Hatsjoe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:23:
Ik zie heel veel mensen nu een 3 jarig contract afsluiten bij Vattenfall. Zelf heb ik 10 dagen geleden het 1 jarige contract met de 300 euro bol.com cadeaubon afgesloten.
Voor diegenen met een nieuw 3 jarig contract, wat is de reden dat jullie die kiezen in plaats van het 1 jarige contract? De prijzen voor het 3 jarige contract zijn nog steeds absurd hoog. De verwachtingen zijn dat na de winter de prijzen wel weer gaan dalen. Dan zou je dus 3 jaar vastzitten aan hoge prijzen.
Of nemen jullie de gok dat de prijzen helemaal niet meer lager worden de komende 3 jaar, en enkel verder zullen stijgen? Begin me af te vragen of het verstandig is mijn huidige contract te annuleren nu het nog kan, en dan voor het 3 jarige contract te gaan. Ben benieuwd naar de beweegredenen.
Ik had me eerst aangemeld voor het 3-jarige VF-contract (met 3x 100 euro korting), maar ben juist binnen de bedenktermijn geswitcht naar het 1-jarige contract met Bol.com-bon. Mijn verbruik is zodanig dat, hoewel de tarieven van de 1-jaar hoger zijn, deze niet heel veel duurder is als je het jaartotaal berekent.
Grootste reden om dit te doen is dat ik mij steeds minder comfortabeler voelde met een langjarig contract. De VF-tarieven van nu zijn goedkoper dan de meeste anderen, maar als ze dalen zit je nog steeds vast aan deze tarieven. Contract verbreken als de prijzen heel erg dalen zou mij de opzegboete + het hele cadeau retour kosten. Het 1-jarig-contract zou dan helemaal in mijn voordeel uitvallen. Dit contract ga ik sowieso uitdienen.
Impliciet neem ik hiermee de gok dat de prijzen zullen dalen, ik geloof niet dat ze zo hoog blijven of volgend jaar stijgen. Ze gaan toch geen hele pijplijn (Nordstream 2) aanleggen om hem nooit in gebruik te nemen... En Poetin heeft ook geld in de kas nodig. Na het armpje drukken komt de diplomatie en gaat de gaskraan weer open

En NL leert dan hopelijk ook van de fouten en vult de gasbuffers naar 100%. Ook is in 2022 de stikstoffabriek af waardoor buitenlands gas geschikt kan worden gemaakt voor huishoudens.
Ik nam deze beslissing voordat Essent Superdalen uit de handel werd genomen

. Zo'n prijsmodel was ook toch het bewijs dat de energiebedrijven op langere termijn tegen lagere prijzen kunnen leveren.
Als de prijzen zo hoog blijven en nog meer zullen stijgen zijn er grotere problemen in Nederland, wat te denken van de niet-Tweakers die deze discussie nu niet voeren?
Mijn strategie is om in/na de zomer lagere prijzen af te wachten, en dan een nieuw, eventueel langjarig contract af te sluiten. En anders hopen dat het modelcontract van VF t.z.t. voor bestaande klanten ook aantrekkelijk is...