Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanderWells
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 11:27
hey Tweakers,

Ik en m’n vriendin hebben al een paar jaar een bunq rekening waarop we samen sparen en waar ik benzinegeld naar overmaak. Daarnaast hebben we gewoon onze persoonlijke rekeningen bij ING. Omdat ik geswitcht was van premium naar free in een bepaalde periode is mijn bunq free omgezet naar travel card en heeft m’n vriendin nog wel de gewone free versie. Nu log ik in op haar account om geld toe te kunnen voegen op die rekeningen.

Nu is het nieuws geweest dat bunq gaat stoppen met free en zijn we op zoek naar alternatieven. Ik heb revolut al gevonden, maar dat werkt ook op 1 account waarop we dan samen moeten inloggen. We zoeken eigenlijk een gratis gezamenlijke bankrekening waarop we ieder met ons eigen account kunnen inloggen. Hebben Tweakers hier nog suggesties?

Beste antwoord (via VanderWells op 05-04-2020 14:07)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:54

Croga

The Unreasonable Man

VanderWells schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:22:
De reden dat ik verder kijk dan ing en bunq is omdat we het gratis willen en dat dat ook in het verleden kon. Ik heb nu een jaar ing ongeveer en daarvoor bunq premium gehad. Bunq premium > ING maar kost drie a vier keer zo veel voor mij. M’n vriendin heeft allerlei diensten via ing die ze liever ook niet kwijt is. We hebben tot 1 mei de tijd om een gratis alternatief te vinden, daarna sluiten we maar een extra rekening af via ing.

Overigens heb ik daar ook een vraag over, als iemand een gedeelde ing rekening heeft, betaal je het bedrag van de rekening per persoon? En we willen twee rekeningen delen. Betaal je maandelijks voor het recht om gedeelde rekeningen te openen of moet je voor iedere gedeelde rekening apart betalen?
Bij Bunq betaal je per gebruiker.
Bij ING betaal je per rekening.

Ja, 1 rekening bij ING is goedkoper dan 1 gebruiker bij BUNQ. Maar 4 rekeningen bij ING zijn duurder dan 1 gebruiker bij BUNQ.

Op https://www.ing.nl/partic...etaalpakketten/index.html kun je zien wat alles bij ING kost. Als je 2 gedeelde rekeningen wilt en allebei een eigen rekening van betaal je:
- 4 rekeningen: €1,70 per stuk = €6,80
- 2 keer extra persoon bij rekening: €1,10 per stuk = €2,20
Totaal: €9,00

Dat is nogsteeds goedkoper dan BUNQ maar wel met redelijk beperkte voorwaarden.
BUNQ Premium * 2 = € 15,98
met ieder 25 rekeningen
met ieder 4 fysieke kaarten (debet, credit, maestro of mastercard, kies maar!)
met ieder 5 virtuele kaarten (zie boven en on-the-fly aanmaken)
met mogelijkheid om iedere kaart on-the-fly aan een willekeurige rekening te koppelen (écht on-the-fly, gewoon nu koppelen en meteen gebruiken)
etc. etc.

Ik vraag me ook af welke diensten je vriendin heeft waarvoor een ING rekening verplicht is. En zijn die niet elders minstens net zo eenvoudig en goedkoop te krijgen?
Om eens een voorbeeld te noemen: Een lening is bij ING anderhalf keer duurder dan bij andere aanbieders. Verzekeringen geld hetzelfde voor.

Ik zou het wel weten.....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SNS Bank zou voor 2,75 per maand een optie bieden voor 1 rekening (en/of) en 2 betaalpassen elk 1.
Verder zouden ABN, ING en Rabo een optie kunnen zijn.

Gratis gratis is er voor zover ik weet nog niet, bij N26 heb je nog Shared Spaces maar dat is puur voor sparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Waarom niet gewoon voor Bunq premium gaan?

Mijn vrouw en ik zijn vorig jaar over gestapt. Het is hemels! Na zo'n 40 jaar ING (en al zijn voorgangers), even ASN geprobeerd en toen naar BUNQ gegaan en mijn god wat werkt dat lekker! Gewoon on-the-fly alles aanpassen en meteen gebruiken. En ook een gezamelijke rekening is in 5 minuten geregeld. Rekening omzetten naar gezamelijk? Zo gedaan. Ik ga in ieder geval nooit meer terug naar een "klassieke" bank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
VanderWells schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:06:
Daarnaast hebben we gewoon onze persoonlijke rekeningen bij ING.
Waarom niet gewoon een extra (gezamenlijke) ING rekening openen? Mijn vriendin en ik hebben dat ook. Zelfde inloggegevens als m’n persoonlijke ING en kan beide rekeningen gelijk zien in de app.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanderWells
De reden dat ik verder kijk dan ing en bunq is omdat we het gratis willen en dat dat ook in het verleden kon. Ik heb nu een jaar ing ongeveer en daarvoor bunq premium gehad. Bunq premium > ING maar kost drie a vier keer zo veel voor mij. M’n vriendin heeft allerlei diensten via ing die ze liever ook niet kwijt is. We hebben tot 1 mei de tijd om een gratis alternatief te vinden, daarna sluiten we maar een extra rekening af via ing.

Overigens heb ik daar ook een vraag over, als iemand een gedeelde ing rekening heeft, betaal je het bedrag van de rekening per persoon? En we willen twee rekeningen delen. Betaal je maandelijks voor het recht om gedeelde rekeningen te openen of moet je voor iedere gedeelde rekening apart betalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TANSTAAFL.

Ik kan me zo voorstellen dat Bunq een tijd lang de gratis rekeningen heeft betaald vanuit het marketingbudget, dat houdt een keer op.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanderWells
F_J_K schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:26:
TANSTAAFL.

Ik kan me zo voorstellen dat Bunq een tijd lang de gratis rekeningen heeft betaald vanuit het marketingbudget, dat houdt een keer op.
Jammer voor bunq, ik hoor van meerdere mensen dat ze ermee stoppen nu. Gaan ze nog spijt van krijgen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:24
MoneYou biedt gratis rekeningen aan, zowel betaalrekeningen als spaarrekeningen.

Is een prut bank verder, alles is traag (geld overmaken duurt nog steeds een dag, ondanks dat het een ABN Amro dochter is). Rente is net als overal laag, dat reken ik ze niet aan. Interface van de apps is ouderwets (met name de spaar app) en werkt niet met moderne zaken als FaceID.

Maar het is gratis, dus moet je niet teveel verwachten.

Sowieso snap ik niet wat je bij al die cowboys als Bunq e.d. moet zoeken. In het begin is alles leuk en aardig, maar na verloop van tijd worden ze net als de 'traditionele' banken geldwolven zonder service.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 05-04-2020 11:57 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:10
TANSTAAFL.

Zeker, maar als bunq het gratis abonnement aanbiedt met de belofte dat het om "life time" aanbieding gaat dan vertrouw je er op, zeker omdat het om een bank gaat, dat ze niet met terugwerkende kracht de abonnementsvorm beeindigen en je middels een zeer vage mail dat het allemaal beter wordt zonder te reppen over de nieuwe kosten.

Ik denk dat niemand problemen heeft met het beeindigen van deze abonnementsvorm, wel met de communciatie en wat daarna allemaal is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanderWells
Drardollan schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:56:
MoneYou biedt gratis rekeningen aan, zowel betaalrekeningen als spaarrekeningen.

Is een prut bank verder, alles is traag (geld overmaken duurt nog steeds een dag, ondanks dat het een ABN Amro dochter is). Rente is net als overal laag, dat reken ik ze niet aan. Interface van de apps is ouderwets (met name de spaar app) en werkt niet met moderne zaken als FaceID.

Sowieso snap ik niet wat je bij al die cowboys als Bunq e.d. moet zoeken. In het begin is alles leuk en aardig, maar na verloop van tijd worden ze net als de 'traditionele' banken geldwolven zonder service.
MoneYou klinkt interessant daar ga ik eens naar kijken. En tja, als die “cowboys” traditionele banken worden ga je weer verder kijken. Voor iets als een gedeelde rekening waarvan we uitjes betalen is van bank wisselen niet zo veel gezeik, voor m’n persoonlijke rekening is het wel vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:34
VanderWells schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:06:
We zoeken eigenlijk een gratis gezamenlijke bankrekening waarop we ieder met ons eigen account kunnen inloggen. Hebben Tweakers hier nog suggesties?
Is dit uberhaupt mogelijk, gratis gezamelijke rekening? Ik ben bang dat je de portemonnee moet trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:30
Revolut, N26, Monese, Moneyou, KBC.ie en Openbank zijn allemaal gratis en makkelijk aan te vragen voor Nederlanders. Daar zit toch wel iets bruikbaars tussen?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik denk dat je het nieuws een beetje gemist hebt:
Bij bunq doen we er altijd alles aan om de bank te zijn die perfect aansluit op wat jij wil. Daarom hebben we onze nieuwe SuperGreen lidmaatschappen geïntroduceerd, zodat je in minder dan 2 jaar CO2 neutraal bent.
Om SuperGreen mogelijk te maken hebben we onze lidmaatschappen vereenvoudigd. Jullie enthousiasme was overweldigend: 81% van onze community wil graag dat we groen makkelijker maken.
Als onderdeel van deze sprong naar een betere bunq ervaring wordt het Joint lidmaatschap beëindigd. Maar natuurlijk zorgen we ervoor dat het heel eenvoudig blijft om bunq met je partner(s) te blijven gebruiken. Als bunq Joint gebruiker heb je voor de komende 3 maanden automatisch een upgrade gekregen naar bunq Premium. Dit heeft natuurlijk geen invloed op rekeningen die je voor je zelf of met je partner(s) deelt en kan je op deze manier alle voordelen van bunq Premium optimaal ervaren!
Ik heb zo'n joint lidmaatschap met m'n vriendin. Met een of andere enorme kulredenatie over dat het groener moet, trekken ze gewoon domweg de stekker uit dat joint lidmaatschap. Dit is voor mij ook de reden geweest om m'n lidmaatschap helemaal op te zeggen en de app te verwijderen.

Ze hebben gewoon geld tekort.

https://niels.nu

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

VanderWells schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:22:

Ja, 1 rekening bij ING is goedkoper dan 1 gebruiker bij BUNQ. Maar 4 rekeningen bij ING zijn duurder dan 1 gebruiker bij BUNQ.

Op https://www.ing.nl/partic...etaalpakketten/index.html kun je zien wat alles bij ING kost. Als je 2 gedeelde rekeningen wilt en allebei een eigen rekening van betaal je:

met ieder 25 rekeningen
met mogelijkheid om iedere kaart on-the-fly aan een willekeurige rekening te koppelen (écht on-the-fly, gewoon nu koppelen en meteen gebruiken)
etc. etc.

Ik vraag me ook af welke diensten je vriendin heeft waarvoor een ING rekening verplicht is. En zijn die niet elders minstens net zo eenvoudig en goedkoop te krijgen?
Om eens een voorbeeld te noemen: Een lening is bij ING anderhalf keer duurder dan bij andere aanbieders. Verzekeringen geld hetzelfde voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:15

EiT

Wij hebben SNS (gezamenlijk+spaar+spaarrekening kinderen), Rabo (mijn persoonlijke + hypotheek) en ING (vrouw).

SNS veruit de beste. Beste en makkelijkste APP en aankoopverzekering. Ook krijg je bij SNS rente over je betaalrekening en was de rente hoger dan de Rabo. (Nu er vrijwel geen rente is, is dat natuurlijk nutteloos, kreeg 0,01 rente dit kwartaal op betaalrekening).
Kost 33 per jaar.

Ik snap het issue niet om voor een bank te betalen. Ze leveren een service. Niets is gratis.
Ik zou persoonlijk niet meer naar ING gaan nu ze het idee hadden om persoonsgegevens te verkopen. Rekening van vrouw moeten we nog omzetten.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Croga schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:29:
[...]

met ieder 25 rekeningen
etc. etc.

Waarom zou je privé vier of meer rekeningen willen? Met een rekening moet persoon plus een gezamenlijk ben je er volgens mij wel. Daarnaast kun je allerlei aparte spaarpotjes definiëren en/of bijvoorbeeld categoriseren, als je nog meer onderscheid wilt. En extra rekening zou ik alleen maar onhandig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Rubbergrover1 schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:44:
Waarom zou je privé vier of meer rekeningen willen? Met een rekening moet persoon plus een gezamenlijk ben je er volgens mij wel. Daarnaast kun je allerlei aparte spaarpotjes definiëren en/of bijvoorbeeld categoriseren, als je nog meer onderscheid wilt. En extra rekening zou ik alleen maar onhandig vinden.
Ik ben ZZPer. Da's dus alweer een extra rekening.
Ik ben penningmeester van een stichting. Ook die rekening kan ik hier eenvoudig onder brengen (en aangezien nog 2 andere bestuursleden ook BUNQ gebruiken kan ik die rekening eenvoudig met hen delen)

Maar ook aparte spaarpotjes, zoals je al aan geeft. Of mischien een keer op vakantie; aparte kaart koppelen en gaan met die banaan. Of schijden van geldstromen; een gezamelijke rekening voor vaste lasten, één voor boodschappen, etc.

Het punt is; Je hoeft je niet te laten beperken. Je kunt doen wat op dat moment handig is. Niet gehindert door enig bureaucratisch proces waar weken overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
VanderWells schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:07:
[...]

MoneYou klinkt interessant daar ga ik eens naar kijken. En tja, als die “cowboys” traditionele banken worden ga je weer verder kijken. Voor iets als een gedeelde rekening waarvan we uitjes betalen is van bank wisselen niet zo veel gezeik, voor m’n persoonlijke rekening is het wel vervelender.
Dat wisselen is praktisch onmogelijk voor een normaal gebruikte rekening. Recent is een oplossing hiervoor (alias) ook getorpedeerd. Helaas, het had het zoveel makkelijker gemaakt.

Waarom koppel je aan je persoonlijke rekening geen gratis spaarrekening voor uitjes? Dan hoef je al die moeite niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 19:46
Drardollan schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:56:

Geldwolven is ook wel kort door de bocht. Iedereen die alleen bij bunq zat kan je dan ook net zo goed een stel bloedzuigers noemen maar goed ook dat is dan kort door de bocht. Uiteindelijk is alleen zonlicht gratis en voor de rest moet je toch echt betalen in het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dino111 schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:18:
[...]

Geldwolven is ook wel kort door de bocht. Iedereen die alleen bij bunq zat kan je dan ook net zo goed een stel bloedzuigers noemen maar goed ook dat is dan kort door de bocht. Uiteindelijk is alleen zonlicht gratis en voor de rest moet je toch echt betalen in het leven.
Heb ik ook geen moeite mee, ik heb alleen moeite met dat ik minstens 3 keer betaal. Eerst om een rekening te mogen hebben, vervolgens gebruiken en verkopen ze mijn gegevens en als derde verdienen ze met mijn geld nog veel en veel meer geld. En als jij wat wil lenen, dan hoef je niet die 0,01 procent rente te betalen die ze jou geven, nee je moet een veelvoud betalen voor iets wat zij gratis ophalen bij de ECB.

Tenzij je winsten van 2 miljard voor de Rabobank en ING binnen proportie vind, dan kan ik mij voorstellen dat je met liefde een paar tientjes betaalt voor een rekening.

Daarom zit ik overigens bij de ASN. Kost ook geld, maar ze wekken in ieder geval de illusie er iets goeds voor de maatschappij mee te doen.

In mijn ideale wereld verdienen banken slechts 1 keer aan je voor een basisdienst, en kan je kiezen op welke manier je die kosten betaalt (met geld of met je gegevens).

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 05-04-2020 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:50:
[...]

Heb ik ook geen moeite mee, ik heb alleen moeite met dat ik minstens 3 keer betaal. Eerst om een rekening te mogen hebben, vervolgens gebruiken en verkopen ze mijn gegevens en als derde verdienen ze met mijn geld nog veel en veel meer geld. En als jij wat wil lenen, dan hoef je niet die 0,01 procent rente te betalen die ze jou geven, nee je moet een veelvoud betalen voor iets wat zij gratis ophalen bij de ECB.

Tenzij je winsten van 2 miljard voor de Rabobank en ING binnen proportie vind, dan kan ik mij voorstellen dat je met liefde een paar tientjes betaalt voor een rekening.

Daarom zit ik overigens bij de ASN. Kost ook geld, maar ze wekken in ieder geval de illusie er iets goeds voor de maatschappij mee te doen.

In mijn ideale wereld verdienen banken slechts 1 keer aan je voor een basisdienst, en kan je kiezen op welke manier je die kosten betaalt (met geld of met je gegevens).
Ik vind dat nogal een utopie. Voor een onderneming met bijna 40.000 voltijdwerknemers (bron: https://www.trouw.nl/econ...3A%2F%2Fwww.google.com%2F) is 2 miljard euro winst niet buitensporig veel. Vergis je niet wat voor een gigantische (wettelijk verplichte) overhead een grootbank heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Heb ik ook geen moeite mee, ik heb alleen moeite met dat ik minstens 3 keer betaal. Eerst om een rekening te mogen hebben, vervolgens gebruiken en verkopen ze mijn gegevens en als derde verdienen ze met mijn geld nog veel en veel meer geld.
Jouw tweede punt kun je in ieder geval laten varen. Het is banken niet toegestaan jouw betaalgegevens te gebruiken om aanbiedingen te doen en/of ze door te verkopen, tenzij je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven.

Via deze link kun je nog eens nalezen wat de Autoriteit Persoonsgegevens er zelf over zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Hydra schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:28:
[...]

Ik denk dat je het nieuws een beetje gemist hebt:

[...]

Ik heb zo'n joint lidmaatschap met m'n vriendin. Met een of andere enorme kulredenatie over dat het groener moet, trekken ze gewoon domweg de stekker uit dat joint lidmaatschap. Dit is voor mij ook de reden geweest om m'n lidmaatschap helemaal op te zeggen en de app te verwijderen.

Ze hebben gewoon geld tekort.
De redenatie is inderdaad behoorlijk kul. Ik ben aantal jaren klant bij Bunq en heb daar een aantal rekeningen lopen om potjes te maken en geld te reserveren voor bepaalde zaken. Het kwam uit de lucht vallen dat ze maar met deze service gingen stoppen en je 'gedwongen' wordt te gaan betalen.

Ook voor mij reden mijn centen daar weg te halen. Ik ga wel weer potjes maken bij MoneYou.

Betaalrekening heb ik al jaren via ING lopen naar tevredenheid en mijn vaste kosten laat ik via Rabobank lopen.

Beetje offtopic: Is het een bank nog iets waard als je daar al je hele leven klant bent? Dat is eigenlijk de enige reden dat ik mijn Rabobank in stand houdt, voor wellicht het aanvragen van een hypotheek in de toekomst. Mocht dat geen waarde hebben, kan ik mijn Raborekening wel stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
citomaster schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:04:
[...]

Ik vind dat nogal een utopie. Voor een onderneming met bijna 40.000 voltijdwerknemers (bron: https://www.trouw.nl/econ...3A%2F%2Fwww.google.com%2F) is 2 miljard euro winst niet buitensporig veel. Vergis je niet wat voor een gigantische (wettelijk verplichte) overhead een grootbank heeft.
Haal je winst en omzet niet per ongeluk door de war? Want ik ken weinig andere Nederlandse bedrijven die dergelijke winsten draaien.

Verwijderd schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:15:
[...]

Jouw tweede punt kun je in ieder geval laten varen. Het is banken niet toegestaan jouw betaalgegevens te gebruiken om aanbiedingen te doen en/of ze door te verkopen, tenzij je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven.

Via deze link kun je nog eens nalezen wat de Autoriteit Persoonsgegevens er zelf over zegt.
Het grote probleem is dat ze het ook zonder toestemming kunnen. Als er maar genoeg mensen toestemming geven, is mijn gedrag ook eenvoudig in beeld te brengen. Ook wordt er geld verdiend met algemene informatie die niet direct naar mij herleidbaar is.

GrazendeKoe schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:04:
[...]
Ook voor mij reden mijn centen daar weg te halen. Ik ga wel weer potjes maken bij MoneYou.
Hoop voor je dat je de rekeningen/potjes daar nog hebt, als je het over de spaartak hebt. Want daar is recent veranderd dat dat niet meer kan, al het lopende blijft bestaan en dat is het dan ook.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
Croga schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:13:
Waarom niet gewoon voor Bunq premium gaan?

Mijn vrouw en ik zijn vorig jaar over gestapt. Het is hemels! Na zo'n 40 jaar ING (en al zijn voorgangers), even ASN geprobeerd en toen naar BUNQ gegaan en mijn god wat werkt dat lekker! Gewoon on-the-fly alles aanpassen en meteen gebruiken. En ook een gezamelijke rekening is in 5 minuten geregeld. Rekening omzetten naar gezamelijk? Zo gedaan. Ik ga in ieder geval nooit meer terug naar een "klassieke" bank!
Ik zeg je heel eerlijk: ik zou het niet erg vinden om 8 euro per maand te betalen voor de diensten die bunq aanbiedt. Daarvoor zou ik niet per sé switchen naar een andere bank. Die kosten vallen voor de meesten toch wel te dragen?

Maar wat mij een veel sterker argument lijkt om geen bunq meer te willen, is de manier waarop deze 'bank' of beter gezegd, dit bedrijf, werkt. bunq past vrij snel van een op ander moment de lidmaatschappen aan, gooit Joint er gewoon uit en dan ben je nog duurder uit. Dat valt wel op te vangen met een pack, maar het gaat om de manier waarop bunq zakendoet.

Want als je ze er namelijk iets van zegt, gaat je topic gewoon op slot. Als je het in hun eigen topic zet, verwijderen ze je reactie. Want sinds de shitstorm hebben ze opeens in de Community Guidelines gezet dat je louter positief en happy feelings mag plaatsen. Feedback mag alleen 'constructief', maar je kan er de donder op zeggen dat bunq niet tegen kritiek kan en daarom iets 'niet constructief' vindt.

Ik zou me niet zo druk maken om de prijs die bunq vraagt, maar om de manier waarop zaken nu gaan. Posts uit 2018 worden zo maar verwijderd. Er stond een belofte dat een abonnement niet zou verlopen en dat gebeurt nu wel. Wat doet bunq? Die verwijdert gewoon die regel en doet net alsof het nooit bestaan heeft. Dát vind ik wel degelijk iets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Croga schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:49:
[...]

Ik ben ZZPer. Da's dus alweer een extra rekening.
Ik ben penningmeester van een stichting. Ook die rekening kan ik hier eenvoudig onder brengen (en aangezien nog 2 andere bestuursleden ook BUNQ gebruiken kan ik die rekening eenvoudig met hen delen)

Maar ook aparte spaarpotjes, zoals je al aan geeft. Of mischien een keer op vakantie; aparte kaart koppelen en gaan met die banaan. Of schijden van geldstromen; een gezamelijke rekening voor vaste lasten, één voor boodschappen, etc.

Het punt is; Je hoeft je niet te laten beperken. Je kunt doen wat op dat moment handig is. Niet gehindert door enig bureaucratisch proces waar weken overheen gaan.
Bankkosten door de rekening van een stichting worden natuurlijk gewoon door de stichting zelf betaald.
Verder lijkt Bunq gunstig, maar waar ligt het kantelpunt waarop een normale bank gunstiger is? Bij drie rekeningen? Vier?

25 rekeningen klinkt leuk, maar voor veruit de meesten zal een stuk of drie meer dan genoeg zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Jeroenneman schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:39:
Bankkosten door de rekening van een stichting worden natuurlijk gewoon door de stichting zelf betaald.
Verder lijkt Bunq gunstig, maar waar ligt het kantelpunt waarop een normale bank gunstiger is? Bij drie rekeningen? Vier?

25 rekeningen klinkt leuk, maar voor veruit de meesten zal een stuk of drie meer dan genoeg zijn.
Helemaal mee eens. Voor mij zijn het ook niet de rekeningen die BUNQ interessant maken. Het zijn de mogelijkheden om instant aanpassingen aan je configuratie te doen.Ik kan, zonder teveel na te hoeven denken, op ieder moment van iedere rekening een betaling doen door simpelweg in de app te checken waar de pas aan verbonden is en dat eventueel aan te passen. Ik kan on-the-fly een credit card aan maken, iets betalen en die card weer verwijderen zodat ik geen enkel risico loop op diefstal van die gegevens.

Ik zeg; ze zijn niet heel veel duurder dan traditionele banken maar wel een heel stuk flexibeler.
Dennisweb schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:38:
Maar wat mij een veel sterker argument lijkt om geen bunq meer te willen, is de manier waarop deze 'bank' of beter gezegd, dit bedrijf, werkt. bunq past vrij snel van een op ander moment de lidmaatschappen aan, gooit Joint er gewoon uit en dan ben je nog duurder uit. Dat valt wel op te vangen met een pack, maar het gaat om de manier waarop bunq zakendoet.
Ik ben het met je eens dat dat zeker onprettige verhalen zijn. Persoonlijk heb ik er nog geen last van gehad maar op deze manier lopen ze wel het risico ook mij een keer dusdanig tegen de borst te stoten dat ik weg ga. Er zijn een aantal soortgelijke banken in opkomst op het moment. En mijn move afgelopen jaar van ING naar BUNQ heeft voor mij bewezen dat er geen enkele reden is om vast te houden aan een bank waar je niet prettig bij zit; voor mij is het dit keer een handmatige overstap geweest en dat zou ik zo opnieuw kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:33:
[...]

Haal je winst en omzet niet per ongeluk door de war? Want ik ken weinig andere Nederlandse bedrijven die dergelijke winsten draaien.
Nee hoor, die haal ik niet door elkaar. 2 miljard / 44 duizend werknemers is circa €50k per werknemer. Dat lijkt mij een mooi resultaat, maar ook niet schrikbarend hoog. In de sector waarin ik werk is de winst per werknemer hoger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Croga schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:06:
[...]

Ik ben het met je eens dat dat zeker onprettige verhalen zijn. Persoonlijk heb ik er nog geen last van gehad maar op deze manier lopen ze wel het risico ook mij een keer dusdanig tegen de borst te stoten dat ik weg ga. Er zijn een aantal soortgelijke banken in opkomst op het moment. En mijn move afgelopen jaar van ING naar BUNQ heeft voor mij bewezen dat er geen enkele reden is om vast te houden aan een bank waar je niet prettig bij zit; voor mij is het dit keer een handmatige overstap geweest en dat zou ik zo opnieuw kunnen doen.
Klopt, overstappen valt ook heel erg mee! Maar dat niet alleen, je zit bijna nergens meer echt ergens aan vast. Je kan dus of direct helemaal overstappen, of eerst gewoon een beetje bankhoppen met "testrekeningen" en dan pas je keuze maken, hoef je "al die moeite met overstappen" ook niet te doen totdat het het echt waard is om te doen/dat je het zeker weet. ;) Dat lees je echter wel vaak als bezwaar, "dan moet ik alles aanpassen". Ten eerste zijn er meerdere diensten voor als je echt te lazy bent. Ten tweede heb je evt ook nog de overstap service, maar daar zitten smerige boetes aan vast als het toch niet bevalt. En ten derde: hoeveel partijen hebben nou echt je rekeningnummer en doen auto-incasso? Die paar bedrijven, een werkgever en wat persoonlijke transacties zijn toch geen ramp om ff door te geven? :P Is meestal met een uurtje wel geregeld, alleen is het soms lastiger door hypotheken en verzekeringen als de bank je verplicht dan een rekening bij hen aan te houden. (Maarja, op de hypotheek is die euro per maand ook niet zo boeiend.)

Ik ben ook blij dat ik al weet hoe simpel het is. Zit ook te twijfelen of ik wel bij bunq moet blijven. Ook ik word net als jij niet geraakt door de huidige maatregelen. Maar what's next...? Ze hebben aangetoond uiterst onbetrouwbaar te zijn, behandelen hun klanten nogal asociaal, de klantenservice is niet al te best, maar het ergste van alles: ze liegen alles bij elkaar en hebben zelfs oude overeenkomsten van tekst gewijzigd en toen ze daar op betrapt werden snel helemaal offline gehaald. Met dat soort fratsen begin ik nu een "abandon ship" idee te krijgen: nu verandert er niets en is er voor mij niets aan de hand, maar misschien is het beter om hier van leren en tóch maar weg te gaan voordat het mij wél overkomt... (Want niet te vergeten: dit is de 2e keer dat bunq dit zo doet.)

Bunq is een behoorlijk goed product, maar een nogal slecht bedrijf. :+

@VanderWells
Heb je verder geen wensen eigenlijk? Een gezamenlijke rekening waar jullie beiden op kunnen inloggen is breed verkrijgbaar bij verschillende banken. Waar ze zich in onderscheiden zijn vaak de manier van werken, kosten of bepaalde exclusieve diensten die alleen zij (goed) aanbieden.

Als het enkel een gezamenlijke rekening is dan is de vraag eigenlijk een beetje te breed, want dan is 't: kies d'r een waarvan je 't logo het mooist vindt en succes ermee. Maar als je nog meer wensen hebt, dan kunnen mensen misschien gerichter advies/ervaringen delen? :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

[...]

D'r is geen enkele bank die je gegevens verkoopt. Geld bij de ECB kost momenteel een halve procent, dus dat is alles behalve gratis. En dat is dus ook jouw spaargeld, wat banken geld kost : Jou 0.01 procent rente, en 0.5 procent om het bij de ECB te stallen.
Banken hebben kapitaal nodig. Of denk je dat ze dat geld zelf drukken ofzo ?

Lees je eens in hoe de financieele wereld werkt, voordat je dit soort onzin de wereld inbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanderWells
Hallo Tweakers,

Mooi om te zien dat m’n topic deze discussie heeft opgebracht. Ik heb het met plezier gelezen en jullie adviezen meegenomen. We gaan kijken of MoneYou voor ons werkt en anders een gedeelde rekening open bij ING. Het topic is voor mij beantwoord, bedankt voor jullie tijd.

@WhatsappHack

Onze wensen zijn eigenlijk dat we een rekening hebben, en dat we daarop ieder met ons eigen account op kunnen, met ieder onze eigen credentials. Het was simpel en gratis met bunq free maar bij Revolut moeten we er al weer voor betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
VanderWells schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:53:
[...]

Jammer voor bunq, ik hoor van meerdere mensen dat ze ermee stoppen nu. Gaan ze nog spijt van krijgen denk ik
Kan me anders ook goed voorstellen dat ze liever betalende klanten hebben dan mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

TANSTAAFL.

Het gaat er specifiek om dat bunq in het geniep haar oude voorwaarden en beloften (lifetime) wijzigd, zonder dit zo te communiceren. Zie ook mijn post hier: Malarky in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

Dat zijn praktijken die niet passen bij een bank en zeker niet bij het zo transparante bunq, waar ik en blijkbaar velen geen klant meer bij willen zijn. Een een keer is in dit geval nog niet eens 1,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Malarky schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:53:
[...]

Het gaat er specifiek om dat bunq in het geniep haar oude voorwaarden en beloften (lifetime) wijzigd, zonder dit zo te communiceren. Zie ook mijn post hier: Malarky in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

Dat zijn praktijken die niet passen bij een bank en zeker niet bij het zo transparante bunq, waar ik en blijkbaar velen geen klant meer bij willen zijn. Een een keer is in dit geval nog niet eens 1,5 jaar.
Oh daar ben ik het helemaal mee eens. Een principe en dan weg gaan bij een partij die vals speelt kan ik goed begrijpen. Principes kunnen echter geld of comfort kosten. Mijn reactie TANSTAAFL ging over de topicstart waar het ongeacht principes leek te gaan om de goedkoopste. En dan is het belangrijk te weten dat je het product bent als je niet betaalt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ascension schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:07:
Kan me anders ook goed voorstellen dat ze liever betalende klanten hebben dan mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Ja, je zal ook eens verwachten dat een bedrijf z'n beloften nakomt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
@VanderWells Moneyou is een goede ( al genoemd ), je hebt ook nog Openbank die gratis is, is ook een topic hierover.
Dan zijn er ook nog mensen die een overstap maken naar KNAB met de overstap service.
Doordat je dan een bonus krijgt zou je het plus pakket wat zij aanbieden 1,5 jaar " gratis " kunnen krijgen.
Daarna kun je dan alsnog weer switchen eventueel.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 06-04-2020 01:37 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
igmar schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:30:
[...]

Banken hebben kapitaal nodig. Of denk je dat ze dat geld zelf drukken ofzo ?

Lees je eens in hoe de financieele wereld werkt, voordat je dit soort onzin de wereld inbrengt.
Je licht denigrerende toontje is nergens voor nodig. Als ik mijn utopie vertel dan heb ik het over een wereld hoe ik die mooi zou vinden, daar is niets 'onzin' aan. Dat jij dat anders ziet, dat is prima. We leven in een vrij land. Maar ik doe jouw idee van het systeem ook niet af als onzin toch?

Over dat banken kapitaal nodig hebben, dat ben ik helemaal met je eens. Dat kapitaal komt echter niet uit de winst, want daar zijn de kapitaalreserveringen al vanaf. Die winst wordt verdeeld onder de aandeelhouders, er blijft geen cent over voor de bank zelf. En ik vind 2 miljard of meer winst voor een bedrijf niet nodig als ik vervolgens hoor dat ik elk jaar meer geld moet betalen voor de dienstverlening en er anderzijds constant ontslagrondes plaatsvinden om 'kosten te besparen'.

Maar dat is, zoals gezegd, slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Napsju schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:25:
Revolut, N26, Monese, Moneyou, KBC.ie en Openbank zijn allemaal gratis en makkelijk aan te vragen voor Nederlanders. Daar zit toch wel iets bruikbaars tussen?
Er werd specifiek gevraagd om een gratis gezamenlijke rekening. Voor zover mij bekend bestaat er geen gratis en/of rekening meer, in ieder geval niet met betaalpas.
De gratis variant van Bunq was ook geen en/of rekening, maar stond op 1 naam waaraan een gemachtigde toegevoegd werd. Ik verwoord het vast verkeerd, maar was in ieder geval geen en/of rekening.
VanderWells schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:36:
Hallo Tweakers,

Mooi om te zien dat m’n topic deze discussie heeft opgebracht. Ik heb het met plezier gelezen en jullie adviezen meegenomen. We gaan kijken of MoneYou voor ons werkt
Ik snap alleen niet dat je dan op Moneyou uitkomt, want die hebben geen gezamenlijke rekening.
JohanNL schreef op maandag 6 april 2020 @ 01:36:
@VanderWells Moneyou is een goede ( al genoemd ), je hebt ook nog Openbank die gratis is, is ook een topic hierover.
Dan zijn er ook nog mensen die een overstap maken naar KNAB met de overstap service.
Doordat je dan een bonus krijgt zou je het plus pakket wat zij aanbieden 1,5 jaar " gratis " kunnen krijgen.
Kleine nuance. Het 1e jaar betaal je 2,50 € per maand, daarna 5 € per maand. Overstapservice levert je 50€ op. Volgens mijn berekening is de rekening dan 1 jaar en 4 maanden 'gratis'.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 06-04-2020 11:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 6 april 2020 @ 00:31:
[...]

Ja, je zal ook eens verwachten dat een bedrijf z'n beloften nakomt 8)7
Het is 2020 wie denkt er nog dat gratis dingen gratis zijn? 8)7

Elke keer als er een bedrijf is met een (deels) gratis tier zie je op Tweakers hele topicreeksen opstaan van mensen die erg het maximale uit proberen te zuigen. Kijk naar bunq, naar n26, en allerlei andere initiatieven. Maximaal genot voor minimale kosten.

En dan allemaal verongelijkt mekkeren als zo'n bedrijf op een gegeven moment zegt van "lekker voor je bekijk het maar".

Mag je van mij best huilie doen over de manier van communicatie maar echt dit heb je aan jezelf te danken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ga ergens anders kinderachtig doen zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:27:
[...]

Ga ergens anders kinderachtig doen zeg.
Mijn excuses. Maar je bent het met me eens verder? Want voor mij was dit allemaal niet zo'n verrassing, en de reacties op Tweakers al helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 17:41
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:29:
[...]

Mijn excuses. Maar je bent het met me eens verder? Want voor mij was dit allemaal niet zo'n verrassing, en de reacties op Tweakers al helemaal niet.
Nee, totaal niet eigenlijk. Je hebt ook meegekregen dat ze de "lifetime" Black Friday deal de nek om hebben gedraaid binnen 6 maanden toch? Dat heeft helemaal niks met uitknijpen te maken.
En dan ook nog de teksten snel aanpassen op de websites. Echt waardeloos.

Ik zou er nog geen cent willen stallen, wie weet passen ze de saldi van je bankrekeningen ook nog aan. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Drardollan schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:33:

Hoop voor je dat je de rekeningen/potjes daar nog hebt, als je het over de spaartak hebt. Want daar is recent veranderd dat dat niet meer kan, al het lopende blijft bestaan en dat is het dan ook.
Ik heb ze gelukkig allemaal nog :) Ik probeer alleen dat namen van de rekeningen te wijzen, maar dit werkt niet... :?

Wellicht is Bunq Travel nog een optie voor mij, maar moet ik even kijken wat dat precies inhoudt. Dat is wel een gratis service, lees ik. Echt het enige wat ik er doe is wat geld stallen en het er na een jaar afhalen voor desbetreffende reserveringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
de Peer schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:00:
[...]

Kleine nuance. Het 1e jaar betaal je 2,50 € per maand, daarna 5 € per maand. Overstapservice levert je 50€ op. Volgens mijn berekening is de rekening dan 1 jaar en 4 maanden 'gratis'.
Nog even teruggezocht en het was je eigen post :p de Peer in "Ervaringen KNAB"

Dan heb je voor 16 maanden een uitgebreid pakket voor jou en je partner + ook een gezamenlijke rekening, '' gratis '' en dan kijk je daarna weer wat het voordeligst is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanderWells
de Peer schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:00:

Ik snap alleen niet dat je dan op Moneyou uitkomt, want die hebben geen gezamenlijke rekening.
Ai zie ik ook nu ja. Een detail wat nog miste was dat we er geen pas voor willen, maar het lijkt noodzakelijk te zijn als we een gezamenlijke rekening willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 13:47
Weet iemand of je met die gratis variant (travel card) gewoon je BUNQ account kan inzien en eventueel online boekingen kan doen?

Dat is namelijk voldoende voor mij (soort van spaarrekening waar we af en toe wat geld van af halen als het nodig is)

@GrazendeKoe Jij hebt hetzelfde dus lees ik net :)

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 06-04-2020 13:42 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Possible schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:41:
Weet iemand of je met die gratis variant (travel card) gewoon je BUNQ account kan inzien en eventueel online boekingen kan doen?

Dat is namelijk voldoende voor mij (soort van spaarrekening waar we af en toe wat geld van af halen als het nodig is)

@GrazendeKoe Jij hebt hetzelfde dus lees ik net :)
Ik heb het nagevraagd bij Bunq en je kan zonder kaart geen geld ontvangen of versturen. Dus waardeloos in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:29:
[...]

Ik heb het nagevraagd bij Bunq en je kan zonder kaart geen geld ontvangen of versturen. Dus waardeloos in ons geval.
Hoe bedoel je dit? Je krijgt in feite gewoon een creditcard die niet in de min kan staan. Je kunt dus alleen het tegoed uitgeven dat je er zelf op hebt gezet. Eigenlijk een debitcard dus maar er staat wel 'Credit' op. Je kunt er tegoed op zetten via iDeal, debit/creditcard, overboeking (dit lijkt alleen mogelijk bij een Travel Card die gekoppeld is aan een Premium account) en Sofort. Vervolgens kun je er zowel online als offline mee betalen, overal waar MasterCard ondersteund wordt. Dit alles kun je inzien in de Bunq-app zoals je gewend bent. Wil je het tegoed ervan afhalen, dan kan dit alleen met het volledige tegoed. Je kunt het dan laten overmaken naar een zelfgekozen IBAN.

De vraag is natuurlijk wel hoelang dit nog gratis blijft. Bij Bunq weet je het helaas nooit...

[ Voor 10% gewijzigd door TexMex op 06-04-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
TexMex schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:58:
[...]
overboeking (dit lijkt alleen mogelijk bij een Travel Card die gekoppeld is aan een Premium account)
hoezo? Ik boek altijd geld over op de IBAN van de Travel Card en dat komt gewoon aan.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
birdibird schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:38:
[...]

hoezo? Ik boek altijd geld over op de IBAN van de Travel Card en dat komt gewoon aan.
Ook bij de gratis variant waarbij je alleen over één Travel Card en niets anders beschikt? Want daarbij is in mijn geval geen IBAN zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
TexMex schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:44:
[...]

Ook bij de gratis variant waarbij je alleen over één Travel Card en niets anders beschikt? Want daarbij is in mijn geval geen IBAN zichtbaar.
Yep. Het staat op 2 plekken:
-in je jaaroverzicht
-bij Geld Toevoegen - Overboeking

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
birdibird schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:53:
[...]

Yep. Het staat op 2 plekken:
-in je jaaroverzicht
-bij Geld Toevoegen - Overboeking
Bij die laatste staat het niet bij mij (vakje IBAN is leeg), vandaar dat ik het ook doorstreepte in mijn vorige reactie. In het jaaroverzicht zie ik het inderdaad wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
TexMex schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:58:
[...]

Hoe bedoel je dit? Je krijgt in feite gewoon een creditcard die niet in de min kan staan. Je kunt dus alleen het tegoed uitgeven dat je er zelf op hebt gezet. Eigenlijk een debitcard dus maar er staat wel 'Credit' op. Je kunt er tegoed op zetten via iDeal, debit/creditcard, overboeking (dit lijkt alleen mogelijk bij een Travel Card die gekoppeld is aan een Premium account) en Sofort. Vervolgens kun je er zowel online als offline mee betalen, overal waar MasterCard ondersteund wordt. Dit alles kun je inzien in de Bunq-app zoals je gewend bent. Wil je het tegoed ervan afhalen, dan kan dit alleen met het volledige tegoed. Je kunt het dan laten overmaken naar een zelfgekozen IBAN.

De vraag is natuurlijk wel hoelang dit nog gratis blijft. Bij Bunq weet je het helaas nooit...
Precies wat je doorgehaald hebt. Ik kreeg het volgende antwoord van Bunq op mijn vraag wat de Travel inhoudt: "Je hebt een IBAN waar je betalingen en overboekingen op kunt ontvangen, maar alle uitgaande betalingen moeten worden gedaan met de betaalpas. De meeste features in de app zijn uitgeschakeld."

Voor mij dus waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:11:
[...]

Precies wat je doorgehaald hebt. Ik kreeg het volgende antwoord van Bunq op mijn vraag wat de Travel inhoudt: "Je hebt een IBAN waar je betalingen en overboekingen op kunt ontvangen, maar alle uitgaande betalingen moeten worden gedaan met de betaalpas. De meeste features in de app zijn uitgeschakeld."

Voor mij dus waardeloos.
Je kunt wel het volledige saldo laten terugstorten op een zelfgekozen IBAN, maar echt handig is dat dus niet als je slechts een deel wilt weghalen. N26 of iets vergelijkbaars is dan wellicht een betere optie.

[ Voor 4% gewijzigd door TexMex op 07-04-2020 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Croga schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:13:
Rekening omzetten naar gezamelijk? Zo gedaan.
Dat is bij bunq niet mogelijk. Als je een bankrekening opent dan kan je aangeven wie er mede-eigenaar van de bankrekening is (die personen moeten dat natuurlijk ook accepteren). Achteraf kan je dat nooit meer wijzigen. Als je dat wel wil moet je de bankrekening opheffen en een nieuwe openen, die heeft dan natuurlijk wel een andere IBAN.

Wat wel heel makkelijk gaat is een andere bunq-gebruiker toegang geven tot je bankrekening (en dat opheffen trouwens ook). Maar dat is juridisch niet hetzelfde als een gezamenlijke bankrekening.

Ook bij bunq is er verschil tussen een machtiging of (mede)eigenaar zijn. Bijvoorbeeld een Spaardoel kan alleen aangevuld worden vanaf een bankrekening waar je (mede)eigenaar van bent, maar niet van bankrekeningen waar je gemachtigd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:57
JohanNL schreef op maandag 6 april 2020 @ 01:36:
Niet alle incasso's werken bij een Spaanse rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

offtopic:
Crosspost

BankPrijsIBANiDealApple PayFitbit PayGarantie
N26Free €0DEApple Pay100.000
HolviStarter €0FIno
MoneseSimple €0BEno
RevolutStandard €0EUApple PayFitbit Payno*
OpenBank€0ESApple PayFitbit Pay100.000
Moneyou Go€0NLiDeal100.000
BNC10€0ESno
TransferWise€0BEApple PayFitbit Payno
Knab Basis1x €2.50NLiDeal100.000
Curve Blue1% on CCApple Pay

*) only in Lithuania

offtopic:
Dit overzicht is gemaakt met wat snelle Google-acties. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend, fouten in prijzen en teksten zijn voorbehouden. Doe altijd zelf onderzoek.

Kijk voor meer informatie op Het grote gratis bankentopic

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Monese heeft een 100% payback garantie belofte bij bankroet gaan.
https://support.monese.co...Deposit-Guarantee-Scheme-

en je kan Apple Pay en Google Pay gebruiken (voeg even toe aan je staatje hierboven)

BNC10:
Ze garanderen ook 100%.
https://bnc10.com/en/why-bnc10-is-a-safe-option/
ondersteunen Google Pay en Apple Pay

[ Voor 38% gewijzigd door birdibird op 08-04-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
birdibird schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:24:
Monese heeft een 100% payback garantie belofte bij bankroet gaan.
https://support.monese.co...Deposit-Guarantee-Scheme-

en je kan Apple Pay en Google Pay gebruiken (voeg even toe aan je staatje hierboven)

BNC10:
Ze garanderen ook 100%.
https://bnc10.com/en/why-bnc10-is-a-safe-option/
ondersteunen Google Pay en Apple Pay
Ik vraag me af hoe houdbaar die belofte is. Bij faillissement is er een volgorde waarin eisers aanspraak kan maken. Ik neem me te herinneren dat een wasmachine die klaar staat voor jou in het magazijn door een curator ook aan iemand anders verkocht mag worden. Zouden vergelijkbare krachten hier ook niet spelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dirk_mec schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:51:
Niet alle incasso's werken bij een Spaanse rekening.
In het algemeen moet het wel werken. Als dat niet zo is dan noemt men dat IBAN discriminatie. Er zijn wel enkele uitzonderingen, oa voor audio-visuele bedrijven (denk aan Netflix) dan mag het weer wel.

Je kan bij de DNB klagen, die schijnen best snel te reageren op klachten. Sinds begin dit jaar delen ze ook boetes uit; zie https://www.dnb.nl/betali...leninEuropaSEPA/index.jsp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akrobat501
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:10
Ik ben sinds kort ook op zoek naar een alternatief voor Bunq vanwege het opheffen van het Joint abonnement.
Meerdere malen heb ik N26 voorbij zien komen in dit topic, en het ziet er veelbelovend uit.

Echter zie ik dat ze een "gambling fee" hanteren. Oftewel een 3% heffing over bepaalde transacties. Dat een bank voor mij gaat bepalen waar ik mijn geld uit mag geven is een absolute dealbreaker; en is in mijn optiek nog meer draconisch dan Bunq die haar prijzen verhoogd. Ik denk dat mensen in dit topic dat wel zouden willen weten..
At N26, we want to continue to help customers live better, as well as bank better. As part of our drive to be more socially responsible, we’ve introduced a 3% gambling fee as a practical step to help people who want to reduce their gambling habits. In addition, this also helps us in the fight against fraud as there can be more fraudulent activity associated with these types of transactions.
Voor nu overweeg ik om naar ING te gaan maar helaas kan ik daar niet online een rekening openen(met iOS) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Akrobat501 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:09:
Ik ben sinds kort ook op zoek naar een alternatief voor Bunq vanwege het opheffen van het Joint abonnement.
Meerdere malen heb ik N26 voorbij zien komen in dit topic, en het ziet er veelbelovend uit.

Echter zie ik dat ze een "gambling fee" hanteren. Oftewel een 3% heffing over bepaalde transacties. Dat een bank voor mij gaat bepalen waar ik mijn geld uit mag geven is een absolute dealbreaker; en is in mijn optiek nog meer draconisch dan Bunq die haar prijzen verhoogd. Ik denk dat mensen in dit topic dat wel zouden willen weten..

[...]

Voor nu overweeg ik om naar ING te gaan maar helaas kan ik daar niet online een rekening openen(met iOS) 8)7
Ik heb net mijn N26 opgezegd aangezien ze geen joint account doen en ik vond dat erg irritant worden. Alle financien van mijn vrouw en mij gaan namelijk op 1 grote hoop. Ben nu een paar maand bij bunq, wat ik erg fijn vind, maar nu gaan zij weer met de joint account aan de haal :(

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 08:28
Akrobat501 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:09:

[...]

Vergeet niet dat de ECB heel erg streng op witwassen aan het worden is. Daarom hebben ING en andere banken al dikke boetes gehad omdat ze gewoon niet weten wie iedereen is en of het geld wel allemaal eerlijk binnenkomt. Nu is online gokken erg fraude gevoelig waardoor ze dus meer moeten gaan controleren wat dus meer geld kost. Om niet iedereen met deze kosten op te zadelen wordt dus die gambling fee in het leven geroepen. En omdat veel klanten van dit soort banken graag maatschappelijk verantwoorde bank willen hebben geven ze er een twist aan, maar de echte reden wordt gewoon genoemd.

Ik gok zelf nagenoeg niet dus vind het geen probleem. Overigens is het nu al verboden om als NL bank mee te werken aan online gokken (gereguleerde gokdiensten daargelaten), dus ja, alle banken doen dit nu al.

Probeer maar eens met iDeal geld op je Unibet account te storten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik wil jullie uitnodigen om wat challenger banks betreft verder te gaan in Het grote gratis bankentopic

Ik quote je daar even @Akrobat501 want het is relevant voor onze interesse. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1