Silvos schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:39:
Een partij waar je je geld en privacy aan toevertrouwt, waar je op rekent dat ze leveren elk moment van de dag, bij de aankoop van je lunchbroodje, boodschappen bij de supermarkt en s'avonds een bioscoopticket.
Dat vind ik nu juist het ergste. Ik ben pas ingestapt na 2017 dus ik heb de eerste keer niet rechtstreeks meegemaakt. Eerlijk gezegd kwam ik daar ook pas later achter, blijkbaar toch niet goed genoeg research gedaan
Dit is al de zoveelste keer dat bunq ineens dingen veranderd, dit heel slecht communiceert en daarna nog doet alsof de gebruikers gek zijn dat ze niet gelijk snappen wat er aan de hand is.
Ali heeft
geschreven dat dit helemaal geen prijsverhoging is en dat we niet moeten oordelen zonder alle feiten te kennen.
Als je als CEO niet snapt dat dit wel een prijsverhoging is dan begrijp ik niet hoe je aan het hoofd van een bank staat. Sterker nog ik vind het behoorlijk zwak dat je tegen klanten zegt dat ze niet alle feiten kennen. Hoe moeten die klanten dat dan wel weten? Die krijgen alleen marketing mailtjes dat iedereen dit wilde en dat het echt beter is dat dit gebeurd.
Ik ga in ieder geval niet naar de Rabobank of de ING, die hebben mijn vertrouwen in het verleden al verpest. Wat dat betreft hoeft het voor mij zeker niet de allergoedkoopste partij te zijn; voorheen zat ik bij Triodos en die was ook duurder dan de bank waar ik eerder zat.
Maar bunq heeft mijn vertrouwen verloren en ze lijken dit niet eens erg te vinden. Niet eens mij persoonlijk, hoor. Ook alle anderen die posten op Together. Dus ik ga ergens anders naar toe. Ik ga nu ook naar meerdere partijen terwijl ik in het verleden altijd bij 1 bank heb gezeten. Wellicht zijn die minder "groen", maar ik heb eerlijk gezegd daar ook erg mijn twijfels over bij bunq. Bijna alles wat ze roepen is doorspekt van marketing hype en zaken waarvan je op je klompen aanvoelt dat het niet klopt.
Ze hebben nu uitgelegd hoe ze aan die 2 jaar CO2 vrij claim komen. Ze zeggen dat de gemiddelde persoon 24 bomen per maand plant. Dat zou betekenen dat de gemiddelde persoon dus 2400 euro met zijn betaalkaarten uitgeeft. Dan val ik dus behoorlijk buiten de doelgroep want daar kom ik echt nooit aan. De grote bedragen (huur/hypotheek, energie, verzekeringen etc) gaan allemaal via incasso (of overschrijvingen). Dat zijn toch juist dingen die je niet iedere maand met je betaalkaart ergens wil gaan betalen? Bij veel dingen kan dat niet eens al zou ik het willen.
Verdere uitleg hebben ze (nog) niet gegeven, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet te krijgen.
In het verleden blijken ze behoorlijk slecht te zijn in het uitleggen van zaken. Net zoals de claim dat alle nieuwe manieren om geld te investeren duurzaam en groen zijn etc. Ze hebben nog steeds niet kunnen uitleggen hoe ze waarborgen dat persoonlijke leningen en hypotheken dan duurzaam en groen zijn. Zelfs voor de zaken die ze wel hebben uitgelegd hebben ze een half jaar gedaan om een handjevol zinnen neer te zetten dat ze dit waarborgen door een externe partij die uitzoekt wie de "best in class" is. Persoonlijk vind ik dat bijzonder karig; maar zelfs als je dat niet vind, waarom kan je dat pas na herhaaldelijk vragen van gebruikers en na zo lange tijd vertellen?
Of bijvoorbeeld het debacle van betalen met een credit card voor betaalverzoeken. Dat was eerst voor de betaler 0,5% duurder. Dat hebben ze nu terug gedraaid omdat ze van bunq gebruikers op Together hebben moeten horen dat dit vanwege de PSD2 regels verboden is. Daarom krijg je nu als ontvanger 2,5% minder. Gewoon omdat ze dat wel redelijk vinden. Sorry hoor, maar dat is toch de arrogantie ten top?
Waarom kan een bank besluiten dat ik genoegen moet nemen met minder geld dan waar ik recht op heb? Gaan ze volgende week besluiten dat ze best 2,5% van alle overboekingen in kunnen houden?
Waarom komen ze na een dag met een verhaal dat er echt iets anders gaat komen voor Joint? Waarom maak je dat niet eerst voor je het oude afschaft? Toen ze Free afschaften voor nieuwe gebruikers hebben ze ook beloofd iets te verzinnen voor bedrijven die administratieve medewerkers toegang willen geven. Dat waren ze toen ook 'vergeten', maar tot nu toe is daar nog steeds niets voor terug gekomen.
Ik zit er vast behoorlijk naast, maar ik heb altijd het idee dat de mensen die een wijziging X hebben bedacht even over het hoofd hebben gezien dat ze ook rekening moeten houden met Y en Z. Bijvoorbeeld voor gezamenlijk bankrekeningen kon je geen Overstapservice aanvragen, kon je geen Spaardoel instellen en vast nog meer zaken die ik vergeten ben. Dat maken ze dan vaak alsnog wel, maar je hebt altijd het idee dat je een tweederangs-klant bent die altijd over het hoofd wordt gezien.
Of zaken als het wel kunnen exporteren van losse betalingen, maar niet van ontvangsten. Dan vraag ik me zelf toch altijd hoe dat dan gebouwd wordt? Ik bedoel: je hebt een 'event', met gegevens als bankrekeningen of betaalkaarten, omschrijvingen, datum, bedrag en noem maar op. Die gegevens gebruik je om een PDF van te maken. Waarom kan dat wel bij een afschrijving en niet bij een ontvangst? Het maakt voor die PDF toch niet uit of er -123,45 euro staat op +45,38 euro?
Waarom kan de Spaardoel-afronding van een betaling in vreemde valuta niet bijgewerkt worden als de definitieve koers wordt bepaald? Idem als je dat in een Slice groep zet; je loopt dan als degene die betaling doet altijd aan tegen het feit dat het niet klopt omdat het wordt verrekend tov de voorlopige koers en niet de definitieve. Je verwacht toch dat een bank dit soort rekenkundige zaken gewoon op orde heeft.
Ook zaken met de credit card betalingen hebben ze nog lang niet op orde. Hoe vaak er wel niet iemand op Together komt klagen dat een reservering niet terug wordt gestort; het werkt blijkbaar niet zoals het hoort.
Ik heb zelf regelmatig dat ik iets betaal en dan krijg ik na een week ineens een "refund" met een omschrijving als "the merchant refunded this money to you" die dan na 30 seconden weer ongedaan wordt gemaakt. Waarom word ik lastig gevallen met refunds waar ik niet om vraag en die ook nog eens onterecht zijn? Bovendien geven ze dit verkeerd weer in het transactie overzicht; de refund blijft staan terwijl die weer geannuleerd is. De support schijnt dit heel normaal te vinden en ik ben mijn geld niet kwijt dus wat zeur ik nou?
Ok, tot zover mijn rant

Ik ga een lekker kop thee drinken en mijn bloeddruk weer laten dalen.
Ik zal vast teleurgesteld worden in andere banken. Maar die roepen in ieder geval niet dat ze luisteren naar klanten en transparant zijn. Dan is de verwachting anders en reken je er niet op dat ze wel naar je luisteren of transparant zijn.