De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.831 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
JeroenH schreef op maandag 16 november 2015 @ 22:28:
Er is daadwerkelijk onderzoek gedaan, echter niet in Nederland, maar - waar anders - in Duitsland: http://pressemitteilungen...odus=pmanzeige&pm_id=2299
Hier in Zeeland is er geen hond die er problemen mee heeft, zelfs geen Duitse hond. :O

http://www.omroepzeeland....lenpark-zee-geen-probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
MrScratch schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:43:
[...]

Overigens zijn ze wat mij betreft bijna altijd goed zichtbaar, tenminste bij strandweer. Ik ga zelf altijd in Wijk aan Zee naar het strand en dan kan ik ze altijd goed zien liggen. Maar omdat ik een groot fan van windmolens ben vind ik het alleen maar een mooi gezicht. Ik zie ze liever wel dan niet.
Bij Wijk aan zee zou het ook niet echt een probleem mogen zijn, want daar naar links kijken is veel erger.

Katwijk tja wat verwacht je van zo'n conservatieve gemeenschap..

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
!null schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:00:
[...]
wat verwacht je van zo'n conservatieve gemeenschap..
De tegenstanders van windmolens zien de aarde juist graag veranderen (blijkbaar).

Ik beschouw mezelf als conservatief. Althans, ik zou de aarde graag in leefbare staat voor de generaties na mij conserveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 12:48
Is er iemand die zijn huis en WW met een HR-ketel verwarmt, en die een logging heeft?

Ik zou heeeel benieuwd zijn wat het gasverbruik van diegene was:
- Van 1 juni 2015 tot en met gisteren
- Van het hele vorige jaar
Het mag ook prima een verhouding zijn, dus een percentage.

Wij hebben namelijk een nieuwe ketel, en wil al een beetje voorspellen hoeveel gas we ongeveer gaan verbruiken/besparen :P Ook waren de buren wel benieuwd hoeveel een HR scheelt (zelfde huizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:13:
[...]

Ik ben door de warmtepomp weer een netto verbruiker ( ca 1800kWh ). Ik verbruik dus nu op jaarbasis ongeveer 1800kWh en 150m3 gas. Als je dan deze EB verschuiving gaat doorrekenen dan kom ik er goed vanaf
stil nou effe martin, gas wegsalderen moet geen algemeen bekend verschijnsel worden, houd het onbekend. (en vooral ook niet zeggen dat het geniaal efficient is, voor portemonnaie en mileu)
mijn doelstelling tot 2020 is een gelijke hoeveelhied gas (m3) af te rekenen als stoom(kWh)
het liefst 0 dus.(ongrijpbaar voor EB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Proton_ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:13:
[...]

De tegenstanders van windmolens zien de aarde juist graag veranderen (blijkbaar).

Ik beschouw mezelf als conservatief. Althans, ik zou de aarde graag in leefbare staat voor de generaties na mij conserveren.
Jij weet best wat ik hier met conservatief bedoel :P
Mensen die hun directe leefomgeving graag hetzelfde willen houden. Het grotere plaatje waar jij het over hebt, daar denken ze niet over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Mensen die voor beschermd stadsgezicht zijn bijvoorbeeld, en - dus - tegen zonnepanelen en zonneboilers.

Ik heb vandaag trouwens gebeld met deze mevrouw uit Dordrecht die haar zonnepanelen weg moet halen. De dwangsom ligt er al hoor.

Gek genoeg is de politieke situatie compleet anders dan hier in Hilversum. Hier zijn D66 en VVD voor (samen met meeloper CDA), in Dordrecht zijn D66 en VVD tegen het beschermd gezicht. Daar is het een lokale partij die vrij groot is die voor het BS is.

Ze heeft het nog hoop via de politieke/democratische weg te kunnen voorkomen dat ze weg moeten, maar ik heb haar eerlijk gezegd dat mijn ervaringen met het lekenbestuur, sorry de gemeenteraad van Hilversum me in dat opzicht niet hoopvol stemmen. Ik heb haar ook gewaarschuwd voor de beschermdgezichters die met heel mooie woorden kunnen komen ("niet onmogelijk", "in balans", "in overleg", etc.) maar ondertussen de regels zo manipuleren dat plaatsing van PV/ZB in de praktijk gewoon nog steeds zo gehinderd wordt dat het feitelijk onmogelijk is.

Ze houdt me op de hoogte.

"Bescherm de zon".... Ik ben nog steeds met de gedachte aan het spelen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JeroenH, het zou mooi zijn om zonnepanelen op kleur te kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Die zijn al te koop.

Dat is echter geen oplossing voor de echte problemen:
  • Leges (in Hilversum na zware druk nu gratis, elders niet)
  • Duurder dan normaal zwart/blauwe panelen. Wie betaalt het verschil?
  • Opbrengst lager dan normaal zwart/blauwe panelen, dus per opgewekte kWh duurder. Wie betaalt het verschil?
  • Het maakt de installatie niet onzichtbaar, BS'ers zullen er problemen mee houden
  • En zonneboillers dan?
Gekleurde zonnepanelen is één van de "oplossingen" waar beschermdgezichters graag mee komen, maar a) ze hebben geen idee waar ze het over hebben of b) ze weten donders goed dat mensen het dan maar laten zitten, zodat zij trots kunnen zeggen "maar we hebben het niet verboden hoor".

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Klinkt mooi, dacht ik eerst... Tata gaat de grootste partij zonnepanelen op het dak leggen.
http://www.tubantia.nl/re...-dak-tata-steel-1.5453257
Dat levert zo'n 22 MWh per jaar op.
Maar toen keek ik wat Tata verbruikt per jaar: 2.144.054 MWh!
(bron: http://www.tatasteel.nl/m...jfers-in-vogelvlucht.html 8)7

mompelt iets over een druppel op een gloeiende plaat

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
sjimmie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 09:41:
Dat levert zo'n 22 MWh per jaar op.
Gelukkig zit je er een factor 1000 naast :)
22MWp levert 20GWh op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 12:48
Tsja, Aldel verbruikt ook 1,7 TWh, maar dat is een elektrolyseproces en heeft dus per definitie veel stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Proton_ schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:13:
[...]

Gelukkig zit je er een factor 1000 naast :)
22MWp levert 20GWh op.
Ohja, blijft lastig. :)
In dat geval: GOED BEZIG TATA STEEL! _/-\o_

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
sjimmie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:37:
[...]

Ohja, blijft lastig. :)
In dat geval: GOED BEZIG TATA STEEL! _/-\o_
het is eigenlijk simpel:
als een fabriek/bedrijf nu geen energie plan maakt, dan zijn ze over 20 jaar weg.
dan kunnen ze de concurrentie gewoon niet aan met bedrijven die dat wel doen. ;)

of je dat nu doet met pv wind of water, maakt niet veel uit, maar net wat de mogelijkheden zijn van de lokatie.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ze zouden ook nog wel het e.e.a. met water kunnen doen. Daarvoor zitten ze wel op een aardige lokatie. Maarja, ook veel scheepvaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 12:37
Even tussendoor. Ik weet niet of het al eens is gepost maar ik vond nog een interessant afstudeerrapport over de waarde van energielabels. Hierbij zijn de theoretisch gebaseerde labels vergeleken met daadwerkelijke verbruiken en wat daaraan ten grondslag ligt. Kortom een zeer kritische kijk op het gebruik van energielabels. Ik dacht misschien leuke toevoeging voor DED.

PDF file hier te vinden:
Werkelijk vs. theoretisch energieverbruik - 2011, M. Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Weet niet of het hier echt tussen past, maar we doen een gok :P

We zijn hier aan het twijfelen om over te gaan om inductie koken ipv gas.
Niet dat de stroom goedkoop is, maar het is bijna 1/3 (als ik het goed gerekend heb) van de gasprijs en daarnaast hebben we 2250WP op het dak liggen.

Kan iemand mij in korte bewoordingen aangeven wat er nodig is voor het inductie koken ?

Er moet zo ie zo een extra kabel getrokken worden naar de keuken, maar daar is al een loze leiding voor aangelegd.
De groepenkast moet aangepast / vervangen worden want we hebben nu 7 groepen + 1 voor de zonnepanlen en 2 aardlekken erin zitten.

Een extra groep erbij gaat volgens mij niet lukken :P

De extra kabel/leiding moet voorzien worden van een perilex aansluiting.
Verder nog zaken om rekening mee te houden behalve het vervangen van de pannen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Elektriciteit is niet 1/3 van de gasprijs.

Elektriciteit kost 21 eurocent per kWh
Gas kost 65 eurocent per m3. In een m3 zit 9,7 kWh. Gas kost dus ongeveer 7 eurocent per kWh. Gas is dus een factor 3 goedkoper dan elektriciteit.

Pas als je een overschot vanuit je PV installatie hebt, kan inductie interessant zijn.

Heb je een drie-fasen aansluiting? (3x25A),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Skyaero schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:58:
Elektriciteit is niet 1/3 van de gasprijs.

Elektriciteit kost 21 eurocent per kWh
Gas kost 65 eurocent per m3. In een m3 zit 9,7 kWh. Gas kost dus ongeveer 7 eurocent per kWh. Gas is dus een factor 3 goedkoper dan elektriciteit.

Pas als je een overschot vanuit je PV installatie hebt, kan inductie interessant zijn.

Heb je een drie-fasen aansluiting? (3x25A),
Heb ik dan zo scheel zitten lezen |:(
We hebben geen overschot dus dan wordt het niet interessant ;)

Zal me berekeningen nog eens nakijken :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:50:

Niet dat de stroom goedkoop is, maar het is bijna 1/3 (als ik het goed gerekend heb) van de gasprijs en daarnaast hebben we 2250WP op het dak liggen.

Kan iemand mij in korte bewoordingen aangeven wat er nodig is voor het inductie koken ?

Er moet zo ie zo een extra kabel getrokken worden naar de keuken, maar daar is al een loze leiding voor aangelegd.
De groepenkast moet aangepast / vervangen worden want we hebben nu 7 groepen + 1 voor de zonnepanlen en 2 aardlekken erin zitten.

Verder nog zaken om rekening mee te houden behalve het vervangen van de pannen ;)
1m3 gas is ongeveer 9,1kWh.
(met koken is dat ongeveer wel zo iets, voor verwarmen heb je wat meer verlies met gas dan reken ik een 1 = 8 )
1m3 = 0,65€ (is al weer wat gezakt en komen nu bijna onder de 60ct :? maar dit kan erg makkelijk anders zijn over een jaar)
9,1kwh = 9,1X 0,21€ = 1,91€
dus elektra goedkoper, nee, maar met een overschot uit de pv, lekker zelf opmaken is zeker leuk.

wat heb je nodig:
1x een 19mm buis van uit de meter kast naar het fornuis toe.
met 1fase:
een kookgoep, dat is 2x16A.
een fornuis die kan werken met een kookgroep (verschilt wat per merk, maar meestal zijn ze dan 7kW, maar als alle pitten aan staan dan kom je niet boven de 5,4kW uit)
met 3fase:
3fase groep, en meestal zijn dan de fornuizen net iets krachtiger, een 7kW is vrij normaal en trekt ook 7kW als alle pitten aan staan.

edit:
trouwens ik reken +/-25m3 gas per jaar voor koken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

migjes schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:02:
[...]
edit:
trouwens ik reken +/-25m3 gas per jaar voor koken.
Dus alleen interessant om van die laatste gasafhankelijkheid af te komen, voor de besparing hoef je het niet te doen. Dat is namelijk ongeveer €15 gas per jaar. Zelfs al is electriciteit gratis, dan nog is de TVT erg hoog tenzij je toch al ging renoveren en inductie gewoon prettig vind werken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ATS schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:24:
[...]

Dus alleen interessant om van die laatste gasafhankelijkheid af te komen, voor de besparing hoef je het niet te doen. Dat is namelijk ongeveer €15 gas per jaar. Zelfs al is electriciteit gratis, dan nog is de TVT erg hoog tenzij je toch al ging renoveren en inductie gewoon prettig vind werken.
jep, maar dat is ook zo voor het douchen en baderen.
voor warm tapwater reken ik een 150m3 gast per jaar.
(maar dit getal zal vast wat anders zijn als je 3 dochters hebt tussen de 12 en 18 jaar. ;)
ik ben maar dinky)

wil ik dat elektrisch doen heb ik dus +/- 150x8=1200kWh nodig.
en dat is een zware hap uit mijn opbrengst, te zwaar.
word een stuk beter met een zonneboiler natuurlijk, of een warmte pomp.
maar ook een warmte pomp heeft het vaak nog best zwaar met tap water, toch hogere temperaturen en daar door iets lagere cop.
(en vaak een gewone elektrische na verwarming met een cop van 1.)

en dan nog het mafste: als je gas + elektra afneemt en je gaat als een hoer elk jaar overstappen.
dan is het interessanter om het gas te behouden. 8)7
je krijgt dan zoveel meer korting als kosten, dat het niet interessant is.
het moet niet gekker worden hier in Nederland 8)7
het slaat echt helemaal nergens meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
migjes schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:02:
[...]
1m3 gas is ongeveer 9,1kWh.
(met koken is dat ongeveer wel zo iets, voor verwarmen heb je wat meer verlies met gas dan reken ik een 1 = 8 )
Een gaskookplaat stookt vooral je afzuigkap warm.

Wikipedia: Induction cooking noemt energetische rendementen van 70-80% voor inductie (en halogeen) en 40% voor gas. 1 m³ gas levert dus ~4 kWh in je pan, waar je ~5 kWh inductie voor nodig hebt.

TL;DR: 1=5 bij koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:55:
[...]

Een gaskookplaat stookt vooral je afzuigkap warm.

Wikipedia: Induction cooking noemt energetische rendementen van 70-80% voor inductie (en halogeen) en 40% voor gas. 1 m³ gas levert dus ~4 kWh in je pan, waar je ~5 kWh inductie voor nodig hebt.

TL;DR: 1=5 bij koken.
ja dat zou zoiets moeten zijn, maar ik weet nooit hoeveel reclame of marketing daar nu bij of in zit.
(mijn afzuigkap heeft een zelfbouw WTW, lol
ik verwarm mijn wc er mee. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

MdO82 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:50:

Hier koken we al dik een jaar op een 7,3 kW inductie kookplaat (wel een 5 keer 2,5 mm2 kabel voor een kookgroep erbij gemaakt 2*230 V/16 A)

Super hoge WAF. (schoonpoetsen zeer makkelijk en snel)
Op de Siemens plaat is na elke kooksessie het verbruik in beeld gedurende een paar seconden, zo tussen de 0,4 a 0,6 kWh per kooksessie, met zeg 300 dagen per jaar en 0,5 kWh per sessie 150 kWh op jaarbasis

Heb ik jaren te laat aanschaft (ik poets altijd de plaat schoon 8) dus ook Hoge HAF :) )

Note, een ervaren Siemens monteur heeft mij verteld nooit de boostfunctie te gebruiken. Gaat ernstig ten koste van de levensduur gewoon standje 9 (max) en ietsje langer wachten.

Last but not least, zeer goed doseerbaar, geen na-ijl effect.

Klein nadeel, alle pannen moeten magnetisch zijn, alu en sommige stainless pannen zijn dat niet.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

migjes schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:03:
[...]

(mijn afzuigkap heeft een zelfbouw WTW, lol ik verwarm mijn wc er mee. ;) )
Hoe heb je dat gedaan?! :9

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
extra ventilator + wat restanten alu-plaat.
wc zit toevallig naast de keuken.

het is allemaal niet zo heel effectief, en zit nu nog wat te wachten op wat meer LVT spul om eens verder te bouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
migjes schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:15:
[...]

het is allemaal niet zo heel effectief, en zit nu nog wat te wachten op wat meer LVT spul om eens verder te bouwen. ;)
Een verwarmde wc-bril ;)
Of even serieus wat doe je er precies mee ? :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:28:
[...]

Een verwarmde wc-bril ;)
Of even serieus wat doe je er precies mee ? :)
de rest warmte van het koken in de wc ruimte blazen.
ik verwarm de wc ruimte verder niet.
simpel en effectief.
(effectief niet echt op het moment, te weinig alu voor een fatsoenlijke warmte over dracht.
en hij vervuilt snel, ook nog een vocht afvoer probleem.
maar komt vast nog wel eens goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11
marcel87 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:16:
Even tussendoor. Ik weet niet of het al eens is gepost maar ik vond nog een interessant afstudeerrapport over de waarde van energielabels. Hierbij zijn de theoretisch gebaseerde labels vergeleken met daadwerkelijke verbruiken en wat daaraan ten grondslag ligt. Kortom een zeer kritische kijk op het gebruik van energielabels. Ik dacht misschien leuke toevoeging voor DED.

PDF file hier te vinden:
Werkelijk vs. theoretisch energieverbruik - 2011, M. Bosch
heb die ook bij mijn lijstje met interesante stukken staan.!
Conclusie, Labelaannames qua verbruik kloppen van geen kant en zijn veel genuanceerder dan je zou verwachten. Gasverbruik bij A-label is veel hoger dan berekend (komt omdat er zeer slecht gebouwd wordt in NL) en G-label verbruikt maar 50% van berekend. (ook logisch, vaak grote huizen en die stook je maar deels)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

migjes schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:15:
[...]

Hé dat komt bekend voor ................Verwijderd in "Wasemkap ombouwen naar recirculatie met koolfilter en ......"

Maar helaas heb ik hem nog niet gebouwd vanwege WAF en te weining tijd.
Maar ze begon pas geleden weer te klagen over "koude tocht" dus WAF faktor wordt positief.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zelf zo'n recirculatiekap. Die filtert het en blaast weer de ruimte in. Werkt eigenlijk prima.
Maar wij koken dan ook niet heel vet of wat dan ook. Als er elke dag twee koeien en een varken doorheen gaan (en dan heb ik het niet over het gezin) zal zo'n recirculatieding het niet droog houden nee :P
Die keukenboeren adviseerde allemaal zo'n afzuiger, met een gat door de muur naar buiten. Ja leuk, maar dat is een beetje zonde he. Een woning bouwen met triple glas en goeie isolatie, en dan gewoon zelf met een heel hoog volume alles naar buiten gooien. En wij hebben het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Help! Mijn voordeur lekt lucht, en niet zo'n beetje ook. De wind staat er nu vol op en de lucht komt werkelijk waar door elke kier heen, ondanks tochtstrips rondom, rubberen gevallen boven en onder op de deur en een in hoek een anti inbraakstrip.

Ik durf niet eens de warmtebeeldcamera er op te zetten op dit moment. #brrrrr

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vast verzakt martin, de slotkant hangt lager.
er zijn oplossingen hoor, maar een beetje ventileren is ook niet slecht in onze bagger 1974 huizen
droge lucht verwarmd beter
en de variatie in verbruik van de elga heeft er ook mee te maken, vochtige lucht geeft veel warmte uit de elga, maar verwarmd binnen juist weer slecht.
hou eens de rv kaart van buienradar in de gaten icm je verbruik(kWh) en koude ervaring binnen.
dat verteld veel over de wp en je warmteervaring binnen
http://www.buienradar.nl/weerkaarten/luchtvochtigheid

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is natuurlijk ook niet dagelijks dat het zo hard waait, je kan het wel hermetisch luchtdicht maken maar als het alleen met windkracht 8 door de kieren tocht kun je wellicht beter eieren voor je geld kiezen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:45:
Mensen die voor beschermd stadsgezicht zijn bijvoorbeeld, en - dus - tegen zonnepanelen en zonneboilers.

Ik heb vandaag trouwens gebeld
Geen energie verspillen geld hier ook voor.
Gebruik je energie voor je kleine haringmannen, je verliest nu slagkracht en assertiviteit aan kansloze mensen(trajekten). Mensen die wat kunnen zitten anno 2015 niet in de politiek
Wees wie je was, iedereen is en was daar verliefd op.
Je focus is nu gericht op klaas-vaak techniek(zand in de ogen + meel in de bek + zeep op de schouders), calvinisme uit het jaar kruik, en dat heeft niets met de toekomst te maken.

/me moest dit even zeggen en is positief bedoeld, en niet als commentaar.

• ATS

ATS

JeroenH schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:45:
Grappig dat in elk geval mijn zo even snel uit de mouw geschudde reeks namensuggesties nog zijn blijven hangen... In tegenstelling tot de zonnepanelen... :X

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:34:
Help! Mijn voordeur lekt lucht, en niet zo'n beetje ook. De wind staat er nu vol op en de lucht komt werkelijk waar door elke kier heen, ondanks tochtstrips rondom, rubberen gevallen boven en onder op de deur en een in hoek een anti inbraakstrip.

Ik durf niet eens de warmtebeeldcamera er op te zetten op dit moment. #brrrrr
Onze voordeur beweegt flink mee met temperatuur en vocht. Met hitte trekt hij ( krom. Met koude ). Opgelost door boven en onder op de deur een raamboompje te monteren met instelbaar beslag. Daarmee drukken we de deur in z'n rubbers.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 19-11-2015 08:40 ]

A'dam PVOutput

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
Afgelopen vrijdag nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen.. We hebben gekozen voor casco badkamer, omdat we het naar eigen smaak wouden doen zonder er veelste veel voor te betalen.

We hadden gekozen voor de optie "energiepakket" waarin zat:
- 12 PV panelen a 265Wp p/s.
- Triple beglazing.
- Intergas HREco 36 ketel, lage temperatuurverwarming.
- Convectoren ipv radiatoren.
- Douche wtw.

Nu zat ik met mijn schoonvader en zwager te kijken in de badkamer en vroegen ons af waar die douche wtw zat.. Dus ik ben erachteraan gegaan en nu blijkt dat ze die laatste zijn vergeten (wel opgenomen in de EPC berekening).
Dus kreeg ik net het voorstel om 2 extra PV panelen op het schuurtje te plaatsen. Die zouden de douche wtw compenseren. Ik heb als tegenvoorstel gedaan (omdat de douche wtw mij gas zou besparen en 2 extra PV panelen mij geen gas besparen):
- 2 PV panelen verplaatsen naar schuurtje en op het dak 2 zonnecollectoren + zonneboiler plaatsen.

Nu ben ik me er wel van bewust dat dit meer kost, dus ik verwacht dat ze nee gaan zeggen op mijn voorstel. Mochten ze nee zeggen, is het dan redelijk dat ik akkoord ga met die 2 extra zonnepanelen en daarbij een boiler wil voor in de keuken? Zodat we warm water uit de boiler krijgen ipv CV?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waarom kan de douche WTW alsnog niet worden aangelegd?

Wat is trouwens de EPC zonder douche WTW? En wat zou de EPC zijn als er 2 extra zonnepanelen bij worden gelegd? Als ze boven de wettelijke eis komen omdat ze de WTW zijn vergeten (hoe vergeet je in hemelsnaam zoiets?), dan kun je behoorlijk hard trappen.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:14
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:46:
Nu zat ik met mijn schoonvader en zwager te kijken in de badkamer en vroegen ons af waar die douche wtw zat.. Dus ik ben erachteraan gegaan en nu blijkt dat ze die laatste zijn vergeten (wel opgenomen in de EPC berekening).
Dus kreeg ik net het voorstel om 2 extra PV panelen op het schuurtje te plaatsen. Die zouden de douche wtw compenseren. Ik heb als tegenvoorstel gedaan (omdat de douche wtw mij gas zou besparen en 2 extra PV panelen mij geen gas besparen):
- 2 PV panelen verplaatsen naar schuurtje en op het dak 2 zonnecollectoren + zonneboiler plaatsen.

Nu ben ik me er wel van bewust dat dit meer kost, dus ik verwacht dat ze nee gaan zeggen op mijn voorstel. Mochten ze nee zeggen, is het dan redelijk dat ik akkoord ga met die 2 extra zonnepanelen en daarbij een boiler wil voor in de keuken? Zodat we warm water uit de boiler krijgen ipv CV?
Dat de aannemer aankomt met meer PV is omdat die het zo lekker doen in de EPC berekening. Daar zou ik ook geen genoegen mee nemen als ik jou was. Vragen om een complete zonneboiler is weer het andere uiterste en riekt er naar dat je een slaatje probeert te slaan uit de situatie. Maar proberen kan altijd natuurlijk.
Maar waarom plaats je niet alsnog een DWTW in je nog te bouwen badkamer? Die zijn tegenwoordig al ingebouwd in de sifon van een douchegoot te krijgen. Laat de aannemer dat dan vergoeden.

• Archiebald
@Skyaero, volgens de EPC berekening die ik kreeg voor de bank was die zonder energiepakket ≤ 0,6 en met energiepakket ≤ 0,1.

@Marcel3, ik probeer er geen slaatje uit te slaan, maar ik wou ook niet meteen telefonisch akkoord gaan met deze oplossing (en die zonneboiler kwam als eerste in mij op).. Ik ga er vanuit dat ze niet akkoord gaan met die zonneboiler en dat is ook prima, ik ga er geen punt van maken in ieder geval.

De douche wtw zou een verticale zijn (deze: http://www.brieswaterenenergie.nl/verticale-douche-wtw.html) en in dit stadium zou het bijna niet te doen om die in te bouwen (de meterkast moet er dan helemaal uit, want hij moet daar achter geplaatst worden.
Nu ik zo op die site zit te kijken, kan ik altijd voorstellen dat ze deze douche wtw gaan plaatsen (http://www.brieswaterenenergie.nl/douchegoot-wtw.html). Welliswaar iets minder rendement, maar het is een douche wtw.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat ze het vergeten zijn is niet jouw probleem. Een douche wtw later aanleggen kan ook later door de badkamerboer gedaan worden en die rekent waarschijnlijk minder belachelijk hoge prijzen dan de aannemer.

De zonneboileroptie is zeker een goed alternatief, mits je ketel de warmte daaruit ook kan inzetten voor de cv.
Natuurlijk is dat wel wat duurder dan een douche wtw maar als jullie beiden een eerlijk bedrag betalen moet er wel wat te bespreken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:02:
@Skyaero, volgens de EPC berekening die ik kreeg voor de bank was die zonder energiepakket ≤ 0,6 en met energiepakket ≤ 0,1.

@Marcel3, ik probeer er geen slaatje uit te slaan, maar ik wou ook niet meteen telefonisch akkoord gaan met deze oplossing (en die zonneboiler kwam als eerste in mij op).. Ik ga er vanuit dat ze niet akkoord gaan met die zonneboiler en dat is ook prima, ik ga er geen punt van maken in ieder geval.

De douche wtw zou een verticale zijn (deze: http://www.brieswaterenenergie.nl/verticale-douche-wtw.html) en in dit stadium zou het bijna niet te doen om die in te bouwen (de meterkast moet er dan helemaal uit, want hij moet daar achter geplaatst worden.
Nu ik zo op die site zit te kijken, kan ik altijd voorstellen dat ze deze douche wtw gaan plaatsen (http://www.brieswaterenenergie.nl/douchegoot-wtw.html). Welliswaar iets minder rendement, maar het is een douche wtw.
de aannemer weet dat hij fout zit, en zal het moeten oplossen.
ik vind de extra PV ook niet echt een oplossing, dat is een beetje te makkelijk van hem.
een zonneboiler is waarschijnlijk weer te moeilijk voor hem. (maar een beetje bij betalen en dan is het voor beide weer oke.)

dus wees lief tegen de aannemer, en ga een goed gesprek aan voor een oplossing.
een zonneboiler zou een oplossing kunnen zijn, maar gewoon netjes onderhandelen.
maar misschien heb je nog wel betere oplossingen, die niet meer hoeven te kosten.

• Archiebald
Mijn vrouw is aan het werk. Als ze straks pauze heeft wil ik ff met der overleggen over eventuele extra kosten voor de zonneboiler.
Hoe hoog zouden de kosten zijn voor een compleet zonneboiler systeem?

• migjes
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:21:
Mijn vrouw is aan het werk. Als ze straks pauze heeft wil ik ff met der overleggen over eventuele extra kosten voor de zonneboiler.
Hoe hoog zouden de kosten zijn voor een compleet zonneboiler systeem?
achter een sterke man staat een sterke vrouw, dus over leggen is altijd goed. ;)

er is niet een prijs te geven van een zonneboiler, als dit is de prijs.
materiaal is iets van 1000 tot de 3000€, maar erg afhankelijk van de opties en mogelijkheden.
dus :?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is niet te bepalen met zo weinig informatie, ligt er ook aan hoe uitgebreid je het wilt. Wat wel belangrijk is is CV ondersteuning, daar schiet het rendement van omhoog.

• Archiebald
Wij hebben deze CV:
http://www.intergas-verwa...product/cv-ketel-hreco36/

Als ik bij de veelgestelde vragen (http://www.intergas-verwa...ument/klantenservice/faq/) kijk, staat er:
Kan ik een Kombi Kompakt HR(E)/HReco combineren met een zonneboiler?
De Kombi Kompakt HR(E)/HReco cv-ketels kunnen eenvoudig zorgen voor het naverwarmen van een zonneboiler. Alle Kombi Kompakt HR(E) en HReco zijn voorzien van het NZ-label: geschikt voor “Naverwarming Zonneboiler”. De collectoren verwarmen het water in de zonneboiler. In de winter of bij bij minder mooi weer zal de watertemperatuur niet altijd voldoende zijn. De Kombi Kompakt HR(E)/HReco-ketel kan er voor zorgen dat het water dat door de zonneboiler wordt geleverd, wordt naverwarmd als de tapwater temperatuur onder de 60C is. Als het water uit de zonneboiler wel op temperatuur is, komt de cv-ketel niet in bedrijf. Voor het aansluiten van een zonneboiler is een aansluitset en een thermostatisch mengventiel nodig. Uw installateur kan u adviseren welke zonneboiler het meest geschikt is in uw situatie.

• migjes
jep de gasketel na laten verwarmen is een optie.
(alleen water uit een zonneboiler hoeft geen 60 graden te zijn, dat is iets overdreven.
een 55 graden in de boiler is genoeg om niet meer na verwarmd te hoeven te worden.
er zijn hier ook mensen die zelfs nog lager gaan.
ik zelf zou niet lager gaan omdat ik die hoge temperaturen ook nodig heb in de keuken. persoonlijk)

maar als je het idee hebt dat je pv genoeg oplevert kun je ook een stukje van die stroom gebruiken om de top van de boiler op temperatuur te houden met een simpel elektra element.
(daar heb je hele mooie schema's voor, zoals 1x per week de top van de boiler even verwarmen naar de 55 graden en de rest doet de zon.)
een simpele doorstroom verwarmer na de boiler kan ook. (kost je de kop niet +/- 400€)

maar je zou de warmte die in de boiler zit ook kunnen gebruiken om een stukje verwarming van het huis te doen.

of te wel keuze keuze keuze stress, lol

• !null
Wat betreft naverwarmen kan de Intergas dat prima. Als je het netjes wil doen koop je daar een setje voor a 100 euro, is niks meer dan een sensor dat hij niet voor niks aanslaat.

Maar heeft jouw CV ketel geen boiler vat erbij in omdat het een CW6 ketel is?
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:46:
Afgelopen vrijdag nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen.. We hebben gekozen voor casco badkamer, omdat we het naar eigen smaak wouden doen zonder er veelste veel voor te betalen.

We hadden gekozen voor de optie "energiepakket" waarin zat:
- 12 PV panelen a 265Wp p/s.
- Triple beglazing.
- Intergas HREco 36 ketel, lage temperatuurverwarming.
- Convectoren ipv radiatoren.
- Douche wtw.
Dit is zeer vergelijkbaar met wat ik heb. De convectoren zijn dus LTV Jaga Strada's? of iets vergelijkbaars.
Heb je ook nog vloerverwarming?

Ik heb ook een Intergas HRE maar een 24kW. En die staat al vaak te pendelen met ons goed geisoleerde huis. We hebben ook triple glas, en ik heb de CV temperatuur naar beneden gedraaid vanwege de LTV.
Met jouw 36kW ketel zal dit nog erger zijn.

Die zonneboiler gaan ze denk ik niet doen, maar je kunt het proberen. Ze hebben er waarschijnlijk niet genoeg kennis van.

Nu de badkamer nog casco is zou ik snel even actie ondernemen. Want het kan namelijk twee kanten op met de leidingen wat betreft de douche wtw:
- de afvoerleidingen zijn er al op voorbereid, alleen de koof open maken en de douche wtw plaatsen. Dan zouden ze dat gewoon alsnog moeten komen doen, want zo moeilijk is dat niet.
- de afvoerleidingen zijn er niet op voorbereid -> badkamer vloer moet open, en vermoedelijk nog een extra gat door de vloer heen. Vinden ze waarschijnlijk te veel gedoe. Kun je tegen ze gebruiken :P
Alternatief is trouwens een ACO douchegoot, metzelfde rendement. Maar dat werkt dus niet wanneer je wil douchen in bad.

Ik zou zelf niet voor meer zonnepanelen gaan omdat je al 3000Watt hebt. Dat dekt al heel gauw al je elektra verbruik af als je ook maar een beetje zuinig bent. Meer opbrengst maakt je afhankelijk van salderingsregeling, en minder dak oppervlak voor zonneboiler over (in de toekomst).

• Archiebald
Er komt nu wel even machtig veel informatie op mij af.. pff

Wij hebben gekozen voor vloerverwarming beneden, en boven hebben we convectoren. De CV staat nu op 55 graden qua verwarming en als we in het huis zitten wil ik daarmee aan de slag.
Merk convectoren weet ik zo niet, in de energieberekening staat:
LT convector T <50° (gem. aanv./ret.)

Zojuist mijn vrouw gesproken, zij wil eigenlijk voor die zonneboiler gaan, omdat die douchewtw gas bespaard en geen elektriciteit.. En als ze het niet willen omdat het teveel kost, de prijs weten zodat we kunnen nadenken of we bijbetalen of niet.
Daarna gaan we pas aan andere dingen denken, zo'n douchegoot wtw is dan wel een serieuze optie.

• migjes
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:57:
Er komt nu wel even machtig veel informatie op mij af.. pff

Wij hebben gekozen voor vloerverwarming beneden, en boven hebben we convectoren. De CV staat nu op 55 graden qua verwarming en als we in het huis zitten wil ik daarmee aan de slag.
Merk convectoren weet ik zo niet, in de energieberekening staat:
LT convector T <50° (gem. aanv./ret.)

Zojuist mijn vrouw gesproken, zij wil eigenlijk voor die zonneboiler gaan, omdat die douchewtw gas bespaard en geen elektriciteit.. En als ze het niet willen omdat het teveel kost, de prijs weten zodat we kunnen nadenken of we bijbetalen of niet.
Daarna gaan we pas aan andere dingen denken, zo'n douchegoot wtw is dan wel een serieuze optie.
haastige spoed is zelden goed. ;)
het kan zeker allemaal erg over donderend zijn.
(en niet denken dat we het hier niet met elkaar eens zijn, er zijn gewoon meerdere wegen naar rome ;) )

rustige gesprekken (ook met de aannemer) en alles rustig laten bezinken geeft de mooiste oplossingen.
(en bedenk je ook wij weten niet alles van je, tot nu toe weet ik dat je een vrouw hebt.
dus weten we niet meer als dat het om een 2 persoons-huishouden gaat met dito gebruik.
stel je hebt ook nog 2 dochters van rond de 12-16 jaar dan zal je vast meer gas gebruiken voor de douche)

• !null
Ja het is ook veel info, dat snap ik. Ik vermoed dat je wel Jaga Strada's hebt, maar is niet belangrijk, werking zal hetzelfde zijn.

Wat bij ons de praktijk is dat deze mooie convectoren eigenlijk nooit aan staan omdat we op de gang en boven vrijwel nooit stoken. Misschien een extreem koud weekje. Beneden hebben we vloerverwarming.
Wat ik heb gedaan is de Intergas teruggeschroefd naar een bereik van 35 tot 40 graden. En dan doen die convectoren het ook nog steeds, al hebben ze iets minder snel de kamer op temperatuur.

Gezien het allemaal vergelijkbaar is ben ik wel benieuwd of de bouwer ook Bam is en of het ook in omgeving A'dam is :P

• Archiebald
migjes schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:02:
[...]

haastige spoed is zelden goed. ;)
het kan zeker allemaal erg over donderend zijn.
(en niet denken dat we het hier niet met elkaar eens zijn, er zijn gewoon meerdere wegen naar rome ;) )

rustige gesprekken (ook met de aannemer) en alles rustig laten bezinken geeft de mooiste oplossingen.
(en bedenk je ook wij weten niet alles van je, tot nu toe weet ik dat je een vrouw hebt.
dus weten we niet meer als dat het om een 2 persoons-huishouden gaat met dito gebruik.
stel je hebt ook nog 2 dochters van rond de 12-16 jaar dan zal je vast meer gas gebruiken voor de douche)
Ja dat is zeker waar.. Ik wil het ook rustig aanpakken en niet te overhaast beslissingen nemen.
We zijn net een maand getrouwd, geen kinderen en werken allebei 40u.
Ik verwacht doordat we allebei 40u werken (en voorlopig nog geen kinderwens hebben) dat we terug gaan leveren. Ook hebben we het allebei heel snel warm, dus ik verwacht dat we niet veel gaan verwarmen met zo'n goed geisoleerd huis. Maar dat zijn allemaal aannames...

De aannemer belde net toen ik in gesprek was, dus ik ga eerst ff terugbellen en kijken wat hun reactie is.
!null schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:02:
Ja het is ook veel info, dat snap ik. Ik vermoed dat je wel Jaga Strada's hebt, maar is niet belangrijk, werking zal hetzelfde zijn.

Wat bij ons de praktijk is dat deze mooie convectoren eigenlijk nooit aan staan omdat we op de gang en boven vrijwel nooit stoken. Misschien een extreem koud weekje. Beneden hebben we vloerverwarming.
Wat ik heb gedaan is de Intergas teruggeschroefd naar een bereik van 35 tot 40 graden. En dan doen die convectoren het ook nog steeds, al hebben ze iets minder snel de kamer op temperatuur.

Gezien het allemaal vergelijkbaar is ben ik wel benieuwd of de bouwer ook Bam is en of het ook in omgeving A'dam is :P
De aannemer is Trebbe en we zitten in omgeving Zwolle. Ik verwacht dat wij de verwarming boven nauwelijks aan hebben, want mijn vriendin komt uit een huis van 1865, waar de slaapkamers niet geisoleerd en niet verwarmd zijn (en we slapen daar allebei het beste)

[ Voor 29% gewijzigd door Archiebald op 19-11-2015 11:08 ]

• migjes
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:06:
[...]

Ja dat is zeker waar.. Ik wil het ook rustig aanpakken en niet te overhaast beslissingen nemen.
We zijn net een maand getrouwd, geen kinderen en werken allebei 40u.
Ik verwacht doordat we allebei 40u werken (en voorlopig nog geen kinderwens hebben) dat we terug gaan leveren. Ook hebben we het allebei heel snel warm, dus ik verwacht dat we niet veel gaan verwarmen met zo'n goed geisoleerd huis. Maar dat zijn allemaal aannames...

De aannemer belde net toen ik in gesprek was, dus ik ga eerst ff terugbellen en kijken wat hun reactie is.
gefeliciteerd met het huwelijk.

veel weg dus, en weinig stoken, vrij zuinig gezinnetje dus.
met een beetje handig gebruik van de elektra ga je dus waarschijnlijk over houden van de opbrengst van de pv per jaar.
je krijgt niet veel geld voor je over schotten, we noemen dat hier ook wel eens voor de gekkigheid kolenfooi ;)
(stroom die je gebruikt levert +/- 0,21€ op en kolenfooi is iets van 0,08€)
als je zo weinig er voor krijgt kun je net zo goed de restanten op affakkelen in de boiler.
dan in de zomer hem verwarmen met de zon met de collector en in de winter hem warm houden met wat overig elektra.

(maar ook hier veel meer mogelijkheden.)

• Archiebald
migjes schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:15:
[...]

gefeliciteerd met het huwelijk.

veel weg dus, en weinig stoken, vrij zuinig gezinnetje dus.
met een beetje handig gebruik van de elektra ga je dus waarschijnlijk over houden van de opbrengst van de pv per jaar.
je krijgt niet veel geld voor je over schotten, we noemen dat hier ook wel eens voor de gekkigheid kolenfooi ;)
(stroom die je gebruikt levert +/- 0,21€ op en kolenfooi is iets van 0,08€)
als je zo weinig er voor krijgt kun je net zo goed de restanten op affakkelen in de boiler.
dan in de zomer hem verwarmen met de zon met de collector en in de winter hem warm houden met wat overig elektra.

(maar ook hier veel meer mogelijkheden.)
Dankje!
Ja, we hebben allebei geen energie slurpende hobby's. Ik heb wel gekozen voor Greenchoice als energieleverancier, want die heeft gunstige voorwaarden m.b.t. terugleveren.

De aannemer nam in eerste instantie niet op, maar ze belde net terug..
Ze gaan het niet meteen doen. Die 2 extra zonnepanelen die ze in eerste instantie aanboden overstijgt de kosten wel van die douche wtw maar die neemt de aannemer voor zijn rekening.
Alleen die zonnboiler is weer van een heel ander kaliber en daarvoor willen ze een bijdrage van onze kant.
Ze vroeg of we daarvoor openstaan en of ze het voor ons uit moest zoeken.

Ik heb aangegeven dat ik daar voor open sta, maar dat ik wel de prijs wil weten + specificatie van wat ik daarvoor krijg zodat ik kan inschatten of het een realistische prijs is.
Toen ik vroeg naar het bedrag waar ik rekening mee moet houden, gaf ze aan dat ik rekening moest houden met een bedrag van grofweg € 2.000,-

Persoonlijk vind ik dat te hoog (ik zit zelf te denken aan een bedrag rond €1.000), maar dat kan ik pas inschatten als ik weet wat ik krijg.

• migjes
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:30:
[...]

Dankje!
Ja, we hebben allebei geen energie slurpende hobby's. Ik heb wel gekozen voor Greenchoice als energieleverancier, want die heeft gunstige voorwaarden m.b.t. terugleveren.

De aannemer nam in eerste instantie niet op, maar ze belde net terug..
Ze gaan het niet meteen doen. Die 2 extra zonnepanelen die ze in eerste instantie aanboden overstijgt de kosten wel van die douche wtw maar die neemt de aannemer voor zijn rekening.
Alleen die zonnboiler is weer van een heel ander kaliber en daarvoor willen ze een bijdrage van onze kant.
Ze vroeg of we daarvoor openstaan en of ze het voor ons uit moest zoeken.

Ik heb aangegeven dat ik daar voor open sta, maar dat ik wel de prijs wil weten + specificatie van wat ik daarvoor krijg zodat ik kan inschatten of het een realistische prijs is.
Toen ik vroeg naar het bedrag waar ik rekening mee moet houden, gaf ze aan dat ik rekening moest houden met een bedrag van grofweg € 2.000,-

Persoonlijk vind ik dat te hoog (ik zit zelf te denken aan een bedrag rond €1.000), maar dat kan ik pas inschatten als ik weet wat ik krijg.
kijk je bent goed bezig.

ik vind 2000€ ook een beetje grof, maar ja wie weet waarmee ze aan komen.
dat kan veel uit maken.
(en ja aannemers, het is soms een beetje handje klap en ze worden liever slapend rijk, dus onderhandelen blijft nodig. ;) )

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

migjes schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:15:
Is dan een boilor in het keukenkastje ook een optie?

Heb denk ik een overschot van 300kWh op jaarbasis, kan ik inderdaad beter gebruiken om gas te besparen dan terugleveren.

• migjes
hjs schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:34:
[...]

Heb denk ik een overschot van 300kWh op jaarbasis, kan ik inderdaad beter gebruiken om gas te besparen dan terugleveren.
is zo een persoonlijke vraag.
affakkelen is eigenlijk niet het beste, maar we hebben zulke domme regels in Nederland dat soms het niet eens zo gek is. :?

persoonlijk vind ik dat je beter eens kunt kijken naar mkleinman zijn verhaal met zijn elga.
die gaat wel weer een stuk de + in met de elektra rekening, maar als je dan ziet wat er over blijft van de gas rekening vind ik dat nog meer lachen. ;)
(maar dat wil hij vast zelf wel vertellen. ;) )

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
hjs schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:34:
[...]

http://www.viawww.nl/grohe-red-duo-kmk-c-m-single-ch.html
Goed geisoleerd, beter dan de standaard keukenboilers.
Mijn 8 ltr verbruikt standby 255 kwh per jaar. dit is een 4 ltr, dus verwacht ik wel iets zuiniger.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:12:
[...]
Mijn 8 ltr verbruikt standby 255 kwh per jaar. dit is een 4 ltr, dus verwacht ik wel iets zuiniger.
Gelijk kokend water, lijkt me nog handiger. Scheelt ook nog gas bij het koken bv.
Thnx, zetten we op de to-do-lijst

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:12:
[...]

Moah zoveel beter geisoleerd is dat niet hoor. Een ~20 jaar oude Daalderop inbouwboiler gebruikt ook ~0.7 kWh/dag (slechts 65C maar wel 10L i.p.v. 8L).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:31:
vast verzakt martin, de slotkant hangt lager.
er zijn oplossingen hoor, maar een beetje ventileren is ook niet slecht in onze bagger 1974 huizen.
Erasmo schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:02:
Het is natuurlijk ook niet dagelijks dat het zo hard waait, je kan het wel hermetisch luchtdicht maken maar als het alleen met windkracht 8 door de kieren tocht kun je wellicht beter eieren voor je geld kiezen.
ericplan schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:39:

Onze voordeur beweegt flink mee met temperatuur en vocht. Met hitte trekt hij ( krom. Met koude ). Opgelost door boven en onder op de deur een raamboompje te monteren met instelbaar beslag. Daarmee drukken we de deur in z'n rubbers.
Problemen zijn:

Scheef
Hij hangt inderdaad iets scheef, dit is in de loop van de tijd al een paar keer bijgesteld en er is wat van de deur afgeschaafd om alles weer passend te krijgen. Het gewicht van het dubbele glas ( er zat enkel in toen we erin kwamen wonen ) helpt ook niet mee.

Krom
Boven en onder is de deur krom aan het trekken en dat wordt aan de bovenkant steeds erger. Daar paar jaar terug extra tochtrubbers geplaatst, dat hielp destijds, intussen is deur alweer 5mm verder krom getrokken en doet in de bovenhoek de tochtstrip weer niets.

De deur zit letterlijk in de hoek waar de klappen vallen. Uitsteek van de buren op pal zuid waardoor ik een nis heb op zuid/west. Dus alle wind komt daarin terecht en daarin zit ook mijn deur. Helpt ook niet echt mee :)

Extra raamboompje zou nog oplossing kunnen zijn. Die heb ik misschien nog wel liggen zelfs, nadeel is dan wel weer dat het alleen werkt als je in huis bent, als je weg gaat krijg je die natuurlijk nooit vast.

Kier onderin, dorpel
De deur is aan de onderkant een stuk ingekort ivm de vloerverwarming. Ik heb de dorpel al iets opgehoogd maar eigenlijk zou er nog 2cm van de deur af moeten en de dorpel 2cm extra omhoog zodat aan de onderkant weer een fatsoenlijk tochtrubber kan. We verslijten er nu 2 per jaar 8)7

En de dorpel zelf is half rot daar hebben we ook nog werk aan :/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:55:
[...]

[...]

[...]

Problemen zijn:

Scheef
Hij hangt inderdaad iets scheef, dit is in de loop van de tijd al een paar keer bijgesteld en er is wat van de deur afgeschaafd om alles weer passend te krijgen. Het gewicht van het dubbele glas ( er zat enkel in toen we erin kwamen wonen ) helpt ook niet mee.

Krom
Boven en onder is de deur krom aan het trekken en dat wordt aan de bovenkant steeds erger. Daar paar jaar terug extra tochtrubbers geplaatst, dat hielp destijds, intussen is deur alweer 5mm verder krom getrokken en doet in de bovenhoek de tochtstrip weer niets.

De deur zit letterlijk in de hoek waar de klappen vallen. Uitsteek van de buren op pal zuid waardoor ik een nis heb op zuid/west. Dus alle wind komt daarin terecht en daarin zit ook mijn deur. Helpt ook niet echt mee :)

Extra raamboompje zou nog oplossing kunnen zijn. Die heb ik misschien nog wel liggen zelfs, nadeel is dan wel weer dat het alleen werkt als je in huis bent, als je weg gaat krijg je die natuurlijk nooit vast.

Kier onderin, dorpel
De deur is aan de onderkant een stuk ingekort ivm de vloerverwarming. Ik heb de dorpel al iets opgehoogd maar eigenlijk zou er nog 2cm van de deur af moeten en de dorpel 2cm extra omhoog zodat aan de onderkant weer een fatsoenlijk tochtrubber kan. We verslijten er nu 2 per jaar 8)7

En de dorpel zelf is half rot daar hebben we ook nog werk aan :/
Op het gebied van deurrenovatie en isolatie zijn er vele mogelijkheden en vele fabricaten.

Ik noem er een. http://www.hormann.nl/pro...euren/thermopro-voordeur/

ThermoPro Plus
UD-waarde van max. 0,82 W/ (m²·K)

Vorig jaar heb ik mijn beide voordeuren (boven en beneden) laten vernieuwen.

Valdrempel, 4 scharnieren, dikker als origineel, 56 mm, goede tochtprofielen, 3 punts sluiting, kerntrekbeslag. Kan in de meeste RAL kleuren geleverd worden, garantie op kromtrekken

Geen moment spijt van gehad :) .

Bij schilisolatie is de optelling de som der delen 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Door extra tochtstrip versterk je het krom duwen. Een raamboompje heeft dit effect niet. Bij ons zijn de deuren van de VvE, dus vervangen zit er niet in. Deur heeft ook flink te lijden van zon en wind.

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 19-11-2015 19:33 . Reden: Typo ]

A'dam PVOutput

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
En je ging daarmee akkoord? Ik zou een andere deur hebben gekozen. ;)

• !null
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:30:
[...]

Inderdaad even kijken.
Maar je kunt ook een simpelere vraag stellen aan de aannemer: Is de afvoer in de badkamer voorbereid op de douche wtw pijp? Dat wil zeggen, dat hij apart naar beneden gaat, en niet in de grote afvoer pijp van de wc enzo. Als dat zo is, kunnen ze alsnog muur open maken en die douche wtw pijp erin steken.

Maar voor hoeveel euro stond de bouwoptie voor douche wtw erin? Want als je er niet uitkomt met de zonneboiler is het denk ik een prima alternatief dat ze een ACO wtw douchegoot bij je afleveren. Die moet je dan zelf inbouwen, of iig degene die je badkamer doet.

De twee extra panelen zijn ook leuk (maar ook weer andere omvormer?), maar zoals gezegd, ik denk dat de opwek je gebruik overstijgd en dat je er dus niet superveel voor terugkrijgt. Aan de andere kant kan het ook weer weinig kwaad.

Maar het leuke van een douche wtw is dat het bespaart zonder dat je er iets voor hoeft te laten. En wat je bespaart hoef je ook niet op te wekken.

• Gasschuif

Gasschuif

Bezuiniger schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:23:
[...]

En je ging daarmee akkoord? Ik zou een andere deur hebben gekozen. ;)
Scherp gezien, maar je snapt het wel toch? :+ ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gasschuif schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:28:
[...]

Op het gebied van deurrenovatie en isolatie zijn er vele mogelijkheden en vele fabricaten.

Ik noem er een. http://www.hormann.nl/pro...euren/thermopro-voordeur/

ThermoPro Plus
UD-waarde van max. 0,82 W/ (m²·K)

Vorig jaar heb ik mijn beide voordeuren (boven en beneden) laten vernieuwen.

Valdrempel, 4 scharnieren, dikker als origineel, 56 mm, goede tochtprofielen, 3 punts sluiting, kerntrekbeslag. Kan in de meeste RAL kleuren geleverd worden, garantie op kromtrekken

Geen moment spijt van gehad :) .

Bij schilisolatie is de optelling de som der delen 8)
Heb je alleen de deur laten vervangen of ook het kozijn?

Verwijderd

@martin, mijn deur hing aan 3 sharnieren )1974 bouwjaar)
bij het platsen van het sgg hr++ is de deur onderhanden genomen.
nu 2 scharnieren en weer recht.
met 2x4mm2 rubber tochtstrip is het nu zelfs luchtdicht.
oud is niet zondermeer slecht, krom kan ook weer recht.
extra vebtilatie is geen rpobleem, soms een oplossing voor muur schimmel bij een hoge isolatie.

• Archiebald
!null schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:47:
[...]

Inderdaad even kijken.
Maar je kunt ook een simpelere vraag stellen aan de aannemer: Is de afvoer in de badkamer voorbereid op de douche wtw pijp? Dat wil zeggen, dat hij apart naar beneden gaat, en niet in de grote afvoer pijp van de wc enzo. Als dat zo is, kunnen ze alsnog muur open maken en die douche wtw pijp erin steken.

Maar voor hoeveel euro stond de bouwoptie voor douche wtw erin? Want als je er niet uitkomt met de zonneboiler is het denk ik een prima alternatief dat ze een ACO wtw douchegoot bij je afleveren. Die moet je dan zelf inbouwen, of iig degene die je badkamer doet.

De twee extra panelen zijn ook leuk (maar ook weer andere omvormer?), maar zoals gezegd, ik denk dat de opwek je gebruik overstijgd en dat je er dus niet superveel voor terugkrijgt. Aan de andere kant kan het ook weer weinig kwaad.

Maar het leuke van een douche wtw is dat het bespaart zonder dat je er iets voor hoeft te laten. En wat je bespaart hoef je ook niet op te wekken.
Voor zover ik het kan beoordelen gaat de doucheafvoer de grote pijp in, er zitten namelijk twee ingangen onder elkaar (de bovenste is voor de WC, en die daaronder zit is doucheafvoer en gootsteen afvoer. Die zit ook nog eens half in de vloer. De afvoer lijkt dus niet voorbereid op een verticale wtw.

De douche wtw was onderdeel van het energiepakket, de prijs van het energiepakket was € 8.500,- en we kregen van de gemeente € 1.500,- subsidie. Hoe de verdeling in het pakket precies is, weet ik niet.

Ik wil eerst weten wat er in het voorstel van de zonneboiler zit, en of het realistisch is met wat we bij moeten betalen. Als dat te hoog is en ze doen daar moeilijk over, dan wil ik inderdaad voor die douchegoot wtw gaan.

Het gaat mij er eigenlijk meer om dat we met die douche wtw gas ging besparen en dan wil ik niet als compensatie meer zonnepanelen waardoor ik zeker weten terugga leveren en ons gasverbruik niet omlaag gaat.

Het hele gedoe is alleen een gezeur van niets.. We hadden ook al problemen met de riolering van de wc + fonteintje beneden, daar was namelijk heel leuk een bus purschuim in leeggespoten. Was sowieso kwade opzet, maar waarom en wie weten ze niet. Zelfs het ontstoppingsbedrijf had nog nooit zoiets gezien :'(

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:47:
@martin, mijn deur hing aan 3 sharnieren )1974 bouwjaar)
bij het platsen van het sgg hr++ is de deur onderhanden genomen.
nu 2 scharnieren en weer recht.
met 2x4mm2 rubber tochtstrip is het nu zelfs luchtdicht.
oud is niet zondermeer slecht, krom kan ook weer recht.
extra vebtilatie is geen rpobleem, soms een oplossing voor muur schimmel bij een hoge isolatie.
Maar 2 scharnieren? Meestal worden 3 of zelfs 4 voor een deur aanbevolen. Zit nu te kijken hoe ik dit het beste kan oplossen. De dorpel ontdoen van rot en weer opvullen is het probleem niet.

De deur (nog verder) afschaven en de dorpel verhogen dan komt de lekdorpel in het geding.

Wordt over nagedacht :)

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:36:
[...]

Heb je alleen de deur laten vervangen of ook het kozijn?
De oude deur kozijnen zijn nog goed (hardhout) en zijn op locatie ingefreesd voor de nieuwe scharnieren en 3 punt sluiting. De val drempel is super luxe, hij drukt met een zachte rubberstrip op de onderdorpel, 100 % sluitend.

De garage (klap) deur is vervangen door dikke houten openslaande deuren met 50 mm isolatie en nieuw kozijn.

De beide achterdeuren heb ik aan de binnenzijde extra geïsoleerd met polystyreen en MDF.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 19-11-2015 22:50 ]

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb last van keuzestress.

Nieuw huis staat op het punt aangekocht te worden. Bouwjaar 2011. Schuin dak, tuin pal zuid.

Douche wtw gaat erin komen. Maar dan? Verwarming is dmv hr ketel. Ketel vervangen voor een LW warmtepomp? Hiervoor wens ik wel eerst opbouw vloerverwarming aan te leggen. Of toch eerst die zonneboiler met zeg een 500/600 liter vat en verwarmingsondersteuning, eventueel aangevuld met vloerverwarming.

PV kan natuurlijk ook, maar we willen eerst ons nieuwe verbruik gaan meten eer we daar aan gaan beginnen. En stroom is immers duurzaam af te nemen uit het net.

Alles in een keer kan helaas niet.

Wat zouden jullie doen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Rhaelak schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:40:

Nieuw huis staat op het punt aangekocht te worden. Bouwjaar 2011. Schuin dak, tuin pal zuid.

Douche wtw gaat erin komen. Maar dan? Verwarming is dmv hr ketel. Ketel vervangen voor een LW warmtepomp? Hiervoor wens ik wel eerst opbouw vloerverwarming aan te leggen. Of toch eerst die zonneboiler met zeg een 500/600 liter vat en verwarmingsondersteuning, eventueel aangevuld met vloerverwarming.

PV kan natuurlijk ook, maar we willen eerst ons nieuwe verbruik gaan meten eer we daar aan gaan beginnen. En stroom is immers duurzaam af te nemen uit het net.

Persoonlijk zou ik eerst vloerverwarming en douche wtw aanleggen. Dat zijn dingen die je niet snel doet als je eenmaal in het huis zit.
En als je erin zit eens kijken naar de rest wat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rhaelak schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:40:

jep dat is een probleem, en zeer bekend.

wat is verstandiger, het maakt vaak niet zoveel uit.
maar ieder huis en persoon heeft zijn eigen weg te gaan.
zo persoonlijk en afhankelijk van de lokatie.
(ik vind vloerverwarming niet in het lijstje horen, dat wil je of niet)

b.v. als ik de douche WTW na de vloerverwarming/keuken zou moeten aanleggen, dan moet ik door de keuken en door de vloerverwarming heen.
dat is dus niet slim en veel dubbel werk.
(tot vrijwel onmogenlijk door mij zelf te doen.)

pv is wel een erg aantrekkelijke om zo snel mogelijk te doen.
de regelingen zijn er erg ruim voor en verdiend snel terug.
maar is zeker ook de een makkelijke om later als nog toe te voegen. ;)
(of gooi een klein setje op het schuurtje, gewoon voor de fun. ;) )

een douche WTW, hoe dacht je hem te gaan gebruiken?
wil je de warmte gebruiken om het koud water van de thermostaat kraan van de douche voor te warmen.
of liever in de zonneboiler laten terug lopen?

(mijn huidige kennis zegt:
maar is zo persoonlijk, en hier en daar zeker dubieus te noemen en ik weet niks van je lokatie.
is dit mijn volgorde:)
1. eerst isoleren isoleren en heb ik gezegd isoleren. (maar huis uit 2011, dat is vast al niet heel erg slecht ge-isoleerd, maar kan altijd beter maar of het nodig is bij jouw :? )
(2. optioneel, een pv setje op het schuurtje, voor de fun en het kunnen beginnen er mee.
maar het moet het hoofd dak niet in de weg zitten.)
3. als je trouwens voor een warmte pomp wil gaan.
denk dan meteen aan een model wat ook warm tap water maakt, daar heb je een boiler voor nodig.
waar je meteen de douche WTW op aan kunt sluiten. ;)
een warmte pomp stookt +/- wel ongeveer even duur als op gas. (start investering is wel duurder.)
4. je hebt dan ook meteen een boiler voor de zonnecollector die je later kunt toevoegen. (als je handig kiest, met extra spiraal ;) )
5. en je dekt naderhand je elektra gebruik af met wat pv.

en helaas dan ben je wel klaar. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 20-11-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eerst vloerverwarming + douche wtw doen. Daarna, wanneer het je uitkomt een zonneboiler plaatsen. Eventjes op die manier draaien, en dan de CV ketel door een warmtepomp vervangen, of zonneboiler uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Ik ben na aan het denken over een methode om twee warmwaterboilers hoger te kunnen plaatsen in de kelder. Het is uiteraard belangrijk dat deze blokken een 200 liter en 500 liter met water gevulde boilers kunnen dragen en geen water / vocht op willen nemen.

Mijn gedachte: grote kunststof lego blokken, omdat kunststof geen tot weinig moeite heeft met water en bij een goede inwendige constructie ook het nodige gewicht kan dragen. Maar volgens mij bestaat zoiets niet...

Wat adviseren jullie en waarom? Voorbeelden met foto's zijn welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 20-11-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Even een klein vraagje. Heeft iemand hier meer informatie over de zin en onzin van radiatorfolie, ik kan vrijwel geen objectieve informatie vinden.

Situatie: Sociale huur, appartement 3e verdieping 52m^2, bouwjaar 1929, recent zeer ingrijpend gerenoveerd.

Ik woon hier precies een jaar, en mijn gasverbruik was 260 m^3 vorig jaar. Ik verwarm alleen woonkamer/keuken, en daar bevinden zich twee radiatoren, een normale platte in de keuken, en een brede in mijn erker (die zeer dicht op de muur zit). Het glas is HR++ maar de muur is koud, volgens zoekuwenergielabel.nl is het energielabel A, en de energie index 0.94. Het gaat hier natuurlijk om een zeer kleine investering, maar heeft het enige zin of ben ik hier echt op microniveau bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

eew schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:16:
Even een klein vraagje. Heeft iemand hier meer informatie over de zin en onzin van radiatorfolie, ik kan vrijwel geen objectieve informatie vinden.

Situatie: Sociale huur, appartement 3e verdieping 52m^2, bouwjaar 1929, recent zeer ingrijpend gerenoveerd.

Ik woon hier precies een jaar, en mijn gasverbruik was 260 m^3 vorig jaar. Ik verwarm alleen woonkamer/keuken, en daar bevinden zich twee radiatoren, een normale platte in de keuken, en een brede in mijn erker (die zeer dicht op de muur zit). Het glas is HR++ maar de muur is koud, volgens zoekuwenergielabel.nl is het energielabel A, en de energie index 0.94. Het gaat hier natuurlijk om een zeer kleine investering, maar heeft het enige zin of ben ik hier echt op microniveau bezig?
Ik kan je alleen voorzien van mijn gedachten over de materie. Mijn verwachting is dat het in theorie kan en zal het werken. Alleen het effect is denk ik nihil omdat je het folie alleen aan de achterzijde van de verwarming plaats. Er zal dus alsnog warmte ontsnappen aan de zijden van het folie (en dan vergeet ik de warmte die het folie zelf opneemt en afgeeft aan de muur even). Voor het beste effect zou je de hele wand dan vol moeten plakken. Wat effectief betekend dat je aan het isoleren bent geslagen. Mits je het materiaal kosteloos kunt krijgen zou ik het plaatsen. Anders zou ik mijn geld eerder investeren in tochtstrippen en / of doorsparen voor betere isolerende maatregelen / efficiëntere verwarmingsapparatuur enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 13:01

blitzkrieg

Whoop Whoop!

blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:54:
Ik ben na aan het denken over een methode om twee warmwaterboilers hoger te kunnen plaatsen in de kelder. Het is uiteraard belangrijk dat deze blokken een 200 liter en 500 liter met water gevulde boilers kunnen dragen en geen water / vocht op willen nemen.

Mijn gedachte: grote kunststof lego blokken, omdat kunststof geen tot weinig moeite heeft met water en bij een goede inwendige constructie ook het nodige gewicht kan dragen. Maar volgens mij bestaat zoiets niet...

Wat adviseren jullie en waarom? Voorbeelden met foto's zijn welkom.
Kunststof bielzen misschien een idee?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

blitzkrieg schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:39:
[...]
Kunststof bielzen misschien een idee?
Bedankt voor de inspiratie. Totaal niet aan gedacht om daarop te zoeken! Nu nog achterhalen wat de maximale belasting is van een kunststof biels. Naar aanleiding van je reactie kwam ik ook nog een kunststof pallet tegen als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:51:
[...]

Bedankt voor de inspiratie. Totaal niet aan gedacht om daarop te zoeken! Nu nog achterhalen wat de maximale belasting is van een kunststof biels. Naar aanleiding van je reactie kwam ik ook nog een kunststof pallet tegen als optie.
wat dacht je van de standaard oplossing van wat beton blokken?
die lijmen of metselen.
(mogen zelfs kleine stoeptegels/klinkers zijn als je het goedkoop wil doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:35:
[...]

Ik kan je alleen voorzien van mijn gedachten over de materie. Mijn verwachting is dat het in theorie kan en zal het werken. Alleen het effect is denk ik nihil omdat je het folie alleen aan de achterzijde van de verwarming plaats. Er zal dus alsnog warmte ontsnappen aan de zijden van het folie (en dan vergeet ik de warmte die het folie zelf opneemt en afgeeft aan de muur even). Voor het beste effect zou je de hele wand dan vol moeten plakken. Wat effectief betekend dat je aan het isoleren bent geslagen. Mits je het materiaal kosteloos kunt krijgen zou ik het plaatsen. Anders zou ik mijn geld eerder investeren in tochtstrippen en / of doorsparen voor betere isolerende maatregelen / efficiëntere verwarmingsapparatuur enzovoort.
Het is een huurhuis en de CV is spiksplinternieuw en niet van mij. Dus ik denk niet dat er iets is dat ik zelf verder kan doen, op behangen met radiatorfolie na dan 8)7, ook van (onwenselijke) tocht naar buiten is er geen sprake, de onderkant van de woonkamerdeur blokkeren is misschien wel een goed idee aangezien er meerde graden temperatuurverschil is tussen de woonkamer en de rest van het huis (daar had ik nog niet eens aan gedacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

migjes schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:53:
[...]

wat dacht je van de standaard oplossing van wat beton blokken?
die lijmen of metselen.
(mogen zelfs kleine stoeptegels zijn als je het goedkoop wil doen.)
Heb ik zeker aan gedacht. Beton is echter niet waterdicht en neem vocht (geleidelijk) op. Hier gaat het beton niet direct stuk van laat ik dat voorop stellen. Mijn idee was een duurzame en geen tot weinig onderhoud behoefende oplossing. Bij beton in de kelder zou ik moeten impregneren / injecteren.

[ Voor 4% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 20-11-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:01:
Eerst vloerverwarming + douche wtw doen. Daarna, wanneer het je uitkomt een zonneboiler plaatsen. Eventjes op die manier draaien, en dan de CV ketel door een warmtepomp vervangen, of zonneboiler uitbreiden.
Ik denk dat het inderdaad wel die volgorde wordt, c.q. Die drie zaken in een keer. Doel van de vloerverwarming is LTV wat weer beter toekomstgericht is voor een warmtepomp.

Misschien ook een enkel zonnepaneel voor de fun op het schuurtje, of een dubbele in oost/west.

Dak volplempen met PV ben ik niet zo van gecharmeerd, zeker niet omdat deze ligging zich uitstekend leent voor thermische collectoren.

De douche wtw zal dan ook aangesloten worden op de ZB boiler inlaat, en de vaatwasser en wasmachine voorzien van een hotfill aansluiting.

De isolatie van het Huis is OK. Ik heb weinig trek om verder na te isoleren, alles is immers netjes afgewerkt. Hooguit wat extra isolatie in de kruipruimte en dan vind ik het wel welletjes. Het is een tussenwoning en dat scheelt ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:57:
[...]

Heb ik zeker aan gedacht. Beton is echter niet waterdicht en neem vocht (geleidelijk) op. Hier gaat het beton niet direct stuk van laat ik dat voorop stellen. Mijn idee was een duurzame en geen tot weinig onderhoud behoefende oplossing. Bij beton in de kelder zou ik moeten impregneren / injecteren (dit is waar we nu bij de kelder tegenaan lopen).
dat is onzin, lol. je denkt veel te moeilijk. ;)
beton blijft makkelijk 50+ jaar goed als het vochtig is.
waar denk jij dat een standaard stoeptegel van gemaakt is?
dat is gewoon beton.
of die standaard beton schuttingen, of funderingen.
zelfs dakpannen zijn gewoon beton vandaag de dag.
beton gaat alleen kapot als er vocht in trekt en als die bevriest. ;)
en dat gebeurd niet in je kelder hoop ik.
maar zoizo de boilers gaan eerder kapot als het beton. ;)

impregneren / injecteren doe je alleen maar om het water dicht te maken, niet voor het beton goed te houden.

en voor duurzaam, dan doe je recyclen, gratisafhalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

migjes schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:08:
[...]

dat is onzin, lol. je denkt veel te moeilijk. ;)
beton blijft makkelijk 50+ jaar goed als het vochtig is.
waar denk jij dat een standaard stoeptegel van gemaakt is?
dat is gewoon beton.
of die standaard beton schuttingen, of funderingen.
zelfs dakpannen zijn gewoon beton vandaag de dag.
beton gaat alleen kapot als er vocht in trekt en als die bevriest. ;)
en dat gebeurd niet in je kelder hoop ik.
maar zoizo de boilers gaan eerder kapot als het beton. ;)

impregneren / injecteren doe je alleen maar om het water dicht te maken, niet voor het beton goed te houden.

en voor duurzaam, dan doe je recyclen, gratisafhalen.nl
Ik denk helemaal niet moeilijk O-)

Beton kan wel wat vocht hebben dat heb ik niet ontkent. Alleen uiteindelijk gaan beton en vocht niet goed samen. Dit is uiteraard situatie gebonden zoals je zelf ook aangeeft. Wat het water in de kelder heeft veroorzaakt weet ik helaas niet. Slecht tot geen onderhoud, ouderdom, wie zal het zeggen. Onze focus ligt op het oplossen van lekkage.

Alléén hoe lang beton ook meegaat als er een alternatief is welke geen enkel probleem heeft met vocht, waarom zou je deze niet toepassen ? Er zijn ook gerecyclede kunststof pallets te koop. Duurzaam en gratis afhalen is altijd goed natuurlijk 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rhaelak schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:03:
[...]

De douche wtw zal dan ook aangesloten worden op de ZB boiler inlaat, en de vaatwasser en wasmachine voorzien van een hotfill aansluiting.
Bedoel je dit als twee losstaande zinnen? Want het is niet erg logisch om de douche wtw naar de hotfill van je witgoed te laten gaan.

Ik heb zelf de douche wtw gewoon ertussen zitten, zodat al het koud water aanvoer naar boven over de douche wtw loopt. Veel keus was er ook niet, want er liep maar 1 leiding naar boven toe. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:59:
[...]

Bedoel je dit als twee losstaande zinnen? Want het is niet erg logisch om de douche wtw naar de hotfill van je witgoed te laten gaan.

Ik heb zelf de douche wtw gewoon ertussen zitten, zodat al het koud water aanvoer naar boven over de douche wtw loopt. Veel keus was er ook niet, want er liep maar 1 leiding naar boven toe. Werkt prima.
Idd twee losstaande zinnen. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Voor mezelf heb ik nog niet helder hoe ik uit kan rekenen welke potentiele kostenbesparing een RC waarde op kan leveren. Globale indicaties als in een geïsoleerd dak kan tot 650 Euro per jaar besparen kom ik wel tegen. In de praktijk zijn woningen niet volledig luchtdicht. Maar zijn er onderzoeken, overzichten, informatie en dergelijke met betrekking tot isolatiewaarde versus besparing?

Bijvoorbeeld wat zijn de kosten versus besparing bij een RC waarde van 2.5 zich ten opzichte van 5.0, 7.20 of 8.10 enzovoort.

[ Voor 48% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 20-11-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:19:
[...]

Alleen uiteindelijk gaan beton en vocht niet goed samen.
Onzin. Beton gaat prima samen met water. Zeker ongewapend beton gaat onder water eeuwig mee. In ieder geval langer dan je huis mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

blissard schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:17:
[...]

Onzin. Beton gaat prima samen met water. Zeker ongewapend beton gaat onder water eeuwig mee. In ieder geval langer dan je huis mee gaat.
Dan zie ik in mijn kelder toch daadwerkelijk iets anders en die is jonger dan de woning :>.

Wederom: ik zeg niet dat beton niet in een vochtige of volledig door water omgeven situatie kunnen worden gebruik. Maar er wordt veelal de indruk gewekt dat beton waterdicht / waterafstotend is. Dit is niet correct, beton neemt vocht / water op (met waterafstotende middelen kun je dit proces vertragen). Hierdoor ben ik van mening dat beton en water niet goed samen gaan. Daar kunnen we het over eens of oneens blijven. Laten we het dan maar bij persoonlijke opvatting houden.

Maar mijn punt laat je / men onbeantwoord. Als er alternatieven zijn die nooit problemen krijgen met vocht, het vereiste gewicht kunnen dragen en financieel een kleine investering met zich meebrengen: waarom zou je dan alsnog beton gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Ik heb van het weekend georienteerd op zonneboilers en kwam dit systeem tegen:
http://www.hrsolar.nl/zon...uimteverwarming/hrs200d48 icm dit http://www.hrsolar.nl/zon...egascombi-uitbreidingsset.

Zij geven zelf aan dat zij de enige fabrikant zijn die een zonnecollector hebben ontwikkeld met dezelfde afmetingen als een zonnepaneel (en die zoek ik). Dus ik heb meteen gevraagd bij de fabrikant hoe het zit met prijzen, maar die geeft aan alleen te leveren aan installateurs. Dus heb ik maar bij 2 installateurs uit de buurt informatie & prijzen aangevraagd.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

De eerste nachtvorst, en mooie ijsbloemen op enkele ramen, maar wel aan de buitenkant!
De verwarming is eergisteren ook voor de eerste keer ’s nachts aangegaan.

Verder ben ik vandaag maar niet met de motor gegaan, met de fiets was het in de eerste bocht al glad genoeg (zoon naar school gebracht).
Wat een moeite om met de auto weg te gaan. 1 deur ging maar open en alles was een dikke laag ijs.
I.p.v. 1:19 was het nu 1:14km/l over de gehele rit (18Km), om alle ramen te kunnen ontdooien (binnenzijde ook aangevroren) heeft de auto best wel even stationair moeten draaien voordat ik weg kon.

Ha lekker winter :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Archiebald schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:09:
Ik heb van het weekend georienteerd op zonneboilers en kwam dit systeem tegen:
http://www.hrsolar.nl/zon...uimteverwarming/hrs200d48 icm dit http://www.hrsolar.nl/zon...egascombi-uitbreidingsset.

Zij geven zelf aan dat zij de enige fabrikant zijn die een zonnecollector hebben ontwikkeld met dezelfde afmetingen als een zonnepaneel (en die zoek ik). Dus ik heb meteen gevraagd bij de fabrikant hoe het zit met prijzen, maar die geeft aan alleen te leveren aan installateurs. Dus heb ik maar bij 2 installateurs uit de buurt informatie & prijzen aangevraagd.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze fabrikant?
Ik vraag me wel af wat nu het netto effect is van het voorverwarmen van je CV water in de boiler. Je zou zeggen dat je daardoor minder energie in het water hoeft te stoppen om het goed te verwarmen, maar tegelijk moet je om je ketel zo efficënt mogelijk te laten werken de retourtemperatuur zo laag mogelijk houden. Dat wordt immers gebruikt om je rookgassen te condenseren en dat is waar een behoorlijk deel van de efficiëntie van een HR ketel vandaan komt. Als je je retourwater gaat voorverwarmen uit je zonneboiler, gaat dan niet direct de efficiëntie van je HR ketel naar de maan? Je zou - denk ik als leek - eigenlijk pas het boilervat als voorverwarming willen gebruiken ná het condenseren van de rookgassen door de ketel. Maar daarvoor moet je je ketel zelf aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
blijhoofd_bennie schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:09:
[...]

Dan zie ik in mijn kelder toch daadwerkelijk iets anders en die is jonger dan de woning :>.

Wederom: ik zeg niet dat beton niet in een vochtige of volledig door water omgeven situatie kunnen worden gebruik. Maar er wordt veelal de indruk gewekt dat beton waterdicht / waterafstotend is. Dit is niet correct, beton neemt vocht / water op (met waterafstotende middelen kun je dit proces vertragen). Hierdoor ben ik van mening dat beton en water niet goed samen gaan. Daar kunnen we het over eens of oneens blijven. Laten we het dan maar bij persoonlijke opvatting houden.

Maar mijn punt laat je / men onbeantwoord. Als er alternatieven zijn die nooit problemen krijgen met vocht, het vereiste gewicht kunnen dragen en financieel een kleine investering met zich meebrengen: waarom zou je dan alsnog beton gebruiken?
er is een heel groot verschil tussen: mijn kelder zijn beton is niet water dicht en het beton stort in vanwege het water.
beton kan echt perfect tegen water (zolang het water maar niet bevriest.)

dat jij problemen hebt met de kelder is wel duidelijk, maar zou je die problemen niet eens eerst aan pakken voor dat je een stellingen gaat maken in die ruimte en er niet meer bij kunt?

dat jij je stelling van plastic wil maken, ga je gang, boeiend :?
het is alleen simpelere/steviger/makkelijker (kies maar uit) om een stel beton klinkers te pakken met een wat zand/cement mixje (zodat je het ook weer simpel uit elkaar kunt halen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

migjes schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:20:
[...]

er is een heel groot verschil tussen: mijn kelder zijn beton is niet water dicht en het beton stort in vanwege het water.
beton kan echt perfect tegen water (zolang het water maar niet bevriest.)

dat jij problemen hebt met de kelder is wel duidelijk, zou je die problemen niet eens eerst aan pakken voor dat je een stellingen gaat maken in die ruimte en er niet meer bij kunt?

dat jij je stelling van plastic wil maken, ga je gang, boeiend :?
het is alleen simpelere/steviger/makkelijker (kies maar uit) om een stel beton klinkers te pakken met een wat zand/cement mixje (zodat je het ook weer simpel uit elkaar kunt halen). :)
Lange tenen much... Hoe kom je erbij dat het probleem in de kelder niet oplos of opgelost is? Als je frustraties hebt ga dan niet aannames lopen spammen / sarcasme lopen uiten als een gevoelig tietje. Maar dat ga ik je ook niet verbieden want dan zou ik geen haar beter zijn. Ik laat het hierbij. Knuffel + kus en door O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
blijhoofd_bennie schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:26:
[...]

Lange tenen much... Hoe kom je erbij dat het probleem in de kelder niet oplos of opgelost is? Als je frustraties hebt ga dan niet aannames lopen spammen / sarcasme lopen uiten als een gevoelig tietje. Maar dat ga ik je ook niet verbieden want dan zou ik geen haar beter zijn. Ik laat het hierbij. Knuffel + kus en door O+
lol, geen lange tenen, nog fustraties, sarcasme ja die wel. >:)
(ik voel aan mijn tietjes, ja ze zijn hard,maar dat komt door iets anders. lol)

maar je stelt een vraag, en krijgt gewoon niet het antwoord wat je graag had willen horen.
sorrie daar kan ik niks aan doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ATS schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:17:
[...]

Ik vraag me wel af wat nu het netto effect is van het voorverwarmen van je CV water in de boiler. Je zou zeggen dat je daardoor minder energie in het water hoeft te stoppen om het goed te verwarmen, maar tegelijk moet je om je ketel zo efficënt mogelijk te laten werken de retourtemperatuur zo laag mogelijk houden. Dat wordt immers gebruikt om je rookgassen te condenseren en dat is waar een behoorlijk deel van de efficiëntie van een HR ketel vandaan komt. Als je je retourwater gaat voorverwarmen uit je zonneboiler, gaat dan niet direct de efficiëntie van je HR ketel naar de maan? Je zou - denk ik als leek - eigenlijk pas het boilervat als voorverwarming willen gebruiken ná het condenseren van de rookgassen door de ketel. Maar daarvoor moet je je ketel zelf aanpassen...
Het verhaal van de retourtemp zo laag mogelijk houden is dat de energie die de CV ketel moet toevoegen, zo efficient mogelijk gebeurd. Efficienter dan bijvoorbeeld snel pompen en steeds maar weinig toe hoeven te voegen.
Als je de retourtemp kan verhogen (in verder dezelfde setup) met behulp van een opgewarmde boiler, dan scheelt dat ten eerste in de energie die de cv ketel moet toevoegen. Van de energie die hij dan nog moet toevoegen gebeurt het misschien iets minder effcient, maar het is nog steeds minder energie.

In mijn geval hoeft de CV ketel maar 35 a 40 graden te maken, en dat zal ik al snel halen met de zonneboiler. Dus dan hoeft de CV ketel alleen nog maar te pompen. En je zou een klep de boel kunnen laten afsluiten als de boiler de CV temperatuur niet haalt.

Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.