Ja dit is een leuk rekensommetje.
Qua CO2 impact is er inderdaad de vermeden CO2 van het aardgas, plus nog die van je originele 2300 kWh elektriciteitsverbruik (elke kWh die je (op dit moment iig) in het net duwt betekent praktisch gezien ~2 kWh minder aardgas verbruik aan de kant van de centrale, uitgaande van een ~50% thermisch rendement)
Als ik je cijfers zie, is je uiteindelijke besparing ~2150 m3 (4.7 ton CO2 per jaar) aardgas, en ~2300 kWh/jaar stroom (=4.6 MWh aan aardgas * 335 kg/MWh = 1.5 ton CO2 per jaar) aan stroom? Da's dus 6.3 ton CO2 vermeden per jaar, 126 ton over 20 jaar.
Ik ga ervan uit dat je investering ~€15.000 is geweest (ik hou die CV ketel buiten beschouwing, die moest je toch al vervangen uit oogpunt van veroudering neem ik aan? dat levert op zichzelf nagenoeg niks op aan energiebesparing). Dat komt op ~120 €/ton CO2 besparing voor het hele project.
Je kan het nog uitsplitsen naar onderdelen (de isolatie, de warmtepomp, de panelen):
De zonnepanelen op zichzelf (8450 kWh stroom = 19.6 MWh verdrongen stroomproductie uit aardgas = 5.7 ton CO2/jaar) zijn dan met 5500 euro voor 20jaar x 5.7 ton = ~48 €/ton wat dat betreft nog het meeste 'waar voor je geld' geweest.
Oftewel, als ik hier niet verkeerd reken komt vrijwel al je CO2 winst (~5.7 van de ~6.3 ton per jaar) uit je investering in duurzame opwek.
(NB ik ging maar even uit van netto ~0 teruglevering zoals je in je post meldde)
[
Voor 8% gewijzigd door
Dreamvoid op 10-05-2019 15:14
]