Sorry, maar waarom doe je nou alsof het enkel om slechte communicatie gaat... laten we o.a. het achteraf verwijderen van voorwaarden (in het voordeel van Bunq) en later de hele deal pagina m.b.t. de BF deal maar even vergeten? Het breken van beloftes? Etc.
[...]
Ik volg tweakers nog maar marginaal, maar "Togheter" al helemaal niet. Van énige ophef dus weinig mee gekregen en als gevolg daarvan denk ik dat er met mij zo nog veel meer gebruikers van bunq zijn die straks verrast worden. Een minpunt voor communicatie dus.
Het gaat hier om een bank hè.
Een bank die met een vage mail, zonder vermelding van kosten, je pakket opzegt en jou gelijk overzet naar een duurder pakket. Een bank die het zelfs terugdateert (wtf?). 3 maanden gratis ja... Maar dat is een een sigaar uit eigen doos / wassen neus. Bij een dergelijke opzegging is er standaard een transitie periode van 60 dagen, waar Bunq zelf al mee schermt ter verdediging van die 3 maanden termijn. Maar welke klant gaat nou werkelijk premium features proberen in zo'n korte tijd? Je gaat toch niet even je bankzaken omgooien?
En zoals je zelf al aangeeft, daar kom je niet eens aan toe als je het
niet weet. Het gaat hier om een bank die niet eens de moeite doet om de alle klanten goed te bereiken. Geen melding in de app, niks. Enkel een enkele vage mail achteraf versturen. En sommige klanten claimen zelfs helemaal geen mail te hebben ontvangen. Het in rekening brengen van kosten bij klanten die van niks weten, is dat dan wel legaal? Nogmaals, het gaat hier om een bank.
Het zou leuk zijn als bunq met een prijsmodel komt voor partners. De pack met derden zie ik niet zitten.
Dat was Joint. Hebben ze ook opgezegd. Paste niet meer in de simpele nieuwe structuur. En toen gingen klanten klagen. En bunq's reactie? "Verrassing! We zijn Joint opnieuw aan het uitvinden. Over twee maanden hebben we meer nieuws! Waren we altijd al van plan hoor!" Dus 2 maanden premium, dan een nieuw joint voorstel en daarna heb je nog een maand om te beslissen om te blijven of niet...
Als je kijkt naar het product dat je krijgt, dan loopt dat toch qua functionaliteit mijlenver voor op andere betaalpakketten. Alle hiervoor genoemde opties zijn voor mij een veel te grote stap terug in de tijd. Ik ben juist overgestapt naar bunq voor de uitgebreide functionaliteit en vind dat bunq zichzelf iedere keer beter maakt. Dat is mij zeker wel een paar euro waard. Zo simpel kijk ik ernaar.
Het product is ook niet het probleem. De bank is het probleem. Het product is prachtig. Als free user keek ik altijd met een schuin oog naar premium. Het was me met 7,99 alleen te duur. 25 rekeningen en 4 passen... Dat is ook onnodig veel. En een pack constructie staat mij persoonlijk niet aan. Hadden ze me _tijdig_ een 5 euro lifetime aanbod gedaan, dan had ik het niet alleen niet erg gevonden maar ook serieus over nagedacht. Bij een premium light (12 rekeningen en 2 passen bijv.) voor 2,99 en ik was direct over. Maar zoals ze het nu doen en er doorheen drukken, nee... zo laat je je toch niet behandelen?
Het is ook goed om te beseffen dat traditionele banken de consumententak vrijwel links lieten liggen. Apps zijn (of waren) niet belangrijk, beveiliging is een wereld van compromissen, etc. Geld verdienen ze dan ook vooral met het verstrekken van krediet. Niets mis mee, maar de consumentenmarkt werd en wordt nog steeds beschouwd als een noodzakelijk kwaad. Het gevolg is dat de traditionele banken altijd volgers zullen zijn. Heel veel van de functionaliteit die bunq vandaag al beschikbaar heeft, hoef ik elders niet eens aan te denken.
Een whataboutisme en dus totaal niet relevant om de acties van Bunq te beoordelen.
Ik zie voorlopig geen volwaardig alternatief en blijf lekker bij Bunq. Dat weten ze waarschijnlijk ook. Misschien wordt het me in de toekomst te gortig, maar ik vind de prijs kwaliteit verhouding op dit moment nog steeds goed.
Kijk, dat is eerlijk. En dat je die afweging maakt is helemaal prima. Dat is ook een tegengeluid dat misschien te weinig gehoord wordt. Maar je zegt het zelf, je bent weg als ze het "te gortig" maken. Dat punt is helaas voor velen nu al bereikt.
NB:
Overigens betaal ik voor één zakelijke rekening (van één van de grootbanken) met toegang door twee vennoten ook iets van ruim 30€. Over krankzinnige prijzen gesproken... O ja, laatst een nota van ruim €90. Nog steeds idee waarvoor dat was. Over heldere communicatie gesproken. Het is gras is niet groener aan de overkant.
Als je niet weet waarvoor je betaalt, dan ga je er toch achteraan? Maar toch niet niks doen om het dan later te kunnen gebruiken om je whataboutisme kracht bij te zetten?