Wat heeft iedereen toch tegen de schroothoop?
Deze Thomas Rau snapt blijkbaar weinig van de staalmarkt waar hij zo graag gebruikt van maakt. 95% van al het staal wordt gerecycled. Het product is 100% recyclebaar. Dus zijn hele dak 'oplossing' is dus... 'kul'... hij heeft een probleem opgelost dat er niet was, sterker nog, door zijn keuzes heeft hij mogelijk meer staal gebruikt dat hij dus 'in bezit houd' tijdens de levensduur van het gebouw wat daarmee dus niet kan worden ingezet voor andere gebouwen. Resources zijn eindig, maar door zijn (sterk gezegd) drogreden gebruikt hij extra resources (een niet demontabel dak is lichter).
En dat is het probleem als 'iemand' wat begint te roepen over duurzaamheid en dat probeert te vereenvoudigen. 1 redenatie 'foutje' en in plaats van duurzaam te zijn ben je erger dan het origineel.
Deze meneer lijkt heel sterk te hangen aan duurzaamheid van producten en 'vormen'. Dus een stalen dak dat opnieuw een dak wordt, een koelkast die weer een koelkast wordt. En dat slaat nergens op, misschien is het wel veel handiger (goedkoper/beter) om van een koelkast een dak te maken, maar meneer Bosch ZAL EN MOET die koelkast weer hergebruiken.
Ik geloof dat we op het moment volstrekt doorslaan in ons consumeren, een telefoon die 1 jaar meegaat is inderdaad niet 'houdbaar'. Maar kijk naar de VS, daar gebruiken ze vrachtwagens van 50 jaar oud, top? Of is de uitstoot van die vrachtwagens verschrikkelijk en heb ik liever dat we die naar de schroothoop brengen en met euro 6 vrachtwagens gaan rond rijden.
En om het verhaal af te maken:
Waarom zou ik een koelkast willen die A+++ is voor €1000? Als ik €1000 investeer in zonnepanelen en de koelkast laat staan, ben ik dan duurzamer, of minder duurzaam?