Hier staat een HP 8500 met wifi. Dat ding is gekocht omdat ik soms ook nog wel eens een stukje tekst wil scannen en een paar kopietjes wil maken. Als ik dat apparaat heb gebruikt, dan schakel ik hem gewoon uit. Dat lijkt me de beste oplossing. Echter als je hem na een week of zo weer eens aanzet, dan begint het apparaat als een dolle alles-en-nog-wat te checken, gaat het na een minuut of 3-4 de print head reinigen en kan je na (geklokt) ca. 11 minuten eindelijk een afdruk maken.
Gewoon he-le-maal ruk, dit spul. Gewoon onnodig inktverbruik ($$$$$).
Had ik die oude epson RX-85 maar nooit weggedaan. Die was gelijk aan de slag (met tig fonds), maakte evenveel lawaai als die HP bij het "calibreren en reinigen" en kostte slechts een printerlintje per jaar. Nagenoeg niet stuk te krijgen.
Als ik bulk wil printen, dan ga ik naar een copy shop. Die HP had ik o.a. aangeschaft om via een drietal PC's thuis afdrukken te kunnen maken, maar als je 10 minuten moet wachten na het aanzetten om een of twee afdrukken te maken dan was het een verkeerde keuze.
Al dat zg. printkop reinigen is alleen maar om je inktverbruik te boosten.
Dat is ook het verdienmodel bij die inktjet printers,imho.
In algemene zin:
Waarom bestaat er eigenlijk stand-by verbruik? Alleen (vanwege de afstandbediening die op 2-3 meter van het apparaat op tafel ligt) om het ding aan te zetten?
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben een slachtoffer geweest van de zg. cognitieve dissonantie
https://www.google.nl/sea...i131i67j0i131.DrYuWnIo3Do
Overal in huis van die kaku's, want dat scheelt een hoop energie. Energie die deze apparaten 24/7 helaas ook zelf verbruiken. Heel handig dat je dit aan elke bezoeker kon laten zien en vervelent dat niemand je erop wees dat er ook een verdeeldoos met een aan-uit knop bestond voor nog geen 4 Euro (zelfs met een NEON-lamje).
De m.i. enige reden om via Arduino, Kaku's, domotica en een hoop programmeerwerk zaken in huis te regelen is dat het een leuke hobby is waar je veel lol uit kunt halen (en veel van kan leren). Maar verkoop het niet als bezig zijn met minder energieverbruik, duurzaamheid, goed voor het milieu.
Het is simpel en alleen, in mijn optiek, een hobby waarbij je waarschijnlijk een hoop eigen verantwoordelijkheid (lichten uit, verwarming aan/uit, PC etc. uit, etc.) overlaat aan een stukje elektronica. Niets mis mee, maar leven is dynamisch en zaken in- en uitschakelen is meer een moment-van-de dag dan een strikt volgen van een tijdtabel.
Een timer op je vaatwasser of wasmachine of droger is dan wel weer een slimme zet, maar die hadden we 20 jaar geleden al. Gewoon zo'n mechanisch ding, met pinnetjes. Hang daar maar eens een Watt-meter aan. De twee die hier hun werk doen zijn inderdaad al 17 jaar oud.
Begrijp me niet verkeerd, domotica is prima als het nagenoeg geen energie verbruikt. Helaas heb ik uit eigen ervaring ondervonden dat het spul vaak veel meer energie vraagt dan opgegeven en veel te rigide werkt. En graag geen discussies over besturing via smartphone. Na een week of twee is dit veel gebruik ervan niet meer aan de orde. Onderzoek onder n=20, onder gebruikers in mijn omgeving.
Ook niet altijd de schuld van de leverancier, maar meer van de enthousiaste gebruiker die, vanwege het gebruik, die ineens zijn systeem 24/7 in de lucht moet houden, een heel thuisnetwerk in het leven heeft geroepen, en extra NAS heeft aangeschaft, uitkijkend naar extra mogelijkheden in zijn/haar situatie.
Chargeer ik? Absoluut. Is dit een niet-bestaande situatie? Ik denk het niet.
@
burne Ik zit nog steeds op een antwoord te wachten
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.