Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dred
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:31
Even een update. De LOGO is toegekomen en gisteren geinstalleerd geraakt in de zekeringskast (om correct te zijn, een tweede kast net boven de zekeringskast)
Alles is aangesloten, de getekende schema's werken naar behoren, een fysieke alles-uit knop en een scene knop is voorzien (bestaande schakelaren waren allemaal minstens 4-voudig, met wat kabeltjes hersteken was het mogelijk, geen breekwerk nodig geweest)

Ik heb een iets andere aanpak genomen naar het sturen van de PLC dan de meeste in dit topic: de PLC bevat bij mij de logica. Dit omdat de eerste versie van het systeem dusdanig simpel is dat het makkelijk mogelijk is (een handvol lichtjes sturen) en omdat er dan geen extra software aan te pas komt om het huis te sturen. Er zijn een paar apps beschikbaar om de LOGO te bedienen vanaf je gsm (S7 Remote ben ik nu aan het testen), zodanig dat ik het domotica software stuk nog wat kan uitstellen totdat we een beter zicht hebben op verdere verbouwingen en verdere wensen van het domotica systeem.

Het doel om de vrouw des huizes blij te maken is gehaald (happy wife, happy life). Ze kan vanuit de zetel de lichten aan en uit doen (of mij daar toe dirigeren), en de dimbare lichten in de woonkamer kan ze via de scene knop instellen (beschikbaar in zowel een fysieke knop als op de app). Als we gaan slapen kunnen we makkelijk alles uitschakelen (alles-uit knop op weg naar de slaapkamer) of dubbelchecken vanuit bed of alle lichten uitzijn en eventueel nog uitzetten (via de app).

Een paar kleine hickups: ik heb de verkeerde WAGO railklemmen besteld, degene die ik heb komen te hoog om de cover van de zekeringskast er nog op te krijgen. Ik zal dus andere moeten bestellen.
De vorige bewoner/installateur had overal de N draad in de relais had gestoken en de fase draad dan direct in de zekering. De draadlengtes waren dus niet ok voor een correct installatie, de fasedraad was te kort om tot aan de tweede kast te geraken. (zover ik weet mag je in Belgie niet _enkel_ de N schakelen, het is of enkelvoudig de fase schakelen of dubbelvoudig fase + neutraal).
Bedrading/aansluiting, je denkt dat je een goed systeem hebt, en dan blijkt dat het alsnog niet zo goed is in praktijk. Ik dacht het 'simpel' te kunnen houden door per uitgang 2 railklemmen te gebruiken: 1 railklem waar de l/n/pe toekomt vanaf de zekeringskast, en 1 railklem waar de l/n/pe vertrek naar het licht, met dan een brug op de n en pe, en de l geschakeld door de PLC. Je zet meestal meerdere lichten op een kring en ik wou de domotica kast daar wat agnostisch voor laten (dus niet proberen slim te doen en bruggetjes voorzien), maar dat geeft snel een kluwen aan draden en wago klemmetjes net voor de domotica kast natuurlijk, dus misschien is het toch niet zo'n slecht idee om de domotica kast daar iets van af te laten weten.

• Samwise
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15-11-2018
Dag Iedereen, ik ga mijzelf ook eens introduceren. Ik ben sinds kort op zoek naar een domotica systeem om de verlichting etc. te besturen in mijn woning. Als embedded software developer voel ik mij thuis in embedded linux system zoals Rpi, Odroid maar ook beaglebone black die ik hier in dit topic nog niet zag verschijnen. Aangezien ik zelf over een beaglebone black ( BBB ) beschik, had ik die graag gebruikt als centrale component van mijn domotica systeem. Toch zijn er een paar zaken die mij tegenhouden.
Ten eerste, zoals reeds eerder vermeld hier heb ik ook mijn twijfels of zo'n bord het 24u op 24u, 7 dagen op 7, jaar in jaar uit kan volhouden. Het eerste en het tweede jaar zie ik nog wel goed komen maar ik heb schrik dat het emmc flash dat gebruikt wordt op populaire embedded linux bordjes het na x aantal jaar zal begeven. Je zou dat kunnen oplossen door dat geheugen niet te gebruiken en dat bord te laten booten vanaf een image op het netwerk (tftp om kernel binnen te halen en nfs om root file system te mounten. (Een NAS gebruiken om die files op te slaan). Blijft nog wel het probleem dat de bootloader (U-boot, barebox) in flash zit...

Een ander probleem dat ik zie is I/O. Railduino is zeker een goede oplossing. Moet er dan wel iets gevonden worden om de modbus interface met de BBB te verbinden. Ik zou de optionele ethernet poort weg laten van die railduino omdat de veiligheid er moeilijk mee te garanderen is. Dit is het type IoT device dat in de toekomst te kwetsbaar is. Denk bvb. aan de ( recente DDOS aanvallen ). Die lijn trek ik overigens ook door naar PLCs. Ik overweeg ook sterk de PFC200 of PFC100 van Wago. Wago maakt sterke reclame dat die PLCs Linux met een RT patch draaien. Ik vermoed dat die versie van OSADL komt. Het lijkt dat wago als maar meer in die richting zal werken en ik hoop dat ze hiermee zullen anticiperen op de IoT problemen van de toekomst. Het enige wat mij tegenhoud is het prijsverschil. Met twee railduino's kan ik ruim mijn woning voorzien van domotica voor een kleine 300€. Een vergelijkbare oplossing met een wago plc komt ver boven de 1000€ uit. ( Zeker omdat ik per uitgang nog eens een extra relais zou kopen omdat de output modules van wago niet voldoende stroom kunnen leveren )

Loxone zou ook kunnen maar daar zou ik denk ik nog duurder uitkomen.

Ik zag hier ook al een paar keer verschijnen om de basis functionaliteit te voorzien in een PLC en dan de leuke extra's op een embedded linux bord. Dat lijkt mij ook een erg interessante piste. Dan kan je bvb een goedkopere wago plc nemen en die dan verbinden via een modbus of zo met een linux bordje. Dat bordje is dan de gateway naar het internet.

Of ben ik nu gewoon veel te paranoïde? 8)7 8)7

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 20:09
Beveiliging is zeker een goed punt, in mijn opzet ben ik ook zeker niet van plan om ethernet devices (zoals b.v. een PV omvormer of railduino) direct op m'n thuisnetwerk te zetten. Een extra switch is zo duur niet en deze gebruiken tegenwoordig ook weinig stroom. Een andere optie is een VLAN voor je domotica componenten. Het is natuurlijk wel handig om ergens een gateway te hebben tussen je normale netwerk en de domotica om te zorgen dat je met je telefoon (of via internet) het e.e.a. aan kan sturen. Maar het enige dat een verbinding naar buiten nodig heeft is je centrale controller en die toegang kan je flink dichtspijkeren of zelfs proxy-en.

Railduino is leuk maar wat mij nogal tegenstaat is dat deze vooral modbus gebruikt en daar moet je (voor zover ik heb begrepen) aan de slag met polling. Daar heb ik echt een vrij grondige hekel aan en lijkt me ook bijzonder onnodig. Een device als een Railduino moet prima een simpele POST of GET kunnen doen op het moment dat een input van status verandert. Dat is veel sneller en veel efficiënter.

Je centrale logica en vooral ook al je visualisatie op een PLC doen kan, maar ik heb het idee dat je jezelf daarmee flink beperkt. Je zal heel erg veel zelf moeten bouwen en, zoals je zelf al aangeeft, je kosten vallen een stuk hoger uit t.o.v. een simpel Rpi achtig bordje.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19-02 17:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Samwise schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:40:
Dag Iedereen, ik ga mijzelf ook eens introduceren. Ik ben sinds kort op zoek naar een domotica systeem om de verlichting etc. te besturen in mijn woning. Als embedded software developer voel ik mij thuis in embedded linux system zoals Rpi, Odroid maar ook beaglebone black die ik hier in dit topic nog niet zag verschijnen. Aangezien ik zelf over een beaglebone black ( BBB ) beschik, had ik die graag gebruikt als centrale component van mijn domotica systeem. Toch zijn er een paar zaken die mij tegenhouden.
Ten eerste, zoals reeds eerder vermeld hier heb ik ook mijn twijfels of zo'n bord het 24u op 24u, 7 dagen op 7, jaar in jaar uit kan volhouden. Het eerste en het tweede jaar zie ik nog wel goed komen maar ik heb schrik dat het emmc flash dat gebruikt wordt op populaire embedded linux bordjes het na x aantal jaar zal begeven. Je zou dat kunnen oplossen door dat geheugen niet te gebruiken en dat bord te laten booten vanaf een image op het netwerk (tftp om kernel binnen te halen en nfs om root file system te mounten. (Een NAS gebruiken om die files op te slaan). Blijft nog wel het probleem dat de bootloader (U-boot, barebox) in flash zit...
eMMC (hangt natuurlijk ook af van de implementatie) is al véél beter dan dom sd-geheugen. Daar hoor je wel veel verhalen over dat het stuk gaat op machines die veel data schrijven. Het helpt ook als de applicatie erop gebouwd is om de schrijfacties naar de opslag te beperken (IP-Symcon doet dat bijvoorbeeld maar dat zorgt er wel voor dat je een bepaalde tijd aan data kunt verliezen als het systeem uitvalt).

Een ruim overbemeten eMMC-module gebruiken zal ook wel helpen. Op Odroid's kun je zelf de grootte van de eMMC-module kiezen van 8 tot 64GB en de module vervangen bij een defect. Bij andere sbc's met eMMC-geheugen zitten de chips vaak vast op de pcb en zijn ze ook niet erg groot (bijv. maar 4GB).
quote:
Een ander probleem dat ik zie is I/O. Railduino is zeker een goede oplossing. Moet er dan wel iets gevonden worden om de modbus interface met de BBB te verbinden. Ik zou de optionele ethernet poort weg laten van die railduino omdat de veiligheid er moeilijk mee te garanderen is. Dit is het type IoT device dat in de toekomst te kwetsbaar is. Denk bvb. aan de ( recente DDOS aanvallen ). Die lijn trek ik overigens ook door naar PLCs.
Je Railduino of plc heeft niets te zoeken op internet als hij alleen maar hoeft te communiceren met je lokale domoticaserver. Het is dus een kwestie van je verbinding goed beveiligien, desnoods met een gescheiden virtueel of hardwarematig netwerk dat helemaal geen contact heeft met internet. Dit is prima goedkoop te doen met hardware van bijvoorbeeld Mikrotik.
quote:
bartvb schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:30:

Railduino is leuk maar wat mij nogal tegenstaat is dat deze vooral modbus gebruikt en daar moet je (voor zover ik heb begrepen) aan de slag met polling. Daar heb ik echt een vrij grondige hekel aan en lijkt me ook bijzonder onnodig. Een device als een Railduino moet prima een simpele POST of GET kunnen doen op het moment dat een input van status verandert. Dat is veel sneller en veel efficiënter.
Modbus werkt wel betrouwbaar en er is veel hardware en software die het ondersteunt. Http is een vrij zwaar protocol. Er zijn betere alternatieven zoals EtherNet/IP dat verschillende mogelijkheden heeft voor polling en change of state monitoring via UDP of expliciete messaging via TCP. Een Wago plc kan dit ook.

• Samwise
Iemand al van van http://controllino.biz/ gehoord? Ik zou hem wel durven overwegen...

Edit: opgelet! Zou mogelijk om fraude kunnen gaan. Zie comments op kickstarter.

Samwise wijzigde deze reactie 25-10-2016 09:55 (49%)

• bartvb
Geen ervaring, heb ze al wel een paar keer voorbij zien komen via Conrad.
Aantal inputs/outputs is erg beperkt en ze lijken zelf geen systeem te hebben om dat uit te breiden. Dus fungeert je Controlino al snel vooral als centrale besturing en de vraag is of deze daar beter in is dan b.v. een Wago, Logo! of Loxone. Want heel erg goedkoop zijn ze ook niet.

Grootste voordeel is dat ze helemaal open source zijn, inclusief software. Dat geeft natuurlijk wel een hoop vrijheid. Interessant dus om te kijken hoe de softwarekant er uit ziet. Wago blinkt niet echt uit in gebruiksvriendelijkheid iig, dus misschien zit daar een belangrijk voordeel van de Controlino.

Als je meer info vindt horen we het graag :)

• Samwise
Blijkbaar ooit gestart via kickstarter en de comments zijn daar best negatief. Veel mensen die nooit iets toegestuurd gekregen hebben... Opgelet dus als iemand zoiets bestelt. zie hier.
Ik laat het alvast voorbij gaan.
In mijn zoektocht wel weer iets nieuws tegen gekomen van industrial shields. Ik vermeld het hier alvast omdat het een optie kan zijn.

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-02 11:25
Momenteel wordt mijn verlichting gestuurd door verschillende oudere Siemens Logo's.
De recentste is een Logo 6, welke geen netwerk interface heeft.

Nu had ik graag wat meer intelligentie voorzien, liefst zonder deze PLC's te vervangen.
Bestaat er een manier om een extra hardware laag boven de Logo's te voorzien die deze intelligentie kan toevoegen en ook ondersteund zijn of makkelijk aan te spreken zijn via bestaande domotica pakketten?

Ik dacht in de richting van Arduino's die eventueel de Logo's kunnen aansturen.
Mijn elektronica kennis is zeer beperkt, maar daarvoor kan ik rekenen op hulp.

BlackShadow wijzigde deze reactie 08-11-2016 22:28 (23%)

• Invisible_man
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-02 16:18
Hebben die Logo's een seriële interface waar je modbus RTU mee kan praten? Voor de Arduino kan je meen ik de bibliotheek mudbus gebruiken waarmee je modbus kan praten waarbij je de Arduino een modbus RTU master kan maken en de Logo's slaves. Je kan dan vanuit de code in de Arduino over de seriële interface met modbus 16 bits waarden oversturen naar registers in de Logo's en ook weer teruglezen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BlackShadow schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:25:
Momenteel wordt mijn verlichting gestuurd door verschillende oudere Siemens Logo's.
De recentste is een Logo 6, welke geen netwerk interface heeft.

Nu had ik graag wat meer intelligentie voorzien, liefst zonder deze PLC's te vervangen.
Bestaat er een manier om een extra hardware laag boven de Logo's te voorzien die deze intelligentie kan toevoegen en ook ondersteund zijn of makkelijk aan te spreken zijn via bestaande domotica pakketten?

Ik dacht in de richting van Arduino's die eventueel de Logo's kunnen aansturen.
Mijn elektronica kennis is zeer beperkt, maar daarvoor kan ik rekenen op hulp.
Het lijkt me makkelijker om dit te doen vanuit domoticasoftware zoals OpenHab of IP-Symcon, dan kun je namelijk ook meteen gebruikmaken van de bijbehorende mobile apps en allerlei andere hardware integreren. Een beetje googlen leert me dat een Logo 7 met ethernetpoort wel makkelijk aan OpenHab en IP-Symcon gekoppeld kunnen worden, over Logo 6 vind ik niets.

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-02 11:25
quote:
Femme schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:20:
[...]

Het lijkt me makkelijker om dit te doen vanuit domoticasoftware zoals OpenHab of IP-Symcon, dan kun je namelijk ook meteen gebruikmaken van de bijbehorende mobile apps en allerlei andere hardware integreren. Een beetje googlen leert me dat een Logo 7 met ethernetpoort wel makkelijk aan OpenHab en IP-Symcon gekoppeld kunnen worden, over Logo 6 vind ik niets.
Inderdaad en dan doen ze vaak RTU over TCP.
Over de logo 6 vind ik nauwelijks tot geen ervaringen.
Misschien toch maar overwegen om de PLC's te vervangen.

Ik maak gebruik van Niko schakelaars met led, die brandt wanneer het licht is aangeschakeld.
De schakelaars zijn verbonden met een ingang op de plc, welke op zijn beurt via een relais het licht en de led laat branden.

Nu zou ik graag op bepaalde plaatsen de verlichting kunnen dimmen, maar ook de terugkoppeling hebben om de led te laten branden wanneer het licht (gedimd) brandt.
Hoe lossen jullie dit op?
De PLC moet er tussen blijven aangezien die ook instaat voor alles aan/uit functionaliteit.
Op de PLC heb ik geen analoge uitgangen.

• Rafael V.
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Zijn er hier personen die de webserver in de Wago gebruiken voor visualisatie die misschien wat screenshots willen delen? Ik kan er weinig recent materiaal over vinden, maar als ik het goed voor heb moet zoiets te doen zijn? Ik vond er wel een paar die een Arduino of PI bij gebruiken, maar waar dient dan de webserver in de Wago zelf voor? Eigenlijk idem voor de webserver in de Siemens Logo 8?

Rafael V. wijzigde deze reactie 31-12-2016 15:00 (7%)

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-02 19:05
De standaard webserver in een Wago PLC of fieldbus coupler ("domme remote I/O", niet programmeerbaar) is voor configuratie. Denk aan zaken als DHCP aan/uit zetten, IP adres instellen, services aan/uit zetten, datum/tijd instellen, etc.

Bij programmeren via CoDeSys kun je in de PLC niet alleen logica in stoppen maar ook visualisatie voor uitlezen/bedienen. Dat gaat ook via ingebouwde webserver van de PLC, op een andere URL dan de systeem configuratie. Oudere Wago PLC's maken van je visualisatie een Java app die je enkel kunt benaderen via een browser met Java runtime. Dat kan wat gedoe zijn omdat Java nogal eens geupdate wordt en Java in de browser en in de Java app dan niet meer gelijke versie zijn. Verder niet bruikbaar met bijvoorbeeld smartphone of tablet want de browsers daarvan hebben geen Java plugin. Java runtime plugin wordt in steeds minder browsers ondersteunt, dus dit is welbeschouwd een doodlopende weg.

Nieuwere Wago PLC's hebben geen Java meer maar HTML5 visualisatie. Dan moet je ze echter programmeren met wat duurdere software (Wago eCockpit, financieel niet interessant voor de thuisgebruiker) of overstappen op een andere runtime dan die van Wago en met standaard CoDeSys 3.5 programmeren (http://store.codesys.com/codesys-control-for-pfc200-sl.html , nog eens €70 bovenop de kosten van een Wago 750-8202 PLC die voor thuisgebruik al vrij prijzig is).

Voor thuisgebruik zou je in plaats van Wago PLC ook kunnen kijken naar Codesys runtime op een Raspberry PI. De I/O kan via ethernet en Wago fieldbus coupler - dan kun je toch de standaard Wago I/O modules gebruiken. Gratis proefdraaien/ontwikkelen zonder functionele beperkingen - de runtime stopt dan na twee uur en werkt weer twee uur na een power cycle. Als het goed bevalt en je langer aan de slag wilt, koop je voor €35 een RPI runtime zonder de twee uur beperking en kun je volledig programmeren via gratis CoDeSys 3.5 van 3S Software, inclusief HTML5 webvisualisatie.

Visualisaties zijn niet zo moeilijk te maken maar visueel ook een beetje beperkt. Prima voor bouwen van schermen voor industriele toepassingen (functioneel). Misschien niet zo super gelikt als je voor hip thuisgebruik zou willen.

• Rafael V.
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
quote:
Antonius schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:48:
De standaard webserver in een Wago PLC of fieldbus coupler ("domme remote I/O", niet programmeerbaar) is voor configuratie.

[...]

Visualisaties zijn niet zo moeilijk te maken maar visueel ook een beetje beperkt.
Bedankt voor de uitgebreide reactie Antonius! Ik had er een compleet verkeerd beeld van, omdat de fabrikanten (vind ik) nogal de nadruk leggen op de webserver (ook Siemens met hun nieuwe Logo). Misschien dan toch maar eerder Loxone overwegen, een PLC zag ik nog net zitten qua klussen, maar een Raspberry PI is me iets te ver.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Rafael V. schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie Antonius! Ik had er een compleet verkeerd beeld van, omdat de fabrikanten (vind ik) nogal de nadruk leggen op de webserver (ook Siemens met hun nieuwe Logo). Misschien dan toch maar eerder Loxone overwegen, een PLC zag ik nog net zitten qua klussen, maar een Raspberry PI is me iets te ver.
Voor smarthometoepassingen is het mijn inziens makkelijker programmeren in een platform waarmee je al makkelijk een app kunt inrichten en allerlei hardware kunt aansturen, events kunt afvangen en eventueel makkelijk visueel kunt programmeren via bijvoorbeeld blockly.

De goedkoopste manier om het te doen is een single board computer met Home Assistant, IP-Symcon of OpenHab. Ik gebruik IPS, hiermee programmeer ik in php maar hoef ik me niet druk te maken over de hardware en ik kan makkelijk een app inrichten, notificaties ontvangen, reageren op events en data loggen. Integratie met allerlei webdiensten is ook eenvoudig vanuit php. Home Assistant gebruikt Python als programmeertaal. Over beide (php en Python) kun je zeeën aan informatie vinden in blogs en op Stack Overflow. Het plc-wereldje is daarentegen erg gesloten. De stabiliteit op een Odroid C2 (een Raspbery Pi 3 maar dan sneller en met betrouwbaardere opslag) is super goed en de installatie is niet moeilijk.

Een ander alternatief is Loxone, feitelijk ook een plc maar helemaal ingericht op smart homes. Nadeel van Loxone is dat het steeds verder wordt dichtgetimmerd. Zo is laatst de minimale poll interval van modbusadressen omhoog gegaan van 100ms naar 5 seconden waardoor je niet meer simpelweg modbus kunt gebruiken om inputs van een plc of modbus-I/O-module te pollen. Je hebt meer vrijheid in een softwareproduct dat niet is gelieerd aan een bepaalde fabrikant.

• Antonius
Klopt Femme. De user base voor PLC's is relatief klein en een wat ander wereldje. Veel mensen met een electro- en werktuigbouw achtergrond, vaak zijn het geen die-hard programmeurs. Je hebt niet zo snel een user base met genoeg massa voor interessante en regelmatige uitwisseling van informatie. Bovendien zijn PLC gebruikers meer dan thuisgebruikers vanuit hun werkgever gebonden aan beperkingen in het online delen van kennis en oplossingen.

Hoewel er parallellen bestaan, is PLC's programmeren in veel opzichten anders dan algemeen PC programmeren en daarmee een wat grotere hindernis voor thuisgebruik. Ik heb er tegenwoordig vanuit mijn werk mee te maken, eerder was het voor mij ook een onbekende wereld.

Twee engelstalige forums met vrij veel info zijn het CoDeSys forum van 3S software (makers CoDeSys) en het PLCtalk.net forum (zwaartepunt vooral amerikaans/angelsaksisch).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik zat de afgelopen dagen wat op Ali Express te browsen en ik kom daar veel interessante plc's tegen die Mitsubishi GX Developer geprogrammeerd kunnen worden en modbus/RTU ondersteunen. Voor communicatie zit er rs-232 en rs-485 op. De bordjes zijn dirt cheap. Voorbeelden:

EX1S 14MR
8 digitale ingangen (24V), 8 relais (230V), $32

EX1S 20MR/20MT-4AD2DA
12 digitale ingangen (24V), 8 relais (230V), 4 analoge ingangen en 2 analoge outputs (niet duidelijk of het 0-10V is of 4-20ma), $52,40

EX1S 30MR 30MT
16 digital inputs (24V), 14 relais, $52

Ik ga er een paar naar Nederland halen en kijken of het wat is. Als je dit gewoon via rs-485 en modbus aan een je single board computer met domoticasoftware kunnen hangen is het een erg goedkope manier om aan inputs en outputs te komen.

• Invisible_man
quote:
Femme schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:12:
Ik zat de afgelopen dagen wat op Ali Express te browsen en ik kom daar veel interessante plc's tegen die Mitsubishi GX Developer geprogrammeerd kunnen worden en modbus/RTU ondersteunen. Voor communicatie zit er rs-232 en rs-485 op. De bordjes zijn dirt cheap. Voorbeelden:
Inderdaad wel een leuk idee voor goedkope remote IO :) Zo heb ik zelf nog een aantal Mitsubischi FX2N PLC's die uit oude gemaalinstallaties komen (maar nog prima functioneren) thuis draaien voor wat Domotica toepassingen.

Heb je er dan ook een programmeerkabel bij besteld die niet achterlijk duur is? Toevallig laatst voor mijn werk een nieuwe kabel voor Mitsubishi FX PLC's besteld: http://www.koningenhartma...software-accessoires/sc09
Alsof die dingen van goud gemaakt zijn, €167,- 8)7

Voor modbus in een Mitsubichi plc heb je overigens nog wel een los bibliotheekje nodig die je in GX Developer/GX Works 2 (GX Works 2 is de opvolger van GX Developer) kan laden. Deze bibliotheken zitten standaard niet in GX Developer en moet je apart downloaden van de Mitsubishi electric website (achter een inlogcode). Out of the box praten Mitsubishi's namelijk geen modbus.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Invisible_man schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:09:
[...]

Inderdaad wel een leuk idee voor goedkope remote IO :) Zo heb ik zelf nog een aantal Mitsubischi FX2N PLC's die uit oude gemaalinstallaties komen (maar nog prima functioneren) thuis draaien voor wat Domotica toepassingen.

Heb je er dan ook een programmeerkabel bij besteld die niet achterlijk duur is? Toevallig laatst voor mijn werk een nieuwe kabel voor Mitsubishi FX PLC's besteld: http://www.koningenhartma...software-accessoires/sc09
Alsof die dingen van goud gemaakt zijn, €167,- 8)7

Voor modbus in een Mitsubichi plc heb je overigens nog wel een los bibliotheekje nodig die je in GX Developer/GX Works 2 (GX Works 2 is de opvolger van GX Developer) kan laden. Deze bibliotheken zitten standaard niet in GX Developer en moet je apart downloaden van de Mitsubishi electric website (achter een inlogcode). Out of the box praten Mitsubishi's namelijk geen modbus.
Ik wil er alleen maar een modbus slave op draaien en eventueel een simpel programma om een off-delay op de inputs te zetten zodat een kortstondige verandering van de state van een input (bijvoorbeeld door super kort een pulsdrukker indrukken) wel gepolled kan worden via modbus. Een programmatje om short, long en double press te herkennen en om te zetten naar een waarde van een modbus marker zo ook wel nuttig zijn.

Voor domotica vind ik het zinloos om complexe functionaliteit in een plc te stoppen. Je kun dat veel makkelijker doen in domoticasoftware op een single board computer waarmee je makkelijker allerlei interfaces kunt combineren en functionaliteit in een app beschikbaar kunt maken.

De shop die je in je post hebt gelinkt heeft ook GX Works 2 voor 150 euro, dat valt mee mee qua kosten.

• Antonius
Is de programmeer software hiervoor gemakkelijk/vrij beschikbaar, of moet je daar extra voor betalen? Als het vrij beschikbaar is, dan zijn dat leuke dingen om mee te spelen voor domotica toepassingen. Enig idee over de veiligheid? Als je er 230V mee schakelt, dan is het prettig als het niet je mooi gevulde meterkast uitfikt bij een beetje pittige belasting.

• Invisible_man
quote:
Antonius schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:10:
Is de programmeer software hiervoor gemakkelijk/vrij beschikbaar, of moet je daar extra voor betalen? Als het vrij beschikbaar is, dan zijn dat leuke dingen om mee te spelen voor domotica toepassingen. Enig idee over de veiligheid? Als je er 230V mee schakelt, dan is het prettig als het niet je mooi gevulde meterkast uitfikt bij een beetje pittige belasting.
Nee, je moet (wil je het legaal doen) een softwarelicentie aanschaffen. Is ook een compleet propretier platform tot aan de communicatieprotocollen en programmeerkabels aan toe. Wat betreft schakelveiligheid, normaal heb je twee versies van de Mitsubischi plc's, met relais uitgangen en met transistor uitgangen. Aan de foto's te zien zijn dit relais uitgangen en daar kan je prima 230V mee schakelen en zijn de relais potentiaalvrij ten opzichte van de rest van de aansluitingen.. Maar je kan natuurlijk altijd een extra rij relais er tussen zetten om meer vermogen te kunnen schakelen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Antonius schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:10:
Is de programmeer software hiervoor gemakkelijk/vrij beschikbaar, of moet je daar extra voor betalen? Als het vrij beschikbaar is, dan zijn dat leuke dingen om mee te spelen voor domotica toepassingen.
In de handleiding staan de modbus slave-adressen voor de inputs en outputs. Dat betekent hopelijk dat je out of the box de waarden van de inputs kunt ophalen via modbus en de waarden van de outputs kunt setten. Het zou dan eenvoudig moeten zijn om deze pcb's te gebruiken in combinatie met domotica software die modbus/rtu ondersteunt.

• Invisible_man
quote:
Femme schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:47:
[...]

In de handleiding staan de modbus slave-adressen voor de inputs en outputs. Dat betekent hopelijk dat je out of the box de waarden van de inputs kunt ophalen via modbus en de waarden van de outputs kunt setten. Het zou dan eenvoudig moeten zijn om deze pcb's te gebruiken in combinatie met domotica software die modbus/rtu ondersteunt.
O dat is interessant, dan is dit dus meer dan een goedkope Chinese Mitsubishi kloon, dan zou het inderdaad best kunnen dat je verder niets met software meer hoeft te doen. De vraag is dan alleen of de poort out of the box in modbus mode, of in Mitsubishi protocol mode staat (zo te lezen ondersteunt hij ze beide) en hoe je hem dan in het geval van het laatste hem alsnog in modbus mode zet.

• Peertje NL
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:33
Ik heb alles opgeteld en nagelopen.
Het volgende heb ik nodig voor de begane grond:

30 digitale ingangen
2 analoge ingangen
38 digitale uitgangen
3 analogen uitgangen voor dimmers
11 temperatuur sensoren via 1-wire

exclusief openmemer voor licht, gas en water.
exclusief CV sturing

Ik heb om mijn 1ste verdieping een 0BA7.

Voor de begane grond wil ik de siemens S7-1200 1212C toepassen, deze heb ik nog liggen en kan maximaal 2 uitgangs modules aansturen van elke 16 inputs en 16 outputs.
Dit maakt totaal inc de CPU zelf 40 inputs en 38 outputs digitaal en 2 analoge ingangen.

Ook heb ik nog een 0BA8 liggen.
Waarschijnlijk laat ik deze achterwegen in dit project.

de 16+16 modules kosten ongeveer 265 euro per stuk, 530 euro totaal.
Dan heb ik nog 1-wire module nodig, en een communicatie module van siemens om met de 1-wire te communiceren lijkt me!?
de analoge uitgangsmodule die ik niet kan plaatsen wegens te kleine cpu en kost €400 voor 4 uitgangen (Duur!)
Kan ook eventueel via 1-wire voor 60 euro per stuk. "eService Online 1-Wire analoge uitgang 0-10V"

Een analoge module voor de Siemens Logo 0BA8 kost 120 euro, met 2 uitgangen, als ik de 0BA8 toch ga gebruiken.

Waarschijnlijk laat ik de PLC webserver vallen, en gebruik ik een Rasberry Pi voor Openhab of IP Symcom.
Laatst KNX sturing gezien via een smartphone app, dat zag er toch wel erg gelikt uit.

De kosten:
€530 voor digitale inputs en outputs.
1-wire controller ?
Siemens communicatie kaart tbv 1 wire controller
3 analoge uitgangen, hoe?

Vragen:
-Hoe kan je via PLC sturing het beste licht, gas en watermeter uitlezen?

-Hoe kan je het beste de CV-ketel sturen? al eerder gevraagd in dit topic door andere tweaker.
Niet aan/uit, maar zoals de "Theben KNX-OT-Box" a 300 euro Opentherm gateway voor knx.
Ik heb zelf een Rhema calenta 28c waarvoor een extra printplaat kan worden aangeschaft met 0-10V ingang
Maar zo zou ik eigenlijk niet willen sturen, te beperkt.
Graag wil via OpenTherm sturen.
Iemand ervaring hier mee?

Reality beats fiction by far!

• Invisible_man
quote:
Peertje NL schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:22:
Vragen:
-Hoe kan je via PLC sturing het beste licht, gas en watermeter uitlezen?
Heb je een slimme meter? Dan zou je met een RS232 poort de P1 poort uit de slimme meter kunnen uitlezen voor het electrisch en gas, moet je alleen wel zelf het protocol daarvan implementeren waarschijnlijk, maar die is vrij recht toe recht aan. Als je geen slimme meter hebt, zou je in je meterkast een energiemeter met S0 puls uitgang kunnen plaatsen die bij elke verbruikte Wh een puls geeft. Dit soort metertjes zijn er al voor een paar tientjes. Wil je het wat uitgebreider, zijn er ook industriële energiemeters die met bijvoorbeeld modbus tcp uit te lezen zijn en je naast het vermogen en energie, ook fasespanningen, stromen, netfrequenties enzovoorts geven. Als het je alleen om het energieverbruik gaat, is een S0 puls voldoende, actueel vermogen kan je dan bijvoorbeeld elke minuut uitrekenen aan de hand van de hoeveelheid pulsjes in de afgelopen minuut.

Gas en water is wat lastiger. Voor de watermeter zie je dit soort constructies nog wel eens.

Voor de Wago PLC's zijn er tegenwoordig ook IO-kaarten waar in combinatie met wat meettransformatoren je op een relatief goedkope manier uitgebreid je energie, stromen en alles kan meten. Laatst eens mee gespeeld en werkt wel mooi.

• Antonius
quote:
Invisible_man schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:13:
[...]

Voor de Wago PLC's zijn er tegenwoordig ook IO-kaarten waar in combinatie met wat meettransformatoren je op een relatief goedkope manier uitgebreid je energie, stromen en alles kan meten. Laatst eens mee gespeeld en werkt wel mooi.
Die heb ik op mijn werk al eens gebruikt. Ze doen het inderdaad uitstekend maar ik vond het niet goedkoop (zeker niet voor thuis gebruik).

(je link gaat naar een lege shopping cart, welke Wago modules bedoelde je precies?)

Antonius wijzigde deze reactie 15-02-2017 19:44 (6%)

• Peertje NL
quote:
Invisible_man schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:13:
[...]

Heb je een slimme meter? Dan zou je met een RS232 poort de P1 poort uit de slimme meter kunnen uitlezen voor het electrisch en gas, moet je alleen wel zelf het protocol daarvan implementeren waarschijnlijk, maar die is vrij recht toe recht aan. Als je geen slimme meter hebt, zou je in je meterkast een energiemeter met S0 puls uitgang kunnen plaatsen die bij elke verbruikte Wh een puls geeft. Dit soort metertjes zijn er al voor een paar tientjes. Wil je het wat uitgebreider, zijn er ook industriële energiemeters die met bijvoorbeeld modbus tcp uit te lezen zijn en je naast het vermogen en energie, ook fasespanningen, stromen, netfrequenties enzovoorts geven. Als het je alleen om het energieverbruik gaat, is een S0 puls voldoende, actueel vermogen kan je dan bijvoorbeeld elke minuut uitrekenen aan de hand van de hoeveelheid pulsjes in de afgelopen minuut.

Gas en water is wat lastiger. Voor de watermeter zie je dit soort constructies nog wel eens.

Een nieuwe slimme kwh en gasmeter aanvragen kost €73 euro eigen bedragen voor vervanging van de ferrarismeter zodat ik hem met de P1 poort kan uitlezen (wel nog even checken of dit bij deze meter ook kan)
Mogelijk goedkopere en betere oplossing, wat denken jullie daar van?
De watermeter met benaderingsschakelaar op half maantje is ook een goed idee zoals te zien in jouw link.

Over de Siemens s7-1200 uitbreidings-modules:
Voor het zelfde geld heb ik Wago io modules.
Een analoge uitgang 4 kanaals kost maar 125 euro ipv 400, en kan ik wel plaatsen ivm de limitaties van de s7-1200 1212c cpu.
1-wire is makkelijker te integreren. (s7-1200 kost ruim 100 euro voor extra communicatie module)
Meer domotica info te vinden op internet.
Echter er zit een meerprijs aan de wago starterkit van 539 euro.
De s7-1200 zou ik 2de hands kunnen verkopen.
Gebruikte wago 750-881 cpu al gezien voor onder de 400 euro.
Zou €200 (bij verkoop s7 cpu) meerprijs het waard zijn?

Dit is misschien ook een oplossing voor de CV sturing: OTGW open therm gateway
[OTGW] OpenTherm gateway

• Peertje NL
Hier nog wat nieuw prijzen:

€539 wago start ethernet kit
€ 40 1 wire controller software
€130 1-wire bus koppeler (welke precies weet ik nog niet)

€270 10x modules a €27 750-432 Wago 4-Kanal Digital Eingangs
€270 10x modules a €27 750-432 ingang 4 kanaals
€125 Wago 750-559 analoge uitgangsklem 0-10V 4-voudig
€150 750-459 analoge ingang 4x voor licht sensor

totaal €1524 excl verzendkosten. Dat is toch best geld.....

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Wago modules zijn ook best vaak voor een schappelijk bedrag tweedehands te krijgen.

• Invisible_man
quote:
Antonius schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:43:
[...]
Die heb ik op mijn werk al eens gebruikt. Ze doen het inderdaad uitstekend maar ik vond het niet goedkoop (zeker niet voor thuis gebruik).

(je link gaat naar een lege shopping cart, welke Wago modules bedoelde je precies?)
O sorry, had nog specifiek de link even gekopieerd en opnieuw in de browser gezet om te testen, maar blijkbaar doet hij iets met een sessie ofzo 8)7 . Het gaat om de 750-493, 750-494 en 750-495 module. Voor thuisgebruik inderdaad niet goedkoop (maar industrieel spul is voor thuisgebruik eigenlijk nooit goedkoop natuurlijk :) ). Vergelijkbare energiemeters welke bijvoorbeeld in het front van een besturingskast ingebouwd kunnen worden (met display enzo) kosten al snel meer dan €700,-, dan is €200 tot €300 voor z'n Wago kaart toch echt wel een stuk goedkoper en vooral ook makkelijker omdat je dan al je energiegegevens direct in je PLC hebt en niet eerst nog via modbus ofzo moet overhalen.
quote:
Peertje NL schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:39:
[...]

Een nieuwe slimme kwh en gasmeter aanvragen kost €73 euro eigen bedragen voor vervanging van de ferrarismeter zodat ik hem met de P1 poort kan uitlezen (wel nog even checken of dit bij deze meter ook kan)
Mogelijk goedkopere en betere oplossing, wat denken jullie daar van?
De watermeter met benaderingsschakelaar op half maantje is ook een goed idee zoals te zien in jouw link.

Over de Siemens s7-1200 uitbreidings-modules:
Voor het zelfde geld heb ik Wago io modules.
Een analoge uitgang 4 kanaals kost maar 125 euro ipv 400, en kan ik wel plaatsen ivm de limitaties van de s7-1200 1212c cpu.
1-wire is makkelijker te integreren. (s7-1200 kost ruim 100 euro voor extra communicatie module)
Meer domotica info te vinden op internet.
Echter er zit een meerprijs aan de wago starterkit van 539 euro.
De s7-1200 zou ik 2de hands kunnen verkopen.
Gebruikte wago 750-881 cpu al gezien voor onder de 400 euro.
Zou €200 (bij verkoop s7 cpu) meerprijs het waard zijn?

Dit is misschien ook een oplossing voor de CV sturing: OTGW open therm gateway
[OTGW] OpenTherm gateway
Volgens mij is een P1 poort een standaard onderdeel van een slimme meter, maar dat zou je dan inderdaad beter even kunnen navragen. Wat ik wel ondervonden heb met P1 poorten, is dat daar weer meerdere standaarden binnen zijn met ook verschillende baudrates. Ik heb thuis voor het loggen van de zonnepanelen een Arduino welke logt naar de pvoutput website, maar ik had net een nieuwer type slimme meter waarbij de baudrate een stuk hoger was waardoor het niet out of the box werkte.

Het voorbeeld met een benaderingsschakelaar is er één om een watermeter uit te lezen, er zijn ook wel methodes die het op basis van lichtweerkaatsing doen. Hoe goed welke methode weet kan ik je zo niet zeggen, ik heb dat zelf nooit toegepast, maar het alternatief is in je waterleiding een flow meter te zetten en dat wordt snel een heel stuk duurder.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Peertje NL schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:43:
Hier nog wat nieuw prijzen:

€539 wago start ethernet kit
€ 40 1 wire controller software
€130 1-wire bus koppeler (welke precies weet ik nog niet)

€270 10x modules a €27 750-432 Wago 4-Kanal Digital Eingangs
€270 10x modules a €27 750-432 ingang 4 kanaals
€125 Wago 750-559 analoge uitgangsklem 0-10V 4-voudig
€150 750-459 analoge ingang 4x voor licht sensor

totaal €1524 excl verzendkosten. Dat is toch best geld.....
Voor lichtsensoren kun je beter 1-wire gebruiken. Een multi-sensor die temperatuur, luchtvochtigheid en lichtintensiteit meet heb je voor 50 euro:
https://www.eservice-onli...keit-aufputz-1-wire?c=100

Digitale in- en uitgangen zijn voor weinig gebruikt te krijgen op eBay.de. Tot nu toe heb ik alleen maar goede ervaringen met gebruikte I/O-modules.

Voor een paar tientjes haal je van Ali Express een driefase energiemeter met een modbus-interface.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Nog even een follow-up over de EX1S kloon van een Mitsubishi-plc van China PLC Center. Ik heb vrijdag mijn EX1S 30MR (16 inputs en 14 relais) ontvangen. Ik heb 'm aan een usb rs485 stick van KMTronic gehangen, modbus RTU I/O instantie met modbus device id 1 toegevoegd aan IP-Symcon en wat modbus devices geconfigureerd (de inputs beginnen volgens de documentatie op adres 128 en de outputs op 160). Dat was easy peasy en het bordje deed het meteen. Hij is ook snel, snelle clicks van een pulsdrukker merkt hij goed op via modbus polling.

Als je er wat op wil programmeren kan dat via GX Developer 8.5 waarvan de download hier (ali illigali?) gelinkt staat:
http://chinaplccenter.com/plc-controller/ex1s-plc-controller

Voor 52 dollar en wat importkosten vind ik het een top deal.

De relais kunnen een resistieve load van 3A schakelen en een inductieve load van 80VA, dat is dus niet veel. Als je meer wil schakelen kun je de transistorversie overwegen waarmee je externe 24V relais kunt aansturen. Ik wil 'm gebruiken voor het schakelen van stelventielen en dan is ie prima.

Femme wijzigde deze reactie 28-02-2017 17:05 (14%)

• deWit

deWit

Nice! Het enige "nadeel" is dan het gebrek aan ethernet interface, maar met een single-board pc'tje is dat nog wel te ondervangen.

• frv
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12-02 13:06
quote:
Dred schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:33:

Dat had ik idd al gezien, dacht dat er mss ergens nog meer specifieke informatie was, of al een stukje library (wishful thinking)
Ben even niet meer met de wago bezig geweest maar pollen van de wago vanuit een extern pakket is absoluut niet nodig en vooral aan de kant van je pakket tijdsverspilling. Zeker voor een knop die je hooguit 20x per dag aan/uit zet. Het verhoogt ook licht de belasting van je wago ... Heb je een waarde continue nodig dan nog is pollen niet efficient (als die waarde slechts elke 10 min geupdate wordt kan je ze evengoed naar je pakket sturen)

Er zijn zat manieren om een change uit je wago in je pakket te krijgen :

1. netwerk variabelen/modbus (broadcast udp, udp listen socket opzetten en luisteren maar ...)
2. http call (richting domoticz bv) via wago http lib of zelf maken via ethernet lib
3. opslaan in db (mariadb, influx, etc)
4. Rs232/485 (moet je aparte wago module voor hebben, zie ebay)

etc

Welk pakket gebruik je precies en welke opties heb je om daar updates in te krijgen ?

TIP : maak een taak aan in je wago met een lagere prioriteit. In je hoofdprogramma lees je de waarde van je sensor uit en sla je die op. Je zet een boolean op true (teken dat de waarde aangepast is) en het lage prio programma zal indien de waarde True is de bijhorende value op het netwerk zetten samen met andere waardes die aangepast zijn. Op die manier moet je maar 1 call doen (http calls bv zijn 'duur' op een wago)
quote:
Dred schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:33:

[...]

, standaard arduino's doen 5v, als je dan even mist en je stuurt er 24v door dan kan je dat pinnetje alvast schrappen).
Arduino kan je makkelijk aan een wago hangen via de 5V input modules. Moet je een waarde versturen ipv een 0/1 dan stuur je gewoon een puls met variabele lengte (1 eenheid = 100 ms, dacht dat de cycle tijd op een plc gemiddeld ergens rond de 10ms hangt ?). GEwoon begin en eindtijd opslaan en je hebt je waarde.

Je kan ook via rs232 modules of one wire gaan werken maar dat maakt het weer wat ingewikkeld. Simpele sensor + arduino nano bv en je kan aan de slag met standaard 5V input modules.

Zie oa @Femme zijn topic over die pir sensoren (daar staan details in over die 5V modules)

frv wijzigde deze reactie 14-03-2017 18:51 (9%)
Reden: spelfout

• frv
quote:
deWit schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:16:
Nice! Het enige "nadeel" is dan het gebrek aan ethernet interface, maar met een single-board pc'tje is dat nog wel te ondervangen.
ESP8266 of een arduino nano (odroid/pi zou ik van weg blijven. Zeker de pi ben ik geen fan van. Zeker niet voor dit soort basis taken die gewoon ALTIJD moeten werken. Er is nog zoiets als de WAF die verbazendwekkend snel daalt als er iets niet werkt doordat de pi gecrashed is. En die gebruiken we enkel als mediaspeler. MAg er niet aan denken als de helft van het huis uitvalt daardoor)

Bijkomend kan je die makkelijk rechtstreeks aan wago hangen (rs485 ingangsklem. Heb mijn klem 2dehands gevonden voor 25 euro. Buitenkansje :p) en dan verder uitlezen via je domotica pakket zoals je met andere waardes doet ...

frv wijzigde deze reactie 17-03-2017 00:10 (20%)

• frv
quote:
Invisible_man schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:21:
, dan is €200 tot €300 voor z'n Wago kaart toch echt wel een stuk goedkoper en vooral ook makkelijker omdat je dan al je energiegegevens direct in je PLC hebt en niet eerst nog via modbus ofzo moet overhalen.
Een goedkope stroommeter met pulse uitgang voldoet daarvoor ook al. Wago heeft een functieblok waarmee je de pulsen telt en automatisch uitrekent wat je verbruik op dat moment is. Gebruik die voor mijn zonnepanelen via de productiemeter (simpel s1 contact met pulsen). De berekening is relatief accuraat ... Zeker bij hoge opbrengst. Hoe meer tijd tussen de pulsen hoe onnauwkeuriger maar ook dat valt mee.

Ben je meteen niet meer afhankelijk van de energiemeter en kun je meerdere meetpunten installeren. Aan die prijs kun je per kring of toestel gaan meten. (1 DI input + 1 stroommeter / meetpunt)
quote:

Ik heb thuis voor het loggen van de zonnepanelen een Arduino welke logt naar de pvoutput website, maar ik had net een nieuwer type slimme meter waarbij de baudrate een stuk hoger was waardoor het niet out of the box werkte.
pvoutput kun je via een http api aansturen dacht ik ? Ik was van plan de wago dat te laten doen. Die beschikt over de gegevens en uiteindelijk zijn het maar simpele http calls ... Een lage prioriteit taak aanmaken en de wago heeft de hele nacht om de gegevens naar pvoutput te sturen.
quote:

Het voorbeeld met een benaderingsschakelaar is er één om een watermeter uit te lezen, er zijn ook wel methodes die het op basis van lichtweerkaatsing doen. Hoe goed welke methode weet kan ik je zo niet zeggen, ik heb dat zelf nooit toegepast, maar het alternatief is in je waterleiding een flow meter te zetten en dat wordt snel een heel stuk duurder.
Flow meters zijn niet zo heel duur hoor.

https://nl.aliexpress.com...=2114.48010308.4.2.BaqnxD

7 dollar / stuk.

1 DI (+- 10 euro) + 1 flow meter = nog geen 20 euro. Denk dat je voor die dingen op licht of via reedcontact al gauw meer kwijt bent.

• frv
quote:
itsalwaysme schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:04:
[...]

Nee, een PLC loopt cyclisch zijn programma af. Aan de andere kant ja, want een klein programma loopt hij binnen een x aantal ms af. Dan zal de reactie tijd een paar ms zijn. Maar je kan (muv een aantal plc's) geen interupt eraan hangen.
Niet geheel correct.

In geval van de 750-881

The 750-881 is based on a real-time operating system with pre-emptive
multitasking. High-priority processes such as the PLC program will eliminate
low-priority processes

An interruption of IEC tasks is possible through tasks of higher priority!
An ongoing task may be interrupted by tasks with higher priorities. Execution of
the task that has been interrupted is resumed only when there are no other higherpriority
tasks to be executed

Je moet er alleen rekening mee houden dat je lower prio taken vroeg of laat ook cpu tijd nodig hebben dus als die steeds onderbroken worden door high prio taken zullen die simpelweg niet uitgevoerd raken. Op zich niet zo een probleem daar er altijd momenten zijn dat de plc weinig om handen heeft ('s nachts bv)

Bijkomend is er ook nog de watchdog voor als je een taak echt wil stoppen omdat deze te lang duurt.

frv wijzigde deze reactie 17-03-2017 00:18 (4%)

• matthijs33
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
Hi,

De bouw van mijn nieuwbouw woning is net van start (kelder is geplaatst en vloerplaat wordt volgende week gegoten) en ik het plan is om domotica met een PLC te gebruiken.

Ik heb al een Wago 750-881 met 32 IO-modules (2de hands) waarmee ik alle lichtpunten en screens/rolluiken zou moeten kunnen sturen.

Nu ben ik nog op zoek naar de beste (betaalbare) oplossing om enkele lichten te dimmen (2 kanalen om te beginnen, kan later uitgebreid worden).

Ik zat eerst te denken aan analoge uitgangs-kaarten voor de PLC in combinatie met een analoge dimmer ( https://www.dmlights.be/niko_330_00701~07ZJU), maar deze optie is vrij duur en blijft duur om later kanalen bij te maken.

Ben nu meer geneigd naar een DMX oplossing in combinatie met de DMX302 dimmers (35€/stuk voor 3 kanalen) omdat dit veel goedkoper schaalt naar meer lichtpunten.
Ik ben echter nog aan het twijfelen welke DMX controller ik best gebruik. Er zijn verschillende opties die ik zie:
  • Artnet -> DMX (http://dmxking.com/artnetsacn/edmx4-pro-din
    De Wago kan dan via Artnet de DMX302 conttrollers aansturen.
  • Een DMX module voor de Wago, dit is mogelijk met een 750-652, maar deze zijn duur, zelfs 2de hands.
    Er is ook een 750-563, deze is goedkoper te vinden 2de hands, maar ik ben niet zeker als deze DMX kan sturen. (Iemand die dit kan bevestigen??)
Iemand die raad/advies/input/zijn idee kan geven?

Alle input is welkom :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
matthijs33 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:29:
Als je ooit van plan bent om dmx-gestuurde drivers of dimmers op grote afstand te plaatsen van de verdeelkast waarin je Wago zich bevindt dan is ArtNet wel makkelijk omdat je dan gewoon een extra ArtNet-interface aan je (wifi)netwerk kunt hangen.

Verder heb ik geen ervaring met dmx over de rs485-klem van Wago.

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:34
Finder heeft wel een dimmer voor 0-10V voor ca. 60 incl. Typenummer heb ik zo niet paraat.

Edit: deze bijvoorbeeld https://www.elektrotresen...ave-15-11-8-230-0400.html

Rob Z wijzigde deze reactie 27-03-2017 09:04 (42%)

• frv
.
quote:
matthijs33 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:29:

Alle input is welkom :)
DALI al overwogen ? Wago heeft er een klem voor en is specifiek voor verlichting ... Geen ervaring mee maar kan een optie zijn ... Alleen is die klem relatief prijzig.

Modbus of rs485 dimmers ? Modbus = geen klem voor nodig. Controller kan dit zelf aan. Rs485 heb je dan wel weer klem voor nodig. Kan je soms rond de 50 euro vinden...

frv wijzigde deze reactie 09-04-2017 09:30 (237%)

• frv
quote:
Rob Z schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:35:
Finder heeft wel een dimmer voor 0-10V voor ca. 60 incl. Typenummer heb ik zo niet paraat.

Edit: deze bijvoorbeeld https://www.elektrotresen...ave-15-11-8-230-0400.html
En 0 tot 10V uitgangskaarten vallen mee in prijs op ebay. Wel goed uitkijken. Ene dag staan er zat op, andere dag heel weinig en pokkeduur. Heb ze al gezien aan 25/kanaal of lager ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthijs33
quote:
frv schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:45:
DALI al overwogen ? Wago heeft er een klem voor en is specifiek voor verlichting ... Geen ervaring mee maar kan een optie zijn ... Alleen is die klem relatief prijzig.
DALI lijkt me een zeer dure oplossing, dure klem voor de wago en dure dimmer modules.
quote:
Modbus of rs485 dimmers ? Modbus = geen klem voor nodig. Controller kan dit zelf aan. Rs485 heb je dan wel weer klem voor nodig. Kan je soms rond de 50 euro vinden...
Modbus gaat net als DMX over RS485, dus dezelfde klem voor nodig. Tenzij je Modbus over IP bedoeld, maar ik kan niet direct goedkope dimmer modules vinden met modbus over IP?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frv
quote:
matthijs33 schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:21:
[...]

DALI lijkt me een zeer dure oplossing, dure klem voor de wago en dure dimmer modules.

[...]

Modbus gaat net als DMX over RS485, dus dezelfde klem voor nodig. Tenzij je Modbus over IP bedoeld, maar ik kan niet direct goedkope dimmer modules vinden met modbus over IP?
Bedoelde eerder modbus ip.

In combinatie met iets als dit

https://m.aliexpress.com/s/item/32740113824.html

Kom je goedkoper uit dan een rs485 of analoge klem. Wel complexer.

Het makkelijkste blijft een 0 tot 10v dimmer. Als je goedkoop aan een analoge klem kan raken op ebay...

frv wijzigde deze reactie 09-04-2017 10:35 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
quote:
frv schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:30:
[...]

Het makkelijkste blijft een 0 tot 10v dimmer. Als je goedkoop aan een analoge klem kan raken op ebay...
Als ik even de prijs uitereken voor 4 kanalen met prijzen die ik nu kan vinden op Ebay en AliExpress:

Voor de analoge manier: 1x Wago 750-559 (160€) + 4x Finder dimmer (4x 50€) -> 359€
Voor de DMX manier: 1x Wago 750-652 (250€) + 2x DMX302 (2x33€) -> 316€

Hier komt de DMX manier(die eigenlijk al 6 kanalen heeft) er duidelijk goedkoper uit, zelfs met een Wago kaart ipv de IP->RS485 omvormer. En deze manier is ook veel goedkoper om later uit te breiden...

Ik ben nu eigenlijk enkel nog aan het twijfelen om een 750-652 of een 750-653 te kopen, deze is toch een stuk goedkoper, maar ik kan nergens vinden dat deze werkt in combinatie met DMX.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frv
quote:
matthijs33 schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:10:
[...]

Als ik even de prijs uitereken voor 4 kanalen met prijzen die ik nu kan vinden op Ebay en AliExpress:

Voor de analoge manier: 1x Wago 750-559 (160€) + 4x Finder dimmer (4x 50€) -> 359€
Voor de DMX manier: 1x Wago 750-652 (250€) + 2x DMX302 (2x33€) -> 316€

Hier komt de DMX manier(die eigenlijk al 6 kanalen heeft) er duidelijk goedkoper uit, zelfs met een Wago kaart ipv de IP->RS485 omvormer. En deze manier is ook veel goedkoper om later uit te breiden...

Ik ben nu eigenlijk enkel nog aan het twijfelen om een 750-652 of een 750-653 te kopen, deze is toch een stuk goedkoper, maar ik kan nergens vinden dat deze werkt in combinatie met DMX.
750-559 net nog gezien voor 80 (en heb ze al goedkoper gevonden ook)

753 of 752 zijn voor zover ik weet identiek op het rs485 gedeelte. De 652 kan beide (configureerbaar rs232 rs485). Heb eentje in men bezit. Wel nog niet veel kunnen testen (gekocht voor nog geen 50 euro ... Prikje gedaan :))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
.
[...]

Modbus of rs485 dimmers ? Modbus = geen klem voor nodig. Controller kan dit zelf aan. Rs485 heb je dan wel weer klem voor nodig. Kan je soms rond de 50 euro vinden..
Modbus is een communicatieprotocol dat verschillende fysieke communicatiestandaarden voor transport kan gebruiken, waaronder ethernet (Modbus TCP en UDP) en rs-485 (Modbus RTU). Om Modbus RTU te kunnen doen via een Wago ethernet controller heb je een rs-485-klem nodig.
quote:
frv schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:30:
[...]

Dimmers die via Modbus RTU werken zullen vast bestaan hoewel ik ze niet ken. Om DMX te gebruiken heb je niets aan een Modbus TCP naar Modbus RTU converter. Wat je in dat geval nodig hebt is een ArtNet-interface waarmee je DMX over ip-netwerken kunt aansturen, daar zijn ook wel libraries voor Wago.

Als je op grotere schaal verlichting wil dimmen en ook met inbouwleds wil werken is DMX wel een mooie oplossing. Er zijn veel led-drivers voor te krijgen. EldoLed maakt mooie (maar niet goedkope) drivers en op Ali Express vindt je veel goedkope alternatieven om constant current en constant voltage leds te dimmen.

• frv
quote:
Femme schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:48:
[...]

Modbus is een communicatieprotocol dat verschillende fysieke communicatiestandaarden voor transport kan gebruiken, waaronder ethernet (Modbus TCP en UDP) en rs-485 (Modbus RTU). Om Modbus RTU te kunnen doen via een Wago ethernet controller heb je een rs-485-klem nodig.
Uiteraard heb je gelijk. Had me beter moeten uitdrukken. Voor modbus over tcp/udp heb je geen klem nodig. Voor modbus over rs485 wel klem nodig. (Ik meen me te herinneren dat er controllers zijn met een seriele aansluiting ? PFC200 heeft een seriele poort standaard ...
quote:
Femme schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:48:

Dimmers die via Modbus RTU werken zullen vast bestaan hoewel ik ze niet ken. Om DMX te gebruiken heb je niets aan een Modbus TCP naar Modbus RTU converter. Wat je in dat geval nodig hebt is een ArtNet-interface waarmee je DMX over ip-netwerken kunt aansturen, daar zijn ook wel libraries voor Wago.

Als je op grotere schaal verlichting wil dimmen en ook met inbouwleds wil werken is DMX wel een mooie oplossing. Er zijn veel led-drivers voor te krijgen. EldoLed maakt mooie (maar niet goedkope) drivers en op Ali Express vindt je veel goedkope alternatieven om constant current en constant voltage leds te dimmen.
Modbus, DMX, DALI, zoveel keuze ... Helaas nog niet toegekomen aan dimmen van verlichting (nog aan basis bezig). Maar best interessant om te volgen wat anderen doen!

• matthijs33
Iemand ervaring met Beckhoff klemmen in combinatie met een Wago controller?

Van wat ik al gelezen heb zouden standaard IO klemmen wel werken, maar meer specifieke klemmen soms niet.

Nu kom ik op ebay toevallig deze tegen:
http://www.benl.ebay.be/i...94370f:g:NmIAAOSwB-1Ysg00

Deze is veel goedkoper dan een RS-485 klem van Wago, maar wil natuurlijk wel eerst weten als dit zou werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frv
quote:
matthijs33 schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:56:
Iemand ervaring met Beckhoff klemmen in combinatie met een Wago controller?

Van wat ik al gelezen heb zouden standaard IO klemmen wel werken, maar meer specifieke klemmen soms niet.

Nu kom ik op ebay toevallig deze tegen:
http://www.benl.ebay.be/i...94370f:g:NmIAAOSwB-1Ysg00

Deze is veel goedkoper dan een RS-485 klem van Wago, maar wil natuurlijk wel eerst weten als dit zou werken.
Hands on ervaring heb ik er niet mee maar tijdens mijn zoektocht naar goedkopere alternatieven ben ik meerdere artikels tegengekomen over bechkhoff/wago.

De algemene teneur was dat 'basis modules' een grote kans op werken hebben (digital in, out) maar dat de gespecialiseerde modules meer niet dan wel werken ...

De enige manier is testen zou ik zeggen.Geloof dat @jochem_p met Beckhoff materiaal werkt. Mogelijk kan hij er iets meer over vertellen ?

Nu als je echt rs485 op je wago wil dan zijn daar toch opties voor ...

Zelf heb ik gewoon ebay en 2dehandssites afgeschuimd tot ik een verkoper gevonden had die een goedkopere rs232/485 klem had (+- 50 euro) ..

Een andere optie is je huidige PLC verkopen op ebay (die dingen behouden goed hun waarde) en over te schakelen op een van de nieuwere linux controllers zoals de PFC200. 1 van de uitvoeringen ervan heeft op de controller een seriele poort en kan via die poort rs232/485/modbus rtu aan. Je moet in de controller die seriele interface dan wel 'unassigned' laten zodat je vanuit je codesys programma eraan kan (anders hangt die aan de linux console en gebruik je die poort voor configuraties). Zie in manual enkel maar info over rs232 en assignment. Voor je aankoopt best door Wago support nog es laten bevestigen dat het kan ...

Een PFC200 heb ik kunnen kopen aan 350 euro (ongeveer de prijs van de starterkits op ebay). Als je wil kan ik gerust eens testen of de seriele poort even goed werkt als de losse rs485 klem alleen zal dat niet voor morgen zijn (pfc200 moet nog aankomen en wacht nog op ander materiaal voor ik iets kan testen)

Aan huidige ebay prijzen :
Een losse PLC 750-880/881 325euro + RS232/485 kaart a 200 euro = 525 euro

Ben je met de PFC200 bijna 200 euro goedkoper uit EN heb je een krachtigere controller.

Bijkomend is die pfc200 programmeerbaar via codesys 2.3 EN e!cockpit (bevestigd via Wago Support) JE hoeft dus geen e!cockpit te kopen (bij de pfc100 is het enkel e!cockpit en heb je dus de licentie nodig (100 euro meen ik gelezen te hebben)

• Invisible_man
quote:
frv schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:56:
[...]
Bijkomend is die pfc200 programmeerbaar via codesys 2.3 EN e!cockpit (bevestigd via Wago Support) JE hoeft dus geen e!cockpit te kopen (bij de pfc100 is het enkel e!cockpit en heb je dus de licentie nodig (100 euro meen ik gelezen te hebben)
Wij waren voor twee licenties al iets van €1000,- kwijt (op mijn werk), dus is wel wat meer dan €100,-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frv
quote:
Invisible_man schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:18:
[...]

Wij waren voor twee licenties al iets van €1000,- kwijt (op mijn werk), dus is wel wat meer dan €100,-
Kan goed zijn. Had het bedrag van 100 euro gevonden op een forum ergens ...

Update: net even de startpost gelezen en daar staat nochthans letterlijk in :

Voor 80 euro kun je targets voor Codesys 3.5 direct bij de makers van Codesys aanschaffen. Codesys zelf kan gratis gedownload worden. Dit is niet hoe Wago het graag ziet maar op die manier kun je zonder een dure e!Cockpit-licentie te moeten kopen toch je PFC200 programmeren.

Ok het is geen e!cockpit licentie maar voor thuisgebruik is die 'workaround' meer dan voldoende (e!cockpit is gebaseerd op codesys3.5)

Wie toch met e!cockpit wil werken kan dat ook via de 30 dagen probeerversie (die dacht ik enkel beperkt is in tijd en niet in functionaliteit).

frv wijzigde deze reactie 11-04-2017 15:41 (46%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jochem_p
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13-06-2018
quote:
[...]
Hands on ervaring heb ik er niet mee maar tijdens mijn zoektocht naar goedkopere alternatieven ben ik meerdere artikels tegengekomen over bechkhoff/wago.

De algemene teneur was dat 'basis modules' een grote kans op werken hebben (digital in, out) maar dat de gespecialiseerde modules meer niet dan wel werken ...

De enige manier is testen zou ik zeggen.Geloof dat @jochem_p met Beckhoff materiaal werkt. Mogelijk kan hij er iets meer over vertellen ?
Ik werk inderdaad met beckhoff maar heb geen ervaring met Wago. Ik heb diverse Beckhoff klemmen thuis liggen dus als iemand met zijn wago controller wil testen met mijn klemmen dan kan dat (ik woon Overijssel/Twente). Stuur even een bericht.

@frv heeft ook een whatsapp groep gemaakt voor het delen van info/materialen onderling, mogelijk zijn er nog meer geïnteresseerden. Dit is bedoeld om wat sneller vragen heen en weer te kunnen stellen en om onderling makkelijk contact te kunnen leggen.

Grote vraagstukken en delen van algemenen info zal via dit forum blijven lopen!

• Invisible_man
quote:
frv schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:14:
[...]
Wie toch met e!cockpit wil werken kan dat ook via de 30 dagen probeerversie (die dacht ik enkel beperkt is in tijd en niet in functionaliteit).
Klopt, de 30 dagen versie is volledig en daarbovenop telt deze alleen de dagen dat je daadwerkelijk de software gebruikt, dus niet 30 dagen vanaf activatie. Voor een thuisprojectje wellicht voldoende.

• matthijs33
quote:

Een PFC200 heb ik kunnen kopen aan 350 euro (ongeveer de prijs van de starterkits op ebay). Als je wil kan ik gerust eens testen of de seriele poort even goed werkt als de losse rs485 klem alleen zal dat niet voor morgen zijn (pfc200 moet nog aankomen en wacht nog op ander materiaal voor ik iets kan testen)

Aan huidige ebay prijzen :
Een losse PLC 750-880/881 325euro + RS232/485 kaart a 200 euro = 525 euro

Ben je met de PFC200 bijna 200 euro goedkoper uit EN heb je een krachtigere controller.
Het is maar wat je op de kop kan tikken op Ebay. Ik heb mijn 750-880 voor 250€ gekocht, als ik nu een beetje geluk heb en ergens een RS485 kaart kan vinden voor ~50€ ben ik het goedkoopst uit ;).

Blijven rondneuzen dus, zolang ik niet kan dimmen, sluit ik de lichten wel aan op een relais, dus veel tijdsdruk is er niet.

• frv
quote:
matthijs33 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:29:
[...]

Het is maar wat je op de kop kan tikken op Ebay. Ik heb mijn 750-880 voor 250€ gekocht, als ik nu een beetje geluk heb en ergens een RS485 kaart kan vinden voor ~50€ ben ik het goedkoopst uit ;).

Blijven rondneuzen dus, zolang ik niet kan dimmen, sluit ik de lichten wel aan op een relais, dus veel tijdsdruk is er niet.
Prijzen op ebay schommelen enorm. Zeker voor losse modules. Bij de starterkits is het moeilijker. Er zijn er weinig beschikbaar en die gaan zelden voor minder dan 300 a 325 de deur uit. Heb geboden op meerdere en onder de 300 gingen die nooit weg. (of er ontbrak iets aan de kat zoals een kabel cd of voeding. Die kabels zijn best prijzig 40+euro)

Nu ik vind 300 a 330 best schappelijk voor een starterkit die tegen de 600 euro kost. Zeker voor iets als dit wat gewoon industrieel spul is en dus jaaaaaaaaaaaaaaren meegaat.

Helaas is de verkoper waar ik mijn rs485 kaart kocht niet meer actief (mailadres geeft bounce terug). Hij had er vorig jaar meerdere ...

• Antonius
De Wago 750-8202 is naar keuze programmeerbaar met Codesys v2.3 (target files nodig van Wago), e!Cockpit van Wago (kosten inderdaad richting €1000,- ), of de gratis ontwikkelomgeving Codesys 3.5. Bij de laatste heb je per PLC een Codesys runtime nodig die je aanschaft bij 3S Software ("CODESYS Control for PFC200 SL", €100 per PLC) .

De PFC200 runtime van 3S Software kan ook gratis gebruikt worden, dan stopt hij na 2 uur. Na een power cycle kun je weer 2 uur vooruit. Afgezien van de 2-uur limiet geen functionele beperkingen.

De 750-8202 heeft een onboard 9-pins aansluiting die ofwel RS232 ofwel RS485 kan praten. Deze keuze is in je PLC software te maken in Codesys 2.3 en in e!Cockpit. Ik weet niet zeker hoe de ondersteuning van de seriele poort is in de 3.5 runtime van 3S Software, daar heb ik geen hands-on ervaring mee.

Wil je met je PLC niet alleen I/O's lezen en aansturen maar ook bijvoorbeeld een HMI met visualisatie op een PC, dan zit je met Codesys 2.3 vast aan visualisatie middels Java runtime in de browser. Dat begint lastig te worden omdat steeds meer browsers afstappen van dat plugin model. Codesys 3.5 en e!Cockpit genereren HTML5 visualisaties. Dat geeft minder beperkingen qua browsers en is ook zichtbaar op smartphones en tablets.

• BoerbooM
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 30-11-2018
Ook ik ben aan het experimenteren met een Wago 750-881. Uiteindelijk doel is het inzetten in mijn nieuwe woning. Dit in combinatie met IP Symcon.

Nu heb ik het in IPS wel voor elkaar gekregen om de input modules uit te lezen, echter krijg ik de logica achter de output modules niet gevonden. Iemand die mij de juiste richting in kan sturen wat betreft het opzoeken van de modbus adressen?

• deWit

deWit

Zie het IPS topic voor een compleet voorbeeld om wat te schakelen. Wat bedoel je precies met de logica achter de output modules?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoerbooM schreef op woensdag 19 april 2017 @ 20:50:
Ook ik ben aan het experimenteren met een Wago 750-881. Uiteindelijk doel is het inzetten in mijn nieuwe woning. Dit in combinatie met IP Symcon.

Nu heb ik het in IPS wel voor elkaar gekregen om de input modules uit te lezen, echter krijg ik de logica achter de output modules niet gevonden. Iemand die mij de juiste richting in kan sturen wat betreft het opzoeken van de modbus adressen?
De digitale outputs beginnen bij modbus adres 512.

• BoerbooM
quote:
deWit schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:51:
Zie het IPS topic voor een compleet voorbeeld om wat te schakelen. Wat bedoel je precies met de logica achter de output modules?
Die had ik inderdaad al gezien, bedacht me later dat mijn reactie daar wellicht gepaster was. Ik krijg het niet voor elkaar de output te schakelen. Ondanks de super voorbeeldjes van Femme. Het PHP stukje moet me wel lukken, echter de hardware kant wil nog niet lukken..
quote:
Femme schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:28:
De digitale outputs beginnen bij modbus adres 512.
Dit dacht ik inderdaad al, maar ook op 512 t/m 520 kreeg ik geen reactie. Fijn om te lezen dat ik dat wel goed begrepen had! Moet het toch iets anders zijn..

Bedankt voor de feedback! Na twee dagen toch maar weer helemaal terug naar de basis en kijken of ik het probleem kan isoleren... To be continued.

Ps; Wel gaaf om mee bezig te zijn!

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15-02 22:26
Zo, ik zag gister dat filmpje op de homepage van Femme's huis, wat vet! Ik wil ook al behoorlijk lang iets met domotica doen, maar wil vaak teveel zelf maken. Werk zelf bij een bedrijf dat elektronica ontwerpt, dus die kennis is er wel. Alleen de tijd niet.

Die PLC's met IP-Symcom lijkt me relatief makkelijk aan de praat te krijgen. Heb zelf ook wel enige kennis van PHP, dus als ik dan toch moet programmeren... Net even op Ebay gekeken en zojuist voor €211 een Wago 750-881 op de kop getikt. Meteen een 16x input en 16x output module erbij gevonden voor €100 totaal. Lijkt me toch een leuk begin :). Daarna eens even kijken wat ik verder nodig heb.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Lorien935
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-02 09:45
Bestaat er iets van een 'bekabeling best practices' of 'met kennis van nu bekabelde domotica'?

Ben van X10 naar Zwave gegaan en zit in te tekenfase van een grote verbouwing volgend jaar. Daarmee krijg ik weer toegang tot zowat alle plafonds van de begane grond en kan ik de garage en eerste verdieping helemaal opnieuw voorzien van bekabeling. Heb technische ruimte op begane grond, eerste verdieping, zolder en garage.

De globale architectuur van Femme spreekt me wel aan, maar mijn vraag zit meer op gebied, van welke kabels heb ik waar nodig?

Mijn uitgangspunten:
  • Al het licht is led en 95% moet dimbaar zijn. Kleuren mengen niet nodig.
  • Wetende dat we mogelijk ooit(10+ jaar) verhuizen, wil ik een klassieke installatie er sowieso bij leggen.
  • Presence detectie is een grote prio. Mijn ervaring leert dat dit seamless gebruik maakt of breekt.
Stel dat ik een cat6/7 kabel naar elke centraaldoos leg en ook naar elke pulsdrukker. Ben ik er dan voor wat betreft licht? Stop ik een kabel in elke plint, hoek van de kamer, thermostaatkraan, wall socket etc. Wat voor kabel te gebruiken?

Ik heb nu een kans om het goed te doen, dan wil ik er graag uithalen wat erin zit.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Lorien935 schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:23:
Bestaat er iets van een 'bekabeling best practices' of 'met kennis van nu bekabelde domotica'?

Ben van X10 naar Zwave gegaan en zit in te tekenfase van een grote verbouwing volgend jaar. Daarmee krijg ik weer toegang tot zowat alle plafonds van de begane grond en kan ik de garage en eerste verdieping helemaal opnieuw voorzien van bekabeling. Heb technische ruimte op begane grond, eerste verdieping, zolder en garage.

De globale architectuur van Femme spreekt me wel aan, maar mijn vraag zit meer op gebied, van welke kabels heb ik waar nodig?

Mijn uitgangspunten:
  • Al het licht is led en 95% moet dimbaar zijn. Kleuren mengen niet nodig.
  • Wetende dat we mogelijk ooit(10+ jaar) verhuizen, wil ik een klassieke installatie er sowieso bij leggen.
  • Presence detectie is een grote prio. Mijn ervaring leert dat dit seamless gebruik maakt of breekt.
Stel dat ik een cat6/7 kabel naar elke centraaldoos leg en ook naar elke pulsdrukker. Ben ik er dan voor wat betreft licht? Stop ik een kabel in elke plint, hoek van de kamer, thermostaatkraan, wall socket etc. Wat voor kabel te gebruiken?

Ik heb nu een kans om het goed te doen, dan wil ik er graag uithalen wat erin zit.
Aan een utp-kabel in een centraaldoos heb je niet veel. Volgen de NEN1010-voorschriften is het niet toegestaan om zwakstroom en laagspanning zo dicht op elkaar te hebben. Bovendien is er geen ruimte om een relais te plaatsen in een centraaldoos. Dit lukt alleen maar met draadloze inbouwmodules of inbouwmodules die powerline communicatie gebruiken.

Je bent beter af met een systeem dat in stervorm is aangelegd, dus vanaf de wcd's en lichtpunten een buis in *-vorm naar een verdeelkast waar je de betreffende wcd's en lichtpunten kunt schakelen of simpelweg op klemmenstroken met elkaar doorverbindt. Als je 24V pulsdrukkers gebruikt om licht te schakelen kun je een softwarematig geautomatiseerd systeem ombouwen naar een elektromechanisch geschakeld systeem op basis van impulsrelais. Je gebruikt dan de 24V puls van een pulsdrukker om de schakelcontacten in het relais in stand te verzetten. Om een stervormig systeem mogelijk te maken heb je wel een ruime verdeelkast nodig. Dat kunnen er ook meerdere zijn, bijvoorbeeld per verdieping en een kleinere kast in de garage of schuur.

Apparatuur kun je centraal schakelen in de verdeelkast. In dat geval heb je dik koper nodig tussen het apparaat en de verdeelkast. In mijn huis heb ik noodgedwongen (vanwege het centraaldozensysteem voor de wcd's) op verschillende plekken bij onder andere vloerverwarmingsverdelers kleine klemmenkastjes geplaatst waar relais in zijn gemonteerd op een din-rail. De relais worden op een spanning van 24V via een utp-kabeltje bekrachtigd door de 24V outputs van de plc. Voordeel hiervan is wel dat je door één buis twee goedkope utp-kabels of een wat duurdere svv-kabel (met maximaal 24 aders) kunt trekken grote aantallen relais te schakelen.

• Xiphalon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-02 16:53
Je mag zwakstroom en laagspanning best bij elkaar hebben, maar de bescherming van alle kabels moet geschikt zijn voor de spanning van de hoogste kabel. KNX buskabel is bijvoorbeeld speciaal geschikt gemaakt voor iets van 1000V. En uiteraard de vulgraad van buizen niet overschrijden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Xiphalon schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:20:
Je mag zwakstroom en laagspanning best bij elkaar hebben, maar de bescherming van alle kabels moet geschikt zijn voor de spanning van de hoogste kabel. KNX buskabel is bijvoorbeeld speciaal geschikt gemaakt voor iets van 1000V. En uiteraard de vulgraad van buizen niet overschrijden.
Er zijn aanvullende richtlijnen die het moeilijk cq onmogelijk maken om de aders van een gestripte kabel volgens richtlijnen in zo'n krappe inbouwdoos aan te sluiten. Zie tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" :
quote:
tss68nl schreef op vrijdag 5 februari 2016 @ 07:37:
[...]

[...] De kabel mag er langs, maar mag niet afgemonteerd worden omdat dan de KNX huls gestript moet worden.

Dan moet je minimaal 4 mm kunnen garanderen, maar een stukje tape valt niet onder deugelijk materiaal. Aanvullend zijn er regels over de barriere tussen twee inbouwdozen die niet open mag zijn met 230V in de ene doos, en 28V SELV in de andere. |:(

Ze maken het niet makkelijk in NL, en in de praktijk worden die regels dan ook vaak aan de laars gelapt, óók door installateurs. Wel heeft berker volgens mij rubber hoezen voor KNX units, waarbij de gestripte KNX kabel in een kap verdwijnt die de hele KNX unit omvat en extra isoleert. Ook die gebruikt niemand, maar is er dus wel om dat issue op te lossen.

• Lorien935
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-02 09:45
quote:
Femme schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:35:
[...]De relais worden op een spanning van 24V via een utp-kabeltje bekrachtigd door de 24V outputs van de plc. Voordeel hiervan is wel dat je door één buis twee goedkope utp-kabels of een wat duurdere svv-kabel (met maximaal 24 aders) kunt trekken grote aantallen relais te schakelen.
Helder, dank! Paar vragen nog:

1) Hoe ga je om met voeden en dimmen van led licht? Voed je die ook met utp? Verder; PLC analoge output is aan de prijs vind ik, zeker vergeleken met digitaal+relais. Ik zie de DMX oplossing met losse drivers, wanneer begint dat goedkoper te worden dan analoge outputs? Het aanzwellen en puls gedrag van de zwave modules zou ik zoveel mogelijk willen kunnen nabootsen(WAF) is dat goed te doen?

2) Als je centraal schakelt, heb je dan nog problemen met schakelen met voeding uit verschillende groepen? Ik wil mijn tuinverlichting niet schakelen op voeding van de groep van mijn verlichting op de eerste verdieping. Dus ergens zou ik verwachten dat ik verschillende groepen als bron voeding moet kunnen selecteren. Of mis ik iets?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Lorien935 schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:53:
[...]

Helder, dank! Paar vragen nog:

1) Hoe ga je om met voeden en dimmen van led licht? Voed je die ook met utp? Verder; PLC analoge output is aan de prijs vind ik, zeker vergeleken met digitaal+relais. Ik zie de DMX oplossing met losse drivers, wanneer begint dat goedkoper te worden dan analoge outputs?
Ik ken de prijzen van 0-10v dimmers niet uit mijn hoofd, maar ga er maar van uit dat het prijzig is en niet echt schaalt. Je blijft geld uitgeven aan analoge uitgangen. Met een dmx-interface ben je in één keer klaar en kun je 230V lampen dimmen voor zo'n 20 euro per kanaal (DMX302 uit China met importheffing) en powerleds per kanaal voor zo'n 30 euro (EldoLed PowerDrive exclusief kosten voor voeding).

Ik gebruikt zelf een ArtNet-interface (dmx over ethernet). De Enttec ODE die ik gebruik heeft 200 euro gekost maar je hebt ze ook in China vanaf 60 dollar. Op een Wago-plc kun je ook een RS485 klem zoals de 650-652 van € 229 gebruiken om DMX aan te sturen.
quote:
Het aanzwellen en puls gedrag van de zwave modules zou ik zoveel mogelijk willen kunnen nabootsen(WAF) is dat goed te doen?
DMX is uitermate geschikt voor het creëren van mooie fades. Je hebt veel meer controle over de duur van een fade dan bij een z-wave-module. De fades zijn ook vloeiender. De betere drivers zoals die van EldoLed doen interpolatie om ook met 8-bit kleurdiepte per kanaal toch vloeiende lange fades te maken.
quote:
2) Als je centraal schakelt, heb je dan nog problemen met schakelen met voeding uit verschillende groepen? Ik wil mijn tuinverlichting niet schakelen op voeding van de groep van mijn verlichting op de eerste verdieping. Dus ergens zou ik verwachten dat ik verschillende groepen als bron voeding moet kunnen selecteren. Of mis ik iets?
Het relais zorgt voor galvanische scheiding tussen de elektronica die het relais bestuurt en de last die ermee geschakeld wordt. De scheiding maak je met behulp van een doordachte inrichting van potentiaalverdelers en etageklemmen in je verdeelkast. Dit is op zich onderwerp om een heel forumtopic aan te wijden. Zie voor meer informatie o.a. deze post: Femme in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:15
Oke, ik ben enthousiast. Voornamelijk dankzei de video bij Femme thuis ;).

Voorheen scrolde ik de bedrade domotica topics vaak voorbij, maar bij nader inzien is het wel erg gaaf. Al zal ik op dit moment niet mn huis overhoop gaan halen om een stervormige installatie aan te leggen. Oriënteren en een proef opstelling lijkt me mooi om mee te beginnen.

Momenteel heb ik al wel redelijk wat draadloze domotica: Domoticz op een NAS draaien en milights (+/- 15), zwave (6 nodes, alles plus), p1, RFLink, MQTT (broker draait op een RPi), PVOutput, IP camera en nog wat klein spul. Daarnaast nog een Arduino Solar meter voor PVOutput voor de zonnepalen en verbruik.

Wat betreft de PLC wereld is alles nieuw voor mij en het is wel erg veel. Afgelopen dagen/avonden heb ik me proberen te verdiepen in de materie door het doorlezen van dit topic, youtube en andere artikelen op het internet. Ik moet zeggen dat ik dit een erg goed artikel vind. Maar verder gaat het er moeizaam in en ik weet van mijzelf dat ik het beste leer uit de praktijk (net als o.a. bij mijn huidige setup). Grote bottleneck in het verhaal is ook wel het ontbreken van basis elektronica kennis.

Mijn (eerste) vraag is eigenlijk wat jullie adviseren om snel een leuke stap te kunnen maken in het ontdekken. Ik begrijp dat voornamelijk de WAGO plc erg populair is en dan met name de PFC200 (750-8204). Daarnaast ook de Loxone en de Siemens logo. +/- 700 euro voor een PLC (PFC200) om wat mee te spelen zonder serieuze plannen in dit huis is duur speelgoed.

Bij de keuze voor een PLC waar moet ik op letten en selecteren. Ik zie dat er erg veel verschillende modellen zijn. Aantal UTP sockets? RS485? RS232? Ik kwam bijvoorbeeld deze logo starterskit tegen. Ik kan zelf alleen niet bepalen wat hieraan "mist".

Wat wil ik ermee is dan waarschijnlijk de eerste vraag. In eerste instantie meer basiskennis opdoen (Digitale vs analoge in-/outputs, Modbus (RTU?), rijgklemmen, etalageklemmen, 1wire, relais, dmx, etc).

PVOutput live - 3060wp

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:55
@DP Kunst Hoe ga jij 't aanpakken met de software? Ik zie de 750-881 inderdaad voorbij komen voor leuke prijzen, maar zit toch een beetje met de software. Ik kwam dit filmpje tegen waarmee je volgens mij via een Raspberry de waardes van de Wago uit kunt lezen. Een licentie voor de Pi zou 30 euro kosten. Is dat wellicht een goede oplossing?

• bartvb
@BoschR Je keuzes hangen allemaal flink af van waar je de PLC(-achtige) voor in wil gaan zetten. Hoeveel mogelijkheden heb je om in je huidige woning zaken bedraad te doen? Wat wil je allemaal wel/niet aansluiten op de PLC?

Als je al een werkende (draadloze) situatie hebt dan voeg je flink wat compliciteit toe met een PLC met vrij beperkte voordelen en wel een grote investering in tijd en geld.

• DP Kunst
Ik wil een beetje dezelfde kant op als Femme. De hele boel aansturen met IP-Symcon. Ik ben zelf geen grote held met programmeren, maar als het dan toch moet het liefst in php wat ik al redelijk ken.

Vandaag eens VMware op een oude server gezet, Windows 10 erop geknald, IP-Symcon demo erop. Krijg denk ik volgende week ergens m'n Wago binnen (via werk schoonmoeder in Duitsland) en dan kan ik eens wat gaan proberen alvorens IP-Symcon aan te schaffen.

In m'n nieuwe schuur moeten alle leidingen nog getrokken worden, dus dat komt mooi uit. Uiteindelijk moet daar ook nog een verdieping op komen, die is dus ook goed voor te bereiden. De rest van het huis moet ook nog wel het een en ander aan veranderd worden, dus daar kan ik straks ook nog bij.

Verlichting weet ik nog niet exact hoe ik het ga doen, ik denk zelf DMX LED drivers in elkaar knopen. Heb al eerder zelf Ambilight strips voor m'n tv gemaakt (jaar of 5 geleden) met DMX, dus dat moet nog wel een keer lukken.

Maar eerst eens wat proberen met die PLC:).

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• endness
Ik doelde meer op hoe je je PLC gaat programmeren, omdat je 'm tweedehands en dus zonder de software die je bij de kit krijgt hebt gekocht. Zonder de software krijg je er volgens mij geen data uit, of wel?

• frv
@endness Voor de pfc200 is een volledig functionele versie beschikbaar weliswaar met een 30 day gebruikslimiet (dus effectief gebruik en niet 30 dagen sedert install). Bijkomend kan je voor 100 euro via Codesys zelf een target bekomen ... Zie oa @Antonius eerder in deze thread voor alle opties ...

• endness
Heb ik inderdaad gelezen, alleen vind ik die dan wel weer erg prijzig. Het gaat mij er om dat ik de I/O kan uitlezen via de modbus, dus ik zat nu te kijken naar een 750-881. Wat is de goedkoopste manier om dat voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonius
Als je enkel I/O uit wilt lezen via modbus naar een ander systeem, dan heb je geen PLC nodig. Dan heb je aan een remote I/O genoeg, bijvoorbeeld een Wago 750-352 voor modbus over TCP of UDP. Deze zijn niet programmeerbaar. Je kunt dan via modbus protocol over een netwerk verbinding de gangbare digitale en analoge Wago I/O's uitlezen. Aanmerkelijk goedkoper dan een volledige PLC.

• endness
Ah, dat is wel interessant. Ik kan echter voor 250 euro een 750-811 overnemen, wat ik ook wel interessant vind. Ik zie dat de 352 nu toevallig voor 135 op eBay staat, dus het scheelt me dan "maar" 100 euro.

Wat ik interessant zou vinden is basisfunctionaliteit in de PLC's, en de rest in de software. Dus dat een schakelaar nog steeds een bepaalde lamp kan schakelen als de pc toevallig uitvalt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoschR schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:08:
Oke, ik ben enthousiast. Voornamelijk dankzei de video bij Femme thuis ;).

Voorheen scrolde ik de bedrade domotica topics vaak voorbij, maar bij nader inzien is het wel erg gaaf. Al zal ik op dit moment niet mn huis overhoop gaan halen om een stervormige installatie aan te leggen. Oriënteren en een proef opstelling lijkt me mooi om mee te beginnen.

Momenteel heb ik al wel redelijk wat draadloze domotica: Domoticz op een NAS draaien en milights (+/- 15), zwave (6 nodes, alles plus), p1, RFLink, MQTT (broker draait op een RPi), PVOutput, IP camera en nog wat klein spul. Daarnaast nog een Arduino Solar meter voor PVOutput voor de zonnepalen en verbruik.

Wat betreft de PLC wereld is alles nieuw voor mij en het is wel erg veel. Afgelopen dagen/avonden heb ik me proberen te verdiepen in de materie door het doorlezen van dit topic, youtube en andere artikelen op het internet. Ik moet zeggen dat ik dit een erg goed artikel vind. Maar verder gaat het er moeizaam in en ik weet van mijzelf dat ik het beste leer uit de praktijk (net als o.a. bij mijn huidige setup). Grote bottleneck in het verhaal is ook wel het ontbreken van basis elektronica kennis.

Mijn (eerste) vraag is eigenlijk wat jullie adviseren om snel een leuke stap te kunnen maken in het ontdekken. Ik begrijp dat voornamelijk de WAGO plc erg populair is en dan met name de PFC200 (750-8204). Daarnaast ook de Loxone en de Siemens logo. +/- 700 euro voor een PLC (PFC200) om wat mee te spelen zonder serieuze plannen in dit huis is duur speelgoed.

Bij de keuze voor een PLC waar moet ik op letten en selecteren. Ik zie dat er erg veel verschillende modellen zijn. Aantal UTP sockets? RS485? RS232? Ik kwam bijvoorbeeld deze logo starterskit tegen. Ik kan zelf alleen niet bepalen wat hieraan "mist".

Wat wil ik ermee is dan waarschijnlijk de eerste vraag. In eerste instantie meer basiskennis opdoen (Digitale vs analoge in-/outputs, Modbus (RTU?), rijgklemmen, etalageklemmen, 1wire, relais, dmx, etc).
Je kunt ook overweg om een goedkope Chinese kloon van een Mitsubische plc te gebruiken voor I/O, bijvoorbeeld de EX1S 30MR met zestien inputs en veertien 5A relais van nog geen 52 dollar. Je hangt 'm met een rs-485 usb-stick aan je Raspberry Pi en dan kun je via Modbus RTU de ingangen uitlezen en relais aansturen. Er is ook een variant met transistoruitgangen waar je losse 24V relais mee kunt bekrachtigen (identiek aan een Wago digitale outputmodule). Er zijn ook versies met analoge ingangen en uitgangen. Je kunt ze ook programmeren via Mitsubishi GX Developer 8.5 maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Dit is wel een leuke en betaalbare manier om aan de slag te gaan met bedrade domotica.

Met een Wago weet je zeker dat je een betrouwbare oplossing in handen hebt en wat ik ook erg mooi vindt is dat het systeem super modulair is en er een groot assortiment aan I/O-modules is.
quote:
endness schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:56:
@DP Kunst Hoe ga jij 't aanpakken met de software? Ik zie de 750-881 inderdaad voorbij komen voor leuke prijzen, maar zit toch een beetje met de software. Ik kwam dit filmpje tegen waarmee je volgens mij via een Raspberry de waardes van de Wago uit kunt lezen. Een licentie voor de Pi zou 30 euro kosten. Is dat wellicht een goede oplossing?
Ik denk dat je dan beter gewoon domoticasoftware zoals IP-Symcon of Home Assistant op de RPi kunt draaien waarmee je de Wago via modbus kunt aansturen en uitlezen. Je kunt dan makkelijker allerlei andere hardware zoals Philips Hue-lampen en z-wave spul integreren, je kunt makkelijker acties laten plaatsvinden bij bepaalde events, data loggen en het hele zaakje op afstand via een app bedienbaar maken en visualiseren.

• BoschR
quote:
bartvb schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:33:
@BoschR Je keuzes hangen allemaal flink af van waar je de PLC(-achtige) voor in wil gaan zetten. Hoeveel mogelijkheden heb je om in je huidige woning zaken bedraad te doen? Wat wil je allemaal wel/niet aansluiten op de PLC?

Als je al een werkende (draadloze) situatie hebt dan voeg je flink wat compliciteit toe met een PLC met vrij beperkte voordelen en wel een grote investering in tijd en geld.
Een stervormige installatie ga ik hoogstwaarschijnlijk niet aanleggen in mijn huidige huis. Eventueel zou ik wat kunnen doen op de bovenverdieping. Het gaat mij er eerst om bekend te raken met de diverse componenten en technieken. Zodat mocht ik verhuizen ik direct gefundeerde keuzes kan maken ipv me dan nog te moeten verdiepen.

In eerste instantie zal het basic zijn en dus: bewegingdetectie (PIR), deurcontacten, temperatuur meten, lampen (led e27/strips) aansturen obv beweging en/of zonsondergang etc.
quote:
Femme schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:18:
Je kunt ook overweg om een goedkope Chinese kloon van een Mitsubische plc te gebruiken voor I/O, bijvoorbeeld de EX1S 30MR met zestien inputs en veertien 5A relais van nog geen 52 dollar. Je hangt 'm met een rs-485 usb-stick aan je Raspberry Pi en dan kun je via Modbus RTU de ingangen uitlezen en relais aansturen. Er is ook een variant met transistoruitgangen waar je losse 24V relais mee kunt bekrachtigen (identiek aan een Wago digitale outputmodule). Er zijn ook versies met analoge ingangen en uitgangen. Je kunt ze ook programmeren via Mitsubishi GX Developer 8.5 maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Dit is wel een leuke en betaalbare manier om aan de slag te gaan met bedrade domotica.

Met een Wago weet je zeker dat je een betrouwbare oplossing in handen hebt en wat ik ook erg mooi vindt is dat het systeem super modulair is en er een groot assortiment aan I/O-modules is.
Dat is inderdaad een goedkoop en goed alternatief. Ik ben wel voorstander van om de PLC dom te laten en zelf wat te programmeren. Waarom gebruik jij de EX1S icm je Wago systeem?
quote:
Antonius schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:40:
Als je enkel I/O uit wilt lezen via modbus naar een ander systeem, dan heb je geen PLC nodig. Dan heb je aan een remote I/O genoeg, bijvoorbeeld een Wago 750-352 voor modbus over TCP of UDP. Deze zijn niet programmeerbaar. Je kunt dan via modbus protocol over een netwerk verbinding de gangbare digitale en analoge Wago I/O's uitlezen. Aanmerkelijk goedkoper dan een volledige PLC.
Maar als ik het goed begrijp: geen PLC (dus fieldbus controller?) = niet kunnen programmeren / configureren = verplicht modbus polling? En dus minder betrouwbaar?

PVOutput live - 3060wp

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoschR schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 01:36:
[...]

Dat is inderdaad een goedkoop en goed alternatief. Ik ben wel voorstander van om de PLC dom te laten en zelf wat te programmeren. Waarom gebruik jij de EX1S icm je Wago systeem?
Ik wil de EX1S en eventueel de FK3U gebruiken voor een systeem temperatuurregeling in gebouwen en andere automatisering in gebouwen, puur vanwege de kosten. Thuis gebruik ik Wago. Het systeem van Wago is wel veel flexibeler en meer modulair.
quote:
Maar als ik het goed begrijp: geen PLC (dus fieldbus controller?) = niet kunnen programmeren / configureren = verplicht modbus polling? En dus minder betrouwbaar?
Wat ik zelf heb gemerkt dat is dat modbus polling met IP-Symcon als master en een Wago 750-881 als slave niet altijd snel goeg is om het indrukken van een toets op een pulsdrukker op te vangen. Ik heb het voor nu opgelost door de inputs een off delay van 500ms te geven als de input hoog is, zodat de input altijd minimaal 500ms hoog is. Dat lost het probleem op, maar dan moet je de controller wel kunnen programmeren wat bij een 750-352 niet kan. Nog mooier is natuurlijk een oplossing waarbij de Wago een seintje stuurt naar je domoticasoftware als de status van een input verandert. Het continue pollen is feitelijk natuurlijk hopeloos inefficiënt. Het werkt wel simpel en betrouwbaar en wordt op grote schaal op deze manier toegepast in industriële systemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frv
Zonder plc (enkel de 352) zit je vast aan modbus polling ...

heb je een plc kan je richting netwerk variabelen gaan. Als ik me het goed herinner worden die door de plc gebroadcast via udp en gebruik je modbus om de plc aan te sturen ... (ip symcon moet master zijn dus die relatie omdraaien om info over statussen te krijgen is geen optie als je de wago over modbus wil laten schakelen. Enkel de master kan communicatie starten in een modbus netwerk)

frv wijzigde deze reactie 01-05-2017 14:20 (61%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frv
quote:
BoschR schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 01:36:
Waarom dan niet in de plc zelf programmeren ? Hoe meer stappen/systemen hoe groter de kans op falen. Femme zijn setup met ipsymcon is zeer specifiek en in die setup snap ik volkomen dat hij voor ipsymcon gaat maar voor een kleine basis setup thuis kun je in wezen alles rechtstreeks in de plc stoppen.

Of een combinatie van beide :

Bijkomende functionaliteit kan je dan via domoticz doen als je daar nood aan hebt maar een licht aan/uit schakelen via een knop is echt kinderspel in de plc zelf (je kan domotics ook datzelfde licht laten schakelen via modbus of andere methodes maar als domoticz down gaat kan je tenminste nog het licht aanzetten). Door de plc niet te gebruiken geef je een van de grote voordelen van een wago op : betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BoschR
@Femme
Ah check. Ik dacht dat je de EX1S in je huidige thuis setup ging gebruiken. Wat betreft het polling verhaal is dat inderdaad wat ik bedoelde alleen met wat minder woorden. Dit is mij wel helder.

Polling voelt voor mij als een vieze oplossing, ook al is dit industriële systemen de standaard.

Mij is het verschil tussen digitaal en analoog I/O nog niet helemaal duidelijk. Wat ik heb gevonden is digitaal 2 states dus aan/uit of start/stop. En analoog meerdere states kan hebben zoals b.v. een temperatuursensor of een dimlevel van een lamp. Klopt dit?

@frv
Je hebt helemaal gelijk. En de basis in de PLC programmeren voor de betrouwbaarheid ga ik waarschijnlijk ook doen. Maar als (web)developer beginnen mijn handen te jeuken bij het zien van z'n (lelijke) grafische interface. Ik programmeer liever in de bij mij bekende talen en heb dan ook de totale vrijheid in de visualisatie.

Op dit moment draai ik ook mijn draadloze setup vanuit Domoticz. Maar ben absoluut geen fan.

Een programmeerbare WAGO plc oplossing is nogal prijzig voor enkel wat mee te spelen. De investering vind ik het wel waard als ik een productie setup zou bouwen.

PVOutput live - 3060wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frv
quote:
[b]BoschR schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:54

Mij is het verschil tussen digitaal en analoog I/O nog niet helemaal duidelijk. Wat ik heb gevonden is digitaal 2 states dus aan/uit of start/stop. En analoog meerdere states kan hebben zoals b.v. een temperatuursensor of een dimlevel van een lamp. Klopt dit?
Hangt van de module af maar in wezen klopt wat je zegt. Een digitale in of out is idd aan/uit. Maar je kan al heel veel enkel met digitale in en outputs sturen. Combineer dat bv met arduino en je kan veel doen zonder prijzige analoge modules.
quote:

@frv
Je hebt helemaal gelijk. En de basis in de PLC programmeren voor de betrouwbaarheid ga ik waarschijnlijk ook doen. Maar als (web)developer beginnen mijn handen te jeuken bij het zien van z'n (lelijke) grafische interface.
De java gevaseerde webvisu in de 880 is idd spuuglelijk maar wel functioneel. De pfc200 reeks daarentegen is html5 dus daar kan je wel wat mee. Echter kan je evengoed je grafische interface loskoppelen van de plc en dus beide combineren : betrouwbaarheid en een mooie interface. Echter ligt de interface eruit blijft je domotica wel werken. Nog zo handig als je huisgenoten hebt.
quote:
Ik programmeer liever in de bij mij bekende talen en heb dan ook de totale vrijheid in de visualisatie.
Hou de logica dan in je plc en gebruik een taal of pakket naar keuze voor de visualisatie. Er zijn vele mogelijkheden om de plc aan te sturen (ingebouwde webvisu, via xml, via modbus, etc) of om info uit de plc te halen. Laat de plc het zware werk doen en laat je visualisatie enkel dat doen waarvoor het dient : data uit de plc in een aantrekkelijke interface presenteren. Op die manier gebruik je de betrouwbaarheid van de wago.

Mijn doel is zonder visualisatie te werken (op het weergeven van enkele stats en grafieken na). Alles wordt dus gestuurd via knoppen in huis, sensoren en creatief programmeren. Die mooie panels welke je vaak ziet mogen dan mooi ogen ik merk dat ze vooral in het begin gebruikt worden maar na tijd minder. Een rolluik bv. Het kan handig klinken die te sturen vanop je smartphone als er bv teveel zon binnenkomt maar dat kan je met een sensor evengoed oplossen.
quote:
Op dit moment draai ik ook mijn draadloze setup vanuit Domoticz. Maar ben absoluut geen fan.

Een programmeerbare WAGO plc oplossing is nogal prijzig voor enkel wat mee te spelen. De investering vind ik het wel waard als ik een productie setup zou bouwen.
Prijzig valt mee. Voor een kleine 1000 euro (controller a 350 plus een arsenaal modules en relais) raak je al een heel eind. Op ebay kun je vaak echt koopjes doen. Modules die je soms a 200 euro of meer ziet zijn soms aan 50 of zo te kopen. Je moet wat uitkijken en plannen op lange termijn. Het kost tijd maar prijzig is het niet. Als je zoals mij er je hele huis wil opzetten focus je liever op betrouwbaarheid. Zeker aangezien ik hier niet alleen woon :-)

frv wijzigde deze reactie 01-05-2017 23:01 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-02 14:07
Ik ben me ook aan het orienteren op een toekomstig Domotica systeem in een nieuw te bouwen woning. Ik wil alvast zelf wat dingen gaan bouwen om dan later te kunnen kiezen wat het moet worden met wat gestaafde ideeen, zodat ik ook een idee heb hoe eea bekabeld moet worden. Ik zit een beetje met de combi PLC met Domotica systeem. Loxone spreekt me eigenlijk het meeste aan als hoofdsysteem. Ik kan best wel een script bouwen, maar om zelf een hele sloot code moeten schrijven gaat me niet gelukkig maken, dus vandaar de voorkeur voor een systeem wat out-of-the-box al veel kan; ik zoek meer configuratie dan build. Wil ik best voor betalen.
Maar dan de PLC integratie. Ik zie in dit topic dat de PLC normaliter gepolled moet worden voor de input states, maar dat Loxone het polling interval heeft aangepast naar minimaal 5 seconden. Dat gaat natuurlijk niet werken om inputs uit te lezen. Zijn er andere mogelijkheden om near-realtime de inputs uit te lezen? RS-485 bijvoorbeeld, Modbus over UDP? Ik heb al wat Wago modules liggen, moet alleen nog een controller bij wat waarschijnlijk een PFC200 controller wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BoschR
@Femme Begrijp ik goed dat jij een Wago 750-881 gebruikt? Wat is het voornaamste verschil met de 750-8204? (PFC200)

@frv Om temperatuur waardes (van bv een DS18B20) in de PLC te krijgen heb je een analoge input nodig lijkt me? Of kan je dit oplossen met een Arduino?

Zonder de visualisatie werken is inderdaad een mooi streven en heeft ook mijn voorkeur.

Investering is ook wel te overzien voor een productie setup. Om gewoon wat te spelen en orienteren vind ik het wel duur. Controller voor 350 dan heb je het over de 881 denk ik?

PVOutput live - 3060wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoschR schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:18:
@Femme Begrijp ik goed dat jij een Wago 750-881 gebruikt? Wat is het voornaamste verschil met de 750-8204? (PFC200)
De PFC200 was nog niet verkrijgbaar toen ik de 750-881 kocht.

Ik kan zo snel niet vinden welke hardware er in de 750-881 zit. De 750-8202 heeft een Cortex A8 op 600MHz en draait realtime Linux, wat ook weer allerlei mogelijkheden biedt zoals php, Python en NodeJS code draaien.
quote:
Om temperatuur waardes (van bv een DS18B20) in de PLC te krijgen heb je een analoge input nodig lijkt me? Of kan je dit oplossen met een Arduino?
De DS18B20 is een 1-wire sensor die communiceert via de 1-wire bus. eServer heeft buskoppelaars waarmee je een 1-wire-controller kunt koppelen met je Wago via een seriële verbinding of ethernet:

https://www.eservice-onli...-wire-buskoppler-11302-t/
https://www.eservice-onli...-wire-buskoppler-11302-r/
https://www.eservice-onli...rgation-ueber-controller/

Een andere optie is een PT100 of PT1000 temperatuursensor met bijbehorende klemmen, maar die zijn veel duurder. 1-wire is een mooie betaalbare oplossing met zeer nauwkeurige temperatuurmeting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BoschR
@Femme
Om wat mee te spelen is een 750-881 dus prima. En een PFC200 misschien wel zware overkill. Zal ebay is in de gaten houden de komende tijd. 24v DC voeding voor de PLC zie ik voor +/ 150-200 euro. Klopt dit, of kijk ik verkeerd?

Als je de temp. sensors 3 aderig aansluit (en dus niet parasitaire) gaat er vanuit de verdeelkast dus 1 draad voor per sensor naar buiten + GND en VCC? Dus voor 5 sensors heb je 7 aders?

PVOutput live - 3060wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
@THM0 In plaats van polling kan je ook zorgen dat er een UDP pakket wordt gestuurd als er een input is. Dat is een heel stuk efficienter en sneller. Ligt natuurlijk wel aan de inputs die je dan gebruikt maar zeker met een PLC die een ethernetaansluiting heeft moet dat kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
BoschR schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:49:
@Femme
Om wat mee te spelen is een 750-881 dus prima. En een PFC200 misschien wel zware overkill. Zal ebay is in de gaten houden de komende tijd. 24v DC voeding voor de PLC zie ik voor +/ 150-200 euro. Klopt dit, of kijk ik verkeerd?
150 euro is wel erg veel voor een voeding. Een simpele Meanwell DR-30-24 of DR-60-24 van een paar tientjes voldoet ook.
quote:
Als je de temp. sensors 3 aderig aansluit (en dus niet parasitaire) gaat er vanuit de verdeelkast dus 1 draad voor per sensor naar buiten + GND en VCC? Dus voor 5 sensors heb je 7 aders?
1-wire is behoorlijk vergevingsgezind qua bekabeling en netwerktopologie. Een stervormig netwerk wordt afgeraden als de aftakkingen lang zijn vanwege reflecties in het signaal. Ik heb er zelf voor gekozen om 1-wire te verdelen op drie-etage klemmen. Ik gebuik utp-kabels voor bekabeling met een primaire en secundaire data-ader met daarom heen getwist GND (ook twee aders voor ground dus) en nog twee aders voor 5V (omdat ik toch aders over heb en de spanningsval zo wordt kleiner is). Op de etageklemmen verbindt ik de secundaire data-ader van de eerste sensor door met de primaire data-ader van de volgende sensor enz. en op de sensor zijn beide aders met elkaar verbonden. Zo heb je feitelijk een lijntopologie.

Ik heb ook wel eens een opmerking gelezen van iemand die zegt dat je niet twee keer data door dezelfde kabel moet leggen. Bij mij functioneert het gewoon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Net m'n Wago 750-881 binnen. Er zit volgens mij gewoon een Codesys serial op de onderkant, dus dat moet geen probleem zijn :). Vanavond / morgen eens mee gaan spelen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
  • Registratie: november 2006
Ik ga binnenkort ook een grote verbouwing tegemoet en wil graag domotica/home automation aanleggen.

Mij is dankzij dit topic veel duidelijk geworden en overweeg sterk eenzelfde setup als Femme. Ik twijfel echter over Wago of Siemens Logo PLC. Siemens lijkt in de basis wat goedkoper te zijn, maar de uitbreidingsmodules dan weer niet.

Waar ik wel tegen op zie is PHP programmeren, daar heb ik geen kaas van gegeten, dus dat kan een probleem worden.

De stabiliteit is wel een grote factor in het geheel. Via z-wave en domoticz kan al heel snel en gemakkelijk heel veel. Maar bedraad heeft zeker de voorkeur, want nu kan het.

Iemand die Siemens Logo! heeft overwogen of in gebruik heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:49
Als programmeren niet zo je ding is, ben je wellicht beter af met een systeem als Loxone. Zie dit topic: Loxone bedrade en draadloze smarthomes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
DP Kunst schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:50:
Net m'n Wago 750-881 binnen. Er zit volgens mij gewoon een Codesys serial op de onderkant, dus dat moet geen probleem zijn :). Vanavond / morgen eens mee gaan spelen!
Als je met behulp van die serial Wago I/O Pro CAA wil bemachtigen zul je ook een originele aankoopfactuur moeten overhandigen. Ik kreeg het zelf althans niet voor elkaar met alleen een serial.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijs33
Na wat twijfelen over de manier waarop ik wou dimmen is het toch de Wago 750-652 DMX kaart geworden in combinatie met enkele Ali-Express dimmers (DMX302).

Vandaag zeer toevallig alles tegelijk toegekomen, en dus aansluiten maar en proberen:

Volgens de application note zou ik met IO-Check de Operating Mode van de module op DMX moeten kunnen zetten, maar die optie heb ik niet...

De application note zegt IO-Check 3.3 nodig te hebben, mijn IO-Check is 3.5.1.100, dus zou moeten lukken.
Er staat ook dat de Module Firmware versie 03 of hoger moet hebben, In IO-Check zie ik dit:

Geeft het getal tussen haakjse de FW versie aan? 04 dus?

Maar waarom kan ik dan geen DMX kiezen zoals in de application note:

Iemand die raad weet? iemand die een nieuwere versie van IO check heeft?

• frv
Mogelijk een longshot maar heb je de fw van je controller ook al nagekeken?

• matthijs33
Van de controller:

FW Version : 01.02.05(03)
HW Version: 07
FWL Version: FBK V01.01.04 IDX=03

Ik heb geen idee als dit voldoende is. Een FW versie kan je blijkbaar aanvragen op de Wago site, maar daar heb je dan een seriële kabel voor nodig, en die heb ik niet.

Ik heb ook eens alle andere modules ervan tussen gehaald, maar blijft hetzelfde probleem...

Iemand die ook een 750-652 heeft die eens kan kijken in IO-Check als de DMX optie beschikbaar is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• endness
Heeft iemand hier ervaring met Home Assistant in combinatie met PLC's? Ik heb een 750-352 gekoppeld aan Home Assistant. In principe kan ik de status uitlezen, echter is het extreem langzaam. De status in de webinterface van de Wago werkt wel snel, maar het lijkt erop dat Home Assistant staat te pollen, en het daarom lang duurt... Kan ik de Wago laten pushen? Of moet ik dan toch een echte controller aanschaffen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roger_s
  • Registratie: november 2006
Ik ben nog altijd bezig met mijn "vooronderzoek". Inmiddels weet ik wel wat ik wel/wens. Maar hoe ik het ga doen, daar ben ik nog niet uit. Ik twijfel tussen Wago en Siemens als PLC basis. Beide zijn niet heel duur tweedehands, maar bij Wago is het me niet helemaal duidelijk welke 750's ik nu kan gebruiken, er zijn er meerdere met modbus, maar sommige hebben een 16, andere weer 32 bit cpu. De 881 die veelal voorbijkomt is 32 bit, mij is niet helemaal duidelijk waarom nu specifiek voor dit model is gekozen.

De 16 bit varianten zijn een stuk goedkoper 2ehands en daar zal dan ook een rede voor zijn.

Meestal worden de Wago's ook zonder software geleverd, nieuw en tweedehands, codesys is wel gratis, maar ik begrijp niet helemaal of de PLC daar nu ook volledig mee te programmeren is. Ik quote Femme uit een ander topic:

"Codesys kan weliswaar kosteloos gedownload worden, maar om een plc te programmeren zijn targets voor de desbetreffende plc nodig. Wago verkoopt deze in een softwarepakket van 450 euro en als onderdeel van een starterkit."

Een starterkit 881 kost ongeveer 500. Een losse 881 350,- en dan moet de SW, eindbus en PSU nog bij. Dus dat kan nooit uit tweedehands lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb inmiddels codesys 3.5 geïnstalleerd en zie dat ik alleen 3S Smart Software Solutions devices toevoegen, ik kan geen Wago vinden, is dit dan een licentie limitatie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BoerbooM
quote:
roger_s schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:50:
Een starterkit 881 kost ongeveer 500. Een losse 881 350,- en dan moet de SW, eindbus en PSU nog bij. Dus dat kan nooit uit tweedehands lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb ook niet het idee dat dit goedkoper kan. Ik zit eraan te denken om dus ook maar een tweede starterskit aan te schaffen voor een tweede project. Kent iemand toch nog een plek waar het totaalplaatje (881, voeding en eindbus) goedkoper kan dan in een starterskit?
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True