Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.160.246 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:44
Hendriks1 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:07:
[...]

Dat van die startdatum vind ik dus ook een beetje wazig, zeker als dat inderdaad ook 1 mei is , dus gelijk dan minus 50%. Bij Essent kan je inderdaad 1 mei ingeven, ik zag dat net ook. Wel staat er "gewenste ingangsdatum" en dat je dan rekening moet inhouden met de opzegtermijn van je vaste contract. Maar ik heb dus geen vast contract, maar een modelcontract, waar ze me evt "binnen 30 dagen weg kunnen halen"
Wat het verschil in tarief tussen de verkoper en Essent online ook kan verklaren is dat in het persoonlijke aanbod ook al is verrekent dat ik per 1 jan 2023 weer minder ga betalen. Het contract loopt immers van mei 2022 tot mei 2023.

Het online aanvraag formulier van Essent geeft wat rare dingen aan als je het pas op 1 mei laat ingaan. Je ziet dan nog het oude bedrag tot 1 mei terwijl je die niet betaald en het bedrag na 1 mei houdt denk ik nog geen rekening mee dat per 1 jan 2023 het weer omlaag gaat. Screenshot toont 2 mei maar met 1 mei kreeg ik precies hetzelfde resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SU35KfR.jpg

Ook staat er rechts een fout mei 22 t/m april 22 gaat terug in de tijd?

Misschien maandag maar eens Essent bellen om te checken of die startdatum per 1 mei ook betekent dat je gelijk al 50% korting krijgt, lijkt too good to be true.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:49
Skidmarks schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:15:
[...]

Wat het verschil in tarief tussen de verkoper en Essent online ook kan verklaren is dat in het persoonlijke aanbod ook al is verrekent dat ik per 1 jan 2023 weer minder ga betalen. Het contract loopt immers van mei 2022 tot mei 2023.

Het online aanvraag formulier van Essent geeft wat rare dingen aan als je het pas op 1 mei laat ingaan. Je ziet dan nog het oude bedrag tot 1 mei terwijl je die niet betaald en het bedrag na 1 mei houdt denk ik nog geen rekening mee dat per 1 jan 2023 het weer omlaag gaat. Screenshot toont 2 mei maar met 1 mei kreeg ik precies hetzelfde resultaat.

[Afbeelding]

Ook staat er rechts een fout mei 22 t/m april 22 gaat terug in de tijd?

Misschien maandag maar eens Essent bellen om te checken of die startdatum per 1 mei ook betekent dat je gelijk al 50% korting krijgt, lijkt too good to be true.
Ja ik had essent vrijdag aan de app. En die waren daar niet eenduidig over. De vrouw aan de app zei zoiets van ja als u nu een variabel contract hebt en u laat het 1 mei pas ingaan, dan gelden de tarieven die dan gelden én die weten we pas in april....Héél wazig.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Hendriks1 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:30:
[...]

Ja ik had essent vrijdag aan de app. En die waren daar niet eenduidig over. De vrouw aan de app zei zoiets van ja als u nu een variabel contract hebt en u laat het 1 mei pas ingaan, dan gelden de tarieven die dan gelden én die weten we pas in april....Héél wazig.. 8)7
Onhandig ja. Aan de andere kant als je het contract 1 dag voor 1 mei laat ingaan zou je in principe al goed zitten want dan is je starttarief datum niet 1 mei 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Skidmarks schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:36:
[...]

Onhandig ja. Aan de andere kant als je het contract 1 dag voor 1 mei laat ingaan zou je in principe al goed zitten want dan is je starttarief datum niet 1 mei 8)7
Zie punt 2 en 15 van de voorwaarden van het Essent contract....Ik heb dat gisteravond rond 2100 en rond middernacht ook gepost. Ja misschien zie ik spoken, maar je zou daaruit kunnen interpreteren dat je ze machtigt om je over te nemen zo snel als het kan...."per eerst mogelijke datum"

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 11-12-2021 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
Hendriks1 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:59:
[...]

Zie punt 2 en 15 van de voorwaarden van het Essent contract....Ik heb dat gisteravond rond 2100 en rond middernacht ook gepost. Ja misschien zie ik spoken, maar je zou daaruit kunnen interpreteren dat je ze machtigt om je over te nemen zo snel als het kan....
Hmm ja staat letterlijk per eerst mogelijke datum en bij een variabel contract is dat niet per 1 mei. Lekker onduidelijk / tegenstrijdig allemaal weer.

Artikel 11 is ook onduidelijk. Per 1 mei is het 50% korting tegen het starttarief. Per 1 jan 2023 20% korting op “het dan geldende tarief”. Welk tarief? Wat ik dan betaal met de 50% korting er al in? Of het dan algemene variabele tarief?

In mijn persoonlijke aanbod staat het zo dat de korting gestapeld wordt en tegen het starttarief wordt berekend. Zie bovenste stukje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oqKZ1Bt.jpg

Maar de voorwaarden zijn niet zo stellig. https://www.essent.nl/con...aarden-superdalen-3jr.pdf

De online FAQ zegt weer dit:
De korting stapelt zich op, want na elke 12 maanden wordt er over het actieve jaartarief weer een korting gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Skidmarks op 11-12-2021 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:13
Ik heb mijn nieuwe voorstel van Budget ook weer binnen per 13-01 met het "trouwe klanten voordeel" en de compensatie van de overheid wordt het voor mij qua variabel;
Gas totaal: 1,592 euro
Electra dal: 0,347 euro
Electra normaal: 0,359 euro
Leveringskosten voor beide zijn 5,99 euro p/m.

En bij 1 jaar vast.
Gas: 1,55 euro
Electra dal: 0,348 euro
Electra normaal: 0,38 euro

Toch even verder kijken denk ik zo.

[ Voor 14% gewijzigd door CrazyOne op 11-12-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25
Superbeagle schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:47:
[...]

[...]

Dus als ik het goed begrijp mag je bij voortijdig opzeggen zowel het ‘cadeau’ als de opzegboete (terug)betalen?
Dus altijd €300 + per product (€50 tot €125)?
Logisch toch je zit het contract niet uit, maar in die gevallen dus heel goed kleine letters zoeken en lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Skidmarks schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:16:
[...]

Hmm ja staat letterlijk per eerst mogelijke datum en bij een variabel contract is dat niet per 1 mei. Lekker onduidelijk / tegenstrijdig allemaal weer.

Artikel 11 is ook onduidelijk. Per 1 mei is het 50% korting tegen het starttarief. Per 1 jan 2023 20% korting op “het dan geldende tarief”. Welk tarief? Wat ik dan betaal met de 50% korting er al in? Of het dan algemene variabele tarief?

In mijn persoonlijke aanbod staat het zo dat de korting gestapeld wordt en tegen het starttarief wordt berekend. Zie bovenste stukje:
[Afbeelding]

Maar de voorwaarden zijn niet zo stellig. https://www.essent.nl/con...aarden-superdalen-3jr.pdf

De online FAQ zegt weer dit:

[...]
Dat klopt toch.

Starttarief is 100
Per 1/5/2021 wordt het tarief x 0.50
Per 1//1023 wordt het tarief 0.8 x het tarief wat geld (starttarief x 0.50) dus 0.4
Etc.

Maar lijkt me sterk dat je het contract kan laten ingaan per 1 mei. Onderdeel van het contract is dat Essent de eerste winter woekerprijzen mag rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:34
powermarcel10 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:28:
Hi allemaal

Ik heb het topic even voor een groot gedeelte teruggelezen..

Ik moet per 4 januari 2022 over. Nu bij NLE maar die bieden schrikbarende variabele tarieven..

De variabele tarieven zijn lastig online te vinden, maar van wat ik kan vinden is Essent toch verreweg de goedkoopste met €1,11/m3 en €0,25/kwh? En dan lekker blijven zitten tot de tarieven dalen en dan evt vast zetten?

Ik snap niet zo goed waarom ik hier zoveel mensen zie die allemaal 3 jarige contracten afsluiten met veel hogere tarieven.. Kan iemand aangeven wat daar achter de logica is?
Precies mijn gedachte.
Waarom niet eerst goedkoper bij Essent en afwachten in plaats van jarenlange hogere tarieven?
Of lokken de kadootjes misschien?
Ik ben in elk geval zojuist variabel naar Essent gegaan voor 1,11 m3 gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Anoniem: 512943 schreef op zondag 12 december 2021 @ 01:09:
[...]

Dat klopt toch.

Starttarief is 100
Per 1/5/2021 wordt het tarief x 0.50
Per 1//1023 wordt het tarief 0.8 x het tarief wat geld (starttarief x 0.50) dus 0.4
Etc.

Maar lijkt me sterk dat je het contract kan laten ingaan per 1 mei. Onderdeel van het contract is dat Essent de eerste winter woekerprijzen mag rekenen.
Het lijkt logisch maar bij niemand hier op het forum is het daadwerkelijk tot nu toe zo gegaan. Ik heb concreet de vraag uitstaan bij Essent. Ik wacht op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friepi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-01 14:53
3 uur geleden contract afgesloten bij Vattenfall met de 300eu Bol voucher,maar nog geen contract binnen. (wel de bevestiging) Moet ik mij zorgen gaan maken? :S

[ Voor 11% gewijzigd door Friepi op 12-12-2021 02:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55
Contract kwam bij met met de Energiecadeau XL ook pas de volgende morgen binnen. Denk dat daar handmatig nog wat voor gedaan wordt ter controle of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friepi
dennistd schreef op zondag 12 december 2021 @ 03:40:
Contract kwam bij met met de Energiecadeau XL ook pas de volgende morgen binnen. Denk dat daar handmatig nog wat voor gedaan wordt ter controle of zo.
Ok, nog steeds niks binnen. Maakte mij al zorgen wat ik moest gaan doen in 2022 dus was blij met deze aanbieding. Hoop dat het doorgaat (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
edjedan schreef op zondag 12 december 2021 @ 01:12:
[...]

Precies mijn gedachte.
Waarom niet eerst goedkoper bij Essent en afwachten in plaats van jarenlange hogere tarieven?
Of lokken de kadootjes misschien?
Ik ben in elk geval zojuist variabel naar Essent gegaan voor 1,11 m3 gas.
Mag ik vragen hoe je dit afgesloten hebt en waar? Essent variabel voor 1.11m3 gas met belastingen etc? All in dus? Als dat waar zou zijn, teken ik daarvoor...Maar ik ben bang dat het ex tarieven zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjedan
Hendriks1 schreef op zondag 12 december 2021 @ 06:08:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit afgesloten hebt en waar? Essent variabel voor 1.11m3 gas met belastingen etc? All in dus? Als dat waar zou zijn, teken ik daarvoor...Maar ik ben bang dat het ex tarieven zijn
Inderdaad, je hebt gelijk. Ik heb iets over het hoofd gezien. Morgen meteen maar weer opzeggen. Dit artikel zette mij op het verkeerde been:
https://www.ad.nl/geld/sc...-energiereuzen~a43c56dcf/

[ Voor 17% gewijzigd door edjedan op 12-12-2021 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 20:19

Superbeagle

Always smile

Roos79 schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:43:
[...]

Logisch toch je zit het contract niet uit, maar in die gevallen dus heel goed kleine letters zoeken en lezen.
Voor mij was dat ook logisch. Ik vraag mij alleen hardop af of iedereen die massaal overstapt op VF met de bedoeling om na de winter over te stappen dat in de gaten heeft.

Je moet dus eventueel €350 bijtellen op de opzegvergoeding. Dan moeten de prijzen wel heel veel zakken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
Ik heb een aanbieding van Budget energie gekregen voor 20,- per maand all in. Totale jaarlijkse kosten stroom en gas € 236,99, en op het eind van het jaarcontract nog een korting van 200,-. Gas € 1,56056 / m³.

Zie ik iets over het hoofd? Dit is toch een prima deal? :?

*edit* heb stadsverwarming, dus gas is alleen voor koken, daar zal het em aan liggen denk ik? :)

[ Voor 15% gewijzigd door habermas op 12-12-2021 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:13
Het weer wordt weer wat zachter, eens kijken of dat nog iets met de prijzen doet. Weet iemand eigenlijk hoe je het beste (begin januari) naar een variabel tarief kan overstappen? Ik wacht wel even de nieuwe prijzen per 1 januari af zoals het nu lijkt (of er moet een prima 1 jaar contract bod komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-06 13:54
habermas schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:34:
Ik heb een aanbieding van Budget energie gekregen voor 20,- per maand all in. Totale jaarlijkse kosten stroom en gas € 236,99, en op het eind van het jaarcontract nog een korting van 200,-. Gas € 1,56056 / m³.

*edit* heb stadsverwarming, dus gas is alleen voor koken, daar zal het em aan liggen denk ik? :)
als er geen minimale afname nodig is om die korting te krijgen klinkt dat inderdaad goed om op een dergelijk bedrag 200 euro terug te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
habermas schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:34:

Je hebt en stadsverwarming en gas? Dan word je toch driedubbel hard gepakt? Lekker 3 keer vastrecht betalen? Etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Superbeagle schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:22:
[...]

Voor mij was dat ook logisch. Ik vraag mij alleen hardop af of iedereen die massaal overstapt op VF met de bedoeling om na de winter over te stappen dat in de gaten heeft.

Je moet dus eventueel €350 bijtellen op de opzegvergoeding. Dan moeten de prijzen wel heel veel zakken…
afhankelijk van het nieuwe contract betaald de nieuwe aanbieder de boete.

Als je de kleine lettertjes na de praktijken van de afgelopen maanden nog steeds niet goed leest, en niet alle scenarios en aanbiedingen zelf narekend, kun je beter bij Eneco blijven zitten voor 1,80 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02
edjedan schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:10:
[...]

Inderdaad, je hebt gelijk. Ik heb iets over het hoofd gezien. Morgen meteen maar weer opzeggen. Dit artikel zette mij op het verkeerde been:
Zeker weten dat het zonder belasting was??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friepi
Hoe lang duurt het voor je het contract van VF in de mail hebt? Heb 10 uur geleden aanvraag gedaan via de link met de Bol voucher 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David_TTT
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08-2024
Friepi schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:27:
Hoe lang duurt het voor je het contract van VF in de mail hebt? Heb 10 uur geleden aanvraag gedaan via de link met de Bol voucher 🤔
contract kwam bij mij een dag later, maar ik kon wel binnen 2 uur inloggen in mijn account die weer actief was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Hendriks1 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:44:
[...]

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar er zijn andere die online dit product wel hebben afgesloten met ingangsdatum 1 mei. Hoe én precies waar ze deze datum van 1 mei in konden geven weet ik dus (ook nog) niet.

Mvg
Je kan die datum gewoon invullen tijdens de aanvraag. Zie hieronder.
Je moet wel eerst aanvinken dat je wilt overstappen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOH-LynAAtiUMkpBwNFkZ8_V01o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3V8htKj8iCO09LOznTIm8qo4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

sll

[...]

Mijn persoonlijke overweging om voor VF te gaan is omdat ze nu een van de laagste gastarieven hebben ( ~ 1,18 per m3). Je kunt ervoor kiezen om het cadeau wel/niet te verdisconteren in de prijzen en dat mee te nemen in de vergelijking.

De enige die in de buurt komt is Essent Superdalen, over drie jaar gezien is deze iets voordeliger. Echter met de meeste korting pas in het 3e jaar, dus dat werpt een nog grotere drempel op als je voortijdig zou willen overstappen omdat de prijzen zijn gedaald.

Huidige situatie is trouwens Greenchoice variabel met 0,87 per m3. Het blijft heel stil vanuit Greenchoice, ze hebben hun nieuwe variabele tarieven nog niet bekend gemaakt. Als deze meevallen, kan ik VF gewoon opzeggen binnen de 14-dagen-termijn. Heb VF dus afgesloten om alvast een goed alternatief achter de hand te hebben.

Niemand weet wat de prijzen gaan doen, als deze hoog blijven hoef je dus na de winter niet over te stappen. Als deze dalen kun je opnieuw de berekening maken wat het voordeligst is, de boete betalen en lagere tarieven, of blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
RonaldPK schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]
Precies dit. Het zou toch ontzettend onhandig zijn, èn meldingswaardig bij het ACM, wanneer ze daar van af gaan wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RonaldPK schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]
Maar in de voorwaarden staat iets anders:

Elke leveringsovereenkomst gaat in per de datum waarop de eerste
levering door Essent plaatsvindt. Wanneer de overeenkomst met
Essent precies ingaat, hangt af van de looptijd van de overeenkomst
van de klant met de huidige leverancier. Loopt de huidige overeen-
komst na aanmelding binnen zes maanden af, dan start de levering via
Essent na afloop van die overeenkomst. Loopt de huidige overeen­
komst nog langer dan zes maanden door, dan start de levering via Essent
per direct. De levering van elektriciteit en/of gas gaat in per eerst mo-
gelijke datum. Essent informeert de klant schriftelijk over deze datum.

--

Ben benieuwd of het lukt per 1 mei levering te krijgen. Dan heb je wel een goeie deal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:25
edjedan schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:10:
[...]
Het is ook vreemd dat het AD niet de all-in tarieven noemde, dit zette hierdoor al meerdere mensen op het verkeerde been die dachten dat het tarief wel meeviel.
De huidige all-in tarieven voor een flexibel contract bij Essent zijn €1,65m3 en €0,4432kWh voor het enkeltarief.
Dat is heel wat anders dan de €1,11m3 en €0,25kWh waar het AD het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Anoniem: 512943 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:20:
[...]
Ben benieuwd of het lukt per 1 mei levering te krijgen. Dan heb je wel een goeie deal
Lijkt mij wel iets vreemds, dan sla je op deze manier de dure periode over, om er bij het goedkope tarief in te springen, ik denk niet dat dit de bedoeling van Essent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

R0181 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:21:
[...]

Het is ook vreemd dat het AD niet de all-in tarieven noemde, dit zette hierdoor al meerdere mensen op het verkeerde been die dachten dat het tarief wel meeviel.
De huidige all-in tarieven voor een flexibel contract bij Essent zijn €1,65m3 en €0,4432kWh voor het enkeltarief.
Terwijl het volgens de berekening van hoeveel duurder het wordt wel degelijk om all-in tarieven moet gaan, anders klopt het sommetje niet.

Weet niet wat huidige klanten van Essent krijgen, maar blijkbaar hebben ze zich toch bedacht voor in ieder geval nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
[...]

Nou, inderdaad. Daar ging ik dus de mist in. En op de site van Essent heb ik het klakkeloos overgenomen zonder de tarieven "uit te vouwen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
R0181 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:23:
[...]

Lijkt mij wel iets vreemds, dan sla je op deze manier de dure periode over, om er bij het goedkope tarief in te springen, ik denk niet dat dit de bedoeling van Essent is.
We zullen het zien. Ik heb concreet de vraag uitstaan bij de klantenservice. Zodra ik meer weer zal ik het hier posten. Waarschijnlijk morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:38
Bij United Consumers is het teruglevertarief piek hoger dan het leveringstarief dal. Dus kun je nu toch beter weer de wasmachine in het weekend laten draaien :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkbXflkibxWOutDfUXoqHO34VQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YCZvB6Soz5aOjiDtpkD88CRn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Anoniem: 512943 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:36:
[...]
Terwijl het volgens de berekening van hoeveel duurder het wordt wel degelijk om all-in tarieven moet gaan, anders klopt het sommetje niet.
Sommetje klopt sowieso niet, 1400m3 wat €0,29 per m3 duurder wordt en 3000kWh ± €0,011 duurder volgens het AD, dat zou per jaar dan €439,= zijn en niet de €656,= die AD benoemt. De nieuwe energiebelasting is hier niet meegenomen, die staan een paar regels lager in het artikel, maar de tarieven met die nieuwe energiebelasting kloppen dan ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door R0181 op 12-12-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
rick-1975 schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:10:
[...]

afhankelijk van het nieuwe contract betaald de nieuwe aanbieder de boete.

Als je de kleine lettertjes na de praktijken van de afgelopen maanden nog steeds niet goed leest, en niet alle scenarios en aanbiedingen zelf narekend, kun je beter bij Eneco blijven zitten voor 1,80 8)
De overstap boete zal wel voor een gedeelte vergoed kunnen worden maar niet jouw kado dat zul je op geheel of gedeeltelijk terug moeten betalen over het algemeen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Nu online
Dat zul je inderdaad allemaal moeten meenemen in de afweging/berekening om voor een voorstel te kiezen.

In mijn geval is het gastarief van Vattenfall voldoende lager in de komende maanden, tov een nieuw af te sluiten modelcontract, dat ik gunstiger uit ben, al zou ik in het slechtste geval de boetes en cadeau bij een overstap volledig moeten (terug) betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:30
R0181 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:23:
[...]

Denk dat dat wel meevalt. Ze kunnen gewoon die futures inkopen tegen die tarieven vanaf de lente. Ze kunnen nieuwe klanten deze winter die lage prijzen niet aanbieden, maar vanaf mei wel gewoon. Wat ze dus bij Essent doen is zorgen dat ze nieuwe langetermijnklanten binnenhalen die anders door de hoge prijzen van deze winter weg zouden blijven. Dit is een andere tactiek dan de uitsmeertactiek van Vattenfall 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
GENETX schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:25:
[...]
Denk dat dat wel meevalt. Ze kunnen gewoon die futures inkopen tegen die tarieven vanaf de lente. Ze kunnen nieuwe klanten deze winter die lage prijzen niet aanbieden, maar vanaf mei wel gewoon. Wat ze dus bij Essent doen is zorgen dat ze nieuwe langetermijnklanten binnenhalen die anders door de hoge prijzen van deze winter weg zouden blijven. Dit is een andere tactiek dan de uitsmeertactiek van Vattenfall 3 jaar.
Ik reageer eigenlijk op diegenen die tot 1-5-2022 een variabel contract hebben en van die super dalen aanbieding gebruik willen maken. Een variabel contract heeft een maand opzegtermijn en in de Essent voorwaarden staat:
'Essent is gemachtigd al datgene te doen dat nodig is om per eerst
mogelijke datum
de levering van elektriciteit en/of gas naar het (de)
vermelde leveringsadres(sen) te doen ingaan
.'
Dus niet na 4,5 maand als het eerder mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
R0181 schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:49:
[...]

Ik reageer eigenlijk op diegenen die tot 1-5-2022 een variabel contract hebben en van die super dalen aanbieding gebruik willen maken. Een variabel contract heeft een maand opzegtermijn en in de Essent voorwaarden staat:
'Essent is gemachtigd al datgene te doen dat nodig is om per eerst
mogelijke datum
de levering van elektriciteit en/of gas naar het (de)
vermelde leveringsadres(sen) te doen ingaan
.'
Dus niet na 4,5 maand als het eerder mogelijk is.
Dit heb ik reeds gister en eergister hier al aangegeven. Het beruchte artikel 15 en ook evt artikel 2 van de voorwaarden. Sommige zijn er zeker van dat het geen probleem is, ikzelf twijfel er mede hierdoor ook over. Maar ook dat de Essent medewerker afgelopen vrijdag er via de app enigzins onduidelijk over bleef tegen mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Hendriks1 op 12-12-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
In de overeenkomst die bij de mail zit staat het volgende:
“Heeft u op dit moment een leveringsovereenkomst bij een andere leverancier, dan verzorgt Essent voor u de volledige overstap en zegt uw overeenkomst bij uw huidige leverancier op. Wanneer u zelf geen ingangsdatum heeft gekozen, kiest Essent een ingangsdatum minimaal 31 dagen in de toekomst vanaf uw aanmelding.”

Daarnaast staat in deze overeenkomst een ingangsdatum van 1 mei 2022 en een einddatum van 30 april 2025.

Het enige wat nog vreemd is, is dat er een tarievenblad als extra bijlage bij de mail zit waarin de tarieven t/m april 2022 staan. De vermelde tarieven zijn echter de tarieven met 50% korting en dus de tarieven per 1 mei. Dit laat ik nog wel even extra bevestigen door Essent denk ik, maar 1 mei is gewoon de datum dat ze starten met leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awwexl
RonaldPK schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:26:
In de overeenkomst die bij de mail zit staat het volgende:
“Heeft u op dit moment een leveringsovereenkomst bij een andere leverancier, dan verzorgt Essent voor u de volledige overstap en zegt uw overeenkomst bij uw huidige leverancier op. Wanneer u zelf geen ingangsdatum heeft gekozen, kiest Essent een ingangsdatum minimaal 31 dagen in de toekomst vanaf uw aanmelding.”

Daarnaast staat in deze overeenkomst een ingangsdatum van 1 mei 2022 en een einddatum van 30 april 2025.

Het enige wat nog vreemd is, is dat er een tarievenblad als extra bijlage bij de mail zit waarin de tarieven t/m april 2022 staan. De vermelde tarieven zijn echter de tarieven met 50% korting en dus de tarieven per 1 mei. Dit laat ik nog wel even extra bevestigen door Essent denk ik, maar 1 mei is gewoon de datum dat ze starten met leveren.
Nou lijkt me duidelijk toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrayCT
  • Laatst online: 16-07 10:00
sll schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:01:
[...]

Mijn persoonlijke overweging om voor VF te gaan is omdat ze nu een van de laagste gastarieven hebben ( ~ 1,18 per m3). Je kunt ervoor kiezen om het cadeau wel/niet te verdisconteren in de prijzen en dat mee te nemen in de vergelijking.

De enige die in de buurt komt is Essent Superdalen, over drie jaar gezien is deze iets voordeliger. Echter met de meeste korting pas in het 3e jaar, dus dat werpt een nog grotere drempel op als je voortijdig zou willen overstappen omdat de prijzen zijn gedaald.

Huidige situatie is trouwens Greenchoice variabel met 0,87 per m3. Het blijft heel stil vanuit Greenchoice, ze hebben hun nieuwe variabele tarieven nog niet bekend gemaakt. Als deze meevallen, kan ik VF gewoon opzeggen binnen de 14-dagen-termijn. Heb VF dus afgesloten om alvast een goed alternatief achter de hand te hebben.

Niemand weet wat de prijzen gaan doen, als deze hoog blijven hoef je dus na de winter niet over te stappen. Als deze dalen kun je opnieuw de berekening maken wat het voordeligst is, de boete betalen en lagere tarieven, of blijven.
Zit nu nog bij Greenchoice tot 1-1 en daarna variabel en als ik op de website kijk dan zie ik de volgende belachelijk hoge variabele tarieven :

Groene stroom
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,5367
Daltarief (per kWh)
€ 0,4136
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 6,3333
Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3)
€ 2,0485
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 6,3333

Dus heb voor de veiligheid variabel contract afgesloten bij VandeBron €1,23 m3 tot 1-7-22
Geen opzegboete, geen korting die je misschien weer terug moet betalen en flexibel per maand opzeggen zodra de tarieven dalen hopelijk…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24

heho

Ommen, Overijssel

Ik zit ook bij Greenchoice en heb vorige week een mail gekregen met hele andere variabele tarieven vanaf 1-1-2022.
enkeltarief €0.29311 per kWh
normaaltarief €0.32284
daltarief €0.25677
gas €1.43968 m3
Denk dat ik maar even blijf zitten en begin volgend jaar maar weer eens verder kijk.

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GENETX schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:25:
[...]

Die goedkope futures noteren ondertussen al een stuk hoger dus dat gaat niet echt meer op.

Gas voor levering in mei is al (inclusief EB/ODE/BTW) 1,40 op de termijnmarkt.

Het zou kunnen dat ze die al van tevoren ingeslagen hebben en ze produceren natuurlijk zelf ook. Maar dan nog zouden ze die ook weer op de markt kunnen verkopen. Zou goed op een fiasco kunnen uitdraaien dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 12-12-2021 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 19:34
geishin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:59:
[...]

Ga vooral even na wat ze na afloop van hun contract gaan betalen. Sommige energieleveranciers bieden een "variabel" tarief aan klanten aan die uit hun contract lopen, deze variabele tarieven zijn soms een stuk gunstiger dan de tarieven van bijv. een modelcontract.
Via de email staan informatie die ik niet voorbij zie komen bij de 1 jaar contract met bol kadobon.Dus ben een beetje verdwaald. Ook staat er een negatief bedrag van -515euro bij .Echt irritante mieren werk is dit 8)7

https://imgur.com/a/10FpOOT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awwexl
Beste heer De Haan,

Hierbij de bevestiging dat we per 1 mei gaan leveren.

Een prettige dag toegewenst!

Vragen
Je vindt op onze website de antwoorden op veelgestelde vragen. Ook regel je gemakkelijk en snel je energiezaken op Mijn Essent.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-07 08:39
awwexl schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:20:
Beste heer De Haan,

Hierbij de bevestiging dat we per 1 mei gaan leveren.

Een prettige dag toegewenst!

Vragen
Je vindt op onze website de antwoorden op veelgestelde vragen. Ook regel je gemakkelijk en snel je energiezaken op Mijn Essent.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice
heb je ook al gevraagd met welke tarieven per 1 mei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
mustiej schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:33:
[...]

Via de email staan informatie die ik niet voorbij zie komen bij de 1 jaar contract met bol kadobon.Dus ben een beetje verdwaald. Ook staat er een negatief bedrag van -515euro bij .Echt irritante mieren werk is dit 8)7

https://imgur.com/a/10FpOOT
Dat komt door je lage gebruik en meer energie belasting terug 😉
Iets erboven zie je gewoon de tarieven staan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
Figo112 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:11:
[...]

heb je ook al gevraagd met welke tarieven per 1 mei?
Ja:

Bij uw contract zit inderdaad een korting:

Je ontvangt een jaarlijkse daling van het leveringstarief van stroom en gas.

De korting stapelt zich op, in jaar 2 20% op het voorgaande tarief en nog eens 10% korting in jaar 3. Met een extra daling in mei 2022 van 50% op het startleveringstarief.

In de bijlage vind u uw aanmeldbevestiging. daar staan al uw tarieven vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:52
Had nog een vraag uitstaan over de variabele tarieven van Energie Direct, word ik net gebeld. Die tarieven die ik eerder had gepost hier kloppen niet volgens haar. Pas op 15 december zijn de tarieven bekend en stuurt zij mij die door. Haar collega had het fout gedaan.

Variabel en model contract zou hetzelfde tarief hebben volgens haar. Echt bizar dit. Drie weken voor het jaar begint en dan nog niet de tarieven weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
awwexl schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:53:
[...]

Ja:

De korting stapelt zich op, in jaar 2 20% op het voorgaande tarief en nog eens 10% korting in jaar 3. Met een extra daling in mei 2022 van 50% op het startleveringstarief.

Heb jij niet, net als ik, een tarievenblad ontvangen waar boven staat:
"Tarieven t/m 30-04-2022"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf2hwM7u8NLaM0v8Hil0VSWIutU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VESms3dTFhX76BAcpBnKddR0.png?f=user_large

Dit is het enige wat nog niet waterdicht is in mijn ogen. Ik zou me hier normaal gesproken niet druk om maken en vertrouwen op dat het goedkomt, maar sinds Welkom Energie wel wat voorzichtiger geworden.

Ik heb zojuist gechat met Essent hierover. Medewerker vertelde me dat er al meer issues van bekend zijn. Alle klanten die contract op of na 1 mei afsluiten krijgen deze verkeerde info. Er wordt aan gewerkt om hierover informatie na te sturen.
"Het wordt momenteel onderzocht" kreeg deze medewerker te horen van zijn achterban.

Toen ik vroeg of ik er van uit kon gaan dat de tarieven dan per 01-05 zijn, zei hij "Ja" maar hij kon het me niet zwart op wit geven.
Hij vond het ook erg slordig etc. en gaf aan dat er slecht (of niet) over nagedacht is.
Ik stuur nog een mail naar de klantenservice. Ik heb nog 1,5 week bedenktijd. Ik hoop voor die tijd uitsluitsel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
[...]

Ja:

Ik heb ze ook maar even gebeld maar dus vanaf 1 mei is het op dit moment per kuub 1.15 euro. Er is ook een soort lente deal die is wat cheaper die je ook via de klantenservice kan afsluiten en die zit op 1.11 per kuub.
Niet echt aantrekkelijk voor mij omdat vattenfall al vanaf januari op 1.18 zit maar dan lagere stroom prijzen die dat compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Maar in theorie klopt het wel toch... de tarieven die gecommuniceerd worden zijn de tarieven voor bestaande klanten. Waarom zou je de tarieven voor nieuwe klanten communiceren? Denk dat er op dit moment weinig leveranciers op nieuwe klanten / switchende klanten zitten te wachten met deze ongekende markt prijzen.

Eneco heeft ook een tarief van 1,15 euro/m3 voor bestaande klanten (weet het exacte bedrag niet meer, maar was onder de 1,20).
Essent op 1,11 euro/m3
Engie zit op 1,07 euro/m3
Van de Bron zit op 1,22 euro/m3
Vattenfall op 1,25 euro/m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:22
ArcticWolf schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:34:
[...]
Essent op 1,11 euro/m3
Engie zit op 1,07 euro/m3
Van de Bron zit op 1,22 euro/m3
Vattenfall op 1,25 euro/m3
Van de Bron €1,22 is (ook) voor nieuwe klanten. Geldig tot 1-7-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
thegreenhunter schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:38:
[...]

Van de Bron €1,22 is (ook) voor nieuwe klanten. Geldig tot 1-7-2022.
ah, duidelijk!

Maar voor hoe lang ;) ook Vattenfall is na X nieuwe klanten naar 1,55 euro/m3 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:22
ArcticWolf schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:39:
[...]
Maar voor hoe lang ;) ook Vattenfall is na X nieuwe klanten naar 1,55 euro/m3 gegaan.
Klopt, ook specifiek nog gevraagd net. Per 1 november hadden ze prijzen aangepast en daarom wordt het niet meer veranderd tot 1 juli staat in contract. Maarja, tis variabel.... Zelf had ik 3 jaar VF voor 1,18 maar wanneer je in de drie jaar opzegt moet je behoorlijk wat terugbetalen. (cadeau en ev. opzegkosten. Weet ook niet wat wijsheid is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
thegreenhunter schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:47:
[...]

Klopt, ook specifiek nog gevraagd net. Per 1 november hadden ze prijzen aangepast en daarom wordt het niet meer veranderd tot 1 juli staat in contract. Maarja, tis variabel.... Zelf had ik 3 jaar VF voor 1,18 maar wanneer je in de drie jaar opzegt moet je behoorlijk wat terugbetalen. (cadeau en ev. opzegkosten. Weet ook niet wat wijsheid is..
Daarom zijn (bijna) alle nieuwe contracten vanaf nu tot 1 juli 2022 veel duurder...

Eneco zit op 1,80 euro/m3
Engie op 1,76 euro/m3
Essent op 1,64 euro/m3
Vattenfall op 1,55 euro/m3
Budget Energie op 1,88 euro/m3
Greenchoice 2,04 euro/m3 ( 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

ArcticWolf schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:50:
[...]

Greenchoice 2,04 euro/m3 ( 8)7 )
Ik denk dat Greenchoice wat wil/moet compenseren voor de vele overstappers via de hier bekende CB/GC deal voor 86 cent all in per kuub voor gas...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
[...]

Ja:

Lekker vaag:

“In mei ontvangt u de korting en dan wordt er een berekening gemaakt wat het tarief dan is.

Daarvoor wordt u van te voren geïnformeerd.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Ik heb net Essent gebeld en die gaf heel stellig aan dat het SuperSnelDalen product inderdaad pas kan laten ingaan per 1 mei en dan al direct de 50% korting krijgt.
Heb een paar keer doorgevraagd en ook gezegd dat in de voorwaarden het niet zo duidelijk is maar hij was heel stellig dat dit echt zo zou gaan.

Ik zie dat andere soortgelijke ervaringen hebben dus mag aannemen dat dit klopt. Overweeg nu sterk om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:34:
[...]
Maar in theorie klopt het wel toch... de tarieven die gecommuniceerd worden zijn de tarieven voor bestaande klanten. Waarom zou je de tarieven voor nieuwe klanten communiceren? Denk dat er op dit moment weinig leveranciers op nieuwe klanten / switchende klanten zitten te wachten met deze ongekende markt prijzen.
In het AD-artikel hebben ze het over 'klanten', nergens staat dat er verschil is voor nieuwe of bestaande klanten. Een krant hoort objectief te zijn en niet alleen maar iets in het voordeel van een leverancier op te schrijven. Artikel is ook al weer bijna een maand oud en wij weten hoe de tarieven tussentijds fluctueerden, eigenlijk zou het artikel herschreven moeten worden met duidelijk het verschil tussen bestaande en nieuwe klanten en dat het voor nieuwe klanten het er een stuk negatiever uitziet als voor de bestaande.

[ Voor 7% gewijzigd door R0181 op 13-12-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Skidmarks schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:45:
Ik heb net Essent gebeld en die gaf heel stellig aan dat het SuperSnelDalen product inderdaad pas kan laten ingaan per 1 mei en dan al direct de 50% korting krijgt.
Heb een paar keer doorgevraagd en ook gezegd dat in de voorwaarden het niet zo duidelijk is maar hij was heel stellig dat dit echt zo zou gaan.

Ik zie dat andere soortgelijke ervaringen hebben dus mag aannemen dat dit klopt. Overweeg nu sterk om dit te doen.
Welke tarief hebben ze gezegd vanaf 1 mei? bij mij gaven ze aan dat het 1.15 euro per kuub is voor gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friepi
David_TTT schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:29:
[...]

contract kwam bij mij een dag later, maar ik kon wel binnen 2 uur inloggen in mijn account die weer actief was.
Ik heb nog steeds niks binnen. Kan wel inloggen op mijn oude account, had voor 2020 ook een contract bij hun, maar daar staat ook niks over mijn aanvraag verder :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Figo112 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:50:
[...]

Welke tarief hebben ze gezegd vanaf 1 mei? bij mij gaven ze aan dat het 1.15 euro per kuub is voor gas
Daar heb ik helaas niet naar gevraagd. Mijn situatie is iets anders omdat afgelopen zaterdag er een verkoper aan de deur kwam namens Essent. Ik heb dus een soort van aanbod per mail gekregen weliswaar ook superdalen en in dat aanbod staan ook de tarieven. Bij mij is dat er 1 mei 1,08 per kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De nieuwe prijzen van Delta zojuist via email ontvangen. Maar even meelezen weer hier of ik na een maand alweer weg ga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg4kwhLtvUL3LlRiAeywnTSM8xE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GhClPPiLvrwC9zYzKEFCEDjI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noenie1980
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2024
valdi schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:44:
De nieuwe prijzen van Delta zojuist via email ontvangen. Maar even meelezen weer hier of ik na een maand alweer weg ga.

[Afbeelding]
Dat wordt weer lekker vergelijken op deze manier... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online

Ik dacht ga even kijken maar ik vind het er niet zo best uit zien.
Ik ben gasvrij en dan zou komen ze met een kaal tarief (voor EB en ODE maar incl. btw) voor elektra van € 0,305530 /kWh dat wordt dan in stappen verlaagd naar na 6 mnd(-50%) 0,152765 dan per jan 2023 (-20%) € 0,122212 en uiteindelijk voor het 3de jaar 2024 (-10%) € 0,1099908. De gemiddelde prijs gedurende het contract is dan 0,153783
Ben ik even blij met mijn 5 jaar contract bij GC met een kaal tarief (incl. btw)van € 0,09 / kWh

Ook de gasprijs zal niet ech goedkoop zijn. kaal tarief (incl btw) is 1,113200 /m3 dat is inclusief EB en ODE € 1,63793. Gemiddeld kaal tarief over de 3 contractjaren komt op € 0,560311 /m3. Bij gelijk blijvende EB en ODE is dat € 1.085041 /m3

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPK

Ik ben zojuist teruggebeld door Essent. De vrouw aan de telefoon verzekerde me dat het gastarief per 01-05-2022 €1,08 is.
Ze vond het allemaal erg knullig dat ze hun papieren niet op orde hebben, maar ik kon er echt van uitgaan dat de tarieven die ik ontvangen heb, met als toevoeging "t/m 30-04-2022" de tarieven vanaf 01-05-2022 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPK
ArjoK schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:12:
[...]

Ik dacht ga even kijken maar ik vind het er niet zo best uit zien.
Ik ben gasvrij en dan zou komen ze met een kaal tarief (voor EB en ODE maar incl. btw) voor elektra van € 0,305530 /kWh dat wordt dan in stappen verlaagd naar na 6 mnd(-50%) 0,152765 dan per jan 2023 (-20%) € 0,122212 en uiteindelijk voor het 3de jaar 2024 (-10%) € 0,1099908. De gemiddelde prijs gedurende het contract is dan 0,153783
Ben ik even blij met mijn 5 jaar contract bij GC met een kaal tarief (incl. btw)van € 0,09 / kWh

Ook de gasprijs zal niet ech goedkoop zijn. kaal tarief (incl btw) is 1,113200 /m3 dat is inclusief EB en ODE € 1,63793. Gemiddeld kaal tarief over de 3 contractjaren komt op € 0,560311 /m3. Bij gelijk blijvende EB en ODE is dat € 1.085041 /m3
Zoals al eerder aangegeven is deze aanbieding in de meeste gevallen alleen interessant als je instapt per 01-05 en tot die tijd een redelijk gunstig (variabel) tarief hebt elders.
Als je de periode tot 01-05-22 overslaat zijn de gemiddeldes een stuk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Voor wie het interessant vindt, de Gas Futures staan weer bijna op het hoge niveau van 5 oktober jl.
https://www.nu.nl/economi...jplijn-nord-stream-2.html en https://www.theice.com/pr...a?marketId=5325990&span=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:36:
Voor wie het interessant vindt, de Gas Futures staan weer bijna op het hoge niveau van 5 oktober jl.
https://www.nu.nl/economi...jplijn-nord-stream-2.html en https://www.theice.com/pr...a?marketId=5325990&span=2
De korte termijn futures zijn nu niet zo interessant meer, het lijkt erop dat leveranciers voldoende gas hebben ingeslagen voor een langere periode... dat is ook te zien aan de relatief "goedkope" lange termijn contracten die nu worden aangeboden en de goedkopere contracten vanaf mei 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:09
RonaldPK schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:22:
[...]

Ik ben zojuist teruggebeld door Essent. De vrouw aan de telefoon verzekerde me dat het gastarief per 01-05-2022 €1,08 is.
Ze vond het allemaal erg knullig dat ze hun papieren niet op orde hebben, maar ik kon er echt van uitgaan dat de tarieven die ik ontvangen heb, met als toevoeging "t/m 30-04-2022" de tarieven vanaf 01-05-2022 zijn.
Als jij een aanbod hebt geaccepteerd waarbij de aanbieder "t/m 30-04-2022" heeft gezegd/geschreven dan zullen ze het voor die prijs ook t/m 30-04-2022 moeten leveren. Sommeren via E-mail, daarna aangetekende brief en daarna aan je rechtsbijstand geven. Je mag als bedrijf niet eenzijdig de tarieven aanpassen tenzij dit duidelijk in de voorwaarden staat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
RonaldPK schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:22:
[...]

Die laatste zin begrijp ik niet helemaal. Dus de tarieven tm 30-04 zijn de tarieven vanaf 01-05 maar dan -50%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:05
RichieB schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:47:
[...]

Als jij een aanbod hebt geaccepteerd waarbij de aanbieder "t/m 30-04-2022" heeft gezegd/geschreven dan zullen ze het voor die prijs ook t/m 30-04-2022 moeten leveren. Sommeren via E-mail, daarna aangetekende brief en daarna aan je rechtsbijstand geven. Je mag als bedrijf niet eenzijdig de tarieven aanpassen tenzij dit duidelijk in de voorwaarden staat.
Hou er wel rekening mee dat er gewoon een fout gestaan kan hebben in het aanbod, als zij aannemelijk kunnen maken dat er een fout gemaakt is dan mag dat vaak gewoon hersteld worden. Als het echter inderdaad een aanbod is waarbij jij aannemelijk kan maken dat jij niet aan dat aanbod hoefde te twijfelen (bijvoorbeeld omdat alle concurrenten gelijkwaardige tarieven rekenen in diezelfde periode) kan dat weer anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friepi
Mijn Vattenfall contract is eindelijk binnen na 48 uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ArcticWolf schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:39:
[...]

De korte termijn futures zijn nu niet zo interessant meer, het lijkt erop dat leveranciers voldoende gas hebben ingeslagen voor een langere periode... dat is ook te zien aan de relatief "goedkope" lange termijn contracten die nu worden aangeboden en de goedkopere contracten vanaf mei 2022.
Weet niet hoor. Maar waarom zou je als energiebedrijf iets voor 1,10 aan je klanten verkopen als er op de vrije markt 1,40 voor geboden wordt? Ben je toch een dief van je eigen portemonnee. Onafhankelijk wat je inkoopprijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-07 18:11
Dit zijn de variabele all-in tarieven (teruggave energiebelasting al verrekend) van Essent per 1 januari.
De vraag is of zij het onderscheid in doelgroepen wel mogen maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9-YoHN-yKBGjj-x3E3FZ4RUdKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b4TztMvDLpt1UnoHAasT3sQW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
awwexl schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:55:
[...]

Die laatste zin begrijp ik niet helemaal. Dus de tarieven tm 30-04 zijn de tarieven vanaf 01-05 maar dan -50%?
Ik heb bij de bevestigingsmail van Essent een bijlage ontvangen betreffende de tarieven voor stroom en gas.
Boven beide producten staat "Tarieven t/m 30-04-2022". Ik ben echter geen klant t/m 30-04, maar pas vanaf 01-05.

De stroomtarieven op dit blad zijn inderdaad nog de hogere tarieven, t/m 30-04-2022.
Het gastarief is echter het lagere tarief (€1,08/m3). Dit bedrag is na 50% korting en dus niet t/m 30-04, maar vanaf 01-05. (Zou wel lekker zijn als we hier nog 50% korting op krijgen, maar dat is niet aannemelijk te maken verwacht ik)

Ik heb gevraagd om een overzicht vanaf 01-05-2022, maar dat konden ze nu niet geven, omdat ze zelf hun papieren niet op orde hebben, wat mij dan weer een slecht gevoel geeft.
2 verschillende medewerkers hebben mij via chat en per telefoon verzekerd dat die €1,08/m3 het tarief per 01-05 is en dus niet t/m 30-04.

Ik denk wel dat het uiteindelijk allemaal klopt, maar ik wil eigenlijk gewoon zwart op wit hebben wat mijn tarieven zijn. Een beetje bedrijf moet dit ook gewoon kunnen geven, en we hebben het hier niet over een kleine speler op de energiemarkt.
Ik hoop dat ik het zwart op wit heb voordat mijn bedenktermijn voorbij is (volgende week woensdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Loading2000 schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:20:
Dit zijn de variabele all-in tarieven (teruggave energiebelasting al verrekend) van Essent per 1 januari.

[Afbeelding]
Dat mag ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

Barca

In Search Of Sunrise

Ik heb me dus op 9 december 2021 aangemeld bij Vattenfall voor een 1 jarig contract met 300 euro Bol.com bon, met levering vanaf 1 februari 2022 want dan loopt mijn huidige contract af.

Wat ik nog wilde melden, is dat mijn jaarcontract met Vattenfall helemaal geen jaarcontract is, maar een 11 maanden contract namelijk tot 31 december 2022. Met andere woorden voor 11 maanden bij Vattenfall krijg ik die 300 euro cadeau. Dat maakt het nog interessanter dan het al was.

Ik vind daarom trouwens ook dat mensen die 3-jarig bij Vattenfall afsluiten mogelijk daarom wel iets laten liggen, want je krijgt dan weliswaar 100 euro korting per jaar dus 300 euro totaal... of 300 euro Bol in 1x... maar ja... ik krijg dat voor maar 1 jaar vast... en wie weet krijg je volgend jaar wel weer 300 euro ;)
En ja het ligt ook aan de tarieven dat snap ik maar ja, wie kan er in de toekomst kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
De ACM Consuwijzer melde mij net telefonisch dat dit niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Loading2000 schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:31:
[...]

De ACM Consuwijzer melde mij net telefonisch dat dit niet mag.
Waarom zou het niet mogen? De gas reservering voor bestaande klanten worden al maanden van te voren ingekocht. Vanwege al die faillissementen zijn die paar reserves (ze hebben wat overcapaciteit), niet meer toereikend dus moeten ze voor elke nieuwe klant gas inkopen op de huidige future markt... die torenhoog is, dat kan je toch niet aanbieden voor hetzelfde tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
ArcticWolf schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:34:
[...]

Waarom zou het niet mogen? De gas reservering voor bestaande klanten worden al maanden van te voren ingekocht. Vanwege al die faillissementen zijn die paar reserves (ze hebben wat overcapaciteit), niet meer toereikend dus moeten ze voor elke nieuwe klant gas inkopen op de huidige future markt... die torenhoog is, dat kan je toch niet aanbieden voor hetzelfde tarief?
Dat werd niet helemaal duidelijk, maar op mijn vraag of dat onderscheid gemaakt mocht worden (ik heb de tekst voorgelezen) krijg ik het antwoord dat dit niet mocht en dat het goed was dat ik die melding deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Loading2000 schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:37:
[...]

Dat werd niet helemaal duidelijk, maar op mijn vraag of dat onderscheid gemaakt mocht worden (ik heb de tekst voorgelezen) krijg ik het antwoord dat dit niet mocht en dat het goed was dat ik die melding deed.
Enige wat ik kan vinden is:
https://www.acm.nl/nl/pub...modelcontracten-aanbieden
Leveranciers mogen de tarieven voor een modelcontract zelf vaststellen en aanpassen maar moeten bij het modelcontract wel allemaal dezelfde modelvoorwaarden hanteren.
Maar die term is best vaag... Gaat dat over tarief voor nieuwe klanten of dezelfde contract voorwaarden voor alle energie leveranciers?

En dit:

https://www.consuwijzer.n...-zomaar-stoppen-aanpassen
Hebt u een contract met variabele tarieven?
Hebt u geen afspraak gemaakt met uw leverancier over de energieprijs met een vaste looptijd en vast tarief? Dan kan de leverancier de prijs van uw stroom of gas verhogen.

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 13-12-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Barca schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:23:
Ik heb me dus op 9 december 2021 aangemeld bij Vattenfall voor een 1 jarig contract met 300 euro Bol.com bon, met levering vanaf 1 februari 2022 want dan loopt mijn huidige contract af.

Wat ik nog wilde melden, is dat mijn jaarcontract met Vattenfall helemaal geen jaarcontract is, maar een 11 maanden contract namelijk tot 31 december 2022. Met andere woorden voor 11 maanden bij Vattenfall krijg ik die 300 euro cadeau. Dat maakt het nog interessanter dan het al was.

Ik vind daarom trouwens ook dat mensen die 3-jarig bij Vattenfall afsluiten mogelijk daarom wel iets laten liggen, want je krijgt dan weliswaar 100 euro korting per jaar dus 300 euro totaal... of 300 euro Bol in 1x... maar ja... ik krijg dat voor maar 1 jaar vast... en wie weet krijg je volgend jaar wel weer 300 euro ;)
En ja het ligt ook aan de tarieven dat snap ik maar ja, wie kan er in de toekomst kijken :D
1 jarig contract betaal je €0,27 kWh en €1,37 m3. 3 jarig contract betaal je €0,24 kWh en €1,18 m3.
Aangezien ik de komende 4 maanden 800m3 verbruik, scheelt mij dat 800 x €0,19 = €152 aan gaskosten. Tevens verwacht ik de komende 4 maanden 1500kWh te verbruiken: 1500 x €0,03 = €45, De opzegkosten per 1 juli zijn €100 per product (aangezien resterende loopttijd dan < 2,5 jaar is). Bij contract van 1 jaar zijn opzegkosten dan €50 per product. In het geval de gasprijs niet onder de €1,18 uitkomt, dan kan ik het contract verder uitzitten. Ik zie de opzegkosten als goedkope verzekeringspremie in onzekere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Mocht je betere tarieven weten vanaf 1 januari dan het 3 jarig Vattenfall contract (€0,24 kWh en €1,18 m3), dan hoor ik het graag. Deze tarieven zijn namelijk voor mij de reden om het 3 jarig contract aan te gaan. Het welkomstrcadeau bij dit contract mag je kiezen en varieert volgens Vattenfall in waarde van €200 tot €350. Wanneer je je contract voortijdig opzegt moet je natruulijk de wettelijke opzegvergoeding betalen en Vattenfall kan €50 per product in rekening brengen voor je welkomstcadeau (totaal dus €100).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkHulst
  • Laatst online: 26-02-2024
Loading2000 schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:20:

[Afbeelding]
'teruggave energiebelasting al verrekend'...vind ik knap, aangezien dit per dag wordt berekend, en niets te maken heeft met kWh en m3-verbruik. Erg benieuwd naar de uitleg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

rick-1975 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:34:
[...]

optie met duurste tarieven:
https://www.vattenfall.nl...xl-groen/#Cadeauoverzicht

1 jaar contract + cadeau 200-350 o.a. Bol 200

0,272964 per kWh
1,395033 per m³

https://www.vattenfall.nl...40-381&affiliateid=236470

1 jaar contract + 300 bol.com

0,272964 per kWh
1,376036 per m³

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/overstapdeal/

3 jaar contract + 300-euro-terug (100 p/jaar)

0,244166 per kWh
1,208572 per m³
Bovenstaande is inmiddels aangepast naar een eenmalige korting van 100 euro.
Tenminste, dat staat onderaan. Bovenaan staat nog 300 euro.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
MarkHulst schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:26:
[...]

'teruggave energiebelasting al verrekend'...vind ik knap, aangezien dit per dag wordt berekend, en niets te maken heeft met kWh en m3-verbruik. Erg benieuwd naar de uitleg...
Helemaal eens, dat vind ik ook raar toen ik het hoorde. Ik zal er nog eens achteraan mailen. Heeft iemand toevallig een Excel-sheetje gemaakt met alle variabele tarieven per 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Nu online
EWK schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:28:
[...]

Bovenstaande is inmiddels aangepast naar een eenmalige korting van 100 euro.
Tenminste, dat staat onderaan. Bovenaan staat nog 300 euro.
100,00 per jaar X 3jr, is 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Nu online
Loading2000 schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:57:
[...]

Helemaal eens, dat vind ik ook raar toen ik het hoorde. Ik zal er nog eens achteraan mailen. Heeft iemand toevallig een Excel-sheetje gemaakt met alle variabele tarieven per 2022?
Dit is niet raar, de +/- 6 of 7 ct correctie op de kWh voor 2022 is dus al verwerkt in het tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Roos79 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:17:
[...]

Dat komt door je lage gebruik en meer energie belasting terug 😉
Iets erboven zie je gewoon de tarieven staan 😉
Dus ik verdien geld als ik stroom neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
mustiej schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:09:
[...]

Dus ik verdien geld als ik stroom neem?
Ja omdat je heel weinig gebruikt maar aangezien je ook gas verbruikt compenseert dat daar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
I see. Dankje wel.

Eneco is erg duur voor ons. Blijven bij Vattenfall is 30-50euro goedkoper per maand. Wel jammer dat ik geen gebruik kan maken van de bol voucher. Ik was jaren terug van variabel maand contract naar een vast contract gegaan puur zodat ik gebruik kon maken van de kado. Nu is dat blijkbaar niet mogelijk bij Vattenfall.

Enig idee waar ik nog meer kan proberen? Ik ken alleen Eneco en Vattenfall.

Edit: Essent geeft aan 150euro per maand voor 3 jaar (nu 75euro bij Vattenfall oude prijzen)voor 850kwh stroom en 900m3 gas. Dan komt vanaf mei 50% korting op energietarieven. 2023 20% en 2024 10%. Komende overheids kortingen niet meegeteld plus kado erbij.

Niet slecht gok ik?

[ Voor 24% gewijzigd door mustiej op 13-12-2021 18:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:44
mustiej schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:26:
Enig idee waar ik nog meer kan proberen? Ik ken alleen Eneco en Vattenfall.
Heb je de topic start gelezen? Daar staan energie vergelijkers, verder genoeg te vinden op de afgelopen 412 pagina's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
jongetje schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:34:
[...]

Heb je de topic start gelezen? Daar staan energie vergelijkers, verder genoeg te vinden op de afgelopen 412 pagina's...
Op die vergelijkingssites zie ik de grote leveranciers niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
mustiej schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:35:
[...]

Op die vergelijkingssites zie ik de grote leveranciers niet staan.
Klopt want hun verdienmodel is weg :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 20:19

Superbeagle

Always smile

Paters schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:23:
[...]

Mocht je betere tarieven weten vanaf 1 januari dan het 3 jarig Vattenfall contract (€0,24 kWh en €1,18 m3), dan hoor ik het graag. Deze tarieven zijn namelijk voor mij de reden om het 3 jarig contract aan te gaan. Het welkomstrcadeau bij dit contract mag je kiezen en varieert volgens Vattenfall in waarde van €200 tot €350. Wanneer je je contract voortijdig opzegt moet je natruulijk de wettelijke opzegvergoeding betalen en Vattenfall kan €50 per product in rekening brengen voor je welkomstcadeau (totaal dus €100).
Ik werd door meerdere mensen erop gewezen dat in hun contracten de ‘boete’ voor het vroegtijdig opzeggen van de cadeau’s gemaximaliseerd is tot €50 per product.

Aangezien deze aanbieding enkel geldt als je gas+elektra afneemt, kost het je dus bij vroegtijdig opzeggen pas na 1,5 jaar €200.
Stop je eerder dan zijn de kosten vermoedelijk hoger.

De nieuwe leverancier kan voorwaardelijk (een deel van) de opzegvergoeding overnemen en dus niet de €100 van de cadeau’s.

Jij bevestigt dus mijn vermoeden dat men niet op de hoogte is van alle bijkomende kosten bij vroegtijdig opzeggen.

Je betaalt dus bij vroegtijdig opzeggen minimaal €50 per product + (€200 tot €350) als je pas na 1,5 jaar opzegt. Zeg je eerder op? Dan betaal je meer. Je nieuwe leverancier neemt voorwaardelijk (een deel van) de opzegboete over. Het cadeau zul je zelf moeten ophoesten.

Dit staat bij art. 8 in de voorwaarden bij het product ‘ Energiecadeau XL Groen’ van Nuon/Vattenfall.
[quote]
Stopt u het contract binnen drie jaar? Dan betaalt u een opzegvergoeding omdat u het contract voortijdig beëindigt (zie Productvoorwaarden). Heeft u ook een energiecadeau van ons gekregen? Dan moet u dit (deels) terugbetalen. Het bedrag dat u (deels) moet terugbetalen is afhankelijk van de door u gekozen cadeau. Dit zal hooguit € 350,- inclusief BTW bedragen.
Heeft u ook een overstapkorting dan moet u dit ook (deels) terugbetalen.
[/quote]

Hier te lezen:
https://www.nuon.nl/media...ecadeau-xl-3-jr-z.osk.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Superbeagle op 13-12-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:19
Mijn verbruik van het afgelopen jaar is volgt: https://i.imgur.com/hKhr08T.png

Dit is wat eruit komt als ik een beetje ga vergelijken:

https://i.imgur.com/EqN9jLe.png
https://i.imgur.com/aMXCzPv.png

Qua terug levering weet ik het verschil niet tussen dal en normaal aangezien ik dat niet kan vinden op de website van Vandebron. Daarom maar 50/50 aangehouden. Is 70/30 realistischer?

Is dit het maximale aan korting wat ik eruit kan halen op dit moment? Denk dat het verschil op beide sites komt omdat Pricewise de actiekorting van €300 doorberekend in de maandprijs? Zie door de bomen het bos niet meer :+

[ Voor 22% gewijzigd door boostie op 13-12-2021 19:02 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4