De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.960 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
blissard schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:45:
Even een edit omdat ik zag dat ik vraag niet goed gelezen heb.
Ik schat je kansen laag in. Zoals je zelf aangeeft is er naar de regels gehandeld. Dat jij de regels niet juist vindt, is dan volgens mij niet relevant.
Dat is juist het probleem, de energieleveranciers en netbeheerder passen de regels naar believen aan. De meeste mensen maken hier zich niet druk over, zolang ze elk jaar wat terug krijgen vinden ze het prima. Een enkeling die zich wel verdiept in zijn/haar energierekening en fouten ontdekt moet een lange strijd voeren om zijn/haar gelijk te halen. En dat is niet prettig.

Edit: er sinds 2014 nog niet veel veranderd. hansdegit in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"

(Ik mis Eric-pvt en hansdegit toch wel een beetje op dit forum, teveel mensen die op de hand van de energieleveranciers en netbeheerders zijn))

[ Voor 17% gewijzigd door drielp op 03-03-2018 23:13 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
@drielp volgens mij zijn het niet de energieleveranciers en netbeheerders die de regels maken of aanpassen. Volgens mij is dat in de basis de regering met de wetten en algemene maatregelen van bestuur. De controle daarop wordt gevoerd door de ACM. In ieder geval niet iets dat zomaar naar believen aangepast kan worden door de partijen die jij noemt.

Dat de helpdesks van de verschillende nuts en energiebedrijven met de regelgeving rondom de SJV niet goed omgaan verdient verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
blissard schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:13:
@drielp volgens mij zijn het niet de energieleveranciers en netbeheerders die de regels maken of aanpassen. Volgens mij is dat in de basis de regering met de wetten en algemene maatregelen van bestuur. De controle daarop wordt gevoerd door de ACM. In ieder geval niet iets dat zomaar naar believen aangepast kan worden door de partijen die jij noemt.

Dat de helpdesks van de verschillende nuts en energiebedrijven met de regelgeving rondom de SJV niet goed omgaan verdient verbetering.
Ik vul dat idd net aan bij mij vorige post, weinig veranderd sinds 2014. En ik heb niet de hoop dat er echt wat gaat veranderen. Het is nog steeds "graai wat je graaien kan", de topsalarissen moeten immers wel ergens vandaan komen.
En zeg nou niet dat het niet bewust is, het is gewoon een onderdeel van het verdienmodel. Niet voor niets speelt dit al jaren en nog steeds zie je dit langskomen. En helpdeskszijn er alleen maar om mensen in slaap te sussen, nog nooit een echt antwoord gekregen (en best vaak contact gehad).

edit: De energielevenancier en netbeheerder maken idd de regels niet, maar moeten deze wel uitvoeren. Helaas vinden de heren en dames dat de regels best wel een beetje verbogen kunnen worden. Zolang dat oogluikend wordt toegestaan komen ze er mee weg. Voorbeelden zat te vinden op het eerder genoemde topic.

[ Voor 12% gewijzigd door drielp op 03-03-2018 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@drielp ik deel je mening niet. Incompetentie? Vast en zeker! “Graaien wat je graaien kan”? Niet zozeer. Wellicht dat ik het niet zie vanwege een te positief mens- en wereld beeld, maar ik vind de netbeheerders en energiebedrijven redelijk betrouwbare partijen. Vaak vriendelijke mensen aan de lijn gehad en nooit belazerd. Wat heeft jouw mening over deze bedrijven zo negatief gemaakt?

Ook een edit van mij dan maar.
Ik zie in het topic veel problemen van consumenten met netbeheerders en leveranciers voorbij komen. Naar mijn mening worden die vaak veroorzaakt door te ingewikkelde regelgeving die zowel door de consument, als door de helpdesken niet goed begrepen wordt. (Groot voorbeeld de SJV die onder de 500m3 plots leidt tot lagere kosten, maar dan pas vanaf een jaar later, en de 500m3 wordt per jaar gecorrigeerd) Daar kun je het beste de wetgeving van de regering voor bedanken, al zal die daar ook ongetwijfeld ooit goede redenen voor hebben gehad. Ik zie daar nog steeds geen groot graaicircus in.

[ Voor 43% gewijzigd door blissard op 03-03-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
blissard schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:33:
@drielp ik deel je mening niet. Incompetentie? Vast en zeker! “Graaien wat je graaien kan”? Niet zozeer. Wellicht dat ik het niet zie vanwege een te positief mens- en wereld beeld, maar ik vind de netbeheerders en energiebedrijven redelijk betrouwbare partijen. Vaak vriendelijke mensen aan de lijn gehad en nooit belazerd. Wat heeft jouw mening over deze bedrijven zo negatief gemaakt?
Even zomaar een paar persoonlijke ervaringen:
- heffingskoriting "vergeten"
- geen uitbetaling terug geleverde zonnestroom
- geen lage captar
- gezeur over aanmelden bij energieleveren.nl
- aanpassingen sjv bij gebruik van < 500 m3, en dat 2x achter elkaar
Ook een edit van mij dan maar.
Ik zie in het topic veel problemen van consumenten met netbeheerders en leveranciers voorbij komen. Naar mijn mening worden die vaak veroorzaakt door te ingewikkelde regelgeving die zowel door de consument, als door de helpdesken niet goed begrepen wordt. (Groot voorbeeld de SJV die onder de 500m3 plots leidt tot lagere kosten, maar dan pas vanaf een jaar later, en de 500m3 wordt per jaar gecorrigeerd) Daar kun je het beste de wetgeving van de regering voor bedanken, al zal die daar ook ongetwijfeld ooit goede redenen voor hebben gehad. Ik zie daar nog steeds geen groot graaicircus in.
Je mag echt zelf achter je sjv aanpassing aan, de energie leverancier/netbeheerder doen dit niet voor je. Gooien met onduidelijke berekeningen je sjv van 360 m3 naar 501 m3. Goh, net boven de 500 m3. En waar het staat dat een nieuw sjv pas geldt voor een volgend jaar heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik denk dat heel wat mensen elk jaar teveel betalen. Een vriend van mij had een jarenlang een G16 gasmeter, woonde in een voormalige bedrijfspand. Verbruikte < 4000 m3/jaar maar mocht wel de hoge transport- en aansluitvergoeding betalen voor een G16 aansluiting aftikken. Is nu wel geregeld, maar geen compensatie.
Je moet zelf je energierekening goed nakijken. Heb je daar geen kaas van gegeten, kan je zomaar jarenlang teveel betalen. En dat is geen nalatigheid, maar een verdien model. Laat de sukkels betalen (ooit de soap van Greenchoice gevolgd?)

Ook wel een dingetje, Essent vermelde alleen het tarief tussen 500 m3 en 4000 m3. Verbruik onder de 500 m3 bestond volgens Essent niet. Na het doorsturen van de Stedin tarieven folder werd dit aangepast, alleen het sjv kon niet aangepast worden.
De huur/onderhoud/opnemen van de meters kost bijna €60,- per jaar. De afgelopen 30 jaar heb ik 2x iemand aan de deur gehad en dat was beide voor de eindopname vanwege een verhuizing. Ik denk dat die meters inmiddels wel betaald zijn. De ferraris is uit 1964, de gasmeter is wat jonger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bedenk wel dat door de zachte winters de afgelopen jaren een verbruik van (net) onder de 500 m3 niet noodzakelijk betekent dat het SJV ook onder de 500 m3 zit. Maar idd, als het er significant onder zit, gewoon bezwaar blijven maken, je krijgt uiteindelijk wel gelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 05-03-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dreamvoid schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:47:
Bedenk wel dat door de zachte winters de afgelopen jaren een verbruik van (net) onder de 500 m3 niet noodzakelijk betekent dat het SJV ook onder de 500 m3 zit. Maar idd, als het er significant onder zit, gewoon bezwaar blijven maken, je krijgt uiteindelijk wel gelijk.
Dat hele berekende sjv klopt van geen kant, van 360 m3/jaar naar 501 m3/jaar. En ik ben echt niet de enige. De komende jaren gaat dit voor veel meer mensen op, gasverbruik wordt steeds lager. De WP komt steeds meer in zwang, hybride of stand-alone. Het mensen die < 500 m3/jaar gaan verbruiken moeten maar afwachten dat het lagere captar wordt toegepast. Op de site van energie leveranciers worden de tarieven niet duidelijk gebracht.
De energie leverancier hoort het lagere captar automatisch toe te passen, alleen heb ik het vermoeden dat dit niet gaat gebeuren, het is een bewust verdienmodel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcost
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Geinig om het gemiddelde verbruik in je eigen straat te zien en tevens de percentages "slimme" meters >:) :
https://www.liander.nl/over-liander/innovatie/open-data/data
https://www.stedin.net/zakelijk/open-data/verbruiksgegevens
https://www.enexis.nl/over-enexis/open-data

[ Voor 24% gewijzigd door mcost op 10-03-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-04-2023
Inmiddels gelukt, inderdaad vanuit een coulance regeling van budgetenergie die verhoogde captar terug ontvangen. Toch weer 47 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door Anonuser op 08-03-2018 14:07 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

172,16 euro per kuub gas... :+

Gasrekening 2017-2018
Ik weet het, ik zou gas kunnen laten afsluiten. Maar de CV ketel als back-up kan wellicht handig zijn. Is het niet voor mij, dan eventueel voor de volgende bewoners.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
antonboonstra schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:19:

[afbeelding]
Ik weet het, ik zou gas kunnen laten afsluiten. Maar de CV ketel als back-up kan wellicht handig zijn. Is het niet voor mij, dan eventueel voor de volgende bewoners.
Bij welke netbeheerder zit je? Want sommige doen er makkelijk een slotje op en dan ben je van de kosten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

menzo schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:20:
[...]
Bij welke netbeheerder zit je? Want sommige doen er makkelijk een slotje op en dan ben je van de kosten af.
Enexis.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
https://www.enexis.nl/con...fsluiten-op-eigen-verzoek

Het kost 100Euro om er een slot op te laten zetten.

Hier zitten de experts over dit onderwerp:
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

[afbeelding]
Het verwijderen kost 350 euro.
TVT van 2 jaar!

(overstapbonussen niet meegerekend)

*auijtdehaag heeft het 3 jaar geleden gedaan in enexis gebied en maakt dus al winst.. :>

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2018 11:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54

[afbeelding]
Maar je maakt je blijkbaar geen zorgen over het gaslek in je woning :+

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

jaari schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:01:
[...]
Maar je maakt je blijkbaar geen zorgen over het gaslek in je woning :+
:P Ik heb de gaskraan zelf al dicht gedraaid. Het kuubje kwam nog van een maand douchen op gas. In maart 2017 heb ik ook een E-boiler voor het douchen geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De Duitse energiebedrijven zijn weer verder met hun kwartetspel: E.ON koopt de duurzame tak Innogy van RWE, en schuift met nog wat andere bezittingen. Als je de eerdere spin-off van Uniper uit E.ON meeneemt, is er nu een wat meer duidelijke split: een relatief risicovrij deel met netwerken en consumenten (Innogy+E.ON), een wat meer risicovol deel met duurzame energieproductie, kerncentrales, gascentrales en gasopslag (RWE), en een bedrijf met fossiele centrales & waterkracht (Uniper).

RWE is hiernaast ook nog eens in gesprek met EnBW om hun centrales te kopen.

Het rode draad in dit geheel is dat het allemaal onderlinge Duitse deals zijn. En dat er duidelijk gekozen wordt voor het combineren van wind/solar productie en flexibele opwek binnen 1 bedrijf, in tegenstelling tot de E.ON/Uniper split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Maareuh.. Dus je hebt een mooi nieuw huisje, A+ energielabel, 95 m2. Nieuwbouw, dus geen geschiedenis en geen vorige bewoners om lastig te vallen. Hoe schat je nou eigenlijk het verbruik in? Ik ben geen koukleum, de vloerverwarming in de slaapkamer staat op 15ºC, ik heb ledlampjes, een zuinige iMac, enzovoort. Ik zit vol plannetjes met domotica en tunen van de vloerverwarming.

Wie heeft er een idee waar ik op zou moeten rekenen en hoever ik dat naar beneden zou kunnen krijgen? Waar woon je zelf in en wat gebruikt dat per jaar (van de appartementen die een beetje vergelijkbaar zijn..)

[ Voor 9% gewijzigd door burne op 14-03-2018 21:03 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je bent dus eerste eigenaar? Dan heb je vast ergens de EPC berekening gekregen. Is een prima referentie om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
En heb je triple glas? En wat voor ventilatie systeem?
En wat stel je in, in de woonkamer als temperatuur?

[ Voor 32% gewijzigd door !null op 15-03-2018 09:31 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:31:
En heb je triple glas? En wat voor ventilatie systeem?
En wat stel je in, in de woonkamer als temperatuur?
Tja. Euh. Mechanische afvoerventilatie. Wel met Co2-sensoren in kamers.

Driedubbel glas met coating. Vloerverwarming in de huiskamer staat op 20 graden, in de badkamer op 22 en uit in de twee slaapkamers. Ik kom uit een oud huis (1903) dus ik had 14 dagen terug nog ijsbloemen in m'n slaapkamer. Ik ben niet gewend aan warme slaapkamers.
Skyaero schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:06:
Je bent dus eerste eigenaar? Dan heb je vast ergens de EPC berekening gekregen. Is een prima referentie om mee te beginnen.
Eerste huurder. Kan ik de berekening opvragen? Met een beetje geGoogle vind ik wel iets wat lijkt (variant A) alleen heb ik 10 vierkante meter minder. Geen PV. Kan ik aan de hand van MJ/m2 en ketelrendement dat omrekenen naar kubieke meter gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@burne Een warme slaapkamer is dan ook vervelend.
Heb zelf ook zo'n overgang gemaakt. Van enkel glas naar triple.

Ik zou max denken 80 euro in de maand, maarja hangt ook af van je elektronica. Je kunt ook een stuk lager uitvallen.

Je kunt voor de gein nog even een paar keer naar de cv ketel kijken als het wat kouder is, om te kijken of de cv ketel geen 60 of zelfs 80 graden cv water aan het maken is voor niks, want je hebt vloerverwarming. Dat is wel te zien op het display van de ketel als hij bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Iemand een mailadres van De Jong Gorredijk (www.djg.com)? Fabrikant van RVS-boilervaten enz. Dankzij de ongetwijfeld grote hoeveelheden spam reageren ze niet op hun webadres info at djg dot com. Info graag via een DM, anders wordt iemand vast heel ongelukkig.

Inmiddels, na vier werkdagen een reactie ontvangen.

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 26-03-2018 13:16 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:21

vanDaal

-ismeereentje

We zijn net verhuisd naar een vrijstaand huis uit 1919 (regio Utrecht) met een schuin dak over de 1e en 2e verdieping. Aangezien het aardig koud en tochtig was op de 1e en 2e verdieping, willen we gaan isoleren. Uit verschillende topics maak ik op dat dakisolatie de beste optie is. Spouwmuurisolatie is geen optie (te kleine en vervuilde spouw) en de vloer is al geïsoleerd. Dubbel glas is er wel, maar verouderd.

Nu heb ik twee bedrijven op bezoek gehad. Er zijn voor mij twee opties die overblijven:
1. Dakisolatie buitenzijde: EPS isolatatieparels onder de dakpannen (10cm, Rd 3.0)
+ Binnen 1 dag klaar
+ 1e & 2e verdieping in één keer
+ Koelt beter in de zomer
- lagere isolatiewaarde dan optie 2

2. Dakisolatie binnenzijde (alleen 2e verdieping in eerste instantie): cellulose inspuiten tegen dak aan (17cm, Rd 4.4)
+ Meer/dikker materiaal, betere isolatiewaarde
+ Beter bestand tegen geluid en wind
+ Meteen mogelijkheid om buitenmuur te isoleren
- Meer werk (strippen en opnieuw opbouwen/afwerken)

Wat zouden jullie doen? 1 of 2, of misschien wel beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
burne schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:02:
Maareuh.. Dus je hebt een mooi nieuw huisje, A+ energielabel, 95 m2. Nieuwbouw, dus geen geschiedenis en geen vorige bewoners om lastig te vallen. Hoe schat je nou eigenlijk het verbruik in? Ik ben geen koukleum, de vloerverwarming in de slaapkamer staat op 15ºC, ik heb ledlampjes, een zuinige iMac, enzovoort. Ik zit vol plannetjes met domotica en tunen van de vloerverwarming.

Wie heeft er een idee waar ik op zou moeten rekenen en hoever ik dat naar beneden zou kunnen krijgen? Waar woon je zelf in en wat gebruikt dat per jaar (van de appartementen die een beetje vergelijkbaar zijn..)
meteen bijhouden met mindergas.nl Binnen 3 meetpunten weet jij je jaarverbruik! en met 10 meetpunten klopt het ook nog eens heel aardig en kun je werken naar besparing

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@vanDaal Ik kan niet echt antwoorden, maar wat betreft muren isoleren, je kunt ook kijken naar voorzetwanden die ook enorm isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

vanDaal schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:30:

Isoleren altijd +1 :)

Hoe zijn de dakpannen, balken, spanten, tengels en dakbeschot?
Na bijna 100 jaar zou het zo maar eens kunnen zijn dat er niet eerst begonnen moet worden met isoleren maar er een combinatie van dingen gedaan moet worden, ondanks dat men toen wel voor de eeuwigheid* bouwde.
En isoleren betekent ook ventileren (als je echt alles dicht gaat zetten), of je moet gezondheidsproblemen voor lief nemen.

* Ollie was vorige week nog in een pand uit de 17de eeuw en het zag er tiptop uit

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
er is wel enige 'survivorship bias', ze bouwden toen ook massa's huizen niet voor de eeuwigheid, maar ja...die zijn er niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

ollie1965 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:38:
[...]

Isoleren altijd +1 :)

Hoe zijn de dakpannen, balken, spanten, tengels en dakbeschot?
Na bijna 100 jaar zou het zo maar eens kunnen zijn dat er niet eerst begonnen moet worden met isoleren maar er een combinatie van dingen gedaan moet worden, ondanks dat men toen wel voor de eeuwigheid* bouwde.
Er is tijdens de bouwkundige keuring en door degene van het isolatiebedrijf geen opmerking gemaakt over de staat. Volgens mij is die ook goed. Zowel de planken van het dak, de gordingen op de planken, als de pannen zelf lijken in prima staat. Wel lijkt er iets van (zwart) zijl te zijn gemonteerd tussen de gordingen en de planken. Ik heb daarmee het vermoeden dat het dak minder oud is dan het huis zelf.
En isoleren betekent ook ventileren (als je echt alles dicht gaat zetten), of je moet gezondheidsproblemen voor lief nemen.
Terechte vraag. Qua ventilatie zit er geen ventilatiesysteem in. Wel zie je aan de buitenkant roosters zitten rond de verdiepingsvloeren op de 1e en 2e verdieping. Zou dit voldoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
drielp schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:36:
[...]

Dat hele berekende sjv klopt van geen kant, van 360 m3/jaar naar 501 m3/jaar. En ik ben echt niet de enige. De komende jaren gaat dit voor veel meer mensen op, gasverbruik wordt steeds lager. De WP komt steeds meer in zwang, hybride of stand-alone. Het mensen die < 500 m3/jaar gaan verbruiken moeten maar afwachten dat het lagere captar wordt toegepast. Op de site van energie leveranciers worden de tarieven niet duidelijk gebracht.
De energie leverancier hoort het lagere captar automatisch toe te passen, alleen heb ik het vermoeden dat dit niet gaat gebeuren, het is een bewust verdienmodel.
Een verdienmodel voor wie? En waarom klopt het SJV van geen kant?

Wellicht een vreemde constructie maar de energieleverancier bepaald niet zelf welk capaciteitstarief in rekening wordt gebracht. Dit is bepaald door wet- en regelgeving en is bij iedere energieleverancier hetzelfde. Dit zou glashelder moeten zijn.

Dat de energieleveranciers hun administratie en informatievoorziening niet op orde hebben klinkt bekend. (Gekgenoeg is dit zelfs hun 'Core Business') Maar om nou te stellen dat zij hier bewust geld mee verdienen vind ik ver gaan. Je draagt hoogstens teveel bij door teveel belasting te betalen. Iets wat je gewoon kan aanvechten en je gelijk hoort te krijgen.

Dat je het mogelijk niet eens bent met de wet- regelgeving is je goed recht maar daarvoor moet je bij onze overheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Gecko123 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:15:
[...]

Een verdienmodel voor wie? En waarom klopt het SJV van geen kant?

Wellicht een vreemde constructie maar de energieleverancier bepaald niet zelf welk capaciteitstarief in rekening wordt gebracht. Dit is bepaald door wet- en regelgeving en is bij iedere energieleverancier hetzelfde. Dit zou glashelder moeten zijn.

Dat de energieleveranciers hun administratie en informatievoorziening niet op orde hebben klinkt bekend. (Gekgenoeg is dit zelfs hun 'Core Business') Maar om nou te stellen dat zij hier bewust geld mee verdienen vind ik ver gaan. Je draagt hoogstens teveel bij door teveel belastindg te betalen. Iets wat je gewoon kan aanvechten en je gelijk hoort te krijgen.

Dat je het mogelijk niet eens bent met de wet- regelgeving is je goed recht maar daarvoor moet je bij onze overheid zijn.
Gelukkig heb je nog geen minder goede ervaringen met je leverancier, hopelijk blijft dat ook zo.

Onjuiste informatie verstrekken, informatie achterhouden, heffingskorting niet toepassen en dat niet alleen bij mij. Dat een grote energieleverancier nog steeds dezelfde fouten maakt, kan er bij mij niet meer in. Ze doen het zelfde truukje al jaren, de kinderziektes moeten inmiddels wel uitgefilterd zijn.
Heb je zelf al je energie rekening nagerekend? Valt echt mee, zeker niet als je er geen sjoege van hebt. De meeste mensen vinden het al prima als ze geld terug krijgen, en daar wordt rekening mee gehouden.

Het sjv wordt bepaald door een onduidelijke berekening die per persoon verschilt, zelfs bij buren. 360 m3 gas wordt zomaar 501 m3. Erg toevallig, nietwaar?
Nu steeds meer mensen fors gaan verminderen op hun gasverbruiker gaat dit steeds meer mensen betreffen. Alleen hebben de meeste niet door dat ze getild worden.
En een leverancier hoort een heldere rekening op te maken, niet meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
vanDaal schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:30:
We zijn net verhuisd naar een vrijstaand huis uit 1919 (regio Utrecht) met een schuin dak over de 1e en 2e verdieping. Aangezien het aardig koud en tochtig was op de 1e en 2e verdieping, willen we gaan isoleren. Uit verschillende topics maak ik op dat dakisolatie de beste optie is. Spouwmuurisolatie is geen optie (te kleine en vervuilde spouw) en de vloer is al geïsoleerd. Dubbel glas is er wel, maar verouderd.

Nu heb ik twee bedrijven op bezoek gehad. Er zijn voor mij twee opties die overblijven:
1. Dakisolatie buitenzijde: EPS isolatatieparels onder de dakpannen (10cm, Rd 3.0)
+ Binnen 1 dag klaar
+ 1e & 2e verdieping in één keer
+ Koelt beter in de zomer
- lagere isolatiewaarde dan optie 2

2. Dakisolatie binnenzijde (alleen 2e verdieping in eerste instantie): cellulose inspuiten tegen dak aan (17cm, Rd 4.4)
+ Meer/dikker materiaal, betere isolatiewaarde
+ Beter bestand tegen geluid en wind
+ Meteen mogelijkheid om buitenmuur te isoleren
- Meer werk (strippen en opnieuw opbouwen/afwerken)

Beide zijn slechte adviezen en slechte isolatie materialen. Je wil nu echt een RC van <6 bij je dag, op een dag en dat is al heel snel moet je van het gas...
Dus 16cm pir/resolplaat tussen de balken binnenzijde, afgewerkt met een dampdichte folie ( evt klimaatfolie) kost wat meer maar isoleren doe je één keertje

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

vanDaal schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Er is tijdens de bouwkundige keuring en door degene van het isolatiebedrijf geen opmerking gemaakt over de staat. Volgens mij is die ook goed. Zowel de planken van het dak, de gordingen op de planken, als de pannen zelf lijken in prima staat. Wel lijkt er iets van (zwart) zijl te zijn gemonteerd tussen de gordingen en de planken. Ik heb daarmee het vermoeden dat het dak minder oud is dan het huis zelf.
Als dat "zijl" geen vocht insluit, prima dan kun je verder gewoon opbouwen (let op een dampscherm).
[...]
Terechte vraag. Qua ventilatie zit er geen ventilatiesysteem in. Wel zie je aan de buitenkant roosters zitten rond de verdiepingsvloeren op de 1e en 2e verdieping. Zou dit voldoende zijn?
Dat is ventilatie van buiten direct naar binnen? Of hebben we het hier over spouwmuur ventilatie?
Wat ik bedoel is ventileren voor een gezond binnen klimaat.

En wat technopeuter aangeeft, met isoleren betreft kun je het maar 1 keer goed doen en dat is de eerste keer maximaal voor gaan. Wat dan maximaal is hangt bij sommige ook vast aan een beschikbaar budget.
Maar er is geen grotere (lees betere) TVT dan isoleren, isoleren, isoleren, daarna rolt het geld echt binnen :+

Inspiratie? kijk in het fotoalbum

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

technopeuter schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 02:49:
[...]

Beide zijn slechte adviezen en slechte isolatie materialen. Je wil nu echt een RC van <6 bij je dag, op een dag en dat is al heel snel moet je van het gas...
Dus 16cm pir/resolplaat tussen de balken binnenzijde, afgewerkt met een dampdichte folie ( evt klimaatfolie) kost wat meer maar isoleren doe je één keertje
Waarom is pir/resolplaat beter dan de genoemde isolatiematerialen? En jij zegt dus beter alleen binnenkant en niet buitenkant?
ollie1965 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:09:
Dat is ventilatie van buiten direct naar binnen? Of hebben we het hier over spouwmuur ventilatie?
Wat ik bedoel is ventileren voor een gezond binnen klimaat.
Niet direct naar binnen. Het zijn ventilatieroosters die op de buitenmuur zitten ter hoogte van de verdiepingsvloeren. Dus wellicht bedoeld om de vloer te isoleren?
En wat technopeuter aangeeft, met isoleren betreft kun je het maar 1 keer goed doen en dat is de eerste keer maximaal voor gaan. Wat dan maximaal is hangt bij sommige ook vast aan een beschikbaar budget.
Maar er is geen grotere (lees betere) TVT dan isoleren, isoleren, isoleren, daarna rolt het geld echt binnen :+
Ben ik ook voorstander van. Mijn zoektocht bracht mij tot de genoemde opties. Als er betere zijn, zoals pir/resolplaat, hou ik me aanbevolen!

[ Voor 44% gewijzigd door vanDaal op 27-03-2018 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
@vanDaal kijk naar de verhouding dikte van isolatie, r-waarde en prijs, dan zijn dit de toppers. Buutkant isoleren is altijd beter, maar piepschuim onder je dakpannen spuiten vind ik raar, isolatiedikte varieerde dan enorm en lijkt me moeilijk te controleren

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:50

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ok, ik was er dus eigenlijk uit dat we in ons nieuwe huis (nog 2 maanden wachten *O*) de CV ketel gingen vervangen met deze (https://www.cvtotaal.nl/intergas-xtreme36.html) maar nu lees ik dat binnenkort de CV-ketel er helemaal uit moet. Is het dan nog wel verstandig om dit te doen, of moet ik voor een veel duurdere hybride ketel gaan?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Angeloonie Waarom zou je zo'n 36 KW ketel willen? Heb je een waterval douche?

In de toekomst wordt het meeste waarschijnlijk warmtepompen of stadsverwarming netten.
Je kunt met een nieuwbouwhuis vaak vrij makkelijk over op een warmtepomp, met dan een boiler voor warm water (dan heb je ook voldoende warm water levering voor een luxe douche)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

!null schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:31:
@Angeloonie Waarom zou je zo'n 36 KW ketel willen? Heb je een waterval douche?

In de toekomst wordt het meeste waarschijnlijk warmtepompen of stadsverwarming netten.
Je kunt met een nieuwbouwhuis vaak vrij makkelijk over op een warmtepomp, met dan een boiler voor warm water (dan heb je ook voldoende warm water levering voor een luxe douche)
We hebben €4000 om te besteden aan energiebesparende maatregelen en dit schijnt dus een van de beste ketels te zijn op dit moment. Vandaar :P
Heb er verder echt geen verstand van, maar van wat ik lees lijkt het gewoon een goed ding te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Angeloonie Alsjeblieft doe het niet. Wat voor douche heb je dan?

Gasketel in een nieuwbouwhuis is voor verwarming (niet voor het douchen) meestal veeeeeeel te sterk. Hier spreekt een ervaringsdeskundige. Als jij van een CW4 ketel naar een CW5 ketel gaat maak je het probleem alleen maar groter.
Het gaat je helemaal niks besparen.
Het probleem is dat de CV ketels niet ver genoeg terug kan moduleren.

Deel even wat meer specificaties van je huis. En wat voor douche, en of je bad hebt of niet.
Je kunt dan beter een deel van dat geld gebruiken voor een Douche WTW pijp. Weet je hoe de afvoeren lopen? (kun je vaak zien op kijkdagen voordat de binnenmuren staan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je 4000 euro te besteden hebt zou ik zeker kijken of een warmtepomp tot de mogelijkheden behoort. En een 36 kW ketel alleen maar omdat je geld weg te gooien hebt is... geld weggooien. Het grote probleem met zo'n ketel is dat die ook niet op laag vermogen kan werken en dus heel vaak aan en uit zal gaan.
Je moet een ketel kopen die voor je huis werkt. Misschien heb je een villa van 250 m2 en heb je het nodig, maar als je een rijtjeshuis hebt dan zou ik echt niet zo'n ketel monteren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

!null schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:39:
@Angeloonie Alsjeblieft doe het niet. Wat voor douche heb je dan?

Gasketel in een nieuwbouwhuis is voor verwarming (niet voor het douchen) meestal veeeeeeel te sterk. Hier spreekt een ervaringsdeskundige. Als jij van een CW4 ketel naar een CW5 ketel gaat maak je het probleem alleen maar groter.
Het gaat je helemaal niks besparen.
Het probleem is dat de CV ketels niet ver genoeg terug kan moduleren.

Deel even wat meer specificaties van je huis. En wat voor douche, en of je bad hebt of niet.
Je kunt dan beter een deel van dat geld gebruiken voor een Douche WTW pijp. Weet je hoe de afvoeren lopen? (kun je vaak zien op kijkdagen voordat de binnenmuren staan)
Het is geen nieuwbouwhuis, bestaande bouw appartement uit jaren '80. 123m2 over 3 etages.

Badkamer met een douchecabine en bad. Geen vloerverwarming. Weet niet wat er nu voor ketel in zit maar hij is in ieder geval van Vaillant en 15 jaar oud.
Maasluip schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:42:
Als je 4000 euro te besteden hebt zou ik zeker kijken of een warmtepomp tot de mogelijkheden behoort. En een 36 kW ketel alleen maar omdat je geld weg te gooien hebt is... geld weggooien. Het grote probleem met zo'n ketel is dat die ook niet op laag vermogen kan werken en dus heel vaak aan en uit zal gaan.
Je moet een ketel kopen die voor je huis werkt. Misschien heb je een villa van 250 m2 en heb je het nodig, maar als je een rijtjeshuis hebt dan zou ik echt niet zo'n ketel monteren.
Een deel van die €4000 willen we ook gebruiken voor deels vervangen van dubbel glas voor HR++ glas. Dus dan wordt een warmtepomp al snel wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah ok dat maakt de situatie wel even anders. Je zei "nieuw huis" :P
Dit maakt het plaatje wel wat anders. Heb je ook gegevens over wat de vorige eigenaren gebruikten per jaar aan gas en elektra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De plaatsing van een warmtepomp is bij een appartement vaak ook een ding. Ik gok dat er nu iets van een 24 kW ketel in zit en als je beter geïsoleerd hebt is dat dus ook niet meer nodig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

!null schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:52:
Ah ok dat maakt de situatie wel even anders. Je zei "nieuw huis" :P
ons nieuwe huis. ;)
Dit maakt het plaatje wel wat anders. Heb je ook gegevens over wat de vorige eigenaren gebruikten per jaar aan gas en elektra?
Nee die info heb ik helaas niet.

Qua isolatie is er trouwens dakisolatie en muurisolatie aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Angeloonie Ok, zo'n nieuwe ketel zal wel helpen. Ik zou niet persee de CW5 nemen maar ook genoegen nemen met een CW4. Ervanuitgaande dat zo'n 24KW genoeg is, even je huidige ketel vermogen checken.

Maar meer in het algemeen, we zien een tendens dat gas duurder zal worden, en de cv ketel minder geliefd.
Dat neemt niet weg dat je nog steeds een voordeel kunt hebben met een nieuwe cv ketel (want minder gas verbruik)
Maar je zou het ook anders kunnen doen, namelijk de gasketel nog even laten hangen en in de komende jaren focussen op een warmtepomp / airco voor verwarming.

Dat er isolatie aanwezig is leuk, maar het gaat erom hoe goed het is. Het is het bovenste appartement begrijp ik?

In ieder geval goed dat je het dubbel glas laat vervangen door nieuw HR++ glas. Er bestaat trouwens ook triple glas he, dat is de nieuwe standaard (bij nieuwbouw). Vele aannemers vinden het maar een moeilijk verhaal, maar misschien kun je wel wat redelijks vinden. In Duitsland is het al veel gangbaarder.

Ik zou toch kijken wat het huidige dak isolatie is. Wellicht valt daar veel te winnen.
Ik weet niet hoeveel meter aan buitenmuren je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Angeloonie
mm, klinkt het zelfde als mijn huis.
jaren 80 bouw, ook +/-125m2.
energie label C ?

(ik gok dus dat je: 5 tot 6 cm glaswol in de muur hebt zitten.
5cm EPS als vloerisolatie, en een 2 tot 3 cm pir/pur als dak isolatie.
hier kunnen wat afwijkingen in zitten, elk huis is anders gebouwd, maar het zal +/- wel hier op neer komen.)

dan kan ik je vertellen dat isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren het beste is.
maar gebruik daarvoor die 4000€ maar niet, die kun je beter inzetten. ;)

ik heb de vloer 5cm eps, gewoon zelf een aantal platen tegen aangeplakt, kosten <400€.
als je dat zelf doet, dan is het in eens zo goedkoop om te doen.

de muren, helaas daar kan ik niks aan doen, te veel dingen zitten in de weg om daar iets aan te doen.

zolder, ja dat dak isoleren dat is natuurlijk geniaal, warmte gaat omhoog en dat wil je tegen houden.
ik heb het expres niet gedaan, maar dat komt doordat ik de hele boven verdieping eigenlijk niet verwarm.
wel heb ik een deur + muur gemaakt op zolder, zodat de warmte lager blijft hangen.
en dan is eigenlijk de hele zolder de isolatie.
(zal vast in de toekomst de zolder wel eens een keer gaan doen, maar voor mij te hoog hangend fruit, letterlijk en figuurlijk.)

dubbelglas, tja dat probleem heb ik nu ook. (en boven zelfs nog wat enkel glas.)
heb besloten dat maar niet te doen, omdat ik waarschijnlijk een aanbouw achter ga zetten.
(en met de aanbouw, kan ik meteen 75% van de buitenmuur isolatie aanpakken.
dus soms is wachten om het goed te doen beter.)

ik heb een 28kW gas kachel, die op zijn laagste stand 5,5kW is.
het moet echt ruim -10 zijn anders is die 5,5kW gewoon belachelijk te veel.

ik heb nu een 1,4kW warmtepomp (werkend op ventilatie lucht, dus geen buiten unit, hier heb je wel een ventilatie type C voor nodig en ik gok dat je die niet hebt.) en die verwarmt nu voor 50% van het gas mijn huis.
zeker niet krachtig genoeg, maar hybride met gas is het geen probleem.

al het stroom verbruik (inc warmtepomp) dek ik dan weer af met een +/-6,5kWp aan zonnepanelen.

iedereen zijn weg is altijd iets anders, dus dingen die ik niet doe, moet jij juist wel doen of juist andersom.
maar zoek daar je eigen weg in, niets doen is geen optie. ;)
succes.

check ook eens even @mkleinman zijn dingen.
dat huis lijkt ook een beetje op de zelfde manier van bouwen als jouw huis.
http://www.familie-kleinman.nl/energie/
(die is wat extremer bezig geweest.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Angeloonie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:36:
[...]

We hebben €4000 om te besteden aan energiebesparende maatregelen en dit schijnt dus een van de beste ketels te zijn op dit moment. Vandaar :P
Heb er verder echt geen verstand van, maar van wat ik lees lijkt het gewoon een goed ding te zijn.
Dan kan je denk ik beter de ketel nog even laten hangen en die 4000,- euro gaan investeren in isolatie, isolatie en isolatie. Door je warmtelast te verlagen heb je straks een veel kleinere CV ketel of warmtepomp nodig. En met isoleren gaat je comfort in huis met sprongen omhoog.

Ik ben 10 jaar geleden begonnen met energie besparen in huis. Daarbij is een hoop goed, maar ook minder goed gegaan.

Belangrijkste tip: Lees je zelf in in de materie. Ik heb hier zo veel "experts" over de vloer gehad die bijna allemaal onzin uitkraamden.

De grootste fantast was nog een "energie-adviseur" van de Nuon. Die hield bij hoog en bij laag vast dat wij in huis niets meer konden doen. Wij hadden al vloerisolatie, dubbelglas, etc en er was niets rendabel om volgens die beste man te doen in huis. Wij betaalden op dat moment 200,- euro per maand aan energie ter info.

Intussen betalen we 50,- euro per maand en hebben we een heleboel gedaan in huis waarvan die man vond dat het niet rendabel was.

Kijk eerst in huis rond wat je nog kan isoleren. Vloerisolatie is erg makkelijk zelf aan te brengen en kost relatief weinig. Ik heb het samen met de buurman gedaan en wij waren 550,- euro per huis kwijt ( 50m2 te isoleren vloer ).

Afhankelijk van de leeftijd van het dubbele glas beneden zou ik het vervangen voor HR++ of zelfs drievoudig glas. Wij hadden oud dubbelglas van 1978 in de kozijnen zitten. Sinds wij die hebben vervangen voor HR++ is met name de koudeval/tocht over de vloer in de winter bijna helemaal weg. Wij waren 800,- euro kwijt voor twee grote stukken ramen achter en 1600 euro voor een schuifpui met HR++ glas.

Spouwmuurisolatie wordt lastig denk ik aangezien er waarschijnlijk al isolatie in zit. Het enige wat je dan kan doen is een voorzetwand aan de binnenkant plaatsen. Je kamer wordt dan wel iets kleiner maar het levert enorm veel comfort op.

Je bent hier trouwens van harte welkom om een keer te komen kijken wat wij allemaal in huis hebben gedaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:19
NielsTn schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:56:
[...]

Dat staat beschreven op mijn website en op luftdaten.info :)

Voor fijnstof is de SDS011 sensor gebruikt,
Voor temperatuur en relatieve luchtvochtigheid de DHT22
@Speedy-Andre

Hoi, ik wil mn sds011 testen op mn laptop, maar Ik kan er geen software/drivers voor vinden.

enig idee waar ik die kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

amarkest schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:51:
[...]

@Speedy-Andre

Hoi, ik wil mn sds011 testen op mn laptop, maar Ik kan er geen software/drivers voor vinden.

enig idee waar ik die kan downloaden?
Dat projectje ligt al een tijd stil omdat ik kort daarna een Acer air monitor in de aanbieding kocht.
De bedoeling was om hem met een Nodemcu uit te lezen, er is volgens mij een EspEasy plug-in :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:36:
[...]

Dat projectje ligt al een tijd stil omdat ik kort daarna een Acer air monitor in de aanbieding kocht.
De bedoeling was om hem met een Nodemcu uit te lezen, er is volgens mij een EspEasy plug-in :)
ja klopt ga ik ook doen en dan via luftdaten netwerk in het RIVM-meetnetwerk meedraaien.

( https://luftdaten.info/nl...staubsensor-konfiguration )

maar ik kreeg mn sds011 eerder binnen dan de NodeMCU ESP8266, CPU/WLAN dus wilde ik m ff met de laptop testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Maasluip schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:52:
De plaatsing van een warmtepomp is bij een appartement vaak ook een ding. Ik gok dat er nu iets van een 24 kW ketel in zit en als je beter geïsoleerd hebt is dat dus ook niet meer nodig.
De VvE is bij ons niet akkoord gegaan met ons verzoek om plaatsing van een buitenunit. Er is (waarschijnlijk terecht) enige zorg over geluidsoverlast. Nog afgezien van het feit dat twee warmtepompen nog te overzien is, maar dat het met elf stuks toch wel lastig is. Een appartementencomplex is dus niet zomaar van het gas af.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:49:
[...]

De VvE is bij ons niet akkoord gegaan met ons verzoek om plaatsing van een buitenunit. Er is (waarschijnlijk terecht) enige zorg over geluidsoverlast. Nog afgezien van het feit dat twee warmtepompen nog te overzien is, maar dat het met elf stuks toch wel lastig is. Een appartementencomplex is dus niet zomaar van het gas af.
Jammer maar begrijpelijk. Maar wellicht is het als VvE sowieso niet beter om een dikke w/w in de spreekwoordelijke kelder te zetten ipv allemaal te gaan werken met l/w's?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Erasmo schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:56:
[...]

Jammer maar begrijpelijk. Maar wellicht is het als VvE sowieso niet beter om een dikke w/w in de spreekwoordelijke kelder te zetten ipv allemaal te gaan werken met l/w's?
Lastig, dat zou collectief moeten. Bovendien hebben we geen kelder :) Denk niet dat het ooit gaat gebeuren, daarvoor verschillen de eigenaren teveel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Lastig, dat zou collectief moeten. Bovendien hebben we geen kelder :) Denk niet dat het ooit gaat gebeuren, daarvoor verschillen de eigenaren teveel.
Collectief=goedkoper over het algemeen. En er zijn natuurlijk nog hartstikke veel appartementen met een centrale cv, daar is het veel eenvoudiger uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

Ik vind het interessant om te zien dat de installatiebranche van de cv-ketel af wil. Maarja, die ruiken poen. WP's van 7-10k ipv keteltjes van 2k slijten... :+

Ik denk overigens niet dat cv-ketelverbod er komt, te veel legacy. En als er ooit eens een hernieuwbaar gas (van zeewier) komt ofzo, dan kan je het gasnetwerk prima gebruiken. Het levert immens veel energie per aansluiting tegenover een elektra-aansluiting van 40A of 3x25A (G6 is 10 kuub per uur, 80kW dus). Het elektranet moet straks ook al auto's gaan opladen en veel nieuwbouwhuizen voorzien van meer elektra want koken/verwarmen op gas gaat er op veel plekken wel uit waar mogelijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ericplan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:49:
[...]

? Mag een VvE beslissen over een buitenunit (ook als deze op eigen "terrein" staat)?
Dus airco's mogen dan ook niet in jullie pand?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Nox Meeste hebben toch G4?

En een warmtepomp krikt het vermogen op. Dus je neemt 1KW op en je kan er 5KW voor terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ollie1965 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:35:
[...]

? Mag een VvE beslissen over een buitenunit (ook als deze op eigen "terrein" staat)?
Dus airco's mogen dan ook niet in jullie pand?
Natuurlijk. De VvE zijn we zelf. En inderdaad, geen airco's. Het dak is van de VvE, dus niet van ons. En om een indruk te geven van de dichte bebouwing, dit pand staat op zes meter van m'n woonkamerraam. Ondanks het feit dat we midden in de binnenstad wonen is het een extreem stille buurt, waar we nu elke ochtend door merels gewekt worden. Zorgen over geluid zijn niet vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jbqzV1FoXhhfow5lCCqPCuqj/medium.jpg

Zie ook het AD vandaag: ‘Grootschalige geluidsoverlast door afschaffen cv-ketel’

https://www.ad.nl/economi...cv-ketelenrsquo~adec5e86/

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 29-03-2018 11:19 . Reden: AD over geluid ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@ericplan
Ik ken VvE over "het gemeenschappelijke", maar moet ik dan concluderen dat er in jouw geval geen "eigen buitenruimte" is?

Overigens alle problemen (geluid in dit geval) die telkens met "vernieuwing" worden genoemd hebben in 90% van de gevallen te maken met ondeskundigheid van de installateur.
Ik ken, uit mijn oude werkverleden, in de Rotterdamse binnenstad een condensorunit van TIG kW (fysiek formaat iets van 2x2x8 meter) welke alleen in de zomermaanden draait voor de koeling. Voldeed aan alle normen (zat er dik onder) van geluid en nooit (geluid)klachten over ontvangen, en dat terwijl men daar in die buurt nog lekker met de ramen open sliep.

Het kan wel!

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@ollie1965 Inderdaad geen eigen buitenruimte, wel een galerij op het zuiden die we als balkon in gebruik hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Op die manier gaat de omslag wel sneller dan gedacht. Dit moet ook de gasprijs aardig veranderen over tijd.

Gelukkig ben ik sinds een paar weken van het gas af :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maximaal twaalf jaar is wel een realistische termijn, en wat ik zelf belangrijk vindt is dat er nu eindelijk een harde datum is geprikt in plaats van soontm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wiebes gaat dus een stikstoffabriek bouwen om Russisch gas te converteren tot een bruikbare brandstof en aan de andere kant hoor ik roepen dat alle gasketels vóór 20.. moeten zijn vervangen door warmtepompen.

Zo ken ik onze overheid weer.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

ericplan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Natuurlijk. De VvE zijn we zelf. En inderdaad, geen airco's. Het dak is van de VvE, dus niet van ons. En om een indruk te geven van de dichte bebouwing, dit pand staat op zes meter van m'n woonkamerraam. Ondanks het feit dat we midden in de binnenstad wonen is het een extreem stille buurt, waar we nu elke ochtend door merels gewekt worden. Zorgen over geluid zijn niet vreemd.

[afbeelding]

Zie ook het AD vandaag: ‘Grootschalige geluidsoverlast door afschaffen cv-ketel’

https://www.ad.nl/economi...cv-ketelenrsquo~adec5e86/
Eigen Huis krijgt bijval van cv-monteur Karel Gerlach van KG Onderhoud uit Den Haag. ,,Ik vind 2021 te vroeg. De techniek van warmtepompen is volop in ontwikkeling.” Hij ziet meer in elektrische cv-ketels. ,,De toekomst is elektrisch, niet voor niets worden er nu zoveel windparken aangelegd.” Momenteel zijn elektrische cv-ketels nog duur in gebruik. ,,De verbruikskosten liggen 2,4 keer zo hoog dan een gewone cv-ketel. Ook is het vermogen nog onvoldoende om grote huizen te verwarmen. Maar dat gaat verbeteren.”

Dat Eigen Huis zoiets idioots durft op te schrijven...hoe moet een elektrische ketel die een COP heeft van 1 (dus een vrijwel perfecte omzetting naar warmte) nog verbeterd worden. Man man man 8)7

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
mkleinman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:43:
[...]

Spouwmuurisolatie wordt lastig denk ik aangezien er waarschijnlijk al isolatie in zit..
Mijn huis is van 1975, 1976 spouwmuur geisoleerd. Overbuurman (ook 1975) heeft vorig jaar de spouwmuur isolatie laten checken.
Dit bleek vrijwel overal naar beneden ingezakt te zijn. Er waren toendertijd een soort vlokken ingespoten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
psy schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:34:
[...]

Eigen Huis krijgt bijval van cv-monteur Karel Gerlach van KG Onderhoud uit Den Haag. ,,Ik vind 2021 te vroeg. De techniek van warmtepompen is volop in ontwikkeling.” Hij ziet meer in elektrische cv-ketels. ,,De toekomst is elektrisch, niet voor niets worden er nu zoveel windparken aangelegd.” Momenteel zijn elektrische cv-ketels nog duur in gebruik. ,,De verbruikskosten liggen 2,4 keer zo hoog dan een gewone cv-ketel. Ook is het vermogen nog onvoldoende om grote huizen te verwarmen. Maar dat gaat verbeteren.”

Dat Eigen Huis zoiets idioots durft op te schrijven...hoe moet een elektrische ketel die een COP heeft van 1 (dus een vrijwel perfecte omzetting naar warmte) nog verbeterd worden. Man man man 8)7
Simpel: Door middel van strato-elementen op basis van lichtimpulsen... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

B-lex schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:48:
[...]

Simpel: Door middel van strato-elementen op basis van lichtimpulsen... :+
Ja daar moest ik ook al aan denken. Hopelijk zien we die vent niet meer terug |:(

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Volgens mij wordt Eigenhuis (of de redactie/bestuur) zwaar gesponsord door allerlei ondernemers. Ze beweren wel vaker gekke dingen. Zo hebben ze jarenlang het houtkachel fijnstof probleem (ook in de woonkamer) niet benoemd. Tijd dat de warmtepompbranche daar ook maar 's gaat lobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

!null schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:49:
@Nox Meeste hebben toch G4?

En een warmtepomp krikt het vermogen op. Dus je neemt 1KW op en je kan er 5KW voor terug krijgen.
Ja, echter zal je in de kou nog wel eens een cop1 naverwarmer nodig kunnen hebben, is je cop maar 2,5 ofzo, en moet je elektrisch koken. En dan heb je nog sww wat je met een boiler moet regelen of een wp met naverwarmer. Met andere woorden: de elektra-aansluitingen gaan veel meer vermogen vragen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@psy ze zeggen concreet dat het vermogen nu onvoldoende is en dit gaat verbeteren en dat de kosten nu 2,4 maal de huidige kosten zijn.
Daar kun je vanalles van vinden, maar het kan prima waar zijn dat het vermogen toeneemt. Ook kunnen de 2,4 maal zo hoge verbruikskosten (ten opzichte van gas) naar beneden als de verhouding stroomprijs - gasprijs anders wordt.

@Schinnen-groen het is niet onze overheid die roept dat de cv ketel nu uitgebannen moet worden. Daarnaast zorgen huishoudens maar voor een klein deel van het totale gasverbruik.
Voor veel industrie is aardgas nog onontbeerlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door blissard op 30-03-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
blissard schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:55:
@psy ze zeggen concreet dat het vermogen nu onvoldoende is en dit gaat verbeteren en dat de kosten nu 2,4 maal de huidige kosten zijn.
Daar kun je vanalles van vinden, maar het kan prima waar zijn dat het vermogen toeneemt. Ook kunnen de 2,4 maal zo hoge verbruikskosten (ten opzichte van gas) naar beneden als de verhouding stroomprijs - gasprijs anders wordt.

@Schinnen-groen het is niet onze overheid die roept dat de cv ketel nu uitgebannen moet worden. Daarnaast zorgen huishoudens maar voor een klein deel van het totale gasverbruik.
Voor veel industrie is aardgas nog onontbeerlijk.
De industrie zit veelal op hoog calorisch gas, dus waar die stikstof fabriek voor gaat dienen....

Misschien geen Gronings gas voor huishoudens, maar toch nog wel gas. De aternatieve zijn nog te kleinschalig. En een WP is nog voor vele te duur, niet iedereen heeft genoeg geld voor zo'n ding en ik zie de verhuurders ook nog niet echt op grote schaal investeren in een duurzame vervanger voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@drielp was een stuk in het nieuws over een fabriek (YARA) die een heel groot deel van ons (laag-calorisch) aardgas gebruikt voor de productie van kunstmest. Hiervan is 80% als grondstof gebruikt en 20% voor verwarming.
www.yara.nl/gewasvoeding/...11-productie-n-kunstmest/

Uit het jaaroverzicht 2014: Yara Sluiskil verbruikt zo’n 1,9 miljard m3 aardgas per jaar.

Die gaan nu mogelijk ombouwen naar hoogcalorisch gas. Heb je ook geen stikstof fabriek nodig dus. Dat zou ook een oplossing zijn.

Wellicht dat ombouw van electriciteitscentrales een groter probleem is? Daarvan zijn er nog 5 die op laagcalorisch gas draaien. (1-2 miljard m3)
https://wisenederland.nl/groene-stroom/dossier-aardgas

[ Voor 47% gewijzigd door blissard op 30-03-2018 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:52:
Wiebes gaat dus een stikstoffabriek bouwen om Russisch gas te converteren tot een bruikbare brandstof en aan de andere kant hoor ik roepen dat alle gasketels vóór 20.. moeten zijn vervangen door warmtepompen.

Zo ken ik onze overheid weer.
Dat is nogal tendentieus, Schinnen-groen: H-gas kan ook gewoon Nederlands offshore gas zijn, of Noors, Deens en Brits gas, of LNG en ja, ook Russisch gas. Als wij geen Russisch gas willen, dan moeten we geen Russisch gas kopen, maar dat is een heel ander issue.

Verder is verwarmen op elektriciteit in NL een verplaatsing van het gasverbruik, niet een vervanger - de elektriciteit waarmee je dan verwarmt komt in Nederland rechtstreeks uit een gasgestookte centrale (meestal H-gas, dat wel). Maar goed, ik vertel ws niks nieuws :)

Het opvangen van lagere Groningen productie kan praktisch gezien op verschillende manieren (en die gebeuren ook parallel):
- zoveel mogelijk L-gas grootverbruikers op het H-gas netwerk zetten, da’s wel duur voor degenen die ver van de H-gas infra zitten maar het schiet wel snel op.
- stimuleren van verwarming op stroom of stadsverwarming: die stroom/warmte komt nog steeds uit gascentrales, maar die kunnen tenminste H-gas stoken.
- stimuleren van (laagcalorisch) biogas, in Denemarken bv is de biogas productie al 10% van het kleinverbruik, en dat is nog met redelijk bescheiden stimulering, maar in NL is biogas altijd een ondergeschoven kindje geweest.
- uitbreiding van de H-naar-L kwaliteitsconversie capaciteit door meer stikstof fabrieken
- een voor een de lokale netten aansluiten op het H-gas netwerk, en de kleinverbruikers H-gas geven: hier heeft NL een kans laten liggen, als elke nieuwe HR ketel al twintig jaar terug H-gas compatible zou zijn, dan konden we dat nu langzaamaan doen. Dit is overigens hoe de Duitsers de komende jaren de overschakeling gaan doen, die zijn al jaren geleden begonnen met L+H gas ketels verplicht stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Nog meer mensen die willen investeren in windpark Krammer?
https://www.duurzaaminves.../77/Title/windparkkrammer

Inmiddels investeer ik al in meerdere duurzame projecten:

[ Voor 54% gewijzigd door antonboonstra op 03-04-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
antonboonstra schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:07:
https://www.duurzaaminves.../77/Title/windparkkrammer

Inmiddels investeer ik al in meerdere duurzame projecten:
Bedankt voor deze tip :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:27
Was er niet een topic over het verbruik in huis (net zoiets als 'jouw productie-topic', maar dan andersom)? Zou m'n verbruik eens willen vergelijken cq meer willen lezen over elektraverbruik in woningen anders dan de gemiddelden die je overal op internet tegen komt. Begrijp dat het situatie afhankelijk is, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Niek_ schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:31:
Was er niet een topic over het verbruik in huis (net zoiets als 'jouw productie-topic', maar dan andersom)? Zou m'n verbruik eens willen vergelijken cq meer willen lezen over elektraverbruik in woningen anders dan de gemiddelden die je overal op internet tegen komt. Begrijp dat het situatie afhankelijk is, maar toch.
Wat is jouw actuele energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Goede tip, nog een goede tip voor die gene die niet altijd alles lezen.
Het is een achtergestelde obligatie, maar beleggen deze jullie natuurlijk altijd al met geld wat je kunt missen :)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Anton: Je weet toch wel dat " dat " hier in Zeeland ligt :9
Best ver weg voor jou :9~
(ben trouwens al jaaaaren lid van Zeeuwind, ga van de week eens nadenken of het iets voor mij is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:51
Zou mooi zijn als het op de groen beleggen lijst van de belastingdienst zou komen. Een fiscaal voordeel trekt nóg meer mensen...
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

ollie1965 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:53:
[...]
Goede tip, nog een goede tip voor die gene die niet altijd alles lezen.
Het is een achtergestelde obligatie, maar beleggen deze jullie natuurlijk altijd al met geld wat je kunt missen :)
Je investeert in principe voor een periode van ruim 11 jaar en je kan de obligaties niet verhandelen. In die periode van ruim 11 jaar krijg je jaarlijks rente (6...8%) en een gedeelte aflossing (op basis van een annuïtair schema). En achtergesteld betekent dat, mocht er financieel iets goed mis gaan, jij als laatste je geld terug krijgt. Er zit dus iets van risico in en je investering zit voor lange tijd vast, maar zulke projecten zijn meestal verzekerd zowel tijdens de bouwfase als tijdens de operationele fase. Daarnaast zorgt de SDE+ subsidie voor een vrij stabiele inkomstenbron.
JAN-B schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:47:
[...]

@ Anton: Je weet toch wel dat " dat " hier in Zeeland ligt :9
Best ver weg voor jou :9~
(ben trouwens al jaaaaren lid van Zeeuwind, ga van de week eens nadenken of het iets voor mij is)
De windparken van Meewind, waarin ik ook investeer, liggen nog verder weg (België) :+ Ik zou niet te lang nadenken. Vanochtend was 30% al geïnvesteerd, zojuist al meer dan 90%. En nu ligt de website er zelfs al uit... Als je lid van Zeeuwind bent, heb je trouwens wel voorrang.
Duurzaam Investeren - Windpark Krammer

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 03-04-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

antonboonstra schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:42:
[...]
Ik zou niet te lang nadenken. Vanochtend was 30% al geïnvesteerd, zojuist al meer dan 90%. En nu ligt de website er zelfs al uit...
[afbeelding]
Je hebt zeker promotie gemaakt. Nu al 99% :)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
antonboonstra schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:42:
[...]

Je investeert in principe voor een periode van ruim 11 jaar en je kan de obligaties niet verhandelen. In die periode van ruim 11 jaar krijg je jaarlijks rente (6...8%) en een gedeelte aflossing (op basis van een annuïtair schema). En achtergesteld betekent dat, mocht er financieel iets goed mis gaan, jij als laatste je geld terug krijgt. Er zit dus iets van risico in en je investering zit voor lange tijd vast, maar zulke projecten zijn meestal verzekerd zowel tijdens de bouwfase als tijdens de operationele fase. Daarnaast zorgt de SDE+ subsidie voor een vrij stabiele inkomstenbron.

[...]

De windparken van Meewind, waarin ik ook investeer, liggen nog verder weg (België) :+ Ik zou niet te lang nadenken. Vanochtend was 30% al geïnvesteerd, zojuist al meer dan 90%. En nu ligt de website er zelfs al uit... Als je lid van Zeeuwind bent, heb je trouwens wel voorrang.
[afbeelding]
Ik doe dit soort investeren eigenlijk nooit. Klopt het dat je niet gelijk een betaallink krijgt? Ik heb een openstaande order in mn account maar geen betaallink. Was dat bij jou ook? Uitgaande dat jij ook hierin hebt geinvesteeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
TCroezing schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:47:
[...]

Zou mooi zijn als het op de groen beleggen lijst van de belastingdienst zou komen. Een fiscaal voordeel trekt nóg meer mensen...
8)
Inderdaad. Al is het uit principe. Groener dan windenergie kan bijna niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Gecko123 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:12:
[...]
Ik doe dit soort investeren eigenlijk nooit. Klopt het dat je niet gelijk een betaallink krijgt? Ik heb een openstaande order in mn account maar geen betaallink. Was dat bij jou ook? Uitgaande dat jij ook hierin hebt geinvesteeerd ;)
Bij dit project gaat het inderdaad eerst om het inventariseren van geïnteresseerden, dus hoef je nog niet te betalen. Voor zover ik begrijp worden alle inschrijvingen gecontroleerd en bij overinschrijving (meer dan 100%) krijgen omwonenden en leden van Deltawind of Zeeuwind voorrang.

Edit: Staat ook in het inschrijfformulier onder je investeringen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MV2Bt08fK0RX23XW6mbAYeNw/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 04-04-2018 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DaBLfF5WkAIU5X5.jpg

Ik ben zó benieuwd naar de details van deze situatie...

Het is overigens hier, volgens mij. Foto op street view is van vóór het lelijker maken van het linker huis, en van vóór het mooier maken van het tweede huis van links ;-)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@JeroenH
Hebben ze die panelen nou naar noord gelegd? Epc dingetje?

Nul op de meter in de zomer dan... :)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 18:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

JeroenH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:22:
[afbeelding]

Het is overigens hier, volgens mij. Foto op street view is van vóór het lelijker maken van het linker huis, en van vóór het mooier maken van het tweede huis van links ;-)
Lijkt mij ook, op het niet uitvergrootte stuk van het laken staat 'dit biltse paradepaardje' :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:24
Een subsidie projectje https://www.beng2030.nl/nw-27565-7-3673482/nieuws/woning_looydijk_wordt_zelfvoorzienend.html. Alhoewel ik dit soort initiatieven toejuich, beschouw ik dit als het zoveelste marketing blabla. (Pleur genoeg PV-panelen op het dak en je hebt een nul-op-de-meter woning) Gezien de ventilatieroosters kon een WTW-installatie er niet vanaf.

Ik heb een paar jaar geleden zo'n gelijknamig project bezocht van een woningbouwcorporatie. Het komt erop neer dat de oude gevel wordt vervangen of een houten voorzetgevel met liters pur tegen de bestaande gevel wordt geplaatst (de stenen zijn opgeplakte sierstrips) . Gecombineerd met de nodige PV-panelen is dit een zogenaamde nul-op-de-meter woning. Van binnen was het nog steeds dezelfde oude meuk uit de jaren 70! Geen LTV, dunne woningscheidende wand met bijbehorende geluidsoverlast, Mont Blanc trap en een keuken en badkamer waar je je kont niet kunt keren. Terwijl de kosten nagenoeg gelijk waren als de stichtingskosten van een eenvoudig nieuwbouw rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Maar waarom... zijn de burenrelaties dan zo verslechterd in dat rijtje? Dat laken roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Maar het door gevels aan te pakken is wel de manier om de velen rijtjeshuizen aan te pakken. Ja dat kan ook van binnen.
Maar liever nog een totaal concept, waarbij je een nieuwe gevel plaatst waar al van alles in zit. Zoals wtw ventilatie, eventueel een vorm van warmtepomp of voorbereiding erop (wandverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mux schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:15:
Maar waarom... zijn de burenrelaties dan zo verslechterd in dat rijtje? Dat laken roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft...
Zonder er meer informatie over te hebben, heb ik het idee dat dat laken meer zegt over de relaties tussen die twee buren dan over de werkzaamheden aan/uiterlijk van dat verbouwde huis.

Misschien fiets ik er wel eens langs, bel ik wel aan als ik me echt dapper voel. Het is vanuit Hilversum een leuk fietstochtje voor een zomeravond.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JeroenH Maar bij welke van de twee bel je dan aan? :+

Het is wel zo dat we in Nederland veel al dicht naast elkaar of tegen elkaar wonen, en dat de verduurzaming her en der wel wat roet in het eten kan gooien, in de burenrelaties.
Ik vind deze huizen niet echt mooi maar de verbouwde steekt er nu wel bij af. Het was beter geweest als het uiterlijk enigzins behouden bleef en er van binnenuit geïsoleerd was. En dan wel nieuwe kozijnen erin natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Autonoesis schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:05:
Van binnen was het nog steeds dezelfde oude meuk uit de jaren 70! Geen LTV, dunne woningscheidende wand met bijbehorende geluidsoverlast, Mont Blanc trap en een keuken en badkamer waar je je kont niet kunt keren. Terwijl de kosten nagenoeg gelijk waren als de stichtingskosten van een eenvoudig nieuwbouw rijtjeshuis.
Ja, dat is typisch aan Europa. We houden tegen beter weten in vast aan bricks and mortar. Het huis is wat het geld waard is. Slopen en wat nieuws neerzetten is uitzonderlijk en ook uitzonderlijk duur.

Als je door Shibuya slentert zie je een overweldigende stortvloed van bouwstijlen, van 600 jaar oud tot vorig jaar opgeleverd. En alles wat 30-50 jaar oud is en niet meer voldoet gaat tegen de vlakte en wordt vervangen. De waarde zit daar in de grond, niet in het huis wat er op staat.

(Ik ben net van een huis uit 1903 verhuisd naar iets wat in maart 2018 opgeleverd is, dat vertekend mijn beeld een beetje, dat geef ik zonder meer toe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
!null schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:57:

Het is wel zo dat we in Nederland veel al dicht naast elkaar of tegen elkaar wonen, en dat de verduurzaming her en der wel wat roet in het eten kan gooien, in de burenrelaties.
Ik vind deze huizen niet echt mooi maar de verbouwde steekt er nu wel bij af. Het was beter geweest als het uiterlijk enigzins behouden bleef en er van binnenuit geïsoleerd was. En dan wel nieuwe kozijnen erin natuurlijk.
Zo'n paradepaardje is dit niet. Het had mooier geweest als het hele rijtje zo was opgeknapt. Nog wel gesponsord door de gemeente ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:22:
[afbeelding]

Ik snap ook niet waarom dat dak met die panelen zo hoog is :? en waarom die gevel/kozijnen een andere kleur zijn ? eerlijk gezegd vind ik het heel lelijk staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:28:
@JeroenH
Hebben ze die panelen nou naar noord gelegd? Epc dingetje?

Nul op de meter in de zomer dan... :)
Ha, dat was me nog niet opgevallen. Misschien ligt zuid ook wel vol, gewoon voor maximaal oppervlak gegaan. Kan per geïnvesteerde euro per Joule die het oplevert nog altijd een financieel zinvollere keus zijn dan andere maatregelen.
!null schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:57:
Ha ha, geen idee. Misschien wel bij allebei :-)
Maar dat hoeft niet. Toen ik destijds zonnepanelen plaatste heb ik met photoshop eerst de situatie getekend, en ben ik ongeveer een maand voor plaatsing bij mijn buren (ook die aan de overkant van de straat) langs gegaan, en heb ik ze dat laten zien. Geen negatieve geluiden gehoord. Eén persoon vroeg "gaat dat niet schitteren", en toen ik zei dat dat niet zo was was het goed. Wel veel van de gebruikelijke vragen gehad, "wat kost dat nou", "wat levert het nou op", enz. Dat was een tijdrovend rondje ;-)
Sja, van binnenuit isoleren, dat klinkt leuk, maar als je voor écht resultaat gaat zie je al je binnenmuren 20cm naar binnen komen, en je dak 50cm. Kost je zo 4-5 vierkante meters. (twee etages, 5m breed, voor en achter, 20m buitenmuur, 20cm extra ruimte voor isolatie). Plus waarschijnlijk je hele zolder, zeg nog een keer 4-5 "officiële" vierkante meters.Dat ga je merken in gebruik, en als je het ooit verkoopt. Ik vind dit geen gekke oplossing.

Ja het had meer eenheid gegeven als het hele blok het had gedaan. Is dat mooier? Dat is subjectief. Ik denk dat veel mensen zouden zeggen van wel. Maar wat als je buren niet mee willen? Of kunnen? € 60000 heeft het gekost, dat kan niet iedereen ophoesten. Dan maar niet doen?

Hier is objectieve winst behaald, mogelijk ten koste van een subjectief nadeel. Ik heb hier totaal geen moeite mee.

Ik vind dat linker huis lelijker, zo met dat spandoek voor het raam ;-)
Gecko123 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:45:
Zo'n paradepaardje is dit niet. Het had mooier geweest als het hele rijtje zo was opgeknapt. Nog wel gesponsord door de gemeente ook.
De verbouwing heeft volgens de nieuwsberichten € 60000 gekost, en de bewoners hebben € 15000 subsidie gekregen als het huis ook als "paradepaardje" ingezet mocht worden, af en toe bezoeken, enz. Niet iedereen heeft even € 45k op de plank liggen, en niet iedereen ziet de noodzaak van het verduurzamen van woningen. Zoals ik hierboven ook al zei, wat dan? Dan maar niet doen? Niets doen kan iedereen.
JAN-B schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:13:
Ik snap ook niet waarom dat dak met die panelen zo hoog is :? en waarom die gevel/kozijnen een andere kleur zijn ? eerlijk gezegd vind ik het heel lelijk staan.
Het dak is aan de buitenzijde geïsoleerd met misschien wel 50cm isolatiemateriaal, en omdat ze dat aan de buitenkant gedaan hebben is het dak een stuk omhoog gekomen. Ze hebben bij de buitenmuren zo te zien het buitenblad afgebroken, en een nieuw blad ongeveer 20cm bij het binnenblad vandaan gebouwd, zodat dat zeer goed - ook weer aan de buitenzijde - geïsoleerd kon worden. De kozijnen zijn ongetwijfeld HR++++++++++ glas zonder thermische bruggen, etc.

Op die manier is de woning zeer bovengemiddeld geïsoleerd, zonder dat er binnen ruimte ingeleverd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Autonoesis schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:05:
Ik heb een paar jaar geleden zo'n gelijknamig project bezocht van een woningbouwcorporatie. Het komt erop neer dat de oude gevel wordt vervangen of een houten voorzetgevel met liters pur tegen de bestaande gevel wordt geplaatst (de stenen zijn opgeplakte sierstrips) . Gecombineerd met de nodige PV-panelen is dit een zogenaamde nul-op-de-meter woning. Van binnen was het nog steeds dezelfde oude meuk uit de jaren 70!
Hoho, niet direct alle nul op de meter projecten over een kam scheren. Er zitten veel goede projecten bij, waarbij ook niet-energie zaken zoals keuken en badkamer worden aangepakt.
Terwijl de kosten nagenoeg gelijk waren als de stichtingskosten van een eenvoudig nieuwbouw rijtjeshuis.
Sloop-nieuwbouw is redelijk kostbaar (met name het 'sloop' gedeelte). Daar komt nog de overlast bij. Veel nul-op-de-meter renovatieconcepten worden veelal in 5 werkdagen of minder uitgevoerd. 5 dagen in een (door de woco betaald) vakantiehuisje zitten is voor veel huurders nog wel te behappen. Sloop nieuwbouw gaat al snel zo'n 12-24 weken overeen.

Verder wordt ook nog wel eens vergeten dat sloop-nieuwbouw de sociale cohesie van een wijk aantast, en daarmee ook de ervaring, welvaart en geluk van de mensen die in de wijk wonen. De energietransitie is niet alleen een technisch-economische exercitie.

Ik ben het wel eens dat bovengenoemd voorbeeld er niet uitziet. Dat is een beetje een probleem van 1-stuk renovaties:. Andere voorbeelden met hetzelfde probleem.

Afbeeldingslocatie: https://allelichtenopgroen.nl/wp-content/uploads/2017/05/nul-op-de-meter-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.sacon.nl/site-sacon.nl/assets/files/1247/nb_32.jpg

Pak je het per rijtje aan, dan eindigt het al heel wat beter, zeker als je architectonisch ook wat 'saai' blijft.

Afbeeldingslocatie: https://www.bgdd.nl/mediadepot/77271be71016/560LeeuwardenJanvScorelHuizenblokeindresultaat16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwnext.nl/wp-content/uploads/2016/04/renolution-Renovatie-23-woningen-Delfzijl-1-1-1.jpg
(Zag er oorsponkelijk zo uit)

Afbeeldingslocatie: https://www.sacon.nl/site-sacon.nl/assets/files/1269/default_8-nieuw-buinen-stroomversnelling.jpg

Aanvullend is, vanuit een van de vele proefprojecten, ook eens door taxateurs gekeken naar de waardevermeedering. Wat blijkt: Bij 1-stuk renovatiewoningen neemt je woning vrijwel niet in waarde toe, juist doordat de buren nog in een oude woning wonen. Neem je het gehele rijtje mee, dan neemt de waarde wel flink toe. Ook niet onbelangrijk als je 60k wilt investeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Skyaero op 06-04-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Skyaero schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:04:

Pak je het per rijtje aan, dan eindigt het al heel wat beter, zeker als je architectonisch ook wat 'saai' blijft.

[afbeelding]

[afbeelding]
(Zag er oorsponkelijk zo uit)

[afbeelding]

Aanvullend is, vanuit een van de vele proefprojecten, ook eens door taxateurs gekeken naar de waardevermeedering. Wat blijkt: Bij 1-stuk renovatiewoningen neemt je woning vrijwel niet in waarde toe, juist doordat de buren nog in een oude woning wonen. Neem je het gehele rijtje mee, dan neemt de waarde wel flink toe. Ook niet onbelangrijk als je 60k wilt investeren.
Dat lijkt er meer op. Het probleem is natuurlijk dat als die woningen in dat rijtje van verschillende eigenaren zijn het in de praktijk onmogelijk is om zoiets gezamenlijk uit te voeren terwijl met een gezamenlijke aanpak op grotere schaal aanzienlijk op de kosten kan worden bespaard.

Feitelijk zou de gemeente voor woningeigenaren deze kar moeten trekken om bewoners over de streep te krijgen. Maar wat is er voor nodig om iedereen zover te krijgen? Degenen die recentelijk hun kozijnen hebben vervangen zijn laster te overtuigen dan iemand die net van plan is grondig te renoveren. Om het nog maar niet te hebben over degene portemonnee of kredietwaardigheid.
Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.