Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
WoudseHoeve schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:10:
Volgens mij houden de netbeheerders nog geld over .... recent tarieven gedwongen aangepast.
verbruik/ opwek zijn niet veel verschillend voor een netbeheerder. Beide kunnen onverwacht veranderen.
Als eerste is het belangrijk onderscheidt te maken tussen de landelijke netbeheerder Tennet (de "TSO") en de regionale netbeheerders zoals Liander, Enexis, Stedin (de "DSO"). Zij hebben elk hun eigen uitdagingen.

Op landelijk niveau wordt duurzame energie nog als negatieve vraag gezien. Op regionaal niveau al lang niet meer, omdat het distributienet nooit is ingericht op teruglevering. Zeker in oude netten heeft dit in het verleden nog wel eens problemen met spanningsregelende transformatoren ("tap-changers") en beveiligingen gegeven.

Daarnaast kennen weersgebonden energiebronnen zoals zonnepanelen ook een zeer hoge gelijktijdigheid, iets wat nauwelijks eerder is voorgekomen in distributienetten. Zelfs warmtepompen komen niet veel verder dan 50% gelijktijdigheid.
quote:
Echter de Zonnepanelen en windmolens opwek is zeer goed te voorspellen, 15 min is heel simpel, 24h begint ook al erg goed te gaan.
Ik denk dat je je toch echt verkijkt op de nauwkeurigheid van voorspellingen van energievraag en -aanbod. De hoogste vraagpiek in Nederland ligt op zo'n 15 GW (december, tegen de kerstperiode). Stel dat je totale forecast een nauwkeurigheid heeft van 1%, dan heb je een tekort/overschot van 150 MW.

Tennet, de landelijke systeemoperator, heeft op dit moment zo'n 300 MW aan regel- en reservevermogen en, in geval van nood, nog eens 300 MW noodvermogen tot hun beschikking. Met een 1% onnauwkeurigheid eet je dus de helft van je regel/reservevermogen op.

En ja, er zijn meerdere systemen, maar perspectief in de imitaties van balancering zijn wel belangrijk in deze discussie.
quote:
Ja het standby vermogen ( gas,waterkracht, opslag ) zal duur zijn (ook al wordt ons grid steeds groter, windstil in Nederland betekend nog niet dat het windstil is in Schotland),
Het Europese 380kV transmissienetwerk is beperkt in zijn capaciteit. Wij kunnen bijvoorbeeld op dit moment slechts 700 MW met Noorwegen uitwisselen. En ook de uitwisselbaarheid met Groot-BrittanniŽ is beperkt. De capaciteit om tientallen gigawatts aan windenergie van de ene kant naar de andere kant van Europa te transporteren is op dit moment simpelweg niet aanwezig.
quote:
Het reactief vermogen (om tijdelijke onbalans op te vangen, hebben we altijd al gehad, ook bij alleen verbruik) is nog duurder.
Ik denk dat je hier regel- en reservevermogen bedoelt? Reactief vermogen is iets heel anders en wordt gebruikt voor spanningsstabiliteit. Zoals eerder genoemd heeft Tennet slechts een beperkte hoeveelheid regelvermogen tot haar beschikking.
quote:
Ook al is dat recentelijk in AustraliŽ vervangen door een dikke accu, de netbeheer kosten zijn daardoor 90% gedaald. Dus opslag begint vanuit de korte cyclus al goed te werken.
AustraliŽ is echt niet te vergelijken met Europa. Ander netwerk, andere topologie, andere problemen.

Aanvullend, dit blijft een super interessant filmpje over balancering:

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:33

WoudseHoeve

Hobby Boer

@Skyaero

De weersgebonden opwek is zeer goed te voor spellen.
In de ons omliggende landen wordt veel verwarmd met simpele elektrische radiatoren, daar zal de gelijktijdigheid erg hoog zijn (ook te voorspellen). Door deze voorspellingen heb je geen nood vermogen nodig maar gewoon gepland vermogen, stuk goedkoper en het nood vermogen blijft in tact.
De oude lokale netten zin inderdaad een probleem, zeker de transformatoren, Volgens met is er pas een eerste elektronische transformator geplaatst, juist om dit soort problemen op te lossen.

Ik heb het over de toekomstige mogelijkheden die reeds in ontwikkeling zijn. De verbindingen zijn nu nog niet voldoende maar zullen er zeker komen. De ontwikkelende partijen zullen daar zelfs goed mee verdienen, dat zijn geen kosten. Kijk maar eens naar het eiland plan van Tennet, daar gaan ze gewoon goed geld mee verdienen. De groei in verbindingen en opwek is erg groot.

Reactief vermogen bedoel ik inderdaad voor stabilisatie van spanning en frequentie. Daar zijn accu gebaseerde oplossingen erg goed in.

Het verschil met AustraliŽ is dat men daar minder externe verbindingen heeft, op dit moment, en grote afstanden. Maar wel erg veel weersgebonden opwek een geweldig testcase hier voor. Verder zie ik niet veel verschillen.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23:54
Zou dit dan de oplossing zijn? Klinkt fantastisch. Zou zo bij mij in de kruipruimte kunnen.

https://www.circulaironde...-energieopslag-water-zout

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:23
quote:
Dreamvoid schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:03:
De infrastructuur verandert niet, die is gebouwd op de piekvraag in de avond, als er geen PV teruglevering is. En fietsen vs auto is een directe vervanging, PV teruglevering is op een totaal ander moment dan je verbruik.

Kolenfooi is ook zo'n raar tendentieus woord - die centrales gaan sowieso al dicht, en de marginale stroomprijs prijst in Nederland hoofdzakelijk op gas + CO2.
Is dat zo? Volgens mij is de grootste afname overdag. Vooral door industrie en kantoren. En daar loont besparing niet snel door lage tarief.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:55
De stroompieken van de regionale netten liggen op winterdagen op 9:00 's ochtends en 18:00 's avonds. Dit kan je in de Tennet data heel aardig zien ook.

Dit wordt met de opkomst van warmtepompen de komende jaren steeds sterker, de stroompiek wordt hoger en verschuift nog meer naar de koudste winterdagen, en gaat meer lijken op het huidige gasafnameprofiel (of zoals je wilt, het Franse stroomafnameprofiel). Dat is een behoorlijke uitdaging voor de komende jaren.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 29-06-2018 11:34 (52%)

specs

• Gecko123
quote:
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:17:
De stroompieken van de regionale netten liggen op winterdagen op 9:00 's ochtends en 18:00 's avonds. Dit kan je in de Tennet data heel aardig zien ook.

Dit wordt met de opkomst van warmtepompen de komende jaren steeds sterker, de stroompiek wordt hoger en verschuift nog meer naar de koudste winterdagen, en gaat meer lijken op het huidige gasafnameprofiel (of zoals je wilt, het Franse stroomafnameprofiel). Dat is een behoorlijke uitdaging voor de komende jaren.
Het gebruiken van al bestaande buffers.en opwekking zal uiteindelijk er toe moeten leiden dat de grootste stroompieken worden ingedamd daar waar ze worden veroorzaakt. We zullen minder snel ons net hoeven uit te breiden. Bijvoorbeeld het laden/ontladen van elektrische auto's. Waar mensen zijn, zijn auto's. Denk aan grote steden.

Een algeheel seizoensschaarste zou zich in de markt moeten oplossen in combinatie met heffingen op Co2 uistoot.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Gecko123 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:08:
Zou dit dan de oplossing zijn? Klinkt fantastisch. Zou zo bij mij in de kruipruimte kunnen.

https://www.circulaironde...-energieopslag-water-zout
Ik weet niet hoe groot jouw kruipluik is, maar die bakken zijn zo te zien toch 1-2m2 aan oppervlak. Past niet gemiddelde kruipluik.

En natuurlijk ook nog de hoogte van zo'n 1,5 meter is niet zo in de gemiddelde kruipruimte a 80cm te passen.

Ze zullen dus even met wat flexibele plastic moeten gaan werken.

Zoek eens op zoutbatterij. Kom je ook een hoop vergelijkbare oplossingen tegen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23-09 21:33

JayPe

Ondertitel

quote:
kmf schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:42:
[...]

Ik weet niet hoe groot jouw kruipluik is, maar die bakken zijn zo te zien toch 1-2m2 aan oppervlak. Past niet gemiddelde kruipluik.

En natuurlijk ook nog de hoogte van zo'n 1,5 meter is niet zo in de gemiddelde kruipruimte a 80cm te passen.

Ze zullen dus even met wat flexibele plastic moeten gaan werken.

Zoek eens op zoutbatterij. Kom je ook een hoop vergelijkbare oplossingen tegen.
Mijn kruipruimte is nog veel ondieperder, en ik heb geen gat waar een IBC container doorheen zou kunnen..
Maar als in onder mijn woonkamer vloertje 1500kWh kan opslaan, dan zaag ik zo een gat in de vloer, en graaf ik de boel uit....
(maar zo'n feest zal het niet zijn neem ik aan)

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 met trekhaak! :-)

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:59
@JayPe als dat zo makkelijk zou zijn, dan is er gelijk geen reden meer om dat individueel te doen. Reken maar dat er direct zulke batterijen op grootschaliger plaatsen neergezet zullen gaan worden. Het hele idee van kleine accuutjes voor individuen is helemaal niet praktisch. Veel makkelijker om dit op wijkniveau te doen.

• Gecko123
quote:
148 afgedankte accu´s omdat ze er anders niets mee kunnen.

Maakt het gelijk wat minder duurzaam.

https://www.nrc.nl/nieuws...toaccus-10719808-a1561018

• Dreamvoid
quote:
Gecko123 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:07:
Het gebruiken van al bestaande buffers.en opwekking zal uiteindelijk er toe moeten leiden dat de grootste stroompieken worden ingedamd daar waar ze worden veroorzaakt. We zullen minder snel ons net hoeven uit te breiden. Bijvoorbeeld het laden/ontladen van elektrische auto's. Waar mensen zijn, zijn auto's. Denk aan grote steden.

Een algeheel seizoensschaarste zou zich in de markt moeten oplossen in combinatie met heffingen op Co2 uistoot.
Dit is idd allemaal oplosbaar, en hangt af van het optimaliseren van de drie kostencomponenten opwek, transport en opslag. Er zijn zoveel verschillende wegen naar Rome - centraal vs decentraal, gas vs stroom, gas-to-power, power-to-gas, en qua opwek in de vorm van groen gas, PV, wind, vaste biomassa, vloeibare biofuels, etc.

specs

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
Gecko123 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:26:
[...]

148 afgedankte accu´s omdat ze er anders niets mee kunnen.

Maakt het gelijk wat minder duurzaam.

https://www.nrc.nl/nieuws...toaccus-10719808-a1561018
Hoezo? Een heel stuk duurzamer dan die accu's weggooien of er nieuwe Tesla storagepacks voor te kopen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Gecko123
quote:
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Dit is idd allemaal oplosbaar, en hangt af van het optimaliseren van de drie kostencomponenten opwek, transport en opslag. Er zijn zoveel verschillende wegen naar Rome - centraal vs decentraal, gas vs stroom, gas-to-power, power-to-gas, en qua opwek in de vorm van groen gas, PV, wind, vaste biomassa, vloeibare biofuels, etc.
Er wordt van alles geprobeerd inderdaad. Ik ben benieuwd met welk plan onze gemeente in 2020 2021 komt voor het aardgasvrij maken van onze woningen. Er zou sprake zijn van warmtepompen in onze wijk oftewel all-electric. In hoeverre moet hiervoor de infrastructuur aangepast worden of komen er decentrale voorzieningen voor opslag, opwek, etc. Een hele rits huizen hier oost-west dak. Ideaal dus.

• Gecko123
quote:
Maasluip schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:00:
[...]

Hoezo? Een heel stuk duurzamer dan die accu's weggooien of er nieuwe Tesla storagepacks voor te kopen.
Je begrijpt me verkeerd. Wel duurzaam om ze te hergebruiken voor een andere toepassing. Minder duurzaam omdat recyclen erg kostbaar is. Zoals het artikel vermeld.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:23
quote:
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:17:

Die van 9 uur lijkt me niks met consumenten te maken hebben, die van 1800 wel. Maar zover ik had begrepen is het zakelijk verbruik veel groten dan dat van consumenten.

En warmtepompen kunnen juist de load beter gaan verdelen, zeker als ze slim aangestuurd worden.

Het is wat mij betreft duidelijk dat de totaalsfname in kWh in nl fors gaat stijgen. Dus daar hebben de netbeheerders een aardige klus aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:05
NOS: Klimaatakkoord naar minister, plannen industrie en verkeer vallen tegen

Bah, wat mis ik die schouders eronder mentaliteit... Zowel op het gebied van industrie en vervoer weinig concreets, en landbouw kan ook maar blijven lanterfanten 8)7

-Het meest concreet is verduurzaming van woningen. Vanaf 2021 50k huizen, om ruim voor 2030 op 200k huizen per jaar te zitten. Ze moeten daarmee het boegbeeld van de transitie worden 8)7 8)7 |:( |:(

- Bedrijven willen CO2 afvang (maar met meer dan 50% financiŽle steun van de overheid).

- Vervoer; ook hier weer geld. Stimuleringsmaatregelen voor EV's mag alleen komen uit belasting op ICE's. Daarnaast inzetten op OV en fietsen (goh...). Transportsector zelf zet in op vervroegde invoering van kilometerheffing note bene.

- Elektriciteit. +10% opwek. Groot inzetten op windenergie op zee, op land wind+zon.

- Landbow. Willen niet inkrimpen. Gaan wel wat ander voer geven en vinden het prima.

Dit zal vervolgens een beetje doorgerekend worden, er zal een beetje over gedebatteerd worden, en uiteindelijk zetten we met z'n allen aan het eind van het jaar een krabbel onder een afgezwakte "doelstelling".

Hup Holland Hup!

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• blissard
@SjoerdV nl
Volgens mij mag je deze stap zien als een heel belangrijk punt in een eventuele energietransitie. Pas nu is duidelijk dat de mooie praatjes van de afgelopen jaren, daadwerkelijk consequenties gaan hebben en dat deze op dit moment behoorlijk veel geld gaan kosten.
Juist de starre opstelling zal naar mijn mening leiden tot een goede oplossing omdat het onderdeel is van de onderhandeling die nu pas echt van start gaat.

• Gecko123
quote:
SjoerdV nl schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 06:44:

Bah, wat mis ik die schouders eronder mentaliteit... Zowel op het gebied van industrie en vervoer weinig concreets, en landbouw kan ook maar blijven lanterfanten 8)7

-Het meest concreet is verduurzaming van woningen. Vanaf 2021 50k huizen, om ruim voor 2030 op 200k huizen per jaar te zitten. Ze moeten daarmee het boegbeeld van de transitie worden 8)7 8)7 |:( |:(

- Bedrijven willen CO2 afvang (maar met meer dan 50% financiŽle steun van de overheid).

- Vervoer; ook hier weer geld. Stimuleringsmaatregelen voor EV's mag alleen komen uit belasting op ICE's. Daarnaast inzetten op OV en fietsen (goh...). Transportsector zelf zet in op vervroegde invoering van kilometerheffing note bene.

- Elektriciteit. +10% opwek. Groot inzetten op windenergie op zee, op land wind+zon.

- Landbow. Willen niet inkrimpen. Gaan wel wat ander voer geven en vinden het prima.

Dit zal vervolgens een beetje doorgerekend worden, er zal een beetje over gedebatteerd worden, en uiteindelijk zetten we met z'n allen aan het eind van het jaar een krabbel onder een afgezwakte "doelstelling".

Hup Holland Hup!
Dat van de woningen is natuurlijk makkelijk doelen stellen. Deze aantallen zijn een simpele rekensom. De installatiesector is natuurlijk blij die krijgen het in hun schoot geworpen. De huiseigenaren krijgen enkel de deadline een rekening waarvan de hoogte onbekend is.

Ik weet nog steeds niet wat onze gemeente Nissewaard allemaal van plan is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:09

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

quote:
SjoerdV nl schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 06:44:

Inderdaad.

Zo was ik vorige week bij een normaal interessante hobby avond waar dit keer een leuk meisje van een Amsterdams gebouw-onderhoudsbedrijf een presentatie stampvol buzz-words gaf (IoT, drones, AI, Cloud, Big Data) en daarmee ook een reeks prijzen had gewonnen. Wow, aanwezige mensen waren serieus onder de indruk.

Maar goed, dat terzijde, zij hadden bij een grote woningbouwvereniging een project gedaan waarbij diverse bedrijven het oude woningbestand zo goedkoop mogelijk gingen upgraden naar de huidige vereiste EPC standaard. Denk hierbij aan technische installaties zoals een nieuwe CV-ketel, zonneboiler en PV.

Reden, het aanpakken van de schil (isoleren) was te duur. Volgens mij ben je dan echt verkeerd bezig (trias energetica) en vooral voor de bŁhne bezig, gebruik makend van het maximaliseren van de EPC berekening in Excel.

Dat gebeurt er dus in het echt, de kantjes er vanaf proberen te lopen en dan verklaren dat je aan alle eisen voldoet. Dit is uiteraard niet alleen de schuld van de woningcooperatie maar ook van de overheid dat met de EPC bureaucratie microoptimalisatie in de hand werkt waarbij de big-picture uit het oog verloren wordt.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
11xSunpower SPR-225@SMA SB2500HF-30 (2013: 1122kWh/kWp)
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
Dit inderdaad - het wordt tijd dat de verwarmings sector (en de transport sector) ook bij het EU ETS wordt getrokken, dan krijg je tenminste een duidelijke prikkel om CO2 te besparen: voor elke ton minder uitstoot bespaar je evenveel geld, op welke manier je het ook doet: isolatie, nieuwe technische installaties, andere thermostaat standen, whatever. Zet als samenleving je CO2 targets en laat de collectieve kennis van de hele wereld maar uitvogelen *hoe* je daar het beste komt.

Je krijgt met de huidige stelsel het perverse effect dat de *duurste* projecten om CO2 te besparen het meest lucratief zijn voor de bouwers ervan, dus enorme PR power achter zich krijgen, en in het enthousiasme gaat de overheid dan vrolijk mee. Terwijl de simpelste en goedkoopste manieren (doodsaaie dingen als isolatie, actievere thermostaat standen, efficienter gebruik van restwarmte/stadsverwarming, etc, maar ook 'onhippe' projecten als biogas) weinig te verdienen valt voor de bouwers, en dus helemaal ondergesneeuwd raken.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 06-07-2018 09:40 (36%)

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• styno

styno

Ja. Alle economen zijn het erover eens dat, wanneer je gebruik (of uitstoot) van iets wilt terugdringen, een prijsprikkel verreweg het beste werkt. Maar een ETS waarbij handjeklap, vriendjespolitiek een veel te ruime markt creeert werkt niet. Economen -alweer- geven aan dat een oplopende CO2 belasting verreweg het beste vehikel is om de markt in beweging te brengen.

Noem het anders, prima, maar dat is dus wat ťcht werkt.

Ik denk dat mensen als James Hansen die pleiten voor een opbrengst-neutrale energiebelasting (inkomsten komen niet in de algemene middelen maar vloeien direct weer terug naar de bevolking, bijvoorbeeld via de belastingaangifte) de beste oplossing hebben. De praktijk leert dat dit echt werkt, bijvoorbeeld in British Columbia:
quote:
Highlights

• We review the experience with the carbon tax in British Columbia.
• The carbon tax has reduced greenhouse gas emissions by 5–15%.
• The carbon tax has a negligible impact on overall economic activity.
• Public support for the carbon tax increased over time.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
quote:
Maar een ETS waarbij handjeklap, vriendjespolitiek een veel te ruime markt creeert werkt niet.
Dit is juist het punt - het ETS werkt juist uitstekend voor waar het voor bedoeld is: een CO2 target halen. De critici zijn voornamelijk degenen die liever dingen bouwen en/of de belastingcenten kunnen gebruiken, niet degenen die de CO2 willen terugdringen.

Juist zonder een ETS krijg je meer handjeklap en vriendjespolitiek - immers, wie zet die CO2-tax vast, en wie bepaalt wie er uitgezonderd wordt en wie niet? Juist - de lokale/nationale overheden, en die zijn beinvloedbaar. Een globale target van CO2 maakt dit alles onmogelijk, en daarom hebben zoveel lokale overheden er grote bezwaren tegen, er valt niks aan te verdienen voor hen.

Er is overigens helemaal geen consensus dat een CO2 tax beter is. Beter voor de overheidsinkomsten, absoluut. Maar een belasting verplicht tot niks. Als mensen betalen en nog steeds uitstoten, dan heb je een hoop blije mensen (overheid meer geld, projectontwikkelaars van diverse subsidieprojecten meer geld), maar geen klimaatwinst.

Een CO2 tax helpt zeker, maar het is een heel bot instrument - ofwel hij is te laag en we halen de CO2 targets niet, ofwel hij is te hoog, en je knijpt de economie te snel te hard. Zowel een CO2-tax als het ETS hebben hetzelfde probleem van 'carbon leakage' naar landen buiten het systeem, maar dat is een probleem voor beide - waar ik voorstander van ben is het bijtrekken van naar de EU geimporteerde brandstoffen in het systeem - ofwel, importeer een ton olie, verplichte koop van 3 ton aan CO2. Idem met steenkolen, cement, ethyleen, en noem maar op. Het komt toch al per bulk binnen in het douane systeem, de hele admin circus is er al. Hang er CO2 aan, en je pakt het bij de 'bron' (iig waar het de EU binnenkomt) aan.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 06-07-2018 14:06 (44%)

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:01

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Beste mensen,

Vanmorgen heb ik een mailtje naar Autarco gestuurd met de vraag wanneer wij de resultaten omtrent het Nationaal Solar Onderzoek zouden ontvangen.

Vorig jaar hebben een aantal van ons aan dit onderzoek meegedaan. In november hebben we een mail ontvangen met de mededeling dat de uitslag nog even op zich liet wachten.

Vanmorgen dus een mail gestuurd en kort daarna een reactie ontvangen.
Hierin werd gemeld dat het onderzoek al een tijdje is afgerond en dat wij de beloofde gegevens al zouden moeten hebben ontvangen.
Hier is echter niets hiervan terug te vinden. Ook niet in de spam map, zoals Autarco in de retourmail adviseerde om in te kijken.

Hebben jullie die onderzoeksresultaten wel ontvangen? En indien ja, hoe ziet die info er dan uit?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:53
@Schinnen-groen ik heb op 26 april de volgende reactie teruggekregen:
"Helaas kwam er uit de analyse van uw systeem geen of een onbetrouwbare performance ratio. Dit kan komen doordat wij uw systeem niet goed hebben kunnen modeleren of door het invoeren van foutieve waarden. Hierdoor is uw systeem niet meegenomen in de analyse. Onze excuses hiervoor"

Beetje raar verhaal. 'k Weet zeker dat mijn gegevens klopten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
Cranberry schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:47:
"Helaas kwam er uit de analyse van uw systeem geen of een onbetrouwbare performance ratio. Dit kan komen doordat wij uw systeem niet goed hebben kunnen modeleren of door het invoeren van foutieve waarden. Hierdoor is uw systeem niet meegenomen in de analyse. Onze excuses hiervoor"

Inderdaad, een raar verhaal. Er werd beloofd dat iedere deelnemer een rapport zou krijgen toegestuurd met hierin de efficienty van zijn of haar PV installatie. De sites waar wij gegevens naar hebben geupload zijn nog in de lucht, maar gesloten.
we hebben voor dit onderzoek 2x gegevens moeten insturen, met een tussenliggende periode van 2 weken, kan ik mij nog herinneren.
Vorig jaar heb ik met ene Roel nog een mailwisseling gehad over de vertraging van dit onderzoek en heb ik de melding van deze vertraging hier op het forum gepost.
Ik heb ze gemaild en aangegeven dat hier niets is ontvangen, ook niet afgevangen door spamfilter, met het verzoek om de gegevens nogmaals te sturen.
Nog geen reactie gehad.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:52
quote:

Deze mail heb ik ook gekregen. Ik had alles keurig ingevuld, maar blijkbaar toch een foutje.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:38
quote:

Yep, hier hetzelde antwoord gekregen... |:(

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 13:04

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

Idem

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Mhhh, ook nooit meer wat gehoord.
Prutsers dus, doen we niet meer aan mee.

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:52
Het lijkt erop dat ze het voor de bŁhne hebben gedaan, is wel een afgang voor de deelnemende bedrijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 13:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

quote:
JeroenH schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:20:

Als het vůůr het einde van de lente 2018 maar ligt.

Ik ben een geduldig persoon :)
@ Iedereen hier: We horen hier weinig van onze grote vriend JeroenH :w
ik lees toch echt: voor het einde v/d lente 2018 :? (die is toch al voorbij)
ik heb 3 of 4 maanden geleden nog contact met hem gehad en toen was hij met offertes bezig;

Dus JeroenH: hoe staat het ermee ???

(ik ben een nieuwsgierig persoon) :)

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:53
@Jan-B, als je @JeroenH in je tekst gebruikt, wordt 'ie mss wakker ;)

Cranberry wijzigde deze reactie 09-07-2018 14:02 (4%)
Reden: Dom dom, je hebt hem al gequote

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:58
Hebben mensen deze blog post al eens gelezen?

Klimaatwet: Waarom je een gasketel niet zomaar kunt vervangen door een warmtepomp. Sorry kabinet.

Red devil wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:22 (27%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
quote:
tja. wat kunnen we er nog meer over zeggen? Deze blog doet ook weer de standaard strategieen:
1) je hebt volledige goede isolatie nodig. Nope. Genoeg bewezen in de WP-topic.
2) goochelen met te hoge cijfers bij het vergelijken van appels met peren. Nope. 1800m3 gas vervang je niet met een 16kW warmtepomp (6000kWh verbruik). Je gebruikt hebt dan 9kW warmtepomp a 3600kWh geschat jaarverbruik.
3) tja. ok. maar dat zijn twee op zichzelf staande dingen. ook al worden ze gecombineerd. zonnepanelen en warmtepomp
4) de hoge prijzen zitten hem vooral in de installatiekosten. Dat kan wel goedkoper als er meer installateurs zijn=concurrentie.

de rest heb ik geen zin meer om op in te gaan. Waarom je je badkamer moet verbouwen voor een warmtepomp 8)7 8)7

Als ie zoveel moeite heeft, doet ie maar LL warmtepompen. Airco dus.

kmf wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:35 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Die blog vergeet te vertellen, dat hij voorgaande jaren ook voor de mussen stond te stoken...

Rijtjeshuis 1986 hier.
Geen moment spijt gehad van all-electric (en nog enkel glas op de bovenverdieping/niet slim)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:47 (39%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
quote:
JAN-B schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:31:
@ Iedereen hier: We horen hier weinig van onze grote vriend JeroenH :w
Beetje ander leven sinds een tijdje :) Schoolgaande kinderen (wat meer tijd kost dan ik van te voren dacht) en nu al een paar jaar een "echte" baan zorgen ervoor dat ik niet meer zoveel online doe als voorheen. Things change...
quote:
ik lees toch echt: voor het einde v/d lente 2018 :? (die is toch al voorbij)
ik heb 3 of 4 maanden geleden nog contact met hem gehad en toen was hij met offertes bezig;

Dus JeroenH: hoe staat het ermee ???

(ik ben een nieuwsgierig persoon) :)
Geldt hetzelfde voor, gewoon nog geen tijd voor gehad. Ook wat financiŽle tegenslagjes gehad; onverwachte aflosboete van de ING }:| en alletwee de schuttingen omgewaaid met de storm van 18 januari. Dat geld moet ergens vandaan komen.

Zonnepanelen komen, evenals uiteindelijk een warmtepomp, maar het kost gewoon wat tijd. Ik ga het niet forceren met geld lenen en zo. Gewoon zoals ik opgevoed ben; eerst sparen, dan kopen.

Blijf het vragen, maar zolang je hier nog geen foto's gezien hebt van mij met een zonnepaneel in mijn handen liggen ze nog niet op het dak ;)

Illusion is the ultimate weapon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Nu ik het zo bekijk: bij mij is de Trinity nu ook volledig compleet.
Mijn masterplan was: een zonneboiler met hygieneboilervat(check), welke in de winter (bij)verwarmd wordt met een warmtepomp (check) en een lading zonnepanelen die (meerendeel van) mijn verbruik moet compenseren.

Dit met nog een multisplit LL warmtepomp voor de zomermaanden (en extra boost in de wintermaanden) en een doorstroomverwarmer als warmwatergarantie. Dit allemaal voor het comfort.

Tevens was er bij mijn nieuwe oude huis ook op alle verdiepingen vloerverwarming geinstalleerd. Vloerisolatie is ook al gedaan.

Dit heeft me inclusief subside 30.000 euro gekost.
Het zal natuurlijk goedkoper zijn geweest als ik niet overal vloerverwarming had neergelegd, de airco niet had gedaan, minder zonnepanelen, etc. Maar ik vind dat je het maar 1x goed moet gaan doen. Zeker omdat het een nieuwe woning betreft en ik hier toch wel van plan ben om meer dan 15 jaar te wonen. (dan zullen de meeste investeringen terug verdiend moeten zijn)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Staat vol met domme fouten en onjuiste aannames .....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:52
quote:
WoudseHoeve schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:23:
[...]

Staat vol met domme fouten en onjuiste aannames .....
Maar het is wel een deskundige .... op video gebied en stukjes schrijven. Van het onderwerp zelf heeft hij niet zoveel kaas gegeten. Lijkt meer op een copy/paste epistel van de vrienden van De Groene Rekenkamer (die blijven nog steeds leuk om te lezen)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• kmf
  • Niet online
quote:
drielp schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:39:
[...]

Maar het is wel een deskundige .... op video gebied en stukjes schrijven. Van het onderwerp zelf heeft hij niet zoveel kaas gegeten.
helaas kom je dit soort artikelen dus maar al te vaak tegen. En dat komt ook omdat het verdomd moeilijk is om de juiste cijfers te krijgen.

Bijna een jaar geleden zat ik ook rond te zoeken, maar ik kon nergens echt een duidelijk antwoord krijgen welke capaciteit warmtepomp ik nodig had.(nu staat dat mooi in de TS hier)

En zelfs hier lees ik maar al te vaak dat mensen denken je bij een warmtepomp je ook verplicht zonnepanelen moet nemen.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Interessant voorstel, eindelijk opgenomen bij de "tafel Gebouwde Omgeving" (Samsom),
de zgn. "aquathermie": Warmtepompen die gebruik maken van de warmte van rivieren,
kanalen en meren.
Bijna twee jaar geleden werd al zo'n voorstel in de gemeente Wijchen tijdens een
bijeenkomst gepresenteerd - Warmte uit Wijchens meer onttrekken - kunnen we in de winter
misschien weer (eerder) gaan schatsen?
Alleen om te koelen in de zomer niet zo handig - gevaar van blauwalg.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
dunklefaser schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:31:
Interessant voorstel, eindelijk opgenomen bij de "tafel Gebouwde Omgeving" (Samsom),
de zgn. "aquathermie": Warmtepompen die gebruik maken van de warmte van rivieren,
kanalen en meren.
Bijna twee jaar geleden werd al zo'n voorstel in de gemeente Wijchen tijdens een
bijeenkomst gepresenteerd - Warmte uit Wijchens meer onttrekken - kunnen we in de winter
misschien weer (eerder) gaan schatsen?
Alleen om te koelen in de zomer niet zo handig - gevaar van blauwalg.
Mooi al die initiatieven.

Wat doen we met het huidige elektriciteitsnetwerk in de grond/in de lucht? Wat gaan we daar aan doen?
Ik heb daar nog niets over gelezen.
Persoonlijk zou daar mijn eerste prioriteit liggen bij een overgang op warmtepompen.

En dan nog koelen in de zomer. Als we dat allemaal gaan doen, dan snap ik het helemaal niet meer.

Persoonlijk vind ik gas een hele groene brandstof, maar ik zit daar natuurlijk helemaal fout.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
quote:
Schinnen-groen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:51:
[...]

En dan nog koelen in de zomer. Als we dat allemaal gaan doen, dan snap ik het helemaal niet meer.
.
Als mensen gaan verwarmen met een warmtepomp krijgen ze de mogelijkheid tot koelen er “gratis” bij. Als je dat doet met een bron (WW warmtepomp) en zo de bron weer opwarmt, dan draagt dat bij aan efficient verwarmen in de winter. Als je dat doet met een LL en LW warmtepomp dan is dat ook heerlijk comfortabel, maar is de effectieve winst in CO2-tjes waarschijnlijk negatief. Zeker zolang de warmtepomp draait op Duitse bruinkool.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Bijna vergeten: ik las ergens dat huishoudens ca. 20% en bedrijven ca. 80% van het totale gasverbruik voor rekening nemen.

Bedrijven willen voor de transitie (onderhandeling aan de tafels) worden gecompenseerd (iets van 1 miljard per jaar). Dit wordt uiteraard ook door die 20% opgehoest in eindverbruiker prijzen/belasting.

I rest my case...

• Dreamvoid
quote:
blissard schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:58:
[...]

Als mensen gaan verwarmen met een warmtepomp krijgen ze de mogelijkheid tot koelen er “gratis” bij. Als je dat doet met een bron (WW warmtepomp) en zo de bron weer opwarmt, dan draagt dat bij aan efficient verwarmen in de winter. Als je dat doet met een LL en LW warmtepomp dan is dat ook heerlijk comfortabel, maar is de effectieve winst in CO2-tjes waarschijnlijk negatief. Zeker zolang de warmtepomp draait op Duitse bruinkool.
In de praktijk is de marginale kWh in de winter gasgestookt, feitelijk verschuif je met een warmtepomp je gasverbruik van lokaal verbruikt laagcalorisch gas, naar hoogcalorisch gasverbruik in de centrale.

Op korte termijn is dit uiteraard geen klimaatwinst (enkel een oplossing voor het wegvallen van laagcalorisch Groningen gas), op langere termijn kan je ernaar toe dat fossiel aardgas in het gasnet en in de seizoensopslag langzaam wordt vervangen door klimaatneutraal of zelfs klimaatpositief biogas, syngas en eventueel power-to-gas.

specs

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Dreamvoid schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:05:
[...]

In de praktijk is de marginale kWh in de winter gasgestookt, feitelijk verschuif je met een warmtepomp je gasverbruik van lokale laagcalorisch gas, naar hoogcalorisch gasverbruik in de centrale.
Het verbruik in de winter wordt geoffset door de PV opwek in de zomer. Netto is er dan geen gas verbruikt voor de verbruikte energie van de WP.
quote:
Op korte termijn is dit uiteraard geen klimaatwinst (enkel een oplossing voor het wegvallen van laagcalorisch Groningen gas), op langere termijn kan je ernaar toe dat fossiel aardgas in het gasnet en in de seizoensopslag langzaam wordt vervangen door klimaatneutraal of zelfs klimaatpositief biogas, syngas en eventueel power-to-gas.
Ik begrijp dat een biogas (vergister) producent even kWh aan stroom verbruikt als het aan kWh gas produceert. Het voordeel is dat je een jaaropslag kan maken met gas. Er zijn geen CO2 voordelen als je het direct verbruikt.

• blissard
@Schinnen-groen wel belangrijk te vermelden dat die 80% niet alleen “ stoken” is, maar ook het gebruik van aardgas om kunstmest te maken bijvoorbeeld.

• Dreamvoid
Nee zo werkt biogas niet, er komt nauwelijk stroomverbruik kijken bij de productie van biogas. Ik kan op zich wel eens kijken bij de biogas vergisters waar ik toegang toe heb, maar in de huidige installaties zijn de stroomkosten verwaarloosbaar voor de business case. Als een 10m m3/jaar biomethaan vergister werkelijk 100 GWh aan stroom zou verbruiken, dan zou je er niet 1 draaiend krijgen op een SDE FIT van ~50 EUR/MWh.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 11-07-2018 16:21 (74%)

specs

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Dreamvoid schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:15:
Nee zo werkt biogas niet, er komt nauwelijk stroomverbruik kijken bij de productie van biogas. Ik kan op zich wel eens kijken bij de biogas vergisters waar ik toegang toe heb, maar in de huidige installaties zijn de stroomkosten verwaarloosbaar voor de business case. Als een 10m m3/jaar biomethaan vergister werkelijk 100 GWh aan stroom zou verbruiken, dan zou je er niet 1 draaiend krijgen op een SDE FIT van ~50 EUR/MWh.
Een of ander rapport:
https://twitter.com/PaulWallerbos/status/989920629523664897

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
Ik weet niet waar deze losse quote precies vandaan komt, maar dit lijkt me een soort klok/klepel verhaal zoals dat windturbines meer kWh's kosten om te produceren dan ze opwekken. Er staan een paar duizend vergisters in Duitsland met on-site WKK die netto grote hoeveelheden stroom leveren aan het net (iets van 30 TWh per jaar), om maar iets te noemen.

Dit is wel interessant om eens op te zoeken hoeveel een biomethaan plant precies verbruikt, eens kijken of ik de cijfers precies boven water kan krijgen van een huidige installatie. Maar in de kosten ramingen voor nieuwe projecten die ik zie wordt het stroomverbruik iig niet een van de grote kostenposten gezien, wat je uiteraard wel zou verwachten als die uitspraak waar zou zijn.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 11-07-2018 17:02 (38%)

specs

• JeroenH

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:30

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
Bij een gemeentelijk monument is een vereiste vaak dat het niet zichtbaar mag zijn van af de openbare weg. Dat bied bij een platdak nog mogelijkheden iig.

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• JeroenH
Ik weet er, helaas, alles van.

• Dreamvoid
quote:
Ik heb 't net opgezocht bij een bestaande biomethaan installatie (het stroomverbruik in het proces is deel van de certificatie van groen gas) en het maximum stroomverbruik van de upgrader is 0.5 kWh/m3 ongezuiverd biogas - er zit ongeveer 7 kWh aan methaan in een kuub ongezuiverde biogas dus je haalt er ongeveer 12x zoveel energie uit als je er qua stroom in stopt.

Biogas is een mooie vorm van hernieuwbare energie - het is niet heel erg sexy of high-tech en de installaties staan ergens anoniem bij een boer of een waterzuiveringsinstallatie, dus het zal het nieuws niet zo snel halen, maar het is wel volwassen technologie en past ook goed in de circulaire economie. Ook nu het probleem van vrije methaanuitstoot van rottend organisch afval in de open lucht steeds meer aandacht krijgt, en verbranding van hout/stro/etc vanwege de fijnstof perikelen ook lastiger wordt is het iets wat onder de radar groeit en groeit.

Het is niet de totale eindoplossing van alles, maar zoals het er nu uit ziet gaan we in Europa toch wel toe naar zo'n 50-100 miljard kuub per jaar aan biomethaan productie puur door het recyclen van ons organische afval (stro, rioolwater, mest etc), daarmee heb je eigenlijk het grootste deel van de seizoensgebonden (winter) energievraag wel opgevangen, zeker als we een beetje doorzetten met isolatie van woningen. De rest van de energievraag, het deel wat min of meer constant is door het jaar heen (onze wasmachines, verlichting, iPhones en Tesla's), kan je prima met wind en zon doen - dat bijt elkaar niet.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 12-07-2018 13:07 (50%)

specs

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:22

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Toch is het zonde om een energiedichte drager als methaan op te stoken in een statische installatie bij een woonhuis. Liever zie ik dat daar de lucht- en/of scheepvaart mee verduurzaamd wordt. Een huis verwarmen kan ook uitstekend met een warmtepomp.

Why is everything here completely pointless?

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Dreamvoid schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:51:
[...]

Ik heb 't net opgezocht bij een bestaande biomethaan installatie (het stroomverbruik in het proces is deel van de certificatie van groen gas) en het maximum stroomverbruik van de upgrader is 0.5 kWh/m3 ongezuiverd biogas - er zit ongeveer 7 kWh aan methaan in een kuub ongezuiverde biogas dus je haalt er ongeveer 12x zoveel energie uit als je er qua stroom in stopt.

Biogas is een mooie vorm van hernieuwbare energie - het is niet heel erg sexy of high-tech en de installaties staan ergens anoniem bij een boer of een waterzuiveringsinstallatie, dus het zal het nieuws niet zo snel halen, maar het is wel volwassen technologie en past ook goed in de circulaire economie. Ook nu het probleem van vrije methaanuitstoot van rottend organisch afval in de open lucht steeds meer aandacht krijgt, en verbranding van hout/stro/etc vanwege de fijnstof perikelen ook lastiger wordt is het iets wat onder de radar groeit en groeit.

Het is niet de totale eindoplossing van alles, maar zoals het er nu uit ziet gaan we in Europa toch wel toe naar zo'n 50-100 miljard kuub per jaar aan biomethaan productie puur door het recyclen van ons organische afval (stro, rioolwater, mest etc), daarmee heb je eigenlijk het grootste deel van de seizoensgebonden (winter) energievraag wel opgevangen, zeker als we een beetje doorzetten met isolatie van woningen. De rest van de energievraag, het deel wat min of meer constant is door het jaar heen (onze wasmachines, verlichting, iPhones en Tesla's), kan je prima met wind en zon doen - dat bijt elkaar niet.
Was dus weer zo'n verjaardag verhaaltje ... zal beter opletten ... maar uitzoeken zonder data is vaak lastig.

Ik zie stro trouwens niet als "Afval", het kost nu gewoon 100 tot 150 euro per ton (af boederij),en de volledige productie wordt gebruikt (ik ook voor de schapen en paarden). Eem aantal van die mest vergisters van de eerste generatie ( hoge investeringen) gaan failliet vanwege de hoge grondstof kosten, dat waren eerst afval stromen maar door het toegenomen aantal vergisters kost dat nu geld en kunnen ze geen stroom meer maken voor 10 cent/kWh. (artikel uit De Boerderij)
Ook kunnen ze er niet alles in gooien omdat het rest product geen chemisch afval moet worden maar gewoon over het land kan worden verspreid.

• Dreamvoid
Idd, vooral in Duitsland gaan waarschijnlijk een aantal van die 1e generatie installaties verdwijnen doordat die te kleinschalig zijn en draaien op de verkeerde feedstocks (mais bv krijg je binnenkort niet meer gecertificeerd). Bovendien is gas direct omzetten in stroom eigenlijk ietwat onzinnig - het mooie van gas is juist dat het goedkoop is qua transport en opslag, en dan ga je het direct bij de bron al in stroom omzetten, wat duur is qua transport, en al helemaal astronomisch qua opslag. Dit is weer zo'n raar gevolg van verschillende (historische) subsidieregelingen voor duurzaam stroom vs duurzaam gas, inmiddels is het veel meer gelijkgetrokken en zijn de meeste projecten biomethaan met upgrading en injectie in het net.

Maar ik zie toch wel behoorlijk veel nieuwe biogas projecten langskomen, met allerlei verschillende feedstocks, van huishoudelijk afval, mest, afvalwater, etc. Stro is idd in Nederland erg prijzig als feedstock maar er zijn in het buitenland wel weer plekken waar er overschotten zijn.

Zeker nu bij de industrie (bierbrouwerijen, etc) met WKK's de tarieven voor de gasaansluiting de komende tijd flink opgschroefd worden (vanwege Groningen) is van de ene dag op de andere iedereen geinteresseerd om hun eigen restproduct te vergisten en zo gas te besparen achter de meter.

Als je huishoudelijk afval gebruikt voor de vergisting mag je t digestaat inderdaad niet over het land verspreiden dus daarvan krijg je geen financiele opbrengst, maar je krijgt wel weer meer geld betaald om het afval in te nemen dus alsnog kan je het wel rond krijgen - biogas is financieel altijd wat puzzelen om de boel rendabel te krijgen tussen feedstocks/digestraat, upgrading tot biomethaan of ter plekke de WKK in duwen, etc - het is inderdaad niet eventjes een setje panelen neerplanten, poseren voor de lokale krant en cashen :)

Dreamvoid wijzigde deze reactie 12-07-2018 14:34 (15%)

specs

• styno

styno

Lang niet al het gas uit een vergister kan niet zomaar het gasnet in, daarvoor moet het aan een bepaalde kwaliteit voldoen. De technische installaties voor het opwaarderen van biogas tot aardgaskwaliteit kosten serieus geld wat dus de marges verkleint. In sommige gebieden worden daarom aparte netwerken aangelegd om biogas naar specifieke groot-afnemers te transporteren maar dat is uiteraard ook erg kostbaar.

Wat meer info van het RVO.

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:46

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Het Nederlandse energiebedrijf Eneco gaat samen met Mitsubishi Corporation de grootste batterij van Europa bouwen. Die kan reservecapaciteit leveren aan het Europese elektriciteitsnet en mogelijk ook overproductie van windturbines opslaan.

https://nl.metrotime.be/2...-slaat-groene-energie-op/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. Producent van kWh's op jaarbasis. 8kW Zubadan (met 90L buffer) in uitvoering voor de CV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:52
quote:
Gasschuif schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:46:
Het Nederlandse energiebedrijf Eneco gaat samen met Mitsubishi Corporation de grootste batterij van Europa bouwen. Die kan reservecapaciteit leveren aan het Europese elektriciteitsnet en mogelijk ook overproductie van windturbines opslaan.

https://nl.metrotime.be/2...-slaat-groene-energie-op/
Als ik het verhaal lees zou het ding eind 2017 al operationeel moeten zijn.

Is dat ook zo.? .

En wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:46

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

@Maasluip had hem al gevonden. (y)
quote:
De superbatterij van Eneco vervult een taak die tot nu toe alleen door kolen- en gascentrales kon worden uitgevoerd: hij houdt de frequentie van het elektriciteitsnet op niveau
http://www.mainsfrequency.com/index.htm

Gasschuif wijzigde deze reactie 15-07-2018 11:57 (12%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. Producent van kWh's op jaarbasis. 8kW Zubadan (met 90L buffer) in uitvoering voor de CV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:58

Erasmo

Laadpaaljager

Ziet er mooi uit. Ben benieuwd wanneer de eerste in Nederland komen.

Doet iets met stroom en motors

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
Erasmo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:52:
Ziet er mooi uit. Ben benieuwd wanneer de eerste in Nederland komen.
Gokje: je hebt het artikel niet gelezen?
quote:
‘Als we de investeringsbeslissing nu hadden moeten nemen’, zegt Buis, ‘hadden we het waarschijnlijk niet meer gedaan.'

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Duurzaamheid heeft een waanzinnig breed spectrum. Aangezien in een kroeg elk item op dit gebied omhoog kan worden gegooid, het volgende.
Wij zijn thuis de laatste jaren het consumeren van vlees aardig aan het verminderen. Dat gaat prima. Wordt er toch iets van vlees gekocht, dan meestal 3 sterren en/of met EU-logo.
Nu zit ik al een poosje naar sites te kijken die on-line diervriendelijk vlees aanbieden (koop een koe, kip, varken, etc.).

Zijn er tweakers die daar ervaring mee hebben?
Zoals gezegd eten we sporadisch kip of varkensvlees/rundsvlees, maar als we het eten dan zoeken we de 3 sterren of het EU-label op. Helaas is de keuze van deze producten beperkt. Daarom zijn we nu op zoek naar alternatieven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
@Schinnen-groen labels en keurmerken hebben vooral zin om onnodig dierenleed tegen te gaan. Ecologisch wordt het alleen maar slechter.

Persoonlijk eet ik minder vlees vanwege milieuimpact, omwille dierenleed eet ik helemaal geen vlees.

assje wijzigde deze reactie 15-07-2018 17:03 (27%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

revolution-nl

2450 WP ZZW + 920WP NNO

Volgend jaar ga ik een nieuwbouwwoning helemaal fantastisch echter de keerzijde is dat de woning (verplicht) opgeleverd wordt met stadsverwarming :/

Weet iemand of het ‘niet-meer-dan-anders-principe’ (warmteprijs gekoppeld aan gasprijs) gehandhaafd blijft met de energietransitie? Dit zijn naar mijn inziens behoorlijk ridicuul zijn. Gebruikers van stadsverwarming worden op dat moment namelijk (onterecht) geconfronteerd met een lastenverzwaring terwijl ze al gasloos zijn)

De plannen voor het afsluiten van de SV liggen overigens al klaar maar ik zou toch graag weten hoe hier mee omgegaan wordt in de toekomst.

Live output 2450Wp op pvoutput powered by Youless + din kwh meter. 920wp live pvoutput powered by felix solar app

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Het niet-meer-dan-anders-principe ligt vast in de warmtewet. Er liggen op dit moment geen voorstellen voor wijzigingen., dus goede kans dat het voorlopig de gasprijs blijft volgen.
https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven

Je wordt met warmtenetten overigens genaaid met de zaken die niet gereguleerd zijn en dat is de "huur" van de afleverset (warmtewisselaar). Daar moet een redelijke prijs voor gevraagd worden, maar dat is buiten toezicht van regelgeving en ACM.

Er zijn op dit moment wel lobbygroepen die een ander speelveld willen. Met name de regionale netbeheerders willen dat warmtenetten onder hun komen te vallen en alleen warmtelevering nog aan commerciŽle bedrijven overlaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
assje schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:02:
@Schinnen-groen labels en keurmerken hebben vooral zin om onnodig dierenleed tegen te gaan. Ecologisch wordt het alleen maar slechter.

Persoonlijk eet ik minder vlees vanwege milieuimpact, omwille dierenleed eet ik helemaal geen vlees.
Eet je nu minder vlees vanwege milieu-impact of helemaal geen vlees omwille van dierenleed?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@Schinnen-groen volgens mij levert plofkip per kg dierlijk eiwit het minste co2tjes op. Daarna geldt: hoe diervriendelijker, hoe meer co2tjes volgens mij. (Globaal uiteraard)
Ook voor andere “duurzaamheid” zoals methaan of ammoniak uitstoot in de atmosfeer, zou een stal beter kunnen werken dan vrij scharrelen in het weiland.
Ik eet daarom gewoon minder vlees en soms wat dubbel-gebruik koe - rundvlees. (Een melkkoe die uiteindelijk geslacht wordt)

blissard wijzigde deze reactie 15-07-2018 22:42 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
blissard schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:38:
@Schinnen-groen volgens mij levert plofkip per kg dierlijk eiwit het minste co2tjes op. Daarna geldt: hoe diervriendelijker, hoe meer co2tjes volgens mij. (Globaal uiteraard)
Ook voor andere “duurzaamheid” zoals methaan of ammoniak uitstoot in de atmosfeer, zou een stal beter kunnen werken dan vrij scharrelen in het weiland.
Ik eet daarom gewoon minder vlees en soms wat dubbel-gebruik koe - rundvlees. (Een melkkoe die uiteindelijk geslacht wordt)
Dus je eet gewoon minder vlees. Maar nog steeds geen antwoord op mijn initiŽle vraag.

• blissard
De vraag die je aan assje stelde bedoel je?
Voor mij is het vanwege de milieu-impact.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
quote:
Schinnen-groen schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:02:
[...]

Eet je nu minder vlees vanwege milieu-impact of helemaal geen vlees omwille van dierenleed?
Allebei :9

De stap van weinig naar geen heb ik gemaakt i.v.m. dierenleed.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:57
Vraagje:
In het kader van duurzaamheid.
Waarom verbruiken die standaard zwembadpompjes zoveel stroom, ze zitten zomaar rond de 400W.
Kun je niet net zo goed een “standaard” CV pomp gebruiken? Uiteraard met een RVS pomphuis ter voorkoming van roestvorming door zoutwater/chloorhoudend water. Scheelt toch aanmerkelijk met max 50W voor een stratos pico als voorbeeld.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 16-07-2018 12:04 (14%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• assje
quote:
Schinnen-groen schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:57:
[...]

Dus je eet gewoon minder vlees. Maar nog steeds geen antwoord op mijn initiŽle vraag.
De initiŽle vraag:
quote:
Schinnen-groen schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:47:
Duurzaamheid heeft een waanzinnig breed spectrum.
........
Zoals gezegd eten we sporadisch kip of varkensvlees/rundsvlees, maar als we het eten dan zoeken we de 3 sterren of het EU-label op. Helaas is de keuze van deze producten beperkt. Daarom zijn we nu op zoek naar alternatieven.
Volgens mij heb ik die wel beantwoord. Het hangt er vooral vanaf wat je onder "duurzaamheid" verstaat. Als dat ook een ethische overweging en overweging m.b.t. gebruik antibiotica etc. omvat dan heb je wellicht baat bij keurmerkvlees. Gaat het je vooral om Co2 en global warming dan ben je het beste af met de beroerdste kip.

Ieder alternatief hoe prijzenswaardig ook zal je carbon footprint waarschijnlijk doen toenemen.

Persoonlijk zou ik zelf best nog wel vlees willen eten als ik de bron en het volledige traject weet. Een keuterboertje dat zijn varken dat hij als semi-huisdier houdt op de juiste manier slacht zou ik het vlees best van willen eten (met mate).

Dat is op dit moment voor mij dus doorslaggevend om het niet te doen, het is moeilijk duidelijkheid/garantie te hebben m.b.t. het hele traject (bijvoorbeeld vervoer en slacht is nog veel te onduidelijk).

assje wijzigde deze reactie 16-07-2018 13:05 (23%)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
assje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:02:
[...]

De initiŽle vraag:

[...]

Volgens mij heb ik die wel beantwoord. Het hangt er vooral vanaf wat je onder "duurzaamheid" verstaat. Als dat ook een ethische overweging en overweging m.b.t. gebruik antibiotica etc. omvat dan heb je wellicht baat bij keurmerkvlees. Gaat het je vooral om Co2 en global warming dan ben je het beste af met de beroerdste kip.

Ieder alternatief hoe prijzenswaardig ook zal je carbon footprint waarschijnlijk doen toenemen.

Persoonlijk zou ik zelf best nog wel vlees willen eten als ik de bron en het volledige traject weet. Een keuterboertje dat zijn varken dat hij als semi-huisdier houdt op de juiste manier slacht zou ik het vlees best van willen eten (met mate).

Dat is op dit moment voor mij dus doorslaggevend om het niet te doen, het is moeilijk duidelijkheid/garantie te hebben m.b.t. het hele traject (bijvoorbeeld vervoer en slacht is nog veel te onduidelijk).
De initiŽle vraag was:

Nu zit ik al een poosje naar sites te kijken die on-line diervriendelijk vlees aanbieden (koop een koe, kip, varken, etc.).

Zijn er tweakers die daar ervaring mee hebben?

• blissard
Ja, ik koop dat vrij regelmatig. Wat zou je willen weten?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
blissard schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:28:
Ja, ik koop dat vrij regelmatig. Wat zou je willen weten?
Wat ik belangrijk vind is of de zaak correct wordt afgeleverd. Ik denk dan aan de juiste koeling van het product en of bezorgafspraken worden nagekomen. Wat vind je daarnaast van de kwaliteit van het vlees?

Welk soort vlees koop je?

• blissard
Bij de kaasboer kochten we diverse soorten rundvlees (dubbeldoel koe) Dat haalden we zelf diepgevroren af. Was prima vlees, geen kilo-knallers prijzen, maar wel normaal en goede kwaliteit. Ik ben echter geen kenner, dus erg goed beoordelen kan ik het niet. Verwacht alleen geen Wagyu.

Omdat de kaasboer er mee gestopt is, koop ik tegenwoordig bij Beef&Steak ook dubbeldoel vlees. Dat wordt thuis bezorgd door een specialistische bezorgdienst. Dat is wel duurder, maar erg goede service.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Voor de goede orde kom ik nog even terug op een post van mij van een paar dagen geleden.
Hierin had ik jullie gevraagd wie een reactie had ontvangen m.b.t. het Nationaal Solar Onderzoek waar een aantal van ons aan had deelgenomen.

Het bleek dat men Úf geen reactie meer had ontvangen, Úf dat men een bericht had ontvangen dat de gegevens niet correct waren of niet verwerkt konden worden.

Hierna heb ik via mail deze resultaten gedeeld met de betreffende instantie en zojuist de onderstaande mail ontvangen:

Bij deze de resultaten van uw deelname aan het Nationaal Solar Onderzoek. Ik hoop dat deze dit keer wel
goed aankomt:
Nationaal Solar Onderzoek

Bedankt voor uw deelname aan het Nationaal Solar Onderzoek.
De Technische Universiteit Eindhoven en Universiteit Utrecht zijn
u zeer erkentelijk. Onze excuses voor het vertraagd
terugkoppelen van deze resultaten.
Tijdens de registratie van uw deelname gaf u aan dat er 16
panelen met een totaal nominaal vermogen van 3040 Wp op uw
dak zijn geÔnstalleerd. Daarnaast heeft u aangegeven dat de kWh
opbrengst van installatiedatum (17-11-2011) tot registratiedatum
(07-09-2017) 18419.3 kWh was. Door een analyse van uw dak te
combineren met meteorologische data hebben we geschat dat er
in totaal een instraling van 103253.3 kWh/m2 beschikbaar is
geweest voor uw zonnestroom systeem. De performance ratio
(PR) is daarmee 0.87 over deze periode.
2
Ongeveer drie weken na registratie heeft u opnieuw uw totale
kWh opbrengst aan ons doorgeven. Deze was 18626.3 kWh.
Gedurende de periode van registratie tot moment van 2e invoer
(29-09-2017) was er een geschatte instraling van 1276 kWh/m2
beschikbaar. De PR van uw systeem over deze periode is
daarmee 0.85.
Hoe uw PR zich verhoudt tot het gemiddelde van de deelnemers
kunt u lezen in het definitieve rapport dat door de universiteiten
wordt gepubliceerd. We hadden alle gegevens graag in een keer
gepubliceerd, maar omdat het rapport nog even op zich laat
wachten hebben we besloten om deze voorlopige uitkomsten al
met u te delen. Zodra dit rapport beschikbaar is krijgt u hier bericht
van.
Nogmaals bedankt voor uw deelname en we wensen u een
zonnige zomer.

We wachten dus het rapport af.

• Cereal
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:04
quote:
revolution-nl schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:16:
Volgend jaar ga ik een nieuwbouwwoning helemaal fantastisch echter de keerzijde is dat de woning (verplicht) opgeleverd wordt met stadsverwarming :/

Weet iemand of het ‘niet-meer-dan-anders-principe’ (warmteprijs gekoppeld aan gasprijs) gehandhaafd blijft met de energietransitie? Dit zijn naar mijn inziens behoorlijk ridicuul zijn. Gebruikers van stadsverwarming worden op dat moment namelijk (onterecht) geconfronteerd met een lastenverzwaring terwijl ze al gasloos zijn)

De plannen voor het afsluiten van de SV liggen overigens al klaar maar ik zou toch graag weten hoe hier mee omgegaan wordt in de toekomst.
http://www.stadsverarming.nl/

Heb je zelf invloed op de bouw? Dan kun je kijken of je niet toch voor een warmtepomp kunt gaan, en dan de stadverwarming af laten sluiten. Volgensmij kan dit gewoon.

• JeroenH
quote:
revolution-nl schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:16:
Interessante vraag, die Cereal ook stelt - als de woning er nog niet staat, kun je nog specificeren dat hij zonder SV-aansluiting wordt opgeleverd? Beetje het paard achter de wagen spannen om het eerst compleet aan te laten leggen als je al weet dat je binnen een paar weken/maanden het weg laat halen. Scheelt je misschien wel die Ī § 400 afsluitkosten.

Ik ben benieuwd hoe zoiets gaat. Is toch een wat andere situatie dan een bestaande woning met SV.

• Appie Heijn
quote:
Appie Heijn schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:03:
Vraagje:
In het kader van duurzaamheid.
Waarom verbruiken die standaard zwembadpompjes zoveel stroom, ze zitten zomaar rond de 400W.
Kun je niet net zo goed een “standaard” CV pomp gebruiken? Uiteraard met een RVS pomphuis ter voorkoming van roestvorming door zoutwater/chloorhoudend water. Scheelt toch aanmerkelijk met max 50W voor een stratos pico als voorbeeld.
Iemand?

• revolution-nl

revolution-nl

2450 WP ZZW + 920WP NNO

quote:
Cereal schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:45:
[...]

http://www.stadsverarming.nl/

Heb je zelf invloed op de bouw? Dan kun je kijken of je niet toch voor een warmtepomp kunt gaan, en dan de stadverwarming af laten sluiten. Volgensmij kan dit gewoon.
quote:
JeroenH schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:49:
[...]

Interessante vraag, die Cereal ook stelt - als de woning er nog niet staat, kun je nog specificeren dat hij zonder SV-aansluiting wordt opgeleverd? Beetje het paard achter de wagen spannen om het eerst compleet aan te laten leggen als je al weet dat je binnen een paar weken/maanden het weg laat halen. Scheelt je misschien wel die Ī § 400 afsluitkosten.

Ik ben benieuwd hoe zoiets gaat. Is toch een wat andere situatie dan een bestaande woning met SV.
Helaas, het gaat om een kettingbeding met de gemeente. Er staat expliciteit genoemd in de koopovereenkomst dat de woning (verplicht) wordt opgeleverd met stadsverwarming. Ik vind het bizar dat dit is toegestaan, naar mijn inziens ordinaire koppelverkoop.

Live output 2450Wp op pvoutput powered by Youless + din kwh meter. 920wp live pvoutput powered by felix solar app

• styno

styno

quote:
CV-pomp aanpassen lijkt me wat veel moeite (die zal zowieso problemen hebben met eventuele haren en harde stukjes of blaadjes in het water).

Waarom niet een vijverpomp? Die heb je in alle zwaarte-, prijs en efficientieklasses.

• JeroenH
quote:
revolution-nl schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:09:
Helaas, het gaat om een kettingbeding met de gemeente. Er staat expliciteit genoemd in de koopovereenkomst dat de woning (verplicht) wordt opgeleverd met stadsverwarming. Ik vind het bizar dat dit is toegestaan, naar mijn inziens ordinaire koppelverkoop.
Het feit dat warmtenetten dit soort rare dwangconstructies nodig hebben om te kunnen bestaan geeft IMO wel aan dat het eigenlijk gewoon geen goed idee is.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:26

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wij hebben stadsverwarming en zonnepanelen. Op dit moment ben ik netto stroomleverancier. Na het afschaffen van salderen zal ik nog meer stroom op het verkeerde tijdstip overhouden. Die kan ik om gaan zetten in warm water, en daarna opslaan en zelf gebruiken via een boiler. Maar het zou veel leuker zijn als ik het warme water gewoon zou kunnen terugleveren aan het warmtenet. Dat kunnen ze dan alternatief salderen met mijn warm water verbruik op andere momenten. ;)

Gezocht: 3DMark 2011 licentie.

• Appie Heijn
quote:
styno schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:40:
[...]

CV-pomp aanpassen lijkt me wat veel moeite (die zal zowieso problemen hebben met eventuele haren en harde stukjes of blaadjes in het water).

Waarom niet een vijverpomp? Die heb je in alle zwaarte-, prijs en efficientieklasses.
CV pomp kan ik zo opnemen in het circuit hoor, uiteraard blijft er gewoon een zandfilter in zitten.
Betreffende vijverpomp, een goede tip!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:57

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Appie Heijn schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:32:
[...]

CV pomp kan ik zo opnemen in het circuit hoor, uiteraard blijft er gewoon een zandfilter in zitten.
Betreffende vijverpomp, een goede tip!
Volgens mij is dat nagenoeg het zelfde, hoeveel liter per uur moet ie doen?

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appie Heijn
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:38:
[...]

Volgens mij is dat nagenoeg het zelfde, hoeveel liter per uur moet ie doen?
Ik heb 36x vacuumbuis, vermoedelijk kom ik met max 4000L/Uur een heel end.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Appie Heijn schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:10:
[...]

Ik heb 36x vacuumbuis, vermoedelijk kom ik met max 4000L/Uur een heel end.
Frapant is als je zuinige zwembadpomp zoekt dat je die vind voor exclusieve prijzen en een vijverpomp slechts 117,- kost, beide 10000 l/h
Zoveel verschil kan er toch niet zijn wat die prijs maakt.
8)7

• blissard
Hebben ze die capaciteit bij een gelijke opvoerhoogte?

• revolution-nl

revolution-nl

2450 WP ZZW + 920WP NNO

quote:
JeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Het feit dat warmtenetten dit soort rare dwangconstructies nodig hebben om te kunnen bestaan geeft IMO wel aan dat het eigenlijk gewoon geen goed idee is.
Het wordt nog mooier, ik kreeg vandaag te horen van ennatuurlijk dat het niet mogelijk is om binnen 5 jaar na aansluiting een afsluiting aan te vragen :r

Dat men een woning verplicht oplevert met stadsverwarming kan ik nog begrijpen, dat je als consument vervolgens 5 jaar geen kant op kan riekt naar koppelverkoop.

Ik ga dat nog eens uitzoeken, het laatste woord is hier nog niet over gezegd :(

revolution-nl wijzigde deze reactie 17-07-2018 22:46 (14%)

• JeroenH
quote:
revolution-nl schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:36:
Het wordt nog mooier, ik kreeg vandaag te horen van ennatuurlijk dat het niet mogelijk is om binnen 5 jaar na aansluiting een afsluiting aan te vragen :r

Ik ga dat nog eens uitzoeken, het laatste woord is hier nog over gezegd :(
Ik zit ook bij Ennatuurlijk. Boeven zijn het :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

2450 WP ZZW + 920WP NNO

quote:
JeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:38:
[...]

Ik zit ook bij Ennatuurlijk. Boeven zijn het :(
Bij de oplevering gaat nu principieel de kraan dicht, met deze benadering gun ik ze geen cent, dan maar 5 jaar 319 euro door het putje.

Morgen maar eens de koopovereenkomst en algemene voorwaarden van ennatuurlijk doornemen..

revolution-nl wijzigde deze reactie 17-07-2018 22:51 (3%)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
blissard schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:15:
Hebben ze die capaciteit bij een gelijke opvoerhoogte?
Dat durf ik niet te zeggen, er staan weinig gegevens bij die vijverpompen, liters per uur en dan heb je het wel.
Zeker niet belangrijk in die tak van sport.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
Nee, maar in vergelijk van pompen is het wel erg belangrijk natuurlijk. Liters per uur zeggen niets zonder de opvoerhoogte die daarbij hoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
revolution-nl schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:09:
Even voor de goede orde: denk je dat riolering uitkan als 30% van de huizen in een straat een aansluiting neemt? Of water of elektriciteit?

Dat was een beetje het idee van nuts-voorzieningen.

Je hebt op dezelfde manier een verplicht riool, verplicht elektriciteit en drinkwater. Ook 'koppelverkoop'. En alleen bij elektriciteit kun je een leverancier kiezen maar niet je netbeheerder.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

2450 WP ZZW + 920WP NNO

quote:
burne schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:14:
[...]

Even voor de goede orde: denk je dat riolering uitkan als 30% van de huizen in een straat een aansluiting neemt? Of water of elektriciteit?

Dat was een beetje het idee van nuts-voorzieningen.

Je hebt op dezelfde manier een verplicht riool, verplicht elektriciteit en drinkwater. Ook 'koppelverkoop'. En alleen bij elektriciteit kun je een leverancier kiezen maar niet je netbeheerder.
De riolering krijg je gratis van de gemeente (geen private partij) het onderhoud wordt betaald met een gemeentelijkebelasting. Dit is dus geen verkoop.

Mijn elektriciteits- en wateraansluiting kan ik gewoon opzeggen.

Dat je als consument verplicht 5 jaar aan een commerciŽle partij vastzit terwijl er genoeg alternatieven zijn is natuurlijk te zot voor woorden.

Pagina: 1 ... 50 ... 54 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True