De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.792 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

burne schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:54:
[...]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Geen idee wat je bedoeld.
(Meegelezen tot het eind? Iedereen elektrisch betekend 22,8 miljard kWh extra stroomverbruik, maar het olie- en gas-equivalent van 53,2 miljard kWh minder olieverbruik. Dat zal zonder enige verdere maatregel de CO2-uitstoot van het personenvervoer in Nederland riant meer dan halveren. (Slechts een klein deel van de bussen rijdt op aardgas, bijna al het vervoer gebeurt met benzine en diesel wat per kWh-equivalent meer CO2 uitstoot dan aardgas..))
Dan rekenen we de energie die het maken en transporteren van de brandstoffen nog niet eens mee.
HerkeLWD schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:40:
[...]
Leuk artikel. Feit is dat de netbeheerders weten wat eraan zit te komen en die zijn vandaag de dag al met aanpassingen bezig. Ook gestuurd en gesubsidieerd door de overheid.
Gestuurd door de vraag en aangespoord door de overheid. De tennet's, Lianders, etc werken op kostprijs dus, betaald door de gebruiker. Volgens mij zit daar geen subsidie bij?

[ Voor 23% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-07-2019 16:54 . Reden: nieuwe quote ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-09 16:06
WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:50:
[...]

Gestuurd door de vraag en aangespoord door de overheid. De tennet's, Lianders, etc werken op kostprijs dus, betaald door de gebruiker. Volgens mij zit daar geen subsidie bij?
De overheid wil een bepaalde kant op, waar (extra) aanpassingen voor nodig zijn. Dit zijn aanpassingen die normaal gesproken niet onder het normale onderhoud en uitbreiding van het net vallen.
Daar wordt geld voor uitgetrokken vanuit de overheid, misschien had ik het geen subsidie moeten noemen, maar er komt wel degelijk geld voor vrij.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

De overheid stuurt op elektrificatie waarop bedrijven als Tennet business cases bouwen, gebaseerd op verwachtingen van toekomstige marktontwikkelingen. Hier komen nieuwe projecten uit voort zoals de NorNed en de Doetinchem-Wesel interconnects. Die interconnects worden betaald door Tennet/Statnett (NorNed) en Tennet/Amperion (Doetinchem-Wesel). De aanleg kosten worden terugverdiend door transportkosten op het geveilde handelsverkeer. Zo'n 90% van de stromen door zo'n interconnect is puur handel door prijsverschillen aan weerszijden van de interconnect.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Goed plan ook in Nederland?
English Government unveils proposals for new build housing to have EV chargers as standard.
https://www.current-news....e-ev-chargers-as-standard

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is me niet helemaal duidelijk wat ze willen. "every new residential building with an associated car parking space is". Is dat ook mijn oprit? Of is dat alleen de parkeerstrook voor mijn huis?

Als het het eerste is: nee. Als ik op mijn oprit oplaad dan steek ik de stekker wel in een stopcontact, dan heb ik geen laadpaal nodig met alle overhead die daar aan vast hangt. 3,7kW of 11 kW is voldoende. Een publieke laadpaal op mijn oprit heb ik niet zoveel zin in. Kom ik thuis, staat er iemand op mijn oprit.
Als het het tweede is: goed idee. Maar dat gaat niet op mijn aansluiting (want dan moet er een kabel onder de stoep door) en ook niet op mijn kosten (van aanleg).

Ik heb liever dat ze verplichten dat het hele dak volgelegd wordt met zonnepanelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Maasluip schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:33:
Het is me niet helemaal duidelijk wat ze willen.

Ik heb liever dat ze verplichten dat het hele dak volgelegd wordt met zonnepanelen.
Ik heb liever dat de regering het zo aantrekkelijk maakt dat de mensen vrijwillig hun dak vol leggen met zonnepanelen.
Ik heb al verplichtingen genoeg.
( ik wek trouwens op dit moment al meer dan mijn eigen elektra verbruik op)
Maar wanneer ze het aantrekkelijk genoeg maken ben ik best genegen er een aantal panelen bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

WoudseHoeve schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:10:
Goed plan ook in Nederland?
English Government unveils proposals for new build housing to have EV chargers as standard.
https://www.current-news....e-ev-chargers-as-standard
Zeker! ik ben al een jaar met de gemeente aan het steggelen om een laadpaal op de stoep te krijgen die op mijn MK zit aangesloten. Het rare is dat er gemeentes zijn waar dat kan, maar dat moeten wel vooruitstrevende gemeentes zijn en daar woon ik helaas niet in zo te merken. Als die laadpaal er kwam, dan reed ik nu al 100% elektrisch. Nu nog met de diesel uit 2005.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Raolte schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:33:
[...]

Ik heb liever dat de regering het zo aantrekkelijk maakt dat de mensen vrijwillig hun dak vol leggen met zonnepanelen.
Als ik een dak had..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik denk dat hier bedoeld word dat er af en toe maar 1 of 2 van de EPC panelen (ook wel schaampanelen) liggen op huizen om de laatste EPC binnen t harken, en dus of niet of vol.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Andre1973 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:16:
Ik denk dat hier bedoeld word dat er af en toe maar 1 of 2 van de EPC panelen (ook wel schaampanelen) liggen op huizen om de laatste EPC binnen t harken, en dus of niet of vol.
Ik huur, dus ik heb er niets over te zeggen. Maar: het dak van 602 vierkante meter is volgens Google Earth voorzien van 12 panelen. Niet genoeg om de verlichting in de gangen te dekken, laat staan de liften.

602 vierkante meter maal 125 kWh per vierkante meter per jaar is 1442 kWh per flat (52 stuks) per jaar. Afgelopen jaar zat ik op een verbruik van 1680kWh.

Ik weet niet hoe het met mijn buren zit, maar ik zou 85% van mijn stroomverbruik kunnen dekken met mijn aandeel van de opbrengst van het (nu voornamelijk ongebruikte) dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
Andre1973 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:46:
[...]

Zeker! ik ben al een jaar met de gemeente aan het steggelen om een laadpaal op de stoep te krijgen die op mijn MK zit aangesloten. Het rare is dat er gemeentes zijn waar dat kan, maar dat moeten wel vooruitstrevende gemeentes zijn en daar woon ik helaas niet in zo te merken. Als die laadpaal er kwam, dan reed ik nu al 100% elektrisch. Nu nog met de diesel uit 2005.
Dit is nog best lastig denk ik. Alles na de meter is van jou. De kabel die in jouw voorstel naar de laadpaal loopt, is dus ook van jou. Daarmee ben jij dus beheerder van nutsvoorzieningen in openbare ruimte. Met alle bijkomende verplichtingen.
Lees voor de grap dit eens (voorbeeld Maastricht) en vervang dan "netbeheerder" voor "Andre 1973"
https://decentrale.regelg...aastricht/CVDR410897.html

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 18-07-2019 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

databeestje

Von PrutsHausen

Een beetje rommelen en is er weer 4 watt standby verbruik verdwenen. Het uitlezen van de PV omvormers deed ik met een Alix ~486 embedded computer voor de afgelopen 7 jaar, en dat werkte op zich prima.

In de tussentijd was er ook een Raspberry (1B) bijgekomen in de meterkast die als verkapte thuisserver dient. Deze is gisteren geupgrade naar een 3B+ en verhuist naar de zolder voor de USB bluetooth (icm SMAspot) adapter en USB-Serial voor de Soladin.

Een arduino nano met ethernet zet de serial data van de slimme meter op het netwerk en post deze naar de Rasp. Dat maakte verhuizen van de Rasp ook een stuk makkelijker.

Het idee is om deze later nog eens te upgraden naar de Pi 4 in combinatie met een paar usb3 schijven als een verkapte nas. Maar dat komt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

blissard schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:40:
[...]

Dit is nog best lastig denk ik. Alles na de meter is van jou. De kabel die in jouw voorstel naar de laadpaal loopt, is dus ook van jou. Daarmee ben jij dus beheerder van nutsvoorzieningen in openbare ruimte. Met alle bijkomende verplichtingen.
Lees voor de grap dit eens (voorbeeld Maastricht) en vervang dan "netbeheerder" voor "Andre 1973"
https://decentrale.regelg...aastricht/CVDR410897.html
Het punt is dat het in een aantal gemeente wel kan, mag en uitgevoerd is. Ik had een goed gesprek met een ambtenaar en dat leek de goede kant op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik denk dat de gemeente daar eigenlijk niet over gaat. De WION is niet een gemeentelijk besluit, maar een wet. Dus ik denk dat die ambtenaar eigenlijk geen mandaat heeft in deze. Wellicht goed om hem dat te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

blissard schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 00:06:
Ik denk dat de gemeente daar eigenlijk niet over gaat. De WION is niet een gemeentelijk besluit, maar een wet. Dus ik denk dat die ambtenaar eigenlijk geen mandaat heeft in deze. Wellicht goed om hem dat te vragen.
Ik heb deze link eerder hier gekregen, en er is dus mogelijk beleid op te maken.
https://www.rvo.nl/sites/...20Aansluitpunt%202016.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 15:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:08:
Leuk artikel over het stroomnet in nederland:
Kan het elektriciteitsnet de massale groei van elektrische auto’s en warmtepompen aan? Makkelijk dus en nog ruimte over:
https://www.linkedin.com/...sale-groei-hans-noordsij/
Tja.. De schrijver, Hans Noordsij, heeft shell aangeklaagd vanwege de waterstof ambities. Nu heeft ie qua rendement van waterstof een enorm goed punt hoor, maar zijn research over de capaciteit van het energie net is gewoonweg slecht. Bovendien heeft hij belang bij het aangeven dat het e-net alles aankan (om zo te bewijzen dat waterstof niet hoeft en zijn rechtzaak dus nuttig is)

In het echt zit er op bepaalde plekken zoveel congestie dat de netbeheerder zelf naar waterstof aan het grijpen is om ervoor te kunnen zorgen dat een wind of zonnepaneel park niet uit hoeft. Meneer negeert dit soort feiten.

Nee.. Doe mij maar een artikel van iemand die ofwel feitelijk is, ofwel belangeloos. Hans is dit beiden niet.

En dan over dit artikel: ontzettend hoog over.. Vergeet even dat er een enorme dikke 'pijp elektra' naar de Rotterdamse raffinaderijen loopt en dat het probleem op een andere plek in NL zit. Misschien allemaal met een verlengsnoer inprikken op locatie van die raffinaderijen.
En dan kom je weer bij dezelfde conclusie als van iedereen: het kan wel, maar is heel duur, want op plekken veel meer koper/aluminium in de grond. Bovendien door de hoeveelheid werk een uitdaging wegens tekort aan technisch personeel.

Next

[ Voor 19% gewijzigd door prein2 op 27-07-2019 21:26 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Andre1973 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:52:
[...]

Ik heb deze link eerder hier gekregen, en er is dus mogelijk beleid op te maken.
https://www.rvo.nl/sites/...20Aansluitpunt%202016.pdf
Ja, dat lijkt zeker zo. Ik vind deze zinsnede echter onlogisch:
“ KLIC-registratie.
Volgens de huidige formulering van de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION) kan een particulier zich niet registreren als een beheerder van kabels en leidingen. Dit betekent dat in opdracht van een particulier gelegde kabels niet hoeven te worden aangemeld middels een KLIC registratie. Uiteraard staat het een gemeente vrij om zelf die kabels te registreren.“

De redenatie dat iets niet kan, en derhalve ook niet hoeft, lijkt me onjuist. Dat zou betekenen dat, als ik als aannemer bij jou voor de deur een kabel moet ingraven, een boom wil planten of het riool moet repareren. Ik van het kadaster geen informatie kan krijgen over de ligging van deze kabels. Dat levert gevaar op voor mijn werknemers en dat kan nooit acceptabel zijn.
Dat de gemeente vrij staat de kabels te registreren lijkt me wel een mogelijkheid, maar dan minder vrijblijvend dan hier gesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 27-07-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wat mij erg tegen staat is dat ik de auto waarschijnlijk dan om de hoek moet neerzetten, daar waar ik het alarm niet hoor (het is een rijdende gereedschapskoffer), en de mogelijkheid dat ik niet kan laden en dus niet (op tijd) kan werken. Hier in de gemeente plukken ze vooral het laag hangend groene fruit door een club op te richten die iets met zonnepanelen doet ..... Dat kan iedereen zelf wel tegenwoordig mag ik hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

prein2 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:12:
[...]
In het echt zit er op bepaalde plekken zoveel congestie dat de netbeheerder zelf naar waterstof aan het grijpen is om ervoor te kunnen zorgen dat een wind of zonnepaneel park niet uit hoeft. Meneer negeert dit soort feiten.
Dat doen ze met accu's al een tijdje, maar dat ze waterstof hiervoor inzetten heb ik nog niet eerder over gehoord(want duur). Welk project bedoel je?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Netbeheerders mogen zelf geen accu's (en ook geen waterstof tanks) bouwen.. Dat is het kromme..

Voor pilots waterstof: zie halfjaar verslag liander.
Erasmo schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:56:
[...]

Dat doen ze met accu's al een tijdje, maar dat ze waterstof hiervoor inzetten heb ik nog niet eerder over gehoord(want duur). Welk project bedoel je?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De hier alom bejubelde Electrische auto blijkt toch niet de heilige graal te zijn op oa milieu gebied, het gelijk aan mijn kant. :)

https://www.ad.nl/auto/as...lektrische-auto~a0e55788/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:57
De lightyear is juist veel lichter
En bij de ioniq scheelt het ook niet veel.
Beide modellen en de Zoë / Leaf hebben ook geen hoge vermogens
Dus voor dit deel van de ev markt geen issue

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Willie Wortel schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:44:
De hier alom bejubelde Electrische auto blijkt toch niet de heilige graal te zijn op oa milieu gebied, het gelijk aan mijn kant. :)

Door warmte te onttrekken aan het asfalt door er een soort vloerverwarmingsleiding in te leggen, kan je het asfalt koelen, de warmte daaruit gebruiken in de winter om het asfalt op te warmen en je houd er nog veel warmte op jaarbasis aan over, en het asfalt slijt een stuk minder (minder spoorvorming) waardoor er weer minder onderhoud nodig is.
Dus beide toepassen en je staat weer op nul voor wat betreft de kosten (de installatie word ruimschoots terug verdient door de warmte die het oplevert) en het milieu wint 2x.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ten eerste staat in het artikel dat ze het vermoeden. Dus dat het zeker is weten ze nog niet eens. En ten tweede heeft blijkbaar het AD er niet eens aan gedacht dat er vrachtwagens over snelwegen rijden. Die zijn nog veel zwaarder. Zoek voor de grap maar eens op hoevel MRB een vrachtwagen moet betalen per kg en hoeveel dat is voor een personenauto. Daarna mag je drie keer raden welk van deze twee voertuigentypes het meest schade aan het wegdek aanricht.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:21

Och, kriebelde het weer lekker aan je onderbuik joh?

Ja elektrische auto's zijn (nu) zwaarder, maar de obesitas van auto's is al decennia aan de gang. Dat lijkt me een groter probleem, en ergens ook mede de oorzaak van het feit dat EV's zo zwaar zijn.

Voorbeeld:

Golf 1: 850-950 kg
Golf 7: 1400-1500 kg

Maar geniet van het lekkere gevoel hoor.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
Ik lees al vaker dat men een ventilatie warmtepompboiler aanschaft. Nu begrijp ik dat het op ventilatielucht werkt. Maar hoe doet het apparaat dat. Is zijn taak om uit de ventilatielucht warmte te halen en te zien of daarmee water warm wordt? Of is het zijn taak om dat vat wat er per se op een bepaalde temperatuur te krijgen?
In het eerste geval, prima. Elke graad dat dat water warmer wordt is mooi meegenomen.
Maar in het tweede geval gaat er dus gewoon extra geventileerd worden wat weer ten koste gaat van de warmte in huis waardoor er juist extra gestookt moet worden.

Hoe doen deze apparaten dat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@No Hands Je hebt zelf toch een Fujitsu L/W? Dat is op zich al een warmtepompboiler, er zit immers water wat verwarmd wordt. Je hebt ook speciale warmtepompen die op basis van ventilatielucht werken. Het doel is dan juist niet om meer te ventileren, dat is natuurlijk niet handig. Of het zinvol is moet je per situatie bekijken. Je kan die voor zowel verwarming als tapwater gebruiken. Dat laatste dan natuurlijk wel in combinatie met een ander apparaat wat het water op de juiste temperatuur brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
JeroenE schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:29:
@No Hands Je hebt zelf toch een Fujitsu L/W? Dat is op zich al een warmtepompboiler, er zit immers water wat verwarmd wordt. Je hebt ook speciale warmtepompen die op basis van ventilatielucht werken. Het doel is dan juist niet om meer te ventileren, dat is natuurlijk niet handig. Of het zinvol is moet je per situatie bekijken. Je kan die voor zowel verwarming als tapwater gebruiken. Dat laatste dan natuurlijk wel in combinatie met een ander apparaat wat het water op de juiste temperatuur brengt.
Mijn warmtepomp doet het even anders, die haalt lucht van buiten mijn huis.
Een warmtepompboiler haalt warmte van binnen in huis. Dus moet die warmte in huis weer aangevuld worden anders wordt het koud in huis.
Dus, gaat die warmtepompboiler het doen met wat hij krijgt of gaat er extra geventileerd worden want het water moet per se warm, regelt die wpb ook de ventilatie? Dat levert nogal een verschil op in stookkosten wellicht.
Mooi dan dat je warm water krijgt maar niet als je cv daarvoor extra moet gaan draaien, dan is het nogal zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@No Hands Een boiler is een vat met water wat verwarmd wordt. De manier waarop kan verschillen. Dat kan met een elektrische spiraal, een gasvlammetje of door middel van een warmtepomp zijn (en vast nog 300 andere manieren).

Een warmtepompboiler is dus een boiler die wordt verwarmd door een warmtepomp. Dat zegt helemaal niets over de manier waarop die warmtepomp dat doen. Dat kan met lucht vanuit het huis, vanuit buiten, ventilatielucht zijn. Maar ook met water (bijvoorbeeld in de grond). En vast ook nog wel meer varianten.

In Nederland wordt zo'n vat met warm water voornamelijk gebruikt voor tapwatwer. Maar dat hoeft dus niet per se, je kan het ook gebruiken voor verwarming. Dat is (neem ik even aan) ook de manier waarop jij je reeds Fujitsu gebruikt. En wellicht gebruik je hem ook al voor je tapwater.

Een warmtepompboiler die met ventilatielucht werkt moet natuurlijk niet zelf de ventilatie harder zetten. Zoals je zelf al aangeeft is dat onzinnig want dan zou je met je verwarming meer gaan stoken om meer warme lucht naar buiten te blazen om die warmte dan weer terug te winnen. Dan kan je beter gelijk het water verwarmen dat je nodig hebt.

Je moet het meer zien in het kader van een zonneboiler. Als de zon schijnt heb je warm water. Regent het de hele dag dan niet. Staat je ventilatie aan (en is het binnen warm genoeg) dan heb je warm water. Heb je de ventilatie uit (of de kachel) dan heb je geen warm water.

En natuurlijk heb je dan weer de varianten waar dat vat met warme water voor gebruikt wordt. Omdat een ventilatielucht warmtepompboiler werkt op warme ventilatielucht kan je het ook gebruiken om je verwarming gedeeltelijk van warm water te voorzien. Je weet immers dat die al aanstaat anders heb je geen warme ventilatielucht.

Maar het kan ook enkel zijn voor gebruik als tapwater.

In beide gevallen heb je nog steeds iets anders nodig wat er voor zorgt dat de verwarming of tapwater op het gewenste temperatuur komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
JeroenE schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:27:
@No Hands Een boiler is een vat met water wat verwarmd wordt. De manier waarop kan verschillen. Dat kan met een elektrische spiraal, een gasvlammetje of door middel van een warmtepomp zijn (en vast nog 300 andere manieren).

Een warmtepompboiler is dus een boiler die wordt verwarmd door een warmtepomp. Dat zegt helemaal niets over de manier waarop die warmtepomp dat doen. Dat kan met lucht vanuit het huis, vanuit buiten, ventilatielucht zijn. Maar ook met water (bijvoorbeeld in de grond). En vast ook nog wel meer varianten.

In Nederland wordt zo'n vat met warm water voornamelijk gebruikt voor tapwatwer. Maar dat hoeft dus niet per se, je kan het ook gebruiken voor verwarming. Dat is (neem ik even aan) ook de manier waarop jij je reeds Fujitsu gebruikt. En wellicht gebruik je hem ook al voor je tapwater.

Een warmtepompboiler die met ventilatielucht werkt moet natuurlijk niet zelf de ventilatie harder zetten. Zoals je zelf al aangeeft is dat onzinnig want dan zou je met je verwarming meer gaan stoken om meer warme lucht naar buiten te blazen om die warmte dan weer terug te winnen. Dan kan je beter gelijk het water verwarmen dat je nodig hebt.

Je moet het meer zin in het kader van een zonneboiler. Als de zon schijnt heb je warm water. Regent het de hele dag dan niet. Staat je ventilatie aan (en is het binnen warm genoeg) dan heb je warm water. Heb je de ventilatie uit (of de kachel) dan heb je geen warm water.

En natuurlijk heb je dan weer de varianten waar dat vat met warme water voor gebruikt wordt. Omdat een ventilatielucht warmtepompboiler werkt op warme ventilatielucht kan je het ook gebruiken om je verwarming gedeeltelijk van warm water te voorzien. Je weet immers dat die al aanstaat anders heb je geen warme ventilatielucht.

Maar het kan ook enkel zijn voor gebruik als tapwater.

In beide gevallen heb je nog steeds iets anders nodig wat er voor zorgt dat de verwarming of tapwater op het gewenste temperatuur komt.
Excuus, ik was niet duidelijk genoeg. Ik doelde op de ventilatie warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
JeroenH schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:29:
[...]

Och, kriebelde het weer lekker aan je onderbuik joh?

Ja elektrische auto's zijn (nu) zwaarder, maar de obesitas van auto's is al decennia aan de gang. Dat lijkt me een groter probleem, en ergens ook mede de oorzaak van het feit dat EV's zo zwaar zijn.

Voorbeeld:

Golf 1: 850-950 kg
Golf 7: 1400-1500 kg

Maar geniet van het lekkere gevoel hoor.
Vergelijking met een golfje...… De benzine auto is eindig maar dat is de elektrische auto niet. :)

Er zou wat gedaan kunnen worden aan de (op)trek kracht van deze auto's, zodat ze niet in staat zijn in 4 secs naar de 100 accelereren, een soort van een begrenzer zeg maar. Misschien maar zo een idee. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

prein2 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:27:
Netbeheerders mogen zelf geen accu's (en ook geen waterstof tanks) bouwen.. Dat is het kromme..

Voor pilots waterstof: zie halfjaar verslag liander.

[...]
Ik kan het niet zo 123 vinden, maar zijn er nou wel of niet bufferprojecten in Nederland op waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Heeeee dat is gek.. Ik zou zweren dat ik het daarin gelezen had. Nu kan ik 't ook niet meer vinden. Ze noemden de pilot bij naam, inclusief partners..

Morgen eens induiken..
Erasmo schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:34:
[...]
Ik kan het niet zo 123 vinden, maar zijn er nou wel of niet bufferprojecten in Nederland op waterstof.

PVoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Willie Wortel schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:33:
Vergelijking met een golfje...… De benzine auto is eindig maar dat is de elektrische auto niet. :)
Dat is niet mijn punt. Mijn punt is dat auto's al decennia elke generatie zwaarder en zwaarder worden doordat ze groter worden en steeds meer gevuld worden met luxe zaken, onafhankelijk wat er in de tank gaat. De Golf was slechts een voorbeeld, bij andere merken is het precies zo. Een elektrische Golf 1 heeft een kleinere accu nodig voor eenzelfde actieradius als een e-Golf 7, maar zal een paar honderd kilo minder wegen. Op alle mogelijke vlakken een stuk efficiënter, maar het probleem is dat we verwend zijn en (blijkbaar) geen kleine, lichte auto's willen. Dat is dus geen probleem van het fenomeen EV, maar een psychologisch probleem bij de automobilist.
Er zou wat gedaan kunnen worden aan de (op)trek kracht van deze auto's, zodat ze niet in staat zijn in 4 secs naar de 100 accelereren, een soort van een begrenzer zeg maar. Misschien maar zo een idee. 8)
Als je stelt dat een e-auto (of: wat voor auto dan ook) die in minder dan 4 sec (of 5, of 6) naar de 100 kan absurd is ben ik het daar wel mee eens. Totaal onnodig en verkwistend, en het lokt naar mijn mening onveilig rijgedrag uit. Maar is het een groot probleem? Eens kijken.

De ANWB heeft een lijst met EV's die op dit moment verkocht worden. Ik heb die eens doorgespit en met behulp van deze website de accelleratietijden 0-100km/u op een rijtje gezet. Ik voel me gul vandaag, dus ik heb van auto's met verschillende modellen de snelste tijd genomen.

Tesla Model S: 2,6 s
Tesla Model X: 2,9 s
Tesla Model 3: 3,4 s
Jaguar I-Pace: 4,8 s
BMW iX3: 5 s
Mercedes EQC: 5,1 s
Audi e-tron: 6,6 s
BMW i3: 7,3 s
Opel Ampera-e: 7,3 s
Nissan Leaf: 7,3 s
Hyundai Kona electric: 7,6 s
Kia e-Niro: 7,8 s
Kia e-Soul: 7,9 s
Peugeot e-208: 8,1 s
Opel Corsa-e: 8,1 s
Renault Zoe: 9,5 s
Volkswagen e-Golf: 9,6 s
Hyundai IONIQ electric 9,9 s
Smart ForTwo Electric Drive: 11,5 s
Volkswagen e-Up!: 12,4 s
Nissan Evalia e-NV200: 14 s
Citroen C-zero: 15,9 s
Peugeot iOn: 15,9 s
Citroën e-Berlingo: 19,5 s
Peugeot Tepee Electric: 19,5 s
Renault Kangoo Z.E.: 22,4 s

(En ja, deze lijst laat verkoopaantallen buiten beschouwing, dat klopt. Maar het is me toch nog een beetje te warm achter de computer. Heb je nauwkeuriger cijfers die relevant zijn voor de discussie? Laat maar zien.)

In totaal 26 verschillende auto's op de markt anno 2019. Hoeveel daarvan kunnen er sneller dan 4 seconden van 0-100 km/u? Slechts 3 - en van die auto's niet eens alle modellen. Als je snelle acceleratie een probleem vindt, dan natuurlijk ook alle sub-4-seconden fossiele auto's begrenzen. Toch? En waarom 4 seconden? Waarom niet 5? Of 6? Of 3? En waterstofauto's dan? En motorfietsen?

Kortom, de acceleratie van "de" EV lijkt me niet zo'n groot probleem - tenzij je natuurlijk EV's om andere reden niet leuk vindt en dit aangrijpt om iets negatiefs te kunnen posten.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 28-07-2019 23:13 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Gelukkig toch nog gevonden :)

"Zo gaat Alliander samen met partners in het elektriciteitsverdeelstation in Oterleek en bij een zonnepark in Oosterwolde duurzaam opgewekte elektriciteit door zon- en windparken omzetten in waterstof."

https://www.alliander.com...tart-pilots-met-waterstof
Erasmo schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:34:
[...]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Er staat toch nergens dat ze die waterstof vervolgens weer gaan gebruiken om elektriciteit op te wekken als dat nodig is? Ze kunnen het ook gewoon verkopen aan iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zoals het er nu uit ziet zal waterstof zonder veel gedoe gewoon in het gasnetwerk ingevoerd worden, in Duitsland is nu de technische OK om tot 20 procent bij te mengen, dan heb je het Europa-breed over ~900 TWh wat je aan waterstof kan invoeren, dat is een absoluut gigantische hoeveelheid.

Dit is een soort beste-van-twee-werelden toekomst waar de goedkope productiekosten van stroom gecombineerd kunnen worden met de veel goedkopere transport, distributie en opslag van gas. Gecombineerd met de uitbouw van biomethaan kan je op die manier het gasverbruik van Europa compleet vergroenen, zonder de grote nadelen van elektrificatie. Door de zeer lage lange-afstands transportkosten van gas en het wijdvertakte netwerk, kan je bv zonder veel extra infrastructuur grootschalige PV neerzetten in Zuid en Oost Europa en offshore wind in de Noordzee en zo efficienter de warmtevraag in Noord-Europa bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

JeroenE schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:29:
[...]
Er staat toch nergens dat ze die waterstof vervolgens weer gaan gebruiken om elektriciteit op te wekken als dat nodig is? Ze kunnen het ook gewoon verkopen aan iemand anders.
Dat laatste zou ik ook doen, brengt veel meer op. Maar dat was toch ook niet het punt? Wat ze gaan doen is waterstof opwekken op het moment dat het trafohuisje overbelast dreigt te raken. Dit is voordelig omdat anders het zonnepark uit zou moeten op zo'n moment, wat zeker leidt tot verlies..

Beetje hetzelfde als thuis je boiler snel aanzetten op het moment dat je >6kW per fase teruglevert om te zorgen dat de hoofdzekering er niet uit klapt, namelijk zorgen voor extra verbruik voor de trafo.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Willie Wortel schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:33:
[...]

Je laat ook geen kans onbenut... Hier heb je een stukje video. Let op, het is ingekort, het duurt ongeveer tien minuten voordat je in 3 seconden van 0 naar 100 kunt met een Tesla, dus kijk in ieder geval de eerste twee minuten. Dat ga je natuurlijk bij ieder stoplicht opnieuw doen als je een Tesla hebt. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@prein2 Ik denk dat het een beetje door elkaar is gaan lopen. Jij kwam met de opmerking over waterstof, @Erasmo reageerde dat hij nooit eerder over een bufferproject op waterstof had gehoord en vervolgens kwam jij met het voorbeeld (waar dan niet bij wordt gezegd wat ze met de waterstof gaan doen).

En eerlijk gezegd staat daar ook niet precies dat het alleen met een overschot wordt gedaan. Er wordt gezegd dat er plekken zijn waarbij geen ruimte meer is om meer zonneparken aan te sluiten op het net. Vervolgens komt de opmerking dat men bezig is om zonnepark neer te zetten die waterstof produceren en dat ze het in 1 elektriciteitsverdeelstation gaan maken. Maar of dat dan alleen gebeurd als men de elektriciteit niet kwijt kan of gewoon altijd met de stroom die van een bepaald zon- of windpark komt wordt niet (duidelijk) gezegd.

Nu snap ik wel dat dit bericht niet bedoeld is als uitgebreide uitleg over dit onderwerp, maar het is wel summier in wat ze nu precies gaan doen. Wellicht komen er meer berichten als het er eenmaal staat waar duidelijker is wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
prein2 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:42:
Gelukkig toch nog gevonden :)

"Zo gaat Alliander samen met partners in het elektriciteitsverdeelstation in Oterleek en bij een zonnepark in Oosterwolde duurzaam opgewekte elektriciteit door zon- en windparken omzetten in waterstof."

https://www.alliander.com...tart-pilots-met-waterstof

[...]
Ze zijn bij Oterleek bij het verdeelstation inderdaad al een poosje aan het graven en met buizen in de weer. dat zal dan daar wel voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
@burne Vooropgesteld, we staan allen aan dezelfde kant. Vinden het klimaat en leven heel belangrijk. Ik denk toch dat we (ik) best wel kritisch mag zijn. Mag jij reageren dat ik het totaal verkeerd zie. :) mag...allemaal.

Denk je een probleem getackeld te hebben (lage kosten qua verwarmen), hebben inverters een ander probleem, ze kunnen ook koelen :)
https://www.ad.nl/binnenl...limaatprobleem~adf0349b0/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Willie Wortel schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:44:
Denk je een probleem getackeld te hebben (lage kosten qua verwarmen), hebben inverters een ander probleem, ze kunnen ook koelen :)
https://www.ad.nl/binnenl...limaatprobleem~adf0349b0/
Ik las dat ook, en het bericht triggerde een gedachte over één van mijn stokpaardjes: wéér een argument tegen het klantonvriendelijke, dure, en veelal onduurzame warmtenet. Een warmtepomp i.c.m. PV is een stuk efficiënter en, zoals hieruit blijkt, potentieel nog comfortabeler ook.

Als het moment daar is om bij ons het warmtenet te dumpen en over te gaan op wat anders (vrijwel zeker een warmtepomp), dan zorg ik er echt wel voor dat het een oplossing wordt die ook kan koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Die dikke SUV's die momenteel als warme broodjes over de toonbank gaan zijn lekker licht?
Auto's met 300pk en 1600kg om de kids naar school te brengen en hem dan " ff lekker door de bocht trekken" wat dat rijd zo leuk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:58

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Is er iemand die mij kan helpen met het terugvragen van de BTW? Ik (particulier) heb me reeds aangemeld als ondernemer en heb mijn rekeningnummer doorgegeven. De volgende en laatste stap, het doen van de aangifte, krijg ik maar niet gevonden.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Family Guy Welke teruggave BTW bedoel je precies? Bedoel je voor de aanschaf van PV panelen? Je krijgt dan na aanmelding een papieren formulier die je moet invullen en terugsturen.

Zie bijvoorbeeld ook hier: https://www.eigenhuis.nl/...ugvragen-zonnepanelen.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:58

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

JeroenE schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:45:
@Family Guy Welke teruggave BTW bedoel je precies? Bedoel je voor de aanschaf van PV panelen? Je krijgt dan na aanmelding een papieren formulier die je moet invullen en terugsturen.

Zie bijvoorbeeld ook hier: https://www.eigenhuis.nl/...ugvragen-zonnepanelen.pdf
Juist en jep, dat zocht ik. Ik krijg het dus nog in de brievenbus. Super.

Bedankt!

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb nog maar eens alles op een rijtje gezet in een Olino blog, deel 3:
Energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf Deel 3: Energie besparen en de stand van zaken.

Misschien krijgt iemand nog inspiratie O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
ZuinigeRijder schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:29:
Ik heb nog maar eens alles op een rijtje gezet in een Olino blog, deel 3:
Energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf Deel 3: Energie besparen en de stand van zaken.

Misschien krijgt iemand nog inspiratie O-)
Mooi artikel, maar de eenhedenpolitie wil toch graag even dat u mee komt naar het bureau ;)
stand-by verlies van maar 19 Watt per uur (nog geen 500 Watt per dag)
De WPB gebruikt vanaf aanschaf ongeveer 800 Watt per dag.
Dit kost u twee punten op uw eenhedenrijbewijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:56:

Dit kost u twee punten op uw eenhedenrijbewijs ;)
Ga direct naar de gevangenis, ga niet door af |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rondje voor iedereen in de kroeg, ZuinigeRijder betaalt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:02:
Rondje voor iedereen in de kroeg, ZuinigeRijder betaalt! ;)
Hopelijk wordt het bier in de juiste eenheden geschonken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Skyaero schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:16:
Hopelijk wordt het bier in de juiste eenheden geschonken :+
Liter per uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bier hoort in één eenheid te komen, Maß.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Snel dan, pakken voordat het op is.....

Afbeeldingslocatie: https://media3.giphy.com/media/3o85xFXiTzTpGYxYIM/source.gif

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 09:18
Nog vandaag en morgen en dan kunnen de panelen eindelijk omhoog. Wat is dat haken en profielen bevestigen een hoop werk. Maar dan straks wel 60 panelen te pronken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

60 panelen is niet niks, goed bezig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
tafkaw schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:29:
Nog vandaag en morgen en dan kunnen de panelen eindelijk omhoog. Wat is dat haken en profielen bevestigen een hoop werk. Maar dan straks wel 60 panelen te pronken. :)
Zonder foto's zijn het maar woorden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tafkaw
No Hands schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:49:
[...]

Zonder foto's zijn het maar woorden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/50yYKSimZKQKdhhe72yE55hj/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4oukhuHWjlmvbKkPy2QUfV3a/thumb.jpg

Stapeltje panelen (achter de kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@tafkaw Woei, ik had waarschijnlijk gelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid om het dak weer in dezelfde kleur en hetzelfde type dakpannen uit te voeren :o

Maar dat is natuurlijk niet zo duurzaam als bestaande dakpannen laten liggen. Ga je nog wel de gebroken pannen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
JeroenE schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:17:
@tafkaw Woei, ik had waarschijnlijk gelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid om het dak weer in dezelfde kleur en hetzelfde type dakpannen uit te voeren :o

Maar dat is natuurlijk niet zo duurzaam als bestaande dakpannen laten liggen. Ga je nog wel de gebroken pannen vervangen?
Ja alle stukke pannen ook maar direct doen. En ik hou wel van een niet egaal dak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@tafkaw Ja en het ligt natuurlijk ook aan de rest van het gebouw en omgeving. Je kan er altijd nog een tekst in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

JeroenE schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:43:
@tafkaw Ja en het ligt natuurlijk ook aan de rest van het gebouw en omgeving. Je kan er altijd nog een tekst in maken.
Zonde van alle ruimte voor zonnepanelen 😊

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Met 2 kleuren panelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JeroenE schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:43:
Mijn eerste associate was een andere...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Noordwest is nog vrij... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Maar waarom ben je van boven af begonnen? Van onder naar boven werkt makkelijker, kan je op de rails gaan staan (niet boven een haak maar er tussen in). en je hebt geen last van dat de pan boven je al vast zit door een haak die erop zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
Andre1973 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:56:
[...]

Maar waarom ben je van boven af begonnen? Van onder naar boven werkt makkelijker, kan je op de rails gaan staan (niet boven een haak maar er tussen in). en je hebt geen last van dat de pan boven je al vast zit door een haak die erop zit.
Dat bedacht ik ook halverwege 8)7 :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

tafkaw schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:13:
[...]

Dat bedacht ik ook halverwege 8)7 :'(
_O- _O-
Met de panelen wel weer vanaf boven beginnen :P . En maak het jezelf makkelijk met ophangbusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Andre1973 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:17:
[...]

_O- _O-
Met de panelen wel weer vanaf boven beginnen :P . En maak het jezelf makkelijk met ophangbusjes.
Bedoel je deze?

https://www.warmteservice...jwbJ1gnN3LJBoCw6UQAvD_BwE

Want daarvan snap ik het doel niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

tafkaw schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:15:
[...]

Bedoel je deze?

https://www.warmteservice...jwbJ1gnN3LJBoCw6UQAvD_BwE

Want daarvan snap ik het doel niet helemaal...
Yup, of die bij de originele CF zitten. Je klikt ze in de gaten aan de achterkant van het paneel, en dan kan je het paneel aan de rail hangen en heb je je handen vrij om ze te monteren. Ook kan je zo eerst alle panelen aan de rail hangen en elektrich aansluiten en dan netjes uitlijnen (ik zou in het midden aangeven waar het / de middelste (2) panelen komen) dan van daaruit gaan vastzetten, dan heb je aan de uiteinden evenveel over.
Anders moet je ze de hele tijd vast houden.
Die bij de originele CF gaan met een boutje en een moertje, voordeel daarvan is dat je ook daarna een gatje in de paneelrand kan boren waar je m wilt hebben (wel een klosje hout er tussen!) omdta de 2e rij bijna nooit mooi uit komt. de busjes uit jouw linkje die klik je er zo op, maar hangen hoger of lager als je het zelf geboorde gat meer naar links / rechts boort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Auch! Ik hoop voor je dat de onderste nog heel is/zijn, reken eens uit hoeveel gewicht er op de onderste ligt! X paneel x 20 kg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik ben niet zo’n fan van hout bijstook in kolencentrales. Vind het nogal een ouderwetsche oplossing en ik geloof niet zo in de gigantische boomplantages die hiervoor nodig is. (Nog eens boven op de aanplant ter correctie te van de gigantische kap die in regenwouden plaatsvind)
Als die koolstof kringloop echter veel langer wordt gemaakt is snel minder oppervlak nodig. Het bedrijf Katerra tracht (met een oud tesla ceo aan het roer) nu hout (in de vorm van cross laminated timber) als bouwmateriaal in de bouw krachtig neer te zetten. In een vergelijkbare methode als met auto’s door Tesla is gedaan (veel technologi, alles in eigen hand). Als dat hout dan ook nog beton vervangt, scheelt dat gigantisch veel CO2.
Wellicht leuk om eens over te lezen:
https://www.cobouw.nl/bou...u-echt-op-stoom-101275317

https://www.dearchitect.n...245-1155057032.1565021245

Ook in Nederland wordt ingezet op dit materiaal (CLT, cross laminated timber)
o.a. door De Groot Vroomshoop
https://www.cobouw.nl/won...t-is-ook-handel-101274044

[ Voor 30% gewijzigd door blissard op 05-08-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier nog een dilemma voor jullie. Sinds kort woon ik op een eiland waar ongeveer 22% van de stroom met wind wordt opgewekt en de rest met diesel(als ik kook is de zon meestal al onder). Nu heb ik een gasfornuis op flessengas maar ook een losse domino inductieplaat. Wat is onder de streep nou de schoonste manier om mijn eitje te bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-09 16:21
Best case zijn de diesel generatoren iets van 45% efficiënt, met een hoog rendement van de kookplaat er achteraan. Totaal iets van 35-40% efficiënt dus? Gaskookplaat zal zo rond de 50% hangen, maar het gas is natuurlijk niet vanzelf in die fles gekomen. Ik gok dat het wat energie lood om oud ijzer is, maar dat de gaskookplaat wint op CO2 en lokale emissies.

De inductie plaat lijkt me makkelijker en veiliger.

Noot: veel hangt af van de brandstof die de diesels gebruiken. Is dat "schone diesel", stookolie, iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 02:37:
Hier nog een dilemma voor jullie. Sinds kort woon ik op een eiland waar ongeveer 22% van de stroom met wind wordt opgewekt en de rest met diesel(als ik kook is de zon meestal al onder). Nu heb ik een gasfornuis op flessengas maar ook een losse domino inductieplaat. Wat is onder de streep nou de schoonste manier om mijn eitje te bakken?
Zou een huisaccu het percentage wind wat je gebruikt kunnen vergroten? Wellicht een paar zonnepanelen erbij? Ik was het weekend op Pampus, en ook dat eiland draaide tot een paar jaar geleden op een dieselaggregaat. Nu hebben ze zonnepanelen en een accu gemaakt van oude Nissan Leaf-accu's. Hierdoor hoeft niet alleen de diesel veel minder vaak te lopen, maar als hij loopt hoeft hij alleen maar in zijn meest efficiënte belastingsbereik te draaien.

Wel een dure oplossing (de accu) maar wel schoon. En ook stil, dat lijkt me ook een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

sebastiaan3 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 07:42:
Best case zijn de diesel generatoren iets van 45% efficiënt, met een hoog rendement van de kookplaat er achteraan. Totaal iets van 35-40% efficiënt dus? Gaskookplaat zal zo rond de 50% hangen, maar het gas is natuurlijk niet vanzelf in die fles gekomen. Ik gok dat het wat energie lood om oud ijzer is, maar dat de gaskookplaat wint op CO2 en lokale emissies.

De inductie plaat lijkt me makkelijker en veiliger.

Noot: veel hangt af van de brandstof die de diesels gebruiken. Is dat "schone diesel", stookolie, iets anders?
Sinds kort zwavelarme diesel. Gas wordt hier wel lokaal geraffineerd, en op een fles kook je heul lang. Ben er nog niet helemaal uit, misschien als ik binnenkort tijd heb maar eens de boel narekenen op een bierviltje.
JeroenH schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:01:
[...]

Zou een huisaccu het percentage wind wat je gebruikt kunnen vergroten? Wellicht een paar zonnepanelen erbij? Ik was het weekend op Pampus, en ook dat eiland draaide tot een paar jaar geleden op een dieselaggregaat. Nu hebben ze zonnepanelen en een accu gemaakt van oude Nissan Leaf-accu's. Hierdoor hoeft niet alleen de diesel veel minder vaak te lopen, maar als hij loopt hoeft hij alleen maar in zijn meest efficiënte belastingsbereik te draaien.

Wel een dure oplossing (de accu) maar wel schoon. En ook stil, dat lijkt me ook een voordeel.
Helaas ik zit er maar 3 jaar. Heb zitten kijken naar een kleine peakshaver voor als het hard waait maar dat is toch lastig met transport heen en weer. Ben nu bezig hernieuwbare energie etc te promoten, maar het gaat nogal stroef.
Sinds deze week wel eindelijk de Leaf op kenteken, hoef ik niet meer met die huurauto met plofmotor te rijden. Hoop binnenkort belettering a la 100% electric oid op het achterraam te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 02:37:
Windmolens werken ook in het donker, dus dat de zon al onder is maakt niet per se uit. Of is het lokale weerbeeld zodanig dat de wind gelijk gaat liggen als de zon onder is? :?

Het argument tegen koken op stroom is eigenlijk hetzelfde als alle mensen die roepen dat een EV net zo goed het milieu verziekt omdat er kolenstroom in gaat. Wellicht is dat op een eiland wat makkelijker hard te maken dan in Nederland omdat in de EU vanalles aan elkaar gekoppeld is en op een eiland niet. Maar elektriciteit kan schoon zijn, fossiele brandstof kan dat niet.

Heb je al eens gemeten wat je gemiddeld per dag gebruikt aan kWh als je alles op je inductiekookplaat doet? Ik heb het zelf nooit nagemeten maar onze inductieplaten zeggen zelf aan het eind hoeveel ze hebben gebruikt en het heeft mij eigenlijk verrast hoe weinig dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 03:24:
Sinds kort zwavelarme diesel. Gas wordt hier wel lokaal geraffineerd, en op een fles kook je heul lang. Ben er nog niet helemaal uit, misschien als ik binnenkort tijd heb maar eens de boel narekenen op een bierviltje.
Kook of bak je?
Water dat al heet is voordat het de pan ingaat scheelt ook weer. En dat kun je dan verwarmen met zon (PV of direct)
Een Quooker op een tijdschakelaar bijvoorbeeld. (Ook qua techniek/kosten prima haalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik wil een energiemeter voor mijn SolarEdge omvormer plaatsen, zodat ik via de monitoring portal inzicht krijg in eigenverbruik, export, etc. Met deze data kan ik gefundeerde beslissingen nemen op het moment dat de saldering op zijn einde loopt, bv. of een accu interessant is. En ik vind het natuurlijk ook gewoon leuk ;)

Afbeeldingslocatie: https://stralendgroen.nl/wp-content/uploads/2018/05/Solaredge-Modbus-510x510.jpeg

Het lijkt me prima zelf te doen. Wat er volgens mij nodig is is het volgende:

* De energiemeter die zijn data via RS485 naar de omvormer stuurt
* Eén stroomtransformator (ik heb momenteel één fase)
* Een stuk netwerkkabel voor de RS485-verbinding
* Wat draad voor de spanningssensor
* Toegang tot de settings van de omvormer d.m.v. de SetApp (heb ik)
* Het lef om het via deze handleiding te installeren en configureren.

Dan ben ik er toch?

Als ik google vind ik niet veel aanbieders voor de meter en de stroomtransformator, in Nederland eigenlijk alleen de webshop uit de links hierboven. Zijn die prijzen (€ 199 voor de meter en € 52 voor de transformator) redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@JeroenH Misschien begrijp ik niet precies wat je wil doen. Als je alleen wil weten hoeveel stroom de PV oplevert dan zet je er toch een kWh meter tussen die je uit kan lezen? Bijvoorbeeld deze:

https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-geeicht/126/sdm72dm-mid-3p-4te-lcd-zweirichtungs-dsz-fuer-hutschiene?c=93

of

https://stromzähler.eu/stromzaehler/wechselstromzaehler/fuer-hutschiene-geeicht/119/sdm230modbus-mid-1p-2te-lcd-wechselstromzaehler?c=106

Of bedoel je dat het per se via de omvormer wil registreren? Het is mij uit de gelinkte handleiding niet duidelijk of je per se een Solar Edge meter moet hebben of dat het ook met een andere kan. Misschien kan je dat eerst eens uitzoeken/navragen? Die Solar Edge meter is behoorlijk duur.

NB sorry voor de irritante links, maar de forumsoftware snapt deze links niet als je ze netjes met de normale url-tags wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:59:
Ik wil een energiemeter voor mijn SolarEdge omvormer plaatsen, zodat ik via de monitoring portal inzicht krijg in eigenverbruik, export, etc. Met deze data kan ik gefundeerde beslissingen nemen op het moment dat de saldering op zijn einde loopt, bv. of een accu interessant is. En ik vind het natuurlijk ook gewoon leuk ;)

...
Ik zag de vraag ook al langs komen op Twitter, maar heb toen niet gereageerd. Moet het perse in het SolarEdge portal komen te staan, of kan/mag het gewoon in een ander portal?

Ik gebruik zelf 2 losse kWh meters met S0 pulse en een Flukso. Hier zitten alle verbruikers achter 1 meter, en de verschillende PV achter de andere. De Flukso is 170 euro, de meters zijn 20-30 euro p/s. Daarmee krijg je volledig inzicht in het verbruik en opwek. En als je dan deze in bijvoorbeeld het PVOutput portal automatisch importeert krijg je ook vergelijk en nog veel meer statistieken. Dat is ook omvormer agnostisch. Overigens kan je een Flukso alternatief ook zelf bouwen met een ESP die de kWh meter pulsen telt (al dan niet met ESPeasy/Domoticz) en doorsturen naar PVO.

Als je overigens ooit naar een batterij opslag systeem wil zul je overigens aan een kWh meter met ModBUS moeten. Iets wat deze SolarEdge ook doet, met stroomklemmen, maar het kan ook in 1. Als je niet perse gebruik wil maken van de SolarEdge accu opslag, maar bijvoorbeeld een AC gekoppeld systeem van Solax oid dan zit je evengoed vast aan een modbus kWh meter in de kast.

Je krijgt dan zoiets na meerdere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenE schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:18:
@JeroenH Misschien begrijp ik niet precies wat je wil doen. Als je alleen wil weten hoeveel stroom de PV oplevert dan zet je er toch een kWh meter tussen die je uit kan lezen? Bijvoorbeeld deze:
SolarEdge heeft een prima uitleessysteem voor de opbrengst van het systeem, tot op paneelniveau aan toe (ik heb optimisers). Met deze module kan de omvormer naast de opbrengst ook het restverbruik/overschot meten en weergeven in de SE portal. Hiermee wordt bv. inzichtelijk welk deel van onze zonnestroom we direct verbruiken, en welk deel eerst als overschot in het net wordt ingevoerd.
databeestje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:45:
Ik zag de vraag ook al langs komen op Twitter, maar heb toen niet gereageerd. Moet het perse in het SolarEdge portal komen te staan, of kan/mag het gewoon in een ander portal?
Dat moet natuurlijk niet ;) maar het is wel een erg mooi geïntegreerde oplossing, die erg gedetailleerde informatie kan leveren. En met deze meter is het systeem ook iets verder voorbereid op de plaatsing van een accu.
2 losse kWh meters
zelf bouwen
ESPeasy/Domoticz
Ik zou willen dat ik daar de tijd en energie voor had... Op dit vlak ben ik inmiddels zover dat ik liever iets koop wat iemand degelijk voor me heeft ontworpen.
Als je overigens ooit naar een batterij opslag systeem wil zul je overigens aan een kWh meter met ModBUS moeten. Iets wat deze SolarEdge ook doet, met stroomklemmen, maar het kan ook in 1. Als je niet perse gebruik wil maken van de SolarEdge accu opslag, maar bijvoorbeeld een AC gekoppeld systeem van Solax oid dan zit je evengoed vast aan een modbus kWh meter in de kast.
Yep. Hoewel het natuurlijk nog niet van toepassing is zolang salderen nog van toepassing is, ben ik al wel onderzoek aan het doen naar een huisaccu. Deze meter is onderdeel van dat onderzoek, hiermee kan ik hopelijk meer zeggen over een goede grootte (kWh en kWmax) van een accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 16:31
@JeroenH
een slimme meter?
(moet je dan wel hebben of willen.)
die doet dit eigenlijk ook al voor je meten ;)
hoef je allen nog maar te koppelen of op een andere manier uit te lezen.

(dat koppelen is natuurlijk meteen wel het probleem, zo heel slim zijn ze nu ook weer niet.
had dat ding gewoon digitale meter genoemd met remote uitlees mogelijkheid.
dat had de lading beter gedekt als die domme term "slimme meter")

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[b]JeroenH schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:10:[...]

Ik zou willen dat ik daar de tijd en energie voor had... Op dit vlak ben ik inmiddels zover dat ik liever iets koop wat iemand degelijk voor me heeft ontworpen.
Je quote precies het verkeerde deel :D

Koop een Flukso, installeer 2 kWh meters in de meterkast voor verbruik en opbrengst. (ongeveer een half uur werk). De Flukso logt na het instellen alles naar het Flukso portal. Dit is wat ik doe, omdat ik geen zin had om dit zelf te bouwen en deze inmiddels sinds 2012 steevast werkt zonder morren.

En als je wil kan je deze weer automatisch laten importeren op het PVOutput portal (net als SolarEdge gegevens). https://pvoutput.org/help.html#autoupload-flukso

Hier, een foto uit 2012 :)
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0667.jpg

En de rest van het relaas staat hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De slimme meter is inderdaad in de toekomst je referentie en zou je nu ook al moeten gebruiken, inclusief de meetafwijking.
Een nadeel van eigen meters en PVoutput is dat de berekening vaak niet gesynchroniseerd wordt met de slimme meter en daarmee je energierekening.
Voorbeeld: over 5 min heb je van min 0-2 een zonnepaneel vermogen van 3 kW en van min 2-5 een vermogen van 1 kW.
In min 3-4 zet je de waterkoker aan met vermogen van 2 kW.
Als je over de 5 Min kijkt lever je alleen terug.
De slimme meter ziet echter in min 3-4 een verbruik van 1 kW en gaat dat ook in rekening brengen.
Het beste is de slimme meter uit te lezen met externe apparatuur en de tellerstanden te gebruiken, niet de vermogenswaardes.

Rare term "slimme meter" , maar ja , iedereen weet nu wel waar je het over hebt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben bang dat je niet helemaal begrijpt hoe energie meters werken. De berekende standen van export en import uit mijn slimme meter en de waarden uit PVoutput komen binnen meetafwijking met elkaar overeen.

Elke kWh meter werkt intern ook gewoon met fracties, maar pulst alleen op hele eenheden. Dat wil niet zeggen dat deze dan "weg" zijn. We distilleren vermogen uit energie pulsen, en die kan best afwijken, maar de energie waarden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:44:
Ik ben bang dat je niet helemaal begrijpt hoe energie meters werken. De berekende standen van export en import uit mijn slimme meter en de waarden uit PVoutput komen binnen meetafwijking met elkaar overeen.

Elke kWh meter werkt intern ook gewoon met fracties, maar pulst alleen op hele eenheden. Dat wil niet zeggen dat deze dan "weg" zijn. We distilleren vermogen uit energie pulsen, en die kan best afwijken, maar de energie waarden niet.
Ja, jij doet het goed zo te horen. Makkelijkste is de slimme meter zelf uit te lezen en kijken wat de omvormer genereert om te weten wat je nodig hebt in de toekomst voor accu enzo.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:10:
In dat geval zou ik zeggen: koop gewoon de spullen van dezelfde fabrikant en klaar. Dan klopt het lijstje in je post voor zover ik weet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-09 16:52
databeestje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:31:
[...]

Je quote precies het verkeerde deel :D

Koop een Flukso, installeer 2 kWh meters in de meterkast voor verbruik en opbrengst. (ongeveer een half uur werk). De Flukso logt na het instellen alles naar het Flukso portal. Dit is wat ik doe, omdat ik geen zin had om dit zelf te bouwen en deze inmiddels sinds 2012 steevast werkt zonder morren.

En als je wil kan je deze weer automatisch laten importeren op het PVOutput portal (net als SolarEdge gegevens). https://pvoutput.org/help.html#autoupload-flukso

Hier, een foto uit 2012 :)
[Afbeelding]

En de rest van het relaas staat hier
He, wat grappig. Ik gebruik dezelfde soort meters om de V en A te meten van de panelen. Alleen mijn meters komen uit m'n "junkbox". Er staat een productiedatum op gestempeld van 1972... 8). Ze doen het nog prima. Zo hebben ze nog een leuke bestemming gekregen :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rcJCIAVyeZdSaesn2PoNs7fX/medium.jpg

Let overigens niet op de bekabeling rechts van de omvormer. Dat is een hoop netwerkzooi wat gefatsoeneerd met worden.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:13:
[...]
In dat geval zou ik zeggen: koop gewoon de spullen van dezelfde fabrikant en klaar. Dan klopt het lijstje in je post voor zover ik weet prima.
@JeroenH Ik bedoel ook niet dat wat hij voorsteld niet zal werken, maar het is evengoed een bewerkelijk iets.

In principe kan je deze meter naast de stoppenkast hangen en een geaard stopcontact gebruiken voor het voeden van het kastje met aarde, nul en fase zodat deze in combinatie met de stroomklem het vermogen kan bepalen. Stroomklem is overigens niet de meest accurate methode, maar voldoet prima voor dit doel (~5%), de losse MID kWh meters zijn klasse 1 of 2 (1 of 2% geloof ik).

Het mooie van een stroomklem is dat deze relatief weinig ruimte in neemt, en je geen draden los hoeft te halen. Je moet dan wel net wat ruimte voor of na de hoofdschakelaar hebben om deze eromheen te doen. Als je de SE meter in wil bouwen kost dat best wel wat ruimte en moet je in de meterkast de aarde, fase en nul er in frommelen, kan lastig te realiseren zijn.

Als je de meter buiten de stoppenkast plaatst en er geen geaard (met aardlek) stopcontact in de stoppenkast zit zou je die dus moeten maken. Let met de stroomklem op dat je deze de juiste kant op monteert, magnetisch veld heeft een richting. :) Zie je snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:16:
In principe kan je deze meter naast de stoppenkast hangen en een geaard stopcontact gebruiken voor het voeden van het kastje met aarde, nul en fase zodat deze in combinatie met de stroomklem het vermogen kan bepalen.
Heb je het nu over de Flukso of de Solar Edge meter? Als ik het zo zie kan je die laatste ook prima buiten de meterkast hangen omdat in dit geval maar 1 fase wordt gebruikt. Je hebt dan inderdaad wel een geaard stopcontact nodig om dit te kunnen doen. En je moet bij de SE er dan zelf een kastje omheen maken want die is niet zo netjes afgewerkt als die van Flukso.

Ik weet verder niet hoe vol zijn meterkast zit. Als die SE meter er gewoon in past en je hebt nog genoeg klemmen om op aan te kunnen sluiten dan is dat toch prima?

Met de meters die ik voorstelde moet je de meter wel er tussen in zetten en dat is meestal (veel) meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:28:
[...]
Heb je het nu over de Flukso of de Solar Edge meter? Als ik het zo zie kan je die laatste ook prima buiten de meterkast hangen omdat in dit geval maar 1 fase wordt gebruikt. Je hebt dan inderdaad wel een geaard stopcontact nodig om dit te kunnen doen. En je moet bij de SE er dan zelf een kastje omheen maken want die is niet zo netjes afgewerkt als die van Flukso.

Ik weet verder niet hoe vol zijn meterkast zit. Als die SE meter er gewoon in past en je hebt nog genoeg klemmen om op aan te kunnen sluiten dan is dat toch prima?

Met de meters die ik voorstelde moet je de meter wel er tussen in zetten en dat is meestal (veel) meer werk.
Excuus, je hebt gelijk, dat is wat ik bedoelde. De SE meter kan buiten de kast geplaatst worden op een geaard stopcontact. Het enige werk wat binnen de stoppenkast dan plaats moet vinden is het plaatsen van de stroomtransformator.

Het plaatsen van kWh meters vondt ik zelf meevallen, alleen even rekening houden met het omgekeerd plaatsen van de PV productie meter ;)

Voor het splitsen van de groepen na de hoofdschakelaar kan het met een draadbrug wat mijn voorkeur had. Of met een aftakblok. Dan splits je vanaf de hoofdschakelaar naar de PV kWh meter en de consumptie kWh meter. Voor mijn 3 fase kWh meters moest ik wel naar een wat grotere lengte, maar prefab, wat prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iedereen bedankt voor de input, ik ga toch voor het gemak en dus voor de SolarEdge meter. Als hij hangt en het werkt (of het werkt niet ;) ) dan laat ik de resultaten wel even zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:58:
Het argument tegen koken op stroom is eigenlijk hetzelfde als alle mensen die roepen dat een EV net zo goed het milieu verziekt omdat er kolenstroom in gaat. Wellicht is dat op een eiland wat makkelijker hard te maken dan in Nederland omdat in de EU vanalles aan elkaar gekoppeld is en op een eiland niet. Maar elektriciteit kan schoon zijn, fossiele brandstof kan dat niet.
Fossiele brandstof blijft fossiel, maar gas kan prima CO2 neutraal zijn natuurlijk (biogas, syngas, etc), net als olie (bio-ethanol, biodiesel), zolang het maar uit niet-fossiele bronnen komt. Stroom, gas en olie zijn slechts de energiedragers.

Even los van de off-grid toepassingen: we hebben in Nederland een elektriciteitsnetwerk waar voornamelijk fossiel opgewekte stroom in gaat plus een gestaag groeiende hoeveelheid niet-fossiele stroom (wind/solar/biomassa), en een gasnetwerk waar voornamelijk fossiele aardgas in gaat plus een gestaag groeiende hoeveelheid groen gas. Welke van de twee dragers je gebruikt zal je zelf moeten uitmaken.

In beide gevallen kan je expliciet de groene opwek en verbruik door een eindgebruiker aan elkaar koppelen via "groene stroom" en "groen gas", waar je stroom/gas leverancier de benodigde certificaten koopt van de bedrijven die groene stroom gas produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:58:
[...]
Windmolens werken ook in het donker, dus dat de zon al onder is maakt niet per se uit. Of is het lokale weerbeeld zodanig dat de wind gelijk gaat liggen als de zon onder is? :?

Heb je al eens gemeten wat je gemiddeld per dag gebruikt aan kWh als je alles op je inductiekookplaat doet? Ik heb het zelf nooit nagemeten maar onze inductieplaten zeggen zelf aan het eind hoeveel ze hebben gebruikt en het heeft mij eigenlijk verrast hoe weinig dat is.
Oeps was vergeten, ik heb een klein zonnepaneeltje wat hier in de achtertuin ligt, het zet amper zoden aan de dijk maar daarom de zonsondergang :P

Ik ben nu aan het meten, alleen kan ik helaas niet meten hoeveel gas ik verbruik onder het koken. Aan de andere kant, collega's doen al twee jaar met de flessen die ze kregen aan het begin dus het is echt niet veel. In Nederland was ik 100% inductie voor inductie gegaan, omdat je daar inderdaad meer invloed hebt op je stroombron. Hier zit er iets meer wind in de mix als het waait, maar voor de rest is het smerige dieselstroom(a 35ct/kWh ;( )

Propaan is altijd fossiel maar aan de andere kant is de verbranding vrij schoon, en zou het me niks verbazen als het per eenheid warmte beter is als dieselstroom.
TheGhostInc schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:04:
[...]

Kook of bak je?
Water dat al heet is voordat het de pan ingaat scheelt ook weer. En dat kun je dan verwarmen met zon (PV of direct)
Een Quooker op een tijdschakelaar bijvoorbeeld. (Ook qua techniek/kosten prima haalbaar)
Het kraanwater is al een graad of 30 voor het uit de kraan komt hier, alhoewel er wel een boiler in het washok hangt is die nog niet aangeweest :P Quookers hebben ze hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Klimaat is een geweldig verdienmodel.
En stadsverwarming is verschrikkelijk veel schoner dan aardgas-cv.

https://www.binnenlandsbe...eneratoren.10412949.lynkx

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 16:23
@Erasmo hoe er ook rekening mee dat een pot water aan de kook brengen op een inductievuur een pak efficiënter is dan op een gasvuur. Uit ervaring: op een gasvuur duurt het 15min voordat het water aan de kook is, en alles is heet tot de handvaten van de pot toe. Op inductievuur kookt het op een paar minuten en kan je de handvaten gewoon vastnemen.
Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.