De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.846 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Vuiltje schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:53:
[...]

Misschien in het vervolg eerst eens onderzoek plegen voordat je wat roept.
Dat scheelt nare opmerkingen.
Vandaar mijn mogelijk onsympathiek klinkende opmerkingen.
Ik weet namelijk wel dat er nog lang nergens overschotten zijn. (site van tennet)
Heb je het stukje gelezen waar de link naar verwees?

Volgens Stedin heeft Stad aan 't Haringvliet een overschot aan duurzame elektriciteit. Of beter gezegt, in de directe omgeving is er een overschot. Dat is niet een verzinsel van mij, dat stelt Stedin in het artikel. Blijkbaar wordt daar zoveel duurzame elektriciteit geproduceerd dat de omzetting naar waterstof rendabel is.
Zeer waarschijnlijk betreft het hier een laag of middenspanningsnet en dat valt niet onder Tennet. En dan is de site van Tennet niet de juiste plek om te zoeken.

Verder zijn dit soort van overschotten op meer plekken in Nederland te vinden. Met name in Groningen en Drenthe zijn beperkingen onstaan bij netaansluitingen door grote PV parken. Er is dus wel degelijk sprake van een overschot van en/of overcapaciteit aan duurzame elektriciteit op lokaal niveau. Landelijk komt Nederland nog dik duurzame energie te kort. Maar daar had ik niet over.

Nog een duurzaam gebrouwen biertje 🍺 of gaan we over op wat sterkers? We zitten tenslotte in een kroeg.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
drielp schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:35:
[...]
Heb je het stukje gelezen waar de link naar verwees?
Nee.
Wel die link over dat waterstof maken uit overschotenergie die er helemaal niet is. :)
https://www.wattisduurzaa...room-is-keihard-kansloos/
Stedin kan beter (waar ze voor zijn en waar ze voor betaald worden) dikkere kabels of parallelkabels gaan leggen zodat de rest van het land ook kan meegenieten van dat "energie-eiland".
Dan hoeven ze ook geen energieverslindende waterstof-omzetting te gaan aanbevelen die nergens op slaat.

Doe mij maar een Grimbergen tripel. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Vuiltje op 27-09-2019 18:15 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:04:
[...]

Stroom -> waterstof -> warmte is nog veel onzinniger. Dat levert een rendement van <0.5.

Met diezelfde hoeveelheid stroom kun je met een warmtepomp met een cop van 4, dus 8x zoveel warmte produceren.
Maar daar gaat het niet om - het gaat om de laagste totale kosten over de keten. Als je inclusief de conversieverliezen (wat steeds minder kost hoe goedkoper de stroom opwek wordt) de extreem dure transport/distributie en opslag kosten kan vermijden, dan is het alsnog zinniger.

NB: een warmtepomp hoeft ook niet per se op stroom te draaien overigens, dat is sowieso een goed idee of je energiedrager nou stroom, gas of olie is.

Waterstof uit een paar uur overschotstroom per maand gaat het niet worden, overigens. Dat is het inefficientste van twee werelden: moet dan alsnog de dure stroom infrastructuur bouwen, terwijl het hele idee met waterstof juist is dat je dat bypassed. Als we dat op grote schaal gaan zien, dan is dat in de vorm van iets als een offshore windpark, electrolyse ter plekken, en een pijpleiding naar de kust, en (evt) direct de zoutcaverne in voor later gebruik. Daar zit de efficiency winst, die dure kabels en accu's vermijden.
JeroenE schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:41:
@Dreamvoid Dat zal allemaal best, maar dat is toch iets heel anders dan in Dreamvoid in "De Duurzame Kroeg Deel 3" staat geschreven. Daar heb je het over het verschil tussen de stroomtransmissie en waterstoftransport. Dat snap ik nog enigszins omdat het een reactie was op een post over elektriciteit. Waarom je nu over wil stappen op een discussie rond olie, aardgas, groen gas en waterstof is mij volkomen onduidelijk.
Maar daar gaat het ook over - elektriciteit verdwijnt niet, dat vergroenen we. Maar elektriciteit is niet alles, we verbruiken gas en olie, en dat vergroenen we ook gewoon de komende jaren. De keus voor groene energie betekent niet automatisch ook dat je keus voor de energiedrager automatisch ook elektriciteit wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door Dreamvoid op 27-09-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00
Dreamvoid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:49:
[...]

Maar daar gaat het niet om - het gaat om de laagste totale kosten over de keten. Als je inclusief de conversieverliezen (wat steeds minder kost hoe goedkoper de stroom opwek wordt) de extreem dure transport/distributie en opslag kosten kan vermijden, dan is het alsnog zinniger.
Klopt, maar in die totale kosten over de keten is dan ook de opwek meegenomen. Dan zal stroom overschot niet veel voorkomen, omdat de opwek dan te weinig oplevert. En er dus geen grote opwek wordt geplaatst op plaatsen waar je dat niet voor goed geld kunt verkopen.

In het kort: plaats geen windmolens als er geen voldoende stroomnet is.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 27-09-2019 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
En dat is de (beoogde) case voor waterstof: als je spotgoedkope grootschalige opwek plaatst op plekken waar de opwek het minste kost, maar waar er een flinke afstand is tot de verbruikers. Idem in de tijdsdimensie: in welke vorm, en waar, sla je energie het efficientst voor lange tijd op?

Zet je een windpark neer waar je (ik noem wat) voor 20 EUR/MWh LCOE ter plekke stroom uit trekt, maar de stroom infra end-to-end naar de gebruiker 150 EUR/MWh kost, dan wordt het zinniger om direct een electrolyse installatie op die windmolens te schroeven zodat je (incl conversieverlies en extra investering) bv 30 EUR/MWh waterstof hebt, wat je tegen 15 EUR/MWh naar de gebruiker duwt. Gooi opslag er nog bij, en het wordt nog een dimensie complexer, etc.

Maar dit zijn fictieve nummers, alles hangt af van de daadwerkelijke kosten van het project, er is geen ijzeren regel dat elektriciteit in alle omstandigheden beter is, of waterstof, of methanisatie (nog zo eentje, weer een extra conversiestap maar wel hogere dichtheid dus lagere transport/opslag), etc. Ik heb geen idee of je offshore wind of PV bv naar 20 EUR/MWh LCOE kan krijgen). Ik weet ook niet of de kosten voor 100+ MW-schaal electrolyse ooit laag genoeg worden.

De dingen die we nu elektrisch doen, die zijn overduidelijk het meest zinnig om met elektriciteit te blijven doen - immers, op het moment is (in NL tenminste) elektriciteit al ruimschoots de duurste energievorm qua opwek, qua transport en qua opslag, en alsnog gebruiken we het (op wat kleinere schaal dan gas en olie, maar toch) met tevredenheid. Daar verandert niks in, de grote vraag is voor de toekomst: voor welke dingen blijft gas of olie als energiedrager zinnig, en welke dingen kunnen elektrisch, en waar zit het omslagpunt nou precies.

[ Voor 74% gewijzigd door Dreamvoid op 27-09-2019 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Vuiltje schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:13:
[...]

Nee.
Wel die link over dat waterstof maken uit overschotenergie die er helemaal niet is. :)
https://www.wattisduurzaa...room-is-keihard-kansloos/
Stedin kan beter (waar ze voor zijn en waar ze voor betaald worden) dikkere kabels of parallelkabels gaan leggen zodat de rest van het land ook kan meegenieten van dat "energie-eiland".
Dan hoeven ze ook geen energieverslindende waterstof-omzetting te gaan aanbevelen die nergens op slaat.

Doe mij maar een Grimbergen tripel. ;)
Helemaal mee eens dat de netbeheerders beter de oorzaak aan kunnen pakken dan dit plaatselijke overschot aangrijpen om te experimenteren met waterstof. In het westen zijn, voor zover ik weet, weinig problemen met het net.

Proost 🍺, ik ga voor een plaatselijk gebrouwd IPA-biertje van De Sjaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Dreamvoid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:49:
[...]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar - heb je nou het idee dat dit een argument vóór waterstof is? Terwijl waterstof op alle punten in die keten extreem veel duurder en inefficiënter is?
NB: een warmtepomp hoeft ook niet per se op stroom te draaien overigens, dat is sowieso een goed idee of je energiedrager nou stroom, gas of olie is.
Hoe zie je dat voor je dan? Moet er dan een interne verbrandingsmotor tussen om die pomp aan te drijven? Technisch gezien kan het misschien, maar het zou het wederom véél duurder en inefficiënter maken.
Waterstof uit een paar uur overschotstroom per maand gaat het niet worden, overigens. Dat is het inefficientste van twee werelden: moet dan alsnog de dure stroom infrastructuur bouwen, terwijl het hele idee met waterstof juist is dat je dat bypassed. Als we dat op grote schaal gaan zien, dan is dat in de vorm van iets als een offshore windpark, electrolyse ter plekken, en een pijpleiding naar de kust, en (evt) direct de zoutcaverne in voor later gebruik. Daar zit de efficiency winst, die dure kabels en accu's vermijden.
Ook hier weer: Hoe zie je dat voor je? Op één of andere manier lijkt het dat je in je hoofd hebt dat het nieuw aanleggen van een complete waterstofinfrastructuur (waar we overigens grote delen nog van moeten uitvinden, want met de huidige stand van de techniek is dit uberhaupt niet haalbaar), veel goedkoper zou zijn, dan het simpelweg upgraden/uitbereiden van al bestaande infrastructuur. Waarvoor alle technieken al bestaan en wereldwijd in massa geproduceerd worden.

Elektrolyse ter plekke, betekent gewoon ter plekke de helft van de energie weggooien. En dat is pas de állereerste stap. Bij het terug omzetten in stroom gaat wederom de helft verloren, en bij de tussenstappen zoals opslag en transport zijn de verliezen ook aanzienlijk. Aan het einde van de keten mag je blij zijn als je 10 tot 20 procent van de energie over hebt waarmee je begonnen bent. Terwijl de infrastructuur die we gewoon al hebben liggen, van deur tot deur eerder rond de 70-80% zit.
Waarom zou je iets compleet nieuws aan willen leggen als je van te voren al weet dat het 4 tot 8x zo slecht gaat zijn als het geen wat je al hebt?

De beste oplossing is meestal gewoon de meest voor de hand liggende. En dat is: waar nodig transformatoren upgraden en eventueel nieuwe kabels aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
mcDavid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:00:

Hoe zie je dat voor je dan? Moet er dan een interne verbrandingsmotor tussen om die pomp aan te drijven? Technisch gezien kan het misschien, maar het zou het wederom véél duurder en inefficiënter maken.
Koelkasten zijn er ook die alleen op een gasvlam werken.
En een koelkast is ook een warmtepomp.
Zonder elektriciteit en zonder lawaai.
Waarom zou je iets compleet nieuws aan willen leggen als je van te voren al weet dat het 4 tot 8x zo slecht gaat zijn als het geen wat je al hebt?
geld moet toch rollen

[ Voor 17% gewijzigd door Vuiltje op 27-09-2019 21:06 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Erasmo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:54:
Heb je ventilatie in de badkamer?
Dit inderdaad. Ik heb een tijd terug de verwarming in de badkamer verwijderd i.v.m. plaatsing ander badmeubel. Sindsdien helemaal geen verwarming meer in de badkamer en handdoeken drogen prima.
Ze hangen op een IKEA handdoekenrek zodat er goede luchtcirculatie mogelijk is. 's Ochtends douchen is 's avonds gewoon weer een droge handdoek hoor :)

Afzuiging via mechanische ventilatie, die ik aanstuur via temperatuursensor op de warmwaterleiding + ESP8266 etc. en na het douchen nog zo'n 10 min. door blijft draaien op hoogste stand. Daarna valt hij weer terug op stand 1 voor rest van de dag (tenzij CO2-niveau in huis te hoog wordt en hij daardoor hoger gaat).

Enige nadeel dat ik merk van het ontbreken van verwarming is dat door de lagere temperatuur (18°C ? nooit gemeten eigenlijk, maar voelt niet heel koud) het heel erg beslaat/mistig wordt in de badkamer. Als het een stuk warmer is (zoals in de zomer) dan is dat lang zo erg niet. Maarja raam er beetje bij open i.c.m. ventilatie en dan is de damp ook zo weer weg.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2019 21:51 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Vuiltje schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 21:04:
[...]

Zonder elektriciteit en zonder lawaai
Jup, die bestaan. Maar je ziet ze nauwelijks. En dat heeft ook weer zijn reden: absorbtie warmtepompen hebben een waardeloze efficiëntie vergeleken met een compressiewarmtepomp. COP is ongeveer 1,5, tegenover 4 voor een compressorgedreven pomp. Maar vooruit, als we dat meerekenen komt het er dus op neer dat verwarmen op waterstof niet 8x zo duur is, maar "slechts" 6x zo duur.

Voor jou misschien geen probleem gezien "geld toch moet rollen", maar persoonlijk besteed ik die paar 1000 euro per jaar liever aan een vakantie of zo.

• Vuiltje
mcDavid schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:46:
Voor jou misschien geen probleem gezien "geld toch moet rollen",
Geld uitgeven is geen kunst, ik houd er ook niet van en zeker niet als alles naar de vriendjes in denhaag rolt.
Want milieu is een geweldig verdienmodel.

Zojuist een st Feuillien brune opengemaakt en dat bier wilde zo graag het flesje uit dat het al op tafel lag voordat ik het glas onder de fles kon houden.

proost

Net voor de vijfde dag op rij de tapwaterboiler met de pellet-cv-kachel opgewarmd, want echt zonnestroom meer dan 700W is er al 5 dagen niet voldoende. 8)7 Er ligt toch genoeg hier op het dak.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Vuiltje schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 21:04:
[...]

Zonder elektriciteit en zonder lawaai.
De gemiddelde koelkast loopt ook op een mi i warmtepomp en maakt zeker wel wat geluid, alleen meestal wat weinig.

Dat op gas is meer iets voor campers of caravans en daar vind ik het nog aardig rap gaan met gas.
Nog los van dat al die gas toestellen (ook geisertjes e.d.) echt een rampeplan zijn als dat spul oud wordt.

Ik vind een compressor koelkast (dus met warmtepomp) een uitkomst ook in campers, omdat je er nooit naar om hoeft te kijken of gas moet bijvullen en het is het efficientste. En ook de krachtigste koelkastjes.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In mijn tent vind ik een elektische absorptiekoelkast wel een uitkomst, omdat hij ca 1 meter van mijn slapende hoofd staat. Met 40W x 4 weken per jaar is het verbruik ook wel te overzien :)
Het schaalt alleen niet naar een huis.
Aangezien deze met (best veel) ammoniak werken, is men wat huiverig om dit in een woonwijk neer te zetten.

@Vuiltje
Gasabsorptiewarmtepompen voor utiliteit zijn ook te krijgen, zie remeha.

Qua koudetechniek zijn er nog sprongen te maken met het seebeck effect in nieuwe materialen en thermo-akoestische warmtepompen die een stirlingcycle mogelijk maken zonder bewegende delen.

Die stille ontwikkelingen zijn geen reden om niet in te zetten toepassing van de huidige compressortechniek. De nieuwe technieken laten waarschijnlijk nog wel één of twee technische levensduurronden op zich wachten.

Hint: je kan belastingcenten terughalen ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Mooi spul, dat wel.
Maar €8000,00 investeren voor 20% minder gasverbruik. . . .
Niet echt een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 21:48:
[...]

Dit inderdaad. Ik heb een tijd terug de verwarming in de badkamer verwijderd i.v.m. plaatsing ander badmeubel. Sindsdien helemaal geen verwarming meer in de badkamer en handdoeken drogen prima.
Ze hangen op een IKEA handdoekenrek zodat er goede luchtcirculatie mogelijk is. 's Ochtends douchen is 's avonds gewoon weer een droge handdoek hoor :)

Afzuiging via mechanische ventilatie, die ik aanstuur via temperatuursensor op de warmwaterleiding + ESP8266 etc. en na het douchen nog zo'n 10 min. door blijft draaien op hoogste stand. Daarna valt hij weer terug op stand 1 voor rest van de dag (tenzij CO2-niveau in huis te hoog wordt en hij daardoor hoger gaat).

Enige nadeel dat ik merk van het ontbreken van verwarming is dat door de lagere temperatuur (18°C ? nooit gemeten eigenlijk, maar voelt niet heel koud) het heel erg beslaat/mistig wordt in de badkamer. Als het een stuk warmer is (zoals in de zomer) dan is dat lang zo erg niet. Maarja raam er beetje bij open i.c.m. ventilatie en dan is de damp ook zo weer weg.
Dat heeft te maken met de maximale hoeveelheid aan water dat lucht bij een bepaalde temperatuur kan opnemen. Zie dauwpunt en dauwpunt temperatuur. Daarom is luchten niet alleen goed voor een afname van de CO2-concentratie in ruimtes, maar ook om de luchtvochtigheid weer op een acceptabel niveau te brengen. Daarnaast nog een tip: hang die handdoeken zo hoog mogelijk in de ruimte, dus het liefst op een drooglijntje vlak onder het plafond (waar je wel nog bij kunt ;) ). Daar heerst de hoogste temperatuur. Vroeger hing men was op in het "trappegat". Dan had je een warme luchtstroom van beneden naar boven en dat was een relatieve warme luchtstroom. Elke graad C helpt.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Sodeknetter! Dit topic houdt wel van rennen en stilstaan. Dagenlang geen posts en dan weer meterslange polemieken. Maar goed. Ik ben blij dat er geregeld weer wat te lezen valt. Hoewel, er wordt wel veel in kringetjes gediscussieerd. Ik heb vaak het gevoel dat duurzaamheid zich hier beperkt tot energie en de verschillende vormen van de opwekking en distributie ervan. Volgens mij is duurzaamheid toch een wat breder onderwerp.
Misschien een mooi moment om eens wat zaken te benoemen die vallen/zouden kunnen vallen onder de noemer duurzaamheid. Dan kunnen we misschien dit topic wat verbreden.
Ik doe een aftrap en nodig iedereen vriendelijk uit om wat zaken toe te voegen.:

- koken op voorraad, of niet? (diepvries)
- recources delen met buren (kent u die en hoe gaat u met hen om?)
- carpooling in de buurt
- samen de grote boodschappen doen met anderen (auto, bejaarden in uw straat, etc.)
- domotica, duurzaam of gewoon een leuke hobby?
- wat moet ik nog met een TV?
- verpakkingsmateriaal, hoe kom ik er vanaf?
- led verlichting? gewoon zelf bouwen
- vlees of toch maar niet

Maar waarschijnlijk zijn daar al fora over, ik weet het niet.
Vul maar aan of geef maar kritiek.

-

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht is er ruimte voor een duurzame leefstijl topic. Aan de andere kant ik vind het ook wel leuk dat dit topic een vergaarbak is met allerhande willekeurige onderwerpen en dat je nooit weet wat er nu weer in staat.

[ Voor 59% gewijzigd door Erasmo op 29-09-2019 08:59 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

DjAntoon schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:32:
Ik wil voorlopig mijn CV nog uit laten, in de woonkamer kan ik met airco verwarmen en of pellet kachel. Maar nu merk ik dat onze handdoeken die over de design radiator hangen in de badkamer niet meer willen drogen...
Iemand een slimme oplossing daarvoor?
Ik heb zo'n rekje aan mijn design radiator (die nooit warm is, hangt wel mede geknepen aan de warmtepomp maar die staat niet aan als wij er zijn, dan brand de houtkachel) hangen, en dat werkt prima.
Ik heb er vast niet zoveel voor betaald. :-)
https://www.badkamerwinke...CaXOq2Au94f8aAk73EALw_wcB

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 29-09-2019 16:10 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 14:38
Zo het weekend voorbij, nu weer "gewoon werken" en dus tijd om te lezen... Dank voor alle reacties op mijn handdoeken probleem, over het algemeen de voor de hand liggende maar goede oplossingen.

Ik heb 2 lucht afvoeren in de badkamer door het schuine dak, en het raam staat (nog) altijd open, erg vochtig is het dus niet, maar drogen word dus wel moeilijker sinds afgelopen week.

@Andre1973 Zo'n rekje kan misschien wel helpen, doordat er minder contact is met het grotere koude design radiator oppervlak. De WAF factor is natuurlijk wel laag.

Ik hoopte natuurlijk op het ei van...

Ik zit op het moment sterk te denken om een warmtepomp boiler aan te schaffen en daardoor weer minder gas te gaan gebruiken. Maar ik ben stapsgewijs bezig. Zonnepanelen (8400Wp), 2x airco (5 + 3,5 kW), pelletkachel. Allemaal dit jaar geplaatst, dus nog weinig ervaring hoe het in mijn situatie uitpakt.

Eigenlijk had ik het idee om een elektrische boiler (niet goedkoop) aan te schaffen om mijn toekomstige overschot te gebruiken, maar via tweakers op het spoor van warmtepomp boilers gekomen en ik heb het idee dat een atlantic explorer V4 voor mij een betere oplossing is. Bijna gratis door de subsidie en meer liters (200L) warm water, als ook een hoger rendement door de COP>1.

Om de cv design radiator aan te pakken (elektrisch maken) is eigenlijk geen optie, de badkamer is net nieuw... Ik had wel al een plan liggen (al gedeeltelijk doorgevoerd) om met kleppen (via domoticz) het cv water meer te sturen zodat verspilling minder word. Plannen om te gaan testen om het cv water lager te zetten en te tunen zijn er ook nog. Nu de (vrije) tijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
DjAntoon schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:58:
Om de cv design radiator aan te pakken (elektrisch maken) is eigenlijk geen optie, de badkamer is net nieuw... Ik had wel al een plan liggen (al gedeeltelijk doorgevoerd) om met kleppen (via domoticz) het cv water meer te sturen zodat verspilling minder word. Plannen om te gaan testen om het cv water lager te zetten en te tunen zijn er ook nog. Nu de (vrije) tijd nog.
Misschien kun je de designradiator aansluiten op de extra spiraal van een Atlantic Explorer warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb dat topic ook wel door gelezen, maar ben bang voor de extra impact op de installatie nu, en misschien een volgende stap als de CV op gas misschien wel helemaal weg gaat. Met andere woorden meerdere ingrepen achter elkaar aan de CV installatie.

Misschien een overweging om de toch iets duurdere met extra spiraal aanteschaffen en die in het begin (of nooit) niet te gebruiken...

Edit: Of kan het simpel door die spiraal in serie te zetten met de radiator, de cv niet laten verwarmen, en de andere circuits dicht zetten? (En de cv pomp laten lopen)

[ Voor 10% gewijzigd door DjAntoon op 30-09-2019 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@DjAntoon misschien even in dat topic de vraag stellen......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@DjAntoon dat glimmende chroome rekje had hier best een okeje WAF hoor. Zelfs nadat ik een van de spijltjes een lasje had gegeven die was losgelaten. Maar misschien heb ik een heel goed W die veel A. :)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Deel je lege autostoelen via WhatsApp

https://www.duurzaamnieuw...autostoelen-via-whatsapp/

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

DjAntoon schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:58:
Ik zit op het moment sterk te denken om een warmtepomp boiler aan te schaffen en daardoor weer minder gas te gaan gebruiken. Maar ik ben stapsgewijs bezig. Zonnepanelen (8400Wp), 2x airco (5 + 3,5 kW), pelletkachel. Allemaal dit jaar geplaatst, dus nog weinig ervaring hoe het in mijn situatie uitpakt.

Eigenlijk had ik het idee om een elektrische boiler (niet goedkoop) aan te schaffen om mijn toekomstige overschot te gebruiken, maar via tweakers op het spoor van warmtepomp boilers gekomen en ik heb het idee dat een atlantic explorer V4 voor mij een betere oplossing is. Bijna gratis door de subsidie en meer liters (200L) warm water, als ook een hoger rendement door de COP>1.

Als het buiten vochtig herfstweer is gaat het drogen natuurlijk ook niet zo snel met een raampje open. Weet je wat de luchtvochtigheid in je badkamer is? Weet je het niet dan kun je voor een paar euro een hygrometer komen, een erg handig gereedschap om de leefbaarheid in je huis mee te verbeteren.

Qua warmtepomptboiler, goed bezig! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 00:26:
Deel je lege autostoelen via WhatsApp
Het ligt vast aan mij, maar voor teamgenoten etc heb je dat toch niet nodig (want dat regel je al in de WA-groep van je team) en voor evenementen/feesten/concerten is dat toch bijzonder onpraktisch omdat je van te voren niet precies weet hoe lang je wil blijven. Schat ik dat te pessimistisch in? Wellicht omdat ik er niet van hou om afhankelijk te zijn van anderen wanneer ik naar huis kan (of moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@JeroenE Ja dat kan ook, maar voor wie dat niet heeft en er toch in buurt werkt of naartoe moet lijkt het me wel handig.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@HereIsTom Wat bedoel je precies met "dat" wat mensen niet zouden hebben?

Het lijkt mij dat zulke dingen al bestaan, bijvoorbeeld BlaBlaCar (en die zal vast niet de enige zijn). Deze heeft dan wel een speciaal Nederlands sausje met delen via WA en betalen met iDeal. Dat laatste kan bij BlaBlaCar dan weer niet, die hangen weer alles op aan PayPal en voor mij persoonlijk dus een reden om dat niet te gebruiken.

Nouja, ik heb het regelmatig mis hoor, maar lijkt jou dit wel iets wat je zou gaan gebruiken als je naar een evenement gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

@Schinnen-groen Zo vraag ik me af hoe duurzaam huisinstallaties zijn. En dan de hele keten van grondstof tot eindproduct. Hoe scoort bijvoorbeeld een warmtepomp installatie met radiatoren enz. ten opzichte van lokaal elektrisch verwarmen of een goed ingeregelde gas-cv? Hoe duurzaam is een huis vol domotica? Met allerlei leuke electronische gadgets uit China? Hoelang gaat alles mee? En hoe zit het met recycling aan het einde van de levensduur?

Simpelste antwoord, minder is altijd goed

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ericplan schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:31:

Simpelste antwoord, minder is altijd goed
Open haard met blokken hout dus? IJzeren stoof met kolen?

Het antwoord is niet zo simpel dan dat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:15:
[...]

Open haard met blokken hout dus? IJzeren stoof met kolen?

Het antwoord is niet zo simpel dan dat.
Volgens mij bedoelde hij dat niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vast niet, maar als je elektrische verwarming met een COP van 1 gaat vergelijken met een warmtepomp dan moet je iets verder gaan dan zeer suggestief afvragen wat beter is en concluderen dat minder altijd goed is.

Dat betekent dus ook niet dat meer altijd goed is maar dat er ergens een balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ook met een COP van 1 kan je absolute energieverbruik nog lager zijn dan vergelijkbare huishoudens.
Een twee meter hoge dubbeldeurs koelkast kan wel een A+++ label hebben, het blijft in absolute zin een energievreter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ericplan schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:25:
Ook met een COP van 1 kan je absolute energieverbruik nog lager zijn dan vergelijkbare huishoudens.
Dat is een onzin vergelijking. Het gaat om de vergelijking van je eigen energieverbruik met verschillende verwarmingsmethodes, niet hoe goed je bent t.o.v. anderen die misschien geen besparende maatregelen nemen.

Verwarmen met een COP van 1 en 1.000 kWh is nog altijd meer dan verwamen met een COP van 5 en 200 kWh. Dat moet je afzetten tegen alle andere zaken die je nodig hebt voor beide methodes.
Niet tegen wat je buren doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:31:
[...]

Dat is een onzin vergelijking. Het gaat om de vergelijking van je eigen energieverbruik met verschillende verwarmingsmethodes, niet hoe goed je bent t.o.v. anderen die misschien geen besparende maatregelen nemen.

Verwarmen met een COP van 1 en 1.000 kWh is nog altijd meer dan verwamen met een COP van 5 en 200 kWh. Dat moet je afzetten tegen alle andere zaken die je nodig hebt voor beide methodes.
Ik heb het idee dat hier twee zaken door elkaar lopen. @ericplan is m.i. een terechte opmerking. Jouw verhaal ook, maar in een andere context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Maasluip schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:31:
[...]

Onzin. Het gaat erom hoe je leeft. Als ik er voor kies om 24 m2 te verwarmen tot 18 graden en met een vest aan te zitten en een ander kiest ervoor zijn volledige huis van 200 m2 tot 21 graden te stoken maakt die COP helemaal niets meer uit.

Dat ik in mijn leven 3x een vliegvakantie heb gemaakt en ca 8x voor m'n werk heb gevlogen is een bewuste keuze.

Dat ik al 40 jaar geen auto heb is een bewuste keuze.

Dat je een warmtepomp hebt maakt niet dat je de betere keus hebt gemaakt. Er zijn meer zaken die een keus bepalen en heel simpel gezegd, in mijn situatie past een warmtepomp niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:37:
Onzin. Het gaat erom hoe je leeft.
Kom je dan niet snel terug op de discussie dat het beste voor het milieu is als de mensheid morgen uitgestorven is?

Dat is toch iets wat je nooit kan winnen. Ik had ooit een buurman die pas bij 2 graden de verwarming aan deed en dat was dan nog voornamelijk zodat zijn waterleidingen niet bevroren. Knap van hem, maar dat ga ik dus echt niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ericplan schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Dat ik al 40 jaar geen auto heb is een bewuste keuze.
Zou je die keuze ook gemaakt hebben als je niet in Amsterdam woonde en er een slechte (of geen) dienstregeling van openbaar vervoer in jou woonplaats was?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

klump4u schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:45:
[...]

Zou je die keuze ook gemaakt hebben als je niet in Amsterdam woonde en er een slechte (of geen) dienstregeling van openbaar vervoer in jou woonplaats was?
Ik heb bewust gekozen voor een woonplaats met een intercitystation. Amsterdam was de plek waar ik toen werk had gevonden. De woningmarkt was toen ook raar, maar niet zo idioot als nu. Verdiende toen ook teveel voor sociale huur, en te weinig voor een gewone hypotheek. Het is uiteindelijk een premie-A-appartement geworden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Gisteravond had ik eigenlijk voor het eerst sinds lange tijd het gevoel dat er weer eens verwarmt moet gaan worden. Ik verwacht vanavond dus voor het eerst daar mee aan de slag te gaan. Nu nog kiezen tussen de pelletkachel (snel te warm vrees ik, maar gezellig) en de airco. Gas gestookte CV probeer ik voorlopig nog uit te laten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij anderen is, word er nu al volop gestookt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DjAntoon schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:32:
Gisteravond had ik eigenlijk voor het eerst sinds lange tijd het gevoel dat er weer eens verwarmt moet gaan worden. Ik verwacht vanavond dus voor het eerst daar mee aan de slag te gaan. Nu nog kiezen tussen de pelletkachel (snel te warm vrees ik, maar gezellig) en de airco. Gas gestookte CV probeer ik voorlopig nog uit te laten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij anderen is, word er nu al volop gestookt?
Liever gas dan de pelletkachel die enorme hoeveelheden fijn stof uitstoot denk ik dan. De halve buurt is hier gisteren begonnen met hout/pellets te stoken dus ik vermoed dat wel meer mensen het idee hadden dat het fris begon te worden.

Ik heb gisteren ook de vloerverwarming opgezet omdat het een nieuw huis is en ik slecht kan inschatten hoe lang het gaat duren voor de temperatuur in huis stijgt met een traag systeem. Na een paar uur was het al 22°C dus het is duidelijk nog niet nodig. Het is alleen vervelend dat het s morgens wat kil aanvoelt in huis terwijl de thermostaat nog 20,5°C aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Admiral Freebee schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Liever gas dan de pelletkachel die enorme hoeveelheden fijn stof uitstoot denk ik dan.
Tja, er zit nog steeds subsidie op tot eind van het jaar. Bij ons is het als vervanging van een open haard, zeker niet bedoelt als hoofd verwarming meer voor sfeer, maar misschien wel als aanvulling voor als het erg koud is (geen / slecht rendement airco verwarming) om de gas CV uit te laten, en in de toekomst misschien wel weg te doen of te vervangen door een L/W warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Sinds dinsdag gaat af en toe de airco aan voor verwarmen. Pelletkachel vind ik vanuit uitstoot niets.
Zie hier mijn energieverbruik over de jaren heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Hier al wat zakken omgezet in duurzame warmte.
Liever 23˚ dan 21˚ :)
[...]
Liever gas dan de pelletkachel die enorme hoeveelheden fijn stof uitstoot denk ik dan.
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:30:
[...]
Pelletkachel vind ik vanuit uitstoot niets.
Haha, wat zijn jullie allemaal braaf.

Zolang er niet over snelheidsverlaging op de snelwegen mag worden gedacht en zolang er nog steeds mag worden gerookt in het openbaar, zolang scheepvaart en vliegtuigen niet worden meegeteld in de vervuiling, zal het me jeuken of mijn goedgekeurde pelletkachel, waarop zelfs subsidie verstrekt is, iets uitstoot dat slecht zou kunnen zijn.
Het gaat om de hoofdverwarming van mijn huis en niet om een totaal nuttleloze tuin-vuurkorf, die ook nog steeds niet verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

[...]

Liever gas dan de pelletkachel die enorme hoeveelheden fijn stof uitstoot denk ik dan. De halve buurt is hier gisteren begonnen met hout/pellets te stoken dus ik vermoed dat wel meer mensen het idee hadden dat het fris begon te worden.

Ik heb gisteren ook de vloerverwarming opgezet omdat het een nieuw huis is en ik slecht kan inschatten hoe lang het gaat duren voor de temperatuur in huis stijgt met een traag systeem. Na een paar uur was het al 22°C dus het is duidelijk nog niet nodig. Het is alleen vervelend dat het s morgens wat kil aanvoelt in huis terwijl de thermostaat nog 20,5°C aangeeft.
En de thermostaat op 20,5 graden instellen, maakt dat verschil? Is het systeem waterzijdig ingeregeld? Ga er niet vanuit dat wel gebeurd zal zijn, tenzij je het inregelrapport hebt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Hier nog geen verwarming nodig.

De warmtepomp staat nu toevallig in een "alleen tapwater" modus. Dat is in 1 seconden omgezet naar ook verwarming, maar ik laat hem lekker uit staan om te ondervinden wanneer we hem nodig hebben. Het was nog 22 graden in huis dus nog niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vuiltje schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:17:
Haha, wat zijn jullie allemaal braaf.

Zolang er niet over snelheidsverlaging op de snelwegen mag worden gedacht en zolang er nog steeds mag worden gerookt in het openbaar, zolang scheepvaart en vliegtuigen niet worden meegeteld in de vervuiling, zal het me jeuken of mijn goedgekeurde pelletkachel, waarop zelfs subsidie verstrekt is, iets uitstoot dat slecht zou kunnen zijn.
Het gaat om de hoofdverwarming van mijn huis en niet om een totaal nuttleloze tuin-vuurkorf, die ook nog steeds niet verboden is.
Waarom zit je dan eigenlijk hier als je vindt dat alle andere bronnen van vervuiling eerst aangepakt moeten worden?

Overigens is houtstook geen kleintje op gebied van fijn stof. Wat verwijzingen naar onderzoeken vind je hier:
Admiral Freebee in "Houtstook in steden verbieden?"
Admiral Freebee in "Houtstook in steden verbieden?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Admiral Freebee schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:00:Waarom zit je dan eigenlijk hier als je vindt dat alle andere bronnen van vervuiling eerst aangepakt moeten worden?
Omdat die veel meer effect hebben dan die paar schone pelletkachels verbieden.
Roken veroorzaakt al vele jaren erge ziektes, wordt allemaal niets aan gedaan.
Net als de maximum snelheid, hoe meer benzine wordt verstookt hoe meer geld de staat vangt.
Havengelden, zowel water als lucht leveren allemaal geld op voor de staat.
Houd je dat allemaal buiten de optelsom van klimaatdoelen, kan je gewoon lekker verdienen.

Gezondheid lijkt daarom helemaal niet van belang.
En dan zou ik geen pelletkachel mogen gebruiken, die diezelfde regering wel zelf heeft aangedragen om van het gas af te kunnen, want dat levert weer geld op omdat ze dan aan het klimaatakkoord voldoen (OP PAPIER).
Milieu is een geweldig verdienmodel en zolang dat overal nog veel te duidelijk getoond wordt, is fijnstof verminderen helemaal niet het hoofddoel.

Voor houtstook verbieden in de steden ben ik voor, maar dan meer op het gebied van rook.
Veroorzaak je door goed stoken geen overlast moet je kunnen blijven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03

warmtepomp staat nu al een week of 4 aan op 22 graden en 24x7.
maar daar gaat nog maar net 3kWh per dag in, dus bijna niks. (0,9kWh is al nodig voor tap water en extra's, en 8kWh per dag is max.)

ik moet wel op tijd beginnen met verwarmen, want de warmtepomp levert maar 1,4kW.
dus huis op temperatuur houden kan ik wel, maar verwarmen met dat lage vermogen is lastig.
(ik gebruik het huis dus als mijn buffer.)
maar ach de vanille orchidee groet nu nog lekker door met deze temperaturen en ik heb lekkere warme voeten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

E
migjes schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

warmtepomp staat nu al een week of 4 aan op 22 graden en 24x7.
maar daar gaat nog maar net 3kWh per dag in, dus bijna niks. (0,9kWh is al nodig voor tap water en extra's, en 8kWh per dag is max.)

ik moet wel op tijd beginnen met verwarmen, want de warmtepomp levert maar 1,4kW.
dus huis op temperatuur houden kan ik wel, maar verwarmen met dat lage vermogen is lastig.
(ik gebruik het huis dus als mijn buffer.)
maar ach de vanille orchidee groet nu nog lekker door met deze temperaturen en ik heb lekkere warme voeten.
De thermostaat op 22 is best wel veel verwennerij, toch? 🙈😉

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Geurt-kun schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:42:
E
[...]

De thermostaat op 22 is best wel veel verwennerij, toch? 🙈😉
jep, de plantjes worden flink verwent.
de eigenaar moet maar leiden/lijden. ;)
(gasketel staat op maar 20 graden, maar dat zal pas nodig zijn ergens eind november.)

heb er best wel een stel die pas groeien bij 22 graden.
onder de 3x deze lamp:
https://orchideeen-shop.n...r-led-flowering-lamp.html
de vanille orchidee is nu 2 meter, als hij 6 meter word dan gaat hij bloeien, ben benieuwd of ik kan oogsten. ;)

(die lampen werken aardig voor de planten, maar doen wonderen aan mijn winter depressie. :P )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 04-10-2019 14:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

migjes schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

jep, de plantjes worden flink verwent.
de eigenaar moet maar leiden/lijden. ;)
(gasketel staat op maar 20 graden, maar dat zal pas nodig zijn ergens eind november.)

heb er best wel een stel die pas groeien bij 22 graden.
onder de 3x deze lamp:
https://orchideeen-shop.n...r-led-flowering-lamp.html
de vanille orchidee is nu 2 meter, als hij 6 meter word dan gaat hij bloeien, ben benieuwd of ik kan oogsten. ;)

(die lampen werken aardig voor de planten, maar doen wonderen aan mijn winter depressie. :P )
Winter depressie? Welke winter? 😉

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Geurt-kun schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:04:
[...]

Winter depressie? Welke winter? 😉
kunt ook beter gebrek aan licht depressie zeggen. ;)
altijd rond dat kneuterige kerst feest, probeer ik opgewekt te zeggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

migjes schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:06:
[...]

kunt ook beter gebrek aan licht depressie zeggen. ;)
altijd rond dat kneuterige kerst feest, probeer ik opgewekt te zeggen. :+
Gelukkig duurt dat nog even 😊
Sterkte maat!

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Hout hier, lekkere warmte, ook de dieren liggen er om beurt voor.
Vaak alleen in de ochtend of de avond, de sère op het oosten doet te nog goed met een zonnetje.
Die pellet kachel kan je vaak toch instellen, en heel klein laten branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

Hier is de CV nog niet aan geweest, nog steeds aangenaam binnen, vooral als je nu van buiten komt.
Vorige jaren ging de CV pas in november aan, het is nu wel een koudere oktober, dus kijken hoe lang het binnen aangenaam blijft.
Is een Airco voor verwarming wel goedkoper dan een goed ingestelde HR CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

HereIsTom schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Hier is de CV nog niet aan geweest, nog steeds aangenaam binnen, vooral als je nu van buiten komt.
Vorige jaren ging de CV pas in november aan, het is nu wel een koudere oktober, dus kijken hoe lang het binnen aangenaam blijft.
Is een Airco voor verwarming wel goedkoper dan een goed ingestelde HR CV?
Zo lang het niet al te koud is buiten werkt die airco gewoon als warmtepomp, en heb je een COP van 4 ongeveer, en zou het wat goedkoper moeten zijn dan gas, afhankelijk van de prijzen die je betaald / rekent. 1m3 gas is ongeveer 8 kWh, en met een COP van 4 heb je dus 2 kWh elektra nodig voor de warmte van 1 m3 gas. geen idee wat gas kost tegenwoordig (laatste wat ik rekende was 65 cent, maar volgens mij is de ODE daarop omhoog gegaan) maar dat is duurder geworden en als je zelf stroom opwekt en over hebt dan kost dat ongeveer 11 cent (dat krijg ik voor mijn overschot). dus het is nogal afhankelijk van de situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 06-10-2019 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hier hebben we vandaag de eetkeuken weer heerlijk met COP=1 verwarmd. De elektrische oven zorgt voor een temperatuurstijging van 1,5 graad en we hebben weer versgebakken brood met volkorenmeel van windmolen “De Vriendschap” uit Weesp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
In de avond gaan hier de gortdroge blokjes hout uit eigen bos de hoog rendement kachel (met keurmerk) in. Overdags is het nog prima te doen met 19 graden in de woonkamer.
De L/L WP moet nog geregeld worden, tot die tijd dus 100% hout.

De CV blijft nu echt uit, de gasmeter is verwijderd en de afsluiter ligt op slot. En dat is maar goed ook, tenminste als dit klopt:
https://cleantechnica.com...h-sentence-for-the-earth/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar uit dat korte stukje komt weinig concreets.
Volgens mij gaat het om uitstellen van duurzame technieken als je voor gas gaat ipv warmtepompen e.d.
ericplan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:12:
Hier hebben we vandaag de eetkeuken weer heerlijk met COP=1 verwarmd. De elektrische oven zorgt voor een temperatuurstijging van 1,5 graad en we hebben weer versgebakken brood met volkorenmeel van windmolen “De Vriendschap” uit Weesp.
Ja, dat heb ik ook wel eens gedaan, ook van die molen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Warmtepompje staat al vanaf september bij en houd het vloertje lekker op temperatuur, staat nog wel ietsje lager dan normaal in de winter maar is heerlijk aan de blote voeten iedergeval .

Elke 2h een kwartiertje warmen.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:22:
Warmtepompje staat al vanaf september bij en houd het vloertje lekker op temperatuur, staat nog wel ietsje lager dan normaal in de winter maar is heerlijk aan de blote voeten iedergeval .

Elke 2h een kwartiertje warmen.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Dus je verbruikt nu al 4kWh per dag om een beetje bij te warmen?
Dat verbruiken wij totaal aan stroom per dag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Onze warmtepomp is de afgelopen dagen ook een paar keer even aangesprongen als het buiten te koud werd voor een oktober. Maar net als @Rol-Co af en toe een kwartiertje. Zo gauw er een beetje zon door de ramen komt doet dat meer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

HereIsTom schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

Dus je verbruikt nu al 4kWh per dag om een beetje bij te warmen?
Dat verbruiken wij totaal aan stroom per dag :*)
Wij niet >:)
met 9 graden buiten en regen niet heel vreemd hoor. Waarom zou ik het niet doen? Ik heb die spullen niet voor niets. Pv dekt het af, dus ook daar geen probleem.
€0,84 om een dag je huis warm te houden,.... koopje toch? ;)

@No Hands
Zon? Was da ? Die is ver te zoeken momenteel. :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 06-10-2019 20:33 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Lardman schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:28:
In het kader durf te vragen: Weet iemand waar @zonnigtype gebleven is? zijn twitter is al enige dagen ongewoon stil.....
Gisteravond het eerste berichtje van hem gezien via Twitter DM. Hij was inderdaad op (lange) vakantie.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Bij ons tukkert de warmtepomp elke dag zo een 4 uur en verbruikt pak um beet 2,5 kw stroom. Koopje toch.

live te monitoren:
https://app.ubidots.com/u...I9q-WpDtiBA_7GjBsM1Z4NvqQ

Die warmtepomp heb ik toentertijd meer geïnstalleerd uit nieuwsgierigheid dan vanuit het oogpunt milieu. Maar het bevalt mij zo goed dat ik ook maar een warmtepompboiler en een inverter airco heb gehatseflatst. Van de maand gaat er nog een inverter van Panasonic op de dakkapel om de bovenverdieping te voorzien van airco/warmte. Kijk van Europa (EU) moet geld rollen dus zoveel mogelijk lenen, alles wat ook maar iets minder is wegdoen en hoppa nieuw aanschaffen. We moeten de economie helpen (zegt Dragi van de ECB) dus kopen kopen kopen meer meer meer. Leen het liefst meer dan een miljoen, als het dan fout gaat heb niet jij maar de bank een probleem. >:)

[ Voor 60% gewijzigd door Willie Wortel op 08-10-2019 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nieuwe grafiek. Ik kan mijn SWW-vraag detecteren in mijn data.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2019/10/sww_08-10-2019.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06

ktf

Voor iedereen die het nog niet wist, de bouw van de grootste windturbine ter wereld, de GE Haliade-X, een prototype, is live te volgen via een webcam van de rotterdamse haven op https://fotopaulmartens.netcam.nl/futureland.php

Volgens mij is zojuist het eerste turbineblad uitgeladen

Blad Haliade-X

Edit: Om nog even te benadrukken hoeveel groter deze turbine is dan wat er nu offshore wordt geplaatst, de Vestas V-164, huidig recordhouder, heeft een rotordiameter van 164m. Deze Haliade-X heeft straks een rotordiameter van 220m. Dat is 80% meer oppervlak dus!

[ Voor 25% gewijzigd door ktf op 09-10-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Laatst online: 15-09 13:20
@ktf Kunnen we de windturbine wanneer hij in bedrijf is, ook gaan volgen of monitoren?

[ Voor 23% gewijzigd door Herkz op 09-10-2019 15:38 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

@HerkeLWD Je kunt er bijna onder gaan staan. Hij staat op het terrein van SIF in Rotterdam, dus privé terrein, maar het zit naast het bezoekerscentrum Futureland. Zie https://www.futureland.nl/ Als je daar op het parkeerterrein staat zit je op 200m van de turbine, als je een stukje langs het water loopt kun je tot 50m komen. Gezien het apparaat 260m hoog wordt lijkt me dat heel indrukwekkend. Ik kijk er al maanden naar uit om eind deze maand langs te rijden om te gaan kijken.

Het lijkt me sterk dat er uitgebreide data van beschikbaar komt, het is immers een prototype. Bedrijfsgeheim dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
ktf schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:55:

Het lijkt me sterk dat er uitgebreide data van beschikbaar komt,
Bedrijfsgeheim dus.
Voor heel veel mensen zou het wellicht wel acceptatie van die geldverslinders kunnen worden, als ze kunnen zien dat er serieus energie uitkomt en altijd uitkomt.

Er is namelijk nu wel te zien dat die rotdingen vaker niet draaien dan wel of maar een schijntje leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:27

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vuiltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:10:
[...]

Voor heel veel mensen zou het wellicht wel acceptatie van die geldverslinders kunnen worden, als ze kunnen zien dat er serieus energie uitkomt en altijd uitkomt.

Er is namelijk nu wel te zien dat die rotdingen vaker niet draaien dan wel of maar een schijntje leveren.
Valt wel mee hoor... As we speak een dikke 500 MW. Deze maand t/m vandaag 80 GWh. Full load 133h volgens mijn app om mijn telefoon. Van de zomer minder uiteraard.

https://gemini.livemegawatt.com/app/

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 09-10-2019 17:28 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:03
mkleinman schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:29:
Nieuwe grafiek. Ik kan mijn SWW-vraag detecteren in mijn data.

[Afbeelding]
Jij doucht 3x per dag ?!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

wmeester schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:31:
[...]

Jij doucht 3x per dag ?!!! :)
Lol, nee. Die ochtend eerst de vaatwasser op hotfill, in de middag de wasmachine op hotfill en 's avonds nogmaals de vaatwasser.

Steeds kort warmtevraag. Een douchebeurt moet ik ff opzoeken in mijn data. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

Uiteraard komt er niet altijd energie uit, de wind waait niet altijd. En hoezo geldverslinders? Moet je eens kijken naar de kerncentrale in Borsele, dat is pas een bodemloze put 8)7 :?

Heb je wel eens overwogen jaarrekeningen op te vragen bij de KvK van een windpark B.V.? Lijkt me dat daar genoeg data uit te halen is, als je het echt graag wilt weten? Of de details van SDE subsidies van de afgelopen jaren?

edit: Hier, een prachtig productierapport bij mij uit de buurt, https://www.qurrent.nl/Si...on_report_HGP_2018_Q2.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 09-10-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
ktf schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:01:
kerncentrale in Borsele, dat is pas een bodemloze put 8)7 :?
Dank de milieuactivisten maar daarvoor.

Er zijn genoeg cijfertjes, maar niet die je zou moeten geven als ik zeg geldverslinder.
Wat hebben die molens gekost
wat kostte het plaatsen
wat kostte het aansluiten
wat kost het onderhoud
hoeveel rendement willen de geldschieters en
in hoeveel jaar schrijven ze alles af?

[ Voor 39% gewijzigd door Vuiltje op 09-10-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:47:
[...]
Lol, nee. Die ochtend eerst de vaatwasser op hotfill, in de middag de wasmachine op hotfill en 's avonds nogmaals de vaatwasser.

Steeds kort warmtevraag. Een douchebeurt moet ik ff opzoeken in mijn data. :)
Misschien toch maar stoppen met de hotfill? De vraag of je veel bespaart als je boiler door de stroming net onder douchetemperatuur komt en daardoor moet opwarmen. Of dat nu een warmtepompboiler of een zonneboiler is maakt niet veel uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zomers word mijn zolder net warm genoeg om er eigenlijk niet prettig te vertoeven .. dit is na isoleren (ervoor was het niet te harden warm .. dus isolatie heeft zeker zijn effect. en ramen/deuren gordijnen dicht houden ook.

Maar ik vind het zo zonde om een airco aan te schaffen voor die paar dagen per jaar, en eigenlijk voor een ruimte(s) die je maar een paar graden wilt koelen .. is er geen duurzame / effectievere manier om zomers via LTV je huis af te koelen .. (zonder WP/Airco? dus)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

Vuiltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:22:
Wat heeft dat met milieuactivisten te maken? Borsele is niet duur door milieuactivisten, Borsele is duur door inherente problemen met een kerncentrale: duur onderhoud, lage verkoopprijs stroom (kernreactor kan niet snel schakelen en doet dus enkel basislast) etc.
Er zijn genoeg cijfertjes, maar niet die je zou moeten geven als ik zeg geldverslinder.
wat kostte het plaatsen
wat kost het onderhoud
Heb je nu al eens serieus een jaarrekening geprobeerd op te vragen? Daar haal je het meeste zo uit. Ik heb hier een voorbeeld: https://www.eneco.nl/over...arkhoutenbv.ashx?la=nl-nl
Het gaat over dit windpark: https://www.houten.nl/upl...uatie_Windpark_Houten.pdf en Wikipedia: Windpark Houten
Opgeleverd zomer 2013, 3 Vestas V90 van 2MW

Wat hebben de molens + plaatsing + aansluiten gekost: 9.7 miljoen € (totale investering)
Daarop was eind 2017 al 4,0 miljoen € afgeschreven
Subsidie is aanvulling van elektriciteitsprijs naar 120 €/MWh (12 cent per kWh), loopt tot augustus 2028. Subsidie is ongeveer tweederde, dus netto is die 8ct/kWh
Onderhoud kostte 111.000€ in 2017, beheer 75.000.

En zo verder. Je kunt alles zo uit het jaarverslag vissen dus O-) Wat interessant is aan de subsidie: deze is dus per geleverde MWh. Een turbine die niet draait krijgt dus ook geen subsidie. Je kunt zeggen dat ze geldverslinden, maar met 8ct/kWh is dat véél minder subsidie dan je krijgt voor salderen van zonnestroom bij huishoudens. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:37:
[...]

Misschien toch maar stoppen met de hotfill? De vraag of je veel bespaart als je boiler door de stroming net onder douchetemperatuur komt en daardoor moet opwarmen. Of dat nu een warmtepompboiler of een zonneboiler is maakt niet veel uit.
Klopt, dat is dus ook een overweging die mee speelt. Dat is het mooie dat ik nu het inzichtelijk heb. Ik heb intussen in de grafiek ook de duur in minuten van de WW vraag staan .Dat is toch schrikken. Douchebeurten van 30 minuten en langer. *huiver*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Volgens mij ben je gewoon overal tegen!
Ik ben tegen mensen die overal tegen zijn, die zouden ze een 100% hogere belastingaanslag moeten geven, kijken hoe snel ze er niet meer tegen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
vso schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:52:
Zomers word mijn zolder net warm genoeg om er eigenlijk niet prettig te vertoeven .. dit is na isoleren (ervoor was het niet te harden warm .. dus isolatie heeft zeker zijn effect. en ramen/deuren gordijnen dicht houden ook.

Maar ik vind het zo zonde om een airco aan te schaffen voor die paar dagen per jaar, en eigenlijk voor een ruimte(s) die je maar een paar graden wilt koelen .. is er geen duurzame / effectievere manier om zomers via LTV je huis af te koelen .. (zonder WP/Airco? dus)
In de nacht ventileren?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

schot open doel ? en mis ? tuurlijk doe ik dat .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mkleinman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:27:
[...]

Klopt, dat is dus ook een overweging die mee speelt. Dat is het mooie dat ik nu het inzichtelijk heb. Ik heb intussen in de grafiek ook de duur in minuten van de WW vraag staan .Dat is toch schrikken. Douchebeurten van 30 minuten en langer. *huiver*
geen wtw ? of douchetimer ? ..

Maar serieus ik zit hier ook wel een beetje mee want voornamelijk het vrouwelijk geslacht houd hiervan .. al dan niet om "geldige" redenen .. (bad vies, haar uitwassen schijnt lang te duren .. ) en ik heb niet de illusie dat een wtw zoveel zuinig(er) is als je bv 20%a 30% (natte vinger werk) .. warmte terugwint .. zeker als je het verlies in warmte van je leidingwerk meeberekend .. en extra componenten ..

hmm dat simulatie ding vraagje word wel intressant ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Waar komt het toch vandaan? Ik hoor overal exact dezelfde verhalen.

Vandaag ook weer bij een (zonnepanelen) klant voor een opdrachtgever:

- Je elektrische auto is veel vervuilender dan een diesel, moet heeeel veel km maken voordat de auto beter is voor het milieu...
- China bouwt honderden kolencentrales en wij moeten ze sluiten.
- Het heeft toch geen zin om iets te doen in NL

Vaak weet ik direct welk (nep) nieuwsbericht ze hebben gelezen afhankelijk van hoe ze het vertellen.

(Beschaafde conversaties zijn vaak niet mogelijk of heel moeilijk)

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 09-10-2019 23:45 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

vso schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:52:

Heb je er al zonnepanelen op liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Andre1973 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:42:
[...]

Heb je er al zonnepanelen op liggen?
zit in de pijplijn

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Stef87 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:41:

- Je elektrische auto is veel vervuilender dan een diesel, moet heeeel veel km maken voordat de auto beter is voor het milieu...
- China bouwt honderden kolencentrales en wij moeten ze sluiten.
- Het heeft toch geen zin om iets te doen in NL

Vaak weet ik direct welk (nep) nieuwsbericht ze hebben gelezen afhankelijk van hoe ze het vertellen.

(Beschaafde conversaties zijn vaak niet mogelijk of heel moeilijk)
Dat komt uit de media en die worden beheerst door mensen die andere belangen hebben en dus zulk nieuws de wereld in smijten. Gek genoeg geloven veel mensen dat gelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zonnepanelen zorgen voor een mooie extra isolatielaag, waardoor het minder warm wordt binnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
ktf schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:15:
[...]

Wat heeft dat met milieuactivisten te maken?
Wel opmerkelijk dat er veel landen zijn met alleen maar / heel veel kernstroom.
Dan doen we hier blijkbaar wat verkeerd waardoor het te duur wordt.
Je kan iets ook "uit de markt pesten" door maar voldoende regels te maken waardoor het niet meer is vol te houden hem draaiend te houden.
ktf schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:15:
[...]

Heb je nu al eens serieus een jaarrekening geprobeerd op te vragen?
Nee, boekhouden is namelijk zo geaccepteerd dat je posten, die je niet wilt tonen, in een vakje kan zetten met een duistere naam als overige.
Ik heb daar geen les in gehad, kan ik niets mee.
[...]
als ik zeg geldverslinder.
ik zie opbrengst uit energie verkoop 302
subsidie 638

noem dat maar geen geldverslinden.
Houdt de subsidie op breken ze hem af zetten ze voor de subsidie een nieuwe.....
Want in dit "voorbeeld" valt dan ineens 2/3 van de inkomsten weg.

Ik ben echt niet tegen alles, maar er hoeven niet een paar mensen stinkend rijk te worden van die "groene" energie en dat gebeurt nu wel. Kijk maar naar de subsidie.
Zouden die dingen zichzelf terugverdienen heb je geen subsidie nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stef87 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:41:

Ik snap niet dat mensen de fout in dit argument niet begrijpen.

- Je dieselauto is veel duurder dan een benzine, moet heeeel veel km maken voordat de auto beter is voor je portomonnee.

En toch rijden hele volksstammen diesel... omdat ze veel km maken en het dus beter voor de portomonnee is. Waarom zien ze dan niet in dat dat bij de elektrische auto ook zo werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ktf

ktf

Vuiltje schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:16:
Ik ben echt niet tegen alles, maar er hoeven niet een paar mensen stinkend rijk te worden van die "groene" energie en dat gebeurt nu wel. Kijk maar naar de subsidie.
Zouden die dingen zichzelf terugverdienen heb je geen subsidie nodig.
Er zijn heel veel nieuwe zaken die subsidie nodig hebben, zoals elektrische auto's, zonnepanelen en windmolens. Dit is omdat deze ontwikkelingen maatschappelijk wenselijk zijn (ze geven minder luchtvervuiling dan hun fossiele concurrenten) en omdat ervan wordt verwacht dat deze ontwikkeling ze goedkoper maakt. Als we windmolenparken nooit hadden gesubsidieerd, waren ze nu niet zo veel goedkoper geweest. Het doel is ze uiteindelijk zonder subsidie neer te kunnen zetten, en het gaat zeker die kant op. Realiseer je dat het windmolenpark waar deze cijfers van zijn al sinds 2001 (!) in ontwikkeling was, en al in 2013 is gerealiseerd. In 6 jaar tijd is er veel veranderd.

Een tweede effect is dat bijvoorbeeld de verborgen kosten van centrales op fossiele brandstoffen, zoals hogere luchtvervuiling (resulteert in kosten door lagere levensverwachting, extra zorgkosten voor longpatiënten, klimaatsverandering etc.) momenteel slechts beperkt in rekening worden gebracht. Op die manier krijgen deze centrales op fossiele brandstoffen dus ook een soort van subsidie: ze mogen gratis/goedkoop uitstoten terwijl deze uitstoot wel indirecte kosten oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door ktf op 10-10-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
ktf schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:12:
[...]
extra zorgkosten voor longpatiënten
Beetje kersen pikken.
Rokers kosten de Nederlandse overheid miljoenen per jaar.
Geen mens hoor je daar over.

Met het verlagen van de maximumsnelheid stoot je even veel minder uit als wanneer ze 1 kolencentrale zouden sluiten.
Dat wil de overheid niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Vuiltje op 10-10-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Vuiltje schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:09:
Beetje kersen pikken.
Rokers kosten de Nederlandse overheid miljoenen per jaar.
Geen mens hoor je daar over.
Tuurlijk wel
E-sigaret gaat onder het rookverbod vallen/
Hoge raad verbied rookruimtes in de horeca
In voetbalstadions gelden rookverboden

En de accijns blijft stijgen
Afbeeldingslocatie: https://www.accijnsaangifte.nl/wp-content/uploads/2019/03/Accijns-op-rooktabak.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Hah, mijn Thingiverse windmolen is naar Antartica geraakt :D
https://hackaday.io/project/159568-portal-point-generator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vso schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:22:
[...]

geen wtw ? of douchetimer ? ..

Maar serieus ik zit hier ook wel een beetje mee want voornamelijk het vrouwelijk geslacht houd hiervan .. al dan niet om "geldige" redenen .. (bad vies, haar uitwassen schijnt lang te duren .. ) en ik heb niet de illusie dat een wtw zoveel zuinig(er) is als je bv 20%a 30% (natte vinger werk) .. warmte terugwint .. zeker als je het verlies in warmte van je leidingwerk meeberekend .. en extra componenten ..

hmm dat simulatie ding vraagje word wel intressant ;)
DoucheWTW is present, douchetimer niet. Ook mijn zoon houd van lang douchen en ik ga er zelf geregeld ook ruim een kwartier onder.

Ik ga binnenkort wel mijn vaatwasser van warm water af halen en dan kijken of ik verschil kan meten in verbruik. De leiding daar naar toe is heel erg lang en eigenlijk is het zonde van al dat water voordat de vaatwasser aan gaat.

De wasmachine is een ander verhaal, die is hotfill ready en staat praktisch naast de ketel en zonneboiler.

Ik ga vanavond verder met de randvoorwaarden bepalen van de simulatie ( en hoe ik die in de vredesnaam wil gaan bouwen/ontwikkelen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Een aanzet gedaan voor het automatisering van m'n zonneboiler.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BqY6mxy/Screenshot-2019-10-10-11-09-50.png

Bij druilerige dagen (zoals deze maand dus) komt het in de avond wel eens voor dat de watertemperatuur lager wordt dan 25 graden, waardoor de doorstroomverwarmer hard moet werken voor een warme douche.
Dan is het wel handig als het vat open gaat en opgewarmd wordt tot 28 graden door de warmtepomp (als die aanstaat)

Wat nog gedaan moet worden: overdag, als het toch niet zo zonnig blijkt, en waarschijnlijk ook niet zonnig wordt dat het vat significant opgewarmd wordt, dan kan deze nog geopend worden om beperkt CV-ondersteuning te bieden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

wat kostte het plaatsen
wat kost het onderhoud
Helaas, je hebt net de ALV gemist van de coöperatie de Windvogel, die bestaan al decennia en hadden je van al deze cijfers kunnen voorzien.

Over geldverslinders gesproken, was Hinkley Point C niet alweer 2,8 miljard pond extra duurder geworden een paar weken terug, in totaal meer dan 22,5 miljard duurder dan begroot.

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 10-10-2019 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Maasluip schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:43:
[...]

Ik snap niet dat mensen de fout in dit argument niet begrijpen.

- Je dieselauto is veel duurder dan een benzine, moet heeeel veel km maken voordat de auto beter is voor je portomonnee.

En toch rijden hele volksstammen diesel... omdat ze veel km maken en het dus beter voor de portomonnee is. Waarom zien ze dan niet in dat dat bij de elektrische auto ook zo werkt.
Het zijn heel vaak de makkelijkere te ontkrachten “facebook-artikelen” van laag niveau die men 9999x al heeft gedeeld.

Elk Facebook bericht over “hoe slecht EVs zijn” met enkel bevestigend commentaar over hoe slecht auto’s op batterij wel niet zijn, zielig voor de kleine kinderen in de cobaltmijnen, waterstof is toch veel beter enz enz... Ik weet het zelf heel goed te verklaren allemaal maar dat heeft geen zin >:)

(Een van redenen geweest lekker te stoppen met Facebook, zulke verhalen kwamen ook uit eigen familie, net als op verjaardagen waar je niet aan kan ontkomen..!)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mkleinman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

DoucheWTW is present, douchetimer niet. Ook mijn zoon houd van lang douchen en ik ga er zelf geregeld ook ruim een kwartier onder.

Ik ga binnenkort wel mijn vaatwasser van warm water af halen en dan kijken of ik verschil kan meten in verbruik. De leiding daar naar toe is heel erg lang en eigenlijk is het zonde van al dat water voordat de vaatwasser aan gaat.

De wasmachine is een ander verhaal, die is hotfill ready en staat praktisch naast de ketel en zonneboiler.

Ik ga vanavond verder met de randvoorwaarden bepalen van de simulatie ( en hoe ik die in de vredesnaam wil gaan bouwen/ontwikkelen ).
Maar wat is het verlies van A naar B betreft je vaatwasser ? en hoeveel liter word er verbruikt per "beurt"
en doe je een externe "slimme" hotfill of zit die in het apparaat met thermostaat aangesloten ? oftewel kan je met "kouder" af ?

Is het niet zo dat nieuwere vaatwassers al op "lagere" temperaturen wassen en maar 6 liter water verbruiken ?

Overgens mijn 20+ jaar oude "miele" (zat bij het huis) en huidge A+ bosch vaatwasser schelen nagenoeg niks .. mijn maandverbruik is sinds de aanschaf nu niet noemenswaardig veranderd.

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 80 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.