Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domotica met plc's

Pagina: 1 2 3
Acties:

Onderwerpen

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 08:41

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
In mijn artikel Doe-het-zelf-domotica - Het nieuwe tweaken heb ik vorige maand een aantal populaire protocollen en technieken voor de hardware in een domoticasystemen besproken. Eén van de besproken technieken was de programmable logic controller (plc). Ik gebruik een plc in mijn eigen domoticasysteem en ben er inmiddels erg enthousiast voor. Hopelijk zijn er meer tweakers te vinden die met plc's werken of ermee aan de slag willen :) .

Wat is een plc?

Een programmable logic controller is een apparaat dat volgens een ingesteld programma informatie van inputs verwerkt en outputs aanstuurt. Een klassieke plc werkt cyclisch en leest eerst alle ingangen in, voert vervolgens het programma uit en schrijft de uitgangswaarden naar een tabel. Als het programma klaar is, worden de waarden van uitgangen aangepast. Een cyclus duurt, afhankelijk van de omvang van het programma, een aantal milliseconden en begint daarna opnieuw.

Een plc is meestal modulair opgebouwd en bestaat uit de eigenlijke controller die via een veldbus communiceert met de buitenwereld en via uitbreidingsmodules naar wens voorzien kan worden van in- en uitgangen of interfaces naar andere apparaten. In het verleden werden industriële protocollen zoals Profibus, Modbus, rs-485 en Canbus gebruikt voor de communicatie met plc's. Tegenwoordig is ethernet populair. Dat maakt het makkelijk om een plc in een bestaand netwerk te hangen.

De uitbreidingsmodules voor in- en uitgangen zijn er in allerlei soorten en maten. Er zijn digitale uitgangen waarmee je bijvoorbeeld een relais kunt aansturen, digitale ingangen waarmee je de state van een druktoets, schakelaar of bewegingsmelder kunt herkennen en analoge in- en uitgangen waarmee je bijvoorbeeld de output van een current transformer kunt meten.

Waar worden ze voor gebruikt?

Plc’s worden op grote schaal in de industrie gebruikt om machines aan te sturen. Dat kunnen bijvoorbeeld machines zijn in een productielijn maar ook een mobiele kraan of een glazenwassersinstallatie. Plc's zijn ook prima geschikt voor gebouwautomatisering en, op kleinere schaal, domotica.

Wat is het verschil met knx?

Knx-apparaten zijn voorzien van voorgekookte programmeerbare functionaliteit die je via de programmeersoftware ETS aan elkaar kunt knopen. Je stelt er bijvoorbeeld mee in dat een schakelactor voor een bepaalde tijd ingeschakeld wordt als een bewegingsmelder beweging detecteert. Een plc is af-fabriek een dom apparaat dat niets anders kan dan de status van de aangesloten inputs en outputs lezen. Je kunt ofwel zelf een programma schrijven of tekenen (in een visuele programmeertaal) waarmee de outputs gaan reageren op de inputs en dat op de plc laden of je leest de inputs en outputs uit via ethernet en gebruikt externe software (bijvoorbeeld een domoticapakket zoals OpenHab of IP Symcon) om iets zinvols te doen met de informatie. Je moet dus wat meer zelf doen. Omdat je niet voor ingebakken slimmigheden hoeft te betalen zijn de kosten ook lager.

Een ander belangrijk verschil is dat knx een bustopologie heeft. Hoewel de bekabeling vaak stervormig wordt aangelegd (bijv. alle kabels naar de meterkast waar de knx-apparatuur wordt aangesloten) is dat geen verplichting. Bij een plc leg je wel altijd alle kabels in stervorm centraal naar de plc. Met behulp van buskoppelaars is het overigens wel mogelijk om op een andere plek (bijvoorbeeld in de schuur) uitbreidingsmodules op te hangen maar de kabels zullen dan daar opnieuw stervormig naar de buskoppelaar met uitbreidingsmodules aangelegd moeten worden.

Is het moeilijk?

Mijn ervaring is beperkt tot de plc's van Wago. Als je voor de tweede optie gaat (in- en uitgangen uitlezen en aansturen via een domoticapakket) is de moeilijkheidsgraad laag. Het is dan een kwestie van de plc configureren (instellen welk type uitbreidingsmodules er zijn aangesloten) en in de domoticasoftware modbusinstanties aanmaken voor de adressen die corresponderen met de in- en uitgangen op de plc.

Het programmeren van een plc zal een wat grotere investering in tijd vergen. De programmeertalen voor plc's zijn gestandaardiseerd. Er zijn verschillende talen waaronder ook visuele programmeertalen die relatief toegankelijk zijn voor een beginner. Wago heeft tegenwoordig ook Linux-gebaseerde plc's (Wago PFC200) waarmee je o.a. in php de plc kunt programmeren.

Waarom moet ik een plc willen?

- Plc's zijn gemaakt voor industriële toepassingen en dus betrouwbaar.

- Er zit niets op aan voorgekookte functionaliteit die je in de weg kan zitten of de kosten onnodig verhoogt.

- Plc's zijn schaalbaar en geschikt voor grote installaties. Een Wago 750-node mag een lengte hebben van maximaal 78cm (ruim 60 uitbreidingmodules met 2-16 inputs of outputs per stuk) en als je daar niet genoeg aan hebt bouw je lekker verder met behulp van een buskoppelaar.

- De kosten van de digitale in- en uitgangen zijn laag. Voor zo'n 30-40 euro koop je een nieuwe uitbreidingsmodule met vier 24V in- en of uitgangen. Analoge modules zijn wel fors duurder en kosten nieuw al snel 100-250 euro per vier in- of uitgangen.

- Er is op eBay een groot aanbod van hardware die afkomstig is uit ontmantelde industriële installaties. Op eBay scoor je deals van 6 tot 15 euro voor een viervoudige digitale in- of uitgang. Als je de plc eenmaal hebt kun je dus goedkoop uitbreiden.

- Omdat ze gemaakt zijn voor din-rail montage maak je er makkelijk een cleane install mee die ook kan groeien zonder dat het een bende wordt. Zorg wel voor goed en doordacht kabelmanagement.

- Vergeleken met een Arduino of Raspberry Pi zijn de kosten hoger maar ben je mijn inziens wel minder tijd kwijt aan aansluitwerk. Ook kun je aantal inputs en outputs veel makkelijker opschalen en maak je makkelijker een goed georganiseerde build.

- Omdat de aansturing van een relais en het relais zelf uit verschillende componenten bestaan kun je die bij een defect individueel vervangen ipv dat je bijvoorbeeld bij een meervoudige knx-schakelactor moet vervangen.

- Je hebt alle vrijheid om per indivueel apparaat de meest geschikte oplossing te kiezen. Heb je bijvoorbeeld een led-voeding met een hoge inschakelstroom die moeizaam geschakeld kan worden met een mechanisch relais dat trek je voor dat geval een solid state relais uit het schap en gebruik je voor de rest goedkopere spoelrelais.

Wat kost het?

Een Wago Ethernet Start Kit 2 kost je 540 euro. Voor dat geld krijgt je een 750-881-plc, tweevoudige digitale in- en uitgangen, een 750-600-eindmodule, een 24VDC-voeding, usb-kabel, een stukje din-rail, een schakelaar en de programmeersoftware. Hiermee heb je alles dat nodig is om je eerste 'hello world’-bouwsel te maken.

Voor wat meer geld koop je een Wago 750-8204 aka PFC200. Dit is de nieuwste serie van Wago gebaseerd op een real-time Linux-besturingssysteem en een Cortex A8-processor. De programmering verloopt via Wago e!Cockpit dat gebaseerd is op Codesys 3.5. Deze ontwikkelomgeving is aanzienlijk moderner dan de Codesys 2.3-gebaseerde ontwikkelomgeving voor de Wago 750-881. Voor 80 euro kun je targets voor Codesys 3.5 direct bij de makers van Codesys aanschaffen. Codesys zelf kan gratis gedownload worden. Dit is niet hoe Wago het graag ziet maar op die manier kun je zonder een dure e!Cockpit-licentie te moeten kopen toch je PFC200 programmeren. Een PFC200 kost ongeveer 725 euro. Je moet er dan nog minimaal een voeding en 750-600 eindmodule bij kopen. Deze module sluit de interne bus van de plc af.

Het kan goedkoper door een plc van eBay te halen, maar dan krijg je de programmeersoftware (een Wago-variant van Codesys) er niet bij die noodzakelijk is om de plc te configureren en programmeren.

De (digitale) uitbreidingsmodules zijn zogezegd vrij goedkoop en ruim voorhanden op eBay. De meeste digitale modules werken op een spanning van 24V. Een digitale ingang kun je direct aansluiten op een wandschakelaar. Om bijv. een 5V output van een bewegingsmelder uit te lezen met een 24V input op de plc heb je een relais of optocoupler nodig. Hiervoor is goedkoop spul te krijgen uit de Arduinowereld.

Voor het schakelen van verlichting en andere apparaten kun je relais gebruiken die werken op een spoelspanning van 24V. Zie hiervoor het assortiment van bijvoorbeeld Finder. Een 230V 16A relais van Finder is op eBay te krijgen vanaf € 7,50.

Verder heb je nog bijkomende kosten voor de bedrading, kabelgoten, rails, rijgklemmen, adereindhulzen en dergelijke. Dit kan alles bij elkaar ook nog wel een kostenpost van honderden tot duizenden euro’s worden.

Wat heb je nodig om aan de slag te gaan?

• Een ruimte waar je de plc en alle bijkomende onderdelen monteert. Dat kan zijn een schakelkast die je ergens ophangt of een schakelplank in de meterkast. Zorg voor voldoende ruimte, die ga je nodig hebben als de installatie in omvang toeneemt.
  • 35mm din-rails om de controller, I/O-modules, voedingen, rijgklemmen en dergelijke op te monteren.
  • Een 24V DC voeding (Mean Well levert betaalbare voedingen). 1 tot 2,5A is voldoende afhankelijk van hoeveel hardware je eraan gaat hangen.
  • Rijgklemmen voor het aansluiten van kabels en aders. Zie het assortiment van Wago, Phoenix Contact en Weidmuller.
  • Aders in verschillende kleuren voor verdeling van de voeding en het aansluiten van input en outputs.
  • Kabels om sensoren en actoren op afstand met de rijgklemmen te verbinden. Cat5- en cat6-kabel leent zich prima voor het aansluiten van bijvoorbeeld relais, sensoren en pulsdrukkers. Goedkope copper clad meuk volstaat.
  • Adereindhulzen en een perstang om aders met flexibele draad te confectioneren.
  • Adernummering om aders te nummeren.

Best practices

Inrichten van een schakelkast
Het bouwen van een schakelkast is een kunst op zich. Er zijn veel oplossingen verkrijgbaar om de inrichting van een schakelkast veilig, overzichtelijk en beheersbaar te maken. Een aantal tips:
  • Monteer binnenkomende stuurkabels niet direct af op de input- en outputmodules van je plc maar gebruik hiervoor rijgklemmen. Op die manier kun je binnenkomende kabels makkelijker naar een andere input of output van de plc patchen en kun je rijgklemmen gebruiken voor potentiaalverdeling (van de massa) zodat er minder aders op de input- en outputmodules aangesloten hoeven te worden.
  • Gebruik etageklemmen om ruimte te besparen. Etageklemmen zijn verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Een rijgklem met drie etages kun je bijvoorbeeld gebruiken om aarde, fase en nul door te verbinden of om de massa, voeding en output van een sensor aan te sluiten. De massa en voeding kun je op een makkelijk manier verdelen door dezelfde etage van naastgelegen etageklemmen met behulp van bruggen met elkaar te verbinden. Bij de etage waarop je de output van een sensor aansluit die je dit natuurlijk niet, die verbindt je door met een input van de plc.
  • Deel de schakelkast op in verschillende etages en gebruik kabelgoten om de kabels en aders naar de verschillende etages in de schakelkast te geleiden. De binnenkomende stuurkabels monteer je helemaal boven (of onder) in de kast (afhankelijk van waar de kabels binnenkomen) af op rijgklemmen en trek je door naar de input/outmodules op een onder- of bovenliggende rail. Tussen horizontale kabelgoten heb je minimaal 14cm ruimte nodig om rijgklemmen en I/O-modules (in het geval van Wago en Beckhoff) op een comfortabele manier op de rail te kunnen monteren.
  • Zorg voor een goede scheiding tussen netspanning en zwakstroom/gelijkstroom. Aders waar 230V door gaat mogen niet in aanraking komen met aders van stuurkabels die onvoldoende isolatie hebben om 230V te weerstaan. Bij voorkeur netspanning en gelijkstroom door verschillende kabelgoten onderbrengen maar als ze toch door dezelfde goot moeten dan de kabels/aders gescheiden van elkaar links of rechts of onder/boven in de kabelgoot houden.
  • Het is verstandig om de voeding van de controller en de field/sensor supply afzonderlijke af te zekeren zodat kortsluiting in bijvoorbeeld een stuurkabel of voedingskabel van een sensor geen gevolgen heeft voor de uptime van de controller. Afzekeren doe je aan de secundaire kant van de voeding met behulp van zekeringsklemmen. Er zijn klemmen waar je standaard glaszekeringen in kunt plaatsen en duurdere modules met een elektronische beveiliging. Zekeringsklemmen vind je onder andere bij Phoenix Contact, Wago en ETA.
  • Gebruik een consistente kleurcodering voor aders die een verschillende potentialen dragen. Dus bruin, blauw en groen/geel voor 230V AC fase, nul en aarde en bijvoorbeeld wit voor massa, rood voor 24V DC, oranje voor 12V DC en geel voor 5V DC.
Ter inspiratie kun je op google zoeken naar afbeeldingen van een 'sps schaltschrank' (sps staat voor Speicherprogrammierbare Steuering, de Duitse vertaling van plc). Enkele mooie voorbeelden:

Vermijden van single points of failure
Vergelijken met decentrale systemen zoals knx is een plc meer gecentraliseerd. Als de controller uitvalt stopt het programma en kunnen de inputs en outputs van de plc niet meer uitgelezen en aangestuurd worden. Om te voorkomen dat je huis onbestuurbaar wordt is het verstandig om te na te denken over oplossingen om de beschikbaarheid van het systeem te verhogen.

Een makkelijke spof om te verhelpen is de voeding. Met behulp van redundant uitgevoerde voedingen en een redundancy module kun je voorkomen dat het hele systeem op zijn gat ligt als de voeding faalt. Voorbeelden van redundancy modules zijn de Mean Well RD-RDN20 (alleen 24V DC) en Phoenix Contact Step Diode (geschikt voor 5-24V DC). De betere redundancy modules beschikken over een alarm output die je op een ingang van je plc kunt aansluiten om de status van de voedingen te monitoren. Gebruik je geen redundancy module dan is het in ieder geval verstandig om een reservevoeding op voorraad te hebben.

[Voor 62% gewijzigd door Femme op 11-02-2016 12:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
arjants schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:36:
van zijn meterkast in aanbouw, ik zal binnenkort eens een foto maken van de afgeronde versie.
Op zolder is er een 2e kleinere kast om de bovenverdieping te voorzien van relais etc, dat pastte niet in deze kast :P

Hij heeft 1 deur voor zijn PLC en 1 deur voor de standaard gas/water/electra aansluitingen.
[afbeelding]
Nice. Tip één bij het aanleggen van een gecentraliseerd bedraad domoticasysteem is zorgen voor genoeg ruimte, grote kabelgoten en een handige layout van de componenten kabels geen onnodige grote afstand afleggen of elkaar onnodig kruisen. Een goede planning vooraf is erg belangrijk. In mijn eigen installatie heb ik eigenlijk net te weinig ruimte in de hoogte en had ik graag wat meer ruimte tussen de rails en de kabelgoten gehad.
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:31:
Wat ik mij altijd afvraag is wat dit soort spul qua sluipverbruik doet?
Al zal je het waarschijnlijk zo programmeren/aansluiten dat een relais alleen aangetrokken is als de lamp aanstaat. Maar dan alsnog heb je voor LED bijv. wel voedingen 24/7 aan de spanning hangen e.d. ?
Mijn Wago 750-881 met een stuk of 25 uitbreidingsmodules verbruikt 10W ofzo dus dat valt wel mee. Led-voedingen schakel ik met solid state relais zodat de voedingen en de led-drivers uit staan als geen enkele van de aangesloten led-drivers in gebruik is. Per voeding (ik gebruik passieve Meanwell 24V-voedingen met vermogens van 240 of 320W) voorzie ik meerdere led-drivers van prik. De led-drivers worden aangestuurd via dmx. De lichtkleur en intensiteit wordt dus aangestuurd over dmx. Het uitzetten van verlichting (dimmen naar 0) gaat in eerste instantie via dmx. Een minuut later schakel ik de voeding uit als alle verlichting op een voeding naar 0 gedimd is. Door de uitschakelvertraging voorkom ik het kort achter elkaar schakelen van voedingen en drivers als licht wordt uitgezet en kort daarna weer wordt aangezet, bijvoorbeeld omdat je iets vergeten bent.

Mijn schakelruimte zag er in maart zo uit:

De plc zit in het midden onderin en rechts onderin bevinden zich een aantal solid state relais die de voeding er boven schakelen. SSR's waren in dit geval een vereiste omdat spoelrelais niet betrouwbaar zijn vanwege de hoge inschakelstromen van de voedingen. Het is wat duurder maar dan ben je wel van het gezeik af en SSR's die op de nuldoorgang van de sinus schakelen zijn ook wat vriendelijker voor je apparatuur.

Inmiddels heb ik wat aanpassingen gemaakt. De lompe dmx splitter (op de middenste rij links van de router) is stuk gegaan en vervangen door een professionele din-rail dmx splitter van het Nederlandse Visual Productions. De net zo lompe vierkanaals dmx dimmer ernaast heb ik vervangen door een aantal goedkope driekanaals din-rail dmx dimmers die ik van Ali Express heb gehaald voor 35 dollar per stuk. De bouwkwaliteit is niet super geweldig maar tot nu toe werken ze betrouwbaar met halogeenverlichting en voor de prijs kun je er makkelijk één op reserve houden. Loxone vraagt 450 euro voor een vierkanaals dmx-dimmer. Die kan dan wellicht beter om met leds (gebruik ik specifieke constant current of constant voltage led-drivers van EldoLed voor) en je krijgt er acht extra digitale inputs bij, maar blijft veel geld.

Als je met plc's zoals die van Wago werkt dan haal je die acht digitale inputs overigens voor een paar tientjes van eBay. Ik heb laatst voor zes euro per module viervoudige digitale inputs en outputs van eBay.de gehaald.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend de eerste pir-sensoren aangesloten op mijn plc. Ik gebruik compacte Panasonic AMN31112J-sensoren die je bij Conrad kunt bestellen voor zo'n 15 euro per stuk als je er tien afneemt. De sensoren passen met gemak in het uiteinde van een installatiebuis. Je voedt de sensor met 3-6VDC en als er beweging wordt gedetecteerd komt er op de output een spanning van Vdd - 0,5V.

Ik heb ze aangesloten via doorgangsklemmen van Wago met drie etages (voor massa, 5V en output) zodat ik de kabels makkelijk en ruimtebesparend kan aansluiten. Op terminals voor massa en 5V zijn gebrugd en de output van de sensor is via de doorgangsklem aangesloten op een Wago 750-414 digitale input voor 5VDC. Ik moest er ook nog een 750-612 supply module tussen zetten om de field supply van de 750-414 op 5VDC (ipv de standaard field supply van 24VDC) te krijgen.

Ik heb ook pir-sensoren in huis die via z-wave communiceren. De reactietijd van de sensoren die op de plc zijn aangesloten is véél sneller. De verlichting schakelt bijna meteen aan als de sensor beweging ziet terwijl ik bij z-wave sensoren rondjes in de donkere ruimte kan lopen voordat ik eens licht krijg. Voor lichtsturing is dit een veel betere oplossing.

[Voor 3% gewijzigd door Femme op 01-12-2015 09:17]

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 09:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

quote:
frv schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:31:
De meesten onder jullie zullen ongetwijfeld ip symcon gebruiken (de vele aanwezig info op gathering zal daar niet vreemd aan zijn) maar hebben jullie alternatieven overwogen ? Zoja dewelke en waarom uiteindelijk voor ip symcon gekozen ?
Ik heb inderdaad wat alternatieven overwogen. Ik had toen ik de overstap naar een PLC maakte een RPi met Domoticz draaien, ik heb overwogen om daar een modbus-polling functionaliteit in te bouwen. Reden om dat niet te doen was dat ik Domoticz te onstabiel vond, en er geen enkele vorm van support te krijgen is. Wel veel expertise op fora, maar bij echte issues word er mij te vaak gezegd; "open source, dus fix het zelf maar".

Een ander alternatief, inclusief hardware, was een Loxone miniserver (air) voor mij. Je kunt hier ook vrij gemakkelijk via modbus een PLC aan knopen om op een vrij goedkope manier veel I/O te creeren zonder aan Loxone vast te zitten. Reden waarom het voor mij afviel was de beperkte scripting-mogelijkheid van Loxone om eigen oplossingen te bouwen (PV Omvormer, Opentherm, Weerservice, Mindergas, etc, etc)

Uiteindelijk ben ik gegaan voor IP Symcon omdat het een commercieel product is, wat betekend dat er support is en je voor de prijs die je er voor betaald ook bepaalde dingen mag verwachten. Er is ondersteuning voor vrij veel hardware out of the box, en wat er niet in zit is vaak al gemaakt dmv modules of is relatief makkelijk zelf te maken. Het klopt inderdaad dat de basisfunctionaliteit er niet in zit, maar het is vrij snel en makkelijk erin te scripten. Ik ben zelf geen die-hard programmeur maar ik had een module om mijn slimme meter uit te lezen in een avondje in elkaar geklust...

Wat betreft polling ben ik met je eens dat dit niet de meest mooie manier is, maar ik zie ook geen enorm grote bezwaren, het werkt en ook voor redelijk grote setups werkt het prima. Mocht het een showstopper zijn, dan kun je natuurlijk altijd nog je PLC van code gaan voorzien die dat gedeelte afhangt. Ik ben zelf fan van geen intelligentie in de PLC (Sterker nog, ik heb nu een buskoppelaar in gebruik en geen PLC, nog goedkoper...)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
frv schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:31:

Calaos :

Pro : Geen polling (via calaos plc soft), basis functionaliteit aanwezig, uit te breiden via scripting/json
Contra : weinig expertise op tweakers, voornamelijk Franse documentatie, weinig interfaces (zelf te maken via JSON)

Openhab :

Pro : Veel bindings reeds (sonos, plex, asterisk, etc)
Contra : polling op de plc, java (geen fan van)

IP Symcon :

Pro : Zeer uitbreidbaar in php (eventueel via je framework)
Contra : prijs , basis functionaliteit vereist wat werk, polling plc

De meesten onder jullie zullen ongetwijfeld ip symcon gebruiken (de vele aanwezig info op gathering zal daar niet vreemd aan zijn) maar hebben jullie alternatieven overwogen ? Zoja dewelke en waarom uiteindelijk voor ip symcon gekozen ?
Ik heb geen ervaring met OpenHab en Calaos. De mogelijkheden van die laatste lijken me beperkt, het lijkt echt gebouwd rond Wago-plc's waarbij de plc ook wordt gebruikt voor koppelingen met knx, dmx en dali. Versie 3 krijgt wel directe ondersteuning voor knx (en ook Milight en Philips Hue). Z-wave-ondersteuning is er volgens mij niet.

Dan zou ik eerder voor OpenHab kiezen, dat platform (Eclipse) is veel verder.

IP-Symcom is wel echt iets voor de (php-)programmeur. Je kunt er veel mee en als het er niet standaard in zit zijn er veel mogelijkheden om het zelf te bouwen, maar dat moet je dan wel willen en kunnen. Ik werk er nu zo'n vier jaar mee en heb er oorspronkelijk voor gekozen vanwege het gebruik van php als scripttaal en de uitgebreide ondersteuning van de verschillende protocollen. Ik ben pas later een Wago gaan gebruiken. Over de stabiliteit ben ik erg tevreden en nu met de nieuwe mogelijkheden in 4.0 is het ook geschikt om toe te passen in grote en commerciële installaties waar je makkelijk functionaliteit wil kunnen hergebruiken. Tevens draait het nu op energiezuinige ARM-hardware en heb je geen Windows meer nodig.

De kosten zijn voor mij wat minder een issue: ik draai er een groot huis op inclusief vakantie-appartement dat verhuurd wordt. Ik moet er op kunnen vertrouwen en dat kan met deze software.

Een Wago-plc kun je in principe wel op efficiëntere manieren met OpenHab en IP-Symcon laten communiceren, bijvoorbeeld door code op de Wago te draaien die bij verandering van de status van een input via http een api op je domoticaserver aanroept. Ik heb zelf nog geen pogingen gedaan om dit voor elkaar te krijgen, met name omdat ik maar weinig informatie kan vinden die je op weg helpen om iets voor elkaar te krijgen in CoDeSys. Als je een probleem hebt met php, javascript, python of whatever voor een populaire programmeertaal of framework dan zijn er legio blogs en topics op Stack Overflow om je op weg te helpen, maar het lijkt wel alsof plc-programmeurs in een parallel universum leven dat nog niet connected is met het wereldwijde web.

Voor nu werkt prima modbus prima bij mij. Het werkt betrouwbaar en met een polling interval van zo'n 100 tot 200ms kun je het kort en lang indrukken van een pulsdrukker nog goed afvangen. Voor het zetten van de waarde van outputs (om bijvoorbeeld een relais te schakelen) is modbus verder prima.

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 24-05 14:05
Iemand een idee hoe je een elektra-installatie in een bouwbestek opneemt die geschikt is voor PLC-achtige constructies? Centraaldoos wil je dan niet, je wil iedere schakelaar en ieder lichtpunt naar de meterkast of een schakelkast hebben. Is daar een naam voor? Is dat gedocumenteerd voor installateurs?
Het lijkt er sterk op dat Nederlandse installateurs echt alleen maar werken met centraaldozen...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
vso schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:17:
Goed sluip verbruik, gezien dat PLC's industrie gericht zijn, vind ik het relatief logisch dat het niet energie zuinig is .. alleen waar ligt dat nu aan ?? Voor de industrie is het niet super intressant 1 a 2 watt verschil maar hoe ver zou dat sluipverbruik in te dammen zijn .. ?
Je hebt de aanname gedaan dat plc's niet energiezuinig zijn.

Een Wago 750-881 heeft volgens de datasheet een typical input current van 500mA bij een spanning van 24V. Bij de nieuwere 750-8202 is de stroomsterkte maximaal 550mW. Hiermee kun je al een hele berg input- en outputmodules aansluiten zonder extra power supply modules nodig te hebben. Ik vind een energieverbruik van 12W niet echt schokkend veel.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Invisible_man schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:19:
[...]

Er zijn wel de nodige hats (uitbreidingsbordjes) voor de Rpi met betere ingangen en uitgangen met relais, wellicht dat dat wat voor je is. Er zit in Codesys voor bepaalde types zelfs al ondersteuning zodat je die direct van Codesys kan uitlezen en aansturen. Waar je ook naar kan kijken is om ergens goedkope remote IO te vinden die je met bijvoorbeeld modbus tcp kan aansturen en lezen als je de IO wat industrieler wil. Maar als ik het verder zo lees kan je met een Rpi met Codesys (€35,- voor een licentie en de gratis IDE) al heel veel van wat je wilt.
Als je een Raspberry Pi of iets dergelijks voor domotica gaat gebruiken zou ik de gpio-pinnen laten voor wat te zijn en modbus I/O-modules gebruiken om inputs en outputs aan te sluiten. Railduino is een mooie. Voor 162 euro heb je een module die direct op een din-rail kan en 12 relais, 24 digitale inputs, drie analoge inputs, vier pwm-outputs en een 1-wire-interface voor DS18B20 en DS2438 1-wire-sensoren heeft.

Een nadeel van de Raspberry Pi is dat je voor opslag afhankelijk bent sd-kaartjed of sata via een usb-convertor. Een mooi alternatief is de Odroid C2 en XU4. Ze presteren beter en je kunt ze combineren met eMMC-geheugen. Dat is het type geheugen dat ook in smartphones en low-end laptops wordt gebruikt en wel goed flash management en goede prestaties heeft. SD is ruk qua prestaties en het flashgeheugen wil nog wel eens kapot gaan vanwege het ontbreken van een slim flash management.

Als je dit combineert met software zoals IP-Symcon of OpenHab heb je de vrijheid om allerlei andere hardware zoals z-wave en infrarood te integreren.

Ik gebruik een Odroid C2 in combinatie met IP-Symcon 4.1 beta in een testopstelling voor zoneregeling van vloerverwarming. Uiteindelijk moet mijn hele huis erop komen te draaien. Tot nu toe draait het super stabiel.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik zat de afgelopen dagen wat op Ali Express te browsen en ik kom daar veel interessante plc's tegen die Mitsubishi GX Developer geprogrammeerd kunnen worden en modbus/RTU ondersteunen. Voor communicatie zit er rs-232 en rs-485 op. De bordjes zijn dirt cheap. Voorbeelden:

EX1S 14MR
8 digitale ingangen (24V), 8 relais (230V), $32

EX1S 20MR/20MT-4AD2DA
12 digitale ingangen (24V), 8 relais (230V), 4 analoge ingangen en 2 analoge outputs (niet duidelijk of het 0-10V is of 4-20ma), $52,40

EX1S 30MR 30MT
16 digital inputs (24V), 14 relais, $52

Ik ga er een paar naar Nederland halen en kijken of het wat is. Als je dit gewoon via rs-485 en modbus aan een je single board computer met domoticasoftware kunnen hangen is het een erg goedkope manier om aan inputs en outputs te komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:35
quote:
frv schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:30:
[...]
Bedoelde eerder modbus ip.

In combinatie met iets als dit

https://m.aliexpress.com/s/item/32740113824.html

Kom je goedkoper uit dan een rs485 of analoge klem. Wel complexer.

Het makkelijkste blijft een 0 tot 10v dimmer. Als je goedkoop aan een analoge klem kan raken op ebay...
Als ik even de prijs uitereken voor 4 kanalen met prijzen die ik nu kan vinden op Ebay en AliExpress:

Voor de analoge manier: 1x Wago 750-559 (160€) + 4x Finder dimmer (4x 50€) -> 359€
Voor de DMX manier: 1x Wago 750-652 (250€) + 2x DMX302 (2x33€) -> 316€

Hier komt de DMX manier(die eigenlijk al 6 kanalen heeft) er duidelijk goedkoper uit, zelfs met een Wago kaart ipv de IP->RS485 omvormer. En deze manier is ook veel goedkoper om later uit te breiden...

Ik ben nu eigenlijk enkel nog aan het twijfelen om een 750-652 of een 750-653 te kopen, deze is toch een stuk goedkoper, maar ik kan nergens vinden dat deze werkt in combinatie met DMX.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frv
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-05 22:10
quote:
matthijs33 schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:56:
Iemand ervaring met Beckhoff klemmen in combinatie met een Wago controller?

Van wat ik al gelezen heb zouden standaard IO klemmen wel werken, maar meer specifieke klemmen soms niet.

Nu kom ik op ebay toevallig deze tegen:
http://www.benl.ebay.be/i...94370f:g:NmIAAOSwB-1Ysg00

Deze is veel goedkoper dan een RS-485 klem van Wago, maar wil natuurlijk wel eerst weten als dit zou werken.
Hands on ervaring heb ik er niet mee maar tijdens mijn zoektocht naar goedkopere alternatieven ben ik meerdere artikels tegengekomen over bechkhoff/wago.

De algemene teneur was dat 'basis modules' een grote kans op werken hebben (digital in, out) maar dat de gespecialiseerde modules meer niet dan wel werken ...

De enige manier is testen zou ik zeggen.Geloof dat @jochem_p met Beckhoff materiaal werkt. Mogelijk kan hij er iets meer over vertellen ?

Nu als je echt rs485 op je wago wil dan zijn daar toch opties voor ...

Zelf heb ik gewoon ebay en 2dehandssites afgeschuimd tot ik een verkoper gevonden had die een goedkopere rs232/485 klem had (+- 50 euro) ..

Een andere optie is je huidige PLC verkopen op ebay (die dingen behouden goed hun waarde) en over te schakelen op een van de nieuwere linux controllers zoals de PFC200. 1 van de uitvoeringen ervan heeft op de controller een seriele poort en kan via die poort rs232/485/modbus rtu aan. Je moet in de controller die seriele interface dan wel 'unassigned' laten zodat je vanuit je codesys programma eraan kan (anders hangt die aan de linux console en gebruik je die poort voor configuraties). Zie in manual enkel maar info over rs232 en assignment. Voor je aankoopt best door Wago support nog es laten bevestigen dat het kan ...

Een PFC200 heb ik kunnen kopen aan 350 euro (ongeveer de prijs van de starterkits op ebay). Als je wil kan ik gerust eens testen of de seriele poort even goed werkt als de losse rs485 klem alleen zal dat niet voor morgen zijn (pfc200 moet nog aankomen en wacht nog op ander materiaal voor ik iets kan testen)

Aan huidige ebay prijzen :
Een losse PLC 750-880/881 325euro + RS232/485 kaart a 200 euro = 525 euro

Ben je met de PFC200 bijna 200 euro goedkoper uit EN heb je een krachtigere controller.

Bijkomend is die pfc200 programmeerbaar via codesys 2.3 EN e!cockpit (bevestigd via Wago Support) JE hoeft dus geen e!cockpit te kopen (bij de pfc100 is het enkel e!cockpit en heb je dus de licentie nodig (100 euro meen ik gelezen te hebben)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frv
quote:
Invisible_man schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:18:
[...]

Wij waren voor twee licenties al iets van €1000,- kwijt (op mijn werk), dus is wel wat meer dan €100,-
Kan goed zijn. Had het bedrag van 100 euro gevonden op een forum ergens ...

Update: net even de startpost gelezen en daar staat nochthans letterlijk in :

Voor 80 euro kun je targets voor Codesys 3.5 direct bij de makers van Codesys aanschaffen. Codesys zelf kan gratis gedownload worden. Dit is niet hoe Wago het graag ziet maar op die manier kun je zonder een dure e!Cockpit-licentie te moeten kopen toch je PFC200 programmeren.

Ok het is geen e!cockpit licentie maar voor thuisgebruik is die 'workaround' meer dan voldoende (e!cockpit is gebaseerd op codesys3.5)

Wie toch met e!cockpit wil werken kan dat ook via de 30 dagen probeerversie (die dacht ik enkel beperkt is in tijd en niet in functionaliteit).

[Voor 46% gewijzigd door frv op 11-04-2017 15:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jochem_p
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13-02 17:48
quote:
frv schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:56:
[...]
Hands on ervaring heb ik er niet mee maar tijdens mijn zoektocht naar goedkopere alternatieven ben ik meerdere artikels tegengekomen over bechkhoff/wago.

De algemene teneur was dat 'basis modules' een grote kans op werken hebben (digital in, out) maar dat de gespecialiseerde modules meer niet dan wel werken ...

De enige manier is testen zou ik zeggen.Geloof dat @jochem_p met Beckhoff materiaal werkt. Mogelijk kan hij er iets meer over vertellen ?
Ik werk inderdaad met beckhoff maar heb geen ervaring met Wago. Ik heb diverse Beckhoff klemmen thuis liggen dus als iemand met zijn wago controller wil testen met mijn klemmen dan kan dat (ik woon Overijssel/Twente). Stuur even een bericht.

@frv heeft ook een whatsapp groep gemaakt voor het delen van info/materialen onderling, mogelijk zijn er nog meer geïnteresseerden. Dit is bedoeld om wat sneller vragen heen en weer te kunnen stellen en om onderling makkelijk contact te kunnen leggen.

Grote vraagstukken en delen van algemenen info zal via dit forum blijven lopen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Lorien935 schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:53:
[...]

Helder, dank! Paar vragen nog:

1) Hoe ga je om met voeden en dimmen van led licht? Voed je die ook met utp? Verder; PLC analoge output is aan de prijs vind ik, zeker vergeleken met digitaal+relais. Ik zie de DMX oplossing met losse drivers, wanneer begint dat goedkoper te worden dan analoge outputs?
Ik ken de prijzen van 0-10v dimmers niet uit mijn hoofd, maar ga er maar van uit dat het prijzig is en niet echt schaalt. Je blijft geld uitgeven aan analoge uitgangen. Met een dmx-interface ben je in één keer klaar en kun je 230V lampen dimmen voor zo'n 20 euro per kanaal (DMX302 uit China met importheffing) en powerleds per kanaal voor zo'n 30 euro (EldoLed PowerDrive exclusief kosten voor voeding).

Ik gebruikt zelf een ArtNet-interface (dmx over ethernet). De Enttec ODE die ik gebruik heeft 200 euro gekost maar je hebt ze ook in China vanaf 60 dollar. Op een Wago-plc kun je ook een RS485 klem zoals de 650-652 van € 229 gebruiken om DMX aan te sturen.
quote:
Het aanzwellen en puls gedrag van de zwave modules zou ik zoveel mogelijk willen kunnen nabootsen(WAF) is dat goed te doen?
DMX is uitermate geschikt voor het creëren van mooie fades. Je hebt veel meer controle over de duur van een fade dan bij een z-wave-module. De fades zijn ook vloeiender. De betere drivers zoals die van EldoLed doen interpolatie om ook met 8-bit kleurdiepte per kanaal toch vloeiende lange fades te maken.
quote:
2) Als je centraal schakelt, heb je dan nog problemen met schakelen met voeding uit verschillende groepen? Ik wil mijn tuinverlichting niet schakelen op voeding van de groep van mijn verlichting op de eerste verdieping. Dus ergens zou ik verwachten dat ik verschillende groepen als bron voeding moet kunnen selecteren. Of mis ik iets?
Het relais zorgt voor galvanische scheiding tussen de elektronica die het relais bestuurt en de last die ermee geschakeld wordt. De scheiding maak je met behulp van een doordachte inrichting van potentiaalverdelers en etageklemmen in je verdeelkast. Dit is op zich onderwerp om een heel forumtopic aan te wijden. Zie voor meer informatie o.a. deze post: Femme in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:02
Oke, ik ben enthousiast. Voornamelijk dankzei de video bij Femme thuis ;).

Voorheen scrolde ik de bedrade domotica topics vaak voorbij, maar bij nader inzien is het wel erg gaaf. Al zal ik op dit moment niet mn huis overhoop gaan halen om een stervormige installatie aan te leggen. Oriënteren en een proef opstelling lijkt me mooi om mee te beginnen.

Momenteel heb ik al wel redelijk wat draadloze domotica: Domoticz op een NAS draaien en milights (+/- 15), zwave (6 nodes, alles plus), p1, RFLink, MQTT (broker draait op een RPi), PVOutput, IP camera en nog wat klein spul. Daarnaast nog een Arduino Solar meter voor PVOutput voor de zonnepalen en verbruik.

Wat betreft de PLC wereld is alles nieuw voor mij en het is wel erg veel. Afgelopen dagen/avonden heb ik me proberen te verdiepen in de materie door het doorlezen van dit topic, youtube en andere artikelen op het internet. Ik moet zeggen dat ik dit een erg goed artikel vind. Maar verder gaat het er moeizaam in en ik weet van mijzelf dat ik het beste leer uit de praktijk (net als o.a. bij mijn huidige setup). Grote bottleneck in het verhaal is ook wel het ontbreken van basis elektronica kennis.

Mijn (eerste) vraag is eigenlijk wat jullie adviseren om snel een leuke stap te kunnen maken in het ontdekken. Ik begrijp dat voornamelijk de WAGO plc erg populair is en dan met name de PFC200 (750-8204). Daarnaast ook de Loxone en de Siemens logo. +/- 700 euro voor een PLC (PFC200) om wat mee te spelen zonder serieuze plannen in dit huis is duur speelgoed.

Bij de keuze voor een PLC waar moet ik op letten en selecteren. Ik zie dat er erg veel verschillende modellen zijn. Aantal UTP sockets? RS485? RS232? Ik kwam bijvoorbeeld deze logo starterskit tegen. Ik kan zelf alleen niet bepalen wat hieraan "mist".

Wat wil ik ermee is dan waarschijnlijk de eerste vraag. In eerste instantie meer basiskennis opdoen (Digitale vs analoge in-/outputs, Modbus (RTU?), rijgklemmen, etalageklemmen, 1wire, relais, dmx, etc).

PVOutput live - 3060wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23-05 19:25
Als je enkel I/O uit wilt lezen via modbus naar een ander systeem, dan heb je geen PLC nodig. Dan heb je aan een remote I/O genoeg, bijvoorbeeld een Wago 750-352 voor modbus over TCP of UDP. Deze zijn niet programmeerbaar. Je kunt dan via modbus protocol over een netwerk verbinding de gangbare digitale en analoge Wago I/O's uitlezen. Aanmerkelijk goedkoper dan een volledige PLC.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoschR schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:08:
Oke, ik ben enthousiast. Voornamelijk dankzei de video bij Femme thuis ;).

Voorheen scrolde ik de bedrade domotica topics vaak voorbij, maar bij nader inzien is het wel erg gaaf. Al zal ik op dit moment niet mn huis overhoop gaan halen om een stervormige installatie aan te leggen. Oriënteren en een proef opstelling lijkt me mooi om mee te beginnen.

Momenteel heb ik al wel redelijk wat draadloze domotica: Domoticz op een NAS draaien en milights (+/- 15), zwave (6 nodes, alles plus), p1, RFLink, MQTT (broker draait op een RPi), PVOutput, IP camera en nog wat klein spul. Daarnaast nog een Arduino Solar meter voor PVOutput voor de zonnepalen en verbruik.

Wat betreft de PLC wereld is alles nieuw voor mij en het is wel erg veel. Afgelopen dagen/avonden heb ik me proberen te verdiepen in de materie door het doorlezen van dit topic, youtube en andere artikelen op het internet. Ik moet zeggen dat ik dit een erg goed artikel vind. Maar verder gaat het er moeizaam in en ik weet van mijzelf dat ik het beste leer uit de praktijk (net als o.a. bij mijn huidige setup). Grote bottleneck in het verhaal is ook wel het ontbreken van basis elektronica kennis.

Mijn (eerste) vraag is eigenlijk wat jullie adviseren om snel een leuke stap te kunnen maken in het ontdekken. Ik begrijp dat voornamelijk de WAGO plc erg populair is en dan met name de PFC200 (750-8204). Daarnaast ook de Loxone en de Siemens logo. +/- 700 euro voor een PLC (PFC200) om wat mee te spelen zonder serieuze plannen in dit huis is duur speelgoed.

Bij de keuze voor een PLC waar moet ik op letten en selecteren. Ik zie dat er erg veel verschillende modellen zijn. Aantal UTP sockets? RS485? RS232? Ik kwam bijvoorbeeld deze logo starterskit tegen. Ik kan zelf alleen niet bepalen wat hieraan "mist".

Wat wil ik ermee is dan waarschijnlijk de eerste vraag. In eerste instantie meer basiskennis opdoen (Digitale vs analoge in-/outputs, Modbus (RTU?), rijgklemmen, etalageklemmen, 1wire, relais, dmx, etc).
Je kunt ook overweg om een goedkope Chinese kloon van een Mitsubische plc te gebruiken voor I/O, bijvoorbeeld de EX1S 30MR met zestien inputs en veertien 5A relais van nog geen 52 dollar. Je hangt 'm met een rs-485 usb-stick aan je Raspberry Pi en dan kun je via Modbus RTU de ingangen uitlezen en relais aansturen. Er is ook een variant met transistoruitgangen waar je losse 24V relais mee kunt bekrachtigen (identiek aan een Wago digitale outputmodule). Er zijn ook versies met analoge ingangen en uitgangen. Je kunt ze ook programmeren via Mitsubishi GX Developer 8.5 maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Dit is wel een leuke en betaalbare manier om aan de slag te gaan met bedrade domotica.

Met een Wago weet je zeker dat je een betrouwbare oplossing in handen hebt en wat ik ook erg mooi vindt is dat het systeem super modulair is en er een groot assortiment aan I/O-modules is.
quote:
endness schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:56:
@DP Kunst Hoe ga jij 't aanpakken met de software? Ik zie de 750-881 inderdaad voorbij komen voor leuke prijzen, maar zit toch een beetje met de software. Ik kwam dit filmpje tegen waarmee je volgens mij via een Raspberry de waardes van de Wago uit kunt lezen. Een licentie voor de Pi zou 30 euro kosten. Is dat wellicht een goede oplossing?
Ik denk dat je dan beter gewoon domoticasoftware zoals IP-Symcon of Home Assistant op de RPi kunt draaien waarmee je de Wago via modbus kunt aansturen en uitlezen. Je kunt dan makkelijker allerlei andere hardware zoals Philips Hue-lampen en z-wave spul integreren, je kunt makkelijker acties laten plaatsvinden bij bepaalde events, data loggen en het hele zaakje op afstand via een app bedienbaar maken en visualiseren.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoschR schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 01:36:
[...]

Dat is inderdaad een goedkoop en goed alternatief. Ik ben wel voorstander van om de PLC dom te laten en zelf wat te programmeren. Waarom gebruik jij de EX1S icm je Wago systeem?
Ik wil de EX1S en eventueel de FK3U gebruiken voor een systeem temperatuurregeling in gebouwen en andere automatisering in gebouwen, puur vanwege de kosten. Thuis gebruik ik Wago. Het systeem van Wago is wel veel flexibeler en meer modulair.
quote:
Maar als ik het goed begrijp: geen PLC (dus fieldbus controller?) = niet kunnen programmeren / configureren = verplicht modbus polling? En dus minder betrouwbaar?
Wat ik zelf heb gemerkt dat is dat modbus polling met IP-Symcon als master en een Wago 750-881 als slave niet altijd snel goeg is om het indrukken van een toets op een pulsdrukker op te vangen. Ik heb het voor nu opgelost door de inputs een off delay van 500ms te geven als de input hoog is, zodat de input altijd minimaal 500ms hoog is. Dat lost het probleem op, maar dan moet je de controller wel kunnen programmeren wat bij een 750-352 niet kan. Nog mooier is natuurlijk een oplossing waarbij de Wago een seintje stuurt naar je domoticasoftware als de status van een input verandert. Het continue pollen is feitelijk natuurlijk hopeloos inefficiënt. Het werkt wel simpel en betrouwbaar en wordt op grote schaal op deze manier toegepast in industriële systemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frv
Zonder plc (enkel de 352) zit je vast aan modbus polling ...

heb je een plc kan je richting netwerk variabelen gaan. Als ik me het goed herinner worden die door de plc gebroadcast via udp en gebruik je modbus om de plc aan te sturen ... (ip symcon moet master zijn dus die relatie omdraaien om info over statussen te krijgen is geen optie als je de wago over modbus wil laten schakelen. Enkel de master kan communicatie starten in een modbus netwerk)

[Voor 61% gewijzigd door frv op 01-05-2017 14:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frv
quote:
[b]BoschR schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:54

Mij is het verschil tussen digitaal en analoog I/O nog niet helemaal duidelijk. Wat ik heb gevonden is digitaal 2 states dus aan/uit of start/stop. En analoog meerdere states kan hebben zoals b.v. een temperatuursensor of een dimlevel van een lamp. Klopt dit?
Hangt van de module af maar in wezen klopt wat je zegt. Een digitale in of out is idd aan/uit. Maar je kan al heel veel enkel met digitale in en outputs sturen. Combineer dat bv met arduino en je kan veel doen zonder prijzige analoge modules.
quote:

@frv
Je hebt helemaal gelijk. En de basis in de PLC programmeren voor de betrouwbaarheid ga ik waarschijnlijk ook doen. Maar als (web)developer beginnen mijn handen te jeuken bij het zien van z'n (lelijke) grafische interface.
De java gevaseerde webvisu in de 880 is idd spuuglelijk maar wel functioneel. De pfc200 reeks daarentegen is html5 dus daar kan je wel wat mee. Echter kan je evengoed je grafische interface loskoppelen van de plc en dus beide combineren : betrouwbaarheid en een mooie interface. Echter ligt de interface eruit blijft je domotica wel werken. Nog zo handig als je huisgenoten hebt.
quote:
Ik programmeer liever in de bij mij bekende talen en heb dan ook de totale vrijheid in de visualisatie.
Hou de logica dan in je plc en gebruik een taal of pakket naar keuze voor de visualisatie. Er zijn vele mogelijkheden om de plc aan te sturen (ingebouwde webvisu, via xml, via modbus, etc) of om info uit de plc te halen. Laat de plc het zware werk doen en laat je visualisatie enkel dat doen waarvoor het dient : data uit de plc in een aantrekkelijke interface presenteren. Op die manier gebruik je de betrouwbaarheid van de wago.

Mijn doel is zonder visualisatie te werken (op het weergeven van enkele stats en grafieken na). Alles wordt dus gestuurd via knoppen in huis, sensoren en creatief programmeren. Die mooie panels welke je vaak ziet mogen dan mooi ogen ik merk dat ze vooral in het begin gebruikt worden maar na tijd minder. Een rolluik bv. Het kan handig klinken die te sturen vanop je smartphone als er bv teveel zon binnenkomt maar dat kan je met een sensor evengoed oplossen.
quote:
Op dit moment draai ik ook mijn draadloze setup vanuit Domoticz. Maar ben absoluut geen fan.

Een programmeerbare WAGO plc oplossing is nogal prijzig voor enkel wat mee te spelen. De investering vind ik het wel waard als ik een productie setup zou bouwen.
Prijzig valt mee. Voor een kleine 1000 euro (controller a 350 plus een arsenaal modules en relais) raak je al een heel eind. Op ebay kun je vaak echt koopjes doen. Modules die je soms a 200 euro of meer ziet zijn soms aan 50 of zo te kopen. Je moet wat uitkijken en plannen op lange termijn. Het kost tijd maar prijzig is het niet. Als je zoals mij er je hele huis wil opzetten focus je liever op betrouwbaarheid. Zeker aangezien ik hier niet alleen woon :-)

[Voor 18% gewijzigd door frv op 01-05-2017 23:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoschR schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:18:
@Femme Begrijp ik goed dat jij een Wago 750-881 gebruikt? Wat is het voornaamste verschil met de 750-8204? (PFC200)
De PFC200 was nog niet verkrijgbaar toen ik de 750-881 kocht.

Ik kan zo snel niet vinden welke hardware er in de 750-881 zit. De 750-8202 heeft een Cortex A8 op 600MHz en draait realtime Linux, wat ook weer allerlei mogelijkheden biedt zoals php, Python en NodeJS code draaien.
quote:
Om temperatuur waardes (van bv een DS18B20) in de PLC te krijgen heb je een analoge input nodig lijkt me? Of kan je dit oplossen met een Arduino?
De DS18B20 is een 1-wire sensor die communiceert via de 1-wire bus. eServer heeft buskoppelaars waarmee je een 1-wire-controller kunt koppelen met je Wago via een seriële verbinding of ethernet:

https://www.eservice-onli...-wire-buskoppler-11302-t/
https://www.eservice-onli...-wire-buskoppler-11302-r/
https://www.eservice-onli...rgation-ueber-controller/

Een andere optie is een PT100 of PT1000 temperatuursensor met bijbehorende klemmen, maar die zijn veel duurder. 1-wire is een mooie betaalbare oplossing met zeer nauwkeurige temperatuurmeting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
@THM0 In plaats van polling kan je ook zorgen dat er een UDP pakket wordt gestuurd als er een input is. Dat is een heel stuk efficienter en sneller. Ligt natuurlijk wel aan de inputs die je dan gebruikt maar zeker met een PLC die een ethernetaansluiting heeft moet dat kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoschR schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:49:
@Femme
Om wat mee te spelen is een 750-881 dus prima. En een PFC200 misschien wel zware overkill. Zal ebay is in de gaten houden de komende tijd. 24v DC voeding voor de PLC zie ik voor +/ 150-200 euro. Klopt dit, of kijk ik verkeerd?
150 euro is wel erg veel voor een voeding. Een simpele Meanwell DR-30-24 of DR-60-24 van een paar tientjes voldoet ook.
quote:
Als je de temp. sensors 3 aderig aansluit (en dus niet parasitaire) gaat er vanuit de verdeelkast dus 1 draad voor per sensor naar buiten + GND en VCC? Dus voor 5 sensors heb je 7 aders?
1-wire is behoorlijk vergevingsgezind qua bekabeling en netwerktopologie. Een stervormig netwerk wordt afgeraden als de aftakkingen lang zijn vanwege reflecties in het signaal. Ik heb er zelf voor gekozen om 1-wire te verdelen op drie-etage klemmen. Ik gebuik utp-kabels voor bekabeling met een primaire en secundaire data-ader met daarom heen getwist GND (ook twee aders voor ground dus) en nog twee aders voor 5V (omdat ik toch aders over heb en de spanningsval zo wordt kleiner is). Op de etageklemmen verbindt ik de secundaire data-ader van de eerste sensor door met de primaire data-ader van de volgende sensor enz. en op de sensor zijn beide aders met elkaar verbonden. Zo heb je feitelijk een lijntopologie.

Ik heb ook wel eens een opmerking gelezen van iemand die zegt dat je niet twee keer data door dezelfde kabel moet leggen. Bij mij functioneert het gewoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
Na wat twijfelen over de manier waarop ik wou dimmen is het toch de Wago 750-652 DMX kaart geworden in combinatie met enkele Ali-Express dimmers (DMX302).

Vandaag zeer toevallig alles tegelijk toegekomen, en dus aansluiten maar en proberen:

Volgens de application note zou ik met IO-Check de Operating Mode van de module op DMX moeten kunnen zetten, maar die optie heb ik niet...

De application note zegt IO-Check 3.3 nodig te hebben, mijn IO-Check is 3.5.1.100, dus zou moeten lukken.
Er staat ook dat de Module Firmware versie 03 of hoger moet hebben, In IO-Check zie ik dit:

Geeft het getal tussen haakjse de FW versie aan? 04 dus?

Maar waarom kan ik dan geen DMX kiezen zoals in de application note:

Iemand die raad weet? iemand die een nieuwere versie van IO check heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:04
Heeft iemand hier ervaring met Home Assistant in combinatie met PLC's? Ik heb een 750-352 gekoppeld aan Home Assistant. In principe kan ik de status uitlezen, echter is het extreem langzaam. De status in de webinterface van de Wago werkt wel snel, maar het lijkt erop dat Home Assistant staat te pollen, en het daarom lang duurt... Kan ik de Wago laten pushen? Of moet ik dan toch een echte controller aanschaffen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 07:55
Ik ben nog altijd bezig met mijn "vooronderzoek". Inmiddels weet ik wel wat ik wel/wens. Maar hoe ik het ga doen, daar ben ik nog niet uit. Ik twijfel tussen Wago en Siemens als PLC basis. Beide zijn niet heel duur tweedehands, maar bij Wago is het me niet helemaal duidelijk welke 750's ik nu kan gebruiken, er zijn er meerdere met modbus, maar sommige hebben een 16, andere weer 32 bit cpu. De 881 die veelal voorbijkomt is 32 bit, mij is niet helemaal duidelijk waarom nu specifiek voor dit model is gekozen.

De 16 bit varianten zijn een stuk goedkoper 2ehands en daar zal dan ook een rede voor zijn.

Meestal worden de Wago's ook zonder software geleverd, nieuw en tweedehands, codesys is wel gratis, maar ik begrijp niet helemaal of de PLC daar nu ook volledig mee te programmeren is. Ik quote Femme uit een ander topic:

"Codesys kan weliswaar kosteloos gedownload worden, maar om een plc te programmeren zijn targets voor de desbetreffende plc nodig. Wago verkoopt deze in een softwarepakket van 450 euro en als onderdeel van een starterkit."

Een starterkit 881 kost ongeveer 500. Een losse 881 350,- en dan moet de SW, eindbus en PSU nog bij. Dus dat kan nooit uit tweedehands lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb inmiddels codesys 3.5 geïnstalleerd en zie dat ik alleen 3S Smart Software Solutions devices toevoegen, ik kan geen Wago vinden, is dit dan een licentie limitatie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BoerbooM
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 30-07-2019
quote:
matthijs33 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:54:
Na wat twijfelen over de manier waarop ik wou dimmen is het toch de Wago 750-652 DMX kaart geworden in combinatie met enkele Ali-Express dimmers (DMX302).
Ik ben ook bezig met het uitzoeken van de beste manier om mijn spots te dimmen. Nu heb ik zelf een dmx4all module besteld om dezelfde dimmers aan te sturen. Kun jij je beweegredenen uitleggen waarom je voor de 750-652 gekozen hebt?

Ik ben sowieso benieuwd wat je ervaringen zijn, wanneer je het aan de praat krijgt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
roger_s schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:50:

Een starterkit 881 kost ongeveer 500. Een losse 881 350,- en dan moet de SW, eindbus en PSU nog bij. Dus dat kan nooit uit tweedehands lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb inmiddels codesys 3.5 geïnstalleerd en zie dat ik alleen 3S Smart Software Solutions devices toevoegen, ik kan geen Wago vinden, is dit dan een licentie limitatie?
Om de 750-881 te kunnen programmeren heb je CoDeSys targets van Wago nodig en die zijn dus niet gratis.

De goedkoopste weg qua software is een PFC200 / 750-8202 met de targets van 3SS. Je betaalt dan zo'n 100 euro voor de software maar je bent meer kwijt aan hardware (een kale controller zonder voeding en eindmodule kost 570 euro). Je hebt wel een modernere Linux-based controller.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09:33
Van het weekend even wat aan het spelen geweest. Ik kan de inputs van de Wago in IP-Symcon zien en ik kan ook de outputs toggelen vanuit IP-Symcon. Dat is met de polling manier. Hiervoor heb je ook geen CoDeSys nodig. Nu maar eens kijken hoe ik de boel met scripts aan elkaar kan hangen...

Tot nu toe ben ik kwijt:
- € 210 voor de Wago 750-881, via Ebay, nieuw in doos
- € 45 voor een Wago 750-1405, 16x DI, via Ebay, 2e hands
- € 50 voor een Wago 750-1504, 16x DO via Ebay, 2e hands
- € 16 voor een Wago 750-600 eindmodule via Farnell of RS.

Totaal dus € 321.

Geheel hangt nu aan een labvoeding, Meanwell 48W DIN voeding kost een keer 35€, zit het totaal op € 356. Dan heb je ook al 16DI's en 16 DO's ipv de 2/2 wat in de starterkit zit.

Zelfs al heb ik CoDeSys nog wel een keer nodig, ben ik alsnog goedkoper uit met dit setje zo.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hschroyen
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 29-12-2019
Hallo,

Home assistant en Wago plc werken vlot samen via een omweg die ik heb moeten gebruiken.
Is me niet duidelijk of het was omdat de Wago plc de modbus integratie niet begreep of dat de modbus integratie de verkeerde commando's stuurde.

Bekijk dit forum lijntje :
https://community.home-assistant.io/t/modbus-sensor/6751/11

Verder heb ik dus de volgende switches en sensors in gebruik...werkt vlot en heb zo een 50 tal swiches in gebruik :

https://home-assistant.io/components/#search/mod.

Laat maar weten moesten jullie meer willen weten.

Grtjs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
quote:
BoerbooM schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:31:
[...]

De ArtNet DMXU 1.1 past overigens wel op een Din-Rail.

[...]
De module in die behuizing kan ik niet eens terug vinden op hun site 8)7 , wel zeer proper zo, en kan gewoon mee gevoed worden met de voeding voor de PLC.

Ik had zaterdag een support ticket geopend op de site van Wago over het probleem dat ik geen DMX kon kiezen in IO-Check en heb vandaag antwoord gehad dat ik alles correct deed, maar dat ik toch eens kon proberen met een nieuwere versie van IO-Check (met link in de mail naar download van de nieuwste versie).
En met die nieuwe versie gaat het wel om DMX te kiezen! :+

Super tevreden met de support van Wago _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik zal de komende dagen dus eens proberen om de DMX302 aan te sturen, resultaten volgen later.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
MrWollie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:05:
[...]

Nice! ik ben met veel belangstelling deze thread aan het volgen. Femme werkt volgens mij ook op een polling manier (ip symcon en wago IO)

@Femme kan je een voorzet geven hoe je met scripten de output en inputs kan manipuleren/uitlezen?
Je maakt een script aan dat bijvoorbeeld het volgende doet:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?

//Start writing your scripts between the brackets

$inputVariableId = 1234;
$outputInstanceId = 5678;

$inputStatus = GetValue($inputVariableId);
ModBus_WriteCoil($outputInstanceId, $inputStatus);

?>

Op dit script zet je een event dat getriggerd wordt bij het wijzigen van de waarde van de hierboven opgegeven input variabele (bijvoorbeeld de variabele van een modbus input instantie).

Zie voor documentatie o.a.:
https://www.symcon.de/ser...rtu-tcp/modbus-writecoil/
https://www.symcon.de/ser...ariablenzugriff/getvalue/

Hier vind je een voorbeeld van hoe je een modbus output kunt schakelen via een switch in de app:
Femme in "IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
Na nog een klein probleempje door een te oude codesys versie opgelost te hebben door een nieuwe versie te krijgen van de Wago Support _/-\o_ heb ik nu alles aan de praat gekregen!

Ik ben voorlopig aan het testen met een spaarlampje die ik hier nog had liggen, en die dimt (buiten verwachtingen) nog redelijk goed tussen 255 - 70 (lager begint er flikker en onder 50 gaat die gewoon uit).

Met de librarys van wago is het programmeren van de DMX en de dimmer logica (met 2 drukknoppen) kinderspel :)

Ik denk erover om al de basis functionaliteit in de PLC te bouwen, dan ben ik niet afhankelijk van een (minder stabiele) RaspberryPi of andere server die constant moet draaien. Later komt er dan wel iets om alles op afstand te kunnen bedienen, maar eerst zorgen dat alles zeer stabiel werkt met de drukknoppen :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 10:00
Wat een interessante thread dit :) Ik ben momenteel bezig met me te verdiepen in Wago PLC's om er een domotica installatie mee te bouwen.

M'n doel is als volgt:
-Basic logica in de PLC zelf dit naar robuustheid toe
-communicatie vanuit een kleine server met de PLC, ik zou een virtuele input willen maken per output en deze dan aansturen aan de hand van Modbus. ik zou niet meteen naar de coil willen schrijven omdat ik met een input zou willen werken van m'n alarmsysteem die voorrang moet krijgen op de virtuele input (alarm gaat af = lichten aan :) ).
-Pollen zou ik willen vermijden, hiervoor zou ik gebruik maken van de http of UDP capaciteiten van de PLC. heeft iemand ervaring met de performantie van deze communicatiemethodes? hoeveel keer per seconde kan je bv een http POST doen zonder de plc te zwaar te belasten?

Ik zit wel nog met het volgende, hoe bekomen jullie de software voor de 750-880/881 te programmeren? hebben jullie die aangeschaft aan de hand van een de aankoop van een starterskit? Ik nam contact op met Wago support en daar krijg ik te horen dat het niet mogelijk is om met de gratis versie van de software de software geen bootproject te maken (spanningsverlies = software weg)? Een aankoop van de 750-880/881 ziet er inderdaad interessant uit via ebay.de maar de software is ook belangrijk natuurlijk :) Klopt het dat je met de aankoopfactuur van dergelijke starterskit dan updates/etc kan krijgen van Wago support? wat zijn jullie ervaringen op dit vlak?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
quote:
MichVw schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:08:

Ik zit wel nog met het volgende, hoe bekomen jullie de software voor de 750-880/881 te programmeren? hebben jullie die aangeschaft aan de hand van een de aankoop van een starterskit? Ik nam contact op met Wago support en daar krijg ik te horen dat het niet mogelijk is om met de gratis versie van de software de software geen bootproject te maken (spanningsverlies = software weg)? Een aankoop van de 750-880/881 ziet er inderdaad interessant uit via ebay.de maar de software is ook belangrijk natuurlijk :) Klopt het dat je met de aankoopfactuur van dergelijke starterskit dan updates/etc kan krijgen van Wago support? wat zijn jullie ervaringen op dit vlak?
Het klopt inderdaad dat je met de gratis versie geen bootproject kunt maken en inladen, dit is geen probleem om mee te testen, maar niet echt om op te kunnen vertrouwen om de lichten te schakelen in je huis.

Ik heb op Ebay een 750-881 gekocht voor 250, en dus zonder software. De software had ik staan op mijn laptop van een stage die ik enkele jaren geleden gedaan had. Met die software werkte het echter niet om mijn DMX kaart te laten werken, en de Support van wago heeft mij een download link gegeven naar de laatste nieuwe versie, waarmee alles wel werkt. Ik heb nooit een factuur moeten tonen.
Ik snap het licensing plan achter de software eigenlijk niet echt, als ik me goed herinner heb ik nooit een licentie code moeten ingeven. Dus als je iemand kent die de software heeft kun je die waarschijnlijk zoveel installeren als je wil.(not 100% sure)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:55
quote:
jellevictoor schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:36:
Dus op je PLC een delay zetten die gelijk is aan je polling interval. is dat de enigste manier? @Femme heb je hier code voor?
Femme in "Domotica met plc's"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23-05 09:09
Ik heb de boel uiteindelijk werkend gekregen. Ik ben geen zo'n fan van de delay alsook niet van het posten van berichten via http naar mijn openhab. Daarom heb ik een mqtt lib gezocht (en gevonden! https://github.com/FieldFox/Codesys-Mqtt-lib). Met deze ga ik dus geen modbus gebruiken voor signalen te ontvangen, maar signalen sturen bij het indrukken van een knop naar mijn mqtt bus en deze uitlezen.
Geen idee of dit zal werken bij het lang ingedrukt houden van een knop, maar ik ben nog niet in die fase. Ik hou jullie op de hoogte :)

Edit: een mqtt bericht sturen van de wago naar een topic is kinderspel, nog mensen die dit doen?

[Voor 8% gewijzigd door jellevictoor op 05-06-2017 19:36]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jellevictoor
Als ik nu enkele milliseconden een knop ingedurkt hou, heb ik 64 berichten verstuurd, geen overhead.
Ik wil mijn outputs schrijven via modbus en mijn input triggers via mqtt

Ik heb toch heel wat moeite gehad om modbus goed te snappen, meteen de configuratie doen in openhab is een brug te ver. Ik kan deze documentatie (voor wago) erg aanraden en ook deze tool (qmodmaster)

Voor de mensen waarvoor dit totaal nieuw is, hier komt het op neer (wanneer je modbus wil gaan gebruiken). Je rasberrypi (of waar je je software op draait) is je modbus master en je gaat je modbus slave (plc) gaan pollen. Je plc heeft een aantal inputs en outputs. Je hebt verschillende functie codes die je via het modbus protcol kan gaan sturen. In het geval van simpele DI en DO is dit F1 (read) en F5 (write). Mits dit Digitale modules zijn, heb je enkel binaire statusen (0 & 1).

Een belangrijke opmerking is dat het nodig is om effectief permissions te geven aan je outputs dat deze via modbus mogen geschreven worden.

Dan moet je nog opzoeken vanaf waar je addressen beginnen te tellen, bij de wago plc is dit vanaf 0 voor de DI's, de DO's beginnen vanaf 512.

Het lukt me nu dus om via mqtt een bericht te sturen wanneer een DI hoog is en een DO aan te schakelen via qmodmaster.

Next up: dit allemaal via een switch in openhab krijgen :D

edit: outputs schrijven vanuit openhab lukt nu ook. Erg simpel eens je modbus snapt. Uitlezen lukt nog niet, maar ik vang dit op met mqtt

[Voor 83% gewijzigd door jellevictoor op 05-06-2017 22:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jellevictoor
Ik heb nu ook wat code om effectief enkel maar een mqtt bericht te sturen eens een knop ingedrukt is, wanneer je deze loslaat stuur ik een off bericht. Works like a charm.
Als mensen ook de PLC code willen, ik kan deze wel makkelijk op github gooien, ik wil er een functie van maken zodat ik dit makkelijk kan koppelen aan iedere input die een knop is, maar daarvoor moet ik me wat meer verdiepen in de plc code.

Ik merk met OpenHab dat ik het probleem niet heb zoals hier beschreven dat modbus een signaal niet oppikt zonder delay. Ligt dit dan aan de polling van ip-symcon?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichVw
Kan er iemand aangeven hoe je de ".package" files van OSCAT importeert in codesys?
Ik heb het over volgende libraries:
http://store.codesys.com/oscat-basic.html
http://store.codesys.com/oscat-building.html
http://store.codesys.com/oscat-network.html

Of is er een andere manier om de OSCAT libraries in codesys te krijgen?

UPDATE: dit is gelukt door de ".lib" files te downloaden van oscat.de

[Voor 9% gewijzigd door MichVw op 16-06-2017 15:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• jellevictoor
ondertussen heb ik het niet meer voor gehad dat de PLC faalt bij het starten. Wanneer ik het opnieuw voor heb, ga ik dit proberen, thanks!

Ondertussen heb ik een generieke button geschreven die een mqtt genereerd en dat dan naar een topic stuurt op mijn PLC. Op die manier kan ik effectief pushen vanop mijn PLC.
Ik vroeg me af of er hier iemand enorm bedreven is in het schrijven van PLC software die mijn code even wil reviewen? Ik ben zelf programmeur, maar dit is compleet nieuw voor mij en vind geen zo'n grote online community. Ik ben hier dus wat aan het spelen met bestaande libs die ik mash tot een geheel.

Wat me enorm stoort aan deze code is dat het MQTT stuk aan het eind van de cycle moet. Wanneer ik dit niet doe, stuurt de PLC geen berichten en crashed de ganse IDE. Vandaar kan ik per cycle maar 1 bericht schrijven. In praktijk werkt het wel lekker, de cycles van de wago zijn zo snel, dat dit geen verschil maakt
code: PLC_PRG
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    input_001 AT %IX0.0: BOOL;
    input_002 AT %IX0.1: BOOL;
    input_003 AT %IX0.2: BOOL;
    input_004 AT %IX0.3: BOOL;

button_001: BUTTON;
    button_002: BUTTON;
    button_003: BUTTON;
    button_004: BUTTON;

button_time: TIME:=t#600ms;

pub:BOOL;
    subi:BOOL;
    payload:STRING;
    topic:STRING;
    mqttClient: MQTT_Client;
END_VAR

pub:=FALSE;
subi:=FALSE;
payload:='';
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/1';
    button_001(IN:=input_001, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/2';
    button_002(IN:=input_002, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/3';
    button_003(IN:=input_003, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF
IF NOT pub THEN
    topic:='dev/switch/4';
    button_004(IN:=input_004, PT:=button_time, pub=>pub, payload=>payload);
END_IF

mqttClient(
    sTopic:= topic,
    sPayload:= payload ,
    sIp:= IP ,
    wPortNumber:= PORT ,
    sUsername:= USERNAME ,
    sPassword:= PASS,
    xPublish:= pub ,
    xSubscribe:= subi
);

code: BUTTON
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
FUNCTION_BLOCK BUTTON
VAR_INPUT
    IN: BOOL;
    PT: TIME;
END_VAR
VAR_OUTPUT
    pub: BOOL;
    payload:STRING;
END_VAR
VAR
    tx:TP;
    CNT: INT:=0;
    edge: BOOL:=FALSE;
    long: BOOL:=FALSE;
END_VAR
pub:= FALSE;

payload:='';
tx(IN:=IN,PT:=PT);
(* Q == true -> pressed *)
IF IN THEN
    IF NOT tx.Q THEN
        IF CNT = 0 THEN
            payload := 'long';
            pub:=TRUE;
            long:=TRUE;
            (* need to reinit the counter, still going strong! *)
            tx(IN:=FALSE,PT:=PT);
            tx(IN:=IN,PT:=PT);
        END_IF
    END_IF
ELSIF tx.Q AND edge THEN
    IF NOT long THEN
        (* found an edge!*)
        cnt := cnt +1;
    END_IF
    long:=FALSE;
END_IF
IF NOT tx.Q AND cnt > 0 THEN
    pub:=TRUE;
    payload := INT_TO_STRING(cnt);
    cnt := 0;
END_IF
edge := IN;

• deWit

deWit

Moet je met status variabelen werken, dan kan het geloof ik wel. Dus niet direct de input en output via modus pollen maar die status variabele.

https://www.symcon.de/forum/threads/6739-Wago-750-841-IPS

• deWit

deWit

Niet helemaal. Eigenlijk maak je in de PLC code een variabele aan die de status van bijvoorbeeld een lamp weergeeft. Deze variable kun je uitlezen en aansturen vanuit je domotica software. De daadwerkelijke input en output van de PLC verbind je met bijvoorbeeld een functieblok voor een lamp. Je krijgt dan iets zoals in onderstaande plaatje:

https://www.symcon.de/forum/attachment.php?attachmentid=14077&stc=1&d=1322408248

Hierin is de bit de variable die dmv read en write address aan te passen is, terwijl je niet direct de status van de input of output aanpast. Op deze manier werkt de schakeling dus ook door op het moment dat je visualiseringssoftware offline is.

[Voor 21% gewijzigd door deWit op 21-08-2017 17:15]

• MichVw
quote:
BlackShadow schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:57:
[...]

Klopt het dat wanneer de PI Assignment voor outputs wordt verzet naar MODBUS, de output niet meer gewijzigd kan worden via code op de PLC zelf?

Ik wil mijn lichten gaan sturen en om niet afhankelijk te zijn van, in mijn geval, openhab om mijn lichten nog aan te kunnen zetten, dacht ik het aan- en uitschakelen in de PLC te programmeren. Alle automatisatie wordt geregeld in openhab, crasht deze, dan kan ik tenminste het licht nog aansteken.

Als blijkt dat een output niet via PLC code EN via modbus gestuurd kan worden, dan valt mijn hele plan in het water. Ook wordt de robuustheid en de betrouwbaarheid van de PLC teniet gedaan door er een software component tussen te zetten...
Klopt, als je de handleiding doorneemt van de WAGO 750-881 word er duidelijk vermeld dat er maar één de outputs kan aansturen. Maar er zijn inderdaad andere manieren. rond pagina 81 van de wago manual vind je meer info omtrent de memory layout en wie welke permissies heeft op welk stuk geheugen (lezen/schrijven). Daaruit blijkt dat enkel het NOVRAM geheugen in range %MW0 tot %MW8192 zowel toegangelijk is voor de PLC en modbus om te lezen en te schrijven. Zelf maak ik van dit geheugen gebruik om flags te zetten voor een output hoog of laat te zetten. Hiermee is het dan inderdaad mogelijk om de robuustheid van de WAGO 750 te combineren met OpenHab2.

Om bovenstaande te prototypen kan ik Node-Red aanraden met de modbus library. Zo kan je heel vlot dingen gaan testen.

Het enige wat me nog rest is updates te pushen wanneer er een drukknop word ingedrukt of output word ingestuurd. Ik had gehoopt om dit via de HTTP_GET te kunnen doen van oscat maar die krijg ik maar niet aan de praat. Heeft er hier iemand meer ervaring meer? Ik ga me nu wat meer verdiepen in MQTT :)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• MichVw
quote:
BlackShadow schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:52:
[...]

Perfect, heb je wat plc en openhab code om te delen?

Dan ga ik ook kijken wat ik nog kan doen met MQTT, er is een library voor Wago 750 waarmee je kan subscriben, maar niet publishen.
plc code heb ik reeds, openhab code nog niet. ik focus me momenteel op kernfunctionaliteit in de PLC, kijken of alles correct werkt doe ik met behulp van Node-Red, eenmaal dat goed zit ga ik de openhab bindings configureren.

Ik heb dus wel alvast wat plc code voor je, het is wel een proof of concept er dient nog wat aan gesleuteld worden (function blocks maken etc..).

Om te beginnen maak ik gebruik van een sequential function chart om alles wat overzichtelijke te houden. Helaas kan ik er hier geen afbeelding van posten maar simpel gezegd voert het 2 stukjes codes uit achter elkaar in een loop; het lezen van de inputs en het schrijven van de outputs. voor de inputs maak ik gebruik van een drukknop in combinatie met de 'CLICK_MODE' function blok van OSCAT aangezien deze ook dubbelpushes en long presses kan detecteren.

Ik heb 2 variabelen in het NOVRAM geheugen om een ouput hoog of laag te maken, dit zijn dus simpele flags die kunnen geschreven worden aan de hand van modbus.

Variablen:
code:
1
2
3
4
5
6
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    FB_DI_02_1: CLICK_MODE;
    DO_01_1_ON AT %MX0.0: BOOL;
    DO_01_1_OFF AT %MX0.1: BOOL;
END_VAR

Lezen inputs:
code:
1
2
3
4
FB_DI_02_1(
    IN:= DI_02_1,
    T_LONG:= T#400ms
);

Schrijven outputs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
F (FB_DI_02_1.SINGLE OR DO_01_1_ON OR DO_01_1_OFF) THEN
    IF(DO_01_1 AND DO_01_1_OFF) THEN
        DO_01_1:=FALSE;
    END_IF
    IF(NOT(DO_01_1) AND DO_01_1_ON) THEN
        DO_01_1:=TRUE;
    END_IF
    IF(FB_DI_02_1.SINGLE) THEN
        DO_01_1:=NOT(DO_01_1);
    END_IF
    DO_01_1_ON:=FALSE;
    DO_01_1_OFF:=FALSE;
END_IF
IF FB_DI_02_1.DOUBLE = TRUE THEN
    DO_01_2:=NOT(DO_01_2);
END_IF
IF FB_DI_02_1.TP_LONG = TRUE THEN
    DO_01_3:=NOT(DO_01_3);
END_IF

Met deze code is het mogelijk om een single press/ double press en long press te detecteren op één enkele input. Daar komt nog bij dat de single press output kan gesimuleerd worden aan de hand van de flags in het NOVRAM geheugen. Werkt allemaal perfect, ik ga me nu wat bezighouden met er functieblokken en dergelijke van te maken. Hou er rekening mee dat data in het NOVRAM geheugen niet verloren gaat als de stroom uitvalt. het is dus belangrijk om parameters te resetten indien nodig tijdens startup van je PLC zodat er geen kans is dat er functioneel iets verkeerd gaat.

• MichVw
quote:
BlackShadow schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:04:
[...]

Heb wat geëxperimenteerd met bovenstaande code.
Echter lukt het me niet om daar een boot project van te maken, het programma loopt ergens vast na een herstart van de PLC.
Bij een run wordt de code wel netjes uitgevoerd.

Getest op een Wago 750-881.

Iemand hetzelfde probleem?
Ik heb ook problemen gehad met de MQTT library van FieldFox, zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om deze te gebruiken in combinatie met de OSCAT building library, de compilatie faalt dan. Ik heb geprobeerd om de MQTT library opnieuw te builden met de nieuwe versies van enkele librarys maar zonder succes.

Als je de branches bekijkt op de MQTT git repository van FielFox zal je zien dat SebastianRau de library verder ontwikkelt heeft. Zijn Git repo kan je hier vinden:

https://github.com/SebastianRau/Codesys2-Mqtt-lib

Laatste activiteit was daar ca. 2 weken geleden dus mocht je problemen hebben kan je daar een issue openen en krijg je hoogstwaarschijnlijk wel antwoord. Merk op dat de library van SebastianRau ander dependency libraries heeft dan die van FieldFox.

Ik deed er alvast enkele testen mee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    mqttClient: MQTT_Client;
        payload:STRING:='1';
        topic:STRING := 'test/Topic';
    Ip: STRING := '192.168.1.121';
    PortNumber: WORD := 1883;
    Clientid: STRING := 'WAGO 750-881';
    Username: STRING := '';
    Password: STRING := '';
    Publish: BOOL;
END_VAR

mqttClient(
        sTopic:= topic,
        sPayload:= payload ,
        sIp:= Ip ,
        iPortNumber:= PortNumber ,
    sClientid:= Clientid ,
        sUsername:= Username ,
        sPassword:= Password,
        xPublish:= Publish ,
);

IF DI_02_1 THEN
    Publish:= TRUE;
    payload:='hartbeat';
END_IF

Een paar bemerkingen:
-> getest op WAGO 750-881
-> getest: code compileert prima met de OSCAT building library (en deze is echt handig!)
-> getest: werkt ook als bootproject na opstart van PLC
-> getest: PLC programma blijft cyclus uitvoeren indien de MQTT broker niet bereikbaar is
-> build: deze MQTT library heeft de 'util.lib' library nodig om te builden. deze kan je vinden in de IO_IPC directory. Straight out of the box geeft die moeilijkheden op de WAGO 750-881 met de POU BLINK, je krijgt dan een fout in de aard van 'interface of POU blink unknown type TP'. Je kan deze POU echter uit je build halen door: Project -> options -> build -> Exclude objects -> navigeren naar util.lib -> selecteren POU BLINK -> aanvinken 'exclude from build' .

Succes! laat maar weten mocht je problemen hebben.

• MichVw
quote:
BlackShadow schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:58:
[...]

Bedankt, alles draait tot nu toe stabiel.
Ben ondertussen Home Assistant ook aan het bekijken naast openhab.

EDIT:
Zodra de connectie met de broker even wegvalt (bvb reboot van de machine), stuurt de Wago nadien geen MQTT meer in mijn huidige setup.
Zelfs als er geen ingangen hoog zijn geweest tijdens de downtijd.
Na een reboot van de PLC werkt alles terug zoals het hoort.
Ik heb zelfde gedrag kunnen nabootsen. Ga een issue openen op Github en zien wat er van komt.

• MichVw
quote:
BlackShadow schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:58:
[...]

Bedankt, alles draait tot nu toe stabiel.
Ben ondertussen Home Assistant ook aan het bekijken naast openhab.

EDIT:
Zodra de connectie met de broker even wegvalt (bvb reboot van de machine), stuurt de Wago nadien geen MQTT meer in mijn huidige setup.
Zelfs als er geen ingangen hoog zijn geweest tijdens de downtijd.
Na een reboot van de PLC werkt alles terug zoals het hoort.
Fixed in dit github issue. en reeds getest. in een ander issue word er nog wat uitleg gegeven over hoe je best met de library omgaat om problemen te vermijden

• Antonius
quote:
BlackShadow schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:27:
[...]

Ik veronderstel dat ook 2 Wago 750-881 exemplaren te koppelen zijn via een ethernet netwerk.
Iemand hier ervaring mee?

Ik gebruik Home Assistant en die kan maar overweg met 1 modbus object.
Ik denk dat je via modbus vanuit de ene PLC de andere uit kan lezen. Vervolgens die data plus de eigen data via modbus aan je Home Assistant aanbieden. Over een en dezelfde RS485 bus gaat dat niet. Via Modbus over tcp of udp zou denk ik wel moeten kunnen. Overigens heb ik geen praktijkervaring met een dergelijke constructie.
quote:
tomtommie schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:41:
Weet iemand of er grote verschillen in de hardware zit over de jaren? Ik kwam een oude 750-881 tegen op internet, cd's etc erbij. Kun je met die cd's upgraden naar een nieuwere Codesys? Werkt dat met een serienummer? Ik zou een cd drive moeten gaan zoeken ergens.
Er zijn soms firmware updates voor PLC's, die kun je opvragen bij Wago. Met 750-881 blijf je echter wel op Codesys 2.3 zitten, deze PLC is niet te gebruiken in combinatie met de huidige Codesys versies (Codesys 3.5, Ecockpit van Wago).
quote:
Ik lees dat sommigen hier een 880 hebben, is het enige verschil met een 881 de sd kaart slot? Gebruik je dit? Ik neem aan dat voor een programma er genoeg intern geheugen beschikbaar is toch?
Weet ik niet uit mijn hoofd. De specs van die modellen kun je zelf opzoeken op de Wago site. Manuals zijn daar als PDF te downloaden, daar staan ook de specs in. Kijk dan vooral naar processor, RAM en non-volatile geheugen en eventueel extra's zoals bijvoorbeeld seriële poorten en ethernet aansluitingen, als die voor jou relevant zijn.
quote:
Over dat interne geheugen, als de stroom van een PLC af gaat staat alles toch opgeslagen of niet? Lijkt me bijzonder onhandig om dan je programma weer te moeten uploaden.
Ja, als je bij het laden van het programma ook het boot project laadt, dan blijft deze in permanent geheugen zodat deze ook na een power cycle of reboot weer automatisch laadt. Als je het programma niet als boot project download, dan zal je PLC het programma kwijt raken bij een power cycle.

Waarden in gewone variabelen worden bij een power cycle niet vastgehouden. Om waarden in variabelen ook vast te houden: lezen over PERSISTENT en RETAIN variabelen.

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

quote:
tomnijboer schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:35:
Loxone zeggen op hun website dat je het beste CAT7 kabels kan gebruiken, zijn jullie het hier mee eens of kan dit ook af met CAT6 of 5e?
[...]
Ik heb voor mijn Loxone installatie gekozen voor Belden CAT5e. Fatsoenlijke kabel en supermakkelijk te trekken, en ik had véél scherpe bochten.

Tip koop een trekveer met afneembare M5 plug, en een trekkous. Het kost wat, maar je maakt de kabel echt veel sneller vast.

De dikke Hirschmann 9TS kabel die ik voor mijn coax heb getrokken was een drama. Zelfs met trekkous kreeg ik die niet verder als 3 scherpe bochten in een 19mm pijp. Ik was blij dat ik halverwege nog bij mijn buizen kon.
Als dat toch ook zo gaat met een CAT7 kabel, ben ik blij dat ik voor Loxone gekozen heb voor CAT5e 8)

• MichVw
@BlackShadow , naar prijs bespaar je wel iets maar je hebt extra complexiteit en een single point of failure. Het kan lonen om ebay.de af te speuren naar koopjes, af en toe passeren er Wago 750-880/881 voor een spotprijsje (nieuwstaat). Ik kocht de mijne bv voor €220 maar je kan mits wat geduld waarschijnlijk nog wat goedkoper één vinden.

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-05 11:54
quote:
frv schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:32:
@BlackShadow zelfs met meerdere controllers in modbus heb je maar 1 master. Dus in principe kan je via homeassistant de master uitlezen. Echter als je modbus gebruikt dan heb je aan de extra controllers weinig (een controller als modbus slave kan enkel aangestuurd worden door de master en niet zelf uitgangen schakelen) Foefjes zoals NOVRAM gebruiken daarvoor zou ik toch voor passen (Dat geheugen is daar niet voor bedoeld)

http://www.wago.us/appnot...s%20and%20Controllers.pdf

Zie p14 en 15

Wat wil je precies met home assistant gaan aansturen ? Afhankelijk daarvan zijn er andere oplossingen ... (mqtt bv ... elke individuele controller kan dan events via mqtt gaan sturen. Ben je meteen je single point of failure kwijt)
De huidige situatie:
Mijn 750-881 stuurt momenteel MQTT die ik verwerk in Home Assistant, de uitgangen op de PLC stuur ik aan vanuit Home Assistant via MODBUS.

Ik heb momenteel enkele Modbus Python scripts uit Home Assistant aangepast zodat ik een modbus2 object kan aanmaken, dit verloopt momenteel vrij goed.

De PLC is momenteel in gebruik voor verlichting, slimme deurbel en bewegingssensoren.
Allen werkende via MQTT.

[Voor 10% gewijzigd door BlackShadow op 29-11-2017 14:24]

• artificial_sun
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-05 20:12
Ik lees hier regelmatig mee, een beetje omdat het me ook wel grappig lijkt om thuis wat aan domotica te doen. Maar vooral omdat ik professioneel programmeur (PLC en DCS) ben. En dit is het enige actieve PLC topic op tweakers.

Grappig hoe jullie van alles en nog wat aansluiten op de PLC's (KNX, home assistant), maar moeite hebben met coderen van de PLC zelf :+.

Ik zelf zou gewoon alle schakelaars en lampen op de PLC zelf willen aansluiten, maar dat is in een bestaand huis natuurlijk lastig te realiseren.

Ondertussen ga ik lekker verder met het programmeren van een drinkwaterzuivering (ABB), en de carnavalswagen op Siemens S7.

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

• -Paul-
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Ik heb een tweedehands Wago PFC200 gekocht waarvan ik de firmware wil updaten. Als ik het goed begrijp heb je de Wago 750-923 USB service kabel nodig om de firmware te updaten. Is de kabel verder nog ergens goed voor of kun je verder alles via ethernet doen? Ik vind het een beetje zonde om die dure kabel aan te schaffen, alleen voor de firmware update. Misschien kan ik de kabel van iemand lenen?

• Antonius
Die kabel is handig, maar wel vrij prijzig (rond €40 ex BTW iirc). Heeft je PFC200 een SD kaart slot en ethernet aansluiting? Dan kun je de firmware updaten met SD kaart en wbm configuratie pagina. Ik meen dat je dan ook zonder service kabel uit komt. Alleen even in de gaten houden welk IP adres de PFC200 krijgt na de firmware update. Ik meen dat nieuwe firmware standaard op DHCP staat, dan moet je hem in je netwerk wel kunnen vinden (mits er een DHCP server aktief is).

• -Paul-
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Goede tip, ik ga het proberen met de SD-kaart. Helaas is de firmware niet zomaar te downloaden maar moet je een request indienen. Dit heb ik gedaan, maar ik heb geen idee wanneer dit behandeld wordt. Misschien heeft iemand hier een firmware voor de PFC200 voor mij?

• kuhlivisj
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:47
De laatste firmware is te downloaden via onderstaande link. De firmware van een PFC200 is alleen maar te installeren via een SD kaart.

http://www.wago.com/public-download/hd_V020707_10_r22709.img

• DShadow
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20-04 10:14
Ik heb net een nieuw huis gekocht en ik ga deze verbouwen, nu wil ik ook domotica gaan inbouwen.

Ik heb links en recht heel wat informatie gevonden maar er zit nog wat gaten in mijn kennis.

Ik heb weinig vertrouwen in de betrouwbaarheid en beveiliging van een draadloos systeem. Daarom wil ik voor een bedraad systeem gaan.

Na veel zoeken wil ik voor een systeem met een plc gaan.

Na de ervaringen in deze tread gelezen te hebben wil ik voor een Wago plc gaan.

Nu zie ik deze in een aantal varianten terug komen.

Wago Ethernet Start Kit 2
PFC200
PFC100

Wat is het verschil tussen deze 3?
Ik heb begrepen dat een de starter kit wat oudere software heeft dan de pfc200 en pfc100, nu wil ikwaarschijnlijk geen of zeer basale logica in de plc stoppen, maar deze aansturen vanuit mijn domotica software. Dus ik weet niet of dit een groot probleem is. Wat is het verschil tussen een pfc200 en een pfc100?

Als ik zoek op PFC200 vind ik model nummers varierend van 750-8202 tot en met 750-8208 wat zijn de verschillen tussen deze modellen.
Als ik zoek op PFC100 vind ik model nummers varierend van 750-8100 tot en met 750-8102 wat zijn de verschillen tussen deze modellen.

Nu is prijs ook nog belangrijk punt.
De Wago Ethernet Start Kit 2 kost 587.74

De pfc200 750-8202 kost euro 569,-
De pfc100 750-8100 kost euro 390,-

Bij de pfc controllers komt nog bij:
een 750-600 eindmodule 5-20 euro
Een voeding 15-46 euro afhankelijk van wattage
Codesys targets voor 100 euro
Moet je hier ook nog een usb kabel hebben voor het programmeren van de PLC? 55 euro

Ik overweeg nu een PFC100 750-8100 aan te schaffen zijn er nog bepaalde beperkingen in deze versie, waardoor ik deze niet zou moeten kiezen.

Ik wil pulsdrukkers als schakelaars gaan gebruiken kan ik deze rechtstreeks op een digitale input module aansluiten?
Ik zie de 750-430 en de 750-432 de 430 heeft een 8x een 1-wire aansluiting de 432 heeft 4x een 2-wire aansluiting.
Wat is verschil van aansluiten tussen deze 2 heeft er één voordeel over de andere?

Ik heb begrepen dat als je 230v lampen wil aansturen je deze niet direct kan aansluiten op een digitale output maar dat dit door een relais moet. In de startpost adviseert Femme een 16A relais is dit niet gigantisch overkill? 230v * 16A = 3680 watt. Ik neem aan dat je één lamp per relais aanstuurt?

Ik wil zoveel mogelijk logica beheren in mijn domotica software. En deze de plc laten aansturen, zoals ik begrijp stuur je dit aan via modbus over IP. Nu wil ik dit eerst in openHab gaan proberen met een escape naar ip symcon als dit problemen oplevert.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
jellevictoor schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:05:

Waarom ik twijfel aan een volledig lege kast, is omdat ik niet weet hoe ik dan moet starten om alles aan te sluiten. Hoe begin je hieraan? boor je dan zelf gaten om je din rails op te bevestigen? Het is wel makkelijk dat je dan zelf je kabelgoten kan bevestigen etc.
Ik ben vooral op zoek naar tips van iemand met praktijk ervaring :)..
Ik zou even goed kijken naar de specs van de kast. Soms moet je zelf boren en soms is er al schroefdraad.

Zelf doen heeft als voordeel dat je de ruimte tussen de kabelgoten kunt afstemmen op wat je nodig hebt (verstandig is wel minimaal 14cm).
quote:
Nog een bijkomende vraag, wat is het praktijk verschil tussen
4DI Wago 750-403 & Wago 750-432
4DO Wago 750-504 & wago 750-531
De 750-403 is zo te zien sneller (0,2ms responstijd ipv 3ms).
De 750-531 heeft vier 0V-contacten zodat vier actuators direct verbonden kunnen worden met de module. BBij de 750-504 heb je twee 0V en twee 24V contacten (naast de uitgangen waar 24V spanning op staat als de uitgang hoog is).

Als je je relais aansuit op rijgklemmen, wat wel de nettere manier is, maakt het bovenstaande geen verschil. Je verdeeld de aarde op de rijgklemmen met behulp van bruggen zodat je alleen aders hoeft te leggen van de DO's van de module naar de rijgklem. Op de rijgklem sluit je 24V en aarde van het relais aan.

• Cige
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09-05 22:19
Meld mij ook in dit topic.

Bezig met een complete woning renovatie. Lees nu al ongeveer 1,5 jaar mee op Tweakers in diverse topic's om mijzelf wijzer te maken op met name het gebied van duurzaamheid.

Gekozen om met een PLC de woning te gaan aansturen. Dit omdat ik alle vrijheid wil hebben, alles kan immers exact gemaakt/geprogrameerd zoals ik dat zelf handig zou vinden.

Ik ga werken met een Schneider M241 PLC, hiervan is de programmeeromgeving (SoMachine V4.3) gratis en ook CodeSys gebaseerd. Anders dan andere projecten komt in dit geval alles in het PLC. Communicatie met een bovenliggend systeem is niet nodig. Het moet een simpel werkend geheel worden. Echter zou het vrij eenvoudig moet zijn met een Smartphone het PLC te biedienen. Mocht dit lukken is dat mooi meegenomen.

Ik gebruik een Finder Impuls Relais (20.24.8.230.400) en Finder Dimmer (15.11) om verlichting te sturen. Impulsrelais omdat ik dan niet een groep continu bekrachtigd hoef te houden, wat weer nadelig is voor het sluipverbruik. De dimmer is gekozen omdat deze met 0-10V gestuurd kan worden en deze dimmer ingesteld kan worden op het type lamp dat er mee geschakeld gaat worden (LED/Halogeen). Naast verlichting is aansturing van rolluiken/screens voor de bovenverdieping geheel voorbereid (buizen, inbouwdozen en vrije in-/uitgangen). Dit zou dan eventueel gestuurd worden middels Phoenix eenvoudige relais.

Nog een andere insteek is de opbouw. Er zijn twee aparte kasten voor de boven en beneden verdieping. Er hoeft nu enkel een communicatie kabel en voeding naar boven te komen. Dit scheelt heel veel buizen van boven naar beneden. Beneden komt het PLC, met de daadwerkelijke intelligentie, welke middels een Bus communiceert met een IO station boven waarop de modulen voor boven zijn gekoppeld. De kast van boven word weggewerkt in het Toilet achter de voorzet wand (benaderbaar via een luik/klep).

De kast voor boven is inmiddels klaar en hangt. Het aansluiten zal even op zich laten wachten, prioriteiten liggen eerst bij de water aan-/afvoer.

https://ibb.co/fJ8VtH

P.S. Ik heb nog een aantal 20.24.8.4000 relais over, mocht iemand interesse hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrWollie
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 24-05 21:11
Ter info voor de eigenaar van WAGO PLC 750*

https://ics-cert.us-cert.gov/advisories/ICSA-18-088-01

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Sandolution
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-05 07:38
Hi allemaal,

Zelf ben ik ook aan het kijken om mijn domotica systeem uit te breiden met een PLC

Ik ben ooit begonnen met OpenHAB op een Pi1, maar na de release van OpenHAB 2 kan ik mijn RFlink niet meer aansluiten. Daarnaast was Java niet mijn sterkste kant. Ik ben daarom destijds overgestapt op Domoticz. Deze ondersteunde niet alleen RFlink, maar ook MySensors en nog wat andere bruikbare dingen.

Omdat ik nog bij mijn ouders woon, heb ik niet de mogelijkheid om deze woning te verbouwen. Daarom heb ik de lampen in het huis voorzien van aangepaste KlikAanKlikUit schakelaars,waarbij de originele printplaat vervangen is door mijn eigen printplaat die via NRF24L01 communiceert met de MySensor Gateway op de PI. Ook hebben deze schakelaars nu wat meer sensoren zoals beweging, lichtintensiteit en temperatuur. Daarover misschien later meer.

Ik heb afgelopen maand een complete re-design van het 'hart' van het systeem gedaan: Alles netjes in een kastje (Schneider Thalassa), op DIN-rail. Dat ziet er als volgt uit:

Daarin is links onderin een Wiemann 24V2,5A voeding te zien. Bovenin zijn omvormers naar 3.3v en 5v, de PI 3B+, custom printplaat voor aansluitingen, Arduino Mega (RFLink) en de NRF24L01-PA te zien. Verder nog een rijtje Wago klemmen om de voedingen te verdelen. Ik moet er nog wartels in maken voor de kabels naar buiten toe.

Het idee van dit systeem is om een klein, compact systeem te maken wat in de meterkast gehangen kan worden. Er hoeft ook alleen maar basic functionaliteit in zoals licht, weer etc. Als ik na de zomer mijn eigen huis heb, wil ik een veel uitgebreider systeem gaan maken. Hoe dat precies vorm moet gaan krijgen weet ik nog niet.

Echter, om daar alvast op voor te bereiden, ben ik bezig met het koppelen van een CoDeSys3 PLC aan Domoticz. Gezien PLC programmeren mijn werk is, ben ik op dat vlak veel sterker dan bijvoorbeeld programmeren van LUA of DzVents. Daarbij maak ik gebruik van Domoticz/Raspbian als koppeling met de verschillende sensoren en functies die niet in een PLC kunnen. Veel zaken worden middels CRON-jobs geschreven naar custom sensoren van Domoticz.

Die lees ik uit via HTTP-requests vanuit de PLC. Zo heb ik alle data van Domoticz ook in mijn PLC, waarmee ik dus makkelijk kan programmeren. Aansturen gebeurd op dezelfde manier. Ik wil tevens nog kijken of dit eventueel via MQTT kan. Alles is nog in een begin stadium, dus nog volop in ontwikkeling.

Ik gebruik daarvoor een C300 PLC van Lenze:

Die kost ongeveer rond de €300 euro. Daarbij komt dan nog wel de programmeer software. Ik weet zo even niet wat die kost, gezien ik die van het werk heb. Wel weet ik dat die 30 dagen gratis uit te proberen is:
http://www.lenze.com/en-gb/go/akb/201105919/1/.

Achter deze PLC kunnen eventueel ook I/O slices gehangen worden voor interfacing met de wereld. Hiervoor zijn verschillende type modules beschikbaar, net als het Wago systeem.

In de toekomst wil ik de losse PLC misschien vervangen door een scherm met ingebouwde PLC: De P300. Daarbij zit dus de CoDeSys3 PLC en de visualisatie in één. Daar kunnen dan echter geen losse I/O slices aan verbonden worden, maar die kunnen weer verbonden worden middels een EtherCAT kopstation.
.

Al met al dus ideeën zat om de domotica te laten besturen vanuit een PLC!

[Voor 4% gewijzigd door Sandolution op 05-01-2019 17:48]

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• matthijs33
Het is ondertussen al enkele maanden geleden dat ik in dit forum mijn plannen heb gedeeld voor in mijn nieuwbouw woning.

Ondertussen ben ik 2 weken geleden verhuisd, en doet de WAGO PLC zijn (basic) werk.
Momenteel worden alle lichten, rolluiken, screens en de 2 dimmers (6 kanalen) bestuurd door de PLC.

De lichten worden met drukknoppen binnen gelezen in digitale ingangen, en met digitale uitgangen worden relais aangestuurd (16A).
De screens en rolluiken gebruiken ook digitale in-en uitgangskaarten en hebben 2 relais per screen/rolluik (20 relais in totaal).
De PLC heeft ook een DMX module om de 2 dimmers aan te sturen.
Dit alles is in een industriële metalen kast geplaatst (0.8x1m)

De volgende stap is een UI te voorzien op een Rasberry PI, om alles via de GSM te kunnen besturen.
Over de software voor de UI ben ik nog niet helemaal over uit, de communicatie tussen de PI en de WAGO PLC zal waarschijnlijk MQTT worden.
De bedoeling is dat deze software de geavanceerdere taken op zich neemt, maar de basis taken zullen blijven werken met enkel de PLC. (als de PI crashed, dat ik alles nog kan bedienen met de drukknoppen in huis.)
Hopelijk heb ik hier de komende maanden wat tijd voor, maar er is ook nog ander werk in het huis die de nodige prioriteit nodig heeft :)

Vragen of (opbouwende) kritiek is altijd welkom :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
Onder de afdekplaatjes ziet het er inderdaad iets anders uit, maar ik heb mijn best gedaan (ik heb heel de kast zelf bekabeld).
Er is inderdaad geen scheiding tussen de laagspanning (24V) en de 230V (3x400V). De keurder heeft hier geen problemen over gemaakt.
Hier is een foto als de kast bijna 'af' was:

De PLC heeft inderdaad redelijk veel modules, vooral omdat ik de modules zo goedkoper kon vinden. 2- en 4-voudige kaarten zijn veel goedkoper dan 8- of 16- voudige. (En ik had toch plaats in de kast)
Momenteel zijn alle 40 outputs in gebruik, en ongeveer 60 van de 72 inputs.(Moet dringend nog eens naar enkele goedkope outputs zoeken)
De PLC is met Codesys 2.3 in ST geprogrammeerd.
Hier nog eens een overzicht (komt uit Wago IO Check):

Nog niet echt beslist voor de software op de PI, ik denk de software redelijk basis te houden zodat ik veel in eigen handen houd. Ik bekijk momenteel de mogelijkheden met Node Red en een Node Red dashboard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jellevictoor
quote:
matthijs33 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:48:
Onder de afdekplaatjes ziet het er inderdaad iets anders uit, maar ik heb mijn best gedaan (ik heb heel de kast zelf bekabeld).
Er is inderdaad geen scheiding tussen de laagspanning (24V) en de 230V (3x400V). De keurder heeft hier geen problemen over gemaakt.
Hier is een foto als de kast bijna 'af' was:
[afbeelding]

De PLC heeft inderdaad redelijk veel modules, vooral omdat ik de modules zo goedkoper kon vinden. 2- en 4-voudige kaarten zijn veel goedkoper dan 8- of 16- voudige. (En ik had toch plaats in de kast)
Momenteel zijn alle 40 outputs in gebruik, en ongeveer 60 van de 72 inputs.(Moet dringend nog eens naar enkele goedkope outputs zoeken)
De PLC is met Codesys 2.3 in ST geprogrammeerd.
Hier nog eens een overzicht (komt uit Wago IO Check):
[afbeelding]

Nog niet echt beslist voor de software op de PI, ik denk de software redelijk basis te houden zodat ik veel in eigen handen houd. Ik bekijk momenteel de mogelijkheden met Node Red en een Node Red dashboard.
Netjes, ik ben zelf ook mijn kast aan het bekabelen, maar zover sta ik nog niet :) Mijn rijgklemmen bovenaan waren te groot, dus heb ik mijn kabelgoten mogen herschikken :X

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
jellevictoor schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:58:
[...]

Niet weerhoudt me, ik dacht na over 2 modbus kanalen uit te lezen. Ik had me meer voorgenomen dat mijn plc centraal stond en de waarheid bevat, indien ik dat niet doe, verleg ik die zaken naar mijn rpi (of consoort) die modbus leest.
Je kunt de data uit de meter natuurlijk ook naar de plc halen via een rs-485 module op de plc of door een modbus RTU naar modbus TCP module te gebruiken van bijv. USRIOT USR-TCP232-410S van 45 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonius
quote:
meddle schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:03:
Verder zit ik met de vraag wat ik het beste voor software kan doen. De bedoeling is dat het systeem uiteindelijk bestuurd wordt door de controller en met een HMI via een simpele interface in te stellen is, en dus kunnen draaien zonder externe software op een PC/server. Ik had begrepen dat ik de PLC via codesys v3 for PFC200 kan programmeren en dat ik (daarmee?) ook een HTML5 web interface kan maken waar mensen oa. temperatuur en instelling kunnen zien. Ik zag echter ook dat Wago zelf software verkoopt voor zijn PLC's zoals wago I/O check, wago e!cockpit en nog wat andere programma's die vrij duur zijn. Heb ik die pakketten dan ook nodig naast codesys voor de PFC200 om de volledige functionaliteit van de PLC te kunnen benutten? :? Dit laatste is me niet helemaal duidelijk.
Om alleen temperatuur te meten is dit overkill en prijzig, maar wel een prima basis om uit te bouwen naar de andere zaken.

Voeding: ik weet niet wat de Wago voeding kost, kan ook een andere 24V voeding zijn. Ik zou wel DIN rail mount nemen. Ik heb goede ervaringen met Meanwell voedingen in combinatie met PLC's.

Software: kan zowel met E!Cockpit (duur) als met de PFC200 codesys control en standaard Codesys v3. Bij de Wago software kun je gebruik maken van Wago support, met de runtime van 3S Software ben je wat dat betreft iets meer op jezelf aangewezen. Lees voordat je kiest even na of de Wago modules die je nu en in de toekomst wilt gaan gebruiken allemaal ondersteund worden door de runtime van 3S.

Voor gebruik met 1 PLC is de 3S oplossing prima. Als je meerdere PLC's gaat programmeren, dan wordt de E!Cockpit software op een gegeven moment goedkoper want geen meerprijs per PLC. Ik doe er (beroepsmatig) een flink aantal per jaar, dan kan het wel uit :)

Wat wil je met de temperatuur en evt andere gegevens gaan doen? Alleen instant zichtbaar maken, of ook historie vastleggen? In dat laatste geval kun je alvast denken over hoe je dat wilt doen. Bijvoorbeeld:
  • loggen naar tekst/CSV bestand op SD en soms er even uithalen of via FTP uitlezen
  • interface voorzien zodat een ander systeem continu of periodiek kan uitlezen tbv loggen, bijv modbus over ethernet of RS485
  • loggen via ethernet naar externe opslag (bijv naar SQL server, MySQL, ...)
  • loggen via seriele aansluiting naar externe opslag (bijv naar SQL server, MySQL, ...)
  • MQTT
Dat kan zelfs al naar iets simpels als een Raspberry PI waar je gegevens in een database vastlegt en op een dashboard visualeert, direct via HDMI op tv scherm of ook weer via een web interface.

IMHO is het zonde om de data wel te meten maar geen historie vast te leggen. Dat kan erg nuttig zijn om beslissingen op te baseren (kan bijvoorbeeld ook gedaan worden met stroomverbruik icm zonnepanelen en investeringsbeslissingen om daar beter mee om te gaan).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
Ik zou voor een PLC gaan. Die kan je prima gebruiken als 'dom relais' voor als de RPi wel draait, op het moment dat de PLC merkt dat de RPi overleden is (b.v. door een simpele watchdog) draait de PLC een simpel programma waarin je inputs aan outputs koppelt.

Meerkosten zijn er wel, maar vrij beperkt als je dit een beetje handig aanpakt. Je hebt ook geen heel super luxe PLC nodig als je hier geen dimmers, sensoren, etc, etc aan wil hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
rspoe schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:39:
Inmiddels zijn we begonnen met de bouw. De elektricien ga ik straks meehelpen met leggen zodat ik hier meer kennis van ga krijgen. Qua programmeren heb is voldoende kennis. Qua elektra heb ik helaas weinig ervaring. We trekken alle schakelaars, sensors en lichtgroepen naar de meterkast. Hier schakelen we alles 1 op 1.

Nu ben ik aan het bedenken hoe ik hier logica tussen kan zetten. En misschien meteen kan toepassen om dubbele kosten te voorkomen. Ik twijfel tussen;

1. Plc
2. Ethernet relais of Railduino

Beide verbonden met een raspberry pi waar domoticz (of andere logica) op draait.

Mijn hamvraag momenteel; hoe ga ik om met fallback als domoticz of de raspberry pi het begeeft? Het zou mooi zijn als alles 1 op 1 blijft schakelen. Is dit het geval bij i/o op een plc? Een ander voordeel is dat we alles meteen goed kunnen aansluiten zodat ik het op mijn gemak programmeren als de woning klaar is.
Een plc kan het net zo goed begeven als een single board computer waar Linux en domoticasoftware op draait, hoewel een plc in principe wel wat robuuster is en de software die erop draait eenvoudiger is. Als het ding dood is doen je relais het echter ook niet meer. Er zijn ook andere single points of failure in je systeem zoals de voeding van de plc of sbc (hoewel je die eenvoudig redundant kunt maken).

Als je simpele verlichting gebruikt (bij rgbw-leds wordt het moeilijker) zou je handbediening als backup in de verdeelkast kunnen inbouwen. Je zou de voeding naar de lampen (of naar de relais) parallel via schakelaars kunnen bedienen. Als je die schakelaars in de verdeelkast inbouwt dan is de hoeveelheid extra bekabeling te overzien. Je zou dan in het geval van een kapotte plc of sbc in ieder geval nog met de hand de verlichting kunnen bedienen vanuit de verdeelkast.

Met domoticasoftware zoals Domoticz, Home Assistant en IP-Symcon kun je wel veel makkelijker een leuke webinterface en app in elkaar knutselen, met alle voordelen van dien zoals notificaties.

Ik draai mijn home automation op een Odroid C2 met eMMC-geheugen en IP-Symcon. Laatst heb ik 'm een keer gereboot na 173 dagen uptime. De betrouwbaarheid van zo'n oplossing kan dus prima zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-05 20:12
quote:
Femme schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:59:
[...]

Een plc kan het net zo goed begeven als een single board computer waar Linux en domoticasoftware op draait, hoewel een plc in principe wel wat robuuster is en de software die erop draait eenvoudiger is.
Hier ben ik het niet mee eens, een PLC wat robuuster als een single board computer? PLC's zijn gemaakt voor 24/7 gebruik voor vele jaren. Kunnen zonder moeite zo van de spanning getrokken worden en net zo makkelijk weer ingeprikt. Ze lopen nooit vast (als jij als programmeur geen domme fouten programmeert).

Bij grote chemische fabrieken gebruiken ze PLC's als veiligheidssystemen (naast DCS als besturing), en dat doen ze niet als ze net zo vaak vastlopen als een gemiddelde Pi.

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Oranje Banaan schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:09:
Al enige tijd aan het verdiepen in domotica met een plc, en al deze topics op tweakers doorgelezen. Ik heb net mijn nieuwbouw woning opgeleverd gekregen en heb er dus een domotica voorbereiding bij laten installeren. Dat houdt in dat er vanuit elke wandachakelaar en centraal doos ook een directe leiding ligt naar de meterkast. Nu wil ik stroomkabels gaan trekken naar de wandschakelaars. Dit zijn als ik het goed begrijp 5v signaaldraden toch? Hoe dik moeten deze draden zijn kwa diameter? Dit omdat er voor sommige wandschakelaars waar meerdere schakelaars in zitten maar een leiding is aangelegd. Ik moet dus meerdere kabels door de enkele buis leggen voor de verschillende schakelaars. En zo ja geeft dit geen storingen?
24VDC is de meest gebruikte spanning voor digitale inputs van plc's.

De dikte van de aders boeit niet zoveel omdat er maar een zwak stroompje overheen loopt. Voor storingen hoef je ook niet bang te zijn. Er wordt niet gecommuniceerd over de kabel behalve dan met een simpel aan/uit stroompje. Je zou utp-, knx- of svv-kabel kunnen gebruiken. Als je afgeschermde cat6-kabel gebruikt dan is je kabel ook geschikt voor onder andere 1-wire en Loxone Tree. Met een knx-kabel kun je later nog upgrade naar knx-schakelmateriaal.

Als je temperatuurmeting wil doen dan is het wel mooi om 1-wire DS18B20 sensoren achter je pulsdrukkers te plaatsen. Ze zijn goedkoop en meten nauwkeurig. Er zijn interfaces om 1-wire aan je plc te koppelen, bijvoorbeeld deze: https://www.esera.de/prod.../1-wire-hub-platine?c=265 .

Ik heb er zelf voor gekozen om twee kabels naar elke pulsdrukker te trekken, één voor de knoppen en de andere voor 1-wire. Mijn 1-wire sensoren zijn aangesloten in een lijntopologie waarbij er een 'aanvoer' en retourader voor het bussignaal door dezelfde kabel gaan en de retour in de verdeelkast op de aanvoer van de volgende sensor is aangesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Femme was zojuist nog op TV in "De wereld van morgen".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
Ik ga de volgende van Jung (LS990 serie) toepassen: https://www.jung.de/at/online-katalog/67915804/ (deze zijn er in 2, 4, 6, en 8-voudig). Evenals de gewone Jung pulsdrukkers voor de minder fancy plaatsen (badkamer, kinderkamers, etc.
Er is ook nog de Junf F40 range: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/367462210/

In Duitsland voordeliger (zoek op idealo.de)

[Voor 12% gewijzigd door tinus5 op 20-07-2018 20:23]

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Oystein schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:51:
Voor een PLC sturing (ben met de Siemens Logo e.e.a. aan het uitwerken) heb ik alleen mechanische drukknoppen nodig voor licht en zonnescherm schakelaars e.d.

Terwijl er in KNX zoveel mooie tasters (4-6 voudig) beschikbaar zijn blijkt het erg beperkt in NO drukschakelaars.
Ik kom eigenlijk alleen Niko tegen.

Hebben jullie nog een paar mooie voorbeelden of alternatieven?
In ons gastenverblijf gebruik ik enkel- en tweevoudige pulsdrukkers van Niko met afwerking in Niko Pure aluminium. Duur, maar ook erg mooie afwerking en een super degelijk mechanisch schakelgevoel in de knoppen. De vier- en zesvoudige pulsdrukkers van Niko hebben niet dat degelijke mechanische schakelgevoel.

In de rest van het huis heb ik enkel- en tweevoudige pulsdrukkers van Merten met afwerking in Merten Artec. Wat minder strak maar wel een stuk betaalbaarder (zie bijv. Voltus.de voor prijzen). In deze serie zijn er echter geen vier- of zesvoudige drukknoppen in één afdekraampje.
quote:
mhemeryck schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:42:
Ik was ondertussen redelijk overtuigd van de unipi neuron reeks (https://www.unipi.technology/unipi-neuron-l303-p101 -- heb er ondertussen zelfs zo eentje aangeschaft) maar het probleem dat ik hier zie is dat je niet zo makkelijk IO kunt bijzetten als je bvb bij de Wago PLCs wel kunt.

Vooraleer ik het hele concept nog eens zou omgooien, had ik aantal praktische vragen bij de wago PLC, e.g. de PFC200:
* plaatsing in kast: past dit in een "klassieke" verdeelkast? Ik had gedacht aan 1 grote kast voor zowel de zekeringen (220V) als de PLC. Voor de unipi Neuron zou dat geen probleem zijn. Ik ben qua kasten aan het kijken naar verdeelkasten zoals van Vynckier, Schneider Electric, Legrand ...
* programmatie: ik zie codesys hier vaak terugkomen, maar dat is allemaal windows-based / grafische ontwikkelomgeving, wat voor mij een no-go is. Ik vroeg me af wat soort van distro er draait op die PFC200 (linux met RT-patch -- ik schat hun eigen linux build) en hoe makkelijk het is om rechtstreeks op de PLC te programmeren. In een ideale wereld heeft wago ergens een library om events op de bus op te vangen en deze bijvoorbeeld via MQTT af te vuren -- maar ik weet niet hoe realistisch zoiets is.
* DALI: is blijkbaar een van de klemmen die wago ook aanbiedt; iemand ervaring mee?
Wat betreft I/O is het systeem van Wago fantastisch. Het neemt het weinig ruimte in en je kunt per module van 12mm breed twee tot zestien I/O kanalen bijschakelen. Je neemt alleen wat nodig is en je kunt zo'n beetje elk denkbare signalerings- en communicatietechniek in je systeem integreren. Ik heb zelf veel gebruikte modules van eBay.de gebruikt. Nooit problemen mee en de kosten vallen dan ook erg mee, zeker voor digitale inputs en outputs.

Een FPC200 kan gewoon in een standaard verdeelkast ingebouwd worden. Programmeren heb ik zelf eigenlijk minimale ervaring mee. Vooralsnog gebruik ik modbus om met de PLC te communiceren. Er zijn MQTT libraries voor CoDeSys om efficiënter te communiceren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mhemeryck
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 30-07-2018
Bedankt voor je antwoord.

Qua interfacing met de (WAGO) PLC: ik schat dat je toch ergens een minimale setup moet hebben gedaan via (bvb) CoDeSys? Mijn idee was ook wel om via modbus (tcp?) polling aan de I/O te kunnen. Hoe kom je dan bijvoorbeeld aan de mapping van coils / registers?

• matthijs33
quote:
Patrick_v_L schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:24:
Hallo allemaal,

Om te beginnen; Wow! Wat een topic en wat een bak aan voorbeelden, kennis en ervaring is hier samengebracht op Tweakers! Zelf ben ik veel bezig met IoT via Node-Red en de Chinese 5v modules op Arduino en ESP's. Maar dit forum heeft mij naar een ander level gebracht in mijn onderzoek voor mijn nieuwbouwhuis welke eind Q4 2019 opgeleverd gaat worden! (Standaard rijwoning)

Om te beginnen is de intentie nog niet om zo uitgebreid te gaan als Femme, maar ik ken mijzelf, ik begin met een klein plan en uiteindelijk hangt er RGBW via DMX in elk waterornament in de tuin ;-) Ik zal beginnen mijn plan/idee te posten met een paar 'aannames' waar ik op vastloop. Hopelijk heeft er iemand een moment om mij de juiste richting in te duwen!

Het plan om in het nieuwe huis te gaan doen
• Alle lichtpunten via een relay op de PLC d.m.v. een DO-kaart
• Alle schakelaars vervangen door druk-schakelaars via de PLC d.m.v. een DI-kaart
o 2/3 buttons per schakelaar, dat dimmende effect is wel super mooi!
o WC => Bewegingssensor
• TV-meubel zaken komen de relays achter het meubel te hangen, geschakeld vanaf de PLC d.m.v. een DO-kaart
• Electrische kachels schakelen via een relay op de PLC d.m.v. een DO-kaart
• 1-Wire om in elke kamer de temp te meten via "achter het klepje verscholen DS18B20 soldeertruckje"
• RGBW + DMX voor wat kleine sfeerverlichting aan de muur in de woonkamer later ook evt. tuinverlichting/keuken/trap

Wat ik nog wil uitzoeken;
• Wat voor vitrage/gordijnen ik ga nemen en met welke aansturing
• Hoe ik de warmtepomp van de vloerverwarming kan regelen (Moet ik eerst weten welke apparatuur er komt te hangen!)
• Water/Electra verbruik + Zonnepanelen kan uitlezen (Moet ik eerst weten welke apparatuur er komt te hangen!)
• Voorbereiding voor screen's/zonnescherm
• Of ik nog iets wil in de badkamer qua (DMX)licht en/of schakelingen
• Wat ik wil met Pir/Radar sensors
• Domotica pakket, voorkeur gaat nog wel naar IP-Symcon, ben van origine een PHP'ert :)
• En alles waar ik nog tegen aan ga lopen ;-)
Er komt meer detail op het moment dat ik alle technische tekeningen van het huis in bezit heb!

Dit alles wil ik laten aansturen door een WAGO PFC200 (750-8202) op een 24V din voeding.
Zelf heb ik voor deze gekozen na een klein onderzoekje rondom alle PLC's en WAGO modules.
• RS-232/-485 (switchable), handig voor DMX (aanname dat dit werkt!)
• Ondersteunt alle 750/753 WAGO modules
• HTML5 interface (eventueel voor de nood schakelingen), ben allergisch voor JAVA!

Mijn (test)setup zal worden;
• WAGO PFC200 (750-82020)
• 24V voeding
• DO-4 (750-504)
• DI-4 (750-402)
• Endmodule (750-600)
• 4 Relay's, ik denk de Finder Relay's
• 4 Lampen o.i.d. zodat het resultaat / de schakeling zichtbaar is
• Aangestuurd door RPI3 met IP-Symcon in de testmodus
• en natuurlijk netjes op rail klemmen afgemonteerd!

Paar aannames/vragen waar ik op blijf steken;

• De DO/DI-kaarten zijn er in 2/4/8/16 poort varianten. Nemen jullie de 4p variant omdat deze voor nog geen 10 euro stuk op ebay.de staan, of is het omdat de 16p variant kei onoverzichtelijk is qua bekabeling?

• Qua DI-kaarten kan je kiezen tussen een 3ms en een 0,2ms variant. Zien jullie problemen in het schakelen van de 3ms variant tov de 0,2ms?

• Qua de drukknoppen zweeft er ergens een scriptje rond om de waardes iets langer actief te houden zodat de polling vanuit bijv IPSym deze kan opvangen. Om het systeem te laten werken heb ik dus alleen een licentie van CodeSys PFC200 nodig om dit soort zaken in de PLC te programmeren? De WAGO software heb ik dus helemaal niet nodig?! (btw, ik heb nog te weinig onderzoek gedaan naar de MQTT module voor de PLC, dus ik blijf nog even op het poll systeem qua denken!)

• Iemand ervaring met de DMX op de ingebakken WAGO RS485 poort? Of uberhaubt via de WAGO? Deze vraag aangezien Femme dit via een los apparaat doet.

• Ik zie dat de WAGO niet direct beschreven kan worden om de status van een uitgang aan te sturen. Klopt mijn gedachten dat jullie hiervoor een registerveld gebruiken welke de PLC uitleest? IP-Symcon schrijft dan naar dit registerveld en de PLC pakt dit op? Moet dit toch zeker ook in de PLC geprogrammeerd worden via CodeSys?!

Dank alvast!

Groet Patrick
De 2, 4 en 8 poort kaarten hebben iets grotere terminals, wat toch wel gemakkelijker werkt. De 2 en 4 poort kaarten hebben ook 0 en 24V terminals, die kunnen ook gemakkelijk zijn om de schakelaars of relais van spanning te voorzien. Bij de 8 of 16 poort kaarten moet je de 0 of 24V ergens anders gaan zoeken. Maar als je een 16poort kaart op de kop kan tikken ergens, zou ik het niet laten, het neemt wel minder plaats in dan 4 4-poorts kaarten.

Ik heb zelf een 750-881 met een 750-652 kaart die ik gebruik voor DMX. Dit werkt goed. DMX werkt niet met een andere 750-65X kaart. Ik heb geen ervaring met de ingebouwde serial port op een PFC200. Het lijkt me de moeite waard het te proberen, en als het niet werkt kun je nog altijd een 750-652 bijkopen voor ~100€ op ebay.

Het verschil tussen de 3ms en de 0.2ms kaarten merk ik niet. Zou hier dan ook niet echt naar kijken bij de aankoop van kaarten.

Voor verschillende redenen zal je moeten programeren in de PLC zelf (ook al wil je de meeste logica op de RPI hebben), hiervoor is enkel de Codesys software niet genoeg (als ik me niet vergis, zo is het toch voor de 750-881) je hebt ook de Wago targets nodig. Als je problemen hebt de software werkende te krijgen, dan laat je het maar weten.

• jellevictoor

• FiMa
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 02-07-2019
Heren, na het hele forum 's nachts te lezen toch maar besloten zelf actief deel te nemen :)
Ik heb ondertussen een WAGO 750-880, maar geen target voor codesys, dus die gaat terug marktplaats op nadat ze me bij WAGO 400€ vroegen voor iets dat al zo oud is. Idee was om daarbij een RPi of dergelijke te gebruiken om visualisatie te draaien.

PFC100 in starterkit met ecockpit leek me dan beter. Omdat ik me toch nieuwe software moet aanleren, lijkt dit makkelijker voor mij. Gaat een hoop tijd besparen gezien de visualisatie en android tab etc allemaal geïntegreerd zit. Geen Pi nodig.
Voor ik deze koop wil ik echter zeker zijn dat het gaat lukken wat ik wil doen.

Mijn idee is centraal een PLC die draait als een klok, met alle basis functies in de plc. (ik ben ingenieur automatisatie, enkel TIA portal ervaring, maar SIEMENS loopt achter volgens mij op dit vlak, heb ook geen php kennis)
Ik wil 1-wire sensoren gebruiken en zelf touch knoppen maken voor aan de muur die 24v puls op de wago geeft. Alles over cat kabel. Grote industriekast met hoop relais, dmx etc. esera 1-wire buskoppler RS232?
Volgende fase: energiemonitoring => warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie en automatische sturing van de zonnewering ifv temperatuur en tijd van het jaar.
Toekomst: sturing van beregening tuin, serre (temp, ramen, vochtigheid, beregening), zwembad, robotmaaier,... Femme heeft me inspiratie gegeven :) Zijn blog met kooptips is perfect, maar dan moet er nog een keuze gemaakt worden natuurlijk.

Recap:
Heeft iemand de PFC100 met 1-wire, dmx, knx,... in gebruik?
Visualisatie met wago of beter met IPsyscon op box of openHAB op een Odroid?
Beter toch maar niet aan beginnen en voor loxone gaan?
Ik wens niet van nul het warme water opnieuw uit te vinden, dus liefst oplossingen waarvoor op youtube filmpjes van bestaan voor dummies :)

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03:58
quote:
....Nu zegt een vriend van mij dat die controllers beperkt zijn tot 64 inputs en 64 outputs. Daar zit ik met mijn 100stuks van ieder wel wat boven. Weet iemand meer van deze beperking?
Zo even uit het hoofd gaat het volgens mij om 64 modules

[Voor 4% gewijzigd door Rob Z op 26-08-2018 11:31]

• Patrick_v_L
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 08:12
quote:
Rob Z schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

Zo even uit het hoofd gaat het volgens mij om 64 modules
Jups, de manual PDF zegt; Max. no. of I/O modules 64

@VBP8501 Mooie koop! Houdt ons ook op de hoogte _/-\o_

@FiMa Ben zojuist bezig met PFC200 in te richen icm ip-symcon. DMX modules hangen al op mijn testboard alleen nog niet aangestuurd!

[Voor 30% gewijzigd door Patrick_v_L op 26-08-2018 17:09]

• VBP8501
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:30
Oef, bedankt @Rob Z en @Patrick_v_L !
En ik ga jullie zeer zeker op de hoogte houden. Ik denk dat ik mijn situatieschets (incl sensoren) nu volledig heb en kan beginnen aan het eendraadschema (incl laagspanningsdeel).

[Voor 34% gewijzigd door VBP8501 op 26-08-2018 21:06]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
FiMa schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:45:
@Patrick_v_L Is IP-symcon plug and play met de pfc, of vraagt dit toch wel een hoop vertaalwerk?
Niemand die dat al jaren draaien heeft?? Is de PFC200 zinvol als je toch symcon gebruikt? 750-880 even goed als domme actor zonder eigen intelligentie? Of niet?
Als je de plc enkel gebruikt voor I/O is een 750-880 of 750-881 prima.

Ik heb helaas weinig tijd beschikbaar (en moet ook CoDeSys opnieuw installeren) anders zou ik wel even een howto willen maken over hoe je modbus configureert op een 750-881 en de koppeling maakt met IP-Symcon. Moeilijk is het niet maar je moet wel even weten wat te doen.

Je moet er wel rekening mee houden dat een koppeling via modbus niet ideaal is voor het uitlezen van digitale inputs waarvan de state snel verandert, bijvoorbeeld een input waar een drukknop aan hangt. Ik heb toch vaak dat het snel indrukken van een knop niet wordt opgemerkt. Ik wil daar nog eens een oplossing voor maken waarbij de plc via UDP of een server socket een berichtje naar IP-Symcon stuurt met het id van de input en de nieuwe waarde.
quote:
@VBP8501 OpenHab of IP-symcon als er een aparte visualisatie komt, maar is het niet mogelijk de webvisu van Wago te gebruiken met een PFC200? Bij een 750-881 oogt dat nog als een Russische onderzeeër tijdens de koude oorlog, maar met de nieuwe ondersteunen ze HTML5, android etc en kan je dus leuke dingen maken.
Dat is net zo moeilijk. Ik wil niet eerst één kant opgaan en dan achteraf alles moeten herdoen...
Voordelen van IP-Symcon (en andere domoticasoftware, afhankelijk van de features die zij bieden):
- Grotere onafhankelijkheid tussen hardware en software.
- Ingebakken ondersteuning voor allerlei hardware en protocollen. Modbus, KNX, z-wave, EnOcean, DigitalStrom enz.
- Beheer via grafische UI in webbrowser.
- Makkelijk visualisatie en bediening inrichten in de browser en mobile/tablet app.
- Ondersteuning voor notificaties via app.
- Event-based systemen dat reageert op triggers (zoals verandering van een variabele) en cyclische events.
- Makkelijk extra functionaliteit en hardwareondersteuning toevoegen via door de community ontwikkelde modules.
- Ondersteuning voor spraaksturing via Siri/HomeKit, Google Assistant en Alexa.
- Logica programmeer je in php scripts of php modules (enige programmeerervaring is dus wel vereist).
- Vanwege php als scripttaal voor een programmeur makkelijk te koppelen aan allerlei externe API's.

• vinnie_ki
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:42
quote:
Femme schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:44:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat een koppeling via modbus niet ideaal is voor het uitlezen van digitale inputs waarvan de state snel verandert, bijvoorbeeld een input waar een drukknop aan hangt. Ik heb toch vaak dat het snel indrukken van een knop niet wordt opgemerkt. Ik wil daar nog eens een oplossing voor maken waarbij de plc via UDP of een server socket een berichtje naar IP-Symcon stuurt met het id van de input en de nieuwe waarde.
[...]
Je zou het ook met een condensator gevolgd door een weerstand tussen de drukknop en input kunnen proberen. Afhankelijk van de capaciteit van de condensator / grootte van de weerstand kan je dan de (minimale) duur van de pulse regelen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
vinnie_ki schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

Je zou het ook met een condensator gevolgd door een weerstand tussen de drukknop en input kunnen proberen. Afhankelijk van de capaciteit van de condensator / grootte van de weerstand kan je dan de (minimale) duur van de pulse regelen.
Dat is een tijdrovende hardwareoplossing voor een softwareprobleem.

Het verlengen van de puls doe ik al in software. De code heb ik ergens in dit topic gepost.

De puls kun je niet te lang verlangen want dan kun je een dubbelklik of het verschil tussen kort en lang indrukken niet meer herkennen.

• FiMa
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 02-07-2019
Idem hier. De 880 voor de domme basis taken etc. OpenHab of IPS als smart gedeelte. Lampje aandoen met drukknop is geen domotica en al zeker geen smart home :)
Probleem is inderdaad dat er weinig terug te vinden is over plc programma's, daar waar er voor openhab en ips veel wordt gedeeld.
1-wire heeft Femme ook aan de plc hangen als ik het goed heb begrepen.
@VBP8501 vooral gewicht in bed vind ik een goeie! Krijg je dan een push melding op de GSM met een camera beeld om te zien wie er in je bed ligt?? :) 8)7

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
VBP8501 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:00:
[...]

Vertrouw maar controleer ;)

Ja ik zoek een betrouwbare manier om te weten wanneer we zijn gaan slapen zodat de alles-uit ook geautomatiseerd kan worden. Is maar een extraatje dat ik van plan ben te doen op het einde. Maar nu alvast een kabeltje voorzien onder het bed ;)
Als je in alle ruimtes aanwezigheidsdetectie hebt zou je alles-uit kunnen doen op basis van de conditie dat de verlichting uit is, de bewoners thuis zijn en de laatste ruimte waarin er beweging of aanwezigheid was een slaapkamer is.

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
Voor degenen die ook in de PLC zelf willen programmeren: ik ga dat wel doen. De ruwbouw van ons huis is volop gaande en ik doe zelf het installatiewerk (er zit al 800 m PVC3/4" buis in). Zodra ik weer wat tijd heb (en straks weer internet), zal ik posten hoe ik dat heb gedaan (zal wel ergens richting het eind van het jaar gaan zijn). Ik gebruik CFC bouwstenen, behalve voor de verbinding met de RS485 modules voor de verbinding met de Modbus elektriciteitsmeters.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• VBP8501
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:30
Even wat feedback over enkele pakjes die vandaag zijn geleverd vanuit Aliland

PIR sensor 9V-100V DC
https://nl.aliexpress.com...ED-strip/32808328095.html

Ik ging ervan uit dat ik deze rechtstreeks op de PLC kon aansluiten zonder via een optocoupler te moeten passeren. Voor zover ik kan zien als ik de printplaat bekijk, zit er geen relais op dus zou er ook geen klikgeluid moeten zijn. Hoe ik hem echter aansluit, ik krijg geen enkele reactive van dat ding. Ook niet in het pikdonker of in maximale verlichting.

Foto's op site zijn waarheidsgetrouw. Ziet er uiteraard niet zo fancy uit maar zou ik nog wel in mijn plafond monteren. Geen instelschroeven.

PIR sensor 9V-24V DC
https://nl.aliexpress.com...Detector/32799785184.html

Werk goed maar bevat spijtig genoeg een relais dat zeer hoorbaar klikt bij beweging. Bevat ook stelschroeven. Ziet er goedkoop uit, zou ik nog in mijn tuinhuis installeren.

Magneet contacten
https://nl.aliexpress.com...-control/32626184933.html

Werd zeer snel geleverd (nog geen 2 weken).
Ziet er wat mij betreft zeer goed uit. Montage is prima, voelt goed in de vingers. Werk zoals beschreven. Kabel is misschien wat kort (30cm) en het zijn de individuele draden die uit de sensor komen. Best nog een krimpkous erover lijkt mij.
Ik ga deze gebruiken in mijn nieuwbouw voor sommige deuren. Als er eentje defect gaat, dan zal ik ze wel voorzichtig uitboren en de kabeltjes verbinden. Wel zorgen voor voldoende kabel aan de sensor om dit te doen.
De actie afstand bedraagt ~2cm. Dat is spijtig genoeg onvoldoende om de ramen te kunnen controleren.

Ik had eerder al deze besteld:
https://www.dmlights.be/filter?search=GR+2020-12WG%2F2K2
Welke dat deze is: https://www.rassecurity.c...iting/product/2020-12wg-w
Maar die is beschadigd toegekomen en zonder magneet. Ik heb de magneetjes van Ali geprobeerd maar die zijn niet krachtig genoeg. Er is dus wel wat technisch verschil (uiterlijk is er geen relevant verschil) maar onvoldoende imho om 20x meer te betalen.

• yniezink
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
Ik ben ook in bezit gekomen van een WAGO PFC200. Dit samen met 10x 750-531 4 kanaal outputs en 14x 750-432 4 kanaal inputs.

Heb mij al veel ingelezen in de mogelijkheden en verschillende afwegingen bekeken. Uiteindelijk wil ik toch gaan voor een oplossing waarbij basis functionaliteit in de PLC moet komen (o.a.) verlichting en waarbij ik uitgebreidere automations via Node Red icm Home assistant wil laten lopen.

Nu eerst maar eens kijken hoe ik alles aan de gang krijg :)

• YorickErnst
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 24-05 08:42
@yniezink , ik kan je deze codesys mqtt library aanraden: https://github.com/stefandreyer
De developer heeft hem eergisteren volledig werkend gekregen en reageert zeer snel op issue die gerapporteerd worden..

Er zijn enkele dependencies die niet meteen duidelijk zijn, maar niets onoverkomelijk.

Ik ga ook de basis functies in de plc stoppen (3 x 16 kanaal inputs en 2 x 16 kanaal outputs). De plc zal continue controleren of hij verbinding kan maken met de mqtt broker. Als hij geen verbinding heeft dan is er een fall-back naar volledig autonome werking die ik in codesys programmeer.

• matthijs33
Oranje Banaan schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:13:
Ik heb een aantal 750-599 analoge output modules, hoe kan ik deze inzetten om er dimmers van te maken? Deze zijn namelijk natuurlijk 24v output terwijl mijn lampen 230v zijn. Heb ik hier een speciaal relais voor nodig?
Om met annaloge uitgangen te dimmen heb je inderdaad nog apparte dimmers nodig die een analoge (0-10V of 1-10V) ingang hebben.
Deze zijn helaas niet zo goedkoop, enkele voorbeelden:
Finder-Dimmer-elektronisch
LED dimmer

Ook al heb je de uitgangskaarten al, denk ik dat het goedkoper is om een DMX controller kaart te kopen, en DMX dimmers te gebruiken.

• Giblet
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-05 10:47

Giblet

Dingen

YorickErnst schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:25:
@Giblet : In jouw setup is er nog steeds fysieke interventie nodig (en wat voor een). Als je je PLC de mqtt broker laat pingen (of nog beter: de mqtt poort checkt) is dit volautomatisch zodra de ping faalt. Toch iets gebruiksvriendelijker en spaart een nieuwe kabel uit telkens er iets foutloopt ;)
Ja en nee. Dat werkt inderdaad als de MQTT server ermee stopt. De domotica server (OpenHab in mijn geval), een MQTT schakelaar (Sonoff Touch bijvoorbeeld) kan er ook de brui aan geven. Die kun je uiteraard ook allemaal pingen, maar het pingbaar zijn van een server is niet hetzelfde als dat deze ook daadwerkelijk correct functioneert.

Ik heb al eens meegemaakt dat deze situatie voorkwam. En dat ontdek je altijd op zondagavond nadat je laat thuiskomt en geen zin hebt om uit te zoeken wat er aan de hand is. Even de meterkast open doen, een dupont kabeltje van 5cm doorknippen zodat je in elk geval normaal het licht aan kan doen wordt op dat moment erg gewaardeerd door mij en mijn vriendin. Het is dan ook niet voor niets een fallback scenario :)

Maar absoluut een goed idee die ik ga meenemen. Thanks!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Is het niet handiger om je huisgenoten uit te leggen hoe je je smarthome-controller (Raspberry Pi of whatever) een reboot moet geven. Maak ergens een knopje die de 5V power supply kan onderbreken en je bent er al.

Bij mij is het systeem ook wel eens vastgelopen door dom programmeerwerk. Ik gebruik IP-Symcon en daar is het erg belangrijk om semaforen te gebruiken in processen die kunnen hangen op extere afhankelijkheden zoals en niet reagerende draadloze schakelactor. De timeout kan best lang zijn en als je hetzelfde proces in de tussentijd al 20 keer hebt getriggerd door beweging in een ruimte dan druk je process queue binnen de kortste keren helemaal vol tot het maximale aantal processen en reageert er niets meer.

Als je een single board computer gebruikt voor de besturing, neem dan een apparaat met degelijk opslaggeheugen. Er veel betere opties dan een Raspberry Pi met een sd-kaart. Neem iets met eMMC of een sata-interface, zodat je het flashgeheugen goed gemanaged wordt.

• Oystein
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20-05 11:14
Als alle lampen op dezelfde groep zitten: (zoals bijvoorbeeld alles in de woonkamer)

Leg een fase draad van de lampen groep naar de kast op zolder - ik kan mij voorstellen dat de zolder zelf op een andere groep zit en dus ook de voeding van de PLC. Deze fase dus niet gebruiken voor je lampen !
Een fase draad kan vanuit een lasdoos afgetakt worden en indien het makkelijker is een draad direct vanuit de meterkast te trekken ook prima.
Ik ga er ook van uit dat je relais hebt in de Patchkast voor het schakelen van de lampen.
Verbind de fase draad naar de ingangszijde van het relais.
De afgaande kant worden dan je schakeldraden naar je lampen.
De nul draad zit als het goed is al bij je lamp aansluiting waarmee het cirkeltje weer rond is.

Zijn de lampen over meerdere groepen verdeeld: (in een grotere installatie waar je verdeeld over het hele huis verlichting wil schakelen)

Trek per groep een eigen fase draad naar zolder (elk in een eigen buis !!)
Deel de relais op in het aantal lampen per groep en zorg dat de relais ingang verbonden is met de juiste fase draad - het mag duidelijk zijn dat je de meerdere schakelgroepen volledig gescheiden houdt.
De schakeldraden aan de afgaande kant van het relais gaan weer naar de individuele lampen toe.

[Voor 5% gewijzigd door Oystein op 30-10-2018 08:48]

• Cige
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09-05 22:19
zxcv schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:28:
Waarmee kun je je PLC installatie en bedrading .......bla bla.....Ik ben benieuwd waarmee.
WebStarVenlo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:32:
[...]
Hier ben ik ook naar op zoek.....bla bla....... Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe jullie dit hier verder documenteren.
QElectroTech zou uitkomt kunnen bieden. Dit is een open source en Freeware software tool om Eltraschema's te tekenen... :)

• matthijs33
raymonvdm schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:36:
Het doel is om een PLC te gebruiken om meerdere rolluiken te kunnen bedienen.

Ik denk dat ik per rolluik twee digitale outputs nodig heb (UP en DOWN) of zijn er andere slimme oplossing die hiervoor te gebruiken zijn?

@matthijs33 Welke relais worden er hier gebruikt? https://ibb.co/iwqUrx
De Relais die gebruikt worden zijn Finder 49.61.9.024.0050 Deze pack van 10 stond toen ik ze kocht aan 50€, ik had er dan 4 packs gekocht, ze zijn momenteel bijna allemaal in gebruik :)

Om de rolluiken te schakelen gebruik je inderdaad 2 relais, er zijn verschillende manieren om ze aan te sluiten, maar ik gebruik niet 1 voor UP en 1 voor DOWN, maar ik gebruik 1 relais voor aan/uit en de andere voor UP/DOWN, hiervoor moet de 2de relais wel een NO en een NC contact hebben. Dit heeft als voordeel dat je nooit aan de motor kunt zeggen om teglijkertijd UP en DOWN te gaan, wat je ook doet in software.

In software zet je dan eerst de relais voor de richting, en dan de Aan/uit relais, werkt nu toch al meer dan een half jaar iedere dag zonder enig probleem. :*)

Dit schema geeft het idee weer (voor 2 motoren):

• raymonvdm
  • Laatst online: 21-05 09:43
Ik bedacht me net dat ik nog als tip kreeg om omhoog over de NC van de omlaag relais te doen en andersom. Op deze manier kun je ook nooit beide richtingen tegelijk bekrachtigen.

De eindstand van de motoren zorgen er wel voor dat ze niet bekrachtigd blijven mocht het relais niet snel genoeg afschakelen.

Helaas zijn de relais nu wat aan de prijzige kant :-(

• raymonvdm
  • Laatst online: 21-05 09:43
ThinkPad schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:41:
[Afbeelding]
Heeft iemand ook ervaring met een photocel sensor? En dan met name buiten? Ik ken dit alleen van de ingang bij een winkel, om een belletje te laten klingelen als je binnenstapt.

Ik wil die onderaan m'n houten schuur monteren, zodat als we door de straal lopen, ik de buitenverlichting feller kan laten branden voor een aantal minuten (zodat we naar de achterdeur kunnen lopen met wat meer licht).

Heb geen PLC, maar het idee was om de output aan een ESP8266 te hangen, die dan een signaaltje naar m'n home automation stuurt.

Ben alleen wel benieuwd hoe goed zo'n sensor nog werkt als het regent/sneeuwt/mistig is. Moet niet bij elke regendruppel een discoshow van de verlichting hebben :D

Een PIR kan ik niet echt mooi wegwerken helaas.
Ik heb het nog niet getest, maar het idee is om te gaan voor een Abus variant aangesloten op een Universal Binary Sensor

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik ben dit weekend bezig geweest om MQTT aan de gang te krijgen op mijn Wago 750-881 voor het verzenden van berichten als een input wijzigt. Ik gebruikt hiervoor de MQTT library van Sebastian Rau. Via Mosquitto komen de berichtjes terecht in een MQTT module voor IP-Symcon die ik heb geschreven door het trucje af te kijken van deze module.

De communicatie werkt goed en betrouwbaar als er één input verandert, echter als ik een tegelijkertijd indrukken van twee knoppen wil herkennen komt het vaak voor dat er maar een berichtje wordt verstuurd voor één wijziging.

Ik gebruik R_TRIG en F_TRIG om een rising en falling edge te detecteren. Als dat gebeurt wordt de output Q true.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
PROGRAM PLC_PRG
VAR
    (* MQTT related *)
    M1: MQTT_Client;
    sTopic: STRING := 'Wago 750-881';
    sPayload: STRING := '';
    sIp : STRING := '192.168.1.1';
    sClientId : STRING := 'Wago750-881';
    iPortNumber : WORD := 1883;
    sUsername : STRING;
    sPassword : STRING;
    xPublish: BOOL := FALSE;
    xConnected : BOOL := FALSE;
    xBusy : BOOL := FALSE;

DI0_RTRIG : R_TRIG;
    DI0_FTRIG : F_TRIG;
    DI0_TOF : TOF;
    DI1_RTRIG : R_TRIG;
    DI1_FTRIG : F_TRIG;
    DI1_TOF : TOF;
    DI2_RTRIG : R_TRIG;
    DI2_FTRIG : F_TRIG;
    DI2_TOF : TOF;

END_VAR

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
xPublish := FALSE;

IF NOT xBusy THEN
    sPayload := '';
END_IF

DI0_RTRIG(CLK := %IX22.0);
DI0_FTRIG(CLK := %IX22.0);

IF DI0_RTRIG.Q THEN
    xPublish := TRUE;
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.1":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.0));
    sPayload := CONCAT(sPayload, ',');
END_IF

IF DI0_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.1":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.0));
END_IF

DI0_TOF(IN:= %IX22.0,PT:= t#650ms);
%MX0.0 := DI0_TOF.Q;

DI1_RTRIG(CLK := %IX22.1);
DI1_FTRIG(CLK := %IX22.1);

IF DI1_RTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.2":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.1));
END_IF

IF DI1_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.2":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.1));
END_IF

DI1_TOF(IN:= %IX22.1,PT:= t#650ms);
%MX0.1 := DI1_TOF.Q;

DI2_RTRIG(CLK := %IX22.2);
DI2_FTRIG(CLK := %IX22.2);

IF DI2_RTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.3":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.2));
END_IF

IF DI2_FTRIG.Q THEN
    sPayload := CONCAT(sPayload, '"DI01.3":');
    sPayload := CONCAT(sPayload, BOOL_TO_STRING(%IX22.2));
END_IF

DI2_TOF(IN:= %IX22.2,PT:= t#650ms);
%MX0.2 := DI2_TOF.Q;

M1(
    sTopic      := sTopic,
    sPayload    := sPayload,
    sIp         := sIp,
    sClientId   := sClientId,
    iPortNumber := iPortNumber,
    sUsername := sUsername,
    sPassword := sPassword,
    xPublish    := xPublish,
    xConnected => xConnected,
    xBusy => xBusy
);

En dat dan voor in totaal 96 inputs.
Die TOF (time off-delay) zit erin vanwege modbus polling.
De berichtje die verstuurd worden hebben bijv. de volgende payload:

code:
1
"DI13.1":TRUE,

of als er in één cyclus meerdere triggers zijn:

code:
1
"DI13.1":TRUE,"DI13.2":TRUE,

Voor een enkele druk op een knop werkt het als een trein en merk ik dat de responstijd een stuk beter is dan via modbus polling. Als ik twee knoppen tegelijkertijd indruk dan komt het vaak voor de rising edge wel gedetecteerd wordt maar de falling edge van één van de twee knoppen niet. Die input blijft dan hangen in IP-Symcon omdat ik geen bericht krijg over de de falling edge.

Iemand tips over hoe dit opgelost kan worden? Is mijn plc te traag en zorgt het versturen van een MQTT bericht ervoor dat een falling edge niet gedetecteerd wordt?

Nog een andere vraag: hoe escape ik curly brackets (een { of } ) in een string? Ik zou graag valide json als payload willen versturen.

edit:
Edit: de oplossing bleek gelukkig eenvoudig. De xBusy-variabele is er kennelijk om aan te geven dat het MQTT functieblok bezig is met verzenden. De payload moet bij een nieuwe cyclus dus niet leeggemaakt worden als xBusy true is. Dit heb ik toegevoegd in het bovenstaande codevoorbeeld.

[Voor 13% gewijzigd door Femme op 07-01-2019 19:16]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
raymonvdm schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:52:
Ik kan niet programmeren, en heb ook nog niet ontdekt hoe ik de PLC moet programmeren. Codesys2.x wel geinstalleerd maar toen was ik helemaal de weg kwijt
Ok ik zal eens kijken of ik binnenkort wat instructies kan maken. Ik begrijp zelf ook geen halve hol van Codesys en Structured Text, maar met wat klungelen is het toch gelukt om mqtt berichtje uit mijn plc te krijgen :P .
Pagina: 1 2 3

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True