Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:01

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
drielp schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:32:
[...]

Oke, dus eigenlijk niets aan de hand als het salderen wordt afgeschaft. Mooi dat RADAR al weet wat het gaat worden, of is dat wat kort door de bocht?

De overheid zou toch binnenkort met een vervangend plan komen? Of wordt dat echt pas in 2020 bepaald?
Geen details verder, maar je zou er uit kunnen afleiden dat het na die 7 jaar minder wordt :P

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
@drielp puur speculaties op dit moment omtrent saldering.

Persoonlijk denk ik dat het dezelfde regels wordt als met een postcoderoosregeling. Dat je enkel korting krijgt op energiebelasting.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:21
quote:
kmf schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:59:
@drielp puur speculaties op dit moment omtrent saldering.

Persoonlijk denk ik dat het dezelfde regels wordt als met een postcoderoosregeling. Dat je enkel korting krijgt op energiebelasting.
Ik denk dat het wel wat meer wordt, een nette FIT zo wel zo prettig zijn. De slimme meter zal dan wel een voorwaarde worden. Maar voorlopig hangt er nog een nostalgische ferraris in de meterkast, automatisch salderen is wel zo makkelijk.

Ik wacht het maar rustig af, mijn grote set is zo'n beetje terug verdiend. De kleintjes voorlopig nog niet, de liggingen zijn niet zo gunstig.

drielp wijzigde deze reactie 22-05-2018 16:06 (67%)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15-07 23:07

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
Schinnen-groen schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:34:
Zelf ben ik niet zo overtuigd dat de overheid zijn zaakjes goed heeft geregeld. Als puntje bij paaltje komt, weten ze belabberd weinig.
Klopt (deels), daarom komt de ene na de andere landelijke basisregistratie (en integratie) steeds beter van de grond.
De overheid is begonnen met de basale uniformering van basisregistraties.

Ik neem aan dat je een KLIC melding hebt gedaan. Tja dat is nog steeds een zorgenkindje.
Er was/is wel zo iets als "graafrecht" maar een registratieplicht is er nooit sluitend geweest.

Als je wat wilt zien in een overzicht PDOK Viewer Waar zat jij nou ongeveer ook al weer.

Wat is de waarde van het huis van de buren nou eigenlijk?

Allemaal dingen die mogelijk zijn gemaakt door basisregistraties. Nee we zijn er nog lang niet, maar het schiet wel op (tot op de mm voor de BGT)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
quote:
drielp schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:01:
Ik denk dat het wel wat meer wordt, een nette FIT zo wel zo prettig zijn. De slimme meter zal dan wel een voorwaarde worden. Maar voorlopig hangt er nog een nostalgische ferraris in de meterkast, automatisch salderen is wel zo makkelijk.
De echte techno-utopist denkt dan natuurlijk aan teruglevering via microtransacties, realtime-pricing en 'blockchain' :)

specs

• ollie1965

ollie1965

quote:
Dan wel de smart blockchain volgens een niet bij name te noemen deskundige/spion _O-

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:03

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
ollie1965 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:46:
[...]

Dan wel de smart blockchain volgens een niet bij name te noemen deskundige/spion _O-
Oei,dat wist ik nog niet. Alweer wat geleerd. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• drielp
quote:
Dreamvoid schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:38:
[...]

De echte techno-utopist denkt dan natuurlijk aan teruglevering via microtransacties, realtime-pricing en 'blockchain' :)
Nou nee, meer aan 15 §ct per kWh :).

• Dreamvoid
Haha ja het is waarschijnlijk makkelijker voor de consumenten organisaties om te lobbyen voor een stabiele lucratieve FIT en het prijsrisico bij iemand anders te leggen :)

specs

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-07 00:17

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
ollie1965 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:46:
[...]

*O* Smart blockchain in de cloud *O*

Maar een ledger is opzich wel een goede manier om zulke dingen te regelen, vandebron is er al mee bezig icm laadpalen.

Doet iets met stroom en motors

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17-07 14:24
quote:
[...]

Met de eerste regel ben ik het wel eens. Rijdt u auto? ;)

Aanvulling:
Zelf ben ik niet zo overtuigd dat de overheid zijn zaakjes goed heeft geregeld. Als puntje bij paaltje komt, weten ze belabberd weinig.
Vorige week had ik het idee om iets in de voortuin te gaan doen. Iets waarbij je de grond in moet. Om straks niet met een schop in een of andere leiding terecht te komen is het handig als je redelijk precies weet waar leidingen liggen.
Daar hebben we het kadaster voor. :>
Al snel kwam ik erachter dat ook deze organisatie het verdienmodel hadden ontdekt: voor een overzicht van waar leidingen liggen betaal je hier §19.50.
Ok. Aangevraagd en binnen drie dagen kreeg ik een mail met een link waar ik deze info kon downloaden. Natuurlijk moet er dan ook een programma worden gedownload waar e.e.a. mee kan worden bekeken. :|

Wat een prut!!! Iets van 32 bestandjes met allerlei .png files en een handvol pdf-bestanden. Sommige bestandjes waren leeg.
Om een lang verhaal kort te maken. Veel maatvoeringen in tekeningen van gas en elektra die nergens op slaan. (ik had foto's gemaakt van storingen/aanpassingen in de afgelopen 10 jaar). De riolering? Geen gegevens over ligging en aftakpunten. Waterleiding? Geen gegevens waar die precies naar binnen komt met maatvoering/bochten. Wel wat dataleidingen van Ziggo, de oude PTT en iets van een fiber-organisatie, maar geen enkele correcte positionering ervan. Alle wel aanwezige (maar niet correcte) maatvoeringen in de tekening waren voor de helft onleesbaar.

Naar de waterleiding heb ik nog gebeld. Ze zeiden dat ze de komende jaren de zaak in kaart gaan brengen. Mooi. Wel stond de standleiding op het plaatje, maar die loopt aan de overkant van de weg.

Zo, dat ben ik even kwijt.
Zoiets heet een KLIC melding. De kwaliteit van de data hangt af van de aangeleverde data aan het Kadaster door partijen die kabels en leidingen aanleggen. Het is al jaren een ondergeschoven kindje in de bouw en de data zal dus niet altijd kloppen. In dat geval beter iets dan niets, hoewel tegenwoordig de data met hogere kwaliteit wordt ingelezen adv geodata. De databestanden lees je uit met een KLIC viewer hier haal je dan 1 goede PDF kaart uit. Tegewoordig kan dit oo met een mobiele app die je live locatie aangeeft op een digitale kaart. Gemeengoed bij bouwbedrijven maar als particulier snap ik de ingewikkeldheid ervan.
Het is bedoeld als je machinaal wil gaan graven (dan is dit tevens verplicht). Adhv de leidingen die staan aangegeven op de kaart graaf je eerst met de hand proefsleuven om de exacte positie op te zoeken vervolgens je machinaal gaat graven. Die 19,50 is schappelijk. Naast het systeem worden er ook mensen ingezet om steekproefgewijs controles uit te voeren of men de KLIC melding juist hanteert. De kosten van beschadigde kabels en leiding zijn natuurlijk veel hoger om nog maar niet te spreken van mogelijk letsel of gevolgschade. De berichten in het nieuws over een beschadigde leiding zijn meestal het gevolg van machinaal graven zonder KLIC.

Als de situatie in de grond anders blijkt dan op de kaart dan wil de het kadaster uiteraard de juiste gegevens hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:50

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Voor Limburgers is dit handig om je woning te verduurzamen: https://www.limburg.nl/lo...ies/@1665/duurzaam-thuis/

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
Om een lang verhaal kort te maken. Veel maatvoeringen in tekeningen van gas en elektra die nergens op slaan. (ik had foto's gemaakt van storingen/aanpassingen in de afgelopen 10 jaar). De riolering? Geen gegevens over ligging en aftakpunten. Waterleiding? Geen gegevens waar die precies naar binnen komt met maatvoering/bochten. Wel wat dataleidingen van Ziggo, de oude PTT en iets van een fiber-organisatie, maar geen enkele correcte positionering ervan. Alle wel aanwezige (maar niet correcte) maatvoeringen in de tekening waren voor de helft onleesbaar.
En je weet natuurlijk ook hoe we dat oplossen: Alles open, alles fotograferen en uitmeten met GPS, bijwerken in KLIC, en alles weer dicht. Enig idee van de kosten? Alle straten van Nederland opbreken. Vaak zijn het tegels, dat valt nog mee, maar op veel plaatsen moet al het asfalt weg voordat je een 100% nauwkeurige ondergrondse kaart kunt maken en moet vervolgens al het asfalt er weer op. En dan de voortuintjes nog, die voor een behoorlijk deel vernielt moeten worden voordat je de exacte ligging van het riool en de drinkwaterleiding vast kunt leggen.

Maar: als we dat gedaan hebben kunnen we jou tot op een paar centimeter nauwkeurig vertellen welke leiding waar lag op het moment dat de kaart gemaakt werd. In de buurt van een kruispunt moet je niet gek opkijken als een leiding een paar decimeter verschuift in 30 of 40 jaar. Zandgrond is ook niet statisch.

Natuurlijk heb jij foto's gemaakt en afwijkingen gemeld bij de eigenaren van de betreffende kabels en leidingen.

Sorry, dat moest er even uit.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
burne schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:55:
[...]

En je weet natuurlijk ook hoe we dat oplossen: Alles open, alles fotograferen en uitmeten met GPS, bijwerken in KLIC, en alles weer dicht. Enig idee van de kosten? Alle straten van Nederland opbreken. Vaak zijn het tegels, dat valt nog mee, maar op veel plaatsen moet al het asfalt weg voordat je een 100% nauwkeurige ondergrondse kaart kunt maken en moet vervolgens al het asfalt er weer op. En dan de voortuintjes nog, die voor een behoorlijk deel vernielt moeten worden voordat je de exacte ligging van het riool en de drinkwaterleiding vast kunt leggen.

Maar: als we dat gedaan hebben kunnen we jou tot op een paar centimeter nauwkeurig vertellen welke leiding waar lag op het moment dat de kaart gemaakt werd. In de buurt van een kruispunt moet je niet gek opkijken als een leiding een paar decimeter verschuift in 30 of 40 jaar. Zandgrond is ook niet statisch.

Natuurlijk heb jij foto's gemaakt en afwijkingen gemeld bij de eigenaren van de betreffende kabels en leidingen.

Sorry, dat moest er even uit.
Tjonge, jij hebt wel erg last van het weer ;)

Zelf was ik ervan uit gegaan dat bij de aanleg van al dat onder-de-grond spul wel een tekening en een rolmaat aanwezig zou zijn. Al was het maar om latere infrastructuur zonder al teveel ellende te kunnen realiseren. Dat is jammer genoeg niet gebeurd.
Als er nu reparatie moet worden uitgevoerd dan kost dat inderdaad je hele voortuin.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burne
  • Niet online
quote:
Je hebt vast wel eens zo'n ventje met een rare kijker op een driepoot in de weer gezien? En: het is je misschien ook wel eens opgevallen dat er hier en daar een rare spijker in de weg zit, eentje met een kuiltje in de kop. Van die spijkers is de positie exact bekend. Als jij een punt in je tuin wilt inmeten doe je dat door met een theodoliet (het kijkertje op de driepoot) een driehoeksmeting naar twee of drie spijkers te doen. Met een rolmaat de afstand vanaf de stoep meten is zinloos, want op geen enkele wijze te linken aan een referentie.

Of je koopt een GPS van een paar duizend euro, dan kan het een stuk sneller.

Kaarten zijn waard wat je er aan moeite instopt. In het verleden was nauwkeurig meten duur en daar loop jij je nu aan te ergeren. De waterleiding die waarschijnlijk zo oud of ouder dan je huis is, is 'ingetekend' door iemand die waarschijnlijk niet eens de straat op gegaan is. En toen was het idee ook niet dat nu nog eens iemand zou willen proberen er glasvezel tussen te proppen. Riool en drinkwater. Oh, en later elektriciteit. En weer later telefoon. Toen aardgas. En nog wat later kabeltv. En nu glasvezel. etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

quote:
burne schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:33:

Of je koopt een GPS van een paar duizend euro, dan kan het een stuk sneller.
Koopje, kun je er een paar leveren :+

Laatste offerte waar ik van gehoord heb was 48.000,--

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burne
  • Niet online
Heel Nederland openbreken en opnieuw asfalteren is bijzonder slecht voor het milieu. Asfalt is niet terug te leggen, dat moet je recyclen en dat kost desondanks een hoop olie. En ik heb nog niets gehoord over een plantaardig alternatief voor de teer in asfalt.

Laten we maar verder gaan over het milieu.

Overigens, op zoek naar een plaatje van een theodoliet kwam ik langs het hobby-projectje van een voormalig projectleider van me:

http://pdokviewer.pdok.nl

Voorbeeldje van hoe het werkt: zoom in op je woonplaats. Klik in de linkerkolom 'CBS Aardgas- en Elektriciteitslevering' open, kies, 2014 en Woningen in de volgende menus, en uiteindelijk "PC6 Gemiddeld aardgasverbruik". Dat laat je aardgasgebruik per volledige postcode (alle zes de tekens) zien.

Kun je in dit plaatje zien welk deel van Haarlem Noord de afgelopen 15 jaar vernieuwd is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
burne schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:45:
Heel Nederland openbreken en opnieuw asfalteren is bijzonder slecht voor het milieu. Asfalt is niet terug te leggen, dat moet je recyclen en dat kost desondanks een hoop olie. En ik heb nog niets gehoord over een plantaardig alternatief voor de teer in asfalt.

Overigens, op zoek naar een plaatje van een theodoliet kwam ik langs het hobby-projectje van een voormalig projectleider van me:

Voorbeeldje van hoe het werkt: zoom in op je woonplaats. Klik in de linkerkolom 'CBS Aardgas- en Elektriciteitslevering' open, kies, 2014 en Woningen in de volgende menus, en uiteindelijk "PC6 Gemiddeld aardgasverbruik". Dat laat je aardgasgebruik per volledige postcode (alle zes de tekens) zien.

Kun je in dit plaatje zien welk deel van Haarlem Noord de afgelopen 15 jaar vernieuwd is?
Hier in Limburg had je de mijnen. Elke vierkante cm is hier in Zuid-Limburg al door landmeters in kaart gebracht middels de theodoliet. (Of dacht je dat mijngangen ondergronds in kaart werden gebracht?)
Ik mag er dus vanuit gaan dat de zeer nauwkeurige kaarten al lange tijd aanwezig waren. In gebieden waar veel landbouwgrond is (zoals hier dus) werd gebruik gemaakt van grote stenen die als oriŽntatiepunt werden gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
burne schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:45:

Het aardasverbruik in mijn dorp (met zeer oude en recente huizen) staat bij iedereen op categorie 1200-1600 :?
Oeps, verkeerde vinkje geplaatst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burne
  • Niet online
quote:
Schinnen-groen schreef op zondag 27 mei 2018 @ 15:03:
[...]

Het aardasverbruik in mijn dorp (met zeer oude en recente huizen) staat bij iedereen op categorie 1200-1600 :?
Tja. Die delen dan hun postcode. Een kaartje op individueel huisnummer zou wat privacyproblemen met zich meebrengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

quote:
Schinnen-groen schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:08:
[...]

Ik krijg alleen maar: Oops...
Werkt hier gewoon in een Win10 (pro 1709) omgeving met Chrome, Firefox en Edge.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
ollie1965 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:16:
[...]

Werkt hier gewoon in een Win10 (pro 1709) omgeving met Chrome, Firefox en Edge.
Ik gebruik nog de I.E. Met Chrome werkt het!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burne
  • Niet online
quote:
Schinnen-groen schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:37:
[...]

Ik gebruik nog de I.E. Met Chrome werkt het!
Ik zou zeggen dat je daar een prima reden hebt om IE vaarwel te zeggen. :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Zijn er nog mensen die weten wat tarreren is?

Gisteren kwam mijn vrouw thuis van de supermarkt. Bij de boodschappen zat o.a. 3 ons broodbeleg en 2x2 broodjes.
Dat beleg gaat bij ons in de plastic broodschaaltjes die wij al jaren gebruiken.
Na een lekker broodje lag er een flinke berg plastic op het aanrecht.
Ik word daar zo moedeloos van: 3x 1 ons in plastic verpakt vlees, 2x een zakje (met touwtje) met hierin elk 2 broodjes.

We doen het onszelf aan.

Vroeger ging ik naar de slager om een paar ons broodbeleg. Dat werd per soort vers gesneden, op een kartonnen schaaltje gelegd en bij elk nieuw soort vlees (vroeger had je ca. 4-5 soorten 8) ), werd er een nieuw kartonnen schaaltje opgelegd, de weegschaal op nul gesteld en de volgende soort erop gelegd.
Alles werd in een papieren zak gedaan en men ging zijns weegs.

De enige die dat tegenwoordig nog voor mij doet is de boerderijwinkel.
Ik zou zeggen: leve de boerderijwinkel _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:59
@Schinnen-groen ha! ben ik gelukkig niet de enige die zich daar aan ergert.
Bij de Jumbo kun je de garnalen los in een plastic bakje scheppen. Dat bakje weegt alleen al 30 gram. Heb je Ťn veel plastic afval Ťn een duur stukje weggooi plastic betaald. (want inderdaad: tarra is helaas een onbekende term)

blissard wijzigde deze reactie 29-05-2018 13:23 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-07 09:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je betaalt voor de milieulast van het plastic bakje. :P

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
Maasluip schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:26:
Je betaalt voor de milieulast van het plastic bakje. :P
Dus als je dat hebt betaald, verdwijnt dit bakje voor altijd uit het milieu?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, hoezo?

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
Waarvoor betaal je dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor de milieulast van het plastic bakje. Daarmee verdwijnt het niet, daarmee betaal je voor de last die het bakje op het milieu drukt. Misschien is het wel een incentive voor mensen om minder afval te accepteren.
En ik heb er al meer over gezegd dan ik wilde over iets dat min of meer een grapje was. Jemig zeg.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
Maasluip schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:54:
Voor de milieulast van het plastic bakje. Daarmee verdwijnt het niet, daarmee betaal je voor de last die het bakje op het milieu drukt. Misschien is het wel een incentive voor mensen om minder afval te accepteren.
En ik heb er al meer over gezegd dan ik wilde over iets dat min of meer een grapje was. Jemig zeg.
;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

quote:
Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:54:
Ik word daar zo moedeloos van: 3x 1 ons in plastic verpakt vlees, 2x een zakje (met touwtje) met hierin elk 2 broodjes.
Ik zou zeggen Google is je vriendje :+

Prachtig, wel eens een post gezien van een bloggster die letterlijk minder dan de inhoud van een glazen pot als plastic afval had in 1 jaar.

Ter inspiratie wat leesartikelen. Helaas 1 "zak" plastic per week hier en geen zaken in de buurt om "plastic vrij" in te kunnen kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:54:
Zijn er nog mensen die weten wat tarreren is?

Gisteren kwam mijn vrouw thuis van de supermarkt. Bij de boodschappen zat o.a. 3 ons broodbeleg en 2x2 broodjes.
Dat beleg gaat bij ons in de plastic broodschaaltjes die wij al jaren gebruiken.
Na een lekker broodje lag er een flinke berg plastic op het aanrecht.

We doen het onszelf aan.

Vroeger ging ik naar de slager om een paar ons broodbeleg. Dat werd per soort vers gesneden, op een kartonnen schaaltje gelegd en bij elk nieuw soort vlees (vroeger had je ca. 4-5 soorten 8) ), werd er een nieuw kartonnen schaaltje opgelegd, de weegschaal op nul gesteld en de volgende soort erop gelegd.
Alles werd in een papieren zak gedaan en men ging zijns weegs.

De enige die dat tegenwoordig nog voor mij doet is de boerderijwinkel.
Ik zou zeggen: leve de boerderijwinkel _/-\o_
Die 2x2 broodjes had zij ook in 1 zakje kunnen doen en dat zakje bewaren voor de volgende keer als er broodjes worden gehaald ;)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
klump4u schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:35:
[...]

Die 2x2 broodjes had zij ook in 1 zakje kunnen doen en dat zakje bewaren voor de volgende keer als er broodjes worden gehaald ;)
Dit bericht zal worden doorgeleid naar de betreffende afdeling 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Onderzoekje naar de Macroeconomische effecten van (potentieel) overgewaardeerde voorraaden fossiele brandstoffen
https://www.theguardian.c...ancial-crisis-study-warns
quote:
Crucially, the findings suggest that a rapid decline in fossil fuel demand is no longer dependent on stronger policies and actions from governments around the world. Instead, the authors’ detailed simulations found the demand drop would take place even if major nations undertake no new climate policies, or reverse some previous commitments.

[...]

Dr Jean-FranÁois Mercure, the lead author, from Radboud and Cambridge universities, told the Guardian: “This is happening already – we have observed the data and made projections from there. With more policies from governments, this would happen faster. But without strong [climate] policies, it is already happening. To some degree at least you can’t stop it. But if people stop putting funds now in fossil fuels, they may at least limit their losses.”
Tip voor de Oranjes: verkoop je aandelen Shell voor het te laat is.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:47
quote:
Ik hoop dat de ABP (en aanverwanten) dit soort berichten ook lezen!
Maar ik heb niet veel hoop dat het wat uithaalt, gezien hun niet volgen van Follow This... |:(

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 00:28
Misschien kan binnen dit topic iemand mij verder helpen met deze vraag. Ik zou bij enkele kozijnen aan de buitenzijde zonwerende klemhorren of klemscreens willen plaatsen. Zonder schroeven en mechaniek dus. Om ‘s zomers op zonnige dagen de warmte zoveel mogelijk buiten te houden, en om ‘s winters tijdens wat koudere weken op deze manier de ramen nog wat beter te isoleren (en zo wat extra gas te besparen). Het moet dus wel een beetje weer/windbestendig zijn.

Ik heb ontzettend veel gegoogled hierop, maar het enige wat ik vind zijn insectenhorren of (dure) mechanische oplossingen.

Weet iemand of zoiets bestaat, of zijn er wellicht tips hoe dit zelf te construeren? Misschien al eens gedaan door iemand?

Zou het veel uitmaken? We hebben hr++ glas, maar wel erg veel ramen in de woonkamer, en ik vermoed dat hier ‘s nachts in de winter het meeste verlies optreedt.

Bedankt!

• drielp
quote:
Remmit schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 23:21:
Misschien kan binnen dit topic iemand mij verder helpen met deze vraag. Ik zou bij enkele kozijnen aan de buitenzijde zonwerende klemhorren of klemscreens willen plaatsen. Zonder schroeven en mechaniek dus. Om ‘s zomers op zonnige dagen de warmte zoveel mogelijk buiten te houden, en om ‘s winters tijdens wat koudere weken op deze manier de ramen nog wat beter te isoleren (en zo wat extra gas te besparen). Het moet dus wel een beetje weer/windbestendig zijn.

Ik heb ontzettend veel gegoogled hierop, maar het enige wat ik vind zijn insectenhorren of (dure) mechanische oplossingen.

Weet iemand of zoiets bestaat, of zijn er wellicht tips hoe dit zelf te construeren? Misschien al eens gedaan door iemand?

Zou het veel uitmaken? We hebben hr++ glas, maar wel erg veel ramen in de woonkamer, en ik vermoed dat hier ‘s nachts in de winter het meeste verlies optreedt.

Bedankt!
De vliegenhorren worden alleen maar gebruikt bij ramen en deuren die open kunnen, is ook logisch natuurlijk. Een hor zou je aan kunnen passen, maar of het veel nut heeft weet ik niet. Ligt natuurlijk aan het materiaal dat je wilt gebruiken. Of zoiets bestaat voor ramen die niet open kunnen weet ik niet. Het zou best lastig worden om iets aan de buienkant van je ramen te bevestigen zonder te schroeven en toch wind-proof te zijn.
Zelf heb ik 's zomers een zelfgemaakt verduisteringsgordijn met een reflecterende laag gehad om na een nachtdienst normaal te kunnen slapen. Die plakte ik met klittenband aan de binnenkant van mijn slaapkamerraam. Dat werkte prima. Maar om dit ook in je huiskamer te gaan gebruiken......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Niet online
quote:
Misschien zou je, voordat je geld en tijd uit gaat geven aan een oplossing, moeten beginnen met uitzoeken waar je nu nog warmte verliest. Je kunt een kapitaal uitgeven aan PIR-panelen met magneetbevestigingen maar als je de meeste warmte lekt via de ventilatie is dat een vervelende investering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remmit
quote:
drielp schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 23:37:
Of zoiets bestaat voor ramen die niet open kunnen weet ik niet. Het zou best lastig worden om iets aan de buienkant van je ramen te bevestigen zonder te schroeven en toch wind-proof te zijn.
Zelf heb ik 's zomers een zelfgemaakt verduisteringsgordijn met een reflecterende laag gehad om na een nachtdienst normaal te kunnen slapen. Die plakte ik met klittenband aan de binnenkant van mijn slaapkamerraam. Dat werkte prima. Maar om dit ook in je huiskamer te gaan gebruiken......
Zoiets bestaat wel maar dan gaat het steeds om horren (gericht op insecten, ipv zonwering). Die worden met verende metalen plaatjes tussen de kozijnen geklemd. Onze kozijnen steken flink uit dus veel ruimte om iets te klemmen.

Met binnenzijde plakken moet je uitkijken, je ramen kunnen barsten door de grote temperatuurverschillen. Bij ons in de straat had iemand een raam van binnen afgeplakt en dat raam zat al snel vol barsten.

Het idee zou zijn dat het wel een soort hor is (dus van binnen erdoorheen naar buiten kunnen kijken) met iets meer zonwering eigenschappen. Maar zoals ik schreef, alleen voor als het in de zomer erg zonnig is (en ik bijv. naar mijn werk ben) of als het een koude winterperiode is. En verder staan ze dan in de garage oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remmit
quote:
burne schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 23:54:
Misschien zou je, voordat je geld en tijd uit gaat geven aan een oplossing, moeten beginnen met uitzoeken waar je nu nog warmte verliest. Je kunt een kapitaal uitgeven aan PIR-panelen met magneetbevestigingen maar als je de meeste warmte lekt via de ventilatie is dat een vervelende investering.
In de winterperiode met droge(re) lucht heb ik de MV sowieso erg laag staan. Ombouwen naar balansventilatie of MV met terugwin zit er voorlopig nog niet in.

Ik heb met de IR-meter wel geconstateerd dat de ramen (en de kozijnen) echt wel de grootste koude geven. Daarnaast voel je het ook als je ‘s avonds dichtbij de ramen op de bank zit (niet door tocht, maar door het gebrek aan warmtestraling die plafond en muren elders in de kamer wel geven).

Anyway, ik zoek naar een low tech oplossing die geen kapitaal kost ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:50

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
Remmit schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 00:35:
[...]

In de winterperiode met droge(re) lucht heb ik de MV sowieso erg laag staan. Ombouwen naar balansventilatie of MV met terugwin zit er voorlopig nog niet in.

Ik heb met de IR-meter wel geconstateerd dat de ramen (en de kozijnen) echt wel de grootste koude geven. Daarnaast voel je het ook als je ‘s avonds dichtbij de ramen op de bank zit (niet door tocht, maar door het gebrek aan warmtestraling die plafond en muren elders in de kamer wel geven).

Anyway, ik zoek naar een low tech oplossing die geen kapitaal kost ;)
Je MV uitrusten met bv een CO2 en RV sensor? Hier de ecofan van ITHO zo uitgerust met Co2 sensor, mooi zelfregelend :)

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:18
quote:

Bedankt!
Vraag een kozijnenbedrijf om een idee/oplossing. Als zij een hor hebben waar je een stuk verduisterend/reflecterend materiaal in kan klemmen ben je klaar lijkt me.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17-07 10:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:

Bedankt!
Zou zo maar kunnen dat het plaatsen van drie dubbel glas ( als de kozijnen dat toelaten) goedkoper is ( op de lange termijn) als geknoei met losse voorzet kozijnen met verduistering. Drie dubbel glas zal eenzelfde isolatie hebben als een goed geÔsoleerde muur. Is ook een stuk stiller....

Toen ik vroeger in een "noodwoning" woonde met alleen maar enkel glas deed ik plastic folie aan de binnen kant met punaises :) dat scheelde verschrikkelijk veel, alleen het uitzicht werd wat "blurry" :)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Laatst online: 21:19
quote:
Mwah, dit is een beetje hetzelfde als de hele 'Peak Oil' discussie. Als we 'mazzel' hebben vallen die ook nog eens tegelijkertijd. Daarnaast is de opgepompte voorraad olie genoeg voor 1 a 2 maanden gebruik. Dus je hebt het echt over de installaties en pompen. 2035 is nog 17 jaar weg. Ik weet niet in welke tijd je dat soort installaties afschrijft, maar ik vermoed dat in een dergelijke periode er genoeg afgeschreven zijn om de capaciteit flink terug te schroeven.
De waarderingen van bedrijven als Shell zijn niet alleen gebaseerd op olievoorraad. Shell investeert ook fors in renewables. En een paar biljoen beurswaarde... dat is sowieso geen echt geld ;)

Overigens wel een leuk verhaal om investeringen in olie in de komende 10-20 jaar wat te ontmoedigen.

TheGhostInc wijzigde deze reactie 08-06-2018 10:30 (9%)
Reden: beurswaarde

• Remmit
quote:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:39:
Zou zo maar kunnen dat het plaatsen van drie dubbel glas ( als de kozijnen dat toelaten) goedkoper is ( op de lange termijn) als geknoei met losse voorzet kozijnen met verduistering. Drie dubbel glas zal eenzelfde isolatie hebben als een goed geÔsoleerde muur. Is ook een stuk stiller....
Triple glas lijkt mij fantastisch. Maar voorlopig even niet. Alles is pas een paar jaar oud en de kozijnen zijn onlangs weer geschilderd. En ik denk dat zo’n 36 m2 glas vervangen, diverse kozijnen en deuren en kiepramen vervangen, en alles weer schilderen, toch best een investering gaat zijn. Dat komt tzt wel wanneer er meer op de schop moet.

Ik had gehoopt dat met screens de IR uitstraling wat beperkt kon worden. Echter ik vond enkele opmerkingen hierover op amerikaanse overheidssites dat dit een minimaal effect is tenzij het aan alle kanten goed aansluit (en liefst nog van een materiaal met airpockets is).

@No Hands dat was idd mijn plan, maar na deze bevindingen laat ik dit idee toch maar varen.

Bij veel van deze ramen/kozijnen is het onmogelijk een zonnescherm oid te monteren. Wat ik nu weleens doe op zeer zonnige dagen met weinig wind, is wat kussens van ligbedden tegen deze ramen zetten en af en toe verplaatsen. Het scheelt enorm in hoe warm de woonkamer wordt. Maar ivm vocht e.d. lijkt mij dat voor de winter geen goed plan.

Bedankt voor het medenken iig.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16-07 22:32

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

quote:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:39:
[...]

Toen ik vroeger in een "noodwoning" woonde met alleen maar enkel glas deed ik plastic folie aan de binnen kant met punaises :) dat scheelde verschrikkelijk veel, alleen het uitzicht werd wat "blurry" :)
Heb vorig jaar de grote voorraam laten vervangen door driedubbelglas. Geen enkele kouval meer in de winter dus heel veel comfort. Enige nadeel is dat met dit weer 's-morgens er drie slakken op mij ruit zitten om de condens er aan de buitenkant af te lebberen. 8)7

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-07 14:56

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

quote:
Shell investeert ook fors in renewables.
De komende twee jaar 1 tot 2 miljard $ per jaar, op een totaal investeringsbedrag van 25 - 30 miljard $ is dat 3,3 tot 8% afhankelijk van de werkelijke investeringen.

Bron

Is dat fors of eigenlijk peanuts? ;-)

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
11xSunpower SPR-225@SMA SB2500HF-30 (2013: 1122kWh/kWp)
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
styno schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:40:
[...]
De komende twee jaar 1 tot 2 miljard $ per jaar, op een totaal investeringsbedrag van 25 - 30 miljard $ is dat 3,3 tot 8% afhankelijk van de werkelijke investeringen.

Bron

Is dat fors of eigenlijk peanuts? ;-)
Voor Shell wel.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Sinds begin deze week een Niebla besparende douchekop van 5liter per minuut gemonteerd. Mij bevalt het wel goed maar ik kreeg direct moppers van de vrouw dat ze de shampoo niet makkelijk uit haar haar kreeg. Gevolg is dat ze langer moet douchen en mogelijk dat het haar dermate slecht bevalt dat ik het weer ongedaan moet maken. Dit laatste wacht ik maar even af.

Ik was wel benieuwd naar de besparing cijfers. Water is 1 maar gas is veel interessanter. Vanochtend een vergelijking gedaan over 2 minuten.
Oude douchekop gebruikt dan 0.0545m3.
Niebla gebruikt 0.049m3.
Besparing 0.0055m3 over 2 minuten.
Over 10 minuten dus 0.0275m3
Elke dag samen gemiddeld 10 minuten douchen levert op jaarbasis potentiŽle besparing van 10m3 gas.

Tot zover harde cijfers. Als we kijken naar realiteit dan zal het langer douchen ivm haar wassen bij de vrouw de besparing te niet doen. Sterker nog mogelijk zelfs een stijging van gasverbruik opleveren! Paar minuten langer douchen per keer resulteert weliswaar in minder waterverbruik maar in stijging van gasverbruik.
Dit had ik absoluut niet verwacht. Zie ik mogelijk iets over het hoofd?
Heeft iemand andere of vergelijkbare ervaringen?

DJ^ wijzigde deze reactie 15-06-2018 10:19 (0%)
Reden: Getallen omgedraaid

hmmz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 21:31
quote:
DJ^ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:54:

Oude douchekop gebruikt dan 0.049m3.
Niebla gebruikt 0.0545m3.
Besparing 0.0055m3 over 2 minuten.
Over 10 minuten dus 0.0275m3
Elke dag samen gemiddeld 10 minuten douchen levert op jaarbasis potentiŽle besparing van 10m3 gas.
Dat is geen besparing he ;)

Even de getallen omdraaien.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
quote:
Ik was wel benieuwd naar de besparing cijfers. Water is 1 maar gas is veel interessanter.
Ik heb hier wel eens een bierviltberekening voor gedaan en e.e.a. hangt af van temperatuur (aanvoer en uitvoer) en water/gasprijs maar staat me bij dat qua prijs de component gas 50-60% was.

Zelf douch ik sinds een jaar alleen nog maar koud (uitgezonderd 2x per week wanneer ik me daarna moet scheren). Dat levert een dubbele besparing, gasverbruik wordt 0 en automatisch douche je een stuk korter :P

Tegenwoordig pak ik vaak zelfs uit het werk voor het sporten even 30s een koude douche, het helpt me echt om wakker/alert te worden.
quote:
Tot zover harde cijfers. Als we kijken naar realiteit dan zal het langer douchen ivm haar wassen bij de vrouw de besparing te niet doen. Sterker nog mogelijk zelfs een stijging van gasverbruik opleveren! Paar minuten langer douchen per keer resulteert weliswaar in minder waterverbruik maar in stijging van gasverbruik.
Dit had ik absoluut niet verwacht. Zie ik mogelijk iets over het hoofd?
Heeft iemand andere of vergelijkbare ervaringen?
Deze begrijp ik niet? Hoe snel je de haren uitspoelt hangt af van de hoeveelheid water die je over je hoofd laat stromen. Met minder water blijf je langer staan , in theorie lang genoeg om dezelfde hoeveelheid water gehad te hebben.

Dat wil zeggen dat er niets verandert bij het uitspoelen van de haren (dus water & gas is gelijk, tijdsduur iets langer). Echter heb je nog steeds besparing bij de rest van de douchesessie waar de hoeveelheid water minder van belang is.

Dus, waarom zou het gasverbruik stijgen bij langer douchen? Gasverbruik is het gevolg van de hoeveelheid water die verwarmd moet worden.

assje wijzigde deze reactie 15-06-2018 10:34 (44%)

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
assje schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:31:

Deze begrijp ik niet? Hoe snel je de haren uitspoelt hangt af van de hoeveelheid water die je over je hoofd laat stromen. Met minder water blijf je langer staan , in theorie lang genoeg om dezelfde hoeveelheid water gehad te hebben.

Dat wil zeggen dat er niets verandert bij het uitspoelen van de haren (dus water & gas is gelijk, tijdsduur iets langer). Echter heb je nog steeds besparing bij de rest van de douchesessie waar de hoeveelheid water minder van belang is.

Dus, waarom zou het gasverbruik stijgen bij langer douchen? Gasverbruik is het gevolg van de hoeveelheid water die verwarmd moet worden.
Klopt. Grofweg de helft water per minuut tov oude douchekop (5 vs 9 liter per minuut). Dus voor gemak tweemaal zo lang bezig (in praktijk schat ik iets minder) met haar wassen Maar gasverbruik is niet de helft per minuut. Zie de cijfers uit mn post. Dit resulteert in meer gas verbruik met weliswaar minder water maar gas is (veel) duurder.

hmmz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Nu online
quote:
DJ^ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:08:
[...]

Klopt. Grofweg de helft water per minuut tov oude douchekop (5 vs 9 liter per minuut). Dus voor gemak tweemaal zo lang bezig (in praktijk schat ik iets minder) met haar wassen Maar gasverbruik is niet de helft per minuut. Zie de cijfers uit mn post. Dit resulteert in meer gas verbruik met weliswaar minder water maar gas is (veel) duurder.
Natuurlijk is het gasverbruik wel de helft als het waterverbruik de helft is? Als dat niet zo is zou het water warmer zijn dan voorheen*

*efficiŽntie ketel negerend maar durf aan te nemen dat dit niet significant is

aha, zie nu pas dat je daadwerkelijk gasverbruik gemten hebt :P

Dan is de meest logische conclusie wat mij betreft dat het verschil in waterverbruik kleiner is dan je dacht.

assje wijzigde deze reactie 15-06-2018 11:31 (11%)

• Remmit
quote:
...
Paar minuten langer douchen per keer resulteert weliswaar in minder waterverbruik maar in stijging van gasverbruik. Dit had ik absoluut niet verwacht. Zie ik mogelijk iets over het hoofd?
...
Zomaar een paar ideetjes:

- Bij langzamere stroming door de leiding zal het hete water tussen je CV en de douchekraan wat meer warmte aan de omgeving verliezen? (vooral in het begin, waardoor de douche misschien onbewust warmer wordt ingesteld)

- Je CV ketel gaat misschien minder optimaal branden door de lagere watervraag? (steeds aan/uit bijv. omdat minder vermogen gevraagd wordt dan het minimum dat de ketel kan leveren)

- Door de lagere toevoer van koud water naar de CV is er misschien minder rookgas-condensatie waardoor je hr-ketel onzuiniger werkt?

- Heb je een douche WTW? Door minder waterstroming door de afvoer wordt misschien het contactoppervlak in de buis niet meer volledig benut waardoor je minder terugwinning hebt?

Of, aansluitend bij @assje , kan het zijn dat jij de metingen van de hoeveelheid liters per minuut bij een bepaalde kraanstand hebt gedaan, maar dat je vrouw de kraan anders instelt? (en er tijdens je gasmeting dus meer water werd verbruikt dan je dacht?)

Sowieso kan ik mij voorstellen dat je vrouw bij de oude douchekop de kraan niet altijd helemaal open had, en bij de nieuwe douchekop juist de hele tijd vol open...

Remmit wijzigde deze reactie 15-06-2018 13:28 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Wat mij in mijn omgeving opvalt is het feit dat vaak wel gekozen wordt voor een waterbesparende douchekop, een wtw op de douche-afvoer en nog andere, redelijk dure en laagrendementsvoorzieningen, maar dat voor een paar Euro het vervangen van oude tocht strips, oude en lage-kwaliteit CV buisisolatie niet zo vaak wordt uitgevoerd. Zeker als de leidingen of tochwering op moeilijk bereikbare plaatsen zit.

Het vervangen van de isolatie in de kruipruimte/zolder van je CV leidingen door dikke, kwalitatief uitstekende isolatie levert veel meer op dat een waterbesparende douchekop of wtw via de afvoer. Hoe vaak wordt door forumleden:
- tochtwering bij deuren vervangen
- kantelramen in HR++(+) even opnieuw afgesteld
- de raamrubbers geÔnspecteerd op scheurvorming/beschadigingen
- de CV ketel schoongemaakt en, nog belangrijker, met meetapparatuur correct afgesteld
- 's avonds in de winter de rolluiken op verwarmde plaatsen naar beneden gedaan (zeker als je slaapt)
- de thermostaat opnieuw ingesteld bij een verandering van leef ritme
- de CV bijgevuld aan het begin van het stookseizoen
- een deurdranger geplaatst (opgroeiende kinderen) op de veel gebruikte doorgang(en) van verwarmde naar niet verwarmde ruimtes
- etc.

Het kost echt helemaal niets en levert aardig wat op.

Dit jaar komt er een nieuwe badkamer bij Schinnen-groen en geen wtw op de afvoer. Wel een elektrisch boilertje bij de wastafel (ligt er al een jaar :)). Verder een vochtgestuurde ventilator en een verlaagd, geÔsoleerd plafond.
Op dit moment draait in de koude periode een radiator op half gas. Ik zit nog te denken over IR panelen. Hiermee spreek ik mijn bovenstaande verhaal wel wat tegen, maar een Tweaker wil ook wat ;)

Just my two cents..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
Inderdaad, besparing via isolatie is het makkelijkst. Maar ook het minst zichtbaar en niet zo sexy als een Tesla voor de deur :)

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Nu online
quote:
De focus hier op heb ik juist nog nooit begrepen. In een woning met goed geÔsoleerde buitenschil is dat toch zinloos, tenzij je CV leidingen door je kruipruimte hebt oid.

Effectief is het gewoon extra verwerkingscapaciteit, alleen de vraag of het ip de plek is waar je hem nodig hebt. Om met een lagere temperatuur te kunnen verwarmen zou het dus zelfde zinvol kunnen zijn isolatie te verwijderen.

• Dreamvoid
Je kan daardoor ruimte 1 verwarmen zonder dat je ruimte 2 noodgedwongen meeverwarmt.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
Remmit schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Zomaar een paar ideetjes:
[..]
Of, aansluitend bij @assje , kan het zijn dat jij de metingen van de hoeveelheid liters per minuut bij een bepaalde kraanstand hebt gedaan, maar dat je vrouw de kraan anders instelt? (en er tijdens je gasmeting dus meer water werd verbruikt dan je dacht?)

Sowieso kan ik mij voorstellen dat je vrouw bij de oude douchekop de kraan niet altijd helemaal open had, en bij de nieuwe douchekop juist de hele tijd vol open...
De vrouw heeft de kraan altijd vol open, ze heeft de kraan wel wat warmer staan dan hoe ik het test, maar dit zal slechts een paar graden schelen.

Ik heb net nog even paar extra testen gedaan. Resultaten wijken een beetje af tov de eerste test van vanochtend. Mogelijk komt het door de eerste keer warm water trekken dat de cv-ketel extra vermogen gebruikt om aan de vraag te voldoen. Als ie is opgewarmd zou het vergelijkbaar moeten zijn. Daarom heb ik nu eerst voordat ik ben begonnen met de testen het water flink warm later worden. Tevens heb ik getest hoeveel liter per minuut de douchekoppen leveren.

Niebla: 5 liter per minuut, conform specificaties
Oude douchekop: 9,5 liter per minuut, conform verwachting

Over meerdere testen heb ik het gemiddelde van gasverbruik over 2 minuten bepaald en dan kom ik uit op:
Niebla: 0,036 m3
Oude douchekop: 0,052 m3.
Weliswaar bijna halvering van het waterverbruik maar lange na geen halvering van het gasverbruik!

Als ik hiermee ga rekenen dan kom ik op onderstaande potentiŽle besparingen (obv gemiddeld gasprijs (§ 0,65 per m3) en waterprijs (§ 0,626 per m3)). Uitgegaan van de totale doucheduur per dag voor ons gezin.

Voor de volledigheid onderaan ook de totaal kosten voor elke douchekop opgenomen. Aangezien ik verwacht dat bij gebruik van Niebla de doucheduur gaat stijgen kan dit goed vergeleken worden. Bijvoorbeeld: van 10 minuten per dag met de oude douchekop (~ § 84) naar Niebla met 14 minuten per dag (~ § 77). Hierbij hou ik er dus rekening mee dat er in totaal 4 minuten langer per dag wordt gedoucht ten opzichte van de oude situatie.

Bovenstaand toont aan dat als de verhoging van de doucheduur binnen de perken blijft het gebruik van Niebla economisch interessant is. Terugverdientijd is echter wel erg hoog!

Tot zover de harde cijfers. Of de vrouw in de praktijk hiermee akkoord gaat is nog even afwachten. Ik hou jullie op de hoogte! :)

hmmz

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:15
De situatie doet zich voor dat ik gebruik kan maken van de 4000 euro waardevermeerderingsregeling ivm aardbevingsschade. Hiervoor kunnen diverse zaken aangeschaf worden zoals HR ketel, LTV radiatoren, Zonneboiler, Zonnepanelen, Warmtepompen, isolatie, HR++ glas. Regeling kan gecombineerd worden met ISDE subsidie.

Situatie is als volgt:
- Ik woon in een tussenwoning van 2005. 135m2
- Beschik reeds over 2000 wp zonnepanelen en heb niet echt goede dakruimte over
- CV ketel is van 2005 (heeft regelmatig storingen stekker uit/in verhelpt dit, en staat bekend om brandgevaarlijk (agpo-ferroli)
- Gasverbruik is ca. 850m3 per jaar voor verwarmen, ww, koken
- Heb standaard radiatoren (type 22)

De meeste mensen die hier in de buurt recht hebben op de waardevermeerderingsregeling kopen zonnepanelen. Die heb ik echter al. Nu niet helemaal het idee wat ik met het bedrag kan doen.

Ik zit zelf te denken om de radiatoren op begane grond te vervangen door Jaga LTV, een nieuwe HR combiketel + een ventilatiewarmtepomp. Dit zal in totaal op ca. 6000 euro uitkomen. Op de warmtepomp kan ook 1500 euro ISDE subsidie aangevraagd worden dus dat komt mooi uit.

Ik heb geen ruimte voor een warmtepomp met buitenunit. Daarnaast vraag ik me af of dat erg veel winst gaat opleveren aangezien we nu al weinig gas gebruiken voor verwarming. We verwarmen vooral tijdens de echt koude dagen en dan kan een elga e.d. ook niet echt veel betekenen.

Hier nog mensen met andere echt goede ideeŽn?

2000Wp zuid live bestaande uit 8x Yingli Panda YL250c-30b en 4x Enecsys DUO 480W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-07 00:17

Erasmo

Laadpaaljager

Kan ie ook niet ergens aan de muur of op een plat dak? Een woning uit 2005 is over het algemeen goed genoeg geÔsoleerd dat je het waarschijnlijk ook wel zonder ltv kan verwarmen.

Doet iets met stroom en motors

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remmit
quote:
DJ^ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:33:
...
Tot zover de harde cijfers. Of de vrouw in de praktijk hiermee akkoord gaat is nog even afwachten. Ik hou jullie op de hoogte! :)
Mooi gedetailleerd verslag. Langer douchen en toch besparen :P — als de rest van je gezin ermee akkoord gaat :o.

Zelf ben ik erg blij met de twee grohe douchekoppen die wij al 7 jaar hebben hangen. Kon mij niet meer herinneren of ze waterbesparend zijn (9 jaar geleden uitgezocht als onderdeel van nieuwbouwplan). N.a.v. Jouw verhaal ben ik eens gaan meten. Vol open gebruiken ze elk 7,2 liter per minuut (tesamen 14,4). Wel waterbesparend dus. Echter gebruik ik hem zelden vol open en dat scheelt dan weer extra 8). En je merkt het echt niet, totaal geen klachten.

Pas afgelopen winter ben ik erachter gekomen dat het water uit de douche WTW slechts bij 1 van de 2 douchekranen uitkomt. Sindsdien wordt bij enkel douchen alleen die kraan gebruikt (mijn vrouw gebruikte voorheen altijd de andere). Toch weer een beetje besparing erbij.

Wel een suf dingetje uit de bouw: ik had een tip gehad “bij aanleg twee douches in 1 cabine een dikkere warmwaterleiding laten aanleggen”. Dat heb ik dus opgegeven aan de bouwer. Hebben ze vervolgens TWEE dikke leidingen aangelegd (1 voor elke douchekraan) met de splitsing vlak onder de CV. Dat hadden dus ook gewone leidingen kunnen zijn denk ik. Nu stroomt er heel wat water nutteloos weg voor het warm wordt, en verspillen we gas aan het opwarmen van die twee dikke leidingen.

Gelukkig werkt in het zomerseizoen de zonneboiler goed mee :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:51
Hier ook een grohe besparende kop, Intergas ketel slaat tijdens het douchen steeds af vanwege te weinig flow (temperatuur loopt op naar 70 graden waardoor mengkraan knijpt).

Verder nieuwe koelkast besteld. Toen ik in 2010 dit huis kocht zat er een Whirlpool ART 471/3R in, die is volgens specs A met 310KWh/jaar. Nu een Zanussi A++ besteld.
Ik was het dichtvriezen van de vriezer zat, koelkast vriest net boven de afwatering steeeds dicht en op stand 7 is de koelkast niet koud. Ik heb de kast niet gemeten qua verbruik, maar ik vermoed dat ie inmiddels een veelvoud van de opgegeven 310KWh verbruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Niet online
quote:
_JGC_ schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:13:
Verder nieuwe koelkast besteld.
Vrijwel altijd een goed idee. Een paar jaar geleden kocht ik via Coolblue een koelkast en een vriezer, beiden met een lelijke deuk voor een stuk minder dan de lijstprijs.

De koelkast was 150 euro, gebruikte 30 euro per jaar aan stroom, en z'n voorganger gebruikte Ī200 euro per jaar. Terugverdientijd: minder dan een jaar.

De vriezer was 180 euro, en gebruikt (ik heb 'm nog) 25 euro per jaar aan stroom. Ik had geen vriezer dus daar valt weinig te vergelijken, maar, er zit nu voor iets van 200 euro aan eten in wat ik anders weggegooid zou hebben, en dat is redelijk constant over de afgelopen jaren. Een vriezer kost dus 25 euro per jaar aan stroom en bespaart me het weggooien van 200 euro per jaar aan eten. Terugverdientijd: minder dan drie jaar, inclusief aanschaf.

• _JGC_
Ik had 3 modellen van Zanussi op het oog, een A+ van 369 met 3 legplanken (mijn Whirlpool heeft ook 3 planken, verder zijn die uitwisselbaar), een A+ van 449 met 4 legplanken, verder exact dezelfde koelkast, en de A++ van 504 euro met ook 4 legplanken.

Dat waren de prijzen vrijdag. Zaterdag wilde ik bestellen, is het goedkoopste model gestegen naar 399. Ik had berekend dat het prijsverschil van 80 euro geen extra legplank waard was en dat 135 euro prijsverschil tussen een A+ en een A++ in 10 jaar tijd terugverdiend is. Omdat het goedkope model bij nagenoeg alle webshops in prijs gestegen was toch maar voor de A++ gegaan.

Is nu het tweede apparaat in deze keuken die het begeeft. Budget en tijd om de keuken te vervangen is er nu niet. Enige nadeel is dat ik bij de volgende keuken weer vastzit aan een half onderbouw vaatwasser en een koelkast met 70 liter vriesvak. Als ik tegelijk ook de keuken had gedaan was ik voor volledig geintegreerd en zonder vriesvak gegaan met een los vriezertje in de berging die ik op dit moment aan het verbouwen ben.

Overigens gaat veel van het binnenwerk naar mijn ouders, die hebben een Etna koelkast die het nog prima doet, maar al het plasticwerk is inmiddels voorzien van meerdere lagen ductape. Etna en Whirlpool komen gewoon uit dezelfde stal, koelkasten zien er vanbinnen hetzelfde uit, dus dat moet gaan passen :).

Edit: 4e defecte apparaat inmiddels, de combimagnetron/oven (Bauknecht, verwarmingselement doorgefikt) en afzuigkap (Falmec, verlichting printplaat doorgefikt) heb ik zelf gerepareerd.

_JGC_ wijzigde deze reactie 18-06-2018 00:46 (6%)

• kmf
  • Niet online
quote:
assje schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:20:
[...]

De focus hier op heb ik juist nog nooit begrepen. In een woning met goed geÔsoleerde buitenschil is dat toch zinloos, tenzij je CV leidingen door je kruipruimte hebt oid.

Effectief is het gewoon extra verwerkingscapaciteit, alleen de vraag of het ip de plek is waar je hem nodig hebt. Om met een lagere temperatuur te kunnen verwarmen zou het dus zelfde zinvol kunnen zijn isolatie te verwijderen.
Alleen wil je liever de warmte in je woonkamer hebben en niet ik de ketelruimte of de verdeelkast

• assje
  • Nu online
quote:
kmf schreef op maandag 18 juni 2018 @ 07:41:
[...]

Alleen wil je liever de warmte in je woonkamer hebben en niet ik de ketelruimte of de verdeelkast
Maar die warmte is niet weg, alleen het verlies naar buiten ben je echt kwijt. Als de buitenschil goed geÔsoleerd is wordt dus rap minder relevant.

• kmf
  • Niet online
quote:
assje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:36:
[...]

Maar die warmte is niet weg, alleen het verlies naar buiten ben je echt kwijt. Als de buitenschil goed geÔsoleerd is wordt dus rap minder relevant.
Het is misschien niet weg, maar het blijft wel hangen op zolder/in de kast. Dus je hebt er ook niks aan.

• assje
  • Nu online
quote:
kmf schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:41:
[...]

Het is misschien niet weg, maar het blijft wel hangen op zolder/in de kast. Dus je hebt er ook niks aan.
Jawel, het verwarmt indirect de rest van je woning. Het maakt niets uit waar die warmte is, zo lang je hem maar niet naar buiten verliest.

Het lijkt mij niet zinvol om een temperatuurverschil groter dan 5-10 graden te creŽren tussen verschillende vertrekken. Volgens mij kan je je beter richten op isolatie om verlies naar buiten te voorkomen dan transitie tussen ruimtes.

• kmf
  • Niet online
quote:
assje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:43:
[...]

Jawel, het verwarmt indirect de rest van je woning. Het maakt niets uit waar die warmte is, zo lang je hem maar niet naar buiten verliest.
Als jouw zolder 25C wordt, komt die warmte echt niet meer beneden bij je woonkamer hoor. Of de warmte moet verdeeld worden door het ventilatiesysteem. Maar in de ketelruimte wordt lucht meestal juist eruit geblazen.
quote:
Het lijkt mij niet zinvol om een temperatuurverschil groter dan 5-10 graden te creŽren tussen verschillende vertrekken. Volgens mij kan je je beter richten op isolatie om verlies naar buiten te voorkomen dan transitie tussen ruimtes.
Nou zullen die paar leidingen vast niet zo'n hoge temperatuurverschil opleveren. Waarschijlijk verdien je nooit de investering terug zelfs :+
Maar ik heb toch mijn leidingen geisoleerd, puur omdat ik wil dat de warmt de vloer ingaat, en niet de ketelruimte/kasten in.

• Gecko123
quote:
assje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:43:
[...]

CV buisisolatie is zinvol als deze door een ruimte lopen die je niet wil verwarmen. Stook je bijvoorbeeld met 80 graden dan is de besparing groter dan 60 graden.

30 euro en een half uurtje werk voor 26 meter. Cijfers van de besparing heb ik niet maar mijn zolder was daarna merkbaar minder warm. Of tewel deze warmte heb ik bespaard. Gevoelsmatig een goede investering.

• assje
  • Nu online
quote:
kmf schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:51:
[...]
Als jouw zolder 25C wordt, komt die warmte echt niet meer beneden bij je woonkamer hoor. Of de warmte moet verdeeld worden door het ventilatiesysteem. Maar in de ketelruimte wordt lucht meestal juist eruit geblazen.
Ik heb een open trapgat, dat speelt natuurlijk ook sterk mee om te zorgen dat het minder zinvol wordt.
quote:
Gecko123 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:37:
[...]
30 euro en een half uurtje werk voor 26 meter. Cijfers van de besparing heb ik niet maar mijn zolder was daarna merkbaar minder warm. Of tewel deze warmte heb ik bespaard. Gevoelsmatig een goede investering.
Nee dat is dus juist niet zo, de besparing is de reductie in warmteverlies door het dak naar buiten (door lagere ΔT).

De lagere temperatuur op zolder levert op zich geen besparing op, die warmte die daar is die verdwijnt niet en kost dus ook niets.

Met een zolder die nauwelijks gebruikt wordt en goed afgesloten is kan het dus inderdaad zinvol zijn, zeker als het dak matig geÔsoleerd is. Een technische ruimte die midden in het huis zit is het rendement veel lager.

assje wijzigde deze reactie 18-06-2018 10:56 (21%)

• Gecko123
quote:
assje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:54:
[...]

Ik heb een open trapgat, dat speelt natuurlijk ook sterk mee om te zorgen dat het minder zinvol wordt.

[...]

Nee dat is dus juist niet zo, de besparing is de reductie in warmteverlies door het dak naar buiten (door lagere ΔT).

De lagere temperatuur op zolder levert op zich geen besparing op, die warmte die daar is die verdwijnt niet en kost dus ook niets.

Met een zolder die nauwelijks gebruikt wordt en goed afgesloten is kan het dus inderdaad zinvol zijn, zeker als het dak matig geÔsoleerd is. Een technische ruimte die midden in het huis zit is het rendement veel lager.
Dakisolatie verminderd verlies maar voorkomt het niet. De zolder hoeft niet verwarmt te worden. Als ik hier niet (of minder) verwarm dan bespaar ik energie. Net als dat ik geen brandstof verbruik als ik met de fiets ga. Ook al heb ik een extreem zuinige hybride auto voor de deur staan.

Gecko123 wijzigde deze reactie 18-06-2018 11:12 (3%)

• assje
  • Nu online
quote:
Gecko123 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:10:
[...]

Dakisolatie verminderd verlies maar voorkomt het niet. De zolder hoeft niet verwarmt te worden. Als ik hier niet (of minder) verwarm dan bespaar ik energie. Net als dat ik geen brandstof verbruik als ik met de fiets ga. Ook al heb ik een extreem zuinige hybride auto voor de deur staan.
Vergelijk het dan met een auto die op snelheid is in een situatie zonder weerstand, dat is de vergelijking die ik bedoel namelijk.

In : verwarming
Uit : verlies naar buiten
in-uit = temperatuur in huis

Jouw zolder verwarmt ook het plafond van de verdieping er onder, dat is geen verlies. Je enige verlies is wat naar buiten gaat.

Als je zolder 100% isolatie zou hebben zou hij zonder hem te isoleren al dezelfde temperatuur krijgen als de rest van de woning. Dakisolatie is nou juist het gene dat WEL verlies voorkomt.

Het enige dat je doet door niet te stoken is de ΔT verlagen, natuurlijk helpt dat maar de ΔT met de rest van de woning wordt groter. Het is dus een afweging tussen isoleren tussen ruimtes of naar buiten toe. I.v.m. comfort zou bij mij de buitenschil altijd de voorkeur hebben.

assje wijzigde deze reactie 18-06-2018 11:22 (24%)

• Gecko123
quote:
assje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:20:
[...]

Vergelijk het dan met een auto die op snelheid is in een situatie zonder weerstand, dat is de vergelijking die ik bedoel namelijk.

In : verwarming
Uit : verlies naar buiten
in-uit = temperatuur in huis

Jouw zolder verwarmt ook het plafond van de verdieping er onder, dat is geen verlies. Je enige verlies is wat naar buiten gaat.

Als je zolder 100% isolatie zou hebben zou hij zonder hem te isoleren al dezelfde temperatuur krijgen als de rest van de woning. Dakisolatie is nou juist het gene dat WEL verlies voorkomt.

Het enige dat je doet door niet te stoken is de ΔT verlagen, natuurlijk helpt dat maar de ΔT met de rest van de woning wordt groter. Het is dus een afweging tussen isoleren tussen ruimtes of naar buiten toe. I.v.m. comfort zou bij mij de buitenschil altijd de voorkeur hebben.
In theorie zorgt isolatie niet voor beperking van het totale warmteverlies maar voor het verlies per tijdseenheid. Uiteindelijk is alle warmte die ik opwek welke ik niet gebruik voor mij verlies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remmit
quote:
assje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:54:
[...]
Bij ons hangt de ketel in een ruimte waar ook de zonneboiler hangt en de wasmachine en droger staan. Op de tweede (bovenste) verdieping, die regelmatig in gebruik is (o.a. werkkamer). Trappen vanaf hal begane grond en vanaf overloop eerste verdieping hebben beide geen deuren, dus op twee hoog is het sowieso altijd wel wat warmer.

In het cv-hok was het ‘s winters altijd merkbaar nog warmer dan op de rest van de verdieping. Dit is onder een schuin dak Rc=4,5 (volgens bouwplan) dus op zich niet slecht, maar het dak levert dan nog altijd het gootste warmteverlies heb ik weleens gelezen. Daarnaast hangt in deze ruimte ook de MV-unit, met ter plaatse een directe inlaat. Veel van de warmere lucht wordt dus direct naar buiten geblazen.

Vorig jaar heb ik de cv-aanvoerleiding geisoleerd, de retourleiding niet. Niets bijzonders, gewone buisisolatie van bij de lokale doe-het-zelf. Niet eens afgetaped, maar met tie-wraps vastgezet. Het gaat om slechts 1,5 meter leiding, die meestal niet warmer wordt dan 60 graden. Deze ruimte was nadien voelbaar niet meer warmer dan de rest van de verdieping. Dat bespaart dus wel degelijk. Of het significant is, is een ander verhaal. Al zou het maar een paar kuub schelen per jaar, vind ik het al prima.

EDIT: ik heb het afgelopen jaar een heel scala aan kleine besparingen doorgevoerd, die bij elkaar dermate optellen dat ik afgelopen winter ruim 10% minder gas heb verbruikt, wat volgens Mindergas/graaddagen op 8% besparing uitkomt. En dat terwijl ik het jaar ervoor ook al had bespaard, en ons verbruik al redelijk laag was voor ons type woning. Alle beetjes helpen :)

Remmit wijzigde deze reactie 18-06-2018 20:33 (10%)

• Remmit
quote:
_JGC_ schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:13:
Hier ook een grohe besparende kop, Intergas ketel slaat tijdens het douchen steeds af vanwege te weinig flow (temperatuur loopt op naar 70 graden waardoor mengkraan knijpt).

Verder nieuwe koelkast besteld. Toen ik in 2010 dit huis kocht zat er een Whirlpool ART 471/3R in, die is volgens specs A met 310KWh/jaar. Nu een Zanussi A++ besteld.
Ik was het dichtvriezen van de vriezer zat, koelkast vriest net boven de afwatering steeeds dicht en op stand 7 is de koelkast niet koud. Ik heb de kast niet gemeten qua verbruik, maar ik vermoed dat ie inmiddels een veelvoud van de opgegeven 310KWh verbruikt.
Hier ook een intergas en hetzelfde “probleem” wanneer de zonneboiler niet warm is. Ik heb iig het Starttoerental WW naar 50% teruggebracht (standaard 70%) waarmee het effect van die warmtegolf hopelijk zo beperkt mogelijk is. Daarnaast zit er (vanwege de zonneboiler) een mengventiel op 60C na de intergas dus de ergste tempswings zijn er al uit voor die de douche-mengkraan bereiken. Komt natuurlijk op hetzelfde neer (flow afknijpen).

Onze koelkast (8 jaar oud klasse A) heeft een scheur in de achterwand. Vorig jaar met een verbruiksmeter gekeken maar het verbruik was nog binnen de specs (0,48 kWh per 24u volgens het typeplaatje). Hij heeft wat aparte afmetingen (nogal hoog en geen vriesvak) en ik heb dit sowieso nog niet in A++ categorie gezien. En het is wel lange terugverdientijd als deze het nog goed doet... Dus ik heb de scheur maar schoongemaakt en er een stuk tape over geplakt.

Kwam er vervolgens achter dat:
- In keukenplint geen ventilatiesleuf was aangebracht (terwijl in de kast ernaast ook nog een vriezer zit).
- Onder de koelkast en vriezer in de vloer een hotspot zit van de CV-leidingen.

Ik heb dus zelf maar een stuk plint verwijderd, en ook wat karton over de vloer gelegd. Het eerste scheelt want de muur achter de koelkast wordt minder warm (ik kon het gewoon voelen en meten met de IR-meter in de hal erachter). Of het tweede helpt weet ik niet, wellicht kan ik hiervoor beter een isolerende plaat of wat folie kopen. Weten jullie of een hotspot onder de inbouwkoelkast/vriezer veel uitmaakt? (Ik kon er weinig over vinden).

• _JGC_
Zojuist de koelkast gewisseld. Compressor onderin was goed warm, elementen op de achterkant koud en koelkast koelt verder voor geen meter (vriezer dan weer wel). Ik vermoed dat er gewoon te weinig koudemiddel in zit of dat de boel verstopt is. Condensafvoer zat een flinke bak schimmel in de uitloop boven het bakje.
Verder overal en nergens schimmel op de deuren van de oude koelkast, ik vermoed dat ie gewoon niet goed afsloot.

Bij het plaatsen van de nieuwe koelkast ook even een gat van 70 rond onder de koelkast geboord, kan ie meer lucht aanvoeren. Rooster zit er nog steeds niet in, maar wij hebben een gleuf in de plint onder de vaatwasser omdat anders de deur niet open kan (alhoewel dat een kwaal van de vorige was, deze staat wel hoog genoeg en is wel goed geÔnstalleerd).

Leuk detail: nieuwe koelkast staat net een goed halfuur te koelen, de vriezer is nu al koud, als je de deur van de koelkast opentrekt komt het gevoel van kou je tegemoet. Dat was bij die andere koelkast wel anders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gecko123
quote:
Remmit schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:22:
[...]

Hier ook een intergas en hetzelfde “probleem” wanneer de zonneboiler niet warm is. Ik heb iig het Starttoerental WW naar 50% teruggebracht (standaard 70%) waarmee het effect van die warmtegolf hopelijk zo beperkt mogelijk is. Daarnaast zit er (vanwege de zonneboiler) een mengventiel op 60C na de intergas dus de ergste tempswings zijn er al uit voor die de douche-mengkraan bereiken. Komt natuurlijk op hetzelfde neer (flow afknijpen).

Onze koelkast (8 jaar oud klasse A) heeft een scheur in de achterwand. Vorig jaar met een verbruiksmeter gekeken maar het verbruik was nog binnen de specs (0,48 kWh per 24u volgens het typeplaatje). Hij heeft wat aparte afmetingen (nogal hoog en geen vriesvak) en ik heb dit sowieso nog niet in A++ categorie gezien. En het is wel lange terugverdientijd als deze het nog goed doet... Dus ik heb de scheur maar schoongemaakt en er een stuk tape over geplakt.

Kwam er vervolgens achter dat:
- In keukenplint geen ventilatiesleuf was aangebracht (terwijl in de kast ernaast ook nog een vriezer zit).
- Onder de koelkast en vriezer in de vloer een hotspot zit van de CV-leidingen.

Ik heb dus zelf maar een stuk plint verwijderd, en ook wat karton over de vloer gelegd. Het eerste scheelt want de muur achter de koelkast wordt minder warm (ik kon het gewoon voelen en meten met de IR-meter in de hal erachter). Of het tweede helpt weet ik niet, wellicht kan ik hiervoor beter een isolerende plaat of wat folie kopen. Weten jullie of een hotspot onder de inbouwkoelkast/vriezer veel uitmaakt? (Ik kon er weinig over vinden).
Je zou het verbruik nog een keer kunnen meten komende winter als de CV leidingen warmte afgeven. Dan zie je gelijk of het uitmaakt. Dan zou ik wel nu wel alvast een periode meten als handig referentiepunt.

• _JGC_
Hier komend weekend isolatie halen voor inpandige berging:
vloer: 16cm PIR
muur: 8cm PIR
dak: 12cm PIR

Vloer is overkill, zeker omdat er geen vloerverwarming komt, maar ik moet kiezen tussen meer zand, meer beton of meer isolatie, dan is de keuze makkelijk.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Onderstand artikel leek me relevant voor dit topic. Iets wat iedereen wel aanvoelde komen.

'Forse belastingverhoging nodig voor gasverbruiker' - http://nos.nl/l/2237547

hmmz

• Gecko123
quote:
DJ^ schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 06:47:
Onderstand artikel leek me relevant voor dit topic. Iets wat iedereen wel aanvoelde komen.

'Forse belastingverhoging nodig voor gasverbruiker' - http://nos.nl/l/2237547
Dan wordt elektrisch verwarmen of een warmtepomp inderdaad interessant, maar stroom opwekken met zonnepanelen voor woningbezitters niet meer. Een terugleversubsidie maakt dat verschil nooit meer goed. Waar halen we dan al die elektriciteit vandaan? Kern? Wind?

Gecko123 wijzigde deze reactie 21-06-2018 14:33 (3%)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Gecko123 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:29:
[...]
Dan wordt elektrisch verwarmen of een warmtepomp inderdaad interessant, maar stroom opwekken met zonnepanelen voor woningbezitters niet meer. Een terugleversubsidie maakt dat verschil nooit meer goed. Waar halen we dan al die elektriciteit vandaan? Kern? Wind?
"Een terugleversubsidie maakt dat verschil nooit meer goed"

Zolang te TvT 7 jaar blijft kan het uit, zeker als je het hele dak vol kan leggen.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Dreamvoid
quote:
Gecko123 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:29:
[...]

Dat wordt gasgestookt dus netto vermindert het niet het gasverbruik, maar de reden dat dit gedaan wordt is dat je die centrales met hoogcalorisch gas kan stoken ipv laagcalorisch Groningen gas. Dit helpt in het transitieplan van L- naar H-gas.

Deze belastingverhoging is ook om de lagere aardgasbaten op te vangen, en woningisolatie nog verder te stimuleren.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 22-06-2018 13:02 (8%)

specs

• Gecko123
quote:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:41:
[...]

"Een terugleversubsidie maakt dat verschil nooit meer goed"

Zolang te TvT 7 jaar blijft kan het uit, zeker als je het hele dak vol kan leggen.
Een terugleversubsidie van 20 cent? Mooi verhaal maar dat vertrouwd geen burger.

Een opgewekte kWh moet met de huidige investeringskosten 23 cent opleveren de komende 7 jaar wil je zon PV voor woningbezitters stimuleren. Hoe willen ze dit doen? Een terugleversubsidie van 12 cent geven die ieder jaar opnieuw wordt vastgesteld?

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Gecko123 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:54:
[...]
Een terugleversubsidie van 20 cent? Mooi verhaal maar dat vertrouwd geen burger.
Een opgewekte kWh moet met de huidige investeringskosten 23 cent opleveren de komende 7 jaar wil je zon PV voor woningbezitters stimuleren. Hoe willen ze dit doen? Een terugleversubsidie van 12 cent geven die ieder jaar opnieuw wordt vastgesteld?
Zie :
WoudseHoeve in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

en

WoudseHoeve in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

De terug lever subsidie is een contract (beschikking) voor een bepaalde tijd (minimaal de TvT van 7 jaar hopelijk 15 jaar O-) ), zo lees ik het.

Voor TvT 7 jaar en 1.25 Euro/Wp heb je 0.19 euro nodig als terug lever subsidie basis .... Wat je terug krijgt van de E leverancier en die zal het verschil in marktwaarde en de subsidie basis moeten ontvangen.

• Dreamvoid
Dat is op relatief kleine schaal nog wel te behappen, maar als land is het toch vrij onzinnig om 19 ct als FIT te gebruiken als je grootschalige PV al voor 5.5 ct neerzet. Of voor dakprojecten, 8.1 ct. Da's toch zonde van je duurzame energie budget.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 22-06-2018 15:09 (25%)

specs

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Dreamvoid schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:07:
Dat is op relatief kleine schaal nog wel te behappen, maar als land is het toch vrij onzinnig om 19 ct als FIT te gebruiken als je grootschalige PV al voor 5.5 ct neerzet. Of voor dakprojecten, 8.1 ct. Da's toch zonde van je duurzame energie budget.
Ik kan daar wel mee leven ....... We hebben meer als alleen grootschalig nodig.
Ook is nog onbekend voor hoelang de beschikking is ..... na het aflopen krijg je weer de kolen fooi ... ??

Vergeet niet het voordeel van wat de infrastructuur/continuÔteit heeft van het decentraal opwekken.
Maar ik vind het niet vangen van de EB en BTW op iets wat je zelf maakt en verbruikt (iets verschoven in tijd dat wel) geen subsidie. Let wel EB/BTW zijn geen kosten maar een belasting. Die belasting op de stroom zal trouwens ook nog gaan dalen. Voor het gebruik van de infrastructuur betaal ik al.

Als ik met de fiets ipv de auto naar mijn werk ga vangen ze ook geen belasting op de diesel die ik niet verbruik .....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
De infrastructuur verandert niet, die is gebouwd op de piekvraag in de avond, als er geen PV teruglevering is. En fietsen vs auto is een directe vervanging, PV teruglevering is op een totaal ander moment dan je verbruik.

Kolenfooi is ook zo'n raar tendentieus woord - die centrales gaan sowieso al dicht, en de marginale stroomprijs prijst in Nederland hoofdzakelijk op gas + CO2.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 22-06-2018 17:10 (22%)

specs

• No Hands
Ik ga mijn buitengevel isoleren en dacht daarvoor xps/roofmate platen te gebruiken omdat dat geen water zou opnemen. Halve meter onder het maaiveld uitgraven, aan de gevel vast en dan afpurren rondom en dan weer zand/aarde ertegenaan. Maar kan dit nou wel of niet, internet is niet altijd duidelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
@No Hands
het kan in veel gevallen. Of het bij jou ook kan is afhankelijk van het soort fundering dat je hebt.

blissard wijzigde deze reactie 24-06-2018 10:14 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
@blissard het gaat me erom of dat xps onder de grond niet volzuigt met water en zijn hele isolerende werking verliest

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
XPS heeft een gesloten celstructuur en zal zich dus niet volzuigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gecko123
quote:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:22:
[...]

Ik kan daar wel mee leven ....... We hebben meer als alleen grootschalig nodig.
Ook is nog onbekend voor hoelang de beschikking is ..... na het aflopen krijg je weer de kolen fooi ... ??

Vergeet niet het voordeel van wat de infrastructuur/continuÔteit heeft van het decentraal opwekken.
Maar ik vind het niet vangen van de EB en BTW op iets wat je zelf maakt en verbruikt (iets verschoven in tijd dat wel) geen subsidie. Let wel EB/BTW zijn geen kosten maar een belasting. Die belasting op de stroom zal trouwens ook nog gaan dalen. Voor het gebruik van de infrastructuur betaal ik al.

Als ik met de fiets ipv de auto naar mijn werk ga vangen ze ook geen belasting op de diesel die ik niet verbruik .....
Ik denk dat de variabele belasting geleidelijk gaat dalen maar de vaste kosten zoals vastrecht en vaste leveringskosten gaan stijgen.
Ik denk namelijk niet dat het netbeheertarief de huidige kosten van de infrastructuur dekt, laat staan de toekomst.
Wat uiteindelijk de capaciteit en benodigde opwekking bepaald (bij een huidig gebrek aan efficiŽnte opslag) is de stroom die we verbruiken op een windstille bewolkte koude winterdag met alle warmtepompen aan en elektrische auto's die aan het ontdooien zijn.
Bij het uitblijven van opslagtechnieken zullen prijzen alleen nog maar verder stijgen.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Gecko123 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:58:
[...]
Ik denk dat de variabele belasting geleidelijk gaat dalen maar de vaste kosten zoals vastrecht en vaste leveringskosten gaan stijgen.
Ik denk namelijk niet dat het netbeheertarief de huidige kosten van de infrastructuur dekt, laat staan de toekomst.
Wat uiteindelijk de capaciteit en benodigde opwekking bepaald (bij een huidig gebrek aan efficiŽnte opslag) is de stroom die we verbruiken op een windstille bewolkte koude winterdag met alle warmtepompen aan en elektrische auto's die aan het ontdooien zijn.
Bij het uitblijven van opslagtechnieken zullen prijzen alleen nog maar verder stijgen.
Volgens mij houden de netbeheerders nog geld over .... recent tarieven gedwongen aangepast.
verbruik/ opwek zijn niet veel verschillend voor een netbeheerder. Beide kunnen onverwacht veranderen.
Echter de Zonnepanelen en windmolens opwek is zeer goed te voorspellen, 15 min is heel simpel, 24h begint ook al erg goed te gaan.
Ja het standby vermogen ( gas,waterkracht, opslag ) zal duur zijn (ook al wordt ons grid steeds groter, windstil in Nederland betekend nog niet dat het windstil is in Schotland),
Het reactief vermogen (om tijdelijke onbalans op te vangen, hebben we altijd al gehad, ook bij alleen verbruik) is nog duurder. Ook al is dat recentelijk in AustraliŽ vervangen door een dikke accu, de netbeheer kosten zijn daardoor 90% gedaald. Dus opslag begint vanuit de korte cyclus al goed te werken.

• Gecko123
quote:
WoudseHoeve schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:10:
[...]

Volgens mij houden de netbeheerders nog geld over .... recent tarieven gedwongen aangepast.
verbruik/ opwek zijn niet veel verschillend voor een netbeheerder. Beide kunnen onverwacht veranderen.
Echter de Zonnepanelen en windmolens opwek is zeer goed te voorspellen, 15 min is heel simpel, 24h begint ook al erg goed te gaan.
Ja het standby vermogen ( gas,waterkracht, opslag ) zal duur zijn (ook al wordt ons grid steeds groter, windstil in Nederland betekend nog niet dat het windstil is in Schotland),
Het reactief vermogen (om tijdelijke onbalans op te vangen, hebben we altijd al gehad, ook bij alleen verbruik) is nog duurder. Ook al is dat recentelijk in AustraliŽ vervangen door een dikke accu, de netbeheer kosten zijn daardoor 90% gedaald. Dus opslag begint vanuit de korte cyclus al goed te werken.
Dat de netbeheerders nu geld over houden zegt niets over de situatie over 10 jaar. Mijn gevoel zegt dat netbeheerders voor een uitdaging staan waarbij ze achter de feiten (lees: techniek) aanlopen. Ze weten dat ze aan de bak moeten maar wetgeving bepaald voor een groot deel waar de problemen zich straks gaan voordoen en waar investeringen nodig zijn. Dat gaat zich vast en zeker vertalen naar verhoging van de capaciteitstarieven.
Een variŽrend verbruik ťn opwek maakt het probleem denk ik juist groter. Niet kleiner. Een extra onzekerheidsfactor vooral als je ook nog eens uitgaat van internationale verbindingen.
Internationaal zijn er inderdaad mogelijkheden om het net in balans te houden maar in beperkte mate afhankelijk van de capaciteit van aansluitingen.
Technisch zijn er wel al mogelijkheden maar omdat de dit nog voor een groot deel in de kinderschoenen staat zijn de aanloopkosten hoog.

Kolen en gascentrales is bestaande, betrouwbare en goedkope techniek. Ik schat in dat dit met nieuwe opslag systemen anders wordt.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Gecko123 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:39:
[...]
Dat de netbeheerders nu geld over houden zegt niets over de situatie over 10 jaar. Mijn gevoel zegt dat netbeheerders voor een uitdaging staan waarbij ze achter de feiten (lees: techniek) aanlopen. Ze weten dat ze aan de bak moeten maar wetgeving bepaald voor een groot deel waar de problemen zich straks gaan voordoen en waar investeringen nodig zijn. Dat gaat zich vast en zeker vertalen naar verhoging van de capaciteitstarieven.
Een variŽrend verbruik ťn opwek maakt het probleem denk ik juist groter. Niet kleiner. Een extra onzekerheidsfactor vooral als je ook nog eens uitgaat van internationale verbindingen.
Internationaal zijn er inderdaad mogelijkheden om het net in balans te houden maar in beperkte mate afhankelijk van de capaciteit van aansluitingen.
Technisch zijn er wel al mogelijkheden maar omdat de dit nog voor een groot deel in de kinderschoenen staat zijn de aanloopkosten hoog.

Kolen en gascentrales is bestaande, betrouwbare en goedkope techniek. Ik schat in dat dit met nieuwe opslag systemen anders wordt.
Ik denk dat je de Netbeheerders forst onderschat, het is een internationaal probleem, technieken worden gedeeld. Sterker nog, de oplossingen konden wel een goedkopere alternatieven inhouden, investeringen worden terug verdiend.

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True