Ach ja - als je heel cru stelt: werk een paar uur extra, trek van dat geld een lading EUA's uit het systeem, dan heb je meer CO2 bespaard dan een paar uurtjes klussen aan je domotica server. Maar het is minder leuk...
Je kunt ook met een simpele fiets naar je werk, maar veel mensen kiezen toch voor een e-bike.Schinnen-groen schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:18:Veel van de voorbeelden die je noemt zijn met een simpele schakelaar en een wakkere gebruiker op te lossen.
Dat het met een simpele schakelaar ook kan is geen argument tegen domotica.
Domotica is gewoon luxe, 'mentale energie'-besparing - dat is wel een goeie.
Wat ik in bovenstaand verhaal wel tegenstrijdig vind is 1. het vermelden van die airco, maar dan 2. af en toe een paar uurtjes proggen om wat tientjes te besparen.
Faseer die airco uit, dat bespaart honderden euro's.
Ook dit klopt niet:
Energie bespaar je niet zo, wel geld (in de toekomst). Geen eerlijk verkoopsargument dusWat betreft energie-besparing: apparaten regelen zodat ze stroom afnemen als er zonneoverschot is
Ik begrijp wat je bedoelt. Echter zit ik met een huis dat (zonder overdrijven) 30 graden wordt in de zomer. Goed geisoleerd, maar heel veel zoninval. Daar kan ik op dit moment niet veel aan doen, vandaar de airco. De airco verwarmt echter ook mijn huis (geen gas meer) en stroomverbruik voor koelen is echt peanuts als je een goede airco hebt, die dingen zijn de afgelopen jaren echt heel efficient geworden.teaser schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:47:
[...]
Wat ik in bovenstaand verhaal wel tegenstrijdig vind is 1. het vermelden van die airco, maar dan 2. af en toe een paar uurtjes proggen om wat tientjes te besparen.
Faseer die airco uit, dat bespaart honderden euro's.
Extra rolluiken of een andere vorm van zonwering zijn minder kosteneffectief dan de airco gebruiken die er toch al hangt. Helemaal niet koelen is ook mogelijk natuurlijk maar vind ik bij deze temperaturen geen optie. Het beinvloedt bovendien mijn productiviteit in negatieve zin als ik niet koel.
'wat tientjes' maar dan wel per jaar, dat tikt toch aan in de loop der jaren.
Ok. Dat is waar. Ik bedoelde inderdaad geld, maar ook dat ik dan geen energie van het net hoef af te nemen maar mijn eigen duurzaam opgewekte energie kan gebruiken en dat zie ik als 'beter' dan afname van het net.Ook dit klopt niet:
[...]
Energie bespaar je niet zo, wel geld (in de toekomst). Geen eerlijk verkoopsargument dus
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 24-06-2019 14:55 ]
Geen gas meer bij jou thuis, maar nog wel 50 km verderop in de centraleDe airco verwarmt echter ook mijn huis (geen gas meer)
Klopt. Ik bedoelde het ook vanuit financieel oogpunt. Ik heb geen gasaansluiting meer en bespaar daardoor fors energiekosten.Dreamvoid schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:54:
[...]
Geen gas meer bij jou thuis, maar nog wel 50 km verderop in de centrale
Hoe is je totale energieverbruik eigenlijk daardoor veranderd (aantal kWh's stroom nu versus kWh's stroom + kWh's gas vroeger)? Tis ietwat lastig vergelijken door de zachte winters dus je zal iets moeten normaliseren, maar ik ben wel benieuwd hoe dit praktisch uitpakt.
Zou ik niet durven zeggen. Ik heb de airco's vlak na verhuizing geinstalleerd dus ik kan geen goede vergelijking maken. Maar uit het luch/lucht warmtepomp topic kun je deze getallen wel halen, daar wordt dat vaak besproken. Qua kosten hoor ik daar vaak een 40% besparing op de energierekening, maar het is allemaal nogal situatie-afhankelijk. Geen vastrecht voor gas meer betalen tikt ook lekker aan want dat is sowieso al 200 euro per jaar.Dreamvoid schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:59:
Hoe is je totale energieverbruik eigenlijk daardoor veranderd (aantal kWh's stroom nu versus kWh's stroom + kWh's gas vroeger)? Tis ietwat lastig vergelijken door de zachte winters dus je zal iets moeten normaliseren, maar ik ben wel benieuwd hoe dit praktisch uitpakt.
Niks mis mee. Zonder verschil van inzichten was het leven maar een saaie boelde Peer schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:45:
[...]
Tsja verschil van inzicht dan. Ik besteed mijn tijd liever niet aan zaken die ik elke dag weer opnieuw moet doen en als vervelend/geestdodend ervaar. 15-30 minuten extra vrije tijd per dag vind ik persoonlijk waardevol en de (intiele) moeite waard.
Daarom doe ik ook de was met een wasmachine en niet met de hand.
edit: Als huisman doe ik nog steeds de vaat met de hand. Toen we ons huis kochten stond hier eentje. Elke keer weer ellende met het vullen en niet schoon zijn. Daarnaast nog een hele poos wachten totdat de zaak gereed was. Nu is het binnen 10-20 minuten schoon en opgeborgen. In de zomer is het opwarmen van de sop gratis.
De zonneboiler staat alweer op 95,6C
[ Voor 26% gewijzigd door Schinnen-groen op 24-06-2019 15:09 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Maar wel veel minder natuurlijk. De efficientie van gas -> elektra -> warmtepomp is groter dan gas verbranden in een C.V.-ketel. Buiten kosten bespaar je dus wel degelijk ook uitstoot.Dreamvoid schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:54:
[...]
Geen gas meer bij jou thuis, maar nog wel 50 km verderop in de centrale
Natuurlijk, een warmtepomp moet ook gemaakt worden waarbij natuurlijk ook uitstoot vrijkomt. Geen idee hoe lang het duurt voordat je bij zo'n apparaat de uitstoot van productie terug hebt verdiend.
Ik ontken het bestaan van IE.
Van de productiekosten voor de warmtepomp maak ik me niet idoot veel zorgen (een HR ketel moet ook geproduceerd worden).
Ik ben eigenlijk vooral geinteresseerd waar je in de praktijk qua totaal KWh verbruik op uitkomt. In theorie zou inderdaad de efficiency van stroom -> warmtepomp op COP>2 uit moeten komen (en met een 50% efficiency in de centrale kom je dan inderdaad positief uit), maar je zit ook nog (tenminste, in de meeste setups) met een deel CoP=1 radiatoren voor de piekvraag.
Ik ben eigenlijk vooral geinteresseerd waar je in de praktijk qua totaal KWh verbruik op uitkomt. In theorie zou inderdaad de efficiency van stroom -> warmtepomp op COP>2 uit moeten komen (en met een 50% efficiency in de centrale kom je dan inderdaad positief uit), maar je zit ook nog (tenminste, in de meeste setups) met een deel CoP=1 radiatoren voor de piekvraag.
Hoe bedoel je dat? Dat men extra elektrische radiatoren erbij zet?Dreamvoid schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:37:
maar je zit ook nog (tenminste, in de meeste setups) met een deel CoP=1 radiatoren voor de piekvraag.
Als je gewoon een goede airco kiest met juiste capaciteit dan kom je daar prima de winter mee door. COP=1 daar zou ik niet snel aan beginnen. Heb wel een infraroodpaneeltje (125W) voor de voeten onder mijn bureau. Die staat heel af en toe aan als de vloer koud is.
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 24-06-2019 15:43 ]
Vaak zie je dat het financieel zinniger is om een iets minder grote warmtepomp te installeren en radiatoren/vloerverwarming voor de piekvraag en/of de minder bereikbare ruimtes als zolder/kelder. Maar bij jou dus niet
hmm ja zou kunnen in bepaalde situaties. Als je bijvoorbeeld nog een werk-kamertje hebt waar je X uur per week zit in de winter. Dan zou een klein straalkacheltje of IR-paneel wel handig kunnen zijn.Dreamvoid schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:43:
Vaak zie je dat het financieel zinniger is om een iets minder grote warmtepomp te installeren en radiatoren/vloerverwarming voor de piekvraag en/of de minder bereikbare ruimtes als zolder/kelder. Maar bij jou dus niet
Voor de woonkamer zou ik toch liever niet een onderbemeten systeem hebben. Maar stel je zou idd 1 of 2 dagen piekvraag hebben. dan zou het best uit kunnen wat je zegt.
Heb je daar eens een linkje van als het kan? Onze benedenverdieping, waar het computerbureau staat, is een beetje kouwelijk* en zoiets zou denk ik wel lekker zijn.de Peer schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:40:
Heb wel een infraroodpaneeltje (125W) voor de voeten onder mijn bureau.
* niet vandaag
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 24-06-2019 20:00 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
https://www.amazon.de/The...sprefix=Infrarot+p&sr=8-9JeroenH schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:54:
[...]
Heb je daar eens een linkje van als het kan? Onze benedenverdieping, waar het computerbureau staat, is een beetje kouwelijk* en zoiets zou denk ik wel lekker zijn.
* niet vandaag
Super, thanks. Dat ziet er wel interessant uit. Slechts 7mm dun, dat kan onmerkbaar onder het bureau gemonteerd. Mooi doel voor mijn (nu nog) gesaldeerde zonnestroom
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Die ga ik ook onthouden. Onze natuurstenen tafel zorgt ook voor een flink koude plek onder de tafel, en zeker als je daar een paar uur aan zit te werken in de winter is dat niet meer comfortabel.
Verwacht er ook weer niet té veel van hoor. Bij mij haalt het in de winter net de koude er vanaf, maar kan niet zeggen dat mijn voeten en benen er echt warm van worden tenzij je ze heel dichtbij het paneel houdt.aip schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:11:
[...]
Die ga ik ook onthouden. Onze natuurstenen tafel zorgt ook voor een flink koude plek onder de tafel, en zeker als je daar een paar uur aan zit te werken in de winter is dat niet meer comfortabel.
Bij een tafel zal dit paneel misschien al te klein zijn. na 20 cm 'voel' je de warmte al niet meer. Die straal in alle richtingen dus neemt snel af met afstand tot het paneel.
60 kilometer rijden voor een tankbeurt die niet veel goedkoper is dan benzine en je moet maar hopen dat er waterstof op voldoende druk beschikbaar is

Aangezien het salderen van stroom afgebouwd gaat worden, ga ik straks stroom "overhouden". We hebben stadsverwarming, daarbij wordt gemeten hoeveel energie in Joule we via warm water gebruiken. Dus volume keer temperatuurverandering. In het kader van waarschijnlijk te creatief: als ik mijn "overschot" aan elektriciteit nou zou omzetten naar warmer water en zo warmte terug ga leveren aan de stadsverwarming...
Helaas verwacht ik dat de teller niet achteruit kan, en dat Warmtenet Hengelo er een hartverzakking van zou krijgen mocht dit wel werken.
Helaas verwacht ik dat de teller niet achteruit kan, en dat Warmtenet Hengelo er een hartverzakking van zou krijgen mocht dit wel werken.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Tja het is maar een begin, maar let maar op in de toekomst rijden er meer auto’s op waterstof dan alleen elektrisch.Erasmo schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:58:
[...]
60 kilometer rijden voor een tankbeurt die niet veel goedkoper is dan benzine en je moet maar hopen dat er waterstof op voldoende druk beschikbaar isIk ben benieuwd hoeveel geld ze van Toyota krijgen want deze businesscase klopt van geen kant voor een taxibedrijf.
En als je zelf geen zonnepanelen hebt dan is elektrisch rijden ook duur en veel te weinig actieradius..
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Het meest vervelende aan de waterstofeconomie vind ik dat het nog kan werken ook, mits men er voldoende geld tegenaan smijt.
De alternatieven zijn goedkoper, efficiënter en schalen beter.
We zullen zien
De alternatieven zijn goedkoper, efficiënter en schalen beter.
We zullen zien
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een waterstofauto is ook een elektrische auto maar dan met hindernissen. En te weinig range? Er zijn diverse elektrische auto's die verder gaan dan de Mirai of aardig dicht in de buurt komen.HereIsTom schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:23:
[...]
Tja het is maar een begin, maar let maar op in de toekomst rijden er meer auto’s op waterstof dan alleen elektrisch.
En als je zelf geen zonnepanelen hebt dan is elektrisch rijden ook duur en veel te weinig actieradius..
En het komt voor auto's energetisch gewoon niet uit, de helft van de energie gaat al verloren tegen de tijd dat je het eindelijk in je tank hebt zitten. Met zonnepanelen direct van je dak tanken is natuurlijk het voordeligst maar zelfs aan de openbare paal ben je veel goedkoper uit dan waterstof. Reken voor waters
Er is natuurlijk een reden dat 'ze' waterstof zo pushen, die infrastructuur kun je thuis niet aanleggen, dus de distributie ligt dan nog steeds in handen van de grote jongens.
Nou, in mijn woonplaats hebben ze ook plannen voor een warmtenet, en dan is het wel de bedoeling dat er van betrokken maar ook aan geleverd kan worden door verschillende partijen. Ben we benieuwd naar hoe ze dat gaan bemeteren en of daar prijs verschillen in komen? 1 Gj in de winter lijkt me meer waard dan in de zomer.Milmoor schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:28:
Aangezien het salderen van stroom afgebouwd gaat worden, ga ik straks stroom "overhouden". We hebben stadsverwarming, daarbij wordt gemeten hoeveel energie in Joule we via warm water gebruiken. Dus volume keer temperatuurverandering. In het kader van waarschijnlijk te creatief: als ik mijn "overschot" aan elektriciteit nou zou omzetten naar warmer water en zo warmte terug ga leveren aan de stadsverwarming...
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
@Milmoor heb je een apart/duurder tarief voor warm tapwater? Dan is een warmtepompboiler wellicht een idee om wat te besparen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zou daarvoor een doorstromer ophangen, lekker compact, lage aanschafprijs, wel een COP van 1, maar geen verliezen door lek tijdens opslag (wat ik best vind tegenvallen hier met die boiler). Of een Cooker oid.Proton_ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:41:
@Milmoor heb je een apart/duurder tarief voor warm tapwater? Dan is een warmtepompboiler wellicht een idee om wat te besparen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
@Andre1973 interessant! Welke plaats? Dan kan ik ernaar verwijzen als ik navraag door bij Warmtenet Hengelo. Want dat ga ik nu wel doen. Let op: later de capaciteit verhogen is veel duurder dan dit direct goed duren. Kijk of je aan CW4 genoeg hebt, dat is de standaard. Wij wilden meer, CW6 i.v.m. ons bad.
@Proton_, @Andre1973 Ik heb een kokend-water-kraan, en geen verschillende tarieven. Maar het tapwater gebruik tikt niet aan t.o.v. verwarming. Ondanks de goede isolatie moet er in de winter toch echt gestookt worden. Als ik wil besparen moet het hele warmtenet eruit. En dat is me teveel gedoe, het werkt best fijn. Ik ben nu 110 euro per maand kwijt voor onze CW6 configuratie.
@Proton_, @Andre1973 Ik heb een kokend-water-kraan, en geen verschillende tarieven. Maar het tapwater gebruik tikt niet aan t.o.v. verwarming. Ondanks de goede isolatie moet er in de winter toch echt gestookt worden. Als ik wil besparen moet het hele warmtenet eruit. En dat is me teveel gedoe, het werkt best fijn. Ik ben nu 110 euro per maand kwijt voor onze CW6 configuratie.
Dat is aardig aan de prijs. Wat kost een CW5 equivalent?
Dat is ons totale maandelijkse voorschot. Dus verbruik plus apparatuur. Omdat wij hier direct bij plaatsen voor gekozen hebben kostte het ons eenmalig 50 euro, en vanaf toen zo'n 200 per jaar.Erasmo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:34:
Dat is aardig aan de prijs. Wat kost een CW5 equivalent?
https://ennatuurlijk.nl/mijn-afleverset-veranderen
Meer warm water per minuut
Ennatuurlijk plaatst gewoonlijk afleversets die per minuut circa 8 liter water van 60 °C kunnen maken. Voor 2008 werden ook afleversets geplaatst die circa 6 liter kraanwater van 60 °C per minuut kunnen maken. Heeft u meer warm water per minuut nodig? Dan kunt u dit aanvragen en een capaciteit van circa 8 of 10 liter per minuut krijgen. De overstap van circa 6 naar circa 8 liter per minuut kost eenmalig € 423,53 en circa 6 of 8 liter naar circa 10 liter per minuut kost eenmalig € 544,50. In enkele situaties kan de capaciteit verhoogd worden tot circa 12 liter water van 60 °C per minuut. Dit is afhankelijk van de capaciteit van het warmtenet en moet per situatie beoordeeld worden.
We berekenden per type afleverset het gemiddelde van de kosten en stelden een tarief vast dat wordt verdeeld over de twaalf voorschotten die u betaalt in een jaar.
Type A: hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.
Type B: € 93,12 inclusief btw.
Type C: € 196,73 inclusief btw.
[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 29-06-2019 09:22 ]
Auw, dat is niet niks. Persoonlijk wacht ik voor €200 per jaar wel 5 minuten langer tot m'n bad vol is
Het dan gaat niet om energetisch rendement, het gaat om het bypassen van het dure stroomnet en de dure accu's. Als de ~30% energetische verliezen daar financieel tegenop wegen dan ben je er al. Hoe goedkoper stroomopwek wordt tov de transport/opslag kosten, hoe dichterbij de waterstof case komt.Erasmo schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:44:
[...]
En het komt voor auto's energetisch gewoon niet uit, de helft van de energie gaat al verloren tegen de tijd dat je het eindelijk in je tank hebt zitten. Met zonnepanelen direct van je dak tanken is natuurlijk het voordeligst maar zelfs aan de openbare paal ben je veel goedkoper uit dan waterstof.
Rechtstreeks je auto volgooien offgrid vanuit je eigen zonnepaneel, dat is idd niet de case voor waterstof.
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 01-07-2019 13:41 ]
De grap met H2 word denk ik grootschalige opslag. Er zijn redelijk wat momenten waneer de prijs van elektra op de internationale markt negatief is, en er veel water de hoogte in word gepompt om later weer door turbines te laten vallen en zo stroom op te wekken. Heb je op het moment dat stroom gratis is, dan wel er voor word betaald om het af te nemen de ruimte om grootschalig H2 te produceren en op te slaan dan heb je dus gratis, of zelfs met geld toe geproduceerde "brandstof". Ik kan me die wortel wel voorstellen als je ondernemer in de H2 denkt te gaan worden.
alleen wel een bezettingsgraad uitdaging... Gelukkig is kapitaal goedkoop op dit moment
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat scenario gebruik je zo'n H2 installatie veel en veel te weinig om uit de kosten te komen, en bespaar je niks qua elektriciteitsnetwerk kosten.Andre1973 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:56:
De grap met H2 word denk ik grootschalige opslag. Er zijn redelijk wat momenten waneer de prijs van elektra op de internationale markt negatief is, en er veel water de hoogte in word gepompt om later weer door turbines te laten vallen en zo stroom op te wekken. Heb je op het moment dat stroom gratis is, dan wel er voor word betaald om het af te nemen de ruimte om grootschalig H2 te produceren en op te slaan dan heb je dus gratis, of zelfs met geld toe geproduceerde "brandstof". Ik kan me die wortel wel voorstellen als je ondernemer in de H2 denkt te gaan worden.
Het scenario wat eerder zinnig wordt (als dat al werkt, want niemand doet het nog commercieel) is om ipv een loeidure koperen kabel naar een offshore windpark, een kleine spotgoedkope H2 pijpleiding aan te leggen, en die waterstof vervolgens het (ook goedkope) aardgasnet in te duwen, waar je het vrolijk voor peanuts een heel seizoen op kolossale schaal kan opslaan zoals we nu met fossiel gas doen.
De compleet andere manier is uiteraard aardgas kraken naar H2 en de CO2 terug de grond in duwen waar het vandaan kwam.
Hij draaide al een tijdje op de laagste stand, maar staat nu al een paar dagen helemaal uit, EnBW's bruinkoolcentrale Lippendorf: https://www.zfk.de/energi...erst-vom-netz-2019-06-28/styno schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:40:
Hoe dan ook, de principes blijven: operators laten hun centrales liever met verlies kortstondig draaien dan ze uitzetten als de winst/verlies rekening aangeeft dat uitzetten nog duurder is.
Het heeft even geduurd, maar het is zover: bruinkool eruit gedrukt door 10 €/MWh gas en 27 €/ton CO2. De vlag kan uitThe current standstill of unit S at the Lippendorf power plant is exclusively market-driven. Current parameters temporarily do not permit economic operation
Onze badkamer gaan we binnenkort verbouwen en er komt een douche-WTW in. We hebben een warmtepomp met boiler van 200L. Voor het bad is dat net niet genoeg voor een goede WAF, tenzij ik de setpoint temperatuur omhoog schroef. Ik dacht er zelf aan om een Clage 1 fase 16A doorstroomverwarmer te installeren met water uit de boiler (hotfill) en de outlet van de Clage op 45C te zetten.
Zijn er duurzame alternatieven zonder grote investering?
Is het handig om de doorstromer in z'n geheel op de badkamer (inclusief douche en wastafel) te zetten? Met douchen redden we het nu prima na wat aanpassingen in douchegedrag en dat is nog zonder douche-WTW, maar wel met slechts twee personen. Aangezien we het bad incidenteel gebruiken; wat is het stand-by verbruik van een doorstromer en kan deze gemakkelijk uitgezet worden?
Is het handig om de doorstromer in z'n geheel op de badkamer (inclusief douche en wastafel) te zetten? Met douchen redden we het nu prima na wat aanpassingen in douchegedrag en dat is nog zonder douche-WTW, maar wel met slechts twee personen. Aangezien we het bad incidenteel gebruiken; wat is het stand-by verbruik van een doorstromer en kan deze gemakkelijk uitgezet worden?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
wat is je huidige setpoint temperatuur van de wpb? Wij hebben ook een 200l wpb en hem op 55graden staan en kunnen daar prima met 4 pers douchen. Het wordt spannend als het bad gevuld is (relatief klein 160*70) en de beide dames hun lange haren moeten wassen :-)
@timovd stand-by-verbruik van een doorstromer is nihil. Er wordt immers geen voorraad op temperatuur gehouden met bijkomend stilstandsverlies. Ik heb thuis ook een doorstromer die water uit de zonneboiler naverwarmd. Deze gebruikt minder dan 1 Watt indien er geen warmtevraag is of het instromende water boven de ingestelde temperatuur (50 graden) is.
Voordeel van een doorstromer is hoge WAF (altijd warm water, ook als de boiler koud is) en ook snel warm water (doorstromer kan dichtbij de kraan gemonteerd worden).
Voordeliger zou natuurlijk zijn om de boilertemperatuur te verhogen voordat je gaat badderen. Hogere temperatuur betekent natuurlijk lagere COP (maar hoger dan de COP=1 van de Clage), dus zou je dat idealiter enkele uren voor een bad tijdelijk willen verhogen, maar anders niet.
Wat uiteindelijk duurzamer/voordeliger is hangt af van hoe vaak er gebadderd wordt.
Voordeel van een doorstromer is hoge WAF (altijd warm water, ook als de boiler koud is) en ook snel warm water (doorstromer kan dichtbij de kraan gemonteerd worden).
Voordeliger zou natuurlijk zijn om de boilertemperatuur te verhogen voordat je gaat badderen. Hogere temperatuur betekent natuurlijk lagere COP (maar hoger dan de COP=1 van de Clage), dus zou je dat idealiter enkele uren voor een bad tijdelijk willen verhogen, maar anders niet.
Wat uiteindelijk duurzamer/voordeliger is hangt af van hoe vaak er gebadderd wordt.
@Sjors81 , @cyberstalker , huidig setpoint is 48. Als mijn vrouw in de ochtend besluit om een bad te nemen, heeft het wijzigen van de setpoint niet zoveel zin meer, omdat dan de huidige/oude setpoint al is bereikt. De setpoint permanent verhogen lijkt mij geen goed idee. Maar ik heb eigenlijk nooit berekend hoeveel twee graadjes extra kost.
Aan de andere kant; het verhogen van de temperatuur zal toch niet meer dan 35 euro per jaar kosten? Want dan is een doorstromer niet snel "terugverdiend".
Aan de andere kant; het verhogen van de temperatuur zal toch niet meer dan 35 euro per jaar kosten? Want dan is een doorstromer niet snel "terugverdiend".
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd ik ben ten opzichte van periode zonder wpb nu circa 800kwh meer kwijt, aan variabele elektrakosten dus circa 175 euro en dit dus op een stand van 55 graden. Die paar graden extra zou dan in mijn geval circa 20% extra gaan kosten als het een meerprijs van 35euro zou hebben. Dat zal reuze meevallen denk ik :-), volgens mij kun je beter eerst eens proberen om de temp te verhogen. Wij kunnen naar max 65 graden en dus je hebt nog wat buffer. Anders koop je eerst zo'n goedkope kwh-meter en ga je op 2 gelijkwaarde dagen (qua gebruik en temp buiten) het verschil in verbruik meten. heb je in ieder geval al een indicatie.
Ik heb hier een WP met een boiler met een set van 47 graden (split unit), maar heb de "extra warmwater" temperatuur hoger gezet, zodoende dat ie met de elementen door gaat naar hogere temperatuur. Ook heb ik een 6 kW 3f element in de boiler gestopt, die met een drukknop en een timer en relais (wel een dure hobby, maar leuk) en een eigen ingebouwde thermostaat ook nog even wat extra vermogen kan geven waardoor de wachttijd tot het vullen van het bad word verkleind (extra WW aan, na 15 min. knopje indrukken en dan vullen gaan). En tegelijk even niet kijken naar de meter, die gaat de 15.000 W voorbij. Maar goed ook incidenteel gebruik hier van het bad.timovd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:58:
Onze badkamer gaan we binnenkort verbouwen en er komt een douche-WTW in. We hebben een warmtepomp met boiler van 200L. Voor het bad is dat net niet genoeg voor een goede WAF, tenzij ik de setpoint temperatuur omhoog schroef. Ik dacht er zelf aan om een Clage 1 fase 16A doorstroomverwarmer te installeren met water uit de boiler (hotfill) en de outlet van de Clage op 45C te zetten.
Ik denk trouwens wanneer ik het weer zou doen dat ik dan een 3F doorstromer zou kiezen, dat element krijg ik er nooit meer uit. (is in de boiler gegaan en daarna is ie kantelend tussen 2 muren terecht gekomen....)
vaak kan je het aantal verbruikte kWh op de WP aflezen even zoeken waar dat zit bij jou.
@cyberstalker met en 1 fase 16A doorstromer heb je maar een klein straaltje warm water als de boiler echt koud is. Leuk om even je handen te wassen, maar douchen of een bad vullen gaat heel weinig WAF opleveren. Volgens mij is er iemand "hier" die onder een 2x16A douched, maar daar is in huis geen WAF benodigd dacht ik.
[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 03-07-2019 22:16 ]
Ik zie in die link:Dreamvoid schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:50:
Het heeft even geduurd, maar het is zover: bruinkool eruit gedrukt door 10 €/MWh gas en 27 €/ton CO2. De vlag kan uit
Wie lange der Kraftwerksblock S abgeschaltet bleiben soll, ließ der EnBW-Sprecher offen. Solche kurzfristigen und zumeist befristeten Abschaltungen sind nichts Außergewöhnliches.
dus NIET dat ze hem nu gesloten laten.............
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Dat weet ik. De genoemde clage doorstromer is ook 3-fase. Instelbaar op 3x16 of 3x19. Ik heb deze zelf op 3x16 staan, wat samen met de douche-WTW voldoende is om goed te kunnen douchen, ook als de boiler koud is.Andre1973 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:07:
@cyberstalker met en 1 fase 16A doorstromer heb je maar een klein straaltje warm water als de boiler echt koud is. Leuk om even je handen te wassen, maar douchen of een bad vullen gaat heel weinig WAF opleveren. Volgens mij is er iemand "hier" die onder een 2x16A douched, maar daar is in huis geen WAF benodigd dacht ik.
@Andre1973 , @cyberstalker , het is hotfill, dus 2L/min zal hoger liggen en is prima voor het laatste beetje badwater.
Inderdaad, dat bedoel ik ook niet - maar het is een start.Vuiltje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:37:
Wie lange der Kraftwerksblock S abgeschaltet bleiben soll, ließ der EnBW-Sprecher offen. Solche kurzfristigen und zumeist befristeten Abschaltungen sind nichts Außergewöhnliches.
dus NIET dat ze hem nu gesloten laten.............
Ik vind dat een aardig voorbarige conclusie.Dreamvoid schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:22:
het is een start.
In NL gaan er ook wel eens centrales met weekendstop, geen idee of er ook andere voor langere tijd stilgaan omdat er overschot is. Zeker gaan ze weleens plat voor revisie.
Ik heb ook nog nergens kunnen zien dat bruinkoolcentrales voorheen bleven draaien en dat de windparken werden afgeschakeld. Er is dus niets veranderd door de milieufreaks.
Ik kan dus niet meegaan in je overwinningsroes.
[ Voor 5% gewijzigd door Vuiltje op 04-07-2019 09:31 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Het is inderdaad een goed begin. Maar Lippendorf levert ook stadsverwarming aan Leipzig, dus in de winter gaat die vooralsnog echt nog niet uit. Ik weet niet of het warm water ook voor tapwater gebruikt wordt, maar het tweede blok draait wel nog.
Signatures zijn voor boomers.
Buinkool centrales draaiden afgelopen maand 50% lager jaar-op-jaar, ik ben positief 
Ze gaan inderdaad niet morgen dicht, maar hoe vaker ze stilstaan en hoe beroerder de economics worden, hoe eerder ze daar een gascentrale gaan neerzetten voor de stadsverwarming.
Ze gaan inderdaad niet morgen dicht, maar hoe vaker ze stilstaan en hoe beroerder de economics worden, hoe eerder ze daar een gascentrale gaan neerzetten voor de stadsverwarming.
Ja, de afgelopen drie jaar zijn bruinkool centrales minder gaan produceren, steenkool zelfs beduidend minder. Dit betekend onherroepelijk dat centrales langer (gaan) uitstaan.
Duitsland, elektriciteitvoorziening, jaarlijkse wijziging in %:
Bron: Fraunhofer ISE
2016
2017
2018
De toename van gas is voornamelijk het gevolg van kern-afschakeling in 2015/2016 terwijl wind- en zon in 2016 gelijk bleven. In 2017 werd eveneens weer flink kernenergie afgeschakeld maar nam gasverbruik nauwelijks toe omdat wind flink groeide. In 2018 nam het aandeel gas weer flink af terwijl wind en zon sterk groeiden. Die correlatie lijkt vrij helder: meer zon en wind = minder gas en kolen. Logisch ook, gezien de merit order waarmee de energiemarkt werkt.
Opmerkelijk is dat de afname van 6.7 TWh kernenergie in 2016 gepaard ging met eveneens 10.8 TWh afname van bruin- en steenkolen. Idem in 2017. Blijkbaar kan de meme dat de uitfasering van kerncentrales in Duitsland opgevangen wordt door kolenstook ook bij het oud vuil (pun intended
)
Die nare milleufreaks ook!
Ook opmerkelijk: dat gas in één jaar 50% meer energie kan leveren zonder noemenswaardig bij te bouwen, wat mooi aangeeft hoeveel reserve capaciteit er in het grid zit.
Edit:
@Dreamvoid Aandeel gas nam vorig jaar af met bijna 20% terwijl bruin-/steenkool ook met 8% daalde! Zowieso werd er in 2018 significant minder elektriciteit opgewekt in Duitsland (-8.8TWh) wat dus ook een deel van het lagere gasverbruik verklaart. De toename van gas over bovenstaande periode wordt volledig verklaart door het jaar 2016 met daarin afschakeling van kerncentrales en geen toename van zon en wind.
Edit:
Voor de volledigheid: de getallen hierboven gaan over de elektriciteit die op de markt verhandeld is (incl. export). Wie wil weten hoe het zit met de bruto opgewekte elektriciteit (dus inclusief eigenverbruik van de centrales of industrie/mijnbouw) kan hier de cijfers vinden sinds 1990.
Duitsland, elektriciteitvoorziening, jaarlijkse wijziging in %:
2016 | 2017 | 2018 | totaal | |
Bruinkool | -3.3 | -0.9 | -2 | -6.2% |
Steenkool | -5.8 | -18 | -7.4 | -31.2% |
Gas | 50.2 | 2.6 | -18.5 | 34.3% |
Kernenergie | -7.7 | -7.9 | -0.1 | -15.7% |
Waterkracht | 10.3 | -0.2 | -15.2 | -5.1% |
Biomassa | 4.8 | -0.1 | 0.2 | 4.9% |
Wind | -1.7 | 25 | 5.4 | 28.7% |
Zon | -3.1 | 0.3 | 16 | 13.2% |
Bron: Fraunhofer ISE
2016
2017
2018
De toename van gas is voornamelijk het gevolg van kern-afschakeling in 2015/2016 terwijl wind- en zon in 2016 gelijk bleven. In 2017 werd eveneens weer flink kernenergie afgeschakeld maar nam gasverbruik nauwelijks toe omdat wind flink groeide. In 2018 nam het aandeel gas weer flink af terwijl wind en zon sterk groeiden. Die correlatie lijkt vrij helder: meer zon en wind = minder gas en kolen. Logisch ook, gezien de merit order waarmee de energiemarkt werkt.
Opmerkelijk is dat de afname van 6.7 TWh kernenergie in 2016 gepaard ging met eveneens 10.8 TWh afname van bruin- en steenkolen. Idem in 2017. Blijkbaar kan de meme dat de uitfasering van kerncentrales in Duitsland opgevangen wordt door kolenstook ook bij het oud vuil (pun intended
Die nare milleufreaks ook!
Ook opmerkelijk: dat gas in één jaar 50% meer energie kan leveren zonder noemenswaardig bij te bouwen, wat mooi aangeeft hoeveel reserve capaciteit er in het grid zit.
Edit:
@Dreamvoid Aandeel gas nam vorig jaar af met bijna 20% terwijl bruin-/steenkool ook met 8% daalde! Zowieso werd er in 2018 significant minder elektriciteit opgewekt in Duitsland (-8.8TWh) wat dus ook een deel van het lagere gasverbruik verklaart. De toename van gas over bovenstaande periode wordt volledig verklaart door het jaar 2016 met daarin afschakeling van kerncentrales en geen toename van zon en wind.
Edit:
Voor de volledigheid: de getallen hierboven gaan over de elektriciteit die op de markt verhandeld is (incl. export). Wie wil weten hoe het zit met de bruto opgewekte elektriciteit (dus inclusief eigenverbruik van de centrales of industrie/mijnbouw) kan hier de cijfers vinden sinds 1990.
[ Voor 31% gewijzigd door styno op 04-07-2019 15:09 . Reden: Reply en extra tabelcellen toegevoegd, typo's ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ja klopt, ik keek naar het maandelijkse grafiekje waar je goed het jaar-op-jaar effect ziet - Juni-2019 zit grofweg op de helft van Juni in 2018, 2017, 2016 en 2015 bv.
Dat kolen en bruinkool zo beroerd draaien komt voornamelijk door de spectaculair lage gasprijzen nu (in combinatie met dure CO2). Maar voor de komende winter liggen de forward gasprijzen op het moment gewoon weer rond de 18 euro dus dan rollen die kolencentrales vanzelf weer de stack in, helaas.
Dat kolen en bruinkool zo beroerd draaien komt voornamelijk door de spectaculair lage gasprijzen nu (in combinatie met dure CO2). Maar voor de komende winter liggen de forward gasprijzen op het moment gewoon weer rond de 18 euro dus dan rollen die kolencentrales vanzelf weer de stack in, helaas.
[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 04-07-2019 14:38 ]
Stilaan wordt PV voor steeds meer gebieden de goedkoopste vorm van elektriciteit. Wie herinnert zich hier niet de schok toen in 2016 bekend werd dat in Abu Dhabi een tender doorlopen was met als uitkomst $2.42ct per kWh ($24.2/MWh)? Groot nieuws was dat! De grootte van die tender was ook al geen kattepis met 1.2 GWp (1200MW). Het nieuws van vandaag is dat dit project inmiddels online is. In 3 jaar van veiling naar opgeleverd, doe dat maar eens na met traditionele waterkokers
Inmiddels doen ze dat in meer landen waaronder de VS. Los Angeles is recent een 25-jarige PPA (Power Purchase Agreement) aangegaan voor 400 MWp PV voor $2ct per kWh. Ja, je leest het goed: $2 ct!
Voordat er bezwaar gemaakt wordt dat de PV prijs niet de (verondersteld hogere) balanceringskosten reflecteert en het "dus niet eerlijk is, boehoee!", LA heeft ook batterijstorage bijgekocht: 100 MW/200 MWh voor een totale prijs van $3.3ct per kWh.
The times they are a changin'
PPA's zijn belangrijke drijfveren om dit soort kapitaalintensieve projecten zo goedkoop te maken. De concurrentie risico's zijn door de PPA erg laag en gecombineerd met de betrouwbaarheid en ruime ervaring met PV-parken bouwen/beheren zijn de project risico's ook erg laag wat leidt tot erg lage financieringskosten.
Inmiddels doen ze dat in meer landen waaronder de VS. Los Angeles is recent een 25-jarige PPA (Power Purchase Agreement) aangegaan voor 400 MWp PV voor $2ct per kWh. Ja, je leest het goed: $2 ct!
Voordat er bezwaar gemaakt wordt dat de PV prijs niet de (verondersteld hogere) balanceringskosten reflecteert en het "dus niet eerlijk is, boehoee!", LA heeft ook batterijstorage bijgekocht: 100 MW/200 MWh voor een totale prijs van $3.3ct per kWh.
PPA's zijn belangrijke drijfveren om dit soort kapitaalintensieve projecten zo goedkoop te maken. De concurrentie risico's zijn door de PPA erg laag en gecombineerd met de betrouwbaarheid en ruime ervaring met PV-parken bouwen/beheren zijn de project risico's ook erg laag wat leidt tot erg lage financieringskosten.
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
ik raad aan het juist te schrijven, voorkomt veel problemen.timovd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:18:
@Andre1973 , @cyberstalker , het is hotfill, dus 2L/min zal hoger liggen en is prima voor het laatste beetje badwater.
dus voor de clage is dat 2l/m@40 als ik het goed heb.
(dus 2 liter per minuut op 40 graden temperatuur mits het water vrij warm is rond de 15 graden, normaal reken ik eerder met 10/11 graden.)
ik ga uit van:
https://www.econo.nl/clag...room-waterverwarmer-mbh-3
de meeste doorstroom verwarmers hebben een doorstroom ventiel in het apparaat.
dus hoeveel je hem ook hotfil er komt maar 2l/m uit en zal nooit meer worden.
als je die hotfil met b.v. 40 graden dan krijg je 2l/m@65 water er uit in plaats van 2l/m@40.
maar helaas schakelt de beveiliging in bij 50 graden.
dus je zou niet hoger kunnen komen als 2l/m@50.
hier doe je dan nog een beetje koud water bij omdat 50 graden wat te warm is om in te liggen.
en kom je op ongeveer 2,5l/m@38 uit.
100liter badje vullen kost dan 40 minuten.
(ik reken heel grofjes, zelf even beter doen met juiste gegevens.
geen idee hoe groot je bad is b.v.)
(nu ken ik de clage verder niet persoonlijk, dus dingen kunnen net iets anders zijn.
maar dit is wat de specs vertellen.
dit soort dingen zijn bedoeld voor een klein (wasbak) kraantje waar je een beetje warm water wil, niet om een bad te vullen.)
gebruik je de clage voor een douche met een douche WTW.
en je gebruikt een goede spaar douche kop, dan kun je de douche WTW aansluiten op het koud water van de mengkraan en zo het doorstroom ventiel omzeilen dan heb je wel een aardig werkende situatie die net gaat.
je mengt dan niet met 10/11 graden koud water bij maar met +/-30 graden "koud"water.
en dan haal je wel de 2l/m@40 wat weer ongeveer bij gemengd met 30 graden water snel een 4l/m@38 geeft.
(ik zelf hotfill mijn CW4 gas ketel met 55 graden uit de warmtepomp.
er blijft maar 7,5l/m uit het systeem komen en word niet meer warm water.
wel word mijn water nu met gemak een 70 graden, dus ik kan meer koud bij mengen.
en zo heb ik ongeveer 7,5l/m@70 wat een ruime 15l/m@38 voor mijn douche geeft.
ik heb een tijdje geexperimenteerd zonder doorstroom ventiel, maar kreeg het niet helemaal stabiel.
ik ga er niet verder mee experimenteren, de gas ketel gaat er uit en dan zie ik wel wat ik ga doen.)
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 05-07-2019 12:43 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dus de flow gaat een heel stuk omlaag op deze manier? Dat zal de WAF enorm verlagen. Dan toch maar kijken om het vat op een hogere temperatuur te zetten of extra powerful met het elektrisch element.migjes schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:38:
[...]
...
en kom je op ongeveer 2,5l/m@38 uit.
100liter badje vullen kost dan 40 minuten.
(ik reken heel grofjes, zelf even beter doen met juiste gegevens.
geen idee hoe groot je bad is b.v.)
...
pasop, vertel het goed.timovd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:45:
[...]
Dus de flow gaat een heel stuk omlaag op deze manier? Dat zal de WAF enorm verlagen. Dan toch maar kijken om het vat op een hogere temperatuur te zetten of extra powerful met het elektrisch element.
het maakt erg veel uit in welk punt van het systeem je meet en rekent.
dus uitgangs-punt er bij zetten.
gezien van uit de clage, nop, de flow gaat niet omhoog en niet omlaag.
dat is een vaste waarde van 2l/m@??. (hardware matige grens van de clage.)
en de 2l/m@?? is begrenst op 50 graden, daar boven gaat het elektra element uit.
dus niet meer als 2l/m@50 wat hij kan doen, hoeveel hotfil je ook hebt.
(of je moet hem open schroeven en de doorstroom begrenzer er uit halen.
of de begrenzer van max temperatuur. (dit kan gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet.)
met gas ketels kan dat vaak wel, de clage, geen idee?)
(het kan ook zijn dat de clage gaat zwaberen (had ik last van mijn mijn hotfill gasketel.)
elektra element aan en uit kan een 2l/m@40 tot 2l/m@50 graden water geven.
zonder goede automatische meng kraan is dat erg irritant als je het bad probeert te vullen.
maar zo goed ken ik de clage niet, geen ervaring mee. dat moet je proberen en proef onderbevindelijk uit zoeken.)
maar als je dan handig het systeem aansluit, dan kun je de warmte gebruiken van de WTW om het gemengde water toch een hogere l/m te laten krijgen.
voor een douche kan dit net. (ik vind het wel erg krapjes, maar genoeg mensen hier die er wel mee kunnen leven. het blijft altijd een afweging tussen luxe en zuinigheid. een beetje persoonlijk vind ik. verder geen mening.)
met een bad heb je geen WTW helaas, en dan is 40 minuten voor een klein bad wel erg lang wachten.
(een bad is natuurlijk ook luxe, maar wel 1 die ik niet kan missen. een beetje per.... etc etc...)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik weet niet over welke Clage doorstroom verwarmer het gaat, maar die van mij doet af-fabriek ca. 5 l/min bij een maximum temperatuur van 60 graden. Vermogen 11kWatt.migjes schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:09:
[...]
gezien van uit de clage, nop, de flow gaat niet omhoog en niet omlaag.
dat is een vaste waarde van 2l/m@??. (hardware matige grens van de clage.)
en de 2l/m@?? is begrenst op 50 graden, daar boven gaat het elektra element uit.
Omdat ik hem achter een hygieneboiler heb zitten en daardoor altijd wel 35 graden heb, heb ik de doorstroom begrenzer er uit gehaald. En dan gaat er aanmerkelijk meer water door. Met deze setup haal ik 10l/min. met de Clage op 47 graden. Meer dan genoeg. Bad vullen gaat op 60 graden (dan 11kWatt vermogen): het bad van 200 liter is net zo snel vol als de met de CW4 gasketel.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Wikipedia: Duurzaam
Weer e.e.a. weer bijgelezen in dit topic.
Wat mij opvalt is dat veel duurzame activiteiten zich in de regel vaak binnenshuis of binnen de grenzen van het asfalt afspelen.
Waar ik erg benieuwd naar ben is wat jullie zoal hebben gerealiseerd binnen de tuin. Heb je bepaalde planten in de tuin gezet voor insecten/bijen/vlinders/hommels, vogels, egels. Voer je bij en doe je dat het hele jaar door? Zorg je voor drinkwater in de tuin? Op welke manier? Heb je bewust stukken tuin laten verwilderen? Hang je vogelhuisjes op om vogels in de winter een beschutte plek te geven en in het broedseizoen nesten te laten bouwen? Heb je wel eens een "insectenhotel" gebouwd? Heb je bestrating verwijderd en deze vervangen door planten? Heb je nog tips op het gebied van vogelvoer? Hoe houd je op een diervriendelijke manier mollen en woelratten uit je tuin? Wat is het beste vogelvoer en voor welke vogels?
Indien je vaak "ja" zou kunnen zeggen op bovenstaande, hoe neem je hierin je kinderen mee?
Ik ben zeer benieuwd naar de reacties
Wat mij opvalt is dat veel duurzame activiteiten zich in de regel vaak binnenshuis of binnen de grenzen van het asfalt afspelen.
Waar ik erg benieuwd naar ben is wat jullie zoal hebben gerealiseerd binnen de tuin. Heb je bepaalde planten in de tuin gezet voor insecten/bijen/vlinders/hommels, vogels, egels. Voer je bij en doe je dat het hele jaar door? Zorg je voor drinkwater in de tuin? Op welke manier? Heb je bewust stukken tuin laten verwilderen? Hang je vogelhuisjes op om vogels in de winter een beschutte plek te geven en in het broedseizoen nesten te laten bouwen? Heb je wel eens een "insectenhotel" gebouwd? Heb je bestrating verwijderd en deze vervangen door planten? Heb je nog tips op het gebied van vogelvoer? Hoe houd je op een diervriendelijke manier mollen en woelratten uit je tuin? Wat is het beste vogelvoer en voor welke vogels?
Indien je vaak "ja" zou kunnen zeggen op bovenstaande, hoe neem je hierin je kinderen mee?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wel laatst een strook van een 100 bij 30 cm steentjes verwijderd, stukje afgegraven, gatenboor een gat gemaakt zo diep als hij lang was, volgestort met grind, grond erin en vijf plantjes erop.
Windmolens lopen op subsidie:
(bron)Voor het eerst in de geschiedenis betaalt een energiemaatschappij huur om een windpark op zee te mogen bouwen. Vattenfall (voorheen Nuon) gaat 2 miljoen euro per jaar betalen voor het recht het windpark te exploiteren.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Die hoge balanceringskosten komen er nu met het volwassen worden van power-to-gas sowieso waarschijnlijk niet, ik zag onlangs de business case van een Amerikaanse solar + onshore wind (gecombineerd voor hogere capaciteitsbenutting) + electrolyse installatie en dat wordt toch wel heel concurrend tov koper, vooral als de transmissie afstanden iets groter worden. Laat staan als je accu's er nog bij neemt. Oftewel met deze trend naar steeds lagere LCOE's tov koper krijgt je vanzelf je CO2 vrije brandstoffen voor de netbalancering. CCS is ook nog zo'n wildcard, dat zijn al drie routes die allemaal plausibel en schaalbaar lijken te zijn. Carbon-neutrale energievoorziening is echt in zicht, al is het er niet morgen al.styno schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:49:
Stilaan wordt PV voor steeds meer gebieden de goedkoopste vorm van elektriciteit. Wie herinnert zich hier niet de schok toen in 2016 bekend werd dat in Abu Dhabi een tender doorlopen was met als uitkomst $2.42ct per kWh ($24.2/MWh)? Groot nieuws was dat! De grootte van die tender was ook al geen kattepis met 1.2 GWp (1200MW). Het nieuws van vandaag is dat dit project inmiddels online is. In 3 jaar van veiling naar opgeleverd, doe dat maar eens na met traditionele waterkokers![]()
Onlangs ook een interessante workshop voor de scheepvaart, met maar liefst zeven routes naar een CO2-vrije toekomst: diesel (bio of syn), methanol (bio of syn), power-to-ammonia, LNG (bio of syn), waterstof+fuel cells, batterij-elektrisch en natuurlijk ieders favoriet: kernenergie.
PPA's beginnen in Europa trouwens wel bijzonder lastig aan de man te brengen nu door de veel grotere schaal waarop er nu gebouwd wordt. Jan en alleman leurt met PPA's, maar het aantal kopers dat zich wil committeren aan 10+ jaar vaste prijs power plus nog onbekende balanceringskosten is eigenlijk al zo'n beetje opgedroogd, en de financiele spelers/speculanten die het risico wel willen dragen, willen weer zodanige discounts dat de energiebedrijven doorgaans zeggen: voor die prijs houden we de boel zelf wel binnenshuis. Ik ben benieuwd hoe dat de komende jaren uitpakt.
Ik vraag me af, gezien het er het seizoen voor is, hoe het hier zit met duurzaam toerisme.
Is een autovakantie beter dan een vliegvakantie? Als je een 373 aan de grond zou laten ipv een retourtje Spanje of Turkijke te maken en al die mensen in auto's steekt en een beetje rond Frankrijk/Duitsland laat rijden, komt dat dan positiever uit voor het milieu? Ook als je er overal een sleurhut achter hangt?
Wij hadden vorig jaar een vliegreis naar Spanje. Dit jaar had het Portugal kunnen zijn, maar in de plaats toch voor een autoreis naar Zweden gekozen. Niet bewust om het milieu, gewoon eens iets anders.
Over mijn tuintje valt weinig te vertellen, sorry
Mooie bron waarin de totale kosten voor stroom op zee zijn uitgewerkt.
https://www.rekenkamer.nl...ten-van-windparken-op-zee
https://www.rekenkamer.nl...windenergie+op+zee+WR.pdf
Vrij van subsidie is het nog zeker niet. Of dat erg is, mag een ieder voor zichzelf uitmaken.
@Schinnen-groen
In onze nieuwbouwtuin van ca. 125 m² hebben we 15 m² mijnsplit, 20-30 m² gras/klaver (met overkill robotmaaier), 20 m² verharde oprit, 15 m² tegels (met daarop een 1,44 m² moestuinbak
) en 40 m² border met een hoop bloemen en kruiden die mijn vrouw met mijn moeder heeft uitgezocht voor de bijen en vlinders.
De erfafscheiding bestaat uit 30 meter laurierhaag.
Voor de vogels hebben we 4 vogelhuisjes en een voederhuisje (jaarrond gevuld), de insecten kunnen kiezen uit twee hotels en een vlinderkastje.
Het bladafval gaat op een hoopje in de border voor insecten en insecteneters.
De verwilderde tuin bij ons vorige huis had toch een lage WAF, dus deze tuin houden we aardig bij.
Ongedierte heeft deze wijk nog niet gevonden maar insecten en vogels beginnen nu langzaam te komen.
Mijn dochter van 5 nodigt alle buurtkinderen uit om onze moestuinbak leeg te grazen, vooral spinazie, bieslook, peterselie en goudsbloem zijn populair. Ze helpt goed mee met het wekelijks onkruid wieden, wordt blij van elke bij en laat meestal de juiste planten staan
Er staat nog een regenton op de planning, maar er lijken altijd andere dingen belangrijker
De vakantie dit jaar gaat met de auto en tent naar de Veluwe, geschat energieverbruik 50 kWh.
In onze nieuwbouwtuin van ca. 125 m² hebben we 15 m² mijnsplit, 20-30 m² gras/klaver (met overkill robotmaaier), 20 m² verharde oprit, 15 m² tegels (met daarop een 1,44 m² moestuinbak
De erfafscheiding bestaat uit 30 meter laurierhaag.
Voor de vogels hebben we 4 vogelhuisjes en een voederhuisje (jaarrond gevuld), de insecten kunnen kiezen uit twee hotels en een vlinderkastje.
Het bladafval gaat op een hoopje in de border voor insecten en insecteneters.
De verwilderde tuin bij ons vorige huis had toch een lage WAF, dus deze tuin houden we aardig bij.
Ongedierte heeft deze wijk nog niet gevonden maar insecten en vogels beginnen nu langzaam te komen.
Mijn dochter van 5 nodigt alle buurtkinderen uit om onze moestuinbak leeg te grazen, vooral spinazie, bieslook, peterselie en goudsbloem zijn populair. Ze helpt goed mee met het wekelijks onkruid wieden, wordt blij van elke bij en laat meestal de juiste planten staan
Er staat nog een regenton op de planning, maar er lijken altijd andere dingen belangrijker
De vakantie dit jaar gaat met de auto en tent naar de Veluwe, geschat energieverbruik 50 kWh.
Interessante discussie over de doorstroomverwarmers. Mijn situatie is een overschot van 1000 kWh per jaar, en drie fasen aanwezig (alleen nog niet actief), dus het is zeker een optie. Het zou een mooie eerste stap zijn op weg naar het warmtenet de deur uit.
Re: vakantie: wij gaan met de auto naar een huisje in Duitsland. Vier personen in een 13 jaar oude Prius waarmee ik gemiddeld 4,57 per 100km rijd. Geen vakantie, of een fietsvakantie, zouden nog duurzamer zijn, maar ik denk dat we het relatief niet slecht doen.
Re: vakantie: wij gaan met de auto naar een huisje in Duitsland. Vier personen in een 13 jaar oude Prius waarmee ik gemiddeld 4,57 per 100km rijd. Geen vakantie, of een fietsvakantie, zouden nog duurzamer zijn, maar ik denk dat we het relatief niet slecht doen.
@migjes, @timovd en @Fullpower ik heb zowel de 3-fase clage doorstroomverwarmer als de 1-fase Clage MBH-doorstroomverwarmer.
De 3-fase zit achter m'n hygieneboiler en doet het warme SWW in huis. De 1-fase zit onder de keuken zodat er direct lauw water is (als het warme water vanaf de zolder bij de keuken is, schakelt de 1-fase uit).
Beide hebben een begrenzing op basis van doorstroming. Je kan bij beiden deze ook uitzetten, wat natuurlijk resulteert dat het water niet zo warm kan worden. Maar ook al heb je een hotfill van 65C (zoals nu in de zomer als de hygieneboiler/zonneboiler goed is opgewarmd door de heatpipes op het dak), de doorstroming blijft gelijk. Het is niet zo dat er een klep opengaat of zo.
De 3-fase zit achter m'n hygieneboiler en doet het warme SWW in huis. De 1-fase zit onder de keuken zodat er direct lauw water is (als het warme water vanaf de zolder bij de keuken is, schakelt de 1-fase uit).
Beide hebben een begrenzing op basis van doorstroming. Je kan bij beiden deze ook uitzetten, wat natuurlijk resulteert dat het water niet zo warm kan worden. Maar ook al heb je een hotfill van 65C (zoals nu in de zomer als de hygieneboiler/zonneboiler goed is opgewarmd door de heatpipes op het dak), de doorstroming blijft gelijk. Het is niet zo dat er een klep opengaat of zo.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wij letten erg op wat er in de tuin komt. Sowieso geen bestrijdingsmiddelen, behalve de bio slakkenkorrels, maar ook die zelden. Er staan veel vruchtbomen in, appel, peer, pruim, framboos. Dus biologisch geteeld, extra water komt uit een van de 3 regentonnen, er staat altijd water buiten, ook huiskatten vinden regenwater voorzien van wat groen nou eenmaal lekkerder schijnbaar. insecten hotels zijn er, vogelhuisje ook, vogelvoer ook, we hadden zelfs een egelhuis (maar werd nooit gebruikt). Eventueel rotend fruit (pruimen) zijn vlinders gek van dus die stallen we uit.Schinnen-groen schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:45:
Geen last van mollen of ander spul.
Boom laten staan en veteranen snoei gegeven in de hoop dat ie nog een paar jaar langer uithoud.
Geen eigen kinderen (bewuste keuze) die we daarin kunnen opvoeden.
Heb er ervaring mee, ben er erg blij mee, het bad vullen duurt twee minuten langer maar in de praktijk merk je er vrij weinig van dat je iets minder liters per minuut hebt. Wat ook erg fijn is is de simpele installatie, drie fase kabel, water in en uit en je bent klaar.JeroenH schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:32:
Interessante discussie over de doorstroomverwarmers. Mijn situatie is een overschot van 1000 kWh per jaar, en drie fasen aanwezig (alleen nog niet actief), dus het is zeker een optie. Het zou een mooie eerste stap zijn op weg naar het warmtenet de deur uit.
Er zit niet veel verschil tussen auto en vliegtuig qua uitstoot. Het is vooral de afstand die telt en die zijn bij vliegtuigen vaak (veel) langer. Wat wel veel duurzamer is, is vervoer per trein.teaser schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:00:
[...]
Ik vraag me af, gezien het er het seizoen voor is, hoe het hier zit met duurzaam toerisme.
Is een autovakantie beter dan een vliegvakantie? Als je een 373 aan de grond zou laten ipv een retourtje Spanje of Turkijke te maken en al die mensen in auto's steekt en een beetje rond Frankrijk/Duitsland laat rijden, komt dat dan positiever uit voor het milieu? Ook als je er overal een sleurhut achter hangt?
Wij hadden vorig jaar een vliegreis naar Spanje. Dit jaar had het Portugal kunnen zijn, maar in de plaats toch voor een autoreis naar Zweden gekozen. Niet bewust om het milieu, gewoon eens iets anders.
Jilles, dank. Er zit inderdaad fout in grafiekje, zie ik nu. Bijgaand de gecorrigeerde versie. Boodschap blijft hetzelfde: niet het vervoermiddel maakt het verschil, maar de afstand. pic.twitter.com/RdCRo9fXG6
— Martien Visser (@BM_Visser) 6 juli 2019
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Idealiter vlieg je binnen de EU, die vluchten vallen binnen het ETS dus leveren netto geen extra CO2 uitstoot op.
Wij hebben een warmtenet, en de warmtewisselaar hangt beneden in de meterkast. Zou die unit dan daar komen? Of eerder dichtbij het bad? We hebben natuurlijk in de badkamer ook nog een wastafel en twee keukens met elk een gootsteen. Daar is ook warm tapwater nodig.Erasmo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 02:01:
Heb er ervaring mee, ben er erg blij mee, het bad vullen duurt twee minuten langer maar in de praktijk merk je er vrij weinig van dat je iets minder liters per minuut hebt. Wat ook erg fijn is is de simpele installatie, drie fase kabel, water in en uit en je bent klaar.
Ik vind dat heel erg klinken als jezelf voor de gek houden...Dreamvoid schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:54:
Idealiter vlieg je binnen de EU, die vluchten vallen binnen het ETS dus leveren netto geen extra CO2 uitstoot op.
[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 12-07-2019 11:07 ]
Je moet het zo zien: als je binnen Europa vliegt, gaat je persoonlijke CO2 uitstoot uiteraard omhoog, maar je dwingt in elk geval iemand anders om zijn uitstoot evenveel te verminderen.
Met een autorit of vlucht buiten de EU dwing je niks bij anderen af.
Met een autorit of vlucht buiten de EU dwing je niks bij anderen af.
Zolang er een overschot aan emissierechten is, haalt het ETS maar bar weinig uit om een ander te dwingen minder uit te stoten door zelf meer uit te stoten.
Hier een 250m^2 veldbloemen waar je de bijen in hoort zoemen. Weinig verharding (65 m^2 terras), of je moet het grindpad mee tellen. Beplanting bijna volledig inheems, wat fruitbomen en een stukje groentetuin voor de leuk en om de kids te leren waar je eten vandaan komt. En we laten een stuk van zo'n 150m^2 verwilderen, al haal ik daar wel de distels weg, die krengen zaaien uit als de ziekte dus als je dat helemaal laat gaan staat alles er in no time mee vol. Sproeien indien nodig uit eigen bron. Grasmaairobot, dus minimaal bijmesten van het gazon/klaverveld noodzakelijk.Schinnen-groen schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:45:
Enige probleem: veel onkruid in het grindpad. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk "moet" ik toch 1 keer per jaar met de gifspuit rond om te voorkomen dat het een grote grasvlakte wordt. Helaas..... Misschien ook nog maar een keer een onkruid brander proberen.
O, en mollen. Die gaan eraan als ik ze te pakken krijg. Niet duurzaam misschien, maar "verjagen" een tweetal jaren geprobeerd met van alles (van trilpijpen tot carbid) en niks werkt.
Zo werkt het natuurlijk niet, die overschot is er weliswaar voor specifieke jaren, maar het ETS is over de periode tm 2030. Dus je dwingt wel degelijk om iemand anders minder uit te stoten, alleen niet noodzakelijkerwijs *nu* meteen, daar heeft hij tm 2030 de tijd voor.styno schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:45:
Zolang er een overschot aan emissierechten is, haalt het ETS maar bar weinig uit om een ander te dwingen minder uit te stoten door zelf meer uit te stoten.
Meer leesvoer: https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/reform_en
Wij hebben een balkon met plantenbakken met planten voor insecten en vogelhuisjes en voerbakjes en waterbak voor de vogels.Schinnen-groen schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:45:
Nieuwe overburen gekregen, vreselijk! Was een mooie grote voor- en achtertuin met allerlei mooie planten en bomen, hebben ze alles eruit laten graven en helemaal vol gelegd met grijze tegels

Er zou een tegelbelasting moeten komen
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik weet niet precies hoe dat gaat bij een warmtenet, heb je toegang tot de leidingen voor de warmtewisselaar? Dan kun je hem daar ophangen en de warmtewisselaar uitschakelen.JeroenH schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:07:
Wij hebben een warmtenet, en de warmtewisselaar hangt beneden in de meterkast. Zou die unit dan daar komen? Of eerder dichtbij het bad? We hebben natuurlijk in de badkamer ook nog een wastafel en twee keukens met elk een gootsteen. Daar is ook warm tapwater nodig.
Een beetje kroegpraat misschien, maar ik zit een beetje te kijken naar hoe duurzaam ons huis nu precies kan worden.
Ik wil volgend jaar van het gas af en kan dus aan de warmtepomp gaan. Voor lucht/water is voldoende te vinden en ook de kosten of leveranciers zijn duidelijk. Maar voor een water/water-oplossing (stiller+koelen) blijft de verhouding ook staan of het betaalbaar is. Maar daarvoor staan veel websites met alleen "vanaf 12k" of "tussen 15k tot 25k". Is er wat concreter te vinden qua prijs? Moet er in Groningen ook 2 x 120 meter geboord worden. Hoeveel meter tuin moet ik beschikbaar hebben voor een pomp?
Qua huis zit ik al op label A en er is vorige week vloerverwarming aangelegd. De CV gaat alleen nog een tijdje langer mee indien noodzakelijk.
Ik wil volgend jaar van het gas af en kan dus aan de warmtepomp gaan. Voor lucht/water is voldoende te vinden en ook de kosten of leveranciers zijn duidelijk. Maar voor een water/water-oplossing (stiller+koelen) blijft de verhouding ook staan of het betaalbaar is. Maar daarvoor staan veel websites met alleen "vanaf 12k" of "tussen 15k tot 25k". Is er wat concreter te vinden qua prijs? Moet er in Groningen ook 2 x 120 meter geboord worden. Hoeveel meter tuin moet ik beschikbaar hebben voor een pomp?
Qua huis zit ik al op label A en er is vorige week vloerverwarming aangelegd. De CV gaat alleen nog een tijdje langer mee indien noodzakelijk.
Met lucht/water kun je ook koelen, en een goede buitenunit is niet veel luider dan een koelkast. Voor die €10.000 die het scheelt zou ik het wel weten.
Qua reizen denk ik dat men maar weer eens moet wennen aan wat ongemak. Gemak dient de mens, maar is vaak funest voor de natuur.teaser schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:00:
[...]
Over mijn tuintje valt weinig te vertellen, sorryIs maar 10m op 5m en achter ons perceel is een kerkhof met grote bomen, een stuk bloemenweide, bijenkasten en vogelhuisjes.
Wij zijn met de egolf nu naar de cote d’azur gereden, moeilijke reis, maar we zijn gearriveerd! En oh ja moeten nog terug :-) Maakt voor mij niet uit, maar mijn bijrijders gruwelen nu al....
Kom op, de zon schijnt, de wereld vergaat niet, wat wil je nog meer.
Qua energie weet ik niet waar het allemaal vandaan komt, alle voorzieningen hebben wel groene stroom waar ze mee schermen, op dit moment is het allerbelangrijkste om vooruit te kunnen. Als er straks -werkende- laadpaalkeuze genoeg is kunnnen we de luxe opbrengen om de energiebron bewust te kiezen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Als het voor de CO2, dan kan je ook kiezen om per direct over te schakelen naar groen gas totdat de CV overleden is, en dan later de investering naar electrificatie/warmtepomp te maken, dan zal de financiele case ws iets beter zijn. Maar je zal zelf de berekening moeten doen, er zijn een hoop variabelen.Delerium schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:12:
Een beetje kroegpraat misschien, maar ik zit een beetje te kijken naar hoe duurzaam ons huis nu precies kan worden.
Of slechter omdat subsidies afgeschaft zijn, wat kost die cv ketel nou in verhouding, op mp brengt ie nog 500,- op met alles erbij dus blijft er niks over.Dreamvoid schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:20:
[...]
Als het voor de CO2, dan kan je ook kiezen om per direct over te schakelen naar groen gas totdat de CV overleden is, en dan later de investering naar electrificatie/warmtepomp te maken, dan zal de financiele case ws iets beter zijn. Maar je zal zelf de berekening moeten doen, er zijn een hoop variabelen.
Niet denken maar doen.....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Grintpad Grindpad: hetzelfde hier met een kiezelpad als oprit. Als je er snel bij bent, dan trek ik het er nog wel uit. Wordt het wat veel, dan gebruik ik een plantenspuit met azijn. Werkt, wel even een weekje wachten op het resultaat. Daarnaast ga ik ook nog wel eens met een dakbrander en een grote gasfles het stukje beklinkering na. Dat moet 2x per seizoen. Werkt ook prima.sebastiaan3 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:17:
[...]
Hier een 250m^2 veldbloemen waar je de bijen in hoort zoemen. Weinig verharding (65 m^2 terras), of je moet het grindpad mee tellen. Beplanting bijna volledig inheems, wat fruitbomen en een stukje groentetuin voor de leuk en om de kids te leren waar je eten vandaan komt. En we laten een stuk van zo'n 150m^2 verwilderen, al haal ik daar wel de distels weg, die krengen zaaien uit als de ziekte dus als je dat helemaal laat gaan staat alles er in no time mee vol. Sproeien indien nodig uit eigen bron. Grasmaairobot, dus minimaal bijmesten van het gazon/klaverveld noodzakelijk.
Enige probleem: veel onkruid in het grindpad. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk "moet" ik toch 1 keer per jaar met de gifspuit rond om te voorkomen dat het een grote grasvlakte wordt. Helaas..... Misschien ook nog maar een keer een onkruid brander proberen.
O, en mollen. Die gaan eraan als ik ze te pakken krijg. Niet duurzaam misschien, maar "verjagen" een tweetal jaren geprobeerd met van alles (van trilpijpen tot carbid) en niks werkt.
Mollen: hier hetzelfde probleem. Kijzerskroon bollen geplant rond het grasveld, maar leverde niet een 100% resultaat. Nu staat hier sinds een week zo'n trilding in de grond op NiMh en zonnepaneel en er zijn geen hopen meer bij gekomen. Thumbs crossed!!
edit: in België worden de distels zelfs via overheidswege aangepakt: https://www.mijntuin.org/articles/distels-bestrijden
[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 13-07-2019 13:15 ]
Die buiten unit maakt behoorlijk meer geluid dan een koelkast.Erasmo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:55:
Met lucht/water kun je ook koelen, en een goede buitenunit is niet veel luider dan een koelkast. Voor die €10.000 die het scheelt zou ik het wel weten.
De specs. van zo'n buiten unit zijn bij 7graden buiten temperatuur en 35% belasting. en dan komen ze als uit rond de 50-55 DB, bij meer belasting, en hoge luchtvochtigheid (ondooien), gaan ze echt wel veel meer geluid produceren. Ik heb er hier zelf eentje hangen, een ieder die m onder alle omstandigheden zo stil krijgt als mijn koelkast kan E1000,00 cash krijgen.
Een hoop L/W warmtepompen zijn eigenlijk niet geschikt voor in een woonwijk. Laat je daarover goed informeren, en maak harde afspreken met de leverancier.
m.b.t. de geluidsproductie van een warmtepomp: waarom kan je zo'n unit niet 10 meter van je woonhuis plaatsen? Gewoon in de tuin. De isolatiemogelijkheden zouden hier geen probleem mogen opleveren. Hooguit wordt de slang qua toelevering een stuk dikker, maar dat zou de pret niet mgen drukken.
Verder: het moet toch mogelijk zijn om luchtcompressie op een zodanige manier plaats te laten vinden dat mechanische geluiden voor het grootste gedeelte worden onderdrukt? Of is een principe uit de beginjaren van de 19de eeuw nog steeds leidend? Geen innovatie op dit gebied meer mogelijk?
Een koelkast maakt nagenoeg geen lawaai, maar het te koelen (of verwarmen) volume valt in het niet bij een woonruimte. Zou een aantal van die units in parallel geen uitkomst kunnen bieden? Ik gooi maar wat in de groep
, ben ook geen werktuigbouwer.
Als kleinere units minder dB produceren, zou je dan niet moeten gaan voor een aantal kleinere units rond het huis? Ik denk dan aan een wp-wall van 6/8 x 2 meter met een aantal kleine units die nagenoeg geen geluid produceren. Zonder fantasie, geen vooruitgang....
Edit: of een aantal kleine units rond het huis.
Edit 2: en als ik nu op een buitenmuur een groot oppervlakte zou voorzien van Peltier elementen en die warmteopbrengst op een slimme manier (via luchttoevoer?) aan de binnenschil zou toevoeren?
Edit 3: Als je nog niet weet wat dit is: Wikipedia: Peltierelement
Verder: het moet toch mogelijk zijn om luchtcompressie op een zodanige manier plaats te laten vinden dat mechanische geluiden voor het grootste gedeelte worden onderdrukt? Of is een principe uit de beginjaren van de 19de eeuw nog steeds leidend? Geen innovatie op dit gebied meer mogelijk?
Een koelkast maakt nagenoeg geen lawaai, maar het te koelen (of verwarmen) volume valt in het niet bij een woonruimte. Zou een aantal van die units in parallel geen uitkomst kunnen bieden? Ik gooi maar wat in de groep
Als kleinere units minder dB produceren, zou je dan niet moeten gaan voor een aantal kleinere units rond het huis? Ik denk dan aan een wp-wall van 6/8 x 2 meter met een aantal kleine units die nagenoeg geen geluid produceren. Zonder fantasie, geen vooruitgang....
Edit: of een aantal kleine units rond het huis.
Edit 2: en als ik nu op een buitenmuur een groot oppervlakte zou voorzien van Peltier elementen en die warmteopbrengst op een slimme manier (via luchttoevoer?) aan de binnenschil zou toevoeren?
Edit 3: Als je nog niet weet wat dit is: Wikipedia: Peltierelement
[ Voor 13% gewijzigd door Schinnen-groen op 13-07-2019 23:00 ]
Peltier-elementen zouden werken, maar geleiden warmte vrij goed en elektriciteit vrij slecht waardoor de COP onder belasting snel inzakt. Bij tien graden temperatuurverschil is de COP onder 10% belasting nog maar ~3, waar een compressor 6+ haalt
Ik heb hier een wijas hangen (11,5 Kw) ook net een hygieneboiler, bad van 300 liter is in een half uur gevuld. Boven de 70 graden schakelt hij uit, die halen we alleen in de zomer door zonnecollectoren. En hij werkt modulerend, dus levert alleen het benodigde vermogen voor de benodigde delta T.Fullpower schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:16:
[...]
Ik weet niet over welke Clage doorstroom verwarmer het gaat, maar die van mij doet af-fabriek ca. 5 l/min bij een maximum temperatuur van 60 graden. Vermogen 11kWatt.
Omdat ik hem achter een hygieneboiler heb zitten en daardoor altijd wel 35 graden heb, heb ik de doorstroom begrenzer er uit gehaald. En dan gaat er aanmerkelijk meer water door. Met deze setup haal ik 10l/min. met de Clage op 47 graden. Meer dan genoeg. Bad vullen gaat op 60 graden (dan 11kWatt vermogen): het bad van 200 liter is net zo snel vol als de met de CW4 gasketel.
Wij hebben gekozen voor weinig betegeling, geen gras (vinden we niet mooi), veel borders met een zo'n groot mogelijk diversiteit en een groen dak van 100m2. Veel bezoek van bijen in ieder geval op de borders.Schinnen-groen schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:45:
Hier kregen we van de gemeente een nieuwsbrief dat ze voortaan onkruid met stoom gingen bestrijden ipv gif. Ik heb het nog niet gezien, ben benieuwd hoe ze dat doen in steegjes etc.sebastiaan3 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:17:
[...]
Hier een 250m^2 veldbloemen waar je de bijen in hoort zoemen. Weinig verharding (65 m^2 terras), of je moet het grindpad mee tellen. Beplanting bijna volledig inheems, wat fruitbomen en een stukje groentetuin voor de leuk en om de kids te leren waar je eten vandaan komt. En we laten een stuk van zo'n 150m^2 verwilderen, al haal ik daar wel de distels weg, die krengen zaaien uit als de ziekte dus als je dat helemaal laat gaan staat alles er in no time mee vol. Sproeien indien nodig uit eigen bron. Grasmaairobot, dus minimaal bijmesten van het gazon/klaverveld noodzakelijk.
Wij hebben hier nu 4 jaar een w/w wp staan in een nieuwbouwhuis, dat was precies voor het subsidie tijdperk.... De verschillen destijds met een l/w wp waren eigenlijk alleen de boring. En boringen waren toen relatief goedkoop. Wij hebben gekozen voor een w/w, omdat we ervan uitgingen dat we veel zouden koelen, zekerheid van warmte als het echt koud is, geen geluid buiten (denk ook aan buren), hoog rendement.Delerium schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:12:
Dat is allemaal wel uitgekomen. L/W zijn echter wel een stuk verbeterd de afgelopen 5 jaar, dus ik denk dat je aan beide een goede keuze hebt. Wel vrees ik dat er straks hele wijken volstaan, waarin iedereen met een l/w unit richting de buren (zo wij hebben er zelf geen last van), er nog wel wat geemmer gaat ontstaan. Ik begrijp wat dat betreft die nieuwe wetgeving over geluid wel.
10 meter van je huis? Welke tuin? Niet iedereen woont op het platteland. De meeste mensen wonen in de stad in een rijtjeshuis met hoogstens een paar vierkante meter patioruimte.Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:46:
m.b.t. de geluidsproductie van een warmtepomp: waarom kan je zo'n unit niet 10 meter van je woonhuis plaatsen? Gewoon in de tuin.
nefit Enfiline Split 9Kw All electric.Erasmo schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:14:
Welke warmtepomp heb je dan staan?
De buitenunit hangt aan de muur op de 1e etage.
in de tuin zetten gaat niet zomaar, al is er wel een ruime tuin. Het punt van geluidsproductie is nooit goed van te voren aangegeven dat dat zoveel zou zijn.
Maar goed, wij stoken vooral hout. en de warmtepomp is nu de voorziening voor het warmwater, en van de gemeente moet je hier ook een 2e systeem hebben naast hout.
Zo'n trilpijp heb ik geprobeerd, die werd min of meer uitgegraven door de mollen.... En onkruid met azijn aanpakken zou ik nog kunnen proberen, maar eerst: kill it with fire!Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:02:
[...]
Grintpad Grindpad: hetzelfde hier met een kiezelpad als oprit. Als je er snel bij bent, dan trek ik het er nog wel uit. Wordt het wat veel, dan gebruik ik een plantenspuit met azijn. Werkt, wel even een weekje wachten op het resultaat. Daarnaast ga ik ook nog wel eens met een dakbrander en een grote gasfles het stukje beklinkering na. Dat moet 2x per seizoen. Werkt ook prima.
Mollen: hier hetzelfde probleem. Kijzerskroon bollen geplant rond het grasveld, maar leverde niet een 100% resultaat. Nu staat hier sinds een week zo'n trilding in de grond op NiMh en zonnepaneel en er zijn geen hopen meer bij gekomen. Thumbs crossed!!
edit: in België worden de distels zelfs via overheidswege aangepakt: https://www.mijntuin.org/articles/distels-bestrijden
Weet niet of het bij L/L warmtepompen nou zoveel anders is, maar ik vind die van mij toch echt niet veel geluid maken hoor. De vogeltjes komen er ruim bovenuit, ook bij vorst.Andre1973 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:41:
[...]
Die buiten unit maakt behoorlijk meer geluid dan een koelkast.
De specs. van zo'n buiten unit zijn bij 7graden buiten temperatuur en 35% belasting. en dan komen ze als uit rond de 50-55 DB, bij meer belasting, en hoge luchtvochtigheid (ondooien), gaan ze echt wel veel meer geluid produceren. Ik heb er hier zelf eentje hangen, een ieder die m onder alle omstandigheden zo stil krijgt als mijn koelkast kan E1000,00 cash krijgen.
Een hoop L/W warmtepompen zijn eigenlijk niet geschikt voor in een woonwijk. Laat je daarover goed informeren, en maak harde afspreken met de leverancier.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat is ook eerlijk gezegd niet de stilste, en 9kW is aardig overpowered voor sww imho. Een pana mono hoor je echt amper, die van mij staat gewoon onder m'n slaapkamerraam.Andre1973 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:21:
[...]
nefit Enfiline Split 9Kw All electric.
De buitenunit hangt aan de muur op de 1e etage.
in de tuin zetten gaat niet zomaar, al is er wel een ruime tuin. Het punt van geluidsproductie is nooit goed van te voren aangegeven dat dat zoveel zou zijn.
Maar goed, wij stoken vooral hout. en de warmtepomp is nu de voorziening voor het warmwater, en van de gemeente moet je hier ook een 2e systeem hebben naast hout.
FTFY. Heet water werkt ook goed. Als je iets gekookt hebt het water over het onkruid gieten.sebastiaan3 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:12:
[...]
En onkruid met azijn aanpakken zou ik nog kunnen proberen, maar eerst: kill it with fireheat!
Signatures zijn voor boomers.
Zoiets zou ik ook graag hier willen, maar woon in een appartement, dus weet niet of dit nu kan op het balkon, daar zullen de buren wel tegen protesteren want maakt toch nog wel aardig geluid, vooral in de avond/nacht als het hier verder doodstil is?antonboonstra schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:53:
[...]
Weet niet of het bij L/L warmtepompen nou zoveel anders is, maar ik vind die van mij toch echt niet veel geluid maken hoor. De vogeltjes komen er ruim bovenuit, ook bij vorst.
[YouTube: Daikin heatpump - Outdoor unit]
Wij hadden ook eerst warmtepompplannen, maar oa vanwege beschermd stadsgezicht en mogelijk geluidsoverlast bij buren (dichtbebouwde binnenstad met veel hoogteverschillen) hebben we daar toch niet voor gekozen. Ondanks hartje stad is het hier in de nacht uitermate stil.
A'dam PVOutput
Bij mij hoor ik vooral compressor geluid, bij jou de ventilator.antonboonstra schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:53:
[...]
Weet niet of het bij L/L warmtepompen nou zoveel anders is, maar ik vind die van mij toch echt niet veel geluid maken hoor. De vogeltjes komen er ruim bovenuit, ook bij vorst.
[YouTube: Daikin heatpump - Outdoor unit]
De ventilator hoor ik bij mij ook nauwelijks. Daar zit het verschil denk ik. Wellicht moet er wat gas bij, de buiten unit is 1 keer verplaatst, daarvoor is het gat teug gepompt, toen is 95% in de buiten unit gegaan volgens de installateur, en 5 % ontsnapt, en er een iets langere leiding aan gezet. Ik zou graag in contact komen met een echte specialist op het gebied van warmtepompen, want met Nefit zelf kom ik er ook niet uit, zodra ze begrijpen dat je de klant bent en niet de installateur, dan verwijzen ze naar de installateur, en die doet er byzonder weinig aan helaas. Ik zou ook niet meer kiezen voor een Nefit, maar voor een Daikin. Nog ff een paar jaar wachten totdat deze is afgeschreven...
[ Voor 43% gewijzigd door Andre1973 op 15-07-2019 22:46 ]
Hij is ook in principe voor de verwarming van het huis (vrijstaand uit 1912 met oversize convectoren en DBE ) maar we stoken vooral hout voor de verwarming. dan blijft de SWW over.Erasmo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:50:
[...]
Dat is ook eerlijk gezegd niet de stilste, en 9kW is aardig overpowered voor sww imho. Een pana mono hoor je echt amper, die van mij staat gewoon onder m'n slaapkamerraam.
Leuk artikel over het stroomnet in nederland:
Kan het elektriciteitsnet de massale groei van elektrische auto’s en warmtepompen aan? Makkelijk dus en nog ruimte over:
https://www.linkedin.com/...sale-groei-hans-noordsij/
Kan het elektriciteitsnet de massale groei van elektrische auto’s en warmtepompen aan? Makkelijk dus en nog ruimte over:
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Leuk artikel. Feit is dat de netbeheerders weten wat eraan zit te komen en die zijn vandaag de dag al met aanpassingen bezig. Ook gestuurd en gesubsidieerd door de overheid.WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:08:
Gasloos sinds 2020.
I don't like facts. They have a liberal bias.WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:08:
(Meegelezen tot het eind? Iedereen elektrisch betekend 22,8 miljard kWh extra stroomverbruik, maar het olie- en gas-equivalent van 53,2 miljard kWh minder olieverbruik. Dat zal zonder enige verdere maatregel de CO2-uitstoot van het personenvervoer in Nederland riant meer dan halveren. (Slechts een klein deel van de bussen rijdt op aardas, bijna al het vervoer gebeurt met benzine en diesel wat per kWh-equivalent meer CO2 uitstoot dan aardgas..))
[ Voor 34% gewijzigd door burne op 16-07-2019 14:26 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.