Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 15:31
En/of-rekening kun je gratis aanvragen bij Knab als je beiden klant bent.Wel eerst de gezamenlijke rekening openen volgens deze tweet.

Als je verder volledig gratis wil bankieren met bankpas en incasso's (mochten ze dit later uitschakelen), dan kun je overwegen om de Knab Basis-rekening als tegenrekening van Moneyou Go te gebruiken. Heb je alleen nog geen Apple Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Zr40 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:58:
@Sando Zeker, het bedrijf zelf is gevestigd in de UK en de dienst is in heel de EU beschikbaar. Het is een Wel weer een extra saldo om bij te houden :(
Daarom vind ik het jammer dat Yolt niet werkt in Nederland. Maar die PSD2 zou nu toch zo'n beetje overal beschikbaar moeten komen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
Batavia schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:00:
[...]

Behalve dat jij gewoon het pack van iemand anders kan joinen. De vergelijking met huis gaat niet op omdat je niet de helft van je voordelen in levert (je kan meer passen hebben enz)

Ik zeg alleen dat er een alternatief is voor de 60% prijsstijging. Dan jij uit principe geen onderdeel van een pack wilt zijn prima. Maar er zijn dus meer mogelijkheden behalve opzeggen of 60% prijsstijging
Dat is dus een raar alternatief. Ik heb een abonnement, bestemd voor mijn gezin, en dan zou ik ineens een abonnement moeten delen met mensen die ik niet ken?! En als ik die andere twee bunqers vind, dan schiet bunq er helemaal niks mee op.

Ben ik de enige die dit raar vindt? Hoezo krijg ik dan de label 'principieel'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Sando Goed bezig met die tabel! :)

Voor zover ik weet is het wel zo dat de gratis betaalrekeningen van N26, Moneyou Go, Knab en Openbank allen gewoon onder het depositogarantiestelsel van respectievelijk Duitsland, Nederland, Nederland en Spanje vallen. Dat geldt overigens ook voor de gratis Bunq Travel Card die je wellicht nog aan je lijstje kunt toevoegen.

Zie:
- https://support.n26.com/e...does-n26-protect-my-money
- https://www.moneyou.nl/betalen/rekening
- https://www.knab.nl/depositogarantiestelsel
- https://www.openbank.nl/betaalrekening
- https://www.bunq.com/nl/a...s_business_pricing_NL.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door TexMex op 08-04-2020 19:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:50
@ allemaal.

Kunnen de mensen die een nieuwe bank zoeken dit op een andere plek bespreken?(volgens mij is er al een topic hiervoor) edit: deze dus

Ik zoek nog een vrije plek in een pack voor mijn vriendin. Mocht iemand deze beschikbaar hebben graag een DM.
Svp hiervoor een TR indienen: zelf mod-aanwijzingen geven is niet de bedoeling.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 07-04-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
ejtnaj schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:04:
[...]

Dat is dus een raar alternatief. Ik heb een abonnement, bestemd voor mijn gezin, en dan zou ik ineens een abonnement moeten delen met mensen die ik niet ken?! En als ik die andere twee bunqers vind, dan schiet bunq er helemaal niks mee op.

Ben ik de enige die dit raar vindt? Hoezo krijg ik dan de label 'principieel'?
Het is een optie naast 60% meer betalen. Niks meer niks minder. Ik geef alleen aan dat er alternatieven zijn binnen wat bunq nu aan bied.

Je kan ook wachten op het nieuwe joint abonnement die ze gaan bieden.

Mijn punt is dat ze meer opties geven dan een 60% prijsverhoging door je strot duwen. Het is aan jou of je de alternatieven goed genoeg vind. (En ja als het enige wat je moet doen is op het bunq forum posten "heeft iemand nog een plek in zijn pack" dan vind ik het een principe kwestie worden of je dat wel of niet doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTT
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

MTT

denuz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:40:
@ allemaal.

Kunnen de mensen die een nieuwe bank zoeken dit op een andere plek bespreken?(volgens mij is er al een topic hiervoor) edit: deze dus

Ik zoek nog een vrije plek in een pack voor mijn vriendin. Mocht iemand deze beschikbaar hebben graag een DM.
Grappig dat je vriendin voor 2,99 euro mogelijk problemen in de toekomst wil inbouwen.
Grote kans dat Bunq, die pack afschaft, of een greenpack ervan maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41

mwa

MTT schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:03:
[...]

Grappig dat je vriendin voor 2,99 euro mogelijk problemen in de toekomst wil inbouwen.
svp vriendelijk houden. Hoezo grote kans?

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 07-04-2020 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:50
MTT schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:03:
[...]

Svp vriendelijk houden. Ik zit zelf sinds nov 18 in een pack. We storten alle 4 per maand 5 eur op een rekening en klaar. Merk je voor de rest niets van.

De wijzigingen die nu zijn doorgevoerd raken mij niet..dus ik blijf inderdaad bij Bunq. Als er wijzigingen plaatsvinden die mij wel raken dan ben ik misschien weg.

(Tot op heden hebben ze alleen de klanten aangepakt die weigeren te betalen, oke de joint is ook weg, maar daar komt nog een alternatief voor).

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 07-04-2020 23:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
mwa schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:10:
[...]

quote aangepast.Hoezo grote kans?
Ik denk dat @MTT doelt op de mate van onbetrouwbaarheid van bunq. Enerzijds is bunq een start-up en weet je dat er regelmatig grote veranderingen zijn. Maar anderzijds zijn die veranderingen niet zo fijn als bunq er alles aan doet om beloftes niet meer na te komen.

Ik acht de kans dat bunq in de toekomst nog een keer zo’n stunt uithaalt, gezien het verleden, inderdaad wel vrij groot. En ik kan me er alles bij voorstellen dat mensen de houding van onder meer Ali zelf behoorlijk stoort.

Ja, ik heb geen bunq-rekening meer, maar ik volg deze hele soap onder het genot van een zak popcorn wel. Nu ben ik zelfs blij dat bunq me er uitgezet heeft. Het had zo moeten zijn. Anders had ik nu deze rompslomp mee moeten maken als klant. ‘t Zal je bank maar zijn.

Just my 2 cents.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 07-04-2020 23:16 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

denuz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:13:
[...]

Tot op heden hebben ze alleen de klanten aangepakt die weigeren te betalen
Je bedoelt de "get bunq it's free" klanten, de "free until your card expires (september 2021)" klanten, de "bunq more free without card" klanten en de "premium promo free lifetime account" klanten.

Het is wel interessant dat er zo'n vijandigheid is ontstaan tussen oude klanten die terecht ontsteld zijn dat beloftes wederom worden gebroken en gecensureerd van het internet, en nieuwe klanten die vinden dat als zij zelf €8 kunnen en willen betalen, dat iedereen dat moet kunnen en willen, ondanks deze periodiek terugkerende red flags.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb de discussie enigszins gevolgd, maar vind -persoonlijk- het gros van de reacties in dit topic overtrokken.

Wel eens dat de wijzigingen slecht zijn gecommuniceerd. Mijn vriendin had het more abonnement, ik zelf het Premium. Ze had mail gekregen, maar op basis van de inhoud kon ze niet opmaken dat per een paar weken eerder haar abonnement ook was omgezet en dat ze voortaan euro's meer ging betalen. Dat had er wel ondubbelzinnig in moeten staan, naar mijn mening. Ik volg tweakers nog maar marginaal, maar "Togheter" al helemaal niet. Van énige ophef dus weinig mee gekregen en als gevolg daarvan denk ik dat er met mij zo nog veel meer gebruikers van bunq zijn die straks verrast worden. Een minpunt voor communicatie dus.

Dat gezegd hebbende, wist ik al lang dat haar more-abonnement eindig was. Om eerlijk te zijn had ik een stap als deze nog wel eerder verwacht. Haar pas is ook bijna verlopen- dus veel langer hadden we er niet van kunnen genieten en dat wisten we.

Het zou leuk zijn als bunq met een prijsmodel komt voor partners. De pack met derden zie ik niet zitten.

Als je kijkt naar het product dat je krijgt, dan loopt dat toch qua functionaliteit mijlenver voor op andere betaalpakketten. Alle hiervoor genoemde opties zijn voor mij een veel te grote stap terug in de tijd. Ik ben juist overgestapt naar bunq voor de uitgebreide functionaliteit en vind dat bunq zichzelf iedere keer beter maakt. Dat is mij zeker wel een paar euro waard. Zo simpel kijk ik ernaar.

Het is ook goed om te beseffen dat traditionele banken de consumententak vrijwel links lieten liggen. Apps zijn (of waren) niet belangrijk, beveiliging is een wereld van compromissen, etc. Geld verdienen ze dan ook vooral met het verstrekken van krediet. Niets mis mee, maar de consumentenmarkt werd en wordt nog steeds beschouwd als een noodzakelijk kwaad. Het gevolg is dat de traditionele banken altijd volgers zullen zijn. Heel veel van de functionaliteit die bunq vandaag al beschikbaar heeft, hoef ik elders niet eens aan te denken.

Ik zie voorlopig geen volwaardig alternatief en blijf lekker bij Bunq. Dat weten ze waarschijnlijk ook. Misschien wordt het me in de toekomst te gortig, maar ik vind de prijs kwaliteit verhouding op dit moment nog steeds goed.

NB:
Overigens betaal ik voor één zakelijke rekening (van één van de grootbanken) met toegang door twee vennoten ook iets van ruim 30€. Over krankzinnige prijzen gesproken... O ja, laatst een nota van ruim €90. Nog steeds idee waarvoor dat was. Over heldere communicatie gesproken. Het is gras is niet groener aan de overkant.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:37:
Ze had mail gekregen, maar op basis van de inhoud kon ze niet opmaken dat per een paar weken eerder haar abonnement ook was omgezet en dat ze voortaan euro's meer ging betalen. Dat had er wel ondubbelzinnig in moeten staan, naar mijn mening.
Ik begrijp niet precies waarom je aan de ene kant vind dat bunq het had moeten vertellen, maar aan de andere kant dat de ophef overtrokken is.

Ik snap wel dat in jullie geval het maar een paar maanden scheelt, maar er zijn ook genoeg mensen die helemaal geen abonnement hadden waar al 3 jaar geleden van was gezegd dat ze die niet meer actief gaan aanbieden en dat je geen nieuwe betaalpas meer kon krijgen.
Het zou leuk zijn als bunq met een prijsmodel komt voor partners. De pack met derden zie ik niet zitten.
Dat model was er al, maar die hebben ze nu dus opgeheven.
Ik be juist overgestapt naar bunq voor de uitgebreide functionaliteit en vind dat bunq zichzelf iedere keer beter maakt. Dat is mij zeker wel een paar euro waard. Zo simpel kijk ik ernaar.
Ik ben het absoluut met je eens dat ze hele handige functionaliteiten hebben. Ook het hebben van 25 bankrekeningen vind ik persoonlijk geweldig. Je kan voor allerlei zaken gewoon aparte bankrekeningen hebben en gebruiken op het moment dat je het wil. Dus geen gedoe met "potjes" of spaarrekeningen waar je dan eerst geld moet overboeking naar je normale bankrekening voor je het kan gebruiken.
De manier van werken met automatische incasso's vind ik ook geweldig. Je kan de bankrekening wijzigen als je wil, je kan ze makkelijk weigeren, als de incasso niet lukt kan je zelf acties ondernemen en hem alsnog goedkeuren etc.

Maar goed, als ze morgen verzinnen dat je nog maar 3 bankrekeningen mag hebben of dat die code van de automatische incasso's toch wel ingewikkeld in elkaar zit en te veel geld kost om te onderhouden dan gooien ze het er ook zo uit.

Ik heb geen zin meer om proefkonijn te zijn van mijn bank ook al heb ik er persoonlijk nu weinig financiële consequenties van.
O ja, laatst een nota van ruim €90. Nog steeds idee waarvoor dat was. Over heldere communicatie gesproken. Het is gras is niet groener aan de overkant.
Ik denk niet dat er iemand zal beweren dat andere banken geen fouten maken. Een nota moet natuurlijk gewoon onderbouwd worden en als die bank dat niet doet dan moet je daar zeker over klagen.

Maar omdat anderen zaken niet goed doen vind ik geen vrijbrief om dan zelf ook maar aan te rommelen. Als je zo gaat redeneren dan kan je net zo goed alle regels gelijk afschaffen want er is altijd wel iemand die zich er niet aan houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@JanHenk Je hebt het hier wel over een bank die er bewust voor kiest zijn free klanten onvolledig te informeren in de hoop dat ze toch vooral hun nieuwe, betaalde premium abonnementen laten doorlopen. Een bank onwaardig en logisch dat dat grote ophef creëert. Hoe andere banken dit doen is voor het oordeel over Bunq niet relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:37:
Ik heb de discussie enigszins gevolgd, maar vind -persoonlijk- het gros van de reacties in dit topic overtrokken.

Wel eens dat de wijzigingen slecht zijn gecommuniceerd.
Sorry, maar waarom doe je nou alsof het enkel om slechte communicatie gaat... laten we o.a. het achteraf verwijderen van voorwaarden (in het voordeel van Bunq) en later de hele deal pagina m.b.t. de BF deal maar even vergeten? Het breken van beloftes? Etc.
[...]
Ik volg tweakers nog maar marginaal, maar "Togheter" al helemaal niet. Van énige ophef dus weinig mee gekregen en als gevolg daarvan denk ik dat er met mij zo nog veel meer gebruikers van bunq zijn die straks verrast worden. Een minpunt voor communicatie dus.
Het gaat hier om een bank hè.

Een bank die met een vage mail, zonder vermelding van kosten, je pakket opzegt en jou gelijk overzet naar een duurder pakket. Een bank die het zelfs terugdateert (wtf?). 3 maanden gratis ja... Maar dat is een een sigaar uit eigen doos / wassen neus. Bij een dergelijke opzegging is er standaard een transitie periode van 60 dagen, waar Bunq zelf al mee schermt ter verdediging van die 3 maanden termijn. Maar welke klant gaat nou werkelijk premium features proberen in zo'n korte tijd? Je gaat toch niet even je bankzaken omgooien?

En zoals je zelf al aangeeft, daar kom je niet eens aan toe als je het niet weet. Het gaat hier om een bank die niet eens de moeite doet om de alle klanten goed te bereiken. Geen melding in de app, niks. Enkel een enkele vage mail achteraf versturen. En sommige klanten claimen zelfs helemaal geen mail te hebben ontvangen. Het in rekening brengen van kosten bij klanten die van niks weten, is dat dan wel legaal? Nogmaals, het gaat hier om een bank.
Dat was Joint. Hebben ze ook opgezegd. Paste niet meer in de simpele nieuwe structuur. En toen gingen klanten klagen. En bunq's reactie? "Verrassing! We zijn Joint opnieuw aan het uitvinden. Over twee maanden hebben we meer nieuws! Waren we altijd al van plan hoor!" Dus 2 maanden premium, dan een nieuw joint voorstel en daarna heb je nog een maand om te beslissen om te blijven of niet...
Als je kijkt naar het product dat je krijgt, dan loopt dat toch qua functionaliteit mijlenver voor op andere betaalpakketten. Alle hiervoor genoemde opties zijn voor mij een veel te grote stap terug in de tijd. Ik ben juist overgestapt naar bunq voor de uitgebreide functionaliteit en vind dat bunq zichzelf iedere keer beter maakt. Dat is mij zeker wel een paar euro waard. Zo simpel kijk ik ernaar.
Het product is ook niet het probleem. De bank is het probleem. Het product is prachtig. Als free user keek ik altijd met een schuin oog naar premium. Het was me met 7,99 alleen te duur. 25 rekeningen en 4 passen... Dat is ook onnodig veel. En een pack constructie staat mij persoonlijk niet aan. Hadden ze me _tijdig_ een 5 euro lifetime aanbod gedaan, dan had ik het niet alleen niet erg gevonden maar ook serieus over nagedacht. Bij een premium light (12 rekeningen en 2 passen bijv.) voor 2,99 en ik was direct over. Maar zoals ze het nu doen en er doorheen drukken, nee... zo laat je je toch niet behandelen?
Het is ook goed om te beseffen dat traditionele banken de consumententak vrijwel links lieten liggen. Apps zijn (of waren) niet belangrijk, beveiliging is een wereld van compromissen, etc. Geld verdienen ze dan ook vooral met het verstrekken van krediet. Niets mis mee, maar de consumentenmarkt werd en wordt nog steeds beschouwd als een noodzakelijk kwaad. Het gevolg is dat de traditionele banken altijd volgers zullen zijn. Heel veel van de functionaliteit die bunq vandaag al beschikbaar heeft, hoef ik elders niet eens aan te denken.
Een whataboutisme en dus totaal niet relevant om de acties van Bunq te beoordelen.
Ik zie voorlopig geen volwaardig alternatief en blijf lekker bij Bunq. Dat weten ze waarschijnlijk ook. Misschien wordt het me in de toekomst te gortig, maar ik vind de prijs kwaliteit verhouding op dit moment nog steeds goed.
Kijk, dat is eerlijk. En dat je die afweging maakt is helemaal prima. Dat is ook een tegengeluid dat misschien te weinig gehoord wordt. Maar je zegt het zelf, je bent weg als ze het "te gortig" maken. Dat punt is helaas voor velen nu al bereikt.
NB:
Overigens betaal ik voor één zakelijke rekening (van één van de grootbanken) met toegang door twee vennoten ook iets van ruim 30€. Over krankzinnige prijzen gesproken... O ja, laatst een nota van ruim €90. Nog steeds idee waarvoor dat was. Over heldere communicatie gesproken. Het is gras is niet groener aan de overkant.
Als je niet weet waarvoor je betaalt, dan ga je er toch achteraan? Maar toch niet niks doen om het dan later te kunnen gebruiken om je whataboutisme kracht bij te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Freakster86 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:31:
Sorry, maar waarom doe je nou alsof het enkel om slechte communicatie gaat... laten we o.a. het achteraf verwijderen van voorwaarden (in het voordeel van Bunq) en later de hele deal pagina m.b.t. de BF deal maar even vergeten? Het breken van beloftes? Etc.
Het veranderen van voorwaarden, het wijzigen van prijsstellingen en het aanpassen van producten is van alledag. Dat is voor mij -persoonlijk wederom- niet het issue.

Mijn issue is de gebrekkige communicatie hierover. Ik krijg bijvoorbeeld van Paypal eens in de zoveel tijd dat de voorwaarden gewijzigd. Prima, ik gebruik het nooit, dus het zal wel. Maar ik krijg wel de kans om hier wat van te vinden.

Die kans ontneemt Bunq hun klanten en dát vind ik wel kwalijk. Communicatie is het sleutelwoord. Helder en open. Dat vind ik wel jammer. Zo had ik ooit een paar vrienden die een account hadden geopend. Destijds konden ze voor de free-variant kiezen, maar standaard geeft de app je blijkbaar de premium-optie. Zo schrijven ze ook meteen geld af na een maand, zonder dat die betreffende personen dat eigenlijk door hadden. Ze verstoppen de kosten, de voorwaarden, etc. Kwalijke zaak.
Het gaat hier om een bank hè.
Zo beschouw ik het niet. Ik zie het als een betaalpakket. Mijn spaargeld/beleggingen etc. staan zeker niet bij bunq gestald maar bij heel veel andere partijen. Ik zie het argument "het gaat om een bank" meermaals voorbij komen, maar wordt daar nu precies mee bedoeld? Bevalt het mij niet meer, dan sluis het beetje geld dat er staat geparkeerd naar een andere bank en sluit ik de boel af.
Kijk, dat is eerlijk. En dat je die afweging maakt is helemaal prima. Dat is ook een tegengeluid dat misschien te weinig gehoord wordt. Maar je zegt het zelf, je bent weg als ze het "te gortig" maken. Dat punt is helaas voor velen nu al bereikt.
Dat kan ik nog wel begrijpen. Als je alle functies niet nodig hebt in je dagelijkse ontvangsten en betalingen, dan zou ik zeker een alternatief zoeken. Dat staat ieder vrij.
JeroenE schreef op woensdag 8 april 2020 @ 05:56:
Ik denk niet dat er iemand zal beweren dat andere banken geen fouten maken. Een nota moet natuurlijk gewoon onderbouwd worden en als die bank dat niet doet dan moet je daar zeker over klagen.

Maar omdat anderen zaken niet goed doen vind ik geen vrijbrief om dan zelf ook maar aan te rommelen. Als je zo gaat redeneren dan kan je net zo goed alle regels gelijk afschaffen want er is altijd wel iemand die zich er niet aan houdt.
Die nota is 100% onderbouwd. Ik begrijp deze onderbouwing alleen niet, maar hij zal wel kloppen.

Heb uit hoofde van mijn beroep ook veel contact met banken en voornamelijk de Rabobank... Maar tarifering, voorwaarden etc. ze wijzigen constant en je kan er praktisch nooit iets tegen doen. En dan hebben we het ook "over een bank". Ze stellen je er wel van op de hoogte, dat wel. In mijn beleving zijn banken zowel smeerolie van de maatschappij als de grootste schurken die er bestaan, wat dat betreft staat Bunq nog vrij hoog op mijn lijst :+ .

Ik vind overigens de hier aangedragen alternatieven ook verre van betrouwbaar. Zodra ze wat meer gebruikers hebben of functionaliteiten toevoegen, gaan ze waarschijnlijk hetzelfde pad als Bunq bewandelen en geef ze eens ongelijk?

Nogmaals, wat mij betreft gaat het niet om het product of de prijs die ze ervoor vragen, maar vooral om de wijze van communicatie. Ik wil de werkwijze niet verdedigen want die is zeker laakbaar, maar in mijn ogen worden er zaken "bijgehaald" waarover men verontwaardigd is, maar waar bunq prima het recht toe heeft. Maar dat is mijn mening hè, nogmaals.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@JanHenk een zakelijk account is ook heel erg duur, bij alle banken, en niet helemaal eerlijk om te vergelijken met bunq voor particulieren. Zo heeft bunq ook een zakelijk account voor €10 per maand, en moet je voor letterlijk elke actie betalen. 1.5% per deposit, €5 per ontvangen swiftbetaling, zelfs €0.10 per commentaar ingevuld op de app. Zo heb je in een drukke maand ook al snel een factuur van €100.

We hebben het hier allemaal eigenlijk over bunq voor particulieren, die zich in ieder geval de eerste 3 jaar (of nog steeds?) voornamelijk richtte op scholieren en studenten met hun (gratis) accounts.

In ~2018 kwam de ommezwaai en wilde Ali van bunq "de Porsche onder de banken" maken. Alle arme scholieren en studenten die juist kwamen voor het "pay what you need" model eruit, en vooral werkenden en volwassenen die voor een overdreven bank net zoveel willen betalen als hun Netflix-account erin.

Ze hebben de helft van de emoji inmiddels uit hun communicatie weggehaald (zoals de support chat) maar ik kreeg nog steeds het gevoel dat ik als een scholier aangesproken wordt. Het is inmiddels allebei: Het voelt aan de ene kant aan als een clubje scholieren bij Together, Support en aankondigingen, en aan de andere kant betaal je alsof het om een Porsche over een Netflix-account gaat.
JanHenk schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:47:
[...]

Ik vind overigens de hier aangedragen alternatieven ook verre van betrouwbaar. Zodra ze wat meer gebruikers hebben of functionaliteiten toevoegen, gaan ze waarschijnlijk hetzelfde pad als Bunq bewandelen en geef ze eens ongelijk?
Een deel van ons neemt graag een risico, en geeft een nieuwe speler graag een kans. Het voordeel van de twijfel. Bunq heeft drie keer zo'n kans gehad en ons teleurgesteld. Het is tijd om andere spelers een kans te geven.

Ik heb al een poosje N26 Business (gratis), en die vind ik tot nu toe erg betrouwbaar, serieus en stabiel. Heeft ook een depositogarantie. Het enige nadeel is dat het maar één IBAN is (en DE dus Sofort ipv iDeal), maar als zij nu eens 3 IBANs gaan aanbieden tegen een prijs, dan heb ik daar al snel een paar euro voor over.

[ Voor 24% gewijzigd door Sando op 08-04-2020 10:37 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Laatst online: 09-09 21:10
[...]
Het veranderen van voorwaarden, het wijzigen van prijsstellingen en het aanpassen van producten is van alledag. Dat is voor mij -persoonlijk wederom- niet het issue.
[...]
Zo beschouw ik het niet. Ik zie het als een betaalpakket. Mijn spaargeld/beleggingen etc. staan zeker niet bij bunq gestald maar bij heel veel andere partijen. Ik zie het argument "het gaat om een bank" meermaals voorbij komen, maar wordt daar nu precies mee bedoeld? Bevalt het mij niet meer, dan sluis het beetje geld dat er staat geparkeerd naar een andere bank en sluit ik de boel af.
[...]
In de traditionele bankenwereld biedt een bank een stabiele en betrouwbare oplossing. Jij hebt beter door dat bunq geen traditionele bank is, en stalt dus je (ik neem aan) belangrijkere zaken elders. Maar dat ben jij. Jij beweegt ook makkelijker mee met wijzigingen, prijsstijgingen etc omdat bunq (ik neem aan) minder belangrijk is voor jou.

De meeste mensen hebben echter één enkele bank, en willen helemaal niet veel bezig zijn met bankzaken. Zij vertrouwen erop dat hun bank, die veelal op het achtergrond stabiel doorloopt, hetzelfde blijft. Is dat naief? Misschien wel in deze tijden. Maar dat is de verwachting van een bank. Ja, ok, een bank verandert wat voorwaarden (zoals jij omschrijft bij Paypal), maar kleine aanpassingen zijn te verwachten.

De wijzigingen die we afgelopen dagen zagen, zijn niet alledaags en staan hier haaks tegenover stabiliteit en vertrouwen: prijsstijgingen van >60%, het annuleren van abonnementen, gebrekkige communicatie, het bieden van onzinnige alternatieven.

Het verbaast mij dat jij (en eigenlijk ik ook) gewoon bij bunq blijven, maar het is, ondanks alle ophef, eigenlijk wel een mooi product die fijn en prettig werkt :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
[...]

Hoewel verwijderen in principe ook veranderen is, gaat het hier om het stiekem verwijderen van voorwaarden voor eigen gewin. En dat later proberen te verbergen wanneer een klant dat ontdekt. Op geen enkele wijze heeft Bunq hierover gecommuniceerd. Je pakket stopt, ja. Maar waarom dan als Bunq zijnde dat ene zinnetje gaan verwijderen uit een eerdere deal?

Dus ja, hoe betrouwbaar is Bunq dan nog. Lifetime betekent blijkbaar 1,5 jaar. En andere beloftes... Gezien dit alles denk ik dat "packs" ook wel gaat verdwijnen. Als ze mensen daadwerkelijk hadden willen behouden, dan hadden ze daar in de email wel op gewezen lijkt mij. "Nodig je vrienden uit of zoek iemand op Together om het pack mee te delen!" of iets dergelijks. Maar niks van dat. Dus die 5 euro voor pack is ook een tijdelijk iets waarschijnlijk. Ze zijn de "freeloaders" liever kwijt dan rijk, getuige ook de titel "Goodbye More & Free users" op Together, wat ze later na kritiek uiteraard weer hebben gewijzigd.
[...]
Bunq is toch echt een bank ;) En een bank is mijns inziens een financieel instituut dat rust en vertrouwen moet uitstralen en bovenal betrouwbaar moet zijn. Achteraf communiceren, voorwaarden verwijderen etc. is een bank onwaardig. Natuurlijk kun je je geld snel doorsluizen naar een andere bank, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn? Daarnaast is het meer het inregelen van je bankzaken dat tijd kost. En voor veel mensen is dat lastig, vandaar ook die overstapservice. Je brengt mensen alleen maar aan het schrikken op deze manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sando schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:29:
@JanHenk een zakelijk account is ook heel erg duur, bij alle banken, en niet helemaal eerlijk om te vergelijken met bunq voor particulieren. Zo heeft bunq ook een zakelijk account voor €10 per maand, en moet je voor letterlijk elke actie betalen. 1.5% per deposit, €5 per ontvangen swiftbetaling, zelfs €0.10 per commentaar ingevuld op de app. Zo heb je in een drukke maand ook al snel een factuur van €100.

We hebben het hier allemaal eigenlijk over bunq voor particulieren, die zich in ieder geval de eerste 3 jaar (of nog steeds?) voornamelijk richtte op scholieren en studenten met hun (gratis) accounts.
Oké, eens. Het punt dat ik wilde maken is het vergelijk dat tarieven vaak ondoorzichtig zijn en gewijzigd worden, bij iedere bank. Ze hebben daar ook het recht toe, overigens. Maar communicatie..
In ~2018 kwam de ommezwaai en wilde Ali van bunq "de Porsche onder de banken" maken. Alle arme scholieren en studenten die juist kwamen voor het "pay what you need" model eruit, en vooral werkenden en volwassenen die voor een overdreven bank net zoveel willen betalen als hun Netflix-account erin.

Ze hebben de helft van de emoji inmiddels uit hun communicatie weggehaald (zoals de support chat) maar ik kreeg nog steeds het gevoel dat ik als een scholier aangesproken wordt. Het is inmiddels allebei: Het voelt aan de ene kant aan als een clubje scholieren bij Together, Support en aankondigingen, en aan de andere kant betaal je alsof het om een Porsche over een Netflix-account gaat.
Ik vind het niet een overdreven bank. Mijn betaalzaken vind ik perfect geregeld zo. Ik gebruik niet alle 25 IBAN's, maar ik vind het wel fijn om "on the fly" ze aan te kunnen maken en weer te sluiten. Naar buiten toe kan ik ook netjes gewoon 1 IBAN communiceren, want in de app wordt vervolgens wel afgehandeld waar een incasso daadwerkelijk van plaats moet vinden, etc. Allemaal functionaliteiten die ik (eigenlijk) echt niet meer wil missen en die ik voorlopig nergens anders ga vinden..

Maar ik zie je punt wel. De doelgroep die ze eerst wilden adresseren, waar ze mee begonnen, voelt zich nu "genaaid" en dat begrijp ik ook! Dan moet je tot de conclusie komen dat het niet meer bij je past, even goede vrienden.
Een deel van ons neemt graag een risico, en geeft een nieuwe speler graag een kans. Het voordeel van de twijfel. Bunq heeft drie keer zo'n kans gehad en ons teleurgesteld. Het is tijd om andere spelers een kans te geven.
Helemaal prima natuurlijk! Dat zijn waarschijnlijk de gebruikers van het eerste uur die je zojuist hebt benoemd.

Overigens realiseer ik mij, wellicht ben ik een beetje met bunq mee gegroeid. Destijds studeerde ik ook nog, maar dat doe ik nu niet meer.. :)

Misschien is het probleem toch breder dan ik in eerste instantie mij realiseerde en komt nu de bom tot barsten, een ongelukkige samenloop van; het veranderen van doelgroep, bijbehorende aanpassing van het verdienmodel en zeer kwalijke communicatie.

De eerste twee heb ik zelf persoonlijk op dit moment vrede mee, de laatste wat minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik las net dit topic, Klanten bunq klagen over invoering duur premium-abonnement maar het was gesloten voor ik er in kan reageren.

Maar gaat Tweakers nog aandacht besteden aan deze enorme flater van Bunq? Ik lees dat meerdere mensen een nieuwsitem hebben ingediend maar ik lees niks terug op de frontpage?

Een bank die betaalde users met een joint account op straat zet, alle free/promo users eruit schopt onder het mom van een nepverhaal over CO2 en bomen. Er zijn een groot aantal(betalende) leden en een groot deel van de actieve moderators opgestapt omdat ze geen vertrouwen meer hebben in de bank.

Waarom lees ik hier niks over?

[ Voor 4% gewijzigd door kaasaanfiets op 08-04-2020 15:40 . Reden: Kromme zinnen rechtgebogen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41

mwa

kaasaanfiets schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:38:
Ik las net dit topic, Klanten bunq klagen over invoering duur premium-abonnement maar het was gesloten voor ik er in kan reageren.

Maar gaat Tweakers nog aandacht besteden aan deze enorme flater van Bunq? Ik lees dat meerdere mensen een nieuwsitem hebben ingediend maar ik lees niks terug op de frontpage?

Een bank die betaalde users met een joint account op straat zet, alle free/promo users eruit schopt onder het mom van een nepverhaal over CO2 en bomen. Er zijn een groot aantal(betalende) leden en een groot deel van de actieve moderators opgestapt omdat ze geen vertrouwen meer hebben in de bank.

Waarom lees ik hier niks over?
Zodat alle bovenstaande Tweakers ook in het nieuwsitem los kunnen gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

mwa schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:42:
[...]

Zodat alle bovenstaande Tweakers ook in het nieuwsitem los kunnen gegaan?
Dus we moeten maar gaan censureren omdat we de eventuele reacties niet leuk kunnen gaan vinden?

Als men iets doet wat blijkbaar zoveel ophef veroorzaakt had men het in eerste instantie uberhaubt niet moeten doen?... En dat geld niet alleen voor Bunq.

Maar in dit geval ben ik van mening dat Bunq zich niks aantrekt van wat hun eigen gebruikers vinden of zeggen dus het zou mooi zijn als het ook wat meer in de media komt. Misschien dat dit een positieve verandering bij Bunq teweeg brengt.

Een voorbeeldje, ik las dat de video conferencing tool Zoom een aantal beveiligingslekken had/heeft. Daar trokken ze zich al jaren niks van aan maar nu men ineens massaal Zoom gebruikt, en via de media deze fouten ook aan het licht zijn gekomen, nu pas gaat Zoom actief iets doen aan z'n fouten.
Dat zou ik bij Bunq ook graag willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
Pukson schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:34:
Begrijp ik nou goed dat met het nieuwe abbo waarin de Metal kaart zit, er geen verzekering meer bij zit? Dat vond ik nou net zo handig aan de metal kaart voor 99 per jaar
Bij de metal kaart zit nog steeds "Purchase Protection and Extended Warranty".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Heb uit hoofde van mijn beroep ook veel contact met banken en voornamelijk de Rabobank... Maar tarifering, voorwaarden etc. ze wijzigen constant en je kan er praktisch nooit iets tegen doen.
Zakelijk gezien vind ik eerlijk gezegd wel anders dan voor consumenten.

Mijn baas verhoogd ook (bijna) ieder jaar zijn prijzen (wij hebben alleen zakelijke klanten trouwens, geen consumenten). Maar ook voor consumenten zijn er bedrijven genoeg die regelmatig hun prijzen verhogen.

En als bunq dat zou doen zou ik het ook niet vreemd vinden. Maar mijn baas geeft klanten geen gratis levenslange abonnementen die ze dan na anderhalf jaar ineens wel moeten gaan betalen of gooit een bepaald product de deur uit om daarna een dag later te schrijven dat hij echt zijn best gaat doen om iets nieuws te maken.

Die maakt eerst wat anders (of laat het maken eigenlijk) en faseert dan de oude uit. Dat lukt hem nog aardig ook, daar hoeft hij geen eens van die over-the-top commercial mailtjes voor te schrijven.
In mijn beleving zijn banken zowel smeerolie van de maatschappij als de grootste schurken die er bestaan
Tja, is dat niet zo voor allerlei beroepen in de financiële dienstverlening? Ik heb wat dat betreft ook geen hoge pet op van makelaars, verzekering- en pensioenadviseurs en noem maar op.
Ik weet niet wie je specifiek bedoelt, maar de ASN of de ING zijn volgens mij al veel groter dan bunq, of heb ik dat mis?

Of bedoel je al die andere "fintech" banken als Knab, Moneyyou, N26 etc? Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die groter of kleiner dan bunq zijn.

Ik ga behalve bij de ASN ook bij N26 en Openbank een bankrekening openen. Dan heb ik in ieder geval voor de volgende keer dat een bank rare streken uithaalt nog een paar andere bankrekeningen "in reserve".
maar waar bunq prima het recht toe heeft.
Ik weet niet wat je specifiek bedoeld, maar proberen om net te doen alsof je in het verleden niet hebt gezegd dat mensen een levenslang gratis abonnement krijgen vind ik niet echt iets waar ze het recht toe hebben. Een bankier hoort het vertrouwen van mensen niet te ondermijnen.

Ik wil het verhaal best geloven dat het Joint abonnement enorm veel verwarring veroorzaakte bij gebruikers en de helpdesk omdat dat in het Engels precies hetzelfde lijkt als de Engelse term voor een gezamenlijke bankrekening. Dat wist iedereen al lang, dat werd op de dag van de introductie al geroepen op Together. Alleen bunq zelf had dat toen ze die naam bedachten blijkbaar helemaal niet in de gaten. Dat is hetzelfde als BMW een model genaamd "3-serie" zou uitbrengen of Ford een model genaamd "Station Wagon" zodat niemand meer weet wat je bedoeld als jet over een BMW 3-serie of Ford Station Wagon hebt en dat ze daar pas na een jaar achter komen dat het toch wel onhandig is als mensen bellen voor een beurt.
kaasaanfiets schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:52:
Dus we moeten maar gaan censureren omdat we de eventuele reacties niet leuk kunnen gaan vinden?
Nee, maar het heeft ook weinig zin dat mensen nu gaan reageren op een nieuwsbericht van 3 jaar geleden. Dan ben je toch echt aan de late kant.
Dat zou ik bij Bunq ook graag willen zien.
Daar is bunq niet groot genoeg voor, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

kaasaanfiets schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:38:
gaat Tweakers nog aandacht besteden aan deze enorme flater van Bunq?
Ik heb enkele simpele en korte artikelen voorbij zien komen op andere sites, en enkelen daarvan waren al gesubmit.

https://www.iculture.nl/n...ude-lidmaatschap-premium/
Alle bunq Free, More en Premium Limited lidmaatschappen zijn per direct beëindigd. (...) Ook bunq Joint, de bundel voor twee personen voor het gebruik van de Premium-functies, is stopgezet.
https://radar.avrotros.nl...den-naar-premium-omgezet/
Bunq heeft in een e-mail naar zijn klanten bekendgemaakt dat het bedrijf enkele oudere abonnementstypen uitfaseert en automatisch omzet naar het premiumabonnement. Voor sommige gebruikers wordt het abonnement hiermee acht keer zo duur.

Ik zou het inderdaad wel goed vinden als een Techsite die herhaaldelijk bericht over fintech ontwikkelen en ook bunq specifiek, hier aandacht aan zou besteden. Maar dan iets diepgaander, zodat ze met de google cache erbij ook laten zien dat dit erg lijkt op de bait and switch is van 2017, waarbij ze ook na de verontschuldigingen in 2017 weer "free(!) lifetime(!!) subscriptions" gingen weggeven die nu dus ook worden omgezet naar €8 per maand.

Ben wel benieuwd waarom Tweakers hier geen aandacht aan besteed met die artikelen in de news submit queue. Ik vermoed dat ze het misschien niet kunnen maken omdat ik af en toe advertenties langs zie komen, en eind vorig jaar nog iets over die Bunq hackathon. Of anders denkt de redactie misschien "wordt duurder, niet interessant, dat is alles." Maar zijn ze niet op de hoogte van het (opnieuw) breken van post-verontschuldiging-beloften waardoor het vertrouwen zo'n deuk oploopt, dat een deel van het Together-mod-team is opgestapt en een aantal reeds betalende premiumbunqers ook praat en advies inwint over overstappen.

We zouden het kunnen vragen aan @Xtuv die in het verleden wel eens over Bunq heeft geschreven, maar alleen als hij op eigen titel een mening heeft, want over het algemeen wordt over niet geplaatst nieuws niet gecorrespondeerd.

Ook is dit topic vanaf hier een bron van informatie.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29
Sando schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb enkele simpele en korte artikelen voorbij zien komen op andere sites, en enkelen daarvan waren al gesubmit.

https://www.iculture.nl/n...ude-lidmaatschap-premium/

[...]

https://radar.avrotros.nl...den-naar-premium-omgezet/

[...]

Ik zou het inderdaad wel goed vinden als een Techsite die herhaaldelijk bericht over fintech ontwikkelen en ook bunq specifiek, hier aandacht aan zou besteden. Maar dan iets diepgaander, zodat ze met de google cache erbij ook laten zien dat dit erg lijkt op de bait and switch is van 2017, waarbij ze ook na de verontschuldigingen in 2017 weer "free(!) lifetime(!!) subscriptions" gingen weggeven die nu dus ook worden omgezet naar €8 per maand.

Ben wel benieuwd waarom Tweakers hier geen aandacht aan besteed met die artikelen in de news submit queue. Ik vermoed dat ze het misschien niet kunnen maken omdat ik af en toe advertenties langs zie komen, en eind vorig jaar nog iets over die Bunq hackathon. Of anders denkt de redactie misschien "wordt duurder, niet interessant, dat is alles." Maar zijn ze niet op de hoogte van het (opnieuw) breken van post-verontschuldiging-beloften waardoor het vertrouwen zo'n deuk oploopt, dat een deel van het Together-mod-team is opgestapt en een aantal reeds betalende premiumbunqers ook praat en advies inwint over overstappen.

We zouden het kunnen vragen aan @Xtuv die in het verleden wel eens over Bunq heeft geschreven, maar alleen als hij op eigen titel een mening heeft, want over het algemeen wordt over niet geplaatst nieuws niet gecorrespondeerd.

Ook is dit topic vanaf hier een bron van informatie.
We hebben de submits gezien, maar besloten er geen nieuws over te schrijven omdat er geen directe relatie is met tech. Het nieuws gaat puur over de prijzen van de abonnementen. We schrijven ook niet over de prijsverhogingen of verlagingen van andere banken.

Ik heb in het verleden wel een soortgelijk artikel over Bunq-abonnementen geschreven. Het is ook niet zo dat het nu persé niet gepubliceerd kon of mocht worden, maar de redacteur die nieuwsdienst had maakte bovenstaande afweging en ik kan mij daar prima in vinden.

De Tweakers-redactie is overigens volledig onafhankelijk van de advertentiekant. Wie er adverteert maakt niet uit voor wat wij schrijven. Die luxe hebben we gelukkig :) Zie ook: https://tweakers.net/info/over-tweakers/verdienmodel/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Xtuv schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:27:
[...]

We hebben de submits gezien, maar besloten er geen nieuws over te schrijven omdat er geen directe relatie is met tech. Het nieuws gaat puur over de prijzen van de abonnementen. We schrijven ook niet over de prijsverhogingen of verlagingen van andere banken.
Erg jammer.

Het betreft hier wel een (van de eerste?) fintech bank. Dat is toch wel wat anders. En onder Tweakers zit (denk ik) toch wel groot aantal klanten van Bunq, die mogelijk wel/niet op de hoogte zijn van deze wijziging. Want nogmaals, het is enkel gecommuniceerd met een vage mail. Die blijkbaar ook niet iedereen heeft ontvangen. Dát, i.c.m. alle commotie die er is ontstaan maakt het mijns inzien wél nieuwswaardig. Verder zijn er vaak genoeg berichten over banken geschreven die het stoppen van diensten vermelden. Dat is hier toch ook aan de orde? Het gaat niet alleen puur over prijzen van abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Xtuv schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:27:
[...]

Ik heb in het verleden wel een soortgelijk artikel over Bunq-abonnementen geschreven. Het is ook niet zo dat het nu persé niet gepubliceerd kon of mocht worden, maar de redacteur die nieuwsdienst had maakte bovenstaande afweging en ik kan mij daar prima in vinden.

De Tweakers-redactie is overigens volledig onafhankelijk van de advertentiekant. Wie er adverteert maakt niet uit voor wat wij schrijven. Die luxe hebben we gelukkig :) Zie ook: https://tweakers.net/info/over-tweakers/verdienmodel/
Huh? ik zie heel vaak items voorbij komen die geen directe relatie met tech hebben sinds wanneer is dit een maatstaaf? Daarnaast gaat het niet alleen over prijswijzigingen maar ook het overtreden van de wet want sinds wanneer is het legaal om een (lifetime) gratis account automatisch over te zetten naar een paid subscription?
En we hebben het hier niet over de Donald Duck oid maar over een bank waarbij je mag verachten dat ze integer en volgens de wet handelen.

Buiten het feit dat het een enorm populaire fintech bank is lijkt mij dit bij uitstek geschikt voor een nieuwsitem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Freakster86 @kaasaanfiets
kaasaanfiets schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:45:
[...]

niet alleen over prijswijzigingen maar ook het overtreden van de wet want sinds wanneer is het legaal om een (lifetime) gratis account automatisch over te zetten naar een paid subscription?
Ik denk dat ze dit legaal goed hebben bekeken. "Free promo lifetime subscription" oid, de promo is free, de lifetime subscription niet.

Dit is natuurlijk enorm misleidend, net als de "get bunq it's free". Maar de Tweakers redactie is vrij om (niet) te schrijven over prijzen en de politiek van een bedrijf.

Het beste dat je kunt doen is een uitgebreid Tweakblog te schrijven, met screenshots, caches, en bewijzen, om de herhaaldelijke misleiding duidelijk aan te geven. Een goed geschreven tweakblog haalt wel 4000 pageviews.

Het is wel lastig om toezeggingen zoals het gebruiken tot de kaart verloopt te kunnen aantonen wanneer er zo heftig in de Bunq Together forums wordt gesneden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
Sando schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:58:

[...]

Ik denk dat ze dit legaal goed hebben bekeken. "Free promo lifetime subscription" oid, de promo is free, de lifetime subscription niet.

Dit is natuurlijk enorm misleidend, net als de "get bunq it's free". Maar de Tweakers redactie is vrij om (niet) te schrijven over prijzen en de politiek van een bedrijf.

Het beste dat je kunt doen is een uitgebreid Tweakblog te schrijven, met screenshots, caches, en bewijzen, om de herhaaldelijke misleiding duidelijk aan te geven. Een goed geschreven tweakblog haalt wel 4000 pageviews.

Het is wel lastig om toezeggingen zoals het gebruiken tot de kaart verloopt te kunnen aantonen wanneer er zo heftig in de Bunq Together forums wordt gesneden.
Niks misleiding aan.

Toen ze de actie hadden was het gratis en houden het recht voor voor om (met in acht neming van 60 dagen) je abonnement te wijzigen.

Net zoals je Ziggo/ING/vul in een willekeurig ander bedrijf abonnement in 2025 niet voor de huidige prijs/voorwaarden/etc zal zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
Batavia schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:19:
[...]

Niks misleiding aan.

Toen ze de actie hadden was het gratis en houden het recht voor voor om (met in acht neming van 60 dagen) je abonnement te wijzigen.

Net zoals je Ziggo/ING/vul in een willekeurig ander bedrijf abonnement in 2025 niet voor de huidige prijs/voorwaarden/etc zal zijn
Waarom heeft bunq er dan niet gewoon gekozen om alle leden met een gratis abonnement een bericht te sturen: "Beste klant, momenteel heb je nog een gratis abonnement. Daar willen we graag mee stoppen. Daarom krijg je nu drie maanden premium gratis van ons, zodat je kunt kijken of ons betaald abonnement iets voor jou is. Daarna stopt het premium abonnement en mag je aangeven of je klant bij ons wilt blijven. We zouden het fijn vinden als je over wilt stappen naar het premium lidmaatschap. Met vriendelijke groet, bunq"

Of denk ik nu te makkelijk? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Ooit ingestapt met eenmalige kosten voor de pinpas en dan 4 cent per transactie. Hebben ze over afgelopen maand 8 transacties in rekening gebracht en 2 euro voor de pinpas (maandelijkse kosten). *Zucht*

Wil het gevecht niet aangaan over 2 euro, maar echt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:58:

[...]

Mag je er wel voor uit kijken dat ze je dan niet in de nek springen voor laster of iets dergelijks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 13:36
Sando schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:58:
BankPrijsIBANiDealApple PayFitbit PayGarantie
N26Free €0DEApple Pay100.000
HolviStarter €0FIno
MoneseSimple €0BEno
RevolutStandard €0EUApple PayFitbit Payno*
OpenBank€0ESApple PayFitbit Payno**
Moneyou Go€0NLiDealno**
BNC10€0ESno
TransferWise€0BEApple PayFitbit Payno
Knab Basis1x €2.50NLiDealno**
Curve Blue1% on CCApple Pay

*) only in Lithuania
**) only with paid savings account
Waar kan ik terugvinden dat een (spaar)rekening van Openbank, MoneYou Go en knab Basis alleen tot €100.000 gedekt is door het depositogarantiestelsel als het een betaalde rekening betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Volgens mij is de vereiste dat de rekening een echte rekening is, met IBAN. Anders valt het onder virtuele valuta en is het inderdaad niet gedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Openbank valt gewoon onder het spaanse Garantiefonds. Dus wel degelijk tot 100k(?) Gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Lifetime is dus wel degelijk misleidend als dat in de legale tekst 60 dagen betekent.
Huren bijvoorbeeld mogen maximaal [inflatie] + 2.5% stijgen. Binnen de redelijkheid is een stijging van 5% okay, maar men begon bij 8% - 20% te protesteren (toen het om ING ging). Bunq probeert in één klap 60% - 800% te doen.
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:33:
[...]

Mag je er wel voor uit kijken dat ze je dan niet in de nek springen voor laster of iets dergelijks!
Klopt! Daarom zou iemand die er over schrijft ook goed quotes en cache bij moeten halen om stellingen te bewijzen. Laster is immers leugenachtige kwaadsprekerij.
ditto4076 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:34:
[...]

Waar kan ik terugvinden dat een (spaar)rekening van Openbank, MoneYou Go en knab Basis alleen tot €100.000 gedekt is door het depositogarantiestelsel als het een betaalde rekening betreft?
Ik heb dit overzichtje gemaakt in de hoop dat het behulpzaam was, en daarbij heb ik alleen expliciet de depositogarantie genoemd zien worden in artikelen over spaarrekeningen. Ik heb het niet heel expliciet zien staan in de voorwaarden van de gratis rekeningen. Ik heb uit voorzichtigheid alleen aangegeven dat deze garantie er was als ik het ergens duidelijk heb zien staan. Ik zou zelf even googlen of je ergens expliciet de verzekering ziet staan.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Batavia schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:19:
[...]

Niks misleiding aan.

Het is gewoon zielig dat Bunq gaat lopen pronken met een gratis lifetime promo pakket om dat na nog geen zestien maanden weer in te trekken. Het is niet alsof wij het woordje 'lifetime' verzinnen, Bunq noemde het zelf zo en heeft het nu weggemoffeld. Niemand had verwacht dat de actie daadwerkelijk een leven lang geldig zou zijn. Maar dat 'lifetime' in de praktijk blijkt neer te komen op zestien maanden, is natuurlijk lachwekkend slecht.

Natúúrlijk mag het, maar Bunq zet zichzelf hiermee neer als een zeer onbetrouwbare partij. Dat zou je als financiële institutie toch niet moeten willen. Blijkbaar staat het water ze zo erg aan de lippen dat ze niets anders kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door TexMex op 08-04-2020 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:43:
[...]

Huren bijvoorbeeld mogen maximaal [inflatie] + 2.5% stijgen. Binnen de redelijkheid is een stijging van 5% okay, maar men begon bij 8% - 20% te protesteren (toen het om ING ging).
Mits je salaris niet hoger is dan €43.574, dan mag de tot max 5.1% omhoog.
Zit je boven die grens dan is het max 5.1 + 1.5 =6.6%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
ditto4076 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:34:
[...]

De gratis betaalrekeningen van N26, Moneyou Go, Knab Basis en Openbank vallen gewoon onder een depositogarantiestelsel. Tegoeden tot € 100.000,- zijn gedekt. Zie hier mijn eerdere bericht: TexMex in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 13:36
Sando schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:43:
Ik heb dit overzichtje gemaakt in de hoop dat het behulpzaam was, en daarbij heb ik alleen expliciet de depositogarantie genoemd zien worden in artikelen over spaarrekeningen. Ik heb het niet heel expliciet zien staan in de voorwaarden van de gratis rekeningen. Ik heb uit voorzichtigheid alleen aangegeven dat deze garantie er was als ik het ergens duidelijk heb zien staan. Ik zou zelf even googlen of je ergens expliciet de verzekering ziet staan.
  • MoneYou Go:
  • "Dat betekent dat je Moneyou Go rekening wordt aangeboden door ABN AMRO onder het merk Moneyou en je spaargeld via ABN AMRO beschermd is door het depositogarantiestelsel. Wel zo veilig!"
  • knab Basis:
  • "Knab is onderdeel van Aegon Bank N.V. Je geld is gedekt door het depositogarantiestelsel."
  • Openbank:
  • "Net als bij alle andere Europese banken wordt jouw spaargeld beschermd door de Europese wet 2014/49/EU. Openbank is lid van het Spaanse depositogarantiefonds, dat spaar- en beleggingsgeld tot € 100.000 dekt."
Bronnen: MoneYou Go, knab Basis en Openbank

Dit staat op de landing pages van de betreffende banken. Zonder vermelding van enige beperking als het een gratis product betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@ditto4076 @TexMex @Verwijderd ik heb jullie tips doorgevoerd. Bedankt voor het meezoeken!

Hoewel de post binnenkort verdwenen is tussen de overige pagina's.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Sando Misschien goed om in een nieuw topic te plaatsen of eventueel hier (al gaat dat topic in eerste instantie in op de situatie van topicstarter @VanderWells).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:30
Dennisweb schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:30:
[...]

Waarom heeft bunq er dan niet gewoon gekozen om alle leden met een gratis abonnement een bericht te sturen: "Beste klant, momenteel heb je nog een gratis abonnement. Daar willen we graag mee stoppen. Daarom krijg je nu drie maanden premium gratis van ons, zodat je kunt kijken of ons betaald abonnement iets voor jou is. Daarna stopt het premium abonnement en mag je aangeven of je klant bij ons wilt blijven. We zouden het fijn vinden als je over wilt stappen naar het premium lidmaatschap. Met vriendelijke groet, bunq"

Of denk ik nu te makkelijk? :z
Dat is _exact_ hoe ik de boodschap van bunq interpreteer. Wellicht had dat nog duidelijker gecommuniceerd kunnen worden, maar dat is wel waar het op neer komt. Bunq kiest er ovor de gratis pakketten af te bouwen, geeft iedereen X maanden gratis een premium pakket. In die tijd kunnen zij hun bankzaken zonder kosten te maken omzetten (zouden ze dat willen). Lukt dat omzetten niet in 3 maanden tijd, dan is er nog niets aan de hand, maar betaal je gewoon een tientje per maand. Dat lijkt me nou ook weer niet zo'n big deal.

De meeste bedrijven doen een contractwijziging met inachtneming van 1 maand, dus je zou ook kunnen beredeneren dat dit uiterst netjes is van bunq.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
Freeaqingme schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:34:
[...]

Dat is _exact_ hoe ik de boodschap van bunq interpreteer. Wellicht had dat nog duidelijker gecommuniceerd kunnen worden, maar dat is wel waar het op neer komt. Bunq kiest er ovor de gratis pakketten af te bouwen, geeft iedereen X maanden gratis een premium pakket. In die tijd kunnen zij hun bankzaken zonder kosten te maken omzetten (zouden ze dat willen). Lukt dat omzetten niet in 3 maanden tijd, dan is er nog niets aan de hand, maar betaal je gewoon een tientje per maand. Dat lijkt me nou ook weer niet zo'n big deal.

De meeste bedrijven doen een contractwijziging met inachtneming van 1 maand, dus je zou ook kunnen beredeneren dat dit uiterst netjes is van bunq.
Nee, wat het verschil is, is dat ik zou zeggen dat na drie maanden proberen het abonnement STOPT en niet stilzwijgend alsnog doorloopt. Als je amper op je bunq account kijkt zit je straks met een ‘schuld’ aan bunq voor 96 EUR.

Mijn visie hoe het moet:

1) Drie maanden gratis premium proberen - no strings attached. Dus daarna stopzetten.
2) Alle klanten een SMS sturen met de wijziging die eraan zit te komen.
3) Abonnementen die ‘nooit zouden verlopen’ zijn uitgezonderd.
4) Supergreen als aanvulling voor mensen die graag willen investeren in bomen. Dit had nooit een halszaak moeten worden.
5) Supergreen laten doen wat de naam belooft: bomen planten. Alle andere ‘extra functies’ horen niet in zo’n pakket thuis, maar in Premium. Of zoals N26 doet met You en Metal.
6) Die censuur op Together had nooit gemogen. Dat wijzigen van bestaande topics ook niet.

Maar aangezien bunq dat niet deed, zou ik gewoon me verontschuldigen en de gegeven Premium abonnementen na 3 maanden stopzetten. Desnoods gooi je je klanten eerst over op Travel Card (zonder een pas te sturen).

Je kunt heus wel doen wat bunq nu doet zonder dat dat klanten kost. Je moet het alleen beter uitwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freeaqingme schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:34:
[...]
Ik heb even bij drie andere banken gekeken, de minimale termijn voor wijziging van voorwaarden is twee maanden. Dat is ook de termijn gesteld in de voorwaarden van bunq.

Wat bunq heeft gedaan is echter iets heel anders. Ze hebben direct (en bij sommigen zelfs met terugwerkende kracht) de voorwaarden aangepast en daarbij drie maanden korting op de abonnementskosten gegeven. Niemand heeft de kans gekregen om de contractwijziging te weigeren, of om op te zeggen voordat de wijziging in is gegaan.

Op Together waren ook voldoende posts te vinden (althans totdat die verwijderd werden) van klanten waarbij de gewijzigde voorwaarden direct voor hogere kosten zorgen. Die kregen namelijk te maken met kosten voor gebruik van bepaalde diensten/features, waar dat onder de oude voorwaarden gratis of inbegrepen was.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 08-04-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:47:
[...]

Ik heb even bij drie andere banken gekeken, de minimale termijn voor wijziging van voorwaarden is twee maanden. Dat is ook de termijn gesteld in de voorwaarden van bunq.

Wat bunq heeft gedaan is echter iets heel anders. Ze hebben direct (en bij sommigen zelfs met terugwerkende kracht) de voorwaarden aangepast en daarbij drie maanden korting op de abonnementskosten gegeven. Niemand heeft de kans gekregen om de contractwijziging te weigeren, of om op te zeggen voordat de wijziging in is gegaan.
Als je een aangetekende brief stuurt met daarin de melding dat je niet akkoord gaat met de wijzigingen in de voorwaarden, kun je op basis daarvan zou onder je contract vandaan en weg bij bunq

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
Met 'wijziging' bedoel je dan een kosteloze upgrade (voor de eerste 2 of 3 maanden)? Als een Ziggo de prijzen+snelheden verhoogt gaan ze ook niet uitgebreid SMS'en, en die wijziging opt-in maken. Dan is het gewoon dat wie niet klaagt automatisch de upgrade + hogere prijzen meekrijgt.

Ook een bank als de Rabo doet dat gewoon (en dan heb ik 't nog niet eens over de rentestanden). Wat mij betreft dus uiteindelijk een storm in een glas water.

Er is overigens een heel simpele opt-out, en dat is - op ieder gewenst moment - je account opzeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Freeaqingme op 08-04-2020 20:52 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freeaqingme schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:51:
Met 'wijziging' bedoel je dan een kosteloze upgrade (voor de eerste 2 of 3 maanden)? Als een Ziggo de prijzen+snelheden verhoogt gaan ze ook niet uitgebreid SMS'en, en die wijziging opt-in maken. Dan is het gewoon dat wie niet klaagt automatisch de upgrade + hogere prijzen meekrijgt.
De voorwaarden van Ziggo zullen dit vast ook toestaan. Het punt is dat de voorwaarden van bunq, niet Ziggo, expliciet stellen dat wijzigingen pas in mogen gaan na 2 maanden. En dus niet per direct in jouw nadeel, met een strikje erop dat enkel de wijziging in vaste abonnementskosten 3 maanden kosteloos is, en dus helemaal in orde is. Zo werkt dat niet. Voorwaarden bestaan niet alleen uit kosten.
Ook een bank als de Rabo doet dat gewoon (en dan heb ik 't nog niet eens over de rentestanden). Wat mij betreft dus uiteindelijk een storm in een glas water.
Nee. Ook een bank als de Rabo geeft je 2 maanden van tevoren een mededeling dat de voorwaarden gaan veranderen over 2 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:57:
[...]

De voorwaarden van Ziggo zullen dit vast ook toestaan. Het punt is dat de voorwaarden van bunq, niet Ziggo, expliciet stellen dat wijzigingen pas in mogen gaan na 2 maanden. En dus niet per direct in jouw nadeel, met een strikje erop dat enkel de wijziging in vaste abonnementskosten 3 maanden kosteloos is, en dus helemaal in orde is. Zo werkt dat niet. Voorwaarden bestaan niet alleen uit kosten.
Hoe zijn de voorwaarden dan in negatieve zin veranderd in de eerste 2 maanden? Je pakket heet weliswaar met directe ingang 'premium'. Maar je betaalt daar nog steeds niets voor (= niet slechter, niet beter), en je krijgt er meer functionaliteit voor (= beter).
Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:57:

Nee. Ook een bank als de Rabo geeft je 2 maanden van tevoren een mededeling dat de voorwaarden gaan veranderen over 2 maanden.
Exact. Maar die gaan niet uitgebreid SMS'en, of een expliciete opt-out of juist opt-in aanbieden ofzo (dit stelde @Dennisweb voor). Iedereen doet mee, en wie dat echt niet ziet zitten kan natuurlijk altijd naar een concurrent gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freeaqingme schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:00:
[...]

Hoe zijn de voorwaarden dan in negatieve zin veranderd in de eerste 2 maanden? Je pakket het weliswaar met directe ingang 'premium'. Maar je betaalt daar nog steeds niets voor (= niet slechter, niet beter), en je krijgt er meer functionaliteit voor (= beter).
Beiden onwaar. Je betaalt er wel soms wel meer voor:
Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:47:
[...]
Op Together waren ook voldoende posts te vinden (althans totdat die verwijderd werden) van klanten waarbij de gewijzigde voorwaarden direct voor hogere kosten zorgen. Die kregen namelijk te maken met kosten voor gebruik van bepaalde diensten/features, waar dat onder de oude voorwaarden gratis of inbegrepen was.
En je verliest features. Zoals het factuurscannen en de boekhoudexport voor zakelijke klanten. Of het hebben van connects met mensen die verder niet bij bunq bankieren. Het 2x zoveel bomen planten als gewone premium gebruiker met een Green card. Iemand met één pas die met de nieuwe voorwaarden zowel 8 euro/mnd Premium (waarvan 3 maanden gratis!!1een), 2 euro/mnd voor de pas én 4 cent per betaling betaalt. En dat zijn nog de klachten die ik mij kan herinneren. Opzoeken is lastig als alle klachten op Together verborgen worden.

Uberhaupt is die Green card onder de nieuwe voorwaarden veel duurder geworden. Ja, leuk dat je dan direct kan opzeggen, maar het resterende deel van je jaarbetaling voor die kaart krijg je ook niet terug. (Voor de volledigheid, ook niet onder de oude voorwaarden.)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 08-04-2020 21:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Freeaqingme Vind je een prijsstijging van een paar euro bij Ziggo niet wat anders dan een prijsstijging van € 0,00 naar € 7,99 bij Bunq? Want dat is namelijk wat er bij veel klanten gebeurt. En dat mag best netjes en transparant aan klanten worden meegedeeld. Dat is uitdrukkelijk niet gebeurd. Het waren bomen die boventoon voerden in de e-mail van Bunq. Wat klanten na de drie gratis maanden voor premium gaan betalen, werd niet eens genoemd. Zo bont heeft Ziggo het bij mij nog nooit gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Freeaqingme schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:00:
[...]

Hoe zijn de voorwaarden dan in negatieve zin veranderd in de eerste 2 maanden? Je pakket heet weliswaar met directe ingang 'premium'. Maar je betaalt daar nog steeds niets voor (= niet slechter, niet beter), en je krijgt er meer functionaliteit voor (= beter).

[...]

Exact. Maar die gaan niet uitgebreid SMS'en, of een expliciete opt-out of juist opt-in aanbieden ofzo (dit stelde @Dennisweb voor). Iedereen doet mee, en wie dat echt niet ziet zitten kan natuurlijk altijd naar een concurrent gaan.
Weet je waarom niet? Omdat Ziggo een abonnement aanbiedt waarvan je weet dat je ervoor moet betalen. Zij beloven je niet dat je ‘levenslang’ 45 euro per maand voor een internetabonnement betaalt. En als zij er meteen 60 van maken, kun je je abonnement alsnog meteen kosteloos opzeggen. Je wéét dat je aan kosten vastzit en dat je dat regelmatig moet controleren.

Bij alle andere banken is dat ook zo. Je weet dat ING, Rabo of whatever een bedrag in rekening brengt voor het hebben van een rekening. Die kosten zullen niet meteen enorm stijgen, want daar krijgt de bank zeker weten gedonder mee. Maar je kiest dus bewust voor een rekening die geld kost.

Een voorbeeld: ING geeft gratis een Oranjerekening weg als Black Friday actie (puur hypothethisch). ING zet erbij dat deze kostenloze rekening voor altijd kostenloos blijft. Dan is het niet netjes als ING opeens die rekening betaald gaat maken en er 8 euro per maand voor gaat vragen.

Als je bij bunq al Premium hebt, ga je een betaald abonnement aan en weet je dat die kosten kunnen stijgen en veranderen. Er staat ook nergens dat die bedragen voor altijd zo zijn vastgesteld. Dan mag bunq wat mij betreft ook gewoon de prijzen veranderen. Je weet dat het geld kost en je er rekening mee moet houden.

Wat mij betreft maakt het dus nogal uit wat je belooft. Als bunq nou gewoon alle klanten die niet willen betalen automatisch omzet naar Travel Card, was er niks aan de hand geweest. Dat er opeens kosten in rekening worden gebracht voor iets waarvan toen je het afsloot het gratis was vind ik raar. Daar heb je als klant toch niet voor gekozen?

Ik vergelijk dat een beetje als aangemeld worden bij een betaalde SMS-dienst terwijl meedoen ‘gratis’ zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:07:
[...]

Beiden onwaar. Je betaalt er wel soms wel meer voor:

[...]

En je verliest features. Zoals het factuurscannen en de boekhoudexport voor zakelijke klanten. Of het hebben van connects met mensen die verder niet bij bunq bankieren. Het 2x zoveel bomen planten als gewone premium gebruiker met een Green card. Iemand met één pas die met de nieuwe voorwaarden zowel 8 euro/mnd Premium (waarvan 3 maanden gratis!!1een), 2 euro/mnd voor de pas én 4 cent per betaling betaalt. En dat zijn nog de klachten die ik mij kan herinneren. Opzoeken is lastig als alle klachten op Together verborgen worden.

Uberhaupt is die Green card onder de nieuwe voorwaarden veel duurder geworden. Ja, leuk dat je dan direct kan opzeggen, maar het resterende deel van je jaarbetaling voor die kaart krijg je ook niet terug. (Voor de volledigheid, ook niet onder de oude voorwaarden.)
Tot volgend jaar maart '21 betaal ik voor premium/premium supergreen €7,99
En daarna pas €16,99/mnd en dus €9,00/mnd voor die greencard en andere zaken die erbij zijn gekomen en niet ineen keer het volledige bedrag €129 voor die greencard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:21:
[...]

Tot volgend jaar maart '21 betaal ik voor premium/premium supergreen €7,99
En daarna pas €16,99/mnd en dus €9,00/mnd voor die greencard en andere zaken die erbij zijn gekomen en niet ineen keer het volledige bedrag €129 voor die greencard.
Wat je voor het gemak vergeet is dat de kosten voor de Green card jaarlijks terugkerende kosten zijn. Of althans, waren, met de nieuwe voorwaarden zit het verpakt in Supergreen.

Ben je het niet eens met de nieuwe voorwaarden (bijvoorbeeld, ik noem maar wat, omdat je connects hebt met anderen) en wil je opzeggen, dan heb je toch € 99 betaald voor de Green card destijds. Daar krijg je niets pro-rata van terug. Goed, daar was je mee akkoord gegaan (stond duidelijk vermeld), maar het zou wel zuur voelen omdat je destijds niet van plan was om binnen een jaar na aanvraag van de Green card al op te zeggen.

En in de huidige situatie. Stel dat je vandaag als nieuwe klant zou kiezen voor Supergreen. Over twee maanden worden de voorwaarden gewijzigd en daar ben je het niet mee eens, je zegt per direct op. Dan kan je zelfs bijbetalen voor de resterende 10 maanden!

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 08-04-2020 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:26:
[...]

Wat je voor het gemak vergeet is dat de kosten voor de Green card jaarlijks terugkerende kosten zijn. Of althans, waren, met de nieuwe voorwaarden zit het verpakt in Supergreen.

Ben je het niet eens met de nieuwe voorwaarden (bijvoorbeeld, ik noem maar wat, omdat je connects hebt met anderen) en wil je opzeggen, dan heb je toch € 99 betaald voor de Green card destijds. Daar krijg je niets pro-rata van terug.

En in de huidige situatie. Stel dat je vandaag als nieuwe klant zou kiezen voor Supergreen. Over twee maanden worden de voorwaarden gewijzigd en daar ben je het niet mee eens, je zegt per direct op. Dan kan je zelfs bijbetalen voor de resterende 10 maanden!
Wacht even? Lees ik nou goed dat die kaart 99 euro heeft gekost en dat je er vanaf volgend jaar 16 x 12 = 192 euro per jaar voor gaat betalen?

Da’s een knap duur stukkie metaal! 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:26:
[...]

Ben je het niet eens met de nieuwe voorwaarden (bijvoorbeeld, ik noem maar wat, omdat je connects hebt met anderen) en wil je opzeggen, dan heb je toch € 99 betaald voor de Green card destijds. Daar krijg je niets pro-rata van terug.

Ik heb inderdaad die €99 al betaald voor GC dat klopt.
Als bunq de voorwaarden veranderd wat ze mogen, kun je ten alle tijden onder je contract uit zonder dat je voor dat hele jaar nog moet betalen. Dat is gewoon wettelijk geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennisweb schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:30:
[...]

Wacht even? Lees ik nou goed dat die kaart 99 euro heeft gekost en dat je er vanaf volgend jaar 16 x 12 = 192 euro per jaar voor gaat betalen?

Da’s een knap duur stukkie metaal! 8-)
12 x 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:33:
[...]

Ik heb inderdaad die €99 al betaald voor GC dat klopt.
Als bunq de voorwaarden veranderd wat ze mogen, kun je ten alle tijden onder je contract uit zonder dat je voor dat hele jaar nog moet betalen. Dat is gewoon wettelijk geregeld.
Mag ik je wijzen op hoofdstuk 2 van de huidige voorwaarden?
1 bunq Metal pas is gratis inbegrepen bij een bunq Premium SuperGreen account, ervan uitgaande dat je minstens 12 maanden het lidmaatschap zult aanhouden vanaf de dag dat je de Metal pas besteld. Als je het lidmaatschap annuleert binnen 12 maanden na die datum, zullen we het verschil in waarde van de pas en wat je al betaald hebt voor het lidmaatschap in rekening brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 08-04-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:36:
[...]

Mag ik je wijzen op hoofdstuk 2 van de huidige voorwaarden?

[...]
Niet als ze de voorwaarden veranderen en je op basis daarvan weg wil. Dat is je recht als consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:38:
[...]

Niet als ze de voorwaarden veranderen en je op basis daarvan weg wil. Dat is je recht als consument.
Evengoed is het je recht als consument dat de oude voorwaarden minimaal 2 maanden blijven gelden wanneer deze gewijzigd worden, omdat dit op deze wijze bepaald is in de oude voorwaarden.

Hier de versie uit november 2019: https://www.bunq.com/nl/a...erms_bunq_personal_NL.pdf; kijk naar hoofdstuk 41 ... en nu valt die laatste zin opeens op. Je geeft dus automatisch akkoord door de diensten te blijven gebruiken, voor wat 'gebruik' ook moge betekenen. (App openen? Pinbetaling doen vlak nadat de nieuwe voorwaarden zijn gepubliceerd? :X)

In ieder geval staat er wel ondubbelzinnig:
Wijzigingen worden van kracht 60 dagen nadat zij zijn gepubliceerd. Aanvullingen met betrekking tot nieuwe features, verduidelijkingen en wijzigingen om juridische/wettelijke redenen zijn direct van kracht.
En dáár gaat heel deze kwestie over. Er is niet 60 dagen gewacht met de wijzigingen die niet betrekking hebben tot nieuwe features. Er worden slechts abonnementskosten vergoed.

[ Voor 52% gewijzigd door Zr40 op 08-04-2020 21:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YaMaL!
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 10:21
Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:39:
Hier de versie uit november 2019 [...] en nu valt die laatste zin opeens op. Je geeft dus automatisch akkoord door de diensten te blijven gebruiken, voor wat 'gebruik' ook moge betekenen.
In het kader van het accepteren van gewijzigde algemene voorwaarden betekent "blijven gebruiken" simpelweg dat je niet opzegt vóór de datum dat de wijziging ingaat.
En dáár gaat heel deze kwestie over. Er is niet 60 dagen gewacht met de wijzigingen die niet betrekking hebben tot nieuwe features. Er worden slechts abonnementskosten vergoed.
Dat dus. Ze behoren die wijziging riant vooraf aan te kondigen, niet alleen omdat dat in de voorwaarden staat maar ook omdat ze daartoe wettelijk verplicht zijn. En dan niet met een zwamverhaal waar je tussen de geplante bomen het bos niet kun zien en de belangrijkste impact van die wijzigingen ongenoemd blijft.

Dat je daarna als bedrijf probeert klanten te verleiden te blijven ondanks absurde prijsverhogingen door ze een tijdje gratis aan een duur abo te laten snuffelen is prima verder, maar staat los van je verplichtingen rondom het wijzigen van de voorwaarden.

Ter vergelijking: een buitenlandse bank waar ik al tien jaar een rekening heb, stuurde me recent voor een kleine verandering in de voorwaarden een keurig bericht. Helder en informatief taalgebruik, nul marketing erbij, maar wel compleet met een pdf waarin alle wijzigingen gemarkeerd waren (met aparte kleurtjes voor nieuwe en verwijderde tekst - super leesbaar). Bijna 4 maanden vooraf. Voor een wijziging die geen daadwerkelijk nadeel of kosten voor klanten opleverde. Zo doe je dat.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:37
Voor diegene die over willen stappen naar een andere "fintech" bank, na heel wat aanmeldingen en gezeik kan ik het volgende concluderen (uiteraard mijn mening/eisen):

Moneyou Go

+ Gratis rekening
+ Mooie app en responsive
+ iDeal betalingen
+ Dochterbedrijf van ABN
+ Gratis Maestro betaalpas
+ Potjes om geld in te beheren
- Geen NL Instant Payments
- Geen EU Instant Payments
- Geen iDeal betaalverzoeken
- Geen Apple Pay
- Tegenrekening is NIET te wijzigen, dus gebruik een rekening die je behoudt.
- Support is vrij traag en matig (lijken wel robots)

Openbank

+ Gratis rekening
+ Gratis Maestro
+ Gratis virtuele Mastercards
+ Gratis Travelplan voor eerste 20k aanmeldingen
- Spaanse IBAN
- Waardeloze app, werkt heel omslachtig
- Geen iDeal
- Geen Apple Pay* (tot nu toe niet gelukt)
- Geen betaalverzoeken
- Support is vrij traag en matig

N26

+ Gratis rekening
+ Gratis Maestro
+ Gratis Mastercard
+ Apple Pay
+ Mooie app
+ Potjes (gelimiteerd vanwege gratis account)
+ EU Instant Payments
+ Redelijke support
- Duitse IBAN
- Geen iDeal

Revolut

+ Gratis rekening
+ Beleggen
+ Cryptocurrencies
+ Gratis Maestro
+ Gratis virtuele Mastercard
+ Prima support via chat
- Geen iDeal
- UK IBAN
- Geen depositogarantie?
* NL Instant Payments?
* EU Instant Payments?

Knab Basis

+ Gratis rekening
+ Erg goede app
+ Potjes/spaarrekeningen
+ Goede support via chat
+ iDeal betaalverzoeken
+ iDeal betalingen
+ NL Instant Payments
- Geen Apple Pay
- Geen bruikbare betaalpas
- Geen incasso's (niet bevestigd, ik denk dat het wel kan)

(Eerst aanmelden voor Knab Plus, daarna via website omzetten naar Basis pakket)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:28
Tamerciaga schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:10:
Voor diegene die over willen stappen naar een andere "fintech" bank, na heel wat aanmeldingen en gezeik kan ik het volgende concluderen (uiteraard mijn mening/eisen):

Moneyou Go

+ Gratis rekening
+ iDeal betalingen
+ Dochterbedrijf van ABN
- Geen Apple Pay

Openbank

+ Gratis rekening
+ Gratis Maestro
- Spaanse IBAN
- Geen iDeal
- Geen betaalverzoeken

N26

+ Gratis rekening
+ Gratis Maestro
+ Gratis Mastercard
+ Apple Pay
+ Mooie app
+ EU Instant Payments
+ Redelijke support
- Duitse IBAN
- Geen iDeal

Revolut

+ Gratis rekening
+ Beleggen
+ Cryptocurrencies
+ Gratis Maestro
+ Prima support via chat
- Geen iDeal
- UK IBAN
- Geen depositogarantie?
* NL Instant Payments?
* EU Instant Payments?

Knab Basis

+ Gratis rekening
+ Erg goede app
+ Potjes/spaarrekeningen
+ Goede support via chat
+ iDeal betaalverzoeken
+ iDeal betalingen
+ NL Instant Payments
- Geen Apple Pay

Mooi overzicht Tamerciaga! Heb de meeste zelf ook geprobeerd en kan mij er zeker in vinden.
Wel belangrijk om te vermelden dat bij Knab Basis automatische incasso niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik ging saldo's van meerdere bunq-rekeningen verplaatsen naar N26, en de betalingen waren instant. Eén seconde later notificatie van N26 dat er geld binnenkwam. Ik weet niet precies of je dat bedoelt of iets anders met instant payments, maar van bunq (NL) naar N26 (DE) ging instant.

Openbank
Helemaal mee eens. Wat ook een min voor OpenBank en een plus voor N26 is: De signup. Bij OpenBank is dat heel bureaucratisch en ik moest vrij lang wachten. Bij N26 ging dat heel makkelijk met een videogesprek, net als bij Bunq.

Mijn plan is om OpenBank - dat vrij nieuw is in deze vorm - een kans te geven en een paar jaar op de achtergrond te laten draaien, en het ondertussen te gebruiken voor Fitbit Pay boodschappen. Heb nog niet kunnen proberen of dat werkt, want ik heb geloof ik eerst mijn pas nodig. Als ook dat niet werkt, dan ben ik er vrij snel klaar mee.

PS - Tot nu toe ben ik het meest tevreden met N26.

PS (2) - Om een 30 goto 10 discussie te voorkomen: Bunq is de fijnste app met de meeste mogelijkheden. We zijn op zoek naar een alternatief of combinatie van alternatieven die voor ons waardevol genoeg is om de €100 per jaar bij bunq te besparen. Dit is een beetje als toen Photoshop opeens $9,99 per maand ging kosten en kleinere gebruikers over gingen stappen naar Krita, Paint.net en Gimp.

[ Voor 16% gewijzigd door Sando op 09-04-2020 12:49 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Sando schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:42:
[...]
Ik ging saldo's van meerdere bunq-rekeningen verplaatsen naar N26, en de betalingen waren instant. Eén seconde later notificatie van N26 dat er geld binnenkwam. Ik weet niet precies of je dat bedoelt of iets anders met instant payments, maar van bunq (NL) naar N26 (DE) ging instant.
Dat is omdat bunq ook EU instant payments ondersteund. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dat zijn Europese Instant SEPA's, de Nederlandse banken houden er een eigen systeem op na. Alleen ABNAMRO en bunq doen aan beide systemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:01
EU Instant Payments ontvangen werkt wel bij N26, maar zenden (nog) niet.
Ik heb het tussen Bunq en N26 geprobeerd en bevestigd gekregen door de ks.

Ik weet niet waarom bij jullie allemaal het openen van een Openbank rekening zo lang duurde.
Ik heb bij het aanmelden gekozen voor overmaken van geld van mijn Bunq en toen was het zo gepiept.
Wel reageert de ks per mail enorm traag, meerdere dagen. Bellen kan echter wel, ik had op zondag een heel vriendelijke en behulpzame man aan de lijn die iets buiten Madrid bleek te wonen en vanuit thuis ks deed.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:46:
Ha lol. Bunq business met "Auto Export Statements" gaat van €12 naar €20. Die €12 per maand was al te veel voor een bank zonder klantenservice.

Oh wacht, er komt ook nog €3 bij voor die waardeloze Mastercard debit card. Dus het gaat van €12 naar €23 per maand. Daag ;w ;w
Het blijkt nog erger te zijn. Mijn collega heeft toegang via (nu) Bunq Free. Maar dat vervalt. Dus de kosten voor een zakelijk account met 2 gebruikers, 1 pas en "Auto export statements" gaat van €12 per maand naar €33 per maand. ;w ;w

[ Voor 21% gewijzigd door -DarkShadow- op 09-04-2020 13:51 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10

Moneyou Go

+ Gratis rekening
+ iDeal betalingen
+ Dochterbedrijf van ABN
- Geen Apple Pay

Openbank

+ Gratis rekening
+ Gratis Maestro
- Spaanse IBAN
- Geen iDeal
- Geen betaalverzoeken

N26

+ Gratis rekening
+ Gratis Maestro
+ Gratis Mastercard
+ Apple Pay
+ Mooie app
+ EU Instant Payments
+ Redelijke support
- Duitse IBAN
- Geen iDeal

Revolut

+ Gratis rekening
+ Beleggen
+ Cryptocurrencies
+ Gratis Maestro
+ Prima support via chat
- Geen iDeal
- UK IBAN
- Geen depositogarantie?
* NL Instant Payments?
* EU Instant Payments?

Knab Basis

+ Gratis rekening
+ Erg goede app
+ Potjes/spaarrekeningen
+ Goede support via chat
+ iDeal betaalverzoeken
+ iDeal betalingen
+ NL Instant Payments
- Geen Apple Pay

Dank, mooi overzicht! Ik heb er zelf voor gekozen om als basisrekening over te stappen van bunq naar de ING, voor €1,35 p/maand een rekening en evt spaarrekening(en). Mobiel betalen (Android), Apple pay, en betaalverzoeken. Het kan allemaal.

n26 lijkt me ideaal, alleen jammer dat het geen ideal ondersteund.
Moneyou mist voor mij de betaalverzoeken en mobiel betalen, en zal in de toekomst ook wat kosten. Ben nu klaar met de rollercoasterbanken (zoals bunq), nu even rusten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 16:07
Voor mij is iDeal en Apple Pay het belangrijkst, voor mijn priverekening ga ik ook naar de ING.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Er zijn twee soorten 'instant' betalingen binnen Europa wat echt superverwarrend is. Je hebt RT1 payments die lopen via EBA Clearing. Dat is een Europsse standaard en daar doet Bunq en ik verwacht N26 ook aan mee.

Daarnaast heeft Equens een eigen 'instant payment' dienst waar alle Nederlandse banken (behalve Bunq) bij aangesloten zitten. Die diensten zijn niet compatibel. De enige bank die beide diensten aanbiedt is de ABN Amro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Moneyou Go

+ Gratis rekening
+ iDeal betalingen
+ Dochterbedrijf van ABN
- Geen Apple Pay

Openbank

+ Gratis rekening
+ Gratis Maestro
- Spaanse IBAN
- Geen iDeal
- Geen betaalverzoeken

N26

+ Gratis rekening
+ Gratis Maestro
+ Gratis Mastercard
+ Apple Pay
+ Mooie app
+ EU Instant Payments
+ Redelijke support
- Duitse IBAN
- Geen iDeal

Revolut

+ Gratis rekening
+ Beleggen
+ Cryptocurrencies
+ Gratis Maestro
+ Prima support via chat
- Geen iDeal
- UK IBAN
- Geen depositogarantie?
* NL Instant Payments?
* EU Instant Payments?

Knab Basis

+ Gratis rekening
+ Erg goede app
+ Potjes/spaarrekeningen
+ Goede support via chat
+ iDeal betaalverzoeken
+ iDeal betalingen
+ NL Instant Payments
- Geen Apple Pay

Hey bedankt voor het uitzoekwerk.
Ik was zelf ook al aan het uitzoeken maar ik kan niet goed vinden welke bank nou betalingen via NFC (of Google Pay) ondersteund (ik heb geen Iphone/Apple pay). Als je daar naar zoekt kom je vaak terecht op contactloos betalen en dan bedoelen ze contactloos met een pasje.

Heb jij dat in jou zoektocht toevallig ook gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:37
kaasaanfiets schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:23:
[...]

Hey bedankt voor het uitzoekwerk.
Ik was zelf ook al aan het uitzoeken maar ik kan niet goed vinden welke bank nou betalingen via NFC (of Google Pay) ondersteund (ik heb geen Iphone/Apple pay). Als je daar naar zoekt kom je vaak terecht op contactloos betalen en dan bedoelen ze contactloos met een pasje.

Heb jij dat in jou zoektocht toevallig ook gevonden?
Volgens mij werkt Google Pay bij: N26, Revolut en ook Openbank. Maar dat zou je even moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-09 15:25

RSB

Hebben jullie ook een mail gehad dat voorwaarden gaan veranderen?
(was oud premium lid nu travel card)
Hey,

Aangezien we altijd in de weer zijn om producten te maken die onze gebruikers graag gebruiken, is het van tijd tot tijd nodig om onze Algemene Voorwaarden bij te werken.

Voor alle details kan je hier eenvoudig de laatste versie bekijken.

Cheers,

bunq
bank of The Free

[ Voor 81% gewijzigd door RSB op 09-04-2020 15:33 . Reden: content van mail toegevoegd ]

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Tamerciaga schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:26:
Volgens mij werkt Google Pay bij: N26, Revolut en ook Openbank. Maar dat zou je even moeten vragen.
Google Pay is nog niet beschikbaar in Nederland.

Op Android kan je met een bank app betalen via de NFC chip. Dat is dan een dienst van de bank zelf en niet van Google. Uit de vergelijker van de Consumentenbond maak ik op dat Moneyou en KNAB de "betalen met mobiel" functie niet aanbieden. Openbank en N26 staan niet in de vergelijker.

Apple geeft banken geen toegang tot NFC. Op iPhones kan je alleen Apple Pay gebruiken om te betalen.

[ Voor 40% gewijzigd door Delay op 09-04-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Delay schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:33:
[...]

Google Pay is nog niet beschikbaar in Nederland.

Op Android kan je met een bank app betalen via de NFC chip. Dat is dan een dienst van de bank zelf en niet van Google.

Apple geeft banken geen toegang tot NFC. Op iPhones kan je alleen Apple Pay gebruiken om te betalen.
Ja, maar ik kan alsnog niet goed vinden of een bank dus betalingen via NFC ondersteund of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

RSB schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:31:
Hebben jullie ook een mail gehad dat voorwaarden gaan veranderen?
(was oud premium lid nu travel card)

[...]
The most important changes in the latest Terms (20200402 Personal):

SuperGreen was added.
Text regarding using the Apple Watch app safely has been added.
Green Card has been 'renamed' to Metal Card.
Travel Card subscription is renamed to Travel.
bunq.me text regarding processing/misuse has been added.
Old/discontinued subscriptions have been removed.
Certain texts have been updated to improve understanding/readability (i.e. complaint procedure).
aldus: https://together.bunq.com...-new-terms-and-conditions

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zullen we het nog steeds hebben over bunq ipv de andere banken? Daar kan beter een nieuw topic voor gestart worden of posten in een ander topic

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@engessa Er zijn nog wel meer varianten. Zo hebben Frankrijk plus België ook een eigen systeem van instant payments. Net zoals voor de Nederlandse variant wordt daar ook eens in de zoveel tijd op Together naar gevraagd wanneer bunq dat nu gaat ondersteunen.

Wellicht zijn er in andere landen ook wel weer eigen standaarden. Zo heeft Portugal een systeem genaam Multibanco waar je nog veel meer mee kan organiseren bij een ATM. Je kan (moet?) die ook gebruiken om belastingen te betalen en noem maar op. Alleen klanten van bunq kunnen dat natuurlijk ook niet, want die zit daar ook niet bij aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Outerspace schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:46:
[mbr]Zullen we het nog steeds hebben over bunq ipv de andere banken? Daar kan beter een nieuw topic voor gestart worden of posten in een ander topic[/]
Helemaal mee eens. Welk topic is geschikt voor het vergelijken van rekeningen? Of bijvoorbeeld N26 contactloos betalen met de mobiele telefoon ondersteund vind ik wel een interessante vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:02:
@engessa Er zijn nog wel meer varianten. Zo hebben Frankrijk plus België ook een eigen systeem van instant payments. Net zoals voor de Nederlandse variant wordt daar ook eens in de zoveel tijd op Together naar gevraagd wanneer bunq dat nu gaat ondersteunen.

Wellicht zijn er in andere landen ook wel weer eigen standaarden. Zo heeft Portugal een systeem genaam Multibanco waar je nog veel meer mee kan organiseren bij een ATM. Je kan (moet?) die ook gebruiken om belastingen te betalen en noem maar op. Alleen klanten van bunq kunnen dat natuurlijk ook niet, want die zit daar ook niet bij aangesloten.
Pff, nog best een lange weg te gaan voordat alles echt goed samenwerkt. Nou ja, alles beter dan de systemen die ze bijvoorbeeld in de VS hebben. Als je onze betalingssystemen daar mee vergelijkt hebben we het nog best goed voor elkaar.

En dit is iets wat met Europese regelgeving op termijn ongetwijfeld gefixt gaat worden. Als al die banken en payment providers niet vrijwillig gaan samenwerken wordt het wel van bovenaf opgelegd. Is met IBAN ook gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iSchel
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:45:
[...]

Dat zijn Europese Instant SEPA's, de Nederlandse banken houden er een eigen systeem op na. Alleen ABNAMRO en bunq doen aan beide systemen mee.
bunq doet helaas niet mee aan het NL systeem. Wel aan het Europese.

Edit: zie nu dat iemand anders dit al had gemeld.

[ Voor 7% gewijzigd door iSchel op 09-04-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 22:58
engessa schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:25:
[...]
En dit is iets wat met Europese regelgeving op termijn ongetwijfeld gefixt gaat worden. Als al die banken en payment providers niet vrijwillig gaan samenwerken wordt het wel van bovenaf opgelegd. Is met IBAN ook gebeurd.
De NLse grootbanken zijn ook SEPA ICT aan het implementeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Outerspace schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:46:
[mbr]Zullen we het nog steeds hebben over bunq ipv de andere banken? Daar kan beter een nieuw topic voor gestart worden of posten in een ander topic[/]
Misschien helpt het om wat posts te verplaatsen naar dit nieuw geopende topic:

Het grote gratis bankentopic

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Sando schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:43:
[...]

Misschien helpt het om wat posts te verplaatsen naar dit nieuw geopende topic:

Het grote gratis bankentopic
Omdat de discussie al een paar dagen eerder is geweest, staat het wel vreemd in dat topic. Ik laat het even zo en zal hier de topicwarning aanpassen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er komt eind deze maand een plek vrij in mijn bunq-pack. Je kunt in mijn DM terecht voor meer informatie.

Is geregeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 11-04-2020 06:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik kwam deze ergens tegen. bunq.com/nl/ervaring/kosten:

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/bunq-prod-together-files/2020-04-10/1586514329-538703-image.png

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja.. dat klopt niet echt hé.

Kom er ook net achter dat, nu mijn Joint door bunq is opgezegd, ik nog maar 5 online passen heb. Voor heen had ik de mogelijkheid tot 20. Niet dat ik er meer dan 5 gebruikte, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:42:
Kom er ook net achter dat, nu mijn Joint door bunq is opgezegd, ik nog maar 5 online passen heb. Voor heen had ik de mogelijkheid tot 20. Niet dat ik er meer dan 5 gebruikte, maar toch.
Was dat dan een foutje?

Je kan maximaal 5 online betaalkaarten hebben, wil je meer dan kost het een tientje per 5 online betaalkaarten. Desondanks mag je er maximaal 20 per jaar aanmaken. Alle online betaalkaarten tellen altijd mee, ongeacht of ze actief of verwijderd zijn.

Zie: https://together.bunq.com...s-and-how-do-i-create-one

Dat is voor zover ik weet al sinds het begin van de online betaalkaarten zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
JeroenE schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:57:
Je kan maximaal 5 online betaalkaarten hebben, wil je meer dan kost het een tientje per 5 online betaalkaarten. Desondanks mag je er maximaal 20 per jaar aanmaken. Alle online betaalkaarten tellen altijd mee, ongeacht of ze actief of verwijderd zijn.
In mijn app staan 7 kaarten en ik mag er nog 2 extra aanmaken. Zolang er minder dan zes actief zijn betaal ik niets extra (de andere zijn "Frozen".)

In de popup om te betalen voor het "Unfreezen" van de 6e kaart staat dat je tot 20 online cards per jaar mag aanmaken. Misschien heb ik er dit jaar al 18 aangemaakt en 10 verwijderd?

[ Voor 3% gewijzigd door Delay op 10-04-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenE schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:57:
[...]
Was dat dan een foutje?

Zie: https://together.bunq.com...s-and-how-do-i-create-one

Dat is voor zover ik weet al sinds het begin van de online betaalkaarten zo geweest.
Naar mijn weten stond er echt 4/20 bij de online passen, waar nu 4/5 staat. Ik kan het helaas niet meer controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:43:
Naar mijn weten stond er echt 4/20 bij de online passen, waar nu 4/5 staat. Ik kan het helaas niet meer controleren.
Heb je iOS wellicht? Ik heb Android. Ik heb nu 4 actieve online betaalkaarten en er staat onderaan dat ik er nog 1 mag aanmaken. Het maximum aantal 20 (of 5) staat nergens genoemd. Dat was voorheen ook niet zo.

@Delay Er is volgens mij nooit een teller geweest die je als klant kon zien hoeveel kaarten er al verwijderd etc waren. Daar zijn natuurlijk wel wens topics over, maar het is nooit gemaakt.

Ik vond nog een een uitwisseling van mij met LvH in dit topic: https://together.bunq.com...-zo-vrij-als-het-lijkt/20

Blijkbaar was er toen ook al verwarring (in ieder geval bij mij) over wat bunq nu precies bedoelde. Je kon blijkbaar wel meer passen aanmaken en je ging pas betalen als je er meer dan 5 tegelijk actief had, volgens LvH dan. Ik heb dat verder nooit geprobeerd omdat ik verschillende betalingen heb gecombineerd op dezelfde kaart en ik er dus niet meer nodig had.

Het lijkt mij allemaal dus nog precies zoals het was, maar wellicht hebben ze wel wat aanpassingen aan de iOS app gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zoals wellicht meer mensen ben ik aan het overstappen naar weg van Bunq. Nu stuit ik op een gek dingetje.

Ik maak donderdag 9 april 2020 om 16:55 een bedrag over van Bunq naar Knab. Dat staat er nu (zaterdag 11 april 09:10) nog niet op.

Daarentegen maak ik in de Knab app een betaalverzoek. Die app ik naar mezelf, en betaal die via iDEAL met Bunq. En hoppa, staat er direct op.

Lijkt mij een nuttige tip :)

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 11-04-2020 12:14 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 14:47

Nicap

Tsssk....

Dat komt omdat ideal altijd instant is.

Dat het nog niet op je rekening staat komt waarschijnlijk omdat goede vrijdag er tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Laatst online: 15-09 12:32
Nicap schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:15:
Dat komt omdat ideal altijd instant is.

Dat het nog niet op je rekening staat komt waarschijnlijk omdat goede vrijdag er tussen zit.
Dit inderdaad. Overboeken duurt ongeveer 1 werkdag. Dinsdag staat het er op dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nicap schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:15:
Ah super, dank je. Niet aan gedacht.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Heeft iemand toevallig nog een plek over in een pack? Mijn vorige pack-owner heeft bunq verlaten door de dingen van vorige week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

TucanoItaly schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:12:
Zoals wellicht meer mensen ben ik aan het overstappen naar Bunq. Nu stuit ik op een gek dingetje.
De meeste mensen zijn momenteel juist aan het afstappen van bunq ;)

Toevallig had ik vanochtend exact hetzelfde bedacht! (mezelf appen) nadat ook ik merkte dat mijn overboeking van 9 april van bunq naar Knab vandaag nog niet bijgeschreven is.

Met Android kun je jezelf niet appen overigens. Truc hiervoor is: Maak een groepsapp aan met een extra persoon en verwijder die persoon direct weer. Je hebt nu een groepsapp met alleen jezelf erin.
Pagina: 1 ... 63 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"