Wateropbrengst regendouche verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:21
Ik woon sinds kort in een nieuwbouwhuis (bouwjaar 2017). Ik heb de zolder laten verbouwen, hier is een 2e badkamer geplaatst met regendouche. Het is geen extreem exemplaar, het gaat om dit model van Grohe. Volgens de fabrikant zou dit model al goed moeten werken vanaf 7 liter/minuut.

Nu vind ik de straal niet fantastisch dus ik ben eens aan het meten geslagen. Ik kwam tot 8,5 liter/minuut (watertemperatuur 37 graden). Gewoon gemeten met een stopwatch en een emmer :)

Ik heb de kop eraf geschroefd, de waterbesparing eruit gesloopt en ik kom nu tot 10 liter/minuut. Een hele verbetering dus.

De CV hangt op dezelfde verdieping. Met behulp van de manometer op de CV heb ik de waterdruk op 2 hoog gemeten: 2.3 bar (disclaimer: bij het meten stond de CV uiteraard uit en na de meting heb ik de druk weer verlaagd naar 1.8 bar). De waterdruk op de begane grond is onbekend (op de watermeter geen manometer).

Mijn ketel is een Intergas HRE Kompakt 28/24A (CW4) die volgens de specificaties ca. 13 liter warm tapwater per minuut zou moeten kunnen leveren op 37 graden. De leidingen naar de douche toe zijn 15 mm, en zijn dus dik genoeg.

De temperatuur van het tapwater heb ik maximaal staan, namelijk 65 graden.

Nu mijn vraag: hoe kan ik de wateropbrengst nog verder richting de 13 lt/minuut krijgen? Ik zat te denken aan een hydrofoor, maar ik weet niet zeker of dit mijn "probleem" oplost. Of zijn er nog andere trucs die ik ui mijn hoge hoed kan toveren?

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 18-03-2018 14:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:02
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Wolly op 17-03-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CV ketel vervangen voor een CW5 versie denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom bel je warmteservice niet even voor advies? :)

Interessante queste btw. Ik wil zelf altijd een flinke straal in de douche, hou daarom niet zo van regendouches (te slap voor me). Wel benieuwd of dat beter zou kunnen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 12:21

FreakNL

Well do ya punk?

Een regendouche is niet perse slap, maar je moet wel een navenante ketel hebben hangen. Dat vergeten 9 vd 10 mensen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als je nu de doorvoertemperatuur van je thermostatische mengkraan flink verhoogd (maximaal voor de test), en je mengt met koud water extra bij om de temperatuur weer naar beneden te krijgen, is het dan nog steeds geen stortvloed naar wens?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:36
Met een douche WTW verlaag je de hoeveelheid warmwater die de CV moet leveren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@havana Die 13.5 liter per minuut a 37 graden ga je niet halen als het buiten -2 is. Ik denk dat ze daar "koud" water van 15 graden (ofzo) voor gebruiken.

Ik denk dus dat je zoals al eerder is aangegeven toch echt aan de CW5 ketel moet, of een boiler/buffer vat op temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zit er geen doorstroombegrenzing in de douchekraan? die van mij ( grohetherm 2000 ) begrenst tot de klik op ca 5 en helemaal opengedraaid op ca 9 liter per minuut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Is 10l/m niet voldoende? Er zijn milieu argumenten aan te dragen om vooral niet naar de 13l/m te willen gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-07 15:46
KopjeThee schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:20:
Is 10l/m niet voldoende? Er zijn milieu argumenten aan te dragen om vooral niet naar de 13l/m te willen gaan.
En veel comfort argumenten om het wel te willen gaan..
Ik zou bij ons ook graag de druk hoger hebben, helaas heb je met stadsverwarming weinig opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-07 21:01

mb1

GarBaGe schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:13:
Met een douche WTW verlaag je de hoeveelheid warmwater die de CV moet leveren.
Idd met een douche wtw verhoog je de CW klasse van je toestel "gratis" 1 klasse.
Aangezien je op zolder douched moet je voldoende hoogte hebben om er één in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
RoosW schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:22:
[...]

En veel comfort argumenten om het wel te willen gaan..
Ik zou bij ons ook graag de druk hoger hebben, helaas heb je met stadsverwarming weinig opties.
Voor het comfort heb je niet per se meer liters nodig. Kijk bijvoorbeeld eens hier:
https://energieprovincie....ia-douche-woord-weldadig/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Warmtecapaciteit van water is 4187 Joule/kg/°C. Om 12 liter water per minuut een temperatuurstijging van 30°C te geven heb je volgend vermogen nodig : 0.2 kg/s*4187*30 = 25 kW. De ketel heeft maar 24 kW, en met hier en daar nog wat verliezen lijken mij 13 l/minuut vrij optimistisch.
Het kan dus zijn dat de ketel niet meer water kan leveren, ofwel heb je ergens te veel weerstand in de leidingen (sectie te klein, leidingen te lang, druk te laag). Wat is het debiet met alleen koud water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je CV manometer zit op borsthoogte. Je douche moet nog een meter omhoog. Dus de druk is daar nog lager, naast wat je verliest aan druk in de CV ketel zelf. Een regendouche werkt beter op de 1e verdieping dan op de 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mijn vraag is dan ook of zo’n Grundfos-pomp een oplossing zou kunnen zijn?

Debiet met alleen koud is 8 l/min.

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 18-03-2018 06:52 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Haal je de gewenste hoeveelheid wel als je alleen om koud water vraagt?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nee, dan geeft ie slechts 8 liter/minuut. Sowieso vind ik de waterdruk niet geweldig, ook in de keuken (begane grond) en douche op 1 hoog niet.

[edit]

Koud water in de keuken even gemeten > 7 liter/minuut.

[ Voor 74% gewijzigd door havana op 18-03-2018 09:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:29
havana schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:49:
Nee, dan geeft ie slechts 8 liter/minuut. Sowieso vind ik de waterdruk niet geweldig
Mogelijk bereik je dat wat je wilt met een andere douchekop. Niet zo'n spaardouche (klotedingen imo) maar een deftige douchekop, liefst waar je de straal van kunt instellen. Dan komt er met dezelfde waterdruk een veel krachtigere straal uit. Zo'n regendouche verdeelt dezelfde hoeveelheid water over een veel groter oppervlak, nogal wiedes dat dat een slappe straal geeft.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En als je in de keuken warm en koud tegelijkertijd aanzet, hoeveel komt er dan uit in een minuut?

Dat er 3 bar beneden wordt gemeten zegt alleen dat de aanvoerdruk voldoende is, maar als dat ergens door een erg dunne leiding moet gaat dat gewoon niet snel.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Update, 3 bar blijkt niet te koppen. Er zit bij nader inzien geen manometer op de watermeter, dit is een verbruiksmeter.

Warm en koud tegelijk meten in de keuken heeft niet veel zin omdat er een close-in op zit (Quooker).

[ Voor 52% gewijzigd door havana op 18-03-2018 14:39 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26
Wat zijn je mogelijkheden om een douche wtw te installeren?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Geen, de boel is net verbouwd.... Ik heb overigens wel een WTW voor de CV.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25

Onbekend

...

Als je al met alleen koud water de gewenste doorstroomsnelheid niet haalt (warm water zit op de zelfde druk als het koud water), dan maakt de cv-ketel zelf helemaal niks uit uit dat probleem.
Zorg eerst dus dat je al 10 of zelfs 13 liter per minuut uit de koude kraan kan halen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Precies, vandaar mijn oplossing om de Grundfos-pomp te installeren. Want de leidingen zijn groot zat.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

De juiste naam van zo'n beestje is een hydrofoor. Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest. Ik heb hetzelfde probleem. Mijn huidige idee is om i.p.v. een hydrofoor een boiler neer te zetten. Daarmee is dat warme water al boven en kan er tijdelijk meer warm water per minuut geleverd worden.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik denk dat ik die hydrofoor van Grundfos maar eens een kans ga geven.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 19:10
Die 12,5 liter/minuut.. Ik kan nergens vinden op welke temperatuur dat gebaseerd is (ja, 40graden), maar niet wat de waterinvoertemperatuur is.

als je koudwater aanvoer veel kouder is, is het natuurlijk logisch dat je de gevraagde opbrengst niet gaat halen. Dat deel zou je met een douche-wtw kunnen ondervangen.

Dat doet overigens niets af aan je invoerdruk. Als je inkomende capaciteit al erg laag is, dan is er niets te redden.. de druk op de zolder is dan nog lager. Het feit dat je al aangeeft dat je beneden, met koud water, al niet de juiste opbrengst haalt, bevestigd dat.

Je zou alleen nog kunnen kijken wat de opbrengst is direct achter je watermeter. Dunne huisleidingen kunnen natuurlijk ook extra verlies opleveren.
Maar die factoren zijn lastiger te corrigeren als alles eenmaal afgewerkt is.

Zo'n hydrofoo is dan eigenlijk al snel de enige realistisch haalbare oplossing.

Die pomp is overigens ook wel voordeliger te krijgen:
http://www.viawww.nl/grundfos-upa-15-90-n-160-230-volt.html
Scheelt toch 50 eur

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 18-03-2018 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:53
Probeer die Grundfos wel zo dicht mogelijk bij je watermeter te zetten of waar de overgang zit van 22mm naar 15mm. (en dan ingang met 22mm aansluiten). Als hij moet gaan aanzuigen (negatieve druk ingang) doet hij het niet zo goed meer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
DJSmiley schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:58:
Die 12,5 liter/minuut.. Ik kan nergens vinden op welke temperatuur dat gebaseerd is (ja, 40graden), maar niet wat de waterinvoertemperatuur is.

als je koudwater aanvoer veel kouder is, is het natuurlijk logisch dat je de gevraagde opbrengst niet gaat halen. Dat deel zou je met een douche-wtw kunnen ondervangen.

Dat doet overigens niets af aan je invoerdruk. Als je inkomende capaciteit al erg laag is, dan is er niets te redden.. de druk op de zolder is dan nog lager. Het feit dat je al aangeeft dat je beneden, met koud water, al niet de juiste opbrengst haalt, bevestigd dat.

Je zou alleen nog kunnen kijken wat de opbrengst is direct achter je watermeter. Dunne huisleidingen kunnen natuurlijk ook extra verlies opleveren.
Maar die factoren zijn lastiger te corrigeren als alles eenmaal afgewerkt is.

Zo'n hydrofoo is dan eigenlijk al snel de enige realistisch haalbare oplossing.

Die pomp is overigens ook wel voordeliger te krijgen:
Scheelt toch 50 eur
Dank voor de tip, is besteld. Nu afwachten, waarschijnlijk vrijdag installatie.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KopjeThee schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:38:
[...]

Voor het comfort heb je niet per se meer liters nodig. Kijk bijvoorbeeld eens hier:
https://energieprovincie....ia-douche-woord-weldadig/
Een regendouche met 2,84 liter per minuut klinkt niet erg geloofwaardig. Maar aangezien de schrijver er 418 dollar voor heeft betaald snap ik dat niet iedereen dat toegeeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:15:
[...]

Een regendouche met 2,84 liter per minuut klinkt niet erg geloofwaardig. Maar aangezien de schrijver er 418 dollar voor heeft betaald snap ik dat niet iedereen dat toegeeft :D
Hij is niet de enige die enthousiast is (en ik kan nog even doorgaan) https://www.manify.nl/nebia-steam-shower/.
Maar die wil het het ook vast niet toegeven...

Het is ook een eind goedkoper dan een dure nieuwe energie verslindende ketel te kopen, waarmee je 13l/m kunt verspillen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KopjeThee schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Hij is niet de enige die enthousiast is (en ik kan nog even doorgaan) https://www.manify.nl/nebia-steam-shower/.
Maar die wil het het ook vast niet toegeven...

Het is ook een eind goedkoper dan een dure nieuwe energie verslindende ketel te kopen, waarmee je 13l/m kunt verspillen. :)
Ieder zijn ding, ik ben het met je eens dat goed douchen niet gelijk hoeft te staan aan 13 liter per minuut. Maar om nou de Nebia als alternatief aan te dragen is weer het andere uiterste. Als ik dit soort dingen lees gaan bij mij de wenkbrauwen fronsen _/-\o_
De Nebia Steam Shower is een wetenschappelijk hoogstandje dat water op atoomniveau verspreidt.
En dat is allemaal mogelijk om dat ze hebben uitgevonden hoe je water atomized

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:35:
[...]
Als ik dit soort dingen lees gaan bij mij de wenkbrauwen fronsen _/-\o_
Daar neemt de schrijver inderdaad wel erg veel dichterlijke vrijheid. Het suggereert iets heel geavanceerds. Klinkt interessanter dan neveldouche. Maar het concept vind ik wel interessant. ik denk dat het als comfortabele verfrissende douche prima kan werken. En dat zal voor veel mensen toch het doel meestal zijn. Ik verwacht niet dat het heel geschikt is als je net tot je kin in de modder hebt gestaan, en je graag snel schoon wilt spoelen. Zeker niet als je dat regelmatig doet. Ik zou het zelf wel overwegen als mijn douchekop aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-07 21:19
Is je koud watertoevoer naar je ketel wel helemaal open? Toen ik mijn huis kocht, stond deze bijna dicht gedraaid (waar de bewoners maar mee hadden leren leven denk ik...) en had ik heel weinig doorstroming op het warmwater gedeelte.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kijk ook eens naar de specs van de kraan zelf. Veel kranen kunnen maximaal 10-12 l/m doorlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:23
Zelfde euvel gehad in mijn vorige nieuwbouwwoning. Bij mij was het te wijten aan te weinig druk op het watersysteem in de nieuwe wijk. Misschien teveel woningen op de leiding of te krap geëngineerd? Tijdens de bouw was ik gewisseld naar een CW5 ketel met een hoge capaciteit, omdat ik ook een regendouche had gekozen. Achteraf zonde geld geweest, aangezien het probleem duidelijk in het leidingstelsel zat. Ik heb wel gehoord dat ze massaal geklaagd hebben bij de Gemeente hierover.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:16
FreakNL schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:59:
Een regendouche is niet perse slap, maar je moet wel een navenante ketel hebben hangen. Dat vergeten 9 vd 10 mensen...
En sommige, zoals deze Grohe, hebben er gewoon een doorstroombegrenzer in zitten, waardoor de straal dus wel wat slap blijft.

Maar inderdaad, soms willen mensen een regendouche met een gigantische doorsnede, om dan een prutstraaltje te hebben omdat hun ketel niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik vraag me af of je aan die grundfoss pomp voldoende plezier gaat beleven. De maximale opvoerdruk is beperkt tot 0,75 bar. Meestal is die maximale opvoerdruk bij het kleinste debiet welke mogelijk is ( nul liter/m)

Helaas geeft grundfoss geen pompdiagram van deze pomp maar ik heb ernstige twijfel of dit je gaat helpen. Het maximaal opgenomen vermogen van net iets meer dan 100 watt is al een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
We gaan het zien. De pomp is inmiddels binnen en wordt volgende week vrijdag geïnstalleerd.

Ik heb redelijk wat reviews gelezen en die waren positief.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben benieuwd naar je ervaring. Mijn badkamer en ketel zijn van de begande grond naar de 1e verdieping verhuisd en sindsdien vind ik de waterdruk van mijn douche hooguit redelijk ok, terwijl ik daarvoor een lekkere straal had. Koud water uit de kraan in de badkamer is 7L/min.

Nu is de hele installatie uiteraard 3 meter omhoog gegaan. Dat zou dan 0,3bar drukverlies zijn. Maar ik heb ook het idee dat mijn installateur dunnere leidingen heeft gebruikt dan die er naar de oorspronkelijke ketel en badkamer gingen. Is 15mm binnen een gangbare maat?

Mijn logica zegt iig ook dat 0,5 tot 0,75 bar extra erop zetten dat drukverlies weer kan compenseren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:53
15mm is prima als alles hiermee is uitgevoerd naar de douche. Maar je bent niet alleen 3m omhoog gegaan, je hebt ook (waarschijnlijk) aardig wat meters leiding erbij gekregen. Dus het kan wel kloppen dat je wat minder waterdruk hebt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• havana
Pomp is geplaatst vrijdag. Verschil is behoorlijk groot, wateropbrengst in de douche nu netjes op 13 liter/minuut.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1ieul5.jpg

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Echt de waterdruk en de leidinglengte dus. :)

In jouw meterkast hebben ze netjes gebogen buizen gebruikt, maar ook nog twee kniekoppelingen waarbij de waterstroom ineens 90 graden moet draaien. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
KopjeThee schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:20:
De TS wil echter wel 13l/m, dus dan is alles wat minder is niet echt een oplossing natuurlijk. Het is net als met auto's: 60pk is genoeg om naar je werk te gaan, maar het is altijd lekker om wat 'vet' te hebben en op 150+pk te zitten.

Goed te horen dat de hydrofoor bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is een klein dingetje zeg. Goed om te lezen dat het goed werkt. Heb je het door een installateur laten inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:21:
[...]
De TS wil echter wel 13l/m, dus dan is alles wat minder is niet echt een oplossing natuurlijk.
O, ik dacht dat hij comfortabel wilde douchen, maar hij wil 13l/m...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

havana schreef op zondag 1 april 2018 @ 08:56:
Pomp is geplaatst vrijdag. Verschil is behoorlijk groot, wateropbrengst in de douche nu netjes op 13 liter/minuut.

[afbeelding]
Mooi dat dat het echt helpt. Moeten wij dan misschien toch ook gaan doen. Was het puur het plaatsen van een pomp in de warmwaterleiding, of is er nog meer gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
KopjeThee schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:39:
[...]

O, ik dacht dat hij comfortabel wilde douchen, maar hij wil 13l/m...:)
Dan moet je beter lezen. Uit de topicstart:
havana schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:27:
...Nu mijn vraag: hoe kan ik de wateropbrengst nog verder richting de 13 lt/minuut krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
JvS schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:49:
Dat is een klein dingetje zeg. Goed om te lezen dat het goed werkt. Heb je het door een installateur laten inbouwen?
Laten doen, kostte 180€ all-in.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

havana schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:39:
[...]

Dat is neem ik aan exclusief pomp. Zoniet, welk deel van het land? Ik heb een potentiële klant in Hengelo OV :).
De pomp had je al genoemd: http://www.viawww.nl/grundfos-upa-15-90-n-160-230-volt.html, dus 180 zijn de installatie kosten.

@Onbekend https://static.webshopapp...3/grundfos-pdf-mq-upa.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door Milmoor op 01-04-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Wat is het merk en typenummer van die pomp?
(Want die pomp stopt dus als er geen water wordt gevraagd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana

Ding werkt op de automatische stand alleen als er water wordt gevraagd, het energieverbruik valt dus mee.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-07 14:46
Onbekend schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:34:

In jouw meterkast hebben ze netjes gebogen buizen gebruikt, maar ook nog twee kniekoppelingen waarbij de waterstroom ineens 90 graden moet draaien. :X
Oh de ironie, een pomp plaatsen om een drukprobleem op te lossen en tegelijkertijd een aanslag doen op het resultaat door zulke koppelingen te plaatsen. TS geeft aan dat het nu prima is maar toch he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

IK ben ook nog naar Hydroforen aan het kijken. Degene die Havana heet gekocht, voegt 0,7bar druk toe (7 hoogtemeters - wat drukval van leidingen), dat lijkt voldoende.

Maar ik heb aanvullend het probleem dat de douche helemaal slap wordt als ik de wc doortrek of de kraan opendraai. Het viel me op dat er in vergelijkbare prijsklassen veel pompen zijn met een veel hogere capaciteit (1,4m3/u vs 3,6m3/u) voor amper een hogere prijs. Mis ik iets? Dit lijkt mij een veel beter apparaat:

https://www.waterpompshop...t-inox-82-m-hydrofoorpomp

Ter vergelijk, de grundfos.
https://www.warmteservice...pomp-UPA-15-90/p/87652205

IK neem aan dat je kan overdrijven, maar een beetje drukbehoud als er een kraan open gaat, lijkt me wel relaxed. De waterleiding komt 60cm na de meter uit in de kruipruimte, daar kan ik zo'n groter ding prima kwijt. Is er een reden om dat niet te doen?

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 17-06-2018 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 22:46
JvS schreef op zondag 17 juni 2018 @ 09:50:
IK ben ook nog naar Hydroforen aan het kijken. Degene die Havana heet gekocht, voegt 0,7bar druk toe (7 hoogtemeters - wat drukval van leidingen), dat lijkt voldoende.

Maar ik heb aanvullend het probleem dat de douche helemaal slap wordt als ik de wc doortrek of de kraan opendraai. Het viel me op dat er in vergelijkbare prijsklassen veel pompen zijn met een veel hogere capaciteit (1,4m3/u vs 3,6m3/u) voor amper een hogere prijs. Mis ik iets? Dit lijkt mij een veel beter apparaat:

https://www.waterpompshop...t-inox-82-m-hydrofoorpomp

Ter vergelijk, de grundfos.
https://www.warmteservice...pomp-UPA-15-90/p/87652205

IK neem aan dat je kan overdrijven, maar een beetje drukbehoud als er een kraan open gaat, lijkt me wel relaxed. De waterleiding komt 60cm na de meter uit in de kruipruimte, daar kan ik zo'n groter ding prima kwijt. Is er een reden om dat niet te doen?
Een hydrofoor kan je in elke diameter krijgen die je maar wilt, je moet het ding alleen aanpassen op het gewenste debiet. Een (veel) zware hydrofoor kan je leiding 'vacuüm' zuigen waardoor hij in storing valt, ook kan hij gaan pendelen omdat de gewenste druk bereikt is en dan afslaat. Je hebt eerder aangegeven dat de leiding naar de badkamer 15mm is, zit op deze leiding alleen je douche of ook het toilet en de kraan die je beschrijft? Als dat zo is zou het kunnen dat je aan de grens zit van wat de leiding kan transporteren.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@havana mooi dat het is opgelost! Wat ik me nu afvraag, maakt zo'n pomp niet een hoop herrie als deze in gebruik is?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nee, je hoort 'm nauwelijks.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

markje1 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:06:
[...]

Een hydrofoor kan je in elke diameter krijgen die je maar wilt, je moet het ding alleen aanpassen op het gewenste debiet. Een (veel) zware hydrofoor kan je leiding 'vacuüm' zuigen waardoor hij in storing valt, ook kan hij gaan pendelen omdat de gewenste druk bereikt is en dan afslaat. Je hebt eerder aangegeven dat de leiding naar de badkamer 15mm is, zit op deze leiding alleen je douche of ook het toilet en de kraan die je beschrijft? Als dat zo is zou het kunnen dat je aan de grens zit van wat de leiding kan transporteren.
Daar zit op in een "keten van aftakkingen":
- De ketel (4m leiding) (+ 4m omhoog)
- Toilet + 5m
- Douche + 2m (hier gaat uiteraard ook een losse warmwaterleiding uit de ketel heen)
- Twee wasbakkranen + 2m (hier gaat ook een losse warmwaterleiding uit de ketel heen)
- Wasmachine + 4m

De douche geetf 7L/min, of ik hem nu heel koud zet of warm. Limiterend lijkt me dus of de ketel (dat-issie niet, vroeger was er veel meer druk toen alles BG was) of de leiding naar de ketel/de rest.

Ik snap dat er een limiet is aan wat een waterleiding in je huis kan "geven" en dat ik er niet oneindig meer uit kan "trekken". Maar 2-3 bar heb je normaal als binnekomende druk en als je de kraan daar open zou zetten, haal je makkelijk 20L/min. Er zal een drukverlies optreden door de lange 15mm leiding (0,6bar bij een flow van 20L/min, 0,2 bar bij 10L/min) (ruwheid wand geschat op 0,1mm, lengte op 15m gezet in calculator) en uiteraard heb je 0,4bar drukverlies door de extra hoogte.

Dan klinkt 20L/min me nog wel haarbaar voor een 11m - 13m lange 15mm buis met wat bochten. Alleen moet ik er even een bar druk bij duwen om de flow van 20L/min weer te halen. Dan kan de douche en wc wel tegelijk is mijn gedachte.

Maak ik daar een denkfout mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
havana schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:27:
<KNIP>
Ik heb de kop eraf geschroefd, de waterbesparing eruit gesloopt en ik kom nu tot 10 liter/minuut. Een hele verbetering dus.
<KNIP>
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je er precies hebt uitgesloopt. Ik heb dezelfde douche (en ketel) en ben wel benieuwd of ik een hardere straal eruit kan krijgen. Dat witte dingetje? Die hoef je niet te "slopen" toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Wat als je meet zonder douchekop?

Mijn ervaring is dat een hoop douchekoppen tegenwoordig veelte hoge door stroom weerstand hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Squ1zZy schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:48:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je er precies hebt uitgesloopt. Ik heb dezelfde douche (en ketel) en ben wel benieuwd of ik een hardere straal eruit kan krijgen. Dat witte dingetje? Die hoef je niet te "slopen" toch?
Als je de kop eraf schroeft dan zit er van de binnenkant een plastic dingetje in. Ik meen dat ie grijs was, maar wit kan ook. Dit heb ik eruit gehaald.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

havana schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:39:
[...]

Dat is niet duur. Waar leveren ze voor die prijs? Want hier kan ik mijn vriendin blij mee maken.

Stuur de volgende keer een DM ipv een topic na anderhalf jaar met een regeltje te kicken.

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 19-11-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het idee van een regendouche is toch ook niet dat je een harde straal hebt? Ik heb buiten de regen ook nog nooit onder hoge druk in mijn nek gehad.

Als je dat wilt kun je beter gewoon een waterbesparende douchekop kopen. Ik heb er ook een van Grohe en zelfs met twee van die waterbespaar plasticjes in de slang komt daar nog een behoorlijke waterdruk uit en kun je prettig douchen. Maar veel water is het niet want een emmer vullen met die douchekop duurt wel even. Ik ben alleen pas (nou ja, 8 maanden geleden) verhuisd en moet de douchekop nog monteuren :p In dit huis hangt ook een soort regendouche, maar die kan wel op andere standen dat je een hardere straal hebt.

Ok, hij wil juist mee water verbruiken.

Maar eigenlijk wil hij volgens mij gewoon een fatsoenlijke straal. Met een andere douchekop zou je dan niet meer water nodig hebben. Regen is nou eenmaal geen straal. Persoonlijk heb ik liever een wat compactere krachtigere straal dan dat het meeste water naast me in de douchebak valt.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 19-11-2019 10:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1