Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domotica met plc's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 31-07 16:58

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
In mijn artikel Doe-het-zelf-domotica - Het nieuwe tweaken heb ik vorige maand een aantal populaire protocollen en technieken voor de hardware in een domoticasystemen besproken. Eén van de besproken technieken was de programmable logic controller (plc). Ik gebruik een plc in mijn eigen domoticasysteem en ben er inmiddels erg enthousiast voor. Hopelijk zijn er meer tweakers te vinden die met plc's werken of ermee aan de slag willen :) .

Wat is een plc?

Een programmable logic controller is een apparaat dat volgens een ingesteld programma informatie van inputs verwerkt en outputs aanstuurt. Een klassieke plc werkt cyclisch en leest eerst alle ingangen in, voert vervolgens het programma uit en schrijft de uitgangswaarden naar een tabel. Als het programma klaar is, worden de waarden van uitgangen aangepast. Een cyclus duurt, afhankelijk van de omvang van het programma, een aantal milliseconden en begint daarna opnieuw.

Een plc is meestal modulair opgebouwd en bestaat uit de eigenlijke controller die via een veldbus communiceert met de buitenwereld en via uitbreidingsmodules naar wens voorzien kan worden van in- en uitgangen of interfaces naar andere apparaten. In het verleden werden industriële protocollen zoals Profibus, Modbus, rs-485 en Canbus gebruikt voor de communicatie met plc's. Tegenwoordig is ethernet populair. Dat maakt het makkelijk om een plc in een bestaand netwerk te hangen.

De uitbreidingsmodules voor in- en uitgangen zijn er in allerlei soorten en maten. Er zijn digitale uitgangen waarmee je bijvoorbeeld een relais kunt aansturen, digitale ingangen waarmee je de state van een druktoets, schakelaar of bewegingsmelder kunt herkennen en analoge in- en uitgangen waarmee je bijvoorbeeld de output van een current transformer kunt meten.

Waar worden ze voor gebruikt?

Plc’s worden op grote schaal in de industrie gebruikt om machines aan te sturen. Dat kunnen bijvoorbeeld machines zijn in een productielijn maar ook een mobiele kraan of een glazenwassersinstallatie. Plc's zijn ook prima geschikt voor gebouwautomatisering en, op kleinere schaal, domotica.

Wat is het verschil met knx?

Knx-apparaten zijn voorzien van voorgekookte programmeerbare functionaliteit die je via de programmeersoftware ETS aan elkaar kunt knopen. Je stelt er bijvoorbeeld mee in dat een schakelactor voor een bepaalde tijd ingeschakeld wordt als een bewegingsmelder beweging detecteert. Een plc is af-fabriek een dom apparaat dat niets anders kan dan de status van de aangesloten inputs en outputs lezen. Je kunt ofwel zelf een programma schrijven of tekenen (in een visuele programmeertaal) waarmee de outputs gaan reageren op de inputs en dat op de plc laden of je leest de inputs en outputs uit via ethernet en gebruikt externe software (bijvoorbeeld een domoticapakket zoals OpenHab of IP Symcon) om iets zinvols te doen met de informatie. Je moet dus wat meer zelf doen. Omdat je niet voor ingebakken slimmigheden hoeft te betalen zijn de kosten ook lager.

Een ander belangrijk verschil is dat knx een bustopologie heeft. Hoewel de bekabeling vaak stervormig wordt aangelegd (bijv. alle kabels naar de meterkast waar de knx-apparatuur wordt aangesloten) is dat geen verplichting. Bij een plc leg je wel altijd alle kabels in stervorm centraal naar de plc. Met behulp van buskoppelaars is het overigens wel mogelijk om op een andere plek (bijvoorbeeld in de schuur) uitbreidingsmodules op te hangen maar de kabels zullen dan daar opnieuw stervormig naar de buskoppelaar met uitbreidingsmodules aangelegd moeten worden.

Is het moeilijk?

Mijn ervaring is beperkt tot de plc's van Wago. Als je voor de tweede optie gaat (in- en uitgangen uitlezen en aansturen via een domoticapakket) is de moeilijkheidsgraad laag. Het is dan een kwestie van de plc configureren (instellen welk type uitbreidingsmodules er zijn aangesloten) en in de domoticasoftware modbusinstanties aanmaken voor de adressen die corresponderen met de in- en uitgangen op de plc.

Het programmeren van een plc zal een wat grotere investering in tijd vergen. De programmeertalen voor plc's zijn gestandaardiseerd. Er zijn verschillende talen waaronder ook visuele programmeertalen die relatief toegankelijk zijn voor een beginner. Wago heeft tegenwoordig ook Linux-gebaseerde plc's (Wago PFC200) waarmee je o.a. in php de plc kunt programmeren.

Waarom moet ik een plc willen?

- Plc's zijn gemaakt voor industriële toepassingen en dus betrouwbaar.

- Er zit niets op aan voorgekookte functionaliteit die je in de weg kan zitten of de kosten onnodig verhoogt.

- Plc's zijn schaalbaar en geschikt voor grote installaties. Een Wago 750-node mag een lengte hebben van maximaal 78cm (ruim 60 uitbreidingmodules met 2-16 inputs of outputs per stuk) en als je daar niet genoeg aan hebt bouw je lekker verder met behulp van een buskoppelaar.

- De kosten van de digitale in- en uitgangen zijn laag. Voor zo'n 30-40 euro koop je een nieuwe uitbreidingsmodule met vier 24V in- en of uitgangen. Analoge modules zijn wel fors duurder en kosten nieuw al snel 100-250 euro per vier in- of uitgangen.

- Er is op eBay een groot aanbod van hardware die afkomstig is uit ontmantelde industriële installaties. Op eBay scoor je deals van 6 tot 15 euro voor een viervoudige digitale in- of uitgang. Als je de plc eenmaal hebt kun je dus goedkoop uitbreiden.

- Omdat ze gemaakt zijn voor din-rail montage maak je er makkelijk een cleane install mee die ook kan groeien zonder dat het een bende wordt. Zorg wel voor goed en doordacht kabelmanagement.

- Vergeleken met een Arduino of Raspberry Pi zijn de kosten hoger maar ben je mijn inziens wel minder tijd kwijt aan aansluitwerk. Ook kun je aantal inputs en outputs veel makkelijker opschalen en maak je makkelijker een goed georganiseerde build.

- Omdat de aansturing van een relais en het relais zelf uit verschillende componenten bestaan kun je die bij een defect individueel vervangen ipv dat je bijvoorbeeld bij een meervoudige knx-schakelactor moet vervangen.

- Je hebt alle vrijheid om per indivueel apparaat de meest geschikte oplossing te kiezen. Heb je bijvoorbeeld een led-voeding met een hoge inschakelstroom die moeizaam geschakeld kan worden met een mechanisch relais dat trek je voor dat geval een solid state relais uit het schap en gebruik je voor de rest goedkopere spoelrelais.

Wat kost het?

Een Wago Ethernet Start Kit 2 kost je 540 euro. Voor dat geld krijgt je een 750-881-plc, tweevoudige digitale in- en uitgangen, een 750-600-eindmodule, een 24VDC-voeding, usb-kabel, een stukje din-rail, een schakelaar en de programmeersoftware. Hiermee heb je alles dat nodig is om je eerste 'hello world’-bouwsel te maken.

Voor wat meer geld koop je een Wago 750-8204 aka PFC200. Dit is de nieuwste serie van Wago gebaseerd op een real-time Linux-besturingssysteem en een Cortex A8-processor. De programmering verloopt via Wago e!Cockpit dat gebaseerd is op Codesys 3.5. Deze ontwikkelomgeving is aanzienlijk moderner dan de Codesys 2.3-gebaseerde ontwikkelomgeving voor de Wago 750-881. Voor 80 euro kun je targets voor Codesys 3.5 direct bij de makers van Codesys aanschaffen. Codesys zelf kan gratis gedownload worden. Dit is niet hoe Wago het graag ziet maar op die manier kun je zonder een dure e!Cockpit-licentie te moeten kopen toch je PFC200 programmeren. Een PFC200 kost ongeveer 725 euro. Je moet er dan nog minimaal een voeding en 750-600 eindmodule bij kopen. Deze module sluit de interne bus van de plc af.

Het kan goedkoper door een plc van eBay te halen, maar dan krijg je de programmeersoftware (een Wago-variant van Codesys) er niet bij die noodzakelijk is om de plc te configureren en programmeren.

De (digitale) uitbreidingsmodules zijn zogezegd vrij goedkoop en ruim voorhanden op eBay. De meeste digitale modules werken op een spanning van 24V. Een digitale ingang kun je direct aansluiten op een wandschakelaar. Om bijv. een 5V output van een bewegingsmelder uit te lezen met een 24V input op de plc heb je een relais of optocoupler nodig. Hiervoor is goedkoop spul te krijgen uit de Arduinowereld.

Voor het schakelen van verlichting en andere apparaten kun je relais gebruiken die werken op een spoelspanning van 24V. Zie hiervoor het assortiment van bijvoorbeeld Finder. Een 230V 16A relais van Finder is op eBay te krijgen vanaf € 7,50.

Verder heb je nog bijkomende kosten voor de bedrading, kabelgoten, rails, rijgklemmen, adereindhulzen en dergelijke. Dit kan alles bij elkaar ook nog wel een kostenpost van honderden tot duizenden euro’s worden.

Wat heb je nodig om aan de slag te gaan?

• Een ruimte waar je de plc en alle bijkomende onderdelen monteert. Dat kan zijn een schakelkast die je ergens ophangt of een schakelplank in de meterkast. Zorg voor voldoende ruimte, die ga je nodig hebben als de installatie in omvang toeneemt.
  • 35mm din-rails om de controller, I/O-modules, voedingen, rijgklemmen en dergelijke op te monteren.
  • Een 24V DC voeding (Mean Well levert betaalbare voedingen). 1 tot 2,5A is voldoende afhankelijk van hoeveel hardware je eraan gaat hangen.
  • Rijgklemmen voor het aansluiten van kabels en aders. Zie het assortiment van Wago, Phoenix Contact en Weidmuller.
  • Aders in verschillende kleuren voor verdeling van de voeding en het aansluiten van input en outputs.
  • Kabels om sensoren en actoren op afstand met de rijgklemmen te verbinden. Cat5- en cat6-kabel leent zich prima voor het aansluiten van bijvoorbeeld relais, sensoren en pulsdrukkers. Goedkope copper clad meuk volstaat.
  • Adereindhulzen en een perstang om aders met flexibele draad te confectioneren.
  • Adernummering om aders te nummeren.

Best practices

Inrichten van een schakelkast
Het bouwen van een schakelkast is een kunst op zich. Er zijn veel oplossingen verkrijgbaar om de inrichting van een schakelkast veilig, overzichtelijk en beheersbaar te maken. Een aantal tips:
  • Monteer binnenkomende stuurkabels niet direct af op de input- en outputmodules van je plc maar gebruik hiervoor rijgklemmen. Op die manier kun je binnenkomende kabels makkelijker naar een andere input of output van de plc patchen en kun je rijgklemmen gebruiken voor potentiaalverdeling (van de massa) zodat er minder aders op de input- en outputmodules aangesloten hoeven te worden.
  • Gebruik etageklemmen om ruimte te besparen. Etageklemmen zijn verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Een rijgklem met drie etages kun je bijvoorbeeld gebruiken om aarde, fase en nul door te verbinden of om de massa, voeding en output van een sensor aan te sluiten. De massa en voeding kun je op een makkelijk manier verdelen door dezelfde etage van naastgelegen etageklemmen met behulp van bruggen met elkaar te verbinden. Bij de etage waarop je de output van een sensor aansluit die je dit natuurlijk niet, die verbindt je door met een input van de plc.
  • Deel de schakelkast op in verschillende etages en gebruik kabelgoten om de kabels en aders naar de verschillende etages in de schakelkast te geleiden. De binnenkomende stuurkabels monteer je helemaal boven (of onder) in de kast (afhankelijk van waar de kabels binnenkomen) af op rijgklemmen en trek je door naar de input/outmodules op een onder- of bovenliggende rail. Tussen horizontale kabelgoten heb je minimaal 14cm ruimte nodig om rijgklemmen en I/O-modules (in het geval van Wago en Beckhoff) op een comfortabele manier op de rail te kunnen monteren.
  • Zorg voor een goede scheiding tussen netspanning en zwakstroom/gelijkstroom. Aders waar 230V door gaat mogen niet in aanraking komen met aders van stuurkabels die onvoldoende isolatie hebben om 230V te weerstaan. Bij voorkeur netspanning en gelijkstroom door verschillende kabelgoten onderbrengen maar als ze toch door dezelfde goot moeten dan de kabels/aders gescheiden van elkaar links of rechts of onder/boven in de kabelgoot houden.
  • Het is verstandig om de voeding van de controller en de field/sensor supply afzonderlijke af te zekeren zodat kortsluiting in bijvoorbeeld een stuurkabel of voedingskabel van een sensor geen gevolgen heeft voor de uptime van de controller. Afzekeren doe je aan de secundaire kant van de voeding met behulp van zekeringsklemmen. Er zijn klemmen waar je standaard glaszekeringen in kunt plaatsen en duurdere modules met een elektronische beveiliging. Zekeringsklemmen vind je onder andere bij Phoenix Contact, Wago en ETA.
  • Gebruik een consistente kleurcodering voor aders die een verschillende potentialen dragen. Dus bruin, blauw en groen/geel voor 230V AC fase, nul en aarde en bijvoorbeeld wit voor massa, rood voor 24V DC, oranje voor 12V DC en geel voor 5V DC.
Ter inspiratie kun je op google zoeken naar afbeeldingen van een 'sps schaltschrank' (sps staat voor Speicherprogrammierbare Steuering, de Duitse vertaling van plc). Enkele mooie voorbeelden:

Vermijden van single points of failure
Vergelijken met decentrale systemen zoals knx is een plc meer gecentraliseerd. Als de controller uitvalt stopt het programma en kunnen de inputs en outputs van de plc niet meer uitgelezen en aangestuurd worden. Om te voorkomen dat je huis onbestuurbaar wordt is het verstandig om te na te denken over oplossingen om de beschikbaarheid van het systeem te verhogen.

Een makkelijke spof om te verhelpen is de voeding. Met behulp van redundant uitgevoerde voedingen en een redundancy module kun je voorkomen dat het hele systeem op zijn gat ligt als de voeding faalt. Voorbeelden van redundancy modules zijn de Mean Well RD-RDN20 (alleen 24V DC) en Phoenix Contact Step Diode (geschikt voor 5-24V DC). De betere redundancy modules beschikken over een alarm output die je op een ingang van je plc kunt aansluiten om de status van de voedingen te monitoren. Gebruik je geen redundancy module dan is het in ieder geval verstandig om een reservevoeding op voorraad te hebben.

[Voor 62% gewijzigd door Femme op 11-02-2016 12:48]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Wat zijn de voordelen van Siemens ten opzichte van Wago? Is ook wel interessant voor andere mensen die een afweging willen maken over welke plc te gebruiken.

Ik ben echt super tevreden over hoe het bij mij thuis werkt. Zelfs met simpelweg het pollen van modbusadressen vanaf mijn domoticaserver werkt het erg goed. Met een interval van 100ms vang ik altijd statusveranderingen van wandschakelaars. Omdat het systeem snel werkt kan ik ook verschillende events koppelen aan het kort of langdurige indrukken van een toets. Met kortstondige indrukken van een toets schakel ik de verlichting aan of uit, met langdurig indrukken dim ik de verlichting. Op de todo staat nog het bouwen van code om de plc zelf statusveranderingen van de inputs te laten doorgeven aan de domoticaserver via de json-rpc-interface van IP Symcon zodat de domoticaserver niet de hele tijd de plc hoeft te pollen.

Verder kan ik ook al de koelindicatiestatus van de warmtepomp uitlezen en de via de plc de verwarming blokkeren, een afwijkende stooklijn instellen en het warm tapwater op een hogere temperatuur zetten. Mijn Nibe warmtepomp heeft hiervoor een potentiaalvrije ingangen die ik via de plc schakel met relais die ik op een rail in de behuizing van de warmtepomp heb ingebouwd (als je de ingebouwde boiler niet hebt bestaat zo'n Nibe warmtepomp voor de helft uit lucht dus zat inbouwruimte).

Ik moet op dit moment prioriteit geven aan het afbouwen van mijn huis maar ik kan niet wachten om aan leuke projectjes te beginnen zoals het vervangen van de beregeningscomputer en het aansturen van de verlichting en andere apparaten in de schuur. Ik heb nu een beregeningscomputer die maar twee ventielen kan aansturen en niet op afstand aangestuurd kan worden. Het moet niet zoveel moeite zijn om de aansturing te doen via een plc in de domoticaserver. Ik kan de beregening dan makkelijk uitbreiden naar meer ventielen, de ventielen op afstand bedienen (en de pomp uitzetten als hij niet wordt gebruikt ipv op standby laten staan) en makkelijk meer intelligentie in het systeem bouwen. Ik heb al de api van Wunderground geïntegreerd in mijn domoticasysteem zodat ik uurlijkse weersvoorspellingen heb en op basis van de neerslagverwachting de beregening kan uitstellen. Tevens wil ik met laserschakelaars checken of er auto's op de oprit staan om te voorkomen dat ze nat worden. De troep die er in het grondwater zit heeft me vorig jaar een professionele polijstbeurt gekost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
NovapaX schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:31:
Beetje rustig hier, maar ik ga dit topic zeker in de gaten houden.

Ik heb steeds in het achterhoofd wel bedenkingen bij elke technische oplossing die ik ergens voor bedenkt.

uitlezen van energiemeters etcetera is wel leuk om zelf wat te knutselen, maar schakelen en domotica moet ook relatief eenvoudig door 'een ander' te fixen zijn mocht er met mij wat gebeuren.

Soweiso was ik al van plan om t.z.t. een stervorm huisinstallatie te gaan gebruiken als ik zelf ga bouwen. Dan kan ik aanvankelijk gewoon nog 'traditioneel' alles aan elkaar knopen en wordt de meterkast in feite gewoon een grote centraaldoos.

Later (als het stof is neergedaald) zou ik dan op mijn gemak een 'gangbaar' domoticasysteem willen installeren. Ik bleef steeds hangen bij KNX omdat dat ook commercieel uit te besteden is mocht ik oud en grijs geworden zijn. Maar dit is natuurlijk ook wel leuk, en ligt iets meer in mijn straatje (waar ik het liefst zoveel mogelijk zelf kan doen)

Bedankt alvast voor de info, verwacht hier niet veel bijdrages van mij, want het duurt nog wel een aantal jaar voordat het zo ver is. En dan zijn we natuurlijk ook al weer veel verder m.b.t. domoticasystemen.
Plc's zijn niet moeilijk om mee te werken als je het simpel aanpakt door modbusadress uit te lezen of aan te sturen vanuit een domoticasoftwarepakket waarmee je makkelijk events en scènes bij elkaar kunt klikken of in een bekende programmeertaal kunt programmeren. Dat doe ik nu ook en werkt goed. Voornaamste nadeel voor mij is de wat tragere respons op input en de overhead voor het zinloos pollen van adressen op moment dat er niets verandert (dat is bijna altijd). Ik wil nog eens wat code schrijven op de plc om bij een verandering van de waarde van een input die waar die van json-rpc door te geven aan mijn domoticaserver.

Logica in de plc stoppen heb ik geen behoefte aan, dat kost me te veel tijd. Ik heb in php een eigen framework geschreven voor het besturen van mijn domoticasysteem maar ik maak daarbij wel handig gebruik van de standaardfunctionaliteit die de software (IP Symcon) biedt ten aanzien van het uitlezen en aansturen van allerlei soorten hardware en het creëeren en afvangen van events. Bovendien kan ik programmeeren in een taal die me beken dis. Kan wellicht ook wel met allerlei libraries voor Wago-plc's maar dan moet ik een nieuwe programmeertaal leren waar ik geen zin in heb (ik kan mijn tijd beter besteden door bij te blijven in php).

Het aansluiten van sensoren en relais op een plc is ook niet moeilijk als je basale kennis van elektrotechniek hebt.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
bartvb schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:27:
Ah, super topic! Voor de Tweaker is dit, naar mijn mening, een van de beste manieren om een domotica-installatie op te zetten. Je kan bijna alles zelf knutselen, maar als je even meer geld dan tijd hebt kan je ook prima voor off the shelf componenten gaan.

In 2011 ben ik bij het bouwen van een huis ook bezig geweest met het kiezen van een geschikt domoticasysteem. Alle draadloze systemen vielen wat mij betreft af. Draadloos is leuk als je niet anders kan in b.v. een bestaande woning. Bedraad is uiteindelijk een heel stuk betrouwbaarder, toekomstbestendiger en onderhoudsvrijer. Daar staat tegenover dat het wel een heel stuk meer planning vraagt, zeker als je gaat voor een ster-structuur. Extra nadeel is dat ik in Nederland aan het bouwen was en de installateurs hier kennen alleen het centraaldozensysteem wat niet perse geschikt is voor een PLC installatie. In België lijkt de ster-installatie (of teleruptor installatie) een heel stuk gewoner te zijn.

Hoe zijn jullie ervaringen met de installateurs wat dat betreft? Alles zelf uit moeten leggen en uit moeten tekenen of snapte ze prima wat hier de bedoeling was?
Ik kan me niet voorstellen dat installateurs er veel moeite mee hebben, die staan alleen maar te juichen bij meer werk.

Wellicht zijn Belgen vaker baas over eigen bouw en zijn ze bereid om wat meer geld uit te geven aan een flexibele elektrische installatie. In projectbouw moet het zo goedkoop mogelijk en domotica is nog lang niet zo ingeburgerd dat de kopers in een nieuwbouwproject er om vragen. In het hogere segment waar er sprake is van meer maatwerk zijn domoticasystemen al wel meer gemeengoed.

Ik vind schakelen via een teleruptor ook een veel elegantere oplossing dan de verlichting hardwired via schakeldraden vanaf de schakelaars schakelen. Als je dan nog eens wat anders met een knopje aan de muur wil schakelen is er bijna niets (bedraad) mogelijk.
Nu nog eens goed naar gekeken en eigenlijk lijkt Loxone de perfecte oplossing voor mij. Het is een PLC maar dan zonder de ladderdiagrammen, maar met de software waarmee je heel gemakkelijk de intelligentie in je huis kan brengen. Visualisatie zit er standaard in, koppelingen met andere open protocollen zijn mogelijk (Z-Wave, KNX, serieel, 1-Wire, ModBus, DMX, etc), je kan er via UDP via een REST interface tegen praten. En daarnaast is het ook nog een erg betaalbaar systeem, zelfs als je het afzet tegen een PLC alternatief.
Loxone is inderdaad gewoon een plc maar dan in alle opzichten makkelijker (en ook nog goedkoper om mee te starten) :+ . Een plc is nog wel wat meer modulair en biedt wat meer flexibiliteit als de intelligentie in je domoticasysteem zelf wil programmeren of wil besturen vanuit bepaalde domoticasoftware.

Wellicht moeten we Loxone ook toevoegen aan de scope van dit topic zolang Loxone nog niet zo populair is dat het een eigen topic verdient. Wat betreft het aansluiten van sensoren en actoren zijn er best veel met een plc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
arjants schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:36:
van zijn meterkast in aanbouw, ik zal binnenkort eens een foto maken van de afgeronde versie.
Op zolder is er een 2e kleinere kast om de bovenverdieping te voorzien van relais etc, dat pastte niet in deze kast :P

Hij heeft 1 deur voor zijn PLC en 1 deur voor de standaard gas/water/electra aansluitingen.
[afbeelding]
Nice. Tip één bij het aanleggen van een gecentraliseerd bedraad domoticasysteem is zorgen voor genoeg ruimte, grote kabelgoten en een handige layout van de componenten kabels geen onnodige grote afstand afleggen of elkaar onnodig kruisen. Een goede planning vooraf is erg belangrijk. In mijn eigen installatie heb ik eigenlijk net te weinig ruimte in de hoogte en had ik graag wat meer ruimte tussen de rails en de kabelgoten gehad.
ThinkPad schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:31:
Wat ik mij altijd afvraag is wat dit soort spul qua sluipverbruik doet?
Al zal je het waarschijnlijk zo programmeren/aansluiten dat een relais alleen aangetrokken is als de lamp aanstaat. Maar dan alsnog heb je voor LED bijv. wel voedingen 24/7 aan de spanning hangen e.d. ?
Mijn Wago 750-881 met een stuk of 25 uitbreidingsmodules verbruikt 10W ofzo dus dat valt wel mee. Led-voedingen schakel ik met solid state relais zodat de voedingen en de led-drivers uit staan als geen enkele van de aangesloten led-drivers in gebruik is. Per voeding (ik gebruik passieve Meanwell 24V-voedingen met vermogens van 240 of 320W) voorzie ik meerdere led-drivers van prik. De led-drivers worden aangestuurd via dmx. De lichtkleur en intensiteit wordt dus aangestuurd over dmx. Het uitzetten van verlichting (dimmen naar 0) gaat in eerste instantie via dmx. Een minuut later schakel ik de voeding uit als alle verlichting op een voeding naar 0 gedimd is. Door de uitschakelvertraging voorkom ik het kort achter elkaar schakelen van voedingen en drivers als licht wordt uitgezet en kort daarna weer wordt aangezet, bijvoorbeeld omdat je iets vergeten bent.

Mijn schakelruimte zag er in maart zo uit:

De plc zit in het midden onderin en rechts onderin bevinden zich een aantal solid state relais die de voeding er boven schakelen. SSR's waren in dit geval een vereiste omdat spoelrelais niet betrouwbaar zijn vanwege de hoge inschakelstromen van de voedingen. Het is wat duurder maar dan ben je wel van het gezeik af en SSR's die op de nuldoorgang van de sinus schakelen zijn ook wat vriendelijker voor je apparatuur.

Inmiddels heb ik wat aanpassingen gemaakt. De lompe dmx splitter (op de middenste rij links van de router) is stuk gegaan en vervangen door een professionele din-rail dmx splitter van het Nederlandse Visual Productions. De net zo lompe vierkanaals dmx dimmer ernaast heb ik vervangen door een aantal goedkope driekanaals din-rail dmx dimmers die ik van Ali Express heb gehaald voor 35 dollar per stuk. De bouwkwaliteit is niet super geweldig maar tot nu toe werken ze betrouwbaar met halogeenverlichting en voor de prijs kun je er makkelijk één op reserve houden. Loxone vraagt 450 euro voor een vierkanaals dmx-dimmer. Die kan dan wellicht beter om met leds (gebruik ik specifieke constant current of constant voltage led-drivers van EldoLed voor) en je krijgt er acht extra digitale inputs bij, maar blijft veel geld.

Als je met plc's zoals die van Wago werkt dan haal je die acht digitale inputs overigens voor een paar tientjes van eBay. Ik heb laatst voor zes euro per module viervoudige digitale inputs en outputs van eBay.de gehaald.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 07:33:
[...]

Nee, zover ik weet niet. Maar er is wel een API om via JSON switches aan te sturen en virtuele sensoren te vullen: http://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s

Ook kun je bij een virtuele switch een HTTP-request instellen, dus wellicht kun je zelf die vertaalslag naar je PLC toe maken?
Wago heeft een http library waarmee je een plc http-requests kunt laten doen en dus kunt laten communiceren met een json api. Ik wil het uiteindelijk ook gaan gebruiken om ervoor te zorgen dat de plc de json-interface van mijn domoticasysteem benadert als ik een wandschakelaar in druk in plaats van dat het domoticasysteem elke 100 milliseconde de plc zit te pollen.

Het zal ongetwijfeld niet zo moeilijk als je eenmaal doorhebt hoe het werkt. Een plc aansturen en uitlezen via modbus/tcp is wel een veel makkelijkere en snellere manier om dingen aan de gang te krijgen. Voor het aansturen van outputs en het lezen van inputs waarvan de responstijd niet super kritisch is, werkt dat ook prima.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Via een user op het forum van Symcon heb ik een handige oplossing gekregen voor het probleem dat het kort indrukken van druktoetsen niet wordt opgemerkt bij het pollen van de inputs via modbus/tcp vanuit de domoticaserver.Het verder verkorten van de polling interval was geen oplossing, dat leverde niet meer netwerkverkeer op. Blijkbaar was de maximale pollingfrequentie al bereikt bij een interval van 100-200ms.

Een simpele oplossing is het gebruik van een off-delay van 500ms als een input hoog wordt. Op deze manier wordt een verandering van de state van een input wel altijd opgemerkt.

Variabele declaratie:

code:
1
2
3
4
5
6
PROGRAM PLC_PRG
VAR
   S0_TOF : TOF;
   S1_TOF : TOF;
   S2_TOF : TOF;
END_VAR

Code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
S0_TOF(IN:= %IX0.0,PT:= t#500ms);
%MX0.0 := S0_TOF.Q;

S1_TOF(IN:= %IX0.1,PT:= t#500ms);
%MX0.1 := S1_TOF.Q;

S2_TOF(IN:= %IX0.2,PT:= t#500ms);
%MX0.2 := S2_TOF.Q;

Dit herhaal je dan voor alle inputs.

TOF staat volgens mij voor 'timer off-delay'. Dit is blijkbaar een variabeletype.
%IX0.0 is de eerste input die je via modbus uitleest op adres 0.
%MX0.0 is een marker die je via modbus uitleest op adres 12288.

Je vindt ze terug in de PLC Configuration in CoDeSys:

Een hele elegante oplossing is het nog niet omdat er nog steeds relatief veel resources worden gebruikt. In mijn geval heb ik zo'n 45KB/s aan continu modbusverkeer tussen de domoticaserver en de plc vanwege het pollen van de inputs. Het liefst zou ik 'report by exception' doen zodat er alleen communicatie is als de state van een input wijzigt.

Op het Loxforum is een user die een oplossing heeft gemaakt waarbij de Loxone Miniserver en een Wago-plc event-driven met elkaar communiceren via udp-telegrammen. Die beidt wel wat hoevasten om zelf iets in elkaar te klussen. Mijn eerder voorgestelde oplossing om via http te interfacen met de json-api van Symcon vind ik wat zwaarlijvig wat betreft de protocollen die er gebruikt worden. Dat moet ook met een simpeler protocol kunnen zoals modbus (er moeten alleen maar adressen en booleans uitgewisseld worden en later wellicht nog wat data van analoge inputs). Een Wago-plc kan ook makkelijk als modbus master dienen zodat hij zelf modbustelegrammen kan versturen naar de domoticaserver.

Vooralsnog voldoet de oplossing met de off-delay timer wel behalve dat het dus niet erg efficiënt is.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ThinkPad schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:35:
Kent de PLC niet een soort interrupt?
Dat is op zich niet het probleem. Je kunt er van alles in programmeren. Ik wil het graag simpel houden en niet teveel tijd investeren.

Ik gebruik de plc nu als een domme interface naar relais, druktoetsen, aanwezigheidssensoren etc. De logica is geschreven in php en zit in mijn domoticaserver en dat hou ik graag zo omdat ik in php nu eenmaal veel sneller iets kan bouwen dan in een plc-programmeertaal die ik niet ken. Ook gebruik ik andere standaarden zoals dmx en z-wave waarmee de domoticaserver makkelijk kan interfacen. Ook voor anderen is het langs deze weg erg makkelijk om een plc te integreren in je domoticasysteem om op die manier toegang te krijgen tot een bak met inputs en outputs. Plc's zijn schaalbaar en de modules zijn goedkoop (zeker gebruikte Wago's).

Modbus is een master/slave-protocol. Slaves beanwoorden requests van de master maar kunnen niet op eigen initiatief een telegram naar de master sturen. Er zijn wel andere oplossingen uit de plc-wereld zoals Ethernet/IP maar dat moet je dan wel zien te integreren in je domoticasystemen. De zaak omkeren, van de plc de modbus master maken en de van de domoticaserver de slave kan ook wel werken. Volgens mij kan het ook wel beide (dat beide master zijn). Een andere oplossing is om zelf een protocol te ontwikkelen zoals die gast hierboven deed om met een Loxone Miniserver te communiceren. Met wat voorbeeldcode erbij wordt het al een stuk makkelijker om dingen gedaan te krijgen.[/quote]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
rooiekool schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:53:
[...]

ook al zou het geen PLC zijn, dan is het alsnog wel interessant. Als we een PLC definieren als een vrij bestuurbare controller met hardware om direct met de buitenwereld te communiceren, dan is dit een PLC.

Zelf ben ik bar aan het zoeken naar een flexibele besturing om een kerkgebouw te verwarmen. Het gaat erom dat de vloer op tijd op temperatuur is, en dat er ook een onregelmatig gebruik op een of andere manier in een kalender ingepland kan worden, zodat de controller terug gaat rekenen vanaf wanneer de vloer opgestookt moet worden (adhv vloertemp tov tijdstip gebruik) en wanneer de convectoren aan moeten (adhv tijdstip gebruik)

Wat kost de UVR16X2?
Voor jouw toepassing lijkt het me wel een handig apparaat. Er zitten zestien PT1000-ingangen op voor temperatuursensoren, je kunt er zeven relais mee aansturen en er is blijkbaar ook een app om het ding op afstand te bedienen. Analoge ingangen voor plc-systemen zoals Wago System 750 zijn best wel duur (een Wago 750-460 PT1000-ingangsklem met vier inputs kost 250 euro). Je zult een oplossing willen hebben om de zaak op afstand te bedienen via een gebruiksvriendelijke interface. Dat kan wel met een simpele Raspberry Pi waar je een domoticapakketje op draait dat interfaced met de plc maar die UVR16X2 kan het blijkbaar out of the box.

Als je nog meer zaken in de kerk wil automatiseren is het wel flexibeler om een modulaire plc te gebruiken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend de eerste pir-sensoren aangesloten op mijn plc. Ik gebruik compacte Panasonic AMN31112J-sensoren die je bij Conrad kunt bestellen voor zo'n 15 euro per stuk als je er tien afneemt. De sensoren passen met gemak in het uiteinde van een installatiebuis. Je voedt de sensor met 3-6VDC en als er beweging wordt gedetecteerd komt er op de output een spanning van Vdd - 0,5V.

Ik heb ze aangesloten via doorgangsklemmen van Wago met drie etages (voor massa, 5V en output) zodat ik de kabels makkelijk en ruimtebesparend kan aansluiten. Op terminals voor massa en 5V zijn gebrugd en de output van de sensor is via de doorgangsklem aangesloten op een Wago 750-414 digitale input voor 5VDC. Ik moest er ook nog een 750-612 supply module tussen zetten om de field supply van de 750-414 op 5VDC (ipv de standaard field supply van 24VDC) te krijgen.

Ik heb ook pir-sensoren in huis die via z-wave communiceren. De reactietijd van de sensoren die op de plc zijn aangesloten is véél sneller. De verlichting schakelt bijna meteen aan als de sensor beweging ziet terwijl ik bij z-wave sensoren rondjes in de donkere ruimte kan lopen voordat ik eens licht krijg. Voor lichtsturing is dit een veel betere oplossing.

[Voor 3% gewijzigd door Femme op 01-12-2015 09:17]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
NovapaX schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:33:
Mooie pirretjes hoor! Nu nog even een paar kleine ronde afdekplaatjes driedeeprinten ;)
Ik moet de sensor nog iets terugtrekken en dan afkitten, dat is ook een oplossing. Zelf behuizingen kunnen printen is wel ideaal als je dit soort componenten in huis wil ophangen. Ik ken wel iemand met een 3d printer, ik ben zelf alleen niet handig met software om een behuizing te tekenen.

Ik ben ook bezig met een radarsensor, deze hebben als het goed is een hoge nauwkeurigheid bij lage bewegingen en een relatief groot bereik (15 meter volgens de specs). De pir-sensor van hierboven heeft volgens de specs een bereik van 5 meter maar doet het ook wel op 7 meter. Een infraroodsensor detecteert beter als het object zich zijdelings ten opzichte van de sensor beweegt terwijl radar optimaal werkt als het object zich in de richting van de sensor beweegt.

Deze sensor heeft een open collector uitgang die met de massa schakelt als er beweging wordt gedetecteerd. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat het beste kan aansluiten. Ik denk dat het kan met behulp van een input die low-side (ipv high-side) switching doet, dwz als de load met de massa verbonden is (wat de open collector uitgang van de radarsenor doet).

Even een vraagde tussendoor: Wat verbruiken de plc's en aansturen aan energie (vermogen), loopt dat al snel in de tientallen watt's, of valt dat nog wel mee?
Dat is afhankelijk van hoeveel modules je aan je plc hangt. Bij een Wago 750-881 wordt er een stroomsterkte van 500 mA bij 24V dus 12W opgegeven als typisch verbruik. Met een klein aantal modules heb ik zo'n 8W gemeten met een Conrad Energy Monitor. Het verbruik valt mijn inziens erg mee. Sensoren zoals de bovenstaande pir-sensor zijn ook super zuinig (stroomsterkte 170 μA bij 5VDC).
Ik vindt domotica met PLC's nog steeds de beste oplossing voor 'standaard' domotica voor tweakers. (d.w.z. geen houtje-touwtje oplossing waar niemand wat mee kan als je het zelf niet meer kan, maar wel zo 'custom' als je maar wilt.)
Klopt helemaal. Voor bedrade domotica zijn er wellicht wel goedkopere knutseloplossingen met Arduino's of Raspberry Pi's maar dan heb je niet de schaalbaarheid, modulariteit, het installatiegemak en de betrouwbaarheid van plc's.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
wapsel80 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:30:

Dus bij deze mijn vraag; bestaat dergelijke setup ook voor plc? Heeft iemand ervaring met redundantie configuratie van 2 plc controllers?
Volgens mij kun je een relais wel via parallele stuurkabels bekrachtigen vanuit twee plc's. Op die manier zou je redundancy kunnen aanbrengen. Idem voor stuurkabels naar pulsdrukkers en pir-sensoren.

De redundancy kun je opbouwen in de regelkast. Je laat de kabels naar de pulsdrukkers op rijgklemmen/etageklemmen binnenkomen en sluit ze parallel aan op inputmodules van verschillende plc's. Je krijgt er wel extra complexiteit mee want je moet in OpenHab dan ook inputs en outputs combineren en somehow zien te organiseren welke inputs en outputs bij elkaar horen.

De makkelijke manier is een controller (geconfigureerd en geprogrammeerd) reserve houden. Bij het systeem van Wago heb je in enkele minuten de controller vervangen (ethernetkabel en voedingsaders eruit halen, controller-module van de rail trekken, nieuwe module erop zetten en netwerkkabels en voeding weer aansluiten). Als de controller én alle I/O-modules kapot zijn ben je wel even bezig maar dan heb je waarschijnlijk grotere problemen. De I/O-modules zijn goed beveiligd en gaan niet zomaar kapot.

Als je gaat werken met een domoticaserver en een plc is de plc niet de enige single point of failure in je systeem. De domoticaserver (en andere interfaces aan het systeem voor bijvoorbeeld z-wave, dmx of 1-wire) kunnen ook klappen waardoor een deel van je systeem niet meer werkt.

In mijn systeem heb ik een hele batterij spof’s die kunnen verhinderen dat de verlichting werkt: de domoticaserver, plc, netwerkswitch, centrale 24VDC voeding voor o.a. de Wago-plc en de Mikrotik-switch, Enttec ODE ArtNet/dmx-interface, 7VDC voeding voor de Enttec ODE, dmx-splitter en 12VDC centrale voeding voor o.a. de dmx-splitter. Ik wil er uiteindelijk voor zorgen dat ik de hardware voor deze spof’s zoveel mogelijk reserve of standby heb. Bij de centrale voedingen zou het wel mooi zijn om deze redundant uit te voeren met een redundancy module waar twee voedingen achter zitten.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
wapsel80 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:14:

Hiervan ben ik me bewust, het is de bedoeling om enkel essentiele schakelingen redundant te maken met name licht, verwarming en alarm.
De logica voor het schakelen zit verdeeld op 2 PLCs en "rapporteert" enkel naar openHAB. Als openHAB uitvalt, verlies ik de intelligentie voor even, maar kan nog steeds lichtje, verwarming en alarm schakelen.
Dit is een absolute must om de huishoudelijke vrede met mijn wederhelft te bewaren :)
Meanwell heeft voor maar 35 euro een redundancy module voor 24VDC voedingen:
http://www.meanwell.com/mw_search/DR-RDN20/DR-RDN20-spec.pdf

Dan kun je de voeding ook meteen redundant uitvoeren. Als je een netwerkswitch (of twee voor de redundancy) neemt die op 24VDC werken kun je die er meteen op zetten.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:45:
Van de week op ebay in een opwelling een Wago 750-881 gekocht in een opwelling. Wel een goeie deal en als alles meezit ook met de (juiste) software erbij.Verder 3x 8x digital out, 2x 8x digital in, 4x analog in en 20 relais erbij.
Nice! :)
Op dit moment heb ik Domoticz draaien met wat RF en Zwave spul, maar er is teveel wat me niet bevalt aan Domoticz, met name stabiliteit en de soms wat vage manier van data beschikbaar hebben. Zelf bouwen heb ik ook geen trek in, dus ik neig nu richting of IP Symcon of Loxone icm een modbus extensie.
IP-Symcon is heel erg gericht op de php-programmeur. Je krijgt eigenlijk weinig voor elkaar zonder scripting. Je kunt wel makkelijk events afvangen (bijv. een script draaien als een timer afloopt of een variabele wordt geupdate of een bepaalde waarde aanneemt) maar de logica zit wel altijd in een php-script. Een Loxone Miniserver kan wel visueel geprogrammeerd worden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:46:
Na m'n vakantie lag er een pakketje te wachten...
[afbeelding]

Van de week even voeding en een stukje DIN rail geregeld, van het weekend eens kijken of het aan de gang te krijgen is. De codesys CD/USB stick die er bij zit lijkt in ieder geval ok te zijn. Als dat zo is dan was het best een schappelijke deal voor 250 USD... 8)
En ook nog met een 750-455 analoge inputmodule, die vind je niet zo makkelijk gebruikt. Handig om bijvoorbeeld stroomverbruik te maken met een 4-20ma current transformer.
M'n idee is om te kijken of snel ik het in domoticz geknutseld kan krijgen. Mocht dat niet lukken dan ga ik toch IP Symcon overwegen, heb wel wat ervaring met PHP programmeren dus dat is een bonus. Nadeel vind ik nog steeds dat het een aanschafprijs heeft terwijl ik niet echt een optie zie om het eerst te proberen. In het huidige huis zie ik het namelijk niet geimplementeerd gaan worden, en een softwarepakket kopen om wat te pielen vind ik ook weer zowat.
Je kunt volgens mij wel een trial installeren van IP-Symcon. Zie de downloadlinks van IP-Symcon 4.0 RC6 in dit topic:
https://www.symcon.de/for...-Installation-lesen%21%29

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:56:

De volgende uitdaging was erachter komen welke modbus-adressen ik moest toevoegen aan IP-symcon om het een en ander te laten werken, maar na wat trial and error is inmiddels ook dat gelukt. Ik weet alleen nog niet wat ik van IP-symcon als pakket vind, an sich is het een mooi pakket met heel veel opties en hardware ondersteuning voor heel veel verschillende interfaces. Het jammere is dat je alles bij elkaar moet scripten en dat er voor "standaard" dingen niet echt iets is.
[afbeelding]
Een simpele schakeling met enkel/dubbel drukken vergt al wat knutselwerk, en ik moet zeggen dat ik niet echt warm word van de handleiding. Ik mis eigenlijk wat voorbeeld stukjes code voor de standaard dingen. Ik wil het systeem nog niet direct de hoek in gooien, maar de vrij steile leercurve helpt niet mee :)
IP-Symcon is inderdaad heel erg gericht op de php-programmeur. Je kunt er veel mee maar alles gaat via scripts en modules. De modules zijn mogelijk sinds IP-Symcon 4.0 die in februari werd uitgebracht. De modules die door de community zijn geschreven zijn momenteel vooral gericht op het integreren van bepaalde apparaten of diensten. Het zou leuk zijn als er ook wat meer modules komen om simpele dingen te doen als een instantie aan of uitzetten als een boolean variabele (bijvoorbeeld de status van een modbus adres) verandert. Dan zou je vanuit een simpel formulier waarin je de input en output selecteert een schakeling kunnen maken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
frv schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:31:

Calaos :

Pro : Geen polling (via calaos plc soft), basis functionaliteit aanwezig, uit te breiden via scripting/json
Contra : weinig expertise op tweakers, voornamelijk Franse documentatie, weinig interfaces (zelf te maken via JSON)

Openhab :

Pro : Veel bindings reeds (sonos, plex, asterisk, etc)
Contra : polling op de plc, java (geen fan van)

IP Symcon :

Pro : Zeer uitbreidbaar in php (eventueel via je framework)
Contra : prijs , basis functionaliteit vereist wat werk, polling plc

De meesten onder jullie zullen ongetwijfeld ip symcon gebruiken (de vele aanwezig info op gathering zal daar niet vreemd aan zijn) maar hebben jullie alternatieven overwogen ? Zoja dewelke en waarom uiteindelijk voor ip symcon gekozen ?
Ik heb geen ervaring met OpenHab en Calaos. De mogelijkheden van die laatste lijken me beperkt, het lijkt echt gebouwd rond Wago-plc's waarbij de plc ook wordt gebruikt voor koppelingen met knx, dmx en dali. Versie 3 krijgt wel directe ondersteuning voor knx (en ook Milight en Philips Hue). Z-wave-ondersteuning is er volgens mij niet.

Dan zou ik eerder voor OpenHab kiezen, dat platform (Eclipse) is veel verder.

IP-Symcom is wel echt iets voor de (php-)programmeur. Je kunt er veel mee en als het er niet standaard in zit zijn er veel mogelijkheden om het zelf te bouwen, maar dat moet je dan wel willen en kunnen. Ik werk er nu zo'n vier jaar mee en heb er oorspronkelijk voor gekozen vanwege het gebruik van php als scripttaal en de uitgebreide ondersteuning van de verschillende protocollen. Ik ben pas later een Wago gaan gebruiken. Over de stabiliteit ben ik erg tevreden en nu met de nieuwe mogelijkheden in 4.0 is het ook geschikt om toe te passen in grote en commerciële installaties waar je makkelijk functionaliteit wil kunnen hergebruiken. Tevens draait het nu op energiezuinige ARM-hardware en heb je geen Windows meer nodig.

De kosten zijn voor mij wat minder een issue: ik draai er een groot huis op inclusief vakantie-appartement dat verhuurd wordt. Ik moet er op kunnen vertrouwen en dat kan met deze software.

Een Wago-plc kun je in principe wel op efficiëntere manieren met OpenHab en IP-Symcon laten communiceren, bijvoorbeeld door code op de Wago te draaien die bij verandering van de status van een input via http een api op je domoticaserver aanroept. Ik heb zelf nog geen pogingen gedaan om dit voor elkaar te krijgen, met name omdat ik maar weinig informatie kan vinden die je op weg helpen om iets voor elkaar te krijgen in CoDeSys. Als je een probleem hebt met php, javascript, python of whatever voor een populaire programmeertaal of framework dan zijn er legio blogs en topics op Stack Overflow om je op weg te helpen, maar het lijkt wel alsof plc-programmeurs in een parallel universum leven dat nog niet connected is met het wereldwijde web.

Voor nu werkt prima modbus prima bij mij. Het werkt betrouwbaar en met een polling interval van zo'n 100 tot 200ms kun je het kort en lang indrukken van een pulsdrukker nog goed afvangen. Voor het zetten van de waarde van outputs (om bijvoorbeeld een relais te schakelen) is modbus verder prima.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
bartvb schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:52:
Iemand een idee hoe je een elektra-installatie in een bouwbestek opneemt die geschikt is voor PLC-achtige constructies? Centraaldoos wil je dan niet, je wil iedere schakelaar en ieder lichtpunt naar de meterkast of een schakelkast hebben. Is daar een naam voor? Is dat gedocumenteerd voor installateurs?
Het lijkt er sterk op dat Nederlandse installateurs echt alleen maar werken met centraaldozen...
Geen idee over er een bepaalde naam voor is. Je moet je installatie in stervorm aanleggen. Centraaldozen kun je eventueel gebruiken voor wcd's maar zorg er wel voor dat je centraaldozen goed bereikbaar (niet in plafond verwerkt maar bijvoorbeeld achter een knieschot of in een technische ruimte) en dat je er loze leidingen naartoe legt zodat je in de toekomst eventueel een kastje met relais bij een centraaldoos kunt plaatsen. In de loze leiding kun je dan altijd nog een utp- of svv-kabel trekken die de outputs van een plc verbindt met de relais.

Zie anders voor wat wiring basics deze informatie op de site van Loxone (de Miniserver is feitelijk ook een plc):
http://www.loxone.com/enen/service/documentation/wiring.html
http://www.loxone.com/enen/my-project/smart-wiring.html
frv schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:48:
Ondertussen aan de slag gegaan met de Wago software ...

Zit er steeds meer aan te denken om geen domotica software te gebruiken maar alles in de plc te doen;

Voordeel :

Geen afhankelijkheid van een extern domotica pakket noch learning curve
Als je server (domotica) down is blijft je (basis) installatie werken
Redundant : Extra controller met voorafgeladen software in reserve hebben
Ingebouwde visualisatie

Nadeel :

learning curve codesys (is nogal steil maar begin er stilaan weg mee te kunnen)
weinig community code (je moet van 0 beginnen) in vgl met bv ip symcon/domoticz/openhab
Visualisaties zijn er 'basis' uit. Geen flashy interface

Wat werkt al of heb ik al documentatie voor :

1. Basis programmatie : Done.
2. Visualisatie voor basis : Done met VisU en WebvisU (inclusief smartphone) -> Ziet er zeer 'rudimentair' uit maar werkt perfect ...

3. Connectie naar MySQL db : Documentatie ok (nog te testen)
4. Mails versturen vanuit de plc : Documentatie ok (nog te testen)
5. HTTP API post/get vanuit de plc : Documentatie ok (nog te testen)

Eenmaal 3,4 en 5 getest ga ik met die http calls aan de slag om een function block te maken om Plex te integreren (via http api kan je in plex nagaan of een bepaalde player iets aan het afspelen is en kan je dan je verlichting daaraan aanpassen (dimmen, uit , etc)
Goed om te horen dat je hier al zo ver mee bent.

Alles in de plc doen heeft wel wat grote nadelen vind ik:
  • Archaïsche ontwikkelomgeving (ik moet toegeven dat ik nog niet veel gedaan heb met CoDeSys maar versie 2.3 vind ik wel erg 1995 eruit zien vergeleken met PHPStorm en andere moderne IDE's).
  • Het lijkt me dat je veel meer zelf moet bouwen dan wanneer je een platform gebruikt dat al veel dingen voor je doet zoals opslag van data, afvangen van events, modernere visualisatie via apps en dergelijke.
  • Minder vrijheid in de hardware die je kunt koppelen. Zo is er volgens mij geen mogelijkheid om z-wave direct te koppelen aan een Wago-plc via een hardware module en software library (dit kan overigens wel voor EnOcean en wellicht KNX-RF).
Toevallig geen interesse hier om daar samen aan te werken ? [/quote

@Femme : Lijkt me ook dat je via die http post/get ook het probleem met pollen vanuit ip symcon/domotica software kan oplossen ... Simpelweg een post/get call aan een input of output hangen en telkens de input of output van status gaat wijzigen zal de plc dit via een call laten weten aan je domotica pakket. De documentatie ziet er relatief eenvoudig uit. IS trouwens een standaard library van wago/codesys zelf. Is te downloaden vanop hun site.
Een tutorial over hoe je http post/gets doet zou wel heel nuttig zijn. Waarschijnlijk is het vrij simpel als je het eenmaal een beetje doorhebt en qua gebruik van resources is het wel een stuk efficiënter dan maar de hele dag tien keer per seconde alle inputs pollen terwijl we hier misschien eens 20 keer per stuk op een knop drukken ;) .

Ik heb voor me zelf wel de keuze gemaakt voor IP-Symcon. Dit leent zich voor mij ook beter voor andere projecten waar ik mee bezig ben waarbij ik niet met een Wago-plc wil werken maar goedkopere modbus I/O-modules zoals een Railduino waarbij alle logica in IP-Symcon zit.

In IP-Symcon kan ik mooi softwaremodules bouwen waarin ik bepaalde logica/functionaliteit kan verpakken zodat die makkelijk voor de gebruiker of via een automatisch script geconfigureerd kan worden. Zo'n module gebruikt bijvoorbeeld bepaalde variabelen als input en bepaalde instanties als output. Beetje vergelijkbaar met hoe Loxone het doet.

Ik ben eigenlijk maar erg weinig bezig met het schrijven van daadwerkelijke logica die bepaald wat de output doet op basis van de input, maar vooral met allerlei modellen, services en interfaces die ervoor zorgen dat ik de data op de juiste plek toegankelijk heb en de functionaliteit makkelijk te managen is en modulair is. Dat wil je echt doen in een taal waar je bekend mee bent anders schiet het niet op. Simpele recht-toe-recht-aan 'als deze input een bepaalde waarde heeft moet je die input aan of uitzetten' functionaliteit is niet toereikend voor complexe situaties.

[Voor 14% gewijzigd door Femme op 02-09-2016 11:38]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:17:
Goed sluip verbruik, gezien dat PLC's industrie gericht zijn, vind ik het relatief logisch dat het niet energie zuinig is .. alleen waar ligt dat nu aan ?? Voor de industrie is het niet super intressant 1 a 2 watt verschil maar hoe ver zou dat sluipverbruik in te dammen zijn .. ?
Je hebt de aanname gedaan dat plc's niet energiezuinig zijn.

Een Wago 750-881 heeft volgens de datasheet een typical input current van 500mA bij een spanning van 24V. Bij de nieuwere 750-8202 is de stroomsterkte maximaal 550mW. Hiermee kun je al een hele berg input- en outputmodules aansluiten zonder extra power supply modules nodig te hebben. Ik vind een energieverbruik van 12W niet echt schokkend veel.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
NovapaX schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:36:

Nu de grote vraag. Ben ik veroordeeld tot PLC en een custom software?
Bij voorkeur ga ik richting een beetje 'industrie-standaard' voor gebouw-automatisering, maar als je het wilt laten doen door een installateur rijzen de kosten de pan uit. Maar ik heb er ook geen zin in dat ik 'onmisbaar' wordt in het onderhoud.
Ik heb in de KNX-hoek gezocht, maar wordt een beetje tegengehouden door het gesloten karakter en wederom de prijs van units. Ik kan bijvoorbeeld in de KNX hoek ook weinig vinden in de audio-hoek, wat gewoon de input van 4 microfoons mixen/schakelen.

Ik moet nog even onderzoeken wat er aan kabels tussen bedieningspaneel en meterkast/versterkerkast liggen.

Iemand die al eens een dergelijke installatie heeft gemaakt, of me in de juiste weg kan wijzen voor een goede oplossing?
Je zou ook kunnen kijken naar een modbus I/O-module met wat relais en inputs. Een voorbeeld is de Railduino. Voor 180 euro heb je een module met 12 relais, 24 digitale ingangen, drie analoge ingangen en 1-wire voor temperatuurmeting. Er zit ook nog een pwm-uitgang op. Je stuurt 'm aan via modbus/tcp (als je de versie met lan neemt) vanuit bijvoorbeeeld een Raspberry Pi of een Odroid C2 waar je domoticasoftware zoals OpenHab of IP-Symcon op draait. Met IP-Symcon en wat php-programmeerervaring kun je de aansturing van de mixer via een seriële poort voor elkaar krijgen. Hoe het in zijn werk gaat met OpenHab weet ik niet. In IP-Symcon kun je vrij eenvoudig een mobiele app voor Android en iOS inrichten met de benodigde functies.

Een andere alternatief is een Loxone Miniserver. Hoe moeilijk de integratie van een protocol via rs-232 is weet ik niet maar de rest zou je eenvoudig bij elkaar moeten kunnen klikken. De Loxone Miniserver kost 500 euro en heeft acht relais en acht digitale inputs. Meer relais kun je toevoegen met een Loxone Extension van 400 euro of met een modbus I/O-module zoals de eerder genoemde Railduino.

Je kunt het ook wel voor elkaar krijgen met een plc maar dan heb je mijn inziens meer specialistische kennis nodig.
Edit: misschien verdient dit wel een eigen topic, maar ik wil eerst een beetje richting zoeken in dit topic als het mag.... :>
Een eigen vraagtopic is wel mooi, ik kan het wel omzetten als je wilt.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
frv schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:14:

Echter in de documentatie van die 750-493 zie ik staan :

The 3-phase power measurement module transmits the root mean square values
into the process image without requiring high computing power from the controller.

Dus is de vraag hoe hoog is 'high' in die zin. Kan dat de performance van de plc negatief beinvloeden ? (cycle time). Eventueel kan je het in een aparte task onderbrengen en cycle time op 1 seconde of hoger zetten (voor thuis toepassingen niet zo een probleem)

De 3phase klem is merkelijk duurder dan een analoge ingangsklem 4-20 ma. Ik zie nu en dan op ebay wel iets passeren in een aanvaardbare price range ... bij die 3phase klem spreken we toch al snel over 100 a 250 euro ... (heb je naast stroom ook spanning. 6 inputs (3x stroom, 3x spanning).
Het omrekenen van de waarde van een 4-20 mA analoge input naar stroomsterkte of vermogen lijkt me niet echt zwaar. Het is wel vrij onzinnig om het honderden keren per seconde te doen, die nauwkeurigheid heb je alleen nodig als je zeer snel wil kunnen reageren op een verandering van de meting.

Als alternatief voor de 3-fase stroommeetklem van Wago zou je ook een 3-fase verbruiksmeter met een modbus-interface kunnen gebruiken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Invisible_man schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:19:
[...]

Er zijn wel de nodige hats (uitbreidingsbordjes) voor de Rpi met betere ingangen en uitgangen met relais, wellicht dat dat wat voor je is. Er zit in Codesys voor bepaalde types zelfs al ondersteuning zodat je die direct van Codesys kan uitlezen en aansturen. Waar je ook naar kan kijken is om ergens goedkope remote IO te vinden die je met bijvoorbeeld modbus tcp kan aansturen en lezen als je de IO wat industrieler wil. Maar als ik het verder zo lees kan je met een Rpi met Codesys (€35,- voor een licentie en de gratis IDE) al heel veel van wat je wilt.
Als je een Raspberry Pi of iets dergelijks voor domotica gaat gebruiken zou ik de gpio-pinnen laten voor wat te zijn en modbus I/O-modules gebruiken om inputs en outputs aan te sluiten. Railduino is een mooie. Voor 162 euro heb je een module die direct op een din-rail kan en 12 relais, 24 digitale inputs, drie analoge inputs, vier pwm-outputs en een 1-wire-interface voor DS18B20 en DS2438 1-wire-sensoren heeft.

Een nadeel van de Raspberry Pi is dat je voor opslag afhankelijk bent sd-kaartjed of sata via een usb-convertor. Een mooi alternatief is de Odroid C2 en XU4. Ze presteren beter en je kunt ze combineren met eMMC-geheugen. Dat is het type geheugen dat ook in smartphones en low-end laptops wordt gebruikt en wel goed flash management en goede prestaties heeft. SD is ruk qua prestaties en het flashgeheugen wil nog wel eens kapot gaan vanwege het ontbreken van een slim flash management.

Als je dit combineert met software zoals IP-Symcon of OpenHab heb je de vrijheid om allerlei andere hardware zoals z-wave en infrarood te integreren.

Ik gebruik een Odroid C2 in combinatie met IP-Symcon 4.1 beta in een testopstelling voor zoneregeling van vloerverwarming. Uiteindelijk moet mijn hele huis erop komen te draaien. Tot nu toe draait het super stabiel.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Dred schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:33:
@Invisible_man: Ik had meer moeten opletten, je had die OSCAT libraries al eens gerefereerd in dit topic.

Die railduino was ik ook al tegengekomen. Bij Raspberry Pi en Arduino valt het mij op hoe weinig apparaten er in een DIN compatibel package zitten. Ik vraag mij ook af hoe 'stevig' het allemaal gebouwd is, een standaard arduino sloop je nogal makkelijk als je even iets kortsluit of iets te hoge voltages/stromen er door stuurt (die railduino is wel afgesteld op 24VDC, standaard arduino's doen 5v, als je dan even mist en je stuurt er 24v door dan kan je dat pinnetje alvast schrappen).
De digitale inputs op het Railduino-shield zijn galvanisch geïsoleerd en zouden dus niet de Arduino moeten slopen bij overvoltage. Hoe betrouwbaar ze zijn op de lange termijn kan ik niet zeggen, die van mij draait net drie weken.

Er is niet heel veel keuze uit degelijke din-behuizing voor de Raspberry Pi. Ik heb de onderste twee geprobeerd maar die vond ik echt junk. Cheap glimplastic en een Odroid krijg je er niet makkelijk in:
http://nl.rs-online.com/w...board-enclosures/9144988/
http://nl.rs-online.com/w...board-enclosures/9144982/

Deze van Phoenix Contact bevalt me een stuk beter. Hij neemt wel meer ruimte in op een rail en er zitten lompe gaten voor een eventuele tweede pcb of om de hdmi-uitgang te bereiken:
http://nl.rs-online.com/web/p/din-rail-enclosures/1224298/

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=P3pgSsXwers]
Voor de software te draaien lijkt mij een Raspberry Pi dan wel weer geschikt :-). Ik denk ook aan een Raspberry Pi (of Odroid C2) met IP Symcon (tenzij iemand mij nog overhaalt naar een ander pakket).
Ben benieuwt naar jouw verdere ervaringen, draait het wat vlot, installatie redelijk makkelijk, ...?
Ik moest met de hand wat missende package installeren om IP-Symcon aan de gang te krijgen op een Odroid C2. De beta van 4.1 draait inmiddels goed. Ik gebruik het nu alleen in een testomgeving maar de prestaties lijken me meer dan voldoende. De stabiliteit is tot nu toe perfect. Ik werk al vier jaar met IP-Symcon dus dat is voor mij wel gesneden koek. Voor een nieuwkomer kan ik me voorstellen dat je even wat tijd nodig hebt om je weg te vinden. De software is wel heel erg gericht op de php-programmeur. Als je dat niet bent zijn andere oplossingen wellicht beter. Voordeel is dat je er wel zo'n beetje alles via scripting voor elkaar kunt krijgen.

[Voor 3% gewijzigd door Femme op 11-10-2016 18:05]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Dred schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:41:

Ik ben geen php programmeur, wel java programmeur (en wat javascript) die ooit gerommeld heeft in php. Ergo, wat php snippets schrijven kan ik wel af. Mijn veronderstelling is dat dit wel genoeg is om er mee weg te geraken...
Als je met java en javascript overweg kunt zal php inderdaad ook geen probleem zijn.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Samwise schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:40:
Dag Iedereen, ik ga mijzelf ook eens introduceren. Ik ben sinds kort op zoek naar een domotica systeem om de verlichting etc. te besturen in mijn woning. Als embedded software developer voel ik mij thuis in embedded linux system zoals Rpi, Odroid maar ook beaglebone black die ik hier in dit topic nog niet zag verschijnen. Aangezien ik zelf over een beaglebone black ( BBB ) beschik, had ik die graag gebruikt als centrale component van mijn domotica systeem. Toch zijn er een paar zaken die mij tegenhouden.
Ten eerste, zoals reeds eerder vermeld hier heb ik ook mijn twijfels of zo'n bord het 24u op 24u, 7 dagen op 7, jaar in jaar uit kan volhouden. Het eerste en het tweede jaar zie ik nog wel goed komen maar ik heb schrik dat het emmc flash dat gebruikt wordt op populaire embedded linux bordjes het na x aantal jaar zal begeven. Je zou dat kunnen oplossen door dat geheugen niet te gebruiken en dat bord te laten booten vanaf een image op het netwerk (tftp om kernel binnen te halen en nfs om root file system te mounten. (Een NAS gebruiken om die files op te slaan). Blijft nog wel het probleem dat de bootloader (U-boot, barebox) in flash zit...
eMMC (hangt natuurlijk ook af van de implementatie) is al véél beter dan dom sd-geheugen. Daar hoor je wel veel verhalen over dat het stuk gaat op machines die veel data schrijven. Het helpt ook als de applicatie erop gebouwd is om de schrijfacties naar de opslag te beperken (IP-Symcon doet dat bijvoorbeeld maar dat zorgt er wel voor dat je een bepaalde tijd aan data kunt verliezen als het systeem uitvalt).

Een ruim overbemeten eMMC-module gebruiken zal ook wel helpen. Op Odroid's kun je zelf de grootte van de eMMC-module kiezen van 8 tot 64GB en de module vervangen bij een defect. Bij andere sbc's met eMMC-geheugen zitten de chips vaak vast op de pcb en zijn ze ook niet erg groot (bijv. maar 4GB).
Een ander probleem dat ik zie is I/O. Railduino is zeker een goede oplossing. Moet er dan wel iets gevonden worden om de modbus interface met de BBB te verbinden. Ik zou de optionele ethernet poort weg laten van die railduino omdat de veiligheid er moeilijk mee te garanderen is. Dit is het type IoT device dat in de toekomst te kwetsbaar is. Denk bvb. aan de ( recente DDOS aanvallen ). Die lijn trek ik overigens ook door naar PLCs.
Je Railduino of plc heeft niets te zoeken op internet als hij alleen maar hoeft te communiceren met je lokale domoticaserver. Het is dus een kwestie van je verbinding goed beveiligien, desnoods met een gescheiden virtueel of hardwarematig netwerk dat helemaal geen contact heeft met internet. Dit is prima goedkoop te doen met hardware van bijvoorbeeld Mikrotik.
bartvb schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:30:

Railduino is leuk maar wat mij nogal tegenstaat is dat deze vooral modbus gebruikt en daar moet je (voor zover ik heb begrepen) aan de slag met polling. Daar heb ik echt een vrij grondige hekel aan en lijkt me ook bijzonder onnodig. Een device als een Railduino moet prima een simpele POST of GET kunnen doen op het moment dat een input van status verandert. Dat is veel sneller en veel efficiënter.
Modbus werkt wel betrouwbaar en er is veel hardware en software die het ondersteunt. Http is een vrij zwaar protocol. Er zijn betere alternatieven zoals EtherNet/IP dat verschillende mogelijkheden heeft voor polling en change of state monitoring via UDP of expliciete messaging via TCP. Een Wago plc kan dit ook.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BlackShadow schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:25:
Momenteel wordt mijn verlichting gestuurd door verschillende oudere Siemens Logo's.
De recentste is een Logo 6, welke geen netwerk interface heeft.

Nu had ik graag wat meer intelligentie voorzien, liefst zonder deze PLC's te vervangen.
Bestaat er een manier om een extra hardware laag boven de Logo's te voorzien die deze intelligentie kan toevoegen en ook ondersteund zijn of makkelijk aan te spreken zijn via bestaande domotica pakketten?

Ik dacht in de richting van Arduino's die eventueel de Logo's kunnen aansturen.
Mijn elektronica kennis is zeer beperkt, maar daarvoor kan ik rekenen op hulp.
Het lijkt me makkelijker om dit te doen vanuit domoticasoftware zoals OpenHab of IP-Symcon, dan kun je namelijk ook meteen gebruikmaken van de bijbehorende mobile apps en allerlei andere hardware integreren. Een beetje googlen leert me dat een Logo 7 met ethernetpoort wel makkelijk aan OpenHab en IP-Symcon gekoppeld kunnen worden, over Logo 6 vind ik niets.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Rafael V. schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie Antonius! Ik had er een compleet verkeerd beeld van, omdat de fabrikanten (vind ik) nogal de nadruk leggen op de webserver (ook Siemens met hun nieuwe Logo). Misschien dan toch maar eerder Loxone overwegen, een PLC zag ik nog net zitten qua klussen, maar een Raspberry PI is me iets te ver.
Voor smarthometoepassingen is het mijn inziens makkelijker programmeren in een platform waarmee je al makkelijk een app kunt inrichten en allerlei hardware kunt aansturen, events kunt afvangen en eventueel makkelijk visueel kunt programmeren via bijvoorbeeld blockly.

De goedkoopste manier om het te doen is een single board computer met Home Assistant, IP-Symcon of OpenHab. Ik gebruik IPS, hiermee programmeer ik in php maar hoef ik me niet druk te maken over de hardware en ik kan makkelijk een app inrichten, notificaties ontvangen, reageren op events en data loggen. Integratie met allerlei webdiensten is ook eenvoudig vanuit php. Home Assistant gebruikt Python als programmeertaal. Over beide (php en Python) kun je zeeën aan informatie vinden in blogs en op Stack Overflow. Het plc-wereldje is daarentegen erg gesloten. De stabiliteit op een Odroid C2 (een Raspbery Pi 3 maar dan sneller en met betrouwbaardere opslag) is super goed en de installatie is niet moeilijk.

Een ander alternatief is Loxone, feitelijk ook een plc maar helemaal ingericht op smart homes. Nadeel van Loxone is dat het steeds verder wordt dichtgetimmerd. Zo is laatst de minimale poll interval van modbusadressen omhoog gegaan van 100ms naar 5 seconden waardoor je niet meer simpelweg modbus kunt gebruiken om inputs van een plc of modbus-I/O-module te pollen. Je hebt meer vrijheid in een softwareproduct dat niet is gelieerd aan een bepaalde fabrikant.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik zat de afgelopen dagen wat op Ali Express te browsen en ik kom daar veel interessante plc's tegen die Mitsubishi GX Developer geprogrammeerd kunnen worden en modbus/RTU ondersteunen. Voor communicatie zit er rs-232 en rs-485 op. De bordjes zijn dirt cheap. Voorbeelden:

EX1S 14MR
8 digitale ingangen (24V), 8 relais (230V), $32

EX1S 20MR/20MT-4AD2DA
12 digitale ingangen (24V), 8 relais (230V), 4 analoge ingangen en 2 analoge outputs (niet duidelijk of het 0-10V is of 4-20ma), $52,40

EX1S 30MR 30MT
16 digital inputs (24V), 14 relais, $52

Ik ga er een paar naar Nederland halen en kijken of het wat is. Als je dit gewoon via rs-485 en modbus aan een je single board computer met domoticasoftware kunnen hangen is het een erg goedkope manier om aan inputs en outputs te komen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Invisible_man schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:09:
[...]

Inderdaad wel een leuk idee voor goedkope remote IO :) Zo heb ik zelf nog een aantal Mitsubischi FX2N PLC's die uit oude gemaalinstallaties komen (maar nog prima functioneren) thuis draaien voor wat Domotica toepassingen.

Heb je er dan ook een programmeerkabel bij besteld die niet achterlijk duur is? Toevallig laatst voor mijn werk een nieuwe kabel voor Mitsubishi FX PLC's besteld: http://www.koningenhartma...software-accessoires/sc09
Alsof die dingen van goud gemaakt zijn, €167,- 8)7

Voor modbus in een Mitsubichi plc heb je overigens nog wel een los bibliotheekje nodig die je in GX Developer/GX Works 2 (GX Works 2 is de opvolger van GX Developer) kan laden. Deze bibliotheken zitten standaard niet in GX Developer en moet je apart downloaden van de Mitsubishi electric website (achter een inlogcode). Out of the box praten Mitsubishi's namelijk geen modbus.
Ik wil er alleen maar een modbus slave op draaien en eventueel een simpel programma om een off-delay op de inputs te zetten zodat een kortstondige verandering van de state van een input (bijvoorbeeld door super kort een pulsdrukker indrukken) wel gepolled kan worden via modbus. Een programmatje om short, long en double press te herkennen en om te zetten naar een waarde van een modbus marker zo ook wel nuttig zijn.

Voor domotica vind ik het zinloos om complexe functionaliteit in een plc te stoppen. Je kun dat veel makkelijker doen in domoticasoftware op een single board computer waarmee je makkelijker allerlei interfaces kunt combineren en functionaliteit in een app beschikbaar kunt maken.

De shop die je in je post hebt gelinkt heeft ook GX Works 2 voor 150 euro, dat valt mee mee qua kosten.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Antonius schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:10:
Is de programmeer software hiervoor gemakkelijk/vrij beschikbaar, of moet je daar extra voor betalen? Als het vrij beschikbaar is, dan zijn dat leuke dingen om mee te spelen voor domotica toepassingen.
In de handleiding staan de modbus slave-adressen voor de inputs en outputs. Dat betekent hopelijk dat je out of the box de waarden van de inputs kunt ophalen via modbus en de waarden van de outputs kunt setten. Het zou dan eenvoudig moeten zijn om deze pcb's te gebruiken in combinatie met domotica software die modbus/rtu ondersteunt.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Peertje NL schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:43:
Hier nog wat nieuw prijzen:

€539 wago start ethernet kit
€ 40 1 wire controller software
€130 1-wire bus koppeler (welke precies weet ik nog niet)

€270 10x modules a €27 750-432 Wago 4-Kanal Digital Eingangs
€270 10x modules a €27 750-432 ingang 4 kanaals
€125 Wago 750-559 analoge uitgangsklem 0-10V 4-voudig
€150 750-459 analoge ingang 4x voor licht sensor

totaal €1524 excl verzendkosten. Dat is toch best geld.....
Voor lichtsensoren kun je beter 1-wire gebruiken. Een multi-sensor die temperatuur, luchtvochtigheid en lichtintensiteit meet heb je voor 50 euro:
https://www.eservice-onli...keit-aufputz-1-wire?c=100

Digitale in- en uitgangen zijn voor weinig gebruikt te krijgen op eBay.de. Tot nu toe heb ik alleen maar goede ervaringen met gebruikte I/O-modules.

Voor een paar tientjes haal je van Ali Express een driefase energiemeter met een modbus-interface.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Nog even een follow-up over de EX1S kloon van een Mitsubishi-plc van China PLC Center. Ik heb vrijdag mijn EX1S 30MR (16 inputs en 14 relais) ontvangen. Ik heb 'm aan een usb rs485 stick van KMTronic gehangen, modbus RTU I/O instantie met modbus device id 1 toegevoegd aan IP-Symcon en wat modbus devices geconfigureerd (de inputs beginnen volgens de documentatie op adres 128 en de outputs op 160). Dat was easy peasy en het bordje deed het meteen. Hij is ook snel, snelle clicks van een pulsdrukker merkt hij goed op via modbus polling.

Als je er wat op wil programmeren kan dat via GX Developer 8.5 waarvan de download hier (ali illigali?) gelinkt staat:
http://chinaplccenter.com/plc-controller/ex1s-plc-controller

Voor 52 dollar en wat importkosten vind ik het een top deal.

De relais kunnen een resistieve load van 3A schakelen en een inductieve load van 80VA, dat is dus niet veel. Als je meer wil schakelen kun je de transistorversie overwegen waarmee je externe 24V relais kunt aansturen. Ik wil 'm gebruiken voor het schakelen van stelventielen en dan is ie prima.

[Voor 14% gewijzigd door Femme op 28-02-2017 17:05]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
matthijs33 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:29:
Iemand die raad/advies/input/zijn idee kan geven?
Als je ooit van plan bent om dmx-gestuurde drivers of dimmers op grote afstand te plaatsen van de verdeelkast waarin je Wago zich bevindt dan is ArtNet wel makkelijk omdat je dan gewoon een extra ArtNet-interface aan je (wifi)netwerk kunt hangen.

Verder heb ik geen ervaring met dmx over de rs485-klem van Wago.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
frv schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:45:
.
[...]

DALI al overwogen ? Wago heeft er een klem voor en is specifiek voor verlichting ... Geen ervaring mee maar kan een optie zijn ... Alleen is die klem relatief prijzig.

Modbus of rs485 dimmers ? Modbus = geen klem voor nodig. Controller kan dit zelf aan. Rs485 heb je dan wel weer klem voor nodig. Kan je soms rond de 50 euro vinden..
Modbus is een communicatieprotocol dat verschillende fysieke communicatiestandaarden voor transport kan gebruiken, waaronder ethernet (Modbus TCP en UDP) en rs-485 (Modbus RTU). Om Modbus RTU te kunnen doen via een Wago ethernet controller heb je een rs-485-klem nodig.
frv schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:30:
[...]

Bedoelde eerder modbus ip.

In combinatie met iets als dit

https://m.aliexpress.com/s/item/32740113824.html

Kom je goedkoper uit dan een rs485 of analoge klem. Wel complexer.

Het makkelijkste blijft een 0 tot 10v dimmer. Als je goedkoop aan een analoge klem kan raken op ebay...
Dimmers die via Modbus RTU werken zullen vast bestaan hoewel ik ze niet ken. Om DMX te gebruiken heb je niets aan een Modbus TCP naar Modbus RTU converter. Wat je in dat geval nodig hebt is een ArtNet-interface waarmee je DMX over ip-netwerken kunt aansturen, daar zijn ook wel libraries voor Wago.

Als je op grotere schaal verlichting wil dimmen en ook met inbouwleds wil werken is DMX wel een mooie oplossing. Er zijn veel led-drivers voor te krijgen. EldoLed maakt mooie (maar niet goedkope) drivers en op Ali Express vindt je veel goedkope alternatieven om constant current en constant voltage leds te dimmen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BoerbooM schreef op woensdag 19 april 2017 @ 20:50:
Ook ik ben aan het experimenteren met een Wago 750-881. Uiteindelijk doel is het inzetten in mijn nieuwe woning. Dit in combinatie met IP Symcon.

Nu heb ik het in IPS wel voor elkaar gekregen om de input modules uit te lezen, echter krijg ik de logica achter de output modules niet gevonden. Iemand die mij de juiste richting in kan sturen wat betreft het opzoeken van de modbus adressen?
De digitale outputs beginnen bij modbus adres 512.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Lorien935 schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:23:
Bestaat er iets van een 'bekabeling best practices' of 'met kennis van nu bekabelde domotica'?

Ben van X10 naar Zwave gegaan en zit in te tekenfase van een grote verbouwing volgend jaar. Daarmee krijg ik weer toegang tot zowat alle plafonds van de begane grond en kan ik de garage en eerste verdieping helemaal opnieuw voorzien van bekabeling. Heb technische ruimte op begane grond, eerste verdieping, zolder en garage.

De globale architectuur van Femme spreekt me wel aan, maar mijn vraag zit meer op gebied, van welke kabels heb ik waar nodig?

Mijn uitgangspunten:
  • Al het licht is led en 95% moet dimbaar zijn. Kleuren mengen niet nodig.
  • Wetende dat we mogelijk ooit(10+ jaar) verhuizen, wil ik een klassieke installatie er sowieso bij leggen.
  • Presence detectie is een grote prio. Mijn ervaring leert dat dit seamless gebruik maakt of breekt.
Stel dat ik een cat6/7 kabel naar elke centraaldoos leg en ook naar elke pulsdrukker. Ben ik er dan voor wat betreft licht? Stop ik een kabel in elke plint, hoek van de kamer, thermostaatkraan, wall socket etc. Wat voor kabel te gebruiken?

Ik heb nu een kans om het goed te doen, dan wil ik er graag uithalen wat erin zit.
Aan een utp-kabel in een centraaldoos heb je niet veel. Volgen de NEN1010-voorschriften is het niet toegestaan om zwakstroom en laagspanning zo dicht op elkaar te hebben. Bovendien is er geen ruimte om een relais te plaatsen in een centraaldoos. Dit lukt alleen maar met draadloze inbouwmodules of inbouwmodules die powerline communicatie gebruiken.

Je bent beter af met een systeem dat in stervorm is aangelegd, dus vanaf de wcd's en lichtpunten een buis in *-vorm naar een verdeelkast waar je de betreffende wcd's en lichtpunten kunt schakelen of simpelweg op klemmenstroken met elkaar doorverbindt. Als je 24V pulsdrukkers gebruikt om licht te schakelen kun je een softwarematig geautomatiseerd systeem ombouwen naar een elektromechanisch geschakeld systeem op basis van impulsrelais. Je gebruikt dan de 24V puls van een pulsdrukker om de schakelcontacten in het relais in stand te verzetten. Om een stervormig systeem mogelijk te maken heb je wel een ruime verdeelkast nodig. Dat kunnen er ook meerdere zijn, bijvoorbeeld per verdieping en een kleinere kast in de garage of schuur.

Apparatuur kun je centraal schakelen in de verdeelkast. In dat geval heb je dik koper nodig tussen het apparaat en de verdeelkast. In mijn huis heb ik noodgedwongen (vanwege het centraaldozensysteem voor de wcd's) op verschillende plekken bij onder andere vloerverwarmingsverdelers kleine klemmenkastjes geplaatst waar relais in zijn gemonteerd op een din-rail. De relais worden op een spanning van 24V via een utp-kabeltje bekrachtigd door de 24V outputs van de plc. Voordeel hiervan is wel dat je door één buis twee goedkope utp-kabels of een wat duurdere svv-kabel (met maximaal 24 aders) kunt trekken grote aantallen relais te schakelen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Xiphalon schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:20:
Je mag zwakstroom en laagspanning best bij elkaar hebben, maar de bescherming van alle kabels moet geschikt zijn voor de spanning van de hoogste kabel. KNX buskabel is bijvoorbeeld speciaal geschikt gemaakt voor iets van 1000V. En uiteraard de vulgraad van buizen niet overschrijden.
Er zijn aanvullende richtlijnen die het moeilijk cq onmogelijk maken om de aders van een gestripte kabel volgens richtlijnen in zo'n krappe inbouwdoos aan te sluiten. Zie tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" :
tss68nl schreef op vrijdag 5 februari 2016 @ 07:37:
[...]

[...] De kabel mag er langs, maar mag niet afgemonteerd worden omdat dan de KNX huls gestript moet worden.

Dan moet je minimaal 4 mm kunnen garanderen, maar een stukje tape valt niet onder deugelijk materiaal. Aanvullend zijn er regels over de barriere tussen twee inbouwdozen die niet open mag zijn met 230V in de ene doos, en 28V SELV in de andere. |:(

Ze maken het niet makkelijk in NL, en in de praktijk worden die regels dan ook vaak aan de laars gelapt, óók door installateurs. Wel heeft berker volgens mij rubber hoezen voor KNX units, waarbij de gestripte KNX kabel in een kap verdwijnt die de hele KNX unit omvat en extra isoleert. Ook die gebruikt niemand, maar is er dus wel om dat issue op te lossen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Lorien935 schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:53:
[...]

Helder, dank! Paar vragen nog:

1) Hoe ga je om met voeden en dimmen van led licht? Voed je die ook met utp? Verder; PLC analoge output is aan de prijs vind ik, zeker vergeleken met digitaal+relais. Ik zie de DMX oplossing met losse drivers, wanneer begint dat goedkoper te worden dan analoge outputs?
Ik ken de prijzen van 0-10v dimmers niet uit mijn hoofd, maar ga er maar van uit dat het prijzig is en niet echt schaalt. Je blijft geld uitgeven aan analoge uitgangen. Met een dmx-interface ben je in één keer klaar en kun je 230V lampen dimmen voor zo'n 20 euro per kanaal (DMX302 uit China met importheffing) en powerleds per kanaal voor zo'n 30 euro (EldoLed PowerDrive exclusief kosten voor voeding).

Ik gebruikt zelf een ArtNet-interface (dmx over ethernet). De Enttec ODE die ik gebruik heeft 200 euro gekost maar je hebt ze ook in China vanaf 60 dollar. Op een Wago-plc kun je ook een RS485 klem zoals de 650-652 van € 229 gebruiken om DMX aan te sturen.
Het aanzwellen en puls gedrag van de zwave modules zou ik zoveel mogelijk willen kunnen nabootsen(WAF) is dat goed te doen?
DMX is uitermate geschikt voor het creëren van mooie fades. Je hebt veel meer controle over de duur van een fade dan bij een z-wave-module. De fades zijn ook vloeiender. De betere drivers zoals die van EldoLed doen interpolatie om ook met 8-bit kleurdiepte per kanaal toch vloeiende lange fades te maken.
2) Als je centraal schakelt, heb je dan nog problemen met schakelen met voeding uit verschillende groepen? Ik wil mijn tuinverlichting niet schakelen op voeding van de groep van mijn verlichting op de eerste verdieping. Dus ergens zou ik verwachten dat ik verschillende groepen als bron voeding moet kunnen selecteren. Of mis ik iets?
Het relais zorgt voor galvanische scheiding tussen de elektronica die het relais bestuurt en de last die ermee geschakeld wordt. De scheiding maak je met behulp van een doordachte inrichting van potentiaalverdelers en etageklemmen in je verdeelkast. Dit is op zich onderwerp om een heel forumtopic aan te wijden. Zie voor meer informatie o.a. deze post: Femme in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BoschR schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:08:
Oke, ik ben enthousiast. Voornamelijk dankzei de video bij Femme thuis ;).

Voorheen scrolde ik de bedrade domotica topics vaak voorbij, maar bij nader inzien is het wel erg gaaf. Al zal ik op dit moment niet mn huis overhoop gaan halen om een stervormige installatie aan te leggen. Oriënteren en een proef opstelling lijkt me mooi om mee te beginnen.

Momenteel heb ik al wel redelijk wat draadloze domotica: Domoticz op een NAS draaien en milights (+/- 15), zwave (6 nodes, alles plus), p1, RFLink, MQTT (broker draait op een RPi), PVOutput, IP camera en nog wat klein spul. Daarnaast nog een Arduino Solar meter voor PVOutput voor de zonnepalen en verbruik.

Wat betreft de PLC wereld is alles nieuw voor mij en het is wel erg veel. Afgelopen dagen/avonden heb ik me proberen te verdiepen in de materie door het doorlezen van dit topic, youtube en andere artikelen op het internet. Ik moet zeggen dat ik dit een erg goed artikel vind. Maar verder gaat het er moeizaam in en ik weet van mijzelf dat ik het beste leer uit de praktijk (net als o.a. bij mijn huidige setup). Grote bottleneck in het verhaal is ook wel het ontbreken van basis elektronica kennis.

Mijn (eerste) vraag is eigenlijk wat jullie adviseren om snel een leuke stap te kunnen maken in het ontdekken. Ik begrijp dat voornamelijk de WAGO plc erg populair is en dan met name de PFC200 (750-8204). Daarnaast ook de Loxone en de Siemens logo. +/- 700 euro voor een PLC (PFC200) om wat mee te spelen zonder serieuze plannen in dit huis is duur speelgoed.

Bij de keuze voor een PLC waar moet ik op letten en selecteren. Ik zie dat er erg veel verschillende modellen zijn. Aantal UTP sockets? RS485? RS232? Ik kwam bijvoorbeeld deze logo starterskit tegen. Ik kan zelf alleen niet bepalen wat hieraan "mist".

Wat wil ik ermee is dan waarschijnlijk de eerste vraag. In eerste instantie meer basiskennis opdoen (Digitale vs analoge in-/outputs, Modbus (RTU?), rijgklemmen, etalageklemmen, 1wire, relais, dmx, etc).
Je kunt ook overweg om een goedkope Chinese kloon van een Mitsubische plc te gebruiken voor I/O, bijvoorbeeld de EX1S 30MR met zestien inputs en veertien 5A relais van nog geen 52 dollar. Je hangt 'm met een rs-485 usb-stick aan je Raspberry Pi en dan kun je via Modbus RTU de ingangen uitlezen en relais aansturen. Er is ook een variant met transistoruitgangen waar je losse 24V relais mee kunt bekrachtigen (identiek aan een Wago digitale outputmodule). Er zijn ook versies met analoge ingangen en uitgangen. Je kunt ze ook programmeren via Mitsubishi GX Developer 8.5 maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Dit is wel een leuke en betaalbare manier om aan de slag te gaan met bedrade domotica.

Met een Wago weet je zeker dat je een betrouwbare oplossing in handen hebt en wat ik ook erg mooi vindt is dat het systeem super modulair is en er een groot assortiment aan I/O-modules is.
endness schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:56:
@DP Kunst Hoe ga jij 't aanpakken met de software? Ik zie de 750-881 inderdaad voorbij komen voor leuke prijzen, maar zit toch een beetje met de software. Ik kwam dit filmpje tegen waarmee je volgens mij via een Raspberry de waardes van de Wago uit kunt lezen. Een licentie voor de Pi zou 30 euro kosten. Is dat wellicht een goede oplossing?
Ik denk dat je dan beter gewoon domoticasoftware zoals IP-Symcon of Home Assistant op de RPi kunt draaien waarmee je de Wago via modbus kunt aansturen en uitlezen. Je kunt dan makkelijker allerlei andere hardware zoals Philips Hue-lampen en z-wave spul integreren, je kunt makkelijker acties laten plaatsvinden bij bepaalde events, data loggen en het hele zaakje op afstand via een app bedienbaar maken en visualiseren.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BoschR schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 01:36:
[...]

Dat is inderdaad een goedkoop en goed alternatief. Ik ben wel voorstander van om de PLC dom te laten en zelf wat te programmeren. Waarom gebruik jij de EX1S icm je Wago systeem?
Ik wil de EX1S en eventueel de FK3U gebruiken voor een systeem temperatuurregeling in gebouwen en andere automatisering in gebouwen, puur vanwege de kosten. Thuis gebruik ik Wago. Het systeem van Wago is wel veel flexibeler en meer modulair.
Maar als ik het goed begrijp: geen PLC (dus fieldbus controller?) = niet kunnen programmeren / configureren = verplicht modbus polling? En dus minder betrouwbaar?
Wat ik zelf heb gemerkt dat is dat modbus polling met IP-Symcon als master en een Wago 750-881 als slave niet altijd snel goeg is om het indrukken van een toets op een pulsdrukker op te vangen. Ik heb het voor nu opgelost door de inputs een off delay van 500ms te geven als de input hoog is, zodat de input altijd minimaal 500ms hoog is. Dat lost het probleem op, maar dan moet je de controller wel kunnen programmeren wat bij een 750-352 niet kan. Nog mooier is natuurlijk een oplossing waarbij de Wago een seintje stuurt naar je domoticasoftware als de status van een input verandert. Het continue pollen is feitelijk natuurlijk hopeloos inefficiënt. Het werkt wel simpel en betrouwbaar en wordt op grote schaal op deze manier toegepast in industriële systemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BoschR schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:18:
@Femme Begrijp ik goed dat jij een Wago 750-881 gebruikt? Wat is het voornaamste verschil met de 750-8204? (PFC200)
De PFC200 was nog niet verkrijgbaar toen ik de 750-881 kocht.

Ik kan zo snel niet vinden welke hardware er in de 750-881 zit. De 750-8202 heeft een Cortex A8 op 600MHz en draait realtime Linux, wat ook weer allerlei mogelijkheden biedt zoals php, Python en NodeJS code draaien.
Om temperatuur waardes (van bv een DS18B20) in de PLC te krijgen heb je een analoge input nodig lijkt me? Of kan je dit oplossen met een Arduino?
De DS18B20 is een 1-wire sensor die communiceert via de 1-wire bus. eServer heeft buskoppelaars waarmee je een 1-wire-controller kunt koppelen met je Wago via een seriële verbinding of ethernet:

https://www.eservice-onli...-wire-buskoppler-11302-t/
https://www.eservice-onli...-wire-buskoppler-11302-r/
https://www.eservice-onli...rgation-ueber-controller/

Een andere optie is een PT100 of PT1000 temperatuursensor met bijbehorende klemmen, maar die zijn veel duurder. 1-wire is een mooie betaalbare oplossing met zeer nauwkeurige temperatuurmeting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BoschR schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:49:
@Femme
Om wat mee te spelen is een 750-881 dus prima. En een PFC200 misschien wel zware overkill. Zal ebay is in de gaten houden de komende tijd. 24v DC voeding voor de PLC zie ik voor +/ 150-200 euro. Klopt dit, of kijk ik verkeerd?
150 euro is wel erg veel voor een voeding. Een simpele Meanwell DR-30-24 of DR-60-24 van een paar tientjes voldoet ook.
Als je de temp. sensors 3 aderig aansluit (en dus niet parasitaire) gaat er vanuit de verdeelkast dus 1 draad voor per sensor naar buiten + GND en VCC? Dus voor 5 sensors heb je 7 aders?
1-wire is behoorlijk vergevingsgezind qua bekabeling en netwerktopologie. Een stervormig netwerk wordt afgeraden als de aftakkingen lang zijn vanwege reflecties in het signaal. Ik heb er zelf voor gekozen om 1-wire te verdelen op drie-etage klemmen. Ik gebuik utp-kabels voor bekabeling met een primaire en secundaire data-ader met daarom heen getwist GND (ook twee aders voor ground dus) en nog twee aders voor 5V (omdat ik toch aders over heb en de spanningsval zo wordt kleiner is). Op de etageklemmen verbindt ik de secundaire data-ader van de eerste sensor door met de primaire data-ader van de volgende sensor enz. en op de sensor zijn beide aders met elkaar verbonden. Zo heb je feitelijk een lijntopologie.

Ik heb ook wel eens een opmerking gelezen van iemand die zegt dat je niet twee keer data door dezelfde kabel moet leggen. Bij mij functioneert het gewoon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
DP Kunst schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:50:
Net m'n Wago 750-881 binnen. Er zit volgens mij gewoon een Codesys serial op de onderkant, dus dat moet geen probleem zijn :). Vanavond / morgen eens mee gaan spelen!
Als je met behulp van die serial Wago I/O Pro CAA wil bemachtigen zul je ook een originele aankoopfactuur moeten overhandigen. Ik kreeg het zelf althans niet voor elkaar met alleen een serial.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
roger_s schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:50:

Een starterkit 881 kost ongeveer 500. Een losse 881 350,- en dan moet de SW, eindbus en PSU nog bij. Dus dat kan nooit uit tweedehands lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb inmiddels codesys 3.5 geïnstalleerd en zie dat ik alleen 3S Smart Software Solutions devices toevoegen, ik kan geen Wago vinden, is dit dan een licentie limitatie?
Om de 750-881 te kunnen programmeren heb je CoDeSys targets van Wago nodig en die zijn dus niet gratis.

De goedkoopste weg qua software is een PFC200 / 750-8202 met de targets van 3SS. Je betaalt dan zo'n 100 euro voor de software maar je bent meer kwijt aan hardware (een kale controller zonder voeding en eindmodule kost 570 euro). Je hebt wel een modernere Linux-based controller.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MrWollie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:05:
[...]

Nice! ik ben met veel belangstelling deze thread aan het volgen. Femme werkt volgens mij ook op een polling manier (ip symcon en wago IO)

@Femme kan je een voorzet geven hoe je met scripten de output en inputs kan manipuleren/uitlezen?
Je maakt een script aan dat bijvoorbeeld het volgende doet:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?

//Start writing your scripts between the brackets

$inputVariableId = 1234;
$outputInstanceId = 5678;

$inputStatus = GetValue($inputVariableId);
ModBus_WriteCoil($outputInstanceId, $inputStatus);

?>

Op dit script zet je een event dat getriggerd wordt bij het wijzigen van de waarde van de hierboven opgegeven input variabele (bijvoorbeeld de variabele van een modbus input instantie).

Zie voor documentatie o.a.:
https://www.symcon.de/ser...rtu-tcp/modbus-writecoil/
https://www.symcon.de/ser...ariablenzugriff/getvalue/

Hier vind je een voorbeeld van hoe je een modbus output kunt schakelen via een switch in de app:
Femme in "IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal"

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
endness schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:32:
[...]

Ik heb helaas geen PLC, alleen een modbus-coupler (750-352). Ik krijg de statussen van de switch helaas niet direct in Home Assistant door, moet ik dan toch echt een PLC kopen?
Dat zou er niets mee te maken moeten hebben. Home Assistant is de modbus master en initieert het uitlezen of beschrijven van modbusadressen.

Als je de status van een coil wijzigt via Home Assistant zou de wijziging direct zichtbaar moeten zijn. Home Assistant zou dan ook direct een FC05 (force single coil) commando moeten versturen.

Als je buiten Home Assistant de status van de output verandert (bijvoorbeeld via een programma op de plc) ben je wel afhankelijk van de polling om dit dit weten te komen in Home Assistant. Hetzelfde geldt voor de status van de inputs.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@endness Met een Railduino die je via modbus pollt heb je in principe hetzelfde probleem. Je zult Home Assistant ertoe moeten bewegen dat hij vaker gaat pollen.

Ik heb zelf op de plc wat simpele code draaien om een off-delay te doen op de inputs zodat een input minimaal 500ms hoog is bij het indrukken van een pulsdrukker. Dit zorgt ervoor dat pulsdrukkers betrouwbaar werken via modbus polling. Dubbelklikken van dezelfde toets kun je dan wel vergeten. Zonder de off-delay merkt hij het indrukken van een drukknop soms niet op.

Mijn ervaring met een Chinese EX1S-plc icm een rs485 usb-stick is dat ik hiermee wel altijd het indrukken van een knop kan afvangen via modbus. Blijkbaar kun je over rs485 toch wat sneller pollen dan over het netwerk.

Het mooiste is om de plc een seintje te laten geven naar je domoticaserver als er een knop ingedrukt wordt.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
tomnijboer schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:35:
Loxone zeggen op hun website dat je het beste CAT7 kabels kan gebruiken, zijn jullie het hier mee eens of kan dit ook af met CAT6 of 5e?
Het voordeel van goede netwerkkabel is, zoals Loxone ook aangeeft, dat je het voor allerlei dingen kunt gebruiken. Je kunt het gebruiken voor ethernet, rs-485, dmx, 1-wire, 24V digitale inputs en 24V digitale outputs. Je kunt er zelfs leds mee voeden als de stromen niet te hoog zijn.

Ik vind het wel wat overdreven om te standaardiseren op cat7. Cat 7 is een bitch om te trekken als je meerdere bochten om moet. Vanwege de stugheid gaat het ook moeilijker door kabelgoten en neemt het meer ruimte in. Tevens ben je meer tijd kwijt aan aansluiten omdat je van elk aderpaar de afscherming moet wegpulken.

Cat6a met afscherming om de vier aderparen als geheel is ook prima en is makkelijker om mee te werken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
frv schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:51:

Persoonlijk merk ik wel dat eenmaal je een beetje goed overweg kan met ST in de wago home assistant naar mijn aanvoelen overbodig is.
Dat kan als je alles via de Wago kunt aansturen en geen behoefte hebt aan mooie visualisatie of app om je systeem te bedienen. Als je ook draadloos nodig hebt in je huis zijn je opties met een Wago vziw beperkt tot EnOcean en wellicht KNX-RF. Z-wave is geen optie terwijl dat wel veruit de populairste en betaalbaarste oplossing is (433MHz hobbyspul even buiten beschouwing latend).
frv schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:18:
@BlackShadow Waarom stop je daar modbus in ? Kan je niet gewoon home assistant laten mqtt sturen en de wago hierop laten reageren ? Het voordeel hieraan is dat je dan in de 881 nog enige logica kan stoppen (zeker als je er meerdere hebt). Als home assistant crashed dan blijft de basis tenminste nog werken (er vanuitgaande dat je fysieke schakelaars aan de wago hangt en niet aan home assistant). Mogelijk ten onrechte maar ik ben altijd wat wantrouwend geweest tov van zaken als home assistant en domoticz. ZOlang het werkt is dat goed maar bij een update of crash kan er wel es iets uitvallen. De wago daarentegen : Als je prog eenmaal werkt dan blijft het werken ...
Ik heb zelf de keuze gemaakt om alle logica te programmeren in PHP-scripts en PHP-modules voor IP-Symcon, zodat de logica los staat van de hardwareimplementatie.

De basis in de Wago stoppen is voor mij geen optie omdat het te complex is. Je moet dan alles dubbel uitvoeren in de Wago: de configuratie van de ruimtes met de bijbehorende pulsdrukkers en lichtpunten, scenes en dim-levels/kleuren die daar bij horen.

Ik heb geen ervaring met Domoticz en OpenHab maar IP-Symcon best wel stabiel. Je moet er wel meer aan managen zoals leteen op de beschikbare vrije opslagruimte en je code zo bouwen dat processen zich niet opstapelen als bijvoorbeeld een z-wave actor eens een keer niet reageert maar het proces ondertussen wel gestart blijft worden omdat er beweging wordt gedetecteerd, maar dat zin dingen waar je in elke programmeerbaar systeem last van kunt krijgen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@bartvb Ik heb gewoon geaccepteerd dat de boel plat gaat als de domoticaserver eruit ligt. Wat betreft kostprijs van de onderdelen (Odroid C2 met eMMC geheugen, <80 euro) stelt dit onderdeel eigenlijk weinig voor en kun je er makkelijk eentje redundant hebben. Ik maak elk uur een backup van het systeem naar mijn NAS. Als hij het echt zou begeven ben ik weer snel up and running.

Mijn systeem heeft bovendien andere (bijna)-SPOF's zoals de ArtNet/DMX-interface. Die heb ik al eens kapot gehad waardoor de verlichting gekke dingen ging doen (op random momenten dimmen). Als de netwerkswitch eruit klapt is het ook klaar.

Met een Loxone-systeem heb je dat wat minder omdat Loxone Link werkt zonder switch en de bus neem ik aan wel operationeel blijft als een extensie uitvalt. Een defect aan de DMX-extensie is ook mogelijk bij Loxone (of KNX).

IP-Symcon is met standaard scripting niet echt overzichtelijk. Waar ik naar toe wil is om alle terugkerende logica (zoals een licht- of temperatuurcontroller) in modules te stoppen maar dat is ook omdat ik er plannen mee heb die verder reiken dan mijn eigen huis. Voor thuisgebruik is het veel te veel werk of je moet hobby zien in het programmeren. Qua standaardfunctionaliteit is Loxone veel rijker uitgerust.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
jellevictoor schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:05:

Waarom ik twijfel aan een volledig lege kast, is omdat ik niet weet hoe ik dan moet starten om alles aan te sluiten. Hoe begin je hieraan? boor je dan zelf gaten om je din rails op te bevestigen? Het is wel makkelijk dat je dan zelf je kabelgoten kan bevestigen etc.
Ik ben vooral op zoek naar tips van iemand met praktijk ervaring :)..
Ik zou even goed kijken naar de specs van de kast. Soms moet je zelf boren en soms is er al schroefdraad.

Zelf doen heeft als voordeel dat je de ruimte tussen de kabelgoten kunt afstemmen op wat je nodig hebt (verstandig is wel minimaal 14cm).
Nog een bijkomende vraag, wat is het praktijk verschil tussen
4DI Wago 750-403 & Wago 750-432
4DO Wago 750-504 & wago 750-531
De 750-403 is zo te zien sneller (0,2ms responstijd ipv 3ms).
De 750-531 heeft vier 0V-contacten zodat vier actuators direct verbonden kunnen worden met de module. BBij de 750-504 heb je twee 0V en twee 24V contacten (naast de uitgangen waar 24V spanning op staat als de uitgang hoog is).

Als je je relais aansuit op rijgklemmen, wat wel de nettere manier is, maakt het bovenstaande geen verschil. Je verdeeld de aarde op de rijgklemmen met behulp van bruggen zodat je alleen aders hoeft te leggen van de DO's van de module naar de rijgklem. Op de rijgklem sluit je 24V en aarde van het relais aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
jellevictoor schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Welke stroom meters gebruik je dan? Ik ben naar deze aan het kijken eastron sdm120. Een collega leest deze nu uit via modbus, maar ik zou graag mijn modbus interface beperken tot enkel mijn PLC. het lijkt me dus wel cool om deze via pulse aan te sluiten op mijn plc en dan via modbus op mijn plc uit te lezen. De meters van wago zijn echt belachelijk duur.
Iemand andere ervaringen?
Het is zonde om alleen het verbruik via de pulsuitgang uit zo'n meter te halen. Een SDM120 kan ook o.a. spanning, stroomsterkte, power factor, reactief vermogen meten. Wat weerhoudt je ervan om modbus te gebruiken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
jellevictoor schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:58:
[...]

Niet weerhoudt me, ik dacht na over 2 modbus kanalen uit te lezen. Ik had me meer voorgenomen dat mijn plc centraal stond en de waarheid bevat, indien ik dat niet doe, verleg ik die zaken naar mijn rpi (of consoort) die modbus leest.
Je kunt de data uit de meter natuurlijk ook naar de plc halen via een rs-485 module op de plc of door een modbus RTU naar modbus TCP module te gebruiken van bijv. USRIOT USR-TCP232-410S van 45 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
rspoe schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:39:
Inmiddels zijn we begonnen met de bouw. De elektricien ga ik straks meehelpen met leggen zodat ik hier meer kennis van ga krijgen. Qua programmeren heb is voldoende kennis. Qua elektra heb ik helaas weinig ervaring. We trekken alle schakelaars, sensors en lichtgroepen naar de meterkast. Hier schakelen we alles 1 op 1.

Nu ben ik aan het bedenken hoe ik hier logica tussen kan zetten. En misschien meteen kan toepassen om dubbele kosten te voorkomen. Ik twijfel tussen;

1. Plc
2. Ethernet relais of Railduino

Beide verbonden met een raspberry pi waar domoticz (of andere logica) op draait.

Mijn hamvraag momenteel; hoe ga ik om met fallback als domoticz of de raspberry pi het begeeft? Het zou mooi zijn als alles 1 op 1 blijft schakelen. Is dit het geval bij i/o op een plc? Een ander voordeel is dat we alles meteen goed kunnen aansluiten zodat ik het op mijn gemak programmeren als de woning klaar is.
Een plc kan het net zo goed begeven als een single board computer waar Linux en domoticasoftware op draait, hoewel een plc in principe wel wat robuuster is en de software die erop draait eenvoudiger is. Als het ding dood is doen je relais het echter ook niet meer. Er zijn ook andere single points of failure in je systeem zoals de voeding van de plc of sbc (hoewel je die eenvoudig redundant kunt maken).

Als je simpele verlichting gebruikt (bij rgbw-leds wordt het moeilijker) zou je handbediening als backup in de verdeelkast kunnen inbouwen. Je zou de voeding naar de lampen (of naar de relais) parallel via schakelaars kunnen bedienen. Als je die schakelaars in de verdeelkast inbouwt dan is de hoeveelheid extra bekabeling te overzien. Je zou dan in het geval van een kapotte plc of sbc in ieder geval nog met de hand de verlichting kunnen bedienen vanuit de verdeelkast.

Met domoticasoftware zoals Domoticz, Home Assistant en IP-Symcon kun je wel veel makkelijker een leuke webinterface en app in elkaar knutselen, met alle voordelen van dien zoals notificaties.

Ik draai mijn home automation op een Odroid C2 met eMMC-geheugen en IP-Symcon. Laatst heb ik 'm een keer gereboot na 173 dagen uptime. De betrouwbaarheid van zo'n oplossing kan dus prima zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Oranje Banaan schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:09:
Al enige tijd aan het verdiepen in domotica met een plc, en al deze topics op tweakers doorgelezen. Ik heb net mijn nieuwbouw woning opgeleverd gekregen en heb er dus een domotica voorbereiding bij laten installeren. Dat houdt in dat er vanuit elke wandachakelaar en centraal doos ook een directe leiding ligt naar de meterkast. Nu wil ik stroomkabels gaan trekken naar de wandschakelaars. Dit zijn als ik het goed begrijp 5v signaaldraden toch? Hoe dik moeten deze draden zijn kwa diameter? Dit omdat er voor sommige wandschakelaars waar meerdere schakelaars in zitten maar een leiding is aangelegd. Ik moet dus meerdere kabels door de enkele buis leggen voor de verschillende schakelaars. En zo ja geeft dit geen storingen?
24VDC is de meest gebruikte spanning voor digitale inputs van plc's.

De dikte van de aders boeit niet zoveel omdat er maar een zwak stroompje overheen loopt. Voor storingen hoef je ook niet bang te zijn. Er wordt niet gecommuniceerd over de kabel behalve dan met een simpel aan/uit stroompje. Je zou utp-, knx- of svv-kabel kunnen gebruiken. Als je afgeschermde cat6-kabel gebruikt dan is je kabel ook geschikt voor onder andere 1-wire en Loxone Tree. Met een knx-kabel kun je later nog upgrade naar knx-schakelmateriaal.

Als je temperatuurmeting wil doen dan is het wel mooi om 1-wire DS18B20 sensoren achter je pulsdrukkers te plaatsen. Ze zijn goedkoop en meten nauwkeurig. Er zijn interfaces om 1-wire aan je plc te koppelen, bijvoorbeeld deze: https://www.esera.de/prod.../1-wire-hub-platine?c=265 .

Ik heb er zelf voor gekozen om twee kabels naar elke pulsdrukker te trekken, één voor de knoppen en de andere voor 1-wire. Mijn 1-wire sensoren zijn aangesloten in een lijntopologie waarbij er een 'aanvoer' en retourader voor het bussignaal door dezelfde kabel gaan en de retour in de verdeelkast op de aanvoer van de volgende sensor is aangesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Oystein schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:51:
Voor een PLC sturing (ben met de Siemens Logo e.e.a. aan het uitwerken) heb ik alleen mechanische drukknoppen nodig voor licht en zonnescherm schakelaars e.d.

Terwijl er in KNX zoveel mooie tasters (4-6 voudig) beschikbaar zijn blijkt het erg beperkt in NO drukschakelaars.
Ik kom eigenlijk alleen Niko tegen.

Hebben jullie nog een paar mooie voorbeelden of alternatieven?
In ons gastenverblijf gebruik ik enkel- en tweevoudige pulsdrukkers van Niko met afwerking in Niko Pure aluminium. Duur, maar ook erg mooie afwerking en een super degelijk mechanisch schakelgevoel in de knoppen. De vier- en zesvoudige pulsdrukkers van Niko hebben niet dat degelijke mechanische schakelgevoel.

In de rest van het huis heb ik enkel- en tweevoudige pulsdrukkers van Merten met afwerking in Merten Artec. Wat minder strak maar wel een stuk betaalbaarder (zie bijv. Voltus.de voor prijzen). In deze serie zijn er echter geen vier- of zesvoudige drukknoppen in één afdekraampje.
mhemeryck schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:42:
Ik was ondertussen redelijk overtuigd van de unipi neuron reeks (https://www.unipi.technology/unipi-neuron-l303-p101 -- heb er ondertussen zelfs zo eentje aangeschaft) maar het probleem dat ik hier zie is dat je niet zo makkelijk IO kunt bijzetten als je bvb bij de Wago PLCs wel kunt.

Vooraleer ik het hele concept nog eens zou omgooien, had ik aantal praktische vragen bij de wago PLC, e.g. de PFC200:
* plaatsing in kast: past dit in een "klassieke" verdeelkast? Ik had gedacht aan 1 grote kast voor zowel de zekeringen (220V) als de PLC. Voor de unipi Neuron zou dat geen probleem zijn. Ik ben qua kasten aan het kijken naar verdeelkasten zoals van Vynckier, Schneider Electric, Legrand ...
* programmatie: ik zie codesys hier vaak terugkomen, maar dat is allemaal windows-based / grafische ontwikkelomgeving, wat voor mij een no-go is. Ik vroeg me af wat soort van distro er draait op die PFC200 (linux met RT-patch -- ik schat hun eigen linux build) en hoe makkelijk het is om rechtstreeks op de PLC te programmeren. In een ideale wereld heeft wago ergens een library om events op de bus op te vangen en deze bijvoorbeeld via MQTT af te vuren -- maar ik weet niet hoe realistisch zoiets is.
* DALI: is blijkbaar een van de klemmen die wago ook aanbiedt; iemand ervaring mee?
Wat betreft I/O is het systeem van Wago fantastisch. Het neemt het weinig ruimte in en je kunt per module van 12mm breed twee tot zestien I/O kanalen bijschakelen. Je neemt alleen wat nodig is en je kunt zo'n beetje elk denkbare signalerings- en communicatietechniek in je systeem integreren. Ik heb zelf veel gebruikte modules van eBay.de gebruikt. Nooit problemen mee en de kosten vallen dan ook erg mee, zeker voor digitale inputs en outputs.

Een FPC200 kan gewoon in een standaard verdeelkast ingebouwd worden. Programmeren heb ik zelf eigenlijk minimale ervaring mee. Vooralsnog gebruik ik modbus om met de PLC te communiceren. Er zijn MQTT libraries voor CoDeSys om efficiënter te communiceren.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
FiMa schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:45:
@Patrick_v_L Is IP-symcon plug and play met de pfc, of vraagt dit toch wel een hoop vertaalwerk?
Niemand die dat al jaren draaien heeft?? Is de PFC200 zinvol als je toch symcon gebruikt? 750-880 even goed als domme actor zonder eigen intelligentie? Of niet?
Als je de plc enkel gebruikt voor I/O is een 750-880 of 750-881 prima.

Ik heb helaas weinig tijd beschikbaar (en moet ook CoDeSys opnieuw installeren) anders zou ik wel even een howto willen maken over hoe je modbus configureert op een 750-881 en de koppeling maakt met IP-Symcon. Moeilijk is het niet maar je moet wel even weten wat te doen.

Je moet er wel rekening mee houden dat een koppeling via modbus niet ideaal is voor het uitlezen van digitale inputs waarvan de state snel verandert, bijvoorbeeld een input waar een drukknop aan hangt. Ik heb toch vaak dat het snel indrukken van een knop niet wordt opgemerkt. Ik wil daar nog eens een oplossing voor maken waarbij de plc via UDP of een server socket een berichtje naar IP-Symcon stuurt met het id van de input en de nieuwe waarde.
@VBP8501 OpenHab of IP-symcon als er een aparte visualisatie komt, maar is het niet mogelijk de webvisu van Wago te gebruiken met een PFC200? Bij een 750-881 oogt dat nog als een Russische onderzeeër tijdens de koude oorlog, maar met de nieuwe ondersteunen ze HTML5, android etc en kan je dus leuke dingen maken.
Dat is net zo moeilijk. Ik wil niet eerst één kant opgaan en dan achteraf alles moeten herdoen...
Voordelen van IP-Symcon (en andere domoticasoftware, afhankelijk van de features die zij bieden):
- Grotere onafhankelijkheid tussen hardware en software.
- Ingebakken ondersteuning voor allerlei hardware en protocollen. Modbus, KNX, z-wave, EnOcean, DigitalStrom enz.
- Beheer via grafische UI in webbrowser.
- Makkelijk visualisatie en bediening inrichten in de browser en mobile/tablet app.
- Ondersteuning voor notificaties via app.
- Event-based systemen dat reageert op triggers (zoals verandering van een variabele) en cyclische events.
- Makkelijk extra functionaliteit en hardwareondersteuning toevoegen via door de community ontwikkelde modules.
- Ondersteuning voor spraaksturing via Siri/HomeKit, Google Assistant en Alexa.
- Logica programmeer je in php scripts of php modules (enige programmeerervaring is dus wel vereist).
- Vanwege php als scripttaal voor een programmeur makkelijk te koppelen aan allerlei externe API's.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
vinnie_ki schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

Je zou het ook met een condensator gevolgd door een weerstand tussen de drukknop en input kunnen proberen. Afhankelijk van de capaciteit van de condensator / grootte van de weerstand kan je dan de (minimale) duur van de pulse regelen.
Dat is een tijdrovende hardwareoplossing voor een softwareprobleem.

Het verlengen van de puls doe ik al in software. De code heb ik ergens in dit topic gepost.

De puls kun je niet te lang verlangen want dan kun je een dubbelklik of het verschil tussen kort en lang indrukken niet meer herkennen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
FiMa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:42:

1-wire heeft Femme ook aan de plc hangen als ik het goed heb begrepen.
1-wire hangt aan IPS via een Symcon 1-Wire LAN Gateway. Aan de PLC heb ik alleen digitale I/O en wat analoge 4-20mA inputs voor current transformers, maar die ga ik eruit halen en vervangen door Eastron modbus energiemeters om nauwkeurig energieverbruik te kunnen rekening houdend met arbeidsfactor/blind vermogen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
VBP8501 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:00:
[...]

Vertrouw maar controleer ;)

Ja ik zoek een betrouwbare manier om te weten wanneer we zijn gaan slapen zodat de alles-uit ook geautomatiseerd kan worden. Is maar een extraatje dat ik van plan ben te doen op het einde. Maar nu alvast een kabeltje voorzien onder het bed ;)
Als je in alle ruimtes aanwezigheidsdetectie hebt zou je alles-uit kunnen doen op basis van de conditie dat de verlichting uit is, de bewoners thuis zijn en de laatste ruimte waarin er beweging of aanwezigheid was een slaapkamer is.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Is het niet handiger om je huisgenoten uit te leggen hoe je je smarthome-controller (Raspberry Pi of whatever) een reboot moet geven. Maak ergens een knopje die de 5V power supply kan onderbreken en je bent er al.

Bij mij is het systeem ook wel eens vastgelopen door dom programmeerwerk. Ik gebruik IP-Symcon en daar is het erg belangrijk om semaforen te gebruiken in processen die kunnen hangen op extere afhankelijkheden zoals en niet reagerende draadloze schakelactor. De timeout kan best lang zijn en als je hetzelfde proces in de tussentijd al 20 keer hebt getriggerd door beweging in een ruimte dan druk je process queue binnen de kortste keren helemaal vol tot het maximale aantal processen en reageert er niets meer.

Als je een single board computer gebruikt voor de besturing, neem dan een apparaat met degelijk opslaggeheugen. Er veel betere opties dan een Raspberry Pi met een sd-kaart. Neem iets met eMMC of een sata-interface, zodat je het flashgeheugen goed gemanaged wordt.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
DeadLock schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:30:
Naar aanleiding van de bouw van een kleine nieuwe woning binnenkort dit topic doorgelezen om alvast een ruw beeld te kunnen vormen van domotica met plc's en de mogelijkheden.

De voornaamste motivatie om te kijken naar dit systeem ipv een meer kant-en-klaar systeem is dat ik op zoek ben naar een open systeem. Alhoewel het grootste nadeel van KNX hier ook van toepassing is, dure (gesloten) software nodig om de PLC's te programmeren.

Ondanks het minder industriële karakter blijf ik toch terugkomen bij bvb de industruino, in eenzelfde rol zoals velen hier de PLC gebruiken (eenvoudige input/output, weinig logica) en de logica voorzien met een aparte server dewelke niet noodzakelijk is voor de basis functionaliteit. Ik vraag mij zelfs af in welke mate je de industruino niet parallel kan bekabelen met een soort van fail-safe relais die normale bekabeling doorbreekt wanneer de industruino actief is.
Je kunt relais parallel bekabelen en op die manier een handmatige bediening inbouwen.

Je moet dan geen ingewikkelde dingen met je verlichting gaan doen. Een 0-10V dimmer zal zonder stuursignaal neem ik aan nog gewoon volle bak licht geven, maar als je dmx gebruikt om dimmers en led-drivers aan te sturen dan heb je weer een andere afhankelijkheid waar je niet makkelijk handmatig omheen werkt.

Ik vind het persoonlijk heilloos om veel tijd te investeren in een failsafe. Je hebt het bijna nooit nodig en je beperkt jezelf enorm in de mogelijkheden. Het is wel handig om reservehardware op te plank te hebben liggen.

Wat betreft de Industruino vraag ik me af of dit ding snel genoeg is en genoeg geheugen heeft om er serieuze dingen op te draaien. Biedt een RevolutionPi niet veel meer mogelijkheden?
Vrijdag zit ik samen met een (mogelijke) elektricien. Ik ga hoe dan ook alles in ster bekabelen, maar zijn er nog bepaalde zaken waar ik nu al nadruk op moet leggen in dit gesprek? Wat voor relais of interruptoren wel of net niet te gebruiken?

Verlichting blijft ook een hele lastige. Led's op 24v aangestuurd met enkele centrale drivers en dmx lijkt me technisch een mooie oplossing, maar eentje waar ik nog weinig vat op heb hoe ze juist kan/zal werken en hoe deze niet te afhankelijk te maken van industruino (of andere spofs). Normale 220v led lampen (met driver ingebouwd) en armaturen zijn overal te vinden, voor 24v lijkt me dat een grotere uitdaging?
Er zijn inderdaad niet zoveel led-lampen verkrijgbaar die op 24V werken. 24V constant voltage wordt voornamelijk gebruikt in led-strips die zijn uitgerust met weerstanden om de stroomsterkte te beperken. Naakte power leds stuur je aan met een constant current driver op een stroomsterkte van veelal 350mA of 700mA afhankelijk van de led. Constant current led-lampen met standaard fittingen zoals MR16 en AR111 zijn wel redelijk goed verkrijgbaar.

Voor je elektriciën betekent dit dat ie buizen in stervorm van de verdeelkast naar de lichtpunten moet aanleggen (of naar het eerste lichtpunt in een lichtkring en vandoor hop je met je buis verder dan de volgende lichtpunten die in serie worden aangesloten).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik ben dit weekend bezig geweest om MQTT aan de gang te krijgen op mijn Wago 750-881 voor het verzenden van berichten als een input wijzigt. Ik gebruikt hiervoor de MQTT library van Sebastian Rau. Via Mosquitto komen de berichtjes terecht in een MQTT module voor IP-Symcon die ik heb geschreven door het trucje af te kijken van deze module.

De communicatie werkt goed en betrouwbaar als er één input verandert, echter als ik een tegelijkertijd indrukken van twee knoppen wil herkennen komt het vaak voor dat er maar een berichtje wordt verstuurd voor één wijziging.

Ik gebruik R_TRIG en F_TRIG om een rising en falling edge te detecteren. Als dat gebeurt wordt de output Q true.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    (* MQTT related *)
    M1: MQTT_Client;
    sTopic: STRING := 'Wago 750-881';
    sPayload: STRING := '';
    sIp : STRING := '192.168.1.1';
    sClientId : STRING := 'Wago750-881';
    iPortNumber : WORD := 1883;
    sUsername : STRING;
    sPassword : STRING;
    xPublish: BOOL := FALSE;
    xConnected : BOOL := FALSE;
    xBusy : BOOL := FALSE;

DI0_RTRIG : R_TRIG;
    DI0_FTRIG : F_TRIG;
    DI0_TOF : TOF;
    DI1_RTRIG : R_TRIG;
    DI1_FTRIG : F_TRIG;
    DI1_TOF : TOF;
    DI2_RTRIG : R_TRIG;
    DI2_FTRIG : F_TRIG;
    DI2_TOF : TOF;

END_VAR

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
xPublish := FALSE;

IF NOT xBusy THEN
    sPayload := '';
END_IF

DI0_RTRIG(CLK := %IX22.0);
DI0_FTRIG(CLK := %IX22.0);

IF DI0_RTRIG.Q THEN
    xPublish := TRUE;
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.1":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.0));
    sPayload := CONCAT(sPayload, ',');
END_IF

IF DI0_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.1":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.0));
END_IF

DI0_TOF(IN:= %IX22.0,PT:= t#650ms);
%MX0.0 := DI0_TOF.Q;

DI1_RTRIG(CLK := %IX22.1);
DI1_FTRIG(CLK := %IX22.1);

IF DI1_RTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.2":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.1));
END_IF

IF DI1_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.2":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.1));
END_IF

DI1_TOF(IN:= %IX22.1,PT:= t#650ms);
%MX0.1 := DI1_TOF.Q;

DI2_RTRIG(CLK := %IX22.2);
DI2_FTRIG(CLK := %IX22.2);

IF DI2_RTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.3":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.2));
END_IF

IF DI2_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.3":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.2));
END_IF

DI2_TOF(IN:= %IX22.2,PT:= t#650ms);
%MX0.2 := DI2_TOF.Q;

M1(
    sTopic      := sTopic,
    sPayload    := sPayload,
    sIp         := sIp,
    sClientId   := sClientId,
    iPortNumber := iPortNumber,
    sUsername := sUsername,
    sPassword := sPassword,
    xPublish    := xPublish,
    xConnected => xConnected,
    xBusy => xBusy
);

En dat dan voor in totaal 96 inputs.
Die TOF (time off-delay) zit erin vanwege modbus polling.
De berichtje die verstuurd worden hebben bijv. de volgende payload:

code:
1
"DI13.1":TRUE,

of als er in één cyclus meerdere triggers zijn:

code:
1
"DI13.1":TRUE,"DI13.2":TRUE,

Voor een enkele druk op een knop werkt het als een trein en merk ik dat de responstijd een stuk beter is dan via modbus polling. Als ik twee knoppen tegelijkertijd indruk dan komt het vaak voor de rising edge wel gedetecteerd wordt maar de falling edge van één van de twee knoppen niet. Die input blijft dan hangen in IP-Symcon omdat ik geen bericht krijg over de de falling edge.

Iemand tips over hoe dit opgelost kan worden? Is mijn plc te traag en zorgt het versturen van een MQTT bericht ervoor dat een falling edge niet gedetecteerd wordt?

Nog een andere vraag: hoe escape ik curly brackets (een { of } ) in een string? Ik zou graag valide json als payload willen versturen.

edit:
Edit: de oplossing bleek gelukkig eenvoudig. De xBusy-variabele is er kennelijk om aan te geven dat het MQTT functieblok bezig is met verzenden. De payload moet bij een nieuwe cyclus dus niet leeggemaakt worden als xBusy true is. Dit heb ik toegevoegd in het bovenstaande codevoorbeeld.

[Voor 13% gewijzigd door Femme op 07-01-2019 19:16]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
raymonvdm schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:36:

@Femme Ik dacht dat je gebruik maakte van opto-couplers voor de bewegingssensors, maar in de post over de installatie zie ik dit niet terug? Femme in "Domotica met plc's"

Ik lees ook dat je een extra 750-414 digitale input voor 5VDC en 750-612 hiervoor gebruikt. Maar hoe werkt dit precies. Want de 750-612 is 0-230v ? Gaan alle modules achter deze module verder als 5 volt module? En hoe vertel je dat ze 5 volt zijn. Of is dit weer gekoppeld aan een losse 5volt mean well voeding?
Ik gebruik Panasonic AMN31112J pir-sensoren waarvan de output direct aan de ingang van een 750-414 5VDC inputmodule hangt.

De 750-612 is een supply module die de stroomvoorziening naar opvolgende modules verzorgt. De module kan ingezet worden als je modules een te hoge stroomsterkte trekken waardoor er extra voedingen nodig zijn of omdat je een andere spanning dan 24V nodig hebt, zoals in dit geval met de 5V 750-414 inputmodules.

Omdat je andere modules waarschijnlijk op 24V werken is het handig om de 750-414-modules met daarvoor een 750-612 aan het eind aan te sluiten.

Naast de 5V pir-sensoren gebruik ik ook radarsensoren met een open collector uitgang. De uitgang schakelt de aarde als er beweging wordt gezien. Ik heb die momenteel via een optocoupler aan een 24V ingang hangen. Ik heb wat 750-409 low-side switching inputmodules op eBay gekocht waar de uitgang van de radarsensor direct op aangesloten kan worden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
raymonvdm schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:08:
Ik heb het nog niet helemaal goed voor elkaar om de PLC in Domoticz of HomeAssistant werkend te krijgen. HomeAssistant ziet de PLC wel en inputs wijzigen ook. Maar de polling interval is heel hoog en lijkt niet instelbaar.

Via NodeRed werkt het wel en kan ik wel een poll interval opgeven van 200ms. Dus daar is een work-arround voor te maken.
Heb je MQTT al als alternatief al geprobeerd? Zoek op mqtt in dit topic en je krijgt voorbeeldcode.
Omdat de 750-414 modules nog vrij prijzig zijn heb ik voor nu eerst een 8 voudige PNP opto-coupler besteld bij AliExpress en een aantal 705-501 output modules. Als die binnen zijn kan ik weer verder met de PLC POC om te zien of ik wel outputs kan schakelen.
Ik heb ze destijds voor weinig van eBay kunnen halen, maar je moet er geluk mee hebben omdat een 750-414 een stuk zeldzamer is dan een normale 24V inputmodule.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
raymonvdm schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:52:
Ik kan niet programmeren, en heb ook nog niet ontdekt hoe ik de PLC moet programmeren. Codesys2.x wel geinstalleerd maar toen was ik helemaal de weg kwijt
Ok ik zal eens kijken of ik binnenkort wat instructies kan maken. Ik begrijp zelf ook geen halve hol van Codesys en Structured Text, maar met wat klungelen is het toch gelukt om mqtt berichtje uit mijn plc te krijgen :P .

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
WebStarVenlo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:43:
Zelf heb ik een andere oplossing bedacht om vanuit de PLC de verschillende inputs te detecteren en door te sturen via MQTT.
Ik maak gebruik van de zelfde MQTT library.

Door een queue te maken van berichten heb ik ondervangen dat als er meerdere inputs wijzigen, alle berichten na elkaar verstuurd worden.

Hiervoor heb ik een aantal functie blokken gemaakt en wat globale variables.
Mooie oplossing! 8)

Het voordeel van jouw oplossing is inderdaad wel dat elke input onder zijn eigen topic kan publishen. Een theoretisch nadeel is dat er wat meer vertraging in de verzending zit als de message queue langer is dan één bericht.

Ik hou het maar even bij wat ik nu gebakken heb. Het is de snelste oplossing en heeft ook minder verwerkingstijd nodig aan de kant van de ontvanger. Het decoderen van berichtjes heb ik zelf in de hand met mijn MQTT Topic module voor IP-Symcon. Dat ziet er zo uit:

MQTT Client configuratieformulier:

Vervolgens heb ik een Double Push Button module gemaakt. Een instantie heeft twee variabelen als input en bepaalt aan de hand van welke variabele van waarde verandert en hoe lang dat duurt of er een single of double en short of long press plaatsvindt:

Andere module-instanties en trigger events kunnen weer op reageren op veranderingen van de onderliggende variabelen van een Push Button instantie. De module werkt onafhankelijk van de achterliggende hardware zolang die maar snel en accuraat waardeveranderingen van een input kan doorgeven. Kan met modbus (maar niet 100% betrouwbaar) maar ook met bijv. een Railduino.

[Voor 7% gewijzigd door Femme op 08-01-2019 11:22]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:45:

2) Femme, ik vond je huis prachtig en je installatie ook. Echter het eerste wat ik mij afvroeg is wat het aan stroom verbruikt. Je gaf eerder in dit topic '10 Watt' aan. Hoewel ik je historisch érg hoog heb zitten, geloof ik daar geen moer van. Het totaalverbruik van jouw domotica installatie ligt volgens mij ver boven de 100Watt, zo niet grof meer.
Ik heb niet beweerd dat het totaal van mijn domoticahardware 10 watt gebruikt. 10 watt is het verbruik van een Wago-plc met wat I/O-modules.

Vorige week heb ik op een vergelijkbare vraag in een .plan gereageerd (misschien duid je daar op) dat de componenten die ik voor de besturing gebruik ieder low power apparaten zijn die enkele watts gebruiken. Een Odroid XU4 single board computer gebruikt een paar watt, een Wago 750-881 8-10 watt, een ethernet interface voor 1-wire of dmx elk wat wattjes. Bedrade temperatuur-, pir- en radarsensoren zijn superzuinig. Alles bij elkaar met energiemeters, switches, access points en nas zit ik wel op 100 watt, maar dat is inclusief hardware die andere mensen ook thuis hebben (maar wellicht wat minder uitgebreid).

Ik ben er niet van overtuigd dat een draadloos smarthome efficiënter met energie omgaat. Kies je draadloos, dan wil je omwille van de stabiliteit van je meshnetwerk devices op netspanning of usb-voeding. Die doen dus ieder hun eigen AC-DC-conversie en hebben meer energie nodig voor draadloze communicatie. Een gemiddeld z-wave apparaat heeft een opgegeven energieverbruik van 1-1,5W. Het verbruik van een 5V pir-sensor of 1-wire temperatuursensor wordt uitgedrukt in microwatts. De centrale smarthomecontroller in een draadloos systeem verbruikt net zoveel als een single board computer of een moderne plc, daar pak je geen winst.

Low power draadloze communicatietechnieken zoals zigbee en z-wave hebben een lage bandbreedte en een lage duty cycle. Een z-wave apparaat mag maar 1% van de tijd per uur de ether bezet houden. Als je realtime data acquisitie wil doen dan zijn zigbee en z-wave daar niet geschikt voor. Ik gebruik in mijn huis bijvoorbeeld 3-fase modbus energiemeters waar ik nagenoeg realtime tientallen metrics uit haal. Er zijn geen z-wave devices die zo uitgebreid meten en helemaal niet zo snel.

Wat ik als doe-het-zelver tevens leuk vind aan bedraad is dat er veel goedkope sensoren verkrijgbaar zijn die je makkelijk en snel kunt aansluiten op bijvoorbeeld I/O-modules van een Wago-plc. Draadloos kun je ook wel doe-het-zelven, maar als je voor elke sensor of actor een ESP32 moet configgen en in elkaar moet klussen ben je imo meer tijd (en geld) kwijt dan wanneer je een sensor die een of ander standaard stuursignaal als output heeft direct op de input van een I/O-module kunt aansluiten.

Wat betreft kosten zit je bij bedraad natuurlijk met een extra kostenpost voor het leggen van buizen. Extra buis laat zich alleen maar retrofitten als je met een grootschalige renovatie bezig bent of een nieuwbouw doet. Pak je het daarna handig aan, dan hoeft bedraad niet duurder te zijn dan draadloos. Stuurkabel kost niet zoveel (dirt cheap copper clad aluminium utp-kabels kunnen voldoen). Gebruikte modules voor een Wago-plc haal je voor een paar euro per input of output van eBay en een relais van degelijk Duits fabrikaat kost eens 8 euro ofzo. Nog goedkoper kan het als je I/O-modules zoals een Railduino als basis gebruikt (voor 220 euro 24 inputs, 12 relais, 8 digitale outputs, 1-wire en nog wat andere dingen). Da's nog geen 5 euro per input of output. Een z-wave schakelactor kost 50 euro per stuk.

Bedraad kost wel meer tijd om zelf te bouwen. Daar staat tegenover dat je, indien je je werk goed doet, een installatie hebt die makkelijk te onderhouden is. Draadloze modules inbouwen in krappe inbouwdozen met stugge VD-draad vind ik echt gepruts, en als er iets mis mee is (of je moet je apparaten opnieuw pairen) dan moet alles weer open.
Nogmaals een prachtige installatie en mooie techniek, zonder meer, maar héél erg custom; denk bv. ook aan de verkoopwaarde van je huis. Nu zal Femme niet snel verhuizen gok ik en dat voor hem minder van belang zijn, maar geen hond wil dit soort custom installaties in z'n koophuis waarbij de kennishouder de verkoper is die verder niet support.

Anno 2019 zou er geen haar op mijn hoofd zijn die er aan dacht om - in een situatie waar er nog niets is - deze oplossing te gebruiken. Veel te duur (wederom, naar verhouding), veel te hoog stroomverbruik en op geen enkele manier een standaard (voor woonhuizen). Plus bakken vol kabels trekken.

Pak dan gewoon zigbee. Dat werkt probleemloos, omdat het een mesh netwerk is is bereik geen probleem, het is standaard en je hoeft er niets aan kabels voor te trekken. En voor alles is een werkende oplossing te vinden, en alle domotica pakketten ondersteunen het standaard. Ga je nieuwbouwen, zou ik gewoon KNX pakken, dat is momenteel nu eenmaal de standaard. Werkt gewoon prima en je kunt er reguliere support op krijgen.
Wat ik thuis heb gebouwd is inderdaad niet standaard. Ik zie mijn huis als een proeftuin, daarmee is het niet vergelijkbaar met wat een gemiddelde woningbezitter nodig heeft die iets met (bedrade) smarthomes wil doen. De hardware die erin zit is gewoon gestandaardiseerd en kan in principe geserviced worden door iemand die kennis heeft van industriële automatisering of plc-achtige domotica zoals Loxone.

Als je het hebt over dure bedrade domotica dan noem je met KNX wel een mooi voorbeeld. KNX is inderdaad de meest gebruikte standaard. Voor een tweaker die het programmeren van een smarthome leuk vindt en zelf wat in de installatie kan doen is een oplossing met centrale besturing en visualisatie mijn inziens beter geschikt en ook goedkoper te realiseren.
Nogmaals; lees dit aub niet als een aanval. Ik vind de installatie prachtig, bijna kunst, ook hoe de bekabeling is gedaan, zeer mooi uitgevoerd. Maar zou ik dat huis kopen met die installatie erin? Wellicht. Als de eigenaar beloofde die hele installatie te verwijderen en werkende normale bekabeling zou installeren.
Tja, wat is 'normaal werkende bekabeling'? Als er iets niet flexibel is dan is het een centraaldozensysteem. Mocht ik genoodzaakt zijn om mijn huis te verkopen en de koper een besturing willen die door een smarthomespecialist onderhouden kan worden, dan kan alles in relatief weinig tijd omgebouwd worden naar bijvoorbeeld Loxone. DMX, 1-wire, 24V stuursignalen en modbus zijn industriestandaarden waar heel veel systemen mee kunnen interfacen.

Prima dat je de oplossing zoekt in draadloos. In veel huizen is er geen alternatief. Er zijn echter ook genoeg argumenten te bedenken waarom je bedraad zou willen, zeker vanuit het perspectief van een tweaker die tijd, kennis en vaardigheden kan inzetten om de price/performance te optimaliseren.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Thijsmans schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:49:
Dat zijn natuurlijk leuke prijzen. Wago heeft een duidelijk voordeel: de verkrijgbaarheid in de EU. De Click PLC's zijn wel in enige mate te koop (niet alle modules), maar kosten in de EU bijna anderhalf keer de US-prijs. En in de US bestellen zal gedoe opleveren met (a) verzendkosten en (b) invoerrechten.

Als je een gebruikte 750-881 koopt, heb je dan een prijzige e!cockpit-licentie nodig, of is die alleen voor de nieuwere controllers?
Je hebt de Wago-targets voor Codesys nodig en die worden geleverd bij Wago I/O Pro (Wago's versie van CoDeSys 2.3). Los kost dat 500 euro of in een Wago Starter Kit 2.0 in combinatie met een 750-881, voeding en tweekanaals input- en outputmodules € 595.

Aan een gebruikte plc heb je alleen iets als je de Wago-software erbij krijgt, de software al hebt of als je die illegaal gebruikt.

Voor de nieuwere PFC200 kun je deze add-on van 100 euro van Codesys gebruiken om de plc te programmeren. De officiële door Wago ondersteunde weg is via e!Cockpit. De goedkoopste manier om die te bemachtigen in combinatie met een nieuwe plc is via de PFC100 Starter Kit van 890 euro. De prijs van een losse PFC200 begint bij 635 euro. De PFC200 heeft wat meer opties qua onboard interfaces en heeft wat meer geheugen.

e!Cockpit / Codesys 3 is overigens niet beschikbaar voor de 750-881, je bent overgeleverd aan Codesys 2.3 wat een ontwikkelomgeving uit het jaar kruik is (als je IDE's zoals PHPStorm gewend bent).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@smaertens: de 750-532 die je voor de eerste methode overweeg is een vierkanaals 24V outputmodule. De 230V outputmodules van Wago, zoals 750-522, doen zo te zien best wel lage stroomsterktes. Wat betreft bedrading zie ik vooral nadelen.

In mijn optiek wil je in je verdeelkast zo weinig mogelijk 230V bedrading. Het is duurder, het is dikker en neemt meer ruimte in, kan storing veroorzaken op eventuele communicatiekabels, en je wilt het niet dicht in de buurt van je enkelvoudig geïsoleerde gelijkstroomdraden hebben. Daarom liever binnenkomende 230V draden zo snel mogelijk aansluiten op installatieklemmen boven of onderin je kast. In de rail er boven of eronder plaats je je losse relais. In de rest van je kast heb je alleen maar 24V gelijkstroomdraadjes die geen kwaad kunnen en eventueel communicatiekabel als je bijvoorbeeld 1-wire gebruikt voor analoge sensoren.

Bij methode 2 ben je voor elk bekrachtigd relais zo'n 0,5 watt vermogen kwijt als ik de specs van Finder moet geloven (energieverbruik 20mA bij spanning van 24V). Zou je de spoel 24/7 bekrachtigen dan kost je dat op jaarbasis nog geen euro aan energie.

Een Finder 16A relais kun je overigens wel voor 10 euro van eBay halen, dan is je prijsplaatje nog een stuk gunstiger.

Methode 3 is inderdaad erg duur en ingewikkeld.

In mijn setup dim ik verlichting via dmx en schakel ik groepen van dmx led-drivers met een solid state relais. Ik heb hierdoor uiteindelijk niet zo veel relais nodig voor de verlichting zodat er niet zoveel energie aan verloren gaat.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
noahmaes schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:02:
Wat een fantastisch topic!

Ik begonnen de elektronica mijn huis in een 'sterrenstelsel' aan te leggen, waarbij verlichting/stopcontacten etc op 1 centraal punt uitkomen. Met de wandschakelaars kan ik nu direct de diverse relais bedienen (Finder 4C.01.9.012.0050 en de 4C.01.8.230.0060 uit Femmes voorbeeld).

Omdat ik de kosten laag wil houden ben ik op zoek naar goedkope IO modules, als de genoemde EX1S 30MR, Pokeys 57E maar ook https://www.conrad.nl/p/d...gitale-ingangen-32-196560

Tot mijn verbazing zie zie ik dat de finder relais een minimale ingangsspanning van 12v en de meeste goedkope relais een uitgangsspanning van 5v hebben; hebben jullie hier een slimme oplossing voor? (zonder hier een extra set van relais weer tussen te zetten). Kan ik beter voor andere relais gaan?
Als je betaalbare I/O zoekt zou ik eens kijken naar Railduino 2.0. Voor 260 euro heb je de LAN versie met 12 solid state relais, 24 digitale inputs, twee analoge inputs en outputs, acht digitale outputs en een 1-wire interface. De Railduino heeft een eigen udp protocol waarmee het ding berichtjes over statusveranderingen van de inputs naar je smarthome controller kan sturen, zodat hij ook geschikt is voor pulsdrukkers. Modbus polling (met de controller als master) is daar gewoon niet snel genoeg voor.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
deWit schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Heb je zelf een MQTT cliënt geschreven als module voor IP Symcon of gebruik gemaakt van 1 van de bestaande die her en der te vinden zijn? Ik krijg het niet stabiel draaiend... Continu buffers die vol lopen of verbindingen die eruit schieten...
Ik heb me laten inspireren door deze module: https://github.com/Schnittcher/IPS-KS-MQTT

De mijne is nog een proof of concept. Het connecten/reconnecten bij opstarten of wegvallen van de verbinding moet nog geautomatiseerd worden. Als de verbinding is opgezet loopt ie stabiel.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Oystein: Ik gebruik zelf Finder 4C.01.9.024.0050 relais. Momenteel te vinden voor € 8,35 per stuk incl. btw op eBay: https://www.ebay.de/itm/4...2cAAOSwI59aSzyG:rk:1:pf:0

Het socket kan 16A hebben bij 50℃ en 12A bij 70℃.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Oystein: mijn ervaring is dat er doorlopend dit soort aanbiedingen zijn. Hier is er nog eentje voor 30 relais voor € 250 a € 8,33 per stuk:
https://www.ebay.de/itm/3...AYAAOSw-CpX97Pw:rk:2:pf:0

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
BSDforMe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:31:

De vraag is welke bekabeling ik het beste kan gebruiken om te plaatsen tussen de montage-klemmen en de PLC-input/outputs ?

Ik neem aan flexibele draad (intern gebruik) ? En welke aderdikte ?
Aderdikte boeit niet zoveel omdat het maar om kleine stroompjes gaat. Je kunt prima via een utp-kabel met 0,25 mm^2 aders wat relais op tientallen meters afstand bekrachtigen. Ik gebruik zelf 0,75 mm^2 LiFY draad met verschillende kleuren om inputs en outputs en verschillende spanningen (in mijn geval 5 VDC, 12 VDC en 24 VDC) uit elkaar te houden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Fraggar schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:38:
[...]

- Ook wil ik aan de slag met magneetsensoren om te bepalen of ramen en deuren open of dicht zijn. Kan iemand me uitleggen hoe die concreet op de PLC zijn aan te sluiten?
Een magneetsensor werkt als een schakelaar. Standaard is hij open, als het magneetje in de buurt komt van de schakelaar wordt de schakeling gesloten. Als je een magneetcontact neemt dat geschikt is voor 24VDC kun je 'm direct op een standaard 24V digitale inputmodule aansluiten.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
xelnaha schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:47:
Hallo,

ik ben ook aan het inlezen voor gebruik voor een PLC aangzien mijn huis ook helemaal over de kop gaat. Wat ik me afvroeg is hoe jullie de stopcontacten schakelen? Zijn er (semi) goedkope stop contacten die op 24v een relay hebben ipv zeg E100 / stopcontact? Dat tikt namelijk nog al aan.

Ik heb gegoogled, maar kan niet 123 vinden wat ik zoek. Of mijn zoek term is niet correct,

een pointer zou helpen, or misschien in the intro wat links naar niet alleen de PLC maar ook geschikte randapparatuur voor de meest normale zaken een idee?
In plaats van een relais in een wandcontactdoos te stoppen is de gangbare weg om wcd's in ster te bedraden vanaf een verdeelkast waar je de relais mooi op een din-rail kunt monteren en de bedrading via rijgklemmen kunt organiseren. Eventueel kun je meerdere stopcontact vanuit een buis onafhankelijk van elkaar schakelen door vijf aders te trekken zodat je aarde, nul en maximaal drie schakeldraden tot je beschikking hebt.

De kosten voor het aanleggen en bedraden van buizen in stervorm zijn wat duurder omdat er meer buis en draad nodig zijn. De kosten van de relais vallen wel mee. Voor minder dan 10 euro per stuk heb je een 16A relais van bijvoorbeeld Finder.

Om te voorkomen dat je veel (dure en dikke) VD-draden moet trekken kun je er kiezen om op strategische plekken relaiskastjes in huis op te hangen. Zo heb ik dat ook onder andere gedaan voor het schakelen van stelventielen bij de vloerverwarmingsverdelers. Je trekt er een svv-kabel naartoe als signaalkabel naartoe vanuit je centrale schakelkast en in de onderverdelers plaats je de relais om je 230V verbruiker of wcd's mee te schakelen.

[Voor 14% gewijzigd door Femme op 25-07-2019 11:11]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
VBP8501 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:59:
Wat gebruiken jullie als auditief signaal voor de deurbel ? De meeste van die bellen die ik vindt werken op 8V.

Ik heb zo een smart doorbell die ook een eenvoudige potentiaalvrij contact heeft, wat ik heb verbonden met de PLC. Ik zou nu toch ergens een gong ofzo willen plaatsen die door de PLC wordt aangesproken.

Eerst dacht ik daarvoor de brandalarmen te gebruiken maar dat maakt wat teveel lawaai ;)
En mijn tweede idee was om de sonos te gebruiken, maar blijkbaar is dat niet zo eenvoudig.
Ik gebruik een Honeywell gong die ik bedien via een relais in plaats van een deurbel. Je hebt er een 12 VAC voeding bij nodig:

https://www.conrad.nl/p/h...80-db-a-wit-grijs-1396438
https://www.conrad.nl/p/h...84-db-a-wit-grijs-1396440

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:35:
Ik heb van @benbam een berichtje ontvangen met zijn implementatie om een eastron energy meter uit te lezen. Het ziet er voor het moment verrassend eenvoudig uit. (is nogal veel het geval éénmaal je een werkend voorbeeld voor je krijgt :) ). Mijn eastron is onderweg maar binnenkort kunnen jullie dus een werkende implementatie + docs verwachten op m'n github repo.
Hoe ben je dan van plan logging te gaan doen? Via een omweg naar InfluxDB op single board computer?
Ondertussen was ik eens aan het nadenken over temperatuursmetingen in huis. Als ik hier nog eens nalees gebruiken veel mensen de one-wire approach. Als ik daar wat verder op google lees ik dat er mensen zijn die wel wat issues ondervinden bij gebruik van zo'n netwerk. bepaalde sensoren die bijvoorbeeld niet worden teruggevonden door de controller. Wat zijn jullie ervaringen op dat vlak?

Vaak zie ik de Esera 1-wire controller ethernet terugkeren hier. naar welk protocol converteert die precies?
De Esera 1-wire ethernetcontroller gebruikt volgens mij een eigen simpel protocolletje dat je via een UDP of TCP socket verbinding kunt uitlezen.

Ik gebruik zelf de 1-wire interface van Symcon in combinatie met IP-Symcon. Mijn 1-wire netwerk met 16 sensoren werkt super betrouwbaar. Ik heb er nooit issues mee.

Ik heb de sensoren in een lineaire topologie aangelegd. In de verdeelkast gebruik ik 3-etage klemmen om utp-kabels naar de sensoren aan te sluiten. Daarbij gebruik ik dubbele aders voor aarde en +5V en 'aanvoer-' en retouraders voor het 1-wire signaal. De retour wordt op de etageklemmen doorgelust naar de signaalaanvoer van de volgende sensor, om zo een lijnverbinding te krijgen. Bij de DS18B20 temperatuursensoren heb ik op advies van Esera een 100nF condensator tussen aarde en 5V geplaatst. Dat zou de stabiliteit van het netwerk moeten verbeteren.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:54:
[...]

éénmaal ik alle data heb uitgelezen via rs485 in m'n PLC ga ik die gewoon periodiek laten doorsturen via MQTT (een Wago PFC kan probleemloos QoS 2 dus is betrouwbaar). Vanaf daar heb je zelf de keuze om ermee te doen wat je wilt. Van mij zal het naar Home Assistant gaan waar er dan inderdaad een InfluxDB achter zit. SBC is een optie maar ik denk eraan om iets krachtiger te gebruiken.
Ik heb zelf afgelopen zomer mijn meterkast een upgrade gegeven (in verband met de komst van 24 kWp aan PV-panelen) en daarbij alle groepen meetbaar gemaakt met behulp van Eastron SDM630MCT-2L energiemeters. Dat is een variant die twee 3-fase groepen meet met behulp van externe current transformers. Die CT's heb ik met behulp van een zelf geprint bracket geplaatst tussen de klemmenstrook waar de drie fases en nul op worden verdeeld vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlekautomaten.

Hier waren ze half verwerkt in de meterkast:

Ik heb een module gemaakt om Eastron-meters te integeren in IP-Symcon. De module maakt automatisch de benodigde variabelen aan (een stuk of 50 bij een 3-fase meter), voert modbus requests waarbij ik prioriteit kan geven aan bepaalde metrics zodat die vaker worden uitgelezen. Er zit ook nog een scheduler achter die prioriteit kan geven aan bepaalde meters op dezelfde bus zodat die relatief vaker worden uitgelezen. Op die manier kan ik met 14 3-fase meters op één bus bijna elke seconde de stroomsterkte en het vermogen uitlezen van de meter op de hoofdaansluiting terwijl alle andere meters ook nog regelmatig worden uitgelezen.

Dat zou snel genoeg moeten zijn om later nog wat slimme loadbalancing te kunnen doen op een laadpaal :) .

Ik lag alles naar Symcon die een eigen data store heeft. Van daaruit gaat het voor visualisatie direct naar Grafana om grafiekjes zoals de onderstaande te maken. Hiervoor heb ik een simple Json datasource voor Grafana geïmplementeerd in een module voor IP-Symcon. Het voordeel van deze oplossing voor mij is dat ik maar van twee services afhankelijk ben (Symcon en Grafana, die op hetzelfde machientje draaien).

Wat betreft je wens om iets krachtigers dan een single board computer te gebruiken: er zijn tegenwoordig echt leuke bordjes met goede performance en veel mogelijkheden. Zo heb ik nu thuis een Khadas VIM3 liggen die net zo compact is als een RPi, maar wel een hexacore heeft (4x A73 op 2,2GHz en 2x A53 op 1,8GHz) met 4GB RAM, 32GB eMMC geheugen en een m.2-slot voor een ssd. Dus snel, zuinig en betrouwbare opslag.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
matthijs33 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:23:

• een CAT5 voor de pulsdrukkers en relais naar het tuinhuis te trekken. Hierbij zou dan een klein kastje met 3 relais in het tuinhuis komen. Heeft er iemand een afstand van ~25 meter tussen de relais en de PLC? Zou dit problemen kunnen geven?
Ik zou inderdaad gewoon een relaiskastje ophangen in het tuinhuis. 25 meter is geen probleem als stuurkabel. In plaats van utp-kabel zou je ook svv-kabel kunnen gebruiken (o.a. te krijgen bij DMLights). Die kun je krijgen in verschillende varianten tot 24 aders per kabel. De aders hebben een 0,50mm2 vaste kern, al snel het dubbele dus van utp.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
sjoerd1980 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:37:

Of alternatief beiden. DMX lijkt minder geschikt om de drivers op afstand te monteren vanwege het doorlus principe.
Je moet in beide gevallen een communicatiekabel trekken. Voor DMX heb je twee aders en een shield nodig. S/FTP kabel neemt kun je prima de 'aanvoer' en 'retour' via dezelfde kabel laten gaan en via rijgklemmen in je verdeelkast doorlussen naar de volgende driver.

Hoe wil je die drivers op afstand inbouwen? Het mooie van drivers in de verdeelkast plaatsen is dat je er weinig inbouwruimte nodig is voor de strips of spots zelf en de kabeling is ook simpeler (alleen een voedingskabel, communicatie blijft in de verdeelkast).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:49:
[...]

@Femme , ik ben er net ook in geslaagd om een hoop data uit te lezen via een Eastron energie meter.
Welke waarden log jij allemaal bij? Het zijn er echt wel een hoop (https://bg-etech.de/download/manual/SDM220Register.pdf, pagina 2). Ik vraag me af wat wat precies allemaal is, zeker alsje ook wilt gaan meten hoeveel je zonnepanelen enzo opbrengen..
Hier is een stuk json dat ik gebruik als config van de modbusadressen voor m'n SDM630-module voor IP-Symcon:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
{
  "voltageL1":
  {
    "name"              : "L1 Voltage",
    "readAddress"       : 0,
    "writeAddress"      : 0,
    "dataType"          : 7,
    "readFunctionCode"  : 4,
    "writeFunctionCode" : 0,
    "pollingInterval"   : 5000,
    "emulateStatus"     : true,
    "factor"            : 0,
    "priority"          : 20
  },
  "voltageL2":
  {
    "name"              : "L2 Voltage",
    "readAddress"       : 2,
  },
  "voltageL3":
  {
    "name"              : "L3 Voltage",
    "readAddress"       : 4,
  },
  "currentL1":
  {
    "name"              : "L1 Current",
    "readAddress"       : 6,
    "priority"          : 100
  },
  "currentL2":
  {
    "name"              : "L2 Current",
    "readAddress"       : 8,
  },
  "currentL3":
  {
    "name"              : "L3 Current",
    "readAddress"       : 10,
  },
  "activePowerL1":
  {
    "name"              : "L1 Power",
    "readAddress"       : 12,
  },
  "activePowerL2":
  {
    "name"              : "L2 Power",
    "readAddress"       : 14,
  },
  "activePowerL3":
  {
    "name"              : "L3 Power",
    "readAddress"       : 16,
  },
  "apparentPowerL1":
  {
    "name"              : "L1 Volt Amps",
    "readAddress"       : 18,
    "priority"          : 33
  },
  "apparentPowerL2":
  {
    "name"              : "L2 Volt Amps",
    "readAddress"       : 20,
  },
  "apparentPowerL3":
  {
    "name"              : "L3 Volt Amps",
    "readAddress"       : 22,
  },
  "reactivePowerL1":
  {
    "name"              : "L1 Volt Amps Reactive",
    "readAddress"       : 24,
  },
  "reactivePowerL2":
  {
    "name"              : "L2 Volt Amps Reactive",
    "readAddress"       : 26,
  },
  "reactivePowerL3":
  {
    "name"              : "L3 Volt Amps Reactive",
    "readAddress"       : 28,
  },
  "powerFactorL1":
  {
    "name"              : "L1 Power Factor",
    "readAddress"       : 30,
  },
  "powerFactorL2":
  {
    "name"              : "L2 Power Factor",
    "readAddress"       : 32,
  },
  "powerFactorL3":
  {
    "name"              : "L3 Power Factor",
    "readAddress"       : 34,
  },
  "phaseAngleL1":
  {
    "name"              : "L1 Phase Angle",
    "readAddress"       : 36,
    "pollingInterval"   : 25000,
  },
  "phaseAngleL2":
  {
    "name"              : "L2 Phase Angle",
    "readAddress"       : 38,
  },
  "phaseAngleL3":
  {
    "name"              : "L3 Phase Angle",
    "readAddress"       : 40,
  },
  "currentTotal":
  {
    "name"              : "Total current",
    "readAddress"       : 48,
  },
  "activePowerTotal":
  {
    "name"              : "Total power",
    "readAddress"       : 52,
  },
  "apparentPowerTotal":
  {
    "name"              : "Total VoltAmps",
    "readAddress"       : 56,
  },
  "reactivePowerTotal":
  {
    "name"              : "Total VoltAmps Reactive",
    "readAddress"       : 60,
  },
  "powerFactorTotal":
  {
    "name"              : "Total power factor",
    "readAddress"       : 62,
  },
  "phaseAngleTotal":
  {
    "name"              : "Total Phase Angle",
    "readAddress"       : 66,
  },
  "frequency":
  {
    "name"              : "Frequency of supply voltages",
    "readAddress"       : 70,
    "priority"          : 10
  },
  "energyImported":
  {
    "name"              : "Import Wh since last reset",
    "readAddress"       : 72,
    "pollingInterval"   : 60000,
    "priority"          : 50
  },
  "energyExported":
  {
    "name"              : "Export Wh since last reset",
    "readAddress"       : 74,
    "priority"          : 5
  },
  "reactiveEnergyImported":
  {
    "name"              : "Import VArh since last reset",
    "readAddress"       : 76,
  },
  "reactiveEnergyExported":
  {
    "name"              : "Export VArh since last reset",
    "readAddress"       : 78,
  },
  "currentNeutral":
  {
    "name"              : "Neutral current",
    "readAddress"       : 224,
  },
  "totalHarmonicVoltageDistortionL1":
  {
    "name"              : "L1/N Volts THD",
    "readAddress"       : 234,
    "pollingInterval"   : 20000,
  },
  "totalHarmonicVoltageDistortionL2":
  {
    "name"              : "L2/N Volts THD",
    "readAddress"       : 236,
  },
  "totalHarmonicVoltageDistortionL3":
  {
    "name"              : "L3/N Volts THD",
    "readAddress"       : 238,
  },
  "totalHarmonicCurrentDistortionL1":
  {
    "name"              : "L1 Current THD",
    "readAddress"       : 240,
  },
  "totalHarmonicCurrentDistortionL2":
  {
    "name"              : "L2 Current THD",
    "readAddress"       : 242,
  },
  "totalHarmonicCurrentDistortionL3":
  {
    "name"              : "L3 Current THD",
    "readAddress"       : 244,
  },
  "totalHarmonicVoltageDistortion":
  {
    "name"              : "Average Line to Neutral Volts THD",
    "readAddress"       : 248,
  },
  "totalHarmonicCurrentDistortion":
  {
    "name"              : "Average Line Current THD",
    "readAddress"       : 250,
  },
  "maximumCurrentL1":
  {
    "name"              : "L1 Maximum Current Demand",
    "readAddress"       : 264,
  },
  "maximumCurrentL2":
  {
    "name"              : "L2 Maximum Current Demand",
    "readAddress"       : 266,
  },
  "maximumCurrentL3":
  {
    "name"              : "L3 Maximum Current Demand",
    "readAddress"       : 268,
  },
  "energyConsumed":
  {
    "name"              : "Total kWh",
    "readAddress"       : 342,
  },
  "reactiveEnergyConsumed":
  {
    "name"              : "Total kVARh",
    "readAddress"       : 344,
  }
}

Dus de spanning, stroomsterkte, actief vermogen, schijnbaar vermogen, reactief vermogen, arbeidsfactor, faseverschuiving, frequentie, import en export van actieve en reactieve energie en harmonische vervorming.

Ik poll niet alle adressen met dezelfde interval maar geeft prioriteit aan de metrics die ik het belangrijkst vind (zoals vermogen en stroomsterkte) zodat die voor wat betreft de hoofdaansluiting nagenoeg realtime binnenkomen. Ik heb hier zeven SDM630MCT-2L dual load 3-fase meters op een enkele rs485 bus.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
cotton_eye_joe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:04:
[...]

Ah ok, mijn fout. Google home + Google assistant was voor mij homeAssistant. Weer wat geleerd :)

Wat zou het voordeel zijn om naast de logica in de plc een koppeling te maken met bijvoorbeeld HomeAssistant? Ben mijn onderzoek naar de 'kant en klare' software oplossingen al een tijdje geleden gestopt moet ik eerlijk bekennen. Ik kwam altijd uit op kan niet wat ik wil, instabiel, te dure hardware etc.
Ik gebruik twee Wago plc's voor I/O (via Modbus en MQTT). Er draait alleen code op om MQTT berichtjes uit te serveren. De logica draait voornamelijk in zelfgeschreven modules en deels in scripts in IP-Symcon op een single board computer (momenteel een Odroid N2).

Plc's super super stabiel maar hebben ook wel veel nadelen voor gebruik in smart homes:
  • De leercurve is stijl en er is weinig online informatie voorhanden vergeleken met gangbare programmeertalen zoals javascript, python en php.
  • Ik vind de CoDeSys 2.3 ontwikkelomgeving voor mijn wat oudere plc's echt een draak om mee te werken. Je gaat 30 jaar terug in de tijd vergeleken met IDE's zoals PHPStorm/WebStorm. Hopelijk is CoDeSys 3.5 beter. Nog een nadeel: alleen beschikbaar voor Windows. Geen MacOS, geen Linux.
  • Het inrichten van logica is mijn inziens vrij tijdrovend. Hoe ik het doe in IP-Symcon is dat ik modules bouw voor bijvoorbeeld functionaliteit zoals een lichtcontroller of thermostaat. Als die module er is eenmaal is kan ik met een paar kliks een instantie toevoegen voor een bepaalde ruimte en die configureren zonder code aan te moeten raken.
  • De visualisatie is ruk. Geen fatsoenlijke webapp die je makkelijk kunt inrichten, geen mobiele apps.
  • Data logging mag je ook lekker zelf bouwen. De hardware en software van een plc is er niet geschikt om er database op te draaien.
  • Beperkte hardwareondersteuning vergeleken met oplossingen zoals Home Assistant of IP-Symcon. Met die laatsten kun je out of the box met heel veel verschillende protocollen communiceren en kun je tevens gebruikmaken van allerlei modules of plugins om specifieke diensten of apparaten te integreren in je systeem.
Ik heb ervoor gekozen om alles modulair in IP-Symcon op te zetten. Ik kan ontwikkelen in een taal (PHP) en design patterns die ik gewend ben. Beheer is makkelijker via een webbased management console en je kunt er makkelijk een app mee inrichten voor visualisatie en bediening. Het systeem is event driven wat mijn inziens beter past bij wat er in een woning gebeurt dan een cyclisch systeem zoals een plc. Je doet pas iets op het moment dat er iets aan de state van je huis verandert.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:01:
Ik heb me eigenlijk nog niet echt beziggehouden met bedrading. Om 230V te schakelen is het simpel; relais en dan per lichtpunt/lichtgroep een kabel, stertopologie dus..

Ik vraag me echter af hoe ik best de drukknoppen aanpak. Een Cat kabel naar elke schakeldoos? (Ster topologie dus)
Of met één cat kabel zoveel mogelijk drukknoppen aansluiten (mix van ster en bus). En in geval van dat laatste, hoe overbrug je de overgebleven kabels in de cat kabel naar de volgende schakeldoos met drukknoppen?

Alle tips voor bedrading in kast zijn bij deze ook welkom 😉
Ik heb per pulsdrukker twee netwerkkabels getrokken, een voor 1-wire en de andere voor de drukknoppen zelf. Svv is voor dat laatste wat mooier, dikkere kern en niet getwist dus kabel is ook wat dunner bij gelijk aantal aders. Feedback-ledjes heb ik niet. Voordeel van een netwerkkabel is dat je er (later) communicatie over kunt doen. Rs485 is hierbij denk ik wat kritischer dan 1-wire, dat laatste werkt tot nu toe prima bij mij ondanks het feit dat ik er goedkope copper clad meuk in heb zitten (wel F/UTP of S/UTP).

Ik heb bijna overal dubbele pulsdrukkers achter een enkele inbouwdoos. Linker of rechterknop kort indrukken is licht aan of uit (afhankelijk van welke stand hij in staat). Links lang indrukken is omlaag dimmen. Rechts lang indrukken is omhoog dimmen. Beide knoppen kort tegelijkertijd indrukken is volgende scene en beide lang indrukken gebruik ik om een apparaat in de betreffende ruimte aan- of uit te zetten, bijvoorbeeld de tv in de woonkamer of m'n computergebeuren in de werkruimte.

Voor mij bied dat genoeg mogelijkheden. Ik heb dus geen enorme knoppenrijen (maar ook geen multiroom audio en automatische zonwering). Als er ingewikkelde dingen gedaan moeten worden is bediening via een smartphone toch makkelijker.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:19:
[...]

Als je MQTT wilt gaan gebruiken, pub & sub met een betrouwbare QoS dan dien je inderdaad voor de PFC reeks te gaan. Reden is dat de 881 enkel Codesys2 kan en de PFC reeks Codesys 3.5.
Ik gebruik de MQTT library van Sebastian Rau op mijn Wago 750-881 en dat werkt prima. Wat ik wel heb gedaan is een time off delay van een seconde op de DI's van de pir- en radarsensoren om te voorkomen dat mijn domoticaserver werd geDoSed als de DI van radarsensor tien keer per seconde van hoog naar laag zat te flippen :P .
Rob Z schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:48:
[...]

Ja maar dat staat los van wat ik bedoel: als de intelligentie in de SBC komt dan heb je genoeg aan IO met een kopstation en kun je de PLC weg laten.
Kopstation is alleen modbus toch? MQTT is wel een must have als je met inputs van drukknoppen in de domoticasoftware op je single board computer wilt kunnen werken. Modbus is daar niet snel genoeg voor.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Kanze schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:57:
[...]

Radar kan door objecten en muren heen zien. Heeft z'n voordelen maar voor eenvoudige motion detection is het misschien wat te gevoelig.
Ik gebruik een paar van deze B+B radarsensoren:
https://www.reichelt.nl/r...-rad-mod-p117276.html?r=1

Ze kunnen door dunne en lichte materialen beweging detecteren maar dan neemt de gevoeligheid wel snel af. Door een muur gaat niet lukken, dan moet je met iets krachtigers komen aanzetten.

Ze zijn gevoeliger voor kleine bewegingen dan pir-sensoren maar leveren ook sneller false positives op omdat ze overal op reageren, niet alleen bewegingen van warme objecten. Als aanvulling op pir-sensoren zijn ze ook nuttig omdat radar het gevoeligst is voor bewegingen in de richting van sensor en pir juist voor bewegingen dwars op de sensor.

Mijn bewegingsdetectie is zodanig geschreven dat ik per detector in een ruimte kan aangeven of deze aanwezigheid mag initiëren. De radarsensoren mogen dat niet maar helpen wel bij het verzetten van de timeout zodra er eenmaal aanwezigheid is in een ruimte.

Als je deze sensoren gebruikt om mqtt berichten te genereren naar bijvoorbeeld automationsoftware zoals Home Assistant doe je er wel verstandig aan om er een variabele met een kleine off delay (bijvoorbeeld een seconde) tussen te zetten om te voorkomen dat je automation server verzuipt in de berichten en de acties die daarop moeten worden uitgevoerd. Onder bepaalde omstandigheden kan je input wel tientallen keren per seconde van hoog naar laag flippen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:19:
Iemand al nagedacht over brandalarmen?

Na even zoeken kwam ik deze tegen:

€ 10,38 | GZGMET 12V DC Smoke Detector Photoelectric Home Alarm Sensor Fire Security Detector for Wired Alarm System
https://a.aliexpress.com/_dZIvQsk

24v aansluiting en heeft een NO contact dat sluit in het geval van rook.. lijkt me ideaal om aan te sluiten op bv PLC?
Je kunt de rookmelders voor professionele alarmsystemen gebruiken, die zijn niet zo gek duur en werken op 12 tot 24 VDC. Hier een paar voorbeelden:

https://www.onlinebeveili...en-toebehoren/rookmelder/

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:20:
[...]

éénmaal de temperaturen in het systeem zitten is het een kwestie van uit te zoeken hoe je kan gaan sturen. Voor radiatoren lijkt me dat vrij eenvoudig te doen via ventielen, voor vloerverwarming heb ik nog geen idee aangezien de traagheid van het systeem een factor is die ik (nog) niet weet hoe er mee dient omgegaan.
Ik denk eigenlijk dat vloerverwarming makkelijker is om aan te sturen, juist omdat het traag reageert. Daardoor heb je ook minder snel overshoots.

In mijn huis heb ik overal DS18B20 1-wire temperatuursensoren achter de pulsdrukkers. Die meten op ongeveer 0,05℃ nauwkeurig dus als er een verandering in temperatuur is merkt het systeem dat erg snel op. Het afgiftesysteem is lage temperatuur vloerverwarming. Ik heb nu een hele simpele besturing die ventielen open zet als de kamertemperatuur lager is dan de doeltemperatuur (en de WP in verwarming staat, in koeling is het andersom) en de ventielen dicht zet als de kamertemperatuur boven de doeltemperatuur is. Dat werkt prima en zorgt ervoor dat er dankzij de nauwkeurigheid van de temperatuursensoren automatisch een soort trage pwm-besturing ontstaat rond de doeltemperatuur. Dan zie je de ventielen kort achter elkaar open en dichtgaan (wat bij thermo-elektrische motoren in werkelijkheid een minuut of twee duurt).

Ik snap overigens nog steeds niet waarom je niet gewoon 1-wire gebruikt. Het is robuust, kost niks en de temperatuursensoren hebben extreem weinig inbouwruimte nodig. Koop je DS18B20's wel gewoon bij een betrouwbare partij zoals RS Components of Esera. Het aanbod op Ali Express is overwegend namaak met vaak een lagere nauwkeurigheid (zie https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20 voor info).

Naast Esera heeft Wiregate ook nog wat aanbod van kant en klare 1-wire sensoren

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@DomiGijzen zo zijn ze hier gemonteerd

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
cyberexe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:41:
Hi allen,
Ik ben hier voor het eerst op deze forum pagina en weet niet of de vraag al eens gesteld is, maar is het gebruik van een PLC voor thuis domotica net zo goed, slechter of beter dan het gebruik van bijvoorbeeld Z-Wave, Zigbee of Wifi?

Ik ben me momenteel aan het orienteren op het gebruik van PLC's in domotica en de kosten ervan. Ik zie dat de aanschaf van het basispakket aardig hoog is, maar de uitbreidbaarheid is dan weer redelijk laag (modules van 9 euro op eBay). Ik heb op dit moment een Wago 750-881 of 750-8100 op het oog aangezien de Starterkit niet meer beschikbaar is. Daarnaast ben ik van plan een Raspberry Pi met Node-Red en MQTT te draaien om de waarden uit te lezen en te schakelen in een domotica software pakket (Domoticz, Home Assistent, IP syscon, oid). Wat is jullie ervaring met PLC in thuis domotica en zou je het aanraden?
Een (Wago) plc is een hele stabiele, schaalbare en flexibele oplossing om een smarthome mee aan te sturen (of als je voor de aansturing software zoals Home Assistant gebruikt) de I/O te doen. Er zijn echter wel wat voorwaarden om mee rekening te houden:

- Het is een bedrade oplossing dus je zult kabels moeten trekken naar pulsdrukkers en lichtpunten of apparaten die je wilt schakelen. Dat betekent doorgaans dat het aanleggen van een bedraad systeem gecombineerd moet worden met nieuwbouw of renovatie. In bestaande bouw valt bedraad om die reden voor bijna alle consumenten af.
- Naast het aanleggen van bekabeling heb je ruimte nodig voor één of meerdere verdeelkasten. Met de ruimte in een meterkast kom je niet weg of je moet je systeem erg simpel houden. In niet alleen huizen is de ruimte makkelijk te maken.
- De leercurve is hoger dan voor draadloos. Dat geldt zowel voor het programmeren van een plc als voor de installatie. Om het goed te doen is er kennis nodig van paneelbouw en elektrotechniek.
- De installatie kost veel meer tijd dan bij een draadloos systeem. Die tijd moet je beschikbaar hebben (of je moet het uitbesteden, maar dat gaat rap noordwaarts van € 10K).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Dat gezegd zijnde; alle bekabeling is er met een systeem met PLC om over te stappen naar Loxone, Nico Home control, etc.. als je goede docs hebt veronderstel ik dat dit nog eens tamelijk vlot moet kunnen gaan ook. Het prijskaartje, daar heb ik dan wel geen flauw idee van..
Achter een long press zou je alternatieve functies voor de betreffende ruimte waarin de pulsdrukker is geplaatst kunnen stoppen.

Ik gebruik de volgende toewijzing:
- Links of rechts kort indrukken: licht aan/uitzetten (beide knoppen doen hetzelfde).
- Links lang: omlaag dimmen
- Rechts kort: omhoog dimmen
- Beide knoppen kort: volgende lichtscène
- Beide knoppen lang: bijzondere functie voor die ruimte/drukknoppen, bijvoorbeeld apparaat dat in de buurt staat zoals tv of werkplek aan/uitzetten.

Omwille van de WAF zul je hier wel consistentie in willen aanbrengen. Als lang indrukken in de ene ruimte iets met licht doet en in de andere ruimte een apparaat schakelt loop je de kans dat medebewoners die minder invested zijn in de smarthomebesturing de werking niet begrijpen en er niets mee gaan doen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
TailwindNL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:06:

Ik heb geëxperimenteerd met de bekende ali dmx 230v dimmers, maar het feit dat deze niet gecertificeerd zijn is voor mij reden om deze niet te gaan gebruiken.
Ik heb inmiddels een stuk of vier dode DMX302's gehad. Ook een zwarte is nu dood dus blijkbaar zit daar geen verbetering in ten opzichte van de oudere lichtgrijze varianten.

Ik ga nu maar eens de S1-DR uitproberen. Het lastige is dat je pas na twee jaar weet of hij betrouwbaarder is. De S1-DR heeft overigens CE en LVD certificering.
MichVw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:54:
@Femme , je bent hier momenteel de enige die je (vloer)verwarming stuurd via de PLC.
Ik vroeg me af of je dan enkel een thermostaat interface voorziet via gsm/tables of gelijkaardig toestel?

Persoonlijk zou ik het leuk vinden moest er nog een thermostaat in de kamer hangen zelf ook dat aangesloten is op de PLC en dus zonder hogere domotica laag (op een RPI/odroid of dergelijke) kan werken.

Helaas vind ik niet meteen een oplossing hiervoor. Alle input is welkom :)
Ik heb geen thermostaten aan de muur. De bediening gaat via web en app. Ons huis wordt met lage temperatuur verwarming op constante temperatuur verwarmt. We stellen eigenlijk nooit de temperaturen bij dus een thermostaat aan de muur is niet nodig.

http://www.becaenergy.com/itcloud/Uploads/Picture/cover/51.jpg

Een paar jaar geleden heb ik wel wat zitten spelen met modbus-thermostaten van Beca:
http://www.becaenergy.com/index.php/Home/new/classes.html

Je kunt o.a. de doeltemperatuur op de thermostaat instellen en via een modbusregister uitlezen maar ook vanuit het centrale systeem de doeltemperatuur op de thermostaat instellen. Ze kosten maar 16 euro per stuk op Alibaba:

https://www.alibaba.com/p...creative.9.7e6c5ee2roHTA2

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Roekeloos schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:09:
Ik heb de boel nu draaiend met een 6-tal (18 kanalen) DMX302 dimmers. Op basis van jullie tips L en N omgedraaid (ik heb gedimde en niet gedimde stopcontacten die op dezelfde nul zitten) en het werkt, maar daar is het ook mee gezegd. Gloeilampen dimmen gaat goed, maar 230V LED dimmen (ik heb nu eenmaal armaturen waar die lampen in zitten) levert een hoop geflikker op en soms ineens een heel felle flits. Ik weet niet precies hoe dat zit met fase aan/afsnijding, maar dit werkt in ieder geval niet lekker samen.

Ik wil me graag oriënteren op de S1-DR, maar hoe zijn jullie ervaringen i.c.m. 230V LED? Ook suggesties voor andere DMX dimmers zijn welkom; hoeft niet perse DIN mount te zijn.
De DMX302 en S1-DR werken bij mij beide goed in combinatie met dimbare led-lampen van Philips. Met z-wave dimmers heb ik vaak gezeik maar dit werkt gewoon goed.

Enige probleem is dat de DMX302's stuk gaan na een jaar of drie. Hopelijk is de S1-DR betrouwbaar. Qua bouw van de behuizing vind ik het flutdingen maar er zitten wel heatsinks in die de DMX302 niet heeft. Hopelijk zorgt dat voor een hogere levensduur.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True