De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.960 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Dreamvoid schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:53:
Ik ben professioneel bezig met demand response, en je komt telkens terug op het ietwat ontnuchterende basisgegeven dat huishouden stroomverbruikers (zeker in Nederland, waar we niet verwarmen met stroom) een te klein deel van het stroomverbruik is om echt zoden aan de dijk te zetten, zeker versus de kosten/moeite om het allemaal uit te rollen.

De truc is om in grootschalige industriele grootverbruikers de processen te vinden waar je in 1 klap met 1 druk op de knop 10, 20, 30 MW aan onbalans kan oplossen door bij/afschakelen. Neem je de NS bijvoorbeeld, als je de maximum snelheid van de op dat moment rijdende treinen op centraal commando allemaal 5 km/u sneller/langzamer kan laten zetten (of langzamer/sneller accelereren), dat hakt er direct met tientallen MW's in stroomverbruik. Geen idee of dat praktisch haalbaar is, ik noem het maar als idee van de schaalgrootte.
Het probleem is dat 5 km/u langzamer of harder zonder verdere maatregelen direct effect heeft op de productie voor de NS. Want wil je deze buffermogelijkheid hebben en tegelijkertijd wensen dat de treinen op tijd rijden dan zul je marges moeten inbouwen omdat de reistijd langer kan worden. Dus meer treinen en daardoor extra kosten.

Ik vraag me af of er een markt is die onbalans beprijsd. Dus wat kan men krijgen voor 1MW onbalans in een bepaalde reactiesnelheid en voor een bepaalde tijdsduur. Er kunnen tal van processen zijn waarbij tijdelijk even de turbo er op gezet kan worden of geremd waarbij dit nauwelijks gevolgen heeft voor het eindproduct met geringe kosten tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gecko123 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:05:
[...]
De vraag is dan denk ik hoe erg vind je het dat je een 0,3% kans hebt (stel 1 keer per jaar) dat je vroegtijdig onder een lauwe douche staat maar daarmee een X% kan besparen op je energierekening of aanschaf systeemcapaciteit. Een beschikbaarheid van 99,7%.
Onderschat menselijke psychologie niet. Lange termijn economisch voordeel weegt voor veel mensen niet op tegen (korte termijn) comfort en plezier. Mensen acteren niet rationeel. Demand-response in woningen (en energiebesparing in het algemeen) is veel meer dan alleen een technisch-economisch vraagstuk.
Dreamvoid schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:53:
De truc is om in grootschalige industriele grootverbruikers de processen te vinden waar je in 1 klap met 1 druk op de knop 10, 20, 30 MW aan onbalans kan oplossen door bij/afschakelen.
Dat is inderdaad de truc, maar in de praktijk nog niet zo heel makkelijk. De kosten voor interruptie in de industrie zijn nogal hoog. Tata Steel kan bijvoorbeeld in geval van nood afgeschakeld worden (100 MW per hoogoven), maar de vergoeding die Tata daar voor krijgt is enorm.

Flexibiliteit lijkt op dit moment met name te vinden te zijn in grote koelhuizen en gemalen, waar een ander vraagpatroon niet leidt tot impact op comfort of productie.
Gecko123 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:25:
[...]
Ik vraag me af of er een markt is die onbalans beprijsd. Dus wat kan men krijgen voor 1MW onbalans in een bepaalde reactiesnelheid en voor een bepaalde tijdsduur.
Ja, de regel- en reservevermogenmarkt van Tennet: http://www.tennet.org/eng...serve_capacity/index.aspx

Je krijgt zowel betaald voor het stand-by staan, als de daadwerkelijke afroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:30:
[...]

De opmerking over dat schoteltje water was niet speciaal voor jou bedoeld ;)

Gelukkig is er vannacht wat regen gevallen.
Ook niet veel....
Temperatuur meter in de koelkast gelegd.
Instelling is 4 graden, gemeten is 3.2 graden..... niet slecht.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien een eye opener, maar er valt ook regen buiten de registratiestations ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De volgende Ecoliner komt van Okkenbroek

Meneer heeft tweetal boilers die het heet water verzorgt voor de CV. Lekker op COP1 werken...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:50
kmf schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:21:

Meneer heeft tweetal boilers die het heet water verzorgt voor de CV. Lekker op COP1 werken...
:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha en dan die onzin over de energieleverancier die zou reageren op het hoge en lage verbruik _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knap dat het elke keer gezien word als innovatie, 3-4000 euro kom je een heel eind staat er dan. Daar koop je ook een warmtepomp voor.
2 boilers, zeg 2000W per stuk dus 4000W om je huis te warmen met een verbruik van 4kWh per uur op koude dagen 96kWh ! Per dag x 0,20 .... hahaha
Hij heeft de jaarrekening nog niet gehad zeker. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:43:
[...]

Knap dat het elke keer gezien word als innovatie, 3-4000 euro kom je een heel eind staat er dan. Daar koop je ook een warmtepomp voor.
2 boilers, zeg 2kW per stuk dus 4kW om je huis te warmen met een verbruik van 4kW per uur op koude dagen 96kWh ! Per dag x 0,20 .... hahaha
Hij heeft de jaarrekening nog niet gehad zeker. ;)
Hier staat dat ie een lading accu's heeft om de winter door te komen...

https://www.rtvoost.nl/ni...e-gaskraan-uit-okkenbroek

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
1 watt = 1 joule per seconde
1 kilowatt = 1000 joules per seconde
4 kilowatt = 4000 joules per seconde

"4kW per uur" = 4000 joules per seconde per uur?

:?

En het is makkelijk afgeven op een COP van 1, maar wel even realistisch blijven; een warmtepomp heeft ook nadelen. Als je een niet briljant geïsoleerd huis hebt met klassieke convectoren, en aan die situatie niet veel kan/wil verbeteren, dan zul je flink heet water nodig hebben. Je hele huis voorzien van vloerverwarming is flink ingrijpend en ook niet goedkoop. Dat kan de COP van een warmtepomp flink drukken. Als je die elektrische boilers dan ook nog voedt uit duurzaam opgewekte elektriciteit (daar vermeld het filmpje niets over, dus dat weten we niet) dan weet ik niet of het voor de gegeven situatie zo'n slechte keus is.

We weten de afwegingen van deze meneer niet. Het is altijd makkelijk oordelen met maar heel weinig informatie.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gecko123 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:05:
[...]

De vraag is dan denk ik hoe erg vind je het dat je een 0,3% kans hebt (stel 1 keer per jaar) dat je vroegtijdig onder een lauwe douche staat maar daarmee een X% kan besparen op je energierekening of aanschaf systeemcapaciteit. Een beschikbaarheid van 99,7%.

Wil je praktisch nooit onder een lauwe douche staan dan is je besparingsruimte natuurlijk ook null.
Ik heb hier 2 boilers van 30L @85 graden in serie voor de douche en het komt zelden voor dat we de 2e gebruiken, eigenlijk alleen als er 4 achter elkaar douchen. We zijn met zijn 5e in huis.
Ik heb de 1 op een klein 400W element en 1 op een dubbel element 1950W, dus als de eerste koud begint te worden gaat hij met 400W warmen, krijgt de 2e kouder water komt er 1950W bij en die is zo weer op temperatuur terwijl de andere er langer over mag doen.
Kortom, altijd 75L warm water ter beschikking voor de "noodgevallen" en we hoeven nergens op te letten/wachten.
Verbruik boilers ongeveer 1400kWh per jaar, geen traagheid, geen geluid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@JeroenH een COP2 is nog steeds beter dan een COP1 lijkt me? En uit het LW warmtepomp topic weten we dat VVW niet noodzakelijk is is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:58:
[...]

1 watt = 1 joule per seconde
1 kilowatt = 1000 joules per seconde
4 kilowatt = 4000 joules per seconde

"4kW per uur" = 4000 joules per seconde per uur?

:?

En het is makkelijk afgeven op een COP van 1, maar wel even realistisch blijven; een warmtepomp heeft ook nadelen. Als je een niet briljant geïsoleerd huis hebt met klassieke convectoren, en aan die situatie niet veel kan/wil verbeteren, dan zul je flink heet water nodig hebben. Je hele huis voorzien van vloerverwarming is flink ingrijpend en ook niet goedkoop. Dat kan de COP van een warmtepomp flink drukken. Als je die elektrische boilers dan ook nog voedt uit duurzaam opgewekte elektriciteit (daar vermeld het filmpje niets over, dus dat weten we niet) dan weet ik niet of het voor de gegeven situatie zo'n slechte keus is.

We weten de afwegingen van deze meneer niet. Het is altijd makkelijk oordelen met maar heel weinig informatie.
Ja het stond er een beetje krom inderdaad maar het kost je 4kWh per uur x 24 dus 96kWh per dag 2880kWh per maand, laat hij het af en toe nog op 1 boiler af kunnen ga je nog 2000kWh per maand doen in de winter.
Dit haal ik nog niet eens van het dak in juli met 10kWp.
Het klinkt allemaal niet heel rendabel.

Een warmtepomp kan prima zonder vvw, er zijn er genoeg hier op het forum, de COP ligt dan misschien wat lager maar zelfs een COP van 2 is dan al interessant tov die boilers.
Ook zou je met een l/l warmtepomp kunnen werken zoals velen hier, daar heb je in de zomer ook nog wat aan.
Nee, COP 1 voor verwarming van je huis is nooit een goed idee, zelfde als straalkachels, oliegevulde kachels, elektrische vvw in de badkamer enz, dat resulteert altijd in een mega hoog verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Slecht artikel. Het is een technische oplossing, maar niet een om aan te raden als er ook andere mogelijkheden zijn. Dit zegt het artikel niet. Dit is in mijn ogen de slechtste en laatste oplossing en als niets anders meer kan. Het energieverbruik ligt minimaal een factor 3 hoger dan een warmtepomp op een koude winterdag waarbij energie juist op z'n schaarst is. Als hij ervoor zorgt dat we in de winter langer op fossiele brandstoffen moeten stoken dan is het stukje milieuwinst ook teniet lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 14-08-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Het energie verbruik van welk huis dan ook (goed geisoleerd of super geisoleerd) zal bij de installatie van een warmtepomp zomaar 30% tot 50% goedkoper worden.
( 1m3 gas (0.65eur) = 9 kWh, met Wp te maken met 2,25 Kwh(0,4275eur) bij een COP van 2) Hoe groter (duurder) de WP hoe beter de COP, 4 is haalbaar, 5-6 met een Water/Water versie m(nog duurder).

Het isoleren van een huis van een verbruik van 3000m3 gas per jaar naar 1000m3 gas per jaar is zo maar 70% goedkoper ....
Als je dan ook nog een Wp met een COP van 4 toevoegt ben je spekkoper. 85% goedkoper (minder energie verbruik) Dan is ook de resterende 2250kWh extra elektriciteit makkelijker op te wekken met eigen zonnepanelen of met wind/zon delen aankoop.

Verwarmen met een COP van 1 is de grootste stupiditeit. Ook als je geen geld hebt voor een update, je verwarmingskosten nemen dan minimaal 275% toe. (1m3 gas = 9kWh, 9*0.20/0.65 = 2,75).
Een stukje COP=1 voor "topverwarming" bij extreem koud weer is natuurlijk een keuze mbt de aanschaf kosten.
Ook het na verwarmen van sanitair water met een doorstroomverwarmer kan handig zijn omdat je dan je voorraad water niet volledig heet (62 graden) hoeft te zijn en daardoor minder stilstand verliezen kent.
Gecko123 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:42:
Als hij ervoor zorgt dat we in de winter langer op fossiele brandstoffen moeten stoken dan is het stukje milieuwinst ook teniet lijkt me.
Ik denk voornamelijk verdwenen klimaat winst.
Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:24:
[...]
Nee, COP 1 voor verwarming van je huis is nooit een goed idee, zelfde als straalkachels, oliegevulde kachels, elektrische vvw in de badkamer enz, dat resulteert altijd in een mega hoog verbruik.
Precies .....

[ Voor 19% gewijzigd door WoudseHoeve op 14-08-2018 13:36 . Reden: nieuwe quote :) ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voor mensen die in een kleine flat of woning zitten lijkt het me wel geschikt. En zuinig stookt. Als je wat groter woont en meer verbruikt wordt het snel duur. Het zou me niks verbazen dat dit goedkoper is dan stadsverarming of gas met een laag jaarverbruik.

Stel dat die man eerst 300m3 gas per jaar verbruikte en nu 2200 kWh saldeert met z'n overschot zonnepanelen. Gas is dan 36% duurder.

Geen geluid. Geen lelijke buitenunit. Veel simpeler en minder kwetsbaar. Het zijn behoorlijke grote boilers dus radiatoren zijn direct warm.

Ik ken de situatie niet, maar vanuit deze man kan het wel een geschikte oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Dre schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:31:
Voor mensen die in een kleine flat of woning zitten lijkt het me wel geschikt. En zuinig stookt. Als je wat groter woont en meer verbruikt wordt het snel duur. Het zou me niks verbazen dat dit goedkoper is dan stadsverarming of gas met een laag jaarverbruik.

Stel dat die man eerst 300m3 gas per jaar verbruikte en nu 2200 kWh saldeert met z'n overschot zonnepanelen. Gas is dan 36% duurder.

Geen geluid. Geen lelijke buitenunit. Veel simpeler en minder kwetsbaar. Het zijn behoorlijke grote boilers dus radiatoren zijn direct warm.

Ik ken de situatie niet, maar vanuit deze man kan het wel een geschikte oplossing zijn.
Nee. Meneer heeft drie buffervaten zo. Dan kan ie nog beter een wamtepompboiler of twee nemen.

Voor kleine flats en appartementen is dan de ‘geniale’ ecoliner nog compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

2200 kWh met 2 boilers, Dre, wat denk je zelf ? :| dat is 500 uur met die 2 dingen, 12 uur per dag is dat 41 dagen.
Helaas duurt de winter wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rol-Co
Zo'n boiler draait niet altijd volgas. Het kan zijn dat hij niet 12 uur per dag verwarmt. Als hij om 17:00 uur thuis komt en om 23:00 uur gaat slapen zijn er nog 6 uur bewoonde uren. Verwarming aan van 16:00 uur tot 22:00 uur?

Met 1 boiler en 1 elektrische kachel zat ik in een zuinig jaar op 1100 kWh en nog 150m3 gas. Dat is ook met 2× 2 kW. De boiler zat in serie met de CV-ketel. De woonkamer thermostaat stuurde de CV-ketel aan. De CV-ketel zelf ging niet aan omdat de WAR-weerstand overbrugt was met een schakelaar. Bij behoefte kon de CV-ketel bijspringen.

[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 14-08-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:29:
@Rol-Co
Zo'n boiler draait niet altijd volgas. Het kan zijn dat hij niet 12 uur per dag verwarmt. Als hij om 17:00 uur thuis komt en om 23:00 uur gaat slapen zijn er nog 6 uur bewoonde uren. Verwarming aan van 16:00 uur tot 22:00 uur?

Met 1 boiler en 1 elektrische kachel zat ik in een zuinig jaar op 1100 kWh en nog 150m3 gas. Dat is ook met 2× 2 kW. De boiler zat in serie met de CV-ketel. De woonkamer thermostaat stuurde de CV-ketel aan. De CV-ketel zelf ging niet aan omdat de WAR-weerstand overbrugt was met een schakelaar. Bij behoefte kon de CV-ketel bijspringen.
Niet altijd aan? Die boiler wil 60 graden maken dus dan moet je al een regeling maken op het element, ook 2kW lijkt me wat weinig om een huis warm te houden, laat staan dat je over hebt zodat het een tijdje uit kan.
Jouw 150 m3 gas x9 kWh= 1350 kWh dus 2450 kWh in een zuinig jaar.

Met een warmtepomp zou dat 2450 / COP 4 = 612kWh aan verbruik, hmmm, waarom is er dan niemand in het warmtepomp topic die zo'n laag verbruik heeft?

Nee sorry, het word niks met die boilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rol-Co
Rond het vriespunt verliest mijn woonkamer 2 kW bij 20ºC binnen. Alleen opwarmen duurt een eeuwigheid met 2 kW + veel water en de radiator. Als het buiten 10ºC is hoeft de boiler dus veel minder vaak aan. Ga je meer ruimten verwarmen wordt het verhaal natuurlijk anders.

Gezien de behoorlijke vierkante en kubieke meters in het warmtepomp topic: daar zitten niet zoveel kleine woningen tussen. Overigens hebben goedkope vormen van energie, zoals een warmtepomp, ook het gevolg dat mensen niet zoveel besparen als gedacht:
Wikipedia: Rebound-effect (economie)
Dat effect zie ik ook bij mijn warmtepomp.

Ik ben voorstander van een warmtepomp. Echter kan ik me voorstellen dat er situaties zijn waarbij mensen andere opties kiezen voor een gasloze woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

"Het zou me niks verbazen": Gewoon uitrekenen? De berekening blijft heel simpel.
Stap 1)
Een oudere standaard tussen woning (vind ik een kleine woning) gebruikt zomaar 3000m3 gas per jaar. Dat kost 3000 x 0.65 = 1950 euro.
Stap 2)( A )
Als je de CV-ketel vervangt en de WP dezelfde hoeveelheid energie laat op wekken met een COP van 4, kost dat 3000 x 9 /4 x 0.19 = 1282,50 euro.
Vast recht gas is 193 euro (Liander)

Winst per jaar = 1950-1282 + 193 = 860 euro.

Conclusie
Investering van 6000 euro is binnen (6000/860=7) 7 jaar terug verdient.
Bij een lager gas verbruik wordt ook de investering lager, het voordeel van het vastrecht blijft gelijk.

Als je stap 2 uitvoert met een elektrische verwarming met een COP van 1 :

Stap 2)( B )
Als je de CV-ketel vervangt en de boiler dezelfde hoeveelheid energie laat op wekken met een COP van 1, kost dat 3000 x 9 x 0.19 = 5130 euro.
Vast recht gas is 193 euro (Liander)

Winst per jaar = 1950-5130 + 193 = -3373 euro.

Conclusie:
Investering van 1000 euro is NOOIT terug verdient.
Sterker nog, je verstookt binnen 2 jaar wat een zuinige WP zou kosten.

De grootste absurditeit. (ook met rebound effect van 50%, ook al denk ik dat het hier van toepassing is)

Notabene:
Die rij boilers zijn lekker in de kelder van een klein huis. De lelijke CV pijp staan nog steeds op het dak ( schaduw op ZP)
Gas is nog steeds in de woning. (Gevaarlijk)
De Warmte pomp is een oudere techniek als een HR CV ketel, de CV ketel is veel ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Heeft iemand ervaring met een infraroodpaneel voor verwarming in een badkamer?

Tijdje terug de badkamer wat aangepast en de radiator die er hing weggehaald, anders pastte het badmeubel niet. Omdat we al halverwege het jaar zijn ben ik maar eens begonnen met zoeken naar een nieuwe radiator.
Ik bedacht mij ineens: als ik toch geld moet uitgeven, waarom dan niet elektrisch i.p.v. gas?

Is een infraroodpaneel aan het plafond dan wat? Hoeveel Watt moet je dan hebben?
We hebben een goed geisoleerde rijtjeswoning uit 1998, dus -5 °C zal het niet worden in de badkamer zonder verwarming maar als het bijv. 16 graden wordt is dat wel te koud.

We zijn in totaal nog geen uur per dag in de badkamer, zoiets lijkt mij dan prima om je warm te houden als je in je adamskostuum onder de douche vandaan stapt. Koppel ik hem aan de verlichting, lamp aan = paneel aan (met thermostaat ertussen zodat hij in zomer uit blijft).

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:25
Mijn paneel duurt vrij lang om op temperatuur te komen (60 watt volgens mij) maar werkt daarna wel goed. Ik zou iets meer vermogen nemen (200-250 watt ofzo) maar dan werkt dat prima denk ik. Ik heb er hier ook een boven de pot hangen zodat die lekker verwarmd wordt :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@boiler discussie: Wij zijn nu op vakantie met een heet water boiler van 6 hele liters in de camper. Wel op 80 graden. Soms door het zonnepaneel, soms door de iets minder duurzame dieselmotor.
Maar laatst heeft het hele gezin er even mee gedoucht. Uiteraard super korte douche maar het verbaasde ons dat het überhaupt lukte.

In huizen en appartementen is het momenteel gewoon heel praktisch om een warmtepomp boiler aan te schaffen en op ventilatie aan te sluiten. Als je het over tapwater hebt.

@ThinkPad
Als wij douchen verandert de badkamer altijd tijdelijk in een soort sauna. Dus wat mij betreft is het alleen voor tandenpoetsen e.d.

Je zou ook kunnen kijken of iemand een infrarood spiegel paneel heeft gemaakt? Is misschien niet mogelijk maar zou wel praktisch zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door !null op 16-08-2018 08:37 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:48:
Mijn paneel duurt vrij lang om op temperatuur te komen (60 watt volgens mij) maar werkt daarna wel goed. Ik zou iets meer vermogen nemen (200-250 watt ofzo) maar dan werkt dat prima denk ik. Ik heb er hier ook een boven de pot hangen zodat die lekker verwarmd wordt :P
Je kunt in de winter ook zo een lamp op de WC erin indraaien (wel zorgen voor een armatuur waarvoor de lamp geschikt is, met b.v. keramische fitting).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.agradiservices.net/products/390x390/ke-22315.74fdaf.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

@!null
6 liter is erg weinig inderdaad maar het voordeel van een boiler is dat je ook simpel even kan stoppen/half open met de kraan, in tegenstelling met de cv waar je weer moet opstarten, koude plons, doorstroom minimum, enz.
Het gaat hier al enkele jaren super met 2x30 liter, maar meestal is het er maar 1 die we aanspreken.

• ThinkPad
ZuinigeRijder schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:56:
[...]

Je kunt in de winter ook zo een lamp op de WC erin indraaien (wel zorgen voor een armatuur waarvoor de lamp geschikt is, met b.v. keramische fitting).

[afbeelding]
Zo'n ding is ook wel geinig. Maar geeft die niet rood licht af? M'n badkamer moet geen bordeel worden :+
Heb ook al een fitting (een keramische zelfs meen ik) op de juiste plek hangen.

Maar 150W lijkt mij wat weinig voor een badkamer. IR-paneel lijkt mij beter?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 16-08-2018 09:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
ThinkPadd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:31:
Zo'n ding is ook wel geinig. Maar geeft die niet rood licht af? M'n badkamer moet geen bordeel worden :+
Mompelt iets over terugverdientijd ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ZuinigeRijder schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:56:
[...]
[afbeelding]
Zitten we eerst alles over te zetten naar LED, gaan we er weer een Dikke Gloeilamp indraaien ...... 8)7
Zelfs voor de kuikens gebruik ik nu deze lamp niet meer.... nu een "warmhoudplaat" voor kuikens, 22Watt ipv 150 Watt, voor 2 tot 6 weken... En ze vinden het geweldig !
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/093056/files/064950734/900x900x2/comfort-warmteplaat-25x25cm-voor-kuikens.jpg

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
@WoudseHoeve om jouw oplossing te combineren met meer comfort op het toilet: de verwarmde wc-bril
(HeatedSeat ofwel de Seat-Heater (tm) ) Schakelen op gewicht en met een klein vermogen een groot plezier.

shit, bestaat al : https://www.bol.com/nl/p/...chaniek/9200000058268053/

[ Voor 23% gewijzigd door blissard op 16-08-2018 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 22:08
ThinkPadd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:00:

Tijdje terug de badkamer wat aangepast en de radiator die er hing weggehaald, anders pastte het badmeubel niet. Omdat we al halverwege het jaar zijn ben ik maar eens begonnen met zoeken naar een nieuwe radiator.
Ik bedacht mij ineens: als ik toch geld moet uitgeven, waarom dan niet elektrisch i.p.v. gas?

Is een infraroodpaneel aan het plafond dan wat? Hoeveel Watt moet je dan hebben?
We hebben een goed geisoleerde rijtjeswoning uit 1998, dus -5 °C zal het niet worden in de badkamer zonder verwarming maar als het bijv. 16 graden wordt is dat wel te koud.

We zijn in totaal nog geen uur per dag in de badkamer, zoiets lijkt mij dan prima om je warm te houden als je in je adamskostuum onder de douche vandaan stapt. Koppel ik hem aan de verlichting, lamp aan = paneel aan (met thermostaat ertussen zodat hij in zomer uit blijft).
Ik heb een 300W van Tectake, thermostaat eraan dus de badkamer is altijd 19 graden. Werkt prima. Als je het toch koud hebt, kun je op de thermostaat het ding hoger zetten en dan wordt ie ook direct warmer.
Hangt gewoon aan de muur.

@!null infrarood spiegels zijn er, maar redelijk kostbaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ThinkPad
No Hands schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Ik heb een 300W van Tectake, thermostaat eraan dus de badkamer is altijd 19 graden. Werkt prima. Als je het toch koud hebt, kun je op de thermostaat het ding hoger zetten en dan wordt ie ook direct warmer.
Hangt gewoon aan de muur.

@!null infrarood spiegels zijn er, maar redelijk kostbaar.
Weet je ook wat het verschil is tussen 'variant 1' en 'variant 2' ?

variant 1: https://www.tectake.nl/infrarood-verwarming-800050#401071
variant 2: https://www.tectake.nl/in...g-variant-2-800582#402972

variant 1 kan met/zonder thermostaat besteld worden. Variant 2 is alleen zonder thermostaat.
Specs even vergeleken, variant 2 lijkt iets meer vermogen te hebben, het staal is wat dunner.

De variant 2 is wel iets goedkoper

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
ThinkPadd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:00:

Hier een 750 watt van Allpax aan het plafond hangen. Aangesloten op een lichtpunt met daartussen een zwave fibaro, zodat hij te programmeren is.

Wij hebben veel massa in huis, dus de badkamer opwarmen duurt wel even. Hij (de ir plaat) wordt maximaal 114 graden heb ik gemeten.

Als je er onder staat voel je de warmte wel snel, hij hangt bij ons aan het begin van de inloopdouche, zodat je altijd warm kan afdrogen. Mi ook het moment van de meeste koud. Werkt prima, het enige wat wel eens opvalt, maar dat is typische ir, dat je hoofd warme tegen kan houden als je er onder staat.

• Rol-Co

Rol-Co

@jerh
Hij kan dus beter aan de muur hangen op diezelfde plek, of kan dat niet met vocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:29:
@jerh
Hij kan dus beter aan de muur hangen op diezelfde plek, of kan dat niet met vocht?
Kan wel denk ik, maar iets van 114 graden op een plek waar je tegen aan kan lopen, vond ik niet zo'n fijn idee. Zal vast nooit fout gaan, maar als het gebeurd is het dan ook echt mis. Dus aan het plafond, hangt het ook niet in de weg.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
Bij mij wil ik een infraroodverwarming op de muur maken ter vervanging van een oude roestige radiator die geen warm water meer krijgt ivbm warmtepomp (foto's als het af is).
Volgens mij kun je ze op de zijkant zetten , maar kan iemand bevestigen dat dit kan bij een tectake variant 1?

En ja, dat wordt tegen de muur, dus ik ga hem inpakken met badhanddoek rekken om handdoekken te drogen en verbrande billen te voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Lardman op 16-08-2018 12:33 . Reden: ik was wat vaag ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• ThinkPad
@jerh Jij gebruikt hem dus voornamelijk om de ruimte op te warmen?
Het is mij meer te doen om het behaaglijk te maken als je er naakt onder staat. Zonder verwarming is het koud, maar onder zo'n ding lekker warm hopelijk. En dan koppelen aan de verlichting, aan als je in de badkamer bent, uit zodra je de badkamer verlaat (met thermostaatregeling ertussen zodat hij in de zomer niets doet).

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:41
@jerh straalt 'ie ook goed zijwaarts uit? Daarmee ondervang je mogelijk het probleem dat alleen je hoofd en schouders warm worden als je er recht onder staat. Aan de wand monteren vind ik met dergelijke temperaturen niet zo prettig idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
ThinkPadd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:46:
@jerh Jij gebruikt hem dus voornamelijk om de ruimte op te warmen?
Het is mij meer te doen om het behaaglijk te maken als je er naakt onder staat. Zonder verwarming is het koud, maar onder zo'n ding lekker warm hopelijk. En dan koppelen aan de verlichting, aan als je in de badkamer bent, uit zodra je de badkamer verlaat (met thermostaatregeling ertussen zodat hij in de zomer niets doet).
Beide, vv voor basis warmte, ir voor warm gevoel.

Ik heb een fibaro zwave achter de schakelaar weggewerkt. Dus aan te sturen vanuit domoticz en via de schakelaar.
Cranberry schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:00:
@jerh straalt 'ie ook goed zijwaarts uit? Daarmee ondervang je mogelijk het probleem dat alleen je hoofd en schouders warm worden als je er recht onder staat. Aan de wand monteren vind ik met dergelijke temperaturen niet zo prettig idd.
Doet ie wel, maar hier lastig, omdat er gelijk wanden omheen staan. Hij moet wel de ruimte hebben om rond te stralen, maar je voelt zeker aanstraling. En qua hoofd, je merkt dat als je hoofd beweegt.....

Ik zou hem zeker aan het plafond hangen.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:31:
[...]

Heb ook al een fitting (een keramische zelfs meen ik) op de juiste plek hangen.

Maar 150W lijkt mij wat weinig voor een badkamer. IR-paneel lijkt mij beter?
Dit is de variant met wit licht. Voor de WC was dit meer bedoelt, meteen warmte bij de lamp aan. Voor de badkamer kun je zoiets overwegen, die heb ik op mijn badkamer hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
ThinkPadd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

Weet je ook wat het verschil is tussen 'variant 1' en 'variant 2' ?

variant 1: https://www.tectake.nl/infrarood-verwarming-800050#401071
variant 2: https://www.tectake.nl/in...g-variant-2-800582#402972

variant 1 kan met/zonder thermostaat besteld worden. Variant 2 is alleen zonder thermostaat.
Specs even vergeleken, variant 2 lijkt iets meer vermogen te hebben, het staal is wat dunner.

De variant 2 is wel iets goedkoper
Er zit gewoon een losse thermostaat bij, die gaat in je stopcontact en daar gaat je stekker in. Dus ze kunnen allemaal met/zonder thermostaat. Verschil variant 1 en 2 zou ik niet weten.

Die van ons hangt dus aan de muur en houdt de badkamer altijd op de gewenste temperatuur. Aan/uit met het lichtknopje leek mij niet zinvol, dan staat dat ding altijd op zijn max te branden als je er bent terwijl gewoon op temperatuur houden van de ruimte prima gaat als de massa eromheen eenmaal warm is.
Ertegenaan lopen lijkt mij onwaarschijnlijk, hoe vaak loop je tegen de muur aan? Of tegen de bestaande radaiator? Mijne wordt ook geen 114 graden, het springt maar heel af en toe even aan om de gewenste ruimte temperatuur vast te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

blissard schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:19:
@WoudseHoeve om jouw oplossing te combineren met meer comfort op het toilet: de verwarmde wc-bril
(HeatedSeat ofwel de Seat-Heater (tm) ) Schakelen op gewicht en met een klein vermogen een groot plezier.

shit, bestaat al : https://www.bol.com/nl/p/...chaniek/9200000058268053/
Ik heb deze https://www.frissebips.nl...o-ditalia-di600-douchewc/ die moet ook in de zomer verwarmen. Dat eisen de dames...

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Kan je niet gewoon een elektrische kachel met ventilator nemen dan kan je die richten op de plek waar je het warm wil hebben.....

Of eigenlijk echte kerels/vrouwen/anders die zeuren niet als het een beetje fris is in de badkamer _O-

Hier even verder:
Andrehj in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
@Andrehj Het milieu vind ik minder belangrijk als het klimaat. Ik vervang fossiel CO2 met korte cyclus CO2 (meestal hout wat binnen een aantal jaar toch in CO2 zou worden veranderd (wilg, populier, Es).
Ik woon in het buiten gebied waar de trekkers meer uitstoten als mijn kachel, ook stook ik super droog (lucht gedroogd) hout, en altijd met vol lucht zodat de verbranding optimaal is. Dus ja goed bezig.

reneeke1970 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
@reneeke1970
Wij stoken met een 25kW kachel vol lucht van 18:00h (als we thuis komen) tot meestal 23:00h de buffer warm (60+ graden), als er nog tijd is, en nodig is stook ik de warmwaterboiler van de zonneboiler ook warm.
We stoken dan 4 bananen dozen (wilg/populier/es/kastanje) hout op. Ik heb net een nieuwe pomp gekocht omdat de 40Watt pomp vaak niet voldoende warm CV water afvoert (10L/m), nu een 80Watt+ pomp kijken of ik dan langer vol vermogen kan stoken. De controller kan moduleren.

Met de 1000L buffer kunnen we meestal wel de resterende 20 uur doen, afhankelijk van hoe koud het is. In de tijd dat de CV "hoog" staat brand ook de houtkachel (7kW uitstraling) dus de ruimte wordt dan al verwarmd.

[ Voor 103% gewijzigd door WoudseHoeve op 17-08-2018 12:43 . Reden: over echte kerels/vrouwen/anders + antwoorden vanuit een ander topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Off topic: Vanmorgen in de mail: Greenchoice gaat Qurrent overnemen.

Bij de renovatie van de badkamer gaat ook hier de radiator eruit. Er wordt dan verwarmd met IR. Of het aan het plafond komt of aan de muur is nog onderdeel van discussie met de baas. Die discussies kunnen erg lang duren..

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:36:
Volgens mij bestaat er in de kroeg geen offtopic...

Greenchoice is een Nederlands energiebedrijf dat voor 70% in handen is van Energie Concurrent en voor 30% van het Rotterdamse energiebedrijf Eneco.

Eten of gegeten worden...
Bij de renovatie van de badkamer gaat ook hier de radiator eruit. Er wordt dan verwarmd met IR. Of het aan het plafond komt of aan de muur is nog onderdeel van discussie met de baas. Die discussies kunnen erg lang duren..
Omdat jij niet toegeeft ? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:36:

Tot zij het koud krijgt, dan kun je in de hoogste versnelling :)

Hier hangt hij aan het plafond, ik vond hem te heet en daarom te gevaarlijk om aan een wand te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@WoudseHoeve Ook getrouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

jerh schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

Hier hangt hij aan het plafond, ik vond hem te heet en daarom te gevaarlijk om aan een wand te hangen.
250 watt in de serre, aan de muur. Geen kinderen, dus dat kan prima.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jerh schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

Ik kan me toch herinneren dat ook een infraroodpaneel aan de eis moet voldoen dat het niet boven een bepaalde temperatuur mag komen omdat je je er anders gevaarlijk aan branden kan, net als radiatoren. maar ik kan even niet terugvinden waar ik die wijsheid vandaan heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
No Hands schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:48:
[...]

Ik kan me toch herinneren dat ook een infraroodpaneel aan de eis moet voldoen dat het niet boven een bepaalde temperatuur mag komen omdat je je er anders gevaarlijk aan branden kan, net als radiatoren. maar ik kan even niet terugvinden waar ik die wijsheid vandaan heb
Zou kunnen, geen idee. Ik heb hem bij allpax gekocht en het is een 750 watt model. Ik meet met een ir meter 114 graden.... en het voelt idd erg warm van vlakbij, dus dat zal wel kloppen. Vandaar dat hij bij ons aan het plafond hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 13:36
we hangen de handdoeken na het douchen over de radiator. Wat doe je met de handdoeken als je een IR paneel aan het plafond hebt hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bartjoo71 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:02:
we hangen de handdoeken na het douchen over de radiator. Wat doe je met de handdoeken als je een IR paneel aan het plafond hebt hangen?
https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/40334006/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
jerh schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:25:
Hier een 750 watt van Allpax aan het plafond hangen. Aangesloten op een lichtpunt met daartussen een zwave fibaro, zodat hij te programmeren is.

Wij hebben veel massa in huis, dus de badkamer opwarmen duurt wel even. Hij (de ir plaat) wordt maximaal 114 graden heb ik gemeten.

Als je er onder staat voel je de warmte wel snel, hij hangt bij ons aan het begin van de inloopdouche, zodat je altijd warm kan afdrogen. Mi ook het moment van de meeste koud. Werkt prima, het enige wat wel eens opvalt, maar dat is typische ir, dat je hoofd warme tegen kan houden als je er onder staat.
Hoeveel m2is de badkamer en hoeveel m2 is de plaat? Voel je ‘m ook redelijk als je er niet precies onder staat? Bijv. zeg dat die plaat in het midden hangt aan je plafond, maar je wc zit een meter opzij?

Ik vroeg mij ook af, geldt een IR-plaat als COP1 of zitten daar nog efficientievoordelen aan (anders dan dat je ‘m veel meer ad-hoc aan/uitzet)?

EDIT: En hoe lang blijft ‘ie nog stralen als je ‘m uitzet? (ruim 100 graden en horizontaal tegen het plafond gemonteerd, die zal niet direct afgekoeld zijn?)

[ Voor 6% gewijzigd door Remmit op 17-08-2018 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Wij hangen ze aan een haakje aan de muur onder de ir plaat. Dat droogt wel, maar op een stand zou het denk ik sneller gaan.
Remmit schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:08:
[...]

Hoeveel m2is de badkamer en hoeveel m2 is de plaat? Voel je ‘m ook redelijk als je er niet precies onder staat? Bijv. zeg dat die plaat in het midden hangt aan je plafond, maar je wc zit een meter opzij?

Ik vroeg mij ook af, geldt een IR-plaat als COP1 of zitten daar nog efficientievoordelen aan (anders dan dat je ‘m veel meer ad-hoc aan/uitzet)?

EDIT: En hoe lang blijft ‘ie nog stralen als je ‘m uitzet? (ruim 100 graden en horizontaal tegen het plafond gemonteerd, die zal niet direct afgekoeld zijn?)
60 * 120 is de plaat. De badkamer is 9m2. Hij straalt wel redelijk uit, maar zit bij ons niet in het midden, daardoor minder uitstraling.

COP1, tja daar worden zoveel discussies over gevoerd. Hij gebruikt puur elektra, dus COP1, hier staat hij alleen 's ochtends en 's avonds een half uur aan in hartje winter. Dat is dan 0,75 kWh per dag. Als het warmer wordt, pas ik de duur aan in Domoticz. Je hebt geen standby verlies omdat je alleen verwarmt wanneer je dat wilt/nodig hebt.

Plaat koelt relatief snel af is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Nu het toch over IR-panelen gaat...

Ik overweeg ook een IR-paneel op de badkamer, maar kom er qua bediening nog niet helemaal uit. Stroompunt krijg ik wel voor elkaar bij het paneel, maar ik heb weinig zin om tegels uit te breken om een bedienknopje in de buurt van de lichtschakelaar te krijgen.
Ik zou het liefst een IR-paneel hebben dat met een simpel trekkoordje bijvoorbeeld 10 minuten (instelbaar?) aan zou gaan en daarna weer vanzelf uit.

Thermostaat vind ik 23 uur van de dag onzin, dus ik zoek iets simpels dat ook huisgenoot-proof is zonder dat hij urenlang nutteloos aanstaat.

Ik heb al zitten zoeken, maar nog niet echt wat gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ocaj schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:19:
Nu het toch over IR-panelen gaat...

Ik overweeg ook een IR-paneel op de badkamer, maar kom er qua bediening nog niet helemaal uit. Stroompunt krijg ik wel voor elkaar bij het paneel, maar ik heb weinig zin om tegels uit te breken om een bedienknopje in de buurt van de lichtschakelaar te krijgen.
Ik zou het liefst een IR-paneel hebben dat met een simpel trekkoordje bijvoorbeeld 10 minuten (instelbaar?) aan zou gaan en daarna weer vanzelf uit.

Thermostaat vind ik 23 uur van de dag onzin, dus ik zoek iets simpels dat ook huisgenoot-proof is zonder dat hij urenlang nutteloos aanstaat.

Ik heb al zitten zoeken, maar nog niet echt wat gevonden?
Volgens mij is het dan veel simpeler een straalkachel op te hangen met automatische afschakeling. Heb ik zelf ook gedaan. Aan/uit met een touwtje.
  • Automatische uitschakeling na 10 minuten
  • 600 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Dat is inderdaad ook een simpele oplossing. IR-paneel ziet er natuurlijk wel wat strakker uit...
Ik ga het hier eens voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb de radiator in de badkamer één dag aangehad. Sindsdien is mijn badkamer onverwarmd. Maar een natte handdoek die ik over de koude radiator hang is de volgende ochtend kurkdroog.

(Mijn huis is zo irritant goed geïsoleerd dat afkoelen na de hittegolf verleden week nog niet erg opschiet. Ik heb alles tegen elkaar openstaan en het is nu 21º, maar als ik de deuren dichtdoe warmt de vloer de huiskamer weer op tot een graad of 24-25. In de badkamer is het permanent 26º, doordat ik iedere dag wat warmte toevoeg met douchen.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:47:
[...]

Volgens mij is het dan veel simpeler een straalkachel op te hangen met automatische afschakeling. Heb ik zelf ook gedaan. Aan/uit met een touwtje.
  • 600 Watt
En een KaKu ontvanger met een draadloze PIR om de boel te schakelen? hoef je niet eens aan een touwtje te trekken.
Er zijn KaKu die 3500 W kunnen schakelen.
https://www.klikaanklikui...mini-hoofdschakelaar.html
https://www.klikaanklikui...loze-bewegingssensor.html

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Andre1973 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:18:
[...]

En een KaKu ontvanger met een draadloze PIR om de boel te schakelen? hoef je niet eens aan een touwtje te trekken.
https://www.klikaanklikui...mini-hoofdschakelaar.html
https://www.klikaanklikui...loze-bewegingssensor.html
Ik heb er inderdaad een simpele schakelklok tussen hangen, zodat het op de badkamer voorverwarmd is, wanneer je opstaat in de winter. Moet je wel een regelmatig patroon hebben. 10 minuten aan, 1 minuut uit, 10 minuten aan, etc. en dan eindigen met aan. Afhankelijk hoeveel je wilt voorverwarmen het aantal keren uit/aan programmeren. Aan het touwtje trekken wanneer het buiten de kloktijden zit en je toch de straalkachel aan wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:47:
[...]
  • 600 Watt
Zo'n ding zat vroeger ook bij mijn ouders in de bad kamer.
Was dus gewoon een moderne IR straler.
Daar kan je ook een KiKo motion sensor tussen doen?
Ik heb net bij Ali een SP3S gekocht via je telefoon aan uit, timer etc. En energie verbruik loggen.....
grappig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:29:
[...]
Ik heb net bij Ali een SP3S gekocht via je telefoon aan uit, timer etc. En energie verbruik loggen.....
grappig ding.
Ik heb er nu 2 van die SP3S. Geen geld voor 19 euro. Een gebruik ik voor de ziggo harddiskrecorder en TV aan en uit te laten springen. Die Ziggo decoder gebruikt bijna 40 Watt, bij standby. 8)7 Misschien dat ik die in de winter wissel en daarmee de straalkachel in de badkamer aanstuur.

De andere gebruik ik voor het monitoren van de warmtepompboiler. De gaskraan is dichtgedraaid. Per 1 december opzeggen van het gascontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Andre1973 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:18:
[...]

Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad ook een idee, daarmee moet het ook prima lukken.

(stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, ik heb nl. ook al een KaKu in mijn badkamer hangen voor de afzuiging waar origineel alleen een pijp naar het dak zat en dus geen enkele aansluiting naar de lichtschakelaar o.i.d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:21

vanDaal

-ismeereentje

Ik ben de zolder van mijn huis aan het strippen en isoleren met PIR platen. De platen zijn geplaatst, de electra ook en nu ben ik bezig met het regelwerk. Daarna gips en stuc. Nu ik toch alles open heb, vroeg ik me af of iemand een creatief idee heeft om de buitengevel aan de binnenkant te isoleren. Zoals je ziet is die deels gestuct en deels is het metselwerk (100 jaar oude dubbel steense muur met nauwelijkse spouw). Ik zit een beetje in de weg met het kozijn en de verwarming. Zijn er mogelijkheden?

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1859/43420717974_dec793d083_c.jpg

(meer foto's hier: vanDaal in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?" )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

vanDaal schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:43:
Ik ben de zolder van mijn huis aan het strippen en isoleren met PIR platen. De platen zijn geplaatst, de electra ook en nu ben ik bezig met het regelwerk. Daarna gips en stuc. Nu ik toch alles open heb, vroeg ik me af of iemand een creatief idee heeft om de buitengevel aan de binnenkant te isoleren. Zoals je ziet is die deels gestuct en deels is het metselwerk (100 jaar oude dubbel steense muur met nauwelijkse spouw). Ik zit een beetje in de weg met het kozijn en de verwarming. Zijn er mogelijkheden?

[afbeelding]

(meer foto's hier: vanDaal in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?" )
In mijn oude boerderij van 1903 heb ik voorzetwanden geplaatst:
Radiator verder naar voren plaatsen( pijpen komen dan uit de muur)
Eerst een halfdoorlatende laag plastic op raggels tegen het vocht, vervolgens 2x4 balkjes, Een frame met hout om het raam. Met steen wol of iets anders isoleren. Dan 12mm multiplex op de 2x4tjes lijmen en nieten en daaroverheen een laag gips, randen dicht purren, stucken.
Ziet het er ook weer netjes uit.
Die 12 mm multiplex gelijmd geeft structuur aan de muur, En je kan er overal een schroef in draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:21

vanDaal

-ismeereentje

WoudseHoeve schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:26:
Eerst een halfdoorlatende laag plastic op raggels tegen het vocht, vervolgens 2x4 balkjes, Een frame met hout om het raam.
Thanks! Hoe heb je het met het kozijn opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

vanDaal schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

Tja dat was makkelijk, er gingen nieuwe kozijnen in, de kozijnen warden eerst voorzien van omkisting ook van 12 mm hechtplaat.

Jij zal de zijkanten (dat stuk wat de muur dieper wordt) vast moeten zetten aan het frame van 2x4 tjes.
Mogelijk ook aan de binnenzijde met pluggen in de uitstekende muur. Maar ik ken je situatie verder niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vanDaal schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan ( laten doen ) in mijn woonkamer en slaapkamer. Eerst de juiste folies, raggelwerk, daar tussen isolatie en dan afwerken met 18mm OSB plaat met messing en groef en daar weer gipsplaat tegenaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/03/2014-03-27-17.20.03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/03/2014-03-27-17.20.26.jpg

Krijg je beetje indruk hoe het bij ons is opgelost. Wij hebben gekozen voor 69x44mm balken, voordeel is nu wel dat wij kunnen zitten in de koof die is ontstaan achter. Er liggen dus ook kussens op ;).

De voor en achterzijde van de woning is tussen de 15 en 25cm glaswol in verdwenen aan isolatie, en dat is te merken. De tussenwand met de buren is 4cm glaswol in gegaan.
d

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Uit de mailing van de warmte service, verder maar geen commentaar .....
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DlCw8pbXoAA6NnU.jpg:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
WoudseHoeve schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:20:
|:( :N 8)7 :? :'(

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik blijf toch ietwat gemengde gevoelens houden bij verwarmen op stroom - ja je kan met Garanties van Oorsprong op jaarbasis je stroomverbruik vergroenen/salderen, maar dat is een administratief verhaal, er zit geen fysieke connectie tussen opwek en verbruik. Maar doordat het normale stroomverbruik van huishoudens en de hernieuwbare opwek (wind voornamelijk) beiden (redelijk) gelijkmatig verdeeld zijn over het jaar is er in elk geval een beetje een connectie tussen de twee.

Maar met een switch van gas naar stroom voor verwarming ben je niet je bestaande stroomverbruik aan het vergroenen, maar simpelweg extra stroomverbruik op het Nederlandse net aan het genereren, en die extra kWh's worden vrijwel volledig in de wintermaanden uit aardgas opgewekt, met een thermische efficiency van ~50% plus nog het (dure) stroom transportnetwerk belasten.

Als je werkelijk groen wilt verwarmen, kan je net zo goed je gasaansluiting houden en voor groen gas kiezen - dat wordt door het hele jaar in de vergister opgewekt, ingevoerd in het gasnet, samen met de rest van het gas ondergronds opgeslagen en over de winter daar weer uitgehaald als het nodig is voor de verwarmingsvraag in Nederland.

Het zijn alsnog niet exact dezelfde moleculen die in het netwerk gaan en die je eruit haalt, maar door de fysieke opslag zit je een stuk directer op de hernieuwbare bron dan simpelweg administratief je zomer PV-stroom salderen met je verwarmings kWh'tjes op de koude donkere winterdagen.

Financieel zal de elektrische route voor consumenten wellicht nog wel een tijdje lonen door de verschillende belastingtarieven - vooral aangezien, ironisch gezien, het vervangen van laagcalorisch gasverbruik bij huishoudens door hoogcalorisch gasverbruik in centrales goed uikomt ivm de Groningen problematiek. Qua CO2 schiet je er weinig mee op, tenzij je elektrische verwarming een zodanig hoge CoP heeft dat het de efficiency van de gascentrale goedmaakt, plus de kosten van de zwaardere netaansluiting.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 20-08-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dreamvoid schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:04:
Ik blijf toch ietwat gemengde gevoelens houden bij verwarmen op stroom - ja je kan met Garanties van Oorsprong op jaarbasis je stroomverbruik vergroenen/salderen, maar dat is een administratief verhaal, er zit geen fysieke connectie tussen opwek en verbruik. Maar doordat het normale stroomverbruik van huishoudens en de hernieuwbare opwek (wind voornamelijk) beiden (redelijk) gelijkmatig verdeeld zijn over het jaar is er in elk geval een beetje een connectie tussen de twee.
Zolang wij in de zomer geen zonnestroom over hebben vermijd iedere opgewekte kWh in de zomer een fossiele kWh.
Maar met een switch van gas naar stroom voor verwarming ben je niet je bestaande stroomverbruik aan het vergroenen, maar simpelweg extra stroomverbruik op het Nederlandse net aan het genereren, en die extra kWh's worden vrijwel volledig in de wintermaanden uit aardgas opgewekt, met een thermische efficiency van ~50% plus nog het (dure) stroom transportnetwerk belasten.
Extra Ja, duur? valt wel mee, we hebben ( vooral bij nieuwe aansluitingen) geen duur gas net nodig. De windmolens doen het juist erg goed in de winter. Gewoon meer windmolens bouwen. Ja kost geld, maar is uiteindelijk goedkoper.
Als je werkelijk groen wilt verwarmen, kan je net zo goed je gasaansluiting houden en voor groen gas kiezen - dat wordt door het hele jaar in de vergister opgewekt, ingevoerd in het gasnet, samen met de rest van het gas ondergronds opgeslagen en over de winter daar weer uitgehaald als het nodig is voor de verwarmingsvraag in Nederland.
Echt groen gas is er bijna niet, is allemaal "CO2 gecompenseerd" gas. De vergisters hebben ook fors subsidie nodig.
Het zijn alsnog niet exact dezelfde moleculen die in het netwerk gaan en die je eruit haalt, maar door de fysieke opslag zit je een stuk directer op de hernieuwbare bron dan simpelweg administratief je zomer PV-stroom salderen met je verwarmings kWh'tjes op de koude donkere winterdagen.
Je moet toch proberen het groter geheel te zien, ook groter als Nederland. Het "directe" is niet belangrijk. Iedere duurzaam opgewekte kWh vermijd een Fossiel opgewekte kWh. Daarom leg ik wat meer paneeltjes, ik heb de ruimte, kosten zijn laag (2dehands), doe het zelf en omdat het kan. (en verwarm met lokaal gewonnen hout)
Financieel zal de elektrische route voor consumenten wellicht nog wel een tijdje lonen door de verschillende belastingtarieven - vooral aangezien, ironisch gezien, het vervangen van laagcalorisch gasverbruik bij huishoudens door hoogcalorisch gasverbruik in centrales goed uitkomt ivm de Groningen problematiek. Qua CO2 schiet je er weinig mee op, tenzij je elektrische verwarming een zodanig hoge CoP heeft dat het de efficiency van de gascentrale goedmaakt, plus de kosten van de zwaardere netaansluiting.
Nederland is een van de weinige landen die op gas verwarmen. De meeste landen doen dat middels baseboard units (COP1) of airco's (die kunnen ook verwarmen).
Ik was in Engeland voor de vakantie, huisje gehuurd, daar zaten alleen elektrische radiatoren (COP1) de douche was gewoon een dikke doorstroomverwarmer (40A), keramische kookplaat, enz. En een dikke 120A aansluiting met eigen trafo aan de 10kV leiding die aan de palen hangt. Daar is het normaal. (had beter gekund, was pas verbouwd en een airco + inductie plaat was beter geweest.

Het saldo van de gas naar stroom naar WP warmte kWh is trouwens positief, kan de link ff niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:20:
[afbeelding]
Niks mis mee, gewoon de VOC-mentaliteit. Man, man, man....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:15:
Nederland is een van de weinige landen die op gas verwarmen. De meeste landen doen dat middels baseboard units (COP1) of airco's (die kunnen ook verwarmen).
Ik was in Engeland voor de vakantie, huisje gehuurd, daar zaten alleen elektrische radiatoren (COP1) de douche was gewoon een dikke doorstroomverwarmer (40A), keramische kookplaat, enz. En een dikke 120A aansluiting met eigen trafo aan de 10kV leiding die aan de palen hangt.
Er zijn best veel landen welke aardgas als verwarming in woningen gebruiken. Groot Brittannie is een zeer grote gebruiker.

Eurostat data geeft het percentage brandstof dat in woningen wordt gebruikt. Ruim 71% van het (finaal) energiegebruik in Nederland is aardgas. Groot Brittannië volgt met bijna 63% als tweede.

Ook Slowakije, (noord) Italie, Hongarije, Luxemburg, België en Duitsland hebben een significant gasnetwerk voor huishoudens. En zelfs een land als Spanje kent in de noordelijk gelegen steden (deels) een gasnetwerk, bijvoorbeeld (een deel van) Barcelona.

Het meest opvallende is denk ik Noorwegen. Wel veel eigen gas, geen gasinfrastructuur. En dat heeft met de dunbevolktheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Skyaero schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:58:
[...]

Er zijn best veel landen welke aardgas als verwarming in woningen gebruiken. Groot Brittannie is een zeer grote gebruiker.

Eurostat data geeft het percentage brandstof dat in woningen wordt gebruikt. Ruim 71% van het (finaal) energiegebruik in Nederland is aardgas. Groot Brittannië volgt met bijna 63% als tweede.

Ook Slowakije, (noord) Italie, Hongarije, Luxemburg, België en Duitsland hebben een significant gasnetwerk voor huishoudens. En zelfs een land als Spanje kent in de noordelijk gelegen steden (deels) een gasnetwerk, bijvoorbeeld (een deel van) Barcelona.

Het meest opvallende is denk ik Noorwegen. Wel veel eigen gas, geen gasinfrastructuur. En dat heeft met de dunbevolktheid te maken.
Gemiddeld gebruikt dus 36 % van de EU landen aardgas als verwarming (eurostat). Dat is meer als ik dacht, maar nog wel laag tov Nederland (72%)
Noorwegen heeft hout als secundaire warmte bron. Verder allemaal elektriciteit.
In de US, Azie Australië zijn die percentages nog veel lager, die gebruiken allemaal straalkachels of warmtepompen(Airco). (nog wat hout/kolen/etc daargelaten)

[ Voor 2% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-08-2018 17:20 . Reden: juiste interpretatie van tabel :) ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
Deze kwam ik tegen in de Cobouw. Wellicht interessant voor mensen hier.
https://www.nederlandswarmtepompcongres.nl/102644

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

En dan mag je 3 keer raden wie dat op het laatste moment op zijn bord krijgt als er tegen die tijd veel geld bij moet om wat in te halen.
Hier zie ik ook de lokale politiek vooral twijfelen en niets doen, om vervolgens maar een advies bureau in de arm te nemen, en tegen de tijd dat het advies klaar is zit er een andere wethouder, die het allemaal weer anders gaat doen. Want als politiek dier kan het je de kop kosten als je wat doet (en er gaat een keer wat fout), maar schijnbaar niet als je niets doet om allerlei wazige redenen.

Je ziet ook in Nederland heel veel geld uitgegeven worden aan innovatie, maar in de praktijk toepassen daarvan weer niet.
Al jaren heb ik het technisch weekblad, en zie van alles wat er mogelijk is, maar verder dan een proefopstelling lijkt het niet te komen. Het zou fijn zijn als er een keer iemand opstaan met groene ballen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wie zich verder in de weerbarstige materie van "Hernieuwbare energie: Raad bevestigt akkoord met Europees Parlement" wil verdiepen (en geciteerde bronnen).
Er staat ook iets in over, naar mogelijkheid, niet belasten van direct! (zelf)verbruik van zelf opgewekte energie voor kleine installaties < 30kW.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
Ja, door zo bang te zijn de gekke Henkie te zijn, zijn we nu, jawel, de gekke Henkie...
En, "tussen 2016 en 2030 vier keer zoveel presteren als van 1990 tot 2016", wie gelooft dat nog?

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:46:
Voor wie zich verder in de weerbarstige materie van "Hernieuwbare energie: Raad bevestigt akkoord met Europees Parlement" wil verdiepen (en geciteerde bronnen).
Er staat ook iets in over, naar mogelijkheid, niet belasten van direct! (zelf)verbruik van zelf opgewekte energie voor kleine installaties < 30kW.
Had domba ook gepost toch.

Zou ook van de gekke zijn dat zelf opgewekt en direct verbruik ook belast word.... maar goed, in nederland kan alles.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:48:
[...]

Had domba ook gepost toch.

Zou ook van de gekke zijn dat zelf opgewekt en direct verbruik ook belast word.... maar goed, in nederland kan alles.
Ja - maar zonder bronvermelding. En het mogelijk belasten, ook voor kleine installaties, kwam er in de vernieuwde "Renewable Energy Directive" op aandringen van Duitsland volgens @Domba . Ik heb een bron hiervoor nog niet kunnen vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 23-08-2018 17:55 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

En dan willen ze ergens een zonnepark plaatsen, komt er weer een hoop bezwaar binnen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
dunklefaser schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:53:
[...]

Ja - maar zonder bronvermelding. En het mogelijk belasten, ook voor kleine installaties, kwam er in de vernieuwde "Renewable Energy Directive" op aandringen van Duitsland volgens @Domba . Ik heb een bron hiervoor nog niet kunnen vinden.
Artikel 21 pagina 95 (versie van 21 juni)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Skyaero schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:58:
[...]
Noorwegen heeft behalve enorme voorraden olie en gas ook enorme hoeveelheden hydropower.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik bedoelde een bron voor het aandringen van Duitsland op deze wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
dunklefaser schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:36:
[...]

Ik bedoelde een bron voor het aandringen van Duitsland op deze wijziging.
oa dit artikel die aantal trilogie documenten samenvat (taal=DE)
Deutsche Bundestag 27 juni zoek op "sonnensteuer" (taal=DE)
Oliver Wittke,
Staatssekretär beim Bundesminister für Wirtschaft und Energie:

Wir haben vor allem auf drei Dinge gedrungen: Erstens haben wir darauf gedrungen, dass die Befreiung von
Gebühren und Abgaben nur für Kleinanlagen bis 30Kilowatt, nur für den individuellen Eigenverbrauch und nur
bis zur Höhe des objektiv Notwendigen gilt
.
Wir haben zweitens darauf gedrungen, dass die Mitgliedstaaten weiterhin eine Wahlmöglichkeit zwischen
Befreiung von Gebühren und Abgaben und direkter Förderung über ein Fördersystem haben
.
Und wir haben schließlich drittens darauf hingewirkt,
dass es ein Gesamt-Cap in Höhe von 8Prozent der installierten Leistung geben soll, ab dem die Mitgliedstaa-
ten nicht mehr befreien müssen
.
Das alles soll ab 2026 gelten.
Auf diese Dinge haben wir hingearbeitet

[ Voor 34% gewijzigd door Domba op 23-08-2018 19:01 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Domba Es ist schon, gelinde gesagt, erstaunlich was da in Brüsseler Hinterzimmern ausgehandelt wurde.
Danke für die Quellen! Ich werde sie die nächste Zeit wahrscheinlich beobachten.

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:45
Ik woon nog niet zo lang op mezelf. En kreeg vandaag de jaarnota van greenchoice binnen.

Stroomverbruik = 116
Gasverbruik = 288

En toch weten ze er een rekening van totaal 1300 van te maken. Dit haalt toch ook de hele motivatie om korter te douchen etc weg. Al ben je het hele jaar niet thuis, betaal je nog 800 voor je aansluiting? van de zotte in mijn ogen.

• Andre1973

Andre1973

rcthans schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:22:
Ik woon nog niet zo lang op mezelf. En kreeg vandaag de jaarnota van greenchoice binnen.

Stroomverbruik = 116
Gasverbruik = 288

En toch weten ze er een rekening van totaal 1300 van te maken. Dit haalt toch ook de hele motivatie om korter te douchen etc weg. Al ben je het hele jaar niet thuis, betaal je nog 800 voor je aansluiting? van de zotte in mijn ogen.
Je elektra aansluiting (1x35 / 3x25A) is gratis, sterker nog, je krijgt betaal om een elektra aansluiting te hebben.
En volgens mij kost een gas aansluiting wel geld; gas eruit, doorstromer erin / inductieplaat erin => geld verdienen !
Ik heb hier een negatieve energie (krijg dus echt meer terug dan ik betaal) rekening, ondanks nog wat nette E verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Dreamvoid schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:04:
Financieel zal de elektrische route voor consumenten wellicht nog wel een tijdje lonen door de verschillende belastingtarieven - vooral aangezien, ironisch gezien, het vervangen van laagcalorisch gasverbruik bij huishoudens door hoogcalorisch gasverbruik in centrales goed uikomt ivm de Groningen problematiek. Qua CO2 schiet je er weinig mee op, tenzij je elektrische verwarming een zodanig hoge CoP heeft dat het de efficiency van de gascentrale goedmaakt, plus de kosten van de zwaardere netaansluiting.
Puntje CO2

1m3 L-aardgas is ~9,8kWh max aan warmte in je CV keteltje
Met die zelfde hoeveelheid energie in een STEG-gascentrale kan je ~6kWh elektriciteit maken, laat daarvan 1kWh verloren gaan voor transport, dan kan mijn L/W warmtepomp uit de resterende 5kWhe nog steeds 15kWhth@-10oC tot 25kWhth aan warmte voor de woning verzorgen.
Dat is minder aan CO2 uitstoot dan in je eigen CV-keteltje verbranden.

Groen gas is tijdelijk om eventueel markt op te bouwen en voor reductie in productiekosten, maar capaciteit is te beperkt om die aan lage temperatuur toepassingen op termijn te verspillen, die heb je hard nodig voor hoge temperatuur toepassingen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:27:
[...]

Je elektra aansluiting (1x35 / 3x25A) is gratis, sterker nog, je krijgt betaal om een elektra aansluiting te hebben.
En volgens mij kost een gas aansluiting wel geld; gas eruit, doorstromer erin / inductieplaat erin => geld verdienen !
Ik heb hier een negatieve energie (krijg dus echt meer terug dan ik betaal) rekening, ondanks nog wat nette E verbruik.
Volgens mij heb je dan ook nog zonnepanelen nodig en een salderingsregeling.....

(maar idd dan is het 23 euro pm voor de energieleverancier... en niet ikke :+ )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

Stroomverbruik = 116
Gasverbruik = 288

Waarmee dan? 800,- voor de aansluiting? Dan zal ik hem maar eens verlagen als ik jou was. Op energievergelijker kom ik op 200,-

• Andre1973

Andre1973

AUijtdehaag schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:43:
[...]

Volgens mij heb je dan ook nog zonnepanelen nodig en een salderingsregeling.....

(maar idd dan is het 23 euro pm voor de energieleverancier... en niet ikke :+ )
om netto terug te krijgen wel snel.
Maar de aansuiting is gratis. je betaald voor de aansluiting ongeveer E0,55 per dag, en voor de elektra ruwweg E0,08 voor de opwek, E0,10 energiebelasting en btw daarover.
Maar je krijgt zowel de aansluiting als de eerste 1500kWhx energie belasting terug via de energie leverancier.
En als je weinig gebruikt, dan kan het zijn dat je dus netto een negatieve energierekening hebt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stroomverbruik = 116
Gasverbruik = 288

Ik weet niet hoor, maar dat kan niet kloppen.
In 2017 had ik 615 kWh stroom en 894 m3 gas en een rekening van € 804.
Ben je niet een veel te hoog voorschot aan het betalen?

Netbeheerkosten stroom en gas zijn bij mij € 382.

Signatures zijn voor boomers.

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:45
Even een screenshotje gemaakt. maar het klopt toch echt, ondanks dat je bij stroom meer korting op de belasting krijgt dan dat je belasting betaald. Het is vooral het Gas dat gewoon buitensporig duur is.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bR0gVz/greenchoice.png

[ Voor 15% gewijzigd door rcthans op 23-08-2018 22:34 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

rcthans schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:33:
Even een screenshotje gemaakt. maar het klopt toch echt, ondanks dat je bij stroom meer korting op de belasting krijgt dan dat je belasting betaald. Het is vooral het Gas dat gewoon buitensporig duur is.

[afbeelding]
Dat is niet 800 voor de aansluiting zoals je eerst schreef, maar 400 aan belastingen en 400 euro voor de aansluitingen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rcthans schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:33:

[afbeelding]
Ja lol

Dat is 2500 kWh en 1300 m3 gas, dat is ff wat anders he als je eerste post.

En je teruggave is ongeveer het zelfde als netbeheer kosten van gas en elektriciteit samen, de rest gaat beide naar beneden als je minder verbruikt.
Zoals je zelf al zegt, gas is de grote boosdoener, maar 1365 cuub is ook wel veel voor iemand die nooit thuis is, misschien eens naar kijken?

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 23-08-2018 22:55 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.