@
Angeloonie
mm, klinkt het zelfde als mijn huis.
jaren 80 bouw, ook +/-125m2.
energie label C ?
(ik gok dus dat je: 5 tot 6 cm glaswol in de muur hebt zitten.
5cm EPS als vloerisolatie, en een 2 tot 3 cm pir/pur als dak isolatie.
hier kunnen wat afwijkingen in zitten, elk huis is anders gebouwd, maar het zal +/- wel hier op neer komen.)
dan kan ik je vertellen dat isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren het beste is.
maar gebruik daarvoor die 4000€ maar niet, die kun je beter inzetten.
ik heb de vloer 5cm eps, gewoon zelf een aantal platen tegen aangeplakt, kosten <400€.
als je dat zelf doet, dan is het in eens zo goedkoop om te doen.
de muren, helaas daar kan ik niks aan doen, te veel dingen zitten in de weg om daar iets aan te doen.
zolder, ja dat dak isoleren dat is natuurlijk geniaal, warmte gaat omhoog en dat wil je tegen houden.
ik heb het expres niet gedaan, maar dat komt doordat ik de hele boven verdieping eigenlijk niet verwarm.
wel heb ik een deur + muur gemaakt op zolder, zodat de warmte lager blijft hangen.
en dan is eigenlijk de hele zolder de isolatie.
(zal vast in de toekomst de zolder wel eens een keer gaan doen, maar voor mij te hoog hangend fruit, letterlijk en figuurlijk.)
dubbelglas, tja dat probleem heb ik nu ook. (en boven zelfs nog wat enkel glas.)
heb besloten dat maar niet te doen, omdat ik waarschijnlijk een aanbouw achter ga zetten.
(en met de aanbouw, kan ik meteen 75% van de buitenmuur isolatie aanpakken.
dus soms is wachten om het goed te doen beter.)
ik heb een 28kW gas kachel, die op zijn laagste stand 5,5kW is.
het moet echt ruim -10 zijn anders is die 5,5kW gewoon belachelijk te veel.
ik heb nu een 1,4kW warmtepomp (werkend op ventilatie lucht, dus geen buiten unit, hier heb je wel een ventilatie type C voor nodig en ik gok dat je die niet hebt.) en die verwarmt nu voor 50% van het gas mijn huis.
zeker niet krachtig genoeg, maar hybride met gas is het geen probleem.
al het stroom verbruik (inc warmtepomp) dek ik dan weer af met een +/-6,5kWp aan zonnepanelen.
iedereen zijn weg is altijd iets anders, dus dingen die ik niet doe, moet jij juist wel doen of juist andersom.
maar zoek daar je eigen weg in, niets doen is geen optie.
succes.
check ook eens even @
mkleinman zijn dingen.
dat huis lijkt ook een beetje op de zelfde manier van bouwen als jouw huis.
http://www.familie-kleinman.nl/energie/
(die is wat extremer bezig geweest.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)