Maasluip schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:17:
Nou... Dat we een überhaupt een (langlopend) klimaatplan nodig hebben staat buiten kijf. Wat de regering nu doet met kortetermijnplanning is al jaren aanmodderen.
Maar de column zelf. Wat zegt hij nu eigenlijk? Het hele eerste stuk lijkt een bevestiging van Moore te zijn en een aanklacht aan de groene stroom industrie. Het werkt niet, of als het werkt alleen maar tijdelijk. Dit blijft hangen: Plasterk is tegen groene energie (dus dat moeten wij dan ook maar zijn). Voor mensen die niet verder lezen is dit de enige boodschap. Zie je wel, zonnepanelen werken niet want alleen energie als de zon schijnt (dit kun je niet ontkennen, maar het is ook niet echt een probleem). Zie je wel, zonnepanelen en elektrische auto's zijn slecht want ze produceren veel afval (is aangetoond onwaar).
Soms maakt hij wel een goed punt. Zonneparken op zee (volgens mij niet echt meer dan een test), inderdaad, waarom? Begin dan eens een gecoördineerde actie om daken van schuren, loodsen en magazijnen vol te leggen.
Stoppen met kappen van oerwouden. Ja, absoluut. Maar wat heeft dat met groene energie te doen?
En dan komt hij met kernenergie. Zeker, CO
2-arm. Maar duur. Hij als econoom moet dat toch weten.
Als je met een plan wil komen, ga dan eerst eens rekenen aan hoe ver je komt met hoe veel wind, zon en opslag. Dat soort berekeningen heb ik nog niet gezien en dat is toch wel de basis van de energiewende.
Ik begrijp dat hij als econoom en doctor in de platworm dit niet kan of wil berekenen, maar hij moet toch genoeg bagage hebben om de economie van de stroommarkt te doorgronden en te zien hoe de verschillende stroommodaliteiten daar in staan.
Gisteravond de nieuwe docu van Moore bekeken.
Hierin wordt aardig beschreven wat er op dit moment aan de hand is.
Er lopen imho een drietal zaken door elkaar.
1. Allereerst de beweging die van alle fossiele brandstoffen af wil.
2. Een volgende stroming wil het klimaat redden, wat het ook kost.
3. De industrie is op zoek naar nieuwe verdienmodellen (heeft die gevonden) en speelt in op de sentimenten van 1 en 2.
Ga je dit kritisch fileren, dan benoemt Plasterk (meer een wetenschapper dan een econoom, zie zijn wiki) de pijnpunten in deze hedendaagse aanpak.
Daar kan ik aardig in meegaan.
Mijn visie is de volgende:
Uitgaande van de momentele energie- en de grondstoffen verbruikcijfers is de huidige aanpak niet de oplossing van het probleem.
Zeker als we doorgaan op de huidige voet van consumeren, winstmaximalisatie, consumenten honger, etc..
Stel we zouden in een aantal jaar voor, zeg eens, 40-50% onze benodigde energie via duurzame opwekking voor elkaar krijgen. Over een jaar of tien is deze behoefte waarschijnlijk verdubbeld (of nog erger). Dit ga je dus niet redden met nog meer PV, wind, getijden-energie, stuwdammen, etc..
De bevolking groeit, de welvaart stijgt, de productie moet omhoog.
Wat dan?
Qua energieverbruik zou ik dan kiezen voor een mix van kernenergie en alternatieve bronnen. Elk huis voorzien van zonnepanelen en een immers grote isolatie. Eventueel als ondersteuning windenergie, maar niet zo megalomaan als in de plannen op dit moment.
De andere helft van de medaille gaat meer pijn doen: consuminderen. En dan door de overheid opgelegd. Geen 25 soorten wasmiddelen, maar een stuk of 3 "who do the deed". Maximaal 4 soorten brood, 4 soorten autobanden, etc.. Dat klinkt erg communistisch, maar hoeft dat niet te zijn. Gewoon die opgeblazen industrie weer voor geen gedeelte in hun hok sturen. Je mag nog steeds een veel te dure smart phone kopen, maar er zijn maar 3 types/uitvoeringen. Je mag nog steeds vlees eten, maar een biefstuk kostt 50 Euries en een kipfilet 10. Wil je eindelijk eens een vreemd land bezoeken? Natuurlijk moet dat nog steeds mogelijk zijn, maar daar moet je dan 2 jaar voor sparen, want vliegen is heel erg duur. Dus die 1-3 keer er jaar op vakantie naar Griekenland, Kenia en eindelijk ook eens naar IJsland wordt wat moeilijker.
Natuurlijk zitten hier meer haken en ogen aan dan aan al onze gordijnen in huis, maar het is maar een overweging die ik al een tijd met mij meedraag.
Er zijn ook alternatieven die misschien wat minder aangenaam zijn: een oorlog, een decennia lange recessie, een nieuwe pandemie die in geen velden of wegen te vergelijken is met het huidige Corona virus.
Ergo: we moeten weer terug naar een nieuw en beter normaal.
p.s. CO2 is een noodzakelijk groei gas.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.