Straks is die vattenfall ook failliet door tweakers
Je kunt deze link nog proberen, waarbij je dan een gasverbruik van 1 m³ opgeeft. Een klantenservice-medewerker van Vattenfall heeft eerder aangegeven dat het gas-deel van je aanmelding dan zal uitvallen, waarna je alleen de stroom-tarieven betaalt. Maar een andere medewerker zei weer dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken.Nous112 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:22:
Wat is momenteel het beste advies voor alleen een stroom contract? Ben eerlijk gezegd een beetje het spoor bijster
Geen idee of deze route echt werkt, maar het valt te proberen. Kan het niet, dan hoor je het vanzelf wel. En zelf heb je ook altijd nog 14 dagen bedenktijd. Dus je kunt er sowieso altijd nog van af.
Je kunt ook dit modelcontract van Vandebron proberen af te sluiten via hun klantenservice. Normaal gesproken wijzigen die tarieven pas weer op 1 juli 2022. Maar officieel zijn ze gewoon variabel en kan Vandebron besluiten eerder al met een aanpassing te komen. Daarnaast schijnt Vandebron telefonisch erg lastig bereikbaar te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 23-12-2021 21:18 ]
Heb om 19:00 via de "cache-route" bij VF een 3 jarig contract aangevraagd. Om 20:11 kreeg ik mijn contract binnen tegen de actietarieven die inmiddels niet meer geldig waren.
Wat ben ik gruwelijk dankbaar voor deze tip !
Ik zou eigenlijk naar Anode gaan per 10 december na een jaarcontract Greenchoice te hebben uitgediend. Een week daarvoor vroeg Anode faillisement aan en werd ik geconfronteerd met de woekerprijzen van Gezinsenergie. De kachel en de kerstverlichting staan bij mij niet aan omdat ik die bedragen gewoonweg niet kan betalen. Elke euro besparen dus ( 15 graden in huis is niet fijn maar moet maar even ).
Ik ga nu per 13 Januari 2022 naar VF. Dat maandje kom ik wel door. Ben echt dronken van geluk ! Ben niet de eerste die speciaal een acc heeft aangemaakt om een dankje te uiten naar de oplettende tipgevers op dit forum. Dus bij deze ...
Ongelooflijk bedankt voor deze geweldige tip !
Fijne feestdagen
Wat ben ik gruwelijk dankbaar voor deze tip !
Ik zou eigenlijk naar Anode gaan per 10 december na een jaarcontract Greenchoice te hebben uitgediend. Een week daarvoor vroeg Anode faillisement aan en werd ik geconfronteerd met de woekerprijzen van Gezinsenergie. De kachel en de kerstverlichting staan bij mij niet aan omdat ik die bedragen gewoonweg niet kan betalen. Elke euro besparen dus ( 15 graden in huis is niet fijn maar moet maar even ).
Ik ga nu per 13 Januari 2022 naar VF. Dat maandje kom ik wel door. Ben echt dronken van geluk ! Ben niet de eerste die speciaal een acc heeft aangemaakt om een dankje te uiten naar de oplettende tipgevers op dit forum. Dus bij deze ...
Ongelooflijk bedankt voor deze geweldige tip !
Fijne feestdagen
De prijs van een megawattuur gas op de Nederlandse termijnmarkt, die leidinggevend is voor de Europese gasprijzen, liep in de loop van de dag terug tot zo'n 126 euro. Dinsdagmiddag piekte de gasprijs nog op bijna 188 euro. Toen bereikte de gasprijs een nieuw recordniveau doordat er geen gasleveringen waren via de Yamal-pijpleiding van Rusland naar Duitsland. Ook het besluit van Frankrijk om een viertal kernreactoren uit te zetten voor extra onderhoud stuwde de prijs.
Dat de prijzen nu weer hard dalen komt volgens deskundigen van adviesfirma Inspired Energy niet alleen door het nieuws over de schepen. Zij denken dat de prijzen ook omlaag gaan door speculatie dat sommige handelaren bepaalde posities zouden willen sluiten in aanloop naar de feestdagen. In deze periode van het jaar is de handel doorgaans ook wat dunner, en dat kan voor extra volatiele prijzen zorgen.
Stukje uit artikel in Trouw
Dat de prijzen nu weer hard dalen komt volgens deskundigen van adviesfirma Inspired Energy niet alleen door het nieuws over de schepen. Zij denken dat de prijzen ook omlaag gaan door speculatie dat sommige handelaren bepaalde posities zouden willen sluiten in aanloop naar de feestdagen. In deze periode van het jaar is de handel doorgaans ook wat dunner, en dat kan voor extra volatiele prijzen zorgen.
Stukje uit artikel in Trouw
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Zoiets?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SMrFcbxlyiLvNViiHch8xEfi.jpg?f=user_large)
© Arjan de Jongh via Flickr
Ik ga op 17 januari ook over op de CB deal, en doe ook elke dag een klein schietgebedje dat Greenchoice het volhoudtTexMex schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:06:
[...]
Ik twijfelde ook, maar uiteindelijk toch maar gedaan toen. Gaat pas op 2 februari in hier, dus hopelijk blijft Greenchoice overeind.
Catch a smile out there!
En de deal staat op pepper.
Dan zal het snel zijn afgelopen
Greenchoice is voor 30% eigendom van Eneco, dus hopelijk helpt dat een beetje mee!Glenfiddich schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:35:
[...]
Ik ga op 17 januari ook over op de CB deal, en doe ook elke dag een klein schietgebedje dat Greenchoice het volhoudt
Inderdaad, echt de laatste kansen nu!Joehoe900 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:38:
En de deal staat op pepper.
En hopelijk hoeven de eerdere aanmelders die via de cache zijn gegaan nu niet alsnog te vrezen. Als dit door Pepper een enorme sloot aanmeldingen oplevert, is dat voor Vattenfall wellicht reden een en ander terug te draaien.
Al zou je zeggen: contract is contract.
True. Toeslaan iddTexMex schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:46:
[...]
Inderdaad, echt de laatste kansen nu!
En hopelijk hoeven de eerdere aanmelders die via de cache zijn gegaan nu niet alsnog te vrezen. Als dit door Pepper een enorme sloot aanmeldingen oplevert, is dat voor Vattenfall wellicht reden een en ander terug te draaien.
Al zou je zeggen: contract is contract.
Ja he, bizar verschil per 1 januari. Ben ook blij dat ik nog net op tijd dat 3 jarige contract opgepikt hebNelgNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:02:
Zo, even voor de gein een berekening gemaakt met het modelcontract van VF:
Model: 384 per maand
3 jaar vast met die speciale link: 149 per maand
Wat ben ik blij zeg!
Lees net in het Fenor topic hier op GoT dat ze bij Vattenfall al weten dat dit topic bestaat en dat deze tips en linken rondgaan...
Ben bang dat het helaas pindakaas is geworden nu.
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 23-12-2021 22:36 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik heb de poging maar gewaagd en Vattenfall met 1 m3 gas aangevraagd terwijl ik geen gas nodig heb. Er is dus geen gas EAN aansluitnummer op ons adres dus ergens zal bij hun wel een lampje gaan branden. We wachten maar af wat er gaat gebeuren……TexMex schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:50:
[...]
Je kunt deze link nog proberen, waarbij je dan een gasverbruik van 1 m³ opgeeft. Een klantenservice-medewerker van Vattenfall heeft eerder aangegeven dat het gas-deel van je aanmelding dan zal uitvallen, waarna je alleen de stroom-tarieven betaalt. Maar een andere medewerker zei weer dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken.
Geen idee of deze route echt werkt, maar het valt te proberen. Kan het niet, dan hoor je het vanzelf wel. En zelf heb je ook altijd nog 14 dagen bedenktijd. Dus je kunt er sowieso altijd nog van af.
Je kunt ook dit modelcontract van Vandebron proberen af te sluiten via hun klantenservice. Normaal gesproken wijzigen die tarieven pas weer op 1 juli 2022. Maar officieel zijn ze gewoon variabel en kan Vandebron besluiten eerder al met een aanpassing te komen. Daarnaast schijnt Vandebron telefonisch erg lastig bereikbaar te zijn.

Dit is het aanbod na 3 jaar contract van Greenchoice.Glenfiddich schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:35:
[...]
Ik ga op 17 januari ook over op de CB deal, en doe ook elke dag een klein schietgebedje dat Greenchoice het volhoudt
1 jaar FNV
Groene stroom Normaaltarief (per kWh)€ 0,5048
Daltarief (per kWh)€ 0,4330
Bosgecompenseerd gas Tarief (per m3)€ 1,7946
Alle prijzen inclusief btw en nog oude belasting.
Bedankt voor de cache tip! Gedupeerd met Fenor hier.
2 uur geleden via cache aangemeld en uur geleden bevestiging gehad.
2 uur geleden via cache aangemeld en uur geleden bevestiging gehad.
Welke post?Barre73 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:36:
[...]
Lees net in het Fenor topic hier op GoT dat ze bij Vattenfall al weten dat dit topic bestaat en dat deze tips en linken rondgaan...
hmmm, misschien mis ik ergens iets? Mijn model contract staat op 1,25€ per m3, als ik een 3jarige contract aanvraag kom ik op ca 1,18€ per m3, hoe kom je dan ook zulke grote verschillen per maand?Slaveofthewave schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:31:
[...]
Ja he, bizar verschil per 1 januari. Ben ook blij dat ik nog net op tijd dat 3 jarige contract opgepikt heb
Ik ben benieuwd!Nous112 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:01:
[...]
Ik heb de poging maar gewaagd en Vattenfall met 1 m3 gas aangevraagd terwijl ik geen gas nodig heb. Er is dus geen gas EAN aansluitnummer op ons adres dus ergens zal bij hun wel een lampje gaan branden. We wachten maar af wat er gaat gebeuren……als ik geen reactie ontvang kan ik altijd nog binnen 14 dagen opzeggen
Heeft iemand enig idee of de actie van Vandebron nog geldig is? Half jaar vast tarief klinkt ideaal. In de zomer dus weer een evaluatie doen.
3 jaar vast zetten vind ik te lang. Met 1 jaar kom ik volgend jaar op januari in een variabele tarief, midden in de winter. Dat helpt dus ook niet. Het liefst wil ik weer om het jaar vast zetten, met als begin datum ergens in de zomer.
3 jaar vast zetten vind ik te lang. Met 1 jaar kom ik volgend jaar op januari in een variabele tarief, midden in de winter. Dat helpt dus ook niet. Het liefst wil ik weer om het jaar vast zetten, met als begin datum ergens in de zomer.
Alleen telefonisch nog een kans op dat contract had ik begrepen, is een poging waard?TallyO schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:55:
Heeft iemand enig idee of de actie van Vandebron nog geldig is? Half jaar vast tarief klinkt ideaal. In de zomer dus weer een evaluatie doen.
Wat driejaarscontracten betreft. Ik denk dat velen hier die langdurige contracten zijn aangegaan niet per se de intentie hebben om de volledige drie jaar uit te zitten. Er wordt gewoon een rekensom gemaakt waarbij de (maximale) opzegboete wordt ingecalculeerd. Sommigen hebben die boete er al snel uit vanwege de lagere tarieven. Komt nog bij dat vaak de nieuwe leverancier de boete overneemt. Zakken de prijzen flink dan kost het je hooguit de boete om over te stappen, stijgen ze dan heb je in ieder geval prijszekerheid.
Voordat ik dit forum bezocht was ik mij er ook niet van bewust dat je onder die langdurige contracten uit kon komen met (in deze markt) een relatief lage boete en waarschijnlijk weten helaas niet genoeg mensen dat.
Ik heb wel "ontdekt" dat je met iets rekening moet houden. Stel je hebt nu vastgezet bij vattenfall en gaat dan in voorjaar naar BE of Essent "want ze betalen toch de overstapboete", dan kunnen ze later als je bij dalende tarieven daar voortijdig weer weg wil, niet alleen boete geven, maar ook de door hun betaalde overstapboete terugvorderen. In ieder geval bij BE. Dus BE betaalt nu bijv 250 voor jou aan VF, maar later stap jij weer over en moet je BE 250 boete betalen, dan kunnen ze totaal 500 eisen. Wel iets om rekening mee te houden! Er wordt veel gepraat over "die boete heb ik er zo uit als tarieven echt dalen" maar vraag me af of dit daarbij ook wordt meegenomen..
Ik zit nu bij Eneco variabel alweer een tig aantal jaar en ik dacht ik ga eens kijken. Vond overstappen altijd onzin en ik verbruik toch bijna niks want ik heb geen moeite met kou. Intergas werd Dong werd Eneco zoiets was het sinds die privatisering ongein.
Maar goed iedereen is in paniek dus maar eens kijken.
Blijkt Eneco de goedkoopste gas prijs per kubieke meter te hebben op dit moment. Alhoewel ze geen variabel contracten meer aanbieden aan nieuwe klanten.

Blijkt Eneco de goedkoopste gas prijs per kubieke meter te hebben op dit moment. Alhoewel ze geen variabel contracten meer aanbieden aan nieuwe klanten.
Ik heb ook VF 3 jaar afgesloten via de link. Volgens mij zijn dit toch ook de prijzen met nog de oude belasting tarieven? Zou dus nog iets goedkoper moeten worden dan de berekening via die link?
Hoppa! Vannacht nog een 3 jarig contract met VF afgesloten. Contract met de juiste prijzen inmiddels ook al binnen :-)
Dennis
Heb je een bron waarin staat dat de door hen betaalde opzegvergoeding teruggevorderd kan worden?Katsjing schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:33:
Ik heb wel "ontdekt" dat je met iets rekening moet houden. Stel je hebt nu vastgezet bij vattenfall en gaat dan in voorjaar naar BE of Essent "want ze betalen toch de overstapboete", dan kunnen ze later als je bij dalende tarieven daar voortijdig weer weg wil, niet alleen boete geven, maar ook de door hun betaalde overstapboete terugvorderen. In ieder geval bij BE. Dus BE betaalt nu bijv 250 voor jou aan VF, maar later stap jij weer over en moet je BE 250 boete betalen, dan kunnen ze totaal 500 eisen. Wel iets om rekening mee te houden! Er wordt veel gepraat over "die boete heb ik er zo uit als tarieven echt dalen" maar vraag me af of dit daarbij ook wordt meegenomen..
Vannacht ook de link gebruikt voor VF 3 jaar vast (Groen uit Nederland Vast + VastePrijsGas). Vrij snel ook het contract ontvangen met de juiste prijzen.
Waarom staat daar nog overal ‘variabele’ bij alle tarieven van stroom en gas? Kunnen die dan toch nog gewijzigd worden door VF?
code:
1
2
3
4
| Uw tarieven voor stroom Groen uit Nederland Vast Variabele kosten Variabele leveringskosten enkeltarief |
Waarom staat daar nog overal ‘variabele’ bij alle tarieven van stroom en gas? Kunnen die dan toch nog gewijzigd worden door VF?
[ Voor 17% gewijzigd door .SnifraM op 24-12-2021 07:11 ]
lol+lol=hihi
En hoe laag is die goedkoopste gasprijs dan?YangWenli schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 01:38:
Ik zit nu bij Eneco variabel alweer een tig aantal jaar en ik dacht ik ga eens kijken. Vond overstappen altijd onzin en ik verbruik toch bijna niks want ik heb geen moeite met kou. Intergas werd Dong werd Eneco zoiets was het sinds die privatisering ongein.![]()
Ik kan begrijpen waarom er verwarring ontstaat over het gebruik van die verschillende termen. Zal proberen het hier uit te leggen..SnifraM schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:09:
Vannacht ook de link gebruikt voor VF 3 jaar vast (Groen uit Nederland Vast + VastePrijsGas). Vrij snel ook het contract ontvangen met de juiste prijzen.
code:
1 2 3 4 Uw tarieven voor stroom Groen uit Nederland Vast Variabele kosten Variabele leveringskosten enkeltarief
In een vast contract liggen de variabele leveringstarieven (€/kWh en €/m³ ) vast voor de afgesproken tijd. (1,3 of 5 jaar).
In een variabel contract liggen de variabele leveringstarieven vast voor maximaal een half jaar.
Belastingen en netbeheerkosten niet. Die houden geen rekening met de looptijd van jouw contract en worden ongeacht jouw contract meestal jaarlijks aan het begin van het jaar aangepast.
De kosten, dus wat je uiteindelijk betaalt, daarentegen bestaan bij alle contracten uit vaste kosten en variabele kosten. Variabele kosten worden zo genoemd omdat ze afhangen van jouw verbruik. Hun eenheid is in €/kWh en €/m³.
De vaste kosten variëren niet met jouw verbruik maar per tijdseenheid. Hun eenheid is meestal €/dag, €/maand of €/jaar.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
[ Voor 15% gewijzigd door Superbeagle op 24-12-2021 07:46 . Reden: Vriendelijker tekst en uitgebreid ]
YES, dankzij de cache-tip hier uit het topic toch nog het contract van Vattenfall kunnen afsluiten en gelijk doorgestuurd naar een collega!
Inmiddels hebben we beiden het contract binnen. Bedankt voor de tips, helden!
Inmiddels hebben we beiden het contract binnen. Bedankt voor de tips, helden!
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Hier ook
Deze nacht om 'n uur of twee voor mij zelf en m'n moeder afgesloten, schrok even toen ik om 05.00 nog niets binnen had, maar ondertussen hebben we allebei het contract ook binnen.
Bedankt! Aan wie er dan ook met deze cache truc kwam.
Deze nacht om 'n uur of twee voor mij zelf en m'n moeder afgesloten, schrok even toen ik om 05.00 nog niets binnen had, maar ondertussen hebben we allebei het contract ook binnen.
Bedankt! Aan wie er dan ook met deze cache truc kwam.
Ik zit nou te twijfelen om mijn contract te annuleren bij greenchoice.
Ik heb een gasprijs van €1.06 en een stroomprijs van €0.32ct
Wij verbruiken 1100m3 en 3000kwh op jaarbasis.
Het contract kost ons 180 euro per maand, start in April.
Bij vattenval €150,- maar daar zit een m3 prijs van 1.18 aan vast.
Wat adviseren jullie? Voor vattenval gaan of toch maar blijven ivm lage gasprijs?
Wat adviseren jullie? Voor vattenval gaan of toch maar blijven ivm lage gasprijs?
[ Voor 9% gewijzigd door Robke15 op 24-12-2021 07:44 ]
Ook namens mij bedankt! In ieder geval drie jaar duidelijkheid én een fijn tarief
Maandbedrag zegt niet alles. Stop ze beide in Excel en bereken wat je totale jaarlijkse kosten zijn. Je ziet dan vrij snel waar de verschillen in zitten om een gedegen keuze te kunnen maken.Robke15 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:42:
Het kost wat werk, maar is betrouwbaarder dan wat wij er allemaal van vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door Superbeagle op 24-12-2021 07:51 ]
Ik zou op dit moment niet naar een kleine partij overstappen. Vorig jaar had ik dat ook nog, maar ze vallen allemaal om nu.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Blijven en eventueel zonnepanelen aanschaffen. I zou zelf liever een lage gasprijs hebben, dan stroomprijs.Robke15 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:42:
Die tweede kun je namelijk makkelijk iets aan doen.
Pohhh, ik ben geen excel held, dus voor mij extra veel werk haha.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:48:
[...]
Maandbedrag zegt niet alles. Stop ze beide in Excel en bereken wat je totale jaarlijkse kosten zijn. Je ziet dan vrij snel waar de verschillen in zitten om een gedegen keuze te kunnen maken.
Maar wel een leuk ding om me weer eens in excel te verdiepen dus zeker de moeite waard, kan een win win opleveren.
Inderdaad, ook weer een heel mooi punt. Zonnepanelen zat ik ook al aan te denken.Sjod schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:58:
[...]
Blijven en eventueel zonnepanelen aanschaffen. I zou zelf liever een lage gasprijs hebben, dan stroomprijs.
Die tweede kun je namelijk makkelijk iets aan doen.
Voor het variabele deelRobke15 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:01:
[...]
Pohhh, ik ben geen excel held, dus voor mij extra veel werk haha.
Maar wel een leuk ding om me weer eens in excel te verdiepen dus zeker de moeite waard, kan een win win opleveren.
Gas x gasprijs
Stroom x stroomprijs
De rest is sowieso lastig te vergelijken, maar bovenstaande kun je zo op een papiertje krabbelen, dan heb je wel een indruk.
Yes, helemaal duidelijk nu. Ik hoef mij geen zorgen te maken. Thanks!!Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:30:
[...]
lol+lol=hihi
in het contract staat dat ze 125 euro overstap boete voor je vergoede (puntje 5), zou even via WhatsApp contact opnemen vragen hoe en wat en de datum naar voren halen!RichieB schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:24:
[...]
Ik heb niets ingevuld. In het contract staat 21 februari 2022. Dat is over 60 dagen. Eigenlijk 3 weken te vroeg, dat kost me zo'n €100 maar ik heb nu wel de garantie dat ik de komen 3 jaar geen woekerprijzen hoef te betalen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4FtgmeAoBS08XhovfnnQD9RP.png?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door patjuh1 op 24-12-2021 08:33 ]
14 x 360WP ZO @GW4200D-NS
Zojuist Vattenfall gepakt. Tarieven die nog enigzins acceptabel zijn t.o.v. mn huidige contract..
Kan altijd overstappen en de boete nemen voor wat het is als dit zichzelf terug verdiend.
Fijne kerst tweakers!
Kan altijd overstappen en de boete nemen voor wat het is als dit zichzelf terug verdiend.
Fijne kerst tweakers!
oeps dubbelpost
[ Voor 95% gewijzigd door patjuh1 op 24-12-2021 08:33 ]
14 x 360WP ZO @GW4200D-NS
Dan heb ik wel echt strontmazzel gehad gisteren. Ik ben altijd van het wachten en "we zien nog wel", maar deze keer direct doorgepakt en waarschijnlijk dus net op de valreep.TexMex schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:43:
Het lijkt inderdaad uit met de pret!
De aanbieding uit deze befaamde link https://www.vattenfall.nl...gen/energiecadeauxl-pbhd/ is niet meer beschikbaar. Alleen het modelcontract is nog aan te vragen.
Vattenfall truc werkt niet meer. Bij invullen postcode doet die niks meer.
Gefeliciteerd allen die hebben toegeslagen
Gefeliciteerd allen die hebben toegeslagen
Vraag me wel af of je je EnergiecadeauXL (deels) moet terugbetalen als je het VF contract vroegtijdig beëindigt?
100 euro voor het kado + opzeg boete las ikSpixo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:10:
Vraag me wel af of je je EnergiecadeauXL (deels) moet terugbetalen als je het VF contract vroegtijdig beëindigt?
En wat als je de voucher nooit in gebruik hebt genomen? Ik neem aan dat ze dit kunnen zien in hun webshop.zx9r_mario schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:10:
[...]
100 euro voor het kado + opzeg boete las ik
Trusted
Er staat niet bij wat er gebeurt als je de voucher nooit gebruikt of weigert. Ik zou de klantenservice even bellen.skozaa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:13:
[...]
En wat als je de voucher nooit in gebruik hebt genomen? Ik neem aan dat ze dit kunnen zien in hun webshop.
Je kunt de ongebruikte voucher altijd op marktplaats verpatsen. Of eerst cadeau halen en cadeau verpatsen.
Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:30:
[...]
Ik kan begrijpen waarom er verwarring ontstaat over het gebruik van die verschillende termen. Zal proberen het hier uit te leggen.
In een vast contract liggen de variabele leveringstarieven (€/kWh en €/m³ ) vast voor de afgesproken tijd. (1,3 of 5 jaar).
In een variabel contract liggen de variabele leveringstarieven vast voor maximaal een half jaar.
Kleine maar belangrijke sidenote:.SnifraM schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:11:
[...]
Yes, helemaal duidelijk nu. Ik hoef mij geen zorgen te maken. Thanks!!
Op het moment is het gebruikelijk dat de tarieven van een variabel contract 2 x per jaar aangepast worden maar ze liggen niet vast en indien men het nodig vind kunnen ze de tarieven ook tussentijds aanpassen. Ik kan me zomaar voorstellen dat het gebeurt in deze roerige tijden, sterker nog, het is recent al gebeurt.
Louzy#2475
En het blijft gebeuren. Elke maand bij Budget en NLE:louzy82 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:33:
[...]
[...]
Kleine maar belangrijke sidenote:
Op het moment is het gebruikelijk dat de tarieven van een variabel contract 2 x per jaar aangepast worden maar ze liggen niet vast en indien men het nodig vind kunnen ze de tarieven ook tussentijds aanpassen. Ik kan me zomaar voorstellen dat het gebeurt in deze roerige tijden, sterker nog, het is recent al gebeurt.
https://radar.avrotros.nl...ven-voortaan-maandelijks/
Vandaar ook dat ik schreef maximaal een half jaar. Was te lui om dat uitgebreid te gaan uitleggen.louzy82 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:33:
[...]
[...]
Kleine maar belangrijke sidenote:
Je post was helemaal correct! maar ik dacht ik onderstreep dat toch even om het extra duidelijk te maken voordat mensen dadelijk net half over die zin heen lezen en schijn veiligheid voelenSuperbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:35:
[...]
Vandaar ook dat ik schreef maximaal een half jaar. Was te lui om dat uitgebreid te gaan uitleggen.
[ Voor 11% gewijzigd door louzy82 op 24-12-2021 09:39 ]
Louzy#2475
Staat in de voorwaarden van BE. Ik ga per april naar BE voor 3 jaar (0,23 en 1,11 als tarieven plus 100 per jaar terug, dus vind het prima om dat uit te zitten), maar tot die tijd zit ik met 3 jarig contract bij VF vanaf 1-1 en BE betaalt overstapboete. Maar in de voorwaarden die BE met het contract meestuurt staat dat ze bij voortijdig opzeggen niet alleen een boete kunnen rekenen maar ook aan het begin betaalde overstapboetes kunnen terugvorderen. Ik vermoed dat andere leveranciers dat ook wel ergens hebben staan. Er staat dus niet "zullen", maar wel " kunnen" terugvorderen, aar als je na paar maanden er uit wil (stel dat tarieven toch gaan kelderen), zullen ze dat wel doen denk ikSuperbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:07:
[...]
Heb je een bron waarin staat dat de door hen betaalde opzegvergoeding teruggevorderd kan worden?
Voor iemand die niet wil rekenen zegt maandbedrag m.i. juist wel iets. Stop dezelfde kwh en m3 in de calculator en dan kun je maandbedragen juist met elkaar vergelijken (mits ze met dezelfde belastingen rekenen). Juist omdat de een juist meer vaste kosten berekent ben je er met alleen de variabele kosten niet.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:48:
[...]
Maandbedrag zegt niet alles. Stop ze beide in Excel en bereken wat je totale jaarlijkse kosten zijn. Je ziet dan vrij snel waar de verschillen in zitten om een gedegen keuze te kunnen maken.
Niet meer van toepassing.
[ Voor 92% gewijzigd door aGraPusher op 24-12-2021 10:04 . Reden: Voorzien van antwoord ]
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ik heb ook me gisteren nog snel aangemeld bij Vattenfall. Ook geen gasmeter maar in het contract staat, tenminste in de hoofdmail dat ik niet in aanmerking kom voor het cadeau. Nou prima
Gemiddeld verbruik 6000 kWh met aardwarmtepomp dus als dit lukt ben ik ook blij.
Gemiddeld verbruik 6000 kWh met aardwarmtepomp dus als dit lukt ben ik ook blij.
Check de foto, is van United Consumers.aGraPusher schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:43:
Niet meer van toepassing.
:strip_exif()/f/image/esCU0bSZ0lVNMhm2foVKhyP3.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Dat zijn hele fijne teruglever waardesBravertal schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:06:
[...]
Check de foto, is van United Consumers.
[Afbeelding]
Trusted
Ja, alleen kun je dit ook daadwerkelijk afsluiten? De 'foto' is van independer die nu niets meer aanbiedt. De tarieven bij UC zelf zien er heel anders uit. Daar komt bij dat je eerst een jaar lang €15 per maand moet betalen om daarna je geld + opbrengst terug moet zien te krijgen. Het maakt de indruk van lokkertje voor huishoudens met stroomoverschot zonder gas. UC hanteert momenteel hoge prijzen voor zowel gas als elektra.
Gelukt

Totaal variabele leveringskosten normaaltarief (0 - 10.000 kWh) € 0,265341
Totaal variabele leveringskosten daltarief (0 - 10.000 kWh) € 0,223112
Vaste leveringskosten € 0,19691 per dag
Vermindering energiebelasting € -2,25965 per dag
Netbeheerkosten (Enexis 3x25) € 0,733381 per dag
Geen cadeau volgens de actie (was alleen als je gas en elektra zou afnemen)
Opzegvergoeding € 50,00
Nu nog afwachten of Fenor nog moeilijk gaat doen
Ben benieuwd ivm vensterperiode en/of we niet overgaan naar een nieuwe leverancier die vasthoudt aan die 30 dagen.
@TexMex Bedankt!!Nous112 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:45:
[...]
Gelukt. Vandaag de bevestiging gekregen voor alleen stroom, gas is er af gehaald. Contract is vast voor 3 jaar ingaande per 15-01-2021 met overstap vanaf Fenor (mijn contract liep daar 15-01-2022 af) met de volgende tarieven:
Opzegvergoeding € 50,00
Onder het mom niet geschoten is altijd mis, 1m3 ingevoerd.
En het werkte inderdaad! Is automatisch aangepast met de melding dat er geen geschikte gasmeter op mijn adres is, mocht dat toch zo zijn graag contact opnemen.
Zelfde gekregen als hierboven. Alleen de datum op 1-4 gezet. (edit 4 jan uiteraard, sorry ben voor het werk gewend maand dag te moeten schrijven
Top dat Vatenfall er zo soepel mee omgaat
[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 24-12-2021 11:16 ]
Net afgesloten bij Innova Energie.. een gokje maar wat mij betreft is het dat wel waard. Ben benieuwd hoe het uiteindelijke energiecontract er uit gaat zien. Geplande overstap op 30-04-2022.Bravertal schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:06:
[...]
Check de foto, is van United Consumers.
[Afbeelding]
/f/image/n7FlRqN8ZuW0ep47H28crCjt.png?f=fotoalbum_large)
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ja, prima. Maar mijn huidige contract dat tot 16 maart loopt heeft veel lagere tarieven. Met een EV verbruik ik nogal veel dus kost het me flink geld als ik eerder overstap op een duurder contract. Dat verlies wordt niet vergoed.patjuh1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:13:
[...]
in het contract staat dat ze 125 euro overstap boete voor je vergoede (puntje 5), zou even via WhatsApp contact opnemen vragen hoe en wat en de datum naar voren halen![Afbeelding]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
hijacker80 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:03:
Ik heb ook me gisteren nog snel aangemeld bij Vattenfall. Ook geen gasmeter maar in het contract staat, tenminste in de hoofdmail dat ik niet in aanmerking kom voor het cadeau. Nou prima![]()
Nous112 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:45:
[...]
Gelukt. Vandaag de bevestiging gekregen voor alleen stroom, gas is er af gehaald. Contract is vast voor 3 jaar ingaande per 15-01-2021 met overstap vanaf Fenor (mijn contract liep daar 15-01-2022 af) met de volgende tarieven:
Opzegvergoeding € 50,00
Haha, nice!thefox154 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:54:
[...]
@TexMex Bedankt!!
Onder het mom niet geschoten is altijd mis, 1m3 ingevoerd.
En het werkte inderdaad! Is automatisch aangepast met de melding dat er geen geschikte gasmeter op mijn adres is, mocht dat toch zo zijn graag contact opnemen.
Zelfde gekregen als hierboven. Alleen de datum op 1-4 gezet.
Top dat Vatenfall er zo soepel mee omgaat
Te veel mensen durfden deze route niet aan of vonden het te ingewikkeld.
Maar het heeft dus geloond voor degenen die het tóch hebben geprobeerd. Gefeliciteerd!
Achteraf was er al die tijd dus nog steeds een prima deal beschikbaar voor elektriciteit-only. Mooi dat het gelukt is!
Zo te zien heb ik het 3-jarig Vattenfall contract gemist. Is Innova of Gewoon Energie trouwens wat? Weet iemand of dit een half jaar vast staat of toch maandelijks?
:strip_exif()/f/image/0uF7iTBpG0LuK1sMXExAJKcn.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron:
https://www.gaslicht.com/...ten=4387%2C4672%2C3238%2C
:strip_exif()/f/image/0uF7iTBpG0LuK1sMXExAJKcn.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron:
Hoe wil je deze afsluiten dan via de site kan het niet?TallyO schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:25:
Zo te zien heb ik het 3-jarig Vattenfall contract gemist. Is Innova of Gewoon Energie trouwens wat? Weet iemand of dit een half jaar vast staat of toch maandelijks?
[Afbeelding]
Bron:
[ Voor 9% gewijzigd door Figo112 op 24-12-2021 11:34 ]
Kwam dit vannacht tegen en iets later de keuze gemaakt me aan te melden bij Vattenfall.
Had me er nog niet echt in verdiept maar dacht dat een ontbindingstermijn van 14 dagen voldoende tijd is om dat alsnog te doen..
Mijn contract bij Budget Energie is inmiddels variabel en om het een jaar vast te zetten zou dat me nu 413,- per maand kosten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUQVNPT2tNl4gywCZhumTiOH.jpg?f=user_large)
Met de gasprijs rond €1.19,- en electra rond €0.26,- komt mijn termijn bedrag bij Vattenfall op 213,- euro.
Ga me er na het weekend even in verdiepen maar volgens mij komt het er toch op neer dat als ik na een paar maand opnieuw zou besluiten om over te stappen van energie leverancier ik die boete van €250,- (dacht ik) er al lang uit heb bespaard toch?
Of mis ik nu iets?
Had me er nog niet echt in verdiept maar dacht dat een ontbindingstermijn van 14 dagen voldoende tijd is om dat alsnog te doen..
Mijn contract bij Budget Energie is inmiddels variabel en om het een jaar vast te zetten zou dat me nu 413,- per maand kosten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUQVNPT2tNl4gywCZhumTiOH.jpg?f=user_large)
Met de gasprijs rond €1.19,- en electra rond €0.26,- komt mijn termijn bedrag bij Vattenfall op 213,- euro.
Ga me er na het weekend even in verdiepen maar volgens mij komt het er toch op neer dat als ik na een paar maand opnieuw zou besluiten om over te stappen van energie leverancier ik die boete van €250,- (dacht ik) er al lang uit heb bespaard toch?
Of mis ik nu iets?

@TallyO : zoals in dit topic al eerder aangegeven: een variabel contract wordt in in principe 2x per jaar aangepast. Maar alle leveranciers hebben in hun voorwaarden iets staan als "in bijzondere omstandigheden kan dat ook maandelijks". Daar hebben dit jaar al enkele leveranciers gebruik van gemaakt (NLE, Budget, Vandebron).
Of het iets voor je is? Dat is persoonlijk. Ga je voor zekerheid over een langere termijn of hou je wel van een gokje? Heb je zin/tijd om regelmatig tarieven te vergelijken? En hangt ook erg van je energiesituatie af. Gebruik je veel? Lever je terug?
Gewoon en Innova zijn trouwens een en dezelfde maatschappij. Die in een solvabiliteitsonderzoek van de Vastelastenbond niet goed scoorden.
Of het iets voor je is? Dat is persoonlijk. Ga je voor zekerheid over een langere termijn of hou je wel van een gokje? Heb je zin/tijd om regelmatig tarieven te vergelijken? En hangt ook erg van je energiesituatie af. Gebruik je veel? Lever je terug?
Gewoon en Innova zijn trouwens een en dezelfde maatschappij. Die in een solvabiliteitsonderzoek van de Vastelastenbond niet goed scoorden.
Wellicht dat Budget de extra compensatie van de overheid van ruim 300 euro niet heeft verwerkt. Maar dat scheelt dan 25 euro per maand minder.Moirae schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:49:
Kwam dit vannacht tegen en iets later de keuze gemaakt me aan te melden bij Vattenfall.
[Afbeelding]
Of mis ik nu iets?
Nog steeds een gigantisch verschil.
Maar het verschil van 1,20 euro in alleen al de gasprijs tussen Vattenfall en Budget is al zo groot dat je dit er heel snel uit hebt ja.
Dus goed gedaan als je nu nog bij VF bent geaccepteerd.
Mijn modelcontract bij Oxxio loopt per 5 januari 2022 af en ook daar zijn de nieuwe tarieven om te huilen:
Stroom normaal: 0,43662
Stroom dal: 0,36088
Gas 1,70062
Ik heb nét langs het VF 3 jaar contract gevist (stond voor vandaag op de planning af te sluiten....)
Wat zijn nu nog de opties om mijn kosten (tijdelijk) te verlagen?
Gas 1,70062
Ik heb nét langs het VF 3 jaar contract gevist (stond voor vandaag op de planning af te sluiten....)
Wat betreft Innova Energie, gaan de tarieven voor het modelcontract per half januari omhoog. Bron: mevrouw aan de telefoon. Van dus die 0,22 ct/kwh (zie mijn foto: gaslicht.com) naar 0,40 ct/kwh normaal tarief en gas van 1,10ct/m2 naar 1,42ct/m2. In mijn geval dus van 287€ naar 387€ per maand. Wat een tarieven, echt om te huilen...
[ Voor 4% gewijzigd door TallyO op 24-12-2021 13:33 ]
Ik vroeg me af of je daadwerkelijk per vandaag over bent naar Vattenfall?TFHfony schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:27:
Inmiddels staat de uitspraak van de rechter online:
https://insolventies.rech...10.rot.21.249.F.1300.1.21
In navolging op mijn eerdere post, heb ik voor mijzelf gister getracht ook de VF 3 jaar deal af te sluiten, echter is dit niet gelukt. Datum lag te ver in de toekomst
Nu voor referentie een 'standaard' (dus geen actietarieven) vast en variabel contract bij de grote leveranciers (VF/Eneco/Essent) alleen zou ik nu van € 125 (voorschot) naar € 315 gaan bij VF. Een verhoging van 252%
(€ 2,76 per m3 is de boosdoener).
Huidige contract loopt 14-03-22 af, hopelijk zakken de prijzen weer naar een redelijk niveau.

Nu voor referentie een 'standaard' (dus geen actietarieven) vast en variabel contract bij de grote leveranciers (VF/Eneco/Essent) alleen zou ik nu van € 125 (voorschot) naar € 315 gaan bij VF. Een verhoging van 252%

Huidige contract loopt 14-03-22 af, hopelijk zakken de prijzen weer naar een redelijk niveau.
Bevestiging is vanmorgen per mail binnengekomen. Dank medetweakers voor de tip[Deva] schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:38:
Hier ook mijn schoonouders (ex Welkom klant) omgezet van VF model contract naar VF 3 jarig contract via de Google cache
Wachtend op de definitieve bevestiging.
Ik heb nog net dat 3-jarige VF-contract kunnen krijgen. Iemand enig idee wanneer je wat meer info over dat cadeau krijgt?
[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 24-12-2021 13:44 ]
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Het cadeau krijg ja zodra er 3x het maandelijkse termijnbedrag van je rekening is afgeschreven.ergodyne1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:44:
Ik heb nog net dat 3-jarige VF-contract kunnen krijgen. Iemand enig idee wanneer je wat meer info over dat cadeau krijgt?
Als je inlogt op Mijn Vattenfall krijg je volgens mij te zien dat je een vouchercode krijgt als er 3 betalingstermijnen zijn afgeschreven.ergodyne1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:44:
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Je had het contract maximaal 60 dagen na gisteren in kunnen laten gaan (ergens eind februari). Dan had je aan je huidige leverancier een opzegvergoeding moeten betalen (die wordt echter lang niet altijd in rekening gebracht) van 50 euro voor gas en 50 euro voor stroom. Ik geloof dat Vattenfall die dan zelfs ook nog voor je zou overnemen. Maar in het slechtste geval had een te vroege overstap je in dit geval dus hooguit 100 euro gekost.[Deva] schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:40:
In navolging op mijn eerdere post, heb ik voor mijzelf gister getracht ook de VF 3 jaar deal af te sluiten, echter is dit niet gelukt. Datum lag te ver in de toekomst![]()
Nu voor referentie een 'standaard' (dus geen actietarieven) vast en variabel contract bij de grote leveranciers (VF/Eneco/Essent) alleen zou ik nu van € 125 (voorschot) naar € 315 gaan bij VF. Een verhoging van 252%(€ 2,76 per m3 is de boosdoener).
Misschien kun je er nog een belletje naar Vattenfall aan wagen? En anders inderdaad hopen dat de tarieven eind maart weer wat beginnen te zakken.
Op de satuspagina staat dit:robbies schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:33:
[...]
Ik vroeg me af of je daadwerkelijk per vandaag over bent naar Vattenfall?
:fill(white):strip_exif()/f/image/sTt1ACyQ6hcjhKAw5jHyVGYw.png?f=user_large)
Maar als ik het contract opvraag zie ik:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gJQNAYkwESpa797RSMYj88mp.png?f=user_large)
Ik zal straks wel eens even appen
/edit 13:59/
Ik zal even geduld moeten hebben:
/edit 15:35/Dank je wel voor je bericht. onze openingstijden tijdens de feestdagen zijn aangepast. Maandag 27 december gaan onze energieadviseurs gelijk met je vraag aan de slag
Net toch nog via de app een update: mijn contract is gewoon gestart. Door de snelle overstap duurt het een paar dagen voor alle systemen dit verwerkt hebben, maar ik ontvang gewoon stroom via Vattenfall sinds vandaag.
[ Voor 25% gewijzigd door TFHfony op 24-12-2021 15:37 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
TexMex schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:43:
Het lijkt inderdaad uit met de pret!
De aanbieding uit deze befaamde link https://www.vattenfall.nl...gen/energiecadeauxl-pbhd/ is niet meer beschikbaar. Alleen het modelcontract is nog aan te vragen.
Heb ik eindelijk een moment om dit te regelen voor de ouders en mezelf.. schrik me kapot. Beide links werken nog met 350 euro cadeau bij eentje maar die tarieven WTF! WTF!rick-1975 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:45:
[...]
met ook forse tarieven.....
€ 0,633665 per kWh
€ 2,765358 per m³
Nu weet ik me echt geen raad. Bij 1 ouder (Budget Energie) verloopt het contract begin volgende maand al (had ze fout gelezen, niet 1 feb maar 2 jan

Stroom
Tarief (normaal)
€ 0,59275 / kWh
Tarief (dal)
€ 0,54435 / kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,99 / maand
Gas
Tarief (normaal)
€ 2,40898 / m³
Vaste leveringskosten
€ 5,99 / maand
inclusief btw, energiebelasting en ODE.
Met €300 korting die aan het einde van de looptijd (1 jaar) wordt verrekend.
En in kleine letters:
De getoonde tarieven zijn bepaald op basis van de actuele inkoopprijzen. Deze wijzigen constant. Dit betekent dat wij de hier aangeboden tarieven continu kunnen aanpassen. Pas zodra u dit aanbod accepteert, zijn de op dat moment getoonde tarieven voor u van toepassing en krijgt u deze direct per e-mail bevestigd.
Dan lijkt mij het beste dat ik deze verlengings "deal" niet accepteer en het gewoon ff aan zie tot er een beter bod voorbij komt, hopelijk als de winter gauw voorbij is?
Heeft iemand informatie van modelcontracten per 1 januari 2022?Arts schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:13:
Mijn modelcontract bij Oxxio loopt per 5 januari 2022 af en ook daar zijn de nieuwe tarieven om te huilen:
Gas 1,70062
Ik probeer Vandebron en Innova te bellen maar sta al meer dan een half uur in de wacht...
Inova en Gewoon energie zijn van dezelfde eigenaar. Heb ergens een staatje gezien van hun solvabiliteit en daardoor besloten niet met hen in zee te gaan. Maar kijk zelf even wat voor jou aantrekkelijk is.TallyO schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:25:
[Afbeelding]
Bron:
Ik zou proberen het modelcontract van Vandebron aan te vragen. Kan alleen telefonisch, maar ze zijn erg lastig bereikbaar.Jazco2nd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:01:
[...]
[...]
Heb ik eindelijk een moment om dit te regelen voor de ouders en mezelf.. schrik me kapot. Beide links werken nog met 350 euro cadeau bij eentje maar die tarieven WTF! WTF!
Nu weet ik me echt geen raad. Bij 1 ouder (Budget Energie) verloopt het contract begin volgende maand al (had ze fout gelezen, niet 1 feb maar 2 jan) dus dat worden variabele tarieven. Maar Budget Energie komt met een Persoonlijke Deal:
Stroom
Tarief (normaal)
€ 0,59275 / kWh
Tarief (dal)
€ 0,54435 / kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,99 / maand
Gas
Tarief (normaal)
€ 2,40898 / m³
Vaste leveringskosten
€ 5,99 / maand
inclusief btw, energiebelasting en ODE.
Met €300 korting die aan het einde van de looptijd (1 jaar) wordt verrekend.
En in kleine letters:
De getoonde tarieven zijn bepaald op basis van de actuele inkoopprijzen. Deze wijzigen constant. Dit betekent dat wij de hier aangeboden tarieven continu kunnen aanpassen. Pas zodra u dit aanbod accepteert, zijn de op dat moment getoonde tarieven voor u van toepassing en krijgt u deze direct per e-mail bevestigd.
Dan lijkt mij het beste dat ik deze verlengings "deal" niet accepteer en het gewoon ff aan zie tot er een beter bod voorbij komt, hopelijk als de winter gauw voorbij is?
Bij gaslicht.com kun je de tarieven van sommige modelcontracten inzien (in ieder geval die van Vandebron). Je kunt ze daar niet afsluiten, maar dan heb je in ieder geval een idee van de tarieven. Dus gewoon daar even een vergelijking maken met je postcode en verbruik (en alle contractopties aanvinken, dus ook variabel).Arts schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:04:
[...]
Heeft iemand informatie van modelcontracten per 1 januari 2022?
Ik probeer Vandebron en Innova te bellen maar sta al meer dan een half uur in de wacht...
[ Voor 4% gewijzigd door TexMex op 24-12-2021 14:09 ]
Ik kom van WE / Eneco af en heb Vattenfall modelcontract.
Nu zie ik dat ik te laat was om met de kerst wat te gaan rekenen en die 3 jaar vast met gas voor 1,19 in plaats van 1,26...
Even de standaard gebruiksverdeling van gas over het jaar heen (van de epex) gepakt en doorgerekend om te zien na hoeveel maanden ik de opzegvergoeding zou hebben terugverdiend.
Bij een verbruik van 1800m^3 per jaar heb ik de opzegvergoeding van 125 pas na een jaar terugverdiend.
Volgens mij heb ik dus niet zoveel gemist...
Wel onder de aanname dat Vattenfall niet alsnog tussentijds gaat verhogen en de prijzen inderdaad weer een beetje normaliseren doordat er niet te zuinig is ingekocht zoals dit jaar.
Het ene moment piekt het gas alsnog weer omdat Rusland de pijp toch niet goed vult, maar dan zijn er weer berichten over schepen vol gas vanuit de VS, die dit keer ook echt in Europa stoppen en niet doorvaren naar hogere bieders in Azië... Het blijft ene gok.
Ik ben dus minder teleurgesteld dan ik in eerste instantie dacht, maar de tijd zal het leren...
Nu zie ik dat ik te laat was om met de kerst wat te gaan rekenen en die 3 jaar vast met gas voor 1,19 in plaats van 1,26...
Even de standaard gebruiksverdeling van gas over het jaar heen (van de epex) gepakt en doorgerekend om te zien na hoeveel maanden ik de opzegvergoeding zou hebben terugverdiend.
Bij een verbruik van 1800m^3 per jaar heb ik de opzegvergoeding van 125 pas na een jaar terugverdiend.
Volgens mij heb ik dus niet zoveel gemist...
Wel onder de aanname dat Vattenfall niet alsnog tussentijds gaat verhogen en de prijzen inderdaad weer een beetje normaliseren doordat er niet te zuinig is ingekocht zoals dit jaar.
Het ene moment piekt het gas alsnog weer omdat Rusland de pijp toch niet goed vult, maar dan zijn er weer berichten over schepen vol gas vanuit de VS, die dit keer ook echt in Europa stoppen en niet doorvaren naar hogere bieders in Azië... Het blijft ene gok.
Ik ben dus minder teleurgesteld dan ik in eerste instantie dacht, maar de tijd zal het leren...
Ik begreep dit niet want VanDeBron is ook variabel dus kan 1 januari en 6 maanden later weer wijzigen. Of bedoel je dat je telefonisch deze tarieven kan krijgen voor 1 jaar vast?TexMex schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:07:
[...]
Ik zou proberen het modelcontract van Vandebron aan te vragen. Kan alleen telefonisch, maar ze zijn erg lastig bereikbaar.
Anders heeft het toch geen nut, als ze op 1 januari ook gewoon > 50 cent kWh gaan rekenen en 2 euro voor m3 gas?
Wellicht dan toch voor het modelcontract bij Vandebron gaan, mits de prijzen hetzelfde blijven per 1 januari en niet zoals Innova per half januari verhoogd worden. Ik ben er helaas wel bang voor. Wat stom zeg, dat ik die VF-aanbieding gemist heb.thunder68 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:05:
[...]
Inova en Gewoon energie zijn van dezelfde eigenaar. Heb ergens een staatje gezien van hun solvabiliteit en daardoor besloten niet met hen in zee te gaan. Maar kijk zelf even wat voor jou aantrekkelijk is.
dat klopt, echter veranderd de prijs per 1 januari, gezien het modelcontract een variabel contract is waarbij de prijs geloof ik per half jaar wijzigt. probeer de tarieven die per 1 januari eens op te zoeken? Bij mij stond daar toen 1,99 euro per m3 gasolafmol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:41:
[...]
hmmm, misschien mis ik ergens iets? Mijn model contract staat op 1,25€ per m3, als ik een 3jarige contract aanvraag kom ik op ca 1,18€ per m3, hoe kom je dan ook zulke grote verschillen per maand?
als ik nu op hun website standaard waarden voor modelcontract laat staan bij inuvllen zie ik deze prijs zelfs voor gas:
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
1.450 m³ * € 2,765358 per m³
Variabele leveringskosten : € 2,221197 per m³
Overheidsheffing: € 0,544161 per m³
Even een vraagje over salderen m.b.t. zonnepanelen; mag een energieleverancier voor afgenomen stroom meer laten betalen dan wordt vergoed voor opgewekte stroom?
Ik ging altijd van het volgende voorbeeld uit (https://www.zonnefabriek.nl/faq/salderen-met-zonnepanelen/):
Ik ging altijd van het volgende voorbeeld uit (https://www.zonnefabriek.nl/faq/salderen-met-zonnepanelen/):
Maar volgens een leverancier die ik gebeld heb, wordt de 2000 kWh verbruik tegen het bruto tarief (inclusief overheidsheffingen+btw) afgerekend en de 1000 kWh teruglevering tegen het kale tarief. (bij slimme meter, een ferrarismeter ziet het verschil niet). Oftewel, je saldeert helemaal niet maar krijgt alleen een kale vergoeding voor de teruggeleverde stroom. Mag dit eigenlijk wel, of moeten energieleveranciers de bruto prijs salderen tot je eigen verbruik per contractperiode / jaar? Het ging hier overigens wel om een flexibel contract.Een voorbeeld
U gebruikt in een jaar 3.500 kWh (het gemiddelde verbruik van een Nederlands huishouden)
Uw zonnepanelen wekken 2.500 kWh op
Van die 2.500 kWh verbruikt u zelf direct 1.500 kWh. Nu hoeft u nog slechts 2.000 kWh van het net af te nemen
De overige 1.000 kWh van uw zonnepanelen wordt terug geleverd aan het energie bedrijf
Uw afname van het energie bedrijf is: 2.000 kWh. Uw teruglevering is: 1.000 kWh. Dankzij de salderingsregeling betaalt u alleen voor het verrschil: 2.000 kWh minus 1.000 kWh = 1.000 kWh
Zojuist met Innova gebeld, de tarieven per 1 januari 2022 zijn:TallyO schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:13:
[...]
Wellicht dan toch voor het modelcontract bij Vandebron gaan, mits de prijzen hetzelfde blijven per 1 januari en niet zoals Innova per half januari verhoogd worden. Ik ben er helaas wel bang voor. Wat stom zeg, dat ik die VF-aanbieding gemist heb.
0,40 normaal
0,36 dal
1,43 gas
Medewerker gaf aan dat het gastarief per Februari gaat wijzigen naar boven de 2 euro.. (meer wilde ik niet aanhoren
In 'rustige' tijden blijft het modelcontract staan voor 6 maanden, nu kunnen ze het overal gewoon wijzigen per maand.
Vandebron heeft zijn variabele tarieven al per november gewijzigd in plaats van per januari. Ze geven zelf aan de tarieven niet meer aan te passen tot 1 juli. Hoeveel die woorden waard zijn is natuurlijk de vraag en je hebt verder geen enkele zekerheid. Wel zijn ze volledig eigendom van Essent, dus ze zullen waarschijnlijk niet snel omvallen (maar wederom: ook daar heb je geen 100% zekerheid over).Jazco2nd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:10:
[...]
Ik begreep dit niet want VanDeBron is ook variabel dus kan 1 januari en 6 maanden later weer wijzigen. Of bedoel je dat je telefonisch deze tarieven kan krijgen voor 1 jaar vast?
Anders heeft het toch geen nut, als ze op 1 januari ook gewoon > 50 cent kWh gaan rekenen en 2 euro voor m3 gas?
Deze tarieven van Vandebron (zoals je zo ook bij Gaslicht terugvindt) houden al rekening met de aangepaste belastingen voor 2022. Heel veel betere opties lijken er momenteel helaas niet te zijn.
Dit is een deel uit mijn 3-jarige VF contract. Kloppen mijn tarieven?
Heb dit heel snel aangeklikt omdat ik die dag geen tijd had maar wel een contract moest regelen. Was net verhuist en Enexis dreigde met afsluiten.
Ik zie alleen dat het enkeltarief is voor stroom. Is dit nog aan te passen naar dubbeltarief? (ik ga 's avonds mijn auto opladen hoofdzakelijk).
En ik zie nog een Blijven Loont knop die nog eens 10% korting geeft. Zit hier nog een addertje onder of direct maar fixen?
Groen uit Nederland Vast
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief € 0,162745
Overheidsheffingen € 0,081421
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh) € 0,244166
VastePrijsGas
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per m3
Variabele leveringskosten € 0,644204
Overheidsheffingen € 0,544161
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3) € 1,188365
Heb dit heel snel aangeklikt omdat ik die dag geen tijd had maar wel een contract moest regelen. Was net verhuist en Enexis dreigde met afsluiten.
Ik zie alleen dat het enkeltarief is voor stroom. Is dit nog aan te passen naar dubbeltarief? (ik ga 's avonds mijn auto opladen hoofdzakelijk).
En ik zie nog een Blijven Loont knop die nog eens 10% korting geeft. Zit hier nog een addertje onder of direct maar fixen?
Groen uit Nederland Vast
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per kWh
VastePrijsGas
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per m3
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Knap dat ze dat kunnen zeggen over €2 na Februai. , de gasprijs is in 4 dagen geleden van €180, gezakt vanmorgen naar €98,- per Megawattuur, dus alles is nog mogelijk.Arts schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:18:
[...]
Zojuist met Innova gebeld, de tarieven per 1 januari 2022 zijn:
0,40 normaal
0,36 dal
1,43 gas
Medewerker gaf aan dat het gastarief per Februari gaat wijzigen naar boven de 2 euro.. (meer wilde ik niet aanhoren)
In 'rustige' tijden blijft het modelcontract staan voor 6 maanden, nu kunnen ze het overal gewoon wijzigen per maand.
Volgens mij kun je wanneer je levering gestart is de keuze maken tussen dubbel- en enkeltarief.ergodyne1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:23:
Dit is een deel uit mijn 3-jarige VF contract. Kloppen mijn tarieven?
Groen uit Nederland Vast
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per kWh
VastePrijsGas
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per m3
Volgens mij staat het nog niet in de startpost. Kijk ook naar solvabiliteit. In deze presentatie van de consumentenbond sep 2019 zag je al dat Naked Energy er niet goed voor stond. En nu inderdaad failliet verklaard.
https://www.consumentenbo...llissement-energiebedrijf
Rapport: https://cloudfront.consum...tenbond-2019-waarmerk.pdf
https://www.consumentenbo...llissement-energiebedrijf
Rapport: https://cloudfront.consum...tenbond-2019-waarmerk.pdf
[ Voor 28% gewijzigd door enermax op 24-12-2021 14:35 ]
Als je saldeert (wat nu nog mag) streep je je verbruik over het hele jaar af met je opwekking. Als je dus 2500kw verbruikt en 2500kw opwekt. Hou je 0 op de rekening over.Martin7182 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:16:
Even een vraagje over salderen m.b.t. zonnepanelen; mag een energieleverancier voor afgenomen stroom meer laten betalen dan wordt vergoed voor opgewekte stroom?
[...]
Maar volgens een leverancier die ik gebeld heb, wordt de 2000 kWh verbruik tegen het bruto tarief (inclusief overheidsheffingen+btw) afgerekend en de 1000 kWh teruglevering tegen het kale tarief. (bij slimme meter, een ferrarismeter ziet het verschil niet). Oftewel, je saldeert helemaal niet maar krijgt alleen een kale vergoeding voor de teruggeleverde stroom. Mag dit eigenlijk wel, of moeten energieleveranciers de bruto prijs salderen tot je eigen verbruik per contractperiode / jaar? Het ging hier overigens wel om een flexibel contract.
Echter als je 2500 verbruikt en 3000kw opwekt. Krijg je over die 500 een teruglever vergoeding. Dit is die prijs zonder belastingen (vaak 8ct bij de grote).
Als salderen wordt afgeschaft koop je inderdaad duur in (‘s nachts) en lever je goedkoop terug (in de zomer overdag)
Ik had ook gebeld en kreeg inderdaad hetzelfde praatje. Alleen de verhoging in februari is mij dus niet verteld.Arts schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:18:
[...]
Zojuist met Innova gebeld, de tarieven per 1 januari 2022 zijn:
0,40 normaal
0,36 dal
1,43 gas
Medewerker gaf aan dat het gastarief per Februari gaat wijzigen naar boven de 2 euro.. (meer wilde ik niet aanhoren)
M.a.w. met welk variabel contract ook, je kunt en zult te maken krijgen met een significante prijsverhoging. De maximale verhoging is volgend jaar 67%, aldus ACM.
https://www.nu.nl/economi...opkrikken.html?redirect=1
Kan dit trouwens ook een reden zijn dat ze prijzen dit jaar nog even op het laatst verhogen om volgend jaar meer solvabiliteit te creëren? Dit gezien ze niet meer dan 67% van het huidig tarief mogen vragen?
Die 67% slaat op warmtenet tarieven. Niet de normale gas of stroom. Al zijn de warmtenet tarieven wel gekoppeld aan de gasprijs.TallyO schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:42:
[...]
Ik had ook gebeld en kreeg inderdaad hetzelfde praatje. Alleen de verhoging in februari is mij dus niet verteld.
M.a.w. met welk variabel contract ook, je kunt en zult te maken krijgen met een significante prijsverhoging. De maximale verhoging is volgend jaar 67%, aldus ACM.
https://www.nu.nl/economi...opkrikken.html?redirect=1
Kan dit trouwens ook een reden zijn dat ze prijzen dit jaar nog even op het laatst verhogen om volgend jaar meer solvabiliteit te creëren? Dit gezien ze niet meer dan 67% van het huidig tarief mogen vragen?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Vandebron is onmogelijk bereikbaar. Ik moet per 5 januari 2022 weer iets nieuws afsluiten. Andere tips?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4