Rhaelak schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:40:
Ik heb last van keuzestress.
Nieuw huis staat op het punt aangekocht te worden. Bouwjaar 2011. Schuin dak, tuin pal zuid.
Douche wtw gaat erin komen. Maar dan? Verwarming is dmv hr ketel. Ketel vervangen voor een LW warmtepomp? Hiervoor wens ik wel eerst opbouw vloerverwarming aan te leggen. Of toch eerst die zonneboiler met zeg een 500/600 liter vat en verwarmingsondersteuning, eventueel aangevuld met vloerverwarming.
PV kan natuurlijk ook, maar we willen eerst ons nieuwe verbruik gaan meten eer we daar aan gaan beginnen. En stroom is immers duurzaam af te nemen uit het net.
Alles in een keer kan helaas niet.
Wat zouden jullie doen en waarom?
jep dat is een probleem, en zeer bekend.
wat is verstandiger, het maakt vaak niet zoveel uit.
maar ieder huis en persoon heeft zijn eigen weg te gaan.
zo persoonlijk en afhankelijk van de lokatie.
(ik vind vloerverwarming niet in het lijstje horen, dat wil je of niet)
b.v. als ik de douche WTW na de vloerverwarming/keuken zou moeten aanleggen, dan moet ik door de keuken en door de vloerverwarming heen.
dat is dus niet slim en veel dubbel werk.
(tot vrijwel onmogenlijk door mij zelf te doen.)
pv is wel een erg aantrekkelijke om zo snel mogelijk te doen.
de regelingen zijn er erg ruim voor en verdiend snel terug.
maar is zeker ook de een makkelijke om later als nog toe te voegen.
(of gooi een klein setje op het schuurtje, gewoon voor de fun.

)
een douche WTW, hoe dacht je hem te gaan gebruiken?
wil je de warmte gebruiken om het koud water van de thermostaat kraan van de douche voor te warmen.
of liever in de zonneboiler laten terug lopen?
(mijn huidige kennis zegt:
maar is zo persoonlijk, en hier en daar zeker dubieus te noemen en ik weet niks van je lokatie.
is dit mijn volgorde:)
1. eerst isoleren isoleren en heb ik gezegd isoleren. (maar huis uit 2011, dat is vast al niet heel erg slecht ge-isoleerd, maar kan altijd beter maar of het nodig is bij jouw

)
(2. optioneel, een pv setje op het schuurtje, voor de fun en het kunnen beginnen er mee.
maar het moet het hoofd dak niet in de weg zitten.)
3. als je trouwens voor een warmte pomp wil gaan.
denk dan meteen aan een model wat ook warm tap water maakt, daar heb je een boiler voor nodig.
waar je meteen de douche WTW op aan kunt sluiten.
een warmte pomp stookt +/- wel ongeveer even duur als op gas. (start investering is wel duurder.)
4. je hebt dan ook meteen een boiler voor de zonnecollector die je later kunt toevoegen. (als je handig kiest, met extra spiraal

)
5. en je dekt naderhand je elektra gebruik af met wat pv.
en helaas dan ben je wel klaar.
[
Voor 3% gewijzigd door
migjes op 20-11-2015 11:09
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)