De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.852 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Erasmo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:51:
[...]
Die snellaadt je terwijl je naar de wc gaat en een bakkie koffie doet, je maakt sowieso een paar rustpauzes onderweg.
Ik vraag me af of het geaccepteerd zou worden... vooraf: Ik werk niet voor AH. Maar hoe reageer je als je te horen krijgt dat de pinstoring minstens 45 minuten langer gaat duren omdat de engineer z'n Tesla moet bijladen?

Wellicht ontgaan, maar ik had het dus niet over naar een Spaanse camping rijden in een A6L met een 4 liter petroleumstel en een sleurhut erachter.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:55:
[...]

Als je met een caravan rijd misschien wel, gewoon met de auto alleen niet, dan jammer je vaak de eerste 800 km in 1x.
Dat dit kan wil nog niet zeggen dat het ook verstandig/wenselijk is.

Voor professionele chauffeurs gelden ook regels en dat is niet voor niks.

Het lijkt vaak wel een prestatiedingetje "om het aan te kunnen" met zo min mogelijk pauze door te rijden.

Het is gewoon duidelijk aantoonbaar dat je focus afneemt na bepaalde tijd en de risico's toenemen. Onbegrijpelijk dat degelijke risico's onnodig genomen worden als je met je gezinnetje in de auto zit.

In dat opzicht is een EV dus alleen maar positief.

Verder is de vakantie zoals we die kennen (1800km met een sleurhut im 1 dag) geboren in de afgelopen decennia tijdens onbeperkte beschikbaarheid dinosap.

Als dit verandert moeten we wellicht ook gewoon onze manier van vakantie vieren heroverwegen, bijvoorbeeld meer roadtrip waar je vakantie onderweg al begint ipv bij aankomst.

Om die ene rit per jaar als bezwaar te zien is simpelweg extreme tunnelvisie. Laat dinosap maar gewoon 3x zo duur worden en eens zien hoe snel hier alternatieven voor gevonden worden (vliegen uiteraard wel navenant verhogen).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

assje schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:07:
[...]

Om die ene rit per jaar als bezwaar te zien is simpelweg extreme tunnelvisie. Laat dinosap maar gewoon 3x zo duur worden en eens zien hoe snel hier alternatieven voor gevonden worden (vliegen uiteraard wel navenant verhogen).
Het overgrote deel van mijn mobiliteit gaat in een EV van 262 meter lang met 4MW aan vermogen (5346pk) die op pure wind rijdt. En vakantie gaat op vergelijkbare wijze. Het enige is dat ik af en toe bijvoorbeeld een M1000e mee moet nemen, en die krengen wegen leeg 155 kilo, dus dat gaat niet op een steekkarretje de trein in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@JeroenH @assje

De auto's zijn de afgelopen jaren ook wel wat beter geworden, we zitten niet meer in de fiat 127 naar zeeland of de waddeneilanden. Mede door het beter worden van die auto's is het ook makkelijker grote afstanden te overbruggen zonder dat het je erg veel energie kost, dingen zoals cruise control bijv. Als ik in nederland ergens wat op ga halen ben ik soms ook langer dan 2 uur onderweg door drukte/file, ga je dan ook rusten? Ik niet, al geeft de auto die 2 uur netjes aan.
Ook hebben we beide een rijbewijs dus kunnen om de beurt rijden, dan is het toch goed te doen als je kan wisselen.
Maar een keer stoppen voor koffie is wel lekker natuurlijk, wel uitkijken dat je dan niet inkakt :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@burne Die af en toe zijn ook het probleem niet, dus als je voor 10 dagen per jaar een dieseltje huurt dan denk ik niet dat iemand je daar op aan kijkt.
Ook de servicemonteurs zijn het probleem niet.
@Rol-Co
Mijn N=1 met vier jaar en 50.000 km met een EV als enige gezinsauto:
* 1x carswap met collega in een weekend dat ik met de familie naar Sprookjeswonderland Enkhuizen ging (intussen is de infra beter en had dat prima met de Zoe gekund)
* 1x carswap met mijn ouders voor kamperen in Limburg (de peutermeuk paste fysiek niet in de auto)
* 1x carswap met schoonouders om met aanhanger naar Ikea te gaan - had qua bereik prima gegaan maar hé, trekhaken zijn exotisch onder een EV.
De rest (kamperen met kleuter, autotrein Dusseldorf-Oostenrijk, diverse andere uitjes) waren prima te doen met deze bejaarde auto met 22 kWh en 40 kW laadsnelheid.
De nieuwe gemiddelde EV (Hyundai Kona/Kia Niro/Tesla Model3 zo'n beetje) heeft een accu die drie keer zo groot is en twee keer zo snel laadt. Die ondersteunt de chauffeursruil net zo goed als een benzineauto.
En vergeet niet dat files bij een EV je bereik enorm vergroten.
Op de heenweg dit weekend naar de Weerribben bijvoorbeeld konden we een laadstop overslaan omdat er in de Randstad genoeg files waren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Proton_

Ja we (jij) zijn op de goede weg, toch moet je nog wel een beetje een groene of financiele drive hebben om over te stappen, maar het wordt snel beter nu ook de grotere standaard merken goed mee gaan doen.
Ook het uiterlijk verbetert nu snel, niet alleen lelijke modellen zoals de prius om er maar 1 te noemen, nu nog wat (betaalbare) stationwagens en we zijn er. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Rol-Co schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:27:
@JeroenH @assje
Mede door het beter worden van die auto's is het ook makkelijker grote afstanden te overbruggen zonder dat het je erg veel energie kost, dingen zoals cruise control bijv.
Is dat zo, of denk je dat dat dat zo is? Mensen zijn notoir slecht in het kunnen inschatten van hij rijcapaciteiten.
Als ik in nederland ergens wat op ga halen ben ik soms ook langer dan 2 uur onderweg door drukte/file, ga je dan ook rusten? Ik niet, al geeft de auto die 2 uur netjes aan.
Ik woon binnen 20 km van alle mogelijke verschillende middelpunten van Nederland, dus het is voor mij niet makkelijk mogelijk om binnen Nederland meer dan twee uur te rijden ;) Als ik meer dan 2 uur zou rijden zou dat in 9 vd 10 gevallen met vrouw + kinderen zijn, dus dan is een tussenstop sowieso al wel gewenst. Plus, ik ben het niet gewend om langere stukken achter elkaar te rijden, dus ik neem rust e.d. wel serieus.

De vuistregel twee uur rijden, kwartier rust is er niet voor niets... Dat sommige mensen het idee hebben dat dat soort adviezen niet voor hen gelden, maakt het niet minder waar.
Ook hebben we beide een rijbewijs dus kunnen om de beurt rijden, dan is het toch goed te doen als je kan wisselen.
Hoe doe je dat wisselen zonder te stoppen dan? Is daar video van? ;)

@Proton_ Ik zie het net zoals jou. Twee jaar terug mocht ik van Nissan een week lang een 30kWh leaf lenen. Een week geeft veel meer mogelijkheden om de dynamiek van het rijden met een EV te testen dan een proefrit van een uur of een middag. Ik ben toen als test om het IJsselmeer heen gereden, iets van 360km. Uit actieradiusangst heb ik drie keer geladen (Fastned FTW!) maar met twee keer had ik het ook kunnen redden, ondanks het takkenweer waardoor ik de airco aanhad (ontwaseming) e.d. Ik vond die laadstops een welkom rustpunt tijdens de rit. Kop koffie, broodje, twitter bekijken, etc. Mijn punt is, iedereen die iets denkt te moeten vinden van het rijden met een EV zou er eens minimaal een week in gereden moeten hebben. Kort gezegd, het is niet zo kut als je denkt, integendeel juist.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 10-06-2019 22:13 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:08:
[...]

Is dat zo, of denk je dat dat dat zo is? Mensen zijn notoir slecht in het kunnen inschatten van hij rijcapaciteiten.
Ik heb het niet over rijcapaciteiten maar de auto's, of je in een suzuki swift van utrecht naar groningen rijd of in de eerder voorbij gekomen A6, groot verschil.
Ik woon binnen 20 km van alle mogelijke verschillende middelpunten van Nederland, dus het is voor mij niet makkelijk mogelijk om binnen Nederland meer dan twee uur te rijden ;) Als ik meer dan 2 uur zou rijden zou dat in 9 vd 10 gevallen met vrouw + kinderen zijn, dus dan is een tussenstop sowieso al wel gewenst. Plus, ik ben het niet gewend om langere stukken achter elkaar te rijden, dus ik neem rust e.d. wel serieus.

De vuistregel twee uur rijden, kwartier rust is er niet voor niets... Dat sommige mensen het idee hebben dat dat soort adviezen niet voor hen gelden, maakt het niet minder waar.
Dan geld dat voor jou niet, ikzelf en ken ook zat mensen die voor hun werk al anderhalf uur of langer rijden, of wat gaan halen wat ze op mp gekocht hebben, heen en gelijk terug is vaak 2 uur +
Hoe doe je dat wisselen zonder te stoppen dan? Is daar video van? ;)
:) dat is wel stoppen, vaak icm tanken of ijsje kopen en verder.
@Proton_ Ik zie het net zoals jou. Twee jaar terug mocht ik van Nissan een week lang een 30kWh leaf lenen. Een week geeft veel meer mogelijkheden om de dynamiek van het rijden met een EV te testen dan een proefrit van een uur of een middag. Ik ben toen als test om het IJsselmeer heen gereden, iets van 360km. Uit actieradiusangst heb ik drie keer geladen (Fastned FTW!) maar met twee keer had ik het ook kunnen redden, ondanks het takkenweer waardoor ik de airco aanhad (ontwaseming) e.d. Ik vond die laadstops een welkom rustpunt tijdens de rit. Kop koffie, broodje, twitter bekijken, etc. Mijn punt is, iedereen die iets denkt te moeten vinden van het rijden met een EV zou er eens minimaal een week in gereden moeten hebben. Kort gezegd, het is niet zo kut als je denkt, integendeel juist.
Precies, je moet ook een beetje creatief zijn, dingen te doen hebben, als je er echt op moet/gaat wachten is zelfs 5min lang.
Als dat "plannen" niet meer hoeft zijn we er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Proton_ schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:41:
@burne Die af en toe zijn ook het probleem niet, dus als je voor 10 dagen per jaar een dieseltje huurt dan denk ik niet dat iemand je daar op aan kijkt.
Sorry, de PIN-storing duurt een paar uur langer, het autoverhuurbedrijf gaat pas morgenochtend om zeven uur open. (Nogmaals: ik werk niet voor Ahold, ik maak een op de werkelijkheid geïnspireerde grap..)

Sorry, geen optie. SLA-technisch is dat niet te verkopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zeer recent in Denemarken Esbjerg, in de haven geweest, tijdens een van de laatste reisjes met de Prinsendam van de HAL. De grootst offshore haven van Denemarken, met zeer veel windindustrie.
Een hele berg bladen van grote windturbines op de kade, heb er wat detailfoto's van gemaakt. Zie je normaal nooit. Ook vele masten en andere onderdelen, maar te ver weg voor detail foto's

Tjonge.... wat lopen wij hier in ons kleine polderlandje op het gebied van offshore wind achter. Moet wel melden dat er de komende jaren een paar GW wind op het Nederlandse deel noordzee bij gaat komen. Maar het moet (en kan) veel meer, en sneller m.i.

Schip waar de bladen van gelost werden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hYp9m21.jpg

De bladen zijn lang....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fe7hYa8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3NN22ZW.jpg

Vele tientallen op de kade.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tNXGiVw.jpg

Aan de lucht uitrede zijde een nylon strip met ragfijn profiel, ik vermoed als reden hier minder luchtweerstand en minder geluid.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MjBpWOY.jpg

Hier een zaagtand profiel op een ander deel van de wing. Ook aan de bovenzijde een ragfijn profiel van kleine driehoekjes
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bLy9Goi.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f7Rnrm9.jpg

Kopzijde van de bladen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aGQyVlD.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 11-06-2019 00:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
burne schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Een motor van een Tesla (met z'n inverter) weegt 350lbs en nog eens 175 lbs voor het differentieel en de (vaste) versnellingsbak, totaal 238 kilo, meer dan de 1300cc diesel en versnellingsbak in mijn bus. Een Tesla met een D heeft dus meer dan 400 kilo aan motoren aan boord.
De dif kan je achterwege laten, die heeft jouw bus immers ook.

Een snelle google (maar verbeter mij vooral) brengt mij naar https://www.evwest.com/ca..._info.php?products_id=476
De complete drivetrain van een S weegt volgens hen 295 lbs, net even meer dan 130 kg.

Ik kom hier:
https://electrek.co/2018/...down-electric-powertrain/
de drivetrain van een model 3 tegen, daar lees ik "just under 200lbs", wat dus rond de 90 kilo zou betekenen.

Jouw dieselblok weegt droog (zonder appendages en toeters en bellen 140 kg). Voor een diesel is dat best respectabel overigens, ik weet zeker dat het blok in een audi zwaarder is :Y

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 11-06-2019 00:54 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gasschuif schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 00:09:

Tjonge.... wat lopen wij hier in ons kleine polderlandje op het gebied van offshore wind achter.
Hier moet ik je toch even met harde hand terechtwijzen.

Nederland heeft op dit moment Het Groenste Kabinet Ooit.

Daar aan twijfelen is landverraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

teacher schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 00:41:
[...]

De dif kan je achterwege laten, die heeft jouw bus immers ook.
Je zoekt een pissing contest, en ik ga je dat niet geven. -O-

Ga eens terug naar mijn originele punt:

je kunt niet alles vervangen door EV, dus een duurzaam alternatief voor 'fossiele brandstoffen' is een onvermijdbare noodzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
burne schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 00:52:
[...]

Je zoekt een pissing contest, en ik ga je dat niet geven. -O-
Ik?? :+
Ga eens terug naar mijn originele punt:
Ik reageerde niet op je originele punt, Ik reageerde op de discussie dat batterijauto's veeeeeeel zwaarder zijn dat brandstof auto's. En dat valt dus wel mee. Accu's nemen inderdaad veel gewicht in, maar omdat je geen verbrandingsmotor hebt gaat er ook veel gewicht uit.

Iets directer voorbeeld:
Een fiat 500 Abarth:
1110 kg

Een fiat 500e:
1351kg

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 11-06-2019 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@burne zoals ik zei, servicemonteurs zijn het probleem niet :)
Biobrandstoffen schalen niet naar het hele wagenpark, maar alleen de wagens voor monteurs moet desnoods wel lukken.
Of een 100 kWh busje, dat kan ook met de techniek van nu.
Maar waarschijnlijk wordt er een andere oplossing gevonden dan gehaast stukken vlees over asfalt vooruitduwen als er iets stuk is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
burne schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:31:
[...]

Sorry, de PIN-storing duurt een paar uur langer, het autoverhuurbedrijf gaat pas morgenochtend om zeven uur open. (Nogmaals: ik werk niet voor Ahold, ik maak een op de werkelijkheid geïnspireerde grap..)

Sorry, geen optie. SLA-technisch is dat niet te verkopen.
Bel een taxi

Dit is gewoon klagen om het klagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 11-06-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Skyaero schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:13:
[...]

Bel een taxi

Dit is gewoon klagen om het klagen.
Ik had al eerder gemeld dat voornoemd busje ook gebruikt wordt om materiaal mee te verplaatsen?

Ik denk niet dat een taxi-chauffeur een palet op de achterbank acceptabel vindt.

Dit is geen onzin, ik moest een paar maanden terug in het holst van de nacht van Haarlem via Amsterdam naar Tilburg en in Amsterdam heb ik een palet met een blade-chassis opgepikt..

Maar ik begrijp dat ik hetzelfde kan met een Fiat 500e. Over 'klagen om het klagen' gesproken.
"Onder de vloer ligt een 24 kWh-batterij."

Dus nu hebben we een alternatief met een tiende van de actieradius en totaal geen capaciteit om vracht mee te nemen. Jullie verkopen de elektrische auto indrukwekkend goed.
Erasmo schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Maar goed blijf maar nee-zeggen en vasthouden aan je dikke fijnstofspugende audi limousine, de realiteit haalt je vanzelf in binnenkort.
1: die audi heb ik niet verzonnen. Er is één ding wat me meer irriteert dan audi's en dat zijn audi-bezitters.

2: mijn 'daily drive' is een Bombardier.

3: ik begon met een pleidooi voor biobrandstoffen, omdat 'elektrisch' geen universeel halleluja is.

De audi-bezitters hier hebben daar een mooie puinhoop van gemaakt.

[ Voor 42% gewijzigd door burne op 11-06-2019 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

burne schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:07:
[...]

Ik vraag me af of het geaccepteerd zou worden... vooraf: Ik werk niet voor AH. Maar hoe reageer je als je te horen krijgt dat de pinstoring minstens 45 minuten langer gaat duren omdat de engineer z'n Tesla moet bijladen?

Wellicht ontgaan, maar ik had het dus niet over naar een Spaanse camping rijden in een A6L met een 4 liter petroleumstel en een sleurhut erachter.
Lijkt me bijzonder vreemd als de engineer meer dan 500km zou moeten rijden om een pinstoring op te lossen?

Maar goed blijf maar nee-zeggen en vasthouden aan je dikke fijnstofspugende audi limousine, de realiteit haalt je vanzelf in binnenkort.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

burne schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:23:
[...]

"Onder de vloer ligt een 24 kWh-batterij."

Dus nu hebben we een alternatief met een tiende van de actieradius en totaal geen capaciteit om vracht mee te nemen. Jullie verkopen de elektrische auto indrukwekkend goed.
Hij vergelijkt het gewicht van een gewone 500 met een elektrische, hij heeft het nergens over vrachtcapaciteit omdat dat niet van belang is voor zo'n stadsauto. Jouw blade rack had je prima in een model x of kona mee kunnen nemen en die trip had je lachend zonder laden onderweg kunnen maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
burne schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:23:
[...]
Ik had al eerder gemeld dat voornoemd busje ook gebruikt wordt om materiaal mee te verplaatsen?

Ik denk niet dat een taxi-chauffeur een palet op de achterbank acceptabel vindt.

Dit is geen onzin, ik moest een paar maanden terug in het holst van de nacht van Haarlem via Amsterdam naar Tilburg en in Amsterdam heb ik een palet met een blade-chassis opgepikt..
Je zoekt problemen waar ze niet zijn. Je had het over een calamiteit (pinstoring). Bel eens een taxibedrijf op om te vragen of ze nu een taxibusje kunnen sturen om met spoed mens en materieel op locatie te krijgen en dat je 3x het tarief betaalt. Dat busje staat sneller voor de deur dan dat jij de trap af kan lopen. En anders zijn er ook nog snelkoeriers.

Crisismanagement vereist out of the box denken. Zoeken naar oplossingen in plaats van problemen.

Mijn ervaring met e-vervoer en crisismanagement? Het was een senior manager in zijn Tesla die de dag redde door tijdens een stroomstoring de juiste componenten snel op locatie kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Skyaero schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Crisismanagement vereist out of the box denken. Zoeken naar oplossingen in plaats van problemen.
Ik heb al 17 jaar geen auto meer, ik zit nu met een vouwfiets in de trein op weg naar een datacenter en ik zit een vakantie te plannen die een mix van trein, boot en wandelen wordt. In wat voor ‘box’ zou ik zitten, volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
burne schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Ik heb al 17 jaar geen auto meer, ik zit nu met een vouwfiets in de trein op weg naar een datacenter en ik zit een vakantie te plannen die een mix van trein, boot en wandelen wordt. In wat voor ‘box’ zou ik zitten, volgens jou?
Aha, maar die boot heeft vast een dieselmotor! Toch nog fout bezig :+

Sorry, ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp niet helemaal waar de discussie over gaat.
Als jij voor je werk een paar ritjes in het jaar een auto pakt, who cares dat het dan een Audi diesel is. Dat is toch een soort dat vanzelf uitsterft :P en dan wordt het elektrisch.
Je kunt je veel beter focussen op degene die veel rijdt.

Wij heb een klein zuinig benzine autootje, maar die wordt wel bijna iedere dag gebruikt. Waar zit meer winst.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

!null schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:58:
Wij heb een klein zuinig benzine autootje, maar die wordt wel bijna iedere dag gebruikt. Waar zit meer winst.
Bij de mensen die gewoon lekker de fiets pakken? :P

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben al ca. 35-40 jaar vegetariër, ik zal vast hoog scoren in anti-CO2 land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:47:
[...]

Hij vergelijkt het gewicht van een gewone 500 met een elektrische, hij heeft het nergens over vrachtcapaciteit omdat dat niet van belang is voor zo'n stadsauto. Jouw blade rack had je prima in een model x of kona mee kunnen nemen en die trip had je lachend zonder laden onderweg kunnen maken.
Precies dit.

Sterker nog, teslabjorn heeft een tijdlang geld verdiend met nimber (een bezorgdienst) waarbij hij van alles en nog wat in zijn tesla rond reed.

Maar goed, iedereen maakt zijn eigen keuzes qua mobiliteit en als je het voor jouw situatie niet (wil?) zien zitten is dat je goed recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@burne ik vermoed dat ik het originele punt wat uit het oog ben verloren :)
Maar goed, service kan vaak wel aardig met een 40 kWh e-NV200 (waar ook een europallet in past geloof ik).
Een SLA geeft de ruimte om reserves aan te houden, dat gebeurt met dieselbusjes ook (ironie: een collega heeft eens mijn Zoe geleend omdat de VW Caddy... een kapotte accu had).
Sidenote: als je een 2-uurs SLA afsluit met een klant in Tilburg, dan is Haarlem niet echt een handige standplek ;)

Het hypothetische geval dat een engineer later is omdat-ie moet opladen (en dan ook nog eens meer dan 15 minuten :?) is onrealistisch en vergezocht met de techniek van vandaag, laat staan die van morgen.

De komende 5 jaar zou een ICE-busje op biodiesel best de weg van de minste weerstand kunnen blijven. Dat maakt het niet de beste of goedkoopste oplossing. De motor wordt er niet efficiënter van en binnensteden niet leefbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

burne schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:15:
[...]

De diesels in datacenters zijn gewoon koud. Als ze nodig zijn worden ze gestart, in een minuut op toeren gebracht, in een minuut in sync gebracht, en dan is het werken voor de kost. Van koude start tot vol vermogen in 2.5 minuut.

En dat is niet slecht voor ze. Ze worden iedere maand getest bij een black-building test.
Mij is -net als wat anderen al aanhaalden- altijd geleerd dat motoren onder lichte last op moeten warmen voor ze vol belast worden. Ik snap dat zo'n dikke diesel best wat tijd nodig heeft om fatsoenlijk op te warmen (zou zo maar meer dan een half uur kunnen zijn), dat een datacenter daar niet op kan wachten en dat een datacenter diesel niet heel veel uren maakt. Die drie factoren tezamen leiden dan tot zo'n opstart procedure waarbij wellicht wat dunnere olie dan normaal gebruikt wordt.
Erasmo schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:57:
[...]

Een kolencentrale terugschalen doe je niet voor een paar uurtjes, daar gaat vaak wel een dag overheen. Dus nu heb je kolen+wind.
Ja, dat is het. Een kolencentrale kan dan wel redelijk load following doen binnen bepaalde grenzen (tot ~20-40%) maar daaronder moet de centrale uit. En aangezien stoppen/opstarten tijd, geld en energie kost laten operators de centrales draaien, ook als het ze geld kost (maar minder dan stoppen/opstarten). Zij kiezen er bewust voor om door te blijven draaien, terwijl wind en zon voorrang op het grid heeft. Het gevolg is dat -ruim voordat wind en zon 100% grid aandeel bereiken- een flexibiliteit grens bereikt wordt.

Zie bijv. deze grafiek die laat zien dat een aandeel van kern-/gas- en kolencentrales onder een bepaalde last bereid zijn om tegen flink-negatieve prijzen te blijven leveren. Dit gebrek aan negatieve load following is net zo verstorend als het gebrek aan positieve load following van zon- en wind:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DTH4isTWAAAvIQA.jpg

Wind is dus mijns inziens niet de oorzaak van de negatieve prijzen maar inflexibele aanbod kant zoals de kolen- (en kern)centrales. Maar wind krijgt hiervoor vaak wel de schuld.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

styno schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:39:
[...]

Mij is -net als wat anderen al aanhaalden- altijd geleerd dat motoren onder lichte last op moeten warmen voor ze vol belast worden. Ik snap dat zo'n dikke diesel best wat tijd nodig heeft om fatsoenlijk op te warmen (zou zo maar meer dan een half uur kunnen zijn), dat een datacenter daar niet op kan wachten en dat een datacenter diesel niet heel veel uren maakt. Die drie factoren tezamen leiden dan tot zo'n opstart procedure waarbij wellicht wat dunnere olie dan normaal gebruikt wordt.
Waarom zou een motor op moeten warmen? Het enige wat telt is voldoende oliedruk, en moderne synthetische olie is koud bijna net zo viskeus als warm. Een stationair pruttelende diesel heeft waarschijnlijk een te rijk mengsel dus staat lekker te roeten wat niet goed is voor de roetfilters (en een benzine-auto vergiftigd z'n katalysator..).

En zoals gezegd: ze maken meer uren dan die in een ziekenhuis of het noodaggegraat in een schip, simpelweg omdat ze iedere maand 8 uur lang draaien.

Ze gaan volgende week twee nieuwe generatoren uit het vet halen. Ik zal eens kijken of ik nog even een praatje kan maken met de monteurs van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

styno schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:39:
Zie bijv. deze grafiek die laat zien dat een aandeel van kern-/gas- en kolencentrales onder een bepaalde last bereid zijn om tegen flink-negatieve prijzen te blijven leveren. Dit gebrek aan negatieve load following is net zo verstorend als het gebrek aan positieve load following van zon- en wind:
[Afbeelding]

Wind is dus mijns inziens niet de oorzaak van de negatieve prijzen maar inflexibele aanbod kant zoals de kolen- (en kern)centrales. Maar wind krijgt hiervoor vaak wel de schuld.
Wat ik dan weer niet snap is waarom wind- en zonne-energie dan niet uitschakelt bij negatieve stroomprijzen. Kunnen zij dan niet betaald worden om geen energie te leveren? Een windmolen of PV omvormer is makkelijk en snel uit te schakelen of terug te regelen. Of komt dit door de SDE+ subsidie die ze aanvullend krijgen per geproduceerde MWh?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

antonboonstra schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:34:
[...]

Wat ik dan weer niet snap is waarom wind- en zonne-energie dan niet uitschakelt bij negatieve stroomprijzen.
Een windmolen zonder belasting gaat sneller en sneller draaien, totdat 'ie stuk gaat. En zonnecellen zonder belasting geven een hoge uitgangsspanning die slecht voor de levensduur is en tot doorslag ('kortsluiting') kan leiden.

Een windmolen zou je in vaanstand kunnen zetten, maar ik weet niet of dat een haalbare procedure voor normaal gebruik is, maar zonnecellen moet je echt afdekken met een ondoorzichtig materiaal om ze 'uit' te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

burne schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:19:
[...]

Een windmolen zonder belasting gaat sneller en sneller draaien, totdat 'ie stuk gaat. En zonnecellen zonder belasting geven een hoge uitgangsspanning die slecht voor de levensduur is en tot doorslag ('kortsluiting') kan leiden.

Een windmolen zou je in vaanstand kunnen zetten, maar ik weet niet of dat een haalbare procedure voor normaal gebruik is, maar zonnecellen moet je echt afdekken met een ondoorzichtig materiaal om ze 'uit' te krijgen.
Dan moeten alle PV-installateurs in de nacht gaan werken denk ik ;). Ik zou toch verwachten dat fabrikanten van windmolens en zonnepanelen er rekening mee houden dat de netspanning niet gegarandeerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Een windmolen zonder belasting gaat sneller en sneller draaien, totdat 'ie stuk gaat.
En daarom zitten er (meerdere) automatische remsystemen op een windturbine.
En zonnecellen zonder belasting geven een hoge uitgangsspanning die slecht voor de levensduur is en tot doorslag ('kortsluiting') kan leiden.
Nope. Ja, zonder belasting stijgt de uitgangsspanning van een PV-cel, maar helemaal niet zoveel t.o.v. het MPPT-punt, check maar de het spec sheet van een willekeurige PV-cel. En uiteraard is elk zonne-energiesysteem begroot op de hoogste spanning die mogelijk is (koud paneel, hoge instraling, geen belasting) plus een gezonde marge.

Je kunt een omvormer gewoon uitzetten, dat geeft geen problemen.
Een windmolen zou je in vaanstand kunnen zetten, maar ik weet niet of dat een haalbare procedure voor normaal gebruik is,
Dat is heel gangbaar. Als je op een winderige dag* door de Flevopolder rijdt draaien bijna alle windturbines wel, maar er zijn er ook altijd wel een handvol te spotten die in storing staan en dus niet draaien. Als je kijkt naar de rotorbladen staan die in de vaanstand. Heel normaal.
maar zonnecellen moet je echt afdekken met een ondoorzichtig materiaal om ze 'uit' te krijgen.
Technisch correct, maar dat is iets anders dan wat je hierboven schrijft. Als een PV-systeem om wat voor reden dan ook moet stoppen met leveren is dat probleemloos mogelijk. Als je het DC-gedeelte van een PV-systeem spanningvrij wil maken, ja dan zal je panelen moeten afdekken of wachten tot de zon weggaat, dat klopt. Maar nogmaals: dat is een andere discussie dan leveren bij negatieve energieprijzen etc.

* Ik bedoel het weer, niet wat je de avond ervoor gegeten hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 11-06-2019 21:37 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Wat ik dan weer niet snap is waarom wind- en zonne-energie dan niet uitschakelt bij negatieve stroomprijzen. Kunnen zij dan niet betaald worden om geen energie te leveren? Een windmolen of PV omvormer is makkelijk en snel uit te schakelen of terug te regelen. Of komt dit door de SDE+ subsidie die ze aanvullend krijgen per geproduceerde MWh?
Yup, subsidie is hier de boosdoener. Ze krijgen bij negatieve prijzen nog steeds subsidie en verdienen dus nog steeds geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:32:
[...]

En daarom zitten er (meerdere) automatische remsystemen op een windturbine.
Je kunt hem toch de andere kant op laten draaien? :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

[...]

Dit is onzin.
Een windmolen zou je in vaanstand kunnen zetten, maar ik weet niet of dat een haalbare procedure voor normaal gebruik is
Moderne turbines hebben een hoekstand (pitch) regeling, om de opbrengsten te optimaliseren, om grid-services te leveren (bijv. frequentieregeling voor direct-drive turbines), om ook onder hoge windsnelheden te kunnen blijven produceren, en om niks (of weinig) te produceren als het niet rendabel is of omdat het lokale grid vol zit (curtailment).

Daarnaast kunnen ze natuurlijk nog uit de wind draaien en de mechanische rem gebruiken.
[...]

Daar zijn diverse redenen voor.
Oudere wind/pvparken zijn onder oude grid-codes gebouwd en hoeven geen grid-services te leven (en hebben er de terugkoppeling niet voor). Ouderwetse grid-codes en gebrek aan wind-integratie was één van de factoren in de recente black-out in New-South Wales (Australie). Dit betekent o.a. dat windparken verplicht afschakelen bij een brown-out en daardoor het probleem verergeren. Jouw PV-omvormer valt hier bijvoorbeeld ook onder.
Oudere windparken krijgen subsidie voor elke geleverde kWh en hebben geen compensatie-regeling voor curtailment.

Nieuwe wind/pvparken daarentegen kunnen er voor kiezen om mee te draaien in de day-ahead markt en soms zelfs ook in de balancing markt. Meedraaien in de day-ahead markt kan namelijk lucratiever zijn dan subsidies (die steeds lager worden). In dat geval zullen ze dus zeker reageren op een prijs-prikkel.

[ Voor 38% gewijzigd door styno op 12-06-2019 09:49 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Nee.

[ Voor 10% gewijzigd door burne op 12-06-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@burne Ja, dat kan gebeuren, als er een zootje beveiligingen en remmen niet goed werken. Treinongelukken gebeuren ook. Terwijl het niet de norm is, er beveiligingen tegen zijn en niet zo mogen gebeuren.
Gelukkig gaat er ook nooit wat fout op een energiecentrale.
Dus wat wil je zeggen?

Zonnepaneel installaties kunnen prima overweg met bepaalde voltage ranges, je kan gewoon zorgen dat de piekspanning daar binnen blijft. Niks aan de hand.
Mijn camper met te groot zonnepaneel heeft dit hele zomers lang, accu meestal vol, zonnepaneel op 40V, totaal geen probleem want binnen de spec van de omvormer. Ampere 0.
Zo werkt het ook in het groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Een defecte turbine is geen ondersteuning voor het argument dat je probeerde te maken.
Maar zonnecellen moet je echt afdekken met een ondoorzichtig materiaal om ze 'uit' te krijgen.
Dit is ook onjuist, de inverter kan er gewoon voor kiezen om minder/geen stroom te leveren. Als de zon op de pv-panelen schijnt en de inverter levert niet aan het net zal de spanning van de pv-string wat oplopen, meer gebeurt er niet.

Sterker nog, er zijn pv-parken die meedraaien in de grid-balancing markt en daarvoor iets minder actief vermogen leveren dan wat op dat moment mogelijk zou zijn, om zodoende in geval van noodzaak per direct meer vermogen te kunnen leveren of om reactief vermogen te kunnen leveren.

[ Voor 57% gewijzigd door styno op 12-06-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Veel zon/wind zit op een vorm van een feed-in tarief inderdaad, hoewel dat onder SDE+ wel begrensd is:
Als de prijs van elektriciteit gedurende een aaneengesloten tijdblok van zes uur of langer negatief is, ontvangt u geen SDE+ subsidie voor de invoeding van hernieuwbare elektriciteit. Kleine projecten (projecten met een nominaal vermogen per aansluiting op het elektriciteitsnet van minder dan 500 kW) en projecten waarvan de aanvraag voor 1 december 2015 is ingediend, zijn van deze bepaling uitgesloten. Voor windenergieprojecten ligt de grens op 3 MW.
Een doorsnee particulier met zon op zijn dak, die krijgt gewoon effectief zijn ~24 cent per kwh, of de stroom prijzen nou positief of negatief zijn.

Die negatieve prijzen zijn eigenlijk altijd iets van 1 veiling op een rustige (meestal weekend) dag waar er onverwacht veel meer volume aan (aggressieve) verkopers opduiken dan er kooporders zijn, doorgaans is de dag erna (zelfs within-day) iedereen weer wakkergeschrokken en komen de koopjesjagers weer uit hun leefkuil.

Die rare prijzen in Belgie vrijdag kwamen door het omgekeerde: door dat eerste veilingresultaat van >2000 euro kwamen er in de tweede veiling ineens een enorme kudde verkopers opduiken. Dat is een beetje inherent aan de veiling opzet, waar iedereen gelijktijdig 'blinde' orders instuurt, als er qua volume een grote mismatch is tussen koop en verkoop orders dan rolt de prijs al snel 1 kant op.

Komt nog bij dat normaal gesproken de markten gekoppeld zijn, oftewel een Belgische kooporder kan automatisch gematched worden met een Nederlandse verkooporder, zolang de hele boel binnen de cross-border capaciteit blijft. In dit geval was dit niet mogelijk, ontkoppelden alle markten, en valt iedereen terug op orders binnen het eigen land, waar er uiteraard meer kans is op een onbalans.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 12-06-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:38:
@burne Ja, dat kan gebeuren, als er een zootje beveiligingen en remmen niet goed werken. Treinongelukken gebeuren ook. Terwijl het niet de norm is, er beveiligingen tegen zijn en niet zo mogen gebeuren.
Gelukkig gaat er ook nooit wat fout op een energiecentrale.
Dus wat wil je zeggen?
Wet van behoud van energie.
Zonnepaneel installaties kunnen prima overweg met bepaalde voltage ranges, je kan gewoon zorgen dat de piekspanning daar binnen blijft. Niks aan de hand.
Mijn camper met te groot zonnepaneel heeft dit hele zomers lang, accu meestal vol, zonnepaneel op 40V, totaal geen probleem want binnen de spec van de omvormer. Ampere 0.
Zo werkt het ook in het groot.
Als je energie opwekt zal die energie ook gebruikt moeten worden. We hadden het over grid-stabiliteit: als je teveel energie opwekt gaan generatoren sneller draaien. Niet alleen die van jou, maar alle aan het grid gekoppelde generatoren, in heel Europa.

Als je een centrale loskoppelt van het net gaan de generatoren sneller draaien, en als je niet heel snel ingrijpt zo snel dat ze stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
burne schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:00:
Als je energie opwekt zal die energie ook gebruikt moeten worden.
Een zonnepaneel dat niet is aangesloten wekt geen energie op omdat er geen circuit is. Een spanningsverschil op de twee polen is geen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Wet van behoud van energie.
Ja, daarom heeft zo'n ding dus een mechanische rem. Wat wil je nou zeggen?
[...]

Als je energie opwekt zal die energie ook gebruikt moeten worden. We hadden het over grid-stabiliteit: als je teveel energie opwekt gaan generatoren sneller draaien. Niet alleen die van jou, maar alle aan het grid gekoppelde generatoren, in heel Europa.

Als je een centrale loskoppelt van het net gaan de generatoren sneller draaien, en als je niet heel snel ingrijpt zo snel dat ze stuk gaan.
Je wekt helemaal geen energie op met zonnepanelen als je dat niet wil. Trek je de stekker eruit, klaar.
Op grotere installaties zal je dat prima geheel of gedeeltelijk kunnen afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Megalodon_67 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:10:
[...]

Een zonnepaneel dat niet is aangesloten wekt geen energie op omdat er geen circuit is. Een spanningsverschil op de twee polen is geen energie.
Er valt zonlicht op dat paneel, het licht doet z'n ding met de P/N-junctie. De spanning over de junctie stijgt tot de zener-spanning en alle opgewekte elektriciteit wordt in het paneel omgezet in warmte.

Beide zijn niet goed voor de levensduur van het paneel. Ik heb geen idee hoe erg dat is, dat moet je eens aan Panasonic vragen ofzo, maar goed is het zeker niet.

Je hebt je vast nog niet bedacht dat een belast zonnepaneel minder warm wordt dan een onbelast zonnepaneel. Die stroom moet ergens vandaan komen, en die komt in dit geval letterlijk uit het opvallende licht. Die niet in warmte omgezet wordt maar in stroom.

Ze noemen het niet voor niets de Eerste Hoofdwet van de thermodynamica.
!null schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:18:
[...]

Ja, daarom heeft zo'n ding dus een mechanische rem. Wat wil je nou zeggen?
De vraag was
waarom wind- en zonne-energie dan niet uitschakelt bij negatieve stroomprijzen.
Zie video. Dat is wat er gebeurt als je een windturbine afschakelt van het net. De mechanische rem in die turbine werkte prima, alleen was de pitch-regeling uitgevallen, net zoals de omvormer, en dus de belasting van het net. De mechanische rem kun je niet gebruiken om een draaiende turbine te stoppen. Daarvoor is de hoeveelheid kinetische energie te hoog. Je zult je turbine netjes moeten terugregelen voordat je 'm kunt stoppen. 4MW is geen kattepis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
In het geval op vrijdag ging het om day-ahead prijzen, dan heb je nog circa 18 uur om de boel af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dreamvoid schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:37:
In het geval op vrijdag ging het om day-ahead prijzen, dan heb je nog circa 18 uur om de boel af te schakelen.
Voor bijna iedereen genoeg tijd. Behalve als je een kerncentrale hebt. Dan duurt het een maand of zes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nee hoor, dat kan vrij rap, relatief moderne kerncentrales kunnen nagenoeg direct (in de orde van +/- 5% per minuut) omlaag schakelen van 100% naar circa 30%, ze doen het alleen vrijwel nooit omdat het alleen zinnig is bij negatieve prijzen, en gas/kolencentrales gaan eigenlijk altijd eerder uit. Maar in Frankrijk zijn er een aantal nukes die in de zomer gewoon 'load following' centrales zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 12-06-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb nog overwogen om dat filmpje in mijn post te plaatsen met een tekst als "en het remsysteem faalt ook nog wel eens, met dit bekende filmpje als resultaat", maar ik heb dat niet gedaan met de gedachte dat mijn gesprekspartner redelijk zou zijn.

Dat bleek een foute gedachte van mij. Einde onderwerp van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dreamvoid schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:50:
Nee hoor, dat kan vrij rap, relatief moderne kerncentrales kunnen nagenoeg direct (in de orde van +/- 5% per minuut) omlaag schakelen van 100% naar circa 30%,
Maar kunnen ze na een tijdje lager gedraaid te hebben ook weer makkelijk omhoog regelen? Met mijn wikipedia-niveau kennis van kernenergie denk ik te weten dat zich bij een lagere power-output splijtingsproducten ("nuclear poisons" in het Engels) in de reactor ophopen die de kernreactie hinderen, en dat veilig omhoogregelen pas weer mogelijk is als die splijtingsproducten voldoende verdwenen zijn (halfwaardetijd enz.)

Hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dreamvoid schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:50:
Nee hoor, dat kan vrij rap, kerncentrales kunnen nagenoeg direct (in de orde van +/- 5% per minuut) omlaag schakelen van 100% naar circa 30%, ze doen het alleen vrijwel nooit omdat het alleen zinnig is bij negatieve prijzen. Maar in Frankrijk zijn er een aantal nukes die in de zomer gewoon 'load following' centrales zijn.
Ik zat nog even met 'uitschakelen' in mijn hoofd, niet met terugregelen

'Fukushima' is gebeurd omdat ze van normale belasting naar uit moesten en vervolgens de actieve koeling uitviel. Restwarmte en radioactief verval in de reactors en brandstofstaven kookten het koelwater weg en vervolgens ging het goed mis.

De aardbeving en tsunami was in maart 2011. Ergens in december 2011 was er een kort item in het Japanse journaal dat alle centrales in Japan 'cold and stable' waren. Dus in een staat waarin actief koelen niet meer nodig was. Overigens moet je dan wel nog steeds het koelwater bij blijven vullen, want dat verdampt nog altijd in hoog tempo.
JeroenH schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:08:
[...]

dat zich bij een lagere power-output splijtingsproducten ("nuclear poisons" in het Engels) in de reactor ophopen die de kernreactie hinderen, en dat veilig omhoogregelen pas weer mogelijk is als die splijtingsproducten voldoende verdwenen zijn (halfwaardetijd enz.)

Hoe werkt dat?
Scott Manley had daar vier dagen terug een vrij lang verhaal over. Hoe 135Xenon voor die andere ramp gezorgd heeft. (direct linkje naar het core poisoning verhaal)

[ Voor 24% gewijzigd door burne op 12-06-2019 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
[...]

Maar kunnen ze na een tijdje lager gedraaid te hebben ook weer makkelijk omhoog regelen? Met mijn wikipedia-niveau kennis van kernenergie denk ik te weten dat zich bij een lagere power-output splijtingsproducten ("nuclear poisons" in het Engels) in de reactor ophopen die de kernreactie hinderen, en dat veilig omhoogregelen pas weer mogelijk is als die splijtingsproducten voldoende verdwenen zijn (halfwaardetijd enz.)

Hoe werkt dat?
Mijn kennis is enigszins tweedehands (ik werkte een paar jaar met een voormalig EDF ingenieur) maar de op/afregeling gaat voornamelijk door meer of minder reactorstaven te laten zakken, dus je produceert op die manier min of meer lineair minder warmte (en splijtingsproducten).

Helemaal naar nul afregelen is inderdaad wel een dingetje, dan moet de boel ook helemaal stil gaan en dat is lastiger - maar op zo'n Franse vloot van >60.000 MW kan je nogal wat wegregelen natuurlijk, ook al kan je maar terug tot 30%.

Het 'probleem' van te lage/negatieve prijzen is overigens in mijn ogen ietwat overgedramatiseerd, telkens als het gebeurt is het groot nieuws, maar het komt niet heel vaak voor. (en ja, daar help ik zelf aan mee door dit soort berichtjes te posten, dat besef ik ook wel :) )

Overigens @styno die grafiek van dispatching vs day-ahead prijzen zou je eigenlijk tegen de intraday prijzen moeten zetten. Immers, als de Day-Ahead negatief is, maar de within-day daarna positief, dan gaan de centrales toch draaien. Dat is geen oneconomisch/irrationeel gedrag, zoals het grafiekje suggereert.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 12-06-2019 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

[...]

Hoe werkt dat?
Elke grafiek van 'load following' kerncentrales, dit zijn vooral Franse en Duitse vanwege hun hoge aandeel in de mix, laat zien dat kerncentrales redelijk -in blokgolfvorm- kunnen bijdragen aan de primaire grid-regeling door kleine wijzigingen naar boven of beneden in de orde van enkele procenten. Dit document legt beknopt uit waarom (Xenon poisoning, core reactivity, fuel burnup en boron/gedimeraliseerd water additieven).

Als de demand curve gevolgd moet worden gaat dit dientegevolge met zeer grove stappen Onderstaande grafiek laat de frequency/demand respons zien over vier weken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JXrfsK1.png

Logischerwijs zijn het vooral de centrales met relatief verse brandstof die hieraan mee doen.
Dreamvoid schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:16:
Overigens @styno die grafiek van dispatching vs day-ahead prijzen zou je eigenlijk tegen de intraday prijzen moeten zetten. Immers, als de Day-Ahead negatief is, maar de within-day daarna positief, dan gaan de centrales toch draaien. Dat is geen oneconomisch/irrationeel gedrag, zoals het grafiekje suggereert.
Mogelijk dat dit het plaatje een klein beetje veranderd maar ik heb die info niet. Heb jij toegang tot gegevens die dit beter zouden weergeven? Hoe dan ook, de principes blijven: operators laten hun centrales liever met verlies kortstondig draaien dan ze uitzetten als de winst/verlies rekening aangeeft dat uitzetten nog duurder is.

[ Voor 20% gewijzigd door styno op 12-06-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
[...]

Als je plankgas rijdt met je auto, trap je dan ook de koppeling in? :(

Een centrale wordt pas van het net gehaald als er geen stroom meer geleverd wordt.
Anders fikken de schakelaars uit en gaat de generator op overspeed.
De generatoren gaan dus echt niet sneller draaien wanneer je gecontroleerd een generator van het net afschakelt.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

styno schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:40:
[...]

door kleine wijzigingen naar boven of beneden in de orde van enkele procenten. [..]
Zag ik overigens in je eerdere plaatje nou dat er kerncentrales op 110, 120 en 130 procent van hun maximale load gedraaid hebben? Of is dat 130% van hun nominale vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Vuiltje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:46:
Een centrale wordt pas van het net gehaald als er geen stroom meer geleverd wordt.
Vaak wel maar niet altijd. Voorbeelden hiervan zijn: transformator trip, fuse trip enz. Trips gebeuren regelmatig.
Anders fikken de schakelaars uit
Daar zijn ze dus voor gebouwd. Youtube heeft indrukwekkende filmpjes van wat er gebeurt als er een hoogspanning load-breaker schakelt :)
en gaat de generator op overspeed.
Turbines gaan zelden stuk. Hoe doen ze dat? De truuk is dan ook om de stoom met een bypass klep om te leiden zodat de onbelaste turbine niet te snel gaat draaien. Grote turbines zijn mechanisch zeer gevoelig voor plotselinge snelheidsveranderingen (vibratie) wat één van de belangrijkste redenen is waarom de grid-frequentie normaal gesproken slechts enkele tienden Hz mag veranderen en dus goed beveiligd tegen dit soort situaties.
burne schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:02:
[...]

Zag ik overigens in je eerdere plaatje nou dat er kerncentrales op 110, 120 en 130 procent van hun maximale load gedraaid hebben? Of is dat 130% van hun nominale vermogen?
Je hebt 'nameplate capacity' oftwel ontwerp capaciteit en het werkelijke vermogen dat je (kortstondig) kan produceren. 120% nameplate capacity is zeker mogelijk onder de juiste omstandigheden.

[ Voor 20% gewijzigd door styno op 12-06-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Op welke eenheid werk je?
styno schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:06:
De truuk is dan ook om de stoom met een bypass klep om te leiden
Volgens mij is het gebruikelijker dat je de toevoer sluit ipv tonnen stoom de lucht in gaat blazen.
Heb je schema's waarin die bypass afsluiters te zien zijn?
styno schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:06:
Grote turbines zijn mechanisch zeer gevoelig voor plotselinge snelheidsveranderingen (vibratie) wat één van de belangrijkste redenen is waarom de grid-frequentie normaal gesproken slechts enkele tienden Hz mag veranderen en dus goed beveiligd tegen dit soort situaties.
Zolang de turbine elektrisch gekoppeld zit aan het net , heb je geen snelheidsveranderingen. :'(

[ Voor 83% gewijzigd door Vuiltje op 12-06-2019 12:20 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Hoe werkt dat?
Volgens mij kan opregelen altijd, maar moet je er rekening mee houden dat na verloop van tijd de reactantie vanzelf ook weer omhoog gaat dus moet je weer terugregelen. Als je het proces begrijpt en er op regelt moet dat geen probleem zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Vuiltje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:14:
Volgens mij is het gebruikelijker dat je de toevoer sluit ipv tonnen stoom de lucht in gaat blazen.
Heb je schema's waarin die bypass afsluiters te zien zijn?
De toevoer naar de turbine sluit inderdaad maar het duurt even voordat de toevoer van brandstof stopt en de ketel produceert nog steeds stoom, die moet je kwijt anders knalt de boel door overdruk uit elkaar. Vandaar de bypass klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
styno schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:20:
[...]
De toevoer naar de turbine sluit inderdaad maar het duurt even voordat de toevoer van brandstof stopt en de ketel produceert nog steeds stoom, die moet je kwijt anders knalt de boel door overdruk uit elkaar. Vandaar de bypass klep.
Ok, dus je regelt de stoom naar de turbine dus niet met een bypass klep, zoals je eerst schreef.
En die bypass die in dit bericht genoemd wordt heet veiligheid en blaast netjes geheel automatisch af wanneer de druk in de ketel hogere wordt dan gewenst. De stoom wordt dus niet omgeleid.

Jammer dat er hier (en elders ook, dus maak je niet ongerust) zoveel onzin geplaatst wordt. ;)

edit: geen bypass in: YouTube: Steam Turbine Over speed Protection

[ Voor 7% gewijzigd door Vuiltje op 12-06-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Vuiltje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:25:
[...]

Ok, dus je regelt de stoom naar de turbine dus niet met een bypass klep, zoals je eerst schreef.
En die bypass die in dit bericht genoemd wordt heet veiligheid en blaast netjes geheel automatisch af wanneer de druk in de ketel hogere wordt dan gewenst. De stoom wordt dus niet omgeleid.

Jammer dat er hier (en elders ook, dus maak je niet ongerust) zoveel onzin geplaatst wordt. ;)
Mis ik iets? Wat klopt hier niet aan:
De truuk is dan ook om de stoom met een bypass klep om te leiden zodat de onbelaste turbine niet te snel gaat draaien.
En waarom is dat inhoudelijk anders dan:
?

Edit: Ah, ik zie het al, je had graag meer details van turbine beveiligingen willen zien. Dat vond ik niet nodig voor het grote plaatje.

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 12-06-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Omleiden doe je inderdaad met een bypass afsluiter.
Omleiden wordt alleen niet gedaan als het gaat om toerentalregeling van een stoomturbine.
Het verhaal """" De truuk is dan ook om de stoom met een bypass klep om te leiden zodat de onbelaste turbine niet te snel gaat draaien"""""
is in mijn ogen gewoon onzin.
Vandaar mijn reactie.

Dat een bypass afsluiter gebruikt wordt om overdruk in de stoomketel te vermijden:
"""""anders knalt de boel door overdruk uit elkaar. Vandaar de bypass klep""""""
is ook onzin.
Vandaar mijn reactie. :-(

edit: ik wilde geen extra info over de regelingen, die weet ik donders goed.
Vandaar mijn reactie >:) >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Vuiltje op 12-06-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
styno schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:40:
Mogelijk dat dit het plaatje een klein beetje veranderd maar ik heb die info niet. Heb jij toegang tot gegevens die dit beter zouden weergeven?
De intraday data staat allemaal op EPEX, dan zou je voor die individuele dagen in die data moeten duiken. Los van de intraday data, ook lijkt dit grafiekje niet exact weer te geven op welke uren die centrales gedraaid hebben - als bv de day-ahead baseload prijs (het gemiddelde van de 24 day-ahead uurprijzen) negatief is, kan dat goed komen door een handvol zwaar negatieve uren met daarnaast positieve prijzen voor de meeste andere uren. Een centrale die enkel die winstgevende uren draait en de negatieve uren afschakelt zal in dat grafiekje dus uitkomen op: "hij draaide, terwijl de day-ahead prijs negatief was".

Dit niet om te zeggen dat centrales nooit verliesgevend draaien (veel hebben bv naast de stroomprijs ook aan een warmtevraag te voldoen), maar een regressie tegen de day-ahead prijs is niet gedetailleerd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ok, ik was onzorgvuldig in mijn korte bewoordingen, dus ter correctie, leering ende vermaeck, een kort filmpje waarin het samenspel van ketel en turbine duidelijk wordt uitgelegd:
YouTube: Steam Turbine HP Steam Flow

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• styno

styno

Dreamvoid schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:02:
[...]

De intraday data staat allemaal op EPEX, dan zou je voor die individuele dagen in die data moeten duiken.
Ik zie daar de "intraday continuous" data staan (ID3 prijs kolom moet ik hebben?). Maar waar kan ik bijv. de geleverde vermogens per generator op uurbasis vinden voor bijv. Duitsland? Ooit wel eens zoiets tegen gekomen maar die link ben ik kwijt... Edit: ENTSOE heeft die data
Los van de intraday data, ook lijkt dit grafiekje niet exact weer te geven op welke uren die centrales gedraaid hebben - als bv de day-ahead baseload prijs (het gemiddelde van de 24 day-ahead uurprijzen) negatief is, kan dat goed komen door een handvol zwaar negatieve uren met daarnaast positieve prijzen voor de meeste andere uren. Een centrale die enkel die winstgevende uren draait en de negatieve uren afschakelt zal in dat grafiekje dus uitkomen op: "hij draaide, terwijl de day-ahead prijs negatief was".

Dit niet om te zeggen dat centrales nooit verliesgevend draaien (veel hebben bv naast de stroomprijs ook aan een warmtevraag te voldoen), maar een regressie tegen de day-ahead prijs is niet gedetailleerd genoeg.
De day ahead prijzen zijn er niet alleen per dag maar ook per uur (onderaan) en zoals je in een eerder grafiekje van mij kon zien gaat een kerncentrale niet voor 1 uur uit, ook nooit gehoord dat een kolencentrale dit deed. Daarnaast is de fit in de grafiek is best goed dus ik denk, ondanks jouw bezwaren, dat deze in ieder geval grotendeels daadwerkelijk reëel gedrag van de operators laat zien ten aanzien van de prijs.

Edit:
Om maar een echt voorbeeld erbij te pakken: In Duitsland was in het paasweekend de spotprijs op 22 april j.l. tussen ongeveer 09:00 en 18:00 negatief:
Afbeeldingslocatie: https://insights.abnamro.nl/app/uploads/2019/04/Figure-1-NL.png

Kijken we vervolgens naar ENTSOE productiecijfers dan zien we:
- Dat fossiel maar heel weinig reageerde. Bijv. gas ging van 1.500 naar 1.200 MW, kolen van 5.000 naar 4.500 MW, oftewel -10%. Er is in het weekend zo weinig vraag dat deze waarschijnlijk al op minimum vermogen draaiden of (proces)warmte moeten leveren.
- Nucleair reageerde vertraagd van 4.700MW naar 3.300MW halverwege de middag, oftewel -30%. Waarbij opvalt dat Neckarwestheim en Philippsburg 2 na de middag niet meer optoeren, zij doen dat pas de volgende ochtend om 05:00/06:00.
- Pumped hydro stopte geheel met leverenen en ging als een gek pompen tot -6.200MW.
- Windproductie op zee en land redecueerde flink van 20.000 naar 13.000 MW, oftwel -35% maar zonder wind informatie is lastig te bepalen waardoor dit kwam. Edit: Ik heb winddata gevonden van Twente en Lauwersoog waaruit blijkt dat tussen 09:00 en 18:00 de wind op zijn hardst waaide op die dag. Dus het lijkt erop dat tenminste een deel van de windturbines reageerden op de overproductie. Dit is in lijn met het idee dat een (nieuwer) deel van windparken op de spot/day ahead markt meedingt.

Hoe dan ook: urenlang €-40/MWh en nog erger was geen reden voor kolen, gas en nucleair om uit te gaan.
Vrijwel alle flexibiliteit in het systeem kwam van pumped-hydro en mogelijk een stuk van wind.

Edit: achter deze link zijn een heleboel datasources te vinden die gerelateerd zijn aan de Europese elektriciteit productie en consumptie _/-\o_

[ Voor 53% gewijzigd door styno op 12-06-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ik heb een nieuwbouwhuis gekocht. Het is een gasloos huis en eenmaal voorzien van panelen is het een EPC 0 huis. Energiezuinig dus. Ik heb een aantal dingen op IT gebied die altijd aan staan:
- QNAP NAS (40 watt standby, 65 watt in use)
- HP 1920 PoE Switch (min 10 watt, max 72 watt)
- twee accesspoints (2x 6.5 watt)
- Philips Hue basisstation
- HP netwerkprinter (slaapstand 5 watt)
- Apple TV 3

al deze apparaten nemen in standby modus minimaal 75 watt op. Dat is natuurlijk tegenstrijdig met een energiezuinig huis. Hoe gaan jullie hier mee om? Apparaten uitschakelen? Extra PV plaatsen voor de apparatuur? Ik ben erg zoekende hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Een EPC van 0 betekent dat de primaire energievraag van het gebouwgebonden deel (verwarming, tapwater, ventilatie en een vaste post voor verlichting) gedekt wordt door de eigen energieopwekking.

Het gebruiksgebonden deel (zoals witgoed, koelkast, koken, IT), zijn geen onderdeel. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een nul-op-de-meter woning, waar ook het gebruiksgebonden deel gedekt moet zijn met eigen opwekking.

Binnen de sociale huur wordt voor nul-op-de-meter, binnen de EPV wetgeving) gehanteerd dat er voldoende eigen opwekking moet zijn voor een gebruiksgebonden deel van 26 kWh/m2 met een minimum van, uit mijn hoofd, 1700 kWh en een maximum van 2600 kWh.

Dat is niet gezegd dat de bundel niet overschreden wordt of mag worden door de bewoner, maar enkel de voorwaarde waarvoor de term nul-op-de-meter (en specifiek de vergoeding die woningcorporaties mogen vragen onder de EPV wetgeving) van toepassing is.

Je zou zelf je gebruikersdeel kunnen bepalen (theoretisch, of door te meten/rekenen aan je apparaten) en dan bepalen welk deel je zelf zou willen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

107mb schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:33:
ik heb een nieuwbouwhuis gekocht. Het is een gasloos huis en eenmaal voorzien van panelen is het een EPC 0 huis. Energiezuinig dus. Ik heb een aantal dingen op IT gebied die altijd aan staan:
- Apple TV 3

al deze apparaten nemen in standby modus minimaal 75 watt op. Dat is natuurlijk tegenstrijdig met een energiezuinig huis. Hoe gaan jullie hier mee om? Apparaten uitschakelen? Extra PV plaatsen voor de apparatuur? Ik ben erg zoekende hierin.
Ik zet zo veel mogelijk (automatisch) uit, bijvoorbeeld met een sonoff wifi switch. Die gebruikt zelf ook weer 1 tot 2 watt, dus heeft alleen zin als je er een apparaat mee uit zet die meer dan 2 watt verbruikt.

Aan de andere kant, als je duurzaam bezig wilt zijn kun je beter minder auto rijden, minder vliegen, en/of minder vlees eten natuurlijk. Deze watt-jes wegwerken zet niet zo veel zoden aan de dijk, maar alles is beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@107mb
zoveel mogenlijk uit schakelen, en flink besparen op sluipverbruik. ;)

75W het klinkt niet veel, maar dat is wel 24uur per dag en 365dagen per jaar.
75x24x365/1000= 657kWh x 0,21€ = 137.97€
aangezien dit soort zaken al snel een jaar of 5 draaien kost dat je 689.85€.

ik zelf ben nu de router aan het verbouwen.
zodat die meer taken op zich neemt, kan ik de nas+accesspoint uit zetten en zo toch minder kWh gebruiken.
is voor mij een beetje een hobbie projectje, dus ik heb daar nu een AMD Embedded G series GX-412TC voor met daar 3x een i211AT NICs in.
https://www.pcengines.ch/apu2.htm
daar zit een voeding aan van 24W om het geheel van stroom te voor zien.
(nog niet nagemeten hoeveel dit in de praktijk echt trekt. :? )
ik compile er nu een os voor zodat ik 3 accespoints in 1 heb en waarschijnlijk straks ook de nas (maar dat voor later, eerst de basis nat voor elkaar krijgen.).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
- Apple TV 3

Tegenwoordig wordt het handmatig aanzetten van apparaten als omslachtig gezien, dus hebben deze dingen allemaal sluimerverbruik. Waarom moet een printer de hele dag beschikbaar zijn terwijl je voor dat ene A4-tje ook even op het ON-knopje kan drukken? Waarom een TV niet gewoon uitzetten na gebruik? En waarom moet een NAS zo belachelijk veel stroom gebruiken als ie staat te niksen, heeft ie ook een kachelfunctie? Het zou voor mij al een reden zijn om zo'n ding niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als vuistregel is voor sluipverbruik meestal aan te houden: kosten per jaar (€) is ongeveer twee keer het continu opgenomen vermogen (watt).

Dus een apparaat die gemiddeld 15 W trekt zal aan stroom ongeveer € 30 per jaar kosten. Ga in gedachten maar eens het huis af van een nog niet energie-bewuste kennis, en met elk apparaat wat voorbij komt zie je de euro's opstapelen.

In onze vorige woning had ik het een periode voor elkaar dat we volledig sluipverbruikvrij waren. Niemand thuis = 0 W verbruik (enige uitzondering was CV-ketel, al zette ik die ook uit als we op vakantie gingen). Nu we kinderen hebben is er veel vaker (en onregelmatiger) iemand thuis, en moet ik helaas wat sluipverbruik tolereren. Maar met een verwacht zonne-energie overschot van ongeveer 1000 kWh per jaar kan ik daarmee leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JeroenH schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:46:
Als vuistregel is voor sluipverbruik meestal aan te houden: kosten per jaar (€) is ongeveer twee keer het continu opgenomen vermogen (watt).

Dus een apparaat die gemiddeld 15 W trekt zal aan stroom ongeveer € 30 per jaar kosten. Ga in gedachten maar eens het huis af van een nog niet energie-bewuste kennis, en met elk apparaat wat voorbij komt zie je de euro's opstapelen.

In onze vorige woning had ik het een periode voor elkaar dat we volledig sluipverbruikvrij waren. Niemand thuis = 0 W verbruik (enige uitzondering was CV-ketel, al zette ik die ook uit als we op vakantie gingen). Nu we kinderen hebben is er veel vaker (en onregelmatiger) iemand thuis, en moet ik helaas wat sluipverbruik tolereren. Maar met een verwacht zonne-energie overschot van ongeveer 1000 kWh per jaar kan ik daarmee leven ;)
En de koelkast, vriezer, en ventilatie dan? :P Of noem je dat geen sluipverbruik?
In mijn geval komen daar ook nog bij: aquarium, alarminstallatie, security camera's, router (smart home) en wifi switches en allerlei sensoren. En een warmtepompboiler met anti-corrosie functie (enkele watts). Nadeel van al die losse sensoren en wifi switches is dat je ze ook niet makkelijk uit kunt zetten en stiekem tikken al die '1 watt'jes toch wel aan.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 13-06-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
de Peer schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:58:
En de koelkast, vriezer, en ventilatie dan? :P Of noem je dat geen sluipverbruik?
Je hebt natuurlijk gelijk, ik bedoelde iets als "vermijdbaar sluipverbruik".

Hoewel ik tijdens langere vakanties de kvc vaak ook nog uitzette, een mooi moment om hem te ontdooien en eens echt goed schoon te maken. Ventilatie hadden we in dat huis niet. In onze huidige woning wel, en het is nog een projectje om de huidige Stork (20W verbruik op de nog best lawaaiige lage stand) te vervangen door een stil gelijkstroommodel (ongeveer 6-7W).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een verdeeldoos met een aan-uit schakelaar. Ongelooflijk 2010, maar wel efficiënt.
Als ik 's avonds na het rondje met de honden het huis afsluit, dan moet ik wel op een tweetal knoppen drukken. Dat lukt ook met een dikke teen. ;)

Geen berg elektronica nodig, die ook nog eens stuk kan gaan. De deurbel is mechanisch: een ijzerdraad met een oude schoolbel en een hendel waar je aan moet trekken. Door het hele huis te horen.
De voordeurcamera bestaat uit een raampje in de voordeur die je vanaf de keukendeur-met-glazen-raam, via de gang, realtime feed geeft (1080p).
Nog nooit problemen mee gehad.
KISS.

Edit: uiteraard staan hier ook een tweetal notebooks lange uren te maken, maar de noodzakelijke back-ups gaan gewoon op een 256 Gb stickje met de bijbehorende software. Periodiek een (best wel noodzakelijke) totale back-up op een 4TB externe schijf.

Maar waarschijnlijk ben ik een o.l. 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Schinnen-groen op 13-06-2019 17:02 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

- Apple TV 3

Onze Brother laser printer scheen meer dan 7 kWh per week te gebruiken, en zo vaak printen we niet. Maar aan zetten en dan printen en dan weer uit is gedoe, dus die staat achter een KaKu tussen wcd met een afstandbediening. voor ons een ideale oplossing.

Je zou met KaKu meerdere groepen kunnen maken en die dan aan en uit zetten met de RC. Ook kan je met een home manager er tijden in zetten, maar die kosten meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 13-06-2019 18:39 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zoek een tooltje om zelf een vloerverwarmingssysteem indeling te ontwerpen, is dat ergens te vinden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Andre1973 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:37:
Onze Brother laser printer scheen meer dan 7 kWh per week te gebruiken,
What?!? Dat is gemiddeld bijna 42W*. Dat is grofweg € 80 per jaar. Heb je dat nagemeten of is dat een schatting? Een moderne laserprinter met een fatsoenlijke standbystand (die de fuser uitschakelt) zou niet zoveel moeten verbruiken.

* Uitgaande van 7000 Wh en 168 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

JeroenH schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:05:
[...]

What?!? Dat is gemiddeld bijna 42W*. Dat is grofweg € 80 per jaar. Heb je dat nagemeten of is dat een schatting? Een moderne laserprinter met een fatsoenlijke standbystand (die de fuser uitschakelt) zou niet zoveel moeten verbruiken.

* Uitgaande van 7000 Wh en 168 uur.
Yup als ik de tussen meter mag geloven wel. Denk dat ie ook af en toe opwarmt ofzo.
Ben intussen opzoek naar een verse tussen meter, van WCD naar WCD om ook n andere losse omvormer zonder enige uitlezing een beetje in de gaten te kunnen houden. Zal m daarmee nog een keer een dag meten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Andre1973 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:08:
Yup als ik de tussen meter mag geloven wel. Denk dat ie ook af en toe opwarmt ofzo.
Ben intussen opzoek naar een verse tussen meter, van WCD naar WCD om ook n andere losse omvormer zonder enige uitlezing een beetje in de gaten te kunnen houden. Zal m daarmee nog een keer een dag meten.
Heb je al eens door de settings van de printer gebladerd? Ik ben benieuwd of de standbystand van de printer goed staat ingeregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JeroenH schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:18:
[...]

Heb je al eens door de settings van de printer gebladerd? Ik ben benieuwd of de standbystand van de printer goed staat ingeregeld.
40W is redelijk standaard voor een wat grotere laserprinter die z'n fixeerrol warm houdt. Die van mij (een HP) gebruikt dat ook, maar gaat na 3 minuten uit en gebruikt dan 0.05W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou ook verwachten dat dat dan een aan/uit elektrisch elementje is met een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:17

timovd

Voorsprong door techniek

adnanoner schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:06:
[...]

Net een Easydrain Douche WTW via marktplaats op de kop getikt, kom ik erachter dat het letterlijk een Zypho is (staat erop): http://www.zypho.eu/en/zypho-efficiency/ . Dus mocht je die ergens kunnen vinden, ze zijn exact hetzelfde zover als ik het kan zien
Een hele oude quote, maar ik kwam deze tegen bij het zoeken. Wij gaan de badkamer vervangen en hier komt ook een EasyDrain Douche WTW in. Voor zover ik kan zien, zit er een klein verschil in; de afvoer van EasyDrain moet bovenop de WTW-unit aangesloten. De Zypho is van opzij.
Bij de Zypho iZi wordt de afvoer aan de zijkant aangesloten en bij de Standard (ook EasyDrain) moet de afvoer van boven komen.
Voordeel van de iZi is dat hierdoor de inbouwdiepte minder diep is. Maar ik kan mij voorstellen dat hier ook nadelen aan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 17-06-2019 14:32 . Reden: Twee versie van de Zypho ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]

Ik zal hem eens bij mijn HP laser er tussen hangen ..... wordt vervolgd...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 15-09 22:20
timovd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Een hele oude quote, maar ik kwam deze tegen bij het zoeken. Wij gaan de badkamer vervangen en hier komt ook een EasyDrain Douche WTW in. Voor zover ik kan zien, zit er een klein verschil in; de afvoer van EasyDrain moet bovenop de WTW-unit aangesloten. De Zypho is van opzij.
Bij de Zypho iZi wordt de afvoer aan de zijkant aangesloten en bij de Standard (ook EasyDrain) moet de afvoer van boven komen.
Voordeel van de iZi is dat hierdoor de inbouwdiepte minder diep is. Maar ik kan mij voorstellen dat hier ook nadelen aan zitten.
Waar je vooral op moet letten met horizontale douche wtw’s is de mogelijkheid tot schoonmaken. De easydrain is hierin zeer slecht (lees: moeilijk reinigbaar). Er zijn horizontale douche wtw’s op de markt die van bovenaf open te maken zijn dat je alles goed kunt reinigen. Aco is bijvoorbeeld zo’n merk.

De easydrain heeft binnenin een spiraal-leiding waar je aanvoer doorheen loopt, tussen deze spiraal gaat vervuiling zitten omdat het afvalwater daar vrij doorheen stroomt. Zeepresten en haren kosten je op den duur oppervlak van je warmtewisselaar. De easydrain verliest door vervuiling naar verloop van tijd gewoon veel rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
B-lex schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:12:
[...]

Waar je vooral op moet letten met horizontale douche wtw’s is de mogelijkheid tot schoonmaken. De easydrain is hierin zeer slecht (lees: moeilijk reinigbaar). Er zijn horizontale douche wtw’s op de markt die van bovenaf open te maken zijn dat je alles goed kunt reinigen. Aco is bijvoorbeeld zo’n merk.

De easydrain heeft binnenin een spiraal-leiding waar je aanvoer doorheen loopt, tussen deze spiraal gaat vervuiling zitten omdat het afvalwater daar vrij doorheen stroomt. Zeepresten en haren kosten je op den duur oppervlak van je warmtewisselaar. De easydrain verliest door vervuiling naar verloop van tijd gewoon veel rendement.
Wij hebben de Easydrain los in de kruipruimte geplaatst. Zo kunnen we er altijd bij mochten we hem schoon willen maken. Heb je een tip voor wanneer je "weet" dat de WTW moet schoongemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
styno schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:32:
Edit: achter deze link zijn een heleboel datasources te vinden die gerelateerd zijn aan de Europese elektriciteit productie en consumptie _/-\o_
Goede cijfers idd - wat hakt die solar erin trouwens, bijna 30000 MW zonder iets af te schakelen. Lijkt er idd op dat alle thermische generators op hun minimum zaten.

Als ik me niet vergis kan zelfs bij windparken op een oude-stijl feed-in tarief de boel op verzoek van de netbeheerder omlaag gedraaid worden als het intraday niet gebalanceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 15-09 22:20
adnanoner schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:46:
[...]
Wij hebben de Easydrain los in de kruipruimte geplaatst. Zo kunnen we er altijd bij mochten we hem schoon willen maken. Heb je een tip voor wanneer je "weet" dat de WTW moet schoongemaakt worden?
Weten, geen idee. Preventief elk jaar even los en schoon lijkt me meer dan genoeg als je er toch makkelijk bij kan. Als er na een jaar dan niet al teveel vuil in zit kan je je interval naar wens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ik heb ook een brother laser en gaat na gebruik in stand-by en als het langer duurt dan een uur in deep sleep in zijn scherm en houd alleen de wifi verbinding in stand. Niet te meten wat hij dan verbruikt zo laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier staat een HP 8500 met wifi. Dat ding is gekocht omdat ik soms ook nog wel eens een stukje tekst wil scannen en een paar kopietjes wil maken. Als ik dat apparaat heb gebruikt, dan schakel ik hem gewoon uit. Dat lijkt me de beste oplossing. Echter als je hem na een week of zo weer eens aanzet, dan begint het apparaat als een dolle alles-en-nog-wat te checken, gaat het na een minuut of 3-4 de print head reinigen en kan je na (geklokt) ca. 11 minuten eindelijk een afdruk maken.
Gewoon he-le-maal ruk, dit spul. Gewoon onnodig inktverbruik ($$$$$).

Had ik die oude epson RX-85 maar nooit weggedaan. Die was gelijk aan de slag (met tig fonds), maakte evenveel lawaai als die HP bij het "calibreren en reinigen" en kostte slechts een printerlintje per jaar. Nagenoeg niet stuk te krijgen.

Als ik bulk wil printen, dan ga ik naar een copy shop. Die HP had ik o.a. aangeschaft om via een drietal PC's thuis afdrukken te kunnen maken, maar als je 10 minuten moet wachten na het aanzetten om een of twee afdrukken te maken dan was het een verkeerde keuze.
Al dat zg. printkop reinigen is alleen maar om je inktverbruik te boosten.
Dat is ook het verdienmodel bij die inktjet printers,imho.

In algemene zin:
Waarom bestaat er eigenlijk stand-by verbruik? Alleen (vanwege de afstandbediening die op 2-3 meter van het apparaat op tafel ligt) om het ding aan te zetten?
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben een slachtoffer geweest van de zg. cognitieve dissonantie https://www.google.nl/sea...i131i67j0i131.DrYuWnIo3Do
Overal in huis van die kaku's, want dat scheelt een hoop energie. Energie die deze apparaten 24/7 helaas ook zelf verbruiken. Heel handig dat je dit aan elke bezoeker kon laten zien en vervelent dat niemand je erop wees dat er ook een verdeeldoos met een aan-uit knop bestond voor nog geen 4 Euro (zelfs met een NEON-lamje).
De m.i. enige reden om via Arduino, Kaku's, domotica en een hoop programmeerwerk zaken in huis te regelen is dat het een leuke hobby is waar je veel lol uit kunt halen (en veel van kan leren). Maar verkoop het niet als bezig zijn met minder energieverbruik, duurzaamheid, goed voor het milieu.
Het is simpel en alleen, in mijn optiek, een hobby waarbij je waarschijnlijk een hoop eigen verantwoordelijkheid (lichten uit, verwarming aan/uit, PC etc. uit, etc.) overlaat aan een stukje elektronica. Niets mis mee, maar leven is dynamisch en zaken in- en uitschakelen is meer een moment-van-de dag dan een strikt volgen van een tijdtabel.
Een timer op je vaatwasser of wasmachine of droger is dan wel weer een slimme zet, maar die hadden we 20 jaar geleden al. Gewoon zo'n mechanisch ding, met pinnetjes. Hang daar maar eens een Watt-meter aan. De twee die hier hun werk doen zijn inderdaad al 17 jaar oud.

Begrijp me niet verkeerd, domotica is prima als het nagenoeg geen energie verbruikt. Helaas heb ik uit eigen ervaring ondervonden dat het spul vaak veel meer energie vraagt dan opgegeven en veel te rigide werkt. En graag geen discussies over besturing via smartphone. Na een week of twee is dit veel gebruik ervan niet meer aan de orde. Onderzoek onder n=20, onder gebruikers in mijn omgeving.

Ook niet altijd de schuld van de leverancier, maar meer van de enthousiaste gebruiker die, vanwege het gebruik, die ineens zijn systeem 24/7 in de lucht moet houden, een heel thuisnetwerk in het leven heeft geroepen, en extra NAS heeft aangeschaft, uitkijkend naar extra mogelijkheden in zijn/haar situatie.
Chargeer ik? Absoluut. Is dit een niet-bestaande situatie? Ik denk het niet.

@burne Ik zit nog steeds op een antwoord te wachten :>

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Schinnen-groen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:44:
Ik heb een paar ambachten geleerd. Ik kan overweg met een zetkast:

met een Heidelberg degel:

en met een Linotype:

en nog wat van die dingen waar je niets aan hebt, tegenwoordig.

Ik werkte in een traditionele lood-drukkerij toen iemand daar een MacIntosh en een LaserWriter naar binnen droeg. Ik was de jongste medewerker, dus dat was mijn ding. Ik ben van Aldus PageMaker langs WordPerfect en Word via LaTeX unix ingerold, en tegenwoordig ben ik unix- en netwerk-nerd.

Ik heb ook hobbies. Toen ik een jaar of negen was kreeg ik een afgedankte buizen-tv van een tante. De beeldbuis was kapot, maar de meeste buizen niet. Dus een paar maanden later had ik met Radio Bulletins uit de bieb m'n eigen buizenradio in elkaar geknutseld. De lokale elektronica-winkelier was een klasgenoot van m'n vader en hij sponsorde me, dus in 1979 had ik m'n eigen COSMAC Elf bij elkaar gekrantenwijkt (maar met voordeeltjes..) 1 kilobyte geheugen kostte destijds 400 gulden. Voor 4000 gulden kocht je een Renault 4. Dus ik heb heel lang 'maar' 256 bytes ram gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Laatst online: 10:53
Hier staat een HP 8500 met wifi. Dat ding is gekocht omdat ik soms ook nog wel eens een stukje tekst wil scannen en een paar kopietjes wil maken. Als ik dat apparaat heb gebruikt, dan schakel ik hem gewoon uit. Dat lijkt me de beste oplossing. Echter als je hem na een week of zo weer eens aanzet, dan begint het apparaat als een dolle alles-en-nog-wat te checken, gaat het na een minuut of 3-4 de print head reinigen en kan je na (geklokt) ca. 11 minuten eindelijk een afdruk maken.
Hier staat een HP Laserjet 200, met kleur, wifi, scannen. In een minuutje of 2 max is die opgestart. Staat vaak weken stil, geen probleem. Zaagt nu al een jaar of 2 dat zijn 'zwart bijna op is'. Print nog perfect zwart.
Had ik die oude epson RX-85 maar nooit weggedaan.
Was dat een kleurenmatrixprinter? Ik denk dat ik ooit een RX-80 had. Als ik op de RX-85 google krijg ik enkel maar shops die cartridges verkopen.
De m.i. enige reden om via Arduino, Kaku's, domotica en een hoop programmeerwerk zaken in huis te regelen is dat het een leuke hobby is waar je veel lol uit kunt halen (en veel van kan leren). Maar verkoop het niet als bezig zijn met minder energieverbruik, duurzaamheid, goed voor het milieu.
Volledig mee eens. Ik ben veel met domotica bezig, heb thuis zelf een KNX installatie geplaatst. Maar telkens ik weer ergens een opsomming met de voordelen van domotica tegenkom, denk ik bij het puntje 'energie besparen' toch altijd 'ja neen, toch niet'.
Want concreet, hoe ga er energie mee besparen? Aangehaald voorbeeld 1: sluipverbruik. Op toestellen die standby enkele watts gebruiken ga je niet veel besparen met een installatie die standby enkele 10-20W verbruikt. Met wat geluk haal je er enkele grotere sluipverbruikers uit, maar veel impact zal die besparing niet hebben op het gehele plaatje.
Aangehaald voorbeeld 2: de verwarming uitschakelen als er een raam open gaat. |:( Alsof er 1 nuchtere ziel in een modern huis het in zijn hoofd haalt om in de winter ramen te gaan open zetten? En dan is het toch al te laat, de warmte was al in de kamer, die verwarming had een halfuur eerder uit gemoeten. Tenzij het vloerverwarming is, dan had ie uren geleden al uit gemoeten. Dus tenzij je domoticasysteem de toekomst kan voorspellen, bespaar je op die manier niets.
Aangehaald voorbeeld 3: automatisch de verlichting uitschakelen! Hoe vaak vergeet je nu effectief ergens het licht uit te doen? Enkele keren per jaar? En hoeveel nutteloos verbruik heb je dan met zuinige ledverlichting? Goed ja, als je nog peertjes en halogeenlampen hebt hangen kun je hier nog wel iets op besparen.

Achja, ik kan nog wel even doorgaan. Bottom line is dat je om echt energie te besparen toch andere ingrepen moet doen dan domotica installeren. Het belangrijkste voor mij is toch dat ik door mijn domotica een beter inzicht krijg in mijn energieverbruik en dat ik zo bewust wordt van welke toestellen nu echt impact hebben op mijn verbruik zodat ik daar eventueel het gebruik van kan beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:53
@teaser helemaal eens met jouw punten.
Ik herken bij mezelf dat ik bepaalde keuzes (aanschaf van iets bijv) voor mijzelf of m'n vrouw (extra) 'verantwoord' door argumenten te bedenken, terwijl ik diep in m'n hart iets gewoon leuk vindt en die gezochte argumenten eerlijkgezegd geen enkele rol spelen.
Dus om in de wereld van domotica te blijven: je vindt het gewoon ontzettende leuk e/o handig of whatever, maar duurzaamheid/energiebesparing is een vrij slap argument imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@teaser : het was inderdaad een RX-80. Gewoon een zw/w matrix printer. Veel lol van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Tsja, @Schinnen-groen. Het verdienmodel van inkjetprinters maakt het inderdaad verstandiger om -juist als je weinig of incidenteel print- een wat duurdere laserprinter aan te schaffen.

Wij gebruiken onze oude HP Laserjet 4250 een paar keer per week. Omdat 'ie in standby 9 watt trekt, zetten we hem liefst alleen aan als er geprint moet worden, en daarna binnen een paar uur weer uit. Dát kun je regelen met domotica, en nog kosteneffectief ook. Nu roepen we dus tegen Alexa: "Turn on printer' en dan horen we hem boven op de werkkamer tot leven komen. Maar ironisch genoeg heb ik in de loop der jaren wel een paar duizend euro stukgeslagen op domoticaspeeltjes, en trekt de kast waar al die speeltjes 24/7 aan staan zo'n 66 watt.

En het meeste dat die speeltjes regelen had ik ook kunnen regelen met een schakelklok of bewegingsmelder...

l'art pour l'art

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
art schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:18:
zetten we hem liefst alleen aan als er geprint moet worden, en daarna binnen een paar uur weer uit. Dát kun je regelen met domotica, en nog kosteneffectief ook.
Pffff, domotica is gewoon een hobby.
Net als andere hobby's: je kan zonder.
Alleen verslaafden kunnen niet zonder.
Praat dus niet anderen (en jezelf) aan dat je je huis vol met zooi moet hangen.

Ik zet de printer aan wanneer ik moet printen.
Is het vel er uit en is de printer weer stil, gaat de knop om en is de printer uit.
Daar is echt geen onzin voor nodig, alleen een goed stel hersenen en normaal besef van waar je mee bezig bent. En dat ontbreekt er tegenwoordig bij zeker 95% van de mensen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Laatst online: 10:53
Vuiltje schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:40:
[...]

Neen, het is toch meer dan dat. Het is iets dat je leven comfortabeler maakt. Zoals bv cruise control bij auto's. Niet nodig, maar maakt het wel comfortabeler als je lange afstanden rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vuiltje schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:40:
[...]

Alleen verslaafden kunnen niet zonder.
Praat dus niet anderen (en jezelf) aan dat je je huis vol met zooi moet hangen.

Ik zet de printer aan wanneer ik moet printen.
Is het vel er uit en is de printer weer stil, gaat de knop om en is de printer uit.
Daar is echt geen onzin voor nodig, alleen een goed stel hersenen en normaal besef van waar je mee bezig bent. En dat ontbreekt er tegenwoordig bij zeker 95% van de mensen. :)
Zoals hierboven al is vermeld is domotica een hobby waarbij je o.a. een goed inzicht krijgt in je energieverbruik in huis.
Domotica kan in een aantal gevallen het leven wat aangenamer maken en, niet op de laatste plaats, is het een hobby waarvan je erg veel kan leren op diverse gebieden. Hierdoor vergroot je ook je technische kennis en kunde en dat scheelt weer reparateurs aan huis. win-win, dus.

Iets hetgeen je graag doet kan je vaak benoemen als hobby. Bijvoorbeeld het reageren op posts op Tweakers ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Had ik die oude epson RX-85 maar nooit weggedaan. Die was gelijk aan de slag (met tig fonds), maakte evenveel lawaai als die HP bij het "calibreren en reinigen" en kostte slechts een printerlintje per jaar. Nagenoeg niet stuk te krijgen.

Als ik bulk wil printen, dan ga ik naar een copy shop. Die HP had ik o.a. aangeschaft om via een drietal PC's thuis afdrukken te kunnen maken, maar als je 10 minuten moet wachten na het aanzetten om een of twee afdrukken te maken dan was het een verkeerde keuze.
Al dat zg. printkop reinigen is alleen maar om je inktverbruik te boosten.
Dat is ook het verdienmodel bij die inktjet printers,imho.

In algemene zin:
Waarom bestaat er eigenlijk stand-by verbruik? Alleen (vanwege de afstandbediening die op 2-3 meter van het apparaat op tafel ligt) om het ding aan te zetten?
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben een slachtoffer geweest van de zg. cognitieve dissonantie https://www.google.nl/sea...i131i67j0i131.DrYuWnIo3Do
Overal in huis van die kaku's, want dat scheelt een hoop energie. Energie die deze apparaten 24/7 helaas ook zelf verbruiken. Heel handig dat je dit aan elke bezoeker kon laten zien en vervelent dat niemand je erop wees dat er ook een verdeeldoos met een aan-uit knop bestond voor nog geen 4 Euro (zelfs met een NEON-lamje).
Het is simpel en alleen, in mijn optiek, een hobby waarbij je waarschijnlijk een hoop eigen verantwoordelijkheid (lichten uit, verwarming aan/uit, PC etc. uit, etc.) overlaat aan een stukje elektronica. Niets mis mee, maar leven is dynamisch en zaken in- en uitschakelen is meer een moment-van-de dag dan een strikt volgen van een tijdtabel.
Een timer op je vaatwasser of wasmachine of droger is dan wel weer een slimme zet, maar die hadden we 20 jaar geleden al. Gewoon zo'n mechanisch ding, met pinnetjes. Hang daar maar eens een Watt-meter aan. De twee die hier hun werk doen zijn inderdaad al 17 jaar oud.

Begrijp me niet verkeerd, domotica is prima als het nagenoeg geen energie verbruikt. Helaas heb ik uit eigen ervaring ondervonden dat het spul vaak veel meer energie vraagt dan opgegeven en veel te rigide werkt. En graag geen discussies over besturing via smartphone. Na een week of twee is dit veel gebruik ervan niet meer aan de orde. Onderzoek onder n=20, onder gebruikers in mijn omgeving.

Ook niet altijd de schuld van de leverancier, maar meer van de enthousiaste gebruiker die, vanwege het gebruik, die ineens zijn systeem 24/7 in de lucht moet houden, een heel thuisnetwerk in het leven heeft geroepen, en extra NAS heeft aangeschaft, uitkijkend naar extra mogelijkheden in zijn/haar situatie.
Chargeer ik? Absoluut. Is dit een niet-bestaande situatie? Ik denk het niet.

Onze Laserprinter staat onder in de kast op de laagste plank, en de power schakelaar zit achterop. En ook als er boven gewerkt word kan er met een 2e RC even de printer worden aangestoken en een printje worden gemaakt, die dan kan worden opgehaald gelijk met en bakkie koffie. (mijn huisgenoot loopt met tijd en wijle niet zo lekker de trap op en af) Dus voor deze is Kaku een fijn oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Schinnen-groen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:41:
[...]

Zoals hierboven al is vermeld is domotica een hobby waarbij je o.a. een goed inzicht krijgt in je energieverbruik in huis.
Domotica kan in een aantal gevallen het leven wat aangenamer maken en, niet op de laatste plaats, is het een hobby waarvan je erg veel kan leren op diverse gebieden. Hierdoor vergroot je ook je technische kennis en kunde en dat scheelt weer reparateurs aan huis. win-win, dus.

Iets hetgeen je graag doet kan je vaak benoemen als hobby. Bijvoorbeeld het reageren op posts op Tweakers ;)
Domotica kun je zien als hobby, ik vind het veel meer dan dat en ik ben toch van mening dat je er wel degelijk mee kunt besparen.

Sowieso wat veel mensen domotica noemen (lampen aan zetten met je telefoon) is m.i. juist geen domotica want nog steeds een manuele handeling. Domotica is nu juist dat 'het huis' zichzelf regelt met zo min mogelijk interventie van gebruikers. Verlichting gaat hier in huis dus automatisch, zonder smartphone.

Wat betreft energie-besparing: apparaten regelen zodat ze stroom afnemen als er zonneoverschot is (vooral ná salderen interessant), Warmtepompboiler temperatuur optimaliseren op basis van het weer en verwacht verbruik zodat er bijna geen stilstandsverliezen zijn, uiteraard apparaten automatisch aan/uit wanneer nodig en dan niet op basis van tijdstippen maar op basis van sensoren. Airco's vanzelf aan/uit bij in en uitlopen van bepaalde kamers (ook voor verwarmen in de winter). Infraroodpanelen alleen aan als er iemand voor zit. Airco's van stroom af bij geen gebruik (stand by verbruik), dit kan ook handmatig maar dat zou ik niet vol houden meerdere keren per dag. Direct een melding als de zonnepanelen uitvallen dus minimale down-time. Rolluiken dicht direct als de zon er op schijnt (waardoor de airco minder hoeft te koelen). Direct een melding van een (beginnende) waterlekkage.

Meeste energie die ik er mee bespaar is mentale energie. Het is pure luxe dat al je gordijnen en rolluiken vanzelf geregeld worden ipv 1 voor 1 handmatig, en dat mijn aquarium zijn eigen water ververst zonder dat ik wekelijks met emmers en tuinslangen in de weer moet, de grasrobot en de stofzuigrobot hun werk doen, de tuin automatisch besproeit, en dat de ventilatie altijd geoptimaliseerd is voor minimaal CO2 en vochtgehalte in huis.

Daar staat inderdaad tegenover: al die losse modules gebruik samen nog aardig wat stroom én mijn router moet 365 dagen per jaar 24/7 aan blijven om de boel draaiende te houden. Dit zijn voor mij nog aandachtspunten. Ik zie graag nog een deep-sleep functie voor de modules en de mogelijkheid om (automatisch) per groep de stroom er af te halen. Momenteel zie ik daar nog geen kosteneffective methode voor.

Domotica heeft zeker de potentie om te bezuinigen, maar denk dat een meerderheid van de gebruikers er niet in slaagt om dat ook te bereiken. In die zin is het geen 'eerlijk/realistisch' verkoopargument.

Ik ga er regelmatig voor zitten met de missie: 'welke 5-10€ per jaar besparing zal ik nu eens gaan programmeren'. Ik zou bijvoorbeeld mijn beveiligingscamera's uit kunnen zetten als we beiden thuis zijn overdag. Dat bespaart zo weer 10-20 euro per jaar. Zo zijn er heel veel van dat soort zaken te bedenken. 'slimme' apparatuur is vaak niet zo slim en tweakbaar, en met domotica kun je dan zaken toch finetunen.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 24-06-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

de Peer schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:18:
[...]

Domotica kun je zien als hobby, ik vind het veel meer dan dat en ik ben toch van mening dat je er wel degelijk mee kunt besparen.

Sowieso wat veel mensen domotica noemen (lampen aan zetten met je telefoon) is m.i. juist geen domotica want nog steeds een manuele handeling. Domotica is nu juist dat 'het huis' zichzelf regelt met zo min mogelijk interventie van gebruikers. Verlichting gaat hier in huis dus automatisch, zonder smartphone.

Wat betreft energie-besparing: apparaten regelen zodat ze stroom afnemen als er zonneoverschot is (vooral ná salderen interessant), Warmtepompboiler temperatuur optimaliseren op basis van het weer en verwacht verbruik zodat er bijna geen stilstandsverliezen zijn, uiteraard apparaten automatisch aan/uit wanneer nodig en dan niet op basis van tijdstippen maar op basis van sensoren. Airco's vanzelf aan/uit bij in en uitlopen van bepaalde kamers (ook voor verwarmen in de winter). Infraroodpanelen alleen aan als er iemand voor zit. Airco's van stroom af bij geen gebruik (stand by verbruik), dit kan ook handmatig maar dat zou ik niet vol houden meerdere keren per dag. Direct een melding als de zonnepanelen uitvallen dus minimale down-time. Rolluiken dicht direct als de zon er op schijnt (waardoor de airco minder hoeft te koelen). Direct een melding van een (beginnende) waterlekkage.

Meeste energie die ik er mee bespaar is mentale energie. Het is pure luxe dat al je gordijnen en rolluiken vanzelf geregeld worden ipv 1 voor 1 handmatig, en dat mijn aquarium zijn eigen water ververst zonder dat ik wekelijks met emmers en tuinslangen in de weer moet, de grasrobot en de stofzuigrobot hun werk doen, de tuin automatisch besproeit, en dat de ventilatie altijd geoptimaliseerd is voor minimaal CO2 en vochtgehalte in huis.

Daar staat inderdaad tegenover: al die losse modules gebruik samen nog aardig wat stroom én mijn router moet 365 dagen per jaar 24/7 aan blijven om de boel draaiende te houden. Dit zijn voor mij nog aandachtspunten. Ik zie graag nog een deep-sleep functie voor de modules en de mogelijkheid om (automatisch) per groep de stroom er af te halen. Momenteel zie ik daar nog geen kosteneffective methode voor.

Domotica heeft zeker de potentie om te bezuinigen, maar denk dat een meerderheid van de gebruikers er niet in slaagt om dat ook te bereiken. In die zin is het geen 'eerlijk/realistisch' verkoopargument.

Ik ga er regelmatig voor zitten met de missie: 'welke 5-10€ per jaar besparing zal ik nu eens gaan programmeren'. Ik zou bijvoorbeeld mijn beveiligingscamera's uit kunnen zetten als we beiden thuis zijn overdag. Dat bespaart zo weer 10-20 euro per jaar. Zo zijn er heel veel van dat soort zaken te bedenken. 'slimme' apparatuur is vaak niet zo slim en tweakbaar, en met domotica kun je dan zaken toch finetunen.
Je hebt mij via het bovenstaande nog niet helemaal kunnen overtuigen. Veel van de voorbeelden die je noemt zijn met een simpele schakelaar en een wakkere gebruiker op te lossen. Regelingen op basis van het weer zijn ook niet erg betrouwbaar. Niets zo veranderlijk als het weer en 1 km verderop kan het weerbeeld er al heel anders uitzien. Gegevens van "het dichtstbijzijnde weerstation" werken hier al jaren niet (zoninstraling vs rendement van onze panelen). Gelukkig zit een 200 m verderop iemand met een on-line meetstation >:)

Domotica kan handig bij voor verstrooide mensen, of mensen die het niet zoveel uitmaakt hoeveel energie er nutteloos wordt verspild. Ook voor ouderen die steeds vaker in Nederland min of meer gedwongen worden om langer in de eigen woning te blijven wonen. Helaas zie ik op dat gebied nog weinig initiatieven. De olifant in de kamer is m.i. het feit dat als je alles op alles hebt gezet en gedaan om zo min mogelijk energie te verspillen en optimaal zorg heb gedragen voor milieubewuste oplossingen in je hut, er een moment is dat de koek op is: er valt niets meer te besparen.
"Als er niets meer af kan of er niets meer bij moet, dan is het af". (Een historische uitspraak van een goede vriend van me).
Elke verdere besparing resulteert in een investering die eigenlijk niet meer zinvol is.
Niet meer met het oog op energieverbruik en niet meer met het oog op investering qua pecunia's.
Je gaat dan op zoek naar kruimels en hiervoor investeer je energie en geld. Dat is het moment dat die verdere inspanningen kunnen worden geduid als hobby.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind domotica een zeer zinvolle hobby. Verder is elke Watt besparing er eentje, maar die Watts worden wel steeds duurder.

Aan de andere kant is m.i. het wonen in een huis waarbij alles voor je wordt geregeld geen huis meer, maar een hotel/pension cq. bejaardenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Schinnen-groen schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:18:
[...]

Aan de andere kant is m.i. het wonen in een huis waarbij alles voor je wordt geregeld geen huis meer, maar een hotel/pension cq. bejaardenhuis.
Tsja verschil van inzicht dan. Ik besteed mijn tijd liever niet aan zaken die ik elke dag weer opnieuw moet doen en als vervelend/geestdodend ervaar. 15-30 minuten extra vrije tijd per dag vind ik persoonlijk waardevol en de (intiele) moeite waard.

Daarom doe ik ook de was met een wasmachine en niet met de hand.
Pagina: 1 ... 75 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.