Dat is niet mijn punt. Mijn punt is dat auto's al decennia elke generatie zwaarder en zwaarder worden doordat ze groter worden en steeds meer gevuld worden met luxe zaken, onafhankelijk wat er in de tank gaat. De Golf was slechts een voorbeeld, bij andere merken is het precies zo. Een elektrische Golf 1 heeft een kleinere accu nodig voor eenzelfde actieradius als een e-Golf 7, maar zal een paar honderd kilo minder wegen. Op alle mogelijke vlakken een stuk efficiënter, maar het probleem is dat we verwend zijn en (blijkbaar) geen kleine, lichte auto's willen. Dat is dus geen probleem van het fenomeen EV, maar een psychologisch probleem bij de automobilist.
Er zou wat gedaan kunnen worden aan de (op)trek kracht van deze auto's, zodat ze niet in staat zijn in 4 secs naar de 100 accelereren, een soort van een begrenzer zeg maar. Misschien maar zo een idee.

Als je stelt dat een e-auto (of: wat voor auto dan ook) die in minder dan 4 sec (of 5, of 6) naar de 100 kan absurd is ben ik het daar wel mee eens. Totaal onnodig en verkwistend, en het lokt naar mijn mening onveilig rijgedrag uit. Maar is het een groot probleem? Eens kijken.
De ANWB heeft een
lijst met EV's die op dit moment verkocht worden. Ik heb die eens doorgespit en met behulp van
deze website de accelleratietijden 0-100km/u op een rijtje gezet. Ik voel me gul vandaag, dus ik heb van auto's met verschillende modellen de snelste tijd genomen.
Tesla Model S: 2,6 s
Tesla Model X: 2,9 s
Tesla Model 3: 3,4 s
Jaguar I-Pace: 4,8 s
BMW iX3: 5 s
Mercedes EQC: 5,1 s
Audi e-tron: 6,6 s
BMW i3: 7,3 s
Opel Ampera-e: 7,3 s
Nissan Leaf: 7,3 s
Hyundai Kona electric: 7,6 s
Kia e-Niro: 7,8 s
Kia e-Soul: 7,9 s
Peugeot e-208: 8,1 s
Opel Corsa-e: 8,1 s
Renault Zoe: 9,5 s
Volkswagen e-Golf: 9,6 s
Hyundai IONIQ electric 9,9 s
Smart ForTwo Electric Drive: 11,5 s
Volkswagen e-Up!: 12,4 s
Nissan Evalia e-NV200: 14 s
Citroen C-zero: 15,9 s
Peugeot iOn: 15,9 s
Citroën e-Berlingo: 19,5 s
Peugeot Tepee Electric: 19,5 s
Renault Kangoo Z.E.: 22,4 s
(En ja, deze lijst laat verkoopaantallen buiten beschouwing, dat klopt. Maar het is me toch nog een beetje te warm achter de computer. Heb je nauwkeuriger cijfers die relevant zijn voor de discussie? Laat maar zien.)
In totaal 26 verschillende auto's op de markt anno 2019. Hoeveel daarvan kunnen er sneller dan 4 seconden van 0-100 km/u? Slechts 3 - en van die auto's niet eens alle modellen. Als je snelle acceleratie een probleem vindt, dan natuurlijk ook alle sub-4-seconden fossiele auto's begrenzen. Toch? En waarom 4 seconden? Waarom niet 5? Of 6? Of 3? En waterstofauto's dan? En motorfietsen?
Kortom, de acceleratie van "de" EV lijkt me niet zo'n groot probleem - tenzij je natuurlijk EV's om andere reden niet leuk vindt en dit aangrijpt om iets negatiefs te kunnen posten.
[
Voor 4% gewijzigd door
JeroenH op 28-07-2019 23:13
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant