Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-07 17:33
TLDNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:59:
Misschien kan je voor je rolluiken twee relais gebruiken? Een NO om te bekrachtigen en een NO/NC om de richting te bepalen?
Dat is een van de twee standaard methoden om het electrisch af te dwingen. De andere is om per draairichting een relais voor inschakeling van die draairichting te hebben, waarbij een NC hulpcontact van elk van de beide relais de stuurstroom van het andere relais onderbreekt. De relais schakelen elkaar uit wanneer ze bekrachtigd worden, zogezegd.

• Step5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 08:54
MichVw schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:07:
Wegens de nuttige antwoorden uit vorige vragen heb ik er nog een paar:
- om Velux rolluiken aan te sturen ben ik van plan om een wago 750-602 + 750-502 module te gebruiken per velux rolluik aangezien zelfde 24V voeding niet mag gebruikt worden voor verschillende veluxen (dat is toch wat het internet me leert).
- om niet te eindigen met 4 verschillende 24V voedingen (PLC, 2x velux & RS485 netwerk) in de kast had ik het idee om te werken met twee 24V voedingen (weet nog niet welk wattage) met een rudantiemodule zoals deze: https://www.conrad.be/p/m...dantiemodule-20-a-2199587
- idee is dan om de PLC, RS485 netwerk en andere te voeden vanuit de redundantiemodule en voor de veluxen af te takken van de voedingen rechtstreeks (niet de redundantiemodule) zodat de veluxen toch nog een gescheiden voeding hebben.

Lijkt jullie dit mogelijk? of zal de redundantiemodule en bijhorende connectie met de twee voedingmodules ervoor zorgen dat dit problemen geeft met de veluxen?

Zijn er nog mensen met een redundantie setup voor voedingen? zekeringen jullie de voedingsmodules nog eens appart af ook?

Dit lijkt me een interessante voeding; mean-well, mooi wattage en beperkte dikte voor dinrail. (hoogte genoeg in mijn geval): https://www.conrad.be/p/m...vdc-5-a-120-w-1-x-1371736

Zijn er belangrijke verschillen tussen meanwell NDR/SDR etc voedingen?
aangezien zelfde 24V voeding niet mag gebruikt worden voor verschillende veluxen
Ik vind niet helemaal duidelijk wat hier mee wordt bedoelt. (heb je een linkje?)
Ik kan me het volgende voorstellen: De velux heeft een eigen 24V voeding en deze moet je niet mixen met de voeding van je besturing.
Dit is op te lossen door galvanisch te scheiden: je besturing stuurt een relais aan en met de contacten daarvan schakel je de velux
Dit kan zover ik kan zien ook met met die 602-kaart en een DO er achter, maar is bijv. een een 750-517 niet simpeler?

> redundantie-module? wat wil je daar mee bereiken?

Heb je een schema van hoe je het gaat doen of hoe je het voor je ziet? dat maakt het geheel wat duidelijker denk ik

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-07 17:33
Step5 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:13:
[...]
maar is bijv. een een 750-517 niet simpeler?
Dat zijn twee galvanisch gescheiden contacten in 1 module. Zeg maar twee relais in een Wago module. Een enkel maak-contact (NO) per kanaal. Prima suggestie,

Ik verwacht dat hij meer rolluiken wil schakelen. Dan bouw je al snel compacter (en goedkoper) als je 750-515 modules gebruikt. Die hebben vier onafhankelijke relais contacten in 1 module.

Max stroom en aantal schakel cycli is enigzins beperkt. Dus voor grotere stromen gebruik je een extern relais. En als je verwacht heel erg vaak te gaan schakelen, gebruik dan een gewone digitale uitgang (solid state schakelen dus geen mechanische beperking op levensduur) en een extern relais (goedkoop en snel te vervangen).

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:56
Er zijn vele oplossingen mogelijk voor potentiaalvrije contacten.
Het vermogen wat je wilt schakelen is relevant en of je wel of geen wisselcontact nodig hebt.

Uiteindelijk kom je dan op een prijs per contact. De genoemde 750-515 geeft ca. €25 per contact.
Met een digitale uitgangskaart (750-530 ofzo) en losse relais ga je richting €20 per uitgang.

Ter info:
In onze woning heb ik de 750-530 toegepast met voor de 230VAC uitgangen als relais de Wago 788-304 voor ca. €7. Die kan 16A en ze zijn alle ~45 nog heel na anderhalf jaar.
Voor lage vermogens (DC zaken) heb ik o.a. de Phoenix 2903370. Die is smaller en zit rond de €10.
Ze hebben beiden een wisselcontact en een LED.

• TailwindNL
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11-07 13:00
TailwindNL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:06:
Om mijn GU10 (230v) gebaseerde ledspots te dimmen ben ik nog op zoek naar een goede dimmer, die centraal te bedienen is op een betrouwbare manier (Wago PLC) en bij calamiteiten makkelijk handmatig te bedienen is (bijvoorbeeld vanuit de meterkast).

Ik heb geëxperimenteerd met de bekende ali dmx 230v dimmers, maar het feit dat deze niet gecertificeerd zijn is voor mij reden om deze niet te gaan gebruiken.

Nu kwam ik al googlend uit bij de Eltako FUD14 dimmers. Deze zijn uniek, in de zin dat deze via RS485 op basis van enocean telegrammen werken. Hierdoor is er geen additionele hardware nodig (ik heb al seriële poorten op mijn PFC200) en zijn er zoals bvb bij 0-10v dimmen geen kostbare analoge poorten nodig. Op het sps forum heeft men deze al werkend gekregen samen met de Wago, echter niet via e!cockpit maar op de oude 2.x Codesys versie.

Mijn vraag is --> heeft iemand de FUD14 dimmers in gebruik? Zo ja, wat zijn de ervaringen? (dimmen deze goed? Zijn ze betrouwbaar?

Verder natuurlijk de vraag of iemand deze al via de Wago aanstuurt met e!cockpit?

Hier een link naar het topic van het sps forum: https://www.sps-forum.de/...lich.html?highlight=fud14
Schaamteloos quote ik mijzelf :) . Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een hele zwik eltako spul besteld. Deze kan autonoom fungeren (in geval van calamiteiten), maar ook aangestuurd worden door een domoticacontroller/PLC. In mijn geval ga ik eerst met NodeRed aan de slag om de Eltako's via de RS485 bus te koppelen en aan te sturen.

Het lijstje van de bestelde componenten heb ik hieronder bijgevoegd. We gaan meemaken of het gaat werken zoals ik voor ogen heb.

• xelnaha
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-07 18:59
MichVw schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:23:
[...]

Toeval wil dat ik zonet deze besteld heb via Alibaba:
https://www.google.com/se...=1.5#imgrc=zlA5ZCQ9INLy2M

Modbus versie en 24V (de verkoper vroeg plots of ik 24V of 230V wou).
Nu nog afwachten tot het ding toekomt en testen..
volgens mij is dit 24vac en geen DC waar de plc mee gevoed wordt, heb je die van jou al in huis?

• MichVw
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23-07 10:33
xelnaha schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:18:
[...]

volgens mij is dit 24vac en geen DC waar de plc mee gevoed wordt, heb je die van jou al in huis?
net toegekomen en ja hoor 24vac inderdaad.. :| nu nog op zoek naar een voeding.. had ik het geweten ging ik voor de 230v

• KoBolD54
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:58
MichVw schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:38:
Even een kleine rondvraag:
met wat bekabelingen jullie je drukknoppen? Ik overweeg om een alarmkabel te gebruiken (0.22) om de 24V drukknoppen te bekabelen. Zijn er goeie redenen om dit niet te doen? Mag het in België?

Het word gebruikt voor detectoren en brandalarmen die ook op 12-24V werken dus zie niet meteen in waarom je het niet voor drukknoppen zou gebruiken?

Waarom word er dan zoveel geopteerd voor de duurdere SVV kabel?
Zelf heb ik deze SVV kabel gekocht: https://www.dmlights.nl/diverse_svv_16x0_8~05GZZ. Helaas is deze wel wat dik en moeilijk te strekken. Ook passen er geen 2 in een 19mm buis. Ik ben dus nog op zoek naar een kabel om 2x Niko 24V drukknoppen met led te schakelen (dus 14 aders per schakelaar) die door 1x 19mm past.

• Rob Z
MichVw schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:15:
[...]

net toegekomen en ja hoor 24vac inderdaad.. :| nu nog op zoek naar een voeding.. had ik het geweten ging ik voor de 230v
Het zou me niet verbazen als ie ook op gelijkspanning wil lopen.
Andersom gaat i.i.g. niet.
Misschien met een laag voltage eens proberen met een regelbare voeding?
Zonder garantie ;)

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:02
KoBolD54 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Zelf heb ik deze SVV kabel gekocht: https://www.dmlights.nl/diverse_svv_16x0_8~05GZZ. Helaas is deze wel wat dik en moeilijk te strekken. Ook passen er geen 2 in een 19mm buis. Ik ben dus nog op zoek naar een kabel om 2x Niko 24V drukknoppen met led te schakelen (dus 14 aders per schakelaar) die door 1x 19mm past.
tinus5 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:34:
[...]

Ik gebruik: LAPP Unitronic kabel 14x0,14. Had het geluk dat C**rad een fout maakte op de website en ik 300 m voor de prijs van 100 m heb kunnen krijgen. Dit is ideaal voor mijn Jung LS5224TSM. Deze heeft 4 schakelaars, 4 LED indicatie en RGB. Hier zijn 13 aders voor nodig en dat past precies. Door de soepele kern supermakkelijk door de leidingen te trekken.
Ik heb nog meer dan zat van mjn 14x,014 kabel liggen. Ik kan er hier makkelijk 2 van kwijt in een 3/4'/19 mm buis. Als je via DM even doorgeeft hoeveel meter je nodig hebt dan stuur ik je dat wel op tegen alleen de verzendkosten.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• KoBolD54
tinus5 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:10:
[...]

[...]

Ik heb nog meer dan zat van mjn 14x,014 kabel liggen. Ik kan er hier makkelijk 2 van kwijt in een 3/4'/19 mm buis. Als je via DM even doorgeeft hoeveel meter je nodig hebt dan stuur ik je dat wel op tegen alleen de verzendkosten.
Thanks, ik heb je een DM gestuurd. Ik ben erg benieuwd naar de kabel en als het de oplossing is dan ga ik er zeker meer van bestellen.

Weet iemand hoeveel volt/ampere er over deze kabel mag / veilig kan?

• MichVw
Ik kwam overlaatst onderstaande tegen op Aliexpress:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.76704c4dIPkBKv

- een kleine PCB waar een DSB1820 kan worden op aangesloten
- uitleesbaar via Modbus RTU over RS485
- voedbaar via 24V

dat zijn alle puntjes op m'n lijstje om temperatuursensoren in het hele huis rechstreeks aan te sluiten op een PLC. Ik heb er alvast enkele besteld dus.

• TLDNL
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 21-07 20:43
Wel een elegante oplossing. Ik vraag mij alleen af hoe je ze adresseert?

• MichVw
TLDNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:43:
Wel een elegante oplossing. Ik vraag mij alleen af hoe je ze adresseert?
Docs kan je hier vinden: https://1drv.ms/u/s!AjrAGEbCBLlszQa6GjBhOruCjUIi?e=2rsjBe
address van het toestel is ook een register, met een simpele write vanuit je PC met een adapter kan je het dus instellen

• TLDNL
Dank je wel!

• yniezink
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23-07 17:49
Inmiddels zo ver dat een huis is aangekocht, moet volledig gerenoveerd worden, dus ik heb de mogelijkheid om alles naar 1 centrale plek aan te leggen.

Meten jullie in elke ruimte ook vochtigheid, zo ja hoe en nog belangrijker, hoe werken jullie dit netjes weg?

en hoeveel temperatuur sensoren zal ik per ruimte gaan gebruiken? ik zit te denken aan minimaal 2 voor woonkamer en leefkeuken. Slaapkamers / kantoor zal denk ik wel kunnen met 1 sensor.

• jellevictoor
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 27-06 10:35
vochtigheid kan ik meten via mijn balansventilaite, wel niet per ruimte

• Rob Z
Vochtigheid op 1 plek hier plus wat de Duco ventilatiebox meet.
Temperatuur in elk vertrek plus buiten op 1m hoogte in zo'n plastic weerhutje.
Is handig om te hebben en hier puur ter indicatie. Het zijn originele DS18B20's. Ze hangen in 3 groepen aan een Arduino Uno die het elke 15s via Modbus TCP naar de PLC stuurt.
(Het plan bestond ook om alle vloerverwarmingslussen te gaan meten maar dat ga ik niet meer doen en het sturen doet de warmtepomp zelf)

[Voor 31% gewijzigd door Rob Z op 14-02-2021 19:44]

• jellevictoor
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 27-06 10:35
vloerverwarming is sowieso te traag om bij te sturen op basis van de huidige temperatuur.
ik denk dat het sop de kolen niet waard is. Het is natuurlijk cool :)

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13:57
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in PLC's en ben dan voornamelijk geïnteresseerd in de Wago PFC200, omdat je daar ook met andere programmeertalen kunt werken.

Weet iemand welke programmeertalen dat allemaal zijn en waar ik de documentatie daarvan zou kunnen vinden? Het gaat me dan vooral om welke code je zou moeten aanroepen om een digitale IO in/uit te schakelen bijvoorbeeld. Bestaat er zulke documentatie?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13:57
Hm, laat maar, ik kon het nooit vinden, Google net nog een keer en gelijk vind ik het.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Step5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 08:54
Jantje2000 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:13:
Hm, laat maar, ik kon het nooit vinden, Google net nog een keer en gelijk vind ik het.
Tja, soms gaat alles fout wat fout kan gaan ;)

• TLDNL
Qua programmeertalen heb ik best veel gehad aan de cursus IEC Paradigms van Paul Lynn.

https://www.plcdojo.com/courses/iec-paradigms

Erg leerzaam. Zijn andere cursussen ook trouwens.

• seb8iaan
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10-07 09:52
In het verleden ben ik al eens bezig geweest met domoticz en home assistant. Met het oog op onze verhuisplannen heb ik me opnieuw verdiept in de wensen en mogelijkheden op domotica gebied.
Destijds zag ik het al voor me dat je elektra net zo kon gaan "patchen" zoals je dat met ethernet doet. Met alle voordelen van 1 centraal punt waar alles samen komt van dien.

Zodoende heb ik in de afgelopen periode al vele en in het bijzonder dit topic doorgelezen. Mede geïnspireerd door het filmpje van de oplossing van Femme en de wensen die ik heb, heb ik ook besloten om de stap naar een setup met PLC te gaan maken. In dit geval wil ik (net als anderen in dit topic) de basis hebben draaien in de PLC zelf (om daarmee de (on)beschikbaarheid van een extern systeem te elimineren).

Om goed voorbereid te zijn en alvast wat zaken conceptueel te testen, heb ik onlangs de Wago PFC200 starterkit gekocht, met nog wat rijgklemmen en relais.

Afgelopen week heb ik mijn eerste start in e!Cockpit gemaakt. Daarbij zijn er wat vragen ontstaan, waar hopelijk de al wat meer-ervaren mensen iets over kunnen zeggen:

1. Ik kan ervoor kiezen om in de programma's een directe koppeling te maken van een input naar een output. Maar ik kan ook de inputs laten schrijven naar een (persistent) variabele en vervolgens in bijv. een ander programma de variabeles gebruiken om iets met een output te doen.
De eerste optie is natuurlijk overzichtelijk, maar heeft als nadeel dat (als je met puls schakelaars gaat werken) deze geen reboot overleven.
Ik weet dat een reboot niet vaak gebeurd, maar toch zou ik hier rekening mee willen houden. Zodat als dit gebeurd, de status na de reboot ongewijzigd blijft (i.p.v. dat alle lichten weer uit gaan bijvoorbeeld)
Hoe gaan jullie hiermee om?

2. Ik ben van plan om meerdere acties achter een enkele puls schakelaar te hangen (dus 1 digitale ingang). 1x/2x/3x schakelen of ingedrukt houden. Ik hoop dat iemand al zoiets gedaan heeft (in de PLC zelf) en vraag me af welke logic hiervoor is gebruikt.

3. Misschien een hele stomme vraag, maar de modules met grotere getallen digitale ingangen hebben enkel 1 aansluiting per kanaal (i.t.t. de modules met minder ingangen, waar dit er 2 zijn). Via welke weg is de 2e ader van bijv. een pulse schakelaar aangesloten op de schakeling?

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:02
seb8iaan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:16:
2. Ik ben van plan om meerdere acties achter een enkele puls schakelaar te hangen (dus 1 digitale ingang). 1x/2x/3x schakelen of ingedrukt houden. Ik hoop dat iemand al zoiets gedaan heeft (in de PLC zelf) en vraag me af welke logic hiervoor is gebruikt.

3. Misschien een hele stomme vraag, maar de modules met grotere getallen digitale ingangen hebben enkel 1 aansluiting per kanaal (i.t.t. de modules met minder ingangen, waar dit er 2 zijn). Via welke weg is de 2e ader van bijv. een pulse schakelaar aangesloten op de schakeling?
Betreffende 2: Ik programmeer de meeste logica in de PLC (ik heb de 750-881) en gebruik variabelen om te communiceren met mijn domotica systeem (OpenHAB). In programmeer dus in CoDeSys 2.3, met een CFC.

Betreffende 3: De digitale inputs (iig de "normale" 750-400 / 402 / 430) verwachten een +24 V puls. Ik voed dus alle (puls)schakelaars gewoon met de +24 V direct uit de voeding die ook de PLC voedt.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• TLDNL

1. Ik kan ervoor kiezen om in de programma's een directe koppeling te maken van een input naar een output. Maar ik kan ook de inputs laten schrijven naar een (persistent) variabele en vervolgens in bijv. een ander programma de variabeles gebruiken om iets met een output te doen.
De eerste optie is natuurlijk overzichtelijk, maar heeft als nadeel dat (als je met puls schakelaars gaat werken) deze geen reboot overleven.
Ik weet dat een reboot niet vaak gebeurd, maar toch zou ik hier rekening mee willen houden. Zodat als dit gebeurd, de status na de reboot ongewijzigd blijft (i.p.v. dat alle lichten weer uit gaan bijvoorbeeld)
Ik heb er voor gekozen om alles gewoon uit te laten bij een reboot. Dit zal toch voornamelijk gebeuren bij een stroomstoring. Alles wat op automode staat (Verwarming, bewegingsensoren, deursensoren, etc. blijven dan gewoon werken zoals gepland. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn verlichting gestuurd gaat worden door een Visual Productions Cuety. De PLC stuurt UDP commando's naar de Cuety en die stuurt dan de leddrivers aan.
Michiel van W heeft op github een serie functionblocks staan waarmee je dat kan doen: https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Ik meen mij echter te herinneren dat Wago ook dit soort FB's heeft. Maar ik heb die nog niet gevonden.
Ik heb meerdere klemmenstroken gepland waar ik 24V+ en 24V- bij elkaar zet. Vanaf daar voed ik dan de verschillende sensoren en relais. Scheel een hoop kabel in de kasten. Voor die klemmenstroken gebruik wel een dikkere kabel. 1,5mmq en 2,5mmq.

• MichVw
In het verleden ben ik al eens bezig geweest met domoticz en home assistant. Met het oog op onze verhuisplannen heb ik me opnieuw verdiept in de wensen en mogelijkheden op domotica gebied.
Destijds zag ik het al voor me dat je elektra net zo kon gaan "patchen" zoals je dat met ethernet doet. Met alle voordelen van 1 centraal punt waar alles samen komt van dien.

Zodoende heb ik in de afgelopen periode al vele en in het bijzonder dit topic doorgelezen. Mede geïnspireerd door het filmpje van de oplossing van Femme en de wensen die ik heb, heb ik ook besloten om de stap naar een setup met PLC te gaan maken. In dit geval wil ik (net als anderen in dit topic) de basis hebben draaien in de PLC zelf (om daarmee de (on)beschikbaarheid van een extern systeem te elimineren).

Om goed voorbereid te zijn en alvast wat zaken conceptueel te testen, heb ik onlangs de Wago PFC200 starterkit gekocht, met nog wat rijgklemmen en relais.

Afgelopen week heb ik mijn eerste start in e!Cockpit gemaakt. Daarbij zijn er wat vragen ontstaan, waar hopelijk de al wat meer-ervaren mensen iets over kunnen zeggen:

Zowat alles wat je zonet beschreven hebt zal je inderdaad hier terugvinden:
https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Het 1x/2x/3x schakelen of ingedrukt houden werkt aan de hand van een OSCAT functieblock met een MQTT wrapper errond:
https://github.com/Michie..._INPUT_PUSHBUTTON_MQTT.md

Mocht het geen vereiste zijn voor je om met MQTT te werken moet je gewoon de 'InitMQTT' methode niet aanroepen in startup. Verder geniet je dan functionblocks die 'tested & approved' zijn door meerdere mensen.

Los van bovenstaande is het zeker een aanrader om je te verdiepen in de basis van PLC programming, het project op m'n git repo kan je daar zeker bij helpen aangezien er veel functionaliteit ingebakken zit.

Succes!

• Rob Z
In de Building Automation library van Wago zit een Fb_ShortLong voor kort/lang acties met een drukknop. Heb ik best veel in gebruik.
De enige statussen die ik bewaar zijn o.a. de watermeterstand.
Verlichting die aan zou moeten zijn gaat vanzelf weer aan op basis van vooral aanwezigheid, tijdstip en daglicht.

[Voor 9% gewijzigd door Rob Z op 25-02-2021 13:49]

• seb8iaan
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10-07 09:52
Dank allemaal voor de terugkoppeling.
Ik heb het GIT project van MichVw gecloned en ingeladen in e!cockpit. In het begin nog wat zitten stoeien om de libraries zoals OSCAT ingeladen te krijgen, maar ook dat is gelukt.

Ik ben normaliter veel bezig met scripting, dus de opbouw in de function blocks is me niet vreemd. Maar moet me er even goed in gaan verdiepen hoe de relaties lopen tussen de programma's, function blocks, de gebruikte properties en methods. Ik heb huiswerk te doen laten we maar zeggen.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:59
Even een vraag als complete noob op gebied van elektra. In mn woning is alle elektra stervormig aangelegd en komt dit alles in de kelder in de technische ruimte uit. Hier zit een groot bord met (volgens mij) rijgklemmen en zit van alles aan elkaar geknoopt om te zorgen dat het (redelijk) werkt. Dimmers zitten ook in deze ruimte en de woning hangt vol met pulsschakelaars.
Knx schijnt niet te werken in deze context omdat je dan niet met schakeldraden werkt maar een bus (utp)?
Ik kan uit de openingspost niet halen of een oplossing als wago/loxone wel bij mij zouden kunnen werken. Iemand een idee?
(Ps ik wil liefst alles bedraad, niet wireless)

• artificial_sun
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-07 14:41
@Deleon78 kun je een paar foto's maken en plaatsen. Het lijkt erop dat er inteligentie van de domotica eruit is gehaald voor verkoop.

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23-07 20:34
Als het een ster is kan je de bedrading richting schakelaars prima vervangen door een KNX (of UTP) kabel. Als je voldoende hebt aan de pulsschakelaars is het trekken van draden niet eens nodig en kan je die nog steeds via KNX koppelen aan de verlichting e.d. (ik heb hier nog een 10 voudige 230V input module van Hager over O:) ).

België of Nederland trouwens?

[Voor 19% gewijzigd door bartvb op 04-03-2021 10:06]

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23-07 21:19
@Deleon78
De standaard KNX oplossing is inderdaad vaak met een KNX module achter de schakelaar (in de inbouwdoos in de muur) en dan van daaruit met een communicatiekabel. De communicatiekabel is geen standaard UTP kabel maar een KNX buskabel.
Er bestaan echter ook 230V KNX input modules, dus die zou je eventueel in je technische ruimte kunnen plaatsen. willekeurig voorbeeld

Maar misschien dat een PLC oplossing bij jou ook toepasbaar is. Misschien kun je een paar foto's plaatsen van je huidige technische ruimte?

Ik denk dat sowieso belangrijke stappen zijn:
  • Inzichtelijk krijgen hoe nu alles is aangesloten
  • Functionele beschrijving van de toekomst wens (wat moet er dimbaar zijn, wat moet door domotica worden aangestuurd, wat mag gewoon "dom" via de rijgklemmen, enz
Daarna kun je bepalen wat technisch voor jou een goede oplossing is.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Deleon78
artificial_sun schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:02:
@Deleon78 kun je een paar foto's maken en plaatsen. Het lijkt erop dat er inteligentie van de domotica eruit is gehaald voor verkoop.
Het huis is nieuw gebouwd :)
Ik ben een beetje huiverig om foto te posten, want de vorige keer werd de elektrische installatie volledig de grond in getrapt.
Het is nog niet zoals we het willen, dat weten we al.
(Pic removed)
Maar goed, als ik hulp wil... :)

[Voor 27% gewijzigd door Deleon78 op 05-03-2021 17:50]

• Deleon78
ydderf schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:05:
@Deleon78
De standaard KNX oplossing is inderdaad vaak met een KNX module achter de schakelaar (in de inbouwdoos in de muur) en dan van daaruit met een communicatiekabel. De communicatiekabel is geen standaard UTP kabel maar een KNX buskabel.
Er bestaan echter ook 230V KNX input modules, dus die zou je eventueel in je technische ruimte kunnen plaatsen. willekeurig voorbeeld

Maar misschien dat een PLC oplossing bij jou ook toepasbaar is. Misschien kun je een paar foto's plaatsen van je huidige technische ruimte?

Ik denk dat sowieso belangrijke stappen zijn:
  • Inzichtelijk krijgen hoe nu alles is aangesloten
  • Functionele beschrijving van de toekomst wens (wat moet er dimbaar zijn, wat moet door domotica worden aangestuurd, wat mag gewoon "dom" via de rijgklemmen, enz
Daarna kun je bepalen wat technisch voor jou een goede oplossing is.
@bartvb
Ik wil eigenlijk niet de bedrading naar de schakelaars aanpassen, maar ik begrijp dat er dus ook mogelijkheden zijn met met 230V.
Ik heb in de technische ruimte nog plek om een extra kast te plaatsen, want deze zit al stampensvol.

De functionele eisen zijn beperkt: ik hoef geen programma’s/scenes etc. Ik wil:
1) af van de chaos in de kast, zodat ikzelf iets meer overzicht hebt en zodat een willekeurige electricien niet gillend weg rent als we storing hebben.

En nice to haves:
2) zelf relatief eenvoudig de werking van schakelaars aanpassen
3) lichtsensor/tijdschakelaar voor buitenverlichting
4) evt nieuwe lichtpunten zelf kunnen aansluiten

Verder kom ik op dit moment niet met beperkte kennis.

• Deleon78
Oh en het is NL :)

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23-07 21:19
@Deleon78 Ik weet niet wat de voorgeschiedenis is, maar als dit zo bij een nieuwbouwhuis is opgeleverd, zou ik de aannemer toch vriendelijk vragen om terug te komen en tevens het electrische schema aan te leveren.
Maar ergens heb ik het vermoeden dat dit niet meer mogelijk is.... (hopelijk heb ik het mis)
Dan zou je nog kunnen proberen om bij de maker zoveel mogelijk informatie boven water te krijgen. Ik zie tenminste een hoop kabel en buizen die genummerd zijn. En ook veel klemmen met nummers en in verschillende kleuren. Wanneer je daar de logica achter weet (bijv. rode klemmen zijn geschakeld, grijze klemmen zijn permanente voeding) dan wordt de zoektocht al weer makkelijker.

Of je dit echt (optisch) netjes gaat krijgen, daar twijfel ik aan. Omdat er bijv. geen kabelgoten in zitten, blijf je altijd een spaghetti van kabels houden. Natuurlijk kun je hier al veel aan verbeteren door alles netjes te bundelen en de juiste kabeltraces te kiezen. Wanneer je dit topic terugkijkt zie je her en der wat nettere kasten (ook zonder de kabelgoot).
Voor storingzoeken is het belangrijkste dat je weet wat waar zit (ofwel je elektrische schema). Ook dit gaat je alleen maar helpen bij je nice to haves.

De xComfort modules zijn soms lokaal te programmeren (met een drukknopje op de module), maar hier wordt je niet vrolijk van zodra je wat meer modules hebt. Eventueel kun je ze ook via een PC met USB communicatie stick programmeren. Er zijn zelfs ook controllers om ze weer aan Wifi te koppelen voor smartphone bediening (maar dat zie ik zo niet op jou foto).

[Voor 3% gewijzigd door ydderf op 04-03-2021 13:37]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Deleon78
Het is wel genummerd en ik heb een lijst met nummers. Daar kan je 95 a 99 procent al mee achterhalen denk ik. Het is dus niet dat het zooooo’n drama is :)
Vandaar ook mijn “requirements”: orde en wellicht een makkelijkere manier van inrichting kunnen veranderen (bv softwarematig). Ik dacht dat die 2 dicht bij elkaar zouden liggen.
Zoals ik het nu zie heb ik nu een patchkast voor elektriciteit en wil ik graag naar software defined networking (maar dan elektra).

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:12

Ethirty

Who...me?

Dit is weliswaar geen plc, maar wel een voorbeeld van een gestructureerde en opgeruimde kast

Ik weet niet wat voor commentaar je op de rest van je installatie hebt gehad, maar denk dat iedereen het wel eens is dat de installateur niet super gestructureerd werk heeft geleverd. Netjes maken is volgens mij niet eens zo heel veel meer werk dan hoe het er nu bij hangt.

Idealiter komen alle in- en outputs aan de boven en/of onderkant van de kast en de rest van het interieur is bedoeld voor de functionaliteit, of dat nu een PLC is, KNX of Loxone maakt dan niet eens meer uit.

Ik heb ook wel een paar kast renovaties gezien, zou bij jou ook wel moeten kunnen. Alle kabels inkorten en aan de rand van de kast op klemmen zetten en dan al die inbouw dingen vervangen door iets wat wel netjes op een din-rail past. Zo te zien komt alles van boven en kan je alle kabels wellicht kwijt op 2 rijen met klemmen, daar waar nu al die losse kabels en modules zitten. Geeft je gelijk de kans om te groeperen, zoals schakelaars, lichtpunten of contactdozen bij elkaar op 1 blok klemmen.

Hou je een groot deel van de kast waar nu klemmen zitten over voor alles wat je verder maar wil.

(het is maar een suggestie, details zijn op een foto altijd lastig in te schatten)

Nog een impressie hoe ze het ook hadden kunnen maken met de klemmen op de juiste plek

[Voor 10% gewijzigd door Ethirty op 04-03-2021 14:10]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Deleon78
Dat biedt in ieder geval hoop :)
Het is nu trouwens per verdieping gegroepeerd ipv per functionaliteit.

Wat betreft het softwarematig kunnen maken van schakelingen, zou dat met PLC kunnen? Of moet ik daar wat anders voor hebben?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Uiteraard kan je de groeperingen van kabels maken zoals dat in jouw situatie het beste past. In NL wil je dat wel doen op basis van de elektra groepen zodat je in je kast maar 1 N en 1 PE nodig hebt voor dat hele blok kabels, de rest van de kast kan je dan met 1 kabel door naar je PLC/relais/KNX of whatever (oranje bundel kabels van mijn bovenste plaatje). Blijft je kast overzichtelijk van. :)

Dit topic gaat over een PLC, dus ik neem aan dat je die kant op denkt. Dan kan je simpel beginnen met Siemens Logo of Eaton EasyE4, of je gaat gelijk voor een Wago met Codesys en begint met een kant en klaar project van bijv @MichVw

Wat voor jou werkt om je huis softwarematig te schakelen ligt aan waar je comfortabel mee bent. Ik wilde voorheen ook een PLC maar heb voor mezelf besloten dat de leercurve (voor mij) te steil is. Ik zou dan eerder kiezen voor iets als KNX als bewezen systeem voor in huis. In feite kan je alles zelfs door elkaar gebruiken of werken met Eltako/Finder relais, etc. Ook zijn er nog talloze merkgebonden systemen, al zou ik die persoonlijk mijden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Deleon78
Hmmm mijn elektricien zei dat knx niet kon zonder bus-netwerk (zou dus niet werken met huidige puls-schakelaars)...
ik denk dat ik iemand moet zoeken die al vaker met dit bijltje heeft gehakt en dan daarop meeliften (incl techkeuze). Ik ben op zich niet bang voor een software-leercurve, maar bij elektra(-bekabeling) blokkeert mijn hoofd altijd.
Bedankt voor alle feedback tot dusverre!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt ook 230V KNX input blokken. Behoudt je de schakelaars en bekabeling die je al hebt.

Maar dan kan je beter even in het andere topic gaan buurten:
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Als ik iets door heb gekregen is dat je de opmerkingen van een elektricien over domotica niet blind moet aannemen. Als ze het al kennen, dan vaak maar op 1 manier. De goede uitgezonderd uiteraard. :)
Maar als ik zie wat zelfbouwers kunnen wat "niet kan" dan hebben ze nog een lange weg te gaan.

[Voor 39% gewijzigd door Ethirty op 04-03-2021 15:15]

#team_UTC+1

• Deleon78
Ethirty schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:10:
Je hebt ook 230V KNX input blokken. Behoudt je de schakelaars en bekabeling die je al hebt.

Maar dan kan je beter even in het andere topic gaan buurten:
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Als ik iets door heb gekregen is dat je de opmerkingen van een elektricien over domotica niet blind moet aannemen. Als ze het al kennen, dan vaak maar op 1 manier. De goede uitgezonderd uiteraard. :)
Maar als ik zie wat zelfbouwers kunnen wat "niet kan" dan hebben ze nog een lange weg te gaan.
Daar was ik niet naartoe gegaan vanwege de elektricien, maar ik ga dan daar ook weer lezen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLDNL
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een Wago PLC met 230V ingangsmodules (753-440, 750-405 en/of 753-405). Ofwel relais gebruiken met een 230V spoelspanning die vervolgens een standaard 24V Digital Input module aanspreken. Voordeel hiervan is dat je PLC en modules wat beter beschermt zijn tegen overspanning.

• Deleon78
TLDNL schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:03:
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een Wago PLC met 230V ingangsmodules (753-440, 750-405 en/of 753-405). Ofwel relais gebruiken met een 230V spoelspanning die vervolgens een standaard 24V Digital Input module aanspreken. Voordeel hiervan is dat je PLC en modules wat beter beschermt zijn tegen overspanning.
Kan je eens in lekentaal proberen uit te leggen wat er dan gebeurd? Ik probeer me voor te stellen waar je dan kan bepalen welke schakeling wordt gemaakt op basis van de puls, maar dat lukt me niet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Schakelaar A zit op aansluiting 1 van de module.
Als aansluiting 1 gesloten wordt, doe actie B.

Schakelaar X zit op aansluiting 7 van de module.
Als aansluiting 7 gesloten wordt, doe actie Y.

Die logica zit in de PLC, jij moet alleen eenmalig nadenken en ingeven welke schakelaar waar aangesloten zit.

Dit is overigens denk ik wel heel erg versimpeld, maar dat was volgens mij ook de vraag.

#team_UTC+1

• Deleon78
Hmm herkent die plc module dan ook of het een puls of een longpress is? In verband met het dimmen van de verlichting.
Stel hij herkent het, dan geeft de PLC dus de puls of de longpress door aan de 24v digital input, waar de daadwerkelijke dimmers of schakelbare wcd’s op zitten aangesloten?
Die 24v kan je softwarematig instellen dat als input 1 een puls krijgt, dat dimmers 2 en 4 aangaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is waar jouw kennis komt kijken, dat vertel je de plc allemaal. Die doet standaard hélemaal niks als je op de knop drukt.

Of je schrijft die functies zelf, of je lift mee op het harde werk van anderen hier.

Vandaar dat ik al aangaf dat het voor mij te ingewikkeld werd, ik snap de programmeertaal onvoldoende.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichVw
Deleon78 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:32:
Hmm herkent die plc module dan ook of het een puls of een longpress is? In verband met het dimmen van de verlichting.
Stel hij herkent het, dan geeft de PLC dus de puls of de longpress door aan de 24v digital input, waar de daadwerkelijke dimmers of schakelbare wcd’s op zitten aangesloten?
Die 24v kan je softwarematig instellen dat als input 1 een puls krijgt, dat dimmers 2 en 4 aangaan?
Zeker mogelijk & ingebakken in m'n project (dat nog eens MQTT ondersteund ook voor control met bv home assistant):
https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Ik zou voorstellen dat je hier eens door de documentatie gaat.
Zoals hier word aangegeven moet je met bovenstaande wel je handen "vuil" maken aan het programmeren van een PLC.

• TLDNL
Wat eventueel ook nog een mogelijkheid is indien Javascript meer binnen je bereik ligt om het project in Node-Red te maken en dan de PLC via Modbus/TCP te pollen. Dan is de instap wellicht wat kleiner.

Dan gebruik je de PLC in feite alleen voor de IO's.

[Voor 12% gewijzigd door TLDNL op 05-03-2021 13:56]

• bartvb
Je zal eerst duidelijk moeten krijgen wat je wil. Hoeveel tijd, geld en kennis heb je beschikbaar? Hoe belangrijk is de WAF, hoe belangrijk vind je betrouwbaarheid, hoe belangrijk is de staat van je woning bij verkoop.

Ik ben in de afgelopen jaren opgeschoven van PLC (lage kosten, heel veel tijd en zelf bouwen) naar Loxone (lage kosten, veel bedrading, makkelijker bouwen, iets minder flexibel) naar KNX + iets als Node Red/Home Assistant (hogere kosten, makkelijker aanleggen en basis betrouwbaar/werkend krijgen, veel flexibiliteit in extra lagen met intelligentie).

Die afweging is voor iedereen anders. Het lijkt er bij jou op dat alle opties (PLC/Loxone/KNX) nog open liggen. Wat Loxone betreft heb ik een paar dagen terug dit geschreven:
bartvb in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Speelt bij mij ook mee dat in de afgelopen jaren er twee kinderen bij zijn gekomen :) Die zijn nogal van invloed op de tijd die beschikbaar is voor hobbyprojecten...

• Deleon78
bartvb schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:03:
Je zal eerst duidelijk moeten krijgen wat je wil. Hoeveel tijd, geld en kennis heb je beschikbaar? Hoe belangrijk is de WAF, hoe belangrijk vind je betrouwbaarheid, hoe belangrijk is de staat van je woning bij verkoop.

Ik ben in de afgelopen jaren opgeschoven van PLC (lage kosten, heel veel tijd en zelf bouwen) naar Loxone (lage kosten, veel bedrading, makkelijker bouwen, iets minder flexibel) naar KNX + iets als Node Red/Home Assistant (hogere kosten, makkelijker aanleggen en basis betrouwbaar/werkend krijgen, veel flexibiliteit in extra lagen met intelligentie).

Die afweging is voor iedereen anders. Het lijkt er bij jou op dat alle opties (PLC/Loxone/KNX) nog open liggen. Wat Loxone betreft heb ik een paar dagen terug dit geschreven:
bartvb in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Speelt bij mij ook mee dat in de afgelopen jaren er twee kinderen bij zijn gekomen :) Die zijn nogal van invloed op de tijd die beschikbaar is voor hobbyprojecten...
Bedankt voor je reactie. Op dit moment ben ik inderdaad op zoek naar welke optie ik het beste kan nemen. Ik was door de reactie van mijn elektricien (die geen ervaring heeft met domotica etc) verteld dat knx niet zou werken met de huidige bekabeling omdat hier overal busverbindingen zouden moeten komen.
Inmiddels blijkt dat alle opties nog open liggen.
Plc spreekt me enorm aan vanwege de robuustheid en leek me een mogelijkheid die paste bij mijn bedrading. Vandaar dat ik hier was geeindigd/gestart met mijn zoektocht.
Ik heb gekeken naar de eerder gelinkte github en zie dat dit hem (voor mij) helaas niet wordt. Ik heb wel wat tijd, maar dit gaat te veel kosten en niet de complexiteit terugdringen.
Loxone heeft een sexy website en werd ik wel enthousiast van, maar jouw overwegingen zijn heel waardevol.
Ik denk dat ik dan dus toch maar op zoek ga naar info over knx en een installateur om samen de klus oppakken.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ben er in mn gedachtegang veel mee opgeschoten. Ik zal het topic niet langer vervuilen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:33
Ik heb de boel nu draaiend met een 6-tal (18 kanalen) DMX302 dimmers. Op basis van jullie tips L en N omgedraaid (ik heb gedimde en niet gedimde stopcontacten die op dezelfde nul zitten) en het werkt, maar daar is het ook mee gezegd. Gloeilampen dimmen gaat goed, maar 230V LED dimmen (ik heb nu eenmaal armaturen waar die lampen in zitten) levert een hoop geflikker op en soms ineens een heel felle flits. Ik weet niet precies hoe dat zit met fase aan/afsnijding, maar dit werkt in ieder geval niet lekker samen.

Ik wil me graag oriënteren op de S1-DR, maar hoe zijn jullie ervaringen i.c.m. 230V LED? Ook suggesties voor andere DMX dimmers zijn welkom; hoeft niet perse DIN mount te zijn.

• Rob Z
@Roekeloos Het is een open deur, maar die 230V LED armaturen zijn als 'dimbaar' gespecificeerd?

• Roekeloos
@Rob Z :-) jazeker!

• DomiGijzen
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23-07 10:37
Roekeloos schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:09:
Ik heb de boel nu draaiend met een 6-tal (18 kanalen) DMX302 dimmers. Op basis van jullie tips L en N omgedraaid (ik heb gedimde en niet gedimde stopcontacten die op dezelfde nul zitten) en het werkt, maar daar is het ook mee gezegd. Gloeilampen dimmen gaat goed, maar 230V LED dimmen (ik heb nu eenmaal armaturen waar die lampen in zitten) levert een hoop geflikker op en soms ineens een heel felle flits. Ik weet niet precies hoe dat zit met fase aan/afsnijding, maar dit werkt in ieder geval niet lekker samen.

Ik wil me graag oriënteren op de S1-DR, maar hoe zijn jullie ervaringen i.c.m. 230V LED? Ook suggesties voor andere DMX dimmers zijn welkom; hoeft niet perse DIN mount te zijn.
Hier de gelijke situatie. L+N omgedraaid en dezelfde symptomen.
  • Flikkeren: Zeker op laag stand een constante flikker die ik zie maar niet iedereen. Fel/zwak maakt niks uit.
  • Daarnaast flikkeren ze afentoe kortstondig zodanig dat iedereen het ziet. 1 op de zoveel keer in combinatie met een flits. Hierbij heb ik het idee dat het vaker gebeurd bij flink dimmen.
Het eerste merk ik bij alle lampen op deze dimmers. Het tweede wel op de spots maar nier op de led filament lampen. Volgens mij zijn allebei vergelijkbaar qua techniek dus ik snap het niet helemaal. Wel worden beide door een andere dimmer aangestuurd. Heb ze eens gewisseld maar blijft hetzelfde.
Uiteraard zijn alle lampen geschikt voor dimmen.

Heb er twee verklaringen voor.
  • Het contsante geflikker dat ik zie maar niet iedereen komt door de frequentie. Is gewoon laag bij deze dimmers. Soms werk ik in de keuken waar deze dimmers hun werk doen. Webcam vangt dit zeer nadrukkelijk op. HUE spots en 24V sports via eldoled dimmers hebben dat niet.
  • De afentoe sterke flikker/flits komt naar mijn idee door een storing op het waardoor deze dimmers zich verslikken. Ik heb dit vermoeden omdat we dit ook op andere 230V halogeen gedimde spots hebben. Daar zitten standaard gira inbouwdimmers. In tijden dat buren naast maar andere straat ettelijke huizen verderop aan het klussen waren met zware apparatuur, was het duidelijk zichtbaar dat daar een relatie in zit.
Herkenbaar. Ik ben ieder geval ook op zoek naar een andere oplossing.

Grz D.

• matthijs33
  • Laatst online: 20-07 22:07
Ik heb onlangs 2 DMX302 dimmers vervangen voor 3 S1-DR dimmers, naar mijn gevoel dimmen die iets beter, maar is zeker niet perfect.

Ik heb ook nog deze White Wing dimmers zitten bekijken.
Deze zijn wel iets prijziger, maar geven misschien wel een beter resultaat, ik heb er geen ervaring mee.

• Roekeloos
matthijs33 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:25:
[...]

Ik heb onlangs 2 DMX302 dimmers vervangen voor 3 S1-DR dimmers, naar mijn gevoel dimmen die iets beter, maar is zeker niet perfect.

Deze zijn wel iets prijziger, maar geven misschien wel een beter resultaat, ik heb er geen ervaring mee.
Volgensmij zit een deel van het probleem/oplossing in dat leading/trailing edge verhaal. Hoe een DMX302 dat doet is niet te vinden. Bij de White Wing (@matthijs33 bedankt voor de suggestie!) is dit trailing edge. Bij een S1-DR blijkt dit volgens de documentatie instelbaar, dus ik ben heel benieuwd hoe dit bij anderen uitpakt.

• TLDNL
Je zou anders ook SRS Dimmers kunnen proberen. Deze is speciaal gemaakt om LED te dimmen.
https://www.podiumtechniek.nl/led-dimmer-4-kanaals.html

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 23:22
Roekeloos schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:11:
[...]

Volgensmij zit een deel van het probleem/oplossing in dat leading/trailing edge verhaal. Hoe een DMX302 dat doet is niet te vinden.
Een DMX302 is ook trailng edge voor zover ik kan vinden. Ik meen me overigens ook te herinneren dat ik eerder in dit topic meer mensen heb gezien waar een DMX302 vrij snel kapot ging.

• Roekeloos
Robbiedobbie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:26:
[...]

Een DMX302 is ook trailng edge voor zover ik kan vinden. Ik meen me overigens ook te herinneren dat ik eerder in dit topic meer mensen heb gezien waar een DMX302 vrij snel kapot ging.
Als dat inderdaad zo zou zijn, schiet ik met een overstap naar de S1-DR weinig op.
matthijs33 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:25:
[...]

Ziet er interessant uit! Ik kan geen info over prijzen en levering vinden. Heb je contact met ze gehad?
TLDNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:53:
Je zou anders ook SRS Dimmers kunnen proberen. Deze is speciaal gemaakt om LED te dimmen.
https://www.podiumtechniek.nl/led-dimmer-4-kanaals.html
Ik ben nog wel een paar opties meer tegengekomen uit de showtechniek, maar dit is toch wel even een heel andere prijsklasse. Een S1-DR kost maximaal een tientje per kanaal. Ik ben best bereid om een paar keer zoveel uit te geven, maar dit soort apparaten kost 10x zoveel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
Roekeloos schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:53:

Ziet er interessant uit! Ik kan geen info over prijzen en levering vinden. Heb je contact met ze gehad?
Ik heb geen contact gehad, in deze thread staat wat meer info.

prijzen liggen rond de £250 +VAT (+shipping) voor het 16 channel model.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23-07 19:41

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter

De DMX302 en S1-DR werken bij mij beide goed in combinatie met dimbare led-lampen van Philips. Met z-wave dimmers heb ik vaak gezeik maar dit werkt gewoon goed.

Enige probleem is dat de DMX302's stuk gaan na een jaar of drie. Hopelijk is de S1-DR betrouwbaar. Qua bouw van de behuizing vind ik het flutdingen maar er zitten wel heatsinks in die de DMX302 niet heeft. Hopelijk zorgt dat voor een hogere levensduur.

• MichVw
@Femme , voor zover ik verstaan heb stuur jij je vloerverwarming aan met een simpel aan/uit signaal dat ervoor zorgt dat het thermisch ventiel open gaat als de temperatuur net onder de gevraagde temperatuur gaat en toe als de gevraagde temperatuur net boven de gevraagde temperatuur.

Heb je ook iets voorzien met een buitenvoeler om efficienter te verwarmen (of net niet te verwarmen als dat niet nodig is)? Hoe gedraagd je thermostaat zich doorheen de seizoenen?

• em925
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 04-05 11:11
Heeft iemand de 12 channels versie van s1-dr getest?

https://www.aliexpress.com/item/32887093032.html

• matthijs33
Die is niet voor 230v maar voor led strips van 12/24v

• Rob Z
Met welk interval sturen jullie een bericht naar een DMX dimmer?
100ms ofzo? Of helemaal niet meer zodra het setpoint naar wens is?

• TLDNL
De DMX refresh rate is 44 Hz of 23ms.

https://en.wikipedia.org/wiki/DMX512#Timing

Hoe hoger de refresh rate hoe mooier een armatuur reageert. Zeker bij langere fade tijden.

• Kanze
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 22-07 17:13
Ik heb wat problemen met OSCAT_BUILDING.CLICK en OSCAT_BUILDING.CLICK_MODE in de zin dat vrij vaak SINGLE, DOUBLE, of TRIPLE clicks niet geregistreerd worden zoals het hoort. Soms wel, soms niet, ik krijg er geen kop of staart aan.

Nog iemand dit probleem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roekeloos
Met de overstap van Dmx302 naar S1-DR zijn al mijn problemen verdwenen. Geen flikkerende leds meer, geen plotselinge flitsen. Zelfs op de standaard instellingen; switchen tussen leading/trailing edge en minimale dimwaarde zou nog meer verbetering kunnen geven.

• Roekeloos
En nog een hulpvraag. Ik wil de temperatuur in alle ruimtes kunnen meten om daarmee de vloerverwarming te kunnen naregelen. Ik heb overal DS18B20 sensoren achter schakelaars zitten en heb daar CAT6 UTP kabels naartoe liggen, die steeds max 10-15 meter lang zijn. Mijn plan was om dit alles in bus topologie te gaan voeren, dus een data-ader naar de sensor toe én retour. Ik heb een 1-wire hub als basis. Uiteindelijk wil ik ongeveer 10 sensoren aansluiten.

Het probleem waar ik tegenaan loop: 1 t/m 5 sensoren werken uitstekend. Iedere sensor daarna wordt niet herkend. Ik heb ook verschillende combinaties geprobeerd om uit te sluiten dat het aan een specifieke sensor of kabel ligt, maar boven de 5 sensoren houdt het gewoon op.

Ik ben bekend met deze documentatie, maar eerlijk gezegd gaat mij dit de pet een beetje te boven. Wat zijn jullie ervaringen? Hoe hebben jullie een betrouwbaar netwerk gebouwd?

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-07 18:30
Kanze schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:50:
Ik heb wat problemen met OSCAT_BUILDING.CLICK en OSCAT_BUILDING.CLICK_MODE in de zin dat vrij vaak SINGLE, DOUBLE, of TRIPLE clicks niet geregistreerd worden zoals het hoort. Soms wel, soms niet, ik krijg er geen kop of staart aan.

Nog iemand dit probleem?
Geen ervaring met die specifieke software, maar kan het aan de debounce tijd liggen? Zelf heb ik wel eens iets gebouwd met de bounce2 library en Gira 15500 pulsdrukkers en dan bleek de default 50ms debounce tijd voor die schakelaars onbetrouwbaar te werken. Als ik daar 80ms van maakte werkte het feilloos.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kanze
tsjoender schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:01:
[...]

Geen ervaring met die specifieke software, maar kan het aan de debounce tijd liggen? Zelf heb ik wel eens iets gebouwd met de bounce2 library en Gira 15500 pulsdrukkers en dan bleek de default 50ms debounce tijd voor die schakelaars onbetrouwbaar te werken. Als ik daar 80ms van maakte werkte het feilloos.
Ik heb momenteel m'n eigen function block geschreven, een soort van flip-flop, zonder enige debounce logica erin. Zal eens kijken of ik met een eigen timer kan werken.

[Voor 8% gewijzigd door Kanze op 03-05-2021 09:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Z
Roekeloos schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:11:
En nog een hulpvraag. Ik wil de temperatuur in alle ruimtes kunnen meten om daarmee de vloerverwarming te kunnen naregelen. Ik heb overal DS18B20 sensoren achter schakelaars zitten en heb daar CAT6 UTP kabels naartoe liggen, die steeds max 10-15 meter lang zijn. Mijn plan was om dit alles in bus topologie te gaan voeren, dus een data-ader naar de sensor toe én retour. Ik heb een 1-wire hub als basis. Uiteindelijk wil ik ongeveer 10 sensoren aansluiten.

Het probleem waar ik tegenaan loop: 1 t/m 5 sensoren werken uitstekend. Iedere sensor daarna wordt niet herkend. Ik heb ook verschillende combinaties geprobeerd om uit te sluiten dat het aan een specifieke sensor of kabel ligt, maar boven de 5 sensoren houdt het gewoon op.

Ik ben bekend met deze documentatie, maar eerlijk gezegd gaat mij dit de pet een beetje te boven. Wat zijn jullie ervaringen? Hoe hebben jullie een betrouwbaar netwerk gebouwd?
Kan die voeding van Esera meerdere groepen van sensoren aan?
Zo ja dan zou je met 3x 3 sensoren ook uitkomen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joostboot
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20-07 22:59
Roekeloos schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:11:
En nog een hulpvraag...
Hier in huis hebben we tientallen meters kabel met in totaal 22 sensors geïnstalleerd. In een stervorm, dus de data-ader komt niet weer terug. De standaard pull-up weerstand van de Esera was bij lange niet genoeg om het netwerk stabiel te krijgen (zit 4.7k Ohm in de 1-wire hub meen ik of misschien zelfs actieve pullup oid). Wij hebben daarom zelf extra pullup weerstand geplaatst en kwamen uiteindelijk uit rond de 1k.

Deze waarde hebben we bepaald door eerst gewoon te proberen met een oscilloscoop erbij. Niet perse een waarde die je dus over kunt nemen, maar je kan wel experimenteren met andere pull-up als je een beetje weet wat je doet en dat kan het 'bereik' van je 1-wire netwerk aanzienlijk doen toenemen.

Overigens zijn we uiteindelijk gestopt de Esera hardware te gebruiken omdat ik de implementatie omslachtig vond en gebruiken we nu een esphome module als DIY 1-wire gateway.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
Beste Mensen,

Ik ben aan het kijken om Dalcnet drivers te kopen.
De DLD1248-4CC-DMX
https://www.dalcnet.com/en/DMX/15629-DLD1248-4CC-DMX

en de DLD1248-4CV-DMX
https://www.dalcnet.com/en/DMX/15677-DLD1248-4CV-DMX

Nou blijkt dat de kortingen enorm oplopen wanneer ik er meer bestel. Heeft iemand van jullie nog drivers nodig? En is het wellicht interessant om een gezamenlijke inkooporder te plaatsen?

Ik hoor graag wanneer je interesse hebt.

Hartelijke groet,
Jan

PS: Indien dit niet toegestaan is met de forumregels o.i.d. dan hoor ik het graag en zal ik het bericht verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Z
@TLDNL Geen antwoord op je vraag, maar voor dimmen met constante spanning is deze wellicht interessant https://www.thewillows.nl...h-resolution-dinrail.html .
Dat is 9 kanalen van 10A op 16bit voor €124,20 excl.
(die had ik zelf moeten hebben, hoewel de 8bits het hier prima doet)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kanze
Rob Z schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:05:
@TLDNL Geen antwoord op je vraag, maar voor dimmen met constante spanning is deze wellicht interessant https://www.thewillows.nl...h-resolution-dinrail.html .
Ik heb een tijdje geleden met die mensen contact gehad over mail. Ze adverteren 10A PWM dimming op een dimmer die voorzien is voor een DIN-rail montage. Effectief gaat dat ding bij de gebruiker dus eindigen in de elektrische kast.

Men kon mij geen enkel document verschaffen rond spectrale analyse van die dimmer. Staat vast dat als je dat ding in je kast monteert en je strips zitten meters verderop je van je huis in effect één groot radiostation maakt.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar besef wel waar je aan begint.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLDNL
Rob Z schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:05:
Dank voor de tip.
Ik heb voornamelijk Constant Current drivers nodig en maar een 4 kanaals Constant Voltage driver.
Dalcnet staat erg hoog aangeschreven in de "professionele" wereld. Vandaar dat ik toch voor dat merk ga.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
Kanze schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb een tijdje geleden met die mensen contact gehad over mail. Ze adverteren 10A PWM dimming op een dimmer die voorzien is voor een DIN-rail montage. Effectief gaat dat ding bij de gebruiker dus eindigen in de elektrische kast.

Men kon mij geen enkel document verschaffen rond spectrale analyse van die dimmer. Staat vast dat als je dat ding in je kast monteert en je strips zitten meters verderop je van je huis in effect één groot radiostation maakt.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar besef wel waar je aan begint.
Dank. Zeker iets om rekening mee te houden. Je kan dan toch afgeschermde kabel kunnen gebruiken om dit tegen te gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoBolD54
Voor mijn setup ben ik opzoek naar een DIN rail kost waarin ik alles kwijt kan. Zijn er merken en/of types die jullie zouden adviseren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
Ik heb in mijn huis Eldon en Rittal kasten. Op de montageplaat kan je dan de dinrail monteren.

Op marktplaats zijn deze kasten goed te verkrijgen.

• bartvb
Korte vraag:

Hier nu (eindelijk) bezig met het integreren van de PLCs in de huisinstallatie, op dit moment vooral t.b.v. de SMI motoren voor de zonwering.

Nu heb ik in de 'meterkast' een 750-889 (zelfde als de 750-881 maar dan met KNX ingebouwd) hangen, op zolder hangt een 750-841. Ik had het plan om de 841 te gebruiken als field coupler, nu aan het uitzoeken hoe dat dan concreet werkt en het lijkt erop dat ik moet kiezen tussen Modbus of Ethernet/IP. De laatste lijkt geschikter (niet alleen polling, meer uitgebreide datastructuren, etc) maar ook een stuk complexer.

Iemand hier ervaring met het via Ethernet koppelen van Wago units? Tips/howtos?

• Basti504
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18-07 08:03

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Let op dat Ethernet/IP niet gelijk is aan Ethernet. Ethernet/IP is een veldbussysteem op basis van TCP/IP zoals Modbus TPC/IP. De 750-889 ondersteund aldus de specs geen Ethernet/IP zover ik zie. Om Ethernet/IP te draaien moet de PLC figureren als een Ethernet/IP scanner om met Ethernet/IP slaves te communiceren.

Toevallig werk ik dagelijks met een PLC merk dat Ethernet/IP als voorkeur heeft, alleen heb ik geen zin om zulke controllers in mijn huis te hangen :P

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Ah, je hebt helemaal gelijk... Uit de handleiding:
The KNX IP controller works on the hardware basis of the WAGO ETHERNET controller 750-880. Except for EtherNet/IP, the same protocols are used for the data transfer. In addition, the KNX IP protocol is implemented.
Hmm. Twee opties dan; een KNX kaart toevoegen een de 841 en die zijn eigen ding laten doen of de 841 gebruiken als Modbus slave. Om de puzzel nog wat ingewikkelder te maken is het ook nog zo dat de SMI I/O kaart (753-1630) anders werkt op de 889 (full mode) en de 841 (fieldbus coupler mode). Heb alleen nog niet helder of ik die functionaliteit nodig heb.

Eerst eens kijken of ik de 1630 via KNX kan aansturen op de 889.

Edit: een KNX-I/O card (753-646) in de 841 op zolder lijkt geen geweldige optie. Als ik het goed begrijp moet ik dan een PLC programma schrijven om de I/O van de SMI module beschikbaar te maken via KNX. Als de SMI module in de 889-KNX controller zit dan wordt automatisch alles uit de 'process image' beschikbaar gemaakt via KNX na wat configureren via ETS.

Dus toch op zoek naar informatie hoe ik kan zorgen dat alles op de 841 beschikbaar wordt op in de 889 process image via modbus. Kan daar online maar weinig informatie over vinden.

[Voor 29% gewijzigd door bartvb op 06-06-2021 17:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g0lden23
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 12:59
Goedemiddag,

Ik wil mij storten op de wondere wereld van demotica doormiddel van PLC.
Ik ga binnenkort beginnen met een 300m2 woonoppervlakte in te richten voor een mooi appartementje, hierbij is alleen de fundering ready en zullen de muren opgetrokken moeten worden, dakje erop etc etc.

Nu is mijn vraag; hoe zijn jullie beginnen met PLC besturing in een nieuwbouw huis? Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn dingen die ik zeker moet vermijden ?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• KoBolD54
g0lden23 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:05:
Goedemiddag,

Ik ga binnenkort beginnen met een 300m2 woonoppervlakte in te richten voor een mooi appartementje, hierbij is alleen de fundering ready en zullen de muren opgetrokken moeten worden, dakje erop etc etc.

Nu is mijn vraag; hoe zijn jullie beginnen met PLC besturing in een nieuwbouw huis? Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn dingen die ik zeker moet vermijden ?
Voor mijn woning ben ik begonnen met het doorlezen van dit topic. Aan de hand daarvan heb ik besloten een Wago PLC (750-8212) te kopen en gebruik te maken van de library van @MichVw. Daarmee heb ik een testopstelling gemaakt met onderstaande hardware:
  • Wago 750-400
  • Wago 750-501
  • Wago 750.559
  • Schakelaar: Niko drukknop zesv. 24v+led
  • Dimmer: Finder 15.11.8.230.0400
  • Relay: Eltako ESR12Z-4DX-UC
Nadat bovenstaande test opstelling voldeed aan mijn wensen ben ik dat gaan opschalen naar mijn woning. Elk stopcontact, schakelaar en lamp komt uit in mijn kelder en zal daar gekoppeld gaan worden aan de PLC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
En mocht je een opzoek zijn naar een cursus over PLC’s dan zou je even op http://www.plcdojo.com kunnen kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-07 18:59
TLDNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:52:
En mocht je een opzoek zijn naar een cursus over PLC’s dan zou je even op http://www.plcdojo.com kunnen kijken.
Doet WAGO nog aan gratis cursuses? Ik heb eind vorig jaar een dagje een training gevolgt van hun en je mocht al het materiaal meenemen,

was een goede introductie moet ik zeggen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kanze
g0lden23 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:05:
Goedemiddag,

• Steropstelling
  • Kast uittekenen op voorhand
  • Data en vermogen gescheiden houden liefst nog in verschillende kasten
  • Het internet afschuimen naar foto's van installaties bij mensen thuis. Haal je veel materiaalkennis uit en hoe je dingen best gebruikt (kastopstelling, kabelbanen, ...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roekeloos
joostboot schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Hier in huis hebben we tientallen meters kabel met in totaal 22 sensors geïnstalleerd. In een stervorm, dus de data-ader komt niet weer terug. De standaard pull-up weerstand van de Esera was bij lange niet genoeg om het netwerk stabiel te krijgen (zit 4.7k Ohm in de 1-wire hub meen ik of misschien zelfs actieve pullup oid). Wij hebben daarom zelf extra pullup weerstand geplaatst en kwamen uiteindelijk uit rond de 1k.

Deze waarde hebben we bepaald door eerst gewoon te proberen met een oscilloscoop erbij. Niet perse een waarde die je dus over kunt nemen, maar je kan wel experimenteren met andere pull-up als je een beetje weet wat je doet en dat kan het 'bereik' van je 1-wire netwerk aanzienlijk doen toenemen.

Overigens zijn we uiteindelijk gestopt de Esera hardware te gebruiken omdat ik de implementatie omslachtig vond en gebruiken we nu een esphome module als DIY 1-wire gateway.
Toch nog even terugkomen op mijn 1-wire probleem, want ik krijg het niet werkend. De setup is:

-Esphome
--Esera hub (actieve hub met 3 poorten)
---Bus 1: Parallel
---- Sensor 1
---- Sensor 2
---Bus 2: Unipi hub, die feitelijk de sensoren serieel schakelt
---- Sensor 3
---- Sensor 4
---- Sensor 5
---- Sensor 6
---Bus 3: Ongebruikt

Geen enkel probleem met sensor 1 t/m 5. Sensor 6 (4e sensor op de Unipi hub) geeft echter altijd "Scratch pad checksum invalid".

Alle sensoren doen het op de eerste 3 poorten van de hub, dus het probleem is niet een specifieke sensor of de bekabeling er naartoe. Maar iedere 4e sensor die ik erop zet, geeft problemen. Hub ook al een keer gewisseld, maar die kan gewoon niet kapot want er zitten helemaal geen componenten in, alleen 8 RJ45 connectoren op een printplaat.

Het is ook niet zo dat de bus instort bij het toevoegen van de laatste sensor; alle andere sensoren worden nog gewoon uitgelezen en met de oscilloscoop meet ik een busspanning van ca. 4V in rust met blokken naar 0V als er data langs komt.

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft, ondanks mijn voornemen om alles te gaan bedraden neig ik om te switchen naar draadloze temperatuursensoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichVw
Roekeloos schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:08:
[...]

Toch nog even terugkomen op mijn 1-wire probleem, want ik krijg het niet werkend. De setup is:

-Esphome
---- Sensor 1
---- Sensor 2
---- Sensor 3
---- Sensor 4
---- Sensor 5
---- Sensor 6

Geen enkel probleem met sensor 1 t/m 5. Sensor 6 (4e sensor op de Unipi hub) geeft echter altijd "Scratch pad checksum invalid".

Alle sensoren doen het op de eerste 3 poorten van de hub, dus het probleem is niet een specifieke sensor of de bekabeling er naartoe. Maar iedere 4e sensor die ik erop zet, geeft problemen. Hub ook al een keer gewisseld, maar die kan gewoon niet kapot want er zitten helemaal geen componenten in, alleen 8 RJ45 connectoren op een printplaat.

Het is ook niet zo dat de bus instort bij het toevoegen van de laatste sensor; alle andere sensoren worden nog gewoon uitgelezen en met de oscilloscoop meet ik een busspanning van ca. 4V in rust met blokken naar 0V als er data langs komt.

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft, ondanks mijn voornemen om alles te gaan bedraden neig ik om te switchen naar draadloze temperatuursensoren.
als je nog de kans hebt kan je eventueel voor modbus RTU over RS485 voor temperatuursensoren. je zal dan wel moeten zelf een PCB maken ervoor. Dit werkt maar ik heb nog geen tijd gevonden om te vinden waar je een batch kan laten maken:
https://github.com/Michie...mation.ModbusRtuSensorHub

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kanze
MichVw schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:23:
[...]

als je nog de kans hebt kan je eventueel voor modbus RTU over RS485 voor temperatuursensoren. je zal dan wel moeten zelf een PCB maken ervoor. Dit werkt maar ik heb nog geen tijd gevonden om te vinden waar je een batch kan laten maken:
https://github.com/Michie...mation.ModbusRtuSensorHub
https://www.pcbway.com/

Tegenwoordig wel wat minder met de verstrengde regelgeving rond BTW en douanekosten. Maar zelfs dan is het nog altijd goedkoper en gebruiksvriendelijker als een Europese fabrikant laten werken.

• joostboot
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20-07 22:59
Roekeloos schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:08:
[...]

-Esphome
---- Sensor 1
---- Sensor 2
---- Sensor 3
---- Sensor 4
---- Sensor 5
---- Sensor 6

Mijn eerste stap zou zijn om toch eens te experimenteren met een extra pull-up. Gewoon een extra weerstandje toevoegen tussen data en 5V en kijk of je op een bepaald punt wel stabiel kunt draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-07 21:59
Hoi,

Deze week zijn we begonnen met de bronbemaling van onze nieuwbouw. Het wordt dus hoogtijd om het domotica concept te ontwerpen. na het lezen van deze thread staat er één ding al vast: er komt een PLC; zo weinig draadloze meuk en geen propriétair systeem. Op professioneel vlak werkte ik reeds met waaier aan PLC merken.

Voorlopig staat de controller keuze op een Beckhoff CX7000 (€188) of CX7080 (€245), het verschil tussen beide controllers is de aanwezigheid van een RS232/RS485 aansluiting.

Dit in combinatie met Home Assistant voor de visualisatie en het verbinden van andere 'smart' apparaten.
Ik heb HA reeds enkele jaren draaien in onze huidige woning ter automatisatie van het zwembad, niet helemaal tevreden over de automations overweeg ik om deze functionaliteit over te nemen door node-red.

Communicatie van de PLC naar HA/NR zou worden voorzien door het ADS protocol. (beckhoff's eigen protocol, heel krachtig) Alternatieven zijn MQTT of OPC UA. Keuze genoeg :)

Nu begint het echte werk: online inspiratie opdoen, apparaten selecteren en de creativiteit de vrij loop laten gaan. Als de uitwerking iets concreter wordt deel ik deze met plezier in dit draadje!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vanwaar specifiek die keuze? Ik ben het merk tegengekomen in mijn eigen zoektocht, maar voor zover ik heb ontdekt zal je de enige in dit topic zijn. De meesten gaan toch voor een Wago met Codesys, of iets simpels als een Logo.

#team_UTC+1

• Rob Z
@Wafje Die Beckhoff CX7000 is een controller inclusief TwinCAT 3 runtime, of komt die er nog bij?
Ziet er aantrekkelijk uit i.i.g!

Ik gok dat de zwembad-automatisering er ook in komt, tenzij het hardwarematig niet kan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-07 21:59
Ethirty schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:02:
Vanwaar specifiek die keuze? Ik ben het merk tegengekomen in mijn eigen zoektocht, maar voor zover ik heb ontdekt zal je de enige in dit topic zijn. De meesten gaan toch voor een Wago met Codesys, of iets simpels als een Logo.
Kwa prijs zijn ze (Beckhoff & Wago) zeer gelijkaardig, en heb reeds heel wat ervaring met het Beckhoff, via het werk ook iets voordeliger te verkrijgen. LOGO IO modules beperken zich voornamelijk tot de basis digitale en analoge IO, daarnaast is het platform iets te eenvoudig en denk ik snel tegen de limieten aan te lopen.
Rob Z schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:27:
@Wafje Die Beckhoff CX7000 is een controller inclusief TwinCAT 3 runtime, of komt die er nog bij?
Ziet er aantrekkelijk uit i.i.g!

Ik gok dat de zwembad-automatisering er ook in komt, tenzij het hardwarematig niet kan?
TwinCAT 3 runtime is runtime waar de PLC logica op draait (firmware op de PLC zelf dus), deze goedkope controller draait niet op Linux of Windows (zoals de duurdere), maar een eenvoudig TC OS (ken de details niet) met de runtime. Deze is dus inbegrepen.

Naast de runtime bestaat er ook de TwinCAT 3 XAE, dit is de programmeeromgeving van beckhoff en is Gratis. Deze is gebaseerd op CodeSys en draait in Visual Studio.

Helaas verhuist het zwembad niet mee :( Er worden wel aansluitingen voorzien in het tuinhuis voor wanneer er terug budget is :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kanze
Voordeel van Wago is dat die kaarten veel eenvoudiger te vinden zijn op de (Duitse) tweedehands markt. Bij Beckhoff is dat wat minder. Maar als je dat kan verkrijgen via je werk is dat dus geen punt.

Ik zou opteren voor de controller met ingebouwde RS485 interface. Die ga je sowieso gebruiken en dat spaart dan weer een expansiekaart uit.
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True