De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste
Acties:
  • 525.854 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Jemig is het dik 22 graden bij jullie in huis? Pfff ik drijf bij die temperatuur uit mijn t-shirt...

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
JeroenH schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 15:08:
Jemig is het dik 22 graden bij jullie in huis?.
g of o
Met een onscherpe foto een bijna onzichtbaar verschil...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Oef. Het is geen thermometer maar een weegschaal.

Ik denk dat ik tegen overwerkt zijn aan zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:35

aip

JeroenH schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:03:
Oef. Het is geen thermometer maar een weegschaal.

Ik denk dat ik tegen overwerkt zijn aan zit...
Bijna weekend, en dan is er niets wat n biertje niet kan verzachten *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik zit nu in mijn biermoment de energiesubsidies te lezen van alkmaar in 2016
maar kan niets meer verzinnen, alles in de lijst heb ik al wat nu ?
weggeven aan een benadeelde hilversummer ?
oh wacht plaatsen mag niet.. en vragen kost ook al geld daar...
dit kan echt niet, het verschil is echt veel te groot.

kom je naast me wonen jeroen, gaan we warmtenetjes bouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Jemig is het dik 22 graden bij jullie in huis? Pfff ik drijf bij die temperatuur uit mijn t-shirt...
Is een weegschaal :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

@eric-pvt Dat onderscheid loop wat mij betreft ook echt scheef.

Ik zit hier in Teylingen, en er wordt hier helemaal niets geregeld, terwijl iets verder noordwaarts (bij wijze van spreken) alles wordt gestimuleerd. Ik ben niet perse voor subsidies (sterker nog: eerder tegen, maar dan ook tegen subsidies op andere zaken), maar dit soort ongelijkheid is helemaal stuitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:42
Je went er aan hoor. Hier is het nog 22,5 graden binnen. Vorige week was het nog 24,5 maar we hebben de buitendeur maar eens vaker opengezet om het te laten afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Nee, daar wen ik niet aan. Ik heb het al mijn hele leven altijd warm, ik kan bij 16-17 graden prima in een t-shirt stilzitten. Maak het 20 graden of warmer en je maakt het voor mij oncomfortabel, zeker bij de luchtvochtigheidswaarden die voor Nederland normaal zijn.

Dit allemaal tot groot verdriet van mijn vrouw, die het altijd koud heeft. Het lijkt er trouwens ook op de ene helft van onze tweeling mijn warmtehuishouding meegekregen heeft, en de andere helft die van mijn vrouw.

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 18-09-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Even een vraagje hier in de kroeg, maar misschien moet het wel in L/W warmtepomp.

Heeft iemand een programma waarmee hij de uur en daggemiddelde van de KNMI inleest (geautomatiseerd)?
Was al even aan het experimenteren met wat ik allemaal binnen wilde halen, en hoe ik dan de getallen in grafieken/tabellen kon/wilde omzetten.

Wil vanuit mijn graaddagen/gasverbruik inzicht krijgen in kwh verbruik over een aantal dagen en door later iedere dag te loggen per dag.
Later altijd handig om wat mee te berekenen voor verbruik (woning) en opbrengst (zonneboiler/WP).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ollie1965 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:23:
[...]

@Iets met Lelystad

Martin kom er maar in :+
>:) . Prima stad hoor Lelystad :+ . Fietsers volledig gescheiden van gemotoriseerd verkeer. Met de trein goede verbinding met Amsterdam, iets minder met Amersfoort en verder. Winkelcentrum is te doen, huizen zijn er goedkoop en welstand of beschermd stadsgezicht kennen we hier niet >:)

Maar verder qua beleving en sfeer? 0,0.

Boeit mij niet, woon hier prima!
ollie1965 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:17:
Even een vraagje hier in de kroeg, maar misschien moet het wel in L/W warmtepomp.

Heeft iemand een programma waarmee hij de uur en daggemiddelde van de KNMI inleest (geautomatiseerd)?
Was al even aan het experimenteren met wat ik allemaal binnen wilde halen, en hoe ik dan de getallen in grafieken/tabellen kon/wilde omzetten.

Wil vanuit mijn graaddagen/gasverbruik inzicht krijgen in kwh verbruik over een aantal dagen en door later iedere dag te loggen per dag.
Later altijd handig om wat mee te berekenen voor verbruik (woning) en opbrengst (zonneboiler/WP).
O-) *MELD*. Sterker nog, interval per 10 minuten dacht ik . Maar alleen van station Vliegveld Lelystad.

En er zit een gat in mijn data doordat de URL veranderde bij het KNMI.

Plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/knmi.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door mkleinman op 18-09-2015 23:08 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:02:

O-) *MELD*. Sterker nog, interval per 10 minuten dacht ik . Maar alleen van station Vliegveld Lelystad.

En er zit een gat in mijn data doordat de URL veranderde bij het KNMI.

Plaatje.

[afbeelding]
Ik zie dat je ook al omzettingen gegaan hebt in je tabel (PL/SQL Developer?).

En dan nu de hamvraag: waarin heb je het gemaakt, heb je het (code, import,conversie enz) vrij beschikbaar?

Dit , hierom en hierom

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vaatwasser lijkt stuk.

Vervangen en stroom gebruiken
Of een teiltje kopen en gas verbruiken.
Of closein boiler oid erbij?

Ding wordt 1 a 2x pw gebruikt en ik wek meer stroom op dan dat ik gebruik.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Repareren ?

Anders teiltje en waterkoker gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat is er precies stuk aan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dre schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 10:27:
Anders teiltje en waterkoker gebruiken
Oh ja, kan ook.
Heb ik wel een andere waterkoker nodig, heb er nu eentje van een halve liter staan ;)
Reperatie ga ik zo naar kijken, was even hardop aan het denken ;)
Hij lijkt het water niet meer weg te pompen, zit restje water in en dat krijgt de Siemens niet weg.
Je hoort de pomp rare geluiden maken. Zo eens kijken of ik erbij kan en er iets in zit ofzo.

[ Voor 24% gewijzigd door hjs op 19-09-2015 10:32 ]

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04

JayPe

Ondertitel

Sorry hoor, maar terugvindpost

Please do continue your quest to sustainability

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04

JayPe

Ondertitel

hjs schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 10:31:

Reperatie ga ik zo naar kijken, was even hardop aan het denken ;)
Hij lijkt het water niet meer weg te pompen, zit restje water in en dat krijgt de Siemens niet weg.
Je hoort de pomp rare geluiden maken. Zo eens kijken of ik erbij kan en er iets in zit ofzo.
En meteen inhaken: Duurzaam is het natuurlijk niet om m af te danken voor je een fatsoenlijke diagnose stelt. Als je de vaatwasser niet meer wilt gebruiken, kan je m beter zonder defect via marktplaats een 2e leven bieden, dan de keuze maken op het moment dat ie defect is geraakt.

Wegpompen is meestal gewoon een vuiltje in de pomp. Als 't een Miele was geweest had je de pomp waarschijnlijk via het filter kunnen open halen, aangezien het een Siemens is, moet je wellicht onder de plint werken. Tip voor als je de boel niet eerst helemaal wilt slopen: zover vrijmaken als kan, terugslagklep van de pomp los, en slang van de afvoer opzoeken en daar met de kracht van je eigenste longen flink lucht proberen door blazen.

Werkte bij mij altijd prima met m'n Miele uit 1982; Deze pomp was zover versleten dat rijst een probleem werd. De vaat even met de hand voorspoelen was de oplossing (vermits er rijst bij het eten zat).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ollie1965 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:40:
[...]

Ik zie dat je ook al omzettingen gegaan hebt in je tabel (PL/SQL Developer?).

En dan nu de hamvraag: waarin heb je het gemaakt, heb je het (code, import,conversie enz) vrij beschikbaar?
Ik doe nauwelijks omzetting. Ik scrape de website van het KNMI voor deze informatie en pak dan airport Lelystad. ( http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen ).

En je ziet inderdaad PL/SQL Developer :). Ik heb het hele scrape deel geschreven in PL/SQL. Die wordt elke 10 minuten door een job afgetrapt. Je mag van mij die code zo hebben als je wilt.

Update:

http://www.familie-kleinm...et-niet-aan-duurzaamheid/

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 19-09-2015 16:04 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

http://www.nytimes.com/20...r-emissions-software.html
"The Environmental Protection Agency accused the German automaker of using software to detect when the car is undergoing its periodic state emissions testing. Only during such tests are the cars’ full emissions control systems turned on. During normal driving situations, the controls are turned off, allowing the cars to spew as much as 40 times as much pollution as allowed under the Clean Air Act, the E.P.A. said."
Je zal maar software engineer bij Volkswagen zijn en dit hebben moeten maken voor je baas...

Dit zou tot een boete van $18 miljard kunnen leiden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, na een heeeeele lange tijd sparen (en wikken en wegen), gaat het toch gebeuren:

Onze 17 jaren oude Mazda 626 gaat vervangen worden door een Nissan Leaf Acenta van 1 jaar oud en met 51 km op de teller. ;)
Volgende week nog een laatste onderhandelingsronde en dan tanken we voortaan "uit eigen tuin".

We zijn zeer benieuwd hoe dat zal gaan bevallen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:15:
En zo gaat de gemeente Hilversum men duurzame betrokken burgers:

[afbeelding]

Ik gebruik hem niet veel, maar hier omschrijft maar één emoticon mijn gevoel hierover: :r
@JeroenH en @mkleinman

Klopt de 2de alinea van het stuk, "Jeroen is voordat deze ongein in werking is gesteld bezig geweest met een vergunningsaanvraag voor een zonneboiler aan de voorzijde."

Als je daadwerkelijk aangevraagd hebt voordat regelgeving in is gegaan zou ik nog eens nakijken of men niet fout beoordeeld heeft. In heel veel gevallen is het zo dat de toetsing gedaan wordt als zijnde het aanvraagmoment. Daarom wordt er voor een wijziging van het bouwbesluit (bv hoger isolatie eis) door veel bouwers nog even vele projecten aangevraagd en vervolgens start men met bouwen 3/4 jaar later.

Ofwel welke regeling is ingegaan en mag deze met terugwerkende kracht getoetst worden.
In bijna alle regelingen en wetgeving die ik ken is het antwoord NEE, anders zou je ook met terugwerkende kracht voor iets beboet kunnen worden wat toen nog niet strafbaar was.
mkleinman schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:52:

Ik doe nauwelijks omzetting. Ik scrape de website van het KNMI voor deze informatie en pak dan airport Lelystad. ( http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen ).

En je ziet inderdaad PL/SQL Developer :). Ik heb het hele scrape deel geschreven in PL/SQL. Die wordt elke 10 minuten door een job afgetrapt. Je mag van mij die code zo hebben als je wilt.
.
Daar heb ik wel interesse in. Ik zal contact met je opnemen.

Beschik momenteel niet over een privé licentie, maar heb op het werk nog wel de beschikking over PL/SQL Developer. Kan ik hem daar even open gooien en kijken hoe en wat.

Zie net dat 1 licentie toch iets meer kost dan ik dacht, maar dat komt omdat ik de prijzen van het werk ken en dan beginnen de staffels te tellen. Nou we zien wel of ik er een koop, PL/SQL, of de code ombouw naar iets van MS Access of zo (hier nog een Office Pro, van het werk gekregen via de thuis regeling).

Dit , hierom en hierom

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 22:26:
Zo, na een heeeeele lange tijd sparen (en wikken en wegen), gaat het toch gebeuren:

Onze 17 jaren oude Mazda 626 gaat vervangen worden door een Nissan Leaf Acenta van 1 jaar oud en met 51 km op de teller. ;)
Volgende week nog een laatste onderhandelingsronde en dan tanken we voortaan "uit eigen tuin".

We zijn zeer benieuwd hoe dat zal gaan bevallen.
Alvast gefeliciteerd, enne een topic om ook ervaringen te delen .....
Elektrische auto's
Dan kun je volgende week misschien al op de lijst erbij......

Ik denk dat de smile niet van je gezicht te vegen is de eerste week

Dit , hierom en hierom

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ollie1965 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:03:

Beschik momenteel niet over een privé licentie, maar heb op het werk nog wel de beschikking over PL/SQL Developer. Kan ik hem daar even open gooien en kijken hoe en wat.

Zie net dat 1 licentie toch iets meer kost dan ik dacht, maar dat komt omdat ik de prijzen van het werk ken en dan beginnen de staffels te tellen. Nou we zien wel of ik er een koop, PL/SQL, of de code ombouw naar iets van MS Access of zo (hier nog een Office Pro, van het werk gekregen via de thuis regeling).
Zo prijzig is PL/SQL Developer toch niet? Heb al jaren mijn eigen prive licentie draaien op mijn laptop. Je hebt om mijn code te draaien wel een Oracle DB nodig he :P, ik gebruik zelf 11g XE. ( gratis ).

Edit: 216 euro, dat is behoorlijk wat meer dan dat ik heb betaald .. :X

Code voor het scrapen stelt niet heel veel voor. Kwestie van pagina ophalen en daarna op de juiste manier uit elkaar knippen. Echt hoogstaande code is het niet :9

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 19-09-2015 23:23 ]

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:20:
Zo prijzig is PL/SQL Developer toch niet?
Zeker niet, maar ik had een prijs van € 70,-- in mijn hoofd (werk) als ik dan even op de website voor 1 licentie US$ 216 zie staan..

Maar altijd nog goedkoper dan TOAD (als je de prijs er niet van weet zou ik hem ook maar niet gaan opzoeken tenzij je zit).
Je hebt om mijn code te draaien wel een Oracle DB nodig he :P, ik gebruik zelf 11g XE. ( gratis ).
Daar zat ik ook aan te denken.

Dit , hierom en hierom

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ollie1965 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:33:
[...]

Zeker niet, maar ik had een prijs van € 70,-- in mijn hoofd (werk) als ik dan even op de website voor 1 licentie US$ 216 zie staan..

Maar altijd nog goedkoper dan TOAD (als je de prijs er niet van weet zou ik hem ook maar niet gaan opzoeken tenzij je zit).

[...]

Daar zat ik ook aan te denken.
Gaan off-topic, maar TOAD is inderdaad niet te betalen. Buiten dat vind ik TOAD ook ontzettend rot werken, maar goed; dat vinden de TOAD developers ook over PL/SQL developer 8)7

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:13:
[...]

Alvast gefeliciteerd, enne een topic om ook ervaringen te delen .....
Elektrische auto's
Dan kun je volgende week misschien al op de lijst erbij......

Ik denk dat de smile niet van je gezicht te vegen is de eerste week
Goeie tip!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Voor die gene die nog even "de Klimaatzaak" zaak wilt zien en dan vooral "de man achter"

http://tegenlicht.vpro.nl...-2016/de-klimaatzaak.html
http://www.uitzending.net...derland-2/Tegenlicht.html

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 10:03
Afgelopen week even ons 6 jaar oude vriezertje vervangen voor een nieuw model.

Verbruik per dag gemiddeld:
Gamma whiteline vriezertje = 1,52 kWh ;w
Nieuwe AEG A71100TSW0 A++ = 0,31 kWh

Een dikke 400kWh op jaarbasis verschil,

Bizar...

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 22-09-2015 18:58 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

Dat kan wel uit dan

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Appie Heijn schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:19:
Afgelopen week even ons 6 jaar oude vriezertje vervangen voor een nieuw model.

Verbruik per dag gemiddeld:
Gamma whiteline vriezertje = 1,52 kWh ;w
Nieuwe AEG A71100TSW0 A++ = 0,31 kWh

Bizar...
Ja bizar he, hier dezelfde verbazing, siemens upside down van 2002 vervangen voor siemens losse koelkast en vriezer ++ van 2 meter hoog en totaal meer dan dubbele inhoud.

Upside down 650kWh p/j
Setje koel en vries net geen 289 kWh p/j
Dus meer voor minder, alleen duurt het even voordat ik mijn 1500,- er uit heb :X
Ach ja

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Bij mij is het ongeveer 400kWh op jaarbasis
x0,25ct p kWh (even grof genomen)
=100 euro per jaar
Vriezertje koste 280 euro dus binnen 3 jaar terugverdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tja, klinkt zo vreemd, mijn vriezer terug verdienen, deed ik bij de vorige vriezer ook niet.
Gewoon ruimte plus prijs is ok :)
En ik heb er nu ook meer voor, koelkast 2x zo groot, handig met verjaardagen, vriezer 3x en handig met brood en vlees. Met 5 pers gaat dat allemaal hard, broodje per dag is niks.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Wij bakken zelf brood, kost 0,10ct aan stroom per brood even uit mijn hoofd. Elke dag vers, en een heerlijke geur.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Op de kop af 8 dagen geleden bij Stedin de gasaansluiting opgezegd.
Op de kop af 7 dagen geleden bij Eneco het gas abonnement opgezegd.

Krijg je dit thuis:
Afbeeldingslocatie: http://www.frijduurzaam.nl/wp-content/uploads/2015/09/EnecoIsSnellerDanStedin.jpg

De informatie van Eneco wordt door Stedin sneller verwerkt, dan Stedin zijn eigen afsluitingen kan verwerken....

:O 8)7 ;w

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:04
ik zie hier de humor wel van in...anders zijn we genoodzaakt u af te sluiten!😂

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• JeroenH
  • Nu online
Appie Heijn schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:51:
Wij bakken zelf brood, kost 0,10ct aan stroom per brood even uit mijn hoofd. Elke dag vers, en een heerlijke geur.
Ongeveer een halve kWh? Ik zou denken dat dat meer energie zou kosten. Stel dat je broodmachine 1000W zou hij daarmee maar een half uurtje kunnen bakken - en dat is nog zonder het mixen e.d.

• ollie1965

ollie1965

Pfffft, veegt zijn scherm even schoon.....

Ja, hoe zeggen ze dat bij de blauwe eveloppenfabriek ook al weer
leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker

Dit , hierom en hierom

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
JeroenH schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:02:
[...]

Ongeveer een halve kWh? Ik zou denken dat dat meer energie zou kosten. Stel dat je broodmachine 1000W zou hij daarmee maar een half uurtje kunnen bakken - en dat is nog zonder het mixen e.d.
de mijne komt niet boven de 500W ;)
een brood maken komt op ongeveer 3 uur uit (afhankelijk van wat je wil)
maar de meeste tijd is het verwarmings-module niet aan, het rijzen van het brood zijn maar korte momenten verwarmen b.v.
precies weet ik het niet heb net een nieuwe maar iets rond de 0,6-0,7 kWh was niet vreemd met de oude.
het zijn best effectieve apparaten, niet zoals een oven de hele ruimte verwarmen, maar een kleine kier rond het brood wat verwarmt word.

verder vind ik brood bakken niet erg veel geld besparend(nog energie, alleen lastig te berekenen/schatten), maar wij eten graag brood bij het warm eten.
en dan vind ik lekker verst brood wel belangrijk. ;)
ik doe het voor de luxe, en kan leuk meel krijgen van uit een lokale molen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JeroenH
  • Nu online
OK, ik heb ook helemaal geen verstand van broodmachines B)

Mijn schoonouders hebben zo'n ding en er komt lekker brood uit, dat is wat ik weet ;)

(Ik weet ook dat het nog wel eens verkeerd gaat als mijn schoonmoeder zich vergist in de ingrediënten, of het plastic kneeddingetje vergeet te plaatsen. Dan ruikt hun huis een dagje een beetje typisch ;) )

• migjes
JeroenH schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:24:
OK, ik heb ook helemaal geen verstand van broodmachines B)

Mijn schoonouders hebben zo'n ding en er komt lekker brood uit, dat is wat ik weet ;)

(Ik weet ook dat het nog wel eens verkeerd gaat als mijn schoonmoeder zich vergist in de ingrediënten, of het plastic kneeddingetje vergeet te plaatsen. Dan ruikt hun huis een dagje een beetje typisch ;) )
ik vind het verder ook niet echt duurzaam.
(machines zijn wel erg snel kapot is mijn ervaring.)

maar als alles goed gaat is het erg lekker.
lekker warm brood bij het avond eten is een erg goede vervanger van aardappelen of rijst.
(ook veel minder zout of suiker als fabriek/bakker brood)
ik heb nu een zeer luxe machine, met zelf programmeerbare bak systemen, maar heb nog niet veel tijd gehad om te experimenteren. (het walnoten brood was wel erg lekker.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-09-2015 15:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
trouwens, word energie gratis?
http://www.rtlz.nl/opinie...ck/wordt-energie-gratis-1

Vanavond om 22:30 uur op RTL Z

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 19:25
Leuk stukje van Hella Hueck. Helaas kan ik geen RTL Z meer ontvangen.

Volgens mij kan de vraag nog wat preciezer: wordt energie gratis voor huishoudens?

Dat is nl een stuk dichterbij dan gratis energie voor alle afnemers, inclusief de grootverbruikers. De angst bij net/energiebedrijven die wordt genoemd in het artikel zit hem mi vooral hierin. Nu betalen huishoudens (vooral in Dld, maar hier straks ook) de bulk van de rekening voor de energietransitie. Op die weg doorgaan kan niet veel langer, want dan breekt het lijntje. Er komen steeds meer mogelijkheden voor diezelfde huishoudens om richting autonomie te gaan en aansluitingen de deur uit te trappen - zie alleen al wat er hier op het forum gebeurt met stadswarmte/gas. En dan breekt toch echt het moment aan dat Henkie Kamp zijn vrindjes moet gaan uitleggen dat het tijd is geworden dat de (groot)verbruiker betaalt. Of er moet iemand anders nog iets creatiefs bedenken, zoals de Spanjaarden met hun zonnepanelenbelasting (ik heb mijn fakkels en hooivorken al klaarliggen).

;w
haha ik heb ook heel wat van dat soort brieven gehad, zo was mijn huis niet bewoond (niet uitkeren heffingskorting natuurlijk)
en echt 5 jaar lang doorgaan ook ...lachen.
het is nu een jaartje rustig.
ok, dus bij slimme gasvragen word je gas afgesloten, was dat dan niet goedkoper geweest ?
<ik denk dan gewoon steeds 1m3 niet betalen en dan lekker afsluiten, en niet meer erop>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric-pvt;
Ach ja..... gelukkig zijn wij, hopelijk, van al dat geneuzel af.
Gistermiddag een "vriendelijke" tweet naar Stedin en Eneco gestuurd. Stedin reageerde binnen 2 uur dat er administratief wat langs elkaar heen was gelopen en dat het nu goed was.

https://twitter.com/MarcoFrijmann/status/646653717853421568

Zaken als CapTar, zijn hopelijk achter ons (vanDeBron had ons, na controle van CAR) op <500m3 gezet.
Wij krijgen eind van het jaar zo goed als zeker (ik houd een slag om de arm), het juiste CapTar toebedeelt. Na de afrekening van half februari, zijn wij helemaal verlost van alle gas perikelen. :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Appie Heijn
Ik zal dit weekend even de stroommeter aan de broodbakmachine hangen. Heb zelf een Panasonic SD-ZB2502BXE, dat is de RVS variant met krenten/noten dispenser. Volgens mij is er geen luxere/betere te krijgen in het segment tot 200 euro. Onder het motto, koop je in ieder gevalt wat goeds.

Meel haal ik bij de https://bakboerderij.com/

Kosten zijn circa €1,25 voor een speciaal brood tot €0,77 voor een licht volkoren.
Voor eventuele besparing doen we het niet, wel belangrijk dat het niet een hoop kWh'tjes kost.
Voordelen:
Zelf bepalen hoeveel zout,
OF en hoeveel conserveringsmiddelen je er in doet.
Warm en verser krijg je het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marcel3 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:22:
[...]

Leuk stukje van Hella Hueck. Helaas kan ik geen RTL Z meer ontvangen.

Volgens mij kan de vraag nog wat preciezer: wordt energie gratis voor huishoudens?

Dat is nl een stuk dichterbij dan gratis energie voor alle afnemers, inclusief de grootverbruikers. De angst bij net/energiebedrijven die wordt genoemd in het artikel zit hem mi vooral hierin. Nu betalen huishoudens (vooral in Dld, maar hier straks ook) de bulk van de rekening voor de energietransitie. Op die weg doorgaan kan niet veel langer, want dan breekt het lijntje. Er komen steeds meer mogelijkheden voor diezelfde huishoudens om richting autonomie te gaan en aansluitingen de deur uit te trappen - zie alleen al wat er hier op het forum gebeurt met stadswarmte/gas. En dan breekt toch echt het moment aan dat Henkie Kamp zijn vrindjes moet gaan uitleggen dat het tijd is geworden dat de (groot)verbruiker betaalt. Of er moet iemand anders nog iets creatiefs bedenken, zoals de Spanjaarden met hun zonnepanelenbelasting (ik heb mijn fakkels en hooivorken al klaarliggen).
ik vind dat je er een moeilijk verhaal van maakt met een negatief sausje.
dat is eigenlijk niet nodig.
maar het is wel een feit dat salderen en andere vergoedingen voor stroom de prijs van stroom omhoog duwt.
(in Duitsland merkbaar, maar in Nederland met zijn amateur geklungel en amper resultaat is het niet merkbaar.)
maar dat omhoog duwen hoeft niet voor eeuwig te zijn.
er is een moment dat de installatie zich heeft terug verdiend en zijn er dan nog extra vergoedingen nodig?
(soms hoor ik hier wel eens geldwolfjes die vinden van wel, maar die mogen van mij ergens gaan zitten waar de zon niet schijnt.)
theoretisch kan na de tvt de vergoeding omlaag, alleen hoe regel je dat??
(nog Duitsland, België, Spanje heeft er een oplossingen voor, vrij wel elk land is op dit vlak bezig met een ram koers in elk geval niet iets duurzaam(duurzaam in dit geval een duurzame economische oplossing))
ik heb nog geen regelingen gezien die ook rekening houden met het eindigen van de tvt.
nog dat ik zelf een regeling verzonnen krijg, dus hou er maar rekening mee dat regelingen zoals we nu hebben gewoon moeten wijzigen als ze te succes vol worden.
en aangezien dan iedereen over 1 kam word geschoren vallen er dan helaas slachtoffers. (zie Spanje)

ik zelf ben voor en tegen stander van het postcode roos model.
tegen omdat: postcodes een totaal stomme manier is.
voorstander omdat: dit in eens mogelijk maakt voor b.v. boeren of andere groot dak bezitters in eens erg grote pv installaties aan te leggen en zal pv land van amateurtjes hervormen naar grote professionals.
met waarschijnlijk veel meer groene energie, en dat is wat ik het liefste zie, mijn eigen set is daar ondergeschikt aan.

stroom gratis, voor accountants en banken en andere geld toveraars, ja dat lukt wel.
die doen een tvt en dat lukt, maar een tvt is drijf zand.
ik zelf zie het liever helemaal anders.
ik pak aanschaf prijs en deel die door aantal kWh opgewekt.
op het moment heb ik +/- 7000€ besteed aan pv en een 10.000kWh opgewekt, dus een 0,70€ per kWh.
op deze manier word de prijs van stroom nooit gratis, maar blijft elk jaar wel dalen. (een +/-halvering per 2 jaar voor mijn set, en hier doe ik hem nu versimpeld in werkelijkheid bereken ik hem wat preciezer, ik zit op de 0,64€/kWh.)
ik vind dat een veel realistische manier van kijken naar kosten/opbrengst.
je kunt dan ook allerlei zaken extra mee nemen, zoals kapotte panelen/omvormer, buren die een dakkapel neer zetten, of een verbouwingen zoals in mijn geval.
en dan word stroom nooit gratis maar hij kan dan wel heel goedkoop worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Appie Heijn schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:45:
Ik zal dit weekend even de stroommeter aan de broodbakmachine hangen. Heb zelf een Panasonic SD-ZB2502BXE, dat is de RVS variant met krenten/noten dispenser. Volgens mij is er geen luxere/betere te krijgen in het segment tot 200 euro. Onder het motto, koop je in ieder gevalt wat goeds.

Meel haal ik bij de https://bakboerderij.com/

Kosten zijn circa €1,25 voor een speciaal brood tot €0,77 voor een licht volkoren.
Voor eventuele besparing doen we het niet, wel belangrijk dat het niet een hoop kWh'tjes kost.
Voordelen:
Zelf bepalen hoeveel zout,
OF en hoeveel conserveringsmiddelen je er in doet.
Warm en verser krijg je het niet
Ik ben benieuwd. Ik heb dezelfde, maar dan zonder de dispenser: 0,57 kWh voor een standaard brood van 500g drooggewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
migjes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:32:
[...]

maar het is wel een feit dat salderen en andere vergoedingen voor stroom de prijs van stroom omhoog duwt.
Grappig, ik had precies dezelfde reactie na het lezen van jouw reactie ;)

Anyway, ik had het dus over de kansen en bedreigingen van de voortschrijdende techniek die een verdergaande graad van energie-autonomie voor huishoudens binnen bereik brengt. En dat versus het grootverbruik van het bedrijfsleven waar er op dit moment nauwelijks prikkels bestaan om energiezuiniger te gaan werken en waar diezelfde autonomie wsl nooit mogelijk zal zijn. Het wordt hoog tijd dat die verbruikers ook een eerlijke bijdrage gaan leveren aan de kosten vd energietransitie, anders heeft de rest ook geen zin:

Afbeeldingslocatie: http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/content/figuren/nl/0052_002g_clo_19_nl.png

Dat jij met een heel verhaal komt over salderen en tvt geeft mi juist aan dat er bij heel veel mensen een blinde vlek zit waardoor je de hele energiepolitiek op jezelf (als particulier huishouden) gaat betrekken. Hoe kan ik het anders zeggen... "Leuk, maar wij doen er nauwelijks toe. Het laaghangend fruit is inmiddels ergens anders te vinden." Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat je voor huishoudens niet moet doorgaan op de ingeslagen weg.
Ik vind het echter echt niet te verteren dat wij lopen te krabbelen met zonnepaneeltjes hier, 30cm isolatie daar, wel/niet salderen etc etc en dat tegelijkertijd ieder bedrijventerrein in Nederland vol staat met spuuglelijke halflege tochtige overmaatse blikken hallen die 24 uur per dag verwarmd/gekoeld worden omdat de kWh's en het gas toch (veeel) goedkoper worden naarmate je er meer van af neemt. Dit als slechts 1 voorbeeld van de spilzucht in het bedrijfsleven. Ter lering ende vermaeck nog even de EB en ODE tarieven voor dit jaar. Zullen we daar eerst wat aan gaan doen voordat we vanuit die oerhollandse "weg met ons" mentaliteit beginnen over afschaffen van salderen voor particulieren? En breek me de bek niet open over het woud van perverse subsidies voor bedrijven, daar is salderen helemaal niks bij.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bX9qCMy.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-05 20:31
Bijna 240x zoveel belasting tussen de uitersten; aanzienlijk dus. Zet de salderings-discussie wel in perspectief.

Ik ben het ook wel met marcel3 eens; men buigt het hoofd te snel m.b.t. het afschaffen van salderen. Net alsof dat een grof subsidie-misbruik is, ofzo. Feitelijk is verbruik met opwek wegstrepen in een huishouden niet meer dan redelijk, zeker gezien het feit dat we allemaal ook netwerkkosten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 30-04 22:29

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

migjes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:32:
[...]

(in Duitsland merkbaar, maar in Nederland met zijn amateur geklungel en amper resultaat is het niet merkbaar.)
maar dat omhoog duwen hoeft niet voor eeuwig te zijn.
er is een moment dat de installatie zich heeft terug verdiend en zijn er dan nog extra vergoedingen nodig?
(soms hoor ik hier wel eens geldwolfjes die vinden van wel, maar die mogen van mij ergens gaan zitten waar de zon niet schijnt.)
theoretisch kan na de tvt de vergoeding omlaag, alleen hoe regel je dat??
(nog Duitsland, België, Spanje heeft er een oplossingen voor, vrij wel elk land is op dit vlak bezig met een ram koers in elk geval niet iets duurzaam(duurzaam in dit geval een duurzame economische oplossing))
ik heb nog geen regelingen gezien die ook rekening houden met het eindigen van de tvt.
nog dat ik zelf een regeling verzonnen krijg, dus hou er maar rekening mee dat regelingen zoals we nu hebben gewoon moeten wijzigen als ze te succes vol worden.
en aangezien dan iedereen over 1 kam word geschoren vallen er dan helaas slachtoffers. (zie Spanje)
toon volledige bericht
Het fundamentele probleem van duurzame(re) opwek methoden als PV en wind is de hoge aanschafprijs (kapitaal kosten) en marginale productiekosten. Zodra het aandeel van deze methoden groot wordt gaat in het huidige marktmodel de groothandels prijs dusdanig ver naar beneden zodat niemand zijn initiële investering terugverdiend. Hetzelfde probleem heb je ook met grootschalige kernenergie en hydro. Alleen wanneer de overheid het heft in handen neemt zullen zulke markten verdere/noodzakelijke uitbreiding of vervanging faciliteren. Er is veel kritiek op de ondersteuning van renewables in Duitsland maar hetzelfde geldt ook voor Frankrijk (kernenergie) en Noorwegen (hydro) en daar hoor je niemand over.

Er moet dus een alternatief/aanvulling komen voor het huidige marktmodel waarbij niet alleen de marginale kosten van opwek beprijsd wordt maar ook flexibiliteit en schoonheid/gewenstheid. Dat zou een vorm van feed-in tarieven kunnen zijn (wat jij volgens mij hier bepleit) maar ook zou een additionele cleaner-power en flexibiliteit markt tot de mogelijkheden kunnen horen. Dat laatste zal de vrije-marktdenkers meer aanspreken omdat er niet op voorhand 'winnaars' gekozen worden door overheidsbeleid, terwijl toch maatschappelijk gewenste alternatieven een kans krijgen.

Ik ken een paar adviseurs die zulke methoden bepleiten maar tot dusver zijn overheden en de Europese Commissie vooral voor overheid-sturing zoals veilingen (one winner takes all) en tegen FIT's (tenzij kernenergie) en 'fixen' de markt door kosten bij bedrijven vandaan te halen en deze bij huishoudens neer te leggen.
stroom gratis, voor accountants en banken en andere geld toveraars, ja dat lukt wel.
die doen een tvt en dat lukt, maar een tvt is drijf zand.
ik zelf zie het liever helemaal anders.
ik pak aanschaf prijs en deel die door aantal kWh opgewekt.
op het moment heb ik +/- 7000€ besteed aan pv en een 10.000kWh opgewekt, dus een 0,70€ per kWh.
op deze manier word de prijs van stroom nooit gratis, maar blijft elk jaar wel dalen. (een +/-halvering per 2 jaar voor mijn set, en hier doe ik hem nu versimpeld in werkelijkheid bereken ik hem wat preciezer, ik zit op de 0,64€/kWh.)
ik vind dat een veel realistische manier van kijken naar kosten/opbrengst.
je kunt dan ook allerlei zaken extra mee nemen, zoals kapotte panelen/omvormer, buren die een dakkapel neer zetten, of een verbouwingen zoals in mijn geval.
en dan word stroom nooit gratis maar hij kan dan wel heel goedkoop worden. ;)
Een vergoeding die afhankelijk is van een buurman die een dakkapel plaatst nadat jij PV geplaatst hebt? Daar zullen ambtenaren blij mee zijn want dit gaat hun veel werk opleveren in o.a. handhaving en controle.

Een FIT is wat dat betreft een stuk simpeler en helderder: de gemiddelde prijs van PV is bij aanvang bekend, reken een vergoeding uit die PV rendabel maakt met een kleine (circa 6%) winst en keer dat uit per kWh. Degene die goedkoper inkoopt of efficienter produceert heeft meer winst, de ander minder. Daar zit de stimulering om PV goedkoper en efficienter te maken. Door volume/innovatie/efficientie wordt PV goedkoper, dus de FIT gaat het jaar erop mee naar beneden. Enz.
ik zelf ben voor en tegen stander van het postcode roos model.
tegen omdat: postcodes een totaal stomme manier is.
voorstander omdat: dit in eens mogelijk maakt voor b.v. boeren of andere groot dak bezitters in eens erg grote pv installaties aan te leggen en zal pv land van amateurtjes hervormen naar grote professionals.
met waarschijnlijk veel meer groene energie, en dat is wat ik het liefste zie, mijn eigen set is daar ondergeschikt aan.
Het enige dat ik me voor kan stellen waarom de postcoderoos een goed model is, is dat de stroom dan binnen het laag- en middenspanningsnet blijft en er daarom niet/nauwelijks transportkosten met zich mee brengt. Bovendien draagt het bij aan het reduceren van transportverliezen op het net (toch iets van 8%). Maar -wat ik er van heb kunnen vinden- was dit niet de reden om de postcoderoos regeling in te stellen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tilburg, je zal er maar wonen... ;) :P
(en nog moeten beginnen)
http://www.tilburg.nl/inw...uwen/energiezuinig-wonen/

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2015 16:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

na 5 jaar is het deurrubber versleten van mijn ewh wasmachine.(aeg electrolux) EWH 147310 W
hij zal wel 40.000 km gedraaid hebben, 2 kids vanaf 0 , 2 volwassenen
prima. maar hoeveel hotfills waren dat wel niet ?
hahaha en het is nog garantie ook, dat noem ik ook duurzaam.
de monteur keek de machine na, verder als nieuw zei hij.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-09-2015 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
marcel3 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:12:
[...]

Ik ben benieuwd. Ik heb dezelfde, maar dan zonder de dispenser: 0,57 kWh voor een standaard brood van 500g drooggewicht
Nou de resultaten zijn er:
Wit brood(500gr droog prog 1): 4 uur 10 minuten -->0,367kWh
Bruin brood(500gr droog prog 4): 5 uur -->0,326kWh

Erg weinig :) verschil tussen wit en bruin is verklaarbaar omdat bruin langer rust(lees geen stroomverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

En hier de resultaten van de elektrische oven die uiteraard iets minder zuinig is. Na twee broden, tegelijk gebakken en eindgewicht van beide broden samen na bakken 2200 gram, stond de teller op 1,131 kWh (inclusief het koken van twee eitjes).

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Er is me vandaag iets raars overkomen, zo raar dat ik er zelfs van schrok en daarna waarschijnlijk een glimlach op mijn gezicht kreeg.

Ik stond er een half uur na de bijeenkomst nog versteld van.

Ik heb gesproken met een ondernemer (installateur) waarmee ik volgens mij een gelijk gestemde heb gevonden. Hij is zelfs op zoek naar een niche in de markt op duurzaam gebied voor energievoorziening (denk aan nul op de meter maar dan iets nieuws).

Ketels over gedimentioneerd, L/L, L/W, W/W Brine/W, waterzijdig inregelen, PCM materialen, Heatpipes, seizoensopslag, thermodynamische panelen het maakte niet uit hij wist er wat van en had er een duidelijke mening over (gevormd).

Ik denk dat ik mijn toekomstige installateur van o.a de warmtepomp heb gevonden.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:49
Donderdag een leuke update voor jullie. Hou 5 november vast vrij in je agenda. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

zeef schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:36:
Donderdag een leuke update voor jullie. Hou 5 november vast vrij in je agenda. ;)
Aankondiging van een fysieke en duurzame ontmoeting van gathering of tweakers voor 5 november..................

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
ollie1965 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:58:
[...]

Aankondiging van een fysieke en duurzame ontmoeting van gathering of tweakers voor 5 november..................
Dat zou zo maar kunnen. Maar er zijn twee D's in DeD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Zo daarstraks een prachtige mooie Siemens Warmtepomp Wasdroger met A++ label gekocht. :Y
Iemand nog intresse in een stroom slurpende Bosch wasdroger met H label? >:)

Straks 3 x drogen met de nieuwe voor de prijs van 1 x met de oude :) WasdrogerCOP van 3 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb een Samsung warmtepompdroger, en hoewel hij erg zuinig is ben ik maar nét tevreden over het droogresultaat. Hij doet er vrij lang over (standaardprogramma 2½ uur, of korter als de sensor het mooi geweest vindt) en de was komt er niet 100% droog uit. Als ik de was opvouw en in de kast leg is het zó droog, maar bv. een spijkerbroek kun je echt niet direct uit de droger aan. Dat vind ik toch een tegenvaller.

Geen idee of dit exemplarisch is, typisch voor dit merk/type of iets wat veel warmtepompdrogers hebben.

Ik hoop dat je Siemens het beter doet :)
zeef schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:36:
Ik ben zeer benieuwd! Tipje? Sluier? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 29-09-2015 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-05 21:46
Freemann schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:47:
Zo daarstraks een prachtige mooie Siemens Warmtepomp Wasdroger met A++ label gekocht. :Y
Iemand nog intresse in een stroom slurpende Bosch wasdroger met H label? >:)

Straks 3 x drogen met de nieuwe voor de prijs van 1 x met de oude :) WasdrogerCOP van 3 d:)b
Die heb ik ook! Hou er wel rekening mee dat het drogen wat langer duurt dan je gewend ben... en dat is ook echt het enige nadeel dat ik heb kunnen vinden (afgezien van de prijs) >:)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Nu de kinderen het huis uit zijn is het aantal wasbeurten flink minder geworden. Waar eerst een droger eenvoudig vol sokken en onderbroeken kwam, volstaat nu een simpel wasrek. De lakens gaan op de waslijn op het balkon. De droger draait nog sporadisch. Het besluit is al gevallen, als de droger stuk gaat wordt deze niet vervangen. En het lijkt nog pas geleden dat de droger volzat met kindersokjes en ander klein grut. Zo snel gaat dat dus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Hier momenteel nog vol in de droger-fase :) 's Zomers kwak ik 90% van de was nog op het rek, maar inmiddels is het op zolder alweer zo koud dat ik daar de tijd niet voor heb. Productie draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wij zaten eerst ook naar een Samsung te kijken (DV90F5E6HGW), uiteindelijk toch op basis van een interessante prijs gekozen voor de Siemens (WT47W562NL).

De keuze voor de vervanging van de wasdroger kent meerdere redenen;
  1. De huidige droger heeft een aansluitwaarde van 2,5kW en laat een 2,4kW Zwave domotica plug eruit slaan
  2. Het hoge vermogen van de huidige droger trekt een te zware wissel op onze gemeente stop. Heb logging draaien die logt of en hoe vaak wij over de 30A gaan en dat gebeurt (zeer) regelmatig als de wasdroger aanstaat. De nieuwe droger heeft een aansluitwaarde van 1kW en dat moet tov de huidige droger zo'n 1-1,5kW (4-7A) ruimte tegen.
  3. De huidige droger doet 150min. over een volle handdoeken trommel en dat kost 4-5kWh. De nieuwe zou daar 2kW voor nodig hebben.
Wat droogresultaat betreft, dat probleem kennen wij ook met de huidige condensdroger.
Als er zich een "prop" in de trommel heeft gevormd, dan is een deel van de was nog gewoon nat.
Maar ook een handdoeken was is vaak nog niet echt kastdroog en wij leggen de was dan meestal even een half uurtje uitgespreid op bed. Dan heeft de was even de tijd om uit te wasemen en kan het droog en afgekoeld de kast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de was en droger zijn hier in hoge produktie maar ook extreem duurzaam energie aan het zuigen
alletwee aan is vrij normaal en het kan ook, kost nog geen 5A terwijl de pv draait @20A
en de lijn hangt ook vol, mijn dochter heeft exceem en heet wassen is dus helaas een must.
toch is dat lekke rubber een eye opener, zo draaien de machines meestal om 13:40u
op de poduktie van zon en boiler.
meestal zijn we dan niet thuis, dus als ik niets gezien had, dan ga ik toch even nadenken `what could have happened`
dus als je net zo`n freak bent met direkt verbruik zoals ik, check dan je spullen extra goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wat bedoel je precies Eric?

De max van een 35A hoofdzekering is ong. 35*230=8,05kW
  • Elektrisch koken 2kW(3 pitten op 50%)
  • Warmtepomp 1kW
  • Oven 2,4kW die nog even aanstaat om dat heerlijke stukje zalm te garen
  • Grohe Red 2,1kW die tijdens een bordje/pan afspoelen aanslaat
  • Wasdroger van 2,4kW
  • Dan doet de PV zo eind van de middag nog even 1,5kW
Dan kom ik al snel op 2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5) = (8,4kW * 1000) / 230V = 36.52A

Dan zit ik al over de 35A gemeente zekering.....

Doet de WP wasdroger 1,4kW minder tov normale droger:
2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5kW PV + 1,4WP droger) = (7kW * 1000) / 230V = 30.43A

Dan wil ik met Domotica nog een slimme schakeling maken waarbij de GroheRed afgeschakeld wordt zodra de slimmeMeter >7kW verbruik registreerd:
2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5kW PV + 1,4WP droger + 2,4kW Grohe) = (4.6kW * 1000) / 230V = 20A

In deze laatste situatie staat aan:
  • Warmtepomp,
  • Droger,
  • 3 x kookpit,
  • Oven,
  • PV levert 1,5kW
Dan zitten wij weer 15A (*230=3,45kW) aan de positieve kant.

Zonder ingrepen zouden wij met een simpel kook/was scenario, in combinatie met PV productie, makkelijk over de 8kW heen kunnen gaan.

Daarbij komt ook nog dat de WP een backupelement heeft van 3kW en daar moeten wij ook nog ruimte voor reserveren. Ik ben overigens met een medetweaker (onetime) aan het kijken of het mogelijk is om het backupelement was te "dimmen". De 3kW is waarschijnlijk wat overdreven als de WP nog 1,5kW doet, wij zouden dan waarschijnlijk met 1,5-2kW extra vermogen prima uit de voeten kunnen.

Ook wil ik nog kijken of ik in uiterste gevallen bijv. ook de oven uit kan laten schakelen;
if(GroheRed == 'uit' and PowerUsage > 6kW) then Oven = 'uit' end

Hem al gemaakt dat als PowerUsage >6kW dat de eettafel HUE lamp rood kleurt. Zodra het verbruik <6kW dan kleurt de lamp weer zijn oude kleur :)

Straks wil ik Homey ons laten waarschuwen :D

[ Voor 28% gewijzigd door Freemann op 30-09-2015 07:53 ]

• styno

styno

Is bij iemand bekend of er Nederlandse bedrijven zijn die een variabel elektriciteitstarief betalen op basis van bijv. actuele groothandelsprijzen? En is er ergens een (betaalde) API waar voorspelde bijv. 15 minuut waarden opgevraagd kunnen worden?

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

beetje offtopic. Sketchup tekening gemaakt door de man die hier vorig jaar en dit jaar bij ons verbouwd heeft. Ik heb hem leren om te gaan met sketchup. Nu kan ik bij hem op cursus :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/09/2.jpg
styno schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:16:
Is bij iemand bekend of er Nederlandse bedrijven zijn die een variabel elektriciteitstarief betalen op basis van bijv. actuele groothandelsprijzen? En is er ergens een (betaalde) API waar voorspelde bijv. 15 minuut waarden opgevraagd kunnen worden?
Misschien via TenneT of anders https://www.entsoe.eu/Pages/default.aspx ?
Freemann schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:10:
Wat bedoel je precies Eric?

De max van een 35A hoofdzekering is ong. 35*230=8,05kW
  • Elektrisch koken 2kW(3 pitten op 50%)
  • Warmtepomp 1kW
  • Oven 2,4kW die nog even aanstaat om dat heerlijke stukje zalm te garen
  • Grohe Red 2,1kW die tijdens een bordje/pan afspoelen aanslaat
  • Wasdroger van 2,4kW
  • Dan doet de PV zo eind van de middag nog even 1,5kW
Dan kom ik al snel op 2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5) = (8,4kW * 1000) / 230V = 36.52A

Dan zit ik al over de 35A gemeente zekering.....

Doet de WP wasdroger 1,4kW minder tov normale droger:
2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5kW PV + 1,4WP droger) = (7kW * 1000) / 230V = 30.43A

Dan wil ik met Domotica nog een slimme schakeling maken waarbij de GroheRed afgeschakeld wordt zodra de slimmeMeter >7kW verbruik registreerd:
2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5kW PV + 1,4WP droger + 2,4kW Grohe) = (4.6kW * 1000) / 230V = 20A

In deze laatste situatie staat aan:
  • Warmtepomp,
  • Droger,
  • 3 x kookpit,
  • Oven,
  • PV levert 1,5kW
Hem al gemaakt dat als PowerUsage >6kW dat de eettafel HUE lamp rood kleurt. Zodra het verbruik <6kW dan kleurt de lamp weer zijn oude kleur :)

Straks wil ik Homey ons laten waarschuwen :D
toon volledige bericht
Dat gaat dan erg rap met energieverbruik. Overigens is je hoofdzekering van het zeer trage type. Daar kan je gerust over langere tijd meer dan 35A belasting op hebben staan. Exacte cijfers van karakteristiek heb ik zo niet bij de hand overigens.

Wel slim gedaan dat je bij hogere belasting je HUE lamp aanpast qua kleur.

[ Voor 97% gewijzigd door mkleinman op 30-09-2015 13:19 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@mkleinman;
Ja al die hoog vermogen gas vervangende devices tikken flink aan.
Weet ook dat de hoofdzekering traag is, maar ik wil geen risico lopen.

Ten eerste is het een relatief duur grapje om de zekering te laten vervangen en ten tweede als het 's avonds gebeurd bij -10°c dan hebben wij geen verwarming meer, douchen kan niet meer, koken kan niet meer, etc. etc.

Dus liever het zekere voor het onzekere en domotica inzetten om de zekering te sparen/verzekeren :)
De HUE lamp is daar een leuk onderdeel van en het werkt goed :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Voor consumenten? Volgens mij niet, ik ken er iig geen. Wel weet ik dat er nu ruimte is voor experimenten en dat het wellicht in de komende jaren iig op experimentele schaal wel gaat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 30-09-2015 14:51 ]

• styno

styno

GENETX schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:51:
[...]

Voor consumenten? Volgens mij niet, ik ken er iig geen. Wel weet ik dat er nu ruimte is voor experimenten en dat het wellicht in de komende jaren iig op experimentele schaal wel gaat komen.
Consumenten zou helemaal mooi zijn maar mij vraag betreft grootverbruikers (>3x80A). Ik heb ondertussen ontdekt dat de EPEX spot markt intraday waarden per uur geeft. Maar meer ben ik nog niet tegen gekomen in Europa.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:14

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Freemann schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:43:
@mkleinman;

Ten eerste is het een relatief duur grapje om de zekering te laten vervangen en ten tweede als het 's avonds gebeurd bij -10°c dan hebben wij geen verwarming meer, douchen kan niet meer, koken kan niet meer, etc. etc.

Dus liever het zekere voor het onzekere en domotica inzetten om de zekering te sparen/verzekeren :)
De HUE lamp is daar een leuk onderdeel van en het werkt goed :)
Kun je niet gewoon beter over gaan naar 3x25A? Of kom je dan met sommige groepen niet meer uit?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dat is een optie.
Helaas is onze PV omvormer 1 fase (4,2kW) en zou daar in de meest ideale situatie een nieuwe voor moeten komen. Daarbij zou de groepenkast ook verbouwd moeten worden EN moet er HEEEL goed na worden gedacht welke device op welke fase komen.
De inductiekookplaat is 2x16A en kan max 7,2 kW trekken, als die plaat 2 fasen pakt, dan moeten de
  1. GroheRed 2,1kW,
  2. Oven 2,4kW,
  3. Warmtepomp 1kW,
  4. Backupelement 3kW,
  5. koffiezetapparaat 1,2kW,
  6. Wasmachine 2,0kW,
  7. Wasdroger 1kW,
  8. Krultang 1kW ;) :X
Bovenstaande ~14kW moet dan strak over de 3 fasen verdeeld worden en moet ik mogelijk zelfs per fase zaken af gaan schakelen. Zou ik dat niet doen, dan wordt het risico om een fase zekering eruit te knallen wel erg groot. :'(

• JeroenH
  • Nu online
Omdat dit de kroeg is, één van de grappigste reclames die ik ooit gezien heb:

https://www.facebook.com/...otif_t=feed_comment_reply

:D

• Fr33z
  • Laatst online: 09:17
Ja dit gebeurt absoluut. Je zit dan op de zogenaamde onbalans-markt. Hoe het precies zit is nogal wat inleeswerk, maar een prijs per uur op de APX kun je hier zien:

http://www.apxgroup.com/m...s/apx-power-nl/dashboard/

ik vond nog een tweede bedrijf dat zoiets aanbied: http://www.powerhouse.nl/forecast-prijzen/

een deel van hoe het werkt staat hier uitgelegd: http://julesenergy.nl/

• styno

styno

Fr33z schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:05:
[...]

Ja dit gebeurt absoluut. Je zit dan op de zogenaamde onbalans-markt. Hoe het precies zit is nogal wat inleeswerk, maar een prijs per uur op de APX kun je hier zien:

http://www.apxgroup.com/m...s/apx-power-nl/dashboard/

ik vond nog een tweede bedrijf dat zoiets aanbied: http://www.powerhouse.nl/forecast-prijzen/

een deel van hoe het werkt staat hier uitgelegd: http://julesenergy.nl/
Bedankt! Ik ga me inlezen. Weet je misschien ook of er een sterke correlatie is tussen onbalans (prijs) en weer (zon/wind)?

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb zojuist het Crownstone-project gesteund, voor twee pluggen, ter (mogelijke) vervangingen van mijn Plugwise set.

Hopelijk loopt het project goed. Tot nu toe is mijn crowdsourcing "score" niet heel briljant. Eén project redde het doel niet (dus geld terug) en één project redde het doel wel maar verzandde in vertragingen (dus geld weg). Maar we gaan het zien.

Trouwens een Nederlands project.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 30-09-2015 17:09 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij mijn meterwissel is de 35A smeltveiligheid vervangen door 3x25A C automaat (zonder verzegeling).
Hierdoor zit het bij mij zo:
  1. De oplader voor de auto is ingesteld op 14A en trekt dus 3.2 kW per fase
  2. De halogeenkookplaat is 2x16A en kan max 7,2 kW trekken
  3. Oven 1.8kW,
  4. Wasmachine 2 kW,
  5. Wasdroger 2 kW,
  6. Föhn 1.8kW ;) :X
Ik ben er nog niet aan toe gekomen de groepen opnieuw over de fasen te verdelen, dus bovenstaande werkt op één 25A fase (de autolader is het enige dat de andere fasen gebruikt). Theoretisch is de kookplaat alléén al voldoende om de boel te laten klappen.

Je zou dus een meterwissel kunnen aanvragen (gratis als je vertelt dat je zonnepanelen hebt ;) ) en dikke kans dat je dan een onverzegelde 40A automaat krijgt. 3x25A is wel meer future proof.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• aip

aip

JeroenH schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:03:
Omdat dit de kroeg is, één van de grappigste reclames die ik ooit gezien heb:

https://www.facebook.com/...otif_t=feed_comment_reply

:D
Briljant!

Niet zo duurzaam, qua overbevolking, maar ach, daar heb ik me toch al aan bezondigd ;)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Proton_ schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:55:
[...]

Bij mijn meterwissel is de 35A smeltveiligheid vervangen door 3x25A C automaat (zonder verzegeling).

.....

Je zou dus een meterwissel kunnen aanvragen (gratis als je vertelt dat je zonnepanelen hebt ;) ) en dikke kans dat je dan een onverzegelde 40A automaat krijgt. 3x25A is wel meer future proof.
Ik zal hem sterker vertellen;
Toen wij ons huis kochten, waren de zegels van de gemeentebox verbroken. 3 jaar geleden is hier op eigen verzoek gratis een slimmemeter opgehangen. Tijdens de vervanging merkte de Stedin monteur op dat de zegels weg waren en vroeg of ik dat wist. Ik melden dat wij het huis zo hebben gekocht en het mij eigenlijk nooit op was gevallen. Daarop reageerde de monteur; Dan kijk ik even of de juiste zekering(en) erin zitten en dan zegel ik hem opnieuw :)

En daarop liep hij de deur uit....

Dus wij hebben een 35A smeltzekering en die is netjes verzegeld....

Wij draaien momenteel "all-electric" op 35A en dat gaat al 7 maanden prima :)

Toekomst proof; Wat is dat?

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
JeroenH schreef op woensdag 30 september 2015 @ 17:09:
Ik heb zojuist het Crownstone-project gesteund, voor twee pluggen, ter (mogelijke) vervangingen van mijn Plugwise set.

Hopelijk loopt het project goed. Tot nu toe is mijn crowdsourcing "score" niet heel briljant. Eén project redde het doel niet (dus geld terug) en één project redde het doel wel maar verzandde in vertragingen (dus geld weg). Maar we gaan het zien.

Trouwens een Nederlands project.
Ik heb ze ook zojuist gesteund. Fingers crossed!

• Dre
  • Niet online

Dre

Freemann schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:59:
Dat is een optie.
Helaas is onze PV omvormer 1 fase (4,2kW) en zou daar in de meest ideale situatie een nieuwe voor moeten komen. Daarbij zou de groepenkast ook verbouwd moeten worden EN moet er HEEEL goed na worden gedacht welke device op welke fase komen.
[knip]

Bovenstaande ~14kW moet dan strak over de 3 fasen verdeeld worden en moet ik mogelijk zelfs per fase zaken af gaan schakelen. Zou ik dat niet doen, dan wordt het risico om een fase zekering eruit te knallen wel erg groot. :'(
In huize Dre zit iets van 8 kW achter 1 eindgroep. Doordat ik (onbewust) niet alles tegelijk gebruik gaat het goed. De oven (3 kW) zit vreemd genoeg aangesloten op dezelfde eindgroep als de rest van de keuken, en de woonkamer zit er ook nog bij 8)7. Uit metingen gedurende enkele maanden blijkt dat mijn hoofdzekering terug kan naar 13 Ampère voor de verbruikers. (in de oude situatie: dus zonder PV-opwek, en zonder elektrische kachel)

Je meet de stroom, sla je die gegevens ook ergens op? Je zou dan kunnen berekenen wat de effectieve stroom is over een periode van bijvoorbeeld 1 minuut.
http://vaktechniek.et-ins.../BCD-karakteristiek.6.gif (eenvoudig gezegd kan je gedurende 1 minuut 1,5× tot 2× Inom door een installatieautomaat halen. Maar je wil natuurlijk wel wat marge hebben)

ik heb 3x25A en het verbruik zo ingeregeld dat elke fase in+uit meegaat met de stand van de zon,
hierin heeft de boiler en de collector een belangrijke rol.
mijn pieken dit jaar zijn allemaal teruglevering geweest.
alle warmte pieken in-huislevering zijn vooral door de boiler geleverd, ik verwacht bij mkleinman ook zoiets te gaan zien.
het idee is een beetje dwangmatig extreem hoog direkt eigen verbruik te hebben >25%
en dat lukt redelijk, maar is moeilijk.
mijn regelingen zijn dan, langdurig verzamelen met laag vermogen, het liefst in dagtarief.
en dan soms pieken zonder het grid te gebruiken.
dat is best leuk om te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-09-2015 20:57 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:55:
ik heb 3x25A en het verbruik zo ingeregeld dat elke fase in+uit meegaat met de stand van de zon,
hierin heeft de boiler en de collector een belangrijke rol.
mijn pieken dit jaar zijn allemaal teruglevering geweest.
alle warmte pieken in-huislevering zijn vooral door de boiler geleverd, ik verwacht bij mkleinman ook zoiets te gaan zien.
het idee is een beetje dwangmatig extreem hoog direkt eigen verbruik te hebben >25%
en dat lukt redelijk, maar is moeilijk.
mijn regelingen zijn dan, langdurig verzamelen met laag vermogen, het liefst in dagtarief.
en dan soms pieken zonder het grid te gebruiken.
dat is best leuk om te doen.
Dat gaat hier nu ook de sport worden. Kijken of ik het verbruik van de ELGA kan matchen op de opwek van de zonnepanelen. Dat heeft me al de nodige hoofdbrekens gekost.

Hoe zorg je er namelijk voor dat de ELGA energie pakt van de zonnepanelen en dat ook nog eens er warmte in het boilervat zit.

Het ontbreekt me aan tijd maar anders zou ik mijn compleet eigen huisregeling wel willen schrijven. Eerst maar eens data gaan verzamelen van de ELGA. De Raspberry PI is nu eindelijk stabiel. Misschien dit weekend alle sensoren ophangen.

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 30-09-2015 21:31 ]

• zeef
JeroenH schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:54:
Ik ben zeer benieuwd! Tipje? Sluier? ;)
ok, tipje. ;)

• ollie1965

ollie1965

Als Femme start, dan hoop ik dat hij Domotica met PLC een leuk schopje kan geven (ik heb er de tijd nog niet voor gevonden).
Jammer genoeg zien veel tweakers nog niet alle (de?) mogelijkheden van PLC's.

Maar 2U15Min reistijd (enkel) is best wel wat........
Enfin als de rest van het programma bekend is kan ik een betere afweging maken, of is dat de informatie?

Dit , hierom en hierom

• zeef
Morgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Damn, mijn gebouw, mijn ding, mijn passir en dan zit ik in de VS. Damn, dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Dre;
Uitzonderingen bepalen de regel. De WP heeft een matige WAF(aantal storingen gehad, verbruik te hoog naar het zin, etc), "all electric" heeft ook een matige WAF (vooral sinds de zekerheid van gas weg is), inductiekoken was in het begin lastig, de luxe van lekker en lang douchen is met de WP ivm storingen geen echte zekerheid, etc. :)

Er moet hier dus een balans worden gevonden tussen alles moet ten alle tijden werken, voorkomen dat belangrijke apparaten niet bruikbaar zijn EN dat de hoofdzekering er niet uit knalt...... :|

@eventje;
2u en 5min. rijden is voor mij ook een beetje teveel van het goed...... 's middags met werk ga ik het niet redden en de volgende ochtend gaat om 06:00 de wekker weer :)

Jammer dat het niet wat centraler rond Utrecht georganiseerd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 01-10-2015 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Cool. Eind weg, maar ook wel eens leuk dat het niet in Amsterdam is. Wie weet, weer eens een aanleiding om naar mijn Almer Mater te gaan. Of het voor de weeks te doen is weet ik alleen niet...

Kunnen de Homey backers direct hun exemplaar meenemen? :P

[ Voor 5% gewijzigd door ATS op 01-10-2015 08:37 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ATS schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:34:
Kunnen de Homey backers direct hun exemplaar meenemen? :P
Ik hoop dat ik mijn Homey tegen 5 november al "up and running" heb oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Freemann schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:43:
[...]

Ik hoop dat ik mijn Homey tegen 5 november al "up and running" heb oOo
Dat zou leuk zijn, maar gezien de laatste berichten heb ik er een hard hoofd in... Ik hoor niet tot de allereerste backers.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ATS schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:46:
[...]

Dat zou leuk zijn, maar gezien de laatste berichten heb ik er een hard hoofd in... Ik hoor niet tot de allereerste backers.
Ik hoor ook niet tot de eerste leveringen. Echter gezien het bericht dat ze straks full-speed gaan produceren, verwacht ik toch wel dat ze de 1000 stuks in een maand eruit moeten kunnen gooien.
Over 2-3 maanden moeten ze bij Mediamarkt liggen, dan moeten er toch wel een paar duizend op voorraad zijn en dus moet de productie toch aardig op stoom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:02
Freemann schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:43:
Als je van je netwerkbeheerder smeltzekeringen hebt in de aansluiting kun je de groepenkast op zijn kop zetten met een B-automaat direct na de hoofdschakelaar (natuurlijk ook blijven loggen)

Ik heb in 2013 mijn 3x25A groepenkast gereorganiseerd, incl groot deel bekabeling groepenkast met name direct na de hoofdschakelaar en verdeler-groepen van 4/6 naar 10mm2
Vanwege ook gelijktijdige splitsing van opwek en verbruik meer stroom kan lopen dan de net-aansluiting zelf ( 41A Inom mogelijk zonder een karakterstiek (1 tot ~2x Inom) van een zekering aan te spreken )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Hoe bedoel je dat precies met de groepenkast op zijn kop zetten?
Dat ik na de 35A zekering een eigen automaat zet met een lagere karakteristiek?
Het is wel een idee om bijv. een B30-35-40A automaat achter de hoofdzekering te zetten. De automaat zal er dan zo goed als zeker eerder uitslaan als de hoofd/smelt -zekering :)

De splitsing en gelijktijdigheid van opwekking en gebruik is er bij ons in principe ook.
Bij de 3 fase voed je met een 3 fase omvormer ook op alle 3 de fase in en gebruik je ook op die fasen.
Bij ons gebeurd dat allemaal op 1 fase en dat werkt op zich prima. Alleen in uitzonderlijke gevallen komen wij boven de 6kW en op zich is dat ook niet erg. Stel Murphy komt langs en dat het actuele netvermogen 7kW is, 2kW PV opwekking valt door een donderwolk weg en op de oven wordt nog even aangezet;
7 + 2(PV wegval) + 2,4(oven) = 11,5kW

Wil dus de uitzonderlijke gevallen als bijv. 8kW en er dan niet te controleren zaken als Dyson (1,5kW) en/of Föne(0,7kW), krultang (0,5kW) er nog even bij aan worden gezet en er ineens richting de 10-11kW verbruik is.

De smeltzekering kan vast wat hebben, maar ik vraag mij af of hij een 50% overschrijding á 11-12kW een 20min. volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:02
Freemann schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:33:
Hoe bedoel je dat precies met de groepenkast op zijn kop zetten?
Als je groepenkast open maakt om een eigen snellere automaat te plaatsen, kijk dan gelijk naar bekabeling geschikt is voor 55A nominaal (35A (aansluiting) en 20A 4,2kW omvormer)
Dat ik na de 35A zekering een eigen automaat zet met een lagere karakteristiek?
Het is wel een idee om bijv. een B30-35-40A automaat achter de hoofdzekering te zetten. De automaat zal er dan zo goed als zeker eerder uitslaan als de hoofd/smelt -zekering :)
De splitsing en gelijktijdigheid van opwekking en gebruik is er bij ons in principe ook.
Bij de 3 fase voed je met een 3 fase omvormer ook op alle 3 de fase in en gebruik je ook op die fasen.
Bij 1 fase heb je meestal 1 omvormer groep, bij 3 fase hoef dat niet perse met één 3f omvormer.
Ik heb er namelijk drie omdat met 3-4 MPPT's omvormer 6-10kW zeldzaam waren
Stel Murphy komt langs en dat het actuele netvermogen 7kW is, 2kW PV opwekking valt door een donderwolk weg en op de oven wordt nog even aangezet;
Heb je standaard mee te maken met schapenwolkjes en conditioneel schakelen met bijv elektr. back verwarming boiler en je hebt een delay
(bij mijn logging heb ik die 10-15sec delay met pulsmeters, inductie koken/combi-magnetron/waterkoker zijn een prima gelijktijdigheids verrassingen)
)
Murphy is ook een kortsluiting (doorbranden) van apparaat die afscheid neemt 8)
Verschillende keren al gehad dat een simpele spaarlamp een 16A groepszekering meenam

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
ollie1965 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:54:
Als Femme start, dan hoop ik dat hij Domotica met PLC een leuk schopje kan geven (ik heb er de tijd nog niet voor gevonden).
Jammer genoeg zien veel tweakers nog niet alle (de?) mogelijkheden van PLC's.

Maar 2U15Min reistijd (enkel) is best wel wat........
Enfin als de rest van het programma bekend is kan ik een betere afweging maken, of is dat de informatie?
Alle details: Kom naar de domotica meet-up in Enschede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Onze groepenkast heeft 12 groepen, 3 aardleks, 1 hoofdschakelaar(40A), niet gebruikt beltrafo.

Alles na de hoofdschakelaar is busboard en vanaf hoofdzekering > hoofdschakelaar is 8 of 10mm2.
Vanaf de hoofdschakelaar naar busboard is volgens mij ook 8 of 10mm2.
Dus dat zou wel goed zitten (is officiele ABB kast).

Overigens mag er best een groep uit knallen, dat is geen probleem, maar ik wil de hoofdzekering sparen.
Heb in het verleden al wat hoog vermogende devices samen op 1 groep gezet. Dit heb ik gedaan omdat ik liever heb dat de 2 apparaten via de automaat eruit slaan, dan dat de hoofdzekering eruit knalt.

Ben nu B25A en B32A automaten tegen gekomen en de volgende grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

Als ik dan naar bijv. 100 sec kijk, dan kunnen B automaten daar ong. 1,3 x nominale stroom doen;
----------------------------------------
code:
1
2
B32A automaat: ((32A * 1,0) * 230V )/1000 = 7.360kW
Hoofdzekering: ((35A * 1,0) * 230V )/1000 = 8.050kW

De B32 zal er bij 30% overschrijding op/rond de 100 secs uitslaan.
B32A automaat met 30% overschrijding:
code:
1
((32A * 1,3) * 230V )/1000 = 9.568kW

B32A piek en overschrijding op 32A hoofdzekering:
code:
1
 (((9.568-8.050 )/8.050)*100)=18.86%

Als de B32A eruit slaat, dan heeft er 100seconden 1,5kW = 18% overschrijding op de hoofdzekering plaats gevonden.

Na B32A komt de B40A en die doet bij 30% overschrijding ((40*1.3)*230)/1000= 11.96kW en dat lijkt mij dan weer wat veel voor zowel de hoofdzekering als de groepenkast op zich. Ook als automaat er qua tijd of stroom later uitslaat, dan neemt het risico op de hoofdzekering verder toe.

"Conclusie":
De B32A automaat biedt een goede balans. Hij maakt een kortstondige piek mogelijk, slaat er dan na een relatief "lange" tijd(1,5-2min) uit. De extra zekering maakt het mogelijk om de hoofdzekering meer en langer tegen zijn limiet te belasten. Nu schakel ik apparaten uit zodra wij over de 6kW komen, maar dan kan ik makkelijk richting de 7,5kW gaan. Vanaf de 7kW wil ik dan de HUE ter waarschuwing aan laten gaan en vanaf de 7,5kW wil ik actief apparaten af gaan schakelen. Maar mijn idee is dat dat straks met de warmtepompwasdroger niet zo'n vaart meer zal lopen EN dat met de 7,5kW de limiet ook een stuk ruimer en veiliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Freemann
al eens gemeten wat je kookplaat nu maximum trekt?
(s'avonds eens alles open gooien, als de rest van het huis + pv stabiel of uit is
en dan op de "slimme" meter kijken natuurlijk)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 01-10-2015 15:01 ]

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.