Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anoniem: 477788 schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:30:
[...]

Correct, maar in dit geval wil men graag overstappen naar een andere bank. Echter loopt er nog een overstapservice NAAR bunq. Als je deze er af wilt halen (wat op zich wel kan), moet je of tot 13 maanden klant blijven, of een boete betalen.

Je rekening omzetten naar een travel account, zou die boete moeten omzeilen doordat je wel klant blijft en verder eigenlijk weinig met die rekening doet. Je hebt dan wel de overstapservice nog lopen, maar de incasso's werken niet, maar ook geen boete.
Ja, normaal gesproken wel. Maar het lijkt me heel stug dat, met redelijkheid en billijkheid mede in het achterhoofd houdend, dat bunq je die boete in rekening kan brengen als zij eenzijdig een wijziging doorvoeren die jou direct raakt - zoals een prijsverhoging. Anders kan men de overstapservice erg makkelijk gebruiken, gewoon de kosten met €120 per jaar verhogen. Oh maar je wilt weg door die verhoging? Prima, maar dan moet je ons €120 boete betalen voor het stopzetten van de overstapservice. :+ Amehoela. Het lijkt me niet dat dat juridisch ooit door de beugel kan...

Bunq wijzigt zomaar de prijzen/voorwaarden, dan moet je er kosteloos onderuit kunnen - inclusief randzaken.
Sando schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:09:
GoT heeft een nieuwe auto-append-to-previous-post functie! _/-\o_ :D d:)b
off-topic: yup, ik word er knettergek van om eerlijk te zijn - het ziet er niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 06-04-2020 16:46 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-06 12:27
stane schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:39:
Vergeet trouwens niet dat het de bedoeling was dat Moneyou Go per 1 januari 2019 € 3,50 per maand zou kosten. Dat hebben ze voor nu doorgeschoven, maar houd in je achterhoofd dat je over een paar jaar hetzelfde probleem met Moneyou kunt krijgen.
Oh waar staat dat? Is gelijk alweer duurder dan de grote banken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 477788

WhatsappHack schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:44:
[...]

Ja, normaal gesproken wel. Maar het lijkt me heel stug dat, met redelijkheid en billijkheid mede in het achterhoofd houdend, dat bunq je die boete in rekening kan brengen als zij eenzijdig een wijziging doorvoeren die jou direct raakt - zoals een prijsverhoging.
Ik ben het helemaal met je eens. Echter had ik ook niet verwacht dat ze zomaar mijn Joint account zouden opzeggen en dan ik op vrijwel elke vraag die ik via de support hier over stel geen antwoord krijg. Het is wel fijn om te weten dat deze optie er is, mochten ze moeilijk gaan doen.

Mijn inziens stopt mijn lidmaatschap op 2 juli, omdat ik aangegeven heb geen gebruik te willen maken van de overstap naar Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-06 10:47
stane schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:37:
Een Knab API is ook al gerealiseerd, maar alleen werkend als je een PSD2-licentie hebt.
Zo'n vergunning kan je bij de Nederlandse bank aanvragen als je aan de voorwaarden voldoet en er 5,500 euro voor over hebt. De Bunq API is wel open voor hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-06 00:24
Werkt N26 bij alle winkels in NL met Applepay? Heb net een rekening geopend voor web aankopen en broodjes buiten de deur heb geen zin om al die lunchbroodjes zakelijk te verantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 17:56
Ik ben hem gepeerd. Te duur en het is gewoon een bank wiens beloftes ik niet langer kan geloven. Tis wachten totdat premium klanten weer een functie verliezen straks. Nog even kijken waar ik nu naar toe ga. Eerst alles weer op mijn oude ING gezet iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
thechip schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:34:
Werkt N26 bij alle winkels in NL met Applepay? Heb net een rekening geopend voor web aankopen en broodjes buiten de deur heb geen zin om al die lunchbroodjes zakelijk te verantwoorden
Als ze een Maestro-kaart bieden wel ja (althans, zolang de winkel contactloos betalen aanbied).
Als het enkel een MasterCard is: nope, dan werkt het maar op een beperkt aantal plaatsen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:01
N26 biedt wel Maestro-kaarten (in een beperkt aantal landen waaronder NL), echter deze ondersteunen ze *niet* in Apple Pay helaas, alleen hun Mastercards werken daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jammer dat er geen ING Ervaringen-topic is: donderdag een nieuwe extra rekening geopend.

Vrijdag zag ik de rekening in de App, maar kan geen transacties zien. Ook Apple Pay niet te activeren. Zaterdag betaalpas ontvangen. Dat gaat allemaal goed. Inmiddels al dagen aan het bellen tot het opgelost wordt.

In dit soort gevallen mis je wél de snelheid van Bunq.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@birdibird @JohnHeroHD @tomcool ik kan sinds die reactie overigens nergens meer reageren in Bunq Together. Ik kan nog wel meelezen, maar nergens meer reageren.

Dus geen censuur meer, maar wel kritische klanten die iets te veel body in hun posts hebben op mute zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 06-04-2020 18:51 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:39:
Jammer dat er geen ING Ervaringen-topic is: donderdag een nieuwe extra rekening geopend.

Vrijdag zag ik de rekening in de App, maar kan geen transacties zien. Ook Apple Pay niet te activeren. Zaterdag betaalpas ontvangen. Dat gaat allemaal goed. Inmiddels al dagen aan het bellen tot het opgelost wordt.

In dit soort gevallen mis je wél de snelheid van Bunq.
Ik heb ook bij ING gekeken, maar kon geen nieuwe klant worden omdat door Corona de filialen gesloten zijn. Dat is dan wel weer typisch.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:15
SirLenncelot schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:39:
Ik heb ook bij ING gekeken, maar kon geen nieuwe klant worden omdat door Corona de filialen gesloten zijn. Dat is dan wel weer typisch.
Als je een Android telefoon met nfc hebt dan kan je via de app klant worden. Een bezoekje aan een kantoor is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hmm via iOS gaat het dus niet. Ach, heb maar een OpenBank rekening geopend om te proberen, die is vandaag geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij ABN Amro en Rabobank lukt het overigens ook prima online, zowel met iOS als met Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aangezien er bij veel aanbieders verwacht wordt dat je in Nederland woont (en ik daar niet onder val) heb ik bij Monese een rekening geopend nu .
Openen ging heel snel , voorlopig weinig te klagen .
Enkel een dedicated ipad app is er niet , dus ik gebruik een vergrote iphone app .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Sando schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 02:54:

Ik heb één reactie geplaatst. Ik zal hem ook hieronder even delen, want het verbaast me niet als hij morgen is verwijderd
Ze hebben hem na 3 dagen verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5SKQc5BWAid3-guXmO2qwKutbE=/f/image/Gqp2cP57lrJxvMwziSPs8tyk.png

Welke community guideline dan?

Ik ben er klaar mee. Ik ga niet afwachten wat er nog gebeurt. Ik ga nu mijn incasso's overzetten.
SirLenncelot schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:49:
Ach, heb maar een OpenBank rekening geopend om te proberen, die is vandaag geaccepteerd.
Wanneer heb je hem geopend? Die van mij is nog pending.

[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 06-04-2020 20:04 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Afgelopen zaterdag, vandaag door OpenBank geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390704

THE_BASE schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:39:
Even in mijn ING-app gekeken: oh, ja, kan gewoon: € 1.70 per maand. En een extra en/of-rekening voor € 2.80 per maand (incl 2 extra passen). Ook interessant!

Schappelijke bedragen. En makkelijk bestelbaar.

Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 11:54
@Sando
toch zie ik je post nog in het #2 topic.

[ Voor 159% gewijzigd door birdibird op 06-04-2020 22:05 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217504

Tap op bank logo in events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 11:54
jij was snel!
Ik had mijn bericht al aangepast, aangezien die andere bedoeld was voor het Openbank forum ;)

[ Voor 0% gewijzigd door birdibird op 06-04-2020 22:09 . Reden: typo ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

birdibird schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:07:
[...]

jij was snel!
Ik had mijn bericht al aangepast, aangezien die andere bedoeld was voor het Openbank forum ;)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Anoniem: 390704 schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:27:
[...]

Even in mijn ING-app gekeken: oh, ja, kan gewoon: € 1.70 per maand. En een extra en/of-rekening voor € 2.80 per maand (incl 2 extra passen). Ook interessant!

Schappelijke bedragen. En makkelijk bestelbaar.

Dank voor de tip.
Mocht je er een openen, kun jij mij op de hoogte houden of het in één keer goed gaat? :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinuX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-10-2021
Is het eigenlijk nodig om een GDPR request te sturen naar Bunq na het verwijderen van je account?
Om bijvoorbeeld de biometrische data en locatiedata die ze van je hebben te laten wissen.

Zie ook:
How Bunq bank cares about your privacy…
https://nocomplexity.com/bunq-bank/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Laatst online: 12:42
RinuX schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:37:
Is het eigenlijk nodig om een GDPR request te sturen naar Bunq na het verwijderen van je account?
Om bijvoorbeeld de biometrische data en locatiedata die ze van je hebben te laten wissen.

Zie ook:
Die worden toch lokaal opgeslagen? Ik dacht dat de locatiedata via geo fencing ging. Over de handherkenning twijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RinuX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-10-2021
Dennisweb schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:40:
[...]

Die worden toch lokaal opgeslagen? Ik dacht dat de locatiedata via geo fencing ging. Over de handherkenning twijfel ik.
Toen ik een tijdje terug richting vertrekhal Schiphol reed kreeg ik een specifiek pushbericht van Bunq dus ik denk iets meer dan geofencing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
RinuX schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:45:
[...]

Toen ik een tijdje terug richting vertrekhal Schiphol reed kreeg ik een specifiek pushbericht van Bunq dus ik denk iets meer dan geofencing.
Dat is precies het punt dat ik wilde maken. bunq heeft op Twitter altijd volgehouden dat het werkt aan de hand van geofencing. Al kan ik me er wel iets bij voorstellen als je dat nu niet meer gelooft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zie ook:
Zie voor verdere info
https://www.bunq.com/nl/a..._Privacy_Statement_NL.pdf
en voor meer info privacy at bunq.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 10:01

Zie ook:
Denk dat dat geen zin heeft. Ze zullen zich beroepen op bewaarplicht die opgelegd word vanuit (financiële) wetgeving.
Los of locatie datadaar wel/niet onder zou vallen het is een discussie die zij niet aan zullen gaan. Alles wat niet al verwijderd is gaan ze niet verwijderen door een gdor verzoek als je geen rechtzaak van plan bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 20:58
Sando schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:48:
[...]

Vrij simpel. Velen van ons zitten al ons hele leven bij een EasyBlue of Postbank blauw past bij jou rekening. Dat is tijdens een herstructurering overgegaan in ING.

Doordat we daar dus een ontzettend complete transactiegeschiedenis hebben, hebben verreweg de meesten van ons bij de ING nooit een probleem gehad. Nu we allerlei nieuwe banken uitproberen waarbij we slechts een korte transactiegeschiedenis hebben, komen we steeds terecht in een situatie waarin we eens €900 meer overmaken dan de A.I. anti-money-laundering algoritmen hebben besloten dat voor onze betaalgeschiedenis normaal zou zijn. En dan moeten we opeens allerlei vervelende vragen beantwoorden. Bijna alle nieuwe banken hebben er last van. Je kunt lezen over vragen van Bunq, N26, Revolut die allemaal op het zelfde neer komen en dan gaat het steeds over kleine bedragen. Rekeningen worden (tijdelijk) bevroren. Dat is ontzettend irritant.

We hebben vaak voor de zekerheid deze rekening aangehouden tijdens het experimenteren met Fintechs. En zoals nu blijkt was dat een goede keus.

Het maakt voor ons niet zoveel uit wie er graait achter de schermen, het gaat ons om wat wij in onze portemonnee merken. En dan is het ergste wat de ING ooit heeft gedaan het volgende:
Je zou er denk ik goed aan doen om eens wat verder te kijken dan de korte termijn gevolgen van je eigen portemonnee. Ik snap helemaal dat je niet vrolijk wordt van een prijsverhoging of het onterecht bevriezen van een bankrekening. Maar dit zijn wel zaken die horen bij een startup of een groeiende bank en de gevolgen zijn makkelijk te overzien.

Dingen die ING doet (en in zekere mate ook ABN AMRO en de Rabobank) zijn dingen die ons als maatschappij veel geld kosten. Dat merk jij wellicht niet direct in je eigen portemonnee maar op de lange termijn zijn die gevolgen er zeker. Of denk jij dat je niet indirect meebetaald aan de miljardenwinst van de ING of in slechtere tijden aan de staatssteun van de ING. Om nog maar te zwijgen over de indirecte kosten aan milieumaatregelen en ontwikkelingshulp voor Nederland op de langere termijn die instanties als ING indirect veroorzaken doordat ze te lang doorgaan op een reeds bewandeld pad.

En ik snap dat jouw vertrouwen misschien hoger ligt om je al je hele leven bij de ING bankiert. Maar dat als argument gebruiken is niet erg sterk, verandering is bovendien vooruitgang. Je gaat toch ook niet zeggen ik heb heel leven een CRT monitor gehad dus ik stap niet over op LCD. Of ik heb heel mijn leven een brandstofauto gehad dus ik koop geen elektrische auto. En ja die eerste LCD's en de eerste elektrische auto's hebben wat minpuntjes, net als fintech's. Maar dat moet geen excuus zijn om dan gelijk maar terug te gaan naar inferieur, verouderd product.

Wat dat betreft snap ik de ophef ook niet over de kosten van een bunq premium abonnement. Ik snap de frustratie over de slechte communicatie van bunq en ik snap dat niet iedereen stapels geld heeft liggen. Maar we praten over 8 euro per maand voor ongeveer de belangrijkste persoonlijke dienst die je afneemt, een bank. Een partij waar je je geld en privacy aan toevertrouwt, waar je op rekent dat ze leveren elk moment van de dag, bij de aankoop van je lunchbroodje, boodschappen bij de supermarkt en s'avonds een bioscoopticket. Een partij die bovendien middels hypotheken, beleggingen en leningen veel invloed heeft op het bedrijfsleven en de economie en de maatschappij in het algemeen. En dan gaan mensen bij zoiets belangrijks beknibbelen om een paar euro per maand te besparen. Ik zeg niet dat bunq perse de beste keuze is maar dit blijft wel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online

Zie ook:
Het kan geen kwaad lijkt me, maar misschien kan je dan beter verzoeken om alles te laten verwijderen wat niet noodzakelijk is om aan de verplichtingen te voldoen... :)

Zo vind ik het ook helemaal niets dat bunq ongevraagd zomaar mijn betalingen is gaan scannen en categoriseren en er patronen in probeert te vinden. Ze hebben die data toch al omdat ze de bank zijn, maar de data hebben en deze zomaar gaan gemisbruiken voor compleet andere doeleinden dan waar ik het voor bedoeld had zit me nog steeds absoluut niet lekker en voelt als een schending van mijn privacy.
Ik weet dát ze het sowieso zouden kunnen omdat ze de data hebben, maar dat ze het ook echt doen zonder te vragen of ik dat überhaupt wil: dat vind ik toch nogal creepy. Nu zijn andere banken daar vaak nog erger mee, maar ik erger me er wel aan dat ook bunq speelt met data waarvan ik enkel wil dat ze dit veilig opslaan, de minimale hoeveelheid om te voldoen aan de wet en om de basisdiensten voor mij uit te voeren.

En het aanleggen van zo'n database is verre van essentieel en hoeven ze ook niet te onthouden. Ook bepaalde privénotities die je neerpent hoeven ze lijkt mij niet te bewaren om aan de wet- en regelgeving te voldoen. Dus er zijn zeker wat zaken waarvan je zou kunnen stellen dat ze die zouden moeten verwijderen als jij je rechten wilt uitoefenen. Maar óf dat zo is, dat durf ik niet 100% te zeggen - ben immers ook geen jurist. :)

[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 06-04-2020 23:51 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Silvos schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:39:
[...]

Je zou er denk ik goed aan doen om eens wat verder te kijken dan de korte termijn gevolgen van je eigen portemonnee.
Je vroeg je af hoe het kwam dat ING zo veel werd genoemd als alternatief, en ik gaf namens de hele groep antwoord. Verder vind ik het op-de-man karakter van je betoog jegens mijn keuze niet prettig.

Ik denk dat je preekt voor de verkeerde groep. Het zijn namelijk mensen zoals wij die als een van de eersten in 2015 onmiddellijk instapten bij bunq. Alleen betalen voor gebruikte diensten, en niet onduurzaam beleggen. Het was allemaal nog erg beta, en we hielden ING aan. In 2016, vooral in 2017, en nu flink in 2020 komt de aap enorm uit de mouw. Bunq is gewoon niet betrouwbaar genoeg. En nu willen we eerst rust en stabiliteit voordat we weer iets aandurven.
Of denk jij dat je niet indirect meebetaald aan de miljardenwinst van de ING of in slechtere tijden aan de staatssteun van de ING.
Komop zeg. Daar betaal ik hoe dan ook aan mee. Als ING niet bestond omdat ze geen leden meer had, dan moesten we een andere bank staatssteun geven. Bovendien heeft ING deze steun in 2014 compleet terugbetaald.

Wat niet is terugbetaald - en dan maakt het geen drol uit bij welke bank ik zit, hoe goed ik mijn plastic sorteer en hoeveel dagen in de week ik geen vlees eet - is die 2500 miljard QE-1, 880 miljard QE-2 (and counting), en 750 miljard QE-corona. Daar betaal ik ook aan mee. 4 triljoen in de afgelopen 5 jaar. Dat is €12.000 per inwoner.
Je gaat toch ook niet zeggen ik heb heel leven een CRT monitor gehad dus ik stap niet over op LCD.
Het word steeds gekker. Ik stap juist als één van de eersten over. En als het een kutmonitor was gebleken, haalde ik mijn CRT weer uit de kast ja. We blijven wel realistisch.
Maar we praten over 8 euro per maand voor ongeveer de belangrijkste persoonlijke dienst die je afneemt, een bank.
We praten over €0.25 (2015) €1 (2016) €2 (2017) €8 (2019) €14 (2020). Bijna net zo exponentiëel als corona.
En dan gaan mensen bij zoiets belangrijks beknibbelen om een paar euro per maand te besparen.
Dat zegt meer over jou. Leuk dat jij daar niet zo mee zit. Ik heb anderhalve maand geen inkomen meer door corona. Ik gooi liever waardeloze abonnementen overboord. Geen loterij meer. Geen krant. Geen spotify. Geen Bunq (wat ook een idiote timing van ze). Geen verlenging van mijn telefoon. Dat scheelt bij elkaar al een halve maand eten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 20:58
Sando schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:37:
[...]

Je vroeg je af hoe het kwam dat ING zo veel werd genoemd als alternatief, en ik gaf namens de hele groep antwoord. Verder vind ik het op-de-man karakter van je betoog jegens mijn keuze niet prettig.

Ik denk dat je preekt voor de verkeerde groep. Het zijn namelijk mensen zoals wij die als een van de eersten in 2015 onmiddellijk instapten bij bunq. Alleen betalen voor gebruikte diensten, en niet onduurzaam beleggen. Het was allemaal nog erg beta, en we hielden ING aan. In 2016, vooral in 2017, en nu flink in 2020 komt de aap enorm uit de mouw. Bunq is gewoon niet betrouwbaar genoeg. En nu willen we eerst rust en stabiliteit voordat we weer iets aandurven.

[...]

Komop zeg. Daar betaal ik hoe dan ook aan mee. Als ING niet bestond omdat ze geen leden meer had, dan moesten we een andere bank staatssteun geven. Bovendien heeft ING deze steun in 2014 compleet terugbetaald.

Wat niet is terugbetaald - en dan maakt het geen drol uit bij welke bank ik zit, hoe goed ik mijn plastic sorteer en hoeveel dagen in de week ik geen vlees eet - is die 2500 miljard QE-1, 880 miljard QE-2 (and counting), en 750 miljard QE-corona. Daar betaal ik ook aan mee. 4 triljoen in de afgelopen 5 jaar. Dat is €12.000 per inwoner.

[...]

Het word steeds gekker. Ik stap juist als één van de eersten over. En als het een kutmonitor was gebleken, haalde ik mijn CRT weer uit de kast ja. We blijven wel realistisch.

[...]

We praten over €0.25 (2015) €1 (2016) €2 (2017) €8 (2019) €14 (2020). Bijna net zo exponentiëel als corona.

[...]

Dat zegt meer over jou. Leuk dat jij daar niet zo mee zit. Ik heb anderhalve maand geen inkomen meer door corona. Ik gooi liever waardeloze abonnementen overboord. Geen loterij meer. Geen krant. Geen spotify. Geen Bunq (wat ook een idiote timing van ze). Geen verlenging van mijn telefoon. Dat scheelt bij elkaar al een halve maand eten.
Excuses, het was niet bedoeld om hier een op-de-man discussie van te maken maar het leek me verder wel een 'preek' voor de juiste groep. Immers juist van een vooruitstrevende (ex)bunq gebruiker zou je niet verwachten dat ze (terug) gaan bankieren bij de ING, aangezien dat zowat het tegenovergestelde is ;).

Maargoed iedereen moet natuurlijk zelf weten waar hij bankiert, ik wilde het alleen even benoemen. En het ging mij er natuurlijk om dat onder normale omstandigheden een paar euro meer of minder voor een bank niet zou moeten uitmaken. Dat het nu met de coronacrisis even anders ligt snap ik ook wel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Silvos schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:39:
Een partij waar je je geld en privacy aan toevertrouwt, waar je op rekent dat ze leveren elk moment van de dag, bij de aankoop van je lunchbroodje, boodschappen bij de supermarkt en s'avonds een bioscoopticket.
Dat vind ik nu juist het ergste. Ik ben pas ingestapt na 2017 dus ik heb de eerste keer niet rechtstreeks meegemaakt. Eerlijk gezegd kwam ik daar ook pas later achter, blijkbaar toch niet goed genoeg research gedaan :|

Dit is al de zoveelste keer dat bunq ineens dingen veranderd, dit heel slecht communiceert en daarna nog doet alsof de gebruikers gek zijn dat ze niet gelijk snappen wat er aan de hand is.

Ali heeft geschreven dat dit helemaal geen prijsverhoging is en dat we niet moeten oordelen zonder alle feiten te kennen.

Als je als CEO niet snapt dat dit wel een prijsverhoging is dan begrijp ik niet hoe je aan het hoofd van een bank staat. Sterker nog ik vind het behoorlijk zwak dat je tegen klanten zegt dat ze niet alle feiten kennen. Hoe moeten die klanten dat dan wel weten? Die krijgen alleen marketing mailtjes dat iedereen dit wilde en dat het echt beter is dat dit gebeurd.

Ik ga in ieder geval niet naar de Rabobank of de ING, die hebben mijn vertrouwen in het verleden al verpest. Wat dat betreft hoeft het voor mij zeker niet de allergoedkoopste partij te zijn; voorheen zat ik bij Triodos en die was ook duurder dan de bank waar ik eerder zat.

Maar bunq heeft mijn vertrouwen verloren en ze lijken dit niet eens erg te vinden. Niet eens mij persoonlijk, hoor. Ook alle anderen die posten op Together. Dus ik ga ergens anders naar toe. Ik ga nu ook naar meerdere partijen terwijl ik in het verleden altijd bij 1 bank heb gezeten. Wellicht zijn die minder "groen", maar ik heb eerlijk gezegd daar ook erg mijn twijfels over bij bunq. Bijna alles wat ze roepen is doorspekt van marketing hype en zaken waarvan je op je klompen aanvoelt dat het niet klopt.

Ze hebben nu uitgelegd hoe ze aan die 2 jaar CO2 vrij claim komen. Ze zeggen dat de gemiddelde persoon 24 bomen per maand plant. Dat zou betekenen dat de gemiddelde persoon dus 2400 euro met zijn betaalkaarten uitgeeft. Dan val ik dus behoorlijk buiten de doelgroep want daar kom ik echt nooit aan. De grote bedragen (huur/hypotheek, energie, verzekeringen etc) gaan allemaal via incasso (of overschrijvingen). Dat zijn toch juist dingen die je niet iedere maand met je betaalkaart ergens wil gaan betalen? Bij veel dingen kan dat niet eens al zou ik het willen.
Verdere uitleg hebben ze (nog) niet gegeven, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet te krijgen.

In het verleden blijken ze behoorlijk slecht te zijn in het uitleggen van zaken. Net zoals de claim dat alle nieuwe manieren om geld te investeren duurzaam en groen zijn etc. Ze hebben nog steeds niet kunnen uitleggen hoe ze waarborgen dat persoonlijke leningen en hypotheken dan duurzaam en groen zijn. Zelfs voor de zaken die ze wel hebben uitgelegd hebben ze een half jaar gedaan om een handjevol zinnen neer te zetten dat ze dit waarborgen door een externe partij die uitzoekt wie de "best in class" is. Persoonlijk vind ik dat bijzonder karig; maar zelfs als je dat niet vind, waarom kan je dat pas na herhaaldelijk vragen van gebruikers en na zo lange tijd vertellen?

Of bijvoorbeeld het debacle van betalen met een credit card voor betaalverzoeken. Dat was eerst voor de betaler 0,5% duurder. Dat hebben ze nu terug gedraaid omdat ze van bunq gebruikers op Together hebben moeten horen dat dit vanwege de PSD2 regels verboden is. Daarom krijg je nu als ontvanger 2,5% minder. Gewoon omdat ze dat wel redelijk vinden. Sorry hoor, maar dat is toch de arrogantie ten top?

Waarom kan een bank besluiten dat ik genoegen moet nemen met minder geld dan waar ik recht op heb? Gaan ze volgende week besluiten dat ze best 2,5% van alle overboekingen in kunnen houden?

Waarom komen ze na een dag met een verhaal dat er echt iets anders gaat komen voor Joint? Waarom maak je dat niet eerst voor je het oude afschaft? Toen ze Free afschaften voor nieuwe gebruikers hebben ze ook beloofd iets te verzinnen voor bedrijven die administratieve medewerkers toegang willen geven. Dat waren ze toen ook 'vergeten', maar tot nu toe is daar nog steeds niets voor terug gekomen.

Ik zit er vast behoorlijk naast, maar ik heb altijd het idee dat de mensen die een wijziging X hebben bedacht even over het hoofd hebben gezien dat ze ook rekening moeten houden met Y en Z. Bijvoorbeeld voor gezamenlijk bankrekeningen kon je geen Overstapservice aanvragen, kon je geen Spaardoel instellen en vast nog meer zaken die ik vergeten ben. Dat maken ze dan vaak alsnog wel, maar je hebt altijd het idee dat je een tweederangs-klant bent die altijd over het hoofd wordt gezien.
Of zaken als het wel kunnen exporteren van losse betalingen, maar niet van ontvangsten. Dan vraag ik me zelf toch altijd hoe dat dan gebouwd wordt? Ik bedoel: je hebt een 'event', met gegevens als bankrekeningen of betaalkaarten, omschrijvingen, datum, bedrag en noem maar op. Die gegevens gebruik je om een PDF van te maken. Waarom kan dat wel bij een afschrijving en niet bij een ontvangst? Het maakt voor die PDF toch niet uit of er -123,45 euro staat op +45,38 euro?

Waarom kan de Spaardoel-afronding van een betaling in vreemde valuta niet bijgewerkt worden als de definitieve koers wordt bepaald? Idem als je dat in een Slice groep zet; je loopt dan als degene die betaling doet altijd aan tegen het feit dat het niet klopt omdat het wordt verrekend tov de voorlopige koers en niet de definitieve. Je verwacht toch dat een bank dit soort rekenkundige zaken gewoon op orde heeft.

Ook zaken met de credit card betalingen hebben ze nog lang niet op orde. Hoe vaak er wel niet iemand op Together komt klagen dat een reservering niet terug wordt gestort; het werkt blijkbaar niet zoals het hoort.
Ik heb zelf regelmatig dat ik iets betaal en dan krijg ik na een week ineens een "refund" met een omschrijving als "the merchant refunded this money to you" die dan na 30 seconden weer ongedaan wordt gemaakt. Waarom word ik lastig gevallen met refunds waar ik niet om vraag en die ook nog eens onterecht zijn? Bovendien geven ze dit verkeerd weer in het transactie overzicht; de refund blijft staan terwijl die weer geannuleerd is. De support schijnt dit heel normaal te vinden en ik ben mijn geld niet kwijt dus wat zeur ik nou?

Ok, tot zover mijn rant |:( Ik ga een lekker kop thee drinken en mijn bloeddruk weer laten dalen.

Ik zal vast teleurgesteld worden in andere banken. Maar die roepen in ieder geval niet dat ze luisteren naar klanten en transparant zijn. Dan is de verwachting anders en reken je er niet op dat ze wel naar je luisteren of transparant zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zo. Het bedrag van een retour is door Bol.com teruggestort naar Bunq, dus rekening gesloten. Moest wachten, anders kwam dat geld nergens aan.

Nu dus echt klaar mee. Wens ze veel succes met het arrogante egoïstische ondernemerschap, zeker in deze bijzondere tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
THE_BASE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:46:
Zo. Het bedrag van een retour is door Bol.com teruggestort naar Bunq, dus rekening gesloten. Moest wachten, anders kwam dat geld nergens aan.

Nu dus echt klaar mee. Wens ze veel succes met het arrogante egoïstische ondernemerschap, zeker in deze bijzondere tijden.
Je kan weer inloggen bij Bunq en je rekening activeren, wie weet staat het er gewoon op
Sorry niet goed gelezen, je hebt het geld al :)

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 07-04-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:19:
[...]
Ze hebben nu uitgelegd hoe ze aan die 2 jaar CO2 vrij claim komen. Ze zeggen dat de gemiddelde persoon 24 bomen per maand plant. Dat zou betekenen dat de gemiddelde persoon dus 2400 euro met zijn betaalkaarten uitgeeft. Dan val ik dus behoorlijk buiten de doelgroep want daar kom ik echt nooit aan. De grote bedragen (huur/hypotheek, energie, verzekeringen etc) gaan allemaal via incasso (of overschrijvingen). Dat zijn toch juist dingen die je niet iedere maand met je betaalkaart ergens wil gaan betalen? Bij veel dingen kan dat niet eens al zou ik het willen.
Verdere uitleg hebben ze (nog) niet gegeven, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet te krijgen.
In veel punten uit je reactie kan ik me vinden, maar toch zeker niet met de stelling dat EUR 2400 niet haalbaar is.

Ik geef gemiddeld per maand (voor mijzelf en soms mijn vriendin) al EUR 300 uit aan boodschappen. Oftewel, daarmee haal ik al EUR 3600 tot EUR 4000. En ik ben in mijn eentje. Laat staan een gezin of een meerpersoonshuishouden. Ik denk dat je EUR 2400 onderschat, dat is namelijk EUR 200 per maand. Ook aan lunch en koffie op werk ben ik in de maand al zo'n EUR 100 kwijt.

Edit: ochtend, ik lees verkeerd :+ ... Volgens mij bedoel je EUR 2400 per maand. Daar kom ik inderdaad nooit aan... Wellicht wel toen ik drie jaar geleden een OLED TV kocht. Anyway, ik heb ook al mijn geld al weggehaald bij bunq - terug naar ING wat nu nog gratis voor mij is. Door het hebben van YNAB geen gedoe meer met potjes / verschillende bankrekeningen.

[ Voor 12% gewijzigd door JDFS op 07-04-2020 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:19:
[...]

Ook zaken met de credit card betalingen hebben ze nog lang niet op orde. Hoe vaak er wel niet iemand op Together komt klagen dat een reservering niet terug wordt gestort; het werkt blijkbaar niet zoals het hoort.
Ik heb zelf regelmatig dat ik iets betaal en dan krijg ik na een week ineens een "refund" met een omschrijving als "the merchant refunded this money to you" die dan na 30 seconden weer ongedaan wordt gemaakt. Waarom word ik lastig gevallen met refunds waar ik niet om vraag en die ook nog eens onterecht zijn? Bovendien geven ze dit verkeerd weer in het transactie overzicht; de refund blijft staan terwijl die weer geannuleerd is. De support schijnt dit heel normaal te vinden en ik ben mijn geld niet kwijt dus wat zeur ik nou?

[...]
Dit is volgens mij inherent aan het systeem dat de ontvanger merchant gebruikt, althans bij N26 gebeurt dit exact op deze manier en support gaf toen ook aan dat dit 'normaal' was. Maar het gebeurt enkel bij verschillende shops. Bijvoorbeeld de Lidl shop. Dan krijg je over een tijdspanne van een paar weken een afschrijving (reservering), een terugboeking en wéér een afschrijving te zien. En allemaal losse vermeldingen op verschillende data. Bloed irritant om dat bij te houden en te controleren. Het vervuilt ook je hele overzicht. Ik betaal bij die shops gewoon niet meer met de creditcard.

Verder erg goed verhaal.

Ik vind het echt raar dat de CEO op eigen naam dan wel gaat reageren op het topic van een enkele gebruiker, maar dat bunq in zijn algemeenheid vasthoud aan wat PR posts en verder (nog) niks naar buiten brengt.
Although bunq is never about discounts
Wat is pack dan? Dat is toch Premium verpakt per 4 en dan korting krijgen? En dan dit een post verder
It's a pity that you choose to believe and draw conclusions without looking at the facts. It's troubling that you seem to persevere in that belief.

I wish you wisdom and a good night!
Zoek anders even lekker zelf die wijsheid... Je communiceert totaal niet met je klanten en vervolgens vind je het jammer dat ze conclusies trekken zonder alle feiten te kennen :? En dan vind je het ook nog verontrustend dat men in die conclusies blijft volharden, terwijl je geen enkele openheid van zaken geeft. 8)7

Dan ben je volgens mij echt het contact met de werkelijkheid kwijt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:22
Heeft bunq een antwoordnummer? Dan stuur ik het boek "breken met banken" terug."

Iemand goed met Photoshop? Titel shoppen naar "breken met bunqen" ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JDFS schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:06:
Edit: ochtend, ik lees verkeerd :+ ... Volgens mij bedoel je EUR 2400 per maand.
Ja, het is per maand. Dat verzin ik trouwens niet, bunq schrijft dat gemiddeld personen 24 bomen per maand kunnen planten. Dan moet er dus gemiddeld 2400 eruo per persoon per maand uitgegeven worden via een betaalkaart. Alle andere vormen tellen immers niet mee.

2400 euro per jaar geloof ik direct; misschien zou ik dat zelfs nog wel weinig vinden maar kan natuurlijk prima als je bedenkt dat er vast ook veel mensen zijn een bunq TravelCard alleen "voor erbij" gebruiken als dat gunstig is met de wisselkoers.

Ik ken de situatie in de andere Europese landen natuurlijk niet goed genoeg, maar ik vind dat nogal veel. Ik heb ook geen goed beeld van het aantal gebruikers per land, maar heb het idee dat er op Together voornamelijk Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers en Italianen zitten.

De tijden dat je iedere week bij de huurbaas geld moest gaan brengen en je energie bij het kantoortje in de wijk ging betalen is toch al lang voorbij?
Freakster86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:21:
Dit is volgens mij inherent aan het systeem dat de ontvanger merchant gebruikt, althans bij N26 gebeurt dit exact op deze manier en support gaf toen ook aan dat dit 'normaal' was.
Geen idee, maar als ik bijvoorbeeld een credit card van ICS gebruikt gebeurt dit niet. Of wellicht gebeurt het wel, maar ik merk er niets van en het staat ook niet het overzicht. Nu hebben die natuurlijk geen app waarbij je afschrijvingen binnen 1 seconde verschijnen, maar ze vallen je in ieder geval ook niet lastig met zulke eigenaardigheden van het credit card systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:25:
[...]
Geen idee, maar als ik bijvoorbeeld een credit card van ICS gebruikt gebeurt dit niet. Of wellicht gebeurt het wel, maar ik merk er niets van en het staat ook niet het overzicht. Nu hebben die natuurlijk geen app waarbij je afschrijvingen binnen 1 seconde verschijnen, maar ze vallen je in ieder geval ook niet lastig met zulke eigenaardigheden van het credit card systeem.
Nee, bij de ING gebeurde dit ook niet. Maar denk dat dit ook te maken heeft met het feit dat het debit kaarten zijn en niet zoals ICS/ING echte credit kaarten. Afijn, hoe het ook zij, het is inderdaad rete irritant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Zijn dit niet gewoon de pre-approvals? Die zie je niet bij de Rabobank maar bij N26 bijvoorbeeld wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:11

Bio

JeroenE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:25:
[...]
Ja, het is per maand. Dat verzin ik trouwens niet, bunq schrijft dat gemiddeld personen 24 bomen per maand kunnen planten. Dan moet er dus gemiddeld 2400 eruo per persoon per maand uitgegeven worden via een betaalkaart. Alle andere vormen tellen immers niet mee.

2400 euro per jaar geloof ik direct; misschien zou ik dat zelfs nog wel weinig vinden maar kan natuurlijk prima als je bedenkt dat er vast ook veel mensen zijn een bunq TravelCard alleen "voor erbij" gebruiken als dat gunstig is met de wisselkoers.

Ik ken de situatie in de andere Europese landen natuurlijk niet goed genoeg, maar ik vind dat nogal veel. Ik heb ook geen goed beeld van het aantal gebruikers per land, maar heb het idee dat er op Together voornamelijk Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers en Italianen zitten.

De tijden dat je iedere week bij de huurbaas geld moest gaan brengen en je energie bij het kantoortje in de wijk ging betalen is toch al lang voorbij?

[...]
Waar staat trouwens dat die bomen niet gelden voor overschrijvijngen en incassos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Overschrijvingen en incasso’s zijn toch geen card payments?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bio schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:46:
Waar staat trouwens dat die bomen niet gelden voor overschrijvijngen en incassos?
Overal staat dat, het geldt alleen voor "card payments". Dus alles wat je met een betaalkaart betaalt en meer niet. NB ApplePay en Tap&Pay tellen wel mee, dat gaat immers ook via een betaalkaart.

Maar andere zaken zoals overschrijven, iDeal, automatische incasso etc betaal je niet met een betaalkaart.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 07-04-2020 12:01 . Reden: edit: ApplePay+Tap&Pay toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 17:30
Freakster86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:31:
[...]

Nee, bij de ING gebeurde dit ook niet. Maar denk dat dit ook te maken heeft met het feit dat het debit kaarten zijn en niet zoals ICS/ING echte credit kaarten. Afijn, hoe het ook zij, het is inderdaad rete irritant :P
Ik kan het verklaren, denk ik.

Eerst moet je weten dat een betaling éérst geauthorised wordt (vastleggen van het bedrag op je bestedingsruimte) en daarna pas gecaptured wordt (definitief maken van de betaling). Capturen is dan het initiële bedrag of minder (dit doen hotels en autoverhuurders met borg).

Bij de meeste betalingen in euro's met een Maestro kaart of een Mastercard is het bedrag al definitief omdat het bedrag in euro's niet verandert. Maar het is nog wel een reservering tot de merchant de payment captured. En dit verstoppen ze ook voor je. (of niet, kijk naar onbemande benzinepompen in het buitenland).

Maar bij een niet-euro betaling is het een ander verhaal.
Bank of ICS rekent hier 1,5 tot 2 procent koersopslag. Hier zit een eventueel koersschommelig al in verwerkt. Dus zie jij een pre-authorisation die op een gegeven moment gewoon geboekt wordt. Maar het omgerekende bedrag in euro's blijft hetzelfde.

Maar bij Bunq is het anders omdat zij de Mastercard rate gebruiken zonder koersopslag, maar het koersrisico is volledig voor jou. Deze staat deze op het moment van authorisation (betaling) niet vast. De koers op dat moment is dan een schatting, deze is pas een paar dagen later definitief. Daarom zie je een creditering en meteen een debitering zodat alles klopt. Maar als de merchant jouw betaling pas twee weken later captured (hotel borg retour) dan pak je al helemaal niet de wisselkoers mee van de dag waarop jij je pasje in het apparaat stopte.

Als je je Bunq kaart gebruikt in een land waar de wisselkoers van de ene op de andere dag omhoog schiet ben je dus de lul.

Ik hoor graag of ik er naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd Nee, het heeft niets met koersen te maken. Het zijn gewoon betalingen in euro. Wat er (denk ik) gebeurd is dat de verkoper het bedrag reserveert. Daarna laat bunq (of de verkoper?) het bedrag vervallen en reserveert de verkoper het bedrag opnieuw. Net zolang tot het artikel wordt opgestuurd en dan wordt het definitief afgeschreven.

Wellcht gebeurt dat bij een echte credit card op dezelfde manier, maar daar zie je dat in ieder geval niet op je statement staan.

Bij bunq is het zo dat de refund wel in je eventlist komt, maar de nieuwe reservering niet. Daardoor is het net alsof je wel geld hebt terug gekregen terwijl dit helemaal niet zo is. Dat is bijzonder verwarrend, maar volgens de helpdesk van bunq dus heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 17:30
JeroenE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:29:
@Vinnienerd
Daarna laat bunq (of de verkoper?) het bedrag vervallen en reserveert de verkoper het bedrag opnieuw.
Ik kan me niet voorstellen dat dit mogelijk is. Een van de redenen dat veel hotels en autoverhuurders geen debit (ook al is het MC of Visa) accepteren is omdat bij credit je de authorisation langer vast kan houden. Anders hadden die dit ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Silvos schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 01:20:
[...]

Excuses, het was niet bedoeld om hier een op-de-man discussie van te maken maar het leek me verder wel een 'preek' voor de juiste groep. Immers juist van een vooruitstrevende (ex)bunq gebruiker zou je niet verwachten dat ze (terug) gaan bankieren bij de ING, aangezien dat zowat het tegenovergestelde is ;).

Maargoed iedereen moet natuurlijk zelf weten waar hij bankiert, ik wilde het alleen even benoemen.
Excuses aanvaard, en excuses van mij voor de felle reactie. Ik ben licht prikkelbaar wegens corona, werk en inkomen, acties van bunq, en wat vandalisten bij mij in de buurt. (Tweede afvalcontainer in brand laatst.)
Dat het nu met de coronacrisis even anders ligt snap ik ook wel.
Dat maakt het overigens wel extra cru, die stappen van bunq nu. Het lijkt me niet handig om dat juist nu te doen. Dus of zij dachten dat het juist wel handig was nu, omdat mensen met andere dingen bezig zijn, of het gaat misschien (ook door corona) financiëel niet zo goed met bunq. Hoewel de loondiensters daar volgens mij ook gewoon 90% van de overheid kunnen krijgen uitbetaald.

Laten we elkaar vooral adviezen blijven geven over goede banken met goede diensten en een goed beleid, en laten we ook nieuwe jongens een kans geven.

Persoonlijk ga ik even terug naar mijn thuisbasis ING (sosume.wav) en gooi ondertussen wat lijntjes uit.

Tussenstand: N26: super tevreden. Alleen geen NL IBAN. OpenBank: Rekening wordt nog steeds "klaargemaakt". Duurt lang vergeleken bij andere fintechs. En geen NL IBAN. En ik heb een crypto.com creditcard aangevraagd omdat ik denk dat dat nog wel eens heel groot kan worden. Even een bitcointje waarvan de grote boze banken er niet meer kunnen bijdrukken, en een creditcard om ze uit te geven.<knip>Don't do that</knip>

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 07-04-2020 14:24 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Vinnienerd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:42:
Ik kan me niet voorstellen dat dit mogelijk is. Een van de redenen dat veel hotels en autoverhuurders geen debit (ook al is het MC of Visa) accepteren is omdat bij credit je de authorisation langer vast kan houden. Anders hadden die dit ook gedaan.
Het probleem bij hotels en autoverhuur is natuurlijk dat je al gebruik maakt van de diensten voor de definitieve afrekening komt.

Bij een bestelling op internet is dat niet zo. Als daar de tweede keer de reservering van het bedrag wordt geweigerd dan wordt er gewoon niets opgestuurd en heeft de ondernemer nauwelijks schade. Bij een hotel waar iemand al 20 dagen heeft geslapen kan dat natuurlijk niet teruggedraaid worden.

Maar goed ik heb er verder ook weinig verstand van; in ieder geval gaat het om een refund/annulering waar ik niet om heb gevraagd en klopt het overzicht in de app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Vinnienerd Daar heeft het niet mee te maken. Althans, ik heb geen debit card bij Bunq gehad. Wel bij N26 en die is ook zonder koersopslag. Betalingen in dollars (bv. Aliexpress) krijgen één vermelding in de app. Sommige betalingen in euro's (bv Lidl-shop) gaan dus zo: reservering, terugboeking en afschrijving. Drie losse vermeldingen. En die laatste kan soms echt een paar weken op zich laten wachten... De support van N26 gaf destijds aan dat dit lag aan het systeem van de merchant, Lidl in dit geval. Maar meer dan dat wist ik ook niet te achterhalen.

Wat denken jullie eigenlijk, zal bunq nog gaan reageren op de commotie? Ik snap namelijk niet echt waar het 'feedback' topic voor bedoeld is. Alsof ze al die ideeën nu gaan implementeren, nadat ze hun abonnementen hebben "versimpeld". Voelt meer alsof ze moe werden van alle losse topics verwijderen en dus zoiets hadden van, dan maar één topic dat straks lekker naar onderen verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
Freakster86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:28:
@Vinnienerd Daar heeft het niet mee te maken. Althans, ik heb geen debit card bij Bunq gehad. Wel bij N26 en die is ook zonder koersopslag. Betalingen in dollars (bv. Aliexpress) krijgen één vermelding in de app. Sommige betalingen in euro's (bv Lidl-shop) gaan dus zo: reservering, terugboeking en afschrijving. Drie losse vermeldingen. En die laatste kan soms echt een paar weken op zich laten wachten... De support van N26 gaf destijds aan dat dit lag aan het systeem van de merchant, Lidl in dit geval. Maar meer dan dat wist ik ook niet te achterhalen.

Wat denken jullie eigenlijk, zal bunq nog gaan reageren op de commotie? Ik snap namelijk niet echt waar het 'feedback' topic voor bedoeld is. Alsof ze al die ideeën nu gaan implementeren, nadat ze hun abonnementen hebben "versimpeld". Voelt meer alsof ze moe werden van alle losse topics verwijderen en dus zoiets hadden van, dan maar één topic dat straks lekker naar onderen verdwijnt.
Geef ik ze geen ongelijk in. Je zag op een gegeven moment wel heel erg iedere keer de zelfde "waarom moet ik nu zo veel meer betalen" topic waarin de zelfde mensen iedere keer reageerde "bunq komt zijn belofte niet na".

Bunq is geen democratie. Het is een commercieel bedrijf en je kan hun product kopen of niet.

Voor mij persoonlijk aangezien ik meerdere accounts, Ideal en creditcard wil zijn de serieuze alternatieven beperkt. Bij veel banken betaal je toch snel een paar euro extra voor iedere "wens" die je hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Sando

Mijn Ruby Steel staat bij card issue status ook al een poosje op pending, gaat nog wel even duren voor deze in nl leverbaar wordt gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nee, ze gaan niet reageren. Behalve misschien het topic verwijderen of wat mensen bannen.

Bunq is even democratisch als de Volksrepubliek China: je mag iets zeggen, en als het te kritisch wordt bevonden dan verdwijn je. Voor de rest gebeurt er wat De Grote Leider wil. En daarvoor moeten zijn volgers hem danken.

Ik was helemaal klaar met Bunq, en heb zaterdag mijn geld er weggehaald en mijn account opgeheven.

Oh, en trouwens: het gaat natuurlijk om 50 of 100 roepers (waaronder ik). Dat had Bunq natuurlijk vantevoren ingecalculeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 390704 op 07-04-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Wat denken jullie eigenlijk, zal bunq nog gaan reageren op de commotie?
Hier staan al wat reacties van bunq, b.v.
If that was the case Casper we would've raised prices which we didn't. This entire change has come out, on average, budget neutral. It's a pity that you choose to believe and draw conclusions without looking at the facts. It's troubling that you seem to persevere in that belief.

I wish you wisdom and a good night!
Vind het zelf ook moeilijk te zien waar de ophef over gaat. De nieuwe prijzen gaan over drie maanden in en voor die tijd komt er een nieuw Joint model. Heel erg redelijk.

Als je met een groep mensen naar het cafe gaat merk je ook dat je voor 10 gegeven biertjes er maar 8 terugkrijgt. Je moet af en toe de mensen die niet meebetalen aanspreken. Dat is geen leuk proces, en de gratis drinkers maken dat zo onplezierig mogelijk, maar het moet af en toe gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Anoniem: 217504 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:56:
@Sando

Mijn Ruby Steel staat bij card issue status ook al een poosje op pending, gaat nog wel even duren voor deze in nl leverbaar wordt gok ik.
Ik weet niet hoe betrouwbaar deze partij is, maar het lijkt er eind van de maand zo'n beetje aan te komen.
Kris Marszalek, Co-founder & CEO of Crypto.com:

We began shipping in the UK, with the rest of Europe to follow suit progressively over the next few weeks.

Delay schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:00:
Als je met een groep mensen naar het cafe gaat merk je ook dat je voor 10 gegeven biertjes er maar 8 terugkrijgt. Je moet af en toe de mensen die niet meebetalen aanspreken.
Nee, je loopt een kroeg binnen met een uithangbord waarop staat: GRATIS BIER.

Vervolgens blijkt dat het eerste biertje gratis, de tweede kost €8, het derde biertje kost €14.

[ Voor 26% gewijzigd door Sando op 07-04-2020 14:07 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sando schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:03:
[...]

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze partij is, maar het lijkt er eind van de maand zo'n beetje aan te komen.

[...]

[...]

Vervolgens blijkt dat het eerste biertje gratis, de tweede kost €8, het derde biertje kost €14.
Eind van deze maand klinkt goed :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:02
Zo ik meld mij maar aan bij deze topic. Hier ook een verontwaardigde bunq-gebruiker, maar ik merk wel dat de andere reacties mij een beetje ophitsen.

Gisteren kwam ik er achter dat ons abonnement weg is, en dat we met z'n tweeën nu premium accounts hebben, weliswaar 3 maanden met korting zodat het voorlopig hetzelfde prijs is. In hun forum hebben ze gepost dat we de keuze hebben om over te stappen naar een (nog aan te kondigen) nieuw product, waarvan de prijs nog niet bekend is, of anders is het een 60% prijsverhoging.

Beetje vreemde praktijken dit. Ik sta overigens niet op het punt om gelijk weer weg te gaan. Het gedoe met incasso's overzetten wil ik voorlopig niet nog een keer en een prijshoging slik ik wel eventjes. Maar dit is toch niet een manier van omgaan?

Ik merk dat hier een aantal mensen zijn die roepen: "ja maar dan ga je toch weg als je hun product te duur vindt?" Ik denk jullie niet begrijpen dat mensen op zoek zijn naar een bank waar je geen omkijken naar hebt, waar stabiliteit en vertrouwen de boventoon is. Bankieren is niet een vluchtig product waarbij je 'ff een rekening opent zodat je een paar biertjes kan kopen' maar sommigen van ons gebruiken een bank om complete huishoudens te runnen. Die boze mensen snap ik wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Vind het zelf ook moeilijk te zien waar de ophef over gaat. De nieuwe prijzen gaan over drie maanden in en voor die tijd komt er een nieuw Joint model. Heel erg redelijk.
Behalve voor die mensen die nu al meer moeten betalen omdat ze met meer dan 2 in een Joint abonnement zaten.

Die "nieuwe Joint" is trouwens pas na een dag aangekondigd. Dat was zeker vanaf het begin niet duidelijk. En hoe dat nu gaat worden weten ze zelf dus ook niet, dat komt over twee maanden want ze gaan het nu met prioriteit maken.
Als je met een groep mensen naar het cafe gaat merk je ook dat je voor 10 gegeven biertjes er maar 8 terugkrijgt. Je moet af en toe de mensen die niet meebetalen aanspreken. Dat is geen leuk proces, en de gratis drinkers maken dat zo onplezierig mogelijk, maar het moet af en toe gebeuren.
Sorry? Je vind het asociaal dat mensen gebruik maken van een Black Friday Deal die door bunq zwaar gepromoot werd?

Je vind zeker ook dat mensen die gebruik maken van aftrekposten voor de belasting asociaal zijn? Of die mensen die 65+ korting krijgen, studenten die niet de volle mep betalen maar allerlei studentenabonnementen afsluiten etc.

Edit: Ben jij het ook met Ali eens dat dit helemaal geen prijsverhogingen zijn?

Geen enkele klant heeft bunq gedwongen al die "ingewikkelde" abonnement op te tuigen, dat hebben ze toch echt zelf gedaan. Dat mensen daar gebruik van maken lijkt mij toch een onderdeel van het (markt)onderzoek wat je doet voor je zulk soort zaken gaat aanbieden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Anoniem: 390704 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:58:
[...]
Oh, en trouwens: het gaat natuurlijk om 50 of 100 roepers (waaronder ik). Dat had Bunq natuurlijk vantevoren ingecalculeerd.
Dat zijn de mensen die de mail wél hebben gelezen en/of actief zijn in dit topic of op Together. ;) Ik kan mij zo voorstellen dat een groot gedeelte pas wakker wordt wanneer er 7,99 van hun rekening wordt afgeschreven.
Ja, een nietszeggende reactie in een random topic van een gebruiker. Dat noem ik geen reactie.
[...]

Kom op joh. Na alle reacties maak je mij niet wijs dat je nu nóg niet weet waar alle ophef over gaat. Dan moet je wel heel erg "hardcore" bunqer zijn als je er nu nog steeds voor kiest om weg te kijken. Dat je er niks mee doet, omdat het jou niet treft. Prima. Maar doe niet alsof hetgeen bunq heeft gedaan de normaalste zaak van de wereld is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Vind het zelf ook moeilijk te zien waar de ophef over gaat.
Misschien wordt je zicht geblokkeerd door het bord voor je kop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:10
Sando schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:03:
[...]

Het is meer dat als je halverwege je gratis biertje bent, ze de prijs aanpassen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 477788

msteggink schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:26:
[...]

Het is meer dat als je halverwege je gratis biertje bent, ze de prijs aanpassen :+
en het zo verwoorden dat je er ook nog blij mee moet zijn dat je nu een 0%-biertje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Anoniem: 477788 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:30:
[...]

en het zo verwoorden dat je er ook nog blij mee moet zijn dat je nu een 0%-biertje hebt.
quote: bunq

GRATIS BIER*

*Je krijgt de eerste drie slokken gratis. Daarna €16,99 per slok.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:54
[...]

Hier staan al wat reacties van bunq, b.v.

[...]

Realiseer je wel dat Bunq haar bestaansrecht heeft ontleend aan de ‘gratis drinkers’ (die overigens ook gewoon betalen hetzij onder ‘n ander model), daarnaast is er een grote groep die enige tijd geleden is overgestapt naar het premium lidmaatschap met beperkte functionaliteit en met meer kosten juist om Bunq te steunen. Het gros van deze overstappers zou sowieso binnen korte termijn op het volledige abonnement zijn overgegaan (automatisch) Zoals afgesproken, in mijn geval word ik gedwongen dit 3 maanden eerder te doen. Dit is ook de reden dat ik mijn zorgen heb en nog steeds vermoed dat er echt wel ‘n (onverwachte) aanleiding is, je weet dat dit soort acties je betrouwbaarheid en naam schaden dat doe je niet zomaar.

Dat Ali nu zegt dat het budget neutraal is doorgevoerd dat wil ik best wel geloven. Als je ziet dat het spaarsaldo in 2019 van 211 miljoen euro naar 433 miljoen is gegaan dan weet je ook dat het sneller en meer begint te wringen. In het nieuwsartikel wordt er gedaan alsof het positief is maar de euribor is negatief, Bunq investeert nauwelijks met het geld. Des te sneller de bedragen op de rekeningen bij klanten groeien des te meer moeite zal Ali hebben om aan de andere kant er in te blijven investeren om o.a. die kosten te betalen, zijn middelen zijn immers ook eindig en de last van cash tegoeden groeit mogelijk wel exponentieel sneller. Het is ook niet zonder reden dat ze een tijd terug zeiden toch willen gaan investeren met je geld hetzij dat je nu zelf kan aangeven in wat dan wel en niet, maar dat is de reden..

Maak zelf maar eens een businesscase voor een bank zoals Bunq daar kom je vrijwel niet uit als je niet ongelofelijk veel klanten snel kan binnenhalen of flink meer factureert dan een doorsnee bank. Bunq moet veel sneller opschalen in Europa en de stap naar de VS maken daar hebben mensen echt wat aan het concept met dat beperkte bankensysteem wat ze daar hebben. In dat kader kan ik wel begrijpen dat je van de founder abonnementen af wilt maar het blijft op alle vlakken een hele vreemde manier. Je zou op z’n minst nog ergens die groep tegemoet kunnen komen, zo’n bedrukte metal card met founder er op of weet ik het wat maar iig duidelijk maken dat je realiseert waar je je bestaansrecht ooit aan hebt onttrokken. Maar goed dat is hoe ik het zou doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Freakster86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:23:
Ja, een nietszeggende reactie in een random topic van een gebruiker. Dat noem ik geen reactie.
Dat was een quote van de eigenaar van bunq :)
Freakster86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:23:
Kom op joh. Na alle reacties maak je mij niet wijs dat je nu nóg niet weet waar alle ophef over gaat. Dan moet je wel heel erg "hardcore" bunqer zijn als je er nu nog steeds voor kiest om weg te kijken. Dat je er niks mee doet, omdat het jou niet treft. Prima. Maar doe niet alsof hetgeen bunq heeft gedaan de normaalste zaak van de wereld is.
Als de emoties hoog oplaaien is het altijd goed zaken in geld uit te drukken. Hoeveel euro's schade hebben mensen geleden? Dan kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat er veel ophef is over weinig.
dieselb0y schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:04:
Maak zelf maar eens een businesscase voor een bank zoals Bunq daar kom je vrijwel niet uit als je niet ongelofelijk veel klanten snel kan binnenhalen of flink meer factureert dan een doorsnee bank. Bunq moet veel sneller opschalen in Europa en de stap naar de VS maken daar hebben mensen echt wat aan het concept met dat beperkte bankensysteem wat ze daar hebben. In dat kader kan ik wel begrijpen dat je van de founder abonnementen af wilt maar het blijft op alle vlakken een hele vreemde manier. Je zou op z’n minst nog ergens die groep tegemoet kunnen komen, zo’n bedrukte metal card met founder er op of weet ik het wat maar iig duidelijk maken dat je realiseert waar je je bestaansrecht ooit aan hebt onttrokken. Maar goed dat is hoe ik het zou doen :9
De business case is al eerder in deze thread gemaakt. In 2018 had bunq geloof ik 20 miljoen aan kosten. Met 100 euro per gebruiker per jaar ben je er dan met 200.000 gebruikers. In 2018 hadden ze 10 miljoen aan inkomsten uit gebruikers dus ze zijn halverwege.

"Founders" aanhouden is helaas niet gratis. Je moet de oude abonnementen in de code aanhouden, wat tijd kost die je anders aan nieuwe ontwikkelingen kan besteden. Ook gaf Bunq aan dat de helpdesk veel belasting had van vragen van gratis gebruikers die allerlei uitzonderingssituaties aankaarten. Ik denk dan ook dat het kosten aspect belangrijker was dan het inkomensaspect.

[ Voor 44% gewijzigd door Delay op 07-04-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06 19:44
Oef. Ik ben heel blij dat ik dit topic in de "Active Topics" lijst zag tijdens een WOG-momentje. Dankzij jullie kwam ik erachter dat Bunq stilletjes mijn slapende gratis legacy account geheel op eigen houtje heeft omgezet naar een Premium account, dat vanaf mei of juni zou gaan incasseren op mijn Bunq-rekening. Schandalig!

Direct de laatste EUR 5,01 naar mijn dagelijkse rekening gesluisd en mijn profiel gedeactiveerd, maar wat kan ik nog meer doen om onrechtmatige incasso's door Bunq te voorkomen? Dit kán toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
dutchminator schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:51:
Oef. Ik ben heel blij dat ik dit topic in de "Active Topics" lijst zag tijdens een WOG-momentje. Dankzij jullie kwam ik erachter dat Bunq stilletjes mijn slapende gratis legacy account geheel op eigen houtje heeft omgezet naar een Premium account, dat vanaf mei of juni zou gaan incasseren op mijn Bunq-rekening. Schandalig!

Direct de laatste EUR 5,01 naar mijn dagelijkse rekening gesluisd en mijn profiel gedeactiveerd, maar wat kan ik nog meer doen om onrechtmatige incasso's door Bunq te voorkomen? Dit kán toch niet?
Je account opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Delay schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:47:
[...]

Dat was een quote van de eigenaar van bunq :)
Weet ik. Des te stuitender imho. Mijn reactie bedoelde ik ook als "het topic van een random gebruiker" en "de nietszeggende reactie van (de eigenaar van) bunq". Maar snap dat je het anders kunt lezen.
[...]

Als de emoties hoog oplaaien is het altijd goed zaken in geld uit te drukken. Hoeveel euro's schade hebben mensen geleden? Dan kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat er veel ophef is over weinig.
:/ :X |:( Kom op joh! Word eens wakker! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dutchminator schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:51:

Dat kan alleen maar door definitief bij bunq weg te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06 19:44
Volgens mij is dat "account deactiveren" in Bunq lingo, en heb ik dat dus al gedaan. Ik kan nu ook niks meer in de app behalve "Reactivate my account". Dan zal ik wel goed zitten.
Anoniem: 217504 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:55:
[...]

Dat kan alleen maar door definitief bij bunq weg te gaan!
Vandaar mijn vraag. :) Heb ik genoeg gedaan? Ik heb van mijn deactivatie nergens een schriftelijke bevestiging ofzo gehad, dus hoe sterk sta je hiermee?

[ Voor 34% gewijzigd door dutchminator op 07-04-2020 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dutchminator schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:56:
[...]

Volgens mij is dat "account deactiveren" in Bunq lingo, en heb ik dat dus al gedaan. Ik kan nu ook niks meer in de app behalve "Reactivate my account". Dan zal ik wel goed zitten.

[...]

Vandaar mijn vraag. :) Heb ik genoeg gedaan? Ik heb van mijn deactivatie nergens een schriftelijke bevestiging ofzo gehad, dus hoe sterk sta je hiermee?
Zie hoofdstuk 39
https://www.bunq.com/nl/a...erms_bunq_personal_NL.pdf
dus in app chat met support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dutchminator schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:56:

Ik zit in dezelfde fase als jij.

Je kan nog één stap verder: support @ bunq . nl mailen en zeggen dat je account helemaal weg moet. Dan kan je ook niet meer her-activeren en kan je later ook niet meer gegevens opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
ELI5 dan? Wie zijn er onrechtmatig behandeld? Op welk bedrag zou je hun schade waarderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
ejtnaj schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:10:

Gisteren kwam ik er achter dat ons abonnement weg is, en dat we met z'n tweeën nu premium accounts hebben, weliswaar 3 maanden met korting zodat het voorlopig hetzelfde prijs is. In hun forum hebben ze gepost dat we de keuze hebben om over te stappen naar een (nog aan te kondigen) nieuw product, waarvan de prijs nog niet bekend is, of anders is het een 60% prijsverhoging.
Nee hoor, join een pack, dan heb je voor 10 euro meer dan je had met joint. Natuurlijk er kanttekeningen bij te plaatsen. Maar ze bieden dus (met minimale moeite) zeker een alternatief ie niet duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Delay schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:08:
[...]

ELI5 dan? Wie zijn er onrechtmatig behandeld? Op welk bedrag zou je hun schade waarderen?
Die schade kun je volgend jaar waarderen. Wanneer de bankcijfers over dit jaar van bunq uitkomen. Die schade ligt dan niet aan de hand van mensen die door bunq tekort zijn gedaan, maar is wel te bepalen door het aantal klanten dat bunq verlaat en al zijn geld er weghaalt. Dat noem je imagoschade.

Je bent natuurlijk vrij om zelf te bepalen of je bij bunq wil blijven. Je hoeft je daar niet voor te verantwoorden. Maar wij hoven ons ook niet aan jou te verantwoorden waarom we vinden dat bunq tekortschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
[...]

Werkelijk? Enkel de acties van bunq waarderen op basis van de financiële consequenties voor klanten... :X Jij ziet ook verder niets onrechtmatigs en/of ethisch verwerpelijk in de acties van bunq? Doe je dit nou om te trollen of wat? Als jij werkelijk waar jezelf zo van de domme wilt houden, be my guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

[...]

Als bunq in 2018 100.000 leden had en werd gewaardeerd op 1,7 miljard euro, dan is de schade per individuele vertrouwensbreuk 17.000 euro.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:02
Batavia schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:13:
[...]
Nee hoor, join een pack, dan heb je voor 10 euro meer dan je had met joint. Natuurlijk er kanttekeningen bij te plaatsen. Maar ze bieden dus (met minimale moeite) zeker een alternatief ie niet duurder is.
Een pack is voor 20 euro te krijgen en heeft 4 gebruikers nodig. Jij stelt dus voor dat ik mijn huis ineens moet delen met twee anderen en huur moet innen? Rare oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hindrikv
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-11-2021
Een hele tijd geleden heb ik ooit een keer een bunq account geopend. Hier is eigenlijk nooit gebruik van gemaakt. Ooit 1 cent overgemaakt voor verificatie. Nu ben ik opzoek naar een betaalrekening naast mijn huidige bank (rabobank) en kwam dit topic tegen. Is bunq nog een aanrader? De 7 euro per maand lig ik niet wakker van. En wat gebeurd er als ik verder niks met bunq ga doen en automatisch op het betaalde premium pakket kom. Ik ga dan op de rekening de min in?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

hindrikv schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:46:
Een hele tijd geleden heb ik ooit een keer een bunq account geopend. Hier is eigenlijk nooit gebruik van gemaakt. Ooit 1 cent overgemaakt voor verificatie. Nu ben ik opzoek naar een betaalrekening naast mijn huidige bank (rabobank) en kwam dit topic tegen. Is bunq nog een aanrader? De 7 euro per maand lig ik niet wakker van. En wat gebeurd er als ik verder niks met bunq ga doen en automatisch op het betaalde premium pakket kom. Ik ga dan op de rekening de min in?
Die kans zit erin, zie https://www.bunq.com/nl/a...erms_bunq_personal_NL.pdf
12. show me the money

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
ejtnaj schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:24:
[...]

Een pack is voor 20 euro te krijgen en heeft 4 gebruikers nodig. Jij stelt dus voor dat ik mijn huis ineens moet delen met twee anderen en huur moet innen? Rare oplossing.
Behalve dat jij gewoon het pack van iemand anders kan joinen. De vergelijking met huis gaat niet op omdat je niet de helft van je voordelen in levert (je kan meer passen hebben enz)

Ik zeg alleen dat er een alternatief is voor de 60% prijsstijging. Dan jij uit principe geen onderdeel van een pack wilt zijn prima. Maar er zijn dus meer mogelijkheden behalve opzeggen of 60% prijsstijging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Delay schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:47:

Voor de klanten met een lifetime Black Friday deal? €96 per jaar lidmaatschap. Dat is normaliter een flinke verzameling jaren bij een bank.
De business case is al eerder in deze thread gemaakt. In 2018 had bunq geloof ik 20 miljoen aan kosten. Met 100 euro per gebruiker per jaar ben je er dan met 200.000 gebruikers. In 2018 hadden ze 10 miljoen aan inkomsten uit gebruikers dus ze zijn halverwege.
Dat is iets te kort door de bocht, kosten en inkomsten zijn niet rechtevenredig, zeker niet voor een bedrijf met ambitie.
"Founders" aanhouden is helaas niet gratis. Je moet de oude abonnementen in de code aanhouden, wat tijd kost die je anders aan nieuwe ontwikkelingen kan besteden. Ook gaf Bunq aan dat de helpdesk veel belasting had van vragen van gratis gebruikers die allerlei uitzonderingssituaties aankaarten. Ik denk dan ook dat het kosten aspect belangrijker was dan het inkomensaspect.
Tsja, risico van het vak voor bunq, hoort er bij.Een klant die bij een bank niet rood staat, geen lening heeft, een hypotheek elders en een gemiddeld spaarsaldo is per saldo een kostenpost, voor welke bank dan ook. Niet elke klant draagt positief bij, dat is in heel veel sectoren het geval.

bunq is simpelweg te klein om die last te kunnen dragen. Dat kan, maar om je klanten dan te schofferen met deze "oplossing" en als je Ali ook nog als een klein kind ziet reageren op Together dan snap ik niet dat je met goede wil klant kunt blijven. Voor bunq is het kostenneutraal, nu, dat stelt me gerust. Voor de klanten die je onaangekondigd voor het blok zet niet, zo zie je maar hoe customer centered bunq is: niet. Het gaat om de eigen bottom line, jammer voor de klant.

Maar goed, je bent blind voor alle kritiek op bunq heb ik eerder gezien. Je probeert ze zelfs met allerlei verzinsels groter en beter te maken dan ze zijn, dus eigenlijk heb ik al weer spijt dat ik überhaupt op je reageer.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 07-04-2020 18:05 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hindrikv
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-11-2021
Oh ziet er niet goed uit!
Wat is een vergelijkbaar alternatief voor bunq?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hindrikv schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:06:
[...]

Lees een stukje terug hier, er worden al een aantal andere fintech/old banks benoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Sando schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:17:
Als bunq in 2018 100.000 leden had en werd gewaardeerd op 1,7 miljard euro, dan is de schade per individuele vertrouwensbreuk 17.000 euro.
Echt rekenen helpt altijd om dingen in context te plaatsen. Bunq heeft een omzet van 20 miljoen en een verlies van 10 miljoen per jaar. Als er 100.000 klanten zijn komt dat uit op 200 euro omzet en 100 euro verlies per klant per jaar.

Het Bunq product kust dus 200 euro per jaar om te produceren. De ophef komt van mensen die daar geen 100 euro per jaar voor over hebben.

Daar gaat het over, een tientje per maand, niet tientallen duizenden euro's.
FirePuma142 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:01:
Maar goed, je bent blind voor alle kritiek op bunq heb ik eerder gezien. Je probeert ze zelfs met allerlei verzinsels groter en beter te maken dan ze zijn, dus eigenlijk heb ik al weer spijt dat ik überhaupt op je reageer.
Zo schreef ik dat na de crisis van 2008 veel partijen de Nederlandse hypotheekmarkt hebben verlaten door de kosten om aan nieuwe regelgeving te voldoen. Daarop reageerde jij dat in 2019 het aandeel van kleine banken toenam waardoor mijn stelling een verzinsel moet zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Delay schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:27:
[...]

Zo schreef ik dat na de crisis van 2008 veel partijen de Nederlandse hypotheekmarkt hebben verlaten door de kosten om aan nieuwe regelgeving te voldoen. Daarop reageerde jij dat in 2019 het aandeel van kleine banken toenam waardoor mijn stelling een verzinsel moet zijn. :?
Jij kwam met DNB cijfers uit 2019 op de proppen. Ik niet. Je begint de boel nog te verdraaien ook. Ik had al spijt op je gereageerd te hebben, maar nu helemaal.

Probeer je voortaan eens bij de feiten te houden in plaats van verzinsels, dat is voor iedereen fijn.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
hindrikv schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:06:
[...]

Als je op zoek bent naar een kosteloze betaalrekening die net als die van Bunq onder een depositogarantiestelsel valt en die voor Nederlanders zonder problemen is af te sluiten, heb je de volgende opties:

- Moneyou Go (een tegenrekening die over iDEAL beschikt is een vereiste, dus niet aanvragen vanuit Bunq als je die laatste op gaat zeggen)
- Knab Basis (alleen af te sluiten via een overstap vanaf Knab Plus, wat al vanaf de eerste maand mogelijk is)
- N26
- Openbank

Alleen de eerste twee bieden betalen via iDEAL aan. Als je genoegen neemt met een betaalrekening bij een bedrijf dat louter over een e-money licentie beschikt, zijn de mogelijkheden nog veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-06 12:27
@TexMex enig idee waar ik info over Knab Basis kan vinden? Ik vraag me hetvolgende af:
  • Kan ik ook zelf betaalverzoeken sturen? Moneyou kan dit dus niet.
  • Aangezien ze geen spaartpotjes ondersteunen, zijn spaarrekeningen gratis en makkelijk te maken?
  • Kreeg je er nog een pas bij? Not sure anymore
  • Incasso's werken niet lees ik?

[ Voor 5% gewijzigd door Devaqto op 07-04-2020 19:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Delay schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:27:
[...]

Echt rekenen helpt altijd om dingen in context te plaatsen. Bunq heeft een omzet van 20 miljoen en een verlies van 10 miljoen per jaar. Als er 100.000 klanten zijn komt dat uit op 200 euro omzet en 100 euro verlies per klant per jaar.

Het Bunq product kust dus 200 euro per jaar om te produceren. De ophef komt van mensen die daar geen 100 euro per jaar voor over hebben.
Die daar geen 100 euro per jaar meer voor over hebben.

Hier een tot vorige maand tevreden Premium gebruiker. Betaalde graag want het is gewoon een prima product voor een redelijk bedrag. Maar een heel belangrijk onderdeel van 'prima product' in het geval van een bank is 'vertrouwen'. En vertrouwen behoud je als bank door op zijn minst je eigen beloften na te komen en die niet snel weg te editen als dat even ongemakkelijk is bij je nieuwe marketing.

Technisch en financieel is er dan voor mij helemaal niets veranderd in april, maar het onderdeel 'vertrouwen' is weggevallen. Nu zou ik het niet eens meer willen gebruiken zelfs al waren ze de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:50
Begrijp ik nou goed dat met het nieuwe abbo waarin de Metal kaart zit, er geen verzekering meer bij zit? Dat vond ik nou net zo handig aan de metal kaart voor 99 per jaar

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 21:13

Nss

The Dude Abides

Tamerciaga schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:15:
@TexMex enig idee waar ik info over Knab Basis kan vinden? Ik vraag me hetvolgende af:
  • Aangezien ze geen spaartpotjes ondersteunen, zijn spaarrekeningen gratis en makkelijk te maken?
Met Knab Basis kan je weinig. De IBAN van je betaalrekening blijft actief, maar je kan er geen betalingen mee doen. Het dient als tussenrekening, tussen je spaarrekening van Knab en een tegenrekening. IDeal werkt dan dus ook niet volgens mij. Als je via deze linkt zoekt op Basis, kan je doorklikken voor meer info: https://www.knab.nl/contact/veelgestelde-vragen

Wat betreft betaalverzoeken en Moneyou, je kan daarvoor eventueel ook Tikkie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@TexMex @hindrikv
Sando schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 02:54:
  • N26: (DE IBAN) Free €0 p/m, You €9.90 p/m, Metal €16.90 p/m, goed voor Apple Pay
  • Hovli: (FI IBAN) Starter €0 p/m, Grower €12 p/m, Unlimited €98 p/m
  • Monese: (BE IBAN) Simple €0 p/m, Classic €5.95 p/m, Premium €14.95 p/m
  • Revolut: Standard €0 p/m, Premium €7.99 p/m, Metal €13.99 p/m, goed voor Apple/Fitbit Pay
  • OpenBank: (ES IBAN) €0 p/m, goed voor Apple/Fitbit Pay
  • Moneyou Go: (NL IBAN) €0 p/m, goed voor iDEAL
  • BNC10 (ES IBAN) €0 p/m
Let er op dat je voor sommige zaken een Nederlandsch IBAN nummer nodig hebt. Geld ontvangen van Google bijvoorbeeld, kan niet op N26. Alleen op een IBAN uitgegeven in het land waar je woont.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Sando Nog eentje voor je lijstje: TransferWise. Niet bruikbaar als standalone rekening, maar wel BE IBAN, een debit Mastercard met Apple/Google/Garmin/Fitbit Pay, lage wisselkoersopslag, mogelijkheid tot incasso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Zr40 bedankt voor de tip. Is het ook voor niet-Belgen bruikbaar? Hoe is TransferWise precies niet bruikbaar als standalone rekening? Volgens mij zijn bovengenoemde (lijstje) allemaal bruikbaar als standalone rekening, maar ik weet niet precies wat alle voorwaarden daarvoor (zouden moeten) zijn.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

BankPrijsIBANiDealApple PayFitbit PayGarantie
N26Free €0DEApple Pay100.000
HolviStarter €0FIno
MoneseSimple €0BEno
RevolutStandard €0EUApple PayFitbit Payno*
OpenBank€0ESApple PayFitbit Pay100.000
Moneyou Go€0NLiDeal100.000
BNC10€0ESno
TransferWise€0BEApple PayFitbit Payno
Knab Basis1x €2.50NLiDeal100.000
Curve Blue1% on CCApple Pay

*) only in Lithuania
**) only with paid savings account

offtopic:
Dit overzicht is gemaakt met wat snelle Google-acties. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend, fouten in prijzen en teksten zijn voorbehouden. Doe altijd zelf onderzoek.

[ Voor 89% gewijzigd door Sando op 08-04-2020 20:00 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Sando Zeker, het bedrijf zelf is gevestigd in de UK en de dienst is in heel de EU beschikbaar. Het is een multivalutarekening waarbij je per valuta een rekeningnummer krijgt. Voor de Euro is dat een BE IBAN.

Niet bruikbaar als standalone rekening is misschien verkeerd verwoord; ik bedoel dat ze zichzelf positioneren als een handige manier om andere valuta te ontvangen en te versturen, niet per se voor dagelijks betalingsverkeer. Verder opereren ze onder een electronic money vergunning. Ze zijn geen bank en ze vallen niet onder een depositogarantiestelsel.

Zelf vind ik het een mooi alternatief voor ZeroFX met de bunq Mastercard (zowel de klassieke als de Travel card). Wel weer een extra saldo om bij te houden :(

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 07-04-2020 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Tamerciaga schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:15:
Ik heb hier geantwoord: TexMex in "Ervaringen KNAB".
Nss schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:35:
[...]

Met Knab Basis kan je weinig. De IBAN van je betaalrekening blijft actief, maar je kan er geen betalingen mee doen. Het dient als tussenrekening, tussen je spaarrekening van Knab en een tegenrekening. IDeal werkt dan dus ook niet volgens mij. Als je via deze linkt zoekt op Basis, kan je doorklikken voor meer info: https://www.knab.nl/contact/veelgestelde-vragen

Wat betreft betaalverzoeken en Moneyou, je kan daarvoor eventueel ook Tikkie gebruiken.
Dit is niet helemaal waar. Knab lijkt Knab Basis een stuk soberder te presenteren dan het daadwerkelijk is. Alleen over incasso's is nog twijfel, maar daar kom ik volgende week achter. iDEAL heb ik al meerdere malen gebruikt bij Knab Basis, dat werkt prima.

@Sando Je kunt ook Monzo en Curve (verzamelkaart voor al je debit en credit cards) nog aan je lijstje toevoegen. Ik heb het zelf gehouden bij bankrekeningen die onder een depositogarantiestelsel vallen, zodat tegoeden tot € 100.000,- zijn gedekt. Misschien kun je dat als extra kolom in je tabel verwerken.

Edit: Monzo lijkt niet beschikbaar te zijn buiten het VK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TexMex schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:01:
[...]
Dit is niet helemaal waar. Knab lijkt Knab Basis een stuk soberder te presenteren dan het daadwerkelijk is. Alleen over incasso's is nog twijfel, maar daar kom ik volgende week achter. iDEAL heb ik al meerdere malen gebruikt bij Knab Basis, dat werkt prima.
Ik heb een tijd bij Knab gezeten, weliswaar jaren geleden, en ik kan bevestigen dat dit allemaal werkt bij Basis. Het werkt omdat ze het technisch niet kunnen uitschakelen op basis van pakketkeuze 8)7 dus je loopt wel het risico dat ze dit alsnog implementeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:06:
[...]

Ik heb een tijd bij Knab gezeten, weliswaar jaren geleden, en ik kan bevestigen dat dit allemaal werkt bij Basis. Het werkt omdat ze het technisch niet kunnen uitschakelen op basis van pakketkeuze 8)7 dus je loopt wel het risico dat ze dit alsnog implementeren.
Goed om te weten, maar hopelijk valt dat mee. Knab zelf lijkt het in ieder geval allemaal wel prima te vinden:
Knab op Twitter:
Jazeker! Je kunt met Knab Basis gewoon overboekingen en iDeal betalingen doen. Het is alleen niet mogelijk om met Knab Basis te pinnen bij winkels/restaurants of om contant geld op te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door TexMex op 07-04-2020 20:23 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 159 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"