Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:02

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht, we gaan binnenkort verhuizen dus die komt dan wel van pas, ik ben volgende week ook nog eens de hele week in Amsterdam :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:11

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Salderen is prachtig maar niemand gaat erdoor nadenken over zijn energieverbruik.
Wek maar op, lever maar terug, vang maar geld.
Da's best kort de bocht....

Wise enough to play the fool

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
No Hands schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:53:
Salderen is prachtig maar niemand gaat erdoor nadenken over zijn energieverbruik.
Wek maar op, lever maar terug, vang maar geld.

Het moet worden, probeer je opwek aan te passen aan je verbruik/of je verbruik aan je opwek.
Dat kun je onder andere bereiken door salderen te versoberen tot afschaffing aan toe.

Ik zou ook wel willen dat salderen blijft want mijn nul op de meter woning werkt straks ook slecht qua nul op de meter zijn doordat salderen gaat verdwijnen. Maar ik snap wel dat het anders moet op termijn.
Voorlopig is dat nog verre toekomst, impact van zonneenergie op totaal is verwaarloosbaar.

Een situatie waarin op niveau gebruiker batterijen geplaatst gaan worden heb ik veel meer moeite mee.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 19:34
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:12:
@Dreamvoid Het ETS is volgens mij wat anders (werkt anders) dan de nieuwe CO2-belastingen op nationaal en EU niveau, of vergis ik me?
Idd, maar dat is ook de reden dat het lastig met elkaar rijmt. Het ETS legt een harde EU-wijde grens aan CO2 uitstoot, een CO2 belasting legt geen grens op, enkel extra kosten.
En duurzame energie is niet alleen stroom als ik me niet vergis, tenminste wordt biomassa en houtsnippers hier ook "meegerekent" (afhankelijk van de bron?). Wat nog?
Oh nog veel meer, de bio-ethanol die in je benzine zit, biodiesel die in de diesel zit, groen gas dat door dezelfde gasleidingen stroomt als aardgas, biomassa dat verstookt wordt tot stroom/warmte, houtpellets voor je houtkachel thuis, etc.
Ik vraag me serieus af of bij de import van gas en olie (en andere fossiele brandstoffen) in toekomst aan de buitengrens van de EU ook een soort "bronbelasting" op de CO2 uitstoot kan worden geheven.
Dit kan je waarschijnlijk uitbreiden naar producten met een grote CO2 voetafdruk.

Zo of zo zou dit aan de landen welke de CO2 uitstoot dan veroorzaken toegerekend kunnen worden.
Dat is ook hoe het nu al werkt - zodra je (geimporteerd of lokaal geproduceerd) gas of kolen verbrandt in je elektriciteitscentrale, dan moet je de, op het moment, ~25 euro per ton CO2 neerleggen voor een EU Allowance. Doe je dat in Nederland (of de UK, bv), dan betaal je als stroomproducent daar bovenop nog een extra belasting.

Er zijn sectoren die buiten het ETS vallen (wegtransport, huisverwarming), en daar zitten nationaal belastingen op. Op aardgas voor de verwarmingsmarkt (=kleinverbruikers) zit in NL bijvoorbeeld een energiebelasting van ~19 EUR/MWh, dat komt neer op ~95 EUR/ton CO2. Of het aardgas geimporteerd is of niet staat hier ook volledig los van. Idem met benzine, diesel, etc, met een kort rekensommetje kan je het allemaal terugbrengen naar een belasting per ton CO2.
Edit1: De TTF-gasprijzen en de Henryhubgasprijzen zijn ongekend laag, niet alleen door de zachte winter, maar vooral door een (structureel?) aanbodoverschot. Dit is de kans voor de overheden om de belasting op de CO2 uitstoot extra te verhogen
Dat doen ze al, de belasting op aardgas is de afgelopen jaren flink opgeschroefd, en dat dit niet al te hard aankomt, is vanwege de relatief lage prijzen.

Al zullen weinig consumenten of retail energieleveranciers erg veel profijt hebben van die huidige superlage Q1 en zomerprijzen - de hele reden van die lage prijzen is dat iedereen over het hele Noordelijk halfrond zijn teveel ingekochte gas ergens kwijt moet. Grootste voordeel voor de luchtkwaliteit is iig dat kolencentrales overal ter wereld in hoog tempo uit de markt worden gedrukt, zonder dat iemand daar erg veel moeite voor moet doen.

specs

• ktf
  • Laatst online: 17-02 12:08
Afgelopen weekend ben ik naar de Maasvlakte gereden om te gaan kijken. Wat mij betreft is het vanaf je luie stoel niet in te schatten hoe gigantisch deze wind turbine is. Ik heb 2 video's op YouTube gezet voor eenieder die probeert een idee te krijgen :)

Voor wie het niet gevolgd heeft, hier een korte samenvatting: De grootste commercieel ingezette windmolen is de MHI-Vestas V164-9.5MW. Deze heeft een rotordiameter van 164 meter en een generatorvermogen van 9.5MW. Dit is een offshore turbine. Wat er momenteel op land geplaatst wordt zit meestal op niet meer dan 4MW en heeft een rotordiameter van 110-140 meter, afhankelijk van de omstandigheden. Wat al langer staat is vaak kleiner.

Op de Maasvlakte in Rotterdam staat nu een prototype offshore windturbine met een rotor van 220m (ruim 80% meer oppervlak dan de commerciële ingezette recordhouder dus) en een generatorvermogen van 12MW. Het is echt onbeschrijfelijk groot. De bladen zijn per stuk 107 meter, en dus zo groot als bijvoorbeeld de Domtoren in Utrecht of de Nieuwe Kerk in Delft, alleen dan 3x en draaiend.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:47

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

ktf schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 06:35:
[...]
Wat mij betreft is het vanaf je luie stoel niet in te schatten hoe gigantisch deze wind turbine is.
Dat kan ik mij voorstellen, maar je video's geven een heel aardige indruk. Vooral de lengte van de bladen is spectaculair. Het lijkt mij een gigantische uitdaging om iets te maken wat zo lang is en wat toch zo sterk moet zijn om alle krachten te kunnen verwerken, ook over de gehele levensduur van 20(?) jaar.

Tijdens het draaien is het krachtverschil volgens mij ook gigantisch. Omdat op grotere hoogte het bijna altijd harder waait, zal een blad welke bovenin staat, veel meer wind pakken dan onderin.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• ktf
  • Laatst online: 17-02 12:08
antonboonstra schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:17:
Tijdens het draaien is het krachtverschil volgens mij ook gigantisch. Omdat op grotere hoogte het bijna altijd harder waait, zal een blad welke bovenin staat, veel meer wind pakken dan onderin.
Ik heb me laten vertellen dat het grootste probleem is dat het blad bij het omhoog gaan de ene kant op buigt, en bij het naar beneden gaan de andere kant op, onder zijn eigen gewicht. Daarom worden windturbinebladen voor zover ik weet allemaal van kunststoffen gemaakt (glasvezelversterkte epoxyhars, een composiet), metaal heeft bij zoveel vermoeiingcycli nog maar een fractie van zijn oorspronkelijke sterkte. Bij windturbinebladen praat men al gauw over 10 miljoen vermoeiingscycli, of zelfs nog meer. Zie ook Wikipedia: Fatigue limit

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:06

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ik kwam afgelopen week het youtube kanaal Living big in a tiny house tegen. Zijn er hier nog meer geïnteresseerden in het concept tiny house?

Het concept spreekt mij wel aan. Intussen aardig wat filmpjes bekeken en in sketchup wat aan het tekenen geweest. Ik heb ons huidig bed gecombineerd met een idee wat ik in 1 van de filmpjes heb op gedaan ( trein lades ). Eigenlijk is het zonde om de ruimte onder het bed niet te gebruiken.

Dit in een paar uurtjes in elkaar gefreubeld.

https://www.familie-klein...ds/2020/02/bed_lades2.jpg

12 lades van 40 liter in 2x2 gekoppeld, totaal bijna 500 liter opslag onder het bed in de lades zelf, als je iets hoger stapelt kan je zeker tot 600 liter gaan.

Ik hoop op termijn een compleet tiny house te kunnen tekenen ( niet op een trailer ), alleen daarvoor zijn mijn Sketchup skills nog niet goed genoeg ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@mkleinman je moet er wel rekening mee houden dat je 's nachts veel vocht verliest en je matras dus genoeg ventilatie heeft.

Op Netflix heb je ook diverse series over een tiny house. Ik vind het concept wel leuk, maar verwacht dat ik het in de praktijk niet heel lang leuk zou vinden.

Vooral in de USA staan die huizen vaak ook op enorme lappen grond en hebben ze soms een "deck area" die groter is dan het hele huis bij elkaar. Zoiets zal je in Nederland niet snel kunnen vinden natuurlijk.

Ik vind het af en toe wel leuk om naar te kijken hoor, maar je hebt er ook tussen die oplossingen verzinnen in het hobby-bob quick 'n dirty als-het-maar-2-dagen-werkt segment. Precies zoals ik het waarschijnlijk ook zou doen dus 8)

Vooral de oplossingen waar je dan dit opzij moet klappen, dat omhoog, daar een schuifje moet overhalen, hier met je voet moet gaan staan en dan drie keer een rondje draaien vind ik wel vernuftig, maar ik zou dat al snel moe worden. Ik wil gewoon in een bed of bank kunnen ploffen zonder die eerst om te hoeven bouwen.

Je hebt ook een serie waarbij mensen vanuit een enorm huis komen en dan klein gaan wonen en veel moeten weggooien. 100% in scene gezet hoe dat gaat, maar desondanks toch wel vermakelijk om te kijken hoe dat gaat en hoe er mensen zijn die dus toch echt 1001 platen willen houden ipv alle muziek op een USB stick etc. Als ik het goed onthouden heb ging die zijn platencollectie ook in een losse opslag zetten omdat hij er niet vanaf wilde.

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-02 14:53

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Enlighten me: waarom (buiten studentenkamer) zouden wij in een tiny house moeten wonen?
Als het om energiebesparing gaat, dan kan je gewoon de ruimten waar je niet voortdurend in beweegt, gewoon niet verarmen.
Ik moet er niet aan denken om al mijn hobbyspullen weg te moeten doen, bij woorden met mijn betere helft op straat te moeten gaan zitten, in een volgepakte woonkamer of slaapkamer ooit nog eens een nieuwe vloerbedekking te moeten leggen, etc.

Waar stop je de kinderen, trouwens?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• mkleinman

mkleinman

Schinnen-groen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:00:
Enlighten me: waarom (buiten studentenkamer) zouden wij in een tiny house moeten wonen?
Als het om energiebesparing gaat, dan kan je gewoon de ruimten waar je niet voortdurend in beweegt, gewoon niet verarmen.
Ik moet er niet aan denken om al mijn hobbyspullen weg te moeten doen, bij woorden met mijn betere helft op straat te moeten gaan zitten, in een volgepakte woonkamer of slaapkamer ooit nog eens een nieuwe vloerbedekking te moeten leggen, etc.

Waar stop je de kinderen, trouwens?
Ik hoef ook niet perse in zo'n veredeld schafthok te gaan wonen :P. Maar bijvoorbeeld:

YouTube: This Ultra Modern Tiny House Will Blow Your Mind

of deze

YouTube: Tiny House Concept Adapted Into Amazing Modern Home

Die laatste spreekt mij qua layout en design enorm aan..

Update:

Even snel rekenen met een tiny house van 48m2 vloeroppervlak en een hoogte van 3,5 meter en een R waarde van 6 dan kom je bij -10 op een warmteverlies van ongeveer 1kW. ( Even geen raamoppervlak gerekend ). Verdubbel dat naar 2kW en dan nog kan je met een kleine L/L warmtepomp je woning verwarmen en koelen.

En op een goed ingerichte 48m2 met slaaploft zouden wij met zijn tweetjes prima oud kunnen worden.

Er is ook een Nederlands bedrijf die tiny houses levert. Bijvoorbeeld:

https://www.millhome.nl/family-interieur/

of

https://www.millhome.nl/duo-interieur/

En die laatste is weer enorm geschikt om heel oud in te worden. alles gelijkvloers en boven nog wat opslag.

mkleinman wijzigde deze reactie 05-02-2020 13:23 (24%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zet er twee naast elkaar zodat ik mijn oldtimer ook kan verwennen. Mijn huidige garage is met 1 kW misschien een graad boven buitentemperatuur te krijgen :X

Bij mij in het dorp hebben ze ook een paar van die units neergezet, volgens mij als test en in verband met het woningtekort.

Ik denk dat ik er wel in zou kunnen leven.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• mkleinman

mkleinman

Gaaf die tiny houses. Ik denk dat ik er ook prima oud in zou kunnen worden. Je moet alleen een hoop spullen weg doen als je kleiner gaat wonen.

Overigens het 2e filmpje die ik postte is een tiny house met grote veranda en een garage er aan.

Wij hopen ooit te verhuizen naar een kleiner huisje met veel meer grond.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

mkleinman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:10:
[...]

Ik hoef ook niet perse in zo'n veredeld schafthok te gaan wonen :P. Maar bijvoorbeeld:

YouTube: This Ultra Modern Tiny House Will Blow Your Mind

of deze

YouTube: Tiny House Concept Adapted Into Amazing Modern Home

Die laatste spreekt mij qua layout en design enorm aan..

Update:

Even snel rekenen met een tiny house van 48m2 vloeroppervlak en een hoogte van 3,5 meter en een R waarde van 6 dan kom je bij -10 op een warmteverlies van ongeveer 1kW. ( Even geen raamoppervlak gerekend ). Verdubbel dat naar 2kW en dan nog kan je met een kleine L/L warmtepomp je woning verwarmen en koelen.

En op een goed ingerichte 48m2 met slaaploft zouden wij met zijn tweetjes prima oud kunnen worden.

Er is ook een Nederlands bedrijf die tiny houses levert. Bijvoorbeeld:

https://www.millhome.nl/family-interieur/

of

https://www.millhome.nl/duo-interieur/

En die laatste is weer enorm geschikt om heel oud in te worden. alles gelijkvloers en boven nog wat opslag.
Hmmm.
Laat ik als eerste zeggen dat ik, als een fanatieke klusser met twee linker handen (ik ben links), het geweldig zou vinden om dit soort projecten te realiseren. Het ziet er allemaal gelikt (en duur) uit, dus het zijn in de regel mensen met wat vet op de ribben.
Dus het concept, als eerste huis voor een jong stel zonder kinderen, lijkt aantrekkelijk.
Maar er zijn m.i. ook wat zaken op aan te merken.
Allereerst zit je in Nederland niet meteen in een meest ideale klimaatzone. Ten tweede zie ik een levensstijl die voornamelijk wordt gedomineerd door relaxen (grote TV), weinig sociale contacten (waar gaat dat bezoek zitten en eten), een 24/7 werkcultuur (zie eerste video met die dominante mevrouw :+ ) en op latere leeftijd (zie laatste video) geen logés meer over de vloer (of buiten in een tentje?) en voor de rest van je leven in huis op de bank, in de keuken, of in bed. Ruimte om wat aan een hobby te doen is er namelijk niet.
Ik kan je vertellen als 64-jarige dat dit niet mijn keuze zal zijn.

Maar om positief af te sluiten: erg knap bebouwd, allemaal. Als vakantiehuisje is dit een zeer doordacht concept.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:41:
Wij hopen ooit te verhuizen naar een kleiner huisje met veel meer grond.
Behalve het "veel meer grond" kan je natuurlijk redelijk goed oefenen door eens een keer een stacaravan op een vakantiepark te huren voor een paar weken.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
48 m2 meter is tegenwoordig een tiny house? Dat zijn gewoon 1 en 2 persoons appartementjes. Daar zijn er hier in Alkmaar al enkele honderden van, zowel koop (ongeveer 100-120k per stuk) of sociale huur.

8m2 appartement in Tokyo

Weet je wat het probleem is van een tiny huis? Je hele huiskamer meurt als je een grote boodschap op het toilet hebt gedaan. :+

• Coffeemonster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-02 18:08

Coffeemonster

Uncommon sense

Een interessant tiny house-concept voor zelfbouwers is Wikihouse. Dit is een modulair systeem waarmee je zelf de indeling voor een groot deel kunt bepalen. Het plaatwerk wordt met een CNC-frees uitgezaagd, waarna je het ter plekke kunt monteren. Alleen de fundering zul je door een aannemer moeten laten doen, en wellicht dat je de installaties ook laat monteren, maar de rest kun je in principe zelf doen.

In Almere wordt op dit moment een buurt opgezet met 26 van dit soort 'tiny houses' (erg klein vind ik ze zelf niet). De prijs is niet erg laag, maar dat komt met name door de grondprijzen en de krappe huizenmarkt in Almere.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Over tiny homes gesproken: hoeveel nestkastjes hebben jullie in de tuin? Ik maak ze tegenwoordig zelf als hobby, maar ze zijn ook te koop. De Aldi heeft ze elk jaar in het assortiment.

Tip voor vogelvoerders: als je voedingscontainers/-silos gebruikt, was ze dan 1x in de maand af met een sopje waar je een dopje bleekmiddel in mengt. Scheelt een hoop ziektes. Goed afspoelen.

Dit jaar zijn, zij het in kleine aantallen, ook de groenlingen weer aanwezig. Die waren ca. een kleine 2 jaar geleden ineens verdwenen. Het bleek dat er weer een ziekte optrad, genaamd "het geel" dat voor veel dode vogels zorgde.
https://www.sovon.nl/nl/a...ussenrapportage-meldingen

Ik heb video's gemaakt hoe ellendig die beestjes aan hun einde komen: ze kunnen niet meer eten en verhongeren omdat ze niet meer kunnen slikken. Je maag draait gewoon om bij het zien ervan.

Poetsen dus, die voeder silo's. En haal s.v.p. de netjes van de mezenbollen af. Elk jaar hangen er weer een aantal vogels erin vast. Gewoon het netje verwijderen en op een schaaltje leggen. Werkt prima, zo.

Natuurlijk weten jullie dat al allemaal. Zie het maar als een tiny refreshment course ;)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:07
Wat betreft Tiny house discussie. Wij zijn er wel aardig mee bezig. Ik hoop er later meer van te kunnen delen als het wat concreter is.
Ik noem het zelf niet echt een Tiny house, we gaan rond de 50m2 zitten en dan nog een flexibele ruimte (tuinkamer achtig idee) niet eens mee gerekend.

Het wordt dan heel goed geisoleerd, richting passiefhuis standaard. Maar niet de wanden, die zullen vermoedelijk blijven steken op R waarde van 6. Dak wel een hogere waarde, triple glas kozijnen en balansventilatie.
Ook als je klein bouwt en met hout bouwt kun je prima een hoge standaard aanhouden. Dan zal ik @Skyaero uitnodigen en laten zien dat we het toilet niet midden in de woonkamer zal staan :P
En dan kan hij als isolatie/duurzame energie connaisseur verder de woning afkraken ;) (geintje)

Wat je in de media ziet en bij Tiny house projecten, heb ik niet altijd zo'n hoge pet van op. Er worden vele concessies gedaan, en vaak op hout gestookt, ventilatie niet goed geregeld e.d.
Dan kun je jezelf wel offgrid noemen, maar veel van die huisjes hebben nog meer energie nodig om warm te stoken dan ons rijtjeshuis.
Wij zouden wel graag zonder houtkachel of gasflesje, wel offgrid willen, dus volledig elektrisch. En dan het overvloed aan energie in de zomer wel degelijk gebruiken middels de elektrische vervoersmiddelen.
Maar dat is vooral vanwege interesse in de techniek. In de meeste gevallen is het namelijk zinvoller om te salderen en geen accu's nodig te hebben. Offgrid is helemaal niet nodig. Ik vind het ook leuk om vooral de energievraag enorm te kunnen verlagen.

Het grote probleem met tiny houses is dat je meer buitenruimte gebruikt (wat voor bewoners een groot voordeel is), en het dus heel inefficient is in een stadse omgeving. Nou is het wel zo dat het doorgaans jaren duurt voordat iemand een stuk grond kan ontwikkelen tot een woonwijk, en je daar dus ook voor jaren tijdelijke huisvesting kunt regelen.
Het is onvoorstelbaar dat het zo lang moet duren allemaal. Al snap ik welke stappen allemaal doorlopen moeten worden.

Maar de voordelen zijn er zeker. Ook financieel.
Maar goed, wij hebben nooit veel nodig gehad. Wij zijn al erg minimalistisch van onszelf. We hebben een hekel aan veel spullen hebben. Dat soort dingen maakt het gewoon erg makkelijk.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 19:34
Inderdaad, ik heb met die tiny house discussie altijd zoiets, als je ze naast/op elkaar stapelt houden ze elkaar lekker warm en heb je...apartementen. Een concept dat al honderd jaar prima werkt, sterker nog: wereldwijd trekt men naar de stad, naar apartementen. Kan je dat lapje grond eromheen ook gewoon natuur laten zijn. Ik heb altijd het idee dat je zo voornamelijk de nadelen van een flatgebouw en een vrijstaand huis combineert :)

Maar goed, ik snap de romantiek erachter, leven op je eigen stukkie land.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 14-02-2020 10:56 (35%)

specs

• Skyaero
  • Niet online
@!null ik neem het aanbod graag aan, want ik ben wel benieuwd 😀.

Mijn vrouw en ik hebben een plan liggen om over een jaar of 10 naar de Marlborough regio in Nieuw Zeeland te gaan en daar een bnb te starten. Een van de opties is om een stukje land in de Sounds te kopen en daar een aantal tiny houses neer te zetten . Die moeten overigens wel autarkisch zijn vanwege het gebrek aan infrastructuur.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:07
@Skyaero Ja dat is het voordeel van autarkisch, je bent niet lokatie afhankelijk.

Maar helaas is de invulling van autarkisch vaak een houtkachel en een gasflesje. Dat vind ik jammer, en ook niet zonder risico in een klein huis. Of als je er een paar naast elkaar zet en het is koud + windstil

Verder is Nieuw-Zeeland natuurlijk prachtig. Vrienden van ons wonen er, en lijkt me erg leuk om daar te settelen. Ook al is niet alles daar perfect. Gezondheidszorg is wel van mindere kwaliteit dan hier, dus wel iets om over na te denken als je daar op pensioenleeftijd gaat zitten. Maar de ruwe natuur is prachtig.
Dreamvoid schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:52:
Inderdaad, ik heb met die tiny house discussie altijd zoiets, als je ze naast/op elkaar stapelt houden ze elkaar lekker warm en heb je...apartementen. Een concept dat al honderd jaar prima werkt,
Ja daarom is het ook onzin in stedelijke gebieden.
sterker nog: wereldwijd trekt men naar de stad, naar apartementen. Kan je dat lapje grond eromheen ook gewoon natuur laten zijn.
Ja, maar dit is Nederland. Dus dat stukje grond wordt echt geen natuur.
(dan heb ik het over echte natuur, niet zo'n Nederlands gearrangeerd polder landschap met weilanden e.d.)
Ik heb altijd het idee dat je zo voornamelijk de nadelen van een flatgebouw en een vrijstaand huis combineert :)
Maar het combineert ook de voordelen ervan.
Een mooi ruim vrijstaand huis op een (dus groter) stuk grond moet je nog altijd aardig voor werken :+

!null wijzigde deze reactie 14-02-2020 13:12 (44%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Kritiek in de reguliere media de afgelopen week m.b.t. de huidige klimaatpolitiek.

Column Martin Sommer, Volkskrant 7 februari 2020:
Aardgas is niet onze vijand maar onze vriend

Column Martin Sommer, Volkskrant 14 februari 2020:
Wij moeten van het gas af en tegelijk gaan we veel meer gas verstoken

Ton Voermans, AD 13 februari 20:
Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hoeveel CO2-besparing het gasloos maken van particuliere huishoudens eigenlijk oplevert. Hij kwam voor 2030 op een magere reductie van 3 procent, een percentage dat met een stevig isolatieprogramma gemakkelijk en veel goedkoper kan worden gehaald.
Ten eerste: ja, je moet als eerste isoleren en daardoor besparen, maar hoe komen ze aan 3%?

Stel dat je 1.000 m3 gas gebruikt, dat is 9.769 kWh aan warmte. Met een COP van 3 is dat 3.256 kWh elektrische energie. Een STEG centrale heeft 60% efficientie dus moet daarvoor 5.427 kWh aan gas verbranden.
Tel je dat bij de 2.500 kWh die je ook nog aan stroom verbruikt (ook tegen 60%, dus 4.166) dan ga je van 12.269 kWh naar 9.593 kWh wat toch 21% minder is.
En elke kWh die je uit zon of wind haalt is niet slechts tegen 60%, dus die besparing is alleen maar hoger. En ik wil nog wel voorspellingen zien wanneer we eindelijk eens het moment zien dat 100% van het gevraagde vermogen door zon en wind opgewekt zien. Dat gaat nog een paar jaar duren.

Daarbij is een "stevig isolatieprogramma" ook niet goedkoop. HR+++ glas en extra isolatie gaat ook in de duizenden euro's per woning zitten.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17-02 21:01
Maasluip schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:57:
[...]

Daarbij is een "stevig isolatieprogramma" ook niet goedkoop. HR+++ glas en extra isolatie gaat ook in de duizenden euro's per woning zitten.
Ik denk dat bij stevig isoleren HR++ wel voldoende is. Scheelt vaak ook nieuwe kozijnen plaatsen.

• Skyaero
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:24:
Kritiek in de reguliere media de afgelopen week m.b.t. de huidige klimaatpolitiek.

Column Martin Sommer, Volkskrant 7 februari 2020:
Aardgas is niet onze vijand maar onze vriend

Column Martin Sommer, Volkskrant 14 februari 2020:
Wij moeten van het gas af en tegelijk gaan we veel meer gas verstoken
Martin Somers refereert aan de TU Eindhoven professor Energiesysteem David Smeulders. Ja die man die niet kan rekenen en het opneemt voor de Gasunie, de commerciële partij die zijn onderzoeksgroep financiert.

Martin Somers heeft zijn huiswerk niet gedaan en doet mee met het strooien van zand.
Ik zie hier weinig kritiek, anders dan de korte termijn consequente van de groei van elektrische vervoer.

• blissard
  • Laatst online: 11:14
Skyaero schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:59:
[...]

Martin Somers refereert aan de TU Eindhoven professor Energiesysteem David Smeulders. Ja die man die niet kan rekenen en het opneemt voor de Gasunie, de commerciële partij die zijn onderzoeksgroep financiert.

Martin Somers heeft zijn huiswerk niet gedaan en doet mee met het strooien van zand.
Kan best dat je gelijk hebt, maar een Ad Hominem is ook geen argument natuurlijk.

Daarnaast geeft dit juist voer aan de discussie: "iedereen roept van alles en je kunt niemand vertrouwen ".
(zoals wellicht dhr. Smeulders, maar ook recent het PBL of de minister met de energiebelasting)
En in die situatie gaan mensen straks massaal kiezen voor de jokkebrok die de mooiste dingen belooft. Daarin heeft Martin gewoon gelijk. Zonder aanpassing van de plannen is de verkiezingswinst van FvD en PVV straks gigantisch.

blissard wijzigde deze reactie 17-02-2020 12:55 (5%)

• Skyaero
  • Niet online
blissard schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:46:
[...]
Kan best dat je gelijk hebt, maar een Ad Hominem is ook geen argument natuurlijk.
Wil je inhoudelijke argumenten?
Nu gaat alle aandacht uit naar elektriciteit. Stroom is de heilige klimaatgraal.
(...)
Gemeenten zitten nu al met de handen in het haar, want er is wel een antigaswet maar er is niet gekeken waar de stroom vandaan moet komen.
Dat is wat Martin Somers schrijft en daarmee laat hij zien dat hij niets, maar dan ook echt helemaal niets weet wat er speelt. Weet je wat er in de meeste gemeentelijke warmtevisies staat of wordt geschreven? Warmtenetten, Warmtenetten en nog meer warmtenetten!

Niet dat dat per se de beste oplossing is, maar dat gemeenten "met de handen in het haar" zouden zitten over waar de elektriciteit vandaan moet komen is onzin. Al is het alleen al dat dat niet het probleem van de gemeente is en ambtenaren heel goed zijn in het afschuiven van problemen. Dat is overigens geen stereotype, maar wat ik dagelijks in mijn werk tegenkom.

En dan heb ik er dan even 1 dingetje uitgepikt.

Overigens wil Smeulders helemaal niet op het aardgas, hij wil dat de aardgasinfrastructuur behouden blijft om over te kunnen stappen op groen gas. Dat is namelijk waar zijn onderzoeksgroep aan werkt en waar hij door commerciële partijen (Gasunie) voor wordt betaald.
Daarnaast geeft dit juist voer aan de discussie: "iedereen roept van alles en je kunt niemand vertrouwen ".
(zoals wellicht dhr. Smeulders, maar ook recent het PBL of de minister met de energiebelasting)
En in die situatie gaan mensen straks massaal kiezen voor de jokkebrok die de mooiste dingen belooft. Daarin heeft Martin gewoon gelijk. Zonder aanpassing van de plannen is de verkiezingswinst van FvD en PVV straks gigantisch.
Weet je wat het probleem van mensen als Smeulders en Somers is? Ze kramen onzin uit, maar omdat ze een "naam" hebben, wordt er door mensen waarde aan gehecht.

Het geeft overigens geen voer voor discussie, want Somers is hier gewoon Smeulders aan het aflikken.

Moet je je voorstellen dat je maandenlang, stakeholders (gemeenten, bewoners, huurders, woningcorporaties noem maar op) probeert bewust te maken en kennis bij te spijkeren over wat een transitie naar een duurzame wijk betekent, welke afwegingen er gemaakt moet worden en welke impact dit heeft op de stakeholders. En dan komt er een artikel in het AD en begint iedereen "Ja maar Smeulders roept dit...".

Het enige wat mensen als Smeulders en Somers doen is zand strooien in ogen. Ze doen precies hetzelfde als de Shell, BP en klimaatsceptici: verwarring zaaien voor eigen belang.

Een ander voorbeeld: Een paar maanden geleden was er een item op Radar over een wijkwarmtenet met een WKO systeem die het niet deed. Het artikel was zodanig gekleurd dat er werd gepretendeerd dat WKO's als techniek niet werken (dat was een onjuiste weergave, de exploitant maakte er een potje van). In diezelfde week kreeg ik dus al in meerdere sessies met stakeholder te horen "Ja maar, Radar zegt WKO's werken niet, dus daar gaan we niet aan beginnen". Maar Radar had wat ze wilden: kijkcijfers, de rest kon ze niet boeien.

• blissard
  • Laatst online: 11:14
@Skyaero Ik hoef geen inhoudelijke argumenten. Ik denk dat ik wel een idee heb van wat er speelt. Ik mag hier in mijn werk ook het nodige van vinden en over meedenken. Een Ad Hominum is alleen nooit een goed idee omdat je de polarisatie daarmee alleen maar voedt.

Ik ben het met je eens dat er heel slecht geïnformeerd wordt. Dat zijn echter niet alleen Smeulders, Somers, Shell en wie nog meer. Het is ook Samson, Wiebes, Keijzer, het PBL. Ook daar wordt de waarheid verdraait om uit te komen op de eigen voorkeur.

een selectie argumenten die voorbij komen:
- Warmtepompen vergen gigantische isolatie, werken op kolenstroom en maken herrie
- Geothermie heeft fracking nodig en vervuilt het grondwater
- Aardgas zorgt voor CO2 uitstoot, zorgt voor aardbevingen in Groningen
- Waterstof is inefficient en kan niet door ons gasnet
- Kernenergie zorgt voor gevaarlijk afval en is onbetaalbaar
- Windenergie vervuilt het landschap, vermoordt vogels, en om voldoende op te wekken, moet je Nederland volzetten
- De Energietransitie wordt betaalt door de burger en kost gigantisch veel geld. Bedrijven betalen niet mee
- Warmtenetten worden gevoed met afval dat we uit heel Europa importeren. We zijn het afvoerputje.
- Stadswarmte is pure afzetterij en monopolisme
- Zonnepanelen verminken ons stadsgezicht
etc.

Belachelijk ongenuanceerde argumenten natuurlijk. Toch zie je dat alle partijen zich van een aantal van bovenstaanden bedient. Waarom? Omdat het in hun straatje past. En zolang iedereen om het hards op zijn eigen trom slaat, zal de burger het liefst niet bewegen (en straks stemmen op de partij die belooft dat dat ook niet hoeft).
Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True