De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.936 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:28
Megalodon_67 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:30:
Op 2 maart ben ik overgestapt naar GreenChoice.
Hier ook begin maart over gestapt naar Greenchoice. Ook hier kloppen de meterstanden niet op de website en app. Ik lees sinds begin maart ook zelf de slimme meter uit in Domoticz en hier staan weer andere getallen.

Vreemde is wel dat als ik de getallen voor levering/teruglevering bij Greenchoice verreken het totaal wel klopt. 8)7

Alleen de getallen in de portal van Greenchoice komen niet overeen met die in Domoticz??? Levering is op de website van Greenchoice lager en opwekking is hoger.

Deze maand toch maar eens handmatig op de meter even in de gaten houden. Al kan het niet zijn volgens mij dat domoticz de data onjuist binnen krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Highfive95 op 02-04-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ericplan schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:06:

Is dit de eerste maand dat het zo is? Want het is inderdaad veel lager dan je zou verwachten. Heb je de data van meerdere opeenvolgende maanden en een vergelijking met jouw systeem?
In dit topic Tweakers PVOutput lijst staat elke maand wel een overzicht van de gemiddelde opbrengst in een provincie.
Het viel al langer op dat mijn opbrengsten hoger waren dan bij haar.
ik zie trouwens in de lijst Zonnepit-G staan, ook 1650 Wp, en die komt op genormeerd 109,9!
dan is die 77,6 erg laag te noemen :(
het is ook nog in Zeeland, veel zon, dak op het zuiden / geen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JAN-B schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:39:
[...]

Het viel al langer op dat mijn opbrengsten hoger waren dan bij haar.
ik zie trouwens in de lijst Zonnepit-G staan, ook 1650 Wp, en die komt op genormeerd 109,9!
dan is die 77,6 erg laag te noemen :(
het is ook nog in Zeeland, veel zon, dak op het zuiden / geen schaduw.
Zou beginnen met even precies de installatie te inventariseren. Welke panelen, welke omvormer, aantallen. Zou zo kunnen dat er een paneel niet aangesloten is, of dat je zeker weet dat het zes panelen zijn, terwijl het er maar vijf zijn. En als je iets van monitoring kan regelen of uit de omvormer halen is dat nog beter. Misschien heeft de omvormer wel een mooie webinterface.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is peakoil definitief geweest?
Oil falls below $0 a barrel. That's never happened before
Oil is so cheap that producers are paying to stockpilers to take barrels off their hands.

US crude crashed on Monday, falling below $0 to $-1.43 -- the weakest level since NYMEX opened oil futures trading in 1983.

That marks a stunning one-day decline from Friday's close of $18.27 a barrel.

The historic collapse shows that the market is betting the OPEC+ production cuts announced earlier this month aren't enough to offset the unprecedented in demand caused by the pandemic.

Part of Monday's nosedive is being driven by the fact that the May futures contract expires Tuesday, amplifying fears over a lack of storage space.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Peak oil gaat toch over de productie, niet over de prijs. Of heb ik het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Klopt. Er wordt nu (momentaan) meer geproduceerd dan we opkunnen :)
Een negatieve prijs is een sterk signaal dat het aan de vraagkant niet meer goed zit.

Er gaat post-corona natuurlijk een correctie komen, maar het zou zomaar kunnen dat die piek niet meer zo hoog komt als dat het was - als 10% blijft thuiswerken dan is er een hoop gewonnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Proton_ schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:51:
Een negatieve prijs is een sterk signaal dat het aan de vraagkant niet meer goed zit.

Er gaat post-corona natuurlijk een correctie komen, maar het zou zomaar kunnen dat die piek niet meer zo hoog komt als dat het was - als 10% blijft thuiswerken dan is er een hoop gewonnen.
Ik heb een vriend die voorheen vaak de halve wereld overvloog en nu merkt dat je met Teams of andere programma's ook kunt werken hoop dat dat ook veel effect zal hebben. Zijn vouw heeft dezelfde mening als ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:51:
De vraag is inderdaad laag, maar dat is overal ter wereld - deze rare situatie met WTI oliefutures komt voornamelijk doordat er een enorme toestroom is geweest aan kleine/onervaren investeerders die long olie gingen op het futures contract voor Mei levering. Dat loopt morgen af, en na de einddatum moet je als houder van de future de ruwe olie fysiek in ontvangst nemen in het enorme olie opslag complex in Cushing, Oklahoma. Voor een doorsnee investeerder is dat uiteraard niet wat je wil, dus moeten al deze mensen hun Mei futures verkopen en hun positie doorrollen naar het Juni contract (dat 'gewoon' nog boven de $20 prijst). Probleem alleen is, als iedereen tegelijk wil verkopen, maar de fysieke kopers zijn al voorzien, dan gaat het hard, heel hard - net zoals regelmatig met elektriciteit en (zeldzamer) aardgas.

Fysieke levering is altijd een lastig puntje in grondstoffen handel, er circuleren van die smakelijke verhalen dat ooit een jonge futures trader op Wall Street door zijn manager naar een veemarkt werd gestuurd om zijn per ongeluk afgelopen contract in 1000 "magere varkens" op te halen (en daar ook weer te verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:44
Vanmiddag 75% van de NL elektriciteitsbehoefte duurzaam opgewekt...
Ben benieuwd naar Juni: dan kan duurzaam weleens al het fossiel van het net gaan drukken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik betwijfel het. Het was een goede dag vandaag, best veel wind en zonnig en niet al te warm. In juni is het waarschijnlijk al wat warmer waardoor je van de hogere zonnestand weinig extra effect krijgt.
En dan moet het ook nog eens waaien.

Maar we zijn op de goede weg. Bij mij in de gemeente staan twee windmolens (waar weer over gezeurd wordt dat je vanaf punt x alleen nog maar windmolens zien... 6 stuks) nog te niksen, die gaan denk ik de komende maand wel aan het net.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Op twitter paar plaatjes gezien dat elk jaar de piek rond eind juni / begin juli zit. bron is de entrance database. Maar ik kan op de entrance website de bron niet vinden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Maasluip schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:41:
In juni is het waarschijnlijk al wat warmer waardoor je van de hogere zonnestand weinig extra effect krijgt.
Voordeel is wel dat alle platte daken dan ook weer mee gaan doen vanwege die hogere zonnestand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Op 21 april heb ik de hoogste dagopbrengst van onze panelen ooit gemeten in bijna 10 jaar.

Ik gok op een combinatie van:
- erg zonnige periode
- vervuilende industrie op een laag pitje
- vervuilend vliegverkeer nagenoeg afwezig
- autoverkeer gedecimeerd

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh nee, daar zit ik nog 0,5 kWh / 4% onder. Er ligt ook veel stof en pollen op de panelen, ik denk dat dat veel meer invloed heeft dan andere vervuiling.
Het was wel al een goed voorjaar, maar dat wil nog niks zeggen voor de rest van het jaar. Ik zit ruim boven de opbrengst van 2018 tot vandaag, en 2018 was een absoluut recordjaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
https://www.ad.nl/auto/ne...o-en-warmtepomp~a7c42840/
Die auto's staan een groot deel van de dag stil. Als de eigenaren een deel van de stroom afstaan, blijft het net in balans.” Hetzelfde geldt voor stroom die in thuisbatterijen wordt opgeslagen of die door zonnepanelen en warmtepompen worden opgewekt.
Wat moet ik mij daar bij voorstellen 8)7

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:00
Ik denk dat ze bedoelen dat het mogelijk gaat worden om je warmtepomp aan te laten zetten als de stroomprijs negatief wordt zodat je gratis warmte krijgt en je huis een paar uur later niet warmgestookt hoeft te worden tegen betaling. Daar bespaar je weer mee.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:53:
Oh nee, daar zit ik nog 0,5 kWh / 4% onder. Er ligt ook veel stof en pollen op de panelen, ik denk dat dat veel meer invloed heeft dan andere vervuiling.
Het was wel al een goed voorjaar, maar dat wil nog niks zeggen voor de rest van het jaar. Ik zit ruim boven de opbrengst van 2018 tot vandaag, en 2018 was een absoluut recordjaar.
Ja, dat zou je zeggen. Bij ons liggen de panelen ook aardig vol met allerlei stuifmeel/zand, zoals elk jaar rond deze periode. Dit jaar nog niet schoongemaakt.

Vorig jaar heb ik een meting gedaan met vuile/schone panelen. Tot mijn verbazing maakte dat heel weinig uit. In eerste instantie (als check met een bolometer gemeten of de instraling in beide situaties nagenoeg gelijk was :)) was er een aardig verschil te zien op de Sunny Beam die ik altijd heb aanstaan, maar na een kwartiertje was dit verschil niet echt meer zichtbaar. Waarschijnlijk heeft de koude sop en het spoelwater ervoor gezorgd voor afkoeling van de panelen en na zo'n 15/30 minuten waren ze weer op de normale temperatuur.

Het viel mij op dat PV panelen nagenoeg niet gevoelig zijn voor stof en pollen. Ik maak als hobby veel tuinlampen werkende op PV paneeltjes en ook hier weinig meetbare verschillen bij pollen/stof.

Bij de weg: als je van die Chineese paneeltjes gebruikt in de buitenlucht, dan is het oppervlak na ca. 1 jaar zodanig verweerd (niet UV-bestendige dikke, heldere siliconenlaag) dat de opbrengst wel terugloopt.
Als remedie smeer ik hier bij levering een zeer dunne laag heldere siliconenkit op en dat verbetert aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Het gaat erom dat je een soort loadbalancing van het elektriciteitsnetwerk krijgt. Verbruik en opwek meer in evenwicht brengen. Als er veel aanbod is (en de prijs laag) zou je ( of je systeem) dan een seintje kunnen krijgen dat de warmtepomp/boiler/afwasmachine aankan of je a uto opgeladen kan worden. Dit kan met zo'n toepassing. Maar ook een uurprijsmechanisme kan hier een rol in kunnen spelen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hij doelde op het stroom opwekken met een warmtepomp denk ik.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Dat is als je voor de warmtepomp gaat staan en zo hard blaast dat de ventilator gaat draaien.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
@Erasmo dat dus. Want zo staat het er letterlijk 7(8)7
Maar idd misschien bedoelen ze het linksom draaien van de ventilator _O-

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Schinnen-groen schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:05:
Op 21 april heb ik de hoogste dagopbrengst van onze panelen ooit gemeten in bijna 10 jaar.

Ik gok op een combinatie van:
- erg zonnige periode
- vervuilende industrie op een laag pitje
- vervuilend vliegverkeer nagenoeg afwezig
- autoverkeer gedecimeerd
Ik denk hoofdzakelijk de koude wind, mijn panelen zijn die dag niet boven 40 graden geweest.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49

aip

klump4u schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:48:
[...]

Ik denk hoofdzakelijk de koude wind, mijn panelen zijn die dag niet boven 40 graden geweest.
De rest zal een rol spelen, maar de kou zal de hoofdoorzaak zijn. Die continue O/NO wind scheelt echt een hoop in de temperatuur van de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:19:
[...]

Ja, dat zou je zeggen. Bij ons liggen de panelen ook aardig vol met allerlei stuifmeel/zand, zoals elk jaar rond deze periode. Dit jaar nog niet schoongemaakt.

Vorig jaar heb ik een meting gedaan met vuile/schone panelen. Tot mijn verbazing maakte dat heel weinig uit. In eerste instantie (als check met een bolometer gemeten of de instraling in beide situaties nagenoeg gelijk was :)) was er een aardig verschil te zien op de Sunny Beam die ik altijd heb aanstaan, maar na een kwartiertje was dit verschil niet echt meer zichtbaar. Waarschijnlijk heeft de koude sop en het spoelwater ervoor gezorgd voor afkoeling van de panelen en na zo'n 15/30 minuten waren ze weer op de normale temperatuur.

Het viel mij op dat PV panelen nagenoeg niet gevoelig zijn voor stof en pollen. Ik maak als hobby veel tuinlampen werkende op PV paneeltjes en ook hier weinig meetbare verschillen bij pollen/stof.

Bij de weg: als je van die Chineese paneeltjes gebruikt in de buitenlucht, dan is het oppervlak na ca. 1 jaar zodanig verweerd (niet UV-bestendige dikke, heldere siliconenlaag) dat de opbrengst wel terugloopt.
Als remedie smeer ik hier bij levering een zeer dunne laag heldere siliconenkit op en dat verbetert aanzienlijk.
Mijn panelen zitten ook onder het stof/stuifzand, maar schoonmaken ga ik natuurlijk niet doen met leidingwater. Gedestilleerd water is dan weer niet gratis dus moet je terugverdienen met de meeropbrengst na de schoonmaakbeurt. Overigens is schoonmaken ook niet bevorderlijk voor de coating. Zo heb ik het voor mezelf goedgepraat om lekker lui af te wachten tot een volgende regenbui. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Megalodon_67 schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:30:
[...]

Mijn panelen zitten ook onder het stof/stuifzand, maar schoonmaken ga ik natuurlijk niet doen met leidingwater. Gedestilleerd water is dan weer niet gratis dus moet je terugverdienen met de meeropbrengst na de schoonmaakbeurt. Overigens is schoonmaken ook niet bevorderlijk voor de coating. Zo heb ik het voor mezelf goedgepraat om lekker lui af te wachten tot een volgende regenbui. :*)
De coating kan prima tegen een sopje, maar een regenbuitje (of 2) heeft de voorkeur. Helaas wordt er door de vogels ook serieus op de panelen gepoept. Dat spoelt er niet zomaar vanaf. Soms moet je toch even uit je luie stoel komen, Megalodon_67...... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Door de zachte winter de afgelopen 12 maanden een energierekening van eur 29,- per maand :) (wel excl. de elektrische auto gerekend...)

Heel blij mee. Met een geschakelde hoekwoning uit 1977, ca. 37k uitgegeven aan isolatie/nieuwe apparatuur en een L/W WP - hybride, zonneboiler etc.
De woning heeft een dak oost-west. Daarop ligt nu 8.6 kWP, wat 5.6 kWh/jaar levert
Verwarmen kost ca 3200 kWh en 115m3 gas (incl SWW), hiervoor wordt het hele huis 24x7 op 20 graden gehouden muv de slaapkamers ('s nachts geen verwarming en raam open)
Rest ca 4000 kWh voor normaal huishoudelijk gebruik met allerlei comfort

De 115 m3 gas/1600kWh E icm vastrecht is ca. EUR 870,- per maand, Door EB vermindering (eur 527,-) dus eur 345 p jaar -> eur 29,- per maand

En dit met 4 personen in huis. Zodra de 2 kinderen het huis uit gaan zitten we denk ik op 0,-

:) :)

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 27-04-2020 15:20 . Reden: correctie berekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:24:
[...]

De coating kan prima tegen een sopje, maar een regenbuitje (of 2) heeft de voorkeur. Helaas wordt er door de vogels ook serieus op de panelen gepoept. Dat spoelt er niet zomaar vanaf. Soms moet je toch even uit je luie stoel komen, Megalodon_67...... ;)
Ik heb geen poep wat er vanaf 2012 op zit dus het zal er toch wel af gaan. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:01:
[...]

Ik heb geen poep wat er vanaf 2012 op zit dus het zal er toch wel af gaan. ;)
Some shit can be though 8)

Maar even serieus, niets zo agressief als duivenpoep. Het dak van mijn auto kan daar boekdelen over vertellen.
De coating laag op panelen zal daar wel op berekend zijn, maar ik ben daar niet gerust op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:08:
[...]

Some shit can be though 8)

Maar even serieus, niets zo agressief als duivenpoep. Het dak van mijn auto kan daar boekdelen over vertellen.
De coating laag op panelen zal daar wel op berekend zijn, maar ik ben daar niet gerust op.
Gelukkig niet zo'n last van duiven of vogels die op de panelen schijten, verderop zie ik wel iemand met zwarte panelen en lekker dicht tegen de nok geinstalleerd dus de konten hangen er mooi boven, looks like shit. >:)

@Schinnen-groen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeYdzGi3f5KppL7s2R6b8-VcNzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfeSwEVbbgvum44SmQrnjLQl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 27-04-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:16:
[...]

Gelukkig niet zo'n last van duiven of vogels die op de panelen schijten, verderop zie ik wel iemand met zwarte panelen en lekker dicht tegen de nok geinstalleerd dus de konten hangen er mooi boven, looks like shit. >:)

@Schinnen-groen

[Afbeelding]
Dat zijn volgens mij meeuwen. Een proctoloog zou met respect een buiging maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Column van voormalig (PvdA-)Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk over de nieuwste documentaire van Michael Moore en het klimaatakkoord.

'Volledig nieuw klimaatplan nodig'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik neem Plasterk al een tijdje niet serieus en ook hier vind ik dat hij de plank mis slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:02:
Column van voormalig (PvdA-)Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk over de nieuwste documentaire van Michael Moore en het klimaatakkoord.

'Volledig nieuw klimaatplan nodig'
Die column is net zo slecht als die documentaire. En de oplossing die Plasterk biedt? Weer 10 jaar voorbij laten gaan aan lullen, lobbyen en polderen in plaats van iets doen. En natuurlijk is kernenergie het gouden ei. Die man heeft nog steeds een enorm schoolbord voor zijn kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De column van Plasterk vind ik wel meevallen, hoor.
En dat de politiek er jaren over doet om zaken voor elkaar te krijgen kan ik hem niet aanrekenen, wel de hedendaagse politiek.
Vanavond maar eens de nieuwe docu van Michael Moore gaan bekijken. Daar schijnt ook aardig wat ophef over te zijn. We gaan zien waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou... Dat we een überhaupt een (langlopend) klimaatplan nodig hebben staat buiten kijf. Wat de regering nu doet met kortetermijnplanning is al jaren aanmodderen.

Maar de column zelf. Wat zegt hij nu eigenlijk? Het hele eerste stuk lijkt een bevestiging van Moore te zijn en een aanklacht aan de groene stroom industrie. Het werkt niet, of als het werkt alleen maar tijdelijk. Dit blijft hangen: Plasterk is tegen groene energie (dus dat moeten wij dan ook maar zijn). Voor mensen die niet verder lezen is dit de enige boodschap. Zie je wel, zonnepanelen werken niet want alleen energie als de zon schijnt (dit kun je niet ontkennen, maar het is ook niet echt een probleem). Zie je wel, zonnepanelen en elektrische auto's zijn slecht want ze produceren veel afval (is aangetoond onwaar).

Soms maakt hij wel een goed punt. Zonneparken op zee (volgens mij niet echt meer dan een test), inderdaad, waarom? Begin dan eens een gecoördineerde actie om daken van schuren, loodsen en magazijnen vol te leggen.
Stoppen met kappen van oerwouden. Ja, absoluut. Maar wat heeft dat met groene energie te doen?

En dan komt hij met kernenergie. Zeker, CO2-arm. Maar duur. Hij als econoom moet dat toch weten.

Als je met een plan wil komen, ga dan eerst eens rekenen aan hoe ver je komt met hoe veel wind, zon en opslag. Dat soort berekeningen heb ik nog niet gezien en dat is toch wel de basis van de energiewende.
Ik begrijp dat hij als econoom en doctor in de platworm dit niet kan of wil berekenen, maar hij moet toch genoeg bagage hebben om de economie van de stroommarkt te doorgronden en te zien hoe de verschillende stroommodaliteiten daar in staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:17:
Nou... Dat we een überhaupt een (langlopend) klimaatplan nodig hebben staat buiten kijf. Wat de regering nu doet met kortetermijnplanning is al jaren aanmodderen.

Maar de column zelf. Wat zegt hij nu eigenlijk? Het hele eerste stuk lijkt een bevestiging van Moore te zijn en een aanklacht aan de groene stroom industrie. Het werkt niet, of als het werkt alleen maar tijdelijk. Dit blijft hangen: Plasterk is tegen groene energie (dus dat moeten wij dan ook maar zijn). Voor mensen die niet verder lezen is dit de enige boodschap. Zie je wel, zonnepanelen werken niet want alleen energie als de zon schijnt (dit kun je niet ontkennen, maar het is ook niet echt een probleem). Zie je wel, zonnepanelen en elektrische auto's zijn slecht want ze produceren veel afval (is aangetoond onwaar).

Soms maakt hij wel een goed punt. Zonneparken op zee (volgens mij niet echt meer dan een test), inderdaad, waarom? Begin dan eens een gecoördineerde actie om daken van schuren, loodsen en magazijnen vol te leggen.
Stoppen met kappen van oerwouden. Ja, absoluut. Maar wat heeft dat met groene energie te doen?

En dan komt hij met kernenergie. Zeker, CO2-arm. Maar duur. Hij als econoom moet dat toch weten.

Als je met een plan wil komen, ga dan eerst eens rekenen aan hoe ver je komt met hoe veel wind, zon en opslag. Dat soort berekeningen heb ik nog niet gezien en dat is toch wel de basis van de energiewende.
Ik begrijp dat hij als econoom en doctor in de platworm dit niet kan of wil berekenen, maar hij moet toch genoeg bagage hebben om de economie van de stroommarkt te doorgronden en te zien hoe de verschillende stroommodaliteiten daar in staan.
Gisteravond de nieuwe docu van Moore bekeken.
Hierin wordt aardig beschreven wat er op dit moment aan de hand is.
Er lopen imho een drietal zaken door elkaar.
1. Allereerst de beweging die van alle fossiele brandstoffen af wil.
2. Een volgende stroming wil het klimaat redden, wat het ook kost.
3. De industrie is op zoek naar nieuwe verdienmodellen (heeft die gevonden) en speelt in op de sentimenten van 1 en 2.

Ga je dit kritisch fileren, dan benoemt Plasterk (meer een wetenschapper dan een econoom, zie zijn wiki) de pijnpunten in deze hedendaagse aanpak.
Daar kan ik aardig in meegaan.

Mijn visie is de volgende:
Uitgaande van de momentele energie- en de grondstoffen verbruikcijfers is de huidige aanpak niet de oplossing van het probleem.
Zeker als we doorgaan op de huidige voet van consumeren, winstmaximalisatie, consumenten honger, etc..
Stel we zouden in een aantal jaar voor, zeg eens, 40-50% onze benodigde energie via duurzame opwekking voor elkaar krijgen. Over een jaar of tien is deze behoefte waarschijnlijk verdubbeld (of nog erger). Dit ga je dus niet redden met nog meer PV, wind, getijden-energie, stuwdammen, etc..
De bevolking groeit, de welvaart stijgt, de productie moet omhoog.

Wat dan?
Qua energieverbruik zou ik dan kiezen voor een mix van kernenergie en alternatieve bronnen. Elk huis voorzien van zonnepanelen en een immers grote isolatie. Eventueel als ondersteuning windenergie, maar niet zo megalomaan als in de plannen op dit moment.
De andere helft van de medaille gaat meer pijn doen: consuminderen. En dan door de overheid opgelegd. Geen 25 soorten wasmiddelen, maar een stuk of 3 "who do the deed". Maximaal 4 soorten brood, 4 soorten autobanden, etc.. Dat klinkt erg communistisch, maar hoeft dat niet te zijn. Gewoon die opgeblazen industrie weer voor geen gedeelte in hun hok sturen. Je mag nog steeds een veel te dure smart phone kopen, maar er zijn maar 3 types/uitvoeringen. Je mag nog steeds vlees eten, maar een biefstuk kostt 50 Euries en een kipfilet 10. Wil je eindelijk eens een vreemd land bezoeken? Natuurlijk moet dat nog steeds mogelijk zijn, maar daar moet je dan 2 jaar voor sparen, want vliegen is heel erg duur. Dus die 1-3 keer er jaar op vakantie naar Griekenland, Kenia en eindelijk ook eens naar IJsland wordt wat moeilijker.

Natuurlijk zitten hier meer haken en ogen aan dan aan al onze gordijnen in huis, maar het is maar een overweging die ik al een tijd met mij meedraag.

Er zijn ook alternatieven die misschien wat minder aangenaam zijn: een oorlog, een decennia lange recessie, een nieuwe pandemie die in geen velden of wegen te vergelijken is met het huidige Corona virus.

Ergo: we moeten weer terug naar een nieuw en beter normaal.
p.s. CO2 is een noodzakelijk groei gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:17:
Zie je wel, zonnepanelen werken niet want alleen energie als de zon schijnt (dit kun je niet ontkennen, maar het is ook niet echt een probleem). Zie je wel, zonnepanelen en elektrische auto's zijn slecht want ze produceren veel afval (is aangetoond onwaar).
Ik vond dit wel 2 aardige videos over "Balanceren van het grid":

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:57
Ik heb de documentaire "Planet of the Humans" gisteravond gekeken (hier, legaal, op YT). Ik heb tijdens het kijken notities gemaakt, en als ik daar nu doorheen lees dan valt me (naast de vele onwaarheden / weglatingen / fouten door een duidelijk gebrek aan kennis) vooral op dat ik een duidelijke boodschap mis. Wat zou de boodschap kunnen zijn?

Gibbs dacht eerst dat duurzame technieken geen nadelen hadden maar is er nu achter dat dat niet klopt?
Kapitalisme is slecht?
Miljonairs willen nog meer geld verdienen?
Voor duurzame technieken zijn mineralen e.d. nodig dus het is per definitie slecht?
Perfect is the enemy of good?
Life cycle analysis hoeft tegenwoordig niet meer als je verschillende technieken vergelijkt?
Bevolkingsgroei moet ingeperkt?
Waar dan, door wie, hoe?

Gezien de publiciteit rondom de film had ik er meer van verwacht. Eigenlijk vind ik hem gewoon slecht.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:36:
Ik heb de documentaire "Planet of the Humans" gisteravond gekeken (hier, legaal, op YT). Ik heb tijdens het kijken notities gemaakt, en als ik daar nu doorheen lees dan valt me (naast de vele onwaarheden / weglatingen / fouten door een duidelijk gebrek aan kennis) vooral op dat ik een duidelijke boodschap mis. Wat zou de boodschap kunnen zijn?

Gibbs dacht eerst dat duurzame technieken geen nadelen hadden maar is er nu achter dat dat niet klopt?
Kapitalisme is slecht?
Miljonairs willen nog meer geld verdienen?
Voor duurzame technieken zijn mineralen e.d. nodig dus het is per definitie slecht?
Perfect is the enemy of good?
Life cycle analysis hoeft tegenwoordig niet meer als je verschillende technieken vergelijkt?
Bevolkingsgroei moet ingeperkt?
Waar dan, door wie, hoe?

Gezien de publiciteit rondom de film had ik er meer van verwacht. Eigenlijk vind ik hem gewoon slecht.
Misschien heb je de essentie van deze docu perfect begrepen. Geen Al Gore "we gaan allemaal dood", geen credo van diverse bewegingen "de perfecte oplossing is.."", etc.
Gewoon voedsel om het nadenken te bevorderen.
Een goede docu geeft geen oplossingen voor een bepaalde situatie, maar benoemt dingen/gemaakte keuzes/gekozen oplossingen/implicaties en gevolgen waar je misschien toch iets meer over moet nadenken.
Ik lees dat je al een aantal vragen hebt geformuleerd, maar dat je eindconclusie in de laatste regel gewoon makkelijker is?
Ik chargeer weer eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Schinnen-groen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:33:
[...]

Gisteravond de nieuwe docu van Moore bekeken.
Hierin wordt aardig beschreven wat er op dit moment aan de hand is.
Er lopen imho een drietal zaken door elkaar.
1. Allereerst de beweging die van alle fossiele brandstoffen af wil.
2. Een volgende stroming wil het klimaat redden, wat het ook kost.
3. De industrie is op zoek naar nieuwe verdienmodellen (heeft die gevonden) en speelt in op de sentimenten van 1 en 2.

Ga je dit kritisch fileren, dan benoemt Plasterk (meer een wetenschapper dan een econoom, zie zijn wiki) de pijnpunten in deze hedendaagse aanpak.
Daar kan ik aardig in meegaan.

Mijn visie is de volgende:
Uitgaande van de momentele energie- en de grondstoffen verbruikcijfers is de huidige aanpak niet de oplossing van het probleem.
Zeker als we doorgaan op de huidige voet van consumeren, winstmaximalisatie, consumenten honger, etc..
Stel we zouden in een aantal jaar voor, zeg eens, 40-50% onze benodigde energie via duurzame opwekking voor elkaar krijgen. Over een jaar of tien is deze behoefte waarschijnlijk verdubbeld (of nog erger). Dit ga je dus niet redden met nog meer PV, wind, getijden-energie, stuwdammen, etc..
De bevolking groeit, de welvaart stijgt, de productie moet omhoog.

Wat dan?
Qua energieverbruik zou ik dan kiezen voor een mix van kernenergie en alternatieve bronnen. Elk huis voorzien van zonnepanelen en een immers grote isolatie. Eventueel als ondersteuning windenergie, maar niet zo megalomaan als in de plannen op dit moment.
De andere helft van de medaille gaat meer pijn doen: consuminderen. En dan door de overheid opgelegd. Geen 25 soorten wasmiddelen, maar een stuk of 3 "who do the deed". Maximaal 4 soorten brood, 4 soorten autobanden, etc.. Dat klinkt erg communistisch, maar hoeft dat niet te zijn. Gewoon die opgeblazen industrie weer voor geen gedeelte in hun hok sturen. Je mag nog steeds een veel te dure smart phone kopen, maar er zijn maar 3 types/uitvoeringen. Je mag nog steeds vlees eten, maar een biefstuk kostt 50 Euries en een kipfilet 10. Wil je eindelijk eens een vreemd land bezoeken? Natuurlijk moet dat nog steeds mogelijk zijn, maar daar moet je dan 2 jaar voor sparen, want vliegen is heel erg duur. Dus die 1-3 keer er jaar op vakantie naar Griekenland, Kenia en eindelijk ook eens naar IJsland wordt wat moeilijker.

Natuurlijk zitten hier meer haken en ogen aan dan aan al onze gordijnen in huis, maar het is maar een overweging die ik al een tijd met mij meedraag.

Er zijn ook alternatieven die misschien wat minder aangenaam zijn: een oorlog, een decennia lange recessie, een nieuwe pandemie die in geen velden of wegen te vergelijken is met het huidige Corona virus.

Ergo: we moeten weer terug naar een nieuw en beter normaal.
p.s. CO2 is een noodzakelijk groei gas.
Het kan ook zijn dat de minder aangename alternatieven al onder ons zijn. De recessie is pas begonnen, die gaat niet zomaar weg. En het corona virus heeft nu, vanwege het warme weer, even pauze.
En mochten de recessie en corona langdurig blijken dan is de optie oorlog ook open. China’s agressieve manier van expansie wordt in de westerse wereld nogal onderschat.

Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik houd rekening met een totale verandering van de westerse manier van leven. Ergens in de tijd zal de kade het overmatige consumptie-schip keren en het zou zomaar nu kunnen zijn.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
:X

Hier nog een leuke fact-check van een deel van de film (want een documantaire is het niet te noemen):
https://jaspervis.wordpre...ge-mijn-laptop-in-de-tuin
Conclusie: jammer dat de film zo slecht is want ook over duurzame energie zijn kritische vragen te stellen
Ik vind het niveau van ‘Planet of the Humans’ bedroevend. Ik ben dan ook niet verder gekomen dan de eerste helft van de film. Er zijn daarin zoveel grotere en kleinere dingen die niet kloppen dat voor mij elk idee van een groter verhaal verloren gaat. Dat is jammer, want ook over duurzame energie zijn de nodige vragen te stellen. Duurzame energie is niet heilig en elke vorm van energie heeft nadelen. Goed om daar debat over te voeren. Maar een documentaire die op zóveel punten feitelijk de plank mis slaat, voegt niks toe aan het debat.

[ Voor 77% gewijzigd door assje op 03-05-2020 16:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

drielp schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:31:
[...]

Het kan ook zijn dat de minder aangename alternatieven al onder ons zijn. De recessie is pas begonnen, die gaat niet zomaar weg. En het corona virus heeft nu, vanwege het warme weer, even pauze.
En mochten de recessie en corona langdurig blijken dan is de optie oorlog ook open. China’s agressieve manier van expansie wordt in de westerse wereld nogal onderschat.

Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik houd rekening met een totale verandering van de westerse manier van leven. Ergens in de tijd zal de kade het overmatige consumptie-schip keren en het zou zomaar nu kunnen zijn.
Ik denk ook langs die lijnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

assje schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:13:
[...]

:X

Hier nog een leuke fact-check van een deel van de film (want een documantaire is het niet te noemen):

[...]
De commentaren van Jasper Vis doorgelezen, alle CO2 crap geskipt en de feitelijke onjuistheden op een rijtje gezet. Dat waren er niet echt veel. Ik heb nog heel even zijn commentaar van mijn commentaar willen voorzien, maar dat is in deze discussies altijd niet echt rendementsvol geweest.
(Dat is een nieuw, zojuist verzonnen woord.). Daarbij, als je na een halve docu kijken je laptop in de tuin wil flikkeren of flikkert, geef je aardig weer met welke discussiepartner je van doen hebt.

Natuurlijk zijn de aangedragen feiten niet up-to-date, tendentieus en soms kloppen ze gewoon niet. Dat waren ze gelukkig wel wel in de "An Inconvenient Truth"(kuch..), in ons dagelijks NOS journaal en de diverse actualiteitenprogramma's (..en in de meeste kranten ..)Man, man, man.

Gebruik nu eens je gratis gereedschap, te weten een stel hersens, boeken en internet. Een rekenmachine is ook soms handig.

p.s. Weet iemand een zonnepark met panelen die al meer dan 25 jaar stroom leveren en kan die persoon mij vertellen wat het initiële rendement van de panelen was en het gemeten rendement na 25 jaar? Kan daar ook nog even de onderhoudskosten bij, zoals vervanging van kaduuke panelen en omvormers? Graag ook de onderhoudskosten. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:45
assje schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:13:
Toch bewonderenswaardig dat er mensen met kennis zijn die de stellingen in dergelijke films gaan fileren (en er vervolgens niet veel van over laten).
Mensen als Jasper Vis dus, Ketan Joshi en Thijs ten Brinck _/-\o_

Ik vind de "docu" eigenlijk eng. Het appelleert aan het gevoel van, niets is goed. Behalve dan minden consumeren, minder mensen.
Apart dat het dan altijd bij die constatering blijft. Niet iets van, dat "wij Amerikanen moeten na 1 kind verplicht aan de pil, gevolgd door de Europeanen. Te beginnen met de rijksten der aarde, want die hebben de grootste carbon-foorprint!". O+
Nee, eng omdat het ook voeding kan geven naar andere bevolkingsgroepen te wijzen, die gemiddeld meer kinderen krijgen dan de westerse bevolking...

Een beeld van, gooi de handdoek in de ring (maw, wordt mak schaap) of verdedig wat je lief is. En dat is met wapens ipv toiletrollen hamsteren en een olie op het vuur gooiende president, niet een fijne combi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
Schinnen-groen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:47:
Gebruik nu eens je gratis gereedschap, te weten een stel hersens, boeken en internet. Een rekenmachine is ook soms handig.
Misschien is het op basis van gezond verstand wel beter het rekenwerk over te laten aan mensen die er verstand van hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

TCroezing schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Toch bewonderenswaardig dat er mensen met kennis zijn die de stellingen in dergelijke films gaan fileren (en er vervolgens niet veel van over laten).
Mensen als Jasper Vis dus, Ketan Joshi en Thijs ten Brinck _/-\o_

Ik vind de "docu" eigenlijk eng. Het appelleert aan het gevoel van, niets is goed. Behalve dan minden consumeren, minder mensen.
Apart dat het dan altijd bij die constatering blijft. Niet iets van, dat "wij Amerikanen moeten na 1 kind verplicht aan de pil, gevolgd door de Europeanen. Te beginnen met de rijksten der aarde, want die hebben de grootste carbon-foorprint!". O+
Nee, eng omdat het ook voeding kan geven naar andere bevolkingsgroepen te wijzen, die gemiddeld meer kinderen krijgen dan de westerse bevolking...

Een beeld van, gooi de handdoek in de ring (maw, wordt mak schaap) of verdedig wat je lief is. En dat is met wapens ipv toiletrollen hamsteren en een olie op het vuur gooiende president, niet een fijne combi...
Geen idee wie Casper Vis is, maar je eerste opmerking kan ik onderschrijven: de docu is "eng". In meer dan 1 opzicht. Dat het bij een aantal constateringen blijft vind ik juist de kracht van een docu. Dan moet je zelf aan de bak met denken en keuzes maken. De conclusie die je dan trekt is dan weer niet erg genuanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

assje schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Misschien is het op basis van gezond verstand wel beter het rekenwerk over te laten aan mensen die er verstand van hebben.
Dus mijn opleiding wis- en natuurkunde was gewoon weggegooid geld? :'(
Nou, daar ben ik mooi klaar mee... :S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:06:
Een goede docu geeft geen oplossingen voor een bepaalde situatie, maar benoemt dingen/gemaakte keuzes/gekozen oplossingen/implicaties en gevolgen waar je misschien toch iets meer over moet nadenken.
Een goede docu zou dat inderdaad kunnen/moeten doen ja. Maar is dit een goede docu?

Ik denk dat de boodschap die uitgedragen wordt iets als "Zonnepanelen en windturbines alleen gaan ons niet redden. We zijn met te veel mensen die gemiddeld te veel consumeren. Zonnepanelen en windturbines hebben een materiaal- en energie-input en "dus" kun je de fossiele brandstoffen beter direct opstoken. Biomassa is kut. Biomassa is kut. Kapitalisme is kut. Biomassa is kut. Kapitalisme is kut." zou kunnen zijn (deze tekst even grofweg gebaseerd op de airtime die de diverse onderwerpen kregen). Gechargeerd, zeker, maar als ik mijn aantekeningen zo doorlees is dat wat de maker de gefilmde mensen heeft laten zeggen.

En met een aantal van die zaken ben ik het nog wel eens ook. Het probleem wat ik met deze documentaire heb is niet eens de boodschap, maar de kwaliteit van de argumenten. Een paar voorbeelden uit mijn aantekeningen.
  • Een paar zonnepanelen bij een concert leveren niet alle energie voor dat concert. Er wordt teruggevallen op het net of een dieselgenerator. Gibbs doet als hij de scoop van de eeuw heeft maar duh dat is toch volstrekt logisch voor iemand met een beetje kennis van de materie?
  • De long tailpipe mythe over EV's komt langs. Die hadden we nu wel gehad dacht ik.
  • Zonnecellen hebben een levensduur van 10 jaar? WTF? Vele Shell-paneeltjes uit de jaren '90 liggen nog hun kWhtjes op te wekken. Absolute onzin.
  • Windturbines gaan 20 jaar mee. Dat zal wel ongeveer kloppen, maar is dat erg? Komen er dan i.h.a. geen grotere en meer efficiënte modellen voor terug? En veel van de materialen zullen gerecycled kunnen worden.
  • CSP zijn inefficënt en stoken aardgas bij. Klopt op zich, maar het nogal makkelijk om een stervende technologie te bashen. Spotgoedkope PV gaat CSP geheel uit te markt drukken. Die zogenaamde solar desert die ze filmden staat nu vol met PV.
  • Tesla gigafactory heeft stroomdraden. Ja duh, waarom zou je zo'n fabriek in eilandbedrijf runnen? Dit is onkunde of op een valse manier een boodschap pushen.
  • Apple is niet offgrid, ja duh, zelfde als bij de gigafactory
  • De wereldbevolking moet kleiner, de levensstandaard moet omlaag. Hoe dan? En wie maakt de verdeling?
  • Bio-ethanol is slecht. Ja duh, is niet de rocket science-ontdekking die Gibbs het wil laten lijken.
  • Biomassa is slecht. Ja duh, is niet de rocket science-ontdekking die Gibbs het wil laten lijken.
  • Kapitalisme is slecht. Hierin heeft hij misschien wel gelijk, maar hebben we in de praktijk al eens iets geprobeerd zien worden wat beter werkt? Centraal geleide economie is nou niet echt het succes geworden wat men had gehoopt...
  • Allerlei uitspraken over duurzame technologieën, en hoe ze zich tot elkaar verhouden, maar bijna geen cijfers, totaal geen life cycle analysis, niets. Dingen zijn, blijkbaar, zoals ze zijn om dat Gibbs het zegt, vergezeld van video van een ongelukkige aap.
  • Waterstof kan alleen gemaakt worden van petroleumproducten? Hoeveel mensen zou hij het gevraagd hebben voordat iemand trof die het zo verwoordde? Ik ben geen waterstof-fan, maar dit is absurd.
...en er zal nog wel meer zijn waar ik overheen gekeken heb.

Kortom, zijn boodschap zou juist of correct kunnen zijn, maar hij bouwt zijn verhaal op drijfzand en dat doet me twijfelen aan zijn boodschap.

Als laatste heb ik een probleem met het argument "we moeten wat doen aan de grootte van de wereldbevolking". Niet met het argument op zich, het lijkt mij duidelijk dat we met "veel" zijn, en mensen die meer van ecologie e.d. weten dan ik hebben m.i. goede argumenten voor de stelling dat we met "te veel" zijn. Met dat aspect heb ik niet zoveel problemen.

Waar ik problemen mee heb is dat vaak (en zo ook in deze documentaire) niet het lef getoond wordt om te vertellen hoe dat dan zou moeten. Gaan we draconisch doen en decimeren? Verplicht steriliseren? Hoe worden de effecten verdeeld tussen de landen? Wie gaat uitmaken wie er wel en geen kinderen gaan krijgen? Ik zou die keus niet willen maken, maar ik ben in het algemeen een beetje bang voor de mensen die dit wel willen. En wat als het niet lukt? Zijn we dan niet beter af met X miljard mensen die zonne- en windenergie gebruiken dan met X miljard mensen die nog vastzitten aan aardolie en steenkool?

De documentaire zet me niet aan het denken, behalve over de bedoelingen van de maker.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

En Oeran-Oetangs zijn zielig @JeroenH want hun leefgebied verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH . Morgen ga ik je post close readen (zo heet dat toch tegenwoordig?). Nu even de life stream van BigClive op youtube terugkijken. Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hjs schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:04:
En Oeran-Oetangs zijn zielig @JeroenH want hun leefgebied verdwijnt.
Dat klopt als een bus, maar wat wil je hiermee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Schinnen-groen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:07:
[...]

Dat klopt als een bus, maar wat wil je hiermee zeggen?
Dat dat weinig tot niks met het onderwerp te maken heeft.
Ja, natuurlijk wordt er nu ook veel oerwoud gekapt om plaats te maken voor iets "groens".
Maar ik heb op de lagere school al een werkstuk gemaakt over het verdwijnen van de Regenwouden en dat was 1979 ofzo, het is niet iets van de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hjs schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:34:
[...]

Dat dat weinig tot niks met het onderwerp te maken heeft.
Ja, natuurlijk wordt er nu ook veel oerwoud gekapt om plaats te maken voor iets "groens".
Maar ik heb op de lagere school al een werkstuk gemaakt over het verdwijnen van de Regenwouden en dat was 1979 ofzo, het is niet iets van de laatste tijd.
Volgens mij heeft het echt alles met het onderwerp te maken.
Het verdwijnen is inderdaad al tig jaren aan de gang, echter het beangstigende (althans voor mij dan) is dat aan dat verdwijnen straks automatisch een einde komt en dat is niet omdat men hiermee is opgehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Zo als ik het opmaakte uit de film was dat het vooral lag aan de "groene" industrie en zo sterk komt het niet over op mij om vrij lang in beeld te laten zien dat de dieren erg slecht af zijn omdat wij hun leefgebied slopen.
Dat gebeurt op grote schaal al heel lang en is waarschijnlijk ook nog een van de oorzaken van nu een Corona crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hjs schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:59:
Zo als ik het opmaakte uit de film was dat het vooral lag aan de "groene" industrie en zo sterk komt het niet over op mij om vrij lang in beeld te laten zien dat de dieren erg slecht af zijn omdat wij hun leefgebied slopen.
Dat gebeurt op grote schaal al heel lang en is waarschijnlijk ook nog een van de oorzaken van nu een Corona crisis.
Ik kan mij voorstellen dat mensen in die gebieden een stuk land afbranden om hier eten op te verbouwen. Daar heb ik vrede mee. Waar ik wel echt woest over kan worden is dat deze mensen letterlijk de vernieling in worden gedreven door onze milieuvriendelijke ideetjes. Dan weer dit verbouwen voor X, dan weer iets anders verbouwen voor Y. Allemaal voor milieuvriendelijke brandstoffen... En als de hype weer vertrekt naar een andere nieuwigheid, kelderen de prijzen voor het vorige hype product en gaat men weer iets anders verbouwen. dat moet dan weer in enorme hoeveelheden waar dan weer veel tropisch regenwoud voor moet worden gerooid. Te gek voor woorden.De hele flora en fauna naar de kloten, mensen worden verdreven uit hun woongebieden, etc. All for the hype and the big bucks. Zum Kotsen. Zo, even in drie talen..

Hetzelfde geldt voor de zg. Super Foods (kots..). Mensen worden steeds debieler in hun leefwijze/eetwijze. En wie is het bokje? De derdewereld gebieden die hun grond gaan inzetten om aan die tijdelijke hype te kunnen voldoen. Natuurlijk onder aansturing van "The Big Guys". Monoculturen dus en als de hype verschuift, zitten zij zonder inkomsten en zonder eigen voedsel. Cranberries, kinoa, al die shit dus. Eet eens een boerenkool, groenkool, wittekool, savoyekool , etc. en je krijgt meer vitamine binnen dan je lief is. Maar dat is niet hip....... behalve als weer een of andere minkukel roept dat rabarber de nieuwe Super Food is.
Sorry, geen kritiek op jouw opmerking, maar ik werd getriggerd door het woordje "groen". -O-

*Schinnen-groen gaat op zoek naar een nieuwe nickname*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Schinnen-groen
Je hebt nog een hoop kleuren om uit te kiezen :) maar ik zou schinnen-zon doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hier in de wijk een hele traject om naar aardgasvrij te gaan.
Daarbij een betoog om naar W/W WP te gaan, mede ivm de lagere netbelasting dan L/W WP.

ik heb er ook ander onderzoek over gevonden: https://www.nii.nl/assets...e-woningbouw-addendum.pdf
en
https://refman.energytransitionmodel.com/publications/2063

Met welke "continu"belasting wordt er tot nu toe gerekend voor huishoudens? Volgens het tweede rapport ~1kW/woning

Dat heeft nogal invloed op de mate van netverzwaring die nodig is.
Bij L/W denk ik ~2kW bij -10 bij een tussenwoning. dus totaal per woning 2,5-3kW

Zou dat veel kosten???

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 03-05-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Blokverwarming, warmtepompen, van het gas af, biobrandstoffen, etc.. Soms waan ik mij in een neo-communistische/neo-kapitalistische welvaart staat.
De meest milieuvriendelijke/veilige brandstof is aardgas, dus géén schaliegas. (Elektriciteit is te hoogwaardig om gewoon op te stoken.) Combineer dit met een ombuiging van subsidies op windparken-op-zee, grootschalige zonneprojecten en windparken naar een evengrote subsidie richting isolatie van woningen (met aangepaste ventilatie!!), gooi er waar mogelijk nog een aantal zonneboilers op "and Bob's your uncle". De problemen m.b.t. zonnepanelen bij flatgebouwen en appartement complexen zijn dan ook gelijk opgelost: elk wooncomplex kan worden voorzien van een isolatieschil.

Er is genoeg gas voorradig en in de tussentijd: bouw een aantal kleine kerncentrales als je bang bent voor teveel afhankelijkheid.
Waarom niet?
Alleen omdat o.a. Rusland gas levert en bij ons de koek op dat gebied op is? Omdat Amerika dit niet leuk vindt? Wordt er anders te weinig verdient door het bedrijfsleven? Vragen, vragen, vragen.

Ik ga de honden nog even uitlaten en een traantje laten vanwege het feit dat er weer een virus heerst onder de koolmezen en merels in Nederland dat is overgewaaid uit Duitsland en mijn gemiddelde vogelschare heeft gedecimeerd van 15 naar 1 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Schinnen-groen
in Hilversum nog veel koolmezen en merels

mbt aardgas: dan toch een aardgasaangedreven warmtepomp in de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:01:
Daarbij een betoog om naar W/W WP te gaan, mede ivm de lagere netbelasting dan L/W WP.

ik heb er ook ander onderzoek over gevonden: https://www.nii.nl/assets...e-woningbouw-addendum.pdf
en

Met welke "continu"belasting wordt er tot nu toe gerekend voor huishoudens? Volgens het tweede rapport ~1kW/woning

Bij L/W denk ik ~2kW bij -10 bij een tussenwoning. dus totaal per woning 2,5-3kW

Zou dat veel kosten???
Raar dat ze zorgen maken over de warmtepomp, die is nog redelijk selectief en moduleert, ik zou me meer zorgen maken om het potje koken om 18:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

BarryH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:59:
@Schinnen-groen
in Hilversum nog veel koolmezen en merels

mbt aardgas: dan toch een aardgasaangedreven warmtepomp in de woning?
Dat is een moeilijke vraag. Eigenlijk ook een erg simpele als ik er nog even over nadenk. De politiek bepaalt namelijk dit antwoord, zij sturen op wat goed voor ons is en dat is op dit moment GEEN gas en VEEL elektriciteit. Dat betekent dus dat de gasprijs omhoog gaat en de prijs voor een kWh (marginaal!) omlaag gaat, een soort kapitalistisch communisme, maar dat is slechts een mening.
Kort door de bocht: you are fucked with gas!.

Maar dat kan over een aantal jaren weer helemaal anders zijn. Ik gok om de 5-10 jaar. Eigenlijk niet echt een gok....., ken uw pappenheimers. 8)

Vogels:
De meeste dode mezen, veelal staartmezen komen op dit moment voor in het zuiden van het land. Zelf heb ik al een aantal staartmezen en koolmezen dood gevonden en ziek aan de voedertafels zien zitten. Op zoek gegaan naar info en daar vond ik mijn vorige geposte info. Ik heb alle voer weggegooid, alle silo's uitgespoeld en met isopropanol alcohol 70% ontsmet.
Ik heb altijd ong. 5 liter op voorraad voor mijn hobby, had het aangeboden aan de plaatselijke artsenpraktijk voor desinfectie, maar ze hadden genoeg spul op voorraad.
Nu voer ik nog met een enkel bakje dat ik elke dag ontsmet.

p.s. waterbakken en voeding containers schoonmaken met afwasmiddel en zeep desinfecteert niet genoeg. Wil je voeding containers goed ontsmetten dan met een badje van warm water met een klein scheutje bleekmiddel. Even laten weken en daarna met water goed uitspoelen. Volledig bacterie en virusvrij.

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 04-05-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:58:
@Schinnen-groen
Je hebt nog een hoop kleuren om uit te kiezen :) maar ik zou schinnen-zon doen....
Onderschrift aangepast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op maandag 4 mei 2020 @ 00:08:
[...]

Raar dat ze zorgen maken over de warmtepomp, die is nog redelijk selectief en moduleert, ik zou me meer zorgen maken om het potje koken om 18:00.
Potje koken duurt natuurlijk kort en moment varieert.
Een warmtepomp bij -10 draait 24*7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:52:
(Elektriciteit is te hoogwaardig om gewoon op te stoken.)
Een warmtepomp stookt dan ook zeker niet "gewoon" elektriciteit. Die COP van 3-4 maakt de vergelijking toch echt anders. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat een WP icm met een moderne aardgascentrale per J warmte in een woning minder aardgas kost dan door het in die woning zelf te stoken. Maar dat soort berekeningen zijn complex, en je kunt er feitelijk uit laten komen wat je wil...
BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:56:
Dat hangt natuurlijk af van van alles (dimensionering WP, isolatiegraad woning, kouwelijkheid bewoners, etc.) plus hoe vaak hebben, en krijgen, we nog zulke temperaturen? Als je de trends doortrekt wordt over een tijdje koelen misschien wel belangrijker dan verwarmen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:52:
De meest milieuvriendelijke/veilige brandstof is aardgas, dus géén schaliegas. (Elektriciteit is te hoogwaardig om gewoon op te stoken.)
De meest milieuvriendelijke/veilige brandstof is de brandstof die je niet nodig hebt. Er ligt veel te veel focus op opwekking en te weinig op energiebesparing. De Trias Energetica lijkt alweer vergeten te zijn.

En al die duurzame opwekking waar zoveel kritiek op is dat zij nooit in onze energie kunnen voorzien? Die gaan het een stuk makkelijker hebben als we flink energie besparen.

Als ik als professional in de energietransitie rondkijk, dan kan ik op mijn rug liggen en nog altijd het fruit van de bomen plukken, zonder een sit-up te hoeven te doen. Zo laag hangt het laaghangend fruit. Het is op dit moment gewoon onwil dat er niet wordt bespaard, in alle sectoren en lagen van de samenleving.

--

Met betrekking tot de documentaire van Gibbs/Moore: Geheel los van de inhoud en het onderwerp is dit een "documentaire" waarvoor filmstudenten een onvoldoende zouden krijgen. Het bevat een dubbele introductie die niet tot de vraag komt die de documentaire wil beantwoorden, er zit geen structuur in, waardoor de kijker niet meegenomen wordt en er worden geen inzichten in oplossingen geboden. Laat staan dat de boodschap helder wordt.

En dat is jammer, want Moore heeft in o.a. Bowling for Columbine en Fahrenheit 9/11 (weer: los van de inhoud en wijze van presenteren) laten zien dat hij het wel kan om een goed gestructureerde documentaire te maken die een punt overbrengt.

[ Voor 26% gewijzigd door Skyaero op 04-05-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
JeroenH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:06:
[...]

Een warmtepomp stookt dan ook zeker niet "gewoon" elektriciteit. Die COP van 3-4 maakt de vergelijking toch echt anders. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat een WP icm met een moderne aardgascentrale per J warmte in een woning minder aardgas kost dan door het in die woning zelf te stoken. Maar dat soort berekeningen zijn complex, en je kunt er feitelijk uit laten komen wat je wil...

[...]

Dat hangt natuurlijk af van van alles (dimensionering WP, isolatiegraad woning, kouwelijkheid bewoners, etc.) plus hoe vaak hebben, en krijgen, we nog zulke temperaturen? Als je de trends doortrekt wordt over een tijdje koelen misschien wel belangrijker dan verwarmen.
Ik las in:
dat de netbeheerders blijkbaar moeten ontwerpen op een extreme winterweek (in dit stuk een week uit 1987). Maar goed, dit onderzoek is alweer 5 jaar oud.
Voor een wijk gaat het natuurlijk om gemiddelden. Dus inderdaad gemiddelde isolatie, gemiddeld warmteverlies, gemiddelde COP van de warmtepompen in gebruik, etc.
Het blijft duidelijk dat de norm van gem. 1kW per woning niet voldoende zal zijn. Ik heb geen idee of uitleggen op gemiddeld 3kW per woning veel duurder is dan gemiddeld 2kW per woning als je toch aan het werk moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik heb gisteren de documentaire van Moore gezien, wie de onderliggende geachte niet heeft begrepen of wazig vond en/of geen zin heeft om de hele rit van 1 uur en 40 minuten uit te zitten kijkt van 1:28:44 / 1:30:38.

Keywords:
Infinite growth on a finite planet is suicide.
Less must be the new more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:36:
[...]
Ik las in:
dat de netbeheerders blijkbaar moeten ontwerpen op een extreme winterweek (in dit stuk een week uit 1987). Maar goed, dit onderzoek is alweer 5 jaar oud.
Je moet uitleggen op de piek. Overigens kun je het elektriciteitsnet bij koud weer tijdelijk behoorlijk overbelasten.
Voor een wijk gaat het natuurlijk om gemiddelden. Dus inderdaad gemiddelde isolatie, gemiddeld warmteverlies, gemiddelde COP van de warmtepompen in gebruik, etc.
Het blijft duidelijk dat de norm van gem. 1kW per woning niet voldoende zal zijn. Ik heb geen idee of uitleggen op gemiddeld 3kW per woning veel duurder is dan gemiddeld 2kW per woning als je toch aan het werk moet.
Men legt tegenwoordig al uit op een (gelijktijdigheid) van 1,8 kVA per woning. Een aansluiting van 3 kVA gelijktijdig kost ongeveer 1.500 euro per aansluiting meer. Kosten zitten voornamelijk in grotere of meer onderstations met bijbehorende middenspanningsnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Soms denk ik wel eens dat het goed zou zijn om vaste aansluitkosten te verhogen. Dan zou er wellicht wat meer moeite gedaan worden. Maar, net als het stoppen met salderen, zou het in de praktijk alleen maar ontwikkeling verder tegenhouden.
1.8kVA is niet veel per woning als die all electric zijn / moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Skyaero schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Je moet uitleggen op de piek. Overigens kun je het elektriciteitsnet bij koud weer tijdelijk behoorlijk overbelasten.

[...]

Men legt tegenwoordig al uit op een (gelijktijdigheid) van 1,8 kVA per woning. Een aansluiting van 3 kVA gelijktijdig kost ongeveer 1.500 euro per aansluiting meer. Kosten zitten voornamelijk in grotere of meer onderstations met bijbehorende middenspanningsnet.
En dat is dan met een levensduur van 50 jaar? of eerder 10 jaar? (1500/50 + rente is stuk minder dan 1500/10 + rente :) )

Overigens voor mijn huis: bij -10 heb ik 8kW warmteverlies ongeveer. Bij een COP van 2 is dat dus 4kW continuverbruik van de WP (als ik er 1 zou hebben die sterk genoeg is, verwarm nu bij met de gasketel).
5kVA (incl overig verbruik) is dus 3,2 kVA meer dan standaard, waar 1,2kVA eur 1.500 kost. Dus ca. 3maal = 4.500 eur extra.
bij een W/W WP zou ik 2kW continu verbruik hebben, dus 1,2 meer dan standaard.
Verschil eur 3.000.
Een bodemwarmtebron kost ca. 6k (geen idee of dat voor 8-9kW is), en zou dan 30 jaar mee gaan.

Kortom: het hangt er dus om.

[ Voor 30% gewijzigd door BarryH op 04-05-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:56:
[...]

Potje koken duurt natuurlijk kort en moment varieert.
Maar minder vermogen bij de wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Wat denken we van huis-, blok- of buurtaccu's die pieken op kunnen vangen? Ik snap heel goed dat dat nu nog duur is, en er nog geen wijdverbreid (prijs?-)mechanisme is om ze op pieken aan te sturen, maar het lijkt mij denkbaar dat accu's over niet al te lange tijd een mooie optie zijn om pieken (en dalen) op te vangen.

Ik moet met de nieuwe salderingsregels voor de komende negen jaar, en de verwachte prijsdaling van huisaccu's, eens gaan rekenen wanneer dat voor mij interessant wordt. Ik zie het wel gebeuren.

-edit-

Van de frontpagage: nieuws: Netbeheerders vrezen miljoenenverlies door vroegtijdig vervangen slim...

Jemig, dat is wel een flink gebrek aan vooruitzien geweest zeg ;w

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 04-05-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:51:
Wat denken we van huis-, blok- of buurtaccu's die pieken op kunnen vangen? Ik snap heel goed dat dat nu nog duur is, en er nog geen wijdverbreid (prijs?-)mechanisme is om ze op pieken aan te sturen, maar het lijkt mij denkbaar dat accu's over niet al te lange tijd een mooie optie zijn om pieken (en dalen) op te vangen.

Ik moet met de nieuwe salderingsregels voor de komende negen jaar, en de verwachte prijsdaling van huisaccu's, eens gaan rekenen wanneer dat voor mij interessant wordt. Ik zie het wel gebeuren.

-edit-

Van de frontpagage: nieuws: Netbeheerders vrezen miljoenenverlies door vroegtijdig vervangen slim...

In theorie zou elke buurt een flinke hoeveelheid batterijen hebben staan als iedereen één of meerdere elektrische auto's heeft. Er zijn wel een aantal uitdagingen mee gemoeid zoals wie de slijtage van de batterijen betaalt en hoe je er voor gaat zorgen dat je voldoende lading hebt op het moment dat je wil gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@JeroenH
Mooist is het temporiseren van het opladen van de auto's
Daarna een Accu in het laagspanningsstation in de wijk
En eigenlijk geen accu in je huis. Want straks ga jij opslaan terwijl de buurman een piekverbruik heeft.
De accu in het laagstation geeft denk ik de meest optimale inzet. Tenslotte wil je ook niet onnodig E in de accu stoppen. Je bent zo 10% kwijt aan omzettingsverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Maar minder vermogen bij de wp
Mijn kookplaat heeft een ingebouwde kWh meter en na avondeten koken voor 4 personen geeft die bijna nooit meer dan 1 kWh aan, vaak 0,5 kWh (voor 4 personen)
Dus die geeft wel pieken, maar echt heel kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja, maar we hebben het hier over piekbelasting. Want dat is wat een aansluitwaarde definieert.

Ons huis heeft 3 fase, inductie koken, een quooker, en een warmtepomp, een klein model, maar kan wel elektrisch element inschakelen. Dus een behoorlijk piek verbruik mogelijk al valt het meestal mee. (warmtepomp doet meestal maar 200 tot 400 Watt)
Echter zouden we met een kleine accu zelfs nog op een 4 ampere camping aansluiting nog voldoende energie binnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online

Verschillende netbeheerder experimenteren met de buurtbatterij. Het is niet meer dan een kostenoverweging: aanpassing aan het onderstation met batterijen, of onderstation verzwaren. Welke kant dat muntje op gaat vallen durf ik niet te zeggen.

Accu's thuis zullen weinig meerwaarde bieden met salderen. De belangrijkste mismatch zit in zomer/winter en dat red je niet met accu's. Het is niet alleen de accu, maar ook de elektronica die voor de kosten zorgt. Misschien dat ik het zelf in de toekomst nog wel een keer doe, maar dan wel met een switch voor eilandbedrijf.

Falend overheidbeleid. Je zou op dit moment een wet aan kunnen nemen die de frequentie vastlegt voor netbeheerders. Maar we veilen die dingen liever om de staatskas te spekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En als je dan ziet welke partijen nog meer die frequentie willen gebruiken, dan zou je je toch indenken dat ze wel samen kunnen werken (Allemaal overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:01:

en

Zou dat veel kosten???
Wie doet dit "betoog" en wat zijn de belangen van deze persoon?
Het siert je dat je rekening houdt met de problemen van de netbeheerder. Ziet de netbeheerder hier ook een probleem, of alleen de verkoper(?) van de W/W WP :P

Soms Vaak denken mensen in problemen die er helemaal niet zijn. En al helemaal als het gaat om een verandering van de status quo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dre schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:40:
[...]

Wie doet dit "betoog" en wat zijn de belangen van deze persoon?
Het siert je dat je rekening houdt met de problemen van de netbeheerder. Ziet de netbeheerder hier ook een probleem, of alleen de verkoper(?) van de W/W WP :P

Soms Vaak denken mensen in problemen die er helemaal niet zijn. En al helemaal als het gaat om een verandering van de status quo.
Betoog komt volgens mij van Liander, dus ik dacht laat ik mezelf een verdiepen in dit onderwerp voordat ik de beleidsmedewerker van de gemeente ga uitleggen dat je best wel aardgasvrij kan worden voor een verbouwing van ruim onder de 80k in een jaren 70 wijk.
Dat bij extreme kou een W/W WP minder vermogen vraagt geloof ik wel. Alleen ik vraag me sterk af of netverzwaring niet een betere optie is.

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 04-05-2020 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@BarryH @Dre

Wat je ook vaak ziet is dat er voor L/W warmtepompen gerekend wordt met het verwarmings vermogen, terwijl een 7kW maar zelden boven de 8A komt enkel fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@BarryH
Het lijkt me zeer wijkgebonden of het een probleem zou zijn. Ik zou specifiek aan Liander vragen wat de knelpunten zijn en wat de mogelijkheden zijn deze op te lossen. Zij zullen wel weten wat voor (piek)stromen er lopen, de mate van onbalans, etc. etc. Tenminste, ik neem aan dat ze dat meten.

Die onderzoeken die je gepost hebt zou ik wel met een korreltje zout nemen. Ik ken meerdere huishoudens die "L/W monovalent" zijn met een 1×25A of 1×35A aansluiting. Zelfs met droger, 7 kW inductie, oven, vaatwasser enzovoort. Volgens een onderzoek zou 3×25A minimaal nodig zijn voor een "L/W monovalent" woning.
Ik vraag me af of mijn omgeving dan niet representatief is, of dat het onderzoek onjuiste aannames doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik zou hier denk ik ook prima op 1x40A (wat het origineel was) kunnen draaien. Maarja, met 3x25A zit het zoals het hoort qua aansluitwaardes, en tja het kost hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mijn huis is wat groter dan gemiddeld (174m2 / 600m3 / geschakelde hoekwoning)
Maar ik weet dus mijn warmteverlies. Voor gemiddelde huis in de wijk zal het de helft zijn, mits ze vergelijkbaar isoleren.

Mijn totale verwarmingsvermogen is ook enorm (radiatoren met 22 kW vermogen bij 75/65/20 origineel, nu 29kW).
Op moment van bouwen zal het warmteverlies ca 16-18kW bij -10 geweest zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@BarryH
Een 5 kW warmtepompje zal met jou woning niet gaan neem ik aan.

Moet de hele wijk over op hetzelfde systeem. Of zou een mix van W/W, L/W, L/L ook mogelijk zijn. Of zelfs een gasgestookte microWKK ( O-) ). Om wat elektra terug te leveren voor de grotere slecht geïsoleerde woningen. Een microWKK lijkt me heel geschikt voor een micro-stadsverarmingsnet, met zeg 3 woningen (1 huis + 2 buren).

Hoeveel woningen hebben we het over en wat verwacht je aan verbruik? Liander publiceert de verbruiksgegevens per postcode: https://www.liander.nl/partners/datadiensten/open-data/data

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 04-05-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

-edit-

Dit wordt interessant als men de prijs van elektriciteit per uur laat fluctueren en de prijs van batterijen nog iets zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja er is op smartgrid gebied nog veel mogelijk.

Ik ben zelf wat pessimistisch over bepaalde comfort zaken, zoals dat de meeste mensen gewoon willen dat hun wasmachine aangaat als ze hem aan doen.
Maar een vaatwasser boeit al wat minder.
En wat als je een wat groter boilervat hebt wat vermward moet worden, waar je een dag mee kan uitzingen. Dan kun je die altijd op het optimale moment van de dag vullen.

En elektrische auto's kunnen natuurlijk "slim" worden geladen, dat wil zeggen het typische load balancing maar dan over een wijk heen. En tegelijkertijd pieken van het betreffende huis afromen. Maarja, dan ga je wel weer naar een duurdere laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Net even met de lianderdata het wijkprofiel bekeken:
nu ca. 3100 kWh en 1560 m3 gas (4% minder G dan E aansluitingen, maar ik denk dat dat in een apartementsgebouw zit
de 1560m3 gas kan naar 60% door isolatie: 940m3 gas
Dan is ws. een 5kW WP genoeg met ca. 1800 kWh (COP 4) - 2500kWh E (COP 3)
Daarna nog iedereen E rijden, gem. 15k km p jaar = 3000 kWh

Kortom E verdrievoudigd bij All electric
Piek in winter bepaald door de WP + beetje voor laden auto en de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nog steeds is het een terugkerend systeem dat er hooguit wat load balancing achter de meter plaatsvind en niet over de wijk heen.
Er zijn 3 manieren om dat op te lossen:

1. Accu's, waar je zo ook neer zet. Vaak kostenverhogend, en uiteraard tijdelijk effect.
2. Een Smart Grid over een wijk heen, dus voorbij de meter.
3. De prijzen van aansluitingen omhoog gooien. Je wil 3x25? Hop 600 euro per jaar. Je hebt maar 1x20A nodig? (ik noem maar wat) Grote korting. Maar ik denk dat dat ook niet wenselijk is, want dan hou je all-electric nog verder tegen, net als hoge afsluitkosten voor gasleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@!null
En er valt ook best wel wat te zeggen om doorstroomverwarmers te promoten, dus hogere aansluitwaarden toestaan.
Als je kijkt naar het stilstandsverlies van een boiler is die eigenlijk alleen verantwoord als je die opwarmt op momenten met lage netbelasting of bij een zonneboiler.
Maar zeker omdat de boilergrootte bepaald wordt door de max. behoefte heb je toch significant verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@BarryH Ja dat ken ik, heb nog mijn boilervat na geisoleerd :)
Maar het werkt best efficient als de warmtepomp niet te hoog in temp hoeft. Volgens mij komt de helft van mijn verbruik door de legionella runs.

In ons nieuwe huis zal ik met een keukenboiler werken en een kleine doorstroomverwarmer, kijken hoe dat gaat werken.

Maar het is net als inductie koken nogal piek belasting. Wel pieken die je vrij goed weg kan werken met een kleine betaalbare accu. Echter, nu is daar geen reden toe voor de consument.

Edit: En werkt een hoog energieverbruik bij dezelfde aansluitsterkte nou echt veel kostenverhogend?
In theorie niet, in de praktijk natuurlijk wel, omdat zoals eerder gegeven voorbeeld ieder huis tegelijkertijd maximaal ~2 KW kan pakken, terwijl de aansluiting veel meer toe zou laten.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 04-05-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
niki_lauda schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:01:
Dit wordt interessant als men de prijs van elektriciteit per uur laat fluctueren en de prijs van batterijen nog iets zakt.
Ik hoorde in een podcast van Fully Charged van een tijd terug dat er een Britse energiemaatschappij is die dat al aanbiedt. Ik zou dat ook wel willen. Met een beetje rekenen is een huisaccu dan misschien nu al financieel rendabel, zeker over enkele jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JeroenH

Je kunt al betalen per uur als consument. En de prijzen worden zelfs vooraf gecommuniceerd voor 24 uur.

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Hoewel de verschillen relatief best hoog zijn (kijk ook tussen winter en zomer verschil) is het wat minder indrukwekkend met de belasting eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

JeroenH schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:50:
[...]

Ik hoorde in een podcast van Fully Charged van een tijd terug dat er een Britse energiemaatschappij is die dat al aanbiedt. Ik zou dat ook wel willen. Met een beetje rekenen is een huisaccu dan misschien nu al financieel rendabel, zeker over enkele jaren.
En Elon Musk ziet er ook brood in.
https://www.tesla.com/support/autobidder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Zoiets zie ik ook wel voor me. Zet je wasmachine/vaatwasser/EV-lader op "zo snel mogelijk" of "zo goedkoop mogelijk" en laat zo'n apparaat de beslissingen nemen.

Heel interessante video van Fully Charged (sowieso een heel leuk YT-kanaal/podcast) over recycling van lithium-accu's:

Dit soort dingen maken me veel positiever over de mogelijkheden van grootschalige elektriciteitsopslag in accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Die ga ik later bekijken.

Maar het mooie is dat ze natuurlijk meestal niet gerecycled hoeven te worden. Slechts hergebruikt, als geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Schinnen-groen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:02:
[...]

Geen idee wie Casper Vis is, maar je eerste opmerking kan ik onderschrijven: de docu is "eng". In meer dan 1 opzicht. Dat het bij een aantal constateringen blijft vind ik juist de kracht van een docu. Dan moet je zelf aan de bak met denken en keuzes maken. De conclusie die je dan trekt is dan weer niet erg genuanceerd.
Jasper Vis was voorheen de CEO van Orsted (van de windmolens) die ook Borselle 1 en 2 aan het bouwen zijn. Tegenwoordig is hij de CEO van Tennet, ons hoogspanningsnet beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
https://solarmagazine.nl/...ontsnapt-aan-elektrocutie

Die meneer van Dorth weet precies hoe het zit, als er 's nachts optimizers gestolen worden stat daar 750 volt op..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 90 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.