Domotica met plc's

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
In mijn artikel Doe-het-zelf-domotica - Het nieuwe tweaken heb ik vorige maand een aantal populaire protocollen en technieken voor de hardware in een domoticasystemen besproken. Eén van de besproken technieken was de programmable logic controller (plc). Ik gebruik een plc in mijn eigen domoticasysteem en ben er inmiddels erg enthousiast voor. Hopelijk zijn er meer tweakers te vinden die met plc's werken of ermee aan de slag willen :) .

Wat is een plc?

Een programmable logic controller is een apparaat dat volgens een ingesteld programma informatie van inputs verwerkt en outputs aanstuurt. Een klassieke plc werkt cyclisch en leest eerst alle ingangen in, voert vervolgens het programma uit en schrijft de uitgangswaarden naar een tabel. Als het programma klaar is, worden de waarden van uitgangen aangepast. Een cyclus duurt, afhankelijk van de omvang van het programma, een aantal milliseconden en begint daarna opnieuw.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000581574.jpeg

Een plc is meestal modulair opgebouwd en bestaat uit de eigenlijke controller die via een veldbus communiceert met de buitenwereld en via uitbreidingsmodules naar wens voorzien kan worden van in- en uitgangen of interfaces naar andere apparaten. In het verleden werden industriële protocollen zoals Profibus, Modbus, rs-485 en Canbus gebruikt voor de communicatie met plc's. Tegenwoordig is ethernet populair. Dat maakt het makkelijk om een plc in een bestaand netwerk te hangen.

De uitbreidingsmodules voor in- en uitgangen zijn er in allerlei soorten en maten. Er zijn digitale uitgangen waarmee je bijvoorbeeld een relais kunt aansturen, digitale ingangen waarmee je de state van een druktoets, schakelaar of bewegingsmelder kunt herkennen en analoge in- en uitgangen waarmee je bijvoorbeeld de output van een current transformer kunt meten.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000581690.jpeg

Waar worden ze voor gebruikt?

Plc’s worden op grote schaal in de industrie gebruikt om machines aan te sturen. Dat kunnen bijvoorbeeld machines zijn in een productielijn maar ook een mobiele kraan of een glazenwassersinstallatie. Plc's zijn ook prima geschikt voor gebouwautomatisering en, op kleinere schaal, domotica.

Wat is het verschil met knx?

Knx-apparaten zijn voorzien van voorgekookte programmeerbare functionaliteit die je via de programmeersoftware ETS aan elkaar kunt knopen. Je stelt er bijvoorbeeld mee in dat een schakelactor voor een bepaalde tijd ingeschakeld wordt als een bewegingsmelder beweging detecteert. Een plc is af-fabriek een dom apparaat dat niets anders kan dan de status van de aangesloten inputs en outputs lezen. Je kunt ofwel zelf een programma schrijven of tekenen (in een visuele programmeertaal) waarmee de outputs gaan reageren op de inputs en dat op de plc laden of je leest de inputs en outputs uit via ethernet en gebruikt externe software (bijvoorbeeld een domoticapakket zoals OpenHab of IP Symcon) om iets zinvols te doen met de informatie. Je moet dus wat meer zelf doen. Omdat je niet voor ingebakken slimmigheden hoeft te betalen zijn de kosten ook lager.

Een ander belangrijk verschil is dat knx een bustopologie heeft. Hoewel de bekabeling vaak stervormig wordt aangelegd (bijv. alle kabels naar de meterkast waar de knx-apparatuur wordt aangesloten) is dat geen verplichting. Bij een plc leg je wel altijd alle kabels in stervorm centraal naar de plc. Met behulp van buskoppelaars is het overigens wel mogelijk om op een andere plek (bijvoorbeeld in de schuur) uitbreidingsmodules op te hangen maar de kabels zullen dan daar opnieuw stervormig naar de buskoppelaar met uitbreidingsmodules aangelegd moeten worden.

Is het moeilijk?

Mijn ervaring is beperkt tot de plc's van Wago. Als je voor de tweede optie gaat (in- en uitgangen uitlezen en aansturen via een domoticapakket) is de moeilijkheidsgraad laag. Het is dan een kwestie van de plc configureren (instellen welk type uitbreidingsmodules er zijn aangesloten) en in de domoticasoftware modbusinstanties aanmaken voor de adressen die corresponderen met de in- en uitgangen op de plc.

IP Symcon Wago 750-881 modbusinstanties

Het programmeren van een plc zal een wat grotere investering in tijd vergen. De programmeertalen voor plc's zijn gestandaardiseerd. Er zijn verschillende talen waaronder ook visuele programmeertalen die relatief toegankelijk zijn voor een beginner. Wago heeft tegenwoordig ook Linux-gebaseerde plc's (Wago PFC200) waarmee je o.a. in php de plc kunt programmeren.

Codesys programmeren

Waarom moet ik een plc willen?

- Plc's zijn gemaakt voor industriële toepassingen en dus betrouwbaar.

- Er zit niets op aan voorgekookte functionaliteit die je in de weg kan zitten of de kosten onnodig verhoogt.

- Plc's zijn schaalbaar en geschikt voor grote installaties. Een Wago 750-node mag een lengte hebben van maximaal 78cm (ruim 60 uitbreidingmodules met 2-16 inputs of outputs per stuk) en als je daar niet genoeg aan hebt bouw je lekker verder met behulp van een buskoppelaar.

- De kosten van de digitale in- en uitgangen zijn laag. Voor zo'n 30-40 euro koop je een nieuwe uitbreidingsmodule met vier 24V in- en of uitgangen. Analoge modules zijn wel fors duurder en kosten nieuw al snel 100-250 euro per vier in- of uitgangen.

- Er is op eBay een groot aanbod van hardware die afkomstig is uit ontmantelde industriële installaties. Op eBay scoor je deals van 6 tot 15 euro voor een viervoudige digitale in- of uitgang. Als je de plc eenmaal hebt kun je dus goedkoop uitbreiden.

- Omdat ze gemaakt zijn voor din-rail montage maak je er makkelijk een cleane install mee die ook kan groeien zonder dat het een bende wordt. Zorg wel voor goed en doordacht kabelmanagement.

- Vergeleken met een Arduino of Raspberry Pi zijn de kosten hoger maar ben je mijn inziens wel minder tijd kwijt aan aansluitwerk. Ook kun je aantal inputs en outputs veel makkelijker opschalen en maak je makkelijker een goed georganiseerde build.

- Omdat de aansturing van een relais en het relais zelf uit verschillende componenten bestaan kun je die bij een defect individueel vervangen ipv dat je bijvoorbeeld bij een meervoudige knx-schakelactor moet vervangen.

- Je hebt alle vrijheid om per indivueel apparaat de meest geschikte oplossing te kiezen. Heb je bijvoorbeeld een led-voeding met een hoge inschakelstroom die moeizaam geschakeld kan worden met een mechanisch relais dat trek je voor dat geval een solid state relais uit het schap en gebruik je voor de rest goedkopere spoelrelais.

Wat kost het?

Een Wago Ethernet Start Kit 2 kost je 540 euro. Voor dat geld krijgt je een 750-881-plc, tweevoudige digitale in- en uitgangen, een 750-600-eindmodule, een 24VDC-voeding, usb-kabel, een stukje din-rail, een schakelaar en de programmeersoftware. Hiermee heb je alles dat nodig is om je eerste 'hello world’-bouwsel te maken.

Wago Ethernet Starter Kit 2.0

Voor wat meer geld koop je een Wago 750-8204 aka PFC200. Dit is de nieuwste serie van Wago gebaseerd op een real-time Linux-besturingssysteem en een Cortex A8-processor. De programmering verloopt via Wago e!Cockpit dat gebaseerd is op Codesys 3.5. Deze ontwikkelomgeving is aanzienlijk moderner dan de Codesys 2.3-gebaseerde ontwikkelomgeving voor de Wago 750-881. Voor 80 euro kun je targets voor Codesys 3.5 direct bij de makers van Codesys aanschaffen. Codesys zelf kan gratis gedownload worden. Dit is niet hoe Wago het graag ziet maar op die manier kun je zonder een dure e!Cockpit-licentie te moeten kopen toch je PFC200 programmeren. Een PFC200 kost ongeveer 725 euro. Je moet er dan nog minimaal een voeding en 750-600 eindmodule bij kopen. Deze module sluit de interne bus van de plc af.

Wago 750-8202 PFC200

Het kan goedkoper door een plc van eBay te halen, maar dan krijg je de programmeersoftware (een Wago-variant van Codesys) er niet bij die noodzakelijk is om de plc te configureren en programmeren.

De (digitale) uitbreidingsmodules zijn zogezegd vrij goedkoop en ruim voorhanden op eBay. De meeste digitale modules werken op een spanning van 24V. Een digitale ingang kun je direct aansluiten op een wandschakelaar. Om bijv. een 5V output van een bewegingsmelder uit te lezen met een 24V input op de plc heb je een relais of optocoupler nodig. Hiervoor is goedkoop spul te krijgen uit de Arduinowereld.

Voor het schakelen van verlichting en andere apparaten kun je relais gebruiken die werken op een spoelspanning van 24V. Zie hiervoor het assortiment van bijvoorbeeld Finder. Een 230V 16A relais van Finder is op eBay te krijgen vanaf € 7,50.

Verder heb je nog bijkomende kosten voor de bedrading, kabelgoten, rails, rijgklemmen, adereindhulzen en dergelijke. Dit kan alles bij elkaar ook nog wel een kostenpost van honderden tot duizenden euro’s worden.

Wat heb je nodig om aan de slag te gaan?

• Een ruimte waar je de plc en alle bijkomende onderdelen monteert. Dat kan zijn een schakelkast die je ergens ophangt of een schakelplank in de meterkast. Zorg voor voldoende ruimte, die ga je nodig hebben als de installatie in omvang toeneemt.
  • 35mm din-rails om de controller, I/O-modules, voedingen, rijgklemmen en dergelijke op te monteren.
    35mm din-rail
  • Een 24V DC voeding (Mean Well levert betaalbare voedingen). 1 tot 2,5A is voldoende afhankelijk van hoeveel hardware je eraan gaat hangen.
  • Rijgklemmen voor het aansluiten van kabels en aders. Zie het assortiment van Wago, Phoenix Contact en Weidmuller.
  • Aders in verschillende kleuren voor verdeling van de voeding en het aansluiten van input en outputs.
  • Kabels om sensoren en actoren op afstand met de rijgklemmen te verbinden. Cat5- en cat6-kabel leent zich prima voor het aansluiten van bijvoorbeeld relais, sensoren en pulsdrukkers. Goedkope copper clad meuk volstaat.
  • Adereindhulzen en een perstang om aders met flexibele draad te confectioneren.
  • Adernummering om aders te nummeren.

Best practices

Inrichten van een schakelkast
Het bouwen van een schakelkast is een kunst op zich. Er zijn veel oplossingen verkrijgbaar om de inrichting van een schakelkast veilig, overzichtelijk en beheersbaar te maken. Een aantal tips:
  • Monteer binnenkomende stuurkabels niet direct af op de input- en outputmodules van je plc maar gebruik hiervoor rijgklemmen. Op die manier kun je binnenkomende kabels makkelijker naar een andere input of output van de plc patchen en kun je rijgklemmen gebruiken voor potentiaalverdeling (van de massa) zodat er minder aders op de input- en outputmodules aangesloten hoeven te worden.
  • Gebruik etageklemmen om ruimte te besparen. Etageklemmen zijn verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Een rijgklem met drie etages kun je bijvoorbeeld gebruiken om aarde, fase en nul door te verbinden of om de massa, voeding en output van een sensor aan te sluiten. De massa en voeding kun je op een makkelijk manier verdelen door dezelfde etage van naastgelegen etageklemmen met behulp van bruggen met elkaar te verbinden. Bij de etage waarop je de output van een sensor aansluit die je dit natuurlijk niet, die verbindt je door met een input van de plc.
    Wago etageklem
  • Deel de schakelkast op in verschillende etages en gebruik kabelgoten om de kabels en aders naar de verschillende etages in de schakelkast te geleiden. De binnenkomende stuurkabels monteer je helemaal boven (of onder) in de kast (afhankelijk van waar de kabels binnenkomen) af op rijgklemmen en trek je door naar de input/outmodules op een onder- of bovenliggende rail. Tussen horizontale kabelgoten heb je minimaal 14cm ruimte nodig om rijgklemmen en I/O-modules (in het geval van Wago en Beckhoff) op een comfortabele manier op de rail te kunnen monteren.
  • Zorg voor een goede scheiding tussen netspanning en zwakstroom/gelijkstroom. Aders waar 230V door gaat mogen niet in aanraking komen met aders van stuurkabels die onvoldoende isolatie hebben om 230V te weerstaan. Bij voorkeur netspanning en gelijkstroom door verschillende kabelgoten onderbrengen maar als ze toch door dezelfde goot moeten dan de kabels/aders gescheiden van elkaar links of rechts of onder/boven in de kabelgoot houden.
  • Het is verstandig om de voeding van de controller en de field/sensor supply afzonderlijke af te zekeren zodat kortsluiting in bijvoorbeeld een stuurkabel of voedingskabel van een sensor geen gevolgen heeft voor de uptime van de controller. Afzekeren doe je aan de secundaire kant van de voeding met behulp van zekeringsklemmen. Er zijn klemmen waar je standaard glaszekeringen in kunt plaatsen en duurdere modules met een elektronische beveiliging. Zekeringsklemmen vind je onder andere bij Phoenix Contact, Wago en ETA.
  • Gebruik een consistente kleurcodering voor aders die een verschillende potentialen dragen. Dus bruin, blauw en groen/geel voor 230V AC fase, nul en aarde en bijvoorbeeld wit voor massa, rood voor 24V DC, oranje voor 12V DC en geel voor 5V DC.
Ter inspiratie kun je op google zoeken naar afbeeldingen van een 'sps schaltschrank' (sps staat voor Speicherprogrammierbare Steuering, de Duitse vertaling van plc). Enkele mooie voorbeelden:

Schakelkast met componenten van Phoenix Contact

Schakelkast

Schakelkast

Vermijden van single points of failure
Vergelijken met decentrale systemen zoals knx is een plc meer gecentraliseerd. Als de controller uitvalt stopt het programma en kunnen de inputs en outputs van de plc niet meer uitgelezen en aangestuurd worden. Om te voorkomen dat je huis onbestuurbaar wordt is het verstandig om te na te denken over oplossingen om de beschikbaarheid van het systeem te verhogen.

Een makkelijke spof om te verhelpen is de voeding. Met behulp van redundant uitgevoerde voedingen en een redundancy module kun je voorkomen dat het hele systeem op zijn gat ligt als de voeding faalt. Voorbeelden van redundancy modules zijn de Mean Well RD-RDN20 (alleen 24V DC) en Phoenix Contact Step Diode (geschikt voor 5-24V DC). De betere redundancy modules beschikken over een alarm output die je op een ingang van je plc kunt aansluiten om de status van de voedingen te monitoren. Gebruik je geen redundancy module dan is het in ieder geval verstandig om een reservevoeding op voorraad te hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door Femme op 11-02-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Kijk daar was ik nou ook al naar aan het kijken voor de besturing van een zonneboilersysteem en toekomstige andere dingen (per ruimte verwarmen, warmtepomp met meerdere buffervaten en gelaagd laden).
Maar dan de Siemens lijn, ook mijn gedachte is daarbij degelijk en functioneel.

Iets meer in de basis betalen maar daarna oogsten voor de uitbreidingen en mogelijkheden.
Ik vond een beetje goede (uitgebreide) controller voor een zonneboilersysteem wel redelijk duur t.o.v. een PLC en als je dan echt wilt doorpakken op het gebied van meetpunten en schakelprogramma's komt iedere uitgebreide controller tekort.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Wat zijn de voordelen van Siemens ten opzichte van Wago? Is ook wel interessant voor andere mensen die een afweging willen maken over welke plc te gebruiken.

Ik ben echt super tevreden over hoe het bij mij thuis werkt. Zelfs met simpelweg het pollen van modbusadressen vanaf mijn domoticaserver werkt het erg goed. Met een interval van 100ms vang ik altijd statusveranderingen van wandschakelaars. Omdat het systeem snel werkt kan ik ook verschillende events koppelen aan het kort of langdurige indrukken van een toets. Met kortstondige indrukken van een toets schakel ik de verlichting aan of uit, met langdurig indrukken dim ik de verlichting. Op de todo staat nog het bouwen van code om de plc zelf statusveranderingen van de inputs te laten doorgeven aan de domoticaserver via de json-rpc-interface van IP Symcon zodat de domoticaserver niet de hele tijd de plc hoeft te pollen.

Verder kan ik ook al de koelindicatiestatus van de warmtepomp uitlezen en de via de plc de verwarming blokkeren, een afwijkende stooklijn instellen en het warm tapwater op een hogere temperatuur zetten. Mijn Nibe warmtepomp heeft hiervoor een potentiaalvrije ingangen die ik via de plc schakel met relais die ik op een rail in de behuizing van de warmtepomp heb ingebouwd (als je de ingebouwde boiler niet hebt bestaat zo'n Nibe warmtepomp voor de helft uit lucht dus zat inbouwruimte).

Ik moet op dit moment prioriteit geven aan het afbouwen van mijn huis maar ik kan niet wachten om aan leuke projectjes te beginnen zoals het vervangen van de beregeningscomputer en het aansturen van de verlichting en andere apparaten in de schuur. Ik heb nu een beregeningscomputer die maar twee ventielen kan aansturen en niet op afstand aangestuurd kan worden. Het moet niet zoveel moeite zijn om de aansturing te doen via een plc in de domoticaserver. Ik kan de beregening dan makkelijk uitbreiden naar meer ventielen, de ventielen op afstand bedienen (en de pomp uitzetten als hij niet wordt gebruikt ipv op standby laten staan) en makkelijk meer intelligentie in het systeem bouwen. Ik heb al de api van Wunderground geïntegreerd in mijn domoticasysteem zodat ik uurlijkse weersvoorspellingen heb en op basis van de neerslagverwachting de beregening kan uitstellen. Tevens wil ik met laserschakelaars checken of er auto's op de oprit staan om te voorkomen dat ze nat worden. De troep die er in het grondwater zit heeft me vorig jaar een professionele polijstbeurt gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Voordelen van een Siemens t.o.v een Wago, ik zou het echt niet kunnen vertellen op dit moment.
Ik was er op gekomen omdat ik in een heel ver verleden ('85-'86) ooit met PLC's heb mogen spelen (stage) en dat was ....

Ben dus nog duidelijk in de oriëntatie fase welk merk het gaat worden, want ik heb geen zin om voor ieder "ding" een eigen controller te hebben die vervolgens elkaar maar niet kunnen vinden door protocol verschillen of closed software.

PLC is gewoon het ding als je domotica wilt maar niet beperkt wilt worden door iets.

Zoals gezegd eerst de zonneboiler, dan de verwarming met zones, warmtepomp en PV. Maar misschien heb ik er wel te weinig tijd voor en kijk ik wel om het deels uit te besteden.
Om die zonneboiler/heatpipes/doorstroom (combinatie keuze moet nog gemaakt worden) te kunnen plaatsen ben ik momenteel een zadeldak aan het plaatsen op de garage om plaats te hebben voor deze installatie dus ook hier tijd te kort (of is het te veel hooi op de...).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:49
Beetje rustig hier, maar ik ga dit topic zeker in de gaten houden.

Ik heb steeds in het achterhoofd wel bedenkingen bij elke technische oplossing die ik ergens voor bedenkt.

uitlezen van energiemeters etcetera is wel leuk om zelf wat te knutselen, maar schakelen en domotica moet ook relatief eenvoudig door 'een ander' te fixen zijn mocht er met mij wat gebeuren.

Soweiso was ik al van plan om t.z.t. een stervorm huisinstallatie te gaan gebruiken als ik zelf ga bouwen. Dan kan ik aanvankelijk gewoon nog 'traditioneel' alles aan elkaar knopen en wordt de meterkast in feite gewoon een grote centraaldoos.

Later (als het stof is neergedaald) zou ik dan op mijn gemak een 'gangbaar' domoticasysteem willen installeren. Ik bleef steeds hangen bij KNX omdat dat ook commercieel uit te besteden is mocht ik oud en grijs geworden zijn. Maar dit is natuurlijk ook wel leuk, en ligt iets meer in mijn straatje (waar ik het liefst zoveel mogelijk zelf kan doen)

Bedankt alvast voor de info, verwacht hier niet veel bijdrages van mij, want het duurt nog wel een aantal jaar voordat het zo ver is. En dan zijn we natuurlijk ook al weer veel verder m.b.t. domoticasystemen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zijn er trouwens een beetje mogelijkheden om met een PLC je CV-ketel aan te sturen? (Anders dan aan/uit :) )

Ik heb al zitten kijken, er zijn wat modbus->opentherm gateways, maar die zijn niet te krijgen, en er schijnt voor mijn cv ketel (Valliant HRsolide Pro uit mijn hoofd) een 0..10V ingang te zijn.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:22
Leuk topic! Tijdens mijn afstuderen (Bedrijfskundige Informatica) ben ik ook in aanraking gekomen met PLC's (Schneider Electric) en heb hier ook een simpele applicatie voor geschreven. Heb ook nog eens gedacht aan de domotica mogelijkheden die er zijn met PLC's.

Vond het programmeren van een Schneider PLC (door middel van SoMachine) erg gemakkelijk en in een proefopstelling heb ik een PLC gekoppeld aan een eWON Flexy waardoor de PLC ook direct via het internet (ethernet, 3G of via ISDN) te benaderen. Hierdoor kan je gemakkelijk waardes uitlezen en veranderen. Ook kan je deze voorzien van een I/O module, waardoor je eigenlijk alles zou kunnen wat je ook met een PLC kan doen (alleen iets minder flexibel). Mooi spul en zeker een aanrader voor mensen die serieus gaan spelen met PLC's voor domotica doeleinden.

Afbeeldingslocatie: http://www.ewon.biz/sites/default/files/flexy_features_700px_0.png

Hmmm, nu ik er weer aan denk ga ik toch weer twijfelen of ik geen oude PLC zal kopen om mee te rommelen. Blijft leuk...

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroen797 op 22-05-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
valt een ETH8020, of anderszins eenvoudige relais boardjes ook onder de noemer PLC? de ETH8020 (die ik heb) heeft een ethernet aansluiting en 20 schakelbare relais. het board is via de interne webserver te benaderen maar ook via http-requests. er is ook een plugin beschikbaar voor de vera zodat ie op afstand middels de vera te besturen is.

ik wil dit topic voornamelijk volgen voor ideeën op te doen wat ik met dit board kan besturen. nu ligt hij maar te liggen en heb ik 20 mogelijkheden, maar geen ideeën. ok, het enige is mijn mechanische ventilatie (perilex) die ik wil aansturen, daar heb ik vast meerdere releias voor nodig. maar that;s it :'(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
De ETH8020 is met Domoticz iig te gebruiken sinds kort, zie ik: http://domoticz.com/forum/search.php?keywords=eth8020

Maar de juiste HTTP-requests met je eigen applicatie opbouwen is natuurlijk ook niet zo moeilijk.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

fabstar81 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 08:41:
valt een ETH8020, of anderszins eenvoudige relais boardjes ook onder de noemer PLC?
Als ik de vrije definitie er op nakijk denk ik het van niet Wikipedia: Programmable logic controller .
De kaart zelf heeft geen rekenkracht (als ik het zo lees) en interface kaarten voor "voelers/input".

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
NovapaX schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:31:
Beetje rustig hier, maar ik ga dit topic zeker in de gaten houden.

Ik heb steeds in het achterhoofd wel bedenkingen bij elke technische oplossing die ik ergens voor bedenkt.

uitlezen van energiemeters etcetera is wel leuk om zelf wat te knutselen, maar schakelen en domotica moet ook relatief eenvoudig door 'een ander' te fixen zijn mocht er met mij wat gebeuren.

Soweiso was ik al van plan om t.z.t. een stervorm huisinstallatie te gaan gebruiken als ik zelf ga bouwen. Dan kan ik aanvankelijk gewoon nog 'traditioneel' alles aan elkaar knopen en wordt de meterkast in feite gewoon een grote centraaldoos.

Later (als het stof is neergedaald) zou ik dan op mijn gemak een 'gangbaar' domoticasysteem willen installeren. Ik bleef steeds hangen bij KNX omdat dat ook commercieel uit te besteden is mocht ik oud en grijs geworden zijn. Maar dit is natuurlijk ook wel leuk, en ligt iets meer in mijn straatje (waar ik het liefst zoveel mogelijk zelf kan doen)

Bedankt alvast voor de info, verwacht hier niet veel bijdrages van mij, want het duurt nog wel een aantal jaar voordat het zo ver is. En dan zijn we natuurlijk ook al weer veel verder m.b.t. domoticasystemen.
Plc's zijn niet moeilijk om mee te werken als je het simpel aanpakt door modbusadress uit te lezen of aan te sturen vanuit een domoticasoftwarepakket waarmee je makkelijk events en scènes bij elkaar kunt klikken of in een bekende programmeertaal kunt programmeren. Dat doe ik nu ook en werkt goed. Voornaamste nadeel voor mij is de wat tragere respons op input en de overhead voor het zinloos pollen van adressen op moment dat er niets verandert (dat is bijna altijd). Ik wil nog eens wat code schrijven op de plc om bij een verandering van de waarde van een input die waar die van json-rpc door te geven aan mijn domoticaserver.

Logica in de plc stoppen heb ik geen behoefte aan, dat kost me te veel tijd. Ik heb in php een eigen framework geschreven voor het besturen van mijn domoticasysteem maar ik maak daarbij wel handig gebruik van de standaardfunctionaliteit die de software (IP Symcon) biedt ten aanzien van het uitlezen en aansturen van allerlei soorten hardware en het creëeren en afvangen van events. Bovendien kan ik programmeeren in een taal die me beken dis. Kan wellicht ook wel met allerlei libraries voor Wago-plc's maar dan moet ik een nieuwe programmeertaal leren waar ik geen zin in heb (ik kan mijn tijd beter besteden door bij te blijven in php).

Het aansluiten van sensoren en relais op een plc is ook niet moeilijk als je basale kennis van elektrotechniek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Ah, super topic! Voor de Tweaker is dit, naar mijn mening, een van de beste manieren om een domotica-installatie op te zetten. Je kan bijna alles zelf knutselen, maar als je even meer geld dan tijd hebt kan je ook prima voor off the shelf componenten gaan.

In 2011 ben ik bij het bouwen van een huis ook bezig geweest met het kiezen van een geschikt domoticasysteem. Alle draadloze systemen vielen wat mij betreft af. Draadloos is leuk als je niet anders kan in b.v. een bestaande woning. Bedraad is uiteindelijk een heel stuk betrouwbaarder, toekomstbestendiger en onderhoudsvrijer. Daar staat tegenover dat het wel een heel stuk meer planning vraagt, zeker als je gaat voor een ster-structuur. Extra nadeel is dat ik in Nederland aan het bouwen was en de installateurs hier kennen alleen het centraaldozensysteem wat niet perse geschikt is voor een PLC installatie. In België lijkt de ster-installatie (of teleruptor installatie) een heel stuk gewoner te zijn.

Hoe zijn jullie ervaringen met de installateurs wat dat betreft? Alles zelf uit moeten leggen en uit moeten tekenen of snapte ze prima wat hier de bedoeling was?

Bij mij is het uiteindelijk een zooitje geworden omdat ik nooit in het huis ben gaan wonen, heb het daarom afgebouwd met een klassieke installatie erin :+ Goedkoper, minder kabels trekken en bedrijfzekerder voor de huurders. Uiteindelijk ook wel goed geweest want daardoor hoefde maar de helft van de PVC buis naar de meterkast en dat was met deze tussenoplossing al hel :) De meterkast zit namelijk in de aanbouw waardoor het van b.v. de zolder naar de meterkast best een flinke afstand is. In een nieuw huis komt waarschijnlijk een systeemkast per verdieping of een heel erg centraalgelegen meterkast/systeemkast.

Op dit moment opnieuw aan het kijken naar de mogelijkheid voor een domoticasysteem en ben opnieuw het hele rijtje af gegaan, daarvoor was de Tweakers domotica serie ook erg handig! Het budget is nu wat hoger (ik ga bouwen samen met mijn betere helft) maar ik heb wat minder tijd (want ik woon samen met mijn betere helft). De oplossing moet dus een minder hoog knutselgehalte hebben :) In die zoektocht kwam ik Loxone tegen, heb daar in 2011 ook even naar gekeken maar dat kwam toen over als weer een single vendor oplossing die op dat moment ook niet heel compleet was.

Nu nog eens goed naar gekeken en eigenlijk lijkt Loxone de perfecte oplossing voor mij. Het is een PLC maar dan zonder de ladderdiagrammen, maar met de software waarmee je heel gemakkelijk de intelligentie in je huis kan brengen. Visualisatie zit er standaard in, koppelingen met andere open protocollen zijn mogelijk (Z-Wave, KNX, serieel, 1-Wire, ModBus, DMX, etc), je kan er via UDP via een REST interface tegen praten. En daarnaast is het ook nog een erg betaalbaar systeem, zelfs als je het afzet tegen een PLC alternatief.

Belangrijkste vraag waar ik nu nog mee zit is of ik een deel van de installatie als KNX uitvoer. Vooral handig als je wat intelligentie in je installatie wil brengen of als je ingewikkelde sensoren wilt. B.v. 8 voudige drukknoppen met LEDs of een weerstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
bartvb schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:27:
Ah, super topic! Voor de Tweaker is dit, naar mijn mening, een van de beste manieren om een domotica-installatie op te zetten. Je kan bijna alles zelf knutselen, maar als je even meer geld dan tijd hebt kan je ook prima voor off the shelf componenten gaan.

In 2011 ben ik bij het bouwen van een huis ook bezig geweest met het kiezen van een geschikt domoticasysteem. Alle draadloze systemen vielen wat mij betreft af. Draadloos is leuk als je niet anders kan in b.v. een bestaande woning. Bedraad is uiteindelijk een heel stuk betrouwbaarder, toekomstbestendiger en onderhoudsvrijer. Daar staat tegenover dat het wel een heel stuk meer planning vraagt, zeker als je gaat voor een ster-structuur. Extra nadeel is dat ik in Nederland aan het bouwen was en de installateurs hier kennen alleen het centraaldozensysteem wat niet perse geschikt is voor een PLC installatie. In België lijkt de ster-installatie (of teleruptor installatie) een heel stuk gewoner te zijn.

Hoe zijn jullie ervaringen met de installateurs wat dat betreft? Alles zelf uit moeten leggen en uit moeten tekenen of snapte ze prima wat hier de bedoeling was?
Ik kan me niet voorstellen dat installateurs er veel moeite mee hebben, die staan alleen maar te juichen bij meer werk.

Wellicht zijn Belgen vaker baas over eigen bouw en zijn ze bereid om wat meer geld uit te geven aan een flexibele elektrische installatie. In projectbouw moet het zo goedkoop mogelijk en domotica is nog lang niet zo ingeburgerd dat de kopers in een nieuwbouwproject er om vragen. In het hogere segment waar er sprake is van meer maatwerk zijn domoticasystemen al wel meer gemeengoed.

Ik vind schakelen via een teleruptor ook een veel elegantere oplossing dan de verlichting hardwired via schakeldraden vanaf de schakelaars schakelen. Als je dan nog eens wat anders met een knopje aan de muur wil schakelen is er bijna niets (bedraad) mogelijk.
Nu nog eens goed naar gekeken en eigenlijk lijkt Loxone de perfecte oplossing voor mij. Het is een PLC maar dan zonder de ladderdiagrammen, maar met de software waarmee je heel gemakkelijk de intelligentie in je huis kan brengen. Visualisatie zit er standaard in, koppelingen met andere open protocollen zijn mogelijk (Z-Wave, KNX, serieel, 1-Wire, ModBus, DMX, etc), je kan er via UDP via een REST interface tegen praten. En daarnaast is het ook nog een erg betaalbaar systeem, zelfs als je het afzet tegen een PLC alternatief.
Loxone is inderdaad gewoon een plc maar dan in alle opzichten makkelijker (en ook nog goedkoper om mee te starten) :+ . Een plc is nog wel wat meer modulair en biedt wat meer flexibiliteit als de intelligentie in je domoticasysteem zelf wil programmeren of wil besturen vanuit bepaalde domoticasoftware.

Wellicht moeten we Loxone ook toevoegen aan de scope van dit topic zolang Loxone nog niet zo populair is dat het een eigen topic verdient. Wat betreft het aansluiten van sensoren en actoren zijn er best veel met een plc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het was even zoeken maar een kameraad heeft hier tijdens de nieuwbouw van zijn huis al voor gekozen en het is echt een flexibel systeem geworden.
Besturing gebeurt dmv touchscreen in de deur en een webserver om met zijn smartphone alles te kunnen benaderen.
Alle lichtknoppen zijn nu te programmeren ipv alle centraaldozen vooraf te bepalen en daaraan vast te zitten.

Een picca van zijn meterkast in aanbouw, ik zal binnenkort eens een foto maken van de afgeronde versie.
Op zolder is er een 2e kleinere kast om de bovenverdieping te voorzien van relais etc, dat pastte niet in deze kast :P

Hij heeft 1 deur voor zijn PLC en 1 deur voor de standaard gas/water/electra aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/Appie2004.jpg

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Voor de kleinere projecten kan je ook met de Siemens LOGO! serie leuk spelen.
Simpel in gebruik en naar wens op te bouwen met uitbreidingsmodules.

http://www.industry.sieme...lweg%20uniek%209_2014.pdf

Voor het grotere werk kan je ook de S7 serie toepassen maar dan zijn de bedragen wat hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door Crxtreem op 15-07-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat ik mij altijd afvraag is wat dit soort spul qua sluipverbruik doet?
Al zal je het waarschijnlijk zo programmeren/aansluiten dat een relais alleen aangetrokken is als de lamp aanstaat. Maar dan alsnog heb je voor LED bijv. wel voedingen 24/7 aan de spanning hangen e.d. ?

Verder wel heel gaaf :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@arjants; Erg benieuwd naar een grotere/recentere foto :j En vooral ook een 'what is what' :)

@ThinkPad; hier dezelfde vraag. Als je solid state relais gebruikt dan heb je al een stuk minder verbruik aan die kant. Geen idee wat het standby verbruik is van b.v. een DMX driver voor een ledstrip? Ben me vooral aan het orienteren op Loxone en hun Mini Server doet tussen de 1.2 en 2.4W. Maar dat is dus zonder eventuele extensies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinAH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 31-12-2024
ThinkPadd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:31:
Al zal je het waarschijnlijk zo programmeren/aansluiten dat een relais alleen aangetrokken is als de lamp aanstaat. Maar dan alsnog heb je voor LED bijv. wel voedingen 24/7 aan de spanning hangen e.d. ?

Verder wel heel gaaf :Y
We maken op het werk gebruik van Schneider puls relais, 2 NO,24Vdc(48Vac).

1 contact om een verlichtingsgroep te schakelen en 1 contact komt binnen op de Siemens S7 PLC voor weergave van de status op een Siemens Touch screen.

Dit werkt nu op 2 afdelingen prima, grafisch overzicht van de afdeling en nu is alles in 1 keer uit te schakelen! Ze zijn er erg blij mee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
arjants schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:36:
van zijn meterkast in aanbouw, ik zal binnenkort eens een foto maken van de afgeronde versie.
Op zolder is er een 2e kleinere kast om de bovenverdieping te voorzien van relais etc, dat pastte niet in deze kast :P

Hij heeft 1 deur voor zijn PLC en 1 deur voor de standaard gas/water/electra aansluitingen.
[afbeelding]
Nice. Tip één bij het aanleggen van een gecentraliseerd bedraad domoticasysteem is zorgen voor genoeg ruimte, grote kabelgoten en een handige layout van de componenten kabels geen onnodige grote afstand afleggen of elkaar onnodig kruisen. Een goede planning vooraf is erg belangrijk. In mijn eigen installatie heb ik eigenlijk net te weinig ruimte in de hoogte en had ik graag wat meer ruimte tussen de rails en de kabelgoten gehad.
ThinkPadd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:31:
Mijn Wago 750-881 met een stuk of 25 uitbreidingsmodules verbruikt 10W ofzo dus dat valt wel mee. Led-voedingen schakel ik met solid state relais zodat de voedingen en de led-drivers uit staan als geen enkele van de aangesloten led-drivers in gebruik is. Per voeding (ik gebruik passieve Meanwell 24V-voedingen met vermogens van 240 of 320W) voorzie ik meerdere led-drivers van prik. De led-drivers worden aangestuurd via dmx. De lichtkleur en intensiteit wordt dus aangestuurd over dmx. Het uitzetten van verlichting (dimmen naar 0) gaat in eerste instantie via dmx. Een minuut later schakel ik de voeding uit als alle verlichting op een voeding naar 0 gedimd is. Door de uitschakelvertraging voorkom ik het kort achter elkaar schakelen van voedingen en drivers als licht wordt uitgezet en kort daarna weer wordt aangezet, bijvoorbeeld omdat je iets vergeten bent.

Mijn schakelruimte zag er in maart zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000593316.jpeg

De plc zit in het midden onderin en rechts onderin bevinden zich een aantal solid state relais die de voeding er boven schakelen. SSR's waren in dit geval een vereiste omdat spoelrelais niet betrouwbaar zijn vanwege de hoge inschakelstromen van de voedingen. Het is wat duurder maar dan ben je wel van het gezeik af en SSR's die op de nuldoorgang van de sinus schakelen zijn ook wat vriendelijker voor je apparatuur.

Inmiddels heb ik wat aanpassingen gemaakt. De lompe dmx splitter (op de middenste rij links van de router) is stuk gegaan en vervangen door een professionele din-rail dmx splitter van het Nederlandse Visual Productions. De net zo lompe vierkanaals dmx dimmer ernaast heb ik vervangen door een aantal goedkope driekanaals din-rail dmx dimmers die ik van Ali Express heb gehaald voor 35 dollar per stuk. De bouwkwaliteit is niet super geweldig maar tot nu toe werken ze betrouwbaar met halogeenverlichting en voor de prijs kun je er makkelijk één op reserve houden. Loxone vraagt 450 euro voor een vierkanaals dmx-dimmer. Die kan dan wellicht beter om met leds (gebruik ik specifieke constant current of constant voltage led-drivers van EldoLed voor) en je krijgt er acht extra digitale inputs bij, maar blijft veel geld.

Als je met plc's zoals die van Wago werkt dan haal je die acht digitale inputs overigens voor een paar tientjes van eBay. Ik heb laatst voor zes euro per module viervoudige digitale inputs en outputs van eBay.de gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000593157.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:27

Nhz

Deventer

Mooi topic, zit zelf ook te denken om te gaan 'knoeien' met een PLC. Mijn plan was om voor z-wave en Domoticz gaan, maar de vrijheid van een PLC en de stabiliteit van een bekabeld netwerk klinkt mij beter. Ben echter vanwege het gebrek aan ervaring met PLC's (en Domotica in het algemeen) nog een beetje terughoudend om wat aan te gaan schaffen.

Kan Domoticz ook overweg met PLC's, of dien je voor een ander pakket te gaan? Ben zelf PHP-programmeur, dus IP-Symcon kan dan een goed alternatief zijn.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nhz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:37:
[...]
Kan Domoticz ook overweg met PLC's, of dien je voor een ander pakket te gaan?
[...]
Nee, zover ik weet niet. Maar er is wel een API om via JSON switches aan te sturen en virtuele sensoren te vullen: http://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s

Ook kun je bij een virtuele switch een HTTP-request instellen, dus wellicht kun je zelf die vertaalslag naar je PLC toe maken?

Er zijn wel mensen mee bezig, maar echt hard loopt het niet: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=951

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 07:33:
[...]

Nee, zover ik weet niet. Maar er is wel een API om via JSON switches aan te sturen en virtuele sensoren te vullen: http://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s

Ook kun je bij een virtuele switch een HTTP-request instellen, dus wellicht kun je zelf die vertaalslag naar je PLC toe maken?
Wago heeft een http library waarmee je een plc http-requests kunt laten doen en dus kunt laten communiceren met een json api. Ik wil het uiteindelijk ook gaan gebruiken om ervoor te zorgen dat de plc de json-interface van mijn domoticasysteem benadert als ik een wandschakelaar in druk in plaats van dat het domoticasysteem elke 100 milliseconde de plc zit te pollen.

Het zal ongetwijfeld niet zo moeilijk als je eenmaal doorhebt hoe het werkt. Een plc aansturen en uitlezen via modbus/tcp is wel een veel makkelijkere en snellere manier om dingen aan de gang te krijgen. Voor het aansturen van outputs en het lezen van inputs waarvan de responstijd niet super kritisch is, werkt dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

Iemand al naar de UVR16X2, niet goedkoop maar je kan er alles me regelen.
Leuke externe 10" display, ook energie opbrengst meten, simulatie (software)
De vorige Taps software was erg slecht en traag, ik ga vanavond de nieuw TAPS2 eens installeren.
Zal wel een steile leer curve worden ....
Maar mijn huidige Chinese controllers voldoen gewoon niet, te weinig mogelijkheden.

( of is het geen PLC? )

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-10-2015 10:24 ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Via een user op het forum van Symcon heb ik een handige oplossing gekregen voor het probleem dat het kort indrukken van druktoetsen niet wordt opgemerkt bij het pollen van de inputs via modbus/tcp vanuit de domoticaserver.Het verder verkorten van de polling interval was geen oplossing, dat leverde niet meer netwerkverkeer op. Blijkbaar was de maximale pollingfrequentie al bereikt bij een interval van 100-200ms.

Een simpele oplossing is het gebruik van een off-delay van 500ms als een input hoog wordt. Op deze manier wordt een verandering van de state van een input wel altijd opgemerkt.

Variabele declaratie:

code:
1
2
3
4
5
6
PROGRAM PLC_PRG
VAR
   S0_TOF : TOF;
   S1_TOF : TOF;
   S2_TOF : TOF;
END_VAR

Code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
S0_TOF(IN:= %IX0.0,PT:= t#500ms);
%MX0.0 := S0_TOF.Q;

S1_TOF(IN:= %IX0.1,PT:= t#500ms);
%MX0.1 := S1_TOF.Q;

S2_TOF(IN:= %IX0.2,PT:= t#500ms);
%MX0.2 := S2_TOF.Q;

Dit herhaal je dan voor alle inputs.

TOF staat volgens mij voor 'timer off-delay'. Dit is blijkbaar een variabeletype.
%IX0.0 is de eerste input die je via modbus uitleest op adres 0.
%MX0.0 is een marker die je via modbus uitleest op adres 12288.

Je vindt ze terug in de PLC Configuration in CoDeSys:

CoDeSys PLC Configuration

Een hele elegante oplossing is het nog niet omdat er nog steeds relatief veel resources worden gebruikt. In mijn geval heb ik zo'n 45KB/s aan continu modbusverkeer tussen de domoticaserver en de plc vanwege het pollen van de inputs. Het liefst zou ik 'report by exception' doen zodat er alleen communicatie is als de state van een input wijzigt.

Op het Loxforum is een user die een oplossing heeft gemaakt waarbij de Loxone Miniserver en een Wago-plc event-driven met elkaar communiceren via udp-telegrammen. Die beidt wel wat hoevasten om zelf iets in elkaar te klussen. Mijn eerder voorgestelde oplossing om via http te interfacen met de json-api van Symcon vind ik wat zwaarlijvig wat betreft de protocollen die er gebruikt worden. Dat moet ook met een simpeler protocol kunnen zoals modbus (er moeten alleen maar adressen en booleans uitgewisseld worden en later wellicht nog wat data van analoge inputs). Een Wago-plc kan ook makkelijk als modbus master dienen zodat hij zelf modbustelegrammen kan versturen naar de domoticaserver.

Vooralsnog voldoet de oplossing met de off-delay timer wel behalve dat het dus niet erg efficiënt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kent de PLC niet een soort interrupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:35:
Dat is op zich niet het probleem. Je kunt er van alles in programmeren. Ik wil het graag simpel houden en niet teveel tijd investeren.

Ik gebruik de plc nu als een domme interface naar relais, druktoetsen, aanwezigheidssensoren etc. De logica is geschreven in php en zit in mijn domoticaserver en dat hou ik graag zo omdat ik in php nu eenmaal veel sneller iets kan bouwen dan in een plc-programmeertaal die ik niet ken. Ook gebruik ik andere standaarden zoals dmx en z-wave waarmee de domoticaserver makkelijk kan interfacen. Ook voor anderen is het langs deze weg erg makkelijk om een plc te integreren in je domoticasysteem om op die manier toegang te krijgen tot een bak met inputs en outputs. Plc's zijn schaalbaar en de modules zijn goedkoop (zeker gebruikte Wago's).

Modbus is een master/slave-protocol. Slaves beanwoorden requests van de master maar kunnen niet op eigen initiatief een telegram naar de master sturen. Er zijn wel andere oplossingen uit de plc-wereld zoals Ethernet/IP maar dat moet je dan wel zien te integreren in je domoticasystemen. De zaak omkeren, van de plc de modbus master maken en de van de domoticaserver de slave kan ook wel werken. Volgens mij kan het ook wel beide (dat beide master zijn). Een andere oplossing is om zelf een protocol te ontwikkelen zoals die gast hierboven deed om met een Loxone Miniserver te communiceren. Met wat voorbeeldcode erbij wordt het al een stuk makkelijker om dingen gedaan te krijgen.[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:50
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:24:
Iemand al naar de UVR16X2, niet goedkoop maar je kan er alles me regelen.
Leuke externe 10" display, ook energie opbrengst meten, simulatie (software)
De vorige Taps software was erg slecht en traag, ik ga vanavond de nieuw TAPS2 eens installeren.
Zal wel een steile leer curve worden ....
Maar mijn huidige Chinese controllers voldoen gewoon niet, te weinig mogelijkheden.

( of is het geen PLC? )
ook al zou het geen PLC zijn, dan is het alsnog wel interessant. Als we een PLC definieren als een vrij bestuurbare controller met hardware om direct met de buitenwereld te communiceren, dan is dit een PLC.

Zelf ben ik bar aan het zoeken naar een flexibele besturing om een kerkgebouw te verwarmen. Het gaat erom dat de vloer op tijd op temperatuur is, en dat er ook een onregelmatig gebruik op een of andere manier in een kalender ingepland kan worden, zodat de controller terug gaat rekenen vanaf wanneer de vloer opgestookt moet worden (adhv vloertemp tov tijdstip gebruik) en wanneer de convectoren aan moeten (adhv tijdstip gebruik)

Wat kost de UVR16X2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

rooiekool schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:53:
[...]

ook al zou het geen PLC zijn, dan is het alsnog wel interessant. Als we een PLC definieren als een vrij bestuurbare controller met hardware om direct met de buitenwereld te communiceren, dan is dit een PLC.

Zelf ben ik bar aan het zoeken naar een flexibele besturing om een kerkgebouw te verwarmen. Het gaat erom dat de vloer op tijd op temperatuur is, en dat er ook een onregelmatig gebruik op een of andere manier in een kalender ingepland kan worden, zodat de controller terug gaat rekenen vanaf wanneer de vloer opgestookt moet worden (adhv vloertemp tov tijdstip gebruik) en wanneer de convectoren aan moeten (adhv tijdstip gebruik)

Wat kost de UVR16X2?
Is niet goedkoop, zie deze
Vanaf 450 dus. Er zijn ontwikkel sets verkrijgbaar.
Volgens mij moet hij kunnen wat je wil.
Je kan de Tapps software gratis downloaden en uitproberen wat hij kan.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
[...]

Wat kost de UVR16X2?
Voor jouw toepassing lijkt het me wel een handig apparaat. Er zitten zestien PT1000-ingangen op voor temperatuursensoren, je kunt er zeven relais mee aansturen en er is blijkbaar ook een app om het ding op afstand te bedienen. Analoge ingangen voor plc-systemen zoals Wago System 750 zijn best wel duur (een Wago 750-460 PT1000-ingangsklem met vier inputs kost 250 euro). Je zult een oplossing willen hebben om de zaak op afstand te bedienen via een gebruiksvriendelijke interface. Dat kan wel met een simpele Raspberry Pi waar je een domoticapakketje op draait dat interfaced met de plc maar die UVR16X2 kan het blijkbaar out of the box.

Als je nog meer zaken in de kerk wil automatiseren is het wel flexibeler om een modulaire plc te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 15:35

itsalwaysme

Graast voor DB

ThinkPadd schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:35:
Nee, een PLC loopt cyclisch zijn programma af. Aan de andere kant ja, want een klein programma loopt hij binnen een x aantal ms af. Dan zal de reactie tijd een paar ms zijn. Maar je kan (muv een aantal plc's) geen interupt eraan hangen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:55
Mijn velbus installatie is ook bijna operationeel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zWkZZtU.png

Ik heb gekozen voor Velbus omdat ik het via mijn werk goedkoop kon krijgen. Ook is de configuratie (te) makkelijk ;)
Eventueel zou ik later altijd nog voor een andere oplossing kunnen gaan, maar voor nu doet Velbus wat ik er van verwacht.

Ook heb ik een koppeling met Domoticz kunnen maken (en misschien dat er binnenkort native support voor komt)

[ Voor 3% gewijzigd door alberthakvoort op 29-11-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:07
[...]

Wat kost de UVR16X2?
Hier is een uvr16x2 erg geschikt voor, heb voor mijn werk precies zo'n project gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend de eerste pir-sensoren aangesloten op mijn plc. Ik gebruik compacte Panasonic AMN31112J-sensoren die je bij Conrad kunt bestellen voor zo'n 15 euro per stuk als je er tien afneemt. De sensoren passen met gemak in het uiteinde van een installatiebuis. Je voedt de sensor met 3-6VDC en als er beweging wordt gedetecteerd komt er op de output een spanning van Vdd - 0,5V.

Ik heb ze aangesloten via doorgangsklemmen van Wago met drie etages (voor massa, 5V en output) zodat ik de kabels makkelijk en ruimtebesparend kan aansluiten. Op terminals voor massa en 5V zijn gebrugd en de output van de sensor is via de doorgangsklem aangesloten op een Wago 750-414 digitale input voor 5VDC. Ik moest er ook nog een 750-612 supply module tussen zetten om de field supply van de 750-414 op 5VDC (ipv de standaard field supply van 24VDC) te krijgen.

Panasonic pir-sensor

Wago 750-414 5VDC inputs

Terminal block voor drie potentialen

Pir-sensor badkamer

Ik heb ook pir-sensoren in huis die via z-wave communiceren. De reactietijd van de sensoren die op de plc zijn aangesloten is véél sneller. De verlichting schakelt bijna meteen aan als de sensor beweging ziet terwijl ik bij z-wave sensoren rondjes in de donkere ruimte kan lopen voordat ik eens licht krijg. Voor lichtsturing is dit een veel betere oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 01-12-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Mooie pirretjes hoor! Nu nog even een paar kleine ronde afdekplaatjes driedeeprinten ;)

Even een vraagde tussendoor: Wat verbruiken de plc's en aansturen aan energie (vermogen), loopt dat al snel in de tientallen watt's, of valt dat nog wel mee?

Ik vindt domotica met PLC's nog steeds de beste oplossing voor 'standaard' domotica voor tweakers. (d.w.z. geen houtje-touwtje oplossing waar niemand wat mee kan als je het zelf niet meer kan, maar wel zo 'custom' als je maar wilt.)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
NovapaX schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:33:
Mooie pirretjes hoor! Nu nog even een paar kleine ronde afdekplaatjes driedeeprinten ;)
Ik moet de sensor nog iets terugtrekken en dan afkitten, dat is ook een oplossing. Zelf behuizingen kunnen printen is wel ideaal als je dit soort componenten in huis wil ophangen. Ik ken wel iemand met een 3d printer, ik ben zelf alleen niet handig met software om een behuizing te tekenen.

Ik ben ook bezig met een radarsensor, deze hebben als het goed is een hoge nauwkeurigheid bij lage bewegingen en een relatief groot bereik (15 meter volgens de specs). De pir-sensor van hierboven heeft volgens de specs een bereik van 5 meter maar doet het ook wel op 7 meter. Een infraroodsensor detecteert beter als het object zich zijdelings ten opzichte van de sensor beweegt terwijl radar optimaal werkt als het object zich in de richting van de sensor beweegt.

Deze sensor heeft een open collector uitgang die met de massa schakelt als er beweging wordt gedetecteerd. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat het beste kan aansluiten. Ik denk dat het kan met behulp van een input die low-side (ipv high-side) switching doet, dwz als de load met de massa verbonden is (wat de open collector uitgang van de radarsenor doet).

B+B Elektrotechnik RAD-MOD radarsensor
Even een vraagde tussendoor: Wat verbruiken de plc's en aansturen aan energie (vermogen), loopt dat al snel in de tientallen watt's, of valt dat nog wel mee?
Dat is afhankelijk van hoeveel modules je aan je plc hangt. Bij een Wago 750-881 wordt er een stroomsterkte van 500 mA bij 24V dus 12W opgegeven als typisch verbruik. Met een klein aantal modules heb ik zo'n 8W gemeten met een Conrad Energy Monitor. Het verbruik valt mijn inziens erg mee. Sensoren zoals de bovenstaande pir-sensor zijn ook super zuinig (stroomsterkte 170 μA bij 5VDC).
Ik vindt domotica met PLC's nog steeds de beste oplossing voor 'standaard' domotica voor tweakers. (d.w.z. geen houtje-touwtje oplossing waar niemand wat mee kan als je het zelf niet meer kan, maar wel zo 'custom' als je maar wilt.)
Klopt helemaal. Voor bedrade domotica zijn er wellicht wel goedkopere knutseloplossingen met Arduino's of Raspberry Pi's maar dan heb je niet de schaalbaarheid, modulariteit, het installatiegemak en de betrouwbaarheid van plc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727292

Wij gaan binnenkort starten met de bouw van ons huis en ben momenteel een aantal mogelijke domotica systemen aan het vergelijken. Mooi topic hier!
Mijn voorkeur gaat momenteel naar een combinatie van openHAB en plc vanwege de flexibiliteit. Ik heb thuis een Synology NASje met openHAB draaien en gekoppeld met mijn amp, enkele Z-wave sensors, philips hue, plc enz... en alles werkt als een tierelier. Ik zou dit graag in eigen beheer houden, zodat ik niet gebonden ben aan 1 fabrikant of installateur.
Het grootste tegenargument voor de plc oplossing is single-point-of-failure van de plc controller. Bij uitval van de plc controller, geen licht, geen sturing, geen alarm, enz :(
In systemen zoals bijvoorbeeld Niko Home Control, kan je makkelijk twee controllers installeren, waar eentje in shadow mode draait en overneemt als de andere faalt.
Dus bij deze mijn vraag; bestaat dergelijke setup ook voor plc? Heeft iemand ervaring met redundantie configuratie van 2 plc controllers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:37
Goede vraag! Omdat de aanpak die Femme beschrijft inhoudt dat er geen echte logica in de PLC zit en alleen I/O ontsluit via ethernet, zou je feitelijk je inputs en outputs kunnen verdelen over 2 PLC's. Je kunt in OpenHAB een "noodprogramma" voorzien dat alle PLC inputs negeert en waarmee je wat basis outputs handmatig kunt schakelen.

Zodra er 1 PLC uitvalt, mis je een deel van je inputs en kun je een deel van je outputs niet aansturen. Maar via het noodprogramma kun je de outputs van de nog werkende PLC wel aan. Binnen een paar dagen heb je wel een nieuwe PLC binnen, software laden en je huis draait weer als vanouds.

Er zijn vast meer geavanceerde oplossingen, maar dit lijkt mij de meest eenvoudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Anoniem: 727292 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:30:

Dus bij deze mijn vraag; bestaat dergelijke setup ook voor plc? Heeft iemand ervaring met redundantie configuratie van 2 plc controllers?
Volgens mij kun je een relais wel via parallele stuurkabels bekrachtigen vanuit twee plc's. Op die manier zou je redundancy kunnen aanbrengen. Idem voor stuurkabels naar pulsdrukkers en pir-sensoren.

De redundancy kun je opbouwen in de regelkast. Je laat de kabels naar de pulsdrukkers op rijgklemmen/etageklemmen binnenkomen en sluit ze parallel aan op inputmodules van verschillende plc's. Je krijgt er wel extra complexiteit mee want je moet in OpenHab dan ook inputs en outputs combineren en somehow zien te organiseren welke inputs en outputs bij elkaar horen.

De makkelijke manier is een controller (geconfigureerd en geprogrammeerd) reserve houden. Bij het systeem van Wago heb je in enkele minuten de controller vervangen (ethernetkabel en voedingsaders eruit halen, controller-module van de rail trekken, nieuwe module erop zetten en netwerkkabels en voeding weer aansluiten). Als de controller én alle I/O-modules kapot zijn ben je wel even bezig maar dan heb je waarschijnlijk grotere problemen. De I/O-modules zijn goed beveiligd en gaan niet zomaar kapot.

Als je gaat werken met een domoticaserver en een plc is de plc niet de enige single point of failure in je systeem. De domoticaserver (en andere interfaces aan het systeem voor bijvoorbeeld z-wave, dmx of 1-wire) kunnen ook klappen waardoor een deel van je systeem niet meer werkt.

In mijn systeem heb ik een hele batterij spof’s die kunnen verhinderen dat de verlichting werkt: de domoticaserver, plc, netwerkswitch, centrale 24VDC voeding voor o.a. de Wago-plc en de Mikrotik-switch, Enttec ODE ArtNet/dmx-interface, 7VDC voeding voor de Enttec ODE, dmx-splitter en 12VDC centrale voeding voor o.a. de dmx-splitter. Ik wil er uiteindelijk voor zorgen dat ik de hardware voor deze spof’s zoveel mogelijk reserve of standby heb. Bij de centrale voedingen zou het wel mooi zijn om deze redundant uit te voeren met een redundancy module waar twee voedingen achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik voor de oplossing van Femmme ga; redundancy opbouwen in de meterkast mbv van paralelle stuurkabels en volgens 1oo2D (one out of two diagnostic) principe.
Als 1 van de twee outputs aan staat, is de uiteindelijk output aan.
Als je gaat werken met een domoticaserver en een plc is de plc niet de enige single point of failure in je systeem. De domoticaserver (en andere interfaces aan het systeem voor bijvoorbeeld z-wave, dmx of 1-wire) kunnen ook klappen waardoor een deel van je systeem niet meer werkt.
Hiervan ben ik me bewust, het is de bedoeling om enkel essentiele schakelingen redundant te maken met name licht, verwarming en alarm.
De logica voor het schakelen zit verdeeld op 2 PLCs en "rapporteert" enkel naar openHAB. Als openHAB uitvalt, verlies ik de intelligentie voor even, maar kan nog steeds lichtje, verwarming en alarm schakelen.
Dit is een absolute must om de huishoudelijke vrede met mijn wederhelft te bewaren :)

Bedankt voor de feedback ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 22:30
Anoniem: 727292 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:30:
Het grootste tegenargument voor de plc oplossing is single-point-of-failure van de plc controller. Bij uitval van de plc controller, geen licht, geen sturing, geen alarm, enz :(
Ik weet er nog een andere : wat als jij met je auto tegen een boom mept en je vrouw met al die domotica-shit aan de slag moet of als er iets niet meer werkt ?
Al die spielerij is mooi, maar zorg dat er voldoende documentatie is etc dat niet alleen *jij* ermee overweg kan ... jij bent ook een SPOF hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mmm, beetje off topic nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Anoniem: 727292 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:14:

Hiervan ben ik me bewust, het is de bedoeling om enkel essentiele schakelingen redundant te maken met name licht, verwarming en alarm.
De logica voor het schakelen zit verdeeld op 2 PLCs en "rapporteert" enkel naar openHAB. Als openHAB uitvalt, verlies ik de intelligentie voor even, maar kan nog steeds lichtje, verwarming en alarm schakelen.
Dit is een absolute must om de huishoudelijke vrede met mijn wederhelft te bewaren :)
Meanwell heeft voor maar 35 euro een redundancy module voor 24VDC voedingen:
http://www.meanwell.com/mw_search/DR-RDN20/DR-RDN20-spec.pdf

Dan kun je de voeding ook meteen redundant uitvoeren. Als je een netwerkswitch (of twee voor de redundancy) neemt die op 24VDC werken kun je die er meteen op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Van de week op ebay in een opwelling een Wago 750-881 gekocht. Wel een goeie deal en als alles meezit ook met de (juiste) software erbij.Verder 3x 8x digital out, 2x 8x digital in, 4x analog in en 20 relais erbij.

In het huidige huis gaat het niet gebruikt worden denk ik, maar met het oog op een beoogde verhuizing met 2 á 3 jaar is het al wel leuk speelgoed waar ik tot die tijd wat mee kan knutselen en kan uitvogelen.

Nog erg in dubio welke schil ik er omheen ga draaien. De strategie om geen intelligentie in de PLC te zetten vind ik wel een goeie, op misschien was basis failsafe dingen na zodat ik wel altijd licht aan kan krijgen. Wat betreft server, visualisatie en domoticapakket dat is het volgende project...

Op dit moment heb ik Domoticz draaien met wat RF en Zwave spul, maar er is teveel wat me niet bevalt aan Domoticz, met name stabiliteit en de soms wat vage manier van data beschikbaar hebben. Zelf bouwen heb ik ook geen trek in, dus ik neig nu richting of IP Symcon of Loxone icm een modbus extensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:45:
Van de week op ebay in een opwelling een Wago 750-881 gekocht in een opwelling. Wel een goeie deal en als alles meezit ook met de (juiste) software erbij.Verder 3x 8x digital out, 2x 8x digital in, 4x analog in en 20 relais erbij.
Nice! :)
Op dit moment heb ik Domoticz draaien met wat RF en Zwave spul, maar er is teveel wat me niet bevalt aan Domoticz, met name stabiliteit en de soms wat vage manier van data beschikbaar hebben. Zelf bouwen heb ik ook geen trek in, dus ik neig nu richting of IP Symcon of Loxone icm een modbus extensie.
IP-Symcon is heel erg gericht op de php-programmeur. Je krijgt eigenlijk weinig voor elkaar zonder scripting. Je kunt wel makkelijk events afvangen (bijv. een script draaien als een timer afloopt of een variabele wordt geupdate of een bepaalde waarde aanneemt) maar de logica zit wel altijd in een php-script. Een Loxone Miniserver kan wel visueel geprogrammeerd worden.

• deWit

deWit

Na m'n vakantie lag er een pakketje te wachten...
Wago

Van de week even voeding en een stukje DIN rail geregeld, van het weekend eens kijken of het aan de gang te krijgen is. De codesys CD/USB stick die er bij zit lijkt in ieder geval ok te zijn. Als dat zo is dan was het best een schappelijke deal voor 250 USD... 8)

M'n idee is om te kijken of snel ik het in domoticz geknutseld kan krijgen. Mocht dat niet lukken dan ga ik toch IP Symcon overwegen, heb wel wat ervaring met PHP programmeren dus dat is een bonus. Nadeel vind ik nog steeds dat het een aanschafprijs heeft terwijl ik niet echt een optie zie om het eerst te proberen. In het huidige huis zie ik het namelijk niet geimplementeerd gaan worden, en een softwarepakket kopen om wat te pielen vind ik ook weer zowat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:46:
Na m'n vakantie lag er een pakketje te wachten...
[afbeelding]

Van de week even voeding en een stukje DIN rail geregeld, van het weekend eens kijken of het aan de gang te krijgen is. De codesys CD/USB stick die er bij zit lijkt in ieder geval ok te zijn. Als dat zo is dan was het best een schappelijke deal voor 250 USD... 8)
En ook nog met een 750-455 analoge inputmodule, die vind je niet zo makkelijk gebruikt. Handig om bijvoorbeeld stroomverbruik te maken met een 4-20ma current transformer.
M'n idee is om te kijken of snel ik het in domoticz geknutseld kan krijgen. Mocht dat niet lukken dan ga ik toch IP Symcon overwegen, heb wel wat ervaring met PHP programmeren dus dat is een bonus. Nadeel vind ik nog steeds dat het een aanschafprijs heeft terwijl ik niet echt een optie zie om het eerst te proberen. In het huidige huis zie ik het namelijk niet geimplementeerd gaan worden, en een softwarepakket kopen om wat te pielen vind ik ook weer zowat.
Je kunt volgens mij wel een trial installeren van IP-Symcon. Zie de downloadlinks van IP-Symcon 4.0 RC6 in dit topic:
https://www.symcon.de/for...-Installation-lesen%21%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Afgelopen week eindelijk de tijd gevonden om eens verder te knutselen met de Wago 750-881 en met name om te kijken met welk domotica pakket het een beetje makkelijk uit te lezen is.

Na een tripje naar de schuur voor een fraai stukje multiplex de boel even op wat rails gezet om zo het een en ander aan te kunnen sluiten en te testen. Twee relais erbij gepakt om de output te kunnen checken en twee pulsdrukkers om wat imputs te simuleren. Al met al snap ik inmiddels direct waarom rijgklemmen en verdeelrails een absoluute must zijn :+ Met het oog daarop en de enorme keus daarin kwam ik ook nog op een Wago-Configurator uit waar je online de hele samenstelling van een DIN-rail kunt bij elkaar klikken met alles wat Wago te bieden heeft. Handig als je niet precies weet welke etageklemmen je nodig hebt en hoeveel ruimte alles dan zou innemen.
setup

Na een klein gevecht met codesys om de PLC te kunnen vinden over het netwerk was de boel vrij snel geconfigueerd met Wago I/O Check en zou hij in theorie uitleesbaar moeten zijn via modbus over TCP met bijvoorbeeld IP-Symcon.

De volgende uitdaging was erachter komen welke modbus-adressen ik moest toevoegen aan IP-symcon om het een en ander te laten werken, maar na wat trial and error is inmiddels ook dat gelukt. Ik weet alleen nog niet wat ik van IP-symcon als pakket vind, an sich is het een mooi pakket met heel veel opties en hardware ondersteuning voor heel veel verschillende interfaces. Het jammere is dat je alles bij elkaar moet scripten en dat er voor "standaard" dingen niet echt iets is.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/PWlB8UUuSeIsgUiJ3fpzgXZn/medium.png
Een simpele schakeling met enkel/dubbel drukken vergt al wat knutselwerk, en ik moet zeggen dat ik niet echt warm word van de handleiding. Ik mis eigenlijk wat voorbeeld stukjes code voor de standaard dingen. Ik wil het systeem nog niet direct de hoek in gooien, maar de vrij steile leercurve helpt niet mee :)
Een alternatief, ook met oog op hoe ik het wil gaan gebruiken (in het huidige huis is bedraad geen haalbare optie, maar ik wil niet na verhuizing naar een nieuw pakket over moeten) zou een Loxone miniserver zijn met Loxone is wat betreft programmeren een stuk vriendelijker, en met de Air of Air-IO uitbreiding zou het ook in het huidige huis een optie zijn... Nadeel is dat een eigen script draaien daarop wat gelimiteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:56:

De volgende uitdaging was erachter komen welke modbus-adressen ik moest toevoegen aan IP-symcon om het een en ander te laten werken, maar na wat trial and error is inmiddels ook dat gelukt. Ik weet alleen nog niet wat ik van IP-symcon als pakket vind, an sich is het een mooi pakket met heel veel opties en hardware ondersteuning voor heel veel verschillende interfaces. Het jammere is dat je alles bij elkaar moet scripten en dat er voor "standaard" dingen niet echt iets is.
[afbeelding]
Een simpele schakeling met enkel/dubbel drukken vergt al wat knutselwerk, en ik moet zeggen dat ik niet echt warm word van de handleiding. Ik mis eigenlijk wat voorbeeld stukjes code voor de standaard dingen. Ik wil het systeem nog niet direct de hoek in gooien, maar de vrij steile leercurve helpt niet mee :)
IP-Symcon is inderdaad heel erg gericht op de php-programmeur. Je kunt er veel mee maar alles gaat via scripts en modules. De modules zijn mogelijk sinds IP-Symcon 4.0 die in februari werd uitgebracht. De modules die door de community zijn geschreven zijn momenteel vooral gericht op het integreren van bepaalde apparaten of diensten. Het zou leuk zijn als er ook wat meer modules komen om simpele dingen te doen als een instantie aan of uitzetten als een boolean variabele (bijvoorbeeld de status van een modbus adres) verandert. Dan zou je vanuit een simpel formulier waarin je de input en output selecteert een schakeling kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024
Mooie startpost :)

Net ingestapt in het domotica verhaal en na het lezen van de artikelen op de frontpage gekozen voor PLC.

Echter qua software nog een aantal open punten

De volgende lijken me kanshebbers :

Calaos
OPenHAB
IP Symcon

Calaos :

Pro : Geen polling (via calaos plc soft), basis functionaliteit aanwezig, uit te breiden via scripting/json
Contra : weinig expertise op tweakers, voornamelijk Franse documentatie, weinig interfaces (zelf te maken via JSON)

Openhab :

Pro : Veel bindings reeds (sonos, plex, asterisk, etc)
Contra : polling op de plc, java (geen fan van)

IP Symcon :

Pro : Zeer uitbreidbaar in php (eventueel via je framework)
Contra : prijs , basis functionaliteit vereist wat werk, polling plc

De meesten onder jullie zullen ongetwijfeld ip symcon gebruiken (de vele aanwezig info op gathering zal daar niet vreemd aan zijn) maar hebben jullie alternatieven overwogen ? Zoja dewelke en waarom uiteindelijk voor ip symcon gekozen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

frv schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:31:
De meesten onder jullie zullen ongetwijfeld ip symcon gebruiken (de vele aanwezig info op gathering zal daar niet vreemd aan zijn) maar hebben jullie alternatieven overwogen ? Zoja dewelke en waarom uiteindelijk voor ip symcon gekozen ?
Ik heb inderdaad wat alternatieven overwogen. Ik had toen ik de overstap naar een PLC maakte een RPi met Domoticz draaien, ik heb overwogen om daar een modbus-polling functionaliteit in te bouwen. Reden om dat niet te doen was dat ik Domoticz te onstabiel vond, en er geen enkele vorm van support te krijgen is. Wel veel expertise op fora, maar bij echte issues word er mij te vaak gezegd; "open source, dus fix het zelf maar".

Een ander alternatief, inclusief hardware, was een Loxone miniserver (air) voor mij. Je kunt hier ook vrij gemakkelijk via modbus een PLC aan knopen om op een vrij goedkope manier veel I/O te creeren zonder aan Loxone vast te zitten. Reden waarom het voor mij afviel was de beperkte scripting-mogelijkheid van Loxone om eigen oplossingen te bouwen (PV Omvormer, Opentherm, Weerservice, Mindergas, etc, etc)

Uiteindelijk ben ik gegaan voor IP Symcon omdat het een commercieel product is, wat betekend dat er support is en je voor de prijs die je er voor betaald ook bepaalde dingen mag verwachten. Er is ondersteuning voor vrij veel hardware out of the box, en wat er niet in zit is vaak al gemaakt dmv modules of is relatief makkelijk zelf te maken. Het klopt inderdaad dat de basisfunctionaliteit er niet in zit, maar het is vrij snel en makkelijk erin te scripten. Ik ben zelf geen die-hard programmeur maar ik had een module om mijn slimme meter uit te lezen in een avondje in elkaar geklust...

Wat betreft polling ben ik met je eens dat dit niet de meest mooie manier is, maar ik zie ook geen enorm grote bezwaren, het werkt en ook voor redelijk grote setups werkt het prima. Mocht het een showstopper zijn, dan kun je natuurlijk altijd nog je PLC van code gaan voorzien die dat gedeelte afhangt. Ik ben zelf fan van geen intelligentie in de PLC (Sterker nog, ik heb nu een buskoppelaar in gebruik en geen PLC, nog goedkoper...)

• frv
Wat die polling betreft zou het volgens mij doenbaar moeten zijn om de code van calaos te nemen (is tenslotte open source) en via de kennis hier reeds aanwezig van symcon een module te maken die de gestuurde events opvangt ?

Calaos is opgezet door een bedrijf en toen dat sloot overgenomen door de open source community. Echter zijn ze nu al een tijdje bezig aan een nieuwe versie maar vind er weinig over. Mijn indruk is dat de community vooral geconcentreerd is in het gebied waar het bedrijf actief was (franstalig)

Symcon heeft op support gebied dus duidelijk een streepje voor

Ben je al bezig android besturing en/of visualisaties?

Begrijp ik het goed dat je dus met ip symcon enkel met een buskoppelaar aan de slag kunt? Je had toch de starterkit met de 881?

[ Voor 19% gewijzigd door frv op 25-08-2016 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
frv schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:31:

Calaos :

Pro : Geen polling (via calaos plc soft), basis functionaliteit aanwezig, uit te breiden via scripting/json
Contra : weinig expertise op tweakers, voornamelijk Franse documentatie, weinig interfaces (zelf te maken via JSON)

Openhab :

Pro : Veel bindings reeds (sonos, plex, asterisk, etc)
Contra : polling op de plc, java (geen fan van)

IP Symcon :

Pro : Zeer uitbreidbaar in php (eventueel via je framework)
Contra : prijs , basis functionaliteit vereist wat werk, polling plc

Ik heb geen ervaring met OpenHab en Calaos. De mogelijkheden van die laatste lijken me beperkt, het lijkt echt gebouwd rond Wago-plc's waarbij de plc ook wordt gebruikt voor koppelingen met knx, dmx en dali. Versie 3 krijgt wel directe ondersteuning voor knx (en ook Milight en Philips Hue). Z-wave-ondersteuning is er volgens mij niet.

Dan zou ik eerder voor OpenHab kiezen, dat platform (Eclipse) is veel verder.

IP-Symcom is wel echt iets voor de (php-)programmeur. Je kunt er veel mee en als het er niet standaard in zit zijn er veel mogelijkheden om het zelf te bouwen, maar dat moet je dan wel willen en kunnen. Ik werk er nu zo'n vier jaar mee en heb er oorspronkelijk voor gekozen vanwege het gebruik van php als scripttaal en de uitgebreide ondersteuning van de verschillende protocollen. Ik ben pas later een Wago gaan gebruiken. Over de stabiliteit ben ik erg tevreden en nu met de nieuwe mogelijkheden in 4.0 is het ook geschikt om toe te passen in grote en commerciële installaties waar je makkelijk functionaliteit wil kunnen hergebruiken. Tevens draait het nu op energiezuinige ARM-hardware en heb je geen Windows meer nodig.

De kosten zijn voor mij wat minder een issue: ik draai er een groot huis op inclusief vakantie-appartement dat verhuurd wordt. Ik moet er op kunnen vertrouwen en dat kan met deze software.

Een Wago-plc kun je in principe wel op efficiëntere manieren met OpenHab en IP-Symcon laten communiceren, bijvoorbeeld door code op de Wago te draaien die bij verandering van de status van een input via http een api op je domoticaserver aanroept. Ik heb zelf nog geen pogingen gedaan om dit voor elkaar te krijgen, met name omdat ik maar weinig informatie kan vinden die je op weg helpen om iets voor elkaar te krijgen in CoDeSys. Als je een probleem hebt met php, javascript, python of whatever voor een populaire programmeertaal of framework dan zijn er legio blogs en topics op Stack Overflow om je op weg te helpen, maar het lijkt wel alsof plc-programmeurs in een parallel universum leven dat nog niet connected is met het wereldwijde web.

Voor nu werkt prima modbus prima bij mij. Het werkt betrouwbaar en met een polling interval van zo'n 100 tot 200ms kun je het kort en lang indrukken van een pulsdrukker nog goed afvangen. Voor het zetten van de waarde van outputs (om bijvoorbeeld een relais te schakelen) is modbus verder prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Iemand een idee hoe je een elektra-installatie in een bouwbestek opneemt die geschikt is voor PLC-achtige constructies? Centraaldoos wil je dan niet, je wil iedere schakelaar en ieder lichtpunt naar de meterkast of een schakelkast hebben. Is daar een naam voor? Is dat gedocumenteerd voor installateurs?
Het lijkt er sterk op dat Nederlandse installateurs echt alleen maar werken met centraaldozen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Ondertussen aan de slag gegaan met de Wago software ...

Zit er steeds meer aan te denken om geen domotica software te gebruiken maar alles in de plc te doen;

Voordeel :

Geen afhankelijkheid van een extern domotica pakket noch learning curve
Als je server (domotica) down is blijft je (basis) installatie werken
Redundant : Extra controller met voorafgeladen software in reserve hebben
Ingebouwde visualisatie

Nadeel :

learning curve codesys (is nogal steil maar begin er stilaan weg mee te kunnen)
weinig community code (je moet van 0 beginnen) in vgl met bv ip symcon/domoticz/openhab
Visualisaties zijn er 'basis' uit. Geen flashy interface

Wat werkt al of heb ik al documentatie voor :

1. Basis programmatie : Done.
2. Visualisatie voor basis : Done met VisU (webvisu/smartphone nog te testen) -> Ziet er zeer 'rudimentair' uit maar werkt perfect ...

3. Connectie naar MySQL db : Documentatie ok (nog te testen)
4. Mails versturen vanuit de plc : Documentatie ok (nog te testen)
5. HTTP API post/get vanuit de plc : Documentatie ok (nog te testen)

Eenmaal 3,4 en 5 getest ga ik met die http calls aan de slag om een function block te maken om Plex te integreren (via http api kan je in plex nagaan of een bepaalde player iets aan het afspelen is en kan je dan je verlichting daaraan aanpassen (dimmen, uit , etc)

Toevallig geen interesse hier om daar samen aan te werken ?

@Femme : Lijkt me ook dat je via die http post/get ook het probleem met pollen vanuit ip symcon/domotica software kan oplossen ... Simpelweg een post/get call aan een input of output hangen en telkens de input of output van status gaat wijzigen zal de plc dit via een call laten weten aan je domotica pakket. De documentatie ziet er relatief eenvoudig uit. IS trouwens een standaard library van wago/codesys zelf. Is te downloaden vanop hun site.

[ Voor 21% gewijzigd door frv op 02-09-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Mijn eerste plan voor een domoticainstallatie (2012) bestond vooral uit het verbinden van alle inputs en actoren vanuit de meterkast. Het idee was om in de meterkast een PLC te gebruiken met ethernet interface.

De basis logica (knop wordt ingeduwd -> lamp gaat aan/uit) zou in de PLC komen, alles dat wat ingewikkelder was of te maken heeft met visualisatie via een open source domotica pakket (had nog geen keuze gemaakt).

Op die manier heb je de basis op een ontzettend robuuste manier voor elkaar. De kans dat je PLC crashed is bijzonder klein en zolang die blijft draaien houd je een functionerend huis. Alle leuke dingen doe je dan in een wat vriendelijker omgeving op een PC/RPi. Die software praat met de PLC via ethernet (HTTP, modbus, maakt niet heel erg uit).

In mijn jonge jaren wel een aantal PLCs geprogrammeerd, dat is best wel te doen voor eenvoudige zaken, maar als je in scenario's uit komt met wat meer/ingewikkelde logica dan wordt het snel niet meer leuk. Als je b.v. je zonwering aan wil sturen op basis van aanwezigheid, stand van de zon, het weer en open deuren dan moet je echt heel gestructureerd werken om dat begrijpelijk te houden in je PLC omgeving. Het kan prima hoor, maar gebruiksvriendelijk is anders.

Belangrijker nog is dat er al flink wat mensen hard hebben nagedacht over visualisatie en 'if this then that' achtige functionaliteit specifiek gericht op woningen. Als ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden dan heeft dat toch wel m'n voorkeur.

Om diezelfde reden neig ik in het huidige plan naar Loxone. Die Loxone is eigenlijk een gepimpte PLC die een heel stuk makkelijker te programmeren is. Ik was erg enthousiast over dat systeem, maar sinds ze hun forum hebben gesloten en nu ze ook komen met veel draadloos spul en componenten die concurreren met KNX ben ik toch maar aan het kijken naar alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
bartvb schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:52:
Iemand een idee hoe je een elektra-installatie in een bouwbestek opneemt die geschikt is voor PLC-achtige constructies? Centraaldoos wil je dan niet, je wil iedere schakelaar en ieder lichtpunt naar de meterkast of een schakelkast hebben. Is daar een naam voor? Is dat gedocumenteerd voor installateurs?
Het lijkt er sterk op dat Nederlandse installateurs echt alleen maar werken met centraaldozen...
Geen idee over er een bepaalde naam voor is. Je moet je installatie in stervorm aanleggen. Centraaldozen kun je eventueel gebruiken voor wcd's maar zorg er wel voor dat je centraaldozen goed bereikbaar (niet in plafond verwerkt maar bijvoorbeeld achter een knieschot of in een technische ruimte) en dat je er loze leidingen naartoe legt zodat je in de toekomst eventueel een kastje met relais bij een centraaldoos kunt plaatsen. In de loze leiding kun je dan altijd nog een utp- of svv-kabel trekken die de outputs van een plc verbindt met de relais.

Zie anders voor wat wiring basics deze informatie op de site van Loxone (de Miniserver is feitelijk ook een plc):
http://www.loxone.com/enen/service/documentation/wiring.html
http://www.loxone.com/enen/my-project/smart-wiring.html
frv schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:48:
Ondertussen aan de slag gegaan met de Wago software ...

Zit er steeds meer aan te denken om geen domotica software te gebruiken maar alles in de plc te doen;

Voordeel :

Geen afhankelijkheid van een extern domotica pakket noch learning curve
Als je server (domotica) down is blijft je (basis) installatie werken
Redundant : Extra controller met voorafgeladen software in reserve hebben
Ingebouwde visualisatie

Nadeel :

learning curve codesys (is nogal steil maar begin er stilaan weg mee te kunnen)
weinig community code (je moet van 0 beginnen) in vgl met bv ip symcon/domoticz/openhab
Visualisaties zijn er 'basis' uit. Geen flashy interface

Wat werkt al of heb ik al documentatie voor :

1. Basis programmatie : Done.
2. Visualisatie voor basis : Done met VisU en WebvisU (inclusief smartphone) -> Ziet er zeer 'rudimentair' uit maar werkt perfect ...

3. Connectie naar MySQL db : Documentatie ok (nog te testen)
4. Mails versturen vanuit de plc : Documentatie ok (nog te testen)
5. HTTP API post/get vanuit de plc : Documentatie ok (nog te testen)

Eenmaal 3,4 en 5 getest ga ik met die http calls aan de slag om een function block te maken om Plex te integreren (via http api kan je in plex nagaan of een bepaalde player iets aan het afspelen is en kan je dan je verlichting daaraan aanpassen (dimmen, uit , etc)
Goed om te horen dat je hier al zo ver mee bent.

Alles in de plc doen heeft wel wat grote nadelen vind ik:
  • Archaïsche ontwikkelomgeving (ik moet toegeven dat ik nog niet veel gedaan heb met CoDeSys maar versie 2.3 vind ik wel erg 1995 eruit zien vergeleken met PHPStorm en andere moderne IDE's).
  • Het lijkt me dat je veel meer zelf moet bouwen dan wanneer je een platform gebruikt dat al veel dingen voor je doet zoals opslag van data, afvangen van events, modernere visualisatie via apps en dergelijke.
  • Minder vrijheid in de hardware die je kunt koppelen. Zo is er volgens mij geen mogelijkheid om z-wave direct te koppelen aan een Wago-plc via een hardware module en software library (dit kan overigens wel voor EnOcean en wellicht KNX-RF).
Toevallig geen interesse hier om daar samen aan te werken ? [/quote

@Femme : Lijkt me ook dat je via die http post/get ook het probleem met pollen vanuit ip symcon/domotica software kan oplossen ... Simpelweg een post/get call aan een input of output hangen en telkens de input of output van status gaat wijzigen zal de plc dit via een call laten weten aan je domotica pakket. De documentatie ziet er relatief eenvoudig uit. IS trouwens een standaard library van wago/codesys zelf. Is te downloaden vanop hun site.
Een tutorial over hoe je http post/gets doet zou wel heel nuttig zijn. Waarschijnlijk is het vrij simpel als je het eenmaal een beetje doorhebt en qua gebruik van resources is het wel een stuk efficiënter dan maar de hele dag tien keer per seconde alle inputs pollen terwijl we hier misschien eens 20 keer per stuk op een knop drukken ;) .

Ik heb voor me zelf wel de keuze gemaakt voor IP-Symcon. Dit leent zich voor mij ook beter voor andere projecten waar ik mee bezig ben waarbij ik niet met een Wago-plc wil werken maar goedkopere modbus I/O-modules zoals een Railduino waarbij alle logica in IP-Symcon zit.

In IP-Symcon kan ik mooi softwaremodules bouwen waarin ik bepaalde logica/functionaliteit kan verpakken zodat die makkelijk voor de gebruiker of via een automatisch script geconfigureerd kan worden. Zo'n module gebruikt bijvoorbeeld bepaalde variabelen als input en bepaalde instanties als output. Beetje vergelijkbaar met hoe Loxone het doet.

Ik ben eigenlijk maar erg weinig bezig met het schrijven van daadwerkelijke logica die bepaald wat de output doet op basis van de input, maar vooral met allerlei modellen, services en interfaces die ervoor zorgen dat ik de data op de juiste plek toegankelijk heb en de functionaliteit makkelijk te managen is en modulair is. Dat wil je echt doen in een taal waar je bekend mee bent anders schiet het niet op. Simpele recht-toe-recht-aan 'als deze input een bepaalde waarde heeft moet je die input aan of uitzetten' functionaliteit is niet toereikend voor complexe situaties.

[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 02-09-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je kunt natuurlijk ook een combinatie maken. (daar zou ik wellicht voor kiezen)
En dan gaat het met name over de sturing van verlichting. (en, afhankelijk van het klimaatsysteem ook een mogelijkheid om de verwarming aan en uit te zetten)

In feite is er altijd wel 1 vaste knop die bij 1 bepaald vast lichtpunt hoort, en die gewoon bedraad zijn aangesloten, die logica zou ik dan in de PLC programmeren. En dan de rest allemaal via de gomotica'server'

Dan wordt de kans dat je in het donker of in de kou zit wat kleiner. (dat het dan niet zo gezellig in huis is, met kleurtjes, sfeerverlichting/scenes etc. is dan niet zo boeiend. 95% van Nederland doet het zonder domotica... )

[ Voor 32% gewijzigd door NovapaX op 02-09-2016 11:41 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Femme schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:19:
[...]
Goed om te horen dat je hier al zo ver mee bent.

Alles in de plc doen heeft wel wat grote nadelen vind ik:
  • Archaïsche ontwikkelomgeving (ik moet toegeven dat ik nog niet veel gedaan heb met CoDeSys maar versie 2.3 vind ik wel erg 1995 eruit zien vergeleken met PHPStorm en andere moderne IDE's).
De software lijkt idd nogal 1995. Echter zonder de typische 'problemen' van toen. Toen ik ze installeerde bracht de installer in elk geval herinneringen naar boven en was problemen verwachtend. Echter dat ging vlot en de software start up zonder error ... Het ziet er idd niet echt uit zoals de andere IDE's waar we als software ontwikkelaar mee werken maar dat komt denk ik omdat deze meer gericht is op installateurs en professionals bezig met industrie plc toepassingen ?

Los van hoe het eruitziet : Het werkt. Een beetje op een ouderwetse manier maar totnutoe nog geen errors of fouten tegengekomen. De learning curve is wel steil en de documentatie beperkt (thankgod voor video tutorials op youtube :))
• Het lijkt me dat je veel meer zelf moet bouwen dan wanneer je een platform gebruikt dat al veel dingen voor je doet zoals opslag van data, afvangen van events, modernere visualisatie via apps en dergelijke.
Dat klopt. Echter moet je het maar 1 keer doen. Eenmaal het werkt verpak je het als een library en kun je het delen met anderen die gewoon het function block importeren en er mee aan de slag kunnen.

In dat opzicht doet wago wat alle andere fabrikanten doen. Focus op de installateur en niet de hobby mensen. Een installateur die zelf zijn functies geschreven heeft en in de loop der jaren een library opgebouwd heeft zal daar serieus geld voor kunnen vragen. Zeker omdat ze encrypted libraries ondersteunen. Dus je werk is niet toegankelijk voor de hobbyist die even de plc gaat uitlezen.
• Minder vrijheid in de hardware die je kunt koppelen. Zo is er volgens mij geen mogelijkheid om z-wave direct te koppelen aan een Wago-plc via een hardware module en software library (dit kan overigens wel voor EnOcean en wellicht KNX-RF).
Daar ben ik nog zo zeker niet van. De PLC kan over ethernet met zowat alles communiceren (zeker de 881). Als mijn oordeel op basis van de documentatie correct is zou je in principe dus alles wat met ethernet kan communiceren moeten kunnen aanspreken via de plc. Was er geen mogelijkheid om zwave via ethernet aan te sturen ?

Een snelle google search gaf me alvast dit :

https://github.com/OpenZWave/Thrift4OZW

De volledige zwave stack over tcp/ip

Of deze

http://razberry.z-wave.me/index.php?id=13

Basically is die laatste een mini zwave controller op je raspberry. Gewoon installeren, configureren en je zwave devices correct zetten en voila. Zwave bestuurbaar via je PLC over http.

Kostprijs : 1 Raspberry + 1 Zwave usb module. (de Zwave usb module heb je al nodig om je domotica pakket aan je zwave te hangen en de raspberry eventueel ook maar je config is enorm simpel. Het enige wat de raspberry van logica heeft is API -> Zwave device.). Al je logica zit dan in de PLC op 1 plaats.
Ik heb voor me zelf wel de keuze gemaakt voor IP-Symcon. Dit leent zich voor mij ook beter voor andere projecten waar ik mee bezig ben waarbij ik niet met een Wago-plc wil werken maar goedkopere modbus I/O-modules zoals een Railduino waarbij alle logica in IP-Symcon zit.
In die use case zou ik ook voor ip symcon gaan. Echter ik begin van 0 en moest dus nog een keuze maken (ip symcon, openhab, domoticz, etc). De tijd die het me ging kosten om een ervan vlot onder de knie te krijgen kon ik evengoed in codesys stoppenBijkomend voordeel : een extra taal + kennis. Komt altijd van pas.
Een tutorial over hoe je http post/gets doet zou wel heel nuttig zijn. Waarschijnlijk is het vrij simpel als je het eenmaal een beetje doorhebt en qua gebruik van resources is het wel een stuk efficiënter dan maar de hele dag tien keer per seconde alle inputs pollen terwijl we hier misschien eens 20 keer per stuk op een knop drukken ;) .
Mijn hardware is nog niet aangekomen dus ik maak nu gebruik van de codesys plc simulator. Dit weekend helaas werk in de tuin (de vriendin stond erop) maar eenmaal wat meer tijd probeer ik een voorbeeldje te maken en zal het je dan bezorgen. Kun je al eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Dat PLC vrij robuust is vind ik vrij logisch, nadeel is de hoge sluipverbruik .
Zou je PC PSU als voeding kunnen toepassen ?? (als dat al effect zou hebben)

kabels in de " meterkast" oke, maar door je hele huis heen ?? zeker met LED zou POE+ standaard een intressante combo moeten zijn.. ja spreekt elkaar beetje tegen.

Kortom zijn er wegen om de nadelen om te zetten in voordelen ?

@femme ook al kost een module minder, de hoeveelheid koper in je huis .. pfff wil er niet eens aandenken ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
NovapaX schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:38:
Je kunt natuurlijk ook een combinatie maken. (daar zou ik wellicht voor kiezen)
En dan gaat het met name over de sturing van verlichting. (en, afhankelijk van het klimaatsysteem ook een mogelijkheid om de verwarming aan en uit te zetten)

In feite is er altijd wel 1 vaste knop die bij 1 bepaald vast lichtpunt hoort, en die gewoon bedraad zijn aangesloten, die logica zou ik dan in de PLC programmeren. En dan de rest allemaal via de gomotica'server'

Dan wordt de kans dat je in het donker of in de kou zit wat kleiner. (dat het dan niet zo gezellig in huis is, met kleurtjes, sfeerverlichting/scenes etc. is dan niet zo boeiend. 95% van Nederland doet het zonder domotica... )
Een combinatie is altijd een mogelijkheid maar ik wil vooral dat het systeem blijft draaien. Ook als mijn esxi server beslist ermee op te houden. De kans dat een plc het opgeeft is relatief klein en voor die kostprijs kun je een module op reserve houden.

Sowieso komt de vaste basis programmatie in de plc. Dat staat voor mij al vast. Knop A -> Lichtpunt A. Dat soort zaken.

Bijkomen zou ik toch willen proberen om wat extra logica in de plc te stoppen. Bijkomend voordeel is visU en webvisU + de app van wago. Akkoord je moet ze wel zelf bouwen en het ziet er zo flashy niet uit (denk industrie visiualisatie) maar het werkt. Op een bepaald punt in je leven wil je dat iets gewoon werkt en is hoe het eruitziet minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
vso schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:46:
Dat PLC vrij robuust is vind ik vrij logisch, nadeel is de hoge sluipverbruik .
Zou je PC PSU als voeding kunnen toepassen ?? (als dat al effect zou hebben
Dacht dat femme hier al ergens cijfers neergezet had; Meen me te herinneren ergens rond de 10 watt ? Dat valt toch reuze mee ?
vso schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:46:

kabels in de " meterkast" oke, maar door je hele huis heen ?? zeker met LED zou POE+ standaard een intressante combo moeten zijn.. ja spreekt elkaar beetje tegen.

Kortom zijn er wegen om de nadelen om te zetten in voordelen ?

@femme ook al kost een module minder, de hoeveelheid koper in je huis .. pfff wil er niet eens aandenken ;)
Die hoeveelheid koper kun je beperken.

Voor 2 kasten aan elkaar te hangen heb je bij wago 2 oplossingen :

1. een dure

de 750-342 (+- 150 a 180 op ebay)

gedraagt zich als een modbus slave en stuurt alle input/output changes naar je master (PLC of domotica pakket)

Voordeel :

Te integreren in je bestaande Ethernet netwerk
Geen afstandsbeperking

Nadeel :

Prijs
Complexiteit programmatie verhoogt! Modbus is een extra laagje ...

2. een goedkope

de 750-628

Deze laat je toe over een ethernetkabel je bus te verlengen. (straight kabel dus niet via je bestaande netwerk en beperkt tot 5 meter (kan verhoogd worden via software tot 10 m)
Je verlengt dus in feite je bestaande kast alsof de modules in die kast zouden hangen op de controller waardoor je in de software de verschillende kasten als 1 geheel kunt programmeren.

Voordelen :

Prijs (80 euro op ebay)
De verschillende wago kasten worden in de software als 1 geheel aanzien.

Nadelen :

Niet integreerbaar in bestaand ethernet netwerk
Max 5M (uitbreidbaar tot 10 m)

Op die manier kan je per verdiep een kast bijzetten en kun je de hoeveelheid koper serieus beperken.

Kast 1 Garage -> 220V + Ethernet + 24V voeding -> Kast 2 (+ extra kasten)

Je hebt dan 3 kabels tussen de kasten (een zware 220 afhankelijk van de belasting op de kast, een 24V voeding en ethernet buskabel

Kostprijs is dus 80 euro/kast (hoewel ik denk dat je die modules nog goedkoper kan vinden mits wat creatief shoppen op ebay) + 10 m ethernet kabel + 10 meter 24v kabel + 10 M 220 V kabel (Nu is het 15 meter zal het ook wel werken. Heb zo een vermoeden dat die beperking eerder is om ook hun duurdere ethernet/modbus modules niet uit de markt te duwen)

Rekening houdend met kap/boorwerk bij renovatie, tijd om leidingen te leggen, prijs koper, installatiegemak lijkt me 80 euro / kast een schijntje.

[ Voor 9% gewijzigd door frv op 02-09-2016 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:52
Grappig te lezen dat er tweakers met PLC's domotica aan het maken zijn :)

Ben zelf industrieel programmeur en dus veel met PLC's bezig en op mijn werk veel met Codesys en Wago bezig (met de nieuwe e!Cockpit IDE van Wago die al een stuk minder 1995 aanvoelt, maar niet gratis is).

Bij mijn ouders thuis heb ik twee Mitsubishi PLC's draaien (oude FX2N's die op mijn werk niet meer gebruikt werden) welke de luchtverwarming/ventilatie en de zonnecollectoren voor het zwembad aansturen. Die zijn echter nog lekker ouderwets in ladder geprogrammeerd :)

Voor mij zelf ben ik nu bezig met een RPi met daar de Codesys runtime op, licentie voor RPi kost maar iets van €30,-, dus inclusief de prijs van de RPi heb je voor onder de €100,- een modern te programmeren PLC voor terug. Voor de aansturing van mijn ledverlichting, aangestuurd met een PWM print voor op de RPi die je weer vanuit Codesys kan aansturen), heb ik dan de RPi inclusief een tochscreen waarop de webvisu draait welke ik straks ergens kan inbouwen en zo zowel via het display als via de smartphone de verlichting kan bedienen. Voor verdere uitbreiding ben ik dan nog van plan om een Mitsubishi plc (met gewone relais uitgangen) voor het aan en uitschakelen van verlichting toe te passen en die vervolgens via het MC-protocol (modbus-achtig communicatieprotocol van Mitsubishi zelf waar ik op mijn werk zelf een driver voor gemaakt heb onder Codesys) vanuit de RPi weer aan te sturen.

Overigens een tip voor de Codesys gebruikers, installeer ook de OSCAT bibliotheken, hier zitten een hoop handige functies in die voor Domotica ook van toepassing komen die eigenlijk in Codesys zelf al zouden moeten zitten. Zo zitten er betere functies voor het verwerken van DATE_TIME variabelen in als voorbeeld, maar ook zaken als email ondersteuning.
http://store.codesys.com/oscat-basic.html
http://store.codesys.com/oscat-building.html
http://store.codesys.com/oscat-network.html

Codesys voor RPi:
http://store.codesys.com/...-for-raspberry-pi-sl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Invisible_man schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:00:
heb ik dan de RPi inclusief een tochscreen waarop de webvisu draait welke ik straks ergens kan inbouwen en zo zowel via het display als via de smartphone de verlichting kan bedienen. Voor verdere uitbreiding ben ik dan nog van plan om een Mitsubishi plc (met gewone relais uitgangen) voor het aan en uitschakelen van verlichting toe te passen en die vervolgens via het MC-protocol (modbus-achtig communicatieprotocol van Mitsubishi zelf waar ik op mijn werk zelf een driver voor gemaakt heb onder Codesys) vanuit de RPi weer aan te sturen.
Je bedoelt de raspberry pi plc target ?

Gebruik je voor de smartphone gewoon de browser ? Wago had een app die toelaat de visualisatie te tonen. Moet die nog eens uittesten ...
[b][message=48188861,noline]Invisible_man schreef op vrijdag 02 september 2016 @
Overigens een tip voor de Codesys gebruikers, installeer ook de OSCAT bibliotheken, hier zitten een hoop handige functies in die voor Domotica ook van toepassing komen die eigenlijk in Codesys zelf al zouden moeten zitten. Zo zitten er betere functies voor het verwerken van DATE_TIME variabelen in als voorbeeld, maar ook zaken als email ondersteuning.
http://store.codesys.com/oscat-basic.html
http://store.codesys.com/oscat-building.html
http://store.codesys.com/oscat-network.html

Codesys voor RPi:
http://store.codesys.com/...-for-raspberry-pi-sl.html
Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

frv schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:58:
[...]
Dacht dat femme hier al ergens cijfers neergezet had; Meen me te herinneren ergens rond de 10 watt ? Dat valt toch reuze mee ?
Femme had een meting gedaan, maar 1 persoon's meting is niet een getal voor iedereen, tenzij je een vergelijkbare setup hebt.
Waar zet je dit tegenover? jou referentie kader is anders dan die van mij :)

Goed dit kan je 2 kanten op vertalen, maar mijn punt "sluipverbruik verminderen" is niet veranderd.
Die hoeveelheid koper kun je beperken.

Voor 2 kasten aan elkaar te hangen heb je bij wago 2 oplossingen :

1. een dure

de 750-342 (+- 150 a 180 op ebay)

gedraagt zich als een modbus slave en stuurt alle input/output changes naar je master (PLC of domotica pakket)

Voordeel :

Te integreren in je bestaande Ethernet netwerk
Geen afstandsbeperking

Nadeel :

Prijs
Complexiteit programmatie verhoogt! Modbus is een extra laagje ...

2. een goedkope

de 750-628

Deze laat je toe over een ethernetkabel je bus te verlengen. (straight kabel dus niet via je bestaande netwerk en beperkt tot 5 meter (kan verhoogd worden via software tot 10 m)
Je verlengt dus in feite je bestaande kast alsof de modules in die kast zouden hangen op de controller waardoor je in de software de verschillende kasten als 1 geheel kunt programmeren.

Voordelen :

Prijs (80 euro op ebay)
De verschillende wago kasten worden in de software als 1 geheel aanzien.

Nadelen :

Niet integreerbaar in bestaand ethernet netwerk
Max 5M (uitbreidbaar tot 10 m)

Op die manier kan je per verdiep een kast bijzetten en kun je de hoeveelheid koper serieus beperken.

Kast 1 Garage -> 220V + Ethernet + 24V voeding -> Kast 2 (+ extra kasten)

Je hebt dan 3 kabels tussen de kasten (een zware 220 afhankelijk van de belasting op de kast, een 24V voeding en ethernet buskabel

Kostprijs is dus 80 euro/kast (hoewel ik denk dat je die modules nog goedkoper kan vinden mits wat creatief shoppen op ebay) + 10 m ethernet kabel + 10 meter 24v kabel + 10 M 220 V kabel (Nu is het 15 meter zal het ook wel werken. Heb zo een vermoeden dat die beperking eerder is om ook hun duurdere ethernet/modbus modules niet uit de markt te duwen)

Rekening houdend met kap/boorwerk bij renovatie, tijd om leidingen te leggen, prijs koper, installatiegemak lijkt me 80 euro / kast een schijntje.
Je beperkt door afkadering van "ruimtes/verdieping" hoewel dit een optie kan zijn, vind ik dit persoonlijk niet fraai. meterkast en zolder(kast), garage .. tja LB maar 1ste verdieping heb je vaak deze luxe niet.
Daarnaast ga je ook nog extra gevaarlijke punten cree-eren.

Niet alles omdat je het kan, moet je ook doen zo is en blijft het goedkoper je kind te vertellen dat hij licht/tv/pc uit moet doen dan te investeren in geschakelde "slaapkamer" .. (lees item verwijderen na 2de waarschuwing)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
vso schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:14:
[...]
Goed dit kan je 2 kanten op vertalen, maar mijn punt "sluipverbruik verminderen" is niet veranderd.
In vergelijking met een klassieke installatie waar het al eens durft voorvallen dat lichten of andere apparatuur onnodig blijven aanliggen kan je dat sluipverbruik ruimschoots compenseren. Het hangt natuurlijk wel af wat je referentiekader is. 10 watt sluipverbruik lig ik niet wakker van. zeker niet als ik daarmee een veelvoud kan besparen.
vso schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:14:
Je beperkt door afkadering van "ruimtes/verdieping" hoewel dit een optie kan zijn, vind ik dit persoonlijk niet fraai. meterkast en zolder(kast), garage .. tja LB maar 1ste verdieping heb je vaak deze luxe niet.
Daarnaast ga je ook nog extra gevaarlijke punten cree-eren.

Niet alles omdat je het kan, moet je ook doen zo is en blijft het goedkoper je kind te vertellen dat hij licht/tv/pc uit moet doen dan te investeren in geschakelde "slaapkamer" .. (lees item verwijderen na 2de waarschuwing)
We zitten op tweakers. Iets niet doen omdat je het met oldskool toepassingen ook af kan is zonde. Kan je elke vorm van automatisatie afschieten. Tot bv parkeersensoren in je auto toe. Kan je zeggen dat je maar moet leren parkeren op de ouderwetse manier. Wat bijmaken gevaarlijke punten betreft : Als je het doet volgens de regels van de kunst (correct afzekering/bekabeling) is het risico minimaal. Een schakelkast in een technische afgesloten ruimte welke correct aangesloten is hoeft niet gevaarlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
frv schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:07:
[...]

Je bedoelt de raspberry pi plc target ?

Gebruik je voor de smartphone gewoon de browser ? Wago had een app die toelaat de visualisatie te tonen. Moet die nog eens uittesten ...
Gewoon een standaard Raspberry Pi met Raspbian waarop je de Codesys runtime installeert. De runtime is overigens ook gratis te downloaden, maar dan draait hij maar max 2 uur, maar voor alleen even uit te proberen wel zo handig. Als IDE gebruik je gewoon de standaard Codesys IDE en kan je dan de RPi als target selecteren. Weet zo 123 niet meer of je dan eerst nog wat moet installeren, maar dat staat wel in de handleiding.

De webvisu draait zelf een webservertje en je kan dan met een html5 browser deze benaderen, dus ook via je smartphone. De Wago app is volgens mij nog van Codesys 2.x, met 3.x is het volledig webbased, ook met Wago (e!Cockpit).
[...]

Thanks voor de tip!
You're welcome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

frv schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:35:
[...]
In vergelijking met een klassieke installatie waar het al eens durft voorvallen dat lichten of andere apparatuur onnodig blijven aanliggen kan je dat sluipverbruik ruimschoots compenseren. Het hangt natuurlijk wel af wat je referentiekader is. 10 watt sluipverbruik lig ik niet wakker van. zeker niet als ik daarmee een veelvoud kan besparen.
[...]
We zitten op tweakers. Iets niet doen omdat je het met oldskool toepassingen ook af kan is zonde. Kan je elke vorm van automatisatie afschieten. Tot bv parkeersensoren in je auto toe. Kan je zeggen dat je maar moet leren parkeren op de ouderwetse manier. Wat bijmaken gevaarlijke punten betreft : Als je het doet volgens de regels van de kunst (correct afzekering/bekabeling) is het risico minimaal. Een schakelkast in een technische afgesloten ruimte welke correct aangesloten is hoeft niet gevaarlijk te zijn.
Ja en Nee, in alle punten.
Wat ga je automagischeren? Men heeft een verantwoordelijkheid en iets aanlaten vind ik niet "sluipverbruik" pak de oorzaak aan en verhelp het. Dit kan zijn door de schakelaar te verplaatsen, bewegingsdetectie of verbaal aanspreken op iets. Even heel overdreven, maar ik "beloon" mijn familie leden door de besparing om te zetten in de efteling, Helaas zit er alleen voedsel vanuit huis en water bij omdat men verlichting niet uitdoet achter hun reet. Geen ruzie, gevolg men let beter op. daar kan niks automagisch tegenop.

Andere kant van het spectrum is temperatuur bewaking in huis, gordijnen/screens/zonnewering,ventilator(en) tot open deur alarm aan toe. Als mens ben je te mobiel om hier effectief nuttig invloed op te hebben. Door dit te automagischeren heb je een koeler of warmer huis gevolg verminderding in extra kosten.
Hieronder is een minimum van sluipverbruik acceptabel.

Veiligheid en "sfeer"
In het geval van beveiliging, of sfeer is sluipverbruik 100% acceptabel immers dit zijn persoonlijke voorkeuren waarbij je het speerpunt legt op "behagelijkheid" en in dit geval zou ik toch proberen zo zuinig mogelijk te zijn. In veiligheid denk je niet alleen aan inbraak maar ook aan "brand" en stroom uitval.

Correct wil niet zeggen dat het "goed' is, Bijvoorbeeld mijn meterkast en (in pandig)regengoot zijn correct gemonteerd toch is er lekkage in de meterkast geweest. het stukje goed " is extra zorg dragen dat dit niet meer mogelijk is.

Vertel me aub niet wat tweakers behelst ik woon hier al veel langer dan jij .. 8) mijn eerste account is helaas verloren maar dit account is nog ouder :P ieder voor zich wat intressant is, ik stel alleen de vraag of het niet anders kan .. gezonde vraag lijkt me ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
vso schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:30:
[...]
Vertel me aub niet wat tweakers behelst ik woon hier al veel langer dan jij .. 8) mijn eerste account is helaas verloren maar dit account is nog ouder :P ieder voor zich wat intressant is, ik stel alleen de vraag of het niet anders kan .. gezonde vraag lijkt me ?
Op die manier bedank ik ervoor om verder te reageren op dit subonderdeel van de plc discussie.. Toch bedankt voor je input en veel succes alvast :)

[ Voor 4% gewijzigd door frv op 02-09-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
@Femme

Nog een optie voor je pollingprobleem : Netwerk variabelen. Als ik het goed lees stuurt de controller telkens een udp pakket uit (broadcast) als een netwerk variabele aangepast wordt (is bedoeld voor de andere controllers in het netwerk). Op je ip symcon server luisteren naar die packets en de nodige actie op ondernemen ? Lijkt me simpeler dan telkens een http call te doen ?

[ Voor 7% gewijzigd door frv op 02-09-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@frv je leest wel erg selectief? niet lullig bedoelt .
Maar als je het gehele bericht leest .. is je quote al overbodig. de wegens de lading die het "heeft" je zegt tegen een appel die weet dat het een appel is .. " je bent een appel" en nu ben je geirriteert omdat iemand "DOH" zegt ??? 8)7 8)7 |:(
maar goed dit is mijn observatie .. het is jou recht om daar niet verder op in te gaan. GOT is een tweakers discussie forum.. daar mag best een persoonlijke(niet kwetsende) tint aan zitten zolang je wel terug on topic kan gaan.

dus voor mij ook de

eronder

Goed sluip verbruik, gezien dat PLC's industrie gericht zijn, vind ik het relatief logisch dat het niet energie zuinig is .. alleen waar ligt dat nu aan ?? Voor de industrie is het niet super intressant 1 a 2 watt verschil maar hoe ver zou dat sluipverbruik in te dammen zijn .. ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:17:
Goed sluip verbruik, gezien dat PLC's industrie gericht zijn, vind ik het relatief logisch dat het niet energie zuinig is .. alleen waar ligt dat nu aan ?? Voor de industrie is het niet super intressant 1 a 2 watt verschil maar hoe ver zou dat sluipverbruik in te dammen zijn .. ?
Je hebt de aanname gedaan dat plc's niet energiezuinig zijn.

Een Wago 750-881 heeft volgens de datasheet een typical input current van 500mA bij een spanning van 24V. Bij de nieuwere 750-8202 is de stroomsterkte maximaal 550mW. Hiermee kun je al een hele berg input- en outputmodules aansluiten zonder extra power supply modules nodig te hebben. Ik vind een energieverbruik van 12W niet echt schokkend veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je praat dan inderdaad over (grof gerekend) zo'n €20 per jaar aan stroom, niet schokkend.

Een raspberry Pi verbruikt met wat aanhangsels ook al snel 5 watt, en dan heb je het nog niet gehad over het verbruik van eventuele zenders en ontvangers etc. (miniem, maar bijvoorbeeld 10 fibaro Z-Wave inbouwschakelaars/dimmers gebruiken al snel totaal 5-10 watt.
Een Fibaro Home Center 2 doet 10-20 watt (dus dat zal ook wel snel richting de 15W gaan)

Wel iets om in het achterhoofd te houden. Vooral dat je oplet dat het niet richting de honderd(en) watts gaat, waardoor je meerdere honderden euro's per jaar alleen al aan sluipverbruik kwijt bent, tenzij je je daarvan bewust bent en dat er gewoon voor over hebt, wat prima voor te stellen is natuurlijk.

Maar terug on-topic. Ik zag dat in Duitsland die Wago modules (nieuw) een stuk voordeliger aangeboden worden dan hier.
Bijvoorbeeld relais 788-304, €7 in DE vs. €15 hier in NL

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Femme schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:34:
[...]

Een Wago 750-881 heeft volgens de datasheet een typical input current van 500mA bij een spanning van 24V. Bij de nieuwere 750-8202 is de stroomsterkte maximaal 550mW. Hiermee kun je al een hele berg input- en outputmodules aansluiten zonder extra power supply modules nodig te hebben. Ik vind een energieverbruik van 12W niet echt schokkend veel.
De PFC200 serie waar de 750-8202 van is heeft in april zelfs nog een kleiner broertje gekregen met de PFC100 serie waarbij vooral het voedingsgedeelte versimpeld is, bedoeld voor kleinere hoeveelheden IO. Kan maandag op mijn werk wel eens meten aan de 750-8102 die ik heb staan (PFC100 met RS232 poort) wat deze zonder IO en met wat IO neemt, maar dat is nog niet eens de ECO uitvoering, de 750-8100, welke niet alleen zuiniger is, maar ook nog eens een stuk smaller.

Juist deze Wago apparatuur is bedoeld voor een marktsegment waar energiezuinig zeker wel belangrijk is, maar voor een PLC toch voldoende rekenkracht en functionaliteit levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Iemand toevallig ervaring met de rs232 en rs 485 modules van wago ?

Enkele rfid lezers gevonden die voor weinig geld rs232/rs485 spreken en lijkt me wel interessant ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
frv schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:10:
Iemand toevallig ervaring met de rs232 en rs 485 modules van wago ?

Enkele rfid lezers gevonden die voor weinig geld rs232/rs485 spreken en lijkt me wel interessant ...
Ja hoor, wat wil je weten?

Je kan in Codesys met een Wago PLC gewoon direct schrijven en lezen op de seriële poorten. Als je dus toegang tot de protocolomschrijving van de RFID lezers hebt, zou je dit dus zelf kunnen implementeren. Zo heb ik zelf het modbus asci protocol geïmplementeerd (Codesys kent alleen modbus rtu en modbus tcp, asci is iets van vroeger, maar kom ik wel tegen in mijn werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Femme schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:34:
[...]

Inderdaad, je vertelde eerder over 10W (sluip)verbruik, vind ik redelijk veel continue.

Echter als je veel ander "sluip" verbruik kan reduceren, dan is dat niet veel, en ben ik dus bij deze gecorrigeerd :) hierbij denk ik ook aan omvormings verlies van led drivers etc..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Invisible_man schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 23:50:
[...]
Kan maandag op mijn werk wel eens meten aan de 750-8102 die ik heb staan (PFC100 met RS232 poort) wat deze zonder IO en met wat IO neemt.
Met IO (5 modules) neemt hij 0,124A, oftewel 2,8W, zonder IO neemt hij 0,09A, oftewel 2,16W. Dit in combinatie met een vrij zwaar PLC-programma inclusief webvisualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 21:24
Zo hier even een reactie op het forum na 12 jaar (15 jaar lid)

Ik heb goede ervaring van Siemens Logo en mindere kennis van Siemens S7-1200 / 300
6 jaar geleden ook wat gedaan met Codesys en Wago

Momenteel bezig met domotica op basis van Siemens, omdat ik hier de hardware al van heb.
Wat Siemens logo's en een S7-1200 ( en dan koppelen via ethernet met elkaar)

Doel:
Mijn doel is langzaam aan beetje verandert naar groter en luxer. Ben begonnen met een simpele LOGO en wordt naar mate ik er over nadenk steeds uitgebreider.

Origineel doel:
geld besparen, dmv van oververhitting te voorkomen: zonwering sturen met wind/regen/zon sensor.
CV zone verwarming: als mijn vriendin in de winter s'ochtens 40 min in de badkamer is, niet heel het huis warmstoken maar enkel vloerverwarming en radiator badkamer.
En in diverse ruimtes een simpele aan/uit thermostaat plaatsen geregeld door logo.

Nieuw doel.
zelfde als origineel doel, echter PLC webserver voor smartphone/tablet/pc bediening.

sturing Verlichting,
zonwering omhoog bij brandalarm,
lampje post in brievenbus

verlichting, diverse pirren, Dimmer reeds in bezit en heeft pulsdrukker aansturing. (geen 0-10 of 4-20ma)
lampje post in brievenbus
deurbel (wordt er gelogd hoelaat iemand heeft aangebeld en maakt IP cam een foto)
geschakelde Wandcontactdoos in keuken

een eenvoudige verie van Honeywell Evohome
CV ketel thermostaat sturing op basis van de huidige themostaat
VLoerverwarming regeling met thermische servo motoren
Radiatoren regeling met thermische servo motoren
in alle ruimtes een analoge temperatuur meting.

loggen energie verbruik, wat heeft bijvoorbeeld een douche beurt gekost. (zal het moeilijkste te programeren zijn in de PLC)

Alarm gaat via een normale alarm centrale, dus niet over de plc. (reeds in bezit)

Gerealiseerd:
Ik heb een bestaand huis, dus leidingen leggen zijn lastig.
Hiervoor heb ik iets gevonden: 2 PLC, 1 voor begane grond, de andere voor de boven verdieping.
De bovenverdieping heeft een Siemens Logo 0BA7 met uitbreidingsmodule.
Dit werkt redelijk goed.

De planning verder:
En beneden komt dan een Logo 0BA8 en een S7-1200 en dan aan elkaar koppelen via ethernet.
Ik wil mijn woning er uitlaten zien als een gewoon huis, geen groot scherm in de woonkamer maar gewoon normale schakelaars, hetzij pulsdrukkers.
En dan de bediening via smartphone/tablet/pc door middel van de S7-1200 webserver.
Mogelijk geen rasberry PI, zie ook niet direct het voordeel daar van in als ik zelf goed de PLC programmeer icm een webserver voor visualisatie.

Nieuw probleem:
Ik loop tegen de imitaties van de Siemens S7-1200 betreft uitgangen, en 1-wire is (lastig) en duur te implementeren.
Ik neig steeds meer naar een Wago PLC icm 1-wire module, en dan de complete begane grond te sturen met Wago, en proberen een koppeling te maken met de 0BA7 op de 1ste verdieping.

Vragen
Wie heeft ervaring met de webservers van beide PLC's?
En koppeling met de Logo 0BA7 en Wago PLC?
Heeft een rasberry PI veel meerwaarde?

Overweging welke PLC voor de tweakers die nog niet beslist hebben:
Siemens Logo / Siemens S7-1200 / Wago PLC, hieronder mijn ideeen er over:
Voordeel Logo: goedkoop, simpel, uitgangen kunnen grote stromen schakelen, verkrijgbaar met 230 ingang.
Nadeel logo: max 24 DI en 20 DO, het is geen echte PLC
Nadeel S7-1200: kies juiste CPU voor uitbreidbaarheid: 1212C: 2 modules max, en 1214C 8 modules max
1-wire is moeilijk en kostelijk werkend te maken. Uiteraard zijn de analoge kaarten erg duur.
Voordeel S7-1200: niet dat ik iets kan bedenken
Wago voordeel: 1-wire is simpel te integreren.

Reality beats fiction by far!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-01 21:08
Peertje NL schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:23:
Vragen
Wie heeft ervaring met de webservers van beide PLC's?
En koppeling met de Logo 0BA7 en Wago PLC?
Heeft een rasberry PI veel meerwaarde?
Wago WebVisu zoals het heet, is vrij basic en kan nogal traag zijn, mischien dat het met de nieuwer plc's beter is.
De webserver van de 1200 is HTML gebaseerd en is wat moeilijker ten obzichte van de Wago.

Koppeling tussen beide plc's zou je bijv. via Modbus TCP kunnen doen.

Zelf zou ik nooit een Logo gebruiken voor dergelijke projecten (als master dan). Als remote i/o zou het nog kunnen. De 1200 of de Wago is veer geschikter als master.

Als je de 1200 gebruikt zou je nog een WinCC RT kunnen gebruiken als visalisatie.

• NovapaX
Even een advies vraag:
Voor een oud kerkgebouw ben ik (op verzoek van de kosters) aan het kijken of ik de boel kan automatiseren.

Het doel: Zowel het geluid als de verlichting en de CV van de kerk met een tablet/smartphone draadloos kunnen bedienen.

Wat is er nu:
- 16 relais in de meterkast worden op afstand (40 meter ofzo) bediend met een knoppenpaneeltje midden in de kerk op een onhandige plaats.
- Op datzelfde paneel zijn 4 drukknopjes aanwezig om de microfoons in en uit te schakelen (hoe dat precies gaat weet ik niet... moet ik nog open schroeven)
- De versterkerkast bevind zich op een heel andere plaats als de meterkast.
- En de internetverbinding komt weer in een andere meterkast binnen, aan de andere kant van het gebouw...

Aanvullende eisen:
- het huidige knoppenpaneel moet blijven werken. (zodat 'analoge' bediening mogelijk blijft)
- Er moet een deurbel aangesloten kunnen worden die een melding geeft op het scherm van de bediening.
- Er is een CV regelaar die via een html pagina ingesteld kan worden, als het even kan moet deze ook geïntegreerd worden.

Wat moet er in ieder geval komen. (denk ik)
- een digitale microfoon-mixer die via IP of Seriale poort aangestuurd kan worden.
Ik dacht aan een Ecler DAM-614 die via seriële poort aangestuurd kan worden. Installatiemixers die via een open protocol via IP aangestuurd kunnen worden lijken allemaal veel duurder te zijn...
- Een unit die ten minste 16 relais in 10 verschillende groepen aan kan sturen in de meterkast.
- een unit die ten minste input van 10 drukknoppen kan verwerken. (en bij voorkeur ook led verlichting op die knoppen in kan schakelen aan de hand van de daadwerkelijke status van de verlichting)
- Iets van een interface/server om de boel digitaal te kunnen bedienen.
- Een robuuste koppeling tussen 'analoog' bedieningspaneel en de relais bediening in de meterkast. (Het moet gewoon 'altijd' kunnen werken, ook wanneer de digitale interface/server flipt.)

Nu de grote vraag. Ben ik veroordeeld tot PLC en een custom software?
Bij voorkeur ga ik richting een beetje 'industrie-standaard' voor gebouw-automatisering, maar als je het wilt laten doen door een installateur rijzen de kosten de pan uit. Maar ik heb er ook geen zin in dat ik 'onmisbaar' wordt in het onderhoud.
Ik heb in de KNX-hoek gezocht, maar wordt een beetje tegengehouden door het gesloten karakter en wederom de prijs van units. Ik kan bijvoorbeeld in de KNX hoek ook weinig vinden in de audio-hoek, wat gewoon de input van 4 microfoons mixen/schakelen.

Ik moet nog even onderzoeken wat er aan kabels tussen bedieningspaneel en meterkast/versterkerkast liggen.

Iemand die al eens een dergelijke installatie heeft gemaakt, of me in de juiste weg kan wijzen voor een goede oplossing?

Edit: misschien verdient dit wel een eigen topic, maar ik wil eerst een beetje richting zoeken in dit topic als het mag.... :>

Sparql TV wiki

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 21:24
Wago trage WebVisu is een goede tip, ik zal er naar kijken.
Logo is uiteraard een soort remote io, Wel eigen intelligentie met programma maar een aantal zaken worden in/uitgelezen naar de S7-1200 of een Wago plc als dit mogelijk is.

De WinCC RT is een soort windows applicatie, maar daarmee kan ik toch niet besturen via smartphone?
DeKemp schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:14:
[...]

Wago WebVisu zoals het heet, is vrij basic en kan nogal traag zijn, mischien dat het met de nieuwer plc's beter is.
De webserver van de 1200 is HTML gebaseerd en is wat moeilijker ten obzichte van de Wago.

Koppeling tussen beide plc's zou je bijv. via Modbus TCP kunnen doen.

Zelf zou ik nooit een Logo gebruiken voor dergelijke projecten (als master dan). Als remote i/o zou het nog kunnen. De 1200 of de Wago is veer geschikter als master.

Als je de 1200 gebruikt zou je nog een WinCC RT kunnen gebruiken als visalisatie.

Reality beats fiction by far!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
NovapaX schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:36:

Nu de grote vraag. Ben ik veroordeeld tot PLC en een custom software?
Bij voorkeur ga ik richting een beetje 'industrie-standaard' voor gebouw-automatisering, maar als je het wilt laten doen door een installateur rijzen de kosten de pan uit. Maar ik heb er ook geen zin in dat ik 'onmisbaar' wordt in het onderhoud.
Ik heb in de KNX-hoek gezocht, maar wordt een beetje tegengehouden door het gesloten karakter en wederom de prijs van units. Ik kan bijvoorbeeld in de KNX hoek ook weinig vinden in de audio-hoek, wat gewoon de input van 4 microfoons mixen/schakelen.

Ik moet nog even onderzoeken wat er aan kabels tussen bedieningspaneel en meterkast/versterkerkast liggen.

Iemand die al eens een dergelijke installatie heeft gemaakt, of me in de juiste weg kan wijzen voor een goede oplossing?
Je zou ook kunnen kijken naar een modbus I/O-module met wat relais en inputs. Een voorbeeld is de Railduino. Voor 180 euro heb je een module met 12 relais, 24 digitale ingangen, drie analoge ingangen en 1-wire voor temperatuurmeting. Er zit ook nog een pwm-uitgang op. Je stuurt 'm aan via modbus/tcp (als je de versie met lan neemt) vanuit bijvoorbeeeld een Raspberry Pi of een Odroid C2 waar je domoticasoftware zoals OpenHab of IP-Symcon op draait. Met IP-Symcon en wat php-programmeerervaring kun je de aansturing van de mixer via een seriële poort voor elkaar krijgen. Hoe het in zijn werk gaat met OpenHab weet ik niet. In IP-Symcon kun je vrij eenvoudig een mobiele app voor Android en iOS inrichten met de benodigde functies.

Een andere alternatief is een Loxone Miniserver. Hoe moeilijk de integratie van een protocol via rs-232 is weet ik niet maar de rest zou je eenvoudig bij elkaar moeten kunnen klikken. De Loxone Miniserver kost 500 euro en heeft acht relais en acht digitale inputs. Meer relais kun je toevoegen met een Loxone Extension van 400 euro of met een modbus I/O-module zoals de eerder genoemde Railduino.

Je kunt het ook wel voor elkaar krijgen met een plc maar dan heb je mijn inziens meer specialistische kennis nodig.
Edit: misschien verdient dit wel een eigen topic, maar ik wil eerst een beetje richting zoeken in dit topic als het mag.... :>
Een eigen vraagtopic is wel mooi, ik kan het wel omzetten als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Ondertussen een kleine week aan het spelen geweest met de plc (750-880) en moet zeggen prachtig stukje techniek.

Die LD taal heb ik maar gelaten voor wat het is. Vond er niets aan. ST daarentegen begint vlot te gaan.

Loggen van de panelen via s0 contact werkt perfect. Alsook het loggen van de waardes naar influx (via http post) en visualiseren via grafana.

HTTP GET naar plex (mediaspeler) werkt ook al. Nu enkel nog wat extra code schrijven om te checken of er iets aan het spelen is of niet ...

Op ebay enkele mooie koopjes gedaan

Een rs485 klem voor 25 euro (bedoeling om zonnepaneel omvormer uit te lezen en te experimenteren met rs485 keypads, deurcontacten, etc)
Een analoge ingang voor pt100/pt1000 voor +- 10 euro per kanaal ... (tempsensoren)

Is beetje opletten op ebay maar regelmatig komen er echte koopjes voorbij.

Die ST taal valt goed mee. Is beetje wennen (sommige dingen die je in andere talen als 'vanzelf' beschouwd moet je wel zelf doen ... de HTTP blokken geven ipv een string output een array of bytes dus dat moet je nog omzetten naar string ... en zo zijn er wel meer eigenaardigheden)

Iemand met ervaring ivm de 750-493 3 phase stroommeetklem ?

Klein vraagje. Ik zie in het topic dat fermme een 750-455 analoge inputmodule aangeraden heeft om stroomverbruik mee te meten.

Is perfect mogelijk uiteraard alleen moet je dan in je programma alle berekeningen zelf doen. Voor wie de waardes uitleest via domotica software is dat geen issue (voldoende rekenkracht).

Echter in de documentatie van die 750-493 zie ik staan :

The 3-phase power measurement module transmits the root mean square values
into the process image without requiring high computing power from the controller.

Dus is de vraag hoe hoog is 'high' in die zin. Kan dat de performance van de plc negatief beinvloeden ? (cycle time). Eventueel kan je het in een aparte task onderbrengen en cycle time op 1 seconde of hoger zetten (voor thuis toepassingen niet zo een probleem)

De 3phase klem is merkelijk duurder dan een analoge ingangsklem 4-20 ma. Ik zie nu en dan op ebay wel iets passeren in een aanvaardbare price range ... bij die 3phase klem spreken we toch al snel over 100 a 250 euro ... (heb je naast stroom ook spanning. 6 inputs (3x stroom, 3x spanning).

[ Voor 48% gewijzigd door frv op 25-09-2016 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
.

[ Voor 99% gewijzigd door frv op 25-09-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
frv schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:14:

Echter in de documentatie van die 750-493 zie ik staan :

The 3-phase power measurement module transmits the root mean square values
into the process image without requiring high computing power from the controller.

Dus is de vraag hoe hoog is 'high' in die zin. Kan dat de performance van de plc negatief beinvloeden ? (cycle time). Eventueel kan je het in een aparte task onderbrengen en cycle time op 1 seconde of hoger zetten (voor thuis toepassingen niet zo een probleem)

De 3phase klem is merkelijk duurder dan een analoge ingangsklem 4-20 ma. Ik zie nu en dan op ebay wel iets passeren in een aanvaardbare price range ... bij die 3phase klem spreken we toch al snel over 100 a 250 euro ... (heb je naast stroom ook spanning. 6 inputs (3x stroom, 3x spanning).
Het omrekenen van de waarde van een 4-20 mA analoge input naar stroomsterkte of vermogen lijkt me niet echt zwaar. Het is wel vrij onzinnig om het honderden keren per seconde te doen, die nauwkeurigheid heb je alleen nodig als je zeer snel wil kunnen reageren op een verandering van de meting.

Als alternatief voor de 3-fase stroommeetklem van Wago zou je ook een 3-fase verbruiksmeter met een modbus-interface kunnen gebruiken.

• frv
Ondertussen een 0-20 ma analoge ingangsklem kunnen scoren.

De rs485 klem is ook aangekomen :) ga me daar dan de komende weken eens mee amuseren om te proberen de paneelomvormer uit te lezen en/of wat andere rs485 speeltjes aan de wago te linken.

XML replies van Plex uitlezen werkt ook vlot :) Qua programmatie ben ik er bijna. Dan kan ik aan de definitieve bekabeling beginnen ... Daar zie ik wel tegenop. Wou toch eerst zeker zijn dat die programmatie geen probleem zou zijn voor ik echt kabels begon te trekken :) Hopelijk binnen enkele weken wat foto's :p

[ Voor 39% gewijzigd door frv op 29-09-2016 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Een kleine waarschuwing voor wie de HTTP GET en POST functieblokken wil gebruiken :

Bij de post zal je fb een timeout geven als de webserver meer terugstuurt dan de receive buffer kan opslaan. Ik vermoed dat de FB op het einde in de ontvangen data kijkt voor de HTTP 200 of 400 en daar de status op baseert. Echter als die data overschreven is (buffer vol) dan kan hij dat natuurlijk niet vinden.

Uiteindelijk kan je dit oplossen door elke cyclus de receive buffer uit te lezen en op te slaan MAAR dan verlies je de voordelen van de POST block (nl de status na het verzoek) Een extra nadeel is dat je een globale variable moet zetten als je 'custom' headers zoals SOAPACTION wil toevoegen aan het post verzoek. Door die globale variabele wordt de header aan ALLE post acties toegevoegd (eventueel kan je die resetten maar dan zit je met concurrency issues). Bovendien is die global var niet gedocumenteerd in de wago docs. Ben die in de library zelf tegengekomen in codesys.

Een alternatief is werken via de ethernet library. Dan heb je het probleem met die custom header al niet meer en meteen ook af van die timeout in geval van teveel data. JE beslist immers zelf hoe je die data oplsaat. (had van in het begin eigenlijk die lib al gebruikt maar iemand wees me op de bestaande wago libs voor get/post en wou die dus ook eens proberen. makkelijker als beginnen maar zoals je hierboven kan lezen kan je voor verrassingen komen te staan in bepaalde gevallen)

Die eigenaardigheden hebben ervoor gezorgd dat het me wat tijd gekost heeft maar ondertussen heb ik een POC om bv de deurbel via een sonos speaker te laten verlopen Of om plex te pauzeren bij aanbellen. Je kan daarmee dan ook vanalles nog gaan automatiseren (film aanleggen = lichten dimmen, inkomend gesprek op de asterisk -> Pauzeer film)

Als er interesse is wil ik de ST code gerust hier plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door frv op 02-10-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-03 10:21
Ook hier willen we kijken naar een PLC voor het domotica stuk af te handelen. Momenteel gebruiken we al dimmers met relais, en in de gang bewegingschakelaars via volledig analoge weg, maar de vriendin heeft opgesmeten dat ze toch ook het fancy wil kunnen bedienen met de smartphone en een alles uit knop hebben. We zijn ook aan het kijken voor automatische rolluiken, dus die zouden er dan ook mee gestuurd kunnen worden en eventueel kan de verwarming er ook op gezet worden (we zijn op zich op redelijk vaste momenten thuis, dus we kunnen al goed af met de standaard thermostaat functionaliteit).

Raspberries, Arduino's, ... ik vertrouw het voor geen meter om die dingen mijn huis te laten bedienen, we willen wel licht hebben als we op de knop duwen. Dus ik kwam al rap bij een PLC uit, ook omdat ik in een ver verleden wel eens geleerd heb hoe (Siemens) PLC's te programmeren. Nu denk ik wel om voor WAGO te gaan ipv Siemens (kostprijs, 2de hands availability, ...).
PLC programmeren om lichten aan en uit te doen lijkt mij helemaal geen issue, ook dimmen lijkt mij wel mogelijk, zelfs wat fancier stuff met scene's, alles uit knop, aanwezigheidsdetectie is niet ondoenbaar. (je moet wel overzichtelijk werken, goed aliassen, vooraf wat regels opstellen, ... makkelijker gezegd dan gedaan, maar voor een klein huis als het onze wel doenbaar lijkt me)

In eerste instantie zou de PLC de huidige situatie mimicken en dus op basis van de fysieke knoppen het werk overnemen. Er zou dan ook al een alles-uit knop kunnen toegevoegd worden.
Als uitbreiding (wat niet kritisch is en dus mag falen) zou er dan in een tweede fase een domotica pakket ingesteld worden (nog te bepalen welk) voor bediening via smartphone / webinterface en rapportering.

Na dit topic te hebben doorgelezen had ik wel nog een paar vragen:
- Zien jullie grote graten in mijn opzet?
- Waar kopen jullie die wago starter kits? ik vind zeer moeilijk verkooppunten (en de paar die ik vind vertrouw ik niet of hebben niets op voorraad). Welke zouden jullie nu nemen, de 750-881 of de PFC200 (750-8202)?
- Omdat ik zo'n moeite heb om die starter kits te vinden was ik aan het kijken naar een ander optie die in de startpost stond, heb ik het goed begrepen dat je de PFC200 apart kan kopen en CoDeSys 3.0 gerbuiken (gratis) met de nodige extensie (70e)? Als ik het goed heb verstaan ga je de WAGO firmware dan overschrijven door een softplc versie van CoDeSys? Heeft er iemand ervaring mee?

Ik heb er in principe niets tegen om nu wat meer te betalen als mij dat later bespaard of minder problemen geeft.

[ Voor 1% gewijzigd door Dred op 07-10-2016 13:26 . Reden: duidelijker structuur in vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dred schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:21:
- Zien jullie grote graten in mijn opzet?
In principe kan je hier mee wat jij wilt, hoe flitsend het voor de smartphonebediening gaat zijn is nog een ander verhaal. De webvisu die je met een PFC200 krijgt is leuk en zo mooi te maken als je zelf wilt, maar qua bediening niet altijd even snel qua response en niet altijd even handig bij invoer van getallen. Je kan Codesys gratis voor twee uur achtereen op een raspberry pi laten draaien (en voor €35 oneindig), dus wellicht zou je daar een proof of concept mee kunnen bouwen voordat je grote investeringen doet. Enige verschil is dat op de Rpi Codesys niet "real time" draait en daardoor wat minder consequent draait qua cyclustijden. Maar niet iets waar je voor verlichting wakker voor hoeft te liggen.
- Waar kopen jullie die wago starter kits? ik vind zeer moeilijk verkooppunten (en de paar die ik vind vertrouw ik niet of hebben niets op voorraad). Welke zouden jullie nu nemen, de 750-881 of de PFC200 (750-8202)?
De 750-881 is een ouder type, de PFC200 en PFC100 serie zijn nieuwer, dus dat betreft zou ik daar voor kiezen. Starterkits ben ik niet tegen gekomen voor de PFC200 (en ook niet voor de PFC100). Ik heb destijds van Wago Nederland een set te leen gehad om te testen, maar die moest ook weer terug en dat was zakelijk.
- Omdat ik zo'n moeite heb om die starter kits te vinden was ik aan het kijken naar een ander optie die in de startpost stond, heb ik het goed begrepen dat je de PFC200 apart kan kopen en CoDeSys 3.0 gerbuiken (gratis) met de nodige extensie (70e)? Als ik het goed heb verstaan ga je de WAGO firmware dan overschrijven door een softplc versie van CoDeSys? Heeft er iemand ervaring mee?

Ik heb er in principe niets tegen om nu wat meer te betalen als mij dat later bespaard of minder problemen geeft.
Op de Codesys website kan je inderdaad iets kopen waardoor je een PFC200 met de reguliere Codesys kan programeren. Wago heeft hier zelf normaal het softwarepakket e!Cockpit voor wat niet veel meer is dan een Wago jasje om Codesys 3 heen, maar twee licenties kosten ons toen al iets van €900,-. Wel kan je die software 30 dagen gratis proberen waarbij alleen de dagen dat je het daadwerkelijk gebruikt meegeteld worden.en installeren op een andere pc geeft je weer 30 dagen :) .Voor €70,- ipv €900,- zou ik dan inderdaad de reguliere Codesys gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
Ik zou niet zo zeer de webinterface van de wago gebruiken, eerder een koppeling maken naar een domotica pakket (openhab, domoticz, ...) en die interface gebruiken. Dan moet ik dus via modbus o.i.d. de plc gaan pollen voor z'n status en kijken hoe je er data kan naar toe krijgen, maar dat is nog toekomstmuziek...

In principe heb ik een analoog teleruptor systeem werkende, dus ik weet dat de kabels goed liggen en de schakelingen goed zijn, etc... Je kan met Siemens Step 7 Light of Wago al simuleren hoe het plc stuk werkt (niet iets helemaal nieuw voor mij), om lampjes aan en uit te schakelen ben ik er gerust in dat dat lukt.
Het lijkt mij nog meer werk om eerst alles op de raspberry te doen die andere stuurvoltages gebruikt (5v, moet je weer overal optocouples o.i.d tussen duwen om naar 24v te gaan). Maar misschien denk ik alleen dat dat veel werk is... (even over slapen, heb een raspberry pi liggen die niet veel gebruikt wordt, dus kan het wel doen)

Dank voor de extra uitleg rond de controllers, gezien er toch redelijk wat verschil is tussen codesys v2 en v3 zou ik durven proberen om een PFC200 te zoeken en de codesys softplc er op te zetten.
Er blijkt wel een starter kit te zijn voor de PFC100, maar die is nogal prijzig en heb ik enkel nog maar hier tegen gekomen: http://www.insystems-shop...fc100-controller-750-8100

Ik kwam toevallig deze avond mijn buurman tegen, die heeft een Crouzet Millenium 3 waar hij best tevreden van is (gebruikt hij voor z'n rolluiken). Dit is een volledige PLC maar in klein formaat (lijkt op een Siemens LOGO). Iemand toevallig ervaring mee?
Ik ben er nog niet uit of het verder interessant is, maar hier is wat ik er ondertussen van weet: Voor +-300e ben je al op weg met de starterset, uitbreidbaar met ModBus TCP/IP en analoge modules. Op het eerste zicht misschien wel genoeg voor een klein huisje/appartement bv. Millenium 3 XD26: 16 digitale inputs (waarvan 6 dienst kunnen doen als analoge input), 10 relais output (of 10 solid state relais waarvan 4 PWM), analoge modules beschikbaar: 2 in/out per stuk (0-20mA analoge input, 0-10v analoge out).
Tot zover het goede nieuws, er zit er wel een (flinke) limitatie op het aantal instructies dat je er op kan programmeren: 120 ladder lijnen of 250 function blocks. Dat houd mij wel tegen om dit te proberen, ik denk dat je nogal rap tegen die limitaties gaat lopen als je ten volle gaat automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Of dat voldoende is ligt natuurlijk helemaal aan je doel.
Het plan dat ik had met een PLC is zorgen dat alle basisdingen (drukken op knop A -> lamp 1 gaat aan/uit) in de PLC zit. Alles dat ingewikkelder is dan dat in iets als OpenHAB op b.v. een RPi die vooral de PLC aanstuurt en uitleest en daarnaast ook de andere onderdelen (b.v. warmtepomp, intercom, etc) aan elkaar knoopt.

Op die manier zorg je dat je basisdingen vrijwel altijd werken (industriele PLC) en de meer 'luxe' dingen die je eventueel kan missen op een iets minder stabiel maar veel 'ruimer' platform.

Overigens lijkt het erop dat je de PLC niet hoeft te pollen, frv is bijzonder goed bezig op dat vlak!

Zelf zit ik (nog steeds) te twijfelen tussen Loxone en PLC + OpenHAB oid. Neig naar Loxone (minder werk, makkelijker programmeren, minder hardware, minder afhankelijkheden, KNX mogelijkheden). Platform staat me erg aan, de richting van het bedrijf erachter niet bepaald. Maar veel goede alternatieven lijken er niet te zijn. De komende tijd de OpenHAB achtige alternatieven dus maar eens goed bekijken. Leuk hobbyproject iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dred schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:52:
Ik zou niet zo zeer de webinterface van de wago gebruiken, eerder een koppeling maken naar een domotica pakket (openhab, domoticz, ...) en die interface gebruiken. Dan moet ik dus via modbus o.i.d. de plc gaan pollen voor z'n status en kijken hoe je er data kan naar toe krijgen, maar dat is nog toekomstmuziek...
Dat zou zeker een "flitsender" en soepeler resultaat geven, zou je de webvisu in de wago eventueel nog voor diagnose en configuratie kunnen gebruiken. Zo heb ik op het werk in de webvisu altijd service pagina's zitten waar ik van alle digitale en analoge in- en uitgangen de actuele status kan bekijken en ze eventueel simulatie waardes kan geven. Erg handig bij troubelshooten in de aansluitingen enzo.
Het lijkt mij nog meer werk om eerst alles op de raspberry te doen die andere stuurvoltages gebruikt (5v, moet je weer overal optocouples o.i.d tussen duwen om naar 24v te gaan). Maar misschien denk ik alleen dat dat veel werk is... (even over slapen, heb een raspberry pi liggen die niet veel gebruikt wordt, dus kan het wel doen)
Er zijn wel de nodige hats (uitbreidingsbordjes) voor de Rpi met betere ingangen en uitgangen met relais, wellicht dat dat wat voor je is. Er zit in Codesys voor bepaalde types zelfs al ondersteuning zodat je die direct van Codesys kan uitlezen en aansturen. Waar je ook naar kan kijken is om ergens goedkope remote IO te vinden die je met bijvoorbeeld modbus tcp kan aansturen en lezen als je de IO wat industrieler wil. Maar als ik het verder zo lees kan je met een Rpi met Codesys (€35,- voor een licentie en de gratis IDE) al heel veel van wat je wilt.
Dank voor de extra uitleg rond de controllers, gezien er toch redelijk wat verschil is tussen codesys v2 en v3 zou ik durven proberen om een PFC200 te zoeken en de codesys softplc er op te zetten.
Er blijkt wel een starter kit te zijn voor de PFC100, maar die is nogal prijzig en heb ik enkel nog maar hier tegen gekomen: http://www.insystems-shop...fc100-controller-750-8100
De PFC100 heeft niet de mogelijkheid om met de algemene Codesys IDE geprogrammeerd te worden (dat pakket van €70) en kan dus op dit moment alleen met e!Cockpit. Hoewel de PFC100 qua hardware wat goedkoper is dan de PFC200 (maar praktisch even snel en alleen een beetje minder geheugen), is die denk ik niet echt een optie voor jou.
Ik kwam toevallig deze avond mijn buurman tegen, die heeft een Crouzet Millenium 3 waar hij best tevreden van is (gebruikt hij voor z'n rolluiken). Dit is een volledige PLC maar in klein formaat (lijkt op een Siemens LOGO). Iemand toevallig ervaring mee?
Ik ben er nog niet uit of het verder interessant is, maar hier is wat ik er ondertussen van weet: Voor +-300e ben je al op weg met de starterset, uitbreidbaar met ModBus TCP/IP en analoge modules. Op het eerste zicht misschien wel genoeg voor een klein huisje/appartement bv. Millenium 3 XD26: 16 digitale inputs (waarvan 6 dienst kunnen doen als analoge input), 10 relais output (of 10 solid state relais waarvan 4 PWM), analoge modules beschikbaar: 2 in/out per stuk (0-20mA analoge input, 0-10v analoge out).
Tot zover het goede nieuws, er zit er wel een (flinke) limitatie op het aantal instructies dat je er op kan programmeren: 120 ladder lijnen of 250 function blocks. Dat houd mij wel tegen om dit te proberen, ik denk dat je nogal rap tegen die limitaties gaat lopen als je ten volle gaat automatiseren.
Persoonlijk zou ik dan liever kiezen voor een Rpi met Codesys dan een Crouzet PLC. Ik ben die in mijn werk wel een paar keer tegen gekomen en is vergeleken met een Codesys PLC echt enorm veel beperkter in manieren hoe je die kan programmeren. Maar als het alleen een paar simpele regeltjes schakelprogramma is wellicht een optie, maar bied weinig ruimte tot uitbreiding.

Waar ik bijvoorbeeld op dit moment op mijn werk bijvoorbeeld mee bezig ben is in Codesys HTML pagina's te generen (je kan naar tekstbestanden schrijven) met deze javascript grafiekenmodule. Deze pagina's toon ik vervolgens in een browser frame in de webvisu van Codesys waardoor het voor de eindgebruiker lijkt alsof het in de webvisu zelf zit. Een ander voorbeeld is dat ik voor communicatie met Mitsubishi PLC's (welke standaard een eigen protocol praten en geen native modbus aan boord hebben) in Codesys zelf op tcp niveau het Mitsubishi protocol kan implementeren om zo met die PLC's te kunnen praten. Dat soort dingen is met een budget PLC als die van Crouzet allemaal niet mogelijk of in ieder geval een heel stuk omslachtiger, maar dus afhankelijk van wat je er zelf mee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
@bartvb: Ik heb dus wat hetzelfde plan.
Ik heb ook gekeken naar loxone etc, maar dan wordt het of een volledige mengelmoes (loxone, plc, raspberry/arduino, ...) of een te dure aangelegenheid (alles loxone) met vendor lock-in. Voor mij leek het simpeler, goedkoper en (hopelijk) degelijker om alles aan te sluiten op de PLC en de basis domotica met via de plc te doen werken en optionele 'luxe' functionaliteit via een software domotica pakket (ik dacht eerst aan OpenHAB of Domoticz, maar nu neig ik meer naar IP Symcon) op een raspberry te draaien.

Kan je iets meer zeggen over dat pollen dat overbodig wordt? Is er een ander topic (of github, ...) waar dit stukje development besproken wordt? Ben nu wel geintresseerd wat frv nu net voor elkaar gekregen heeft.

@invisble_man
Oh ok, je stelt voor om het helemaal op de raspberry te doen. Dat wil ik net vermijden omdat ik die dingen niet vertrouw om 24/7/365 te draaien.
Ik onthoud wel: Raspberry met CoDeSys PLC moet ik eens mee rondspelen voor de tuin (maakt mij daar weinig uit als het opeens niet meer werkt).

Na er wat verder over na gedacht te hebben lijkt die crouzet idd niks, je bent zelfs nog beter af met een Siemens LOGO! volgens mij.
Over die LOGO! gesproken, laat ik nu net iemand hebben die er eentje te leen wou geven, dus ik ben de afgelopen dagen wat FBD aan het tekenen geweest. Zoals verwacht zijn lichten aan en uit doen en een alles-uit functie wel simpel genoeg. Voor 1-knops dimming via 0-10v heb ik even moeten zoeken, maar daar heb ik ook een oplossing voor gevonden (nu dus met de functies voorhanden in LOGO!).

Zo ver ik heb gevonden heeft de Wago versie van CoDeSys (met die WAGO-I/O-PRO library) ingebouwde functies voor 1-knops dimming (FbDimmerSingleButton) wat de boel wel serieus vergemakkelijkt. Ik heb niet het idee dat de gewone CoDeSys dit heeft, dus dan moet je een zelfde constructie gaan opzetten als met de LOGO!, waarschijnlijk kan het simpeler omdat je wat meer helper functies hebt.
Dus dan neig ik eigenlijk al weer meer naar een 750-881 starter kit (met wago lib) ipv de PFC200 (of misschien LOGO! want die kan je overal kopen en doet blijkbaar ook wat ik wil...)
edit: Ik heb nog wat gezocht en blijkbaar moet ik mij verdiepen in de OSCAT libraries die beschikbaar zijn voor CoDeSys, hier zou misschien wat bruikbare dingen in zitten die het dimmen makkelijk kan maken.

Software gewijs denk ik dat er wel uit geraak, ik zie af en toe IP Symcon terug komen, die kan blijkbaar communiceren met zowel modbus als siemens (mocht het toch de LOGO! worden). Dus vanaf daar kan ik dan wel verder iets bouwen.
Net een nieuw hoofdbreeksel binnengekregen van de vrouw des huizes: iPhone is geupdate en met de laatste versie is er nu een 'Woning' app, iets met Apple HomeKit... Dus dat kan ik ook eens gaan uitzoeken...

[ Voor 3% gewijzigd door Dred op 09-10-2016 19:33 . Reden: verder uitzoekingswerk codesys libraries ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dred schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 14:23:
@invisble_man
Oh ok, je stelt voor om het helemaal op de raspberry te doen. Dat wil ik net vermijden omdat ik die dingen niet vertrouw om 24/7/365 te draaien.
Ik onthoud wel: Raspberry met CoDeSys PLC moet ik eens mee rondspelen voor de tuin (maakt mij daar weinig uit als het opeens niet meer werkt).
Oh, voel je niet onder druk gezet worden hoor :) Is alleen een aardig groot prijsverschil en voor thuis heb je niet perse de industriële kwaliteit van een Wago nodig. Met een Rpi moet je alleen zorgen voor een behoorlijke behuizing, een stabiele en een niet te lichte voeding, voldoende koeling en eventueel wat extra interface relais om je IO te beschermen.
edit: Ik heb nog wat gezocht en blijkbaar moet ik mij verdiepen in de OSCAT libraries die beschikbaar zijn voor CoDeSys, hier zou misschien wat bruikbare dingen in zitten die het dimmen makkelijk kan maken.
Oscat is sowieso aan te raden met Codesys (ook als je e!Cockpit gebruikt), zitten functies in die in Codesys zelf eigenlijk al hadden moeten zitten zoals uit een DATE_AND_TIME variabele met één simpele functie bijvoorbeeld de huidige dag te kunnen halen. Daarnaast zitten er ook wel de nodige functies voor gebouwbeheersing in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Dred; het puzzelen van frv met de Wago staat op deze pagina :+

Ik moet zelf eens een excel sheet gaan maken met het geschatte aantal inputs/outputs. Dat lijkt de beste manier om te kijken welke oplossing interessant is. Nu eigenlijk nog geen flauw idee hoeveel inputs/outputs we nodig gaan hebben.

Huidige idee is b.v. een simpele Wago PLC voor de inputs en een groot deel van de outputs. Daarnaast een Loxone of iets als OpenHAB voor de logica. Vrijwel de hele ruleset in een PLC zetten is zeker mogelijk, maar ik voorzie daar nogal een moeilijk te onderhouden timesink. En laat tijd nu precies iets zijn dat ik niet heel veel heb. Higher level systemen als Loxone en OpenHAB werken een stuk sneller wat betreft het instellen/aanpassen van alles. Wat op de PLC draait wordt in eerste instantie niet meer dan een watchdog die checkt of het domotica systeem nog functioneert. Als deze het niet meer doet gaat alle verlichting naar een standaard niveau. Heel veel ingewikkelder dan dat lijkt mij niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Invisible_man schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:19:
[...]

Er zijn wel de nodige hats (uitbreidingsbordjes) voor de Rpi met betere ingangen en uitgangen met relais, wellicht dat dat wat voor je is. Er zit in Codesys voor bepaalde types zelfs al ondersteuning zodat je die direct van Codesys kan uitlezen en aansturen. Waar je ook naar kan kijken is om ergens goedkope remote IO te vinden die je met bijvoorbeeld modbus tcp kan aansturen en lezen als je de IO wat industrieler wil. Maar als ik het verder zo lees kan je met een Rpi met Codesys (€35,- voor een licentie en de gratis IDE) al heel veel van wat je wilt.
Als je een Raspberry Pi of iets dergelijks voor domotica gaat gebruiken zou ik de gpio-pinnen laten voor wat te zijn en modbus I/O-modules gebruiken om inputs en outputs aan te sluiten. Railduino is een mooie. Voor 162 euro heb je een module die direct op een din-rail kan en 12 relais, 24 digitale inputs, drie analoge inputs, vier pwm-outputs en een 1-wire-interface voor DS18B20 en DS2438 1-wire-sensoren heeft.

Een nadeel van de Raspberry Pi is dat je voor opslag afhankelijk bent sd-kaartjed of sata via een usb-convertor. Een mooi alternatief is de Odroid C2 en XU4. Ze presteren beter en je kunt ze combineren met eMMC-geheugen. Dat is het type geheugen dat ook in smartphones en low-end laptops wordt gebruikt en wel goed flash management en goede prestaties heeft. SD is ruk qua prestaties en het flashgeheugen wil nog wel eens kapot gaan vanwege het ontbreken van een slim flash management.

Als je dit combineert met software zoals IP-Symcon of OpenHab heb je de vrijheid om allerlei andere hardware zoals z-wave en infrarood te integreren.

Ik gebruik een Odroid C2 in combinatie met IP-Symcon 4.1 beta in een testopstelling voor zoneregeling van vloerverwarming. Uiteindelijk moet mijn hele huis erop komen te draaien. Tot nu toe draait het super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
@Invisible_man: Ik had meer moeten opletten, je had die OSCAT libraries al eens gerefereerd in dit topic.

Ik heb ondertussen wat verder zitten prullen met een LOGO! die ik momenteel in leen heb, ik ben aangenaam verrast wat die tegenwoordig allemaal kan. Met de laatste versie kan je wat meer inputs/outputs er aan hangen (24 inputs, 20 output, 8 analoge outputs)
Waarschijnlijk ga ik hiermee beginnen, een LOGO! kost niet super veel (300e voor starter set + analoge uitgang extensie), mocht later blijken dat ik er door gelimiteerd ben (reeele kans) kan ik nog overschakelen naar een WAGO en de LOGO! herbruiken voor de sturing in de tuin
bartvb schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:33:
@Dred; het puzzelen van frv met de Wago staat op deze pagina :+
Dat had ik idd al gezien, dacht dat er mss ergens nog meer specifieke informatie was, of al een stukje library (wishful thinking)
bartvb schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:33:
Ik moet zelf eens een excel sheet gaan maken met het geschatte aantal inputs/outputs. Dat lijkt de beste manier om te kijken welke oplossing interessant is. Nu eigenlijk nog geen flauw idee hoeveel inputs/outputs we nodig gaan hebben.
Altijd meer dan dat je denkt... Ik zit nu op +- 15 ingangen, 10 digitale uitgangen en 4 dimbare uitgangen.
Dit is voor een klein huisje met 2 slaapkamers, kelder en zolder. Hier zit nog geen sfeerverlichting in (bv. led strips in de woonkamer, navigatie licht 's nachts in slaapkamer). De tuin (+veranda) is ook niet meegerekend (ga ik waarschijnlijk in een aparte kast steken).
Als je wat een groter huis hebt zal je rap aan een veelvoud zitten (ik dacht ergens gelezen te hebben dat de WAGO installatie van Femme 80 digitale ingangen heeft).
Femme schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:02:
[...]
Als je een Raspberry Pi of iets dergelijks voor domotica gaat gebruiken zou ik de gpio-pinnen laten voor wat te zijn en modbus I/O-modules gebruiken om inputs en outputs aan te sluiten. Railduino is een mooie. Voor 162 euro heb je een module die direct op een din-rail kan en 12 relais, 24 digitale inputs, drie analoge inputs, vier pwm-outputs en een 1-wire-interface voor DS18B20 en DS2438 1-wire-sensoren heeft.
Die railduino was ik ook al tegengekomen. Bij Raspberry Pi en Arduino valt het mij op hoe weinig apparaten er in een DIN compatibel package zitten. Ik vraag mij ook af hoe 'stevig' het allemaal gebouwd is, een standaard arduino sloop je nogal makkelijk als je even iets kortsluit of iets te hoge voltages/stromen er door stuurt (die railduino is wel afgesteld op 24VDC, standaard arduino's doen 5v, als je dan even mist en je stuurt er 24v door dan kan je dat pinnetje alvast schrappen).
Femme schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:02:
[...]
Als je dit combineert met software zoals IP-Symcon of OpenHab heb je de vrijheid om allerlei andere hardware zoals z-wave en infrarood te integreren.

Ik gebruik een Odroid C2 in combinatie met IP-Symcon 4.1 beta in een testopstelling voor zoneregeling van vloerverwarming. Uiteindelijk moet mijn hele huis erop komen te draaien. Tot nu toe draait het super stabiel.
Voor de software te draaien lijkt mij een Raspberry Pi dan wel weer geschikt :-). Ik denk ook aan een Raspberry Pi (of Odroid C2) met IP Symcon (tenzij iemand mij nog overhaalt naar een ander pakket).
Ben benieuwt naar jouw verdere ervaringen, draait het wat vlot, installatie redelijk makkelijk, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Dred schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:33:
@Invisible_man: Ik had meer moeten opletten, je had die OSCAT libraries al eens gerefereerd in dit topic.

Die railduino was ik ook al tegengekomen. Bij Raspberry Pi en Arduino valt het mij op hoe weinig apparaten er in een DIN compatibel package zitten. Ik vraag mij ook af hoe 'stevig' het allemaal gebouwd is, een standaard arduino sloop je nogal makkelijk als je even iets kortsluit of iets te hoge voltages/stromen er door stuurt (die railduino is wel afgesteld op 24VDC, standaard arduino's doen 5v, als je dan even mist en je stuurt er 24v door dan kan je dat pinnetje alvast schrappen).
De digitale inputs op het Railduino-shield zijn galvanisch geïsoleerd en zouden dus niet de Arduino moeten slopen bij overvoltage. Hoe betrouwbaar ze zijn op de lange termijn kan ik niet zeggen, die van mij draait net drie weken.

Er is niet heel veel keuze uit degelijke din-behuizing voor de Raspberry Pi. Ik heb de onderste twee geprobeerd maar die vond ik echt junk. Cheap glimplastic en een Odroid krijg je er niet makkelijk in:
http://nl.rs-online.com/w...board-enclosures/9144988/
http://nl.rs-online.com/w...board-enclosures/9144982/

Deze van Phoenix Contact bevalt me een stuk beter. Hij neemt wel meer ruimte in op een rail en er zitten lompe gaten voor een eventuele tweede pcb of om de hdmi-uitgang te bereiken:
http://nl.rs-online.com/web/p/din-rail-enclosures/1224298/

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=P3pgSsXwers]
Voor de software te draaien lijkt mij een Raspberry Pi dan wel weer geschikt :-). Ik denk ook aan een Raspberry Pi (of Odroid C2) met IP Symcon (tenzij iemand mij nog overhaalt naar een ander pakket).
Ben benieuwt naar jouw verdere ervaringen, draait het wat vlot, installatie redelijk makkelijk, ...?
Ik moest met de hand wat missende package installeren om IP-Symcon aan de gang te krijgen op een Odroid C2. De beta van 4.1 draait inmiddels goed. Ik gebruik het nu alleen in een testomgeving maar de prestaties lijken me meer dan voldoende. De stabiliteit is tot nu toe perfect. Ik werk al vier jaar met IP-Symcon dus dat is voor mij wel gesneden koek. Voor een nieuwkomer kan ik me voorstellen dat je even wat tijd nodig hebt om je weg te vinden. De software is wel heel erg gericht op de php-programmeur. Als je dat niet bent zijn andere oplossingen wellicht beter. Voordeel is dat je er wel zo'n beetje alles via scripting voor elkaar kunt krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 11-10-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
De kogel is door de kerk, heb mij net een LOGO! 8 besteld, als ik die ontgroei stap ik over naar een WAGO en kan de LOGO! nog dienst doen in de tuin (of ander project).
Nu het lastige deel: wachten...
Femme schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:04:
Ik moest met de hand wat missende package installeren om IP-Symcon aan de gang te krijgen op een Odroid C2. De beta van 4.1 draait inmiddels goed. Ik gebruik het nu alleen in een testomgeving maar de prestaties lijken me meer dan voldoende. De stabiliteit is tot nu toe perfect. Ik werk al vier jaar met IP-Symcon dus dat is voor mij wel gesneden koek. Voor een nieuwkomer kan ik me voorstellen dat je even wat tijd nodig hebt om je weg te vinden. De software is wel heel erg gericht op de php-programmeur. Als je dat niet bent zijn andere oplossingen wellicht beter. Voordeel is dat je er wel zo'n beetje alles via scripting voor elkaar kunt krijgen.
Ik ben geen php programmeur, wel java programmeur (en wat javascript) die ooit gerommeld heeft in php. Ergo, wat php snippets schrijven kan ik wel af. Mijn veronderstelling is dat dit wel genoeg is om er mee weg te geraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Dred schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:41:

Ik ben geen php programmeur, wel java programmeur (en wat javascript) die ooit gerommeld heeft in php. Ergo, wat php snippets schrijven kan ik wel af. Mijn veronderstelling is dat dit wel genoeg is om er mee weg te geraken...
Als je met java en javascript overweg kunt zal php inderdaad ook geen probleem zijn.
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste