07:39
Rocket-III schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Klinkt wel reuze interessant! Wat zijn de teruglevertarieven? (die vergeet 3/4 hier er helaas bij te vermelden...)
Ben ook aan het zoeken naar een hoge terugleververgoeding. Net Engie ingevuld. Bieden alleen een 1 jaar contract aan:
Enkeltarief
€ 0,41056

Normaaltarief per kWh
€ 0,48062
Daltarief per kWh
€ 0,33887

Lijkt erop alsof ze de teruglevering (500kWh normaal en 500kWh sla ingevuld) gewoon tegen deze tarieven doen:
Variabele leveringskosten normaal
€ -240,31
Normaaltarief per kWh
€ 0,48062
Variabele leveringskosten dal
€ -169,44
Daltarief per kWh
€ 0,33887

Verder lijkt er ook geen max aan de teruglevering te zitten.
Ook bij alleen keuze voor stroom (geen gas) gelden deze tarieven.

Edit: pagina verderop staat wel onderstaande tekst. Al lijken ze dit in de berekening niet te doen. Raar.

Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Kan sturen in m’n verbruik waardoor op het daltarief het meeste verbruik zit en op normaal de meeste teruglevering. Ik ga nog eens verder zoeken.

Is er eigenlijk al een tabelletje oid waarin de teruglevertarieven overzichtelijk bijgehouden worden? Kan me voorstellen dat dit voor meer mensen interessant is aangezien de terugverdientijd voor de zonnepanelen wel hard daalt op deze manier.

[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 14-01-2022 06:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Prijzen BE via MM zijn verlaagd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cidtr1LmlltxnmvB6wpIV3KrVVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fmCPTszoV9fAJUvXhXKphkEu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door MvdV75 op 14-01-2022 08:23 . Reden: Foto aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:44
MvdV75 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:32:
Prijzen BE via MM zijn verlaagd
Nee hoor, zijn gewoon de prijzen van recent. Ik zou even je adres en postcode weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:34
turkeyhakan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:40:
[...]

Nee hoor, zijn gewoon de prijzen van recent. Ik zou even je adres en postcode weghalen.
Nee hoor, zijn iets lager dan mijn opgave van 2 dagen geleden

Normaal 0,29801
Dal 0,26413
Gas 1,28226

Niet heel veel maar dal en gas toch 1 cent per KwH resp M3

[ Voor 8% gewijzigd door killerbee1958 op 14-01-2022 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 12:23
RaymondD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:25:

Dat zijn ook exact de tarieven die ik te zien kreeg op 2 december.

Maar heb dus in bevestiging gekregen:
tarieven tot 30-4-2022:
Variabele leveringskosten Normaaltarief € 0,32368/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief € 0,28738/kWh
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 4) € 0,55660/m3

50% korting op 1 mei 21
20% korting op 1 jan 23
10% korting op 1 jan 24

In de bevestiging lijk ik dus de elektriciteitstarieven die ze bedoeld hadden t/m 30 april en de gastarieven van na 1 mei. Maar in de tekst staat dat het gaat om de tarieven tot 30 april. Ik ga 1 mei gewoon gastarief eisen van 50% van 0,5566 = 0,2738. Lijkt me een volstrekt normaal tarief, is zelfs hoger dan ik afgelopen jaren betaald heb. :*)

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde mail ontvangen.
Ik gok dat ze wel een manier vinden om daar toch onderuit te komen.

Ze hebben dat nooit gerectificeerd, misschien willen ze geen slapende honden wakker maken?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
turkeyhakan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Omdat Essent mij had toegezegd 50% korting op de tarieven te geven vanaf mei (na chat). Toen ik vroeg ipv 1,68 euro voor gas dus 0,84 cent zeiden ze ja! Het zat me toch niet goed dus het contract later goed doorgenomen en bleek het dus niet op de totale prijs te zijn…. Ben dus misleid door Essent.

Heb trouwens bewijs gevonden via de de Essent omgeving, die zij zelf niet meer konden terugzien.
Ik had je er in December al voor gewaarschuwd...
Het blijft lullig dat een medewerker op de chat verkeerde informatie geeft natuurlijk maar als je toen al hier gehoord had dat het niet zo was & het staat ook zo op je bevestiging (korting op het kale tarief) dan had je het toch wel kunnen weten...
louzy82 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:19:
[...]

de korting is alleen op het kale tarief, niet wat erbij komt. Vanaf mei ga je dan 1,08 betalen geloof ik.

*edit met aanpassing van de belastingen volgend jaar --> 1,10

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:44
louzy82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Het blijft lullig dat een medewerker op de chat verkeerde informatie geeft natuurlijk maar als je toen al hier gehoord had dat het niet zo was & het staat ook zo op je bevestiging (korting op het kale tarief) dan had je het toch wel kunnen weten...

[...]
Ben zelf helaas niet zo thuis in de energiemarkt, omdat ik sinds kort pas een woning heb.

Blijkbaar waren mijn tarieven tot sept 2021 voor gas 0,33 euro…. als ik toen had geweten dat dit een nette prijs was had ik mijn contract zeker op tijd verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
awwexl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Ja. Bevestigingsbrief contract gehad. Ik heb er maar een stevige mail achteraan gestuurd.
Heb je hier al een reactie op gehad?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
turkeyhakan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:29:
[...]

Ben zelf helaas niet zo thuis in de energiemarkt, omdat ik sinds kort pas een woning heb.

Blijkbaar waren mijn tarieven tot sept 2021 voor gas 0,33 euro…. als ik toen had geweten dat dit een nette prijs was had ik mijn contract zeker op tijd verlengd.
Ik ook niet, ik ben mezelf erin gaan verdiepen toen Welkom Energie failliet ging eind vorig jaar en de prijzen flink aan het stijgen waren.

Je bent wel best actief geweest op dit topic de afgelopen maanden, o.a. met het stellen van vragen en andere tweakers (waaronder ik zelf dus) hebben je vragen ook beantwoord.

Het blijft lullig natuurlijk en mijn reactie is zeker niet bedoeld om zout in de wonden te strooien.

Ik heb hetzelfde gesprek gehad met een chat medewerker van Essent die hoog en laag volhield dat de korting over het al-in tarief zou gelden maar een contract afsluiten voor me kon ze niet, daar moest ik voor bellen. :+

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:07
Niek_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 06:49:
[...]

Ben ook aan het zoeken naar een hoge terugleververgoeding. Net Engie ingevuld. Bieden alleen een 1 jaar contract aan:
Enkeltarief
€ 0,41056

Normaaltarief per kWh
€ 0,48062
Daltarief per kWh
€ 0,33887

Lijkt erop alsof ze de teruglevering (500kWh normaal en 500kWh sla ingevuld) gewoon tegen deze tarieven doen:
Variabele leveringskosten normaal
€ -240,31
Normaaltarief per kWh
€ 0,48062
Variabele leveringskosten dal
€ -169,44
Daltarief per kWh
€ 0,33887

Verder lijkt er ook geen max aan de teruglevering te zitten.
Ook bij alleen keuze voor stroom (geen gas) gelden deze tarieven.

Edit: pagina verderop staat wel onderstaande tekst. Al lijken ze dit in de berekening niet te doen. Raar.

Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Kan sturen in m’n verbruik waardoor op het daltarief het meeste verbruik zit en op normaal de meeste teruglevering. Ik ga nog eens verder zoeken.

Is er eigenlijk al een tabelletje oid waarin de teruglevertarieven overzichtelijk bijgehouden worden? Kan me voorstellen dat dit voor meer mensen interessant is aangezien de terugverdientijd voor de zonnepanelen wel hard daalt op deze manier.
Over de onduidelijkheden qua terugleververgoedingen van Engie is het ook e.e.a. besproken in Het grote terugleververgoeding topic] Volgens mij heeft nog niemand een duidelijk beeld ervan wat de exacte terugleververgoeding is omdat de berekening op de website niet klopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Sheet is bijgewerkt met deze idd iets lagere tarieven.

Let wel op 2 dingetjes, de normaal/daltarief berekening op de Mediamarkt pagina is foutief.
- Er staat in de Mediamarkt voorbeeldberekening Onder 'Levering (dal)' een foutief kaal bedrag, gelijk aan dat van 'Levering (normaal)'. Het all-in daltarief staat bovenin echter wel vermeld, dat heb ik gebruikt om het kale daltarief terug te rekenen.
- Onder 'Levering (dal)' is het aantal kWh altijd gelijk aan dat van 'Levering (normaal)', ook als je verschillende waarden invult. Zie ook jouw screenshot. Energiebelasting en ODE wordt dan weer wel over het correcte aantal kWh berekend. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTFARw2tM_tW5AiO3rWeQ9eDKO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KinoJkn5gG1duuBVEZun9GQ3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 14-01-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Helaas ben ik ook misleid door mijn leverancier (Greenchoice). Ik had in december geinformeerd wat de variabele tarieven voor bestaande klanten zouden worden bij het aflopen van mijn jaarcontract afgelopen 11 januari; antwoord was de bekende 1,49 per m3 en 30ct/kWh (vergelijkbaar met andere leverancier voor bestaande klanten met aflopend contract).
Echter onlangs dus omgezet naar variabel, en waren de tarieven ineens 2,10 per m3 en 60ct/kWh (!), zelfs ver boven de huidige inkoop marktprijzen... Ondanks de schriftelijke bevestiging van de tarieven, vertellen ze me nu dat ik simpelweg pech heb, en dat ze die eerdere prijzen toch maar niet gaan rekenen, omdat ze sinds 5 januari bedacht hebben om bestaande klanten ook de modelcontract prijzen te laten rekenen... Voor mij nooit meer Greenchoice, want afspraken niet nakomen, en woekerprijzen vragen ver boven de actuele marktprijs, daar heb ik grote moeite mee! :X

Ik ga dus zo snel mogelijk over naar een dagprijs-leverancier (ANWB/Energyzero). Zij blijken echter een 'wachttijd'/aanmeldtijd van 1 maand te hanteren. Dit kom ik helaas bijna overal tegen (bij overstappen)!

Daarom vroeg ik me af of iemand een leverancier weet waar ik wel direct (per morgen) naar kan overstappen, met een variabel contract, zonder prijs van >2 euro /m3... ? Ik heb het zelf nog niet gevonden.

Dan sluit ik in april of mei hopelijk een beter jaarcontract af, en stook ik in de tussentijd de houtkachel maar lekker op. :) Zat je al jaren bij Greenchoice voor een beter milieu, krijg je dit.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 13:03
@banaan-X heb nu 3 x in de afgelopen 10 jaar of direct of via collectief bij GC gezeten en elke keer hele mooie jaarcontracten. maar helaas bij het aflopen van zo'n contract werd je dan opeens flink genaaid met hoge tarieven en als je dan belde met de KS kreeg je altijd een slap verhaal te horen.. dus elke keer weer weggegaan. nieuwe klanten worden gelokt met aanbiedingen, zit je er langer dan je vaste contract kan je beter gewoon weer overstappen (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstrhans
Cap schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Is dat echt zo? Welke kosten worden dan niet weergegeven? Of heb je het erover dat bij Frank de uurtarieven in de grafiek kaal en ex btw zijn?
Het zijn die verzamelde geschatte kosten. De bedragen die boven de grafieken staan in de App als je stroom bij ze afneemt. Ze hebben daar wel netjes over gemaild hoor! Die gegevens kloppen niet 100% en iets te laag zijn. Maar dan is het wel lastig om je verbruik goed in de hand te houden als je niet continue weet wat je het kost. En inderdaad dan aan het eind toch de hogere afrekening dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

mstrhans schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Het zijn die verzamelde geschatte kosten. De bedragen die boven de grafieken staan in de App als je stroom bij ze afneemt. Ze hebben daar wel netjes over gemaild hoor! Die gegevens kloppen niet 100% en iets te laag zijn. Maar dan is het wel lastig om je verbruik goed in de hand te houden als je niet continue weet wat je het kost. En inderdaad dan aan het eind toch de hogere afrekening dan verwacht.
Maar onder de grafiek + prijzen staat toch "Dit is de kale inkoopprijs (excl. BTW) zoals die op dit moment op de stroom- of gasbeurs geldt."

Dus dan klopt het toch?

Je moet inderdaad de inkoopkosten, energiebelasting, ODE én BTW er nog bij optellen.

Handig is het niet, maar de hele website van Frank ádemt marketing dus het verbaast me niks dat ze het zo rooskleurig mogelijk weergeven.

Easy Energy en EnergyZero/Mijn Domein Energie tonen ook de kale prijzen maar standaard wel inc btw. Ook daar staat vermeld dat het om inkooptarieven gaat, bij Easy Energy sommen ze ook nog eens netjes alle componenten op die erbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
banaan-X schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:05:
Ik ga dus zo snel mogelijk over naar een dagprijs-leverancier (ANWB/Energyzero). Zij blijken echter een 'wachttijd'/aanmeldtijd van 1 maand te hanteren. Dit kom ik helaas bijna overal tegen (bij overstappen)!

Daarom vroeg ik me af of iemand een leverancier weet waar ik wel direct (per morgen) naar kan overstappen, met een variabel contract, zonder prijs van >2 euro /m3... ? Ik heb het zelf nog niet gevonden.
Dat ligt niet aan de leverancier waar je naar toe gaat, maar aan je huidige contract. Variabele contracten hebben in het algemeen in maximale opzegtermijn van 30 dagen. Vroeger werd daar wel nog eens flexibel mee omgegaan, maar het lijkt er op dat de leverancies n.a.v. de faillisement overstappers daar onderling strictere afspraken over gemaakt hebben. Enige echte escape is een spoedverhuizing, maar dat zul je wel moeten kunnen bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

banaan-X schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:05:

Dat klopt, de wachttijd is 30 dagen omdat dit de standaard opzegtermijn is voor een contract van onbepaalde tijd. Ze houden zich daar dus netjes aan. Je kan het eventueel bij Coolblue Flex proberen, hoewel die ook net boven de 2 euro uitkomt. Volgens mij waren die bij sommige mensen bereid de ingangsdatum te vervroegen en ook de 14 dagen bedenktermijn (ook wachttijd) te laten vallen. Omdat het een flexcontract is kan je weer weg wanneer je wilt (wel met 30 dagen opzegtermijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
louzy82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:22:
[...]

[...]
Ik ben gewoon goed geïnformeerd hoor door Essent dat de 50% korting op het kale tarief plaatsvindt per 1 mei. Dan kom je uit op 1,10 voor gas. Dit heb ik ook meerdere keren per e-mail bevestigd gekregen van Essent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstrhans
Cap schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:23:
[...]
Maar onder de grafiek + prijzen staat toch "Dit is de kale inkoopprijs (excl. BTW) zoals die op dit moment op de stroom- of gasbeurs geldt."

Dus dan klopt het toch?
Je verwart bij mij denk ik de website en de mobiele App die je krijgt als je stroom/gas gaat afnemen. Ik bedoel de laatste waar je je verbruik en kosten en account kunt beheren. Bij Frank kan dat alleen in die IOS/Android App. Klopt het dat je de website bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Klopt, ik ging er vanuit dat de grafiek in je persoonlijke omgeving hetzelfde zou zijn als de grafiek die op de website te zien is. Maar dat is niet zo? Staat daar niet vermeld dat het om de kale prijzen gaat?

En staat er bij de persoonlijke verbruikskosten grafiek ook niet vermeld dat de bedragen indicatief zijn en er geen rechten aan kunnen worden ontleend? Dat is bij Mijn Domein Energie in ieder geval wel het geval. (Daar kan je zowel via de website alds via de app naar je eigen omgeving, maar dat technische detail maakt op zich niet uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 15:15
Gisteren ontving ik een mail van Budget Energie met m'n nieuwe prijzen. Ik had me er voor die tijd niet zo mee bezig gehouden. Alleen mijn ouders in oktober nog over kunnen zetten naar voordelige tarieven. Ook wel nodig want ze verbruiken zo'n 3500m3 aan gas.

De nieuwe variabele tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3xF4HJd7/BE.png

Huidige tarieven:
Normaaltarief: €0,172
Daltarief: €0,160
Gastarief: €0,82

Aanbieding als ik een jaar verleng:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9QhRSqXJ/BE-aanbod.png

Ik vind de kWh ook erg hoog geworden, dat had ik helemaal niet verwacht. Ik zit me nu erg af te vragen wat ik het beste kan doen.

Mijn verbruik per jaar is:
600kWh stroom
380m3 gas

Dit is het verbruik na aftrek van de opbrengst van de zonnepanelen. Mijn zonnepanelen wekken elkaar zo'n 3200-3300kWh op en mijn verbruik is 3800-3900kWh (heb een L/L warmtepomp).
Ik kan het even aanzien en meer met elektrische kachels verwarmen ipv boven de verwarming aanzetten. Maar nu de kWh ook erg gestegen is vraag ik me af of ik daar veel voordeel mee ga halen want 1kWh verwarmen is niet gelijk aan de warmte van 1m3 gas.

Hebben jullie tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 14-01-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:40
Binnetie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:51:
Gisteren ontving ik een mail van Budget Energie met m'n nieuwe prijzen. Ik had me er voor die tijd niet zo mee bezig gehouden. Alleen mijn ouders in oktober nog over kunnen zetten naar voordelige tarieven. Ook wel nodig want ze verbruiken zo'n 3500m3 aan gas.
Het zijn wel boefjes bij budget. Ze hebben mij nooit per mail geïnformeerd over het overstappen op maandelijks wijzigende tarieven. Sterker nog, in de communicatie over mijn nieuwe tarieven per 1 januari stond onder aan het bericht nog dat de tarieven pas weer per 1 juli gewijzigd worden.

Ik ben blij dat ik eind december alsnog de overstap gemaakt heb naar een 3 jarig VF contract dat morgen in gaat :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
lexuzu schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Het zijn wel boefjes bij budget. Ze hebben mij nooit per mail geïnformeerd over het overstappen op maandelijks wijzigende tarieven. Sterker nog, in de communicatie over mijn nieuwe tarieven per 1 januari stond onder aan het bericht nog dat de tarieven pas weer per 1 juli gewijzigd worden.

Ik ben blij dat ik eind december alsnog de overstap gemaakt heb naar een 3 jarig VF contract dat morgen in gaat :-).
Inderdaad, ik heb ook wel eens problemen ervaren met hun mails. Dat ik niets van ze ontving. Ook niet in de spam.
Voor nu weet ik niet goed waar ik goed aan doen... minder douchen (gebruik alleen gas voor warm water).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Dat klopt, de wachttijd is 30 dagen omdat dit de standaard opzegtermijn is voor een contract van onbepaalde tijd. Ze houden zich daar dus netjes aan. Je kan het eventueel bij Coolblue Flex proberen, hoewel die ook net boven de 2 euro uitkomt. Volgens mij waren die bij sommige mensen bereid de ingangsdatum te vervroegen en ook de 14 dagen bedenktermijn (ook wachttijd) te laten vallen. Omdat het een flexcontract is kan je weer weg wanneer je wilt (wel met 30 dagen opzegtermijn).
Dat is vaak het geval, maar is niet wat mij bij Greenchoice werd verteld. Ik kan volgens hun dagelijks opzeggen met een variabel contract, en dus per direct weg. Maar goed, er lijkt toch geen leverancier te zijn waar ik dan naar toe kan met marktconform tarieven (en dan krijg ik wel de nieuwe opzegtermijn van 30 dagen), dus er zit niets anders op dan nu nog de 30 dagen 'wachttijd' van de nieuwe leverancier af te wachten.

Bedankt voor het meedenken.

@Lord_Dain: ik moest inderdaad vaak wel echt bellen om weer een goed 'aanbieding' contract te krijgen. Laatste jaren ook wel eens elk jaar gewisseld met Greenchoice en Vandebron. Ik kies voortaan wel voor een grote partij, hoewel ik weinig met een Nuon/Essent heb qua duurzaamheid, blijkt dat nu helaas bittere noodzaak te zijn (zij leveren als enige nog wel aan bestaande klanten met vrij schappelijke prijzen).

[ Voor 16% gewijzigd door banaan-X op 14-01-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Binnetie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Inderdaad, ik heb ook wel eens problemen ervaren met hun mails. Dat ik niets van ze ontving. Ook niet in de spam.
Voor nu weet ik niet goed waar ik goed aan doen... minder douchen (gebruik alleen gas voor warm water).
380m3 gas alleen voor warm water?
Douche je lang en 2x per dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstrhans
Cap schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:41:
En staat er bij de persoonlijke verbruikskosten grafiek ook niet vermeld dat de bedragen indicatief zijn en er geen rechten aan kunnen worden ontleend? Dat is bij Mijn Domein Energie in ieder geval wel het geval. (Daar kan je zowel via de website alds via de app naar je eigen omgeving, maar dat technische detail maakt op zich niet uit.)
Nee, eigenlijk niet zo. Maar ik kan ook mijn fout zijn geweest. Omdat dit mijn eerste ervaring was met variable tarieven. Tot nog toe bij andere partijen was het bedrag natuurlijk wel altijd kloppend omdat tarief vast was. Zoals gezegd een goede ervaring rijker die wel duurder was dan de gedwongen overname door Eneco. Maar voor ons allemaal geld natuurlijk dat dit niet de meest gunstige tijd is om over te stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
HereIsTom schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:19:
[...]

380m3 gas alleen voor warm water?
Douche je lang en 2x per dag?
Er wordt elke dag door vriendin en mij gedoucht. En als m'n dochter bij me is gaat ze wel eens in bad (1x per week).
Mocht het vriezen en de warmtepomp trekt het niet dan zet ik de CV wel eens aan voor ondersteuning.
Daadwerkelijk verbruik is 330m3 maar ik doe er altijd 50m3 marge bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jatweak
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-11-2024
Brad Pitt schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]
Hartelijk dank, dit is precies de informatie die ik nodig had, dat bevestigt dat de variabele losvast (onbepaalde tijd) prijzen stijgen. Vorige week was het nog 0,91 kaal per M3. Zojuist nog Oxxio gesproken en nu is het zelfs 1,31. Oftewel ik stap over op Power Peers voor 1,04 (aanbieding van vorige week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Binnetie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Er wordt elke dag door vriendin en mij gedoucht. En als m'n dochter bij me is gaat ze wel eens in bad (1x per week).
Mocht het vriezen en de warmtepomp trekt het niet dan zet ik de CV wel eens aan voor ondersteuning.
Daadwerkelijk verbruik is 330m3 maar ik doe er altijd 50m3 marge bovenop.
Dan is het nog veel, wij gebruiken met zijn tweeën 50m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Dan is het nog veel, wij gebruiken met zijn tweeën 50m3 per jaar.
https://www.milieucentraa...r/bespaartips-warm-water/

Een huishouden verbruikt jaarlijks gemiddeld 270 m3 gas voor warm water.

--

Een gemiddeld huishouden bestaat uit 2,1 personen.

Jullie gebruiken erg weinig ;)

--

https://www.vastelastenbo...erbruik-in-uw-huishouden/

Voor een gemiddelde douchebeurt van 5 min (50 liter water) heb 0,2 m3 gas nodig. Stel: Jouw huishouden bestaat uit 4 personen die elke dag 5 minuten douchen, dan staat dat gelijk aan een gasverbruik van 292 m3 gas op jaarbasis. Alleen al voor het douchen.

--

Met 50m3 gas en 2 personen kom ik op 125 doucheminuten per jaar per persoon, 30 seconden per dag :?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:53:
[...]

--

Die getallen zijn inderdaad als je nergens op let.
Wij douchen <5min. hebben een spaardouchekop, gebruiken verder bijna nooit warm water en de warm water comfort functie staat uit :Y

Verbruik voor afwassen en 2x douchen op een dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVWgQobXlnJ9BnkeGyxdVdL8S0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuaLDGwX7SxVrQN9ZoyrdCEO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door HereIsTom op 14-01-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

[Afbeelding]

Huidige tarieven:

[Afbeelding]

Ik vind de kWh ook erg hoog geworden, dat had ik helemaal niet verwacht. Ik zit me nu erg af te vragen wat ik het beste kan doen.

600kWh stroom
380m3 gas

Dit is het verbruik na aftrek van de opbrengst van de zonnepanelen. Mijn zonnepanelen wekken elkaar zo'n 3200-3300kWh op en mijn verbruik is 3800-3900kWh (heb een L/L warmtepomp).
Ik kan het even aanzien en meer met elektrische kachels verwarmen ipv boven de verwarming aanzetten. Maar nu de kWh ook erg gestegen is vraag ik me af of ik daar veel voordeel mee ga halen want 1kWh verwarmen is niet gelijk aan de warmte van 1m3 gas.

Hebben jullie tips?
Ik heb dezelfde variable prijzen en 1 jaar vast bij verlenging ontvangen (ons contract loopt 8 feb. af).
Verbruik bij ons (historie) is 1255 / 992 kWh en 1554m2.
Kosten daarmee als ik niets doe en over ga naar variabel 351 euro/mnd. Als ik verleng 1 jaar naar 259 euro/mnd. (kom van 119 euro). Dat is wel incl. de 300 euro korting bij verlenging. Daarmee ben ik bij 1 jaar verlengen dus 92 euro/mnd lager uit t.o.v. niets doen.

Als ik later toch nog weer overstap loop ik de 300 euro korting mis + openbreken contract is 2 x 50 euro, dus totaal 400 euro. Overstapvergoeding van BE-MM Dus als ik eerder dan 400 300 (kosten openbrekenbonus) / 92 (besparing 1 jaar vast tov variabel) = 3.2 maanden, weer overstap ben ik alsnog duurder uit. En eigenlijk is dat in werkelijkheid nog een stuk korter door het hogere en dure gasverbruik in de komende maanden.

De BE aanbieding via de MM voor 3 jaar is namelijk wel interessant en komt op 185 euro/mnd. Maar die gaat pas in april in, tegen die tijd zijn prijzen wellicht nog weer lager?

Optie 1: niets doen en afwachten en hopen dat prijzen de komende maanden weer naar beneden gaan lijkt me niet zo verstandig in deze maanden met hoog gasverbruik.

Optie 2: nu contract verlengen met 1 jaar om in ieder geval lagere tarieven hebben (92 euro / mnd lager) is al beter dan optie 1 en lager dan ik elders kan vinden.

Optie 3: als optie 2, maar (vrij snel) daarna overstappen naar contract BE via MM voor april of eventuele een partij met betere aanbieding. Risico is dat de aanbieding dan weg is, prijs niet naar beneden gaat. Maar

ik denk dat dit de beste aanpak is? Vraag me wel af of je de aanbieding van BE - MM doen als al bij BE zit?

@Binnetie jij al een idee wat je gaat doen, hoe je het aan gaat pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 14:08
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:53:
[...]

--

Inderdaad. Kunnen we stoppen met dit vergelijk. Iedereen doucht anders. Heb je wel of geen regendouche. Hoevaak douche je. Dat is toch allemaal zo persoonlijk dat het niet te vergelijken is en hier niks toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 02:03
Heeft iemand kunnen ontdekken hoe lang je bij met mediamarkt budget energie aanbod geen klant moet zijn? Ik zit als ex-fenor klant automatisch bij Budget Energie, maar kan wel zonder boete/opzegtermijn weg. Het aanbod van Budget Energie van 1 jaar is een stuk minder interessant dan de mediamarkt deal.

(Op de website van de deal staat bijvoorbeeld bij verhuizing dat je naar de winkel moet.)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 10:13
Ongelooflijk... laatst toch maar een verlenging doorgevoerd bij Budget Energie. Ik zou bij een verbruik van ~2000 kWh p/j ongeveer 17 euro p/m betalen. Wat mij betreft prima.

Nu kreeg ik afgelopen week een jaarnota binnen. Ik krijg 50 euro terug (lagere tarief ivm vast contract van een jaar), maar ze verhogen mijn termijnbedrag naar 50 euro per maand. Direct daarna het termijnbedrag via mijn account verlaagd en nu krijg ik net een mail met de mededeling dat dat niet kan want dat wijkt teveel af met wat ik straks waarschijnlijk moet betalen... Maar mijn contract en tarieven wijzen er allemaal op dat het max 17 euro p/m gaat worden. Ze geven ook aan dat ze me hebben geprobeerd te bellen, maar dat klopt niet.. En nu ik ze probeer te bellen (want chatten krijg ik continu de melding dat er geen medewerker beschikbaar is), krijg ik te horen dat de wachttijd tientallen minuten bedraagt.

Echt chagrijnig om van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
Munki schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:22:
Ongelooflijk... laatst toch maar een verlenging doorgevoerd bij Budget Energie. Ik zou bij een verbruik van ~2000 kWh p/j ongeveer 17 euro p/m betalen. Wat mij betreft prima.

Nu kreeg ik afgelopen week een jaarnota binnen. Ik krijg 50 euro terug (lagere tarief ivm vast contract van een jaar), maar ze verhogen mijn termijnbedrag naar 50 euro per maand. Direct daarna het termijnbedrag via mijn account verlaagd en nu krijg ik net een mail met de mededeling dat dat niet kan want dat wijkt teveel af met wat ik straks waarschijnlijk moet betalen... Maar mijn contract en tarieven wijzen er allemaal op dat het max 17 euro p/m gaat worden. Ze geven ook aan dat ze me hebben geprobeerd te bellen, maar dat klopt niet.. En nu ik ze probeer te bellen (want chatten krijg ik continu de melding dat er geen medewerker beschikbaar is), krijg ik te horen dat de wachttijd tientallen minuten bedraagt.

Echt chagrijnig om van te worden.
Gewoon terugbel afspraak maken. Bellen ze je gewoon terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
MvdV75 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Gewoon terugbel afspraak maken. Bellen ze je gewoon terug
Hoe doe ik dat dan? Als ik ze bel krijg ik alleen maar te horen dat de wachttijd 30 minuten bedraagt, maar krijg niet de optie om een terugbel afspraak te maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
robbies schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Inderdaad. Kunnen we stoppen met dit vergelijk. Iedereen doucht anders. Heb je wel of geen regendouche. Hoevaak douche je. Dat is toch allemaal zo persoonlijk dat het niet te vergelijken is en hier niks toevoegt.
Dat vindt jij, of wil je niet horen dat je eigenlijk teveel verbruikt :+
Als je wilt besparen op je energie rekening is de beste manier eerst te besparen op je energie verbruik.
Een paar m3 gas besparen levert je nu bijna meer op dan nu overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:25
rube schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Ik heb dezelfde variable prijzen en 1 jaar vast bij verlenging ontvangen (ons contract loopt 8 feb. af).
Kosten daarmee als ik niets doe en over ga naar variabel 351 euro/mnd. Als ik verleng 1 jaar naar 259 euro/mnd. (kom van 119 euro). Dat is wel incl. de 300 euro korting bij verlenging. Daarmee ben ik bij 1 jaar verlengen dus 92 euro/mnd lager uit t.o.v. niets doen.

Als ik later toch nog weer overstap loop ik de 300 euro korting mis + openbreken contract is 2 x 50 euro, dus totaal 400 euro. Overstapvergoeding van BE-MM Dus als ik eerder dan 400 300 (kosten openbrekenbonus) / 92 (besparing 1 jaar vast tov variabel) = 3.2 maanden, weer overstap ben ik alsnog duurder uit. En eigenlijk is dat in werkelijkheid nog een stuk korter door het hogere en dure gasverbruik in de komende maanden.

De BE aanbieding via de MM voor 3 jaar is namelijk wel interessant en komt op 185 euro/mnd. Maar die gaat pas in april in, tegen die tijd zijn prijzen wellicht nog weer lager?

Optie 1: niets doen en afwachten en hopen dat prijzen de komende maanden weer naar beneden gaan lijkt me niet zo verstandig in deze maanden met hoog gasverbruik.

Optie 2: nu contract verlengen met 1 jaar om in ieder geval lagere tarieven hebben (92 euro / mnd lager) is al beter dan optie 1 en lager dan ik elders kan vinden.

Optie 3: als optie 2, maar (vrij snel) daarna overstappen naar contract BE via MM voor april of eventuele een partij met betere aanbieding. Risico is dat de aanbieding dan weg is, prijs niet naar beneden gaat. Maar

ik denk dat dit de beste aanpak is? Vraag me wel af of je de aanbieding van BE - MM doen als al bij BE zit?

Ik stond voor het zelfde dilemma, ik zit momenteel ook bij BE. Heb nu toch besloten om voor die aanbieding te gaan. Volgens mij is de boete voor contractbreuk dan slechts 100 euro, dus als de energieprijzen voor het volgende stookseizoen behoorlijk dalen dan neem ik dat wel voor lief. Daarnaast betalen veel nieuwe energieleveranciers de overstapboete.

Deze aanbieding van BE voor 1 jr vast, niet via MM:

StroomTarief (normaal)€ 0,44591 / kWhTarief (dal)€ 0,39751 / kWhVaste leveringskosten€ 5,99 / maandGasTarief (normaal)€ 1,73954 / m³Vaste leveringskosten€ 5,99 / maand

[ Voor 4% gewijzigd door __xeno__ op 14-01-2022 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binnetie
rube schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Ik ga denk ik het even een paar maand aankijken, ik verbruik niet zoveel gas als jou (3x zo weinig). Dan kan ik gaan overstappen als een pingpong bal, maar daar heb ik niet zoveel zin in. Om de dag douchen, minder vaak het bad vol laten lopen of met z'n 2 in bad helpt ook.
Deze afweging maak ik omdat ik dus weinig gas verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 15:13
HereIsTom schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Dat vindt jij, of wil je niet horen dat je eigenlijk teveel verbruikt :+
Als je wilt besparen op je energie rekening is de beste manier eerst te besparen op je energie verbruik.
Een paar m3 gas besparen levert je nu bijna meer op dan nu overstappen.
Ik zag die gemiddeldes, maar die vind ik ook redelijk hoog. Wij hebben 3 kinderen en gebruiken in de zomer zo'n 23 @ 24 m3 gas en dan is dat dus inclusief koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Phoolie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Ik zag die gemiddeldes, maar die vind ik ook redelijk hoog. Wij hebben 3 kinderen en gebruiken in de zomer zo'n 23 @ 24 m3 gas en dan is dat dus inclusief koken.
In de zomer hoeft het kraanwater minder verwarmd te worden. Dus jaargemiddelde ligt waarschijnlijk iets hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
__xeno__ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Ik stond voor het zelfde dilemma, ik zit momenteel ook bij BE. Heb nu toch besloten om voor die aanbieding te gaan. Volgens mij is de boete voor contractbreuk dan slechts 100 euro, dus als de energieprijzen voor het volgende stookseizoen behoorlijk dalen dan neem ik dat wel voor lief. Daarnaast betalen veel nieuwe energieleveranciers de overstapboete.

Deze aanbieding van BE voor 1 jr vast, niet via MM:

StroomTarief (normaal)€ 0,44591 / kWhTarief (dal)€ 0,39751 / kWhVaste leveringskosten€ 5,99 / maandGasTarief (normaal)€ 1,73954 / m³Vaste leveringskosten€ 5,99 / maand
Ja, zelfde tarieven hier. Ik ga dit nu ook maar doen en dan de komende tijd in de gaten houden of alsnog overstappen (met contractbreuk en niet de 300 euro ontvangen aan einde van 1 jaar ontvangen) de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 03:13
Volgens Coolblue zou ik vandaag overgaan. Ook een mail ontvangen van coolblue met onderwerp: Hoera, je overstap is gelukt!
Hoera, je overstap is gelukt. Daar worden wij nou opgewekt van. Vanaf 14-01-2022 starten we met het leveren van energie op jouw adres. Maandelijks ontvang je van ons een overzicht van jouw energieverbruik.
Ondertussen heb ik nog geen account om in te loggen bij CoolBlue. Bij budget energie staat dat mijn contract stopt per 01-04-2022.

Ik ben een oud fenor klant. 28 december contract afgesloten bij CB E, hier heb ik gekozen voor het contract dat ZSM ingaat, niet het 01-04 contract. Daarnaast heb ik afgezien van de bedenktijd. Er gaat dus blijkbaar iets mis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

600kWh stroom
380m3 gas

Hebben jullie tips?
  • Als je nog plek hebt op je dak, gooi ze vol met panelen zodat je overschot hebt.
  • 1 m³ gas levert ongeveer 8,8 kWh aan warmte. Elektrische kachels zetten 1 kWh elektrische energie om in de verhouding 1:1 naar warmte. Je kunt nu zelf bepalen of je de ketel extra laat stoken of toch die kachels aan gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 19:40
shadowkid053 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:43:
Volgens Coolblue zou ik vandaag overgaan. Ook een mail ontvangen van coolblue met onderwerp: Hoera, je overstap is gelukt!

[...]

Ondertussen heb ik nog geen account om in te loggen bij CoolBlue. Bij budget energie staat dat mijn contract stopt per 01-04-2022.

Ik ben een oud fenor klant. 28 december contract afgesloten bij CB E, hier heb ik gekozen voor het contract dat ZSM ingaat, niet het 01-04 contract. Daarnaast heb ik afgezien van de bedenktijd. Er gaat dus blijkbaar iets mis :9
Zou me nog geen zorgen maken. Bij mij duurde het ook even voor ik een CB account kreeg na mijn overgang. En klik eens bij Budget op mijn contract en kijk onder de tarieven. Daar staat vanaf de dag dat ik bij CB zit dat mijn contract niet meer actief is.

Ik had het trouwens pas op 30 december geregeld en zit al vanaf 6 januari bij CB. Je kan ook bij je netbeheerder nog checken waar je zit.

[ Voor 7% gewijzigd door sjakieman op 14-01-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Ik kom er echt even niet meer uit en het frustreert me enorm. Zojuist met BE aan de lijn gezeten naar aanleiding van mijn nieuwe termijnbedrag. Zij komen uit op 47 euro per maand op basis van 1600 kWh per jaar. Als ik het bereken kom ik uit op een maandelijks bedrag van ~20 euro per maand... Wat doe ik nou verkeerd in mijn berekening?

Als ik de huidige tarieven pak (ik heb nu een variabel contract):
0,44627 eu per kWh (stroomkosten)
5,99 eu (vaste leveringskosten)
22,97 eu (netbeheerkosten)

Dan is mijn berekening als volgt, voor een jaarlijks bedrag:
0,44627 * 1600 kWh = 714 eu (stroomkosten)
5,99 eu * 12 maanden = 71,88 eu (leveringskosten)
22,97 eu * 12 maanden = 275,64 eu (netbeheerkosten)

Dat maakt per jaar:
714 + 71,88 + 275,64 = 1061,52 eu per jaar. Nu gaat daar nog 824,77 vanaf ivm vermindering energiebelasting. (Toch?!)

Dan kom ik uit op een jaarlijks totaalbedrag van:
236,75 eu per jaar

Deel ik dat door 12 maanden, want ik wil het maandelijks bedrag:
19,72 eu per maand (en dus niet 47 euro per maand..?!)

Wat doe ik nou fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie

[Afbeelding]

Huidige tarieven:

[Afbeelding]

600kWh stroom
380m3 gas

Hebben jullie tips?
Ik quote mezelf even. Als ik kijk naar het aanbod van Coolblue dan kan ik daar al best wat mee besparen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/R0fXQtF9/CB-aanbod.png
Helaas krijg ik nu telkens de melding dat er wat is misgegaan (er komt nog bij op dit kale tarief).
Nu de afweging of het de overstap waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloempotgooier
  • Laatst online: 08-06-2023
Munki schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:57:
Ik kom er echt even niet meer uit en het frustreert me enorm. Zojuist met BE aan de lijn gezeten naar aanleiding van mijn nieuwe termijnbedrag. Zij komen uit op 47 euro per maand op basis van 1600 kWh per jaar. Als ik het bereken kom ik uit op een maandelijks bedrag van ~20 euro per maand... Wat doe ik nou verkeerd in mijn berekening?

Dat maakt per jaar:
714 + 71,88 + 275,64 = 1061,52 eu per jaar. Nu gaat daar nog 824,77 vanaf ivm vermindering energiebelasting. (Toch?!)

236,75 eu per jaar

Wat doe ik nou fout?
Hebben ze geen gasaansluiting met 1 M3 per jaar meegerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
Munki schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Hoe doe ik dat dan? Als ik ze bel krijg ik alleen maar te horen dat de wachttijd 30 minuten bedraagt, maar krijg niet de optie om een terugbel afspraak te maken..
Ik heb dat online gedaan en niet via telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:30

Dat maakt per jaar:

236,75 eu per jaar

Wat doe ik nou fout?
Zijn die stroomkosten inclusief belasting? Scheelt 8 ct per Kwh, en dat is 130 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Bloempotgooier schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Hebben ze geen gasaansluiting met 1 M3 per jaar meegerekend?
Volgens meneer aan de telefoon hebben ze het alsvolgt berekend. En dan heb ik het 1-op-1 van hem overgenomen (mee getypt terwijl het werd opgelezen).

Gaat om de maandelijkse kosten:
60,18 (stroomkosten)
4,91 (energiebelasting)
4,07 (ODE)
4,95 (vaste leveringkosten)
18,99 (netbeheerkosten Liander)
2,55 (risicoberekening voorziening)
8,15 (btw)
-56,80 (vermindering belasting)

Als ik dat optel, kom ik inderdaad uit op 47 euro p/m:
(60,18+4,91+4,07+4,95+18,99+2,55+8,15)-56,80 = 47 eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Munki schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Volgens meneer aan de telefoon hebben ze het alsvolgt berekend. En dan heb ik het 1-op-1 van hem overgenomen (mee getypt terwijl het werd opgelezen).

60,18 (stroomkosten)
4,91 (energiebelasting)
4,07 (ODE)
8,15 (btw)

Nu is de stroom opeens 60 cent, exclusief belasting.
En er komt ook nog eens BTW bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tunezz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-03-2023
Guys, ben nu al een aantal dagen bezig om het één en ander uit te zoeken, en wil graag jullie eens hier in meenemen. Mijn vast contract bij Innova Energie loopt 28-01-2022 af.

Volgende situatie bij ons thuis:

AantalOmschrijving
2200 kWhStroom verbruik
1600 m3Gas verbruik
3000/3200 kWhVerwachting opwekken met zonnepanelen

De ideale situatie is, een zo laag mogelijk gas tarief, en zo hoog mogelijk teruglever tarief voor stroom.
Om dit in één stroom en gas pakket te gieten gaat niet lukken helaas. Daarom dat ik denk om de twee diensten apart af laat sluiten.

Aanbieding 1: (Alleen Gas bij Budget Energie via MediaMarkt)
Heb de klantenservice van BE via MM gebeld om een aanbieding te maken voor puur en alleen gas.
Zie afbeelding voor tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVoHOSEQCSPqh-uEv93-qzCSfdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZMrb8pYTXUYBF0lxq1qpWUz.jpg?f=fotoalbum_large

Voordelen
  • Gasprijs niet vanaf april maar vanaf februari
  • Één van de lagere tarieven op dit moment
  • Max € 125,- opzeg boete
Aanbieding 2: (Alleen Stroom bij Gewoon Energie
I.v.m. de meest hoge teruglever tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx1PmH4MgDd_koXvmIddOkPHM10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6hYnCLXdxrM5bb0CQIInQlK.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal maand bedrag
Simpele rekensom:

OmschrijvingPrijs
Gas€ 190,59
Stroom€ -77,09
Maandbedrag totaal€ 113,50

Wat denken jullie? Doe ik hier goed bij? En doet mijn speurwerk lonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
wjvh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Nu is de stroom opeens 60 cent, exclusief belasting.
En er komt ook nog eens BTW bij.
Hoe kom je bij 60 cent? Gaat om een verbruik van 133 kWh per maand. Dat zou dan zijn:
60,18 eu / 133 = 0,45 cent per kWh. (dat is incl. BTW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
tunezz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:10:
Guys, ben nu al een aantal dagen bezig om het één en ander uit te zoeken, en wil graag jullie eens hier in meenemen. Mijn vast contract bij Innova Energie loopt 28-01-2022 af.

AantalOmschrijving
2200 kWhStroom verbruik
1600 m3Gas verbruik

De ideale situatie is, een zo laag mogelijk gas tarief, en zo hoog mogelijk teruglever tarief voor stroom.
Om dit in één stroom en gas pakket te gieten gaat niet lukken helaas. Daarom dat ik denk om de twee diensten apart af laat sluiten.

Heb de klantenservice van BE via MM gebeld om een aanbieding te maken voor puur en alleen gas.

[Afbeelding]

Voordelen
Aanbieding 2: (Alleen Stroom bij Gewoon Energie
I.v.m. de meest hoge teruglever tarieven.

[Afbeelding]

Totaal maand bedrag
Simpele rekensom:

OmschrijvingPrijs
Gas€ 190,59
Stroom€ -77,09
Maandbedrag totaal€ 113,50

Ziet er goed uit. Speurwerk loont, maar snelheid ook,
Je hebt 14 dagen bedenktijd om alles nogmaals te scannen, dus tenzij er iemand het komende half uur zegt “niet doen” accepteren.
Anders wordt je nummer zoveel in de lijst die een inmiddels verlopen aanbieding wil accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Munki schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Hoe kom je bij 60 cent? Gaat om een verbruik van 133 kWh per maand. Dat zou dan zijn:
60,18 eu / 133 = 0,45 cent per kWh. (dat is incl. BTW)
Ik zie het. Je eerste posting noemde prijzen per kwh, je volgende maand kosten. Ik las een beetje slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ai, minpuntje voor Greenchoice.

Kon mijn termijnbedrag vorige maand nog netjes naar -30 aanpassen, maar nu mag ik maar tot 0 euro termijnbedrag gaan. Vervelend dat ze dit ook eenzijdig aanpassen naar 5 euro per maand.

Dat soort fratsen moet je niet flikken als leverancier. Want hoe betrouwbaar is een partij die eenzijdig de spelregels aanpast?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 03:13
sjakieman schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Zou me nog geen zorgen maken. Bij mij duurde het ook even voor ik een CB account kreeg na mijn overgang. En klik eens bij Budget op mijn contract en kijk onder de tarieven. Daar staat vanaf de dag dat ik bij CB zit dat mijn contract niet meer actief is.

Ik had het trouwens pas op 30 december geregeld en zit al vanaf 6 januari bij CB. Je kan ook bij je netbeheerder nog checken waar je zit.
Net ook gebeld met CBE. Mevrouw gaf aan dat de switch ingesteld staat op vandaag. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
[...]

60,18 (stroomkosten)
4,91 (energiebelasting)
4,07 (ODE)
8,15 (btw)

Nu wordt het verhaal helemaal bizar.... Als ik mijn variabel contract zou omzetten naar een vast contract van 1 jaar (dus bij BE zelf), dan krijg ik het volgende aangeboden:

197 euro per jaar (stroomkosten)
-150 euro per jaar (korting)

Dat is 47 euro per jaar.... Oftewel 3,91 eu per maand. Op basis van 1600 kWh per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 13:03
Munki schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Nu wordt het verhaal helemaal bizar.... Als ik mijn variabel contract zou omzetten naar een vast contract van 1 jaar (dus bij BE zelf), dan krijg ik het volgende aangeboden:

197 euro per jaar (stroomkosten)
-150 euro per jaar (korting)

Dat is 47 euro per jaar.... Oftewel 3,91 eu per maand. Op basis van 1600 kWh per jaar...
Het lijkt bijna wel een spelletje zo...

Energieboeren die massaal de gasprijzen zien stijgen; gevolg; bij velen geen optie meer om als nieuwe klant een variabel contract af te sluiten en torenhoge bedragen voor vaste contracten voor nieuwe klanten. Vervolgens gaan klanten (van oa. faillisementen) allemaal op de modelcontracten over. Gevolg; modelcontracten en mensen waarbij het vaste contract is afgelopen prijzen keihard omhoog!

De consument reageert en vervolgens hobbyen de energiebedrijven lekker verder om ons zo hard en lang mogelijk een poot uit te draaien lijkt het wel...

Soms zou je denken dat er bijna behoefte is aan (degelijke) regulering..en nee dan bedoel ik niet de ACM.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 14-01-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:45

AantalOmschrijving
2200 kWhStroom verbruik
1600 m3Gas verbruik

[Afbeelding]

Voordelen
Hoe komt je bij €125 opzegboete? Volgens mij is dat € 250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Lord_Dain schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Het lijkt bijna wel een spelletje zo...

Energieboeren die massaal de gasprijzen zien stijgen; gevolg; bij velen geen optie meer om als nieuwe klant een variabel contract af te sluiten en torenhoge bedragen voor vaste contracten voor nieuwe klanten. Vervolgens gaan klanten (van oa. faillisementen) allemaal op de modelcontracten over. Gevolg; modelcontracten en mensen waarbij het vaste contract is afgelopen prijzen keihard omhoog!

De consument reageert en vervolgens hobbyen de energiebedrijven lekker verder om ons zo hard en lang mogelijk een poot uit te draaien lijkt het wel...

Soms zou je denken dat er bijna behoefte is aan (degelijke) regulering..en nee dan bedoel ik niet de ACM.
Dus dat.... Heel apart dit allemaal.

Zie maar eens wat ze me aanbieden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwiyu3HO4veosBJxRB3UAHupl8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ArIQbuyBfm0CQhINGlqEUzLI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Rsport40 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:48:
[...]
(Alleen Gas bij Budget Energie via MediaMarkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tunezz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-03-2023
Rsport40 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Ik neem geen twee diensten af (Stroom & Gas). Echter alleen Gas bij BE. En je betaalt per dienst € 125,- aan boete ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbies
[...]

60,18 (stroomkosten)
4,91 (energiebelasting)
4,07 (ODE)
8,15 (btw)

je telt zelf met stroomkosten 0,44627 inclusief BE, ODE en BTW..
de leverancier telt met stroomkosten 0,4513 en dat is exclusief BE, ODE en BTW.
En jij telt 5,95 vastrecht, de leverancier 4,99 ????

Ik zou alles nog eens op een rijtje zetten.....

[ Voor 6% gewijzigd door robbies op 14-01-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Munki Doe jezelf een plezier en gooi je stroomverbruik en kale stroomtarief in de google spreadsheet (even downloaden). Rode cijfer bovenin stroomverbruik en blauwe cijfertje op een regel kale stroomprijs. Vul verder bovenin je jaarlijkse netwerkkosten stroom (rode cijfer) zoals weergegeven door BE. 0 invullen voor gasverbruik en netwerkkosten gas als je geen gas hebt. Vergeet ook een eventuele bonus niet in te vullen.

Dan zie je zo het jaar- en maandbedrag.

Dat je zo laag uitkomt is verder logisch omdat iedereen 824,77 van de staat cadeau krijgt via de energierekening. Wat de leverancier vangt voor het leveren van die stroom is dus 824,77 meer dan er op jouw rekening staat. Ja daar verdienen ze dus nog prima op.

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 14-01-2022 16:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wjvh
Ik heb bij de ACM de vraag neergelegd of een welkomspremie die vervalt bij het voortijdig opzeggen van het contract niet in strijd is met de maximale opzegboete.
Op gaslicht.com zie je 1 jaars contracten met meer dan 300 euro welkoms premie, maar alleen als je het contract volmaakt.
We hoeven hier niet de discussie te voeren, maar ik ben wel benieuwd en laat het antwoord tzt hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie

Dat maakt per jaar:

236,75 eu per jaar

Wat doe ik nou fout?
Hoe kom je op €824,77 uit? Ik lees hele andere bedragen. En gebeurd dat automatisch, ook als je niet overstapt? Ben niet echt bekend met die regeling van de overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
  • Laatst online: 21:24
Beste allemaal,

Mijn contract bij Energiedirect is inmiddels verlopen en kan dus verlengen of eenvoudig overstappen.

Mijn jaar verbruik is het volgende:
Gas: 1900 m3
Elektra: 5400 kWh

Volgende maand ga ik zelf zonnepanelen leggen (10,8 kWp) met een geschatte jaarlijkse opbrengst van 8050 kWh (volgens Sunny Design) en krijg dan pas een dubbele (ga ik van uit) 3-fase meter (nu 1-fase).

Wanneer ik dit invoer (gebruik 5400 kWh, teruglevering 8000 kWh & gas 1900m3) in Gaslicht.com krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cunl6R2xmhOvFs9qpiWoEbcEw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGyto4fIxCYeXJYEvHcGyTWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Is 1 van de top 4 een verstandige keuze, of zitten daar nog addertjes onder het gras? Of hebben jullie nog tips / andere ideeen? Dan hoor ik ze graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robbies
Smullie78 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:10:
Beste allemaal,

Mijn contract bij Energiedirect is inmiddels verlopen en kan dus verlengen of eenvoudig overstappen.

Mijn jaar verbruik is het volgende:
Gas: 1900 m3
Elektra: 5400 kWh

Volgende maand ga ik zelf zonnepanelen leggen (10,8 kWp) met een geschatte jaarlijkse opbrengst van 8050 kWh (volgens Sunny Design) en krijg dan pas een dubbele (ga ik van uit) 3-fase meter (nu 1-fase).

Wanneer ik dit invoer (gebruik 5400 kWh, teruglevering 8000 kWh & gas 1900m3) in Gaslicht.com krijg ik het volgende:
[Afbeelding]

Is 1 van de top 4 een verstandige keuze, of zitten daar nog addertjes onder het gras? Of hebben jullie nog tips / andere ideeen? Dan hoor ik ze graag!

Alvast bedankt!
In plaats van vlug 3 eenheden invoeren bij gaslicht.com is het verstandiger om de moeite te nemen eens door dit forum te bladeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-09 17:12
@Smullie78 Hou er rekening mee dat je huidig verbruik naar beneden gaat. Je gaat namelijk ook direct verbruiken van je zonnestroom. Dit gaat niet langs de meter, en wordt dan ook niet meegeteld.

Ik heb een soortgelijke situatie: verbruik voor panelen was 4600kw, nu 2700kw afname van het net en 6200kw teruglevering, met 8500kw opwek per jaar.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
robbies schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:19:
[...]

In plaats van vlug 3 eenheden invoeren bij gaslicht.com is het verstandiger om de moeite te nemen eens door dit forum te bladeren. :+
Misschien heb je gelijk, echter gezien de enorme hoeveelheid reacties
1 weet ik niet waar te beginnen / vanaf wanneer her relevant is voor de huidige (14-01-2022, 19:22 ;) ) prijzen
en
2 als ik het hele forum door moet lezen zijn de prijzen weet ik niet hoeveel keer al veranderd! 8)7

Vandaar mijn misschien wel makkelijke vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
insomniac schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:33:
@Smullie78
Ik heb een soortgelijke situatie: verbruik voor panelen was 4600kw, nu 2700kw afname van het net en 6200kw teruglevering, met 8500kw opwek per jaar.
Valide punt!! Als ik even jouw waarden pak als factor, kom ik wel op soortgelijke prijzen, scheelt een paar euro...

Maar ik zal nog een kijken & teruglezen of het loont om 2 losse contracten te nemen! Mocht iemand een link hebben naar een interessante post hierover... ik hou me aanbevolen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Ik vertrek bij BE. De brutale verschillen tussen het tarief van klanten die hun contract variabel zien worden (zoals ik) en de nieuwe MediaMarkt aanbiedingen is beschamend.
Ik ben me bewust van de verschillen, variabel en 3-jaar etc. Toch krijg je mij niet uitgelegd dat je bestaande klanten zo behandelt. Mijn tarieven van de afgelopen 3 jaar hebben ruimschoots de inkoop gedekt.
Ik overweeg nou om over te stappen naar mijndomein energie. Onze leefsituatie leent zich er voor om slimmer om te gaan met de tijdstippen van energieverbruik.
Is er iets bijzonders dat niet duidelijk wordt via hun website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:45
Hijdaar95 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:32:
Ik vertrek bij BE. De brutale verschillen tussen het tarief van klanten die hun contract variabel zien worden (zoals ik) en de nieuwe MediaMarkt aanbiedingen is beschamend.
Ik ben me bewust van de verschillen, variabel en 3-jaar etc. Toch krijg je mij niet uitgelegd dat je bestaande klanten zo behandelt. Mijn tarieven van de afgelopen 3 jaar hebben ruimschoots de inkoop gedekt.
Ik overweeg nou om over te stappen naar mijndomein energie. Onze leefsituatie leent zich er voor om slimmer om te gaan met de tijdstippen van energieverbruik.
Is er iets bijzonders dat niet duidelijk wordt via hun website?
Volgens mij heeft iedereen dat. Ik ben ruim 13 jaar klant geweest bij Energie Direct, als je ziet wat ze me nu aanbieden is ook beschamend. Ben dus overgestapt naar MM BE aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloempotgooier
  • Laatst online: 08-06-2023
Rsport40 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Volgens mij heeft iedereen dat. Ik ben ruim 13 jaar klant geweest bij Energie Direct, als je ziet wat ze me nu aanbieden is ook beschamend. Ben dus overgestapt naar MM BE aanbieding.
Idem hier bij Essent :P Bedroevende tarieven aangeboden en daardoor naar MM BE aanbieiding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbies
Smullie78 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Misschien heb je gelijk, echter gezien de enorme hoeveelheid reacties
1 weet ik niet waar te beginnen / vanaf wanneer her relevant is voor de huidige (14-01-2022, 19:22 ;) ) prijzen
en
2 als ik het hele forum door moet lezen zijn de prijzen weet ik niet hoeveel keer al veranderd! 8)7

Vandaar mijn misschien wel makkelijke vraag!
Okay, dan 2 tips:
1 Kijk in “het grote terugleververgoeding topic“. Is een stuk kleiner dan dit topic en je wilt gaan terugleveren.
2 gebruik de spreadsheet van Cap in dit topic: https://docs.google.com/s...nrN7p6QLwHRIosTAJ7Ic/edit

[ Voor 6% gewijzigd door robbies op 14-01-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
robbies schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Okay, dan 2 tips:
1 Kijk in “het grote terugleververgoeding topic“. Is een stuk kleiner dan dit topic en je wilt gaan terugleveren.
2 gebruik de spreadsheet van Cap in dit topic.
Eens met @robbies - Ik heb vanmiddag deze post gemaakt.

@Smullie78 onze situatie lijkt enorm vergelijkbaar. Bij mij wordt een installatie met zelfde vermogen 3 feb geplaatst. Opwaardering naar 3 fase staat 26 jan gepland. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:18

@tunezz teruglevertarief bij Eneco is (nog steeds??) 46 cent/kWh.
Pagina: 1 ... 137 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4