De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.961 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

revolution-nl schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:24:
[...]
De riolering krijg je gratis van de gemeente
"Verontreinigingsheffing" en die kun je niet opzeggen.
Mijn elektriciteits- en wateraansluiting kan ik gewoon opzeggen.
Voor het mogen bouwen van een woning is een aansluiting op het elektriciteitsnet verplicht. En hoewel ik het niet zo snel kan vinden denk ik dat dat voor water en riool ook opgaat. Je hebt ook niet echt een alternatief, of je moet de WC met Spa Rood door gaan spoelen.

Maar ga eens in op het punt wat ik probeerde te maken: mag je jezelf uitsluiten van collectieve voorzieningen?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

burne schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 00:22:
[...]

"Verontreinigingsheffing" en die kun je niet opzeggen.

[...]
Een belasting dus. Het is jammer dat je selectief quote, dat het resultaat (betalen) hetzelfde is wil niet zeggen dat de relatie met de leverancier hetzelfde is (contract met commerciële partij vs belasting via de overheid)
Voor het mogen bouwen van een woning is een aansluiting op het elektriciteitsnet verplicht. En hoewel ik het niet zo snel kan vinden denk ik dat dat voor water en riool ook opgaat. Je hebt ook niet echt een alternatief, of je moet de WC met Spa Rood door gaan spoelen.

Maar ga eens in op het punt wat ik probeerde te maken: mag je jezelf uitsluiten van collectieve voorzieningen?
Fijn dat jezelf al het criteria aanhaalt "Je hebt ook niet echt een alternatief" dat heb je met verwarming namelijk wel en ook nog eens veel duurzamer én goedkoper. Daarnaast heb je ook kunnen lezen dat ik niet val over de oplevering met stadsverwarming maar het feit dat ik het niet direct kan opzeggen (en 5 jaar aan een commerciële club vast zit). Iets wat met andere nutsvoorzieningen van private partijen (water en elektriciteit) dus wel kan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:23
burne schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 00:22:
Je hebt ook niet echt een alternatief, of je moet de WC met Spa Rood door gaan spoelen.
Zeker wel, een flinke regenwatertank en je bent al een heel eind. Je haalt het water door een simpel filter en het kan je wasmachine en wc in. Voor drinkwater haal je het door een omgekeerde osmose filter heen en langs een UV-lamp en tadaa. Douchen kun je met drinkwater doen met een recycledouche, of met simpel gefilterd regenwater, net hoe bang je bent aangelegd zeg maar. Regenwatertank leeg? Laat hem een keertje vullen vanuit een vrachtwagen.

Drinkwater is zo goedkoop dat bovenstaande in een dicht "bewaterleidingd" land als Nederland financieel geen enkele zin heeft, maar het kan prima.

En geen riool? Kan prima. Steeds meer grotere woningen (met wat meer tuin) worden zonder rioleringsaansluiting opgeleverd. Dan moet je ruimte vrijhouden voor iets als een helofytenfilter, of een septic tank plaatsen.
Als iemand dat wil, waarom niet? En zeker in het geval van een gedrocht als een warmtenet, waarbij je klant vastzit aan een monopolist die er de hoofdprijs voor rekent (vooral in de vaste kosten) kan ik niet veel redenen bedenken waarom dat niet zou mogen/kunnen.

Zie jij goede redenen voor zo'n aansluitverplichting bij een monopolist die zijn klanten mag uitknijpen dan?

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 18-07-2018 09:56 . Reden: "Sceptic tank"? Is dat een pantservoertuig wat niets zomaar gelooft? ;) Septic tank dus. ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

revolution-nl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:59:
[...]

Een belasting dus. Het is jammer dat je selectief quote, dat het resultaat (betalen) hetzelfde is wil niet zeggen dat de relatie met de leverancier hetzelfde is (contract met commerciële partij vs belasting via de overheid)
Als het op deze manier moet stopt de discussie hier en nu, en veel succes met de vele windmolens die je nog op je pad zult gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

burne schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:42:
[...]

Als het op deze manier moet stopt de discussie hier en nu, en veel succes met de vele windmolens die je nog op je pad zult gaan vinden.
:o
Bijzonder :? Ik wens jou ook succes en een hele fijne dag :D
Ik ben overigens gek op de wind, ik heb altijd wind mee.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 18-07-2018 20:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
[b]revolution-nl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:07

Ik ben overigens gek op de wind, ik heb altijd wind mee.
Elektrische fiets?

Oeps, selectief kwootje

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij hebben een aantal mensen al aardig last van het warme weer...

Vooral tenen worden dan gevoelig.

Een bakje water voor de voetjes en een koud pilsje doet wonderen ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Weinig duurzaams maar ik moet het ff kwijt :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/POmOzcWjFXG5iEVNscdtYbjd/medium.jpg

Zo doen we dat! :X 8)7

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Speedy-Andre
Maar hij staat wel lekker in de schaduw!
(als het over de dhl bus gaat?)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2018 21:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:41:
@Speedy-Andre
Maar hij staat wel lekker in de schaduw!
(als het over de dhl bus gaat?)
Hij staat midden in mijn voortuin, eigen grond |:(
Een groot en zwaar pakket sjouwen is mijn hobby ook niet, maar ze waren met 2 man :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
revolution-nl schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:36:
[...]

Het wordt nog mooier, ik kreeg vandaag te horen van ennatuurlijk dat het niet mogelijk is om binnen 5 jaar na aansluiting een afsluiting aan te vragen :r

Dat men een woning verplicht oplevert met stadsverwarming kan ik nog begrijpen, dat je als consument vervolgens 5 jaar geen kant op kan riekt naar koppelverkoop.

Ik ga dat nog eens uitzoeken, het laatste woord is hier nog niet over gezegd :(
Zoek ook eens op stadsverwarming Reeshof. Daar is een flinke strijd gevoerd over aansluitkosten. Misschien heb je er wat aan.

.....,

Apart dat op de bijdrage van JeroenH (blij dat je weer terug bent) geen reactie volgt.

Ik zie dit de laatste tijd in een aantal (gevoelige) topics binnen DED vaker gebeuren. Een discussie opstarten, bij tegengas selectief reageren en na een paar berichten helemaal stoppen.

[ Voor 18% gewijzigd door drielp op 20-07-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:14:
Weinig duurzaams maar ik moet het ff kwijt :(

[afbeelding]

Zo doen we dat! :X 8)7
Of ik zie het niet, of ik snap je niet..... Wat is het probleem hier?

Ik zie wel dat je overbuurman wel een paar panelen aan zijn muur kan hangen. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:27:
[...]

Of ik zie het niet, of ik snap je niet..... Wat is het probleem hier?

Ik zie wel dat je overbuurman wel een paar panelen aan zijn muur kan hangen. ;)
Sinds wanneer parkeer je zo'n gele bak ongevraagd in iemands voortuin?
Die overbuur is van de oude stempel, klepel op de deur ipv een bel enz. :P
Zijn dak is net zo groot als het mijne, die boom links staat wel op zuid t.o.v. zijn dak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:37:
[...]

Zijn dak is net zo groot als het mijne, die boom links staat wel op zuid t.o.v. zijn dak :+
Hoewel ik nu wel het nut zie van camera's op de straat gericht vraag ik me af...
Mag dat wel? Of heb je toestemming van gemeente of iets dergelijks? :>

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2018 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:37:
[...]

Het begint natuurlijk bij diegene die wat besteld heeft :+

Maar hij staat toch niet in je rozenperk? Het is toch een plek waar je normaal een auto kan zetten of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:43:
[...]

Hoewel ik nu wel het nut zie van camera's op de straat gericht vraag ik me af...
Mag dat wel? Of heb je toestemming van gemeente of iets dergelijks? :>
Ik kijk op mijn eigen (grond) tuin uit, dat er toevallig meer te zien is.... ;)
Het is officieel al voldoende als je een waarschuwing laat zien, die zit beneden achter een raam.
De beelden zijn niet zo scherp dat ik kentekens kan lezen van passerend verkeer of geparkeerde auto's.
De politie maakt af en toe gebruik van mijn beelden, dan komen ze met een usbstick :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aha, een bekende bij de politie dus... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:45:
[...]

Bij de oplevering gaat nu principieel de kraan dicht, met deze benadering gun ik ze geen cent, dan maar 5 jaar 319 euro door het putje.

Morgen maar eens de koopovereenkomst en algemene voorwaarden van ennatuurlijk doornemen..
En kwam er nog wat interessants uit? Is het geen idee om een jurist het door te laten lezen, wellicht kan die nog een maas in het net vinden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 23-09 07:52

Nox

Noxiuz

Iemand bekend met efficientie van waterpompen? Voor een regenwatersysteem wat middels filters een wc, wasmachine maar ook douche moet voorzien van water zijn er heel wat typen pompen verkrijgbaar. Opvoerhoogte is niet zo heel hoog, tank zit in de wijnkelder (vorstvrij, constante temperatuur enz.) en moet een meter of 4 omhoog vanaf het diepste punt van de tank.

Maar wat een verschillen zijn er te krijgen, van hydrofoorpompen die 4000L/hr leveren (veel te veel met een verwachte flow van 5-7 L/min) en 1kW aan vermogen hebben tot vijferpompjes die het dubbele doen, maar dan weer geen druk opbouwen. Iemand ervaring mee wat voor type pomp je hiervoor moet hebben? Liefst wel iets autonooms wat zelf inspeelt op de drukverandering.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nox schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:00:
Iemand bekend met efficientie van waterpompen? Voor een regenwatersysteem wat middels filters een wc, wasmachine maar ook douche moet voorzien van water zijn er heel wat typen pompen verkrijgbaar. Opvoerhoogte is niet zo heel hoog, tank zit in de wijnkelder (vorstvrij, constante temperatuur enz.) en moet een meter of 4 omhoog vanaf het diepste punt van de tank.

Maar wat een verschillen zijn er te krijgen, van hydrofoorpompen die 4000L/hr leveren (veel te veel met een verwachte flow van 5-7 L/min) en 1kW aan vermogen hebben tot vijferpompjes die het dubbele doen, maar dan weer geen druk opbouwen. Iemand ervaring mee wat voor type pomp je hiervoor moet hebben? Liefst wel iets autonooms wat zelf inspeelt op de drukverandering.
Wil je kwaliteit? Eventueel een custom oplossing, dan moet je hier zijn. Op mijn werk verpompen we veel proces water en hebben drukverhogers van deze jongens.
https://dp.nl/nl/t/rvs-centrifugaalpompen/113

Die hebben van heel simpel tot heel luxe systemen, zet er wel een pomp saver tussen zodat het netjes afslaat als het op druk is.
https://nl.aliexpress.com...0015.9.554310ccqCEl6E&s=p

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 22-07-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Iets minder custom oplossing: https://nl.grundfos.com/products/find-product/scala2.html niet geschikt, want deze pomp heeft een voordruk nodig. Wellicht dit: https://nl.grundfos.com/p...d-product/sb-and-sba.html De SBA versie heeft een eigen drukregeling.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 22-07-2018 11:43 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Thermische dag / nacht buffer overwegingen (2020:FIT op niet gebruikte energie)

Ik zit te denken of het zinvol is om mijn grote vrieskist overdag (altijd) wat dieper te laten invriezen en 's nachts gewoon uit. Daarmee kan ik het eigen gebruik van mijn zonnestroom verhogen. De vriezer is natuurlijk ook een warmte pomp (COP onbekend).

Ik kan de "super" knop besturen met een timer, dus de hele dag door vriezen en 's nachts helemaal uit.

Deze "super" knop besturen met een extra temperatuur controller, zodat hij niet kouder wordt als bv -24.

Extra koel elementen om de koude opslag capaciteit te verhogen en stabiliseren?

Hoeveel kWh Zou ik zo kunnen opslaan voor de nacht?

Nog wat vergeten?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

antonboonstra schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:37:
[...]

Iets minder custom oplossing: https://nl.grundfos.com/products/find-product/scala2.html niet geschikt, want deze pomp heeft een voordruk nodig. Wellicht dit: https://nl.grundfos.com/p...d-product/sb-and-sba.html De SBA versie heeft een eigen drukregeling.
Rol-Co schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:00:
[...]

Wil je kwaliteit? Eventueel een custom oplossing, dan moet je hier zijn. Op mijn werk verpompen we veel proces water en hebben drukverhogers van deze jongens.
https://dp.nl/nl/t/rvs-centrifugaalpompen/113

Die hebben van heel simpel tot heel luxe systemen, zet er wel een pomp saver tussen zodat het netjes afslaat als het op druk is.
https://nl.aliexpress.com...0015.9.554310ccqCEl6E&s=p
Kwaliteit wel, maar geen overkill :+

De pomp is voor een vakantiehuisje en de bedoeling is om te kijken of het haalbaar is volledig off grid te gaan omdat de voorzieningen keer op keer falen daar :P Elektra was zo onbetrouwbaar dat de eigenaar besloten heeft dat het genoeg is. Hij zit er zelf veel en af en toe verhuurt hij het. In de winter zit 'ie er ook (pensionado :+ )

Anyway, de pompen van grundfos doen 570 watt en 70-80 liter/minuut. Ik ben op zoek naar iets wat wel de druk maar niet het debiet levert wat hopelijk resulteert in een vermogen van minder dan 570 watt. Een maximum debiet van 20ltr/minuut zou al meer dan voldoende zijn voor de douche en ook de gootsteen voor een afwasje vul je zo. Maar omdat de pompen nogal beroerd moduleren (en degenen die dat wel doen kosten bakken geld).

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Nox
Het lijkt misschien heftig maar valt reuze mee, en die pompjes zijn rvs en goed te reviseren.
Er staan natuurlijk hele systemen maar dat heb je niet nodig, gewoon een 220 pompje wat voor jouw doeleinden genoeg is.
Bellen kan geen kwaad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:48:
@Nox
Het lijkt misschien heftig maar valt reuze mee, en die pompjes zijn rvs en goed te reviseren.
Er staan natuurlijk hele systemen maar dat heb je niet nodig, gewoon een 220 pompje wat voor jouw doeleinden genoeg is.
Bellen kan geen kwaad toch?
Oh, kwaliteit is niet wat ik in twijfel trek, zeker die grundfos pompen niet. Ik vind het enkel zo'n overkill aan vermogen, omdat de wens er is om in de toekomst enkel solar als energiebron te gebruiken voor elektra wilde ik die belasting laag houden omdat hoge belastingen niet zo goed door de omvormer gedaan kunnen worden. Als dat ding iedere keer een 600-700 watt trekt (wat de meeste hydroforen doen) lijkt me dat 1 een vrij veel vermogen om wat water te verpompen dus vrij inefficient en 2 als er dan nog andere apparaten aan staan heb je nog kans dat de omvormer ermee kapt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nox schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:34:
[...]

[...]

Kwaliteit wel, maar geen overkill :+

De pomp is voor een vakantiehuisje en de bedoeling is om te kijken of het haalbaar is volledig off grid te gaan omdat de voorzieningen keer op keer falen daar :P Elektra was zo onbetrouwbaar dat de eigenaar besloten heeft dat het genoeg is. Hij zit er zelf veel en af en toe verhuurt hij het. In de winter zit 'ie er ook (pensionado :+ )

Anyway, de pompen van grundfos doen 570 watt en 70-80 liter/minuut. Ik ben op zoek naar iets wat wel de druk maar niet het debiet levert wat hopelijk resulteert in een vermogen van minder dan 570 watt. Een maximum debiet van 20ltr/minuut zou al meer dan voldoende zijn voor de douche en ook de gootsteen voor een afwasje vul je zo. Maar omdat de pompen nogal beroerd moduleren (en degenen die dat wel doen kosten bakken geld).
Dit zijn ook leuke pompen, simpel, veel onderdelen van te koop, stil, 13L flow. druk schakelaar, 12V ( kan dus op een accu met een zonnepaneel ).....
Veel verschillende uitvoeringen (volgens mij ook 220V) , zelfaanzuigend. rond de 100 euro.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
WoudseHoeve schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:13:
[...]

Dit zijn ook leuke pompen, simpel, veel onderdelen van te koop, stil, 13L flow. druk schakelaar, 12V ( kan dus op een accu met een zonnepaneel ).....
Veel verschillende uitvoeringen (volgens mij ook 220V) , zelfaanzuigend. rond de 100 euro.
Vergeet niet een spanningsregelaar er tussen te zetten. Beter voor je accu.

@Nox Drielp gebruikt de goedkope 15 l/min 12 V pompjes van obelink op de moestuin. Werkt geweldig tijdens deze droge periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Nox schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:34:
[...]
Die pompjes slaan (als het goed is) ook alleen aan als je water afneemt, dus het is natuurlijk niet zo dat ze continu dat vermogen trekken. Minimaal debiet is ook gewoon 1 l/min en typisch geschikt voor 'weekend cottages'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lqI4eGdJ8bQ7gA1J1eE9VhfS/full.jpg

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

antonboonstra schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:24:
[...]

Die pompjes slaan (als het goed is) ook alleen aan als je water afneemt, dus het is natuurlijk niet zo dat ze continu dat vermogen trekken. Minimaal debiet is ook gewoon 1 l/min en typisch geschikt voor 'weekend cottages'.
[afbeelding]
Ja, gelukkig wel. Er is sowieso wel 230v, plan is om er in de zomer of milde winter te verblijven.

Wat ik zonde vind is dat het lijkt alsof een hydrofoor of pomp (lijkt mij sowieso beter inclusief drukvat) maar 1 stand heeft en dat is 100% (á 600-800 watt) terwijl je maar 5% debiet afneemt. Maar misschien is dat lastig te regelen, ik weet niet veel van pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nox schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:34:
[...]

Ja, gelukkig wel. Er is sowieso wel 230v, plan is om er in de zomer of milde winter te verblijven.

Wat ik zonde vind is dat het lijkt alsof een hydrofoor of pomp (lijkt mij sowieso beter inclusief drukvat) maar 1 stand heeft en dat is 100% (á 600-800 watt) terwijl je maar 5% debiet afneemt. Maar misschien is dat lastig te regelen, ik weet niet veel van pompen.
Een hydrofoor bengt het vat op druk ( zelfde als een expansie vat) dus hoeft maar af en toe te pompen. Hoe groter het vat hoe minder vaak hij pompt. Maar 600W is wel veel, 100 of max 200 moet genoeg zijn.
Maar de meeste zijn beregenings pompen met veel druk en volume, daar heb je vermogen voor nodig.
Ja kan ook een sanitair water expansievat nemen en een simpel shureflo pompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Ik zat zelf te kijken naar zoiets.
https://www.hornbach.nl/s...-eco/8890908/artikel.html
Max aanzuighoogte van 8 meter heb je wel nodig als je al 4 meter moet kunnen halen.
Op de pomp kan de druk ingesteld worden of gewoon op Eco stand laten draaien.
Max vermogen is 850W maar bij lagere opbrengst zal dat een stuk lager zijn.
Hij kan maximaal 4000l/h leveren maar dat zal bij een druk van 1,5bar zijn vermoed ik..
De maximum werkdruk is 3,2 bar. bij die druk is de doorzet zeker een stuk minder zijn dan die 4000l/h.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mgroen81 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:57:
[...]

Ik zat zelf te kijken naar zoiets.
https://www.hornbach.nl/s...-eco/8890908/artikel.html
Max aanzuighoogte van 8 meter heb je wel nodig als je al 4 meter moet kunnen halen.
Op de pomp kan de druk ingesteld worden of gewoon op Eco stand laten draaien.
Max vermogen is 850W maar bij lagere opbrengst zal dat een stuk lager zijn.
Hij kan maximaal 4000l/h leveren maar dat zal bij een druk van 1,5bar zijn vermoed ik..
De maximum werkdruk is 3,2 bar. bij die druk is de doorzet zeker een stuk minder zijn dan die 4000l/h.
Dan moet de pomp wel kunnen moduleren, en dat zie ik niet snel in de specificaties terug. Of lees ik er overheen?

Weet iemand overigens als je bijvoorbeeld een filter plaatst wat er dan nog overblijft? Bijv. een filter voor vaste deeltjes en een actieve koolfilter na de pomp? :) Voor het geval er gedouched moet worden dan zou dat fijn zijn mocht er last zijn van geurtjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@antonboonstra hoe is het eigenlijk verlopen met de duurzamehuizenroute? Dit jaar op 3 en 10 november is ie er weer.

Nou is mijn duurzaamheidsproject af en twijfel ik of ik ook ga meedoen. Wat voor mensen krijg je over de vloer en hoeveel? Nu met al dat VanGasLos-nieuws zal er wellicht wat meer interesse zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

kmf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:11:
@antonboonstra hoe is het eigenlijk verlopen met de duurzamehuizenroute? Dit jaar op 3 en 10 november is ie er weer.

Nou is mijn duurzaamheidsproject af en twijfel ik of ik ook ga meedoen. Wat voor mensen krijg je over de vloer en hoeveel? Nu met al dat VanGasLos-nieuws zal er wellicht wat meer interesse zijn.
Was best leuk om mee te doen aan de Duurzame Huizenroute. Er komen natuurlijk ook mensen op af die interesse hebben in duurzaamheid, dus dat geeft al snel een goede klik. Het is alweer even geleden, maar volgens mij waren er een vrij jong stel gekomen, een wat ouder echtpaar, iemand uit het dorp die in de bouw werkt en nog iemand die bij de gemeente werkt. Uiteindelijk viel de hoeveelheid mensen dus mee, maar het zal ook vast afhangen van de locatie waar je woont. Als je in een grote stad woont, zullen er wellicht meer mensen even langskomen. Misschien dat ik mijzelf dit jaar wel weer opgeef. Nu er een slot op de gasmeter zit, ben ik nu officieel #vangaslos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Nox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:11:
[...]

Dan moet de pomp wel kunnen moduleren, en dat zie ik niet snel in de specificaties terug. Of lees ik er overheen?
Een pomp, of beter gezegd, elektromotor, heeft sowieso een variabel energieverbruik, afhankelijk van het gevraagde vermogen/toerental (en type motor). Dus alleen het typeplaatje bekijken zegt niet zoveel.

Maar kijk ook uit met te lichte pompen. Het is leuk dat een simpel plastic pompje op papier genoeg doet, maar het is niet voor niets dat 'de echte' pompen in metaal worden uitgevoerd met een luchtgekoelde pomp.
In campers/caravans zie je vaak van die plastic spulletjes, omdat het ook licht moet zijn. Maar dan moet je ook niet verbaasd zijn als dat na een paar jaar (wat effectief dus maar een paar maanden) gebruik al vervangen wordt.
Zo mag ik binnenkort de druksensor in de camper van mijn ouders gaan vervangen, nadat de waterpomp al vervangen is. En die camper is nog geen 4 jaar oud.
Nox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:11:
Weet iemand overigens als je bijvoorbeeld een filter plaatst wat er dan nog overblijft? Bijv. een filter voor vaste deeltjes en een actieve koolfilter na de pomp? :) Voor het geval er gedouched moet worden dan zou dat fijn zijn mocht er last zijn van geurtjes e.d.
Je pompt toch uit een tank?
Een scheutje chloor in de tank tegen luchtjes of zo'n tablet voor zwembaden. En vaste deeltjes moet je filteren VOORDAT ze in je tank komen. Als je pomp niet op het laagste punt zit kan het mooi bezinken en kun je dat later eruit stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

antonboonstra schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:47:
[...]
iemand die bij de gemeente werkt.
Die kwam kijken of je het alles wel volgens de regels gedaan heb? >:)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

kmf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:05:
[...]
Die kwam kijken of je het alles wel volgens de regels gedaan heb? >:)
Hahaha, nee hij is "beleidsmaker zonne-energie en duurzame mobiliteit" bij de gemeente. Wel grappig, want ik spreek 'm nu professioneel gezien ook wel eens (ENGIE heeft zonpark Vierverlaten voor de gemeente Groningen gebouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

TheGhostInc schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:48:
[...]

Een pomp, of beter gezegd, elektromotor, heeft sowieso een variabel energieverbruik, afhankelijk van het gevraagde vermogen/toerental (en type motor). Dus alleen het typeplaatje bekijken zegt niet zoveel.

Maar kijk ook uit met te lichte pompen. Het is leuk dat een simpel plastic pompje op papier genoeg doet, maar het is niet voor niets dat 'de echte' pompen in metaal worden uitgevoerd met een luchtgekoelde pomp.
In campers/caravans zie je vaak van die plastic spulletjes, omdat het ook licht moet zijn. Maar dan moet je ook niet verbaasd zijn als dat na een paar jaar (wat effectief dus maar een paar maanden) gebruik al vervangen wordt.
Zo mag ik binnenkort de druksensor in de camper van mijn ouders gaan vervangen, nadat de waterpomp al vervangen is. En die camper is nog geen 4 jaar oud.

[...]

Je pompt toch uit een tank?
Een scheutje chloor in de tank tegen luchtjes of zo'n tablet voor zwembaden. En vaste deeltjes moet je filteren VOORDAT ze in je tank komen. Als je pomp niet op het laagste punt zit kan het mooi bezinken en kun je dat later eruit stofzuigen.
Thanks, dus als ik gewoon zoiets pak:
https://www.waterpompshop...t-inox-82-m-hydrofoorpomp

Of soortgelijks heb ik meer kwaliteit en werkt die dus op zijn dooie gemak voor een duurzamere oplossing, en is dat opgegeven vermogen dus niet constant? Dan gaat het stroomverbruik wel meevallen :)

Chloor heb ik er liever niet in, ook al kan het officieel geen kwaad. Misschien jaarlijks desinfecteren met chloor ofzo, maar niet om er constant in te doen (is gewoon een gevoelskwestie).

In de natuur zuivert men middels helofytenfilters, het lijkt me wel wat om een grote plantenbak te maken met grind, worteldoek, div. soorten grond enz om dan het regenwater daar doorheen te laten om de ergste verontreiniging eruit te halen. Kan het water van het fonteintje er nog op, misschien zelfs de douche (want het enige wat er in zit is een beetje haar/huidvet en als je een zeep op natuurlijke basis gebruikt lijkt het me allemaal mee te vallen?!?! Er zijn douches die het water filteren en hergebruiken :o )

Want regenval is niet heel erg constant heb ik gemerkt de afgelopen dagen, ook in frankrij niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:30:
[...]

Thanks, dus als ik gewoon zoiets pak:
https://www.waterpompshop...t-inox-82-m-hydrofoorpomp

Of soortgelijks heb ik meer kwaliteit en werkt die dus op zijn dooie gemak voor een duurzamere oplossing, en is dat opgegeven vermogen dus niet constant? Dan gaat het stroomverbruik wel meevallen :)

Chloor heb ik er liever niet in, ook al kan het officieel geen kwaad. Misschien jaarlijks desinfecteren met chloor ofzo, maar niet om er constant in te doen (is gewoon een gevoelskwestie).

In de natuur zuivert men middels helofytenfilters, het lijkt me wel wat om een grote plantenbak te maken met grind, worteldoek, div. soorten grond enz om dan het regenwater daar doorheen te laten om de ergste verontreiniging eruit te halen. Kan het water van het fonteintje er nog op, misschien zelfs de douche (want het enige wat er in zit is een beetje haar/huidvet en als je een zeep op natuurlijke basis gebruikt lijkt het me allemaal mee te vallen?!?! Er zijn douches die het water filteren en hergebruiken :o )

Want regenval is niet heel erg constant heb ik gemerkt de afgelopen dagen, ook in frankrij niet :P
Alsjeblieft geen chloor gebruiken, verschrikkelijk schadelijk.
Ik vang al meer dan 20 jaar regenwater op, zo'n anderhalve kuub voorraad, in de regenpijp zit een gaasfilter, meer filter ik niet. Ik heb de opslag nog nooit schoon boeven maken.
We spoelen de wc ermee, geven de tuin water en de eerste inlaat van de wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op welke manier zou chloor schadelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Dreamvoid schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:44:
Op welke manier zou chloor schadelijk zijn?
Ooit chloorgas ingeademd? De brandweer komt met hazmat suits je ophalen. Nuf said denk ik zo, vandaar liever niet. Ook al is officieel het niet schadelijk, in de vs en veel andere landen gebruiken ze het om drinkwater te desinfecteren maar niemand vind het fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is in ongeventileerde ruimtes he :) In de open lucht vervliegt het direct.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 02-08-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

antonboonstra schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:47:
[...]Als je in een grote stad woont, zullen er wellicht meer mensen even langskomen. Misschien dat ik mijzelf dit jaar wel weer opgeef. Nu er een slot op de gasmeter zit, ben ik nu officieel #vangaslos.
Ik vind het maar raar dat er zo weinig over de bezoeken zelf zijn te vinden. De mensen die geïnteresseerd zijn zijn meestal ook van die bloggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 12:24
In een natuurlijk filter doodt het chloor het bacterieleven en verliest dan zijn werking.
De ouderwetse septic tank is ook een voorbeeld waar chloor een vijand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Dreamvoid schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:08:
Dat is in ongeventileerde ruimtes he :) In de open lucht vervliegt het direct.
Goed, even schaamteloos gecopy-paste:

Gechloreerd water kan lange termijn effecten op de menselijke huid. Chloor doodt niet alleen de slechte bacteriën die ons ziek kunnen maken, maar het doodt ook goede bacteriën waarop onze onze huid vertrouwt. Volgens Dr Rona, MD, gechloreerd water vernietigt het grootste deel van de darmflora vriendelijke bacteriën die helpen niet alleen met de vertering van voedsel, maar met de productie van vitamine B12 en K.Gratis Drinking Water.com meldt chloor kan een groot deel van de benodigde eiwitten te vernietigen in het lichaam. Op korte termijn kan dit leiden tot een droge, jeukende huid. Vervolg uitputting kan leiden tot zeer droge huid.

Dus, mochten we er mee gaan douchen is dat een no-go voor de langetermijn. Als we het willen drinken wordt het wel gefilterd middels geavanceerde filters, maar je wilt het ook niet hebben om er mee te wassen. En dan heb ik de schadelijkheden nog niet gehad voor het milieu. Als ik dus een helofytenfilter wil gebruiken om het water te zuiveren voor teruglozing sloop je dus het micromilieu wat dat voor je doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 17:55

aip

Iets heel anders - de eerste terrawatt hernieuwbare energie is geïnstalleerd. Duurde 40 jaar kennelijk, de volgende terrawatt naar verwachting maar 5 jaar.

https://www.bloomberg.com...y-passes-a-trillion-watts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

aip schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:55:
Iets heel anders - de eerste terrawatt hernieuwbare energie is geïnstalleerd. Duurde 40 jaar kennelijk, de volgende terrawatt naar verwachting maar 5 jaar.

https://www.bloomberg.com...y-passes-a-trillion-watts
En hoeveel terawatt energie gebruiken we, als elektrische energie?

En hoeveel olie verstoken we en wat moet er nog bij als dat hernieuwbare energie moet worden?

:+

Terawatt klinkt veel maar kan ook een druppel op een gloeiende plaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 17:55

aip

Nox schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:34:
[...]

En hoeveel terawatt energie gebruiken we, als elektrische energie?

En hoeveel olie verstoken we en wat moet er nog bij als dat hernieuwbare energie moet worden?

:+

Terawatt klinkt veel maar kan ook een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Totaal geïnstalleerd vermogen (volgens het artikel) is 6,2 terrawatt. Dus het lijkt veel. Maar (ook uit het artikel): de capaciteitsfactor maakt nogal wat uit. En die is bij duurzame bronnen een stuk lager dan bij (zeg) nucleaire opwekking.

Maar toch: een leuke mijlpaal. En vooral de verwachting dat de volgende maar 5 jaar gaat duren vond ik een leuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geinstalleerd vermogen is idd een wat misleidende term, zeker als je biomassa vs wind vs PV ermee gaat vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmmm, mijn bitumen schuin dak op het hoofdgebouw heeft onderhoud nodig, mooi moment om gelijk panelen te laten leggen. Wat is wijsheid een dakdekker/panelenboer vinden die het allebei in 1 keer kan doen of het project in twee fases te doen? Aan de ene kant heb je de kans dat het bedrijf of een goede dakdekker of een goede elektricien is maar niet allebei, aan de andere kant de beste gelegenheid om rails etc. te plaatsen is als het dak toch open ligt omt vernieuwd te worden. Iemand hier ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Erasmo schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:15:
Hmmm, mijn bitumen schuin dak op het hoofdgebouw heeft onderhoud nodig, mooi moment om gelijk panelen te laten leggen. Wat is wijsheid een dakdekker/panelenboer vinden die het allebei in 1 keer kan doen of het project in twee fases te doen? Aan de ene kant heb je de kans dat het bedrijf of een goede dakdekker of een goede elektricien is maar niet allebei, aan de andere kant de beste gelegenheid om rails etc. te plaatsen is als het dak toch open ligt omt vernieuwd te worden. Iemand hier ervaring hiermee?
Moeten de rails worden vast geschroefd op/in het bitumendak? Je hebt ook van die oplossingen met logliggende rail met contra gewicht aan de andere schuine kant vh dak.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het liefste wel, beide dakhelften staan aan het einde van een 'windtrechter' op een paar honderd meter van de zee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 12:24
Zou epdm de mooiste oplossing voor je zijn.
Zou je nog zelf kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

izdp schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:16:
Zou epdm de mooiste oplossing voor je zijn.
Zou je nog zelf kunnen leggen.
Er moet ook wat loodwerk gerepareerd worden enzo, en met kans op lekken etc laat ik het liever aan de professional over.

En ik heb het niet zo op werken op een dak :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het volgende eiland wil naar 100% hernieuwbare energie.

https://www.fastcompany.c...enewable-with-teslas-help

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Kolere wat een werk om een dakje (met dakkapel) te isoleren. De gehele zaterdag bezig geweest om de gipsplaten te verwijderen. Zoals verwacht zat er onder het dakschot geen isolatie anders dan de steenwol die aan de buitenzijde zit.

Echter, na het verwijderen van de gipsplaat van de dakkapel zat er helemaal niets onder het dak, en in zijkanten een piepschuim plaatje van 2cm dik. Over de rest van de bouw van de dakkapel zal ik verder maar niet uitwijden, dat is gewoon slecht. Maar goed, dat ding zit al op het dak, en we gaan het maar gewoon aanvliegen.

Afgelopen zondag 7cm rockwool platen gemonteerd met dampdichte folie tegen het dakschot en in het dak van de dakkapel. Daarnaast alle kieren met een laagje pur afgedicht en kieren tussen de dakplaten met kit.

Hopelijk lig ik aankomende winter niet op de tocht(!) met een stijve nek als gevolg en is het er dan ook nog behagelijk. Wat er verder nog op het plan staat is het verplaatsen van de radiator leiding, want deze loopt nu dwars door de ruimte heen.

Vingers gekruist.

[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 06-08-2018 10:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
Wie weet er nog een SMA Bluetooth repeater nieuw liggen? Mag best wat kosten, maar ze zijn nergens meer :(

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Lardman
probeer eens een mailtje naar paul.

https://www.paulspullen.nl/
ik zie het niet staan op de site, maar hij heeft meer spul als daar staat.
dus wie weet wat hij nog heeft liggen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ik noteer elke maand de meterstanden van zowel mezelf als het huis van mijn vriendin; nu is er iets vreemds aan de hand > bij mijn vriendin dus.
het elektra verbruik zit in de wintermaanden zo rond de 120 kWh en in de zomermaanden zo rond de 110 kWh; maar ineens had ik in Juli 155 ! kWh.
de enige verklaring die ik kon vinden is dat de koelkast (met het warme weer) iets hoger is gezet, maar dat doet ze ieder jaar in de zomer, dus eigenlijk verwacht ik ook weer niet dat dit de oorzaak is.
vorige week had ik elke dag een verbruik van 6 kWh, wat volgens mij ook wel erg veel is, toch :?
iemand een verklaring ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Met al dat bier dat koudgemaakt moet worden, moet je koelkast een stukje harder werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

meten is weten, ze een verbruiksmeter op de koelkast en andere apparaten en meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Dreamvoid schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:15:
Met al dat bier dat koudgemaakt moet worden, moet je koelkast een stukje harder werken :)
haha, helaas geen alcohol bij ons in huis :9~

Maar: kan het dat een koelkast 1 a 2 kWh meer per dag verbruikt, als je hem van stand 4 naar 5 zet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
JAN-B schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:33:
[...]
haha, helaas geen alcohol bij ons in huis :9~

Maar: kan het dat een koelkast 1 a 2 kWh meer per dag verbruikt, als je hem van stand 4 naar 5 zet :?
Een gemiddelde koel-vriescombinatie verbruikt <1kWh per dag dus een verhoging van 1/2 per dag lijkt me uitzonderlijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Of de ventilatie van je koelkast is niet op orde en hij kan nu zijn warmte helemaal niet meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
@JAN-B De hitte die we nu lange tijd meemaken is ook uitzonderlijk... De keukenkastjes, de muren, alles is nu warm (of heeft ze het binnen nog koel?). Daardoor kan de koelkast ook moeilijker zijn warmte kwijt en moet harder werken.
Tip, zorg dat de koelkast ook goed gevuld is, want elke x deur open is warmte naar binnen (en met dit weer misschien ook vaker dan normaal?).
Ik gebruik bv. gewoon met water gevulde flessen om ruimte in te nemen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

assje schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:49:
[...]

Een gemiddelde koel-vriescombinatie verbruikt <1kWh per dag dus een verhoging van 1/2 per dag lijkt me uitzonderlijk.
@assje: dat kan kloppen, heb jaren geleden eens gemeten en kwam op 920 W / 24 hr. uit;
ik heb nog steeds die meter, zal het nog eens nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

TCroezing schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:19:
@JAN-B De hitte die we nu lange tijd meemaken is ook uitzonderlijk... De keukenkastjes, de muren, alles is nu warm (of heeft ze het binnen nog koel?). Daardoor kan de koelkast ook moeilijker zijn warmte kwijt en moet harder werken.
Tip, zorg dat de koelkast ook goed gevuld is, want elke x deur open is warmte naar binnen (en met dit weer misschien ook vaker dan normaal?).
Ik gebruik bv. gewoon met water gevulde flessen om ruimte in te nemen. 8)
@ TCroezing: ben nog vergeten te melden: ze heeft de slechte eigenschap om de deur wel 3 minuten :( open te houden, als ze bijv. fruit moet pakken; dan kost het veel stroom om hem weer te laten koelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
JAN-B schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:32:
[...]
@ TCroezing: ben nog vergeten te melden: ze heeft de slechte eigenschap om de deur wel 3 minuten :( open te houden, als ze bijv. fruit moet pakken; dan kost het veel stroom om hem weer te laten koelen....
Oops... :/
Tsja, zo min mogelijk open ruimte dan. Flessen die boel! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JAN-B schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:32:
[...]

Geen ijs ergens? Tegen de achterwand o.i.d, staat hij een beetje vrij van de muur zodat hij de warmte goed kwijt kan?
Ook geen ventilator die de hele dag draait, scheelt ook weer wat energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JAN-B Als referentie hier de maandverbruiken van een A++ koelkast (Liebherr KTP 1740)
over een heel jaar (actueel):
Verbruik koelkast Liebherr KTP 1740

De koelkast staat in een open keuken - 17 - 26 °C (geen inbouw!)
Per maand kan je zien wat de verbruiken zijn.
februari 2018 (minimum): 5,59 kWh
juli 2018 (maximum): 12,85 kWh (extreem!)
Jaarverbruik atm 85 kWh
Opgave fabriek: 78 kWh/a
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:11:
@JAN-B Als referentie hier de maandverbruiken van een A++ koelkast (Liebherr KTP 1740)
[afbeelding]

De koelkast staat in een open keuken - 17 - 26 °C.
Jaarverbruik atm 85 kWh
YMMV
Geeft wel het zelfde beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rol-Co schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:38:
[...]

Geeft wel het zelfde beeld :)
Ik heb nog geen (duidelijk) beeld van de situatie bij @JAN-B

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

dunklefaser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:11:
[afbeelding]

De koelkast staat in een open keuken - 17 - 26 °C (geen inbouw!)
Jaarverbruik atm 85 kWh
YMMV
@ dunklefaser: Bedankt, ja, dat scheelt nogal wat, bij jouw een jaarverbruik van 85 kWh, bij mijn vriendin kom ik op 335 kWh; had nog niet vermeld dat hij al 21 a 22 jaar oud is :(
heb al diverse malen gezegd dat een nieuwe koelkast veel zuiniger is, maar ze wacht gewoon tot hij een keer " op " is.
(hetzelfde verhaal voor de wasmachine: ook ruim 20 jaar oud, ik denk dat een nieuwe veel zuiniger is met water/stroom)
Zetten jullie trouwens de koelkast ook hoger in de warme zomermaanden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier was de leiding van compressor naar het element op de achterkant dichtgerot. Compressor loeiheet, vriezer steenkoud en koelkast vroor aan maar werd niet kouder dan 12 graden, element achterop gewoon koud.
Uiteindelijk vervangen door een nieuwe, nu weer een koelkast die 5 graden kan halen.

Zal op de stroomrekening behoorlijk schelen, maar merk het vooral met het spul dat erin ligt: blijft veel langer houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JAN-B schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:52:
[...]
@ dunklefaser: Bedankt, ja, dat scheelt nogal wat, bij jouw een jaarverbruik van 85 kWh, bij mijn vriendin kom ik op 335 kWh; had nog niet vermeld dat hij al 21 a 22 jaar oud is :(
heb al diverse malen gezegd dat een nieuwe koelkast veel zuiniger is, maar ze wacht gewoon tot hij een keer " op " is.
Je kan je natuurlijk afvragen wat klimaat vriendelijker is, de oude "op" gebruiken (geen afval, geen CO2 uitstoot voor het maken van een nieuwe, maar wel hoger stroom verbruik), of nu een nieuwe kopen (omgekeerde) zal echt veel uitmaken, maar niet als je hem verkoopt.....
(hetzelfde verhaal voor de wasmachine: ook ruim 20 jaar oud, ik denk dat een nieuwe veel zuiniger is met water/stroom)
Het verwarmingselement van de wasmachine kan niet zuiniger worden (1 op 1 kWh) (zie artikel), wel de motor, mogelijk iets minder water verbruik maar dat maakt in Nederland niet veel uit. Een nieuwe droger wel, een warmtepomp droger verbruikt de helft.
Zetten jullie trouwens de koelkast ook hoger in de warme zomermaanden :?
Wat bedoel je met hoger? Hogere temperatuur of "harder" werken?
Die van mij stel je de temperatuur in, dus dat regelt hij zelf, geen verschil zomer winter.

[ Voor 2% gewijzigd door WoudseHoeve op 07-08-2018 08:15 . Reden: nog een link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
JAN-B schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:08:
ik noteer elke maand de meterstanden van zowel mezelf als het huis van mijn vriendin; nu is er iets vreemds aan de hand > bij mijn vriendin dus.
het elektra verbruik zit in de wintermaanden zo rond de 120 kWh en in de zomermaanden zo rond de 110 kWh; maar ineens had ik in Juli 155 ! kWh.
de enige verklaring die ik kon vinden is dat de koelkast (met het warme weer) iets hoger is gezet, maar dat doet ze ieder jaar in de zomer, dus eigenlijk verwacht ik ook weer niet dat dit de oorzaak is.
vorige week had ik elke dag een verbruik van 6 kWh, wat volgens mij ook wel erg veel is, toch :?
iemand een verklaring ??
45 kWh per maand zou kunnen neerkomen op 1,5 kWh per dag of 63 watt continue. Dit zou best een koelkast compressor kunnen zijn. Of een gloeilamp die aanstaat op zolder of in de berging. 8).

Succes!
WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:14:
[...]

Je kan je natuurlijk afvragen wat klimaat vriendelijker is, de oude "op" gebruiken (geen afval, geen CO2 uitstoot voor het maken van een nieuwe, maar wel hoger stroom verbruik), of nu een nieuwe kopen (omgekeerde) zal echt veel uitmaken, maar niet als je hem verkoopt.....

[...]

Het verwarmingselement van de wasmachine kan niet zuiniger worden (1 op 1 kWh) (zie artikel), wel de motor, mogelijk iets minder water verbruik maar dat maakt in Nederland niet veel uit. Een nieuwe droger wel, een warmtepomp droger verbruikt de helft.

[...]

Wat bedoel je met hoger? Hogere temperatuur of "harder" werken?
Die van mij stel je de temperatuur in, dus dat regelt hij zelf, geen verschil zomer winter.
Nieuwe wasmachines hebben niet zozeer energiezuinigere componenten maar door innovaties in het programma heb je schone een drogere was met minder kWh. 0,1 kWh per KG wasgoed. Een droger vervangen vind ik lastiger, aangezien we die nauwelijks gebruiken en er ook andere manieren zijn om was te drogen zonder dat dit energie kost.

[ Voor 26% gewijzigd door Gecko123 op 07-08-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als je hem tweedehands verkoopt hoeft die koper aan zijn kant geen nieuwe te kopen, dus zolang jij een zuinigere koelkast koopt dan die persoon aan wie je 'm verkoopt anders had gekocht, is er een netto plus :)

De CO2 kosten voor het staal en plastic van een koelkast moeten op zich wel uit te rekenen zijn toch? Anders wat extra EUA's kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JAN-B Ja - we zetten de temperatuur bij hoge temperaturen (> ca. 23°C)
en vooral als we veel en snel willen koelen (waterflessen!) zo laag mogelijk.
Als het koelvermogen niet meer nodig is gaat de instelling wel omlaag
van 7 terug naar 5 - 6. - Als je te sterk koelt krijg je namelijk soms ijsvorming
op de verdamper en dat wil je niet.
Belangrijk is dat je alles waar water uit kan verdampen dicht zet (folie overheen!)
en geen maaltijdresten welke nog niet afgekoeld zijn in de koelkast zet.
(Voor een vriezer is dit natuurlijk ook van toepassing.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dreamvoid schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:06:
[...]

Als je hem tweedehands verkoopt hoeft die koper aan zijn kant geen nieuwe te kopen, dus zolang jij een zuinigere koelkast koopt dan die persoon aan wie je 'm verkoopt anders had gekocht, is er een netto plus :)

De CO2 kosten voor het staal en plastic van een koelkast moeten op zich wel uit te rekenen zijn toch? Anders wat extra EUA's kopen.
Volgens milieucentraal.nl is het beter de koelkast te vervangen omdat dat minder CO2 oplevert als de oude.
Als je de oude dan weer verkoopt ( en dus weer gaat werken) heeft het geen zin. Jij en de potentiële koper moet en een nieuwe en dus zuinigere koelkast kopen. De oude moet ge recycled worden.
Voor een wasmachine en andere apparaten geld dat minder.
dunklefaser schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:50:
Belangrijk is dat je alles waar water uit kan verdampen dicht zet (folie overheen!)
en geen maaltijdresten welke nog niet afgekoeld zijn in de koelkast zet.
(Voor een vriezer is dit natuurlijk ook van toepassing.)
Voor de houdbaarheid van de etenswaren moet je die snel terug koelen dus niet proberen bij een temperatuur van 30 graden (of 20) eerst uren te laten "afkoelen". Dus gewoon warm in de koelkast of vriezer zetten. Tenzij je natuurlijk je gezin wat weerstand wil laten opbouwen tegen diverse bacteriën en schimmels.
Ook wel goed voor de lijn ...... :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:03:
[...]

Volgens milieucentraal.nl is het beter de koelkast te vervangen omdat dat minder CO2 oplevert als de oude.
Als je de oude dan weer verkoopt ( en dus weer gaat werken) heeft het geen zin. Jij en de potentiële koper moet en een nieuwe en dus zuinigere koelkast kopen. De oude moet ge recycled worden.

[...]

Voor de houdbaarheid van de etenswaren moet je die snel terug koelen dus niet proberen bij een temperatuur van 30 graden (of 20) eerst uren te laten "afkoelen". Dus gewoon warm in de koelkast of vriezer zetten. Tenzij je natuurlijk je gezin wat weerstand wil laten opbouwen tegen diverse bacteriën en schimmels.
Ook wel goed voor de lijn ...... :r
Als ik mag aanvullen: leg eens een thermometer in je koelkast/diepvries om (zeker in deze periode) te meten of je instelling nog wel correct is. Doe dit ook eens voor de dagen na oktober.
Het is fijn dat de koelkast/diepvries lampjes heeft om e.e.a. te monitoren, maar ik heb daar na een aantal van die apparaten niet zoveel vertrouwen meer in.

Wat afkoelen in de koelkast betreft: wel een stukje vrijmaken om het warme spul niet in contact te laten komen met het gekoelde spul.

Helemaal off topic: zet eens een schaaltje met water buiten voor de vogels 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:27:
[...]

Als ik mag aanvullen: leg eens een thermometer in je koelkast/diepvries om (zeker in deze periode) te meten of je instelling nog wel correct is. Doe dit ook eens voor de dagen na oktober.
Het is fijn dat de koelkast/diepvries lampjes heeft om e.e.a. te monitoren, maar ik heb daar na een aantal van die apparaten niet zoveel vertrouwen meer in.

Wat afkoelen in de koelkast betreft: wel een stukje vrijmaken om het warme spul niet in contact te laten komen met het gekoelde spul.

Helemaal off topic: zet eens een schaaltje met water buiten voor de vogels 8)
Maar natuurlijk mag dat.... en je hebt gelijk, Mijn koelkast heeft een digitale temperatuur instelling ende vriezer een temperatuur meter in het handvat ( en ter controle heb ik er een digitale bij staan ... )

Als die vogels bij ons de sloot niet kunnen vinden zijn het rare vogels..... voor de egels wel natuurlijk, water geen melk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:03:
Er van uit gaande dat de tweedehands koper een fors lager budget heeft, en je dus de scenario's krijgt:
- jij houdt de oude, die andere gozer koopt een supergoedkope onzuinige Chinese koelkast
- jij koopt een mooie AAA+++ koelkast en verkoopt de oude aan die andere gozer

Altijd complexe materie, uitvogelen wat het beste is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 07-08-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het verwarmingselement van de wasmachine kan niet zuiniger worden (1 op 1 kWh) (zie artikel),
Het verwarmingselement kun je ook vervangen door een warmtepomp. Of je kunt besluiten altijd koud te wassen. Met moderne wasmiddelen gaat dat prima. Of we kunnen een antiek systeem weer invoeren: externe aanvoer van warm water, dat je dan uit de zonneboiler op dak haalt.
JAN-B schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:52:
Ik had een koelkast die zo'n 900kWh per jaar gebruikte. Z'n vervanger kostte 299 euro en gebruikt 15 euro per jaar. Hoe goed ben je in rekenen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

burne schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:56:
[...]
Het verwarmingselement kun je ook vervangen door een warmtepomp.
Die heb ik nog niet gezien .... wel in een droger ( ook een stuk veiliger..)
Of je kunt besluiten altijd koud te wassen. Met moderne wasmiddelen gaat dat prima.
Kan wel wezen dat de wasmiddel fabrikanten dat zeggen maar bij onst lukt dat niet ( samsung ecobubble)
Of we kunnen een antiek systeem weer invoeren: externe aanvoer van warm water, dat je dan uit de zonneboiler op dak haalt.
Antiek?? Dat heet tegenwoordig " hotfill " :)
[...]
Ik had een koelkast die zo'n 900kWh per jaar gebruikte. Z'n vervanger kostte 299 euro en gebruikt 15 euro per jaar. Hoe goed ben je in rekenen? :)
Dat is wel een heeeel klein koelkastje, dan moet ik 4x per week naar de supermarkt......
Winst is dus 171-15 = 156 euro winst per jaar, dus in 2 jaar terug verdient. De productie kosten (CO2) weet ik niks van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH

Klinkt handig voor als salderen er aan gaat.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
JeroenH schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:08:
[video]

Oplossingen voor het wegvallen van solderen heeft natuurlijk niets met duurzaam te maken O-)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
[video]

Oplossingen voor het wegvallen van salderen heeft natuurlijk niets met duurzaam te maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[video]

Het idee is goed maar waarom niet met een wp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:32:
[...]

Het idee is goed maar waarom niet met een wp...
Het werkt net zo goed met een warmtepomp. De techniek hier zit hem in het stratificerend buffervat (die inmiddels ook al een jaar of 30 bestaan) en prognoses van het tapwatergebruik.

Vraag is of verdiensten van deze demand response de meerkosten (softwareontwikkeling, updates, extra hardware e.d.) verantwoorden.

Daarnaast is er nog altijd het psychologisch aspect dat veelal bij demand response speelt: bewoners willen helemaal geen boiler die een kwart vol is en wacht op een "gunstiger" moment. Wat als ik nu wil douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Skyaero schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:49:
[...]

Het werkt net zo goed met een warmtepomp. De techniek hier zit hem in het stratificerend buffervat (die inmiddels ook al een jaar of 30 bestaan) en prognoses van het tapwatergebruik.

Vraag is of verdiensten van deze demand response de meerkosten (softwareontwikkeling, updates, extra hardware e.d.) verantwoorden.

Daarnaast is er nog altijd het psychologisch aspect dat veelal bij demand response speelt: bewoners willen helemaal geen boiler die een kwart vol is en wacht op een "gunstiger" moment. Wat als ik nu wil douchen?
stratificerend. Moeilijk woord voor gelaagdheid dus. En dan met een verwarmingselement op COP1 en een interne pompje die het opgewarmde warme water naar beneden duwt...

Een hygieneboiler met meerdere spiralen is simpeler te gebruiken. Zelfs met doorstroomverwarmer zal het minder energie verbruiken. Je hebt immers geen interne pompje nodig, maar wel jouw "on demand" verwarming. De hygieneboiler blijft wel op kamertemperatuur, terwijl deze buffervat koud water wordt aangevoerd..

Doe je een warmtepompboiler of gewoon een warmtepomp, dan doe je het nog beter.

OK, dan moet je maar zelf een mooi hue lampje in elkaar flanzen die gekoppeld is aan de temperatuur van de boiler (* DIY projectidea!!!)

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 08-08-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:56:
[...]

Maar natuurlijk mag dat.... en je hebt gelijk, Mijn koelkast heeft een digitale temperatuur instelling ende vriezer een temperatuur meter in het handvat ( en ter controle heb ik er een digitale bij staan ... )

Als die vogels bij ons de sloot niet kunnen vinden zijn het rare vogels..... voor de egels wel natuurlijk, water geen melk!
De opmerking over dat schoteltje water was niet speciaal voor jou bedoeld ;)

Gelukkig is er vannacht wat regen gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
assje schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:21:
Oplossingen voor het wegvallen van salderen heeft natuurlijk niets met duurzaam te maken O-)
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Het systeem van salderen is ook niet perfect. In het grote plaatje lijkt het schuiven met tijdstippen van verbruik in de basis niet zo'n gek idee. Dat kan een huisaccu ook, maar die is vele malen duurder.

En v.w.b. de opmerkingen dat een warmtepomp beter zou zijn, dat klopt, maar vergeet niet dat de basissituatie in veel oudere Engelse huizen nu ook een elektrische boiler is. Dan is een boiler die kan schuiven met zijn elektriciteitsverbruik al een stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Schinnen-groen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:30:
Gelukkig is er vannacht wat regen gevallen.
Niet overdrijven:

Afbeeldingslocatie: https://screenshotscdn.firefoxusercontent.com/images/6a5123da-7e36-4a27-93c2-f4fd19737400.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Skyaero schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:49:
[...]

Er zal voor diegene vast wel iets van een comfort stand op zitten, of een grotere capaciteit. Een boiler is volgens mij ook niet ineens steenkoud. Bij ons met een CV ketel komt het wel eens voor dat 2 personen vlak na elkaar douchen. Maarja. Dat is ook omdat het gewoon kan. Geen idee vervelend ik het zou vinden als ik er op zou moeten wachten.
kmf schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:01:
[...]

stratificerend. Moeilijk woord voor gelaagdheid dus. En dan met een verwarmingselement op COP1 en een interne pompje die het opgewarmde warme water naar beneden duwt...

Een hygieneboiler met meerdere spiralen is simpeler te gebruiken. Zelfs met doorstroomverwarmer zal het minder energie verbruiken. Je hebt immers geen interne pompje nodig, maar wel jouw "on demand" verwarming. De hygieneboiler blijft wel op kamertemperatuur, terwijl deze buffervat koud water wordt aangevoerd..

Doe je een warmtepompboiler of gewoon een warmtepomp, dan doe je het nog beter.

OK, dan moet je maar zelf een mooi hue lampje in elkaar flanzen die gekoppeld is aan de temperatuur van de boiler (* DIY projectidea!!!)
Of iets van een signaal via waterdruk als je een bepaalde lage grens bereikt, tijdens het douchen dan. Ala elektrische tandenborstel?

[ Voor 32% gewijzigd door Gecko123 op 08-08-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gecko123 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:49:
[...]

Of iets van een signaal via waterdruk als je een bepaalde lage grens bereikt, tijdens het douchen dan. Ala elektrische tandenborstel?
Tijdens het douchen zal je niks van merken als je een doorstroomverwarmer hebt ;)
En wat dan als de boilertemp te laag wordt? stoppen met douchen?

Maar goed, komt erop neer dat ik die stratificerende boiler met moodlight vrij onzinnig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Pak dan wel een fatsoenlijke kaart en niet zon simpele van buienradar.
Die 9 mm zijn we maar wat blij mee hè @Schinnen-groen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k0zpszIjiuoaApzXrr1iHLbg/medium.png

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gecko123 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:49:
[...]
Er zal voor diegene vast wel iets van een comfort stand op zitten, of een grotere capaciteit. Een boiler is volgens mij ook niet ineens steenkoud. Bij ons met een CV ketel komt het wel eens voor dat 2 personen vlak na elkaar douchen. Maarja. Dat is ook omdat het gewoon kan. Geen idee vervelend ik het zou vinden als ik er op zou moeten wachten.
Het idee (als ik het filmpje goed begrijp) is dat de boiler jouw tapwatergedrag leert ("je doucht 's avonds") en daarmee de speelruimte om te verwarmen bepaalt.

Dat werkt prima bij een vast patroon, maar gaat mis in een uitzonderingsituatie. Hypothetisch: je springt rond lunchtijd in een vieze sloot om de hoek (auto/dier te water) komt thuis en wilt natuurlijk even douchen. Gaat niet, want de boiler wacht op de zon om te laden en had deze situatie niet verwacht.

Ja, je kunt marges inbouwen. Probleem is dat er met marges weinig overblijft van de flexibiliteit voor het gebruik in demand response.

Ik heb jarenlang aan demand response systemen gewerkt voor woningen en dit bleef een terugkerend probleem. De flexibiliteit is gewoon te beperkt om interessant te zijn als je marges voor noodgevallen/onvoorzien moet gaan hanteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik ben professioneel bezig met demand response, en je komt telkens terug op het ietwat ontnuchterende basisgegeven dat huishouden stroomverbruikers (zeker in Nederland, waar we niet verwarmen met stroom) een te klein deel van het stroomverbruik is om echt zoden aan de dijk te zetten, zeker versus de kosten/moeite om het allemaal uit te rollen.

De truc is om in grootschalige industriele grootverbruikers de processen te vinden waar je in 1 klap met 1 druk op de knop 10, 20, 30 MW aan onbalans kan oplossen door bij/afschakelen. Neem je de NS bijvoorbeeld, als je de maximum snelheid van de op dat moment rijdende treinen op centraal commando allemaal 5 km/u sneller/langzamer kan laten zetten (of langzamer/sneller accelereren), dat hakt er direct met tientallen MW's in stroomverbruik. Geen idee of dat praktisch haalbaar is, ik noem het maar als idee van de schaalgrootte.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 08-08-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Skyaero schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:03:
[...]

Het idee (als ik het filmpje goed begrijp) is dat de boiler jouw tapwatergedrag leert ("je doucht 's avonds") en daarmee de speelruimte om te verwarmen bepaalt.

Dat werkt prima bij een vast patroon, maar gaat mis in een uitzonderingsituatie. Hypothetisch: je springt rond lunchtijd in een vieze sloot om de hoek (auto/dier te water) komt thuis en wilt natuurlijk even douchen. Gaat niet, want de boiler wacht op de zon om te laden en had deze situatie niet verwacht.

Ja, je kunt marges inbouwen. Probleem is dat er met marges weinig overblijft van de flexibiliteit voor het gebruik in demand response.

Ik heb jarenlang aan demand response systemen gewerkt voor woningen en dit bleef een terugkerend probleem. De flexibiliteit is gewoon te beperkt om interessant te zijn als je marges voor noodgevallen/onvoorzien moet gaan hanteren.
De vraag is dan denk ik hoe erg vind je het dat je een 0,3% kans hebt (stel 1 keer per jaar) dat je vroegtijdig onder een lauwe douche staat maar daarmee een X% kan besparen op je energierekening of aanschaf systeemcapaciteit. Een beschikbaarheid van 99,7%.

Wil je praktisch nooit onder een lauwe douche staan dan is je besparingsruimte natuurlijk ook null.
Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.