18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik las het ook net. De volgende keer kan hij beter overdag een optimizer stelen. Veel veiliger qua spanning...No Hands schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:00:
https://solarmagazine.nl/...ontsnapt-aan-elektrocutie
Die meneer van Dorth weet precies hoe het zit, als er 's nachts optimizers gestolen worden stat daar 750 volt op..
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Sowieso veiliger voor de hulpdiensten die het lichaam komen ophalen, kunnen die ten minste bij daglicht werkenSchinnen-groen schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:20:
Ik las het ook net. De volgende keer kan hij beter overdag een optimizer stelen. Veel veiliger qua spanning...
Is dat wel zo stellig te zeggen zonder de situatie te kennen? Je hebt nog altijd het voordeel dat fouten in de installatie (bv. paneel stuk) heel snel boven water komen en heel precies te lokaliseren zijn. Geen hele string die uitvalt bij problemen met één paneel. En als het terrein een beetje golft, of er staat aan één kant bos of bebouwing naar het park kan het (ietsjes) meer opbrengst geven. Of zijn dat soort voordelen overdreven?klump4u schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:07:
Haha klopt, maar optimizers bij een zonnepark is toch gewoon geldklopperij
Ik heb SolarEdge optimizers (bij mij wel nodig want twee dakvlakken) en ik vind het vnl. leuk om naar te kijken
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dan is er ook nog het verschil tussen de particulier en organisaties etc.
Als je gebruik kunt maken van een bak subsidie, dan zou ik ook voor de beste oplossing gaan.
Maar ik zie het dan ook maar positief: elk zonnepark is ook een beetje van mij
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Zonder de exacte getallen erbij gepakt te hebben: optimizers zijn relatief kostbaar. Op zonneparken heb je te maken met schaalvoordeel, maar een optimizer per paneel doet dat schaalvoordeel teniet. Veel extra installatiewerk en extra materiaal. Als je kijkt naar de prijs van een optimizer vs de prijs van een paneel op deze schaal, zou een optimizer pas interessant worden als iets van 1 op de 5 panelen niet of niet goed zou werken.JeroenH schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:42:
Is dat wel zo stellig te zeggen zonder de situatie te kennen? Je hebt nog altijd het voordeel dat fouten in de installatie (bv. paneel stuk) heel snel boven water komen en heel precies te lokaliseren zijn. Geen hele string die uitvalt bij problemen met één paneel. En als het terrein een beetje golft, of er staat aan één kant bos of bebouwing naar het park kan het (ietsjes) meer opbrengst geven. Of zijn dat soort voordelen overdreven?
Ik heb SolarEdge optimizers (bij mij wel nodig want twee dakvlakken) en ik vind het vnl. leuk om naar te kijken
De business case voor zonneparken is op dit moment helemaal niet zo gunstig en best lastig rond te krijgen. Kunst is om kosten zoveel mogelijk te drukken. Men lijkt dat voor dit park op een andere wijze gedaan te hebben. De hele financieringsconstructie is "dodgy as fuck" trouwens
https://www.bw-energy.de/...te-in-wierden-overijssel/
https://greencrowd.nl/project/zonnepark-de-groene-weuste
OK, duidelijk anders dan bij een particulier op het dak dus. Thanks.Skyaero schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:08:
Goed verhaal over optimizers.
Hoe is dat dodgy as fuck? 85% gefinancierd door de bank, 15% door een investeringsmaatschappij, en de helft van de 15% mag via crowdfunding na voltooiing van de bouw. Crowdfunding is altijd dodgy, dat ben ik met je eensDe hele financieringsconstructie is "dodgy as fuck" trouwens
https://www.bw-energy.de/...te-in-wierden-overijssel/
https://greencrowd.nl/project/zonnepark-de-groene-weuste
De opbrengst (in energie) van zo'n groot park gaat trouwens wel lekker met dit weer
-edit-
Hmmm die link naar de monitoringspagina is een beetje gammel, doet het twee keer niet en dan één keer wel. Een paar keer proberen of lekker laten zitten. Ik zag zojuist ruim 3MW
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 06-05-2020 11:24 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
SunWatt is 100% eigenaar en directievoerder van het zonnepark, terwijl zij uiteindelijk slechts 7,5% van de financiering inbrengen. Dat betekent dat zij volledig vrij zijn in het vragen van management fee's, uitkering van dividenden etc.JeroenH schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:21:
Hoe is dat dodgy as fuck? 85% gefinancierd door de bank, 15% door een investeringsmaatschappij, en de helft van de 15% mag via crowdfunding na voltooiing van de bouw. Crowdfunding is altijd dodgy, dat ben ik met je eensmaar het is maar een relatief klein percentage. Of is er iets mis met die investeringsmaatschappij?
De crowdfunding zal als achtergestelde lening in de boeken worden gezet, terwijl de bank een preferente lening heeft. Mogelijk is er ook nog een clausule dat assets van het zonnepark als eerste toebehoren tot de bank. Daarmee dekt de bank een behoorlijk risico af.
De enige die echt risico lopen zijn de crowdfunders. En dat voor een schamele 3-4% rente.
En nu dit uitbreiden naar de overige provincies a.u.b.
Dat komt aardig in de buurt van mijn bierviltje berekening n.a.v. de voorgaande post van @Skyaero .Skyaero schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:05:
[...]
SunWatt is 100% eigenaar en directievoerder van het zonnepark, terwijl zij uiteindelijk slechts 7,5% van de financiering inbrengen. Dat betekent dat zij volledig vrij zijn in het vragen van management fee's, uitkering van dividenden etc.
De crowdfunding zal als achtergestelde lening in de boeken worden gezet, terwijl de bank een preferente lening heeft. Mogelijk is er ook nog een clausule dat assets van het zonnepark als eerste toebehoren tot de bank. Daarmee dekt de bank een behoorlijk risico af.
De enige die echt risico lopen zijn de crowdfunders. En dat voor een schamele 3-4% rente.
Nu kwam ik deze site tegen en die vond ik interessant genoeg om hiervan hier een linkje te plaatsen:
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Maar waarschijnlijk voor velen van jullie al gesneden koek? Waarschijnlijk, maar ik post hem toch maar.
Hmmm ok. Ik snap dat dat niet geweldig is voor de crowdfunders, en zoals je het omschrijft zie ik hoe ze (potentieel) door Sunwatt uitgemolken kunnen worden.Skyaero schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:05:
Maar.
Is dat niet inherent aan deelnemen aan een crowfdundingactie? Mijn ervaringen met kickstartacties zijn best slecht, maar ik zie daaraan deelnemen dan ook als "investeren" (met de risico's van dien) en niet als "iets kopen".
Meedoen aan crowdfunding is altijd risicovol, de vergoeding (rente) weegt meestal niet op tegen de risico's. Het kan wel heel leuk zijn, alleen verwacht er financieel niet veel van. Pas wel op, want er zijn nogal wat louche bedrijfjes die je geld afhandig proberen te maken.JeroenH schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:13:
[...]
Hmmm ok. Ik snap dat dat niet geweldig is voor de crowdfunders, en zoals je het omschrijft zie ik hoe ze (potentieel) door Sunwatt uitgemolken kunnen worden.
Maar.
Is dat niet inherent aan deelnemen aan een crowfdundingactie? Mijn ervaringen met kickstartacties zijn best slecht, maar ik zie daaraan deelnemen dan ook als "investeren" (met de risico's van dien) en niet als "iets kopen".
Zorgen dat de panelen in een stichting of coöperatie zitten, waarbij er geen eigenaarschap zit helpt al. En als het toch een B.V. structuur wordt, zorg dat de partij die het gaat beheren geen meerderheid aan aandelen heeft, of liever, helemaal geen aandelen. Goed nadenken over de rol van aandeelhouder(s) en hun invloed op het bedrijf.
[ Voor 7% gewijzigd door Skyaero op 06-05-2020 16:53 ]
Vind je? Ik vind het eigenlijk wel meevallen. Het is vergelijkbaar met één moderne windmolen die goeie wind heeft. Waarschijnlijk hadden ze er daar 2 van neer kunnen zetten op dezelfde ruimte.JeroenH schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:21:
[...]
De opbrengst (in energie) van zo'n groot park gaat trouwens wel lekker met dit weer
-edit-
Hmmm die link naar de monitoringspagina is een beetje gammel, doet het twee keer niet en dan één keer wel. Een paar keer proberen of lekker laten zitten. Ik zag zojuist ruim 3MW
Ik weet niet hoe het bij dit project geregeld is, maar heb zelf (tot nu toe) wel goeie ervaring met zonnepanelendelen.nl. Zit er hard over te denken om een 2e project mee te financieren. Ze gebruiken daar idd een constructie waarbij een stichting de boel beheert en verzekert. Maar idd, het blijft crowdfunding dus je doet het vooral voor de lol en als het wat opbrengt is dat mooi meegenomen (tot nu toe ben ik zeer tevreden over het rendement)Skyaero schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:52:
[...]
Meedoen aan crowdfunding is altijd risicovol, de vergoeding (rente) weegt meestal niet op tegen de risico's. Het kan wel heel leuk zijn, alleen verwacht er financieel niet veel van. Pas wel op, want er zijn nogal wat louche bedrijfjes die je geld afhandig proberen te maken.
Zorgen dat de panelen in een stichting of coöperatie zitten, waarbij er geen eigenaarschap zit helpt al. En als het toch een B.V. structuur wordt, zorg dat de partij die het gaat beheren geen meerderheid aan aandelen heeft, of liever, helemaal geen aandelen. Goed nadenken over de rol van aandeelhouder(s) en hun invloed op het bedrijf.
[ Voor 44% gewijzigd door mcDavid op 06-05-2020 17:18 ]
Situatie:
ca 170 m2 bvo
momenteel 3000 m3 gas verbruik
momenteel 0 kWh elektra verbruik
14 PV panelen op oost
geen vloerisolatie
spouw na-geïsoleerd
dak van binnenuit na-geisoleerd
mix van dubbelglas en HR glas
natuurlijke ventilatie
Voorgenomen maatregelen:
Vloer eruit; isoleren en vloerverwarming
Kozijnen vervangen door kunststof met minimaal HR++ glas
Dak opnieuw na-isoleren van binnenuit met RC6
Lucht-water warmtepomp voor verwarming beneden en SWW
Slaapkamers boven op lucht-lucht warmtepomp
Badkamer op elektrische vloerverwarming
Mechanische ventilatie (WTW?)
30 PV panelen erbij pal op zuid
Ik twijfel alleen erg over de mix van maatregelen. Doe ik de juiste dingen in kader van trias energetica? Zou een zonneboiler (of zelfs PV-T) nog interessant zijn? Is het verstandig om zo naar een W-installateur te stappen of eerst nog verder onafhankelijk advies inwinnen en eventueel een warmteverliesberekening laten maken?
Graag jullie advies & ervaringen!
Balansventilatie is waarschijnlijk vrij prijzig om goed in te bouwen, maar hangt natuurlijk van de situatie af.
CO2 sturing hier op inzetten is wel effectief
Als je het dak toch aanpakt is ws. RC 9 niet veel duurder
Zonneboiler is ws. niet heel zinvol (als je toch al een WP hebt), omdat je in de winter dan toch nog een alternatief nodig hebt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En dan voor de woonkamer neem je 1 of 2 "decentrale WTWs", dat wil zeggen van die dingen door je muur heen, die alleen de aangesloten ruimen verversen. Zoals Fresh-R maar het kan ook kleiner en goedkoper (zoals van Zehnder of andere merken)
Op die manier hoef je geen extra leidingen door het huis te leggen, behalve dan voor de airco.
Ik zou bij een totale aanpak niet voor een zonneboiler gaan, ik zou meer geven om een warmtepomp verwarmde boiler, die nog een extra spiraal heeft zodat je in de zomer maanden met een kleine collector nog mooi het vat warm kan houden en de warmtepomp niks doet.
Maar vaak is het simpeler om alleen PV en warmtepomp te nemen.
Je kunt ook eerst alles isoleren, voor de volgende winter, eventueel bovenverdieping al aanpakken met aircoverwarming, en kijken wat dan je gasverbruik is. Dan heb je al een indicatie van wat voor warmtepomp je moet hebben.
En dan triple glas in woonkamer, zonder ventilatie roosters! vanwege ventilatie WTW
Vloer: uitstekendRoekeloos schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:25:
Voorgenomen maatregelen:
Kozijnen: uitstekend. Als je grote glasoppervlakken hebt zou ik voor die vlakken triple glas overwegen. Moet je natuurlijk wel budget voor hebben.
Dak: Prima, houd wel rekening met verlies aan binnenruimte en dat je moet gaan koelen in de zomer.
Warmtepompen: ik zou 1 type warmtepomp nemen om kosten te besparen. Of een warmtepomp uit kan hangt van de warmtevermogensvraag af.
Mechanische ventilatie: Dit is noodzakelijk omdat je je woning veel meer kierdicht maakt. Minimaal mechanische afzuiging en roosters, maar bij voorkeur mechanische toe- en afvoer met WTW en bypass. Kan eventueel ook in decentrale units als je geen buizen door je woning wilt leggen. Dimensioneer niet onder en begin niet met isoleren voordat je een oplossing voor ventilatie hebt. Vocht- schimmel- en gezondheidsproblemen zijn niet ongewoon in woningen waar men niet nagedacht heeft over ventilatie.!
Aanvullend: kierdicht maken van de woning. Zal met name de balkon- tuin- en toegangsdeuren zijn. Rubbers vervangen, tochtstrips plaatsen, kattenluik dichttimmeren, brievenbus voorzien van een harenrooster of helemaal uit de deur halen. Als buitendeuren niet geïsoleerd zijn, zou je kunnen overwegen ook deze te vervangen.
Vloerverwarming: zorg dat je een pompregelaar hebt die de pomp alleen aanzet als er warm water wordt aangevoerd. Voorkomt dat de pomp 24/7 draait.
Warmteverliesberekening gaat noodzakelijk zijn voor het dimensioneren van je warmtepomp en afgiftesystemen.Ik twijfel alleen erg over de mix van maatregelen. Doe ik de juiste dingen in kader van trias energetica? Zou een zonneboiler (of zelfs PV-T) nog interessant zijn? Is het verstandig om zo naar een W-installateur te stappen of eerst nog verder onafhankelijk advies inwinnen en eventueel een warmteverliesberekening laten maken?
[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 07-05-2020 09:05 ]
4:11
Elke huis kan verwarmd worden met een warmtepomp, als er maar dubbel glas is...
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb in een grijs verleden met Gijs samengewerkt, goede kerel. Interessante statements in dit filmpje. Is het controversieel wat hij zegt (over warmtepomp in oude woningen), of heeft hij duidelijk aantoonbaar gelijk?No Hands schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:29:
Elke huis kan verwarmd worden met een warmtepomp, als er maar dubbel glas is...
(Ik heb mazzel met een aardig tot goed geïsoleerde woning uit 2000 waar ik maar 16 GJ warmte verbruik (= ± 600 m3 aardgas-equivalent) gebruik, een driefasenaansluiting aanwezig, en een overgedimensioneerde PV-installatie, dus een warmtepomp is bij ons in alle opzichten geen enkel probleem.)
Ik vind alleen je huidige gasverbruik erg hoog. Zeker omdat je al aangeeft dat de spouw al is na-geïsoleerd (met wat?), er dak isolatie aanwezig (wat?) is en geen enkel glas is. Dak- en spouwmuurisolatie is toch wel de basis. De winst om van bijvoorbeeld Rd 4.0 naar 6.6 te gaan, is minimaal. Waar stook jij al dat gas aan op? Iets klopt er niet.Roekeloos schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:25:
Wij hebben een jaren '60 woning gekocht en hebben een mooi budget om deze te moderniseren en verduurzamen.
Situatie:
ca 170 m2 bvo
14 PV panelen op oost
geen vloerisolatie
spouw na-geïsoleerd
natuurlijke ventilatie
Zie ook :
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/
Vloerisolatie is vaak een comfortverbetering / of noodzakelijk bij vloerverwarming maar draagt relatief weinig bij aan besparing tov dak-muur-glas.
Ter voorbeeld mijn huis (flinke 2 onder 1 kap):
spouwisolatie Rd 3.0
dakisolatie Rd 4.0
vloerisolatie (pur, jaja) Rd. 2.8
HR++ glas overal, houten kozijnen
Vloeroppervlak 155 bvo, waarvan woonkamer 40 m2 en aangrenzende keuken 24m2. Verwarming alleen badkamer + woonkamer nodig.
Gasverbruik: 800 m3 verwarming, 250 m3 warm water (4 personen)
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Ik heb het huis net gekocht en nu wonen er oudere mensen in die waarschijnlijk 24/7 thuis zijn en de thermostaat op 23 hebben staan. Maar dan nog is het hoog, dat ben ik met je eens.Shocked schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:55:
[...]
Ik vind alleen je huidige gasverbruik erg hoog. Zeker omdat je al aangeeft dat de spouw al is na-geïsoleerd (met wat?), er dak isolatie aanwezig (wat?) is en geen enkel glas is. Dak- en spouwmuurisolatie is toch wel de basis. De winst om van bijvoorbeeld Rd 4.0 naar 6.6 te gaan, is minimaal. Waar stook jij al dat gas aan op? Iets klopt er niet.
Zie ook :
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/
Vloerisolatie is vaak een comfortverbetering / of noodzakelijk bij vloerverwarming maar draagt relatief weinig bij aan besparing tov dak-muur-glas.
Ter voorbeeld mijn huis (flinke 2 onder 1 kap):
spouwisolatie Rd 3.0
dakisolatie Rd 4.0
vloerisolatie (pur, jaja) Rd. 2.8
HR++ glas overal, houten kozijnen
Vloeroppervlak 155 bvo, waarvan woonkamer 40 m2 en aangrenzende keuken 24m2. Verwarming alleen badkamer + woonkamer nodig.
Gasverbruik: 800 m3 verwarming, 250 m3 warm water (4 personen)
Mijn ervaring is net wat anders, maar qua Warmtepomp wel met hem eens:JeroenH schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:16:
[...]
Ik heb in een grijs verleden met Gijs samengewerkt, goede kerel. Interessante statements in dit filmpje. Is het controversieel wat hij zegt (over warmtepomp in oude woningen), of heeft hij duidelijk aantoonbaar gelijk?
(Ik heb mazzel met een aardig tot goed geïsoleerde woning uit 2000 waar ik maar 16 GJ warmte verbruik (= ± 600 m3 aardgas-equivalent) gebruik, een driefasenaansluiting aanwezig, en een overgedimensioneerde PV-installatie, dus een warmtepomp is bij ons in alle opzichten geen enkel probleem.)
Een jaren 70 huis opgeleverd met 4cm piepschuim isolatie dak/vloer, 4cm glaswol in de spouw en dubbel glas. Deze isolatie was toen een optie.
Radiatoren waren gebaseerd op ongeisoleerd met 22kW vermogen bij 75/65/20
Nageisoleerd met HR+(+) glas, deels triple, vloerisolatie (tonzon) en dakisolatie binnenzijde (RC 4-6 afh. van dikte gording). Dit heeft warmteverlies met ca. 40% verlaagd (
Nu houd ik het huis 24/7 op 20 graden met een Ta van 33 graden. Dit tot ongeveer ~2 graden gem. etmaaltemperatuur. Daaronder heeft de hybride warmtepomp onvoldoende vermogen en springt de CV bij.
Bij -10 graden kan ik het met Ta=45 graden.
Op de 2 kinderkamers de enkelplaats radiatoren vervangen door T22 zodat die op de dag nog voldoende snel opwarmen ('s nachts radiator dicht en raam open). Warmteafgifte bij 75/65/20 is nu 29kW.
Bij 33/30/20 4,5kW, en dat is voldoende tot ca. 0 graden
In "Hindsight" had ik gewoon een volwaardige L/W WP moeten kopen (ca. 9kW bij -10) ipv de hybride.
Kortom: Gijs heeft gelijk. Alleen ik denk dat in niet/nauwelijks bij de bouw geisoleerde huizen er een interessantere route is: Stevig naisoleren zonder exorbitante kosten (dus wel dak heel dik van binnen, maar geen nieuwe gevel). Vervolgens is het warmteverlies met 40-50% gedaald en is je bestaande warmteafgifte systeem geschikt voor LTV.
En dus efficient over naar de Warmtepomp
------------------------------------------
Ik heb al heel veel gezocht naar vergelijkingen tussen convectoren en radiatoren.
Mijn inzicht tot nu toe is dat een T33 radiator bij (Z)LTV even veel capaciteit heeft als een 22 cm dikke convector met dezelfde afmeting ZONDER ventilatoren.
Pas door inzet van ventilatoren is de capaciteit van de convector hoger.
Dus mijn conclusie: flink isoleren.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En die in de zomer dagelijks een tijdje de pomp laten draaien.Skyaero schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:03:
[...]
Vloerverwarming: zorg dat je een pompregelaar hebt die de pomp alleen aanzet als er warm water wordt aangevoerd. Voorkomt dat de pomp 24/7 draait.
Correct, er zijn overigens regelaars die dat voor je doen.niki_lauda schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:30:
[...]
En die in de zomer dagelijks een tijdje de pomp laten draaien.
https://www.bol.com/nl/s/...verwarming+pompschakelaar
Kwestie van warmtevraagberekening, eventueel corrigeren voor de opwarmtoeslag.JeroenH schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:16:
[...]
Ik heb in een grijs verleden met Gijs samengewerkt, goede kerel. Interessante statements in dit filmpje. Is het controversieel wat hij zegt (over warmtepomp in oude woningen), of heeft hij duidelijk aantoonbaar gelijk?
Wat is het benodigde warmtevermogen in de worst-case scenario (-10 °C buiten, 5 m/s) en kan de warmtepomp dat leveren. Bij lucht/lucht warmtepompen is dan belangrijk om rekening mee te houden dat de COP bij lage buitentemperaturen ook lager is.
Vervolgens bepalen of het afgiftesysteem dat vermogen ook kan afgeven. Bestaande afgiftesystemen hebben bij lage temperaturen een uitermate slecht afgiftevermogen.
Technisch kan ik elke woning, ook een niet-geïsoleerde woningen, op een warmtepomp zetten als ik ook het afgiftesysteem mag vervangen. Kostenplaatje voor investering en elektriciteitsrekening zijn dan echter niet zo leuk.
Overigens, elektrische bijverwarming is een no-go. Als iedereen dat gaat doen krijgen we de rekening voor de elektriciteitsinfrastructuur.
Gijs is overigens een prima kerel. Ik ben wel van mening dat Urgenda met hun Thuisbaas wel iets te kort door de bocht gaan en zeker geen oplossing bieden die haalbaar is voor alle 7 miljoen woningen in Nederland. De focus ligt te veel op de installaties ipv isoleren.
[ Voor 10% gewijzigd door Skyaero op 07-05-2020 20:00 ]
Ik heb Domoticz gescript.scheelt 30 euro'sSkyaero schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:53:
[...]
Correct, er zijn overigens regelaars die dat voor je doen.
https://www.bol.com/nl/s/...verwarming+pompschakelaar
Wij hebben in augustus 2011 een aangeschaft voor ruim €800,-. Het betreft een Siemens WT46W561.
Enige ervaringen:
Na een paar jaar bleek het dubbele filter onder de schimmel te zitten. Deze vervangen is een prijzige zaak en we hebben dan ook Siemens gemaild en, met veel heen en weer gemail, een vervanging hiervoor gekregen. Helaas niet compleet met afdichtrubber, dus dat moest weer apart worden aangeschaft (duur!).
Na ca. 6 jaar merkten we dat de droger steeds langer nodig had om zijn/haar werk te doen. Sinds ruim een jaar geleden kregen we storingsmeldingen dat het waterreservoir moest worden geledigd. Dat was niet zo, de droger draaide geen 10-tal minuten.
Wat te doen? Monteur bellen?
Eerst maar eens zoeken op internet of we met een maandagproduct te maken hadden. Dat bleek niet zo te zijn. De droger werd verkocht onder het credo dat deze onderhoudsvrij was, maar op legio Duitse sites vond ik dat diverse merken dezelfde problemen hadden. Veel was via een installateur code simpel op te lossen en op Youtube vond ik veel filmpjes die precies lieten zien hoe het probleem kan worden opgelost (niet door de fabrikant, trouwens).
In de meeste gevallen treedt de storing op indien de condensor (dat blok met lamellen onderaan de droger) vol zat met pluis. Simpel reinigen met een borsteltje en stofzuiger "did the deed". Maar bij onze Siemens zat deze achter een plastic plaat die bestond uit een massief stuk. Ook daar had de Duitser (en de merkmonteur!!) een oplossing voor: Gewoon met een stanleymes de plaat eruit snijden en een nieuwe plaat bestellen die met een aantal zelftappers, na reiniging, weer kon worden vastgezet. De posities voor de zelftappers zaten al ACHTER het stuk plastic gemarkeerd en de manier hoe je moest snijden was al op het stuk plastic te zien. De fabrikant wist dus dat na verloop van tijd de condensor moet worden gereinigd, maar heeft de zaak zodanig gebouwd dat alleen een monteur (€€€) dit voor je kan oplossen.
Een tweede probleem wat hier is opgetreden is het leegpompen van de wateropvangbak, onderaan de droger. Hierin zitten twee plaatjes/elektrodes die meten of het waterreservoir aan de bovenkant al vol is. (de pomp pompt het water omhoog en het niveau van het waterniveau zakt in het bakje. Is dit niet het geval dan stopt de droger en moet je het reservoir leeggieten. Deze plaatjes oxideren en na verloop van tijd meldt de elektronica foutief dat het bovenste reservoir vol is. Het ontkalken en poetsen van de twee elektroden lost het probleem simpel op.
Echter om bij die elektroden te komen moet je de halve droger uit elkaar schroeven. Om de zij-plaat aan de elektroden-zijde te demonteren moet je dat ding ook nog hoog genoeg optillen en op bokken zetten om er met een juiste schroevendraaier bij te kunnen. De laatste schroef zit namelijk aan de onderkant van de zij-plaat.
Tenslotte is er nog een derde horde te nemen: het type schroef dat bij de montage is gebruikt, is geen gangbare. We hebben hier nagenoeg alle gangbare uitvoeringen, maar deze zat er niet bij.
(Een monteur staat voor ca. €150,- voor je deur
Het blijkt dat veel merken dezelfde aanpak hanteren bij de fabricage.
Hebben jullie ook dit soort ervaringen?
[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 08-05-2020 16:43 ]
blijkt een regelklep in te zitten die water verdeelt tussen onder en boven. en als die stuk gaat is de siemens monteur niet instaat om die te vervangen zonder de rest van het apparaat lek te maken .....
Ik hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen, maar onze Miele WP droger (die we rond dezelfde tijd hebben gekocht, al denk ik een jaar later) heeft een pluizenfilter voor de condensor zitten. Die moet je eens in de zoveel tijd schoonmaken en dat zegt het apparaat zelf. Aan de andere kant zit ook een stuk wat ik dan stofzuig.Schinnen-groen schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:34:
Ik heb het idee dat het wel meevalt, zo vies is dat filter nooit en het stofzuigen geeft ook geen enorme plukken stof.
De filters in de deur en deuropening moet je wel veel vaker schoonmaken (doe ik meestal iedere keer dat ik hem gebruik). Tenminste, ik "veeg" ze dan schoon. Eens in de zoveel tijd haal ik ze verder uit elkaar om uit te spoelen.
Ik heb een ander model, maar het werkt ongeveer zo: YouTube: Miele Trockner - Luftwege reinigen
Ik heb hem verder nog nooit helemaal open geschroeft dus of de binnenkant ook pluizig is weet ik niet.
Het meest irritante is nog wel dat de onderdeelnummers van de filters met enige regelmaat wijzigen. Vooral die in de deuropening gaan wel eens stuk, die zijn nogal fragiel. Of ik ben te lomp, dat kan ook.
Maar met andere merken/modellen hebben we zulke dingen ook wel eens gehad. Zelfs met een CV waar iets stuk ging en bleek dat we toen een "terugroepactie" hadden gemist. Dat werd uiteindelijk toch wel gratis vervangen.
Of met een vaatwasser waar (na 10 jaar) steeds een ander rubberen ringetje stuk gingen en later zelfs een slangetje. Toen dat gebeurde hebben we maar een nieuwe gekocht, dat leek ons handiger dan alle slangetjes in het apparaat vervangen...
Ik zou geen electrische vloerverwarming in de badkamer doen. Die dingen schijnen nogal veel te verbruiken. Kan de badkamer vloer niet meegenomen worden met de benedenvloer?Roekeloos schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:25:
Wij hebben een jaren '60 woning gekocht en hebben een mooi budget om deze te moderniseren en verduurzamen.
Situatie:
ca 170 m2 bvo
14 PV panelen op oost
geen vloerisolatie
spouw na-geïsoleerd
natuurlijke ventilatie
Voorgenomen maatregelen:
Ik twijfel alleen erg over de mix van maatregelen. Doe ik de juiste dingen in kader van trias energetica? Zou een zonneboiler (of zelfs PV-T) nog interessant zijn? Is het verstandig om zo naar een W-installateur te stappen of eerst nog verder onafhankelijk advies inwinnen en eventueel een warmteverliesberekening laten maken?
Graag jullie advies & ervaringen!
Tevens zou ik een douche wtw installeren. Zeker omdat je SWW met de warmtepomp wilt doen en dus een boiler nodig hebt.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Nope, nog nooit problemen gehad met mijn wasdroger die ook nog eens zuiniger is dan de jouwe.Schinnen-groen schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:34:

@Schinnen-groen Nee, woon alleen dus dan is het wel makkelijk te doen met zo'n droogrek.
[ Voor 11% gewijzigd door Megalodon_67 op 10-05-2020 14:40 ]
Hij is leuk!Megalodon_67 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:27:
[...]
Nope, nog nooit problemen gehad met mijn wasdroger die ook nog eens zuiniger is dan de jouwe.
[Afbeelding].
Maar nu in de herfst en de herfst (vroeger winter genaamd), die van het regenachtige, klamme soort.
Hier hangt de was overigens altijd buiten, indien mogelijk. Behalve de handdoeken. Een beetje luxe moet kunnen, toch?
Jullie hebben geen kinderen of honden?
Wel kinderen, maar ook een flinke dakterras richting zuiden. Staat dus vol met wasrekken op wielen.Schinnen-groen schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:33:
[...]
Hij is leuk!
Maar nu in de herfst en de herfst (vroeger winter genaamd), die van het regenachtige, klamme soort.
Hier hangt de was overigens altijd buiten, indien mogelijk. Behalve de handdoeken. Een beetje luxe moet kunnen, toch?
Jullie hebben geen kinderen of honden?
In de winter worden de kleren in de washok gedroogd. Evt met 15 minuten in de droger.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Aantal jaren terug hadden we alles van siemens, wm, droger, vaatwasser, koelkast enz. In het begin ging dat ook prima maar na een jaar of 6-8 begint het "gezeur", droger die elk jaar schoongemaakt moet worden en vrij van stof omdat hij anders slecht droogt (condensdroger) en vaatwasser waar je elk jaar het labirinth moet reinigen omdat hij niet schoonmaakt of op de waterleiding staat te slaan met vullen, bedieningsprint uit brand enz enz.Schinnen-groen schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:34:
Nu kan ik dat allemaal zelf maar kan mij voorstellen dat je er gek van wordt als je daar elke keer een monteur voor moet bellen.
Inmiddels alles vervangen, ook niet meer van 1 merk maar verschillende, wm en droger is panasonic geworden, de wasmachine is best goed maar de droger was ook een ramp, 7x gerepareerd in de garantie periode binnen een jaar en er zat 7 jaar op dus na aandringen teruggenomen door de fabriek, er staat nu een AEG waar overigens ik na 4-5 jaar ook de motor heb moeten vervangen omdat de magneten los waren gekomen van het anker, maar goed, 9 tientjes en hele simpele montage dus voorruit.
Koelkast en vriezer wel weer siemens, kan niet veel mee mis en doen het prima, vaatwasser even een beko geprobeerd maar die stond zo op marktplaats, met vernieuwen van de keuken een ikea hygienisk of zoiets geplaatst maar is een wirlpoool dacht ik.
Dus op het motortje na is het sleutelen gestopt hier, siemens is mooi kwa prijs en functionaliteit maar na een jaar of 6-8 moet je eigenlijk vervangen, mijn standaard staat toch wel op 10 jaar minimaal, de miele van oma die 25 jaar draaide is er ook niet meer hoor.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Toen ik zo'm 25 jaar geleden op mezelf ging wonen wist ik precies welke merken A, B en C waren omdat ik vakantiewerk bij een witgoedboer deed. En niet in de winkel, nee, wasmachines bij de klant afleveren. Dan zie je pas welke goed zijn.Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:51:
[...]
Dus op het motortje na is het sleutelen gestopt hier, siemens is mooi kwa prijs en functionaliteit maar na een jaar of 6-8 moet je eigenlijk vervangen, mijn standaard staat toch wel op 10 jaar minimaal, de miele van oma die 25 jaar draaide is er ook niet meer hoor.
Dus toen ook een Siemens gekocht, en die draait nog steeds. Het enige wat ik vervangen heb zijn de schokdempers van de trommel.
Maar ik geloof best dat ook Siemens naar de planned obsolescence gaat en het lastig probeert te maken om iets te repareren. Wasmachines die 25 jaar lang maar blijven doen wat ze moeten doen, daar verdien je niks aan.
Signatures zijn voor boomers.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CT4Ml9nJUBuKySqOk4Oy9KXo.jpg?f=user_large)
Het meeste tijd kostte me om uit te puzzelen hoe ik de responses van de API uit elkaar kon trekken om de waarde van het actuele vermogen te pakken te krijgen. De rest vond ik alleen maar moeilijk omdat ik Python als taal niet ken, maar de concepten kende ik al wel. De wijzerplaat en naald zijn getekend mbv wat sinus en cosinus-berekeningen
Als iemand het echt wil, wil ik de code wel delen, maar mooi is het echt niet. Ik wilde het gewoon even laten zien
* Dit is een héél interessante periode om aan een nieuwe baan te beginnen, maar dat is een ander verhaal....
Mijn zwager zijn ouders hebben gevraagd eens te kijken naar de verduurzaming van hun huis. Ze zijn redelijk op leeftijd, dus de vraag is maar of ze e.e.a gaan terug verdienen.
Wat zouden jullie aanraden voor een huis uit 2002 met een gasverbruik van 1300m³ (is incl SWW). Er hangt ook een WTW-D systeem van STORK WHR91. Met de formule wordt dit 1300x8:1650= 6,3KW. Een 7,5KW Ecodan of een 8 KW Panasonic zou dit dan moeten kunnen afdekken.
Enige probleem is misschien het afgifte systeem middels radiatoren, waarvan ik niet weet of deze voldoende afgifte hebben.
:strip_exif()/f/image/LQhhAZh7R2Y4KTHyrlphQ18h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tpUsnaEO6Iay2r5MpLJNUgA9.jpg?f=fotoalbum_large)
Er kunnen ca 32 zonnepanelen (300wp) op het platte dak in een Oost-West opstelling, dus ongeveer 9600 KWh
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tSELoTwYPyiOP59wcgmL4sOb.jpg?f=user_large)
Alle tips zijn welkom
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Deze formule ken ik niet. Zo worden warmtevermogens niet berekend. Je moet in een worst case scenario je woning nog op temperatuur kunnen houden. ISSO 51 schrijft een worst-case scenario' voor van een buitentemperatuur van -10 °C en een windsnelheid van 5 m/s. Als je kijkt naar de klimatologische omstandigheden in De Bilt in de afgelopen 30 jaar, zou je -8 °C ook nog kunnen overwegen.bbn_ldp schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:54:
Met de formule wordt dit 1300x8:1650= 6,3KW. Een 7,5KW Ecodan of een 8 KW Panasonic zou dit dan moeten kunnen afdekken.
Dan moet je nog overwegen of je een opwarmtoeslag nodig hebt om de woning op te warmen (bijvoorbeeld van nachtverlaging naar dagtemperatuur).
Hoeveel warmtevermogen heb je dan nodig en levert de warmtepomp dat bij deze buitentemperaturen.
Voor een woning met 1300 m3/jaar vind ik 6 kW wel wat weinig.
Tweede vraag die je zelf al stelt: afgiftesysteem. Welke temperatuur wordt er nu gehanteerd in het afgiftesysteem? Is dat de standaard 70/50 ? Want dan ga je het niet redden als je warmtepomp 35 °C gaat maken. Ook niet als je de radiatoren vervangt. Als de radiatoren nu op 45/40 of iets dergelijks draaien, dan is er met convectoren nog wel wat de redden.
Ik denk dat je wat meer te weten moet zien te komen.
mbt. afgifte systeem: als radiatoren een flinke overcapaciteit hebben (dus bij het standaard regime van 75/65/20 heb je veel meer warmteafgifte dan nodig bij -10 graden) dan zou het er eventueel mee kunnen.
Dus moet je eerst te weten zien te komen hoeveel warmteverlies er bij flinke vorst is. Dit kan je met een warmteverlies calculatie doen of met door te kijken naar het huidige gasverbruik op hele koude dagen. Als er meterstanden beschikbaar zijn (b.v. bij slimme meter) is dat snel te vinden.
Aangezien het huis van 2003 is is de kans niet zo groot dat er flinke over capaciteit is. Dat zie je eerder bij oudere huizen die nageisoleerd zijn.
Ikzelf had voor installatie warmtepomp een verbruik van ca. 1400 m3 en denk dat ik bij een volledige warmtepomp ca. 8-9kW nodig zou hebben. Dit bij 45/40/20 stoken bij -10.
Als je bij -10 hogere temperaturen nodig hebt voor voldoende warmteafgifte neemt de efficiency van de WP af en heb je een grotere nodig
Onze WP droger vertoonde afgelopen week alweer kuren en stopte ermee.
Het schoonmaken van de condensor heeft dus niet lang geholpen.
Na nog wat youtube filmpjes te hebben bekeken heb ik gisteren het halve apparaat uit elkaar geschroefd. Alles eerst met de stofzuiger van alle pluizentroep verlost en toen op zoek gegaan naar allerlei voelers in het apparaat: o.a niveauvoeler van de wateropvang onderaan, de temperatuursensor, alle snaren op spanning en slijtage gecontroleerd, vloeistofleidingen gereinigd, condensatoren van de motor doorgemeten, etc.
Hilarisch hoeveel verschillende torx schroeven er worden gebruikt, qua dikte en lengte. Alles netjes op papier uitgetekend voor latere montage. Na een paar uurtjes werk zat de zaak weer schoon in elkaar.
Het resultaat mag er zijn: hij draait weer als een lier en maakt minder lawaai. Nu nog even wachten op het helingsproces van alle blauwe plekken op mijn handen en de vele schaafwondjes op de armen.
Soms ben je gewoon te bang.
koevlaas2 formule gasverbruik * 8 / 1650 = kW wordt gebruikt in het wp topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8Skyaero schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:14:
[...]
Deze formule ken ik niet. Zo worden warmtevermogens niet berekend. Je moet in een worst case scenario je woning nog op temperatuur kunnen houden. ISSO 51 schrijft een worst-case scenario' voor van een buitentemperatuur van -10 °C en een windsnelheid van 5 m/s. Als je kijkt naar de klimatologische omstandigheden in De Bilt in de afgelopen 30 jaar, zou je -8 °C ook nog kunnen overwegen.
Dan moet je nog overwegen of je een opwarmtoeslag nodig hebt om de woning op te warmen (bijvoorbeeld van nachtverlaging naar dagtemperatuur).
Hoeveel warmtevermogen heb je dan nodig en levert de warmtepomp dat bij deze buitentemperaturen.
Voor een woning met 1300 m3/jaar vind ik 6 kW wel wat weinig.
Tweede vraag die je zelf al stelt: afgiftesysteem. Welke temperatuur wordt er nu gehanteerd in het afgiftesysteem? Is dat de standaard 70/50 ? Want dan ga je het niet redden als je warmtepomp 35 °C gaat maken. Ook niet als je de radiatoren vervangt. Als de radiatoren nu op 45/40 of iets dergelijks draaien, dan is er met convectoren nog wel wat de redden.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
In 2011 een nieuwbouwwoning betrokken en meteen een Samsung wasmachine en droger gekocht. De droger hebben we de 1e 2 jaar regelmatig gebruikt, daarna heeft deze een jaartje of 7 werkeloos op zolder gestaan. Onlangs weer in gebruik genomen en de ene na de storing stak de kop op, de vlotter welke onderin de opvangbak zit werkte niet meer, dit was een simpel Reed contact maar een nieuwe kost toch al snel 50 euro.
Maar het mooie aan dit alles is nog wel dat de droger zich niets aantrekt van een volle opvangbak en gewoon doorgaat totdat de bak overstroomde.

Daarop besloten om het hele ding uitelkaar te schroeven, alle pluisjes opgezogen, condensor schoongemaakt en nu werkt het weer probleemloos.
Maar ook de nodige blauwe plekken en schaafwonden opgelopen.
https://www.ed.nl/auto/te...goedkoper-maken~a6fa885d/
Ik zou wel even oppassen op dat rijtje panelen op het lagere dak, zodat het niet in de schaduw komt van het hogere dak.
De bovenste radiator lijkt op een LT-radiator. Wat voor type is dat?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je hebt helemaal gelijk bij de opbrengst. Gisteravond even contact gehad met wat ze precies willen. Gelet op hun leeftijd zijn we het eens dat ze niet voor een WP gaan, maar de CV vervangen als het nodig is. Voor nu zullen ze gaan kijken naar zonnepanelen, maar minder dan ze er kwijt kunnen. Verder heb ik ze in overweging gegeven om een multisplit airco te nemen om te koelen en te verwarmen. Ik denk dat ze dan aan de helft van de panelen genoeg hebben om voor elektra nul op de meter te worden.timovd schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:03:
@bbn_ldp, dat is geen 9600 KWh, maar 9600 Watt piek. Of als je de jaaropbrengst bedoelt , geldt dat niet voor Oost/West. Op een lager dak zit je in de praktijk ook al lager.
Ik zou wel even oppassen op dat rijtje panelen op het lagere dak, zodat het niet in de schaduw komt van het hogere dak.
De bovenste radiator lijkt op een LT-radiator. Wat voor type is dat?
Ook na 2023, qua kosten?bbn_ldp schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:21:
[...]
...... Ik denk dat ze dan aan de helft van de panelen genoeg hebben om voor elektra nul op de meter te worden.
Dan heb je weinig aan teveel panelen toch?
Of heb je een ander advies?
Klopt, verkeert gelezenbbn_ldp schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:00:
[...]

Na 2023 komen juist de '0 op de meter' mensen er slecht(er) vanaf.bbn_ldp schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:00:
[...]
Heb je een kleine set zul je heel lang nog kunnen salderen en zul je relatief weinig terugleveren.
Heb je een grote set dan had je al een stuk dat niet gesaldeerd werd. Je eigen verbruik zul je veel verder dekken, doordat je veel vaker aan het terugleveren bent.
(Je zet de oven & waterkoker aan en trekt 4kW, heb je dan 2kW opbrengst moet je toch de helft betalen, heb je meer liggen zul je minder snel bijbetalen)
2 windrichtingen is ook veel beter in de nieuwe situatie, doordat je langer je verbruik dekt.
Daarnaast zou ik altijd de meerprijs even bekijken. Die zit vooral in de panelen en montagemateriaal. Enkele panelen meer is dan niet schokkend.
Ook kun je soms een iets beter resultaat krijgen met een of twee panelen extra op een string. Dan start de string net wat eerder, loopt net wat langer door. En dat zijn de dure kWh-tjes. (-> tweakers)
Stel je gebruikt 3000kWh per jaar en je wekt 3000kWh per jaar op met zonnepanelen oost west. Je hebt dan gegokt 1000kWh eigen gebruik, 2000 verbruik en 2000 teruglevering. Je moet dan netto betalen.
Als je 10000kWh opwekt gaat je eigen gebruik van oktober tot april flink omhoog, dus ga je richting de 1250 eigengebruik. Je verbruikt dan netto nog 1750 kWh die je inkoopt voor 20 cent per stuk en levert 8200 kWh terug voor 80% kale stroomprijs is 5 cent. Dat is 2050 kWh inkoop prijs, ergo je bent nog steeds 0 op de rekening.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Je moet natuurlijk wel wat slimmer gaan schakelen, overdag warm water maken, of verwarmen, en alles binnen het pv vermogen ongeacht het weer.
Dus er gaan meer slimme apparaten komen vermoed ik, die ook de teruglevering meten of kunnen uitlezen.
In de avond alleen de koelkast en wat ledverlichting, de winter is dan betaal tijd.
De slimme meter is geschikt om het verbruik per dagdeel/uur/minuut te registreren. Reken er maar op dat de prijs van een kWh flink gaat fluctueren in de toekomst. Dan wordt het een hele andere berekening. En dan heb ik het nog niet over werkelijk vermogen , schijnbaar vermogen en blind vermogen.Lardman schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:46:
Dat salderen stopt wil juist zeggen dat je drie a vier keer zoveel moet terugleveren dan je verbruikt, liefst zoveel mogelijk over de hele dag verspreid alles je kunt.
Stel je gebruikt 3000kWh per jaar en je wekt 3000kWh per jaar op met zonnepanelen oost west. Je hebt dan gegokt 1000kWh eigen gebruik, 2000 verbruik en 2000 teruglevering. Je moet dan netto betalen.
Als je 10000kWh opwekt gaat je eigen gebruik van oktober tot april flink omhoog, dus ga je richting de 1250 eigengebruik. Je verbruikt dan netto nog 1750 kWh die je inkoopt voor 20 cent per stuk en levert 8200 kWh terug voor 80% kale stroomprijs is 5 cent. Dat is 2050 kWh inkoop prijs, ergo je bent nog steeds 0 op de rekening.
Nu betaal je nog voor het vermogen dat je verbruikt volgens de "oude" ferraris meter. De slimme meter kan het vermogen in VA meten. Heb je een aardige fasehoek tussen de spanning en de geleverde stroomsterkte (denk o.a. aan TL-verlichting, LEDverlichting, AC-motoren, etc.), dan ja je veel meer betalen.
Ook dat gaat worden ingevoerd in de toekomst; uiteraard via het "kikker in de langzaam opwarmende pan met water" principe. Die slimme meter heet niet voor niets slim.
Dat wordt nog lachen.
Edit: Waarom is in een slimme meter al deze voorzieningen/mogelijkheden ingebouwd?
Ik denk dat je iets te achterdochtig bent, de markt gaat op veel grotere schaal en voor de energie maatschappij is jouw verbruik als klant helemaal niet interessant, 200 kWh plus of min strepen ze zo weg als er iets is. Er zijn andere belangen in de vorm van certificaten enz.
De meters maken nu schalen per kwartier en salderen ook nog eens over de fasen, ik denk niet dat dit voorlopig gaat veranderen, de stroomprijs zal gaan zakken bij overschot maar er zal een gemiddelde aangehouden worden, per kwartier of a.d.h van de marktprijs afrekenen geeft zo'n grote administratieve tijger dat er geen winst uit te halen is.
Zeg je hiermee dan dat je alles vol moet leggen als je het kwijt kan?Lardman schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:46:
Dat salderen stopt wil juist zeggen dat je drie a vier keer zoveel moet terugleveren dan je verbruikt, liefst zoveel mogelijk over de hele dag verspreid alles je kunt.
Waarom bouw je die mogelijkheden dan in de slimme meter?
Als je voor VAh in plaats van Wh gaat betalen dan is dit ook interessant voor de belastingen.
Een paar honderd kWh is niet interessant in berekeningen, maar als je dit met een paar miljoen vermenigvuldigt (gezinnen en zelfstandige huishoudens), dan kan het interessant worden.
Ik ben niet niet achterdochtig, meer een "ervaringsmens". Zeker wat betreft overheidsbelastingen.
Geen idee of dat er in zit, waar heb je die info vandaan? Maar er zit wel vaker functionaliteit in apparaten die je niet of nooit gebruikt, zo ook hier misschien.Schinnen-groen schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:49:
@Rol-Co @Dreamvoid
Waarom bouw je die mogelijkheden dan in de slimme meter?
Als je voor VAh in plaats van Wh gaat betalen dan is dit ook interessant voor de belastingen.
Een paar honderd kWh is niet interessant in berekeningen, maar als je dit met een paar miljoen vermenigvuldigt (gezinnen en zelfstandige huishoudens), dan kan het interessant worden.
Ik ben niet niet achterdochtig, meer een "ervaringsmens". Zeker wat betreft overheidsbelastingen.
Zoals gezegd, denk niet dat het interessant is, het is makkelijker om bijv te korten op teruggave energiebelasting.
YouTube: Inside a smart meter, and the REAL problem with them.Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:06:
[...]
Geen idee of dat er in zit, waar heb je die info vandaan? Maar er zit wel vaker functionaliteit in apparaten die je niet of nooit gebruikt, zo ook hier misschien.
Zoals gezegd, denk niet dat het interessant is, het is makkelijker om bijv te korten op teruggave energiebelasting.
Best wel interessant filmpje.
Technisch gezien lijkt het me dat je alles kan meten met de slimme meter. Ze zouden zelfs een belasting kunnen heffen op de topwaarde van de stroom. Of heb je een hoog kwartiervermogen? dan extra belasting. Een harmonische stroom van meer dan 20%? Dan extra belasting voor Schinnen-groen.
Ik maak me er geen zorgen over. Wel ben ik blij met mijn ferrarismeter die het al sinds de vorige eeuw het goed doet. Nog vele jaren wachten en hij kan verkocht worden met 0 kWh op de teller. Zo goed als nieuw, nooit gebruikt
Ja inderdaad, maar ook wel veel gokwerk, en daar komt dan nog bij dat het niet op de slimme meters in nederland lijkt.Schinnen-groen schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:11:
[...]
YouTube: Inside a smart meter, and the REAL problem with them.
Best wel interessant filmpje.
YouTube: ISKRA SMR5 slimme meter
Ik heb zo'n meter nu al een paar jaar, niet geks. Ik zou me meer druk maken over de belasting die je ooit teruggevraagd heb van je paneeltjes, die komen ze misschien wel weer een keer halen.
@Dre
Kan allemaal, maar is het interessant bij iemand die niets verbruikt?
Weet jij iets dat ik nog niet weet?Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:38:
[...]
Ja inderdaad, maar ook wel veel gokwerk, en daar komt dan nog bij dat het niet op de slimme meters in nederland lijkt.
YouTube: ISKRA SMR5 slimme meter
Ik heb zo'n meter nu al een paar jaar, niet geks. Ik zou me meer druk maken over de belasting die je ooit teruggevraagd heb van je paneeltjes, die komen ze misschien wel weer een keer halen.
![]()
@Dre
Kan allemaal, maar is het interessant bij iemand die niets verbruikt?
Vast niet, maar ik zie dat eerder gebeuren dan iets met die meter hoor.
De tijd zal het leren.
Ik schrok al. Die teruggave is nl. al uitgegeven.Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:07:
[...]
Vast niet, maar ik zie dat eerder gebeuren dan iets met die meter hoor.
De tijd zal het leren.
Voor zover ik weet knutselen de meeste wietplantages trouwens met de stroomdraden voor de meter. Als je zelf de elektriciteit moet betalen is je rendement blijkbaar niet hoog genoeg. Daar gaat geen slimme meter bij helpen.Dre schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:13:
Vraag me af waarom netbeheerders niet veel meer met die 'slimme' meter kunnen doen. Ga eens 'slim' netvervuiling meten om daarmee netvervuilers aan te pakken. Of wietplantages lokaliseren. Verkeerd ingestelde trafo's en zwakke netten (=253 Volt) aanpakken. Wellicht doen ze dit al?
Een netbeheerder mag alles uitlezen wat nodig is voor beheer van de meter en het beheer van het netwerk.Of ze dat ook doen weet ik verder niet.
Wat ik persoonlijk het grootste probleem vind is dat de netbeheerder dus allerlei gegevens kan uitlezen en jij maar moet geloven dat ze er verder niets mee doen. Je hebt er zelf geen enkele controle over en je kan nergens controleren of er geen andere bedrijven zijn die toegang hebben tot de gegevens.
Nu snap ik wel dat je dat bij andere bedrijven ook niet hebt (ik kan ook niet bij mijn bank controleren of er geen andere bedrijven toegang hebben). Maar die bedrijven kan ik in ieder geval gewoon zelf kiezen. Bij een netbeheerder mag dat niet.
Jabbn_ldp schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:46:
[...]
Zeg je hiermee dan dat je alles vol moet leggen als je het kwijt kan?
@Schinnen-groen ik denk dat het misschien interessant gaat worden om je zonnepanelen dynamisch te knijpen in geval van overschotten op het net, maar de komende jaren blijft in oktober tot en met maart iedere kWh zonnestroom keihard nodig. In de tijd erbuiten kun je al een hoop oplossen door zelf een kleine omvormer te pakken en je pieken weg te gooien.
[ Voor 48% gewijzigd door Lardman op 18-05-2020 09:26 ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Je krijgt nog steeds wat geld voor je stroom, ook al is het wat minder.
Waardevol advies! Ik ga zeker kijken naar decentrale WTW.!null schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:07:
@Roekeloos Wat ventilatie betreft: Als je je slaapkamers met airco gaat doen, neem een variant die ook je lucht ververst, en dus je ventilatie doet. Dat is dan ook meteen met terugwinning.
En dan voor de woonkamer neem je 1 of 2 "decentrale WTWs", dat wil zeggen van die dingen door je muur heen, die alleen de aangesloten ruimen verversen. Zoals Fresh-R maar het kan ook kleiner en goedkoper (zoals van Zehnder of andere merken)
Op die manier hoef je geen extra leidingen door het huis te leggen, behalve dan voor de airco.
Ik zou bij een totale aanpak niet voor een zonneboiler gaan, ik zou meer geven om een warmtepomp verwarmde boiler, die nog een extra spiraal heeft zodat je in de zomer maanden met een kleine collector nog mooi het vat warm kan houden en de warmtepomp niks doet.
Maar vaak is het simpeler om alleen PV en warmtepomp te nemen.
Je kunt ook eerst alles isoleren, voor de volgende winter, eventueel bovenverdieping al aanpakken met aircoverwarming, en kijken wat dan je gasverbruik is. Dan heb je al een indicatie van wat voor warmtepomp je moet hebben.
En dan triple glas in woonkamer, zonder ventilatie roosters! vanwege ventilatie WTW
Op wat voor "feature" moet ik zoeken voor airco's die ook lucht verversen? Ik kan ze zo 123 niet vinden namelijk.
De digitale meter laat zien hoeveel stroom (A) er afgerekend wordt. Als dit niet klopt met de stroom door de kabel (in de hoofdverdeelkast van de flat met een stroomtang te meten), heb je een hoofdverdachte zonder de voordeur te openen.JeroenE schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:02:
[...]
Voor zover ik weet knutselen de meeste wietplantages trouwens met de stroomdraden voor de meter. Als je zelf de elektriciteit moet betalen is je rendement blijkbaar niet hoog genoeg. Daar gaat geen slimme meter bij helpen.
@Schinnen-groen
Overigens zijn mensen met PV in het voordeel als er kVAh afgerekend gaat worden ipv kWh. Elke zichzelf respecterende omvormer kan power factor correction doen, zodat met een beetje moeite de meter altijd een cos phi van 1 ziet (mits de zon schijnt).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik doelde eigenlijk op de verbruikers in huis die in de regel een aardig belabberde cos phi hebben.Proton_ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:24:
[...]
De digitale meter laat zien hoeveel stroom (A) er afgerekend wordt. Als dit niet klopt met de stroom door de kabel (in de hoofdverdeelkast van de flat met een stroomtang te meten), heb je een hoofdverdachte zonder de voordeur te openen.
@Schinnen-groen
Overigens zijn mensen met PV in het voordeel als er kVAh afgerekend gaat worden ipv kWh. Elke zichzelf respecterende omvormer kan power factor correction doen, zodat met een beetje moeite de meter altijd een cos phi van 1 ziet (mits de zon schijnt).
Wat mij bijstaat van pv/0 op de meter etc ... is dat de huidige regeling het meest efficient is. oftewel ik kan nooit genoeg energie opslaan in huis (zonder de woonkamer op te offeren bij wijze van spreken) .. om de winter te overleven op PV ..
Met een zonne boiler zou ik kunnen volstaan met een 2de paneel als 1 paneel zomers voldoende is .. maar met PV word dat wellicht veel lastiger ?
daarnaast vraag ik me af of ik bv overdag mijn overschot in een thuis accu krijg en dan snachts op kan gebruiken .. (lees hoeveel rendement zou het uberhaupt opleveren ?
Tja vanalles
Dat bedoelde ik ook. De digitale meter vertelt je welke cos phi hij ziet, dan stel je de omvormer in zodat hij weer op 1 komt.
1000 watt gebruiken met een cos phi van 0.9 (1111 VA) is te compenseren met een opwek van 700 watt met cos phi 0.75. De meter ziet dan 300 watt met cos phi 1.
Netbeheerder blij, trafo blij, jij blij
@vso niet aan beginnen. Een dag draaien op een thuisaccu kan wel, maar kost meer dan het oplevert. Het tariefverschil is daar (nog) niet groot genoeg voor.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Weet ook niet waar op te zoeken maar ik weet dat de Daikin Ururu Sarara het kan.Roekeloos schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:05:
[...]
Waardevol advies! Ik ga zeker kijken naar decentrale WTW.
Op wat voor "feature" moet ik zoeken voor airco's die ook lucht verversen? Ik kan ze zo 123 niet vinden namelijk.
En ik dacht ook Tegnis DCU, versie met warmtepomp.
Hier moet ik toch even op reageren: wat er afgerekend wordt (digitaal of analoog, slim of dom) is het werkelijk afgenomen vermogen:Proton_ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:24:
[...]
De digitale meter laat zien hoeveel stroom (A) er afgerekend wordt. Als dit niet klopt met de stroom door de kabel (in de hoofdverdeelkast van de flat met een stroomtang te meten), heb je een hoofdverdachte zonder de voordeur te openen.
@Schinnen-groen
U x I x cos phi
In het transformatorhuisje hangt geen meter.
En ja: een omvormer kan blindstroom correctie doen. Maar waarom zou je, er wordt immers het werkelijk afgnomen vermogen afgerekend. Alleen de leverancier heeft last van blindstroom.
4,76 kWp
ik weet dat het (nog) niet handig is .. maar vraag me meer af .. van wanneer wel .. ..Proton_ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:15:
@vso niet aan beginnen. Een dag draaien op een thuisaccu kan wel, maar kost meer dan het oplevert. Het tariefverschil is daar (nog) niet groot genoeg voor.
Ik kan me geen enkel scenario verzinnen dat ik een accu thuis "rendabel" zou zijn ..
ook al zou ik een accu nemen van 100% efficientie . zomers wek ik vele malen meer op dan ik zou kunnen verbruiken oftewel om de winter te overbruggen ..
ik verbruik 3000kwh per jaar, dan moet ik 1500 kwu opslaan ..
Maar in praktijk zit je zomers met een overschot, en in de winter een tekort .. teminste de vele thuis batterijen discussies volgend. .
dus 80% van het jaar zou het wellicht rendabel kunnen zijn, (lees opslag energie voor de nacht) ..
Daarnaast denk ik dat die 0 op de meter huizen een enorme douw krijgen . want je kan nooit meer 0 op de meter zijn..
Al zou je met a 10Ah ( = 10KwH? ) per accu zit je op 150 accu's, oke techniek word beter het halveert 75 accu's pff nog een enorme berg power die je ergens moet laten ..
En dan nog niet eens gesproken over WP/inductie koken enzo ..
Maar goed zo ver is het allemaal nog niet .. zie wel uitdagingen voor ons
denk toch dat ik een pelletkachel in huis ga plaatsen
Tja vanalles
Ik begrijp die gedachte wel. Al zou je alleen het sluimerverbruik van 's nachts uit die accu kunnen halen, dat is toch al een leuk begin? In mijn geval zo'n 6kwh. Ik denk dat de eerste stap is dat je die hoeveelheid stroom uit je elektrische auto zou kunnen halen. Dus overdag op zonnestroom tot 100%, en dan 's avonds stroom gebruik tot bijv. 80% van je auto accu. Zodat je er nog steeds mee kan rijden.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:44:
[...]
ik weet dat het (nog) niet handig is .. maar vraag me meer af .. van wanneer wel .. ..
Denk niet dat je dat met een EL auto kan doen ..het lijkt me verre van praktisch .. (wanneer laad je op en waar?) je ontkomt niet aan een thuis "accu" .m_rick schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:54:
[...]
Ik begrijp die gedachte wel. Al zou je alleen het sluimerverbruik van 's nachts uit die accu kunnen halen, dat is toch al een leuk begin? In mijn geval zo'n 6kwh. Ik denk dat de eerste stap is dat je die hoeveelheid stroom uit je elektrische auto zou kunnen halen. Dus overdag op zonnestroom tot 100%, en dan 's avonds stroom gebruik tot bijv. 80% van je auto accu. Zodat je er nog steeds mee kan rijden.
Overbruggen van 1 a 2 dagen is ook niet een issue zowel ontladen/opladen .. het punt zit juist in het overschot/tekort van dergelijke cycli
Denk dat je het huidige 1:1, 24x7 verbruik PV systeem (saldering) bv 4x tot 5x moet opschalen .. gevolg is dat als je het al kan het net enorm gaat overbelasten met je levering in de zomer ..
Daarnaast lijkt me zoiezo opslag thuis niet wenselijk (elektrische auto's die onblusbaar zijn??) ik word niet happy als dat bij mijn buren zou gebeuren .. want ook ik mag zolang het vuur niet gedooft is terug naar huis.
Tja vanalles
Overcapaciteit is prima, PV schakelt keurig af.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:25:
Overbruggen van 1 a 2 dagen is ook niet een issue zowel ontladen/opladen .. het punt zit juist in het overschot/tekort van dergelijke cycli
Denk dat je het huidige 1:1, 24x7 verbruik PV systeem (saldering) bv 4x tot 5x moet opschalen .. gevolg is dat als je het al kan het net enorm gaat overbelasten met je levering in de zomer ..
Er roept niemand iets als een energiecentrale een tijdje uitstaat. Maar een windmolen of zonnepaneel die even niks doen en het is waanzin. Op een zonnige winderige dag halen we dadelijk misschien wel 10x de benodigde capaciteit.
Dat komt omdat we een batterij voor een gsm in een auto stoppen of aan de muur hangen.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:25:
Daarnaast lijkt me zoiezo opslag thuis niet wenselijk (elektrische auto's die onblusbaar zijn??) ik word niet happy als dat bij mijn buren zou gebeuren .. want ook ik mag zolang het vuur niet gedooft is terug naar huis.
Zodra stationaire opslag rendabel wordt ga je nieuwe ontwikkelingen zien.
Bijvoorbeeld een thuisbatterij formaat zeecontainer. Gat graven onder de oprit, container erin, zand erover en kabel erin. En dan hoeft er geen 600kg 100kWh in 4 seconden van 0-100 accu in. Maar 20.000 liter electrolyt met een paar platen erin en 2-3kW vermogen en 400kWh bijvoorbeeld.
Of een soort zak in de kruipruimte waar waterstof in komt en weer uitgehaald kan worden.
Uiteindelijk komt er wel iets leuks.
Tuurlijk, maar dat kan je dus niet enkel met de slimme meter doen. Je moet dan ook elders iets meten.Proton_ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:24:
Ik moet zeggen dat ik weinig ervaringen heb elektrische aansluitingen voor een flat maar het lijkt me stug dat daar op de begane grond al voor ieder appartement een aparte kabel wordt gelegd. Dat is (neem ik aan) gewoon een dikke kabel naar boven en bij ieder appartement is er een aftakking.
Als je dit elders apart per appartement kan meten kan je dat natuurlijk ook prima met een domme meter doen. Het enige verschil is dat je dan een (paar) keer moet aanbellen om de meterstand te controleren.
Een probleem met elektrische auto's is dat die vaak overdag niet bij het huis staan maar onderweg zijn of staan geparkeerd bij een werkplek. Misschien dat dit in de toekomst veranderd omdat mensen meer thuis gaan werken, maar dan heb je natuurlijk ook de kans dat de auto gewoon helemaal verdwijnt.m_rick schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:54:
Ik denk dat de eerste stap is dat je die hoeveelheid stroom uit je elektrische auto zou kunnen halen. Dus overdag op zonnestroom tot 100%, en dan 's avonds stroom gebruik tot bijv. 80% van je auto accu. Zodat je er nog steeds mee kan rijden.
Ik heb zelf weinig vertrouwen in waterstof, maar wie weet.TheGhostInc schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:48:
Of een soort zak in de kruipruimte waar waterstof in komt en weer uitgehaald kan worden.
Misschien zijn andere zaken dan ook wel interessant. Bijvoorbeeld de elektriciteit die je niet gelijk nodig hebt toch kunnen gebruiken om andere dingen te doen. Bitcoin minen (of welke cryptomunt dan populair is) of misschien komen er dan wel regelingen dat je jouw overschot wel aan een specifiek bedrijf/instelling kan verkopen. Al denk ik dat de overheid de belasting nog steeds zal willen innen, dus de kans dat dit een echte optie wordt zal wel klein zijn.
Dat is inderdaad goed om nog even te herhalen.jsaturnus schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:23:
[...]
Hier moet ik toch even op reageren: wat er afgerekend wordt (digitaal of analoog, slim of dom) is het werkelijk afgenomen vermogen
In deze discussie ging het over het hypothetische geval dat 'we' 'genaaid' zouden worden als de digitale meter ooit voor VA afrekening gebruikt zou gaan worden. Wat dus niet zo is.
Als ik naar mijn eigen woning kijk: 3.000 kWh per jaar gebruik, 3.600 kWh per jaar productie, dan zie ik aan de hand van mijn slimme meter data dat ik de avond en nacht zou kunnen dekken met een batterij die overdag met zonne-energie geladen wordt.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:44:
[...]
Ik kan me geen enkel scenario verzinnen dat ik een accu thuis "rendabel" zou zijn ..
Even heel ruw, en gericht om mijn gebruikspatroon, schat ik in dat ik met een 2 kWh batterij zo'n 400 kWh per jaar kan verschuiven. Als je uit gaat van het wegvallen van de salderingsregeling, heeft deze verschuiving een waarde van ongeveer 15 eurocent per kWh (het verschil tussen inkoop - 20 eurocent en kale verkoopprijs - 5 eurocent). Kom je totaal op 60 euro per jaar uit.
De goedkopere thuisbatterijen doen op dit moment minimaal 750 euro per kWh. Investering voor 2 kWh is dus 1500 euro. Terugverdientijd is 25 jaar, significant langer dan de levensduur van de batterij.
De business case in thuisbatterijen gaat zitten in capaciteit. Als we ooit weer teruggaan naar een systeem waar je ook voor je kW piek betaalt, kan piekshaving met een batterij, waarvoor de capaciteit klein hoeft te zijn, mogelijk economisch interessant zijn. Daarbij is wel het vraagstuk of het niet nog economischer is om die batterijen in het onderstation zelf neer te zetten.
Alleen is het altijd dezelfde PV installatie die afschakelt: namelijk degene die helemaal aan het einde van de feeder zit. Beetje lullig voor de eigenaar en gaat niet helemaal volgens het gelijkwaardigheidsprincipe in de netbeheer.TheGhostInc schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:48:
Overcapaciteit is prima, PV schakelt keurig af.
Maar dat gezegd hebbende, met 2kWh 400kWh verwerken betekent grofweg 200 volledige ontlaad/laad cycles per jaar, of heel veel kleine cycles. Dan weet je al dat hij het niet 25 jaar vol gaat houden.
Overigens koop ik nu wel accu's voor minder per kWh hoor. Dan zitten er kosten in omvormers e.d.
Daar gaan redelijk wat kosten in, maar bouw ik wel iets met een piekvermogen van 10KW.
Daarna kan ik accu's erbij zetten, omdat de infrastructuur er ligt.
Dan zit je grofweg op 200 tot 250 euro de kWh, kan ook goedkoper met oudere of minder dichte accu's. Maar de genoemde prijs is voor jonge EV accu's, die nog een heel lang leven voor zich hebben.
Hoe dan ook geen nieuwe accu's.
En zoals eerder gezegd, is het voor het experimenteren, economisch zinnig is het nog niet echt.
Even heel grof gezegd, maar dat is toch super onveilige situatie ? een auto kan je nog een een container water duwen .. doe dat eens met je powerwall / huis .. (ok powerwall kan v.d muur) maar goed ..!null schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:29:
@Skyaero Het is hier inderdaad wel eerder doorgerekend, met een kleine accu maak je veel "winst", grotere accu's hebben nauwlijks zin.
Maar dat gezegd hebbende, met 2kWh 400kWh verwerken betekent grofweg 200 volledige ontlaad/laad cycles per jaar, of heel veel kleine cycles. Dan weet je al dat hij het niet 25 jaar vol gaat houden.
Overigens koop ik nu wel accu's voor minder per kWh hoor. Dan zitten er kosten in omvormers e.d.
Daar gaan redelijk wat kosten in, maar bouw ik wel iets met een piekvermogen van 10KW.
Daarna kan ik accu's erbij zetten, omdat de infrastructuur er ligt.
Dan zit je grofweg op 200 tot 250 euro de kWh, kan ook goedkoper met oudere of minder dichte accu's. Maar de genoemde prijs is voor jonge EV accu's, die nog een heel lang leven voor zich hebben.
Hoe dan ook geen nieuwe accu's.
En zoals eerder gezegd, is het voor het experimenteren, economisch zinnig is het nog niet echt.
Anderzijds als je "upscaled" met je aantal accu's kan je de cycli verminderen..
Alleen die 0 op de meter huis is niet meer haalbaar en dat vind ik best vreemd dit gaat toch tegen de duurzaamheids principe in of ben ik abuis ?
Tja vanalles
Terecht punt. Eigenlijk zou LiFe(Po) beter zijn, dan li-ion, want dat is stabieler. Heeft weer andere nadelen.vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:41:
[...]
Even heel grof gezegd, maar dat is toch super onveilige situatie ? een auto kan je nog een een container water duwen .. doe dat eens met je powerwall / huis .. (ok powerwall kan v.d muur) maar goed ..
Ik zat te denken aan ze toch buiten te stallen of binnen in een stevige behuizing die los te koppelen is en te verplaatsen is.
Maar, ik doe het beheer zelf. Dus ik kan hierbij super veilige marges aanhouden. Ik hou de temperatuur in de gaten. Alles aan elkaar gekoppeld. Dus gaat hij voorbij 40 graden? Alles uit. Gaat er een cell onder de 3.4v, de boel onderbreken. Zelfde geldt voor te bepalen max (waar je dus bij de 100% vandaan blijft zodat slijtage veel minder is)
Als je dan bedenkt dat je veel consumenten elektronica in huis hebt liggen met lithium accu's die veel krappere marges aanhouden, of er vrijwel nooit naar temperatuur gekeken wordt.
Zo heb ik een high end laptop gehad waar ik na een tijdje achter kwam dat de accu bol stond. Geen idee hoe lang al. (maar nu zie ik daar ook wel vooruitgang in)
Dus ik kies zelf hogere veiligheidsmarges. Bijvoorbeeld temperatuur, vaak gaat het in auto's e.d. nog wel met verminderde prestaties door boven de 40 graden. Vanaf 50 graden wordt dan echt geknepen, en zorgen dat hij niet boven de 60 gaat. Want boven de 60 graden kun je thermal runaway krijgen.
Daar wil ik helemaal niet in de buurt zitten. Als de zooi 40 graden wordt ga ik al eens kijken wat de oorzaak is en wat ik er aan kan doen. En sluit ik dus feitelijk de boel af met een marge van 20 graden.
Dan rest nog het ontladen.
Ja zeker. Dat en niet de halve zomer op 100% zitten (warm nog erger) waardoor ze meer slijten.Anderzijds als je "upscaled" met je aantal accu's kan je de cycli verminderen..
Ja en nee. Het toont maar weer aan dat het enige echte wat altijd duurzaam zal zijn, en altijd zal helpen, is je energiebehoefte te verminderen. Als je 0 verbruikt is een 0 op de meter huis prima en duurzaamAlleen die 0 op de meter huis is niet meer haalbaar en dat vind ik best vreemd dit gaat toch tegen de duurzaamheids principe in of ben ik abuis ?
Daarnaast ben ik ook van mening dat allemaal nieuwe accu's kopen (en productie ervan) niet erg duurzaam is, en dat het gaat om hergebruik van accu's uit elektrische auto's. Daar moeten we het wat mij betreft ook van gaan hebben.
Echter moet je het ook zien als dat accu's verdere groei van duurzame energie mogelijk maken. Kan dus best zijn dat productie van accu's op het grote plaatje prima uit kunnen. Dat lijkt voor elektrische auto's al het geval te zijn.
Net als dat een paar kWh accu per huis een gigantisch verschil voor ons grid zouden maken. Zou ook in onderstation kunnen, per wijk opgelost te worden, zoals @Skyaero aangeeft. Dat zou economischer of veiliger kunnen zijn.
Om bovenstaande redenen geloof ik trouwens al helemaal niet in waterstof installaties in huis. Dat lijkt me echt onwenselijk.
Ik begrijp wel dat dat in Japan nu gedaan wordt. Met flinke subsidie, maar dat is misschien nog okee voor nieuwe techniek.
0 op de meter is niets anders dan een naampje, het huis produceerd nog steeds evenveel stroom als dat het gebruikt. Energie neutraal bestaat dus nog steeds. nul op de rekening wordt een ander verhaal, maar gezien dat op deze manier alleen kan bestaan bij de gratie van een salderingsregeling kan ik daar ook geen traan om laten. Het hele principe staat mij trouwens niet heel erg aan, waarom zou je waarde hechten aan opbrengst= verbruik als je geen eisen stelt aan het verbruik.vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:41:
[...]
Even heel grof gezegd, maar dat is toch super onveilige situatie ? een auto kan je nog een een container water duwen .. doe dat eens met je powerwall / huis .. (ok powerwall kan v.d muur) maar goed ..
Anderzijds als je "upscaled" met je aantal accu's kan je de cycli verminderen..
Alleen die 0 op de meter huis is niet meer haalbaar en dat vind ik best vreemd dit gaat toch tegen de duurzaamheids principe in of ben ik abuis ?
Mijn huis uit 1600/1850 is niet alleen energie neutraal (NOM), maar zelfs flink energie positief. klinkt leuk totdat je er achter komt dat het alleen maar komt door de 48 zonnepanelen op het dak en er 0,0 isolatie aanwezig is. volgens de betekenis die veel mensen aan de termen geven zou ik een geweldig huis hebben, in werkelijkheid is het meer een tochtige kippenschuur met gewoon heel veel pv panelen. En dat is exact wat er mis is met de salderingsregeling, ik heb op dit moment nouwelijks een financiele prikkel om te isoleren.
Maar dit is de duurzame kroeg, vanuit duurzaamheidsoogpunt is het doel van batterijen om pieken en dalen af te vlakken en overbelasting van het net te voorkomen.Skyaero schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:03:
Even heel ruw, en gericht om mijn gebruikspatroon, schat ik in dat ik met een 2 kWh batterij zo'n 400 kWh per jaar kan verschuiven.
Een accu wordt idealiter dus toegepast op de plaats waar overbelasting plaatsvindt. In mijn optiek is de piek op huisniveau niet het probleem, het probleem zit hem bijvoorbeeld in de wijk als op hetzelfde moment alle woningen hun volledige capaciteit nodig hebben.
Logischerwijs wil je dus helemaal geen accu's in woningen, deze wordt veel beter centraal bij een verdeelstation geplaatst. Zodra de salderingsregels vervallen mogen er wat mij betreft maatregelen komen om het thuis plaatsen van accu's te ontmoedigen. Het inefficiënt toepassen van (schaarse) accu's voor financieel gewin heeft in mijn optiek niets met duurzaam te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 19-05-2020 10:41 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En dat het op hem vermoedelijk overkomt als minder duurzame kunstgrepen omdat accu's nodig zijn etc. En accu's worden niet altijd geassocieerd met duurzaamheid. Soms terecht, soms niet.
@JeroenEProton_ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:24:
[...]
@Schinnen-groen
Het type lampen en voorschakelapparaten die men een paar jaar geleden gebruikte veroorzaken bepaalde harmonischen in de stroom en daarmee in de spanning. De spanning kan bij de buurman van de wietplantage gemeten worden, en daarmee kan je de aanwezigheid en locatie van dergelijke lampen detecteren. Het zijn niet de gewone halogeenlampjes die boven de eettafel hangen
@Thuisaccu
Een postcoderoosregeling voor salderen lijkt me wenselijk. Het alternatief is een kabel naar de buren leggen om daar direct aan te leveren. 1 accu voor 3 huishoudens lijkt me duurzamer dan elk huishouden een eigen accu. Of 1 accu bij het trafostation per duizenden huishoudens?
Ik zou de opslagkosten gewoon in de "overhead" houden, daar zijn ze nu feitelijk ook al onder het kopje "opslag duurzame energie".Dre schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:48:
@Thuisaccu
Een postcoderoosregeling voor salderen lijkt me wenselijk. Het alternatief is een kabel naar de buren leggen om daar direct aan te leveren. 1 accu voor 3 huishoudens lijkt me duurzamer dan elk huishouden een eigen accu. Of 1 accu bij het trafostation per duizenden huishoudens?
Bij een hogere penetratie van intermitterende energiebronnen zal de factor "opslag duurzame energie" dan (veel) hoger moeten worden. Resultaat is een hogere kWh prijs wat de business case voor zonnepanelen/energiebesparing ten goede komt. Iedereen betaalt mee maar degene die zelf investeert in energieopwek profiteert ook.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Je zult wat profiteren van schaalvergroting, maar je zult de accu dan ook drie keer zo groot moeten maken en de omvormer ook. Op wijkstation niveau is het wellicht zinniger, omdat je dan wat meer aantallen hebt dat het iets uitmiddelt.
Want je moet nog altijd van DC naar AC, en dat is vooral waar het te leveren vermogen belangrijk is.
Het is in ieder geval lastig te bepalen wat de juiste plek is.
Ik krijg wel het idee dat achter de meter, dus bij de consument binnen, het allemaal veel sneller gaat qua ontwikkelingen. Maar dat zal ik wel verkeerd hebben, want er zijn ook wel tests aan de gang met smartgrids, zoals in Utrecht, wat hier natuurlijk ook over gaat.
In 2000 is de EEG wet aangenomen. Die hield in dat hernieuwbare energie gestimuleerd moest worden. Zonnepanelen werden gesubsidieerd, door gedurende 20 jaar een vaste terugleververgoeding te garanderen. In het begin was die 53 ct/kWh, momenteel 10,5 ct.
Er zijn dus oude installaties die stroom produceren voor een onwaarschijnlijk tarief.
Omdat dit niet houdbaar bleek (er kwamen heel veel installaties, en de subsidie wordt gefinancierd uit een opslag uit de stroomprijs), kwam er een limiet: zodra er 52 GW aan vermogen geïnstalleerd zou zijn, zou het systeem ophouden te bestaan.
Er kwamen 3 mogelijke alternatieven waar ik nu niet op in ga. Maar die waren ridicuul van opzet, en er was veel weerstand in de bevolking. I.p.v. groene energie te stimuleren, zouden oude installaties van het net gaan. Klimaatdoelen zouden niet gehaald worden.
En gisteren kwam een echt Duits besluit: de limiet komt te vervallen, elk ander beleid wordt aan anderen overgelaten (afstand windmolens tot woonwijken) of wordt vooruitgeschoven.
Zonnestroom is hier een echt probleem: in de middaguren is er zoveel beschikbaar dat men niet weet wat te doen met het spul. Aan de beurs in Leipzig krijg je geld toe als je in de middaguren stroom afneemt. Grote installaties (boven 30 kWp) zijn verplicht op afstand bestuurbaar, de netbeheerder kan ze uitzetten indien de neststabiliteit in het geding komt. Bruin- en kolencentrales kun je niet zomaar in vermogen terugschalen.
De Duitse regering heeft het probleem voor zich uit geschoven, maar het opheffen van de limiet maakt het probleem alleen maar erger. Ik produceer voor 5 ct/kWh en krijg het dubbele. Waar krijg je z'on rendement?
Het was natuurlijk beter geweest als de regering had nagedacht over wat te doen met al die zonnestroom. De productie behoeft geen subsidie, maar innovatie des te meer!
4,76 kWp
dus upscalen van battterij is handig, zodat je minder hitte/slijtage hebt. maak je het alleen erg economisch onrendabel.
+@twain4me 0 op de meter kan kon je op diverse manieren bereiken:
Mijn huis (1976) is bv dit jaar zo goed als"af", max geisoleerd, 90% pv opwek, veel zaken zoals ramen vervangen, en gehele isolatie is meer om onze energie behoefte te verminderen. en groot gedeelte is achterstallig onderhoud wegwerken. (lees waarde van het huis verhogen) investeren is niet zo erg dat betreft.
Maar het is natuurlijk zuur als je anno 2026 bv 20KW opwekt en maar x verbruikt (bv 6) en dus 14KW "weggooit" of voor 7 cent verkoopt .. zeg 200 euro "winst" die de energie maatschappij kan doorverkopen voor dubbel of 3 dubbel .. (weet niet of dit klopt)
Maar uiteindelijk is 0 op de meter de doelstelling dat je los kan koppelen van het stroom/gas net.
Tja vanalles
...wat dus niet zo is?? Hoe weet jij dat?Proton_ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:03:
[...]
Dat is inderdaad goed om nog even te herhalen.
In deze discussie ging het over het hypothetische geval dat 'we' 'genaaid' zouden worden als de digitale meter ooit voor VA afrekening gebruikt zou gaan worden. Wat dus niet zo is.
ik antwoorde ook in het licht van deze post, wellicht las ik teveel in de post in dit topic!null schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:41:
@twain4me Volgens mij is zijn punt meer dat het technisch problemen oplevert. En dan vooral als hele woonwijken of half Nederland een energieneutraal huis heeft.
En dat het op hem vermoedelijk overkomt als minder duurzame kunstgrepen omdat accu's nodig zijn etc. En accu's worden niet altijd geassocieerd met duurzaamheid. Soms terecht, soms niet.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62454970
Maar het punt blijft, je hebt geen accu nodig. Ook zonder salderen en accu's is en blijft een NOM huis energieneutraal. wellicht is het doel om 0 op de rekening te hebben of offgrid, maar dat is wezelijk iets anders. Energie neutraal is kort door de bocht niets meer en niets minder dan jaarverbruik = jaaropwek (in kWh, niet in euro's)
@vso Dat heet dus echt heel anders, zie hier boven
Jij gaat er vanuit dat het net als opslag kan dienen. Hier in Duitsland is er zoveel zonnestroom beschikbaar dat men is gaan nadenken over hoe dat op te lossen.twain4me schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:10:
[...]
Maar het punt blijft, je hebt geen accu nodig.
Een van de scenario's was dat je kon salderen, maar dat je voor de opslag in het stroomnet moest betalen. En wel € 14,60 per maand per kWp.
Gelukkig is dat gisteren van tafel gegaan, maar papier is geduldig ..
:strip_exif()/f/image/LqBV9zN6sd2Dv9YHRWgYkcvv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door jsaturnus op 19-05-2020 11:21 ]
4,76 kWp
Eigenlijk heb je wel een accu nodig, los of deze in huis / bij netbeheer staat.. We zijn het er allemaal over eens dat je eigenlijk onmogelijk offgrid kan gaan (uitzonderingen daar gelaten) ..twain4me schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:10:
[...]
ik antwoorde ook in het licht van deze post, wellicht las ik teveel in de post in dit topic
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62454970
Maar het punt blijft, je hebt geen accu nodig. Ook zonder salderen en accu's is en blijft een NOM huis energieneutraal. wellicht is het doel om 0 op de rekening te hebben of offgrid, maar dat is wezelijk iets anders. Energie neutraal is kort door de bocht niets meer en niets minder dan jaarverbruik = jaaropwek (in kWh, niet in euro's)
@vso Dat heet dus echt heel anders, zie hier boven
Energie neutraal zijn is behoorlijk uitdagend, een kunst op zichzelf zou ik haast zeggen, niet dat het onmogelijk. Maar je hebt er wel duidelijke stelregels in nodig.. bv reken je het vervoer van pellets voor je verwarming naar je huis mee of niet .. etc etc .. goed dit lijkt me een discussie apart die wellicht eindeloos is.
0 op de rekening is makkelijker te bereiken, mits de faciliteiten er zijn, maar daar vond ik jsaturnus in "De Duurzame Kroeg Deel 3" wel erg intressante situatie schetsen .. de keerzijde
thx in iedergeval .. ik heb de duidelijkheid die ik zocht
Tja vanalles
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.