Ik zie dat ik niet de enige ben die een PLC voor zijn domotica wil gebruiken.
Binnenkort ga ik verhuizen naar een woning waarbij de elektriciteit (en andere zaken) niet conform is en dus aan vernieuwing toe is.
In mijn huidige woning heb ik gebruik gemaakt van Siemens LOGO's die, gecombineerd met HomeAssistant, de woning van basis domotica voorzien. 1 van de grote redenen waarom ik die heb gekozen is omdat deze in een standaard zekeringkastje past en het eenvoudig in te bouwen leek te zijn.
Tijdens en na de installatie heb ik meteen gemerkt dat een ruimere kast toch aangeraden is, een fout die ik in de komende woning graag wil rechtzetten.
Ik werk momenteel met WAGO plc's voor het aansturen van uitgangen via o.a. modbus en lokale DI maar ik vind de vorm van de plc's en de " installatie vriendelijkheid" niet helemaal naar wens. Inbouwen in een standaard kast lijkt me dus ook geen goed idee, al vind ik het heel lastig om een goede maat van kast te vinden die ook nog aanvaard wordt door de (Belgische) keurder.
Voor het werk heb ik voor de 20 locaties dit kastje voorzien:
Dit is een CPU, 2 digitale ingangskaarten (16DI) en 2 digitale uitgangskaarten (16DO). Ik heb hier bewust gekozen om met individuele relais te werken, schakelen rechtstreeks op een kaart is handig maar moeilijker te onderhouden bij een defect.
Krap, maar zeker werkbaar. De uiteindelijke situatie na inbouw is nog overzichtelijk, al zouden 2 kastjes ipv 1 wel finder werken.
Typische installaties in België maken gebruik van Vynckier kasten, maar met een WAGO is dit niet toepasbaar zonder het schutbord helemaal om te bouwen. Ook de diepte van de kast laat wat te wensen over.
Heeft iemand van jullie de gouden tip om een betaalbare kast te vinden, waar ikzelf de rails op kan voorzien en die toch aanvaard worden door de Belgische keuring?
Zelf vond ik al de Eaton, de ABB Comfortline en de Schneider varianten maar die zijn voor een particulier of slecht verkrijgbaar of onbetaalbaar.